۱۳۹۱ اردیبهشت ۶, چهارشنبه

مهمترین خبرهای روز چهارشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ار مراجع تقلید قم:

سپاه اگر از مرجعیت جدا شود ضرر می‌کند

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید قم می‌گوید: «شک نیست که اگر سپاه از مرجعیت جدا شود ضرر می‌کند.»
به گزارش روز سه‌شنبه (پنجم اردیبهشت) خبرگزاری مهر٬ آقای مکارم‌شیرازی این مطلب را در دیدارفرمانده و مسئولان سپاه استان قم بیان کرده است.
وی گفته است: «باید از آن روز ترسید که خدای ناکرده شبهات عقیدتی و مفاسد اخلاقی که دشمن بر روی آن فعالیت می‌کند ولو به صورت کم به سپاه سرایت کند.»
این مرجع تقلید همچنین افزوده که «گاهی ممکن است برخی از سپاهیان گرفتار مکتب‌های عرفانی کاذب شوند از این رو باید مراقب باشند که سپاهیان در دام آن‌ها گرفتار نشوند.»
به گفته وی «اگر یک فرمانده سپاه در دام یکی از مدعیان کاذب عرفان و عرفان‌های نوظهور غیر اسلامی بیفتد و علاقه‌مند شود این مسئله خطرآفرین است.»
مکارم‌شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرده است: «سپاه‌‌ همان گونه که با رهبر بزرگوار انقلاب ارتباط تنگاتنگ دارد با مرجعیت هم باید ارتباط داشته باشد.»
سخنان این مرجع تقلید در شرایطی مطرح می‌شود که فرماندهان سپاه پاسداران بار‌ها اعلام کرده‌اند تنها از علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی دستور می‌گیرند و مطیع اوامر وی هستند.
سپاه پاسداران محدودیت‌های فراوانی برای آن‌دسته از مراجع تقلیدی که منتقد وضعیت موجود هستند اعمال کرده است.

 

 

گروهی از دانشجویان دانشگاه «امام صادق» خطاب به مصباح یزدی:

«جبهه پایداری» شما را «قائم‌مقام رهبری» می‌داند

 

گروهی از دانشجویان دانشگاه «امام صادق» در نامه‌ای خطاب به محمدتقی مصباح‌یزدی نوشته‌اند «جبهه پایداری» در زمین «انحراف» بازی می‌کند و شما را «قائم‌مقام رهبری» می‌دانند.
نامه این دانشجویان روز دوشنبه (چهارم اردیبهشت) در خبرگزاری مهر منتشر شده است.
در این نامه انتقادات صریحی نسبت به مشی و مرام اعضای «جبهه پایداری» مطرح و نسبت به خطر حرکت این گروه در مسیر تیم احمدی‌نژاد اعلام نگرانی شده است.
در این نامه آمده است: «امروزه شکاف عمیقی بین نیروهای انقلاب به علت اختلاف میان جبهه متحد اصولگرایان و پایداری بوجود آمده است.»
دانشجویان در نامه خود اضافه کرده‌اند که اعضای «جبهه پایداری» سیاست‌های «دور از اخلاق» دارند و «دروغ» می‌گویند.
در این نامه از آقای مصباح یزدی سئوال شده است: «چرا جبهه پایداری که بعضاً در جلسات خصوصی برای شما جایگاه قائم مقامی رهبری قائل می‌شوند و شما را رهبر معنوی خود می‌دانند و خود را مطیع محض شما می‌شمرند، دست در دست اعضای این گروه انحرافی دارند.»
در پایان این نامه آمده است: «اگر این گروه فریب خورده باشند -که به نظر ما اینگونه نیست- در حال حاضر در حال بازی در زمین‌‌ همان کسانی‌اند که بزرگ‌ترین خطر از صدر اسلام تا کنون هستند.»
«جبهه پایداری» سال گذشته با محوریت محمدتقی مصباح‌یزدی و حمایت مالی صادق محصولی آغاز به کار کرده است.
این جبهه نوپای سیاسی در میان محافظه‌کاران در جریان انتخابات مجلس نهم حاضر نشد با جبهه متحد اصول‌گرایان ائتلاف کند و برای ائتلاف شروطی را مطرح کرد که از سوی محمدرضا مهدوی‌کنی رد شد.
نامه این دسته از دانشجویان دانشگاه «امام صادق» که ریاست آن را مهدوی‌کنی بر عهده دارد با خشم رسانه‌های نزدیک به «جبهه پایداری» و مصباح یزدی مواجه شده است.

 

 

رامنی وعده داد اوباما را از کاخ سفید بیرون کند

میت رامنی، داوطلب پیشتاز کسب نامزدی حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده است که باراک اوباما را از کاخ سفید بیرون کند و به چهار سال یاس آور پایان دهد.
آقای رامنی که سه شنبه در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه در پنج ایالت در شمال شرقی ایالات متحده پیروز شد، اعلام کرد "از امشب دوره تازه ای برای آمریکا آغاز می شود."
میت رامنی در سخنرانی خود که در ایالت نیوهمشایر انجام شد، سیاست های باراک اوباما را به شدت مورد حمله قرار داد.
انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه سه شنبه در ایالت های نیویورک، پنسیلوانیا، دلاور، کنتیکت و رود آیلند برگزار شد.
این انتخابات که برای تعیین نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه برگزار می شود، از ماه ژانویه آغاز شده و با پیشتازی میت رامنی، فرماندار سابق ایالت ماساچوست همراه بوده است.
میت رامنی در سخنرانی خود گفت که آمریکا به مسیر جدیدی برای احیای عظمت خود نیاز دارد.
آقای رامنی گفت: "امشب آغاز مبارزه تازه ای است برای متحد کردن همه آمریکایی هایی که یقین دارند، وضع کشور می تواند از این بهتر باشد."
میت رامنی ادامه داد: "امشب آغازی است بر پایان سال های یاس آور اوباما و شروعی بر فصلی جدید و بهتر که با هم آن را به تحریر در خواهیم آورد."
ستاد انتخاباتی باراک اوباما در واکنش به سخنان آقای رامنی هشدار داد که او با سیاست های بحران ساز اقتصادی، "آمریکا را به عقب برگشت خواهد داد."
تحلیلگران با اشاره به لحن آقای رامنی، سخنرانی سه شنبه شب را آغاز رسمی رویارویی او با باراک اوباما در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری عنوان کرده اند.
پس از کناره گیری ریک سنتوروم، سناتور سابق جمهوری خواه از رقابت های مقدماتی که در دهم آوریل اعلام شد، آقای رامنی به عنوان نامزد بالقوه این حزب شناخته می شود.
حزب جمهوری خواه نامزد ریاست جمهوری خود را در کنوانسیون ملی این حزب که در ماه اوت در فلوریدا برگزار می شود، به طور رسمی انتخاب خواهد کرد.
داوطلبی به نامزدی حزب جمهوری خواه برگزیده می شود که بتواند در انتخابات مقدماتی حد نصاب ۱۱۴۴ کرسی از کرسی های این کنوانسیون را به دست آورد.
آقای رامنی تاکنون ۶۹۵ کرسی کسب کرده است. سرنوشت ۲۳۱ کرسی در انتخابات سه شنبه تعیین شد.
نیوت گینگریچ، از روسای پیشین مجلس نمایندگان آمریکا و ران پل، نماینده این مجلس تنها رقبای آقای رامنی هستند که در عرصه رقابت ها باقی مانده اند ولی به گفته تحلیلگران بختی برای نامزدی جمهوری خواهان ندارند.
پیش تر، دختر آقای گینگریچ اعلام کرده بود که پدرش منتظر مشخص شدن نتیجه انتخابات در ایالت دلاور است تا درباره آینده حضور خود در این رقابت های تصمیم گیری کند.
با این حال، آقای گینگریچ در سخنرانی سه شنبه شب در ایالت کارولینای شمالی به طور مشخص درباره آینده مبارزات انتخاباتی خود صحبت نکرد.



کمتر از یک هفته پس از آنکه هند اعلام کرد یک فروند موشک بردبلند را با موفقیت آزمایش کرده است، ارتش پاکستان از پرتاب موفقیت آمیز یک فروند موشک بالیستیک میان برد خبر داده که تمامی خاک هند در برد آن قرار دارد.
به گفته منابع نظامی پاکستانی، این موشک "شاهین - یک - آ" نام دارد و قادر به حمل کلاهک اتمی است.
هند و پاکستان که زمانی مستعمره بریتانیا بودند از سال ۱۹۴۷ تا کنون سه بار درگیر جنگ تمام عیار بوده اند، هر دو کشور دارای تسلیحات اتمی هستند و به طور مرتب به آزمایش های موشکی مبادرت می ورزند هر چند قبل از انجام هر آزمایش، یکدیگر را از آن مطلع می کنند.




سوددهی شرکت اپل در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۲، یازده میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار اعلام شده است.
این رقم تقریبا دو برابر بیشتر از سوددهی ۶ میلیارد دلاری اپل در مدت مشابه در سال گذشته است.
به گزارش اپل، این شرکت در سه ماهه اول امسال توانسته ۳۵ میلیون گوشی همراه آیفون بفروشد که تقریبا دو برابر بیشتر از رقم مشابه در سال گذشته است.
پیش تر، تحلیلگران گفته بودند که افزایش رقابت از سوی دیگر تولیدکنندگان گوشی های همراه هوشمند باعث کاهش فروش آیفون خواهد شد.
انتشار این خبر با افزایش ۷ درصدی بهای سهام اپل در بورس نیویورک و رسیدن به قیمت ۶۰۱ دلار به ازای هر سهم همراه بود.




کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه می گوید به رغم اجرای آتش بس در این کشور از ۱۲ آوریل، میزان خشونت در آن به اندازه غیرقابل قبولی بالاست.
آقای عنان در گزارشی که در پشت درهای بسته به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرد، نسبت به از سرگیری خشونت در شهرهای مختلف سوریه پس از خروج ناظران از مناطق درگیری ابراز نگرانی کرد.
فعالان سوری از کشته شدن ۷۰ معترض در روز دوشنبه خبر دادند. بیشتر قربانیان در شهر حماه کشته شدند.
سازمان ملل متحد قصد دارد تعداد ناظران خود را در سوریه به ۳۰۰ نفر افزایش دهد.
آقای عنان در سخنان خود خطاب به شورای امنیت گفت اوضاع در سوریه "کاملا برخلاف خواسته جامعه بین المللی است."
به گفته آقای عنان، اگر گزارش های مربوط به آتش گشودن نیروهای دولتی به سوی معترضان در حماه تایید شود، این موضوع غیرقابل پذیرش خواهد بود.
آقای عنان همچنین خواهان تسریع در اعزام ناظران جدید به سوریه شد.
قبل از ارائه گزارش آقای عنان، احمد فوزی سخنگوی او گفت که تصاویر ماهواره ای بیانگر عدم خروج ادوات سنگین نظامی ارتش سوریه در مناطق شهری است.
به گفته او گزارش های معتبری وجود دارد که نشان می دهد نیروهای امنیتی سوریه به سراغ افرادی می روند که با ناظران در تماس هستند و در چند مورد این افراد را کشته اند.
سازمان ملل متحد تعداد کشته شدگان درگیری های ۱۳ ماه گذشته در سوریه را ۹۰۰۰ نفر برآورد کرده است ولی حکومت این کشور در ماه فوریه تعداد تلفات را ۳۸۳۸ نفر اعلام کرد که ۲۴۹۳ نفر از آنها شامل شهروندان غیرنظامی و ۱۳۴۵ نفر از آنها از نظامیان و اعضای نیروهای امنیتی بودند.





محمود احمدی نژاد یکی از نزدیکان اسفندیار رحیم مشائی، رئیس دفتر رئیس جمهوری را به عنوان مشاور جدید خود منصوب کرده است.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای احمدی نژاد با صدور حکمی با اشاره به "تعهد و تجربیات" محمد شریف ملک زاده، معاون مستعفی وزیر امور خارجه و دبیر سابق شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، او را به عنوان مشاور خود منصوب کرده است.
آقای ملک زاده تیر سال گذشته به خاطر اتهام های مالی و "داشتن پرونده های فراوان در قوه قضائیه" بازداشت شده بود.
بازداشت آقای ملک زاده پس از انتصاب کوتاه مدت او به معاونت اداری و مالی وزارت خارجه در خرداد سال گذشته رخ داد.
این انتصاب با مخالفت شدید نمایندگان اصولگرای منتقد دولت در مجلس مواجه شد که به طرح استیضاح وزیر خارجه و در نهایت استعفای آقای ملک زاده منتهی شد.
بازداشت آقای ملک زاده با افزایش فشار اصولگرایان منتقد آقای احمدی نژاد علیه "جریان انحرافی" همزمان بود.
این گروه از اصولگرایان از واژه "جریان انحرافی" برای اشاره به اسفندیار رحیم مشائی و نزدیکان سیاسی او استفاده کرده اند.




نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها روز سه شنبه ۵ اردیبهشت (۲۴ آوریل) با حضور تعدادی از مقامات اقتصادی در مجلس ایران مورد بررسی قرار گرفت .
خبرگزاری ایرنا گزارش کرده که محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، صادق خلیلیان، وزیر جهاد سازندگی و مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت از مقامات شرکت کننده در این جلسه بودند وبه گزارش خبرگزاری مهر، وزیر اقتصاد و رئیس اتاق بازرگانی هم به عنوان میهمان به این جلسه دعوت شده بودند.
نحوه اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها تاکنون مورد اختلاف دولت و مجلس بوده است و منتقدان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری، با انتقاد از عملکرد دولت در اجرای مرحله اول این طرح، گفته‌‎اند که دولت، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را به درستی اجرا نکرده است.
الیاس نادران، از نمایندگان اصولگرای مجلس، درباره دستور جلسه روز سه شنبه گفته بود: " ابتدا باید موضوع هدفمندی یارانه ها در فاز اول و پیامدهای مثبت و منفی آن مورد بررسی قرار بگیرد تا با بررسی های دقیق، نسبت به اجرای فاز دوم تصمیم گیری شود."
به گفته این نماینده مجلس، عملکرد دولت در اجرای قانون هدفمندی باعث بروز "عوارض تورمی" در جامعه شد.
محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معدن هم در جلسه علنی امروز با تاکید بر اصلاح سیستم بانکی ومالیاتی گفت:" زمانی می توانیم فازدوم را در بخش تولید شروع کنیم که ارزیابی دقیقی ازاین بخش داشته باشیم."
محمد رضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که دولت در این مورد زحمات بسیاری کشیده گفت :" اشکالاتی در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها وجود دارد که باید حل شود."
آقای باهنر، پس از گزارش و توضیحات وزیران و مسئولان اقتصادی دولت در مجلس ، کمیسیون طرح تحول اقتصادی را موظف به پیگیری این گزارش ها کرد.
گفته شده آغاز اجرای مرحله دوم طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در ایران، به معنای حذف بخش دیگری از یارانه‌های دولتی خواهد بود و در این مرحله، بیشتر یارانه‌های پرداختی در بخش سوخت و انرژی حذف خواهد شد.
به همین دلیل مجلس ایران در سوم اردیبهشت ماه به دوفوریت طرح اصلاح بخشی از قانون حذف یارانه ها رای داد که هدف از آن، جلوگیری از افزایش سریع و "نامتعارف" قیمت های حامل های انرژی توسط دولت بود.
جمشید انصاری، نماینده زنجان و یکی از طراحان این طرح، در باره دلایل مجلس برای اصلاح بخشی از قانون حذف یارانه ها گفت که دولت اصرار دارد مرحله دوم هدفمندی یارانه ها را آغاز کند و نماینده دولت گفته که در آمد دولت از این مرحله، ۱۰۰ تا ۱۳۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
به گفته آقای انصاری، بر اساس قانون دولت باید اصلاح قیمت ها را در پنج سال انجام می داد، نه این که اصرار داشته باشد در سال اول و دوم اجرای قانون، یارانه سوخت را کاملا حذف کرده باشد.
لایحه بودجه سال ۱۳۹۱ در حال حاضر در کمیسیون تلفیق مجلس ایران در دست بررسی است.
آقای انصاری گفته است که در صورتی که طرح اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها تصویب نمی شد، به معنی بود که "به دولت اجازه داده ایم قیمت حامل های انرژی را بالاتر از فوب [بهای نفت صادراتی خلیج فارس ببرد."

بی توجهی دولت؟

هیات دولت
با وجود هشدارهایی که مجلس و برخی کارشناسان در باره تبعات اجرای مرحله دوم برنامه حذف یارانه ها داده اند، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ظاهرا دولت در حال فراهم کردن شروع مرحله دوم برنامه حذف یارانه هاست.
وزارت صنعت و معدن و تجارت، به تازگی دستور ویژه ای برای "ذخیره سازی گسترده ده قلم کالا" صادر کرده است.
برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند، گندم، ذرت، و جو از جمله کالاهایی هستند که دولت دستور ذخیره سازی آنها را صادر کرده است.
دولت در حالی سعی دارد مرحله دوم برنامه حذف یارانه ها را شروع کند که گزارش هایی از تشدید روند تورم قیمت های در ایران انتشار یافته است.
اخیرا آقای احمدی نژاد با پذیرش افزایش سریع بهای کالاها، از استانداران خواست "با فعال کردن بازرسی ها" از افزایش بی رویه قیمت کالاها و اجناس ضروری جلوگیری کنند.




فرحناز از ساکنان شهرک عیلی
تدابیر امنیتی در شهرک یهودی نشین عیلی جدی است: در داخل، ‌نگهبانان محلی، سیستم رادار و دوربین های مدار بسته؛ و در بیرون، گشتی های ارتش اسرائیل از آن محافظت می کنند.
در بین حدود ۸۰۰ خانواده‌ای که در این بخش از سرزمین‌های فلسطینی تحت اشغال اسرائیل زندگی می‌کنند، نه خانواده ایرانی تبار هستند.
فرحناز اسماعیل زاده، اهل کرمان، ۲۲ سال است که در شهرک یهودی نشین "عیلی" در قلب کرانه غربی رود اردن زندگی می کند.
او می گوید: "خواهر شوهرم اینجا زندگی می‌کرد آمدیم دیدنش. دیدم خیلی جایش قشنگه. عروسی که کردیم یک سال در اورشلیم (بیت المقدس) بودیم، بعد گفتم باید بچه دار شویم برویم جایی که ارزان تر است، آمدیم اینجا."
دانیت یزدی هم که مادر چهار فرزند است و ۱۶ سال پیش به این شهرک آمده، می‌گوید: "توی شهر هیچکی به هیچکی نیست ولی اینجا همه به هم کمک می کنند."

"در تورات نوشته"

یهودیان شهرک نشین، کرانه غربی رود اردن را بخشی از "ارض موعود" و سرزمین باستانی اسرائیل می دانند.
سازمان ملل متحد، شهرک ها را بر اساس قوانین بین المللی غیرقانونی اعلام کرده است ولی دولت اسرائیل از نظر سازمان ملل تمکین نکرده است.
فرحناز می گوید: "تمام این شهرهایی که ما اینجا (در آنها) زندگی می کنیم، (نام) همه اینها در تورات نوشته شده است. من خیلی خوشحالم که اینجا زندگی می کنم."
برنامه بلندمدت شورای محلی عیلی تبدیل آن از یک شهرک چهار هزار نفری به شهری با جمعیت ۱۰۰ هزار نفر است.
آنها در نظر دارند روزی به شهرک "شیلو" ملحق شوند و شهر شیلو، اولین پایتخت باستانی یهودیان را بار دیگر تاسیس کنند.
تحقق این امر البته مانند هر ساخت و ساز دیگری در کرانه غربی به موافقت دولت و حمایت ارتش اسرائیل نیاز دارد.

"سرزمین ملت دیگر"

این ساختمان سازی‌ها و آنچه دولت اسرائیل "رشد طبیعی" شهرک ها توصیف می کند خشم فلسطینی ها را برانگیخته است.
فلسطینیان می گویند تا زمانی که ساخت و ساز در سرزمین آنان ادامه دارد، مذاکره صلح بی معنی خواهد بود.
طرفداران آنان در اسرائیل هم معتقدند اگر این روند ادامه پیدا کند، در آینده، دیگر زمینی برای تاسیس یک فلسطین مستقل باقی نخواهد ماند.
مژگان نوی، فعال صلح ایرانی تبار در اسرائیل، می گوید: "‌باید اعتراف کنیم که این منطقه سرزمین پدری یک ملت دیگر هم هست. ما شاید نخواهیم به وجودشان اعتراف بکنیم ولی فلسطینی ها ملتی هستند که وجود دارند و آنها هم اینجا حق و حقوق دارند."
او می افزاید: "اگر بخواهیم این وضع را ادامه بدهیم به مرور زمان به یک رژیم آپارتاید رسمی تبدیل می شویم، طی شاید پنج سال، شاید ده سال شاید ۱۵ سال یک اقلیت یهودی زندگی یک اکثریت عرب را اینجا کنترل می کنند."
در ظرف نیم قرن گذشته حدود ۵۰۰ هزار اسرائیلی در حداقل ۱۵۰ شهرک در کرانه غربی رود اردن و در بیت المقدس شرقی ساکن شده اند.

شهرک یا محله؟

در بخش شرقی بیت المقدس که در ژوئن ۱۹۶۷ تحت اشغال اسرائیل درآمد هم شهرک‌های بزرگی ساخته شده، ولی ماهیت تعدادی از آنها مورد مناقشه است.
حارحما، در جنوب شرقی بیت المقدس، از نظر سازمان ملل متحد یک شهرک غیرقانونی به حساب می آیند اما اسرائیل آن‌را یکی از محله‌های جدید بیت المقدس می داند، ناحیه ای با واحدهای مسکونی نوساز و مقرون به صرفه.
داوود، اهل تهران که از دو سال پیش در حارحما سوپرمارکت باز کرده است، می‌گوید: "بیت المقدس خیلی گران بود، پول زیاد می‌خواست اینجا جدید بود ما آمدیم اینجا، در ضمن آبادش هم کردیم."
او می افزاید: "اگر اینجا را بخواهید بخرید حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار شکل (معادل 400 هزار دلار) ‌است، اما مثلا اگر بخواهید در خیابان یافا (بیت المقدس) مغازه بخرید یک میلیون دلار است. کرایه یک مغازه در آنجا ماهی ۳۰ یا ۴۰ هزار شکل است اینجا ما 10 هزار شکل می دهیم."
برای فلسطینی‌ها انگیزه اسرائیلی‌ها از کار یا زندگی در سرزمین‌های اشغالی مهم نیست، می‌گویند این روند باید هرچه سریع تر متوقف شود.
اما با ادامه بن بست در مذاکرات صلح، ساخت و سازهای اسرائیلی ها همچنان ادامه دارد.
به نظر می رسد که زمین ارزان تر و عقاید دینی، دست کم در آینده نزدیک، بازار شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی را گرم نگه خواهد داشت.





زندانی بیمار در یکی از بیمارستان‌های تهران
انتقال زندانیان بیمار به مراکز درمانی و براساس آئین نامه اجرایی سازمان زندان‌ها باید با دستور پزشک بهداری و اجازه رئیس زندان باشد. در هیچ‌کدام از مواد این آیین نامه موضوعی مبنی بر بستن و قل و زنجیر کردن زندانی به تخت بیمارستان منتشر نشده است.
این در حالی است که براساس عکس‌هایی که به تازگی در اختیار بی‌بی‌سی فارسی قرار گرفته، تعدادی از زندانیان که از دو زندان قزلحصار و رجایی شهر به بیمارستانی در تهران منتقل شده‌اند با زنجیر به تخت بسته شده‌اند و یک سرباز هم بالای سر هر کدام از آنها قرار گرفته است.
در همین حال، براساس منشور حقوق بیمار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ایران "خدمات سلامت باید همراه تامین کلیه امکانات رفاهی پایه و ضروری و به دور از تحمیل درد و رنج و محدودیت‌های غیر ضروری باشد."
به گفته فردی که این‌عکس‌ها را از زندانیان در بیمارستان گرفته است، برخورد با این بیماران بسیار نامناسب بود. این زندانیان بیمار به دلیل ممنوع الملاقات بودن امکان دریافت پول برای خرید داروهایشان را نداشتند.
براساس قوانین اتحادیه اروپا حقوق زندانیان در چنین مواردی با شهروند عادی برابر است وحق معالجه یک حق طبیعی است.
وزارت دادگستری بریتانیا در پاسخ به سئوال بی‌بی‌سی فارسی در خصوص حقوق زندانیان بیمار و اینکه چه بخشی مسول تصمیم گیری برای انتقال زندانیان بیمار به مراکز درمانی است، گفت: "در صورت اعلام بهداری زندان، بیمار به بیمارستان فرستاده شده و تحت درمان قرار می گیرد."
مهرداد زمانی جرم شناس و افسر امور زندانها در دانمارک می‌گوید: "پلیس و اداره امور جنایی اجازه ندارد در اطاق زندانی مامور بگذارد و در بیرون اطاق جایی را برای او در نظر می‌گیرند. وقتی زندانی را به بیمارستان منتقل می‌کنند، پزشک در مورد همه چیز تصمیم می‌گیرد و ارگان پزشکی و بیمارستان آزاد از سیستم قضایی و حقوقی است."
به گفته آقای زمانی این برعهده مسوولان امنیتی و زندان است که چگونه امنیت زندانی بیمار و بیمارستان را بدون دخالت در سیستم پزشکی رعایت کنند. اگر ماموران رفتار مقایر با قوانین پزشکی داشته باشند، پزشکان و کادر پزشکی به راحتی از آنها شکایت می‌کنند.
براساس مقررات سازمان زندان‌ها در ایران، زندانی باید تا جائی که امکانپذیر است در داخل زندان مداوا شود تا به انتقال محکوم به خارج از موسسه یا زندان نیازی نباشد.
اما برخی صاحبنظران بر این باورند که جدای از کمبود امکانات موجود در زندان‌ها به دلیل حجم بالای زندانی، فعالیت بهداری زندان‌ها نیز چندان مطابق با قوانین نگاشته شده، همخوانی ندارد.
آرش ستاری، کارشناس حقوقی در بریتانیا نیز با اشاره به حجم بالای زندانیان در ایران می‌گوید که قوانین اتحادیه اروپا حقوق فردی زندانی به رسمیت شناخته است، اما باید یک نکته را در نظر داشت: "اینکه گفته می‌شود زندانی در اطاق تنها گذاشته می‌شود و مامور بیرون می‌ایستد در شرایطی است که بیمارستان اطاق خصوصی داشته باشد و در آن اطاق نیز راه فراری برای زندانی، مثل پنجره بزرگ که به راحتی باز می شود، نداشته باشد."
به گفته آقای ستاری، شرایط در مورد زندانیان کم خطر اصولا سهلتر است، اما زندانی اصولا به تخت زنجیر نمی‌شود. زندانیان پرخطر به بیمارستانی برده ‌می‎شوند که امکان مراقبت بیشتری وجود داشته باشد و در تمام موارد حقوق شخصی زندانی به موجب معاهده اروپایی حقوق بشر رعایت می‌شود.
اما به گفته آقای ستاری پروسه وضعیت زندانیان در آمریکا و ایران از لحاظ زنجیر کردن برخی زندانیان و یا انتقال با قل و زنجیر به دادگاه شبیه یکدیگر است.
وضعیت زندان‌ها در ایران به گونه‌ای است که برخی از مسئولان قضایی و نمایندگان مجلس هم بر ضرورت بهبود شرایط در زندان‌ها تاکید کرده‌اند.
یونس موسوی نماینده فیروز آباد، در اردیبهشت سال گذشته در مورد شرایط و مشکلات زندانیان گفت: "آن قدر در زندان ها مشکل هست که به هر دو نفر یک پتو می رسد."
به گفته غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌های ایران، این کشور از لحاظ جمعیت زندانی در فهرست ۱۰ کشور نخست جهان است و بیش از ۲۵۰ زندان دارد که حدود ۳۰۰ هزار زندانی در آن نگهداری می‌شوند.
عکسها





در پی کشف دو تله خطرناک در یک مسیر تفریحی پر رفت و آمد در ایالت یوتا در آمریکا، پلیس دو مرد جوان را بازداشت کرده است.
یکی از تله ها شامل یک تخته سنگ است که نیزه های چوبی به آن وصل شده است و برای برخورد با سر انسان ها طراحی شده بود.
تله دیگر به گونه ای طراحی شده بود که عابران را به داخل گودالی پر از تیرک های چوبی بیندازد.
به گفته پلیس، یک مامور جنگلبانی موفق شده است تا پیش از به تله افتادن گردشگران، تله ها را کشف و از بین ببرد.
این تله ها در یک مسیر کوهپیمایی در ۸۰ کیلومتری جنوب شهر سالت لیک نصب شده بود.
پلیس روز شنبه دو مرد ۲۱ و ۱۹ ساله را در این رابطه بازداشت کرد و آنها را پس از تودیع وثیقه آزاد کرد.
پلیس آنها را پس از کسب اخباری درباره بعضی از نوشته ها در شبکه اجتماعی فیس بوک به دام انداخت.
این دو نفر به پلیس گفته اند که هدف از تله گذاری به دام انداختن حیوانات بوده است ولی مقام های قضایی قصد دارند آنها را به خطر انداختن جان انسان ها متهم کنند.
گروهبان اسپنسر کانن از ماموران پلیس در یوتا گفت: "ساختن این تله ها به زمان نیاز داشته، آنها از طناب و طناب ماهیگیری استفاده کردند و قصدشان همان بوده که هدف از ساختن تله ها بوده است."
جیمز شافر، مامور جنگلبانی که تله ها را پیدا کرده، پیش تر در نیروهای مسلح آمریکا خدمت کرده و تخصص او کشف و خنثی تله های انفجاری بوده است.





بیماری جنون گاوی یک بیماری عصبی است که سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می کند
وزارت کشاورزی آمریکا از ابتلا یک راس گاو شیری در کالیفرنیا به بیماری جنون گاوی خبر داده است.
بنابر اطلاعیه این وزارتخانه، این گاو چرخه غذایی را آلوده نکرده است.
به گفته جان کلیفورد، مدیرکل دامپزشکی وزارت کشاورزی آمریکا، تدابیر لازم برای حفاظت از انسان ها و دام ها در برابر گسترش بیماری جنون گاوی صورت گرفته است.
آقای کلیفورد همچنین از سلامت گوشت گاو تولید شده در کالیفرنیا خبر داد.
انتشار این خبر با کاهش اندک بهای دام زنده در بازار همراه بود.
جنون گاوی یک بیماری عصبی کشنده در دام است.
در صورت مصرف گوشت آلوده امکان انتقال این بیماری مغزی به انسان وجود دارد. این بیماری به وسیله شیر منتقل نمی شود.
به گزارش وزارت کشاورزی آمریکا سال گذشته ۲۹ مورد ابتلا به جنون گاوی در سراسر جهان کشف شده است.
نخستین مورد جنون گاوی در ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ گزارش شد.





ابراز نگرانی کوفی عنان نسبت به تداوم خشونت ها در سوریه


کوفی عنان، نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه، روز سه شنبه به شورای امنيت سازمان ملل متحد گفته است که وضعيت در سوريه غم انگيز است و این کشور همچنان به میزان «غير قابل قبولی» شاهد تداوم خشونت ها است.

آقای عنان که از طریق ویدئویی با اعضای شورای امنیت در نشستی پشت درهای بسته صحبت می کرد، نسبت به گزارش های منتشر شده درخصوص عمليات ارتش سوريه در شهرهايی که ناظران در آنها حضور ندارند، ابراز نگرانی کرده است. گفته می شود در این درگیری ها شماری از غیر نظامیان کشته شده اند.
يه گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آقای عنان به ويژه به گزارش ها در مورد عمليات نيروهای ارتش سوريه عليه مخالفان در شهر حماه پس خروج ناظران از اين شهر در روز دوشنبه اشاره کرده است.
کوفی عنان گفته است:« در صورت تاييد (اين گزارش)، چنين اقدامی کاملا غير قابل قبول و قابل سرزنش است.»
نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه همچنين گفته است: استقرار سريع ۳۰۰ ناظر سازمان ملل در نقاط مختلف سوريه بسيار «مهم» است تا از اين طريق بتوان تصوير درستی از وضعيت مناطق مختلف به دست آورد.
 به گزارش خبرگزاری رويترز، احمد فوزی ، سخنگوی کوفی عنان، پیشترگفته بود:  تصاوير ماهواره ای نشان می دهند که نيروهای نظامی ارتش سوريه  از مناظق شهری عقب نشينی نکرده و به پادگان ها باز نگشته اند. اين در حالی است که براساس طرح صلح کوفی عنان دولت سوريه موافقت کرده بود که کليه نيروهای نظامی  و سلاح های سنگين خود را از مناظق شهری خارج کند.
احمد فوزی همچنين گفته است: اين غير قابل قبول است، کوفی عنان اين مساله را با عضای شورای امنيت سازمان ملل متحد درنشست آتی در ميان خواهد گذاشت.
  در همین حال، گزارش ها حاکی است که در انفجار يک خودروی بمب گذاری شده در نزديکی رايزنی فرهنگی ايران در دمشق چند نفر زخمی شده اند. همچنين گفته می شود مخالفان سه مقام دولتی سوريه را در روز سه شنبه ترور کرده اند.
تلويزيون دولتی سوريه گزارش داده است: انفجار در نزديکی مجموعه «يلبغا» در منطقه «المرجه» در مرکز دمشق حداقل سه زخمی بر جای گذاشت. اين شبکه تلويزيونی «تروريست ها» را عامل اين انفجار معرفی کرده است.
خبرگزاری فارس نيز گزارش داده است که در انفجار مقابل سفارت رايزنی ايران در دمشق «هيچ گونه آسيبی» به ساختمان رايزنی وارد نشده است ولی در اين انفجار تاکنون ۳ نفر زخمی شدند.
در همين حال، ناظران سازمان ملل متحد روز  سه شنبه بار ديگر به محله عربين رفته اند. فعالان سوری می گويند، اين محله در روز دوشنبه شاهد «قتل عام» شهروندان توسط نيروهای دولتی سوريه بود.
به رغم توافق نيروهای دولتی  و مخالفان با آتش بس در چارچوب طرح صلح آقای عنان،  گروه  نظارت بر حقوق بشر در سوريه می گويد، دست کم ۵۶ نفر در درگيری های روز سه شنبه در سراسر سوريه کشته شدند.
واحد کمک غذايی سازمان ملل متحد نیز  روز سه شنبه اعلام کرده است که در نظر دارد در هفته های آينده کمک های غذايی خود را برای ۵۰۰ هزار شهروند سوریه آغاز  کند.   
يک مقام سازمان ملل متحد گفته است، در حالی که درگيری ها همچنان ادامه دارد اين کمک ها در اختيار  مردم مناطق آسيب ديده قرار خواهد داد.
وی همچنين گفته است، اين نهاد سازمان ملل متحد به شدت نگران دسترسی مردم به مواد غذايی در مناطق نا آرام است.
این مقام سازمان ملل اضافه کرده است: حتی تا پيش از آغاز نا آرامی ها در ماه مارس سال ۲۰۱۱  نزديک به يک ميليون و  ۵۰۰ هزار نفر  از جمعيت ۲۳ ميليون نفری سوريه برای تامين مايحتاج غذايی خود با مشکل مواجه بودند.




نماینده مجلس: قدرت خريد مردم ۴۰درصد کاهش يافته است


الیاس نادران، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم بررسی فاز اول طرح موسوم به پرداخت نقدی یارانه ها گفته که اثرات این طرح هنوز بررسی نشده ولی با توجه به افزایش تورم، ناکارآمد بوده و حتی قدرت خرید مردم، ۴۰درصد کاهش يافته است.
به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، آقای نادران گفته است: «اجرای قانون هدفمندی و نحوه اجرای آن به اعتقاد من انحراف از قانون بود و باعث شد عوارض تورمی در جامعه حاکم شود که اين مساله حساسيت‌های اجتماعی را بر ‌می‌انگيزد‌.«
وی گفته است: «به استناد گزارش‌های کار‌شناسی شده وقتی اعلام ‌می‌کنند تورم ۲۰ درصد اثرش بر دهک‌های پايين بيش از دو برابر است يعنی هر خانوار ۴۰ درصد قدرت خريدش را از دست می‌دهد.»
الیاس نادران که از منتقدان سیاست های اقتصادی دولت است گفته است: « دولت از جاهايی برداشت کرده است که اجازه برداشت نداشته، همچنين استقراض دولت از بانک مرکزی و برداشت از درآمد حاصل از فروش نفت که معادل ۱۲ هزار ميليارد ريال شده است اقدام درستی نبود.»
وی گفته است: به رغم اختصاص بخشی از درآمد‌ها در قانون هدفمندی به خانوار‌ها، دولت از بخش‌های ديگر که سهم توليد بود به سمت خانوار‌ها سرازير کرد که ما امروز شاهد نابسامانی‌ها هستيم. بنا بر گزارش‌های نهادهای نظارتی تخلف‌های انجام گرفته سبب شد که نرخ تورم شيب صعودی پيدا کند و اين سير صعودی ادامه بيابد و به جامعه فشار وارد شود.»
دولت محمود احمدی نژاد با طرح موسوم به هدفمندی یارانه ها، تلاش کرد سوبسید یا یارانه های کالاهای اساسی و حامل های انرژی را بردارد و پول آن را مستقیم به مردم بپردازد. این طرح منتقدان زیادی داشته و دارد.
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی پیشتر گفته بود مجلس اجازه نمی دهد دولت فاز دوم این طرح را اجرا کند و حتی گزارش شد در این مورد به علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی هم نامه ای نوشته است.
محمد رضا فرزین، دبير ستاد هدفمندسازی يارانه‌ها هم روز سه شنبه از حذف برخی از یارانه های نقدی گفته است: «در حال حاضر برای يک ميليون و ۶۶۶ خانوار پيامک در مورد حذف يارانه نقدی ارسال کرده‌ايم، ولی با اين وجود همچنان در راستای خود انصرافی خانوار‌ها از دريافت يارانه‌ها حرکت می‌کنيم. هدف ما حذف کردن يارانه اقشاری است که نياز به يارانه نقدی ندارند؛ چرا که اين خواست مجلس و مردم است.»
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای فرزین گفته است: «پيشنهاد دولت اعطای يارانه نقدی به تمامی خانوارها نبود، بلکه ما در ابتدا پيشنهاد کرده بوديم که تنها به هفت دهک يارانه نقدی داده شود، اما در حين تصويب قانون پيشنهادی در صحن علنی مبنی بر دادن يارانه نقدی به همه خانوارها مطرح شد ، دولت نيز از آن اطاعت کرد پس از آن سعی کرديم با خوشه‌بندی برخی گروه‌ها را از دريافت يارانه نقدی حذف کنيم.»
آقای فرزین که معاون وزير اقتصاد هم هست، گفته که در سال‌های قبل از اعمال سهميه‌بندی و هدفمند کردن يارانه‌ها مصرف بنزين روزانه ۱۲۰ ميليون ليتر بود که اين ميزان با سهميه بندی به۶۲/۸ ميليون ليتر و بعد از هدفمندی به۵۹/۳ ميليون ليتر رسيده است.
وی همچنین افزایش قیمت و گرانی را ناشی از تورم ندانسته و آن را به مشکلات اقتصاد جهانی نسبت داده وگفته کالاهای اساسی در همه  کشورهای جهان گران شده است.
محمود احمدی نژاد قصد داشت در گفت و گویی تلویزیونی از اجرای فاز دوم طرح موسوم به هدفمندی یارانه ها صحبت کند که این گفت وگو به تعویق افتاد. مجلس می گوید تا وقتی لایحه بودجه به طور کامل بررسی نشده، دولت نباید فاز دوم این طرح را اجرا کند.



توکلی: کار سايت الف در دعوت از سخنگوی وزارت خارجه آمريکا حساب شده بود

روح الله حسينيان، نماينده اصولگرای مجلس، روزسه شنبه در صحن علنی مجلس از اقدام  سايت الف در دعوت از  آلن اير، سخنگوی  فارسی زبان وزارت خارجه آمريکا، به شدت انتقاد کرد. احمد توکلی، نماينده اصولگرای محلس هم در واکنش به این اظهارات گفته است: کار سايت الف در دعوت از آلن اير  بسيار حساب شده بود.
سايت الف، وابسته به احمد توکلی، نماينده مجلس و رييس مرکز پژوهش های مجلس ، روز ۱۵ فروردين اعلام کرد، آلن اير را به عنوان ميهمان دعوت کرده تا به پرسش‌ های خوانندگان اين وب‌سايت پاسخ دهد، اما ساعاتی بعد خبر اين دعوت را حذف کرد.
اين در حالی است که روح الله حسينيان  روز سه شنبه  با اشاره به اين اقدام سايت «الف» گفت: «توکلی رييس پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است، ولی سايت الف را که سايت مختص به وی است در اختيار وزارت خارجه آمريکا قرار داده است. مگر وزير امور خارجه آمريکا چه پيامی برای ايران دارد که مردم ايران بايد آن را بشنوند و يا اينکه مردم ايران چه پيامی ‌می‌توانند به وزير امور خارجه آمريکا دهند، مگر اينان خودشان رسانه ندارند که سايت الف پايگاهی برای اطلاع رسانی آنان شده است.»
به گزارش خبرگزاری کار ايران، ايلنا، روح الله حسينيان همچنين گفته است: «من از هيات رييسه تقاضا دارم که مديرعامل سايت الف که توکلی باشد را عزل کند يا اين که توکلی اعلام کند که مسئول انتشار چنين خبری را عزل کرده و از وی اعلام برائت کند، آقای توکلی اگر رقبای وی در سايت‌های ديگر چنين کاری را ‌می‌کردند و چنين اشتباهی را متوجه ‌می‌شدند چه برخوردی داشتند‌.»
احمد توکلی نیز روز سه شنبه در صحن علنی مجلس در واکنش به اظهارات روح الله حسينيان گفت: « ما از اين فرد به عنوان مهمان ويژه دعوت کرديم و از بين سؤالات کاربران ۳۰ سؤال حساب شده انتخاب کرديم و سؤالات هم طوری طراحی شده بود که او هر طور که جواب می‌داد، در هچل بود؛ وی ۲۷ سؤال را پاسخ گفت و اگر تمام اين سؤالات منتشر شود، غرب‌زده‌ترين کاربران اينترنت هم حق را به جمهوری اسلامی می‌دهند و به اين نتيجه می رسند که آمريکا منطق ندارد، بر اين اساس، کار سايت الف بسيار حساب شده بود و من به آن افتخار می‌کنم.»
احمد توکلی در توضيح چگونگی حذف اين مطلب از روی وب سايت الف گفته است که با ابلاغ  «کميته تشخيص مصاديق مجرمانه رايانه‌ای» اين مطلب حذف شده است.
احمد توکلی در ادامه گفته است: «من به دبير شورای عالی امنيت ملی هم نامه نوشتم و گفتم که تصميم اين کميته اشتباه بود و اين مطلب بايد منتشر شود ولی چون من تسليم قانون هستم، با افتخار پذيرفتم که مطلب را بردارم.»
به دنبال اقدام سايت الف، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران در بيانيه‌ای «اقدام نامتعارف» اين وب سايت  را در فراهم کردن «امکان پاسخگويی سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمريکا و يکی از افسران اطلاعاتی اين کشور» به پرسش‌های خوانندگان را محکوم کرد.
در بيانيه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران آمده بود: «معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد اسلامی، ضمن محکوم خواندن اين اقدام، بار ديگر اصحاب رسانه را به اجتناب از هرگونه همکاری با چهره‌ها و رسانه‌های معاند نظام اسلامی فراخوانده و اقدام مذکور را برای بررسی و تصميم‌گيری در دستور جلسه آينده هيات نظارت بر مطبوعات قرار خواهد داد تا وفق قانون مطبوعات در خصوص آن اتخاد تصميم گردد.»
با اين حال وزارت امور خارجه آمريکا ابراز اميدواری کرده بود که پاسخ های آلن اير، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا به پرسش های خوانندگان سايت الف به طور کامل منتشر شود.



ناظران بین‌المللی از سطح همکاری رژیم سوریه برای اجرای آتش‌بس رضایت ندارند. رژیم اسد مدعی است که ارتش از مناطق مسکونی بیرون رفته، اما تصاویر هوایی چیز دیگری نشان می‌دهند.
مخالفان دولت سوریه گفته‌اند هیچ امیدی ندارند که بشار اسد صادقانه با طرح صلح کوفی عنان، برای بازگشت صلح و آرامش به سوریه، همکاری کند. برهان غلیون، رئیس شورای ملی سوریه شامگاه سه‌شنبه (۲۴ آوریل) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که رژیم سوریه، به رغم تمام تعهدات خود، "به کشتار و سرکوب مردم سوریه" ادامه می‌دهد.
رئیس "شورای ملی سوریه" افزود که سازمان ملل متحد و "اتحادیه کشورهای عرب" به خوبی با روش‌های تقلب‌آمیز رژیم سوریه آشنا شده‌اند. غلیون ابراز امیدواری کرد که اجلاس آینده اتحادیه عرب، با "واکنشی نیرومند و قاطع در حمایت از مردم سوریه" تصمیم بگیرد.

به گفته مخالفان رژیم سوریه، سرکوب و کشتار در این کشور ادامه دارد. آنها از کشته شدن ۷۰ معترض در روز دوشنبه و بیش از ۳۰ معترض در روز سه‌شنبه خبر دادند. گفته می‌شود که بیشتر قربانیان در شهرهای حماه، حمص و حومه دمشق کشته شدند.
نارضایتی از رفتار رژیم اسد
بسیاری از ساختمان‌های شهر حمص آسیب دیده‌اند کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه، گفت که با وجود اجرای ظاهری آتش‌بس در سوریه از روز ۱۲ آوریل، میزان خشونت در این کشور همچنان بالا و "در حد غیرقابل قبول" است. دبیرکل پیشین سازمان ملل، در گزارشی که پشت درهای بسته به شورای امنیت ارائه کرد، نسبت به از سرگیری خشونت در شهرهای مختلف سوریه پس از خروج ناظران از مناطق درگیری، ابراز تأسف کرد.
ناظران بین‌المللی که برای نظارت بر آتش‌بس و تحقق طرح صلح سازمان ملل به سوریه رفته‌اند، از رفتار رژیم بشار اسد ابراز نارضایتی می‌کنند. به گفته آنها سوریه که تعهد کرده است در جهت تحقق طرح صلح کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب، همکاری کند، شیوه‌ای نادرست در پیش گرفته است.
در گزارش ناظران که در اختیار سازمان ملل متحد قرار گرفته است، گفته می‌شود که رژیم سوریه برخلاف تعهدات خود به حملات شدید ادامه می‌دهد. احمد فوزی، سخنگوی کوفی عنان، روز سه‌شنبه (۲۴ آوریل) در ژنو گفت: «آتش‌بس به طور کامل اجرا نمی‌شود. ما با جدیت از دولت سوریه می‌خواهیم که به تعهدات خود عمل کند.»
به گفته‌ی فوزی، مقامات سوریه برخلاف تعهدات خود، هنوز خودروهای زرهی را از مناطق مسکونی شهرهای بزرگ بیرون نبرده‌اند. او تصریح کرد: «آنها گفته‌اند که تانک‌ها را به پادگان‌ها برگردانده‌اند، اما تصویرهای ماهواره‌ای و گزارش‌های معتبر نشان می‌دهند که حرف آنها نادرست است.»
فوزی گفت که نظامیان سوریه تنها با نزدیک شدن ناظران تیراندازی به مخالفان رژیم را متوقف می‌کنند. او افزود: «به محض این که ناظران دور می‌شوند، نظامیان به تهاجمات خود ادامه می‌دهند.»
به گفته سخنگوی کوفی عنان، افرادی که به نحوی با ناظران بین‌المللی در تماس بوده‌اند، از جانب مأموران رژیم سوریه به شدت زیر فشار قرار گرفته و حتی در مواردی به دست عناصر امنیتی دولت به قتل رسیده‌اند.
در حال حاضر تنها عده انگشت‌شماری از ناظران در سوریه هستند، که به گفته کارشناسان از این گروه کوچک کار زیادی ساخته نیست. شورای امنیت تصویب کرده است که به زودی ۳۰۰ ناظر به سوریه اعزام شوند.

به‌رغم سرکوب‌ها، تظاهرات مخالفان در حمص همچنان ادامه دارد
به‌رغم سرکوب‌ها، تظاهرات مخالفان در حمص همچنان ادامه دارد
دولتمردان غربی از اهمال رژیم سوریه در همکاری با ناظران بین‌المللی انتقاد کرده‌اند. گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، برقرار نشدن آتش‌بس در سوریه را محکوم کرد. وزیر خارجه آلمان گفت: «ما آماده هستیم که به خاطر راه حلی سیاسی و مسالمت‌آمیز کمک‌های امدادی و مادی به سوریه ارسال کنیم.» او افزود: «باید فشار تا آنجا شدت یابد که رژیم سوریه ناچار شود مفاد طرح صلح کوفی عنان را به طور کامل به اجرا بگذارد.»
فرجام محتوم اسد
در شرایطی که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در برابر اعتراضات داخلی همچنان سرسختی نشان می‌دهد، در سوریه و خارج بیش از پیش دوام رژیم او مورد شک و تردید قرار می‌گیرد. منصف مرزوقی، رئیس جمهور تونس، گفته است که اسد "زنده یا مرده برکنار خواهد شد".
آقای مرزوقی که به دنبال پیروزی انقلاب تونس توسط مردم انتخاب شده است، در گفت‌وگویی با روزنامه "الحیات" از دولت‌های چین و روسیه و ایران خواست که به جای حمایت یک‌جانبه از بشار اسد، او را قانع کنند که از قدرت کناره‌گیری کند تا برای بحران سوریه راه حلی عادلانه یافت شود.
رئیس جمهور تونس در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه (۲۴ آوریل) منتشر شد، برای بشار اسد راهی مشابه علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن، پیشنهاد می‌کند که در ازای دریافت امان، قدرت را به معاون خود واگذار کرد.
رئیس جمهور تونس بار دیگر گفت که کشورش آماده است به اسد پناهندگی بدهد. او در امکان اجرای طرح صلح کوفی عنان ابراز تردید کرد و گفت که حتی اگر ۳۰۰ ناظر بین‌المللی به سوریه اعزام شوند، قادر نیستند آتش‌بس را در سوریه برقرار کنند، زیرا اعتراضات و درگیری‌ها بسیار گسترده است.
ادامه کشتار در سوریه

"هیئت هماهنگی انقلاب سوریه" اعلام کرد که روز سه‌شنبه (۲۴ آوریل) بیش از ۳۰ نفر با گلوله‌ی نیروهای امنیتی به قتل رسیدند. بیشتر قربانیان در حمص و حماه و حومه دمشق کشته شدند.
فعالان سیاسی در اینترنت عکس‌هایی انتشار دادند که نشان می‌دهند ارتش با آتش توپخانه حومه شهر دوما را زیر حمله گرفته است. همچنین عکس‌هایی از حمله تانک‌ها و زره‌پوش‌ها منتشر شده است. گفته می‌شود که نیروهای امنیتی به جستجو و بازداشت وسیع اهالی شهر دوما دست زده‌اند.
عکس‌های منتشر شده نشان می‌دهند شهر دوما که از چند هفته پیش زیر آتش سنگین توپ و خمپاره قرار داشته، به میزان زیادی ویران شده است. آسمان شهر پوشیده از دود است و ارتباطات برق و تلفن قطع شده است.
خبرگزاری الجزیره به نقل از مخالفان رژیم گفته است که در روزهای گذشته نیروهای ارتش سوریه، به محض دور شدن ناظران بین‌المللی، حملات خود را به شهرها و روستاها از سر می‌گیرند. به تازگی بار دیگر شهرهای درعا و حماه زیر آتش سنگین توپخانه بوده‌اند.
گفته می‌شود که با وجود ادامه‌ی سرکوب‌های ارتش و نیروهای امنیتی، مردم در شهرهای گوناگون هر روز به خیابان می‌آیند و با شعار سرنگونی رژیم اسد دست به تظاهرات می‌زنند.
به گفته جمعیت سوری دفاع از حقوق بشر، از آغاز "قیام مردم سوریه" در سال گذشته تا کنون بیش از ۸۵۴ کودک در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.
خبرگزاری‌های دولتی سوریه اطلاع دادند که روز سه‌شنبه ۳ افسر ارتش در دمشق به قتل رسیدند و ۳ نفر دیگر بر اثر انفجار یک خودرو جان خود را از دست دادند.
گفته می‌شود که یک خودروی حامل مواد منفجره در برابر یک مرکز فرهنگی دولت ایران منفجر شده است. به گفته ناظران صدای انفجار بسیار مهیب بود، اما تلفات زیادی به بار نیاورده است. بنا به گزارش، تنها ۴ نفر به طور سطحی مجروح شده و به ساختمان مرکز فرهنگی ایران آسیبی نرسیده است.
در گزارشی دیگر خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) از قتل دو افسر ارتش به دست "گروه‌های مسلح تروریستی در نزدیکی دمشق" خبر داده است.




در ماجرای حمله سایبری به وزارت نفت که بحرانی در امنیت ملی ایران است، هنوز نکات بسیاری ناگفته مانده و ابهامات بسیاری باقی است. در این مطلب به پنج نکته‌ای اشاره می‌کنیم که می‌تواند به درک بهتر این حملات کمک کند.
حمله گسترده سایبری به سرورهای اصلی وزارت نفت در روز یک‌شنبه (۳ اردیبهشت، ۲۲ آوریل) موجب شد مسئولان امنیت شبکه این وزارتخانه پس از ۲۴ ساعت برای ساعاتی اتصال اینترنتی شبکه را قطع کنند. سخنگوی وزارت نفت در نخستین اظهارنظر رسمی خود اعلام کرد که این حمله «حمله‌ای ویروسی» بوده و به «اطلاعات اساسی» وزارت نفت صدمه‌ای وارد نکرده است.

در نخستین ساعات پس از انتشار این خبر از زبان مقام‌های مسئول در وزارت نفت، خبرگزاری‌های حامی دولت تلاش کردند تا نشان دهند که مسئولان شبکه اطلاعاتی این وزارتخانه کنترل امور را در دست گرفته‌اند و اوضاع به حالت عادی برگشته است. این پیامی است که امروز رسما به دنیا مخابره شده، اما حملات سایبری و تکنیک‌های نفوذگران برای هک کردن شبکه‌ها پیچیدگی‌هایی دارند که معمولا از چشم رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران پنهان می‌ماند. هنوز ناگفته‌های بسیاری درباره این ویروس و ویرانی‌های احتمالی ناشی از آن وجود دارد.


نخستین واکنش به این حملات سایبری پس از ۲۴ ساعت صورت گرفت
بدون دسترسی به گزارش سرورها و مسیریاب‌های شبکه، قضاوت درباره عمق حملات و اهداف احتمالی نفوذگران بسیار دشوار است، اما با بررسی واکنش‌های مقامات ایرانی و خبرگزاری‌های دولتی می‌توان به تحلیل‌هایی از این حملات رسید که توضیح آنها ممکن است به درک دقیق‌تر وضعیت کمک کند. در این مطلب پنج نکته‌ای را می‌خوانید که شاید در اولین نگاه به خبرهای پیرامون این رویداد، چندان آشکار به نظر نرسند.

۱) ۲۴ ساعت زمان زیادی برای هکرها است
وزارت نفت در واکنش به حملات سایبری، پس از ۲۴ ساعت «ستاد بحران» تشکیل داد. تشکیل ستاد بحران نشانه گستردگی دامنه حملات است. مسئولیت ستاد بحران «خنثی‌سازی این حملات در فضای مجازی» عنوان شد. با استناد به همین گفته‌ها، خبرگزاری‌های حامی دولت اعلام کردند که این حملات ناموفق بوده و هکرها به اهداف مورد نظر خود نرسیده‌اند.
هر شبکه‌ای به‌طور بالقوه در معرض حملات هکرها است. این احتمال برای شبکه‌های اطلاعاتی دولتی افزایش می‌یابد چون دربرگیرنده اطلاعات مهم‌تری است. متخصصان امنیت شبکه، از دانش و ابزارهای لازم بهره می‌گیرند تا مکانیسم دفاعی مناسبی در برابر حملات طراحی کنند و فایروال‌ها و سیستم‌های مانیتورینگ شبکه، باید به‌گونه‌ای پیکربندی شوند که هر نوع اختلال مشکوک در شبکه یا نفوذ به آن را در اسرع وقت کشف کنند تا متخصصان به سرعت راه‌های دفع آن را بیابند.

بیشتر بخوانید: تشکیل ستاد بحران وزارت نفت برای مقابله با حملات سایبری

در دنیای امنیت شبکه، ۲۴ ساعت وقت دادن به هکرها، می‌تواند به معنی باختی بزرگ برای کسانی باشد که مسئولیت تامین امنیت سرورها را برعهده دارند. در طول این مدت، هکرها ممکن است بخش بزرگی از اطلاعات حساس موجود روی سرورهای وزارت نفت را ربوده باشند و در اختیار گرفتن این اطلاعات موجود در شبکه‌ها، می‌تواند زمینه حملات گسترده‌تر، دقیق‌تر و هدفمندتر در آینده را فراهم کند.

۲) تشخیص اهداف هکرها از حملات سایبری دشوار است
علیرضا نیکزاد، سخنگوی وزارت نفت اعلام کرد که حمله صورت گرفته «با نفوذ یک ویروس با هدف پاک کردن اطلاعات کامپیوترهای وزارت نفت» انجام شده است. او همچنین گفت که این حملات، مادربردهای سرورهای وزارت نفت را از کار انداخته است.


غلامرضا جلالی می‌گوید حوزه انرژی در ۲ سال گذشته شاهد بیشترین حملات سایبری بوده است
واقعیت این است که پاک کردن اطلاعات یا تخریب سخت‌افزار شبکه، لزوما هدف اصلی هکرها نیست. بنابراین، جلوگیری از حذف و پاک‌سازی اطلاعات، لزوما نمی‌تواند به معنی رهایی از دام هکرها باشد. ممکن است هدف نفوذگران از این حملات، صرفا جمع‌آوری اطلاعات حساس و حیاتی برای طراحی حملات گسترده‌تر در آینده باشد. در ۲۴ ساعتی که هکرها احتمالا کنترل سیستم‌ها را در اختیار داشتند، ممکن است اطلاعات حساسی از وزارت نفت ربوده باشند. این واقعیتی است که بسیاری از مدیران نفتی یا از آن باخبر نیستند، یا حتی اگر نسبت به آن آگاهی داشته باشند، احتمالا اجازه رسانه‌ای کردن آن از آنها سلب شده است.
همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، ۲۴ ساعت زمان بسیار مناسبی برای انتقال و کپی داده‌های موجود روی سرورهای آسیب‌پذیری است که تسلیم حملات سایبری شده‌اند. گذشته از این، تصمیم «ستاد بحران» برای قطع ارتباط سرورهای وزارت نفت با شبکه اینترنت هم نشان می‌دهد که آنها در یافتن راه‌های مقابله با این حملات ناکام مانده‌اند. قطع ارتباط شبکه اطلاعاتی با اینترنت، نشانگر عمق نفوذ و وجود ضعف‌های بزرگ در تیم امنیتی مسئول این سرورهای آسیب‌پذیر است.

۳) بک‌آپ داشتن از اطلاعات به معنی رهایی از ویرانی‌های حمله سایبری نیست
علیرضا نیکزاد، سخنگوی وزارت نفت همچنین با تاکید بر جدایی سرورهای عمومی از سرورهای اصلی، گفت که «در وزارتخانه از تمام اطلاعات یک کپی وجود دارد.» تهیه مستمر نسخه پشتیبان (Backup) از اطلاعات سرورها، از بدیهیات و ضروریات اساسی برای تیم‌های تامین امنیت شبکه است، اما اعلام این نکته نشانگر بی‌توجهی به یک واقعیت تلخ است که پیش‌تر به آن اشاره شد: شما بدون بررسی دقیق فایل‌های گزارش سرورها، مسیریاب‌ها و سیستم‌های مانیتورینگ شبکه‌‌ها، نمی‌توانید از اهدافی که هکرها در سر دارند باخبر شوید.

ممکن است سرقت اطلاعات برای طراحی حملات بعدی هدف هکرها بوده باشد
نکته مهم‌تر این‌که، هکرهای زبده می‌توانند رد پای خود را از همه این لاگ‌فایل‌ها پاک کنند تا متخصصان امنیت شبکه گمراه شوند و درک نکنند که در زمانی که هکرها کنترل سرورها را در اختیار گرفته‌اند، دقیقا چه اقداماتی انجام داده‌اند. در صورتی که سرقت اطلاعات، هدف هکرهای طراح این ویروس ناشناخته بوده باشد، نسخه‌های بک‌آپ اطلاعات که به گفته آقای نیکزاد در وزارتخانه موجودند، دردی از وزارت نفت و سرورهای آسیب‌پذیرش درمان نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: «مدیریت بحران سایبری ایران بسیار ضعیف است»

۴) پوشش خبری ویرانی‌های حملات سایبری، عبور از خطوط قرمز جمهوری اسلامی است
حملات سایبری و تاثیرات و آسیب‌های مخرب آنها، در دنیای امروز با امنیت ملی کشورها گره خورده‌اند و در ایران معمولا آسیب‌ها و آسیب‌پذیری‌هایی که مرتبط با امنیت ملی است، در حصار خطوط قرمز پررنگ می‌ماند و مجال انتشار در رسانه‌ها نمی‌یابد.
البته این اتفاق فقط در جمهوری اسلامی رخ نمی‌دهد. حملات سایبری و آسیب‌های ناشی از آن، در اکثر کشورها از مسائل حساس مرتبط با امنیت ملی محسوب می‌شوند و انتشار اطلاعات درباره تاثیرات آنها کاملا قطره‌چکانی است و عموما با در نظر گرفتن ملاحظات خاص امنیتی و اطلاعاتی صورت می‌گیرد.

بازدید رهبر جمهوری اسلامی از وزارت اطلاعات برای دریافت گزارش درباره کارکرد استاکس‌نت
این معضل اما در جمهوری اسلامی به اوج می‌رسد؛ تنش‌ها میان ایران و جامعه جهانی بر سر برنامه هسته‌ای اوج گرفته، تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران تشدید شده و هدف از اعمال آنها، فلج کردن اقتصاد متکی به نفت ایران است. هدف قرار دادن بخش انرژی با حملات سایبری ممکن است بخشی از همین مجموعه اقدامات برای ایجاد اختلالات جدی در صنعت نفت ایران باشد.
تجربه کرم اسرارآمیز استاکس‌نت که تاسیسات هسته‌ای و سانتریفیوژهای ایران را هدف حملات ویرانگر خود قرار داده بود، نشان می‌دهد که مقامات ایرانی در چنین مواقعی معمولا سیاست انکار را در پیش‌می‌گیرند. در مورد استاکس‌نت، اگرچه دامنه تخریب بسیار گسترده‌ای داشت، هرگز هیچ‌یک از مقامات ایرانی اشاره‌ای مستقیم به آسیب‌های گسترده نکردند و گفته می‌شود شورای عالی امنیت ملی، رسانه‌ها را از پوشش تاثیرات تخریبی آن منع کرده است.

بیشتر بخوانید: استاکس‌نت؛ بمباران مجازی تاسیسات هسته‌ای ایران

۵) ممکن است این حملات با حمایت سرویس‌های اطلاعاتی ابرقدرت‌های جهان انجام شود
اگرچه هنوز کد ویروسی که سرورها و شبکه وزارت نفت را هدف قرار داد کالبدشکافی و واکاوی نشده، اما با بررسی نشانه‌ها می‌توان دریافت که حمله اخیر حمله‌‌ای گسترده بوده است.

گفته می‌شود طراحان استاکس‌نت تحت حمایت سرویس‌های اطلاعاتی غرب بوده‌اند
خبرگزاری مهر، روز دوشنبه در گزارشی به نقل از غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران اعلام کرد که در دو سال گذشته، حوزه انرژی کشور شاهد بیشترین حملات سایبری بوده است. جزئیات بیشتری درباره این واقعیت منتشر نشده، اما همین خرده‌داده‌ها نشان می‌دهد که طرح‌های بزرگی برای ضربه زدن به حوزه انرژی ایران از راه حملات اینترنتی در جریان است؛ طرح‌هایی که احتمالا مکمل تحریم‌های فلج‌کننده‌ای خواهند بود که صنعت نفت ایران را هدف قرار داده است.
به گواه بسیاری از متخصصان امنیتی در جهان، حمله‌ای نظیر استاکس‌نت، با ۱۵ هزار خط کد ویرانگر، حمله‌ای بی‌نظیر و هوشمندانه بوده که به احتمال قریب به یقین با پشتیبانی سیستم‌های اطلاعاتی کشورهای قدرتمند انجام شد. متخصصان تهیه این کدهای پیچیده و اجرای این حملات گسترده توسط هکرها و گروه‌های نفوذگر مستقل را غیرممکن می‌دانند.

اگر در پس حملات سایبری اخیر به سرورهای وزارت نفت هم دست سیستم‌های اطلاعاتی قدرت‌های غربی باشد، باید برای صنعت نفت ایران به شدت نگران بود، چون این حملات معمولا بسیار هوشمندانه طراحی و اجرا می‌شوند و متخصصان ایرانی معمولا زمانی راه‌های مقابله با آن را می‌یابند که ماموریت هکرها با موفقیت پایان یافته است.


اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از نظرشماری از نمایندگان مجلس به گرانی سرسام‌‌آور، رکود تولید و افزایش بیکاری منجر شده است. یک نماینده می‌گوید که مجلس اراده‌ای برای برخورد با تخلفات دولت ندارد.
قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و پیامدهای منفی ناشی از نحوه اجرای آن به موضوع دائمی کشاکش میان دولت و مجلس بدل شده است. روز سه‌شنبه، ۵ اردیبهشت نیز شماری از وزرا و مسئولان دولتی به مجلس رفتند تا به انتقادهای نمایندگان پاسخ گویند و آنها را از تلاش برای اصلاح قانون هدفمندسازی بازدارند.
جلسه سه‌شنبه فرصت مناسبی برای نمایندگان مجلس شد تا حملات تندی را علیه مدیریت دولت در اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها انجام دهند. الیاس نادران، نماینده اصول‌گرای منتقد دولت با استناد به "گزارش نهادهای اطلاعاتی و امنیتی" تایید کرد که نرخ تورم در ایران شیب صعودی پیدا کرده است.
نادران در سخنان خود دولت را متهم کرد که با "عدم پرداخت یارانه به بخش تولید و صنعت"، "پرداخت یارانه نقدی به همه دهک‌های جامعه اعم از فقیر و غنی" و "عدم توجه به توسعه اجتماعی در ازای اجرای هدفمندسازی" عملا قانون را نقض کرده است.
"تولید و صنعت قربانی اجرای ناقص هدفمندسازی یارانه‌ها"

,
تشریح جزئیات "نقض قانون هدفمندسازی در بخش پرداخت یارانه ‌به تولید و صنعت" در سختان علی اصغر یوسف‌نژاد، نماینده دیگر مجلس بازتاب یافت که گفت، از مبلغ ۲۹۵ میلیارد ریالی که در سال ۱۳۸۹ قرار بوده در این زمینه هزینه شود، تنها ۴۰۰ میلیارد ریال پرداخت شده است. او تاکید کرد که در سال ۱۳۹۰ وضع ازاین هم بدتر بوده است.
یک انتقاد دیگر نمایندگان مجلس متوجه بازه زمانی اجرای طرح هدفمندسازی در زمینه واقعی‌سازی قیمت بنزین بود. دولت در این رابطه متهم شد که می‌خواهد این واقعی‌سازی را به جای ۵ سال در ۲ سال انجام دهد، رویکردی که بار تورمی شدیدی را در جامعه دامن می‌زند.
غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مجلس و رئیس کمیسیون ویژه هدفمندسازی یارانه‌ها ارقام و آماری را ذکر کرد که از وضع نامناسب تولید، بسته‌شدن شماری از کارخانه‌ها و افزایش بیکاری به سبب "اجرای بد قانون هدفمندسازی" توسط دولت خبر می‌داد. وی تخلفات دولت در اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها را ۱۳ مورد اعلام کرد.
افزایش ۵۵ درصدی نقدینگی در جامعه
به گفته مصباحی دولت علاوه بر مبلغی که مجلس در قانون پیش‌بینی کرده است، برای پرداخت یارانه به مردم ۹ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی قرض کرده و سه هزار میلیارد تومان هم از درآمدهای نفتی برداشت کرده است. احمد توکلی، دیگر نماینده مجلس نیز اشاره کرد که مبلغ یارانه‌ها برای هر ایرانی دریافت‌کننده می‌بایست ۲۶هزار تومان باشد، نه مبلغ ۴۰ هزار تومانی که اینک پرداخت می‌شود. بنا به تاکید نمایندگان یادشده همین حجم بزرگ یارانه‌ها حجم نقدینگی در جامعه را ۵۵ درصد افزایش داده و به تورمی غیرقابل پیش‌بینی منجر شده است.
سخنان شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد قسما نشانه‌ای از این بود که دولت به‌رغم مخالفت‌ها و انتقادهای نمایندگان در صدد اجرای قانون هدفمندسازی با درک و دریافت‌های خود است. حسینی در اظهارات خود گفت که دولت هم‌اکنون در تدارک اجرای گام بعدی قانون هدفمندسازی یارانه‌هاست که افزایش میزان هدفمندیش از مولفه‌های اصلی آن است.

"کارنامه مثبت" دولت از زبان مسئولانش
در کنار وزیر اقتصاد، سایر مسئولان دولتی حاضر در جلسه روز سه‌شنبه نیز در پاسخ به انتقادهای نمایندگان ترازنامه مثبتی از اجرای قانون هدفمندسازی ارائه کردند و اشکالات آن را یا طبیعی و عادی و یا ناشی از قانون مصوب مجلس دانستند.
تاکید مسئولان یادشده بیش از همه بر کاهش مصرف بنزین، گاز و برق و گندم بود که آن را ناشی از واقعی‌شدن قیمت این کالاها و گرایش مردم به صرفه‌جویی در مصرف آنها و نیز کاهش قاچاق مواد یادشده به کشورهای همسایه می‌دانند. در این میان برق با بیشترین کاهش مصرف روبرو بوده که البته رقم  این کاهش نیز از ده درصد فراتر نمی‌رود.
شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد گفت که  افزایش نرخ تورم در پی اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها از ۱۰ درصد به نزدیک ۲۰ درصد رسیده است. این در حالی است که بنا به تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول، نرخ سی قلم کالای اساسی در ایران ظرف سال گذشته بین ۴۰ تا ۱۴۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
"دولت هر کاری که می‌خواهد می‌کند"

مجموعه اظهارات مسئولان دولتی ظاهراَ نتوانست نمایندگان را راضی کند و پاسخی قانع‌کننده به انتقادهای آنان بدهد. محمدرضا باهنر در جمع‌بندی این مباحث گفت: «از گزارشات نمایندگان اقتصادی دولت از چگونگی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه و اقدامات انجام شده برای بخش‌های تولیدی و صنعتی ما قانع نشدیم». باهنر تاکید کرد که «پیگیری مجلس ادامه می‌یابد.»
این در حالی بود که نمایندگانی همچون احمد توکلی نسبت به تاثیرگذاری مجلس بر رویه‌ها و رویکردهای دولت نگاه بدبینانه‌ای داشتند. توکلی در اظهارات خود گفت: «دولت احمدی‌نژاد نشان داده که هر کاری دلش بخواهد انجام می‌دهد و مجلس هم برخورد لازم را با آنها نمی‌کند.»
بررسی طرح اصلاح قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نیز بخش دیگری از مباحث مجلس را به خود اختصاص داد. دو فوریت طرح اصلاح قانون هدفمندسازی یارانه‌ها روز یکشنبه در مجلس به تصویب رسیده بود. بنا به این طرح قرار است در بند الف و ب ماده یک قانون اصلاحاتی صورت گیرد تا از "تصمیم‌گیری مسئولان اجرایی براساس برداشت‌های ناقص یا نادرست که موجب بوجود آمدن مشکلاتی در فضای اجتماعی و اقتصادی کشور می‌شود " جلوگیری شود. قصد همچنین این است که دولت نتواند با تفسیر "خودسرانه" از قانون هدفمندسازی یارانه‌ها  فرآورد‌های نفتی را به نرخ‌های بالاتر از فوب خلیج فارس به مردم ارائه کند.
بحث اصلاح قانون هدفمندسازی در جلسه روز سه‌شنبه به سرانجامی نرسید و ادامه آن به روز ۱۷ اردیبهشت موکول شد.





اخبار روز:
به گزارش خبرنگار جهان، حجت الاسلام روح الله حسینیان نماینده تهران در مجلس و عضو جبهه پایداری در جلسه علنی صبح امروز مجلس و طی تذکری عجیب با استناد به بند یک ماده ۲٣آیین نامه داخلی مجلس مبنی بر رعایت شان و جایگاه مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از افتخارات این مجلس موضع قاطعانه آن در مقابل استکبار مخصوصا آمریکا بوده و این افتخار همواره شامل حال این مجلس بوده و خواهد بود حتی بنده که از منتقدان رئیس مجلس بودم از مواضع ضد استکباری و غرب ایشان در همه جا تجلیل کردم، اما متاسفانه این مسئله افتخار آمیز آلوده شده است.
وی گفت: آقای توکلی که رئیس مرکز پژوهش های مجلس هستند سایت الف را در اختیار سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گذاشتند، آیا وزیر امور خارجه آمریکا پیامی برای ملت ایران دارد؟ آیا می خواهد افتخارات علمی را به ملت ایران تبریک بگوید؟ وزارت امور خارجه آمریکا چه پیامی نسبت به ایران و مردم ایران دارد آیا آنها خودشان رسانه ندارند که آقای توکلی سایت الف را در اختیار آنها قرار دهد؟
وی از رئیس مجلس که امضا کننده حکم توکلی برای ریاست مرکز پژوهش های مجلس است خواست تا توکلی را به خاطر این خطای فاحش از این سمت عزل کند.
عضو جبهه پایداری در ادامه گفت: لااقل هیئت رئیسه مجلس از این مسئله و این موضوع اعلام برائت کند یا خود آقای توکلی در همین مجلس اعلام کند که من رئیس یا مدیر سایت الف را برکنار و اعلام برائت می کنم.
به گزارش مهر، حسینیان ادامه داد: اگر یکی از رقبای آنها چنین کار خبطی و اشتباهی می کردند اینها چه برخوردی می کردند اما آنها این مسئله را به سکوت گذراندند.
وی ادامه داد: تذکر بعدی من در مورد حضور و غیاب هاست البته بسیار کار خوبی است اسم بنده هم هر روز در حضور خودم خوانده می شود مردم باید بدانند که نماینده شان با تاخیر می آید یا غیبت دارد اما این برخورد نبابد تبعیض آمیز باشد.
وی ادامه داد: آقای زاکانی از اول این مجلس به ندرت شده که در مجلس حضور داشته باشد هر گاه ما پرسیدیم گفتند ایشان برای گرفتن دکترایشان تلاش می کنند و زحمت کشیدند جز امروز که تذکر دادند اعلام غیبت تاخیر درباره او نشده است.
حسینیان گفت: چه مطلبی در کار است آیا آقای زاکانی در ماموریت هستند چرا هیئت رئیسه فقط به یک نفر ماموریت می دهد از هیئت رئیسه خواهش می کنم برای آگاهی مردم تعداد روزهایی که آقای زاکانی در مجلس حضور داشتند به مردمی که دوباره می خواهند نماینده انتخاب کنند اعلام شود که ایشان چند روز در تعهدات خود به مردم وفادار بوده اند البته من می دانم که اداره کردن سایت روزنامه های فاخر و مجلس هم احتیاج به پول و هم احتیاج به وقت دارد برای به دست آوردن پول نیز احتیاج به وقت است و باید بیشتر در بیرون مجلس سرمایه گذاری کنند اما ما هم به مردم تعهد داریم خصوصا اگر برخی آقازاده ها را در خدمت بگیرند برای کوبیدن و زدن نمایندگانی که حاضر نشدند زیر پرچم آنها باشند و تسلیم شوند.
وی مجددا از هیئت رئیسه مجلس خواست نسبت به موضوع اول یعنی سایت الف موضع قاطع خود را اعلام کند و در مسئله دوم نیز اعلام کند که آقای زاکانی چند روز از چهار سال را در مجلس حضور داشته است.
رییس مجلس: تذکر شما وارد نیست
علی لاریجانی رییس مجلس که ریاست جلسه علنی امروز سه شنبه را بر عهده داشت در پاسخ به حسینیان تذکر وی را وارد ندانست و گفت: تذکر شما مربوط به هیئت رئیسه مجلس نیست سایت الف سایت شخصی است و مربوط به سازمان مجلس و مرکز پژوهش ها نیست.
وی درباره غیبت زاکانی گفت ایشان غیبت دارند اما رئیس کمیسیون اصل نود برای او نامه می نویسد و ماموریت اعلام می شود.
لاریجانی ادامه داد: البته من توصیه می کنم همه سر موقع در مجلس حضور داشته باشند چون گاهی مجبوریم به علت نرسیدن تعداد حاضران در جلسه به نصاب لازم جلسه را دیر شروع کنیم.
زاکانی: پاسخ به حسینیان را نه در شان خودم و نه مردم و نه مجلس می‌دانم/ ظلم نکنید
در ادامه علیرضا زاکانی نماینده تهران و نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با استناد به ماده ۷۷ آیین نامه داخلی مجلس در واکنش به اظهارات روح الله حسینیان اظهار داشت: آقای حسینیان تذکری داند که محل بیان آیین ‌نامه ‌ای آن کاملاً محل تشکیک است.
وی ادامه داد: ایشان دو مورد پیرامون بنده بیان کردند که در مورد اول بحث غیبت‌های بنده در صحن است اما ای کاش از من می‌پرسیدند شاید لازم نباشد نکاتی که اطلاع ندارند به سمع و نظر مردم برسانند.
نماینده تهران در مجلس گفت: ‌بنده نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هستم و همچنین مسئول اجرایی و مسئول بخش اقتصادی کمیسیون هم هستم. به خاطر حجم بالای کار کمیسیون و این که کمیسیون اصل ۹۰ تنها مجموعه‌ای است که مردم اگر شکایتی داشته باشند به این کمیسیون مراجعه می‌کنند و اگر اهمال کاری در روند سه قوه و اعمال نفوذ قدرت شکل گرفته باشد کمیسیون اصل ۹۰ مورد را رسیدگی می‌کند حجم بالای کار در کمیسیون وجود دارد به همین خاطر رئیس کمیسیون با هیات رئیسه هماهنگ کرده و بنده فرصت‌هایم را برای کار کمیسیون صرف می‌کنم که ماموریت محسوب می‌شود.
زاکانی گفت:‌ ای کاش سوال می‌شد تا پاسخ می دادیم. هم اکنون ۷٣ مورد کشوری در اولویت کار کمیسیون قرار دارد. از سال گذشته زیرساخت‌های این کمیسیون پس ا ز۱۵ سال تغییر کرد و به همت اعضا این کار بزرگ برای کشور انجام می‌شود.
نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ خاطرنشان کرد: ما در پایان دوره مجلس هشتم هستیم و انباشت پرونده‌ها و مراجعات امکانی فراهم کرده که خدمتی شایسته در کمیسیون داشته باشیم. خواهشم این است که دوستانی که این گونه از تریبون مجلس استفاده می‌کند ظلم نکنند، مروت هم خوب است. درست نیست که این گونه رفتار کنیم. آقای حسینیان نکاتی را گفتند که پاسخ آن را نه در شان خودم و نه مردم و نه مجلس می‌دانم. امیدوارم خدا عاقبت بنده و ایشان را ختم به خیر کند.
غیبت‌های زاکانی برای انجام ماموریت است
پس از اظهارات زاکانی محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس نیز با تایید اظهارات وی گفت: تا آنجا که اطلاع دارم غیبت‌های آقای زاکانی با تایید رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و برای انجام ماموریت است.
پس از تایید باهنر، روح‌الله حسینیان با برخاستن از جای خود و خطاب قرار دادن باهنر برای چند بار عبارت دروغگو را به وی نسبت داد و حتی پس از آن در جایگاه هیات رئیسه مجلس حضور پیدا کرد و با اعضای هیات رئیسه به ویژه باهنر صحبت کرد اما باهنر به سخنان وی توجهی نکرد و توجه خود را به اظهارات موافقان و مخالفان طرح مربوط به هدفمندی یارانه‌ها معطوف کرد و حسینیان پس از آن که هیچ پاسخی از هیات رئیسه نگرفت جایگاه هیئت رئیسه را ترک کرد.
توکلی: به سایت الف افتخار می کنم/ کاری نکند که در موضع اتهام قرار بگیرد
احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در واکنش به انتقاد روح‌الله حسینیان از عملکرد سایت الف طی تذکری در صحن علنی مجلس اظهار داشت: داستان سایت الف و دعوت از سخنگوی فارسی زبان وزارت‌خارجه آمریکا این چیزی بود که می‌گویم.
وی افزود: ما از این فرد به عنوان مهمان ویژه دعوت کردیم و از بین سوالات کاربران ٣۲ سوال حساب شده تهیه کردیم و سوالات هم طوری طراحی شده بود که او هر طور که جواب می‌داد، در هچل بود؛ وی ۲۷ سوال را پاسخ گفت و اگر تمام این سوالات منتشر می‌شد، غرب‌زده‌ترین کاربران سایت هم حق را به جمهوری اسلامی می‌دادند و می‌فهمیدند که آمریکا منطق ندارد، بر این اساس، کار سایت الف بسیار حساب شده بود و من به آن افتخار می‌کنم.
توکلی با بیان اینکه من از عملکرد سایت الف اعلام برائت نمی‌کنم ادامه داد: ما در راستای دفاع از نظام جمهوری اسلامی و نظام اسلامی عمل کردیم.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار داشت: وقتی که کمیته تشخیص مصادیق مجرمانه رایانه‌ای به ما ابلاغ کرد که مطلب ذکر شده را برداریم، من به مسئولین الف گفتم هر موقع که به شما در این مورد چیزی گفتند، با من تماس بگیرید؛ بعد از تماس، من بررسی کردم و دیدم این کمیته از موضع قانون حرف زده و به همین دلیل گفتم که مطلب را بردارید.
توکلی گفت: من به این کار سایت الف افتخار می‌کنم چراکه توانستیم دشمن را از زبان خودش محکوم کنیم و افتخار هم می‌کنم وقتی که از موضع قانون حرفی را که قبول نداشتم و به من ابلاغ شد، اجرا کردم.
وی در عین حال افزود: من به دبیر شورای عالی امنیت ملی هم نامه نوشتم و گفتم که تصمیم این کمیته اشتباه بود و این مطلب باید منتشر شود ولی چون من تسلیم قانون هستم، با افتخار پذیرفتم که مطلب را بردارم.
توکلی اظهار داشت: به برادرم (حسینیان) نصیحت می‌کنم کاری نکند که در موضع اتهام قرار بگیرد؛‌ شما می‌توانستید از من بپرسید و اگر قانع نمی‌شدید، این حرف‌ها را می‌زدید.
وی ادامه داد: آقای حسینیان می‌توانست از هیئت رئیسه بپرسد که چرا آقای زاکانی به مجلس نمی‌آید و چرا نامش قرائت نمی‌شود که آقای ساعدی به شما توضیح می‌داد؛ مردم هوشیارند و در جریان مسائل هستند.
توکلی با بیان اینکه من خودم رسانه‌ای هستم، افزود: کار رسانه‌ای که به نفع جمهوری اسلامی باشد، باید صورت بگیرد و به نظر من تصمیم کمیته ذیربط تصمیم غلطی بود و از موضع قانونی حق با آنها بود و من تسلیم شدم، برهمین اساس به هر دو کارم افتخار می‌کنم.
حسینیان بعد از ۴ سال آئین‌نامه را نمی شناسد
تذکر حسینیان با اعتراض برخی نمایندگان مواجه شد. محمدرضا خباز نماینده مردم کاشمر با اعلام تذکری طبق ماده ۱۹۲ آیین نامه داخلی گفت: ما انتظار داشتیم به محض اینکه مشخص شد تذکر حسینیان خارج از عرف بوده و مربوط به دستور جلسه نیست به ایشان اعلام شود که از ادامه صحبت بپرهیزند.
عضو کمیسیون اقتصادی با تاکید بر اینکه تذکرات غیرمرتبط باید آخر جلسه اعلام شود، گفت: اگر ما یا یکی از دوستان تذکر خارج از دستور بدهند جنابعالی اجازه نمی‌دهید اما آقای حسینیان نطق کردند.
وی خطاب به حسینیان گفت:‌اگر تذکرتان برای رضای خدا بود خوشا به حالتان اما اگر برای بحث‌های انتخاباتی و مشکلات جبهه متحد و پایداری بود متاسفم.
خباز افزود: آقای حسینیان بعد از ۴ سال نمایندگی نمی‌دانند اعلام این گونه تذکرات جایش در مجلس نیست؟
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: ماده ۱۹۲ آئین نامه داخلی چنین محتوای ندارد و در خصوص تذکر به اقدامات رئیس جمهور است، پس شما هم بعد از ۴ سال نمایندگی مواد آیین نامه را درست بگویید.
وی افزود: بنده در ابتدای تذکر آقای حسینیان گفتم تذکر مربوط به دستور باشد. اگر تذکر را قطع کنیم عصبانی می‌شوند، قطع نکنیم شما تذکر می‌دهید.
لاریجانی تصریح کرد: قسمت دوم تذکرات حسینیان تذکر به موردی بود که پاسخ داده شد.







اخبار روز:

طبق این حکم ، که از سوی شعبه ی اول دادگاه انقلاب ارومیه ، به ریاست آخوند چابک ، صادر شده است ، خانم مهدیلی ، به اتهام تبلیغ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی! از طریق تهیه و درج مقالات در فضای مجازی و سخنرانی در " کنگره ی آذربایجانیان مقیم ترکیه"، به یک سال حبس تعزیری محکوم و اجرای حکم مذکور ، به مدت سه سال ، به حالت تعلیق در آمده است.
مدافعات خانم مهدیلی و وکیل اش آقای موسی برزین خلیفه لی ، بلاوجه تلقی و در مقابل ، گزارش کارشناسان! اداره ی کل اطلاعات آذربایجان غربی "حجت " و دلیل کافی و وافی برای توجه اتهام و محکومیت ، شناخته شده است. قاضی شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه در حکم صادره ، نگارش مقالاتی توسط خانم مهدیلی ، در خصوص " شکنجه در بازداشتگاه ها و زندان های جمهوری اسلامی " ودرج آن مقالات در اینترنت و همچنین ، طرح مطالب کذب از جمله شکنجه در جمهوری اسلامی ایران در سحنرانی های خانم مهدیلی را مبنای حکم محکومیت صادره قرار داده است.
جمهوری اسلامی ، به طرق مختلف ، همواره سعی کرده است ، یا موضوع اعمال شکنجه نسبت به متهمین را به ضرس قاطع انکار و یا در بعض موارد با نهادن نام " تعزیر " بر آن ، شکل شرعی و مآلا قانونی به این رفتار غیر انسانی اش ببخشد.
در حالی که ، در طی سی و سه سال حاکمیت جمهوری اسلامی هزاران قربانی خاموش ، در بازداشتگاه های جمهوری اسلامی و تحت شکنجه جان باخته اند و نجات یافته گان از اسارت ، بر اعمال شکنجه های جسمی و روحی جانفرسا در زمان بازداشت شهادت داده اند. از سوی دیگر، قطعنامه ها ی متعددی توسط سازمان عفو بین الملل و حقوق بشر سازمان ملل متحد ، در خصوص اعمال مستمر و سیستماتیک شکنجه به متهمان ، خاصه متهمان سیاسی، صادر شده است.
همچنین ،خود خانم مهدیلی ، به عنوان یک محقق و فعال حقوق بشر، هفته ها تحت بازداشت در سلول انفرادی اداره ی اطلاعات و شکنجه ی روحی قرارداشته است. مضافا به این که جهت همکاری با اداره ی اطلاعات تهدید شده است.

نقی محمودی_ وکیل دادگستری 





اخبار روز:

اخیرا" در خبرها بود که محموله ای داروئی به مقصد ایران درگمرک آلمان توقیف شد. هنوزافشای این مسئله تازه گی داردکه موضوع دست درازی دیپلمات جمهوری اسلامی به دختران خردسال دریک استخرخانوادگی در برزیل برملا می شود و لابد خبر آنرا از طریق رسانه های بین المللی شنیده اید. به قول معروف "هردم از این باغ بری می رسد". دولت و رژیم بی حیثیت جمهوری اسلامی نیز همانطورکه می دانیم طبق معمول در تکذیب و انکاراین بی آبروئی ها ید طولائی دارد. رژیمی که رئیس دولت آن تا بجائی معروف می گردد که آوازه دروغگوئی او به مهمترین گفتمان جنبش سبز در صحنه اجتماعی ایران مبدل می شود دیگرنیازی به اثبات و استدلال پیرامون کذاب بودن آن نیست ، همچنان که تمام جنایاتش اعم از اعدامها، هتک حرمتها، تجاوز به دختران خردسال ، زنان و نوجوانان درزندانها و هماناحمله سال گذشته به باغی در همایونشهر به حریم خانوادگی مردم و تجاوز به زنان درحضور همسران آنها احتیاجی به ادله وتفسیر ندارد. اینان از بدوتولد رژیم اسلامی شان تاکنون تنها با این فرهنگ، ایدئولوژی وعملکرد توآم با ایجاد رعب و وحشت توانسته اند ادامه حیات دهند گویا رسالت تاریخی – مذهبی شان همین است که هست. از کوزه همان برون تراود که در اوست ؟!
    صرف نظراز اینکه تمام وعده های امامشان مبنی بر" آب وبرق مجانی" و همینطوررئیس دولت شان درباره " پول نفت روی سفره ها " همگی پوچ و دروغ از آب در آمد، انسان انگشت به دهان می ماند ازاینهمه پرروئی و پرگوئی درحاشای بی آبروئی هائی که ببارآورده و می آورند. توگوئی خشت وسرشت تمام دین و آئین و سیاستشان بر این پایه استوار است. آیت اله مدرس بیهوده نگفت که " سیاست ما عین دیانت ماست ودیانت ما عین سیاست ما " و البته باید بر آن افزود : " سیاست ما عین دیانت ما ودیانت ما عین خیانت ماست ".
      ماجرای توقیف سرم اعتراف گیری درگمرک آلمان طی هفته های گذشته یکی از این ماجراهای شنیدنی بود. کیهان شریعتمداربعنوان یکی از جریده های رسمی ومعتبر رژیم که درتوجیه هرگونه فساد و فجایع رژیم بطور حرفه ای عمل می کند و بازوی ایدئولوژیک- فرهنگی این سیستم و بلندگوی علنی وعملی دستگاه تعزیر وشکنجه، شایعه پراکنی، برچسب زنی وتخریب شخصیتی - روانی مخالفان رژیم است در این زمینه نیز بجای پرداختن به اصل مسئله ازآن طفره رفته ودر یک پلمیک ظاهرا" سیاسی آنرا " افتضاحی در شیرین کاری کم سابقه رسانه دولتی آلمان(دویچه وله) " خوانده است . این شیرین کاری از نظر کیهان عبارتست ازاعتراف مسلم به " تولید سرم ویژه اعتراف گیری وشکنجه قربانیان در آلمان" و " صادرات آن به برخی کشورهای خارجی". کیهان درادامه دولت و سرویس اطلاعاتی آلمان را به چالش کشیده و خواسته است که توضیح دهند "چقدر این ابزار شکنجه را بکار برده اند" و"چه میزان آنرا برای دوستان خود درکشورهای مرتجع که در حال شکنجه وسرکوب ملتهای انقلابی هستند، صادر کرده اند؟ " بنظرمیرسد کسی نیست که ازذهن آلوده ومعلول باند شکنجه گرشریعتمدار وکیهان او بپرسد آیا این ماده بجزاعتراف گیری وشکنجه مصرف دیگری ندارد؟ چرا درذهن آنها فقط این جنبه مصرفی " تیوپنتال" متبادر می شود؟ آیا صدوراین ماده جرم است؟ اگرنه پس در چه مواردی ممنوع است؟ راستی چرا و به چه منظوری ایران اقدام به سفارش وواردات آن کرده است؟ اصولا" چرا کیهان شریعتمدار انگشت اشاره را به سرویس اطلاعاتی آلمان نشانه می رود و آنرا مورد خطاب قرار می دهد؟ همه عتاب وخطاب کیهان مگر نه آنستکه این ماده "ابزار شکنجه است" ودولت آلمان باید توضیح دهد "چه میزان از آنرا برای دوستان به ...سایرکشورها صادر کرده است؟ " از همه این سئوالات تنها میتوان برداشت کردکه منظورایران ازسفارش این محموله صرفا" کاربرد آن در "اعتراف گیری وشکنجه" و نه هیج مورد دیگری بوده است. با عطف به سوابق تیره وتار جمهوری اسلامی آیا بی جهت است که دولت آلمان به استناد بخشنامه " مقابله با شکنجه" مانع ارسال آن به ایران می گردد؟ اساسا" چرااینگونه مسائل گریبان ایران را می گیرد وهمواره دور سراین کشورتاب می خورد؟ آیا جریان میکونوس برای آلمان تجربه وسابقه ای تلخ و کافی نبود؟ از این گذشته چگونه است که ایران مجازومفتخر به ارسال هرگونه کمک مالی، تسلیحاتی از خزانه مردم ایران به جنوب لبنان، حماس، سوریه، بحرین و.. سایرکشورهای خوشنامی از این دست هست ولی دیگران حق نظارت بر امور صادرات و واردات خود را ندارند؟ حتی اگرقائل باشیم که دوکشور اطریش وآلمان بدلیل آزمایشهای ضدبشری و سوابق سوء خود در دوران فاشیسم حق استفاده از این ماده را در اعتراف گیری وشکنجه را ندارند وشرمنده از جنایات گذشته خویش با توسل به این بخشنامه بخواهند وجدان خود را آسوده نمایند ؟! براستی چرا جمهوری اسلامی که خود از ابتدا هم با افیون مذهب توده های وسیعی از مردم راخواب کرد وهم ازطریق بکاربستن همه گونه روشهای وحشیانه وشنیع شکنجه به تارومارنیروهای مخالف پرداخت ومی پردازد از این رفتاردولت آلمان وافشای مسئله چنین برافروخته وعصبی است ؟ رژیم ایران که خود همواره بنام صدور"انقلاب"، به تهدید وتروریسم علنی درعرصه بین المللی دست یازیده وهیچ ابائی ازآن نداشته است چرا از ممانعت صدوراین محموله برآشفت؟
ماده شیمیائی" سدیم تیوپنتال" که به " سرم حقیقت گوئی" نیز موسوم است یک پودرزردرنگ محلول درآب بوده که برای خواب کردن در بیهوشی بکارمی رود. مدت۵ دقیقه طول می کشد تا در تمام بدن پخش شود و تقریبا" بین ۲۴ الی ۴٨ ساعت در بدن باقی می ماند. این ویژه گی آنرا برای نگهداری ماده اصلی بیهوشی و تداوم آن نامناسب می سازد. بنابراین پس از تزریق آن باید ماده بیهوشی دیگری نیزبرای نگهداری تزریق شود. این ماده بوی سیرمی دهد. عوارض جانبی آن تآثیرگذاری روی سیستم کاردیوواسکولار (افت فشارخون) و سیستم تنفسی ( افت تنفسی، توقف تنفس) است. لذا همیشه باید موقع کاربردآن یک متخصص بیهوشی حضور داشته باشد. " سدیم تیوپنتال" بی اختیار کننده است و براثرمصرف این ماده مخدرشخص وراج و تلقین پذیر می شود یعنی هرچه بر زبان او می گذارند مثل طوطی تکرار می کند ضمن آنکه می تواند مثل قبل هم دروغ بگوید. در ایران از سال ۱٣٨۰ (وشاید هم پیش تربرای اعتراف گیری مصرف شده ونقل است که آنرا در مورد احسان طبری نیز بکار گرفتند ) با بازداشت دسته جمعی چهره های ملی- مذهبی و اصلاح طلبانی چون ابطحی تحت عنوان "شکنجه سفید" رایج شد." تیوپنتال" درآمریکا برای اولین باردر٨ دسامبر ۲۰۰۹ برای اجرای اعدام بکار برده شد. "کنث بیروس" با یک تزریق مرگ آفرین اعدام گردید.
درتاریخ ۵ آوریل ۲۰۱۲ مقاله ئی در روزنامه " تلگراف" چاپ هلند درستونی تحت عنوان " مرده متحرک" درج گردید که با توجه به مطالب فوق الذکرنگاهی هرچند کوتاه بدان خالی ازفایده نیست:
    " در کلمبیا گاه با داستانهائی روبرومی شوید که انگاراز داستانهای جادوئی گابریل گارسیا مارکزبرگرفته شده اند.
بعنوان مثال در پایتخت "بوگوتا" بسیار در باره "بوروندانگا" که یک "مخدرحیات بخش" است و مصرف کنندگان آن بی اراده مورد دستبرد وچپاول قرارمی گیرند می شنوید.
    آخرین بار من با " فابیو" دانشجوی فیزیک در قهوه خانه ئی کوچک ملاقات کردم. اوگفت که در یک دیسکوبه اوپیشنهاد شد تا با ماده ئی سحرآمیزآشنا شود. " لحظه ای به توالت رفتم و بعدا" لیوانم را تا آخرسرکشیدم. بیست ساعت بعد بیدارشدم و خودرا درآپارتمانم یافتم." حساب بانکی اوغارت شده بود، تمام وسایل گران قیمت الکترونیکی اش به سرقت رفته بود. "شگفت آنکه دربان گفت من خودم اثاثیه ام را بهمراه شخص دیگری به خارج انتقال دادم، بنابراین اوهم بدان اعتماد کرده بود. ولی هیچ چیزی ازآن بیاد نمیارم."
بیمارستانهای "بوگوتا" سالیانه صدها نفرقربانی از این نمونه دارند. بعضی از آنها در حال مستی ونشئگی ازپای درمی آیند.
به قول سم شناس معروف آقای "کامیلواوریبه" از دیدگاه جرم شناسی "بوگوتا" واقعا" بی نظیراست. " قربانی هرچیزی را که ازاوخواسته می شودانجام می دهد. این ماده مخدربرای ایجاد یک خواب عمیق شیمیائی است. "
مزیت آن عبارت است از بی رنگی، بی بوئی، وبی طعمی ولذا می تواند به راحتی با یک لقمه ویا نوشیدنی درآمیخته وترکیب شود. بعلاوه روشهای ابتکاری دیگری نیز برای خوراندن آن به افراد وجود دارند. برخی زنان کلمبیائی آنرا به روی سینه خود می مالند تا مردان لیس بزنند.
   اکنون زمانی برای دیداراز منبع بدی و شرارت. ماده اولیه" بوروندانگا" که " اسکوپلامین" نامیده می شود در گیاهی در باغ گیاه شناسی "بوگوتا" یافت می شود. این گیاه " بوراچرو" ( ترومپت انگلیسی) نام دارد و از روی گلهای سفید شیپوری آن قابل شناسائی است.
   راهنمای من " آنجی" دانه هائی را باز می کند و اجازه می دهد که شیره کائوچوئی و کشدار آنرا را ببینم. " اسکوپلامین درمواد داروئی مثل قرص های ضد تهوع مسافرت نیز مصرف می شود. برای ساختن "بوروندانگا" فرآیند شیمیائی پیچیده ای لازم است."
   لحظه ای بعد خانمی که دامن مشکی پوشیده با من صحبت می کند. چنین به نظرمی رسد که اوازداستانی ازگابریل گارسیا مارکزقدم به بیرون گذاشته است:
" از این گیاه دوری کن. من یکبار چنین گل سفیدی را بنا به توصیه دکترعلفی ام زیر بالشم گذاشتم. ازآن پس بمدت چهارسال مشکل روحی داشتم. مردم ازآن بعنوان گیاه زینتی نیز استفاده می کنند. این کار را نکنید. آن یک شیطان است."
درپایان شاید پربی جا نباشد که پیشنهاد گردد جمهوری اسلامی مقداری ازداروی جادوئی " تیوپنتال" یا " معجون راستگوئی" را به رئیس دولتش تزریق کند بلکه کمتر دروغ بگوید و خالی ببندد؟!!

آوریل ۲۰۱۲ هلند- سامان  




اخبار روز: 


سحام نیوز: دو نفر از حقوقدانهای شورای نگهبان در دیدار نوروزی با یکی از مقامات عالی رتبه کشور میزان مشارکت مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی اسفند ۱۳۹۰ را به شرح زیر اعلام کرده اند:
نرخ مشارکت در کل کشور: ۳۸٪ (سی و هشت درصد) واجدان شرایط در کل کشور
نرخ مشارکت در تهران: ۱۸٪ (هجده درصد) واجدان شرایط در تهران
میزان آراء سفید و باطله: ۸٪ (هشت درصد) آرای اخذ شده
این در حالی است که وزیر کشورنتایج رسمی این انتخابات را در مصاحبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ این گونه اعلام کرده بود:
نرخ مشارکت در کل کشور: ۶۴/۲٪ شصت و چهار و دو دهم درصد واجدان شرایط در کل کشور
تعداد رأی دهندگان: ۲۶۴۷۲۷۶۰ نفر – بیست و شش میلیون و چهارصد و هفتاد و دو هزار و هفتصد و شصت نفر
نرخ مشارکت در تهران، ری، اسلام شهر و شمیرانات: ۴۸٪ چهل و هشت درصد واجدان شرایط در تهران
به گزارش سایت جرس؛ آن مقام عالی رتبه کشور پس از شنیدن آمار واقعی، می پرسد «آیا رهبری از این آمار اطلاع دارند؟» حقوقدانهای شورای نگهبان پاسخ می دهند که گزارش آمار واقعی انتخابات به عرض معظم له رسیده است اما آمار کل کشور روی منحنی برده شده است و کلیه آمار اعلام شده بین ۲۵ تا ۳۰ درصد بیش از نرخ واقعی مشارکت مردم بوده است.
منابع خبری سحام گزارش داده اند که آن مقام عالیرتبه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت بوده است.





دیدار محرمانه سرکرده نیروی تروریستی قدس با مالکی و تقدیر از او برای بستن اشرف

بنا به گزارشهای موثق، مالکی نخست وزیر عراق در سفر به تهران با پاسدار تروریست سرلشکر قاسم سلیمانی، سرکرده نیروی تروریستی قدس، به‌طور محرمانه ملاقات کرد. مالکی در این ملاقات ضمن ارائه گزارشی از اقدامهای سرکوبگرانه اش برای بستن اشرف و انتقال ساکنان به «زندان لیبرتی»، دستورالعملها و توجیهات جدیدی را در مورد ادامه سرکوب ساکنان اشرف و لیبرتی و تسریع بستن اشرف و دیگر توطئه های رذیلانه علیه آنان دریافت کرد.
پاسدار سلیمانی، که از او به‌عنوان «حاکم واقعی عراق» نام برده می شود، اقدامهای ضروری دولت عراق در مورد چگونگی تکمیل و گسترش تسلط قدس بر دستگاههای امنیتی و نظامی عراق و هماهنگی در سرکوب قیام مردم سوریه را با مالکی مورد بحث قرار داد و وظایف او را در این زمینه مشخص کرد.
همزمان با سفر مالکی، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ملایان که از نزدیکان خامنه ای است، اعلام کرد: «اخراج سازمان مجاهدین از اردوگاه اشرف گام ارزشمندی بود که از سوی دولت عراق و مقامهای این کشور صورت گرفت و با توجه به روابط نزدیک دو کشور، سفر نوری مالکی به ایران حلقه مهمی در زنجیره همکاریهای دو کشور محسوب می شود». وی ضمن تأکید بر هماهنگی دولت عراق و رژیم ایران در مورد سوریه ابراز امیدواری کرد ترکیه نیز سیاست خود را نسبت به سوریه تغییر دهد.
رسانه های آخوندی اعلام کردند مالکی در تهران درباره «توسعه روابط اقتصادی، تحولات سوریه، دور بعدی مذاکرات ایران با ۵+۱ در بغداد و اخراج مجاهدین از عراق» گفتگو می کند.
در حالیکه مالکی در میان کشورهای منطقه اعم از عربی و غیر عربی منفور و منزوی است و جریانهای سیاسی عراقی و حتی متحدینش در «اتحاد ملی عراق» خواهان کناره گیری او از نخست وزیری هستند، بیش از هر زمان دستورات رژیم آخوندی را اجرا می کند تا این رژیم به او در حفظ منصبش کمک کند و مخالفانش را سرکوب و یا وادار به سکوت نماید. خامنه ای تلاش کرد با ملاقات با مالکی به مخالفان عراقی او پیام بدهد که مورد حمایت رژیم آخوندی است و در صدد برکناری او نباشند. همزمان به رسانه های رژیم نیز دستور داده شده است به تبلیغ و تقویت مالکی بپردازند.

دبیر خانه شورای ملی مقاومت ایران
۵ اردیبهشت۱۳۹۱(۲۴ آوریل ۲۰۱۲)




پرواز مرگ «IR۶۵۵» و قربانیانی که از دید جمهوری اسلامی برای «حفظ نظام» واجب المرگ بوده‌اند!

imageخبر آنقدر واضح است که نیاز به توضیح بیشتری نباشد. بنا به افشاگری محمد نوری‌زاد، جمهوری اسلامی ایران بیست و پنج سال پیش ۲۹۰ مسافر بی گناه و از همه جا بی خبر را سوار پرنده ی مرگ IR۶۵۵ می‌کند تا بتواند در پناه این سپر انسانی اهداف سیاسی-نظامی خود را پیش ببرد.
 هدف مورد نظر جمهوری اسلامی  از پناه دادن جنگنده های خود در سایه ی معکوس هواپیمای IR۶۵۵ حقه ای بود که به گفته ی نوری‌زاد در صورت به ثمر نشستن، ایران را قادر می‌ساخت تا به ناوهای آمریکایی ضربه وارد کند. از سوی دیگر اگر هم این عملیات موفق آمیز نمی بود، آمریکا با پی بردن به خطر حمله ی ایران به ناوهایش در خلیج فارس، با شلیک به سمت IR۶۵۵ موجب انزوای خود نزد افکار عمومی -اللخصوص در ایران- می‌شد و جمهوری اسلامی از این راه می‌توانست بر سیاست های ضد آمریکایی (و دشمن تراشانه‌ی) خود پافشاری نماید.
 به هر حال هدف هرچه که بوده، چیزی که مسلم است بهره برداری جمهوری اسلامی از یک پرواز مسافرتی و قربانی کردن ۲۹۰ انسان بی‌گناه می‌باشد. ۲۹۰ قربانی‌ای که از دید جمهوری اسلامی و سرانش برای «حفظ نظام» واجب المرگ بوده‌اند!
نیاز به ذکر نیست که رهبر فرزانه‌ی (!) جمهوری اسلامی در دوران طلایی خویش، بارها و بارها «حفظ نظام» را در الویت کارها قلمداد و سران نظام را به آن تشویق می‌کرده است. این مقوله‌ی «حفظ نظام» همانطور که کشته و مجروح شدن شدن صدها هزار تن را در جنگ هشت ساله ی ایران و عراق طلبید، به راحتی می‌تواند ۲۹۰ بیگناه را سوار پرنده ی مرگ IR۶۵۵ بکند و به سمت ناوهای آمریکایی بفرستد. (البته این موضوع بماند که در وهله ی اول از نظر جمهوری اسلامی فقط و فقط جان مردم عادی در مقابل حفظ اصل نظام بی‌ارزش است والا به یکی از روسای نیروگاه شهید رجایی که قرار بوده با همان پرواز از طریق دبی به آلمان سفر کند نمی‌گفتند که بلیطش را عوض کرده و با پرواز بعدی برود.)
 به هر حال، از نگاه نویسنده، اساسا نگاه ابزاری به انسانها در حکومتی که پایبند به هیچگونه اصول اخلاقی‌ای نمی‌باشد، تعجب برانگیز نیست! چیزی که اکنون پراهمیت جلوه می کند، لزوم حمایت از صداهای افشاگرانه و اتحاد و یکپارچگی ایرانیان خسته از این حکومت خونخوار برای نابودسازی ریشه های استبداد در کشور است.
 همگان شاهدیم که با انتشار این مهم، شاخک های اطلاعاتی جمهوری اسلامی، خود را به هر در و دیواری زدند تا بتوانند با بی‌اعتبار کردن محمد نوری‌زاد از نفوذ حرف وی کاسته و با منزوی کردن او فشارهای مورد نظر خود را بر وی وارد سازند.
 به قطع انتشار خبر پرواز مرگ «IR۶۵۵» ضربه ی محکمی به جمهوری اسلامی بوده است و جمهوری اسلامی در مقابل تمام توان خویش را برای سرپوش گذاشتن در خصوص این فاجعه ی انسانی و جلوگیری از انتشار این حقیقت که «جمهوری اسلامی ۲۹۰ شهروند بیگناه را دانسته به استقبال مرگ فرستاده است» بکار خواهد برد. لذا برماست تا با حمایت از وی کاری نماییم تا نیروهای جمهوری اسلامی، ایجاد دردسر برای محمد نوری‌زاد و هر فرد دلکنده از نظام جمهوری اسلامی را عملی پرهزینه قلمداد نمایند.
 نوری‌زاد اگر تا چند سال پیش حامی این نظام بود و صدای مردم را نمی‌شنوید، اکنون که شنوا شده است، باید حمایت شود. باید نشان دهیم که هرچند فراموش نمی‌کنیم، اما پذیرای پیوستن افراد بیدار شده به جمع خود هستیم. باید ثابت کنیم که کمپین مخالفان حکومت جمهوری اسلامی برخلاف آن چیزی که جمهوری اسلامی سعی در تحمیل آن به مردم را دارد، روابط خود را بر پایه‌ی اعتماد و جذب حداکثری نیروهای خسته از استبداد موجود در کشور استوار کرده است.







با مشخص شدن اختلافات فرهنگی، از دیپلمات شناگر با حلقه ای از گل در فرودگاه تهران استقبال شد!


استقبال دانشجویان بسیجی از دیپلمات ِ شناگر و دلاور درفرودگاه امام

حکمت الله قربانی دیپلمات سفارت ایران در برزیل که در زمینه تفاوت فرهنگی در استخرهای برزیل برای ملت همیشه در صحنه و شهیدپرور ایران افتخارآفرینی کرده بود بامداد امروز وارد کشور شد و به گرمی مورد استقبال دانشجویان عدالت‌خواه قرار گرفت. 
به گزارش خبرگزاری دلاورمردانِ شیعه‌نیوز هواپیمای حامل دیپلمات‌ سفارت ایران در برزیل که به علت سوءتفاهم فرهنگی روز شنبه گذشته در استخر شنای مختلط یک باشگاه خصوصی به گفته شاهدان عینی، با تظاهر به شنای زیر آبی، "اندام شخصی" چهار دختر نوجوان نه تا پانزده سال " را "لمس کرده" و مظلومانه از برزیل اخراج شده بود ساعت
۲:۴۰ دقیقه صبح امروز وارد فرودگاه امام خمینی تهران شد.
براساس این گزارش، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یک فروند هواپیمای ایرباس هما به شماره
۱۲۱ خارج از برنامه و به صورت اختصاصی به برازیلیا اعزام کرده بود تا دلاورشیعه‌مرد ایرانی را به کشور بازگرداند.
بعد از ورود این هواپیما به خاک کشورمان و بعد از طی تشریفات، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه در جمع دانشجویان عدالت خواه که برای استقبال از دیپلمات مظلوم ولی قهرمان به فرودگاه آمده بودند، حاضر شد.
دانشجویان که از ساعت‌ها قبل در فرودگاه حاضر شده‌ بودند عکس‌های امام راحل، مقام معظم رهبری و شهید شهریاری را در دست داشتند و شعار "مرگ بر برزیل"، "مرگ بر آمریکا"، "دانشجو بیدار است از برزیل بیزار است"، و "
۱۳ آبان تکرار باید گردد، لانه برزیل پیر اشغال باید گردد" سر می‌دادند. 
هم‌چنین دانشجویان دست‌نوشته‌هایی مانند "وارث خون شهیدان خوش آمدی به ایران"، "تفاوت فرهنگی خوش آمدی به ایران"، "چشم فتنه را درآوردیم" و "استعمار مرد" را در دست داشتند. 
دانشچویان ضمن ابراز خوشحالی از ورود دیپلمات‌ ایرانی به کشور، با اهداء حلقه گل از حکمت الله قربانی دیپلمات 



ستمی که بر افغان‌های متولد ایران رفته

imageیک دختر افغان متولد ایران در نامه‌اش می‌نویسد: «
من همیشه فکر می‌کرده‌ام آخر چرا من که در ایران به دنیا آمده بودم، می‌شدم کسی که ایران نخواسته و ناچار بودم بدرفتاری‌های دولتی و گاهی مردمی را اینطور توجیه کنم که ممکلت ایران با مردم خودش هم مشکل دارد چه رسد به من.
..من ایرانی‌ای بودم که مرا نمی‌پذیرفتند.»
هزاران هزار افغان ساکن ایران، متولد ایران هستند، اما ملیت ایرانی ندارند. یک دختر افغان که تا ۲۴ سالگی ساکن ایران بوده، از دردها و رنج‌ها و تبعیض‌ها می‌نویسد.
متن کامل این دختر افغان متولد ایران به شرح زیر است:
در ایران به دنیا آمدم و تا بیست و چهار سالگی انجا بودم. ساکن مشهد بودم. هیچ وقت حاضر نشدم بروم اداره‌ی اتباع خارجی و نامه ی عبور بگیرم تا حق داشته باشم به شهرهای دیگر سفر کنم. حتی وقتی دانشجویان افغان در شهری گرد هم می‌آمدند و دوستانم می‌رفتند. همیشه از رویارویی با موقعیت‌های توهین آمیز دوری می‌کردم. دلم نمی‌خواست بروم به اداره ی اتباع و چهره‌ی عالی جنابان سپاهی را ببینم که با یقه حسنی به من پوزخند می‌زنند. عطای مسافرت را همیشه به لقایش می‌بخشیدم(این عبارت اینجا مصداق داره؟) برای همین برخلاف هر متولد هشتاد و دوییِ معمولی که تا بیست و چهار سالگی حداقل یک بار به تهران یا نیشابور یا شمال سفر کرده، من اصلا هیچ شهری دیگری غیر از مشهد را ندیده ام. خب بله. این دردی نیست. فقط گفتمش تا نمونه‌ی غیر قابل توجهی از وضعیت غیر نرمال یک نفر از نسلی را بگویم که زاده‌ی غربت هستند.

ارتباط من با ایرانی‌ها بیشتر در محیط‌های آموزشی و علمی و فرهنگی بوده است و طبیعی است که در چنین محیط هایی به خاطر فضایی که وجود دارد، اهانتی پیش نمی‌آید. من به مدرسه ی خوبی می‌رفتم وقتی ابتدایی بودم. در مدرسه ی ابتدایی همان اول خاله ام به من یاد داد که نگذارم توهینم کنند. و هیچ وقت توهین نکردند و نشنیدم. جز معلم بی فرهنگی که شاید ان زمان سی سال داشت و خشمش را بر سر دختر نه ساله ای خالی کرد و تلاش کرد تحقیرش کند. آن دختر، خواهر من بود که دیگر نمی‌خواست برگردد به مدرسه. ولی برگشت. این اتفاق همیشه من را در حال آماده باش برای دفاع از خود قرار می‌داد. اما آدمِ تشنج طلبی نبوده ام.

در نوجوانی که کله ی همه ی ما داغ می‌کند، یک حس میهن گرایی در من به وجود آمده بود. محیط مدرسه مان هم طوری بود که عده ای خیلی می‌خواستند متلک پرانی کنند. ولی موقعیت خوب تحصیلی بیشتر شاگردان افغان مانع از این کار می‌شد. عده ای از دانش آموزان افغان هم بودند که بدشان نمی‌آمد کار به دعوا بکشد. این مال وقتی بود که هورمونهای مختلفی وضع آدم را قاتی پاتی می‌کند. هنوز دقیق نمی‌دانستیم که چطور میهن پرستی بکنیم . نه ما و نه ایرانی ها. فکر می‌کردیم پایین بردن هویت ملیِ دیگری یعنی تاییدی بر هویتِ ملی خودمان. البته وضع به این شدت هم بد نبود. اما فضای کلی ذهنی همه ی ما همین بود.

بعد دبیرستانی شدم و خانم شدم و (چند تا مژه زدن) عقلم رسید که تندروی کیلویی چند. بد و خوب همه جا و همیشه هست. آن حالت دفاعی‌ام را که با آن بزرگ شده بودم، شل کردم. با وجود همان حالت دفاعی هم به طور جالبی همیشه صمیمی ترین دوستانم در مدرسه ایرانی بودند.

پیش از دبیرستانی شدنم روزگاری رسیده بود که وزارت کشور و به تبع آن اداره ی اتباع خارجی تصمیم گرفته بودند، پدر ما را دربیاورند تا تن به زندگی تحت حکومت طالبان بدهیم. پدرم شغل آبرومندی داشت. از کارش اخراج شد. بیکار شد و مجبور شد دستفروشی کند. من برای این بدبختی‌ها به افغانستان لعنت می‌فرستادم. همیشه. به طور بسیار تناقض آمیزی هم کسانی را که حاضر نشده بودند آواره ی غربت شوند و در افغانستان مانده بودند، تحسین می‌کردم. مادرم می‌گفت از سر شکم سیری است. راست می‌گفت. همان سال‌ها خشکسالی‌ای شده بود که مردم در مناطق مرکزی افغانستان علف می‌خوردند.

بعد روی در و دیوارهای محل زندگی مان که بیشتر مهاجر بودیم، نوشته می‌شد «افغانی خر، برگرد به کشورت» یا تک و توکی پسرک‌های شرور، روزی زمین می‌نوشتند افغانی و تف می‌کردند. اینها کسانی بودند که وزرات کشور بهشان اینطور تلقین کرده بودند که افغان‌ها شغل آنها را گرفته‌اند، برای همین است که شما امکانات زندگی مرفه را ندارید. مشکلات اقتصادی یک مملکت افتاده بود به گردن وجود دو میلیون مهاجر افغانی (هیچ وقت آمار دقیق تعداد خودمان را نفهمیدم). خب من هم یک جورایی حس بدی داشتم از این که اینطور شده بود. از این که در مخمصه بودم. از این که نکند من که در این ممکلت به دنیا آمده‌ام راستی مقصر هستم در نابسامانی اقتصادی این مردم. اما بعد فهمیدم که دولت ایران سالانه کمک‌های کلانی از سازمان ملل می‌گیرد به خاطر حضور این تعداد افغان در ایران. ای که چه حرصی می‌خوردم وقتی دولت می‌گفت از جیب خودش (صرفا مالیات ایرانی‌ها) برای افغان‌ها هزینه می‌کند و مهمان نواز است.

بعد شروع شد قصه‌های ناجور و گاه غیر واقعی روزنامه‌ی خراسان در مورد دزدی‌ها و قتل و تجاوزهای افغان‌ها در ایران. یک باره شروع شدند این حکایت ها. بعضی هایشان واقعیت داشتند. بعضی‌ها هم کلن از بیخ دروغ بودند. پلیس اول یک شک‌هایی می‌کرد در مورد یک افغان. روزنامه فورا بدون تحقیق تیتر درشت می‌زد و جرم ثابت نشده‌ی یک افغان را همانجا ثابت می‌کرد و امید اجرای عدالت را می‌داد. بعد کشف می‌شد که اتهام ثابت نشده. اما روزنامه‌ی خراسان ادامه ی ماجرا را مسکوت می‌گذاشت و دیگر خبری نمی‌شد که آن افغان اصلا وجود خارجی داشته یا نه. خودم در جریان یکی از این حکایت‌ها بودم چون قربانی حادثه را به نوعی دورادور می‌شناختم. گاهی هم به راستی عده‌ای از افغان‌ها جنایت‌های وحشتناکی مرتکب می‌شدند. خب هیچ توجیهی برای ارتکاب جرم نیست. باید که سرافکنده بود و می‌شدم سرافکنده، خیلی زیاد.

اردوگاه بود و هر چهار ماه یک بار موج دستگیری مهاجران غیر قانونی. عجیب بود که بعضی از این مهاجران غیر قانونی مثل من متولد ایران بودند که ماموران اداره‌ی اتباع هوس کرده بودند کارت آنها را قیچی کنند، یا آنها پول کافی برای تمدید مدرک اقامتی شان نداشتند. من هیچ وقت نفهمیدم چطور می‌شد اگر من که یک بار کل مدارکم را در کتابخانه‌ی آستان قدس گم کرده بودم، با این که آنجا به دنیا آمده بودم و هیچ وقت از مشهد پا به بیرون نگذاشته بودم، ناگهان می‌شدم یک مهاجر غیر قانونی و به اردوگاه سفید سنگ فرستاده می‌شدم. پدربزرگم را به سفید سنگ بردند و من هر هفته می‌رفتم به ملاقاتش. برای‌اش گوشت آب‌پز می‌بردم اما هیچ وقت نتوانستم غذا را زیر لباسم مخفی کنم تا ماموران نبینند. همیشه وقتی دستم را مهر می‌زدند و بازرسی‌ام می‌کردند، لو می‌رفتم و فقط می‌توانستم آب میوه را به او برسانم. زمستان بود و او را با آن سنش روی زمین خیس می‌نشاندند تا نوبت ملاقاتش شود. آنجا بود که گریه می‌کردم و حس حقارت شدید به من دست می‌داد. اما کینه را نمی‌گذاشتم رشد کند. چون پیوندهای زیادی با ایرانیان و دوستان و همسایگان ایرانی ام داشتم.

کشتاری در اردوگاه انجام شد که خبرش سال‌ها بعد درز پیدا کرد. آنجا را خراب کردند و به جایش ساختمان تازه‌ای بنا کردند. ماجرا دهان به دهان گشت اما هیچ وقت رسما چیزی اعلام نشد. نه واکنشی از سوی سازمان ملل در خاطرم هست، نه پاسخی از وزارت کشور ایران. از افغانستان که هیچ وقت انتظاری نداشته‌ام.

خب چنین صحنه‌هایی را در یونان هم می‌توان شاهد بود. در فرانسه شاید یا در ترکیه. اما آیا می‌شود توجیه کرد؟ خیلی‌ها سفید سنگ و اردوگاه‌های مشابه آن را تجربه کردند. شاعران، نویسندگان، نقاشان و خوش‌نویسان و... در کنار کارگران بی‌سواد و دزدان و اوباشان. نمی‌شود وجود نخاله‌ها را در یک اجتماع انکار کرد و من اصلا قصد ندارم یک تصویر پاک و بی لک از جامعه‌ی مهاجر افغان در ایران بسازم.

فرصتی که برای رشد به افغان‌ها داده می‌شد، بسیار اندک بود. رشد اقتصادی خانواده، رشد فرهنگی، علمی و هنری برای نسل من آسان نبوده است. اصلا آسان نبوده است، آنطور که یک ایرانی در اروپا فرصت داشته یا یک افغان در استرالیا. کشورهای اروپایی هم مثل هر جای دیگری بغض و غرض‌هایی در سیاست‌های‌شان با خارجیان دارند. اما همیشه چیزی به نام قانون مدنی وجود داشته. آنجا همه چیز تدوین شده است و برای برخورد با هر شرایطی قانونی در نظر گرفته شده است. اگر هم در نظر گرفته نشده، تلاش می‌شود که ابهامات رفع شوند و وجهه ی تمدن اروپایی‌شان را حفظ کنند. اما در ایران چنین خبری نبوده و نیست. یک پناهنده هیچ وقت نمی‌داند با او چه خواهند کرد. هر روزه و هر هفته هر سازمانی و هر نهادی ساز تازه‌ای می‌زند. یک سال حق تحصیل از مهاجران گرفته می‌شود و ما نمی‌توانیم درس بخوانیم. بعد درست در وسط سال تحصیلی تصویب می‌کنند که اگر مبلغ تعیین شده‌ای پرداخت کنیم می‌توانیم به مدرسه برویم. با این حال ما این کار را می‌کنیم و سعی می‌کنیم عقب افتاده‌های نیم ساله را جبران کنیم و به کلاس برسیم. بعد آخر سال می‌گویند می‌توانید امتحان نهایی را بدهید اما مدرکی به شما ارائه نخواهد شد. با این وضع تلاش‌های یک افغانی مثل من به جایی نمی‌رسد. بنابراین نمی‌شود ادعا کرد که در اروپا ایرانیان اگر به جایی رسیده‌اند مطلقا تلاش خودشان بوده و دولت‌های اروپایی رفتار شایسته‌ای با ایرانیان ندارد و بعد آن را با وضعیت افغان‌ها در ایران مقایسه کرد. اصلن قابل مقایسه نیست. چون اگر محیط فراهم نباشد، تلاش ایرانیان خارج از ایران هم مثل تلاش مهاجران مقیم ایران به جایی نمی‌رسد.

من همیشه فکر می‌کرده‌ام آخر چرا من که در ایران به دنیا آمده بودم، می‌شدم کسی که ایران نخواسته و ناچار بودم بدرفتاری‌های دولتی و گاهی مردمی را اینطور توجیه کنم که ممکلت ایران با مردم خودش هم مشکل دارد چه رسد به من.

در مدت این همه سال اما فقط این نبوده. من هیچ وقت زندگی در ایران را فراموش نمی‌کنم. در ایران که بودم خود را جزیی از ایران نمی‌دانستم و همیشه بیگانه بودم. نه فقط به این دلیل که از سوی جامعه و دولت ایران پس زده می‌شدم، بلکه به این دلیل که خودم هم نمی‌خواستم در آن جامعه حل شوم. اما حالا که اینجا هستم، حس می‌کنم من حل شده بودم، فقط نمی‌خواستم بپذیرم. آن حس دفاعی‌ای که از کودکی در من ایجاد شده بود، به واقع در من مانده بود و همین بود که نمی‌گذاشت بپذیرم که من مثل یک ایرانی زندگی می‌کنم. می‌گفتم من همیشه صد در صد افغان هستم. حالا می‌فهمم که من نیمه ایرانی شاید باشم. چون اشتراکات زیادی که با محیط زندگی‌ام ایجاد کرده بودم، چنان در من نفوذ کرده‌اند که هیچ وقت نمی‌توانم دلتنگی‌ام را برای ایران خاموش کنم. من ایرانی‌ای بودم که مرا نمی‌پذیرفتند. افغانی‌ای هستم که با هم وطنان خودم به راحتی نمی‌توانم بجوشم. برزخی است که در آن باقی خواهم ماند و واقعیت هم همین است.



پگاه آهنگرانی: مگر وزارت خارجه سلحشور ندارد؟

imageپگاه آهنگرانی در واکنش به خبر آزار جنسی دختران برزیلی توسط دیپلمات جمهوری اسلامی، نوشته است: اگر این ماجرا حتی در حد شایعه در حوزه سینما و هنر رخ می‌داد، دوستان غیور چگونه خاك آنجا را به توبره می‌كشیدند و یك‌شبه سینما و سینماگر را با هم تعطیل می‌كردند.

پگاه آهنگرانی بازیگر سینمای ایران در واکنش به خبر آزار جنسی دیپلمات ایران به دختران برزیلی، یادداشتی را در شماره روز سه‌شنبه روزنامه اعتماد منتشر شده است.
متن کامل یادداشت پگاه آهنگرانی به شرح زیر است:
چندی پیش شایعه شده بود كه یكی از مقامات سفارت ایران در برزیل دست به عملی زده كه كلی باعث سرشكستگی اخلاقی و فرهنگی كشور شده است. البته وزارت امور خارجه ایران سریعا قضایا را تكذیب و رفع و رجوع كرد و آن را سوءتفاهم فرهنگی دانست. بحمدالله از این وصله‌ها به ما نمی‌چسبد. در اصل موضوع و تكذیبیه اظهارنظری نمی‌توان كرد، چون یكی خبری می‌دهد و یكی تكذیب می‌كند و اطلاعات ناقص ما هم كه مثل همیشه امكان قضاوت را از ما سلب می‌كند. 
اما با خود فكر كردم اگر این ماجرا حتی در حد شایعه در حوزه سینما و هنر رخ می‌داد، دوستان غیور چگونه خاك آنجا را به توبره می‌كشیدند و یك‌شبه سینما و سینماگر را با هم تعطیل می‌كردند. 
این فقط به تفاوت عملكرد دو وزارتخانه و دو وزیر مربوط نمی‌شود، بلكه از نگاه دوگانه سیاستمداران ما است كه یكی شایعه عمل خلاف شوونات اخلاقی یك دیپلمات در استخر عمومی در برزیل را سوءتفاهم فرهنگی قلمداد می‌كند، آن هم درباره سفارتخانه‌یی كه ویترین بین‌المللی ما است و آن یكی، فقط كافی است موقع رانندگی باد روسری‌اش را كمی عقب بزند، مرتكب خطای نابخشودنی می‌شود و جامعه‌یی را به فساد می‌كشاند. 
آیا حساسیت وزارت خارجه كمتر از وزارت ارشاد است؟ آیا غیرت وزارت خارجه كمتر از وزارت ارشاد است؟ آیا جنسیت فرد در میزان جرم موثر است؟ آیا اگر محل جرم در آب یا خشكی باشد، قضایا فرق می‌كند؟ و آیا مگر وزارت خارجه آقای سلحشور ندارد؟ 
شاید هم به خاطر این است كه هنرمند حق ندارد دچار سوء تفاهم‌های فرهنگی شود و این فقط از امتیازات ویژه دیپلمات‌هاست. ما كه از این قضایا سر درنیاوردیم، از این دست به قول معروف معیارهای دوگانه تا دل‌تان بخواهد پیدا می‌شود و این یكی نوبر امسال بود.»
طی سال‌های اخیر همواره فرج‌الله سلحشور سینمای ایران به ویژه بازیگران زن را به فساد اخلاقی متهم کرده است.




خدمات اینترنتی داتک، متهم به دزدی اطلاعات شد

شرکت خدمات داتک، در حال حاضر مدعی ۲۵ درصد از بازار اینترنتی کشور است.
imageدرست پس‌ از سخنرانی باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، که گفته بود فرمان اجرايی را امضا کرده است که بر اساس آن افراد و شرکت‌هايی که فناوری مخابراتی و اينترنتی لازم برای سرکوب مخالفان را در اختيار حکومت های ايران و سوريه قرار می‌دهند تحريم خواهند شد، یک شرکت ایرانی خدمات اینترنتی به فهرست تحریم‌ها اضافه شد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: «شرکت فراهم کننده خدمات اینترنتی داتک تلکام (داتک) برای فراهم کردن اطلاعات در مورد افرادی که سعی می کنند تلاشهای دولت ایران را برای مسدود کردن محتوای اینترنت، که اجازه نظارت بر، رهگیری و هدفگیری آنها را به حکومت ایران می دهد،  دور بزنند با حکومت ایران همکاری کرده است. داتک به طور منظم با حکومت ایران در آزمایش روش‌های نظارت همکاری می‌کند.»
این نهاد می‌گوید که داتک، رمزهای عبور کاربران مخالف را ردیابی و کنترل می‌کرده است.
نام شرکت بزرگ خدمات رسانی اینترنتی «داتک تلکام» که سال‌هاست یکی از غول‌های اینترنتی ایران است، اولین بار با خدمات اینترنت بی‌سیم سر زبان‌ها افتاد. اینترنتی که کاربر را بی‌نیاز به داشتن خطوط تلفن می‌کرد.
این خدمات، شامل دستگاه کوچکی بود که شبیه «واکمن»‌های قدیمی بود اما با توجه به این‌که باتری قابل شارژی داشت، می‌توانستید در نقاطی از تهران آن را به عنوان گیرنده اینترنتی به کار بگیرید. اگر هم جزو آن دسته کاربرانی بودید که شرکت مخابرات اعلام کرده بود در آن محل، امکان واگذاری پورت‌های تازه برای اینترنت ‌«پرسرعت» نیست، چاره‌ دیگری نداشتید تا به «داتک» سلام کنید.
اما در حال حاضر با برچیده شدن آن خدمات قدیمی، اینترنت وایمکس جای آن خدمات را گرفته تا داتک از معدود شرکت‌هایی (در کنار مبین‌نت و ایرانسل و چند شرکت دیگر) باشد که این نوع سرویس را عرضه می‌کنند.
شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی، از سال ۸۰ به مجموعه‌ای پیوست که آن زمان ۹ سال بیشتر نداشت. پس از آن بود که مجموعه‌ای از شرکت‌های اینترنتی تاسیس شد و حالا به گفته سایت همین شرکت‌های اینترنتی-مخابراتی، ۲۵ درصد بازار اینترنت در ایران را در دست دارد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که : «داتک طی دو سال گذشته نظارت فنی مداوم بر کاربران مقیم ایران یک سرویس پست الکترونیکی محبوب را، که برای نظارت بر و ردیابی فعالیتهای کاربران آن طراحی شده است، تسهیل کرده است. داتک برنامه هایی را اجرا کرده است تا چنین حملاتی را در مقیاسی بزرگتر و برای در بر گرفتن نظارت بر میلیونها کاربر ایرانی عملی کند. علاوه بر این، داتک عزم و برنامه‌ریزی دقیق را برای خریداری تجهیزات رهگیری اینترنت و ارتباطات صوتی نشان داده است.»
داتک اما می‌گوید که این گروه متشکل از چهارشرکت است که ۲۲۰ پرسنل و نیروی متخصص دارد و اکنون یک مجموعه‌ی منحصر به فرد و پیشتاز در صنعت ارتباطات اینترنتی کشور است.
.در حال حاضر خدمات گروه شرکت‌های داتک در بیش از ۱۹ استان و ۱۰۵ شهر برای بیش از ۴۵ هزار مشتری ارائه می‌شود
این شرکت، خود مدعی‌ست که کاربران می‌توانند تا ۶۰ درصد بیش‌تر از دیگر سرویس دهندگان بزرگ خدمات اینترنت در کشور دانلود اطلاعات داشته باشند، در حالی که ۳۰ درصد کم‌تر پرداخت می‌کنند.




آشفتگی رجانیوز از افشاگری نوری‌زاد در خصوص دوران طلایی و پرواز مرگ «IR۶۵۵»

image
پس از اشاره‌ی نوری‌زاد به ماجرای پرواز IR۶۵۵ و افشای برنامه جمهوری اسلامی ایران که منتهی به انهدام این پرواز و مرگ ۲۹۰ مسافر شد، سایت رجانیوز، ارگان خبری وابسته به جمهوری اسلامی، در مطلبی وی را متهم به زیر سوال بردن «سیاست بین‌الملل انقلاب» کرد.

سایت رجانیوز، ارگان خبری وابسته به  دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی، در مطلبی با حمله به محمد نوری‌زاد نوشته است: «حتی بریدن از ایده‌های جمهوری و ... فی نفسه آنقدر اهمیت ندارد که حفظ اخلاق و تعهد در مقابل مردم رنج کشیده کشور و منافع ملی مهم است. واقعیت اینجاست، چپ کردن هم جنبه‌ای می‌خواهد که گویی او که جنبه ی صداقت حزب‌اللهی بودن را نداشت، جنبه ی صداقت اپوزیسیون بودن را نیز ندارد

رجانیوز با ابراز نگرانی از به زیر سوال بردن «سیاست بین‌الملل انقلاب» می‌نویسد: «شاید دلیل این امر همین باشد که وی برخلاف بسیاری از نیروهای سیاسی در جناح‌های مختلف و مردمان عادی و رزمندگان که جانباز و هزینه داده جنگ هستند؛ بیش از هزینه، از پروژه‌های میلیاردی بدون بازگشت مالی، بهره مند شده است. که کمی تغییر در ارقام و نمودارها وی را به وادی بیاندازد که نه تنها سیاست بین‌الملل انقلاب را زیر سوال ببرد، در روایت تاریخی دوره جنگ هم طرف آمریکایی را بگیرد و مردمانش را شایسته دستیابی به تکنولوژی‌ هسته‌ای نداند

به نظر می‌رسد که طرح ادعای مربوط به نحوه انهدام پرواز IR۶۵۵ توسط محمد نوری‌زاد –یکی از حامیان سابق رهبری نظام ایران- موجب نگرانی حامیان جمهوری اسلامی شده است.




رئیس پیشین پارلمان اروپا به زیدآبادی نوشت: «برای من افتخار بزرگی است که حمایت از پروندۀ شما را به عهده بگیرم»

خودنویس
imageبه گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، هانس- گرت پوترینگ رییس سابق پارلمان اروپا در نامه‌ای به احمد زیدآبادی، نوشته است «برای من افتخار بزرگی است که حمایت از پروندۀ شما را به عهده بگیرم». رییس کنونی گروه خاورمیانه در اتحادیه اروپا و رییس کنونی روابط خارجی بنیاد کنراد ادرنواشیفنگ آلمان همچنین می‌افزاید: «من عمیقا شهامت و استقامتی که شما در مبارزه برای آزادی بیان، اصلاحات، و اجرای قانون در کشورتان نشان داده اید را تحسین می کنم. امیدوارم حمایت من از آرمان‌های شما باعث دیده شدن وضعیت ناراحت کننده ای که شما و زندانیان سیاسی دیگر ایران در آن قرار دارید بشود.»

جامعه بین المللی حقوق بشر فرانکوفورت (آلمان) به آقای پوترینگ پیشنهاد کرد که به حمایت و سخن گفتن از وضعیت احمدزیدآبادی بپردازد که با استقبال وی مواجه شد.

در ادامه این نامه آمده است: «آقای دکتر احمد زیدآبادی، دوست عزیز! عزم شما برای دفاع از عقیدۀ خود به رغم فشار بسیار زیادی که با آن روبرو هستید برای مردم شما الگوی بسیار مهمی است. من شنیده‌ام که شما در فارسی می‌گویید که “مکنونات قلبی به زبان راه پیدا می‌کنند.” من ایمان دارم به یمن تعهدی که شما و سایر مردان و زنان شجاع حس می کنید، این امر مجددا برای ایرانیان تبدیل به یک واقعیت خواهد شد. این به این دلیل است که در انتها، این قدرت نیست که بر عدالت فائق می آید، بلکه این عدالت است که بر قدرت فائق می آید. این باور صمیمانۀ قلبی من است. تعهد شما باعث تغییرات خواهد شد و مردم سراسر جهان را تشویق خواهد کرد تا برای دستیابی به حقوق خویش تلاش کنند و من میخواهم برای این امر از شما تشکر کنم.»

هانس- گرت پوترینگ ادامه داده است: «دکتر زیدآبادی عزیز، من برای شما و خانوادۀ شما ظرف ماه‌های آتی آرزوی قدرت بسیار زیاد می کنم. امید خود را برای وجود عدالت برای خود و همۀ ایرانیان از دست ندهید. در سراسر جهان مردمی هستند که با شما در این شرایط مشکل احساس نزدیکی می کنند و از آرمانهای شما دفاع می کنند. این سخن ناشنیده نخواهد ماند.»
احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ بازداشت و پس از برگزاری دادگاه، بهشش سال زندان، پنج سال تبعید به گناباد و محرومیت مادام‌العمر از هر گونه فعالیت سیاسی محکوم شد. او در طی این مدت تنها دو بار اجازه یافته در کنار خانواده‌اش باشد. زیدآبادی برنده جایزه آزادی مطبوعات جهانی ۲۰۱۱ سازمان یونسکو موسوم به «گیلرموکانو» شد.




بیانیه جمعی از زنان اصلاح طلب در محکومیت اجرای حکم نرگس محمدی

سحام نیوز: جمعی از زنان اصلاحطلب با صدور بیانیه ای نسبت به اجرای حکم نرگس محمدی اعتراض کردند.
به گزارش نوروز، زنان اصلاحطلب در این بیانیه ضمن محکوم نمودن اجرای حکم این فعال حقوق بشر، دلیل صدور چنین حکمی را اقدامات بشردوستانه و نوع دوستانه نرگس محمدی دانسته اند.
در بخشی از این بیانیه آمده است:”روزگار عجیبی است! مردان را به بند می کشند و زنانشان را به اسارت می گیرند و فرزندان معصومشان را به گناه نکرده مجازات می کنند. شرم بر ما باد که با سکوتمان مهر تأیید بر این اعمال سفاکانه می زنیم و نفرین بر قلب هایی که چون سنگ سخت شده و نفرین بر دست ها و قدم هایی که واسطه عمل سوء و شنیع جدا کردن خردسالان بی گناه از مادران و پدرانشان هستند.”
متن کامل این بیانیه در پی می آید:
بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا ممتحنة امتحنک الذی خلقک، فوجدک لماامتحنک صابرة
سلام بر تو ای آزمایش شده توسط خدایی که تو را آفرید و در آن چه تو را آزمود،صابر و بردبار یافت!
سلام بر تو ای فرزند رسول خدا، ای کوثر! ما مقام شامخت را تصدیق می کنیم. خدا نخواهد که از جرگه آزار دهندگان تو باشیم. همان آزار دهندگانی که تا همین امروز هم چنان حق را زیرپای می گذارند و باطل را بر سریر قدرت می نشانند.
خدا ما را از کسانی قرار دهد که موجب خوشنودی تو هستند. همان کسانی که روزشان به شب نمی رسد مگر این که خدمت به خلق در سرلوحه اعمالشان قرار گیرد و اهتمام به امور مسلمین را به دست فراموشی نسپارند.
خدا ما را از زمره دوستان فاطمه (س) قرار دهد که دوستان خود اویند و ما را از صف دشمنان فاطمه که دشمنان خدای و پیامبر عالی شأن اویند، دور سازد. همان کسانی که به نام اسلام، مسیری جز اسلام می پویند و انحراف از دین مبین برایشان عادت شده است. همان ها که مقام شامخ «مادر» برایشان بی ارج و قرب است و به همین دلیل به خود جرأت می دهند که زندان را جایگاه مادران بی گناه قرار دهند و مجرمان را رها کنند تا میزان جرم و جنایتشان افزون شود و شومی اعمالشان دامن خودشان و خانواده و دایره همکارانشان را بلکه حکومت اسلامی را بگیرد.
و اف بر ستم و ستم گر خاصه که این ستم بر زنی که « مادر» است روا داشته شود! زن اصلاح طلب باشیم یا نباشیم مادرانگی وجه ممیزه ماست و ارجمندی این مقام را نه در قول بلکه در فعل و عمل تجربه کرده ایم. آموخته ایم که زن بالقوه مادر است و تا این سرشت به مرتبه فعلیت درنیاید انگار گم شده ای دارد و این «مادری» نه امری اکتسابی بلکه فطری و ذاتی است و بانو «نرگس محمدی» یک مادر است! مادری که بیماری فلج عضلانی یادگار زندانی بودنش در بازداشت گاه اطلاعات این کشور اسلامی است و نامه دادخواهی اش به دادستان پس از یورش مهاجمین به حریم خصوصی اش و خانه و خواب گاهش و دستگیری همسرش جلوی چشمان او که مجال داشتن پوشش مناسب را نیافته بود و نیز در مقابل دیدگان دو طفل خردسالش که به فیلم هایی شبیه بود که اندر تقبیح فرهنگ خشن و مروج بداخلاقی های استکباری از رسانه ملی پخش می شود، متأسفانه به عنوان مدرک جنایتی از جنایات این دوره حکومت بی اخلاقی و هرج و مرج و رواج منکر در کشور اسلامی مان باقی ماند.
بانو «نرگس محمدی» یک زن است که داستان وفاداری به شوهرش را در روزهای سخت حبس و زجر و آزار ملی- مذهبی ها در بازداشت گاه سپاه در یک دهه پبش باید جستجو کرد هم گام با دیگر زنان مقاوم این جریان سیاسی از جمله همسر شهید «هدی صابر»!
بانو «نرگس محمدی» یک فعال حقوق بشر، حقوق زن و حقوق کودک است. اینک حکم ظالمانه ای که برای او صرفا به دلیل اقدامات بشردوستانه و نوع دوستانه در چارچوب وظایف شهروندی اعطا شده بود، به مرحله اجرا درآمده است. آن هم درست در ایام وفات شهادت گونه الگوی انسانیت حضرت فاطمه زهرا (س) که مظلومیتش سوژه مرثیه های مرثیه خوانان این شب و روزهاست و بی عدالتی ها در حق خودش و شویش و بی حرمتی ها و جفایی که بر او توسط مدعیان پیروی پدرش، نبی مکرم اسلام رفت، مانند سرب مذاب، قلب ها را می گذارد و مظلومیت اهل بیت ، دل ها را مانند موم نرم می کند. روزگار عجیبی است! مردان را به بند می کشند و زنانشان را به اسارت می گیرند و فرزندان معصومشان را به گناه نکرده مجازات می کنند. شرم بر ما باد که با سکوتمان مهر تأیید بر این اعمال سفاکانه می زنیم و نفرین بر قلب هایی که چون سنگ سخت شده و نفرین بر دست ها و قدم هایی که واسطه عمل سوء و شنیع جدا کردن خردسالان بی گناه از مادران و پدرانشان هستند.
چه می توان کرد این روزها جز شکوه و شکایت بر دل دریایی فاطمه (س) بردن و آتش دل را به بی کرانه دریای محبتشان فرونشاندن؟ اما این همه، دل های دردمند را شفا نمی بخشد وقتی که در مکتب انسان ساز اسلام آموخته ایم گناه کسی که به ظلم تن در می دهد از گناه ظالم افزون تر است. ما جمعی از زنان اصلاح طلب، در این ایام عزای دردانه رسول الله(ص) همراه با زندانیان سیاسی و خانواده های ارجمندشان، ستمی را که در روزگار فقدان نبی و غیبت ولی الله بر شهروندان حق گویِ حق مرامِ باطل ستیزمان می رود، از حصر بانو رهنورد و همسر ارجمندش و جناب کروبی تا حبس ظالمانه کلیه آزادگان دربند به ویژه زنان و مادران زندانی را محکوم می کنیم و امید آن داریم که این سوگ بزرگ دل های شقی را نرم گرداند و اعمال سفیهانه را به منطق و خرد متمایل نماید و زندان های ستم را از حتی یک زندانی بی گناه چه رسد به چون «نرگس محمدی» مادری، خالی کند. باشد که مدل حکومت اسلامی که بر پایه رحم و مروت و وفا مدیریت خواهد شد، مدلی مطلوب برای همه کشورهای منطقه بلکه جهان، قرار گیرد.
انشاء الله
جمعی از زنان اصلاح طلب
ششم اردیبهشت ۱۳۹۱




میت رامنی: امشب آغازی است بر پایان سال های یاس آور اوباما !

سحام نیوز: میت رامنی، داوطلب پیشتاز کسب نامزدی حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده است که باراک اوباما را از کاخ سفید بیرون کند و به چهار سال یاس آور پایان دهد.
به گزارش بی بی سی، رامنی که سه شنبه در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه در پنج ایالت در شمال شرقی ایالات متحده پیروز شد، اعلام کرد “از امشب دوره تازه ای برای آمریکا آغاز می شود.”
میت رامنی در سخنرانی خود که در ایالت نیوهمشایر انجام شد، سیاست های باراک اوباما را به شدت مورد حمله قرار داد.
انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه سه شنبه در ایالت های نیویورک، پنسیلوانیا، دلاور، کنتیکت و رود آیلند برگزار شد.
این انتخابات که برای تعیین نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه برگزار می شود، از ماه ژانویه آغاز شده و با پیشتازی میت رامنی، فرماندار سابق ایالت ماساچوست همراه بوده است.
میت رامنی در سخنرانی خود گفت که آمریکا به مسیر جدیدی برای احیای عظمت خود نیاز دارد.
آقای رامنی گفت: “امشب آغاز مبارزه تازه ای است برای متحد کردن همه آمریکایی هایی که یقین دارند، وضع کشور می تواند از این بهتر باشد.”
میت رامنی ادامه داد: “امشب آغازی است بر پایان سال های یاس آور اوباما و شروعی بر فصلی جدید و بهتر که با هم آن را به تحریر در خواهیم آورد.”
ستاد انتخاباتی باراک اوباما در واکنش به سخنان آقای رامنی هشدار داد که او با سیاست های بحران ساز اقتصادی، “آمریکا را به عقب برگشت خواهد داد.”
تحلیلگران با اشاره به لحن آقای رامنی، سخنرانی سه شنبه شب را آغاز رسمی رویارویی او با باراک اوباما در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری عنوان کرده اند.
پس از کناره گیری ریک سنتوروم، سناتور سابق جمهوری خواه از رقابت های مقدماتی که در دهم آوریل اعلام شد، آقای رامنی به عنوان نامزد بالقوه این حزب شناخته می شود.
حزب جمهوری خواه نامزد ریاست جمهوری خود را در کنوانسیون ملی این حزب که در ماه اوت در فلوریدا برگزار می شود، به طور رسمی انتخاب خواهد کرد.
داوطلبی به نامزدی حزب جمهوری خواه برگزیده می شود که بتواند در انتخابات مقدماتی حد نصاب ۱۱۴۴ کرسی از کرسی های این کنوانسیون را به دست آورد.
رامنی تاکنون ۶۹۵ کرسی کسب کرده است. سرنوشت ۲۳۱ کرسی در انتخابات سه شنبه تعیین شد.
نیوت گینگریچ، از روسای پیشین مجلس نمایندگان آمریکا و ران پل، نماینده این مجلس تنها رقبای آقای رامنی هستند که در عرصه رقابت ها باقی مانده اند ولی به گفته تحلیلگران بختی برای نامزدی جمهوری خواهان ندارند.
پیش تر، دختر آقای گینگریچ اعلام کرده بود که پدرش منتظر مشخص شدن نتیجه انتخابات در ایالت دلاور است تا درباره آینده حضور خود در این رقابت های تصمیم گیری کند.
با این حال، آقای گینگریچ در سخنرانی سه شنبه شب در ایالت کارولینای شمالی به طور مشخص درباره آینده مبارزات انتخاباتی خود صحبت نکرد.



دیدار وزیر سابق کشور با خانواده تاجزاده

سحام نیوز: در ایام سوگواری حضرت زهرا (س) وزیر کشور دولت اصلاحات با حضور در منزل سید مصطفی تاجزاده با خانواده ایشان دیدار و گفتگو کرد. حجت الاسلام و المسلمین موسوی لاری در این دیدار ضمن دلجویی از خانواده همکار سابقش، از اعمال بی قانونی ها در حق این خدمتگزار دیرین انقلاب، اظهار تأسف کرد.
به گزارش نوروز، همسر تاجزاده با شرح وضعیت بازداشت غیرقانونی همسرش که از بیست و یکم مردادماه ۱۳۸۹ در قرنطینه و انفرادی نوبه ای به سر می برد و در اعتراض به شرایط غیرعادلانه ای که بر او حاکم است، نزدیک به یک سال و نیم است که روزه اعتراضی دارد، از وضعیت سلامت او اظهار نگرانی کرد و گفت: علیرغم این که من هشدارهای لازم را به مقامات زندان و هم زمان به مسئولین امنیتی و معاون حقوقی قرارگاه ثارالله از مخاطرات پیش روی جان همسرم داده ام اما متأسفانه بی مبالاتی های انجام شده در این رابطه کاملا هدفمند و جهت دار به نظر می رسد. این در حالی است که مسئولین زندان هرگونه اقدامی را منوط به اجازه و یا دستور دو الف و مقامات سپاه می دانند و از خود سلب مسئولیت می کنند. البته آقای تاجزاده بارها تأکید کرده اند که مقامات زندان در مورد ایشان هیچ مسئولیتی ندارند و خود سپاه هم از جای دیگری دستور می گیرد و حتما به خاطر دارید که ایشان کسی را که پرونده خودش و خانواده اش به دست اوست، قبلا معرفی کرده اند و همه تضییقات و تنگناهایی که برای ایشان و اعضای خانواده پیش می آید، هدیه و عطیه ایشان می دانند.
همسر تاجزاده هم چنین از ممنوع الملاقات بودن همسرش سخن گفت و از این مسئله که از کل خانواده تنها همسر تاجزاده اجازه دیدار با او را دارد، به عنوان یکی از مصادیق خلاف قانون عمل کردن حضرات و ممانعت از برخورداری رئیس ستاد انتخابات دولت اصلاحات از حقوق اولیه اش به عنوان یک زندانی حتی عادی نه سیاسی، نام برد و تصریح کرد که فرزندش سی و چهار روز است که نه پدر را دیده و نه حتی صدای او را شنیده است. با این وجود خانواده تاجزاده در جمع خانواده های زندانیان سیاسی با توجه به مشکلات عدیده این خانواده ها، مشکلات خویش را به دست فراموشی می سپارند.



نسرین ستوده نامزد دریافت جایزه حقوق بشری مارتین انالز در سال ۲۰۱۲ شد

سحام نیوز: نسرین ستوده وکیل حقوق بشری یکی از سه نامزد دریافت جایزه حقوق بشری مارتین انالز در سال ۲۰۱۲ شد. دو نامزد دیگر لوان سوات (راهب کامبوجیایی) و مرکز حقوق بشر بحرین هستند.
به گزارش گویا، میشلن کالمی ـ ری، رئیس جمهور پیشین سویس که به تازگی به ریاست بنیاد مارتین انالز (Martin Ennals) نیز منصوب شده، امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ آینارد (Palais Eynard) ژنو در کشور سویس اسامی نامزدهای دریافت جایزه مدافعان حقوق بشر این بنیاد در سال ۲۰۱۲ را اعلام کرد. این جایزه مهمترین جایزه جنبش حقوق بشر در سطح بین المللی است.
اسامی سه نامزد دریافت این جایزه در سال ۲۰۱۲ به شرح زیر است:
لون سوات، روحانی، از کشور کامبوج. سوات که یک راهب بودایی اهل سیم ریپ (Siem Reap) است در ماه مارچ ۲۰۰۹ شاهد تخلیه اجباری خانواده خود و سایر اهالی آن روستا از خانه هایشان بود.. تخلیه اجباری که مردم را از خانه هایشان بیرون می راند در اغلب موارد بدون پرداخت خسارت به آنها انجام می شود. با وجود تمام تهدیدهای خشونت آمیز و تهدید به دستگیری و خلع لباس کردن او، این بودایی طرفدار عدم خشونت، با استفاده از نوارهای ویدیویی، شعر و ترانه از حق مسکن دفاع می کند، اما این دفاع وی در اصطکاک با منافع اقتصادی بسیار قوی دیگر قرار می گیرد. سوات با تهدیدات بسیار جدی مواجه است.
نسرین ستوده، یک زنِ وکیل دادگستری از کشور ایران، در حال حاضر به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «تبانی و گردهمایی برای اقدام علیه امنیت ملی» و «عضویت در یک سازمان غیرقانونی» در حال گذراندن محکومیت ۱۱ سال[۱] زندان خود است. نسرین ستوده وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر است که شیرین عبادی، گیرنده جایزه صلح نوبل، تاسیس کرده است. شیرین عبادی که هم اکنون در خارج از ایران در تبعید به سر می برد درباره ستوده می گوید: «او یکی از آخرین وکلای مدافع شجاع حقوق بشری است که برای دفاع از قربانیان موارد نقص حقوق بشر در ایران، تمام خطرات را به جان خریده است»
مرکز حقوق بشر بحرین (BCHR) که به دلیل ارایه اسناد موارد نقض حقوق بشر در آن کشور هم اکنون در سطح بین المللی شناخته شده است. با وجود تمام آزار و اذیت های دولت بحرین که همواره اعضای مرکز حقوق بشر بحرین را به اتخاذ اقدامات قانونی در صورت ادامه فعالیتشان تهدید کرده، این مرکز به اطلاع رسانی به سازمان های غیردولتی بین المللی و جامعه دیپلماتیک در بحرین ادامه می دهد و در سطح کشور و بین المللی از تغییرات دمکراتیک در این کشور پادشاهی در خلیج فارس پشتیبانی می کند.
این سه نامزد در نهایت دقت توسط ۱۰ سازمان حقوق بشر زیر که اعضای هیأت داوری بنیاد مارتین انالز هستند، انتخاب شده اند: عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، سازمان حقوق بشر اول (Human Rights First)، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، سازمان فرانت لاین (Frontline)، کمیسیون بین المللی حقوقدانان، دیاکونی آلمان (German Diakonie)، سرویس بین المللی حقوق بشر، و هاریداکس (HURIDOCS).
گیرنده این جایزه در تاریخ دوم اکتبر ۲۰۱۲ (۱۱ مهر ۱۳۹۱) در مراسم سالانه که با همکاری شهر ژنو (Ville de Genève) در سالن ویکتوریا برگزار می شود، معرفی خواهد شد.




تولید ۲۵۰ هزار تن پسماند صنعتی در خوزستان

خبرگزاری هرانا - مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: روزانه ۲۵۰ هزار تن پسماند صنعتی در این استان تولید می‌شود و خوزستان رتبه نخست کشور را در این زمینه دارد.
به گزارش فارس، تورج همتی مدیر کل حفاظت از محیط زیست خوزستان ظهر امروز در کارگاه آموزشی مدیریت پسماندهای صنعتی و زباله‌سوز‌ها گفت: روزانه ۲۵۰ هزار تن انواع پسماند صنعتی در خوزستان تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه این استان بیشترین حجم تولید پسماندهای صنعتی را در کشور دارد، مهم‌ترین انواع پسماندهای صنعتی تولیدی در استان را پسماندهای ناشی از حفاری‌های نفتی و پسماندهای نفتی همچنین بخش‌های مختلف صنایع فلزی عنوان کرد.



علیرضا رجایی به سلول انفرادی در بازداشتگاه سپاه منتقل شد

خبرگزاری هرانا - علیرضا رجایی فعال سیاسی که در بند ۳۵۰ اوین بسر می‌برد بوسیله بازپرس دادسرای اوین احضار و مجددا اتهام تبلیغ علیه نظام به وی تفهیم شد و سپس برای بازجویی به سلولهای انفرادی بند ۲الف در زندان اوین منتقل شد.
علیرضا رجایی که از تیرماه سال ۱۳۹۰ پس از ۲ ماه انفرادی در بند ۲الف به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل و در حال حاضر دوران محکومیت مربوط به حکمی که در سال ۱۳۸۰ علیه وی صادر شده را سپری می‌کند روز یکشنبه ۹۱/۲/۳ بوسیله بازپرس دادسرای اوین احضار و مجددا اتهام تبلیغ علیه نظام به وی تفهیم شد و پس از آن رجایی برای بازجویی به سلول انفرادی در بند ۲الف، بازداشتگاه سپاه پاسداران در زندان اوین، منتقل شد. به گزارش کلمه، در ماه‌های پایانی سال ۹۰ بازجوی رجایی وی را تهدید کرده و سوگند یاد کرده بود که با وی برخورد شدید خواهد کرد و وی را از بند ۳۵۰ به زندانی با شرایط به مراتب بد‌تر منتقل خواهد کرد.
بازجویان بار‌ها به زندانیان سیاسی تاکید کرده‌اند که هرگونه تصمیمی در مورد میزان محکومیت آن‌ها و نحوه تعامل و محل نگهداری آن‌ها و مرخصی بوسیله بازجو‌ها گرفته می‌شود.
تجربه زندانیان سیاسی در سال‌های اخیر نیز نشان داده مسئولین قضایی کاملا تابع تصمیمات بازجو‌ها هستند و این در حالی است که نگهداری زندانیان پس از صدور حکم در فضای انفرادی و در زندان‌های امنیتی نظیر ۲۰۹ و ۲الف خلاف مقررات است.
لازم به ذکر است که علیرضا رجایی علاوه بر محکومیت ۳ ساله که در حال حاضر آن را می‌گذراند، پرونده‌ای با اتهامات مشابه سال ۸۰ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برای وی تشکیل شده که به موجب آن در دادگاه بدوی به مدت ۴ سال به حبس تعزیری محکوم شده که پس از آن در روز گذشته به اتهام تبلیغ علیه نظام پرونده جدیدی در شعبه ۴ بازپرسی برایش مفتوح شده است.




هرانا؛ ابطال جواز یک کاسب بهایی در سمنان

خبرگزاری هرانا - روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ماه جواز کسب فرهاد فناییان شهروند بهایی ساکن سمنان توسط اداره اماکن این شهر باطل شد.
بنابه اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی تشدید آزار و اذیت شهروندان بهایی ساکن سمنان، روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۱ جواز کسب (پخش لوازم بهداشتی) فرهاد فناییان توسط اداره اماکن شهر مزبور باطل شد.
این اقدام در حالی صورت گرفت که محل کسب (فروشگاه لوازم بهداشتی) فرهاد فناییان از ۴ آبان ماه سال گذشته توسط اداره اماکن پلمپ گردیده و پس از گذشت نزدیک به ۶ ماه از تعطیلی محل مذکور، اداره اماکن بدون آنکه دلیل مشخصی ذکر کند جواز کسب فروش لوازم بهداشتی نامبرده را لغو کردند و به وی اعلام می‌کنند دیگر اجازه کار در زمینه پخش و فروش لوازم بهداشتی در سمنان را ندارد.
گفتنی ست جلوگیری از اشتغال شهروندان بهایی در شهرستان سمنان طی ماههای گذشته افزایش یافته و به دستور اداره اطلاعات، ادرات اماکن و اصناف محل‌ کسب بسیاری از بهاییان را پلمپ و جواز کسب بسیاری دیگر را لغو کرده‌اند و در پاسخ به دلیل این اقدام جوابی ارائه نمی‌دهند یا فقط به این اظهارنظر که «دستور از بالاست» بسنده می‌کنند.



بازداشت سگ گردان‌ها و نجات بدحجابان در قم

خبرگزاری هرانا - دادستان شهر قم، که از آن به عنوان پایتخت مذهبی جمهوری اسلامی یاد می‌شود، از طلبه‌های تندروی حوزه علمیه قم ضمن حمایت از آن‌ها خواستار «نجات بدحجابان» و «برخورد با سگ گردان‌ها» در این شهر شد.
به گزارش محبت نیوز، دادستان شهر قم، که بدلیل داشتن حوزه‌های علمیه و حضور جمع کثیری از روحانیون، از آن به عنوان پایتخت مذهبی جمهوری اسلامی یاد می‌شود، در دیداری با یک گروه متشکل از طلبه‌های تندروی حوزه علمیه قم ضمن حمایت از آن‌ها خواستار «نجات بدحجابان» و «برخورد با سگ گردان‌ها» در این شهر شد. مصطفی برزگر گنجی در دیدار با اعضای «گروه جهادی امر به معروف و نهی از منکر بشیر» با اعلام حمایت دستگاه قضایی از این گروه و فعالیت‌های آن گفت: «تذکر لسانی وقتی در لباس روحانیت جلوه‌گری کند اثرات آن بیشتر خواهد بود، چراکه قدرت نفوذ کلام یک شخصیت روحانی با داشتن علم و تقوا به مراتب بیشتر از افراد عادی است.»
وی همچنین با اشاره به اینکه «افرادی که با ظاهری نامناسب و به شیوه غربی‌ها در سطح شهر تردد می‌کنند از عواقب این کار خود بی‌اطلاع هستند» از فرمانده و اعضای گروه بشیر خواست تا افراد بدحجاب را «نجات» بدهند.
او به این گروه از طلاب گفت: «ناآگاهی برخی افراد از وضعیت پوشش یا رفتار نامناسب وظیفه روحانیون را سنگین‌تر کرده و روحانیون باید با صبر و حوصله این افراد را از گمراهی نجات دهند.»
دادستان عمومی و انقلاب قم همچنین با اعلام اینکه «سگ گردانی یکی از مصادیق جریحه دار کردن عفت عمومی است» افزود: «به تمامی عوامل انتظامی ابلاغ شده که با سگ‌گردانی برخورد کنند و در صورت مشاهده، عاملان سگ گردانی را بازداشت و به مراجع قضایی معرفی کنند.»
گروه بشیر از جمله گروه‌هایی است که تحت عنوان «امر به معروف و نهی از منکر» فعالیت می‌کند و متشکل از برخی طلاب جوان تندرو است. هرچند به ادعای مجید بیک‌زاده گروه بشیر «به صورت کاملن خودجوش و جهادی فعالیت می‌کند» اما در دوسال گذشته بصورت پی در پی مقامات امنیتی، نظامی و قضایی با اعضای این گروه دیدار و از فعالیت‌های آن‌ها حمایت کرده‌اند. این گروه همکاری نزدیکی با سپاه، بسیج و نیروی انتظامی قم داشته‌اند.
پیش از این محمد جواد ابطحی، عضو کمیسیون شوراهای مجلس اسلامی هم اعلام کرده بود که «بر اساس مصوبه اخیر این کمیسیون همراه داشتن سگ و هر حیوان نجس‌العین در مکان‌های عمومی ممنوع خواهد بود.»
او با تاکید بر اینکه این مصوبه کمیسیون شورا‌ها «جهت بررسی و تصویب در صحن علنی مجلس» به هیئت رئیسه ارایه می‌شود اعلام کرده بود که در مصوبه کمسیون مورد نظر «قرار است مجازات حیوان‎گردی در محافل عمومی از یک تا پنج میلیون ریال باشد.»
چند روز پس از اظهارات این عضو مجلس هشتم، اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی کل کشور نیز اعلام کرد که نیروهای تحت امرش «با کسانی که اقدام به حمل سگ در معابر عمومی می‌کنند، برخورد می‌کنند.»
تاکید دیگر دادستان قم مبنی بر «نجات بدحجابان» اما در حالی است که در سالهای اخیر برخی از روحانیون و ائمه جمعه شهر قم به صورت مکرر از نحوه پوشش زنان قمی انتقاد کرده و آن را عامل «افزایش فساد» خوانده‌اند.
با این حال اما برخی سایت‌های نزدیک به نهادهای نظامی امنیتی از سال گذشته در گزارش‌های مختلفی تصاویر زنان و دختران شهر قم را که پوششی غیر از «چادرمشکی» برای خود انتخاب کرده‌اند را بصورت گسترده منتشر کرده و آن را مصداق «افزایش بدحجابی» در «ام القرای جهان اسلام» دانسته و خواستار برخورد با آن‌ها شده‌اند.




اعدام ۵ متهم مواد مخدر در شاهرود

خبرگزاری هرانا - مجازات مرگ برای 5 متهم مواد مخدر  پس از تأیید دادستانی کل کشور و موافقت ریاست قوه قضائیه، صبح امروز در زندان شاهرود به اجرا درآمد.
به گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان سمنان، در اجرای این حکم، پنج محکوم با مشخصات «م-م» فرزند غلام، «س- پ» فرزند بسم‏ الله، «الف-ص» فرزند ایوب، «م-ب» فرزند قوس‏ الدین همگی تبعه افغانستان و «ح-پ» فرزند ذبیح‏الله اهل ساوه که به اتهام حمل و نگهداری مقادیر زیادی از مواد مخدر توسط دادگاه انقلاب اسلامی شاهرود به اعدام محکوم شده بودند، اعدام شدند. این حکم پس از طی تشریفات قانونی، تأیید دادستانی کل کشور و موافقت ریاست قوه قضائیه، امروز در زندان شاهرود به اجرا درآمد.
تقاضای عفو هر یک از متهمان در دو مرحله مطرح و پس از انجام بررسی‏های لازم و عدم احراز شرایط، توسط کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی رد شده بود.


اعدام گروهی ۸ زندانی در زندان رجایی شهر کرج

خبرگزاری هرانا - ۸ زندانی که روز گذشته از زندان قزل حصار به سلولهای انفرادی بند ۱ زندان گوهردشت کرج منتقل شده بودند سحرگاه امروز اعدام شدند.
به گزارش تارنمای فعالین حقوق بشر و دمکراسی، روز سه شنبه ۵ اردیبهشت ماه حوالی ساعت ۴ صبح ۸ زندانی که روز گذشته از سالنهای ۱، ۲، ۳، ۴ و۷ واحد ۲ زندان قزل حصار به سلولهای انفرادی بند ۱ زندان گوهردشت منتقل کرده بودند به دار آویخته شدند. اجساد این زندانیان در سردخانه بی‌بی حکیمه کرج نگهداری می‌شود و به خانواده‌های آن‌ها گفته شده است که می‌توانند اجساد آن‌ها را تحویل بگیرند. اما اجازه انتقال جسد شهروند افغانی به افغانستان تا این لحظه صادر نشده است و به آن‌ها گفته شد به شرطی جسد را تحویل می‌دهند که در ایران دفن شود.

اسامی زندانیان که صبح امروز  اعدام در مورد آن‌ها به اجرا گذاشته شد به قرار زیر می‌باشد:

۱-محمد شفیع حیدری ۳۳ ساله متاهل و دارای ۳ فرزند می‌باشد. او از شهروندان افغانستان است و ۳ سال در زندان بسر برد. او درسلول۲۲ سالن۴ واحد ۲ زندان قزل حصار کرج زندانی بود.

۲- حسین باقری ۲۰ ساله، ۱۸ ماه در زندان بسر می‌برد و در سالن ۷ واحد ۲ زندان قزل حصار زندانی بود.

۳- محمد رضایی ۶۰ ساله ساله، ۵ سال در زندان بسر می‌برد و در سالن ۳ واحد ۲ زندان قزل حصار زندانی بود.

۴-محمد جفقانی ۴۲ ساله، ۵ سال در زندان بود و در سالن ۳ واحد ۲ زندان قزل حصار کرج زندانی بود.

۵-یدالله کبیری ۵۰ ساله، ۳ سال در زندان بسر می‌برد. او سخت بیمار بود و احتمالا مبتلا به بیماری سرطان بود و پزشکان خواهان آزادی وی بودند او در سالن ۲ واحد ۲ زندان قزل حصار زندانی بود.

۶-عباس بیگی ۳۸ ساله در سالن ۲ واحد۲ زندان قزل حصار زندانی بود.

۷-ابوالقاسم پورحسن ۳۷ ساله ۳ سال در زندان بودو در سالن ۳ واحد ۲ زندان قزل حصار زندانی بود.

۸- علیرضا شکوهی منش ۲۸ ساله، ۴ ساله در زندان بسر می‌برد و در سالن ۳ واحد زندان قزل حصار زندانی بود.

از سرنوشت ۳ زندانی دیگر خبری در دست نیست و احتمال می‌رود که در زندان اوین اعدام شده باشند. اسامی بعضی از آن‌ها به قرار زیر می‌باشد:

۱- قاسم شهدی‌پور، ۶ سال در زندان بسر می‌برد و در سالن ۱ واحد ۲ زندان قزل حصار زندانی بود

۲- قربان گل بابایی ۴۸ ساله، ۶ سال در زندان بسر می‌برد و در سالن ۱ واحد ۲ زندانی بود

در طی دو هفتۀ گذشته ۳۳ نفر اعدام شدند بجز اعدام‌های دیروز و امروز زندان قزل حصار بقیه توسط رسانه‌های رسمی دولت اعلام شده بود که ۳ نفر از آن‌ها در مرودشت و شاهرود در ملاء عام به دار آویخته شدند. عدم اعلام اعدام‌های دیروز و امروز توسط قوۀ قضاییه رژیم ولی فقیه خود دلیل دیگری است مبنی بر آمار اعدام‌ها فرا‌تر از آنچه که در رسانه‌های دولتی اعلام می‌شود می‌باشد.