۱۳۸۹ تیر ۱۹, شنبه

دفاع قوه قضائیه از سنگسار: سنگسار در قانون اساسی وجود دارد



اخبار روز: 

همزمان با موج گسترده ی اعتراضات علیه حکم سنگسار سکینه ی محمدی آشتیانی دبیر ستاد «حقوق بشر» قوه ی قضائیه از حکم سنگسار در جمهوری اسلامی دفاع کرده و گفته است که چنین مجازاتی در قانون اساسی ایران وجود دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به آن چه «هجمه گسترده روز های اخیر رسانه های غربی درمورد حکم صادره علیه یک مجرم محکوم شده در دستگاه قضایی» می خواند، گفت: نظام قضایی ما نمی تواند بدلیل این تهاجمات غرب و فشار های رسانه ای مسیر خود را تغییر دهد.
محمد جواد لاریجانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا تاکید کرد: هجمه رسانه ای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران در هر زمان به بهانه ای انجام می شود و در سال های اخیر نیز احکام شرع مقدس اسلام، سوژه این تهاجمات تبلیغی بوده است.
لاریجانی با اشاره به حکم صادر شده علیه سکینه محمدی آشتیانی تصریح کرد: در مورد این مجرم باید گفت که اولا مجازات رجم (سنگسار) در قانون اساسی ما وجود دارد اما قضات محترم دادگاه ها در شرایط بسیار محدود اقدام به صدور چنین حکمی می‌کنند.
دبیر ستاد حقوق بشر قو قضاییه خاطرنشان کرد درمورد ایشان هم مسیر پرونده به طور طبیعی در طول چند سال و با حوصله پیگیری شده است و در روند آیین دادرسی پرونده نقطه مبهمی وجود ندارد.
لاریجانی در ادامه اظهار داشت در زمان ریاست آیت الله شاهرودی بر قوه قضاییه برای دقت بیشتر در این گونه موارد و حتی مطابق نظر ایشان امکان استفاده از مجازات‌های جایگزین سبب شد که عمده مجازات های رجم مورد بازنگری مجدد قرار بگیرد.
وی افزود: این مساله در مورد پرونده خانم محمدی هم صادق است و آیت الله آملی لاریجانی آن دستور آیت الله شاهرودی را لغو نکرده اند. بنابراین مجازات های شبیه رجم برای دقت و بازنگری و احیانا تغییر، مورد بررسی دقیق تری قرار خواهند گرفت.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در رابطه با مسیر طی شده در پرونده این محکومه، گفت: به هر صورت پرونده ایشان داستان طولانی را طی کرده به طوری که در ابتدا به ۹۰ ضربه شلاق و سپس در دادگاه دیگری به رجم محکوم شده است و بازنگری و تجدید نظر در رابطه با این حکم تحت بررسی است.
محمد جواد لاریجانی گفت: هجمه ای که غرب در این رابطه به راه انداخته، هیچ تاثیری در نظر قضات ما ندارد. اجرای احکام شرع مقدس اسلام مثل رجم، حجاب و ارث همواره با تخاصم وقیحانه آنها روبه رو بوده و اساسا هر مساله ای که بوی احکام شرعی داشته باشد با مخالفت آنها روبه رو می شود.
وی تاکید کرد که قضات ما براساس قانون احکام خود را صادر می کنند و انتظار ما اجرای دقیق قانون است و از آنها می خواهیم با دقت تمام مسیر دادرسی را پیگیری کنند.