۱۳۸۹ اسفند ۱, یکشنبه

مهمترین خبرهای روز یکشنبه بخش اوّل تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

گزارش لحظه به لحظه از تجمعات یکم اسفند ماه

خبرگزاری هرانا - با توجه به لزوم اطلاع رسانی سریع و مشاهدات عینی گزارشگران هرانا، اخبار لحظه به لحظه ی اعتراضات مردمی در روز اول اسفند ماه را ار طریق این صفحه می توانید پیگیری نمایید.

این صفحه مکررا بروز خواهد شد.

5:10 دقیقه : یک شاهد عینی به زمانه گفت که شهر مهاباد شلوغ شده و مخالفان دولت در چند خیابان اصلی این شهر تجمع کرده‌اند و و با آتش زدن لاستیک و سطل های زباله خیابانها را بسته اند. وی به زمانه گفت که از سنندج نیز برخی «تحرکات مردمی» گزارش شده است. به نقل از رادیو زمانه
5:02 دقیقه : تهران با افزایس نیروهای امنیتی - انتظامی خیابان های ولیعصر و انقلاب مانند پادگان شده است.
4:40 دقیقه : بسیاری از معترضان که از اصفهان و شهرهای اطراف در میدان انقلاب این شهر جمع شده‌اند در گروه‌های چند ده نفری تشکیل داده و به طور پراکنده شعار می‌دهند. به نقل از جرس
4:30 دقیقه : گزارش های شاهدان عینی از شهرهای اصفهان و شیراز از شکل گیری تجمع های اعتراضی در این شهرها حکایت دارد. به نقل از بی بی سی
4:26 دقیقه :  تجمعات پراکنده در میدان ولیعصر و انقلاب تهران با حضور چشم گیر نیروهای امنیتی
4:21 دقیقه : نیروهای نظامی و گارد ضد شورش با دهها دستگاه موتور سیکلت میدان ولی عصر را بسته اند. به نقل از سحام نیوز
4:12 دقیقه : حضور گسترده نیروهای امنیتی در میدان فاطمی تهران
4:09 دقیقه : بازداشت ده ها تن از معترضین در میدان ولیعصر به نقل از هرانا
4:05 دقیقه : هزاران تن از مردم در میدان ولعیصر با نیروهای امنیتی درگیر هستند.
4:04 دقیقه : تجمع نیروهای امنیتی و لباس شخصی در میدان ونک که شعار "حیدر حیدر" سر داده اند. به  نقل از بی بی سی
3:37 دقیقه : درگیری در میدان ولیعصر؛ نیروهای امنیتی - انتظامی با شلیک گاز اشک اور و باتوم به سمت مردم حمله کردند.
3:34 دقیقه : قطع تلفن های همراه در حوالی میدان ولیعصر
3:30 دقیقه : میدان ولیعصر شلوغ شده پلیس ضد شورش به سمت جمعیت لحظاتی پیش گاز اشک آور شلیک کرد. به نقل از بی بی سی
3:10 دقیقه : جمعی از مردم در با تجمع در برابر ساختمان صدا و سیما در خیابان ولی عصر اقدام به سر دادن شعار الله اکبر کرده اند. به نقل از جرس
3:00 دقیقه : گزارشها تایید شده حاکی از این است که در خیابان سهرودی تجمع های پراکنده ای شکل گرفته و اینترنت این منطفه در حال حاضر قطع میباشد.
2:58 دقیقه : ضرب و شتم عابرین پیاده در میدان ولیعصر تهران توسط نیروهای یگان ویژه
2:50 دقیقه :  پهنای باند اینترنتی در حوالی میدان ولیعصر به شدت کم شده است؛ نیروهای امینیتی پاساژهای ایرانیان، ولیعصر و رضا را بستند.
2:10 دقیقه : گزارش ها از تجمعات نیروهای امنیتی در میدان انقلاب و میدان ونک خبر میدهند.
2:05 دقیقه : نیروهای امنیتی در میدان ولیعصر با هرگونه تجمعی به شدت برخورد کرده و شیشه ماشینهای که با صدای بوق اعتراض خود را نشان میدهند را میشکنند.
2:03 دقیقه : آرایش نیروهای امنیتی - انتظامی در حد فاصل 4 راه ولیعصر تا میدان ولیعصر


حضور گسترده نیروهای امنیتی، ضد شورش،لباس شخصی و انتظامی در تهران

گزارش خبرنگاران کلمه، از میدان ولی عصر تهران و خیابان های منتهی به آن ،میدان انقلاب و خیابان های اطرافش حاکی است که تعداد زیادی از نیروهای ضد شورش، امنیتی، انتظامی، لباس شخصی و بسیج در این میدانها و خیابان های اطراف مستقر شده اند و فضای سنگین امنیتی بر این میدان ها و دیگر میدان های بزرگ شهر حاکم است.
براساس مشاهدات این خبرنگاران، برای نخستین بار تعداد زیادی اتومیبل های سیاه رنگ و بزرگ در اطراف میدان های اصلی شهر از جمله میدان ولی عصر مستقر شده که تا پیش از این و در دیگر تجمع ها دیده نشده بود.
تا لحظه مخابره این گزارش (ساعت ۱۵:۵۰)حضور نیروهای یگان ویژه ضد شورش در میدان های پاستور و حر سنگین تر از سایر میادین اصلی گزارش شده است.
شورای هماهنگی راه سبز امید باصدور بیانیه ای از مردم ایران دعوت کرده بود که روز یکشنبه، اول اسفندماه، ساعت سه به منظور هفتمین روز شهادت دو شهید تظاهرات ۲۵ بهمن و همچنین بزرگداشت یاد و خاطره سایر شهدای جنبش سبز و حمایت از سران جنبش سبز در تجمع های تهران و شهرستان شرکت کنند
شاهدان عینی از تهران به بی بی سی گفته اند: “نیروهای ضد شورش در میدان پاستور، چهارراه گارگر و خیابان آذربایجان تهران حضور دارند. نزدیک به ۱۵۰ مامور نیروی انتظامی در ضلع شرقی میدان انقلاب مستقر شده اند و ماموران شهرداری هم سطل های زباله را جمع می کنند تا از آتش زدن آنها جلوگیری شود.”
بنا به گزارش‌های رسیده از نقاط مختلف تهران، چهره تهران امروز کاملا امنیتی است و نیرو‌های امنیتی و لباس شخصی در اغلب نقاط شهر مستقر شده‌اند.
اخبار رسیده از تهران به رادیو زمانه نیز حکایت از این دارد که مخابرات تماس تلفن از خارج ایران به برخی نقاط تهران ( تماس با تلفنهای ثابت ) را از دقایقی پیش قطع کرده است. در برخی نقاط هم قطعی موبایل گزارش شده است


مانور موتورسواران لباس شخصی و بسیج در سطح شهر تهران

تعداد زیادی از موتور سواران که مشخص نیست دقیقا به کدام نیروی امنیتی و انتظامی وابسته اند، در خیابان های مرکزی تهران بویژه میدان های اصلی شهر در حال برگزاری مانور قدرت هستند.گفته می شود اغلب این موتور سواران از نیروهای لباس شخصی، بسیج و نیروهای امنیتی هستند.
به گزارش خبرنگاران کلمه، حرکات موتور سواران به گونه ای است که قصد ایجاد رعب و وحشت شدید را در میان مردم و جلوگیری از شکل گیری تجمع های بزرگ را دارند.
حضور مردم در نقاط مختلف شهر تهران بویژه خیایان ولی عصر و انقلاب چشمگیر است.تجمع های مردم در سکوت برگزار می شود
شورای هماهنگی راه سبز امید باصدور بیانیه ای از مردم ایران دعوت کرده بود که روز یکشنبه، اول اسفندماه، ساعت سه به منظور هفتمین روز شهادت دو شهید تظاهرات ۲۵ بهمن و همچنین بزرگداشت یاد و خاطره سایر شهدای جنبش سبز و حمایت از سران جنبش سبز در تجمع های تهران و شهرستان شرکت کنند



تجمع های پراکنده مردم در نقاط مختلف تهران از جمله ولی عصر و انقلاب

تجمع های پراکنده مردم، امروز و پس از ساعت ۱۵، در خیابان های ولی عصر، انقلاب و آزادی شکل گرفته است،تجمع مردم در اغلب این نقاط با سکوت همراه است .گاهی نیز مردم تجمع کننده شعار الله اکبر، مرگ بر دیکتاتور و یا حسین،میرحسین سر داده اند.
این تجمع ها در پاسخ به دعوت شورای هماهنگی راه سبز امید که باصدور بیانیه ای از مردم ایران دعوت کرده بود که روز یکشنبه، اول اسفندماه، ساعت سه به منظور هفتمین روز شهادت دو شهید تظاهرات ۲۵ بهمن و همچنین بزرگداشت یاد و خاطره سایر شهدای جنبش سبز و حمایت از سران جنبش سبز در میادین شهر حضور داشته باشند،انجام می شود.
خبرنگاران کلمه از سطح شهر تهران از حضور پرشمار نیروهای ضد شورش، امنیتی، انتظامی، لباس شخصی و بسیج خبر می دهند و فضای شهر را امنیتی توصیف کرده اند،به گونه ای که امکان تحرک تجمع کنندگان را کم کرده اند.



 جرس:
جمعیت مردم معترض در میدان انقلاب اصفهان از ساعتی پیش رو به افزایش است.
 بنا به اخبار رسیده به جرس، بسیاری از معترضان که از اصفهان و شهرهای اطراف در این میدان جمع شده‌اند در گروه‌های چند ده نفری جمع شده و به طور پراکنده شعار می‌دهند.
 علاوه بر این گفته می‌شود در دروازه شیراز این شهر، جمعی بسیجی مستقر شده‌اند و در خیابان نظر شرقی عده‌ای موتور سواران لباس شخصی با در دست گرفتن پرچم جمهوری اسلامی در ورودی خیابان ایستاده‌اند.
 گروه‌های یگان ویژه نیز در میدان انقلاب و اطراف آن مستقر شده‌اند اما هنوز گزارشی مبنی بر درگیر شدن آنان با مردم نرسیده است.




آغاز تجمعات اول اسفند و تسلط مردم بر میدان ولی عصر
جرس: 
به گزارش شاهدان عینی، تجمعات اول اسفند ماه که جهت بزرگداشت شهدای ٢۵ بهمن قرار بود در تهران و چندین شهر دیگر کشور برگزار شود، ساعاتی پیش در جو امنیتی – پلیسی حاکم بر مناطق مرکزی و اصلی شهر، آغاز شد، اما بعد از اولین موج درگیری ها، میدان ولی عصر به دست مردم و حامیان جنبش افتاده است.
به گزارش شاهدان عینی و منابع خبری، نیروهای گارد ضد شورش در برخی میادین پایتخت حضور چشمگیر یافته اند و محورهای انقلاب – ولی عصر، ولی عصر شمالی (حوالی جام جم و همچنین میدان ولی عصر)، میدان هفتم تیر و همچنین خیابان سهروردی، تجمعاتی شکل گرفته و مردم شروع به شعار دادن و فریاد الله اکبر هستند.
بر اساس این گزارش ها نیروهای نظامی و گارد ضد شورش با دهها دستگاه موتور سیکلت میدان ولی عصر را بسته اند و در تجمع حوالی جام جم (صدا و سیما) فریادهای مرگ بر دیکتاتور و الله اکبر توسط حامیان جنبش سر داده می شود.
یکی از شاهدان عینی به جرس گفته است که "میدان ولیعصر شدیدا شلوغ شده و یگان های ضد شورش به سمت جمعیت لحظاتی پیش گاز اشک آور شلیک کرده اند و جنگ و گریز خیابانی به سمت بلوار کشاورز و خیابان کریمخان شکل گرفته است."
همچنین گزارشهای رسیده حاکی از تجمع گروهی از شهروندان معترض در خیابان توانیر تهران است. بنابراین گزارش شهروندان در دسته های ده ها نفری شعار الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور سر می دهند و دست های خود را به علامت پیروزی بالاگرفته اند. موتور سوارهای بسیج با حرکت در پیاده روها و ضرب و شتم شهروندان در صدد پراکندن معترضان هستند. این گزارش همچنین حاکی از شدت یافتن درگیریها در حوالی میدان ونک است.
تارنمای ندای سبز آزادی نیز گزارش داده است که با پایان یافتن ساعت کاری ادارات و سازمان ها هر لحظه بر تعداد مردم و آزادی خواهان اضافه می شود. حضور گسترده نیروهای امنیتی و لباس شخصی در خیابان های انقلاب و آزادی مشهود است. تعداد زیادی از تظاهرکنندگان در مسیر میدان ونک و چهار راه ولیعصر حضور دارند.
همچنین تهران نیروهای ضد شورش در میدان پاستور، چهارراه کارگر، آذربایجان حضور دارند. ماموران نیروی انتظامی در ضلع شرقی میدان انقلاب مستقر شده و ماموران شهرداری سطلهای زباله را جمع می کنند تا از آتش زدن آنها جلوگیری شود.
این گزارش افزود "در محدوده صدا و سیما گزارش شده است که بخشی از نیروهای سپاه که پادگان آنها در پایین سازمان صدا و سیما قرار دارد، مسئول حفاظت از این سازمان شده اند. گستردگی مسیرهای تظاهرات امروز تمرکز نیروهای امنیتی را برهم ریخته و خودروهای آنان در تمام این مسیرها در حال رفت و آمد هستند."
هوای تهران کاملا ابری است و باد نسبتا شدیدی می وزد که از جهاتی به نفع تظاهرکنندگان است و کار نیروهای امنیتی را در پرتاب گاز اشک آور سخت می کند.
از میدان انقلاب خبر می رسد که لباس شخصی ها از کتاب فروشی های حوالی دانشگاه تهران می خواهند تا هرچه سریع تر مغازه های خود را تعطیل کنند. در مقابل دانشگاه تهران و دانشگاه شریف تعداد زیادی از خودروهای انتظامی و موتورهای یگان های ضد شورش مستقر شده اند.
آخرین گزارش ها از تسلط مردم بر میدان ولی عصر و شکل گیری تجمعی وسیع در آن خبر می دهد.




جرس: در ادامه تلاش های «کمپین سفارت سبز» برای جذب دیپلمات های ایران به نیروهای مخالف حکومت، این کمپین از پیوستن احمد ملکی دیپلمات ارشد سرکنسولگری ایران در میلان - ایتالیا به جنبش سبز مردم ایران خبر داد.

به گزارش گویا نیوز، این کمپین امروز یکشنبه اول اسفند با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد احمد مالکی در اعتراض به ادامه سرکوب مردم معترض در ایران از مقام خود استعفا کرده و به جنبش سبز مردم ایران پیوسته است.

احمد ملکی در این اطلاعیه در پیام کوتاهی خطاب به مردم ایران گفته است: "من با میل و اراده خود به شما هموطنان شجاع و آزادی‌خواه میهنم می‌پیوندم تا ثابت کنم فقط این قشر اکثریت قریب به اتفاق مردم عادی ایران نیستند که به حاکمیت معترضند."

ملکی نوشته که "در صف بالای هرم قدرت و حاکمیت نیز اکثریت از وضع موجود، و سرکوب بی‌رحمانه مردم و تعطیل دموکراسی، آزادی، حقوق بشر در ایران عزیز ما ناراضی» بوده و «خواهان انحلال و سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی و جایگزینی آن با نظامی مردم سالار، آزاد و سکولار، بر اساس آرای مردم، طی یک رفراندم عمومی تحت نظارت بین‌المللی هستند."

کمپین سفارت سبز در اطلاعیه خود افزوده که بزودی با حضور محمدرضا حیدری سخنگوی این کمپین و احمد ملکی دیپلمات مستعفی ایران در ایتالیا کنفرانسی مطبوعاتی برگزار خواهد شد.

با آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات و وقایع پس از آن در ایران، محمدرضا حیدری نخستین دپیلمات ایران در نروژ بود که از مقام خود استعفا کرد.

پس از استعفای حیدری، دو دیپلمات دیگر به نام‌های فرزاد فرهنگیان، رایزن دوم و وابسته مطبوعاتی سفارت ایران در بلژیک و حسین علیزاده رایزن سوم سفارت ایران در فنلاند نیز از مقام خود کناره‌گیری کردند.

احمد ملکی چهارمین دیپلمات در ماههای گذشته است که در اعتراض به سرکوب مردم در جمهوری اسلامی از مقام خود کناره‌گیری می‌کند.




 به خیابان خواهیم رفت و در آنجا خواهیم ماند تا فرزندان مان و رفقای مان را به خانه های شان بازگردانیم

نمی دانم که این نامه را چه زمانی بخوانید، یا اصلا بخوانید یا نامه ای باشد برای فرزندان عزیزتان و همسر دانشمندتان و خود بزرگوارتان. من زمانی آدمی مذهبی بودم و بعد به دلایلی که شاید بتوانید حدس بزنید، خدای را در گوشه قلبم نگاه داشتم و با دین فروشان بیگانه شدم. روزی در زندان کتابی از آیت الله مطهری خواندم درباره امام حسین و حرفش این بود که امام حسین نه بخاطر " بزرگی" بلکه بخاطر " بزرگواری" شهید شد. شهید شد تا گواهی دهد و جهان بداند که انسان بزرگتر از آن است که شرافت و بزرگواری را یکسره به کناری نهد و به داغ و درفش ستم و ظلم سر فرود بیاورد. به شما زیاد فکر می کنم و به اینکه آیا شده است در این یک سالی که رنج و بار مسوولیت هزاران کتک خورده و صدها اسیر و دهها شهید هر روز همراه شماست، آیا هرگز از کارتان پشیمان شده اید؟ گمانم بر این نبود که تا این حد بایستید که اسوه و اسطوره ایستادگی و پایداری شوید. فکر می کردم این یکی هم می آید و اول الدرم و بلدرمی می کند و بعد که به دیوار سخت قدرت برخورد کرد، وامی دهد و ملت را وامی نهد و گوشه ای می نشیند و تسلیم می شود. روزی که رفیقی از رفقای خوب پیام تان را گفت که به آقا در پاسخ اینکه " احمدی نژاد را تائید کنید و کنار بنشینید و بگذارید مملکت به راهش برود" پاسخ دادید که " من اگر می خواستم کنار بکشم که اصلا نمی آمدم، و حالا که آمده ام، می مانم. مرا از مرگ نترسانید که بیست سال است اضافه زنده ام." آن روز ترس و امید هر دو در جانم نشست. ترس از اینکه تا آخر راه می روید و امید اینکه ما را تنها نمی گذارید. این روزها بازار شامی است، جنتی گفته است در خانه زندانی تان کنند و شنیده ام آهنگران دارند درهای خانه تان را جوش می دهند که ملت به سراغ تان نیایند و آقای کروبی هم که در خانه اش زندانی است.

میرحسین عزیز

شما جزو معدود سیاستمداران کشور هستید که مردم نام کوچک او را از نام فامیل او بهتر می شناسند و لابد همین رفاقت میان ملت و میرحسین شان را بیشتر می کند. اول امسال گفتید امسال سال پایداری و مقاومت است و من با همان یک کلمه که گفتید بار سنگین تمام این یک سال را بر شانه خویش احساس کردم. نه من، که هزاران تن، میلیونها تن، عهدی بستند با جانان که تا جان در بدن دارند، برای این ایستادگی بکوشند. تاج زاده با گردنی افراشته، سری بلند در دادگاه ظلم و ستمی که قاضی اش مجرم شناخته شد، بیش از یک سال است که زندان را روز به روز می گذراند. نه او که صدها تن از مردان و زنان سبز این دیار، زندان را به مقامی رساندند که دیوار به دیوارش بر پایداری آنان گواهی می دهد. دهها جوان و پیر، برای دفاع از حق شان، رای شان و نظرشان، شهر به شهر و کوی به کوی از دست داروغگان و شحنگان گریختند و پیاده از کوهستان گذشتند و به شهری در فرنگ رسیدند و هنوز پا بر زمین نگذاشته به زندان فرانسه هم رفتند. آن جوان بزرگوار را مورد تجاوز قرار دادند و کوتاه نیامد، فیلمساز کشورمان، پناهی بزرگ را زندانی کردند و حسرت یک آخ را بر دل شان گذاشت. پلیس کشورهای اروپایی سراغ ماها آمد و گفت در معرض خطر هستید. خندیدیم و گفتیم، تمام کشورمان در معرض خطر است، ما که چیزی نیستیم.

میرحسین عزیز!

در خانه نشسته ای و می دانم که نگران تک تک فرزندانی هستی که عهد بستند تا رای شان را، تا حق شان را نگیرند کوتاه نیایند. و ما خم نمی شویم، ما تسلیم نمی شویم، ما زاری نمی کنیم، ما نمی گذاریم لحظه ای دل شان خوش باشد که ملتی را بازیچه زر و زور و ریا و فریب کردند. کشورمان را از ما دزدیدند و کوتاه نمی آئیم، از شهری که دوستش داشتیم آواره مان کردند و کوتاه نمی آئیم، فرزند رفیق مان در بیمارستان به دنیا آمد و ندیدش تا چند ماه و کوتاه نیامد. شیخ کروبی اسوه این کشور شد، کوتاه نیامد. بدترین ناسزاها را به بزرگترین آدمها گفتند و... کثیف ترین اباطیل و دروغ ها را گفتند و کوتاه نیامدیم.

میر حسین عزیز!

گفتیم و عهد بستیم که اگر مویی از سر حضرتت کم بشود ایران قیامت می شود و می شود. تا امروز صبر کرده بودیم شاید که آنان مسالمت را پیشه کنند و نرمخو شوند و زنان و مردان مان را به اسارت ندهیم. حالا از هر خانواده یکی در زندان است. از روز عشق روز خشمی ساختند که هیچ کس را یارای سکوت نیست. رذالت و دنائت از حد قابل تحمل آدمی گذشته است. گفتند نداآقاسلطان را فیلمبردار بی بی سی کشته است. به پدر جوانی که دهانش را خرد کردند، روح الامینی گفتند بیا در مجلس طرب آقا بنشین و هیچ مگو. به پدر مصطفی غنیان که کارمند بیت بود گفتند علیه میرحسین شکایت کن و نکرد. حالا دیگر کارشان به جایی رسیده که شهید مان را در روز روشن می دزدند. شهیدی که تمام همکلاسی هایش گواهی می دهند سبز است و در ستاد شما کار می کرد و به دیدار آیت الله منتظری رفته بود و همه خویشانش او را می شناسند، شهید بسیجی معرفی کرده اند و براحتی و در روز روشن می دزدند. یادم می افتد که وقتی حضرت زینب در مجلس یزید بن معاویه برخاست تا در ستایش برادری که کشته بودند سخنی بگوید، کسی مانعش نشد و یزید گذاشت تا حرفش را بزند. ای کاش این آقایان نه مسلمان، نه آزاده، که به اندازه یزید برای مرده آدمها احترام قائل بودند. می کشیدمان، دیگر چرا بدنام می کنید؟ ... چرا می گوئید بسیجی است؟ برادر شهید را دستگیر کرده اند که چرا هویت برادرت را فاش کرده ای.
 شاید هرگز گمانم نمی رفت این حجم عظیم از رذالت را جلوی چشمانم شاهد باشم. ما می ایستیم، ما نه انقلاب هجده روزه می خواهیم و نه به این رذالت ها کوتاه می آئیم. مگر نه اینکه بهترین مردم این دیار، منتظری عزیز بیست سال خانه نشین شد؟ کاش کسی نشان می داد که دشمنان پیامبر، شمر، یزید، رفتاری زشت تر از این رجاله های بی مقدار کرده اند. میرحسین عزیز! ما مجبوریم در مقابل رذل ترین و پست ترین مردمان این دوران بایستیم. مردمی که قدرت دیوانه شان کرده و هیچ چیز از منش انسانی به یاد ندارند.
 فردا به خیابان می رویم. نه فردا، که بسیاری از فردا ها به خیابان خواهیم رفت، به خیابان خواهیم رفت و در آنجا خواهیم ماند تا فرزندان مان و رفقای مان را به خانه های شان بازگردانیم.... ما می خواهیم مسالمت آمیز رفتار کنیم، ولی رذالت از حد گذشته است.

ابراهیم نبوی، 30 بهمن 1389  




همسر حکیمی پور: چه اتفاقی افتاده که همه این دلسوزان شده اند دشمن کشور؟!
  جرس: دکتر احمد حکیمی‌پور، فرمانده دفاع مقدس و جانبار جنگ تحمیلی شب  بیست و پنجم بهمن ماه بازداشت و به مکان نامعلومی برده شد.  
  
همسر دکتر حکیمی پور با ابراز نگرانی از اینگونه برخوردها می گوید: " من زیاد اهل سیاست نیستم اما دلم از این می سوزد که کسانی مثل همسرم سالها برای "امنیت" این کشور در جبهه های جنگ مبارزه کردند و از کشور و اسلام دفاع کردند و حتی جمله امام را داریم که می فرمود من دست بسیجی ها را می بوسم، اما نمی دانم حالا چه اتفاقی افتاده که همه این دلسوزان شده اند دشمن کشور؟! چند تا بچه که سنشان به دوران جنگ هم نمی رسد، بریزند منزل و افرادی که سالها در جبهه ها برای امنیت اینها و کشورشان جنگیده اند را بازداشت کنند و پاسخگوی هیچ چیز هم نباشند و حتی کوچکترین حقوق شهروندی را هم رعایت نکنند. جوانان ما این برخوردها را می بینند و ما هر توجیهی کنیم درک نمی کنند و اعتقادشان را به همه چیز از دست می دهند که این برای آینده کشور "خطرناک" است. امیدوارم تا از این دیرتر نشده مسئولین یک بازنگری بر روی اعمال و رفتار خودشان انجام دهند."
 چندی پیش دکتر حکیمی‌پور که رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه‌ی اصلاحات است با اشاره به سخنان سید محمد خاتمی مبنی بر کف مطالبات اصلاح طلبان گفته بود: "امروز اتحاد و همگرایی در اصلاح‌طلبان به مراتب بیشتر از اصول‌گرایان است و جریان اصلاح‌طلب جریانی "دائمی" است که در چهارچوب قانون عمل می‌کند."
گفتنی است، حکیمی‌پور نمایندگی مردم زنجان در دوره‌‌ چهارم مجلس شورای اسلامی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در دوره‌ی ‌اول، دبیر کل حزب اراده‌ی ملت ایران ، موسس و بنیانگذار باشگاه فرهنگی- ورزشی آذربایجان و مدیر مسئولی هفته‌نامه‌ امید زنجان را در کارنامه‌ خود دارد.
 به همین مناسبت "جرس" با همسر دکتر حکیمی پور در خصوص وضعیت نامعلوم ایشان به گفتگو پرداخته که متن آن در پی می آید:

خانم حکیمی پور لطفا از روزی که آقای دکتر را دستگیر کردند صحبت بفرمایید.
شب بیست و چهارم بهمن ماه بود که زنگ خانه را زدند و یک نفر از پشت آیفون گفت ما همسایه تان هستیم و بعد که همسرم پایین رفت، چند نفر مرد وارد خانه شدند و چند لحظه ای هم طبقه پایین ماندند که همه با هم یکمرتبه وارد منزل شدند. بعد گفتند موبایلهایتان را تحویل دهید و همه یکجا جمع شوید و همسرم را بردند اتاق خواب و یکی از ماموران هم در پذیرایی بالای سر من و بچه ها ایستاد.

با آقای دکتر چه صحبتی می کردند تفهیم اتهام بود یا بازجویی؟

در اتاق را بسته بودند من هم که از جایم بلند می شدم همان ماموری که مراقب ما بود می گفت بkشین. اما بعد که به پذیرایی آمدند دیدم که اتاق را بازرسی کردند و کیف همسرم را خالی کردند و مدارک و شناسنامه و کامپیوترهمسرم را برداشتند و حتی هارد کامپیوتر بچه هایم را هم بردند و یکی از مامورها هم مشغول فیلم برداری بود. یک کاغذی هم مبنی بر اینکه با رویت خود و رعایت ادب ماموران صورت جلسه کرده بودند دادند تا امضا کنیم.

شما نپرسیدید به چه اتهامی آقای دکتر را بازداشت می کنند؟

چرا پرسیدم که من نباید بدانم جرم همسرم چیست اما یکی از ماموران گفت شما لازم نیست بدانید اگر لازم بود به شما می گفتیم و اینکه ما به شما لطف کردیم که به دست همسرتان دستبند نزدیم تا آبرویتان برود که من هم گفتم ما چهل سال است با خدمت به این مملکت آبرو جمع کرده ایم و با دستبند زدن شما آبروی ما نمی رود. بعد همسرم به من که خیلی نگران بودم گفت اینها مجری هستند و با اینها صحبت نکن.

فرزندانتان وقتی این برخوردها را می دیدند عکس العملشان چه بود؟

خیلی بهم ریخته و ناراحت بودند چون دو تا از فرزندانم بزرگ هستند و یکی از آنها دانشجو است و هرچند که شرایط جامعه و عملکردها را می بینند اما انتظار نداشتند با پدرشان که یک عمر برای این مملکت زحمت کشیده اینگونه برخورد شود. مدام سوال می کردند چرا با پدر ما که یک انسان واقعی و دلسوز کشورش است اینگونه برخورد می شود؟ من هم فقط به آنها دلداری می دادم که تنها پدرتان نیست بلکه همه را زندان برده اند.
 اگر این افرادی که الان در زندان ها هستند دلشان برای این مملکت نمی سوخت که به فکر آسایش خودشان بودند، منتهی عاشق این کشورند و می خواهند آبادی این کشور را ببینند. امیدوارم شرایط مملکت به وضعیت عادی بازگردد. یا بیایند همه افراد را حبس کنند و بگویند هیچکس حق حرف زدن و اظهار نظر ندارد. یک حزب داریم و همه باید با این حزب باشند. یا حالا که ادعا دارند احزاب باشند و از دیدگاه جهانی می خواهند بگویند در ایران آزادی احزاب و اظهار عقیده وجود دارد پس به این ادعاها عمل کنند. حزب از اسمش مشخص است باید افرادش فعالیت کنند، باید نقد کنند تا سازندگی شود. آخه انتقاد که بد نیست، کسی که انتقاد می کند که ضد امنیت کشور و دشمن نیست. آقایان هر صحبتی که می شود بلافاصله یک برچسب دشمن می زنند و زندان می برند. بخدا اینطور نیست این زندانیان سیاسی سرمایه های این کشور هستند که دارند از بین می روند.

از روزی که ایشان را برده اند هیچ اطلاعی از وضعیتشان ندارید؟

روز سه شنبه یک تماسی با منزل داشت که من نبودم و با دختر کوچکم حرف زده بود.

وکیل آقای دکتر برای پیگیری وضعیت ایشان اقدام کرده اند؟

بله، امروز به دادسرای اوین مراجعه کردند و گفتند که پرونده همسرم به شعبه سه ارسال شده اما جوابی به ایشان نداده اند تا دوباره فردا برای پیگیری مراجعه کنند.

خود همسرتان با توجه به فضای سیاسی کشور و بازداشت های گسترده احتمال این دستگیری را می دادند؟

همسرم سه شنبه هفته پیش احضار شده بود که بعد باز خودشان تماس گرفته بودند و گفته بودند لازم نیست بیایی.

آقای دکتر جانباز هم هستند؟

بله جانباز سی درصد هست و سالها در جبهه جنگیده و کلی شیمیایی شده که ریه هایشان مشکل دارد و بیماری های ناشی از شیمیایی زمان جنگ را تحمل می کنند و هنوز آثار جنگ و زخمها بر روی بدنش است. من نمی دانم چطور دلشان می آید چنین فردی را اینطور دستگیر کنند و ببرند. ما الان بی خبریم که الان این جانباز جنگ کجاست و چه با او می کنند؟ مگر این استرس ها و نگرانی ها تمام می شود، فقط کافی است یکی را دستگیر کنند، حالا حالاها باید بدویم تا بدانیم در کجاست و چه شرایطی دارد؟

در پایان هر صحبتی دارید بفرمایید؟

من زیاد اهل سیاست نیستم اما دلم از این می سوزد که کسانی مثل همسر سالها برای "امنیت" این کشور در جبهه های جنگ مبارزه کردند و از کشور و اسلام دفاع کردند و حتی جمله امام را داریم که می فرمود من دست بسیجی ها را می بوسم، اما نمی دانم حالا چه اتفاقی افتاده که همه این دلسوزان شده اند دشمن کشور؟! من با همسرم سالهاست زندگی می کنم، تمام زندگی اش را برای کشورش گذاشته و یک وطن پرست واقعی و عاشق کشورش است. حالا چند تا بچه که سنشان به دوران جنگ هم نمی رسد، بریزند منزل و افرادی که سالها در جبهه ها برای امنیت اینها و کشورشان جنگیده اند را بازداشت کنند و پاسخگوی هیچ چیز هم نباشند و حتی کوچکترین حقوق شهروندی را هم رعایت نکنند. جوانان ما این برخوردها را می بینند و ما هر توجیهی کنیم درک نمی کنند و اعتقادشان را به همه چیز از دست می دهند که این برای آینده کشور "خطرناک" است. امیدوارم تا از این دیرتر نشده یک بازنگری بر روی اعمال و رفتار خودشان انجام دهند.

با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.



  برای حاکمان منطقه راهی جز عبور از دمکراسی نمایشی و حرکت در مسیر دموکراسی حقیقی نمانده است.

تا پیش از جنگ جهانی اول بسیاری از کشورهای آسیا و شمال آفریقا زیر سلطه مستقیم یا غیرمستقیم استعمارگران اروپایی قرار داشتند و یا توسط حکام خودکامه به شیوه استبدادی یا طایفه گری اداره می شدند.  این در حالی بود که تا چند قرن پیش از آن، در سراسر این مناطق از چین و هندوچین و هندوستان گرفته تا ایران و ممالک عربی خاورمیانه و شمال آفریقا و ترکیه، تمدن ها و فرهنگ های پیشرفته ا ی وجود داشتند که در عصر خود کم نظیر بودند. به دلائل شناخته شده ای چون غلبه عنصر طایفه گری بر تعامل های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و روابط درونی و بیرونی آنها و غلبه عصبیت های قومی و مذهبی عرصه تولید و مبادله آزاد اندیشه و علم محدود و بسته شد. در نتیجه این تحولات، امنیت و ثبات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی که در سایه توسعه تولیدات کشاورزی و پیشه وری و تجارت و رونق بازار علم و فرهنگ و فضای نسبتا آزاد برای طرح همه نوع عقاید مذهبی و فلسفی و عرفانی پدید آمده بود، ازبین رفت و نیروهای مولد زیر فشار غارت و باج گیری و ناامنی و بی ثباتی رو به ضعف و افول گذاشتند و جامعه های مزبور یکی بعد از دیگری در سراشیبی انحطاط قرار گرفتند.
افول منحنی تمدن و فرهنگ این جوامع با آغاز جنبش های بیداری و تجدید حیات علمی و فرهنگی اروپاکه بخش عمده آن حاصل تماس انها با تمدن ها و فرهنگ شرق ویونان باستان بود، هم زمان بود. تماس و مراوده میان جوامع شرقی و اروپایی در حالی که منحنی های مدنی و فرهنگی شان در دو جهت معکوس سیر می کرد برای حدود یک قرن به حد اقل سطح مراودات رسید. تلاقی بعدی زمانی رخ داد که "اروپائیان" نهضت های بیداری و تجدید حیات علمی و فرهنگی، اصلاح دینی و روشنگری را پشت سر نهاده دست در کار انقلاب صنعتی بودند و " شرقیان" در مرحله رکود فکری و گرفتار استبداد و خودکامگی سیاسی و تحجر و نزاع های خونین و ویرانگر قبیله ای و مذهبی  بودند. تلاقی مجدد اروپائیان با ممالک شرق به خاطر روحیه استیلا جوی آنها بر این کشورها با آفت استعمارزدگی و استبداد زدگی همراه بود و مصائب ساکنان این سرزمین ها را ده چندان کرد. اما این مواجهه و سلطه، و تحقیر ناشی از آن، بطور تناقض آمیزی اثرات مثبت برانگیزاننده هم برای این ملتها دربرداشت. این اثرات در درجه اول خودآگاهی و اشراف بر وضعیت خویشتن فردی و ملی خویش بود. آگاهی از سابقه تمدن و فرهنگ چندهزار ساله و مقایسه آن با ضعف و حقارت کنونی ، انگیزه رهایی از آن وضعیت را پدید آورد. درگیر شدن کشورهای استعمارگر اروپایی با یکدیگر  در جنگی با ابعادی جهانی فرصتی برای شکل گیری جنبش های استقلال طلبی و آزادی و دموکراسی خواهی در کشورهای زیرسلطه استعمار پدید آورد که منجر به رهایی واستقلال بسیاری از  کشورهای تحت سلطه استعمار شد و حکومتهای ملی و برخاسته از اراده مردم ونهادهای قانون اساسی جایگزین حکومتهای مستبد و خودکامه و روسای قبایل شدند  . ترکیه، ایران و مصر ، زودتر و دیگر کشورهای آسیای غربی و شمال آفریقا یکی بعد از دیگری به صف کشورهای دارای قانون اساسی ومشروطیت پیوستند. اما بهار آزادی و حاکمیت ملی کوتاه بود بسیار کوتاه بودند زیرا مناسبات و فرهنگ کهن طایفه گری و استبدادی در برابر ضرورت و خواست تغییر سخت جانی می کردند. نیروهای مرتجع و حامیان دیکتاتوری و بازمانده های حکومتهای فاسد و استبدادی با همراه کردن اغراض خود با منافع دولتهای استعماری پیشین که هنوز از قدرت مادی، نظامی و سیاسی و علمی و فرهنگی کافی برای اعمال نفوذ و مداخله غیرمستقیم و بعضا مستقیم در این کشورها بهره مند بودند، توانستند قدرت سیاسی را در اختیار گیرند و قوانین اساسی و نهاد های مشروطیت و حاکمیت ملی را دور بزنند و مناسبات دیکتاتوری و مشی خودکامگی را دوباره برقرار سازند.
تعلیق قوانین اساسی و تعطیل مشروطیت را نباید صرفا معلول توطئه مشترک گروههای مرتجع اشرافی حامی استبداد ، اعمال نفوذ قدرتهای بیگانه و عناصر وابسته به آنها و صعود اتفاقی شخصیت های اقتدارگرا به مرکز قدرت دانست. وجود عوامل مبنایی دیگری مثل فقدان یا ضعف فرهنگ و نهادهای دموکراتیک در درون جامعه را نیز باید به آن اضافه کرد. در بسیاری از جوامع شرقی نظام مشروطه و نهاد قانون اساسی پیش از آنکه فرایند دموکرانیزاسیون در درون جامعه و در مناسبات میان نیروهای اجتماعی به رشد قابل قبولی رسیده باشد، در حوزه قدرت سیاسی تاسیس شدند و به همین جهت در برابر مخالفان دموکراسی و دیکتاتوران بدون دفاع ماندند. بسیاری از جنبش های اجتماعی تحت تاثیر عوامل مبنایی یاد شده ، در نیمه راه متوقف گردیدند. در ایران نیز  هنوز چند سالی از انقلاب مشروطه نگذشته بود که با کودتای 1299 و روی کار آمدن دیکتاتوری رضاشاه دوران خودکامگی جدید آغاز شد و مبارزه آزادیخواهان و نیروهای دموکراسی خواه نیز برای احیای دوباره دموکراسی بی وقفه ادامه یافت. با روی کار آمدن دولت ملی ، مبارزه برای احیای قانون اساسی و اجرای اصول مربوطه به حق حاکمیت ملی ادامه یافت هرچند مقاومت از سوی نهادها و گروههای حامی دیکتاتوری و حامیان خارجی آنها شدید بود. اما نیروهای مدافع آزادی و خواستار حاکمیت ملی، از انسجام لازم برخوردار نبوده از فرهنگ دموکراسی و قانون گرایی بهره کافی نداشتند. در نتیجه به جای حفظ یکپارچگی و وحدت در مبارزه برای آزادی و حاکمیت ملی، به نزاعها و تضادهای ایدئولوژیک و رقابتهای حزبی و فرقه ای مشغول شدند و در انسجام درونی جنبش ملی شکاف ایجاد کردند . دولت ملی مستعجل بود و با کودتای نظامی سرنگون شد و بار دیگر قانون اساسی بطور کامل به حالت تعلیق درآمد. اما مبارزه برای تجدید حاکمیت مردم بیست و پنج سال دیگر ادامه یافت و سرانجام با یک انقلاب نهاد سلطنت که مانعی مهم در برابر تحقق حاکمیت مردم محسوب می شد ، حذف گردید و قانون اساسی جدیدی تدوین شد تا به مثابه میثاق میان مردم وملت وحکومت به رای گذاشته شود . درآن میثاق ، بر اساس خواست و اراده جنبش انقلابی مردم ، همه حقوق حاکمیت یکسره از آن مردم شناخته شد و به طور قطع اگر همان پیش نویس  مستقیما به همه پرسی گذاشته می شد ، با رای اکثریت نزدیک به اتفاق مردم به تصویب می رسید؛ اما با تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی، با تغییراتی متناقض با حقوق اساسی ملت به تصویب رسید . در آن فضای غبارآلود و پر تنش بعد از انقلاب که تقابل و ستیز  جای تعامل و گفت وگو میان گروهها و گرایش های مختلف  را گرفته بود ، تغییرات صورت گرفته در پیش نویس قانون اساسی در مجلس خبرگان دور از انتظار نبود . از میان عواملی که پیش برد این پروژه را درهمان روزهای انقلاب وبه رغم حضورفعال انبوهی از نیروهای مترقی درصحنه های حیات سیاسی واجتماعی کشور امکان پذیر ساخت از این واقعیت تلخ و دردناک ناشی می شد که اکثریت مردم به رهبران مذهبی خود به صورت یک کلیت انتزاعی تمایز نیافته  اعتماد داشتند. ذهنیتی که اجازه نمی داد نمودهای عینی آن کلیت را جداجدا وبه شیوه ای عقلانی مورد نقد وارزیابی قراردهند . رای اعتمادی که به صورت ورقه سفید امضاءشده از مردم گرفته شد ، دستها را درنوشتن هر آنچه می خواستند باز می گذاشت .دادن این نوع وکالت تام و بی قیدوشرط ونامتناهی همراه با اعتماد مطلق به موجوداتی متناهی وگرفتار تناقض های درونی ، درهیچ آیین دینی ویا نظام حقوقی اصیلی معقول شمرده نمی شود . تجربه انقلاب و وقایع بعد از آن باز هم نشان داد که برغم این که  در قانون اساسی به تصویب رسیده  موارد مهمی از حقوق اساسی ملت و ازجمله حق حاکیت و آزادی بیان و انتخابات به رسمیت شناخته شد؛ اما به خاطر استبداد دیر پا و وقفه طولانی در تولید اندیشه و نظریه پردازی های اجتماعی -سیاسی ، فرهنگ و نهادهای دموکراتیک دربطن حیات سیاسی و کنش های اجتماعی مردم  تثبیت نشده و پیوسته به تاخیر افتاده است  به همین خاطر این بار هم قانون اساسی نتوانست  بر پایه های مستحکمی از فرهنگ و نهادهای اجتماعی  مردم سالار  استقرار یابد.
یکی از موانع عمده بر سر راه نیروهای اجتماعی دموکراسی خواه، فقدان خودآگاهی تاریخی ، درک انتزاعی وکلی از مفاهیم حقیقت، عدالت و آزادی و دین و ملیت و دموکراسی  و نداشتن درکی عینی از مصادیق و نمودهای واقعی مفاهیم فوق است که به مردم اجازه نمی دهد تا متوجه تناقض میان گفتار و کردار و سیاست های عملی رهبران که آشکارا ناقض آزادی ها واصول قوانین اساسی وعدالت وحقیقت است ، شوند. ناخودآگاهی بخش هائی ازمردم جامعه از وضعیت "انسانی" خود در درون مناسبات استبدادی و طبقاتی موجود، به حاکمان فرصت می دهد تا با بهره گیری از این ضعف و با القاء آگاهی های کاذب سیاسی، اجتماعی و فرهنگی (دینی و ایدئولوژیک) توده های سازمان نایافته را علیه یکدیگر بسیج و بر ضد منافع حقیقی شان بکار گیرند.
            اما به مرور و در پرتو روشنگری ها ومبارزات پی گیر نیروهای آزادی خواه وتشدید مشکلات اجتماعی واقتصادی ، تعداد بیشتری از مردم به حقایق تلخی که در پشت ظاهرسازی ها و تبلیغات و ادعاهای دروغ حاکمان خودکامه نهفته است، پی بردند. افزون براین ، به موازات توسعه اجتماعی و رشد طبقه متوسط و گسترش سواد و تحصیلات در میان توده های به حاشیه رانده شده و تشدید نابسامانیها و محرومیت ها ی اجتماعی و آشکارتر شدن ناکارآمدی مدیران و رواج فساد مالی و اخلاقی در میان طبقه حاکم، مشروعیت نظامات دیکتاتوری با سرعت بیشتری افول پیدا کرده تا سرانجام روزی رسید که مردم به تنگ آمده از زیستن درازمدت در رنج و محرومیت و تحقیر، به برکت  گفت و گوها و تعاملهای  روشنگرانه در عرصه های مختلف حیات مادی و معیشتی ، فکری و فرهنگی و اجتماعی به این نتیجه واحد رسیدند که "دیگر بس است" باید کاری کرد!  در این خیزش تازه آنها خواستار احیاء و اجرای اصولی هستند که ثمره جنبش ها و انقلابات اجتماعی آنان در اوائل قرن گذشته است.  آنها بپاخاسته اند تا اجازه ندهند پیش از این زمامداران تحت لوای اصول آزادی و حاکمیت ملی ، دین و عدالت و دموکراسی، همه این ارزش ها را به بهانه حراست ازامنیت ملی، مصالح نظام سیاسی  و یا شریعت و مذهب ، به مسلخ ببرند .
         نیروهای فعال درجنبش های نوین دموکراسی خواهی فعلی، کار خودرا با اخذ درسهای گرانقدری ازتجربیات پیشین آغاز کردند  و با تجدید نظر اساسی در روشها ومشی مبارزاتی نسل های پیشین درجنبشهای قبلی مرحله ی نوینی درحیات سیاسی واجتماعی ملتهای مسلمان منطقه را آغاز کرده اند. حیاتی که ازگسترش رویکرد عقلانی واخلاقی _ انسانی درمیان نیروهای فعال درجنبش های اجتماعی گواهی می دهد . مهمترین ویژگیهای جنبش های اجتماعی جدید در منطقه عبارتند از
 1- اصرار برراهبرد مقاومت مدنی ومشی عدم خشونت؛ پرهیز از انتقام جوئی و تخریب اماکن وموسسات عمومی ؛ پی گیری تغییرات تدریجی وبعضا ریشه ای درراستای دموکراتیزه کردن جامعه ، به جای فروپاشاندن تمامی سیستم .
 2- پذیرش واقعیت تکثر فرهنگی وقومی جامعه در کنار باور به برابری همه گروهها ،اقوام وپیروان همه مذاهب وایدئولوژیها درهویت وحقوق انسانی ( نفی غیریت وتمایز میان ما وغیرما ) وپرهیز ازرفتارغیردوستانه ،خودمحورانه وتبعیض آمیز بایکدیگر .
 3- بلوغ فکری و اعتدال در گفتار و عمل و واقع بینی در طرح مطالبات، جنبش های این مرحله تاریخی را از مراحل پیشین متمایز می کند. نحوه رویکرد گروهها و احزاب با یکدیگر و تعامل میان نیروهای اجتماعی به نحو چشمگیری از رشد و عقلانیت کم سابقه ای برخوردارست. به خوبی پیداست که صدمات و رنجهای ناشی ازشکست ها و پایداریهای دهه های گذشته در برابر سلطه نظامات دیکتاتوری ، بی ثمر نبوده و به توسعه ظرفیت های وجودی انسانهای گرفتار دیکتاتوری و رساندن ملت های منطقه به بلوغ عقلی و اجتماعی اثربخش بوده است.
   ظهور  وگسترش پی درپی  این جنبش ها درکشورها ی مسلمان شمال افریقا و خاور میانه معلول تداوم قانون شکنی و خودکامگی حکومت ها و بی اعتنایی تحقیرآمیزشان به حقوق و خواسته های مردم و ناکارآمدی و فساد آنها در اداره کشور و بی اعتنایی به انتقادات ونارضایتی مردم است. فراموش نکنیم که در همه این کشورها  بیش از نیم قرن است  که قانون اساسی، نظام پارلمانی و مجالس مقننه و اصول تفکیک قوا وجود دارد و به رسمیت شناخته شده است اما حاکمان با اعمال تغییرات دلخواه به نفع تمرکز قدرت نزد خود آنها را از اثر انداخته اند و در عمل به شیوه فردی و دیکتاتوری بر ملتهای خود حکومت می کنند. به دیگر سخن تمامی کشور های این منطقه  به لحاظ توسعه سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در مرحله تاریخی مشابهی قرار دارند، و بنابه نشانه های غیرقابل انکاری که بر شمردیم برای حاکمان ملتهای منطقه هیچ راهی جز راه عبور از دمکراسی نمایشی و حاکمیت دروغین صوری وپذیرش و گام نهادن در مسیر دموکراسی به معنای حاکمیت حقیقی مردم بر خود نمانده است.
بهمن 1389




 
تجمع مردم در برابر صداو سیما و شعار الله اکبر
 جرس:
خبرهای رسیده از سطح خیابانهای شهر حاکی است، جمعی از مردم  با تجمع در برابر ساختمان صدا و سیما در خیابان ولی عصر اقدام به سر دادن شعار الله اکبر کرده اند. 
به گزارش شاهدان عینی مردم در خیابانهای سهرودی، میدان هفت تیر، انقلاب و ولی عصر تجمع کرده و شعار می دهند.
 تجمع امروز به دعوت شورای هماهنگی راه امید ( رسا)  برای گرامیداشت یاد شهیدان صانع کوثر و محمد مختاری برگزار شده است. 
این دو شهید در جریان تظاهرات هفته گذشته با شلیک گلوله به شهادت رسیدند.
گزارش شاهدان عینی حاکی است ماموران انتظامی و لباس شخصی ها از شب گذشته در  خیابانهای تهران مستقر شده اند.
صبح امروز خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران، خبر از ورود  تيم‌هاي جديد منافقين برای ایجاد آشوب و اغتشاش به کشور داد ولی نگفت چرا نیروهای امنیتی اقدام به دستگیری آنان نکرده اند.




احضار محسن آرمین به زندان رجایی شهر
جرس: 
دقایقی پیش محسن آرمین، سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به زندان رجایی شهر احضار شد.

بنا به گزارش رسیده به تحول سبز ، دقایقی پیش محسن آرمین طی تماسی تلفنی به زندان رجایی شهر احضار شد.
محسن آرمین، سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی 26  اردیبهشت امسال و در حالی که  تاج زاده،  نبوی و عرب سرخی از اعضای شورای مرکزی این سازمان بطور موقت از زندان آزاد شده بودند، بازداشت شد. ‬
 جعفري دولت آبادي دادستان تهران علت اين بازداشت را ارتكاب جرايم عليه امنيت ملي عنوان كرده بود.
عمده ترین دلیل مطرح شده توسط دادستان برای بازداشت آرمین،  بیانیه های سازمان مجاهدین انقلاب در طول یک سال گذشته ذکرشده بود.
وی دوم مرداد ماه با وثیقه دویست میلیونی بطور موقت آزاد شده بود.
 محسن آرمین فعال سیاسی و مطبوعاتی پژوهشگر علوم قرآنی و فارغ التحصیل دانشگاه های لبنان و ایران و  از بنیانگذاران سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، عضو شورای مرکزی و سخنگوی این سازمان است.
آرمین پیش از انقلاب عضو هسته مرکزی گروه توحیدی صف بود که به مبارزه نظامی و سیاسی با حکومت پهلوی می‌پرداخت.
آرمین در انتخابات مجلس ششم، به عنوان نفر چهارم فهرست نمایندگان مردم تهران وارد مجلس شد و در اعتراض به نظارت استصوابی حاکمیت، به همراه 124 نماینده اصلاح طلب دیگر استعفانامه خود را تقدیم مجلس کرد.
 وی همچنین تنها نماینده ای بود که خواهان رسیدگی به پرونده قاضی مرتضوی و نقش وی در قتل زهرا کاظمی (عکاس ایرانی – کانادایی) در زندان اوین، شده بود؛ درخواستی که هرگز مورد رسیدگی قرار نگرفت.
اما پس از طرح این درخواست در نطق پیش از دستور از سوی دادستاني تهران به دلیل این سخنرانی احضار شده بود.‬
او علاوه بر سردبیری دو هفته نامه عصرما (ارگان توقیف شده سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی)، ترجمه و آثاری نیز در حوزه فرهنگ و سیاست دارد که " جریان های تفسیری معاصر و مسئله آزادی" (نشر نی)، از مهمترین آنهاست. آرمین، استادیار پژوهشگاه علوم انسانی بود که اسفند ماه 88 اجبارا قبل از موعد بازنشسته شد. وی فارغ التحصیل دکتری علوم قرآن تربیت مدرس است. ترجمه دو کتاب مناهل العرفان فى علوم القرآن زرقانى و آزادی در اسلام هاشم کمالی از جمله فعالیت های فرهنگی آرمین است.




 
جرس:
احمدی نژاد به نمایندگان مجلس: بودجه ٩٠ را تصویب کنید و بروید نوروز با خانواده بگذارنید در حالیکه محمود احمدی نژاد با بیش از دو ماه تاخیر، روز یکشنبه اول اسفند ماه، لایحه بودجه سال آینده را در واپسین روزهای سال برای بررسی و تحقیق به مجلس ارائه کرد، وی این جلسه را به شوخی و طنزهای کنایه دار به نمایندگان مجلس سوق داد و در نهایت ضمن بیان اینکه "لایحه بودجه طوری تنظیم شده که در جیب هم جا میشود"، به نمایندگان القاء کرد که باید این لایحه همین گونه تصویب شود و گفت "این لایحه یک بودجه چند صفحه ای است که با تصویب این بودجه عالی و مترقی و سازنده عید نوروز را با خانوادههایتان خواهید گذراند. چرا که بدون تصویب لایحه بودجه نود، شما را به خانه راه نمیدهند!"

رئیس دولت در حالیکه قرار بود ۱۵ آذر امسال، لایحه بودجه را به طور کامل به مجلس ارائه کند تا مورد بحث و بررسی قرار گیرد، هنگام ارائه لایحه بودجه نود به مجلس، از نمایندگان خواست تا "انسجام این لایحه" را به هم نزنند و آنرا به همین ترتیب و سریع تصویب کنند.

به گزارش خبرآنلاین، احمدینژاد هنگام ارائه لایحه بودجه، بارها با نمایندگان به شوخی پرداخت و با ادعای اینکه "بودجه سال نود را در شرایطی تقدیم مجلس میکنم که کشور و انقلاب در شرایط بسیار مناسب و آمادهای قرار دارد"، طی یک کلی گویی و در حالیکه لایحۀ بودجه فقط چندین صفحه و بدون شرح جزئیات بوده، مدعی شد "همه زمینهها برای جهشهای اجتماعی و سیاسی آماده بوده و مقرارت و قوانین لازم تصویب شده است. کما اینکه قانون برنامه پنجم نیز در اختیار است. فضای عمومی کشور نیز فضای امید و نشاط برای پیگیری آرمانهای انقلاب است و همبستگی بی نظیری نیز در آن حاکم می باشد."

احمدی نژاد در ادامه به طرح شعار پیرامون ویژگیهای بودجه سال نود پرداخت و مدعی شد تاکید و توجه جدی به کاهش فاصله طبقاتی یکی از این ویژگی های است و "توجه و تاکید بر رشد فضایل اخلاقی"، "ادامه تمرکز زدایی از مرکز و تهران"، "توجه به فضای کسب و کار"، "پشتیبانی و تاکید بر توانمند سازی بخش مردمی و تعاونی در بخش فرهنگ و اقتصاد و سیاست"، "تاکید بر همبستگی ملی" و "توجه بر اعتلای هویت اسلامی و ایرانی" از دیگر ویژگی های این لایحه است.

وی بدون اشاره به آمار ابهام آمیز بیکاری در کشور و پنهانکاری دولت در ارائه این آمار گفت "بر اساس برآوردهای ما، حدود ٢ میلیون و ۴٠٠ هزارنفر متقاضی شغل دارم که تا پایان سال ٩٢ سالانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار نفر به این جمعیت اضافه شده و بعد به ٨٠٠ هزار نفر کاهش مییابد. تا پایان امسال یک میلیون و ٨٠٠ هزار نفر شغل ایجاد میکنیم.
رئیس دولت مجددا ادعا کرد که "میخواهد دغدغه مسکن را از فهرست دغدغههای مردم حذف کند" و همزمان طی یک کلی گویی و بدون شرح یا ارائه جزئیات از تصمیم دولت برای تامین مسکن مردم برای سال آینده سخن گفت.

وی همچنین از "خبری خوشحال کننده" سخن گفت و مدعی شد "سهم اعتبارات عمرانی دارای یک جهش است تا طرحهای نیمهکاره در سفرهای استانی و غیراستانی به اتمام برسد و هرچه مجلس برآن بیافزاید، دولت آن را اجرا خواهد کرد."
وی افزود: "برای این کار میتوان از بودجههای اضافی از جمله از بودجه جاری مجلس زد" و با لحنی کنایه آمیز گفت "خوب است از خود مجلس شروع کنیم."

وی با ارائه چند صفحه بعنوان لایحه بودجه، آنرا "شفاف و منسجم و ساده" خواند که کمترین بندها و تبصرهها را شامل شده و عبارات تکراری در آن حذف شده است.

وی با بیان اینکه طی چهار تا پنج سال اخیر قوانین مهم و مادر با همکاری خوب مجلس و دولت در سیاستهای اصل ۴۴ (خصوصی سازی)، قانون مدیریت خدمات کشوری، هدفمندسازی یارانهها و قانون برنامه تصویب شده است، گفت: با وجود چنین قوانین مادری لازم نیست که هر سال قوانین جدیدی تصویب کنیم و به متن آن بیافزاییم.

او با بیان اینکه دولت با همکاری مجلس به دنبال ساختن کشور است و توجهی به شعارهای بدون پشتوانه ندارد، خواستار آن شد که نمایندگان با همین نگاه به لایحه دولت بنگرد و نیازی به نوشتن یک لایحه جدید در مجلس نیست، چون همه جهتگیریها و نیازهای کشور در این لایحه دیده شده و با برنامه و سیاستها مطابقت دارد.

رئیس دولت از نمایندگان خواست به گونهای لایحه بودجه نود را تصویب کنند که انسجام آن حفظ شود.

بر اساس این گزارش، در پایان سخنان رئیس دولت، نمایندگان از احمدینژاد پرسیدند که رقم لایحه بودجه چقدر است؟ و او باز به شوخی گفت "رقم بودجه را میخواهید چکار؟!"
البته وی، سپس لحنی جدی گرفت و به این سوال اینگونه پاسخ داد: بودجه عمومی دولت ١٧۶ هزار و ٩٩٣ میلیارد تومان است که از این مقدار ۱۵ هزار میلیارد تومان درآمد هزینه اختصاصی، ٢۵۴٠۰ هزار تومان تملک دارایی مالی است ولی در عمل آنچه که دولت مدیریت میکند "٨٩هزار میلیارد تومان هزینهای و بیش از ۴٧ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی است."

وی با بیان اینکه لایحه بودجه نود در جیب هم جا میشود، ادامه داد: این لایحه یک بودجه چند صفحه ای است که انشالله با تصویب این بودجه عالی و مترقی و سازنده عید نوروز را با خانوادههایتان خواهید گذراند. وی به مزاحهای خود اینگونه ادامه داد که "بدون تصویب لایحه بودجه نود، شما را تو خانه راه نمیدهند!"

این درخواست فرا قانونی است
پس از توضیحات همراه با طنز رئیس دولت، رئیسمجلس از نمایندگان خواست تا در زمانی کوتاهتر از آنچه در آییننامه مجلس آمده لایحه بودجه نود را بررسی کنند، که بلافاصله احمد توکلی درخواست لاریجانی را فراقانونی خواند.

به گزارش خبرآنلاین، احمد توکلی در تذکری خطاب به رئیس مجلس گفت: از شما تعجب میکنم که چنین توقعات غیرعملی از نمایندگان دارید!

وی به استناد ماده ٢۱۶ آییننامه داخلی مجلس گفت: این ماده میگوید لایحه بودجه باید توزیع و تکثیر و بعد کمیسیون ها به بررسی آن بپردازند. این لایحه امروز آمده که تکثیر و توزیع آن میان نمایندگان به پس فردا میکشد.

توکلی همچنین با اعتقاد بر اینکه نمیتوان کمیسیون تلفیق را زودتر از موعد تشکیل داد، گفت: کمیسیون تلفیق ۵۰ نفر عضو دارد و ٢۴ نفر آن عضو کمیسیون برنامه هستند که نمیتواند جلساتش را تعطیل کند.

وی خطاب به لاریجانی تاکید کرد: توقع شما از نمایندگان فراقانونی و غیرقانونی است. دولت وظیفه داشت ۱۵ آذر لایحه را بیاورد. بهانه عدم تصویب قانون برنامه پنجم در مجلس نیز جایز نیست چون لایحه برنامه ۱٨ آذر ماه تصویب شد.

توکلی افزود: مردم بدانند طبق ماده ٢۱۶ آییننامه داخلی مجلس از روز سه شنبه، ٣۰ روز نمایندگان برای بررسی این لایحه فرصت دارند و عملا بررسی لایحه بودجه نود به سال نود موکول میشود. تلاش برای سرعت در این کار نیز در گرو تصویب بودجه چند دوازدهم است.
رئیس مجلس در پاسخ به وی گفت: اگرچه لایحه بودجه نود با تاخیر به مجلس آمده، ما هم نمیخواهیم که فرصت نمایندگان محدود شود و حقشان ضایع شود. ما تا جایی که جا دارد باید سعی کنیم سریعتر این کار انجام شود.

لاریجانی نهایتا سخنان توکلی را تایید کرد و با بیان اینکه بررسی لایحه بودجه حدود ۴۵ روز زمان میبرد، ادامه داد: با این حال از نمایندگان میخواهیم که با سرعت بیشتری پیش روند.




مهدی کروبی در نامه به رئیس قوه قضائیه:  زودتر دادگاه علنی تشکیل دهید تا مردم به حقیقت آگاه شوند
جرس: مهدی کروبی در نامه ای به قوه قضائیه درخواست کرد که به زودی و از طریق قانونی، وعده هایی را که در سخنرانی ها داده اند، عملی گردد و دادگاهی علنی تشکیل گردد تا کیفرخواست و دفاعیات مطرح گردد. باشد که در دادگاهی عادل و علنی، مردم به حقیقت آگاهی یابند.
به گزارش سحام نیوز، آقای کروبی به دلیل حصرکامل خانگی و عدم توانایی ارسال نامه مستقیم به ریاست قوه قضائیه، این نامه را در اختیار سایت سحام گذاشتند تا مگر بدین وسیله به دست آیت الله لاریجانی و سایر مقامات مسئول برسد.
متن این نامه بدین شرح است:

بسمه تعالی

جناب آیت الله آملی لاریجانی
با سلام و عرض تحیت

متاسفانه مجدداً فجایع شب های قدر، البته با شدتی بیشتر؛ در حال رقم خوردن است. شب های متوالیست که تعداد صدنفر موتور سوار به همراه چند روحانی نما هر آنچه از دستشان برآمده و در توانشان بوده در جهت فحاشی، هتاکی و برهم زدن آسایش و آرامش مردم منطقه انجام داده اند. این افراد مراسم شان را با به کار بردن زشت ترین کلمات در رابطه با “به اصطلاح سران فتنه”  و نیز برخی سران و مقامات حکومتی و خانواده آنان آغاز؛ و با دعا و طلب طول عمر برای “مقام رهبری” به پایان می رسانند! خلاصه اینکه با کف و سوت و فحاشی و سینه زنی و دعای فرج؛ به خیال خامشان در حال خدمت به اسلام و مسلمین هستند! جالب است این افراد با لحظه شماری برای پایان بردن کار فرهنگی شان به دنبال ورود به ساختمان و قتل ساکنین آن هستند!

 ریاست قوه قضائیه

آسایش و آرامش از مردم منطقه گرفته شده  و استرس و نگرانی برای ساکنین به صورت وحشتناکی بوجود آمده است. من برای آبروی حکومت به شما می گویم که این نوع رفتار از اسلام و جمهوری اسلامی و روحانیت عبور کرده و نگران این جریان بوده و هستم.
بنده درخواستی دارم از جنابعالی که به زودی و از طریق قانونی، وعده هایی را که در سخنرانی ها داده اند، عملی گردد و دادگاهی علنی تشکیل گردد تا کیفرخواست و دفاعیات مطرح گردد. باشد که در دادگاهی عادل و علنی، مردم به حقیقت آگاهی یابند.
در پایان به عوامل اصلی این محرکات مذبوحانه، اعلام می کنم که به یاری خداوند هیچ گونه تزلزلی در استواری مهدی کروبی در دفاع از حقوق برحق مردم ایران بوجود نخواهد آمد و تا آخرین لحظه در کنار مردم خواهم ماند.
  والسلام
مهدی کروبی
1اسفند ماه 1389



علمای لیبی، کشتار معترضان را “حرام” اعلام کردند
جرس: در ادامه اعتراضات و خیزش مردم لیبی، منابع خبری گزارش دادند که قیام مردم و سرکوب معترضین توسط عوامل معمر القذافی رهبر لیبی در شهر بن غازی همچنان ادامه دارد و شمار جانباختگان تنها در شهر بن غازی به دویست تن رسیده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه نیروهای امنیتی لیبی که در سرکوب مردم شدیدترین خشونت ها را به خرج داده اند، روز گذشته در مراسم تشییع جنازه جانباختگان روزهای اخیر نیز، به سوی مردم حمله ور شدند و گروه زیادی را به قتل رساندند.
روز یک شنبه روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس نیز در این رابطه اعلام کرد که شمار اجساد در بن غازی به دویست تن رسیده است.
پوشش خبری تحولات کنونی لیبی تا حدودی دشوار است چرا که معمر القذافی از آغاز اعتراضات مردمی این کشور که از اواخر هفته گذشته آغاز شده است به دلیل جلوگیری از ورود خبرنگاران خارجی به لیبی و نیز منع خبرنگاران داخلی به شهر بن غازی و نیز قطع اینترنت و اختلال در خطوط تلفن همراه بسیار سخت می باشد.
در همین حال پایگاه اینترنتی الجزیره گزارش داد که نیروهای امنیتی لیبی در یورش به معترضین مستقیما سر و سینه را هدف گلوله قرار می دهند.
وزیر امور خارجه کانادا نیز از دولت لیبی خواست که به جای سرکوب تظاهرات کنندگان به گفتگوی مسالمت آمیز روی آورد.
وی افزود: ما از تمامی طرف ها می خواهیم که به آزادی بیان و برپایی راهپیمایی مسالمت آمیز که حق تمامی مردم است احترام بگذارند.
در واکنش به این سرکوب، جمعی از روحانیون لیبی با صدور بیانیه‌ای خطاب به مأموران حکومتی اعلام کردند که کشتار تظاهرکنندگان ضدحکومتی ارتکاب عملی، حرام است و باید از آن اجتناب شود.
این بیانیه که به امضاء ۵۰ تن از فقها و نیز شیوخ صوفیه رسیده، پس از آن صادر می‌شود که بنا بر تخمین سازمان‌های مدافع حقوق بشر، در شش روز گذشته، از زمان شروع اعتراض‌ها علیه حکومت معمر قذافی در لیبی تاکنون، دست‌کم ۱۲۰ نفر به دست مأموران امنیتی به قتل رسیده‌ بودند، که امروز رسانه های مستقل شمار جانباختگان را به دویست تن اعلام کرده اند.




 جرس: 
 در ادامه قطبی کردن جامعه توسط افراطیون حامی حکومت، عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري گفت: فتنه‌گران مرده‌اند و ملت ما خود قلم قرمز روي آنها كشيده است و پرونده آنها در كشور و نظام مثل پروژه جريان‌هاي غلطي كه در طول 32 سال گذشته بوده، از نظر ملت مختومه است.
 آيت‌الله قربانعلي دري نجف‌آبادي، عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري و نماينده ولي‌فقيه در استان مركزي در گفت‌وگوي تفصيلي با فارس. با اشاره به تظاهرات مردمی 25 بهمن ادعا كرد: اين اقدامات بيشتر جنبه‌هاي نفساني سران فتنه را نشان داد و آنها مي‌خواهند خودشان را مطرح كنند؛ اگر روزي تحت عنوان امام(ره) و غير نام امام(ره) هم به عرصه مي‌آمدند امروز ديگر بحث نام امام(ره) نيز مطرح نيست بلكه بحث نفسانيت سران فتنه مطرح است.
وي ادامه داد: سران فتنه همان شعارهايي را تكرار مي‌كنند كه افراد ورشكسته، عقده‌اي، فراري كه كمبود شخصيت و سيلي خورده از نظام، امام(ره) و انقلاب هستند با سران فتنه همكاري مي‌كنند. 

*پشت صحنه قضيه فتنه سيا و موساد قرار دارند

نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبري همصدا با دیگران مسئولان جمهوری اسلامی  اظهار داشت كه دست‌هاي پليد سي آي اي، انگليس، آمريكا و موساد قرار دارند و آنان دست‌هاي پليد سران فتنه را در داخل بازيچه خود قرار داده‌اند تا به اهداف پليد استعماري و استكباري خود دست يابند.
وي با بيان اينكه احيانا اگر استكبار بخواهد جريان احمقانه‌اي را در كشور به راه انداخته و با تونس و مصر شبيه‌سازي كند بسيار مقايسه غلط و جاهلانه‌اي است چراكه تونس و مصر داراي رژيم‌هايي تا بن دندان مسلح، قلدر و ديكتاتور بودند نه يك نظام ديني!؟

*رهبري فردي حكيم و آگاه به مسائل بين‌المللي هستند

وي در خصوص مديريت رهبري در مهار جريانات اعتراضی اظهارداشت: مقام معظم رهبري فردي حكيم، دانا، آگاه به مسائل داخلي، منطقه‌اي، بين‌المللي و آگاه به مسائل امت اسلامي هستند و بر مبناي حكمت، علم و درايت همانگونه كه در ارتباط با سياست خارجي فرمودند مصلحت و عزت تصميم‌گيري و امور را اداره مي‌كنند.
امام جمعه اراك با تأكيد بر اينكه انتظار اين بود كه سال گذشته در اولين سخنراني ايشان بعد از انتخابات در نماز جمعه، فتنه‌گران دست از بازي‌ها، دغل‌كاري‌ها و نسبت تقلب دادن به نظام بر مي‌داشتند يا حداقل سكوت مي‌كردند، افزود: اين نوع تحريك‌ها از سوي فتنه‌گران اموري است كه قطعا در تاريخ خواهد ماند و نقطه ننگي در پرونده عناصري است كه چنين مسائلي را براي جامعه ما به وجود مي‌آورند.
وي در ادامه به اين موضوع اشاره كرد كه ملت ايران افرادي را كه به بهانه مختلف فراخواني كرده و با بيگانه‌ها همصدا مي‌شوند قبول ندارند.

*سران فتنه حتي در بين بيگانگان هم جايي ندارند

 دري‌نجف‌آبادي با تأكيد بر اينكه فتنه‌گران موقعيتي ندارند و يك عده عناصر ورشكسته سياسي هستند كه جايي در ميان ملت ندارند، تصريح‌كرد: فتنه‌گران حتي در ميان بيگانگان نيز جايي ندارند چراكه استكبار به دنبال اهداف پليد و شيطاني خود بوده و به دنبال اهداف اسلامي و دلسوز ملت ايران نيستند.
وي به تلاش بيگانگان براي به چالش‌كشاندن نظام مقدس اسلامي اشاره كرد و اظهارداشت: سياست‌هاي بيگانگان بسيار احمقانه است و آنها هنوز ملت ما را نشناخته‌اند؛ چراكه ملت ما در 22 بهمن با حضور گسترده خود نشان داد كه پايبند به نظام، امام(ره)، مقام معظم رهبري، شهدا و آرمان‌هاي مقدس امام راحل هستند و آن اقليت‌هاي كم و ناچيز نقشي در سرنوشت ملت‌هاي بزرگ و سرنوشت ساز ندارند.
نماينده ولي فقيه در استان مركزي در خصوص محاكمه سران فتنه تصريح‌كرد: فتنه‌گران مرده‌اند و ملت ما خود قلم قرمز روي آنها كشيده است؛ سران فتنه جايگاهي در بين مردم ندارند؛ شايد عده‌اي فريب خورده يا ورشكسته آنها را همراهي كنند اما پرونده آنها در كشور و نظام مثل پروژه جريان‌هاي غلطي كه در طول 32 سال گذشته بوده از نظر ملت مختومه است.
وي با تأكيد بر اينكه دستگاه قضايي بايد طبق مقررات به پرونده سران فتنه رسيدگي و قانون و عدالت را اجرا كنند و مردم نيز بايد در چارچوب موازين و رهنمودهاي مقام معظم رهبري حركت و در برابر هرگونه حركت و افراط و تفريط هوشيار باشند. 




فراخوان سازمانها و گروههای سیاسی، مدنی و دانشجویی برای شرکت در مراسم امروز، یکم اسفندجرس: در آستانۀ اول اسفند و برگزاری مراسم یادبود و هفتم شهدای ٢۵ بهمن، دهها سازمان و تشکل سیاسی، مدنی و دانشجویی، با اعلام حمایت از فراخوان فعالان جنبش سبز برای برگزاری تظاهرات گسترده، از حضور فعال خود در مراسم اول اسفندماه (یکشنبه) خبر دادند.

به گزارش جرس، در پی سرکوب خونین و به شهادت رساندن و زخمی کردن گروهی از تظاهرات کنندگان جنبش سبز در مراسم ٢۵ بهمن، شورای هماهنگی راه سبز امید با صدور دومین اعلامیه خود که اواخر هفته گذشته صادر کرد، از عموم مردم ایران دعوت کرد تا روز یکشنبه اول اسفند ماه، در مراسم هفتمین روز شهادت صانع ژاله و محمد مختاری شرکت کرده و یاد آن عزیزان را گرامی دارند.
  
بدنبال آن گروهها، انجمنها و تشکلهای سیاسی و دانشجویی با صدور بیانیه هایی ضمن گرامیداشت یاد آن دو شهید، برای شرکت در تجمعات سراسری مراسم هفتم صانع ژاله و محمد مختاری، اعلام آمادگی کردند. 

حمایت تشکل های سیاسی، مدنی و مطبوعاتی از فرخوان اول اسفند
 در اولین موج حمایت ها از فراخوان فعالان جنبش سبز برای برگزاری مراسم بزرگداشت و هفتم شهدای ٢۵ بهمن، شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد با صدور بیانیه ای، ضمن اعلام حضور خود در این مراسم، از حامیان جنبش سبز و بویژه مردم کردستان خواستار حضور و مشارکت همگانی و جدی در تجمعات یکم اسفند ماه در سراسر کشور شد.
 
در ادامه حمایت ها از فراخوان یکم اسفندماه تشکل «همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر» نیز در بیانیه ای آورده است "تظاهرات ٢۵ بهمن حماسه ای مانند تظاهرات عاشورای ٨٨ بود.جوانان دلیر و آزادیخواه ایران بار دیگر به حکومت اسلامی ثابت نمودند که با زندان،شکنجه و اعدام هرگز نمی توانند مانع فوران آتشفشان خشم مردم ایران شوند. این تظاهرات به خوبی نشان داد که جنبش هنوز زنده است و مردم همچنان بر خواسته های سیاسی خود تاکید می ورزند...ما یکم اسفند می آییم، برای باز پس گیری میهن، برای پس گرفتن خون هم میهنانمان، برای رهایی ایران از اشغال شبه نظامیان... ما در کنار مردم آزادیخواه ایران بخصوص مردم ستم دیده کردستان ایستاده ایم. در اعتراض به کشته شدن صانع ژاله و محمد مختاری دو شهید سرافراز جنبش آزادیخواهی مردم ایران از هم میهنان می خواهیم در روز یکم اسفند با تجمع اعتراضی در میادین اصلی شهر و اعتصاب سراسری پاسخی قاطع به ضحاک بدهند."
 
همچنین شاخه جوانان جبهه مشارکت نیز، با صدور بیانیه ای به همین مناسبت و در جهت اعلام حمایت و حضور در مراسم اول اسفند آورده است "به عنوان بخشی از فرزندان جنبش سبز ایران از مردم آزاده و استوار و سبز ایران می خواهد که همه به هوش باشیم و اخبار مربوط به یاوران سبز اینک در بازداشت خانگی را پیگیری کنیم و در برابر هر گونه خطر و تهدید احتمالی با حضور هوشیارانه و آگاهانه خود در صحنه، ایستادگی کنیم و در تجمعات روز یکشنبه یکم اسفند که به گرامیداشت یاد دو شهید مظلوم جنبش سبز صانع ژاله و محمد مختاری برپا می شود ، حضور یابیم."
 
همزمان و در پی فراخوان فعالین جنبش جهت گرامیداشت یاد و نام شهدای ٢۵ بهمن در هفتمین روز شهادت آنها، رسانه های جنبش سبز نیز طی فراخوانی خواستار حضور همگانی در میادین و خیابان های اصلی شهرهای کشور شدند.
 
سامانه های خبری و سایتهای «ادوار»، «امروز»، «تحول سبز»، «تغییر»، «جرس»، «دانشجو نیوز»، «رسا (شبکه تلویزیونی)»، «سحام نیوز»، «میزان خبر»، «ندای سبز آزادی» و «نوروز»، در فراخوان خود آورده اند "اول اسفند (یکشنبه) در هفتمین روز پر کشیدن یاران سبزمان و در حمایت از دو یاور همیشگی جنبش سبز در خیابانها و میادین اصلی گرد هم می آییم تا بار دیگر عظمت حضورمان را در مقابل چشمان کور ظالمان فریاد زنیم."
 
در ادامه همین اعلام حمایت ها، تشکلی تحت عنوان «ائتلاف استقامت تا تغییر» نیز، با صدور بیانیه ای به همین مناسبت آورده است "...راهپیمایی یکم اسفند، علاوه بر زنده نگه داشتن یاد شهدای روز ٢۵ بهمن و عزاداری مراسم هفتمین روز شهادت ایشان، نمایانگر استمرار حضور مردم در حمایت از رهبران جنبش و پایداری بر سر مطالبه حقوق مشروع و ایستادگی بر سر آرمانهای جنبش سبز است، لذا این ائتلاف از تمامی مردم مبارز، سازمانهای مردم نهاد سبز و تمامی گروههای فعال در راه سبز امید و جنبش سبز تقاضا دارد هدف اصلی تجمع را گرداگرد منزل مهندس موسوی قرار دهند و علاوه بر گرامیداشت یاد شهدای ٢۵ بهمن، آزادی مهندس موسوی و دکتر رهنورد و همچنین شیخ مهدی کروبی از حصر خانگی را هدف اصلی راهپیمایی و محور حضور خود قرار دهند."
 
در آستانه اول اسفند «کمیته هماهنگی اعتراضات به قتل صانع ژاله» در بیانه خود ضمن پشتیبانی از اعتراضات سراسری اول اسفند، از مردم کردستان درخواست کرده است تا روز یکشنبه را همزمان با شرکت در مراسم بزرگداشت شهدای اخیر، به "روز اعتصاب سراسری" تبدیل کنند.
 
در همین زمینه، گروه «مادران صلح کردستان» نیز در همدردی با مادران و خانواده های شهدای ٢۵ بهمن، ازمردم ایران خواسته اند "در هفتم شهادت دوتن از جوانان رشید این مرز و بوم(صانع ژاله و محمد مختاری)، کار خود را تعطیل و فعالیت عادی روزانه خود را به حرمت تمامی شهدای راه آزادی متوقف نمایند  ."
 
همچنین کانون نویسندگان کردستان نیز در بیانیه ای متذکر شده است "...در راستای محکوم کردن اقدامات خشونت گرایانه‌ی حکومت ایران و همچنین پشتیبانی از جنبش آزادیخواهانه‌ مردم ایران و کردستان، از فراخوان سازمان ها و نیروهای دموکراسی طلب در داخل و خارج کشور پشتیبانی نموده‌ و از تمام مردم ایران و کردستان می خواهد که‌ در روز یکم اسفندماه‌ به‌ تمام شیوه‌های ممکن و از طرق مسالمت آمیز و بدون خشونت اعتراض خویش را اعلام نمایند. بدیهی است آنچه‌ که‌ در دستور کار سازمانها و نهادهای سیاسی و مدنی داخل و خارج کشور قرار گرفته‌ اعتصاب عمومی در کردستان و برگزاری تظاهرات در سایر شهرهای ایران می‌باشد..."

 همزمان «حرکت دموکراتیک آذربایجان ایران» نیز در بیانیه ای آورده است "حرکت دموکراتیک آذربایجان ایران  هم‌زمانی روز جهانی زبان مادری و فرخوان اخیر را به فال نیک‌ می‌گیرد وضمن گرامی‌داشت این روز؛ در قالب جنبش سبز ایران همراهی خود را با دیگر هم‌وطنان و حرکت اعتراضی جنبش سبز در روز اول اسفند اعلام نموده و از مردم آذربایجان برای شرکت در اعتراضات سراسری اول اسفند دعوت به عمل می‏آورد. ما معتقدیم مسولیت تمامی تبعیض و ستم‌های کنونی علیه ملت ایران متوجه جمهوری‌اسلامی ایران می‌باشد و برای رهایی از چنگال استبداد نیازمند اتحاد ایرانیان در صفی واحد و تداوم مبارزه هستیم.‏" 

 انجمن فعالان سبز قم نیز  در بیانیۀ حمایتی خود آورده است "...همانطور که در روز ٢۵ بهمن با حضور خود بیانگر حمایت از مردم مصر و تونس بودیم و با بی حرمتی هایی که به شان انسانیت در حق ما شد و منجر به از دست دادن دو تن از یاوران جوان سبز و دستگیری عده ای کثیری از مردم شد . باری دیگر با حضور خود در یکم اسفند حمایت بی شائبه ی خود را اعلام میداریم و به پاس گرامیداشت خون شهدای ٢۵ بهمن و حمایت از رهبران سبزمان میرحسین موسوی ، کروبی و خاتمی، با حضور مسالمت آمیز خود در یکم اسفند انزجار خود را نسبت به اقدامات انجام شده و اتفاقات افتاده اعلام می کنیم و مردم سراسر ایران را به همراهی در این روز دعوت می نماییم."
 
حمایت های دانشجویی از فراخوان یکم اسفند
در اعلام حمایت های دانشجویی از بزرگداشت شهدای ٢۵ بهمن، تشکل پویش راه سبز دانش آموختگان و دانشجویان ایرانی (پرسا) با صدور بیانیه ای ضمن اعلام حمایت از تجمع روز یکشنبه اعلام کرده است: "چنانکه موسوی و کروبی در هنگامۀ سخت ترین فشارها و سرکوب ها بر پیمان خود در دفاع از حقوق مردم در کنار مردم ایستادند، در صورت ادامه تعرض و اقدام‌های نابخردانۀ حاکمیت از تمامی ظرفیت‌های بین المللی و اعتراضی در دفاع از موسوی و کروبی استفاده خواهیم کرد و صدای رسای هموطنان مبارز و شجاع خود در عرصه جهانی خواهیم بود."
 
 دفتر تحکیم وحدت نیز در بیانیه ای ضمن اشاره به اعمال وقیحانه حاکمیت در قبال کشتن دانشجویان و خیمه شب بازی تشییع جنازه ها خاطرنشان کرده است: "قاتلان می گویند که یاور ماست، جاسوسان رفیق خود می خوانندش و کافرانش به کیش خویش. به زشت مردمانی گرفتار آمده ایم که تاریخ نظیرشان را در سفاکی و دغلکاری به خود ندیده است. لیک ما را سر باز ایستادن نیست. راهی را که صانع و محمد رفته اند ادامه خواهیم داد و خون شان را پاس خواهیم داشت. آن ها که آخرین آرزویشان این بود که "ایستاده بمیرند، چرا که از نشسته زیستن در ذلت خسته بودند". دفتر تحکیم وحدت در این بیانیه همچنین ضمن یک هفته عزای عمومی دانشگاه های کشور بازداشت های گسترده دانشجویان در روزهای اخیر را محکوم کرده و نسبت به کوچک ترین تعرضی به مهدی کروبی و میرحسین موسوی، هشدار داده است.
 
در اولین موج حمایت تشکل های دانشجویی از فراخوان اول اسفند، چهارده واحد از دانشگاه آزاد سراسر کشور، با صدور بیانیه ای از این مراسم مردمی حمایت کرده و خاطرنشان ساخته اند "به خیابان ها خواهیم آمد و از همه مردم غیور و شجاع و جوانان و دانشجویان عزیز هم می خواهیم تا به منظور پاس داشت خون شهدای راه آزادی و به خصوص دو شهید سبز و سر افراز صانع ژاله و محمد مختاری، با حضور خود در خیابان ها در تاریخ اول اسفند در ساعت سه بار دیگر اتحاد و همبستگی خود را نشان دهند و بر جان فرعونیان لرزه افکنند."
این بیانیه را دانشجویان دانشگاه آزاد واحدهای تهران مرکز، تهران جنوب، مشهد، قزوین، تهران شرق، کرج، علوم تحقیقات، شاهرود، شهر ری، رشت، تهران شمال، تهران سما، تهران غرب و دزفول امضا کرده بودند.
 
در آستانۀ اول اسفند و مراسم بزرگداشت هفتمین روز شهدای خیزش ٢۵ بهمن، «اتحادیه دانشجویان سبز» دانشگاههای تهران نیز، از حضور فعال خود در مسیر راهپیمایی خیابان ولی عصر برای روز یکشنبه (اول اسفندماه) خبر داد . اتحادیه دانشجویان سبز دانشگاه های تهران، متشکل از دانشگاه های امیرکبیر، تهران، علامه، علم و صنعت، بهشتی، خواجه نصیر ،آزاد تهران جنوب، تهران شرق، علوم و تحقیقات، تهران مرکز است.

همچنین دانشجویان سبز اصلاح طلب دانشگاه فردوسی مشهد با صدور بیانیه ای خاطرنشان کردند که همگام با مردم و دانشجویان سراسر کشور، یکشنبه اول اسفند ماه دست به تجمع اعتراضی خواهند زد.
 
 تشکل «دانشجویان آزادیخواه شیراز» نیز، همزمان با تشکل های دانشجویی و سیاسی حامی جنبش سبز، طی بیانیه ای ضمن اعلام حضور خود، از عموم مردم و دانشجویان خواستار پیوستن به این اقدام ملی شدند و خاطرنشان کردند "با شرکت در راهپیمایی اول اسفند ضمن بزرگداشت هفتمین یادروز شهادت دو لاله پرپر شده مان و در حمایت از میر و شیخ سبز که این روزها در بند جهالت قدرت پرستان اسیرند، بار دیگر استقلال، آزادی، کرامت انسانی را فریاد خواهیم زد."
 
همزمان و در ادامۀ اعلام حمایت و حضور تشکل های مختلف دانشجویی، دانشجویان سبز دانشگاه اشرفی اصفهانی نیز طی بیانیه ای گفته اند : "... در چنین شرایط خطیری، استمرار و تکرار حضور خیابانی ما بزرگترین و موثرترین راه دفاع از آزادی، خود ، جنبش سبز و رهبران فداکار آن است. حضوری که اگرچه بی خطر نخواهد بود، اما همچنان نباید در کمال بی خطری برای سرکوبگران ملت باقی بماند. فردا خشم ملت در برابر سرکوب دولت قرار خواهد گرفت و بی تردید در برابر سرکوب هر دفاعی مشروع و هر فریادی بر حق است..."

همچنین دانشجويان دانشگاه آزاد واحد اراك ( واحد های قائم مقام فراهانی و اميركبير ) و هم چنين دانشگاه صنعتی اراك ( علم و صنعت سابق)  نیز،  با صدور  بیانیه ای تاکید کردند "... آمادگی خود را جهت شركت در تظاهرات فردا ، يكشنبه اول اسفند اعلام می داریم. به همين منظور تجمعات اعتراضی دانشجويان اين دو دانشگاه مقابل درب ورودی دانشگاه آزاد واحد قائم مقام فراهانی ( قنات ناصری ) راس ساعت ده صبح آغاز خواهد شد و دانشجويان به سمت ميدان اصلی شهر ( ميدان  شهدا - باغ ملی ) حركت خواهند كرد ... وعده ما يكشنبه اول راس ساعت ده صبح ، مقابل درب ورودی دانشگاه آزاد واحد قائم مقام فراهانی( قنات ناصری )"


حمایت تشکل های دانشجویی سبز خارج از کشور از مراسم یکم اسفند
یکی از تشکل های دانشجویی خارج از کشور (دانشجویان سبز دانشگاه تگزاس اِی اَند اِم) نیز، در بیانیه ای آورده است "... از حرکت آزادی خواهی مردم ایران و به ویژه دانشجویان داخل کشور، حمایت نموده و همه توان خود را به کار می بریم تا انعکاس صدای آنها در خارج از کشور باشیم. بدین وسیله، ضمن محکوم کردن رفتار وحشیانه حکومت در سرکوب راهپیمایی آرام مردم آزادی خواه ایران در ٢۵ بهمن، حمایت خود را از تجمع یک اسفند که برای بزرگداشت جانباختگان روز ٢۵ بهمن برگزار می شود، اعلام می داریم. همچنین به حاکمیت نیز نسبت به ادامه حصر و بازداشت رهبران و همراهان و فعالان جنبش سبز هشدار داده و اعلام می کنیم که چنین رفتارهایی تنها باعث مستحکم تر شدن اراده مردم در جهت تغییر سرنوشت خویش خواهد شد که به نوبه خود، تغییر بزرگی در سرنوشت شما نیز خواهد بود...."
 همزمان تشکل های دانشجویی اتریش ( راه سبز ایرانیان وین ) و بریتانیا ( راه سبز ایرانیان بریتانیا ) با صدور بیانیه ای اعلام موجودیت کرده و حصر خانگی آقایان میرحسین موسوی و کروبی را محکوم نموده و در بیانیه ای آورده اند "... در حالی که موسوی و کروبی را به خاطر فراخوان مردم به راهپیمایی متهم به بی قانونی میکنند (حال آنکه مطابق نص صریح اصل ۲۷ قانون اساسی چنین فراخوانی کاملا قانونی است)، خود به صراحت از منبر نمازجمعه که میبایست جایگاه دعوت مردم به تقوا و نظم در امور باشد، حاکمیت را دعوت به عملی خلاف قاون و شرع میکنند و دستاربه سران دولتی را در راهپیمایی های نمایشی به صف کرده و غیظ خشونت می پراکنند.
ما فعالین سبز خارج کشور، حصر خانگی آقایان میرحسین موسوی و کروبی را به مثابه بازداشت اینان تلقی کرده و اعلام میداریم زین پس از هر فرصتی (مانند اول اسفند) جهت اعتراض مدنی، صلح آمیز و خشونت گریز در بازپس گرفتن وطنمان از دست استبدادیان و خشونت پروران فروگذار نخواهیم کرد."




سفر ناگهانی وزیر خارجه آلمان به ایران؛ گمانه زنی بر سر ماجرای دوخبرنگار آلمانیجرس: در پی تصمیم دستگاه قضایی ایران مبنی بر کاهش مجازات دو خبرنگار آلمانی بازداشتی در ایران، از حبس به جزای نقدی، و بعد از اینکه وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که در حال فراهم کردن زمینه بازگشت این دو نفر به برلین است، وزیر خارجه آلمان شامگاه شنبه ٣٠ بهمن، وارد تهران شد، که خبرگزاری حکومتی ایران اعلام کردند "وی به‎منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی در خصوص گسترش مناسبات و تحولات منطقه" به ایران سفر کرده است.
شامگاه شنبه خبرگزاری امنیتی فارس گزارش داده بود که گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان وارد تهران شده و مستقیماً از فرودگاه به منظور گفت‌وگو با علی‌اكبر صالحی وزیر خارجه و محمود احمدی‌نژاد عازم محل ملاقات گردیده است.
این سایت همچنین مدعی شده است که سفر وزیر خارجه آلمان به تهران به منظور "گفت‌وگو در خصوص گسترش مناسبات تهران و برلین و تحولات منطقه‌ای" با مقامات جمهوری اسلامی صورت گرفته است.
همزمان گزارش های غیررسمی می گوید، سفر وزیر خارجه آلمان که به درخواست علی اکبر صالحی، وزیرخارجه جمهوری اسلامی صورت گرفته، برای تحویل گرفتن دو آلمانی بازداشت شده در ایران بوده و به همین جهت، ساعاتی پیش از حرکت وزیر خارجه آلمان، قوه قضاییه ایران این دو متهم برگزار و حکم به تقلیل مجازات حبس آنان به جریمه نقدی داد.
خبرگزاری ایرنا نیز که خبر دیدار احمدی نژاد با وزیر خارجه آلمان را بازتاب داده، مدعی شده است "محمود احمدی نژاد در دیدار با وزیر خارجه آلمان خاطرنشان کرده که ایران و آلمان به خاطر گذشته تاریخی و ویژگی‌های مشترك، می‌توانند همكاران خوبی برای طراحی نظم جدید جهانی داشته باشند و انتظار این است كه آلمان در كنار دولت‌ها و ملت‌های مستقل قرار بگیرد."
همزمان خبرگزاری آلمان آورده است "وزیر خارجه آلمان که پیش از آن نیز همراه با همتای ایرانی خود در یک نشست رسانه ای شرکت کرده بود، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه آیا هدف از سفر رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان به ایران آزادی دو تبعه این كشور است، گفت: به عنوان وزیرخارجه تعهد و وظیفه دارم حقوق و مسائل اتباع كشورم را پیگیری كنم."
گفتنی است شنبه سی ام اسفند ماه قوه قضاییه ایران حکم دو روزنامه نگار آلمانی - که پیش از این دادستان کل کشور مدعی "جاسوسی" آنها بود - را، از حبس به جزای نقدی کاهش داده و رسانه ها نیز نوشته بودند "مشخص نیست که این دو خبرنگار آلمانی چه زمانی به کشور خود بازخواهند گشت."
و حال برخی رسانه های خبری معتقدند حضور وزیر خارجه آلمان صرفا جهت بردن شهروندان خود است، که ماههاست در بازداشت بوده اند و نه برقراری مناسبات اقتصادی فیمابین.
لازم به یادآوری است هفته گذشته نیز، ساعاتی قبل از فرا رسیدن ٢۵ بهمن و تظاهرات جنبش سبز در حمایت از قیامهای منطقه، عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه به ایران سفر کرد، که برخوردهای خشونت بار ماموران گارد ویژه پاسداران با مردم و از جمله با همراهان هیئت ترک، موضوع رسانه های ترکیه شده بود و اکنون اول اسفند ماه و تظاهرات دیگر جنبش سبز، با سفر یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا به ایران متقارن شده است، که هرگونه اقدام خشونت بار دیگر از سوی حکومت علیه جنبش سبز، می تواند بازتابی جهانی داشته باشد.




راهپیمایی امروزقطعی است، به شایعات توجه نکنیدمشاورارشد میرحسین موسوی در گفتگو با شبکه تلویزیونی رسا یا تکذیب خبر لغو تظاهرات روز یکشنبه، گفت: راهپیمایی اول اسفند ماه جنبش سبز تحت هر شرایط برگزار می شود و از مردم عزیز می خواهیم به شایعات توجه نکنند.
اردشیر امیر ارجمند در گفتگو با این شبکه، با تاکید بر برگزاری راهپیمایی روز یکشنبه، از نیروهای انتظامی و نظامی مجددا درخواست کرد که دست از اِعمال خشونت علیه مردم بردارند.
گفتنی است طی چند ساعت اخیر، پیامک هایی با شماره 0983000 برای تلفن های همراه شهروندان فرستاده شده و اعلام گردیده بود:"با توجه به تشدید فشار رژیم بر رهبران جنبش و احتمال دستگیری آنها، تجمع فردا به روز دیگری موکول گردید. همراهان جنبش با حضور در مساجد یاد شهدای ٢۵ بهمن را زنده نگاه دارند." و در پایان این پیامک جعلی، نام "شورای هماهنگی راه سبز" قید شده بود؛ که از آنجا که در ایران هیچ شخص حقیقی و نهاد حقوقی بدون اجازه مخابرات و نهادهای امنیتی امکان استفاده از سامانه ارسال پیامک را ندارد، این پیام مطمئنا ترفندی تازه از سوی حکومت برای منصرف کردن شهروندان معترض از شرکت در راهپیمایی امروز اعلام شد.


امروز قرار است در ساعت سه بعدازظهر،همزمان با هفتمین روز از شهادت شهیدان تظاهرات 25 بهمن، مردم با تجمع در میادین اصلی شهر یاد شهیدان صانع ژاله و محمد مختاری را گرامی دارند. 






حامیان جنبش سبز، با ندای الله اکبر به استقبال اول اسفند رفتندجرس: چندین ساعت مانده به اول اسفند و فراخوان «شورای هماهنگی راه سبز امید» جهت برگزاری مراسم بزرگداشت دو دانشجوی شهید ٢۵ بهمن، "صانع ژاله" و" محمد مختاری"، فریادهای "الله اکبر" بر بام های تهران طنین انداز و حامیان جنبش سبز به استقبال اول اسفند ماه رفتند.
به گزارش شاهدان عینی و همچنین تارنمای دانشجونیوز، بسیاری از شهروندان تهرانی برای اعلام همبستگی با خانواده شهیدان دانشجو، و در حمایت از موسوی و کروبی که در حصر کامل نیروهای حکومتی قرار گرفته اند، در محله های اکباتان، کوی فراز، شهرک غرب، امیریه، سعادت آباد، پونک، توانیر، یوسف آباد، تهرانپارس، صادقیه و نیاوران، فریاد "الله اکبر" سردادند.
گفتنی است در طول بیست ماه گذشته، سر دادن شعارهای شبانه، یکی از راههای مخالفان دولت ایران برای بیان اعتراض هایشان بوده و مهندس مصطفی غنیان، از شهدای همین فریادهای بر بام، در سال گذشته بود.
فریادهای" الله اکبر" در حالی سرداده شد که طی هفته گذشته بیش از ۱۵۰۰ نفر در ایران بازداشت شده و تحت شدیدترین فشارها و شکنجه ها قرار دارند.
گفتنی است اول اسفندماه حامیان جنبش سبز در تهران (خیابان ولی عصر) و چندین شهر دیگر ایران، جهت بزرگداشت شهدای اخیر جنبش، و در اعتراض به حصر راهبران جنبش، دست به تجمع و راهپیمایی بزنند.


ارسال پیامک های جعلی و کذب پیرامون لغو راهپیمایی امروزجرس: نهادهای امنیتی در ترفندی تازه برای اخلال در راهپیمایی هواداران جنبش سبز با ارسال پیامکی به شهروندان مدعی لغو برنامه راهپیمایی امروز شدند. این مساله توسط مشاور ارشد میرحسین موسوی تکذیب شد. وی تصریح کرد که تجمعات بزرگداشت شهیدان صانع و مختاری امروز در سراسر ایران برگزار می شود. 
بنابرگزارشها، در این پیامک که از غروب روز شنبه با شماره 0983000 برای تلفن های همراه شهروندان فرستاده شده، آمده است که "با توجه به تشدید فشار رژیم بر رهبران جنبش و احتمال دستگیری آنها، تجمع فردا به روز دیگری موکول گردید. همراهان جنبش با حضور در مساجد یاد شهدای ٢۵ بهمن را زنده نگاه دارند."
گفتنی است در پایان این پیامک نام "شورای هماهنگی راه سبز" قید شده و از آنجا که در ایران هیچ شخص حقیقی و نهاد حقوقی بدون اجازه مخابرات و نهادهای امنیتی امکان استفاده از سامانه ارسال پیامک را ندارد، این پیام مطمئنا ترفندی تازه از سوی حکومت برای منصرف کردن شهروندان معترض از شرکت در راهپیمایی امروز است.
نهادهای امنیتی در ماه های گذشته نیز هرگاه برنامه اعتراضی از سوی جنبش سبز برای حضور در خیابان ها تدارک دیده می شد با ارسال پیامک هایی به شهروندان مدعی می شدند که آنها شناسایی شده و در صورت حضور در تجمع های خیابانی تحت تعقیب قرار می گیرند.