۱۳۹۰ فروردین ۲۱, یکشنبه

روز یکشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


تا ساعتی دیگر ( بامداد یکشنبە) حبیب اللە لطیفی دانشجوی 

 

زندانی کرد اعدام میشود

بر اساس خبری کە آقای علی جوانمردی انتشار داده تا ساعاتی دیگر ( بامداد یکشنبه ) حبیب لطیفی دانشجو ی زندانی کرد محکوم به اعدام ، اعدام میشود
بر اساس خبری کە از یک منبع موثق مرتبط با زندان سنندج بە دستم رسیدە ، جمهوری اسلامی قصد دارد تا ساعتی دیگر ( بامداد یکشنبە) حبیب اللە لطیفی دانشجوی زندانی کرد را اعدام کند. خانوادە و دوستان این دانشجوی دربند از سازمانهای مدافع حقوق بشر میخواهند تمام توان خود را برای جلوگیری از این اعدام بکار بگیرند.
بیوگرافی حبیب اللە لطیفی در زیر آمدە،
علی جوانمردی.





تایید حکم اعدام دو فرد متهم به محاربه توسط دیوان عالی کشور

خبرگزاری هرانا - حکم اعدام دو تن که پیشتر از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده بودند، توسط شعبه ۳۲ دیوان عالی كشور تایید شد.
به نوشته روزنامه فرهیختگان، هویت این دو فرد "ع- ه" و "الف- ع" عنوان شده است.
بر اساس این گزارش، نامبردگان در جنوب كشور به چهار بانک به صورت مسلحانه دستبرد زده بودند و به همین علت از سوی مقامات قضایی جمهوری اسلامی محارب (مفسد فی الارض) شناخته شدند.





نادر احسنی، به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم شد

خبرگزاری هرانا - نادر احسنی، از فعالین دانشجویی طیف چپ، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد.
گفته می شود روز شنبه ۲۰ فروردین ماه، نادر احسنی جهت ابلاغ حکم دو سال حبس تعزیری به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران احضار شده است.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی، این فعال دانشجویی چپ در ۱۹ بهمن ماه سال ۸۸ با یورش مامورین امنیتی به منزل پدری‌اش به همراه خواهرش الهام احسنی دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد؛ وی مدت ۱۴ روز در سلول‌های انفرادی زندان اوین محبوس بود.
اتهامات آقای احسنی در جلسهٔ محاکمه‌ای که ۲۳ بهمن ماه ۸۹ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار شد، "اقدام علیه امنیت ملی"، "تبلیغ علیه نظام"، "اجتماع و تبانی بر علیه نظام" عنوان شد؛ در صورتیکه وی در زمان بازداشت در حال گذراندن دوران خدمت سربازی خود بود.
نامبرده در حالی اکنون به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است که به تازگی و در هجدهم بهمن ماه سال گذشته، پس از پایان محکومیت یک ساله‌اش از بند ۳۵۰ زندان اوین آزاد شده بود.
لازم به یادآوری است که این فعال دانشجویی پیش‌تر و در ۱۱ آذرماه سال ۸۶ قبل از برگزاری مراسم ۱۶ آذر توسط ماموران وزارت اطلاعات در مقابل درب منزلشان بازداشت و متعاقب آن به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.






صبا هفت برادران از مجاهدان مجروح شب گذشته به شهادت رسید، شمار شهیدان به ۳۳ تن رسید


اشغال اشرف- شماره ۳۱
شب گذشته،  صبا هفت برادران یکی از زنان مجاهد مجروح، به خاطر عدم رسیدگیهای ضروری و فقدان امکانات پزشکی به شهادت رسید. به این ترتیب شمار شهیدان حمله جنایتکارانه مالکی به اشرف به ۳۳ تن رسید که ۸تن از آنان زنان مجاهد هستند.
در جریان حمله وحشیانه نیروهای تحت امر مالکی به اشرف، بیش از ۳۰۰ تن از مجاهدان مجروح شدند که برخی از آنان به خصوص با توجه به کمبودهای جدی ناشی از محاصره ضد انسانی دو ساله پزشکی  علیه اشرف، در شرایط وخیمی به سر می برند. شماری از این مجروحان روز گذشته به شهادت رسیدند.
مقاومت ایران بار دیگر ضمن یادآوری مسئولیت نیروهای آمریکایی در حفاظت ساکنان اشرف، به منظور جلوگیری از بالارفتن شمار شهیدان، بر ضرورت انتقال مجروحان به بیمارستان این نیروها در نزدیک اشرف تاکید می‌کند.
دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۲۰ فروردین ۱۳۹۰(۹ آوریل ۲۰۱۱)



در بزرگداشت چهلمین سال برپائی رستاخیز سیاهکل

گفتگوی رادیو پیام آزادی با آقای ناصر مهاجر نویسنده، پژوهشگر وتاریخ نگار چپ،در باره برپائی وتکوین جنبش فدائی


sihkal.jpg

ناصر مهاجر: در مواجهه با امیر پرویز پویان در می یابیم که نه تنها با یک روشنفکر طراز اول بلکه با یک مارکسیست انقلابی روبرو هستیم.
پویان و جزنی هم جنبه قوی روشنفکری داشتند و هم جنبه کنشگری سیاسی. آن ها می خواستند، باانقلاب به تحولات بنیادی در جامعه پاسخ بدهند.
ویژگی سیاهکل را بیژن جزنی بخوبی بیان می کند، آنجا که می گوید: «از آن جهت ما به سیاهکل رستاخیز می گوئیم که به قریب ۲۰ سال عقب نشینی جنبش رهائی بخش ایران پایان داد و پیش روی نیروهای جلودار خلق را آغاز کرد ».

بخش اول



ویژگی سیاهکل در آغاز مبارزه مسلحانه در ایران نیست بلکه درآغاز حرکتی است که تداوم می یابد، ماندگار می شودوفرهنگ مقاومت و ابستادگی را عمومی می سازد. حرکتی که سطح جنبش ومقاومت را ارتقا می بخشد.
یکی از دلایل اصلی تداوم جنبش سیاهکل در خود دستگاه رژیم شاه و اختناق آن نظام است که می خواست اساسا از طریق سرکوب درمقابل حرکت جامعه ممانعت کند.
جزنی و دوستانش بر اساس تحلیل خود از جامعه ایران و رفتارسیاسی حکومت، مبارزه برای برانداختن دیکتاتوری را آغاز کردند،گرچه فضای سال های ۶۰ میلادی تاثیر خود را را بر ذهن روشنفکر ایرانی که درجستجوی راهگشائی برای شکستن سد اختناق و دیکتاتوری است ،می گذارد.

یخش دوم



علت اصلی ماندگاری و رشد جنبش سیاهکل خود نظام شاهنشاهی بود
در باره تاریخ نگاری جنبش سیاهکل،هنوز کارتحقیقی چندانی صورت نگرفته و برای نگارش تاریخ جنبش چریکی یا حنبش فدائی در آغاز کاریم.
ما زندگی این افراد (مثلا مسعود احمد زاده مجید احمد زاده ، امیر پروزی پویان ،بهروز دهقانی و......) را به درستی نمی شناسیم

یخش سوم



کشتار مجاهدین در پایگاه اشرف در عراق نقض آشکار حقوق انسانی است!

اطلاعیه کانون نویسندگان ایران (در تبعید)


مطابق گزارشات گوناگونی که تاکنون منتشر شده؛ ارتش عراق، روز ١٩ فروردین ١٣٩٠ با تیربار، خودروهای زرهی و تفنگ های خودکار به اردوگاه اشرف که محل استقرار «مجاهدین خلق ایران» در عراق است، هجوم آورده است. در این حمله، تاکنون بیش از ٣٠ تن از مجاهدین کشته و بیش از ٣٠٠ تن به شدت مجروح شده اند و نیروهای نظامی عراق، برخی از ساکنان این اردوگاه نیز به اسارت گرفته اند.
دولت عراق، از رسیدن هرگونه کمک پزشکی به مجروحین این اردوگاه جلوگیری می کند و از همین رو، بسیاری از آنان در خطر مرگ قرار دارند.
دولت عراق، هم چنان مانع ورود خبرنگاران رسانه ها به این اردوگاه و انتشار اخبار مربوط به این هجوم شده است.
کانون نویسندگان ایران در تبعید، هجوم نظامی و کشتار پناهندگان این اردوگاه را محکوم می کند و سانسور و جلوگیری از ورود خبرنگاران به این اردوگاه را نقض آشکار حقوق بشر و آزادی اندیشه و بیان می داند.
کانون نویسندگان ایران در تبعید، توجه همه آزادی خواهان و طرفداران آزادی اندیشه و بیان را به این فاجعه بزرگ که در راستای همکاری دولت عراق با ارتجاع جنایتکارانه جمهوری اسلامی انجام گرفته جلب می کند و خواستار قطع بی درنگ این حمله و محاصره، و آزادی اسیران و رسیدگی سریع به وضعیت مجروهان و ساکنان این اردوگاه از سوی نهادهای مدافع حقوق بشر است.
کانون نویسندگان ایران در تبعید
٢٠ فروردین ١٣٩٠
www.iwae.org
kanoon_dt@yahoo.com



رحیم‌مشایی از سرپرستی نهاد ریاست جمهوری برکنار شد

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم، حمید بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی را با حفظ سمت به عنوان معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری منصوب کرده و بدین ترتیب اسفندیار رحیم‌مشایی از این سمت برکنار شده است.
محمود احمدی‌نژاد روز شنبه با صدور دو حکم جداگانه حمید بقایی، رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را با حفظ سمت به عنوان معاون امور اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری منصوب کرده است.

محمود احمدی‌نژاد در اواخر شهریور ۸۸، این چهره جنجالی دولت خود را به عنوان سرپرست نهاد ریاست جمهوری منصوب کرده بود.
همچنین به دنبال انتصاب علی سعیدلو، معاون اجرایی پیشین محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس سازمان تربیت بدنی در شهریور ماه سال ۱۳۸۸، مسئولیت‌های معاونت اجرایی رئیس جمهور نیز به اسفندیار رحیم‌مشایی سپرده شده بود.
در روزهای اخیر و به دنبال برگزاری جشن جهانی نوروز در ایران، بار دیگر حملات شخصیت‌ها و رسانه‌های تندرو حامی دولت به اسفندیار رحیم‌مشایی بالا گرفته بود.





در یکی از تازه‌ترین حملات به رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد، محمدتقی مصباح‌یزدی، از روحانیان حامی محمود احمدی‌نژاد با اشاره به اظهارات اسفندیار رحیم‌مشایی گفته است: «کسانی که بی‌شرمانه مکتب ایران را به جای مکتب اسلام معرفی می‌کنند، خودی نبوده بلکه غیرخودی‌اند و باید حواسمان جمع باشد.»
وی همچنین گفته است: «ما اسلام را می‌خواهیم و هر کس اسلام را بخواهد خدمتگذار او هستیم و در این مسیر با کسی عقد اخوت نبستیم، هرکس از اسلام کج برود، ردش می‌کنیم.»
همچنین علی مطهری، از نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی نیز در نامه‌ای خطاب به محمود احمدی‌نژاد، که روز شنبه منتشر شده است، به شدت از سیاست‌های فرهنگی دولت و از جمله برگزاری جش جهانی نوروز انتقاد کرده و آورده است: «حتی این مطلب به ذهن متبادر می شود که شما در زمان انتخابات ۸۴ و ۸۸ صداقت کافی به خرج ندادید و این افکار خود را آشکار نکردید و نگفتید: من فردی هستم مرید آقای مشایی و این افکار ویژه را درباره نوروز و مکتب ایران و مسئله حجاب و به طور کلی امور فرهنگی دارم.»
 محمود احمدی‌نژاد در حکم خود برای انتصاب حمید بقایی به سمت سرپرستی نهاد ریاست جمهوری از «زحمات و خدمات ارزشمند» اسفندیار رحیم‌مشایی سپاسگزاری کرده است.
هر چند اسفندیار رحیم‌مشایی از سرپرستی نهاد ریاست جمهوری برکنار شده است، اما وی همچنان در پست‌های پیشین خود به عنوان مشاور و رئیس دفتر رئیس‌جمهور باقی مانده است.
وی همچنین مشاور ویژه رئیس‌جمهور در امور خاورمیانه است.
پس از انتخابات پرمناقشه ریاست جمهوری خرداد ماه سال ۱۳۸۸ محمود احمدی‌نژاد ابتدا اسفندیار رحیم‌مشایی را به عنوان معاون اول رئیس جمهور منصوب کرده بود که این اقدام با مخالفت رهبر جمهوری اسلامی روبه‌رو شد و سرانجام آقای مشایی در اواخر تیر ماه از سمت معاون اولی محمود احمدی‌نژاد کناره‌گیری کرد.



رئیس سازمان انرژی اتمی: سانتریفیوژهای نسل سوم طراحی و آزمایش شد

فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، از طراحی و آزمایش نسل سوم دستگاه‌های سانتریفیوژ در ایران خبر داده و گفته است، خارج کردن میله‌های سوخت‌ هسته‌ای از رآکتور نیروگاه بوشهر در اواخر سال گذشته به دلیل «ملاحظه‌های ایمنی» صورت گرفته بود.
فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه در سخنان خود در مراسم پنجمین جشن روز ملی فناوری هسته‌ای از طراحی و آزمایش نسل سوم دستگاه‌های سانتریفیوژ در ایران خبر داده است.
ب
وی همچنین با بیان این که روند غنی‌سازی اورانیوم در ایران با به کارگیری سانتریفیوژهای نسل اول و با «بالاترین راندمان» ادامه دارد، اظهار داشته است: «برای بهینه‌سازی ماشین‌های سانتریفیوژ به منظور افزایش توان جداسازی، ماشین‌های نسل دوم نیز تولید و آزمایش شده‌اند.»
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین افزوده است: «در ادامه این تحقیقات، ماشین‌های نسل سوم نیز در سازمان انرژی اتمی ایران، طراحی شد که آزمایش‌های آن با موفقیت به پایان رسیده است.»
اعلام خبر طراحی و آزمایش نسل سوم دستگاه‌های سانتریفیوژ در ایران تنها اندکی پس از آن صورت گرفته است، که یک گروه مخالف جمهوری اسلامی از وجود کارخانه‌ای در نزدیکی تهران خبر داده بود که گفته می‌شود در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی «نقشی کلیدی» داشته و «بزرگ‌ترین تولیدکننده سانتریفیوژ» برای غنی‌سازی اورانیوم به شمار می‌آید.
تلاش جمهوری اسلامی برای طراحی و ساخت دستگاه‌های سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر در حالی صورت می‌گیرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با صدور چند قطعنامه از ایران خواسته است، فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود از جمله غنی‌سازی اورانیوم را که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، متوقف سازد.
در این میان محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم، نیز که در مراسم پنجمین جشن روز ملی فناوری هسته‌ای سخن می‌گفت،‌ خواستار سرعت گرفتن فعالیت‌های هسته‌ای در ایران شده و گفته است، ایران باید به مرکز تولید و صدور فن‌آوری هسته‌ای تبدیل شود.
وی همچنین با اشاره به نام‌گذاری روز بیستم فروردین ماه به عنوان روز ملی فن‌آوری هسته‌ای گفته است: «اگر این روز با روزهای تاریخی گذشته مقایسه شود، می‌توان آن را بهتر از ملی شدن صنعت نفت دانست، چرا که عزت و هویت ملت ایران در هسته‌ای شدن در سطح بسیار گسترده و عمیق‌تری از ملی شدن نفت به وقوع پیوست.»
این سخنان در حالی بیان می‌شود که اصرار ایران به غنی‌سازی اورانیوم و سرپیچی از تن دادن به قطعنامه‌های شورای امنیت، تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را به دنبال داشته است.
از سوی دیگر فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در بخش دیگری از سخنان خود در جشن روز ملی انرژی هسته‌ای، دلیل خارج کردن میله‌های سوخت هسته‌ای از رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر در اسفند ماه گذشته را «ملاحظه‌های ایمنی» اعلام کرده است.
 به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره خارج کردن میله‌های سوخت هسته‌ای از قلب رآکتور بوشهر در اواخر سال گذشته خورشیدی مقام‌های ایرانی اعلام کرده‌ بودند، این اقدام به منظور «انجام برخی از آزمایش‌ها و اقدامات فنی» صورت گرفته است.
گفتنی است، در اواخر مرداد ماه سال گذشته خورشیدی انتقال میله‌های سوخت هسته‌ای به محفظه رآکتور این نیروگاه آغاز شده و در نهایت در آبان ماه همان سال عملیات سوخت‌گذاری این نیروگاه و قرار دادن میله‌های سوخت در درون رآکتور انجام شده بود.
به دنبال انتشار گزارش‌ها درباره خارج ساختن میله‌های سوخت هسته‌ای از قلب رآکتور بوشهر، برخی از کارشناسان و منابع خبری از احتمال آسیب رساندن بدافزار رایانه‌ای استاکس‌نت به نیروگاه بوشهر سخن گفته بودند.
هر چند مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده‌اند که کرم رایانه‌ای استاکس‌نت به سامانه‌های اصلی نیروگاه اتمی بوشهر صدمه نزده است، اما دیمیتری روگوزن، نماینده روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در ماه ژانویه گذشته گفته بود، کرم رایانه‌ای استاکس‌نت می‌توانست باعث بروز یک فاجعه هسته‌ای مانند چرنوبیل در بوشهر شود.
در این میان رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فاجعه اتمی در نیروگاه فوکوشیما و لزوم توجه به مقررات ایمنی هسته‌ای گفته است: «به همین منظور قبل از زمین لرزه و سونامی اخیر در فوکوشیما و به هنگام ارائه پیشنهاد طرف روسی مبنی بر بازنگری در بارگذاری سوخت نیروگاهی اتمی بوشهر، جمهوری اسلامی ایران در مسیر اثبات تاکید خود بر رعایت موازین ایمنی هسته‌ای، این پیشنهاد را پذیرفت و اکنون با امعان نظر به فاجعه اخیر، حقانیت رویکرد ما در این عرصه بر همگان هویدا شده است.»
شرکت اتم‌استروی‌اکسپورت روسیه که مسئولیت نظارت بر ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران را برعهده دارد، روز جمعه با انتشار بیانیه کوتاهی اعلام کرده بود، کار سوخت‌گذاری دوباره نیروگاه هسته‌ای بوشهر را آغاز کرده است.




آیت‌الله امجد اخلال در تشییع جنازه پدر میرحسین موسوی را محکوم کرد

آیت‌الله امجد
سایت کلمه گزارش داده است آیت‌الله امجد، از استادان اخلاق و عرفان اسلامی، از برخوردهای صورت گرفته با تشییع‌کنندگان پدر میرحسین موسوی «به شدت» انتقاد کرده و اینگونه رفتارها را «سخیف و به دور از منطق» و «مغایر با موازین اسلامی و اخلاقی» دانسته است.
به گزارش کلمه و به نقل از پایگاه اطلا‌ع‌رسانی آیت‌الله محمود امجد، وی ضمن ابراز همدردی با میرحسین موسوی، به شدت از برخوردهای صورت گرفته انتقاد و آن را محکوم کرده است.
آیت‌الله محمود امجد در سال ۱۳۸۸ و پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری درباره میرحسین موسوی گفته بود: «من به صداقت آقای موسوی یقین پیدا کرده‌ام و اگر همه کره زمین غیر این را بگوید من از یقین خود دست بر نخواهم داشت.»
میراسماعیل موسوی، پدر میرحسین موسوی، روز چهارشنبه ۱۰ فروردین ماه در خانه خود در تهران و در حالی که نزدیک به ۵۰ روز از حصر و بازداشت خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد می‌گذشت، به دلیل کهولت سن از دنیا رفت.
نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی روز پنجشنبه ۱۱ فرودین ضمن ایجاد اخلال در مراسم تشییع جنازه پدر میرحسین موسوی، از برگزاری مراسم ختم نیز جلوگیری کرده و چندین نفر را نیز بازداشت کردند.
در همین حال علی شکوری‌راد، عضو جبهه مشارکت نیز در وبلاگ خود تصاویری از جواد سلیمی، داماد میرحسین موسوی، منتشر کرده که به گفته وی حکایت از ضرب‌ و شتم شدید او داشت.
از سوی دیگر وب‌سایت جرس، در گفت‌وگو با شماری از نزدیکان پدر میرحسین موسوی گزارش داده است که در خانه‌ای که جنازه پدر میرحسین در آنجا بوده، ماموران امنیتی، با پوشش نقاب و ماسک و عینک دودی و چفیه بودند تا شناسایی نشوند.
یکی از نزدیکان خانواده موسوی به جرس می‌گوید: «یکی از ماموران که کلتی به کمر بسته بود که انگار زندانبان اصلی میرحسین بود خطاب به او گفت: "وقت رفتنه. بعد مهندس بلند شدند و حرفی زدند که همگی ناراحت شدیم ، ایشان گفتند که به خاطر خطر سلامتی پدرم به ایشان نگفته بودم که علی شهید شده و پدرم نمی‌دانست ولی الان فهمیده و در کنار اوست..بعد هم باز تکرار کردند : صبر،صبر،صبر."»
علی موسوی، خواهرزاده میرحسین موسوی در عاشورای سال ۱۳۸۸ به دست تک‌تیراندازان کشته شد و پدر میرحسین موسوی نیز در کنار وی در قطعه ۹ بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شده است.
اخلال در تشییع جنازه اسماعیل موسوی، و نیز ممانعت از برگزاری مراسم ختم وی درحالی است که، به نوشته سایت کلمه، وی با آیت‌الله خامنه‌ای نسبت فامیلی داشته و پیش از انقلاب نیز در خانه خود به وی مدتی پناه داده بود.



صالحی: ایران آماده‌ی رفع ابهامات و سوء‌تفاهمات با کشورهای منطقه است

علي اكبر صالحی، وزير امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی، درنشستی مطبوعاتی از جمله به تشریح خطوط اصلی سیاست خارجی ایران در رابطه با کشورهای منطقه پرداخت. وی گفت که ایران پایبند به اصل عدم مداخله در امور کشورهای دیگر است.

صالحی اعلام کرد که جمهوری اسلامی به اصل عدم مداخله در امور كشورها پایبند است و اگر در مورد حوادث جاری در کشورهای عربی موضع‌گيري كرده، «در ارتباط با محكوميت خشونت عليه مردم بوده که مطالباتی را مطرح مي‌كنند». وی اما درباره‌ی خواست‌هایی که در حوادث یک سال و نیم اخیر در ایران از سوی تظاهرکنندگان مطرح و با خشونت نیروهای امنیتی روبرو شد چیزی نگفت.
بحرین و عربستان سعودی

صالحی ضمن مقایسه‌ی تظاهرات در بحرین با حوادث مصر و تونس، از ورود نیروهای عربستان سعودی به بحرین انتقاد کرد و گفت: «سعودی‌ها راه خطایی در پیش گرفتند». وی افزود که پس از برعهده گرفتن مسئولیت وزارت خارجه تلاش کرده با عربستان سعودی «رابطه‌ای قوی» برقرار کند، ولی پاسخ این کشور «غیرعقلانی و غیرحساب شده» بوده و «آینده‌ی نویدبخشی» را نشان نمی‌دهد.
با این همه صالحی تاکید کرد که اين آمادگی از طرف ایران وجود دارد که با كشورهای منطقه رايزنی كند و اگر «ابهامات، سوء تفاهمات و عدم اعتماد‌هايی هست بنشينند و از طريق مجاری ديپلماسی اين امور را حل و فصل كنند».
پاسخ به اتهامات کویت

وی همچنین گفت، وزیر امور خارجه‌ی کویت به او گفته است که ایران در امور داخلی کویت مداخله می‌کند. ولی صالحی اظهارت اخیر مقامات کویتی درباره‌ی جاسوسی سپاه پاسداران در این کشور را «اتهامات واهی» خواند و گفت که این کشور «رفتار بزرگوارانه» ایران را در زمان حمله‌ی صدام به کویت نادیده می‌گیرد.
دولت کویت اخیرا اعلام کرد که چند تن از دیپلمات‌های ایرانی در کویت را به اتهام جاسوسی اخراج می‌کند. خبرگزاری العربیه به نقل از رسانه‌های کویت گزارش داده است که کویت قصد دارد افزون بر ۳ دیپلمات ایرانی که از آنان خواسته بود خاک کویت را ترک کنند، چهار دیپلمات ایرانی دیگر را نیز اخراج کند. مقامات کویتی هفته‌ی گذشته از کشف هشت شبکه‌ی جاسوسی وابسته به سپاه پاسداران در این کشور خبر داده بودند.
ستایش از سرکوب مجاهدین توسط دولت مالکی

صالحی همچنین اقدام دولت مالکی را در حمله به کمپ اشرف سازمان مجاهدین خلق ایران در عراق ستود و آن را «تصمیم قوه‌ی قضاییه‌ی» این کشور خواند. به گفته‌ی مجاهدین خلق در این حمله بیش از ۳۰ تن از اعضای این سازمان کشته و شمار زیادی مجروح شده‌اند. دولت آمریکا از این اقدام نیروهای عراقی بر ضد کمپ اشرف ابراز نگرانی کرده است.
وزير خارجه‌ی جمهوری اسلامی همچنین در واكنش به گزارش سالانه‌ی وزارت خارجه آمريكا درباره‌ی وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشر در ايران گفت: «وضعيت حقوق بشر ما روشن است و عملكرد آمريكا در افغانستان و عراق و پاكستان هم روشن است». وی افزود: «حرف آمريكا در ارتباط با حقوق بشر مسموع نيست. اول مشكل خود را در ابعاد حقوق بشری حل كنند بعد راجع به ديگران اظهارنظر كنند».
گزارش سالانه‌ی وزارت امورخارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق‌بشر در جهان در روز جمعه (۱۹ فروردین/۸ آوریل) در واشنگتن منتشر شد. در این گزارش از جمله در رابطه با ایران به دستگیری و اعدام مخالفان سیاسی در ایران، شکنجه متهمان برای اعتراف‌گیری از آنان، بازداشت روزنامه‌نگاران و سرکوب زنان و دانشجویان اشاره و گفته شده که حکومت ایران حق تظاهرات مسالمت‌آمیز شهروندان را نادیده می‌گیرد و آزادی‌های فردی را محدود می‌کند.




سه فرمانده حماس در باریکه‌ی غزه کشته شدند

در جریان حمله‌ی هوایی اسرائيل به ستیزه‌جویان سازمان حماس در باریکه‌ی غزه، سه فرمانده حماس کشته شدند. از باریکه‌ی غزه نیز ۱۷ موشک به خاک اسرائيل شلیک شد. این شدیدترین درگیری میان اسرائيل و فلسطینی‌ها از زمان جنگ غزه است.

از باریکه‌ی غزه درگیری‌های شدید نظامی میان اسرائيل و فلسطینی‌ها گزارش می‌شود. روز شنبه (۹ آوریل/۲۰ فروردین) شدیدترین برخوردها میان طرفین از زمان جنگ غزه در دو سال پیش تا کنون روی داد که در جریان آن چهار فلسطینی کشته شدند.
جنگنده‌های اسرائيلی به هدف‌هایی در باریکه‌ی غزه حمله کردند و ستیزه‌جویان افراطی فلسطینی نیز روی هم ۱۷ موشک به خاک اسرائيل شلیک کردند. این موشک‌پرانی‌ها خساراتی به بارآورد ولی آسیب جانی در بر نداشت.
سازمان اسلام‌گرای حماس اعلام کرد که اگر اسرائیل به حملات خود ادامه دهد، شلیک موشک به خاک این کشور را گسترش خواهد داد. سامی ابوزهری سخنگوی حماس در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «حماس وخامت اوضاع را بی‌عمل نظاره نخواهد کرد».
حمله‌ی هوایی اسرائیل به خودروی فرماندهان حماس سه کشته برجای گذاشت
 کشته شدن سه فرمانده حماس
جنگنده‌های اسرائيل در نخستین ساعات بامدادی شنبه (۹ آوریل) در باریکه‌ی غزه خودرویی را در نزدیکی گذرگاه مرزی رفح هدف موشک ‌قرار دادند. سه سرنشین این خودرو کشته شدند. ارتش اسرائيل اعلام کرد که این افراد از فرماندهان سازمان حماس بودند که در سوء‌قصد به سربازان و غیرنظامیان اسرائیل دست داشته‌اند. سازمان حماس کشته شدن فرماندهان خود را تایید کرد.
 حماس نیز روی هم ۱۷ موشک با برد زیاد به خاک اسرائيل شلیک کرد. هفت موشک در نزدیکی شهرهای اسرائيلی اشکلون و برشبا فرود آمد‌ و هفت موشک توسط پدافند موشکی اسرائيل منهدم شد. اسرائیل از دو هفته پیش سیستم تازه‌ای برای محافظت از خاک خود در برابر موشک و خمپاره‌ی فلسطینی‌ها به کار می‌گیرد.
 علت درگیری‌های اخیر
 محرک درگیری‌های نظامی اخیر میان اسرائیل و فلسطینی‌ها، حمله‌ی افراطیان فلسطینی به یک اتوبوس مدرسه‌ی اسرائیلی در روز پنجشنبه (۷ آوریل) بود. در این حمله دو تن مجروح شدند که یکی از آنان یک نوجوان ۱۶ ساله‌ی اسرائیلی است. حماس مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.
 در پی آن، حملات تلافی‌جویانه‌ی اسرائیل به باریکه‌ی غزه آغاز شد که در جریان آن تا کنون ۱۱ ستیزه‌جوی حماس و ۶ غیرنظامی فلسطینی کشته شده‌اند. قربانیان روز شنبه (۹ آوریل) در غزه به خاک سپرده شدند. در مراسم تشییع جنازه‌ی آنان، هواداران حماس علیه اسرائيل شعار می‌دادند و تیرهوایی شلیک می‌کردند.



دیکتاتورها که بروند، بعد چه می‌شود؟

ثمینا رستگاری در روزنامه روزگار شانزدهم فروردین‌ماه نوشت:
هیچ‌کس نمی‌داند چه شد که شعله خشم مردم در خاورمیانه زبانه کشید، چرا نارضایتی‌های خرد و ریز مردم سیل شد و از خیابان‌ها سر درآورد. محققان و مورخان برای پاسخ به این چه شدها تا آخر دنیا وقت دارند اما برای تصویر کردن خود واقعیت فرصت زیادی در دست نیست. هر توصیفی از واقعیت می‌تواند جا را بر خود آن تنگ کند. اکنون هر کس هر طوری که می‌خواهد واقعیت را تفسیر می‌کند. یکی مردان اسلحه به دست لیبی را دموکراسی‌خواهان راستین می‌داند، دیگری قیام مصری‌ها را مبارک می‌داند و خیزش سوری‌ها و لیبیایی‌ها را تحت تاثیر خارجی‌ها.
شکل ساده واقعیت شاید این‌گونه باشد که مردم این کشورها دیگر نمی‌توانند بنشینند و بگذارند یک قذافی یا مبارک یا بن‌علی برای آنها تصمیم بگیرد. آنها می‌خواهند که دیده شوند، به حساب بیایند و کسی هم از آنها نظر بخواهد. اسم این خواست هم لزوماً دموکراسی‌خواهی و غربزدگی نیست بلکه خواست آن درست به زمانی برمی‌گردد که کلمه مردم در تاریخ به کار رفت و البته نباید فراموش کرد که مردم پیش از اعتراض کردن به این اسم نامیده نمی‌شدند یعنی وقتی رعیت در مقابل خواست شاه ایستاد هویت گرفت و صاحب اسم شد.
حالا این توده که سال‌ها به هیچش گرفته‌اند، سال‌ها فقط موقع کف زدن و تایید و تحسین سراغش می‌رفته‌اند و آن را از هر گونه حق اظهار عقیده محروم کرده‌اند به خیابان آمده است. اما آیا این توده بی‌شکل دموکراسی می‌خواهد؟ آیا این مردم خشمگین انتخابات دوست دارد؟ صندوق رای مطالبه می‌کند؟ پاسخ مثبت دادن به این سوالات کار آسانی نیست. باید قبل از آن از خود بپرسیم آنها این مطالبات و خواسته‌ها را کی به دست آورده‌اند؟ آنها که سال‌ها تحت حکومت قذافی بوده‌اند و جنون این مرد را به اسم سیاست به آنها قالب کرده‌اند الان واقعاً چه می‌خواهند؟ شاید برای همه شما هم این سوال ایجاد شده باشد وقتی به حرف‌های رهبر مخالفان لیبی گوش می‌دهید و می‌بینید توفیر چندانی میان قذافی و رهبر مخالفانش دیده نمی‌شود؛ مردی با همان کینه‌ها و عقده‌ها و پرخاشگری‌ها و بی‌رحمی‌ها. اما واقعاً او کی و چگونه باید چیزی متفاوت با قذافی می‌شد؟ چه وقتی، چه زمانی آن مردان خشمگینی که با یک دست علامت پیروزی نشان می‌دهند و انگشت دست دیگرشان روی ماشه هفت‌تیری است یاد گرفته‌اند که با هم حرف بزنند؟ و اسلحه که دست اینها افتاد فردا قرار است چه کسی آن را پس بگیرد؟ این مردان پر از کینه قرار است کجا بنشینند و نظام نوینی را تاسیس کنند؟
منظور از طرح این سوالات نفی اعتراض علیه رژیم‌های استبدادی نیست که هیچ انسانی نمی‌تواند خروش یک ملت نادیده گرفته‌شده از سوی حکومت را ببیند و دلش از شوق نلرزد اما این لرزیدن دل با هراس از آینده منافاتی ندارد؛ هراس از اینکه فردا چه خواهد شد. در نظامی که فقط می‌توانسته برانداز تربیت کند و راه را بر هر منتقدی می‌بسته آن مصلح قادر به تاسیس نظم نوین از کجا ظهور خواهد کرد؟ آیا سیستمی که راه را بر هر تغییر و جابه‌جایی قدرت می‌بندد آن لحظه که از تمرکز قدرت در یک مکان منفجر می‌شود جایی را آباد می‌گذارد یا با خود همه چیز را ویران می‌کند؟ برای ما ناظران بی‌طرف آن لحظه انفجار بسی شوق‌انگیز است اما بعد از آن دیگر به ما مربوط نیست. همین حالا همه دوربین‌های دنیا روی لیبی و بحرین و سوریه متمرکز است و مردمی که تا چندی پیش یک ثانیه هم از رسانه کشور خودشان حقی نداشتند الان در صدر اخبار همه دنیا هستند اما اینکه فردای آن انفجار عظیم بر سر مردم استبدادزده از مستبد رهاشده چه خواهد آمد برای کمتر کسی جذاب است. در آن فردای ناگزیر قهرمانان فراموش می‌شوند و هرازگاهی خبری کوچک به شرط وقوع فاجعه‌ای درخور از آنها مخابره می‌شود. در آن فردا آنها می‌مانند و مملکتی ویران مرده‌ریگ مستبدی خودخواه که هیچ قطعه زمینی کوچک را هم برای کشت بذری سالم نگذاشته است. در آن فردا این قهرمانان از هیچ آغاز می‌کنند. یا می‌سازند یا خود تبدیل به دیکتاتوری دیگر خواهند شد و کماکان اینجا خاورمیانه است.



روز پرستار، در سایه‌ی وعده‌های خاک‌خورده و محقق‌نشده‌ی دولت

علی رغم تدوین و تصویب لوایح گوناگون برای سهولت کار پرستاران و ترغیب و تشویق آنها به ادامه فعالیت، همواره مشکلات این شغل، پرستاران کشورمان را دچار تردید در، ماندن و یا رفتن از این کار کرده است، که در نهایت بسیاری از پرستاران ایرانی عشق بدین کار را انگیزه ای برای ادامه فعالیت کرده اند؛ نه تسهیلاتش را.
به گزارش خانه ملت، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیش از این در راستای بهبود وضعیت کارپرستاران اقدام به مطرح کردن لایحه ای با عنوان طرح افزایش بهره وری پرسنل بالینی نظام پزشکی کرد تا براساس تلاش اعضاء کمیسیون بهداشت بتوان پرستاران را دروضعیت شغلی بهتری قرارداد، این اقدام می تواند تضمینی برای بهبود بیماران نیز باشد.
پرستاران با شرایط نامناسبی حین خدمت روبه روهستند و در بسیاری از مواقع این نا به سامانی ها به بیماری خود آنها می انجامد. اما با وجود مصوبات کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وزارت بهداشت و درمان برای پیشبرد اهداف کمیسیون بهداشت در مجلس تلاشی نکرد؛ موضوعی که می توان یکی از مدعیان آن را رییس کمیسیون بهداشت و درمان عنوان کرد.
حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در روز پرستار اظهارمی کند: تلاشهای اعضاء کمیسیون بهداشت ودرمان در دوره هشتم برای سهولت کارپرستاران زحمتکش جامعه کاملا محسوس است این رامی توان ازقوانین مصوب مجلس در سالهای گذشته دریافت ، که متاسفانه در اجرای قوانین آن از سوی دولت تعلل شده است.
رییس کمیسیون بهداشت و درمان درادامه تصریح کرد: به هرحال توجه به پرستاران یعنی توجه به بیماران و در این راه می توان از بروز بیماری درپرستاران هم جلوگیری کرد، پرستاری شغلی بسیار سخت و پرزحمت است از همه مهم تر مدارا و تحمل برخورد گاه تند و پرخاشگرانه همراهان بیماران است که در بسیاری از مواقع غیر قابل تحمل می شود. اما باز هم شاهد هستیم که پرستاران برای حفظ آرامش در محیط بیمارستان چگونه با همه این مشکلات کنارمی آیند وبا آرامش به کار خود ادامه می دهند؛ واین یعنی درون گرایی که منجر به بیماری خود این پرستاران می شود.
شهریاری افزود: دغدغه امروز جامعه پرستاری ایران درمجلس هفتم ومجلس هشتم نادیده گرفته نشد و انتظار می رفت دولت هم در این سالها انعطاف بیشتری در اجرای قوانین از خود نشان دهد که این اتفاق رخ نداد.
کاهش دستمزدها
کاهش شیفت کاری پرستاران در بیمارستانها و تک گزینه ای شدن محل کاراین قشر از جامعه به مذاق بسیاری از پرستاران خوش نیامد و این مطلب پیامدی چون کاهش دستمزد را برای پرستاران به همراه داشت .
بشیر خالقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده خلخال در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: درمصوبه ای که در سال ۸۹ ارائه شد ،به چند دلیل خواستیم تا ساعت کار این قشرازجامعه تقلیل پیدا کند، بسیاری از پرستاران براثر کارو فعالیت زیاد در بیمارستانها خود دچاربیماری می شود و ضعف جسمانی نیز از دیگرمواردی است که آنها را دربرمی گیرد .
وی ادامه داد: طرح افزایش بهره وری پرسنل بالینی نظام سلامت را پیش از این با همکاری و هم فکری مسئولان مرتبط دروزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری تدوین کرده ایم، این طرح بعد ازاعلام به صحن علنی مجلس به شورای نگهبان فرستاده شد و شورا ی نگهبان هم به آن بدون مطرح کردن ایرادی رای مثبت داد.
در این طرح یک ماه مرخصی اضافه برای پرستارانی که در بخش روانی وسوختگی مشغول هستند در نظر گرفته شده است این شغل از جمله مشاغل سخت است اما کار در چنین فضاهایی سخت تر است و پرستاران در هر سال نیاز به مرخصی بیشتری برای تمدد انرژی و اعصاب دارند.
یکی دیگر از امکاناتی که در این طرح برای پرستاران در نظر گرفته شده است آن است که در ساعات عصر وشب پرستاران یک و نیم برابر حقوق و مزایا دریافت می دارند واقداماتی از این قبیل.
واقعیت های کار پرستاری
شاهرخ رامین عضو کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده دماوند هم با تاکید براضافه شدن تسهیلات بیشتر برای پرستاران اظهارکرد : پرستاران همواره در معرض بیماری های گوناگون هستند ، بیماریهای عفونی و ایدز و بیماریهای دیگر از جمله بیماریهای روانی که در آنها تاثیر گذار است؛ معمولا پرستاران به دلیل خستگی های زیاد و نداشتن محیطی مناسب و شاد برای کار خود به مرور زمان دچار افسردگی می شوند و بعد از مدتها جدال با اضطراب و افسردگی خود میهمان تخت های بیمارستان ها می شوند، اینها واقعیت کار پرستاران است .
رامین ادامه داد: بخشی از موارد گفته شده تحقیقات شخصی من است و برای ارائه آن طرح در مجلس به آمار های موثقی دست یافتم؛ باید به جرات اظهار کرد که بالاترین آمار بیماران افسرده در پرستاران ایرانی مشاهده شده است؛ این بیماری حاصل کشیک های شبانه و اضطراب و… است؛ بسیاری از پرستاران بعد از کشیک شب به منزل نمی روند تا استراحت کنند؛ بلکه به کار دوم می پردازند؛ بسیاری از پرستاران ازبیماریهای عضلانی رنج می برند و بعد از ۱۰ سال خود را از کار بر کنارمی کنند؛ البته باید عنوان کنم که این وضعیت برای پرستاران خوب نیست و در ادامه بسیاری از بیماران هم از این ضعف و خستگی خدمات غیرمفید دریافت می کنند .
مددکاران و راونشناسان ادعا می کنند که بیماری که به بیمارستان مراجعه می کند به طورناخود آگاه بخشی از سلامتی خود را در ارتباط خود با پرستارش جستجو می کند و احساس خشم و شادمانی که در چهره پرستار مشاهده می شود تاثیر مستقیم در دریافت انرژی ار سوی بیماران دارد با این نگاه تاچندی پیش بسیاری از بیماران شاید تنها خستگی مفرد را در چهره پرستاران می یافتند .
کاهش بازدهی درارائه خدمات از سوی پرستاران در بیمارستانها به خصوص بیمارستانهای دولتی اثبات کننده این ادعاست . که با تاسیس پی در پی بیمارستانهای خصوصی و ۲ شیفت شدن ساعت کار پرستاران به وجود آمد.
شاهرخ رامین در این رابطه گفت: هم اکنون بسیاری از این قوانین در حوزه سلامت برای ارتقاء کیفی کار پرستاران و حفظ سلامت آنها وجود دارد اما انتظار می رود قوانین موبه مو اجرایی شود نه آنکه به دست فراموشی سپرده شود .
وی افزود: ما قانون گذار هستیم و به وظیفه خود عمل کردیم و دیگر مراحل را از دولت انتظار داریم .
انوشیروان محسنی بند پی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در حالی که ازعدم اجرایی شدن قانون مصوب مجلس برای سهولت کار پرستاران از سوی دولت گلایه مند است اظهار کرد : همانطور که می دانید پرستاران درزنجیره ارائه خدمات درمانی به بیماران نقش بسزایی دارند که قابل تامل است .
وی افزود: آنها ناجیان بیماران به شمار می روند و می بایست فرشته گونه بربالین بیمار حاضر شوند اما چگونه می توان با داشتن کوهی از مشکلات و خستگی های مفرط اینگونه بود؛ خوشبختانه نمایندگان در مجلس هفتم وهشتم این موضوع را مورد بررسی قراردادند و در نتیجه شاهد قانونی کامل و مدون در این رابطه بودیم که متاسفانه خبری از اجرای صحیح آن نیست .
محسنی بندپی گفت: یکی از موارد ی که می توان به جرات بدان اشاره کرد حق تعرفه گذاری برای پرستاران است که هنوز اجرایی نشده است .
نماینده چالوس در ادامه یادآور شد که احمدی نژاد سال گذشته و در چنین روزی یعنی روز پرستار اعلام کرد که باید ۲۳ هزار پرستاراستخدام کنیم اما به گفته وی، تا آنجایی که بنده اطلاع دارم این مقوله دقیق اجرایی و عملیاتی نشد .
وی افزود: به گفته وزارت بهداشت در ایران ۷۰هزارنفرپزشک مشغول درمان هستند، باید ۲۱۰ هزار نفر پرستار هم وجود داشته باشند؛ به ازای هر تخت در بخش ICUحداقل چهار کادر پرستاری مورد نیاز است، اما معدل کشوری تعداد پرستاران در ایران به ازای هر تخت در بخش‌های عادی ۸/۰ و ۲ پرستار به ازای هر تخت در بخش‌های ویژه است؛ این در حالی است که این تعداد به هیچ وجه جوابگوی مراقبت از بیماران نیست.
محسنی بندپی در پایان اظهار داشت: پر واضح است که این کمبودها و نقصان‎ها اولین ومشهودترین تأثیرش را روی بیمار خواهد گذاشت.



علی اکبر صالحیسخنان آقای صالحی لحنی محکم اما محتوایی آشتی‌جویانه دارد
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، ضمن رد اتهاماتی که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس علیه ایران مطرح کرده‌اند، برای حل و فصل "سوءتفاهم‌ها" از طریق گفت‌وگو اعلام آمادگی کرد.
آقای صالحی روز شنبه ۲۰ فروردین (۹ آوریل) در یک کنفرانس خبری در تهران گفت که ایران به اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر، از جمله بحرین پایبند بوده است و در کویت هم جاسوسی نکرده است.
او در عین حال ورود نیروهای عربستانی به بحرین برای کمک به سرکوب معترضان بحرینی را "اشتباهی بزرگ" خواند و گفت: "عربستان سعودی باید هر چه سریع تر خاک بحرین را ترک کند و تا مسائل پیچیده تر از این نشده، کشورهای منطقه با هم رایزنی کنند و اگر ابهامات، سوءتفاهمات یا عدم اعتمادهایی هست، بنشینند و از طریق مجاری دیپلماتیک امور را حل و فصل کنند".
آقای صالحی گفت که پس از به عهده گرفتن سمت وزارت امور خارجه، بهبود روابط با عربستان را به عنوان اولویت اصلی کار خود در نظر گرفته، اما پاسخ عربستان "غیرعقلانی و غیرحساب شده" بوده است.
دولت بحرین ایران را به تحریک شیعیان بحرینی علیه حکومت خاندان آل خلیفه متهم می کند و دولت کویت هم می گوید که سپاه پاسداران ایران یک شبکه جاسوسی را در کویت اداره می کرده است.
اکثریت مردم بحرین شیعه مذهب هستند و به طور سنتی روابط خوبی با ایران دارند، اما حکومت این کشور در اختیار اقلیت سنی مذهب مورد حمایت دولت عربستان سعودی است.
وزیر امور خارجه ایران امروز گفت که خواسته های مردم بحرین مثل خواسته های مردم مصر و تونس است و نباید آنها را فرقه ای و طایفه ای دانست.
او در مورد اتهام جاسوسی ایران در کویت هم گفت که دولت کویت یک سال و نیم پیش که این اتهام تازه مطرح شده بود، آن را رسما منتفی اعلام کرد، اما اکنون با توجه به اوضاع منطقه این "موضوع تصنعی و دروغ" را دوباره مطرح کرده است.
دادگاهی در کویت اخیرا دو ایرانی را به اتهام همکاری با یک شبکه جاسوسی متعلق به ایران به اعدام محکوم کرد و وزارت امور خارجه این کشور هم اعلام کرد که سه دیپلمات ایرانی را به دلیل رابطه با همین شبکه اخراج می کند.
آقای صالحی گفت که تلفنی به وزیر امور خارجه کویت گفته است: "اگر هدف ما آسیب رساندن به کویت بود، زمانی که صدام به کویت حمله کرد و کویت در آسیب پذیرترین وضعیت خود قرار داشت به این کشور کمک نمی کردیم".
او گفت با وجود اینکه کویت در دوران جنگ ایران و عراق، به حکومت صدام حسین کمک کرده بود، پس از حمله عراق به کویت، ایران مردم و دولتمردان کویتی را پناه داد.
وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت که ایران دولت جدید مصر را "برآمده از اراده مردم" می داند و مشتاق برقراری روابط گرم با این کشور است.
او گفت: "آماده پذیرایی از وزیر امور خارجه مصر در ایران هستیم و آمادگی متقابل در طرف مصری هم وجود دارد که ما در مصر حضور یابیم. رایزنی ها در حال انجام است و ما به آینده روابط سیاسی مصر و ایران بسیار خوشبین هستیم".
او با تأکید بر جایگاه ویژه مصر در جهان اسلام و کشورهای منطقه، اظهار امیدواری کرد که آثار سی سال خصومت میان دولت های ایران و مصر جبران و روابط عمیقی میان این دو کشور برقرار شود.



ساکنان قرارگاه اشرف در مقابل اتوبوس خبرنگاران: "صبر کنید تا ما جنایت هایشان را برایتان بازگو کنیم"
ساکنان قرارگاه اشرف
علی غیدان، فرمانده نیروی زمینی ارتش عراق، کشته شدن سه نفر از ساکنان اردوگاه اشرف در درگیری روز جمعه بین نیروهای نظامی عراق و ساکنان این اردوگاه را تایید کرد و گفت درگیری ها با تحریک ساکنان قرارگاه اشرف آغاز شده است.
خبرگزاری رویترز گزارش داده که آقای غیدان روز شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۹ (۹ آوریل ۲۰۱۱) چند خبرنگار را برای بازدید از اردوگاه اشرف به این منطقه دعوت کرد و به آنها گفت درگیری ها زمانی آغاز شد که نیروهای عراقی قصد داشتند بخشی از زمین های اردوگاه اشرف را که متعلق به کشاورزان منطقه بود، به صاحبانش بازگردانند.
نمایندگان سازمان مجاهدین خلق ایران در اروپا (که همه بیش از سه هزار ساکن اردوگاه اشرف عضو این گروه هستند) تعداد کشته شدگان درگیری های روز جمعه را بیش از ۳۰ نفر ذکر کرده اند.
خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز به نقل از کارکنان بیمارستان های منطقه (که نخواسته اند نامشان فاش شود) گزارش کرده که ۱۲ نفر در درگیری های روز جمعه کشته شده اند.
به گزارش رویترز، خبرنگاران در یک اتوبوس از بخش هایی از اردوگاه اشرف که از کنترل سازمان مجاهدین خلق خارج شده عبور کردند و نیروهای عراقی اجازه صحبت کردن خبرنگاران با ساکنان اردوگاه را نمی دادند.
اما به نوشته خبرنگار رویترز، در بخشی از مسیر تعدادی از ساکنان اردوگاه که پشت موانع آهنی متوقف شده بودند، خود را به کنار اتوبوس رساندند و با فریاد "قاتل، قاتل" و "خائن، خائن" از خبرنگاران می خواستند به حرفهایشان گوش دهند.
روی یکی از کاغذهایی که در دست یکی از این ساکنان بود، به زبان انگلیسی نوشته شده بود: "همین جا توقف کنید و بگذارید ما جنایت های آنها را برایتان بازگو کنیم".
محمد العسکری، سخنگوی وزارت دفاع عراق نیز که همراه خبرنگاران بود گفت: "نیروهای ما بدون قصد درگیری به اینجا آمده بودند. اما آنها تهدید شدند، تحریک شدند و بهشان توهین شد."
ژنرال غیدان گفت در این درگیری ها سه نفر از ساکنان اردوگاه اشرف که خود را جلوی خودروهای زرهی ارتش انداخته بودند، کشته شدند. او به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

واکنش مثبت ایران

همزمان علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، در کنفرانس مطبوعاتی روز شنبه خود در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد تلاش دولت عراق برای اخراج اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران از این کشور گفت: "این اقدام حکومت عراق که از طرف ما قابل تقدیر است، اقدامی است در جهت عملیاتی کردن و پیاده کردن قانون اساسی و مصوبات و تصمیمات قوه قضائیه این کشور."