۱۳۸۹ اسفند ۱۱, چهارشنبه

مهمترین خبرهای روز چهار شنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

طرفداران تندروی حکومت معتقدند میرحسین موسوی و مهدی کروبی باید زودتر از اینها بازداشت می شدند. مخالفان در اعتراض به حبس آنها به خیابان ها آمده اند. اما چرا حکومت همان ابتدا این دو نفر را بازداشت نکرد؟ هزینه های این حبس برای حکومت چیست.
ابتدا گزارشی ببینیم از نگین شیرآقایی

 

خبر، بخش مهمی از برنامه های روزانه تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی است. در این برنامه خبری يک ساعته، تصويری روشن و ساده از رویدادهای پیچیده جهان ارايه و همچنین تاثیر این رویدادها بر زندگی روزمره مردم بررسی می‌شود.

 

مشاور کروبی: دستگیری رهبران معترضان به صلاحدید آیت الله خامنه ای انجام شد

مهدی کروبی و میر حسین موسوی
مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی از رهبران مخالفان دولت ایران، گفت که دستگیری آقایان موسوی و کروبی، بعد از کسب تکلیف صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه از آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.
آقای واحدی در مصاحبه با بی بی سی فارسی اظهار داشت که بنابر خبر های رسیده از تهران، صادق لاریجانی در مورد تبعات دستگیری میرحسین موسوی و مهدی کروبی تردید داشته، اما آیت الله خامنه ای به او گفته است که جمع بندی انجام شده در دفتر رهبری نشان داده که این اقدام، مساله ای ایجاد نخواهد کرد.
مشاور مهدی کروبی تاکید کرد که به گفته آیت الله خامنه ای، مسئولیت جمع بندی هزینه های دستگیری رهبران معترضان به انتخابات، با مجتبی خامنه ای فرزند رهبر جمهوری اسلامی ایران بوده است.
اظهارات مجتبی واحدی، ساعاتی پس از آن صورت گرفته که سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، گزارش داد که آقای موسوی و مهدی کروبی، به همراه همسران خود زهرا رهنورد و فاطمه کروبی دستگیر شده و به زندان حشمتیه تهران منتقل شده اند.
به گزارش این سایت، بازداشت این چهار نفر و انتقال آنها به زندان قطعی است، اما زمان دقیق انتقالشان به زندان مشخص نیست.
در همین حال، خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام قضايی که حاضر به ذکر نام خود نشده، ضمن تكذيب خبر بازداشت آقایان موسوی و كروبی اعلام كرده است: "اين دو در حال حاضر در منازل خود به سر می‌برند و تنها محدوديت‌هايی در تماس‌های آنان با عناصر مشكوك اعمال شده است."
در پی انتشار این خبر، فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در یک گفت و گوی کوتاه با سایت کلمه، خبر تکذیب بازداشت پدر و مادر خود را به شدت رد کردند.
دختران میرحسین موسوی گفته اند:" تنها هنگامی عدم صحت خبر بازداشت پدر و مادرمان برای ما مشخص و قابل باور خواهد شد که فورا آنها را در خانه پدری خود و بدون تهدید یا حضور نیروهای امنیتی یا نظامی در صحت و سلامت کامل فیزیکی و روحی همانگونه که تا پیش از ناپدید شدن بوده اند، دیدار کنیم."
خبر "زندانی شدن" آقایان موسوی و کروبی، یک شب قبل از روزی اعلام شده که قرار است معترضان به درخواست "شورای هماهنگی راه سبز امید" در حمایت از این دو رهبر مخالفان دست به راهپیمایی بزنند.
این تشکل نزدیک به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، چند روز پیش با صدور بیانیه ای پیش از هواداران "جنبش سبز" خواست تا در اعتراض به سلب آزادی این دو از سوی نیروهای امنیتی، روز سه‌شنبه دهم اسفند به راهپیمایی بپردازند.
بر اساس این بیانیه، راهپیمایی روز سه شنبه (فردا)، از ساعت پنج بعدازظهر و از میدان امام حسین تهران به سوی میدان آزادی برگزار می شود.
 
 

محمدتقی کروبی: پدرمان را علنا محاکمه کنید

مهدی کروبی
محمدتقی کروبی از مسئولان ایران خواست تا پدرش را در دادگاه علنی و با حضور هیات منصفه‌ای بی‌طرف محاکمه کنند، تا مردم امکان "قضاوت میان حاکمیت و معترضین" را داشته باشند.
دومین فرزند مهدی کروبی، با بیان اینکه از هشت روز پیش تاکنون از سرنوشت پدر، مادر و برادر کوچک خود علی بی‌خبر است، در نوشته‌ای که امروز ۱۰ اسفند (۱ مارس) بر روی سایت شخصی خود منتشر کرده، به شرح هجوم خشونت آمیز ماموران امنیتی به منزل آقای کروبی در شامگاه ۲ اسفند پرداخته است.
این نوشته ساعاتی پس از آن منتشر شده که سایت سحام نیوز، در واکنش به تکذیب خبر بازداشت رهبران معترضان به دولت توسط برخی رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران، نوشته است: "تمامی شواهد حاضر، دال بر عدم حضور مهدی کروبی و فاطمه کروبی در منزل است. صبح امروز یکی از عروسان آقای کروبی به منزل مراجعه کرد که متاسفانه حتی کسی برای پاسخگویی، جلوی در منزل نیز حاضر نشد."
شب گذشته، بعد از یک حدود هفته ابهام در سرنوشت دو رهبر مخالفان دولت ایران، سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی، خبر بازداشت آقایان موسوی و کروبی را تایید کرد.
محمدتقی کروبی با اشاره به بی‌خبری کامل از وضعیت پدر و مادر خود نوشته است: "این عزیران به همراه مهندس موسوی و دکتر زهرا رهنورد... زندانی حکومت هستند، در نتیجه بر حاکمان است که اتهام، ادله و مستند بازداشت و حکم قانونی را منتشر کنند و اجازه دهند آنان از حقوق زندانیان مصرح در قانون برخوردار شوند."
وی یادآوری کرده که "تاکنون هیچ حکمی از مقام ذی صلاح قضایی یا دستوری از شورای امنیت ملی مبنی بر حصر یا بازداشت پدر و مادرم و نیز مهندس موسوی و همسر محترمه ایشان به دو خانواده ابلاغ نشده... و در رسانه‌ها هم، چنین حکم یا دستوری منتشر نشده است".

شرح حمله ۲ اسفند

فرزند دوم مهدی کروبی در بخش دیگری از نامه خود، با اشاره به "تجمع، عربده کشی و عقده گشایی" افراد مسلح در مقابل منزل پدری خود و "توسل آنان به الفاظ رکیک و ناموسی" در شب‌های منتهی به ۲ اسفند، توضیح داده است که در شامگاه این روز، چگونه نیروهای امنیتی حصر محل سکونت پدر وی را شکسته و به داخل منزل "یورش برده‌اند".
وی نوشته است: "مکارانه به برادرم گفته شد حصر پایان پذیرفته و فرزندان می‌توانند برای دیدار با پدر و مادرم به منزل بروند. علی و همسرش بلافاصله به آنجا رفتند اما به جای دیدار ،شاهد حضور بیش از ۳۰ مامور امنیتی با صورت‌های بسته در منزل شدند."
محمدتقی کروبی با یادآوری اینکه ماموران پدر و مادر وی را در اتاق‌هایی جداگانه در طبقه‌های اول و پنجم ساختمان مسکونیشان محبوس کرده و به تفتیش طولانی مدت منزل آنها پرداخته‌اند، اظهار داشته که برادرش علی، از آن روز تاکنون "به عنوان یک گروگان" در زندان اوین است.
فرزند مهدی و فاطمه کروبی افزوده است: "وضعیت پدر و مادرم از علی و امثال علی که در انفرادی هستند بد‌تر است، زیرا‌ گاه بازجویان به متهمین انفرادی اجازه می‌دهند تا یک تلفن ساده به خانواده بزنند، اما از آنان هیچ نمی‌دانیم."
او خاطرنشان کرده است که به این ترتیب، "از خانواده شش نفره کروبی، سه نفر در بند حاکمیت هستند؛ منزل برادر [محمدحسین کروبی] تحت کنترل است و فرزندانش از ترس نیرو‌های امنیتی جرات رفتن به مدرسه را ندارند؛ بقیه هم خطوط ارتباطیشان قطع شده و امنیت ندارند و هر لحظه منتظر یورش و دستگیری هستند."
روایت فرزند مهدی کروبی از نحوه برخورد با خانواده خود در شرایطی منتشر می‌شود که که امروز در حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، تظاهرات پراکنده‌ای در تهران و چند شهر دیگر ایران برگزار شده است.
گزارش‌های رسیده از ایران، از حضور گسترده نیروهاى امنیتى در شهرهایی که در آنها تجمعات اعتراضی برگزار شده حکایت دارد و به گفته شاهدان، درگیری‌هایی بین نیروهای امنیتی و لباس شخصی با معترضان رخ داده است.
 
 
 

برگزاری تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف ایران

10 اسفند در تهران
به دنبال برگزاری تجمع‌هایی در اعتراض به بازداشت میر حسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت، گزارش‌هایی از وقوع درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف ایران گزارش شده است. همزمان برخی از گزارش‌ها از بازداشت شماری از تظاهر کنندگان حکایت دارد.
شاهدان عینی از شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، مشهد، کرج، سمنان، تبریز و کرمانشاه به بی بی سی فارسی گفتند که تجمع های اعتراضی در این شهرها برگزار شده و در بعضی موارد، میان معترضان و مأموران امنیتی یا مأموران لباس شخصی زد و خوردهایی رخ داده است.
تجمع ها در تهران پس از ساعت ۵ عصر و بیشتر در خیابان ها و میدان های مرکزی شهر آغاز شد و تا شب ادامه داشت.
بنابر برخی گزارشها، در میدان های امام حسین، انقلاب، فردوسی، ولی عصر، توحید، هفت تیر و ونک، بلوار کشاورز و چهار راه جمالزاده درگیری هایی رخ داده و نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرده اند.
سحام نیوز سایت نزدیک به مهدی کروبی، گزارش داده که درگیری هایی در حوالی خیابان آزادی رخ داده و پلیس به سمت کسانی که شعار یا حسین، میرحسین و یا مهدی شیخ مهدی می دادند، حمله کرده است.
این سایت همچنین گزارش داد که "در اسلامشهر در جنوب غربی تهران نیز تجمعات گسترده ای برگزار شد....مردم در جمع های پراکنده در این شهر شعار های مرگ بر دیکتاتور و موسوی و کروبی آزاد باید گردند سر دادند."
از فلکه صادقیه گزارش شده که نیروهای ضد شورش با مردم درگیر شده اند و به سمت آنها گاز اشک آور شلیک کرده اند.
یک شاهد عینی نیز به تلویزیون فارسی بی بی سی گفت در طول روز در خیابان نواب تهران صدای چند تیر را شنیده است که می گوید به اعتقاد معترضان برای ایجاد ارعاب بوده است.
شاهدان عينى مى گويند تجمع هاى پراكنده اى از معترضان در مناطق مرکزی این شهر شكل گرفته است.
گزارش ها همچنین بیانگر بازداشت گروهی از تظاهرکنندگان در روز سه شنبه است.
وب سایت "ندای سبز آزادی" که به مخالفان دولت نزدیک است، در گزارشی از انتقال بعضی از بازداشت شدگان سه شنبه به ساختمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، و چند مدرسه از جمله مدرسه آیت‌الله سعیدی خبر داده است.
تجمع معترضان
سايت كلمه كه ديدگاهها و نظرات ميرحسين موسوى را منتشر مى كند عصر امروز گزارش داد كه جمعيت زيادى قدم زنان در پياده روها به سمت خيابان انقلاب در حرکت بودند.
بنابر اين گزارش، بيشترين تجمعات در محدوده دانشگاه پلى تكنيك و چهار راه ولى عصر گزارش شده است.
در ميدان ولى عصر، چهار راه ولى عصر، خيابان و ميدان انقلاب، ميدان امام حسين و ميدان آزادى مملو از نيروهاى امنيتى و گارد ويژه است.
به نوشته كلمه، در بزرگراه رسالت نيز نيروهاى ضد شورش مستقر شده اند و دليل آن ظاهرا به خاطر انتشار خبر انتقال آقاى موسوى و كروبى به زندان حشمتيه است كه در يكى از خيابانهاى منتهى به اتوبان رسالت واقع است.
تصاویر ارسال شده از سوی یکی از مخاطبان بی بی سی همچنین بیانگر حضور سنگین پلیس در اطراف خیابان پاستور تهران است.
منزل میرحسین موسوی و بیت رهبری در این خیابان قرار دارد.
برخى گزارشها هم از استقرار نفربرهاى شهرى تازه اى در برخى نقاط شهر تهران حكايت دارد كه تا پيش از اين ديده نشده بوده اين نفربرها به رنگ سياه اند و سقف مشبكى دارند.
يك شاهد عينى به بى بى سى گفته كه در برخى مناطق شهر به دليل وجود تعدادى زياد نيروى مسلح در خيابان امكان تشكيل تجمع را محدود شده و اتومبيل ها به شكل اعتراضی، بوق ممتد مى زنند.
پیش از این گزارش شده بود که از مغازه داران مناطق مركزى تهران از جمله از مغازه هاى اطراف دانشگاه تهران و خيابان كريم خان، خواسته شده تا امروز زودتر محل كسب خود را تعطيل كنند.
تظاهرات سه شنبه، ده اسفند، به درخواست "شوراى هماهنگى راه سبز اميد" در اعتراض به حصر و بازداشت ميرحسين موسوى و مهدى كروبى از رهبران مخالفان دولت برگزار مى شود.
شوراى هماهنگى راه سبز اميد از مردم خواسته بود كه در اين راهپیمایى كه از ساعت پنج بعدازظهر از ميدان امام حسين تهران به سوى ميدان آزادى برگزار مى شود، شركت كنند.
مخالفان می گویند آقای موسوی و آقای کروبی به همراه همسرانشان به بازداشتگاه حشمتیه در تهران منتقل شده اند. غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا این موضوع را تکذیب کرد.

اعتراض ها در شهرهای دیگر

به گفته یک شاهد عینی، مخالفان دولت در شیراز در نزدیکی بیمارستان امام رضا، خیابان ملاصدرا و بعضی مناطق دیگر تجمع های نسبتا بزرگی داشتند که در مواردی تعداد آنها به صدها تن می رسید.
در ویدیوهایی که از اعتراضات شیراز به دست بی بی سی رسیده و یا در سایت های اینترنتی منتشر شده است، معترضان شعار می دهند: "مبارک، بن علی، نوبت سید علی".
شاهد عینی دیگری از اصفهان به بی بی سی فارسی گفت که تجمع معترضان در این شهر با سکوت همراه بوده و آنها عمدتا بدون دادن شعار حرکت می کردند.
او گفت که مأموران امنیتی و انتظامی برای متفرق کردن معترضان تلاش می کردند، اما رفتار آنها نسبت به موارد قبلی آرام تر بوده و درگیری چندانی رخ نداده است.
سایت جرس از برگزاری تجمع اعتراضی در مشهد و دستگیری دست کم ده نفر از معترضان در این شهر خبر داده است.
مهدی کروبی و میر حسین موسوی
روز گذشته (نهم اسفند) سايت كلمه كه ديدگاههاى آقاى موسوى را منتشر مى كند گزارش داد كه آقايان موسوى و كروبى به همراه همسران خود زهرا رهنورد و فاطمه كروبى كه مدتى در حصرخانگى بودند، دستگير شده و به زندان حشمتيه تهران منتقل شده اند كه در نزديكى وزارت دفاع قرار دارد.
به گزارش اين سايت، بازداشت اين چهار نفر و انتقال آنها به زندان قطعى است، اما زمان دقيق انتقالشان به زندان مشخص نيست.
بعد از انتشار خبر بازداشت سران مخالفان دولت، مقامات رسمى ايران سكوت اختيار كرده و تاكنون واكنشى نسبت به آن نشان ندادند تا آنكه غلامحسين محسنى اژه اى سخنگوى قوه قضائيه در گفتگو با خبرگزارى دانشجويان ايران، گفت كه "اخبار منتشر شده از سوى برخى رسانه هاى معاند مبنى بر انتقال آقايان موسوى و كروبى به بازداشتگاه حشمتيه صحت ندارد."
رامين مهمانپرست سخنگوى وزارت خارجه ايران بازداشت رهبران مخالفان را مسئله اى داخلى خوانده و گفت كه "هيچ كشورى اجازه ندارد در آن دخالت كند."
به گفته آقاى مهمانپرست، "به مسائل مربوط به افراد در داخل كشور ما در چارچوب حقوقى و توسط مقامات قضايى رسيدگى مى شود و اين موضوع نمى تواند دستاويزى براى امريكا و برخى كشورهاى غربى باشد."
سخنگوى وزارت خارجه ايران قدرتهاى غربى را به "فرافكنى" متهم كرده و گفته كه اين كشورها سعى دارند با عوض كردن مسئله "توجه افكار عمومى را به موضوعات غير واقعى انحراف دهند."
 
 
وفای عهد سبزها به رهبران جنبش؛ معترضان خاموش هم به میدان آمدند
جرس: پارچه نوشته ای بزرگ با عبارت گویای " دیکتاتور به پایان سلام کن " که یکی از شهروندان شجاع هوادار جنبش سبز آن را در اتوبان نیایش تهران نصب کرده بود همه پیام راهپیمایی دیروز معترضان را با خود داشت. ده ها هزار نفری که از خانه های خود به خیابان آمده بودند نه فقط خواهان آزادی رهبران جنبش سبز که خواهان کنار رفتن دیکتاتور بودند.آنها هر جا که امکانش را یافتند با فریادهای مرگ بر دیکتاتور پیام خود را به رهبران جمهوری اسلامی رساندند.
  صف نیروهای سرکوبگر همچون همیشه طولانی و باتوم ها و اشک آورها به راه بود اما کسانی که به خیابان آمده بودند شکی در درستی تصمیم شان نداشتند. بسیاری از شهروندان با باتوم و شوکرهای برقی اسیب دیدند و از اثر گازهای اشک آور چشمانشان سرخ شد، بسیاری هم بازداشت شدند و حالا در بازداشتگاه های سرد اسیر بازجوهای بی رحم هستند. همه این جماعت معترض اما ثابت کردند که بر سر عهد خود مانده اند. آنها در واپسین ماه از سالی که میرحسین موسوی سال " صبر و استقامت " نامیده بود باری دیگر پا به میدان گذاشتند تا ثابت کنند که پیروزی را جز صبر و جز استقامت گریزی نیست.
دستاورد بزرگ 10 اسفند
گوشه گوشه مناطق مرکزی تهران دیروز شاهد حضور مردمی بود که پایان دیکتاتور را انتظار می کشند. آنها به دلیل انبوه نیروهای آماده سرکوب امکان راهپیمایی متمرکز را نیافتند و بنا نیز البته بر این بود که این بار راهپیمایی به شیوه غیر متمرکز انجام شود. شیوه ای که نیروهای سرکوب را مستاصل و خسته می کند و ابعاد سرکوب را کاهش می دهد. گزارشها می گویند که سبزها در همه خیابان های مرکزی شهر بودند، در همه میدان های اصلی دیده شدند و از کوچکترین غفلت ماموران برای ابراز اعتراضشان استفاده کردند. پراکندگی معترضان در نقاط مختلف تهران البته تخمین جمعیت را به شدت دشوار کرده است اما همه شاهدان عینی حضور ده ها هزار نفری سبزها را تایید می کنند. همچون همیشه دیروز هم صدای شلیک تیر هوایی و گلوله های رنگی به گوش رسیده ولی بر خلاف دو تجمع قبلی خبر یا گزارشی درباره کشته شدن معترضان منتشر نشده است. یکی از کاربران سبز این را مزیت بزرگ تجمع دیروز دانسته و در همین رابطه نوشته " بزرگترین دستاورد تجمع دهم اسفند این بود که این بار خوشبختانه خبر شهادت یک همراه سبز را نشنیدیم".
نقطه عطف جنبش
برای بسیاری باور کردنی نبود که مردم شهرهای بزرگ پابه پای پایتخت نشینان خشم شان از بازداشت رهبران جنبش سبز را در خیابان ابزار کنند. تصاویری که از مشهد و شیراز و اصفهان و سمنان مخابره شد و گزارشهایی که از تبریز و اهواز آمد همگی گواه آن بود که شعله اعتراض روز به روز در حال گسترده تر شدن است. ناظران می گویند که کشور در حال یک خیزش بزرگ است و زبانه های اعتراض در شهرستان ها را باید نقطه عطف روند حرکت جنبش سبز دانست. یکی از تحلیلگران جنبش در همین رابطه به جرس می گوید که " اگر بخواهیم اعتراضهای سال گذشته را با اعتراضهای امسال مقایسه کنیم در یک کلام تفاوت آن را می توان کشیده شدن دامنه جنبش به شهرستان ها دانست." اعتراض خیابانی در شهرستان ها به ویژه از این جهت اهمیت دارد که دست حکومت برای سرکوب بازتر است و معترضان با حضور در خیابان ها ریسک بالاتری را پذیرا می شوند با این حال ظاهرا روند اوضاع به گونه ای است که سبزها در شهرستانها نیز جایی برای ملاحظه کاری نمی بینند.
ترس از اعتراف به واقعیت
هنوز حکومت این جسارت و جرات را نیافته که بازداشت رهبران جنبش سبز را به صراحت اعلام کند. مانند همه روزهای بحرانی آنها خود را ناگزیر از تکذیب می بینند و مایلند با پاک کردن صورت مساله از جواب دادن طفره روند. علیرغم گزارشهایی که درباره انتقال میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسرانشان به بازداشتگاه حشمتیه تهران منتشر شده است مقام های حکومت مدعی هستند که این افراد در بازداشت به سر نبرده و تنها محدودیت هایی درباره آنها اعمال شده است. "غلامحسین محسنی اژه ای" به عنوان بالاترین مقامی که تاکنون درباره وضعیت رهبران جنبش موضع گیری کرده با تکذیب خبرهای مربوط به بازداشت این افراد مدعی شده که خبر بازداشت را رسانه های معاند منتشر کرده اند. او هیچ توضیح دیگری درباره این که اکنون رهبران جنبش در چه محلی نگهداری می شوند و تحت چه شرایطی هستند ارایه نداده است. رسانه های حکومتی نیز در رویه ای همسو سعی کردند چشم خود را بر اعتراضهای سراسری دیروز ببندند و در معدود خبرهایی که پیرامون تجمع هواداران جنبش سبز منتشر کردند نیز دست به کار جعل و تحریف شدند. خبرگزاری "فارس" وابسته به سپاه پاسداران در خبری مدعی ناکامی هواداران جنبش سبز شد و گفت که این تجمع را صهیونیست ها و شبکه های رسانه ای معاند برنامه ریزی کرده بودند. پایگاه رجانیوز هم در خبری شلوغی خیابان های تهران را ناشی از خرید شب عید مردم دانست و به این ترتیب دست به تکرار همان ادعایی زد که چند روز پیش از سوی وزیر اطلاعات پیرامون تجمع 25 بهمن عنوان شد و از سوی سبزها مورد استهضا قرار گرفت.
شعله ای که زبانه می کشد
اعضای شبکه های اجتماعی جنبش سبز برای ادامه دادن اعتراض ها اشتراک نظر دارند و رصد فعالیت های آنان از برنامه ریزی برای سازماندهی تجمع های بعدی حکایت دارد. بسیاری از کاربران پس از پایان یافتن تجمع دیروز یادآور شدند که این تجمع نخستین اعتراض عمومی به بازداشت رهبران جنبش بوده و در واقع یک نوع بیدار باش عمومی برای اعتراضهای بعدی به حساب می آید. گروهی از کاربران نیز که از هفته پیش طرح سه شنبه های سبز را با هدف برپایی اعتراضهای خیابانی هفتگی طرح کرده اند اکنون برای دنبال کردن این طرح مصرتر و مطمئن تر به نظر می رسند. شورای هماهنگی راه سبز امید هم که متولی تجمع اعتراضی اول اسفند و تجمع دیروز بوده است ضمن حمایت از طرح سه شنبه های سبز خواهان گردهمایی معترضان در سه شنبه آخر سال شده است. برخی ناظران می گویند فاصله نسبتا زیاد میان تجمع کنونی با برنامه پیشنهادی برای تجمع سه شنبه آخر سال ممکن است قدری از پتانسیل اعتراض بکاهد اما گروهی دیگر عقیده دارند که فاصله زمانی موجود تا اعتراض خیابانی بعدی این امکان را می دهد که تبلیغات لازم پیرامون آن صورت بگیرد و حکومت را نیز برای روزهای بیشتری در التهاب و تشویش نگه دارد. از دید ناظران اگر در فرصت موجود تا تجمع بعدی بتوان معترضان بالقوه در برخی شهرهای دیگر را نیز به جمع شهرهای در حال اعتراض اضافه کرد امید و انگیزه جنبش باز هم بالاتر خواهد رفت. کشیده شدن دامنه اعتراض به شهرهای مختلف در سراسر ایران همان استراتژی یگانه ای است که رهبران جنبش طی یک سال و نیم گذشته بر آن تاکید داشته اند. آنها حالا در نقطه ای نامعلوم تحت بازداشت به سر می برند ولی پیامشان شهر به شهر می رود و امید پیروزی را با خود می آورد.
 
 
رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی: تكنولوژی امروز در خدمت تخریب اعتقادات اسلامی است
جــرس: 
رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی معتقد است "نهضت اسلامی ایران تابوی ٢٠٠ ساله آمریكا و اروپا را شكست و ایران اسلامی می‌رود تا آوازه‌اش زوایای جهان را پر كند."
به گزارش فارس، محمد محمدی گلپایگانی روز چهارشنبه ۱۱ اسفند ماه، در همایش نقش دادستان در مقابله با جرایم و تأمین امنیت عمومی گفت: شرایط ما در دنیا طوری است كه ما موی دماغشان شده‌ایم . مستكبران و دولت‌هایی كه در حال چپاول كشورها هستند نمی‌توانند ما را تحمل كنند.
وی با بیان اینكه آنها ٢٠٠ سال نقشه ریختند و تلاش كردند با ظواهر غربی و شرقی ملت‌ها را بهتر چپاول كنند، اظهار داشت: در لیبی هم به خاطر بوی نفت و نزدیكی به اروپا برای غارت ثروت این كشور لشكر كشی می‌كنند و یكی از كارهایی كه الان شبانه روزی مشغول آن هستند این است كه دلارهای زیادی برای نابود كردن پایه‌های اعتقادی نسل جوان مصرف می‌كنند.
محمدی گلپایگانی با اشاره به اینكه تكنولوژی امروز در خدمت تخریب اعتقادات اسلامی است، اظهار داشت: نقش بزرگ دادستان‌ها این است كه اجازه ندهند كه صیادان كشنده فضیلت بتوانند در نقشه خود موفق شوند هر چند كه كار آسانی نیست.
وی اظهار عقیده كرد:‌ یكی از بلاهایی كه امروز دامن گیر جوانان ما ست، موضوع مواد مخدر است كه خانواده‌ها را نابود و بچه‌ها را بی‌سرپرست می‌كند آیا استكبار در این كار دست ندارد.
رئیس دفتر رهبری خطاب به دادستان‌های حاضر در این همایش گفت: برادران عزیز در جایگاه خودتان خداوند را در نظر بگیرید و این را بدانید كه این جایگاه جایی نیست كه كسی به خاطر پول و قدرت كار كند و اگر كسی برای خدا كار كند، پاداش خدا در انتظار اوست.
وی مدعی شد "رهبری كه امروز پرچمدار این نهضت مقدس است،‌ و توانسته‌ بیش از بیست سال این مسئولیت عظیم را اداره كنند، دعاگوی شما است و شما هر كدامتان برای وی بازویی هستید و ایران اسلامی می‌رود تا آوازه‌اش زوایای جهان را پر كند.
محمدی گلپایگانی بدون اشاره به ماهیت آزدیخواهانه و عالدت طلبانۀ قیام های مردم منطقه که ایران را نیز درنوردیده، افزود: خیلی‌ها سعی كردند كه بگویند مسائل كشورهای مصر و لیبی محدود به طلب نان و آب است اما دیدید كه با نماز جمعه و الله اكبر شروع شد و در بحرین شعارهای امام حسین را افراد سر می‌دادند و یكی از این شعارها هیهات منا الذله بود و معلوم است كه رنگ و بوی اسلامی دارد.

 
 
 
 دروجود انسانی که مورد ظلم قرار میگیرد، صلابتی است که حتی دژخیمانش را به لرزه می اندازد اما خود او را برپا نگاه میدارد

دهم اسفند مبارک!

اخبار هنوز دارند میرسند و فیلم های اعتراض در اینترنت - این سینمای جهانی – هنوز به نمایش درنیامده اند. با این حال همۀ شواهد نشان میدهند که دهم اسفند روز بزرگی بود، روزی به بزرگی مردمی که به حکومت خشونت گفتند حربۀ ترسش ازکارافتاده اما توان آنها همچنان برجاست. شاهدان عینی همه تآئید میکنند که امروز از بیست و پنج بهمن هم زنده تر و پرشورتربود. مردم حضور یکدیگر را درفضای شهر دیدند، خشونت عمال حکومت را با سعۀ صدربی جواب گذاشتند، برخی از همشهریان را از دستگیری به دست گزمه ها نجات دادند، و به دیکتاتور گفتند خیابان حق ماست! ما را ببین و"به پایان سلام کن" .
 بی جهت نیست که در زبان غنی فارسی برای ترس اصطلاح "ریختن" وجود دارد. یعنی ترس مثل برگی که برشاخه خشک میشود یا میوه ای که میپوسد پس از مدتی میریزد. شاید این تا حدی اغراق آمیز به نظر برسد. اما چنین نیست . ترس مثل صاعقه درحمله های ناگهانی و غافلگیرانه تآثیری شدید و کورکننده دارد. حتی حیوانات وحشی ، که به اقتضای طبیعت از همه بیشتراز حربۀ ترس استفاده میکنند، میدانند که گذشت زمان و آگاهی طرف مقابل کارائی این حربه را کم میکنند. به این دلیل همۀ حیله های خود را بکار میگیرند مثل باد کردن و بزرگ نشان دادن خود و یا کشیدن نعره های وحشتناک – به این امید که با ایجاد حس کوچکی و بی دفاعی قدرت اندیشه را از طعمه سلب کرده اورا فلج و درحملۀ اول شکارکنند.
دیگر آنکه خشونت تحلیل میرود چرا که دست زدن به حرکات خشن، بی منطق، جراحت بار وخونریز نیازمند موتوریست که بی وقفه بیرحمی و سنگدلی تولید کند واز تماشای آسیبی که به انسانهای بیدفاع میزند تردیدی به خود راه ندهد. زدن که هیچ، حتی بیحرمتی به انسان محترمی که بی هیچ جرمی درخیابان راه میرود، کارهر کسی نیست. شب که به خانه رفتی و به چهرۀ کودک و همسرت نگاه کردی از خود خواهی پرسید "اگرکسی با زن و فرزند من این رفتار را بکند، من چه خواهم کرد؟" و به این ترتیب هرروز موتورخشونت، بیحرمتی وآزارت اندکی از نیروی خود را از دست میدهد. هرروز خودگریزتر و مرددتر میشوی – و برای آنکه کسی ازین لرزش درونی خبر نشود باید خشم وسنگدلی بیشتری نشان بدهی. اما هیچکس بهتر از تو نمیداند که چقدر به آخرخط نزدیک شده ای.
اما داستان استقامت، اندیشه، آزادگی، مسالمت وتدبیرداستان دیگریست. اگر استقامتت را به سخره بگیرند، اگربکوشند که تدبیرت را به خشم و تندی بدل کنند، یا به جرم آزادگی به زندانت بیندازند البته میرنجی و آزارمیبینی. اما مثل درختی که باد خزان برگهایش را ریخته بیشرم و گناه منتظر بهار میمانی. دروجود انسانی که مورد ظلم قرار میگیرد اما حاضر به جرم و جنایت نیست، صلابتی است که حتی دژخیمانش را به لرزه می اندازد اما خود او را برپا نگاه میدارد. اینجا صحبت برسر اینکه چه کسی درست میگوید نیست. طبیعتا هرکسی خود را درعقایدش صاحب حق میداند. بلکه گفتگو برسرتفاوت میان کسی است که برای بقا به کشتن، سوختن، و شکستن دست می یازد و کسی که برای برپا ماندن حاضر به انداختن دیگری نیست. این تفاوت کوچکی نیست.
این چند جملۀ ساده را ازیک شاهد عینی حوادث امروز – دهم اسفند – بخوانید و با بددهنی های ماموران حکومت در رسانه های رسمی مقایسه کنید: "خيابون انقلاب رو با نرده و کامیون های پلیس به سمت غرب بسته بودند … دور میدان فردوسی هم پر از گارد ضد شورش همراه با “ماسک” به صورت بود ! و دور میدان را هم به سمت آزادی نرده و کامیون گذاشته بودند که ماشین نتونه رد بشه ! تا تقاطع شریعتی و مطهری و زیر پل سیدخندان گارد ویژه ایستاده بود .. دمشون گرم چه امنیتی برای خریداران عید فراهم کرده بودن !! دوستانم توی چهارراه ولیعصر صدای تیر شنیدند … می گفتند جمعیت توی پیاده رو ها موج می زد ولی کسی وارد مغازه های أطراف نمی شده..."
این کلمات، کلمات یک انسان سالم معمولیست ، یک شهروند، کسی که خیابان، شهر، و وطن مال اوست. اینها کلماتی است که در آنها از حضور ، اعتماد به نفس، و حتی شوخ طبعی نشان هست اما از ترس نشان نیست.
 
 
 
 
فرخ نگهدارحالا که آقایان موسوی و کروبی در حبس هستند وظیفه حراست از هویت ملی و مردمی جنبش سبز بسیار سنگین تر است. اعتراض علیه حرکتی که جمیز جونزها شروع کرده اند وظیفه سخن گویان جنبش سبز است.

مرور رویدادها
از دو ماه پیش خبر موثق داشتیم که فشار بسیار سنگین اعمال می شود بر آقای خامنه ای که با صدور فرمان دستگیری آقایان موسوی و کروبی "کار را یکسره کند". خبر داشتیم که او احتیاط می کرد. حدس این بود که نگرانی وی از بلندی موج اعتراض های آنی نیست. امتناع از این کار دو دلیل داشت: تقویت دلبستگی مردم و تثبیت موقعیت آنان به مثابه رهبران مورد احترام و اعتماد ملت و تشدید شکاف در درون دستگاه حاکمه و امکان نگرانی و مقابله بخش عمده ای از اصول گرایانی که خود را قربانیان بعدی می پندارند.
نامه سرگشاده مورخ بیستم دیماه به آقای خامنه ای بر مبنای مشاهده همین فشارهای راست های افراطی بود. می دانستم و می دیدم که رهبر جمهوری اسلامی ایران متاسفانه هر روز یک گام عقب میرود و به امثال آقایان جنتی و مصباح قدم به قدم نزدیک تر می شود. چند روز پیش دیدم در سایت های نزدیک به آقای مصباح زده اند که او در منزل شخصی میزبان رهبر جمهوری اسلامی ایران بوده است. دست آموزهای مصباح حالا یک گروه شان در "قرارگاه عمار" جمع شده اند. از نام ها و حرف هاشان پیداست که همان طراحان قتل های زنجیره ای و اعضای ستاد کودتا هستند. سخنرانی حجته الاسلام پناهیان چند روز قبل از 25 بهمن نشان داد که که نقشه به زندان بردن آقایان موسوی و کروبی هیچ ربطی به نامه آنان به وزارت کشور و تقاضای تظاهرات 25 بهمن نداشته و مقدمات آن کاملا چیده شده بوده است. افتضاحی که در جلسه 26 بهمن ماه مجلس شورای اسلامی رخ داد، آن نعره زدن های "مرگ بر موسوی و کروبی و خاتمی"، هم نشان داد که دو گروه بندی اصلی اصول گرا، شورای نگهبان و مجلس، به جز احتمالا شخص احمدی نژاد، در موضوع به توافق رسیده و شخص رهبر هم به آنان پیوسته است.
نشانه دیگر عقب نشینی و تسلیم گسترده تر رهبری جمهوری اسلامی خبرهایی است که پیرامون نامزد شدن یا نشدن آقای رفسنجانی و آقای مهدوی کنی برای ریاست مجلس خبرگان منتشر می شود، کلیپ ویدئویی حمله و هتاکی به خانم فائزه هاشمی فاکت دیگری است که می گوید تعرض بچه های مصباح برای کسب تمام اهرم های قدرت در آستانه ثمر دادن است.

راست افراطی: در مسیر انحصار قدرت
از آنچه در پشت پرده قدرت گذشته است اطلاع نداریم. اما امتناع آقای احمدی نژاد از "محکوم کردن سران فتنه" و هم نوایی با مجلسیان، و هم چنین حملات بسیار تند "بچه های مصباح" به رحیم مشایی، نزدیک ترین شخص به او، نشان می دهد که "مذاکرات" میان دو گروهبندی حاکم، راست خونخوار و راست سنتی، برای تقسیم انحصاری قدرت سیاسی میان خود و حذف بقیه جناح ها به نتیجه قطعی رسیده و به اجرا گذاشته شده است. طبق این توافقات ترکیب اساسی مجلس و دولت آتی از هم اکنون مورد توافق قرار گرفته و انحصاری شده است. برای من مسلم است که حمایت آشکار و همکاری کامل برای بیرون کردن موسوی و کروبی از نظام و قرار دادن آن دو در "جبهه برندازی" نخستین گام در اجرای توافقات برای تقسیم مواضع قدرت بوده است.
در طول 32 سال گذشته هیچ یک از روسای دولت و مجلس باقی نمانده اند که بعد از افتادن از قدرت توسط حاکمان به لجن کشیده نشده باشند و هنوز به مثابه خدمت گزاردگان به نظام مورد احترام باشند. رفسنجانی و کروبی و موسوی و خاتمی و ناطق نوری سران قوه مجریه و مقننه ایران و نیز ابوالحسن بنی صدر و مهدی بازرگان، همه و همه شعار "مرگ بر" را از درون نظام شنیده اند. هیچ کس نیست که خدمت کرده باشد. همه خائن و مزدور بیگانه از آب در آمده اند. تردید ندارم که روسای فعلی و بعد مجلس و دولت نیز از این سرنوشت تلخ جان بدر نخواهند برد. این ها افراد استثنایی نیستند. مهم نیست که کدام یک اول قربانی و لگد می شوند. مهم این است که قطعا این اتفاق خواهد افتاد و لگد زدن به موسوی و کروبی، رویای دیگری برای جمهوری اسلامی داشته اند، مقدمه آن است.
جنبش سبز: شرط های تثبیت و انسجام
ارزیابی موشکافانه مناسبات قدرت و تحلیل روندهای ممکن شواهد بسیار متقنی عرضه می کند که قطعی می کنند، آنچه در این روزها می تواند انکشاف یابد شکست راست افراطی و کسب قدرت سیاسی نیست. تعرض راست افراطی ادامه خواهد یافت تا زمان تقسیم مواضع قدرت بین دو جناحی که اخیرا به ائتلاف رسیده اند، فرا برسد. جنبش سبز باید نیروی خود را برای آن روزها متحد و آماده نگاه دارد. وظیفه عملی در این روزها حفظ خود و گسترش پایه اجتماعی جنبش، ارتقای سطح همگرایی و همبستگی پاره های جنبش است. در روندهای پیش رو، هر تعرضی که هدف آن تثبیت موقعیت هژمونیک موسوی و کروبی باشد، هر تدبیری برای بالا بردن سطح توافقات برنامه ای در جنبش سبز صورت گیرد، هر تلاشی که هدف آن متحد تر، متمرکزتر کردن، با برنامه تر کردن جنبش باشد، باید با جدیت تمام دنبال شود و هر عملی که رقابت درونی میان چهره های متنفذ جنبش را دامن زند، هر حرکتی که به تضعیف موقعیت آقایان موسوی و کروبی، به مثابه رهبران واقعی حرکت مردم، آسیب برساند، حرکاتی زیان بار و دشمن کام است. بدون باز تر کردن شکاف های بالقوه درون نظام و شکستن اتحاد شوم دو بخش اصول گرایان علیه سبز ما قادر نخواهیم شد حرکت مردمی در ابعاد بزرگ سازمان دهیم. بدین منظور باید تمام تجربه و تدبیر سیاسی به کار گرفته شود که تلاش های خائنانه مسوولین امنیتی نظام جمهوری اسلامی ایران برای "برانداز" معرفی کردن جنبش سبز و مشروعیت زدایی از رهبران سبز به سنگ خورد و خنثی شود.

خطر دوم
من در نوشته قبلی تحت عنوان "خطر اول – خطر دوم" تلاش کردم نشان دهم که چگونه راست خونخوار، چه در ایران و چه در ایالات متحده امریکا به میدان آمده است که جنبش مردم سالارانه و مدنی ایران را زمین بزند و عرصه سیاست در ایران را قرق گاه دو نیروی واقعا سیاه سازد. با بلند شدن موج اعتراضات سرنگونی و تزلزل رژیم های غرب گرا در دنیای عرب نیروهای مخالف اوباما در امریکا تاکتیک خود را تغییر داده و به سرعت وارد عمل شده که سازمان مجاهدین خلق را به عنوان "تنها آلترناتیو دموکراتیک" مورد حمایت دولت امریکا قرار گیرد. طی یک ماه گذشته 3 کنفرانس در بروکسل، واشینگتن و پاریس، با شرکت ژنرال های "بازنشسته" و سران سرشناس دولت بوش و عده ای از دیگر از صاحب نامان تشکیل شد. هدف نخست کنفرانس ها خارج کردن نام مجاهدین از لیست سازمان های تروریستی در امریکاست. فعالیت ژنرال جمیز جونز و جان بالتن در این مورد خیره کننده است. جونز تا 4 ماه پیش مشاور عالی امنیت ملی در دولت اوباما بود.
اما خطایی مهلک است هرگاه کسی این خطر را عمده تلقی کند. خطر این خطا فقط در این حد است که راه باز کنند امثال مصلحی ها و قداره کش های حکومتی تبلیغ کنند که مخالفین آنان از قماش جان اند. آنها در کمال وقاحت عکس آقایان موسوی و کروبی را عوامل سر سپرده مسعود رجوی و عامل اسرائیل معرفی می کنند.
بارها نوشته ام و گفته ام که این کارها نه ما را امریکایی می کند و نه ما را باید به سوی دشمنی با رقبای منطقه ای و جهانی امریکا بکشاند. جنبش سبز باید اکیدا حراست کند که هیچ شعاری علیه هیچ کشوری داده نشود. این کار نه فقط به زیان صلح و همزیستی ملت هاست، بلکه راه باز می کند که هم حکومت در باره ما بیشتر خطا کند و هم زمینه بسازد که برخی از فعالین واقعا به آلت پیشبرد رقابت دولت های دیگر در ایران بدل شوند. حالا که آقایان موسوی و کروبی در حبس هستند وظیفه حراست از هویت ملی و مردمی جنبش سبز بسیار سنگین تر است. اعتراض علیه حرکتی که جمیز جونزها شروع کرده اند وظیفه سخن گویان جنبش سبز است.
"زنده باد موسوی – زنده باد کروبی"
این است شعار اصلی. امروز و روزهای بعد . وقت آن است که موج حمایت آشکار و متحد ما برای دفاع از شرف ملی، حقانیت سیاسی به اوج برسد. زمینه هست و باید از حضور خیابانی برای اعتراض علیه رفتار کریه با شخصیت های ملی و مورد احترام ملت ایران، آقایان موسوی و کروبی، بهره گیریم. هر یک فریاد یک ضربه به عربده کشانی است که حیثیت کشور و شرف حقیقت را قربانی ماندن در قدرت و حذف رقیبان سیاسی می کنند. اما بشدت باید مواظبت کنیم که تاثیر حرکت اعتراضی ما صرفا حمایت فعال از رهبران سبز باشد و به تسطیح کننده راه برای تقسیم عرصه سیاست در ایران به دو نیروی خشونت گرا و کینه جو تبدیل نشود. در این ارتباط همه کسانی که به حفظ هویت، به حفظ اعتبار رهبران، به حفظ منافع ملی، و بخصوص به زدودن خشونت و کینه از صحنه سیاست و مبارزه سیاسی در ایران متعهدند باید حداکثر تلاش خود را به کار گیرند که شعارهای تظاهرات به شعارهای حمایتی از آقایان موسوی و کروبی محدود شود و به عرصه های دیگر کشیده نشود. یکی از مناسب حال ترین شعارها برای روزهای آتی همین شعار "یا حسین میرحسین" و "یا مهدی شیخ مهدی" است که این روزها طرح شده است.

لندن – دهم اسفندماه 1389 (اول مارس 2011)



جــرس: 
بنا به گزارش منابع خبری، روز سه شنبه دهم اسفند ماه، همزمان با بازداشت فخرالسادات محتشمی پور، عضو جبهه مشارکت و همسر مصطفی تاجزاده، مهسا امیرآبادی، همسر مسعود باستانی و شهین جهادی، فعال مدنی نیز از جمله بازداشت‌شدگان بودند.
به گزارش سامانه خبری- تحلیلی کلمه، فخرالسادات محتشمی پور، مدیرکل امور بانوان وزارت کشور در دولت اصلاحات، غروب سه شنبه پس از شرکت در جلسه قرآن هفتگی خانواده های زندانیان سیاسی، به همراه چند تن دیگر برای شرکت در تجمع اعتراضی راهی خیابان های مرکزی شهر شده بود که توسط ماموران دستگیر می شود.
بر اساس این گزارش، وی با موبایل خود با خانواده تماس گرفته و موبایل را روشن گذاشته تا آنها مکالمه او و مأموران را بشنوند که صدای خانم محتشمی پور شنیده می شد که می گفته: “مگر من چکار کرده ام؟ من هم مثل بقیه مردم به خیابان آمده ام و دارم راه می روم. اگر مرا می برید باید با به دخترم خبر بدهم”.
مأموران در پاسخ تأکید کرده اند که باید او را با خود ببرند و بعدا اجازه ی تماس به وی خواهند داد.
داماد خانم محتشمی پور به تارنمای بی بی سی فارسی گفته است که علت دستگیری او، شرکت در تجمع اعتراضی امروز بوده است که در واکنش به حصر یا بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسران آنها برگزار شد.
گفتنی است مهسا امرآبادی، فعال مدنی و همسر زندانی سیاسی مسعود باستانی، که خود نیز سال گذشته بازداشت و به حبس محکوم شده بود، چند روز پیش در گفتگو با تلویزیون رسا خاطرنشان کرد "اگر فشار از خانواده زندانیان سیاسی کم نشود، در یکی از میادین شهر تحصن می کنیم."
هنوز از وضعیت این سه بازداشتی و همچنین دهها نفری که در جریان اعتراضات روز سه شنبه بازداشت شده بودند، خبری منتشر نشده است.
در جریان اعتراضات حامیان جنبش سبز به بازداشت میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسران آنها، روز سه‌شنبه دهم اسفند، تهران و چند شهر دیگر از جمله شیراز، تبریز، اصفهان، رشت، اسلامشهر و مشهد، بار دیگر شاهد سرکوب خشونت بار مردم توسط نیروهای امنیتی، یگان های ویژه پاسداران و لباس شخصی های حامی حکومت بود، که منجر به زخمی و بازداشت شدن دهها نفر از تظاهرات کنندگان گردید.


سپاه کوفه در جماران چه می کند؟

غلامعلی رجایی
روز دفن داماد امام –یک شنبه – به دلیل حرفهایی که از جناب سیدحسن خمینی درباره اهانتهای رکیک عده ای اوباش که خود راتا درب منزل هاشمی در جماران رسانده بودند  و از آقامجیدانصاری در همین مورد ودرموردبیانات منتشرنشده آیت الله هاشمی درصحن مجمع خبرگان شنیدم که نمی توانم نقل کنم برای من روز تکاندهنده ای بود.
جناب سیدحسن می گفت وقتی عده ای از- مثلا – لباس شخصیها به جماران آمدند من درمنزل ایستاده بودم و.فحشهای بسیار رکیکشان رابه آقای هاشمی می شنیدم. به گوش خود شنیدم آنها درکمال..به آقای هاشمی خطاب می کردند که میدانی همسرت…است.
آقای مجیدانصاری هم می گفت پس ازختم جلسه مجمع دو برادرلاریجانی- علی وصادق را – به کناری کشیده و با ذکر صحنه هایی که خود شاهد آنهابودم گفتم من شاهد فحشهایی که آن روز درجلوی منزل هاشمی به خانواده اش می دادند بودم. بعدمثالی زدم وگفتم اگر شما شنیده باشید درهمسایگی شما رفتگری زندگی میکند وعده ای بیایند وبدترین فحشهای ناموسی را جلوی چشم همه به اوبدهند چه عکس العملی از خودنشان می دهید؟ وچه اقدامی می کنید؟ حالا فرض کنید این فرد که آنهمه به اوفحش رکیک جلوی همه داده اندهاشمی رییس مجمع ورییس مجلس خبرگان ومعتمدامام نیست.
کس دیگری برایم تعریف می کرد که درجلسه ای درمسجد ارک که دوستان حزب الله! درآنجا تشکیل جلسه می دهند وقتی بحث درباره عکسهای دخترمتاهل جناب مهندس موسوی مطرح شد ومن از یکی از این برادران! حزب الله پرسیدم ماجرای این عکسهاچیه؟ با صدای بلند وبدون توجه به حرمت خانه خدا داد زد  (با پوزش از خانواده مظلوم موسوی) فلانی، عکسهای این فا..شه رابیاور بهش بده بره باهاشون ح. ال کنه.
من نمی دانم اینهایی که این همه ادعای دینداری و ولایتمداری د ارند چرا به تعبیرسیدالشهداء(ع) لااقل آزاده نیستند.
گیرم اینها با هاشمی دشمن خونی اند، به همسر محترمه او چکار دارند؟ به شهادت تمام مقاتل، اهل کوفه که فاجعه کربلا را آفریدند تا امام زنده بود اهانتی به خانواده وحرم او نکردند اینها دیگر تولیدات کدام مذهب ومکتب هستند که از سپاه کوفه بدترمی کنند؟
سپاه کوفه در جماران چه می کند؟!
آیا کسی که ذره ای مردانگی وغیرت دینی داشته باشد نباید ازشنیدن این گونه خبرها ازغصه دق کند وبمیرد؟
خوشا به حال شهدا که رفتند تا این روزهای سخت تر از مرگ را برای دوستداران انقلاب ندیدند.
این روزها به بعضی که از سر دلسوزی یا ..مرا نصیحت می کنند که تند نروم می گویم احساس می کنم قلمی که دردست من است امانتی است که شهدا و بویژه دانشجوی شهید عظیم اسدی مشکال که درکنارمن درصبح سرد ۹ فروردین سال ۱۳۵۷ در شهربانی دزفول در اثر شکنجه هایی که به ما دادند – وبه اوبیشترازما – به شهادت رسید به من سپرده اند.براین اساس، این نوشتنها حداقل کاری است که از من وامثال من برمی آید تا جلوی اتفاقی را که دارد می افتد – ومتاسفانه مثل اینکه از آن گریزی نیست -بگیریم والا من نیز رسم عافیت می دانم.
راست گفت آنکه گفت اگر خدا را از جامعه وطبیعت وهستی برداری دیگر انجام هرکاری جایز است.
آیا ایمان بخدا به این زودی از بعضیها که داعیه اصولگرایی وولایتمداری دارند رخت بربسته است؟
خدایا جرم ما چیست که دشمن همدیگر شده ایم ؟ گناه ما چیست که ما را بحال خودمان رها نموده ای؟
خدایاُ ما همدیگر رانمی بخشیم اما از تو می خواهیم بر ما ببخشی و…
منبع : وبلاگ شخصی  نویسنده

روایت مهدی خزعلی از ۱۰ اسفند: مردم برای کتک خوردن آمده بودند

دکتر مهدی خزعلی، پزشک و تحلیل‌گر سیاسی در زمانی که مشاهدات خود از ناآرامی‌های تهران در روز ۱۰ اسفند ۱۳۸۹، را برای دویچه وله شرح می‌داد (ساعت ده و نیم شب به وقت تهران)، به گفته‌ی خودش هنوز ناآرامی‌ها و درگیری‌های پراکنده به ویژه در میدان آزادی تهران ادامه داشت.
آقای خزعلی ادامه داد: «ظاهرا از صبح امروز، نیروهای ضدشورش آماده‌باش بودند. این نیروها از صبح در تقاطع‌های اصلی و خیابان‌های حساس مستقر بودند. از ساعت ۵ به بعد نیروهای یگان ‌ویژه و نیروهای بسیجی، خیابان آزادی، انقلاب، محور بلوار کشاورز و میدان هفت ‌تیر را کاملا پوشش دادند و مانع هرگونه تجمعی ‌شدند. منتهی از ساعت ۶ بعد از ظهر به بعد که هوا رو به تاریک شدن رفت، جمعیت به‌صورت راه‌پیمایی آرام و ساکت به‌‌سمت میدان آزادی حرکت کرد. پیاده‌روها کاملا پر بود. در ساعت ۷ شب هیچ مغازه‌ای در مسیر منتهی به میدان آزادی باز نبود. مردم با هم شوخی می‌کردند که همه برای خرید عید بیرون آمده‌ایم. در تقاطع‌های مختلف مثل تقاطع جمالزاده یا تقاطع اسکندری درگیری شد که با فشار باتوم و زدن مردم، راهپیمایان را به داخل فرعی‌ها هدایت می‌کردند.»
دکتر مهدی خزعلی از شنیدن صدای تیراندازی در ناآرامی‌ها ۱۰ اسفند خبر داد گفت: «چندین‌بار صدای تیراندازی شنیدیم. در چهارراه ولی‌عصر، در جمالزاده و هم در میدان ولی‌عصر، صدای تیراندازی شنیدیم. هنوز هم درگیری به‌صورت پراکنده ادامه دارد. الان هم که با هم صحبت می‌کنیم (ساعت ۱۰:۳۰ شب به وقت تهران) طرف میدان آزادی و بالای میدان درگیری‌ها ادامه دارد. امروز دستگیری هم خیلی زیاد بود. بعضی‌جاها یک‌دفعه حمله می‌کردند و ۲۰ تا ۳۰ نفر را می‌ریختند در مینی‌بوس. این‌ها چیزهایی است که در خیابان آزادی و خیابان انقلاب دیدم. البته دور کاملی هم تا میدان هفت‌تیر زدم.»
دکتر خزعلی از «صحنه‌های جالبی» که امروز در راهپیمایی شاهدش بود برای دویچه وله تعیف کرد. او گفت: «در خیابان آزادی صحنه جالبی به‌وجود آمد. یک پیرزن چادری با قدی کوتاه که شاید ۷۰ سال سن داشت در خیابان آزادی حرکت می‌کرد و مرتب رو به نیروهای ضدشورش می‌گفت، «خجالت بکشید، حیا کنید و…». سر تقاطع اسکندری این پیرزن را زدند. مردم اعتراض کردند. دور این پیرزن را گرفتند. پیرزن پوست و استخوان بود. من هم برای این‌‌که به این پیرزن لطمه نخورد جلو رفتم. به یکی از این بسیجی‌ها که سنی از او گذشته بود گفتم این رفتار درست نیست، این پیرزن جای مادربزرگ شماست. بسیجی جلو آمد و من را شناخت. بعد از این که یک ساعت با هم صحبت کردیم به من گفت، «تو سوژه خیلی خوبی برای بازداشت بودی. تو را می‌گرفتیم و می‌گفتیم فلانی را هم در اغتشاشات گرفتیم». گفتم فکر نمی‌کنید به اندازه کافی سوژه دارید و این سوژه به ضررتان خواهد بود. گفتم تا کی می‌خواهید دنبال چنین سوژه‌هایی بگردید که، فلانی و فلانی را گرفتیم. گفتم، حالا فرض کنید که من را بگیرید، بعد آیا من نخواهم گفت چه دیدم؟ چرا متعرض من شدید؟ معترض من شده‌اید برای دفاع از یک پیرزن چادری محجبه‌».
این نویسنده منتقد دولت از ویژگی راه‌پیمایی ۱۰ اسفند و فرق آن با راهپیمایی ۱ اسفند و ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ می‌گوید: «امروز آرامش کامل بود. هیچ کس شعار نمی‌داد. فقط حرکت بود. حرکت امروز، حرکتی آرام و بدون شعار. مردم باتوم می‌خوردند ولی عکس‌العملی نشان نمی‌دادند. مردم فقط برای کتک‌خوردن آمده بودند. امروز روز صدای پای ساکت مردم بود. می‌خواهم بگویم که، ای مردم، صدای پای ساکت شما به گوش همه، حتی به گوش بسیجی‌‌ها هم خواهد رسید. بزرگترین فریاد ما، جسم کبود ما و سر شکسته ماست. بدن گلوله خورده کشته‌شدگان ماست، افرادی که در زندان‌ها داریم، فریاد ماست. این‌ها بزرگترین فریاد ماست و همین کافی است.»
آقای خزعلی معتقد است راهپیمایی ۱۰ اسفند برای حکومت ایران «پیامی» دارد. او می‌گوید «راهپیمایی امروز این پیام را به آقایان داشت که مسیر را اشتباه می‌روید. همان آقایانی که به لیبی و مصر و تونس نصیحت می‌کنند که “حرف مردم‌تان را بشنوید”، قبل از این که کنترل از دست همه خارج شود، صدای پای ساکت مردم را بشنوید. از جایی به بعد از دست همه منتقدین معتقد به نظام هم خارج می‌شود. آن‌موقع کار دست کسانی می‌افتد که کف خواسته‌هایشان بسیار بالاتر است.»



تصویب افزایش قیمت اتوبوس ها در سال ۹۰

نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی و مینی بوسرانی در شهر تهران در سال ۹۰ به تصویب رسید که براساس آن قیمت بلیت‌های اتوبوس از ۲۵ تومان به ۴۲ تومان افزایش یافته در بخش اتوبوس‌های خصوص نیز قیمت کرایه‌ها ۲۵ تا ۵۰ تومان بسته به میزان مسافت افزایش یافت.
به گزارش خبرنگار ایلنا در جلسه دیروز شورای شهر تهران براساس مصوبه شورا، قیمت بلیت اتوبوس ۱۷ تومان افزایش یافت و مدیریت شهری قیمت بلیت را ۴۲ تومان تعیین کرده و در مقابل رند کردن مقاومت کرد تا مردم به استفاده از کارت بلیت‌های اعتباری تشویق شوند.
براین اساس نرخ کرایه اتوبوس‌های بلیتی تا هفت کیلومتر معادل یک بلیت بیش از ۷ کیلومتر تا ۱۲ کیلومتر معادل در بلیت بیش از ۱۲ تا ۱۶ کیلومتر معادل سه بلیت و بیش از ۱۶ کیلومتر معادل چهار بلیت تعیین شده بدین ترتیب قیمت اتوبوس‌های بلیتی حداقل ۱۷ تومان و حداکثر ۶۸ تومان افزایش می‌یابد.
از سوی دیگر شورای شهر تهران با افزایش نرخ کرایه جابجایی مسافر در شهر تهران بخش خصوصی موافقت کرد که بدین ترتیب قیمت‌ها در این بخش ۲۵ تا ۵۰ تومان افزایش یافت.
شورا مصوب کرد که اتوبوس‌های بخش خصوصی تا هفت کیلومتر ۱۷۵ تومان بیش از هفت تا ۱۲ کیلومنتر ۲۲۵ تومان، بیش از ۱۲ کیلومتر تا ۱۶ کیلومتر ۳۰۰ تومان و بیش از ۱۶ کیلومتر ۳۲۵ تومان افزایش یابد.
نرخ کرایه مینی بوس‌ها نیز در سال ۹۰ بدین ترتیب تعیین شد‎‌؛ مینی بوس‌ها تا ۷ کیلومتر ۲۰۰ تومان، بیش از ۷ کیلومتر تا ۱۲ کیلومتر ۲۵۰ تومان، بیش از ۱۲ کیلومتر تا ۱۶ کیلومتر ۳۰۰ تومان و بیش از ۱۶ کیلومتر ۳۵۰ تومان.
براساس مصوبه شورای شهر تهران نیز نرخ کرایه میدل‌باس‌ها در سال ۹۰ مراکز ۲۵ تومان افزایش یافته و بدین ترتیب در سال آینده برای مسیرهای تا هفت کیلومتر ۲۲۵ تومان، ‌بیش از ۷ کیلومتر تا ۱۲ کیلومتر ۲۷۵ تومان، ‌بیش از ۱۲ کیلومتر تا ۱۶ کیلومتر ۳۲۵ تومان و بیش از ۱۶ کیلومتر ۳۵۰ تومان دریافت می‌شود.
شورا همچنین مصوب کرد تا در صورتی که به دلیل آثارناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قیمت تمام شده جابجایی هر مسافر در سال ۱۳۹۰ نسبت به مبالغ مورد محاسبه افزایش یابد و شهرداری تهران مجاز است نسبت به ارائه لایحه به شورای اسلامی شهر تهران برای اصلاح نرخ کرایه‌ها اقدام کند.
همچنین براساس تبصره ۷ این مصوبه شرکت اتوبوسرانی تهران در حومه مکلف است که در ازای انجام هرگونه خدمات مورد نیاز به سازمان‌ها و ارگانها نسبت به انعقاد قرارداد مورد نیاز و اخذ بهای خدمات ارائه شده اقدام کند آیین‌نامه اجرایی این موضوع پس از تدوین در شهرداری و تایید کمیسیون عمران طی یک ماه ابلاغ خواهد شد.
حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده بلیت اتوبوسرانی ۴۸۰ تومان است باید ۱۸۰ تومان از این هزینه توسط مردم و ۳۰۰ تومان نیز توسط دولت و شهرداری تامین شود که حتی مردم ۱۸۰ تومان هزینه خودشان را نیز نمی‌آورند.
وی تاکید کرد: سالانه ۲۳۰ میلیارد تومان برای اتوبوس‌های بلیتی و جابجایی مردم با این اتوبوس‌ها هزینه می‌شود.



مسوولان اعلام کنند ۱۶۰ هزار تن پنبه تولیدی کجاست؟

دبیر و عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران گفت: در پی ادعای مسوولان وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تولید ۱۶۰ هزارتن پنبه در کشور، آنان باید پاسخ دهند که با مشکلات پیش روی کارخانه‌های ریسندگی، این میزان پنبه تولید شده در کجا مصرف شده است.
به گزارش ایسنا، علیرضا حائری اظهار کرد: به دنبال ممنوعیت ثبت سفارش پنبه در اوایل مهرماه امسال و درست در آغاز فصل خرید آن توسط کارخانه‌های ریسندگی به وسیله وزارت جهاد کشاورزی و اعتراض گسترده واحدهای نساجی و به تبع آن هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران به این تصمیم، معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده بود در سال جاری ۱۶۰ هزار تن عرضه پنبه خواهیم داشت.
وی خاطر نشان کرد: نیاز صنایع داخلی به پنبه در سال‌جاری بالغ بر ۱۳۰ هزار تن است و در نتیجه با استدلال مسولان وزارت جهاد کشاورزی، امسال ۳۰ هزار تن پنبه مازاد هم خواهیم داشت.
وی گفت: به اعتقاد مسولان وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای امسال تا زمان محدودیت واردات، ۳۱ هزار تن پنبه وارد کشور شده است و ۳۰ هزار تن نیز در حال ترخیص از گمرک‌های کشور است و ۶۰ هزار تن نیز تولید داخلی داریم و در نهایت به عدد ۱۶۰ هزار تن عرضه پنبه در سال جاری رسید.
وی افزود: در حال حاضر پنج ماه از آن تاریخ و آن اظهار نظر می‎گذرد و مشخص شده است که تولید پنبه داخل بیش از ۴۰ هزار تن نبوده است که در حدود ۳۵ هزار تن آن به فروش رسیده و در حال حاضر و برای بقیه مدت تا فصل جدید برداشت یعنی برای هفت ماه باقی مانده سال زراعی فقط ۵ هزار تن پنبه در کشور موجود است و این مقدار تا پایان اسفند ماه نیز کافی نخواهد بود؛ البته اگر صادرات به خارج از کشور انجام نشود.
او ادامه داد: از آن ۱۰۰ هزار تنی هم که ادعا شده بود در گمرک‌های کشور موجود است یا ثبت سفارش شده و در حال ورود به کشور است نیز خبری نیست و در حال حاضر کارخانه‌های ریسندگی با معضل تامین پنبه برای ادامه فعالیت‎های خود روبه‌رو هستند.
حائری افزود: پیش‌بینی می‎شود نیمه نخست سال آینده، سالی بسیار سخت و بحرانی برای واحدهای ریسندگی و بافندگی سیستم پنبه‎ای است و موضوع پنبه تمامی فعالیت‎های صنایع نساجی را تحت‎ تاثیر قرار خواهد داد.
دبیر انجمن صنایع نساجی ایران خاطر نشان کرد: این در حالی است که بسیاری از واحدهای ریسندگی به علت کمبود و گرانی پنبه، مصرف پنبه خود را کاهش داده و از سایر الیاف جایگزین مانند پلی‎استر استفاده کرده‌اند یا اصولا تولید خود را کاهش داده و به سمت تولید نخ‎های ظریف‎تر که پنبه کمتری نیاز دارد رو آورده‎اند.
وی گفت: مسوولان وزارت جهاد کشاورزی در همان مقطع قیمت پنبه خارجی را ۲۸ هزار ریال و پنبه داخلی را ۲۵ هزار ریال برای هر کیلو در آن زمان اعلام کرده بودند که البته در حال حاضر قیمت جهانی پنبه به حدود ۴٫۸ دلار برای هر کیلو و قیمت پنبه داخلی نیز به حدود ۵۰ هزار ریال رسیده که البته به سختی نیز پیدا می‎شود.
او تصریح کرد: انتظار می‎رود مسولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کنند عرضه ۱۶۰ هزار تن پنبه در سال جاری به کجا رسید و ادعای خود مبنی بر وجود ۳۰ هزار تن پنبه بیش از نیاز صنایع نساجی را اثبات کنند.
وی افزود: از آنجا که انجمن صنایع نساجی ایران به علت مخالفت با این تصمیم وزارت جهاد کشاورزی و از طرف امور حقوقی آن وزارتخانه به اتهام نشر اکاذیب به منظور تشویش اذهان عمومی به دادگاه فرا خوانده شد، بهتر است مسولان آن وزارتخانه نیز به نشر حقایق به منظور تنویر افکار عمومی پرداخته و مستندات، دلایل و گزارش‌های کارشناسی خود را که منجر به تصمیم جلوگیری از واردات پنبه در بهترین زمان تهیه آن بود را منتشر کنند.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران گفت: در غیر این صورت باید به دنبال راهی باشند برای تامین پنبه مورد نیاز برای نیمه نخست سال آینده که بالغ بر حداقل ۴۰ هزار تن پیش بینی می‎شود و سرانجام این که درصدد تدابیری جهت جبران خسارات وارده به صنایع نساجی از بابت تصمیم اتخاذ شده، باشند.


بازداشت خانواده های زندانیان سیاسی در تجمع دهم اسفند/ فخرالسادات محتشمی‌پور و مهسا امر آبادی از جمله بازداشت شدگان هستند

فخرالسادات محتشمی پور، عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی و همسر مصطفی تاجزاده عضو دربند سازمان مجاهدین ایران اسلامی بازداشت شد.
به گزارش کلمه، فخرالسادات محتشمی پور، مدیرکل امور بانوان وزارت کشور در دولت اصلاحات سید محمد خاتمی، شب گذشته در یکی از خیابان های تهران بازداشت شده است.  مهسا امیرآبادی، همسر مسعود باستانی و شهین جهادی نیز از جمله بازداشت‌شدگان هستند.
محتشمی پور شب گذشته که پس از شرکت در جلسه ی قرآن هفتگی خانواده های زندانیان سیاسی به همراه چند تن دیگر برای شرکت در تجمع اعتراضی راهی خیابان های مرکزی شهر شده بود که توسط ماموران دستگیر می شود.
وی با موبایل خود با خانواده تماس گرفته و موبایل را روشن گذاشته تا آنها مکالمه ی او و مأموران را بشنوند که صدای خانم محتشمی پور شنیده می شد که می گفته: “مگر من چکار کرده ام؟ من هم مثل بقیه مردم به خیابان آمده ام و دارم راه می روم. اگر مرا می برید باید با به دخترم خبر بدهم”.
مأموران در پاسخ تأکید کرده اند که باید او را با خود ببرند و بعدا اجازه ی تماس به وی خواهند داد.
داماد خانم محتشمی پور به بی بی سی فارسی گفت که علت دستگیری او، شرکت در تجمع اعتراضی امروز بوده است که در واکنش به حصر یا بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسران آنها برگزار شد.



بازداشت چند صد معترض در غروب سه شنبه دهم اسفند

گزارشها حکایت از بازداشت تعداد زیادی از شهروندان معترض در روز دهم اسفند دارد.
به گزارش جرس به نقل از منابع حقوق بشری، در ادامه سرکوب و بازداشت معترضان در روز دهم اسفند، حدود ۳۰ تن از شهروندان نیز، در خیابان فلسطین تهران به طرز خشونت‌باری بازداشت و مورد ضرب و شتم واقع شدند.
پیش از این کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، از بازداشت بالغ بر ٢٠٠ تن در درگیری های امروز تهران خبر داده بود.
به گزارش رهانا، نیروهای امنیتی حدود ۱۰ پسر را در خیابان فلسطین بازداشت و در کف خیابان خوابانده بودند و با کشیدن لباس های آنان روی سرشان، اقدام به ضرب و شتم آنان می کردند.
همچنین ماموران ماسک بر صورت، زنان و مردان بازداشت شده را سوار ون های مشکی رنگ کرده و آنها را در حال سوار کردن و همچنین داخل ون به شدت مورد ضرب و شتم قرار می دادند . خشونت نیروهای امنیتی در جریان این بازداشت‌ها بسیار تاسف‌برانگیز بوده است.
همچنین گزارش رسید که نیروهای امنیتی با حضور در میان مردم معترض، اقدام به شناسایی و سپس بازداشت بسیاری از آنان کرده‌اند . تعداد بازداشتی‌های امروز تهران مشخص نیست، اما با توجه به اخبار تعداد بسیار زیادی از شهروندان بازداشت شده‌اند.
بنا به گزارش منابع موثق، برخی از بازداشت شدگان به ساختمان خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) و مدرسه آیت‌الله سعیدی در خیابان انقلاب منتقل شده‌اند.
کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی غروب امروز اعلام کرد که بنا بر آخرین گزارش های دریافتی از نقاط مختلف پایتخت، در میدان هفت تیر، میدان ولی عصر، چهار راه ولی عصر، بلوار کشاورز، میدان انقلاب و همچنین مسیر انقلاب به آزادی صد ها تن بازداشت شده اند.
گزارش ها از سطح شهر تهران حاکی از آن است که با آغاز تجمعات مردمی در مناطق مختلف شهر تهران از جمله چهارراه و میدان ولی عصر، خیابان مطهری، خیابان بهبودی، میدان رسالت، میدان توحید، خیابان فرصت، پل چوبی، میدان امام حسین، پل کریم خان، خیابان وصال و همچنین اکثر خیابانهای منتهی به خیابان انقلاب تا آزادی نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی متشکل از ماموران یگان ویژه پاسداران، لباس شخصی ها و همچنین نیروهای انتظامی با حضور گسترده در مناطق مختلف تهران، سعی در جلوگیری از هرگونه تجمعی در این مناطق دارند که در همین رابطه تا غروب، صد ها تن از شهروندان معترض توسط این نیروهای بازداشت شدند. همچنین برخی از گزارش ها در شامگاه سه شنبه، از حضور پرتعداد نیروهای امنیتی در مسیرهای منتهی به بیت رهبری حکایت دارد.
در میدان انقلاب تهران، نیروهای امنیتی با شلیک پیاپی گاز اشک آور به سمت تجمع کنندگان، حداقل ٨٠ تن را بازداشت کردند. ماموران امنیتی در برخی از خیابان های منتهی به میدان انقلاب و خیابان آزادی بیش از ٢٠٠ تن را بازداشت کرده اند .



تجمع اعتراضی دهم اسفند در شهر تبریز

جمعی از مردم تبریز در پی فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید برای برگزاری تجمع در حمایت از سران جنبش سیز که در بازداشت به سر می برند،دیروز دست به برگزاری تجمع های پراکنده زدند.
به گزارش خبرنگار کلمه، تعدادی از دانشجویان دانشگاه تبریز، مردم را در این تظاهرات اعتراضی که در مسیر چهارراه آبرسان به سمت فلکه دانشگاه برگزار شد، همراهی کردند.
این تجمع اعتراضی در همان دقایق اولیه با یورش نیروهای امنیتی و لباس شخصی مواجه شد که درپی آن چهار نفر نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب وشتم قرار گرفته و دستگیر شدند.
تعداد دیگری از دانشجویان نیز با کمک مردم موفق به فرار از دست نیروهای امنیتی شدند.نیروهای امنیتی و لباس شخصی بدون هیچ گونه ملاحظه ای اقدام به ضرب وشتم معترضان و حتی عابرین پیاده می کردند.


تجمع مردم رشت در اعتراض به بازداشت رهبران جنبش سبز

مردم رشت نیز در پی فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید، دهم اسفند ماه، در شب تولد میرحسین موسوی و در اعتراض به بازداشت رهبران جنبش سبز به خیابان آمدند.
گزارش های شاهدان عینی به کلمه حاکی است، تجمع اصلی مردم در خیابانهای مطهری و حاجی آباد و چهارراه میکاییل رشت شکل گرفت. مرگ بر دیکتاتور و الله اکبر از جمله شعارهایی بود که به وضوح شنیده شد. نیروهای امنیتی و لباس شخصی بارها به تجمع مسالمت آمیز مردم یورش بردند.
گفته می شود چند ده نفر از تظاهرکنندگان در این تجمع دستگیر شدند.



امروز در حالی گزارش 25 بهمن خوانده شد که پس از هجده ماه هنوز گزارش کوی دانشگاه قرائت نشده است، در این رابطه علی مطهری در تذکری خواستار قرائت گزارش مجلس از حوادث کوی دانشگاه در مسائل پس از انتخابات شد.
 به گزارش خبرآنلاین، تذکر این نماینده تهران پس از قرائت گزارش مجلس از حوادث 25 بهمن ارائه شد که حواشی بسیاری را به دنبال داشت. از جمله آنکه یکی از نمایندگان حامی دولت، سخنان مطهری را به منظور تحت الشعاع قرار دادن گزارش امروز مجلس خواند.
این در حالی است که مطهری با تشکر از سرعت کمیته مجلس در تدوین این گزارش، خواستار قرائت گزارش مجلس از حادثه کوی دانشگاه تهران پس از گذشت یک سال و نیم شد.
نماینده تهران با بیان این که طبق آئین نامه مجلس، نتیجه نهایی بررسی حادثه کوی دانشگاه باید برای نمایندگان قرائت شود، از قرائت نشدن این گزارش در صحن علنی مجلس انتقاد کرد.
وی همچنین با بیان این که مجلس مواضع خود را در قبال قائله 25 بهمن مشخص کرده است، خواستار اتخاذ موضع روشن از سوی دولت در مورد این قائله شد و گفت: رئیس جمهور در مصاحبه تلویزیونی خود از موضع گیری قاطع در برابر این قائله خودداری کرد.
سخنان وی که با فریادهای دو-دو برخی نمایندگان روبرو شد، پاسخ «ساکت شو» مطهری را نیز در پی داشت که با عتاب از تریبون علنی مجلس خواست تا اجازه طرح سخنانش داده شود.
لاریجانی در پاسخ به وی گفت که اسناد نهایی گزارش مجلس از حادثه کوی دانشگاه به دستگاه قضایی ارائه شده و  قوه قضاییه در جریان گزارش مجلس هست.
اما تذکر مطهری، سرآغاز تذکراتی دیگر بود. کما اینکه یکی از نمایندگان دولت او را متهم به بی​توجهی کرد که فراموش کرده است گزارش کوی در مجلس قرائت هم شده است.
اما محمدرضا خباز نماینده کاشمر در تذکر دیگری به حمایت از مواضع مطهری پرداخت و گفت: ظاهرا هیات رئیسه به مصلحت ندانسته و گزارش نهایی بدون قرائت در مجلس، به قوه قضاییه ارائه شده است.
رئیس مجلس هم بار دیگر تاکید کرد که اسناد و مدارک این گزارش به قوه قضاییه فرستاده شده است.
علی مطهری هم در تذکر دیگری تاکید کرد تنها یک گزارش اولیه از کوی دانشگاه از سوی ابوترابی​فرد قرائت شد که به دلیل بی​نظمی نمایندگان و رویکردهایشان منقطع شد و دیگر هیچ گزارشی از کوی دانشگاه در مجلس قرائت نشد.
لاریجانی هم به وی یادآور شد که در همان روز، در پایان جلسه، جلسه را غیرعلنی کرده و زاکانی گزارش اولیه را کامل کرده بوده است.



درحالیکه فضای خفقان و پلیسی- امنیتی حاکم بر تهران و شهرهای کشور، پرده ای از یک حکومت نظامی اعلام نشده را به نمایش گذاشته بود، اعتراضات حامیان جنبش سبز به بازداشت میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسران آنها، روز سه‌شنبه دهم اسفند، همزمان با تهران، در شهرهایی چون شیراز، تبریز، رشت، اسلامشهر، اصفهان و مشهد نیز برگزار شد، که همزمان توسط نیروهای امنیتی، یگان های ویژه پاسداران و لباس شخصی های حامی حکومت، با سرکوب خشونت بار مواجه شد که منجر به زخمی و بازداشت شدن دهها نفر از تظاهرات کنندگان گردید.
منابع خبری جرس عصر سه شنبه گزارش داده بودند که در فضای امنیتی حاکم بر شهرها، که از اواسط روز به یک پادگان آشفته و غیر منسجم و البته پر نیرو، مبدل شد، هر تحرک و تجمعی از سوی مردم و جوانان، با واکنش شدید نیروهای حکومتی روبرو می شد و بنا به گزارش چند روز پیش گروهی از پزشکان ایران، گازهای اشک آور و خطرناک کماکان به سوی مردم شلیک می شد.
نکته قابل ذکر اینکه این بار به جای اینکه قاطبه مردم از ماسک استفاده کنند، این ماموران لباس شخصی بودند که جهت مصون ماندن از عوارض گازها، از ماسک استفاده می کردند.
شیراز
از سوی دیگر گزارش‌هایی نیز درباره برگزاری تجمع‌های اعتراض‌آمیز در سایر شهرهای ایران از جمله شیراز، تبریز، مشهد و اصفهان منتشر شده است.
به گزارش ندای سبز آزادی، در شیراز خیابان ساحلی از سمت فلکه گاز مسدود شده و ترافیک تا خیابان ارم ادامه داشت و تظاهرات و سرکوب بسیار شدیدی از جمله در خیابان ملاصدرا شیراز در جریان بود و مردم و جوانان شعارهایی در حمایت از رهبران جنبش و در جهت آزادی آنان سر می دادند، که موجب حملات موتور سواران یگان ویژه و همچنین لباس شخصی ها به آنان و بازداشت چند نفر شد.
این گزارش به نقل از یک شاهد عینی، از بازداشت شماری از تظاهرکنندگان در شیراز خبر داده و جمعیت تظاهر کننده در خیابان‌های مرکزی این شهر را بسیار زیاد و بیشتر از شمار تظاهرکنندگان در روز اول اسفند اعلام کرد. همچنین آمده است “به محض این که تجمع کنندگان شروع به شعار دادن می‌کردند، نیروهای امنیتی به آنها حمله می‌کردند و در این میان از گاز اشک‌آور نیز علیه تجمع‌کنندگان استفاده کرده‌اند.”
تبریز
گزارشی منبع خبری جرس از تبریز نیز حاکی از آن بود که عصر سه شنبه در پی فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید در خصوص تجمع اعتراضی به حصر و بازداشت رهبران جنبش، با وجود فضای بسیار سنگین امنیتی حاکم بر
مناطق مرکزی شهر تبریز و به خصوص حوالی دانشگاه تبریز، تعداد کثیری از دانشجویان با همراهی قشرهای مختلف مردمی اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی در مسیر چهارراه آبرسان به سمت فلکه دانشگاه نمودند که در همان دقایق
اولیه تشکیل تجمع با یورش نیروهای امنیتی و لباس شخصی مواجه شدند که در پی آن چهار نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دستگیر شدند.لازم به ذکر است تعداد دیگری از دانشجویان با کمک مردم موفق به فرار از دست نیروهای امنیتی شدند.نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها بدون هیچ گونه ملاحظه ای اقدام به ضرب وشتم معترضان و حتی عابرین پیاده می کردند.
به گزارش ندای سبز آزادی، دهم اسفند به دعوت جنبش سبز آذربايجان، تجمع اعتراضی در تبريز همراه با ساير شهرهای ايران برگزار شد، که از ساعات اوليه بعد از ظهر، منطقه آبرسان و فلکه دانشگاه که برای تجمع اعتراضی اعلام شده بود به قرق نيروهای انتظامی ، لباس شخصی ها و نيروهای بسيج در آمد. از حدود ساعت ۱۷ دانشجويان وجوانانی اقدام به پخش روبان سبز بين جمعيت معترض کردند که با حمله ماموران لباس شخصی مواجه شدند اما با عکس العمل بموقع جمعيت حاضر که با فرياهای الله اکبر بسمت ماموران هجوم برده و با آنها درگير شدند، توانستند فرار کنند. در اين درگيری چند تن از جوانان توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند. بعد از اين درگيری نيروهای کمکی به محل تجمع اعزام شدند.
پس از تشديد فضای امنيتی محل، با توجه به اطلاعيه جنبش سبز آذربايجان که از معترضين سبز درخواست نموده بودند در صورت تشديد فضای امنيتی اقدام به تجمع سکوت و راهپيمايی آرام در مسير تعيين شده بپردازند، معترضان چندين ساعت در محل فوق به راهپيمايی پرداختند که در نهايت با تاريک شدن هوا و تشديد تعقيب و تهديد ماموران لباس شخصی تجمع پايان گرفت.
همچنين طبق گزارش های رسيده، مهندس داوود کهنمويی از اعضای جبهه مشارکت در تبريز نیز، طی تجمعات بازداشت شده بود، که شامگاه سه شنبه برخی از سایت ها از آزادی وی خبر دادند و همزمان گزارش هایی نيز از شاهدان عينی مبنی بر بازداشت چندين نفر در تجمعات امروز مخابره شده است.


مشهد
همچنین به گفته خبرنگار جرس از مشهد، خیابان احمدآباد محدوده سه راه راهنمایی مشهد و همچنین مناطق نزدیک به آن، صحنه برخورد خشن نیروهای امنیتی با مردمی بود که بدون سر دادن شعار در حال راهپیمایی بودند و همین امر باعث شعار دادن جمعیت شد و متعاقب آن، لباس شخصی ها و ماموران گارد، به سمت مردم یورش برده و به صورت فلّه ای گروهی را بازداشت کردند.
اسلامشهر
شاهدان عینی و همچنین تارنمای سحام نیوز گزارش داده بودند که در اسلامشهر در جنوب غربی تهران نیز تجمعات گسترده‌ای در اعتراض به حبس و ربودن مهدی کروبی و میرحسین موسوی برگزار شد.
گفته می‌شود در اطراف دانشگاه آزاد این شهر تجمعات پراکنده‌ای شکل گرفت و معترضان به سر دادن شعارهایی نظیر “مرگ بر دیکتاتور” و “موسوی و کروبی آزاد باید گردند” پرداختند. هم چنین گفته می‌شود که تعدادی از مردم و معترضان نیز بازداشت شده‌اند.
رشت
تارنمای فعالین حقوق بشر و دموکراسی نیز از تجمع مردم رشت در خیابان مطهری و چهار راه میکائیل این شهر خبر داده و ضمن بیان اینکه تجمعات آنها با حملات و هجوم ماموران انتظامی و گارد ویژه پاسداران مواجه و سرکوب شد، از دستگیری بیش از ۱۰۰ نفر در رشت خبر داد.
اصفهان
گزارش رسیده از اصفهان به جرس نیز آورده بود “… از بعد از ظهر، نیروهای سرکوبگر اجازه هیچ تجمع و حتی توقفی را نمی دادند … هر چه هوا تاریک تر می شد جمعیت بیشتری در حوالی میدان انقلاب دیده می شد…مخصوصا در اطراف ٣٣ پل جمعیت متمرکز زیادتر شده بود و مردم با نگرانی کمتری تجمع می کردند…نیروی انتظامی نقش پررنگ تری نسبت به ٢۵بهمن و اول اسفند داشت و نیروی بیشتری آورده بود. ولی با این وجود باز هم نیروهای بسیج و لباس شخصی به وضوح دیده می شدند…چند تا درگیری هم اتفاق افتاد که توسط بسیج بود و عده ای دستگیر شدند و به کیوسک نیروی انتظامی مستقر در میدان انقلاب که مرکز تجمع نیروهای سرکوبگر اعم از بسیج و لباس شخصی هست برده شدند…جلوی کیوسک یک ماشین سفید رنگ بود که هر کسی رو که دستگیر می کردند داخل آن می بردند و سپس به مکان نامعلومی منتقل می شدند… تا اینکه حوالی ساعت هشت، درگیری شدیدی بین مردم و نیروهای بسیج رخ داد، و شدت درگیری به حدی بود که بسیج با شوکر و اسپری فلفل به جان مردم افتاد…چیزی که جالبه توجه بود این بود که نیروهای بسیج از ماسک استفاده می کردند… قبلا ما از ترس این که شناسایی نشویم ماسک می زدیم ولی حالا دیگه از مردم کمتر کسی ماسک می زند ولی همه بسیجی ها ماسک میزنند و دلیلش معلوم نیست (احتمالا بدلیل مواد شیمیایی بسیار خطرناکی که در گازهای مورد استفاده برای سرکوب استفاده می شود است) …. همزمان مردم روبه روی پاساژ انقلاب تجمع کردند و الله اکبر گفتند، که پلیس و بسیج به سمت آنها یورش بردند و گاز اشک آور شلیک کردند و خیلی ها به طور ناگهانی دچار مشکل تنفسی ناشی از استشمام گاز اشک آور شدند…”
هنوز گزارش های شهر دیگر کشور مخابره نشده است و همچنین از میزان دقیق بازداشت شدگان و زخمی های حوادث اولین سه شنبۀ اعتراضی نسبت به حصر و ربایش رهبران جنبش سبز، گزارشی منتشر نشده است.



سحام نيوز: “سناتور کایل” و “سناتور کرک” طی بیانیه ای گفته اند باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا باید فورا و علنا خواهان آزادی رهبران مخالفان حکومت ایران و همسرانشان شود. به گزارش خبرنگار سحام نيوز، سناتورهای جمهوریخواه آمریکایی، جان کایل و مایک کرک گفته اند بازداشت میر حسین موسوی و مهدی کروبی و همسرانشان “نشانه هراس یک دیکتاتوری رو به ضعف از مردم خود است.



جهان نیوز نوشت:
گزارش های رسیده حاکی از آن است که این روزها قبض های گازی برای بسیاری از خانواده ها می رسد که گویا بین ۵ تا ۱۰ برابر نرخی مصرفی همین خانوارها در آخرین فیش پرداختی بوده است.
تعدادی از مردم از شهرهای مختلف کشور در تماس با جهان از افزایش غیر قابل انتظار مبلغ قبض های گاز خود ابراز شگفتی کرده اند.
یکی از شهروندان در تماس با جهان می گوید: برای آپارتمان ۸۰ متری من که در گذشته قبض گازی در حدود ۳ یا ۴ هزار تومان می رسیده است، اکنون قبض گازی برای مدت مشابه آمده است که مبلغ آن ۹۷ هزار تومان است.
یکی دیگر از شهروندان نیز که از یکی از شهرهای بزرگ کشور تماس گرفته، می گوید: من یک خانه ۳۰۰ متری ویلایی دارم که قبض آن به صورت متداول بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان بود اما قبض کنونی که به دست من رسیده، ۱۷۰ هزار تومان است.
گفته می شود بسیاری از شهروندان که با قبض های اینچنینی مواجه شده اند به ادارات گاز در شهرهای خود مراجعه کرده و حتی اظهار داشته اند که مبلغ درج شده در قبض برای گاز مصرفی آنها اشتباهی بوده است، که البته مسئولان ادارات نیز ضمن تکذیب اشتباه بودن مبلغ گاز بیان داشته اند که میزان مصرف شما زیاد بوده و این مبلغ نیز صحیح است.
البته در برخی از ادارات گاز نیز مبلغ قبض ها برای شهروندان؛ پس از مراجعه آن قسط بندی شده، تا بتوانند در شرایط راحت تری آن را بپردازند.
یکی از مردم نیز در تماس با جهان با اشاره به تفاوت چند برابری مبلغ قبلی قبض گاز منزل خود با مبلغ قبض جدید، می گوید: این تفاوت فاحش برای من بسیار عجیب است. در واقع اصلا پیش بینی نمی کردم که با یک مصرف معمولی برای یک آپارتمان ۹۰ متری، که تقریبا در قبل و بعد از هدفمندی یارانه ها تغییری هم نداشت، این اندازه در تعیین مبلغ گاز مصرفی، تأثیرگذار باشد.
اخبار رسیده به جهان همچنین حاکی است، صاحبان برخی منازلی که در آنها مصرف گاز به هر دلیلی بالا بوده است و یا مشاغل خانگی دارند نیز، با مبالغ بسیار بالایی در قبض های گاز خود مواجه شده اند که برای آنها بسیار غیر منتظره بوده و مجبور به مراجعه به ادارات گاز در شهرهای خود شده اند.
به نظر می رسد این مسئله نیاز به پاسخگویی مسئولان ذیربط در زمینه علت افزایش اینچنینی قبوض گاز دارد.



سحام نيوز: صدها تن از کارگران کارخانه کیان تایر ( البرز تایر سابق) در روز دهم اسفند دست به تحصن زدند.به گزارش خبرنگار سحام نیوز از تهران صدها تن از کارگران کاخانه کیان تایر همراه خانواده هایشان مقابل کارخانه در حاشیه آزادراه آیت الله سعیدی متحصن شدند.کاگران کیان تایر که ماههاست حقوق خود را دریافت نکرده اند با دردست داشتن پلاکاردهایی در حاشیه آزادراه ایت الله سعیدی نشسته بودند و نیروهای یگان ویژه نیز در نزدیکی این تحصن حضور داشتند.
به علت جمعیت زیاد متحصنان نیروهای پلیس و یگان ویژه از حمله به متحصنان و درگیری با آنها خودداری کردند و تنها با محاصره کامل متحصنان از پیوستن مردم به آنها جلوگیری میکردند.


بی سابقه ترین خشونت نیروهای امنیتی و گارد ویژه در برخورد با تجمعات ۱۰ اسفند / شلیک گلوله و احتمال اصابت آن به معترضین

خشونتی که امروز از سوی نیروهای امنیتی، لباس شخصی و گارد ضد شورش نسبت به مردم معترض اعمال شد، در مقایسه با تجمع های پیشین معترضان شدیدتر بوده و خبرنگاران داخلی آن را بسیار خشن و بی سابقه توصیف کرده اند.
به گزارش خبرگزاری کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، اعمال این خشونت ها همچنان در خیابان های مختلف تهران ادامه دارد.گفته می شود بسیاری از مردم در میدان انقلاب در محاصره نیروهای گارد قرار دارند.
تجمع امروز در اعتراض به زندانی شدن رهبران جنبش سبز میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسران آنها برگزار شده است.
یکی ازخبرنگاران کلمه که در میدان انقلاب حضور داشته، در این باره می گوید:«در ساعت هجده و سی دقیقه امروز جمعیت انبوهی که در چهار راه ولی عصر تجمع کرده بودند و شعار یا حسین، میرحسین و یامهدی، شیخ مهدی می دادند مورد هجوم گارد ویژه و لباس شخصی ها قرار گرفتند که در این فاصله صدای شلیک چندین گلوله نیز به گوش رسید .من که در میان جمعیت بودم و همراه آنها سعی کردم از صحنه فرار کنم، وقتی به مکان امنی رسیدم متوجه شدم که کت ام پر از خون شده که ناشی از تیر خوردن اطرفیان و پاشیدن خون به من بوده است.»
یک شاهد عینی نیز از خبایان های منتهی به انقلاب می گوید :« در یک کوچه فرعی گیر کردیم. دود گاز اشک آور کوچه را پر کرده و صدای شلیک تیر از همین نزدیکی می آید. مردم یکسره شعار مرگ بر دیکتاتور میدهند.»




بازداشت ۴ دانشجوی دانشگاه تبریز درجریان تجمع اعتراضی ۱۰ اسفند در تبریز

در پی فراخوان مخالفان حکومت ایران برای اعتراض به حصر و بازداشت موسوی و کروبی و همسرانشان، روز گذشته در شهر تبریز هم ناآرامی هایی گزارش شده که منجر به بازداشت ۴ دانشجوی دانشگاه تبریز شده است .
به گزارش دانشجونیوز، عصر دیروز در جریان تجمعات پراکنده شهر تبریز ۴ تن از دانشجویان دانشگاه تبریز با یورش نیروهای امنیتی و لباس شاخصی بازداشت و به نقاط نامعلومی منتقل شده اند
بنابر این گزارش، با وجود فضای بسیار سنگین امنیتی حاکم بر مناطق مرکزی شهر تبریز و به خصوص حوالی دانشگاه تبریز تعداد کثیری از
دانشجویان با همراهی قشرهای مختلف مردمی اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی
در مسیر چهارراه آبرسان به سمت فلکه دانشگاه نمودند که در همان دقایق اولیه تشکیل تجمع با یورش نیروهای امنیتی و لباس شخصی مواجه شدنده اند.
این گزارش می افزاید، نیروهایی امنیتی و لباس شخصی قصد بازداشت دانشجویان بیشتری داشته اند که با ممانعت مردم ایجاد شده به طوری که این دانشجویان با کمک مردم موافق به فرار از دست این نیروها شده اند
بر اساس این گزارش ها ،در جریان تجمعات دیروز شهر تبریز، لباس شخصی ها بدون هیچ گونه ملاحضه ای اقدام به ضرب وشتم معترضان و حتی عابرین پیاده نموده اند.
برخی از شهرهای ایران روز گذشته میزبان اعتراضات مخالفان بوده است بعضی از مناطق مهم تهران، شیراز ،مشهد ،اصفهان، رشت و تبریز از آن جمله بوده است



فریاد های"الله اکبر" در آسمان تهران پس از تجمعات پراکنده

در پی فراخوان مخالفان حکومت ایران برای برگزاری تجمعات اعتراضی امروز ۱۰ اسفند، برخی از شهرهای ایران شاهد تجمعات پراکنده بوده و در پی آن اکثر نقاط شهر تهران دقایقی پیش شاهد فریاد الله اکبر بوده است.
بر اساس گزارشات رسیده به دانشجونیوز، فریاد های الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور برای دومین بار در دو روز گذشته در آسمان تهران طنین انداز شده است.
معترضان ایرانی ندای الله اکبر را برای نشان دادن اعتراضات خویش سر می دهند.
گفتنی است در طول چند ماه گذشته، نیروهای حکومتی حتی نسبت به این نداهای مطابق با شعائر جمهوری اسلامی هم واکنش نشان داده و با شکستن درب منازل شهروندان به ارعاب آنان پرداخته است.
بر اساس گزارش خبرگزاری های داخلی و خارجی, تهران و برخی شهرستان ها از بعد از زهر امروز شاهد تجمعات و درگیریهای شدید معترضین و نیروهای امنیتی بوده است



افزایش فشار بر نخبگان علمی کشور

پانته آ بهرامی
رادیوزمانه
سابقه‌ی پاکسازی استادان دانشگاه و پژوهشگران دگراندیش اگرچه به انقلاب فرهنگی پس از انقلاب ۱۳۵۷ بازمی‌گردد، اما از ابتدای روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴، حذف نخبگان علمی کشور و ستاره‌دارشدن دانشجویان روندی پرشتاب یافته است.
طرح اسلامی‌سازی علوم انسانی پس از تاکید آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران شدت گرفت و عاقبت صادق محصولی، وزیر کشور سابق دستور برکناری برخی از استادان و تدوین کتاب‌های علوم انسانی جدید را صادر کرد.
برای مثال انجمن جامعه‌شناسان بدون مرز، سال ۱۳۸۹ را بدترین سال جامعه‌شناسی در ایران نامگذاری کرد. سالی که ۳۰ نفراز دانشجویان رشته‌ی جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی در دانشگاه‌های مختلف ایران بازداشت و بیش از ۲۲ نفر از دانشجویان این رشته با حکم دولتی برای یک ترم یا کل دوره از تحصیل محروم شدند.
در همین زمینه بسیاری از استادان علوم اجتماعی هم با احکامی چون اخراج، بازنشستگی زودهنگام و اجباری، عدم تمدید قرارداد استخدامی و دیگر محرومیت‌های آموزشی مواجه شدند. برای مثال دکتر حسن نمک‌دوست تهرانی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در همان اوایل روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد ممنوع‌التدریس شد. هادی حکیم شفایی، استاد زبان انگلیسی دانشگاه آزاد بجنورد و از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات به تازگی با ممنوعیت تدریس روبه‌رو شده است.
علاوه بر آن به گزارش پارلمان‌نیوز، رحمت‌الله باستانی، استاد ۵۱ ساله‌ی دانشگاه که در تاریخ هشتم فروردین‌ماه سال جاری دستگیر و روانه‌ی انفرادی شده بود، اخیراً با حکم شفاهی یکی از مسئولین دانشگاه سیستان و بلوچستان از تدریس منع شد. این لیست بسیار طولانی است.
سیدحسین جاودانی، استاد تاریخ و عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم خراسان نیز بدون هیچ حکم قضایی از تدریس در دانشگاه پیام نور محروم شد. او دارای مدرک کارشناسی ارشد تاریخ از دانشگاه تهران و در چند سال اخیر در این دانشگاه مشغول به تدریس بوده است.

در گفت‌وگویی کوتاه از او درباره‌ی صحت این محرومیت پرسیده‌ام:

بله، این امری که سایت های خبری منتشر کردند، درست است. من به دستور حراست دانشگاه، از تدریس واحدهای درسی محروم شدم.

علت ممنوع‌التدریس شدن شما چه بود؟

آنگونه که حراست دانشگاه به نقل از نهادهای امنیتی گفت ظاهراً علت این امر انتشار مقالات سیاسی و فعالیت سیاسی من بوده است.

مقالات شما درباره‌ی چه موضوعاتی بود؟

بخشی از آنها قبل از انتخابات منتشر شده و مربوط به مسائل حول و حوش انتخابات بوده است. قبل از آن به هرحال من در دوره‌ی دانشجویی و بعد از فارغ‌التحصیلی فعال سیاسی بودم. حالا چه در سازمان ادوار تحکیم و چه در دوران دانشجویی که عضو انجمن اسلامی دانشگاه تهران و دبیر انجمن اسلامی دانشگاه تهران بودم. در آن دوره یک‌سری فعالیت‌هایی سیاسی داشتم که تصمیم اخیر حراست دانشگاه شاید به آن دوره نیز مربوط می‌شد.

آیا به شما ابلاغ شد که نمی‌توانید تدریس کنید، یا این که بدون این که به شما ابلاغ شود، با ممنوعیت روبه‌رو شدید؟

معمولاً در سیستم سیاسی ایران روال این است که هیچوقت ابلاغیه‌ی کتبی نمی‌کنند. به خاطر این که می‌خواهند سندی ارائه ندهند. چون مسلماً می‌دانند حرکت‌شان منافی قانون اساسی و منافی آزادی‌های مدنی است و معمولاً ابلاغ کتبی صورت نمی‌پذیرد. به من هم ابلاغ شفاهی شد. یعنی پی‌گیری کردم که چرا این ترم تحصیلی به من ارائه نشده است. مسئول حراست و مسئولینی که این وظیفه را به عهده دارند، اعلام کردند به علت فعالیت سیاسی من حق تدریس ندارم. بنابراین باید بگویم نه، ابلاغ کتبی در میان نبود. ابلاغ شفاهی بود و بعد مانع از تدریس شدند. وقتی من پی‌گیری کردم، به صراحت گفتند به خاطر فعالیت‌های سیاسی اجازه‌ی تدریس در دانشگاه را ندارید.

شما چه دروسی تدریس می‌کردید؟

من رشته‌ی تحصیلی‌ام تاریخ بوده و بنابراین در این زمینه تدریس می‌کردم. البته سعی می‌کردم در کلاس‌ها چهارچوب قواعد آکادمیک را رعایت کنم. این تضییع حقوق مربوط به من هم نیست. بخش‌های بزرگی از دانشجویان و استادان دانشگاه و طبقات مختلف را دربرمی‌گیرد. در حقیقت نوعی اعمال فشار برای محدود یا تعطیل کردن کار سیاسی است. حالا دانشجویان را از تحصیل و استادان را از تدریس محروم می‌کنند. جاهای مختلفی این تضییع حقوق وجود دارد. اهرمی است برای فشار که فعالیت سیاسی یا انجام نشود، یا در کل کمرنگ شود. خیلی هم رشته‌ی تحصیلی مهم نیست، ولی خب روی رشته‌های علوم انسانی در یکی، دو ساله‌ی اخیر حساسیت بیشتری اعمال می‌شود.

با توجه به این که هم دانشجویان و هم استادان بسیاری از تحصیل محروم شده‌اند، فکر می‌کنید این روند چه تأثیری روی دانشجویان و بر موقعیت دانشگاهی ایران دارد؟

به‌هرحال در چنین روندی بخش‌هایی از جامعه‌ی ایران، دانشجویان یا طبقات دیگر که خیلی سیاسی نیستند، از حقوق‌شان محروم می‌شوند. البته حاکمیت درصدد است که فعال سیاسی را از تحصیل محروم یا شمار آنها را با تدابیری کم کند. ولی تجربه نشان داده است که این اتفاق هرگز نمی‌افتد. تجربه در کشورهای مشابه ما و اتفاق‌هایی هم که امسال درخاورمیانه افتاد، نشان داده که این اتفاق هرگز نمی‌افتد. به هر حال دانشجویان، استادان دانشگاه به‌عنوان نخبگان جامعه به دنبال یکسری آرزوها و امیالی هستند که طبیعتاً آن را دنبال می‌کنند. حالا ممکن است در مقطعی اتفاقی رخ دهد و یا محدود شود، ولی طبیعتاً هیچ وقت پایان نمی‌پذیرد. اگر قرار بود پایان پذیرد، با همان اتفاق‌هایی که سال گذشته افتاد، پایان می‌پذیرفت. ما خیلی از دانشجویان و استادان دانشگاه را داریم که به این سرنوشت دچار شده‌اند. اگر این روند به همین ترتیب صورت گیرد، مقاومت هم اتفاق می‌افتد.

شما علاوه بر فعالیت در زمینه‌ی تدریس تاریخ، یک فعال سیاسی نیز هستید. عضو سازمان دانش‌آموختگان ایران هستید که یک سازمان سیاسی و دانشگاهی منتقد حکومت ایران است. اعضای سابق دفتر تحکیم وحدت که پس از فارغ‌التحصیلی تمایل به ادامه‌ی فعالیت تشکیلاتی دارند، به عضو این سازمان درمی‌آیند. سازمان دانش‌آموختگان ایران در انتخابات دوره‌ی دهم ریاست جمهوری از مهدی کروبی حمایت کرد. کمی در این زمینه توضیح دهید.

سازمان ما سازمانی است که بعد از انتخابات خیلی تحت فشار بود. دبیرکل سازمان، احمد زیدآبادی از معدود زندانیان سیاسی است که بعد از انتخابات حتی یک روز به مرخصی نیامده است. یک شخصیت بااخلاق، متشخص و روزنامه‌نگاری در سطح بین‌الملل و شناخته شده است. آقای عبداله مؤمنی، سخنگوی سازمان ما است که از بعد از انتخابات بازداشت هستند. آقای جمالی، آقای زیدآبادی و آقای ملکی از اعضای شورای مرکزی سازمان در تهران همچنان در اوین هستند. روی شعبه‌های استانی سازمان ازجمله روی شعبه‌ی خراسان فشار زیاد است. طبیعتاً حاکمیت حضور این سازمان را برنمی‌تابد. بخشی از نیروهای سازمان مجبور به مهاجرت به خارج شدند، اما درعین حال ما در سطح صدور بیانیه و فعالیت‌های مختلفی که داریم، سعی می‌کنیم سازمان و موجودیت آن را حفظ کنیم. البته همه‌ی سازمان‌های اصلاح‌طلب و دموکراسی‌خواه در ایران به شدت تحت فشارند و در عمل جلوی هرگونه فعالیت سیاسی مسدود است و هیچ فعالیت سیاسی‌ای که در جهت انتقاد از حاکمیت باشد، حتی در کوچک‌ترین سطح هم برتابیده نمی‌شود. به معنای دقیق کلمه ما دیگر فعالیت سیاسی در ایران نداریم و فشار خفقان بسیار زیاد است. در عین حال سعی خود را می‌کنیم. این وظیفه و رسالتی است که ما به عنوان یک سازمان پیشرو و آزادیخواه برای احقاق آزادی‌های مدنی مردم ایران داریم و حرکت به سمت دموکراسی کردن نظام سیاسی در ایران را پی‌گیری می‌کنیم.

شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم هم عضو دانشجو و هم عضو استاد دارد؟

نه، سازمان ادوار تحکیم که البته بعضی وقت‌ها هم توسط روزنامه‌نگاران با عنوان دفتر تحکیم وحدت خلط بحث می‌شود، یک حزب سیاسی رسمی و قانونی است که از سال ۱۳۸۲ از وزارت کشور مجوز قانونی دارد. معمولاً نیروهایی را که در انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت بودند جذب می‌کند. بنابراین این سازمان به‌طور رسمی نیروهای دانشجو ندارد. نیروهای دانشجو معمولاً در دفتر تحکیم مشغول به فعالیت هستند، ولی خب طبیعتاً یک بخش عمدهای از مخاطبین ما در حزب را نیروهای دانشگاه تشکیل می‌دهند، ولی بدنه‌ی اصلی و چارت تشکیلاتی متشکل از نیروهای فارغ‌التحصیلی است که سابقه‌ی فعالیت در تشکل‌های دانشجویی و بیشتردر انجمن‌های اسلامی دانشجویی را دارند.

پس بنابراین دفتر تحکیم وحدت اساساً با این شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم متفاوت است.
بله، دفتر تحکیم وحدت یک اتحادیه‌ی انجمن اسلامی سراسری در کشور است که البته از تشکل‌های آزادیخواه در دانشگاه ایران است و نیروهای دانشگاهی را پوشش می‌دهد، اما سازمان ما یک حزب سیاسی و متشکل از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است. بخش بزرگی از سمپات‌های این حزب نیروهای دانشگاه هستند و تأثیر زیادی بر فضای دانشگاهی دارد.

ارزیابی شما از وضعیت فعلی چیست؟ با توجه به گردهمایی‌های اعتراضی مردم در روز ۲۵ بهمن و چرخشی که صورت گرفت، شرایط موجود را چگونه تحلیل می‌کنید؟

شرایط ایران البته بسیار پیچیده است. یعنی ساخت قدرت در ایران برخلاف تصور خیلی‌ها ساخت پیچیده‌ای است. یعنی خیلی قابل مقایسه با مصر و لیبی نیست که این روزها دستخوش تغییر شده‌اند. به طور کلی اما تجربه‌ی تاریخی نشان داده است که رژیم‌های تمامیت‌خواه به بن‌بست می‌رسند، حالا فقط زمانش متفاوت است. نظامی که در چهارچوب‌های مختلف، ساختارهای آزادی‌های مدنی را محدود و فعالیت قانونی احزاب را تعطیل کند و جلوی آزادیخواهی مردم را بگیرد، مسلماً به بن‌بست می‌رسد. بنابراین ما و نیروهای آزادیخواه در ایران همیشه تلاش‌مان این بوده که حاکمیت را متقاعد کنیم که حتی برای بقای خودش به مردم آزادی دهد و این چهارچوبهای قانونی را رعایت کند. این چیزی است که پس از انتخابات به طور کلی به حالت تعطیل درآمده و این روند خوبی برای حاکمیت نیست. ما هم امیدواریم که فعالیت آزادیخواهان ادامه پیدا کند تا انشاالها منجر به تغییرات مثبتی در جهت اهداف ملت ایران شود.

در انتها اگر مطلب خاصی دارید بفرمایید.

سپاسگزارم از همه‌ی کسانی که در فضای داخل و خارج کار خبری می‌کنند و سعی می‌کنند رسالتی را در خارج پیگیری کنند که خیلی از فعالین در ایران به خاطر فشار و سرکوب موجود نمی‌توانند انجام دهند.





گزارشاتی از تجمع دهم اسفند ماه در مشهد و سبزوار

خبرگزاری هرانا – در پی حصر خانگی و انتقال دو تن از رهبران معترضین در ایران و فراخوان مخالفین دولت مبنی بر تجمع در شهر‌های مختلف، شهروندان معترض در دو شهر مشهد و سبزوار نیز تجمعاتی مشابهی را برگزار کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، «خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» روز گذشته در ساعت ۶ بعد از ظهر تجمعی در اعتراض به دستگیری میرحسین موسوی و مهدی کروبی به همراه همسرانشان شکل گرفت که پس از گذشت ۴۰ دقیقه افراد لباس شخصی (بسیج) با ایجاد مزاحمت، قصد بازداشت‌های خودسرانه را داشتند.
شاهدین عینی از احتمال بازداشت برخی از شهروندان در این تجمع خبر دادند.
از سوی دیگر جو امنیتی در شهر مشهد نیز حکم فرما بوده است و نیروهای انتظامی و امنیتی از ساعت ۱۵ به همراه چندین ون یگان در میدان راهنمایی این شهر حضور به عمل رسانده بودند.
شاهدین عینی به هرانا گفتند در پشت کوچه «خیابان دوم» بیش از ۱۰۰ تن از نیروهای امنیتی نیز مستقر شده بودند.
در ساعت ۱۶ نیز ده‌ها تن از شهروندان مشهدی در اقدامی هماهنگ با شعار «یا مهدی یا شیخ» و «مرگ بر دیکتاتور» در خیابان سوم به تجمع خود ادامه دادند.
پس از آغاز اعتراضات علنی و سر دادن شعار‌ها نیروهای امنیتی مستقر در کوچه دوم با پرتاب گاز به مردم یورش بردند.
در این تجمع اعتراضی بر اساس گزارش شاهدان عینی دست کم ۱۰ تن بازداشت شدند.
در ادامه این تجمع بار‌ها هسته‌های اولیه اعتراضی شکل گرفت و هر بار با ضرب و شتم نیروهای امنیتی پراکنده شدند.
گزارشات دیگر از مشهد حاکی است روز گذشته در خیابان کوثر نیز نیروهای بسیج با مردم معترض درگیری فیزیکی داشته‌اند.



تجمعات پراکنده در چندین شهر کشور و بازداشت ده‌ها تن از شهروندان

خبرگزاری هرانا - همزمان با تجمعات اعتراضی پراکنده در تهران، معترضان در برخی شهرهای کشور نظیر مشهد، رشت، شیراز، تبریز و اسلام شهر نیز به خیابان‌ها آمده که در پی این اعتراضات ده‌ها تن از شهروندان بازداشت شده‌اند.
بر همین اساس با توجه به اینکه از ساعت ده صبح روز دهم اسفندماه و همزمان با انتشار فراخوانهایی برای اعتراض در مشهد، هزاران نیروی انتظامی و لباس شخصی در نقاط مختلف این شهر استقرار یافته بودند، شهروندان معترض در اطراف پارک ملت و دانشگاه فردوسی در مجاورت میدان آزادی و هم چنین خیابان احمدآباد محدوده سه راه راهنمایی مشهد در پیاده رو‌ها تجمع نمودند.
به گزارش جرس، عموما در این تجمعات به علت فضای به شدت امنیتی شعاری سر داده نشده است. این در حالیست که نیروهای انتظامی و یگان ویژه در بعضی موارد به جمع‌های آرام مردم به منظور پراکنده کردن جمعیت حمله ور شدند.
هم چنین شاهدان عینی از بازداشت دست کم ده نفر از عابران و مردم مشهد در خیابان احمد آباد محدوده سه راه راهنمایی توسط نیروهای یگان ویژه که به خودروهای ون در کوچه‌های خیابان راهنمایی منتقل شدند، خبر داده‌اند.
گفتنی است در موارد پیشین اعتراضات مردمی در مشهد، همه بازداشتی‌ها در ابتدا به بازداشتگاه اطلاعات ناجا واقع در کوی پلیس در منطقه رضا شهر مشهد منتقل شده‌اند و پس از بازجویی و بازپرسی در همین محل، تعدادی از بازداشت شدگان آزاد و تعداد دیگری به بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات و اطلاعات سپاه مشهد منتقل شده بودند.
ندای سبز آزادی نیز، از تجمع مردم تبریز که از ابتدا با حمله ماموران لباس شخصی مواجه شدند، خبر داد.
این تجمع که تا قبل از تاریکی هوا ادامه داشت، منجر به درگیری های پراکنده بین مردم و نیروی های امنیتی و در نتیجه بازداشت تنی چند از معترضان شد.
در همین زمینه یکی دیگر از وبسایت های نزدیک به اصلاح طلبان نیز تعداد تظاهر کنندگان شیرازی در خیابان‌های ملاصدرا، نمازی و میدان علم را که به سر دادن شعارهایی نظیر "مرگ بر دیکتاتور" پرداختند؛ چندین هزار نفر برآورد نموده است.
این گزارش می‌افزاید که در خیابان ملاصدرای شیراز درگیری‌هایی بین مردم و نیروهای پلیس و لباس شخصی‌ها رخ داده و همچنین تعدادی از معترضان نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.
از سوی دیگر نیز وبسایت سحام نیوز گزارش داد که در اسلامشهر در جنوب غربی تهران نیز تجمعات گسترده‌ای در اعتراض به حبس و ربودن مهدی کروبی و میرحسین موسوی برگزار شد.
گفته می‌شود در اطراف دانشگاه آزاد این شهر تجمعات پراکنده‌ای شکل گرفته و معترضان به سر دادن شعارهایی نظیر "مرگ بر دیکتاتور" و "موسوی و کروبی آزاد باید گردند" پرداختند. هم چنین گفته می‌شود که تعدادی از مردم و معترضان نیز بازداشت شده‌اند.
شایان ذکر است که فعالین حقوق بشر و دموکراسی نیز از تجمع مردم رشت در خیابان مطهری و چهار راه میکائیل این شهر خبر داده است.
هم چنین این گزارش حاکی از آن است که بیش از ۱۰۰ نفر در رشت دستگیر شدند.



فضای ملتهب دانشگاه تهران و تعطیلی کلاس‌های درس

خبرگزاری هرانا - گزارش‌ها حاکی از جو متشنج دانشگاه تهران و تعطیلی کلاس‌های درس در روز سه شنبه دهم اسفندماه، در پردیس مرکزی دانشگاه تهران واقع در خیابان انقلاب می‌باشد.
به گزارش سحام نیوز، از صبح روز سه شنبه دهم اسفندماه و همزمان با فراخوان‌های اعتراض خیابانی به بازداشت دو تن از رهبران مخالفان دولت، کلاس‌های درسی دانشکده‌های مختلف در پردیس مرکزی دانشگاه تهران تعطیل شده‌اند و دانشجویان در صدد تشکیل تجمعات و حضور در خیابان انقلاب و پیوستن به اعتراضات مردمی برآمده‌اند.
این در حالیست که از صبح امروز در هر چهار خیابان اطراف دانشگاه تهران حضور نیروهای یگان ویژه، پلیس و لباس شخصی کاملا مشهود بوده و دانشگاه تهران در محاصره کامل نیروهایامنیتی قرار گرفته بود.
از سوی دیگر وبسایت ندای سبز آزادی خبر داد که مسئولین دانشگاه تهران به توصیه حراست و مامورین امنیتی تعداد زیادی از کلاس‌های دانشگاه تهران را به طور رسمی تعطیل اعلام کردند.
این گزارش می افزاید: "مدیریت دانشگاه تهران کلاس‌های گروه معدن، برق، مکانیک و فنی بالا را تعطیل و مامورین حراست مانع از حضور دانشجویان در دانشگاه شده‌اند."
یکی دیگر از وبسایت‌های نزدیک به اصلاح طلبان نیز مدعی مدعی شده است که تعطیلی برخی کلاس‌ها در دانشگاه تهران با همراهی برخی اساتید صورت گرفته است.