۱۳۸۹ اسفند ۷, شنبه

مهمترین خبرهای روز شنبه بخش اوّل تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

نتيجه گذاشتن تعدادي لوده در رسانه ها
دكتر كاوه احمدي علي آبادي
عضو هئيت علمي دانشگاه آبردين با رتبه پروفسوري

بر اساس گزارشات خبرگزاري ها و سايت هاي حكومتي، ديروز كاملاً اوضاع عادي بود و هيچ گونه اتفاق خاصي نيافتاد، فقط شلوغي مردم براي خريد آجيل شب عيد بود. البته بعداً گفتند كه مي خواستند در دانشگاه بمب گذاري كنند كه دستگير شدند و فرزند يكي از مقامات كشور در حال سخنراني و تحريك مردم دستگير شده كه سپس آزاد شد!؟ از اين رو خواهشمنديم كه نخست مردم شب قبل از خريد آجيل شعار مرگ بر ديكتاتور و الله اكبر سر ندهند و وقتي براي خريد آجيل مي آيند شعار هم ندهند، حتي اگر مربوط به اسفند و غيره باشد و كساني كه مي خواهند بمب گذاري كنند، اشتباهاً به دانشگاه نروند و چون همواره قبل از بمب گذاري دستگير مي شوند، خودشان بيايند و تسليم نيروهاي ما شوند. درضمن فرزندان مقامات هم براي خريد آجيل شب عيد براي مردم سخنراني نكنند و مردم هم نايستند تا سخنراني هاي فتنه گران درباره آجيل شب عيد را گوش كنند، چون ممكن است دستگير شوند و آشنايي هم كه ندارند تا مثل فرزندان سران فتنه آزاد شوند و از نيروهاي كاملاً خودسر هم مي خواهيم كه تصميم خود را بگيرند كه خلاصه مي خواهند چه كسي را دستگير كنند يا آزاد كنند.
مي بينيد، چه فاجعه اي به راه انداخته ايد! تعدادي لوده را دور خود جمع كرده ايد كه به شما گزارش درست بدهند و بعد از توپ و تشر به آن ها (كه بيشتر ژست به نظر مي رسد تا انتقاد و تغيير رفتار!) پست هاي جديد هم مي دهيد! كساني كه با منقل و بافور خود معطل اند و شخصيت شان در آن حد است كه دم خيابان بايستند و به ناموس مردم متلك پرت كنند، رسانه ها را در كنترل شان گذاشته ايد و ايشان را مشاور و معاون خود كرده ايد و آن هم از نيروهاي امنيتي تان كه در موساد نفوذ كرده اند و دانشمندان تان را در كشور ترور مي كنند و دارند منطقه را به ورطه جنگ بكشانند كه تنها اسرائيل از آن منتفع مي شود!! پس در توهمات خود بسر بريد تا نتيجه آن را ببينيد.، هم چنان كه تاكنون ديده ايد و اين تازه اول كار است.



مجتبي واحدي
می خواهم به یک نکته بسیار مهم سیاسی در آخرین پیام کروبی اشاره کنم اما قبل از آن یک نکته در مورد خانم کروبی می نویسم تا قدری از حق او را در این روزها ادا کرده باشما از خرداد سال شصت ویک که در آستانه هجده سالگی در دفتر شیخ شجاع مهدی کروبی مشغول به کار شدم نکات بسیار از او آموختم و سخنانی از مسائل شخصی و خانوادگی اوشنیدم که شاید کمتر کسی همه آنها را شنیده باشد . از جمله عده ای از اینکه یک روحانی تا این حد نسبت به همسرش اظهار علاقه می کند تعجب می کردند . حتی عده ای از همفکران به او اعتراض می کردند. اما کروبی در پاسخ به آنها نکاتی را مطرح می کرد که من در اینجا به یکی از آنها اشاره می کنم . شیخ می گفت:«علاقه من وحاج خانم ، فقط ناشی از عشق وعاشقی نیست که دو همسر باید نسبت به یکدیگر داشته باشند وماهم داریم . حاج خانم، یار صمیمی واستوار من در دوران مبارزات بوده است و همراهی های شجاعانه او ، فراموش نشدنی است» . یک بار یکی از روحانیون سر شناس – که هم اکنون در ولایت ، ذوب شده است – به من می گفت :
« زمانی که در زندان های شاه بودیم وقتی همسر من وتعداددیگری از زندانیان در زندان به ملاقات ما می آمدند ما را مورد اعتراض قرارمی دادند و از خستگی های خود می گفتند » به گفته او ، این ملاقات ها تأثیر بسیار منفی بر روحیه بسیاری از زندانیان داشت » اما داستانی که همین فرد از ملاقات های فاطمه کروبی با همسرش ، تعریف می کردجالب بود : « هر وقت خانم کروبی به ملاقات همسرش می آمد آنچنان قوی بود که نه تنها شیخ استوار تر می شد بلکه سایر زندانیان هم روحیه می گرفتند.»
این داستان ، دیروز بار دیگربرای خود من ، زنده شد. لابد شما هم آخرین ویدئوی شیخ شجاع را دیده اید . یقین دارم زمانی که شیخ در محاصره کامل اراذل واوباش حکومتی ، قرآن می خواندهمسرفداکارش به خاطر مظلومیت کسی که چهل ونه سال در کنار او بوده ، در دل خود غوغایی داشته اما به جای آنکه او را به کوتاه آمدن به خاطر رفع محدودیت ها تشویق کند پیام او را ضبط کرده وبه بیرون فرستاده تا دیگران هم به پیروزی قریب الوقوع ، مطمئن شوند.
اما نکته موجود در پیام .شیخ شجاع در این پیام ، با اعتماد به نفس کامل از پیروزی قریب الوقوع سخن می گوید و حتی برای بعد از پیروزی هم به مردم وعده می دهد که مهم ترین بخش پیام او همین است :« باید با اراده محکم در راه آنچه به آن عقیده داریم بایستیم و مطمئنم که پیروزی، سربلندی و رستگاری از آن ماست . ایستاده ایم واز حقوق مردم دفاع می کنیم وبه پیمانی که به مردم بسته ایم و وعده هایی که قبل از پیروزی داده ایم پایبندیم. حاکمیت خود شما ، حاکمیت اسلام . حکومت باید با انتخاب و رأی مردم باشد نه هرچه ما گفتیم.مرده هستند که تعیین کننده اند » کروبی در این پیام ، دیگر از حفظ نظام نمی گوید چون نظام فعلی ، نه جمهوری است و نه اسلامی . از قانون اساسی وحفظ آن سخن نمی گوید چون او هم مانند بسیاری از مردم به این نتیجه رسیده که همین قانون ، ابزار سوء استفاده و استبداد فعلی شده است، اگر هم اگر از حــــــــاکمیت اسلام می گوید چون اولاً اکثریت مردم مصم اند و ثانیاً مردم مسلمان ایران ، قرن ها با مهربانی در کنار هموطنانی که به سایر ادیان آسمانی و حتی کسانی که به سایر مسلک ها عقیده دارند زندگی کرده اند .در عین حال ، هم با شناختی که از کروبی دارم هم با توجه به متن همین پیام ، مطمئن هستم مقصود از حاکمیت اسلام ، این نیست که احکام اسلام بر کسی تحمیل شود . حتی بالاتر از آن ، یقین دارم که اگر اکثریت مردم ، بگویند که حاکمیت حکمرانان مسلمان را نمی خواهیم مطمئناً کروبی هم مخالفت نخواهد کرد . این اطمینان هم متکی به شناخت عمیقی است که در بیست ونه سال گذشته از اوپیدا کرده ام و هم در متن پیام جدید ، به خوبی آشکار است. این نوشته را با جمله ای از شیخ که در همین نوار ویدئویی موجود است به پایان می برم


سخنان به شوخی نزدیک جناب مصلحی همه ابهت رزمناوها و مامور روز را شکست

اهل نظر، اهل دقت و تامل، در حرکت دو ناو نظامی ایرانی از تنگه هرمز، درست بعد از داستان مصر و ناپدیدی حسنی مبارک، درایتی دیدند که لبخندی حتی به لب منقدان آورد. همین است پاداش دانائی و وقت شناسی. غرور هم آورد که مخالف و منقد را هم به قبول می رساند. اما این لبخند که شهادت بر درایت می تواند بود دیر نماند. پنجشنبه رسید. پنجشنبه را مردم پایتخت با چشمی خندان و با چشمی گریان گذراندند.

به ویژه برای آنان که برانداختن حکومت مقصد و مقصودشان نیست، بل هدفی بالاتر و والاتر دارند. حضور بی خبر هزاران مامور پلیس و تجهیزات موتوری و تفنگ های جدید، از حدود ظهر بحث درانداخت. ابتدا وحشت آورد و بعد انگار مانوری بی آزار بود برای ترساندن کسانی که ممکن است سهولت کار به اغتشاش تشویقشان کند، تا بدانند کار دشوارست. برخی می گفتند این حق حکومت است که مسوولیت حفظ امنیت عموم را در وظیفه دارد. برخی معتقد بودند نشان از نگرانی حکومتگران دارد. کسانی هم با توجه به حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی نگاهشان بدان سو می رفت که این تدارکی است برای انجام کاری که مدت ها بود در سر تندروها بود و مجالش نمی یافتند یا امید داشتند فتنه پایان گیرد. عده ای هم با اشاره به ترافیک اتوبان تهران - قم، و اخباری که از بالاگرفتن اعتراض مراجع و روحانیون بزرگ می رسد، علت را در نزدیکی انتخابات مجلس خبرگان می دیدند.

یکی گفت این مانور نظامی نشان می دهد آن بالاها کسانی هستند که حساب ایران و لیبی را یکی می دانند. از همین رو پیام می فرستند به مردم. به گفته او ورنه چه نیازی بود به چنین لشکرکشی، در چنین موقعی.

اما هر چه بود، راست باید گفت، ترساننده بود. یکی از شدت دلهره قرص آرامش بخش می خواست و دیگر تپش قلب گرفته بود. از پشت پنجره ها و درنگاه کسانی که در اتومبیل نشسته در خیایان گشت می زدند تا خوراکی بیابید برای تحلیل و تفسیر، اوضاع عادی نبود. گمانه زنی ها نیز در خلوت و سکوت به سرعتی چند برابر رشد کردند.

و چنین بود تا غروب که نوبت برنامه ای دیروز امروز فردا رسید که از پیش برایش تبلیغ فراوان شده بود، حضور وزیر اطلاعات در تلویزیون – و کم نبودند کسانی که همدیگر را خبر کردند که به گوش باشند مصلحی حرف ها دارد –. محسوس محوطه شهرک ها خلوت شد. اما چندان که دقایقی از پخش مصاحبه وزیر امنیت دولت گذشت، به جای غرور پریروز و وحشت دیروز، کمدی شد. اول در شهرکی غرب یکی فردا زد بچه ها پائین، بعد همین صدا و به ادبیات مختلف در شهرک های کرج و اسلامشهر و نواب هم جوانان و هم پدرانشان را به کعده های چند نفری رساند و بعد صدای قهقهه از گیشا بلند شد. آن ها که باید می ترسیدند از مانور روز، نه فقط به ترس نرسیدند بلکه پیام کردند که خانه خالی است. پس آن گاه اهل نظر و تامل که گفتم، روی در هم کشیدند که این چه حکایت است، نه به آن درایت و قدرت نمائی، نه به این مضحکه.

برای سالخوردگان درست و درست تکرار شبی بود که ارتشبد ازهاری را مردم دیدند در تلویزیون به عنوان بالاترین مقام نظامی و نخست وزیر نظامی، همان که از دور هیبتش ترساننده بود، چندان که دهان گشود، همه به هم گفتند شاباجی خانم که ترس ندارد فردا سرخیابان تنکابن.

و سر خیابان تنکابن جلو خانه آیت الله طالقانی میعادگاه انقلابیون از هر مرام و دسته و جمعیتی بود.

سخنان به شوخی نزدیک جناب مصلحی همه ابهت رزمناوها و مامور روز را شکست، حتی پیش از توضیح کوتاه دکتر امیرارجمند کسانی به پوچی خیال و خالی بودن دست تهمت زنندگان پی بردند.

در حاشیه هفت حوض بچه رفتند دور هم می گفتند خبری نیست نترسید، توخالی است. آن سال های دور بچه ها در خیابان دم دادند: بازم بگو نواره ... از [...] چهارستاره ... نوار که پا نداره.



وضعیت نگران کننده خانواده مهرداد کریم پور، از جانباختگان حوادث بعد از انتخابات
جرس:
به گزارش منابع خبر موثق، با گذشت حدود یک سال از شهادت مهرداد کریم پور، از بازداشت شدگان عاشورای ٨٨ (هفتم مرحوم آیت الله منتظری در قم)، که بعد از بازداشت، در حال انتقال به دادگاه انقلاب تهران، طی تصادف خودروی ماموران امنیتی با یک کامیون، همراه با یک زندانی سیاسی دیگر به شهادت می رسد، خانواده وی در وضعیت بسیار بد و نگران کننده ای به سر می برند.

به گزارش منابع خبری جرس، سال گذشته در جریان سرکوب حامیان جنبش سبز در جریان حوادث بعد از انتخابات -که حوادث عاشورا (ششم دی ماه) نیز بدلیل تقارن با هفتمین روز درگذشت مرحوم منتظری از بحرانی ترین روزها بود- ماموران امنیتی و حکومتی، دست به کشتار و بازداشت گروه زیادی از مردم کردند، که شهید مهرداد کریمپور و داوود عیوضی نیز بازداشت شدگان شدگان بودند.

همان زمان وبلاگ یکی از حامیان جنبش و گروهی از افراد آگاه اعلام کردند که "یک دستگاه اتومبیل حامل زندانیان بعد از انتخابات در هنگام انتقال از زندان قم به دادگاه انقلاب تهران، با یک کامیون برخورد کرده که موجب کشته شدن مهرداد کریمپور و یک زندانی سیاسی دیگر بنام داود عیوزی و یک مامور شده است، همچنین یک سرباز در کما رفته و در یکی از بیمارستانهای قم بستری شده است. "

به گزارش وبلاگ پژواک خاموش، کریمپور به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بواسطه شرکت در هفتمین روز رحلت آیت الله منتظری و نصب تصاویر مرجع عالیقدر در بیمارستانی که کار می کرد دستگیر شده بود.

گزارش منابع خبری جرس همچنین افزود "مهرداد کریم پور و داود عیوضی هر دو در روز عاشورا و در هنگام شرکت و همکاری در مراسم هفتم آیت الله منتظری دستگیر و تا مدتهای زیادی خانواده هایشان از محل بازداشت عزیزانشان با خبر نبودند.همچنین آندو از مقلدان منتظری بودند. داود عیوضی کمتر از بیست سال سن داشته و بگفته خانواده وی تا پیش از دستگیری تدارک ازدواج وی فراهم شده بود و مهرداد کریم پور ٣٨ ساله و دارای دو فرزند دختر و کارمند بیمارستان الزهرای قم بوده است."

همچنین آمده بود "بعد از مدتها بازداشتِ این دو، روز جمعه ٢١ اسفند ٨٨، پیکرهای این دو زندانی سیاسی از درب منازل آن دو مرحوم - بدون تبلیغات و خبررسانی قبلی - با حضور اقوام، آشنایان و دوستان آنان برگزار و بسمت بهشت معصومه قم تشییع شد.
بگفته خانواده کشته شدگان ماموران از هرگونه عکسبرداری و فیلمبرداری از اجساد در سردخانه و مراسم تشییع توسط خانواده ها و افراد دیگر ممانعت بعمل آوردند اما بگفته شاهدان عینی کسی که گفته می شد مامور بوده است از همه کسانی که در مقابل خانه مهرداد کریمپور برای شرکت در مراسم تشییع تجمع کرده بودند فیلمبرداری و عکسبرداری کرده است. مراسم ختم قرآن و مراسم عزاداری برای مرحوم کریمپور در مسجد امام حسین واقع در شهرک امام حسن با حضور مردم و فعالین سیاسی شهر برگزار شد، اما بر اساس گفته خانواده مرحوم عیوضی از برگزاری مراسم برای فرزندشان در مسجد جلوگیری شد، لذا مراسم را در یک زیر زمین خانه و با مشکل کمبود جا برگزار کردند."

گفتنی است منابع خبری اخیرا اعلام کرده اند که همسر و دو دخترشهیدکریم پور، باسختی و تنهایی و یتیمی دست و پنجه نرم می کنند و کسی جویای حال آنها نیست... "



جرس: 
جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اعلام اینکه متخلفان چهارشنبه آخر سال تا پایان تعطیلات نوروزی در زندان نگهداری خواهند شد" گفت:"زندانیان باید بر اساس نوع جرایم از یکدیگر تفکیک شوند. "
ادعای این مقام ارشد انتظامی در مورد "لزوم تفکیک زندانیان بر حسب جرم" درحالیست که مقامات مسئول، در غالب اوقات، بسیاری از زندانیان سیاسی و مطبوعاتی و دانشجویان را، در کنار مجرمیان خطرناک و زندانیان متهم به جرائم کیفری قرار داده اند.
به گزارش خبرنگار مهر، سردار پاسدار احمد رضا رادان ظهر شنبه هفتم اسفندماه، در حاشیه یکصد و بیست و ششمین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در افق برنامه پنجساله باید نگرانی های مردم را نسبت به مصرف مواد مخدر و اعتیاد برطرف کنیم.
وی افزود: امروز در بحث کلان مبارزه با مواد مخدر گام های اساسی برداشته شده است به نحوی که در کشفیات یازده ماهه امسال ٣٧٣ تن انواع مواد مخدر توسط پلیس کشف و ضبط شد.
سردار رادان تصریح کرد: این کشفیات شاید نسبت به مدت مشابه سال قبل مقداری کاهش داشته باشد اما در نوع خود بی سابقه است.
وی گفت: دلیل کاهش اندک کشفیات مواد مخدر در سال جاری انجام یکسری اقدامات مقابله ای است.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی افزود: مهمترین نگرانی مردم توزیع خرد موادمخدر در کشور است و همچنین پر بودن حجم زندانها همواره این نگرانی را در مردم به وجود می آورد که این افراد پس از دستگیری آزاد می شوند.
سردار رادان اظهار داشت: درست است که زندان ها اکنون جای کافی ندارند اما این به معنای آن نیست که زندانیان جای دیگری نگهداری می شوند یا آزاد هستند.
وی تصریح کرد: باید هر چه سریعتر زندانیان را بر اساس جرم مرتکب شده تفکیک کنیم.
سردار رادان در پاسخ به پرسشی در مورد تمهیدات نیروی انتظامی برای چهارشنبه آخر سال گفت: توصیه می شود که بزرگترها در این مراسم مانند گذشته در کنار فرزندانشان بمانند و رفتارهای آنان را کنترل کنند.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: در چهارشنبه آخر سال افرادی که با رفتار خطرناک خود برای دیگران مزاحمت ایجاد کنند تا پایان تعطیلات نوروز در بازداشتگاه خواهند ماند.
رادان مواد منفجره دستی را یکی از خطرناک ترین موضوعات در چهارشنبه آخر سال دانست و گفت: این مواد همواره خسارت جبران ناپذیری را وارد می کنند بر همین اساس توصیه می شود تا جوانان به سمت این مواد نروند.
وی سال گذشته نیز چنین تهدیدی کرده و گفته بود: مزاحمان چهارشنبه آخر سال در صورت دستگيري تا پايان تعطيلات نوروزي بازداشت مي‌شوند.
 



جرس: 
همزمان به حملات و اهانت های مقامات و رسانه ها و نهادهای حکومتی به خانواده هاشمی رفسنجانی و درخواست برکناری وی از ریاست مجلس خبرگان، یک عضو فراكسیون اصولگرایان مجلس معتقد است حملات به هاشمی رفسنجانی با سخنان و نظرات رهبری منطبق نیست.
به گزارش ایلنا، حسن غفوری فرد نماینده تهران در مجلس، در پاسخ به سوالی پیرامون حملات اخیر به هاشمی رفسنجانی، اظهار عقیده کرد: "ما نباید از رهبری كند‌تر یا تند‌تر حركت كنیم و باید سخنان ایشان را فصل الخطاب بدانیم كه بر اساس آنها بر احترام مسئولان تاكید شده است. لذا حملات به هاشمی رفسنجانی را با فرمایشات رهبری منطبق نمی‌دانیم. "
وی افزود: وقتی هاشمی در روز عید میلاد پیامبر كنار رهبری می نشیند دیگر نباید چنین رفتارهایی صورت گیرد.
غفوری فرد با بیان اینكه من هیچگاه علیه هاشمی شعار نداده‌ام، تصریح كرد: اگر بخواهیم سخنان رهبری را ملاك قرار دهیم، بر اساس شنیده ها ایشان تاكید كرده‌اند كه هاشمی رفسنجانی درون نظام قرار دارد و حساب سید محمد خاتمی نیز از سایر افراد جداست.
گفتنی است طی هفته ها و روزهای اخیر، هتاکی و اهانت و هجمه ها به هاشمی رفسنجانی و خانواده او شدت بیشتری یافته و لباس شخصی ها به طرق مختلف برای آنها مزاحمت و غائله ایجاد می کنند.


انتشار خبر دیدار رهبری با خانواده مصباح در آستانه اجلاس خبرگان
جرس: 
در آستانه انتخابات ریاست مجلس خبرگان و احتمال کاندیداتوری مصباح یزدی، 
سایت رجا نیوز اقدام به درج گزارش ماه پیش رهبری از خانواده مصباح کرد.
در این گزارش آمده است: رهبر جمهوری اسلامی در یکی از آخرین سفرهای غیررسمی خود به شهر قم که با هدف دیدار با برخی مراجع تقلید صورت گرفته بود، با حضور در منزل محمدتقی مصباح یزدی، نزدیک به سی دقیقه با وی و خانواده و فرزندان وی به گفتگو پرداخت.
به گزارش رجانیوز، در این دیدار که مشابه حضور پیشین وی در منزل مصباح یزدی بود، رهبر جمهوری اسلامی اظهار عقیده کرد که "بنده به سهم خودم قدر آقای مصباح را می‌دانم. واقعا می‌دانم که ایشان در کشور و برای اسلام چه وزنه‌ای هستند و حقا و انصافا ما امروز نظیر ایشان را – حالا به این تعبیر بگوییم – خیلی نادر نظیر آقای مصباح ممکن است وجود داشته باشد با این وزانت علمی و عمق علمی و احاطه و وسعت و با این آگاهی و بینش و صفا. پس سه جهت در ایشان جمع است؛ هم علم، هم بصیرت به معنای حقیقی کلمه و هم صفا. "
بر اساس این گزارش پس از سخنان رهبری، مصباح یزدی گفته است "ما که زبانمان الکن است که از پس شکر‌گزاری این نعمت عظیم الهی برآییم. همین اندازه عرض می‌کنیم که در شبانه روز از عمق دل دعا می‌کنیم که خداوند برکات حضرتعالی را روز افزون ‌کند و توفیق شکر‌گزاری این نعمت را مرحمت نماید."




جامعه روشنفکران دينى افغانستان در دفاع از عبدالکريم سروش باصدور بیانیه ای از رفتار حاکمیت علیه این روشنفکر دینی بشدت انتقاد کرد و تصریح نمود که به همين گونه توجيه گران دينى رژيم ايران نبايد به مانند طالبان فهم شان را از دين، عين دين بدانند و به اندايشه ها و قرائت هاى ديگر دينى نيز مجـال عرضه را بدهند و از برخوردارى هاى سياسى و اقتصادى به نام دين دست بردارند.

در این بیانیه که در اختیار جرس قرار گرفت آمده است: بنابر گزارش منابع خبرى بين المللى، طى ماه هاى اخير شمارى از ماموران دستگاه استخباراتى ايران نسبت به خانواده متفکر بزرگ جهان اسلام دکتر عبدالکريم سروش فشار هاى بى سابقه را اعمـال داشته و اين ماموران با تعذيب هاى گوناگون آقاى حامد داماد داکتر سروش از وى خواسته اند تا عليه آقاى سروش دست به تبليغات ناروا زند و وى را وابسته به اجانب، حرام خوار و دشمن عرفان اسلامى معرفى کند.
به همين گونه ماموران امنيتى ايران از آقاى حامد خواسته اند تا همسرش (دختر دکتر سروش) را هرزه و هرجايى بداند و وى را طلاق بدهد.
ماموران امنيتى ايران به اين هم بسنده نکرده اند فرزند داکتر سروش را مکرراً تهديد جانى کرده اند و بر مؤسسات انتشاراتى صراط و معرفت که معمولاً آثار مربوط به داکتر سروش را چاپ و نشر مى کنند يورش برده و لوازم، اسناد و مدارک اين دو مؤسسه را ضبط و غارت کرده اند.
این روشنفکران در بیانیه خود آورده اند: ما ضمن اين که، اعمـال فشار بر خانوادۀ نجيب دکتر عبدالکريم سروش اين روشنفکر دينى جهان معاصر را شديداً محکوم مى کنيم از حکومت ايران تقاضا داريم تا از توطئه عليه دکتر سروش و خانوادۀ محترم شان د ست بردارد.
ما باور داريم که دکتر سروش متعلق به جهان اسلام بوده و شخصيت اسلامى و شناخته شدۀ وى نه تنها که با اين توطئه ها خدشه دار نمى شود، بل بر علاقه مندان و طرفداران افکار وى بيشتر از پيش افزوده خواهد شد.
به همين گونه توجيه گران دينى رژيم ايران نبايد به مانند طالبان فهم شان را از دين، عين دين بدانند و به اندايشه ها و قرائت هاى ديگر دينى نيز مجـال عرضه را بدهند و از برخوردارى هاى سياسى و اقتصادى به نام دين دست بردارند.


سحام نيوز: درحالی که خبرهای ضدونقیضی طی روزهای گذشته از حصر خانگی تا زندانی کردن دو رهبر مخالف دولت، مهدی کروبی و میرحسین موسوی، خبر داده‌اند، یک منبع مطلع به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت که این دو معترض سیاسی در حصرخانگی نبوده و هم اکنون به یک «خانه امن» در اطراف شهر تهران منتقل شده‌اند. منبع یاد شده خبرهای منتشر شده مبنی بر ضرب و شتم افراد یاد شده را که در برخی خبرها آمده بود را غیر‌صحیح خواند. این منبع گفت که مکان یاد شده زندان نیست. هنوز هیچ منبع رسمی مسوولیت بازداشت غیررسمی دو رهبر اصلاح‌طلبان ایران را به عهده نگرفته است. به علاوه در بدعتی تازه بدون آن‌که مخالفان سیاسی احضار شده باشند و یا تفهیم اتهام شده باشند به صورت مخفیانه بازداشت می‌شوند و ارتباط آن‌ها با دنیای خارج قطع می‌شود. برخی گزارش‌هایی دریافتی توسط کمپین حاکی از آن است که سپاه پاسداران مسوولیت نگه‌داری از دو رهبر معترض سیاسی را به عهده دارد. ساعاتی پیش و درحالی که طی روزهای گذشته گمان می‌رفت که مهدی کروبی یک از رهبران مخالف دولت در خانه خود تحت بازداشت است یکی از اهالی محله وی به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته بود که در کوچه وی دیگر ماموری وجود ندارد. این منبع محلی به کمپین گفت: «‌مطمینم که آن‌ها دیگر درخانه‌شان نیستند. شیشه‌ها همه شکسته و کسی در خانه نیست.» او با تشریح منطقه مسکونی که در آن مهدی کروبی ساکن است گفت: «‌منطقه فرمانیه دیباجی شمالی به دلیل این‌که سفارت‌های زیادی را در خود جای داده است دارای امنیت بالایی است و مرتب گشت وجود دارد. خیلی از مقامات هم در این منطقه زندگی می‌کنند. دیشب وامروز خانه کروبی به شدت ساکت و خالی از هر ماموری به نظر می‌رسید و هیچ ماموری برخلاف دیروز و روزهای قبل دیده نمی‌شد.»
این منبع محلی به کمپین گفت:«‌با توجه به این‌که محل منزل مهدی کروبی در میان چنین تراکمی از سفارت‌خانه‌ها وجود دارد نیروهای لباس شخصی بدون ایجاد محدودیت از سوی پلیس چندین بار بمب صوتی در خانه انداختند طی روزهای گذشته و آسایش همسایگان را از بین برده‌اند و هیچ‌کس هم کاری نمی‌تواند بکند. دیروز کوجه مملو از نیروهای کلانتری بود اما امروز هیچ خبری نبود و شایعه دستگیری هم در شهر پیچیده شده است. پیش از این فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در یک نامه سرگشاده از خاموش بودن چراغ‌های منزل پدر و مادرشان در سه شب متوالی خبر داده بودند. یک شاهد عینی از منطقه پاستور نیز به کمپین گفته است که هیچ رفت و آمدی حتا برای انتقال مواد غذایی به داخل کوچه اختر که از شب‌های گذشته با دو در آهنی ورودی آن مسدود شده است‌، مشاهده نشده است.

بنا به گزارش منابع خبری، سید باقر اسکویی که بارها برای زندانی شدن دانشجویان و جوانان اعتراض کرده و موضع گیریهای متعدد و شجاعانه ای کرده بود؛ اینک خود قربانی زندان بوده و در شرایطی نامعلوم بسر می برد و حدود دو هفته است کسی از وضعیت سلامتی او اطلاعی ندارد.
به گزارش تحول سبز؛ ۲۵ بهمن ماه، نیروهای امنیتی با یورش به منزل رئیس شاخه جوانان و دانشجویی حزب اعتماد ملی، پس از بازرسی منزلش، وی را بازداشت کردند. باقر اسکویی حدود دو هفته است در بازداشت بسر می برد و در طی این مدت هیچ خبری از او نشده است.
باقر اسکویی از فعالین سابق دفتر تحکیم وحدت است که دبیری انجمن اسلامی دانشگاه علم و صنعت، دبیر کمیته دفاع و صیانت از دانشگاهیان و تشکلهای دانشجویی ریاست ستاد جوانان و دانشجویان مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری دهم، رئیس شاخه جوانان و دانشجویان حزب اعتماد ملی و مشاور مهدی کروبی در امور جوانان و دانشجویان را در کارنامه خود دارد.
پس از دستگیری باقر اسکویی؛ سازمان جوانان و دانشجویان حزب اعتماد ملی ، با صدور بیانیه ای بازداشت وی را به شدت محکوم کرد وبا خطاب قرار دادن مقام رهبری خواستار صدور دستور پیگیری و آزادی باقر اسکویی شدند.
در بخشی از بیانیه‌ی سازمان جوانان و دانشجویان حزب اعتماد ملی که در سایت سحام نیوز منتشر شده بود ؛ آمده است:” سازمان جوانان و دانشجویان حزب اعتماد ملی بازداشت سید باقر اسکویی،فرزند شهید سید محمد اسکویی از شهدای بزرگوار هشت سال دفاع مقدس را به شدت محکوم نموده و خواهان آزادی هرچه سریعتر وی می باشد، همچنین سازمان جوانان و دانشجویان حزب اعتماد ملی از رهبری انقلاب و تمامی مسولینی که هنوز به حرمت خون شهدا و آرمانهای والای آنان اعتقاد راسخ دارند درخواست می نماید دستور پیگیری صادر نموده تا بدین وسیله نیز از خانواده محترم شهدا که بدین شکل مورد هتک حرمت و اتهام ناروا قرار میگیرند نیز دلجویی شده و مورد تفقد قرار گیرند،امید است که درخواست جمعی از جوانان و دانشجویان جهت رهایی بر حق این عزیز بزرگوار از بند، مورد توجه مسولین، نهادها و سازمانهای ذیربط قرار گیرد.”
گفتنی است؛ باقر اسکویی پس از برگزاری انتخابات سال ۸۸ که به عنوان رئیس ستاد جوانان و دانشجویان مهدی کروبی در انتخابات فعالیت می کرد، در ۲۵ خرداد ۸۸ بازداشت شده بود.
به گزارش سایتهای خبری؛ باقر اسکویی همچنین چندین بار به دفتر پیگیری امنیت کشور احضار شده بود.
سید باقر اسکویی که بارها برای زندانی شدن دانشجویان و جوانان اعتراض کرده و موضع گیریهای متعدد و شجاعانه ای کرده بود؛ اینک خود قربانی زندان بوده و در شرایطی نامعلوم بسر می برد و کسی از وضعیت سلامتی او اطلاعی ندارد!



وزیر علوم با ادعای اینکه فتنه ۸۸ پایان یافته است، گفت: مدیران دانشگاهی حق مسامحه با همراهان فتنه را ندارند.
به گزارش فارس، کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تجلیل از مدال آوران مسابقات جهانی و آسیایی دانشجویان که در دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد با تأکید بر اینکه دیگر فتنه در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: فتنه به معنای غبارآلودگی فضا و مشکل شدن تشخیص حق علیه باطل است اما اکنون صف حق و باطل کاملا مشخص است.
وی با بیان اینکه یک نگاه سطحی نیز نشان می‌دهد که دشمنان ملت ایران برای چه کسانی کف و سوت می‌زنند، افزود: دیگر، بخش فتنه در کشور مطرح نیست و اگر کسی با این جریان همراهی کند، ضدانقلاب است.
وزیر علوم با بیان اینکه انقلاب اسلامی و نظام با فتنه‌های زیادی مواجه شده و بعد از این نیز رو به رو خواهد بود، گفت: در این شرایط که فتنه ۸۸ تمام شده است هر کسی که با این جریان همراهی کند ضدانقلاب است چون فضای غبارآلود در کشور نداریم.
دانشجو با بیان اینکه دانشجویان در این فتنه نشان دادند که افسران مطمئنی برای کشور هستند، خاطرنشان کرد: دانشجویان در فتنه ۸۸ چشم طمع دشمن به دانشگاه را کور کردند بنابراین دیگر نیاز به توضیحی در خصوص این فتنه وجود ندارد، چون صف حق و باطل نیز کاملا مشخص است.
وی با بیان اینکه همراهی با جریان فتنه، همراهی با ضدانقلاب است، یادآور شد: در این شرایط خطاب به مدیران دانشگاهی تأکید می‌کنم که هیچ مدیری در هیچ دانشگاه دولتی و یا غیردولتی حق مسامحه با این افراد را ندارد.
وزیر علوم در ادامه اظهار داشت:‌ اگر تعداد بسیار قلیلی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها همچنان اصرار دارند که با این جریان همراهی کنند، مسئولان مربوطه باید به صورت قاطع و در چارچوب قوانین با آنها برخورد کنند.
وی در پایان با بیان اینکه اگر تعداد اندکی از دانشجویان که بنده آنها را دانشجو نما می‌نامم بخواهند با این فتنه همراهی کنند، مسئولان باید با آنها برخورد قاطع داشته باشند، تصریح کرد: ‌این برخورد قاطع و در چارچوب قوانین خواست همه ملت و دانشگاهیان کشور است بنابراین باید با همراهان ضدانقلاب، برخورد قاطع صورت گیرد.
دانشجو در حالی این اولتیماتوم را می دهد که تعداد زیادی از دانشجویان دستگیر، اخراج و به کمیته انضباطی واگذار شده اند. در همین حال تعدادی از استادان بطور اجباری بازنشسته و یا از کار برکنار شده اند.



نامه فرزند مرحوم آیت‌الله‌العظمی منتظری به آیت‌الله خامنه‌ای

احمد منتظری، فرزند مرحوم آیت‌الله‌العظمی منتظری، در نامه ای به آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به ریزش بیشتر نیروهای متعادل و بالا آمدن نیروهای رادیکال و تندرو هشدار داده و پیشنهاد کرده است که رهبری با آقایان موسوی و کروبی و خاتمی و هاشمی رفسنجانی که در این سی سال نخست‌وزیر و رئیس مجلس و رئیس جمهور بوده‌اند، یک جلسه ۵ نفره تشکیل دهند و به گفت‌وگوی مستقیم و دوستانه بپردازند.
فرزند آیت‌الله منتظری ابراز امیدواری کرده که چنین گفت‌وگویی، بسیاری از مسائل را حل کند و نور امیدی در قلب ملت بیفکند. وی همچنین به مقام رهبری وعده داده که این اقدام قدرت و موقعیت او را بالا می‌برد و نظر دیگران را نیز نسبت به یک حاکم اسلامی بسیار مساعدتر می‌سازد.
در این نامه همچنین آمده است: لابد استحضار دارید که بر اثر برخوردهای ناشایست عده‌ای که به نام اسلام و جمهوری اسلامی انجام می‌شود اعتقادات بسیاری از مردم و بخصوص جوانان سست شده و دین‌گریزی و حتی دین‌ستیزی رو به افزایش است. جنابعالی با یک تصمیم انقلابی یأس و سرخوردگی از اسلام و حاکمیت دینی را تبدیل به امید خواهید نمود.
متن کامل این نامه که در وبسایت آیت الله منتظری منتشر شده، به شرح زیر است:
بسمه تعالی
خدمت حضرت آیت الله آقای خامنه‌ای (زیدعزه) رهبر محترم جمهوری اسلامی ایران
قال الله تبارک وتعالی: «ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ . وَ مَا یُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِینَ صَبَرُوا وَ مَا یُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِیمٍ»
پس از عرض سلام، در مورد حوادث و جریانات اخیر، اینجانب بنابر احساس وظیفه شرعی بر خود لازم می‌دانم مواردی را به عرض برسانم:
۱- طبق اصول ۸ و ۹ و۲۳ و ۲۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی که آزادی بیان و آزادی قلم در آن تصریح شده است زندانیان سیاسی هیچگونه گناهی مرتکب نشده‌اند تا مستحق زندان و محکومیت‌ باشند. اجازه ندهید و نخواهید که بیش از این آزادی آنان که حقی خدادادی است سلب شود و قضاوت اسلامی زیر سؤال رود. جنابعالی قبول دارید که مسئولین کشور معصوم نیستند و تخلفاتی دارند و اقدامات بسیاری از زندانیان سیاسی، انتقاد از آن تخلفات و پیشنهاد راه‌ برای اصلاح امور بوده و از مصادیق بارز امر به معروف و نهی از منکر است. بدیهی است انتقاداتی که وارد و مقبول هم نباشد از نظر عقل و شرع و قانون پیگرد ندارد.
جنابعالی توجه دارید که در حکومت‌های پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) با وجود مخالفان بسیار، زندانی سیاسی وجود نداشت و حضرت علی(ع) حتی با پیشنهاد و اصرار بعضی مبنی بر زندانی نمودن خوارج مخالفت فرمودند.
آزادی همه زندانیان سیاسی و دلجویی از خانواده آنان و تمامی خانواده‌هایی که عزیزان خود را در جریانات اخیر از دست داده‌اند موجب همدلی آحاد ملت خواهد شد.
۲- آقایان مهندس میر‌حسین موسوی و حجةالاسلام والمسلمین مهدی کروبی از همفکران و همکاران قدیمی و دوستان واقعی جنابعالی و نظام بوده و هستند. اینکه این آقایان حاضر نیستند برخلاف عقیده خود حرفی بزنند و یا عملی انجام دهند بسیار قابل تقدیر است. این اخلاق و رفتار را با شیوه کسانی مقایسه فرمایید که در ظاهر خود را علاقه‌مند و مطیع جنابعالی جلوه می‌دهند ولی در واقع دوست و خیرخواه شما نیستند و فقط منافع خود را در نظر می‌گیرند. کسانی که حاضرند آسایش خود و خانواده خویش را در جهت عقیده و مرام خود فدا کنند ارزشمند و قابل احترامند. حصر و سلب آزادی و متهم نمودن آنان به مواردی که تاکنون شرعاً و قانوناً ثابت نشده است، در کشوری که اسلامی بودن و پیروی از امام علی‌(ع) را افتخار خود می‌داند، علاوه بر این که موجب نارضایتی قشر وسیعی از مردم می‌شود، قابل توجیه نیست و هیچ کمکی هم به حل مسائل موجود نمی‌کند.
جنابعالی که اکنون بسط ید دارید، به راحتی می‌توانید با یک تصمیم تاریخی این مسأله را حل نمایید و موجب همدلی اقشار مختلف مردم گردید.
آقایان موسوی و کروبی و خاتمی و هاشمی رفسنجانی و حضرتعالی طی این سی سال نخست‌وزیر و رئیس مجلس و رئیس جمهور بوده‌اید. تشکیل یک جلسه ۵ نفره و گفتگوی مستقیم و دوستانه بسیاری از مسائل را حل می‌کند و نور امیدی در قلب همه ملت می‌افکند. این اقدام قدرت و موقعیت شما را بالا برده و نظر دیگران را نیز نسبت به یک حاکم اسلامی بسیار مساعد تر می‌سازد. لابد استحضار دارید که بر اثر برخوردهای ناشایست عده‌ای که به نام اسلام و جمهوری اسلامی انجام می‌شود اعتقادات بسیاری از مردم و بخصوص جوانان سست شده و دین‌گریزی و حتی دین‌ستیزی رو به افزایش است. جنابعالی با یک تصمیم انقلابی یأس و سرخوردگی از اسلام و حاکمیت دینی را تبدیل به امید خواهید نمود.
اگر روند کنونی ادامه یابد باعث ریزش بیشتر نیروهای متعادل و بالا آمدن نیروهای رادیکال و تندرو خواهد شد و چه بسا در آینده ابتکار عمل از دست جنابعالی نیز خارج شود.
مرحوم والد (رضوان الله تعالی علیه) همواره نسبت به سرنوشت انقلاب و نظام نگران بودند و اکنون در فقدان ایشان اینجانب این تقاضا را از شما دارم. امیدوارم با قبول آن، نوروز ۱۳۹۰ را عیدی پر از شادی و امید برای همه ایرانیان گردانید.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
۱۳۸۹/۱۲/۷




در نامه‌ی جدیدی به صادق لاریجانی مطرح شد:

خانواده‌های زندانیان سیاسی: در دستگاه قضای اسلامی، مطالبه‌ی حقوق اولیه هم بی‌پاسخ مانده است

جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی در نامه ای خطاب به آیت الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، از بی توجهی مسئولان و شخص ایشان نسبت به فشارها و محرومیت ها از حقوق اولیه و قانونی و شرعی وارد شده بر خانواده های زندانیان سیاسی و عزیزان دربندشان سخن گفتند.
به گزارش تحول سبز، در بخشی از این نامه سرگشاده آمده است :برآنیم که با توسل به مولود ۱۷ ربیع و اهل بیت طیبین و طاهرینش و با توکل به خدای مظلومان برای گرفتن پاسخ مقابل دفتر قوه قضائیه گردهم آئیم باشد که این بار صدای ما مادران رنج کشیده و همسران دردمند و فرزندان هجران پدر دیده بهتر شنیده شود و دل ها نرم شود. و شاید به یاد آورند که بند و حصر مخالفان که توسط مسئولین کشور ما برای دیگران تقبیح می شود و فشار بر زندانی سیاسی و خانواده اش در هیچ حکومتی پسندیده مردم و برازنده حاکمان نبوده و نخواهد بود
متن کامل این نامه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای صادق لاریجانی
رئیس محترم قوه قضائیه
با سلام و احترام
ما جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی پس از انتخابات که متأسفانه طی مدت بیش از شش ماه خود و عزیزان دربندمان متحمل انواع بی عدالتی ها، فشارها و محرومیت ها از حقوق اولیه و قانونی و شرعی مان شده ایم، تاکنون چندین بار درخواست ملاقات با حضرتعالی و اخوی محترم، رئیس قوه مقننه را داشته ایم که متأسفانه با بی توجهی روبرو شده است.
پی گیری های قانونی ما نیز برای احقاق حقوقمان که در درجه اول آزادی بدون قید و شرط عزیزان مظلوم و بی گناهمان است، در دستگاه قضای اسلامی بدون پاسخ مانده است. لکن مطالبه حقوق حداقلی که زندانیان عادی نیز از آن برخوردارند شامل مرخصی، ملاقات حضوری، تماس تلفنی روزانه و دسترسی به اطلاعات آزاد و سایر موارد مورد نیاز زندانیان سیاسی، که عمدتاً از فعالان سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و از مدیران خدوم، اساتید دانشگاه، فرهنگیان، اصحاب مطبوعات و دانشجو هستند، هم چنان جوابی جز سکوت و بی اعتنایی یا پرخاش و بداخلاقی نیافته است! ممنوع الملاقات شدن تعدادی از عزیزان نیز بار و فشار مضاعفی بر زندانی و خانواده اش تحمیل کرده که غیرقابل وصف است.
همان گونه که در نامه مورخ ۲۱ بهمن ماه محضر مبارک مراجع عالیقدر تشیع اعلام کردیم، در شرایطی که پس از دیدارها، مکاتبات و ارسال پیام های پیاپی خدمت بزرگان دینی، سیاسی و فرهنگی در ارتباط با ظلم وارده به خود و عزیزانمان اطلاع رسانی کامل انجام داده و اتمام حجت کرده ایم و اینک که علی الظاهر با کوتاه بودن دست آزادگان سرافرازمان و محبوس و محصور بودن آنان، این ماییم که به حکم آئین محمدی (ص) وظیفه داریم که صدای مظلومیتشان را به گوش مردم برسانیم، برآنیم که با توسل به مولود ۱۷ ربیع و اهل بیت طیبین و طاهرینش و با توکل به خدای مظلومان برای گرفتن پاسخ مقابل دفتر قوه قضائیه گردهم آئیم باشد که این بار صدای ما مادران رنج کشیده و همسران دردمند و فرزندان هجران پدر دیده بهتر شنیده شود و دل ها نرم شود. و شاید به یاد آورند که بند و حصر مخالفان که توسط مسئولین کشور ما برای دیگران تقبیح می شود و فشار بر زندانی سیاسی و خانواده اش در هیچ حکومتی پسندیده مردم و برازنده حاکمان نبوده و نخواهد بود.
ما ایمان واثق داریم که در ماه رسول سلم و سلام می توانیم و باید رحمت الهی را با التجاء به او، که بهترین پناهگاه است، بر خانه های بی نور و زندگی های بی شورمان جاری سازیم و با ذکر نام او قدم در راه صوابی می گذاریم که برایمان مقدر فرموده است.
والسلام علی من اتبع الهدی
جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی
۷/۱۲/۱۳۸۹
رونوشت:
محضر مبارک مراجع تقلید
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی
فراکسیون محترم اقلیت مجلس شورای اسلامی
رئیس محترم تشخیص مصلحت نظام



به این حصرها پایان دهید

غلامعلی رجایی
این روزها هرچه میخواهم دیگرننویسم نمی شود.احساس می کنم گفتنیها گفته شده وهمان گفته شده های ناصحانه ودلسوزانه هم به چیزی گرفته نمی شود.
این روزها خبر بی سر و صدای حصر خانگی اعلام نشده جناب مهندس موسوی وجناب آقای کروبی نقل بیشتر جاهاست. ازاین پیش آمد تلخ و پرهزینه ،دوستان انقلاب غصه دارند و دشمنان این آب وخاک علوی شادخوار.
اگر آقایان اعمال حصرمی کنند واین کار را قانونی می دانند چرا دراعلام آن به مردم درمی مانند؟
دیروز کسی بغض زده به من تلفن زد وعیش و آرامش نداشته ام رابیشتر منغص کرد که اگردستت میرسد کاری بکن کاربه جاهای باریکی نکشد. وقتی چشمهایی بسته است ودهانهایی باز، و در مقابل دستهایی بسته است ودهانهایی بسته تر،ازمن وامثال من جز دعا و این نوشته های ناتمام! چه برمی آید؟
دیروز دربعضی سایتها نامه فرزندان کروبی وموسوی را می خواندم که توسط نیروهای امنیتی از رفتن به خانه پدریشان باز داشته شده اند واز این جهت کار آنها به نوشتن نامه به افکارعمومی کشیده شده است.
دنیایی که دراین روزها قیامهای ملت مسلمان را متاثر از انقلاب اسلامی می داند با شنیدن این حرفها ونامه های فرزندان موسوی وکروبی به ما چه خواهد گفت؟
آیا دراین که این کارها آبرویی برای نظام در داخل یا خارج باقی نمی گذارد کمترین تردیدی دارد؟
چند روز پیش از یکی از دوستان مهندس موسوی جمله تکان دهنده ای شنیدم که می گفت به بعضی که این روزها به مهندس جفا می کنند باید گفت بترسید از ظلم به کسی که جز خدا یاوری ندارد.
سوالی که این روزها ذهن مرا خیلی به خود مشغول کرده این است که:
مگرهرحکومت حق دارد هر کاری که در خود توان آن را می بیند بکند وبامنتقدین یا مخالفین خود هرگونه که دلش بخواهد و از دستش بربیاید رفتارنماید و مسولان آن هرچه که دلشان میخواهند بگویند وبه تبعات کارها و گفته های خود هم کاری نداشته باشند؟
پنج شنبه وزیراطلاعات در برنامه دیروز امروز فردای شبکه ۳ ،با چه جرئتی نمی دانم ،تمام کسانی که درراه پیمایی ۲۵ بهمن به خیابانهای تهران آمده بودند را سلطنت طلب وبهایی ومنافق خواند که از شلوغی طبیعی مردم برای خرید عید درمیدان انقلاب سوء استفاده کرده اند.انگار نه انگار درشهرهای دیگرهم خبرهایی بوده است.
چند روز پیش کسی ازسر دلسوزی به سرنوشت این نظام مظلوم می گفت یک منتظری کم بود که حالا آقایان می خواهند دو منتظری درست کنند؟
چرا آقایان فکرمی کنند با این تدبیرصد درصد، اشتباه کار درستی انجام داده اند وحق همان است که می کنند؟
چرا آقایان فکرمی کنند به هرمیزان که می خواهند می توانند ازمابقی آبروی نظام هزینه کنند؟
چرا آقایان فکر میکنند همه مردم ،تنها،همین بعضی اشخاص همانند من وما، محاسن دار و یا محجبه ای هستند که دراینجا و آنجا فریادمرگ و اعدام سرمی دهند و کفایت می کند که با آنها ادامه مسیربدهند ودیگرانِ ساکت اما خاموش که نظری دیگر دارند شهروندان این مملکت نیستند وایشان رابا آنها کاری نیست ؟
چرا آقایان فکرمیکنند روش برخورد با مسئله ،نه حل آن، که پاک کردن آن است؟
آقایان این درسهای غلط را درکدام مدرسه سیاست خوانده وآموخته اند؟
آقایان درحصر ۵ ساله مرحوم آیت الله منتظری ،رضوان الله تعالی علیه، چه سودی دیدند وچه نتیجه ای جزبدنام کردن نظام گرفتند که دیگرباربه این شیوه روی آورده اند و دست قدرت خود را به حصر دیگری گشاده اند؟
وقتی بعضی نمی خواهند از تاریخ کوتاه انقلاب عبرت بگیرند احساس می کنم سرنوشتی را که درانتظارمان است، که خدا آن روز را نیاورد، نمی شود تغییر داد .
این ما نیستیم.
باید به حصرها پایان داد ومانع دیدار فرزندان با والدینشان نشد.اینگونه کارها به ما که پیروان پیامبر رحمتی هستیم که وقتی دید از فردی مشرک که هر روز بر سر او خاکستر می ریخت خبری نیست سراغ او را گرفت وتا شنید در بستر بیماری افتاده به عیادت او شتافت. نمی آید.
اینگونه رفتارها با سیره نورانی نبوی وعلوی که مردم از آنها رایحه رحمت وآرامش استشمام می کردند سازگاری ندارد. همه باید به سیره رسول خدا (ص) وامیرالمومنین (ع) برگردیم.
منبع: وبلاگ نویسنده

شیوع گسترده آنفلوآنزای مرغی / قیمت تخم مرغ به ۲۰۰ تومان رسید

در حالی که قیمت تخم مرغ در بازار به ۲۰۰ تومان رسیده است، رئیس اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی مرغداری‌های کشور خبر داد: طیور ۲۰ تا ۲۵ درصد مرغداریهای تخمگذار، ۱۰تا ۱۵ درصد واحدهای مادری و حدود ۵ درصد واحدهای تولیدی مادر در ۴ استان تهران،‌ قزوین، البرز و قم به دلیل شیوع بیماری “آنفلوآنزای مرغی ” معدوم شده‌اند.
به گزارش فارس، حمید فاضلی در مورد اینکه افزایش قیمت تخم مرغ تا چه اندازه با شیوع آنفلو‌انزای مرغی مرتبط است، اظهار داشت: چند واحد بزرگ تولیدی در استانهای تهران، قزوین، البرز و قم درگیر این بیماری هستند که بیشتر آنها تخمگذار و مادری بوده و جسته و گریخته در برخی استانها واحدهای گوشتی هم مبتلا به این بیماری هستند.
رئیس اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی مرغداری‌های کشور افزود: در برخی استانها مانند مازندران هم این بیماری وجود دارد اما تمرکز بیشتر در استانهای یاد شده است.
وی افزود: این بیماری‌ها علاوه بر آنفلوآنزا ترکیبی از بیمار‌هایی مانند برونشیت و نیوکاسل نیز است و هر واحد تولید‌ی که به این بیماری مبتلا می‌شود تمام مرغ‌های آن معدوم می‌شوند.
فاضلی افزود: ۲۰الی ۲۵ درصد واحدهای تخمگذار، ۱۰ الی ۱۵ درصد واحدهای مادری و حدود ۵ درصد واحدهای تولیدی مادر در استانهای درگیر به بیماری “آنفلوآنزای مرغی ” معدوم شده‌اند.
وی با بیان اینکه رئیس سازمان دامپزشکی اعلام کرده این بیماری کنترل شده است، گفت: برای مقابله با شیوع این بیماری در کل کشور به مدت ۱۵ روز است از جابجایی مرغ و جوجه یک روزه بین استانها جلوگیری می‌شود و یا به صورت پرکنده یا منجمد جابه‌جا می‌شود.
وی درباره دلیل افزایش قیمت تخم مرغ در بازار گفت: عامل اصلی شیوع این بیماری‌ها و در مرحله بعد به دلیل افزایش تقاضا نسبت به عرضه در بازار به دلیل نزدیک شدن به ایام عید و دلیل سوم افزایش قیمت نهاده‌ها است که باعث افزایش قیمت تخم مرغ در بازار شده است به طوری که ذرت و سویا حدود ۲۵ درصد افزایش قیمت دارند و همچنین بعد از هدفمندی یارانه‌ها نیز قیمت تمام شده تولید افزایش یافته است.
فاضلی در مورد تامین نیاز شب عید گفت: از نظر عرضه با توجه به ذخیره‌سازی هایی که انجام شده، احتمال دارد از نظر قیمت تنش داشته باشیم.
رئیس اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی مرغداری‌های کشور گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ برای تولید مصرف کننده ۳ هزار و ۲۰۰ تومان و برای تولید کننده ۲ هزار و ۴۰۰ تومان مناسب است.
قیمت هر عدد تخم مرغ از هفته پیش تاکنون از ۱۵۰ تومان به ۱۸۰ و از روز گذشته به هر عدد ۲۰۰ تومان رسیده است.


واگذاری دو پروژه جدید میلیارد دلاری به قرارگاه خاتم سپاه، بدون مناقصه

معاون وزیر نفت خبر داد که ساخت دو خط لوله انتقال نفت و فرآورده نفتی در مجموع به طول یکهزار و یکصد کیلومتر و به ارزش تقریبی ۱٫۳ میلیارد دلار به صورت ترک تشریفات به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) وابسته به سپاه پاسداران واگذار شده است.
علیرضا ضیغمی در گفت‌و‌گو با مهر با اشاره به واگذاری ساخت دو خط لوله انتقال فراورده های نفتی و نفت خام به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)، گفت: این پروژه های نفتی به صورت ترک تشریفات مناقصه به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شده است.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با تاکید بر اینکه برای ساخت این دو خط لوله نفتی تامین منابع مالی توسط قرارگاه خاتم الانبیا انجام می شود، تصریح کرد: علاوه بر این پیشتر قرارداد طرح توسعه بندر نفتی ماهشهر و ساخت مخازن جدید فرآورده نفتی هم به این مجموعه واگذار شده است.
به گزارش مهر، بهمن ماه امسال قرارداد ساخت دو خط لوله انتقال نفت و فرآورده های نفتی به ارزش تقریبی ۱٫۳ میلیارد دلار به طور رسمی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شده است.
بر این اساس ساخت خط لوله انتقال نفت خام ترش از منطقه سبزآب به ری و همچنین عملیات ساخت خط لوله انتقال فرآورده های نفتی از آبادان – اهواز – اراک به ری در مجموع به طول یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر توسط این مجموعه انجام می شود.
از سوی دیگر پیش بینی می شود هفته جاری قرارداد ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به اروپا به ارزش تقریبی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بین شرکت ملی گاز، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و بانک پارسیان امضا ‌شود.
در همین حال اخیرا قرارداد ساخت فاز دوم خط لوله هفتم سراسری (خط لوله گاز پاکستان) به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شده است.
سردار عبداللهی معاون قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا هم اخیرا از اجرای هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط لوله جدید انتقال نفت و گاز در بخشهای مختلف کشور توسط متخصصان این مجموعه خبر داده است.
این در حالی است که سردار رستم قاسمی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا از واگذاری قرارداد ساخت خط لوله پتروشیمی اتیلن مرکز به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا خبر داده و به مهر گفته است: ارزش تقریبی قرارداد ساخت خط لوله اتیلن مرکز حدود ۵۰۰ میلیارد تومان (۵۰۰ میلیون دلار) برآورد می شود.
با توافق بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و قرارگاه خاتم الانبیا، قرارداد ساخت این خط لوله اتیلنی به صورت EPCCF شامل مهندسی، تدارکات، نصب، راه اندازی و تامین منابع مالی امضا شده است.




افسوس که 32 سال پس از انقلاب، هنوز به کرامت انسان بی‌اعتنایی می‌شود

نامه اعظم طالقانی به صادق لاریجانی: حداقل پس از این مانع بی‌حرمتی به زنان این کشور شوید

اعظم طالقانی، فرزند آیت الله طالقانی عضو شورای انقلاب و اولین امام جمعه تهران پس از انقلاب اسلامی، در نامه ای به رییس قوه ی قضاییه با ابراز تاسف از روند در جریان سیستم قضایی و امنیتی کشور و با اشاره به نامه ی نرگس محمدی همسر تقی رحمانی، و نحوه ی دستگیری ایشان می گوید: من به خداوند پناه می برم و این نامه را از سر دلسوزی و درد دل یک زن مسلمان ایرانی برای آن مقام محترم می نویسم تا حداقل از این پس مانع چنین بی حرمتی هایی به زنان این کشور شوید که شنیدن و دیدن آن برای ما که دل در گرو آبادی میهن و اعتلای دین و اخلاق و انسانیت داشتیم و داریم، مرگ آور نباشد.
در بخش دیگری از این نامه آمده است: چگونه می توان باور کرد حکومتی که برای برپایی آن با اهداف و شعارهایی همچون استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی شهیدان فراوانی چه در قبل از انقلاب در زندان ها وزیر شکنجه های سهمناک و چه بعد از انقلاب در جبهه های جنگ و در دوران معاصر ایران جان خود را عاشقانه باختند تا پاسدار آزادی و ارزش های اخلاقی و معنوی دینی باشند، اکنون برای بازداشت فردی که خود سال های طولانی از عمرش را در زندانها گذرانده و دوباره پس از آزادی، با عشق و ایمان به شیوه مسالمت آمیز و مدنی رفتار نموده، عضو گروه های مسلحانه و چریکی نبوده و چهره ای شناخته شده است، چنین رفتاری می کنند و به زن بیمار و فرزندان خردسالش هم رحم نمی کنند.
متن کامل این نامه که نسخه ای از آن در اختیار کلمه قرار گرفته، به شرح زیر سات:
بسمه تعالی
ربنا افرغ علینا صبرا و ثبت اقدامناو انصرنا علی القوم الکافرین
حضور محترم ریاست قوه قضائیه:
از ابتدای انقلاب تاکنون از آنچه دیده و شنیده ام نسبت به تعمیق بی دینی، تفرقه، دسته بندی شدن و شکاف بین مردم و آنچه امروز شاهد آن می باشیم پیوسته بیمناک بوده و هستم. البته نه از برای خویش، بلکه برای آینده کشورم، ملتم و دینم. در خبرها نامه ای از همسر آقای تقی رحمانی منتشر شده بود که مردان نامحرم ناشناس با شکستن درب منزل آنها بی خبر و ناگهانی داخل محل سکونتشان می شوند و در حالیکه دو فرزند خردسال نیز در منزل آنهاست بی آنکه به رسم مردانگی حتی کلامی چون «یاالله» از زبانشان جاری شود وارد حریم خصوصی آنان می شوند!
کلام خدا در این باره چنین است:«یا ایها الذین آمنوا لاتدخلوا بیوتا غیر بیوتکم حتی تستانسوا و نسلموا علی اهلها، ذلکم خیرلکم. لعلکم تذکرون فان لم تجدوا فیها احدا فلا تدخلوها حتی یوذن لکم. و ان قیل لکم ارجعوا فارجعوا. هو ازکی لکم. والله بما تعلمون علیم» (نور، ۲۷ و ۲۸)
چگونه می توان باور کرد حکومتی که برای برپایی آن با اهداف و شعارهایی همچون استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی شهیدان فراوانی چه در قبل از انقلاب در زندان ها وزیر شکنجه های سهمناک و چه بعد از انقلاب در جبهه های جنگ و در دوران معاصر ایران جان خود را عاشقانه باختند تا پاسدار آزادی و ارزش های اخلاقی و معنوی دینی باشند، اکنون برای بازداشت فردی که خود سال های طولانی از عمرش را در زندان ها گذرانده و دوباره پس از آزادی، با عشق و ایمان به شیوه مسالمت آمیز و مدنی رفتار نموده، عضو گروه های مسلحانه و چریکی نبوده و چهره ای شناخته شده است، چنین رفتاری می کنند و به زن بیمار و فرزندان خردسالش هم رحم نمی کنند. زمانی که طریق بازداشت آقای رحمانی را در نوشته همسرش دیدم با خود فکر کردم که مگر یک چریک مسلح را می خواستند بازداشت کنند چنین وارد منزل شده و کودکان و همسرش را به هراس و ترس مبتلا کرده اند؟ به یاد آوردم آمال و آرزوهایمان در روزهای سخت زندان های رژیم پهلوی را که چه زنان و مردانی پای در راه مبارزه گذاشتند تا روزی بیاید که دیگر از آن ظلم و اجحاف خبری نباشد. مبارزه ای که هدف آن حفظ کرامت واقعی انسان بود که کلام زیبای خداوند نیز تاکید بر آن دارد. اما افسوس که اکنون پس از ۳۲ سال کرامت انسان، از مرد، زن و کودک چنین به سخره گرفته شده و به آن بی اعتنایی شده و حتی از بین می رود.
حال من به خداوند پناه می برم و این نامه را از سر دلسوزی و درد دل یک زن مسلمان ایرانی برای آن مقام محترم می نویسم تا حداقل از این پس مانع چنین بی حرمتی هایی به زنان این کشور شوید که شنیدن و دیدن آن برای ما که دل در گرو آبادی میهن و اعتلای دین و اخلاق و انسانیت داشتیم و داریم، مرگ آور نباشد.
اول اسفند ۱۳۸۹
اعظم طالقانی




به کدامین گناه؟

دستان خالی متصدی وزارت اطلاعات و پرسش هایی که پس از ۲۰ ماه بی‌پاسخ ماند

کلمه- آل طاها: نخستین مصاحبهٔ زندهٔ وزیر اطلاعات با صدا و سیما، در حالی بر روی آنتن رفت که بسیاری از تحلیلگران سیاسی انتظار داشتند که حیدر مصلحی در این برنامه دست کم مستندات و دلایلی را در خصوص موضوع حصر رهبران جنبش ارائه کند و لااقل بتواند رفتارهای سراسیمهٔ حاکمیت را پس از تجمعات ۲۵ خرداد و ۱ اسفند به نوعی توجیه کند. افکار عمومی هم منتظر بودند که وزیر اطلاعات پس ۲۰ ماه برخورد امنیتی و انتظامی با جنبش سبز در نخستین مصاحبهٔ زندهٔ خود به نوعی آب رفته را به جو بازگرداند، راز و رمز رفتارهای غیر طبیعی وزارت اطلاعات و برخوردهای امنیتی دو سال اخیر را توضیح دهد، به ضرورت فضای امنیتی حاکم بر کشور و هزینه‌های کلانی که بر کشور و بیت المال تحمیل کرده است اشاره کند و نشان دهد که ۲۰ ماه شعار و تخریب و توهین و تهمت علیه نخست وزیر امام و رئیس مجلس سوم و ششم تنها ناشی از یک سوء تفاهم نبوده است!
با این همه؛ ناتوانی راهبردی و ضعف ذاتی وزیر اطلاعات در ارائهٔ اطلاعاتی پیرامون «فتنهٔ ۸۸»، صحنهٔ مصاحبه را به عرصهٔ اقتدار و پاکی جنبش سبز و رهبران آن تبدیل کرد. آقای وزیر در این برنامه نه تنها سندی و مدرکی علیه جنبش سبز و سران آن رو نکرد، بلکه نتوانست کلیب‌های تبلیغاتی و وارونهٔ صدا و سیما را هم سرویس دهد و در اجرای این مصاحبهٔ هماهنگ آنچنان ناتوان عمل کرد که حوصلهٔ مجری سیاست‌های صدا و سیما را هم که منتظر شنیدن حداقل یک خبر جدید بود، بار‌ها و بار‌ها سر برد.
سخنان مغشوش مصلحی در خصوص عقبه‌های متفاوت فتنه، اقرار او به حضور فعال جنبش در عرصه اجتماعی، تعابیر نادرست و مضحک او در خصوص خریدهای نوروزی در روز ۲۵ بهمن، ‌ ادعاهای بدون سند و مدرک او در خصوص مشاوران میرحسین و شیخ مهدی در حالی که بدرستی اسامی آنان را نمی‌دانست، اقرار به اشراف ۲۰ درصدی او بر موضوع فتنه، معرفی عوامل ترور در ۲۵ بهمن درحالی که تنها به مسلح بودن آن‌ها مستند می‌شد و ده‌ها نکتهٔ فاحش دیگر که در ادبیات وزیر اطلاعات را «نکته‌های قابل توجه» نام داشتند، بر «دستان خالی وزارت اطلاعات و دستپاچگی حاکمیت» در مواجهه با جنبش سبز تاکید می‌کرد.
غلو خارج از عرف وزیر اطلاعات در خصوص دستگیری نیم ساعتهٔ ریگی هم نه تنها نتوانست ابهامات پیرامون نحوه دستگیری او را روشن کند و اندک همینهٔ برای وزیر اطلاعات و سرویس‌های اطلاعاتی داشته باشد، بلکه زیاده روی او در پایین کشیدن ریگی از آسمان، طنز تلخی بود که متاسفانه عجز سرویس‌های اطلاعاتی ایران و فضای شعارزده و عوام فریب حاکم بر وزارتخانه را بر مخاطب آشکار‌تر می‌کرد.
متاسفانه! حیدر مصلحی باز هم در این برنامه از جزوه براندازی دین نام برد و از آنجا که دروغگو کم حافظه است، فراموش کرد که چند ماه پیش گفته است آن را از دفتر کار علیرضا بهشتی بدست آورده‌اند و این بار آن را مکشوف دفتر میر حسین دانست. و باز هم بی‌سند و مدرک و بدون آنکه خطی از آن را بخواند بر ادبیات حزب توده تاکید کرد تا به قول ظریفی «پس از سازمان مرده مجاهدین خلق، حزب توده را هم در افکار عمومی زنده کند!». ظاهراً علاقهٔ اقتدارگرایان به الگوی حکومتی استالین تنهابه سرکوب و برخورد با مخالفان و برگزاری دادگاهای نمایشی و اعترافات اجباری محدود نمی‌شود که به ادبیات حزب توده نیز علاقمند شده‌اند و گویا علاقهٔ آقایان به براندازی دین بیشتر از این هاست که در لباس پیامبر خدا و رو در روی خلق الله آشکار دروغ می‌گویند و به نظر می‌رسد «تهمت‌هایشان آینهٔ آرزوهای محالشان است».
از قضا سرکنگبین صفرا فزود. بعید است کسی این مصاحبه را به تماشا بنشیند و به دستان خالی وزارت اطلاعات در خصوص جنبش سبز اعتراف نکند. بعید است کسی استیصال وزیر اطلاعات را در این مصاحبه ببیند و به اقتدار جنبش سبز پی نبرد. هیچ وجدان بیداری با دیدن این مصاحبه، مظلومیت رهبران جنبش سبز و فعالان شبکه‌های اجتماعی جنبش سبز را انکار نخواهد کرد. مردم ایران پس از دین این برنامه محکمتر از همیشه از متولیان امور خواهند پرسید «آقایان از کدام فتنه سخن می‌گوئید؟ به حکم کدام مدرک، دوسال کشور را به دامن بحران‌های سیاسی و امنیتی برده‌اید و پاک‌ترین فرزندان کشور را زندانی و آواره کرده‌اید؟ شاهد شما بر شهادت فرزندان ملت چیست؟ به کدامین گناه کشته شدند؟ چرا وزارت خانه‌ای که قرار بود چشم و گوش نظام باشد و پرسنلش به سربازی گمنام امام زمان مفتخر بودند به چنین حال و روزی افتاده است که نه تنها توان تامین امنیت مردم را ندارد بلکه خود به تهدیدی علیه اسایش و امنیت مردم تبدیل شده است و بر اثر سیاست‌های حاکم، فرزندان ملت را در برابر یکدیگر قرار داده است؟
رهروان راه سبز امید؛ سوگمندانه ناظران دلسوز را به تامل در مصاحبهٔ مصلحی فرا می‌خوانند و بنا به آئین سبز خود همچنان امیدوارند سیمای شرمگین متولیان امر را در پس آن ببیند و عرق شرم را بر پیشانی حاکمانی ببیند که در دو سال اخیر بزرگ‌ترین سرمایه‌های انسانی کشور را به هوای توهمات بی‌سند و مدرک مـُـشتی قدرت طلب به باد داده‌اند. فعالان جنبش سبز، حاکمان را دعوت می‌کند که شرمگین ار کردار و گفتار خویش نامه‌های فرزندان میر حسین موسوی و شیخ مهدی کروبی را بخوانند و از اینکه صلاح مملکت را به دست مصلحی‌ها داده‌اند، به درگاه خدا و ملت توبه کنند.

کاتوزیان: روس‌ها در نیروگاه بوشهر یک و نیم برابر بیشتر پول گرفته‌اند و همچنان بدقولی می‌کنند

در حالی که ماه ها از وعدۀ روس ها در افتتاح و راه اندازیِ نیروگاه اتمی بوشهر می گذرد و آغاز به کار این پروژه همچنان در مُحاق باقی مانده، رییس کمیسیون انرژی مجلس، موضوع نیروگاه بوشهر و راه‌اندازی این نیروگاه را هم “چنان در هاله‌ای از ابهام” عنوان کرد و گفت: روس‌ها در پروژه بوشهر یک و نیم برابر بیشتر پول گرفته‌اند و بدقولی آنان همچنان ادامه دارد.
به گزارش جرس به نقل از وب سایت «خانه ملت»، حمیدرضا کاتوزیان طی گفت و گو با این سایت رسمی مجلس، از مسئولیت ناپذیری روس‌ها در برابر تعهداتی که به ایران برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر داده‌اند انتقاد کرد و گفت: بدقولی و مسئولیت ناپذیری روس‌ها در پروژه بوشهر همچنان ادامه دارد و متاسفانه با اینکه ایران در پروژه نیروگاه بوشهر یک و نیم برابر بیشتر از آنچه باید هزینه می‌کرد، خرج کرده است، اما هنوز از راه اندازی نیروگاه و تولید برق آن خبری نیست.
رییس کمیسیون انرژی همچنان افزود: روس‌ها مرتبا در مورد راه اندازی این نیروگاه مانع تراشی می‌کنند و با طرح مطالبی مانند هزینه‌های اضافی، گران شدن تجهیزات و مسائلی از این قبیل، هم پول بیشتری مطالبه می‌کنند و هم راه اندازی نیروگاه را به تاخیر می‌اندازند.
نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با انتقاد از عملکرد ضعیف سازمان انرژی اتمی در برابر بدقولی‌ روس‌ها، تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی در مورد موضوع نیروگاه اتمی بوشهر ضعیف عمل کرده است و بخشی از بدقولی روس‌ها هم به همین برخورد ضعیف بر می‌گردد و لازم است که این سازمان در این مورد هرچه سریعتر موضع قاطع و محکمی بگیرد تا تکلیف این نیروگاه روشن شود.
وی همچنین افزود: پیگیری راه اندازی نیروگاه بوشهر به طور قطع از جمله وظایف سازمان انرژی اتمی است و باید این موضوع با اقتدار بیشتری پیگیری شود و با کسانی که در این زمینه سستی کرده اند و موجب بروز این تاخیر شده‌اند برخورد شود.
گفتنی است تابستان امسال مقامات جمهوری اسلامی گفته بودند نیروگاه اتمی ۱۰۰۰ مگاواتی بوشهر ساخت روسیه، در اوایل ۲۰۱۱ میلادی، تولید انرژی را آغاز می کند و این اقدام، اشتباه غرب را نشان خواهد داد که می گوید ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی است.
جمهوری اسلامی، مردادماه امسال نیز، اقدام به سوخت گیری نیروگاه بوشهر کرد و مقامات دولت خاطرنشان کرده بودند که این نیروگاه در مهرماه سوخت گذاری و در اوایل سال ۲۰۱۱ میلادی برق تولید خواهد کرد، اما کماکان این موضوع در ابهام قرار دارد.



سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی: امپراتوری دروغ پس از شهید دزدی به بیانیه نویسی جعلی توسل جسته است

در پی انتشار بیانیه ی ساختگی از جانب شاخه ی اروپا و آمریکا ی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از جانب سایت های وابسته به حکومت، شاخه ی خارج از کشور سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد که انتشار هرگونه بیانیه و مطلبی به نام این تشکل جز از طریق وب سایت رسمی سازمان و امروز نامعتبر و جعلی است.
به گزارش سایت امروز، وب سایت رسمی سازمان متن کامل این بیانیه به شرح زیر می باشد.
وب سایت خبرانلاین وابسته به امنیتی ترین بخش سپاه پاسداران و یکی از ارگان های رسانه ای امپراتوری دروغ عصر روز جمعه بیانیه ای جعلی را با امضای اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی (شاخه اروپا-آمریکا) انتشار داد. هرچند شکل و محتوای این بیانیه به اندازه کافی بر ساختگی بودن آن و درماندگی حاکمیت اقتدارگرا و واضعان و پیگیران جنگ نرم در مقابله با جنبش سبز و مدنی و حقوق محور مردم کشورمان گواهی می دهد و زندانی بودن اعضای فعال شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی جای هیچ گونه تردیدی دراین باره باقی نمی گذارد اما تمسک و توسل محافل امنیتی به اینگونه بیانیه نویسی تنها بازسازی سناریوی شهید دزدی رسوای اخیر و نهایت عجز و درماندگی آنان را در برخورد با فعالان جنبش سبزمی رساند. آنان که در پی کودتای انتخاباتی با بازداشت فله ای و غیرقانونی فعالان سیاسی از جمله اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و تشکیل دادگاه های نمایشی دسته جمعی و صدور احکام سنگین از طریق دادگاه های غیرعلنی و برخلاف اصل ۱۶۸ قانون اساسی تا اعلام حکم انحلال دو تشکل ملی و سابقه دار سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت پیش رفتند تا اثرگذاری این ها را در روند تحولات سیاسی کشورمان و پیش برد جنبش سبز مهار و بی اثر سازند، تصور این را نمی کردند که ادامه فکر و فعالیت و حیات این تشکل ها تا اقصی نقاط دنیا گسترش یافته باشد و اکنون که با این واقعیت و تاثیرگذاری بیش از پیش این تشکل ها روبرو شده اند چاره ای جز نعل وارونه زدن و جعل بیانیه به نام سازمان برای تایید حاکمیت کودتایی خود ندیده اند و البته نهایت ناشی گری شان را در ادبیات بکار برده در این بیانیه و تفاوت آشکار آن با دیگر بیانیه های سازمان به روشنی به نمایش گذاشته اند.
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی (شاخه خارج از کشور) به اطلاع هموطنان عزیز می رساند که انتشار هرگونه بیانیه و مطلبی به نام این تشکل جز از طریق وب سایت رسمی سازمان و امروز نامعتبر و جعلی است .
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی (شاخه خارج از کشور)



سعید حجاریان در جشنواره فجر؛ تشویق کم نظیر تماشاگران دولتی ها را فراری داد 

شامگاه پنج شنبه چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر در حالی به پایان رسید که تالار وحدت، میزبان ارکستر ملی بود.ارکستری که پس از دو سال وقفه برای اولین باربه روی صحنه می رفت و اینبار به جای فرهاد فخرالدینی هفتاد و سه ساله، بردیا کیارس سی و یک ساله آنرا رهبری می کرد.
به گزارش خبرنگار کلمه، فرهاد فخرالیدینی پس از انتخابات سال گذشته دیگر حاضر به رهبری ارکستر نشده است  و در این دوسال تنها به سکوت بسنده کرد. ارکستر ملی در حالی به روی صحنه رفت که مقامات دولتی چون معاونت هنری وزارت ارشاد “حمید شاه آبادی ” به همراه سرپرست دفتر موسیقی ” علی ترابی ” و” بابک رضایی” مدیر اجرایی جشنواره شخصا در سالن حاضرشدند اما این حضور به درازا نینجامید چرا که پس از اجرای اثر حسین علیزاده “نینوا” ، سعید حجاریان با واکر وارد سالن شد و درهمان بدو ورود، حضار بطور یکپارچه با دست زدنهای خود وی را مورد استقبال قرار دادند به نحوی که کلیه صاحب منصبان حکومتی مجبور به ترک سالن شدند و دیگر بازنگشتند.



انسداد عروق قلب منصور اسانلو، فعال سندیکایی محبوس در زندان گوهردشت

خبرگزاری هرانا - وضعیت جسمانی منصور اسانلو، زندانی سیاسی و رییس سندیکای اتوبوسرانی تهران و حومه، وخیم گزارش شده است.
به گزارش جرس، این فعال سندیکایی که نزدیک به پنج سال است در زندان به سر می‌برد اکنون با مشکلات حاد قلبی مواجه شده و به گفته پزشکان باید هرچه سریعتر در خارج از زندان تحت درمان قرار گیرد. به گفته پزشکان زندان، سه رگ قلب اسانلو مسدود شده و وضعیت جسمانی نامناسبی دارد.
گفتنی است هفته گذشته این فعال کارگری به بیمارستانی در کرج با پابند و دستبند منتقل شد، اما بدون هیچ‌گونه درمان یا معالجه ای به زندان برگردانده شد.
منصور اسانلو پیش از این نیز دچار حملات قلبی شده و مجبور به انجام جراحی قلب بوده است، اما با این وجود مسئولین قضایی از دادن مرخصی به وی خودداری می کنند و هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای عدم ارائه مرخصی نگفته‌اند.
این فعال سندیکاییِ زندانی، اکنون در زندان رجایی‌شهر کرج زندانی است و به دلیل عدم امکان استفاده از تلفن، خانواده وی اطلاعی از وی ندارند و این باعث افزایش نگرانی‌ها نسبت به وضعیت وی شده است.


بی‌اطلاعی از وضعیت فرناز کمالی، فعال حقوق زنان

خبرگزاری هرانا - با گذشت شش روز از بازداشت فرناز کمالی، فعال حقوق زنان و عضو کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز کماکان هیچ اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، سعیده عسگری، دانشجوی رشته ی زبان فرانسه و فرناز کمالی، دانشجوی رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، عصر یکشنبه، یک اسفند ماه جاری توسط سرنشینان یک خودروی “سمند نقره ای” که متعلق به نیروهای امنیتی در چهار راه فلسطین تهران بازداشت شده‌اند.
در حالی که اخباری مبنی بر صدور قرار کفالت برای سعیده عسگری به گوش می‌رسد، حتی از محل نگهداری فرناز کمالی اطلاعی در دست نیست. وی تاکنون تماسی با خانوده‌ی خود نداشته است. تنها در شب بازداشت پس از تماس‌های مکرر با تلفن همراه وی، یک مٱمور امنیتی خطاب به خانوده‌ی وی گفته: « دخترتان در تجمع بازداشت شده، صبر کنید تا با شما تماس گرفته شود.»
فرناز کمالی پیش از در جریان تجمع ۲۵ خرداد ماه ۸۸ در تهران بازداشت شده و مدت یک هفته را در قرنطینه نسوان زندان اوین بسر برده بود.




آزادی کورش بنایی و رضا شاکری دو دانشجوی دانشگاه شهرکرد

خبرگزاری هرانا - کورش بنایی و رضا شاکری دو دانشجوی دانشگاه شهرکرد که در ۲۶ بهمن بازداشت شده بودند، آزاد شدند.
به گزارش دانشجو نیوز، کورش بنایی و رضا شاکری که در تاریخ ۲۶ بهمن ماه در پی احضار و مراجعه به ستاد خبری اداره اطلاعات شهرستان شهرکرد بازداشت شده بودند، روز جمعه آزاد شدند.
گفتنی است که این دو دانشجو پس از آزادی مستقیم به شهر محل سکونت خود منتقل شده و از ورود آنها به خوابگاه دانشجویی جلوگیری شد.
جرم این دو دانشجو عضویت در "فیس بوک" اعلام شده است.
پیش از این علی مرادی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه شهرکرد نیز با قرار وثیقه آزاد شده بود.



 

آژانس: ایران می خواهد سوخت نیروگاه بوشهر را تخلیه کند

آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه ترین گزارش خود گفته است که ایران قصد دارد سوخت نیروگاه هسته ای بوشهر را تخلیه کند.
آژانس می گوید مقام های جمهوری اسلامی روز چهارشنبه (۲۳ فوریه) به این سازمان خبر دادند که می خواهند سوخت هسته ای را از قلب راکتور نیروگاه تخلیه کنند.
دولت ایران هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده است.
آژانس اتمی هم درباره علت درخواست ایران توضیحی نداده است.
آژانس اتمی می گوید که با ایران درباره "تدابیر ایمنی" لازم برای تخلیه سوخت راکتور به توافق دست یافته است.
دولت ایران با کمک روسیه برای راه اندازی نیروگاه بوشهر تلاش می کند.
فرآیند سوخت گذاری راکتور این نیروگاه در اوایل ماه دسامبر ۲۰۱۰ تکمیل شد.
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) پنجشنبه به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نوشت: "هیاهو درباره بروز اشکالات فنی درنیروگاه هسته ای بوشهر کذب محض و بی اساس است و فعالیت ها دراین نیروگاه بطور عادی جریان دارد."
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران نیز در سفر اخیرش به بوشهر گفته بود: "در راکتور این نیروگاه نیز بسته شده و همه چیز آماده و مهیا است تا در آینده نزدیک برق تولید شود."
ایران تایید کرده که کرم اینترنتی استاکس نت کامپیوترهای کارکنان راکتور اتمی بوشهر را آلوده کرده، اما تاکید دارد که استاکس نت به سیستم های اصلی نیروگاه صدمه نزده است.
دمیتری روگوزن، نماینده روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ماه ژانویه گفته بود استاکس نت ممکن بود فاجعه ای هسته ای مانند چرنوبیل در بوشهر به راه اندازد.
سابقه برنامه ساخت نیروگاه بوشهر به سال ۱۹۷۵ و زمانی می رسد که ایران به دلیل گسترش مصرف داخلی، به خصوص توسط واحدهای تولیدی، با کمبود برق مواجه بود.
پس از انقلاب سال ۱۹۷۹، این طرح کنار گذاشته شد و قراردادهای آن عمدتا به ابتکار جمهوری اسلامی لغو شد.
از اوایل دهه ۱۹۹۰، جمهوری اسلامی بار دیگر در صدد احیای طرح نیروگاه اتمی بوشهر برآمد و در سال ۱۹۹۲، تفاهم نامه اولیه و در سال ۱۹۹۵، قرارداد نهایی ساخت نیروگاه با طرف روسی امضا شد.
تکمیل طرح نیروگاه بارها به تعویق افتاده و مشکلات فنی و مالی به عنوان دلیل تاخیر در راه اندازی این نیروگاه عنوان شده است.
سوخت مورد نیاز نیروگاه توسط شرکت روس طرف قرارداد تامین می شود که در عین حال، مسئول خارج کردن و انتقال پس مانده سوختی اتمی نیز خواهد بود.
ایالات متحده و کشورهای غربی ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را مغایر تعهدات هسته ای ایران ندانسته اند و از مشارکت روسیه در این طرح حمایت کرده اند.




 

نگاهی دیگر: تجربه کردستان عراق؛ ضعف ها و قوت ها

تظاهرات در کوت

فضای سیاسی کردستان عراق در روزهای اخیر متشنج بوده است. در دو هفته گذشته تجمعات و تظاهراتی در اعتراض به فساد اداری و عملکرد مسئولان حکومت منطقه‌ای صورت گرفته است . این تظاهرات در چندین مورد به خشونت هم کشیده شده است.
هفته پیش در واکنش به حمله به دفتر حزب دمکرات کردستان عراق ( یکی از دو حزب حاکم) در شهر سلیمانیه، سه تن از ناراضیان کشته شده و چند تن دیگر زخمی شدند.
اعتراضات با همان شیوه و انگیزه ها به شهرهای قلعه‌دیزه، دربندیخان، کلار و چند شهر دیگر نیز سرایت کرد.
هرچند این رویدادها با موج تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا همزمان بوده و نوع اعتراضات هم مشابه است، اما این تفاوت هم به چشم می‌خورد که برخلاف کشورهای دیگر، اعتراضات در کردستان عراق بدون مقدمه یا به صورت خودجوش نبوده، فاقد رهبری و سازماندهی منسجم هم نیست.
از چندین سال پیش، یک جنبش اعتراضی و رفرمیستی به عنوان اپوزیسیون قانونی در درون حکومت فعلی شکل گرفته است که با استقبال نسبی اقشار مختلف جامعه هم مواجه شده است.
این جریان سیاسی - اجتماعی، از سوی حاکمیت به رسمیت شناخته شده و شاخه رسانه‌ای آن، با برخورداری از چند روزنامه و تلویزیون و استفاده از سایت های اینترنتی با مردم در ارتباط است.
فعالین این جنبش در انتخابات پارلمانی دو سال پیش شرکت کردند و 25 تن از نمایندگان آن به مجلس 100 نفری کردستان راه یافتند، اما اخیرا رهبران این جنبش اعلام کرده‌اند که ادامه فعالیت به عنوان اقلیت سیاسی و فراکسیون پارلمانی را بی‌فایده می‌دانند.
آنها برای اصلاحات بنیادی و مبارزه با فساد، خواستار انحلال مجلس و استعفای دولت کنونی شده‌اند؛ خواسته‌ای که با واکنش منفی احزاب حاکم مواجه شد هر‌چند که دیروز پارلمان کردستان با تصویب طرحی 17 ماده‌ای، قول تحقق بخشی از خواسته‌های مخالفان را داد، اما این طرح هم نتوانست ناراضیان را قانع کند .
این تنش‌های سیاسی در پی رویدادهای اخیر خاورمیانه به شکل اعتراضات خیابانی درآمده است. روز جمعه، شهر سلیمانیه شاهد نهمین روز اعتراضات خود بود.
ممکن است اعتراضات به سایر شهرهای عراق در خارج از کردستان هم سرایت کند. بغداد نیز روز جمعه شاهد تظاهرات هزاران معترضی بود که علی‌رغم تلاش حکومت و بخشی از مراجع دینی و نگرانی‌های امنیتی، باز به خیابان ها آمده بودند، همچنین در شهر موصل نیز در هجوم به استانداری این شهر، چندین تن کشته شدند و ساختمان استانداری هم به وسیله مردم خشمگین به آتش کشیده شد .
به نظر می رسد تجربه حکومت کردستان عراق با مشکلاتی جدی مواجه شده است. مشکلاتی که بیشتر ریشه در داخل کردستان دارد و برای اولین بار، عوامل خارجی در آن به حاشیه‌ رانده شده است، هر چند شماری از مسئولان بی‌میل نیستند آن را به رویدادها و مسائل خارجی پیوند دهند.
دستاوردهای مثبت یک تجربه
کردها در حکومت خودمختار خود در عراق، تجارب ارزشمندی در برقراری امنیت و ایجاد آزادی‌های اجتماعی و سیاسی کسب کرده‌اند. آنها همچنین در تامین حقوق اقلیت های غیر کرد هم کارنامه قابل دفاعی دارند، اما عدم شفافیت سیاسی و اقتصادی و همچنین فساد گسترده مالی و اداری، ضعفی بزرگ در عملکرد مسئولین حکومت کردستان محسوب می‌شودکه اکنون و در پی اعتراضات اخیر، کم‌کم هزینه آن را پس می‌دهند.
دستاوردهای مثبت یک تجربه
ناظران کمتر در این نکته تردید می کنند که استقرار حکومت خودمختار کردها، با تجربه های مثبت قابل توجهی همراه بوده است. این دستاوردها را در چند محور می توان خلاصه کرد:
1- برقراری امنیت :
کسانی که خود سالیانی را در جنگ و گریز با حکومت سابق عراق سپری کرده بودند، معلوم بود که از پس امنیت بر‌می‌آیند.
رهبران سیاسی و نظامی حکومت کردستان، خود انواع شیوه‌های مبارزه و تلاش برای براندازی یک حکومت را تجربه کرده بودند، از کمین کردن و کمین شکستن گرفته تا جنگ شهری و روستایی، از نفوذ در میان صفوف دشمنان تا شناسایی نفوذی‌های دشمن در صفوف خود. آنها در این اواخر تنها در یک نگاه، درصد خطر یا میزان بی‌خطری افراد و جریان های مختلف را در می یافتند.
به همین دلیل، در یکی از نا‌امن‌ترین دوران حیات سیاسی عراق، به خوبی در برقراری امنیتی نسبی در حوزه تحت اختیار خود موفق عمل کردند .
2- ایجاد آزادی‌های سیاسی و اجتماعی :
طیف های مخالف صدام حسین چنان متنوع و وسیع بودند که غیر از مطیعان مطلق حکومت، همه کردهای عراقی را شامل می‌شد.
در دوران مبارزه، آنها از لحاظ جغرافیایی هم مجبور بودند با هم بودن و یا تحمل اجباری همدیگر را تجربه کنند چرا که مناطق آزاد شده که تحت اختیار دولت بغداد نبود، بسیار محدود بود و همه مخالفان، از مسلمان نماز‌خوان گرفته تا لیبرال سکولار و کمونیست کاپیتال‌خوان، در این توفیق اجباری، چندین ائتلاف و درگیری و دوستی و دشمنی را تجربه کردند.
در آن سال های مبارزه آنها برای امنیت خود هم که شده، مجبور به تحمل همدیگر و مراعات متقابل بودند. این تجربه باعث شد بعدها که خود به حاکمیت رسیدند- به غیر از مناقشه قدرت - از لحاظ فکری و سیاسی، همزیستی همه اندیشه ها را در سطح جامعه ‌تحمل کنند.
احزاب چپی و اسلامی و دمکرات، همه در مجاورت یکدیگر دفتر و پایگاه دارند و مسجد و میخانه نیز در کنار هم دائرند. تنوع رسانه‌ها و کانال های تلویزیونی، در کنار دسترسی آزاد به کانال های ماهواره‌ای و اینترنت، به تلطیف فضای جامعه منجر شده است .
3- رعایت حقوق اقلیت ها :
هم اقلیت های قومی و نژادی، هم اقلیت های دینی، در حکومت کردستان عراق به رسمیت شناخته شده اند و از حقوق سیاسی و اجتماعی اقلیت ها برخوردارند. حتی ترکمن‌ها که بخشی از آنها با حکومت کردی سر ناسازگاری داشتند، هم در پارلمان و هیات دولت، کرسی و سهم خود را دارند، هم از حق آزادی احزاب و رسانه ها و تحصیل به زبان مادری، از ابتدایی تا دانشگاه برخوردارند.
آشوری های و سایر اقلیت های مسیحی و ایزدی هم از شرایط مشابهی برخودارند، هرچند انتظاری جز این نیز نمی رفت؛ کسانی که خود سالیانی مدید به عنوان اقلیت علیه دیکتاتوری مبارزه کرده بودند، نمی‌باید در دوران حکومتداری خود، حقوق سایر اقلیت ها را نادیده بگیرند .
دستاوردهای منفی
اماحکومت منطقه‌ای کردستان عراق، به رغم دستاوردهای مثبت، نقاط ضعفی نیز داشته است:
1- عدم شفافیت سیاسی و اقتصادی :
شرایط دوران مبارزه چنان بود که کردها به عنوان اپوزیسیون غیر قانونی و برانداز، برای تامین احتیاجات مالی و سیاسی خود، از دیگران کمک بطلبند، همان کاری که فلسطینی‌ها و ایرلندی‌ها و سایر جنبش‌های چریکی در دوران مبارزه می‌کردند.
شرط اول همه این کمک ها هم مخفی نگه داشتن آن بود. دولت های منطقه و قدرت های جهانی به ندرت می‌توانستند ریسک حمایت آشکار از اپوزیسیون یک کشور دیگر را قبول کنند.
از سوی دیگر نحوه این کمک ها، به شیوه‌ای ضمانت‌شده نبود که بتوان بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد، کمک هایی بودند که به دلایلی گوناگون همواره احتمال پایان یافتن آنها وجود داشت.
مدت دوران مبارزه هم مشخص نبود که آیا طی یک سال حتما صدام سرنگون می‌شود یا این مبارزه ده سال دیگر هم طول خواهد کشید. همین شرایط دوران مبارزه سبب شده بود که رهبران احزاب سیاسی میزان دارایی خود را از نزدیک ترین افراد خود هم مخفی نگه دارند و روابط سیاسی و منابع مالی خود را هیچ گاه آشکار نکنند، اما آنها با همین شیوه و سیاق، این بار به حکومتداری پرداختند.
آنها این بار، همین مخفی‌کاری را با مردم خود داشتند؛ با این تفاوت که حجم پول های دریافتی بسیار بیشتر شده بود .
2- فساد گسترده مالی و اداری:
در ادامه همین مخفی‌کاری‌ها، چون بخش مالی احزاب، می‌بایست خود با دارایی های حزب سرمایه‌گذاری و تجارت کنند و تنها به نزدیکان و هوادارن خود اعتماد داشتند، نشانه‌های فساد مالی بسیار زود آشکار شد.
ساختار جامعه و روابط پیچیده ‌طایفه‌ای هم بر فساد و عدم شفافیت افزوده شد. از دیگر سو، همان چریک ها و مبارزان برانداز سابق، خود به کسوت وزیر و وکیل و سایر مقامات بالای حکومتی درآمده بودند. آنها سال ها به ویران کردن خو کرده بودند، حال بدون تجربه‌ای از ساختن، بر روی ویرانه‌ای، مشغول ساختن بودند.
اکنون سال ها است که عدم اعتماد به تکنوکرات ها و مجبور کردن آنها به کار کردن تحت امر مسئولین حزبی به ناکارآمدی سیستم اداری و فساد گسترده مالی و اداری منجر شده است.
اما در این میان یکی از همان چریک های سابق، راهی دیگر در پیش گرفته است. نوشیروان که برای بیش از 20 سال در دوران مبارزه معاون جلال طالبانی بود، پس از پیروزی، خود را از منازعات دولتداری و فساد دور نگه داشت.
او اکنون با رهبری یک جنبش اجتماعی به نام "گوران" به اپوزیسیون جدی حکومت در راستای رفرم سیاسی و اداری تبدیل شده است؛ جریانی که گفته می شود از پایگاه نسبتا چشمگیری هم برخوردار است.
او اعلام کرده که دیگر اپوزیسیون پارلمانی بودن را بی‌فایده می‌داند و خواستار انحلال پارلمان و دولت و انتخابات زودهنگام و مبارزه با فساد است.
رویدادهای منطقه هم به یاری او و جنبش گوران آمده است و اکنون بیش از یک هفته است که اعتراضات خیابانی، شماری از شهرهای کردستان عراق را در بر گرفته است؛ اعتراضاتی که کم‌کم به سایر بخش‌های عراق هم سرایت می‌کند.
اما به نظر می رسد که منش و فرهنگ سیاسی نوشیروان هم مانند رفقای سابقش چندان تغییری نکرده است. هنوز مشخص نیست که آیا او تفاوتی میان مبارزه با دولت سابق عراق و دولت کنونی کردستان می بیند. او همچنین مشخص نکرده است که اکنون یک اصلاح طلب است یا یک برانداز.




متخصصان آلمانی: بازسازی مجسمه‌ های بامیان ممکن است

مدیران بخش مرمت و بازسازی آثار باستانی در دانشگاه فنی مونیخ روز جمعه (۲۵ فوریه) اطلاع دادند که تحقیقات آنها طی هجده ماه گذشته به این نتیجه رسیده است که بازسازی مجسمه ‌های عظیم بودا در دره بامیان "بسیار دشوار اما امکان‌پذیر" است.
دو مجسمه عظیم بودا در مارس ۲۰۰۱ توسط حکومت طالبان منفجر شدند. پیکارجویان طالبان قصد داشتند با تخریب یادبودهای کیش بودایی، "آثار شرک" را نابود کنند.
سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) مجسمه‌های عظیم بودا را بخشی از میراث فرهنگی جهان دانسته بود و به همین دلیل از کارشناسان دانشگاه مونیخ برای بررسی امکان بازسازی مجسمه‌ها یاری خواسته است.
هیئت بازسازی آثار باستانی در دانشگاه فنی مونیخ گفته است که بازسازی مجسمه‌ها بسیار دشوار است، زیرا "مجسمه ها به کلی تخریب شده و بخش عمده آنها به سنگ و شن تبدیل شده است."
برای بازسازی مجسمه‌ها باید از روش‌های سنتی مرمت آثار باستانی تا آخرین دستاوردهای کامپیوتری استفاده کرد.
به عقیده کارشناسان می‌توان استخوان‌‌بندی هر پیکره را با سیلیسیوم از نو ساخت و سپس نمایه آن را با قطعات بازمانده از مجسمه‌های اصلی پر کرد.
از هر مجسمه یک مدل سه بعدی ساخته شده است که قطعات کنده شده را در مکان اصلی آنها نشان می‌دهد.
به نظر کارشناسان دانشگاه مونیخ برای بازسازی یکی از مجسمه‌ها یا باید در دره بامیان کارگاهی بزرگ تأسیس شود و یا بیش از دو تن قطعه بازمانده از مجسمه‌ها به آلمان حمل شود.
قطعات بازمانده از مجسمه‌ها زیر نظارت یونسکو نگه‌داری می‌شوند.
یادگاری از آمیزش فرهنگی
دو مجسمه عظیم بودا، با ارتفاع ۵۵ و ۳۸ متر، در حوالی قرن‌های پنجم و ششم میلادی بر فراز دره بامیان در کنار شاهراه تاریخی "جاده ابریشم" بنا شدند.
این منطقه تا قرن دهم میلادی یکی از زیارتگاه‌های کیش بودایی بود. در عهد باستان در غارها و حفره‌های بیشمار اطراف مجسمه‌ها هزاران راهب بودایی زندگی و عبادت می‌کردند.
پژوهش‌های تازه نشان می‌دهد که دو مجمسه عظیم بودا در دره بامیان در اصل رنگی بوده و از فاصله‌های دور درخششی چشمگیر داشته‌اند.
جامه پیکره‌ها با رنگ‌هایی از آبی تیره تا صورتی و نارنجی مزین بوده است. در دوره‌های بعد مجسمه بزرگتر به رنگ قرمز و مجسمه کوچکتر به رنگ سفید در آمد.
به نظر کارشناسان رنگ کردن مجسمه‌ها به تأثیر از فرهنگ هلنی صورت گرفته است، زیرا یونانیان مجسمه‌های خود را همواره رنگ می‌کردند. احتمال می‌رود که این سنت توسط ارتشیان اسکندر کبیر به این منطقه راه یافته باشد.
به نظر کارشناسان در منطقه بامیان از دوران کهن تا حدود قرن چهارم میلادی آمیزه‌ای از فرهنگ هلنی و ایرانی مسلط بوده است. اما مجسمه‌های بامیان که در قرن پنجم و شش میلادی بنا شده‌اند، آشکارا از سبک پیکرسازی چینی و هندی تأثیر گرفته‌اند.
تصمیم‌ گیری درباره اجرای طرح بازسازی یکی از دو مجسمه بزرگ بامیان، با مقامات دولت افغانستان و سازمان یونسکو خواهد بود.




شاهدین عینی از طرابلس، پایتخت لیبی می گویند نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان تیراندازی کرده و دستکم یک نفر را کشته اند. طرابلس هنوز تحت کنترل نیروهای امنیتی است اما در دیگر مناطق کشور درگیری بین مخالفان و نیروهای حکومتی ادامه دارد. یکی از فرزندان معمر قذافی گفته تنها راه پیش روی خانواده اش یا ماندن در لیبی است یا کشته شدن. در همین حال، دولت لیبی وعده داده به مردم پول نقد می دهد.
فریبا صحرایی، بی بی سی، گزارش میدهد.





کنترل مرکز طرابلس همچنان در دست قذافی است

کارگران مصری که در لیبی کار می کردند، سعی دارند از این کشور خارج شوند
با وجود بروز درگیری های تازه در بخش هایی از شهر طرابلس، پایتخت لیبی، به نظر می رسد معمر قذافی کنترل کامل مرکز این شهر را دست دارد.
به گفته شاهدان عینی، شبه نظامیان طرفدار دولت بر روی جمعیتی که بعد از نماز جمعه دیروز کنترل خیابان ها را در دست گرفتند، آتش گشودند.
بنابر گزارش ها، دست کم هفت نفر در اثر این تیراندازی کشته شدند.
سرهنگ قذافی هواداران خود را در یکی از میدان های مرکزی پایتخت جمع کرد و از آنها خواست با دشمنانش بجنگند.
سیف الاسلام، از پسران معمر قذافی اذعان کرده است که نیروهای دولتی در شهرهای مصراته و زاویه در غرب لیبی دچار مشکل شده اند.
وی به روزنامه نگاران گفت در این شهرها، حملات بیشتری صورت نخواهد گرفت و دولت امیدوار است که بتواند برای برقراری آتش بس، با شورشیان وارد مذاکره شود.
در همین حال، سازمان ملل متحد در حال بررسی اقداماتی علیه لیبی در واکنش به خونریزی های این کشور است و آمریکا تحریم هایی علیه معمر قذافی و افراد خانواده او اعمال کرده است.
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا گفت دولت معمر قذافی اصول پذیرفته شده بین المللی را زیر پا گذاشته است.
آقای اوباما در همین راستا، دارایی های سرهنگ قذافی، اعضای خانواده او و مقام های بلندپایه دولت لیبی را مسدود کرده است.
رییس جمهوری آمریکا گفت املاک متعلق به دولت لیبی در آمریکا را نیز مصادره می کند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد ممکن است طی روزهای آتی قطعنامه ای با هدف تحریم لیبی تصویب کند.
بان کی - مون، دبیر کل سازمان ملل گفته است جامعه بین الملل باید هر چه سریع تر در این مورد وارد عمل شود.
آقای بان گفت که موارد آشکار و جدی نقض حقوق بشر در لیبی رخ داده و هشدار داد: "ساعت ها و روزهای آینده برای مردم لیبی سرنوشت ساز خواهد بود."
به گفته او، بیش از هزار نفر طی روزهای اخیر در لیبی کشته شده اند، ۲۲ هزار نفر به تونس فرار کرده و ۱۵ هزار نفر دیگر هم به مصر پناه برده اند.
یک کشتی مسافربری روز جمعه به همراه حدود ۳۰۰ مسافر خارجی که نیمی از آنها آمریکایی هستند، پس از ترک لیبی به جزیره مالت رسید.
مسافران این کشتی از فاجعه انسانی و سرکوب شدید غیرنظامیان به وسیله هواداران معمر قذافی خبر داده اند.
ناوی پیلای، کمیسر سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در ژنو سوئیس گفته است که اقدامات حکومت لیبی را می توان برابر با جنایت علیه بشریت دانست.
یکی از ساکنان طرابلس، که نخواست هویتش افشا شود، گفته است پایتخت در ترس و وحشت به سر می برد.
او گفت: "خانواده هایی هستند که اجازه نداشته اند اجساد عزیزان خود را از خیابان ها جمع کنند مگر این که سندی را امضا کنند و بگویند که عزیزشان با گلوله مخالفان رژیم کشته شده است. هیچ تشییع جنازه ای برگزار نمی شود چون جسدی تحویل داده نشده که مراسمی برگزار شود."

بافت جمعیتی در لیبی