۱۳۹۰ آذر ۹, چهارشنبه

روز چهار شنبه بخش چهارم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

عفو بین الملل از امریکا خواسته تا کنوانسیون سازمان ملل را در مورد حقوق کودکان تصویب کند
سازمان عفو بین الملل از آمریکا خواسته است تا از محکوم کردن افراد زیر هجده سال به حبس ابد بدون داشتن حق آزادی مشروط خودداری کند
در حال حاضر بیش از۲۵۰۰ نفردر آمریکا به دلیل جرائمی که پیش از هجده سالگی مرتکب شدند، در زندان بسر می برند. اما براساس قوانین جاری آمریکا، این افراد هرگز آزاد نخواهند شد.
سازمان عفو بین الملل در این گزارش ادعا کرده است شیوه قضایی فعلی آمریکا با اصول قوانین مربوط به رسیدگی به جرائم افراد زیر هجده سال سازگاری ندارد.
آمریکا و سومالی تنها کشورهایی هستند که کنوانسیون سازمان ملل را در مورد ممنوعیت حکم حبس ابد بدون داشتن حق آزادی مشروط برای افراد زیر هجده سال تصویب نکرده اند.
ناتاشا منشن وابسته به گروه های حقوق بشر، می گوید: "در آمریکا، افراد زیر ۱۸ سال حق رای دادن ندارند، نمی توانند مشروبات الکلی و بلیط بخت آزمایی بخرند، و یا مشمول موارد زیادی از درمان های پزشکی نمی شوند اما این افراد به خاطر اعمالی که مرتکب شده اند به مرگ یا زندان محکوم می شوند."
بیش از نیمی از ایالات آمریکا استفاده از حکم حبس ابد بدون حق آزادی مشروط به دلیل ارتکاب به جرائمی نظیر قتل را تصویب کرده اند.
دادگاه عالی آمریکا تاکنون بررسی هایی در مورد بعضی از جنبه های محکومیت افرادی که در زیر هجده سالگی مرتکب جرائمی شده اند، انجام داده است.
از جمله این که در ماه مه سال گذشته این دادگاه محکومیت حبس ابد بدون داشتن حق آزادی مشروط را برای ارتکاب به جرائمی سبکتر ممنوع کرده است.
سازمان عفو بین الملل از آمریکا خواسته است تا کنوانسیون سازمان ملل در مورد حقوق کودکان را تصویب کند.





سازمان بسیج دانشجویی ادعا کرد:

تخریب‌ اموال سفارت بریتانیا کار ما نبود





«خبرگزاری دانشجو» وابسته به سازمان بسیج دانشجویی مدعی شد «دانشجویان بسیجی» در تخریب اموال سفارت بریتانیا نقشی نداشته‌اند و این تخریب‌ها پیش از ورود آن‌ها به سفارت صورت گرفته بود.
این خبرگزاری روز چهارشنبه (نهم آذر) به نقل از یکی از مهاجمان نوشته که پیش از ورود آن‌ها به سفارت بریتانیا «عده‌ای داخل رفته و پرچم انگلیس را پایین کشیده و پرچم ایران را بر افراشته بودند.»
به گفته وی «دانشجویانی که وارد سفارت شده بودند هیچ اقدامی برای تخریب اموال آن نکردند جز اینکه چند شیشه مشروب را شکستند٬ اما با ورود جمعیت زیادی تخریب‌ها شروع شد.»
این فرد که هویتش فاش نشده٬ گفته بعد از اذان مغرب گروهی ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ نفری داخل سفارت شده و دست به «هرج و مرج» زدند.
وی افزوده است: «از یک سو دانشجویان سعی می‌کردند از فضای سفارت حفاظت کنند، از سوی دیگر افرادی مایل به تخریب اموال داخل سفارت بودند و بر تخریب اصرار می‌ورزیدند.»
ابن فرد ادامه داده است: «معلوم نبود این افراد که به تخریب اصرار داشتند در چه گروه یا حزبی بودند اما کاملا مشهود بود که دانشجو نبودند؛ بعضی هم فقط برای تخریب آمده بودند بعید نیست که خود استعمار پیر می‌خواست به وسیله اینان اهداف رسانه‌ای خود را تامین کند.»
با گسترش اعتراض‌های بین‌المللی نسبت به حمله روز گذشته گروهی از بسیجی‌ها به سفارت بریتانیا در تهران٬ مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش‌ها برای «خودجوش» معرفی کردن این حمله را آغاز کرده‌اند.
رسانه‌ها و محافظه‌کار پیش‌تر تلاش می‌کردند حمله روز گذشته را «مردمی» و «خودجوش» معرفی کنند٬ اما به نظر می‌رسد آن‌ها تلاش‌های تازه‌ای برای انکار تخریب‌های صورت گرفته در سفارت بریتانیا را آغاز کرده‌اند.






گروهی از محافظه‌کاران در واکنش به حوادث روز گذشته

حمله به سفارت بریتانیا اقدام علیه امنیت ملی بود


گروهی از محافظه‌کاران با انتقاد از حمله به سفارت بریتانیا در تهران از این اقدام با عنوان «اقدام علیه امنیت ملی» ایران یاد کرده‌ و نوشته‌اند از تهدید معترضان برداشتی مبنی بر ترور مسئولان سفارت دارند.
ظهر روز گذشته (سه‌شنبه هشتم آذر) گروهی از معترضان به سیاست‌های بریتانیا که رسانه‌های دولتی آن‌ها را «دانشجو» خطاب کرده‌اند٬ بخش‌هایی از سفارت بریتانیا و «باغ قلهک» را به تصرف خود درآوردند.
پس از آنکه این اقدام از قبل برنامه‌ریزی شده با واکنش‌های تند بین‌المللی مواجه شد٬ از سوی محافظه‌کاران تلاش می‌شود اقدامی «مردمی» و «خودجوش» معرفی شود.
در این میان٬ گروهی از محافظه‌کاران نیز با انتشار یادداشت‌هایی از حمله به سفارت بریتانیا انتقاد کرده و این اقدام را به ضرر جمهوری اسلامی دانسته‌اند.
علی پور‌طباطبایی٬ سردبیر سایت «آینده روشن» و «روات حدیث» با انتشار یادداشتی به صراحت حمله به سفارت بریتانیا را اقدامی بر ضد امنیت ملی جمهوری اسلامی ارزیابی کرده است.
آقای پورطباطبایی نوشته که این حمله «نابخردانه» با «اجازه» پلیس از سوی «عده‌ای که خود را دانشجویان دانشگاه‌های تهران می‌خوانند» صورت گرفته است.
وی همچنین نوشته که بر این باور است٬ بیانیه معترضان پس از اشغال سفارت به برخورد شدید‌تر «چیزی جز ترور و حذف فیزیکی مسئولین سفارت بریتانیا» نیست.
مهاجمان به سفارت بریتانیا روز گذشته پس از اشغال این سفارت با انتشار بیانیه‌ای مقام‌های کشور‌های غربی را تهدید کرده‌اند که این اقدام «تازه اول راه است.»
این فعال رسانه‌ای محافظه‌کار در ادمه نوشته است: «من تمامی کسانی را که با اطلاع از شرایط حساس کشور، آمر، تشویق کننده و مباشر این حرکت نادرست بوده‌اند را به اقدام علیه امنیت ملی متهم می‌کنم.»
وی همچنین افزوده است: «کسانی که با اطلاع و توان کافی و اجازه قانونی برای جلوگیری از چنین حرکتی، در جلوگیری از آن کوتاهی کرده‌اند، به جرم ترک فعل در حفاظت از امنیت ملی، متهم هستند.»
سایت محافظه‌کار «عصر ایران» نیز با انتشار یادداشتی این پرسش را مطرح کرده که «حمله به سفارتخانه‌ها آن هم در قرن ۲۱ و آتش زدن اموال آن، چه دردی را دوا می‌کند؟»
این سایت نوشته است: «کسانی که مدعی دوستی با نظام هستند نباید کاری کنند که جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی در مقام پاسخگویی و رفع اتهام باشد.»
سایت «الف» هم در یادداشت خود از معترضان این پرسش را مطرح کرده که «چه زمانی دانشجو مکلف می‌شود که مقر نمایندگی یک کشور دیگر در ایران را به اشغال درآورد؟»
این سایت نوشته است: «با این وجود عقل و شرع چه مجوزی برای متمسک شدن به رفتارهای غیرقانونی می‌دهند؟ آیا ما مجازیم کینه انقلابی و خروش جوانانه خود را به هر روشی ابراز کنیم؟»

این بار در تبریز و بر اثر "مسمومیت با مونوکسید کربن"؛
جان باختن ۳ دانشجوی دیگر


دانشجونیوز
خبرگزاری های حکومتی ایران خبر داده اند که ۳ دانشجوی دانشکده دانشگاه فنی و حرفه ای تبریز بنام های مجید عسگری، امین بابازاده و جعفر بابازاده، در اثر «مسمومیت با مونوکسید کربن» در این شهر جان خود را از دست داده اند.
به گزارش دانشجونیوز، حبیب حسینقلی‌زاده، مدیر روابط عمومی مرکز فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی اعلام کرده که «سه دانشجوی اهل شهرستان مرند و دانشجوی دانشکده فنی و حرفه‌ای تبریز در خوابگاه و خانه خود در شهرک طالقانی 12 متری تراکتورسازی تبریز به دلیل مسمومیت با مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.»
این فاجعه نیز در ادامه مرگ نامتعارف دانشجویان در روزها و ماههای گذشته در ایران بوده است که مسئولین دانشگاه ها بدون هیچ گونه اشاره ای به سهل انگاری های خویش، همواره خود دانشجویان یا افراد غیر دولتی را مقصر اعلام کرده اند.
این مقام ماکز فوریت های پزشکی در ادامه به «شواهد» بدست آمده سخن گفته و اضافه نمود: «این دانشجویان از شب گذشته دچار مسمومیت با مونوکسید کربن شده‌اند اما همسایه‌ها و فامیل‌های آنها به دنبال جواب ندادن به گوش‌های موبایل و نگرانی، ساعت 15 عصر امروز متوجه شده‌اند.»
حسینقلی‌زاده همچنین اسامی این سه دانشجوی مرندی را‌ مجید عسگری، امین بابازاده و جعفر بابازاده اعلام کرد و ادعا کرد: «متاسفانه با دیگر بی‌احتیاطی و ناقص بودن لوله‌کشی دودکش از طرف بخاری عامل مرگ این سه دانشجو بر اثر مونو اکسید کربن بوده است.»
صبح روز گذشته هفتم آذر ماه نیز رسانه ها در گزارش دیگری از کشته شدن یک دانشجوی دیگر بر اثر "بی دقتی" راننده اتوبوس سرویس دانشگاه آزاد اسلامی ورامین خبر داده بودند.
بر اساس گزارشات پیشین، گفته می شود این اتوبوس هنگام دور زدن در داخل محوطه دانشگاه، حادثه آفرید و منجر به فوت یک دانشجوی دختر ترم اولی زبان و ادبیات انگلیسی شده است.
گفتنی است که نام دانشجوی کشته شده دیروز در دانشگاه آزاد، آزاده عطاء اللهی بوده که ۲۸ سال داشته است.
همچنین مهرماه سال جاری نیز آمنه زنگنه، دانشجوی فوق لیسانس مهندسی پلیمر، به دلیل مجهز نبودن حمام خوابگاه به سیستم تهویه دچار گاز گرفتگی شده و جان خود را از دست داده بود..
در پی این رویداد، دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران دلیل مرگ خانم زنگنه را «سهل‌انگاری و بی‌کفایتی» مسئولان این دانشگاه اعلام و در اعتراض به این حادثه به تجمع پرداخته و برخی از کلاس های درس را تعطیل کرده بودند.
‌ اواسط آبان ماه سال جاری نیز یک دانشجوی کرد بنام میلاد رشید‌زاده، دانشجوی ترم اول دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، در خوابگاه این دانشگاه پیدا شد.
میلاد رشید‌زاده، دانشجوی رشته مطالعات و برنامه‌ریزی علوم‌اجتماعی در مقطع کارشناسی، ورودی سال ۹۱-۹۰ و اهل ایلام بود که در کوی دانشگاه تهران سکونت داشت. دوستان این دانشجو، وی را در حالت "بی جان" و در اتاقش پیدا کرده بودند.
بدنبال جان باختن این دانشجویان در ایران، نه تنها مسئولین دانشگاه ها پیگیر اتفاقات رخ داده نبوده اند، بلکه با مقصر معرفی کردن دانشجویان و اشخاص غیر دولتی و همچنین تشکیل کمیته های به ظاهر حقوقی در مجلس، سعی در نادیده گرفتن این حوادث و انکار سهل انگاری خویش نیز بوده اند،



معاون احمدی‌نژاد دستور داد آمارها «دستکاری» شود

image
در حالی که محمود احمدی‌نژاد این‌روزها مدام وعده «اشتغال» می‌دهد و می‌گوید نرخ بیکاری در دولت او «به‌شدت پایین» آمده است؛ یک مقام دولتی فاش ساخت که زمانی معاون اول رییس جمهور دستور داده تا در آمار واقعی بیکاری «دستکاری» شود و سپس به آن اجازه انتشار داده است.
به گزارش خبرآنلاین خلیل سعیدی، قائم مقام سابق مرکز آمار ایران علاوه بر بیان «دستکاری در آمار بیکاری» گفت در دولت احمدی‌نژاد موارد متعددی از دخالت مقامات ارشد دولتی در آمارهای مختلف در ایران وجود دارد.
آقای سعیدی در توضیح «دستکاری در آمار بیکاری» گفته است که در دولت نهم کارشناسان مرکز آمار، آمار نرخ بیکاری را تهیه کردند و در صدد انتشار آن برآمدند، اما چون این آمار، افزایش نرخ بیکاری را نشان می‌داد، پرویز داوودی، معاون اول رییس جمهور «دستور صریحی» برای اصلاح آن داد.
به گفته‌ی قائم مقام سابق مرکز آمار ایران، پس از دستور صریح معاون اول احمدی‌نژاد، آمار دیگری تهیه و منتشر می‌شود.
پس از روی کار آمدن احمدی‌نژاد اعلام نرخ بیکاری همواره با انتقاد کارشناسان روبه رو بوده است. به گفته‌ی کارشناسان تعریف‌های غیرکارشناسی دولت از بیکاری (برای نمونه کسی که یک ساعت در هفته کار کند به عنوان بیکار محسوب نمی‌شود) موجب نامعتبر بودن آمار بیکاری می‌شود.
گفتنی است در حالی براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در کل کشور ۱۴/۶ درصد است؛ که نرخ واقعی بیکاری در کشور، براساس نظر کارشناسان ۳۰ درصد است.




سفارت ایران در لندن، تعطیل؛ دیپلمات‌های ایرانی، اخراج

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلستان گفت که دستور تعطیلی سفارت ایران در لندن را داده است. همه کارمندان سفارت ایران در لندن باید تا ۴۸ ساعت آینده خاک انگلستان را ترک کنند.
به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، ویلیام هیگ گفت که دستورتعطیل  شدن داده سفارت ایران در لندن را داده است و تمامی اعضای این سفارت‌خانه هم باید تا ۴۸ ساعت آینده خاک انگلستان را ترک کنند.
وزیر خارجه انگلستان معتقد است که حمله دیروز به سفارت بریتانیا و نیز به باغ قلهک در تهران بدون همراهی بخشی از حکومت میسر نبوده است.
هیگ همچنین گفت تمامی اعضای دیپلماتیک کشورش ایران را ترک کرده‌اند. در خبرها آمده بود که تعدادی از کارکنان سفارت انگلستان ایران را ترک کرده‌اند.
بی‌بی‌سی همچنین گزارش داده که به گفته وزیر خارجه انگلیس، این اقدام به منزله قطع کامل روابط سیاسی میان دو کشور نیست. با این حال این رابطه به پایین‌ترین حد خود در سالیان اخیر کاهش یافته است.



آغاز دیدار گزارشگر سازمان ملل با شاهدان ایرانی نقض حقوق بشر

احمد شهید، وزیر پیشین امور خارجه مالدیو و گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به حقوق بشر در ایران، که جمهوری اسلامی تاکنون به او روادید سفر به تهران نداده است، با شماری از قربانیان و شاهدان نقض حقوق بشر در ایران، در اروپا دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.
این دیدار و گفت‌و‌گو‌ها از روز چهارشنبه، نهم آذرماه، در پاریس آغاز می‌شود، و تا هفدهم آذرماه ادامه خواهد یافت.


رادیوفردا گفت‌وگویی داشته است با عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جوامع مدافع حقوق بشر، و یکی از هماهنگ‌کنندگان این دیدار‌ها، که خود او نیز با احمد شهید گفت‌و‌گوهایی خواهد داشت و از برنامه کار این گزارشگر سازمان ملل برای ما بیشتر می‌گوید.


عبدالکریم لاهیجی:
با توجه به این که چهار ماه از آغاز ماموریت آقای احمد شهید می‌گذرد و جمهوری اسلامی به ایشان اجازه ورود [نداده] و ویزای ایران را صادر نکرد، با گفت‌و‌گوهایی که با او انجام شد، قرار شد که برنامه‌ای برای دیدار با قربانیان نقض حقوق بشر بگذارد که طی سال‌های گذشته و به ویژه، پس از وقایع خون‌بار پس از انتخابات، ناگزیز به ترک ایران شدند و الان در کشورهای اروپایی به سر می‌برند.
در همین چهارچوب آقای احمد شهید یک هفته را برای گفت‌و‌گو با قربانیان نقض حقوق بشر در اروپا خواهد گذراند، به ویژه گفت‌و‌گو با کسانی که خودشان شاهد چگونگی وقوع خشونت‌های پس از انتخابات بودند و در معرض دستگیری‌ها و زندان رفتن‌ها بوده‌اند.

آقای احمد شهید در همین راستا با روزنامه‌نگارانی که در ایران تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و ناگزیر شده‌اند از ایران خارج شوند نیز دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.

  • آقای دکتر لاهیجی، در برنامه دیدارهای آقای احمد شهید، به ترتیب ایشان از کدام شهر‌ها و کشور‌ها دیدن می‌نمایند؟
نخست ایشان به فرانسه می‌روند و چند روز در پاریس خواهد بود و بعد از آن به آلمان سفر خواهد کرد و تا آنجایی که من اطلاع دارم، در دو شهر آلمان به مدت کوتاهی حضور خواهد داشت و بعد از آن هم به بلژیک سفر می‌کند و دو روز هم در بروکسل خواهد ماند.
اما برنامه اصلی او در پاریس خواهد بود با توجه به این که پناهندگانی که به ویژه پس از اتفاقات اخیر به اروپا مهاجرت کرده‌اند، بیشترشان در شهر پاریس ساکن شده‌اند و از این رو در فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در همین زمینه برنامه‌ای ترتیب داده شده و ایشان در آنجا با بخشی از این افراد گفت‌و‌گو خواهد کرد.

  • آقای دکتر لاهیجی، از خود شما که بگذریم، قرار است چه چهره‌های شاخصی در این سفر با آقای احمد شهید دیدار و گفت‌و‌گو کنند؟
اجازه بدهید که خدمت‌تان عرض کنم که از سوی آقای احمد شهید این اجازه به من داده نشده که هویت دیدارکنندگان را برای رسانه‌ها فاش کنم.
اما به طور کلی خدمت‌تان عرض می‌کنم که این افراد در گروه‌های مختلف اجتماعی هستند و نقش من به عنوان مدافع حقوق بشر و نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر این است که این دیدار‌ها را سازمان‌دهی کنم.

  • و حالا این عده با آقای احمد شهید دیدار و گفت‌و‌گو کردند. پس از آن گام بعدی چه خواهد بود؟
ماموریت آقای احمد شهید این است که در مرحله نخست بایستی یک گزارش موقت به مجمع عمومی سازمان ملل می‌داد که در ماه گذشته این گزارش را ارائه کرد.
گزارش نهایی خودش را بایستی در اسفندماه آینده یعنی در طول دو یا سه ماه آینده به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کند، برای این که شورای حقوق بشر سازمان ملل است که هم می‌تواند ماموریت آقای احمد شهید را تمدید کند و هم باید به گزارش ایشان رسیدگی کند.

تمام این تلاش‌ها و کوشش‌ها برای این است که تا جایی که امکان دارد، گزارش آقای احمد شهید مستند باشد، هر چند که او اجازه ورود به ایران را دریافت نکرده است.

تا شورای حقوق بشر سازمان ملل بر اساس گزارشی که آقای احمد شهید به آنان ارائه خواهد داد، بتوانند درباره وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه مارس آینده، یعنی در اواخر اسفند و در اوایل فروردین‌ماه، بتوانند یک تصمیمی در این مورد اتخاذ کنند.

پیش از آن که پرونده جمهوری اسلامی به مجمع عمومی سازمان ملل برود، هم‌چنان که امسال هم این موضوع آنجا مطرح است. و یا ماموریت آقای احمد شهید را از نو تمدید کنند، با این امیدواری که جمهوری اسلامی حاضر به همکاری شود و آقای احمد شهید بتواند به ایران سفر کند.


اعمال تحریم‌های اقتصادی توسط ترکیه علیه سوریه

دولت ترکیه اعلام کرده‌است که تمامی دارایی‌های سوریه در آن کشور مسدود شده و فعالیت‌های شورای عالی استراتژیک بین دو کشور «تا سر کار آمدن یک حکومت مشروع در سوریه» به حالت تعلیق در آمده‌است.
روز چهارشنبه احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در یک نشست خبری جزئیات تحریم‌های یک‌جانبه آنکارا علیه دمشق را اعلام کرد.
وزیر خارجه ترکیه گفت مقررات منع سفر به ترکیه برای شماری از مقام‌های حکومت سوریه که در سرکوب خشونت‌آمیز معترضان سوری دست داشته‌اند، اجرا خواهد شد.
اموال و دارایی‌های این مقامات و شماری از بازرگانان آن کشور هم که حامی حکومت هستند از سوی ترکیه مسدود می‌شود.
تحریم بانک مرکزی سوریه و توقف تمامی دادوستدهای تجاری با این بانک، توقف معاملات اعتباری مالی و پرداخت وام‌ها به سوریه و تعلیق وام‌هایی که برای گسترش زیرساخت‌های آن کشور در نظر گرفته شده از جمله مفاد تحریم‌های اعلام شده از سوی وزیر خارجه ترکیه هستند.
در این تحریم‌های یک‌جانبه، بر منع فروش هرگونه سلاح و مهمات به ارتش سوریه نیز تاکید شده‌است.
در عین حال گفته شده که از نقل و انتقال جنگ‌افزار و مهمات از کشورهای ثالث به مقصد سوریه با استفاده از راه‌های زمینی، هوایی و دریایی ترکیه در چارچوب مقرارت بین‌المللی جلوگیری خواهد شد.
ترکیه که تا سال گذشته یکی از هم‌پیمانان نزدیک سوریه و حکومت بشار اسد به‌شمار می‌رفت، اکنون خواهان تغییر حکومت آن کشور است و می‌گوید تا زمانی که رژیم کنونی بر سر کار است به تحریم‌های اعلام شده ادامه خواهد داد.
احمد داوود اوغلو در نشست خبری روز چهارشنبه با دیگر تاکید کرد که حکومت سوریه «مشروعیت خود را ازدست داده‌است.»
وزیر خارجه ترکیه گفت با شلیک هر گلوله به سوی مردم، شکاف میان حکومت سوریه و کشورهایی که حامی آن بوده‌اند ازجمله ترکیه و کشورهای اتحادیه عرب روز به‌روز عمیق‌تر می‌شود.
وی افزود که سوریه تمامی فرصت‌های خود برای تغییر را از دست داده و اکنون به پایان راه رسیده‌است.
سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود، شماره کشته‌شدگان از آغاز ناآرامی‌های سوریه را، بیش از ۳۵۰۰ نفر اعلام کرده‌است.
کمیته ویژه پی‌گیری بحران سوریه وابسته به سازمان ملل، دوشنبه ۲۸ نوامبر در گزارشی نیروهای امنیتی و ارتش این کشور را به «جنایت علیه بشریت» متهم کرد.




حمايت علی لاريجانی از حمله به سفارت بريتانيا در تهران

شماری از مسوولان جمهوری اسلامی ايران از جمله علی لاريجانی، رييس مجلس، از حمله «دانشجويان بسيجی» به سفارت بريتانيا در تهران حمايت کرده و آن را نمادی از فضای افکار عمومی مردم ايران توصيف کردند.
گروهی از شبه نظاميان بسيجی
که رسانه های جمهوری اسلامی آنها را «دانشجو» معرفی کرده اند عصر روز سه شنبه به سفارت بريتانيا در تهران هجوم برده و اين محل را همراه با باغ قلهک برای ساعت ها به اشغال خود در آوردند.
در حالی که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران از اقدام اين افراد «ابراز تاسف» کرده است، ولی روز چهارشنبه، علی لاريجانی با حمايت تلويحی از حمله به سفارت بريتانيا، آن را «نمادی از فضای افکار عمومی مردم ايران» دانست.

رييس مجلس ايران که با خبرنگاران سخن می گفت، بريتانيا را متهم کرد که در پنج دهه گذشته «رفتار ستمکارانه ای» نسبت به ملت ايران داشته و گفت: «دولت انگلستان می توانست پس از انقلاب رويه خود را تغيير دهد و به انتخاب مردم ايران که همان دمکراسی است احترام بگذارد، ولی رفتار خصمانه ای را در قالب لعابی از دمکراسی در پيش گرفتند.»

آقای لاريجانی که در زمان مصوبه مجلس برای کاهش روابط با بريتانيا گفته بود که اين «ابتدای راه است» با اشاره به حمله نيروهای بسيجی به سفارت بريتانيا اظهار داشت: «با رفتار ديپلماتيک نمی توان رفتار و روش های خصمانه را تحت الشعاع قرار داد و حرکت دانشجويان در انتقاد به اين وضعيت بود.»

وی از مقام های بريتانيايی انتقاد کرد که چرا برای حرکت «دانشجويان» از تعبير «بی شرمانه» استفاده کرده اند، «در حالی که می توانستند بگويند کار غير قانونی انجام شده است.»

رييس مجلس ايران توصيه کرد که «کشورها مودبانه و در خور شان ملت ها صحبت کنند» و افزود: «ملت ايران انتظار دارد که دولت انگليس با کارنامه ستمکاری که دارد حرف های سنجيده تری بزند.»

حمله به سفارت بريتانيا و باغ قلهک که در اختيار اين کشور است با تخريب های گسترده همراه شده است و مهاجمان شيشه های تمام ساختمان های واقع در اين محل را شکستند، خودروها را به آتش کشيدند و اسناد و مدارک درون سفارت را به بيرون ريختند.

اين اقدام موجی از
واکنش های شديد بين المللی را به دنبال داشت و شورای امنيت سازمان ملل، کشورهای بريتانيا، آمريکا، روسيه و فرانسه حمله ياد شده را به شدت محکوم کردند. چين که روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی ايران دارد، نيز به انتقاد از اين حرکت پرداخته است.
در داخل ايران، علاه بر آقای لاريجانی، رييس نهاد نمايندگی آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دانشگاه ها نيز از اقدام «دانشجويان بسيجی» حمايت کرده و گفته است: «دانشجويان با اين اقدام نشان دادند که کانون فتنه را پيدا کرده اند.»

محمد محمديان اظهار داشت: «تجمع دانشجويان مقابل سفارت انگليس نشان از اوج انزجار و اعتراض مردم نسبت به سياست های انگليس در قبال جمهوری اسلامی ايران دارد.»

در حالی که رسانه ها و مقام های ايران از اقدام دانشجويان به عنوان «حرکتی خودجوش» نام می برند، موسی قربانی، عضو کميسيون حقوق- قضايی مجلس گفته است: «دانشجويانی که ديروز وارد سفارت انگليس شدند بخشی از تشکل‌های رسمی و موثر درون نظام هستند که به تشخيص تکليف خود اقدام کرده ‌اند.»

همچنين محمد کرمی راد، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس اظهار داشت: «اين حرکت مردمی و نشان از نارضايتی ملت ايران از سياست های انگليس بود.»

روز سه شنبه، نيز علاء الدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی مجلس، گفته بود که «تجمع دانشجويان مقابل سفارت انگليس تجلی احساسات پاک درونی آنان است.»

حسين ابراهيمی، نايب رييس کميسيون امنيت ملی مجلس نيز در اين زمينه اظهار داشت:« جلوی خشم مردم را نمی توان گرفت مطمئنا جوانان ناراحت هستند و به دنبال اقدامی در مقابل تحريم ها و اقدامات نادرست انگليس می گردند.»

در همین حال، عبدالجبار کرمی، نماينده سنندج در مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق، حمله روز سه‌شنبه به سفارت بريتانيا را «غيرقابل دفاع» توصيف کرده و گفته است: «اقدامی که برخلاف همه قواعد و قوانين انجام دادند به هيچ‌ وجه قابل دفاع نيست.»
هواپیمایی قطر
حسین شریعتمداری در سرمقاله امروز کیهان نوشته که این روزنامه می داند که وزیر راه در امضای تفاهم نامه با قطر ایرلاین تحت فشار "یک جریان خاص" بوده است
بعد از این که وزیر راه و شهرسازی ایران اعلام کرد هواپیمایی قطر به خطوط هوایی داخلی ایران وارد می شود و در پی اعتراض برخی شرکت‌های هوایی به این موضوع، سرمقاله امروز (سه شنبه هشتم آذرماه) کیهان به این مسئله اختصاص داده شده است.
حسین شریعتمداری در سرمقاله کیهان با انتقاد از چنین اقدامی آن را مغایر با منافع ملی دانسته و در سرمقاله خود آورده است"کیهان می‌داند که جناب آقای نیکزاد وزیر راه و شهرسازی در امضای این تفاهم‌نامه غیر قانونی و مغایر با منافع ملی، تحت فشار یک جریان خاص بوده است. "
آقای شریعتمداری در سرمقاله امروز با اشاره به اینکه دادن چنین امتیازی به شرکت‌های خارجی این امکان را فراهم می‌سازد که در شرایط حساس چرخه ترابری هوایی و بخشی از نظام اقتصادی ایران مختل شود، نوشت: "مفهوم این کار این است که برخی از کشورهای خارجی امتیازگیرنده در کشور میزبان از تعداد کنسولگری، به تعداد مبدا و مقصد پروازهای داخلی برخوردار می‌شوند و می توانند از این طریق به جمع آوری اطلاعات کشور میزبان پرداخته و حتی شبکه جاسوسی و اطلاعاتی تاسیس کنند."
یک ماه پیش شهریار افندی زاده، معاون وزارت راه و شهرسازی ایران به خبرگزاری ایسنا گفته بود که توافق‌ میان ایران و یک شرکت خدمات هوایی قطری، برای انجام پرواز‌های داخلی در ایران، نهایی شده است.
به گفته مقام های ایرانی قرار است شرکت "قطر ایرلاین"، از هواپیماهای خود در مسیرهای داخلی ایران استفاده کند.
معاون وزارت راه و شهرسازی ایران گفته بود که دلیل این اقدام، افزایش توانمندی شرکت های هواپیمایی داخلی است.
در واکنش به این تصمیم، شرکت‌های هواپیمایی ایران با نوشتن نامه‌هایی به وزیر راه و شهرسازی این کشور، نسبت به عواقب فعالیت احتمالی هواپیمایی قطر در پروازهای داخلی هشدار دادند.
حمید غوابش، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفت: "شرکت های هواپیمایی در قالب این نامه ها نگرانی خود را بابت حضور شرکت هواپیمایی قطر به ایران اعلام کردند و جلساتی هم در این مورد، میان مدیران این شرکت ها با وزیر برگزار شده است."
به گفته مقام های ایرانی قرار است شرکت "قطر ایرلاین"، از هواپیماهای خود در مسیرهای داخلی ایران استفاده کند.معاون وزارت راه و شهرسازی ایران گفته است که دلیل این اقدام، افزایش توانمندی شرکت های هواپیمایی داخلی است
در آخرین واکنش‌ها به خبر امضای تفاهم نامه، علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی در باره منافعی که حضور این شرکت برای ایران دارد، به خبرگزاری مهر گفت "این شرکت سوخت را به قیمت بین المللی از ما دریافت می کند و اگر در فرودگاهی به زمین بنشیند باید هزینه های آن را بپردازد."
به گفته آقای نیکزاد، شرط هایی که وزارت راه و شهرسازی برای شرکت قطری گذاشته این است که عمر هواپیماها نباید بیشتر از هفت سال باشد و هر زمان که ایران بخواهد، می تواند این پروازها را کاهش دهد.
قرار است بلیت پروازهای شرکت هواپیمایی قطر، از سوی شرکت های ماهان، آسمان، هما و نفت به فروش برسد و به گفته وزیر راه و شهرسازی این شرکت "موظف است تمام شئونات اسلامی و مقررات جمهوری اسلامی را رعایت کند."
قیمت سوخت برای هواپیماهای ایرانی اخیرا از لیتری ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است و دولت به شرکت های هواپیمایی اجازه داده که ۱۴ درصد به قیمت بلیت های خود اضافه کنند.
بر اساس گزارش ها، قرار است هواپیماهای قطری با سوخت لیتری ۷۰۰ تومان در ایران پرواز کنند. به گفته مقام های ایرانی، شرکت های قطری حداکثر می‌توانند تا ۲۵ درصد قیمت بلیت خود را نسبت به بلیت پرواز های ایرانی افزایش دهند.
ناوگان هواپیمایی ایران به دلیل تحریم های بین المللی به شدت فرسوده است و این کشور در سه دهه گذشته نتوانسته ناوگان خود را بازسازی کند.
استفاده از هواپیماهای دست دوم و روسی که مدتی در دستور کار بود، نتوانست مشکل ایران را حل کند و اکنون این کشور درصدد است با استفاده از هواپیماهای قطری بخشی از مشکل پروازهای داخلی خود را حل کند.

گزارش همزمان بی بی سی فارسی
این بخش به طور خودکار به روز می شود

15:40 برنامه نوبت شما با موضوع "واکنش‌ها به حمله به سفارت بریتانیا در تهران" در تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی در حال پخش است.
15:34 به دنبال محکومیت حمله روز گذشته به سفارت بریتانیا در ایران، آلمان سفیرش را از ایران فراخوانده و نروژ از تعطیلی سفارتخانه‌اش در تهران خبر داده است.
15:29 رعنا رحیم‌پور، خبرنگار ما در مقابل سفارت ایران در لندن می‌گوید که کارکنان سفارت ایران ظاهرا اطلاعی از فرصت 48 ساعته‌شان برای ترک این کشور ندارند.
15:20 محسن میلانی، استاد علوم سیاسی دانشگاه فلوریدای جنوبی، می‌گوید که بیشتر کشورهای اروپایی و جامعه بین‌الملل با بریتانیا و آمریکا همکاری خواهند کرد، چون آنچه که در ارتباط با سفارت بریتانیا در ایران رخ داده است، فقط محدود به یک کشور نیست، بلکه مهم‌ترین قوانین بین‌المللی زیر سوال رفته است.
15:16 آقای بروجردی به خبرگزاری فارس گفته است که "ملت ایران از نبود دیپلمات های انگلیس در تهران خرسندند."
15:15 علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفته است که عواقب تعطیلی سفارت ایران در لندن، گریبانگیر دولت بریتانیا است.
15:12 خبرگزاری فارس گزارش داده است که به دنبال اخراج دیپلمات‌های ایران از لندن، وزارت امور خارجه ایران تا ساعاتی دیگر "تمام کارکنان سفارت انگلیس را از ایران اخراج خواهد کرد."
15:10 کسری ناجی، خبرنگار ما می‌گوید که نگرانی از امنیت دیپلمات‌های بریتانیا در ایران، یکی از دلایل احتمالی برخورد محتاطانه مقامات این کشور بعد از حمله به سفارت بریتانیا در روز گذشته بود.
15:05 دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه سابق بریتانیا تاکید کرده است که محکوم کردن ایران در شرایط کنونی، نباید باعث "به صدا درآمدن طبل جنگ" شود. ویلیام هیگ هم گفته است که بریتانیا از اقدام نظامی علیه ایران دفاع نمی کند.
14:55 علی گرانمایه، استاد و پژوهشگر روابط بین‌الملل در دانشگاه لندن می‌گوید که در شرایط کنونی دولت ایران نمی‌تواند ادعا کند که کنترلی بر امور ندارد و نتوانسته مانع ورود افراد به سفارت بریتانیا شود.
14:51 ویلیام هیگ: همه سفرای ایران در کشورهای اروپایی احضار شده‌اند.
14:50 آلمان سفیرش را برای مشورت از ایران فراخواند.
14:35دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه سابق بریتانیا خواستار آن شد که محکومیت ایران به "کوبیدن در طبل جنگ" منجر نشود. ویلیام هیگ می گوید بریتانیا از اقدام نظامی علیه ایران حمایت نمی کند.  
14:20 داگلاس الکساندر، وزیر خارجه در کابینه سایه بریتانیا (حزب مخالف)، در واکنش به اظهارات ویلیام هیگ خواستار محکومیت صریح و کامل حملات به سفارت بریتانیا در تهران شد. 
14:18 آقای هیگ تایید کرد که "برای اعتراض با شدیدترین لحن ممکن" با وزیر امور خارجه ایران صحبت کرده است. وی از فرانسه بابت "حمایت قوی " از کارکنان سفارت بریتانیا در تهران تشکر کرد.
14:15  ویلیام هیگ گفت که به کاردار ایران در لندن اطلاع داده شده است که دولت بریتانیا خواهان دریافت غرامت بابت خسارات ناشی از حمله های دیروز است و بر این خواسته پافشاری خواهد کرد.
13:47 آقای هیگ گفت که به دیپلمات های ایرانی 48 ساعت فرصت داده شده که خاک بریتانیا را ترک کنند.