۱۳۹۱ فروردین ۲۱, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

کليات لايحه بودجه سال ۹۱ تصويب شد

خبرگزاری کار ايران (ايلنا) ـ اعضای کميسيون تلفيق با ۲۸ رای و موافق ۷ رای مخالف کليات لايحه بودجه سال ۹۱ را تصويب کردند.
ايلنا: اعضای کميسيون تلفيق با ۲۸ رای و موافق ۷ رای مخالف کليات لايحه بودجه سال ۹۱ را تصويب کردند.
غفار اسماعيلی در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با اعلام اين خبر افزود: بعد از سخنان علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی که در جلسه امروز کميسيون تلفيق حضور يافته بود، سه چهارم از اعضاء اين کميسيون با رای‌گيری مجدد برای کليات لايحه بودجه موافقت کردند.
وی تصريح کرد: پس از آن اعضای کميسيون تلفيق با ۲۸ رای و موافق ۷ رای مخالف کليات لايحه بودجه سال ۹۱ را تصويب کردند.

 

 

صدور قرار جلب به دادرسی برای سعيد مرتضوی

قاضی دادگاه عمومی تهران برای سعيد مرتضوی، دادستان سابق تهران قرار جلب به دادرسی صادر کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، پس از صدور قرار منع تعقيب برای دادستان سابق تهران در پرونده معروف به بازداشتگاه کهريزک شاکيان پرونده به اين قرار اعتراض کردند.
در ادامه نيز پرونده برای رفع اختلاف به شعبه ۱۰۶۰ دادگاه عمومی تهران فرستاده شد. رئيس اين شعبه پس از بررسی اعتراض شاکيان پرونده و قرار صادر شده از سوی دادسرا اقدام به صدور قرار جلب به دادرسی کرد.
در ادامه نيز پرونده برای رسيدگی به شعبه ۱۵ دادسرای تهران فرستاده شد.
پدر يکی از جانباختگان حادثه کهريزک و يکی از شاکيان اين پرونده نيز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: قرار است به زودی در شعبه ۱۵ بازپرسی دادسرای تهران به سعيد مرتضوی تفهيم اتهام شود.
با صدور قرار و کيفرخواست برای دادستان سابق تهران پرونده او برای محاکمه به دادگاه فرستاده خواهد شد.

 

 

وزیر امور خارجۀ ایران: پیش از مذاکرات هسته ای هیچ شرطی قابل قبول نخواهد بود

نوشتۀ فواد روستائی
علی اکبر صالحی- وزیر امورخارجۀ جمهوری اسلامی ایران، در گفتگوئی با خبرنگار تارنمای مجلس شورای اسلامی گفت پیش از از سرگیری گفتگوهای هسته ای با گروه (١+٥) هیچ شرطی پذیرفته نخواهد شد. براساس بیانیۀ شورای عالی امنیت ملی ایران، دو طرف موافقت کرده اند که دور اول گفتگوها در روز شنبه فروردین ٢٦ فروردین (١٤ آوریل) در استانبول و دور دوم آن در بغداد برگزار شود.

علی اکبر صالحی در پاسخ به پرسشی در مورد گزارش های منتشر شده در رسانه های غربی مبنی بر این که گروه شش کشور مذاکره کننده با ایران در گفتگوهای آتی شرایطی را مطرح خواهند ساخت گفت موارد مطرح شده تنها موضوعات رسانه ای است و ایران نمی تواند مبنای قضاوت خود را مسائل منعکس شده در رسانه ها قرار دهد.
وزیر امورخارجۀ جمهوری اسلامی ایران گفت گذاشتن هرگونه شرط و شروطی قبل از نشست یعنی نتیجه گیری قبل از مذاکره که کاملاً بی معناست و هیچیک از طرفین شروطی را که قبل از مذاکره گذاشته می شود نخواهند پذیرفت.
علی اکبر صالحی ضمن ابراز امیدواری به این که در گفتگوهای روز شنبۀ آینده «یک قدم رو به جلو برداشته شود» گفت جمهوری اسلامی بدون توجه به مطالب منتشر شده در رسانه ها «با قدرت و عزتمندی در این نشست شرکت و نظریاتی را که دارد قاطعانه مطرح می کند».
وزیر امورخارجۀ ایران در بخش دیگری از گفتگو با تارنمای "خانۀ ملت" گفت امیدوار است که گروه (١+٥) «صادقانه» پای میز مذاکره بنشیند و ایران نیز با «نیت صادقانه» تلاش خواهد کرد در این مذاکرات دو طرف در یک «بازی برد- برد» به نتیجه ای «مرضی الطرفین» (مورد رضایت دو طرف) برسند تا هم جمهوری اسلامی به حقوق خود برسد و هم نگرانی گروه (١+٥) از آن چه تاکنون اعلام کرده است برطرف شود.
پس از چند هفته اختلاف نظر بر سر محل مذاکرات، سرانجام دیشب (یکشنبه شب) و امروز (دوشنبه) در تهران و در بروکسل- مقر اتحادیۀ اروپا، اعلام شد که طرفین بر سر از سرگیری مذاکرات در روز شنبه ١٤ آوریل در استانبول در ترکیه به توافق رسیده اند.
خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) ساعتی پیش به نقل از دبیر خانۀ شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی گزارش داد که در پی چندین دور مذاکره میان معاونان سعید جلیلی- دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول پروندۀ هسته ای ایران و خانم کاترین اشتون- مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، دو طرف موافقت کرده اند که دور اول گفتگوها در روز شنبه فروردین ٢٦ فروردین ( ١٤ آوریل) در استانبول و دور دوم آن در بغداد برگزار شود.
بر اساس این بیانیه تاریخ برگزاری دور دوم این گفتگوها در پایان نشست استانبول اعلام خواهد شد.




اعدام های برق آسا و بدون محاکمه در سوریه

سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی که امروز(دوشنبه) منتشر شد نیروهای دولتی سوریه و شبه نظامیان وفادار به رژیم بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور، را به اعدام برق آسای دست کم ١٠٠ نفر در هفته های اخیر متهم کرد.

این گزارش بر اساس ادای شهادت شهروندان سوری در استان های حمص- در مرکز و ادلب- در شمال غرب سوریه تهیه  شده است.
در این گزارش جزئیات اعدام دست کم ٨٥ غیر نظامی تشریح شده است.
از این عده ٢٥ نفر در جریان بازرسی ها در روز سوم ماه مارس در حمص به ضرب گلوله از پای درآمده اند، ١٣نفر در مسجد بلال در ادلب در ١١ مارس اعدام شده اند و بالاخره دست کم نفر ٤٧ نفر در روزهای ١١و ١٢مارس در محله های مختلف حمص به گونه ای برق آسا از پای درآمده اند؛ بیشترین شمار این اعدام شدگان را زنان و کودکان تشکیل می دهند.
بنا به گفتۀ یکی از شاهدان عینی در روز ٢ مارس، سربازان ٤ مرد را به زور از خانه ها به در آورده و آنان را در مقابل نزدیکان شان با ضربات چاقو کشته اند.
اعدام ١٦ تن از نظامیان از ارتش گسسته و به مردم پیوسته در پی دستگیری یا زخمی شدن آنان در زد و خورد ها، از دیگر موارد اعدام های برق آسا به وسیلۀ نیروهای وفادار به رژیم است.
سازمان دیده بان حقوق بشر در بخشی از گزارش خود می نویسد نیروهای وفادار به رژیم سوریه در تلاشی نومیدانه برای سرکوب و پایان دادن به جنبش اعتراضی مردم این کشور، معترضان اعم از غیر نظامی و نظامیان متمرد و شورشی را در کمال خونسردی به قتل می رسانند و این کار را در روز روشن ودر مقابل چشم مردم انجام می دهند و ظاهراً هیچ بیمی از آن ندارند که ممکن است روزی بالاجبار پاسخگوی جنایات خود شوند.
این سازمان آمریکائی مدافع حقوق بشر یادآوری می کند که قوانین بین المللی بدون هیچ گونه ابهامی و در کمال صراحت اعدام های خودسرانه و بدون محاکمه را ممنوع کرده است و این اعدام ها جنایات جنگی به شمار می رود.
سازمان دیده بان حقوق بشر بار دیگر خواهان رسیدگی به این مسأله در دادگاه کیفری بین المللی شده است.




ملاقات آیت‌الله خامنه‌ای با مجمع تشخیص مصلحت: ایجاد تعادل میان رفسنجانی و احمدی‌نژاد

نوشتۀ فرید وهابی
اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس آن اکبرهاشمی رفسنجانی به دیدار آیت‌الله خامنه‌ای رفتند. وی به این مناسبت از زحمات رفسنجانی قدردانی کرد. این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد که در این دیدار حضور داشت، از مدت‌ها قبل در جلسات مجمع شرکت نمی‌کند.

آیت‌الله خامنه‌ای عصرروز یکشنبه با اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس آن هاشمی رفسنجانی دیدار کرد. رئیس جمهوری نیز در این جلسه حاضر بود.
آیت‌الله خامنه‌ای به این مناسبت گفت: «بخشی از اساسی ترین مسایل کشور در مجمع حل و فصل می شود که این موضوع نشانگر جایگاه بسیار مهم مجمع تشخیص مصلحت نظام است».
او «مشورت دادن به رهبری برای سیاستهای کلی نظام» را نیز یکی از کارهای پراهمیت مجمع دانست.
آیت الله خامنه ای تأکید کرد که «وظیفه دیگرمجمع، تشخیص مصلحت در مواردی است که بن بست بوجود می آید».
خامنه‌ای در پایان «از زحمات هاشمی رفسنجانی و اعضای دوره قبلی مجمع» قدردانی کرد.
در آغاز دیدار، اکبر هاشمی رفسنجانی نیز از آیت‌الله خامنه‌ای تشکر کرد و در مورد نامگذاری امسال به عنوان سال "حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی" گفت: «این نامگذاری یکی از ضرورت های اساسی کشور است که اجرای عملی آن تأثیر زیادی در حرکت و پیشرفت کشور خواهد داشت».
دیدار آیت‌الله خامنه‌ای با اعضا و رییس مجمع تشخیص مصلحت در شرایطی صورت می‌گیرد که محمود احمدی‌نژاد همچنان به این مجمع بی‌اعتنایی می‌کند. وی در نخستین جلسۀ دورۀ جدید مجمع نیز حضور نیافت. این جلسه دیروز(شنبه ۱۹ فروردین)، به ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی و با شرکت اعضای جدید تشکیل شد.
البته احمدی‌نژاد سال‌هاست که دیگر در جلسات مجمع تشخیص مصلحت شرکت نمی‌کند. با این حال، آیت‌الله خامنه‌ای در حکم خود در بارۀ مجمع که در اسفندماه گذشته صادر شد، تأکید کرد که «سران سه قوه اعضای حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام» هستند.
غیبت احمدی‌نژاد درمجمع تشخیص مصلحت و دیدار اعضای این مجمع با آیت‌الله خامنه‌ای، از نظر برخی ناظران، تلاشی است از سوی خامنه‌ای برای ایجاد تعادل میان دو قطب متضادی که توسط رفسنجانی و احمدی‌نژاد شکل گرفته است.
 





یک مقام وزارت امور خارجه:

همه تصمیم‌های ضدایرانی غربی‌ها غیردموکراتیک است


حسن قشقاوی٬ معاون وزیر خارجه در امور کنسولی و پارلمانی می‌گوید: «همه تصمیم‌های ضدایرانی غربی‌ها، دیکتاتورانه و غیردموکراتیک است.»
به گزارش روز دوشنبه (۲۱ فروردین) خبرگزاری پانا٬ آقای قشقاوی در جمع گروهی از دانشجویان دانشگاه «شهید رجایی» تهران این مطلب را بیان کرده است.
وی گفته است: «غربی‌ها تاکنون هیچ یک از تصمیمات ضدایرانی خود را به رای مجالس ملی خود نگذاشته و درخصوص این تهدید‌ها و تحریم‌ها هیچ فرآیند دموکراتیکی را طی نکرده و به رفراندوم ملی نگذاشته‌اند.»
جمهوری اسلامی ایران به خاطر بی‌اعتنایی به قطعنامه‌های سازمان ملل برای توقف برنامه‌ هسته‌ای خود از سوی کشور‌های آمریکا و کشور‌های غربی با تحریم‌های گسترده‌ای روبرو شده است.
دامنه این تحریم‌ها در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته که این موضوع با واکنش تند مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شده است.
با این وجود مقام‌های ایران مدعی دور زدن تحریم‌ها هستند و می‌گویند این تحریم‌ها تاثیر چندانی در مناسبات سیاسی٬ اقتصادی و فرهنگی ایران در داخل و خارج از کشور نداشته است.
تهران با رد نگرانی‌های غرب در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش٬ بار‌ها اعلام کرده که این برنامه‌ها «صلح‌آمیز» است و جمهوری اسلامی قصد ندارد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.
قشقاوی در همین زمینه گفته است: «اساسی‌ترین علت مشکلات موجود در روابط ایران و غرب در موضوع هسته‌ای، نگاه ایدئولوژیک غربی‌ها در دیپلماسی هسته‌ای است.»




دیدار احمدی‌نژاد با رهبر و حضور درجمع نظامیان

محمود احمدی‌نژاد پس از مدت‌ها به همراه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با علی خامنه‌ای دیدار کرد و به منظور شرکت در مراسم سالگرد علی صیاد شیرازی در جمع نظامیان حضور یافت.
آقای احمدی‌نژاد از اردیبهشت ماه سال گذشته در پی بروز اختلاف با علی خامنه‌ای بر سر ادامه کار حیدر مصلحی در وزارت اطلاعات از حضور در جمع نظامیان و بسیاری از برنامه‌های حکومتی خودداری می‌کرد.
رئیس دولت دهم روز گذشته (یکشنبه ۲۰ فروردین) پس از مدت‌ها غیبت به همراه اکبر هاشمی رفسنجانی و دیگر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد که این دیدار بازتاب‌های گسترده‌ای داشته است.
احمدی‌نژاد روز دوشنبه (۲۱ فروردین) نیز برای شرکت در مراسم سالگرد علی صیاد شیرازی به ستاد كل نیروهای مسلح رفت و برای جمعی از فرماندهان نظامی سخنرانی کرد.
فرماندهان نظامی به خصوص حسن فیروزآبادی٬ رئیس ستاد كل نیروهای مسلح در یک سال گذشته به طور مستقیم و غیر مستقیم  انتقاد‌ها و حملات تندی به احمدی‌نژاد به خاطر ایستادگی در مقابل علی خامنه‌ای کرده بودند.
احمدی‌نژاد نیز در برابر این حملات و انتقاد‌ها از حضور در بسیاری از مراسم‌های نیروهای مسلح و وفاداران به علی خامنه‌ای شرکت نمی‌کرد و ترجیح می‌داد برخی مراسم‌ها را در نهاد ریاست جمهوری برگزار کند.
به نظر می‌رسد رئیس دولت دهم پس از حدود یک‌سال تقابل علنی با رهبر جمهوری اسلامی٬ نظامیان و دیگر نهاد‌های حاکمیتی تصمیم گرفته است در موضع‌گیری‌ها و نحوه برخورد با آنها تجدیدنظر کند.
 




ورود محافظه‌کاران به خطوط قرمز دولت هاشمی

عباس سلیمی‌نمین٬ مدیر دفتر مطالعات تاریخ ایران در گفتگویی به «نقش» دولت اکبر هاشمی رفسنجانی در ماجرای ترور رستوران میکونوس و گروگانگیری حزب‌الله لبنان پرداخته است.
آقای سلیمی‌نمین این مطالب را روز شنبه (۱۹ فروردین) در گفتگو با سایت محافظه‌کار «مشرق‌نیوز» مطرح کرده است.
بازخوانی این وقایع تاریخی از سوی سلیمی‌نمین پس از آنکه که هاشمی رفسنجانی در گفتگویی جنجالی تلاش کرد دولت خود را از این وقایع تبرئه کند٬ صورت گرفته است.
سایت «مشرق‌نیوز» در این گفتگو پرسش‌هایی مطرح کرده که پیش از این هیچ رسانه‌ای در ایران اجازه طرح آن‌ها را نداشت.
پرسش از نقش جمهوری اسلامی در انفجار پایگاه نظامیان آمریکا در عربستان٬ ترور رستوران میکونوس و گروگان‌گیری حزب‌الله لبنان از این جمله است.
عباس سلیمی‌نمین در این گفتگو هرچند به این پرسش‌ها پاسخ روشنی نداده است٬ اما به طور سربسته به مسائلی اشاره کرده که پیش‌تر سخن گفتن از آن‌ها در جمهوری اسلامی جزء خطوط فرمز بود.
سلیمی‌نمین گفته است ماجرای میکونوس در زمانی روی داد که علی فلاحیان وزیر اطلاعات کابینه هاشمی بود و رئیس مجمع تشخیص می‌خواهد بگوید «اگر در دولت من هم کاری علیه غرب صورت گرفته است کار من نبوده و کار یک سری عناصر خود سر بوده است.»
وی گفته بهتر است درباره اتفاقات صورت گرفته در زمان وزارت فلاحیان سخنی گفته نشود که «آنگاه پای مسائل دیگری به میان می‌آید که به صلاح ایشان {هاشمی} نیست»
سلیمی‌نمین در بخش دیگری از سخنان خود هاشمی رفسنجانی را به «استفاده ابزاری» از حزب‌الله لبنان متهم کرده است.
وی افزوده که هاشمی با استفاده ابزاری از گروگانگیری حزب‌الله (سال ۱۹۸۵) می‌خواست با آمریکا رابطه برقرار کند که موفق به این کار نشد.
مدیر دفتر مطالعات تاریخ ایران همچنین به «تعامل» هاشمی با مهدی هاشمی برادر داماد آیت‌الله منتظری و حمل مواد منفجره از سوی وی به عربستان نیز سخن گفته است.




افزایش نارضایتی حزب‌الله از تشدید فیلترینگ

وبلاگ‌نویسان حزب‌الله همچنان از نحوه اجرای فیلترینگ در جمهوری اسلامی انتقاد کرده و می‌گویند فیلترینگ در ایران از هدف اصلی خود دور می‌شود و «قانون جرائم رایانه‌ای، قانون بدی است.»
زهرا اچ‌بی از وبلاگ‌نویسان ارزشی که وبلاگ وی برای چندمین بار فیلتر شده است٬ در تازه‌ترین پست وبلاگی‌اش از مسئولان خواسته «فکری به حال این‌همه نارضایتی عمومی حتی از جانب ارزشی‌ها به روند سفت و سخت فیلترینگ» بکنند.
وی نوشته دیگر قصد ندارد برای رفع فیلتر وبلاگش به مسئولان مربوطه تعهد کتبی بدهد و منش و اعتقاداتش را تغییر دهد.
وبلاگ ارزشی «خیزران» نیز با انتقاد از نحوه فیلترینگ سایت‌ها و وبلاگ‌ها نوشته است: «قانون فیلترینگ یا قانون جرائم رایانه‌ای، قانون بدی است.»
این وبلاگ در عین حال افزوده این «قانون بد» به درستی هم اجرا نمی‌شود و باعث شده که «داد» همه دربیاید.
در ماه‌های اخیر با فیلتر شدن چند سایت و وبلاگ نیرو‌های حزب‌الله٬ گروهی از آنها نیز به صف منتقدان فیلترینگ در ایران پیوسته‌اند.
برخی از آنها همچون سایت «تریبون مستضعفین» اعلام کرده‌اند از مقام‌های قضائی عذرخواهی نکرده و به فعالیت خود همچنان ادامه خواهند داد.




نشستی سه روزه درباره احمد کسروی در پاریس برگزار می‌شود

imageنشستی سه روزه با عنوان «احمد کسروی را بهتر بشناسیم» شامل چند سخنرانی و گفت‌وگو، در ماه می ۲۰۱۲ در پاریس به همت انجمن اجتماعی فرهنگی ایرانیان در فرانسه (وال د مارن) برگزار می‌شود.
در نشست اول این مراسم که روز شنبه ۱۹ می ۲۰۱۲ ساعت ۱۸ برگزار می‌شود، بهزاد کشاورزی با عنوان «گشتی در زندگانی احمد کسروی» و علیرضا مناف‌زاده با عنوان «نقش کسروی در تاریخ‌نگاری و تاریخ‌شناسی» سخنرانی خواهند کرد.
در نشست دوم که روز شنبه ۲۶ می ۲۰۱۲ ساعت ۱۸ برگزار می‌شود، علیرضا مناف‌زاده درباره کسروی و زبان فارسی و محمد امینی درباره نقش کسروی در برابر شریعت سخنرانی خواهند کرد.
در روز سوم نیز که یکشنبه ۲۷ می ۲۰۱۲ ساعت ۱۸ برگزار می‌شود، میزگردی با مشارکت چند صاحب‌نظر برپا خواهد شد.
مکان این نشست‌ها محل انجمن اجتماعی فرهنگی ایرانیان در فرانسه، به نشانی شماره ۵۴ خیابان Falkirk در منطقه  CRETEIL است.
علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاعات بیشتر با تلفن این انجمن به شماره 0143773535 تماس بگیرند. 





پرس تی‌وی از موافقت ایران برای برگزاری مذاکرات در استانبول خبر داد

شبکه‌ پرس تی‌وی به نقل از مقام‌هایی که نامی از آنها نبرده گزارش کرده است شهر استانبول به عنوان محل مذاکرات آتی ایران و غرب تایید شده است با این حال خبرگزاری فارس نوشته که وزیر خارجۀ ترکیه، در تماس با مقامات ایرانی، به خاطر «اظهارات تند سران کشورش» عذرخواهی کرده است.
به رغم مخالفت های صریح و آشکار تهران با برگزاری دور جدی مذاکرات ایران و 1+5 در استانبول ، ساعاتی قبل شبکه پرس تی وی خبر داد که این گفت و گوها در استانبول برگزار می‌شود.
پیشتر مقامات ایران به دلیل سیاست‌های ترکیه در قضیه سوریه، اعلام کرده بودند که دیگر برای مذاکره به استانبول نمی‌روند.
ایران، بغداد را برای مذاکره پیشنهاد داده بود که با استقبال مقامات عراق مواجه شد.
به گفته‌ی هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ی آمریکا، دور جدید مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه‌ی یک قرار است روزهای بيست‌وپنجم و بيست‌وششم فروردين برگزار شود.
از طرف دیگر خبرگزاری فارس از قول برخی رسانه‌های عرب نوشت که وزیر خارجۀ ترکیه از ایران «عذرخواهی» کرده و خواسته است که تهران بار دیگر «بر استانبول به عنوان مکانی برای مذاکرات تکیه کند».
خبرگزاری فارس می‌نویسد که احمد داووداوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه، در تماس با مقامات ایرانی، به خاطر «اظهارات تند سران کشورش» عذرخواهی کرده است. این خبر را هیچ منبع رسمی ترک تأیید نکرده است.
به گزارش رادیو فرانسه، در این حال، اهود باراک- وزیر دفاع اسرائیل، از گروه ١+٥ خواست که در برابر ایران قاطعیت به خرج دهد. او به شبکۀ آمریکایی سی.ان.ان گفت: «اگر گروه ١+٥ از ایران بخواهد که فقط غنی‌سازی اورانیوم را در حد ٢٠درصد متوقف سازد، این به معنای پیروزی ایران خواهد بود».




دعوا بالا می‌گیرد؛ قرار جلب به دادرسی «مرتضوی» صادر شد

image
قاضی دادگاه عمومی تهران برای سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران قرار جلب به دادرسی صادر کرد. این قرار جلب مربوط به پرونده بازداشتگاه کهریزک است که قاضی مرتضوی از متهمان اصلی آن است. این در حالی است که زمزمه‌های استعفای مرتضوی از سازمان تامین اجتماعی به گوش می‌رسد.
تابناک نوشته است پس از صدور قرار منع تعقیب برای دادستان سابق تهران در پرونده معروف به بازداشتگاه کهریزک شاکیان پرونده به این قرار اعتراض کردند.
در ادامه نیز پرونده برای رفع اختلاف به شعبه ۱۰۶۰ دادگاه عمومی تهران فرستاده شد.
رئیس این شعبه پس از بررسی اعتراض شاکیان پرونده و قرار صادر شده از سوی دادسرا اقدام به صدور قرار جلب به دادرسی کرد.

این اتفاق در حالی به وقوع پیوسته که نمایندگان مجلس ساخت پیگیر استیضاح وزیر کار به علت انتصاب مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی هستند.
امروز خبر رسید که احتمال دارد مرتضوی به دعوت منتخبی از طراحان استیضاح و هیئت رئیسه مجلس طی امروز یا فردا به مجلس برود.
به نظر می‌رسد این جلسه به منظور رایزنی برای استعفای وی از ریاست سازمان تامین اجتماعی باشد.



لاریجانی نگذاشت بودجه «رد» شود

image
در حالی که روز گذشته کمیسیون تلفیق، بودجه پیشنهادی سال ۹۱ دولت را رد کرده بود، با پادرمیانی علی لاریجانی، اعضای کمیسیون تلفیق، کلیات بودجه دولت را تصویب کردند. این نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی بود که بودجه یک دولت توسط مجلس رد می‌شد.
به گزارش فارس، اعضای کمیسیون تلفیق در رأی‌گیری مجدد با ۲۰ رأی موافق ۵ رای مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموعه ۲۹ رأی کلیات لایحه بودجه سال ۹۱ تصویب کردند. کلیات لایحه بودجه  برای اولین بار با ۱۵ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۱ رأی ممتنع در رای گیری قبلی رد شده بود.
رای گیری مجدد پس از حضور علی لاریجانی در کمیسیون تلفیق بود. گفته می‌شود لاریجانی در جلسه کمیسیون گفت که رد کردن بودجه به مصلحت کشور نیست.
موسی قربانی عضو این کمیسیون به فارس گفته است: «رئیس مجلس در جلسه امروز به موضوع مذاکرات آتی ۱+۵ هم اشاره کرد و گفت که باتوجه به اینکه این مذاکرات در پیش است و زمان گذشته و امروز ۲۱ فروردین است به صلاح نیست که کلیات رد شود؛ ضمن اینکه اگر لایحه به صحن مجلس فرستاده شود، مجلس به آن رأی می‌دهد و لایحه دوباره به کمیسیون برمی‌گردد و ثمره‌ای در رأی ندادن شما وجود ندارد و فقط یک وقتی گرفته می‌شود و شرایط کنونی کشور ایجاب می‌کند که وحدت بیشتری وجود داشته باشد و رهبری هم توصیه‌هایی در این رابطه کرده‌اند؛ گرچه ایراداتی در لایحه بودجه وجود دارد و ممکن است برخی افراد به آن اعتراض داشته باشند ولی مصلحت این است که کلیات لایحه بودجه تصویب شود.»
قابل ذکر است که به علت تأخیر دولت در ارایه لایحه بودجه به مجلس، دولت سال جدید را بدون بودجه و با تنخواه آغاز کرده است.



پرواز آزادانه هواپیماهای جاسوسی آمریکا در ایران

imageبه نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، سازمان سیا، از بیش از سه سال پیش هواپیماهای بدون سرنشینی را برای جمع‌آوری اطلاعات از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی به آسمان سراسر ایران اعزام می‌کرده است.
به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکایی بیش از ششصد مایل در داخل خاک ایران نفوذ می‌کردند و سپس با عکس‌برداری از تأسیسات فردو در قم به خانه باز می‌گشتند، بدون آنکه ایران متوجه چنین پروازهایی شود.
این در حالی است که حدود چهارماه قبل، اعلام شد که یک هواپیمای تجسسی آمریکایی در ایران سقوط کرده و مقامات ایرانی گفتند که این سقوط کار نیروهای اطلاعاتی-نظامی جمهوری اسلامی بوده است. 
پس از آن با نمایش عمومی هواپیمای ساقط شده، جمهوری اسلامی کارزار تبلیغاتی وسیعی را به راه انداخت.



عملیات تازه گروه هکرهای ناشناس، این‌بار در انگلیس

image
هکرهای «ناشناس» طی چند روز گذشته سایت‌های چینی بسیار را هم مورد هدف قرار داده بودند.
سایت وزارت کشور انگلیس، شنبه شب، برای ساعاتی از دسترس خارج شده بود.
مقامات رسمی می‌گویند که هیچ اطلاعات مهمی گم‌نشده و این سایت، اکنون به وضعیت نرمال خود بازگشته است.

در پی‌ یک حمله دی‌داس، یک وب‌سرور با حجم فراوانی از درخواست‌هایی مواجه شد. سپس وب‌سایت وزارت کشور انگلستان، در شنبه شب ساعت ۹ قطع شد و این اختلال تا ۵ صبح ادامه یافت.
یک پیغام بر روی توییتر، مدعی‌ست از سوی گروه «انانیموس» یا «ناشناس» منتشر شده و می‌نویسد: «شما نباید توابع انگلیس را به کشورهای خارجی تحویل دهید. اگر جرمی در انگلیس اتفاق افتاد هاست، باید محاکمه کنید.»
برای مطالعه درباره اقدام گروه هکرهای «ناشناس» علیه دولت چین،‌این جا را کلیک کنید.
x
این جمله به قانونی اشاره دارد که در رابطه با استرداد مجرمان میان انگلیس و آمریکا امضا شده است.
یک مقام مسوول در وزارت کشور انگلستان، این مساله که وب‌سایت آن‌ها مورد حمله گروهی معترض قرار گرفته است را تایید کرده است.
گروه «ناشناس» همچنین مدعی شده‌اند که وب‌سایت وزارت دادگستری و «خانه شماره ۱۰»  را هم مختل کرده‌اند. اگرچه از روز یک‌شنبه، هر سه سایت مشغول کار کردن هستند.
خانه شماره ۱۰، به خانه نخست‌وزیر انگلیس در خیابان داونینگ لندن اشاره دارد.
گروه هکرهای «ناشناس» می‌گوید آن‌ها آماده هک‌های تازه در آخر هر هفته هستند.


افزایش اعتراضات کارگری در روزهای اخیر

image
در حالی که كارگران اخراجی شهاب خودرو روز چهارشنبه و دیروز تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند، امروز نیز كارگران صنایع فلزی مقابل ساختمان ریاست جمهوری تجمع کردند.
حدود ۸۰۰ نفر از کارگران کارخانه صنایع فلزی ایران صبح امروز به دليل عدم دريافت مطالبات قانونی‌شان در مقابل ساختمان ریاست جمهوری تجمع کردند. 
به گزارش ایلنا، تجمع کارگران کارخانه صنایع فلزی ایران که در سال گذشته چندین بار در داخل محوطه کارخانه و همچنين در مقابل وزارت صنایع و ساختمان ریاست جمهوری در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه و سایر مطالبات قانونی‌شان به وقوع پیوسته بود، با عدم تحقق وعده‌هاي دولت در سال جديد هم ادامه پيدا كرد.
هر یک از تجمع کنندگان نزدیک ۸ ماه حقوق، بیمه وعیدی به مبلغ تقریبا 4 میلیون تومان طلبکارند.
این در حالی است که پس از تجمع بی‌نتیجه کارگران اخراجی شهاب‌خودرو در مقابل ساختمان ریاست جمهوری در روز چهارشنبه هفته گذشته، این کارگران صبح دیروز - شنبه – نیز در اعتراض به اخراجشان در مقابل وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی تجمع کردند.
از مجموع ۶۵۰ کارگر شهاب‌خودرو که پس از پایان تعطیلات، با عدم تمدید قرارداد کاریشان اخراج شده بودند در حدود ۵۰۰ نفر در این تجمع حضور یافته بودند.





سخنگوي اشتون بار ديگر اعلام كرد:
مذاكرات 1+5 با ايران روز 14 آوريل (26 فروردين) در استانبول برگزار خواهد شد


(تیتر از جنگ خبر)
ایسنا
سخنگوي كاترين اشتون بار ديگر اعلام كرد كه مذاكرات 1+5 با ايران روز 14 آوريل (26 فروردين) در استانبول برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاري فرانسه از بروكسل روز دوشنبه به نقل از مايكل مان، سخنگوي كاترين اشتون، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا گزارش داد: ما توافق كرده‌ايم گفت‌و‌گوها را در استانبول در تاريخ 14 آوريل برگزار كنيم.
وي ادامه داد: امیدواریم که این نخستین دور از گفت‌وگوها، فضایی سازنده را برای پیشرفتي ملموس فراهم کند.
خبرگزاري رويترز نيز روز يكشنبه به نقل از يك سخنگوي اشتون مكان مذاكرات را استانبول اعلام كرد.


مدت خدمت وظیفه عمومی ۲۱ ماه شد

سازمان وظیفه عمـومی نـیروی انتظامی (ناجا) اعلام کرد مدت خدمت دوره ضرورت برای مشمولانی که از فروردین سال ۱۳۹۱ به خدمت اعزام می‌شوند ۲۱ ماه است. این سازمان همچنین از پایان «معافیت سه‌برادری» خبر داد.
سازمان وظیفه عمـومی در اطلاعیه ای اعلام کرد: «برابر ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح مدت خدمت دوره ضرورت برای مشمولانی که از فروردین ماه سال ۱۳۹۱ به خدمت اعزام می‌شوند به نسبت مدت قانونی آنکه ۲۴ ماه بوده حسب مورد کاهش یافته است.»
طبق اعلام سازمان وظیفه عمومی، معافیت سه‌برادری از ابتدای سال جاری متوقف شد.
در سایت سازمان وظیفه عمـومی ناجا آمده است: «معافیت سه برادری (یعنی معافیت یک فرزند از خانواده‌ای که سه فرزند آن خدمت کرده) از سال ۱۳۸۸برابر مصوبات و ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح به مرحله اجرا درآمد و تا پایان سال ۱۳۹۰ نیز استمرار داشت اما اجرای این معافیت از اول فروردین ماه ۹۱ متوقف شده است.»
طبق آخرین ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح مدت خدمت دوره ضرورت برای کارکنان وظیفه در نیروهای مسلح و یگان‌های حفاظت ۲۱ ماه و این مدت برای کارکنان وظیفه مامور به دستگاه‌های غیرنظامی به جز یگان حفاظت ۲۴ ماه است و همچنین مدت خدمت کارکنان وظیفه در مناطق جنگی و امنیتی درگیر ۱۸ ماه و برای کارکنان وظیفه غیربومی در مناطق امنیتی غیردرگیر و مناطق عملیاتی و مناطق محروم و بد آب و هوا ۱۹ ماه است.
سربازانی که در سال ۹۰ و قبل ازآن به خدمت اعزام شده‌اند، مدت خدمت آنان برابر مقررات سابق (مناطق عادی ۱۸ماه، مناطق جنگی و عملیاتی ۱۶ ماه، مناطق محروم و بد آب و هوا ۱۷ ماه) است.
پیشتر در اسفندماه سال گذشته، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از افزایش سن سربازی از ۱۸ سال به ۱۹ سال خبر داد. این ستاد اعلام کرد که در قانون جدید ۲۴ معافیت تازه، از جمله معافیت تحصیلی برای دانشجویان دانشگاه‌های بدون کنکور در نظر گرفته شده است.
موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که این قانون جدید ۲۲ آبان‌ماه تصویب و دوم آذرماه به تایید شورای نگهبان رسیده است.
به گفته وی ۲۲ آذرماه دفتر ریاست جمهوری این قانون جدید را به نیروهای مسلح ابلاغ کرده است.


بازار بدون مشتری ارز؛ دلار ۱۹۰۵ تومان

دلار امروز در بازار ۱۹۰۵ تومان به فروش رسید و سکه تمام بهار آزادی با ۴ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۷۴۲ هزار تومان عرضه شد.
امروز دلار در صرافی‌ها با نرخ ۱۹۰۵ تومان عرضه شد؛ قیمت خرید دلار در صرافی‌ها امروز با ۵ تومان کاهش نسبت به روز قبل، ۱۸۹۰ تومان بود.
به گزارش فارس، ‌امروز به غیر از نرخ دلار، قیمت خرید و فروش یورو در صرافی‌ها اندکی با هم تفاوت داشت؛ در برخی صرافی‌ها یورو به قیمت ۲۵۱۰ تومان عرضه می‌شود و برخی دیگر از صرافی‌ها ۲۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.
گشت و گذار در راسته صرافی‌ها نشان می‌داد که امروز ارز خرید و فروش چندانی ندارد و اغلب صرافی‌ها فاقد مشتری هستند.
محمد کشتی‌آرای درخصوص نرخ سکه اظهارکرد: سکه تمام بهار آزادی امروز ۷۴۲ هزار تومان به فروش رسید که نسبت به روز گذشته ۴ هزار تومان کاهش قیمت داشت.
وی تصریح کرد: سکه بهار آزادی طرح قدیم ۷۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۳۷۱ هزار تومان،‌ ربع سکه ۱۹۵ هزار تومان، سکه یک گرمی بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۱۰۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۷۶ هزار تومان به فروش رسید.
رئیس انحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این سوال که چرا هم‌اکنون قیمت سکه بیشتر از نرخ اعلام شده است، گفت: این قیمت با توجه به قیمت اونس جهانی است و ظاهراً عرضه سکه به بازار افزایش یافته و اغلب دارندگان سکه فروشنده هستند، به همین دلیل قیمت‌ها در حال کاهش است.



توقف خدمات بیمه‌های هنگ‌کنگ به نفتکش‌های حامل نفت ایران

یک مقام عالی رتبه فعال در بخش صنعت اعلام کرده است تا ۳ ماه دیگر، زمانی که تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران به اجرا در می آیند، بیمه گذاران دریایی در هنگ کنگ دیگر قادر به ارائه خدمات به نفت کش های حامل نفت ایران نخواهند بود.
به نوشته دیپلماسی ایرانی، این در حالی است که چین بزرگترین وارد کننده نفت ایران است اما بزرگترین شرکت های بیمه گذار این کشور که بیش از هزار نفت کش را تحت پوشش دارند، نمی توانند در صورت اجرای تحریم های اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت و بانکداری ایران به نفت کش های حامل نفت ایران خدمات بدهند.
آرتور بورینگ، رئیس انجمن کشتی داران هنگ کنگ در گفت و گو با خبرگزاری رویترز اعلام کرده که بیمه گذاران در هنگ کنگ به دنبال رفع این مشکل نیستند، چرا که آنها تعداد مشتریان بین المللی آنها بسیار زیاد است و بسیاری از شرکت های اروپایی نیز در هنگ کنگ نمایندگی دارند. به این ترتیب تلاش بیمه گذاران برای ادامه ارائه خدمات بیمه ای به نفت کش های ایرانی می تواند خشم دوستان اروپایی را برانگیخته کرده و منافع هنگ کنگ را به خطر بیاندازد.
به گفته وی برای اعتبار پوشش بیمه ای در حال حاضر، بیمه اتکایی اهمیت زیادی دارد که از بازار بین المللی می آید و البته تحت تاثیر تحریم ها قرار می گیرد. این در حالی است که بیمه دولتی نیز تنها راه جایگزین است که با توجه به شرایط موجود و به خصوص استفاده از دلار، بسیار دشوار است.
به گزارش رویترز، ترکیب تحریم های آمریکا با اروپا به طور ملموسی مشتریان نفتی ایران را برای تامین مالی، خرید و حمل و نقل نفت تحت تاثیر قرار داده است. برای بخش دریانوردی نیز، بیمه گذاران اروپایی و بیمه های اتکایی از ارائه خدمات به کشتی های حامل نفت ایران و تولیدات نفتی جمهوری اسلامی در هر نقطه ای از جهان منع می شوند. البته بسیاری از شرکت های بیمه گذار آسیایی در چین و ژاپن در چارچوب نظام تحریم ها قرار نمی گیرند اما از آنجایی که به بازار بیمه اتکایی شرکت های اروپایی وابسته هستند، نمی خواهند ریسک ارائه خدمات به ایران را متحمل شوند.
البته شرکت های بیمه گذار در ژاپن و کره جنوبی هم اکنون در صدد لابی برای استفاده از معافیت از تحریم های اتحادیه اروپا هستند اما به نظر می رسد که مقامات این اتحادیه می خواهند تحریم ها به طور کامل اجرا شوند.
تحلیلگران می گویند تاثیر تحریم های اروپا برای طرف های سوم معامله با ایران نیز بسیار قابل توجه است چرا که در صورت تصادف و بروز سانحه یا نشت نفت، آنها نیز ضرر خواهند کرد. این در حالی است که بیمه اتکایی، طرف سوم را نیز پوشش می دهند.
به گزارش رویترز، نفت کشی با گنجایش ۲ میلیون بشکه نفت باید در حدود یک میلیارد دلار پوشش بیمه ای داشته باشد تا بتواند در اغلب بنادر جهان پهلوگیری کند.



فوران چند ساعته یک چاه نفتی در میدان دهلران

چاه ۲۷ دهلران در سازند گچساران (بخش سه) که توسط دکل حفاری ۲۰۳ شرکت پدکس در حال حفاری بود، دچار فوران شد که پس از چند ساعت فوران در این چاه نفتی مهار شده است.
به گزارش مهر، چاه ۲۷ دهلران در سازند گچساران (بخش سه) که توسط دکل حفاری ۲۰۳ شرکت پدکس در حال حفاری بود، دچار فوران شد.
بر اثر این فوران خروج آب و کریستالهای نمک با فشار اولیه ۴۵۰۰PSI موجب توقف عملیات حفاری شد که با تشکیل کمیته مدیریت بحران در ستاد شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و منطقه عملیاتی دهلران و با اعزام تیم مهار در کمترین زمان ممکن و بدون هیچگونه حادثه ای مهار شد.
این اتفاق ساعت چهار بامداد روز یکشنبه ۲۰ فروردین ماه در عمق ۲ هزار و ۷۴۷ متری سازند گچساران این چاه نفتی رخ داد که با اعزام تیم کمیته مهار حفاری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در زمانی کوتاه عملیات با موفقیت به پایان رسید.
در این عملیات از خدمات فنی شرکت‌های حفاری شمال و پدکس استفاده شد و هم اکنون شرایط ایمن بوده و اوضاع تحت کنترل است و برنامه ریزی‌های لازم برای ادامه حفاری در دستور کار قرار دارد.




نماینده ویژه شهیدان رجایی و باهنر؛ در این راه فقط به خداوند بزرگ توکل خواهم داشت

اعلام اعتصاب غذای محمدرضا معتمدنیا، زندانی سیاسی؛ تا روزی که نخست‌وزیر امام آزاد شود

محمدرضا معتمدنیا در پیامی از زندان اوین، اعلام کرده که در اعتراض به ظلم ها و نامردی ها و اعمال فشار نا به جا و نا عادلانه و به پاس حرمت خون همه شهدای انقلاب اسلامی و به پاس احترام به تمامی باورهای اعتقادی و ملی مان، تا رفع کامل حصر خانگی نخست وزیر امام از امروز، دوشنبه وارد اعتصاب غذای تر خواهد شد.
به گزارش کلمه، معتمد نیا، مشاور اجرایی فرماندهی ستادکل قوا و از مسئولان پشتیبانی جنگ دوران دفاع مقدس و نماینده ویژه نخست وزیری رجایی، باهنر و مهندس میرحسین موسوی در بخش صنعت و معدن که اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین محبوس است در پیام خود تاکید کرده است: چنانچه ظرف ۴۵ روز آینده خواسته هایم برآورده نشود فقط با آب آن هم فقط ما بین اذان مغرب تا اذان صبح به اعتصابم ادامه خواهم داد.
این زندانی سیاسی بهمن ماه سال گذشته نیز دست به اعتصاب غذای تر زده بود که پس از موافقت با خواسته هایش به اعتصاب غذا پایان داد.
آن زمان دادستان تهران طی نامه ای دستور موافقت و اجرایی شدن خواسته های این زندانی سیاسی را صادر کرده بود.
متن کامل اعلام نامه ی اعتصاب غذای محمدرضا معتمدنیا به گزارش کلمه، به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
وَإِذَ أَخَذَ اللّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلاَ تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاء ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْاْ بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا فَبِئْسَ مَا یَشْتَرُونَ (آل عمران ۱۸۷)
خداوند از بندگانش عهد گرفت که در مسیر آگاهی بخشی اهتمام شود و حقایق به بهای مواهب کوتاه و ناچیز دنیوی کتمان نشود و بر آن پرده سکوت کشیده نشود چرا که سکوت و کناره نشینی گناهی عظیم است.
اکنون که بیش از یکسال از حبس خانگی رهبران مظلوم جنبش سبز می گذرد و در این مدت فشار سیاسی و اختناق روز افزون شده است به نحوی که هر صدای حق طلبانه که از گلوی هر ایرانی وطن پرست و آزادی خواهی بر آید با تهدید و حبس و ضرب و شتم و احکام قضایی سنگین و ناعادلانه سرکوب می شود و متاسفانه جناج سرکوبگر بی اعتنا به حقوق حقه ملت، مندرج در قانون اساسی وقعی ننهاده و شیوه ای که در انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ با پایمردی و رشادت مردم شجاع و مظلوم و شهدای این مرز و بوم تثبیت شد، قصد سلب حق حاکمیت ملت و آزادی های مشروع آنان را دارد به گونه ای که امروز ابراز آزادانه افکار و برخوردار دانستن از حق فعالیت آزاد سیاسی جرم تلقی شده است و احکام سنگین و نابحق و ناجوانمردانه ای که به جهت این محدود سازی ها و جرم تراشی های ساختگی صادر شده است، این جانب که خود را یکی از فرزندان این مرز و بوم و انقلاب اسلامی مردم شریف کشور می دانم و در اعتراض به همه این ظلم ها و نامردی ها و اعمال فشار نا به جا و نا عادلانه و به پاس حرمت خون همه شهدای انقلاب اسلامی و به پاس احترام به تمامی باورهای اعتقادی و ملی مان، تا رفع کامل حصر خانگی نخست وزیر امام، این فرزند برومند انقلاب اسلامی و وارث آرش، آریو برزن، ستارخان، باقر خان، شهید باکری و شهید همت و سایر رادمردان تاریخ ایران بزرگ سردار آزادی خواه نسل حاضر جناب مهندس موسوی و همسر مبارز و اندیشمندش سرکار خانم دکتر زهرا رهنورد و جناب حجت الاسلام و المسلمین کروبی با یاری ایزد منان از روز دوشنبه ۹۱/۱/۲۱ اعتصاب غذای (اعتصاب تر) خود را اعلام می نمایم و در این راه فقط و فقط به خداوند بزرگ توکل خواهم داشت.
اگر چنانچه در ظرف ۴۵ روز آینده خواسته هایم برآورده نشود فقط با آب آن هم فقط ما بین اذان مغرب تا اذان صبح به اعتصابم ادامه خواهم داد.
ان الله مع الصابرین
فرزند ایران و انقلاب اسلامی
محمدرضا معتمد نیا
۹۱/۱/۱۹
بند ۳۵۰ زندان اوین
***
محمدرضا معتمد نیا در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ٨٨ در تاریخ ٨ تیرماه توسط اطلاعات سپاه احضار و بازداشت و پس از ٢ماه انفرادی با وثیقه آزاد شد.
وی در شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی پیرعباسی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم و در تاریخ ٢١ مرداد ماه ٩٠ برای سپری کردن دوران محکومیتش روانه زندان اوین شد.
معتمدنیا یکی از ۴۵ زندانی سیاسی بشارت دهنده صبر و امید در نوروز امسال بود که در پیام تبریک خود به مردم نوشته بود: یزید و یزیدیان حاضر بودند که حسین و یارانش آنها را خلیفه بدانند و بشناسند سپس به سلامت در خانه و مسجد و دیار خود به ذکر و نماز و هر آنچه خواهند بنشینند ولی حاشا و کلا که این دین ابوسفیانی است نه دین محمدی.
از پشت این قفس ها و دیوار های سر به فلک کشیده اوین تبریکات صمیمانه خود را و سایر هم بندیانم را به خاک پای همه هموطنان دلیر و شجاع و آزاده و صبورم تقدیم می دارم.



ترکیه همواره سعی کرده است از اختلافات بین جهان غرب و ایران حداکثر منفعت را ببرد.
بین ایران و ترکیه چه می گذرد؟
  ظرف یک سال گذشته و پس از آغاز تحولات در خاورمیانه میانه به ویژه پس از قیام مردم علیه قذافی در لیبی، ترکیه کوشیده است تا نقش پررنگی را در تحولات منطقه بر عهده بگیرد. نقشی که در حال حاضر این کشور را به یکی از بازیگران اصلی و منطقه ای در تحولات و نا آرامی های سوریه تبدیل کرده است. همزمان با اوج گیری درگیری ها در سوریه روابط این کشور با ایران نیز دارای نوسانات و افت و خیزهایی بوده است. برای واکاوی بیشتر نوع نگاه کنونی ترکیه به ایران، باید به این مسئله توجه داشت که جمهوری اسلامی ایران قبل از استقرار سامانه سپر دفاع موشکی ناتو در ترکیه همواره مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده است. ناتو یکی از اهداف استقرار این سامانه را مقابله با سامانه های موشکی دوربرد ایران اعلام کرده است و طبیعی است که جمهوری اسلامی چنین اقدامی را علیه خود ارزیابی کند و ناخشنودی خود را به ترکیه اعلام نماید. البته ترکیه که عضو قدیمی پیمان ناتو است در این حوزه مطیع تصمیمات ناتو است و در چارچوب سیاست های آمریکا عمل می کند.
پس از استقرار این سامانه موشکی، ترکیه تلاش کرده است به مقامات ایران اعلام کند که فقط بخش راداری این سامانه در خاک ترکیه استقرار یافته و سامانه های پرتاب موشکی در خاک این کشور وجود ندارد بنابراین تهدیدی متوجه ایران نیست در حالی که کارشناسان نظامی می دانند مهم ترین بخش یک سامانه موشکی همانا سامانه راداری آن است. بدون وجود رادارها، سامانه های موشکی نمی توانند هیچ موشکی را پرتاب کنند زیرا رادارها در واقع چشم های موشک ها هستند. بسیاری به یاد دارند که در جریان جنگ عراق با ایران، دولت فرانسه علاوه بر هواپیماهای میراژ، موشک های ضد راداری را نیز برای تجهیز این هواپیماها در اختیار عراق گذاشت که آنها ابتدا با این موشک های ضد رادار به رادارهای جستجوگر موشک های هاوک حمله می کردند و به این صورت امکان هرگونه اقدام دفاعی را از سامانه های موشکی ایران می گرفتند و بعد هواپیماهای دشمن به سایر اهداف خود حمله می کردند. البته ایران تا کنون نگذاشته روابط خوب خود با ترکیه تحت تأثیر جدی استقرار سامانه موشکی ناتو در خاک ترکیه قرار گیرد. ترکیه هم تلاش می کند تا حسن روابط خود با تهران را از عضویت در ناتو جدا نگاه دارد و از رابطه با ایران به عنوان امتیازی برای واسطه قرار گرفتن بین آمریکا با ایران در حوزه مسائل هسته ای بهره برداری کند.
از سوی دیگر تهران و آنکارا در مورد سوریه نظرات و رفتار کاملا متضادی با هم دارند. ترکیه رسما به دنبال ساقط کردن بشار اسد و همکاری با آمریکا و عربستان برای حمایت از مخالفین نظام بعثی سوریه است در حالی که ایران سرنگونی بشار اسد را خواستة غرب و اسرائیل می داند و معتقد است که به دلیل حمایت سوریه از جریان مقاومت در برابر اسرائیل باید با برنامه آمریکا و عربستان در خاورمیانه و بویژه در مورد سوریه مخالفت کرد. ترکیه هم اکنون به پایگاهی برای مخالفان بشار اسد تبدیل شده است و آمریکا و عربستان با توجه به همسایگی ترکیه با سوریه می خواهند از ظرفیت این کشور برای ایجاد تحولات مورد نظر خویش در سوریه و کنار زدن بشار اسد استفاده کنند در حالی که ایران به دنبال کمک به بشار اسد برای انجام اصلاحات و باقی ماندن در قدرت است. آمریکا سوریه را متحد ایران در مقابله با اسرائیل می داند و سرنگونی بشار اسد را در راستای تضعیف جمهوری اسلامی در حمایت از حزب الله و حماس ارزیابی میکند و سوریه بدون بشار اسد را برای تعقیب اهداف خود در مسائل مربوط به فلسطین و اسرائیل ضروری می داند. با این وجود فعلا ایران و ترکیه نگذاشته اند تضاد نظرات و اقداماتشان در مورد سوریه، روابط دوجانبه آنها را تحت تأثیر جدی قرار دهد و همچنان با هم به چانه زنی بر سر سوریه ادامه می دهند.
همچنین ترکیه همواره سعی کرده است از اختلافات بین جهان غرب و ایران حداکثر منفعت را ببرد. ترکیه تلاش می کند در چارچوب تحریم های سازمان ملل علیه ایران اقدام کند و از سوی دیگر به عنوان کشوری برای حل برخی از مشکلات ایران در برابر تحریم ها عمل کند تا سود دلالی ناشی از این اقدام را برای ترکیه انباشت کند. ترکیه سعی دارد بنا بر خواست آمریکا خرید نفت از ایران را کاهش دهد و از سوی دیگر میزان نفت خریداری شده از ایران را با قیمتی کمتر از قیمت های بین المللی دریافت نماید. حزب عدالت و توسعه، رشد و توسعه اقتصادی ترکیه را در اولویت برنامه های خود می داند و از هر فرصتی برای نیل به این هدف استفاده می کند. در وضعیت کنونی تحریم های بین المللی علیه ایران بهترین فرصت را در اختیار دولتمردان ترک قرار داده است تا هم کالاهای ساخت ترکیه را راهی ایران کنند و هم از تحریم های پولی و بانکی ایران سود سرشاری را ببرند. رفتار ترکیه در دوران جنگ صدام علیه ایران هم به همین صورت بود. در آن زمان تورگوت اوزال نخست وزیر ترکیه در سفر خود به تهران در مصاحبه ای در فرودگاه مهرآباد در پاسخ به این سوال که متجاوز در این جنگ کدام کشور است گفت: من به این موضوع کاری ندارم آنچه برای ترکیه مهم است این است که جنگ بین ایران و عراق چه فرصت هایی را برای ترکیه در حوزه های مختلف به ویژه اقتصاد ایجاد کرده است و ترکیه با هر دو کشور رابطه سیاسی و تجاری دارد.
به هر حال حفظ رابطه خوب با جمهوری اسلامی ایران همواره فرصت های فراوانی را برای ترکیه ایجاد کرده است. ترکیه بدون این که به دیدگاه ها و سیاست های ایران در مسائل خاورمیانه توجه کند راهبرد خود را برای تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای با توانمندی های اقتصادی بالا دنبال می کند و همواره یک کشور همکار غرب باقی خواهد ماند. ترکیه سعی دارد در مسئلة هسته ای به عنوان واسطه بین ایران و کشورهای 1+5 عمل کند و ضمن پذیرش حق هسته ای ایران از سیاست غرب برای توقف غنی سازی در ایران حمایت کند. به هر حال به نظر می رسد نه ترکیه و نه ایران تمایلی به خراب شدن روابطشان با یکدیگر ندارند. سفر اخیر نخست وزیر ترکیه به ایران بیانگر علاقه ترکیه به واسطه بودن بین آمریکا و ایران در مسئلة هسته ای است و ترکیه تلاش دارد تا از حساسیت های ایران در مورد فعالیت های ترکیه برای ساقط کردن بشار اسد در سوریه بکاهد. اما طرح عدم تمایل ایران به برگزاری نشست مذاکره با کشورهای ۵+۱ در کشوری به غیر از ترکیه علامت ناخرسندی ایران از مواضع و رفتار ترکیه است و اظهار نظر نخست وزیر ترکیه مبنی بر تأیید نظر ایران در مورد حرمت شرعی ساخت سلاح هسته ای نشانگر علاقة ترکیه به حفظ موقعیت خود در اختلاف هسته ای بین آمریکا با ایران است.
در مجموع ترکیه به دنبال افزایش وزن و نقش خود در خاورمیانه به ویژه به عنوان رابطی بین کشورهای غربی و جهان اسلام است. ترکیه سعی دارد تا در مسائل مربوط به فلسطین از حماس حمایت کرده و در عین حال رابطه خود را با اسرائیل را حفظ کند تا بتواند در برنامه های آمریکا در مورد مذاکرات اسرائیل با فلسطینی ها نقش موثری داشته باشد. از سوی دیگر ساختار حکومتی ترکیه به عنوان الگویی در جهان عرب مورد توجه آمریکا است که می تواند نقش الگو بودن جمهوری اسلامی را کاهش دهد. بنابراین از دید غرب توسعة نفوذ ترکیه به مفهوم کاهش نفوذ ایران در جهان اسلام به ویژه در قیام های علیه دیکتاتوری در کشورهای عربی خواهد بود. ترکیه و عربستان هر دو از متحدین آمریکا در خاورمیانه هستند و بنابراین آمریکا به دنبال نزدیک تر شدن روابط ترکیه و عربستان است. از سوی دیگر در حال حاضر منافع عربستان و ترکیه در سوریه با هم همسو شده است و هر دو کشور به دنبال سرنگونی رژیم سوریه هستند تا در آنجا دولتی همسو با سیاست های غرب بر سر کار آید. بعید به نظر می رسد که این دو کشور به دنبال ایجاد دموکراسی در سوریه باشند زیرا عربستان دارای نظامی پادشاهی است که دورترین نظام نسبت به دموکراسی است و ترکیه هم به دنبال روی کارآوردن اخوانی ها در سوریه است که از نظر ایدئولوژی با حزب عدالت و توسعه نزدیک هستند. به هر حال در وضعیت فعلی، ترکیه نقش رقابت با ایران را در خاورمیانه بازی می کند و از سوی دیگر در حال حاضر سیاست همکاری و رقابت با جمهوری اسلامی را در پیش گرفته است و ایران هم به دنبال همکاری با ترکیه در حوزه منافع مشترک است.
در نهایت ایران یکی از همسایگان مهم ترکیه است که نقش مهمی را در ثبات ترکیه ایفا می کند. همچنین تشنج ارتباط غرب با ایران تا کنون به نفع ترکیه تمام شده است و ترکیه از این موضوع به نفع منافع ملی خود استفاده کرده است. مسئلة هسته ای ایران فرصت مناسبی را برای افزایش وزن سیاسی ترکیه در خاورمیانه ایجاد کرده است. با توجه به نیاز غرب به مذاکره با ایران، در اوضاع کنونی آنکارا خود را در نقش میانجی در مسئلة هسته ای ظاهر کرده است. البته ترکیه تمایل دارد در حل و فصل مسئله هسته ای ایران جایگاهی را برای دیپلماسی خود تعریف کند و در نهایت بتواند در روند این موضوع موثر باشد. چنین سیاستی ظرفیت ترکیه را برای نقش آفرینی های بیشتر در مسائل خاورمیانه افزایش می دهد.
مهم ترین متغیرهای همگرایانه در روابط ایران و ترکیه را می توان در مکمل بودن اقتصاد و سیاست ترکیه و ایران دانست. ترکیه به برکت ناسازگاری غرب با ایران در حال تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه است. نه تنها خطوط نفت دریای مازنداران مثل خط باکو- جیهان و نیز خط ناباکو به جای عبور از ایران از این کشور گذر می کند بلکه ترکیه از طریق انتقال گاز ایران به آن کشور، به عنوان صادر کننده به اروپا سود سرشاری را می برد. همچنین ترکیه دارای معادن نفت و گاز نیست و ارزان ترین نیاز خود در این زمینه را از ایران تأمین می کند. ایران خریدار محصولات ساخت ترکیه به قیمت تعطیل شدن کارخانجات خود است و اقتصاد ترکیه از ظرفیت بازار بزرگ ایران بهرة کافی را می برد. همچنین ترکیه و ایران دو کشور همسایه هستند که نیاز به ثبات یکدیگر دارند.از سوی دیگر ایران یکی از مسیرهای صادرات کالاهای ترکیه به کشورهای آسیای مرکزی است.
اما مهم ترین متغیرهای واگرایانه بین دو کشور این است که ترکیه در اردوگاه سیاست های غرب عمل می کند. عضو ناتو است و با آمریکا روابط خوبی دارد اما جمهوری اسلامی ایران مخالف سیاست های آمریکا و ناتو در خاورمیانه است و خود سیاست مستقلی را دارد. معتقد به حمایت علنی از فلسطینی ها برای کسب حقوق خود و بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین اصلی خویش است و با اسرائیل مبارزه می کند در حالی که ترکیه از قدیمی ترین کشورهای جهان اسلام است که با اسرائیل نه تنها روابط سیاسی بلکه رابطة نظامی دارد. از نظر ایدئولوژی هم دو کشور با هم همگرایی ندارند گرچه سعی می کنند که به اختلافات خود دامن نزنند. مسئلة کردها هم به عنوان متغیر گاهی همگرا و گاهی واگرا در روابط دو کشور نقش ایفا کرده است. به هرحال نیاز هر دو کشور به یکدیگر موجب خواهد شد تا در کوتاه مدت از بروز تشنج در روابط بین دو کشور پرهیز شود و روابط دو کشور همچون گذشته ادامه یابد. البته سرنوشت سوریه می تواند در این روابط تأثیرگذار باشد.

منبع: خبرانلاین، بیستم فروردین ماه ۱۳۹۱






مژگان مدرس علوم
همسر قربانپور: اگر روزنامه نگار زندانی نداریم، چطور همسر من در زندان است؟
     جرس: فرشاد قربان‌پور، روزنامه‌نگار از دهم آذرماه سال گذشته بدون ملاقات حضوری و مرخصی در بند 350 اوین زندانی است. 
هاجر زمانی همسر فرشاد قربانپور با بیان اینکه همسرش از ملاقات حضوری و مرخصی محروم است، به "جرس" می گوید: "برای ملاقات حضوری و مرخصی هم که درخواست نمی توانیم بنویسیم چون دادستان اینها را بخاطر همان بیانیه هایی که از داخل زندان به بیرون آمده است، ممنوع کرده است. اوایل که زندانی شده بود وضعیت روحی خوبی نداشت اما الان به ناچار با شرایط زندان عادت کرده است. علیرغم اینکه در حال گذراندن دوران محکومیت خود است هرازگاهی بخاطر بیانیه ها بازجویی می شود."
فرشاد قربانپور توسط قاضی مقیسه٬ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به یک سال زندان و پرداخت ۵ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده است.
اتهامات وی "اقدام علیه امنیت ملی"، "تبلیغ علیه نظام" و هم‌چنین "تحصیل مال نامشروع از طریق همکاری با سایت روزآن‌لاین" اعلام شده است.
حکمی که عینا در دادگاه تجدیدنظر مورد تایید قرار گرفت. وی همچنین در تابستان سال ۸۶ نیز بازداشت و نزدیک به یک ماه را در زندان به سر برده بود.
همسر این روزنامه نگار دربند با اشاره به نحوه بازداشت او ادامه می دهد: "در حقیقت برای او نامه آمده بود که خودش را معرفی کند و همسرم داشت یکسری کارها را سر و سامان می داد که وقتی رفت ما مشکل نداشته باشیم تا اینکه روز دهم آذرماه سال گذشته وارد منزل ما شدند و او را بازداشت کردند."
خانم زمانی سپس به اتهامات او اشاره می کند و می افزاید: " همسرم بخاطر همکاری با سایت روز آنلاین به اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام متهم شد و بلافاصله برای او حکم یکسال حبس تعزیری صادر کردند. این در حالی است که هیچوقت بطور رسمی اعلام نکردند که حالا سایت روز یک سایت ضد انقلاب است و نوشتن و همکاری با آن ممنوع است. پس از صدور حکم و اعتراض به آن دوباره این حکم در تجدیدنظر تایید شد. واقعا تعجب می کنم از این حکم زیرا خود آقای احمدی نژآد هم در صحبتهایشان گفتند که هیچ روزنامه نگاری در زندان نداریم اما می بینید که همسر من یک نمونه از این روزنامه نگاران است که در زندان بسر می برد. یکبار هم در سال 86 بازداشت شد و به مدت یکماه در زندان و تحت بازجویی بود که آن زمان هم اتهامش همکاری با سایت روز بود."
همسر قربانپورمی افزاید: "هفته ای یکبار ملاقات کابینی داریم اما از دهم آذرماه سال گذشته تاکنون ملاقات حضوری نداشته ایم. فقط قبل از عید گذاشتند پسرم برود آنطرف شیشه و پدرش را ببیند. این ملاقات کوتاه خیلی اثر مثبتی در روحیه پسرم داشت، زیرا بعد از بازداشت همسرم پسرم دچار افسردگی شده بود. خلاصه بعد از بازداشت ایشان ما با مشکلات روحی و مالی مواجه شدیم که البته مثل خیلی از خانواده ها زندانیان سیاسی که مشکل دارند. خود من که مریض شدم و بچه ام هم همینطور و هیچکس هم نبود که به داد ما برسد."
فرشاد قربان‌پور سابقه‌ همکاری با روزنامه‌ها و مجلاتی چون هم‌میهن٬ کارگزاران٬ اعتماد ملی، فرهیختگان٬ شهروند امروز و مهرنامه را در کارنامه فعالیت روزنامه نگاری خود دارد.
همسر قربانپور با گلایه از روزنامه های داخلی خاطرنشان می کند: "آقای قربانپور به عنوان یک روزنامه نگار کارش نوشتن و خبررسانی است و با روزنامه های داخلی هم میهن، کارگزاران و چند روزنامه دیگر همکاری داشت و قبل از بازداشت هم در روزنامه فرهیختگان کار می کرد. همسرم دو سال در بخش کتاب و اندیشه در روزنامه فرهیختگان کار می کرد اما متاسفانه هیچ حمایتی از ما نکردند و حتی مسئله بازداشت و حکم آقای قربانپور را هم در روزنامه اشان مطرح نکردند."
این روزنامه نگار در بند در پیامی به مناسبت سال نو نوشته است: "من فرشاد قربان پور، جنایتکار نیستم بلکه یک روزنامه نگار هستم که به دلیل روزنامه نگاری که کاری جز مصاحبه، نوشتن گزارش و انتشار خبر نیست به یک سال زندان و پنج میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده و اینک در بند ۳۵۰ زندان اوین روزگار می گذرانم. در بیرون از اینجا پسری به نام آرمان و همسری به نام هاجر انتظارم را می کشند. مطمئن هستم عمر ما هنوز به دنیاست و فردا نیز متعلق به ما. پس نوروز همه مبارک. خوش باشد و سرفراز و امیدوار که بیهوده نیست این امید و بیهوده نیست این هزینه دادن ها. سال نو مبارک!"
هاجر زمانی در پایان بیان می کند: "من برای سال جدید آرزوی آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی را دارم و انشالله روزی همه به آغوش خانواده هایشان بازگردند و خوشحال و خندان در کنار هم زندگی کنند."







افشای واردات مواد سرطان زا و خطرناک برای محیط زیست توسط یکی از وزارتخانه ها
جـــرس:
 به گزارش منابع خبری، كارشناسان آلودگی هوا با تاكید بر این كه آزبست ماده‌ای سرطان‌زاست كه در لنت ترمز خودرو و نیز ایرانیت سقف ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: بر اساس قانون، هیچ فرد یا دستگاهی اجازه واردات آزبست به كشور را ندارد در صورتی كه به رغم این مصوبه یكی از وزارت‌خانه‌های دولتی نسبت به ثبت سفارش آزبست و ورود این ماده سمی اقدام كرده است.
به گزارش ایسنا، مهندس وحید نوروزی، مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست گفت: منبع اصلی آلودگی هوا وسایل نقلیه موتوری هستند و «خودروها» و «كارخانه‌ها» دو متهم اصلی آلودگی هوا به شمار می‌روند.

همه باید از همین هوا تنفس کنیم
وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و پایداری هوای تهران به دلیل عدم وزش باد و بارش باران در بسیاری از ایام سال، افزود: موقعیت مكانی و هوای پایدار تهران ظرفیت پذیرش آلودگی ناشی از تردد میلیون‌ها وسیله نقلیه موتوری و فعالیت هزاران كارخانه اطراف تهران را ندارد.
وی با بیان این‌كه واقعاً كسی به صورت دقیق نمی‌داند سهم هر كدام از منابع آلاینده در آلودگی هوای تهران چند درصد است و اعداد و ارقامی كه در این خصوص ارائه می‌شود تا حدود زیادی حدودی و تقریبی است، اظهار كرد: در هر صورت با اطلاع از عدد و رقم هم چندان به جایی نمی‌رسیم و آن چه مشخص است این موضوع است كه در خصوص وضعیت هوا، شرایط خوبی نداریم.
نوروزی كه در برنامه «شوك» سخن می‌گفت با تاكید بر این كه حتی برای تنفس شهروندان نیز شرایط مناسب نیست، تصریح كرد: آلودگی هوا، كودك و بزرگسال، فقیر و غنی و مدیر و كارمند نمی‌شناسد، چرا كه همه باید از همین هوا تنفس كنیم.
وی با اشاره به این كه سازمان جهانی بهداشت استانداردهای خود را از روزانه به سالانه تغییر داده، در صورتی كه استانداردهای ما كماكان روزانه است، اضافه كرد: بر اساس استانداردهای سالانه، هوای تهران در كل سال در شرایط نامناسبی قرار دارد.
نوروزی راهكارهای غیر علمی مانند آب‌پاشی تهران با استفاده از هواپیماهای سم‌پاش را مورد انتقاد قرار داد و گفت: تا جایی كه روش‌های علمی جهت كاهش آلودگی هوا وجود دارد، اجرای طرح‌های احساسی و هیجانی در موضوعات علمی كاملاً مردود است.

مردم آلودگی را با دود اشتباه می‌گیرند
وی با اشاره به این كه در جایگاه‌های بنزین آلودگی هوا حتی به دویست برابر حد مجاز می‌رسد، افزود: به دلیل بی‌توجهی و بی‌مبالاتی یك كارخانه خودروساز که برای ارزان‌تر تمام شدن خودروی تولیدی‌اش یک قطعه‌ حیاتی تحت عنوان «كنیستر» را از خودروها حذف كرد، انبوه بخارات بنزین به صورت مستقیم به بیرون خودروها و هوای شهر سرازیر شد.
نوروزی با بیان این كه در حال حاضر هفتصد تا هشتصد هزار خودروی فاقد این قطعه با ورود ماده سمی بنزن به هوا به تشدید آلودگی هوای تهران دامن می‌زنند، گفت: بسیاری از مردم عادی آلودگی را مترادف با دود تصور می‌كنند و این دو را با هم اشتباه می‌گیرند، در صورتی كه به عنوان نمونه مونوكسید كربن گازی است بی‌رنگ و بی‌بو كه می‌تواند زندگی شهروندان را فلج كند.
وی تعهدگریزی کارخانجات خودروساز در قبال محصولات تولیدی‌شان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: خودروسازان كشور ما نیز مانند سایر كشورهای دنیا موظفند از زمان تولید خودرو و تحویل آن به مشتری تا زمان از رده خارج شدن و اسقاط خودرو پشتیبانی لازم را به عمل آورده و پا به پای خریدار محصول خود پیش بروند.

یکی از وزارتخانه‌ها آزبست وارد می‌کند
نوروزی از آزبست به عنوان ماده‌ای سرطان‌زا كه در لنت ترمز خودرو و نیز ایرانیت سقف ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، نام برد و افزود: بر اساس قانون، هیچ فرد یا دستگاهی اجازه واردات آزبست به كشور را ندارد در صورتی كه به رغم این مصوبه یكی از وزارت‌خانه‌های دولتی نسبت به ثبت سفارش آزبست و ورود این ماده سمی اقدام كرده است.
وی با تأكید بر این كه در مجامع جهانی این مهم که آلودگی هوا می‌تواند جان انسان‌ها را بگیرد و عمر آن‌ها را كوتاه كند به اثبات رسیده، افزود: هیچ كس نمی‌تواند ثابت كند آلودگی هوا هیچ تأثیری بر مرگ و میر انسان‌ها بر جای نمی‌گذارد.
نوروزی با بیان این كه در روز‌هایی كه مدارس به دلیل آلودگی هوا و اعلام شرایط اضطراری تعطیل می‌شوند مردم بیشتر به خیابان‌ها می‌آیند، تصریح كرد: مردم در فرصت تعطیلی که نباید تحت هیچ عنوان از خانه‌های خود خارج شوند، برای قدم زدن در مراكز خرید، پارك‌ها و مكان‌های تفریحی استفاده می‌كنند و این مراكز از همه وقت شلوغ‌تر می‌شوند.
مشاور زیست محیطی معاون ترافیك شهردار تهران در پایان خاطرنشان‌كرد: این نكته نشان دهنده آن است كه مردم تهران با آلودگی همزیستی مسالمت‌آمیز پیدا كرده‌اند و یا این كه در مورد اثرات منفی آلودگی هوا بر روی سلامت خود به یقین نرسیده‌اند.

رشیدی: تولید آلودگی هوا در تهران ۲۴ساعته است
همزمان، یوسف رشیدی، مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران نیز گفت: تولید آلودگی هوا در تهران به صورت شبانه‌روزی و ۲۴ ساعته است و همیشه ادامه دارد.
وی با اشاره به این كه ماسك‌هایی که به منظور جلوگیری یا كاهش استنشاق هوای آلوده مورد استفاده قرار می‌گیرند هیچ تاثیری در کاهش تنفس آلاینده‌های گازی ندارند، اظهار كرد: این ماسك‌ها حتی ممكن است برای برخی بیماران ضرر داشته باشند و به جای استفاده از چنین وسایلی ما باید آلودگی هوا را از منبع تولید آن كنترل كنیم.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان این‌كه آزبست اثرات مخربی بر سلامت شهروندان بر جای می‌گذارد، تصریح كرد: در دنیا ثابت شده بیماری‌های ناشی از آزبست هیچ ‌گونه درمان قطعی ندارند و تا آخر عمر بیمار را آزار می‌دهند.

علیپور: هفتاد درصد آلودگی هوای تهران به خودروها ارتباط دارد
صدرالدین علیپور، مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران دیگر مسئول اجرایی حاضر در این برنامه بود كه گفت: بیش از هفتاد درصد آلودگی هوای كلان شهرها از جمله تهران به صورت مستقیم و غیر مستقیم به وسایل نقلیه موتوری ارتباط دارد.





جـــرس: در پی حذف طیف وسیعی از شهروندان از دریافت یارانه و ارسال پیامک های "انصراف از دریافت"، یکی از منابع خبری گزارش داد که "مسوولان دولتی با زیرکی تمام ، روی مساله را عوض کرده اند، چرا که آنها اسفند ماه می گفتند که انصراف اختیاری است و هر کس که پیامک دریافت کرده ، "می تواند" برای "انصراف" به سایت «رفاهی» برود و "گزینه انصراف" را انتخاب کند. اما اینک حرف خود را چنین تغییر داده اند: هر کس پیامک دریافت نموده، اگر می خواهد همچنان یارانه بگیرد، "باید برای عدم انصراف به سایت رفاهی برود و گزینه عدم انصراف را انتخاب کند."
 به گزارش آفتاب، اسفند گذشته پیامک دعوت به انصراف از یارانه ها ، میلیون ها ایرانی را نگران کرد و متعاقب آن ، رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها به تلویزیون رفت و گفت: انصراف از دریافت یارانه نقدی به هیچ وجه اجباری نیست و کاملا اختیاری است. از ابتدای انجام کار بزرگ هدفمندی یارانه‌ها مبنای و عنصر اختیار و انتخاب مردم قرار داده شد.
بر اساس این گزارش، بهروز مرادی یادآور شد: پیامک‌هایی که برای مردم ارسال شد، در واقع به آنها گفته شد به سامانه http://www.refahi.ir مراجعه کرده و در آنجا نیز گزینه خود انصرافی وجود دارد که ظرف یک دقیقه وارد این سامانه می‌شوند و در آنجا خواسته شده است، چنانجه موافقید این گزینه را انتخاب کنید و اصولا این امر اختیاری است.
اینک و در حالی که هنوز یک ماه از این سخنان نگذشته ، مسوولان دولتی با زیرکی تما، روی مساله را عوض کرده اند. آنها اسفند ماه می گفتند که انصراف اختیاری است و هر کس که پیامک دریافت کرده ، «می تواند» برای «انصراف» به سایت رفاهی برود و «گزینه انصراف» را انتخاب کند.
اما اینک حرف خود را چنین تغییر داده اند: هر کس پیامک دریافت نموده ، اگر می خواهد همچنان یارانه بگیرد ، «باید» برای «عدم انصراف» به سایت رفاهی برود و «گزینه عدم انصراف» را انتخاب کند.
در واقع ، طبق سخنان قبلی آقایان ، اصل بر عدم انصراف بود و هر کس که می خواست انصراف بدهد ، اختیاراً این کار را انجام می داد ولی حالا اصل را بر قطع یارانه -دستکم مابه التفاوت مرحله اول و دوم- گذاشته اند و اگر کسی که پیامک دریافت کرده ، می خواهد یارانه بگیرد ، باید عدم انصراف خود را اعلام کند!
نکته جالب توجه اینجاست که اگر کسی که پیامک دریافت کرده به سایت رفاهی برود و عدم انصراف را انتخاب نماید ، در پایان با این پیام مواجه می شود " عدم انصراف شما مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه به اطلاع شما خواهد رسید."
این بدان معناست که اگر کسی عدم انصراف را هم انتخاب کند ، باز هم ممکن است با عدم انصرافش موافقت نشود و یارانه اش قطع شود تا بفهمد که معنای جدید "اختیار" چیست؟!
حال سوال این است که علت این چندگانه گویی ها و تناقضات دولت در ماجرای اعصاب خرد کن انصراف چیست؟ اگر دولت پول کافی برای یارانه ندارد ، پس ماجرای افزایش یارانه چیست و اگر دارد ، پیچ دادن به ماجرای انصراف و عدم انصراف و بازی با روان مردم ، چه صیغه ای است؟!
این چه طرز رفتار با مردم است که یک روز می گویند ، اگر می خواهید انصرف دهید به سایت رفاهی بروید و روز دیگر ، با تحمیل انصراف ، می گویند اگر می خواهید انصراف ندهید به سایت بروید! مگر مردم بازیچه هستند که هر روز چیزی به آنها گفته می شود و سرگردانشان می کنند؟
به گزارش عصرایران، اگر دولت نمی خواهد به چند میلیون نفر یارانه بدهد، صادقانه بگوید که ای ملت ، بودجه مان کفاف نمی دهد و یارانه متمکنین را قطع می کنیم ؛ این کار بسی بهتر از چند رنگی و هر روز چیزی گفتن و در نهایت هم انداختن توپ به زمین مردم است. البته در این صورت هم مشکل اینجاست که دولت در تشخیص متمکنین چندان وارد نیست و ماجرای پیامک ها و قطع 28 هزار تومان نشان داد که پایه های اطلاعاتی دولت در این باره چندان قابل اعتنا نیست.
راستی ، سازمان هدفمندی یارانه ها ، به دنبال حذف یارانه های متمولین است یا عملاً حذف اعتماد عمومی را در دستور کار خود قرار داده است؟!

آنچه در سایت رفاهی منتظرتان است
بر اساس این گزارش، اگر در مراجعه به refahi.ir بروید و گزینه عدم انصراف را بزنید ، ابتدا از شما خواسته می شود که در صورت تمایل از همه یارانه صرف نظر کنید:
اگر نپذیرفتید ، درخواست می شود لااقل از نصف یارانه بگذرید!
در مرحله بعد ، درخواست می شود از مابه التفاوت بگذرید.
و اگر این را هم قبول نکردید ، فکر نکنید که با عدم انصراف تان موافقت شده است! بررسی می کنند و به شما می گویند.
 گزارش مذکور با انتقاد از این اقدام دولت، می نویسد: "این است معنای انصراف اختیاری!"





با حضور و دخالت علی لاریجانی، لایحه رد شدۀ بودجه ، بعد از چند ساعت مورد تصویب واقع شد
جـــرس: 
در حالیکه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، پس از بررسی های صورت گرفته، لایحه بودجه ارائه شده از سوی رئیس دولت را دارای اشکال دانسته و رد کرده بود، منابع خبری روز دوشنبه گزارش دادند که سرانجام با حضور و دخالت علی لاریجانی در کمیسیون تلفیق بودجه و کدخدامنشی وی، این لایحه مورد تصویب واقع شد.
این لایحه (کلیات بودجه سال ۹۱) که قرار بود چهارشنبه هفته گذشته در تلفیق به رای گذاشته شود، پس از چالش های فراوان و با ۴ روز تاخیر، سرانجام عصر روز یکشنبه به رای گذاشته شد اما در رخدادی بی‌سابقه در تاریخ کشور، این لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق رد شد. اعضای کمیسیون تلفیق، با ۱۵ رای موافق، ۱ رای ممتنع و ۱۹ رای مخالف با تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۳۹۱ مخالفت کرده بودند.
اما در حالی که این خبر هنوز روی خروجی رسانه ها قرار داشت، روز دوشنبه جام جم آنلاین طی گزارشی اعلام کرد که علی لاریجانی در جلسه کمیسیون تلفیق مجلس حضور یافت و طی سخنانی از اعضای کمیسیون خواست تا هرچه سریع تر کار رسیدگی به لایجه بودجه ۹۱ را به انجام برسانند.
بر اساس این گزارش، لاریجانی در این جلسه تاکید کرد که با وجود تاخیر دولت در ارائه این لایحه و وجود نقاط ضعف در آن بهتر است مجلس ورود پیدا کرده و این مسئله را به نحو مناسب حل کند تا کشور با مشکل مواجه نشود.
به گزارش جام جم آنلاین، جعفر قادری، عضو کمیسیون مذکور، با اشاره به رد کلیات لایحه بودجه در جلسه دیروز کمیسیون تلفیق گفت: طبق آیین نامه، اگر یک سوم اعضای کمیسیون تلفیق تقاضای تجدید رأی کنند می توان دوباره در خصوص مصوبه رد شده رأی گیری کرد.
وی افزود: در جلسه امروز دوشنبه کمیسیون تلفیق یک سوم اعضا تقاضای تجدید رأی کردند که پس از بحث و بررسی کلیات لایحه بودجه به تصویب رسید.
نماینده اصولگرای شیراز تصریح کرد: در این جلسه ۳۵ نماینده حاضر بودند که ۲۸ نماینده رأی موافق و هفت نماینده هم رأی مخالف دادند.
قادری افزود: هنگام رای گیری درخصوص کلیات لایحه بودجه علی لاریجانی رییس مجلس نیز در جلسه حضور داشت.

دلایل رد بودجه
به گزارش عصر ایران، اعضای کمیسیون تلفیق، دلایل رد لایحه بودجه که باید تا قبل از پایان سال به تصویب می رسید و با تاخیر در سال جدید در حال بررسی است را عدم پیش‌بینی منابع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌‌ها، پیش‌بینی‌های غیر متعارف برای درآمدهای ارزی و مشخص نبودن سقف درآمدی بودجه، مخالفت برخی احکام با قانون برنامه پنجم، نامشخص بودن درآمدهای اوراق مشارکت و همچنین واگذاری ها و به گفته نمایندگان مجلس دفاع ضعیف دولتی ها و عدم حضور ابراهیم عزیزی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس دولت در تلفیق عنوان کردند.
بر اساس این گزارش، همین وضعیت سبب شد مجلس چاره‌اندیشی کند و شب یکشنبه بار دیگر در تلفیق کلیات بودجه را به رای بگذارد، اما بار دیگر کلیات بودجه با نیم رای اختلاف تا حد نصاب لازم رد شد و نتیجه این شد که علی لاریجانی برای سومین رای گیری که انجام آن نیز نیازمند موافقت دو سوم اعضای تلفیق با رای گیری مجدد بود در کمیسیون تلفیق حاضر شود.
این گزارش در اشاره به تصویب ناگهانی و چرخش سرنوشت این لایحه می افزاید: اگرچه از محتوای مذاکرات لاریجانی با اعضای کمیسیون تلفیق بودجه هنوز خبری در دست نیست، اما به نظر می رسد کلیات بودجه سال ۹۱ علی رغم تمام انتقاداتی که به آن وارد می شود با کداخدامنشی و ریش گرو گذاشتن رئیس مجلس در سومین رای گیری به تصویب رسیده است.
این در حالی است که اگر کلیات بودجه در آخرین رای گیری تلفیق نیز با رای منفی اعضای آن مواجه می شد، طبق قانون باید به دولت بازگردانده می‌شد و دولت لایحه بودجه جدیدی به مجلس ارائه می کرد.
حال آنکه که دخل و خرج‌های دولت هم اکنون نیز با مجوز بودجه دو دوازدهم و تنخواه ۲۲ هزار میلیارد تومانی در حال انجام است و بازگرداندن لایحه بودجه به معنای تاخیر بیشتر تصویب بودجه سالانه کشور و انجام امور کشور بدون قانون و مجوز مصوب سالانه بود.
همچنین آمده است: با تصویب کلیات بودجه امروز تلفیق باید وارد بررسی جزئیات شود، اما با نقدهای مطرح به نظر نمی رسد اعضای تلفیق و دولتی‌ها روزهای آرامی را برای تصویب بودجه سپری کنند.

فردا در مورد دلایل تغییر نظر نمایندگان صحبت می‌کنم
در اولین واکنش نسبت به این موضوع، محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس گفت: تغییر نظر کمیسیون طبق مکانیزم و کاملا عادی و بر اساس آیین نامه داخلی انجام شد.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: بر اساس آیین نامه کمیسیون تلفیق اقدام شد و طبق آن اگر یک سوم اعضای کمیسیون درخواست کنند که تجدید نظر صورت گیرد و سپس سه چهارم حضار رای بدهند می تواند تغییر کند.
مفتح ادامه داد: در جلسه امروز دوشنبه کمیسیون تلفیق نیز بر اساس آیین نامه رای گیری به صورت مخفی انجام شد و کلیات لایحه در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید.
وی در پاسخ به این سوال که علی لاریجانی چه صحبتی با اعضای کمیسیون داشتند و آیا توصیه‌ای به نمایندگان برای تصویب کلیات شده است، گفت: فردا در ارتباط این دو نکته صحبت خواهم کرد.




تاجزاده: علی فلاحیان و سعید امامی احکام مرگ قربانیان قتلهای زنجیره ای را از چه کسانی اخذ می کردند؟
جـــرس: سید مصطفی تاجزاده در اعتراض به اظهارات اخیر رئیس سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با قتلهای زنجیره ای، به طرح سوالاتی در این خصوص پرداخته است.
به گزارش تارنمای نوروز، این زندانی سیاسی در پیام خود از مصطفی پورمحمدی خواسته است تا با توجه به سوابق امنیتی و حضور هم زمان وی در دستگاه قضایی و دفتر رهبری به برخی سوالات در خصوص قتلهای زنجیره ای پاسخ دهد. تاجزاده همچنین خواهان اعلام نام کسانی شده است که احکام مرگ قربانیان قتلهای زنجیره ای را صادر و در اختیار فلاحیان و سعید امامی قرار می داده اند.
عضو ارشد جبهه مشارکت همچنین در مورد انتصاب اخیر سعید مرتضوی گفت: "بالاخره دولت احمدی نژاد پاداش جلاد مطبوعات ایران و متهم ردیف اول قتل زهرا کاظمی و متهم اول پرونده ننگین کهریزک را داد."

متن کامل پاسخ این زندانی سیاسی به اظهارات پورمحمدی به شرح زیر است:
در غیبت اجباری مطبوعات آزاد باردیگر آقای پورمحمدی یک طرفه به ایراد اتهام به اصلاح طلبان پرداخته و آنان را به انجام قتل های زنجیره ای متهم کرد. من در طول دوازده سال گذشته علاقه به بازکردن آن پرونده نشان ندادم زیرا آن چه را بیش از هرچیز مهم می دانستم، مقابله عملی با آن انحراف بزرگ در جمهوری اسلامی بود و خدای را سپاسگزارم که با اقدام تاریخی آقای خاتمی و پذیرش علنی مسئولیت آن قتل ها توسط وزارت اطلاعات، اگرچه توسط عده ای معدود و وابسته به مافیای قدرت، پرونده قتل های زنجیره ای برای همیشه بسته شد و چون رازی سربه مهر ماند، پس از آن دیگر کسی جرأت نکرد و نتوانست با گرفتن احکام غیابی منتقدان یا مخالفان را به مرگ محکوم کند و حکم صادره را در نهایت پنهان کاری از چشم مردم، اجرا نماید.
به باور من اساساً به دلیل بسته شدن پرونده قتل های مخفی، پروژه زندانی کردن اصلاح طلبان در دستور کار اقتدارگراها و ستاد قتل های زنجیره ای قرار گرفت. روشن است که بازداشت شدن و در زندان به سر بردن ولو غیرقانونی و غیرعادلانه به مراتب از فرستاده شدن فله ای هنرمندان و نویسندگان و منتقدان به ته دره یا مرگ با آمپول هوا، قابل تحمل تر است و شاید بتوان آن را گامی به سوی مدنیت و به سود استقرار مناسبات دموکراتیک در ایران به حساب آورد.
امید است با استقامت زندانیان سیاسی و صبوری خانواده های مظلومشان و نیز حمایت های بی دریغ مردمی هم چون گذشته، این پروژه محبوس کردن مخالفان قانون گرا از دستور کار کانون قدرت خارج شود و ما آخرین گروه از زندانیان سیاسی و عقیدتی قانون گرا در کشورمان باشیم. و جناح حاکم اشتباه رژیم شاه را در دهه چهل تکرار نکند. در هر حال برای روشن تر شدن ابعاد انحراف واقعی قتل های زنجیره ای چند سؤال از آقای پورمحمدی دارم که امیدوارم با توجه به سوابق امنیتی و حضور هم زمانشان در دستگاه قضایی و دفتر رهبری و دسترسی کامل به اطلاعات کشور، به آن ها پاسخ داده موجب تنویر افکار عمومی شوند:

۱- قتل های زنجیره ای یعنی محکوم به اعدام کردن های غیابی شهروندان و اجرای مخفیانه احکام صادره از چه سالی و به دستور چه کسی یا کسانی آغاز شد؟
۲- آقایان فلاحیان و سعید امامی احکام مرگ را با چه توجیهاتی و از کدام فرد یا افرادی اخذ می کردند؟
۳- چند ایرانی در طول فعالیت ستاد قتل های زنجیره ای به اتهام ارتداد یا افساد یا دیگر جرایم غیاباً به اعدام محکوم شدند و حکم صادره علیه آنان اجرا شد؟
۴- دولت آقای خاتمی دیه چند نفر از قربانیان را به خانواده هایشان پرداخت کرد؟
۵- چرا قوه قضائیه به پرونده قتل آقایان پیروز دوانی و حمید شریف واقفی که در همان سال ۱۳۷۸ به قتل رسیدند، رسیدگی نمی کند؟
۶- آیا آقای پورمحمدی مانند آقای حسینیان و دیگر مریدان آقای مصباح یزدی مقتولان را مهدورالدم و سعید امامی را شهید می داند؟

سید مصطفی تاجزاده هم چنین در مورد انتصاب اخیر سعید مرتضوی گفت: بالاخره دولت احمدی نژاد پاداش جلاد مطبوعات ایران و متهم ردیف اول قتل زهرا کاظمی و متهم اول پرونده ننگین کهریزک را داد. و به این ترتیب اقتدارگرایان، تعهد خود را به قانون گرایی نشان دادند. من در یادداشت «پدر، مادر، ما باز هم متهمیم» گفته بودم که جای مرتضوی در دولت احمدی نژاد خالی است. البته بهتر بود تا به او حکم معاون اولی می داد و وی را به جای رحیمی منصوب می کرد تا هم دین خود را به مرتضوی به صورت تمام و کمال ادا کرده باشد و هم از استیضاح وزیر کار جلوگیری کند.





عسگراولادی: به شرایط صلح حدیبیه رسیده و از دوره بدر و خیبر عبور كرده ایماسدالله عسگراولادی با اشاره به سخنان چندی پیش رهبر جمهوری اسلامی گفت كشور به شرایط صلح حدیبیه رسیده و از دوره‌ی بدر و خیبر عبور كرده است.
جـــرس: یک فعال سرشناس اقتصادی و چهره‌ی متنفذ در محافل درونی سیاست در ایران، در تحلیلی از اقتصاد ایران، با اشاره به سخنان چندی پیش رهبری اعلام كرد كشور به شرایط صلح حدیبیه رسیده و از دوره بدر و خیبر عبور كرده است.
رهبر جمهوری اسلامی، چندی پیش از ناكارآمدی توطئه های دشمنان خبر داده و گفته بود: بر خلاف تصور و تحلیل های جبهه استكبار، نظام جمهوری اسلامی امروز نه تنها در شرایط شعب ابی طالب نیست بلكه در شرایط بدر و خیبر قرار دارد.
به گزارش سامانه خبری سازمان بنادر و دریانوردی، اسدالله عسگراولادی گفت : مسولان اقتصادی كشور باید در سال تولید ملی توجه ویژه ای به موضوع صادرات داشته باشند. ما حتی در مذاكراتمان هم به كشورهای جهان می گویم كه دیگر قصد واردات كالاهای مصرفی را نداریم. صادرات مهمترین اولویت كشور در سال جدید باید باشد.
وی بدون اشاره به رکود گسترده واحدهای تولیدی و کشاورزی کشور به دلیل باندهای بزرگ واردات، ادامه داد: با توجه به جمعیت جوان كشور نیاز به تولید كار به شدت احساس می شود و از همین روی مهمترین اولویت برای ما تولید و صادرات است.
او همچنین بیان داشت: در حال حاضر به سمت عهدنامه حدیبیه می رویم و دیگر از بدر و خیبر فاصله گرفته ایم.
گفتنی است، عهدنامه حدیبیه صلح ده سال میان مسلمانان و بت پرستان بود و اشاره عسگراولادی نیز، به احتمال کنار آمدن جمهوری اسلامی و غرب در خصوص برخی مناقشات مجود بین طرفین باز می گردد.





جـــرس: 
شنیده ها حاکی است حدود دویست نماینده مجلس شورای اسلامی که غالبا در مرحله نخست انتخابات مجلس نهم ناموفق بوده اند، عضو هیات مدیره شرکت های شستا، وابسته به سازمان تامین اجتماعی هستند.
به گزارش تارنمای «اکو فارس»، برخی چهره های صاحب نفوذ در مجلس نیز گروهی از وابستگان خود را در شرکت های شستا مشغول به کار کرده اند که نگرانی آنان نیز طی هفته های اخیر تشدید شده است.
شستا، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، در شمار غول های اقتصادی کشور است و چندی پیش یک عضو کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی مجلس از اختلاس یک‌هزار میلیارد تومانی در ۱۵۰ شرکت زیرمجموعه سازمان بازنشستگی و شستا خبر داده و گفته بود: اگر هیئت رئیسه مجلس از ادامه کارمان در تحقیقات جلوگیری نمی‌کرد می‌توانستیم بیش از سه هزار میلیارد تومان اسناد و مدارک تخلف در این شرکت‌ها را اثبات کنیم.
بر اساس گزارش ها، عضویت دویست نماینده مجلس در هیات مدیره شرکت‌های شستا در حالی است که جمع دیگری از نمایندگان، موضوع استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلیل انتصاب سعید مرتضوی به سمت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی را مطرح کرده اند.
پرویز سروری، نماینده مردم تهران در مجلس و از طراحان استیضاح، در این باره گفته است: متاسفانه با تغییرات پی درپی مدیریتی در چند سال اخیر شاهد کاهش بهره وری و استفاده بهینه از این سازمان هستیم و افرادی که تجربه لازم را ندارند برای تصدی این سازمان معرفی می شوند. احساس می شود که سازمان تامین اجتماعی به مانند کارگاه آموزش شده است که افراد با حضور در آن آموزش لازم را فرا می گیرند و در دستگاههای دیگری اعمال مدیریت می کنند.
سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران که در پرونده حادثه کهریزک متهم بود، در زمینه‌های "معاونت در قتل"، "نقض حقوق شهروندی" و "هتک حیثیت ناجا" تفهیم اتهام شده، به جای محاکمه، ابتدائا به دولت منتقل شد و سپس توسط رئیس دولت، به ریاست سازمان عریض و طویل تامین اجتماعی منصوب گردید.




به علت وضعیت بحرانی واحدهای تولیدی سی درصد از كارگران واحدهای تولیدی از ابتدای سال جدید اخراج شده‌اند.
اخراج ۳۰ درصد کارگران واحدهای تولیدی کشور به دلیل وضعیت بحرانیجـــرس: یك فعال كارگری اعلام كرد: به علت وضعیت بحرانی واحدهای تولیدی سی درصد از كارگران واحدهای تولیدی از ابتدای سال جدید اخراج شده‌اند.
به گزارش ایلنا، فرامرز توفیقی، عضو كمیته مزد، از عدم تحقق هدفگذاری امسال، تحت عنوان حمایت از كار و تولید در صورت پرداخت نشدن یارانه واحدهای تولیدی خبر داد و خاطرنشان ساخت: طی سال گذشته تعداد زیادی از واحدهای تولیدی تعطیل و ورشكست شدند و در صورت عدم ارائه بسته‌های حمایتی دولت به كارفرمایان پیش بینی می شود تا پایان سال جاری بخش عمده‌ای از كارگران فعال در واحدهای تولیدی اخراج شوند.
او با بیان این كه كارفرمایان دیگر توان اداره واحدهای تولیدی را ندارند،یاد آور شد: طی سال گذشته كارفرمایان با حذف نظام رفاهی و برخی از كالاهای اساسی كارگران، سعی كردند بنگاه تولیدی را با حداقل‌ها اداره كنند.
عضو كمیته مزد از بلاتكلفی كارفرمایان و كارگران در سال جاری خبر داد و گفت: كارفرمایان به علت اعمال سیاست‌های تحریم نگرانی از فاز دوم اجرای قانون هدفمندی و عدم ارائه بسته های حمایتی در بلاتكلیفی كامل به سر می برند. در صورتی كه دولت از ارائه بسته‌های حمایتی خودداری كند كارگران در سال جاری با بحران بیكاری مواجه خواهند شد.
این فعال كارگری با تاكید بر لزوم اعمال سیاست‌های حمایتی دولت از كارگران تصریح كرد: در حال حاضر كارگران فقط برای زنده ماندن تلاش می كنند.

مشكلات سال‌های گذشته مثل تاولی چركين سرباز كرده است
بنا به گزارش منابع خبری، حدود ۸۰۰ نفر از کارگران کارخانه صنایع فلزی ایران صبح یکشنبه به دلیل عدم دریافت مطالبات قانونی‌شان در مقابل ساختمان ریاست جمهوری تجمع کردند.
به گزارش ایلنا، تجمع کارگران کارخانه صنایع فلزی ایران که در سال گذشته چندین بار در داخل محوطه کارخانه و همچنین در مقابل وزارت صنایع و ساختمان ریاست جمهوری در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه و سایر مطالبات قانونی‌شان به وقوع پیوسته بود، با عدم تحقق وعده‌های دولت در سال جدید هم ادامه پیدا كرد.
بر اساس این گزارش، حدود۸۰۰ کارگر صنایع فلزی که با روپوشهای متحد الشکل، درحد فاصل میدان پاستور تا مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کرده‌ و خواستار رسیدگی به وضعیت حقوق، عیدی، سنوات و سایر معوقات و مطالبات خود شدند.
یکی از کارگران که اصرار داشت نامش فاش نشود، گفت: مشکل ما سالهاست که مانند یک تاول چرکین وجود داشته، اما اینك سر باز کرده است.
یکی دیگر از کارگران که مرتبا به میان حرفهای همكارش می‌پرید، گفت: ما را از مرکزیت خارج کرده‌اند، کارگر نمی‌داند از چه کسی پیروی کند، صنف خاصی نداریم، نداشتن مرکزیت دست و پای ما را بسته است.
کارگر دیگری گفت: من ۴ فرزند دارم که یکی‌شان ۱۰ سال پیش با بیماری سرطان فوت کرد و علت مرگ زود هنگامش وضعیت بد اقتصادی و مالی من بود که در ادامه معالجه‌اش کم آورده بودم و همیشه خودم را مقصر می‌دانم. همسرم هم بیمار بود و نیاز به عمل داشت که از توانم خارج بود. بار‌ها از مسئولین کارخانه درخواست پرداخت معوقاتم را برای معالجه همسرم داشتم اما اهمیتی نمی‌دادند،. خوشبختانه همسرم با قرض گرفتن از دوستانم جراحی شد اما هنور بدهی آن عمل پرداخت نشده است.

كارگر دیگری گفت: با آنکه سالهاست کارگر قراردادی هستم، امسال هنوز با ما قراردادی امضاء نشده است و ما نگران آینده هستیم.
گفتنی است، طی روزهای اخیر، پس از تجمع بی‌نتیجه كارگران اخراجی شهاب‌خودرو در مقابل ساختمان ریاست جمهوری، این كارگران در اعتراض به اخراج‌شان در آغاز سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» در مقابل وزارت کار رفاه و تامین اجتماعی تجمع کردند.
کارگران اخراجی پیش از عزیمت به تهران، در مقابل درب کارخانه تجمع كرده بودند اما در پی بی‌توجهی به اعتراض آنان، عازم خیابان آزادی شدند و با تجمع در مقابل وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی از وزیر کار و سایر مسئولین درخواست پی گیری دلیل اخراج و بازگشت به کار كردند.

تورم کمرشکن
این درحالیست که بانک مرکزی جمهوری اسلامی روز یکشنبه نرخ تورم در سال ۱۳۹۰ را با ۹.۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته، ۲۱.۵ درصد اعلام کرد و مرکز آمار ایران نیز ماه‌ها است از اعلام نرخ تورم خودداری می‌کند .
این درحالیست که در حالیکه رئیس دولت و مقامات ارشد نظام، کماکان از بهبود و جهش اقتصادی کشور سخن می گویند.



جـــرس:
 عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: یارانه های دور دوم را غیر قانونی به حساب ها ریخته اند و می گویند تا اجرای هدفمندی قابل برداشت نیست؛ با کدام کار احمدی نژاد می شود کنار آمد؟
به گزارش پایگاه خبری اعتدال، اسدالله بادامچیان تصریح کرد: متاسفانه این دولت است که در سالهای گذشته کارهای نامربوط گوناگونی انجام داد و رعایت حریم مجلس را نکرد، در حالی که باید به منتخبان ملت احترام می گذاشت.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش های به وجود آمده در روابط دولت و مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی با دولت هیچگاه در منازعه نبوده و علت این است که دولت مجری قوانین مصوب مجلس است و کسی با مجریش درگیری ایجاد نمی کند.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اضافه کرد: نمونه بارز رفتارهای ناصحیح دولت، در نحوه پاسخ سوال نمایندگان از سوی احمدی نژاد تبلور یافته است، یک چهارم نمایندگان مجلس از رییس جمهور طبق حق قانونی خود سوال کردند، رئیس دولت باید پاسخگو می بود، اما از بدو ورود به جای اتخاذ متانت و احترام، قضیه را به شوخی، خنده و طنز پیش برد و در میان آن، حرف هایی که می خواست را زد؛ این رفتار رفتار خوبی نبود.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: احمدی نژاد به مجلس گفته که ده میلیون نفر از گرفتن یارانه نقدی حذف شوند؛ وقتی درآمد افزایش نیافته و گرانی کم نشده است، چطور می شود این کار را کرد؟
بادامچیان گفت: مجلس با اقدام فراقانونی دولت در حذف اقشار مردم از دریافت رایانه مخالفت کرد، اما رفتند و به استانداران خود دستور داده اند که مردم را حذف کنند، با پیامک دادن به افراد، یکسویه خودشان یارانه شان را حذف کردند.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: از سوی دیگر یارانه دور دوم را غیر قانونی به حساب ها ریخته اند و می گویند تا اجرای هدفمندی قابل برداشت نیست؛ با کدام کار احمدی نژاد می شود کنار آمد؟
بادامچیان گفت: مشکل موجود، مشکل دولت با مجلس است ، نه مجلس با دولت ؛ مجلس همواره روی خوش به دولت نشان داده، اما دولت خیر؛ دولت می توانست با مجلس تفاهم بیشتری داشته باشد.
بادامچیان در خاتمه هشدار داد: دولت برای تحقق شعار سال بد اخلاقی نکند و این دعواها را کنار بگذارد.





رهبر جمهوری اسلامی: مصلحتی که مجمع، تشخیص می‌دهد باید با اکثریت قاطع اعضا و موقت باشد
رهبر جمهوری اسلامی تأکید کرد: مشورت دادن به رهبری برای سیاستهای کلی نظام و تنظیم این سیاست‌ها که در واقع هندسه اساسی نظام و قوای سه گانه است، یکی از کارهای دارای اهمیت بالای مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
جـــرس: رهبر جمهوری اسلامی درخصوص چارچوبهای مجمع تشخیص مصلحت گفت: مصلحتی که این نهاد تشخیص می‌دهد باید اکثریت قاطع اعضاء، به مصلحت بودن آن معتقد باشند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر رخبر جمهوری اسلامی، آقای خامنه ای روز یکشنبه در دیدار رئیس و اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، این نهاد را "مظهر خرد جمعی در نظام" دانست و تأکید کرد: بخشی از اساسی‌ترین مسایل کشور در مجمع حل و فصل می‌شود که این موضوع نشانگر جایگاه بسیار مهم مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
وی در تبیین اینجایگاه بسیار مهم، به وظایف مجمع در قانون اساسی اشاره کرد و افزود: مشورت دادن به رهبری برای سیاستهای کلی نظام و تنظیم این سیاست‌ها که در واقع هندسه اساسی نظام و قوای سه گانه است، یکی از کارهای دارای اهمیت بالای مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
آقای خامنه ای به موضوع حل معضلات کشور به عنوان یکی دیگر از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره و تأکید کرد: وظیفه دیگر مجمع، تشخیص مصلحت در مواردی است که بن بست بوجود می‌آید.
رهبر جمهوری اسلامی درخصوص چارچوبهای تشخیص مصلحت افزود: مصلحتی که مجمع، تشخیص می‌دهد باید اکثریت قاطع اعضاء، به مصلحت بودن آن معتقد باشند.
وی اهم بودن مصلحت را یکی دیگر از چارچوبهای تشخیص مصلحت برشمرد و گفت: باید دوره و زمان همه احکامی که به عنوان مصلحت صادر می‌شود، مشخص باشد.
آقای خامنه‌ای همچنین از حرکت رو به جلوی کشور و نظام خبر داد و اظهار عقیده کرد: مجمع باید با نگاه مثبت به مسائل کشور، به این روند حرکت رو به جلوی نظام، کمک کند.
وی در پایان ضمن قدردانی از زحمات هاشمی رفسنجانی و اعضای دوره قبلی مجمع، افزود: اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام باید در دوره جدید، ضمن حضور جدی، با پشتوانه کار‌شناسی و بررسی دقیق موضوعات، با طراوت و نشاط به وظایف خود عمل کند.
در ابتدای این دیدار هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن تشکر از رهبری، به نامگذاری امسال به عنوان سال «حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی» اشاره کرد و افزود: این نامگذاری یکی از ضرورت‌های اساسی کشور است که اجرای عملی آن تأثیر زیادی در حرکت و پیشرفت کشور خواهد داشت.
گفتنی است، محمود احمدی نژاد ماههاست از حضور در جلسات این نهاد خودداری می کند.
 
 
 
 
 

اخبار روز:
برمک بهداد - روزنامه نگار آزاد: روز 29 مارس اداره ی ثبت احوال مخصوص افراد حفاظت شده توسط پلیس سوئد در مرکز شهر استکهلم مورد دستبرد وسیعی واقع شد.
شرکتی که مسئول و سرویس دهنده ی این واحد حساس و امنیتی میباشد خبر از دخول و ورود غیرمجاز به کامپیوتر ها و داتاهای این اداره داده است.
شماره ی امنیت اجتماعی(پرشون نامر) و نام و عنوان و مشخصات افراد محافظت شده هدف و منظور مرتکبان این ورود غیرمجاز اعلام شده است.
به گفته ی مسئولان هیچ چیز و مدرک واضح و قاطعی وجود ندارد که دقیقا کی و چگونه هکرها و سارقان به پرشون نامر و مشخصات بایگانی شده ی این تعداد افراد دست پیدا کرده اند.در همین رابطه اداره ی ثبت هویت ومالیات با افرادی که هویت شخصی اشان بسرقت رفته تماس گرفته اند.
"آندش شیلستن"مسئول امنیت این شاخه از آمار و مالیات خطاب به آسیب دیدگان اظهار داشت : ما با نهایت تاسف درک میکنیم که شما چقدر دچار اضطراب و دلهره شده اید برای اینکه شماره ی ملی و مشخصات و هویت مخفی اتان به سرقت رفته است.متاسفانه تابحال به کوچکترین سر نخی دست نیافته ایم.
در تماسی که اوایل ماه آپریل اداره ی مذکور با نویسنده ی این سطورکه داتاها و پرشون نامر او هم جزو سرقت شده ها است ، برقرار کرده است صحت این خبر تایید شده و گفته اند که کسان ناشناسی به این کار دست یازیده اند و از چند و چون آن اطلاع خاصی در دست نیست.
شایان ذکر است که در کشور سوئد که جمعیت نزدیک به 10میلیون نفر دارد حدود هزار نفر از کل مردم سوئد به دلایل اجتماعی ، سیاسی وغیره تحت پوشش این اداره ی ویژه قرار دارند.
البته در این بین تعدادی افراد پناهنده اعم از روزنامه نگار و فعال سیاسی و افراد مختلف از کشورهای دیگر هم مشمول خدمات این ارگان هستند.افراد مذکور آدرس وعنوان و مشخصات فردی اشان بطور سیستماتیک به منظور جلوگیری از تعرض محافظت و پنهان میگردد.صرفنظر از اینکه همزمان با این نوع سرویس دهی این افراد اغلب نمیتوانند از طریق انترنت کارهای عادی و پر کردن انواع فرم های اداری و نیز کارهای مربوط به خدمات انلاینی را انجام بدهند چون در اکثر موارد پر کردن انواع فرمها نیاز به مشخصات کامل فردی متقاضی دارد که چون این مشخصاتها محافظت شده اند در نتیجه این افراد خودبخود از این خدمات محروم میشوندو دچار مشکلات عدیده میشوند.
طی تماسی حضوری و نزدیک در سوم "آپریل" با مسئول روزنامه نگاران بدون مرزشاخه ی سوئد "اوربان لوفکویست " نامبرده این موضوع را غیر قابل قبول خواندند و بنظر ایشان چنین کاری عجیب و ناممکن بنظر میرسد.چون مدیریت این ارگان با مرکز پلیس در ارتباط میباشد و تصور چنین چیزی تا حدی دور از اذهان جلوه مینماید.
همزمان این مسئول امنیت واحد آمار و ثبت داده های شخصی اذعان میدارد که این رویداد خیلی مهم و نگران کننده هست وجای ترس وبیم دارد بخاطر آنکه اکثراین افراد زندگی خود را همراه با اضطراب و دلهره بسرمیبرند و در وضعیت غیرعادی و سختی هستند .ما از وظایف خودمان در این رابطه کوتاهی نخواهیم کرد و همکاری وسیعی با شعبات پلیس در این زمینه داریم.
لازم به ذکر است که اداره ی پلیس و شاخه های آن در کشور سوئد زیر نظر اداره ی کل دادگستری قرار دارند که آن هم بنوبه ی خود وزیر دادگستری آن "بئاتریس آسک"به حزب "مدرات "سوئد تعلق دارد حزبی که تاکنون از طرف ایرانیان معترض و سیاسی مقابل چندین شکایت رسمی قرار گرفته است و شکایت های مزبور در سالهای اخیر به کارگزاران عالی پارلمان سوئد تقدیم شده است.رابطه های اقتصادی و کلان بازرگانی هم که حزب حاکم سوئد "مدرات" با جمهوری اسلامی ایران دارد و منجر به مماشاتهایی در این زمینه شده از نظرها چندان پنهان نیست.

لینک زیر در این رابطه میباشد.. www.skatteverket.se
 


 گزارش دریافتی: عبدالرضا قنبری، زندانی سیاسی محکوم به اعدام جنبش سبز از نزدیک به هشت
ماه پیش در بند ٣۵۰ اوین دچار بیماری کلیوی گردیده است که در طی این مدت با عدم رسیدگی مناسب بهداری اوین مواجه گردیده و در روزهای اخیر مکررا از درد در ناحیه کلیه رنج میبرد.
همچنین شکستگی دو انگشت دست این معلم زندانی دبیرستانهای پاکدشت که در اسفند ٨۹ بر وی عارض گردیده بود به دلیل عدم رسیدگی به موقع به صورت طبیعی بهبود یافته که باعث کج شدن انگشتان دست چپ و نیز تغییر رنگ پوست در ناحیه شکستگی گردیده است.