۱۳۸۹ تیر ۱۷, پنجشنبه

گزارشی از اعتصاب بازار / افزایش فشارها، پافشاری بر اعتصاب

خبرگزاری هرانا - بازاریان تهران اعلام کرده اند که تا از بین رفتن قانون افزایش مالیات های کلان دست از اعتصاب نخواهند کشید.
کسبه ی بازار بزرگ تهران عموما و صنف طلا و پارچه فروشان خصوصا، دو روز است که دست از کار کشیده و در اعتراض به سیاست های مالیاتی دولت اعتصاب کرده اند.
روز گذشته محمد علی ضيغمی، معاون وزير بازرگانی، گفت: "افزايش 70 درصدی ماليات اصناف منتفی شده و تنها يک اشتباه در انتقال مطلب و برداشت از قانون بودجه بوده است در حالی که آنچه در بودجه به عنوان افزايش ماليات واحدهای صنفی در سال 89 بيان شده و مبنای ارزيابی قرار گرفته، نسبت به سال قبل کمتر از 30 درصد افزايش داشته است."
این در حالیست که بسیاری این گفته را عقب نشینی دولت خوانده اند و البته بازاریان به این افزایش 30 درصدی نیز معترض اند.
بر اساس اطلاع گزارشگران هرانا، نیروی انتظامی امروز با بلندگو از بازار ین خواسته اند که در مغازه های خود را بازکنند و ایشان نیز در پاسخ به هو کردن و سر دادن شعار مرگ بر دیکتاتور پرداختند.
یکی از بازاریان تهران در گفتگو با گزارشگر هرانا اعلام داشت که صنف پارچه فروشان تا حذف قانون مالیات مستقیم اصناف به اعتصاب خود ادامه خواهد داد و تعویق قانون به آینده را راه حل پایان این مناقشه نمی دانند.
پیش از اين نيز در مهرماه 87، همزمان با ابلاغ قانون ماليات بر ارزش افزوده از سوی دولت نهم، برخی از اصناف اصفهان دست به اعتصاب زدند و با وارد شدن اين اعتصاب به روز چهارم، طلافروشان شهرهای تبريز، تهران، مشهد و برخی شهرهای ديگر نيز به آن ها پيوستند.
اعتراض مهرماه 87 بازاريان شهرهای مختلف ايران، موجب عقب‌نشينی دولت محمود احمدی‌نژاد از اجرای طرح ماليات بر ارزش افزوده شد به طوری که دولت ابتدا خواستار اجرای تدريجی اين قانون شد اما در نهایت مجبور به تعویق آن شد.