۱۳۸۹ تیر ۱۹, شنبه

قوه قضائیه نمی تواند مسیر خود را بدلیل اعتراضها تغییر دهد

خبرگزاری هرانا - بدنبال ادامه اعتراض های سازمانهای بین المللی و جوامع مدافع حقوق بشر نسبت به صدور حکم سنگسار "سکینه محمدی آشتیانی" متهم به "زنای محصنه"، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، در واکنش به این اعتراضها گفت "نظام قضائی نمی تواند مسیر خود را بدلیل تهاجمات غرب و فشارهای رسانه ای تغییر دهد".
به گزارش رادیو فرانسه، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در گفتگو با ایرنا، اظهار داشت: هجمه رسانه ای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران در هر زمان به بهانه ای انجام می شود و در سال های اخیر نیز احکام شرع مقدس اسلام، سوژه این تهاجمات تبلیغی بوده است.  به گفته وی "هجمه ای که غرب در این رابطه به راه انداخته، هیچ تاثیری در نظر قضات ندارد. اجرای احکام شرع مقدس اسلام ... و اساسا هر مساله ای که بوی احکام شرعی داشته باشد با مخالفت آنها روبرو می شود".
محمد جواد لاریجانی ضمن دفاع از مجازات سنگسار با اشاره به حکم صادر شده برای خانم سکینه محمدی آشتیانی متذکر شد : در مورد این مجرم باید گفت که اولا مجازات  رجم در قانون اساسی وجود دارد اما قضات محترم دادگاهها در شرایط بسیار محدود اقدام به صدور چنین حکمی می کنند.
لاریجانی در ادامه این  مصاحبه خاطرنشان می کند : در مورد پرونده خانم آشتیانی، مسیر پرونده به طور طبیعی در طول چند سال و با حوصله پیگیری شده است و در روند آئین دادرسی پرونده نقطه مبهمی وجود ندارد.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، با اشاره به دوران ریاست آیت الله شاهرودی بر این قوه متذکر شد : در آن دوران برای دقت بیشتر در این گونه موارد و حتی مطابق نظر آیت الله شاهرودی امکان استفاده از مجازات های جایگزین سبب شد که عمده مجازات های رجم مورد بازنگری مجدد قرار گیرد.
محمود جواد لاریجانی در خصوص پرونده یاد شده متذکر شد بازنگری و تجدید نظر در رابطه با حکم صادر شده تحت بررسی است.
طی روزهای اخیر رسانه های بین المللی و جوامع مدافع حقوق بشر، اعتراضات گسترده ای نسبت به صدور حکم و مجازات سنگسار در ابران داشته اند.
ایالات متحده در اعتراض به صدور حمکم سنگسار، آن را مجازاتی "بربرانه" برشمرد. بریتانیا نیز آن را حکمی "قرون وسطائی" توصیف کرد. در همین راستا اتحادیه اروپا به شدت نسبت به احتمال سنگسار این بانوی 43 ساله ایرانی ابراز نگرانی کرده است. فرانسه  نیز چنین رفتاری با یک زن را، عاملی برای جریحه دار شدن وجدان کل بشریت توصیف می کند.