۱۳۸۹ خرداد ۱۱, سه‌شنبه

صدور حکم سه ماه زندان برای آیت محمد جعفری فعال مدنی آذربایجانی

خبرگزاری هرانا - آیت محمد جعفری فعال مدنی آذربایجانی از سوی شعبه 102 دادگاه جزائی کلیبر به 91 روز حبس تعزیری محکوم و جهت اجرای حکم به زندان اهر منتقل شد.

این فعال مدنی 12 تیر 83 به هنگام شرکت در مراسم جشن سالگرد تولد بابک خرمدین(قهرمان ملی آذربایجانی ها) درقلعه بابک(قلعه بذ) شهر کلیبر بازداشت و پس از تحمل 10 روز بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان آزاد شده بود. اتهام این فعال آذربایجانی اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در مراسم جشن سالگرد تولد بابک عنوان شده است.

به گزارش ساوالان سسی، محمد جعفری، شعبه 102 دادگاه جزائی کلیبر به ریاست قاضی جعفری روزشنبه 1 خرداد 89 آیت محمد جعفری را به دادگاه احضار و طی جلسه ای غیر علنی و بدون حضور وکیل این فعال مدنی آذربایجانی را به 91 روز حبس تعزیری محکوم کرد. قاضی جعفری پس از صدور این حکم بلافاصله و بدون دادن مهلت اعتراض این فعال آذربایجانی را بازداشت و روانه زندان اهر نمود.

صدور حکم و انتقال بلافاصله وی به زندان کلیبر در حالی صورت می گیرد که طبق قوانین و آیین نامه های دستگاه قضایی ایران حکم صادره برای متهمان تا بیست روز پس از تاریخ ابلاغ کتبی قطعی نیست و متهم حق دارد طی مهلت بیست روزه پس از صدور حکم به حکم صادره اعتراض نماید.

محمد جعفری پیش از این نیز در 21 آذر 81 بر سر مزار پروفسور محمد تقی ذهتابی در شهر شبستر بازداشت و پس از یک هفته بازداشت موقت در حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی تبریز آزاد شده بود.

قلعه بابک در نزدیکی شهر کلیبر در شمال غرب ایران قرار دارد و مقر بابک سردار بزرگ آذربایجان بوده است. آذربایجانی ها هرساله در سالروز تولد بابک خرمدین در قلعه بابک(قلعه بذ) گرد هم می آیند و با اجرای مراسمات فرهنگی یاد و خاطره قهرمان خود را پاس می دارند.

در سال های اخیر برگزاری مراسمات فرهنگی آذربایجانی با ممانعت شدید مسئولین امنیتی و انتظامی روبرو شده است و آذربایجانیها از حق بزرگداشت قهرمانان ملی و برگزاری مراسمات فرهنگی محرومند. حکومت یک هفته پیش از برگزاری این مراسم تمامی راه های دسترسی به این مکان تاریخی را مسدود می کند در اطراف این قلعه تاریخی اقدام به برگزاری مانورهای نظامی می نماید.