۱۳۸۹ اسفند ۲۵, چهارشنبه

مهمترین خبرهای روز چهار شنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها




گزارش روز از سیاسی ترین شب آخر سال

چهارشنبه سوری با رنگ و بوی اعتراض

مردم ایران روز گذشته سیاسی ترین شب چهارشنبه سوری در ایران را در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار کردند؛ آئینی که از سوی مسولان جمهوری اسلامی "خرافه، فاقد مبنای شرعی و مستلزم فساد" نامیده می شود اما برای مردم، آئینی سنتی و جشنی ملی است که از 1700 سال قبل از میلاد برگزار می شود.
براساس گزارش خبرنگاران "روز" مردم شهرهای مختلف ایران روز گذشته در میان تدابیر شدید امنیتی، آتش برپا کرده و با رقص و شادمانی آئین کهن ایرانی را جشن گرفتند. این مراسم اما در نقاط مختلفی رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته و با "شعارهای مرگ بر دیکتاتور و دیکتاتور حیا کن کشورمو رها کن" همراه شد.
در تهران و در برخی مناطق نیز با دخالت موتور سواران و نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد.

تک تیراندازان بر پشت بام ها آمدند
مراسم سنتی دیروز در حالی برگزار شد که سازمان ها و ادارات دولتی از ساعت 2 ظهر تعطیل و تردد موتورسواران در سطح شهر ممنوع شده بود.
اما این تعطیلی صرفا به ادارات دولتی محدود نمی شد، مدارس زودتر از معمول تعطیل شدند و کارمند یک شرکت خصوصی نیز به "روز" می گوید که ساعت 2 به آنها اعلام شده که تعطیل هستند و باید به خانه های خود بروند.
مردمی که برای تردد از موتور استفاده میکنند حق تردد با موتورهایشان را نداشتند اما در مقابل موتور سواران بسیجی در دسته های 10 الی 15 نفره در خیابان های شهر تهران در حرکت بودند.
یک شاهد عینی به "روز" می گوید: دسته های موتور سوار بسیجی مدام در حال ویراژ دادن بودند و هر دسته هم روی دو موتور کپسول آتش نشانی داشتند.
نیروهای نظامی در میادین و خیابان های اصلی شهر مستقر بوده و به گفته خبرنگاران و شاهدان عینی، نوعی حکومت نظامی غیر رسمی و اعلام نشده حاکم بود. خبرنگار "روز" در همین زمینه گزارش داده است: همه نیروها را به صحنه آورده بودند از نیروهای قرارگاه ثارالله، نیروهای نوپو، یگان ویژه و نوجوانان باتوم به دست ، لباس شخصی ها و نیروهای بسیج که هر یک از این نیروها را می توان از روی نوع پوشش آنها تشخیص داد. اما تفاوت عمده ای که روز گذشته با روزهای قبل داشت این بود که در پشت بام های ساختمانهای بلند ولی عصر و انقلاب و نزدیک چهار راه ها تیمهای دو و سه نفره تک تیرانداز مستقر کرده بودند.
پیش از این و در روز 25 بهمن، نوجوانان کم سن و سال به صحنه آورده شدند تا در سرکوب اعتراضات مردمی سهیم باشند، در روز جهانی زن، از ماموران زن استفاده شد و این بار نیز براساس گزارش های خبرنگار "روز" تک تیراندازان بر پشت بام ها آمدند.
یک شاهد عینی نیز به استفاده نیروهای لباس شخصی و نظامی از ماسک طبی اشاره کرده و به "روز" می گوید: دیروز اکثرا نیروها ماسک طبی داشتند و دو سه ماه اخیر این قضیه شروع شده. و این جالب است که سال گذشته در اعتراضات، ما ماسک بر صورت می زدیم که در فیلم ها و عکس هایی که نیروهای نظامی می گیرند شناسایی نشویم اما الان برعکس شده و نیروهای بسیج و نظامی برای اینکه شناخته نشوند ماسک بر صورت می زنند.

جشن و پایکوبی همراه با اعتراض سیاسی
خبرنگاران "روز" گزارش داده اند که هرچند خیابان های اصلی تهران به دلیل حکومت نظامی غیر رسمی به شدت خلوت بوده اما در خیابان های فرعی، مجتمع های مسکونی و کوچه ها، مردم به رقص و شادمانی و پریدن از روی آتش پرداختند.
همزمان برخی ویدئو های که در یوتیوب منتشر شده نشان میدهد که مردم شعارهای "دیکتاتور حیا کن ، کشورم رو رها کن" ، "مرگ بر دیکتاتور" ، "الله اکبر" و "بن علی نوبت سیدعلی" سر میدهند.
در تصویری که منتشر شده، پوستری در بزرگراه مدرس نصب شده که روزی آن نوشته شده است "دیکتاتور به پایان سلام کن". چنین پوستری پیش از این و در روز یکم اسفند در اتوبان نیایش نصب شده بود.
در ویدئویی دیگر که در یوتیوب منتشر شده مردم، تصویر محمود احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای را به آتش می کشند.
در ستارخان مردم بادکنک های سبز به آسمان فرستاده اند و در یوسف آباد سرود "ای ایران" را با هم خوانده اند.
گزارش شاهدان عینی از جنوب شهر تهران نیز حالی از این است که در این منطقه نیز مردم همزمان با برپایی مراسم سنتی شب چهارشنبه سوری، به سر دادن شعار علیه حکومت پرداخته اند.
خبرنگار "روز" گزارش داده نیروهای بسیج برای برخورد با هرگونه اعتراضی به مناطق مرکزی و شمال تهران فرستاده شده بودند اما در مناطق مختلفی درجنوب تهران، صدای الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور شنیده می شده است.
برخی گزارش ها نیز از درگیری و پرتاب گاز اشک آور در مناطقی در تهران پارس، هفت حوض و خیابان رودکی تهران خبر داده اند.
"مرگ بر دیکتاتور" شعار مشترکی بود که دیروز علاوه بر تهران، در شهرهای دیگر از جمله اهواز، شیراز ، بوشهر، کرمانشاه، اردبیل، تبریز، سنندج، بروجرد و رشت نیز از سوی مردم سر داده شد. براساس ویدئوهایی که منتشر شده مردم این شهرها نیز در کنار برپایی آئین سنتی شان، اعتراض خود را به حکومت اعلام کردند.  در بروجرد مردم شعار میدادند "مبارک ، بن علی، نوبت سید علیست" و "مرگ بر اصل ولایت فقیه".
در شیراز نیز شعار "نه غزه ، نه لبنان، جانم فدای ایران" سر داده شده است.
از شمار بازداشت شدگان احتمالی خبری در دست نیست. پیش از این علیرضا آوایی، رئیس کل دادگستری استان تهران گفته بود که "متخلفان و مجرمانی که در چهارشنبه سوری بازداشت شوند تا پایان نوروز آزاد نخواهند شد".

چهارشنبه سوری متفاوت
در سی و دو سال گذشته همیشه شب چهارشنبه سوری محملی برای برخاستن فریاد جوانانی بود که به حکومت و نحوه اداره کشور اعتراض داشتند. علیرغم تهدیدها و فشارهای امنیتی و نظامی و تلاش مسولان جمهوری اسلامی برای به فراموشی سپردن این آئین کهن، اما هر سال که از عمر جمهوری اسلامی گذشت مردم بیشتر به برگزاری این مراسم رغبت نشان دادند و همزمان اعتراض ها نیز بلندتر شد تا سال گذشته که همه واکنش های دولتی و حکومتی و دخالت رهبر جمهوری اسلامی نشان میداد حکومت نگران است که جنبش سبز از میان خاکستر زندان ها و سرکوب ها در این شب باز سر بر آورد.
سال گذشته روحانیون و سخنرانان مذهبی همچون سالهای پیش، شرکت در چهارشنبه سوری را تقبیح کردند و با پخش گفته های آیت الله مطهری فشار خود را برای جلوگیری از شرکت مردم در این مراسم به کار بردند تا سرانجام صدا و سیما اعلام کرد  آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نیز چهارشنبه سوری را "فاقد مبنای شرعی و مستلزم فساد" دانست.اما با همه فشارها و تهدید ها مراسم شب چهارشنبه سوری در ایران برگزار شد.
امسال اما ایران در شرایطی متفاوت، شب چهارشنبه سوری را پشت سر گذاشت. برای اولین بار طی سی دو سال اخیر مسولان حکومت از تقبیح و سخن گفتن علیه مراسم شب چهارشنبه سوری امتناع کردند و مسولان امنیتی و نظامی نوک حمله را به سمت معترضان و جنبش سبز گرفته و مدعی شدند که "ضدانقلاب" قصد سواستفاده از مراسم شب چهارشنبه سوری را دارد.
آیت الله مکارم شیرازی از روحانیون راست گرا جزو معدود کسانی بود که امسال، در انتقاد از مراسم باستانی چهارشنبه سوری، آن را یک "سنت خرافی" توصیف کرد و "اسراف" در مال خواند. این مرجع تقلید بدون آنکه مصادیق "اسراف" در چهارشنبه سوری را نام برد تاکید کرده بود که "كارهایي كه در چهارشنبه سوري انجام مي شود به جهات مختلف حرمت دارد".
همزمان اما فرمانده نیروی انتظامی تهران تایید کرده بود که فرزندان او در مراسم چهارشنبه سوری شرکت می کنند.
سردار اسماعیل احمدی مقدم که چند روز پیش در صدا و سیما حاضر بود ، در پاسخ به سئوال مجری برنامه "نگاه یک" مبنی بر اینکه فرزندان وی در چهارشنبه سوری به خیابان می روند ، پاسخ داد: "سعی کردیم که این کار را نکنند اما نتوانستیم و آنها پارسال هم در این مراسم شرکت کردند".

براساس گزارش خبرنگاران "روز" امسال مسولان جمهوری اسلامی از تبدیل شدن مراسم شب چهارشنبه سوری به صحنه اعتراضات مردمی هراس داشتند و درهمین نیروی انتظامی  مردم را تهییج به شادی می کردند که حضورشان رنگ اعتراض سیاسی به خود رنگ اعتراض نگیرد. به عبارت دیگر نیروی انتظامی تلاش داشت مردم را هر چه بیشتر به شادی و پایکوبی بخواند تا مبادا اعتراضی سیاسی از سر گرفته شود.
این در حالیست که طی سالهای گذشته همواره از برگزاری خود مراسم شب چهارشنبه سوری و جشن و پایکوبی مردم، جلوگیری می شد.
دیروز یکی از سه شنبه های اعتراضی بود که از سوی شورای هماهنگی راه سبز امید اعلام شده بود.

ثبت 255 حادثه تا  ساعت ده
مدیر کل سازمان آتش نشانی کشور خبر از وقوع 255 حادثه تا ساعت 10 شب گذشته داده و به خبرگزاری فارس گفته است: در مناطق مختلف كلانشهر تهران تا ساعت 22 امشب 255 مورد حادثه اعلام شد كه بدون تلفات جاني بود.
جمشید شفیعی گفته است: 136 مورد از اين حوادث آتش سوزي سطل زباله، 53 مورد آتش سوزي ضايعات، 25 مورد آتش سوزي در منازل، 23 آتش سوزي فضاي سبز، 15 مورد آتش سوزي وسايل نقليه و 3 مورد انفجار ترقه بوده است و به همين تعداد حادثه مأموران اتش نشاني به مأموريت اعزام شده‌اند و در جريان اين حوادث 21 نفر از شهروندان با آسيب جزئي روبه‌رو شدند كه 13 نفر آنان به صورت سرپايي مداوا و 8 نفر نيز به مراكز درماني اعزام شدند. 





دولت احمدی نژاد و سفر نوروزی پادشاه اردن به ایران

نقش امام زمان در دعوت از ملک عبدالله

درحالی که طی هفته های اخیر دعوای شیعیان افراطی در ایران بر سر "سفیانی" و یا "امام زمان" بودن ملک عبدلله دوم پادشاه اردن در سطح گسترده ای بالا گرفته است و  محمود احمدی نژاد  در یک اقدام غیرمنتظره از پادشاه اردن دعوت کرد تا پس از 30 سال برای نوروز به ایران سفر کند، مخالفت شدید روحانیون و سپاه پاسداران و برخی نمایندگان مجلس، دولت را ناگزیر به عقب نشینی کرد اما  محافل نزدیک به دولت نقش امام زمان را در این قبیل تبلیغات دولتی انکار نمی کنند.
پس از انتشار خبر دعوت محمود احمدی نژاد از پادشاه اردن برای سفر به ایران در ایام نوروز احمد توکلی با موضع گیری نسبت به این اقدام گفت: "در شرایطی که جهان اسلام از کشورهای عربی خاورمیانه تا شمال آفریقا گرفته، علیه دولت‌های دست‌نشانده قیام کردند، براساس عزت و هویت اسلامی، سرنوشت منطقه را به دست خود رقم می‌زنند، دعوت از ملک عبدالله پادشاه اردن برای نوروز به ایران علیه مصالح مسلمانان و مردم منطقه و منافع ملی ایران اسلامی است."
رییس مرکز پژوهش های مجلس با "دست نشانده" خواندن پادشاه اردن اضافه کرد که "این روزها هم مردم اردن که اکثریتشان را فلسطینیان تشکیل می‌دهند، دست به تظاهرات زده‌اند، در این شرایط چه دلیلی دارد که یک دست‌نشانده سازمان جاسوسی آمریکا(سیا) که مورد مخالفت مردمش است به بهانه نوروز به ایران دعوت شود.  این حرکت غیرانقلابی، درکنار سایر حرکات انفعالی وزارت خارجه و دفتر ریاست جمهوری محکوم است و نیروهای انقلابی کشور نباید در مقابل آن سکوت کنند."
علیرضا زاکانی نیز با تایید این که "ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در پاسخ به درخواست دفتر رئیس جمهور اعلام آمادگی کرده است تا برای نوروز به ایران سفر کند" گفت: "دعوت از شاه اردن توسط رئیس دفتر رئیس جمهور امری خطا و مبتنی بر تحلیلی غلط صورت گرفته است زیرا امروز که انقلاب های مردمی در منطقه طومار رژیم های وابسته را می پیچد و این لکه های ننگ را از دل کشورهای اسلامی می زداید، تحلیلی غلط در برخی جریان های انحرافی وجود دارد که انقلاب های مردمی و اسلامی منطقه را نقشه آمریکا می داند."
نایب رییس کمسیون اصل 90 مجلس همچنین افزود: "دستگاه دیپلماسی کشور به هیچ وجه حق ندارد با سطحی نگری و تحلیل های غلطی که متاسفانه انقلاب های مردمی و اسلامی منطقه را نقشه آمریکا می نامد زمینه تثبیت این جرثومه را آماده و مایه نگرانی و دلسردی مسلمانان کشورهای اسلامی شود.  بی شک دعوت پادشاه اردن به ایران بر خلاف مصالح انقلاب اسلامی و آسیب جدی برای جهان اسلام خواهد بود."
یداله جوانی رییس اداره سیاسی سپاه نیز ضمن مخالفت با چنین دعوتی به خبرگزاری فارس وابسته به نهادهای نظامی-امنیتی گفت: "جمهوري اسلامي ايران در مقابل حكومت‌هايي كه در مقابل مردم خود ايستاده‌اند بايد دقت بسيار زيادي بكنند. خصوصا اينكه در سال‌هاي گذشته اين حاكمان در برابر جبهه مقاومت منطقه موضع تقابلي داشته‌اند. دعوت از ملك عبدالله از جانب ايران موجب دلخوري و ايجاد ياس در ميان ملت‌هاي منطقه و همچنين موجب مشروعيت بخشي به آنان به عنوان مستبدان منطقه مي‌شود."
حسین شریعتمداری هم دیر وارد میدان شد و روز سه شنبه در یادداشت روز کیهان نوشت  تصور كنيد كه وقتي مردم مصر، تونس، اردن، يمن، بحرين، عربستان و... خبر دعوت رئيس جمهور ایران را از ملك عبدالله پادشاه اردن  مي شنوند، چه احساسي به آنها دست مي دهد؟ آيا غير از اين است كه الگوي حركت خويش را خدشه دار مي بينند! و به همان نتيجه دلخواه آمريكا و متحدانش مي رسند كه ايران اسلامي هم بعد از سي و چند سال ايستادگي در مقابل قدرت هاي استكباري چاره اي جز كنار آمدن با آنها و دست كشيدن از آموزه هاي اسلامي و انقلابي نداشت.
مدیر کیهان پروژه دعوت از ملك عبدالله را "توطئه اي موذيانه" دیده و بدون نام بردن از رحیم مشائی نوشته برخي از نزديكان احمدي نژاد با القاي اين توهم كه دعوت رسمي از سوي رئيس جمهور محترم صورت پذيرفته و لغو آن بيرون از عرف ديپلماتيك است! بر انجام اين سفر اصرار مي ورزند و حال آن كه سفر ياد شده در صورت انجام، ضربه بزرگي به اعتبار ايران اسلامي و دولت انقلابي دكتر احمدي نژاد خواهد زد.
علاالدین بروجردی رییس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم  به دنبال مطلع شدن از مخالفت مقامات بالا با این دعوت  اعلام کرد که "دعوت از ملك عبدالله براي سفر به تهران يك بدسليقگي سياسي بود چرا‌كه سفر پادشاه اردن به تهران در شرايط فعلي منطقه به مصلحت نيست.
وی با تاکید بر این که "منتظر هستيم كه منتفي بودن سفر پادشاه اردن به تهران را به طور رسمي بشنويم" به سفر محرمانه دوماه پیش "اسفندیار رحیمی مشایی" به عنوان فرستاده ویژه محمود احمدی نژاد به اردن اشاره کرده و افزود:" اگر خبر سفر پادشاه اردن به تهران صحت نداشته باشم، خوشحال مي‌شوم اما بايد گفت كه دو ماه پيش سفري به اردن انجام شد و از پادشاه اردن براي سفر به تهران دعوت صورت گرفت."

دعوت شد ولی عید نمی آید
پس این واکنش ها و اعلام مخالفت ها با سفر پادشاه اردن از بعد از ظهر روز گذشته برخی از اعضای مجلس و دولت محمود احمدی نژاد به شکلی متناقض و با تایید دعوت از ملک عبدالله دوم برای سفر به ایران، از لغو این سفر در تعطیلات نوروز خبردادند.
جواد جهانگیر زاده یکی از اعضای کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره گفت: "امروز با يكي از معاونان رئيس جمهور درباره سفر پادشاه اردن به تهران گفت‌وگو كردم كه ايشان گفت اين سفر به احتمال بسيار قوي لغو شده است.  معاون رئيس جمهور گفت دعوت از پادشاه اردن به تهران براي چند ماه پيش بود و شرايط امروز منطقه در سفر ملك‌عبدالله به تهران موثر خواهد بود."
محمود احمدی بیغش از دیگر اعضای این کمسیون مجلس هم اعلام کرد که " اين سفر به دليل اعتراض‌هاي شديد مردمي و مخالفت نهادهاي تصميم‌گير لغو شد."
در ادامه این اظهارات اما رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت خارجه  در یک نشست خبری با رسانه ها انتشار این خبر را به خبرنگاران نسبت داده و گفت: بارها به دوستان خبرنگار توصیه کرده ایم که در نقل اخبار باید دقت کافی را به خرج دهند و نسبت به انتشار اخبار تایید نشده اقدام نکنند. وقتی منبع این اخبار را دنبال کردیم اعلام شد که از سوی رسانه ای غیر موثق عربی منتشر شده است. متاسفانه برخی خبرنگاران به این موضوع دامن زدند و با اطلاعات نادرست و تایید نشده، برخی دوستان را به اشتباه انداختند و خواسته یا ناخواسته موجی علیه دستگاه سیاست خارجی کشورمان ایجاد کردند."
هرچند خبرگزاری ها این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه را به عنوان"تکذیب سفر پادشاه اردن" منعکس کردند اما رامین میهمانپرست در اظهاراتش این خبر را تکذیب نکرده و تنها تاکید کرد که "در مواقعی که سفرهایی از مقامات کشورهای مختلف به کشورمان صورت خواهد گرفت، حتمن اطلاع رسانی لازم به صورت رسمی انجام می شود."
پس از این اظهار نظر سخنگوی وزارت خارجه محمدجعفر بهداد خبرنگار سابق روزنامه کیهان و معاون سیاسی فعلی دفتر محمود احمدی نژاد به شکلی دیگر در این باره اظهار نظر کرده و گفت: "موضوع سفر پادشاه اردن به تهران مربوط به گذشته است و اگر قطعی شود اعلام خواهد شد و اینکه تا الان اعلام رسمی نشده یعنی تا این لحظه این سفر در برنامه نیست."
او اضافه کرد: "تصمیم درباره سفر پادشاه اردن به ایران در شرایط فعلی براساس سلیقه یک فرد اتخاذ نمی‌شود بلکه این‌گونه تصمیات حتما و قطعا به عنوان یک رویداد مهم از سوی مراجع عالی نظام مورد تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد، هیچ چیزی درباره این سفر قطعی نیست، هرگونه ارائه تحلیل پس از اعلام رسمی این سفر منطقی است."
خبرنگار سابق کیهان با موضع گیری درباره مخالفت های صورت گرفته از سوی نمایندگان مجلس و رییس اداره سیاسی سپاه و رد اظهارات آنها درباره شرایط کشورهای منطقه همچنین تصریح کرد: "در سایر کشورها شعار اصلی و غالب مردم براندازی و تغییر نظام است اما در اردن مردم با برگزاری تجمعات اعتراضی شعار اصلی‌‌ و غالبشان اصلاح‌ نظام است. یعنی با پذیرش حاکمیت موجود اما خواستار اصلاح مجلس یا دولت هستند."
و این کاملا مخالف نظر حشمت الله فلاحت پیشه دبیر سرویس خارجی رسالت است که در دو دوره اخیر به نمایندگی مجلس در آمده و یک دوره هم رییس کمیسیون دوستی ایران و اردن بود و در همین مقام چند باری به امان سفر کرد. فلاحت پیشه در آرمان روابط عمومی نوشت اردن از آن کشورهاست که مردمش تغییر اساسی و براندازی می خواهند نه مانند برخی نقاط دیگر اصلاح.

ماجرای فیلم و ظهور امام زمان
اقدام به دعوت پادشاه اردن برای سفر به ایران توسط اسفندیار رحیم مشایی و محمود احمدی نژاد اما در حالی صورت گرفت که در هفته های گذشته سایت های نزدیک به دولت احمدی نژاد با انتشار و پخش گسترده یک فیلم با عنوان "ظهور نزدیک است" مدعی شدند که طبق روایات شیعه برای ظهور امام زمان سیدعلی خامنه ای همان "سید خراسانی"، محموداحمدی نژاد "شعیب ابن صالح" و سیدحسن نصرالله همان "سید یمانی" از یاران امام زمان (امام دوازدهم شیعیان) هستند .
تهیه کنندگان این فیلم  از سویی دیگر نیز طبق با استناد به برخی روایات شیعی با "سفیانی" خواندن ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و "دجال" معرفی کردن پادشاه عربستان از قریب الوقوع بودن ظهور حضرت مهدی امام دوازدهم و غائب شیعیان خبرداده بودند.
در مقابل انتشار این فیلم در سایت های نزدیک به دولت احمدی نژاد و پخش گسترده آن در مساجد و پایگاه های بسیج تهران و شهرستان ها،  وبلاگ هایی هم به زبان فارسی دست به انتشار مطالبی زدند که در آنها "ملک عبدالله دوم" پادشاه اردن را با برشمردن نشانه ها و روایات شیعه از جمله این که پادشاه اردن " خوش صورت و سیما"، "نظامی"، "از تبار حسنی" است و او را بخاطر داشتن مادری از "مغرب" همان امام غایب شیعیان معرفی کردند. (همگی وبلاگ ها از سوی سرویس دهنده های فارسی در مدت کوتاهی مسدود شدند)
ناگفته نماند که در زمان زنده بودن ملک حسین هاشمی پادشاه سابق اردن به دلیل انتساب قطعی وی به خاندان رسول اسلام همه جا از وی به عنوان قطعی ترین بازمانده حضرت محمد یاد می شد و حتی برای تائید موئی که ادعا می شد متعلق به پیامبر اسلام است دی ان ا ملک حسین گرفته شد. اما ملک عبدالله فرزند وی که اینک پادشاهی اردن هاشمی را به عهده دارد به دلیل این که از مادری انگلیسی است از این ادعا به دور مانده است. اما او در عین حال بر موقوفه ای ریاست و حکم دارد که از سنه های قبل متعلق به هاشمی ها و قریش بوده است و کم نیستند مسلمانان منطقه که پادشاهی اردن را به همین جهت تقدیس می کنند.
درهمین حال اما انتشار و پخش گسترده فیلم "ظهور نزدیک است" از سوی حامیان دولت احمدی نژاد اما با مخالفت هایی همراه شد. از جمله مرکزی با عنوان "مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم" با صدور اطلاعیه ای محتویات و روایات این فیلم را رد کرده و اعلام کرد که مستندات آن برگرفته از کتب غیر معتبر صورت گرفته است.
این مرکز دراطلاعیه خود همچنین  تهیه کنندگان این فیلم را مورد خطاب و عتاب قرار داده و نوشت: "آيا نبايد به خود آييم و فرمان امام زمان را به روي چشم قرار دهيم و به علما رجوع كنيم و نظر آنان و در رأس شان ولي فقيه را سرلوحه كارهاي خود قرار دهيم؟ چرا ما در هر كاري به متخصص آن فن مراجعه مي كنيم ولي در مسائل ديني (كه پيامبران بزرگ الهي به ويژه خاتم انبيا و ائمه معصومين براي حفظ آن حتي جان خود را فدا كردند) به خود اجازه مي دهيم اظهار نظر بكنيم؟ چرا مباحث ديني بايد بازيچه برخي افراد غافل يا مغرض قرار گيرد؟"
همچنین یداله جوانی رییس اداره سیاسی سپاه پاسداران هم در یادداشتی در هفته نامه صبح صادق با اشاره به انتشار فیلم و سی دی "ظهور بسیار نزدیک است" نوشت: "در اين CD با صراحت، شخصيت هايي كه در روايات از آنان نام برده شده، با شخصيت هايي كه هم اكنون وجود دارند تطبيق داده شده و با اشاره به برخي وقايع رخ داده و در حال وقوع، چنين نتيجه گيري شده كه در عصر ظهور قرار داريم. تطبيق مقام معظم رهبري با سيد خراساني، سيدحسن نصرالله با سيديماني، احمدي نژاد با شعيب بن صالح و ملك عبدالله پادشاه اردن با سفياني و تحليل حوادث جاري، در اين مطلب توليد شده به گونه اي است كه تهيه كنندگان مي خواهند شنونده و بيننده را به اين جمع بندي برسانند كه در آستانه ظهور قرار داريم."
این مقام ارشد سپاه پاسداران با انتقاد از تهیه کنندگان این فیلم در ادامه یادداشت خود تاکید کرد که "به طور قطع تطبيق جزمي و قطعي اشخاص حاضر با آنچه در روايات به عنوان علائم قطعي ظهور آمده كار درستي نمي باشد. تعيين وقت ظهور با تطبيق جزمي و قطعي، نه تنها درست نيست بلكه ائمه معصومين شيعيان را از اين كار پرهيز داده اند. روايات متعددي وجود دارد كه تصريح دارد زمان ظهور از اسراري است كه جز خداوند هيچ كس از آن مطلع نيست."
وی در این یادداشت که 23 اسفندماه در هفته نامه صبح صادق ارگان سیاسی سپاه منتشر شد همچنین تصریح کرد"كساني كه از روي خلوص و عشق و علاقه به چنين اقداماتي و يا ترويج آن دست مي زنند، لحظه اي تصور كنند كه اگر اين تطبيق جزمي و قطعي آنان با گذر زمان مشخص گرديد كه درست نبوده، چه پيامدهايي به لحاظ اعتقادي و روحي و رواني اين كار به دنبال خواهد داشت، قطعاً در كار خود تجديدنظر مي كنند."

چه کسی سفیانی است؟
انتشار گسترده خبر دعوت رسمی دولت محمود احمدی نژاد از ملک عبدالله دوم پادشاه اردن به ایران و از سویی دیگر سفر محرمانه دوماه پیش اسفندیار رحیم مشایی به اردن به عنوان فرستاده ویژه محمود احمدی نژاد که خارج از چارچوب کاری وزارت امور خارجه بود این گزینه را تقویت می کند که دولت محمود احمدی نژاد برغم همه مخالفت ها و انتقادهای  صورت گرفته در تهیه فیلم "ظهور بسیار نزدیک است" نقش اصلی داشته و سعی می کند که با این دعوت از پادشاه اردن به محتویات مطرح شده در آن دامن بزند.
در همین باره رسانه های حامی دولت از جمله خبرگزاری فارس نیز پیش از این با انتشار متنی درباره نشانه های ظهور حضرت مهدی امام دوازدهم شیعیان با نشانه خواندن ظهور فردی با نام "سفیانی" در روایتی منسوب به امام صادق آورده بود که: "اي مردم، مولاي شما در بيابان خشك (بيدا) ظهور كرد و او عثمان بن عنبسه از فرزندان خالد بن يزيد بن معاويه بن ابوسفيان است. با او بيعت كنيد تا هدايت شويد و با او مخالفت نكنيد كه گمراه مي‌شويد. پس ملائكه و جن او را تكذيب مي‌كنند. هر آنكه در شك و ترديد است و هر كافر و منافقي با نداي او گمراه مي‌شود."
البته همواره روایت های گوناگونی از افراطی گری مذهبی محمود احمدی نژاد و اطرافیانش در سالیان اخیر نقل شده  که از معروف ترین آنها  گذاشتن ظرف غذا برای امام دوازدهم شیعیان بر سر سفره مسئولین دولت و همچنین خالی گذاشتن همیشگی یک صندلی در مراسمی است که با حضور مقامات دولت انجام می شود.
خود محمود احمدی نژاد هم بارها بر این مسایل دامن زده و به دفعات تکرار کرده است که زمینه های ظهور درحال مهیا شدن است، او در 17 مهرماه سال 87  در این باره گفته بود" وعده الهی حق بوده و نشانه های آن اكنون آشكار شده است."
احمدی نژاد در این اظهاراتش نشانه های ظهور را برشمرده و گفته بود: "امروز به لحاظ اجتماعی فاصله های طبقاتی و تبعیض در جهان موج می زند و از حدود هفت میلیارد جمعیت جهان همه از بی عدالتی، تبعیض و خفقان حاكم از ناحیه ظالمان و مستكبران ناراضی هستند.نابسامانی های اخلاقی و فرهنگی موج می زند و بنیان های خانواده و كرامت و شخصیت انسان آماج تهاجم بی امان است".
درهمین حال اما اسفندیار رحیم مشایی پدر عروس احمدی نژاد و کسی که گفته می شود تاثیر بسیار زیادی بر او دارد نیز همزمان در اظهاراتی جداگانه اعلام کرده بود که "با توجه به علائم دوران ظهور مانند تکرار نام حضرت در مجامع و منابر، معتقدیم که در دوران ظهور هستیم."
رييس دفتر محمود احمدی نژاد همچنین روز یکشنبه هفته جاری 23 اسفندماه نیز بار دیگر تاكيد كرد: "جمهوري اسلامي بايد دكترين مهدويت را به جهانيان معرفي كرده و مدلي براي تحقق آن در عرصه جهاني طراحي و عرضه كند."





پیامد تأخیر بی‌سابقه دولت در ارانه بودجه

کشور با تنخواه اداره می‌شود

هفتاد و شش روز تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه به مجلس باعث شد که دیروز نمایندگان با قید دو فوریت، طرح اجازه دریافت و پرداخت‌های دولت در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال 90 را تصویب کردند. بر پایه این طرح و با توجه به اینکه کشور نمی تواند بدون بودجه بماند دولت می تواند تا تصویب کامل بودجه، از تنخواه خرج کند.
به گزارش ايلنا، نمایندگان در جلسه دیروز مجلس، طرح اجازه دریافت و پرداخت دولت در دو ماه نخست سال 90 را با 182 رای موافق، 12 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.
بر اساس ماده واحده طرح اجازه دریافت و پرداخت‌های دولت در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال 1390؛ به دولت اجازه داده می‌شود در چهارچوب قانون برنامه پنجم توسعه و قانون بودجه سال 1389 کل کشور در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال 1390 درآمدها و سایر منابع عمومی و اختصاصی را وصول و اعتبارات هزینه‌ای (جاری) و تملک دارایی سرمایه‌ای و مالی و اختصاصی از آن محل در چهارچوب احکام و جداول قانون بودجه سال 1389 و تا مبلغ یکصدوپنجاه هزار میلیارد (150.000.000.000.000) ریال به صورت علی‌الحساب پرداخت نماید. همچنین دراجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها معادل سه ماه پایانی سال 1389 عمل نماید.
همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) موظف است تنخواه‌گردان حسابداری موضوع ماده 26 قانون محاسبات عمومی کشور را که در چهارچوب ماده مذکور در سقف این ماده از محل اعتبار فوق به دستگاه‌های اجرایی مربوط پرداخت می‌کند، حداکثر تا پایان سال 1390 تسویه نماید.
در تبصره 1 این ماده تاکید شده است بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و رابطه مالی دولت و نفت براساس قانون بودجه سال 1389 کل کشور متناسب با زمان دوره مشابه قابل اجرا است.
به موجب تبصره 2 نیز با تصویب نهایی قانون بودجه سال 1390 دولت موظف است به نحو مقتضی اعمال حساب براساس آن را از مورخ 1اسفند 1390 اقدام نماید.
پس از تاخیر 75 روزه دولت در ارائه لایحه بودجه، این لایحه روز اول اسفند به مجلس ارائه شد و به دلیل کمبود زمان بررسی در مجلس، تبدیل این لایحه به قانون و نهایی شدن آن برای مجلس مقدور نشد. در همین راستا برخی از نمایندگان در یک طرح دو فوریتی برای خروج دولت از بن‌بست، اقدام به تدوین طرحی برای اعطای اجازه دریافت و پرداخت به دولت در دو ماه نخست سال 90  کردند.
اما یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس این طرح را مغایر با اصل 52 و 53 قانون اساسی دانست. بهروز جعفری در اخطاری مطابق با اصل 52 و 53 قانون اساسی اظهار داشت: به استناد اصل 53 قانون اساسی کلیه دریافت‌های دولت در حساب‌های خزانه‌داری کل متمرکز می‌شود و همه پرداخت‌ها در حدود اعتبارات مصوب به موجب قانون انجام می‌گیرد.
نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی افزود: اما این مشخص نیست این دو فوریت مطابق کدام قانون قرار است انجام شود.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با وارد ندانستن این اخطار گفت: "در حال حاضر فوریت طرح مطرح است و آنچه شما می‌گویید به محتویات طرح مربوط می‌شود".

مجبورید تصویب کنید!
لاریجانی  به نمایندگان اعلام کرد که امکان بررسی بودجه تا پایان سال وجود ندارد و فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس هم به خبرگزاری مهر گفت: راه حل دیگری جز قبول پیشنهاد کمیسیون تلفیق مبنی بر تصویب تنخواه برای دولت وجود ندارد.
حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز صبح امروز در گفت‌وگو با مهر، از برگزاری جلسه غیر علنی مجلس برای تصویب تخصیص تنخواه به دولت خبر داد.
وی در ساعت هشت و نیم صبح گفت: اکنون آقای ابوترابی فرد گزارش کمیسیون تلفیق و روند رسیدگی به لایحه بودجه سال ۹۰ را در جلسه غیر علنی قرائت می کند. این گزارش روند رسیدگی به بودجه را در کمیسیون تلفیق به نمایندگان ارائه می دهد و پس از آن پیشنهادات کمیسیون تلفیق مبنی بر اینکه تمدید دو ماه از بودجه سال جاری برای سال عادی را برای نمایندگان قرائت می کند.
سبحانی نیا همچنین گفت: پیشنهاد کمیسیون تلفیق این است که با تخصیص تنخواه به دولت کمک کنیم در سال آینده بودجه ای را برای هزینه ها و درآمدهای سال در اختیار داشته باشد و پس از فروردین لایحه بودجه ۹۰ در مجلس رسیدگی و تصویب شود.
ابوترابی نایب رئیس مجلس هم مبلغ تنخواه دولت جهت هزینه کرد در فروردین و اردیبهشت سال را ۱۵ هزار میلیارد تومان ۱۳۹۰ اعلام کرد.
وی گفت: این طرح به دلیل ارائه با تأخیر لایحه بودجه به مجلس و اینکه امکان بررسی این لایحه تا پایان سال جاری وجود ندارد، از سوی تعدادی از نمایندگان آماده شده است.
اما نماینده ای دیگر بررسی بودجه سال 90 را در سال 89 تمام شده دانست. نماینده ابادان، عبداله كعبي  گفت :با تصويب دوفوريت اين طرح، ادامه بررسي لايحه بودجه 90 به سال آينده موكول مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: تاكنون تنها كليات بودجه 90 در كميسيون تلفيق بررسي شده و هنوز وارد جزئيات نشده است. هم‌چنين اين كميسيون بايد حداقل در مدت 10 روز هزينه‌ و درآمدها را بررسي كند و در 15 فروردين‌ماه بودجه را در صحن علني در دستور كار قرار دهد.
نماينده مردم آبادان در مجلس افزود: "به‌نظر مي‌رسد مجلس لايحه بودجه 90 را در اواخر فروردين‌ماه سال آينده مصوب و به دولت تحويل دهد".

بحران عمیق و همه‌جانبه
این در حالی است که سایت ندای سبزآزادی نزدیک به رجبعلی مزروعی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ششم در تحلیلی در این باره نوشته است: "کلافگی ناشی از مقاومت و پایداری رهبران و هواداران جنبش راه سبز از یک سو و رقابتهای تنگاتنگ و بی رحمانه اقتدارگرایان خشونت طلب با یکدیگر برای کسب منفعت بیشتر در کش و قوسهای سیاسی از دیگر سو، بحران سیاسی بی سابقه ای را در ساختار قدرت در ایران بوجود آورده است. این همه در حالی رخ می دهد که ناکارآمدی و بی خردی رئیس دولت کودتا و مشاوران و معاونانش، عملاً اقتصاد وابسته به نفت جمهوری اسلامی را به بحرانی ترین ورطه خود در تاریخ 32 ساله آن کشانده است. این بحران چنان عمیق و همه جانبه است که بانک مرکزی ایران حتی حاضر به ارائه آمار میزان رشد اقتصادی در کشور، برای دومین سال متوالی نشده است.آن هم در شرایطی که مجلس شورای اسلامی حتی حاضر به بررسی بودجه سال آینده دولت تا قبل از پایان تعطیلات نوروز سال 1390 نشده است و اعضای کميسيون تلفيق مجلس شورای اسلامی ايران که کار بررسی بودجه سال ۱۳۹۰ را برعهده دارند، می گويند که تاخير ۷۶ روزه محمود احمدی ‌نژاد در ارايه لايحه بودجه سال آينده سبب شده تا امکان بررسی و تصويب اين لايحه پيش از پايان سال جاری از نمايندگان سلب شود و بررسی بودجه به سال آينده موکول شود."
هنوز روشن نیست که آیا دولت به نظر مجلس تمکین می‌کند یا نه؛ دولتی که معتقد است می تواند قانون را اجرا نکند زیرا به گزارش وبسایت الف، علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه ای رییس دولت به تازگی گفته است:  "رئیس­ جمهور درصورتی­که قانونی را منطبق بر قانون اساسی ندانست، می­ تواند آن­را اجرا نکند، چون مجری قانون اساسی است. اگر روند قانونی طی­ شده و مورد تأیید شورای نگهبان نیز قرار گرفته­ باشد، اما اجرای آن در توان دولت نباشد­، دولت می­تواند از حکم حکومتی بهره بگیرد."





معاون پارلمانی دولت احمدی‌نژاد اعلام کرد

رابطه ما عالی است؛ هم با سپاه هم با بسیج

معاون پارلمانی محمود احمدی نژاد، دولت رئیس خود را دولتی "بسیجی" توصیف کرد و گفت که "ارتباط" این دولت با سپاه "عالی" است.سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس که خود زیر نظر معاونت فرهنگی سپاه اداره می شود، افزود که "تعامل دولت نهم و دهم با سپاه و نيروهاي بسيجي با دولت‌هاي گذشته قابل مقايسه نيست."
معاون پارلمانی دولت که این سخنان را در واکنش به حملات اخیر برخی سایت های حامی احمدی نژاد علیه یکی از سرداران ارشد سپاه بیان می کرد، بر رابطه عالی دولت احمدی نژاد با سپاه و بسیج تاکید کرد.
واکنش سردار علی فضلی، از فرماندهان سپاه پاسداران و جانشین سردار نقدی در سازمان بسیج مستضعفین، به آنچه خردادماه گذشته در جریان سخنرانی سیدحسن خمینی در سال‌روز درگذشت آیت‌الله خمینی روی داد، باعث حمله سایت‌های حامی احمدی‌نژاد به وی شد.
این فرمانده سپاه پاسداران، در نخستین جلسه "ستاد بزرگداشت بیست و دومین سالگرد ارتحال امام" ناخشنودی خود، فرمانده سپاه و همه فرماندهان و اعضای این نهاد را از اتفاقات روز ۱۴ خرداد که آنها را "حادثه تلخ" و "کار غیرالهی" خواند، اعلام کرد.
این سخنان علی فضلی اما با واکنش برخی از سایت‌های حامی احمدی‌نژاد مواجه شد. سایت "باکری‌آن‌لاین" که توسط برخی از حامیان اسنفدیار رحیم‌مشایی اداره می‌شود، در واکنش به سخنان فضلی برای نخستین بار فاش کرد که "فرزند وی هوادار جنبش سبز بوده و در راهپیمایی سال گذشته نیز بازداشت شده است."
این سایت با اشاره به حوادث سال گذشته، با انتقاد از فضلی، نوشته است: "چرا پس از انتخابات علی فضلی به عنوان شخصی قهرمان از سوی رسانه‌های بیگانه مورد تشویق قرار گرفت؟ چرا یک سردار سپاه باید به گونه‌ای عمل کند که دشمن بر او طمع کند؟ و او در رسانه‌ای وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد حمایت قرار گیرد و برای چند هفته خوراک تبلیغاتی غرب شود؟ آن هم در آن بحبوحه پس از انتخابات که لازم بود همه مواضع خود را اعلام کنند سکوت کرده بودند و باعث غبار آلوده تر شدن فضا شدند؟"
اشاره این یادداشت به شایعاتی است که سال گذشته درباره علی فضلی منتشر شد. آن زمان اعلام شده بود که این فرمانده سپاه پاسداران، از دستور مقامات مافوق خود برای سرکوب مردم، تمرد کرده و به همین دلیل زندانی شده است. فضلی در آن زمان، فرمانده سپاه سیدالشهدای استان تهران بود.  فضلی که پیش از فرماندهی سپاه سیدالشهدا (سپاه استان تهران) معاون سابق عملیات فرمانده کل سپاه پاسداران بود، در جریان تغییرات ساختاری سپاه پاسداران و طرح "موزاییک‌های دفاعی" در تیرماه سال 87، به دلیل آنچه که "شایستگی‌های ویژه" خوانده شد به این سمت منصوب شده بود.
پس از انتشار این شایعات درباره فضلی اما او پس از چندی در رسانه‌ها فعال شد و در مراسم مختلف سخنرانی یا مصاحبه‌ها، به نقد معترضان حوادث پس از انتخابات پرداخت. وی در گفت‌وگویی درباره شلیک مستقیم به مردم معترض در نزدیکی یک پایگاه بسیج مدعی شده بود که "بسیجی ها ناگزیر شدند به پشت بام بروند و به آنها تیر اندازی کنند."

تعامل مناسب با "متهم کودتا"

اینک معاون پارلمانی دولت در واکنش به این حملات که شائبه بالاگرفتن اختلافات میان دولت اصولگرا با سپاه پاسداران را موجب شده، این مسائل را به "تلاش دشمن براي اختلاف‌افكني بين دولت با سپاه و بسيج" نسبت داده است.
میرتاج الدینی همچنین افزوده که "اين دولت تعامل مناسبي با سپاه و بسيج داشته است."
به گفته معاون پارلمانی دولت "دولت نهم و دهم يك دولت بسيجي است" و دولت احمدي‌نژاد با نيروهاي بسيجي "همكاري مناسبي" دارد و همواره از "برنامه‌‌هاي فرهنگي سپاه و بسيج حمايت كرده است."
او در بیان نمونه ای از این همکاری ها گفته است که "به طور مثال اردوي راهيان نور بسيج مورد حمايت قاطع دولت است."
تاکید معاون پارلمانی احمدی نژاد بر "ارتباط عالی" میان دولت با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شرایطی صورت می گیرد که این نهاد و نیز نیروی مقاومت بسیج که پس از انتخابات گذشته ریاست جمهوری به سازمان بسیج مستضعفین تغییر نام داده، همواره اصلی ترین متهم تقلب و سپس کودتای انتخاباتی علیه مردم و به نفع احمدی نژاد بوده اند.
این اتفاق هم در جریان انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم (1384) و هم در مقیاسی بسیار وسیع تر در جریان انتخابات گذشته ریاست جمهوری در 22 خرداد 1388تکرار شد.
در انتخابات گذشته ریاست جمهوری که نتایج آن با اعتراضات میلیونی هواداران میرحسین موسوی، نامزد رقیب محمود احمدی نژاد همراه بود، او و مهدی کروبی دیگر کاندیدای معترض به نتایج انتخابات به طور رسمی سپاه پاسداران را به سازماندهی تقلب گسترده و کودتا علیه آرای مردم متهم کردند.
از سوی دیگر اکثریت وزرا و معاونان هر دو دولت احمدی نژاد را فرماندهان و سرداران ارشد سپاه و بسیج تشکیل می دادند که بسیاری از آنها بدون استعفا از مقام نظامی خود در کابینه حضور پیدا کرده بودند.

یک سپاه، یک کشور
بنا بر گزارش های متعدد، در شش سال گذشته بسیاری از مدیران ارشد و میانی در سازمان ها، ادارات و نهادهای دولتی از اعضای سپاه و بسیج انتخاب شده اند که جایگزین تکنوکرات های دولت های هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی شده اند.
نفوذ سپاه در سال های گذشته تنها به حوزه سیاست معطوف نبوده بلکه مشابه این روند در حوزه های اقتصادی، فرهنگ و حتی ورزش هم رخ داده است.
در حوزه ورزش هم اکنون اکثر فدراسیون های ورزشی توسط سرداران سپاه اداره می شوند. همچنین نیروهای این نهاد در تهیه کنندگی، کارگردانی و تملک بنیادهای بزرگ سینمایی در چند سال گذشته هم گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده اند.
اما شاید جنجالی ترین حوزه نفوذ سپاه در سال های گذشته، حوزه مسائل اقتصادی باشد که این نهاد نظامی - امنیتی را در دولت احمدی نژاد به بزرگترین کارتل مالی، پولی و اقتصادی ایران تبدیل کرده است.
هم اکنون بخش عمده ای از پروژه های نفتی، گازی و دیگر حامل های انرژی، معادن، پروژه های راه سازی، سدسازی، مدیریت فرودگاهی، بانکداری و مدیریت شرکت های عظیم بورس در کشور در اختیار سپاه پاسداران و تعاونی ها و بنیادهای تابعه آن است.
گزارش های متعدد به علت محرمانه و امنیتی بودن ارقام این پروژه ها، اطلاع دقیقی از رقم دقیق آنها اعلام نمی کنند اما به گفته کارشناسان و با کنار هم قرار دادن برخی گفته های موردی فرماندهان سپاه، این رقم بالغ بر صدها میلیارد دلار است.
از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد و آنگونه که مقامات دولتی رسما اعلام کرده اند، ده ها میلیارد دلار از پروژه های عظیم پیمانکاری ایران بدون تشریفات قانونی و مناقصه، به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار شده است و شاید به همین علت باشد که معاون پارلمانی احمدی نژاد، ارتباط دولت اصولگرا با سپاه را "عالی" توصیف می کند.


 


مقاله فاکس نیوز درباره صف آرایی جنگی جدید ایران

ارتش سایبری و نبرد با دشمنان

امی کلوگ
ایران پس از آنکه در سال گذشته هدف مجموعه ای از حملات سایبری سازمان یافته و پیچیده قرار گرفت و بنا بر گزارش ها با از کار افتادن تأسیسات هسته ای نطنز روبرو شد، خود را آماده یک  جنگ سایبری می کند.
به گفته سردار غلامرضا جلالی که ریاست سازمان پدافند غیرعامل در کشور را برعهده دارد، جمهوری اسلامی قصد دارد "با قدرت عظیم در فضای سایبری و تجهیزات نبرد اینترنتی، با دشمنان  بجنگد."
بخشی از این طرح به استخدام فعالانه هکرهایی اختصاص دارد که به ازای کارشان، دستمزد بالایی دریافت خواهند کرد.
میر جاودانفر نویسنده کتاب "ابولهول هسته ای: محمود احمدی نژاد و حکومت ایران"، گفت: "وقتی نوبت به طرح هایی برسد که برایشان اهمیت دارد، پول کافی دارند."
البته ممکن است دریایی از استعدادها برای استخدام شدن وجود داشته باشد: میلیون ها جوان ایرانی مشغول وبلاگ نویسی و استفاده از وب سایت های اجتماعی هستند و برای این کار در حال دور زدن سانسورهای دولتی اند. برخی اعتقاد دارند تبدیل برخی از این جوانان خبره رايانه ای به هکر به مدت زمان طولانی احتیاج ندارد.
رضا خلیلی عضو سابق سپاه پاسداران انقلاب می گوید: "عده زیادی وجود دارند که اعتقاد واقعی به کشور دارند و سطح تحصیلات بالایی دارند و در امور رایانه ای مهارت فراوانی دارند."
خلیلی گفت: "تجهیزات سایبری ارزان و کارآمد هستند و لزوماً منجر به تلفات نمی شوند. برای کشورهای نه چندان ثروتمند، تجهیز به توانمندی سایبری در مقایسه با سرمایه گذاری برای تولید موشک و ناوهای جنگی، بسیار منطقی تر به نظر می رسد."
در حال حاضر دست کم یک گروه فعال جنگ سایبری وجود دارد که عنوان "ارتش سایبری ایران" را یدک می کشد و با حمله به وب سایت های برخی از گروه های مخالف، شهرتی برای خود بدست آورده است.
مارک فیتزپاتریک ناظر ارشد منع اشاعه سلاح های هسته ای از مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در لندن به فاکس نیوز گفت: "من از توانمندی های ایران در جنگ سایبری چیز زیادی نمی دانم، اما می دانم کره شمالی در این کار متبحر است."
تاجائیکه از مشارکت توانمندی های خاص میان کشورهای متخاصم اطلاع داریم و این را در بحث موشک ها شاهد بوده ایم، منطقی است که فرض کنیم ایرانی ها به کشف نقاط ضعف غرب در حوزه سایبری و کسب توانمندی لازم برای برنامه ریزی مجدد جهت مقابله به مثل با استاکس نت علاقمند هستند.
عقیده عمومی این است که استاکس نت برنامه هسته ای ایران را دچار اختلال کرده است. راف لنگر کارشناس سایبری از آلمان می گوید: "برآورد می کنیم استاکس نت یک تأخیر  دو ساله را در برنامه هسته ای ایران ایجاد کرده است."
"این جالب توجه است زیرا احتمالاً دست زدن به یک حمله هوایی نمی توانست پیامد بزرگتری داشته باشد. باید درنظر داشته باشیم که در حال حاضر توقف کامل برنامه هسته ای ایران غیرممکن است و تمام تلاش ها با هدف ایجاد تأخیر انجام می شوند."
دیوید آلبرایت رئیس مؤسسه امنیت بین المللی و علوم با این نظر موافق است که ایران قادر به کسب توانمندی جنگ سایبری خواهد بود. اما وی در عین حال گفت: "استاکس نت به کسب اطلاعات فراوانی از داخل تاسیسات نطنز احتیاج داشت." وی نسبت به توانایی ایران در کسب اطلاعات از درون تأسیسات آمریکا ابراز تردید کرد. آلبرایت گفت به اعتقاد وی، آمریکا دست زدن ایران به جنگ سایبری را به منزله اعلان جنگ تلقی خواهد کرد و با قدرت و شدت بسیار بیشتری نسبت به استاکس نت به آن پاسخ خواهد داد.
هیچکس در عمل نمی داند استاکس نت از کجا منشأ گرفته است اما گمان می رود اسرائیل و آمریکا در پشت این حمله قرار داشته اند.
کارشناسان غرب هشدار می دهند در درازمدت، نمی توان کار زیادی برای بازداشتن ایران در صحنه جنگ سایبری انجام داد. لنگر گفت: "بدترین خبر درباره جنگ سایبری این است که اشاعه تجهیزات سایبری قابل کنترل نیستند."
لنگر گفت: "ما شاهد یک منحنی یادگیری مشابه با جنگ افزارهای غیر متعارف خواهیم بود. دیر یا زود تجهیزات پیچیده سایبری نه تنها در دستان نهادهای اطلاعاتی و واحدهای نظامی، بلکه در اختیار سازمان های تروریستی و جنایتکار نیز قرار خواهند گرفت. راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد."

منبع: فاکس نیوز- 14 مارس





چهارشنبه سوری در کردستان

آتش در بلندی ها و میدان های اصلی

همزمان با تهران و شهرستانها  مراسم چهارشنبه سوری امسال در برخی از شهر های کردستان هم با شور و حرارت بیشتری از سالهای گذشته در بلندیها و میدان های  اصلی شهر برگزار شد. بر اساس گزارش ها این مراسم طبق سنت سالانه در بیشتر شهرهای کردستان برگزار شده و در برخی نقاط به خشونت کشیده شده است.
خبرنگار روز در مهاباد گزارش داده است که مردم این شهر شامگاه روز گذشته با حضور در میدان استقلال جزیره و زمین های شهرداری و شهرک با برپایی تجمع و آتش افروزی این مراسم را گرامی داشته اند.
شاهدان عینی از مهاباد می گویند از ساعت 15 به بعد اکثر بازارهای این شهر به حالت تعطیل در آمدند.
خبرنگار روز شنیده  براثر انفجار مواد محترقه یک نفر کشته و شش نفر دیگر زخمی شده اند اما منابع رسمی تا این لحظه  درباره تلفات در کردستان خبری منتشر نکرده اند.
روز دوشنبه اما ستاد مدیرت بحران مهاباد با بیان اینکه "گردش‌پذیر بودن شهرستان مهاباد حساسیت خاص خود را دارد"، اعلام کرده بود: "گروه ایمن‌سازی سفرهای نوروزی ستاد مدیریت بحران به ریاست فرمانداری این شهرستان تشكیل شده كه هماهنگی‌های لازم نیز در این زمینه به عمل آمده است."
به گزارش روز مراسم شب چهارشنبه سوری در شهر سقز در شرایطی برگزار شده که نیروهای امنیتی و نظامی از ساعات اولیه عصر روز سه شنبه  در میادین اصلی این شهر از جمله میدان عقاب مستقر شده و در صدد کنترل تردد مردم بوده اند. با این حال علاوه بر برگزاری عادی این مراسم در کوی و برزن، شماری از مردم طبق سنت سالانه با حضور بر بلندیهای محله سنگبران اقدام به برپاکردن آتش رو رقص و پایکوبی کرده اند.
شاهدان عینی تعداد حاضران در مراسم محله سنبگبران سقز را بیش از 200 تن گزارش کرده اند. پایگاه اطلاع رسانی شهر سقز البته با انتساب این مراسم به "بیگانگان" از عدم استقبال عمومی مردم از این مراسم خبر داده است.
از سوی دیگر بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانه شهر بانه، در این شهر مردم از ساعات اولیه عصر روز سه شنبه با تعطیلی مغازه ها به استقبال مراسم چهارشنه سوری رفته و  حوالی غروب نیز تعداد زیادی از مردم با برپا کردن آتش بر روی قله آربابا یاد این مراسم باستانی را گرامی داشته اند.
در بوکان از دیگر شهرهای کردنشین نیز مردم با شور و هیجان آخرین چهارشنبه سال را با هم گذراندند. گزارشها حاکی از حضور چشمگیر نیروهای امنیتی در میدان فرمانداری این شهر بود. یک شاعد عینی از بوکان به روز می گوید: "این نیروها بعد از ظهر در میدان فرمانداری حضور داشتند اما علیرغم حضورشان مراسم چهارشنبه سوری برگزار گردید."
به گفته شاهدان عینی در شهر نقده در پارک معلم تجمعاتی چند صد نفره صورت گرفته و در اکثر نقاط این شهر مراسمات چهار شنبه سوری برگزار گردیده است.
کرمانشاه از جمله دیگر شهرهای مناطق کرد نشین کردستان است که روز گذشته علیرغم وجود تدابیر شدید امنیتی از روزها قبل، مراسم چهارشنبه سوری در آن برگزار شده است. بر اساس ویدویهای  که در شبکه های اجتماعی منتشر شده  در برخی محله های کرمانشاه از جمله خیابان نوبهار و حوالی پارک کوهستان، مردم با تجمع و برپایی آتش، شعار "مرگ بر دیکتاتور" سرداده اند. این تجمع با دخالت نیروهای امنیتی و در نتیجه پراکنده شدن تجمع کنندگان پایان یافته است.
برگزاری مراسم  چهارشنبه سوری از سوی مردم کردستان در شرایطی برگزار شده است که مردم در برخی از شهرها از هفته گذشته به استقبال این مراسم رفته بودند.
مردم شهرستان اشنویه و روستاهای اطراف آن، هفته گذشته همزمان روز جهانی همبستگی زنان، از ساعت 5 بعد از ظهر با تعطیلی مغازه ها و بازار به استقبال آن به استقبال چهارشنبه سوری رفته و با روشن کردن آتش و ترقه بازی به شادی پرداختند.
به گزارش روا نیوز، که اخبار کردستان را پوشش می دهد، دو تن از شاهدان عینی ضمن تائید این خبر اظهار داشتند که خیابانها و محلات شهر در اختیار شهروندان بود و علی‌رغم اینکه نیروهای امنیتی و نظامی مخالفت خود را با هرگونه تجمعی ابراز داشته‌اند نسبت به این مراسم هیچ واکنشی نشان ندادند.
فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید، سه‌شنبه، 24 اسفند را که مصادف با شب چهارشنبه سوری است، از مردم خواسته بودند تا در این روز با برپایی مراسم سنتی چهارشنبه سوری به حکومت جمهوری اسلامی اعتراض کنند.
شورای هماهنگی راه سبز امید طی فراخوانی از مردم خواسته است، با برپایی مراسم سنتی چهارشنبه سوری به حکومت جمهوری اسلامی اعتراض کنند.
"آتش نوروزی" بر اساس باورهای كهن و فرهگی مردم کردستان باید در بلندترین نقطه محل زندگی یعنی بام خانه روشن شود، این باور هنوز  گرامی داشته می شود. بنا به این رسم   کردها  هر ساله دوبار در چهارشنبه آخر سال و آخرین شب سال آتش روشن می‌كنند، تاضمن پایبندی به آیینهای باستانی، پیوندی با فرهنگ سایر اقوام و ملتهای ایرانی هم داشته باشند.






گزارش آ ب ث از تلاش های شیرین عبادی

سرکوب هیچ گاه به این شدت نبوده

ایسابل ساکو
شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و جایزه صلح نوبل، تخلفات حقوق بشری و سرکوب مخالفان توسط دولت جمهوری اسلامی را محکوم کرد و اظهار داشت که طی دو سال اخیر سرکوب ها هیچ گاه تا این حد شدید نبوده است.
او همچنین گفت "وضعیت در ایران به مانند خاکستری است که می تواند با یک جرقه شعله ور شود" و اینکه جامعه آماده شورش علیه حکومت فعلی است، ولی "هنوز نمی توان پیش بینی کرد که این مسأله چه زمانی روی خواهد داد".
او در ادامه افزود: "آنچه مسلم است این است که ما نمی خواهیم ایران به مانند لیبی شود. ما نمی خواهیم جنگ داخلی اتفاق بیفتد. باید به صورت مسالمت آمیز و بدون ریختن حتی یک قطره خون عمل کرد."
عبادی به همراه عبدالکریم لاهیجی، رییس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، در ژنو در برابر گزارشگران پیش بینی کرد که "جوانان و زنان باعث این تغییر خواهند شد".
در حدود ۷۰ درصد از جمعیت ایران را جوانان کمتر از ۳۰ سال تشکیل می دهند.
این فعال حقوق بشر گفت که از زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ در حدود ۱۰۰ نفر در سرکوب تظاهرات مردمی کشته شدند و به تأیید دو مقام عالی رتبه قضایی، تاکنون "هزاران نفر دستگیر شده اند". 
به گفته او، حداقل حدود ۱۰۰ دانشجو، ۲۰ استاد دانشگاه، و ۴۰ روزنامه نگار و بلاگر در میان بازداشت شدگان اند.
او همچنین "حصر خانگی" دو رهبر مخالفان، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را که ارتباط شان به طور کامل با دنیای خارج قطع شده محکوم کرد.
لاهیجی نیز در این رابطه گفت که جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران هر دو مورد رهبران مخالفان را به گروه کار سازمان ملل اطلاع داده تا آنها از دولتمردان جمهوری اسلامی توضیح بخواهند.
عبادی گفت زندانی های معمولی در کشورش در شرایط بهتری نسبت به آقایان موسوی و کروبی قرار دارند، زیرا حداقل به اکثر آنان اجازه داده می شود یک بار در هفته با خانواده هایشان تماس بگیرند.
برنده جایزه صلح نوبل در ژنو است تا با تلاش های خود بتواند شورای حقوق بشر سازمان ملل را به تصویب قطعنامه ای مجاب کند که وضعیت در ایران را محکوم و فرستاده ویژه ای به کشورش اعزام کند.
گزارشگران ویژه که برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در کشوری منصوب می شوند، تنها در صورت نقض آشکار حقوق بشر، مانند کره شمالی و برمه، به محل اعزام می گردند و انتصاب آنان همیشه پس از یک روند سیاسی حساس انجام می شود.
در این رابطه تصمیمی در اواسط ماه مارس اتخاذ خواهد شد.
عبادی خاطرنشان کرد که علی رغم اقدامات تلافی جویانه حکومت محمود احمدی نژاد که بارها نه تنها او بلکه خانواده اش در داخل کشور نیز قربانی آن بوده اند، به مبارزات حقوق بشری خود در خارج از کشور ادامه خواهد داد.
او گفت که ابتدا همسر و خواهرش دستگیر و سپس به قید وثیقه آزاد شدند، ولی گذرنامه هایشان توقیف شده و نمی توانند از کشور خارج شوند.
او در پایان افزود: "دولتمردان جمهوری اسلامی می خواهند فعالیت های مرا متوقف کنند، ولی من به هیچ وجه مایل نیستم آنها به آنچه می خواهند برسند."
منبع: آ ب ث، ۱۰ مارس




مقاله استار درباره سرگذشت زندانیان رژیم ایران

از زندانی تا نقاش

تریش کرافورد
زندانیان از صحبت با یکدیگر منع شده بودند، بنابراین زنان در زندان اوین برای ارتباط با هم از کدهای مانند مورس استفاده می کردند.
آنها به دیوار سلول می زدند و با استفاده از آینه برای منعکس کردن نور خورشید که از پنجره های میله دار عبور می کرد، برای رساندن پیام همبستگی به خواهران زندانی شان استفاده می کردند.
آناهیتا رحمانی 53 ساله یکی از آن زنان بود. رحمانی به دلیل فعالیت های سیاسی در سال 1982 دستگیر شد و به مدت هشت سال در زندان به سر برد. همسر او در حالی در زندان درگذشت، که وی نیز پشت میله های زندان بود.
رحمانی که اکنون به عنوان یک مشاور اجتماعی در تورنتو مشغول به کار است، آن صحنه ها را در قالب قطعات هنری بازآفرینی کرده است و این بخشی از پروژه ای از کلمات، رنگ و حرکت است که ده ها هنرمند سابقاً زندانی از ایران و ترکیه را در بر می گیرد.
نمایشگاهی از آثار آنها تحت عنوان "شیرهای مقاومت: هنر زندان از خاورمیانه" در ماه آوریل در گالری بیت زیتون برپا خواهد شد.
در کارهای رحمانی که از قطعات کنار هم قرار داده شده پلاستیکی ساخته شده، اشکال تیره در مقابل جوخه های آتش به خط شده اند تا شلاق بخورند. در یک اثر دیگر، یک گیاه سبز دیده می شود که از یک پسته جوانه می زند؛ گیاهی که یک زندانی آن را پرورش می دهد. رحمانی که هشت سال پیش وارد کانادا شد می گوید، در دل تاریکی، امید هست.
رحمانی گفت استفاده از کدهای مورس نوعی نافرمانی بود. وی گفت ما اجازه صحبت کردن نداشتیم و "باید به فرامین گوش می کردیم. اما راهی برای برقراری ارتباط پیدا کردیم."
این پروژه توسط شهرزاد مجاب، استاد 55 ساله مطالعات زنان در مؤسسه مطالعات آموزشی دانشگاه تورنتو و به عنوان بخشی از تحقیقات او در خصوص تأثیر خشونت و جنگ بر زنان و یادگیری، ابداع شد. مجاب از چهار سال پیش به استفاده از هنر، از رقص گرفته تا آواز و نقاشی، برای کمک به زنانی استفاده کرد که با عوارض دوران زندان دست به گریبان هستند.
مجاب که در سال 1986 به همراه همسر و کودک کوچکش از ایران گریخت، می خواست به زندانیان سیاسی شیوه ای برای ابراز احساسات خود ببخشد؛ آن هم در حالیکه از فقدان کلمات رنج می برند و یا استفاده از کلمات را بسیار دردآور می بینند.
مجاب درباره برنامه ای که برای تحت پوشش قرار دادن همسران و پدران شرکت کننده ایجاد شده است، گفت: "یک ابزار دیگر می تواند برای ابراز خشونت مورد استفاده قرار بگیرد. این ابراز درد و رنج و در عین حال نشان دهنده مقاومت است."
رامین جهانبگلو در سال 2006 و پس از بازگشت به ایران از کانادا زندانی شد. او 125 روز را در زندان انفرادی به سر برد و تحت شکنجه های روحی قرار گرفت. همسر وی آذین معالج نیز با نوزاد تازه متولد شده روبرو بود و نگران سرنوشت همسرش بود و رنج بیشتری می کشید.  
جهانبگلو با اشاره به آثار چند رسانه ای همسرش که زندانی شدن وی، کنار آمدن با زندگی در کانادا و امید آنها برای آینده را به نمایش می گذارند، گفت: "همسرش تحت فشار بیشتری قرار گرفت." دستان و آینه ها نشانگر سرنوشت در آثار او هستند. معالج از یک آینه خرد شده برای نمایش امروز استفاده کرده و آینه ای سالم و محاط شده با رنگ های روشن را برای نمایش فردا انتخاب کرده است. 
جهانبگلو استاد علوم سیاسی در دانشگاه تورنتو می گوید: "هنر، این ظلم و رنج را ابراز می کند و در عین حال آن را التیام می بخشد."
مجاب که تحقیق وی شامل جنبه های ضد نژادپرستی، حقوق زنان و تأثیرات خشونت  می شود، این برنامه را از پنج سال پیش و با جمع کردن زندانیان سیاسی برای ثبت تجربیات آنها و کمک به سایر کسانی که در موقعیت های مشابه قرار داشتند، آغاز کرد. هنر به یک شیوه طبیعی جهت ابراز احساسات آنها تبدیل شد و در ژوئن 2010 نیز یک نمایش و رقص برگزار شد.
منبع: استار- 14 مارس







مقاله تلگراف درباره برخورد دولت با چهارشنبه سوری

امسال، از ترس تظاهرات مردمی

مردم ایران برای بزرگذاشت مراسم چهار شنبه سوری، که در آخرین سه شنبه سال پیش از 21 مارس مصادف با سال نوی ایرانی برگزار می شود، به طور سنتی از روی بوته های آتش می پرند و آتش بازی می کنند.
امسال رهبران مخالف همزمان با سرکوب فزاینده معترضان، از حامیان خود خواسته اند تا از مراسم چهارشنبه سوری برای ابراز خشم خود علیه رژیم استفاده کنند. 
اسماعیل احمدی مقدم یکی از فرماندهان امنیتی حکومت هشدار داد خرید و فروش مواد مورد استفاده در آتش بازی ممنوع است، و پلیس بر اساس قانون، با متخلفان برخورد شدید خواهد داشت.
بهمن کارگر یک مقام امنیتی دیگر رژیم نیز در تلویزیون دولتی ایران گفت، "بیش از 3,059,000 ترقه کشف شده و 65 نفرتوزیع کننده این مواد بازداشت شده اند."
حاکمان ایران به شدت نگران شده اند که ممکن است موج ناآرامی های سیاسی که در منطقه به راه افتاده، آنها را نیز با خود ببرد.
در تظاهرات برپا شده در 10 مارس، پلیس ایران تا مرز از کارافتادگی تحت فشار قرار گرفت.
حمید فرخ نیا روزنامه نگار مقیم تهران گزارش کرد "صدها کودک  که سن شان 14 سال بود، در حالیکه به باتون و کلاه خود مجهز بودند، مورد استفاده قرار گرفتند."
میر حسین موسوی و مهدی کروبی رهبران اصلی مخالفان به همراه صدها نفر از فعالان مخالف دیگر در بازداشت به سر می برند. حتی اکبر هاشمی رفسنجانی، یکی از ستون های انقلاب اسلامی و رئیس جمهور سابق کشور، پس از آنکه از محکوم شناختن رهبران جنبش آزادی خواهی امتناع کرد، از ریاست بر مجلس خبرگان پائین کشیده شد.
شیوه های افراطی رژیم موجب خشم و نارضایتی بسیاری، حتی روحانیون محافظه کاری که ستون مشروعیت حکومت را تشکیل می دهند، شده است.
آیت الله العظمی موسوی اردبیلی در اوائل ماه جاری ضمن انتقاد از رژیم، اعلام کرد این اقدامات "سبب ایجاد بحران در جامعه و نمایش سیمایی تیره از آن" می شود.
دولت ایران در سال گذشته و بدنبال موج اعتراضت متعاقب انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری سال 2009، به مقابله با سنت چهار شنبه سوری روی آورد. صدها پلیس ضد شورش و شبه نظامیان بسیجی به خیابان های تهران آورده شدند تا شهروندان را به دست برداشتن از مراسم جشن خود مجبور کنند.
آیت الله علی خامنه ای رهبر  کشور، از ایرانی ها خواست این مراسم را تعطیل کنند. وی گفت این یک عمل غیر اسلامی است و مایه "مضرات بسیار" است.
منبع: تلگراف- 14 مارس






احضار سفیران عربستان، بحرین و سویس برای ابلاغ اعتراض رسمی ایران
حسین امیر عبداللهیان، مدیر کل خلیج فارس و خاورمیانه در وزارت امورخارجه
حسین امیر عبداللهیان، مدیر کل خلیج فارس و خاورمیانه در وزارت امورخارجه نوشتۀ فواد روستائی
جمهوری اسلامی ایران امروز (سه شنبه) با احضار سفیران عربستان سعودی، بحرین و سویس در تهران به وزارت امورخارجه رسماً به اعزام نیروهای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به بحرین به این کشور و آمریکا اعتراض کرد.
 حسین امیر عبداللهیان، مدیر کل خلیج فارس و خاورمیانه در وزارت امورخارجه، در دیدار با سفیر عربستان ضمن ابراز ناخرسندی از اعزام نیرو به بحرین گفت آن چه در این کشور در جریان است طرح مسالمت آمیز مطالبات مردم از حکومت است و انتظار می رفت که دولت عربستان با تدبیر و احساس مسئولیت منطقه ای و همسایگی با این رویدادها برخورد کند.
این مقام ایرانی فزود ورود نیروهای عربستان به بحرین نه تنها کمکی به حل موضوع نمی کند بلکه باعث پیچیده تر شدن اوضاع و تبدیل یک مسألۀ داخلی به یک بحران منطقه ای خواهد شد.
حسین امیر عبداللهیان در ملاقات با سفیر بحرین نیز بر این نکته تأکید کرد که اقدام نیروهای خارجی قابل قبول نبوده و ثمری جز پیچیده تر کردن اوضاع نخواهد داشت.
در ارتباط با احضار سفیر سویس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران، سرپرست ادارۀ کل آمریکای شمالی در وزارت امورخارجه از آن چه که پشتیبانی آمریکا از مداخلۀ نظامی می خواند انتقاد کرد و این پشتیبانی را در تعارض آشکار با اصول بدیهی حقوق بین الملل دانست. مقام ایرانی گفت مسئولیت عواقب خطرناک این رفتار غیرقانونی متوجه آمریکا خواهد بود. مدیر کل آمریکای شمالی وزارت امورخارجه ایران مدعی شد که پس از سفر اخیر وزیر دفاع آمریکا به پایتخنت بحرین، خشونت ها در این کشور تشدید شده است.





مقامات امنیتی و چهارشنبه سوری ایرانیان
نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
نگرانی مقامات امنیتی جمهوری اسلامی، از سیاسی شدن مراسم سنتی "چهارشنبه سوری" درایران، موجب شدکه مسئولین کشوری و لشکری جمهوری اسلامی، به زبان های گوناگون زبان به تهدید جوانان برگزارکننده مراسم بگشایند.
نگرانی مقامات امنیتی جمهوری اسلامی، ازسیاسی شدن مراسم سنتی "چهارشنبه سوری" درایران، موجب شدکه مسئولین کشوری و لشکری جمهوری اسلامی، به زبان ها گوناگون زبان به تهدید جوانان برگزارکننده مراسم بگشایند.
سردارپاسدار" احمد رضا رادان" توصیه کرده است که خانواده ها، درکنارفرزندان شان، چهارشنبه سوری را برگزارکنند.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور، ازتوقیف خود روی افراد دستگیرشده درچهارشنبه آخر سال خبر داد ودر این رابطه گفت: افرادی که درمراسم چهارشنبه سوری اقدام به ایجاد "ناامنی" کنند، تا پایان تعطیلات دربازداشت می مانند.
سرداررادان نگفت، منظوروی از "ناامنی" چیست.
درهمین حال، پلیس تهران ومقامات قضائی ایران نیزگفته اند که "با بازداشت شدگان مراسم چهارشنبه سوری برخورد شدید خواهد شد. به گفته آنان، تردد موتورسیکلت ها ازساعت چهاربعد ظهردرتهران ممنوع خواهد بود. گفته شده است که، سه هزارآمبولانس در پایتخت ایران به حال آماده باش درآمده اند.
درایران هرساله چهارشنبه سوری درمیان تمهیدات امنیتی شدید نیروهای انتظامی صورت می گیرد، ولی امسال اولین باراست که، برخی ازرهبران سیاسی مخالف دولت، ازمردم خواسته اند در روز چهارشنبه سوری به طرح مطالبات سیاسی خود بپردازند.
تهدید ها و هشدارها به تهران محدود نمی شود، دربرخی ازشهرهای ایران مانند گرگان و یا کرمانشاه نیزمقامات قضائی درمورد برخورد با تظاهرکنندگان احتمالی هشدارداده اند.




زنان روزنامه نگار و ستم سه گانه
نسبت دستگیری مردان و زنان روزنامه نگار و وب نگار پس از انتخابات، نصف به نصف نیست اما زنان یک سوم این دستگیری ها را (که بین 175 تا 200 نفر است) به خود اختصاص دادند ودر بسیاری موارد آسیب های جدی دیدند. در این خصوص با رضا معینی، عضو سازمان گزارشگران بدون مرز به گفت وگو نشستیم...
به قلم دلبر توکلی
ار.اف.ای.: سهم زنان روزنامه نگار و وب نگار در سرکوب هایی که پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهموری در ایران صورت گرفت، چقدر بود وارزیابی "گزارشگران بدون مرز" در این زمینه چیست؟

رضا معینی
: تنها جایی که در ایران، زنان با مردان حقوق برابر دارند در زندان وشکنجه وسر کوب است وبدرستی از آن صحبت می کنید.
از اواسط دهه هفتاد، درست همان زمانی که تعداد دانشجویان زن در ایران، با رشد قابل توجهی روبرو بود، ما شاهد بیشتر و پررنگ تر شدن حضورروزنامه نگاران و وب نگاران زن، در عرصه مطبوعات کشوربودیم . چند نکته مشخص درارتباط با زنان داریم درحالت کلی زنان در ایران قربانیان مضاعف هستند اما در اتفاقات بعد ازانتخابات برآنان ستم سه گانه رواداشته اند. این درحالی است که به جرات می توان بگویم که در تحریریه های کمتر کشوری می توان حضور زنان رااینقدر پررنگ دید. معمولا بازدید های "گزارشگران بدون مرز" می تواند یکی از شاخصه ها باشد، در تمامی بازدید هایی که "گزارشگران" ازتحریریه روزنامه های کشورهای مختلف داشته وهمین طور گروه هایی که از سوی سازمان ما، دعوت شدند ودر سفرهای مختلف با آنها ملاقات داشتیم، تعداد حضور روزنامه نگاران زن ایرانی، نسبت به سایرکشورها، بی نظیر بوده است. حداقل اززمانی که من در"گزارشگران بدون مرز" بودم تحریریه های ایران، برخلاف تحریریه سایر کشورهای جهان که بیشتر مردانه هستند، مختلط بودند. همزمان با این حضور، طی سال های گذشته این نقشی که زنان ایفا می کردند تاثیر مشخصی در جامعه هم داشت، به طور کلی کمتر، جنبش ترقی خواهانه ای در ایران می توان یافت ومثال زد که زنان از بانیان اصلی آن نباشند (البته منظورم فقط کمپین یک میلیون امضاء نیست. در سطح کنشگری مدنی می گویم مثل حقوق کودکان).
بیشترین گزارش ها را درحوزه های اجتماعی، زنان روزنامه نگار می نویسند، انگار همیشه زنان باید دراین حوزه کار کنند. حال اگراین نقش رابه جنبش آزادی خواهانه ای که پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری در ایران شکل پررنگ تری گرفت، نزدیک کنیم بدون شک اثرات این است که تعداد زیادی از زنان روزنامه نگار در جنبش آزادی خواهی قرار گرفتند وبسیاری هم مادران این زنان هستند وخب طبیعی است که درعین حال ضربه هم می خورند.
ار.اف.ای.: آیا آمار دقیقی ازدستگیری زنان روزنامه نگار ووب نگار دارید؟
رضا معینی: فکر کنم در خاورمیانه برای اولین بار بود که 33 روزنامه نگار همزمان دستگیر شدند و یک سوم آنان زن بودند. البته پیش از این، دستگیری فعالان کمپین "یک میلیون امضاء" بیشتر منعکس می شد وما از جاهای دیگر هم افرادی را که در حوزه های اجتماعی فعال بودند، داشتیم که دستگیر می شدند وکمتر کسی از دستگیری آنان با خبر می شد. نسبت دستگیری مردان وزنان روزنامه نگار و وب نگاری پس از انتخابات، نصف به نصف نیست اما زنان یک سوم این دستگیری ها را(که بین 175 تا 200 نفر است) به خود اختصاص دادند ودر بسیاری موارد آسیب های جدی دیدند.
اکثریت قریب به اتفاق زنان روزنامه نگاری که در عرصه های مختلف سیاسی واجتماعی فعالیت داشتند یک یا دوبار، بازجویی را تجربه کردند. حتا در برخی موارد زنانی که با رسانه های دولتی هم کار می کردند آسیب های جدی دیدند. در راس این مجموعه می توان به زنان عکاس خبرنگار اشاره داشت که با دوربین براحتی نمی توانستند حرکت کنند. باید بگویم که در نوع محکومیت هایی که به خبرنگاران داده شد، یک بیرحمی خاص در نگاه حکومت بود. درکنارمحکومیت های سنگین حدود 3500 روزنامه نگار بیکار شدند که تعداد قابل توجهی از آنان را زنان تشکیل می دهند که همه این موارد را باید در چارچوب سرکوب گنجاند با این که درشهرستان ها شاهد تظاهرات اعتراضی کمتری بودیم اما فشار به بدنه مطبوعات آنجاها هم کشیده شد.
ار.اف.ای.: به رغم همه اینها که می گوئید ورشد چشمگیر ودر خور توجه زنان دردهه اخیر در مطبوعات ایران، همچنان سقف شیشه ای برجای خود استوار ماند وما بین آن همه روزنامه مدیر مسئول وصاحب امتیاز وحتی سردبیر زن نداشتیم روزنامه زن هم که توسط فائزه هاشمی راه اندازی شد، به نوعی وابسته حکومتی بود اما آن را هم تاب نیاوردند و در دوره اصلاحات جلوی انتشارآن هم گرفته شد، حتی بین دبیران سرویس هم این سد برای زنان وجود داشت ودرتحریریه ها بیشتردوندگی ها مال خبرنگاران زن بود، آیا این تاثیر حکومتی بود یا ناشی از جو مردسالارانه داخل کشوراست؟
رضا معینی: فکر می کنم در ایران مشکل اصلی حکومت است. اگر همان روندی که در سال 77 به بعد ویواش یواش جلو آمد ادامه پیدا می کرد زنان این توانایی را داشتند که جو مرد سالارانه را بشکنند. ببینید الان در افغانستان فریده نیکزاد، سردبیر است ویک آژانس خبری دارد یا این که "زکیا زکی" اولین زن گوینده رادیوی آزاد افغانستان بود.
در ایران اگر فضای، حکومتی نبود زنان بیشتر پیش می رفتند. این به آن معنی نیست که فرهنگ نیست. طی 10 سال گذشته فضای تحریریه ها دائم عوض می شد وماشاهد آن هستیم که در برخی تحریریه ها این زنان روزنامه نگار بودند که چارچوب برای حضورشان تعیین می کردند. می بینیم که در روزنامه سیاسی اقتصادی "سرمایه" صفحه زنان راه اندازی می شود. در همین تحریریه ها زنانی را با قلم های توانمند داریم، زنانی که جلوی کارشان گرفته شده است وقربانی شده اند (قربانی را به معنی قربانی قضایی می گویم). می دانید که مسئله طلاق، یکی از تابوهای جامعه ما بود وروزنامه نگاران زن در شهرستان هایی مثل "ایلام" و"لرستان" تابو شکنی کردند ودر مورد خودسوزی زنان بسیار نوشتند ودر برخی موارد توانستند به برخی از مسئولان محلی، نقش خود را نشان بدهند. در این گزارش های تاثیر گذار اجتماعی به ندرت گزارشگران مرد را می بینیم و بیشترین کارهای تحقیقاتی ومیدانی در حوزه های اجتماعی را زنان عهده دار بودند.

ار.اف.ای
.: با توجه به اتفاقات اخیرخاورمیانه آیامصر، تونس ولیبی هم با این میزان سرکوب مطبوعات ودستگیری زنان روزنامه نگارمواجه بودند؟
رضا معینی: "مصر" همیشه در مجموع یک جامعه منسجم داشته وزیر فشارهای دیکتاتوری بوده اما عملا با ایران قابل مقایسه نیست. نقش خبرنگاران خارجی زن در اینجا پررنگ است ویک آسیب اجتماعی جدی هم داریم که یکی از خبرنگاران زن مورد تجاوز قرار گرفت. ما ازدو جامعه کاملا متفاوت حرف می زنیم وقابل مقایسه نیستند. وحتی تعداد حضور روزنامه نگاران زن وحضورشان هم قابل مقایسه نیست. در جنبش آزادی خواه مردم ایران، می توان همین حالا حداقل 20 روزنامه نگار زن را اسم برد که نقش پررنگی داشته اند (البته منظورم الزاما جنبش سبز نیست).
ار.اف.ای.: چشم انداز این سرکوب راچطور می بینید؟
رضا معینی: فشارروی زنان بیشتر است. حتی در مواردی مانند زیدآبادی که نمونه برجسته روزنامه نگاری کشور است بازهم فشار روی همسر او خانم محمدی که خودش هم روزنامه نگاراست مضاعف می باشد، یا این که شاهد دستگیری فرزانه روستایی هستیم که به واقع یکی از زنان فرزانه درعرصه روزنامه نگاری بین المللی است ودرکمترروزنامه ای ما شاهد حضور دبیرسرویس بین الملل زن با این توانایی ها هستیم.
اما باید بگویم که به رغم همه سرکوب ها می بینیم که زنان روزنامه نگارهمچنان فعال هستند وکارمی کنند. حتی آن تعداد هم که مجبور به ترک کشور شدند نسبت به مردان روزنامه نگار تبعیدی زودتر به دنیای کاری خود بازگشتند وبا جامعه جدید، ارتباط برقرار کردند. اما اگر شرایط به این گونه پیش برود برای روزنامه نگاران دولتی وحکومتی هم چشم انداز روشنی نمی توان دید. تفاوت ایران با دیگر کشورها این است که باز تولید می شود، اساسا بحث ام سیاسی نیست از نیازهای مشخص یک جامعه صحبت می کنم روزنامه نگاران یا باید دروغ بنویسند یا آنچه در جامعه اتفاق می افتد، را بنویسند وبا روند موجود، مجبورند، پای بندی های شان به حقیقت رازیر پا بگذارند. به طورکلی سرکوب مطبوعات مارا به عقب برده است.
اصلی ترین قربانیان این دور تسلسل سرکوب (که همواره وجود داشته است) روزنامه نگاران هستند وبه تبع آن زنان روزنامه نگار.
short Link:             
http://bit.ly/htAnjq
 




نظرسنجی: بیشتر سیاستگذاران آمریکایی-اروپایی ممکن است ایران اتمی را بپذیرند

تاسیسات اتمی ایران
نظرسنجی مشترک یک موسسه آمریکایی و یک موسسه ایتالیایی حاکیست که اگر تحریم ها مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی نشود، اکثریت سیاستگذاران در اتحادیه اروپا و آمریکا از حمله نظامی به آن کشور حمایت نخواهند کرد.
این نظرسنجی توسط "صندوق مارشال" آمریکا و "کامپنیا دی سن پائولو" از ایتالیا، در مصاحبه با مقام های رده بالا و سیاستمداران در واشنگتن و بروکسل انجام شد اما نام مصاحبه شوندگان فاش نشده است.
بر این اساس اگر گزینه های غیرنظامی برای منصرف کردن ایران از دستیابی به سلاح اتمی شکست بخورد، 51 درصد پاسخ دهندگان در اتحادیه اروپا و 50 درصد آنها در آمریکا "یک ایران اتمی را خواهند پذیرفت."
بر اساس این نظرسنجی حامیان یک حمله نظامی در آمریکا 42 درصد و در اتحادیه اروپا 32 درصد مصاحبه شوندگان را تشکیل می دهند.
براین اساس افکار عمومی در مقابل ایران موضع سرسخت تری دارد به طوری که 62 درصد آمریکایی ها و 46 درصد اروپایی ها از اقدام نظامی حمایت می کنند.
درحالی که 48 درصد مردم در اتحادیه اروپا از مشوق های اقتصادی برای قانع کردن ایران به صرفنظر از برنامه غنی سازی اورانیوم حمایت می کنند، 33 درصد آمریکایی ها تحریم های اقتصادی را ترجیح می دهند.
شورای امنیت سازمان ملل تاکنون چند بار تحریم هایی را در ارتباط با برنامه اتمی ایران بر این کشور اعمال کرده و گفتگوها میان قدرت های جهان و ایران در این زمینه تاکنون بی نتیجه مانده است.
غرب مظنون است که ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی باشد اما ایران می گوید این برنامه اهداف کاملا صلح آمیز دارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه نظرسنجی "روندهای دو سوی اقیانوس اطلس: رهبران" در فاصله ماه های ژوئن و اکتبر براساس مصاحبه هایی با 286 مقام دولت آمریکا، دستیاران کنگره آمریکا، تحلیلگر و رهبران بخش های مالی و 233 مقام اتحادیه اروپا، اعضای پارلمان اروپایی و سایرین انجام شده است.





شعارهای سیاسی در مراسم چهارشنبه سوری در تهران

چهارشنبه سوری
مقامات ایران امسال نگران تبدیل شدن مراسم چهارشنبه‌سوری به اعتراضات سیاسی بودند
گزارش شاهدان عینی و ویدیوهای منتشر شده در اینترنت نشان می دهد که در بعضی نقاط تهران شرکت کنندگان در مراسم چهارشنبه سوری امروز (۲۴ اسفند) شعارهایی علیه حکومت سر داده اند.
در بعضی ویدیوهای منتشر شده در یوتیوب شعارهایی مانند "مرگ بر دیکتاتور" و "دیکتاتور حیا کن کشورم رو رها کن" شنیده می شود.
در یکی از این ویدیوها تصاویر مقامات عالی حکومت به آتش کشیده می شود.
در این حال خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از سازمان آتش نشانی تهران گزارش داده است که ۲۵۵ مورد آتش سوزی، از جمله ۱۵ مورد آتش سوزی در وسایل نقلیه توسط مأموران این سازمان خاموش شده است.
پلیس و مقامات قضایی ایران پیش تر اعلام کرده بودند که با بازداشت شدگان مراسم چهارشنبه سوری برخورد شدید خواهد شد.
تردد موتورسیکلت ها از ساعت ۴ عصر در تهران ممنوع شده بود و سه هزار آمبولانس در این شهر به حالت آماده باش در آمده بودند.
پلیس استان های تهران و البرز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده بود که با شادی مردم مخالفتی ندارد، اما نادیده گرفتن "خط قرمزها" را تحمل نخواهد کرد.
سرتیپ احمدرضا رادان، جانشین فرمانده پلیس ایران هم گفته بود کسانی که در جریان مراسم چهارشنبه سوری امسال "ناامنی و بی نظمی" ایجاد کنند، بازداشت و اتومبیل آنها توقیف خواهد شد.
به گفته او، این افراد تا پایان تعطیلات نوروزی در بازداشت خواهند ماند.
مقامات ایران در آستانه آخرین سه شنبه هر سال، هشدارهای مشابهی می دهند، اما امسال به دلیل دعوت گروهی از مخالفان دولت برای تبدیل مراسم چهارشنبه سوری به اعتراض سیاسی، تدابیر امنیتی جدی تری در نظر گرفته شده بود.
گروهی از مخالفان دولت ایران از ۲۵ بهمن ماه و در اعتراض به حصر خانگی دو رهبر جنبش اعتراضی این کشور، از هواداران این جنبش دعوت کرده بودند که در "سه شنبه های اعتراضی"، نارضایتی خود را از وضعیت دو رهبر خود اعلام کنند.
عده ای از فعالان سیاسی جنبش اعتراضی ایران امروز هم از هواداران این جنبش خواسته اند که روز پنجشنبه ۲۶ اسفند (پنجشنبه آخر سال) بر سر مزار کشته شدگان وقایع پس از انتخابات حاضر شوند و با خانواده های آنها همدردی کنند.
سرتیپ حسین رحیمی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفته بود که "تمام مأموران راهنمایی و رانندگی تهران" از ساعت ۲ بعد از ظهر امروز برای ایجاد نظم در خیابان های شهر به حالت آماده باش در می آیند.
هشدارهای مقامات ایران در مورد چهارشنبه سوری به تهران محدود نمی شد.
مجتبی ملکی، دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه از خانواده ها درخواست کرده بود که "مواظب جوانان خود باشند تا چهارشنبه سوری به چهارشنبه سوزی تبدیل نشود".
او گفته بود: "اگر شخص یا اشخاصی در این خصوص بازداشت شوند، ما مصمم به برخورد با آنها هستیم".
حسین شعبانی، معاون پیشگیری دادسرای عمومی و انقلاب گرگان هم گفته بود با کسانی که با استفاده از مواد محترقه غیرمجاز، برای مردم مزاحمت ایجاد کنند، به عنوان "اخلال گران نظم عمومی" برخورد خواهد شد.
او گفته بود که سه هزار عضو "ستاد حفاظت اجتماعی" در خیابان ها و اماکن عمومی حضور می یابند تا به برقراری نظم کمک کنند.





سال ۱۳۸۹ و 'موج اعدام در ایران'

بر اساس گزارش برخی از نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر، ایران همچنان از پیشتازان اجرای احکام مرگ، و از معدود کشورهای صادر کننده حکم اعدام برای نوجوانان، در جهان است. در سالی که گذشت، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در خطبه های نماز جمعه تهران، قوه قضاییه ایران را به صدور حکم مرگ ترغیب کرد و عده ای از نمایندگان مجلس ایران درخواست اعدام رهبران مخالف دولت را فریاد زدند.
اعدام افغان ها
در آغازین روزهای بهار سال ۱۳۸۹، عفو بین الملل، از سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر، در گزارش سالانه اش، ایران را به برگزاری محاکمات غیر منصفانه و استفاده از مجازات اعدام به عنوان یک ابزار سیاسی، متهم کرد.
اما صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، روز پنج شنبه ۱۲ فروردین تأکید کرد که این دستگاه تلاش می کند از "جار و جنجال سیاسی و رسانه ای در رسیدگی های قضایی" پرهیز کند.
با این حال، در روزهای بعد، اعدام شماری از شهروندان افغان در ایران به یک جنجال سیاسی و رسانه ای تبدیل شد.
پیشتر، هیئتی از نمایندگان مجلس افغانستان، پس از بازگشت از ایران اعلام کرده بود که دست کم سه هزار نفر از افغان های زندانی در ایران به مرگ محکوم شده اند.
پس از انتشار خبر اعدام شمار نامعلومی از پناهجویان افغان به حکم مقامات قضایی ایران، ظاهر فقیری، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان، در یک کنفرانس خبری در کابل، این اعدام ها را "تکان دهنده" توصیف کرد و چگونگی منصفانه بودن محاکمه اعدام شدگان را قابل بررسی دانست.
اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان، تظاهرات اعتراض آمیز جمعی از افغان ها در مقابل ساختمان سفارت ایران در کابل را به دنبال داشت. در یک مورد هم تظاهر کنندگان تصاویر مقامات ایرانی را به آتش کشیدند و علیه استبداد در تهران شعار دادند.
روزنامه ابتکار چاپ تهران، تجمع اعتراض آمیز در کابل را "قشون کشی" خواند و وزارت امور خارجه ایران، با احضار سید معصوم بدخش، کاردار سفارت افغانستان در تهران، "به تحرکات صورت گرفته در افغانستان" علیه ایران، اعتراض کرد.
اعدام فعالان کرد
شیرین علم هولی و فرزاد کمانگر

روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت دادسرای عمومی و انقلاب تهران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که پنج نفر به اتهام مشارکت در بمب گذاری در مراکز دولتی و وابستگی به پژاک در زندان اوین اعدام شده اند.
در این اطلاعیه اعدام شدگان فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم هولی و مهدی اسلامیان معرفی، و اتهام آنان را "عملیات تروریستی از جمله بمب گذاری در مراکز دولتی و مردمی شهرهای ایران" اعلام شده بود.
در واکنش به این اعدام ها در لندن چند نفر به ساختمان کنسولگری ایران حمله کردند و شیشه های آن را شکستند. ده ها نفر از ایرانیان با تجمع در مقابل دفتر حفظ منافع جمهوری اسلامی در شهر واشنگتن نسبت به اعدام زندانیان سیاسی در ایران اعتراض کردند. در پاریس نیز تعدادی از معترضین دوربین های مداربسته سفارت ایران را شکستند.
اعتراضات پراکنده ای در پیرانشهر، کامیاران، سقز، مهاباد و منطقه باغ شایگان سنندج شکل گرفت و از تعطیل شدن بازار برخی از شهرهای کردنشین، در اعتراض به این اعدام ها، هم گزارش هایی منتشر شد.
عفو بین الملل این اعدام ها را محکوم کرد و جو استورک معاون بخش خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر نیز گفت: "به دار آویختن این چهار زندانی کرد یکی از جدیدترین موارد استفاده غیرعادلانه حکومت ایران از مجازات مرگ علیه اقلیت های نژادی دگراندیش است."
میر حسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت نیز در اعتراض به این اعدام ها بیانیه ای منتشر کرد که در آن با اشاره به حواشی تردید بر انگیز این اعدام ها در آستانه خردادماه، آمده بود: "وقتی قوه قضائیه از طرفداری مظلومان به سمت طرفداری از صاحبان قدرت ومکنت بلغزد مشکل است که بتوان جلوی داوری مردم را در مورد ظالمانه بودن احکام قضایی گرفت."
ناظران این اعدام ها را در ارتباط با سالگرد انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ارزیابی کردند و عفو بین الملل حکومت ایران را به استفاده از حبس، شکنجه و اعدام برای سرکوب منتقدان و مخالفانش متهم کرد.
در روزهای پایانی خردادماه هم، نمایندگان ۵۶ کشور جهان در شورای حقوق بشر سازمان ملل، متن بیانیه ای در مورد رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، را امضا کردند که در آن به "سرکوب خشونت آمیز مخالفان و اجرای احکام مرگ بدون طی مراحل قانونی" اشاره شده بود.
اما رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با اشاره به این بیانیه گفت که مفاد آن "غیر واقعی بوده و با اغراض سیاسی تهیه شده است."
روز چهارشنبه ۶ مرداد، سازمان دیده بان حقوق بشر با صدور بیانیه ای، هشدار داد که ۱۶ "دگراندیش" کرد در ایران به اتهام مبارزه مسلحانه جدایی طلبانه در معرض خطر اعدام هستند.
اعدام اعضای گروه جندالله
روز یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۹، عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله که به "محاربه و افساد فی الارض" متهم شده بود به دار آویخته شد. برادرش، عبدالحمید ریگی هم پیشتر ، در سوم خردادماه، اعدام شده بود.
جندالله یک گروه مسلح سنی در سیستان و بلوچستان است که علیه حکومت ایران فعالیت می کند.
عبدالمالک ریگی

در اعتراض به اجرای حکم اعدام رهبر گروه جندالله، روز چهارشنبه دوم تیر تظاهراتی در شهر کراچی پاکستان برگزار شد و تظاهرکنندگان علیه حکومت ایران شعار دادند.
سایت اینترنتی گروه جندالله هم هشدار داد که به اقدامات تلافی جویانه دست خواهد زد.
در شامگاه پنجشنبه ۲۴ تیر، دو انفجار انتحاری در مقابل مسجد جامع شیعیان در زاهدان، شماری کشته و زخمی برجای گذاشت و موجب ناآرامی های مقطعی در این شهر شد. مسئولیت این انفجارها را گروه جند الله برعهده گرفت.
بار دیگر روز چهارشنبه ۲۴ آذر ماه، بر اثر وقوع دو انفجار در شهر چابهار، در جنوب شرق ایران دست کم سی و چهار تن کشته شدند.
پنج روز بعد، دادگستری استان سیستان و بلوچستان با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که یازده نفر به اتهام ارتباط با گروه جندالله و ایجاد "شرارت و ناامنی" در این استان اعدام شده اند.
اعدام قاچاقچیان مواد مخدر
روز سه شنبه ۲۳ شهریور، احمد قابل، پژوهشگر دینی و از منتقدان حکومت ایران، بعد از مراجعه به دادگاه انقلاب مشهد بازداشت شد.
او که بهار ۱۳۸۹را در زندان مشهد گذرانده بود، پس از آزادی، به اعدام های گسترده و پنهانی محکومان مرتبط با مواد مخدر در این زندان اشاره کرده و گفته بود که تنها خبر مربوط به حدود یک دهم این اعدام ها به رسانه ها راه می یابد.
پیشتر، در اردیبهشت ماه گزارش هایی از اعدام شش قاچاقچی مواد مخدر در زندان قزل حصار و در تیرماه اعدام چهار قاچاقچی مواد مخدر در شهر اصفهان گزارش شده بود.
اما در نیمه دوم سال خبرهای بیشتری از اعدام محکومان مرتبط با مواد مخدر به رسانه ها راه یافت. اعدام هشت نفر در کرمان، چهار تن در زنجان، هفت نفر در کرمانشاه، هفت نفر در تهران، هفده تن در کرج موارد اعلام شده اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در نیمه دوم سال بود.
هفته آخر آبانماه، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران که به منظور تلاش برای جلوگیری از تصویب قطعنامه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره وضع حقوق بشر ایران، به آمریکا سفر کرده بود، در نیویورک گفت که ۷۰ درصد اعدامی ها در ایران از قاچاقچیان مواد مخدر هستند. او ایران را در خط مقدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر توصیف کرد.
در دیماه، هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، در گفت وگو با بی بی سی اعلام کرد که براساس گزارش های رسیده به این کمپین، تنها در پاییز امسال، ۶۳ نفر در زندان وکیل آباد مشهد اعدام شده اند.
شنبه نهم بهمن، دادسرای انقلاب تهران اعلام کرد که زهرا بهرامی، زنی با تابعبت های ایرانی و هلندی، سحرگاه همان روز به جرم نگهداری و فروش مواد مخدر اعدام شده است.
زهرا بهرامی در جریان اعتراضات پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در تهران دستگیر شده بود؛ اما دادسرای انقلاب تهران این زن را عضو یک باند بین المللی ترانزیت مواد مخدر معرفی و علت بازداشت او را "اتهام ارتکاب جرایم امنیتی" اعلام کرد.
ساعاتی بعد، وزارت امور خارجه هلند اعلام کرد که در اعتراض به اعدام زهرا بهرامی، کلیه تماس های دیپلماتیک خود با ایران را به حال تعلیق درآورده است.
در مقابل، روز بعد، ایران هم سفیر هلند در تهران را به وزارت امور خارجه فراخواند تا مراتب اعتراض جمهوری اسلامی نسبت به موضعگیری هلند را به او ابلاغ کند.
روز سه شنبه ۱۲ بهمن، یک شبکه تلویزیونی هلندی برنامه ای مستند در مورد خانم بهرامی پخش کرد که نشان می داد او پیشتر نیز به جرم حمل مواد مخدر و جعل گذرنامه در کشور هلند هم محکومیت های قضایی داشته است.
اعدام به جرم "محاربه"
روز سه شنبه هفتم دیماه، دادستانی عمومی و انقلاب تهران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که علی صارمی و علی اکبر سیادت که به جرم "محاربه" به اعدام محکوم شده بودند، در سحرگاه همان روز در زندان اوین به دار آویخته شده اند.
علی صارمی

علی صارمی در این اطلاعیه از جمله به عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران متهم شده بود. اتهام علی اکبر سیادت هم داشتن ارتباط با سرویس اطلاعاتی اسرائیل، مقابله با جمهوری اسلامی و فساد در ارض اعلام شد.
دو روز پیش از اعدام این دو تن، مقامات قضایی جمهوری اسلامی اجرای حکم اعدام حبیب الله لطیفی، دانشجوی کرد ایرانی را متوقف کردند.
این دانشجوی کرد قرار بود در سحرگاه روز یکشنبه پنجم دیماه، در زندان سنندج به جرم "محاربه" اعدام شود اما این حکم با انتقاد شدید نهادهای مدافع حقوق بشر در داخل و خارج و اعتراضات گسترده به خصوص در مناطق کردنشین ایران مواجه شد.
پیشتر، کمیته "اجتماعی، بشردوستانه و فرهنگی" مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه ای در مورد ایران، اجرای مجازات اعدام برای جرائمی مانند محاربه که "تعریف مشخص و صریحی ندارد" را از موارد مغایر با حقوق و آزادی های اساسی اعلام کرده بود.
اعدام در ملاء عام
در اواخر فروردین، رضا ابوالحسنی، دادستان عمومی و انقلاب ماهشهر، اعلام کرد که یک سارق مسلح در میدان "پلیس" این شهر در ملاء عام اعدام شده و حکم قطع دست و پای همدست او نیز در زندان اجرا شده است.
در اولین هفته خردادماه، عفو بین الملل در گزارشی با غیرانسانی خواندن مجازات هایی مانند قطع دست و پا ، دولت ایران را به خاطر استفاده از مجازات های غیر انسانی و صدور حکم اعدام نوجوانان مورد نکوهش قرار داد.
بار دیگر، روز چهارشنبه ۲۰ مرداد، حمیدرضا ابوالحسنی، رئیس دادگستری شهرستان ازنا، از اجرای احکام اعدام سه نفر در میدان نماز این شهر در ارتباط با یک پرونده آدم ربایی خبر داد.
و در پانزدهم دیماه مردی که در برابر چشم ماموران پلیس و رهگذران، شخصی را با ضربات چاقو از پای درآورده بود در میدان کاج تهران به دار آویخته شد.
روز چهار شنبه سیزدهم بهمن، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه ای در مورد ایران، اعلام کرد که دبیرکل سازمان ملل گفته است: "اعدام در ملاء عام ماهیت ظالمانه، غیرانسانی و تحقیر آمیز این نوع مجازات را تشدید می کند و صرفا می تواند تاثیری مغایر شئون بشری بر قربانی این نوع مجازات، و تاثیری خشونت افزا بر ناظران آن داشته باشد."
طیف گسترده اعدام ها
در ماه های پایانی سال و همزمان با گسترش حرکت های اعتراضی در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه عربی، افزایش شمار اعدام ها در ایران هم شتاب بیشتری گرفت.
در میان فهرست اتهامات اعدام شدگان، اتهامات مختلف از حضور در اغتشاشات تا قتل و توزیع مواد مخدر دیده می شد.
از جمله، روز دوشنبه ۴ بهمن، دادسرای تهران اعلام کرد که جعفر کاظمی و محمدعلی حاج آقایی، دو عضو سازمان مجاهدین خلق اعدام شده اند. همزمان اعدام چهار نفر دیگر هم در ارتباط با جرایم جنسی گزارش شد.
دو روز بعد، حکم اعدام کامران و مهران خاکی، دو برادر، به جرم قتل نگهبان یک ایستگاه پمپ بنزین، در شهر بجنورد به اجرا گداشته شد.
سپس، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، از صدور حکم اعدام دو نفر از مدیران "سایت های مستهجن" خبر داد.
همچنین، در بهمن ماه، غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل ایران و سخنگوی قوه قضاییه، خبر اعدام "رهبر یک جریان انحرافی" در اهواز را اعلام کرد و برخی از منابع خبری نوشتند که فرد اعدام شده سید علی غرابات بوده که ادعای خدایی می کرده و به اتهام ارتداد و ترغیب به فساد مورد محاکمه قرار گرفته است.
روز دوشنبه۱۱بهمن، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت، تعداد زیاد اعدام ها و تعجیل در اجرای احکام اعدام را فارغ از چند و چون اتهامات افراد و درستی یا نادرستی این اتهامات، مورد انتقاد قرار دادند و پرسیدند: "اعدام قریب به ۳۰۰ تن طی یک سال گذشته، آیا جز ایجاد رعب و وحشت در جامعه دستاوردی برای اذهان عمومی کشور دارد؟"
دو روز بعد متن بیانیه کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در اختیار رسانه های گروهی قرار گرفت که در آن نسبت به افزایش قابل توجه شمار اجرای مجازات مرگ و گسترش "موج اعدام در ایران" ابراز نگرانی شده بود.
دو هفته بعد؛ چند سازمان مدافع حقوق بشر از جمله گزارشگران بدون مرز، عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر در اقدامی مشترک از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستند که برای توقف "موج تازه اعدام ها" در ایران فورا اقدام کند.
این نهادها، جمهوری اسلامی را به اجرای موارد اعدام های پنهانی و عدم اعلام آمار دقیق اعدام شدگان متهم کردند.
و در آخرین واکنش، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارشی که در آخرین روزهای اسفند ماه منتشر شد، نگرانی عمیق خود از موارد نقض حقوق بشر در ایران، از جمله افزایش شمار اعدام ها در این کشور، را اعلام کرد.
ایران از لحاظ شمار اعدام ها در مقایسه با دیگر کشورهای جهان، در رده دوم بعد از چین، قرار دارد؛ اگر چه به لحاظ جمعیت، دو کشور را نمی توان با هم مقایسه کرد.






عملیات ساخت پل خلیج فارس پس از ۳۸ سال آغاز شد


عملیات اجرایی ساخت پل خلیج فارس که قرار است جزیره قشم را به بندرعباس متصل کند، با حضور مقام های دولتی ایران، آغاز شده است.
امیرعباس هویداطرح اولیه احداث این پل مربوط به سال ۱۳۵۱ و دوران نخست وزیر امیرعباس هویدا است. مطابق مصوبات هیات دولت وقت ایران، این کشور تصمیم داشت نخستین منطقه آزاد تجاری اش را در جزیره قشم تاسیس و از طریق ساخت یک پل آن را به سرزمین اصلی متصل کند.
مطابق طرح دولت، در اولین گام، با ایجاد یک پل سنگی از ناحیه " لافت" که در میانه شمالی جزیره است و تا ساحل مقابل ۲ کیلومتر فاصله دارد، ارتباط زمینی بین قشم و سواحل جنوبی ایران برقرار و جزیره قشم به یک مرکز گردشگری و تجاری بزرگ در خلیج فارس و تنگه هرمز مبدل می شد.
وقوع انقلاب اسلامی و سپس آغاز جنگ هشت ساله ایران و عراق، طرح ایجاد پل خلیج فارس را برای مدتی را به تعویق انداخت.
پس از پایان جنگ و آغاز دوران بازسازی در ایران، دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، قشم را منطقه آزاد تجاری اعلام کرد و مطالعات ساخت پل خلیج فارس دوباره از سر گرفته شد اما طرح های مطالعاتی ساخت پل در سال ۱۳۸۸ تکمیل و در هیات دولت ایران مطرح شد.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در ابتدا با ساخت پل مخالفت و با طرح پیشنهاد احداث تونل، اجرای این طرح مطالعه شده را به تعویق انداخت اما به دلیل اقتصادی طرح احداث تونل و هزینه های سنگین آن، سرانجام ساخت پل خلیج فارس آغاز شد.
آقای احمدی نژاد که برای آغاز ساخت پل خلیج فارس به قشم سفر کرده بود، در سخنانی با تبریک آغاز عملیات اجرایی احداث پل خلیج فارس، از دست اندرکاران ساخت پل خواست با توکل به خدا و به نام امام دوازدهم شیعیان اجرای این طرح را آغاز کنند.
پل خلیج فارس بین بندر پهل در سرزمین اصلی و منطقه لافت در منطقه آزاد قشم در عمق بین صفر تا ۳۰ متر و طول تقریبی دو هزار و ۲۰۰ متر، حد فاصل هزار و ۸۰۰ متر فاصله دو خشکی قرار دارد.
درجریان مراسم آغاز احداث پل خلیج فارس، زمان پایان احداث و آغاز بهره برداری سه سال آینده عنوان شده است.