۱۳۹۰ اسفند ۲۵, پنجشنبه

روز پنجشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


اخبار روز: کمیته ی هماهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری، متن بیانیه ی «جنبش تصرف وال استریت» را به مناسبت اول ماه مه منتشر کرده است:
دیروز ۶۰ هزار نفر در میدان مدیسون (Madison) راه پیمایی کردند تا در سالگرد الغای حقوق کارکنان دولتی در قراردادهای جمعی توسط فرماندار اسکات واکر به این بی حقوقی اعتراض کنند. سال پیش، یورشِ واکر به حقوق کارگران آتش اعتراض های توده ای را شعله ور ساخت، به طوری که صدها هزار نفر به خیابان ها آمدند و ساختمان مرکزی ویسکانسین را به تصرف خود درآوردند. این حرکت توده ای جنبش تصرف وال استریت را نوید می داد و الهام بخش انسان های بی شماری شد تا به نابرابری اقتصادی، بی عدالتی سیاسی و ستم تحمیلیِ یک درصدی ها به ۹۹% مردم از طریق سیاستمداران و بانکداران اعتراض کنند.
این جنبش فقط یک نمونه از مقاومت فعالانه ی ۹۹% مردمِ سراسر جهان در برابر هجوم ۱% است. در این سال، همچنین شاهد بزرگ ترین اعتصاب تاریخ در هندوستان، راه پیمایی صدها هزار نفر از مردم بحرین برای دموکراسی، اعتصابات عمومی در مونترالِ کانادا و اسپانیا – که در جریان آن دانشجویان اسپانیایی در اعتراض به تحمیل ریاضت و کاهش بودجه ی رفاهی توسط بانک های اروپایی مکان های عمومی را تصرف کردند – خیزش توده ای در خیابان های مسکو و نظایر آن ها بودیم. در آمریکا نیز جنبش درحال رشد است. رسانه های جمعی ادعا می کنند که جنبش تصرف رو به زوال است، اما آن ها صرفاً می کوشند وجود این جنبش را انکار کنند. حتی در ساکت ترین ماه های این سال نیز آمریکا شاهد حرکت های انقلابیِ بیشتری نسبت به دهه های اخیر بوده است.
در زمستان امسال، ما نیروی خود را دوباره صرف برقراری پیوند با مردم محلات کردیم، خانه ها از دست بانک های فاسد و شغل ها را از دست شرکت های طماع نجات دادیم و زیرساخت های افقی خود را ساختیم و گسترش دادیم. اکنون، در بهار جهانیِ امسال، می خواهیم دوباره خیابان ها را به تصرف خود درآوریم. جنبش تصرف وال استریت، به مناسبت اول ماه مه، همگان را به اعتصاب عمومی فرا می خواند. ما تمام کسانی را که از آرمان عدالت اقتصادی و دموکراسی راستین حمایت می کنند فرا می خوانیم که در این روز کار، تحصیل در مدرسه و دانشگاه، کار در خانه، خرید و مراجعه به بانک ها را تعطیل کنند و، مهم تر از همه، خیابان ها را به تصرف خود درآورند!
ما درحال آماده کردن خود برای این اعتصاب عمومی هستیم. ده ها شهر مشغول برنامه ریزی برای این کار هستند. فعالان کارگری، گروه های طرفدار حقوق مهاجران، هنرمندان، تصرف کنندگان، رهبران مذهبی و گروه های دیگر همه به بحث درباره ی چگونگی آماده شدن برای این اعتصاب پیوسته اند. اکنون تمام آنچه که ما نیاز داریم شما هستید. از همین حالا به این مسئله فکر کنید که چگونه می توانید در این حرکت شرکت کنید!
اول ماه مه، که روز جهانیِ کارگر نیز نامیده می شود، سالگرد گرامی داشت کارگرانی است که در سال ۱٨٨۶ در هی مارکتِ شیکاگو قتل عام شدند، آنگاه که پلیس شیکاگو بر روی کارگرانی که برای ٨ ساعت کارِ روزانه اعتصاب کرده بودند، آتش گشود. در بسیاری از کشورها روز اول ماه مه تعطیل است. اما در آمریکا، به رغم پیروزیِ بعدیِ کارزار ٨ ساعت کارِ روزانه، تعطیل این روز هنوز به رسمیت شناخته نشده است. با این همه، اول ماه مه هم اکنون روز مهمی در ایالات متحده ی آمریکاست. در سال ۲۰۰۶، گروه های طرفدار حقوق مهاجران به صورت بی سابقه ای با شعار ملیِ «روز بدون مهاجر» به خیابان ها آمدند – اعتصابی عمومی که هدف اش نشان دادن قدرت اقتصادیِ مهاجران در امریکا بود. دست کم یک میلیون نفر فقط در شیکاگو و لُس آنجلس راه پیمایی کردند. صدها هزار نفر دیگر در شهرهای دیگرِ آمریکا به خیابان ها آمدند.
اکنون، در پاسخ به دعوت جنبش در لُس آنجلس، شیکاگو و آکلند و دیگر مجامع عمومی و گروه های وابسته، جنبش تصرف در حال آمادگی برای بسیج یک اعتصاب عمومی در اول ماه مه است، در همبستگی با مبارزات جاری و دفاع از حقوق کارگران، مهاجران و دیگر بخش های جامعه که در مقابل ستم ایستاده اند. ده ها جنبش تصرف در شهرهای سراسر آمریکا، کانادا و استرالیا تاکنون از این فراخوان حمایت کرده اند. در اینجا فقط به گوشه ای از کارهایی که قرار است در اول ماه مه در نیویورک انجام شود اشاره می کنیم:
• ٨ صبح تا ۴ بعد از ظهر: سخنرانی و نمایش در پارک براینت
• اقدامات اخلال گرانه در مرکز شهر در تمام روز! ممانعت از کارکردن یک درصدی ها. بیایید این روز را به روز «بدون یک درصدی ها» نیز تبدیل کنیم!
• دیدارهای دوستانه ی خانوادگی، غذای رایگان، بازارِ واقعاً آزاد، آموزش مهارت هایمان به یکدیگر، برگزاری کارگاه های فنی و آموزشی، کنفرانس، کارهای هنری، تفریح و شادی و نظایر آن ها
• ۴ بعد از ظهر : راه پیمایی به سوی یونیون اسکویر (میدان اتحاد) برای همبستگی با کارگران
• ۵ و نیم بعداز ظهر :راه پیمایی همبستگی از یونیون اسکویر تا وال استریت
• ۷ شب : راه پیمایی به سوی پارک براینت برای انجام اقدامات شامگاهی
و این فقط آغاز کار است. به گفته ی یکی از اتحادیه های کارگریِ مهم اسپانیا (CNT) که اخیرآً در اعتراض به رفرم های کارگریِ دولت کارگران را به اعتصاب عمومی در روز ۲۹ مارس خوانده است:
    برای این کنفدراسیون، اعتصاب ۲۹ مارس باید آغاز فرایند رشد یابنده و پایدار بسیج کارگران باشد، بسیجی که
    کل طبقه ی کارگر و بخش هایی از مردم را که بیش از همه از بحران سرمایه داری آسیب دیده و تحت تأثیر قرار گرفته اند، دربرگیرد. این بسیج باید یورش پیوسته به حقوق ما را متوقف سازد و درهمان حال بهبود و و دستیابی به حقوق اجتماعی جدید را با هدف دگرگونی اجتماعی ژرف بنیان گذارد.
هیچ کدام از این ها میسر نخواهد شد مگر با پشتیبانی توده ایِ سازماندهان هر روزه ای که داوطلبانه وقت می گذارند تا جنبش را علیه حرص و آز وال استریت و فساد سیاسی رشد دهند. در اینجا شش راه آمادگی برای اعتصاب عمومی در اول ماه مه را پیشنهاد می کنیم:
۱-با جنبش تصرف در محله ی خودتان همکاری کنید: صدها گروه وابسته به جنبش تصرف وجود دارند که نشست های منظم برگزار می کنند. در بسیاری از محلات یکی از این گروه ها وجود دارد (و اگر هم وجود نداشته باشد، درست کردنِ آن ساده است!) درِ مجامع عمومی بر روی تمام افراد گشوده است و هر کس می تواند در فرایند تصمیم گیری در آن ها شرکت کند. پس، نزدیک ترین گروه جنبش تصرف به خود را بیابید و در مجمع عمومیِ آن شرکت کنید! اگر این گروه هنوز از اعتصاب عمومی در اول ماه مه حمایت نکرده است، شما پیشنهاد آن را بدهید و برنامه ریزی برای راه پیمایی را آغاز کنید، اعلامیه پخش کنید و گروه های اقدام مستقیم تشکیل دهید.
۲- خبر اعتصاب عمومی را در شبکه های اجتماعی پخش کنید. با ایمیل های زیر در تویتر تماس بگیرید: M۱GS@OWSMayday ، M۱GS@OccupyWallSt و M۱GS@OccupyGenStrike . همچنین اخبار را در فیس بوک به آدرس زیر دنبال کنید: facebook.com/OccupyGeneralStrike.
٣- گروه خویشاوند جنبش درست کنید: می توانید خود راساً اقدام کنید. تمام آنچه نیاز دارید چند دوست است. گروه های خویشاوند گروه هایی از افرادند که یکدیگر را می شناسند و به طور مستقل برای یک اقدام خاص دور هم جمع می شوند. چند نفر را پیدا کنید که مایل اند به برنامه هایی که شما در ذهن دارید کمک کنند – خواه این برنامه پخش اعلامیه باشد یا بستنِ یک بانک وال استریت در شهرتان. خلاقیت به کار برید و دست به کار شوید!
۴- به شبکه ی کنفرانسِ میان جنبشیِ اعتصاب عمومی بپیوندید: شبکه ی میان جنبشی (InterOccupy) شبکه ی میزبان تماس های شما برای سازماندهی فعالیت های مربوط به اعتصاب عمومی در اول ماه مه است. برنامه ی این شبکه را پیدا کنید و به مکالمات آن بپیوندید!
۵- با کارگران صحبت کنید: طبق قوانین فدرال، اکثر اتحادیه های کارگری به دلایل سیاسی از سازماندهی اعتصاب منع شده اند. با این همه، اتحادیه ها و گروه های کارگری هنوز جزء قوی ترین متحدان ما هستند. در جریان اعتصاب عمومیِ سال پیش در آکلند، بسیاری از اتحادیه ها کارگران را تشویق کردند که کار را تعطیل کنند یا در تظاهراتِ پس از کار شرکت کنند. مدتی نه چندان طولانی پس از این که جنبش تصرف آکلند در همبستگی با کارگرانِ اعتصابیِ بارانداز بنادر را به تعطیل کشید، کارفرمایان به قرارداد دسته جمعیِ جدیدی با اتحادیه تن دادند. با اتحادیه های محلی و سازمان های کارگری تماس بگیرید، آن ها را در جریان برنامه های اعتصاب عمومیِ اول ماه مه بگذارید، از برنامه های آن ها اطلاع پیدا کنید و ببینید چگونه می توانید به آن ها کمک کنید، و آن ها را تشویق کنید که اعضایشان را در جریان اعتصاب عمومیِ اول ماه بگذارند و در سازماندهی مستقیم این اعتصاب شرکت کنند.
۶- محل کار، محیط دانشگاه یا محل زیست خود را سازمان دهید: اگر کارگر عضو اتحادیه هستید، اتحادیه ی خود را تشویق کنید که از این اعتصاب عمومی حمایت کند. صرف نظر از این که محل کارتان اتحادیه دارد یا نه، همکارانتان را تشویق کنید که روز اول ماه مه را مرخصی استعلاجی بگیرند. اگر نمی توانید حقوق این روز را به صورت مرخصی از کارفرما بگیرید، اشکالی ندارد – مراسم ها، راه پیمایی ها و اکسیون های مستقیم زیادی در روز اول ماه مه برگزار خواهد شد و شما می توانید به هم محلی های خود بگویید در آن ها شرکت کنند. اگر دانشجو یا دانش آموز دبیرستان یا کالج هستید، در اول ماه مه هم کلاسی های خود را به خروج از کلاس درس فرا خوانید. اگر کارگر یا دانشجو یا دانش آموز نیستید، دوستان خود را سازمان دهید!

جنبش تصرف وال استریت
۱۱ مارس ۲۰۱۲

منبع: سایت occupywallst.org




اخبار روز:
دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای که امروز به دفتر کاترین اشتون ارسال شده از اراده سیاسی ۱+۵ برای بازگشت به میز مذاکره و تمرکز بر اهداف مشترک استقبال کرد.
به گزارش مهر ، سعید جلیلی نماینده مقام رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در نامه ای که امروز به دفتر کاترین اشتون ارسال شده از اراده سیاسی ۱+۵ برای بازگشت به میز مذاکره و تمرکز بر اهداف مشترک استقبال کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به نامه اشتون با تاکید بر لزوم انجام گفتگوهای سازنده، جدی و بدون پیش شرط با هدف تحقق همکاری های پایدار تصریح کرده است که از موضع مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر احترام به حقوق جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای طبق معاهده ان پی تی استقبال می کند.
سعید جلیلی با اشاره به مفاد نامه ماه گذشته خود بار دیگر تصریح کرده که برخورد سازنده می تواند روندی پایدار و رو به جلو در مسیر گفتگوها پدیدار سازد.
در این نامه همچنین آمده است که نمایندگان دو طرف برای تعیین زمان و مکان دور جدید گفتگوها با یکدیگر در تماس باشند.


التیماتوم آمریکا به جمهوری اسلامی ایران از طریق دولت روسیه

نوشتۀ فرزاد جوادی
میهمان برنامه امروز، مرتضی کاظمیان، روزنامه نگار و تحلیلگر امور سیاسی: البته باید دید که اصل خبر دقیقأ چیست، و اگر واقعأ یک اولتیماتوم به ایران داده شده، این اولتیماتوم با چه عباراتی تدوین گردیده است. ولی درعین حال یک چیز مسلم بنظر میرسد، وآن اینکه کاسه صبرغربیها لبریز گشته است. 

گفتگو با مرتضی کاظمیان، روزنامه نگار و تحلیلگر امور سیاسی
More
 فرزاد جوادی
مرتضی کاظمیان: بهرتقدیر، صرف پیام وزیر امور خارجه آمریکا از طریق دولت روسیه به ایران بخودی خود بسیار نکته معنا دار و مهمی بشمار میرود. اینطور که پیداست، آمریکا و اروپائیها دیگر نمیخواهند بگذارند که جمهوری اسلامی با عقب انداختن دائمی این پرونده، برای خود وقت اضافی بخرد.
فکر میکنم حتی اگر حمله نظامی هم فعلأ در میان نباشد، بهر حال کاملأ روشن است که بر خوردغربی ها با معضل هسته ای ایران بسرعت دارد به طرف سراشیب تندی میرود.
شخصأ امیدوار هستم که حمله ای صورت نگیرد، چون این ملت ایرانست که آسیب خواهد دید. از یکطرف، تورم در کشورغوغا خواهد کرد و گرانی سرسام کنونی ابعاد بمراتب وحشتناکتری خواهد گرفت. از طرف دیگر، دولت اسلامی به بهانه مبارزه با تجاوز نیروهای خارجی، فشار و سرکوبگری خود علیه اصلاح طلبان و آزادیخواهان و دیگر مخالفین استبداد را تشدید خواهد نمود...





جنایات علیه بشریت بدون تنبیه نخواهند ماند

نوشتۀ شهلا رستمی
آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه
آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه، به مناسبت اولین حکم صادره توسط دادگاه جنائی بین المللی گفت : جنایات علیه بشریت بدون تنبیه نخواهند ماند. وزیر امور خارجه فرانسه افزود : همه کسانی که بخواهند به کشتار جمعی و یا جنایت علیه بشریت دست زنند، بدین ترتیب می فهمند که هیچ چیز مانع اجرای عدالت نخواهد شد.  
برای اولین بار این دادگاه "توماس لوبانگا"، فرمانده شبه نظامیان کنگو را که بین سالهای 2002-2003 از کودکان سرباز می ساخت و به آدم کشی وا می داشت، به جنایت جنگی متهم کرد.
سخنان آلن ژوپه در واقع هشداری است روشن به مقامات سوری که بنا به ارقام منتشر شده توسط "دیده بان حقوق بشر سوریه" از روز آغاز شورش های یک سال پیش تاکنون، بیش از 8500 نفر را به کام مرگ فرستاده اند.
در پیوند با شورشهای سوریه، "حمادی جبلی"، نخست وزیرتونس، امروز در برلن، به دلیل مخالفت روسیه وچین با موضع دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در پیوند با مسائل سوریه، خواستار اصلاحات در این شورای شد.
او گفت: "ما نمی فهمیم چرا باید تصمیم گیریها تنها در دست شماری اندک باشد ؟"
باز هم در همین راستا، کوفی عنان، نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب، قراراست در روز جمعه اولین نتایج مأموریت خود در سوریه را به شورای امنیت ارائه کند.
کوفی عنان در روزهای شنبه و یکشنبه گذشته با بشار اسد در دمشق گفتگو کرد و پیشنهادهائی مشخص برای حل تنش سوریه به وی ارائه نمود.

 





عامل کشتار 16 تن غیر نظامی در قندهار و دلایل احتمالی این عمل او

نوشتۀ عزیز احمد فرد
سرباز امریکایی که در پنجوایی قندهار، یکشنبه گذشته 16 تن غیر نظامی را به قتل رساند، مبتلا به «اضطراب پس از حوادث» بوده است و در یک حادثه، در عراق، ضربۀ مغزی خورده بوده است.  
وزیر دفاع ایالات متحده، متعاقب کشتار غیرنظامیان افغان توسط یک سرباز امریکایی، برای یک سفر سه روزه وارد افغانستان شده است، و امریکا از این در هراس است که این حادثه هم، مثل حادثۀ سوزاندن قران توسط سربازان امریکایی، باعث واکنش مردم و حملات انتقام جویانۀ طالبان شود. این حادثه همچنان، احتمال میرود که روی مذاکرات میان افغانستان و امریکا، در مورد حضور نظامی آنان بعد از سال 2014 را هم اثر بگذارد.

عامل قتل 16 تن غیر نظامی، یکشنبه گذشته در پنجوایی قندهار، یکی از سربازانیست که مربوط به پایگاه نظامی سیاتل میباشد. در این پایگاه، که احتمال دارد یک روزی این سرباز مورد محاکمه قرار بگیرد، به تازگی محاکمه چند تن دیگری از سربازان امریکایی، که آنان نیز متهم به قتل، برای خوشگذارنی استند، و مردم غیر نظامی را در سال گذشته کشته بودند، تمام شد و همچنان در این پایگاه، سال گذشته دوازده تن از نظامیان خود کشی کردند. به همین دلیل این پایگاه مورد اعتراض عمومی است و یکی از مسئولین نظامی امریکایی، جورج گونزالس، میگوید که از این کشتار تعجب نمیکند چون «تنها این یک سرباز دجار اختلال نشده است بلکه تمامی این پایگاه دچار اختلال میباشد ومشکلات فراوان در ساحۀ فرماندهی دارند».
سرباز عامل کشتاریکشنبه گذشته، که 38 سال عمر دارد، در عراق طی یک حادثۀ غیر نظامی، ضربۀ مغزی خورده بود و در ماه دسامبربرای اولین بار، بعد ازحادثۀ عراق به افغانستان فرستاده شده بود. ضزبۀ مغزی با اضطراب پس از حوادث مرتبط است و اضطراب پس از حوادث یکی از مصایبیست که بسیاری ار سربازان امریکایی به آن مبتلا میشوند و در بعضی موارد باعث این چنین برخورد های غیر عاقلانه میشود. بر اساس تحقیقات واشنگتن پست، احتمالاً در بسیاری از موارد، مشکل روحی اضطراب پس از حوادث، قصداً کمتر از حقیقت آن یاداشت شده است. در مورد 300 تن از سربازان، بجای اضطراب پس از حوادث، مشکل دیگر و ساده تری نوشته شده است. بر اساس ابرازات سربازان، دلیل این تقلیل مشکل اینست که ارتش امریکا نمیخواهد مشکل اضطراب پس از حوادث آنان را در دراز مدت به عهده بگیرد.




در رویاروئی مجلس و دولت، احمدی نژاد" طرح سئوال" مجلس را به شکست کشانید

نوشتۀ بیژن برهمندی
بعقیده مجید محمدی اگر بخواهیم برای حوادث امروز مجلس پیروز و شکست خورده تعریف کنیم ، آقای احمدی نژاد در سمت پیروز و مجلس کاملاً در سمت شکست خورده ها قرار دارد

گفتگو با مجید محمدی
More
 بیژن برهمندی
 در حالی که گفته می شود محمود احمدی نژاد از درون انتخابات اخیر مجلس ناکام و تضعیف شده بیرون آمده است ، موضوع طرح سئوال از وی در آخرین روز های مجلسی که بزودی اعتبارش به پایان می رسد، با چه هدفی انجام گرفته است؟
کدام یک از مشاوران رئیس جمهوری اسلامی –آنگونه که خود امروز در مجلس تعریف کرد- به او گفته اند که روز چهار شنبه سوری و شب عید به مجلس نیاید، و کدام گروه دیگری به او توصیه کرده اند "برو و محکم جواب بده"؟
مجید محمدی تحلیلگر مسائل سیاسی ایران به این پرسش ها پاسخ می دهد و هماوردی امروز دولت مجلس را مورد تفسیر قرار می دهد.
بعقیده مجید محمدی اگر بخواهیم برای حوادث امروز مجلس پیروز و شکست خورده تعریف کنیم ، آقای احمدی نژاد در سمت پیروز و مجلس کاملاً در سمت شکست خورده ها قرار دارد.
مجید محمدی می گوید احمدی نژاد با نوع پاسخ هایش نشان داد که مجلس را در راس امور نمی بیند . رفتار تحقیر آمیز احمدی نژاد با مجلس و حتی محاکمه مجلس در برابر سئوالات مجلسی ها کاملاً این نکته را روشن می کند. بنظر محمدی هیچ موردی وجود ندارد که احمدی نژاد کوچکترین عقب نشینی نسبت به مواضع گذشته خود در برابر مجلس نشان داده باشد.
او می گوید مجلسی ها امروز با دست خالی از این جلسه باز گشتند.



زنگ یک رودرروئی نظامی با ایران به زودی زده نخواهد شد

نوشتۀ شهلا رستمی
روزنامه های صبح امروز چاپ پاریس همگی به مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در فرانسه پرداخته اند.

روزنامه لوموند که بعد از ظهر منتشر می شود، اما در صفحه اول خود به استقبال یک سالگی آغاز شورش ها در روز 15 مارس درسوریه رفته به چندو چون و باید و شاید های یک حمله احتمالی به این کشور اشاره دارد.
این روزنامه در صفحه تحلیل سیاسی خود زیر عنوان "فلسطین قربانی ایران" می نویسد : نتان یاهو گر چه در سفر به آمریکا نتوانست حمایت سیاسی و لوژیستکی آمریکا را برای حمله به تأسیسات اتمی ایران دریافت کند، اما از آمریکا قول گرفت که برتری نظامی اسرائیل را تضمین نماید. لومو ند می افزاید گر چه این قول نمی تواند جبران هواپیماهای حامل بمب های ضد پناهگاههای عمیق را بکند اما به نخست وزیر اسرائیل امکان داد مسئله ایران را در صدر معضلات دولت آمریکا قرار دهد وبه دیگر کشورها بقبولاند که ایران میخواهد بمب اتمی به دست بیاورد. این موفقیت باعث می شود اسرائیل بتواند حمله احتمالی آتی خود را توجیه کند. اما از همه مهم تر این که توانست تنش اسرائیل و فلسطین را به ته صحنه پس براند. در نتیجه با در نظر گرفتن روند صلح دراحتضارخاورمیانه، می توان گفت که فلسطینان اولین قربانیان رودروئی آینده اسرائیل با ایران هستند. وارد شدن آمریکا به دوران مبارزات انتخاباتی، درگیری اروپا با مشکلات اقتصادی و تلاش بر مرهم گذاری بر این زخم ها و تنش ها در کشورهای عربی در پی بهار این کشورها، باعث شده اسرائیل، که دست خود را کاملأ باز می بیند، با سرعت هر چه بیشتر به مجتمع سازیهای تازه در خاک فلسطین بپردازد و تلاش های تشکیلات فلسطینی را برای ایجاد یک کشور فلسطین در هم بپاشد.
در همین حال گرچه اکثریت آمریکائی ها هوادار عملیات نظامی علیه ایران هستند، تنها 19% اسرائیلی ها این حملات را تأئید می کنند. آنچه مسلم است، یک ماجراجوئی نظامی مبهم در ایران، آنهم بدون حمایت مردم و به ویژه در حالی که نظامیان و سرویس های امنیتی اسرائیل هم آن را تأئید نمی کنند و ایران هم ازماه ژوئیه زیر فشار تحریم های بیشتری خواهد رفت،یک خطر بزرگ سیاسی برای بنیامین نتان یاهو به شمار می آید. به همه این دلایل، زنگ یک رودرروئی نظامی با ایران به زودی زده نخواهد شد وتا آن زمان تعجبی نخواهد بود که کاسه صبر فلسطینیان سرازیر شود و منطقه را درخشونت فرو برد.
لیبراسیون و دیگر روزنامه های فرانسه در پرتو خبری که دیروز منتشر شد و بر مبنای آن نتایج یک نظر سنجی پیشی گیری نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری کنونی ، را بر مهمترین رقیب انتخاباتی خود، "فرانسوآ هولاند"، از حزب سوسیالیست، در دور اول انتخابات، نشان می داد و بدون درنگ توسط یک نظر سنجی دیگر تکذیب گردید، می نویسد، سارکوزی برای چند لحظه تغییر جهت افکار عمومی را باور کرد.
نیکلا دومورآن"، سر دبیر لیبراسیون می نویسد : در حالیکه سه سناریوئی که توسط نیکلا سارکوزی طی هفته های گذشته به شکلی گنگ و مبهم به کار گرفته شد اما سودی نداشت، با انتشار این نظر سنجی بار دیگر جهت گزینی های جبهه رئیس جمهوری، با فراموش کردن بیلان رئیس جمهوری، شتاب گرفت و به همان حرکاتی دست زد که ذر گذشته نیز شاهدش بودیم یعنی واکنش تند و بدون تعمق و بدون فاصله به خبرها برای تآثییر گذاشتن بر افکار عمومی و فراموش کردن این واقعیت که این گونه مبارزات انتخاباتی که در آن به همه چیز بند می شود، تا امروز نتوانسته موضوعات فاقد منطقی را که به کار می گیرد،در اذهان عمومی جا بیاندازد.
فیگارو هم به همان خبر همه پرسی خوش آیند برای سارکوزی پرداخته بدون اشاره به تکذیب آن توسط یک نظر سنجی دیگر،می نویسد: نیکلا سارکوزی در خلوت، خشنودی خود را از این داده امید وار کننده مز مزه می کند. در کنار آن می بینیم که با در نظر گرفتن شمار تغییر نیافتنی آراء در دور دوم، برخی از اعضای حزب دولت از رهبر حزب میانه رو، "فرآنسوآ بایرو" میخواهند از تک روی دست بردارد و به جناح نیکلا سارکوزی بپیوندد.
لیبراسیون در مطلبی بزرگ به ترکیه و فشارهائی که دولت این کشور بر کردها، خبرنگاران و روشنفکران وارد می کند، اختصاص داده می نویسد : علیرغم قولهائی که دولت در زمینه گشایش سیاسی داد، شمار دستگیریها در میان کردان و فشار بر آنها از بیم جوانه زدن یک "بهار کرد" افزایش یافته است.
لیبراسیون می نویسد : همه ماهه، درپگاه روز سه شنبه در استانبول و روز پنج شنبه در جنوب شرقی کشور، پلیس های بسیار مسلح حمله می کنند و به دستگیری شماری از نمایندگان منطقه ای، کارمندان سازمانهای در پیوند با جوانان، زنان و رهبران نهادهای حرفه ای، به اتهام عضویت در "اتحادیه جامعه کرد"، می پردازند که حکومت از آنها به عنوان سازمان شهری شورشیان "پ کا کا" نام می برد که از سال 1984 با دولت ترکیه در مبارزه هستند .
این دستگیریها، به کفته "صباحت تونچل"، نماینده کرد پارلمان، حتا در روزنامه ها هم منتشر نمی شوند. در حالی که هم اکنون 6400 زندانی – رقمی رکورد شکن در میان کشورهای دمکراتیک- به نام یک قانون ضد تروریست که همه سازمانهای حقوق بشری از آن انتقاد می کنند، در زندانها به سر می برند. در میان آنان بیش از 70 روزنامه نگار، 67 وکیل، دهها تظاهر کننده، دهها شهردار و مشاوران شهرداریها دیده می شوند. لیبراسیون همچنین از مذاکرات مخفیانه دولت با "پ کا کا" صحبت می کند که به دلیل پخش تصاویر آن در اینترنت به کمک "فتح اله گولن" رهبر یک گروه اسلام گرای بسیار پرنفوذ در ارکان دولتی، شکست خورد و پس از آن موضع دولت سخت تر گردید. حال با انتظار داشت که زدو خوردهائی که در جنوب شرقی ترکیه به دلیل برف و زمستان کند شده بود بار دیگر با رسیدن بهار از سر گرفته شود.
باز هم لیبراسیون در صفحه های فرهنگی خود مطلب بزرگی را به آفرینش اپرائی بر گرفته از کتاب "خاکسترو خاک" اثر عتیق رحیمی، نویسنده و کارگردان افغان اختصاص داده که در اپرای لیون به روی صحنه خواهد آمد. موسیقی این اپرا را "ژروم کومبیه"، آهنگساز فرانسوی ساخته است.





در واکنش به شوخی‌های رئیس دولت دهم با مجلس

آیا خامنه‌ای با احمدی‌نژاد برخورد خواهد کرد؟

علی خامنه‌ای که برخورد نمایندگان مجلس با محمود احمدی‌نژاد در جریان جلسه دفاع از وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان را اقدامی «رذیلانه» خوانده بود٬ تاکنون در خصوص «توهین‌» رئیس دولت دهم به مجلس واکنشی نشان نداده است.
محمود احمدی‌نژاد که ۳۱ خرداد امسال  برای دفاع از حمید سجادی٬ وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان به مجلس رفته بود با بی‌اعتنایی نمایندگان مواجه شد که این اقدام خشم خامنه‌ای را برانگیخت.
در آن زمان گزارش‌های محدودی از انتقاد رهبر جمهوری اسلامی از این اقدام نمایندگان مجلس منتشر شد٬ اما روح‌الله حسینیان یک ماه بعد به طور رسمی اعلام کرد که آقای خامنه‌ای با هیات رئیسه مجلس به خاطر این موضوع برخورد تندی کرده است.
روز گذشته (چهارشنبه ۲۴ اسفند) احمدی‌نژاد پس از گذشت ماه‌ها باردیگر در مجلس حاضر شد تا به سئوال نمایندگان پاسخ دهد که این جلسه را با شوخی و اظهارات کنایه‌آمیز و بدون نتیجه به پایان برد.
اظهارات رئیس دولت دهم با خشم بسیاری از نمایندگان مجلس مواجه شد به طوری که علی لاریجانی رئیس مجلس نیز به این اظهارات واکنش نشان داد.
با گذشت ۲۴ ساعت از حضور احمدی‌نژاد در مجلس و کنایه‌های وی به نمایندگان٬ رسانه‌های محافظه‌کار منتقد دولت دهم همچنان به انتقادها از وی و اظهاراتش ادامه می‌دهند.
خامنه‌ای که پیش از جنجال وزارت اطلاعات از حامیان سرسخت احمدی‌نژاد محسوب می‌شد٬ تاکنون درباره وقایع روز چهارشنبه ا‍ظهارنظر رسمی نکرده است.
مشخص نیست که رهبر جمهوری اسلامی از نحوه برخورد احمدی‌نژاد با نمایندگان مجلس انتقاد علنی یا غیرعلنی خواهد داشت یا نه.






آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید قم:

غرب نیمه بیدار امروز نیازمند حوزه علمیه است


آیت‌الله عبد‌الله جوادی آملی از مراجع تقلید قم می‌گوید: «خاورمیانه بیدار و غرب نیمه بیدار، امروز نیازمند حوزه علمیه است که نیازهای آنها را شناسایی و برای آن، پاسخ قانع کننده ارائه کند.»
به گزارش واحد مرکزی خبر٬ آقای جوادی آملی این مطلب را روز چهارشنبه (۲۴ اسفند) در دیدار استادان سطوح عالی و خارج حوزه علمیه بیان کرده است.
وی گفته است: «حوزه علمیه خدمتگزار نظام است و هیچ‌گاه از آن جدا نخواهد شد و اما باید در علم و عمل مستقل باشد و البته برای رفع نیازهای نظام، احساس مسئولیت کند.»
روحانیون حاکم بر ایران سال‌هاست از واقعیت‌‌های جامعه ایران و کشور‌های غربی تفسیری غیرواقع‌بینانه و تحریف‌‌آمیز ارائه کرده و نظام ولایت فقیه را بهترین الگوی حکومتی در جهان معرفی می‌کنند.
بسیاری از این روحانیون در شرایطی که جامعه ایران با مشکلات فراوان سیاسی٬ اقتصادی٬ اجتماعی و فرهنگی دست و پنجه نرم می‌کند٬ مدعی هستند که جامعه «دینی و ولایی» ایران تبدیل به الگویی برای سایر کشور‌های جهان شده است.
آنها همچنین می‌گویند براساس تعالیم دین اسلام الگوی مناسبی از زندگی بشر آماده ارائه دارند و علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز «مرد نمونه» جهان امروز است.
روزی نیست که مقام‌های جمهوری اسلامی تعاریف اغراق‌آمیزی از خود و جمهوری اسلامی ارائه نکنند و خود را ناجی بشریت در جهان امروز ندانند.



سه نماینده مجلس خطاب به احمدی نژاد: برداشت غیرقانونی از بانکها را سریعا جبران کنید

سحام نیوز: سه نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه ای به احمدی نژاد نسبت به برداشت غیر قانونی بانک مرکزی از دیگر بانکهای دولتی و خصوص انتقاد و خواستار اصلاح این اقدام شدند.
به گزارش الف به نقل از مهر، متن نامه غلامرضا مصباحی مقدم، احمد توکلی و الیاس نادران به این شرح است:
برادر گرامی جناب آقای دکتر احمدی نژاد
رئیس جمهور محترم
با سلام و احترام
بانک مرکزی به استناد مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۱۵/۱۲/۹۰ مبالغ هنگفتی از حساب امانی بانک های دولتی و غیر دولتی نزد خود برداشت نموده است. این کار بدون اطلاع قبلی و هیچگونه مذاکره ای با بانک ها انجام شده است.
بانک مرکزی این اقدام حیرت آور خویش را چنین توجیه کرده است که چون ممکن است ارزی که بانک ها از بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۳۹۰ خریده اند، به نرخ آزاد فروخته باشند، پس مابه التفاوت نرخ رسمی و آزاد را سود کرده اند و باید به بانک مرکزی بازگردانند. بنابراین به بانک مرکزی بدهکارند. آنان فرض کرده اند که ۵۰ درصد ارزها بدین ترتیب فروخته شده باشد، بعد به شکل تخمینی بدهی را محاسبه و آن را از حساب بانک ها برداشتند. در این باره توجه به نکات زیر ضروری است:
- معامله ارزی که بانک مرکزی برای ایفای تعهدات بانک ها در برابر مشتریان به آنها می فروشد، معامله قطعی است. فروش آنها به مشتریان وارد کننده دانشجو، بیمار، مسافر و مشابه آنها نیز معامله ای قطعی است. چگونه بانک مرکزی می توانند مدعی طلب مابه التفاوت فرضی باشد؟ بانک ها چگونه از مشتریان خویش ما به التفاوت را مطالبه کنند؟ این طلبکاری با کدام قانون و حکم شرعی سازگار است؟
۲- بانک مرکزی طبق بند ج ماده ۱۱ قانون پولی و بانکی کشور وظیفه “تنظیم مقررات مربوط به معاملات ارزی …” و همچنین نظارت بر معاملات ارزی” بانکها را بر عهده دارد. امروز که بانک مرکزی مدعی است بانک ها بر خلاف مقررات، ارزهای خریداری شده از بانک مرکزی را احتمالا با نرخ های بالاتر از نرخ مقرر فروخته اند و با تخمین میزان این گران فروشی را معین می ند، چرا از اول فروردین تا ۱۵ اسفند، یعنی تقریبا تمام سال، اعمال نظارت نکرد تا مانع گران فروشی ارز به مردم به ویژه وارد کنندگان شوند و نگذارند سنگینی گرانی موجود با این تخلف بر دوش مردم اضافه نشود؟ همان طور که فاجعه سوء استفاده مالی ۳۰۰۰میلیاردی علت عمده اش عدم نظارت بانک مرکزی بود، این فاجعه هم علت اصلی اش عجز بانک مرکزی از نظارت بود.
۳- به فرض صحبت ادعای گران فروشی بانک ها در معامله ارز، مازاد دریافتی متعلق به خرید ارز است یا بانک مرکزی؟ بانک مرکزی اگر از طریق صحیح پس از بازرسی های لازم به چنین نتیجه ای می رسید قانونا و شرعا حق تصرف در امانت بانک ها را نداشت بلکه باید آنها را ملزم می کرد که مازاد دریافتی را به خریداران ارز بازگرداند.
۴- به فرض صحبت ادعا و با قبول فرض نادرست طلبکار بودن، بانک مرکزی به چه قانونی و شرعی از امانت بانک ها نزد خود بدون اجازه امانت دهندگان بر می دارد؟
۵- ماده ۱۴ قانون پولی و بانکی کشور انواع دخالت و نظارت بانک مرکزی در امور بانک ها را در ۱۵ بند بر می شمرد. اولا در هیچ یک از آنها اختیار چنین اقدامی به بانک مرکزی داده نشده است. ثانیا بر اساس تبصره همین ماده تمام دخالت ها در امور بانک ها “باید قبلا به تصویب شورای پول و اعتبار برسد”. نه هیات ۵ نفره یا هیات وزیران دخالت هیات وزیران و جاهت قانونی نداشته است.
۶- چنان که گفته شد بند ج ماده ۱۱ قانون پولی و بانکی کشور “تنظیم قمررات مربوط به معاملات ارزی و … همچنین نظارت بر معاملات ارزی” را از اختیارات بانک مرکزی می شمارد. بنابر این کمیته ۵ نفره مامور از طرف دولت، همچنین هیات وزیران حق تصمیم گیری درباره معاملات ارزی را نداشته است و تصمیماتش قانونی نبوده است.
۷- نقض مکرر احکام قانونی و شرعی سابق الذکر یک طرف، تبعات مخرب اقتصادی این اقدام حیرت انگیز و بی سابقه در تاریخ بانکداری جهان در طرف دیگر دست اندازی به اموال بانک ها توسط بانکی که امین بانک های کشور است آن هم از حساب امانی آنها نزد خود، به مثابه زلزله فاجعه آمیزی در امنیت اقتصادی کشور است. و کیست که نداند نا امنی اقتصادی دشمن سرمایه گذاری و اشتغال و تولید است؟ وقتی امین بانک های کشور به امانت بانک ها دست اندازی کند چه پیامی برای سپرده گزاران در بانک های کشور دارد؟ آیا اگر آنان نگران شوند که شاید روزی بانک ها با سپرده هایشان همانند کنند که امین حکومت با بانک ها کرد، چه اثری بر منافع سیستم بانکی می گذارد؟
۸- برداشت مبالغ هنگفتی از حساب امانی بانک ها نزد بانک مرکزی و اعلام عملی متخلف و سوء استفاده گر بودن همه آنها چه اثری در بازار سرمایه می گذارد؟ صحبت بر سر صحت عملکرد بانک ها نیست که خود داستان غم انگیزی دارد که قصه پرغصه مالی ۳۰۰۰ میلیاردی یک نمونه آن است. ولی امین و ناظر حکومت بر بانک ها به شکل غیر قانونی و بر خلاف عقل و علم و شرع اقدامی بکند که به نظام بانکی کشور ضربه هولناکی وارد شود نه تنها آن ها را به صلاح سوق نمی دهد بلکه بر شکنندگی بانک های مساله دار کشور می افزاید.
۹- تمامی مطالعات علمی، پیش شرط رشد اقتصادی و سرمایه گذاری و اشتغال را امنیت می شمارند. به طوری که این یک حقیقت پذیرفته شده است. رهبر معظم انقلاب در تشریح و دفاع از سیاست های کلی اصل ۴۴ بارها بر ضرورت امنیت اقتصادی تاکید کرده اند. بند ب ماده ۱۰ قانون پولی و بانکی کشور کمک به رشد اقتصادی کشور را یکی از وظایف بانک مرکزی می شمارد در چنین وضعیتی این نهاد خودش نا امنی برای بازار سرمایه ایجاد کند چه باید گفت؟
۱۰- رئیس کل بانک مرکزی در دفاع از خویش مسئولیت را بر گردن دولت می اندازد. گر چه این سخن از مسئولیت وی چیزی کم نمی کند همچنین نصب رئیس کل بانک مرکزی بر اساس قانون به حکم شما انجام می شود. بر این اساس مسئولیت این گونه اقدامات بر عهده کیست؟
با وجود موارد گفته شده چنانچه هنوز جنابعالی نسبت به فقدان وجاهت قانونی این اقدام و تعارض آن با مصالح و منافع مردم و کشور و اقتصاد ملی تردید دارید اینجانبان آماده ایم در جلسه ای با حضور شما و دیگر تصمیم گیرندگان دلایلی تفصیلی خود را ارائه نماییم تا با دستور صریح و سریعتان برای اصلاح قادام مذکور، دامنه خسارات و آثار مخرب آن بر سرمایه گذاری، تولید و اشتغال جوانان محدود شود.



هاشمی رفسنجانی: برای کارهای آنچنانی توانایی ندارم

همزمان با ابقای هاشمی رفسنجانی در ریاست مجمع تشخیص مصلحت، وی در یادداشتی نوشته است: البته با توجه به سنی که از من گذشته، دیگر توانایی برای کارهای آنچنانی ندارم، ضمن اینکه رسم روزگار و ضرورت اداره جامعه است که به تدریج جوانان وارد شوند و کارها را به دست بگیرند.
وی در این یادداشت که در روزنامه اعتماد منتشر شده است، می نویسد: انقلاب اسلامی با همه دستاوردهایی که دارد و با همه آرمان‌ها و آرزوهایی که داشتیم و هنوز به همه آنها نرسیده‌ایم، بهترین نوع حکومت در تاریخ ایران و حتی در جهان اسلام است. من اگر به عنوان یک مبارز و بعدها به عنوان یک مسوول هم نبودم، به عنوان یک مسلمان ایرانی نمی‌توانستم و نمی‌خواهم رابطه‌ام با انقلاب کمرنگ شود چون نظام اسلامی ما در تاریخ اسلام، نخستین نظام رسمی با ساختار حکومتی مستقل بر اساس تعالیم انسان‌ساز مکتب اهل بیت (علیهم‌السلام) است.
هاشمی رفسنجانی در ادامه آورده است: اگرچه در تاریخ داریم که زمانی فاطمی‌ها در مصر، ادارسه در ‌آفریقا، زیدی‌ها در یمن، دیالمه در عراق، علویان در طبرستان و گروه‌های دیگر شیعی در نقاط مختلف جهان بر مصادر امور بودند، اما هیچ‌وقت مثل انقلاب اسلامی ایران نبوده که قانون اساسی و ساختار حکومتی آنها بر اساس شیعه اثنی عشری باشد. پس باید برای استحکام و پیشرفت و اعتلای این نظام تلاش کرد. البته تلاش افراد باتوجه به موقعیت‌ها، شرایط زمانی و مکانی و حتی سن و سال فرق می‌کند. من در زمان مبارزه، با تقسیم‌ کاری که با مبارزین داشتیم، در جبهه پرخاشگری بودم که طی آن سخنرانی‌های اعتراض‌آمیز و روشنگری داشتم و برای همان سخنرانی‌ها بارها به زندان رفتم و شکنجه شدم. بعد از انقلاب که نیاز به حضور من در میادین سخت بود، در شورای انقلاب، سرپرستی وزارت کشور، شورای مرکزی حزب جمهوری، ریاست مجلس شورای اسلامی و بعدها فرماندهی دفاع مقدس حضور یافتم.
وی با اشاره به سابقه خود در جمهوری اسلامی می افزاید: در دورانی که کشور نیاز به سازندگی داشت، به ریاست‌جمهوری رفتم و در تمام این سال‌ها عضو مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص بودم که هنوز هم هستم.تا جان در بدن دارم و تا می‌توانم برای سربلندی اسلام، ایران و انقلاب اسلامی تلاش خواهم کرد. البته با توجه به سنی که از من گذشته، دیگر توانایی برای کارهای آنچنانی ندارم، ضمن اینکه رسم روزگار و ضرورت اداره جامعه است که به تدریج جوانان وارد شوند و کارها را به دست بگیرند. من حتی اگر هیچ مسوولیتی در نظام نداشته باشم، آنقدر کارهای نیمه‌تمام فرهنگی دارم که فکر می‌کنم تا زنده‌ام، مشغول خواهم بود.



پاسخ های احمدی نژاد وهن جمهوری اسلامی است

بدنبال برخورد تحقیر آمیز احمدی نژاد با نمایندگان در جلسه طرح سوال، ۷ نماینده اصولگرا با صدور بیانیه ای اظهار داشتند: آنچه در مجلس در مقام پاسخ مطرح شد نه تنها باعث وهن مجلس بلکه وهن دولت و قوۀ قضائیه و خلاصه وهن جمهوری اسلامی گردید و موجبات کدورت و اختلاف و کشمکش جدیدی را فراهم ساخت و سرمایۀ با ارزشی را بدون منفعت درخور به هدر دادیم.
احمد توکلی- حسین نجابت- پرویز سروری- الیاس نادران- حسین فدایی- زهره الهیان و علی زاکانی که از مخالفان طرح سوال از احمدی نژاد بودند و می خواستند در یک جلسه پشت درهای بسته مشکلات و مسایل را حل کنند، اینک در بیانیه ای آورده اند: ما پیش از این یادآور شده بودیم که استفاده از این حق قانونی، در بستر نامساعد، ابتر و عبث خواهد بود و همچنین نگران تبعات و خسارات منفی آن بودیم و نسبت به ایجاد چالشی جدید بین مجلس و دولت هشدار داده بودیم؛ اما متاسفانه چنان شد که از آن پرهیز داشتیم. ما معتقدیم آنچه امروز در مجلس در مقام پاسخ مطرح شد نه تنها باعث وهن مجلس بلکه وهن دولت و قوۀ قضائیه و خلاصه وهن جمهوری اسلامی گردید و موجبات کدورت و اختلاف و کشمکش جدیدی را فراهم ساخت و سرمایۀ با ارزشی را بدون منفعت درخور به هدر دادیم.
آنها بدون توجه به نقش نظارتی مجلس ادامه داده اند: بدیهی است که دود این آتش تنها به چشم مردم خواهد رفت و نتیجه این قبیل فرافکنی ها غفلت از مشکلاتی مثل گرانی افسارگسیخته و بیکاری و اعتیاد و آلودگی محیط زیست و مفاسد مالی خواهد بود و راه همکاری دولت و مجلس را برای اداره معقول و قانونمند کشور ناهموارتر خواهد نمود.




سوگند به بهار، این زندانیان آزادگانند، رهایشان کنید

“در بهار ، اغلب ، شکارچیان ، پرنده ها را صید نمی کنند،در بهار پرنده داران نیز ، پنجره قفس ها را باز می کنند تا در باغ بلبلانه چهچه بزنند…..”.
اینها را رهنورد گفته بود قبل از اینکه خودش یکی باشد از همین زندانی ها که به هر مناسبتی که می شد برایشان نامه می نوشت و بیانیه می داد. قبل از اینکه رهنورد در دیوارهای بلند بن بست اختر محصور شود، هر روز قدمش شادی را به خانه یکی از زندانیان می برد و حس همراه بودن را برای آنان به ارمغان می آورد.
زهرا رهنورد امید داشت بهار همانطور که دل سیاه خاک را می گشاید و آن را به ” سبزه” مهمان می کند، حاکمان را ” بهاری” کند و زندانها را بگشایند ، تا فرزندان این خاک نفسی تازه کنند که چنین نشد و امسال دو بهار است که او هم به همان جرمی که همگان “نکرده” مجازات می شوند، در جایی نامعلوم در حبس است.
زندانیانی که “بزرگند” در دورنمای فعالیت سیاسی خود شاید دیده بودند، حبس و حصر را، اما آنان که شاید ” رای اولی” ها بودند هرگز گمانشان نبود که پاداش “سبزی”، دیوارهایی سیاه و سرد باشد به بلندای اوین.
“زندانیان گمنام و بی نام و نشان ، از زن و مرد و پیر و جوان و نوجوان” که بدنه همین ملتند. ” نه خاکریز اولند و نه سنگری که فتح آن موجب خوشحالی شده باشد” و نه “سنگری است که سیاسیون پشت آن پنهان شده باشند” که بخواهند تسویه حساب های گروهی خود را با آن تنظیم کنند. خواسته ای هم ندارند. نه می خواهند قدرت را باکسی شریک شوند و نه داعیه ای دارند در گردش نخبگان. یک پرسش  ساده داشته اند و از یک “حق”سوال کرده اند. پرسیده اند ” رای من کجاست؟” همین!
 همین مردم کوچه و بازار هستند. فرزند من ، فرزند تو، همسایه و دوست. کارگر است و دانشجو. پزشک است و نقاش. اما کسی آنها را نمی شناسد. دیگر کسی هم نیست که برای آنها بیانیه بدهد و رایزنی کند. آنقدر کسی به آنها نمی اندیشد که وقتی بهار پشت بهار می گذشت و کسی یادی از زندانیان گمنام نکرده بود، یک روز که باز بهار رسیده بود و زندان شکوفه زد و زندانیان گمنام ” بهارانه ” نوشتند و شاید برای اولین بار فریاد زدند که ما ” معترضانی ساده ایم”. نامه ای از اوین آمد به مقصد همه ایران.
از جرمشان نوشتند “دریافت و ارسال پیامک و ایمیل، تماشای تجمع‌های اعتراضی و همراهی با سکوت معترضان به نتایج انتخابات” اما چه ظالمانه به “محاربه، توهین به مقامات، تبلیغ علیه نظام و تجمع و تبانی”، متهم و در دادگاه‌هایی بدون حضور وکیل مدافع و گاه در نبود نماینده دادستان به احکامی بیش از شش سال حبس محکوم شدند.
و باز هم پرسشگری کرده بودند که ” ما نمی دانیم چرا قاچاقچیان ، کلاهبرداران ، فروشندگان سوال های کنکور و دایر کنندگان خانه های فساد شامل عفو و مرخصی و آزادی مشروط می شوند ، اما کسی فکری برای ما نمی کند؟”
پرسشی که این روزها و همه روزها، خیلی ها از خود می پرسند. چرا کسی به این آزادگان مرخصی نوروزی نمی دهد؟
سه بهار هم به مدد آنها نمی آید و آنها بیگانه اند با سفره هفت سین خانه هایشان. نه آغوش گرمی و نه انعام و اکرامی در “جشن فتح خیبری” که برپا شده. حتی خانواده ها دیگر نمی توانند عزیز دربندخود را دراین ایام نوروزی ملاقات کنند، چرا که زندانبان هم به مرخصی می رود! زندانبان هم “خانواده” ای دارد که او را می طلبد در کنار سفره هفت سین.
باز، گویی “سین های” هفت سین آماده اند تا بر سفره هایی که پشت دیوار اوین پهن می شوند، بنشینند. باز امسال هر ایرانی هفت سینش را با یک سین از ” سبزی ” اعتراض و به یاد زندانیان در بند زینت می دهد.  و خانواده ها درکنار دیوار سردی که بین آنها و عزیزشان فاصله انداخته باز ” یا محول الاالحال و الاحوال” می خواندند و دست یاری به سوی خدایشان بلند می کنند. شاید او ” احسن الحال” را برای آنان به ارمغان بیاورد.
سه سال است که تسبیح نامها هنوز در دستان ساجده می چرخد. او هر روز اسمی به اسامی بزرگ مردان و زنان این دیار می افزاید. به نام همه‌ نام‌های بلند. به نام همه‌ بزرگی ها. به نام همه‌ اسم‌های اعظم خدا. به نام همه‌ زندانیان. او می داند که ” مجیب” است و دعوت مضطران را اجابت می کند. “امید” دارد شاید درها باز شود و نامی که می خوانند عبدالله باشد و مهدی یا نسرین باشد و لیلا. و شاید روزی فیض‌الله یا داوود. مصطفای اوین باشد یا عیسای گوهردشت. فرقی ندارد، او همه نام ها را می خواند. “میر” در بند و ” شیخ” آزاده.  او باز هم دارد تسبیح می گرداند و همراه با بانوی سبز می گوید ” قسم به بهار، که اینان آزادگانند، رهایشان کنید. با  چشم‌هایی نمور از اشک و دلهایی پر امید، آمین بگوئید !




تجمع کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز

رئیس شورای اسلامی کار کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز گفت: بیش از ۷۰ کارگر کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز صبح امروز به دلیل عدم دریافت حقوق و مزایای و سایر مطالبات یک سال گذشته خود در مقابل درب ورودی ساختمان استانداری اهواز تجمع کردند.
ایرج امامی در گفتگو با ایلنا با اشاره به بلاتکلیفی این کارگران معترض در یک سال گذشته و اینکه همه این کارگران با تعطیلی این کارخانه بیکار شده‌اند خاطر نشان کرد: این کارگران از عدم پرداخت بیمه‌های درمانی خود از شهریور ماه امسال و اینکه دفتر چه‌های درمانی آنان توسط تامین اجتماعی تمدید نمی‌شود نگران و معترض شده‌اند.
به گفته وی کارگران متقاضی بازنشستگی این واحد تولیدی نیز به جهت اینکه لیست بیمه‌ای معوق و جاری این کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است در بازنشستگی خود دچار مشکل شده‌اند.
او گفت: کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز به جهت مشکلات مدیریتی و مهم‌تر از آن واردات بی‌رویه قند شکر و همچنین بی‌توجهی مسئولان استانی تعطیل شده است.
او گفت: مالکیت این کارخانه در گذشته بر عهده بانک ملی و ملت بوده که با افزایش مشکلات این واحد تولیدی با تصویب هیات دولت به وزارت صنایع جهت راه اندازی مجدد واگذار شد.
او با اشاره به اینکه تا کنون کارگران این کارخانه چندین بار جهت دریافت مطالبات قانونی خود دست به تجمع زده‌اند، اظهار داشت: با سفر فردای رئیس جمهور به استان خوزستان ما باز هم با تجمع خود خواستار دریافت مطالبات قانونی‌مان خواهیم بود.



تجمع آزادگان معترض در مقابل مجلس

آزادگان در ادامه اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایای دوران اسارت خود، روز گذشته در مقابل مجلس تجمع کردند.
این در حالی بود که پیشتر رسانه ها از تجمع حامیان و مخالفان احمدی نژاد خبر داده بودند.
روز گذشته همزمان با طرح سوال از احمدی نژاد در مجلس، جمعی ۸۰ نفره از آزادگان، در اعتراض به عدم ابتیاع مطالباتشان مقابل در شمالی مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
آزادگان پیش از این بارها در مقابل ساختمان ریاست جمهوری در پاستور هم تجمع کرده بودند. آنان خواستار اجرای ماده ۱۳ قانون حمایت از آزادگان، مصوب آذرماه سال ۱۳۶۸ مجلس و پرداخت حقوق و مزایای دوران اسارت خود هستند.
سال گذشته در بودجه دولت مصوب شد تا پایان سال ۹۰ حقوق به آزادگان پرداخت شود ولی تاکنون با ورود به آخرین ماه سال ۱۳۹۰ هیچ اقدامی صورت نگرفته. حال نیز قرار است تنها ۲۰ درصد این حقوق داده و بقیه به صورت سهام پرداخت ‌شود.
۴۷ هزار آزاده با گذشت بیش از هشت هزار روز از تصویب قانون حمایت از آزادگان مبنی بر پرداخت دو برابر حقوق به ازای هر سال اسارت، هنوز حقوقی دریافت نکرده‌اند.
در همین حال به گزارش بازتاب روز گذشته، تعدادی خودروی ناجا و ده ها مامور نیروی انتظامی نیز مقابل میله ها و محوطه اطراف مجلس حاضر شده و مانع ورود تجمع کنندگان به داخل ساختمان مجلس شدند.
تجمع کنندگان که نوشته هایی با مضامینی چون “آزادگان بیدارند، از دروغگو بیزارند” و ” ما اسرای جنگ بعداز ۲۲ سال هنوز حقوق خود را دریافت نکرده ایم”، در دست داشتند، در مقطعی نوحه “یاد امام و شهدا، دل رو می بره کرب و بلا” و شعار الله اکبر و… سر می دادند.
همچنین در چند مقطع فریادهای بلندی از تعدادی از آنان بلند شد که ماموران ناجا مانع ورود آنان به ساختمان مجلس شدند.
برخی از این آزادگان نیز تصاویری از رهبری در دست و چفیه بر گردن داشتند.





در شصت و هفتمین روز؛

درخواست اعظم طالقانی از مهدی خزعلی برای پایان دادن به اعتصاب غذا

اعظم طالقانی در یادداشتی به مهدی خزعلی با تاکید بر اینکه بدون تردید اعتصاب غذای طولانی مدت جنابعالی به همراه سایر همرزمان دربند پیام مطالبات آزادیخواهانه ملت ایران را نزد افکار عمومی به خوبی منعکس کرده آورده است: ضمن احترام به پایمردی مبارزات همه یاران دربند از جنابعالی می خواهم به اعتصاب غذای خود پایان دهید.
به گزارش کلمه، مهدی خزعلی بیش از دو ماه است که در پی بازداشت غیرقانونی خود در اعتصاب غذا بسر می برد. وی در هنگام بازداشت بشدت مصدوم شد.
پیش تر مهدی خزعلی بر اثر حمله قلبی به بیمارستان طالقانی منتقل شده بود که پس از یک روز توسط نیروهای امنیتی به بیمارستان بنی هاشم زیر نظر وزارت اطلاعات منتقل شده و پیش از بهبودی به زندان اوین بازگردانده شده بود.
وی پس از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری بارها بازداشت و راهی زندان شده است. تیرماه سالجاری نیز وی با ضرب و شتم و آسیب دیدگی از ناحیه گردن بازداشت و پس از یک ماه اعتصاب غذا به قید وثیقه آزاد شد.
متن یادداشت اعظم طالقانی که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
رَبَّنا وَ لا تَحْمِلْ عَلَیْنا إِصْراً کَما حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِنا، رَبَّنا وَ لا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَةَ لَنا بِهِ…
جناب آقای دکتر مهدی خزعلی
تاریخ معاصر ایران مشحون از مبارزات دلیر مردان و زنانی است که جانمایه فکر، اندیشه و توان خود را صرف آزادی، استقلال و اعتلای انسانی مردمان این مرز و بوم کرده اند.
بی شک ثمره این مبارزات درخت تنومندی است که بنیان های استبداد را لرزانده است و چشم انداز روشن آزادی و استقلال را بر سپهر این سرزمین ستم دیده گسترانیده است. اکنون که به یمن آگاهی و تلاش و فداکاری صادقانه دلیر مردان و زنان این مرز و بوم، بیش از هر زمان دیگری، مسیر رهایی گشوده تر شده است، تلاش و سعی دو چندان روشنفکران و فعالان سیاسی و مدنی متعهد، راه دستیابی به آرمان های روشن ملت ایران را هموارتر می کند.
بدون تردید اعتصاب غذای طولانی مدت جنابعالی به همراه سایر همرزمان دربند پیام مطالبات آزادیخواهانه ملت ایران را نزد افکار عمومی به خوبی منعکس نموده است. ضمن احترام به پایمردی مبارزات همه یاران دربند از جنابعالی می خواهم به اعتصاب غذای خود پایان دهید.
به امید رهایی همه مبارزان و جنابعالی از بند.
اعظم طالقانی





جرس: جمعی از فعالان ملی- مذهبی و نهضت آزادی (خارج از کشور ) نامه ای به احمد شهید در باره سعید مدنی و احسان هوشمند دو پژوهشگر زندانی نوشتند و در رابطه با سلامتی آنها ابراز نگرانی کردند. 
به گزارش جرس متن این نامه بشرح زیر است:
جناب آقای احمد شهید

سلام بر شما
در ابتدا سپاس خود را از انتشار گزارش اخیرتان در باره نقض حقوق بشر در ایران تقدیم می کنیم
ما جمعی از فعالان سیاسی در تبعید ، با گرایش ملی – مذهبی ، اخبار نگران کننده ای در باره دو نفر از همفکران زندانی خود ، آقایان سعید مدنی و احسان هوشمند دریافت کرده ایم.
آقایان مدنی و هوشمند، دو تن از نویسندگان، روزنامه نگاران، و پژوهشگران ارشد علوم اجتماعی در ایران هستند.
حدود دو ماه است که این دو فعال سیاسی بازداشت شده و در این مدت هیچ دیداری با خانواده و وکیل خود نداشته اند . آن ها تنها تلفن های کوتاهی در حضور بازجوهای شان با خانواده خود داشته اند و نمی توانسته اند آزادانه در باره وضعیت خود با همسر و فرزندان شان سخن بگویند. اتهامات امنیتی سنگین و دروغینی متوجه این دو جامعه شناس شده است.
شنیده های ما مبنی بر تحت فشار قرار دادن این دو محقق و نویسنده در بند برای پذیرفتن سناریوهای دروغین بازجوها جهت انجام اعمال غیر قانونی نگران کننده است.
در هفته های اخیر نسبت به ضرب و شتم و فشار جسمی بر آن ها نیز خبرهای ناراحت کننده ای شنیده ایم . طبق این خبرها گوش آقای احسان هوشمند آسیب دیده است.این خبر مورد تایید خانواده آقا هوشمند نیز قرار گرفته است.
جناب آقای احمد شهید
حاکمان نظامی – امنیتی در ایران اینک گوش های خود را بر شنیدن هر سخن منطقی و حق طلبانه ای بسته اند. ما از شما تقاضا می کنیم مستقل از هرامر سیاسی ( مبتنی بر اجرای حقوق بشر و آزادی بی قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی – عقیدتی) وحقوقی (جهت اجرای آئین دادرسی مصوب خود جمهوری اسلامی) ، از حکومت ایران بخواهید به خانواده این دو زندانی سیاسی اجازه دهند با آن ها دیدار داشته و پزشکان مستقل بتوانند آقایان مدنی و هوشمند را معاینه کنند.
با سپاس قبلی
سید کوهزاد اسماعیلی - مهدی اقدم - عبدالعلی بازرگان - ایرج باقرزاده – پروین بختیار نژاد – محمد برقعی - وحید بزرگی تبار - فرزانه بذرپور – حمید بهشتی - هوشنگ تبریزی – محمد باقرتلغری زاده - مجید تولایی - رضا جعفریان - رضا حاجی – محمد رهبر - علی سرداری - پیام سعیدی - لیلا شکوهی – محمد صابر- ارشاد علیجانی - رضا علیجانی – نور الدین غروی - احد فضیلی - آزاده فضیلی - هادی کحال زاده - علی کلایی - پروین کهزادی - الهه گلکار- یاسر معصومی- پیمان ملاذ - فهیمه ملتی - مهدی ممکن - مجتبی نجفی - مهدی نوربخش – احمد هادوی - حسن یوسفی اشکوری





جــرس: 
به گزارش منابع بین المللی، شماری از دانشجویان سلفی دانشگاه قاهره مانع از اکران فیلم سینمایی ایرانی «جدایی نادر از سیمین» به بهانه "تبلیغ تشیع" توسط این فیلم شدند، که این اقدام با اعتراض روشنفکران و هنرمندان مصری روبرو شده است.
به گزارش رادیو فردا، «جبهه نوآوری» گروهی که طیف وسیعی از روشنفکران و هنرمندان مصری را دربر می‌گیرد، با انشار بیانیه‌ای، جلوگیری از اکران فیلم «جدایی نادر از سیمین» در دانشگاه قاهره را حادثه‌ای "تاسف‌بار" توصیف کرد.
در این بیانیه آمده است بحث بر سر نقش سینما و هنر در رشد اندیشه، سلیقه و نوآوری‌های فکری بحثی بدیهی است که تنها وقت و انرژی را هدر می‌دهد آن هم "در مصری که از بیش از ۶۰ سال پیش، در آمد حاصل از سینما در راس در آمدهای آن بود."
«جبهه نوآوری» در بیانیه خود افزوده است: "تاسف‌بار است بخواهیم درباره جلوگیری از اکران فیلمی سخن بگوییم که موفق به کسب جایزه اسکار شده و مسئله اینجاست که این یک فیلم ایرانی است بدین معنی که وجود صحنه‌های خلاف عفت در آن محال است. در سینمای ایران به زنها اجازه نشان دادن موهای خود یا تماس با مردان را نمی‌دهند."
این بیانیه ادامه داده است: "جریان‌های تندرو در دانشگاه‌های ما به آن اندازه نفوذ کرده‌اند که در حال گسترش تاریکی هستند. در حالی که دانشگاه باید محلی برای گسترش روشنایی باشد."
بیانیه از مسئولان دانشگاه قاهره خواسته است تا در فعالیت گروه‌های تندرو تجدید نظر کنند؛ گروه‌هایی که "مانع از برگزاری جشنواره‌های هنری و نشست‌های فکری در دانشگاه‌ها می‌شوند و اکنون در دانشگاه‌ها بیشتر به شکل گروه‌های شبه نظامی در آمده‌اند تا گروه‌های دانشجویی."
بر اساس این گزارش، «جبهه نوآوری» دانشجویانی که مانع از اکران فیلم «جدایی نادر از سیمین» شده‌اند را خطاب قرار داده و به آنها یادآور شده است که "صدایشان از دل انقلابی با خواست آزادی بیرون آمده. ننگ بر آنها باد اگر بخواهند آن آزادی را خفه کنند."
گفتنی است، فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی، چند جایزه بین‌المللی را به خود اختصاص داده که آخرین آنها جایزه بهترین فیلم خارجی در جشنواره اسکار سال ۲۰۱۲ است.



جــرس: 
در ادامه واکنش ها نسبت به اظهارات و برخورد رئیس دولت با نمایندگان مجلس در جریان طرح سوال، رئیس مجمع روحانیون مجلس با بیان اینکه شیوه بیان سئوالات از سوی سئوال کنندگان با متانت و احترام اما پاسخگویی رئیس دولت توهین آمیز بود، گفت: در این مرحله بهتر است افکار عمومی و مردم نسبت به اتفاق بدی که در مجلس افتاد قضاوت کنند.
به گزارش فارس، محمد تقی رهبر درباره ارزیابی خود از جلسه بررسی سئوال از رئیس دولت گفت: سئوال کنندگان سئوالات را با ادبیات خوبی تنظیم کردند و آقای مطهری به عنوان نماینده سئوال کنندگان این سئوالات را با احترام ادا کرد و حتی به رئیس جمهور خوش آمد گفت و خواستار پاسخ از سوی رئیس دولت شد.
وی افزود: متاسفانه پاسخ های رئیس دولت نه مستدل و نه قانونی بود و نه با ادبیات خوب بیان شد، این پاسخها نه تنها قانع کننده نبود بلکه توهین آمیز نیز بود.
رئیس مجمع روحانیون مجلس افزود: البته از قبل هم انتظار می رفت و پیش بینی می کردیم که چنین اتفاقی بیفتد.
وی گفت: من یکی از امضا کنندگان طرح سئوال بودم روز گذشته که از من خواستند تا انصراف دهم زیر امضای اعلام انصراف خود نوشتم با توجه به شرایط حساس کشور و پشت سر گذاشتن انتخابات و بی نتیجه دانستن این گفتگوها و بحث ها از طرح سئوال از رئیس دولت انصراف می دهم اما نمی دانستم که قرار است رئیس دولت به مجلس هم توهین کند.
نماینده اصفهان افزود: جلسه روز چهارشنبه مجلس به قضاوت ملت گذاشته می شود بهتر است ملت قضاوت کند که مجلس در این جلسه چطور صحبت کرد و چگونه رئیس دولت پاسخ داد و در باره این اتفاق بد قضاوت کنند.
وی گفت: رئیس دولت در قالب شوخی و متلک عبارات نامطلوبی که دور از شان مجلس و شخص رئیس دولت است به کار برد، اتفاقات بدی بود اما به هر حال پیش بینی می شد.





جــرس:
 رئیس قوه قضاییه با تاکید بر غیر قانونی بودن هیئت نظارت بر قانون اساسی گفت: قوه قضاییه اجازه ورود بازرسان و اعضای هیئت نظارت بر قانون اساسی به دستگاه قضایی را نخواهد داد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه، صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی، با اشاره به تشکیل هیئت نظارت بر قانون اساسی توسط رئیس دولت، گفت: نفس تشکیل این هیئت اگر جنبه مشورتی داشته باشد اشکالی ندارد اما این طور نیست که این هیئت بتواند بر کار دستگاه‌های دیگر ورود کند و اکیداً اعلام می‌کنیم ما در قوه قضاییه اجازه چنین کاری را به آنها نخواهیم داد. اینکه در قانون اساسی آمده است که رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است باید با دیگر اصول قانون اساسی و در کنار هم، فهم شود و لذا شورای نگهبان مکرراً در پاسخ رؤسای جمهور مختلف گفته است معنای اصل 113 این است که اگر اصلی یا اصولی از قانون اساسی تا به حال اجرا نشده و زمین مانده یا اجرای آن کاملا تعطیل شده باید صرفا به مسئولان مربوطه اعلام کند و همان‌گونه که بارها شورای نگهبان در دوران روسای جمهور قبلی نیز تذکر داده، اصل 113 قانون اساسی ربطی به اجرا یا عدم اجرای قوانین عادی کشور در نقطه‌ای خاص ندارد. بعلاوه باید توجه کرد که در اصل 113 صحبتی از نظارت به میان نیامده است بلکه مسئولیت اجرای قانون اساسی به عهده رئیس‌جمهور گذاشته شده و اگر بنا باشد مسئولیت اجرا را به آن نحو که آقای رئیس‌جمهور تفسیر می‌کند، بفهمیم، باید گفت بنابراین کل اجرای قوانین در کشور با ایشان است که امری است غیرمنطقی و غیرقابل قبول.
آملی لاریجانی افزود: قانون اساسی در سال 1368 بازنگری شد اما قبل از آن قانون به گونه‌ای بود که قوه مجریه و رئیس‌جمهور به نوعی بالاتر از دیگر قوا بود، اما در حال حاضر و برحسب بحث تفکیک قوا طرح مسئله پایش و مراجعه و رسیدگی به امور دستگاه‌های مختلف به عنوان انجام وظایف هیئت نظارت بر قانون اساسی ورود به حیطه قوای دیگر است و مسئولان عالی نظام نیز با آن مخالفند.
وی تاکید کرد:‌ قرار بود شورای نگهبان در این مسئله نظر بدهد و راه‌حل پیدا بشود اما متاسفانه مسئله به این صورت مطرح شد و ما امیدواریم که وظیفه این هیئت به وظایف مشورتی اصلاح شود تا مشکلی پیش نیاید.

تشکیل هیئت نظارت بر اجرای قانون اساسی
رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود به تشکیل هیئت نظارت بر اجرای قانون اساسی اشاره کرد و افزود: بحث تشکیل هیئت نظارت بر اجرای قانون اساسی بحث پرسابقه‌ای در نظام جمهوری اسلامی ایران است و روسای جمهور سابق نیز گاهی به دنبال توسعه اصل 113 قانون اساسی بوده‌اند، اما این مسئله با توجه به بحث نظارت و پایش این هیئت درخصوص تمام دستگاه‌ها بحث درست و قابل قبولی نیست چرا که قانون اساسی به اصل تفکیک قوا نظر دارد و هیئت نظارت بر قانون اساسی آنگونه که بخواهد بر تمام دستگاه‌ها نظارت کند، خلاف قانون اساسی است.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به این‌که بحث فنی و دقیق‌تر راجع به اصل 113 قانون اساسی و عدم قانونی بودن تشکیل هیئت نظارت بر قانون اساسی نیازمند فرصت مناسب دیگری است، تاکید کرد:‌ در کنار اصل 113 باید بقیه اصول قانون اساسی نیز ملاحظه شود و اینطور نباشد که تنها به اصل 113 بپردازیم و اینگونه القا کنیم که گویی رئیس‌جمهور مسئول اجرای تمام امور و تمام دستگاه‌های کشور است!

گزارش دروغ است
وی به گزارش منتشر شده گزارشگر ویژه حقوق بشر درباره ایران اشاره کرد و با "سرتاپا کذب و خلاف واقع" خواندن این گزارش اظهار داشت: متاسفانه حقوق بشر ابزاری در دست غربی‌ها و بویژه آمریکا برای تحت فشار قرار دادن کشورهای مستقل است .
وی اشاره گزارشگر ویژه حقوق بشر درباره رسیدگی نکردن به تمامی پرونده کهریزک را دروغی آشکار برشمرد و بدون اشاره به عدم رسیدگی به اتهامات آمران و عاملان اصلی این جنایات، ادعا کرد:‌ در گزارش آمده است که قاضی متهم در این پرونده مصون از رسیدگی است در حالی که همگان می‌دانند که این فرد معلق است و می‌دانند که امور رسیدگی به پرونده‌ها در قوه‌قضاییه شفاف و مشخص بوده و نتایج برحسب قانون تاکنون اعلام شده است.
آملی لاریجانی به انتقاد و ایراد این گزارش به برخی از مواد قانون مجازات اسلامی نیز اشاره و تصریح کرد: در یکی از این ایرادها آمده است که چرا و به چه مبنایی توهین‌کنندگان به انبیای الهی و ائمه باید مجازات شوند و به زندان بروند این در حالی است که در غرب اگر کسی هولوکاست را انکار کند براحتی به زندان می‌افتد و آنگاه درباره مجازات توهین به پیامبر اسلام و حضرت مسیح و سایر پیامبران و ائمه‌اطهار این‌گونه موضع‌گیری کرده و آن را زیر سوال می‌برند.
لاریجانی گزارش حقوق بشری علیه ایران را " نمونه دیگری از افتضاح ادعاهای حقوق بشری غرب " اعلام کرد و گفت:‌ اوضاع حقوق بشری غرب به‌قدری تنزل کرده که اینک تقریبا تمام مردم کشورهای دنیا می‌دانند که غربی‌ها در ادعاهای حقوق بشری خود صادق نیستند وگرنه هرگز در برابر کشتار مردم بحرین سکوت نمی‌کردند و یا خود در افغانستان و سایر کشورها اینگونه دست به جنایت نمی‌زدند.
وی فعالیت ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و انتشار دیدگاه‌های حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران را مناسب توصیف کرد و گفت:‌ به هر حال کشورهای غربی متوجه شده‌اند که مردم ما و نظام اسلامی ما تسلیم حرف زور نخواهند شد و به دروغ‌های آشکار آنان علیه ایران واقف هستند.
رئیس قوه قضاییه تصریح گزارشگر ویژه حقوق بشر به تقلب در انتخابات سال 88 را "دروغ و اجحاف دیگری" برشمرد که اعتبار و بی‌طرفی این گزارشگر را زیر سوال می‌برد.
وی با بیان این نکته که "انتخابات سال 88 با شکوه هرچه تمام‌تر و با مشارکت بی‌سابقه بالای 80 درصد مردم برگزار شد"، ادعا کرد "حتی خود نمایندگان کاندیداها در جلسه‌ای که به منظور بررسی ادعاهای آنان پس از انتخابات برگزار شد اذعان کردند که اشکالی در حین شمارش و شعب اخذ رای و داخل صندوق‌ها نبوده ولی مشکل ما با مقدمات برگزاری انتخابات است.حال گزارشگر ویژه که باید بی‌طرف باشد، حسب گزارش‌ها و ادعاهای افراد ضدانقلاب ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کرده است."

مردم نظام را برای ادامه راه پرصلابت خود بیمه کردند
وی از "تبلیغات وسیع دشمنان برای القای مشارکت پایین مردم در انتخابات" خبر داد و با ادعای حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس نهم گفت: آمریکا و همراهان اروپایی این کشور فضای بسیار سنگینی را برای به زانو درآوردن مردم ایجاد کردند و ماه‌ها قبل از انتخابات رسانه‌های غربی تلاش کردند که به همراه برخی معاندان داخلی نظام و ضد انقلاب خارج‌نشین این‌گونه القا کنند که مشارکت مردم پایین و کم‌‌رنگ خواهد بود و اگر مشارکت بالای 50 درصد شود، حتما تقلب شده است! اما با این حال مردم فهیم و بصیر ما یک بار دیگر با رای بالای خود به نظام جمهوری اسلامی ایران آری گفتند و نظام را برای ادامه راه پرصلابت خود بیمه کردند.
رئیس قوه قضاییه توجه مردم ایران به نظام اسلامی را برخلاف مردم کشورهای غربی فراتر از توجهات و مقولات مادی و " نان و آب " دانست و افزود: مردم عزیز و بصیر ایران با وجود تمام مشکلات و کاستی‌هایی که دارند نگاهشان به نظام اسلامی مبتنی بر ارزش‌های ایمانی، اسلامی و انسانی است و در این انتخابات نیز باردیگر چهره و باطن اسلامی و ایمانی خود را به نمایش گذاشتند و به دنیا پیام دادند که با عزم و همت و اراده قوی پشتیبان نظام هستند و در مقابل مسئولان هم باید برای کاهش مشکلات مردم همت و تلاش کنند.

مقابله با مفاسد اقتصادی و اجتماعی رویکرد اصلی دستگاه قضایی
رئیس قوه قضاییه به تشریح فعالیت‌های قوه قضاییه در سال 1390 پرداخت و با تقدیر از زحمات مسئولان قضایی و قضات و کارکنان قوه قضاییه " مقابله با مفاسد اقتصادی و اجتماعی " را رویکرد اصلی دستگاه قضایی در این سال اعلام کرد و گفت:‌ مقابله با مفاسد اجتماعی و اقتصادی در سال 1391 نیز با قوت و با شدت بیشتری ادامه می‌یابد.
آملی لاریجانی برگزاری دادگاه فساد بزرگ مالی علی‌رغم شیطنت‌های رسانه‌ای مبنی بر عدم رسیدگی به این پرونده و نیز مقابله جدی، سریع و قانونی با مفاسد بزرگ و خشن از جمله قتل، تجاوز به عنف، زورگیری و مواد مخدر را از مصداق‌های بارز عملکرد قوه قضاییه در سال 90 درخصوص مبارزه با مفاسد برشمرد و گفت: براساس اعلام مسئولان نیروی انتظامی جرایم خشن و بزرگ تا 80 درصد کاهش یافته است.
وی با اعلام این‌که " از مشکلات و کاستی‌های قوه قضاییه آگاهی داشته و آن را می‌بینیم " افزود: تمام تلاش ما این است که باوجود تمام مشکلات و کمبودهای مادی و نیروی انسانی، نواقص را رفع و ارائه خدمت به مردم و مراجعان به قوه قضاییه را تسهیل کنیم و در این راه سعی می‌کنیم با گسترش فعالیت‌های IT در قوه قضاییه روند پیگیری در رسیدگی به پرونده‌ها نیز آسان‌تر شود.




جــرس: 
وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی می گوید: "سال ۱۳۹۰، سال انسجام دستگاههای اطلاعاتی بود که موفقیت های خوبی در این سال حاصل شد که مهمترین آن امنیت انتخابات بود."
به گزارش واحد مرکزی خبر، حیدر مصلحی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: "به حمد خدا سال ۹۰ با توجه به هجمه های سنگینی که سازمان های اطلاعاتی دشمن و استکبار علیه نظام طراحی کرده بودند سالی بود که دستگاههای اطلاعاتی کشور و نه فقط وزارت اطلاعات با انسجام و هماهنگی خوب، اشراف کامل بر حرکت های دشمن داشتند و خود دشمن نیز بر این امر اذعان دارد.
وی گفت: اقدامات دستگاههای اطلاعاتی به گونه ای است که بسیاری از مباحثش را نمی توان بیان کرد اما خیلی از این اقدامات که قابل بیان نیست به دلیل تلاش سربازان گمنام امام زمان صورت گرفته است .
مصلحی بدون اشاره به فضای رعب و خفقان حاکم بر کشور، مدعی شد: "امنیت انتخابات نهمین دوره مجلس در مقایسه با دوره های گذشته مجلس بسیار بالاتر بود."





 جــرس: در ادامه فشار بر زندانیان سیاسی و خانواده های آنان، پس از لغو ملاقات های حضوری و ممنوعیت تماس تلفنی زندانیان با خویشاوندان، خبر رسیده است فشار بر خانواده زندانیان سیاسی تا آنجا افزایش یافته که پیشنهادهای غیرمنتظره به این خانواده ها داده شده است.
گزارش های رسیده به جرس حاکی است، طی چند مدت اخیر، تماس های غیر متعارف با اعضای برخی  از خانواده‌های زندانیان سیاسی گرفته شده و پیشنهاداتی غیر منتظره مطرح گردیده است.
در یکی از این موارد، بازجو بارها با همسر یکی از متهمین تماس داشته و ضمن پیشنهاد طلاق به همسر متهم، از وی خواسته برای پیگیری پرونده به طور منظم با بازجو تماس داشته باشد.
در موردی دیگر، مزاحمت یکی از بازجوها برای مادر یکی از متهمین به حدی بوده که با وجود نگرانی مادر از وضعیت دخترش حاضر به پاسخگویی تلفن های بازجو نبوده است.
همچنین بنابر شنیده ها، بازجوها و ماموران امنیتی ضمن تماس با برخی از همسران زندانیان سیاسی برای در فشار قرار دادن متهم، آنها را وادار به جدایی و طلاق می کنند.
این قبیل برخوردها نشان می دهد در زندان های کشور انواع و اقسام رفتارهای غیر اخلاقی و غیر انسانی با زندانیان و خانواده های آنان می شود و برخی نیروهای وابسته به قوه قضائیه فاقد صلاحیت اخلاقی و دینی و شغلی هستند.





عقد موقت چیست و چه آثاری دارد؟ / مهناز پراکند

«عقد موقت»، برقراری رابطه زناشوئی بصورت مدت دار و موقت بین زن و مرد است که ریشه در فقه شیعه دارد و از سال ۱۳۱۳ هجری شمسی یعنی از تاریخ تصویب قانون مدنی ایران وارد قوانین عرفی ایران شده و جنبه قانونی پیدا کرده است. به این نوع عقد ازدواج در اصطلاح عامیانه و در عرف جامعه «صیغه» گفته می شود و علیرغم اینکه در قانون مدنی به آن اعتبار قانونی داده شده است اما در فرهنگ مردم ایران امری مذموم قلمداد شده و اکثر مردان و زنان ایرانی و خانواده ها در ایران این نوع عقد ازدواج را عملی ناپسند و مخالف شأن انسانی زنان و مردان می شمارند.
قبل از اینکه به آثار ویژه عقد ازدواج موقت و تفاوت آن با عقد دائم پرداخته شود لازم می دانم که آثار عقد ازدواج دائم را بیان کنم.
*در عقد ازدواج دائم به مجرد جاری شدن صیغه عقد زن مکلف به تمکین از مرد می شود.
*در مقابل تمکین زن از مرد، مرد مکلف به پرداخت نفقه به زن می شود.
*زن و مرد هر دو از یکدیگر ارث می برند.
*مهریه معین شده بین زن و مرد بر عهده مرد قرار گرفته ودر صورت عند المطالبه بودن آن، هر زمان که زن مطالبه کند مرد باید آن را به زن بپردازد.
*مرد سمت ریاست خانواده را بدست می آورد.
*زن حق خروج از کشور را بدون اجازه مرد از دست می دهد حتی اگر نماینده مجلس یا وکیل یا قاضی دادگاه باشد، به این معنی که اجازه خروج زن از کشور به اراده مرد قرار می گیرد.
*چنانچه مرد بدون علت قانونی و بدون اثبات تقصیر زن مثل عدم تمکین، زن را طلاق دهد نصف دارائی های بدست آمده در دوران زندگی مشترک به زن تعلق می گیرد.
*یکی از راه های انحلال عقد ازدواج دائم طلاق است که باید با رعایت تشریفات قانونی بعمل آید و در صورت عدم رعایت آن تشریفات، طلاق واقع شده قانونا اعتباری ندارد.

آیاالزامی شدن ثبت عقد موقت تأثیری در ماهیت آن از نظر حمایت از خانواده و پذیرش آن از طرف اکثریت جامعه دارد؟
از آنجا که برقراری رابطه ازدواج موقت بین مرد و زن در میان بخش بزرگی از جامعه ایرانی امری مذموم و قابل سرزنش است معمولآ اینگونه روابط علنی نمی شوند و زن و مرد مخفیانه به روابط خود ادامه می دهند بدون آن که علنآ قادر به معرفی طرف دیگر بعنوان همسر خود نزد اقوام و دوستان باشند. این امر درغالب موارد موجب ورود زیان های جبران ناپذیری بر روح و روان زنان می شود چرا که در این نوع روابط اکثراً مردان دارای همسر دائم بوده و زنان تنها هستند و رفت و آمد مرد به محل زندگی زن موجبات ایجاد شک و بد گمانی همسایگان و اطرافیان زن نسبت به اوشده و سبب به هم ریختگی وضعیت روحی زن می شود. براین فشارها باید فشارهائی را که بواسطه باردارشدن زن بر او وارد میشود نیز اضافه کرد در این موقعیت اگرزن و مرد تصمیم به نگهداری بچه داشته باشند یکسری مشکلات خاص از قبیل مشکلات زمان بارداری، وضع حمل و تولد کودک، بر مشکلات معمول افزوده می شوند و اگر تصمیم به عدم نگهداری بچه داشته باشند، این خود از معضلات بسیار عمیق آنان خواهد بود با توجه به روحیه عدم مسئولیت پذیری این گونه مردان که با وجود همسر دائم اقدام به ازدواج موقت نیز می کنند، اغلب زنان هستند که بار سنگین این مشکلات را تحمل کرده وآماج ضربات ناشی از فشارهای وارده قرار گرفته بیشتر متحمل این گونه فشارهای شدید روحی، جسمی و اجتماعی می شوند.
مشروط کردن ثبت عقد موقت به اراده طرفین یا به شرط باردار شدن زن ویا به شرط ضمن عقد هم مشکلات اجتماعی، خانوادگی، روحی و روانی ناشی از این نوع عقد را برطرف نمی کند زیرا:
الف) نه در قانون مدنی و نه در لایحه حمایت خانواده از نظر تعداد زنانی که مردان می توانند با تمسک به این قانون برای برقراری رابطه زناشوئی خارج از رابطه ازدواج دائم، با زنان دیگر داشته باشند هیچ محدودیتی برای مردان وجود ندارد ومردان آزاد به برقراری این نوع رابطه نه با یک زن بلکه بازنان متعدد هستند.
ب) قانون مدنی مصوب ۱۳۱۳ در تعریف این نوع عقد وشرایط صحت آن فرقی بین مردان مجرد ومتأهل قائل نشده است وبراساس قانون مدنی همه مردان اعم از مجرد و متأهل اجازه برقراری این نوع رابطه را دارند. در لایحه حمایت از خانواده این مشکل رفع نشده است و بدون قید لزوم شرط تجرد برای مردان فقط به لزوم ثبت یا عدم ثبت آن پرداخته شده است.
پ) صرفنظر از اینکه اساسآ کیفر زنای محصنه کیفری غیر انسانی و مغایر با موازین حقوق بشری است اما ازآنجا که در قوانین جمهوری اسلامی ایران پیش بینی شده است و بعضی فقهای شیعه بدان اعتقاد دارند واز آنجائی که اصل ۱۶۷ قانون اساسی به قضات اجازه داده است که برای یافتن حکم قضیه مطرح شده، در موارد عدم وجود قانون به فتاوای معتبر مراجعه کنند، ناگزیریم این بعد از قضیه را نیز درنظر داشته باشیم که از نظر کیفری بسیاری از مردان متأهلی که خارج از رابطه همسری با زنان مجرد دیگر غیر از همسر خود، ارتباط زناشوئی برقرار می کنند با تمسک به این نوع عقد می توانند از کیفر زنای محصنه رهائی یابند در حالی که این دریچه در شرایط برابر برای رهائی زنان متأهل از کیفر زنای محصنه وجود ندارد.
ت) الزامی شدن ثبت عقد موقت قبح برقراری این رابطه با مردان متأهل را از بین نمی برد و زنانی که تن به این نوع عقد می دهند همواره درگیرچالشهای ذهنی خود با قضیه و نیز قضاوتهای جامعه واطرافیان خودهستند. بویژه آن که این رابطه با مردان متأهل برقرار شده باشد.
ج) به جهت عدم لزوم شرط تجرد مردان برای صحت این عقد، حد اقل این بخش از لایحه حمایت از خانواده هیچ تناسبی با عنوان آن یعنی حمایت از خانواده ندارد و موجب ایجاد درگیریها ونگرانیها و به هم ریختگی انسجام بسیاری از خانواده های مردان و زنان در گیر با این قضیه خواهد بود.

آثارعقد موقت:
*به مجرد جاری شدن صیغه زن مکلف می شود که از مرد تمکین کند. تمکین شامل تمکین خاص یعنی برقراری رابطه زناشوئی بین زن و مرد و تمکین عام مثل پذیرش ریاست مرد بر خانواده است. بنابراین زنانی که به عقدموقت مردی درمی آیند مجبور به داشتن هر دونوع تمکین از مرد هستند ونباید چنین فرض کنند که موقتی بودن عقد محدودیتی برای آنان ایجاد نمی کند ومی توانند آزادیهای دوره تجرد خود را درزندگی روزمره داشته باشند.
*در عقد موقت زن حقی به نفقه ندارد و مردنیز تکلیفی به پرداخت آن به زن ندارد. مگر اینکه قبلآ بین آنان شرط شده باشد که مرد نفقه زن را بپردازد.
از آنجا که در عقد دائم به محض جاری شدن صیغه عقد، پرداخت نفقه زن بعهد ه مرد قرار می گیرد، در صورت تمکین وعدم پرداخت آن از طرف مرد، زن می تواند با مراجعه به دادگاه، مرد را مجبور به پرداخت نفقه کند.
اما در عقد موقت چنین نیست و زن حقی نسبت به نفقه ندارد یعنی مرد مکلف به پرداخت نفقه به زن نیست و زن نمی تواند مرد را مجبور به دادن نفقه به وی کند، مگر اینکه قبلآ شرط شده باشد که مرد نفقه زن را بپردازد و با وجود این شرط و تمکین زن، مرد از پرداخت نفقه امتناع کند، در این صورت زن می تواند به دادگاه مراجعه کند و ۲ امر را ثابت کند تا بتواند حکم الزام مرد را به دادن نفقه بگیرد.
یک – ثابت کند که ازمرد تمکین می کند وریاست اورا در امور زندگی خانوادگیش نیز پذیرفته و ریاست تاکنون اعمال شده است.
دوم – ثابت کند که بین آنان شرط بوده که مرد نفقه زن را بپردازد. در مواردی که این نوع عقد به ثبت نرسیده باشد اثبات شرط ضمن عقد مشکلات خاص خود را دارد.
*در عقد موقت زن و مرد از یکدیگر ارث نمی برند؛ بدین معنی که اگر زن و مردی در قالب عقد موقت و به مدت پنجاه سال هم باهم زندگی کرده باشند و در این دوران به کمک یکدیگر اموال منقول و غیر منقول زیادی هم بدست آورده باشند، درصورت فوت هر یک از آنان دیگری هیچگونه سهم الارثی نسبت به اموال بجا مانده از او ندارد. در این رابطه زنانی که بصورت عقد موقت زندگی مشترک داشته اند با مشکلات زیادی مواجه می شوند. با این توضیح که: خرید بعضی از اموال ضروری و ذیقیمت خانواده مثل لوازم سفید خانه از قبیل یخچال، اجاق گاز، ماشین لباسشوئی و... لوازم برقی و حتی زیور آلات زنانه و مردانه با صدور سند مالکیت بعمل نمی آید و به سخن دیگر برای این گونه اموال صدور سند مالکیت بنام مالک آنها صادر نمی شود و فقط د ر موقع خرید فاکتوری از طرف فروشنده صادر می شود که دلالت بر فروش آنها به فرد خریدار می کند. از آنجا که معمولآ این گونه اموال توسط مردان و به همراه آنان خریداری می شوند و از آنجا که درعرف مرد سالارانه اکثر بازاریان در ایران، در صورت حضور مرد در هنگام خرید، حتی اگر جنس خریداری شده عرفآ زنانه باشد مثل النگوی طلا، معمولآ فاکتور اجناس بنام مردان صادر می شود، بنابراین برخی فاکتورهای صادره توسط فروشندگان واقعآ مشخص کننده مالک اموال خریداری شده نیستند. با این وضعیت اگر مرد فوت کند و غیر از اسناد مالکیت اوبراموال غیرمنقول مثل خانه و اتومبیل و... اسناد دیگری مثل فاکتورهای خرید مربوط به طلاجات زنانه و متعلق به همسرش بنام اووجود داشته باشد، ممکن است که زن بعد از مرگ شوهر صیغه ای، حتی زیور آلات خود را هم از دست بدهد مگر اینکه ثابت کند که آنها متعلق به خودش هستند. نکته دیگری که قابل توجه است این که چنانچه مرد و یا زن متوفی وارث دیگری نداشته باشد، علیرغم زنده و نیازمند بودن دیگری، اموال بجا مانده از او بعنوان اموال بلاوارث تلقی شده و به بیت المال سپرده میشوند.
* عقدموقت برای مدت معین است: همانطور که از اسم این نوع عقد مشخص است مدت آن معین و محدود به زمان معینی از کمترین زمان ممکن تا بیشترین آن است. در واقع از چند دقیقه تا چندین دهه از عمر انسان می تواند بعنوان مدت عقد موقت تعیین شود. با توجه به عدم الزام به ثبت این عقد درزمانهای قدیم و در بین روستائیانی که در روستاهایشان دفاتر ثبت ازدواج وجود نداشت، این نوع عقد بیشتر رایج بوده است البته با هدف شروع زندگی مشترک بصورت دائم و نه موقت، اما صرفآ به جهت کم بودن دفاترثبت ازدواج در روستاها و سخت بودن سفر به روستاها و شهرهای دیگری که دارای دفاترثبت ازدواج بوده اند صیغه عقد ازدواج بصورت موقت ۹۹ ساله توسط روحانی محل جار ی می شد و اغلب زوجین بعدآ با فراهم آمدن شرایط و یا بدنیا آمدن فرزند مشترک، اقدام به تبدیل نوع عقد ازدواج خود ازمو قت به دائم می نمودند که این مشکل در حال حاضر وجود ندارد.
* شرط صحت عقد موقت تعیین مهریه در زمان عقد است: یکی دیگر از شرایط عقد موقت که یکی از شرایط توهین آمیز تر این عقد نسبت به زنان ومردانی است که تن به این نوع رابطه می دهند، معین بودن میزان مهریه برای زن و پرداخت آن توسط مرد در زمان عقد است و اگر در زمان انعقاد عقد موقت میزان مهریه زوجه (زن) مشخص نباشد و مرد آن را به زن نپردازد، عقد مذکور باطل است و شرعآ و قانونآ اعتباری ندارد به سخن دیگر عقد موقت وبرقراری رابطه انسانی بین دونفر انسان مانند عقدی معاوضی تلقی شده و در عوض این رابطه مرد مکلف به پرداخت مالی به زن شده است. و حال آن که صحت عقد دائم حد اقل، منوط به این شرط نیست و زن و مرد می توانند بدون تعیین مهریه به عقد یکدیگر درآیند و هیچ خللی هم به صحت عقد وارد نمی شود.
همانطور که می دانیم در عقد دائم نیز مهر یه ای به زن تعلق می گیرد که ممکن است عند المطالبه باشد و در زمان جاری شدن صیغه عقد با مطالبه زن به او پرداخت شود و یا هر زمان دیگری که زن مطالبه کرد مرد مکلف به پرداخت آن به زن می باشد و نیز ممکن است عند الاستطاعه باشد و هر زمان مرد مستطیع و قادر به پرداخت آن به زن شد باید آن را به زن بپردازد و در صورت عدم پرد اخت زن می تواندآن را مطالبه کند.
* همانطور که دربندهای بالا گفته شد، درعقد موقت هم همانند عقد دائم ریاست خانواده با مرد است: با توجه به اینکه در قانون مدنی در بیان آثار عقد موقت دو امر را از عقد دائم مستثنی کرده است که یکی عدم تعلق نفقه به زن و دیگری عدم ارث بری زوجین از یکدیگر است و در خصوص سایر آثار عقد و تشکیل خانواده سکوت کرده است بنظر می رسد غیر از این دو مورد مستثنی شده بقیه آثار عقد دائم شامل عقد موقت نیز می شود بنابراین طبق قانون مدنی خانواده اعم از خانواده ای است که با عقد دائم بوجود آمده باشد یا عقد موقت و به مجردجاری شدن صیغه عقد وبه طور خودکار مرد به سمت ریاست خانواده نائل می شود و قانون مدنی با اهداءاین سمت به مرد، حقوقی را برای مرد قائل شده است که برای زن قائل نشده است و در عوض زن را مکلف به انجام تکالیفی کرده است که باید در قبال مرد داشته باشد.
*در عقد موقت نیز همانند عقد دائم حق تعیین مسکن با مرد است: با توجه به قائل شدن سمت ریاست برای مرد در خانواده طبیعی است که در تعیین مسکن نیز حق تعیین مسکن بارئیس باشد و زن نقشی در تعیین آن نداشته باشد.
*در عقد موقت اجازه خروج زن از کشور به عهده مرد گذاشته شده است: قانون گذرنامه بین زنی که با عقد دائم به همسری مردی در آمده یا زنی که با عقد موقت به همسری مردی در آمده فرقی قائل نشده است. و طبق این قانون مطلقآ خروج زن شوهردار، از کشور منوط به کسب اجازه از مرد شده است. هر چند با توجه به عدم ثبت این نوع عقد در دفاتر ازدواج، زنان می توانند با مطرح نکردن موضوع ازدواج خود بدون کسب اجازه از همسرموقت خود اقدام به اخذ گذرنامه کند.
*در عقد موقت از جهت تعداد زنانی که مرد موقتآ اختیار مینماید، هیچگونه محدودیتی پیش بینی نشده است: طبق مقررات قانون مدنی مصوب ۱۳۱۳ و قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳ تلویحآ این حق برای مرد شناخته شده که با وجود همسر دائم اجازه برقراری رابطه زناشوئی با زنان دیگردر قالب عقد موقت داده شده است بدون اینکه همسر اول از آن اطلاع داشته باشد وحتی اگر مطلع هم شود، این نوع عقد (عقد موقت) از موجبات طلاق برای همسر دائم مرد محسوب نشده است. حتی ازموجبات فسخ عقد برای همسر صیغه ای هم نیست. در قوانین مدنی و حمایت خانواده در واقع قانونگذاربا تصویب و تدوین آن و اعتباربخشیدن به این نوع عقد خود یکی از عوامل قانونی تزلزل پایه های خانواده وعدم پایبندی برخی مردان ایرانی به تک همسری را فراهم کرده است!!!
*استحقاق زن به دریافت اجرت المثل ایام زندگی مشترک: زنانی که در دوران زندگی مشترک به انجام امور خانواده از قبیل شست و روب و پخت و پز و سایر کارهای خانه، فرزندان و همسرش می پردازند در صورتی که بتوتنند ثابت کنند که کارهای مزبور را بدون میل و رضای خود و بنابه خواسته همسرش انجام می داده است، می تواند با تقدیم دادخواست به دادگاه خانواده، اجرت المثل ایام زندگی مشترک (که در واقع مزد کارهای انجام شده است) را از مرد مطالبه کند. اگر چه قانون گذار فرقی قائل نشده است بین زنی که به عقد دائم به همسری مردی در آمده است و زنی که با عقد موقت همسری مردی را قبول کرده است و این حق را کلآ برای زوجه اعم از اینکه با عقد دائم بوده باشد یا عقد موقت قائل شده است اما متأسفانه رویه جاری دادگاه های خانواده بر این است که زنان موقت را مشمول این قانون ندانسته و مطالبه اجرت المثل از طرف زنی که به عقد موقت مردی در آمده باشد را رد می کنند. این نیز یکی دیگر از مشکلات زنان صیغه ای یا زنانی است که حاضر به قبول همسری موقت مردی می شوند.
* عقد موقت با بذل مدت از طرف مرد منحل شده و رابطه زناشوئی خاتمه می یابد: در عقد دائم اگر زن و مرد قصد جدائی داشته باشند، الزامآ باید به دادگاه مراجعه و پس از صدور گواهی دادگاه مبنی بر عدم امکان سازش می توانند به یکی از دفاتر طلاق مراجعه و با رعایت تشریفات لازم برای طلاق مثل حضور دو شاهد و پرداخت کلیه حقوق زن از قبیل مهریه و اجرت المثل و نفقه گذشته و.. اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفاتر ثبت طلاقاز هم جدا شوند. اما انحلال عقد موقت فقط به اراده و خواست مرد و بدون رعایت هیچگونه تشریفات قانونی، واگذار شده است یعنی همین که مرد به زن اظهار کند که مدت را به تو می بخشیدم یا بخشیدم، صرف این اظهار برای قطع رابطه کافی است. و حال آن که اگر زنی بخواهد به رابطه زناشوئی ناشی ازعقد موقت خاتمه دهد برای قطع این رابطه و رهائی از قید و بند های ناشی از آن الزامآ باید اقدام قضائی کند وفقط با حکم دادگاه خانواده این امر برایش میسر می شود.
توضیح: مثلآ اگر زن و مردی به مدت ۳۰ سال با عقد موقت به ازدواج یکدیگر در آیند، مرد می تواند یک ساعت بعداز عقد به زن بگوید بقیه مدت ۳۰ سال را به تو بخشیدم و به این ترتیب به رابطه مذکور خاتمه دهد.
حال اگراین عقد به ثبت رسیده باشد مرد فقط باید مراتب بخشیدن بقیه مدت را هم به دفتر خانه اعلام کند وگرنه الزامی کردن ثبت عقد موقت تأثیری در پایداری این رابطه ندارد به سخن دیگر ثبت ازدواج موقت تأثیری درنقش زن واراده او به ماندن یا گسستن این رابطه ندارد.
تفاوت ها و مشترکات موجود بین عقد موقت وعقد دائم بیانگر این واقعیت است که بر اساس قانون مدنی و سایر قوانین مرتبط مثل قانون حمایت خانواده، زن شوهردار که به عقد دائم مردی در آمده باشد، ازهیچگونه حمایت قانونی برخوردار نبوده و هر یک از شروط و قیود مندرج در قانون، بندی است بر جسم، روح و آزادی زن، این بندها درعقد موقت- بویژه که بین زن با مردی متأهل منعقد شود- برای زن همراه است با تحقیر، شرم وخفت تن دادن به برقراری رابطه با مردی متأهل، بدون داشتن حداقل حقوق قانونی ناظر بر عقد دائم.
در عصر حاضر وجود این گونه قوانین تبعیض آمیز منطبق با هیچ منطق عقلی، حقوقی و انسانی نبوده و خلاف کلیه مقررات بین المللی و حقوق بنیادین بشر است. امیدواریم که در آینده ای نزدیک کلیه قوانین مغایر با حقوق بشر و بویژه قوانین تبعیض آمیز ونابرابر علیه زنان و خانواده نقض و قوانین عرفی منطبق با مقررات بین المللی و اعلامیه جهانی حقوق بشرجایگزین آنها شوند.




اجرای یک حکم اعدام در ملاءعام در فردیس کرج به جرم قتل

خبرگزاری هرانا - طی روزهای گذشته، مرد جوانی به نام "امین" که پیش‌تر از سوی شعبه‌ی ۱۱۳ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی محمد سلطان همتیار و ۴ قاضی مستشار به اعدام محکوم شده بود، در فردیس کرج و در ملاءعام به دار آویخته شده است.
به گزارش هرانا به نقل از روزنامه‌ی ایران، این فرد که هنگام دستگیری در آذر ماه سال ۸۷، ۲۰ سال سن داشت، به اتهام قتل دختر جوانی به نام "الهام" در کانال شرقی فردیس کرج، صبح روز شانزدهم اسفندماه سال جاری اعدام شد.
بر اساس این گزارش، متهم به همراه برادر خود اقدام به خرید پیکان زردرنگی کرده، تا با آن از مسافران زورگیری کنند. از این رو هنگامی که در یکی از این زورگیری‌ها با مقاومت فرد مقابل روبه رو می‌شوند، اقدام به قتل وی به وسیله‌ی چاقو می‌نمایند.
گفته می‌شود در جلسه‌ی محاکمه، امین با ذکر جزئیات، قتل الهامِ ۲۳ ساله را به گردن گرفت و انگیزه‌ی خود را تنها سرقت و زورگیری عنوان کرد.
لازم به ذکر است که این حکم پس از تایید در دیوان عالی و استیذان رئیس قوه‌ی قضاییه در اختیار اجرای احکام دادسرای کرج قرار گرفت و سرانجام در روز سه شنبه ۱۶ اسفند ماه در پل فردیس به اجرا گذاشته شد.



هرانا؛ احمد رضا احمد پور، روحانی منتقد دست به اعتصاب غذا زده است

خبرگزاری هرانا - سید احمدرضا احمدپور عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت قم، در زندان سپیدار اهواز دست به اعتصاب غذا زد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این روحانی زندانی سه شنبه هفته گذشته ۱۶ اسفند در تماسی با نزدیکان خود اعلام کرد به ملاقات اش نروند زیرا به خارج از خوزستان منتقل می شود.
بر اساس اعلام نزدیکان وی، نامبرده در ادامه این تماس تلفنی اظهار داشت: "مسئولان زندان گفته اند وسایلت را جمع کن می خواهیم تو را به محل دیگری منتقل کنیم. "
این زندانی پس از این تماس در طول هفته ی گذشته هیچ تماسی با خانواده اش نداشته است.
پیگیری های خانواده وی نیز تا کنون بی پاسخ مانده و هفته گذشته خلاف روند معمول، اجازه ی ملاقات به خواهر و برادرانش داده نشد.
روز دوشنبه هفته جاری برادر این زندانی سیاسی که برای پیگیری وضعیتش به زندان مراجعه کرده بود، اجازه ی ملاقات نیافت و ملاقات به امروز چهارشنبه ۲۴ اسفند موکول شد.
در نهایت پس از سه ساعت انتظار، مامور زندان از اعتصاب احمدپور و خودداریش از ملاقات با خواهر و فرزندش خبر داد. هنوز دلیل اعتصاب غذای او مشخص نیست.
گفتنی است مرخصی این زندانی سیاسی قطع شده است. در مرخصی قبلی به خاطر بیماری همسرش و کمک به خانواده تقاضای تمدید مرخصی کرده بود که با مخالفت مسئولان زندان اهواز و دادگاه ویژه قم مواجه شد.
بر اساس آخرین اعلام مسئولین زندان به خانواده وی، قاضی پرونده این زندانی می بایست از قم به اهواز برود تا اجازه مرخصی به وی داده شود.




اعتصاب غذای محمدعلی ولایتی، زندانی سیاسی در اعتراض به رفتارهای مسوولان

خبرگزاری هرانا - محمد علی ولایتی زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ از امروز وارد اعتصاب غذای تر شد.
به گزارش کلمه، محمد علی ولایتی در اعتراض به تعطیلی قانون اساسی و جایگزینی منویات و خواسته ها و سلیقه های شخصی که نتیجه آن صدور احکام غیر واقعی، ظالمانه و میلی برای بسیاری از زندانیان سیاسی بوده است از امروز اعتصاب غذای تر خود را آغاز کرده و درخواست اعاده دادرسی و ملاقات با دادستان کل کشور را دارد.
محمد علی ولایتی معاونت امور استانهای ستاد مردمی مهندس میر حسین موسوی را در انتخابات ۱۳۸۸ بر عهده داشت. او در تاریخ ۸/۱۱/۸۹ یعنی پیش از ۲۲ بهمن دستگیر و دربند ۲۴۰ به مدت ۱۸ روز زندانی و در تاریخ ۳/۱۲ /۸۹ با قید کفالت آزاد شده بود.
ولایتی شهریور ماه سال جاری به دو سال حبس محکوم شده است.
قابل ذکر است ولایتی به مدت سی سال در پست هایی از جمله بخشداری فیروزکوه، معاونت اداری و مالی دانشکده وزارت اطلاعات، و دبیر پشتیبانی دانشگاه شاهد،، معاونت بازرسی وزارت کشور در ۸ سال دولت اصلاحات فعالیت داشت در حال حاضر دبیر اجرایی خانه احزاب و بازرسی آن می باشد.
متن یادداشت این زندانی سیاسی به شرح زیر است:
به نام خداوند مظلومان و ستمدیدگان
اینجانب محمد علی ولایتی کارمند بازنشسته وزارت کشور که مدت سی و یک سال در پست های حساس از جمله بنیان گذاری دانشکده وزارت اطلاعات و معاون اداری و مالی آن از سال ۶۵ تا ۶۷، بهشداری فیروزکوه از سال ۶۷ تا ۶۹، مدیر کل پشتیبانی دانشگاه شاهد از سال ۷۲ تا ۷۴ و معاون بازرسی وزارت کشور از سال ۷۶ تا ۸۴ و … خدمت نموده ام و هم اکنون دبیر اجرایی خانه احزاب ایران می باشم.
در اعتراض به تعطیلی قانون اساسی جمهوری اسلامی و جایگزینی منویات و خواسته های رهبری و در همین راستا تعطیل شدن قوانین جاری کشور و سپردن امور مملکت به سلیقه های شخصی و میل مبارک بازجویان و قضات امنیتی، که نتیجه آن صدور احکام غیر واقعی، ظالمانه و میلی برای بسیاری از زندانیان سیاسی عزیز و بزرگوار ازجمله دو سال زندان برای اینجانب بوده است از امروز چهار شنبه ۲۴ اسفند ماه سال ۹۰ اعتصاب غذای تر خواهم نمود و درخواست اعاده دادرسی و ملاقات با دادستان کل کشور را دارم.
محمد علی ولایتی
بند ۳۵۰ اوین




دستگیری ۴۰ نفر در چهارشنبه سوری کرمانشاه

خبرگزاری هرانا - فرمانده انتظامی استان کرمانشاه گفت: در چهارشنبه سوری امسال برای جلوگیری از برخی حوادث احتمالی ۴۰ نفر به علت مزاحمت و ایجاد اختلال در نظم عمومی توسط نیروی انتظامی استان کرمانشاه دستگیر شدند.

سردار کریم کشوری در گفتگو با مهر گفت: خوشبختانه در چهارشنبه سوری امسال مشکل خاصی از نظر انتظامی و امنیتی در استان کرمانشاه نداشته ایم.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه افزود: در چهارشنبه سوری امسال برای جلوگیری از برخی حوادث احتمالی ۴۰ نفر به علت مزاحمت و ایجاد اختلال در نظم عمومی توسط نیروی انتظامی استان کرمانشاه دستگیر شده اند.

سردار کشوری گفت: البته با توجه به تعداد دستگیری های سال گذشته، این تعداد افراد دستگیر شده نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۵۰ درصد کاهش را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه این کاهش آمار دستگیرشدگان نشان دهنده تاثیر آموزش ها و هشدارهای لازم پلیس و دیگر نهادهای استان کرمانشاه است، تاکید کرد: امسال شاهد بودیم که با ارائه هشدارها و پیامهای به موقع از سوی پلیس و دیگر نهادها و سازمانهای اجتماعی و فرهنگی، حوادث کمتری نسبت به دوره های مشابه داشته ایم.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه گفت: خوشبختانه در چهارشنبه سوری امسال، به هیچ یک از اموال عمومی کرمانشاه خسارتی وارد نشده است.

وی با اشاره به اینکه در حوادث آتش بازی شب گذشته برخی از شهروندان دچار حادثه شده اند، افزود: در مراسم آتش بازی شهروندان، به خصوص جوانان کرمانشاهی در حدود ۳۵ نفر دچار مصدومیتهای سطحی و شدید شده اند که تعداد زیادی از آنها به صورت سرپایی درمان و ۶ نفر دیگر از آنها برای درمان بیشتر و بهتر بستری شده اند.

سردار کشوری در پایان تاکید کرد: نیروی انتظامی استان کرمانشاه برای حفظ امنیت و انسجام در ترافیک شهری، در چهارشنبه سوری امسال، نیروهای خود را به صورت آماده باش در آورده بود که خوشبختانه با همکاری خوب مردم کرمانشاه، شاهد کمترین مشکلات نسبت به سالهای گذشته بودیم.