۱۳۹۰ بهمن ۲۵, سه‌شنبه

روز سه شنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

" سبز یعنی وطن"
قرار ما امروز بیست و پنجم بهمن از ساعت چهار بعدازظهر
ما بیشماریم، ما می مانیم.

 

 

جنبش فتح اظهارات آیت الله خامنه ای درباره عرفات را دروغین خواند

سحام نیوز: جنبش آزادایبخش ملی فلسطین ( فتح) روز دوشنبه ۲۴ بهمن ۹۰ آیت الله علی خامنه ای را به خاطر اظهاراتش درباره یاسر عرفات به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفته های وی را “دروغ” خواند.
به گزارش سحام و به نقل از العربیه، رهبر جمهوری اسلامی طی دیدار با اسماعیل هنیه در تهران درباره عرفات گفته است:” عرفات سمبل مقاومت و مبارزه بود و در میان مردم جهان عرب و اسلام محبوبیت داشت، اما به علت خروج از مسیر مقاومت، مطرود ملت‌های منطقه شده بود.” احمد عساف سخنگوی جنبش (فتح) در واکنش به این اظهارت در بیانیه ای اعلام کرد: “جایگاه رهبر شهید یاسر عرفات در وجدان مردم جهان اسلام و عرب جاودانه است و نیازی به “اظهارات دروغین” خامنه ای ندارد.”
اسماعیل هنیه که برای سفر سه روزه به ایران رفته است، دیروز یکشنبه با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد.
سخنگوی جنبش فتح همچنین با انتقاد از سکوت هنیه در برابر رهبر ایران اظهار داشت: ” اسماعیل هنیه در برابر اهانت خامنه ای به یاسر عرفات رهبر انقلاب و مبارزات فلسطینی ها و تاریخ این ملت سکوت کرده است.”
در بیانیه فتح آمده است :” خامنه ای و هنیه به خوبی می دانند که رژیم اشغالگر اسرائیل، یاسر عرفات را به خاطر ایستادگی و مقاومت و پایبندی به مبارزه مشروع جهت کسب حقوق مردم فلسطین پس از گذشت سه سال محاصره به شهادت رساند.”
عساف افزود :” انتظاری از خامنه ای نیست و انتقاد ما بیشتر متوجه هنیه است که برای به دست آوردن مقداری پول، در برابر اهانت به تاریخ فلسطینی ها سکوت اختیار کرده است.”
وی در پایان دولت مردان تهران را به عدم دخالت در امور فلسطینی ها و کشورهای عربی دعوت کرد و این گونه دخالت ها را مسبب تفرقه اندازی، جنگ افروزی، خونریزی و فاجعه آفرینی توصیف کرد که به گفته وی هیچ نتیجه مثبتی در بر نداشته است.


شیرین عبادی: حکومتی که جلوی تجمع مردم را بگیرد، یعنی پایگاه مردمی ندارد

جرس: برگزاری راهپیمایی مسالمت آمیز حداقل کاری است که می توان در اعتراض به روشهای حکومت انجام داد. این شکل از راهپیمایی اساسا خود از حقوق شهروندی است و نیاز به هیچ مجوزی ندارد و شهروندان حق دارند که از این راه برای بیان اعتراض هایشان استفاده کنند. کسی هم نباید مانع و مزاحم آنان شود.


جرس: فراخوان شورای هماهنگی راه سبز برای راهپیمایی سکوت در روز 25 بهمن با حمایت گروه ها و شخصیت های متعدد در میان مخالفان حکومت همراه بوده است. این فراخوان بر درخواست هایی کلیدی مانند رفع حصر از رهبران جنبش،به رسمیت شناخته شدن حق شهروندان در برخورداری از انتخابات آزاد و عادلانه،اعتراض به بحران های اقتصادی و هشدار نسبت به انزوای بین المللی ایران تاکید دارد. برخی ناظران می گویند که فراخوان راهپیمایی اعتراضی 25 بهمن می تواند سرآغاز دور تازه ای از اعتراض های خیابانی در ایران باشد و بازه زمانی 25 بهمن تا روز 12 اسفند یعنی موعد برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان زمان اعتراض های بعدی در شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. درباره فراخوان راهپیمایی 25 بهمن و تاثیر آن در جلب حساسیت های جهانی به اوضاع ایران با "شیرین عبادی" حقوقدان سرشناس و برنده جایزه صلح نوبل سال 2003 گفتگو کردیم. عبادی در این گفتگو ضمن تاکید بر حق قانونی شهروندان در انجام راهپیمایی های مسالمت آمیز عقیده دارد که انجام راهپیمایی حداقل کاری است که باید در همراهی با کنشگران زندانی در ایران اعم از رهبران جنبش سبز و سایر زندانیان انجام گیرد.به عقیده او هشدارهای مقام های امنیتی مبنی بر برخورد با تجمع های اعتراضی نیز ریشه در هراس آنها از شکنندگی اوضاع دارد و نشان می دهد که تا چه حد آنان پایگاه های مشروعیت شان را از دست داده اند.

متن کامل گفتگو را بخوانید

خانم عبادی!ارزیابی شما از فراخوان شورای هماهنگی راه سبز برای برگزاری راهپیمایی سکوت در سالروز حبس رهبران جنبش سبز چیست؟

این خواستی است که 39 نفر از زندانیان سیاسی- در شرایطی که خود از حداقل حقوق زندانیان محروم هستند- بر آن تاکید کرده اند. شورای هماهنگی راه سبز به خواست این بزرگواران شجاع احترام گذاشت و مردم را به راهپیمایی دعوت کرد. به نظر من هر کس که اعتقادی به عدالت دارد و هر کس که خواهان آزادی زندانیان سیاسی است و هر کس که به فردای ایران می اندیشد، می بایستی در این راهپیمایی شرکت کند برگزاری راهپیمایی مسالمت آمیز حداقل کاری است که می توان در اعتراض به روشهای حکومت انجام داد. این شکل از راهپیمایی اساسا خود از حقوق شهروندی است و نیاز به هیچ مجوزی ندارد و شهروندان حق دارند که از این راه برای بیان اعتراض هایشان استفاده کنند. کسی هم نباید مانع و مزاحم آنان شود.

مستحضر هستید که خانواده آقایان موسوی و کروبی هفته گذشته در نامه ای مشترک از شهروندان تقاضا کردند که شرایط حبس رهبران جنبش سبز را به گوش جهانیان برسد. به نظر شما یک سال پس از حبس این چهره ها،موضوع تا چه حد حساسیت نهادهای بین المللی را به خود جلب کرده است؟

مساله زندانیان سیاسی به ویژه آقایان موسوی،کروبی و خانم رهنورد که حتی محل دقیق زندان آنان مشخص نیست مورد توجه نهادهای بین المللی بوده و پرونده ای در ارتباط با مفقود شدن آنان در سازمان ملل مفتوح شده است. برخی سفرای ایران چندین بار در این ارتباط در کشورهای محل ماموریت احضار شده اند، بیانیه های متعددی هم از سوی اتحادیه اروپا و هم از سوی سازمان ملل در این ارتباط صادر شده است ولی متاسفانه رژیم ایران بنا ندارد به تعهدات بین المللی خود عمل کند. در نتیجه همه این تذکرات با بی توجهی رو به رو شده است.

در این شرایط آیا امکان های دیگری برای تحت فشار گذاشتن ایران از سوی نهادهای بین المللی در جهت رفع حصر از رهبران جنبش وجود دارد؟

راههای قانونی وجود دارد اما این که بتوان از آن راه ها استفاده کرد مساله دیگری است.کارهایی که حکومت تاکنون انجام داده را می توان در ردیف جنایت علیه بشریت صورت بندی کرد.فراموش نکنید آنچه که در سال 1367 اتفاق افتاد. فراموش نکنید سرکوبی که پس از انتخابات خرداد 1388 اتفاق افتاد. فراموش نکنید اتفاق هایی که در کهریزک روی داد. فراموش نکنید مصونیت از مجازاتی که برای آمران و عاملان این حوادث در نظر گرفته شد.همه اینها در تعاریف قانونی جزء جنایت ها علیه بشریت است. اما برای این که حکومتی به این دلیل محاکمه شود باید به دادگاه عالی جنایت علیه بشریت پیوسته باشد که ایران این کار را انجام نداده و بنابراین از این طریق نمی توان کاری پیش برد. راه دیگر اقدام از طریق شورای امنیت است . نظیر چنین کاری درباره سودان انجام شد و پرونده این کشور از طریق شورای امنیت به دادگاه جنایت علیه بشریت فرستاده شد.ولیکن مساله مهم درباره ایران موضع منفی چین و روسیه است. این دو کشور به دلیل منافع نامشروعی که از قبال ایران می برند حاضر نیستند که پرونده ایران به جریان بیفتد و آن را وتو خواهند کرد.لازم می دانم یادآور شوم برای به جریان افتادن پرونده ای در شورای امنیت باید این اقدام از طریق دولت های عضو باید مطرح شود و شهروندان نمی توانند چنین درخواستی کنند. بر همین اساس کاری که آقای "رضا پهلوی" در ارائه دادخواست به شورای امنیت انجام داد قابل رسیدگی نیست.

در فراخوان شورای هماهنگی راه سبز با اشاره به در پیش بودن انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به مطالبه کلیدی جنبش سبز یعنی برخورداری از حق انتخابات آزاد و عادلانه تاکید شده است.به نظر شما گروه های مخالف حکومت چه راه هایی را برای افشاگری پیرامون عملکردهای حکومت در زیرپا گذاشتن استانداردهای انتخابات آزاد و عادلانه در اختیار دارند؟

دولت ایران به اتحادیه بین المجالس پیوسته و متعهد شده که مصوبات این نهاد را رعایت کرد. این اتحادیه سالها قبل مصوبه ای را درباره ویژگی های انتخابات آزاد سالم و عادلانه تصویب کرده و دولت ایران به آن رای مثبت داده است. بنابراین ایران باید طبق تعهدات بین المللی خود انتخابات مجلس را برگزار کند.لازم می دانم یادآوری کنم که "کانون مدافعان حقوق بشر" قبل از این که مورد یورش ماموران امنیتی قرار گیرد، برای انتخابات مجلس هشتم جلسه ای تشکیل داد و کمیته ای تحت عنوان نظارت بر انتخابات آزاد و سالم شکل گرفت. ریاست این کمیته بر عهده آقای "محمد سیف زاده" بود که اکنون در زندان هستند. در این کمیته 15 نفر از شهروندان مورد اعتماد ایرانی شرکت داشتند که متاسفانه برخی مانند آقای "سعید مدنی" در زندان هستند و برخی به دلیل شرایط نامساعد سیاسی از ایران خارج شده اند. در این کمیته کلیه عملکردهای دولت ایران در زمیته انتخابات بررسی می شد تا مشخص شود که این عملکردها با تعهدهای ایران به اتحادیه بین المجالس همخوانی دارد یا نه؟ در نهایت یک کتاب توسط این کمیته چاپ شد که اشاره به تخلف های بسیار شدیدی داشت که دولت ایران انجام داده است. این تخلف ها به صورت خلاصه به اتحادیه بین المجالس هم گزارش شد. یکی از دلایل یورش ماموران امنیتی به دفتر کانون مدافعان حقوق بشر همین فعالیتی بود که انجام می دادیم. آنها از این گونه افشاگری ها می ترسند چون در واقع قصد سوء استفاده از انتخابات را دارند. در مجامع بین المللی و سخنرانیها عنوان می کنند که ایران دموکرات ترین کشور در خاورمیانه است زیرا حداقل هر سال یک انتخابات در آن برگزار می شود.آنها به این طریق انتخابات را دستاوردی برای مشروعیت خود می کنند حال آن که دولت ایران نه فقط تعهدهای بین المللی درباره انتخابات بلکه قوانین مصوب داخلی را هم اجرا نمی کند.در این شرایط نباید اجازه داد که این تئاتر و نمایش دموکراسی با فراغ بال به اجرا درآید و حداقل کار این است که از شرکت در چنین نمایشی خودداری کرد.

در جریان هستید که مقام های امنیتی نسبت به بروز هر گونه حرکت اعتراض در آستانه انتخابات مجلس نهم هشدار داده اند. به نظر شما چرا حکومت علیرغم ادعایش مبنی بر خاموش شدن اعتراض ها تا این حد نسبت به ثبات خود نگران است؟

هر حکومتی که از مردم بترسد یعنی پایگاه مردمی ندارد. هر حکومتی که جلوی تجمع مردم را بگیرد از این در هراس است که بنیادش زیر و رو شود. خیلی طبیعی است که وقتی حکومتی خود را ضعیف می بیند شروع به خط و نشان کشیدن برای مردم می کند. اگر حکومت تصور می کرد که مردم راضی هستند و اعتراض ها فروکش کرده است این قدر تهاجمی برخورد نمی کرد. این خشونت نشانه دهنده ضعف و از دست رفتن پایگاه مشروعیت حکومت است.




فراخوان فعالان جنبش سبز: در خیزش ۲۵ بهمن شرکت می کنیم
جـــرس: به مناسبت فرا رسیدن ۲۵ بهمن و سالگشت آغاز حصر غیرقانونی راهبران جنبش سبز، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، و همچنین در اعتراض به ادامه بازداشت زندانیان سیاسی، فشار بر خانواده های آنان و همچنین تداوم سرکوب و خفقان در داخل کشور، «شورای هماهنگی راه سبز امید»، خواستار برگزاری تجمعات و تظاهرات مسالمت آمیز در تهران و شهرهای دیگر شد.
این تشکل از فعالان جنبش سبز، در بیانیه ای ضمن دعوت به خیزش ۲۵ بهمن و سالگرد حضور خیابانی جنبش سبز که سال گذشته به دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی انجام گرفته بود، خواستار حضور یکایک شهروندان معترض به اوضاع بحرانی ایران (از شرایط سیاسی گرفته تا اقتصادی و بین‌المللی) و مقاومت در برابر استبداد داخلی و مداخله خارجی (از تحریم ها گرفته تا جنگ ) شده است.
شورای هماهنگی راه سبز امید، از تمامی همراهان و حامیان جنبش سبز دعوت کرده از ساعت ۴ تا ۷ بعد از ظهر روز ۲۵ بهمن ماه در تهران در پیاده‌روهای خیابان‌های انقلاب و آزادی، حدفاصل میدان فردوسی و تقاطع نواب، و "در شهرستان‌ها در خیابان اصلی هر شهر"، بنابر تصمیم فعالان محلی، اقدام به پیاده‌روی سکوت کنند.
در پی این فراخوان، فرزندان میر حسین موسوی و مهدی کروبی در نامه ای مشترک، از تمامی هموطنان و انسان های حق طلب و آزادی خواه و عدالت جو در جای جای جهان خواسته بودند که "پژواک صدای حق خواهی" آنها بوده و صدای شان را به گوش جهانیان برسانند که "زندانیان مظلوم و مقاوم و همه زندانیان سیاسی و عقیدتی را در سراسرایران آزاد کنید."
منابع حقوق بشری گزارش داده اند که طی روزهای گذشته بسیاری از فعالین سیاسی و مدنی و زندانیان سابق سیاسی برای عدم شرکت در تظاهرات ۲۵ بهمن به اداره اطلاعات احضار و از آن‌ها تعهد گرفته شده است.

حمایت زندانیان سیاسی
در اعلام حمایت از فراخوان فعالان جنبش سبز برای خیزش ۲۵ بهمن، تعدادی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، حمایت خود را از راهپیمایی ۲۵ بهمن اعلام کردند.
در پیام این زندانیان، لزوم تحریم گسترده انتخابات نمایشی مجلس بار دیگر مورد تاکید قرار گرفته و افزایش دامنه اعتراضات جنبش سبز، و شرکت در راهپیمایی سکوت بیست و پنجم بهمن، اقدامی مهم برای کاستن از تهدیدهای داخلی و خارجی علیه منافع مردم ارزیابی شده است.
این زندانیان در ادامه پیام خود، حصر یکساله و غیر قانونی رهبران جنبش سبز را مصداق آدم ربایی دانسته و همگان را به تلاش برای آزادی آنان فراخوانده اند.
 در پایان این پیام، یاد محمد مختاری و صانع ژاله، شهدای بیست و پنجم بهمن گرامی داشته شده است.
گفتنی است، سی و نه زندانی سیاسی نیز، هفته گذشته در بیانیه ای از مردم خواسته بودند تا در کنار آگاهی‌بخشی در مورد انتخابات دروغین و مهندسی شده و فرمایشی اسفندماه، از هیچ کوششی برای پیگیری آزادی رهبران محبوس جنبش سبز در بهمن ماه جاری دریغ نکنند.
  در این بیانیه از تمامی آزادی‌خواهان جهان و نهادهای مستقل مدافع حقوق بشر خواسته شده بود که برای رهایی رهبران جنبش اعتراضی مردم ایران از حبس نامشروع و ظالمانه، یاری کنند.

بیانیه سازمان مجاهدین انقلاب در دعوت همگانی به راهپیمایی ۲۵ بهمن

همزمان، سازمان مجاهدین انقلاب طی بیانیه ای خواستار حضور سبز مردم در یکمین سالگرد حبس خانگی غیرقانونی رهبران جنبش سبز شد.

به گزارش تارنمای «امروز»، ارگان اینترنتی سازمان مجاهدین انقلاب، در بیانیۀ این تشکل اصلاح طلب که به مناسبت سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب و اولین سالگشت آغاز حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد صادر شده بود، حضور مردم در خیابان ها "پیام آور اصلاحات برای عبور کشور از وضعیت بحرانی کنونی در عرصه داخلی و خارجی" بیان گردیده و بر عدم شرکت در انتخابات آتی تاکید گردیده است.

دعوت جمعی از نمایندگان ادوارمجلس به راهپیمایی ۲۵ بهمن
جمعی از نمایندگان ادوار مجلس نیز، با انتشار بیانیه ای به حمایت و پشتیبانی از نامه جمعی از زندانیان سیاسی و راهپیمایی روز ۲۵ بهمن در اعتراض به حبس خانگی آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد پرداخته، درخواست آزادی آنان بهمراه کلیه زندانیان سیاسی را مطرح کردند.
در این بیانیه که فاطمه حقیقت جو، احمد سلامتیان، اسماعیل گرامی مقدم، علی مزروعی، حسن یوسفی اشکوری آنرا امضا کرده بودند، ضمن دعوت همگانی برای تجمعات و خیزش ۲۵ بهمن آمده است: "... جنبش سبز در پیوند با تحولات داخلی و کشورهای منطقه به رشد و بالندگی رسیده و با صبر و استقامت راه خود را به سوی پیروزی ادامه می دهد و سالروز ۲۵ بهمن می تواند تجلیگاهی دیگر برای حضور این جنبش به ویژه در شرایط بحرانی و خطیر این روزهای کشورمان باشد. ما به عنوان جمعی از نمایندگان ادوار مجلس با حمایت و پشتیبانی از نامه جمعی از زندانیان سیاسی و راهپیمایی روز ۲۵ بهمن در اعتراض به حبس خانگی آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد و درخواست آزادی آنان بهمراه کلیه زندانیان سیاسی و محکومیت استبداد داخلی، براین نظریم که این راهپیمایی هم چنین می تواند نمادی از حضور جنبش سبز در مخالفت با تحریم های اقتصادی و خطر جنگ و مداخله خارجی از سوی برخی دولتها باشد."

دعوت عیسی سحرخیز
همچنین زندانی سیاسی عیسی سحرخیز نیز، با تاکید بر این که راهپیمایی ۲۵ بهمن باید "مسالمت‌آمیز" باشد، گفت: این راهپیمایی باید پیام محکم مردم را برای پایان دیکتاتوری به حکومت برساند.
مهدی سحرخیز، فرزند این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی به جرس گفته بود: در تماسی که با پدر داشتیم او از راهپیمایی روز ۲۵ بهمن بسیار استقبال کرد و تاکید داشت که در عین این که این راهپیمایی باید مسالمت آمیز باشد و در سکوت انجام شود حتما باید پیام محکم مردم را برای پایان دیکتاتوری به حکومت برساند.

ستاد سبز امید تشکیل شد
در آستانه یکمین سالگرد خیزش ۲۵ بهمن ماه و همزمان با سالگشت آغاز حصر راهبران جنبش، گروهی از فعالان جنبش سبز از تشکیل ستاد سبز امید خبر دادند.
به گزارش صفحه فیس بوک ستاد سبز امید، این تشکل از فعالان جنبش، در بیانیه اعلام موجودیت خود آورده است: "هم مسیر با منشور سبز، و هم قدم با شورای هماهنگی راه سبز امید و بویژه به تاسی از آخرین بیانیه این شورا که در آن آمده است «طیف‌هایی از همراهان جنبش سبز، بازه زمانی بزرگداشت اولین سالگرد ۲۵ بهمن تا روز رأی گیری را فرصتی مناسب برای تبلور و ابراز مجدد جنبش، و تأکید دوباره بر مواضع اصولی آن و نیز پیگیری چشم‌اندازها می‌دانند»، بر آن شدیم «ستاد سبز امید» را در لزوم کنشگری، اتحاد و هماهنگی هر چه بیشتر جبش سبز، در ادامه حرکتِ راه سبز امید، آغاز کنیم."

شبکه شش دی
شبکه اجتماعی شش دی نیز‌، در آستانه ۲۵ بهمن، ضمن اعلام همبستگی‌ و شرکت در تظاهرات برنامه‌ریزی شده این روز، اقدام به اطلاع رسانی از طریق شعارنویسی و پخش اعلامیه در سطح شهر کرد.
به گفته یکی‌ از فعالان این شبکه “ اکنون که بیش از ۲ سال از تولد و فاز آگاهی‌ بخشی جنبش سبز می‌گذرد، زمان آن فرا رسیده است تا گام‌های عملیاتی جدی‌ در راستای انتقال فعالیت‌ها از فضای مجازی به بطن جامعه برداشته شود و از همین رو بقیه شبکه‌های اجتماعی را به همراهی در این مسیر دعوت می‌کنیم."
در اعلامیه شبکه شش دی‌ که در شب‌های اخیر توسط فعالان آن در تهران پخش شده بود، آمده است:
آغاز اعتراضات پی‌ در پی‌ تا آزادی
مکان راهپیمایی: میدان فردوسی تا تقاطع نوّاب - آزادی
زمان: سه‌ شنبه ۲۵ بهمن ساعت ۴ بعد از ظهر

تشکل های سیاسی، دانشجویی مدنی و کارگری
در ادامه حمایت ها از فراخوان فعالان جنبش سبز برای تظاهرات اعتراضی و راهپیمایی سکوت در روز ۲۵ بهمن، «کانون همبستگی ایرانیان برای رسیدن به دموکراسی»، «انجمن کارگری دموکراسی خواه کارگران» و «سبزهای گیلان» نیز، با صدور بیانیه هایی جداگانه، خواستار حضور همگانی در تجمعات و تظاهرات ۲۵ بهمن شدند.
به گزارش تارنمای «کانون همبستگی ایرانیان برای رسیدن به دموکراسی»، در بیانیۀ این تشکل از فعالان ایرانی پیرامون دعوت به اعتراضات ۲۵ بهمن آمده است: "کانون همبستگی ایرانیان برای رسیدن به دموکراسی ضمن اعلام پشتیبانی از فراخوان راهپیمایی جنبش راه سبز امید اعلام می دارد ؛خیزش عظیم ملّی ایران نه تنها در تهران که در سراسر ایران می تواند، این مرده متحرک (حکومت) را راهی گورستان تاریخ نموده، تهدیدات شوم جنگ و حمله نظامی به ایران را برطرف و ابرهای سیاه و خاکستری که بر فراز آسمان ایران خیمه زده است را محو بار دیگر نور مهر و امید را بر دلهای شکسته و رنجور این ملّت بزرگ و تمدن ساز بتابد."

انجمن کارگری دمکراسی خواه
همچنین انجمن کارگری دمکراسی خواه نیز در بیانیه ای از کارگران و مزدبگیران خواسته است روز ۲۵ بهمن با حضور در خیابان ها به جنبش اعتراضی مردم توان و قدرت بیشتری بدهند .."
به گزارش «ایران گلوبال»، در بیانیه این تشکل نیز آمده است: "شورای هماهنگی راه سبز امید در آستانه ی ۲۵ بهمن و سالگرد حضور خیابانی مردم به دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همچنین سالگرد آغاز زندان خانگی رهبران جنبش سبز در بیانیه ای از تمامی همراهان و حامیان جنبش سبز دعوت کرده از ساعت ۴ تا ۷ بعد از ظهر روز ۲۵ بهمن ماه در تهران در پیاده‌روهای خیابان‌های انقلاب و آزادی، حدفاصل میدان فردوسی و تقاطع نواب، و در شهرستان‌ها در خیابان اصلی هر شهر، بنابر تصمیم فعالان محلی، اقدام به پیاده‌روی سکوت کنند.
دعوت شورای هماهنگی راه سبز امید از مردم برای شرکت در اعترا ض خیابانی در شرایطی صورت می گیرد، که دامنه سرکوب و اختناق توسط حکومت طی هفته های اخیر و بدنبال اعلام تحریم و عدم شرکت در انتخابات و نگرانی آنها از گسترش اعتراضات سیاسی و اجتماعی، به حد بیسابقهای افزایش یافته و بنحو فزاینده ای همچنان در حال افزایش است...
تداوم این حکومت یعنی تدوام و افزایش بیکاری، سقوط بیش از پیش سطح درآمد کارگران و مزدبگیران، ژرفش شکاف طبقاتی، افزایش کودکان خیابانی، تن فروشی، تشدید استثمار طبقه کارگر، حذف قوانین کار، سرکوب اتحادیه ها و سازمانهای کارگری و...انجمن کارگری دمکراسی خواه، از دعوت شورای هماهنگی راه سبز امید برای شرکت در اعتراض خیابانی حمایت می کند و به سهم خویش از کارگران و مزد بگیران دعوت می کند که بطور وسیع در این اعتراض همگانی ملی شرکت نمایند."

سبزهای گیلان
در ادامه این فراخوان ها، گروهی از فعالین سبز استان گیلان نیز طی بیانیه ای خاطرنشان کرده اند:
"... بدون شك مردم آگاه و شجاع گیلان كه اینك كشور خویش را در وخیم ترین شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و عزت و شرف خویش را در خطری جدی می بینند بار دیگر همگام با تمامی هموطنان خویش در جای جای سرزمین پهناور ایران، 25 بهمن ماه حضوری سبز به هم خواهد رساند تا با زنده نگاه داشتن كلام حق شهدای راه آزادی، خواب را از چشم سیاه دیوان انسان نما بربایند، اثبات نمایند كه آرمان هایشان همانند سخنان دیكتاتورهای جمهوری اسلامی تنها در قامت یك شعار باقی نخواهد ماند تا راه را برای دستیابی به آزادی و آزادگی هموارسازند و چراغی نو بیافروزند در دل های رنج كشیده خانواده شهدا و اسرا و تمامی مردم ایران.
وعده دیدار ما، رشت، خیابان مطهری، ساعت ۴ تا ۷ عصر همزمان با سایر شهرهای ایران"
هفته گذشته نیز، حزب «وحدت ملی ایران» و همچنین جمعی از «جوانان سبز دانشگاه بوعلی سینا، پیام نور و آزاد همدان» نیز، طی بیانیه های جداگانه ای، در اعتراض به ادامه بازداشت فعالان و زندانیان سیاسی، و حمایت از تظاهرات مسالمت آمیز ۲۵ بهمن، خواستار حضور مردم در خیابان ها شدند.

حزب وحدت ملی ایران
حزب وحدت ملی ایران در بیانیه ای با شرحی از وضعیت موجود و حاکم بر کشور آورده بود: "...۲۵بهمن ماه امسال نقطه عطفی در ادامه اعتراضات مردمیست ، تا حاکمیت را مجبور به عقب نشینی در برابر خواسته های ملت ایران وا دارد . ما با همراهی در این راهپیمایی مسالمت آمیز از همه احزاب و گروهها، و تشکلهای سیاسی اصلاح طلب نیز می خواهیم با اعلام حمایت، پا پیش گذاشته . و از ملت حق جو و صبور ایران تقاضا داریم مثل گذشته با مشارکت گسترده خویش در این راهپیمایی اعتراضشان را بصورت کاملا مسالمت آمیز و قانونی بیان دارند."

جمعی از جوانان سبز دانشگاه بوعلی سینا ، پیام نور و آزاد همدان
همچنین گروهی که «جمعی از جوانان سبز دانشگاه بوعلی سینا، پیام نور و آزاد همدان» اعلام شده اند، طی بیانیه ای آورده اند: "ما جمعی از جوانان سبز دانشگاه بوعلی ، پیام نور و آزاد همدان ضمن تحریم فعالانه انتخابات از درخواست ۳۹ زندانی سیاسی ، شبکه بیست و پنجم بهمن و شورای هماهنگی راه سبز امید حمایت می کنیم و از همه آحاد مردم دعوت می کنیم در راهپیمایی ۲۵ بهمن شرکت نموده و اعتراض خود را نسبت به زندانی خانگی میر حسین موسوی ، مهدی کروبی و زهرا رهنور و زندانیان سیاسی نشان دهیم و بگوییم که در انتخابات فرمایشی شرکت نخواهیم کرد ، ما همچنین از همه مردم عزیز همدان درخواست می کنیم تا همگام با ما دانشجویان در تاریخ ۲۵ بهمن از ساعت ۱۷ تا ۲۰ از میدان امام به سمت آرامگاه بوعلی و از خیابان پاستور به سمت آرامگاه بوعلی راهپیمایی کنیم و اعتراض خود را نشان دهیم ."

حمایت سبزهای زنجان از تظاهرات ۲۵ بهمن؛ حضور در مسجد جامع
در ادامۀ اعلام حمایت ها از فراخوان فعالان جنبش سبز برای تظاهرات اعتراضی و راهپیمایی سکوت در روز ۲۵ بهمن، گروهی از سبزهای زنجان نیز، از برگزاری مراسمی در آن شهر خبر دادند.
بنا به گزارش های رسیده به جرس، مهندس مهدی رهنورد عضو شورای عالی جنبش اندیشه راه سبز در زنجان با اعلام این خبر گفته بود: همانگونه که زنجان از دیر باز همواره پیشتاز در عرصه مبارزات سیاسی و اجتماعی بوده این بار نیز آغازگر فاز تازه ای در این عرصه می باشد و با اعلام مسجد جامع زنجان به عنوان میعادگاه عاشقان آزادی و عدالت روحی معنوی به عدالت ورزی و آزادی خواهی شهروندان می بخشد.
رهنورد افزود: زمان دقیق مراسم از ساعت ۱۷ روز سه شنبه ۲۵ بهمن ماه خواهد بود و افراد از احزاب و گروهها و اصناف گوناگون در مراسم حضور خواهند داشت.

سبزهای تبریز
جمعی از نیروهای جنبش سبز در تبریز نیز، با صدور بیانیه ای، از تظاهرات اعتراضی ۲۵ بهمن حمایت کردند.
در این بیانیه آمده است: با سپری شدن یک سال از آغاز حصر خانگی موسوی، کروبی و رهنورد و به پاس همت حماسه سازان ۲۵ بهمن سال گذشته و با نیت تاریخ سازی و تقویم نگاری این روز حساس و سبز در ذهن تاریخی ملت بزرگ ایران ، همپای همه ی آزادیخواهان و عدالت طلبان ایران عزیز در تظاهرات ۲۵ بهمن شرکت خواهیم کرد و عهد خود را نسبت به رهبران سرافراز جنبش سبز با مشت های گره کرده و فریادهای بغض گرفته مان ادا خواهیم نمود.
وعده ی ما روز ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ – ساعت ۱۶ – میدان ساعت به طرف میدان آبرسان

فراخوان دانشجویان سبز دانشگاههای تهران به ندای اعتراضی “الله اکبر” در شامگاه ۲۴ بهمن
جمعی از دانشجویان دانشگاه های تهران نیز خواستار حضور همگانی برای ندای الله اکبر و شعارهای اعتراضی در شامگاه پیش از آن (۲۴ بهمن) شدند.
بنا به گزارش های رسیده به جرس، دانشجویان سبز دانشگاه های تهران، امیرکبیر، خواجه نصیر، بهشتی و آزاد تهران، با انتشار فراخوانی اعلام کرده اند که "ما دانشجویانِ ایرانِ دربندِ استبداد، از کلیه هموطنان آزاداندیش می خواهیم که شامگاه دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰، راس ساعت ده شب، همراه با ما،اعتراض خودشان را به بی کفایتی دولتمردان و وضعیت نابسامان اقتصادی، یک سال حبس غیر قانونی همراهان همیشگی جنبش آزادیخواهی ایران، موسوی، رهنورد و کروبی و در حمایت از همه زندانیان سیاسی و عقیدتی و نیز در استقبال از راهپیمایی ۲۵ بهمن با صدای بلند و در هر کوی و برزن فریاد کنند."

مسیرهای پیشنهادی
بنا به گزارش منابع خبری، فعالان جنبش سبز در شهرهای مختلف کشور آدرس های زیر را برای برگزاری تجمعات و تظاهرات ۲۵ بهمن پیشنهاد داده و اعلام کرده بودند:
تهران : حدفاصل میدان فردوسی و تقاطع خیابان نواب و آزادی
تبریز: میدان ساعت تا چهارراه آبرسان اصفهان: چهار باغ پایین به سمت میدن انقلاب
مشهد: خیابان احمد آباد، حدفاصل میدان دکتر شریعتی (تقی آباد) تا میدان فلسطین
شیراز: ملا صدرا-نمازی
کرمانشاه: چهارراه نوبهار تا میدان مرکزی
ارومیه: خیابان استادان
رشت: خیابان مطهّری به سمت چهار راه میکائیل
شاهین شهر: خیابان بهشتی شاهین شهر فلکه شهرداری
اهواز: میدان شهدا
همدان: حوالی آرامگاه بوعلی
آمل : میدان ۱۷ شهریور
لاهیجان: حد فاصل بین میدان شهدا تا میدان چهار پادشاه
آبادان: خیابان امیری
بندرانزلی: خیابان پاسداران
یزد: میدان اطلسی تا دانشگاه یزد
زنجان: خیابان سعدی
کرمان: مسیرهای منتهی به میدان آزادی
اردبیل: میدان شریعتی
خرم آباد: خیابان شهدا
اسلام شهر: خیابان باغ فیض
بروجرد: از میدان رازان تا انتهای تختی
برازجان: میدان بیمارستان
تالش: میدان امام خمینی به سمت فرمانداری
ایلام: از میدان امام تا میدان ۲۲ بهمن
گرگان: خیابان شالیکوبی تا میدان ولی‌ عصر (کاخ)
تنکابن: حد فاصل میدان امام تا میدان شهید شیرودی
دزفول: چهارراه شریعتی تا چهارراه قاضی
بابل: خیابان دانشگاه نوشیروانی)
سنندج: میدان آزادی تا استانداری
سبزوار: خیابان کاشفی
قزوین: خیابان خیام جنوب به شمال
بیرجند: خیابان مدرس
بندرعباس: خیابان امام خمینی
اراک: تمامی مسیر ها به سمت میدان باغ ملی
قم: خیابان ارم و صفاییه اطراف بیت آیات عظام صانعی و مرحوم منتظری
اراک: تمامی مسیر ها به سمت میدان باغ ملی
خوانسار: پمپ بنزین - خیابان امام خمینی- میدان امام خمینی
بهشهر: خیابان امام خمینی به سمت پارك ملت
شاهرود: سرچشمه به سمت آبشار
بجنورد: میدان هفده شهریور تا میدان شهید
شهرکرد: چهار راه فصیحی تا سه راه سینما
یاسوج: پارک ساحلی
سمنان: میدان سعدی به سمت میدان کوثر
کاشان: میدان ۱۵ خرداد
ساری:از میدان ساعت تا میدان شهرداری
ورامین: میدان راه آهن تا میدان اصلی ورامین
کازرون: تمام مسیرهای منتهی به فلكه خیرات - میدان شهدا
آستارا: خیابان امام خمینی

برگزاری تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف دنیا در آستانه‌ ۲۵ بهمن
در شهرهای مختلف دنیا نیز به مناسبت سالگشت ۲۵ بهمن، تجمعاتی در جهت آزادی زندانیان سیاسی در ایران و درخواست آزادی رهبران جنبش ساماندهی شده است.

تورین- ایتالیا
گروهی از ایرانیان و دانشجویان ساکن تورین با انتشار بیانیه‌ای از اعتراضات روز ۲۵ بهمن در ایران حمایت کردند و در اعتراض به ادامه حصر رهبران جنبش سبز، گروهی از حامیان جنبش سبز و فعالان سیاسی شهر تورین ایتالیا، روز دوشنبه تجمعی اعتراضی این شهر برگزار خواهند کرد.

به گزارش جرس، در بخشی از این بیانیه آمده است: ‎‫واقعیت این است که تحریم های اقتصادی ناکارآمد بین المللی از یک طرف و استقرار یک حکومت نالایق، ظالم و دیکتاتور ماب در ایران از طرف دیگر، باعث ظلم مضاعف بر مردم شده است. در هفته‌های اخیر با اعمال آخرین دور از این تحریم‌ها یکباره ارزش پول ملی ایران کاهش چشم‌گیری یافت و به تبع آن گرانی کالاها و محددتر شدن سفره هم‌وطنانمان شد.‬
این تجمع در میدان کستلو، روبروی پرفتورا یک روز قبل از راهپیمایی اعتراضی مردم ایران در داخل کشور، یعنی ۲۴ بهمن ماه از ساعت ۵ بعدازظهر برگزار خواهد شد.

پاریس- فرانسه
در آستانه سالگرد حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، جمعی از ایرانیان مقیم فرانسه، عصر یکشنبه در میدان حقوق بشر پاریس (تروکادرو)، گردهم آمدند تا آنگونه که خود در بیانیه شان آورده اند از «تمامی وجدان‌های بیدار و مدافعان حقوق بشر در جهان» درخواست کنند تا «برای آزادی این سه چهره برجسته‌ی جنبش سبز مردم ایران هرگونه که می‌توانند کوشش کنند». بنا بر این بیانیه، «اعزام گروه‌های مستقل حقوق بشری برای پیگیری وضع کنونی آنان، و مخاطرات و محدودیت‌های غیرانسانی و غیرقانونی که متوجه شخصیت‌های بارز جنبش اعتراضی مردم ایران است می‌تواند گام نخست برای تغییر وضع ایشان باشد»

کوالالامپور، مالزی
در مالزی نیز مراسمی به مناسبت سالگرد ۲۵ بهمن و در اعتراض به حصر رهبران جنبش سبز، آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد، برگزار  شد.
این مراسم به دعوت رسام، تشکیلات راه سبز ایرانیان مالزی خواهد بود. زمان مراسم روز یکشنبه، ۲۳ بهمن مصادف با ۱۲ فوریه ساعت ۶ عصر به وقت کوالالامپور  بود. 

نوشهیر- ترکیه
شهر نوشهیر ترکیه نیز، روز ۲۲ بهمن شاهد تجمع اعتراضی گروهی از پناهجویان ساکن این شهر و شهرهای اطراف آن بود.
در فراخوان این تجمع دلیل تجمع «حبس چهره‌های برجسته‌ی جنبش سبز، حتی بدون برگزاری دادگاه‌های نمایشی مرسوم در ایران» را «اقدامی دیگر در ادامه‌ی برخوردهای ضدانسانی و غیرقانونی حکومت پس از کودتای انتخاباتی ۲۲ خرداد ۸۸» عنوان شده بود.

فراخوان صدای موج سبز- جنبش سبز لندن بمناسبت ۲۵ بهمن روز مقاومت و آزادی
همزمان، تارنمای «صدای موج سبز» اعلام کرده است که گروهی از سبزهای مقیم بریتانیا، تحت عنوان «موج سبز- جنبش سبز لندن» نیز روز سه شنبه و همزمان با ایران، در نزدیکی سفارت ایران در لندن، دست به تجمع خواهند زد.
در بخشی از فراخوان این حامیان سبز آمده است: "دوستداران آزادی که توان آن را دارید که صدای خسته آزادگان در بند را به صورت رسا به گوش جهانیان برسانید، ۲۵ بهمن را به روز مقاومت در مقابل زندان، شکنجه، اعدام درآوریم."
مکان این تجمع، بین سفارت ایران و درخت ندای ایران، گوشه ی ایرانیان:
Near the junction of Kensington Road and Exhibition Road
اعلام شده و زمان آن: سه شنبه ۱۴/۰۲/۲۰۱۲ ساعت ۳ تا ۵ بعد از ظهر می باشد.

هواداران جنبش مسلمانان مبارز در خارج از کشور
جمعی ازهواداران جنبش مسلمانان مبارز در خارج از کشور نیز، ضمن حمایت از فراخوان فعالان جنبش سبز برای، تجمعات اعتراضی ۲۵ بهمن، از حضور خود در تجمعات همزمان خبر داده اند.
بنا به گزارش های رسیده، این فعالان ملی مذهبی، در بیانیه ای به همین منظور، با اشاره به بیانیه ۳۹ تن از زندانیان سیاسی، ادامه حصر رهبران جنبش را نیز محکوم کرده اند.

سازمان عفو بین الملل از جمهوری اسلامی خواست تا به حق آزادی اجتماعات احترام بگذارد

در آستانه ۲۵ بهمن و اعلام برگزاری راهپیمایی مسالمت آمیز سبزها در شهرهای مختلف، سازمان عفو بین‌الملل طی روزهای اخیر از جمهوری اسلامی خواسته بود به حق آزادی اجتماعات احترام گذاشته و برای این راه‌پیمایی مسالمت‌آمیز در ایران مجوز برگزاری صادر کند.

جو پلیسی در دانشگاه تهران
در پی انتشار فراخوان فعالان جنبش سبز برای برگزاری تظاهرات مدنی ۲۵بهمن ماه، و اعلام حمایت دانشجویان سبز دانشگاه تهران از این تظاهرات، از بامداد روز دوشنبه ۲۴ بهمن، نیروهای امنیتی خارج از دانشگاه به همراه ماموران حراست، جو پادگانی در فضای دانشگاه تهران برقرار کردند.
گزارش های رسیده به جرس حاکی است که دانشگاه تهران از بامداد دوشنبه به محاصره نیروهای امنیتی در آمده و ماموران با کنترل شدید ورود و خروج به دانشگاه تهران، به گشت زنی در محوطه دانشگاه با موتورسیکلت و ایجاد صداهای ناموزون توسط موتورهایشان جهت ایجاد جو ارعاب در دانشگاه مشغول هستند.

هشدار استاندار تهران
در پی انتشار فراخوان فعالان و حامیان جنبش سبز برای برگزاری تجمعات و تظاهرات اعتراضی روز ۲۵ بهمن، استاندار تهران مدعی شد این موضوع "برای روزهای آینده جنبه تبلیغاتی دارد" و هشدار داد "با آمادگی كامل و تجهیز تهران، به تمامی سیستم های امنیتی با اینگونه اتفاقات برخورد می كنیم."
مرتضی تمدن ادعا کرد "ما پس از فتنه ۸۸ چنین فراخوان هایی را تجربه کرده ایم اما این فراخوان عمومی هم تنها یک پز تبلیغاتی از سوی اپوزیسیون ضد انقلاب است و این فراخوان عمومی با هدف اثرگذاری بر حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و ۱۲ اسفند طراحی شده اما با آمادگی كامل و تجهیز تهران به تمامی سیستم های امنیتی با اینگونه اتفاقات برخورد می كنیم."

اخذ تعهد از فعالین سیاسی و مدنی برای عدم شرکت در تظاهرات ۲۵ بهمن
در حالیکه حکومت معتقد به "پز تبلیغاتی مخالفان" برای برگزاری اعتراضات ۲۵ بهمن بوده و آنرا "بی تاثیر" عنوان کرده، اما با این حال، از اواخر هفته گذشته سرعت اینترنت در کشور و دسترسی به ایمیل ها به حداقل ممکن رسیده و منابع حقوق بشری نیز امروز گزارش داده اند که بسیاری از فعالین سیاسی و مدنی و زندانیان سابق سیاسی برای عدم شرکت در تظاهرات ۲۵ بهمن به اداره اطلاعات احضار و از آن‌ها تعهد گرفته شده است.
به گزارش خانه حقوق بشر ایران، یکی از فعالین مدنی که روز جاری به پلیس امنیت تهران احضار شده است به خانه حقوق بشر ایران گفت: "بعد از چند سوال و جواب برگه‌ای جلوی من گذاشته شد که در آن نوشته بود “اینجانب تعهد می‌دهم که در تاریخ بیست و پنجم بهمن ۱۳۹۰ از هرگونه حضور در خارج از منزل شخصی خویش و نیز هر گونه تماس و اطلاع رسانی پیرامون تجمعات احتمالی این روز، جدا اجتناب نمایم."
وی که به صورت تلفنی احضار شده بود است گفت که "در تماس تلفنی که روزهای قبل صورت گرفته بود اشاره‌ای به این که برای چه باید آن‌جا حضور پیدا کنم، نکردند. تنها گفتند که بیایید به پلیس امنیت تا چند دقیقه در خدمت‌تان باشیم. سریع انجام می‌شود و کار زیادی نداریم."
وی که نمی‌خواست نام‌اش اعلام شود گفت"چندین نفر دیگر هم به همین منظور در همان زمان در پلیس امنیت تهران حضور داشتند و از آن‌ها نیز همین مسائل خواسته شد."
وی گفت که در پایان ماموران به او گفته‌اند که هم خودت و هم خانواده‌ات را در روز ۲۵ بهمن مدام کنترل خواهیم کرد که در خانه باشید.
همچنین بسیاری از زندانیان سابق سیاسی که از زندان آزاد شده‌اند نیز طی روزهای گذشته به اداره اطلاعات احضار شده‌اند.
در این احضار ها با تهدید از این افراد خواسته شده است که به هیچ عنوان در تجمعات روز ۲۵ بهمن حضور نداشته باشند و از آنان نیز برای این موضوع تعهد گرفته شده است.
همچنین از این افراد عکسی شبیه آن‌چه که در ابتدای ورود هر زندانی به زندان گرفته می‌شود، از آنان گرفته شده که به نوعی تهدید به بازداشت دوباره بوده است.





 جرس: شورای ملی سوریه در حمایت  از راه‌پیمایی ۲۵ بهمن اطلاعیه ای منتشر کرد.

 به گزارش فیس بوک   ۲۵ بهمن  متن این بیانیه بشرح زیر است:

بیانیه حمایت شورای ملی سوریه از راه‌پیمایی ۲۵ بهمن
بسام القوتلی، عضو شورای ملی سوریه، روز دوشنبه، 13 فوریه، به مناسبت 25 بهمن، برابر با اولین سالگرد راه‌پیمایی جنبش مردمی ایران در حمایت از انقلاب‌های مصر و تونس، اقدام به انتشار بیانه‌ای کرده است. به گزارش جنبش سبز دانش‌جویی ونکوور، این عضو شورای ملی سوریه در این بیانیه که به امضای 71 نفر از اعضای این شورا رسیده است اعلام کرد: «14 فوریه (25 بهمن‌ماه) نخستین سال‌گرد راه‌پیمایی جنبش سبز به حمایت از انقلاب‌های عربی است. ما امضا‌کنندگان این بیانیه، حمایت این جنبش آزادی‌خواه از انقلاب‌های صورت گرفته را ارج می‌نهیم.»
در ادامه این بیانیه بسام القوتلی تاکید کرد: «نکته مهم برای همه ما در این منطقه اشتراک در مبارزه و آزادی‌خواهی مردم است که ما را به هم نزدیک کرده و ارتباط می‌دهد. حکومت‌های سوریه و ایران در این سال‌ها سعی کرده‌اند تا مردم آزادی‌خواه خود را آزار دهند و منطقه را ناامن کنند. تنها راه موفقیت مردم در این دو کشور این است که با هم هم‌کاری داشته و به آرمان‌های گذشته، حال و آینده یک‌دیگر احترام بگذارند.»

متن بیانیه شورای ملی سوریه در پی آمده است:

Today February the 14th 2012, marks the first anniversary of Iran’s Green Movement’s big rallies in support of the Arab spring. We the undersigned, members in the Syrian National Council would like to extend our thanks and support to the Iranian people in their quest for freedom.
It is important for all of us to know that we share one region and that our struggle and freedoms are connected. The Syrian and Iranian regimes have cooperated very closely throughout the years to oppress their own people and to destabilize the region around them. We believe that the only way that our people can prosper is by cooperation and mutual respect to each other’s past, presence and future aspirations.
Bassam Al-Kuwatli
Zein Al Malazi
Serdar Murad
Mohamed Hazem Faisal
Mouna Moustafa
Shadi Adel AlKhesh
Samir Sattouf
Ahmad Kamel
Alia Mansour
Yara Nseir
Ahmad Hissou
Shaysh Meteb AlMolhem
Murhaf Jouejati
Khaled Saleh
Rasha Khaled
Khaled Kamal
Rasha Qass Yousef
Muhamad Aloush
Osama Kadi
Dima Moussa
Rami Nakhla
Mania Alkhatib
Tawfik Dunia
Rasheed Alkafri
Marah Bukai
Laila Safadi
Bilal Daoud
Louay Safi
Abdulrhman Abbara
Catherine Altalli
Ahmad Altahhan
Salem Abdul Aziz Almuslet
George Gouriye
Mouayad Chozlan
Musef Hilfawi
Habib Saleh
Abdulrrhman Alshardoob
Awad Al Suleiman
Imad Ahmad Al-Naddaf
Fawaz Zakri
Saleh Mubarak
Oussama Chourbaji
Omar Edelbi
Maher Sulaiman AlIssa
Abdulrahman Alhaj
Radef Moustafa
Suliman Alhiraki
Hozan Ibrahim
Mustafa Hamitoglu
Jamal AlWadi
Fraj Alhamoud
Mohammad Al Abdallah
Mohammad Enad Suliman
Thamer Shlash
Assaad Al Achi
Ibrahim Yousef
Omar Shawaf
Fadel Al Salim
Wael Merza
Adib Shishakly
Hammam A. Yousef
George Stifo
Mulhem AlKaeet
Ghassan AlMufleh
Bassam Al Immadi
Hassan Hachimi
Musab Tahan Al Ngemy
Samer El Keilani
Ghalia Kabbani
Jean Abdallah
Haval Al Jaddaan








جـــرس: 
به گزارش منابع حقوق بشری، طی روزهای گذشته بسیاری از فعالین سیاسی و مدنی و زندانیان سابق سیاسی برای عدم شرکت در تظاهرات ۲۵ بهمن به اداره اطلاعات احضار و از آن‌ها تعهد گرفته شده است.
اخذ تعهد از فعالین سیاسی و مدنی برای عدم شرکت در تظاهرات ۲۵ بهمن
به گزارش خانه حقوق بشر ایران، یکی از فعالین مدنی که روز جاری به پلیس امنیت تهران احضار شده، می گوید "بعد از چند سوال و جواب برگه‌ای جلوی من گذاشته شد که در آن نوشته بود “اینجانب تعهد می‌دهم که در تاریخ بیست و پنجم بهمن ۱۳۹۰ از هرگونه حضور در خارج از منزل شخصی خویش و نیز هر گونه تماس و اطلاع رسانی پیرامون تجمعات احتمالی این روز، جدا اجتناب نمایم."
وی که به صورت تلفنی احضار شده بود است گفت "در تماس تلفنی که روزهای قبل صورت گرفته بود اشاره‌ای به این که برای چه باید آن‌جا حضور پیدا کنم، نکردند. تنها گفتند که بیایید به پلیس امنیت تا چند دقیقه در خدمت‌تان باشیم. سریع انجام می‌شود و کار زیادی نداریم."
وی که نمی‌خواست نامش اعلام شود گفت: "چندین نفر دیگر هم به همین منظور در همان زمان در پلیس امنیت تهران حضور داشتند و از آن‌ها نیز همین مسائل خواسته شد."
این فعال سبز همچنین گفت که در پایان ماموران به او گفته‌اند هم خودت و هم خانواده‌ات را در روز ۲۵ بهمن مدام کنترل خواهیم کرد که در خانه باشید.
همچنین بسیاری از زندانیان سابق سیاسی که از زندان آزاد شده‌اند نیز طی روزهای گذشته به اداره اطلاعات احضار شده‌اند.
در این احضار از با تهدید از این افراد خواسته شده است که به هیچ عنوان در تجمعات روز ۲۵ بهمن حضور نداشته باشند و از آنان نیز برای این موضوع تعهد گرفته شده است.
در این احضارها از این افراد عکسی شبیه آن‌چه که در ابتدای ورود هر زندانی به زندان گرفته می‌شود، از آنان گرفته شده که به نوعی تهدید به بازداشت دوباره بوده است.
حامیان جنبش سبز در اعتراض به یک‌سال بازداشت و حصر خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد طی فراخوان‌های از مردم خواسته‌اند که در روز ۲۵ بهمن در خیابان‌ها باشند.
حامیان دولت و نهادهای امنیتی و نظامی نیز در طی این روزها دست به تهدیدهای گسترده‌ای نسبت به کسانی که در این تجمعات می‌خواهند حضور پیدا کنند، زده‌اند.





اعتراض به «بدحجابی» دو روز پس از ۲۲ بهمن

برخی مراجع تقلید به همراه خبرگزاری فارس دو روز پس از سکوت و استقبال از حضور زنان «بدحجاب» در راهپیمایی ۲۲بهمن٬ بار دیگر انتقاد‌ها از «بد پوششی» زنان در جامعه را از سر گرفتند.
خبرگزاری فارس که با انتشار تصاویری از حضور زنان «بدحجاب» در راهپیمایی ۲۲ بهمن آن‌ها را طرفدار جمهوری اسلامی معرفی کرده٬ روز سه‌شنبه (۲۵ بهمن) با انتشار مطلبی به نوع پوشش برخی «زنان چادری» اعتراض کرده است.
این خبرگزاری به نقل از سایت «چارقد» از افزایش چشمگیر زنانی که چادر به سر دارند٬ اما «گردی صورت» آن‌ها به طور کامل نمایان است ابراز نگرانی کرده است.
این خبرگزاری همچنین گزارش کرده است تردد زنان با مانتو‌ها و شلوار‌های تنگ٬ روسری‌های رنگارنگ و جذاب و صورت‌های آرایش کرده به همراه پوشش چادر در سطح شهر تهران افزایش یافته است.
خبرگزاری فارس در پایان خطاب به این دسته از زنان چادری نوشته که «خانم‌های چادری، ایران را آندلس نکنید.»
در پیوند با این گزارش آیت‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید قم نیز از وضعیت حجاب در برخی فیلم‌های صدا و سیما انتقاد کرده است.
این مرجع تقلید گفته که «متاسفانه امروز بی‌حجابی در فیلم‌ها فراوان است و عده‌ای نیز با وضعیت نامناسب در مراسم حضور پیدا می‌کنند و جایزه می‌گیرند.»
مراجع تقلید٬ روحانیون٬ مقام‌های رسمی و نیمه‌رسمی به همراه نیروهای حزب‌الله که همواره منتقد وضعیت «حجاب» در جامعه هستند٬ تاکنون انتقادی متوجه حجاب برخی زنان حاضر در راهپیمایی ۲۲ بهمن نکرده‌اند.
 

سعید مدنی تحت فشار جسمی و روانی بازجویان قرار دارد

سحام نیوز: دکتر سعید مدنی، فعال ملی مذهبی و کنشگر سیاسی حامی جنبش سبز، تحت فشار شدید نیروهای امنیتی قرار دارد.
به گزارش رسیده از تهران، به نقل از نیروهای همسو با جنبش سبز از درون زندان اوین، دکتر مدنی تحت فشار شدید فیزیکی و روانی قرار دارد.
مطابق این خبر، این فعال سیاسی و تحلیلگر اجتماعی به دلیل روابط‌ و ارتباطات‌اش با برخی فعالان جنبش سبز و نیز به خاطر ارزیابی‌های همدلانه‌اش با جنبش سبز، در سلول‌های انفرادی اوین تحت فشار فیزیکی و روحی-روانی قرار دارد. با وجود سپری شدن بیش از ۴۰ روز از بازداشت دکتر سعید مدنی، بازجوها و مسئولان امنیتی پرونده ی این پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی، حتی اجازه یک تماس تلفنی به وی نداده اند. اخبار موثق از درون اوین حاکی است که اتهامات سنگینی متوجه این فعال ملی مذهبی شده و بازجوها فشار زیادی را برای پذیرش جرائم انتسابی متوجه وی کرده اند.
گزارش رسیده به نقل از منایع خبری جنبش سبز از درون زندان اوین، وضع کنونی سعید مدنی را «بسیار نگران کننده» توصیف کرده است.
قابل اشاره است که احسان هوشمند، فعال ملی مذهبی و محقق علوم اجتماعی در حوزه اقوام و هویت های فرهنگی، و نیز خواهرزاده سعید مدنی نیز همزمان با بازداشت وی، دستگیر شده اند.
سعید مدنی، دانش آموخته ی دکترای جامعه شناسی و پژوهشگر ارشد در حوزه آسیب های اجتماعی (فقر، اعتیاد و خودفروشی) است. وی از جمله پایه گذاران ماهنامه ایران فردا در کنار مهندس عزت الله سحابی (مدیرمسئول این نشریه) بود. وی همچنین سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (تا پیش از اعمال فشار شدید دستگاه های امنیتی در سال ۱۳۸۹) بود.
این فعال ملی و مذهبی در چند ماه اخیر، به ویژه پس از درگذشت مهندس سحابی، هاله سحابی و هدی صابر (و به دلیل نقشی که در برگزاری مراسم ختم و یادبود آنان داشت) و نیز پس از انتشار نامه معروف به ۱۴۳ امضاء خطاب به سیدمحمد خاتمی (در مورد نمایشی و غیرسالم بودن انتخابات مجلس نهم)، بارها مورد احضار و تهدید و بازجویی قرار گرفت.
دکتر مدنی از جمله تحلیلگرانی است که پس از کودتای انتخاباتی سال ۱۳۸۸ در مقالات متعدد، جنبش سبز را از منظر جنبش های اجتماعی جدید مورد تحلیل و تبیین قرار داد.






جـــرس: در پی اعلام بی کیفیتی و عمر کوتاه لامپ های چینی اشباع شده در بازار ایران، یک مقام ذیربط، از جمع آوری قریب الوقوع این لامپ ها از سطح کشور خبر داد.

به گزارش مهر، معاون وزارت نیرو در ایران گزارش کرده است که این وزارت خانه خواستار همکاری تعدادی دیگر از نهادهای دولتی مانند وزارت صنعت، موسسه استاندارد و گمرک جمهوری اسلامی شده است تا لامپ های ساخت چین را که ارزان اما فاقد کیفیت است از بازار جمع آوری کنند.

این خبرگزاری به نقل از یکی از مسئولان شرکت توانیر نوشته است که روشنایی لامپ های وارداتی چینی و عمر آنها نصف لامپ های ساخت داخل است و استفاده از آنها علاوه بر افزایش هزینه مصرف کننده، باعث افزایش مصرف برق و اتلاف انرژی می شود.

در این گزارش آمده است که انواع کالاهای برقی ساخت چین بازارهای ایران را به تصرف در آورده و برخی از این کالاها، مانند لامپ، حتی با بسته بندی و برچسب فارسی در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.





جـــرس: 
در پی وارد ساختن اتهام "دخالت" به جمهوری اسلامی در خصوص حملات خونین به سفارتخانه های اسرائیل در هند و گرجستان، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، این اتهامات را رد و محكوم كرد.
گفتنی است، پس از آنکه دیپلمات های اسرائیلی در هند و گرجستان هدف یک رشته بمبگذاری قرار گرفتند، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مقامات جمهوری اسلامی را به دست داشتن در بمبگذاری علیه دیپلمات های اسرائیلی در هند و گرجستان متهم کرد.
به گزارش ایسنا، رامین مهمان پرست، سخنگوی دستگاه دیپماسی جمهوری اسلامی شامگاه دوشنبه اعلام کرد كه این اتهام‌زنی در چارچوب یك جنگ روانی صورت گرفته است.
براساس گزارش بی بی سی، انفجار در یک خودروی متعلق به سفارت اسرائیل در دهلی، پایتخت هند، به مجروح شدن همسر یکی از دیپلمات های اسرائیلی منجر گردید.
تلویزیون هند تصاویری از اتومبیلی را نشان داده که در بیرون ساختمان سفارت اسرائیل در حال سوختن بود.
گفته می‌شود سفارت اسرائیل در مرکز دهلی و در نزدیکی اقامتگاه رسمی مانموهان سینگ، نخست وزیر هند واقع شده و در اطراف این محل تدابیر امنیتی گسترده ای برقرار است.
در حال حاضر کارشناسان خنثی کردن بمب سرگرم بررسی خودروی منفجر شده هستند.
در همین حال مقامات اسرائیلی در گرجستان، از تلاشی ناموفق برای انفجار اتومبیل یک دیپلمات اسرائیلی در تفلیس، پایتخت، این کشور خبر داده اند.
مقامات گرجستان گفته اند که مواد منفجره به زیرخودروی دیپلمات اسرائیلی چسبانده شده بود.
در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، طی سخنانی در کنست (پارلمان)، جمهوری اسلامی را متهم به دست داشتن در حملات به دیپلمات های اسرائیلی در هند و گرجستان کرده و گفته است که به اعتقاد او حکومت ایران مسئول این حملات است.
نخست وزیر اسرائیل همچنین گفت که در ماه‌های اخیر حملات دیگری در جمهوری آذربایجان، تایلند و چند کشور دیگر علیه منافع اسرائیل کشف و خنثی شده است.
نتانیاهو تاکید کرده که" ایران و گروه تحت حمایتش، گروه حزب الله، در پشت تمامی این حملات بودند."
در واکنش به این اتهام اسرائیل سخنگوی وزارت امور خارجه شامگاه دوشنبه با بیان اینكه "هرگونه اقدام تروریستی را محكوم می‌كنیم" گفت: "ایران بزرگترین قربانی تروریسم است و انگشت اتهام باید به سوی بسیاری از كشورها كه به صورت علنی از اقدامات تروریستی به ویژه رژیم صهیونیستی حمایت می‌كنند، نشانه رود."





کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نيروهای دولتی سوريه را به جنايت عليه بشريت متهم کرد
جـــرس: در پی تداوم سرکوب های خونین معترضان در سوریه، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روزدوشنبه در سخنانی اعلام کرد: "نيروهای دولتی سوريه به احتمال زياد در جريان سرکوب معترضان، مرتکب جنايت عليه بشريت" شده اند.
به گزارش رادیو اروپای آزاد، ناوی پيلای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: "نوع سرکوب معترضان در سوريه توسط نيروهای امنيتی اين کشور و گستردگی آن نشان می دهد که از مارس ۲۰۱۱ تا کنون به احتمال زياد جنايت عليه بشريت در اين کشور روی داده است."
گفتنی است، نزديک به ۱۱ ماه از اعتراض های مردم سوريه عليه حاکميت بشار اسد در اين کشور می گذرد که بنا بر اعلام سازمان های حقوق بشری، سرکوب نيروهای نظامی و امنيتی تا کنون حدود هفت هزار کشته بر جای گذاشته است.
ناوی پيلای خاطرنشان کرد که تصويب نشدن قطعنامه درباره سوريه در شورای امنيت، دولت اين کشور را به اوج دادن حملات خود عليه معترضان در حمص و حمله نظامی بدون قائل شدن هرگونه تفاوتی ميان نظاميان و غير نظاميان، تشويق کرد.
کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: "شکست شورای امنيت در توافق بر سر قطعنامه ای جدی در خصوص سوريه به دولت اين کشور جرات داد تا با استفاده افراطی از زور و خشونت برای از ميان برداشتن اعتراض ها اقدام کند."
تاکنون شورای امنيت سازمان ملل طی دو حرکت تلاش کرده قطعنامه ای برای توقف خشونت ها در سوريه به رای بگذارد که هر دو قطعنامه با وتوی روسيه و چين ناکام مانده است.
ناوی پيلای همچنين گفت: "اطلاعات موثق حاکی است ارتش سوريه مناطق پرجمعيت شهر حمص را به شکلی بی هدف بمباران کرده اند. از ۱۰ روز پيش که حملات به اين شهر شدت گرفت، بيش از ۳۰۰ تن در حمص کشته شده اند."
سخنان کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در حالی ايراد می شود که شورای عمومی انقلاب سوريه در بيانيه ای اعلام کرد فقط در روز دوشنبه، دستکم ۴۳ تن از معترضان به دست نيروهای دولتی کشته شدند.
از سوی ديگر بشار الجعفری، فرستاده دولت سوريه به سازمان ملل متحد در سخنانی در مجمع عمومی، با حمله شديد به کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس گفت: "جمعيت سوريه از ساکنان تمام کشورهای عضو شورای همکاری، بيشتر است."
شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس هفته گذشته سفرای سوريه را اخراج کردند و سفرای خود را از دمشق فرا خواندند. دليل اين اقدام ادامه خشونت ها در سوريه اعلام شده است.
از سوی ديگر، عربستان سعودی قطعنامه ای که در شورای امنيت توسط روسيه و چين وتو شد را، ميان اعضای مجمع عمومی سازمان ملل توزيع کرد و خواستار تصويب آن در مجمع عمومی شد.

اتحاديه عرب و سوريه

قطعنامه اخير اتحاديه عرب که بر ضرورت اعزام نيروهای حافظ صلح مشترک عربی- بين المللی به سوريه و حمايت سياسی و مالی از اپوزيسيون اين کشور تاکيد دارد، تحرکی بين المللی ايجاد کرده است. اين قطعنامه که روز يکشنبه پيشنهاد شد، با استقبال اتحاديه اروپا و طرح ابهام هايی از سوی روسيه مواجه شد.
بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد در تماسی تلفنی با نبيل العربی دبيرکل اتحاديه عرب، از تلاش های اين اتحاديه برای پايان دادن به حشونت ها در سوريه و ايجاد راه حلی مسالمت آميز و دموکراتيک برای حل و فصل بحران اين کشور استقبال کرد.
دبيرکل سازمان ملل در اين تماس تلفنی گفته که شورای امنيت سازمان ملل متحد مسئول موافقت بر طرح اتحاديه عرب برای اعزام نيروهای حافظ صلح به سوريه است.
بان گی مون همچنين بار ديگر از دولت سوريه خواست «به همه قوانين بين المللی احترام گذارد و به شکلی فوری گلوله باران مناطق مسکونی و به کار گيری خشونت عليه غيرنظاميان را متوقف کند.»

حمايت اتحاديه اروپا

اتحاديه اروپا اعلام کرد که از طرح اتحاديه عرب برای اعزام نيروهای حافظ صلح به سوريه به منظور متوقف کردن خشونت در اين کشور حمايت می کند.
مايکل مان، سخنگوی کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا دوشنبه در کنفرانسی خبری گفت: "از هر طرحی که به شکلی فوری به سرکوب خونين معترضان در سوريه پايان دهد استقبال می کنيم. از جمله از طرح حضور مشترک نيروهای کشورهای عربی و بين المللی به منظور پايان دادن به هرگونه خشونت در سوريه."
ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا ضمن حضور از اين طرح گفت که حضور هرگونه نيروهای حافظ صلح در سوريه بايد بدون نيروهای نظامی کشورهای غربی باشد.
هيگ در کيپ تاون به خبرنگاران گفت: "هيچ راهی برای پيشرفت اوضاع در سوريه در سايه حضور نيروهای خارجی در اين کشور نمی بينيم. معتقدم چنين نيروهايی بايد از کشورهای غير غربی باشند."
سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه تاکيد کرد پيش از اعزام هرگونه نيروی حافظ صلح به سوريه ابتدا بايد خشونت ها در اين کشور متوقف شود.
لاوروف روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با عبدالله بن زايد آل نهيان، وزير خارجه امارات عربی متحد در مسکو گفت: "بايد از گفت و گوی سياسی فراگير حمايت کرد تا بتوان به راه حلی دست يافت که مردم سوريه را راضی کند. بايد خشونت از سوی همه طرف ها از جمله مخالفان مسلح حکومت سوريه متوقف شود."
لاوروف همچنين اپوزيسيون سوريه را چند طيف و نه يک طيف متحد توصيف کرد و گفت کنفرانس دوستان سوريه که قرار است در تونس برگزار شود هيچ کمکی به متوقف کردن خشونت و آغاز گفت و گوی سياسی در سوريه نمی کند.
وزير خارجه امارات نیز تاکيد کرد دولت سوريه قادر به حمايت از مردم خود نيست و در سايه ادامه سرکوب در اين کشور گفت و گويی وجود نخواهد داشت.

پاسخ دولت سوريه

دولت سوريه قطعنامه اتحاديه عرب را زير پا گذاشتن آشکار ميثاقنامه اين اتحاديه و دشمنی مستقيم سوريه از راه هدف قرار دادن امنيت و ثبات در اين کشور توصيف کرد.
يوسف احمد، سفير سوريه در مصر در بيانيه ای اعلام کرد: "جمهوری عربی سوريه تمام قطعنامه اتحاديه عرب را رد می کند. سوريه از ابتدا تاکيد کرد بود که به هيچ قطعنامه ای که در غياب او صادر شود، اهميتی نخواهد داد."

پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه تحویل بشار اسد شد

عضويت سوريه در اتحاديه عرب به دليل توجه نکردن به مصوبات اين اتحاديه در خصوص توقف خشونت ها در اين کشور، به حال تعليق در آمده است.
رئیس جمهور سوریه روز گذشته پیش نویس قانون اساسی جدید این کشور را جهت برگزاری همه پرسی تا یک ماه و نیم دیگر تحویل گرفت.
پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه که به وسیله کمیته مربوطه تدوین شده، پس از امضا از سوی "بشار اسد" به رای عمومی گذاشته می شود.
به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، در قانون اساسی جدید سوریه اصلاحات اساسی رخ داده که رئیس جمهور پس از تحویل گرفتن آن، پیش نویس را به پارلمان این کشور ارائه می کند تا مقدمات برگزاری همه پرسی عمومی در اواخر ماه مارس (فروردین ماه) فراهم شود.




 جـــرس: 
دعوت به "سر دادن ندای الله‌اکبر" و "سوت اعتراضی" ، به طور جداگانه از سوی جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران و جوانان سبز برای نشان اعتراض در آستانه ۲۵ بهمن مطرح شده است.
 به گزارش جرس دانشجویان سبز دانشگاه های تهران، امیرکبیر، خواجه نصیر، بهشتی و آزاد تهران، با انتشار فراخوانی اعلام کرده اند که "ما دانشجویانِ ایرانِ دربندِ استبداد، از کلیه هموطنان آزاداندیش می خواهیم که شامگاه دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰، راس ساعت ده شب، همراه با ما،اعتراض خودشان را به بی کفایتی دولتمردان و وضعیت نابسامان اقتصادی، یک سال حبس غیر قانونی همراهان همیشگی جنبش آزادیخواهی ایران، موسوی، رهنورد و کروبی و در حمایت از همه زندانیان سیاسی و عقیدتی و نیز در استقبال از راهپیمایی ۲۵ بهمن با صدای بلند و در هر کوی و برزن فریاد کنند."
شعارها و غریوهای پیشنهادی دانشجویان "پاینده باد ایران"، "مرگ بر دیکتاتور"، "زندانی سیاسی آزاد باید گردد"، "درود بر موسوی و کروبی"، "الله اکبـــر" و ... اعلام شده است.

طرح سوتِ اعتراض به حصر رهبران جنبش سبز

درحالیکه در آستانه ۲۵ بهمن و برگزاری اعتراضات مدنی حامیان جنبش سبز در سالگرد خیزش سال گذشته و همچنین سالگشت آغاز حصر رهبران جنبش سبز، جمعی از دانشجویان دانشگاه های تهران خواستار حضور همگانی برای ندای الله اکبر و شعارهای اعتراضی در شامگاه پیش از آن (۲۴ بهمن) شدند، «جمعی از جوانان سبز ایران» با انتشار فراخوانی از حامیان جنبش سبز دعوت کردند روز ۲۵ بهمن ساعت ۲۰ با دمیدن در سوت از پشت بام و پنجره خانه خود یا در خیابان، در سالگرد حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، برای دقایقی به شکل نمادین اعتراض خود را به این حصر و نیز بی‌کفایتی اقتصادی دولت و فشارهای مضاعف و اجتناب‌پذیر اقتصادی بر مردم اعلام کنند.
در بخشی از این فراخوان و به عنوان دستورالعمل اجرای این طرح آمده است:

- دمیدن در سوت به نشانه اعتراض هزینه‌ای ندارد ولی با توجه به برد بیشتر صدای سوت، مرئی خواهد بود و به شکلی نمادین اعتراض مردم به حصر رهبران جنبش سبز و اوضاع اسف‌بار اقتصادی را نشان می‌دهد. صدای سوت، بدون این‌که مشخص باشد توسط چه کسی دمیده می‌شود، از مسافتی قریب به یک کیلومتر شنیده می‌شود و در صورت باخبر شدن و مشارکت تعداد بیشتری از حامیان جنبش سبز به خوبی در سطح شهر شنیده خواهد شد و ضمن نشان دادن زنده بودن این جریان، پیام اعتراضی‌ مردم را از راهی مدنی، بی‌هزینه، قانونی و نمادین به گوش مخالفان جنبش سبز خواهد رساند.
- اگر از حامیان جنبش سبز هستید با شرکت فعالانه و مسئولانه خود در این طرح به شنیده شدن صدای اعتراض مردم کمک کنید و با این گام کوچک و بی‌هزینه، وفاداری خود به جنبش سبز و رهبرانش را نشان دهید.
- حتماً همین فردا یا در اولین فرصت به نزدیک‌ترین فروشگاه لوازم ورزشی بروید و هر تعداد سوت داوری فوتبال یا سوت عادی (چوبی یا پلاستیکی) که می‌توانید تهیه کنید و در میان دوستان و همسایگان سبز خود توزیع کنید. اگر شما چنین نکنید و صرفا از دیگران انتظار داشته باشید این طرح موفق نخواهد شد و با پیروی دقیق شما و امثال شما از این دستورالعمل حتما کامیاب خواهد بود و به بدنه حامیان جنبش سبز امید بیشتری تزریق خواهد کرد. تهیه سوت را به روزهای آخر موکول نکنید چراکه احتمال دارد سوت‌های فروشگاه‌های نزدیکتان تمام شده باشد یا موانع دیگری ایجاد شود.
- حداقل 10 نفر از دوستان و آشنایان و اعضای شبکه همکاران و خانواده و همسایگان خود را در چند روز آینده از اجرای این طرح باخبر کنید و به صورت حضوری از آن‌ها بخواهید به مشارکت‌کنندگان فعال در این طرح بپیوندند و خودشان هم 10 نفر را به شرکت در این طرح تشویق کنند. نام ده نفر از دوستان و آشنایان و همسایگان خود را روی کاغذ بنویسید و در صورت موفقیت در همراه کردنشان کنار نامشان تیک بزنید و در صورت ناکامی، فرد دیگری را جایگزین کنید تا اطمینان حاصل نمایید که 10 نفرِ سهم خود را مطلع و همراه کرده‌اید. با توجه به سانسور و محدودیت‌های رسانه‌های سبز، اگر هر یک از ما و شما به کمتر از 10 نفر رضایت دهیم و در این زمینه مسئولیت‌شناس و فعال نباشیم نمی‌توان به اجرای گسترده طرح و تاثیرگذاری‌اش امید داشت.
- در روزهای باقی‌مانده به هر شکل ممکن و بی‌هزینه (ایمیل، پرینت و توزیع، اشتراک‌گذاری در فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی و ....) این فراخوان و دستورالعمل را در اختیار تعدادی بیشتری از آشنایانتان قرار دهید و به تبلیغ این طرح در شبکه روابط خود و نیز فضای مجازی بپردازید.
- در روز 25 بهمن به صورت حضوری از چند نفر از همسایگان امین و سبزتان بخواهید که در این طرح با شما همراه شوند. بر وجه مسالمت‌آمیز و اعتراضی این طرح در واکنش به حصر رهبران جنبش و نیز فشارهای اقتصادی اخیر بر مردم تاکید کنید و انرژی‌ و انگیزه عاطفی آن‌ها برای مشارکت در طرح را افزایش دهید. سوت‌هایی که خریده‌اید را میان آن‌ها توزیع کنید و قرار بگذارید که رأس ساعت 20 به مدت 5 دقیقه از پنجره یا پشت بام در سوت‌هایشان بدمند. اگر بدون سوت و با دست و حتی بدون دست می‌توانید سوت بزنید، سوتتان را به دیگر اعضای خانواده و همسایگان خود بدهید که همزمان با شما در سوت اعتراضشان بدمند. با موبایل یا دوربین حرفه‌ای از این دقایق فیلم بگیرید و در اولین فرصت مناسب در فضای مجازی منتشر کنید.
- حتی اگر فقط یک یا چند نفر هستید در اجرای طرح تردید نکنید. در هر محله اگر یک یا چند نفر شروع به دمیدن سوت در راس ساعت 20 کنند، تعداد بیشتری از حامیان جنبش سبز و معترضان به حصر رهبران جنبش و بحران‌های اجتناب‌پذیر اقتصادی به آن‌ها خواهند پیوست. اگر به دلیل شرکت در تجمع یا دلایل دیگر ساعت 20 خانه نیستید، سوت‌تان را همراه خود ببرید و راس ساعت مقرر در هر جای شهر که بودید مکان مناسبی را انتخاب کنید و در سوت اعتراضتان بدمید و نشان دهید که سبزها بی‌شمارند.





 جرس:
 زهرا ربانی املشی نامه ای خطاب به مراجع تقلید و علما نوشت.
وی در این نامه از آنان  خواست در مقابل ظلمی که به زندانیان سیاسی و خانواده بی‌گناه آنان می‌شود اعلام نظر و اقدامي جدّي در حهت دفع ظلم از آنان نمايند. 
 ربانی  در ادامه این نامه آورده است:" از شما بزرگواران انتظار هست كه از مظلوميت دين و مذهب دفاع نماييد و اجازه ندهید به نام اسلام و جمهوری اسلامی، آزادی عقیده و بیان سرکوب شود؛ و نیز در آستانه سالگرد حصر ظالمانه و غیر قانونی، نسبت به رفع حصر از خانم دکتر زهرا رهنورد و حضرات آقایان موسوی و کروبی و آزادی تمام زندانيان سياسی اقدامی جدّی فرموده و ضمن عمل به وظیفه، نگرانی و اضطراب را از خانواده آنان بزداييد." 

به گزارش جرس متن این نامه به شرح زیر است:
زهرا ربانی املشی
سخنی با مراجع معظم تقلید و علمای ارجمند
باسمه تعالی
خدمت حضرات مراجع معظم تقلید و علمای ارجمند سلام علیکم
اینجانب به عنوان فردی از خانواده روحانیت و فرزند روحانی مجاهد آزاده‌ای که از دوستان بسیاری از شما بزرگواران بود، همواره نسبت به این سلسله احساس وابستگی داشته و دارم وآبروی آنان را آبروی خود می‌دانم، و نیز بر این امر واقفم که در طول تاریخ، بسیاری از مشکلات بزرگ به علت اعتماد عمیق ملت ایران به مراجع و روحانیت و با کیاست و درایت این گروه حل و فصل شده است، این اعتماد، ارزشمند و در تقویت دین و عظمت کشور بسیار مؤثر است که همگان باید در حفظ آن کوشا باشیم چرا که از بین رفتن این اعتماد، خساراتی جبران ناپذیر خواهد داشت.
عزیزان بزرگوار؛ اتفاقاتی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ افتاد برهمگان عیان است و شما حضرات نیز، به دلایل برخورداری از پایگاه مردمی، از مسائلی که بر ملت گذشت، به‌ خصوص بر افرادی که در فکر و عقیده، همسویی کامل با حاکمیت ندارند، آگاهید و همچنین مطلعید که هم اکنون تعداد زیادی از همین افراد معترض به حبس‌های طویل المدت محکوم شده‌اند و بعضی تحت شکنجه قرار گرفته‌اند، همان شکنجه‌هایی که بعضاً به کشته شدن تعدادی (حداقل چهار نفر به اعتراف مسئولین زندان) منجر شد.
یکی ازاتهامات محکومین به زندان، مخالف نظام بودن آنان است. آیا اگر بر فرض افرادی باشند که مخالف نظام باشند باید زندانی گردند؟ آیا علی(ع) در زمان حکومت خود با مخالفین و حتی با خوارج چنین می‌کردند؟ مگر آن حضرت نفرمودند که مخالفین تا هنگامی که دست به اسلحه نبرده‌اند آزادند و می‌توانند آزادانه ابراز نظر کنند؟ و حتی از بیت‌المال حقوق دریافت نمایند؟
مگر نه این است که از دیدگاه امام علی(ع) حکومت فی‌نفسه از آب دهان بزی کم‌ارزش‌تر است مگر اینکه وسیله و بستری باشد برای اجرای احکام الهی که امر به معروف و نهی از منکر از اهمّ آن‌هاست.
حال چه شده است که با ادعای شیعه علی بودن، افرادی را به جرم مخالفت لفظی و یا قلمی با نظام از زندگی عادی محروم نموده‌ و به محرومیت‌ها و زندان‌های طویل‌المدت محکوم می‌کنند و این خلاف‌کاری‌ها با سکوت علما و مراجع تقلید مواجه می‌گردد؟
حمایت از مظلوم، که سفارش شرع مبین است در سخنرانی‌های شما فراوان وجود دارد، آیا شما گرامیان نباید درعمل به این وظیفه پیشگام باشید؟ اگر حبس مخالفین و دگراندیشان مطابق شرع است پس شما عالمان دین شجاعانه اعلام نموده، تا مردم تکلیف خود را بدانند. اما اگر خلاف شرع است باید اعلام نظر فرمایید تا این فجایع به نام دین و مذهب ثبت نگردد.
همان‌گونه که استحضار دارید اکثریت ملت ایران را نسل جوان تشکیل می‌دهد که به علل مختلف، امکان شناخت آنان از اسلام، از راه مطالعه عمیق متون اصلی، وجود ندارد و اکثراً اسلام را از کردار و رفتار متولیان آن می‌شناسند. (هر چند این روش شناخت، روش صحیح و منطقی نیست ولی وجود دارد). این سکوت شما خدای ناکرده موجب می‌شود که مردم به خصوص نسل جوان، این ظلم‌ها را مطابق اسلام و شما را راضی به آن بدانند.
موضع‌گیری بعضی از شما بزرگواران در پاره‌ای از مسائل مملکتی، حاکی از حساسیت و اطلاع شما از مسائل است، از این رو انتظار می‌رود در مقابل ظلمی که به زندانیان سیاسی و خانواده بی‌گناه آنان می‌شود اعلام نظر و اقدامی جدّی در حهت دفع ظلم از آنان نمایید.
در پایان؛ از شما بزرگواران انتظار هست که از مظلومیت دین و مذهب دفاع نمایید و اجازه ندهید به نام اسلام و جمهوری اسلامی، آزادی عقیده و بیان سرکوب شود؛ و نیز در آستانه سالگرد حصر ظالمانه و غیر قانونی، نسبت به رفع حصر از خانم دکتر زهرا رهنورد و حضرات آقایان موسوی و کروبی و آزادی تمام زندانیان سیاسی اقدامی جدّی فرموده و ضمن عمل به وظیفه، نگرانی و اضطراب را از خانواده آنان بزدایید.
با آرزوی توفیق و سلامتی برای شما بزرگواران. والسلام.
زهرا ربانی املشی
۲۵/۱۱/۱۳۹۰





توصیه ایمنی فرمانده نیروی زمینی به کارکنان سپاه: در استفاده از وسایل ارتباطی مراقب دشمن باشید

فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: کلیه کارکنان سپاه باید در استفاده از وسایل ارتباطی به هنگام مبادله اطلاعات، مراقب دشمن باشند.
به گزارش ایلنا، پاکپور درگردهمایی کارکنان ستاد نیروی زمینی سپاه با هدف گرامیداشت ۲۰ بهمن سالروز عملیات والفجر ۸ و روز حفاظت اطلاعات در سپاه، با اشاره به فلسفه نامگذاری بیست بهمن به روز حفاظت اطلاعات در سپاه، تصریح کرد: بیست بهمن سالروز عملیات غرورافرین والفجر ۸ است که در این عملیات بزرگ به علت رعایت اصول حفاظتی دشمن غافلگیر شد و این پیروزی عظیم و باورنکردنی به دست آمد.
فرمانده نیروی زمینی سپاه با مقایسه دو عملیات والفجر مقدماتی و الفجر ۸، گفت: اساسی ترین عامل موفقیت عملیات والفجر ۸ رعایت اصول حفاظتی بود.
پاکپور حفاظت گفتار، رفتار، حیطه بندی، اختفا و پوشش را از جمله اصول حفاظتی خواند و اظهار داشت: در صورت اطلاع دشمن از موقعیت و وضعیت ما پیروزی ما با زحمت و تلفات فراوانی همراه خواهد بود.
وی افزود: دشمن امروز تجهیزات و امکاناتی را در سطح دنیا توزیع کرده است که به وسیله آنها از جمله اینترنت، تلفن همراه و… بهره برداری اطلاعاتی می‌کند و این هشداری است که کلیه کارکنان باید در استفاده از وسایل ارتباطی به هنگام مبادله اطلاعات، مراقب دشمن باشند.
فرمانده نیروی زمینی سپاه در پایان تأکید کرد: کلیه عزیزانی که در سپاه مشغول خدمت هستند اعم از سرباز و پاسدار باید توجه داشته باشند که همواره مورد توجه دشمن هستند و باید با رعایت کامل مسائل حفاظتی دشمن را در دسترس به اهداف خود مأیوس کنند.




مهدی هاشمی: گزارش کمیسیون اصل ۹۰ جعلی، کذب و مغرضانه بود

بدنبال قرائت گزارش کمیسیون نود که بی شباهت به گزارش سردار مشفق نبود، مهدی هاشمی در نامه‌ای به رئیس مجلس نسبت به قرائت گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اعتراض کرد.
گزارش یک سویه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پیرامون حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ واکنش های زیادی به همراه داشته است.
این گزارش  هفتم دی ماه در صحن علنی مجلس قرائت شد، افراد و احزاب اصلاح‌طلب و گروه‌های منتقد را به تلاش برای اجرای “کودتای مخملی” متهم کرده است.
در  این گزارش اتهاماتی به میرحسین موسوی، مهدی کروبی، سیدمحمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی و بسیاری از چهره های نظام زده شده بود.
گزارشی که دبیر کمیسیون اصل ۹۰ گفته بود قرائت آن در صحن عمومی کمیسیون تصویب نشده بود و حالا معلوم نیست که با دستور چه کسی این گزارش از تریبون مجلس قرائت شده است.
سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید نیز در این رابطه گفته بود:  آنچه که در گزارش کمیسیون اصل نود آمده یک گزارش سراپا دروغ و حاوی افترا و تهمت و اتهامات اثبات نشده است و علاوه بر آن هیچ گونه دلیل و مدرکی برای اثبات ادعا ها تا کنون ارایه نشده است.
مهدی هاشمی بعد از بیش از یک ماه از قرائت این گزارش در نامه ای آورده است: قرائت این گزارش در صحن مجلس شورای اسلامی، آن هم بدون طی مراحل قانونی و شرعی که حتی مورد اعتراض مکتوب جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خطاب به حضرتعالی نیز قرار گرفت از مصادیق بارز تهمت و افترا و بازی با آبروی مسلمانان است که امکان و حق اعتراض و پاسخگویی نیز از آنان سلب شده است.
به گزارش ایلنا، متن کامل این نامه بدین شرح است:
جناب آقای دکتر علی لاریجانی
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و احترام
همانگونه که مستحضرید یکی از دستورات موکد دین مبین اسلام حفظ آبروی شخص مسلمان و برادر دینی است که تا آنجا که تقید به این مهم از زیارت خانه خدا و جایگاه کعبه بالا‌تر دانسته شده است.
حضرت‌عالی نیک مطلعید که خروج اینجانب از کشور، قبل از ایراد تبعیت‌ها و مسایل مربوط به وقایع انتخاباتی سال ۸۸ و صرفا به دلیل مسایل کاری و تحصیلی بود ولی هر‌گاه قصد بازگشت به کشور را داشته‌ام بنابر مصالح و ملاحظاتی که باز حضرت عالی از آن کاملا با خبرید به تعویق افتاده است و در طول این مدت تبعیت‌ها و افتراهای بسیار فراوانی را نسبت به شخص پدر، خودم و خانواده‌ام تحمل کرده‌ام و در فضای غبارآلود و سنگین رسانه‌های داخلی، که یک سویه اتهامات را با برخورداری از مواهب انواع واقسام امکانات سمعی، بصری و مکتوب وارد کرده و مجال و فرصت اولیه دفاع را نیز سلب می‌کنند به جان خریده و تحمل کرده و می‌کنم.
غرض از انشا این نامه قرائت یک متن سیاسی به عنوان گزارش اخیر کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مورخ ۷/۱۰/۱۳۹۰ و پخش چند باره آن در رسانه‌های مکتوب و مجازی و به ویژه در بخش‌های مختلف رسانه ملی به خصوص آنجا که تهمت‌های ناجوانمردانه‌ای را متوجه اینجانب ساخته بود می‌باشد.
مستحضرید که قرائت این گزارش در صحن مجلس شورای اسلامی، آن هم بدون طی مراحل قانونی و شرعی که حتی مورد اعتراض مکتوب جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خطاب به حضرتعالی نیز قرار گرفت از مصادیق بارز تهمت و افترا و بازی با آبروی مسلمانان است که امکان و حق اعتراض و پاسخگویی نیز از آنان سلب شده است.
متاسفانه این گزارش محفلی و جناحی بدون توجه به واقعیت‌ها و با سند سازی‌های جعلی و کذب که تاکنون حتی یک مورد آن در هیچ مرجع ذیصلاحی تایید نگردیده، تهیه شده که آن را بیشتر به یک گزارش اطلاعاتی و مغرضانه با اهداف سوء تبلیغاتی و امنیتی تبدیل کرده که موجب وهن و آبروریزی است.
جعل سند و اظهارات دروغ و کذب برای القا پیام این جانب به مقامات آمریکایی در جریان انتخابات سال ۸۸ وصله ناجور و کذب محض است که باید اتهام زنندگان روزی در درگاه خداوند دادگستر و عادل و مردم شریف ایران پاسخگوی آن باشند.
اینجانب ضمن تکذیب این اتهامات و اعتراض شدید به گزارش سیاسی و مغرضانه عضو این کمیسیون از محضر حضرتعالی و اعضای هیات رئیسه محترم تقاضا داریم براساس دستور امام راحل و ماده ۷۶ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که به موجب آن حق شخص مورد اتهام قرار گرفته برای پاسخگویی محفوظ است مقرر فرمایید متن این جوابیه در صحن مجلس قرائت شود.






هدفمندي يارانه‌ها تاثير خاصي بر سفره كارگري ندارد

معیشت بحرانی؛ افزایش دستمزد هم قدرت خرید کارگران را افزایش نمی‌دهد

نرخ سبد معیشت خانوار کارگری به دلیل اعمال سیاست‌های تحریم و بحران در بنگاه‌های تولیدی محاسبه نمی‌شود.
علی اکبر عیوضی در گفتگو با ایلنا، با تاکید بر لزوم محاسبه نرخ سبد معیشت خانوار در مصوبه مزدی کارگران یاد آور شد: با توجه به این که نرخ خط فقر در کلان شهرهای کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد شده است، کمیته‌های مزد به علت تفکری که در مورد صوری بودن ارقام نرخ سبد هزینه خانوار در شورای عالی کار وجود دارد نمی‌توانند نرخ سبد هزینه خانوار را بیش از ۸۰۰ هزار تومان اعلام کنند.
به گفته مسئول کمیته مزد استان تهران هم اکنون شورای عالی کار در حال برگزاری نشستها و جلساتی است و از طریق کارگروه‌های دستمزد در حال تکمیل اطلاعات مورد نیاز و تحقیقات خود هستند.
عضو کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران، با بیان این که موضوع مربوط به تاثیرات هدفمندی یارانه‌ها در زندگی کارگران یک مسئله جداگانه و یک امتیاز ویژه مخصوص کارگران نیست می گوید که هدفمندی یارانه‌ها تاثیر خاصی بر سفره کارگری ندارد و می‌توان گفت هنوز هیچ کارگری تاثیر آن را در زندگی خود مشاهده نکرده است.
مسئول کمیته مزد استان تهران با تاکید بر لزوم اجرای ماده ۴۱ قانون کار تصریح کرد: براساس قانون سالی یکبار حداقل دستمزد کارگران باید افزایش یابد که در این بخش موضوع تامین معیشت خانوار کارگری و همچنین نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی مدنظر قرار دارد.
وی در مورد بن کارگری نیز عنوان کرد: در حال حاضر این مبلغ به صورت نقدی به کارگر واگذار می‌شود که مبلغ آن هم بسیار ناچیز است و باید این بن های کارگری به صورت کالا به کارگران پرداخت شوند.
روز گذشته دبیر اجرایی خانه کارگر شوش‌تر گفته بود که سبد هزینه‌ها و حداقل دستمزد برای سال ۹۱ نباید کمتر از ۷۰۰ هزار تومان باشد.
سید علی علیزاده با بیان اینکه تعیین دستمزد کمتر از ۷۰۰ هزار تومان زیر خط فقراست،افزود: اگر حداقل دریافتی کمتر از این رقم باشد کارگران در فقر مطلق خواهند بود.
او با اشاره به اینکه کارگران بیکار با توجه به شرایط بد اقتصادی در وضعیت اسفبارتری به سر می‌برند خاطرنشان کرد: افزایش قیمت اقلام کالاهای مصرفی و تورم موجود باعث شده است شرایط زندگی کارگران سخت‌تر شود.
در همین حال، رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور اعلام کرد: نرخ سبد معیشت خانوار کارگری به دلیل اعمال سیاست‌های تحریم و بحران در بنگاه‌های تولیدی محاسبه نمی‌شود.
اولیاء علی بیگی در گفتگو با ایلنا، ضمن بیان مطلب فوق یاد آور شد: نرخ سبد معیشت خانوار کارگری طی ۲۱ سال گذشته به دلیل شرایط بحرانی واحدهای تولیدی در شورای عالی کار محاسبه نشده است.
علی بیگی با بیان این که مصوبه مزدی کارگران باید طبق ماده ۴۱ براساس نرخ تورم و سبد معیشت خانوار کارگری تعیین شود خاطرنشان ساخت: از سال ۶۹ تا کنون موضوع معیشت خانوار کارگری مغفول واقع شده است.
رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور یاد آور شد: شورای عالی کار در تعیین مصوبه مزدی کارگران به صورت اجماعی به توافق می رسند، از این رو در سال آینده امیدواریم گروه‌های کارفرمایی و دولت نرخ دستمزد را تلفیقی از نرخ تورم و سبد معیشت محاسبه کنند.
علی بیگی از فعالیت واحدهای تولیدی کشور با ۴۰ درصد ظرفیت خبر داد و گفت: با افزایش دستمزد کارگران نمی‌توان قدرت خرید آن‌ها را افزایش داد. به منظور افزایش قدرت خرید جامعه کارگری دولت باید بخشی از هزینه‌های آن ها را با اعمال سیاست هایی از قبیل افزایش سقف معافیت مالیاتی متقبل شود.
مسئول کمیته مزد استان تهران اعلام کرد: نرخ سبد هزینه خانوار کارگری را نمی توانیم بیش از ۸۰۰ هزار تومان اعلام کنیم.



اینترنت مهمان ناخوانده و گوگل در خدمت سیا/ فیلترینگ ملی همه چیز را حل می کند

در حالی که مردم بسختی می توانند به سرویس های گوگل و یاهو دسترسی داشته باشند، عضو کارگروه تعیین محتوای مجرمانه اینترنتی مدعی است: ما هیچ وقت گوگل را در خدمت رسانی به کاربران ایرانی مناسب نمی‌بینیم چرا که گوگل در خدمت سازمان سیاست و در عین حال خود را به عنوان یک سایت خدمت رسان معرفی کرده است.
محمدرضا آقامیری با بیان اینکه قبول دارم در برخی موارد در فیلترینگ سایت‌های اینترنتی افراط صورت می گیرد گفت: فیلترینگ یکپارچه و بومی که به همت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال ایجاد است به زودی تمام این مشکلات را حل خواهد کرد.
وی ادامه داد: علاوه بر فیلترینگی که از طریق سامانه فیلترینگ برروی سایت‌های اینترنتی از مجرای ورودی صورت می‌گیرد، یک بخش دیگر هم توسط کارگروه تعیین محتوای مجرمانه اینترنتی بررسی می‌شود که بر مبنای سایت‌های خلاف امنیت اجتماعی و عفت عمومی صورت می‌گیرد به این ترتیب گروه‌های کارشناسی این کارگروه تارنماهایی را پیدا می‌کنند که اقدام به درج محتوای مجرمانه اینترنتی کرده‌اند که این سامانه‌ها پس از تذکر به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی می‌شوند و این وزارتخانه آنها را مسدود می‌کند.
این مقام مسئول با قبول فیلترینگ می گوید:  اینکه سایت‌های اینترنتی داخلی که در داخل کشور میزبانی می‌شوند و از گیت ‌وی بین‌الملل عبور نمی‌کنند شامل موارد فیلترینگ نمی‌شوند و ما مجبور هستیم که به صورت دستی نسبت به فیلترینگ این سایت‌ها و رصد آنها اقدام کنیم یکی از مشکلات است.
به گزارش مهر او ادامه داد: یکسری سایت‌ها به ویژه موتورهای جستجو در مقتضیات زمانی شیطنت‌های خاصی دارند و در مسیر عادی خود سرویس‌دهی نمی‌کنند برای مثال ما هیچ وقت گوگل را در خدمت رسانی به کاربران ایرانی مناسب نمی‌بینیم چرا که گوگل در خدمت سازمان سیا است و در عین حال خود را به عنوان یک سایت خدمت رسان معرفی کرده است.
آقا میری گفت: گوگل یک موتور جستجو است که علم دشمنی هم با ما برداشته است در حالیکه ما با گوگل برخورد منفعلانه داریم.
وی می گوید: گوگل برای آنکه کمتر با مشکل فیلتر مواجه شود خود را در یک پروتکل https تعریف کرده است. سیستم فیلترینگ یکپارچه ما تمهیدی برای فیلتر گوگل نداشته است.
او گفت:  ایران جزء کشورهای اول تا دهم در استفاده از گوگل است ولی با این حال راه اندازی موتور جستجوی بومی دغدغه مسئولان است.
این مقام مسئول ادامه داد: جی‌میل هم که یک سامانه انتقال دیتاست به شدت در اختیار اقشار مختلف قرار می‌گیرد و ممکن است در برخی فضاهای ایجاد ناامنی به کمک اخلالگران بیاید و ایجاد مشکلات کند.
وی می گوید: اینترنت یک مهمان ناخوانده است که وارد کشور ما شده و به دلیل هجوم مشکلات همراه با این مهمان ناخوانده نظارت‌های جدی در این رابطه باید اعمال شود.
این مقام افزود:  استفاده از اینترنت پاک و فیلترینگ بومی از جمله برنامه‌های وزارت ارتباطات است که طی دو سال آینده عملیانی می‌شود.





بی عملی سازمان ملل و ادامه کشتار مردم در سوریه

بدنبال کشتار وسیع مردم در شهر حمص، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، می گوید که سوریه به خاطر “بی‌عملی سازمان ملل متحد جسور شده است” و حمله به مخالفان را شدت بخشیده است.
به گفته خانم ناوی، این که کشورهای جهان نمی توانند به موضع واحدی در خصوص سوریه برسند به این کشور فرصت داده تا “نیرویی عظیم” را علیه مخالفان به کار گیرد.
به گزارش بی بی سی، فعالان سیاسی در سوریه می گویند که از زمان آغاز عملیات نیروهای امنیتی سوریه در مناطق تحت نفوذ مخالفان در شهر حمص، ۴۰۰ نفر در این محل کشته شده اند.
از آنجا که تنها منبع برای دانستن تعداد کشته ها در سوریه، گزارشهای مخالفان است، بی‌بی‌سی نمی‌تواند مستقلا تعداد کشته‌ها را تایید کند.
پیش از این اتحادیه عرب خواستار فرستادن صلح بانان این اتحادیه و سازمان ملل به سوریه شده بود. پیشنهادی که از سوی سوریه رد شده بود.
اتحادیه عرب همچنین پیش‌نویس یک قطعنامه را به شورای امنیت سازمان ملل برده بود که بنا به آن از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه خواسته شده بود تا قدرت را به معاون خود واگذار کند.
آن متن در شورای امنیت با وتوی روسیه و چین روبه‌رو شد.
حال خانم پیلای می گوید که تصویب نشدن آن قطعنامه موجب شده که خشونت دولت سوریه علیه مخالفان بیشتر شود.
او گفت: “من به خصوص از خشونت‌های رو به افزایش در حمص وحشت‌زده هستم.”
خانم پیلای وضعیت حقوق بشر در حمص را “اسف‌بار” توصیف کرد.
او می گوید که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قصد داشت تعداد کشته‌های حوادث اخیر سوریه را نگه دارد اما در دو ماه گذشته این ماموریت “تقریبا ناممکن” شده است.
خانم پیلای گفت: “ما مطمئن هستیم که تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها هر روز بیشتر می شود.”
از سوی دیگر ماجرا، حکومت سوریه می گوید که تا به حال در “جنگ با تروریست‌ها و گروه‌های مسلح، ۲۰۰۰ نفر از نیروهای امنیتی کشور کشته شده اند.”
بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل، همین گفته حکومت را تکرار می کند که رئیس جمهوری سوریه در جنگ با اشرار است.
آقای جعفری در خصوص سخنان ناوی پیلای گفت که این سخنان “منفی و بی‌اساس” هستند.
او گفت که “گروه‌های تروریستی ساختمان‌ها را مین‌گذاری می کنند” و اضافه کرد که این دیگر “تظاهرات صلح‌آمیز” نام ندارد و “خشونت است”.
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا هم در اظهار نظری مخالف با آقای جعفری، گفته که سوریه حمله به مخالفان را افزایش داده است.
اتحادیه اروپا هم با اشاره به طرح اتحادیه عرب برای انتقال قدرت در سوریه، از آن حمایت کرد.
روسیه اما همچنان بر موضع خود باقی مانده و می گوید که پیش از فرستادن هر نیروی حافظ صلحی به سوریه باید بین طرفین آتش‌بس اعلام شود.
درباره این که مشکل بر سر راه اعلام آتش بس چیست، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه می گوید، مشکل این است که از جانب مخالفان مسلح کسی جوابی برای آتش بس نیامده است.
چین هم که مانند روسیه، قطعنامه سازمان ملل را وتو کرده بود، می گوید که این ماجرا باید به صورت دیپلماتیک حل و فصل شود.
ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا هم در این خصوص اظهار نظر کرده که به نظرش، “با ورود سربازان غربی، در هر فرمی، حتی در قالب صلح‌بان، ماجرای سوریه حل نمی شود.”





مساله شخصی باز بحران آفرید/ فرد گروگانگیر در ایلام اسلحه و فشنگ داشت

بدنبال گروگانگیری در بنیاد شهید ایلام، فرمانده انتظامی استان ایلام علت گروگانگیری صبح روز یکشنبه که در یکی از ادارات کل استان رخ داد را موضوع شخصی اعلام کرد و گفت: عامل این گروگانگیری دستگیر شد.
سال گذشته نیز وقتی سید احمد معتمدی استاد برق دانشگاه امیرکبیر و وزیر مخابرات دولت سید محمد خاتمی، در دانشگاه مورد حمله قرارگرفت و ضارب با چاقو وی را زخمی کرد، نیروی انتظامی آن را در حد یک مساله شخصی تقلیل داد.
این در حالی است که ماه گذشته نیز وقتی پرسنل ارتش در اثر تیراندازی در خرم آباد کشته شد، نیروهای انتظامی ادعا کردند که مساله شخصی بوده است.
در پی قتل چند تن از پزشکان نیز باز ماموران مدعی شدند که مساله شخصی بوده است.
به گزارش ایسنا امیر حیدرعباس‌زاده دراین‌باره گفت: در ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه فردی با در دست داشتن یک قبضه اسلحه سه نفر را در ساختمان یکی از ادارات شهر ایلام گروگان گرفته بود که با اطلاع پلیس از این واقعه اکیپ‌های ویژه‌ای به همراه کارشناسان مرکز مشاوره معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در محل حاضر و اقدامات امنیتی و عملیات رهایی گروگان‌ها را آغاز کردند.
فرمانده انتظامی استان ایلام ادامه داد: در بررسی اولیه پلیس مشخص شد انگیزه این فرد انتقام‌جویی بوده و اختلاف شخصی با یکی از کارکنان آن اداره باعث این اقدام شده است.
عباس‌زاده با بیان اینکه پس از گذشت پنج ساعت پلیس با انجام اقدامات پلیسی و روانی گروگانگیر را از محل گروگانگیری بیرون کشاند، گفت: ماموران پلیس متهم را دستگیر و سه گروگان را آزاد کردند.
وی با اشاره به پایان گروگانگیری در ساختمان این اداره اضافه‌کرد: در این عملیات ضمن دستگیری فرد گروگانگیر یک قبضه اسلحه و تعدادی فشنگ نیز از وی کشف و ضبط شد.



سایت وزارت اقتصاد هم از دسترس خارج شد

بدنبال سرعت پایین اینترنت در کشور و عدم دسترسی کاربران به سایت های گوگل و یاهو،  سایت وزارت امور اقتصاد و دارایی از دسترس خارج شد.
شرق به نقل از یک منبع آگاه در این وزارتخانه نوشت: چند روزی است که اینترنت به طور کلی در این وزارتخانه قطع شده و امکان اتصال به شبکه در وزارت اقتصاد ممکن نیست. از وزارت اقتصاد زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه طی روزهای آینده مشکل برطرف نخواهد شد و حتی شایعاتی نیز وجود دارد که می‌گوید وزیر اقتصاد اعلام کرده است تا پس از انتخابات اینترنت وزارتخانه قطع بماند.




رتبه نخست آلودگی صوتی برای تهرانی ها

دبیر کمیته محیط‌ زیست شورای شهر تهران گفت: تهران از نظر آلودگی صوتی در کشور رتبه نخست را دارد.
معصومه ابتکار با بیان اینکه تهران از نظر آلودگی صوتی در ایران رتبه اول را دارد، گفت: جلسه‌ای ویژه در مورد پیگیری مصوبات شورا در رابطه با آلودگی صوتی پایتخت تشکیل شد و بخش‌هایی از مصوبات که مربوط به شهرداری است در حال اجراست.
به گزارش مهر، وی ادامه داد: عمده‌ترین عوامل ایجاد آلودگی صوتی ترافیک خودروهای در حال حرکت و موتوسیکلت‌ها و فعالیت‌های صنعتی، تجاری، پرواز هواپیماها و ساخت و سازهاست.
ابتکار با بیان اینکه احداث دیوارهای صوتی در بزرگراه‌ها و سنجش دایمی آلودگی صوتی در پایتخت در حال انجام است، گفت: تهیه نقشه آلودگی صوتی تهران و تصویب خروج صنایع آلاینده و مزاحم از پایتخت که بخشی از آن به آلودگی صوتی مربوط می‌شود، بخش دیگری از فعالیت‌های مدیریت شهری در جهت کاهش این بحران تازه پایتخت است.




بعد از پوشش اسلامی خانم ها، لباس آقایان هم ساماندهی می شود

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در نظر داریم سال آینده در حوزه مد و لباس آقایان مطالعه کرده و نمایشگاهی در این زمینه برگزار کنیم.
حمید شاه‌آبادی در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه دایمی مد و لباس اسلامی – ایرانی گفت: مد و لباس خانم‌ها اکنون در قالب یک نمایشگاه ارایه شده است، چون اعتبارات و حساسیت جامعه فعلا بر روی موضوع پوشاک بانوان است اما ممکن است در حوزه کیف، کفش و… نیز مطالعاتی انجام بگیرد و نمایشگاه‌هایی برگزار کنیم.
سالهاست تلاش دولت برای ارائه یک الگو پوششی به جامعه با شکست رو به رو شده است.




احیای هیات نظارت بر قانون اساسی پس ۶ سال/ احمدی نژاد حکم دبیری داد

احمدی‌نژاد  با صدور حکمی برای محمدعلی حجازی به‌عنوان عضو و دبیر «هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی» این نهاد را بار دیگر احیا کرد.
هیات پیگیری و نظارت بر اجرای قانون اساسی از آذر ۱۳۷۶ با حکم سیدمحمد خاتمی برای کمک به رییس‌جمهور در اجرای وظیفه «اجرای قانون اساسی» طبق اصل ۱۱۳ که وظیفه رییس‌جمهور است، تشکیل شد تا وی از اختیارات خویش جهت تذکر و اخطار استفاده کند.
مهرپور، شوشتری، افتخار‌جهرمی و سیدمحمد هاشمی از اعضای هشت‌ساله این هیات بودند موسوی‌لاری، هاشم‌زاده‌هریسی، امینی و محمدعلی ابطحی هرکدام چندسالی در این هیات عضویت داشتند.
اقدام احمدی نژاد، در تعیین دبیر هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی در حالی است که  دولت نهم این هیات را شش سال پیش منحل کرده بود.
یکی از اعضای اولیه هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی در گفت‌وگویی با «شرق» درخصوص شکل‌گیری و پایان کار این هیات گفت که «رییس‌جمهور وقت در دوران ریاست‌جمهوری خود تصمیم به تشکیل این هیات مشورتی گرفتند تا در اجرای اصل ۱۱۳ قانون اساسی اعضا به ایشان مشورت بدهند.» وی ادامه داد: «با پایان دوره دولت اصلاحات عملا مسوولیت این هیات به پایان رسید و هیات دیگر وظیفه‌ای نداشت.»
در چنین شرایطی اعضای هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی طی نامه‌ای به آقای احمدی‌نژاد روند شکل‌گیری و مسوولیت‌های هیات را ذکر کرده و خواستار تصمیم‌گیری رییس دولت جدید برای ادامه کار یا پایان این هیات شدند.»
آنگونه که این عضو هیات توضیح داد: «آقای احمدی‌نژاد ادامه کار هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی را نخواستند و کار هیات به پایان رسید.»
خبر انحلال هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی روز دهم بهمن سال ۱۳۸۴ از سوی غلامحسین الهام، سخنگوى دولت، در نشست هفتگى‌اش با خبرنگاران اعلام شد.
الهام در بیان دلایل تصمیم دولت درخصوص این هیات گفته بود: «دولت در اجراى قانون اساسى نیازمند چنین هیاتى نیست. دولت از هر ظرفیتى براى انجام وظایف خود در اجراى قانون اساسى استفاده مى‌کند، اما این منوط به هیات خاصى نیست.»
پس از گذشت شش سال، احمدی‌نژاد ناگهان هفته گذشته در حکمی محمدعلی حجازی را به عنوان عضو و دبیر «هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی» منصوب کرد.
احمدی‌نژاد در حکمش آورده است «نظر به تعهد و تخصص و تجربیات ارزشمند جناب‌عالی و در اجرای اصل ۱۱۳ قانون اساسی به این ‌‌وسیله به عنوان عضو و دبیر هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی منصوب می‌گردید.»
چندی پیش از سوی رهبری،  هیات حل اختلاف قوا به ریاست آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی برای پایان دادن به این اختلافات تشکیل شد.



مزاحمت برای خانواده عبدالله مومنی به بهانه فریاد “الله اکبر”

چند جوان که خود را عضو بسیج منطقه معرفی کردند با مراجعه به درب منزل عبدالله مومنی، عضو دربند سازمان ادوار تحکیم وحدت، برای خانواده وی مزاحمت ایجاد کردند.
به گزارش کلمه، ساعتی پیش و در حالی که فرزندان عبدالله مومنی، فعال دانشجویی و معلم محبوس در بند ۳۵۰ اوین، در خواب بودند، تعدادی جوان که خود را از اعضای بسیج آن منطقه معرفی کردند با مراجعه به منزل مومنی معترض می شوند که این خانواده از پنجره فریاد “الله اکبر” سر داده اند.
بر اساس این گزارش مردان جوانی که ظاهرا از اوباش آن محل هستند بی توجه به سخنان همسر عبدالله مومنی که گفته بود فرزندانش خواب هستند باعث مزاحمت و آزار وی شدند.
به گزارش شاهدان عینی با اینکه فریاد “الله اکبر” در آن قسمت از شهرک اکباتان که محل زندگی خانواده عبدالله مومنی است متعدد بوده اما تنها خانه ای که این افراد به آن مراجعه کرده و مدعی بودند صدای “الله اکبر” از آن به گوش می رسید منزل این فعال سیاسی دربند بوده است.
دو روز پیش در خبرها امده بود در حالیکه عبدالله مومنی به دلیل مشکلات جسمانی زیاد نیاز به انتقال به بیمارستان دارد تا تحت نظر پزشک متخصص قرار گیرد اما تاکنون با انتقال وی به بیمارستان موافقت نشده است.
فاطمه آدینه وند همسر مومنی با ابراز نگرانی از وضعیت سلامت همسرش گفته بود: ”در طول دو سه ماه اخیر همسرم دل دردهای شدیدی می گیرد و بدنش هم کهیر می زند چند بار به بهداری زندان منتقل شده اما فقط داروهای مسکن می دهند و بعد از مدتی دوباره این ناراحتی ها بر می گردد. من از مسئولین درخواست می کنم ایشان را اصلا تحت الحفظ به بیمارستان منتقل کنند تا متخصص ایشان را معاینه کند و علت این مشکلات و ناراحتی هایش تشخیص داده شود تا وضعیت حادتری پیدا نکند. واقعا مشکل جسمانی شدیدی دارد و باید سریع تحت درمان قرار بگیرد.”
عبدالله مومنی سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت در روز ۳۰ خرداد ۸۸ در ستاد شهروند آزاد (حامیان مهدی کروبی) به طرز خشونت آمیزی دستگیر شد ونزدیک ۱۰۰ روز را در انفرادی وبازجویی تحت شکنجه به سر برد.




ترافیک سنگین در شب ۲۵ بهمن، امان از پلیس تهران ربود

‏ ‫شب گذشته همزمان با شب ۲۵ بهمن راهپیمایی سکوت مردم سبز، ترافیک سنگین شامگاهی در اغلب خیابان‌های تهران بحث در مورد گرانی و اعتراض روز سه شنبه را به بحث غالب میان برخی از شهروندان تبدیل کرد. ‫
به گزارش خبرنگار کلمه از سطح شهر تهران، ترافیک سنگین و حجم بالای خودروها در بیشتر خیابانهای اصلی تهران به ویژه خیابان آزادی و انقلاب باعث افزایش تراکم مردم در تمام خیابان های اصلی، ایستگاه های اتوبوس شد تا جایی که پلیس راهنمایی و رانندگی را برای روان سازی تردد با مشکل مواجه کرد. ‫
خبرگزاری ها از نقص فنی خط ۴ مترو خبر داده بودند که شهروندان را برای تردد در سطح شهر با مشکل مواجه رو به رو کرد.
یکی از شهروندان که زمان زیادی در مترو معطل مانده بود می گفت بعد از این همه معطلی ساندیس به مردم می دهند.این در حالی است که خبرگزاری فارس با اعلام اینکه قطار مترو در ایستگاه مترو فردوسی به سمت کلاهدوز توقف کرده است، نوشت: در پی این اتفاق مسئولان مترو فرودسی با عذرخواهی از مردم ضمن بازگرداندن هزینه بلیط یا بلیط جبرانی به مسافران، با شیرینی از مردم پوزش خواستند!
‫مسافر دیگری ترافیک ایجاد شده را مرتبط با راهپیمایی سکوت ۲۵ بهمن دانسته و می گفت: فردا شلوغ تر از این خواهد بود.
در راستای دعوت از مردم برای حضور در خیابان ها در اعتراض به حصر رهبران سبز و گرانی و تبعیض و فساد، در روز ۲۵ بهمن، برخی از شبکه های اجتماعی از مردم خواسته بودند در صورتی که افراد توان شرکت در مراسم ندارند با ایجاد ترافیک مانع از تردد وسایل نقلیه ماموران امنیتی و انتظامی شوند.
خبرگزاری مهر شب گذشته گزارش داده بود که ماموران در تمام خیابانهای اصلی ، تقاطع ها و میادین حضور دارند اما حجم بالای خودروها باعث شده تلاش آنها برای روان سازی تردد با مشکل روبرو شود.
گزارش ‫خبرنگار کلمه از خیابان آزادی حاکی است که معطل شدن مردم شب گذشته، فضا را برای بحث گلایه ها و درد دل های آنها از گرانی کالاهای مصرفی و هم چنین پرداختن به موضوعاتی هم چون راه پیمایی سکوت و قطعی اینترنت تبدیل کرد.
موضوع روز ۲۵ بهمن یکی از موضوعاتی بود که به گرانی کالاها گره خورده بود، تا جایی که برخی از آنها با ذکر میزان افزایش کالاهای مختلف بر حضور در مراسم ۲۵ ام تاکید می کردند.
درحالی که مردم برای امرار معاش و تامین حداقل مواد غذایی با چالش جدی رو به رو هستند، محسنی اژه ای از خرید زود هنگام مراسم برای شب عید خبر داد و علت شلوغی خیابان ها را رفت و آمد مردم برای خرید عید ذکر کرد.




سوران دانشور، عضو اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد به زندان محکوم شد

سوران دانشور،فعال دانشجویی کرد و عضو اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد از سوی دستگاه های قضایی استان کردستان به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به یکسال زندان محکوم شده است.
به گزارش دانشجونیوز، در ادامه موج بازداشت و فشار به فعالان دانشجویی کرد، آژانس خبری موکریان در گفتگو با سوران دانشور، محکومیت یکساله این فعال دانشجویی را تائید کرده و اضافه نموده که این حکم به مدت دو سال به صورت تعلیق درآمده است.
این فعال دانشجویی کرد با اعلام اینکه حکم را روز یکشنبه ۲۳ بهمن دریافت نموده، تاکید نموده است: «رای صادره حضوری و ظرف 20 روز از ابلاغ قابل اعتراض و رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر استان می باشد.»
گفته می شود سوران دانشور، دانشجوی رشته شهرسازی دانشگاه کردستان که پیش از این شهریور ماه سال جاری بازداشت شده بود چند روزی را در قرنطینه زندان کردستان گذرانده بود.
سوران دانشور پيش از بازداشت از ادامه تحصيل در مقطع کار‌شناسی محروم شده بود.
وی همچنین دبيری سابق کانون "هژان" دانشگاه کردستان و عضويت شورای سردبيری روزنامه دانشجويی توقيف‌شده "هژان" را در سوابق خود دارد«از سوی از سوی دیگر میلاد کریمی، دانشجوی دانشگاه آزاد سنندج و نایب دبیر اتحادیه دموکراتیک دانشجویان کرد در دادگاه تجدید نظر این استان به شش ماه زندان محکوم شده بود.
بر پایه گزارشات پیشین دانشجونیوز، در چند ماه گذشته پیش از ۸ دانشجوی کرد عضو«اتحادیه دانشجویان کرد» بنا به دلایل نا مشخصی بازداشت و به قرنطینه زندان استان کردستان منتقل شده بودند.
میلاد کریمی، مهدی دعاگو، شیرزاد کریمی و سوران دانشور وخبات عارفی، اسعد باقری و آرمان زمانی از جمله این دانشجویان عضو اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد بوده اند که در ماههای اخیر از سوی نیروهای امنیتی حکومت ایران بازداشت شده اند.
پيشتر اتحاديه دمکراتيک دانشجويان کرد با صدور اطلاعيه‌ای بازداشت و فشار به اين فعالان دانشجويی را "نمونه ديگری از برخوردهای خشونت‌آميز با فعالان سياسی و مدنی کرد" خوانده بود.
اين اتحاديه دانشجويی در بيانيه خود آورده بود: «چنين سياست‌هايی در قبال تشکل‌های دانشجويی و از جمله اتحاديه که فعاليت‌های خود را از بدو تأسيس از سال ۱۳۸۴ تا به حال مبتنی بر عقلانيت، تساهل و به‌دور از خشونت، در چارچوب قانون اساسی و با حفظ استقلال خود تعريف و عملی کرده است، نشان‌دهنده سيستمی اقتدارطلب است که در پی ادغام تمامی انديشه‌ها، صدا‌ها، تنوعات زبانی و مذهبی در يک کل واحد می‌باشد و تحميل هزينه‌های سنگين بر جامعه طريقی برای دستيابی به چنين اهداف دست‌نيافتنی در کردستان است.»
همچنین روز گذشته نیز سه دانشجوی کرد دانشگاه پیام نور مریوان به نام های ژیار سلامتیان دانشجوی رشته حقوق، اسماعیل روانگرد دانشجوی رشته جغرافیا و عزیز تازیک دانشجوی رشته علوم اجتماعی به صورت جداگانه به ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر احضار شده و هیچ اطلاعی از سرنوشت آنان در دست نیست.
گفتنی است در چندین سال گذشته بسیاری از فعالان دانشجویی به بهانه های واهی پس احضار به ستادهای خبری مورد تهدید و آزار و اذیت قرار گرفته و در بسیاری از مورد بازداشت می شوند که کشته شدن ابراهیم لطف الهی، از فعالان دانشجویی کرد در کردستان بدست نیروهای امنیتی از آن جمله است.





بیانیه تحلیلی دفتر تحکیم وحدت: دانشجویان گریبان حاکمان را در خیمه شب بازی پیش رو که نام انتخابات بر آن نهاده اند رها نخواهند کرد

دفتر تحکیم وحدت با صدور بیانیه ای تحلیلی پیرامون انتخابات نمایشی و فرمایشی مجلس نهم اعلام کرد که دانشجویان گریبان حاکمان را در خیمه شب بازی پیش رو که نام انتخابات بر آن نهاده اند رها نخواهند کرد.
به گزارش دانشجونیوز، در این بیانیه تحلیلی پس از بررسی بحران سازی های حاکمیت، به نقش رهبر جمهوری اسلامی در شرایط حاضر در کشور اشاره شده است: «در بروز و تقویت تمام این فجایع اگر چه کلیه برنامه ریزان، مجریان، قانون گزاران و ناظران در ساختار مدیریتی و تصمیم گیری جمهوری اسلامی دارای نقش و مسئولیت هستند، اما در یک نظام تک ساحتی و تک قطبی که رشته کلیه امور، از تنظیم سیاست های کلی تا ریزترین امور مربوط به سیاست خارجی، نشر کتاب، مطبوعات، نحوه برخورد با زندانیان سیاسی و... همه و همه در دست شخص دیکتاتور است، نقش و مسئولیت آن فرد را باید بیش از همه مورد توجه قرار داد. کیست که نداند رشته اصلی مدیریت گام به گام سیاست های نابخردانه ی چندین سال اخیر که کشور را به وضعیت تاسف بار کنونی سوق داده است در دست شخص اول نظام جمهوری اسلامی بوده است.»
دفتر تحکیم وحدت در ادامه انتخابات پیش روی مجلس را نمایشی غیرآزاد، ناعادلانه و غیررقابتی خوانده و عنوان کرده است: «بر این مبنا، همان گونه که تاکنون نیروهای سیاسی مختلف اذعان کرده اند اساسا دل بستن به سرانجام چنین انتخاباتی و شرکت در آن بلاموضوع است.»
این تشکل دانشجویی ضمن مروری بر مواضع پیشین انتخاباتی خود، در بیانیه اش می افزاید: «با این توضیحات باید گفت که فضای سیاسی کشور پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ١٣٨٨ به کلی با پیش از آن تفاوت کرد. اگر تا قبل از آن در بعضی از انتخابات ها حداقلی از امید وجود داشت که با انتخاب گزینه های مختلف شرایط تا حدی متفاوت برای کشور به لحاظ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی رقم می خورد با سیر روند رویدادهای دو سال گذشته روشن شد که فعلا جز افرادی که دقیقا راه و مسیر دیکته شده از سوی نهادهای نظامی و امنیتی و در راس آن بیت رهبری را در پیش نگیرند مجالی برای حضور دیگران در ساختار قدرت در جمهوری اسلامی وجود ندارد.»
دفتر تحکیم وحدت در پایان از دانشجویان دعوت می کند «با مشارکت در فضای تبلیغاتی انتخابات مجلس مطالبات بر زمین مانده مردم را بار دیگر به عرصه عمومی بکشانند. و از آن ها می خواهد که در این فضا از خیل گسترده زندانیان سیاسی و ده ها دانشجوی زندانی که به ناحق در حصر و حبس به سر می برند، توقیف و تحدید مطبوعات و روزنامه نگاران، پروژه های اعدام درمانی رئیس قوه قضاییه و... تا وضعیت ناگوار اقتصادی و معیشتی مردم خصوصا اقشار پایین و تهی دست جامعه، بحران های گسترده اجتماعی و از همه مهم تر پرواز کابوس شوم جنگی خانمان برانداز را مطرح کنند و کاندیداهای این شبه انتخابات را به و پرسش و چالش بطلبند.»
متن کامل بیانیه تحلیلی دفتر تحکیم وحدت در ادامه آمده است:
دانشجویان گریبان حاکمان را در خیمه شب بازی پیش رو که نام انتخابات بر آن نهاده اند رها نخواهند کرد
مقدمه
حکومت ناکارآمد جمهوری اسلامی، کشور را در مسیر سقوطی هولناک قرار داده است. در تاریخ معاصر ایران  سابقه نداشته که حکومتی، چنین دست به خودزنی زده باشد و کشور را در سراشیبی تباهی و هلاکت انداخته باشد. طی طریق در این مسیر بی شک ناشی از رقابت ناپاک اقتصادی-سیاسی میان باندهای قدرت در درون ساختار جمهوری اسلامی است. به طوری که منافع ملی را به طور کامل نادیده می گیرد و در نتیجه آن اوضاع و شرایط به غایت نابسمان و نگران کننده اقتصادی و اجتماعی کنونی حاکم بر زندگی مردم ایران را رقم می زند. در چنین شرایط و احوالی که ایرانیان با احتیاجات روزمره دست به گریبان هستند، دولت و حکومت وظیفه اولیه و اصلی خود را بر زمین گذاشته و به تاراج و تقسیم و توزیع منافع حاصل از اختلاس های میلیاردی در بین جناح های خودی مشغول است. این چنین است که کشور را هرج و مرج اقتصادی، درگیری ها و بحران های روزافزون اجتماعی، سرکوب آزادی های اساسی و وحشت از آینده ای تاریک فرا گرفته،  حال آن که دولت در خواب عمیق غفلت و بی مسئولیتی سر فرو برده است.
بحران سازی بین المللی
حاکمیت همچنین در کوران بحران های داخلی خود، از بحران سازی در عرصه بین المللی نیز دست بر نمی دارد و با تخطی از مقررات بین المللی و نادیده گرفتن تعهدات خود به دنبال آمال ناکجاآبادی است. مصائب ناشی از پیامدهای سیاست خارجی نظام به بهای در معرض خطر قرار گرفتن زندگی روزمره و معیشت مردم و از دست رفتن آرامش و آسایش عمومی تمام می شود و اقشار مختلف جامعه بایستی تاوان هماوردطلبی بی حاصل حاکمان را در عرصه ی جهانی بدهند. ابرام و اصرار جمهوری اسلامی بر سیاست های بحران زای هسته ای، که بنا به اشتباهات استراتژیک، تبدیل به مسئله ای حیثیتی برای نظام شده است، علاوه بر تحریم های اقتصادی گسترده، سایه ی شوم جنگ را نیز بر آسمان  ایران گسترده است. در این میانه نظر و رای مردم و نمایندگان واقعی آن ها غایب بزرگ این بازی است.
قدرت مطلق رهبری
در بروز و تقویت تمام این فجایع اگر چه کلیه برنامه ریزان، مجریان، قانون گزاران و ناظران در ساختار مدیریتی و تصمیم گیری جمهوری اسلامی دارای نقش و مسئولیت هستند، اما در یک نظام تک ساحتی و تک قطبی که رشته کلیه امور، از تنظیم سیاست های کلی تا ریزترین امور مربوط به سیاست خارجی، نشر کتاب، مطبوعات، نحوه برخورد با زندانیان سیاسی و... همه و همه در دست شخص دیکتاتور است، نقش و مسئولیت آن فرد را باید بیش از همه مورد توجه قرار داد. کیست که نداند رشته اصلی مدیریت گام به گام سیاست های نابخردانه ی چندین سال اخیر که کشور را به وضعیت تاسف بار کنونی سوق داده است در دست شخص اول نظام جمهوری اسلامی بوده است. سیاست هایی که از فردای بر سر کار آمدن دولت سیدمحمد خاتمی در سال ١٣٧٦، که مورد حمایت میلیونی مردم بود، سنگ بنای آن گذاشته شد.
در گام اول روشنفکران سلاخی و در گام های بعدی دانشجویان و مطبوعات به محاق فرستاده شدند (پروژه قتل درمانی که از سال های پیش از این با قوت و قدرت در حال اجرا بود). با سیاست های بحران ساز در پیش گرفته شده، دولت به عوض پرداختن به وظایف خود و بسط برنامه های اصلاحی مرتبا مشغول خنثی سازی و مقابله با بحران هایی که توسط تیم نزدیک به رهبری به شکل غیرمسئولانه ای به کشور تحمیل می شد، بود. تا آن جا که انتقادها از دولت اصلاحات به خاطر انفعال و بی عملی در مقابل دشمنان حقوق و آزادی های ملت ایران از سوی منتقدان و دلسوزان بالا گرفت. این روند در پرده های بعدی با هدایت و برنامه ریزی شخص آیت الله خامنه ای موفق شد کلیه طرح های اساسی اصلاحی مجلس ششم را به طور کامل بایکوت کند و دست و پای مجلسی که مورد حمایت قاطبه مردم بود را ببندد.
در ادامه نیز محمود احمدی نژاد در سال ١٣٨٤ توسط بیت رهبری برای اجرای سیاست های مد نظر رهبری برکشیده شد. بعد از آن نظرات و سلایق رهبری در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاست خارجی، هسته ای ، اقتصادی، اجتماعی، سرکوب داخلی و... توسط دولت به اجرا گذاشته شد تا آن جا که تا همین چند ماه گذشته که رئیس دولت راه خود را در برخی حوزه ها از آیت الله خامنه ای جدا نکرده بود، مورد حمایت کامل و صددرصدی وی نیز قرار داشت. روند در پیش گرفته شده توسط رهبری به افتضاح انتخابات متقلبانه ریاست جمهوری سال ١٣٨٨ و بعد از آن سرکوب، تجاوز و کشتار مردم بی گناه توسط نیروهای نظامی و امنیتی تحت امر ایشان انجامید. سیاستی که امروز ایران را با تمام منابع سرشار خود، خصوصا در سال های اخیر، به ورطه ای هولناک و هنگامه ای خطرناک کشانده است.
مجلس تشریفاتی
احساس احتمال ایجاد مزاحمت در آینده از سوی مجلس برای یکه تازی های قدرت مطلقه حاکم، منجر به در پیش گرفتن سیاستی دو وجهی در مقابل مجلس به عنوان خانه ملت شد. از سویی با اعمال نظارت سلیقه ای و فراقانونی در تایید صلاحیت کاندیداها راه برای ورود نمایندگان واقعی مردم به مجلس بسته شد. و از سوی دیگر تلاش فراوانی صورت گرفت که مجلس به نهادی بی رگ، بی بو و بی خاصیت و به عنوان "شعبه ای از دفتر رهبری" درآید. به عنوان نمونه می توان از پیگیری تصویب طرح نظارت بر نمایندگان مجلس از سوی شخص رهبری برای هر چه ذلیل تر کردن مجلس اشاره کرد. کار تضعیف و تحقیر مجلس به آن جا رسید که در سال های اخیر دولت دیگر کمترین شانی برای آن قائل نیست. در جایی که رهبری نظام با بی شرمی به خود اجازه می دهد به مجلسی که کمی پای خود را فراتر از آن چه دلخواه رهبری بوده، نهاده و به رئیس جمهور قانون شکن معترض شده، لقب "رذالت" بدهد، چه شان و مرتبه ای برای مجلس و نمایندگان آن می ماند.
انتخابات یا انتصابات؟
انتخابات مجلس نهم در پیش است. انتخاباتی که جز نام دیگر هیچ گونه شباهتی به انتخابات ندارد. امری که امروزه چنان واضح و مبرهن است که حتی لایه های نزدیک به حاکمیت هم بر آن اذعان دارند که این دور از انتخابات مجلس انتخاباتی است غیرآزاد، ناعادلانه و غیررقابتی و لذا امری صرفا نمایشی و فرمایشی است. امری که البته در نظام جمهوری اسلامی مسبوق به سابقه است. این مسئله وقتی با خاطره تقلب آشکار و دگرگون کننده در انتخابات ریاست جمهوری پیشین همراه می شود، اساسا انتظار و امید به تاثیرگذاری حداقلی انتخاب یا عدم انتخاب افراد را نیز منتفی می کند.
اگر چه در ادواری از انتخابات مجلس شورای اسلامی سطحی از رقابت های حداقلی را با اغماض تضییقات و تخلفات حاکم بر روند برگزاری انتخابات و احراز صلاحیت نامزدها، می شود دید، اما در این دوره از انتخابات هیچ روزنه ای برای حداقلی از رقابت و آزادی در روند انتخابات به صورتی که تاثیر مثبتی برای مردم ایران در پی داشته باشد وجود ندارد. رقابتی هم که مابین جریان حامی محمود احمدی نژاد و جریانات مقابل آن وجود دارد، رقابتی است ناسالم بر سر دستیابی به منابع قدرت و ثروت که غایب بزرگ در آن میان منافع ملی و مردم هستند. بر این مبنا، همان گونه که تاکنون نیروهای سیاسی مختلف اذعان کرده اند اساسا دل بستن به سرانجام چنین انتخاباتی و شرکت در آن بلاموضوع است.
جنبش سبز در کما
در این میان شاهدیم که جنبش سبز مردم ایران، که در اعتراض به تقلب در انتخابات گذشته شکل گرفت، پس از سرکوب شدید حکومت، به انفعال مبتلا شده است و حصر دوتن از رهبران برجسته ی آن نیز به سرخوردگی و سردرگمی بیشتر دامن زده است. موج جدید دستگیری ها در ماه های قبل از انتخابات مجلس، حکایت از آن دارد که نظام بر خلاف رویه ی سابق خویش (که شامل تساهل و تسامح نسبی با منتقدین و باز کردن فضای سیاسی کشور برای طرح نظرات انتقادی در ماه های قبل از انتخابات بود) گام بر می دارد و بر آن است که همین اندک روزنه های تنفسی را نیز برای مردم معترض دانشجویان فعال ببندد. ولی با این حال همچنان شاهد اعتراضات و تجمعاتی در دانشگاه های مختلف کشور هستیم که خبر از پتانسیل موجود در جنبش دانشجویی برای استفاده از اندک روزنه های باقی مانده برای نمایش اعتراض و ایجاد همبستگی میان نیروهای معترض می دهد. فضای تبلیغاتی پیش از برگزاری انتخابات مجلس ازجمله مجال های مناسب برای این منظور است.
دفتر تحکیم وحدت و انتخابات های پیشین
در سالیان گذشته تشکل های منتقد دانشجویی در انتخابات های مختلف فعالانه ظاهر شده و نقش آفرینی کرده اند. در آن میان دفتر تحکیم وحدت نیز در برابر انتخابات های مخلتف متناسب با فضای حاکم و جایگاهی که این تشکل در هر مقطع برای خود متصور بوده نقش و موضع متفاوتی را بر عهده گرفته است. که این گونه گونی نه به معنای اعوجاج و آشفتگی در مواضع و خط مشی این تشکل دانشجویی که همواره متناسب با مقتضیات و شرایط پیش رو و همواره در سیری پیوسته و متکامل بوده است. در این سیر نیز فعالان دانشجویی در این تشکل ابایی از نقد گذشته و اصلاح و به گزین کردن روش ها و خط مشی های پیشین خود نداشته و ندارند. رویکرد دفتر تحکیم وحدت در انتخابات ریاست جمهوری سال ٧٦ و انتخابات مجلس ششم همراهی با احزاب جبهه دوم خرداد و رویکردی شبه حزبی بود، که به ارائه ی لیست انتخاباتی انجامید. بعدها دانشجویان بر این نکته واقف شدند که این رویکرد متناسب با جایگاه یک تشکل دانشجویی نیست و تبعات و پیامدهای منفی سیاسی-صنفی خاص خود را دارد.
از این رو گزینه ی دوری از قدرت، نقد ساختاری قدرت و دیده بانی جامعه مدنی سرلوحه فعالیت های این تشکل قرار گرفت که اوج نموداری آن در انتخابات ریاست جمهوری سال ٨٤ بود که دفتر تحکیم وحدت موضع تحریم انتخابات را اتخاذ کرد. این استراتژی گرچه در بطن خویش، دوری از قدرت را به عنوان خط مشی اصلی لحاظ می داشت اما با تعبیر خاصی که در آن دوره از آن شد دفتر تحکیم وحدت را به جایگاه اپوزیسیون برکشید. در واقع دوری از قدرت نه به شکل دوری از تمام ابعاد بالقوه و بالفعل آن که به دوری از قدرت مستقر تقلیل یافت. در سال های بعد از آن اعضای دفتر تحکیم وحدت به این نتیجه رسیدند که این تشکل دانشجویی به علت خاستگاه دانشجویی، صنفی و مدنی خود، اساسا بیرون از حوزه ی پوزیسیون/اپوزیسیون قرار می گیرد. از این رو بود که دفتر تحکیم وحدت در انتخابات ریاست جمهوری ٨٨، از جایگاه یک نهاد مدنی وارد انتخابات شد و ضمن تاکید بر وجوه صنفی-مدنی خود، ایده ی مطالبه محوری را مطرح کرد و برعوض انتخاب یک گزینه ی خاص و حمایت از وی، مطالباتی را مطرح کرده و کاندیداهای نزدیک تر به مطالبات خویش را، گزینه های مطلوب دانشجویان ذکر نمود.
با این توضیحات باید گفت که فضای سیاسی کشور پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ١٣٨٨ به کلی با پیش از آن تفاوت کرد. اگر تا قبل از آن در بعضی از انتخابات ها حداقلی از امید وجود داشت که با انتخاب گزینه های مختلف شرایط تا حدی متفاوت برای کشور به لحاظ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی رقم می خورد با سیر روند رویدادهای دو سال گذشته روشن شد که فعلا جز افرادی که دقیقا راه و مسیر دیکته شده از سوی نهادهای نظامی و امنیتی و در راس آن بیت رهبری را در پیش نگیرند مجالی برای حضور دیگران در ساختار قدرت در جمهوری اسلامی وجود ندارد. همچنین این تصور که تقلب در انتخابات از حد محدودی تجاوز نمی کند با نوع عملکرد حاکمیت در انتخابات کاملا تغییر کرد و نشان داد که بر خلاف گذشته برای پیشبرد مقاصد دیکتاتور آرای مردم کاملا به کنار گذاشته می شود و شخص یا اشخاص مد نظر با آرای کاملا ساختگی برکشیده می شود.
دانشجویان و انتخابات پیش رو
مطالبات به حق مردم و دانشجویان، که در انتخابات گذشته به صورت مشخص و دسته بندی شده توسط گروه های مختلف مدنی و سیاسی ارائه شد، همچنان پابرجاست و بر آن لیست مطالبات اساسی تری چون شکستن حصر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، آزادی زندانیان سیاسی، توقف اعدام گسترده، بهبود شرایط آشفته اقتصادی و... اضافه شده است. اما شرایط فعلی و سیاست های اتخاذ شده فوق الذکر توسط حاکمیت، طرح این مطالبات را با کاندیداهای حاضر در انتخابات و تشویق و ترغیب آن ها برای جامه عمل پوشانیدن به این مطالبات در صورت حضور در ساخت قدرت را منتفی می کند. اما فعالان دانشجویان به مثابه چشم بیدار و روح آزاده ملت به ستوه آمده از این همه فشار و خفقان و ظلم گریبان حاکمان و مسببان این شرایط را رها نخواهند کرد و مطالبات به حق خود را این بار نه برای گزینش کاندیدا یا گروهی خاص که به منظور به چالش کشیدن آنان که نام این خیمه شب بازی را انتخابات نهاده اند و کسانی که با همراهی با سیاست های خردسوز کنونی خود را آماده تکیه زدن بر جایگاه نمایندگان مردم می کنند.
دفتر تحکیم وحدت از دانشجویان دعوت می کند با مشارکت در فضای تبلیغاتی انتخابات مجلس مطالبات بر زمین مانده مردم را بار دیگر به عرصه عمومی بکشانند. و از آن ها می خواهد که در این فضا از خیل گسترده زندانیان سیاسی و ده ها دانشجوی زندانی که به ناحق در حصر و حبس به سر می برند، توقیف و تحدید مطبوعات و روزنامه نگاران، پروژه های اعدام درمانی رئیس قوه قضاییه و... تا وضعیت ناگوار اقتصادی و معیشتی مردم خصوصا اقشار پایین و تهی دست جامعه، بحران های گسترده اجتماعی و از همه مهم تر پرواز کابوس شوم جنگی خانمان برانداز را مطرح کنند و کاندیداهای این شبه انتخابات را به و پرسش و چالش بطلبند.
دفتر تحکیم وحدت
٢۵ بهمن ماه ١٣٩٠





هرانا؛ دادگاه فرشید فتحی، شهروند مسیحی ۱۷ اسفند برگزار خواهد شد

خبرگزاری هرانا – با گذشت بیش از ۴۰۰ روز از بازداشت فرشید فتحی در کریسمس سال ۲۰۱۰ در بند ۲۰۹ زندان اوین سرانجام تاریخ دادگاه وی اعلام شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این زندانی عقیدتی که از کریسمس سال گذشته به صورت بلاتکلیف در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شود تنها برای انکار ایمان خود و عدم قبول خواسته بازجویان بیش از یک سال و یک ماه را در سلول انفرادی بسر برده است.
فرشید فتحی که دارای یک همسر و دو فرزند خردسال است همزمان با بازداشت بیش از ۶۰ تن از شهروندان مسیحی در کریسمس سال گذشته بازداشت شده است، بازجویان وزارت اطلاعات برای شکنجه روحی این زندانی کلیه مقدمات آزادی وی را فراهم کرده و در زمان خروج از بند ۲۰۹ مجددا وی را به بند بازگرداندند.
دادگاه وی نیز تا کنون چند بار به بهانه های مختلفی به تعویق افتاده است، گفته می شود وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی محاکمه خواهد شد، اتهام کلیشه ای که در طی سالهای اخیر به کلیه بازداشت شدگان از سوی بازجویان و بازپرسی تفهیم می شود.
فرشید فتحی و نورالله قبیتی زاده از بازداشت شدگان کریسمس سال ۲۰۱۰ هستند که کماکان در بازداشت و به صورت بلاتکلیف بسر می برند.
هم اکنون فرشید فتحی در زندان اوین، فرهاد سبک روح، ناصر ضامن دزفولی، داوود علیجانی و نورالله قبیتی زاده در زندان کارون، ماسیس موسسیان در زندان رجایی شهر و فریبرز آرزم و بهنام ایرانی در زندان ندامتگاه کرج از جمله شهروندان مسیحی در بند هستند.




هرانا؛ سه شهروند تبریزی در تهران به ۱۷ سال حبس محکوم شدند

خبرگزاری هرانا – سه شهروند تبریزی به نامهای اسماعیل برزگری، رسول حیدرزاده و جواد زادکام از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱۷ سال حبس محکوم شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این سه شهروند تبریزی در اردیبهشت ماه سالجاری در تبریز بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند و پس از هفت ماه نگهداری در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ از دی ماه سالجاری تاکنون در بند ۳۵۰ بسر می برد.
آقایان دکتر اسماعیل برزگری (دندانپزشک و دارای کلینیک پزشکی در تبریز و باکو)، رسول حیدرزاده (موسیقیدان و خواننده موسیقی آذربایجانی) و جواد زادکام (صاحب باشگاه ورزشی در تبریز) بدون داشتن وکیل در شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی پیرعباسی به اتهام جاسوسی محاکمه شده اند و دو نفر نخست به هفت سال حبس تعزیری و آقای جواد زادکام نیز به سه سال حبس تعزیری محکوم شده اند.





مهدی خزعلی در بهداری زندان اوین بستری شد

خبرگزاری هرانا - در سی و ششمین روز از اعتصاب غذا، مهدی خزعلی شب گذشته در بهداری اوین بستری شد.
به گزارش کلمه، مهدی خزعلی پس از چند روز سرگیجه و ضعف شدید جسمانی در بهداری اوین بستری شد. گفته می‌شود وی در حالی به بهداری اوین منتقل شد که در اثر ضعف شدید حتی توان راه رفتن نیز نداشت.
پیش از این پسر مهدی خرعلی با ابراز نگرانی از طولانی شدن اعتصاب غذای پدرش و بی‌خبری از او در گفتگو با رسانه‎‌ها گفته بود: "می‌دانیم که از اعتصاب غذا کوتاه نمی‌آیند، ما هم هیچ کاری از دستمان بر نمی‌آید و فقط در این راه می‌توانیم دعا کنیم چون مثل دفعه‌های قبل گفته‌اند که آنجا غذا نخواهند خورد."
مهدی خزعلی، که سابقه‌ی حضور در جنگ هشت ساله‌ی ایران و عراق را نیز دارد، در اثر اعتصاب غذا، بسیار ضعیف شده و بر خلاف درخواست هم بندیان و دوستان و خانواده و فعالان سیاسی حاضر به پایان دادن به اعتصاب غذای خود نیست.
وی تاکنون چندین بار بر اثر اعتصاب و نوسان شدید فشار، تغییر رنگ صورت و بی‌حالی مفرط به بهداری اوین منتقل شده اما همچنان می‌گوید که خود را برای شهادت آماده کرده است و اعتصاب خود را نخواهد شکست.
مهدی خزعلی، نویسنده‌ی منتقد به چهارده سال حبس در شهرستان برازجان و بعد از اتمام دوره محکومیت، به ده سال اقامت اجباری در این شهرستان و نود ضربه شلاق محکوم شده است.




"نشر چشمه" لغو امتیاز شد

خبرگزاری هرانا - بهمن دری، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید که نشر چشمه به دلایل قضایی دچار تعلیق شده است.
به گزارش پانا، دری گفته است که "نشر چشمه و چند نشر مشابه در هیات رسیدگی به تخلفات مستقر در معاوت فرهنگی پرونده دارند و بر همین اساس حکم به تعلیق‌شان داده شده است." او گفته این هیات دو شورای بدوی و ثانویه دارد.
این مقام مسوول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: "نشر چشمه به این حکم اعتراض کتبی کرده است و حکم در حال تجدید نظر است."
نشر چشمه یکی از مؤسسات انتشاراتی ایران است که عمده فعالیتش در زمینه ادبیات است.
انتشارات چشمه فعالیت خود را برای انتشار کتاب از سال ۱۳۶۴ شروع کرد. مدیر این بنگاه انتشاراتی حسن کیائیان است که در چند دوره رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز بوده‌است. یک سال قبل از شروع کار نشر، کتابفروشی خود را در خیابان کریم‌خان تهران افتتاح کرد که اکنون یکی از کتابفروشی‌های پر رفت‌وآمد در شهر تهران به شمار می‌رود.
این انتشارات از زمان تأسیس در حوزه‌های مختلف هنر و ادبیات مانند داستان، شعر، نمایشنامه، فیلمنامه، سینما و تحقیقات ادبی فعالیت کرده‌است.
محمدرضا شفیعی کدکنی، فریدون مشیری، هوشنگ ابتهاج، محمود دولت‌آبادی، علی‌اشرف درویشیان، مهرداد بهار، ایرج افشار، احمدرضا احمدی و حمید رضا صدر از جمله شاعران و نویسندگان ایرانی هستند که با این مؤسسه انتشاراتی همکاری کرده‌اند.




قرار تعقیب سعید مرتضوی لغو شد

خبرگزاری هرانا - غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه خبر از نقض قرار تعقیب سعید مرتضوی دادستان سابق تهران توسط دستگاه قضایی داد.
به گزارش مهر، محسنی اژه ای دوشنبه ۲۴ بهمن در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران گفت که تصمیم دادگاه، در پی اعتراض سعید مرتضوی به قرار صادر شده علیه وی اتخاذ شده است.
این خبر در حالی از سوی دادستان کل کشور اعلام می شود که آقای مرتضوی، ۷ ماه پیش از تبرئه خود در دستگاه قضایی خبر داده اما غلامرضا محسنی اژه ای این خبر را تکذیب کرده بود.
در آن زمان دادستان سابق تهران، ضمن اشاره به حکم منع تعقیب صادر شده از سوی دادگاه برای قضات درگیر در پرونده بازداشتگاه کهریزک، صدور این حکم را به معنی “برائت” خود و دو قاضی دیگر این پرونده دانسته بود.
در پاسخ به این اظهارات، محسنی اژه ای گفته بود: "قبلا شکایتی نسبت به قضات پرونده کهریزک به دادسرا وصول شده بود که دادسرا قرار منع تعقیب صادر کرد. [اما] به قرار منع تعقیب اعتراض شد و دادگاه پرونده را با اعلام نقص دوباره به دادسرا ارجاع داد."
سخنگوی قوه قضائیه در توضیح نقص پرونده اظهار داشته بود: "باید یک مرجع قانونی در باره یک اتهام، استعلامی را به دادگاه ارائه کند و چون جواب این استعلام نیامده پرونده این قاضی [مرتضوی] همچنان مفتوح است."
سعید مرتضوی از سوی کمیسیون ویژه مجلس در باره حوادث بعد از انتخابات، به عنوان صادر کننده دستور انتقال بازداشت شدگان روز ۱۸ تیر به بازداشتگاه کهریزک معرفی شده بود.




جمع آوری ۳۴ هزار کارتن خواب و متکدی از سطح شهر تهران در سال جاری

خبرگزاری هرانا - معاون توسعه سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران با مطرح کردن این ادعا که در زمستان سال جاری هیچ گزارشی در خصوص مرگ و میر افراد بی خانمان گزارش نشده است گفت: "در سال ۹۰ حدود ۳۴ هزار فرد آسیب دیده از سطح شهر تهران جمع آوری شده اند."
به گزارش مهر، رضا جاگیری در جلسه ستاد ساماندهی آسیبهای اجتماعی که در شهرداری منطقه ۳ تهران برگزار شد از رشد ۲۴ درصدی جمع آوری آسیب دیدگان اجتماعی در سال ۹۰ خبر دا.
و افزود: "در حال حاضر در کلان شهر تهران تکدی گری مهمترین آسیب اجتماعی است و حضور متکدیان در معابر و خیابان ها علاوه بر اینکه چهره نامناسبی را برای شهر ایجاد می کند معضلات بسیاری را به همراه دارد."
وی در ادامه با اشاره به وجود فضاهای بی دفاع شهری که بستری برای بروز جرم ایجاد می کند افزود: "از آنجایی که بخش عمده ای از آسیب های اجتماعی در فضاهای بی دفاع شهری اتفاق می افتد بهسازی این فضاها در سال ۹۱ در دستور کار این سازمان قرار گرفته است."
معاون سازمان توسعه خدمات اجتماعی با بیان اینکه مراکز ساماندهی ویژه افراد بی خانمان در ۵ نقطه از شهر تهران آماده خدمات رسانی به این افراد هستند یادآور شد: "ظرفیت کلی این مکان ها یک هزار و ۵۰۰ نفر است این در حالی است که برای ساماندهی ۴ هزار نفر بی خانمان در حال برنامه ریزی هستیم."
جاگیری در ادامه با اشاره به فعالیت ها و اقدامات مطلوب صورت گرفته در سطح شمال تهران اظهار کرد: "منطقه ۳ طی سال ۹۰ در حوزه ی آسیب های اجتماعی توانست رتبه نخست را در میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران کسب کند."
ادعای ساماندهی این شهروندان در حالی به کرات از سوی مسئولان مطرح می‌شود که بعضاً دیده شده، این افراد با رفتاری خشونت آمیز و غیرانسانی توسط ماموران شهرداری و نیروهای انتظامی جمع آوری می‌شوند.
یک مددکار اجتماعی پیش‌تر در این زمینه گفته بود: "مسئولان صرفاً برای این که مردم کارتن خواب‌ها را در شهر نبینند و چهره شهر زشت نشود این افراد را جمع‌آوری و در محل‌های نامناسب نگهداری می‌کنند. برای شهرداری وضعیت این افراد مهم نیست. موضوع مهم برای آن‌ها تبلیغات است."



هرانا؛ یک عضو کلیسای جماعت ربانی نارمک در زندان رجایی شهر

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ماموران وزارت اطلاعات در روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه جاری با مراجعه به محل کار وی و بدون ذکر دلیل او را بازداشت کرده و با خود بردند.
بر اساس گزارش منابع داخل زندان رجایی شهر این کشیش هم اکنون در این زندان نگهداری می شود و از حق ملاقات با خانواده نیز محروم است.
هم اکنون فرشید فتحی در زندان اوین، فرهاد سبک روح، ناصر ضامن دزفولی، داوود علیجانی و نورالله قبیتی زاده در زندان کارون، ماسیس موسسیان در زندان رجایی شهر و فریبرز آرزمو بهنام ایرانی در زندان ندامتگاه کرج از جمله شهروندان مسیحی در بند هستند.
فرشید فتحی و نورالله قبیتی زاده از بازداشت شدگان کریسمس سال ۲۰۱۰ هستند که کماکان در بازداشت و به صورت بلاتکلیف بسر می برند.