۱۳۹۰ اسفند ۳, چهارشنبه

روز چهارشنبه بخش پنجم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

هیئت آژانس بین المللی انرژی اتمی در فرودگاه وین، در بازگشت از ایران

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
ساعاتی پس ازپایان مأموریت هیئت بلند پایه آژانس بین المللی انرژی اتمی درایران، دروین اعلام شد که مأموریت این هیئت با شکست روبرو شده و هدف های مورد نظرهیئت ازمأموریت درجمهوری اسلامی برآورده نشده است.

گفتگو با مهران براتی، تحلیلگر سیاسی
به گزارش منابع خبری ازوین، آژانس بین المللی انرژی اتمی شب گذشته با انتشاربیانیه ای دررابطه با پایان مأموریت هیئت اعزامی به ایران یادآوری کرده است که «طی دو دوره مذاکرات، هیئت اتمی خواستاربازدید ازسایت نظامی پارچین درحومه تهران بود است که مقامات ایران با آن موافقت نکرده اند».
یوکیو آمانو- رئیس ژاپنی آژانس بین المللی، با ابرازتأسف ازخودداری ایران از دادن اجازه بازدید مورد درخواست هیئت گفته است: ما با روحیه ای سازنده وارد مذاکره باایران شدیم ولی به هیچ توافقی با تهران دست نیافته ایم.
خبرگزاری فرانسه با انتشارگزارش های مربوط به بی نتیجه بودن مذاکرات تهران نوشته است که سفر«آخرین شانس» توافق، به نتیجه نرسیده است.
با این حال مقامات آژانس می گویند برای ادامه مذاکرات با تهران درحال حاضرتوافقی صورت نگرفته است، ولی علی اصغرسلطانیه- نماینده ایران درآژانس، روز سه شنبه با اعلام پایان مأموریت هیئت اتمی گفته بود که مذاکرات با آژانس درآینده ادامه خواهد یافت.
هرمان ناکارتس- رئیس هیئت نمایندگی آژانس، دریک اظهارنظر درمورد چگونگی مأموریت درایران،  درفرودگاه وین گفت: ما نتوانستیم از مکان مورد نظربازدید کنیم و قراری نیز برای ادامه مذاکرات گذشته نشده است؛ وی قبل ازآغاز مأوریت گفته بود که برای آژانس مهمترین الویت احتمال وجود ابعاد نظامی دربرنامه های اتمی جمهوری اسلامی است
هفته پیش از آغاز مأموریت نیز مطبوعات معتبرآمریکا خاطرنشان کرده بودند که اجازه ایران به مصاحبه با دانشمندان اتمی مهم این کشور، وگشودن درهای سایت های حساس اتمی ایران برای بازدید نمایندگان آژانس، می تواند نشانگرحسن نیت ایران وگامی مهم در حل موضوع اتمی جمهوری اسلامی باشد.
دراین حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه، آیت الله علی خامنه ای- رهبرجمهوری اسلامی ایران، امروز طی سخنانی باردیگر تأکید کرد که ایران به دنبال دست یابی به سلاح هسته ای نیست. براساس بیانیه دولت تهران، وی که دردیدار با شماری از دانشمندان اتمی ایران سخن می گفت اظهارداشت: ما درصدد شکستن سلطه ای هستیم که قدرت های بزرگ ازآن برخوردارند و این سلطه نیز بر، دراختیارداشتن سلاح هسته ای بنا شده است.
 





سفر هیات بارزسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران ناموفق ارزیابی شد. همه «خوش‌بینی»ها به تردید بیشتر انجامید. اتفاق بعدی چه خواهد بود، ‌آیا هنوز راهی باز است؟ نظر سه کارشناس نظامی، سیاسی و هسته‌‌ای
تعارفاتی که پیش از سفر بازرسان میان سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا رد و بدل شد، بی‌حاصل از آب در‌آمد.
بازگشت هیات بازرسان انرژی اتمی از ایران و ناکامی این هیات در رسیدن به اهدافش، بن بست مناقشه‌هسته‌ای با ایران را آشکارتر کرد. «خوش‌بینی محتاطانه» غرب راه به جایی نبرد. دلگرمی به مذاکرات سازنده، جای خود را به دلسردی و بدبیبنی بیشتر داد و این سوال را در برابر ناظران قرار داد که از این پس باید شاهد کدام «افزایش فشارها» بود. اگر اهرم فشار می‌توانست تغییری در سیاست رهبران جمهوری اسلامی ایجاد کند، آیا حالا وقت آن نبود؟
قبل از سفر هیات بازرسان ‌آژانس گفته می‌شد: «این آخرین شانس ایران است». آیا واقعا این آخرین فرصت بود؟
و اگر آری، معنای آن چیست؟
هوشنگ حسن‌یاری، استاد کالج نظامی کینگستون کانادا، رضا تقی‌زاده، کارشناس انرژی در گلاسکو و علیرضا نامور حقیقی، استاد دانشگاه تورنتو به این دو سوال دویچه وله پاسخ داده‌اند.

هوشنگ حسن‌یاری، استاد کالج نظامی کینگستون کانادا:  شاید فرصتی برای ایران نباشد!

حسن‌یاری می‌گوید: نمی‌شود صد در صد گفت که این آخرین شانس بود، اما این احتمال هست که برای مقام‌های جمهوری اسلامی دیگر فرصتی برای پاسخ‌گویی به سوالات آژانس در پیش نباشد. این بازرسی در شرایطی متفاوت از سال‌های پیش انجام می‌شد. امروز مسئله هسته‌ای ایران به یک مشکل عمده جهانی تبدیل شده، بحث حمله نظامی به ایران مطرح است. بنابراین مهلتی که قبلا به ایران می‌دادند، امروز دیگر وجود ندارد.



آن‌چه در آخرین گزارش آژانس مسئله را حاد کرد، احتمال نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران بود. قرار بود دیدار ابن‌بار هیات بازرسان آژانس برای این سوال مهم پاسخی شفاف پیدا کند. بازگشت بدون نتیجه آن‌ها از این دیدار، این سوال را روشن‌تر مطرح می‌کند که اگر برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، چرا بازرسان مجال بازرسی پیدا نکردند.
این سایه تردید بر برنامه هسته‌ای ایران را سنگین‌تر می‌کند. بخصوص که روسیه و چین در ماه‌های اخیر با شدت گرفتن تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کردند و در مقابل ایران را تشویق کردند که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری سازنده داشته باشد. حالا این کشورها هم مجبورند با افزایش فشار بر ایران همراهی کنند. روسیه و چین، هرقدر با نارضایتی، با قدم‌‌های بعدی علیه ایران همراهی خواهند کرد.

فلج اقتصادی و جنگی که زیاد دور نیست
هوشنگ حسن‌یاری پیش‌بینی می‌کند: «قطعا تحریم‌ها علیه ایران گسترده‌تر خواهد شد، بویژه در بخش نفت. ایران مجبور خواهد شد برای یافتن مشتری‌های جدید، بهای نفت خود را پایین بیاورد. اما آمریکا و اروپا احتمالا همان مشتری‌های جدید را هم تشویق خواهند کرد یا تحت فشار خواهند گذاشت که از خرید نفت ایران صرف‌نظر کنند. این کشورها در حال حاضر هند، کره جنوبی، ژاپن و چین هستند.
نفت کلیدی‌ترین حلقه اقتصاد ایران است. تا همین‌جا هم نشان داده شده که تحریم‌ها چقدر تاثیر گذار بوده‌اند. این را واکنش‌های عصبی رهبران سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی نشان می‌دهد. تحریم‌های بعدی به معنای واقعی کلمه فلج‌کننده خواهند بود و دولت دیگر نمی‌تواند کالاهای مورد نیاز را با صرف در‌آمدهای نفتی وارد کند. از همین حالا بحث قحطی در ایران مطرح است و در آینده این به واقعیت تبدیل خواهد شد.
تحریم‌ها هم‌جنین شامل سفر مقام‌های ایرانی به خارج از ایران خواهد شد و ممنوع کردن سفر آن‌ها ایران را منزوی‌تر خواهد کرد. ایران هم‌چنین در نظر کشورهایی که هنوز رابطه خوبی با آن دارند، به عنوان کشور خاطی قلمداد می‌شود که همکاری با ‌آن شامل مجازات می‌شود. احتمالا پیش از شروع یک جنگ، مرزهای آبی ایران در خلیج فارس را با حضور نظامی بلوکه خواهند کرد.


نکته مهم این است که درصورت نتیجه ندادن همه این‌ها، مرحله بعدی جنگ خواهد بود و شاید رسیدن به این مرحله، آن‌قدر طولانی نباشد که برخی فکر می‌کنند.

رضا تقی‌زاده، کارشناس انرژی مقیم گلاسکو: ایران راهی برای حل مناقشه باقی نگذاشته
به گفته رضا تقی‌زاده نه آژانس انرژی اتمی، نه شورای امنیت و نه غرب، هیچ‌کدام نمی‌خواهند این را به عنوان آخرین فرصت برای ایران ببینند. یعنی آن‌ها هنوز می‌خواهند شانس گفتگو با ایران را داشته باشند. اما نکته این جاست که ایران با برخورد انعطاف‌ناپذیری که نشان داده عملا راه را برای این نظر باز کرده که «دیپلماسی برای برنامه هسته‌ای ایران ظرفیت‌اش را از دست داده است!
تا به حال سیاست روس‌ها و چینی‌ها این بود که ایران را تشویق به «ایجاد اعتماد» کنند، سیاست اروپا تشویق و تنبیه و آمریکا «دیپلماسی هوشمند» بود. مجموعه‌ای به نام «چماق و هویج» که فشار بر ایران را اگر به همکاری سازنده تن دهد، کم کند و اگر سرسختی نشان دهد، افزایش دهد.
ولی ایران آماده دادن هیچ امتیازی نیست. اگر تا سال گذشته گاهی آمادگی‌هایی از خود نشان می‌داد، حالا جواب نامه کاترین اشتون را چند ساعت پس از اعلام سوخت‌گذاری هسته‌ای در راکتور تهران می‌دهد و فریدن عباسی هم به صراحت اعلام می‌کند که ما از چارچوب مذاکرات سال گذشته عبور کرده‌ایم. این معنایش مطلقا این نیست که ایران واقعا ظرفیت تولید سوخت اتمی در مقداری قابل توجه را دارد، بلکه معنایش این است که حاضر به توافق نیست. وگرنه ظرفیت تولید سوخت هسته‌ای ایران حتی به اندازه راه‌انداختن یک واحد کوچک هم نیست.

آمریکا و اروپا منتظر شورای امنیت نمی‌مانند
رضا تقی‌زاده درباره شرایطی که ایران در آن قرار گرفته می‌گوید: ایران به خواست غرب مبنی بر پیوستن به پروتکل الحاقی و اجازه بازدیدهای سرزده از نیروگاه‌های اتمی خود پاسخ نداده است. حاضر به توقف غنی سازی نیست و به مجموعه سوالات بازرسان آژانس هم جوابی نمی‌دهد. پس دیگر جایی باقی نمی‌ماند.


نتیجه این که در سه هفته آینده گزارش ‌آژانس به شورای حکام در وین خواهد رفت. این بار شورای حکام برخلاف بار گذشته قطعنامه‌ای در این باره تصویب خواهد کرد که به شورای امنیت فرستاده خواهد شد. ولی این را هم بگویم که آمریکا و اروپا منتظر بحث با چین و روسیه نخواهند شد و تحریم‌ها را یک جابنه تشدید خواهند کرد.
ایران همین حالا هم ۵۰ درصد ارزش پول ملی‌اش را از دست داده است. بگذریم که در این میان حقه‌بازی‌های دولت برای پرکردن جیب‌ خودش روشن است. ولی علت اصلی آن تحریم‌ها هستند که کمر اقتصاد ایران را خواهند شکست.
اسرائيلی ها جنگ می‌خواهند، چیزی که برای آمریکا هزینه‌اش سنگین و نتیجه‌اش نامعلوم است. ایران هم بسیار خوشبین است که اسرائیل دست به چنین کاری نمی‌زند. ولی اقدام‌های نظامی اسرائیل تا به حال همیشه غافلگیرانه بود‌ه‌اند.

علیرضا نامورحقیقی، استاد دانشگاه تورنتو: مسئله سیاسی است و تقاضای آژانس بی‌ربط
علیرضا نامور حقیقی تحلیل‌گر مسایل ایران می‌گوید: تقاضای آژانس هیچ ربطی به پروتکلی که ایران امضا کرده است ندارد و ایران متعهد نیست اجازه بازدید از پارچین را به بازرسان ‌آژانس دهد. مسئله ایران یک مسئله سیاسی است و راه حل سیاسی هم دارد.
  این راه‌حل تنها اعتمادسازی از هردو طرف است. ایران باید نشان دهد که قصد ساختن سلاح هسته‌ای ندارد و در مقابل غرب باید بخشی از تحریم‌ها را هم‌زمان یا بلافاصله بردارد. ایران در دوره خاتمی تلاش زیادی برای اعتمادسازی کرد. اجازه بازدید از پارچین را داد و حتی غنی‌سازی را برای دوره‌ای متوقف کرد ولی پاداشی نگرفت.
رفتار آمریکا در دوره ریاست جمهوری جرج بوش باعث شد که حالا جریا‌ن‌های رادیکال در ایران نتیجه بگیرند که هرگونه همکاری مثلا در مورد تقاضا برای گفتگو با دانشمندان هسته‌ای ایران یا بازدید از تاسیسات هسته‌ای به ضرر آن‌هاست.
در این زمینه تجربه عراق را داریم که با وجود اعلام این مسئله که عراق سلاح هسته‌ای ندارد، ‌آمریکا به آن کشور حمله کرد و وضع در لیبی هم متفاوت نبود.

کسانی که بر طبل جنگ می‌کوبند، تبعات آن را هم تقبل کنند
راه حل در رابطه ایران و آمریکاست. رابطه‌ای که باید درست شود. برای این رابطه باید ایران انعطاف‌پذیری بیشتری نشان دهد. ولی نکته این جاست که پرتره آقای احمدی‌نژاد نزد اسرائیل و کشورهای غربی و هم‌چنین مخالفت‌هایی که در درون ایران از سوی جناح‌های دیگر قدرت با او می‌شود، باعث می‌شود که امتیاز بهبود مناسبات به دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد تعلق نگیرد.
این که از این پس چه خواهد شد؟ واقعیت این است که آمریکا فشارها را تا جایی که می‌توانسته افزایش داده واسرائيل می‌خواهد پروژه جنگ را پیش برد. کشوری که خود نه عضو آژانس است و نه به تعهدات بین‌المللی پای‌بند!
اسرائیل برنامه‌هسته‌ای و وجود سلاح هسته‌ای را پنهان کرده و با زیرپا گذاشتن قطعنامه ۲۴۲ سازمان ملل در سال ۱۹۶۷ کشوری اشغالگر محسوب می‌شود. پس درخواست اسرائیل بی‌معنی است. کشورهای عربی هم می‌خواهند ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای یا بکلی منهدم شود یا قدرتش کاملا محدود.
این کشورها با توجه به ‌تحولات خاورمیانه و «بهار عربی» می‌خواهند هرچه سریع‌تر تکلیف ایران قبل از آن که برنامه هسته‌ای خود را تکمیل کند، روشن شود. این کشورها، بویژه عربستان، ابوظبی و کویت طرفدار جنگ با ایران هستند و با قدرت مالی که دارند می‌توانند غرب را هم تحت تاثیر قرار دهند.
به نظر من این یک کلاف سردرگم و بن‌بست سیاسی است. راه‌حل تنها ‌آشتی و مصالحه ایران و غرب است و کسانی که بر طبل جنگ می‌کوبند باید تبعات آن را هم تقبل کنند.
 




جی کارنی
آقای کارنی گفت که عدم دستیابی به توافق میان ایران و آژانس نشان دهنده عدم پایبندی ایران به الزامات بین‌المللی است
دفتر رئیس جمهوری آمریکا از اینکه مقامات ایران و بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در مذاکرات خود در تهران پیشرفتی به دست نیاورده اند ابراز سرخوردگی کرد.
جی کارنی، سخنگوی این دفتر امروز چهارشنبه ۳ اسفند (۲۲ فوریه) گفت: "متأسفیم که ایران در دست یافتن به توافق با آژانس شکست خورد".
او عدم دستیابی به توافق میان ایران و آژانس را "نشانه ای دیگر از عدم تمایل حکومت ایران به پیروی از از الزامات بین المللی" توصیف کرد.
پیش تر یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه فرانسه هم عدم موافقت ایران با بازدید بازرسان آژانس از منطقه نظامی پارچین را به شدت تقبیح کرده و گفته بود که ایران فرصت دیگری را از دست داده است.
هیأتی بلندپایه از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته در سفری به تهران با مقامات ایرانی دیدار و گفت و گو کردند.
یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس پس از پایان این سفر اعلام کرد که ایران به هیات اعزامی اجازه بازدید از منطقه نظامی پارچین در شرق تهران را نداده است.
او گفت: "اینکه ایران درخواست ما را در دیدار اول و دوم، برای بازید از پارچین نپذیرفت، تاسف برانگیز است."
گفته می شود که ایران در پارچین انفجارهای پرقدرت را آزمایش کرده است که می تواند با تلاش احتمالی این کشور برای دستیابی به توانایی ساخت سلاح اتمی مرتبط باشد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که متنی برای "تسهیل شفاف سازی برنامه هسته ای ایران" تهیه کرده بود و تلاش زیادی کرد که بر سر این متن با مقامات ایرانی به توافق برسد، اما این تلاش ها بی نتیجه ماند.
این در حالی است که مقامات ایرانی ابراز امیدواری کرده اند که گفت و گوها با آژانس در آینده ادامه پیدا کند.
ایران اخیرا برای ادامه مذاکرات هسته ای خود با گروه ۱+۵، متشکل از پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان، اعلام آمادگی کرده است.
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران گفته است که کشورش در پی یافتن راه حلی است که هر دو طرف مذاکره در آن برنده باشند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با صدور چند قطعنامه از ایران خواسته است که تمام فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.
قدرت های غربی و اسرائیل ایران را متهم می کنند که در پی دست یافتن به توانایی تولید سلاح اتمی است.
اما ایران می گوید که غنی سازی اورانیوم حق این کشور است و هدف برنامه های اتمی خود را هم تولید انرژی و مقاصد علمی و پزشکی معرفی می کند.




شاهزاده رضا پهلوی: «دین نباید بازیچه دست حاکمان قرارگیرد».

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
به دنبال انتشارخبرهائی مبنی بروخامت وضع جسمی مهدی خزعلی زندانی عقیدتی که همچنان دراعتصاب غذا بسرمی برد، شاهزاده رضا پهلوی با انتشاربیانیه ای هشدارداد که «دین نباید بازیجه دست حاکمان باشد»

 شاهزاد رضا پهلوی دربیانیه خود می نویسد: آنچه برمهدی خزعلی می گذرد، نماد ظلم بی پایان استبداد حکومت دینی است که حتی بردینداران این سرزمین نیزروا داشته می شود.
بیانیه با اشاره به سرنوشت روحانیون دردوران حکومت اسلامی می نویسد: این رفتارهای ناعادلانه، غیرانسانی و تبعیض آمیزحکومت دینی، برعلیه دیگرادیان، مذاهب و باورها ازجمله مسیحیان، کلیمیان، اهل سنت، بهائیان، صوفیان ودیگران نیز اعمال شده است. کشیش یوسف ندرخانی، تنها به جرم انتخاب باورو دین دیگر، پس از دو سال حبس دربدترین شرایط روحی با اتهام ارتداد، به اعدام محکوم شده است.
درپایان این بیانیه با اشاره به اینکه «عملکرد این حکومت دینی مبتنی برآپارتاید مذهبی است» آمده است: تنها درسایه یک حکومت مبتنی برجدائی دین از حکومت است که آزادی و احترام پیروان همه ادیان، همه باورها و روحانیون حفظ خواهد شد.
شاهزاده رضا پهلوی ازایرانیان می خواهد، به ادامه زندان مهدی خزعلی و یوسف ندرخانی اعتراض نمایند؛ وی یادآوری میکند که اعتراض به نقض حقوق اولیه مهدی خزعلی، کشیش یوسف ندرخانی و دیگر زندانیان سیاسی- عقیدتی و رساندن فریاد آنان به گوش جهانیان و ظیفه یکایک ما ایرانیان است.




دو روزنامه نگار غربی در حمص کشته شدند

ماری کالوین- خبرنگار آمریکائی و گزارشگر نشریه ساندی تایمز و رمی اوشلیک - گزارشکر و عکاس فرانسوی، که در شهر حمص بر اثر بمباران های نیروهای ارتش سوریه کشته شدند
ماری کالوین- خبرنگار آمریکائی و گزارشگر نشریه ساندی تایمز و رمی اوشلیک - گزارشکر و عکاس فرانسوی، که در شهر حمص بر اثر بمباران های نیروهای ارتش سوریه کشته شدند

دو روزنامه نگار غربی، "رمی اوشلیک" ٢٨ ساله- گزارشگر و عکاس فرانسوی و "ماری کالوین"- خبرنگار آمریکائی و گزارشگر نشریه ساندی تایمز، در شهر حمص، بر اثر بمباران های نیروهای ارتش سوریه کشته شدند.

دیدبان حقوق بشر سوریه می گوید از آغاز اعتراضات در سوریه تاکنون بیش از ٧٦٠٠ تن کشته شده اند.
دو روزنامه نگار غربی هم در در بمباران های شهر حمص توسط نیروهای ارتش سوریه کشته شدند.
"رمی اوشلیک"٭ ٢٨ ساله- گزارشکر و عکاس فرانسوی و "ماری کالوین"٭- خبرنگار آمریکائی و گزارشگر نشریه ساندی تایمز، در حالیکه به همراه تعداد دیگری از روزنامه نگاران در یک دفتر مطبوعاتی در شهر حمص در حال تهیه خبر بودند، بر اثر بمباران های نیروهای ارتش سوریه کشته شدند.
"رمی اوشلیک"، دومین روزنامه نگار فرانسوی است که از آغاز اعتراضات در سوریه کشته شده است. پیش از این "ژیل ژاکیه"٭، در روز یازدهم ژانویه، در شهر حمص کشته شد.
واشنگتن در واکنش به خبر کشته شدن دو روزنامه نگار در حمص تأکید کرد که این عمل «نمونه تازه ای از خشونت شرم آور حکومت بشار اسد است».
یک مقام سوری به خبرگزاری فرانسه گفته است که از حضور این روزنامه نگاران غربی در شهر حمص بی اطلاع بوده اند.
ایجاد «کریدور انسانی»
فرانسه در پاسخ به درخواست مخالفان بشار اسد، با ارسال پیامی خطاب به دولت بشار اسد، بر لزوم ایجاد «کریدور انسانی» به منظور ارسال کمک های انسان دوستانه به مردم و مجروحان شهر حمص و دیگر مناطق آسیب دیده در سوریه، تأکید کرد.
روسیه، مخالفت خود را با ایجاد «کریدور انسانی» اعلام کرد؛ به گفته معاون وزیرامور خارجه روسیه، این اقدام منجر به افزایش تنش ها در این کشور می شود.
همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه متذکر شد که کشورش سخت درگیر اوضاع نابسامان انسانی در سوریه است و از تلاش های صلیب سرخ جهانی به منظور برقراری آتش بس در این کشور حمایت می کند.
٭ Rémi Ochlik
٭ Marie Colvin
٭ Gilles Jacquier
 





هشدار تند مسکو به اسراییل و آمریکا در مورد حمله به ایران

نوشتۀ فرید وهابی
معاون وزارت خارجۀ روسیه - Guennadi Gatilov
به گفتۀ معاون وزارت خارجۀ روسیه، این احتمال وجود دارد که آمریکا از طریق پایگاه نظامی خود در قرقیزستان به ایران حمله کند. سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه نیز توضیح داد که حملۀ نظامی آمریکا به ایران می‌تواند بهانه‌ای باشد برای دست‌اندازی به منابع نفت و گاز آسیای مرکزی.

آقای "گنادی گاتیلف"*- معاون وزارت خارجۀ روسیه، در کنفرانس مطبوعاتی‌اش در مسکو گفت: «هر نوع سناریوی نظامی علیه ایران، برای تمامی منطقه و همچنین برای مجموعۀ روابط بین‌المللی فاجعه‌بار خواهد بود».
او ادامه داد: «امیدوارم که اسراییل متوجه عواقب (حملۀ نظامی) باشد»؛ و باردیگر تأکید کرد که «امیدوارم به مرحلۀ عملیات نظامی نرسیم».
طی چند هفتۀ اخیر، مقامات اسراییلی بارها در مورد احتمال حمله به ایران سخن گفته‌اند؛ اما با سفر اخیر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، امید از سرگیری مذاکره میان جمهوری اسلامی و غربی‌ها، تا اندازه‌ای نگرانی عملیات نظامی را برطرف کرد. حتی روزنامۀ فرانسوی لوموند، در شمارۀ روز سه‌شنبه ٢١ فوریه (دیروز)، مطلب مفصلی تحت عنوان «به سوی مذاکره میان ایران و غربی‌ها» منتشر کرد؛ ولی کمتر از بیست و چهار ساعت بعد، همۀ رسانه‌های غربی نوشتند آخرین مأموریت آژانس انرژی اتمی با شکست مواجه شد. به قول یک کارشناس انگلیسی، «دیپلماسی فقط وقتی معنا می‌یابد که ایران با آژانس همکاری کند». به عبارت دیگر، بی‌نتیجه ماندن مأموریت اخیر بازرسان، یکبار بار دیگر بخت مذاکره میان ایران و قدرت‌های غربی و امکان یافتن راه حل سیاسی را به شدت کاهش می‌دهد.
تازه‌ ترین سخنان مسئولان بلندپایۀ روسیه نیز نشان می‌دهد که مسکو به شدت نگران واکنش نظامی اسراییل و آمریکاست.
چند ساعت قبل از معاون وزارت خارجۀ روسیه، سخنگوی همین وزارتخانه- آقای "الکساندر لوکاشویچ"، احتمال حملۀ نظامی به ایران، از طریق یک پایگاه نظامی آمریکایی درقرقیزستان را مطرح کرد و چنین سناریویی را بسیار خطرناک دانست.
آقای "لوکاشویچ" گفت: «نمی‌توان فرض استفاده از این پایگاه را در صورت حمله به ایران نادیده گرفت».
نگرانی بزرگ و دائمی روسیه این است که آمریکا در واقع با هدف دست‌اندازی به ذخایر عظیم نفت و گاز کشورهای آسیای میانه، اما به بهانۀ خطر اتمی، به ایران حمله کند. تا سال ١٩٩١ تمامی آسیای میانه تحت اختیار مسکو بود اما بعد از فروپاشی شوروی، آمریکا به تدریج نفوذ خود را در این سرزمین‌های گسترده آغاز کرد.
سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه این نگرانی را صریحاً تشریح کرد و گفت: «در پشت فراخوان‌های مکرر برای جلوگیری از تکثیر سلاح‌های اتمی، ممکن است خواست دیگری نهفته باشد که عبارت است از کنترل جغرافیای سیاسی منطقه‌ای وسیع، که از نظر هیدروکربور (نفت و گاز) بسیار غنی است».
آقای "لوکاشویچ" نیز به نوبۀ خود تأکید کرد که «امیدواریم چنین سناریوی هولناکی تحقق نگیرد».
منظور سخنگوی وزارت خارجه روسیه از پایگاه نظامی قرقیزستان، همان پایگاه "مناس" است که در بیست کیلومتری شهر بیشکک قراردارد. این پایگاه در حال حاضر یکی از مراکز اصلی آمریکا برای ادارۀ امور نظامی مربوط به افغانستان است.
قرقیزستان تنها کشوری است که هم‌زمان، وجود یک پایگاه نظامی آمریکایی و یک پایگاه روس را در خاک خود پذیرفته است.
دولت قرقیزستان اعلام کرده است که قصد دارد پایگاه آمریکایی مناس را در سال ٢٠١٤ برچیند. اما تاکنون، دولت آمریکا هر بار موفق شده که با چانه زدن و افزایش اجاره‌ بها، بقای این پایگاه استراتژیک را در قلب آسیای میانه تأمین نماید.
*Guennadi Gatilov




شکست مأموریت بازرسان "آژانس بین المللی انرژی اتمی" در ایران

نوشتۀ فرزاد جوادی
روزنامه بزرگ عصر پاریس، لوموند: با آنکه مسئولین جمهوری اسلامی ایران خودشان از آژانس بین المللی انرژی اتمی تقاضای اعزام مجدد بازرس به ایران را کرده بودند، با این حال  از ورود این بازرسان به یکی از مراکز اتمی خود واقع دریکی از پایگاه های نظامی کشورجلوگیری بعمل آوردند 

بررسی روزنامه های امروز فرانسه
More 
فرزاد جوادی
لوموند: دولت جمهوری اسلامی ایران ادعا کرده بود که خواستار از سرگیری هرچه زودتر روند گفتگو با گروه "پنج بعلاوه یک" است، یعنی (پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد: آمریکا-روسیه-چین-فرانسه-انگلستان، بعلاوه آلمان، که از سوی جامعه جهانی مسئولیت نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران را بر عهده دارند). اما درمرحله عمل، و برای دومین بار ظرف یکماه گذشته، وقتی که بازرسان آژانس وارد ایران شدند جلوی تحقیقات آنها را سد ساختند.
روزنامه لوموند بنقل از مقامات "آژانس بین المللی انرژی اتمی" مینویسد که سران جمهوری اسلامی ایران یک فرصت طلائی دیگر را برای نشان دادن حسن نیت خویش و خروج از انزوای جهانی از دست داده اند و این در شرایطی است که مسئولین دولت اسرائیل، با برخورداری از پشتیبانی کامل کاندیداهای حزب جمهوریخواه آمریکا، که یکی از دیگری جنگ طلب تر بنظر میرسند،  اینروزها علنأ از حمله نظامی به ایران در صورت شکست راه حل های مسالمت آمیز سخن میگویند.
بنوبه خود، سران جمهوری اسلامی ایران تهدید به بستن تنگه هرمز نموده اند، اما تهدیدهای آنان به شعار بیشتر شباهت دارد تا واقعیت...   





تصمیم دولت برای افزایش مبلغ یارانه‌ها در سال آینده

دولت محمود احمدی‌نژاد قصد دارد مبلغ یارانه ها را در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها افزایش دهد؛ اما در عین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش قیمت بنزین، گاز، گازوئیل، نفت‌کوره و آب خبر داده است.

گفتگو با حسن منصور، اقتصاددان در لندن
نوشته: رضا ولی‌زاده
محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، میزان افزایش یارانه نقدی در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را متناسب با میزان اصلاح قیمت‌ها دانسته و گفته است: « اگر اصلاح قيمت داشته باشيم اصلاح نظام پرداختي هم خواهيم داشت يعني هر دوي اين‌ها با همديگر اتفاق مي‌افتد.»
حسن غفوری فرد، عضو کمیسیون انرژی مجلس هم گفته است دولت نمی تواند بدون مجوز مجلس، فاز دوم هدمندی یارانه ها را اجرا کند و این افزایش باعث تورم خواهد شد.
عماد حسینی، سخنگوي كميسيون انرژي مجلس نیز به خبرگزاری فارس گفته است دولت جایی برای افزایش قیمت بنزین ندارد و نگران هستیم فاز دوم هدفمندی یارانه ها فاز آخر باشد. این اقدامات و سناریوهای منتشر شده با ظرفیت، شرایط، قانون و وضعیت کنونی کشور سنخیت ندارد و قانون رعایت نشده است.
دولت محمود احمدی نژادر در بودجۀ سال ١٣٩١ جای ردیف بودجۀ یارانه ها را خالی گذاشته و حرفی از منابع تأمین آن و یا میزان آن به میان نیاورده است.
به گفتۀ محمود احمدی نژاد مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تا پایان امسال انجام ‌شود و به تبع افزایش قیمت حامل‌های انرژی، یارانه نقدی هم افزایش می‌یابد. همچنین قرار است خانواده‌های پردرآمد هم از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه نقدی کنار گذاشته شوند.
منتقدان این تصمیم می‌گویند دولت با هدف تبلیغات انتخاباتی و برای به دست آوردن رأی مردم می‌خواهد دست به افزایش مبلغ یارانه‌ها بزند.
***
دربارۀ این موضوع با دکتر حسن منصور، اقتصاددان در لندن گفت‌وگو کردیم.
 



تظاهرات و خشونت

نوشتۀ عزیز احمد فرد
در دومین روز ابراز مخالفت مردم در مورد سوزاندن قران در پایگاه بگرام، تظاهرات به خشونت کشیده شد و پنج کشته و ده ها تن زخمی بجای گذاشت.

صدیق الله توحیدی- خبرنگار در کابل
More 
عزیز احمد فرد
خبر بی احترامی به مقدسات مردم، معمولاً باعث تظاهرات و ابراز خشم میشود؛ ولی دلیل خشونت بیش از حد این تظاهرات را که باعث کشته شدن پنج تن و زخمی شدن ده ها تن دیگر شد، حضور تعدادی از افراطیون در صفوف تظاهرات گفته اند. از سوی دیگر، تعدادی از مردم افغانستان، آنچنان با حضور نظامی خارجی ها مخالف هستند، که از هر فرصتی برای ابراز حد اکثر مخالفت استفاده میکنند.
***
در گفتگویی با صدیق الله توحیدی- خبرنگار در کابل، پرسیدم که آیا این خشونت ها، تنها به دلیل خود این قضیه بوده است، یا اینکه تظاهر کنندگان از این قضیه بعنوان بهانه استفاده کرده اند؟ چون در اصل، احتمالاً این تظاهرات بر ضد حضور نظامی آمریکائیان بوده است!
آقای توحیدی، بعد از شرح واقعه، احساسات مردم و اینکه تظاهرات یک حق اساسی مردم است، از کسانیکه در چنین موارد با احساسات مردم بازی میکنند و کار را به خشونت میرسانند حرف میزند.
به نظر او، کسانی هستند که در صفوف تظاهرات، کاری میکنند تا عساکر خارجی، مجبور به استفاده از سلاح شوند و به این ترتیب با ازدیاد خشونت و کشته شدند تعدادی، نفرت مردم به آنان بیشتر شود.
به گفتگو با صدیق الله توحیدی گوش کنید....




زندان بگرام، سمبول و ضرب العجل

زندان بگرامنوشتۀ عزیز احمد فرد

حامد کرزی از نیروهای آمریکایی درخواست کرده است که هر چه زود تر مسئولیت زندان بگرام را به حکومت افغانستان تحویل کنند.

این خبر در حالی پخش شدکه تظاهرات هزاران تن در کابل، جلال آباد و بگرام، به خشونت کشیده شد و باعث کشته شدن پنج نفر و زخمی شدن ده ها تن دیگر شد.
دلیل این تظاهرات، سوزاندن قران، در پایگاه آمریکائی بگرام بود که زندان آمریکایی بگرام را هم در بر می گیرد. مسئولین عالی مقام آمریکایی در واشنگتن بدون فاش کردن هویت خود اعلان کرده اند که در دوشنبه شب، نسخه هایی از قران به این دلیل سوزانده شد که زندانیان از آن برای صحبت با همدیگر استفاده میکردند.
بر اساس یک اعلامیۀ ریاست جمهوری افغانستان، حامد کرزی به آشتون کارتر- معاون وزیر دفاع آمریکا، گفته است که آنان هر چه زود تر مسئولیت زندان را واگذار کنند، به همان اندازه از وقوع حوادث بد جلوگیری خواهند کرد.
از سوی دیگر، وزیر دفاع آمریکا و جنرال فرمانده نیروهای نظامی آنان در افغانستان، از همان سه شنبه با عجله معذرت خواهی کردند و این کار را، یک عمل نا بجا و اشتباهی خواندند.
زندان بگرام، که گاهی به نام گوانتاناموی افغانستانی یاد میشود، به نظر بسیاری از مردم، سمبول اشغال افغانستان توسط نیروهای غربی است و درین سال های اخیر، حامد کرزی هم با شدت، خواهان سپردن مسئولیت این زندان به حکومت است. 
در اوایل ماه ژانویه، حامد کرزی ضرب العجل تعیین کرده بود که تا آخر ماه آمریکائیان باید مسئولیت این زندان را به افغانستان واگذار کنند و چون آمریکائیان به این ضرب العجل اعتنا نکردند، حامد کرزی یک ضرب العجل دیگر تا آخر ماه فوریه تعین کرد.





محمدتقی مصباح یزدی:

رئیس جمهور بدون نصب رهبر طاغوت است

محمدتقی مصباح یزدی می‌گوید: «اگر رئیس جمهور منتخب مردم از طریق ولی فقیه نصب نشود٬ طاغوت و اطاعت از او حرام است.»
به گزارش خبرگزاری رسا٬ آقای مصباح یزدی روز چهارشنبه (سوم اسفند) در جمع گروهی از نیروهای سپاه و بسیج قم گفته که «مشروعیت تمام دستگاه‌ها به اذن ولی فقیه است.»
وی ادعا کرده است: «امروز این تفکر که اطاعت از ولی فقیه٬ اطاعت از خدا است در کشور ما نهادینه شده و حافظ انقلاب همین تفکر است.»
محمدتقی مصباح یزدی یکی از روحانیون محافظه‌کاری است که برای رای مردم در تعیین سرنوشت خود اهمیت و جایگاه چندانی قائل نیست.
وی قرائتی از ولایت فقیه و مشروعیت آن ارائه می‌کند که نسبتی به رای و نظر مردم ندارد.
او و برخی دیگر از روحانیون نزدیک به علی خامنه‌ای معتقدند مردم هیچ نقشی در اعطای مشروعیت به «ولی فقیه» ندارد و رای آن‌ها تنها می‌تواند نشان دهنده «مقبولیت» حاکم یا ولی فقیه باشد.
هواداران خامنه‌ای سال‌هاست تعاریف اغراق‌آمیزی از وی ارائه کرده و تلاش می‌کنند عملکرد ۲۰ سال گذشته‌اش را مورد تائید امام دوازدهم شیعیان معرفی کنند.
چندی ماه پیش نیز محمد سعیدی امام جمعه شهر قم برای اثبات مقام «بالای معنوی» خامنه‌ای گفته بود وی به هنگام تولد «یا علی» گفته است که این گفته‌ با واکنش‌های زیادی همراه شد.
طی دو سال گذشته برخی از روحانیون نزدیک به خامنه‌ای بارها به طور تلویحی از ارتباط وی با امام دوازدهم شیعیان خبر داده‌اند.
محمدتقی مصباح یزدی٬ احمد علم الهدی و کاظم صدیقی از جمله روحانیونی به شمار می‌روند که در سال‌های اخیر درباره شخصیت و عملکرد خامنه‌ای اغراق‌های فراوانی کرده‌اند.




انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی از تخلف دولت

نگرانی از اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها؛ افزایش بیشتر قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با انتقاد از طرح هدفمند کردن یارانه ها نوشت: دولت به عنوان مجری قانون با تمرکز بر توزیع یارانه‌های نقدی و غفلت یا تغافل نسبت به سایر حوزه‌های متأثر از حذف یارانه‌ها، نه تنها نسخه‌ای متفاوت از آنچه در مجلس تصویب شده بود به اجرا گذاشته بلکه در مدیریت و اجرای همین نسخه تغییر یافته نیز درست و کارشناسانه عمل نکرده است.
در این یادداشت با اظهار نگرانی از مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها آمده است: شرایط حساس کشور، تهدیدهای بالفعل و بالقوه خارجی و… باید به این پرسش، پاسخی دقیق، همه جانبه و موشکافانه داد که آیا اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در این شرایط، اقدام درستی است؟ و اگر به اعتبار ضرورت اجرای قوانین، باید این قانون هم اجرا شود، آیا به ایجاد زمینه‌های مساعد، تصحیح تخلفات در اجرا و دستیابی به وحدت در تفسیر قانون نیازمند نیستیم؟ این پرسش‌ها باید از سوی نخبگان، مسئولان و دلسوزان جامعه جدی تلقی شوند و پاسخ‌هایی در خور برای آنها به دست آید.
نویسنده این یادداشت در خصوص مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها می افزاید: تکرار پی در پی وعده‌های حمایت از تولید کنندگان در دومین مرحله اجرای قانون، سخن گفتن از افزایش مبلغ یارانه نقدی و واریز پیشاپیش بخشی از آن در اسفند ماه امسال در کنار بیان ضرورت اجرای مرحله دوم این قانون و… از جمله مسائلی هستند که ناظران شواهد عزم جدی دولت برای اجرای گام دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها ارزیابی می‌کنند.
در این یادداشت با اشاره به لزوم طرح هدفمندی یارانه ها به شیوه اجرای این طرح انتقاد شده و آورده است: مروری بر گزارش‌ها و آمارهایی که توسط نهادها و مراکز رسمی مختلف مانند مرکز پژوهش‌های مجلس، اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور و مراکز دانشگاهی در مورد نتایج و پیامدهای اجرای یک ساله قانون هدفمندی یارانه‌ها ارائه می‌شوند، به خوبی گویای علت نگرانی‌ها و دغدغه‌های موجود در لایه‌های کارشناسی و افکار عمومی است.
این یادداشت می افزاید: درحال حاضر بنابر گزارش‌های رسمی موجود، بخش عمده‌ای از صنایع تولیدی کشور در اثر خلف وعده دولت در حمایتهای مصرح در قانون هدفمندی یارانه‌ها، تا حدود زیادی زیر حد متوسط ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند و همین مسئله علاوه بر تأثیری که افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر قیمت‌ها دارد، باعث بالا رفتن قیمت تمام شده کالاها شده است.
نویسنده با اشاره به مشکلات بخش تولید، بالا رفتن مجدد قیمت حامل‌های انرژی، حمل و نقل، مواد اولیه و هزینه‌های حقوق و دستمزد نوشته است: به عبارت دیگر دولت با خلف وعده در حمایت از بخش تولید کشور، نه تنها کمکی به ارتقای سطح بهره وری انرژی و… به آنان نکرده بلکه با اصرار بر عدم افزایش قیمت‌های فروش در چند ماهه نخست اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه‌ها، عملاً زیان انباشته‌ای را نیز به تولید کنندگان تحمیل کرده که قدرت مدیریت و مقاومت این بخش را در برابر موج دوم افزایش قیمت‌ها کاهش داده است.
در این یادداشت به افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم پرداخته شده و افزوده است: به استناد برخی محاسبات، قدرت خرید یارانه نقدی پرداختی نسبت به نخستین ماه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به بیش از نصف رقم اسمی کاهش یافته است.






فهرستی از مدیران میانی پاکترین دولت که در پرونده اختلاس رشوه گرفته اند

بررسی متن کیفرخواست منتشره از کیفر خواست امیر منصور خسروی (سرکرده گروه موسوم به آریا) که در اولین جلسه دادگاه وی قرائت شد نشان دهنده دریافت رشوه های کلان از سوی برخی مدیران ارشد سیستم بانکی، بیمه مرکزی و وزارت خانه های دولتی است.
به گزارش مهر بر اساس این کیفرخواست متهم تاکنون به پرداخت بیش از ۳۰ فقره رشوه اعتراف کرده که تا این مرحله برای ۴ مورد به شرح ذیل قرار مجرمیت صادر شده است و در سایر موارد از جمله پرداخت رشوه به محمودرضا خاوری مدیرعامل وقت بانک ملی و ده‌ها مورد دیگر پرونده مفتوح است.
از جمله موارد جالب در این مورد اخذ بیش از ۲۹۰ میلیارد تومان از یک شرکت وابسته به صندوق فولاد ایران به صورت وجه دستی ! و پرداخت رشوه به یکی از معاونین وزارت راه، یکی از معاونین وزارت صنایع و مدیرکل سابق دفتر محرابیان، مدیر دفتر بازرسی بیمه مرکزی و یکی از مدیران عامل فعلی بانکهای بزرگ خصوصی کشور است.
بر اساس اعترافات “امیر منصور” رؤسای بانک‌ها تا پول نمی‌گرفتند کار نمی‌کردند.
برخی از موارد منتشره در خصوص رشوه های پرداختی به افراد مهم به این شرح است:
۱- پرداخت مبلغ ۹ میلیارد ریال به آقای «خ.الف» رئیس سازمان ایمیدرو و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که متهم ردیف نهم پرونده است با همکاری و وساطت آقای «ع.ر» متهم ردیف دهم پرونده
-۲ ۵۰۰ میلیون تومان به آقای “ش” مدیرعامل فعلی یکی از بانک‌ها از طریق «ح.س»
۳- مبلغ ۲۰۲ هزار یورو و همچنین ۸۰۰ میلیون ریال به «م.الف» یکی از معاونین وزیر راه و ترابری با وساطت «الف.گ».
۴- پرداخت یک میلیون دلار به آقای “ف.م” مسئول یکی از وزارتخانه‌های اقتصادی مهم درخصوص سپرده کردن پول در بانک
۵- پرداخت ۵۵۰ میلیون ریال به آقای «ع.ب» رئیس وقت بانک پارسیان شعبه پامنار و رئیس فعلی بانک تات شعبه بازار مبل ۲٫
۶- پرداخت مبلغ ۲۶۶ هزار دلار در یک نوبت و ۳۵۰ میلیون ریال در نوبت دیگر به آقای «ش.ر» یکی از مسئولان ارشد وزارت راه و ترابری
۷- پرداخت مبلغ ۱۶۸ هزار یورو به آقای «ع.الف» مدیرکل راه و ترابری یکی از شهرستان‌ها با وساطت «الف.گ
۸- پرداخت رشوه به کارکنان بانک ملی شعبه مرکزی کیش و بانک صادرات اهواز از قرار مبلغ ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به آقای «س.ک» رئیس شعبه گروه ملی بانک صادرات اهواز.
۹- همکاری آقای ف رئیس دفتر بازرسی بیمه مرکزی در دریافت رشوه یکی از متهمان. او هم برای سپرده کردن پول در بانک ملی حدود ۳۰۰ میلیون تومان گرفته است.
۱۰- پرداخت رشوه برای تاسیس بانک آریا توسط آقایان «ع.الف» و «ع.د» که همه هماهنگی‌ها توسط آقای «الف» معاون یکی از وزارتخانه‌ها بود که در قبال گرفتن یک مرحله پول به مبلغ ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون تومانی و ۵ درصد بانک آریا
۱۱- پرداخت رشوه برای خرید ۴ شرکت از سازمان خصوصی‌سازی با روابط آقای د و گ که علی‌رغم نداشتن سرمایه این مهم صورت پذیرفته است. از قبیل گروه‌های فولاد ۹۳ میلیارد تومان خط و ابنیه ۱۲۵ میلیارد تومان – فولاد اکسید ۱۵۳ میلیارد تومان ماشین‌سازی لرستان با بدهی به سازمان گسترش ۱۵ میلیارد تومان- تأسیس بانک آریا ۱۵۰ میلیارد تومان که جمعاً حدود ۶۰۰ میلیارد تومان می‌شود.






جـــرس:
واکنش نمایندگان مجلس به اظهارات دولتی ها؛ مجلس دولتی سر از استبداد در می‌آورد در پی تداوم روند قانون گریزی دولت و اظهارات جدید رئیس دولت و معاون وی پیرامون جایگاه و منزلت پارلمان، نمایندگان مجلس شدیدا از خود واکنش نشان دادند و این روند را سناریوی دولت خواندند.
طی روزهای اخیر، محمود احمدی‌نژاد نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی را از وظایف خود دانسته و گفته بود: "رئیس جمهور باید بتواند بر تمام دستگاه‌های حکومتی نظارت داشته باشد."
محمدرضا میرتاج الدینی، معاون پارلمانی رئیس دولت نیز، درباره منزلت و جایگاه مجلس گفته است: "مجلس در تصویب قوانین در راس امور است"، که نمایندگان مجلس با انتقاد از این نظرات اعلام کرده اند که "دولت با دنبال کردن سناریوی تسلط بر مجلس آینده، همه همت خود را برای چیدن مهره‌های دولتی در مجلس نهم خرج می کند."

مجلس همیشه در راس امور می ماند/مجلس باید مردمی باشد نه دولتی
به گزارش تارنمای خانه ملت، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس می گوید: تصور برخی مبنی بر اینکه اگر مجلس تابع دولت روی کار آید مملکت آباد می‌شود، یک اشتباه استراتژیک است.
وی با تاکید بر اینکه فریاد بلند ملت در مجلس شنیده می‌شود و این مجلس است که نقشه راه را تعیین می‌کند ادامه می دهد: مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی جایگاه بسیار رفیعی دارد، هم اصول مسلم قانون اساسی و هم امام بر در راس امور بودن مجلس تاکید کرده‌اند و هم تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری همواره بر این بوده است نقشه راه را مجلس تعیین می‌کند و دولت موظف است در آن نقشه حرکت کند بنابراین همه این موارد بر جایگاه رفیع مجلس صحه می‌گذارد.

دولت سناریوی تسلط بر مجلس آینده را دنبال می‌کند
امیدوار رضایی میرقائد عضو هیات رئیس مجلس شورای اسلامی نیز بار دیگر با انتقاد از نظر دولت برای درباره در راس امور نبودن مجلس می گوید: دولت سناریوی تسلط بر مجلس آینده را دنبال می‌کند.
وی اظهارات اخیر معاونین رئیس جمهوری را در راستای تشکیل مجلسی با رویکرد دولتی می داند و با بیان اینکه ظاهرا دولت سناریوی تسلط بر مجلس آینده را دنبال می کند، درباره تاکید میرتاج الدینی بر در راس امور نبودن مجلس، می گوید: با گفتن و اظهار نظر افراد، قانون اساسی تغییر نمی‌کند.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با تاکید بر اینکه کسی نمی تواند خلاف قانون عمل کند و دولت هم باید تابع قانون و مصوبات مجلس باشد، می گوید: نمایندگان مردم افراد خاص و یا انتصابی نیستند در واقع عصاره ملت هستند و نظارت ملت بر صاحبان قدرت در حکومت، با نمادی بنام مجلس تدوام می یابد.

تلاشها برای حضور نمایندگان تابع دولت در مجلس آینده باطل است
محسن کوهکن، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس نیز زیر سوال بردن اصل استقلال و تفکیک قوا را مخالف قانون اساسی دانسته و می گوید: تلاشها برای حضور نمایندگان تابع دولت در مجلس آینده باطل است.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس می افزاید: هرگونه اظهارنظری با هدف زیر سوال بردن اصل استقلال و تفکیک قوا ناشی از آگاه نبودن از وزن سه قوه در قانون اساسی و حاکم کردن علائق باندی، جناحی و فردی است.
وی تاکید دارد: با بهانه بها دادن به تعامل نمی‌توان اصل استقلال و تفکیک قوا را زیر سوال برد.

مجلس دولتی سر از استبداد در می‌آورد
علی مطهری عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز با تاکید بر اینکه مجلس دولتی سر از استبداد در می آورد معتقد است اگر بنا باشد مجلس تابع دولت بوده و صرفاً گفتمان دولت را دنبال کند، تبدیل به مجلسی مستبد استبداد خواهد شد که این موضوع با فلسفه وجودی مجلس شورای اسلامی منافات دارد.
وی با بیان اینکه مجلس برای این به وجود آمده که از سرکشی دولت‌ها جلوگیری کند می گوید: دولت نمی‌تواند و نباید مشی مجلس آینده را مشخص کند، چرا که مجلس محل نمایندگانی است که از سوی ملت آمده‌اند و نه دولت.






جـــرس:
 در حالیکه طی ماههای گذشته اعلام شده بود که بلیط هواپیما و قطار گران نخواهد شد، وزیر راه و شهرسازی از افزایش قیمت بهای بلیت هواپیما در راستای طرح هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: زمانی که هدفمند کردن یارانه‌ها اجرایی شود قیمت سوخت نیز افزایش خواهد یافت و به تبع آن قیمت بلیت هواپیما نیز افزایش می‌یابد.
به گزارش ایلنا، علی نیكزاد در حاشیه جلسه هیئت دولت و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علی رغم افزایش قیمت بلیت رجا این مرکز همچنان در تامین هزینه‌های خود مشکل دارد؟ گفت: رجا شرکتی‌ است که واگذار شده و خصوصی شده است ما برای همکاری و مساعدت با این شرکت در تامین سوخت آن کارهای مناسبی انجام دادیم و تاکنون هیچ مسافر و باری در رجا در زمین نمانده اما نیازمند همکاری آن‌ها با وزارت راه هستیم تا به تدریج مشکل این مرکز نیز رفع شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره افزایش بیش از حد قیمت مسکن مدعی شد: در ابتدای افزایش قیمت ارز قیمت مسکن نیز افزایش پیدا کرد، اما بعد از ساماندهی قیمت‌ها مجددا قیمت کاهش یافت.
این عضو كابینه دهم افزود: همه در شهر تهران مسکن می‌خواهند، در طرح مسکن مهر در حاشیه شهر تهران مسکن سازی به صورت انبوه انجام شده و قیمت مسکن یک خوابه ۱۱ میلیون تومان و دو خوابه ۱۳ میلیون تومان تعیین شده است.
نیكزاد خاطرنشان کرد: در رابطه با افزایش قیمت مسکن نیز سامانه‌های خرید و فروش را کنترل می‌کنیم و اطمینان داریم که بعد از ساماندهی قیمت ارز و اعلام ۲۰ درصدی سود مشارکت بازار اجاره بها به حالت اولیه خود بازمی گردد.
وزیر راه وشهرسازی همچنین تصریح کرد: دولت در کنار ساخت و سازهایی که انجام می‌دهد مباحث قانونی را در تهران مشخص کرده است تا بتوانیم نظارت بهتری در روی مسکن داشته باشیم اما هنوز به‌ آن مرحله نرسیده‌ایم.




روسیه به اسرائیل: حمله به ایران فاجعه می‌آفریند

روسیه روز چهارشنبه به اسرائیل نسبت به حمله به ایران هشدار داد و  گفت چنین اقدامی برای منطقه فاجعه‌بار خواهد بود.
گِنادی گاتیلوف، معاون وزارت خارجه روسیه،‌گفت: «هرگونه سناریوی نظامی احتمالی علیه ایران برای منطقه و برای همه نظام روابط بین‌الملل فاجعه‌بار خواهد بود.»
معاون وزارت خارجه روسیه در یک هشدار صریح به اسرائیل گفت: «من امیدوارم اسرائیل متوجه همه این پیامدها باشد ... و اسرائیلی‌ها همچنین باید متوجه عواقب چنین اقدامی برای خودشان هم باشند.»
گنادی گاتیلوف افزود: «امیدوارم  سرانجام رویکردی واقعگرایانه و ارزیابی خردمندانه حکمفرما شود.»
معاون وزارت خارجه روسیه  همچنین از ایران خواست از خود همکاری بیشتری در مورد برنامه هسته‌ای‌اش نشان دهد. وی اظهار داشت که هنوز امکان احیای گفت‌وگوها میان ایران و گروه ۱+۵ وجود دارد.
معاون وزیر خارجه روسیه گفت: «ایران و آژانس و بین‌المللی انرژی اتمی، باید گفت‌وگوهای خود را شدت بخشند تا ... امکان وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران منتقی شود. ما امیدواریم که این گفت‌وگوها ادامه یابد.»
وی که در یک کنفرانس خبری در مسکو سخن می‌گفت، اظهار داشت: «به نظر من ما هنوز فرصت داریم که تلاش‌های دیپلماتیک را ادامه دهیم تا گفت‌وگوهای ۱+۵ از سر گرفته شود.»
این هفته ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده و ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، نیز هر یک به طور جداگانه نسبت حمله اسرائیل به ایران ابراز نگرانی کردند و آن را «غیرعاقلانه» دانستند.
مارتین دمپسی  ابراز نگرانی کرد که در صورت حمله اسرائیل به ایران، نیروهای آمریکایی  در خلیج فارس و افغانستان هدف حملات تلافی‌جویانه قرار گیرند.

وزارت خارجه روسیه: امیدواریم سناریوی آخرالزمانی حمله به ایران تحقق پیدا نکند
با این حال روز چهارشنبه یک مقام بلندپایه روس ابراز نگرانی کرد که آمریکا خود ممکن است از پایگاه مناس در قرقیزستان برای حمله به ایران استفاده کند.
الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفت: «نمی‌توان این را منتفی دانست که از این پایگاه می‌تواند برای درگیری احتمالی با ایران استفاده شود.»
وی افزود: «ما امیدواریم که این سناریوی آخرالزمانی هرگز تحقق پیدا نکند.»
سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: «اظهار نظرهای  واشینگتن مبنی براینکه گزینه نظامی برای بحران برنامه اتمی ایران منتفی نیست، نگرانی‌های جدی‌ای در منطقه آسیای میانه به وجود آورده است.»
این هشدارها در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهار‌شنبه اعلام کرد سفر هرمان ناکارتس، معاون مدیركل در امور پادمان‌ها و رافائل گروسی، دستیار ویژه مدیركل آژانس و چند تن از كارشناسان آژانس به ایران نتیجه‌ای در برنداشته و مقام‌های ایرانی اجازه بازرسی منطقه نظامی پارچین را  نداده‌اند.

در واکنش این بیانیه آژانس، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه گفت: «باید در نظر داشت این هیات، هیات بازرسان نیست بلكه هیات كارشناسی آژانس است كه به ریاست معاون دبیركل آژانس به ایران آمده‌اند. هدف از سفر بازرسی نیست بلكه مذاكرات و گفت‌وگو درباره‌ ادامه‌همكاری‌های میان ایران و آژانس است.»
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس درباره سفر هیات بلندپایه این نهاد بین‌المللی به ایران گفت: «ما روحیه مثبت و سازنده داشتیم اما هیچ نتیجه‌ای به دست نیامد.»

آیت‌الله خامنه‌ای: به دنبال بمب اتم نیستیم

در همین روز آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با مسئولان سازمان انرژی اتمی و  شماری از دانشمندان هسته‌ای، اعلام کردکه ایران باید به مسیر برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد.
آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «باید با اتکاء به خداوند متعال و بدون توجه به جنجال‌ها مسیر پیشرفت‌های علمی در عرصه‌های مختلف بویژه فناوری هسته‌ای با قدرت و جدیت ادامه پیدا کند.»
رهبر جمهوری اسلامی همچنین با رد اتهامات کشورهای غربی درباره برنامه اتمی ایران گفت: «شکی وجود ندارد که دستگاه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر در کشورهای مقابل ما، به خوبی می‌دانند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، زیرا جمهوری اسلامی ایران، از لحاظ فکری، نظری و فقهی داشتن سلاح هسته‌ای را گناه بزرگ می‌داند و اعتقاد دارد نگهداری چنین سلاحی نیز بیهوده، پرضرر و پرخطر است.»



در چارچوب طرح «یکسان‌سازی لباس بانوان استانداری» زنان همکار استانداری تهران از فروردین‌ماه سال آینده مجبور به استفاده از لباس متحدالشکل می‌شوند. این قانون سپس در همه‌ ادارات دولتی ایران اجرا خواهد شد.
جمهوری اسلامی در حیات سی و سه ساله خود بارها کوشیده است لباس متحد‌الشکل را به زنان کارمند سازمان‌های دولتی تحمیل کند، اما تاکنون موفق به این کار نشده است. مرتضی تمدن استاندار تهران لازمه اجرای این طرح‌ها را «پذیرش اجتماعی افراد» می‌داند و معتقد است که عدم هماهنگی یکی از دلایل بی‌نتیجه ماندن طرح‌های پیشین بوده‌است.
تمدن در گفت‌وگو با ایسنا گفته است : « ساماندهی پوشش اداری کارکنان دولت، این بار به صورت طرح ملی از استان تهران آغاز شده و به تدریج با تمام زوایا به دستگاه های اجرایی دولت در سراسر کشور منتقل می شود.»

نود و پنج درصد موافق
آذر نظری مدیرکل امور بانوان استانداری تهران مدعی است که طرح یکسان‌سازی لباس اداری بانوان استانداری در نظرسنجی اوليه با موافقت ۹۵/۵ درصد كارمندان زن استانداری روبرو شده است. نظری به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته است:«در جلساتی كه با اساتيد دانشگاه‌ها در زمينه طراحی لباس بانوان برگزارشد، معيارهای فرهنگی، اعتقادی و اسلامی مدنظر قرار گرفت.»


وی در توضیحات خود درباره قابليت انطباق این لباس‌ها با فصل، سلايق و شرايط هر شغل افزوده است: «در ارائه فرم‌های يكسان، انتخاب مدل و رنگ نيز به نظرسنجی گذاشته شد. در این نظرسنجی ۸۵ درصد بانوان رنگ سورمه‌ای را انتخاب کردند و ۵۸ درصد نيز موافقت خود را با رنگ نوك مدادی اعلام داشتند.
برای رعايت نكات بهداشتی نيز لباس‌های طراحی شده به صورت فصلی بهاره و پاييزه در نظر گرفته شده و با توجه به اين‌كه بخشی از كاركنان زن نيز از چادر استفاده می‌كنند در كنار اين دو نوع فرم، چادر نيز برای متقاضيان طراحی و تهيه شده است.»
به گفته مديركل امور بانوان استانداری تهران قانون ساماندهی مدل لباس از سوی شورای فرهنگ عمومی تهیه شده است. این قانون كليه دستگاه‌های دولتی را مكلف كرده از بودجه سالیانه خود برای تهيه لباس فرم مشخص با الگوی ايرانی اسلامی اقدام كنند. به گفته آذر نظری از سال آينده بانوان موظفند با پوشش جديد در ادارات حاضر شوند.
دستورالعمل‌هایی از این دست در چند سال اخیر در ادارات دولتی ایران زیاد ارائه شده‌اند. سال ۱۳۸۷ سازمان میراث فرهنگی نیز طرح مشابهی برای پوشش زنان کارمند در این مرکز دولتی ارائه داد.
در شهریور ماه همان سال وزیر وقت ارشاد، محمد حسین صفار هرندی، دستورالعملی صادر کرد که به موجب آن، برجستگی‌های پیکر مانکن‌های ویترین فروشگاه‌ها نباید قابل تشخیص می‌بود. در این دستورالعمل حتی میزان آرایش مانکن‌ها نیز به فروشندگان گوشزد شده بود.




دستگیری حمیدرضا صدر، شهروند تهرانی

خبرگزاری هرانا - روز پنجشنبه ۲۷ بهمن ماه ۹۰، حمیدرضا صدر توسط ماموران امنیتی بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل شده است.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، بعد از ظهر پنجشنبه ۲۷ بهمن ماه، چند تن از ماموران امنیتی با مراجعه به منزل این شهروند تهرانی، علاوه بر تفتیش منزل، به ضبط کامپیوتر، اسناد و مدارک و همچنین تعدادی از کتب موجود مبادرت نموده و وی را نیز با خود به محلی نامعلوم منتقل کردند.
این در شرایطی است که هنوز از دلیل دستگیری، محل بازداشت و وضعیت و سرنوشت حمیدرضا صدر خبری منتشر نشده است .
طی هفته گذشته، شماری از معترضان در تهران و چندین شهر دیگر، طی روزهای ۲۵ بهمن و بعد از آن بازداشت شدند، که از سرنوشت بسیاری از آنها خبری منتشر نشده است.
همچنین گزارشهای تایید نشده از اعتصاب غذای تعدادی از این بازداشت شدگان در زندان اوین خبر داده اند.





هرانا؛ ایجاد فضای امنیتی در سلماس در آستانه‌ی انتخابات

خبرگزاری هرانا - گزارش‌ها حاکی از آن است که طی روزهای اخیر نیروهای امنیتی-نظامی با استقرار در سلماس، جوِ این شهرستان را امنیتی کرده‌اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در آستانه‌ی نهمین دوره‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی، در شهرستان سلماس و خصوصاً روستاهای کُرد نشین آن فضای امنیتی حاکم شده است.
تشدید فضای امنیتی و فشار بر شهروندان در پی فراخوان انتخابات مجلس توسط سپاه سلماس صورت گرفته است.
بر این اساس نیروهای سپاه و بسیج در روستاهای کرد نشین شهرستان سلماس حضور پررنگی پیدا کرده و دراین مناطق، شهروندان را در صورت رأی ندادن به نماینده مورد نظرشان در انتخابات پیش رو  تهدید کرده‌اند.





هرانا؛ ایجاد فضای امنیتی در سلماس در آستانه‌ی انتخابات

خبرگزاری هرانا - گزارش‌ها حاکی از آن است که طی روزهای اخیر نیروهای امنیتی-نظامی با استقرار در سلماس، جوِ این شهرستان را امنیتی کرده‌اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در آستانه‌ی نهمین دوره‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی، در شهرستان سلماس و خصوصاً روستاهای کُرد نشین آن فضای امنیتی حاکم شده است.
تشدید فضای امنیتی و فشار بر شهروندان در پی فراخوان انتخابات مجلس توسط سپاه سلماس صورت گرفته است.
بر این اساس نیروهای سپاه و بسیج در روستاهای کرد نشین شهرستان سلماس حضور پررنگی پیدا کرده و دراین مناطق، شهروندان را در صورت رأی ندادن به نماینده مورد نظرشان در انتخابات پیش رو  تهدید کرده‌اند.