۱۳۹۰ بهمن ۲۵, سه‌شنبه

روز سه شنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

شعارهای ۲۵ بهمن:
۱- نه شارژ داریم نه ساندیس، ذلت تو خون ما نیست
۲- روسیه حیا کن، سوریه رو رها کن
۳- موسوی و کروبی، آزاد باید گردند
۴-مبارک بن علی بشار اسد سد علی
۵- تحریم انتخابات، حق مسلم ماست
۶- دادستان، ترسیده، بازم میگه خریده
۷- زندانی سیاسی، آزاد باید گردد
۸- مجلس فرمایشی، مشروعیت ندارد
۹- سیدعلی ِ بی‌تقوا، تو هم میشی مقوا





روزنامه تایمز چاپ لندن، امروز (سه شنبه) در اولین سالگرد تجمع اعتراضی صلح آمیز مردم بحرین، فروش سلاح به حکومت بحرین را در مقاله ای "خیانت رسمی به بهار عربی" توصیف کرده است.
مقاله تایمز که به قلم مهدی حسن، سردبیر سیاسی هفته نامه نیو استیتسمن، منتشر شده؛ بحرین را انقلاب فراموش شده بهار عربی توصیف کرده است و نوشته است که سکوت مقامات بریتانیا در باره سرکوب معترضان در بحرین شرم آور است.
تایمز می نویسد که مردم بحرین یک سال پیش در چنین روزی با الهام از حرکت مردم تونس و مصر در میدان لولو (مروارید) شهر منامه گرد آمدند و از آزادی و اصلاحات دموکراتیک سخن گفتند. اما شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه، امیر بحرین، گویی از حکومتهای لیبی و سوریه الهام گرفت و ابتدا با گلوله مشقی و گاز اشک آور، و سپس با گلوله جنگی و با کمک سربازان سعودی دهها نفر از معترضین را کشت، صدها نفر را مجروح کرد و بدین ترتیب اعتراضها را سرکوب نمود.
تایمز می نویسد که در بحرین یک اقلیت سنی مذهب بر اکثریت شیعه حکومت می کند. صدها نفر در در طول یک سال گذشته در زندانهای آن کشور شکنجه شده اند و هزاران نفر نیز کار خود را از دست داده اند. بیست پزشک و پرستار که به مداوای قربانیان سرکوب سال گذشته پرداخته بودند به حبس بین پنج سال تا پانزده سال محکوم شده اند، علی رغم این که یک هیات مستقل تحقیق گزارش کرد که "اعترافات" آنها تحت فشار و اجبار اخذ شده بود.
به نوشته تایمز، دکتر فاطمه حاجی، پزشکی که در زندان پس از چشم بند زدن و ضرب و شتم مورد آزار جنسی نیز قرار گرفت، به پنج سال حبس محکوم شد.
تایمز می نویسد که سکوت غرب قابل سرزنش است. در اوج کشتارها، شیخ حمد، امیر بحرین، به مراسم عروسی نوه ملکه بریتانیا دعوت شد و ولی عهد بحرین هم در دفتر نخست وزیر بریتانیا مورد استقبال قرار گرفت. بین ماه های جولای تا سپتامبر هم دو میلیون و دویست هزار پوند اسلحه به حکومت بحرین فروخته شد.
تایمز در ادامه می نویسد که از یک سو، روسیه به دلیل حمایت از کشتارهای حکومت سوریه مورد انتقاد قرار می گیرد، اما از سوی دیگر حمایت بریتانیا از حکومت سرکوبگر بحرین با سکوت روبرو می شود.
وزارت امور خارجه بریتانیا ماه گذشته ۲۶ کشور را در یک فهرست ناقضین حقوق بشر قرار داد، اما نام بحرین در این فهرست دیده نمی شد.
تایمز می نویسد که مدافعان حکومت بحرین می گویند که "فقط" ۶۰ نفر از مخالفان در آن کشور کشته شده اند. اما اگر نسبت این ۶۰ نفر را به کل جمعیت بحرین در نظر بگیریم، کشتارهای بحرین در سطحی وسیعتر از مصر و تونس انجام گرفته است.




بانکوک
پلیس تایلند می‌گوید فردی که به ظن آنها ایرانی است، در پی انفجار بمبی که قصد داشت به سوی پلیس پرتاب کند، دو پای خود را از دست داد.
به گفته یک سخنگوی پلیس تایلند این مرد که به بیمارستان منتقل شده یکی از پنج نفری است که در جریان سه انفجار در یک منطقه پررفت‌وآمد تجاری در بانکوک زخمی شده‌اند.
انفجار اول در خانه‌ای که بنا بر گزارش‌ها سه ایرانی آن را اجاره کرده بودند رخ داده است.
به گفته پلیس بعد از این انفجار دو مرد از این خانه فرار کرده‌ و و بمب دیگری را به سوی یک تاکسی که حاضر به توقف برای آنها نشده پرتاب کرده‌اند.
بمب سوم زمانی منفجر شده که مرد سوم تلاش کرده آن را به سوی پلیس پرتاب کند، اما موفق به انجام این کار نشده و انفجار بمب، خود او را به شدت زخمی کرده است.
معاون فرمانده پلیس بانکوک به خبرگزاری فرانسه گفته است که یک کارت شناسایی ایرانی همراه فرد بمب‌گذار بوده است.
این خبرگزاری همچنین گزارش داده است که پلیس بانکوک یک وسیله انفجاری دیگر را که در خانه تحت اجاره سه ایرانی یافته، خنثی کرده است.
این انفجارها یک روز بعد از حمله به دیپلمات‌های اسرائیلی در هند و گرجستان صورت گرفت. نخست وزیر اسرائیل، ایران و حزب‌الله لبنان را به دست داشتن در این حملات متهم کرد.
چندی پیش سفارت آمریکا در بانکوک نسبت به احتمال وقوع حمله تروریستی در این شهر هشدار داده بود.
بعد از این هشدار پلیس تایلند یک مرد لبنانی را در پی یافتن مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت بمب دستگیر کرد.




کروبی، موسوی و همسرانشان
رهبران مخالفان دولت ایران و همسرانشان از یک سال پیش در حصر خانگی قرار گرفتند - خانم کروبی بعدا از حصر خارج شد
مشاهدات شاهدان عینی از تهران حاکی از آن است که در سالگرد تظاهرات ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ و همزمان با فراخوان چهره‌ها و گروه‌های مخالف دولت برای برگزاری تظاهراتی دیگر، مأموران پلیس در بعضی خیابان‌های شهر حضوری چشمگیر دارند.
رسانه های نزدیک به مخالفان دولت ایران در روزهای اخیر فراخوان هایی را منتشر کردند که در آن از معترضان خواسته شده بود که امروز سه شنبه ۲۵ بهمن در اعتراض به ادامه حبس خانگی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به خیابان ها بیایند.
آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد از یک سال پیش و در پی فراخوان برای راهپیمایی مخالفان در روز ۲۵ بهمن سال گذشته در حصر خانگی قرار گرفتند.
دیشب و امروز ویدیوهایی در سایت یوتیوب منتشر شده که حاوی صدای الله اکبر و شعارهایی است که گروهی از معترضان دیشب بر بام خانه هایشان در تهران سر داده اند.
رسانه های ایران همچنین دیشب از ترافیک سنگین و غیر عادی خیابان های تهران خبر دادند که با وجود تلاش های پلیس راهنمایی و رانندگی تا ساعت ها ادامه داشت.

مشاهدات شاهدان عینی

شاهدان عینی می گویند که ترافیک سنگین و غیر عادی از بعد از ظهر امروز دوباره در خیابان های تهران به چشم می خورد و شماری از موتورسواران که پرچم های "حزب الله" با خود حمل می کنند به صورت دسته جمعی در اطراف خیابان ولی عصر دیده شده اند.
به گفته این شاهدان تعدادی از خودروها اقدام به زدن بوق های ممتد می کنند که پلیس راهنمایی و رانندگی به آنها تذکر می دهد.




محمدرضا فرزین سخنگوی طرح تحول اقتصادی گفته است که فرم های خود انصرافی خانوارهای پردرآمد امروز و فردا (۲۵ و ۲۶ بهمن) در استانداری ها و فرمانداری ها توزیع می شود.
آقای فرزین به خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا، گفته که "مقرر شده که استانداران و فرمانداران با دعوت از این افراد (پردرآمد) مذاکراتی را با آنها انجام دهند."
آمار دقیق یارانه بگیران اعلام نشده اما گزارشها نشان می دهد که بیشتر از ۷۳ میلیون نفر از ایرانیان یارانه نقدی می گیرند و دولت در یک سال گذشته حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان پول به عنوان یارانه نقدی به این افراد پرداخت کرده است.
پیشتر، دولت از ایرانیان "پردرآمد" خواسته بود تا از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند اما به نظر می رسد که کسی این دعوت دولت را اجابت نکرده است. برای همین، دولت اسامی ده میلیون نفر را انتخاب کرده و تصمیم دارد از آنها بخواهد که خودشان از دریافت یارانه نقدی انصراف بدهند.
به گفته آقای فرزین، در این مرحله اسامی چهار میلیون نفر از پردرآمدها آماده شده است و اسامی بقیه به تدریج به استانداران و فرمانداران ارسال می شود.
این مقام دولتی، خانوارهای پردرآمد را کسانی اعلام کرده که ماهانه بیش از سه میلیون تومان درآمد داشته باشند.




دیپلمات سابق جمهوری اسلامی و «دلايل شکست سياست گفت و گو با ايران»

حسين موسويان، از دیپلمات های سابق در هيات مذاکره کننده ايران در مورد بحران هسته ای که چند سال پيش به آمريکا مهاجرت کرده و اکنون جزو پژوهشگران دانشگاه «پرينستون» است، در تحليلی برای هفته نامه «فارن افرز» ديدگاه های خود را در مورد دلايل شکست سياست گفت و گو با ايران و راه حل ها برای برطرف کردن اين مشکل را ارائه می دهد.
وی در مقدمه مطلب خود می نويسد که در سياست خارجی ايران همواره دو ديدگاه عمل می کرده، ديدگاهی که معتقد است ايران و آمريکا از طريق مذاکره می توانند به نوعی توافق برسند و ديدگاه ديگری که معتقد است آمريکا قابل اعتماد نيست. با اعمال تحريم های جديد و کنارگذاشتن سياست گفت و گو عملا آمريکا ثابت کرده که ديدگاه دوم در سياست خارجی حکومت ايران حقانيت دارد.
او هشدار می دهد که سرمايه گذاری روی اختلاف نظرهای احتمالی بين مقامات ارشد ايران، دولت آمريکا را گمراه خواهد کرد چون مثل هر کشور ديگری سياستمداران ايرانی نيز در مقابل اعمال نفوذ و تعرض يک قدرت خارجی اختلافات خود را کنار می گذارند.
حسين موسويان با اشاره به سوابق کار خود در نهادهای مهم مربوط به امنيت ملی و سياست خارجی از جمله عهده داری مقام دبيری شورای امنيت ملی، خاطر نشان می کند که قريب به سی سال از مباحث مربوط به اين دو ديدگاه در ميان رهبران حکومت ايران با خبر بوده است. اولين تجربه شخصی او در اواخر دهه ۱۹۸۰ ميلادی و مسئله آزادی گروگان های غربی در لبنان بود.
به نوشته وی، جرج بوش پدر در آغاز رياست جمهوری خود، پيام هايی برای تجديد يا بهبود مناسبات به ايران فرستاد و به اکبر هاشمی رفسنجانی رييس جمهور وقت ايران پيشنهاد کرد که اگر ايران گروگان های غربی را در لبنان آزاد کند در مقابل آمريکا اقدامات دوستانه ای در مورد ايران انجام خواهد داد.
حکومت ايران در مقابل خواستار بازگرداندن ميلياردها دلار دارايی های مسدود شده ايران توسط آمريکا و آزادی «شيخ عبدالکريم عبيد» رهبر وقت حزب الله لبنان شد.
در زمان مذاکرات مربوط به گروگان های غربی در لبنان، دو ديدگاه اصلی در ميان حکومت گران ايران در مقابل هم قرار گرفتند. هاشمی رفسنجانی معتقد بود که چنين توافقی می تواند زمينه را برای اعتماد سازی در تجديد مناسبات با آمريکا فراهم کند ولی آيت الله خامنه ای رهبر ايران هشدار می داد که اعتماد به آمريکا ساده لوحی است . آيت الله خامنه ای در آن زمان نيز همچون امروز معتقد بود که تنها هدف آمريکا تغيير رژيم در ايران است.
حسين موسويان سپس يادآوری می کند که دولت ايران در نهايت تصميم گرفت که گروگان های غربی را در لبنان آزاد کند ولی دولت آمريکا نه اموال مسدود شده ايران را برگرداند و نه رهبر وقت حزب الله را آزاد کرد.
با وجود تمام اين تجربه های منفی، آيت الله خامنه ای از اقدامات هاشمی رفسنجانی و در سال های بعد از اقدامات محمد خاتمی رييس جمهور بعدی ايران برای کاهش تنش با غرب جلوگيری نکرد.
به عنوان مثال ايران معاهدات مربوط به منع توليد و نابود کردن سلاح های شيميايی و بيولوژيک را پذيرفت. ايران برای دوره ای تقريبا دو ساله با اقدامات آمريکا برای شکست طالبان در افغانستان همکاری کرد. و در سال های ۲۰۰۳  تا ۲۰۰۵ ايران در همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه داد از مراکز نظامی متعددی در کشور بازرسی شود و پروتکل الحاقی پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای را نيز پذيرفت.
به گفته این دیپلمات سابق جمهوری اسلامی، با وجودی که ايران در اين سال ها گام های موثری برای رفع تنش برداشت ولی آمريکا و غرب همواره ايرادها و شروط جديدی را مطرح می کردند. نمونه آن شک و ترديد در مورد نيات برنامه های هسته ای ايران، موضع ايران در قبال اسراييل و يا واکنش های ايران به تسلط نظامی آمريکا بر منطقه بود. دولت آمريکا به جای پاسخ دادن به گام های مثبت ايران بر شدت تحريم ها عليه ايران و تلاش برای انزوی آن کشور افزود.
حسين موسويان نتيجه می گيرد که اين رفتار آمريکا موجب تعجب آيت الله خامنه ای نشد. در تمام اين مدت وی با مذاکرات مستقيم با آمريکا مخالفت کرده و تاکيد می کرد که آمريکا می خواهد از موضع قدرت و با اعمال فشار ايران را به تسليم وادار کند. واکنش های خصمانه آمريکا و غرب به آنچه که از نظر رهبران ايران سياستی ميانه رو تلقی می شد در نهايت باعث شد که تندروها در سياست داخلی ايران برتری پيدا کرده و زمينه برای قدرت گيری جناح احمدی نژاد را فراهم کرد.
با نگاهی به گذشته به سختی می توان تک تک گام ها و اقدامات دو طرف را که به وخامت روابط انجاميد برشمرد و تحليل کرد، اما غرب و به طور مشخص دولت آمريکا در دوره رياست جمهوری هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی فرصت های بسيار خوبی را برای تجديد مناسبات با ايران از دست داد. شکی نيست که هر دو طرف می بايست به تغيير جهت در مناسبات تعهد بيشتری نشان می دادند.
حسين موسويان در ادامه تحليل خود در وب سايت «فارن افرز» به اقدامات باراک اوباما از جمله سخنرانی ها و پيام های وی در ماههای اول رياست جمهوری اش برای تجديد مناسبات با ايران اشاره کرده و می نويسد با وجودی که رهبران ايران به توانايی باراک اوباما در حل معضلات و خصومت های قديمی ترديد داشتند ولی در نيت شخص او شک نکردند. به همين خاطر رهبران ايران تصميم گرفتند اين فرصت را آزمايش کرده و به احمدی نژاد اختيار بيشتری دادند که مناسبات با آمريکا را مديريت کند.
احمدی نژاد با وجود همه شعارهای افراطی اش پيشنهادات و اقدامات مهمی برای آغاز گفت و گو با آمريکا انجام داد. طبق گفته های محمد البرادعی، رييس سابق آژانس بين المللی انرژی اتمی، رييس جمهوری ايران پيشنهاد مذاکرات مستقيم و بدون قيد و شرط با دولت آمريکا را مطرح کرد و حتی توافق کرد که در افغانستان و ساير نقاط به آمريکا کمک کند. اما باراک اوباما هيچ پاسخی نداد.
حسين موسويان يادآوری می کند که  تقريبا تمام غربی ها، ايران را مسئول وخامت در روابط دو طرف می دانند و نمونه برجسته آن را مذاکرات هسته ای پاييز سال ۲۰۰۹ ذکر می کنند. اما به فاصله کوتاهی پس از آن گفت و گوها، ايران از طريق محمد البرادعی اعلام کرد که حاضر است مستقيما با آمريکا مذاکره کند. واشینگتن اين پيشنهاد را رد کرد. بعد از آن مذاکرات استانبول انجام شد که ايران با ميانجيگری برزيل و ترکيه حاضر شد برنامه های هسته ای خود را با جامعه بين المللی هماهنگ کند. ولی آن طرح نيز از سوی آمريکا رد شد.
در پاييز سال ۲۰۱۰ برای اولين بار دولت آمريکا نشانه ای از احتمال توافق نشان داد. هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، در مصاحبه ای با بی بی سی گفت که اگر ايران ثابت کند برنامه های هسته ای آن کشور شفاف و مسئولانه است می تواند به غنی سازی اورانيوم ادامه دهد. پس از آن ايران گام های ديگری برداشت از جمله معاون وزير خارجه ايران در کنفرانسی در سال ۲۰۱۱  در سوئد، از معاون وزير خارجه آمريکا در امور افغانستان و پاکستان دعوت کرد تا برای مذاکرات مستقيم به تهران سفر کند. اما واشینگتن اين پيشنهاد را رد کرد.
محمود احمدی نژاد در جريان سفر ماه سپتامبر سال ۲۰۱۱ به نيويورک ضمن اعلام خبر آزادی دو کوهنورد آمريکايی گفت اگر آمريکا اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد را در اختيار ايران قرار دهد ايران طرح توليد آن را متوقف خواهد کرد. اين اقدامی بزرگ برای رفع بسياری از نگرانی های غرب بود که نشان می داد ايران واقعا به دنبال غنی سازی اورانيوم با غلظت بالا نيست.
اما دولت آمريکا به اين پيشنهاد نيز پاسخ رد داد و چند ماه بعد هم از تمام نفوذ خود استفاده کرد و به گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی در مورد ايران اتهامات جديد و بزرگی را افزود. اعمال تحريم های شديد عليه بانک مرکزی و صادرات نفت خام ايران، پيشنهاد قطعنامه ای برای محکوميت ايران به بهانه حمايت از تروريسم در شورای امنيت و طرح قطعنامه ای در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اقدامات شديدی هستند که آمريکا در ماه های اخير عليه ايران انجام داده است.
حسين موسويان در پايان تحليل خود نتيجه گيری می کند که اين اقدامات آمريکا نشان می دهند که سياست رفع تنش و تجديد مناسبات باراک اوباما شکست خورده است. در حقيقت همه اين موارد در تاييد نظريه آيت الله خامنه ای است که معتقد است هدف نهايی آمريکا تغيير رژيم در ايران است. درهای تجديد رابطه تقريبا بسته شده اند و اگر آمريکا می خواهد از فرصت های ناچيز باقی مانده استفاده کند بايد صراحتا و در عمل نشان دهد که هدف آن سرنگونی حکومت ايران نيست.
اما برای حرکت موثر و هدفمند به سمت تجديد مناسبات دو کشور ايران و آمريکا بايد يک چهارچوب کاربردی شامل همه موارد اختلاف برانگيز از جمله برنامه هسته ای، امنيت در منطقه و نقش ايران را تنظيم کرده و به صراحت مشخص کنند هر يک حاضر هستند چه امتيازاتی داده و نتيجه اين تفاهم برای هر يک از دو طرف چه خواهد بود. در يک چنين چارچوبی، ايران و آمريکا زمينه های همکاری فراوانی دارند، از وضعيت افغانستان گرفته تا مبارزه با تروريسم و قاچاق مواد مخدر.
من به خوبی از خطراتی که وضعيت بحرانی فعلی می تواند در پی داشته باشد اطلاع دارم و معتقدم که هر دو حکومت بايد در سياست های خود تجديد نظر کنند. با وجود تمام هياهوهای موجود در عرصه بين المللی که تنش در روابط ايران و آمريکا را منعکس می کند، من معتقدم که ضمن پذيرفتن حق مشروع ايران برای دستيابی به انرژی هسته ای دو طرف می توانند به يک توافق صلح آميز دست يابند.




احتمال تأثیر بمب‌گذاری دهلی بر صادرات برنج هند به ایران

رئیس انجمن سراسری صادرکنندگان برنج هند می‌گوید حمله‌ای که به خانواده دیپلمات اسرائیلی در خاک هند صورت گرفته ممکن است باعث
ویجـی ستیا، رئیس انجمن سراسری صادرکنندگان برنج هند.
«سرد شدن» روابط تجاری هند با ایران و «آسیب دیدن» روابط بازرگانی میان این دو کشور شود.
روز دوشنبه در جریان یک بمب‌گذاری در یک خودرو در دهلی نو پایتخت هند، همسر یک دیپلمات اسرائیلی و راننده‌اش زخمی شدند.
  سخنان رئیس انجمن سراسری صادرکنندگان برنج هند در حالی بیان می‌شود که هنوز هیچ کشور یا گروهی مسئولیت این بمب‌گذاری را برعهده نگرفته و ایران نیز دست داشتن در این حمله را تکذیب کرده‌است.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه ایران را به دست داشتن «غیرمستقیم و از طریق مهره‌هایی چون حزب‌الله» در این بمب‌گذاری و یک بمب‌گذاری دیگر در نزدیکی سفارت اسرائیل در تفلیس، پایتخت گرجستان که خنثی شد متهم کرد. وزارت خارجه ایران در همان روز این اتهام‌ها را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ویجــِی سِتیا، رئیس انجمن سراسری صادرکنندگان برنج هند با این وجود در مورد اثرات حمله روز دوشنبه بر روابط بازرگانی ایران و هند سخن گفت و اظهار داشت که «این امر، موضوعات را پیچیده‌تر خواهد کرد و به تجارت آسیب می‌زند» ولی افزود که فعلاً نمی‌توان در مورد شدت این تأثیرات نظری داد.
وی در ادامه گفت تنشی که به خاطر حمله یادشده ایجاد شده «مایه نگرانی است و تمایلات تجاری میان هند و ایران را با سردی روبه‌رو خواهد کرد.»
ایران برای حدود ۴۵ درصد از مصارف سالانه برنج خود به واردات برنج از خارج وابسته است و بنا بر داده‌های وزارت کشاورزی ایالات متحده، مصرف سالانه برنج ایران هم‌اینک دو ميليون و ۹۰۰ هزار تن  است.
هند در حال حاضر بزرگ‌ترین خریدار نفت از جمهوری اسلامی و تأمین‌کننده اصلی برنج ایران است؛ اما رائول خولار، وزیر بازرگانی هند این هفته گفت به خاطر مشکلاتی که تحریم‌های غرب برای دادوستد با ایران ایجاد کرده‌است، هندی‌ها باید فروش برنج، گندم، مواد پتروشیمی و فولاد به ایران را محدود کنند.
این در حالی است که گزارش‌های پیش از این حکایت از این داشت که هند مصمم بود برای پرداخت مابه‌ازای بخشی از پول نفت وارداتی از ایران، صادرات طیف بزرگی از کالاها، از جمله فراورده‌های کشاورزی مانند برنج و گندم را به ایران افزایش دهد.
اما خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه گذشته، از قول بازرگانان هندی گزارش داد که تجار ایرانی به دلیل مشکل مبادلات مالی با هند تحت تاثیر تحریم‌ها، از پرداخت پول ۲۰۰ هزار تن برنج به ارزش ۱۱۴ میلیون دلار به همتایان هندی خود بازمانده‌اند.
رئیس انجمن سراسری صادرکنندگان برنج هند روز دوشنبه در این مورد به رویترز گفت که: «بدهی‌های آنها دارد افزایش می‌یابد و در عین حال برخی از خریداران ایرانی درخواست تمدید مدت بازپرداخت بدهی‌شان شده‌اند.»
این هفته اعلام شد که صادرات چای هند نیز به ایران، پنجمین وارد کننده بزرگ چای جهان، به خاطر مشکل پرداخت با مانع روبه‌رو شده‌است.
تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا و دیگر تحریم‌های مالی علیه جمهوری اسلامی، دادوستد ایران با دیگر کشورها را به مشکلاتی مواجه کرده‌است.
هدف از تحریم‌های غرب وادار کردن مقام‌های جمهوری اسلامی به متوقف ساختن برنامه هسته‌ای ایران است که به ظن دولت‌های غربی پوششی برای تولید جنگ‌افزار اتمی است. مقام‌های تهران هدف از برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز اعلام کرده‌اند.





اعمال فشار اتحاديه اروپا بر چين بر سر مسئله ايران و سوريه

رئیس اتحاديه اروپا روز سه شنبه ۱۴ فوريه، از دولت چين خواست با جديت بيشتری جمهوری اسلامی را وادار به مذاکره بر سر برنامه هسته ای و حمايت از تدابير شورای امنيت سازمان ملل متحد در مسئله سوريه کند.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سخنان هرمان وان رامپی، رئيس اتحاديه اروپا در پی آن مطرح می شود که ون ژیابائو، نخست‌وزیر چين، گفت که چين و اتحاديه اروپا بايد بر سر حل و فصل بحران بدهی فزاينده اروپا با يکديگر همکاری کنند.
هم اکنون رهبران اتحاديه اروپا برای شرکت در نشست چين و اتحاديه اروپا در پکن به سر می برند.
رئيس اتحاديه اروپا در جريان يک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که اتحاديه اروپا از تلاش های اتحادیه عرب برای پايان دادن به خشونت ها در سوريه پشتيبانی می کند.

بيش از يک هفته پيش، و در پی وتوی قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل برای اعمال فشار بر بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه، دولت های چين و روسيه با انتقادهای زيادی روبرو شدند.
چين می گويد رأی شورای امنيت پيش از حصول توافق بر سر موارد اختلاف مطرح شده بود.
رئيس اتحاديه اروپا روز سه‌شنبه همچنين گفت اتحاديه اروپا «از تمامی کشورهای عضو شورای امنيت سازمان ملل می خواهد که در اين لحظه حساس و سرنوشت ساز مسئولانه عمل کنند.»
نخست‌وزیر چين نيز در مقابل اعلام کرد که ضروری ترين مسئله سوريه در حال حاضر «پيشگيری از جنگ و هرج و مرج» است. ون ژیابائو گفت چين از تمامی اقدام ها در چارچوب منشور سازمان ملل حمايت می کند.
اتحاديه اروپا همچنين با فشار بر چين تلاش کرده تا حمايت آن کشور را برای واداشتن ايران به نشستن بر سر ميز مذاکره درباره برنامه هسته ای اش جلب نمايد. چين و ديگر کشورها زير فشار ايالات متحده و اروپا برای قطع واردات نفت خود از ايران قرار دارند.
به گزارش آسوشيتدپرس، هرمان وان رامپی در ادامه نشست خبری خود گفت: «من نگرانی عميق کشورهای اتحاديه اروپا را به اطلاع  نخست‌وزیر ون ژیابائو رساندم و برای ايشان توضيح دادم که اعمال ما و تحريم های وضع شده با هدف بازگرداندن تهران بر سر ميز مذاکره بوده است.»
هرمان وان رامپی،  در عين حال اظهار داشت که مسئله حقوق بشر در چين نيز در گفت‌وگوهای دو جانبه مورد بحث قرار گرفته اما جزئيات بيشتری در اين زمينه ارائه نداد.



قطر کشوری کوچک در جنگ قدرتی بزرگ

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر قطر کشوری کوچک که به وزنه‌ای در معادلات سیاسی خاورمیانه تبدیل شده است. قطر شورشیان لیبی را مسلح کرد و حالا می‌خواهد سربازان اتحادیه عرب وارد سوریه شوند.
شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر
توافق فتح و حماس برای تشکیل دولت واحد فلسطینی با میانجیگری قطر بدست آمد رهبری قطر با اعتماد به نفس عجیبی وارد بازی قدرت منطقه شده است. شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر سوریه را به جنگ طلبیده است. او در مصاحبه‌ای با تلویزیون سی بی اس آمریکا به صراحت خواستار دخالت نیروهای خارجی در سوریه و اعزام نیروی نظامی به این کشور شد.
رهبری دوحه هم‌چنین در برابر روسیه و چین واکنشی شدید نشان داد، زمانی که این دو کشور مانع از تصویب قطعنامه‌ای علیه سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد شدند. وزیر خارجه قطر حتی روسیه و چین را متهم کرد که به بشار اسد مجوز کشتار مردم سوریه را تقدیم کرده‌اند.
قطر در ماه‌های اخیر در صحنه سیاسی خاورمیانه از خود چهره‌ای قوی نشان داده است. این امیرنشین کوچک در بحران صحرای غربی، میان اتیوپی و اریتره، در سومالی و اندونزی، دارفور و لبنان دخالتی موثر داشته است. اوايل این هفته شیخ حمد توانست پیروزی دیگری به نام خود ثبت کند: اقدام حماس و الفتح برای تشکیل دولت متحد فلسطینی! گامی که با میانجیگری و هدایت قطر تا این جا پیش رفته است.
توافق فتح و حماس برای تشکیل دولت واحد فلسطینی با میانجیگری قطر بدست آمد
اسلحه، پول، سرباز
امیر قطر در حمایت خود از آن‌چه می‌خواهد از هیچ دست و دلبازی فروگذار نمی‌کند. قطر فقط میانجگیری نمی‌کند، با سلاح، سرباز و پول هم سرمایه‌گذاری می‌کند. مبارزه علیه معمر قذافی با تانک‌ها و نیروهای ویژه قطر به شورشیان مخالف حکومت این توان را داد که خود را سازماندهی کنند. علاوه بر این قطر با راه انداختن شبکه تلویزیونی لیبی مهمترین پل ارتباطی میان گروه‌های مختلف شورشیان را ایجاد کرد. حالا دمشق به شدت نگران این است که قطر برای سوریه نیز خوابی مشابه دیده باشد.
قطر پس کودتای سال ۱۹۹۵ توسط شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی علیه پدر خود به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شد. شیخ حمد تازه رهبری را در دست گرفته بود که دست به یک سری اصلاحات بلندپروازانه زد. هدف او از این اصلاحات بهبود بخشیدن به وضع معیشت ۳۰۰ هزار نفر جمعیتی بود که بر آن‌ها حکومت می‌کرد. او هم‌چنین اولین انتخابات آزاد این کشور را برای سال ۲۰۱۳ وعده داده است.
از دیگر اقدامات قابل توجه او برای مدرنیزه کردن قطر ایجاد فرستنده تلویزیونی الجزیره بود که سال ۱۹۹۶ براه انداخت و به یکی از مهمترین ابزار سیاست قطر تبدیل شده است. فرستنده الجزیره از سوی امیر قطر حمایت مالی می‌شود و کاملا تحت نظر اوست.
این که قطر هم فرستنده تلویزیونی برای کشورهای دیگر راه‌اندازی می‌کند و هم سرباز به خاک‌شان اعزام می‌کند، ناشی از ثروت بیکران این کشور است که به ‌حکومت آن قدرت و نفوذ بخشیده. قطر با منابع گاز خود یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است. در‌آمد سرانه متوسط هر خانوار قطری در سال ۲۰۱۰ معادل ۷۵ هزار یورو و شاخص رشد اقتصادی ‌آن ۴/ ۱۹ درصد بود. تقریبا یک و نیم میلیون کارگر مهاجر در این کشور مشغول به کارند.

حمایت از دمکراسی؟

پذیرایی امیر قطر از رئس جمهور آلمان
با همه این‌ها این سوال به جای خود باقی می‌ماند که چرا امیر قطر از انقلاب‌های منطقه حمایت می‌کند. پاسخ را برخی تحلیل‌گران این می‌دانند که این تلاشی است برای جایگزینی حکومت‌های اسلامی در نقاطی که شورش یا انقلاب آغاز می‌شود. نمونه تونس‌، لیبی و مصر که قطر بزرگترین حمایت‌های مالی را از نیروهای اسلام‌گرا در آن‌ها کرده است.
برخی تحلیلگران نیز این اقدامات را ناشی از جاه‌طلبی بیش از اندازه شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی می‌دانند و می‌گویند که او از خلائی که در منطقه وجود دارد برای تثبیت قدرت خود استفاده می‌کند.

مبارزه دائمی با ایران
البته علاقه ویژه قطر به تحول در سوریه بیش از هرچیز به روابط این کشور با ایران برمی‌گردد. قطر و سایر کشورهای عرب منطقه جنگ قدرت در سوریه را امکان مناسبی برای تضعیف متحد اصلی بشار اسد، یعنی حکومت ایران ارزیابی می‌کنند. ایران در تنش دایمی با کشورهای عرب منطقه است. رهبری ایران به تازگی تهدید کرد که ‌آبراه هرمز را خواهد بست. درعین حال این کشورها به شدت از این که ایران اقلیت شیعه کشورهای عربی را علیه حکومت‌هایشان تحریک می‌کند، ناراضی‌اند.
به هرحال هدف واقعی شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی هر چه باشد، او موقعیتی مناسب‌تر از اوضاع کنونی منطقه برای قرار دادن خود در مقام تعیین کننده جهت اصلی سیاست کشورهای عرب نخواهد یافت.





کتک‌کاری خونین داماد پروین احمدی‌نژاد در دفتر مشاوران رییس جمهور

image
در یک درگیری شدید و خونین در حوزه مشاوران دفتر رییس جمهور، حمید رضا افراشته، داماد پروین احمدی‌نژاد با یکی از نیروهای مشاوران جوان رییس جمهور کتک‌کاری کرد.
به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی انتخاب شدت این درگیری به‌حدی بوده است که منجر به جرح و خونریزی افراشته از ناحیه دهان شده است.
انتخاب نوشته است: «هفته گذشته در مجموعه تحت مدیریت مشایی اتفاق نادری رخ داد. ماجرا از این قرار بود که در حوزه مشاوران جوان ریاست جمهوری واقع در ساختمان کوثر طبقه ششم که ریاست آن را رییس دفتر رییس جمهور برعهده دارد درگیری فیزیکی بین دو تن از افراد صورت گرفته که در نهایت با ورود نیروهای حراست این درگیری پایان می‌یابد.»
وب‌سایت انتخاب با بیان اینکه «بزن بزن این دو تا ساعاتی محیط ساختمان کوثر خصوصا طبقه ششم را تحت تاثیر قرار داده بود» نوشته است که «طبق آخرین اخبار رسیده یک طرف دعوا که فرد مقابل افراشته بوده است از مجموعه مشاوران جوان کنار گذاشته شد.»
گفتنی است قرار است در هفته‌ی جاری، گروه مشاوران جوان رییس جمهور، همایشی با حضور ۴۵۰۰ نفر از جوانان فعال در دستگاه‌های اجرایی کشور را در تالار وزارت کشور برگزار کند.




۲۵ بهمن: اندک اندک جمع سبزان می‌رسند...

image
به گزارش منابع مختلف در تهران، میزان جمعیت و ترافیک در نقاط مهم شهر از جمله چهار‌راه ولی عصر و میدان ونک بیشتر و بیشتر می‌شود...«هنوز نیروهای ضد شورش در آرامش به‌سر می‌برند، گویی دستور دارند جمعیت رامتهیج نکنند.» این گزارش تا پایان شب در حال تکمیل است.
بنا به گزارش منابع خبری از نقاط مختلف تهران، امروز علاوه بر نیروهای امنیتی، گروه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی نیز بسیج شده‌اند. ترافیک در طول خیابان ولی عصر بیشتر و بیشتر می‌شود.
- صبح امروز عملا خبری نبوده است و شهر آرام بود. بسیاری برای ساعت ۴ بعد از ظهر قرار گذاشته‌اند.
- ماموران زیادی در میدان آزادی جمع شده‌اند.
- یک منبع ازمیدان ولی عصر می‌گوید که جمعیت درحال افزایش، اما کاملا در سکوت است.  افسران راهنمایی و رانندگی به رانندگانی که «بوق» می زنند، تذکر می‌دهند. نیرهای ضد شورش منتظر ایستاده‌اند و واکنشی نشان نمی‌دهند. جمعیت زیاد می‌شود اما ماموران تذکر می دهند تا جمعیت متفرق شود.
- چهار راه ولی عصر هم نسبتا شلوغ است.
- گروهی از موتورسواران «حزب‌الله» سوار بر موتورهای بزرگ (۱۰۰۰) به سمت جنوب خیابان ولی عصر پیش می‌روند و شعار می‌دهند
- به تعداد مامورا در محدوده دانشگاه شریف و خیابان نواب افزوده شده است. بیشترین تجمع در محدوده خیابان بهبودی است. از انقلاب به سمت آزادی نیروهای امنیتی سازمان یافته  مستقر شده‌اند. میدان آزادی کاملا در محاصره نیروهای نظامی و امنیتی است
- رهسا نیوز نوشت: «حوالی چهار راه ولی عصر بیش از ۶ نفر دستگیر شدند که در میان دستگیر شدگان ۳ تن از زنان دلیر دیده می شد. برخورد نیروهای سرکوبگر وحشیانه و غیر انسانی است و به هرکسی که شک می کنند اقدام به بازرسی وی می‌کنند.»
- یک منبع خبر از انتقال اتوبوس‌های حامل نیروهای ضذ شورش به میدان‌‌ فردوسی داد.
- در بسیاری از شهرها از جمله اهواز خبری نیست.
- حوالی میدان ونک، گروهی شعار می‌دهند. تجمع نیروهای ضد شورش بیشتر و بیشتر می‌شود.
- از میدان آزادی نیز خبر می‌رسد که تعدادی در حال شعار دادن هستند.




هاشمی رفسنجانی: از مجمع استعفا نمی‌دهم

imageبا نزدیک شدن به پایان دوره پنج‌ساله ریاست هاشمی بر مجمع تشخیص مصلحت نظام، اکبر هاشمی رفسنجانی گفته است که از این مجمع استعفا نخواهد داد.
در حالی که این روزها رسانه‌های نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای به‌طور روزانه اخباری را در خصوص کناره‌گیری هاشمی از مجمع تشخیص مصلحت منتشر می‌کنند، رفسنجانی گفته است که همچنان در مجمع می‌ماند و استعفا نخواهد داد.
به گزارش انتخاب به نقل از روزنامه ملت ما، هاشمی در ارتباط با «شایعاتی» در خصوص استعفایش از ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیداری که چندی قبل صورت گرفته این خبرها را رد کرده و گفته است «از سمتش استعفا نداده و در آینده هم قصد چنین کاری را ندارد.»
روزنامه ملت ما که این خبر را در ستون غیر رسمی خود منتشر کرده افزوده است که هاشمی در خصوص برخی خبرها در مورد کناره‌گیری وی از مجمع هم گفته است که «این خبرها، خبرسازی برای فشار بر مجمع است که مدتی است دنبال می شود و موضوع تازه‌ای نیست.»
گفتنی است پس از کنار گذاشته شدن اکبر هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام آخرین پایگاه رسمی هاشمی است که ریاست آن توسط علی خامنه‌ای تعیین می‌شود.



وزیر خارجه بریتانیا خواستار آزادی رهبران مخالفان در ایران شد

سحام نیوز: وزیر خارجه بریتانیا نیز در روز دوشنبه (۱۳ فوریه/۲۴ بهمن) بیانیه‌ای در محکومیت سرکوب آزادی بیان در ایران داده و خواستار آزادی زهرا رهنورد،
آخرین دیدار مشترک خانواده مهدی کروبی و میرحسین موسوی
میرحسین موسوی و مهدی کروبی شده بود.
ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا با اشاره به گذشت یک‌سال از حبس خانگی موسوی، رهنورد، مهدی و فاطمه کروبی یادآور شده بود که جمهوری اسلامی ایران در این مدت فراخوان‌های بین‌المللی برای آزادی فوری این افراد را نادیده گرفته ‌است.
ویلیام هیگ افزوده که امروز به غیر از فاطمه کروبی، دیگران بدون آن که اتهامی متوجه‌شان شده باشد، همچنان در بازداشت به سر می‌برند: «فرزندان آنها تنها تحت کنترل ماموران امکان ملاقات با آنها را پیدا می‌کنند. مقامات ایرانی می‌گویند که این بازداشت به دلیل حفظ امنیت آنهاست اما این اقدام برای ساکت کردن صدای آنها و هواداران‌شان است.»
وزیر خارجه بریتانیا در ادامه بیانیه خود تصریح کرده که خواستار آزادی فوری موسوی، رهنورد و کروبی است. او گفته که «آزادی بیان و اجتماعات، حق مسلم و بنیادین جوامع مدرن هستند. من ادامه تلاش‌های ایران برای سرکوب این حقوق را محکوم می‌کنم.»
حزب سبزهای آلمان و حزب کمونیست فرانسه نیز در سالگرد حبس خانگی یادشدگان بیانیه‌هایی صادر کرده و خواهان آزادی آنها و سایر زندانیان سیاسی در ایران شده‌اند.




فضای شدید امنیتی در تهران در روز ۲۵بهمن

سحام نیوز: به گزارش منابع خبری، از بامداد روز سه شنبه ۲۵ بهمن ماه، در حالیکه ساعاتی تا برگزاری تظاهرات سکوت حامیان جنبش سبز در خیابان ها مانده بود، برخی مناطق تهران چهره امنیتی- پلیسی به خود گرفت.
به گزارش جرس و به نقل از برخی شاهدان حاکی است که نقاط مرکزی تهران، از حدود ظهر سه شنبه به طور محسوسی فضای امنیتی به خود گرفته و لباس شخصی های موتور سوار و همچنین یگان های ویژه پاسداران، ضمن مانور و گشت های خیابانی، در برخی نقاط مستقر شده اند.
تارنمای ایران پرس نیوز گزارش داده است که با نزدیک شدن به ظهر و زمان برگزاری تظاهرات، نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها به تدریج در میادین و تقاطع های های اصلی شهر تهران در حال استقرار هستند. از ساعت ۱۲ یکی از این یگان های پلیس ضد شورش و تعداد زیادی از خودروهای نیمه زرهی و بین ۵۰ تا ۶۰ دستگاه موتور سیکلت در پادگان عشرت آباد (حوزه نظام وظیفه) استقرار یافتند. در همین حال از میدان امام حسین تا میدان آزادی در تقاطع های اصلی و میادین فردوسی و انقلاب خودروهای نیروی انتظامی رفت وآمد شهروندان را زیر نظر گرفته که هر لحظه بر تعداد آنها افزوده می شود.
بر اساس این گزارش، طبق معمول این روزها پایگاه بسیج مقداد به عنوان مرکز اصلی استقرار یگان های بسیج و لباس شخصی هاست و از صبح امروز رفت و آمدهای زیادی در این پایگاه صورت می گیرد. گشت های لباس شخصی ها با موتورهای سنگین و پوشش های مشخص در مسیر خیابان انقلاب به چشم می خورد و به کلیه کتاب فروشی ها و مغازه های خیابان انقلاب و آزادی ابلاغ شده است که در صورت شلوغ شدن خیابان بلافاصله پس از اخطار نیروی انتظامی باید مغازه های خود را تعطیل کنند.
همچنین از دانشگاه تهران، صنعتی شریف و امیرکبیر نیز خبر می رسد که دانشجویان تصمیم گرفته اند کلاس های نوبت بعداز ظهر را تعطیل کنند اما معاونت دانشجویی نسبت به این تصمیم اخطار داده است! موتورهای حامل لباس شخصی ها اطراف دانشگاه تهران ویراژ می دهند و سعی دارند با ایجاد رعب و وحشت فضا را کاملا کنترل شده نشان دهند.
اما در مسیر خیابان ولیعصر به ویژه تقاطع تخت طاووس و میدان ولیعصر حضور نیروهای امنیتی محسوس است. ضلع شرقی میدان هفت تیر روبروی مسجد الجواد محل استقرار نیروهای بسیج است و بلوار کشاورز هم چنین وضعیتی دارد.
بر اساس گزارش ها، سرعت اینترنت به شدت پایین است و ارسال ایمیل به سختی میسر می شود و خطوط موبایل نیز با اختلالات شدید مواجه است.
بی بی سی نیز به نقل از شاهدان عینی نوشته است “در سالگرد تظاهرات ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ و همزمان با فراخوان چهره‌ها و گروه‌های مخالف دولت برای برگزاری تظاهراتی دیگر، مأموران پلیس در بعضی خیابان‌های شهر تهران حضوری چشمگیر دارند.”
همچنین برخی منابع شامگاه دیروز از ترافیک سنگین و غیر عادی خیابان های تهران خبر دادند که با وجود تلاش های پلیس راهنمایی و رانندگی تا ساعت ها ادامه داشت.
شاهدان عینی از ندای الله اکبر در برخی مناطق تهران در شامگاه دوشنبه خبر داده بودند.




اعلام همبستگی ۷۰ عضو شورای ملی سوریه با معترضان ایرانی

سحام نیوز: بیش از ۷۰ تن از اعضای شورای ملی سوریه با امضای بیانیه ای، حمایت خود را از آنچه مبارزه مردم ایران برای دستیابی به آزادی و دموکراسی نامیدند، ابراز داشتند. آنان در این نامه با اشاره به تظاهرات ۲۵ بهمن سال گذشته ایرانیان در حمایت از مبارزه مردم کشورهای عربی و «بهار عربی» نوشتند که این موضوع برای همگان اهمیت دارد که مبارزه برای دموکراسی مردم کشورهای خاورمیانه در ارتباط با یکدیگر قرار دارد.
به گزارش رادیو فردا، امضاکنندگان بیانیه همبستگی با مردم ایران اشاره کرده اند که رژیم های سوریه و ایران طی سال ها با یکدیگر برای سرکوب مردم این دو کشور و بی ثباتی منطقه پیرامون خود همکاری نزدیکی داشته اند.
در این ارتباط، بسام القوتلی، از اعضای شورای ملی سوریه، به رادیو فردا می گوید:«ما ارتباط نزدیکی بین مبارزه مردم ایران و سوریه برای دستیابی به دموکراسی می بینیم. رژیم های سوریه و ایران طی سال ها دست در دست هم مردم کشورهای خود را سرکوب کرده اند. به همین دلیل است که شورای ملی سوریه با انتشار این بیانیه، حمایت خود را از مبارزه مردم ایران ابراز داشت.»
پیش از این، شورای ملی سوریه ، ایران را متهم به مشارکت در سرکوب مخالفان بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، کرده و از تهران خواسته بود تا از حمایت حکومت او دست بکشد.
جمهوری اسلامی ایران مشارکت در مقابله با مخالفان بشار اسد را تکذیب می کند.
به گفته ۷۱ عضو شورای ملی سوریه، تنها راه رستگاری مردم دو کشور، همکاری و احترام متقابل آنان به آرمان‌های گذشته، حال و آینده شان خواهد بود.
بسام القوتلی، از اعضای شورای ملی سوریه،اشاره می کند:«اطمینان دارم که مردم سوریه و ایران، به خصوص جوانان دو کشور که نیروی اصلی انقلاب برای دموکراسی و آزادی هستند، از طریق همکاری با یکدیگر خواهند توانست تا کشورهای خود را از لحاظ اقتصادی بازسازی کنند، مناسبات بهتری با همسایگان خود برقرار کنند و آینده بهتری را برای خود و کشورشان رقم بزنند.»
وی اضافه می کند:«حکومت های ما سال ها با صدور بیانیه هایی گفته اند که به دلیل وجود دشمن، نمی توانند آزادی بدهند، اما اوضاع عوض شده است و مردم به همسایگان خود به چشم دشمن نگاه نمی کنند.»
شورای ملی سوریه در روز ۲۴ شهریور سال جاری از سوی حدود ۱۴۰ تن از فعالان و شخصیت‌های سیاسی سوریه در استانبول تشکیل شد.
به گفته بسام القوتلی، از اعضای شورای ملی سوریه، این شورا در داخل سوریه نیز فعالیت دارد.
این شورا متشکل از طیف های وسیعی از مخالفان در داخل و خارج سوریه است و کمیته های محلی هماهنگی اعتراض ها در سوریه نیز دارای نماینده در آن هستند.
یکی از جمعه های اعتراضی در سوریه نیز به نام «جمعه حمایت از شورای ملی» برگزار شد و مخالفان  در حمایت از آن شورا شعار دادند.
شورای ملی سوریه اخیرا با ارتش آزاد سوریه که از جداشدگان از ارتش سوریه تشکیل شده است، جلسات هماهنگی برگزار کرده است.


 
” اینجانب ضمن اعتراض شدید به روند موجود و تخلفات آشکار و فراوان روز انتخابات هشدار می دهم که تسلیم این صحنه آرایی خطرناک نخواهم شد. نتیجه آنچه که از عملکرد متصدیان بی امانت دیده ایم و می بینیم جز تزلزل ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و حاکمیت دروغ و استبداد نیست. اینجانب طبق وظیفه شرعی و ملی خویش به افشای رازهای پشت سر این روند پرمخاطره خواهم پرداخت و آثار نابود کننده آن را بر سرنوشت کشور توضیح خواهم داد و ترس آن دارم که ادامه وضع موجود همه نیروهای موثر در نظام را به توجیه گرانی دروغگویی در مقابل مردم تبدیل کند و دنیا و آخرت آنان را در معرض لطمه های جبران ناپذیر قرار دهد.”
این نخستین بیانیه میر حسین موسوی پس از کودتای انتخاباتی ۲۲ خرداد ۸۸ است، شنبه بعد از ظهر او با بیانیه ای اعلام کرد که در کنار ملت خواهد ایستاد و تسلیم نخواهد شد و از آن روز مهندس میر حسین موسوی شد میر یک ملت.
او را مهندس می خوانند، نخست وزیر امام و نخست وزیر جنگ و از همه صمیمی تر جوانان این سرزمین هستند که او را میر حسین می خوانند.
میرحسین موسوی خامنه سیاستمدار، نقاش و معمار است. او پنجمین و آخرین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ بود و پس از درگذشت امام با تغییر قانون اساسی و حذف پست نخست‌وزیری، از فعالیت‌های اجرایی کناره گرفت. در سال ۱۳۷۷ فرهنگستان هنر را تأسیس کرد و تا دی‌ماه ۱۳۸۸ ریاست آن را بر عهده داشت.
“ما از مسوولان درخواست کرده‌ایم که مجوز برگزاری یک راهپیمایی بزرگ در تمامی شهرهای کشوربه ما داده شود تا در طی آن مردم فرصتی برای نمایش مخالفت خود با شیوه برگزاری انتخابات و نتایج آن پیدا کنند. موافقت مسولان با این امر می‌تواند بهترین راه حل برای مهار هیجانات فعلی باشد.
از رنگ سبز که نماد معنویت و آزادی و عقلانیت دینی و مداراست و شعار الله اکبر که حاکی از ریشه‌های انقلابی ماست دست بر نداریم. این رنگ و شعاری است که همچنان وحدت بخش صفوف ملت ما و بهترین وسیله ارتباط دل‌ها و خواسته‌های ما با هم خواهد بود.”
این سخنان او بود اویی که در آن روزهای سخت لحظه ایی تنهایمان نگذاشت و همراه و همپایمان شد در آن روزهای پر از شور که باید از انقلاب به آزادی می رفتیم خاموش و استوار و از از آن روز همراه ما شد هم پای ماشد.
میر حسین موسوی از روزهای جوانی مبارز آزادی بود و در دوران تحصیل همراه با دیگر دوستان خود انجمن اسلامی دانشگاه ملی را تأسیس کرد و پس از اتمام دانشگاه با همان دوستان شرکت سمرقند را بوجود آورد. این شرکت جایی جهت تجمع دوستان به منظور مبارزه با حکومت پهلوی بود. در سال ۱۳۵۲ در اثر حمله عوامل ساواک به شرکت، کلیه افراد آن به اتفاق میرحسین موسوی و عبدالعلی بازرگان دستگیر گردیدند. او در اواخر دههٔ چهل و اوایل دههٔ پنجاه خورشیدی، با گروه‌های ملی – مذهبی مثل نهضت آزادی و نهضت خداپرستان سوسیالیست نزدیکی داشت و از جمله کسانی بود که در جلسه‌های سخنرانی علی شریعتی در حسینیه ارشاد تهران حاضر می‌شد. میرحسین موسوی، که در آن دوران با نام هنری حسین رهجو فعالیت می‌کرد، از جمله افرادی بود که در تأسیس جنبش مسلمانان مبارز با حبیب الله پیمان همکاری کرد.
موسوی در سال ۱۳۴۸ زمانی که فارغ‌‏التحصیلی‌اش را جشن می‌گرفت، در یک نمایشگاه نقاشی که زهرا رهنورد از دانشجویان رشتهٔ مجسمه سازی ترتیب داده بود، بااو آشنا شد و ازدواج کرد. در همان سال‌ها او به دلیل سازمان‌دهی اعتراضات خیابانی بر علیه حکومت، بازداشت و زندانی شد.
“سی سال پیش از این در کشورما انقلابی به نام اسلام به پیروزی رسید؛ انقلابی برای آزادی، انقلابی برای احیای کرامت انسان‌ها، انقلابی برای راستی و درستی. در این مدت و به خصوص در زمان حیات امام روشن ضمیر ما سرمایه‌های عظیمی از جان و مال و آبرو در پای تحکیم این بنای مبارک گذارده شد و دست‌آوردهای ارزشمندی حاصل آمد. نورانیتی که تا پیش از آن تجربه نکرده بودیم جامعه ما را فراگرفت و مردم ما به حیاتی نو رسیدند که به‌رغم سخت‌ترین شداید برایشان شیرین بود. آنچه مردم به دست آورده بودند کرامت و آزادی و طلیعه‌هایی از حیات طیبه بود. اطمینان دارم کسانی که آن روزها را دیده‌اند به چیزی کمتر از آن راضی نمی‌شوند.”
موسوی سی سال پس ازپیروزی انقلاب با اعتقاد از آن روزهایی برای ما گفت که انقلاب کرده بودند برای حفظ کرامت انسان ها و برای نخست وزیر جنگ چه سخت بود هنگامی که می دید که این گونه کرامت هموطنانش لگد مالش میشود به نام دین و انقلاب. از این روز نیز او در سال های نخست انقلاب به تأسیس حزب جمهوری اسلامی توسط آیت الله بهشتی در نخستین روزهای بعد از پیروزی انقلاب به این حزب پیوست و دبیر سیاسی این حزب شد و هم چنین به عضویت شورای انقلاب اسلامی درآمد. در سال ۱۳۶۰ میرحسین موسوی در کابینه های محمدعلی رجایی، محمدجواد باهنر و محمدرضا مهدوی کنی موسوی به عنوان وزیر امور خارجه معرفی شد. پس از کشته شدن محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر، رئیس جمهوری و نخست وزیر وقت در انفجار ۸ شهریور ۱۳۶۰، آیت الله خامنه ایی رئیس جمهور ایران شد و ابتدا علی‌اکبر ولایتی را به عنوان نخست‌وزیر به مجلس معرفی کرد، اما مجلس به ولایتی رأی اعتماد نداد و رییس جمهور وقت علی‌رغم اختلافاتی که در داخل حزب جمهوری اسلامی با میرحسین موسوی داشت، او را به عنوان نخست‌وزیر به مجلس معرفی کرد. موسوی از آن زمان تا سال ۱۳۶۸ برای ۸ سال، نخست‌وزیر ایران بود. رییس جمهور در دورهٔ دوم ریاست جمهوری خود به شدت مخالف ادامهٔ نخست‌وزیری موسوی بود ولی با اصرار امام که اعتقاد راسخی به نخست وزیر داشت مجبور به معرفی دوبارهٔ او شد. امام به دلیل گزارش محسن رضایی معتقد بود که کنار گذاشتن موسوی لطمهً جدی به روحیهٔ سربازان ایرانی در جنگ ایران و عراق خواهد زد و در پاسخ به ناطق نوری که تعدادی از روحانیون بلندپایه را برای مذاکره واسطه کرده بود، گفت: “انتخاب غیر از ایشان، خیانت به اسلام است.” و به همین دلیل آیت الله خامنه‌ای در مذاکرات بعدی با ناطق نوری گفت: «حجت بر من تمام شد.» و موسوی را برای نخست‌وزیری معرفی کرد. نهایتأ در جلسهٔ رأی اعتماد به موسوی ۹۹ نماینده از ۲۷۰ نماینده مجلس به او رأی عدم اعتماد دادند.
“آمده بودم تا نشان دهم می‌توان معنوی زندگی کرد و در عین حال در امروز زیست. آمده بودم تا هشدارهای اماممان را درباره تحجر بازگو کنم. آمده بودم تا بگویم گریز از قانون به استبداد می‌انجامد؛ تا به یاد آورم که اعتنا به کرامت انسان‌ها پایه‌های نظام را تضعیف نمی‌کند، بلکه استحکام می‌بخشد. آمده بودم تا بگویم مردم از خدمتگزارانشان راستی و درستی می‌خواهند و بسیاری از گرفتاری‌های ما از دروغ برخاسته است. آمده بودم تا بگویم عقب‌ماندگی، فقر، فساد و بی‌عدالتی سرنوشت ما نیست. آمده بودم تا بار دیگر به انقلاب اسلامی آن گونه که بود و جمهوری اسلامی آن گونه که باید باشد، دعوت کنم.”
بیست سال پیش موسوی احساس کرد که دغدغه ای ندارد، همه چیز به سامان نبود مطمئنا کاستی هایی وجود داشت و مشکلاتی و کم کاری هایی اما یاران انقلاب بودند، جنگ تازه تمام شده بود و کشور در حال سازندگی و پس از آن نوبت به اصلاحات رسید و یار دیرین سید محمد خاتمی رییس جمهور ۲۰ میلیونی کشور شد و موسوی با خیال راحت از اینکه دوستان و همراهان سابق با اعتقاد راسخ مدیریت کشور را در دست گرفته اند به کار فرهنگی مشغول شد.
اما مرد نقاش پس از ۲۰ سال سکوت خود را شکست چرا که او احساس خطر کرد، احساس نگرانی نسبت به آینده کشور و انقلاب، از دروغ ها خسته شده بود و به میدان آمد تا شهر را رنگی نو زند.
” مردم شریف ایران من به تمنای قدرت نیامده ام; من سکوت بیست ساله خود را نشکسته ام که به هر ترتیب و با هر روشی رییس جمهور بشوم; من احساس خطر کردم که کشور دچار بی اخلاقی شده، دچار فقر اخلاقی و مادی شده، دچار مدیریت غیرعقلانی شده است.من برای حفظ کرامت انسان و رعایت ارزش های اخلاقی در حکمرانی، توقف رشد خرافات و ارائه آمار کذب، شفافیت فعالیت های حکمران ها و خلاصه پیشرقت و توسعه پا به این عرصه دشوار نهادم.برای من، رییس جمهور شدن، کسب و حفظ قدرت هدفی نیست که هر وسیله ای را توجیه کند.”
او پس از بیست سال سکوت و کناره‌گیری آمد و مردمی خسته از دروغ و ظلم و بی عدالتی همراه او شدند. یک پارچه نور شدیم و شادی ، موج موج رنگ سبز بود که خیابان ها را می پوشاند و مردمی امیدوار که برای فردایی روشن فقط به صندوق های رای دل سپردند.
اما دست های شعبده بازی در کار بود تا آرای مردم تغییر دهند و پس از پایان انتخابات، وزارت کشور اعلام کرد که محمود احمدی‌نژاد با۶۳٪ آراء پیروز شده‌است. این مسأله بهت و شگفتی بزرگی را برای مردم به همراه داشت. مردمی که تا پیش از روز انتخابات شعار می دادند اگر تقلب بشه ایران قیامت میشه از روز پس از انتخابات به روش های مدنی و مسالمت جویانی نسبت به نتایح انتخابات واکنش نشان دادند. اعتراضی که با سرکوب نیروهای انتظامی و یگان‌های ضدشورش همراه بود. بسیاری نتیجهٔ انتخابات را تقلب خواندند. بسیاری از جوانان و مردم و خصوصا یاران موسوی بازداشت شدند.
اما او نه از بازداشت ها ترسید و نه مرعوب زور شد. حتی هنگامی که در ظهر عاشورا خواهر زاده اش به ضرب گلوله به شهادت رسید. او درحالیکه داغدار خواهرزاده بود درد خود را فراموش کرد و خطاب به مردم گفت: ” مشاهده فیلم های تکان دهنده عاشورا نشان می دهد که اگر شعارها و حرکات جاهایی به سمت افراط غیر قابل قبول کشانده می شود، ناشی از به زیر انداختن افراد بی گناه از روی پل ها و بلندی ها، تیراندازی ها و آدم زیر کردن ها و ترورهاست . جالب آنکه در بعضی از این فیلم ها دیده شده است که مردم در پشت چهره نیروهای انتظامی و بسیجی مهاجم برادران خود را می بینند و در شرایط بحرانی و پر از خشم و هیاهوی آنروز سعی می کنند بدانها آسیبی نرسد. اگر صدا و سیما یک جو انصاف و عقل داشت می توانست برای تلطیف فضا و نزدیک کردن مردم به همدیگر گوشه ای از این صحنه ها را نشان دهد. ولی هیهات! جریان روزهای بعد از عاشورا و گسترش دستگیریها و دیگر تمهیدات دولتی نشان می دهد که مسئولان اشتباهات گذشته را این بار در وسعت بیشتر تکرار می کنند و آنها می اندیشند سیاست ارعاب تنها راه حل است.”
اقتدارگریان بالاخره طاقت نیاوردند و پس از دو سال تهدید بالاخره مهندس میر حسین موسوی را به همراه همسرش خانم دکتر زهرا رهنورد در خانه خود حبس کردند. موسوی به همراه کروبی تقاضا مجوز راهپیمایی کرد. بهار عربی خاورمیانه را فراگرفته بود و رسانه های حاکمیت از دفاع از مظلومان مصر و تونس می گفتند، ما مردم هم خواستیم که از نه تنها از حق آنان که از حق خود دفاع کنیم اما پس از اعتراضات ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ حبس او نیز شروع شد. دیواری آهنی بر سر کوچه اختر کشیدند ورودی خانه موسوی و رهنورد، از روز ۲۵ بهمن به منظور جلوگیری از شرکت آنها در تظاهرات بسته شد. از ان روز دختران میر حسین موسوی از دیدن پدر محروم شده اند و فقط می توانند هر چند ماه یک بار به دیدن پدر و مادر بروند. پدر میر حسین موسوی مریض شد و پسر نتوانست بر بالین پدر حضور بیاید و فقط اجازه دادند لحظه ایی بدن بی جان پدر را ببیند و خطاب به خانواده بگوید ” صبر صبر صبر” پیامی نه فقط برای خانواده که برای همه. آنها نه تماسی با خانواده دارند و نه دیدار مرتبی و نه حتی از حقوق ابتدایی یک زندانی برخوردار هستند. اقتدارگرایان به خیال خود به در کوچه اختر قفل زده اند غافل از اینکه نور خورشید از هر قفلی عبور می کند.
” سلام و درود برشما. پس از راهپیمائی شکوهمند شما در روز ۲۵ بهمن، این دستاورد بزرگ ملت و جنبش سبز که با شرکت همه قشرهای مردم از مردان و زنان سلحشورجامعه، در مقابل ناباوری بسیاری از بدبینان و اقتدار گرایان شکل گرفت… افتخار بزرگ جنبش سبز در استقلال و تکیه آن بر نیروی عظیم ملت بوده است. جنبش سبز همواره با بیگانگان فاصله داشته و اهداف اصلی آن احیای ارزشهای انقلاب و آرمانهای امام راحل و مطالبات آزادی خواهانه و متکثر ملت شریف ایران بوده و همواره تلاش کرده است که از راههای مسالمت آمیز، اهداف خود را با تاکید براصل بنیادین کرامت ذاتی انسان و به رسمیت شناختن حق ملت برای حاکمیت بر سر نوشت خود و اجرای بدون تنازل قانون اساسی دنبال کند. این همراه کوچک شما ضمن تبریک به مناسبت پایداری خیره کننده مردم، شهادت فرزندان عزیز شما ملت سر فراز را تسلیت می گویم.”




چهرۀ پلیسی – امنیتی مرکز تهران در آستانه مراسم ۲۵بهمن گزارش های رسیده به جرس حاکی است که نقاط مرکزی تهران، از حدود ظهر سه شنبه به طور محسوسی فضای امنیتی به خود گرفته و لباس شخصی های موتور سوار و همچنین یگان های ویژه پاسداران، ضمن مانور و گشت های خیابانی، در برخی نقاط مستقر شده اند.
جـــرس: به گزارش منابع خبری، از بامداد روز سه شنبه 25 بهمن ماه، در حالیکه ساعاتی تا برگزاری تظاهرات سکوت حامیان جنبش سبز در خیابان ها مانده بود، برخی مناطق تهران چهره امنیتی- پلیسی به خود گرفت.
برخی شاهدان و گزارش های رسیده به جرس حاکی است که نقاط مرکزی تهران، از حدود ظهر سه شنبه به طور محسوسی فضای امنیتی به خود گرفته و لباس شخصی های موتور سوار و همچنین یگان های ویژه پاسداران، ضمن مانور و گشت های خیابانی، در برخی نقاط مستقر شده اند.
  بی بی سی نیز  به نقل از  شاهدان عینی نوشته است "در سالگرد تظاهرات ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ و همزمان با فراخوان چهره‌ها و گروه‌های مخالف دولت برای برگزاری تظاهراتی دیگر، مأموران پلیس در بعضی خیابان‌های شهر تهران حضوری چشمگیر دارند."
همچنین برخی منابع شامگاه دیروز از ترافیک سنگین و غیر عادی خیابان های تهران خبر دادند که با وجود تلاش های پلیس راهنمایی و رانندگی تا ساعت ها ادامه داشت.
شاهدان عینی از ندای الله اکبر در برخی مناطق تهران در شامگاه دوشنبه خبر داده بودند.






جـــرس:
 به گزارش منابع خبری، در جریان نشست جوانان موسوم به حامی محمود احمدی نژاد، برخی حضار به "هو" کردن رحیم مشایی، رئیس دفتر و مشاور احمدی نژاد دست زدند.
به گزارش جهان، نشست سراسری سرشاخه‌ها مشاورین جوان موسوم به سازمان فراگیر مشاوران جوان ریاست دولت از صبح امروز (سه شنبه) در سالن وزارت کشور آغاز شد.
در بخشی از همایش مذکور، افراشته معاون امور استانهای حوزه مشاوران جوان ریاست جمهوری، در حین سخنرانی خود در تالار وزارت كشور به حمایت از رحیم مشایی پرداخت كه با اعتراض برخی حضار و " هو كردن" روبرو شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، برخی از حضار معترض نیز برنامه را ترك كردند كه این حركت همچنان ادامه دارد.
همچنین در كلیپی كه در لابلای این همایش پخش شد قسمتی از سخنان مشایی نیز وجود داشت كه برخی از حضار مجددا اقدام به هو كردن و ترك سالن كردند.
داماد خواهر احمدی‌نژاد که معاونت حوزه مشاورین جوان دولت را عهده‌دار است پیش از این در تشریح برگزاری این نشست گفته بود که ما تلاش کرده‌ایم در فضای اداری کشور، روحیه آرمانی و طراوت جوانی را بدهیم. از این رو در هفته آینده نشست سراسری مشاوران جوان با حضور سرشاخه‌های آن‌ها تشکیل می‌شود، البته تعداد سرشاخه‌های مشاوران جوان تا لایه شهرستان‌ها پیش رفته و ما آن‌ها را سفیران وحدت، بصیرت و خدمت می‌دانیم.
بر اساس گزارش فارس، در نشست صبح امروز سرشاخه‌ها، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه نیز سخن گفت.
خبرگزاری های جریان اصولگرا با تلاش در جهت رقابتی نشان دادن انتخابات مجلس، مدعی شده اند که " به گفته برخی کارشناسان، حامیان دولت با طرح ریزی حلقه انحرافی درون دولت در چند ماه گذشته دو نشست انتخاباتی را موسوم به حامیان گفتمان انقلاب با سخنرانی رئیس دولت برگزار و قصد دارند تا در روزهای آینده سومین نشست انتخاباتی خود را برگزار کنند."





دبير ستاد هدفمندی يارانه‌ ها: دعوت از ٤ ميليون نفر برای خودانصرافی از دریافت يارانه‌

دبير ستاد هدفمندی يارانه‌ها اعلام کرده است که «دريافت‌نكردن يارانه‌ها كاملا به صورت خودانصرافی است و دولت فرد را برای انصراف مجبور نمی‌كند. نگرانی ‌هايی در برخي آحاد جامعه به وجود آمده، اما اين كار كاملا خودانصرافی است.»
به گزارش دانشجونیوز، در حالی که پیش از این اعلام شده بود که یارانه ده میلیون نفر از ایرانیان قطع خواهد شد، محمدرضا فرزین از دعوت از ٤ ميليون نفر برای خودانصرافی از يارانه‌ها خبر داده است.
محمدرضا فرزين افزود: امروز يا فردا فرم‌ها را به استان‌ها می فرستيم و بخش عمده‌ كار بر دوش فرمانداران و استانداران خواهد بود كه افراد را دعوت كرده، با آنها صحبت مي‌كنند. در اين هفته كار در استان‌ها را شروع می كنيم و باز تاكيد می كنيم كه كاملا به صورت خودانصرافی است و مردم و گروه‌ها نگران حذف يارانه نباشند.



۱۰ نفر از کارگران شیرین طعم لارستان اخراج شدند

خبرگزاری هرانا - دبیر اجرایی خانه کارگر لارستان گفت: واحد تولیدی شیرین طعم لارستان وابسته به کارخانه ویتانا به علت گرانی و کمبود مواد اولیه دچار بحران شده است به طوری که این کارخانه از مجموع ۶۰ کارگر، ۱۰ کارگر خود را اخراج کرده است.
محمد حسن قوامی در گفتگو با ایلنا، در خصوص واحدهایی که به علت گرانی و کمبود مواد اولیه دچار بحران شده‌اند ادامه داد: واحد تولیدی شیرین طعم لارستان وابسته به کارخانه ویتانا پرداخت حقوق ۳۹ نفر از کارگران خود را ۴ ماه به تعویق انداخته است.
او در ادامه مشکل این کارخانه را نداشتن سهمیه آرد و گران شدن آن در بازار عنوان کرد.
دبیراجرایی خانه کارگر لارستان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان اینکه افزایش هزینه‌ها معیشت خانوار کارگری را در خطر انداخته است تصریح کرد: قیمت اقلام مصرفی و غیر مصرفی ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته‌اند.
او با تاکید بر اینکه مسئولان باید فکر اساسی در این خصوص اتخاذ کنند اظهار داشت: شورای عالی کار اگر نمی‌تواند دستمزدها را به نرخ واقعی خود برساند حداقل رقمی نزدیک به آن را تعیین کنند.
او ادامه داد: کارگران با حداقل دریافتی که درصدی از آن جهت پرداخت بیمه کسر می‌شود، چیزی برای مخارج زندگی ندارند.
او با اشاره به اینکه دریافتی کارگران زیر خط فقر است افزود: با قطع ارزاق کارگران و بن کارگری مشکلات معیشتی کارگران بیشتر شده است.
او ادامه داد: نقدی کردن بن کارگری باعث تاثیرات تورمی و گران شدن اقلام شده است.




یک نفر در زندان مرکزی زنجان اعدام شد

خبرگزاری هرانا - یک زندانی که بنا بر ادعای دادگستری زنجان در یک سرقت مسلحانه بازداشت شده بود صبح امروز در زندان مرکزی زنجان اعدام شد.
به گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان زنجان، این زندانی به اتهام مشارکت در سرقت مسلحانه، تمرد و تیراندازی به ماموران نیروی انتظامی و برهم زدن امنیت عمومی در دادگاه انقلاب زنجان محاکمه و پس از صدور رای و تائید آن در دیوان عالی کشور اعدام شد.
در جریان بازداشت این فرد سه تن از همدستان وی در دم جانباختند و چهارمین نفر به همراه یک قبضه کلاشینکف دستگیر و پس از محاکمه صبح امروز در زنجان اعدام شد.




در مناقشه بر سر برنامه‌اتمی ایران، مقامات جمهوری اسلامی سیاست "تهدید در برابر تهدید" را در پیش‌گرفته‌اند. اکنون فرمانده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی از «کنترل هوشمند تنگه هرمز» سخن می‌گوید.
فرمانده کل سپاه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید «تهدیدهای ایران بر دشمن اثر بخش است». سرلشکر محمدعلی جعفری ساعاتی پس از انتشار سخنان فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا گفت: «ما در رابطه با تهدیدات وارد فاز جدیدی شده‌ایم و در حال حاضر این تهدیدات ماست که بر دشمن اثر می‌گذارد.»
فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریائی آمریکا گفته بود که جمهوری اسلامی ممکن است به نیروهای آمریکائی در منطقه حمله کند. محمدعلی جعفری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت:«ایران قادر است برای مقابله با تهدیدات و تحریم‌های فعلی، تنگه هرمز را به صورت هوشمند کنترل کند.»

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه‌ پاسداران جمهوری اسلامی ایران
فرمانده سپاه جمهوری اسلامی در حالی "کنترل هوشمند تنگه هرمز" را مطرح کرده که ارتش آمریکا نگران حملات انتحاری قایق‌های تندرو و زیردریایی‌های ایرانی به نیروی دریایی خود در خلیج‌فارس و تنگه هرمز است.

توجیه حضور ناوهای آمریکایی

برخی از مقامات جمهوری اسلامی در پی تشد تحریم‌ها تهدید کرده‌اند که در صورت تحریم صدور نفت، ‌آبراه هرمز را مسدود می‌کنند.
۴۰ درصد از نفت موردنیاز جهان از این تنگه صادر می‌شود. همین تهدیدها سبب شده است که ایالات متحده آمریکا بتواند حضور و تقویت ناوگان خود در منطقه را، زیر عنوان حفاظت از امنیت کشتی رانی در آب‌های آزاد توجیه کند.

ادامه تهدیدهای جمهوری اسلامی، نگرانی ارتش آمریکا در مورد احتمال حمله به نیروهای این کشور در خلیج‌‌فارس و تنگه هرمز را برانگیخته است. مارک فاکس، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا مستقر در خلیج فارس ضمن مطرح کردن احتمال حمله انتحاری به نیروهای آمریکایی، اطمینان داده که نیروهای او هوشیار و آماده هستند تا هرگونه حمله‌ای را دفع کنند. او در عین حال گفته است که باید برای هر رویدادی آماده بود.
استراتژی تهدید در برابر تهدید

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، یک روز پیش از فرمانده سپاه پاسداران گفت که بر اساس سخنان اخیر آیت‌الله خامنه‌ای، استراتژی جمهوری اسلامی "تهدید در برابر تهدید" خواهد بود.
این استراتژی علاوه بر مقامات نظامی از سوی برخی مقامات سیاسی ایران نیز دنبال می‌شود‎.سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تحریم‌های غرب علیه ایران را "به مثابه جولان مگس در عرصه سیمرغ" خواند.
محمد خزاعی در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب ایران در مسجد امام علی نیویورک تأکید کرد: «دنیا شاهد است که برغم تهدیدهای مکرر دشمنان زورگو، این ملت مسلمان هر روز محکم‌تر و استوارتر از قبل در مسیری که خود انتخاب کرده است پیش‌ می‌رود.»

تهدیدهای دوجانبه، نگرانی افکار عمومی جهان را نسبت به عملی شدن این تهدیدها و بروز جنگ تاز‌ه‌ای در منطقه شدت بخشیده است.

احتمال حمله اسرائیل

روزنامه آلمانی "ولت" در گزارش مفصلی ضمن اشاره به آخرین تحولات منطقه، احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران و در پی آن ورود نیروهای آمریکایی به جنگ علیه ایران را بررسی کرده است. نویسنده این مقاله با اشاره به پی‌آمدهای پافشاری ایران بر ادامه غنی‌سازی اورانیوم، به احتمال راه‌افتادن مسابقه اتمی در خاورمیانه و در نهایت برهم خوردن تعادل استراتژیک منطقه پرداخته است.

یکی از ناوهای هواپیمابر آمریکایی در آبهای خلیج‌فارس
وی معتقد است که اگر ایران متوقف نشود، مصر، عربستان سعودی و ترکیه به‌عنوان کشورهای پرنفوذ خاورمیانه نیز بی‌تردید در مسابقه اتمی از ایران عقب نخواهند ماند.
نگرانی اسرائیل از برهم خوردن معادله قدرت در منطقه و در نهایت حمله احتمالی این کشور به ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برای رئیس‌جمهور ایالات متحده به عنوان مهمترین متحد اسرائيل حق انتخاب زیادی باقی نخواهد گذاشت.
نویسنده روزنامه ولت تأکید می‌کند که منطقه بی‌تردید در آستانه جنگ به سر می‌برد؛ جنگی که با شدت کمتر از مدت‌ها پیش آغاز شده است.
وی می‌نویسد:«درحالی‌که برای اسرائیل تیک‌تیک ساعت تا رسیدن زمان آغاز جنگ شروع شده، ایران با تهدید بستن تنگه هرمز خودکشی کرده است.»


 

روز والنتاین در ایران

با وجودی که حکومت ايران با تمام مظاهر فرهنگی غرب مخالف است و با آنها مقابله می کند اما سنت روز والنتاين (روز عشاق) در سال های اخير و به خصوص در ميان جوانان عاشق پيشه در اقشار متوسط و مرفه شهرهای بزرگ ايران گسترش يافته است.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از تهران می نويسد شايد يکی از دلايل رواج و بقاء اين مناسبت غير ايرانی درصد بالای جوانان در جمعيت ايران باشد. در حال حاضر ۶۰ درصد از جمعيت ۷۵ ميليونی ايران را افراد زير ۳۰ سال تشکيل می دهند و حدود يک سوم از جمعيت بين سنين ۱۵ تا ۳۰ سال هستند.
در شرايطی که بخش اعظم اين جمعيت جوان مجرد هستند و برای آشنايی و برقراری دوستی بين دختران و پسران امکانات چندانی وجود ندارد روز والنتاين به عنوان معدود مناسبت های ابراز عشق و دوستی بين جوانان تا حدی تحمل می شود و البته بخشی از تجار و کسبه ايرانی نيز از قبال فروش اشياء مربوط به اين مناسبت درآمد خوبی کسب می کنند.
خبرگزاری فرانسه از قول چندين مغازه دار در شهر تهران می نويسد که در اين ايام دسته های گل رز، کارت های عاشقانه که کلمه عشق به زبان انگليسی روی آنها چاپ شده باشد، بسته های شکلات، عطر و حتی خرس های عروسکی فروش فراوانی دارند. برخی از رستوران های شيک و جوان پسند تهران نيز از هفته ها پيش برای صرف شام رمانتيک در اين روز رزرو می شوند.
الميرا دختر ۲۴ ساله ای در تهران می گويد اکثر کسانی که اين روز را جشن می گيرند از خانواده های متوسط و مرفه ساکن شهرهای بزرگ مثل تهران هستند و سنت معمول رد و بدل کردن هدايا و صرف شام است. وی می افزايد: «سال های قبل روز والنتاين برای من خيلی مهم بود ولی حقيقت اين است که اگر بين دو طرف احساسات واقعی وجود نداشته باشد اين سنت های بی معنا هيچ ارزشی ندارند.»
خبرگزاری فرانسه يادآوری می کند: به نظر می رسد که در سال های اخير حکومت ايران در مورد اين روز سخت گيری کمتری می کند. سال گذشته دولت توليد و فروش اشياء مربوط به روز والنتاين را ممنوع کرد. محافظه کاران بارها هشدار می دادند که در جامعه اسلامی ايران اين شکل صريح و علنی از ابراز عشق و دوستی جايی ندارد.
محافظه کاران و سنت گرايان دليل افزايش رقم طلاق در ايران را گسترش فرهنگ سطحی و بی بندو باری های غربی می دانند.
ملی گرايان طرفدار ايران باستان نيز ترجيح می دهند که روز مهرگان را به عنوان مناسبتی برای اهميت عشق جشن بگيرند. جشن مهرگان در اوايل پاييز مناسبتی است برای بزرگداشت ميترا که در فرهنگ ايران باستان خدای عشق ناميده می شد.
صبا دختر هيجده ساله ای در مشهد می گويد که برای او روز والنتاين دنباله روی از فرهنگ غربی و يا پذيرش مناسبت های تقويم مسيحی نيست. تنها دليل علاقه او به اين روز شادی يک جشن و دريافت هديه و شکلات است.
به گفته صبا، خيلی از جوانان در شهر مشهد ترجيح می دهند که اين مناسبت را به شکل خصوصی و يا در مهمانی هايی که در خانه ها برگزار می شود جشن بگيرند چون در محيط بيرون با وجود اينکه جوانان هيچ کار غيراسلامی انجام نمی دهند هميشه ماموران پليس برای آنها دردسر درست می کنند.
خبرگزاری فرانسه يادآوری می کند که البته برگزاری مهمانی در خانه ها نيز بدون خطر نيست. ماموران نيروهای انتظامی و گاه بسيج به اين مهمانی ها حمله کرده و اگر بهانه ای مثل مشروبات الکلی و يا موسيقی های رقصی پيدا کنند جوانان شرکت کننده در ميهمانی را بازداشت می کنند.
مثيم، جوان سی ساله، صاحب يک مغازه وسايل خانگی می گويد که در روز والنتاين قرار است با نامزدش بروند بيرون ولی ربطی به روز والنتاين ندارد. او در مورد وضعيت اقتصادی کشور و سرنوشت خودش و مغازه دارانی نظير وی نگران است و می افزايد:« گاهی اوقات لازم است برای فرار از اين همه هراس و نگرانی کمی هم تفريح داشته باشيم.»