۱۳۹۰ اسفند ۱۹, جمعه

روز جمعه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

۱۰۰۰ روز از زندان رفتن احمد زیدآبادی گذشت

مهمان خودنویس



واکنش فعالان سایبری حزب‌الله به فیلترینگ بی‌سابقه:

حزب‌الله به جای عدالت باید دنبال آزادی باشد

فیلتر سایت‌های محافظه‌کار منتقد علی و صادق لاریجانی روسای قوای مقننه و قضائیه٬ با اعتراض گسترده و بی‌سابقه نیرو‌های سایبری حزب‌الله مواجه شده است.
اعتراض‌ها به این اقدام قوه قضائیه از هفته پیش با فیلتر شدن چند سایت محافظه‌کاری که انتقاد‌هایی متوجه علی لاریجانی کرده بودند٬ آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
آن‌طور که فعالان سایبری حزب‌الله می‌گویند قوه قضائیه پس اخذ تعهد مبنی بر انتقاد نکردن از روسای قوای مقننه و قضائیه از مدیران سایت‌های فیلتر شده٬ به آن‌ها اجازه فعالیت دوباره داده است.
این اقدام قوه قضائیه با واکنش تند فعالان سایبری محافظه‌کار مواجه شده به طوری که مدیر سایت فیلتر شده «تریبون مستضعفین» به طور تلویحی قوه قضائیه را نهادی «محدود کننده آزادی‌ها» در ایران نامیده است.
میثم رمضانعلی دارنده وبلاگ «هابیل» نیز با انتقاد از اعمال محدودیت‌ها علیه فعالان مجازی از سوی قوه قضائیه نوشته که حزب‌الله در سال‌های آینده به جای جستجوی «عدالت» باید به دنبال «آزادی» باشد.
وبلاگ محافظه‌کار «کیمیای قلم» هم با انتقاد از فیلتر سایت‌های محافظه‌کار به خاطر انتقاد از مقام‌های جمهوری اسلامی نوشته است: «مسئول محترمی که دلش برای انقلاب نمی‌سوزد؛ نمی‌فهمد که این دیکتاتوری‌ها، دموکراسی و جمهوریت نظام را زیر سوال می‌برد.»
وحید جلیلی یکی از مشهور‌ترین فعالان فرهنگی حزب‌الله نیز مقام‌های قوه قضائیه را «مسئولین متکبری» خوانده که «نظام را ملک پدری خود می‌دانند.»
آقای جلیلی بدون آنکه نامی از برادران لاریجانی ببرد٬ آنها را «مسئولان متبخر و متکبر» نامیده که «هیچ انتقادی را برنمی‌تابند و از امکانات نظام برای خفه کردن مخالفین خودشان سوءاستفاده شخصی می‌‍کنند.»
وبلاگ محافظه‌کار «آغاز در نهایت» هم اعلام کرده از سرنوشت جلیلی پس از انتشار این مصاحبه در سایت «نسیم آنلاین» اطلاعی در دست نیست.
وبلاگ «بسیج سیاسی» نیز در یادداشتی صادق لاریجانی٬ رئیس قوه قضائیه را «خود معصوم پندار» دانسته و این مقام قضایی را به برخورد‌های «دیکتاتورانه» متهم کرده است.
این وبلاگ از لاریجانی پرسیده است: «آیا هزینه انتقاد از مسئولین کشور که نه، ‌از خانواده شما این قدر بالا رفته است که کسی توان پرداخت آن را ندارد؟»
این سطح از تنش میان فعالان سایبری حزب‌الله و قوه قضائیه در سال‌های اخیر کم‌سابقه بوده است.
 





مدیر سایت‌های «قم‌نیوز» و «روات حدیث» مطرح کرد:

انتقاد از ترکیب امنیتی «شورای عالی مجازی»


مدیر سایت‌های «قم‌نیوز» و «روات حدیث» تشکیل «شورای عالی مجازی» با عضویت سه نهاد امنیتی به دستور علی خامنه‌ای را اقدامی «اشتباه» خواند.
علی پور‌طباطبایی روز پنجشنبه (۱۸ اسفند) در وبلاگ خود نوشته که تشکیل این شورا نمی‌تواند مشکلات فضای مجازی را برطرف کند و در آینده به شورایی «منفعل و یک مرکز دولتی کم خاصیت» تبدیل خواهد شد.
آقای پورطباطبایی از غیبت نماینده عالی حوزه‌های علمیه در این شورا انتقاد کرده و نوشته که «ترکیب شورای عالی فضای مجازی، ترکیب مناسب برای مدیریت محتوا و مسایل فنی به شکل توامان نیست.»
این فعال سایبری حزب‌الله همچنین افزوده که با تشکیل این شورا٬ مجلس «امکان تصحیح قوانین یا وضع قوانین جدید در حوزه فضای مجازی را در صورت عدم موافقت» اعضای این شورا را از دست خواهد داد.
پورطباطبایی در بخش دیگری از یادداشت خود از حضور سپاه٬ وزارت اطلاعات و پلیس در این شورا انتقاد کرده و نوشته که حضور آن‌ها منجر به غلبه نگرش امنیتی بر فضای «شورای عالی مجازی» خواهد شد.
به نوشته وی «در نگرش امنیتی به فضای مجازی، هر حرکتی، توطئه تلقی می‌شود و اولین پاسخ به هر اعتراضی، برخورد سنگین است.»
مدیر سایت «قم‌نیوز» ادامه داده که ترکیب «شورای عالی مجازی» امید‌ها مبنی بر کاهش برخورد‌های امنیتی با فعالان فضای مجازی را «بسیار کمرنگ کرده است.»
علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۷ اسفند دستور تشکیل «شورای عالی فضای مجازی» را صادر و اعضای آن را مشخص کرد.
آقای خامنه‌ای هدف از تشکیل «شورای عالی فضای مجازی» را «مقابله با آسیب‌های اینترنت و استفاده از فرصت‌های» آن عنوان کرده است.
اعلام تشکیل این شورا از سوی گروهی از «سربازان جنگ نرم» نیز با استقبال روبرو نشده و آن‌ها انتقاد‌های فراوانی به ترکیب اعضای این شورا دارند.





معاونت فرهنگی و تبلیغات سپاه پاسداران اعلام کرد:

سازماندهی ۱۲۰ هزار نیروی فرهنگی توسط سپاه

محمدعلی آسودی٬ معاونت فرهنگی و تبلیغات سپاه پاسداران می‌گوید سپاه طی سه سال گذشته ۱۲۰ هزار نیروی فرهنگی «شناسایی»، «ساماندهی» و به کار گرفته است.
به گزارش روز پنجشنبه (۱۸ اسفند) خبرگزاری ایرنا٬ آقای آسودی این مطلب را در مراسم اختتامیه جشواره سراسری سرود، تئا‌تر و تواشیح سپاه در کرج مطرح کرده است.
وی گفته که «سپاه پاسداران در عرصه مقابله با جنگ نرم استکبار، با استفاده از این نیرو‌ها توانسته گام‌های موفقی بردارد.»
آسودی پنجم اسفند ماه نیز در همایش «تجلیل از نخبگان فرهنگی سپاه» از سازماندهی ۲۰ هزار نیرو برای حضور در «جنگ نرم» خبر داده بود.
سوم دی ماه هم محمدعلی جعفری٬ فرمانده سپاه پاسداران با انتقاد از وضعیت فرهنگی و سیاسی شهر تهران گفته بود سپاه و بسیج در برابر این وضعیت بی‌تفاوت نخواهند ماند.
حضور سپاه پاسداران در حوزه‌های فرهنگی در دو سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.
فرماندهان این نیروی نظامی طی این مدت بارها از شروع «جنگ نرم» علیه جمهوری اسلامی خبر داده و اعلام کرده‌اند در حال تربیت «سرباز جنگ نرم» هستند.





چرا خطاهای قدیمی را اصلاح نمی‌کنیم؟

دیروز اتفاق جالبی افتاد. از همه جا بی‌خبر داشتم سری به فیسبوکم می‌زدم که دیدم پیامی رسیده و اشارت به مطلبی دارد از سال ۲۰۰۶. پیام دوم هم رسید. دیدم در بالاترین شلوغش کرده‌اند!
در سال ۲۰۰۶ بر اساس بحث با رفیقی سلطنت‌طلب که استفاده از افرادی چون پرویز ثابتی را دوست می‌داشت، به این نتیجه رسیدم که مطلبی کلی بنویسم و جواب را در وبلاگم بیاورم.
به کل فراموش کرده بودم ماجرا را.
گذشت و گذشت تا دیروز مطلب را از قبرستان در آوردند و در بالاترین  (احتمالا با هدفی ویژه) علم کردند.
دیدم بهترین کار این است که با دفتر رضا پهلوی تماس بگیرم. ماجرا را گفتم و توضیح دادم که می‌خواهم بدانم ارتباطی میان شاهزاده و پرویز ثابتی وجود داشته است یا نه؟
جواب منفی بود. در وبلاگم همان را نگاشتم. از اینکه برداشت اشتباهم در ۶ سال پیش، امروز ایجاد سو تفاهم کرده عذرخواهی کردم. خطای من وبلاگ‌نویس آن زمان این بود که واقعیت ماجرا را بررسی نکرده بودم.

امروز اگر کسی مطلبی بدون سند به من بدهد، و نتوانم بدون پرس و جو به جواب برسم، ترجیح می‌دهم بخشی که قابل اثبات نیست را بردارم. همین موجب سو تفاهم «مهمان خودنویس» هم شد. اما باور کنید به نقطه‌ای می‌رسید که خسته می‌شوید از بحث کردن بر سر چیزی که هر روز باید لزومش را به خودتان یادآوری کنید!
دوستی مدعی می‌شود که تهدید شده، اما نه سندی می‌فرستد و نه می‌گوید چگونه تهدیدی است، زمان تهدید چه بوده، دقیقا چرا تهدید شده، تهدید کننده‌ها چه کسانی بوده‌اند. بعد که مطلب یک خطی بدون سندش را منتشر نمی‌کنی، تهدیدت می‌کند!
از اعتراف به اشتباه نترسیم. اگر بفهمیم برداشت‌مان اشتباه بود، و بر سر کار خطایی غیرتی نشویم، می‌توانیم با هم راحت‌تر گفتگو کنیم.
برخی از دوستان نشریات سبز، می‌پندارند که هدف، وسیله را توجیه می‌کند. روح مرحوم ماکیاولی را به رنگ سبز  در می‌آورند و به جای توجه به آنچه که رخ داده، یک شهروند داخل کشور را به گونه‌ای متهم به همدستی با سربازان گمنام امام زمان می‌کنند. آن دیگری حتی بدون داشتن سند و بدون اطلاع از سبک‌شناسی و حتی اطلاع از نشانی اینترتی و آی.پی. یک شهروند روزنامه‌نگار، مرا متهم به استفاده از نامی جعلی می‌کند. یعنی تهمت زدن اینقدر ساده است؟

اصرار بر انجام خطا، و تکرار خطا نیاز به نبوغ ندارد. لطفا ترمز کنید، کمی عقب‌گرد لطفا، و حالا همه چیز را با دل راحت و بدون تنفر و توطئه‌انگاری ببینید.
دیروز روز خوبی برای من بود. امکانش را یافتم که خطایی را درک کنم و عذر بخواهم. اینقدر سخت نیست. می‌توان از خر شیطان هم پیاده شد.




سکوت «فدائیان اکثریت» در برابر ادعای «وطن امروز» برای چیست؟

روزنامه «وطن امروز» متعلق به مهرداد بذرباش یکی از نزدیکان دولت احمدی‌نژاد هفته‌ی گذشته با انتشار خبری اعلام کرد که «همسران ۵ تن از رهبران گروهک اکثریت و گروه‌های همسو» در ماه فوریه جاری به ایران سفر کرده و «بدون هیچ‌ مشکلی خارج‌ شده‌اند». این روزنامه در یک خبرسازی آشکار مدعی شد که خبر یاد شده را نه دستگاه‌های امنیتی دولتی بلکه یکی از اعضای سازمان فدائیان اکثریت در نامه‌ای «افشاگرانه» به اطلاع این روزنامه رسانده است!

روزنامه‌ی «وطن امروز» در گزارشی که تحت عنوان «دیپلماسی همسران» انتشار داد از قول عضو «افشاگر» سازمان فداییان خلق (اکثریت) پرسیده بود «با توجه به اینکه برخی از این همسران، خود نیز عضو شورای مرکزی این گروهک هستند و به تعبیر او «معروفه»اند، چگونه وارد ایران و بدون هیچ مشکلی خارج شده‌اند؟»
چه رابطه‌ای بین عضو ناراضی با روزنامه مذکور است و چرا به جای سایت‌های خبری خارج از کشور به روزنامه‌ی وابسته به دولت احمدی نژاد پناه برده سؤالی است که پاسخی به آن داده نشده است.
«
وطن امروز» همچنین از قول هوادار ناراضی فدائیان اکثریت نوشته بود: «شما و خوانندگان بدانید و تحقیق کنید که حضور همزمان همسران رفقا بیژن حکمت، بهروز خلیق، حسن زهتاب، مهدی فتاپور و محسن حیدریان در همین ماه فوریه در ایران تحقق پیدا کرده و تعدادی از آنها همین الان در ایران هستند؛ بالاخره آیا فرستادن این ۵ نفر به ایران برای پیک‌نیک بوده یا این آقایان خواسته‌اند همزمان از دست همسران عزیز راحت بشوند یا در چارچوب «دیپلماسی همسران» به داخل فرستاده شده‌اند»؟
البته همسران یاد شده تنها کسانی نیستند که در طول سال‌های گذشته در جریان
«دیپلماسی همسران» به ایران سفر کرده‌اند. گفته می‌شود همسر فرخ نگهدار نیز سفرهای متعددی به ایران داشته و به رتق و فتق امور خانواده نگهدار – انصاری پرداخته است.
...*
البته پیش‌تر سهیلا وحدتی همسر رضا فانی یزدی دیگر عضو اتحاد جمهوری‌خواهان نیز به ایران سفر کرده و به سلامت بازگشته بود.
مریم سطوت همسر مهدی فتاپور از رهبران سازمان فدائیان خلق اکثریت خود از بنیانگذاران و اعضای رهبری «اتحاد جمهوری‌خواهان»‌ یکی از تشکل‌های مدعی «اپوزیسیون» جمهوری اسلامی است و در رهبری سازمان فدائیان اکثریت نیز شرکت دارد. این‌ها چیزی نیست که از چشم مسئولان امنیتی رژیم مخفی باشد. البته به این لیست می‌توان اسامی دیگری را هم افزود. در مطلب «وطن امروز» به این مساله اشاره شده است.
 سوال اینجاست. اگر این سفر انجام شده باشد:
- آیا همسران افراد یاد شده در مخالفت با جمهوری اسلامی و پیشبرد سیاست‌های سازمان‌هایی که هدایت‌شان با ایشان است جانب احتیاط را رعایت نمی‌کنند؟ آیا حواس‌شان به این نیست که به جمهوری اسلامی بر نخورد که خدای نکرده مشکلی برای همسرانشان پیش بیاورد؟
 - آیا همسران یاد شده تضمینی از دستگاه امنیتی گرفته‌اند که پس از ورود به ایران دستگیر نشوند؟
- برای این سفرکرده‌ها این سوال پیش نیامده که وقتی دستگاه امنیتی و قضایی که از یک وبلاگ نویس نمی‌گذرد در ارتباط با این افراد چنین گشاده دستی به خرج می‌دهد؟‌
- چرا اعضای گروه‌های فوق در این رابطه اعتراض نمی‌کنند.
 - در کجای دنیا رفتار «رهبران اپوزیسیون» این گونه است؟
 خودنویس: این مطلب را یکی از محققان شناخته شده در باره فروه‌های سیاسی و نقض حقوق بشر در ایران، در اختیار خودنویس قرار داده است.
*بخش‌هایی به دلیل کمبود منابع بازنویسی و یا حذف شده است. از این بابت از محقق محترم عذرخواهی می‌کنیم.
------------
مطالب بلاگستان و کلیه مطالب رسیده از اعضا، معرف دیدگاه شخصی نویسندگان است نه سایت خودنویس.






خاتمی باز هم به در بسته خورد؛ این‌بار برای ملاقات با امین‌زاده و سحرخیز، در بیمارستان

image
به گزارش منابع مختلف از تهران، امروز سید محمد خاتمی که به بیمارستان قلب شریعتی رفته بود، وقتی خواسته بود زندانیان بستری را ملاقات کند، به در بسته خورد. گفته می‌شود ماموران امنیتی مانع ملاقات رئیس پیشین جمهوری باعیسی سحرخیز و محسن امین‌زاده شده‌اند.
بنا به گزارش رسیده از تهران، سید محمد خاتمی که برای انجام پاره‌ای از کارهای پزشکی به بیمارستان رفته بود، با در بسته اتاق‌های زندانیان بستری روبرو شده است. به نظر می‌رسد ماموران پیشاپیش از آمدن سید محمد خاتمی مطلع بوده‌اند.
به گفته کسانی که به بیمارستان شریعتی برای ملاقات سحرخیز رفته‌اند، معمولا سه سرباز نیروی انتظامی و یک مامور امنیتی دائما در حال مراقبت از این زندانی بستری بوده‌‌اند.

پیش از این مهدی سحرخیز به عنوان تنها منبع معتبر خانواده سحرخیز تاکید کرده بود که به خاطر درگیری لفظی ماموران با پدرش، حال عیسی بد شده و به بخش سی‌سی‌یو منتقل شده بود.




«نتیجه مذاکرات» گروه کیوسک، این شنبه در تورنتو معلوم می‌شود!

image
«نتیجه مذاکرات» شنبه این هفته به تورنتو می‌رسد. آرش سبحانی، خواننده گروه «کیوسک»، در فیسبوک خود بخشی از آهنگ «مرتضی» از این آلبوم را به سید محمد خاتمی تقدیم کرده است. سبحانی می‌نویسد: «گاو‌های میانه رو در حال مذاکره با رئیس کارخونه سوسیسن! مرتضی‌! تقدیم به سیدی با عبای شکلاتی».
تور جدید آمریکای شمالی «نتیجه مذاکرات» گروه کیوسک که از هیوستون تگزاش شروع شده بود، شنبه در تورنتو، بزرگ‌ترین محل تجمع ایرانی‌های کانادا پایان می‌یابد.
آلبوم جدید این گروه، به خاطر برخورد سیاسی متفاوت با اصلاح‌طلبان و هاشمی رفسنجانی فضایی متفاوت با کارهای دیگر این گروه دارد.
در آهنگ حاجی یادت نیست، به «خاوران»، «بهشت زهرا»، «ارمنستان»، «میکونوس» و «فریدون فرخزاد» اشاره شده است:

از لطف شما هر کی، یکی رو داره ہا تو بهشت زهرا یا تو خاوران
نویسنده‌ها رو به صورت یه طرفه مجانی می‌فرستادی ارمنستان
هیچ رستورانی واسه تو مثل رستوران «میکونوس» نیست
جون من یه دهن بخون حاجی برامون از «فریدون فرخزاد» آهنگی یادت هست، یا که یادت نیست
اشاره این شعر به اعدام‌های گسترده در دهه ۶۰ و قبرستان خاوران در دوران آیت‌الله خمینی و فرستادن نویسنده‌ها به سوی مرگ در جاده ارمنستان و عملیات ترور وزارت اطلاعات به رستوران میکونوس شهر برلین و قتل فریدون فرخزاد از سوی ماموران این وزارت در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، آهنگ «حاجی یادت نیست» را به اثری متفاوت و سیاسی تبدیل کرده است.



همچنین در آهنگ «مرتضی»، اصلاح‌طلبانی که با حاکمیت در حال مذاکره هستند با «گاو»هایی مقایسه شده‌اند که نهایتا قربانی می‌شوند:
«گاو‌های میانه رو در حال مذاکره با رئیس کارخونه سوسیسن!»






جنتی: کارهای حاشیه‌ای تعطیل، خطر اینترنت جدی‌ست!

image
دو روز پس از تاسیس «شورای عالی فضای مجازی»، با پیام آیت‌الله خامنه‌ای، حالا «احمد جنتی»، امام جمعه تهران است که قضیه را دنبال کرده و البته به اعضای شورای عالی فضای مجازی، هشدار هم داده است. 

احمد جنتی، «درایت مقام معظم رهبری»، را در این دانست که «ايشان به چيزهايي توجه دارند كه ديگران به اهميت آن يا توجه نمي‌كنند يا توجه چنداني ندارند.»
این شورا، وظیفه دارد علاوه بر سخت افزار و نرم افزار، از نظر «محتوایی» هم بر فضای جامعه مجازی اشراف داشته باشد.
جنتی گفته: «تشكر عملي شما از رهبري در عمل به وظايفي‌ست كه براي اين شورا تعيين شده است. مبادا نحوه برخورد شما مثل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي باشد. البته مقام معظم رهبري، خود بر اين شورا نظارت خواهند داشت. كارهاي حاشيه‌اي اعضاي اين شورا بايد تعطيل شود و به وظايف تعيين شده براي آن بپردازند.»
این مقام، توضیحی درباره نحوه برخورد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و دلخوری‌اش نداده است.
افرادی که به گفته جنتی، باید کارهای حاشیه‌ای شان را تعطیل کنند تا به این شورا بپردازند، روسای سه قوه، رییس صدا و سیما، وزیر مخابرات، وزیر ارشاد، رییس سازمان تبلیغات اسلامی و فرمانده کل سپاه پاسداران به همراه فرمانده نیروی انتظامی و وزیر اطلاعات، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس و دبیر شورای عالی و رییس این مرکز، افرادی هستند که همراه با هفت نفر شخصیت حقیقی برای مدت ۳ سال به عضویت در آن منصوب شده‌اند.
این افراد قرار است «مرکز ملی فضای مجازی کشور»‌ را تاسیس کنند تا تصمیم‌گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع از حیث سخت افزاری، نرم افزاری و محتوایی» به آن سپرده شود.
احمد جنتی گفته: «در فضاي مجازي، دزدي اطلاعات و اسرار انجام مي‌شود و هيچ دستگاهي نمي‌تواند اسرار سري خود را در اين محيط به درستي حفظ كند. اينترنت خطر جدي براي حفظ امنيت و اطلاعات است.»




جایگاه اخلاق در رسانه‌های جنبش کجاست

image
اعتماد به رسانه‌ها آرام به آرام به دست می‌آید، اما می‌شود همین انباشت اعتماد را به واسطه چند خبر و گزارش ناراست به یک‌باره از دست داد، نکته‌ای که این روزها توسط برخی رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی با ساده انگاری، نادیده گرفته می‌شود.
در طی چند روز گذشته، صرف‌نظر از صف‌بندی‌های موجود در جبهه مخالفان حکومت جمهوری اسلامی، دوستانی که این سوی صف قرار دارند و خود را اپوزیسیون نظام می‌دانند، وارد یک درگیری قلمی- لفظی شدند که نگارنده آن را به دقت دنبال و پیرامون آن در حد وسع و بضاعت کنکاش کرد.
همه ی ماجرا از جایی شروع شد که نویسنده‌ی جوانی که ادعای روزنامه‌نگاری نیز ندارد در مطلب پر مغزی تحت عنوان «سایه شوم خبرسازی بر جنبش سبز» این‌گونه نوشته که رسانه‌های جنبش در شرایط کنونی به جای فراهم سازی بستری مناسب برای رشد و تعالی این خیزش مردمی، با خبرسازی‌هایی دور از واقعیت، دانسته و ندانسته فرصت را در اختیار جریان رسانه‌ای – اطلاعاتی جمهوری اسلامی قرار می دهند تا بر اساس آن تمامی خبرهای مربوط به جنبش را بی اعتبار کنند.
شهروند خبرنگاری که اقدام به نوشتن «سایه شوم خبر سازی بر جنبش سبز» کرده، با اشاره به فکت‌هایی که در مقاطع زمانی مختلف در رسانه‌های گوناگون وابسته به جریان مخالفان نظام منتشر شده، سعی کرده است بدون آنکه حریم شخصی افراد را درنوردد و بدون آنکه توهینی متوجه کسی سازد برای مدعای خود شاهد بیاورد. وی بی‌آنکه بخواهد بدیهی ترین درس روزنامه‌نگاری، یعنی اخلاق در رسانه را به ما که مدعی حرفه‌ای بودن هستیم یادآوری کرده است.
در موضوع اخلاق رسانه ای بحثی وجود دارد با نام media validity  یا اعتبار رسانه‌ای که ظاهرا این روزها کمتر به آن توجه می‌شود. بر اساس این اصل چنانچه رسانه‌ای بر انتشار اخبار ناراست اصرار بورزد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعتماد مخاطب خود را از دست خواهد داد و پی آمد آن قدرت تاثیر‌گذاری رسانه ای نیز به حداقل ضریب ممکن تنزل پیدا خواهد کرد. اعتمادی که آرام آرام به دست می‌آید انباشت می‌شود، طی چند روز می‌تواند به سادگی و با چند خطای به ظاهر ساده از بین برود.  نکته‌ای جدی که در طی سال‌های گذشته به ویژه بعد از انتخابات ریاست جمهوری دور دهم و رشد شگفت انگیز رسانه‌هایی در کسوت مخالف و اپوزیسیون نظام جمهوری اسلامی، به صورت مهندسی شده از سوی دستگاه رسانه‌ای- اطلاعاتی حکومت جمهوری اسلامی با زیرکی اعمال شد و دامنه‌ی آن نیز تا مخالف‌ترین آنها گسترش پیدا کرد و دقیقا این هشداری بود که شهروند خبرنگاری که الفبای نوشتن و گزارش نویسی را از لابه لای سطور همین رسانه‌های به اصطلاح سبز و مخالف حکومت جمهوری اسلامی فرا گرفته بود بدان اشاره کرد.
هشداری از سر دغدغه و دلدادگی به جنبشی که نه در این سوی آبها، که در خیابانهای تهران و سایر شهر جریان دارد و شهروند خبرنگاران  فراوانی با پوست و گوشت خود آن را لمس کرده و خبرهای ریز درشت آن را از دل حادثه به ما رساندند، به مایی که با وجود امن‌ترین حاشیه‌های امنیتی گه گاه از محافظه‌کارانه عمل می‌کنیم.
از سوی دیگر نگاهی به کارنامه‌ی رفتاری جمهوری اسلامی، آشکار کننده‌ی دو موضوع بسیار واضح برای هر کسی است که در صف مخالفان حکومت قرار دارد، نخست آنکه این حکومت با اصحاب رسانه که پرچم‌داران اطلاع رسانی هستند و در جهت تنویر افکار عمومی تلاش می کنند مشکل دارد، و دقیقا به همین دلیل است که بعد از انتخابات دهم، نخستین کسانی که سیبل حمله‎ی حکومت واقع شدند اصحاب رسانه و فعالان این عرصه بودند.
نکته‌ی دوم نیز که بر اساس آن تا به امروز و علی‌رغم گذشت بیش از سه دهه حکومت جمهوری اسلامی بیشترین بهره را از آن برده، همان سیاست تفرقه بنداز و حکومت کن دایی جان ناپلئونی است و بهترین دلیل برای اثبات این مدعا هم وجود و تعدد فراوان نیروهای اپوزیسیونی است که در طی سه دهه‌ی گذشته هرگز موفق نشدند تا با توافق بر سر حداقل‌ها، به تعامل و نقطه مشترکی با یکدیگر برسند. هر کدام رسانه و خط مشی و مرام‌نامه و رفتار خود را دارند و در موقع لزوم نیز با دیگر گروه‌ها دشمن خونی هم خواهند بود. این فرهنگ در رسانه‌هایی که داعیه‌ی مردمی بودن، استقلال مالی و رفتاری، جنبش سبزی بودن و ... را دارند نیز به وضوح قابل مشاهده است، این‌که به سادگی هر کس مخالف یا منتقد ما بود را به مامور وزارت فخیمه‌ی اطلاعات جمهوری اسلامی منسوب کنیم و در کش مکش‌های حزبی- فکری فردی را قربانی کنیم تا جریان به سود ما تغییر جهت دهد هم در این چند ساله کم دیده نشده.
و کلام آخر اینکه آنچه «سوسن سیروسی» شهروند خبرنگار تا به امروز خوش نام خودنویس به زبان ساده پیرامون مساله‌ی اعتماد رسانه‌ای بازگو کرد و برای آن شاهد مثال آورد را اگر چنانچه رسانه‌ها و اصحاب مدعی حرفه‌ای‌گری رسانه‌ها جدی نگیرند، دیر یا زود شاهد افول اقبال عمومی مردمی نسبت به آنها خواهیم بود، آن هم مردمی که چشم امیدشان برای به دست آوردن بخشی از حقیقت جاری در کشور را به همین رسانه‌ها دوخته‌اند.




پیوستن جلال و سیمین؛ نویسنده سووشون درگذشت

image
سیمین دانشور، نویسنده و مترجم معروف ایرانی امروز در سن ۹۰ سالگی در تهران درگذشت. همسر سیمین، جلال آل احمد، در سال ۱۳۴۸ درگذشته بود.
به گزارش ایسنا، سيمين دانشور که در سال ۱۳۰۰ در شیراز متولد شده بود، عصر ۱۸اسفند پس از يک دوره بيماري در منزلش در سن ۹۰ سالگي درگذشت. این بانوی نویسنده ۴۲ سال پیش همسرش جلال آل احمد را از دست داده بود.
  سیمین دانشور که با رمان سووشون نزد بسیاری از کتاب‌خوان‌های ایرانی شناخته می‌شود، نخستین زن داستان نویس حرفه‌ای ایران است. از آثار سیمین می‌توان به مجموعه داستان‌های شهری چون بهشت، به کی سلام کنم؟، پرنده‌های مهاجر، آتش خاموش و رمان‌های سووشون، جزیره سرگردانی، ساربان سرگردان و کوه سرگردان اشاره کرد.
دانشور همچنين عضو و نخستين رئيس کانون نويسندگان ايران بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا: یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه قاچاقچی است

imageوزارت خزانه‌داری آمریکا غلامرضا باغبانی، از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را به عنوان قاچاقچی مواد مخدر معرفی کرد.
به گزارش «سی‌ان‌ان» وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای در این زمینه، به نقل از دیوید کوهن، معاون این وزارتخانه  نوشته است که دست داشتن نیروی قدس سپاه در قاچاق مواد مخدر محرز شده است.
در این بیانیه آمده است: «مذموم بودن این اتهام مضاعف است زیرا جدای از پخش مواد مخدر، فعالیت نیروی قدس بخشی برای حمایت از تروریسم بوده است.»
براساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا این فرمانده نیروی قدس سپاه در زاهدان، به قاچاقچیان افغانی موادمخدر، اجازه داده مواد مخدری را به ایران وارد کنند و در مقابل از آنها برای ارسال پول و اسلحه برای طالبان استفاده کرده است.
گفتنی است وزارت خزانه‌داری آمریکا از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از یک هزار نفر را در فهرست قاچاقچیان مواد مخدر قرار داده است و با شناسایی آقای باغبانی و قرار گرفتن نام او در لیست قاچاقچیان، از این پس طبق دستور این وزارتخانه، تمام شهروندان آمریکایی از داشتن رابطه تجاری با این فرمانده سپاه قدس  منع می‌شوند و همچنین تمام دارایی‌های وی هم در آمریکا توقیف می‌شود.




واکنش تلویحی خامنه‌ای به رای خاتمی: وظیفه بود

image
رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به شرکت بخشی از معترضان در انتخابات اخیر مجلس گفته است: «حالا ممكن است اعتراضى هم به يك چيزى، به خود اين انتخابات، به يك شكلى از اشكال انتخابات داشته باشد؛ ليكن در عين حال با وجود اعتراض، وارد ميدان انتخابات مي‌شود؛ اين وظيفه است.»
رهبر جمهوری اسلامی امروز با اعضای مجلس خبرگان رهبری دیدار کرد.
خامنه‌ای در این دیدار در واکنش به شرکت بخشی از معترضان در انتخابات نهمین دوره مجلس گفت: «هر كسى به نظام اسلامى اعتقاد دارد، در اين اعتقاد صادق است، شركت در انتخابات را وظيفه‌ى خودش مي‌داند؛ ولو حالا ممكن است اعتراضى هم به يك چيزى، به خود اين انتخابات، به يك شكلى از اشكال انتخابات داشته باشد؛ ليكن در عين حال با وجود اعتراض، وارد ميدان انتخابات ميشود؛ اين وظيفه است.»
وی همچنین یکی از اثرات این انتخابات را «توهم‌زدایی» عنوان کرد و گفت: «انتخابات مثل يك سيلىِ بيداركننده و هشياركننده است به كسانى كه در توهّمات خودشان غوطه مي‌خورند و خيال‌پردازى مي‌كنند؛ راجع به آينده‌ى نظام، راجع به اصل نظام، راجع به مردم، راجع به كشور، راجع به دشمن توهّماتى در ذهن دارند، تخيلاتى دارند، غرق در اين توهّمات هستند. انتخابات، اينها را از اين توهّمات خارج مي‌كند؛ حقيقت را جلوى اينها مي‌گذارد.»
خامنه‌ای ادامه داد: «بعد از انتخاباتِ پر سر و صداى پر حادثه‌ى سال ۸۸، بعضى اينجورى پيش‌بينى مي‌كردند كه اعتماد مردم از نظام سلب شد؛ مردم ديگر پاى صندوق‌ها نمى‌آيند. اين انتخابات، يك پاسخ قاطع و روشن بود به اين تصور غلط، به اين استنتاج غلط، اين گمانه‌زنى خطا.»
رهبر جمهوری اسلامی همچنین از گفته‌های اخیر رئیس جمهوری آمریکا در باره‌ دنبال نکردن مسیر جنگ در قبال ایران استقبال کرد و گفت: «ما دو روز پيش از اين شنيديم كه رئيس جمهور آمريكا گفته است ما به جنگ با ايران فكر نمي‌كنيم. خيلى خوب؛ اين خوب است، اين حرفِ عاقلانه‌اى است، اين خروج از توهّم است.»





از آن خواهر‌زاده تا این خواهر‌زادهآن خواهرزاده را شهید کردند تا دائیش را از احقاق حق باز دارند.این خواهرزاده می گوید رأی دائیش راه را بر افراطیون مسدود کرد
سید علی حبیبی موسوی خامنه، خواهر زاده ی مهندس میرحسین موسوی بود. محمد رضا تابش خواهر زاده حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی است. دو مصاحبه مرتبط با این دو خواهرزاده در کنار هم خواندنی است

آن خواهر زاده
سید علی حبیبی موسوی ظهر عاشورای سال ۱۳۸۸ در خیابان شادمان ناجوانمردانه به شهادت رسید. برادر سید علی دو دهه قبل در میدان جنگ به شهید شده بود. از آن شهید دو فرزند خردسال بجا مانده است. همسر شهید موسوی خانم فریبا جداری دی ۱۳۹۰ در مصاحبه با سایت کلمه در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آقای علی موسوی همواره در ایام انتخابات همراه آقای موسوی بوده اند و آیا احتمال این را می دادند که چنین اتفاقی رخ دهد می گوید: برای همین هم ایشان انتخاب شد. ایشان کسی بود که بسیار به دایی اش علاقمند بود و خود آقای موسوی هم علاقه ی ویژه ای به علی آقا داشت البته آقای موسوی برای همه ما بسیار عزیز است و این روزها که ایشان در حصر هستند برای همه ی ما سخت است و دلتنگ ایشان هستیم و دلمان می خواست که هر چه زودتر حصر شدگان و زندانیان هرچه زودتر آزاد می شدند.
پرسش دیگری که همسر شهید علی موسوی با لحن محکمی به آن جواب منفی می دهد این بود؛ آیا بعد از کشته شدن همسرتان هیچگاه پشیمان شدید و یا آرزو کردید که ای کاش همسرتان در فعالیت های انتخاباتی همراه آقای موسوی نبود تا چنین اتفاقی هم برایشان رخ نمی داد؟ وی با بیان اینکه هرگز پشیمان نیستم و به راهی که همسرم رفته است افتخار می کنم، تصریح می کند: گاهی وقت ها پیش خودم فکر می کنم اگر علی آقا زنده بود ان همه ظلمی که در حق دایی اش شده است را تحمل نمی کرد. شاید خوب شد که نیست و نمی بیند چه مظلومانه عده ای را در حصر و حبس کردند، شاید هم اگر علی آقا زنده بود آنها دوباره تحملش نمی کردند یک جایی مقابل خیابان اختر که الان دایی شان همانجا در حبس است او را به شهادت رسانده اند. من همیشه به همان آقایان گفته ام به همسرم افتخار می کنم و پشیمان و ناراحت نیستم که ایشان چه راهی را انتخاب کرد.

این خواهرزاده
محمد رضا تابش اکنون برای چندمین بار نماینده مجلس شورای اسلامی از اردکان است. او در انتخاباتی نامزد نمایندگی مجلس شد که اصلاح طلبان و سبزها به دلیل عدم تحقق حداقلهای یک انتخابات آزاد و سالم در آن شرکت نکردند. آقای تابش در مصاحبه مورخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ با سایت الف سخنان مهمی بر زبان رانده است. وی سخنان قبل از انتخابات آقای خاتمی را نه «شرط گذاری» برای نظام بلکه نقدی دلسوزانه از سوی یک اصلاح طلب معتقد به نظام و رهبری می داند.
تابش تاکید می کند که «با حضور آقای خاتمی نقشه بدخواهان نظام خنثی وبهانه جویی تندروهای داخلی نیز ابتر ماند که درصدد قرار دادن آقای خاتمی در مقابل نظام بودند». حضور رییس جمهور سابق در انتخابات به گفته این نماینده مجلس «مایه گذاشتن از آبرو» برای خاتمی بود که « در چند روز گذشته به شدت تحت فشار بوده» است.
وی در گفتگو با الف اظهار داشت: اصلاح طلبی در هر صورت هنوز حضور دارد و اگر ما انتقاد و یا حرفی برای هم داشته باشیم در پای صندوق رای بیان می کنیم.
تابش در خصوص مطلبی که در بی بی سی فارسی بعد از رای دادن خاتمی منتشر شد نیز گفت: من در مورد کسی اظهار نظر نمی کنم اما تاکید می کنم که آقای خاتمی از آبروی خود با حضور پای صندوق رای در این مقطع مایه گذاشت و این تصمیم سختی برای وی بود و بازتابهای آن نیز در این چند روز قابل مشاهده بوده و فشار زیادی نیز بر ایشان در این چند روز وارد شده اما تعهد و دلبستگی ایشان به نظام و انقلاب و ارزشهای انقلاب و نظام را به خوبی نشان داد.
این نماینده اصلاح طلب مجلس حضور مجدد اصلاح طلبان در فضای سیاسی در آینده را بسته به نظر حاکمیت می داند:«اگر قرار باشد مجددا حاکمیت دست تندروها باشد و برخورد درستی با این موضع گیری نداشته باشند قضیه متفاوت است».
تابش می گوید: حرکت آقای خاتمی راه رابرای افراطیون خارج از کشور مسدود کرد اما در خصوص تندروهای داخلی باید کنترل شوند.
  تابش انتخابات مجلس را بسیار آرام و مطلوب نظر اصلاح طلبان توصیف می کند و علت آن را نیز«مواضع حکیمانه و سنجیده رهبری» و «عدم سخت گیری تایید صلاحیتها» می داند. وی موضوع شرط گذاشتن برای نظام را سناریوی افراطیون هر دو جناح می داند که با تحریک عده ای از آب گل آلود ماهی می گرفتند.





جـــرس: منابع خبری گزارش داده اند که پس از تاخیرهای مکرر در طرح سئوال از رئیس دولت در صحن علنی مجلس، سرانجام محمود احمدی نژاد پذیرفت برای پاسخ به سئوالات نمایندگان، روز چهارشنبه - در آخرین جلسه مجلس در سال 90 - در صحن علنی مجلس حاضر شود.
به گزارش مهر، سرانجام پس از حدود 9 ماه سئوال عده ای نمایندگان مجلس از رئیس دولت برای روز چهارشنبه با توافق وی در دستور کاررسمی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
پیش از این معاون پارلمانی رئیس دولت گفته بود که احمدی نژاد هر وقت خودش خواست برای پاسخگویی به مجلس خواهد رفت.
محمد حسین فرهنگی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز، گفته بود احمدی نژاد تعیین کننده زمان حضورش در مجلس است.
مهلت پاسخگویی رئیس دولت به طرح سئوال بیش از یک چهارم نمایندگان مجلس هفته گذشته پایان یافت ، با این حال رئیس دولت برنامه تعیین شده مجلس برای حضور در جلسه روز چهارشنبه گذشته را نپذیرفت.
پس از رد تقاضای مجلس برای حضور رئیس دولت در جلسه یکشنبه هفته پیش رو از سوی محمود احمدی نژاد ، سر انجام وی پذیرفت که در جلسه روز چهارشنبه - آخرین جلسه مجلس پیش از تعطیلات نوروزی- حضور یابد.
گفتنی است، سی آذر ماه سال جاری طرح سئوال از رئیس دولت که با 79 امضا به هیئت رئیسه مجلس رسیده بود به 6 کمیسیون مجلس ارجاع شد و کمیسیون های مذکور ظرف یک هفته باید طرح سئوال را بررسی و گزارش آن را ارائه دهند.
در صورتی که سئوال کنندگان از پاسخ های داده شده در کمیسیون ها توسط نمایندگان دولت قانع نشوند گزارش کمیسیون به هیئت رئیسه مجلس ارائه می شود و طبق ماده 197 آیین نامه این گزارش در صحن اعلام می شود و به رئیس دولت ارسال خواهد شد و پس از آن وی باید ظرف مدت یک ماه در صحن علنی مجلس حضور و پاسخگوی نمایندگان باشد.
علی مطهری نماینده تهران نیز، 5 تیرماه سال جاری طرح سئوال از رئیس دولت را با 100 امضاء تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرد.
همان زمان، پس از آنکه طرح سئوال از سوی طراحان به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، برخی اعضای هیئت رئیسه با تایید تحویل این طرح به محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، از پس گرفتن امضاهای این طرح خبر دادند و پیگیری آن را در شرایط کنونی مناسب ندانستند.
به دنبال این اظهار نظرها، علی مطهری نماینده مردم تهران به عنوان کسی که مسئولیت جمع آوری امضاها را بر عهده داشت طی نامه ای به هیئت رئیسه نسبت به این موضع گیری ها انتقاد کرد.
وی اینگونه اظهارات را عدم رعایت بی طرفی از سوی هیئت رئیسه مجلس خوانده و تاکید کرده بود اینگونه اظهارات مقدمه اعمال فشار به نمایندگان برای پس گیری امضاها است.
ادامه تلاش های هیئت رئیسه مجلس برای پس گرفتن امضاهای طرح سئوال از رئیس دولت موجب شد علی مطهری نماینده تهران مهر ماه سال جاری در اعتراض به تعلل هیئت رئیسه مجلس در اعلام وصول سوال از رئیس جمهور استعفا دهد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بررسی استعفای مطهری ضمن اعلام حمایت از وی با استعفایش از نمایندگی مجلس مخالفت کردند.
طراحان سئوال از رئیس دولت که در جلسه علنی روز یکشنبه 8 آبان ماه به دنبال تکمیل تعداد امضاهای مورد نیاز برای این طرح بودند پس از آنکه تعداد امضاها را به 73 امضا (نصاب قانونی) رساندند، طرح مذکور را به محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس تقدیم کردند.
پس از آن هیئت رئیسه مجلس از رسیدن امضاهای طرح سئوال از رئیس جمهور به 69 امضا خبر داده و اعلام کرده بود که این طرح از نصاب لازم افتاده است.
بالاخره 30 آذر ماه سال جاری طرح سئوال که با 79 امضا به هیئت رئیسه مجلس رسیده بود به 6 کمیسیون مجلس ارجاع شد و 18 بهمن ماه از سوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. براساس آئین نامه مجلس شورای اسلامی، رئیس دولت یک ماه پس از اعلام وصول طرح سئوال، باید در صحن علنی مجلس پاسخگوی سئوالات ارائه شده باشد.







جـــرس: 
در پی قطعیت انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی، یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از مخالفت اکثریت اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتصاب مرتضوی خبر داد.
پیش از این گزارش شده بود که ۱۴ نماینده مجلس نسبت به انتصاب سعید مرتضوی برای سازمان تامین اجتماعی به احمدی نژاد تذکر داده اند، اما سعید مرتضوی به مجلس رفته و نمایندگان را قانع به پذیرفتن پست جدیدش کرده بود.
به گزارش ایلنا، نصرالله ترابی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با اعلام اینکه نمایندگان مجلس با انتخاب افراد غیر متخصص در سازمان تامین اجتماعی مخالف هستند، یاد آور شد: در گذشته انتخاب ذبیحی به عنوان مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی به رغم مخالفت‌های صورت گرفته از سوی نمایندگان کارفرمایی، کارگری و دولت منجر به بروز مشکلاتی در سازمان تامین اجتماعی شد.
او با بیان اینکه نمایندگان مجلس در بعد نظارتی می‌توانند مخالفت خود را با انتصاب مدیر عامل تامین اجتماعی اعلام کنند یاد آور شد: مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی باید آشنا به مسائل کارگری باشد، این در حالیست که مرتضوی به دلایل سابقه فعالیت در امور سیاسی قابلیت اداره سازمان تامین اجتماعی را ندارد.
ترابی خواستار تغییر در سیاست‌های مدیریتی سازمان تامین اجتماعی شد و خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی متعلق به جامعه کارگری کشور است از این رو مدیران انتصابی باید از درون این سازمان تعیین شوند.
گفتنی است، روز گذشته رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نیز اظهار داشت: انتصاب مرتضوی به این سمت برای وزیر کار تعاون و رفاه مشکل ایجاد می کند، چرا که نمایندگان مجبور می شوند از وزیر سوال کرده و این سوال حتما به طور جدی مطرح خواهد شد.




جـــرس: در واکنش به هشدار سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی کشور، نسبت به "اتمام منابع ارزی لازم برای واردات مواد اولیه تولید دارو در کشور و متعاقب آن "قطع تولید و عرضه دارو در کشور" طی آینده‌ نزدیک، وزیر بهداشت مدعی شد که هیچ مشکلی برای تأمین ارز واردات دارو وجود ندارد.
روز گذشته سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی کشور طی نامه‌ای به بانک مرکزی، از اتمام منابع ارزی جهت واردات مواد اولیه تهیه دارو خبر داده نوشته است: "ذخایر و موجودی انبارهای مواد اولیه واحدهای داروسازی کشور به زودی به اتمام خواهد رسید و نبود حتی یک ماده موثره و اولیه موجب عدم امکان تولید اقلام دارویی می‌گردد و این مسئله به طور جدی سلامت جامعه را مورد تهدید قرار خواهد داد."
به گزارش ایسنا، مرضیه وحید دستجردی در واکنش نسبت به این هشدار اعلام کرد که واردکنندگان مواد اولیه دارویی در حال حاضر می‌توانند سفارش‌های خود را ارائه دهند و افزود: "هیچ مشکل ارزی برای واردات دارو نداریم. از طرفی ذخایر راهبردی ما پر است."
وزیر بهداشت همچنین گفت: "با رئیس کل بانک مرکزی جلسه گذاشتیم و وی دستور اکید برای تأمین ارز واردات دارو داده است."
وحید دستجردی افزود: "هم اکنون نیز واردکنندگان مواد اولیه دارویی برای ثبت سفارش معرفی شده‌اند و اِل‌سی [اعتبارنامه] مورد نیاز باز شده و انتقال ارز هم صورت گرفته است."





برنامه‌ مراسم تشییع سیمین دانشور اعلام شد
 جـــرس: مراسم تشییع مرحوم سیمین دانشور، نویسنده و مترجم توانای ایران، روز یکشنبه ۱۰ صبح از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان برگزار خواهد شد.
به گزارش فارس، رضا حمیدی مسئول برنامه‌های تشییع مرحوم سیمین دانشور گفت: مرحوم سیمین دانشور عصر روز گذشته ساعت ۱۶: ۳۰ به دنبال سه آنفلوانزایی که پی‌درپی دچار شد فوت کرد.
وی ادامه داد: طبق گفته اطرافیان دانشور، وی ظهر دیروز پس از صرف ناهار و دارو‌ها برای استراحت به خواب می‌رود که اطرافیان در هنگام مراجعه به وی درمی‌یابند که وی فوت کرده است و پس از آن مرحوم دانشور به بیمارستان پارس منتقل شد.
به گفته حمیدی، تا صبح یکشنبه ۲۱ اسفندماه دانشور در بیمارستان پارس خواهد ماند و در این روز از ساعت ۱۰ مقابل تالار وحدت تشییع می‌شود.
وی اضافه کرد: بنده از سوی وزارت ارشاد پیگیر امور هستم تا بتوانیم مراسم خوب و شایسته ای را برای وی برگزار کنیم.
حمیدی ادامه داد: مرحوم سیمین دانشور صبح یکشنبه پس از تشییع در قطعه هنرمندان می‌آرامد.



جـــرس: 
در پی انتشار خبری مبنی بر فرود اضطراری و سوخت گیری یک فروند هواپیمای مسافربری آمریکایی در تهران، سازمان هواپیمایی کشوری، این موضوع را تکذیب کرد.
سایت اصولگرای مشرق روز پنجشنبه گزارش داده بود که یک هواپیمای مسافری آمریکایی که از دوحه به مقصد استانبول در حرکت بود هنگام عبور از آسمان ایران ضمن تماس با برج مراقبت فرودگاه امام تهران به دلیل اتمام سوخت تقاضای فرود داشت که پس از موافقت برج مراقبت در فرودگاه امام به زمین نشست و پس از سوختگیری تهران را به مقصد استانبول ترک کرد.
در همین رابطه، روز جمغه مدیر روابط عمومی شركت فرودگاه‌های كشور خبر منتشره در پایگاه‌های اطلاع رسانی مبنی بر فرود یك فروند هواپیمای مسافربری آمریكایی در فرودگاه امام را تكذیب كرد.
به گزارش ایرنا، یدالله آقایی صائم در پاسخ به رد یا تایید اخبار منتشره دراین خصوص به ايرنا گفت: موضوع فرود اضطراری هواپیمای مسافربری آمریكایی و اخبار منتشره در این مورد صحت ندارد.





جـــرس:
 در تظاهراتی خشونت آمیز در یک دانشگاه در عربستان سعودی، ۵۰ زن مجروح شدند.
به گزارش بی بی سی، صدها زن در تظاهراتی در دانشگاه خالد شاه شرکت کردند و خواستار مدیریت بهتر و رفع تبعیض در دانشگاه شدند.
گفته می شود، پس از مقابله نیروهای امنیتی و پلیس با تظاهرکنندگان دهها نفر زخمی شدند.
مسئولین دانشگاه می گویند که دانشجویان به کارمندان دانشگاه حمله کردند.
به نظر می رسد مجروح شدگان یا توسط نیروهای امنیتی یا زیر دست و پا زخمی شده اند.
از سال پیش تا کنون چندین تظاهرات در دانشگاههای عربستان سعودی علیه سیستم دانشگاهی که گفته می شود علیه زنان تنظیم شده گزارش شده است.





جـــرس: 
وزیر کشور با انتقاد از آنچه "تشدید هجمه‌ها به دولت در آستانه انتخابات مجلس" خواند، منافع دولت را منافع ملی خوانده و مدعی شد: "این خلاف مصالح ملی و سخنان رهبری است. "
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، مصطفی محمدنجار در گفت‌وگویی اظهار كرد: حمله و هجمه به دولتی که رییس و اعضای آن با دلسوزی و تلاش بی‌وقفه بار اجرایی کشور را به دوش می‌کشند تا مشکلات کشور را مرتفع کرده و آسایش و رفاه را برای ملت فراهم سازند اقدامی دشمن شادکن است.
پاسدار محمد نجار مدعی شد: "کسانی که در این مسیر حرکت می‌کنند بدانند خلاف مصالح ملی و تاکیدات رهبری عمل می‌کنند و این قطعا برای کشور مطلوب نیست. "
وزیر کشور با اشاره به دستور رهبری مبنی بر حفظ وحدت و پرهیز از اختلاف و هجمه، افزود: این اصول نه در آستانه انتخابات بلکه همیشه باید مدنظر باشد و می‌بایستی از انجام اقدامات دشمن شادکن پرهیز کرد.
گفتنی است، مقامات دولت کماکان بحران های ناشی از سوء مدیریت را ناشی از "هجمه به دولت" و "سنگ اندازی" ذکر می کنند.




بیش از ۶۰ هزار خانوار چایکار در خطر نابودی قرار دارند

در پی سوء مدیریت دولت، رئیس اتحادیه چایکاران کشور از در معرض نابودی قرار داشتن هزاران چایکار و خانواده آنان، که بر روی باغات چای شمال کشور کار می‌کنند خبر داد.
ایرج هوسمی در گفت‌وگو با ایلنا ضمن بیان مطلب فوق خاطر نشان کرد: در هر هکتار ۱۰ تن محصول برگ سبز چای برداشت می‌شود که در طول یکسال بیش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ کارگر بطور متوسط از فصل شروع به کار تا برداشت و حمل چای و غیره بر روی آن کار می‌کنند تا چای تولید شود.
او گفت: در سطح کشور بیش از پنجاه هزار هکتار باغات چای وجود دارد که سهم استان گیلان از این مقدار ۳۲ هزار هکتار و استان مازندران دو هزارهکتار است.
رئیس اتحادیه چایکاران افزود: با وضعیت فعلی چای کشور هزاران کارگری که بر روی باغات یا در بخشهای ترابری و حمل چای و یا در کارخانه‌ها کار می‌کنند بیکار شده‌اند و عده‌ای برای تامین معاش خود به شغلهای کاذب روی آورده‌اند.
او در خصوص مشکلات چایکاران با اشاره به اینکه۱۰ میلیارد تومان از کل مطالبات چای کاران کشور پرداخت نشده است، تصریح کرد: در طول عمر چای کشور امسال رکورد دار عدم پرداخت بهای چای سبز کشاورزان است.
هوسمی با بیان اینکه معمولا در فاصله مهر تا اسفند هر سال مطالبات کشاورزان چای کار پرداخت می‌شد، افزود: متاسفانه ۷ماه از زمان بهره برداری چای گذشته اما هنوز کشاورزان چای کار پول خود را دریافت نکرده است.
او با تاکید برلزوم حل مشکلات چایکاران در این فصل از سال افزود: تا زمانی که مدیریت چای کشور تحت نظارت وزارت بازرگانی بود (تا سال ۱۳۷۹) به مشکلات چای کاران رسیدگی می‌شد، به این ترتیب که چای کار می‌توانست در فصل زمستان که باغ برای ایجاد چای مرغوب نیاز به ترمیم و هرس و کود دارد چایکار مبلغی بابت کود می‌گرفت و باغ خود را برای فصل برداشت آماده می‌کرد.
رئیس اتحادیه چایکاران اضافه کرد: اما متاسفانه از زمانی که مدیریت چای کشور در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته روز به روز بر مشکلات چای کاران اضافه شده تا جایی که دیگر باغ چایی باقی نمانده است تا احتیاجی به چایکار باشد.
او با اشاره به اینکه قیمت چای در طول سالهای اخیر (از سال ۸۰ به بعد) با افزایش تورم همراه نبوده است گفت: این عدم افزایش قیمت چای در صورتی است که تمام اقلام مصرفی معیشتی چایکاران افزایش پیدا کرده و کشاورزان در حال حاضر زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
هوسمی تاکید کرد: ما نتیجه تلاش و زحمت یک ساله‌مان را به سازمان چای داده‌ایم و بهای آن را از این سازمان می‌خواهیم چرا که ۷ ماه از زمان بهره برداری آن گذشته وکشاورزان محتاج مطالبات بحق خود در این مقطع از سال هستند.
او ادامه داد: اگر این کشاورزان نتوانند در فصل زمستان به باغات چای خود رسیدگی کنند مسلما محصول خوبی برداشت نخواهند کرد و متضرر خواهند شد.
رئیس اتحادیه چایکاران کشور با اشاره به اینکه بین سالهای ۶۹ تا ۷۲ کشاورزان چای کار ۷۰ هزار تن چای خشک تولید می‌کردند عنوان کرد: متاسفانه این رقم به ۱۶ هزار تن کاهش یافته است و اکثر باغات با وجود این مشکلات‌‌ رها و تبدیل به جنگلهای مخروبه شده‌اند.
او افزود: همین مقدار کمی از چای که تولید می‌شود به گونه‌ای است که چایکار بدون استخدام کارگر، کشاورزی می‌کند تا تولید محصولش به صرفه‌تر باشد.
او با تاکید بر اینکه عده‌ای رانت خوار و دلال در سایه بی‌توجه‌ای دولت می‌خواهند صنعت چای کشور را از بین ببرند افزود: بیش از ۶۰ هزار خانوار چای کار در گیلان و مازندران در خطر نابودی قرار دارند.
او در خاتمه گفت: تا زمانیکه دولت مثل گذشته از چایکاران در ارتباط با دریافت مطالباتشان و سایر کمکهای نقدی و غیر نقدی حمایت نکند این صنعت به سمت نابودی پیش می‌رود.




محمدرضا دانایی، طراح سایت محمد نوری زاد با قید وثیقه آزاد شد

طراح وب سایت محمد نوری زاد موقتا از زندان آزاد شد.
به گزارش چمران نیوز، محمد رضا دانایی جوان ۱۸ ساله و از نخبگان شهر قم که طراح وب سایت محمد نوری زاد نیز می باشد پس از موافقت مراجع قضایی و صدور قرار وثیقه با قید ضمانت بطور موقت از زندان آزاد شد.
بر اساس این گزارش، این طراح و برنامه نویس سایت رسمی محمد نوری زاد که به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق اقدامات رایانه ای و هماهنگی ملاقات دیدار خانواده های زندانیان سیاسی با مراجع تقلید و ارتباط با بیت آیات عظام در قم صبح روز چهارشنبه ۳ اسفند در منزل پدری اش توسط مأموران امنیتی وزارت اطلاعات با حکم دادستانی بازداشت گردیده بود.
شایان ذکر است که محمد نوری زاد در نامه ی بیست و چهارم خود با ذکر این موضوع خبر از بازداشت این جوان داد: آقای طائب گفته بود بعدِ انتخابات برای ما خواب‌هایی دیده است. اما صبوری‌اش به سررسید و نرسیده به انتخابات – همین هفتهٔ گذشته – جوانک دیپلمه‌ای را که در کارهای ابتدایی سایت به من کمک می‌کرد، بازداشت کرد و به جای نامعلومی برد. تا شاید با تکاندن او، چیزکی عایدش بشود. به حضرت ایشان بفرمایید: هرچه باشد من رهبرم و دیگران؛ مردم. و یکی از اولین شرط‌های رهبری صبوری است. و اینکه رهبر باید سخن تند مشفقان و منتقدان خویش را نوش جان کند و روی ترش نکند و دست به انتقام نبرد.
گفتنی ست، محمد رضا دانایی از جوانان نخبه ایران می باشد که از جمله جوان ترین برنامه نویسان و طراحان وب سایت نیز می باشد.





تماس تلفنی با دختران میرحسین موسوی در آستانه نوروز

آیت الله العظمی دستغیب: ای کاش خبرگان رهبری با نوید آزادی میرحسین و کروبی، میلیون ها ایرانی را خوشحال می کردند

آیت الله العظمی سیدعلی محمد دستغیب در تماس تلفنی با دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، با دلجویی از دختران، آنان را به ادامه صبر و استقامت توصیه کرد.
به گزارش کلمه، آیت الله العظمی دستغیب، مرجع تقلید مقیم شیراز در این تماس تلفنی که در آستانه نوروز برقرار شد، همچنین برای بهبود وضعیت حاضر و آزادی همه زندانیان به خصوص میرحسین، رهنورد و کروبی دعا کرد.
آیت الله سیدعلی محمد دستغیب در این گفت و گو اظهار امیدواری کرد که به امید خدا و پایداری این عزیزان مسائل حل خواهد شد.
وی با اشاره به برگزاری اجلاس اخیر خبرگان، تاکید کرد: ای کاش در این ایام که نزدیک نوروز و سال جدید است، خبرگان رهبری یک بند به بیانیه خود با این مضمون اضافه می کردند که ما امیدواریم؛ ایام نوروز نوید رفع حصر از جنابان میرحسین موسوی و حجت الاسلام کروبی و سرکار خانم رهنورد و آزادی همه زندانیان سیاسی داده شود تا میلیونها نفر از مردم این سرزمین در داخل و خارج کشور و نیز خانواده های آنان خوشحال شوند.
آیت الله دستغیب از جمله مراجعی است که طی مدت حبس خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی بارها بر غیرشرعی و غیرانسانی بودن این حصر تاکید کرده و خواستار آزادی آنان شده است.
وی همزمان با برگزاری اولین اجلاس خبرگان پس از اعتراضات مردمی سال ۸۸ خواستار حضور میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان نمایندگان مردم در اجلاس خبرگان شد.
در آخرین نامه ای که این مرجع تقلید به خبرگان رهبری نوشته است بار دیگر نسبت به حبس غیرقانونی این همراهان جنبش سبز اعتراض کرده و خواستار رفع حبس و آزادی سریع زندانیان سیاسی شده است.
وی از خبرگان پرسیده است: آیا نیمه شب و با رعب و وحشت به منزل افراد مشکوک الاتّهام وارد شدن، شرعی است؟ آیا بیان این حرف که چرا جناب آقای مهندس میرحسین موسوی و حجة الاسلام و المسلمین کروبی در حصر می‌باشند، دخالت در اُمور جزئی است؟
این مرجع عالیقدر افزود: اما هنوز هم دیر نشده و امید است اینکارها انجام شود. هرچند از بعضی از ایشان امید است که چنین کنند.
در این مکالمه دختران مهندس موسوی سلام و تشکر پدر خود را به ایشان رسانده و از مواضع حق طلبانه و بزرگورانه ایشان تشکر کردند.




افزایش فعالیت گشت امنیت اخلاقی در نوروز

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی روز گذشته با خبرنگاران در نشستی خبری حاضر شد که افزایش گشت‌های امنیت اخلاقی در نوروز، بازداشت هنجارشکنان چهارشنبه آخرسال تا پایان تعطیلات نوروزی، کنترل مجرمان سابقه‌دار، خطرناک و تکذیب ممنوعیت تردد پراید در جاده‌ها از مهم‌ترین بخش‌های صحبت او در این نشست بود.
به گزارش مهر، احمدی‌مقدم با اشاره به برگزاری جشن‌های چهارشنبه آخر سال توسط برخی از شهرداری‌ها گفت: در گذشته شهرداری‌ها جشن‌هایی را در چهارشنبه آخر سال برگزار می‌کردند که بستر بی‌نظمی و ناامنی شده و برخی اوباش از این فرصت سوءاستفاده می‌کردند. ما مخالف تخلیه هیجان، جشن و سرور مردم نیستیم اما با هرگونه پایکوبی و ایجاد کارناوال شادی برخورد می‌شود.
فرمانده نیروی انتظامی همچنین از افزایش فعالیت گشت امنیت اخلاقی در نوروز خبر داد و گفت: علاوه بر افزایش گشت‌های امنیت اخلاقی، گشت‌های محسوس و نامحسوس افزایش یافته و ۱۵ فروند بالگرد برای کنترل جاده‌ها در نوروز به کارگرفته می‌شود.




دانشجو برای نمره به خانم استاد چاقو زد

استاد خانم رشته جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی زابل توسط یک دانشجوی پسر مورد ضرب و جرح قرار گرفت.
این حمله زمانی صورت گرفت که استاد در حال تدریس در کلاس بوده است که دانشجوی پسر از پشت سر با چاقو به این استاد خانم حمله و وی را از ناحیه کتف زخمی می کند.
خبرنگار بازتاب از زابل گزارش داد دانشجوی پسر مذکور بعد از این حادثه فرار می کند که توسط کارکنان و دانشجویان دانشگاه دستگیر و تحویل نیروی انتظامی می شود.
گفته می شود برای وی حکم اخراج نیز صادر شده است.
دانشجوی مذکور و این استاد از ترم گذشته بر سر “نمره” مشکلاتی داشته اند و در روز حادثه دانشجوی مذکور بعد از درگیری لفظی با استاد، وی را با چاقو مورد حمله قرار می دهد؛ اقدامی که تا کنون به این نحو سابقه نداشته است.
حال این استاد خانم وخیم گزارش شده است.


 

مرخصی محمد توسلی و داماد وی برای شرکت در مراسم عروسی دخترش

پس از آنکه محمد توسلی ظهر امروز پس از ۴ ماه به مرخصی آمد، فرید طاهری، داماد وی نیز شامگاه پنجشنبه به مرخصی آمد.
به گزارش «چمران نیوز»، پس از موافقت مراجع قضایی با مرخصی محمد توسلی برای حضور در مراسم ازدواج دخترش، شامگاه امروز داماد ایشان فرید طاهری نیز پس از سپردن وثیقه معیین شده از سوی مسئولان قضایی به مرخصی آمد.
فرید طاهری که با فاصله زمانی چند ساعته با محمد توسلی از زندان آزاد شده بود بلافاصله بعد از آزادی در مراسم جشن ازدواج دختر آقای توسلی حضور یافته و موجب خوشحالی تمامی اقوام و آشنایان حاضر در مراسم شده است.
خانواده توسلی نیز ضمن اظهار خرسندی نسبت به موافقت مراجع قضایی با مرخصی این عزیزان برای شرکت در مراسم جشن ازدواج دخترشان لیلا توسلی که شادی مضاعفی را نیز برای شان در بر داشته بود، امید دارند که با همکاری و مساعدات مسئولان ذی ربط مدت زمان مرخصی این عزیزان تمدید شود.
در حاشیه مراسم ازدواج دختر آقای توسلی پیامی از سوی سید محمد خاتمی نیز قرائت شد، وی در این پیام ضمن تبریک به لیلا توسلی و آرزوی خوشبختی برای وی اظهار امیدواری کرده است که با پیگیری و بررسی دقیق تر پرونده مهندس توسلی از سوی مراجع فضایی وی نیز رفع اتهام شده و مشکلات پدر وی نیز هر چه زودتر مرتفع شود.
فرید طاهری از اعضای نهضت آزادی است که در جریان حوادث پس از انتخابات در ۲۷ دی ماه ۸۸ بازداشت و پس از طی شدن مراحل قضایی پرونده به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.





ملاقات سیدمحمد خاتمی با محسن امین زاده در بیمارستان/ ممانعت مقامات از دیدار با عیسی سحرخیز

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور سابق کشورمان بعداز ظهر پنجشنبه در بیمارستان قلب تهران حضور یافته و از محسن امین زاده که در این بیمارستان بستری است عیادت کرد.
به گزارش کلمه، محسن امین زاده، معاون وزیر امور خارجه در دولت سیدمحمد خاتمی، که در حال سپری کردن ۶ سال محکومیت خود در زندان اوین است، چندی پیش بدنبال ناراحتی قلبی به بیمارستان مدرس اعزام و از آنجا به همراه مأموران ملازم به بیمارستان قلب تهران منتقل شد.
وی به علت ناپایداری ضربان قلب و فشارخون تحت مداوای پزشکان این بیمارستان قرار دارد.
همسر و دختر محسن امین زاده نیز در این دیدار در بیمارستان حضور داشتند.
سیدمحمد خاتمی در این دیدار از یکی از پزشکان حاضر جویای وضعیت قلبی و حال عمومی امین زاده شد و توضیحات لازم را دریافت کرد. خاتمی پیش از عیادت از امین زاده از یکایک بیماران بستری در بخش و نیز کادر پرستاری احوالپرسی کرد.
پس از این دیدار خاتمی قصد عیادت از عیسی سحرخیز که از زندان رجائی شهر به این بیمارستان اعزام و تحت الحفظ در یکی دیگر از بخش ها بستری شده است، داشت که با ممانعت مأمور ملازم وی مواجه شد.
بر اساس این گزارش، مأمور مربوطه با ابراز شرمندگی و معذوریت اظهار داشت از مقامات بالا کسب نظر کرده و آنها انجام عیادت را موکول به اخذ مجوز از دادستانی کرده اند.
مامور مربوطه علیرغم میل باطنی از سیدمحمد خاتمی درخواست کرد که از ملاقات با عیسی سحرخیز صرف نظر کند.
خاتمی در اتاق دیگری با همسر و دختر سحر خیز دیدار و ضمن ابلاغ سلام از آنها حال بیمارشان را جویا شد و در عین حال از استقامت و تحمل سختی دوری عزیزشان تمجید و از آنان دلجوئی کرد.
خانوادۀ عیسی سحرخیز، روزنامه نگار دربند، شرحی از نحوۀ رفتار ناخوشایند برخی مسئولین زندان رجائی شهر و ماموران ملازم وی را به خاتمی گزارش دادند.




ادعای آیت الله خامنه ای: رای مردم در انتخابات مجلس، رای به نظام بوده است

آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی روز(پنجشنبه) در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان، ادعا کرده است که رای شهروندان ایرانی به کاندیداهای نمایندگی مجلس نهم، «رأی و دلبستگی مردم به نظام اسلامی» بوده است.
به گزارش دانشجونیوز، پس از گذشت یک هفته از انتخابات مجلس، آیت الله خامنه ای در جدیدترین دیدار با مسئولین از مردم به دلیل شرکت در انتخابات از آنها تشکر نموده و ضمن «هوشمندانه و با بصیرت» خواندن این حرکت آنان مدعی شده است: «رأی اکثریت قاطع مردم در انتخابات مجلس نهم، در واقع رأی به اصل نظام اسلامی و نشان دهنده اعتماد کامل آنان به نظام بود و همچون سیلی هوشیار کننده، افرادی را که درخصوص اصل نظام و آینده آن و مردم، در توهم و خیال‌پردازی بسر می‌بردند، بیدار، و حقیقت را آشکار کرد.»
این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در حالی است آنچه که صدا و سیمای جمهوری اسلامی و رسانه‌های دولتی و وزارت کشور از میزان مشارکت مردم در انتخابات ۱۲ اسفند می‌گویند با گفته‌های شاهدان عینی در تناقض است
صدا و سیمای جمهوری اسلامی از ساعات آغازین روز جمعه ۱۲ اسفند تصاویری از صندوق‌های اخذ رای پخش کرد که نشان از حضور مردم در این صندوق‌ها بود. مجری بخش خبری نیز اعلام کرد که برخی از صندوق‌ها از ساعت ۵ صبح شاهد حضور مردم بوده که منتظر بازشدن صندوق بوده‌اند اما شاهدان عینی خبرهای متفاوتی داده بودند.
در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی حدود ۳۳۱۳ نامزد بر سر ۲۹۰ کرسی مجلس دست به رقابت زدند. ویژگی این دوره انتخابات عدم شرکت گروه‌های عمده اصلاح‌طلب و بخش گسترده‌ای از اپوزیسیون سکولار بود. رقابت در این دوره‌ی مجلس بطور واقعی میان جناح‌ها و افراد مختلف اصول‌گرا صورت گرفت.
پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت الله خامنه ای با انتشار این گزارش افزوده است: « آیت الله خامنه ای از همه دست اندرکاران انتخابات مجلس نهم، بویژه شورای نگهبان که وظیفه ای سنگین و دقیق بر عهده دارد، قدردانی کردند و افزودند: در این انتخابات، دولت، وزارت کشور، مسئولان و دستگاههای امنیتی، دستگاههای تبلیغاتی و صدا و سیما واقعاً کار بزرگ و برجسته ای انجام دادند و توانستند این موضوع بسیار حیاتی را به بهترین وجه به سرانجام برسانند.»
رهبر جمهوری اسلامی از مردم سالاری دینی سخن به میان آورده و گفته است: «انتخابات یک رکن مهم نظام است و مردم سالاری دینی متکی به انتخابات است، بنابراین هر فردی که به نظام اسلامی اعتقاد دارد، شرکت در انتخابات را وظیفه خود می داند، حتی اگر انتقادهایی هم به برخی موارد داشته باشد.».
وی افزود: «همه کسانی که در انتخابات روز جمعه شرکت کردند، در واقع ضمن عمل به واجب، فهم صحیح خود را نشان دادند، زیرا در نظام مردم سالاری دینی، نمی توان از شرکت در انتخابات، به بهانه برخی انتقادها، انصراف داد.»
وی همچنین گفته است: «اگرچه انتخابات روز جمعه، انتخابات مجلس بود اما هر رأی مردم، در واقع رأی به نظام اسلامی بود و حضور اکثریت قاطع در پای صندوقهای رأی و بدست آمدن یکی از نصابهای بالای حضور در انتخابات، در 33 سال گذشته، نشان دهنده اعتماد کامل مردم به نظام اسلامی است.»
پیشتر اما سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر انتخابات مجلس شورا را "ناعادلانه" خواند. جو استورک، معاون بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر، دراین‌باره گفته بود: «مقام‌های ایرانی با رد صلاحیت نامزدان و زندانی کردن خودسرانه افراد کلیدی جنبش اصلاحات، صحنه را به دلخواه خود تنظیم کرده‌اند. هیچ‏گونه شفافیتی در مورد روند تصفیه و گزینش نامزدان در انتخابات وجود ندارد.»
گزارشگران بدون مرز نیز ضمن اشاره به سرکوب مخالفان و روزنامه‌نگاران اعلام کرده بودند که «برگزاری این گونه انتخابات هیچ ارزشی ندارد.»






هرانا؛ جلسه رسیدگی به اتهامات کوروش زعیم برگزار شد

خبرگزاری هرانا – دادگاه رسیدگی به اتهامات عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران در شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، در این پرونده که حاصل تجمیع پرونده‌های حاصل از ۳ بازداشت این فعال ملی در سالهای ۸۵، ۸۸ و ۸۹ می‌باشد، وی متهم است به تبلیغ علیه نظام از طریق بیانیه‌ها، مقالات و مصاحبه‌های گوناگون و نیز اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و عضویت در جبهه ملی ایران
دادگاه این فعال سیاسی هفدهم اسفند ماه در شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب تهران به رسایت قاضی قمی برگزار شد.
در جلسه محاکمه پس از قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان، کوروش زعیم به همراه وکیلش سید محمدعلی دادخواه به دفاع پرداخته و نهایتا جهت اخذ دفاع آخر دادخواه خواهان فرصت یک هفته‌ای جهت تقدیم لایحه گردید که مورد موافقت قاضی شعبه ۱۲ قرار گرفت. رای پس از اخذ لایحه صادر خواهد شد.




موجودی انبارهای داروسازی به‌ زودی تمام می‌شود

خبرگزاری هرانا - سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با توجه به مشکلات موجود در تامین منابع مالی اعم از ریالی و ارزی جهت واردات مواد اولیه، به معاون ارزی بانک مرکزی نسبت به قطع تولید دارو و عرضه آن در کشور هشدار داد.
به گزارش مهر، این سندیکا در نامه خود ضمن یادآوری این موضوع که هم‌اینک بالغ بر ۹۶ درصد داروی مورد نیاز کشور به لحاظ عددی در داخل و توسط حدود ۷۵ کارخانه تولید و عرضه می‌شود، اعلام کرد که واحدهای داروسازی کشور به طور جدی با مشکل تامین منابع مالی اعم از ریالی و ارزی جهت واردات مواد اولیه و موثره مواجه هستند.
سندیکا در ادامه، به معاون ارزی بانک مرکزی هشدار داده است: ذخایر و موجودی انبارهای مواد اولیه واحدهای داروسازی کشور به زودی به اتمام خواهد رسید و نبود حتی یک ماده موثره و اولیه موجب عدم امکان تولید اقلام دارویی می‌شود و این مساله به‌طور جدی سلامت جامعه را مورد تهدید قرار خواهد داد.
در پایان این نامه که به امضای هفت نفر از اعضای هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی رسیده، از معاون ارزی بانک‌مرکزی درخواست شده، خارج از مقررات معمول و دست‌وپاگیر اداری و به صورت بسیار ویژه، اقدام مقتضی انجام و در اسرع وقت جهت ارایه توضیحات و چاره‌اندیشی‌های لازم، جلسه‌ای با حضور هیات مدیره این سندیکا که نمایندگان تمامی تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان داروی کشور هستند، تشکیل شود.
در همین حال رییس سندیکای صنایع دارویی کشور از بدهی ۸۰۰ میلیارد تومانی داروخانه‌های کشور به شرکت‌های توزیع و پخش دارو خبر داد.
دکتر محمود نجفی‌عرب اظهار داشت: این بدهی که مربوط به هشت ماه گذشته است اگر با شرکت‌های دارویی تسویه نشود صنعت دارویی کشور با مشکلاتی جدی روبه‌رو می‌شود.
وی از سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط با صنعت دارو به خصوص بانک مرکزی نیز درخواست کرد مشکلات ارزی مربوط به تولید و واردات دارو را مرتفع کنند و گفت: اگر بانک‌مرکزی تا پیش از آغاز سال جدید مشکل ارزی دارو را برطرف نکند امکان اینکه تا اردیبهشت ماه سال آینده ذخایر دارویی کشور تقلیل یافته و مشکلات تهیه دارو را برای مردم ایجاد کند، زیاد است.




تجمع ۵ روزه‌ی دانشجویان علوم پایه در مقابل وزارت بهداشت

هفته گذشته آزمون علوم پایه و پیش‌کارورزی برای دانشجویان علوم پزشکی برگزار شد که اعتراض عده‌ای را در مورد سوالات و کف نمره قبولی به دنبال داشت.
به گزارش فارس، آزمون پیش‌کارورزی و علوم پایه هفته گذشته طبق روال هر سال برای دانشجویان پزشکی برگزار شد. پس از اتمام آزمون، گروهی از دانشجویان به نحوه تنظیم سوالات، غلط بودن برخی از آنها و افزایش کف نمره از ۷۰ به صد معترض شدند. اعتراض به آنجا رسید که پنج روز است مقابل وزارت بهداشت تجمع می‌کنند.
پیش از این در شهریور ماه، رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت در پاسخ به اعتراض برخی از دانشجویان علوم پزشکی به سختی سوالات آزمون‌های علوم‌پایه پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و پیش‌کارورزی و درنظرگرفتن حدنصاب ۵۰ درصد برای قبولی، گفته بود: اعتراض این دانشجویان مبنای علمی ندارد.