۱۳۹۰ آذر ۹, چهارشنبه

روز چهار شنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها



وزیر خارجه بریتانیا گفت تعطیلی سفارتخانه به معنای قطع کامل روابط نیست
ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا درپارلمان این کشور گفت که دستور تعطیلی فوری سفارت ایران در بریتانیا صادر شده و به کارمندان این سفارت‌خانه ۴۸ ساعت فرصت داده شده که خاک بریتانیا را ترک کنند.
آقای هیگ که برای توضیح درباره واکنش بریتانیا به حمله به سفارت این کشور در تهران در پارلمان بریتانیا حاضر شده بود گفت که تمام دیپلمات‌های بریتانیا از ایران خارج شده‌اند. او دلیل این تصمیم را اطمینان یافتن از تامین امنیت این کارکنان خواند.
آقای هیگ تصریح کرد که سفارت بریتانیا در ایران تعطیل شده است و گفت اگر بریتانیا قادر به کار کردن در ایران نباشد سفارت ایران در لندن نیز باید کاملا تعطیل شود.
با وجود این وزیر خارجه بریتانیا گفت که تعطیلی سفارتخانه به معنای قطع کامل روابط نیست بلکه "کاهش سطح رابطه" میان دو کشور است.
روز سه شنبه، ۸ آذر (۲۹ نوامبر) گروهی از معترضان که رسانه‌های داخلی ایران آنان را دانشجویان دانشگاه های تهران و دانشجویان بسیجی توصیف می کردند، به منظور اعتراض به سیاست بریتانیا در قبال حکومت جمهوری اسلامی و حمایت از مصوبه مجلس راجع به کاهش رابطه با بریتانیا وارد ساختمان‌های سفارتخانه بریتانیا در مرکز تهران و قلهک شدند و اقدام به تخریب اموال کردند.
آقای هیگ از واکنش "با تاخیر" مقام‌های ایرانی برای توقف حمله به ساختمان سفارت‌خانه و مجتمع مسکونی قلهک نیز انتقاد کرد.
وزیر خارجه بریتانیا گفت: "ایران کشوری است که در آن رهبران مخالفان در بازداشت خانگی هستند، بیش از ۵۰۰ نفر در سال جاری اعدام شده اند و اعتراض های واقعی در آن بی‌رحمانه سرکوب می‌شود... این که مقام‌های ایرانی نتوانند از سفارت‌خانه ما محافظت کنند یا این که این حملات بدون درجاتی از رضایت در داخل رژیم ایران انجام شده باشد، ساده‌انگارانه است."
آقای هیگ گفت با وجود تعطیلی سفارت خانه بریتانیا در تهران دولت این کشور در آینده، هر گاه که مناسب و معنادار باشد، چه در قالب گروه ۱+۵ و چه در سازمان های بین‌المللی، با دولت ایران گفت‌وگو خواهد کرد. او گفت که دولت آمریکا هم مایل است با ایران گفت‌وگو کند در حالی که در ایران سفارت‌خانه ندارد.
آقای هیگ گفت که دولت‌های فرانسه و آلمان هم به زودی در واکنش به حمله دیروز به سفارت بریتانیا، اقدامات دیپلماتیک جدی انجام خواهند داد.
وزیر خارجه بریتانیا از سر داده شدن شعار "مرگ بر انگلیس" در صحن علنی مجلس ایران به شدت انتقاد کرد.

محکومیت گسترده

حمله به سفارت بریتانیا در تهران انتقاد و محکومیت گسترده‌ای را به خصوص در میان دولت‌های غربی و اروپایی به دنبال داشت.
دولت آلمان سفیر خود در ایران را برای "رایزنی" درباره حمله "غیر قابل قبول" به سفارت بریتانیا در تهران فراخوانده است.
نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه حمله به سفارت بریتانیا در ایران را "مفتضحانه" خواند و آن را به شدت محکوم کرد.
آقای سارکوزی گفت چنین اقدامی موید آن است که تصمیم به اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران اقدامی درست بوده است.
فرانسه به همراه آمریکا و بریتانیا از پیشگامان طرح تحریم‌های تازه علیه ایران در پی انتشار گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ابعاد تسلیحاتی برنامه هسته‌ای این کشور بود.
روز چهارشنبه وزارت خارجه نروژ اعلام کرد که به دلیل نگرانی از ناامنی در ایران، سفارت خود در تهران را به طور موقت تعطیل می‌کند.
براساس گزارش ها، تصمیم به بستن سفارت‌خانه نروژ در تهران روز گذشته و در پی حمله به سفارت بریتانیا به اجرا گذاشته شد اما کارکنان سفارتخانه همچنان در تهران حضور دارند و از محل دیگری به کار می پردازند.
وزرای خارجه سوئد و دانمارک نیز حمله به سفارت بریتانیا در تهران را به شدت محکوم کردند.
وزارت خارجه سوئد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در استکهلم را فرا خوانده و دانمارک نیز مراتب اعتراض شدید خود را به سفارت ایران در کپنهاگ اعلام کرده است.
پیش از این هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، حادثه حمله به سفارت بریتانیا در تهران را "اهانت به جامعه بین المللی" توصیف کرده و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته بود تا به تعهدات خود در حفاظت از سفارتخانه های خارجی عمل کنند.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، نیز مراتب ناخرسندی خود را از حادثه حمله به سفارت بریتانیا در تهران ابراز داشت و از مقام‌های ایرانی خواست تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهند و به تمهیدات لازم برای جلوگیری از تکرار اینگونه حملات به سفارتخانه بریتانیا و اماکن دیپلماتیک سایر کشورها در ایران دست بزنند.




بررسی تحریم‌های سخت‌تر سوریه و ایران در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا


اتحادیه اروپا تصویب تحریم‌های سخت‌تر علیه حکومت سوریه و ایران را بررسی می‌کند. وزرای خارجه این اتحادیه در نشست پنج‌شنبه (۱۰آذر/ ۱ دسامبر) در بروکسل، در مورد تصویب تحریم‌های تازه علیه حکومت بشار اسد مشورت می‌کنند. تعیین مجازات‌های سخت‌تر علیه جمهوری اسلامی ایران، در مناقشه بر سر برنامه اتمی این کشور نیز یکی دیگر از محورهای اصلی این نشست عنوان شده است. توقف خرید نفت از ایران و تحریم بانک‌ مرکزی جمهوری اسلامی، از جمله گزینه‌های مطرح در زمینه تشدید تحریم‌های ایران به شمار می‌روند.






دیپلمات‌های ایرانی برای ترک لندن ۴۸ ساعت فرصت دارند


بریتانیا در واکنش به حمله به سفارت این کشور در تهران، از تمامی دیپلمات‌های ایرانی خواست لندن را ترک کنند. وزیر خارجه بریتانیا به کارمندان سفارت ایران در لندن ۴۸ ساعت فرصت داد که از خاک این کشور خارج شوند. ویلیام هیگ ضمن سخنرانی درپارلمان بریتانیا گفت: «تمام دیپلمات‌های بریتانیایی از ایران خارج خواهند شد و به کارمندان سفارت ایران در بریتانیا نیز ۴۸ ساعت فرصت داده شده که خاک بریتانیا را ترک کنند.» وی همچنین از "اقدام سخت‌گیرانه" بعدی بریتانیا در واکنش به حمله به سفارت این کشور در تهران خبر داد.






بریتانیا دیپلمات‌های ایران را اخراج می‌کند

ویلیام هیگ، وزیر خارجه‌ی بریتانیا

وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد که نمایندگان دیپلماتیک ایران باید ظرف ۴۸ ساعت خاک بریتانیا را ترک کنند. این موضع در پی حمله به سفارتخانه‌ی این کشور در تهران اتخاذ شده است. دولت آلمان نیز سفیر خود را از تهران فراخواند.


ویلیام هیگ، وزیر خارجه‌ی بریتانیا، در جمع نمایندگان پارلمان این کشور بیانیه‌ای را قرائت کرد که در آن حمله به سفارت این کشور در تهران به شدت محکوم شده است. وی در سخنان روز چهارشنبه (۳۰ نوامبر/ ۹ آذر) خود اعلام کرد که به دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ۴۸ ساعت وقت داده شده تا خاک بریتانیا را ترک کنند.
دولت بریتانیا در نخستین واکنش به حمله‌ی "دانشجویان" سفارت خود در تهران را بست و اعلام کرد که دیپلمات‌های خود را از ایران خارج می‌کند. دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا  دولت ایران را مسئول این رخداد خوانده و از "پی‌آمدهای جدی" سخن رانده بود که تهران باید منتظر آن باشد.
دولت آلمان نیز روز چهارشنبه سفیر جمهوری اسلامی در این کشور را فرا خواند و مراتب اعتراض خود را نسبت به حمله به نمایندگی‌های کشورهای خارجی در تهران را ابراز کرد. دولت آلمان حمله به سفارت‌خانه‌ی بریتانیا در تهران را «نقض شدید حقوق ملت‌ها» خواند. آلمان هم‌چنین حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک و سایر نهادهای خارجی از جمله مدرسه‌ی آلمانی‌ها در ایران را «به شدت» محکوم کرد.
وزارت خارجه‌ی آلمان این موضع را پس از گفت‌وگوی امیلی هابر، نماینده‌ی دولت با سفیر جمهوری اسلامی در برلین اتخاذ کرد. بنا بر اعلام این وزارت‌خانه، ایران «بر اساس قوانین حقوق بین‌المللی موظف به محافظت از نمایندگی‌های خارجی است». وزارت خارجه‌ی آلمان معتقداست که رخدادهای روز سه‌شنبه در تهران «متأسفانه بار اول نیست که آمادگی حکومت ایران برای رعایت حقوق بین‌المللی را زیر سؤال می‌برد».
پیش‌تر هم وزیر خارجه‌ی آلمان حمله به سفارت بریتانیا در تهران را به شدت محکوم کرده بود. گیدو وستروله این حرکت  را از نظر قوانین بین‌المللی اقدامی «غیرقانونی و غیرقابل‌قبول» خوانده بود.
روز سه‌شنبه (۸ آذر) گروهی که "دانشجو" خوانده شده‌اند، از جمله به سفارتخانه‌ی بریتانیا در تهران حمله کردند.






آلمان سفیر خود را از ایران فراخواند

در واکنش به حمله روز سه‌شنبه به سفارت بریتانیا در تهران، آلمان سفیر خود را از ایران فراخواند. پیش از این دولت نروژ اعلام کرد که به علت نگرانی‌های امنیتی سفارت خود در تهران را تعطیل کرده است.


وزارت خارجه آلمان چهارشنبه بعدازظهر (۹ آذر/ ۳۰ نوامبر) با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم گیدو وستروله، وزیر خارجه این کشور مبنی بر خروج سفیر آلمان از تهران خبر داد.
در این بیانیه آمده است: «با توجه به حوادث روز گذشته در تهران، وزیر خارجه، گیدو وستروله تصمیم گرفت سفیر آلمان را از تهران به برلین فراخواند.»  ساعاتی پیش از انتشار این بیانیه وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد تمامی دیپلمات‌های این کشور ایران را ترک می‌کنند و سفارت ایران در لندن هم تعطیل خواهد شد.









آذر 90 ارسال پرونده کوهیار گودرزی به دادگاه و بلاتکلیفی پروین مخترع در زندان

منابع حقوق بشری گزارش داده اند که کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر، دیروز پس از چهارماه بازداشت موقت، به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین انتقال یافت و مورد تفهیم اتهام قرار گرفت.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، بازپرس پرونده، برای وی به اتهام‌های «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت، از طریق عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر» و «تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با روزنامه اشپیگل» قرار مجرمیت صادر و پرونده او را به دادگاه ارسال کرد.
هم‌چنین بازپرس شعبه ۲ دادسرای اوین، از تمدید قرار بازداشت گودرزی و یا تبدیل قرار وی خودداری کرد. کوهیار گودرزی بیش از ۴ ماه است که بدون صدور هیچ‌گونه قرار بازداشتی در زندان به سر می‌برد.
گودرزی که در تاریخ ۹ مردادماه ۹۰ بازداشت شده بود، به مدت ۳ ماه از حق تماس تلفنی با خانواده‌اش محروم بود. در این مدت بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری، نسبت به سلامت وی ابراز نگرانی کرده بودند. وی هم‌چنین به مدت طولانی در سلول انفرادی نگه‌داری شد.
هم‌چنین طبق آخرین اخبار، قاضی دادگاه انقلاب کرمان با وجود گذشت بیش از دو ماه از زمان برگزاری دادگاه برای پروین مخترع، مادر گوهیار گودرزی، از صدور حکم برای او خودداری کرده است. به گفته نزدیکان پروین مخترع، قاضی دادگاه گفته است: «که فعلا قصد صدور حکم برای او را ندارد.» مطابق قانون، دادگاه موظف است حداکثر ۲۰ روز پس از تشکیل جلسه دادگاه، اقدام به صدور حکم نماید.
پروین مخترع که در بند عمومی زندان کرمان و در میان مجرمان با جرایم عادی نگه‌داری می‌شود، به اتهام «تبلیغ علیه نظام » مورد محاکمه قرار گرفت. وی بیش از ۴ ماه است که در وضعیت بلاتکلیفی و بدون امکان تماس با فرزندش در زندان به سر می‌برد.









"تابستان۶٧، پرونده‌ای‌ست هنوز ناگشوده" متن سخنرانی مهدی اصلانی در پارلمان اروپا

مهدی اصلانیآن‌چه از دست‌تان بر می‌آيد برای ثبت و حفظِ خاوران، اين مهم‌ترين بنای يادبود و سند جنايت جمهوری اسلامی دريغ نکنيد و کشتار تابستان ۶٧ را مصداق جنايت عليه بشريت به رسميت بشناسيد و برخوردی شايسته‌ی قاتل داشته باشيد!
مهدی اصلانی ـ ويژه خبرنامه گويا
خانم‌ها، آقايان سلام بر شما.از شما متشکرم که اين فرصتِ مغتنم را در اختيار من قرار داده‌ايد.
اين نخستين بار نيست که جمهوری اسلامی از ورود هيئت‌های نمايندگی به ايران جلوگيری به عمل می‌آورد. به عنوان نمونه چندی پيش نيز و پس از آن‌که جامعه‌ی جهانی از سر تعامل همه‌ی پيش‌شرط‌های نظام اسلامی مبنی بر غير اروپايی و مسلمان و مرد بودن گزارشگر ويژه سازمان ملل را پذيرفت، از ورودِ آقای احمد شهيد به ايران ممانعت به عمل آوردند.
خانم‌ها آقايان! اگر شما به گونه‌ای ادواری با اين شکل از عدم تعاملِ اين عنصر شرير و اصلاح‌ناپذيرِ جامعه‌ی جهانی يعنی نظام اسلامی مواجهه می‌شويد، اين نظامِ خدا‌سالار از بدو تولدش، روزانه بی‌‌هيچ تعاملی با شهروندان خود، نوعی تحقير اجتماعی را بر جامعه‌ی ايرانی تحميل کرده است.
شما قرار بود در سفرتان به تهران با مسئولينِ نظام اسلامی در مواردی هم‌چون حقوق بشر و برنامه‌ی هسته‌ای "گفت‌و‌گوی سازنده" داشته باشيد. پس به من اجازه دهيد کمی از موقعيت خود و ارتباط آن با نقض حقوق بشر و غيرِ ‌سازنده بودنِ اين حد از تعامل بگويم.
من يکی از بازمانده‌گان کشتار سراسری در زندان‌های ايران در تابستان سال ۱۳۶٧ هستم. سالی که پس از پايانِ جنگ ايران و عراق به فرمانِ بالاترين مقامِ مذهبی- سياسی ايران آيت‌الله خمينی و هم‌راهی و هم‌دستی تاًئيد‌آميزِ تمامی کار به‌دستان نظام اسلامی که بسياری‌شان در مقام قضاوت و مسند قدرت هستند دست‌کم نزديک به چهار هزار نفر زندانی حکم گرفته‌‌ی نظام اسلامی در فاصله‌ای کم‌تر از يک ماه در مقابل هيئتِ مرگِ منصوب از جانب آيت‌الله خمينی که يادآور دادگاه‌های تفتيش عقايد در دوران مدرن بود قرار گرفته و سهميه‌ی گورستان‌های بی‌نام و نشان شدند. تکرار می‌کنم دست‌کم نزديک به چهار هزار نفر. اين کشتارِ بی‌بديل که به جهت سکوتِ همه‌ی دولت‌مردان وقت هم‌چنان در نظام اسلامی يک رازِ دولتی است، متاسفاًنه در زمانِ وقوع با سکوتی جهانی نيز مواجه شد. شادمانی از پايان يافتن جنگی هشت ساله و بازگشت جمهوری اسلامی به جامعه‌ی جهانی و کمک به بازسازی و سهم‌بری از نفت و ديگر مزايای اقتصادی بی‌ترديد در چشم بستنِ بر آن اسيرکشی نقشی انکارناپذير داشت.
خانم ها آقايان! شما در سفر احتمالی‌تان به ايران فرصت نمی‌کرديد يا اين فرصت به شما ارزانی نمی‌شد تا از مکانی که می‌خواهم به شما معرفی کنم، ديدار کنيد. اين مکان گورستانی متروکه در کيلومتر سيزده جاده‌ی خراسان در جنوب شرقی تهران است. گورستانی که پس از انقلاب دفن‌گاه بی‌خدايان، مشرکان و کفار و بهائيان شد. اين گورستان که حکومتيان آن را لعنت‌آباد نام نهادند، امروز از جانب خانواده‌های قربانيان گلزار خاوران ناميده می‌شود. خاوران امروز مکانی است برای فراموش نکردن. آن‌چنان که آشويتس و داخائو نزد همه‌گی‌مان چنين مرتبتی دارد. خاوران دفن‌گاه پاره‌ای از روشنفکران و فعالين سياسی ايرانی است که تنها به جهت داشتن فکر مخالف در گورهايی بی‌نشان جای گرفته‌اند. هنوز دفن‌گاه هزاران اعدامی ديگر بر ما دانسته نيست. در تابستان شصت و هفت اما به جهتِ ابعاد و ويژه‌گی جنايت، اعدام‌شده‌گان را پس از دار زدن، با کاميون‌های يخچال‌دار حمل گوشت بدين مکان حمل و شبانه در گورهای جمعی پنهان کرده‌اند.
خاوران تنها گورستانی از اين دست نيست که مشهورترين آن است. اغلب گورهای جمعی پس از سرنگونی‌ی حکومت‌ها کشف می‌شوند و محافل حقوق بشری از آن‌ها به عنوانِ اسنادِ آشکارِ جنايت عليه بشريت سخن به ميان می‌آورند. خاوران را اما مادرانِ ايران‌زمين زمانی کشف کردند و با چنگ و ناخن شخم زدند، که هنوز حکومت اسلامی پابرجا است. خاوران شناسنامه‌ی دگرانديش کُشی نظام اسلامی می‌باشد.
برای يافتن اورانيوم غنی شده و برنامه‌ی اتمی جمهوری اسلامی شما نيازمند دستگاه‌های پيچيده و ماهواره‌های فوق مدرن هستيد، اما اگر گذارتان به گورستان خاوران افتاد، با کمی خراش خاک به استخوان می‌رسيد. حفاری خاوران يعنی کشف استخوان هزاران جان جوان و غيبت انسان. حکومتيان بارها قصد تخريب و تغيير جغرافيای اين مکان را داشته‌اند. مادران خاوران اما اين گورستان را برای روز دادخواهی عادلانه که دور نيست حفظ کرده‌اند.
امروز که اين شانس نصيب من شده تا از اين مکان خواستِ هزاران خانواده و وجدانِ زخمی و بيدار، که جز دادخواهی عادلانه نمی‌باشد را پژواک دهم، آن‌چه از دست‌تان بر می‌آيد برای ثبت و حفظِ اين مهم‌ترين بنای يادبود و سند جنايت جمهوری اسلامی دريغ نکنيد و کشتار تابستان ۶٧ را مصداق جنايت عليه بشريت به رسميت بشناسيد و برخوردی شايسته‌ی قاتل داشته باشيد! متشکرم.



وبلاگ «مکتب ایران» وابسته به تیم احمدی‌نژاد:

بازداشت جوانفکر قرار بود مقدمه کودتا علیه دولت باشد


وبلاگ «مکتب ایران» وابسته به تیم احمدی‌نژاد نوشته که قرار بود بازداشت علی‌اکبر جوانفکر٬ آغاز «کودتایی» علیه دولت و دستگیری نزدیکان رئیس دولت دهم باشد که ناکام ماند.
این وبلاگ محافظه‌کار افزوده است: «حوادث رخداده در روزنامه ایران شروع یک سلسله دستگیری‌های غیرقانونی حامیان و نزدیکان احمدی‌نژاد بود که جوانفکر اولین نفر آن به حساب می‌آمد.»
وبلاگ «مکتب ایران» با تشریح حوادث هفته گذشته موسسه ایران آورده است: «تمامی تلاش اقتدارگرایان این بود که تصویری از مشاور احمدی‌نژاد با دستانی بسته به جهان مخابره کنند.»
آن‌طور که این وبلاگ نوشته ماموران پایگاه سوم پلیس امنیت٬ کارکنان بازداشت شده موسسه ایران را با عناوینی همچون «حروم زاده‌ها» و «مواجب بگیرهای مشایی» خطاب قرار داد‌ه‌اند.
روز دوشنبه (۳۰ آبان) ماموران دادستانی با مراجعه به موسسه ایران قصد بازداشت علی‌اکبر جوانفکر٬ مشاور محمود احمدی‌نژاد را داشتند که این مسئله منجر به بروز درگیری‌ و شلیک گاز اشک‌آور شد.
خشونت نیرو‌های قضائی و انتظامی در موسسه ایران با انتقاد‌های گسترده‌ای مواجه شده است.
در روز‌های اخیر برخی از کارکنان این موسسه در وبلاگ‌های خود به تشریح حوادث رخ داده در روزنامه ایران پرداخته و از خشونت ماموران دولتی به شدت انتقاد کرده‌اند.




تلاش‌ها برای خودجوش خواندن حمله به سفارت بریتانیا

رئیس سازمان بسیج دانشجویی در میان مهاجمان



مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند حمله به سفارت بریتانیا در تهران را اقدامی «مردمی» و «خودجوش» معرفی کنند که حتی پلیس نیز توان مقابله با مهاجمان را نداشته است.
ظهر روز گذشته (سه‌شنبه هشتم آذر) گروهی از معترضان به سیاست‌های بریتانیا که رسانه‌های دولتی آن‌ها را دانشجو خطاب کرده‌اند٬ بخش‌هایی از سفارت بریتانیا و «باغ قلهک» را به تصرف خود درآوردند.
این اقدام واکنش‌های داخلی و خارجی گسترده‌ای به همراه داشته است به طوری که برخی از محافظه‌کاران نیز در مورد تائید و رد آن٬ اظهارات و مطالبی منتشر کرده‌اند.
سایت «الف» وابسته به احمد توکلی٬ یکی از سایت‌های محافظه‌کاری است از حمله روز گذشته به سفارت بریتانیا انتقاد کرده است.
تصاویر منتشر شده از حوادث روز گذشته نشان می‌دهد که پلیس به هنگام ورود معترضان به سفارت بریتانیا هیچ کوششی برای مقابله با آنها نمی‌کند.
در این تصاویر همچنین حسین قدیانی٬ رئیس سازمان بسیج دانشجویی به عنوان یکی از رهبران مهاجمان به سفارت بریتانیا دیده می‌شود.
سازمان بسیج دانشجویی٬ یکی از مهمترین سازمان‌های سپاه پاسداران است که به عنوان بازوی این نیرو در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کند.
در میان معترضانی که «دانشجو» خوانده شده‌اند٬ برخی مسئولان سایت‌های خبری وابسته به محمدباقر قالیباف شهر‌دار تهران نیز حضور داشته‌اند که شرح حوادث روز گذشته را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.
سایت «زندگی‌نیوز» هم نوشته که معترضان شب گذشته قصد داشته‌اند با «لودر» دیوار «باغ قلهک» را تخریب کنند که نیرو‌های پلیس مانع از انجام این کار شدند.
در این میان٬ احمدرضا رادان٬ جانشین فرمانده پلیس یک روز پس از این حمله٬ از دستگیری چند تن از مهاجمان به سفارت بریتانیا خبر داده است.
«خبرگزاری دانشجو» وابسته به سازمان بسیج دانشجویی تعداد افراد بازداشتی را ۱۵ نفر اعلام کرده است.
آقای رادان گفته که «موضوع در حال بررسی که این افراد با چه مجوزی وارد سفارت انگلستان شدند.»
علی لاریجانی٬ رئیس مجلس نیز اعتراض آمریکا و بریتانیا به این اقدام معترضان را «فرصت طلبانه» خوانده و گفته که مجلس معتقد است این کشور‌ها قصد «سوء استفاده» از این اقدام را دارند.
آقای لاریجانی همچنین افزوده که «اقدامات عجولانه در شورای امنیت در محکوم کردن اقدام دانشجویان برای سرپوش گذاشتن بر جنایات گذشته آمریکا و انگلیس است.»




انتقاد دفتر تحکیم وحدت از حمله به سفارت انگلیس: حمله‌کنندگان نماینده دانشجویان ایران نیستند

سحام نیوز: روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت با انتشار اطلاعیه ای، حمله به سفارت بریتانیا در تهران را محکوم کرد.
به گزارش دانشجونیوز، در بخشی از این اطلاعیه آمده است: “حمله به سفارت انگلستان در حالی به عنوان حمله “گروهی از دانشجویان” در رسانه های انعکاس پیدا کرد که در جمع نیروهای شرکت کننده در این برنامه وابستگان به گروه فشار و برخی از نیروهای سپاه پاسدارن مشاهده می شوند که نسبتی با عنوان دانشجو نداشتند. علاوه بر این رهبران جنبش دانشجویی به همراه ده ها دانشجوی دیگر به علت فعالیت های منتقدانه خود هم اکنون در زندان به سر می برند و حاکمیت جمهوری اسلامی ذیل این عنوان به سیاست های تنش‌زای خود ادامه می دهد.”
متن کامل اطلاعیه روابط عمومی دفتر تحکیم به شرح زیر است:
سیاست‏ های بحران ساز جمهوری اسلامی در داخل، منطقه و سطح جهانی این بار تحت عنوان “حمله‌ی گروهی از دانشجویان به سفارت بریتانیا در ایران” ادامه یافت. سی و دو سال پیش از این و پس از انقلاب اسلامی نیز تسخیر سفارت امریکا با همین عنوان منافع ملی ایران را به مخاطره انداخت و فصل نوین تحولات کشور را با چالش های دو چندان روبرو ساخت.
حمله به سفارت انگلستان در حالی به عنوان حمله “گروهی از دانشجویان” در رسانه های انعکاس پیدا کرد که در جمع نیروهای شرکت کننده در این برنامه وابستگان به گروه فشار و برخی از نیروهای سپاه پاسداران مشاهده می شوند که نسبتی با عنوان دانشجو نداشتند. علاوه بر این رهبران جنبش دانشجویی به همراه ده ها دانشجوی دیگر به علت فعالیت های منتقدانه خود هم اکنون در زندان به سر می برند و حاکمیت جمهوری اسلامی ذیل این عنوان به سیاست های تنش‌زای خود ادامه می دهد.
دفتر تحکیم وحدت ضمن محکومیت حمله به سفارت بریتانیا، اعلام می دارد که مهاجمان نه نمایندگان واقعی دانشجویان که وابستگان به جریان اقتدارگرای حاکم هستند. حاکمانی که با سیاست های نابخردانه خود ایران و منافع ملی را تا مرز نابودی پیش برده اند.
روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت
٩ آذر ماه ١٣٩٠



رئیس کمیسیون امنیت ملی: ملت ایران از نبود دیپلمات‌های انگلیس در تهران خرسندند

سحام نیوز: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ملت ایران از نبود دیپلمات‌های انگلیس در تهران خرسندند، تأکید کرد: عواقب تعطیلی سفارت ایران در لندن گریبانگیر دولت انگلیس است.
علاء الدین بروجردی رئیس کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه؛ با اشاره به تعطیلی سفارت ایران در لندن توسط دولت انگلیس گفت: مصوبه مجلس کاهش روابط از سطح سفیر به کاردار بود بنابراین همه مسئولیت‌های حقوقی، بین‌المللی و عواقب ترک دیپلمات‌ها و تعطیلی سفارت کشورمان در لندن بر عهده رژیم انگلیس است.
وی افزود: آنچه که در روز گذشته در تهران رخ داد، در مقایسه با حادثه سال ۵۹ در لندن که سفارت کشورمان در آن حادثه توسط عوامل رژیم صهیونیستی ۶ روز اشغال شده و ۲ نفر هم در جریان این اقدام کشته شدند، ناچیز بود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در اظهار نظر دیگری ادامه داد: عملکرد پلیس انگلیس در جریان اشغال سفارت کشورمان در سال ۵۹ نیز در مقایسه با عملکرد نیروی انتظامی در اقدام روز گذشته دانشجویان بسیار متفاوت بود چرا که در حادثه سال ۵۹ پلیس انگلیس هیچ دفاعی از سفارت کشورمان نکرد اما روز گذشته پلیس ضمن درگیری با دانشجویان به شدت از سفارت رژیم انگلیس دفاع کرد و ما نمره خوبی در اقدام روز گذشته گرفتیم اما انگلیسی‌ها نمره منفی در حادثه سال ۵۹ گرفتند.
بروجردی اضافه کرد: بدون تردید افکار عمومی ملت ایران از این خرسند هستند که سفرا و دیپلمات‌های رژیم انگلیس دیگر در تهران نیستند.
وی گفت: به هر حال موضوع تعطیل شدن سفارت ایران در لندن تصمیمی است که انگلیس اتخاذ کرده و به لحاظ حقوقی و بین‌المللی عواقب آن بر عهده دولت این کشور است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز توصیه کرد که اگر چه این کشورها عضو اتحادیه هستند، اما نباید با طناب انگلیس به چاه بروند.




برای سومین بار در طول یک هفته گذشته؛ سعیده اسلامی، همسر سعید نعیمی در بیمارستان بستری شد

سعیده اسلامی، همسر سعید نعیمی عضو در بند شورای سیاست‏گذاری سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) روز گذشته، هفتم آذر به دلیل وخامت اوضاع جسمی در بیمارستان بستری شد.
به گزارش ادوارنیوز، وی ظهر امروز به در خواست خودش و در حالی که پزشکان معتقد بودند که باید مدت بیشتری را در بیمارستان، تحت مراقبت باقی بماند مرخص شد. وی در گفتگو با ادوارنیوز دلیل این درخواست را نگرانی از تماس احتمالی سعید نعیمی از زندان تبریز و مطلع شدن او از این قضیه عنوان کرد.
نزدیکان همسر سعید نعیمی گفته‏اند دیروز وی را در حالی به اورژانس بیمارستان قائم کرج منتقل کرده‏اند که وی در اثر تپش قلب و تنگی نفس حاد دچار سرفه‏های شدید خونی شده بود.
این سومین بار در هفته اخیر است که خانم اسلامی در بیمارستان بستری می‏‌شود. وی در یک هفته گذشته دو نوبت دیگر نیز در بیمارستان کسری کرج بستری شده بود. سعیده اسلامی مبتلا به بیماری‏های قلبی و تنگی نفس است.
به گفته پزشکان معالج وی، وضعیت جسمی خانم اسلامی بعد از بازداشت سعید نعیمی از اردیبهست سال جاری تا کنون رو به وخامت گذاشته که در نتیجه باعث افزایش بیش از حد دوز داروهای مصرفی ایشان شده است.
سعیده اسلامی، همسر عضو دربند سازمان دانش آموختگان ایران پیشتر در مصاحبه‏‌های خود با سایت‏‌های خبری عنوان کرده بود که بارها مقامات قضایی استان آذربایجان شرقی را در جریان ضعیت نامناسب جسمی و بیماری‏‌های خود قرار داده اما این مقامات تا کنون هیچ توجهی به این مساله نشان نداده‏‌اند. پزشکان معالج خانم اسلامی هشدار داده‏‌اند که با ادامه این وضعیت و فشارهای روحی که به وی وارد می‏‌شود احتمال وخیم‏تر شدن بیماری ایشان بسیار زیاد است.
سعید نعیمی اردیبهشت ماه امسال در کرج بازداشت و بلافاصله به زندان تبریز منتقل شد. وی علی رغم چند نوبت قول مساعد مسوولان دستگاه قضایی استان آذربایجان شرقی برای تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه، همچنان در زندان تبریز بلاتکلیف است.