۱۳۹۰ دی ۸, پنجشنبه

پنجشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

وقتی ۱۰ روز پیش خبر کسری بودجۀ ۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت به علت برداشت‌های غیرقانونی برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها رسید، کارشناسان گفتند شاید دولت برای حل این بحران دست به کاهش تعداد دریافت‌کنندگان یارانه بزند. اکنون دولت می‌خواهد یارانۀ ۱۰ یا ١٥ میلیون ایرانی را قطع کند؛ اما فریبرز رییس‌دانا می‌گوید دولت تمام یارانه‌ها را در آینده حذف می‌کند.
نوشته: رضا ولی زاده
دیروز محمدرضا فرزین، سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت گفت: «بنا به دستور محمود احمدی‌نژاد قصد داریم با افرادی که نیاز به دریافت یارانه نقدی ندارند، مکاتبه کنیم و از آن‌ها بخواهیم خودشان از دریافت یارانه انصراف دهند.»
او خبر داد: «۱۰ میلیون نفر از اقشار مرفه در مرحله دوم اجرای قانون از فهرست دریافت یارانه نقدی حذف می‌شوند.»
بنابر این دهک‌های نهم و دهم از دریافت یارانه نقدی محروم خواهند شد و افرادی که یارانه نقدی تنها ۵ تا ۱۰ درصد از درآمد ماهیانه آن‌ها را تشکیل می‌دهد، در مرحله دوم یارانه نقدی دریافت نخواهند کرد.
صف کشیدن مردم برای برداشت یارانهاما امروزعلی آقامحمدی، معاون اقتصادی معاون اول محمود احمدی نژاد گفته است جمعیت دهک های نهم و دهم نزدیک به ١٥میلیون نفر است و تعداد کسانی که قرار است از فهرست دریافت کنندگان یارانه حذف شوند ١٥ میلیون نفر خواهد بود.
آقا محمدی معاون اقتصادی معاون اول رئیس جمهور می‌گوید: «یارانه نقدی هر نفر با حذف کامل یارانه ها ١٢٠ تا ١٣٥ هزار تومان می شود.»
محمود احمدی نژاد نیز امروز از شهروندانی که درآمد بالایی دارند درخواست کرده تا داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند.
به این ترتیب از آن جا که اکنون یارانۀ پرداختی ۴۵ هزار تومان تعیین شده است، افرادی که درآمدی بیش از ۴۵۰ هزار تومان داشته باشند، مشمول دریافت یارانه نخواهند شد.
البته اگر رقم یارانه ها چنان که معاون اقتصادی معاون اول رییس جمهور گفته است به ١٢٠ تا ١٣٥ هزار تومان برسد حذف یارانه ها شامل کسانی خواهد شد که درآمدشان بیش از یک میلیون و ٢٠٠ هزارتومان باشد.
شاید اگر چنان که عضو کمیسیون برنامه و بودجۀ مجلس گفته بود دولت ١٠٠ درصد درآمدهای ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را به عنوان یارانه بین مردم توزیع نمی‌کرد و ٥٠ درصد از آن را ذخیره می‌ کرد اکنون با ١٠ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه نمی شد تا مجبور باشد ١٠ میلیون نفر را از فهرست دریافت کنندگان یارانه خط بزند.
البته دولت دلایل دیگری را برای این تصمیم مطرح کرده و معتقد است با این کار به اجرای مفهوم عدالت در توزیع یارانه بین اقشار کم درآمد نزدیک تر خواهد شد.
سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی نیز اجرای عدالتِ مورد نظرِ دولت محمود احمدی نژاد را این گونه توضیح می دهد که قرار است درآمد حاصل از پرداخت نکردن یارانه‌ به این ۱۰ میلیون نفر به سایر افرادی که یارانه نقدی دریافت می‌کنند، پرداخت می‌شود. البته او هنوز نگفته با حذف یارانۀ این ١٠ میلیون نفر قرار است رقم پرداختی به کسانی که همچنان مشمول دریافت یارانه هستند از ۴۵ هزار و ٥٠٠ تومان به چه رقمی افزایش پیدا کند؟
در آغاز اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها ٦٢ میلیون نفر از جمعیت از ایران برای دریافت یارانۀ نقدی ثبت نام کرده بودند که کمی بعدتر تعداد ثبت نام کنندگان به ٧٤ میلیون نفر افزایش یافت. اکنون محمدرضا فرزین معتقد است همان ٦٢ میلیون نفری که در آغاز ثبت نام کرده بودند باید یارانه نقدی دریافت کنند.
یارانۀ ١٠ میلیون نفر برابر است با ٤٥٥ میلیارد تومان و اگر دولت این ٤٥٥ میلیارد تومان را میان ٦٢ میلیون نفری که معقتد است مشمول دریافت یارانه می شوند توزیع کند به رقم یارانۀ کنونی مبلغ ٧ هزار و ٣٣٨ تومان اضافه خواهد شد.
***
فریبرز رییس‌دانا، اقتصاددان ساکن تهران در گفت و گو با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه دربارۀ دلیل تصمیم دولت برای کاهش جمعیتی که مشمول پرداخت یارانه می شوند قاطعانه گفت: «این تصمیم نه به علت کسر بودجه گرفته شده و نه برای برقراری عدالت در پرداخت یارانه ها. دولت تصمیم داشت یارانه ها را از بالاترین تا محروم ترین اقشار جامعه به کلی حذف کند. دولت به دنبال سیاست های بازارگرایی فوق افراطی است. دولت کارکردهای اقتصادی بسیار نئولیبرالی و دست راستی دارد و تبلیغات گسترده ای که برای نشان دادن دولت احمدی نژاد به عنوان یک دولت چپگرا صورت می گرفت توطئه ای از سوی صاحبان سرمایه بود تا با یک تیر چند نشان بزنند.»
رییس دانا در مورد هدف صاحبان سرمایه توضیح داد: «آن ها می خواستند با این کار هم "چپ" را خراب کنند و هم سیاست های رفاهی و عدالت را نابود کنند و هم دولت احمدی نژاد را به مسیر دیگری بکشند و بگویند همین کارهایی هم که انجام می دهی چپ‌روی است.
این اقتصاددان با اشاره به نوشته های پیشین خود در مورد حذف کامل یارانه ها که با برخوردهای قضایی از سوی جمهوری اسلامی مواجه شد گفت: «حقیقت این است که دولت می خواهد تمامی یارانه ها را بردارد و رفته رفته به این سمت خواهد رفت.»
رییس دانا افزود: «دولت می خواسته که دنبالۀ سیاست های تعدیل ساختاری را اجرا کند و آن سپردن همۀ زندگی به مکانیسم بازار است ، الان هم دارند دستمزدها را دارند تغییر میدهند، دارند قانون کار را تغییر می دهند و می خواهند کارگر را به کالایی تبدیل کنند که در بازار همچنان دست و پا بزند و مهم هم نیست ٥ یا ٦ میلیون بیکار داشته باشیم. این بیکاری تا جایی پیش خواهد رفت تا صاحبان سرمایه و بازار بتوانند با دستمزدهای پایین دوباره آن ها را به کار بگیرند.»
ادامۀ این گفت و گو را می‌توانید در فایل صوتی ضمیمه بشنوید.
 

 

ایران: یک ناو هواپیمابر آمریکایی در دریای عمان شناسایی شد

نوشتۀ فرید وهابی
نیروی دریایی ایران که در حال اجرای یک مانور دریایی بسیار گسترده در منطقۀ خلیج فارس است، اعلام کرد که یک ناو هواپیمابر آمریکایی را در حوزۀ رزمایش شناسایی کرده است. در حالی که حضور نیروهای آمریکایی در این منطقه مسجل و بدیهی است، بدرستی معلوم نیست که منظور مقامات ایرانی از "شناسایی و رصد کردن" چیست.

به گفتۀ مسئولان نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، یک ناو هواپیمابر آمریکایی در حوزۀ رزمایش نیروهای ایرانی در خلیج فارس شناسایی شده است.
رزمایش موسوم به "ولایت ٩٠" توسط نیروی دریایی ایران در حال اجراست و تا سیزدهم دی‌ماه ادامه خواهد داشت.
سخنگوی این رزمایش، امیر دریادار دوم سید محمود موسوی اعلام کرد: "یك فروند هواپیمای گشت شناسایی نیروی دریایی اقدام به شناسایی این ناو و عكسبرداری و فیلمبرداری از آن كرده است".
امیر دریادار حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی نیز گفت: "یگان های شناور و پروازی نیروی دریایی ارتش، ناو هواپیمابر فرامنطقه ای را كه از منطقه خلیج فارس خارج شده و وارد دریای عمان شده بود، بطور كامل رصد كردند".
وی افزود: "ناوهای فرامنطقه ای برابر با قوانین بین المللی وارد دریای عمان شده اند، اما در منطقه ای كه ما در حال برگزاری رزمایش هستیم، وارد نمی‌شوند و در صورت ورود به این منطقه، با اخطار یگان‌های شناور نیروی دریایی روبه رو خواهند شد".
فرمانده نیروی دریایی خبر داد که "در روزهای گذشته هم یك فروند بالگرد نیروهای فرامنطقه ای و همچنین یگان شناور آنها كه به نزدیكی محدوده برگزاری رزمایش نزدیك شده بودند، با اخطار نیروی دریایی ارتش منطقه را ترك كردند".
سخنان مسئولان نظامی جمهوری اسلامی چندان روشن نیست. سخنگوی رزمایش اعلام کرده است که "ناو هواپیمابر در عمق منطقه رزمایش مورد شناسایی قرار گرفت"...
اما فرماندۀ نیروی دریایی می‌گوید: "ناوهای فرامنطقه ای برابر با قوانین بین المللی وارد دریای عمان شده اند، اما در منطقه ای كه ما در حال برگزاری رزمایش هستیم، وارد نمی شوند"...
از طرف دیگر، روشن است که آمریکا در خلیج فارس حضوری فعال دارد و از جمله ناوگان پنجم این کشور در بحرین مستقر است. بدین ترتیب، بدرستی معلوم نیست که شناسایی یک ناو آمریکایی توسط هواپیماهای ایرانی به چه معناست.
فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی در مورد رزمایش ده روزۀ "ولایت ٩٠" نیز توضیح داده است که "ما هرسال منطقه رزمایش را گسترش می‌دهیم و در رزمایش امسال نیز منطقه عملیاتی از تنگه هرمز شروع می‌شود و شرق تنگه هرمز، دریای عمان، آب های آزاد شمال اقیانوس هند تا مدار بیست درجه شمالی را در برمی گیرد".
در این مانور دریایی، علاوه بر انواع ناوها، زیردریایی‌های ایران نیز شرکت دارند.
به نوشتۀ خبرگزاری فرانسه، این رزمایش در منطقه‌ای به مساحت دوهزارکیلومتر مربع اجرا می‌شود واز این نظر، گسترده‌ترین تمرین‌های نظامی ایران است.
رزمایش "ولایت ٩٠" در زمانی انجام می‌گیرد که تهدید مقامات ایرانی مبنی بر بستن تنگۀ هرمز، واکنش آمریکا را برانگیخته است. یکی از مسئولان وزارت دفاع آمریکا صریحاً گفت که واشنگتن به هیچ وجه بسته شدن این تنگه را نخواهد پذیرفت.
 

قطع یارانه اقشار مرفه: آری یا نه؟

در ماه‌های پایانی سال و یک‌سال پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها دوباره بحث اینکه چه کسانی مستحق دریافت یارانه هستند بالا گرفته است. رئیس جمهوری محترم از انصراف دو دهک بالای جامعه از دریافت یارانه سخن گفته‌اند و از سوی دیگر دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها، خانواده‌های دارای درآمد بالای ۴۵۵ هزار تومان در ماه را اقشار مرفه تشخیص داده‌اند و مرفه نیز نیازی به دریافت یارانه ندارد.
 برای مطرح کردن سوال، اگر به راستی به دنبال جواب آن هستیم و هدف از طرح سوال تنها جنبه تبلیغاتی وتغییر موقعیت خود از مقام پاسخگو به سوال کننده (یا همان روش پاسخ سوال با سوال که شگرد اصلی رییس جمهوری محترم در مصاحبه‌هایش می‌باشد) نباشد ، باید نخست مفاهیمی که سوال بر آن اساس طرح می‌شود مشخص و معلوم گردد و بر درک و تفاهم متقابل سوال کننده و سوال شونده از موضوع مورد سوال اطمینان حاصل شود، شرایط زمانی و مکانی سوال و سایر عوامل موثر بر آن نیز معلوم گردند و سپس توقع داشته باشیم که جواب به‌درد بخوری پیدا کنیم.
دراین‌که چه کسی مرفه است یا نیست، خط فقر چه عددی است و ...هیچ اقتصاددان مستقلی با دولت محترم به توافق نخواهد رسید . دولتی که ۱ ساعت کار در هفته را برابر اشتغال تمام وقت می‌داند و بر اساس آن آمار داده و برنامه ریزی کلان می‌کند مشخص است که در تعریف فقر و رفاه هم با ما دارای اشتراک نظر نیست و نویسنده هم وارد این بحث نخواهد شد که موضوع یادداشت کلمه یارانه است.
کلمه «یارانه»( یارانه مصرف) به مبلغی اشاره دارد که به عنوان کمک برای بالا بردن قدرت خرید کالا یا خدمات به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به مصرف کننده از سوی دولت پرداخت می‌شود
اما محل تامین منابع یارانه از کجاست؟ از محل درآمد‌های دولت. درآمد دولت از کجاست؟ فروش نفت و مشتقات آن؟ سایر منابع طبیعی؟ مالیات؟
یارانه در اکثر قریب به اتفاق کشورهای پیشرفته (از لحاظ اجتماعی و اقتصادی) دنیا وجود دارد و مقدار آن نیز متناسب با میزان درآمد خانواده ها متفاوت است ولی نکته مهم محل تامین منابع آن است که تنها مالیات است. به عبارت دیگر دولت بر اساس درآمدی که از محل مالیات بر میزان مصرف یا درآمد افراد دارد، از کسانی که بیشتر درآمد دارند یا مصرف بالاتری دارند مالیات گرفته و بخشی از آن را به خانواده‌هایی که دارای درآمد کمتری هستند پرداخت می‌نماید. حتی در این کشورها هرگز اقشار پردرآمد را از تحصیل رایگان، بهداشت رایگان یا سیستم حمل و نقل عمومی محروم نمی‌کنند.
این موضوع در مورد درآمد حاصل از فروش منابع طبیعی به صورت عام و نفت به صورت خاص برای ایران صادق نیست. نفت متعلق به ایرانیان است. آیا در زمان تقسیم ارث می‌توان فرزندی را به علت دارا بودن درآمد بالا از ارث محروم کرد؟ خیر!
نفت ثروتی است که متعلق به تک تک مردم ایران است و اصولا اطلاق کلمه یارانه به تقسیم درآمدهای نفتی اشتباه مطلق است که نویسنده اعتقاد دارد آگاهانه انجام شده و می‌شود تا اختیار ثروت مردم را بیشتر و راحت‌تر در اختیار دولت‌ها قرار گیرد. همانطور که قانونا نفت ایراندولتی است و نه ملی و دولت آن را به مردم هبه می‌کند و یا به زبان دیگر می‌بخشد! و می‌بینیم که مرتب بر ملی بودن نفت در نظام‌های قبلی و فعلی اشاره می‌شود که واقعا و قانونا اینگونه نیست و کسی هم تمایلی به باز کردن آن ندارد.
اینکه آیا باید ثروت حاصل از نفت باید مستقیم میان مردم و به نسبت مساوی و مستقل از سن و جنس پخش شود ( مدل کردستان عراق) یا اصولا از وارد شدن آن به جامعه یا در دستان دولت جلوگیری و در جای دیگر سرمایه‌گذاری و نگهداری شود (مدل نروژ) و یا دولت‌ها هر جور دوست دارند با آن رفتار کنند (مدل ونزوئلا) و ... بحث بسیار مفصلی است که موضوع این یادداشت نیست ولی اینکه ثروت ملی مردم را اسم یارانه بر آن بگذارند و تصمیم بگیرند که کدام ایرانی حق استفاده از ثروت ملی خود را دارد یا ندارد، مستقل از میزان ارزش مادی آن، نشان از تفاوت های بنیادی برداشت بسیاری از حقایق مسلم و بدیهی دارد که ریشه بسیاری از بدبختی‌هاست.
جمعیت زیاد و زیادتر شده، تولید نفت کمتر و کمتر، میزان مصرف داخلی و تولید نفت هر روز به هم نزدیک تر و از توانایی صادرات آن کمتر می شود و محدودیت‌های مالی دولت در راضی نگه داشتن توده‌ها هر روز بیشتر کاهش می‌یابد و دولت ها  ناگزیرند به انتخاب بین طبقات مختلف جامعه برای تقسیم این منابع کم شده و البته حمایت بیشتر از طبقه طرفدار خود که مطمئنا از اقشار متوسط شهری نیستند و برای اینکار دنبال کلاه شرعی می‌گردند و بس.

تحریم انتخابات، ناکارآمدی و مرگ اصلاحات در ایران

image
الان تحریم انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان یعنی این که خودمان هم می‌دانیم کاری از دستمان برنمی‌آید، حالش را هم نداریم، نمی‌خواهیم هم باشد، بروید و استراحت کنید ولی اسمش را تحریم نگذارید.
اول از همه، با تحریم اصولن موافق نیستم و آن را دادن حق به دیگری، آن هم دو دستی می‌دانم. می توانیم ساعت‌ها بحث کنیم که آیا در فلان محیط و با این مختصات اصولن تحریم درست است یا نه، ولی در کل دیدگاهم این است که تحریم کار درستی نیست. یعنی سازنده نیست و چیزی را عوض نمی‌کند. حال اگر وضعیت خاصی باشد که اعلام تحریم از سوی یک شخص، یا یک گروه، یا یک جریان یا حزب یا چند جریان، باعث شود اعلام تحریم خلاءویژه و خاصی در انتخابات ایجاد کند، بحث دیگری است، اما الان و برای انتخابات مجلس در ایران که اصلاح‌طلبان می‌گویند ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم و آن را تحریم نمی‌کنیم، آیا این کار به صلاح یا درست یا به موقع و یا کارآمد است؟ به نظرم پاسخ تمامی این پرسش‌ها، منفی است.
دلایل آن را هم مفصل می‌گویم. به نظرم تحریم زمانی در ایران مسئله بود که نه خیلی، اما کمی تا قسمتی برخی از حد و مرزها مشخص بود. برای مثال زمانی به خاتمی می‌گفتند از ریاست جمهوری استعفا دهد و نشان دهد دست و پای رییس جمهوری منتخب مردم را بستن، هزینه دارد. آن زمان اگر خاتمی به این کار دست می‌زد، نمی‌توان قطعی گفت ولی شاید تهدید یا فشار آن می‌توانست تا حدودی کمک کند. اما الان و پس از آخرین انتخابات در ایران که به طور واضح و مشخص و آشکار مشخص شد که نظام به هر شکلی دلش بخواهد، آرا را می‌پیچاند و بعد برای حفظ کاری که کرده تا آن جایی که لازم باشد همه نوع هزینه‌ای می‌دهد، آیا الان دیگر تحریم انتخابات فرقی می‌کند؟ شاید بگوییم پس اگر این طور است، پس چرا در انتخابات شرکت کنیم؟ مگر نه این که نتایج آن از قبل مشخص است؟ این دومی اتفاقا بهتر است. اگر این را مطرح کنند، می شود روی یک سری امکانات و اقدامات و راه های احتمالی و جایگزین حرف زد ولی فقط تحریم کردن، آن هم الان، یعنی این که چون نمی‌گذارند ما کاندید داشته باشیم (صد البته همه رد صلاحیت می‌شوند) بعد هم نمی‌گذارند ناظر داشته باشیم (صدالبته صندوق های رای و کسانی که می‌توانند وارد مجلس شوند از الان صندوق‌های‌شان آماده و پرشده است) و بعد این که نمی‌گذارند فعالیت تبلیغاتی کنیم و هی به ما گیر می‌دهند (از حالا دارند پرونده برای محمد خاتمی درست می‌کنند که برنامه چین فتنه بوده است) پس نمی‌آییم. این یعنی حرف مفت و مزخرف. این یعنی چون هیچ کاری از ما برنمی‌آید، هیچ کاری هم نمی‌خواهیم بکنیم پس این طور توجیه می‌شویم و می‌رویم کنار.
 شاید این تصمیم نطفه ای از ترس داشته باشد. به هر حال جمع زیادی از اصلاح‌طلبان درگیر زندان و محکومیت و پرونده هستند و بقیه هم سعی می‌کنند یک وقت حرفی نزنند که خشتکی برای آن ها هم نماند. اگر از ترس است، این ژست تحریم خیلی احمقانه است. ضمن این که اصلاح‌طلبان یا گروه‌های منتسب به اصلاح‌طلبی جایی برای برداشتن سنگ بزرگ به علامت نزدن ندارند، این قدر بی‌مایه و ترسو هستند که جرات نکردند حادثه سازماندهی شده و عملیاتی حمله به سفارت بریتانیا در تهران را محکوم کنند. اصلاح‌طلبانی که بعد از این همه سال هنوز جرات محکوم کردن یک عمل صد در صد اشتباه را ندارند، دیگر اصلاح‌طلب به شمار نمی‌آیند. گروهی هستند که برای نشستن سر سفره‌ای که از آن به بیرون پرت شده‌اند، با سکوت، حیف و میل دیگران را نگاه می‌کنند تا مگر به آن‌ها کسی رحم کند.
 اگر هم گیریم که بله، اصلاح‌طلبان کلید راه هستند و باید به دنبال یک استراتژی باشند، اتفاقن باید بروند و گله‌ای و فله‌ای در انتخابات ثبت نام کنند. زمانی تاج‌زاده در کنگره حزب مشارکت با شور و حرارت گفت ما باید مجلس را دوباره بگیریم، مجلس خانه‌ی ماست. و حرف‌هایی زد که حسابی همه به شوق آمدند و کف زدند و سوت کشیدند. البته درود به شرف تاج‌زاده که در زندان هم ایستادگی می‌کند، ولی باید گفت همه اصلاح‌طلبان اتفاقن الان باید دست به کار شوند و به جای بازی کلامی و لفظی با دولت حاکم، کاندیدا بدهند، فهرست بدهند، برنامه بدهند، از هر راه ممکن برای گفت وگو استفاده کنند و این فرصت انتخاباتی را به گفت وگو با مردم تبدیل کنند. مگر زمانی که انقلاب قرار بود در ایران شود چه ابزاری در دست مخالفان بود؟ تازه آن‌ها می‌خواستند انقلاب کنند ولی نوار پیاده می‌کردند، اعلامیه کپی می‌کردند و دست به دست می‌کردند و از این جور کارها. اصلاح‌طلبی که دیگر این قدر دولا راه رفتن نمی‌خواهد. پیام اصلاحات کاملا مشخص است.
 ولی حالا آمدیم و تحریم کردید. واقعن این تحریم به کجا می‌رسد؟ اصلن کسی چقدر تحریم را دنبال می‌کند؟ مگر الان برای یک سفر خامنه‌ای نظام یک استان آدم را جابجا نمی‌کند؟ مگر این همه سال انتخابات و راهپیمایی و روزقدس و غیره را پرشور نشان دادن کار سختی است؟ هر سال این همه نق زده می‌شود و این همه اعترا ض هست ولی تظاهرات میلیونی است، انتخابات میلیونی است. حاکمیت برای این گونه صحنه پردازی‌ها و نمایش‌ها هیچ گونه مشکلی ندارد. الان تحریم یعنی این که خودمان هم می‌دانیم کاری از دستمان برنمی‌آید، حالش را هم نداریم، نمی‌خواهیم هم. باشد بروید و استراحت کنید ولی اسمش را تحریم نگذارید.

یک فرمانده سپاه: اگر اشتباهات احمدی‌نژاد نبود می‌توانستیم سبزها را از بین ببریم

image
سعید قاسمی، از فرماندهان سپاه می‌گوید در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری بسیاری از فرماندهان و سرداران سپاه ساکت بودند و حاضر نمی‌شدند در جهت مقابله با «فتنه» اقدام کنند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان، سعید قاسمی که در دانشگاه تهران و برای بسیجی‌ها سخن می‌گفت افزود در ماجرای اعتراضات مردم در سال ۸۸، که به گفته‌ی وی کمتر از جنگ هشت ساله نبوده است بسیاری «بی‌بصیرت» بودند؛ از «خودی‌ها گرفته تا حوزوی‌ها و برخی سردار‌ها».
وی افزوده که اگر اشتباهات احمدی‌نژاد نبود سپاه می‌توانست جنبش سبز را از بین ببرد.
قاسمی به اشتباه رییس جمهور اشاره‌ای نکرده اما گفته است که «مردان بزرگ اشتباهات بزرگ هم دارند.»
این مقام نظام در پایان هم گفته است که «اكثر فتنه هايي كه در كشور ما رخ داده، منشا انگلسي داشته است».


رد سخنان صادق لاریجانی از سوی عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس:
ریشه‌های فساد عظیم بانکی هنوز مشخص نیست


(تیتر از جنگ خبر)
قانون
یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تصمیم دولت برای تاثیرگذاری در انتخابات مجلس جدی است در عین حال گفت که سوء استفاده دولت از قدرت خود برای حضور کاندیداهای خاص در مجلس برخلاف قانون و شرع است.
عماد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار قانون در ارتباط با اظهار نظر احمد توکلی درباره دیدارهای منظم روسای بانک‌ها با اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور و ارتباط آن با موضوع فساد عظیم بانکی، گفت: هیچ وجاهت قانونی وجود ندارد که مسئول دفتر رییس‌جمهور با روسای بانک‌ها جلسه برگزار کند، مگر اینکه این جلسات با دستور رییس‌جمهور تشکیل شده باشد چرا که مسئول دفتر رییس‌جمهور حق صدور دستورات اجرایی را ندارد و اگر دیداری با مدیران عامل بانک‌ها صورت گرفته باشد باید دستورات شخص رییس‌جمهور به این روسا منتقل شود.
وی در ادامه در ارتباط با اهداف اینگونه دیدارها، یادآور شد: ظاهرا دولت در مورد تاثیرگذاری در انتخابات مجلس تصمیم جدی دارد و از مدت‌ها پیش به دنبال این هستند که در انتخابات مجلس ورود پیدا کنند که این کار تا اندازه زیادی در شأن دولت نیست.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است که مردم نیازی به قیم ندارند و خودشان در تصمیم‌گیری آزاد هستند. دولت یک نهاد پر قدرت است و سوء استفاده از این قدرت برای حضور کاندیداهای خاص در مجلس بر خلاف قانون و شرع است.
حسینی در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده فساد عظیم بانکی نیز گفت: هرچند که رییس قوه قضاییه اخبار خوبی در مورد کشف سرنخ‌های جدیدی ارائه می‌کند اما ریشه‌های این فساد هنوز مشخص نیست و نیاز به بررسی‌های بیش‌تر احساس می‌شود.


وزیر نفت خبر داد:
پرداخت 60 تا 70 درصد هزینه قراردادهای نفتی به پیمانکاران در ابتدای کار


(تیتر از جنگ خبر)
شانا
مهندس رستم قاسمی گفت: به منظور حمایت از سازندگان داخلی و در صورت تصویب در بودجه سال آینده صنعت نفت، 60 تا 70 درصد هزینه قراردادهای صنعت نفت در ابتدای پروژه به صورت وام به سازندگان پرداخت می شود.
به گزارش خبرنگار شانا، وزیر نفت کشورمان بعداز ظهر روز گذشته (سه شنبه 6 دی) در سومین همایش ملی ارتقای توان داخلی در مرکز همایش های صدا و سیما گفت: در بودجه سال آینده صنعت نفت، صندوقی برای حمایت از سازندگان داخلی پیش بینی شده است تا بتوان از طریق ذخایر این صندوق 60 تا 70 درصد هزینه قراردادها را به صورت وام و به عنوان پیش پرداخت در اختیار تولیدکنندگان قرار داد.
رستم قاسمی افزود: تاکنون 10 درصد به عنوان پیش پرداخت به سازندگان پرداخت می شد که امیدواریم با تصویب بودجه این صندوق در سال 91 بتوانیم از این طریق حمایت های موثری از سازندگان داخلی انجام دهیم.
...

زنان اصلاح طلب: رفتار مسئولان تصور شرکت در انتخابات بعدی را غیر ممکن کرده است

جمعی از زنان اصلاح طلب در بیانیه ای با تاکید بر اینکه رفتار مسئولان مشارکت در انتخابات را غیر ممکن کرده است گفته اند: خردمندان و اهل تدبیر در این کشور راه حل های سهلی را برای برون رفت از بحران ها و بن بست سیاسی به وجود آمده پیشنهاد کردند که بدان وقعی نهاده نشد و شرایط حداقلی مطرح شده توسط رییس جمهور اصلاحات “سید محمد خاتمی” مورد بی اعتنایی قرار گرفت. این همه، شائبه انتصابات به جای انتخابات را نه تنها برای سیاست ورزان بلکه برای عموم مردم مسجل نمود.
زنان اصلاح همچنین در بخشی از بیانیه ی خود درباره ی انتخابات آتی مجلس آورده اند: یادمان هست روزگاری را که مجلس در رأس امور بود و رأی مردم تعیین کننده بود و تزیینی نبود. یادمان هست روزگاری را که شورای نگهبان برای مراقبت و حراست از آراء مردم پیش بینی شد و هراس از به مخاطره افتادن صحت و سلامت انتخابات که توسط دولت برگزار می شد، موجب تعبیه این نهاد در برابر نظام انتخاباتی گردید.
متن کامل این بیانیه که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
میزان رأی ملت است!
یادمان هست روزگاری را که مجلس در رأس امور بود و رأی مردم تعیین کننده بود و تزیینی نبود. یادمان هست روزگاری را که شورای نگهبان برای مراقبت و حراست از آراء مردم پیش بینی شد و هراس از به مخاطره افتادن صحت و سلامت انتخابات که توسط دولت برگزار می شد، موجب تعبیه این نهاد در برابر نظام انتخاباتی گردید.
یادمان هست که زنان لایق و توانمند برای نمایندگی شهروندان ایرانی ترغیب و تشویق به ثبت نام می شدند و به خصوص از دوره اصلاحات، گروه بسیاری از زنان با اعتماد به نفس کامل و با یقین به توان و استعداد لازم برای نمایندگی مردم به این عرصه از مشارکت سیاسی ورود پیدا کردند. و نیز یادمان هست که پس از اقبال گسترده مردم به زنان کاندیدا و انتخاب آنان بویژه در انتخابات شوراهای شهر و روستا که مکانیسم نظارت بر آن متفاوت از انتخابات مجلس است، تیغ تیز رد صلاحیت ها دامان زنان اصلاح طلب را نیز چون مردان گرفت و امکان رقابت را از آنان و مجال انتخاب اصلح و احسن را از شهروندان گرفت.
با این همه اعتقاد به ضرورت مشارکت سیاسی و بهره گیری از هر مجال ممکن برای اصلاحات، مشارکت در انتخابات مجلس را برای زنان چه به عنوان رأی دهنده و چه رأی گیرنده توجیه می کرد. انتخابات ریاست جمهوری دهم اما از آنجا که با مداخله نظامیان، کودتای انتخاباتی را برای کشورمان رقم زد، تصور شرکت در انتخابات بعدی را در شرایط پیش آمده پس از آن (اعم از گستره زندانیان سیاسی، انحلال احزاب اصلاح طلب، توقیف مطبوعات مستقل و اصلاح طلب و از بین بردن کلیه آزادی های مصرح در قانون اساسی و بالاخره حصر رهبران جنبش سبز) غیر ممکن کرد.
خردمندان و اهل تدبیر در این کشور راه حل های سهلی را برای برون رفت از بحران ها و بن بست سیاسی به وجود آمده پیشنهاد کردند که بدان وقعی نهاده نشد و شرایط حداقلی مطرح شده توسط رییس جمهور اصلاحات “سید محمد خاتمی” مورد بی اعتنایی قرار گرفت. این همه، شائبه انتصابات به جای انتخابات را نه تنها برای سیاست ورزان بلکه برای عموم مردم مسجل نمود.
زنان اصلاح طلب توجه به فضای موجود گام نهادن در چنین عرصه ای را دهن کجی به اصلاحات و شرکت در چنین انتخاباتی را در این شرایط ، عدول از دایره اصلاح طلبی می دانند.
خداوند ما را تا آخر این روز عمر از گام نهادن در طریقی که مورد پسند تو و بندگان صالح تو نیست بر حذر دار.
جمعی از زنان اصلاح طلب
۷/۱۰/۱۳۹۰



ارجمند: گزارش کمیسیون اصل نود بی اساس است

سحام نیوز: به دنبال گزارش کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در خصوص اتهامات وارد به رهبران جنبش سبز، مشاور ارشد میرحسین موسوی این اتهامات را تکراری و بی اساس خواند.
به گزارش ندای سبز آزادی، وی با اشاره به حصر غیرقانونی میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفت: اتهامات تکراری از مجاری مختلف بدون اینکه اجازه دهند کسی از خودش دفاع کند، بارها تکرار می شود.
امیرارجمند با رد ادعاهای مجلس شورای اسلامی در کمک مالی و ارتباط رهبران جنبش سبز با بیگانگان تصریح کرد که اینها تاکنون حتی یک دلیل و مدرک ارائه نکرده اند.
در گزارش کمیسیون اصل نود که ترجمان ادعاهای سردار مشفق و سرمقاله های روزنامه کیهان است، میرحسین موسوی به براندازی متهم شده است.
این گزارش روز گذشته همزمان با نه دی در مجلس قرائت شد. این در حالی است که گزارش تحقیق و تفحص در مورد کوی دانشگاه و اختلاس سه هزار میلیارد تومانی هنوز در دست بررسی است.
وی که با بی بی سی فارسی مصاحبه می کرد، با انتقاد از عملکرد مجلس شورای اسلامی در عدم رسیدگی به مشکلات جاری کشور، گزارش کمیسیون را در راستای اقدام صدا و سیما دانست و گفت:
بعد از صدا و سیما مجلس تبدیل به نهادی برای نهادینه کردن این دروغ شده است.
مشاور ارشد میرحسین موسوی در ادامه افزود: اخبار ناصحیح بدون مدرک و دلیل ارائه می شود در مرکزی که باید ناظر به کارهای قدرتمندان باشد. بجای اینکه صدای مردم باشند
وی معتقد است که نمایندگان واقعی مردم در زندان هستند و حکومت برای توجیه اقدامات غیرقانونی خود در آستانه انتخابات به انتشار چنین گزارشهایی می پردازد تا شاید بتواند خود را توجیه کند.
مشاور ارشد میرحسین موسوی با اشاره به هشدارها و انذارهای رهبران جنبش سبز در گسترش فساد و ناکارآمدی دولتمردان ادامه داد: خود افرادی که اینها را به زندان انداختند، این روزها علیه هم این همان اتهامات را مطرح می کنند.
وی در خاتمه بر لزوم مسئولیت پذیری شهروندان تصریح کرد و خواستار واکنش نسبت به این انتخابات نامشروع شد و گفت که مردم این روزها باید از هم بپرسند که چرا مجلس به اختلاسهای چند میلیاردی رسیدگی نمی کند، چرا مجلس نمی تواند بر دولت نظارت کند و چرا خود مجلس دچار فساد شده است. مگر آقایان موسوی و کروبی مگر چه گفتند که در زندان هستند.
این مشاور میرحسین در خصوص ارتباط نمایندگان شورای هماهنگی راه سبز امید با بیگانگان گفت: همواره کسانی که حکومت را نقد می کنند یا دارای مشکلات اخلاقی هستند یا با ارتباط با بیگانگان دارند که تاکنون هیچیک تاکنون ثابت نشده است.
گزارش روز گذشته کمیسیون اصل نود، با اعتراض نمایندگان اصلاح طلب رو به رو شد. بیست نماینده مجلس که عضو فراکسیون اقلیت هستند در نامه‌ای به علی لاریجانی، گزارش کمیسیون اصل نود از فتنه ۸۸که امروز در صحن علنی مجلس قرائت شد را فاقد هرگونه اعتبار حقوقی و مبانی استدلالی خواندند.
در این نامه آمده است: گزارش امروز کمیسیون اصل نود به یک تحلیل محفلی از حوادث و مسائل پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ شباهت داشت.



داروی بیماران کلیوی دوباره پولی شد

سحام نیوز: بیماران کلیوی از این پس علاوه بر رنج درمان خود با روش هزینه‌بردار دیالیز باید دغدغه هزینه‌های بالای درمان و دارو را نیز داشته باشند. خلف‌وعده سازمان‌های بیمه و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت شرایطی را ایجاد کرده است که مبتلایان به بیماری‌های کلیوی که پس از پیوند کلیه نیاز مبرمی به داروی «سلسپت» دارند، از این پس باید برای دریافت این بیماری هزینه‌های سنگینی را پرداخت کنند.
به گزارش شرق حکایت از این قرار است که تا پیش از این بیماران مبتلا به بیماری‌های کلیوی می‌توانستند دارو‌های خود را با حمایت دولت و سازمان‌های بیمه به شکل نسبتا رایگان دریافت کنند اما براساس بخشنامه جدید بیمه‌های تامین اجتماعی و خدمات‌درمانی، بیماران پیوند کلیه باید از اول دی‌ماه جاری مابه‌التفاوت قیمت این دارو را از جیب بدهند. افزایش هزینه‌های درمانی با توجه به تبعات اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت ارز در بازار ایران به شکلی بازار دارو را نیز دچار بیشترین هزینه‌های تحمیلی کرده است که چندی پیش نیز کمیته بحران دارو در وزارت بهداشت تشکیل شد که به جز مطرح کردن احتمال کمیاب شدن برخی اقلام دارویی نتیجه دیگری نداشت. به گزارش خبرنگار مهر، در آخرین روزهای شهریورماه امسال بود که رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی نسبت به پولی شدن داروهای رایگان بیماران پیوندی به شدت گلایه‌مند بود و می‌گفت که عدم دسترسی به دارو پس از عمل پیوند، باعث می‌شود پیوند پس بزند و در نتیجه تمام زحمات هدر برود و بیمار هم تلف شود.
پس از اینکه موضوع بیماران پیوندی، رسانه‌ای شد، مسوولان سازمان غذا و دارو نسبت به این اتفاق ناخوشایند واکنش نشان دادند و داروی «سلسپت» مجددا به صورت رایگان در اختیار بیماران پیوند کلیه قرار گرفت.
حالا پس از گذشت سه ماه از کشمکش بیماران با مسوولان وزارت بهداشت بر سر رایگان شدن داروهای پیوند کلیه، دوباره خبر می‌رسد که سازمان‌های بیمه تامین اجتماعی و خدمات‌درمانی با صدور بخشنامه‌ای که تاریخ آن مربوط به اول دی‌ماه جاری است، به داروخانه‌های توزیع‌کننده داروی سلسپت اعلام کرده‌اند که بابت توزیع این دارو باید هزینه‌ای از بیمار دریافت شود.
سعید موسوی، یکی از بیماران پیوند کلیه است. او که هشت سال پیش عمل پیوند داشته است، با انتقاد از اوضاع بحرانی بیماران در کشور، به خبرنگار مهر گفت: باور کنید از این وضعیت به سطوح آمده‌ایم. هرچند وقت یک‌بار یا دارو توزیع نمی‌شود یا اینکه پولی می‌شود.
به گفته این بیمار پیوندی، داروی سلسپت از اول رایگان توزیع می‌شد اما بعد از مدتی پولی شد. وقتی اعتراض کردیم، وزارت بهداشت نامه‌ای به بیمه‌ها نوشت تا دوباره این دارو به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار گیرد.
موسوی ادامه داد: این وضعیت تا دو ماه قبل ادامه داشت تا اینکه دوباره این دارو پولی شده است و بیماران باید با بیمه تامین اجتماعی ۳۸‌هزار تومان و خدمات‌درمانی ۷۸‌هزار تومان برای داروی سلسپت پول دهند.
این بیمارپیوندی با اعلام اینکه سایر داروهای بیماران با ۳۰‌درصد افزایش قیمت مواجه شده است، افزود: قرار نبود بعد از هدفمندی یارانه‌ها، داروها شامل افزایش قیمت شوند اما حالا علاوه بر افزایش قیمت دارو، سایر هزینه‌ها مثل سونوگرافی و… نیز‌گران شده است و یک بیمار دیالیزی که از کار افتاده است، از کجا می‌تواند هزینه‌های درمانی خودش را تامین کند.



گزارش کمیسیون اصل ۹۰ فاقد ارزش حقوقی بود

سحام نیوز: نماینده اصلاح‌طلب مجلس عملکرد هیات‌رییسه مجلس و همچنین قرائت گزارش کمیسیون اصل ۹۰ را درباره حوادث پس از انتخابات مغایر قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس ارزیابی کرد.
به گزارش ایلنا جمشید انصاری با بیان این مطلب گفت: بر اساس اصل۹۰ قانون اساسی، هر کس شکایتی از طرز کار قوای مجریه، ‌مقننه و قضاییه داشته باشد، می‌تواند به مجلس ارایه کند و اگر راجع به قوه‌قضاییه و مجریه بود، مجلس می‌تواند نظرات آنها را بخواهد، اما اساسا حوادث و آنچه پس از انتخابات ۸۸ اتفاق افتاد، ربطی به این روند ندارد. نماینده زنجان تصریح کرد: گزارش مذکور رسیدگی شکایت جایی از جایی دیگر نبود، بلکه گزارشی از جنس گزارش‌های محفلی بود که در خبرنامه نهاد‌های خاص منتشر می‌شود.
جمشید انصاری در ادامه گفت‌وگوی خود با تاکید بر عدم رعایت قانون از سوی هیات‌رییسه، گفت: دستور کار هفتگی مجلس باید چاپ و در اختیار نمایندگان قرار گیرد و از سوی دیگر تغییر آن نیز روالی دارد که باید با رأی نمایندگان انجام شود.
وی ادامه داد: این گزارش در دستور هفتگی صحن مجلس چاپ نشده بود و روز گذشته در اواخر جلسه اعلام شد که این گزارش را می‌خواهند بخوانند و از سوی دیگر تمامی گزارش‌ها باید پیش از قرائت در صحن چاپ شود تا نمایندگان بتوانند در بحث‌ها مشارکت کنند و اینکه این را چاپ نکردند به این دلیل بود که گزارش قابل ارایه‌ای نبود. بنابراین قرائت این گزارش تخلف هیات‌رییسه از قانون تلقی می‌شود.عضو فراکسیون خط امام‌(ره) همچنین درخصوص محتوای گزارش کمیسیون اصل۹۰ گفت: محتوای گزارش اعتبار حقوقی قابل توجه و همچنین نکات استدلالی قابل توجهی نداشت.



هرانا؛ بلاتکلیفی داوود بهمن آبادی در سلول‌های انفرادی زندان اوین

خبرگزاری هرانا - داوود بهمن آبادی، وبلاگ نویس از دوم آذرماه سال جاری تاکنون، در شرایط بلاتکلیف در سلول انفرادی به سر می‌برد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، داوود بهمن آبادی بیش از یک ماه است که در سلول انفرادی و تحت فشار بازجویان قرار گرفته است.
وی که در این مدت از ملاقات با خانواده‌ی خود نیز محروم بوده است، از بیماری آرتروز گردن در رنج است نیاز به رسیدگی پزشکی دارد.
آقای بهن آبادی روز چهارشنبه دوم آذرماه و در پی احضار به پلیس امنیت بازداشت و متعاقباً به زندان اوین منتقل شد.
گفتنی ست پس از بازداشت نیز چند تن از ماموران امنیتی با مراجعه‌ی مجدد به منزل ایشان، اعضای خانواده بهمن آبادی را تهدید به بازداشت نموده بودند.



سه سال حبس، محکومیت مجدد ابوالفضل قدیانی

خبرگزاری هرانا - حکم سه سال حبس دیگر برای ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی اصلاح طلب در حالی صادر شده است که طبق روال و با پایان دوره‌ی محکومیت قبلی‌، وی بایستی چهارم آذر ماه سال جاری از زندان آزاد می‌شد.
به گزارش کلمه، ابوالفضل قدیانی، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب و زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین بنا بر این حکم جدید و به اتهام "توهین به رهبری" باید سه سال دیگر در زندان بماند.
این در حالی است که وی، که چندی پیش در سی سی یو بیمارستان ساسان بستری بود، پس از عمل جراحی قلب بدون طی کردن دوران نقاهت از همان بیمارستان به زندان منتقل شده بود.
آقای قدیانی، که ۶۶ سال سن دارد، با مشکلات حاد جسمی رو به روست.
ابوالفضل قدیانی اولین بار در دی ماه ۸۸ بازداشت و به اتهام "توهین به رئیس جمهوری" به یک سال حبس محکوم شده بود.
نامبرده دو ماه پیش در دادگاهی که در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب برایش تشکیل شده بود، شرکت نکرده و آن را غیر قانونی خوانده بود. وی با ارئه ی لایحه ای گفته بود دادگاه سیاسی، عقیدتی باید علنی و با هیئت منصفه باشد، بنابراین دادگاه غیرقانونی و مجری آن مجرم است.
بر اساس این گزارش پس از صدور حکم قاضی در جواب اعتراض وکیل که "چرا وثیقه را قبول نمی کنید" گفته است: باید مشورت کنم.



هرانا؛ ژیلا کرم‌زاده، از همراهان مادران پارک لاله بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - "ژیلا کرم‌زاده مکوندی"، از همراهان مادران پارک لاله(مادران عزادار)، جهت اجرای حکم ۲ سال حبس تعزیری بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خبرگزاری حقوق بشر ایران، صبح روز ششم دی ماه ژیلا کرم‌زاده، که برای انجام کارهای اداری مربوط به گذرنامه به اداره‌ی گذرنامه تهران مراجعه کرده بود، توسط ماموران اطلاعات این ارگان دستگیر و جهت اجرای حکم حبس به دادسرای زندان اوین و از آنجا به بند نسوان منتقل شد.
خانم کرم‌زاده، پیش از این در روز ۱۹ بهمن سال ۱۳۸۸ در منزل دستگیر و مدت ۳۴ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر برده بود و سپس با قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد. هم‌چنین در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ دادگاه بدوی جهت بررسی اتهامات وی تشکیل و در ۲۰ام فروردین ماه ۱۳۹۰ حکم چهار سال حبس تعزیری را برای او صادر کرد.
دادگاه تجدید نظر نیز سرانجام حکم وی را به ۲ سال حبس تعزیری و ۲ سال حبس تعلیقی در مدت ۵ سال تقلیل داد، که از زمان صدور حکم، یعنی ۲۲ شهریور ۱۳۹۰، قابل اجرا بوده است.
گفتنی ست که دستگاه امنیتی فشار بر مادران پارک لاله را افزایش داده و هزینه فعالیت را برای آن‌ها و حامیانشان را به شدت بالا برده است. از جمله این احکام می‌توان به احکام صادره برای خانم‌ها لیلا سیف اللهی و ژیلا مهدویان اشاره کرد.
ژیلا کرم‌زاده مکوندی، شاعر و از همراهان مادران پارک لاله است.





همچنان ایستاده ایم وفریاد می زنیم

 

 دلم تنگ است ازاین همه بیداد. نمی دانم چرا مهربانی جرم است. نمی دانم چرا غمخوار بودن تاوانش زندان است. چرابه دستانم دستبند می زنند تا دست دوست غم دیده را در دستانم نگیرم و از این نمی دانم ها خسته ام و دلتنگ! 

فقط این را می دانم که در این روزهای سرد و سیاه تر از شب، انسانیت گم شده و دلجویی و محبت درگوشه زندان چمباتمه زده و از روزنه کوچکی به فرداها می نگرد.

نمیدانم چرا کسی این فریادها را نمی شنود. چرا کسی خفقان وعصیان این نسل از خودگذشته را نمی بیند و چرا کسی به فکرشقایق های نگران نیست.

چرا کسی دلش برای نسترن های روی دیوار خانه مادربزرگ دیگر نمی لرزد. چرا کسی به یادشعمدانی های توی گلدان نیست و به یاد ندارد که نیلوفر از بی آبی می خشکد چرا کسی به یاد ماهی سیاه کوچولو مهاجر نیست، که با همه عشق و ایثار به هموطنانش کوله بار سفر بسته و به دریایی دور رفته است.

دراین سیاه ترین روزها ،عزیزانم ،یارانم را به زندان می برند یا غریبانه کوچ می کنند. ولی باز از این همه غم از این همه بیداد نمی توانند فریادم را در گلوخفه سازند.

من و ما همچنان ایستاده ایم وفریاد می زنیم وبه امید برگشت پرستوهای عاشق به آسمان، که این روزها سربی وخاکستری است، خواهیم نگریست ما!  به یاد همه مردان و زنان میهن که این روزها درسلولهای کوچک مینهم بر روی دیوارهای زندان عکس پرنده آزادی رامی کشند. فریاد دادخواهی سرخواهیم داد ما دوباره باز !

یکی ازمادران پارک لاله

 

 

 

 

شکایت وزارت ارشاد از دو ناشر کتاب 

خبرگزاری هرانا - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران از دو ناشر که به روند تعطیلی کتابفروشی ها اعتراض کرده بودند، به دادگاه شکایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، یک مقام این وزارتخانه به خبرنگار این رسانه گفت که معاونت امور فرهنگی به علت "روشنگری در افکار عمومی و جلوگیری از نشر اکاذیب" از این ناشران شکایت کرده است.

در این گزارش فارس نامی از متهمان برده نشده است، اما این مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام کرد: "این دو ناشر با طرح موضوع دروغین تعطیلی ۱۰۰ کتابفروشی در تهران در رسانه ها و بازتاب آن در رسانه های بیگانه، اقدام به تشویش اذهان عمومی کرده بودند."
پیشتر خبرگزاری مهر گزارش کرده بود که روز دوشنبه پنجم دی، حسن کیائیان، مدیر نشر چشمه و محمد علی جعفریه، مدیر نشر ثالث، و چند ناشر و مدیر کتابفروشی دیگر در حضور مسئولان شهردای منطقه شش پایتخت ایران به بررسی وضع کنونی بازار کتاب پرداخته بودند.
محمد علی جعفریه، مدیر نشر ثالث، در این نشست از بسته شدن یکصد کتابفروشی خبر داده بود.



دو جوان در ملاءعام در قزوین به دار آویخته شدند

خبرگزاری هرانا - دو مرد جوان به نام‌های "علی" ۳۹ ساله متاهل و "محمد" ۳۷ ساله و مجرد بامداد امروز پنج شنبه، هشتم دی ماه در خیابان نواب جنوبی شهر قزوین، جنب حمام یاقوت به دار آویخته شدند.
حکم اعدام دو تن در ملاءعام در قزوین به اتهام قتل چهار عضو یک خانواده در اسفند ماه سال گذشته و بر اساس رای شعبه‌ی دوم دادگاه کیفری استان قزوین صورت گرفته است.
بر اساس گزارش جام‌جم آنلاین، یکی از مقتولین به نام "رضا" دوست "علی" بوده که عکس‌های خانوادگی وی را برداشته و تهدید به انتشار آن‌ها کرده بود. در پی همین امر "علی" تصمیم به قتل رضا می گیرد که در این راستا و برای مخفی نگاه‌داشتن قتل مجبور به کشتن سه نفر دیگر از اعضاء خانواده مقتول از جمله دو کودک شش و ۱۳ ساله وی با مشارکت "محمد" نیز می‌شود.
قاضی شعبه دوم دادگاه کیفری استان قزوین و چهار قاضی مستشار در فروردین ماه سال جاری، متهمِ نخست به نام "علی" را به اتهام مشارکت و مباشرت در قتل‌ها به دو بار قصاص نفس در ملاءعام و به خاطر معاونت در قتل عمدی به ۱۵ سال حبس، مشارکت در دفن اجساد به یک سال حبس، مباشرت در سرقت اموال به دو سال حبس و رد مال به ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد.
دیگر متهم نیز به نام محمد به اتهام مشارکت و مباشرت در سه فقره قتل به سه بار قصاص در ملاعام و مشارکت در دفن اجساد به یک سال حبس محکوم شد.
احکام صادره از سوی قضات دیوان عالی کشور مورد تایید قرار گرفت و به واحد اجرای احکام استان قزوین ارسال شد.

 

 

 

 

سیر نزولی استقبال نمایندگان از همراهی احمدی‌نژاد در سفرهای استانی

سحام نیوز: شرق در شماره امروز خود نوشت:
همزمان با سفر محمود احمدی‌نژاد به استان ایلام، داریوش قنبری نماینده این استان از همراهی رییس‌جمهوری خودداری و با انتشار نامه‌ای انتقاداتی را به عدم تحقق مصوبات دولت در سفرهای قبلی به ایلام مطرح کرده و خطاب به احمدی‌نژاد نوشته است «با وجود سخنان جنابعالی مبنی بر عدالت‌خواهی و طرفداری از توسعه مناطق محروم، در شش سالی که از عمر دولت گذشته نه تنها پروژه مهمی اجرا نشده بلکه پروژه‌های آغازشده در دولت‌های گذشته نیز متوقف شده یا حالت نیمه تعطیل پیدا کرده‌اند.»غیبت سخنگوی فراکسیون اقلیت در سفر رییس‌جمهوری به ایلام در حالی صورت گرفته که حضور نمایندگان در کنار احمدی‌نژاد در سفرهای استانی به یک سنت نانوشته تبدیل شده و در سال‌های اخیر نمایندگان تلاش داشتند با گرفتن مرخصی هم‌رکاب با رییس دولت در حوزه‌های انتخابیه خود حاضر شوند. اشتیاق نمایندگان به حضور در کنار احمدی‌نژاد در سفرهای استانی اما پس از چندی سیر نزولی داشت. اگر در دور اول و دوم سفرها تلاش نمایندگان استان برای نزدیک‌تر ایستادن در کنار رییس‌جمهوری به رقابتی بین یکدیگر تبدیل شده بود رفته‌رفته از این شور و شوق کم شد و در برخی استان‌ها نمایندگان به صورت فردی یا جمعی از حضور در سفرهای استانی و همراهی احمدی‌نژاد سر باز زدند. از جمله دلایل طی شدن این روند، انتقاداتی بود که برخی از نمایندگان به نحوه برخورد با خودشان در جریان سفر داشتند و معتقد بودند «شأن و جایگاه نمایندگی در سفرها رعایت نمی‌شود.» بایرام گلدی برمک، نماینده مینودشت از جمله نمایندگان منتقد به این روند بود که طی تذکر آیین‌نامه‌ای در مجلس گفت: «جایگاه حقوقی نمایندگان در جریان سفر رییس‌جمهوری به استان گلستان حفظ نشده است.» به گفته نماینده مینودشت، در این سفر به خاطر سیاست انقباضی استاندار گلستان، اجازه نطق به نماینده مجلس و امام جمعه را ندادند. علی معلمی‌پور، نماینده استان هرمزگان در مجلس هفتم نیز در این‌باره به آفتاب می‌گوید: «من در دو شهر باید صحبت می‌کردم که مسوولان گفتند به دلایل امنیتی شما نباید صحبت کنید.» این نماینده مجلس با انتقاد از این حرکت افزود: «این امر در گذشته سابقه نداشته و ما در سفرهای رییس‌جمهور فعلی شاهد این امر هستیم.»ادعای بی‌احترامی به نمایندگان در سفر چهارم رییس‌جمهوری به اردبیل باعث شده تا عدم همراهی رییس‌جمهور و هیات دولت در سفرهای استانی دیگر از سوی نمایندگان در مجلس مطرح شود. به گزارش جهان، چهارمین سفر محمودی احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری و هیات دولت به استان اردبیل از روز چهارشنبه ۲۳ شهریور آغاز و جمعه ۲۵ شهریور پایان یافت. اما در این سفر نمایندگان مجلس مورد بی‌مهری و حتی بی‌احترامی مسوولان ریاست‌جمهوری قرار گرفتند. یکی از نمایندگان استان در گفت‌وگو با خبرنگار جهان گفت: در همه سفرهای استانی رییس‌جمهور، نمایندگان استان همراه رییس‌جمهور بوده و حتی به همراه رییس‌جمهور در جایگاه ویژه حضور می‌یافتند و قبل از سخنان رییس‌جمهور سخنرانی می‌کردند. وی افزود: در این سفر رییس‌جمهور نه تنها برای نمایندگان مجلس استان وقتی برای سخنرانی در نظر گرفته نشده بود، بلکه به نمایندگان اجازه داده نشد تا در جایگاه ویژه حضور یابند. این نماینده تصریح کرد: جالب اینجا بود که در شهر اردبیل هنگام حضور رییس‌جمهور در اجتماع مردم، برخی از نمایندگان به همراه رییس‌جمهور در جایگاه ویژه حضور یافتند که مسوولان ریاست‌جمهوری آنها را از بالای جایگاه به پایین هدایت کردند. جدا از انتقاداتی که نمایندگان به نحوه برخورد و بی‌احترامی در سفرهای استانی داشتند، اعتراض به عدم تحقق مصوبات دولت در سفرهای قبلی در استان‌هایشان نیز از دلایل کاهش استقبال از همراهی احمدی‌نژاد در این سفرها نزد مجلسیان بود. نمایندگان معتقد بودند مصوبات سفرهای استانی عمدتا تحقق نمی‌یابد و تنها در حد مصوبه روی کاغذ باقی می‌ماند. در همین رابطه پیش از این در جریان دومین سفر استانی احمدی‌نژاد به کرمانشاه، مجمع نمایندگان این استان در آستانه سفر با صدور بیانیه‌ای به طور رسمی سفر هیات دولت به این استان را تحریم کردند. در این بیانیه که از سوی حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام آباد غرب و دیگر نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس هشتم در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، نمایندگان با تاکید بر تحریم سفراحمدی‌نژاد به کرمانشاه به دلیل عدم تحقق وعده‌های سفر قبلی اعلام کردند «نمی‌خواهیم با انجام یک سفر تشریفاتی باز هم شرمنده ملت کرمانشاه باشیم.»نمایندگان کرمانشاه همچنین با اشاره به اینکه «در سفر استانی اول مصوبات نسبتا خوبی در این رابطه شکل گرفته اما متاسفانه به رغم برخی آمارهای ارایه‌شده هنوز آثار عملی آن سفر در توسعه، عمران و محرومیت‌زدایی استان قابل دفاع نیست»، متذکر شدند: «در واقع از زمان پایان سفر، هیات دولت هیچ‌گونه توجهی به درخواست‌های مکرر نمایندگان جهت تشکیل جلسات پیگیری مصوبات سفر نشان نداده» و «آمار بالای سوال و تذاکرات نمایندگان استان کرمانشاه که تقریبا از رتبه اول در میان کل نمایندگان مجلس برخوردار است گویای این مطلب است.»داریوش قنبری که از جمله نمایندگانی است که معمولا در سفرهای استانی گذشته از همراهی احمدی‌نژاد خودداری کرده این بار با صدور نامه‌ای اعلام کرد اعتراض او به عدم تحقق مصوبات سفرهای استانی قبلی است. نماینده ایلام در نامه‌ خود به احمدی‌نژاد این سوال‌ها را مطرح کرده که آیا سه دور سفر دولت جنابعالی به استان ایلام در کاهش فقر و بیکاری، کاهش خودکشی، توسعه زیرساخت‌ها، توسعه سرمایه‌گذاری مولد و بهبود وضعیت بهداشتی و سلامت مردم تاثیر داشته است؟ سخنگوی فراکسیون اقلیت ضمن طرح چند سوال، مطرح کرده است آیا مصوبات سفرهای قبلی دولت به استان ایلام اجرا شده است؟ آیا به تذکرات و سوالات نمایندگان استان درخصوص عدم اجرای مصوبات کلیدی سفرهای گذشته توجه شده است؟ آیا در شرایطی که از ابتدای سال‌جاری تا پایان مهرماه فقط ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی برای اجرای پروژه‌های عمرانی در کشور ۷۵ میلیون نفری و پهناور ایران تخصیص داده شده است و فعالیت‌های عمرانی وضعیت نیمه تعطیل دارند، سفرهای استانی جنابعالی می‌تواند مشکلی از مشکلات کشور را حل کند یا برعکس این سفر‌ها هزینه‌های ناجوری بر بودجه کشور تحمیل می‌کند؟ این نامه احتمالا هنوز به دست محمود احمدی‌نژاد نرسیده بود که رییس‌جمهوری روز گذشته در ایلام در ورزشگاه تختی این شهر با اشاره به اینکه در دور سوم سفر هیات دولت به استان ایلام ۲۲۸ پروژه که شامل ۱۲۱۵ پروژه است به تصویب رسیده بود، تاکید کرده «تاکنون ۱۱۴ مصوبه عملیاتی شده و ۷۴ مصوبه در دست اقدام است و در مورد۵۰ مصوبه یعنی ۳۱۸ پروژه هنوز کاری انجام نشده است که در جلسه دولت موانع اجرایی نشدن آنها بررسی خواهد شد.»احمدی‌نژاد گفته «در جلسه دولت راه‌های تسریع عملیاتی‌شدن این پروژه‌ها و همچنین بررسی موانعی که تاکنون مورد توجه نبوده یا در جریان سفرها نیازهای جدیدی ایجاد شده نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت که امیدواریم این مصوبات مورد رضایت مردم ایلام واقع شود.»اما قنبری در نامه خود خطاب به احمدی‌نژاد نوشته «متاسفانه با وجود داشتن درآمدهای هنگفت نفتی در دولت جنابعالی این درآمد‌ها تاثیر چندانی بر توسعه و پیشرفت کشور و از جمله استان ایلام نداشته است. درخصوص سفرهای استانی نیز این سفر‌ها نمود بیشتر از بود آنهاست بدین معنی که بعد تبلیغاتی سفر‌ها بیشتر مدنظر بوده است تا رسیدگی به مسایل و مشکلات واقعی مردم.» سخنگوی فراکسیون اقلیت در ادامه تصریح کرده «اینجانب منکر اهمیت اصل سفر به استان‌ها نیستم اما نحوه انجام سفر‌ها به شکل کنونی مشکلات واقعی مردم را حل نمی‌کند، البته سفرهای بسیار زیاد که اغلب با همراهان بی‌شمار همراه هستند هزینه‌های زیادی از قبیل هزینه رفت و آمد، اقامت، غذا، حق ماموریت و… تحمیل می‌کند که در ‌‌نهایت این هزینه‌ها از جیب مردم پرداخت می‌شود. کاش به جای این همه سفرهای متعدد به هر استان یک‌بار سفر می‌کردید و پس از شناخت مشکلات وقت و فکر خود را در مرکز متمرکز می‌نمودید تا راهکارهای مناسبی برای حل مشکلات مردم پیدا می‌کردید.»قنبری خطاب به احمدی‌نژاد نوشته «باوجود وعده‌های جنابعالی در سفرهای دور اول و دوم در زمینه صنعت از جمله مصوبه دور دوم سفر دولت که مصوب شد هشت کارخانه بزرگ در استان ایلام احداث شود در دور سوم به جوانان بیکار توصیه نمودید که چند راس گوسفند تهیه کنند و از این طریق خود را مشغول نمایند.»

 

 

 

 

اظهارت جالب یک نماینده درباره فیس‌بوک

سحام نیوز: موید حسینی‌صدر نماینده خوی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جذابیت فیس‌بوک برای جوانان گفته: فیس‌بوک برای جوانان یک جذابیت دارد و این طبیعت انسان است که بخواهد امکانات و تغییرات جدید را داشته باشد. به گزارش شرق وی افزود: در این زمان با توجه به تکنولوژی‌های مدرن از جمله فیس‌بوک مردم می‌توانند از امکانات فیس‌بوک لذت ببرند و این تکنولوژی یک ارتباط و امکانات جدیدی پیش روی مردم می‌گذارد. شبکه اجتماعی مثل فیس‌بوک و نرم‌افزارهای دیگری که این قبیل کارها را انجام می‌دهند نوعی آزادی عمل جدید محسوب می‌شوند و تمام دنیا دارد از برنامه‌ها استفاده می‌کند. کشور ما باید به‌صورت گسترده‌ای مدیریت استفاده از این امکانات را آنالیز بکند و در مسیر سالم قرار دهد و اصلاحات لازم درباره آن را انجام دهد و به هرحال فیس‌بوک هم در نوع خودش کاربردهای سودمندی دارد. مردم ابتدا که تلفن اختراع شد از آن سوءاستفاده می‌کردند و برای دیگران مزاحمت ایجاد می‌کردند یا برای دوست‌یابی از آن استفاده می‌کردند.

 

 

 

 

 

احمد میری ساعاتی پیش از بازگشت به زندان: حکومت وارد راه بی بازگشت شده است

سید احمد میری، پژوهشگر، مدرس دانشگاه و از جانبازان جنگ هشت ساله است که فرمانداری شهرستانهای بابلسر- رامسر و معاونت استانداری مازندران در دوران اصلاحات را در کارنامه فعالیت های پربار خود دارد وی نویسنده کتاب “دیباچه ای بر تاریخ استبداد در ایران” است که ده سال پیش با مقدمه دکتر حسین بشیریه توسط انتشارات نگاه معاصر در تهران منتشر شد.
او از اعضاء ستاد انتخابات میر حسین موسوی در مازندران بود که به دلیل فعالیت در انتخابات ۸۸ از تدریس در دانشگاه محروم شد. سید احمد میری به همراه ۸ تن از فعالان حامی جنبش سبز در بابل بازداشت و به اتهام فعالیت های انتخاباتی در تاریخ دادگاه بدوی به بیست ماه حبس تعزیری محکوم گردید که این حکم در دادگاه تجدید نظر به دوازده ماه کاهش یافت. روز گذشته برای گذراندن دوران محکومیت خود به همراه یاران خود به زندان فراخوانده شد.
ساعاتی پیش از روانه شدن این حامی جنبش سبز به زندان، جرس با او به گفتگو نشست که متن آن در پی می آید:
آقای میری از اینکه باید برای گذراندن این حکم غیرعادلانه روانه زندان شوید چه احساسی دارید؟
هم احساس خوب و هم احساس بد!
احساس بد بخاطر عذاب وجدانی که دارم. از این منظر که بهترین، پاک ترین و نخبه ترین فرزندان این مملکت در زندان و من در بیرون هستم، از اینکه بسیاری از خانواده ها در مشکلات بعد از انتخابات دست و پنجه نرم می کنند اما نمی توانم دردهای آنان را تسکین بخشم، از اینکه دیروز برای دفاع از استقلال کشور به جبهه رفتم اما امروز برای دفاع از آزادی، باید به زندان بروم اما هنوز هیچکدام را بدست نیاوردم، نه آزادی و نه استقلال را!
اما احساس خوب بخاطر اینکه سهمی در این تحولات دارم. وجدانم بسیار آسوده است و احساس قدرت می کنم، بقول نیچه: “هر کس مرا نکشد قویترم کرد”، زیرا در این مدت واکنش مردم را نسبت به زندانی شدن خود و دیگران دیدم، مردمی که قویا همراهند اما جرأت حرف زدن ندارند اما قطعاً با سکوت و عدم حضور در انتخابات پیام خود را به حکومت می رسانند. و از اینکه در کنار دیگر زندانیان برای تحقق آزادی تلاش می کنم زیرا زندان درب ورود به آزادی را می گشاید.
به نظر جنابعالی چرا حاکمیت به نقطه ای رسیده است که دلسوزترین و خادمین واقعی انقلاب و مردم را دربند می کند؟
متاسفانه من فکر می کنم یک جریان مرموز و مشکوکی حکومت را بدست گرفته که به این شکل تصفیه خونین کرد. تاریخ و زمان قاضی خوبی خواهند بود، البته برخی از اصول گرایان، حتی رهبری هم متوجه شده اند اما به دلیل حمایت بی دریغ اولیه از آنان نمی توانند افشاگری کنند. به علت اینکه آنان غرق در فساد هستند و در نتیجه حکومت را هم فاسد نشان دادند. بگم بگم احمدی نژاد نمونه بارز آن است که نظام را اَچمز کرده و مانند استخوانی در گلو گیر کرده است. البته سرنوشت همه نظام های ایدئولوژیک وغیردموکراتیک چنین است و روزی، مطالبات پنهان بصورت کوه آتشفشان سر برمی آورد که این سرنوشت چنین نظام های است.
آقای میری شما یکی از رزمندگان سالهای دفاع مقدس بودید که دلیرانه در راه آزادی و استقلال کشور جنگیدید و ترکش های سالها مبارزه را هنوز در بدن خود به یادگار دارید آیا الان که باید با این شرایط به زندان بروید چه احساسی نسبت به حاکمان دارید؟
وفا کردم، وفا ندیدم، وفا کردم و جفا دیدم. از این حکمت که دیروز برای دفاع از حکومت جنگیدم، امروز پاداش دفاع من زندان شد، باید سوخت و ساخت و تحمل کرد تا راه آزادی هموار گردد. اما بر این باورم که حکومت راه بی بازگشت را انتخاب کرده است. حکومتی که به کسانی که در راه آن جانباز شدند، رحم نکند، مردم هم به او رحم نخواهند کرد. این سنت (قانون) تاریخ است!
آیا بعد از آزادی موقت تا برگزاری دادگاه و صدور حکم در دانشگاه تدریس می کردید؟ چه شد که زیر بار بازنشستگی اجباری رفتید؟
عملا هیچ کاری نمی توانستم بکنم و خود را به اجبار بازنشسته کردم زیرا از تدریس در دانشگاه دولتی و خصوصی “محروم” شدم و از ادامه تحصیل دکترا در خارج از کشور در حالیکه امتحان جامع را داده و سال آخر بودم محروم شدم، حتی در بخش خصوصی هم نمی توانستم فعال شوم زیرا منتظر حکم بودم. حتی بچه هایم را از حقوق اجتماعی محروم کردند. باری در این مدت، زندگی من بسته به صد زنجیر بود….
زمانیکه فضا و شرایط را تا این برای شما بسته شد چرا به خارج از کشور نرفتید؟
من ایستادن در خاک وطن را به جای ترک وطن و خاک بیگانه ترجیح دادم، زیرا ماندن در ایران، حتی در زندان، تأثیر بیشتری دارد. البته هر کس برای خود نقشی و رسالتی خاص قائل است، عده ای رسالت خود را در بیرون مرز جستجو می کنند که قابل احترام است، اما من رسالت خود را در خاک وطن جستجو می کنم، شاید شرایط من اینگونه باشد، خیلی فرصت بود ولی قبول نکردم.
در میان صحبتهایتان اشاره فرمودید که مردم با عدم شرکت در انتخابلت پاسخ خود را به حاکمیت خواهند داد ارزیابی شما از انتخابات پیش رو مجلس نهم چیست؟
یک انتخابات نمایشی و فرمایشی است، عدم حضور مردم جدی است. حتی در روستاها، برخلاف برخی ادعاها این مسئله به چشم می خورد. زیرا دولت احمدی نژاد با اختلاس دست ناپاکش، ضربه سنگینی به طبقه فقیر جامعه زد، فقر، گرانی، بیکاری، بیداد می کند و به علت اینکه امکانی برای بیان خواسته های انباشته شده طبقات اجتماعی وجود ندارد این مطالبات تبدیل به کوه آتشفشان خواهد شد. قطعاً پنج هزار جوانی که بعد از انتخابات به ترکیه رفته و گرفتار شده اند که این ها همه خانواده دارند، بسیاری از جوانان از حقوق اجتماعی محروم شده اند، زندگی بسیاری از جوانان نابود شده و در هیچ جا هم انعکاس نیافته است، اما این مشکلات در انتخابات خود را نشان خواهند داد. زیرا ظلمها شد، در شهرستان ها، بسیاری در غربت، بار سنگین محرومیت ها را تحمل می کنند که قطعا اینها خود را در انتخابات نشان خواهند داد.
چشم انداز آینده کشور را چگونه می بینید و چه راهکاری را برای برون رفت از این بحران پیشنهاد می کنید؟
آینده روشن است، چون تحولات خاورمیانه، نظام بین الملل و تجربه تاریخی ایران، نشان می دهد که جامعه ما در حال تجربه جدید است. دنیا دارد لباس نو می پوشد، ما جُدای از تحولات منطقه و دنیا نیستم، تغییر و پوشیدن لباس جدید، اجتناب ناپذیر است. ملت ما می خواهد لباس تازه بپوشد، امیدوارم سیل نیاید، ما به باران قانع هستیم. زیرا ملت ما برخلاف کشورهای منطقه با تجربه تر است، لذا تجربه گذشته و تحولات امروز، پشتوانه حرکت فردای ملت ماست.
باید آگاهی بخشی کرد، تنها راه رهایی، “آگاهی” است. آزادی در سایه آگاهی عمیق ملت است، باید کارهای کم هزینه و پُر فایده کرد. البته باید چشم ها را شست و جور دیگری نگاه کرد، روش های قدیمی جواب نمی دهد، باید پیام را شفاف در لایه های زیرین جامعه برد.
چه پیامی برای حاکمیت دارید؟
می خواهم به رهبری سلام کنم و بگویم، چرا رفیق قدیمی ۵۲ ساله ایی (هاشمی ) که در رئیس جمهور شدن شما و رهبری شما نقش مؤثری داشت، چرا نخست وزیر هشت سال دفاع مقدس و رفیق نجیب، فهیم و فکوری مثل خاتمی و کروبی پاک سرشت و بسیاری از نیروهای پاک و مخلص را قربانی یک انسان بی ریشه، بی اصالت مثل احمدی نژادی کردید؟! میدانم پشیمان هستید، ولی امروز بیا مثل جمال عبدالناصر، رهبر جهان عرب که در جنگ ۱۹۷۲ از اسرائیل شکست خورد از ملت عرب صادقانه عذر خواهی کرد و استعفاء داد، اما ملت مصر نپذیرفت و صداقت و سلامت او را دوباره تقدیس و تکریم و موقعیت خود را تثبیت کرد. همه می دانند شما از حمایت بی دریغ پشیمان هستید، زیرا شاید در اختلاس و صدخلاف دیگر از چشمان ملت پنهان باشد اما در چشم شما عیان است از ملت به خاطر حمایت از احمدی نژاد عذر خواهی کنید تا دوباره صلح و آشتی ملی در کشور برقرار شود. این جریان، جریان مشکوکی است سرمایه کشور را تاراج و به یغما بردند هزینه سنگینی بر کشور تحمیل کردند…
و برای ملت ایران؟
همانطور که در انتخابات سال ۸۸ با شور فراوان شرکت کردید، بعد از آن “شوک سیاسی” ایجاد نمودید. حال با عدم شرکت، در انتخابان مجلس “بهت سیاسی” ایجاد کنید و درهردو حالت، حکومت را متنبه کنید، تا درس بزرگی برای حاکمان باشد تا شما را جدی بگیرند و با شما با دیده احترام نگاه کنند و شما را خس و خاشاک نخوانند و فرزندان پاک شما را زندانی نکنند و بسیاری مجبور به ترک وطن نشوند و …
از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم و اگر ناگفته ای مانده است بفرمایید؟
خدایا ! در این فصل زمستانی، ابری و باران رحمتی فرست تا همه کینه و نفرتی که ایجاد شده شسته شود، تا همه در سایه، دوستی، عشق و محبت در کنار هم باشیم، تا با تفاهم و تعامل، دوباره تجربه نوین را به آزمون مجدد بگذاریم و همه در آرامش زندگی کنیم، نه در زندان!

 

 

 

 

همسر شهید همت: پس از ۳۳ سال در انتخابات شرکت نمی کنم

بدنبال اعلام موضع منتقدان دلسوز کشور  درباره انتخابات فرمایشی مجلس نهم، همسر شهید همت نیز اعلام کرد که در این انتخابات شرکت نمی کند.
به گزارش کلمه، وی که طی رویدادهای بعد از انتخابات بارها با خانواده شهیدان سبز و زندانیان سیاسی دیدار کرده و نسبت به سیاستهای جاری معترض است در خصوص عدم شرکت خود در انتخابات،  از طریق  فیس بوک  اعلام کرده است:”چون در انتخابات سال ۸۸ به شعور من توهین شده و بی بصیرت هستم و غیر خودی بعد از ۳۳ سال در انتخابات شر کت نمی کنم.”
شهید محمد ابراهیم همت از فرماندهان سپاه بود که در عملیات خیبر به شهادت رسید. همسر این شهید پیشتر در نامه ای به دادستان خواستار آزادی زندانیان سیاسی شده بود.
مهدی همت پسر محمد ابراهیم همت گفته بود که در جریان رویدادهای انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری به همراه مادرش و برادر کوچکش در تظاهرات سکوت شرکت کرده بودند که برادر و مادرش مورد اصابت باتوم قرار می گیرند بطوریکه مجبور می شوند همسر ابراهیم همت را به بیمارستان منتقل کنند.
شعار بسیجی واقعی همت بود و باکری، از جمله شعارهایی است که در تجمعات و تظاهرات سبزها عنوان می شود.

 

 

 

 

مطهری: اگر بخواهیم گزارش کمیسیون اصل ۹۰ را بپذیریم باید گزارش احمد شهید را قبول کنیم

نماینده تهران در مجلس درباره گزارش کمیسیون اصل ۹۰ با موضوع اتفاقات پس از انتخابات گفت: گزارش یک‌طرفه‌ای بود و وقتی ما به طرف مقابل اجازه پاسخ‌گویی نمی‌دهیم منجر ‌می‌شود که این‌گونه گزارش‌ها تهیه شود اگر بخواهیم این گزارش را بپذیریم باید گزارش احمد شهید را درباره ایران بپذیریم درحالی که ما به آن گزارش نیز انتقاد داریم.
به گزارش ایلنا، علی مطهری که برای ثبت‌نام به عنوان نامزد انتخاباتی مجلس هشتم در حوزه وزارت کشور در جمع خبرنگاران سخن ‌می‌گفت، افزود: این گزارش بیشتر از آن که گزارش کمیسیون اصل ۹۰ باشد، گزارش آقای فدایی بود.
مطهری گفت من با این کارها مخالفم و تعجب ‌می‌کنم که هیات رییسه اجازه داد این گزارش قرائت شود.
علی مطهری در پاسخ به این سوال که چقدر مطالبات اصلاح‌طلبان را به حق می‌دانید، گفت: بله گاهی تندرویی‌ها و برخوردهای نادرستی با آنها انجام شده و بخشی از مطالبات‌شان به حق است و باید پیگیری شود.

 

 

 

 

جـــرس:  در پی نامگذاری اولین دوشنبه ماه دی به نام شهید سید علی موسوی، شهید مظلوم عاشورای ۸۸، جمعی از اعضای خانواده های زندانیان سیاسی و گروهی از حامیان جنبش سبز، در گرامیداشت آن شهید و همچنین اعتراض به رفتارهای حاکمیت در تداوم حصر رهبران جنبش و زندانی کردن منتقدین، دومین روزه اعتراضی خود را در کنار یکدیگر افطار کردند.
به گزارش تحول سبز، این مراسم که با قرائت فاتحه برای شادی روح شهید مظلوم عاشورا، سید علی موسوی خامنه، و مروری بر نحوه شهادت ایشان شروع شد، در فضایی معنوی ادامه یافت و حاضرین پس از دعا برای رهایی همه عزیزان دربند ستم، روزه شان را افطار کردند. و سپس پیرامون مشکلات مبتلا به زندانیان سیاسی و خانواده هایشان گفتگو کردند.
گفتنی است دومین دوشنبه اعتراض، به نام شهید عاشورای ۸۸، خواهرزاده میرحسین موسوی، سید علی موسوی نام گذاری شده بود. دوشنبه آذرماه با نام شهید نداآقاسلطان مزین شده بود و اولین دوشنبه بهمن ماه نیز به پیشنهاد مصطفی تاجزاده و حامیان جنبش سبز، به نام شهید سهراب اعرابی، نام گذاری شده است.
مصطفی تاجزاده، زندانی سیاسی و فعال جنبش سبز، پس از یک سال روزه داری اعتراضی خود به مردم پیشنهاد داده بود که دوشنبه های اول هر ماه شمسی را به نام یک شهید جنبش در اعتراض به حصر رهبران جنبش و استمرار ظلم و فشار بر زندانیان سیاسی، روزه بگیرند یا اعتصاب غذای یک روزه داشته باشند و در پایان روز با جمع شدن در کنار یکدیگر پیرامون مسائل روز و مشکلات جامعه بحث و گفتگو کنند.
تاجزاده هم چنین سوالاتی که می تواند این روزها توسط مردم و به ویژه جوانان، دانشجویان، فرهنگیان و اهل اندیشه و نظر مورد بررسی قرار گیرد به شرح زیر مطرح کرده است:
چرا پس از انتشار گزارش دبیرکل آژانس بین الملل انرژی هسته ای علیه ایران، نظام با دعوت از نمایندگان آن سازمان برای بازدید از تأسیسات هسته ای کشورمان و نیز با سفر وزیر اطلاعات ایران به عربستان برای ارائه توضیحات درباره اتهام ترور سفیر آن کشور در آمریکا موافقت کرد. اما تاکنون با سفر نماینده ویژه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل به تهران برای رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر مخالفت کرده است؟
چرا در آن دو مورد جناح حاکم قائل به گفتگو با مدعیان است اما از گفت و گو درباره نقض حقوق بشر استقبال نمی کند؟
عضو ارشد جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین پیش از این نیز با مطرح نمودن سوالاتی از هموطنان خواسته بود تا برخلاف میل حاکمیت به طرح این سوالات در جامعه بپردازند. سوالات پیشنهادی تاجزاده به شرح زیر بود:
۱- چرا احزاب اسلام گرایی که در انتخابات تونس، مراکش و مصر حائز اکثریت نسبی آرا شدند تاکید کرده اند حقوق اساسی همه رقبا و هم وطنان خود از قبیل انتخابات آزاد ، مطبوعات آزاد، احزاب آزاد، تجمعات آزاد و آزادی سبک زندگی را رعایت می کنند؟
۲- چرا این احزاب اعلام کرده اند حجاب اسلامی را اختیاری خواهند کرد و با وجود مخالفت با رژیم اسراییل خواهان روابط خوب و تداوم همکاری ها با کشورها و دولت های بزرگ می باشند؟
۳- چرا آنان به امتیاز ویژه و حق انحصاری رهبری کشور برای فقها معتقد نیستند و تنها از مشارکت و رقابت آزاد روحانیون مانند دیگر قشرها در عرصه های اجتماعی و سیاسی دفاع می کنند؟
۴- چرا هیچ کدام از این احزاب خواهان تاسیس و استقرار نظام سیاسی به شکل جمهوری اسلامی نشده اند؟
۵- چرا صدا و سیمای میلی درباره دیدگاه ها و مواضع این احزاب درباره مسائل فوق سکوت کرده است؟

 

 

 

 

جـــرس:
محمود احمدی نژاد خطاب به حکام منطقه گفت: "به جای آن‌که پول نفت و گاز را به آمریکا و اروپا بدهید و اسلحه بخرید و به مخالفان برخی دولت‌های منطقه کمک کنید و با این کار دل غرب را به دست آورید، به سمت مردمتان بروید؛ چرا که آنها به شما رحم نخواهند کرد. همه‌ی شما در سناریوی آمریکا قرار دارید.
احمدی نژاد: بالاترین نهی از منکر، مقابله با حاکمان جبار، خودخواه، فاسد و ضدمردمی است رئیس دولت جمهوری اسلامی همچنین می گوید: "خنده‌دارترین لطیفه‌ تاریخ ما این است که عده‌ای که نه دموکراسی و نه آزادی و نه انتخابات در کشورشان برگزار می‌شود، دور هم جمع می‌شوند و قطعنامه صادر می‌کنند، برای کشوری دیگر که در کشورش انتخاباتی آزادتر داشته باشد و آزادی را ایجاد کند."
به گزارش ایرنا، محمود احمدی نژاد طی سخنانی در جریان سفر استانی به ایلام گفت "بالاترین امر به معروف و نهی از منکر، مقابله با حاکمان جبار، خودخواه، فاسد، ضد عدالت و ضدمردمی است."
وی، با اشاره به مسائل منطقه و قیام های مردمی، ابراز عقیده کرد: "در منطقه‌ی خودمان امروز همان برده‌داران و استعمارگران پیشین با شعارهای جدید و با هدف تسلط بر منطقه و نجات رژیم صهیونیستی از اضمحلال و سقوط تلاش می‌کنند.عده‌ای را برای اسقاط برخی دولت‌های دیگر به کار گرفته‌اند و از آنها برای زدن آن عده استفاده می‌کنند."
رئیس دولت جمهوری اسلامی افزود: "آنها با هیچ‌کس دوست نیستند. آنها فقط با پول، ثروت و قدرت رفیقند و می‌بینیم از برخی کشورهای عربی برای زدن دیگران استفاده می‌کنند، اما آنها باید بدانند که اگر برخی دولت‌ها توسط برخی دولت‌های دیگر در منطقه زمین بخورند، بلافاصله نوبت همان‌ها هم خواهد شد. با پول این دولت‌ها به برخی کشورهای منطقه فشار می‌آورند. معلوم است که آنها نمی‌توانند با این حکومت‌ها زندگی کنند."
احمدی نژاد در ادامه سخنان خود گفت: "خنده‌دارترین لطیفه‌ تاریخ ما این است که عده‌ای که نه دموکراسی و نه آزادی و نه انتخابات در کشورشان برگزار می‌شود، دور هم جمع می‌شوند و قطعنامه صادر می‌کنند، برای کشوری دیگر که در کشورش انتخاباتی آزادتر داشته باشد و آزادی را ایجاد کند."
وی خطاب به حکام منطقه گفت: "به جای آن‌که پول نفت و گاز را به آمریکا و اروپا بدهید و اسلحه بخرید و به مخالفان برخی دولت‌های منطقه کمک کنید و با این کار دل آمریکا و متحدانش را به دست آورید، به سمت مردمتان بروید؛ چرا که آنها به شما رحم نخواهند کرد. همه‌ی شما در سناریوی آمریکا قرار دارید."
احمدی نژاد پیرامون تهدیدات منطقه ای و فرا منطقه ای علیه جمهوری اسلامی گفت: "اگر زمانی نیاز بود، از همه‌ ایران بسیج شوند و شما را سر جای خود می نشانند! اطمینان می‌دهم که امروز جوانان ایلام و مردم آن کافی هستند که همه دشمنان ملت ایران را به خاک مذلت بنشانند."
و همزمان اظهار داشت: "می‌توانیم بگوییم، حکومت اسلامی هستیم، اما بعضی مناطق کشور خرابه است. در آن فقر و فاصله طبقاتی وجود دارد، باید اینها برطرف شود. البته اگر طرح تحول اقتصادی به طور کامل اجرا شود، تضمین می‌دهم در سراسر ایران حتی یک فقیر و نیازمند پیدا نشود، باید اینها را اجرا کنیم. اما این طرح مخالف و دشمنانی در داخل و خارج دارد. مشخص است که اگر عدالت اجرا شود، ثروت کشور عادلانه توزیع شود، فقیری باقی نخواهد ماند. بالاخره ما که از ثروت و درآمد افراد و رفتار گروه‌های اقتصادی گوناگون خبر داریم."
وی با فرافکنی و بدون رویکرد به سوء مدیریت شش سال اخیر گفت: "ما کشور ثروتمندی هستیم، اما این ثروت باید عادلانه در کشور توزیع شود و لازمه‌ی آن این است که طرح‌های تحول اقتصادی یکی پس از دیگری اجرا شود، قانون مالیات به درستی اجرایی گردد. نباید به شکلی باشد که یک کارمند با حقوق کم همان ابتدا مالیاتش را پرداخت کند، اما فردی که در سال 10 میلیارد تومان سود می‌برد، به اندازه همان کارگریا کارمند نیز مالیات نپردازد. اگر او مالیات را بپردازد، در کشور فقر و بیکاری باقی نمی‌ماند."
رئیس دولت دهم در خصوص طرح حذف سوبسیدها (هدفمندی یارانه ها) و انتقادات کارشناسان و ایرادات مجلس در خصوص نحوه اجرای آن گفت: "ما در حال برنامه‌ریزی هستیم تا گام دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرایی کنیم. در گام اول عده‌ای مخالف بودند تا روز آخر تبلیغات منفی، کارشکنی و دروغ‌پراکنی کردند تا ملت را از اصلاحات اساسی و اجرای عدالت مایوس کنند. امروز نیز برخی حرف‌های نادرست و غیرعالمانه می‌زنند. ما باید مراحل طرح هدفمندی را به سرعت انجام دهیم، باید ثروت ملت در جیب ملت باشد. هر کس حق خود را داشته باشد و خود تصمیم بگیرد چه کند. عده‌ای دوباره شروع به سنگ‌اندازی، مقابله و کارشکنی کردند."

 

 

 

مصطفی‌ پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

امام حسین حکیم و طبیب فتنه سال ۸۸ بود


مصطفی‌ پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور می‌گوید امام دوازدهم شیعیان «حکیم و طبیب فتنه ۸۸ در حماسه ۹ دی بود و به فریاد ملت ایران رسید.»
به گزارش «باشگاه خبرنگاران جوان» آقای پورمحمدی روز چهارشنبه (هفتم دی) در دانشگاه تربیت مدرس گفته است: «در فتنه ۸۸ ما {جمهوری اسلامی}  دچار بیماری شدیم و حضور مردم این بیماری را درمان کرد.»
وی افزوده است: «پیام ۹ دی این بود که مردم گفتند ما در صحنه هستیم و اجازه عبور از چارچوب دین را به هیچ مسئولی نمی‌دهیم.»
علی خامنه‌ای ۲۱ آذر ماه امسال برای دومین بار اعتراض‌های مردمی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را «بیماری» نامیده بود که به گفته وی «با حضور مردم رفع شده است.»
۹ دی سال ۱۳۸۸ گروهی از حامیان علی خامنه‌ای در میدان انقلاب تهران دست به تجمع زدند که مقام‌های جمهوری اسلامی از آن با عنوان «حماسه» یاد می‌کنند.
سعید قاسمی از فرماندهان سابق سپاه سال گذشته گفته بود در راهپیمای ۹ دی ی کسانی به حمایت از علی خامنه‌ای برخواسته بودند که در روز عادی باید به خاطر «بدحجابی» دستگیر می‌شدند.

 

 

 

 

جبهه پایداری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

هدف تیم احمدی‌نژاد نابودی انقلاب اسلامی است

«جبهه پایداری» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد هدف تیم محمود احمدی‌نژاد «نابودی انقلاب اسلامی» است که در دولت‌های نهم و دهم ظهور و بروز یافته است.
این جبهه نوپای سیاسی روز چهارشنبه (هفتم دی) در بیانیه خود که به مناسبت سالروز ۹ دی منتشر کرده، آورده «جریان انحرافی» موجب حذف نیروهای «ولایی موثر» در بدنه دولت شده است.
در بیانیه «جبهه پایداری» آمده است اقدامات تیم محمود احمدی‌نژاد «دل امت حزب‌الله یعنی پدیدآورندگان سوم تیر ۸۴ را شکسته است.»
محافظه‌کاران حامی علی خامنه‌ای از نزدیکان احمدی‌نژاد با عنوان «جریان انحرافی» یاد می‌کنند که به گفته آن‌ها تلاش می‌کند ولایت فقیه و روحانیت را از ساختار قدرت در جمهوری اسلامی حذف کند.
 «جبهه پایداری» که با محوریت محمدتقی مصباح یزدی و برخی از نیروهای سابق دولت تشکیل شده، خود را حامی دولت و مخالف «جریان انحرافی» معرفی می‌کند.
این در حالی است که برخی از محافظه‌کاران معتقدند «جبهه پایداری» رابطه مستقیمی با «جریان انحرافی» دارد و از سوی محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی حمایت می‌شود.