۱۳۹۰ آذر ۲۱, دوشنبه

روز دوشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

با صدور فتوایی

خامنه‌ای خرید کالا از بریتانیا را مشروط کرد

علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی با صدور فتوایی اعلام کرد چنانچه خرید کالا‌ از کشور‌های آمریکا٬ بریتانیا و فرانسه منجر به «تقویت دولت‌های کافر و استعمارگر که دشمن اسلام و مسلمین هستند شود»٬ جایز نیست.
فتوای آقای خامنه‌ای روز یکشنبه (۲۰ آذر) در سایت محافظه‌کار «سروش‌نیوز» نزدیک به محمدباقر قالیباف منتشر شده است.
آقای خامنه‌ای در فتوای خود افزوده اگر خرید کالا منجر به تقویت «قدرت مالی آن‌ها {دولت‌های کافر} برای هجوم به سرزمین‌های اسلامی و یا مسلمین در سرتاسر عالم» شود٬ «واجب است که مسلمانان از خرید و بکارگیری و استفاده از آنها اجتناب کنند.»
این فتوا در شرایطی صادر شده که جمهوری اسلامی سال‌هاست بسیاری از کالاهای مورد نیاز خود را از کشور‌های غربی تهیه می‌کند.
در چند سال گذشته و با افزایش تنش‌ها میان جمهوری اسلامی و کشور‌های غربی٬ چین به عمده‌ترین صادرکننده کالا‌ها به ایران تبدیل شده است.
حجم واردات کالا از چین طی این سال‌ها بسیاری از تولید‌کنندگان داخلی را ورشکسته کرده و منجر به تعطیلی تعداد قابل توجهی از صنایع تولیدی شده است.




خبرگزاری فارس در واکنش به برهنه شدن دو زن در مصر و تونس

عمرو عاص پیش از ماجده و بوسته برهنه شده بود


خبرگزاری فارس با انتشار یادداشتی برهنه شدن «علیا ماجده المهدی» در مصر و «نادیا بوسته» در تونس را با برهنه شدن «عمرو عاص» مقایسه کرد.
این خبرگزاری وابسته به سپاه روز یکشنبه (۲۰ آذر) از این زنان با عنوان «عوامل استکبار» نام برده که بخشی از پازل «دشمن» برای «انحراف» در انقلاب‌ها در کشور‌های اسلامی هستند.
خبرگزاری فارس٬ عمرو عاص را مشاور ابی سفیان معرفی کرده که در جنگ صفین زمانی که در نبرد با امام اول شیعیان جان خود را در خطر دید٬ برهنه شد.
برهنه شدن ماجده المهدی بازتاب‌های فراوانی در فضای مجازی فارسی زبان داشته به طوری که خبرگزاری فارس با ابراز نگرانی از این مسئله٬ به مقام‌های جمهوری اسلامی نسبت به تکرار آن در ایران هشدار داده است.
این خبرگزاری نوشته است: «برهنه شدن دشمنان خدا و هواخواهان استکبار به عنوان کسانی که مقتدای اصلی‌شان شیطان است، همواره در طول تاریخ به عنوان یک حربه وجود داشته است.»
خبرگزاری فارس در ادامه یادداشت خود از «مدونا» خواننده مشهور آمریکایی با عنوان یکی از هنرمندانی یاد کرده که از جنبش سبز ایران حمایت کرده است.
آن‌طور که خبرگزاری فارس نوشته است: «دشمنان بیداری اسلامی برای طرح هرچه بیشتر فمینیسم در کشورهای مسلمان تمام توان خود را به کار گرفته‌اند.»
این خبرگزاری در ادامه ادعا کرده که رسانه‌های غربی «آن‌چنان اخبار انقلاب مصر را منعکس کردند‌اند که گویی نه مشاهیر الازهر و نه چهره‌های اخوان‌المسلمین در این انقلاب نقشی نداشته‌اند.»
مقام‌های جمهوری اسلامی از تحولات جهان عرب با عنوان «بیداری اسلامی» یاد می‌کنند و مدعی هستند این تحولات ناشی از تاثیرات انقلاب اسلامی ایران است.





نماینده مجلس:
طراحان سوال از احمدی‌نژاد نگران مقابله به مثل دولت هستند


ایلنا
مصطفی رضا حسینی قطب آبادی نماینده مردم شهربابک، در خصوص آخرین وضعیت طرح سوال از رییس جمهور، گفت: بحث طرح سؤال از رئیس جمهور همچنان در افکار عمومی و مجلس درهاله‌ای از ابهام است.
مصطفی رضا حسینی که از امضاء کنندگان طرح سؤال از رئیس جمهور است، در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، افزود: عده‌ای نمی‌خواهند این اتفاق بیافتد و از جمله آن خود دولتی‌ها هستند.
وی گفت: ما طراحان سؤال از رئیس جمهور اعتقاداتمان بر این است که یکی از امتیازات کشور ما در شرایط فعلی می‌تواند این باشد که جهانیان ببینند تا این میزان در کشور ما آزادی وجود دارد که اگر نمایندگان مردم سؤالی از رئیس جمهور داشتند، رئیس جمهور موظف است با حضور در مجلس شورای اسلامی، جوابگوی آن سؤالات باشد.
وی با تأکید بر این نکته که یکی از علت‌های اصرار ما بر اجرای طرح سؤال از رئیس جمهور این است که نشان دهیم قانون باید برای همه یک سان باشد، گفت: وقتی رئیس دولت و مسئول قوه مجریه از انجام قانون سرباز زده و آن را افتخاری برای خود می‌داند، از زیر مجموعه‌ها نمی‌توان انتظار داشت که قانون را اجرا کنند. طبیعی است که این کار رفته رفته تبدیل به یک خرده فرهنگ شده و هرج و مرج در جامعه ایجاد می‌شود. نمونه‌های آن را هم دیدیم که برای مثال آقای جوانفکر به تأثی از آقای رئیس دولت، به خودش حق داده پایش را فرا‌تر از قانون گذاشته و هر چه دلش می‌خواهد علیه برخی از مسئولان نظام بگوید.
این نماینده مجلس افزود: حتی شاهدیم که برخی از نزدیکان آقای احمدی‌نژاد موضع گیری‌‌هایشان را علیه موضع گیری‌های رهبری در کرمانشاه انجام دادند. برای مثال بحث فرمایش آقا در خصوص اینکه اگر لازم باشد نظام پارلمانی در آینده دور به جای نظام ریاستی باشد را، نزدیکان آقای احمدی‌نژاد به این ایده به شدت حمله کردند. یا قبل‌تر‌ها خود آقای احمدی‌نژاد برای اعتراض به رهبر معظم انقلاب و به نشانه تحصن ۱۱روز در خانه می‌رود؛ ما این را به عنوان دور زدن قانون و توهین به مقام معظم رهبری می‌دانیم.
حسینی قطب آبادی افزود: ما می‌گوییم آقای احمدی‌نژاد باید به مجلس بیاید و پاسخگوی نمایندگان مردم باشد و در مقابل قانون سر خم کند؛ زیرا این امر باعث آن می‌شود که اعتماد عمومی به کشور باز گردد و مردم، نا‌امید از برخی رفتارهای دولت مردان نشوند.
وی در خصوص آخرین وضعیت امضاهای طرح سؤال از رئیس جمهور گفت: امضا‌ها الان کامل است، یعنی ۷۴ امضا داریم، اما درباره نحوه بیان آن با گروه دوستان در حال مشورت هستیم، تا در آینده نزدیک اعلام کنیم؛ چون باید در نحوه اعلام آن دقت شود تا دوباره با اقدامات برخی افراد این طرح به حاشیه نرود.
این حامی سابق احمدی‌نژاد افزود: حتی آن ۱۰۰نفری که قبلا طرح سؤال از رئیس جمهور را امضا کرده بودند و حتی بسیاری از افرادی هم که آن را امضا نکردند، آن طور نیست که مخالف اعلام این طرح در صحن علنی مجلس باشند، بلکه فقط از رفتارهای دولت در قبال حوزه‌های انتخابی‌شان نگران‌اند و هراس دارند که پروژه‌های عمرانی که توسط آن‌ها شروع شده، توسط دولت تعطیل شود. برخی از نمایندگان می‌گویند اگر ما روی این طرح اصرار کنیم، دولت شاید پروژه حوزه انتخابیه ما را بخواباند.
وی خاطرنشان کرد: دولت هم نشان داده که برای مقابله به مثل کردن آمادگی دارد و این کار را می‌کنند و این کم کم در رفتارهای انتخاباتی هم نمود پیدا می‌کند.

پایان پیام




قائم مقام بازداشت شده بانک مرکزی از زندان مدیریت می‌کند

(تیتر از جنگ خبر)
خبرگزاری فارس
با وجود گذشت چند ماه از دستگیری قائم مقام بانک مرکزی و البته وعده بهمنی برای تعیین فرد جایگزین، با مراجعه به سایت بانک مرکزی هنوز حمید پورمحمدی به عنوان قائم مقام بانک مرکزی معرفی می شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، در حالی که به دنبال رسیدگی پرونده فساد بزرگ بانکی اخیر که از آن به اخلال در نظام اقتصادی کشور تعبیر می شود، قوه قضائیه برخی از مدیران سیستم بانکی را مورد بازجویی قرار داده و تعدادی نیز در بازداشت به سر می‌برند که هنوز جایگزینی برای این افراد انتخاب نشده است.
حمید پورمحمدی قائم مقام وقت بانک مرکزی به عنوان یکی از متهمان پرونده اختلاس بزرگ در بازداشت به سر می برد و قرار بود که طبق اعلام محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی جایگزین وی در آینده نزدیک انتخاب و معرفی شود.
با این وجود اما هنوز جایگزینی برای پورمحمدی انتخاب نشده و ظاهراً قائم مقام بانک مرکزی از زندان به مدیریت این بانک می پردازد.
به گزارش فارس، بانک مرکزی همچنان نام پورمحمدی را در لیست هیات عامل بانک مرکزی کنار محمود بهمنی-رئیس کل، سید محمود احمدی-دبیر کل، مینو کیانی راد-معاون ارزی و بهمن مسگرها-معاون اداری و مالی محفوظ نگه داشته است.
این درحالی‌است که رئیس کل بانک مرکزی در روزهای پایانی آبان ماه به خبرنگاران وعده داده بود که قائم مقام جدید این بانک را تا پایان هفته (26 آبان ماه) معرفی خواهد کرد.
از زمان اعلام این وعده تا کنون چند هفته می گذرد اما هنوز محمود بهمنی به وعده خود عمل نکرده است هر چند که طبق قانون قائم مقام بانک مرکزی همانند رئیس کل این بانک با حکم رئیس جمهور انتخاب می‌شود.

* چند پست بلاتکلیف دیگر
همچنین هم اکنون مهره دیگره مدیریتی بانک مرکزی که دیگر نام وی در لیست هیات عامل این بانک وجود ندارد نیز انتخاب نشده است.
با انتصاب حسین قضاوی به مدیریت بانک اکو رئیس کل بانک مرکزی باید معاون اقتصادی جدیدی را برای این حوزه حساس اقتصادی در بانک مرکزی انتخاب کند اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است.
ناگفته نماند که عدم انتخاب جایگزین برای این حوزه‌های مدیریتی تنها مختص بانک مرکزی نیست چراکه در وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز هنوز سید شمس‌الدین حسینی جانشینی برای معاون بانک و بیمه این وزارت‌خانه منصوب نکرده است.
وزیر اقتصاد در جلسه استیضاحش در مجلس و در جمع نمایندگان خانه ملت اعلام کرد که با استعفای اصغر ابوالحسنی موافقت کرده است.
با وجود این موافقت و استعفاء هنوز ابوالحسنی در وزارت امور اقتصادی و دارایی و البته در سمت معاون بانک و بیمه مشغول فعالیت است.
ابوالحسنی نشان داد که مدیران مستعفی با وجود موافقت وزیر با استعفای‌شان می‌توانند در سمت خود باقی بمانند تا شاید بعد از گذشت ماه‌ها و صلاحدید مدیران ارشد فرد دیگری جایگزین آنها شود.
برخی از مسئولان وزارت اقتصاد در توجیه این اقدام می‌گویند هنوز آقای وزیر کسی را بعنوان جایگزین ابوالحسنی انتخاب نکرده است.
با این حساب هنوز بهمنی و حسینی نتوانستند افرادی را برای این حوزه‌های حساس مدیریتی بانکی و اقتصادی انتخاب کنند.
انتهای پیام/ح





رئيس اتحاديه صحافان تهران: 
صنايع چاپ بدون بسنه حمايتي ورشکست مي‌شوند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: صنعت و معدن

رئيس اتحاديه صحافان تهران از نوسان متعدد نرخ ارز به عنوان مهمترين چالش پيش روي صنعت چاپ و صحافي ياد کرد و گفت: عدم ارائه بسته حمايتي از سوي دولت منجر به ورشکستگي فعالان صنعت چاپ و صحافي ايران خواهد شد.
جليل غفاري رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به برگزاري هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي چاپ، بسته بندي و ماشين آلات در تهران، گفت: در حال حاضر بخش بزرگي از تکنولوژي‌ و مواد اوليه صنعت چاپ از خارج کشور وارد مي شود.
او با بيان اينکه به دليل عدم توانايي مالي هم اکنون بخش عمده ماشين آلات وارداتي صنعت چاپ و صحاف به صورت دسته دوم و يا دست چندم وارد کشور مي شود، تصريح کرد: بخش عمده ماشين آلات اين صنعت از کشور آلمان وارد مي شود.
اين مقام مسئول در تشريح مهمترين مشکلات پيش روي صنعت چاپ، توضيح داد: در اين شرايط و با وجود افزايش تحريم‌هاي بين المللي شبکه بانکي حمايت جامع و کاملي از صنعت چاپ و صحافي کشور ندارد.
وي از ورود ماشين آلات گران، دست دوم و فاقد شناسنامه فني به عنوان يکي از مشکلات پيش روي اين صنعت استراتژيک و اشتغال آفرين ياد کرد و افزود: از سوي ديگر بانکهاي وثايق و تضامين سنگيني براي واردات همين ماشين آلات دريافت مي کنند که از عهده صنوف فعال اين حوزه خارج است.
به گفته غفاري، اين بانکها ماشين آلات وارداتي را با وجود ارزش مالي به عنوان وثيقه بانک در نظر نمي‌گيرند.
رئيس اتحاديه صحافان تهران از نوسان‌هاي متعدد نرخ ارز به عنوان يکي ديگر از چالش‌هاي پيش روي صنعت چاپ ياد و اظهار كرد: با توجه به وارداتي بودن ماشين آلات و تجهيزات صنعت چاپ، اين نوسان‌ها در نرخ خريد و فروش ماشين آلات و خدمات تاثير گذار است.
اين مقام مسئول از ماليات ارزش افزوده، مشکلات گمرکي و تحريم‌هاي بين المللي به عنوان ديگر چالش‌هاي پيش روي اين صنعت ياد کرد و ادامه داد: هم اکنون رکودي نگران کننده‌اي در صنعت چاپ حاکم بوده که ادامه وضع موجود منجر به تعطيل شدن اين صنعت و بيکاري تعداد فابل ملاحظه اي نيروي کار متخصص در سطح کشور خواهد شد.
غفاري با اشاره به ضرورت اعمال نظارت دولت در صنعت چاپ، تاکيد کرد: در سياست گذاري و تصميم گيري‌هاي کلان اين حوزه نظرات فعالان صنعت چاپ اخذ نمي شود.
وي با تاکيد بر اينکه پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها صنعت چاپ و صحافي کشور از مزيت‌هاي بسته حمايتي صنايع استفاده نکرده اند، خاطر نشان کرد: هم اکنون قانون عرضه و تقاضا در بازار صنعت چاپ کشور حکم فرما نيست.

انتهاي پيام



ایران و لبنان در روزنامه های فرانسه

نوشتۀ فواد روستائی
خودداری برینانیا ازپیوستن به توافق حاصله میان بیست و سه کشور از بیست و هفت کشور عضو اتحادیۀ اروپا در مورد انضباط مالی و بودجه ای سخت تری در آینده برای مقابله با بحران منطقۀ یورو و انفجار بمبی بر سر راه خودرو حامل نظامیان فرانسوی در لبنان که به زخمی شدن پنج سرباز این کشور منجر شد، مهم ترین مسائل بین المللی مورد بحث در روزنامه های امروز (شنبه) فرانسه است.

بررسی روزنامه های امروز فرانسه
 
10/12/2011 by فواد روستائی
بررسی این روزنامه ها را با نگاهی به مقاله ای در لوموند، روزنامۀ عصر پاریس، آغاز می کنیم که به سقوط هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در ایران و بهره برداری تهران از این واقعه اختصاص دارد.
لوموند از این هواپیمای سرنگون شده به عنوان یکی از مدرن ترین و پیچیده ترین دستاورد ها و تجهیزات آمریکا و سازمان سیا نام می برد که از نظر تهران غنیمت جنگی گرانقدری در «جنگ پنهانی» به حساب می آید که میان ایران و آمریکا در جریان است.
روشن نبودن نحوۀ سقوط و چگونگی دست یافتن جمهوری اسلامی ایران به این هواپیما با توجه به اظهارات و بیانیه های متناقض ایران و آمریکا در این ارتباط، از دیگر نکات مطرح در مقالۀ روزنامۀ لوموند است.
لوموند می نویسد سقوط این هواپیما به گونه ای مضاعف برای سازمان سیا ناخوشایند و دردسر ساز است زیرا از سوئی دست یابی ایران به یک فناوری بازدارندۀ پیشرفته را احتمالاً ممکن می سازد و از دیگر سو علاقه و توجه سرویس های اطلاعاتی چین و روسیه را نیز که در ایران برای خود جائی دارند بر می انگیزد.
این روزنامه یادآور می شود که سقوط هواپیما و افتادن آن به دست ایرانیان با تشدید تلاش های دیپلماتیک غرب علیه جمهوری اسلامی ایران پس از انتشار آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی و ابراز نگرانی آژانس از ابعاد نظامی فعالیت های هسته ای تهران همزمان شده است.
به باور لوموند با درنظر داشت عملیات مخفیانۀ آمریکا و کشورهای غربی و اسرائیل برای مقابله با فعالیت های هسته ای ایران، جای تعجبی نیست که ارتش آمریکا و سازمان سیا با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین رادار گریز به نظارۀ تأسیسات هسته ای ایران نشسته باشند.
لیبراسیون، یکی از روزنامه های صبح پاریس، در تفسیری بر انفجار دیروز در شهر صور در جنوب لبنان از جمله می نویسد، وقوع چنین سوء قصد تروریستی قابل پیش بینی بود و انتظار آن می رفت.
این روزنامه یادآور می شود که یکی از قضات فرانسوی اخیراً در یک همایش پژوهشی در شهر "لیون" از ظهور مجدد «تروریسم دولتی» و فعال شدن آن حتا در خاک فرانسنه ابراز نگرانی کرده بود.
قاضی فرانسوی نقشی را که دولت فرانسه در بحران سوریه ایفا می کند دلیل نگرانی خود دانسته بود.
در بخشی دیگر از این مقاله می خوانیم انفجار بمب بر سر راه خودرو حامل سربازان فرانسوی نیروی حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان درست یک روز پس از واکنش آلن ژوپه، وزیر امورخارجۀ فرانسه، به سخنان بشار اسد- رئیس جمهوری سوریه- در مصاحبه با تلویزیون آمریکائی ای. بی. سی.(ABC) رخ داده است.
وزیر امورخارجۀ فرانسه در واکنش به سلب مسئولیت بشار اسد از خود در ارتباط با کشتار مردم سوریه، از جمله گفته بود رئیس جمهوری سوریه باید پاسخگوی جنایات خود باشد و نمی تواند از چنگ عدالت بگریزد.
به باور نویسندۀ لیبراسیون امکان دارد که اشارۀ سرپوشیدۀ "آلن ژوپه" به محاکمۀ احتمالی بشار اسد در یک دادگاه بین المللی، انگیزۀ عاملان سوء قصد تروریستی دیروز (جمعه) علیه فرانسویان در جنوب لبنان باشد.
در پایان مقالۀ لیبراسیون می خوانیم هیچ شاهدی در دست نیست که دال بر آن باشد که این انفجار کار حزب الله لبنان است.
این روزنامه البته این نکته را نیز ناگفته نمی گذارد که حزب الله لبنان و سرویس های اطلاعاتی آن با توجه به تسلطشان بر منطقه نمی توانند از وقوع چنین رویدادی بی خبر بوده باشند.
لیبراسیون انگشت اتهام را به سوی گروه های سلفی طرفدار سوریه یا گروه های افراطی فلسطینی هوادار دمشق نشانه رفته و به ویژه از سازمان فلسطینی "الصاعقه" نام می برد که کاملاً گوشه به فرمان دمشق بوده و اخیراً اعلام فعالیت مجدد کرده است.
فیگارو، یکی دیگر از روزنامه های صبح پاریس، نیز در یک مقاله ابتدا یادآور میشود که این حملۀ تروریستی دومین حمله علیه نیروهای فرانسوی مستقر در جنوب لبنان طی چهار ماه اخیر است.
فیگارو پس از ابراز خوشوقتی از این که در هیچیک از این دو حملۀ تروریستی سربازان فرانسوی کشته نشده اند، به نقل از یکی از نظامیان این کشور در لبنان اطمینان می دهد که بمب گذاری دیروز به گونه ای ترتیب داه شده بود که کشته به بار آورد.
فیگارو نیز در مورد عاملان دو سوء قصد تروریستی ماه ژوئیه و روز گذشته علیه نیروهای فرانسوی چون لیبراسیون به گروه های تندرو فلسطینی آلت دست سوریه بیشتر مظنون و مشکوک است.
"آلن ژوپه"، وزیر امورخارجۀ فرانسه، پس از انفجار دیروز ضمن محکوم کردن آن از دولت لبنان خواست عاملان این سوء قصد را شناسائی کرده و در اختیار مراجع قضائی قرار دهد.
فیگارو ضمن یادآوری این مطلب و اشاره به نامۀ "نیکلا سارکوزی" رئیس جمهوری فرانسه، به همتای لبنانی خود، پس از سوء قصد ماه ژوئیه برای مجازات عاملان آن می پرسد: از مقامات دولتی لبنان در منطقه ای که کنترل آن در دست نیروهای حزب الله است در این ارتباط چه کاری ساخته است؟
فیگارو در بخش دیگری از این مقاله به نقل از یک دیپلمات مقیم بیروت می نویسد: هر چند که در حال حاضر این نکته که فرانسه هدف اصلی سوء قصد دیروز باشد به ثبوت نرسیده است، ولی وقوع این انفجار نشانه ای از تشدید خطر تروریسم در لبنان است.
فیگارو نیز بر این باور است که موضع گیری های تند پاریس در قبال بحران و کشتار مردم در سوریه می تواند دولت بشار اسد را به واکنش علیه منافع فرانسه در لبنان وادار کند.





جرس:محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز سه شنبه (۲۲ آذر) در مراسم اهتزاز پرچم فلسطین در یونسکو که مقر آن در شهر پاریس پایتخت فرانسه واقع شده است، حضور می‌یابد.
به گزارش پرس تی وی، سخنگوی عباس گفت، وی همچنین در این سفر با نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه دیدار می‌کند.
فلسطینیان در ماه اکتبر توانستند کرسی یونسکو را از آن خود کنند. در مراسم رای‌گیری، فلسطینیان ۱۰۷ رای از مجموع ۱۷۳ رای را به خود اختصاص دادند.
در این رای‌گیری، ۱۴ کشور با عضویت فلسطین در یونسکو مخالفت کرده و ۵۲ کشور به آن رای ممتنع دادند.
عضویت فلسطین در یونسکو در حالی صورت گرفت که رژیم اسرائیل و امریکا، لابی‌های گسترده‌ای برای ممانعت از این مسئله به راه انداخته بودند و حتی واشنگتن در اعتراض به این مسئله، اختصاص بودجه سالانه برای یونسکو را قطع کرد.
فلسطین یکصد و نود و پنجمین عضو یونسکو لقب گرفته است و این اقدام گامی به سوی به رسمیت شناخته شدن فلسطین در سازمان ملل به شمار می‌آید.
واشنگتن بارها تهدید کرده است که پیشنهاد عضویت رسمی فلسطین در سازمان ملل را در شورای امنیت این سازمان وتو خواهد کرد.
بیش از یکصد کشور جهان تاکنون رسما فلسطین را براساس مرزهای سال ۱۹۶۷ به رسمیت شناخته‌اند. مرزهای سال ۱۹۶۷ پیش از اشغال قدس شرقی، کرانه باختری و نوار غزه از سوی رژیم اسرائیل و ضمیمه کردن این مناطق به شمار می‌آید.

ایهود باراک: حکومت ایران بر خلاف طبیعت ایرانیان و تحولات جهان است

ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائيل

وزیر دفاع اسراییل می‌گوید حکومت ایران می‌تواند از سلاح هسته‌ای برای افزایش قدرت خود استفاده کند و جهان باید به سرعت تحریم‌های فلج کننده‌ای را علیه ایران به کار گیرد. وی پیش‌بینی کرد حکومت سوریه در چند هفته سقوط ‌کند.

 به گزارش خبرگزاری رویترز، ایهود باراک وزیر دفاع اسراییل، روز یکشنبه (۱۱ دسامبر/۲۰ آذر) پیش‌بینی کرد که رژیم اسد ظرف چند هفته و حکومت ایران در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده سقوط خواهند کرد.
  باراک  که در کنفرانس بین‌المللی «سیاست جهانی» در وین اتریش سخن می‌گفت، خواستار تحریم نفتی ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی شد. وی در مورد حمله‌ی احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران گفت که باور دارد تحریم نفت و بانک مرکزی ایران اقدام تنبیهی بسیار موثری است.
باراک افزود، هیچ اقدامی مانند این تحریم‌ها در کوتاه‌ترین زمان موثر نخواهد بود و نیاز به یک "حمله مستقیم" و در انزوای کامل قرار دادن بانک مرکزی ایران توسط همه کشور‌ها ضرورت دارد.
در اوایل ماه میلادی جاری، باراک گفته بود که حمله‌ی اسراییل به ایران قریب‌الوقوع نیست. وی خاطر نشان ساخته بود که برای اتخاد چنین تصمیمی چندین ماه وقت صرف شده است.
وزیر دفاع اسراییل در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خیزش‌های مردمی در کشورهای خاورمیانه از جمله تونس، مصر، لیبی و کشورهای دیگر گفت که دوست دارد بهار عربی از این سوی خلیج فارس به ایران سرایت کند.

وی افزود، رژیم آیت‌الله‌ها در ایران برقرار نخواهد ماند و ظرف ۱۰ تا ۱۵ سال آینده این حکومت تغییر خواهد کرد، زیرا بر خلاف طبیعت ایرانیان و تحولات سراسر جهان است.
ایهود باراک با اشاره به تلاش کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی، برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تصریح کرد، تلاش حکومت ایران مشابه اقدام کره شمالی است که برای افزایش ایمنی سیاسی خود و ایجاد اطمینان بیشتر در حفظ حکومت به دنبال سلاح هسته‌ای هستند.

«سقوط اسد موهبتی برای خاورمیانه»
وزیر دفاع اسرائيل در بخش دیگری از سخنان خود به حوادث سوریه پرداخت و پیش‌بینی کرد که حکومت این کشور ظرف چند هفته‌ی آینده سرنگون خواهد شد. وی گفت این اتفاق یک «موهبت» برای خاورمیانه است.
به گفته باراک، خانواده اسد دچار اشتباه است، آن‌ها در مقابل اراده‌ی مردم سوریه قرار گرفته‌اند، آن‌ها مردم خوشان را سرکوب می‌کنند و می‌کشند.
باراک با اشاره به اینکه این تحولات خارج از کنترل اسراییل است تصریح کرد که اسرائيل به هیچ وجه در این تحولات دخالت نمی‌کند. وزیر دفاع اسراییل این سخنان را در حالی بیان می‌کند که به نظر می‌رسد اسراییل از تغییرات احتمالی در سوریه نگران است.
به باور کار‌شناسان این تغییرات می‌تواند موضع اسراییل در منطقه‌ی خاورمیانه را تضعیف و این کشور را مجبور به عقب‌نشینی در برابر درخواست‌های فلسطینی‌ها و جامعه جهانی کند. احتمال قدرت گرفتن اسلام‌گرا‌ها در سوریه نیز از دیگر نگرانی‌های دولت اسراییل است.
ایهود باراک در بخش دیگری از سخنانش در مورد در گیری‌های اخیر میان اسراییل و حماس گفت که اسراییل ممکن است در برخی مراحل مجبور به انجام اقدامات شدید در نوار غزه باشد.
در چند روز اخیر شلیک چند راکت از سوی گروه‌های شبه نظامی فلسطینی به واکنش اسراییل و قتل دو شبه‌نظامی عالی‌رتبه فلسطینی منجر شد. با این حال مدافعان صلح در خاورمیانه کشمکش و افزایش تنش در منطقه غزه را به ضرر روند صلح در این منطقه و تشکیل دولت مستقل فلسطینی می‌دانند که تشکیلات خودگران فلسطینی در پی آن است.





خوزستان؛ بوي نفت و بيكاري 


نويسنده: عبدالنبي جنتي نژاد
در مسير منتهي به يكي از بزرگ ترين مجتمع هاي پتروشيمي كشور، يعني پتروشيمي بندر ماهشهر در كنار جاده، مردي با چند پيت بنزين ايستاده است و بنزين مي فروشد. خودش مي گويد؛ سهم او از نفت خوزستان همين است، شاكر است و ناراضي! نامش فواد است و تا همين چند ماه پيش نيروي انتظامات يكي از همين مجتمع هاي پتروشيمي بود، تعديل نيرو يا به عبارتي ديگر اخراج از كار باعث شد به كار بنزين فروشي رو بياورد. تلخ و عصبي حرف مي زند، همراه با لبخندي كه به سختي مي توان پشت آن را خواند. پاي درد دلش كه بنشيني حرف بسيار دارد براي گفتن؛ از اخراج و بيكاري چند ماهه اش كه او را تا آستانه اعتياد و از هم پاشيدگي زندگي اش برد تا گراني و اجاره نشيني و دردسر هاي بنزين فروشي. حرف آخرش اما گلايه اي تلخ است. مي گويد: «من نه پول نفت مي خواهم نه صدقه، كار مي خواهم، كاري كه بتوانم رويش حساب باز كنم و حداقل براي چند سال خيالم از بابتش راحت باشد. به نظر شما اين براي من خوزستاني توقع زيادي است؟ در جوابش حرفي براي گفتن ندارم و او را با پيت هاي بنزينش و آفتاب سوزان تنها مي گذارم.»......
آمارهاي رسمي چه مي گويند؟
    استان خوزستان با 5/4 ميليون نفر جمعيت و داشتن منابع عظيم نفت و گاز، وجود صنايع پتروشيمي و فولاد و همچنين وجود آثار و ابنيه تاريخي، طبيعت چهارفصل و داشتن يكي از حاصلخيزترين جلگه هاي ايران نام ثروتمندترين استان كشور را با خود يدك مي كشد. نامي كه خوزستاني ها خود مي گويند به كام ما نيست. شايد اگر اشتغال را تنها يكي از پارامترهاي مهم در ميزان بهره مندي خوزستاني ها از اين ثروت فرض كنيم، اينكه بگوييم اين ثروت به كام آنها نيست، گلايه اي بي ربط نباشد. مساله بيكاري و اشتغال در اين استان يكي از بحث برانگيز ترين و چالشي ترين مباحثي است كه از ديرباز وجود داشته و هميشه با اين سوال مهم همراه بوده و هست كه چرا با وجود اين همه منابع طبيعي و صنايع موجود، نرخ بيكاري اش در مقايسه با ديگر استان ها از وضعيت بدتري برخوردار است؟ اين سوال همواره با جواب هاي متفاوت و متناقض مسوولان استاني و كشوري روبه رو بوده و هست و مهم ترين دليلش نيز ارايه آمار و ارقام هاي متناقض درخصوص نرخ بيكاري استان است. مركز آمار ايران ميزان بيكاري براي استان خوزستان را 12درصد اعلام كرده، آماري كه تا همين جا نيز استان خوزستان را در جايگاه دوم كشور قرار مي دهد، اما مسوولان استاني درخصوص اين آمار چيز ديگري مي گويند.

    بيكاري 25 درصد
    شريف حسيني، نماينده اهواز در گفت وگو با «موج» درخصوص آمار بيكاري و همچنين دلايل بالابودن اين آمار در استان خوزستان مي گويد: «در حال حاضر وضعيت بيكاري در استان خوزستان با توجه به آمارهاي موجود به طور ميانگين بيش از 25 درصد است.»وي با رد آمارهاي متناقض ارايه شده در مورد بيكاري؛ مي گويد: «آمارهايي كه ارايه مي شود در واقع آمارهاي صحيحي نيست. در خوزستان ميزان بيكاري حدود 12 درصد اعلام مي شود، ما اين آمارها را به صورت قاطع رد مي كنيم. آمارهايي كه در مقاطع مختلف سني از اداره كار شهرستان گرفته ايم، نشان مي دهد در مقطع سني 15 تا 29 سال، 30 درصدي بيكاري داريم؛ اما اين آمار به صورت ميانگين در كل استان خوزستان بيش از 25 درصد است.
در اين مورد وزرا در دوره هاي مختلف قول هاي زيادي داده اند كه بيشتر از نيروهاي بومي استفاده شود. متاسفانه مديران دستورات مقامات بالارا اجرايي نمي كنند، به اضافه اينكه غيربومي بودن خود مديران هم مساله است.»حسيني با تاكيد بر لزوم استفاده از پيمانكاران بومي در پروژه هاي استان، اظهار داشت: «معضلات استان خوزستان با توجه به وضعيت بيكاري كه در استان وجود دارد دو چيز است؛ يكي استخدام نيروهاي غيربومي و ديگري عدم استفاده از پيمانكاران محلي است. اگر از پيمانكاران بومي استفاده شود، با توجه به اينكه پول پيمانكاران بومي در استان مي ماند، گردش پول موجود در استان خود موجب ايجاد رونق اقتصادي خواهد شد؛ چرا كه در حال حاضر در تمام كارهاي انجام شده در استان، پول از استان خارج شده و وارد بانك هاي تهران و شهرهاي بزرگ ديگر مي شود.
از طرفي، ايجاد اشتغال جديد كه مشهود باشد هنوز اتفاق نيفتاده است و بدتر از آن حتي فرصت هاي شغلي موجود را هم داريم از دست مي دهيم. لوله سازي خوزستان سه سال است كه تعطيل است، تصفيه قند و شكر حدود دو سال است كه تعطيل است و قند دزفول نيز در حال حاضر تعطيل شده است.»
   
    بومي ها بي سهم از نفت
    در همين زمينه، اخيرا خليل حياتي مقدم، نماينده بندر ماهشهر نيز در تذكري شفاهي در مجلس گفت: «نرخ بيكاري بر اساس اعلام دولت و منابع رسمي در اميديه و بندر ماهشهر كه بزرگ ترين صنايع پتروشيمي را با 5/23 درصد دارد، يك فاجعه است. الان ما دغدغه مان در ماهشهر، اميديه و مناطق نفت خيز اين است كه كسي را اخراج نكنند. مرتبا دارند بچه هاي بومي را به بهانه هاي مختلف اخراج مي كنند.»فارغ از اذعان اين دو مسوول استاني بر تناقضات موجود در آمار ارايه شده توسط مركز آمار ايران و آنچه در واقعيت وجود دارد، نكته مهم ديگري كه در اين دو اظهارنظر به چشم مي خورد اشاره به ترجيح نيروهاي غيربومي بر نيروهاي بومي جهت استخدام است. مساله اي كه شايد قدمتي به درازي عمر خود صنعت نفت در اين استان داشته باشد و مي شود گفت: ترجيع بند گلايه هاي مردم از مسوولان استاني و كشوري نيز بوده و هست. مسوولان استاني و كشوري نيز هرازگاهي، گويي تنها به فراخور نياز وعده ها و قول هايي مي دهند اما آنچه تاكنون پابرجا مانده گلايه هاي مردم است. حسيني نماينده اهواز درخصوص دلايل اين امر مي گويد:يكي از مهم ترين دلايل آن، اين است كه پالايشگاه و شركت هاي بزرگي كه در خوزستان هستند مثل نفت، فولاد و ساير شركت ها، از پيمانكاران رتبه يكي استفاده مي كنند كه فقط در تهران وجود دارد. طبيعي است كه شركت هايي كه رتبه هاي بالايي دارند نيروهاي ثابتي نيز در اختيار دارند و در هر استان كه پروژه اي را بپذيرند اين نيروها را با خود به آنجا مي برند.» حسيني در نظر نگرفتن سهميه براي نيروهاي بومي در استخدام هاي وزارت نفت را از ديگر دلايل اين امر دانست و گفت: «استخدام ها در وزارت نفت به صورت سراسري است و هيچ سهميه اي براي افراد بومي در نظر گرفته نشده است.»اما مسوولان شركت ها و پيمانكاران و حتي برخي مديران دولتي نظري ديگر دارند و داشتن تخصص و مهارت لازم را مهم ترين عامل ترجيح نيروهاي غيربومي بر بومي مي دانند. به عبارتي ديگر نيروهاي بومي را نسبت به نيروهاي غيربومي فاقد تخصص و مهارت لازم مي دانند.

   
    بيكاران بي مهارت
    در همين رابطه، هرمز قلاوند، دبيركل آموزش فني و حرفه اي خوزستان در گفت وگويي با مهر، يكي از دلايل بيكاري در خوزستان را نداشتن مهارت لازم مي داند به گفته وي؛ 70درصد بيكاران استان خوزستان فاقد مهارت لازم هستند، به همين دليل بايد با افزايش آموزش هاي لازم عامل نداشتن مهارت را از ميان بيكاران حذف كنيم. وي همچنين افزود: «سالانه 300 هزار نفر در بخش خصوصي و دولتي خروجي آموزش هاي مهارتي در خوزستان هستند در حالي كه 70 درصد بيكاران فاقد مهارت هستند، به همين دليل نبايد اجازه دهيم كه عامل بيكاري آنها بي مهارتي باشد.»با اين اوصاف و با توجه به عدم دسترسي به اطلاعات و آمار دقيق و معتبر و نبود مطالعه و تحقيقي علمي در اين خصوص، نمي توان قضاوت جامع و كاملي را در صحت و سقم ادعاهاي هر دو طرف داشت، اما قراين و شواهد حاكي از آن است كه كمبود نيروهاي متخصص و ماهر در استان در جذب نيروهاي غيربومي بي تاثير نيست. علتي كه خود معلول عدم بستر سازي مناسب و توسعه فرهنگي لازم در طول اين يك قرن رفته از عمر صنعت نفت مي باشد و واكاوي دلايل آن خود حديثي مفصل است كه گزارشي مستقل را مي طلبد.

    اخراج يا تعديل
    سيد محمد سادات ابراهيمي، نماينده شوشتر و گتوند در مجلس با بيان اينكه كارگران سد گتو ند از حقوق قانوني خود بهره مند نشده اند، گفت: «با به پايان رسيدن ساخت سد گتوند و بهره برداري از آن تا پايان خردادماه جاري، هشت هزار كارگر اين پروژه به طور تدريجي اخراج مي شوند.» وي همچنين افزود: «سد گتوند عليا در مراحل پاياني خود به سر مي برد و به احتمال زياد تا اواخر خرداد ماه آبگيري مي شود. موقعي كه آبگيري سد گتوند به پايان برسد، كارگران اين پروژه به صورت پلكاني اخراج مي شوند.»اخراج يا تعديل نيروهاي شاغل در سد گتوند مشتي نمونه خروار است از وضعيت نابسامان مناسبات و ضوابط بين نيروي كار و كارفرما. در واقع وجود واسطه هاي پيمانكاري و عدم قرارداد مستقيم با كارفرمايان و به تبع آن نبود امنيت شغلي براي كاركنان، كابوسي براي اكثر نيروهاي كار و در نهايت اخراج يا تعديل پايان تلخ اين كابوس مي باشد. در سال 87 در جلسه اي با حضور فقهاي شوراي نگهبان، وزيران و كارشناسان با اضافه شدن بند (ز) به ماده 21 قانون كار مصوب شد كارفرمايان با كاهش توليد و تغييرات ساختاري در اثر شرايط اقتصادي، اجتماعي و سياسي مي توانند قراردادهاي كار كارگران را خاتمه دهند. مصوبه اي كه در آن همه جوانب كار از جمله حقوق كارگران در آن لحاظ نشده است. به اتمام رسيدن برخي پروژه ها، تاثير تحريم اقتصادي، كمبود منابع مالي جهت تامين مواد اوليه برخي صنايع و همچنين بالارفتن هزينه انرژي با شروع طرح هدفمندي يارانه ها منجر به رشد صعودي تعطيلي و به حالت نيمه كار درآمدن واحدهاي صنعتي و توليدي در يكي، دو سال اخير در استان خوزستان شده است. بازگذاشتن دست كارفرمايان و پيمانكاران تامين نيروي انساني جهت اخراج نيروها منجر به افزايش بيشتر آمار بيكاري و در نهايت احساس فقدان برنامه و رويكردي مناسب جهت حفظ اشتغال ايجاد شده است.
   
    برنامه هاي دولت
    از ابتداي شروع به كار دولت نهم و دهم يكي از مهم ترين شعارها ايجاد اشتغال و پايين آوردن نرخ بيكاري بوده است. شعاري كه هر سال پررنگ تر از سال قبل بوده و امسال نيز پررنگ تر مي نمايد؛ ايجاد 5/2 ميليون شغل در سال جاري. سهم خوزستان از اين شعار نيز ايجاد 170 هزار شغل مي باشد. در همين زمينه، چندي پيش حجازي استاندار خوزستان در اظهار نظري گفته بود: «براي امسال تعهد اشتغال ما در استان 137 هزار نفر بود، در حالي كه شوراي اشتغال كشور رقم 190 هزار فرصت شغلي را به ما ارايه كرد ولي ما اعلام كرديم چنين رقمي براي ايجاد اشتغال فوق العاده بالاست. انتظار داريم با كمك و مساعدت دستگاه هاي اجرايي استان بتوانيم به رقم ايجاد170 هزار فرصت شغلي براي سال 1390 دست پيدا كنيم. سال گذشته در بخش اعتبارات بانكي براي ايجاد اشتغال با مشكل مواجه شديم ولي با اين وجود بيش از 80 هزار فرصت شغلي ايجاد كرديم.»رييس كارگروه اشتغال استان خوزستان همچنين تصريح كرد: «متاسفانه برخي مديران استان خوزستان تعصبي به اين استان ندارند و اين بي تعصبي ها باعث شده بسياري از واحدهاي توليدي ما در آستانه ورشكستگي قرار بگيرند.» به زعم اكثر كارشناسان مسايل اقتصادي، ايجاد اشتغال با رشد اقتصادي ارتباط مستقيم دارد و رشد اقتصادي نيز در گرو رونق بخش توليد است، حال با اين پيش فرض و با توجه به اينكه ايشان اذعان دارند اكثر واحد هاي توليدي در حال تعطيلي اند و به تبع آن رشد اقتصادي نيز بايد با ركود همراه باشد، اين سوال پيش مي آيد كه چگونه و با چه مكانيزمي در سال گذشته 80 هزار شغل ايجاد شده است؟ و مهم تر اينكه؛ با كدام رويكرد قرار است در سال جاري 170 هزار شغل جديد ايجاد شود؟ با توجه به گفته هاي آقاي حجازي حلقه مفقوده اين معادله متناقض را بايد در اعطاي تسهيلات به بنگاه هاي زود بازده جست وجو كرد. بنگاه هايي كه از ابتداي تشكيل و اجرا با انتقادهايي جدي روبه رو بوده و هست و به دلايلي چند از جمله غيركارشناسي بودن برخي از اين طرح ها، عدم نظارت لازم در هزينه كردن تسهيلات در محل مصوب و همچنين كمبود اعتبارات كافي جهت پرداخت تسهيلات، بعضا نتيجه اي جز كاهش آمار بيكاري به صورت كاذب دربر نداشته است. شاهد اين مدعا، رشد روز افزون و تصاعدي آمار بيكاري در چند سال اخير است و همين مساله زنگ خطري جدي است براي مسوولان و دست اندركاران؛ چرا كه اگر مسوولان نتوانند به تعهد خود مبني بر ايجاد 170 هزار شغل به صورت واقعي در سال جاري عمل كنند با توجه به اضافه شدن فارغ التحصيلان و نيروي جوان جوياي كار جديد به اين آمار در سال هاي آتي، اين مساله مي تواند منجر به مسئله اي اجتماعي - اقتصادي و غيرقابل كنترل شود.



به گزارش رادیو و تلویزیون دولتی ایران، عباس معمارنژاد، رئیس کل گمرک ایران، گفته است که ایران و چین به توافق های تازه ای دست یافته اند که براساس آن، قرار شده است دولت جین از صدور کالاهای فاقد کیفیت جلوگیری به عمل آورد و برای این منظور، برای تمامی اقلام صادراتی چینی به ایران گواهینامه استاندارد صادر کند.
وی افزوده است که براساس همین توافقنامه، دولت چین رسما متعهد شده است مانع از صدور کالاهایی که فاقد نشانی و آرم شرکت تولید کننده است به ایران شود.
چین از صادرکنندگان اصلی انواع کالا به ایران و از خریداران عمده نفت صادراتی این کشور است.




روز دوشنبه، ۲۱ آذر (۱۲ دسامبر)، خبرگزاری فارس به نقل از حسین سبحانی نیا، عضو هیات رئیسه مجلس ایران، گزارش کرد که هیات دولت روز یکشنبه کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۱ را تصویب کرده و قرار است تبصره ها و مواد لایحه نیز در جلسات آینده بررسی و این لایحه در دولت، نهایی شود.
آقای سبحانی نیا ابراز امیدواری کرده است که لایحه بودجه تا پایان ماه جاری به مجلس تقدیم شود.
طبق مقررات، دولت باید تا ۱۵ آذرماه هر سال، لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس کند اما در سال های گذشته، دولت محمود احمدی نژاد معمولا لایحه را با تاخیر، و گاه تاخیر بسیار طولانی به مجلس برده است.
سال گذشته، لایحه بودجه با چنان تاخیری به مجلس رسید که نمایندگان ناگزیر شدند برای دو ماه اول سال، بودجه موقت دو دوازدهم تصویب کنند تا فرصتی برای بررسی و تصویب لایحه داشته باشند.






کمیته گزارشگران حقوق بشر – روژین محمدی با تودیع وثیقه و به طور موقت از زندان اوین آزاد شد.
بنا بر گزارش رسیده، روژین محمدی، وبلاگ نویس ، فعال حقوق بشر و دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه مانیل در فیلیپین، که پس از بازگشت به ایران بازداشت شده و در بند ۲ - الف متعلق به سپاه پاسداران زندانی بود، تاریخ ۱۶ آذرماه جاری، به قید وثیقهٔ ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.
روژین محمدی، روز ۲۳ آبان از فرودگاه استانبول به تهران سفر کرده بود که پس از پیاده شدن در فرودگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی پس از ۲۴ ساعت به قید وثیقه آزاد شد، اما ۵ روز بعد نیروهای امنیتی جهت بازداشت وی به خانهٔ پدری‌اش در کرمانشاه یورش بردند که به علت عدم حضور وی در این شهر موفق به بازداشت او نشدند. وی بار دیگر در تاریخ ۳۰ آبان به صورت تلفنی به دادسرای شهید مقدسی زندان اوین احضار شد که پس از دستور ضبط وسایل شخصی از جمله کامپیو‌تر دستی‌اش و سه روز بازجویی متوالی، در دوم آذرماه، با صدور قرار بازداشت به زندان اوین منتقل شد.
قابل ذکر است که رسیدگی به این پرونده از طرف بازپرس شعبهٔ سوم دادسرای زندان اوین همچنان ادامه دارد. شعبه سوم دادسرای اوین روژین محمدی را به اتهاماتی همچون «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور»، «تبلیغ علیه نظام» و «انجام فعالیت‌های حقوق بشری» متهم کرده است.




نوری مالکیاین سومین سفر آقای مالکی به آمریکا در زمان تصدی پست نخست وزیری‌ است
خروج نیروهای آمریکایی از عراق، نوری مالکی، نخست وزیر این کشور، به واشنگتن رفت تا 'فصل جدیدی' را در روابط دو کشور بگشاید.
آقای مالکی در سفر دو روزه خود به واشنگتن بناست که با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در روز دوشنبه دیدار کند.
این سفر همزمان است با نگرانی‌ها درباره وضعیت در عراق بعد از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور.
نیروهای آمریکایی بناست تا پایان سال جاری میلادی (حدود بیست روز دیگر) به طور کامل از عراق بیرون بروند.
کاخ سفید گزارش داده که آقای مالکی در سفر خود به آمریکا، با معاون رئیس جمهوری این کشور، جو بایدن، هم دیدار کند.
علاوه بر اینها، او با بعضی از نمایندگان کنگره آمریکا هم دیدار می‌کند.
در این دیدارها بناست درباره مسائل مربوط به امنیت عراق، انرژی، آموزش و مسائل قضایی صحبت‌هایی بین دو طرف انجام شود.
همراهان آقای مالکی در این سفر، تعدادی از اعضای دولت او و مقام‌های دیگر عراقی خواهند بود.
این سومین سفر آقای مالکی به آمریکا از سال 2006 میلادی (پنج سال پیش) است که او قدرت را در عراق به دست گرفت.



بازداشت ۲۰۰ تن از مخالفان دولت کوبا در روز جهانی حقوق بشر

به نقل از مقامات رسمی کوبا حدود ۲۰۰ نفر از منتقدان دولت این کشور در چند روز اخیر بازداشت شدند. هدف از بازداشت این افراد جلوگیری از تمجع اعتراضی در روز جهانی حقوق بشر بوده است. منتقدان دولت کوبا اعلام کرده بودند که شنبه ۱۰ دسامبر، در شصت‌وسومین سالروز انتشار بیانیه ‌جهانی حقوق بشر در مرکز هاوانا تجمع می‌کنند.
هواداران حکومت کوبا ‌شنبه شب (۱۰ دسامبر/ ۱۹ آذر) با راه انداختن مراسم رقص و پایکوبی در مرکز شهر هاوانا، مانع تجمع نیروهای اپوزیسیون در این محل شدند. سازمان‌های مدافع حقوق بشر از سرکوب هرگونه تظاهرات یا اعتراض در کوبا از سوی دولت این کشور انتقاد کردند. دولت کوبا در مقابل مدعی است که فراهم کردن آموزش رایگان و تأمین بهداشت و سلامت شهروندانش نشانه احترام به حقوق بشر است.




رئيس جمهور ‌آلمان مسیحیان و مسلمانان جهان را به همبستگی فراخواند

کریستیان وولف، رئیس‌جمهور آلمان

رئیس جمهور آلمان در همایش بین‌المللی "اتحاد تمدن‌ها" در دوحه مسلمانان و مسیحیان را به کنار گذاشتن اختلاف‌های عقیدتی و فرهنگی و تلاش برای صلح و عدالت دعوت کرد. وی از مسلمانان خواست، به دگراندیشان احترام بگذارند.

کریستیان وولف، رئيس جمهور آلمان، یکشنبه (۱۱ دسامبر/۲۰ آذر) در آغاز چهارمین همایش بین‌المللی "اتحاد تمدن‌ها" در دوحه، پایتخت قطر، از مسلمانان و مسیحیان جهان خواست، صرف نظر از تمامی تفاوت‌های عقیدتی و فرهنگی خود مشترکا برای برقراری صلح و عدالت در جهان تلاش کنند.
وی در نخستین روز از این همایش سه‌روزه تصریح کرد: «هر یک از ما باید از خود بپرسیم که آیا می‌خواهیم جزیی از مشکل باشیم یا جزیی از راه‌حل». وی افزود «انتخاب من... همکاری است به جای رویارویی». هدف همایش "اتحاد تمدن‌ها" که به همت سازمان ملل متحد بر پا شده بهبود و افزایش تفاهم میان غرب و جهان اسلام است.
وولف که در  جریان سفر شش‌روزه‌ی خود به کشورهای حوزه خلیج فارس از قطر دیدن کرده، در دوحه از رهبران مذهبی جهان خواست، به دگراندیشان احترام بگذارند و به صراحت به مخالفت با سوء استفاده از مذهب به منظور ایجاد اختلاف و درگیری برخیزند. وی از مسیحیان و مسلمانان جهان خواست، به خلقت احترام گذاشته و از شأن انسان‌ها دفاع کنند.
رئیس جمهور آلمان اعلام کرد، در تلاش است تا این آگاهی که «همه ما به جامعه جهانی تعلق داریم و به حکم سرنوشت در این جامعه قرار گرفته‌ایم» افزایش یابد.
وی وظیفه جامعه بشری را «عظیم» خواند و آن را شامل «برقراری صلح، مبارزه با تروریسم، ایجاد نظمی نوین در بازارهای مالی و حفاظت از محیط زیست» دانست. وولف با اشاره به اینکه «تمامی این موضوع‌ها می‌توانند، موجب اختلاف یا اتحاد باشند» افزود: «می‌خواهم آنچه که ما را به هم می‌پیوند،د از آنچه که ما را از هم جدا می‌کند نیرومندتر باشد.»
رئيس جمهور آلمان روز شنبه (۱۰ دسامبر) تهدید کرده بود، در صورت شرکت عمر البشیر، رئیس جمهور سودان، در همایش حضور نخواهد یافت. دادگاه بین‌المللی لاهه در سال ۲۰۰۹ عمر البشیر را به جنایت علیه بشریت در دارفور، واقع در غرب سودان، متهم و علیه او حکم بازداشت صادر کرده بود. در اواسط ۲۰۱۰ اتهام نسل‌کشی نیز به پرونده البشیر اضافه شد.

ستایش وولف از "بهار عربی"

وولف به "بهار عربی" و جنبش دمکراسی‌خواهانه در کشورهای عربی اشاره کرد و آن را نشانی از افزایش «عدالت‌طلبی» و تمایل نسل جوان برای «مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها» دانست.
وی تصمیم‌‌های اخیر اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس در مورد لیبی، سوریه و یمن را بیان‌گر «مسئولیت‌پذیری بالا و تصمیم‌هایی جسورانه» خواند و آن را ستود.
رئیس جمهور آلمان کشورهای اروپایی را به تقویت انتقاد از خود فراخواند و گفت، در اروپا نیز مردم برای سال‌های متمادی در نظام‌های استبدادی زندگی کرده‌اند.



کشتار معترضان همزمان با اعتصاب و نافرمانی مدنی در سوریه

برخی از شهرهای سوریه شاهد اعتصاب عمومی مخالفان است. در همین حال فعالان حقوق بشر نسبت به احتمال حملات مرگبار حکومت به حمص هشدار می‌دهند. همچنین در درگیری‌های روز یکشنبه ده‌ها غیرنظامی توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.

روز یکشنبه (۱۱ دسامبر/۲۰ آذر) مناطق مختلف سوریه شاهد اعتصاب عمومی مخالفان برای فشار به رژیم بشار اسد بود. مخالفان دولت سوریه می‌گویند اعتصاب عمومی در استان درعا یکی از مهم‌ترین مراکز معترضان به دولت بشار اسد، به شکل چشمگیری مشاهده شد. در حمص، همه بازار‌ها و مغازه‌ها در خیابان‌های اصلی شهر بسته بود. همین منابع گفتند که این اعتصاب به برخی شهرهای نزدیک حمص نیز گسترش یافته است.
در شهرهای نزدیک پایتخت نیروهای امنیتی برای باز کردن مغازه‌ها به زور متوسل شدند و تعدادی را دستگیر کردند. اما بر اساس گزارش فعالان حقوق بشر ۹۰ درصد از فعالیت‌ها در «دوما» متوقف شدند. اما در مناطق مرکزی دمشق، پایتخت سوریه، زندگی به شکل عادی در جریان بود.

اعتصاب عمومی بخشی از یک کمپین نافرمانی مدنی است که توسط مخالفان برای فشار به حکومت آغاز شده است. مخالفان از شهروندان سوری خواسته‌اند دانشگاه‌ها، سیستم حمل و نقل عمومی، خدمات مدنی و فعالیت‌های اقتصادی را تعطیل کنند.
هشدار نسبت به شرایط حمص
شورای ملی انتقالی سوریه یکی از مهم‌ترین گروه‌های مخالف حکومت نسبت به سرکوب خونین و کشتار مخالفان در حمص هشدار داد. شاهدان در این شهر می‌گویند که همزمان با محاصره حمص، سربازان و نیروهای شبه نظامی هوادار دولت، بیش از ۶۰ نقطه‌ی بازرسی راه‌اندازی کرده‌اند.
یک گروه فعال حقوق بشر مستقر در بریتانیا نیز از ترس ساکنان این شهر به دلیل تدارک حکومت برای «تهاجمی بزرگ» خبر داد. بنابر این گزارش در طول دو هفته‌ی گذشته صد‌ها خودرو نظامی به این شهر وارد شده‌اند.
در همین حال فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا نسبت به حمله نیروهای دولتی به شهر حمص هشدار دادند.

در ادامه خشونت‌ها در سوریه به گفته فعالان حقوق بشر در یکی از آخرین خونریزی‌های روز یکشنبه، ۱۲ غیر نظامی از جمله سه کودک توسط نیروهای امنیتی کشته شدند. در شهر حمص نیز پنج نفر از جمله دو کودک بر اثر تیراندازی نیروهای دولتی جان باختند. در این درگیری‌ها دست‌کم ۴۶ نفر نیز زخمی شده‌اند.
در جنوب استان درعا نیز دو نوجوان ۱۴ و ۱۶ ساله به ضرب گلوله‌ی نیروهای امنیتی کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند. پیش‌تر در همین استان جسد مردی که توسط نیروهای وابسته به رژیم اسد ربوده شده بود، پیدا شد.
به گفته فعالان حقوق بشر سه زن نیز توسط نیرهای امنیتی در دوما در نزدیکی دمشق ربوده شده‌اند.
بر اساس گزارش مخالفان دولت بشار اسد بیش از ۶۰ نفر در درگیری‌های روز یکشنبه کشته شده‌اند.
دولت سوریه مدعی است که گروه‌های مسلح شورشی در این اتفاقات دست دارند. اما به گفته کمیسر حقوق بشر سازمان ملل دست‌کم بیش از ۴ هزار نفر تاکنون در جریان اعتراضات مخالفان، توسط حکومت سوریه کشته شده‌اند.



جـــرس:
به گزارش منابع حقوق بشری، پنج زندانی سیاسی محبوس در سالن ۱۲ بند ۴ زندان رجایی شهر کرج در ساعت ۱۴ امروز به سالن ۱۰ بند مذکور منتقل شدند.
به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، رضا شریفی بوکانی، لقمان مرادی، زانیار مرادی، هادی امینی، ابراهیم حسین پور، عمر فقیه پور پنج زندانی سیاسی کرد هستند که روز یکشنبه به سالن ۱۰ بند ۴ این زندان منتقل شدند.
بر اساس این گزارش، احتمال می رود زندانیان دیگری نیز به سالن های دیگر این بند از محل استقرار زندانیان سیاسی جهت اقدام تنبیهی منتقل شده باشند.
زندانیان سیاسی که به سالن ۱۰ منتقل شده اند از کمبود فضا به دلیل استفاده بیش از ظرفیت سالن شکایت داشته و با توجه به ایزوله بودن سالن ۱۲ خواهان انتقال به این سالن هستند.
این زندانیان بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بین زندانیان متهم به عضویت در سازمان القاعده نگهداری می شوند.



واکنش ايران به اتهام ارتباط با القاعده

ايران اتهام ارتباط با گروه القاعده را در انفجار سفارت آمريکا در کنيا رد کرده و آن را بی‌اساس دانسته است.
به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ايران ۲۰ آذر ۱۳۹۰ گفت: "اين اتهام بی‌پايه و اساس يکی ديگر از سناريوهای طراحی شده از سوی دولت آمريکا عليه ايران است."
به تازگی يک دادگاه در واشنگتن بر پايه شهادت شش نفر، ايران را به "ارتباط با القاعده و دخالت داشتن در انفجار سفارت آمريکا در کنيا در سال ۱۹۹۸" متهم کرده است.
در اوت سال ۱۹۹۸ به فاصله چند دقيقه، چند انفجار قوی در سفارت‌خانه‌های آمريکا در شهرهای ‌دارالسلام و نايروبی رخ داد.
در انفجار سفارت آمريکا در دارالسلام ۱۱ نفر کشته و ۸۵ نفر ديگر زخمی شدند و در انفجار سفارت آمريکا در نايروبی، ۲۱۳ نفر جان خود را از دست دادند.
بيشتر کشته‌شدگان اتباع آفريقايی بودند که برای دريافت ويزا به اين سفارت‌خانه‌ها مراجعه کرده بودند. دولت آمريکا سازمان القاعده را متهم اصلی اين انفجارها معرفی کرده است.
رامين مهمان‌پرست همچنين گفته است کشته شدن ۹ تن از ديپلمات‌های ايران توسط القاعده در افغانستان در سال ۱۳۷۷ "سند روشنی بر حقانيت جمهوری اسلامی ايران و بی‌پايه بودن ادعای دولت آمريکاست."
وی هدف آمريکا را از طرح اين اتهام "سرپوش گذاشتن بر شکست‌ها و ناکامی‌های خود و رژيم نامشروع صهيونيستی در منطقه" اعلام کرده است.
طالبان نيز هرگونه ارتباط بين خود و حکومت ايران را رد می‌کند.
ملا منصور دادالله يکی از فرماندهان ارشد طالبان در افغانستان چند سال پيش گفته بود: "آن‌ها (آمريکا) در جست‌وجوی راهی هستند تا کمک ايران به طالبان را ثابت کنند و اين يک تبليغ دروغين است. نه ايران و نه کشور ديگری به ما کمک نمی‌کند، بلکه ما فقط از خدا کمک می‌خواهيم و کمک‌هايمان را به‌طور مستقيم از مسلمانان می‌گيريم."
به گفته وی آمريکايی‌ها چنين ادعايی را مطرح می‌کنند تا بتوانند "شکست‌های خود را توجيه کنند."
 

روزنامه‌های صبح امروز تهران در صفحات اول خود از کشف ذخیره گازی در دریای خزر خبر داده، از ازدحام مردم برای خرید سکه و طلا نوشته‌اند و نسبت به تاثیر تصمیم‌های تازه بانک مرکزی ابراز تردید کرده‌اند. انتخابات روسیه، حمایت از بشار اسد در آشوب‌های تازه سوریه، بخش دیگری از مطالب این روزنامه‌هاست. انعکاس اهمیت سرنگونی هواپیمای بی‌سرنشین آمریکا نیز ادامه دارد.
"کشف بزرگ‌ترین ذخیره گازی ایران در خزر" تیتر اول جام جم است، خراسان نوشته "ایران در آستانه تبدیل شدن به قدرت اول گازی جهان قرار گرفت" و رسالت از زبان وزیر نفت نوشته "صادرات ایران در صورت تحریم جایگزین دارد".

دیگر از هوا هم کاری برنمی‌آید

مهدی افروزمنش در شرق نوشته هوا هم عصبی شده است، سرگیجه گرفته از دست ما و نمی‌داند که باید جریان بیابد یا خیر؟ اگر بوزد غرب کشور و شهرهایش به هن و هن می‌افتند، از دست ریزگردها و اگر هم که نه، مرکزنشین‌ها به تنگی نفس می‌افتند. قصه پرغصه‌ای شده است؛ آنقدر که از هوا دیگر کاری ساخته نیست؛ حکم چوب دوسرطلا را یافته است. جعبه پاندورایی‌اش نیز از کار افتاده و دیگر هیچ معجزه‌ای در آن برای حل آلودگی شهرهای ایران یافت نمی‌شود. به عبارتی دیگر مدیریت آلودگی در دست هوا هم نیست و باید امیدمان را به خدا ببندیم که او رحمان و رحیم است.
نویسنده مقاله شرق برآورد کرده، خسارت سالانه آلودگی هوا در ایران ۱۴ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال معادل ۶/۱ درصد تولید ناخالص ملی برآورد شده است و برآوردهای رسمی نیز حاکی از آن است که سالانه دست‌کم چهارهزار نفر و به روایتی دیگر ۱۰ هزار نفر می‌میرند و خسارت ناشی از آلودگی هوای تهران پنج هزار و یک‌صد میلیارد ریال معادل ۵۷ درصد تولید ناخالص داخلی است. بیماری‌های ناشی از آلودگی هوای شهری نیز سالانه دو هزار و صد میلیارد ریال معادل ۲۳ درصد تولید ناخالص ملی به اقتصاد ایران خسارت وارد می‌کند و راهبردهایی که «مدیریتی» خوانده می‌شود، هم به تعطیلی شهرها به بهانه آلودگی هوا محدود شده است.
مردمسالاری در سرمقاله خود با تاکید بر این که ساعت‌ها از وقت مردم در ترافیک سنگین تهران به هدر می‌رود، نوشته ترافیک سنگین تهران باعث ناراحتی اعصاب و عصبانیت شهروندان می‌شود اما مسوولا ن برای رفع ترافیک تهران چه برنامه‌ای دارند؟ اگر بگوییم هیچ، سخنی به گزاف نگفته‌ایم چرا که هر روز ترافیک تهران- و به تبع آن اغلب کلان شهرهای کشور- افزایش می‌یابد اما خبری از تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی نیست. در این شرایط، عذاب آورترین جملات، عباراتی است که گاه از زبان گویندگان و مجریان رادیو و تلویزیون می‌شنویم و مردم را به عدم استفاده از خودروی شخصی و بهره گیری از وسایل حمل ونقل عمومی دعوت می‌کنند و این در حالیست که ناوگان حمل ونقل عمومی، حتی توان پاسخگویی به تقاضای فعلی را هم ندارد و مشخص نیست چگونه می‌تواند با وضعیت فعلی که مردم در آن به هم فشرده می‌شوند پاسخگوی نیاز جدیدی باشد.
به نوشته این مقاله، با روی کارآمدن دولت احمدی‌نژاد که زمانی خودش شهردار تهران بود و طبیعتا با مشکلات پایتخت آشنایی داشت، تصور می‌شد مجال مناسبی برای حل مشکلا ت شهر تهران ایجاد شده و حضور فردی اصولگرا در راس شهرداری تهران، می‌تواند زمینه تعامل دو دستگاه را فراهم سازد. اما گذشت زمان ثابت کرد که تصورات، اشتباه بوده و دولت اصولگرا که می‌توانست توانایی مدیریت خود را با رفع مشکل پایتخت کشور به عموم مردم نشان دهد، یا نسبت به مشکلا ت مردم تهران بی تفاوت است، یا اینکه توانایی حل مشکلا ت مردم پایتخت را ندارد.
مردم سالاری نوشته دولتی که در مصوبات سفرهای استانی رکورددار است و برای حل مشکلا ت دورترین روستاها هم مصوبه دارد، برای ترافیک تهران هیچ قدم محسوسی برنداشته است.

ابزارهای نظارتی و تخلفات رییس جمهور که افزایش یافته

"هشدار دو نهاد نظارتی به دولت" تیتر اول تهران امروز است، جهان صنعت از زبان رییس دیوان محاسبات نوشته "تخلفات رییس جمهور ادامه دارد"، "رسیدگی جدی به پرونده فساد مالی فراموش نخواهد شد" عنوان اصلی حمایت است.
مژگان فرجی در سرمقاله جهان صنعت نوشته تاخیر در تقدیم‌ لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی‌ در شش سال گذشته به رسمی تبدیل شده که‌ ظاهرا هیچ امری نمی‌‌تواند مانع از آن شود. این موضوع در سال گذشته برای دومین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران سبب شد تا به دلیل تاخیر در ارایه آن، لایحه به صورت دو دوازدهمی مورد تصویب قرار گیرد.
به نوشته این مقاله در سال گذشته‌ همزمان با ارایه بودجه ۹۰ به مجلس، علی لاریجانی با اطمینان باور نکردنی اعلام کرد ‌دولت بودجه سال آتی را در زمان مورد نظر تقدیم می‌کند. حال که ‌شش روز از زمان ارایه آن می‌گذرد هنوز خبری از لایحه نیست؛ به عبارتی دیگر به نظر می‌رسد دولت این سخنان نمایندگان را آن‌طور که مناسب است، جدی نمی‌گیرد. شکی وجود ندارد که دیرکرد در ارسال لایحه بودجه به خانه ملت سبب می‌شود تا بودجه عمرانی ندید گرفته شود یا بودجه مورد نظر سر موعد تزریق نشود و حجم بیشتر بودجه به بخش جاری رود که این کار سبب رشد میزان تورم در کشور می‌شود.
سرمقاله جهان صنعت افزوده، حال با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور و مشکلات بین‌المللی این سوال پیش می‌آید آیا نمایندگان نباید در استفاده از ابزارهای نظارتی خود جدی‌تر به نظر رسند و از قدرتی که بارها از آن سخن به میان آورده‌اند حداقل یک بار استفاده کنند تا به این وسیله دولت مجبور شود براساس قانون رفتار کند؟ یا اگر غیر از این است پس مجلسی‌ها‌ توضیح دهند کاربرد این ابزارهای نظارتی چیست و سخن گفتن از آن‌چه مصرفی دارد؟

ماجرای سکه و طلا قدس

تیتر و عکس صفحه اول روزنامه قدس
تیتر و عکس صفحه اول روزنامه قدس
"ارز و سکه به روایت بهمنی" عنوان اصلی شرق است، قدس از "اعلان جنگ بانک مرکزی به دلالان" خبر داده و روزنامه جمهوری اسلامی از "سایه شوم دلالان بر سر بخش کشاورزی" نوشته و ابرار در تیتر اول خود، گزارش داده "نرخ تورم ده در صد افزایش یافت".
سعید کوشافردر گزارشی در قدس نوشته: امروز وقتی رییس کل بانک مرکزی پشت تریبون قرار گرفت می‌دانست که اظهاراتش بازتاب‌های زیادی خواهد داشت و از سوی برخی اهالی بازار سرمایه مورد هجمه قرار خواهدگرفت، اما این روزها او آنقدر تحت فشار قرار گرفته که دیگر از رایزنی‌های پشت پرده ناامید شد و تصمیم گرفت رودرروی خبرنگاران سفره دلش رابازکند .
او آخرین بار و درجلسه هیات دولت بود که با تشر رییس دولت روبه‌روشد، "اقای بهمنی به این ماجرای بورس بازی سکه و طلا خاتمه دهید" و نگاه‌های اعضای کابینه بود که در پی این اظهارات بر چهره برافروخته بهمنی فرود آمد، یعنی او حتی نمی‌تواند یک بازار را کنترل کند .
آقای رییس کل مستاصل شده بود، اگر سکه نمی‌فروخت یا به قیمت بازار عرضه می‌کرد، متهم به همراهی با دلالان میشد و برخی نیز که دوست دارند همه چیز را سیاسی کنند می‌گفتند مابه التفاوت نرخ سکه آزاد و بهای جهانی را خرج انتخاباتی جریان انحرافی می‌کند و اگر می‌فروخت وبه قیمت جهانی می‌داد، بازهم متهم بود که عده‌ای شب درمقابل بانک میخوابند وصبح با خرید ۵ سکه ۴۰۰هزار تومان سود می‌کنند و دلال بازی راه‌ انداخته این سکه فروشی بانک مرکزی .
به گزارش قدس اما این بار مقابل خبرنگاران بود، همان‌هایی که طی روزهای اخیر تا توانسته بودند این مرد اقتصادی راتحت فشار مطبوعاتی قرار داده بودند و اعصابش هم از این قیمت‌های عجیب بازار اتی فروش سکه که خود به نوعی به بازار سکه علامت میداد که قیمتها را پایین نیاورند حسابی بهم ریخته بود, پس فرصت را غنیمت شمرد واز طرح جدیدش، یعنی پیش فروش سکه خبر داد، یعنی همان کاری که دربازار اتی انجام می‌شود، با این تفاوت که خبری از قیمت‌های بالای ۸۰۰هزارتومان نبود ونرخ عرضه ۵۳۰ تا ۵۴۰هزار تومان اعلام شد .
افشین زمانی در سرمقاله تهران امروز نوشته در حالی که پرونده سیاست‌های پولی سال ۹۰ و تبعات ناخوشایند آن بر اوضاع مالی کشور باز است، محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی پیشاپیش از بسته پولی سال ۹۱ رونمایی کرده که شناور شدن سود بانکی یکی از مختصات اصلی این بسته معرفی شده است.
به نوشته این روزنامه، اگرچه بازگشت از سیاست‌های اشتباه در هر شرایطی قابل پذیرش است اما مشکل آنجاست که تاکید رئیس کل بانک مرکزی بر شناور شدن نرخ سود بانکی مشخص نیست چرا که شناور شدن در حوزه اقتصاد به معنای آزاد گذاشتن یک کنش اقتصادی و تعیین قیمت بر مبنای عرضه و تقاضا است. بنابراین اگر نرخ سود بانکی شناور اعلام شود، به معنای آن است که بانک‌ها اعم از دولتی و غیر دولتی در یک فرآیند رقابتی به تعیین نرخ سود سپرده بانکی می‌پردازند و نقدینگی موجود در بازار را به سوی خود جذب می‌کنند. اما آنچه که از تعریف بانک مرکزی از نرخ شناور دیده می‌شود با آنچه که در علم اقتصاد به معنایی که توضیح مختصر آن گذشت، تفاوت‌های زیادی دارد.

سیاست خارجی ایران با سوریه و روسیه

"قوی‌تر شدن محور مقاومت، نگرانی آمریکا از ادامه فشار بر سوریه" عنوان گزارش اصلی کیهان است و سیاست روز از زبان حافظ اسد در تیتر اول خود نوشته "آتش فتنه‌ای که علیه سوریه افروخته‌اید دامن‌تان را می‌سوزاند".
کیهان در سرمقاله خود به تشریح وضعیت سوریه پرداخته و نوشته سوریه اکنون بیش از ۱۰ ماه است که گرفتار فتنه‌ای ۳ ضلعی شده است. آمریکایی‌ها برنامه این فتنه را طراحی کرده‌اند، سعودی‌ها و اتحادیه عرب هزینه آن را تامین می‌کنند و اسرائیل هم مشغول انجام عملیات اطلاعاتی و خرابکارانه علیه رقیب دیرینه خود است. با این وجود، غربی‌ها نه تنها در ساقط کردن دولت بشار اسد توفیقی نداشته‌اند بلکه حتی از به هم ریختن انسجام درونی دولت وی به ویژه در بخش‌های نظامی و امنیتی هم عاجز مانده‌اند.
اکنون سوال اصلی که بسیاری از تحلیل‌گران به دنبال پاسخ آن می‌گردند این است که علت تداوم بحران در سوریه چیست و عاقبت این بحران چه خواهد شد؟ منابع مختلف اذعان دارند که بحران سوریه شباهتی به انقلاب‌های اسلامی مردمی در مصر، تونس، یمن یا بحرین ندارد و پدیده‌ای که در این کشور شکل گرفته، دارای ماهیتی متفاوت است.
کیهان در دفاع از حکومت بشار اسد نوشته، آنچه در کشورهایی مانند مصر و تونس رخ داد و منجر به تغییر رژیم‌های حاکم شد محصول مشارکت اکثریت واقعی مردم در یک فرایند اعتراض دست‌جمعی و پیگیر بود در حالی که در تحولات سوریه به هیچ وجه اکثریت مردم دخالت ندارند بلکه اقلیتی از اپوزیسیون مسلح و دارای رویکرد کاملا خشن، تحولات این کشور را پیش می‌برد. در واقع در سوریه یک اکثریت خاموش وجود دارد که به عقیده عموم تحلیلگران از جمله نظرسنجی موسسه پیو و دانشگاه میریلند در نوامبر ۲۰۱۱ همچنان به اسد علاقه دارند و خواهان کنار رفتن او نیستند.
جهانگیر کرمی در سرمقاله فرهیختگان نوشته، ریشه این تناقض که روسیه از طرفی در مقابل تحریم‌های یک‌جانبه و گزارش‌های مغرضانه می‌ایستد و مخالفت نشان می‌دهد و از طرف دیگر به قطعنامه‌های معتدل‌تر رای می‌دهد را باید در چند مفهوم جست. یکی از این مفاهیم این است که روسیه طبیعتا با ایران و کشورهای غربی روابطی دارد. اگر صرفا عامل سیاسی را عامل تصمیم‌گیری دولت‌ها به قطعنامه‌های بین‌المللی بدانیم، روابط هر کشوری با دولت‌های دیگر می‌تواند فاکتوری برای اثرگذاری بر آن تصمیم باشد. روسیه هم با ایران روابط خوبی دارد و هم با کشورهای غربی روابط گسترده‌ای دارد.
به نوشته این کارشناس باید روسیه را در قامت واقعیت‌های امروزی روسیه تصور کرد. روسیه به هیچ‌وجه خود را یک قطب مقابل غرب نمی‌داند و نمی‌خواهد این نقش را بازی کند. درست است که از منافع خود در مقابل غرب دفاع می‌کند، از اقدامات یک‌جانبه غرب انتقاد می‌کند، با سوءاستفاده کشورهای غربی از نهادهای بین‌المللی جلوگیری می‌کند اما به هیچ‌وجه این را به‌عنوان اینکه یک قطب مقابل غرب است، نمی‌بیند و نمی‌خواهد چنین نقشی بازی کند. چرا که می‌داند که نه شرایط ایفای چنین نقشی را دارد و نه توانایی پرداخت هزینه‌هایی که ایفای این نقش به روسیه تحمیل خواهد کرد.
لذا به نظر می‌رسد باید موضوع را در چارچوب این دو مساله بررسی کرد. یعنی روسیه در مواقعی که منافعی خاص دارد با غرب مخالفت می‌کند و در مواقعی که غربی‌ها می‌خواهند از نهادهای بین‌المللی علیه دولت‌های مستقل استفاده کنند، سعی می‌کند مخالفت کند.
مقاله فرهیختگان تاکید دارد که این تنها روسیه نیست. برخی دولت‌های دیگر هم این کار را انجام می‌دهند. اما روسیه به هیچ‌وجه نمی‌خواهد این حمایت‌ها و مخالفت‌ها را ادامه دهد که کاملا در برابر غرب قرار گیرد. وضعیت میانه‌ای که روسیه در آن قرار گرفته، یعنی نه تسلیم در برابر تصمیمات غرب و نه مخالفت قاطع و تشکیل یک قطب در مقابل غرب است که باعث شده شاهد چنین نوساناتی در موضعگیری‌های روسیه باشیم.
محمد حسین روانبخش در نوشته طنز مردم سالاری نوشته حزب مظلوم حاکم روسیه به رهبری برادر پوتین تنها حدود ۴۹ درصد آرا را کسب کرده اما دیروز بعضی از مردم روسیه به نتایج انتخابات اعتراض کردند و علیه پوتین دست به راهپیمایی و اعتراض زدند. شمار این معترضان را در مسکو ۱۰۰هزار نفر دانسته‌اند. پلیس مسکو اما تعداد آنها را ۲۵ هزار نفر برآورد کرده است، ولی ما به همه گفته‌ایم سی و سه نفر الی چهل و هفت نفر بیشتر نبودند، شما هم همین را بپذیرید و صدایتان در نیاید!
از طرف دیگر این نکته را باید خاطر نشان کنیم که واقعا بعضی‌ها چقدر بی‌انصاف هستند، چون برادر پوتین لطف کرده و از خودگذشتگی نشان داده و... فقط ۴۹ درصد آرا را به اسم حزب خودش خوانده است. واقعا هزاران آفرین، صد باریکلا ! واقعا آدمی که این طور با ایثار می‌گذارد ۵۱ درصد آرا به رقیبانش برسد، خیلی با انصاف است و باید جایزه نوبل دموکراسی را به او داد; نه اینکه علیه او راهپیمایی سی و سه نفره الی چهل و هفت نفره راه‌ انداخت!
در پایان طنز مردم سالاری آمده، با این همه شما اصلا خودتان را ناراحت نکنید، چون برادر پوتین گوشش به این حرفها بدهکار نیست. این که پوتین است، اگر دمپایی هم بود گوشش به این حرفها بدهکار نیست، فقط اگر عاقل باشد دفعه بعد چنان انتخاباتی برگزار می‌کند که ۱۰۰ درصد آرا را کسب کند و آن جوری جواب این معترضان محدود (سی و سه نفر الی چهل و هفت نفر) را خواهد داد!

قلهک گاردن

پوریا سوری در شرق نوشته چاه نفت عزیز اجدادی، پس از ۱۰۰ سال به دامان من خوش آمدی! تو برای من مثل لازانیا می‌مانی برای گارفیلد، مثل سرزمین عجایبی برای... نه اصلا تو برای من مثل باغ قلهک می‌مانی برای دانشجویان خشمگین!
نویسنده این مقاله به شوخی یاد آورده: در ناسخ‌التواریخ فی‌عوالم الزرنیخ آورده‌اند به سال ۱۲۵۱ قمری که «سرجان کمپبل» وزیر مختار انگلیس در ایران بود، محمدشاه قاجار باغ قلهک را که جزو «تیول» شاهی بوده، به دولت انگلستان اجاره داد و سفارت انگلیس ییلاق خود را در آن بنا کرد و حالا که صد و بوقی از آن زمان گذشته یکی می‌گوید قرارداد ۹۹ ساله داشته‌ایم و تمام شده و انگلیس باید ملک‌مان را پس بدهد. دیگری می‌گوید قرارداد ۹۹ساله‌ای هم در کار نبوده و آنچه هم که هست مربوط به اقامتگاه پل رومی است که آن هم ۱۰ سال است تاریخ انقضایش سررسیده و آخری هم که یک گروه دانشجویی هستند، می‌گویند ما کاری به این حرفا نداریم، قلهک گاردن، گاردنه خودمونه، خودمون هم پسش می‌گیریم...
در پایان مقاله شرق آمده پس می‌گیرند، یعنی ملک را بازمی‌گردانند، درست مثل تو که بعد این همه سال به من بازگشته‌ای، درست «مث پرنده‌ای که درختشو پیدا کنه»! پرنده باشی یا چاه نفت، هرچه که هستی هرکه که هستی من دوستت دارم. تازه مهم این است که من بدون اینکه از دیوار کسی بالا بروم تو را به دست آوردم. من تو را تسخیر نکردم این تو بودی که، نه از بالای دیوار، از درز دیوار خودت را به من رساندی، مرا تسخیر کردی.
از دیوارم بالا بکش
علیرضا پاکدل، از جام جم تسخیرم کن
آسانسور من لانه جاسوسی است!

کارتون روز

علیرضا پاکدل، از جام جم 








20 آذر 1390 

تا قانون خانواده برابر :محبوبه کرمی، فعال جنبش زنان و کمپین یک میلیون امضاء که نزدیک به ۷ ماه است به دلیل اجرای حکم 3 سال زندان، در اوین به سر می برد، دل نوشته ای به پدر بیمار خود نوشته است. محبوبه پس از فوت مادر بر اثر سرطان، کلیه مسئولیت های نگهداری از پدر بیمار خود را که سالهاست به بیماری آلزایمر دچار است، برعهده دارد. این در حالی است که وی در مدت این 7 ماه نتوانسته پدر خود را به دلیل بیماری وی که هم اکنون حاد شده است، ملاقات کند. پدر وی هم اکنون در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان به سر می برد، محبوبه کرمی خود نیز از بیماری کم خونی رنج می برد و با این وجود تا کنون نتوانسته به مرخصی بیاید.
محبوبه کرمی در شعبه ۵۴ تجدید نظر دادگاه انقلاب به ریاست قاضی موحد به سه سال حبس تعزیری محکوم شد. وی پیش از این در دادگاه بدوی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی، به تحمل چهار سال حبس تعزیری محکوم شده بود. اتهامات محبوبه کرمی «فعالیت حقوق بشری، فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجتماع و تبانی با قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور و نشر اکاذیب» عنوان شد. محبوبه کرمی، عضو کمپین یک میلیون امضا، در روز ۱۱ اسفند ماه ۱۳۸۸با هجوم ماموران امنیتی به منزلش بازداشت و پس از گذشت ۱۷۰ روز، شامگاه چهارشنبه ۲۷ مردادماه ۱۳۸۹ با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.
در ادامه متن نامه محبوبه به پدر وی آمده است.
سلام پدر عزیزم
ماه هاست که از دیدن رویت محروم شده ام. می دانم که چشم انتظار تنها دخترت هستی. اما بدان که این دیوارهای بلند اوین شاید در ظاهر بین من و تو فاصله انداخته است ولی هر لحظه به فکر تو هستم و هرگز آن چهره محبوب و دوست داشتنی تو از جلوی چشمانم کنار نمی رود.
پدرجان! روزهای سختی را پشت سر می گذارم و هر روز به یاد تو در این حیاط کوچک سلولم قدم می زنم و با پرندگان درد دل می کنم. به نظر، آنها هم می دانند که ماه هاست پدرم را ندیده ام و شدیدا دلتگ او هستم. در اینجا مکانی برای خلوت کردن وجود ندارد و من مجبورم به حیاط و گاهی حمام پناه ببرم و در آنجا برای تنهایی ام گریه کنم.
روزهای ملاقات وقتی می بینم که دوستانم با پدرانشان صحبت می کنند در دل خود افسوس می خورم و دلم می خواهد که پدر من هم می توانست به دیدنم بیاید اما پدر جان بدان که دوستانم مشکلات شان از من هم بیشتر است. هربار که مادران زندانی با فرزندان خردسالشان از پشت شیشه های کدر صحبت می کنند، لحظه خداحافظی وقتی پرده ها پایین می آید، صدای گریه کودکان دل هر انسانی را به درد می آورد.
چند روز پیش یکی از دوستانم از مرخصی آمده بود. از دلتنگی های پسرش برای مان تعریف می کرد که چگونه شب تا صبح در کنار مادر گریه می کرده و از خدا می خواسته که صدایش را بشنود تا دوباره مادرش به زندان بازنگردد. اما مادرش نمی توانسته به او بگوید که این بندگان به ظاهر صالح خدا هستند که ما را به اتهامات واهی به زندان انداخته اند.
پدر عزیزم
اگر بخواهم از مشکلات اینجا برایت بگویم، بی شمار است. اما من و همه دوستانم استقامت و بردباری پیش گرفته ایم و از تو می خواهم که استواری و مقاومت را در پیش بگیری. می دانم که سه سال مدت طولانی است که ما از هم جدا باشیم اما از تو می خواهم که طاقت بیاوری و این روزهای سرد و سخت زمستان را پشت سربگذاری.
هر وقت از ملاقات می آیم دوستانم همه جویای حال شما هستند و در اینجا همه به شما سلام می رسانند.
هرگز آن روز را فراموش نمی کنم که پس از پیگیری های مکرر به من اجازه دادند که چند دقیقه با شما تلفنی صحبت کنم و تو با آن صدای نحیف و رنجورت از من خواستی که به خانه باز گردم و مدام تکرار می کردی که بیمار هستی و اگر دیر بیایم شاید هرگز مرا نبینی، چرا که به تو گفته اند من در ماموریت هستم و نمی دانی که در اوین زندانی ام.
در آن لحظه برادرعزیزم محسن که هر هفته با چهره مهربان و جسورش به ملاقات ام می آید و مدام مرا به امیدواری و صبر دعوت می کند گوشی را از شما گرفت و به من گفت «بابا الان از خواب بلند شده و حالش زیاد بد نیست» اما می دانم که برای آرام کردن من این حرف ها را می زد و از من می خواست که به فکر سلامتی خودم باشم. وقتی به بند بازگشتم دوستانم به من تبریک می گفتند که توانستم با پدرم صحبت کنم. اما ناگهان گریه امانم را برید و همه فهمیدند که بابا حال خوبی ندارد. یکی از دوستانم به پیش من آمد و گفت «گریه نکن گویا خانواده های ما هم مثل ما باید شکنجه شوند» و پس از گفتن این جمله هر دو همدیگر را در آغوش گرفتیم و برای دلتنگی های مان گریستیم.
سلامی هم برای دوستان عزیزم دارم. هر دفعه در ملاقات ها، خانواده زندانیان به پیش من می آیند و می گویند که دوستانت سلام می رسانند و جویای احوالت هستند. سلامی به گرمی آتش و به درخشندگی خورشید و به پاکی زلال آب به دوستان و همراهانم دارم. همه عزیزانم را به استواری و بردباری دعوت می کنم و بدانند که هرگز لحظه ای فراموششان نخواهم کرد و به اندازه دنیاها دوستشان دارم.
به امید آزادی همه زندانیان سیاسی
محبوبه کرمی
1390/9/11
زندان اوین




صدور حکم اعدام برای پنج نفر در کرمان

خبرگزاری هرانا - حکم اعدام ۵ شهروند در کرمان از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی این استان صادر شده است.
به گزارش دادگستری استان کرمان، پنج نفر به نام‌های "مهدی"، "مجتبی"، "امین"، "محمدمهدی" و "سهراب" به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر با حکم مرگ روبرو شده‌اند.
به گفته‌ی فرج الله کارگر، رئیس شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی کرمان اتهام این پنج نفر مشارکت در حمل ۷۸۳ کیلو و پانصد گرم تریاک و ۱۹۵ کیلوگرم مرفین است.
فرج الله کارگر مدعی شد: این گروه که تریاک را در ۹۶ کیسه و مرفین را در ۱۸۲ بسته آماده بارگیری جهت حمل به تهران کرده بودند، اما با تلاش ماموران اطلاعی موسوم به سربازان گمنام امام زمان در ساعت ۳ صبح دستگیر شدند.
وی افزود: این باند مواد را از شهرهای شرقی کشور تحویل گرفته و در واحد سرایداری یک مدرسه مخفی کرده بودند و زمانی که یک دستگاه تریلر برای جاسازی مواد مخدر به مدرسه رفته بود، همگی دستگیر شدند.
رییس شعبه دوم دادگاه انقلاب ادامه داد: از این باند ۳ دستگاه خودروی سواری، یک دستگاه وانت، یک دستگاه تریلر و یک دستگاه موتور سیکلت کشف و ضبط شده و این افراد علاوه بر مجازات اعدام، به مصادره اموال ناشی از جرم ارتکابی نیز محکوم شده‌اند.
وی یادآور شد که حکم اعدام این ۵ نفر در دادستانی کل کشور نیز تأیید شده است.




اطلاعیه شماره ۴ کمیته دفاع از رضا شهابی

رضا را به جای بیمارستان به بند ۳۵۰ منتقل کردند!

reza-shahabi2.jpg
روز یکشنبه ۲۰ آذرماه مسئولین زندان اوین، رضا شهابی را به جای بیمارستان به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل کردند. این خبر را رضا طی تماسی تلفنی به خانواده اعلام کرد و گفت که مسئولین زندان در توجیه این اقدام‌شان گفته‌اند: «فشار خون تو بسیار پایین است و به همین دلیل باید به بند ۳۵۰ منتقل شوی و نه بیمارستان»!
این در حالی است که پس از پیگیری‌های مستمر خانواده و بر اساس نامه ی دادستان مبنی بر انتقال اورژانسی رضا به بیمارستان که از روز یکشنبه ۱۳ آذر در اختیار مسئولین بند ۲۰۹ قرار گرفت و همچنین بنابر گفته ی خود این مسئولین، باید رضای نیمه جان را در یکی از روزهای شنبه ۱۹ آذر یا یکشنبه ۲۰ آذر به بیمارستان که محل مداوای مریضان است منتقل می‌کردند، نه بند ۳۵۰ که محل نگهداری زندانیان است!
خطر جانی و احتمال فلج شدن رضا را به شدت تهدید می‌کند و نگرانی ها برای سلامت او بسیار بالا رفته است.
در حالی که رضا بیستمین روز اعتصاب خود را در بدترین شرایط جسمی سپری می کند، ما ضمن محکوم کردن ادامه ی بازداشت رضا، خواستار انتقال اورژانسی و فوری رضا شهابی به بیمارستان هستیم و به مسئولین گوشزد می‌کنیم که تمام عواقب جانی ناشی از کوتاهی‌شان در انتقال او به بیمارستان، مستقیماً متوجه آن‌هاست.
کمیته دفاع از رضا شهابی – یکشنبه ۲۰ آذرماه ۹۰

اطلاعیه شماره ۳ کمیته دفاع از رضا شهابی- رضای نیمه جان محاکمه خواهد شد !

روز ۵ شنبه ۱۷ آذرماه در اثر پیگیری و اصرار همسر رضا، مامورین بند 209 رضا شهابی را برای ملاقات به کابین ملاقات تلفنی آوردند.رضا به حالت نیمه جان درآمده و او را تا مسافتی با ماشین به سالن منتقل کرده بودند و سپس مامورین زیر بغل او را گرفته و کشان کشان تا کابین گفتگو آورده بودند.
رضا انچنان ضعیف و بیجان بوده است که به سختی حرف میزده و همچنین نیم بدنش به حالت بیحس و فلج درآمده، و با سری کج به یک سو و کاملا خمیده و کم جان مینموده است.
مامورین تایید کرده اند که نامه ی دادستان برای انتقال اورژانسی رضا به بیمارستان را از روز یکشنبه ۱۳ آذر در اختیار دارند اما او را احتمالن در یکی از روزهای شنبه ۱۹ آذر یا یکشنبه ۲۰ آذر یعنی یک هفته بعد از دریافت نامه ی دادستان ، به بیمارستان خواهند برد !
این در حالی است که جان رضا در خطر است و احتمال فلج شدن وی وجود دارد.و ما تا کنون خبری از انتقال یا عدم انتقال رضا به بیمارستان دریافت نکرده ایم.و شدیدا نگران سلامتی او هستیم.
همچنین یکی از مامورین اعلام نموده رضا در دیماه دادگاهی خواهد شد و خود بلافاصله افزوده که ممکن است به خاطر وضعیت جسمی اش دادگاه به تعویق افتد.
رضا شهابی در ۴ خرداد ۹۰ دادگاهی شده و به دلیل اینکه هیچ موردی برای محکوم کردن علیه وی وجود نداشته تا کنون حکمی برایش صادر نشده است و معلوم نیست که در این مدت چند ماهه آیا رضا را به جرم بیمار بودن و دربند بودن، قرار است محاکمه کنند!؟
کمیته دفاع از رضا شهابی خواهان مداوا و آزادی بی قید و شرط رضا میباشد.
رضا هیچ جرمی مرتکب نشده است.
مسوولین قضایی باید مطابق واقعیات برای رضا برائت و حکم آزادی صادر کنند در حالی که اعلام شده برای او دادگاه تشکیل خواهد شد.
در حالی که رضا نوزدهمین روز اعتصاب خود را در بدترین شرایط جسمی سپری میکند، ما هرگونه ادامه ی بازداشت رضا را محکوم میکنیم و از همگان خواهانیم برای آزادی رضا شهابی تلاش نمایند.

کمیته دفاع از رضا شهابی – شنبه ۱۹ آذرماه ۹۰



درخواست از رضا شهابی برای اتمام اعتصاب غذا

کانون مدافعان حقوق کارگر

رضا شهابی، عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، امروز یکشنبه بیستم آذر، طی تماس تلفنی به خانواده اش اطلاع داد که بیستمین روز اعتصاب غذای خود را می گذراند.
شهابی را به بند 350 زندان اوین منتقل کرده اند. مسئولان درمانگاه زندان پس از معاینه وی، گفته اند که اعزامش به بیمارستان، مشروط به بهبود حالش است!
طی نوزده ماه "بازداشت موقت"، اوضاع جسمی شهابی بسیار وخیم شده است و نیاز فوری به بستری شدن در بیمارستان دارد.
بدیهی است سلامت رضا شهابی، برای ادامه فعالیت های کارگری اش، ضروری است. کانون مدافعان حقوق کارگر، مسئولیت سلامت شهابی را همچون هر بازداشتی و زندانی دیگری، بر عهده زندانبانان می داند. در ضمن، از رضا شهابی درخواست می کنیم جهت حفظ سلامت، به اعتصاب غذایش پایان دهد.

کانون مدافعان حقوق کارگر

20 آذر 1390