۱۳۸۹ اسفند ۱, یکشنبه

مهمترین خبرهای روز یکشنبه بخش دوّم تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

هر ایرانی، یک میرحسین

سبــــز بودن را از میرحسیـــن بیاموزیم

کلمه- گروه سیاسی*: میرحسین، به تعبیر زیبای شهید بهشتی، «شیفتهٔ خدمت است نه تشنهٔ قدرت». او نمایندهٔ سیاستمدارانی است که اخلاق محورند و «سیاست را هنر بهتر زیستن» می‌خواهد نه تکنیکی برای عوام فریبی و کسب قدرت. او در حالی که با یک «اطاعت امر» به ارباب قدرت می‌توانست از ناحیه حکومت قدر ببینند و برصدر بنشینند، این کار غیر اخلاقی را نمی‌کند و در مصائب وارده بر مردم شریک می‌شود.
از کوردلان قدرت طلب و مستی زدگان قدرت که بگذریم، ‌دوست و دشمن اقرار می‌کنند «ویژگیِ برجسته میرحسین، فقدانِ دغدغه قدرت سیاسی است» و به همین دلیل بیست سال سکوت کرد، ولی وقتی می‌بیند دروغ و بی‌رحمی دارد جای اصول دین جا زده می‌شود و اصول دین و شعائرِ انقلاب یکجا چوبِ حراج زده می‌شود، احساسِ تکلیف می‌کند و از آرامش و آسایش خانوادگی و تمام حرمت و احترام حکومتی خود می‌گذرد، گوشه عافیت‌‌ رها می‌کند تا پشت به مردم نکند و نگذارد انقلاب به دست نامحرمان افتد. این به معنای نگرش اخلاقی به سیاست است، چرا که اخلاق به عنوان وجه عمده «خوب زیستن» بسیار فربهتر از سیاست است و این سیاست است که باید خادم اخلاق و زندگی باشد نه برعکس. وقتی از منظر اخلاق و و فرهنگ به سیاست بنگری و آن را هنری برای بهتر زیستن بدانی، آن‌گاه همه چیز را سیاه و سفید نمی‌بینی و تمام حق را به خود نمی‌دهی و خود را حامل حق مطلق نمی‌خوانی. در این حالت کمترین نقاط قوت رقیب را هم می‌شود دید. چنانچه در مورد هدفمند کردن یارانه‌ها میر حسین «اصل طرح را زیر سوال نمی‌بـُـرد و تنها در کفایت دولتِ مستقر، تشکیک می‌کرد.»
اینک دوستان سبز و همراهان جنبش سبز ایران:
‌بدون آنکه از یاد ببریم که میر حسین گفته است: «یادمان باشد برای ما هدف وسیله را توجیه نمی‌کند». بخشی از وقتمان را به شناسایی آرمان‌های سبزمان اختصاص دهیم، خبر‌ها را پی بگیریم و اطلاع رسانی کنیم و در کنشگری سبز باشیم. سبز بودن باید گرایشی برای سبز کردن همه چیزهایی باشد که رنگ خزان و غم دارد. حرکتی ماوراء سیاسی؛ هم برای اصلاح مملکت و هم برای اصلاح خودمان. یادمان باشد «هر بار که اخلاق را فدای سیاست محض و قدرت سیاسی کرده‌ایم، یعنی میر حسین را فراموش کرده‌ایم و خلق و خویش را نادیده گرفته‌ایم». تاریخ معاصر گواه است که گم شدن هدف اصلی در غوغای انقلابی‌گری عاملِ «بی‌سرانجام بودن» جنبش‌های صد ساله اخیر بوده است. جنبش سبز یک جنبش مدنی برای اصلاح همه رویه‌های غلط و برای اصلاحِ مشی سیاست ورزی وپیشگیری از خلط میان وسیله و هدف است که «خلط وسیله و هدف، در ‌‌نهایت هدف را فدای وسیله می‌کند» و این نقطه ضعفِ بسیاری از جنبش‌های اجتماعی پیشین بوده است.
نگذاریم حکومت ما را به واکنش بکشاند و به «کنش صحیح و اخلاقی» خود ادامه دهیم. درستی رفتارمان را با ارزش‌ها و اعتقادات و اخلاقیامان محک بزنیم نه با دشمن! هویت ما سبز است و دشمن پنداریِ همگان و برگرفتن هویت از دشمنی و دشمن سازی آئین ما نیست. کسی که به جنگ سیاهی می‌رود باید چراغی در دست و چراغی در دل داشته باشد و اجازه ندهد کدورت و غم و از آن بد‌تر سیاهی و کینه به دلش راه یابد. هدف ما جلوگیری از نهادینه شدن دروغ و شقاوت و تبدیل شدن آن‌ها به ارزش است. آدم‌هایی که از فرط تکرار دروغ هیچ حقیقتی را در خود و دیگران تشخیص نمی‌دهند، آدم‌هایی که طبیعت انسانیشان استحاله شده و به جای زیبایی و خیر و حقیقت، مبلغ زشتی و شر و دروغ شده‌اند، غالبا انسان‌هایی هستند که در تله‌‌های توجیه گر «کسب قدرت یا حفظ قدرت» گرفتار آمده‌اند و به تدریج استحاله شده‌اند.
باید بکوشیم «با خلاقیت روزنه‌های امید را باز کنیم» و لحظه‌ای از زیبایی، اخلاق، عشق و حقیقت یعنی از حقایق اساسی زندگی غافل نشویم. نگذاریم در غوغای خشونت ورزان، ارزش‌هایمان و حقیقت زندگی فراموش شوند.  «راه سبـز امیــد» هدیهٔ میر حسین برای ماست، پاس‌اش بداریم و سبز بودن را زندگی کنیم.
دوستان سبز؛ باید همانطور که میرحسین گفته است «به زندگی آن هم از نوع پر نشاط و سبزش برگردیم». اجنبش ما باید بتواند زندگی را بهترکند و سرانجاممان را سبز کند و عاقبت به خیری برای ما بیاورد.  باید در کنشگری یک اصل را مدنظر داشت و آن این که «جنبش مسالمت آمیز باشد و خشونت را با خشونت جواب ندهد».
در کشاکش طوفان، نرگس را مجال روییدن نیست. کاری کنیم که باتوم‌ها آرامترفرود آیند و تفنگ‌ها خاموش شوند. کاری کنیم که خشونت از معصومیت نگاه‌مان خجالت بکشد و با لبخندمان زایل شود. یادمان باشد خشونت میدان بازی حریف است و از خشونت غیر از خشونت نمی‌زاید. یادمان باشد کینه و نفرت است که مملکت را به این روز انداخته است. یادمان نرود و هرگز یادمان نرود که بحث برسر این نیست که رئیس جمهور چه کسی باشد چرا که جنبش سبز با اشخاص مخالف نیست با رویه‌ها مخالف است با دروغ و بی‌رحمی و جهل مخالف است کینه‌ای از اشخاص ندارد ولی دست از نقد جهالت و وقاحت و شقاوت برنمی دارد و مواظب است طی این مبارزه دچار دروغ و بی‌انصافی حتی نسبت به رقیب نشود.
کمربند‌هایمان را ببندیم، محکمتر از همیشه. اقتدارگریان را خسته کنیم با صبرمان؛ که میر حسین امسال را «سال صبر و استقامت» نامیده بود. «صادقانه و مسئولانه» اطلاع رسانی کنیم و آگاهی ببخشیم که می‌رِمان «آگاهی را چشم اسفندیار اقتدارگرایان دانسته است». اجازه ندهیم که حصرِ میر حسین و شیخ مهدی و اسارت فعالانِ سبز، به حصر سبز‌ها تعبیر شود. امروز هر ایرانی باید یک میر حسین باشد و مسئولانه جنبش را همراهی کند. یادمان بیاوریم و یادشان بیاوریم که میرحسین یکسال پیش گفته بود «همواره به اینجانب و دوستان گفته می‌شد که اگر شما اطلاعیه ندهید مردم به خیابان‌ها نخواهند آمد و آنان از اعتراضات و مطالبات خود دست برخواهند داشت و آرامش به کشور برخواهد گشت. بنده به عنوان «یک همــراه» جنبش عظیم سبز مردمی با این نظر موافق نبودم و می‌اندیشیدم که تا اصلاحات لازم با تکیه براصول روشن که می‌توان آن‌ها را از قانون اساسی استخراج کرد صورت نگیرد، آب رفته به جوی باز نخواهد گشت».
و… بدانیم سبز بودن فقط یک جهت گیری سیاسی برای برنشاندن یک رئیس جمهور انتخابی به جای یک رئیس جمهور انتصابی نیست. سبز شجره طیبه‌ای است که هم و غمش ساختن و اصلاح است نه ویرانگری و تخریب. این حیات سبز را قدر بدانیم و این فرصت سبز و این جنبش مدنی و آن انتخابات کذایی را بهانه‌ای سازیم برای گسترش ریشه‌های این شجرهٔ طیب و طاهر در همه ابعاد زندگیمان برای خوب زیستن و سبز زیستن. فرهنگ خداجویی و حقیقت خواهی و زیبایی پرستی و خیر خواهی را جانشین ضد فرهنگِ خودخواهی و دروغ گویی و زشت بینی و بد خواهی کنیم و بدانیم آنکه خواهان تغییر است، خودش هم باید جزیی از این پروسه باشد و از تزکیه و اصلاح خودش هم غافل نباشد
*تهیه کنندگان متن: داریوش محمدی؛ مهستی شیرازی؛ آمنه کشاورز
 
 
 
 
 
از زهرا رهنورد خبری نیست

تماس تلفنی موسوی از زندان خانگی

در حالیکه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در حصر خانگی به سر می برند بستگان و نزدیکان این دو رهبر جنبش سبز از روحیه عالی و مقاوم آنها خبر میدهند.
به گفته نزدیکان نخست وزیر زمان جنگ، آقای موسوی دیروز با خانواده خود تماس تلفنی کوتاهی داشته و از سلامت جسمانی خود و خانم رهنورد خبر داده است.
آقای موسوی در این تماس تلفنی گفته است که او و خانم رهنورد همچنان در منزل خود به سر می برند و شایعات مربوط به بازداشت و انتقال شان به محلی نامعلوم را تکذیب کرده است.
نخست وزیر زمان جنگ بیش از این امکان صحبت نداشته و تنها به احوالپرسی بسنده کرده است.
آقای موسوی روز پنج شنبه نیز با خانواده خود تماس تلفنی کوتاهی گرفته بود.
میرحسین موسوی در تماس تلفنی کوتاه روز پنج شنبه، خبر از عزل محافظانش داده و گفته است که نیروهای امنیتی جایگزین محافظان او شده اند و مواد غذایی و خوراک آنها را نیز نیروهای امنیتی تامین می کنند.
آقای موسوی گفته است که حتی روزنامه های داخل کشور نیز در اختیار او و خانم رهنورد قرار نمی گیرد.
به گفته نزدیکان آقای موسوی، روحیه او بسیار عالی بوده است. خانم رهنورد تاکنون تماسی با خانواده و بستگان خود نداشته است.
میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از روز 25 بهمن در حصر خانگی قرار گرفتند؛ حصری که پس از انتشار پیام آقای موسوی به محاصره کامل خانه او و قطع همه راههای ارتباطی شان تبدیل شد.
تلفن ها و اینترنت منزل آقای موسوی قطع است و به گفته نزدیکان آقای موسوی پس ازقطع تمامی ارتباطات میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، تماس تلفنی کوتاه دیروز و همچنین تماس تلفنی روز پنج شنبه، تاکنون تنها تماس آنها با خارج از منزلشان بوده است.
نزدیکان آقای موسوی همچنین به "روز" گفته اند که طی روزهای گذشته بارها دختران نخست وزیر زمان جنگ برای دیدار با پدر و مادرشان مراجعه کرده  اما تاکنون موفق به دیدار با آنها نشده اند.
وب سایت کلمه که دیدگاههای میرحسین موسوی را منتشر می کند در این زمینه گزارش داده است که ماموران مستقر در اطراف خانه، اجازه‌ نزدیک شدن به محل سکونت والدین‌شان را به دختران آقای موسوی نمی‌دهند و به آنها گفته‌اند که از طرف دادستان، مامور حصر آقای موسوی هستند. این در حالیست که ماموران تاکنون از ارائه‌ هرگونه کارت، نامه و حکم در این باره خودداری کرده اند.

خانه نخست وزیر زمان جنگ، زندان شد
وب سایت کلمه گزارش داده است که "خانه‌ موسوی و رهنورد را به زندانی با دیوارهای بلند آهنی برای آنها تبدیل می‌کنند".
براساس این گزارش که به نقل از شاهدان عینی، برخی کارمندان نهاد ریاست جمهوری و پزشکان و بیماران بیمارستان شهید شوریده منتشرشده "ماموران حکومتی مشغول احداث یک دیوار بزرگ آهنی در معبر ورودی خانه‌ میرحسین موسوی هستند".
بیمارستان شهید شوریده در نزدیکی کوچه ای قرار دارد که منزل میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در آن واقع است.
منزل میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در کوچه اختر واقع در خیابان پاستور است که به دلیل واقع شدن بسیاری از مراکز حساس حکومتی در ان، یک منطقه امنیتی محسوب می شود.
 کلمه نوشته است: "پس از قطع تمامی راه‌های ارتباطی موسوی و رهنورد، از جمله تلفن‌های ثابت و همراه و اینترنت، اکنون با ایجاد دیوار آهنی در اطراف خانه‌ موسوی، حصر آنها وارد مرحله جدیدتری شده است و معلوم نیست مقامات قضایی و امنیتی در روزهای آینده چه برنامه‌ای برای میرحسین و همسرش در دست اجرا دارند".
براساس این گزارش محل محافظان موسوی که در کنار منزل مسکونی ایشان قرار دارد، اکنون توسط نیروهای جدید امنیتی که مشخص نیست وابسته به کدام نهاد هستند، اشغال شده است. تمامی محافظان موسوی از محافظت عزل شده‌اند و معلوم نیست کجا هستند. کیوسک نگهبانی که از سالها قبل در ابتدای کوچه قرار دارد و معمولا یک نگهبان در آن بود، در حال حاضر خالی است و نگهبانی که به طور معمول سر کوچه بود، دیگر در آنجا حضور ندارد.
ابتدای کوچه‌ بن‌بست اختر در خیابان پاستور که منزل میرحسین موسوی در آن واقع است، همچنان با یک اتومبیل ون مسدود است، به طوری که دو طرف ون با دیوار و کیوسک نگهبانی در تماس است و هیچ‌کس نمی‌تواند از کنار آن رد شود. وب سایت کلمه به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است که این اتومبیل ون، سرنشینانی دارد که صورت خود را با ماسک‌های مخصوص آلودگی هوا پوشانده‌اند و اگر کسی به سر کوچه‌ی اختر مراجعه کند، به سرعت چند نفر از آن پیاده می‌شوند و فرد را مورد بازجویی قرار می‌دهند. شیشه‌های این ون کاملا سیاه است و درون آن اصلا دیده نمی‌شود.
احداث دیوار آهنین در معبر ورودی منزل میرحسین موسوی و زهرا رهنورد یک روز پس از آن صورت گرفت که احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و از روحانیون طرفدار محمود احمدی نژاد در خطبه های نماز جمعه تهران خواستار مسدود شدن در خانه رهبران جنبش سبز، قطع تلفن و اینترنت و زندانی شدن آنها  در خانه هایشان شده بود.
او گفته بود: کاری که قوه قضائیه می‌تواند انجام دهد و من فکر می‌کنم که در اندیشه است که انجام بدهد، این است که ارتباط اینها را به کلی از مردم قطع کند. در خانه آنها باید بسته شود، رفت و آمدهایشان محدود شود، نتوانند پیام بدهند و پیام بگیرند و تلفن و اینترنت آنها باید قطع شود و در خانه خود باید زندانی شوند.
امری که اعتراض علی مطهری، نماینده محافظه کار مجلس شورای اسلامی و فرزند آیت الله مطهری را در پی داشت. آقای مطهری خواسته احمد جنتی  و حصر خانگی رهبران جنبش سبز پیش از محاکمه آنها را غیرقانونی خوانده و خواستار محاکمه همزمان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمود احمدی نژاد شده است.
سایت تابناک، متعلق به محسن رضایی، به نقل از  مطهری نوشته است که محمود احمدی نژاد به خاطر زمینه سازی فتنه در جریان مبازرات انتخاباتی باید محاکمه شود.
همزمان روز گذشته وب سایت 598 که  متعلق به محافظه کاران تندرو است در خبری از سفر رئیس قوه قضائیه  به قم برای رایزنی با مراجع و جلب نظر آنها برای بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی خبر داد؛
خبریکه پس از ساعتی از روی این وب سایت حذف شد.
در عین حال صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه روز پنج شنبه در همایش قضات دادگستری گفته است که «ما راه را بر اطلاع پراکنی سران فتنه خواهیم بست و اجازه نمی دهیم بیش از این از تحمل نظام اسلامی سو استفاده کنند.»
سخنان لاریجانی از سوی ناظران در راستای خواسته احمد جنتی و قطع ارتباط کامل سران جنبش سبز با مردم ارزیابی شده است.
افزایش فشارها و حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی پس از آن صورت گرفت که این دو مخالف دولت محمود احمدی نژاد در نامه ای به وزارت کشور خواستار مجوز برای راهپیمایی در حمایت از مردم مصر و تونس در روز 25 بهمن شدند. مجوز داده نشد اما رهبران جنبش سبز در حصر قرار گرفتند و مردم به خیابان ها آمده و شعار دادند که بعد از مبارک و بن علی، نوبت سید علی است که برود.

حکومت سرنگون شده
همزمان با بالا گرفتن فشارها از سوی طرفداران محمود احمدی نژاد برای محاکمه سران جنبش سبز، مهدی کروبی آمادگی خود را برای محاکمه در یک دادگاه علنی اعلام کرد.
به گفته مجتبی واحدی، کروبی خطاب به سران حکومت گفته است: اگر غیرت و شجاعت دارید  لااقل مانند حکومت شاه رفتار کنید که ا گر مبارزانی مانند طالقانی، گلسرخی، بخارایی و دهها مبارز با اندیشه های متفاوت به بند می کشید اجازه انتشار محاکمات آنها در رسانه ها را می داد.
سحام نیوز از آقای واحدی به عنوان مشاور کروبی یاد کرده و به نقل از او نوشته است:آقای کروبی از برخی شیرهای کاغذی حکومتی خواست اگر شجاعت وغیرت دارند او را به صورت علنی محاکمه کنند تا او در یک دادگاه علنی نشان دهد براندازان اصلی چه کسانی هستند.
براساس همین گزارش آقای کروبی معتقد است که بر اندازی قبلا توسط بخش هایی از حاکمیت انجام شده و آنچه امروز در کشور جاکم است نه جمهوری است ونه اسلامی. یعنی جمهوری اسلامی توسط  میراث خواران حکومتی، سر نگون شده است.
او همچنین از همسایگان خود که مدتهاست به دلیل تجمع لباس شخصی ها مورد آزار واذیت شبانه قرار می گیرند عذرخواهی کرده است.
روز گذشته نیز همسایگان آقای کروبی در نامه ای اعتراض آمیز به وزارت کشور اعلام کرده اند که طی شب های گذشته شاهد رکیک ترین الفاظ ناموسی از سوی عده ای که خود را سربازان ولایت می نامند بوده اند.
همسایگان آقای کروبی در این نامه که در وب سایت سحام نیوز منتشر شده از وزیر کشور خواسته اند "دستور برخورد با این تجمعات غیر قانونی را صادر فرمایید و اگر برخی از مسئولان صلاح را بر ادامه آن می‌دانند، حداقل دستور دهید ساعات تجمع را به روز و یا اوایل شب انتقال دهند و از به کارگیری الفاظ ناموسی پرهیز کنند و از آوردن زنان معلوم الحال در این منطقه مسکونی خودداری نمایند".
 آنها همچنین نوشته اند: از همه بد‌تر حضور چند زن با ظاهری زننده در پوشش اسلامی به عنوان شارژر و موتور محرکه لباس شخصی‌های حاضر است که چهره منطقه را به شدت خراب کرده است. تردد افرادی که بعد از پایان مراسم و برای برقرای ارتباط با زنان حاضر در سه بامداد به این منطقه می‌آیند، موجب ناراحتی مضاعف ساکنین این منطقه شده است.
طی روزهای گذشته نیروهای لباس شخصی و بسیجی بارها در مقابل منزل مهدی کروبی تجمع کرده و با سر دادن شعارهایی خواهان اعدام او و میرحسین موسوی شده اند.
رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد تاکنون در باره این اتفاقات موضعی علنی نگرفته اند.



سبزها باز در خیابان‌

دیشب شروع شد؛ از تهران تا کردستان

هواداران جنبش سبز بی توجه به تهدیدات مقامات حکومتی، برای شرکت در تظاهرات روز اول اسفند در تهران و دیگر شهرهای ایران آماده می شوند. همزمان از مناطق کردنشین ایران گزارش می رسد که شهرها و روستاهای این مناطق نیز با ترتیب دادن اعتصابات سراسری همبستگی و همصدایی خود را با "جنبش آزادی خواهی و ضداستبدادی ایران" اعلام کرده اند.شب گذشته هم بسیاری از شهروندان تهرانی با حضور بر پشت بام منازل خود فریاد الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور سر دادند.
شاهدان عینی می گویند فریادهای معترضان، نقاط وسیعی از نقاط و محلات شرق، مرکز، غرب و شمال تهران را فرا گرفته بود. در طول یک سال و نیم گذشته، سر دادن شعارهای شبانه، یکی از راههای مخالفان دولت برای بیان اعتراض هایشان بوده است.
پیش از این شورای هماهنگی تشکیلات راه سبز امید، در بیانیه ای از مردم تهران و دیگر شهرهای ایران خواسته بود به منظور گرامی داشت یاد کشته شدگان تظاهرات 25 بهمن در روز اول اسفند از ساعت 3 بعد از ظهر به تظاهرات بپردازند.
در جریان تظاهرات هواداران جنبش سبز در روز دوشنبه 25 اسفند، دست کم دو تن کشته و صدها تن دیگر زخمی و بازداشت شدند. یکی از کشته شدگان محمد مختاری، جوان 22 ساله اهل تهران و دیگری صانع ژاله، دانشجوی کرد سنی مذهب دانشگاه هنر تهران بودند.
تاکنون بسیاری از گروه های سیاسی، دانشجویی و به خصوص کاربران شبکه های اجتماعی مجازی با اعلام حمایت خود از تظاهرات اول اسفند، از شرکت در این مراسم خبر داده اند. مشابه این اتفاق در جریان سازماندهی تظاهرات 25 بهمن نیز رخ داده بود که کاربران شبکه های اجتماعی مجازی بار اصلی اطلاع رسانی این روز را بر عهده گرفتند.
مصطفی محمد نجار، وزیر کشور روز گذشته تهدید کردکه: "قطعا با متخلفین، فتنه‌گران و سران فتنه برخورد خواهد شد."
همزمان سفر استانی محمود احمدی نژاد و هیات دولت به استان کرمانشاه که قرار بود امروز برگزار شود، به طور ناگهانی لغو شد.
خبرگزاری های حکومتی، علت لغو این سفر را "حجم بالای کارهای قوه مجریه و ارائه لایحه بودجه سال ۱۳۹۰" اعلام کرده اند اما منابع خبری مخالف دولت می گویند، ناآرامی مناطق کردنشین ایران به علت اعتصابات عمومی، علت لغو این سفر بوده است.

فراخوان‌ها: از سپاه تا مردم
در همین حال برخی چهره های نزدیک به رهبران جنبش سبز اعلام کرده اند محل برگزاری تجمعات و تظاهرات امروز در تمام مناطق خیابان ولی عصر تهران خواهد بود. اردشیر امیرارجمند مشاور میرحسین موسوی و سید مجتبی واحدی مشاور مهدی کروبی هم شب گذشته از نیروهای سپاه پاسداران خواستند در اول اسفند به مردم بپیوندند.
امیرارجمند در گفتگو با سایت "جرس" گفت: "نگذارند تفکر مردم نسبت به کل سپاه تغییر کند و از یک نیروی حامی مردم به یک نیروی سرکوبگر تبدیل شود."
او افزود: "بزرگداشت شهدای جنبش در یک مراسم غیردولتی و خودجوش و مردمی، خواست مشروع و عمومی است."
مشاور عالی موسوی درباره نامه منسوب به فرماندهان سپاه که در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شد نیز گفت: "جدا از اینکه این نامه منسوب به افسران سپاه، حقیقی است یا نه، باید امیدوارم باشیم تا مردم همه سپاهیان را با یک چوب نرانند و از سوی دیگر امیدوار باشیم تا آن‌ها کنار مردم بایستند."
سید مجتبی واحدی مشاور کروبی نیز روز گذشته در مصاحبه با رادیو فردا با تأکید بر اینکه "سپاه، یکپارچه نیست" گفت: "بخشی از سپاه که سرکوبگر است رقیب مردم است و با روی کار آمدن حکومت مردمی، منافع مالی خود را در خطر می‌داند به همین دلیل دست به سرکوب می‌زند."
جامعه مدرسین و طلاب قم و نجف نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد در اعتراض به کشته شدن معترضان در ۲۵ بهمن و زندانی شدن میرحسین موسوی و مهدی کروبی در خانه، در تجمعات اول اسفند شرکت می‌کند.
در این بیانیه آمده است: "خیابان‌های کشور را به جهنمی برای دشمنان مردم ایران، اسلام راستین و استقرار و امنیت ایران مبدل خواهیم ساخت و بار دیگر با حضور مسالمت‌آمیز خود پایه‌های سست نظام در اسم جمهوری و به دروغ اسلامی ولایت جعلی یک نافقیه را برای فروپاشی و نجات مظلومین از سیطره طاغوتیان آماده می‌سازیم."
شاخه جوانان جبهه مشارکت هم در بزرگداشت کشته‌شدگان راهپیمایی ۲۵ بهمن و شرکت در تظاهرات اول اسفند بیانیه‌ای صادر کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده: "شاخه جوانان جبهه مشارکت به عنوان بخشی از فرزندان جنبش سبز ایران از مردم آزاده و استوار و سبز ایران می‌خواهد که همه به‌هوش باشیم و اخبار مربوط به یاوران سبز اینک در بازداشت خانگی را پی‌گیری کنیم و در برابر هر گونه خطر و تهدید احتمالی با حضور هوشیارانه و آگاهانه خود در صحنه، ایستادگی کنیم و در تجمعات روز یکشنبه یکم اسفند که به گرامی‌داشت یاد دو شهید مظلوم جنبش سبز صانع ژاله و محمد مختاری برپا می شود، حضور یابیم."

اتحاد احزاب مخالف خارج از کشور
همچنین نه سازمان اتحاد جمهوری‌خواهان ایران، حزب دموکرات کردستان ايران، حزب دموکراتیک مردم ایران، حزب کومه‌له کردستان ایران، جبهه ملی ایران ـ اروپا، سازمان اتحاد فداییان خلق ایران، سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)، کميته هماهنگی شورای موقت سوسیالیست‏های چپ ایران و شورای هماهنگی جنبش جمهوری‌خواهان دموکرات و لائیک ایران نیز در فراخوانی اعلام کرده‌اند: "تظاهرات گسترده مردم در تهران و شماری از شهرهای بزرگ و کوچک ايران به رهبران جمهوری اسلامی نشان داد که پيروزی استبداد بر آزادی رويايی بيش نيست و آنچه واقعيت دارد حضور مردم در روز ۲۵ بهمن درخيابان‌ها و طنين شعارهايی است که عليه ديکتاتور سر می‏دهند."
آنها هم‌چنین در این بیانیه اعلام کرده‌اند: "ما از تظاهراتی که در اين راستا سازماندهی می‌شود، پشتيبانی می‏کنيم و همه ايرانيان و آزادی‌خواهان را به شرکت در اين تظاهرات که در شهرهای مهم اروپا، آمريکا و استراليا روزهای جمعه ۲۹، شنبه ۳۰ بهمن و يکشنبه اول اسفند هم‌زمان در ايران و خارج از کشور برگزار می شود، فرا می‏خوانيم."
شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کرد هم مردم کردستان را به شرکت در اعتراضات اول اسفند فراخواند. هم‌زمان با اعلام برگزاری راهپیمایی سراسری اول اسفند از سوی شورای هماهنگی راه سبز امید، این شورا با انتشار فراخوان‌ی از مردم کردستان خواسته‌ به این اعتراضات بپیوندند و روز اول اسفند به خیابان‌ها بیایند.
 شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کرد در این بیانیه به خانواده‌های صانع ژاله و محمد مختاری تسلیت گفته و از مردم کردستان دعوت کرده در تجمع اعتراضی روز ۱ اسفند که در میادین اصلی تمامی شهرهای ایران برگزار می‌شود شرکت کنند.
کمیته هماهنگی اعتراضات به قتل صانع ژاله نیز در اعتراض به "قتل عام جوانان کرد" و در واکنش به "جنایتی که جمهوری اسلامی علیه صانع ژاله و در عین حال علیه اراده و کرامت و موجودیت مردم کرد انجام داده"، از تمام مردم مناطق کردنشین ایران درخواست کرده امروز یکشنبه برابر با اول اسفند، "دست به اعتصاب سراسری بزنند و در این روز با تعطیلی بازار و مدارس و با بستن مغازه ها و نرفتن بر سر کار، بار دیگر نشان دهند که کردستان کشتار جوانانش را تحمل نخواهد کرد."
این کمیته اعلام کرده: "از حرکت اعتراضی مردم سایر شهرهای ایران در روز اول اسفند پشتیبانی می کند و خود را همراه و همصدا با آنان می داند."


ادامه واکنش‌ها به 25 بهمن

حمله به جنبش سبز در سکوت خامنه‌ای و احمدی‌نژاد

در روزی که رهبر و رئیس جمهوری اسلامی در اولین سخنان رسمی خود پس از وقایع 25 بهمن هیچ اشاره ای به حوادث و اعتراضات این روز نکردند، تعداد زیادی از مقامات حکومتی با حمله به جنبش سبز و رهبران آن، خواستار برخورد با معترضان شدند.
آیت الله خامنه ای روز گذشته در اولین سخنرانی علنی خود پس از روز 25 بهمن ترجیح داد بدون اشاره به اتفاقات روز 25 بهمن، از پایداری و بصیرت مردم آذربایجان در راه انقلاب اسلامی و نقش جوانان مصری در سقوط حکومت حسنی مبارک سخن بگوید.
او که در جمع تعدادی از مردم آذربایجان سخن می گفت، از آمریکا هم انتقاد کرد و گفت آنها مي توانند به "دولت‌هاي بدون پشتوانه مردمي" به راحتي زور بگويند اما "هنگام حضور مردم در صحنه" نمي توانند کاري از پيش ببرند.
محمود احمدی نژاد هم که دیروز در ادامه سفرهای استانی دولت به بوشهر رفته بود، بدون اینکه درباره ناآرامی های اخیر تهران و تعدادی دیگر از شهرهای ایران سخنی به میان بیاورد، "آزادی بیان، عدالت و حق تعیین سرنوشت" را جزو "حقوق همه ملت ها" عنوان کرد.
به دنبال فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران جنبش اعتراضی ایران موسوم به جنبش سبز برای شرکت مردم در راهپیمایی حمایت از مردم مصر و تونس در 25 بهمن، صدها هزار نفر در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران، به تظاهرات پرداختند.
این تظاهرات در اکثر نقاط با دخالت نیروهای ضدشورش سپاه و پلیس و نیز افراد لباس شخصی و نیروهای بسیج به خشونت کشیده شد که بر اثر آن دستکم دو تن کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.
پس از برگزاری این راهپیمایی، موسوی و کروبی در پیام های جداگانه ای روز 25 بهمن را روز پیروزی جنبش سبز دانستند. بسیاری از ناظران مسائل ایران و رسانه های بین المللی نیز تظاهرات گسترده این روز را علامتی از زنده بودن و ادامه حرکت اعتراضی ایرانیان برشمردند که از اعتراض به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در 22 خرداد 1388 آغاز شده است.

ناطق و روحانی علیه جنبش سبز

اما این تظاهرات با واکنش بسیار تند و منفی مقامات دولتی و حکومتی جمهوری اسلامی روبرو شد. روز گذشته و در ادامه این واکنش ها، تعداد زیادی از هواداران آیت الله خامنه ای، شخصیت ها و گروه های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی و نیز مقامات دولتی و قضایی  خواستار برخورد با معترضان و مجازات و حتی اعدام رهبران جنبش سبز شدند.
در میان این افراد مقاماتی هم بودند که در جریان انتخابات گذشته ریاست جمهوری یا به صراحت و یا به صورت غیر رسمی از میرحسین موسوی حمایت کرده بودند و بعد از انتخابات نیز حاضر به محکوم کردن صریح معترضان نشده بودند و به همین علت طرفداران آیت الله خامنه ای آنها را مصداق "خواص بی بصیرت" در سخنان رهبر جمهوری اسلامی می دانستند.
حسن روحانی، علی اکبر ناطق نوری و محمد امامی کاشانی از جمله این افراد بودند که موضع گیری آنها علیه تظاهرات 25 بهمن، تعجب و حیرت سایت های خبری اصولگرا را نیز برانگیخت.
علی اکبر ناطق نوری دیروز خواستار "برخورد قاطع" قوه قضائیه با "مسببین حادثه 25 بهمن" شد.
رئیس دفتر بازرسی بیت رهبری در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر گفت: "کساني که روزگاري در کنار خدمتگزاران جمهوري اسلامي ايران حضور داشتند و به نظام و انقلاب خدمت مي کردند و امروز در مقابل ملت و نظام قرار گرفته اند، اگر کمترين هوش سياسي و غيرت داشتند، بايد خود و اندک هوادارانشان را در روز ملي 22 بهمن فرا مي خواندند تا ضمن دفاع از آرمان‌هاي امام و انقلاب و رهبري از مردم مصر و قيام ملت مصر هم حمايت مي کردند."
او اتفاقات روز 25 بهمن را "غيرقانوني و غيرشرعي" دانست و آنرا محکوم کرد.
ناطق نوری تاکید کرد: "قوه قضائيه بايد بر اساس قانون و عدالت اسلامي با مسببين اين حادثه شرم آور برخورد قاطع نمايد."
به گفته او، ملت ايران "پاي اصول انقلاب، نظام، رهبري و ولي فقيه ايستاده و جان خود را در اين راه فدا خواهد کرد و از حريم نظام دفاع خواهد کرد."
رئیس دفتر بازرسی بیت رهبری افزود: "فتنه گران در حساس ترين شرايط خاورميانه ، عملي ضد انقلابي انجام دادند و خوراک تبليغاتي براي دشمنان ايران و اسلام فراهم کردند."
ناطق نوري در ادامه گفت: "دشمنان بايد بدانند ما شايد در داخل خانه خود اختلاف سليقه هم داشته باشيم، اما آنگاه که اصول و ارزشهاي نظام، اسلام ، استقلال کشور و منافع ملي به خطر بيفتد ، اعضاء خانه همه اختلاف سليقه ها و انتقادها را کنار مي گذارند و يک دل و يک صدا از نظام دفاع مي کنند ، همانگونه که پيش از اين دفاع کرده اند."
ناطق نوري شعارهاي کشورهاي غربي و رسانه هاي آنها را "دروغين" و سياستهايشان را "چندگانه و مزورانه" خواند و افزود : "آنها فقط به دنبال منافع خود بوده و هستند."
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: "رسانه هاي بيگانه قصد داشتند ضمن کمرنگ جلوه دادن راهپيمايي باشکوه 22 بهمن، از اتفاقات 25 بهمن شبيه سازي کنند و آنرا به انقلاب مردم مصر متصل کنند که اين حرکت ، عملي خبيثانه و زشت بود و البته ناکام ماند."
او مردم ايران را آگاه و هوشيار دانست و تصريح کرد: "همين انسجام و حضور در صحنه و پيوند مردم با ولايت و رهبري ، مهمترين عامل بقا و پايداري نظام و کشور است."
حسن روحانی هم با محکوم کردن حوادث 25 بهمن، این اتفاقات را "حرکت گروهی فریب خورده" عنوان کرد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از قوه قضائیه خواست تا "براساس وظایف ذاتی خود نسبت به این حرکت ضدانقلابی اقدام کند."
به گفته او، حرکت ضداسلامی و ضد ملی 25 بهمن از یک سو می‌خواست فریاد قاطعانه ملت ایران در روز 22 بهمن را تحت‌الشعاع قرار دهد و از سوی دیگر وسیله‌ای برای انحراف افکار مردم منطقه از دشمنان اصلی یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی و شکست اخیر آنان گردد."

وعده مجدد دادستان

غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور هم روز گذشته برای چندمین بار در ماه های اخیر، محاکمه رهبران جنبش سبز را "قطعی" عنوان کرد.
سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه اقدامات اخیر "سران فتنه" قابل گذشت نیست، گفت: "قطعا آنها محاکمه می‌شوند."
در روزهای اخیر مقامات جمهوری اسلامی و نمایندگان مجلس، اتهامات میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی را محاربه، افساد فی الارض و بغی اعلام کرده اند. اتهاماتی که در صورت اثبات، مجازات آنها اعدام است.
محسنی اژه ای افزود: "افرادی که در طول سال گذشته و امسال در جریان فتنه با‌ آمریکا و رژیم صهیونیستی که دشمنان اصلی کشور هستند همراهی کردند ظلم بزرگ و جنایت عظیمی را مرتکب شده‌اند. این افراد در حالی که در ۲۵ بهمن ماه زمانی که مردم شیرینی راهپیمایی ۲۲ بهمن را در ذهن خود ثبت می‌کردند با همراهی دشمنان قسم خورده همصدا شده و دوباره جنایت آفریدند."
او گفت که: "این افراد و به خصوص مسببین اصلی این حادثه مطمئنا باید به کیفر برسند زیرا مردم را برای آشوب مجدد و ناامنی و به آتش کشیدن اموال عمومی به خیابان‌ها دعوت کردند."
سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه "اقدامات اخیر سران فتنه قابل گذشته نیست"،افزود: آنها بعد از نصیحت تمام دلسوزان و هشدار خواص همچنان بر اقدامات مجرمانه و غیرقانونی خود پافشاری کردند و باید منتظر کیفر باشند.
محسنی اژه‌ای با اشاره به تظاهرات دیروز تعدادی از هواداران حکومت در تهران اظهار کرد: "امروز مردم ما در ذهن خود سران فتنه را به کیفر رساندند و بالاترین تنفر خودشان را از آنها اعلام کردند و درخواست آنها از دستگاه قضا برای برخورد با سران فتنه به حق است."
دیروز همچنین سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری گفت که "ملت ايران و حوزيان تا آخرين نفس و تا آخرين قطره خون پاي ولايت و انقلاب ايستاده اند و با تمام وجود تا محو کامل فتنه گران در صحنه اند" و محسن رضایی هم برای دومین بار در دو روز گذشته گفت: "بايد با فتنه‌گران روز 25 بهمن برخورد قاطع و قانوني صورت گيرد."
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينکه "نيروهاي انقلاب بايد خط خود را از جريانات فتنه‌گر مشخص سازند"، اظهار كرد: "ما بايد بدون هيچ ترديدي در اتوبان ولايت فقيه و پشت سر رهبري حرکت کرده و از اين مسير خارج نشويم. براي کساني که يک زماني شناسنامه‌اي در انقلاب داشتند و امروز کنار مريم رجوي قرار گرفته و آمريکا آنها را عمله خود کرده متاسف هستم."
جبهه پیروان خط امام و رهبری، جامعه اسلامی مهندسین، شورای هماهنگی حرکت های جهادی، جبهه اصولگرایان اصلاح طلب، جهاد دانشگاهی، سازمان دارالقرآن حکیم و مجمع جهانی اهل بیت از جمله تشکل ها و گروه هایی بودند که دیروز با محکوم کردن تظاهرات روز 25 بهمن، خواستار دستگیری و محاکمه رهبران جنبش سبز شدند.
تعداد زیادی از نمایندگان مجلس مانند محمدرضا باهنر، احمد توکلی، حسن غفوری فرد و ... در سخنان شدیداللحنی خواستار برخورد جدی و سخت قوه قضائیه با معترضان و رهبران آنها شدند.



حضور گسترده نیروهای امنیتی و درگیری‌های پراکنده در تهران

(عکس مربوط به تظاهرات ۲۵ بهمن در تهران است)

گزارش‌ها حاکی از حضور گسترده نیروهای انتظامی و لباس‌شخصی‌های موتورسوار در خیابان‌های مرکزی تهران است. با این‌حال تجمع‌های پراکنده‌ای در خیابان‌های ولی عصر، انقلاب و آزادی شکل گرفته که گاها با شعارهای ضددولتی همراه است.


این گزارش مرتب تکمیل می‌شود(زمان خبرها به وقت اروپای مرکزی است)


[14:50]  یک شاهد عینی به دویچه وله گفت تجمعی در میدان ولی عصر شکل گرفت که با برخورد سریع و خشن نیروهای ضد شورش و لباس شخصی پراکنده شد.
[14:45] شاهد عینی به دویچه وله گفت همه‌ی خیابان‌های منتهی به آزادی و انقلاب و ولیعصر در اختیار موتورسوارهای امنیتی و پیاده نظام آنهاست. به گزارش یک منبع خبری دیگر در تهران، نیروهای ضد شورش موتوری مرتب بین خطوط خط ویژه در حال مانور و بالا و پائین رفتن خیابان انقلاب‌اند. رفتار مامورها بسیار تحریک‌آمیز است.

[14:40]
یک شاهد عینی به دویچه وله گفت، نیروهای امنیتی در خیابان سهروردی اقدام به شلیک تیر هوایی و گاز اشک‌آور کرده‌اند. همچنین درگیری میان نیروهای امنیتی و جمعی از معترضان در اطراف جام جم رخ داده است. نخستین فیلم‌های منتشر شده از تهران از حضور صدها تن از نیروهای ضد شورش موتورسوار در خیابان ولی عصر حکایت دارد.

[14:30]
برخی گزارش‌ها حاکی از حمله نیروهای انتظامی به جمعیت حاضر در میدان انقلاب است. شاهدان می‌گویند تعدادی زخمی و چندین نفر نیز بازداشت شده‌ا‌ند. براساس گزارش‌ها حوالی میدان ونک و پارک ملت نیز حضور مردم چشم‌گیر است و لباس‌شخصی‌های موتورسوار در حال مانور دادن و ایجاد رعب هستند.

[14:20] جمعیت زیادی از مردم در چهار راه ولی عصر در سکوت به راهپیمایی می‌پرداختند که با حمله نیروهای ضد شورش مواجه شدند. رفتار نیروهای انتظامی با عابرین پیاده در خیابان ولی عصر نسبت به ۲۵ بهمن بسیار خشن تر است. جمعیت امروز در خیابان ولی عصر بیش از ۲۵ بهمن گزارش شده. مغازه‌داران مجبور به تعطیلی کسب وکار خود شده‌اند.

[14:10] یک شاهد عینی به دویچه وله گفت، نیروهای امنیتی مراکز تجاری حدفاصل میدان و چهار راه ولی عصر را تعطیل کرده‌اند. سردار رحیمی ، فرمانده تهران بزرگ شخصا در چهار راه ولی عصر حضور دارد. تعداد نیروهای لباس شخصی چندین برابر مردمی است.
[14:00] براساس گزارش‌های وبسایت‌های خبری حامی «جنبش سبز»، از حوالی ظهر امروز مناطق مرکزی تهران تعداد زیادی از نیروهای ضد شورش، امنیتی، انتظامی، لباس شخصی مستقر شده‌اند. حضور نیروهای امنیتی و انتظامی بویژه در میدان انقلاب، میدان پاستور، چهار راه گارگر و خیابان آذربایجان چشمگیر است.

[13:55] یک شاهد عینی از وضعیت خیابان آزادی به دویچه وله گفت: «ساعت ۲ به بعد جو تهران به شدت امنیتی شده است. تعداد نیروهای امنیتی حاضر در خیابان آزادی حدود دو برابر روز ۲۵ بهمن است. جالب است که برای اولین‌بار نیروهای گارد ویژه در خیابان آذربایجان هم مستقر شده‌اند. در خیابان "اسکندری"، موتورسواران گارد ویژه مدام بالا و پایین می‌روند. ظاهرا محل نهایی تجمع در میدان آزادی اعلام شده است»

[13:45] در برخی شهرهای کردنشین از جمله مهاباد از حضور مردم در خیابان‌ها و تظاهرات ضد دولتی گزارش شده است. یک منبع خبری می‌گوید بسیاری از مغازه‌ها در مناطق کردنشین تعطیل هستند. تجمع های پراکنده در چند شهر نیز گزارش شده است.

[13:30] وبسایت «سحام‌نیوز»، خبر داده در محورهای انقلاب - ولی عصر و در میدان ۷ تیر و همچنین در خیابان سهروردی، تجمعاتی شکل گرفته و مردم شعار داده‌اند. بر اساس این گزارش‌ها نیروهای نظامی و گارد ضد شورش با دهها دستگاه موتورسیکلت میدان ولی عصر را بسته‌اند.
 



گزارش لحظه به لحظه از تجمعات یکم اسفند ماه

خبرگزاری هرانا - با توجه به لزوم اطلاع رسانی سریع و مشاهدات عینی گزارشگران هرانا، اخبار لحظه به لحظه ی اعتراضات مردمی در روز اول اسفند ماه را ار طریق این صفحه می توانید پیگیری نمایید.

این صفحه مکررا بروز خواهد شد.
 
6:10 دقیقه : در تیر اندازی مستقیم نیروهای امنیتی در میدان هفت تیر یکی از معترضین به شدت مجروح شد.
6:05 دقیقه : به گزارش خبرنگار جهان دقایقی پیش یک فرد مسلح با ۱۰ عدد کوکتل مولوتف در حوالی خیابانهای ولی عصر دستگیر شد.
6:04 دقیقه : شعار "الله اکبر" و "مرگ بر دیکتاتور" در میدان ولیعصر
6:01 دقیقه : درگیری در میدان هفت تیر بین نیروهای گارد ویژه و مردم رخ داده است.
5:57 دقیقه : بازداشت و بازجویی در محل توسط نیروهای لباس شخصی در خیابان فاطمی
5:50 دقیقه : تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان میرداماد، حمله شدید نیروهای امنیتی به مردم و شلیک گاز اشک آور. به نقل از بی بی سی
5:42 دقیقه : دهها تن از جوانان در میدان استقلال شهر مهاباد جمع شده و شعار زد حکومتی سر دادند؛ گزارشها حاکی است که در نقده و سنندج هم تجمع های پراکنده ای صورت گرفته است.
5:39 دقیقه : حوالی میدان ونک و پارک ملت از دقایقی پیش شاهد انبوده جمعیت معترض است و از سوی دیگر لباس شخصی های موتور سوار نیز در اطراف میدان ونک مشغول مانور دادن و سردادن شعارهایی چون “ماشا الله حزب الله ” هستند. به نقل از سحام نیوز
5:33 دقیقه : معترضان در شهر تهران شعار جدیدی علیه رهبر ایران سر داده اند و به مناسبت اول اسفند گفته اند: "اسفند دونه دونه، سید علی سرنگونه." به نقل از بی بی سی
5:33 دقیقه : گزارش ها از 4 راه ولیعصر تا میدان انقلاب حاکی از تحریک مردم توسط بسیجی های یونیفورم پوش گزارش می شود.
5:32 دقیقه : میدان انقلاب تهران حدود 2000 نیرو امنیتی - انتظامی این میدان را به محاصره در آورده و موتور سواران امنیتی در خط ویژه در رفت و امد هستند.
5:30 دقیقه : در خیابان مطهری رشت نیروهای امنیتی فراوانی حضور دارند و معترضان نیز تلاش می کنند که تجمع هایی تشکیل دهند."
5:20 دقیقه : یک شاهد عینی از تهران می گوید که صدای تیراندازی از حوالی عباس آباد (واقع در شمال مرکزی پایتخت) شنیده است. به نقل از بی بی سی
5:20 دقیقه : نیروهای امنیتی با معترضان در میدان انقلاب تهران درگیر شده اند. به نقل از بی بی سی
5:10 دقیقه : شلیک گاز اشک آور و تیرهوایی در اطراف صدا و سیما
5:10 دقیقه : یک شاهد عینی به زمانه گفت که شهر مهاباد شلوغ شده و مخالفان دولت در چند خیابان اصلی این شهر تجمع کرده‌اند و و با آتش زدن لاستیک و سطل های زباله خیابانها را بسته اند. وی به زمانه گفت که از سنندج نیز برخی «تحرکات مردمی» گزارش شده است. به نقل از رادیو زمانه
5:02 دقیقه : تهران با افزایس نیروهای امنیتی - انتظامی خیابان های ولیعصر و انقلاب مانند پادگان شده است.
4:40 دقیقه : بسیاری از معترضان که از اصفهان و شهرهای اطراف در میدان انقلاب این شهر جمع شده‌اند در گروه‌های چند ده نفری تشکیل داده و به طور پراکنده شعار می‌دهند. به نقل از جرس
4:30 دقیقه : گزارش های شاهدان عینی از شهرهای اصفهان و شیراز از شکل گیری تجمع های اعتراضی در این شهرها حکایت دارد. به نقل از بی بی سی
4:26 دقیقه :  تجمعات پراکنده در میدان ولیعصر و انقلاب تهران با حضور چشم گیر نیروهای امنیتی
4:21 دقیقه : نیروهای نظامی و گارد ضد شورش با دهها دستگاه موتور سیکلت میدان ولی عصر را بسته اند. به نقل از سحام نیوز
4:12 دقیقه : حضور گسترده نیروهای امنیتی در میدان فاطمی تهران
4:09 دقیقه : بازداشت ده ها تن از معترضین در میدان ولیعصر
4:05 دقیقه : هزاران تن از مردم در میدان ولعیصر با نیروهای امنیتی درگیر هستند.
4:04 دقیقه : تجمع نیروهای امنیتی و لباس شخصی در میدان ونک که شعار "حیدر حیدر" سر داده اند. به  نقل از بی بی سی
3:37 دقیقه : درگیری در میدان ولیعصر؛ نیروهای امنیتی - انتظامی با شلیک گاز اشک اور و باتوم به سمت مردم حمله کردند.
3:34 دقیقه : قطع تلفن های همراه در حوالی میدان ولیعصر
3:30 دقیقه : میدان ولیعصر شلوغ شده پلیس ضد شورش به سمت جمعیت لحظاتی پیش گاز اشک آور شلیک کرد. به نقل از بی بی سی
3:10 دقیقه : جمعی از مردم در با تجمع در برابر ساختمان صدا و سیما در خیابان ولی عصر اقدام به سر دادن شعار الله اکبر کرده اند. به نقل از جرس
3:00 دقیقه : گزارشها تایید شده حاکی از این است که در خیابان سهرودی تجمع های پراکنده ای شکل گرفته و اینترنت این منطفه در حال حاضر قطع میباشد.
2:58 دقیقه : ضرب و شتم عابرین پیاده در میدان ولیعصر تهران توسط نیروهای یگان ویژه
2:50 دقیقه :  پهنای باند اینترنتی در حوالی میدان ولیعصر به شدت کم شده است؛ نیروهای امینیتی پاساژهای ایرانیان، ولیعصر و رضا را بستند.
2:10 دقیقه : گزارش ها از تجمعات نیروهای امنیتی در میدان انقلاب و میدان ونک خبر میدهند.
2:05 دقیقه : نیروهای امنیتی در میدان ولیعصر با هرگونه تجمعی به شدت برخورد کرده و شیشه ماشینهای که با صدای بوق اعتراض خود را نشان میدهند را میشکنند.
2:03 دقیقه : آرایش نیروهای امنیتی - انتظامی در حد فاصل 4 راه ولیعصر تا میدان ولیعصر



به روز رسانی همزمان گزارش همزمان بی بی سی فارسی
این بخش به طور خودکار به روز می شود

به روز رسانی
14:32 تعدادی از وب سایت های رسمی نهادهای حکومتی ایران از جمله وب سایت رهبر جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دسترس خارج شده است. به نظر می رسد دلیل این مسئله حمله های اینترنتی مخالفان حکومت باشد.
14:28 ویدئویی در وب سایت یوتیوب منتشر شده که تجمع معترضان در خیابان ملاصدرای شیراز و حمله نیروهای موتورسوار به آنها را نمایش می دهد.
14:24 وب سایت کلمه تعداد نیروهای بسیجی، لباس شخصی و انتظامی را بسیار بیشتر از روز 25 بهمن و قابل مقایسه با روز 30 خرداد 1388 دانسته است.
14:19 شاهدان عینی از تهران: "تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان میرداماد، حمله شدید نیروهای امنیتی به مردم. شلیک گاز اشک آور".
14:15 شاهدان عینی می گویند حضور نیروهای امنیتی، انتظامی و لباس شخصی در خیابان های تهران "به مراتب بیشتر از روز 25 بهمن" است.
14:08 از مجموع گزارش های منتشر شده از قول شاهدان عینی به نظر می رسد تعداد زیادی از معترضان در خیابان های تهران حاضر شده اند، اما حضور پرتعداد نیروهای انتظامی، لباس شخصی و امنیتی باعث شده هنوز تجمعی شکل نگیرد. 
14:01 یک شاهد عینی در میدان انقلاب تهران می گوید "در میدان انقلاب مردم بهم رسیدن و جمعیت در حال افزایش است."
14:00 شاهدان عینی از شهر رشت خبر دادند: "در خیابان مطهری رشت نیروهای امنیتی فراوانی حضور دارند و معترضان نیز تلاش می کنند که تجمع هایی تشکیل دهند."
13:51 یک شاهد عینی به دویچه وله گفت، نیروهای امنیتی مراکز تجازی حدفاصل میدان و چهار راه ولی عصر را تعطیل کرده‌اند و سردار رحیمی (رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ) شخصا در چهار راه ولی عصر حضور دارد. تعداد نیروهای لباس شخصی چندین برابر مردمی است.
13:48 رضا سیاح، خبرنگار سی ان ان از پاکستان، به نقل از یک شاهد عینی در توئیتر نوشت: "نیروهای امنیتی با معترضان در میدان انقلاب تهران درگیر شده اند."
13:40 احمد ملكى، معاون مستعفى كنسولگرى ايران در ميلان، در گفت و گو با بخش فارسى بى بى سى اعلام كرده كه به جنبش سبز ايران پيوسته است. او خواهرزاده مهدى كروبى از رهبران مخالف دولت در ايران است.
13:38 معترضان در شهر تهران شعار جدیدی علیه رهبر ایران سر داده اند و به مناسبت اول اسفند گفته اند: "اسفند دونه دونه، سید علی سرنگونه."
13:35 یک شاهد عینی از شهر شیراز به بی بی سی فارسی گفت که نیروهای امنیتی تلاش می کنند تا از تجمع مردم در چهار راه ملاصدرای این شهر جلوگیری کنند.
13:30 گزارش ها از شکل گیری تجمع های اعتراضی و حضور نیروهای امنیتی در چهار راه ملاصدرای در شهر شیراز حکایت دارد.
13:25 یک شاهد عینی از تهران می گوید که صدای تیراندازی از حوالی عباس آباد (واقع در شمال مرکزی پایتخت) شنیده است.
13:17 گزارش های متعددی از شهر اصفهان مبنی بر شکل گیری تجمع های اعتراضی و حضور چشمگیر نیروهای امنیتی و انتظامی در میدان انقلاب، چهار راه نظر، و دروازه شیراز این شهر حکایت دارد.
13:14 خبرگزاری فارس: "تهران در آرامش كامل؛ هيچ خبری نيست."
13:11 یک گزارش تائید نشده از شهر مریوان (استان کردستان) حاکی از تجمع معترضان در این شهر است.
13:10 یک شاهد عینی از خیابان ملاصدرای شیراز، به بی بی سی گفت همزمان با تجمع معترضان در این خیابان، نیروهای امنیتی با باتوم سعی در متفرق کردن آنها داشتند. این شاعد عینی گفت، معترضان شعار "مرگ بر دیکتاتور سر می دهند" و با ماموران درگیر شده اند.
13:05 سحام نیوز، وبسایت نزدیک به مهدی کروبی: "حوالی میدان ونک و پارک ملت از دقایقی پیش شاهد انبوده جمعیت معترض است و از سوی دیگر لباس شخصی‌های موتور سوار نیز در اطراف میدان ونک مشغول مانور دادن و سردادن شعارهایی چون 'ماشا الله حزب الله' هستند."
13:00 گزارش های شاهدان عینی از شهرهای اصفهان و شیراز از شکل گیری تجمع های اعتراضی در این شهرها حکایت دارد.
12:53 یک شاهد عینی از میدان ولیعصر تهران ادعا می کند که "بلوار کشاورز در اختیار سبزهاست. در میدان ولیعصر بسمت تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور شلیک می‌کنند."
12:47 یک شاهد عینی می گوید که "در شهر مهاباد (استان کردستان) مخالفان دولت در چند خیابان اصلی این شهر تجمع کرده‌اند."
12:40 شاهدان عینی از تهران می گویند که حوالی چهار راه پارک وی (شمال تهران) "گروهی از معترضان شعار هایی علیه رهبر ایران" سر داده اند.
12:25 شاهدان عینی از تهران، از تجمع نیروهای امنیتی و لباس شخصی در میدان ونک خبر می دهند که شعار "حیدر حیدر" سر داده اند. بی بی سی به علت نداشتن خبرنگار در ایران، نمی تواند این اخبار  را مستقلا تایید یا تکذیب کند.
12:18 شاهدان عینی از خیابان های مرکزی تهران می گویند که حوالی میدان ولی عصر، تردد قابل توجه نیروهای امنیتی و انتظامی مشاهده می شود و صدای آمبولانس نیز به گوش می رسد.
12:15 گزارش ها از غیرقابل دسترس شدن سیستم های "جی میل" (سرویس پیام الکترونیکی گوگل) و "جی تاک" (سرویس مکالمه گوگل) از صبح امروز در تهران حکایت دارد.
12:10 خبرگزاری فارس، با انتشار نامه ای منسوب به خانواده صانع ژاله که در جریان وقایع 25 بهمن با شلیک گلوله کشته شد، از قول خانواده ژااله نوشت: "همواره خود را سرباز نظام و ولایت دانسته و می‌دانیم."
12:05 شاهدان عینی می گویند "مغازه های شهر سنندج در استان کردستان، بسته است و حضور نیروهای امنیتی در سطح شهر مشاهده می شود."بی بی سی به علت نداشتن خبرنگار در ایران، نمی تواند این اخبار  را مستقلا تایید یا تکذیب کند.
12:00 یک شاهد عینی از تهران می گوید: "میدان ولیعصر شلوغ شده پلیس ضد شورش به سمت جمعیت لحظاتی پیش گاز اشک آور شلیک کرد."
11:50 سحام نیوز، نزدیک به مهدی کروبی، دقایقی پیش به نقل از شاهدان عینی نوشت: "در میدان های ولیعصر، هفت تیر و سهروردی تهران تجمع هایی شکل گرفته است و معترضان شعار سرداده اند."
11:46 وبسایت های جرس و سحام نیوز، نزدیک به مخالفان دولت، از شکل گیری تجمع در برابر ساختمان تلویزیون ایران در خیابان ولی عصر تهران خبر داده اند. بی بی سی به علت نداشتن خبرنگار در ایران، نمی تواند این اخبار  را مستقلا تایید یا تکذیب کند.
11:40 وبسایت الف، نزدیک به احمد توکلی، در یادداشتی از یک بسیجی (مهدی فاطمی صدر) گزارشی از وقایع 25 بهمن و برخورد نیروهای امنیتی و بسیج با معترضان منتشر کرده است.
11:35 رضا سیاح، خبرنگار سی ان ان که از پاکستان تحولات ایران را پیگیری می کند، در توئیتر خود نوشت: "نیروهای امنیتی و انتظامی در میادین اصلی تهران مستقر شده اند."
11:30 احمد ملکی، معاون سر کنسولگری ایران در میلان ایتالیا، دقایقی پیش به بی بی سی فارسی گفت که در اعتراض به سرکوب معترضان در روز 25 بهمن، از سمت خود استعفاء داده و به کمپین سفارت سبز پیوسته است.
11:25 شاهدان عینی از تهران می گویند: "نیروهای ضد شورش در میدان پاستور، چهارراه گارگر و خیابان آذربایجان تهران حضور دارند. نزدیک به 150 مامور نیروی انتظامی در ضلع شرقی میدان انقلاب مستقر شده اند و ماموران شهرداری هم سطل های زباله را جمع می کنند تا از آتش زدن آنها جلوگیری شود."
11:20 ندای سبز آزادی، از وبسایت های مخالفان دولت ایران در گزارشی از اول اسفند به عنوان "انتفاضه دوم جنبش سبز" یاد کرده است. این در حالی است که وزیر کشور ایران، دیروز، از "برخورد" با هرگونه تجمع اعتراضی سخن گفته بود.
11:11 وبسایت کلمه؛ مهدی کروبی در نامه ای به رئیس قوه قضاییه ایران نوشت: "تا آخرین لحظه در کنار مردم خواهم ماند."
11:03 جنبش راه سبز  به نقل از اردشیر امیرارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی نوشت: "راهپیمایی امروزقطعی است، به شایعات توجه نکنید."
11:00 محمد عطریانفر، در یادداشتی که خبرگزاری فارس منتشر کرده است، نوشت: "بهمن تصویر روشنی بود از اقتدار ملی، عزت اسلامی و شکست هیمنه دشمن و ۲۵ بهمن بستری برای پیمان شکنی، خودخواهی و نفوذ نفاق بود."
10:45 عبدالله شهبازی، در وبلاگ شخصی اش مورخ نوشت: "به سوی بحرانی بزرگ می‌رویم. امروز شکاف‌هایی ایجاد خواهد شد غیرقابل جبران. تا این لحظه هنوز مجالی هست برای قانونمند کردن ساختار تعارضات سیاسی در ایران؛ ولی اگر حوادثی که حدس می‌زنم در بعد از ظهر و شامگاه رخ دهد، اندک امیدهای باقیمانده نیز، شاید برای همیشه، به باد خواهد رفت."
10:30 خبرنامه گویا به نقل از کمپین سفارت سبز خبر داد: "دیپلمات ارشد سرکنسولگری ایران در میلان - ایتالیا به جنبش سبز ملت ایران پیوست."
10:20 خبرگزاری فارس یاداشتی از محمد عطریانفر از فعالان اصلاح طلب چاپ کرده که بعد از انتخابات دستگیر شده بود. آقای عطریانفر نوشته:در آخرين حلقه از حوادث و فتنه‌های زمانه در اين روزگار، به عمق اخلاص مردم و امام و رهبری و پيشوايان بر حق اين نظام چنگ زنيم و از افراط‌ ها بپرهيزيم.
10:15سایت صراط نیوز از قول حمید رسایی نماینده حامی دولت ایران نوشته که موسوی و کروبی دستگیر می‌شوند و هوادارانشان هم هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.
10:06سحام نیوز در خبری با عنوان "ارسال پیامک های جعلی و کذب، پیرامون لغو راهپیمایی امروز" نوشته، نهادهای امنیتی برای اخلال در راهپیمایی هواداران جنبش سبز با ارسال پیامکی به شهروندان مدعی لغو برنامه راهپیمایی امروز شده اند.
10:00گروهی از دانش آموختگان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور با صدور بیانیه ای ضمن حمایت از تجمع یکشنبه اعلام کرده اند در صورت ادامه تعرض به موسوی و کروبی و "اقدام‌های نابخردانۀ حاکمیت از تمامی ظرفیت‌های بین المللی و اعتراضی در دفاع از موسوی و کروبی استفاده خواهیم کرد."
09:30 مهدی کروبی در نامه ای به صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه درخواست برگزاری دادگاه علنی کرده و با اشاره به تجمع اطراف خانه اش نوشته، عده ای"با کف و سوت و فحاشی و سینه زنی و دعای فرج؛ به خیال خامشان در حال خدمت به اسلام و مسلمین هستند."
09:20 سایت کلمه در یاداشتی با عنوان "سبز بودن را از میرحسین بیاموزیم" نوشته است که  کاری کنیم که باتوم‌ها آرامترفرود آیند و تفنگ‌ها خاموش شوند.
09:15 در حالی که مخالفان دولت برای برگزاری راهپیمایی آماده می شوند، اسماعیل کوثری نماینده تهران به خبرگزاری فارس گفته که نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي بايد با افرادي كه قصد ايجاد تجمع هاي غيرقانوني دارند، برخورد كنند.
09:05 فاطمه رهبر نماینده تهران گفته که کروبی، موسوی و خاتمی مهره​های سوخته استکبار جهانی هستند و اصلاح​طلبان در پی براندازی نرم نظامند.
08:16 احمد توکلی، نماینده تهران در نطق پیش از دستور خود در  نشست امروز مجلس شورای اسلامی گفت: "گسترده کردن جبهه مخالفان به صلاح اسلام و مردم نیست، برخی اوقات هم از انصاف به دور است." او به مهدی کروبی و میرحسین موسوی گفت  که "دست از لجاجت بردارید."
07:12 خبرگزاری فارس می گوید" تيم‌هاى جديد منافقين در روزهاى گذشته وارد كشور شده و تصميم‌ دارند در صورت هرگونه تجمع احتمالى به منظور كشته‌‌سازى و با هدف ايجاد جو آشوب و خشونت، تعدادى از هموطنانمان را به شهادت برسانند."
06:28  سایتآینده مطلبی با عنوان اعتراض در تاریكی به سود كیست؟ منتشر کرده که در آن آمده است "با فراخوان گروههاى اپوزيسيون براى ادامه تجمعات خيابانى، احتمال وقوع درگيرى و تنش هاى شديدتر از ۲۵ خرداد وجود دارد و  به دليل ملتهب بودن فضا، احتمال وقوع تلفات شديدتر در اعتراضات خيابانى وجود دارد."
06:16 علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است مقابله وحشیانه با مردم، توده‌های مردمی را مصمم تر می کند. او به حکومت‌های منطقه توصیه کرده که از سرنوشت تونس و مصر درس بگیرند.
05:00 اردشیر امیرارجمند، مشاورارشد میرحسین موسوی، در گفت و گو با رسا ضمن تکذیب لغو تظاهرات یکشنبه گفت: "راهپیمایی اول اسفند جنبش سبز تحت هر شرایط برگزار می شود و از مردم عزیز می خواهیم به شایعات توجه نکنند." مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی هم مسیر راهپیمایی در تهران را خیابان ولی‌عصر اعلام کرد.
04:30 پویش راه سبز دانش آموختگان و دانشجویان ایرانی، پرسا: "چنان که موسوی و کروبی در هنگامۀ سخت ترین فشارها و سرکوب ها بر پیمان خود در دفاع از حقوق مردم در کنار مردم ایستادند، در صورت ادامه تعرض و اقدام‌های نابخردانۀ حاکمیت از تمامی ظرفیت‌های بین المللی و اعتراضی در دفاع از موسوی و کروبی استفاده خواهیم کرد."
04:00 روزنامه های تهران و اکبر هاشمی رفسنجانی: ابتکار تنها روزنامه یکشنبه صبح است که "تعیین مهلت برای هاشمی رفسنجانی" را در صدر اخبار خود آورده است. کیهان با عنوان "درخواست گسترده از هاشمی برای مرزبندی با جریان فتنه"، سخنان محمد رضا باهنر، نایب رییس سابق مجلس و چند تن از روحانیون را منعکس کرده که خواستار آن شده اند که رییس مجلس خبرگان مرزبندی خود را با جنبش سبز اعلام دارد. روزنامه خبر نیز نوشته است که در این روزها از هر تریبونی به شکل علنی یا در لفافه از آیت الله هاشمی رفسنجانی درخواست می شود مرز میان خود با  "سران فتنه" را مشخص کند.
03:30 جورج سوروس، سرمایه گذار و فعال امور بشردوستانه در مصاحبه با سی ان ان: "رژیم ایران تا یک سال دیگر دوام نخواهد آورد."
03:00 محمدرضا خاتمی، نائب رئیس مجلس ششم در نامه ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، صلاحیت او را زیر سوال برد. به گزارش سایت کلمه،  آقای خاتمی در نامه اش نوشت: "جنابعالی بر اساس کدام قانون یا آیین نامه ای در موضوع پرونده ای که علی الظاهر در محاکم دادگستری مفتوح است، ورود ماهوی می کنید و حکم صادر می فرمایید؟"
02:30 کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت سابق: موسوی، كروبی و خاتمی آلت دست فتنه‌گران‌ هستند كه به قهقرا كشیده می‌شوند.
01:30 حمید رسایی، نماینده اصولگرای مجلس: موسوی و کروبی دستگیر می‌شوند، هوادارانشان هم هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند
01:00 اردشیر امیرارجمند، مشاورارشد میرحسین موسوی، در گفت و گو با رسا ضمن تکذیب لغو تظاهرات یکشنبه گفت: "راهپیمایی اول اسفند جنبش سبز تحت هر شرایط برگزار می شود و از مردم عزیز می خواهیم به شایعات توجه نکنند." پیش از این کاربران شبکه اجتماعی توئیتر از دریافت پیامک های تلفن همراه مبنی بر لغو راهپیمایی خبر داده بودند.
00:50 پویش راه سبز دانش آموختگان و دانشجویان ایرانی، پرسا، در بیانیه ای خواهان حضور مردم در راهپیمایی اول اسفند شد.
00:30 سحام نیوز، سایت رسمی حزب اعتمادملی از شنیده شدن صدای الله اکبر در بعضی از محله های تهران در شب شنبه خبر داد.
00:07 محمدرضا خاتمی، نائب رئیس مجلس ششم در نامه ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، صلاحیت او را زیر سوال برد. به گزارش سایت کلمه،  آقای خاتمی در نامه اش نوشت: "جنابعالی بر اساس کدام قانون یا آیین نامه ای در موضوع پرونده ای که علی الظاهر در محاکم دادگستری مفتوح است، ورود ماهوی می کنید و حکم صادر می فرمایید؟"
23:32سرلشکر فیروزآبادی درباره اعتراضات جاری در کشورهای عرب گفته است: "این ملت‌ها را نمی‌توان و نمی‌شود با گلوله متوقف کرد. این مردم را با تجهیزات کارآمد در خطوط مرزی نمی‌شود متوقف کرد، این مردم براساس انگیزه الهی و ملی و انگیزه آزادی‌خواهی به حرکت درآمده‌اند."
23:01در پی اعتراضات 25 بهمن و هم زمان با فراخوان مخالفان دولت ایران برای تظاهرات در این کشور برخی از فعالان حقوق بشر نسبت به تکرار "فاجعه کهریزک" هشدار داده اند.
22:55خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) اسامی شماری از افرادی که در بهمن ماه در این کشور دستگیر شده اند را منتشر کرده است.
22:07در حالی که مخالفان دولت ایران در نظر دارند روز یکم اسفند اعتراضات خود را از سر بگیرند، سردار سرلشكر سيد حسن فيروز‌آبادی، رئيس ستاد كل نيروهای مسلح ایران گفته است که مردم معترض در کشورهای عرب را نمی توان با گلوله متوقف کرد.
21:26علی افشاری از فعالان مخالف جمهوری اسلامی در خبرنامه گویا می نویسد: "اول اسفند می تواند گام مهم بعدی باشد تا در سایه استمرار حرکت در قالب زنجیره ای از فعالیت های متوالی و رو به رشد بتوان میدان تحریری در تهران ایجاد کرد."
21:51مخالفان دولت ایران با به راه اندازی سایت خط سبز تلاش تازه ای را برای پوشش خبری  تحولات ایران آغاز کرده اند.
18:54گزارش ها از تهران حاکی از آنست که هم اکنون در بعضی از محله های تهران از جمله شهرک اکباتان، کوی فراز، سعادت آباد، پونک، توانیر، یوسف آباد و نیاوران، صدای "الله اکبر" شنیده می شود. در طول یک سال و نیم گذشته، سر دادن شعارهای شبانه، یکی از راههای مخالفان دولت ایران برای بیان اعتراض هایشان بوده است.
18:15 وب سایت خودنویس بیانیه ای منتشر کرده تحت عنوان "کانون نویسندگان کردستان به اعتصاب سراسری یکشنبه پیوست." از صبح امروز تاکنون، اخبار متعددی در ارتباط با احتمال اعتصاب سراسری در استان کردستان منتشر شده است.
17:51 خبرگزاری ایرنا به نقل از یکی زنان تحصن كننده در ميدان ارگ تهران نوشت: "در اين مكان تحصن خود را تا زمان برخورد قانونی با فتنه گران ادامه می دهيم حتی اگر 10 سال به طول انجامد."
17:35 مهرداد درویش پور، از هماهنگ کنندگان اصلی تجمع های ایرانیان خارج کشور در روزهای 18، 19 و 20 فوریه، می گوید که علاوه بر برگزاری این تجمع ها، از مقام های سیاسی کشورها و دولت های آنها خواسته شده است که نسبت به وقایع اخیر در ایران واکنش نشان دهند.
17:30 مهرداد درویش پور، از هماهنگ کنندگان تجمع های ایرانیان خارج از کشور در بیش از بیست شهر جهان، به بی بی سی فارسی گفت که طی دیروز و امروز (جمعه و شنبه) در شهرهای اسلو، برلین، کپنهاگ، بروکسل، پاریس، مالمو، دورتموند، کلن، لس آنجلس، ملبورن، هامبورگ، وین و چند شهر دیگر، تجمع های اعتراضی مخالفان دولت برگزار شده است.
17:00 در جدیدترین ویدئویی که بر روی سایت یوتیوب قرار گرفته، جمعی از مخالفان دولت ایران مقابل سفارات ایران در کپنهاگ دانمارک تجمع کرده و برخی از آنها تلاش می کنند که وارد محوطه سفارت شوند.
16:50 گاردین، چاپ لندن، در رابطه با فراخوان روز یکشنبه (اول اسفند) نوشت: "مخالفان دولت در ایران از هواداران خود خواسته اند که برای بزرگداشت کشته شدگان وقایع روز 25 بهمن دوباره به خیابان ها بیایند."
16:25 وبسایت جرس از بازداشت "حسین سالمکار، فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف" در پی وقایع پس از 25 بهمن خبر داد.
16:20 خبرگزاری ایسنا؛ محمدرضا باهنر، نماینده اصولگرای مجلس می گوید: "آقای هاشمی یک هفته هم وقت ندارد که موضع خودش را درمورد سران فتنه، ۲۵ بهمن و همه فتنه ‏‌ها با ذکر نام، مشخصات و خیانت‏هایی که کردند دقیق و صریح، روشن کند."
16:00 رجانیوز، از وبسایت های نزدیک به حامیان دولت ایران خبر داد: "اعتراض نمازگزاران اصفهان به امام‌جمعه به‌خاطر دفاع از هاشمی."
15:55 سپاه نیوز؛ حسین سلامی، جانشین فرمانده کل قوا در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می گوید: "مردم اجازه نمی دهند حادثه عاشورا تکرار شود."
15:50 خبرگزاری فارس نوشت که "ایثارگران تجمع کننده در برابر دادسرای انقلاب تهران" با صدور قطعنامه ای خواسته اند:"قوه قضائیه بدون اغماض موسوی و کروبی را به سزای اعمالشان برساند."
15:20 رضا ولی زاده، مجری سابق رادیو و تلویزیون ایران، در وبلاگ ایستگاه نوشت: "مجوز عکاسی 25 نفر از رسانه های تهران از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد ایران توقیف شده است." بی بی سی به علت نداشتن خبرنگار در ایران، نمی تواند این اخبار را تایید یا تکذیب کند.
15:10 وبسایت کلمه به نقل از مسئول ستاد جوانان میرحسین موسوی، در رابطه با فراخوان روز یکشنبه (اول اسفند) نوشت: "هموطنانمان در نهادهای نظامی و انتظامی در کنار ما خواهند بود."
14:57 خبرآنلاین؛ احمدناطق نوری، عضو هیات رئیسه مجلس ایران می گوید: "موسوی با اینکه از انقلاب چیزی نمی داند، میراث انقلاب را در اختیار گرفت و نخست وزیر شد."
14:34 روزنامه کیهان: "امروز محاکمه و مجازات عوامل اصلی فتنه‌های ریز و درشت پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ که در ۲۵ بهمن امسال دست به اسلحه بردند و دو جوان این مرز و بوم را ترور کردند به دغدغه و اولویت اصلی عموم مردم تبدیل شده است."
14:20 فارس؛ کامران دانشجو، وزیر علوم ایران می گوید: "دانشگاه‌ها حق ندارند با فتنه‌گران و اصحاب فتنه مسامحه كنند."
14:08 خبرگزاری فارس؛ محمد تقی مصباح یزدی، از روحانیون حامی دولت می گوید: "جانشینی شایسته‌تر از آیت‌الله خامنه‌ای برای امام ندیدم."
14:00 وبسایت کلمه با انتشار گزارشی تحت عنوان "چه کسی به صانع ژاله شلیک کرد؟" به بررسی واکنش رسانه های دولتی به کشته شدن آقای ژاله پرداخته است.
13:56 خبرگزاری فارس از شکل گیری تجمع "ایثارگران" در میدان ارک تهران و برابر دادسرای ناقلاب اسلامی خبر داد که خواهان محاکمه رهبران مخالفان هستند.
13:28 کلمه به نقل از حمزه غالبی، رئیس ستاد جوانان میرحسین موسوی در انتخابات 88 نوشت: "امروزه برخی مانند معاویه و عمروعاص حکومت می‌کنند."
13:20 جرس؛ با انتشار نامه همسایگان منزل شخصی مهدی کروبی خطاب به وزیر کشور نوشت: "ما ساکنین این منطقه سال ها با صرف هزینه های سنگین، فرزندان خود را در مدارس غیر انتفاعی و معتبر ثبت نام کرده ایم تا در محیطی اخلاقی و آموزشی پرورش یابند اما متاسفانه باید اعتراف کنیم در این چند شب فرزندان و خانواده هایمان رکیک ترین الفاظ ناموسی را از طرف عده ای که خود را سربازان ولایت می نامند، در نیمه های شب شنیده اند."
13:07 ایرنا: " ۱۶۴ تشکل دانشجویی با انتشار نامه‌ای سرگشاده خواستار اخراج رسمی میرحسین موسوی از دانشگاه تربیت مدرس شدند."
13:05 سحام نیوز؛ "گروهی از دانشجویان سبز دانشگاههای آزاد و سراسری شهر تهران، ضمن تشکیل و اعلام موجودیت 'اتحادیه دانشجویان سبز'، از حضور فعال خود در راهپیمایی روز یکشنبه (اول اسفندماه) خبر دادند."
13:00 در حالى كه مخالفان دولت ايران براى تجمع در روز يكشنبه اول اسفند آماده مى شوند، مصطفى محمد نجار وزير كشور ايران مى گويد كه "قطعا با آنها برخورد مى شود." بیشتر بخوانید.
12:55 ندای سبز آزادی: "اردشیر امیرارجمند مشاور عالی میرحسین موسوی و مجتبی واحدی مشاور عالی مهدی کروبی شب گذشته از سپاه پاسداران خواستند که در اول اسفند به مردم بپیوندند."
12:50 نوروز: شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد با صدور بیانیه ای با برگزاری تجمعات اعتراضی که در روز اول اسفند در میادین اصلی تمامی شهرهای ایران برگزار خواهد شد" همراهی کرده است.
12:33 تابناک؛ علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس در نامه ای به احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان نوشته است: "هيچ وقت برای اجرای عدالت دير نيست."
12:22 وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی: "تعدادی از کارکنان شریف نهاد ریاست جمهوری در تماس با کلمه اطلاع داده‌اند که هم‌اکنون ماموران با سرعت زیاد مشغول ایجاد یک دیوار بزرگ آهنی در معبر ورودی خانه‌ موسوی هستند."
12:20 خبرگزاری ایلنا؛ مصطفی محمد نجار، وزیر کشور ایران می گوید: "امروز زمان پاسخگو بودن سران فتنه فرا رسيده است."
12:15 وبسایت نوروز، نزدیک به جبهه مشارکت ایران اسلامی با انتشار بیانیه ای از شاخه جوانان این حزب نوشت: "هشدار می دهیم که هرگونه اتفاقی که رهبران بزرگ این جنبش مدنی عظیم ایران را تهدید کند عمر کوتاه شما را کوتاه تر خواهد کرد."
11:58 خبرآنلاین، وبسایت خبری نزدیک به علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران نوشت: "چرا احمدی‌نژاد علیه فتنه حرف نمی‌زند؟ مگر نه اینکه همه حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به بهانه نتیجه شمارش آرا و اظهارات آقای احمدی‌نژاد در مناظره‌ها و سخنرانی‌های قبل از ۲۲ خرداد ۸۸ و نطق ۲۴ خرداد او بود؟"
11:50 ایسنا؛ حبيب‌الله عسگراولادی، دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبری، می گوید: "کسانی که دعوت و برنامه‌ریزی بیست و پنجم بهمن را کردند خائن به اسلام، خائن به انقلاب اسلامی و خائن به همه مجاهدت‌ها برای انقلاب هستند."
11:40 فارس؛ غلامعلی حدادعادل، نماینده اصولگرای مجلس ایران می گوید: "مردم با حضور خود چنان درسی به سران فتنه و عوامل آن‌ها می‌دهند که جرأت هیچ حرکتی نخواهند داشت."
11:25 کلمه؛ مشاور میرحسین موسوی می گوید: "نگذاریم سرکوب‌گران و نفوذی‌ها، تجمع اول اسفند را به خشونت بکشند."
11:20 خبرگزاری فارس؛ قربانعلی دری نجف‌آبادی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری می گوید: "فتنه‌گران مرده‌اند و ملت ما خود قلم قرمز روي آنها كشيده است."
11:11 جنبش راه سبز؛ اردشیر امیر ارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی، می گوید که بازداشت خانگی رهبران مخالفان، عکس العمل حاکمیت به "پیروزی بزرگ 25 بهمن" است.
10:56 به گزارش سایت جرس، نه سازمان و تشکل سیاسی خارج از ایران برای تظاهرات اول اسفند فراخوان داده اند. این تشکل ها عبارتند از: 'اتحاد جمهوریخواهان ایران"،'حزب دمکرات کردستان ايران'، 'حزب دمکراتیک مردم ایران'، 'حزب کومه‌له کردستان ایران'، 'جبهه ملی ایران ـ اروپا'، 'سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران'، 'سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)'، 'کميته هماهنگی شورای موقت سوسیالیست‏های چپ ایران' و 'شورای هماهنگی جنبش جمهوریخواهان دمکرات و لائیک ایران'.
10:38 محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در مقاله ای که در سایت الف چاپ شده، نوشته است :سران فتنه نه بلوغ سیاسی دارند نه دین دارند و نه عقل؛ و گناه عملکرد آنان مشابه و مترادف کسانی است که هم اکنون ما آنها را به نام منافقین می شناسیم.
09:33 خبر آنلاین به نقل از تهران امروز گزارش داده که در میان دستگیر شدگان وقایع ۲۵ بهمن، نام تعدادی از فرزندان مسئولان سابق و کنونی ایران به چشم می خورد.
09:10 کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به مهر گفته است: اغتشاش فتنه گران به نوعی فرصت سوزی در عرصه بین الملل بود.
08:46 غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده تهران در مجلس در گفتگو با مهر گفته است: اغتشاشات ۲۵ بهمن از سوی سلطنت‌طلبها و منافقین بود.
08:30 محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت در گفتگویی با مجله مثلث که خبرآنلاین نیز آن را چاپ کرده، گفته است: هاشمی می توانست موسوی و کروبی را مجاب کند که به نتیجه انتخابات تمکین کنند.
08:00بیشتر روزنامه های چاپ امروز تهران مطالبی درباره وقایع ۲۵ بهمن دارند. رسالت و کیهان در سرمقالات امروز خود با اشاره به تظاهرات بعد از نماز جمعه دیروز توسط حامیان حکومت، خواستار مجازات سران اعتراض های بعد از انتخابات ریاست جمهوری شده اند. خبر و تهران امروز هم در مقالاتی نوشته اند که کار "سران فتنه" از حد گذشته است.
07:40عبدالرحمان کعبی، رییس ایل عشایر آل کعب خوزستان به خبرگزاری فارس گفته است: عشاير عرب خوزستان منتظر اشاره رهبری برای برخورد با سران فتنه‌اند. وی گفت عشاير عرب خوزستان در مقاطع مختلف وفاداری خود را به آرمان‌های انقلاب نشان داده اند.
07:30 محمدرضا باهنر، دبيركل جامعه اسلامی مهندسين ایران گفت: هاشمی رفسنجانی فرصت چندانی برای اينكه موضع‌ شفاف و صريح در قبال فتنه‌گران بگيرد، ندارد.
05:30 شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد در باره تحولات اخیر منطقه و ایران بیانیه ای صادر کرده و در آن از مردم کردستان خواسته است در تجمع اعتراضی اول اسفند شرکت کنند.
04:06 رکسانا صابری، روزنامه نگار آمریکایی ایرانی تبار که در سال 2009 میلادی در ایران بازداشت و چند ماه در زندان بسر برد با انتشار مقاله ای در روزنامه شیکاگو تریبیون خواهان حمایت جامعه بین المللی از معترضان ایرانی شده است.
03:58در حالی که بسیاری از مردم معترض در روز 25 بهمن علیه آیت الله خامنه ای رهبر ایران شعار داده اند، آیت الله مصباح یزدی گفته است: "متأسفانه برخی از حسودان، جاهلان یا مغرضان در مقابل نعمت عظیم وجود مقام معظم رهبری بسیار ناشکری کرده، در حالی که باید بدانند که نتیجه ناشکری سلب نعمت است."
03:34گروه مادران پارک لاله (مادران عزادار ایران) طی بیانیه ای با خانواده های محمد مختاری و صانع ژاله ابراز همدری کرده و خواهان محاکمه "آمرین وعاملین بازداشت ها و کشتار جانباختگان" سال های اخیر شده است.
03:25حملات سایت های محافظه کاران در ایران به مهدی کروبی و میرحسین موسوی ادامه دارد. سایت الف در مطلبی موضوع دستگیری یا آزاد ماندن این دو رهبر مخالفان را بررسی می کند.
03:16 سایت خبری-تحلیلی خودنویس نقشه آدرس منزل میرحسین موسوی که تحت محاصره نیروهای امنیتی قرار دارد را منتشر کرده است.
03:03به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، مراسم سومین روز کشته شدن محمد مختاری تحت تدابیر شدید امنیتی در تهران برگزار شده است.
03:00فراخوان مخالفان دولت ایران برای شرکت مردم در راهپیمایی یکشنبه یکم اسفند از طرق مختلف از جمله پوسترهای آنلاین ابراز شده است.
02:46دولت آمریکا در سایت های یوتیوب و تویتر ویدیوی اظهارات اخیر باراک اوباما درباره وقایع 25 بهمن را با زیر نویس فارسی منتشر کرده است.
01:57بعضی از فعالان کرد در شبکه های اجتماعی از فراخوان برگزاری اعتصاب سراسری در کردستان در روز یکشنبه خبر داده اند. این فراخوان در واکنش به سرکوب مخالفان دولت در دوشنبه گذشته و قتل دو جوان که یکی از آنها صانع ژاله، دانشجوی اهل پاوه است، صادر شده است.
01:04عطاء الله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت محمد خاتمی می گوید: اگر دولت ایران مدعی است که صانع (ژاله) بسیجی بوده است، دست کم تعدادی از عکس های او را با دوستان بسیجی اش و در مراکز بسیج منتشر کنند.
00:58سایت جرس که به مخالفان دولت ایران نزدیک است از اعلام موجودیت "اتحادیه دانشجویان سبز دانشگاه های تهران" خبر داده است.
00:00حمید رسایی، نماینده اصولگرای تهران در مجلس: سران فتنه (رهبران مخالفان) سفيران آمريكا و اسراييل هستند.
تحولات سیاسی ایران پس از وقایع پس از روز 25 بهمن را پی می گیریم (شنبه 30 بهمن - 19 فوریه) می گیریم.
29 بهمن؛ واکنش‌ها به وقایع ۲۵ بهمن
۲۸ بهمن؛ واکنش‌ها به وقایع ۲۵ بهمن
۲۷ بهمن؛ واکنش‌ها به وقایع ۲۵ بهمن
۲۶ بهمن؛ واکنش‌ها به وقایع ۲۵ بهمن
۲۵ بهمن؛ وقایع ۲۵ مربوط به تظاهرات ۲۵ بهمن




ادامه تجمعات پراکنده در تهران، مشهد، اصفهان و شیراز

تازه ترین تصاویر رسیده از تهران حاکی از حضور گسترده لباس شخصی ها است
گزارشها از تهران حاکی از شکل گرفتن تجمعاتی در برخی نقاط این شهر است و نیروهای ضد شورش نیز در برخی مناطق مرکزی این شهر مستقر شده اند.
گزارشها از برگزاری تجمعاتی در شهرهای اصفهان، شیراز، مریوان و مهاباد حکایت دارد.
سحام نیوز که دیدگاههای مهدی کروبی از مخالفان دولت ایران را منتشر می کند، از قول شاهدان عینی نوشته که در برخی از مناطق تهران تجمعاتی آغاز شده است و نیروهای ضد شورش و موتور سواران نیز در برخی میادین و خیابانهای شهر حضور چشمگیری دارند.
بنابر این گزارش، در محورهای انقلاب - ولی عصر و میدان هفت تیر و خیابان سهروردی تجمع هایی شکل گرفته و میدان ولی عصر از سوی گارد ضد شورش بسته شده است.
یک شاهد عینی می گوید که نیروهای امنیتی و پلیس اجازه ورود مردم به میدان ولی عصر را نمی دهند و آنها را از منطقه دور می کنند.
گزارشهایی از تجمع در نزدیکی جام جم منتشر شده است که تلویزیون دولتی ایران در آنجا قرار دارد.
تظاهرات 25 بهمن در تهران
در تظاهرات ۲۵ بهمن، مخالفان دولت ايران به سر دادن شعار عليه آيت الله خامنه‌اى، رهبر ايران پرداختند
سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی گزارش داده که تجمعات شکل گرفته در اغلب نقاط با سکوت همراه است و "گاهی نیز مردم تجمع کننده شعار الله اکبر، مرگ بر دیکتاتور و یا حسین، میرحسین سر داده اند."
یک شاهد عینی می گوید که "لباس شخصی ها حضور گسترده ای در میدان ونک دارند و شعار حیدر حیدر می دهند".
سایت کلمه هم از "حضور پر شمار نیروهای ضد شورش، امنیتی، انتظامی، لباس شخصی و بسیج" خبر داده است و نوشته که فضای شهر فضای امنیتی شده به گونه ای که "امکان تحرک تجمع کنندگان" کم شده است.
در پی شرکت ده‌ها هزار نفر در تظاهرات اعتراضی روز ۲۵ بهمن در شهرهای مختلف، که به دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی صورت گرفت، "شورای هماهنگی راه سبز امید"، تشکل نزدیک به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، با صدور فراخوانی خواستار برگزاری مراسم سراسری "بزرگداشت" کشته شدگان روز ۲۵ بهمن، در روز اول اسفند شده است.
در این فراخوان، از مردم خواسته شده تا در هفتمین روز کشته شدن صانع ژاله و محمد مختاری، روز یکشنبه ساعت ۳ بعد از ظهر، در خیابان ها و میدان های اصلی تهران و شهرستان های سراسر کشور تجمع کنند.
در تظاهرات ۲۵ بهمن، كه براى "ابراز همبستگى با مردم مصر و تونس" انجام شد، مخالفان دولت ايران به سر دادن شعار عليه آيت الله خامنه‌اى، رهبر ايران پرداختند. در جريان مقابله خشونت آميز نيروهاى امنيتى با معترضان، ده‌ها نفر زخمى و دو نفر كشته شدند.
اردشیر امیرارجمند، مشاور میر حسین موسوی، از رهبران مخالف دولت ایران از نیروهای سپاه و بسیج و انتظامی خواسته تا با مردم باشند.
او در گفتگو با شبکه تلویزیونی رسا، وابسته با مخالفان دولت ایران، گفته است که "ما از نيروهاى سپاه، بسيج و نيروى انتظامى انتظار داريم در كنار مردم باشند، ما قصد نداريم همه نيروهاى نظامى و انتظامى را به يك چوب برانيم و آنها را سركوبگر ببينيم. اميدوار هستيم كه آنها خاطره اى را كه در ذهن مردم از دفاع مقدس باقى مانده زنده نگه دارند و نگذارند نام آنها در تاريخ در كنار سركوبگران برده شود."
آقای امیرارجمند ابراز امیدواری کرد که مردم اول اسفند، "در کمال آرامش" و "با رفتاری مسالمت آمیز" در بزرگداشت یاد و خاطره محمد مختارى و صانع ژاله شرکت کنند و "فرصتی به عوامل خشونت طلب ندهند تا خشونت به خرج دهند."
بعد از راهپيمايى مخالفان در 25 بهمن، ارتباط آقايان موسوى و كروبى محدود شده و هر دو در حصر خانگى قرار گرفته اند.
مهدی کروبی و میرحسین موسوی معمولا نظرات خود را از طريق سايت هايى نظير كلمه و سحام نيوز منتشر مى كردند اما در چند روز گذشته، گزارشهاى اين سايت ها نشان مى دهد كه دسترسى به آنها امكانپذير نيست.
سایت پارلمان نیوز متعلق به جناح اقلیت مجلس ایران، روز شنبه به نقل از شاهدان عینی نوشت که ماموران حکومتی مشغول احداث یک دیوار بزرگ آهنی در معبر ورودی خانه‌ میرحسین موسوی هستند.
ناآرامى‌هاى روز ۲۵ بهمن واكنش تند مقام هاى ايرانى را به دنبال داشت، و برخى از طرفداران تندرو حكومت ايران، خواهان دستگيرى و حتى اعدام آقاى موسوى و كروبى شده اند.




گسترش اعتراض در میان پاسداران
وظیفه ی سپاه کشتن مردم نیست!


اخبار روز: به دنبال اصرار و پافشاری حکومت در کشتار معترضین و قراردادن سپاهیان در برابر مردم، اعتراض نسبت به ادامه ی سرکوب جنبش مردم در قسمت های مختلف سپاه رو به افزایش است.
هفته ی پیش روزنامه ی انگلیسی دیلی تلگراف از نامه ی بخشی از فرماندهان ارشد سپاه به فرمانده ی کل این نیرو خبر داده بود که در آن نسبت به ادامه ی کشتار مردم توسط سپاه پاسداران هشدار داده شده بود.

به گزارش سحام نیوز «جمعی از رزمندگان و ایثارگران مازندرانی دوران جنگ هشت ساله»، در واکنش به خشونت های اِعمال شده علیه معترضان، حامیان جنبش سبز و همچنین فعالان اصلاح طلب، بیانیه ای هشدار آمیز صادر کردند. و همزمان گروهی از پاسداران سپاه تهران نیز، نسبت به تداوم خشونت علیه مردم و بازداشت شدگان هشدار دادند.

سحام نیوز به نقل از منابع خبری نوشته است: این رزمندگان و ایثارگران دوران جنگ، در بیانیه خود پیرامون اوضاع فعلی کشور نوشته اند “ما جمعی از ایثارگران هشت سال دفاع مقدس اعلام می داریم که آستانه تحمل فرزندان انقلاب نزدیک به سر آمدن است و این بیانه به معنی اتمام حجت با آنانی است که است با سو استفاده و جعل نام و هویت واقعی بسیجی و سپاهی دست بر خون هوطنان می برند و با اینگونه جنایت ها اصل نظام و انقلاب را بدنام می کنند و بداند همانگونه که منافقین و عوامل دست نشانده استکبار را بر جایشان نشاندیم امروز نیز اگر وضعیت موجود اصلاح نگردد و اینگونه حرکات مشکوک ادامه یابد همان خواهیم کرد که در اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس از خود نشان داده ایم .”
در بخش دیگری از این نامه آمده است: امروز عده ای تازه به دوران رسیده که هیچگونه سابقه روشن و درخشانی در انقلاب و جنگ نداشته اند و بعضا نیز ارتباطاتی مشکوک با منافقین و گروه های معاند در اوایل انقلاب داشتند، با قرار گرفتن در بدنه قدرت، برای انقلابیون با سابقه تعیین تکلیف می کنند و داعیه دار خط انقلاب گردیده اند و با نام دفاع از انقلاب به فرزندان انقلاب می تازند و اعمال ضد اسلامی و ملی خود را به آرمانهای بلند امام منتسب می کنند. چگونه است که اینان دم از انقلاب و امام و شهدا میزنند اما کمترین ارزشی برای بیت و یادگاران امام و یا برای همسران و خانواده معظم شهدا قائل نیستد!؟ در محوطه جماران و یا در مرقد نورانی امام گستاخانه و جاهلانه عربده می کشند و شعارها و حرکات نامربوط سر می دهند.
این نامه افزوده است: بی شک خشونت ها و ترورهایی که در دو سال گذشته به وقوع پیوسته است نمی تواند مورد تایید هیچ ایرانی مسلمانی باشد و این حرکت ضد ارزشی و ضد انقلابی است. اسلحه و گلوله باید برعلیه دشمنان جان ملت و تهدید علیه خاک کشور بکار رود و نه در مقابل عده ایی که بنا به دلایل کاملا روشن به وضعیت موجود معترض هستند. اعتراض مردم را بشنوید و با آنها و خواستشان همراهی کنید که بقای جمهوری اسلامی در گرو خواست و همراهی ملت است ولاغیر…

در ادامه ی این گزارش آماده است: چندی پیش نیز جمعی از پاسداران، نسبت به تداوم خشونت حکومت و ماموران امنیتی و انتظامی و لباس شخصی علیه مردم هشدار داده بودند.

همچنین جمعی از پرسنل تیپ پیاده آل محمد از سپاه حضرت رسول نیز، طی انتشار بیانیه ای مشابه آورده اند “پیرو حوادث ٢۵ بهمن ٨٩، ما جمعی از پرسنل تیپ پیاده آل محمد از سپاه حضرت رسول که در حال حاضر ماموریت امنیت بخشی از تهران بزرگ را برعهده داریم, در روز ٢۵ بهمن ماه به فرماندهی سرتیپ دوم پاسدار حسن زاده در لانه جاسوسی (سفارت سابق آمریکا) استقرار یافته بودیم که شاهد صحنه هایی از ضرب و شتم جوانان توسط برخی از همکاران خود بودیم, از تمامی همکارانمان در سپاه حضرت رسول و تیپ های الزهرا، انصار النبی و پرسنل ٢٣ ناحیه بسیج تهران بزرگ که ماموریت حضور در امنیت تهران بزرگ را برعهده دارند می خواهیم دست تجاوز و تعدی به جان و مال و آبروی و ناموس مردم و جوانان دراز نکرده چرا که اینکار خیانت به خون همه یاران شهیدمان است که در طول هشت سال دفاع مقدس با خون خود برای حفظ ارزش های انقلاب و امنیت مردم این مرز و بوم را آبیاری کردند.”





اخبار روز: 

بی بی سی: گزارشها از تهران حاکی از شکل گرفتن تجمعاتی در برخی نقاط این شهر است و نیروهای ضد شورش نیز در برخی مناطق مرکزی این شهر مستقر شده اند.
سحام نیوز که دیدگاههای مهدی کروبی از مخالفان دولت ایران را منتشر می کند، از قول شاهدان عینی نوشته که در برخی از مناطق تهران تجمعاتی آغاز شده است و نیروهای ضد شورش نیز در برخی میادین حضور چشمگیری دارند.
بنابر این گزارش، در محورهای انقلاب - ولی عصر و میدان هفت تیر و خیابان سهروردی تجمع هایی شکل گرفته و میدان ولی عصر از سوی گارد ضد شورش بسته شده است.
یک شاهد عینی می گوید که نیروهای امنیتی و پلیس اجازه ورود مردم به میدان ولی عصر را نمی دهند و آنها را از منطقه دور می کنند.
گزارشهایی از تجمع در نزدیکی جام جم منتشر شده است که تلویزیون دولتی ایران در آنجا قرار دارد.
بنابر گزارشها، تجمع کنندگان شعار الله اکبر می دهند.
یک شاهد عینی می گوید که "لباس شخصی ها حضور گسترده ای در میدان ونک دارند و شعار حیدر حیدر می دهند".
در پی شرکت ده‌ها هزار نفر در تظاهرات اعتراضی روز ۲۵ بهمن در شهرهای مختلف، که به دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی صورت گرفت، "شورای هماهنگی راه سبز امید"، تشکل نزدیک به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، با صدور فراخوانی خواستار برگزاری مراسم سراسری "بزرگداشت" کشته شدگان روز ۲۵ بهمن، در روز اول اسفند شده است.
در این فراخوان، از مردم خواسته شده تا در هفتمین روز کشته شدن صانع ژاله و محمد مختاری، روز یکشنبه ساعت ۳ بعد از ظهر، در خیابان ها و میدان های اصلی تهران و شهرستان های سراسر کشور تجمع کنند.
در تظاهرات ۲۵ بهمن، که برای "ابراز همبستگی با مردم مصر و تونس" انجام شد، مخالفان دولت ایران به سر دادن شعار علیه آیت الله خامنه‌ای، رهبر ایران پرداختند. در جریان مقابله خشونت آمیز نیروهای امنیتی با معترضان، ده‌ها نفر زخمی و دو نفر کشته شدند.
اردشیر امیرارجمند، مشاور میر حسین موسوی، از رهبران مخالف دولت ایران از نیروهای سپاه و بسیج و انتظامی خواسته تا با مردم باشند.
او در گفتگو با شبکه تلویزیونی رسا، وابسته با مخالفان دولت ایران، گفته است که "ما از نیروهای سپاه، بسیج و نیروی انتظامی انتظار داریم در کنار مردم باشند، ما قصد نداریم همه نیروهای نظامی و انتظامی را به یک چوب برانیم و آنها را سرکوبگر ببینیم. امیدوار هستیم که آنها خاطره ای را که در ذهن مردم از دفاع مقدس باقی مانده زنده نگه دارند و نگذارند نام آنها در تاریخ در کنار سرکوبگران برده شود."
آقای امیرارجمند ابراز امیدواری کرد که مردم اول اسفند، "در کمال آرامش" و "با رفتاری مسالمت آمیز" در بزرگداشت یاد و خاطره محمد مختاری و صانع ژاله شرکت کنند و "فرصتی به عوامل خشونت طلب ندهند تا خشونت به خرج دهند."
بعد از راهپیمایی مخالفان در ۲۵ بهمن، ارتباط آقایان موسوی و کروبی محدود شده و هر دو در حصر خانگی قرار گرفته اند.
مهدی کروبی و میرحسین موسوی معمولا نظرات خود را از طریق سایت هایی نظیر کلمه و سحام نیوز منتشر می کردند اما در چند روز گذشته، گزارشهای این سایت ها نشان می دهد که دسترسی به آنها امکانپذیر نیست.
سایت پارلمان نیوز متعلق به جناح اقلیت مجلس ایران، روز شنبه به نقل از شاهدان عینی نوشت که ماموران حکومتی مشغول احداث یک دیوار بزرگ آهنی در معبر ورودی خانه‌ میرحسین موسوی هستند.
ناآرامی‌های روز ۲۵ بهمن واکنش تند مقام های ایرانی را به دنبال داشت، و برخی از طرفداران تندرو حکومت ایران، خواهان دستگیری و حتی اعدام آقای موسوی و کروبی شده اند.


رادیو فردا: تجمع های اعتراضی مخالفان در نقاط مختلف تهران از سر گرفته شد
به دنبال فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید و فعالان مدنی برای بزرگداشت هفتمین روز کشته شدن صانع ژاله و محمد مختاری در تظاهرات ۲۵ بهمن، گزارش ها حاکی است که تجمع های پراکنده معترضان در تهران آغاز شده است و برخی نیز مقابل صدا و سیمای ایران اقدام به سر دادن شعار کرده اند.
سایت سحام نیوز، ارگان رسانه ای، مهدی کروبی در گزارش هایی خبر داده که در محورهای انقلاب – ولی عصر و در میدان هفت تیر و همچنین در خیابان سهروردی تجمعاتی شکل گرفته و مردم شروع به شعار دادن و فریاد الله اکبر هستند.
گزارش ها حاکی است که نیروهای ضد شورش در مناطق مرکزی و شلوغ تهران که احتمال تجمع معترضان در آنها زیاد است حضور سنگینی دارند.
بر اساس این گزارش ها، نیروهای نظامی و گارد ضد شورش با دهها دستگاه موتور سیکلت میدان ولی عصر را بسته اند.
سایت جنبش راه سبز (جرس) نیز از قول منابع خود نوشته است که جمعی از مردم با تجمع در برابر ساختمان صدا و سیما در خیابان ولی عصر اقدام به سر دادن شعار الله اکبر کرده اند.
همچنین خبرگزاری آلمان در گزارشی، از آغاز دوباره تظاهرات مخالفان در تهران خبر داده و گفته است که معترضان شعار الله اکبر سر داده اند.
هنوز گزارشی از برخوردهای احتمالی میان نیروهای نظامی و انتظامی با معترضان منتشر نشده است.
تجمع های روز یکشنبه با واکنش رسانه های نزدیک به دولت روبرو شده و خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، از قول چند هوادار دولت نوشته که «امروز منافقین (مجاهدین خلق) با همکاری فتنه گران قصد دارند سناریوی تجمعات جزیره ای و کوچک اما با سطح خشونت بالا و انبوه سازی کشته ها با اقدام مسلحانه را در دستور کار خود قرار دهند.»
این خبرگزاری می گوید که اعضای سازمان مجاهدین خلق «در روزهای گذشته وارد کشور شده و تصمیم دارند در صورت هر گونه تجمع احتمالی به منظور کشته سازی و با هدف ایجاد جو آشوب و خشونت، تعدادی از هموطنان مان را به شهادت برسانند.»
گزارش این خبرگزاری که هیچ منبع مستقلی آن را تایید نکرده در ادامه ادعاهایی است که مسئولان جمهوری اسلامی پس از کشته شدن دو تن از شرکت کنندگان در تظاهرات روز ۲۵ بهمن مطرح کردند.
در این تظاهرات، صانع ژاله، دانشجوی دانشکده هنر دانشگاه تهران که اهل پاوه بود و محمد مختاری به ضرب گلوله کشته شدند که مقام های ایران با معرفی کردن صانع ژاله به عنوان فردی بسیجی، قتل وی را به «منافقین» نسبت دادند.
این در حالی است که مخالفان با انتشار عکس آقای ژاله با آیت الله منتظری و همچنین برخی از کارهای هنری و ادبی وی اعلام کردند که این دانشجوی کرد بسیجی نبوده و از معترضان بوده است.
تظاهرات روز یکشنبه در حالی انجام می شود که میر حسین موسوی در حصر کامل خانگی قرار دارد و مهدی کروبی از حمله موتورسوارها به منزل مسکونی اش خبر داده است.




شلیک گاز اشک آور و تیرهوایی در اطراف صدا و سیما

خبرگزاری هرانا - گزارش ها حاکی از آن است که در حوالی ساختمان "صدا و سیما" درگیری شدیدی ایجاد شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در حوالی ساختمان صدا و سیما بین مردم معترض و نیروهای امنیتی درگیری شدیدی ایجاد شده و نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک آور و تیر هوایی سعی در متفرق کردن مردم دارند.
شایان ذکر است که کماکان فضا در میادین اصلی شهر تهران به شدت امنیتی است و هزاران تن از ماموران امنیتی با استقرارشان در خیابان ها، از شکل گیری تجمعات ممانعت به عمل می آورند.



تجمع معترضین در میدان ولیعصر به خشونت کشیده شد

خبرگزاری هرانا - در پی تجمع هزاران تن از مخالفان دولت در میدان ولیعصر تهران، نیروهای امنیتی با یورش به سمت ایشان، این تجمع آرام را به خشونت کشیدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیروهای امنیتی در میان مردمی که حتی شعار نیز سرنمی دادند، گاز اشک آور شلیک کرده و اقدام به ضرب و شتم ایشان نمودند.
اغلب ضرب و شتم های صورت گرفته تا این لحظه به وسیله ی باتوم بوده است.
هم چنین گزارش های هرانا حاکی از آن است که در میدان ولیعصر تا لحظه ی تنظیم خبر دستکم ده تن بازداشت شدند.



فضای امنیتی در میادین اصلی شهر تهران

قطع اینترنت، اختلال تلفن همراه و تعطیلی پاساژ ها
خبرگزاری هرانا - در پی اعلام برگزاری تجمع در یکم اسفند ماه از سوی مخالفین دولت، از ساعات اولیه صبح امروز نیروهای امنیتی و یگان ویژه در میادین شهر مستقر شده و و با رسیدن به ساعت برگزاری تجمع بر تعداد این نیرو‌ها افزوده شده است.
گزارشگران هرانا از سطح شهر تهران گزارش می‌دهند نیروهای امنیتی در میادین اصلی شهر هم چون میدان ولیعصر، چهار راه ولیعصر، میدان انقلاب، ونک و... مستقر شده‌اند و به عابرین پیاده اجازه ایستان نمی‌دهند.
هم چنین لحظاتی پیش گزارش شده است که پهنای باند اینترنت در میادین اصلی شهر به شدت کاهش یافته است و خطوط تلفن همراه با اختلال مواجه شده است.
از سویی نیروهای امنیتی با یورش به پاساژ‌های اطراف چهار راه ولیعصر، پاساژ ایرانیان، پاساژ ولیعصر، پاساژ رضا و... اقدام به تعطیلی آن‌ها نموده که موجب محبوس شدن برخی از شهروندان در پاساژ‌ها شده است.


عبدالله صدری عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر در میان بازداشت شدگان ۲۵ بهمن

خبرگزاری هرانا - مهندس صدری، استاد و عضو هیئت علمی دانشکده معدن و متالورژی دانشگاه امیرکبیر در روز ۲۵ بهمن ماه بازداشت شده است.
به گزارش دانشجونیوز، پس از چندین روز بی خبری مطلق از این استاد دانشگاه امیرکبیر، دانشجویان دانشکده معدن و متالورژی با این جمله ریاست و مسئولین دانشکده مواجه شدند که "ایشان برای یک کنفرانس علمی به خارج از کشور سفر کرده اند."
با ادامه پیگیری های انجام شده توسط دانشجویان، امروز خانواده و همکاران مهندس صدری اعلام کردند که ایشان در روز  ۲۵ بهمن ماه بازداشت شده‌ و پس از آن به زندان اوین منتقل شده اند.
دانشجویان دانشکده معدن و متالورژی دانشگاه امیرکبیر پس از این مطلع شدن از این بازداشت برای پیگیری وضعیت استاد خود به ریاست دانشگاه امیرکبیر، علیرضا رهایی، مراجعه کردند که وی در پاسخ به دانشجویان گفته است: "استادی که مملکت را به آشوب می کشد باید سزای عملش را ببیند و دانشگاه نیز در این مورد هیچ مسئولیتی ندارد."
همزمان با به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد، علیرضا رهایی از سال ۱۳۸۴ و  برای کنترل شرایط دانشگاه امیرکبیر و با تایید وزارت اطلاعات به ریاست دانشگاه امیرکبیر منصوب شد. وی در موارد بسیاری برای بازداشت دانشجویان و یا فشار بر استادان دانشگاه با وزارت اطلاعات همکاری نزدیک داشته است.
گرچه مسئولین جمهوری اسلامی آمار دقیقی از تعداد بازداشت شدگان روز ۲۵ بهمن ماه ارائه نکردند اما بنابر گزارش های منتشر شده نزدیک به ۱۵۰۰ نفر از مردم تهران در این روز بازداشت شده و علاوه بر زندان اوین، به بازداشتگاه های مختلف شهر تهران منتقل شدند. تعدادی از این افراد در همان ساعات اولیه و به دلیل پرشدن ظرفیت بازداشتگاه ها، آزاد شدند.



دو نفر در زندان مرکزی اصفهان اعدام شدند

خبرگزاری هرانا - دو نفر در اصفهان به اتهام موارد مرتبط با مواد مخدر(کراک) اعدام شدند.
"رمضان- ج" و "نثار- م" که به ترتیب در ردیف های اتهامی یک و دو قرار داشتند، پیش از ظهر امروز یکشنبه، اول اسفندماه، در  محوطه ی زندان مرکزی اصفهان به دار آویخته شدند.
خبرگزاری فارس در این زمینه می نویسد "این حکم پس از آغاز اجرای طرح ضربتي قوه قضائيه و وزارت دادگستری به منظور برخورد با عوامل فروش مواد مخدر در كشور، اجرا شده است."
این گزارش می افزاید که حکم اعدام افراد مذکور مورد تایید دیوان عالی نیز قرار گرفته بود و هم چنین درخواست عفو ایشان در دو نوبت مورد مخالفت واقع شده بود.



اخراج کارگران معترض آبادانی به تاخیر در پرداخت حقوق

خبرگزاری هرانا - روز ‌شنبه سی ام بهمن ماه، تعدادی از کارگران ساختمان نصب پالایش‌گاه آبادان، در اعتراض به چندین ماه حقوق عقب افتاده خود و عدم پاسخ‌گویی مسوولان، دست به تجمع زده و به ساختمان محل کار خود آسیب وارد کرده‌‌اند.
به گزارش جرس، در پی این حرکت اعتراضی، حدود سی نفر از آن‌ها از کار اخراج شدند و در عین حال فقط یک ماه از حقوق کارگران به آن‌ها پرداخت شد.
همچنین به گفته یک منبع خبری از آبادان، ده‌ها نفر از کارگران سازمان فضای سبز شهرداری آبادان، در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه حقوق و بیمه خود در مقابل شهرداری مرکزی آبادان تجمع کردند.
کارگران معترض اعلام کرده‌اند که عدم دریافت ماه‌ها حقوق، سبب بروز مشکلاتی برای آن‌ها شده است. اما سرپرست شهرداری آبادان، دلیل تاخیر در پرداخت حقوق و بیمه کارگران را مسدود بودن حساب این سازمان از سوی سازمان مالیات ارزش افزوده عنوان کرده است.


با هر تجمعی قطعا برخورد می‌کنیم

خبرگزاری هرانا - در حالى كه مخالفان دولت ايران براى تجمع در روز يكشنبه اول اسفند آماده مى شوند، مصطفى محمد نجار وزير كشور ايران مى گويد كه "قطعا با آنها برخورد مى شود."
آقاى نجار گفته كه "سران فتنه كه ايادى نظام سلطه هستند، كم آورده اند."
به گزارش بی بی سی به نقل از ایسنا، شوراى هماهنگى راه سبز اميد، تشكل نزديك به ميرحسين موسوى و مهدى كروبى، از رهبران مخالفان دولت در ايران، اعلام كرده كه مراسم سراسرى "بزرگداشت" كشته شدگان ۲۵ بهمن در تهران، در روز اول اسفند برگزار مى شود. برخى احزاب و گروههاى سياسى در خارج از ايران نيز برنامه هايى را براى برگزارى راهپيمايى اعلام كرده اند.
زمان و مكان برگزارى راهپيمايى در ايران مشخص نشده اما در اطلاعيه فراخوان از مردم خواسته شده "تا در تجمعات بزرگداشت هفتمين روز شهادت اين عزيزان كه روز يكشنبه اول اسفندماه ۸۹، ساعت ۳ عصر در تهران و شهرستان هاى سراسر كشور برگزار مى‌شود، حضور به هم رسانند."
در تظاهرات ۲۵ بهمن، كه با فراخوان ميرحسين موسوى و مهدى كروبى و براى "ابراز همبستگى با مردم مصر و تونس" انجام شد، مخالفان دولت ايران به سر دادن شعار عليه آيت الله على خامنه‌اى، رهبر ايران پرداختند و در جريان مقابله خشونت آميز نيروهاى امنيتى با معترضان، ده‌ها نفر زخمى و دو نفر كشته شدند.
يكى از كشته شدگان روز ۲۵ بهمن صانع ژاله دانشجوى كرد اهل سنت بود كه حاميان حكومت او را يك بسيجى معرفى كردند و مخالفان دولت مى گويند او عضو جنبش سبز بوده است.
اكنون وزير كشور، سران مخالفان دولت را متهم كرده كه آنها به دنبال "كشته سازى و موج سوارى" بودند و "با ترور از پيش تعيين شده و قتل شهيد ژاله كه از هموطنان اهل سنت كرد بود، مى خواستند به اختلافات طايفه اى دامن بزنند."
محدوديت هاى تازه
بعد از راهپيمايى مخالفان در پايتخت، ارتباط آقايان موسوى و كروبى محدود شده و هر دو در حصر خانگى قرار گرفته اند.
سایت کلمه که خبرها و دیدگاه های مربوط به آقای موسوی، از رهبران مخالف دولت ایران را منعکس می کند، از قول کارکنان نهاد ریاست جمهوری که در نزدیکی خانه آقای موسوی است، گزارش داده که "ماموران در حال ایجاد یک دیوار بزرگ آهنی در معبر ورودی خانه اقای موسوی هستند و می خواهند این خانه را به زندانی با دیوارهای بلند آهنی برای آنها تبدیل کنند."
پيش از اين، اين دو نفر نظرات خود را از طريق سايت هايى نظير كلمه و سحام نيوز منتشر مى كردند اما در چند روز گذشته، گزارشهاى اين سايت ها نشان مى دهد كه دسترسى به آنها امكانپذير نيست.
آقاى نجار تاكيد كرده كه "قطعا در مورد صدور بيانيه ها و جلوگيرى از اطلاع رسانى اين سايت ها، دستگاههاى امنيتى و اطلاعاتى مرتبط اقدامهاى لازم را انجام مى دهند."
ناآرامى‌هاى روز ۲۵ بهمن واكنش تند مقام هاى ايرانى را به دنبال داشت، و برخى از طرفداران تندرو حكومت ايران، خواهان دستگيرى و حتى اعدام آقاى موسوى و كروبى شده اند.
احمد جنتى دبير شوراى نگهبان و امام جمعه موقت تهران به كسانى كه خواهان اعدام ميرحسين موسوى و مهدى كروبى شده اند، گفت: "بايد اعلام كنم كه اينها معدوم شده‌اند و در جامعه سقوط كرده و آبرويشان رفته است."
آقاى جنتى به قوه قضائيه پيشنهاد كرده كه"ارتباط اينها را به كلى از مردم قطع كند. در خانه آنها بايد بسته شود، رفت و آمدهايشان محدود شود، نتوانند پيام بدهند و پيام بگيرند و تلفن و اينترنت آنها بايد قطع شود و در خانه خود بايد زندانى شوند."
رئيس قوه قضائيه نيز پيش اين در پاسخ به خواست حاميان حكومت گفته بود كه اگر آقايان مهدى كروبى و ميرحسين موسوى دستگير و زندانى نشده اند، تنها به خاطر "مصالح نظام" و به دستور شخص آيت الله خامنه اى بوده است.
به گفته آقاى لاريجانى "اگر با سران فتنه برخورد مى‌شد آنها امامزاده شده بودند."
رهبر ايران تاكنون درباره دستگيرى آقايان موسوى و كروبى و نا‌آرامى‌هايى كه در روز ۲۵ بهمن در تهران و برخى شهرهاى بزرگ ايران روى داد اظهار نظر نكرده است.



فراخوان دانشجویان برای یکم اسفند و تهدید وزیر علوم

خبرگزاری هرانا - در حالی که چندین تشکل دانشجویی اعلام کرده‌اند روز یکشنبه به مناسبت کشته شدن دو دانشجو در روز ۲۵ بهمن،  همراه دیگر اقشار جامعه تجمع برگزار خواهند کرد، وزیر علوم محمود احمدی‌نژاد روز شنبه نسبت به اعتراض‌های دانشجویی هشدار داد.
کامران دانشجو روز شنبه گفت: "امروز فتنه‌گران و اصحاب فتنه از منافقین بدتر هستند ، چرا كه منافقین اعلام جنگ مسلحانه كرده‌اند اما فتنه‌گران قرآن سر نیزه می‌كنند و لذا هیچكس حق ندارد در دانشگاه‌ها با فتنه‌گران و اصحاب فتنه مسامحه كند و مسئولین دانشگاه‌ها باید با كسانی كه به دشمنی با نظام اسلامی و مردم می‌پردازند، قاطعانه و طبق قوانین و مقررات دانشگاهی برخورد كنند."
به گزارش رادیو فردا، وزیر علوم محمود احمدی‌نژاد تصریح کرد: "همین دانشجویان و اساتید اگر دیدند مسئولین دانشگاه اقدامی نمی‌كنند، خودشان وارد می‌شوند و دانشگاه را به مسیری كه ملت مسلمان ایران می‌خواهد حركت می‌دهند."
پیشتر "شورای هماهنگی راه سبز امید" در فراخوانی اعلام کرده بود روز یکشنبه یکم اسفند به مناسبت هفتمین روز کشته شدن محمد مختاری و صانع ژاله در روز ۲۵ بهمن مردم در سراسر مردم تجمع برگزار کنند.
در پی این فراخوان، از جمله جمعی از دانشجویان چهارده واحد دانشگاه‌ آزاد با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که در روز یکشنبه در این تجمعات شرکت خواهند کرد.
در بیانیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحدهای تهران مرکز، تهران جنوب، مشهد، قزوین، تهران شرق، کرج، علوم تحقیقات، شاهرود، شهر ری، رشت، تهران شمال، تهران سما، تهران غرب و دزفول آمده است: "به منظور پاس داشت خون شهدای راه آزادی و به خصوص دو شهید سبز و سر افراز صانع ژاله و محمد مختاری، با حضور خود در خیابان‌ها در تاریخ اول اسفند در ساعت سه بار دیگر اتحاد و همبستگی خود را نشان دهند و بر جان فرعونیان لرزه افکنند."
دانشجویان "سبز اصلاح طلب" دانشگاه فردوسی مشهد نیز با صدور بیانیه‌ای تصریح کرده‌اند که "همگام با مردم در شهرهای مختلف کشور، روز یکشنبه اول اسفند ماه ١٣٨٩، ساعت یازده و ربع صبح، از مقابل درب دانشکده فنی و مهندسی این دانشگاه تا درب شمالی تجمعی اعتراض شکل خواهند داد."
همچنین گروهی از "دانشجویان سبز" دانشگاه‌های آزاد و سراسریِ شهر تهران ضمن اعلام موجودیت «اتحادیه دانشجویان سبز» از حضور در تجمعات روز یکشنبه اول اسفند خبر داده‌اند.
در بیانیه "اتحادیه دانشجویان سبز" تصریح شده است: "ما دانشجویان ضمن حمایت همه جانبه از مهندس میرحسین موسوی و شیخ مهدی کروبی در این بیانیه اول و اعلام موجودیت از تمام دانشجویان در سراسر کشور برای حضور در راهپیمایی یکم اسفند و گرامیداشت دانشجویان معترض کشته شده در ٢۵ بهمن دعوت به عمل می‌آوریم."
پیش از این اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر كشور (دفتر تحكیم وحدت) با صدور نیز با صدور بیانیه‌ای به مناسبت کشته شدن صانع ژاله دانشجوی دانشگاه هنر و محمد مختاری دانشجوی دانشگاه آزاد شاهرود یک هفته عزای عمومی اعلام کرده بود.
در بیانیه دفتر تحکیم وحدت آمده است: "سرکوبگران و حامیانشان پیراهن خونین این شهیدان راه آزادی را بر علم رسوایی خویش آویخته‌اند و عربده‌کشان بر منازل آقایان مهدی کروبی و میرحسین موسوی حمله برده‌اند و تقاص خونی که خود ریخته‌اند از ایشان طلب می‌کنند."




دستگيري ‌هزار عضو شركت‌هاي هرمی

خبرگزاری هرانا - معاون مبارزه با جرايم رايانه‌اي پليس آگاهي ناجا با تاكيد بر اينكه شركت‌هاي هرمي براي فعاليت‌هاي مجوز ندارند، گفت: "در نيمه دوم امسال تاكنون بالغ بر يك‌هزار نفر در سراسر كشور در رابطه با شركت ‌هاي هرمي دستگير شدند كه براي بيش از هشتصد نفر از اين افراد از سوي مراجع قضايي قرارهاي قانوني صادر شده است"
سرهنگ مهرداد اميدي در گفتگو با ايسنا، درباره برخورد پليس با شركت‌هاي هرمي با بيان اين كه برابر تدبير فرمانده ناجا مقابله با شركت‌هاي هرمي از اول مهر ماه امسال به پليس آگاهي سپرده شده است، افزود: "اطلاع ‌رساني عمومي و آگاه‌سازي افراد كه در معرض فريب و تهديد قرار دارند، از جمله اقداماتي است كه پليس در دستور كار خود قرار دارد."
وي افزود: "برخي از افراد به صورت مستعد و بالقوه جذب اين گونه فعاليت‌ها مي‌شوند و با توجه به اين كه فاقد تجربه كافي هستند، با توجه به تبليغات سازمان يافته اين شبكه‌ها جذب اين سازمان‌ها مي‌شوند، هر چند معتقد هستيم به اندازه كافي آگاه‌سازي در اين رابطه انجام شده است، اما ادامه روند اطلاع‌رساني در دستور كار پليس است."
معاون مبارزه با جرايم رايانه‌اي پليس آگاهي ناجا برخورد قاطع با سازمان‌دهندگان اين شبكه‌هاي هرمي را از جمله اقدامات پليس عنوان كرد و افزود: "برخورد قاطع با سازمان‌دهندگان اين شركت‌ها كه بخشي از آنان ليدرها و رهبران اين گروه‌هاي هستند و بخش دوم كساني هستند كه امكانات و دفاتر خود را در اختيار اين افراد قرار مي‌دهند، به عنوان معاون جرم محسوب مي‌شوند، از جمله برنامه‌هاي پليس است."
وي خاطرنشان كرد: "هماهنگي و همكاري با سازمان‌هايي مانند وزارت اطلاعات،‌ وزارت بازرگاني و دستگاه قضايي كه در امر مقابله با شركت‌هاي هرمي مسئوليت دارند، مد نظر پليس قرار دارد."
سرهنگ اميدي افزود: "از جمله اقدامات صورت گرفته در رابطه با شركت‌هاي هرمي، رسيدگي به شكايات مردمي است كه از اول مهر ماه امسال تا پايان دي ماه حدود سه هزار نفر از مالباختگان در رابطه با شركت‌هاي هرمي در 24 استان شكايات ‌كرده‌اند كه بيشترين شكايت‌ها به ترتيب مربوط به تهران بزرگ، اصفهان، كرج، خراسان رضوي و فارس بوده است."
وي اضافه كرد: "برخورد با مراكز فعاليت‌هاي هرمي از جمله طرح‌هايي بود كه از سوي پليس آگاهي و با همكاري وزارت اطلاعات انجام شد كه با انجام اين طرح‌ها تاكنون 84 دفتر فعاليت شركت‌هاي هرمي در سراسر كشور شناسايي، مورد بازبيني و پلمپ شدند كه از اين تعداد 81 دفتر در تهران و سه دفتر نيز در ساير استان‌ها بوده است و مهمترين اين دفاتر در طرح اخيري بود كه در تهران پلمپ شد."
معاون مبارزه با جرايم رايانه‌اي پليس آگاهي ناجا گفت: "در نيمه دوم امسال تاكنون بالغ بر يكهزار نفر در سراسر كشور در رابطه با شركت‌هاي هرمي دستگير شدند كه براي بيش از 800 نفر از اين افراد از سوي مراجع قضايي قرارهاي قانوني صادر شده است."
وي با بيان اينكه در بررسي‌هاي صورت گرفته از افراد دستگيرشده مشخص شد كه بيشتر افراد كه جذب اين دفاتر مي‌شوند، اهل شهرستان‌ها هستند، افزود: "انگيزه اصلي اين افراد پيداكردن يك شغل بودند، اين در حالي است كه بيشتر اين افراد توسط آشنايان خود با اين شركت‌ها آشنا شده و برخي از اين افراد از قشر دانشجو يا سرباز بوده كه خدمت خود يا درس‌شان را رها ‌كرده‌ بودند."
سرهنگ اميدي اضافه كرد: "در بررسي‌ها مشخص شد كه بسياري از اين افراد از سوي خانواده‌هايشان به عنوان مفقودان اعلام شده بودند. حداقل سرمايه‌گذاري‌ انجام شده در اين شركت‌ها توسط مالباختگان چهارـ پنج ميليون تومان است."
معاون مبارزه با جرايم رايانه‌اي پليس آگاهي ناجا با بيان اينكه بيشتر فعاليت‌هاي شركت‌هاي هرمي در تهران متمركز شده است، افزود: "اخيرا بحث فروش تورهاي مسافرتي به عنوان آخرين شگرد اين شركت‌ها مطرح است، اين در حالي است كه سرمايه‌گذاري‌ در فعاليت خريد و فروش ارز و بورس جهاني از ديگر شگردهاي شركت‌هاي هرمي محسوب مي‌شود."
وي درباره فعاليت شركت گلدكوئيست هم اظهار كرد: "با توجه به اقدامات صورت گرفته و ضرباتي كه به شركت كوئيست وارد شده است، اين شركت هرمي رو به زوال رفته و فعاليت‌هايش به حداقل رسيده است."
وي با بيان اينكه عمليات‌هاي طراحي شده با همكاري وزارت اطلاعات و دادستاني اجرا مي‌شود، افزود: "طرح‌هاي پليسي در رابطه با برخورد با شركت‌هاي هرمي كماكان ادامه خواهد داشت."
وي درباره افرادي كه واحدهاي اداري ـ تجاري يا مسكوني خود را به اين شركت‌ها اجاره مي‌دهند، گفت: "متاسفانه بسياري از اين افراد با دادن اجاره بهاي بالا و بدون پرداخت پول پيش اين واحدها را اجاره مي‌كنند و پس از مدتي اين مكان‌ها را به محلي براي سكونت اعضاي شركت‌هاي هرمي تبديل مي‌كنند."
سرهنگ اميدي افزود: "به مشاوران املاك از سوي مقامات قضايي ابلاغ شده است كه مراقب باشند كه مستاجر املاك آنان از اعضاي شركت‌هاي هرمي نباشند. برخي از افراد اعلام مي‌كنند كه اطلاعي از هرمي بودن اين شركت‌ها نداشته‌اند، در صورتي كه در بسياري از مواقع همسايه‌ها يا ساكنان مجتمع‌ از فعاليت اعضاي شركت‌هاي هرمي مطلع شده و مالكان را هم در جريان گذاشته‌اند، اما متاسفانه برخي از مالكان به اين موضوع توجهي نمي‌كنند."
معاون مبارزه با جرايم رايانه‌اي پليس آگاهي ناجا گفت: "پليس بنا دارد؛ افرادي را كه از روي علم املاك خود را به اعضاي شركت‌هاي هرمي اجاره مي‌دهند به عنوان معاونت در جرم تحت تعقيب قرار داده و محل مورد نظر را پلمپ كند."
سرهنگ اميدي اضافه كرد: "بنگاه‌هاي مشاور املاك موظف شده‌اند كه دقت كنند چون اگر احراز شود كه در فعاليت شركت‌هاي هرمي، شركت داشته‌اند، بنگاه‌هاي مورد نظر پلمپ مي‌شود"


اسامی بازداشت شدگان در بهمن ماه ۸۹/ تکمیلی

اسامی بیش از ۱۵۰ بازداشتی در بهمن ماه
خبرگزاری هرانا - در طی بهمن ماه دست کم ۱۶۰۰ تن از فعالین سیاسی، مدنی و قومی و مذهبی در ایران از سوی نهاد‌ها و ارگان‌های اطلاعاتی و امنیتی بازداشت شدند، اسامی ۱۵۱ تن از این افراد توسط واحد آمار و نشر و آثار مجموعه فعالانَ حقوق بشر در ایران جمع آوری شده است.
شایان ذکر است، بیش از ۳۵۰ تن از شهروندان نیز در طی بهمن ماه به صورت فله‌ای تحت عناوین مختلفی بازداشت شدند.
۱. ابوبکر کریمی، در تاریخ بهمن ۸۹ در مهاباد بازداشت شد.
۲. ابوذر رستمی، دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۳. احمد حکیمی‌پور، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۷ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۴. امید محدث، روزنامه نگار در تاریخ ۲۰ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۵. امید عبادی، در تاریخ ۲۸ بهمن ۸۹ در سنندج بازداشت شد.
۶. امیر شیبانی، دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۷. امیر هوشنگ نوایی، دانشجو در تاریخ ۲۶ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۸. امین مهدوی، دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۹. امین خسروی، دبیر ستاد دانشجویی مهدی کروبی در تاریخ ۲۷ بهمن ۸۹ در یاسوج بازداشت شد.
۱۰. انور خضری، در تاریخ بهمن ۸۹ در مهاباد بازداشت شد.
۱۱. انیسا مطهر، شهروند بهایی در تاریخ ۲۴ بهمن ۸۹ در اصفهان بازداشت شد.
۱۲. ایرانی بهنام، شهروند مسیحی در تاریخ ۴ بهمن ۸۹ در کرج بازداشت شد.
۱۳. ایگناسیو پِرِس کامبرا، کنسول سفارت اسپانیا در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۴. باقر اسکویی، ‫رئیس شاخه جوانان حزب اعتماد ملی در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۵. پوریا نادری، دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۶. پیمان روشن ضمیر، وبلاگ نویس و سر دبیر تارنمای هفت تیر در تاریخ ۱۳ دی ۸۹ در اهواز بازداشت شد.
۱۷. پیمان عارف، عضو سازمان دانش آموختگان جبهه ملی در تاریخ ۲۱ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۸. تقی رحمانی، عضو شورای فعالان ملی مذهبی در تاریخ ۲۰ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۹. جاوید فخریان، فعال دانشجویی در تاریخ ۲۳ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۲۰. جمال سلیمانی، در تاریخ بهمن ۸۹ در پاوه بازداشت شد.
۲۱. جواد سوهانکار، دانشجو در تاریخ ۲۶ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۲۲. حامد شاملو، شاعر در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۲۳. حجت کلاشی، عضو حزب پان ایرانیست در تاریخ ۱ بهمن ۸۹ در اهواز بازداشت شد.
۲۴. حسام محمودی، در تاریخ بهمن ۸۹ در بوکان بازداشت شد.
۲۵. حسن عبداللهی، در تاریخ بهمن ۸۹ در پیرانشهر بازداشت شد.
۲۶. حسین ضامن ضرابی، عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در بابل بازداشت شد.
۲۷. حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی در تاریخ ۹ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۲۸. حسین محمودی، رییس سابق حوزه شرق تهران جبهه مشارکت در تاریخ ۲۰ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۲۹. حسین احمد‌نژاد، دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۳۰. حسین امینی، در تاریخ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۳۱. حمید حسینی، دانشجوی دانشگاه هنر در تاریخ ۲۶ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۳۲. خدیجه قهرمانی، در تاریخ در شیراز بازداشت شد.
۳۳. خسرو بشارت فر، در تاریخ بهمن ۸۹ در مهاباد بازداشت شد.
۳۴. خلیل محمدی، در تاریخ بهمن ۸۹ در پاوه بازداشت شد.
۳۵. داریوش زارع، در تاریخ در شیراز بازداشت شد.
۳۶. داوود عبدالهی، در تاریخ بهمن ۸۹ در مهاباد بازداشت شد.
۳۷. دکتر مصطفی می‌راحمدی‌زاده، مشاور شیخ مهدی کروبی در تاریخ ۲۰ بهمن ۸۹ در قم بازداشت شد.
۳۸. رامتین مقدادی، عضو ستاد جوانان مهندس موسوی در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در بابل بازداشت شد.
۳۹. رضا شاکری، فعال دانشجویی در تاریخ ۲۶ بهمن ۸۹ در شهرکرد بازداشت شد.
۴۰.‌‌ رها شایان، در تاریخ در شیراز بازداشت شد.
۴۱. رویا آزادی، در تاریخ در شیراز بازداشت شد.
۴۲. زهرا حاتمی، در تاریخ در تهران بازداشت شد.
۴۳. زهرا افتخاری، فعال دانشجویی در تاریخ ۲۳ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۴۴. زهرا شریف، فعال دانشجویی در تاریخ ۲۳ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۴۵. سارا زاهد، در تاریخ در شیراز بازداشت شد.
۴۶. ساسان فربود، در تاریخ در شیراز بازداشت شد.
۴۷. سامان فرحت، دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۴۸. ساناز معتضدیان، در تاریخ ۷ آبان ۸۸ در شیراز بازداشت شد.
۴۹. سبحان محمدی، در تاریخ بهمن ۸۹ در پاوه بازداشت شد.
۵۰. سپهر صاحبان، دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر در تاریخ ۲۶ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۵۱. ستار امینی، در تاریخ بهمن ۸۹ در پاوه بازداشت شد.
۵۲. سعید سکاکیان، عضو تشکل اصلاح طلب دانشگاه بین المللی قزوین در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در قزوین بازداشت شد.
۵۳. سعید هاشمی، شهروند بهایی در تاریخ ۲۴ بهمن ۸۹ در اصفهان بازداشت شد.
۵۴. سوسن محمد خانی غیاثوند، فعال فرهنگی کرد در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در کرج بازداشت شد.
۵۵. سوسن زنجانی، فرزند ایت الله بیات زنجانی در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۵۶. سیاوش جباریان، دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۵۷. شقایق حیرانی، دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۵۸. شهربانو امانی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در دوره‌های پنجم و ششم در تاریخ ۲۶ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۵۹. شهید عموری، شاعر در تاریخ بهمن ۸۹ در اهواز بازداشت شد.
۶۰. شیما وزوایی، دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۶۱. شیما وزوایی، دانشجو در تاریخ ۲۶ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۶۲. صالح نقره کار، خواهر‌زاده زهرا رهنورد در تاریخ ۲۰ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۶۳. صدرالدین بهشتی، فرزند علیرضا بهشتی در تاریخ ۲۱ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۶۴. صدیق احمدی، در تاریخ بهمن ۸۹ در بوکان بازداشت شد.
۶۵. ضیائیه اسحاقی (شعاعی)، شهروند بهایی در تاریخ ۱۳ بهمن ۸۹ در مشهد بازداشت شد.
۶۶. عارف بلندنظر، دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۶۷. عباس شجاعی، عضو جبهه مشارکت در تاریخ ۲۰ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۶۸. عبد الامیر عموری، در تاریخ بهمن ۸۹ در اهواز بازداشت شد.
۶۹. عبد الرحمن عساکره، دبیر شیمی و فوق لیسانس جامعه‌شناسی در تاریخ بهمن ۸۹ در اهواز بازداشت شد.
۷۰. عبدالله ناصری، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۴ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۷۱. عبدالله خسروزاده، در تاریخ بهمن ۸۹ در بوکان بازداشت شد.
۷۲. عبدالناصر مهیمنی، رییس خانه مطبوعات گلستان در تاریخ ۲۴ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۷۳. عثمان احسنی، در تاریخ بهمن ۸۹ در بوکان بازداشت شد.
۷۴. عثمان امین‌پور، روحانی اهل سنت در تاریخ بهمن ۸۹ در سقز بازداشت شد.
۷۵. عقیل عقیلی، کار‌شناس کامپیو‌تر در تاریخ بهمن ۸۹ در اهواز بازداشت شد.
۷۶. علی عبدی، شهروند معترض در تاریخ ۲۴ بهمن ۸۹ در بابلسر بازداشت شد.
۷۷. علی باقری، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۷۸. علی رزاقی، دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۷۹. علی مرادی، فعال دانشجویی در تاریخ ۲۶ بهمن ۸۹ در شهرکرد بازداشت شد.
۸۰. علی نبوی، فعال سیاسی در تاریخ ۲۷ بهمن ۸۹ در سمنان بازداشت شد.
۸۱. علی مرشدلو، دانشجو در تاریخ ۲۶ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۸۲. علی زحمتکشان، در تاریخ در شیراز بازداشت شد.
۸۳. علی می‌نایی، در تاریخ بهمن ۸۹ در پیرانشهر بازداشت شد.
۸۴. علی اکبر محمد‌زاده، دانشجو در تاریخ ۲۶ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۸۵. علی اکبر محمودی، فعال اهل سنت در تاریخ ۲۴ بهمن ۸۹ در قصرشیرین بازداشت شد.
۸۶. علی اکبر پورفتح الله، استاد دانشگاه تربیت مدرس در تاریخ ۲۷ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۸۷. غلامعلی دهقان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال در تاریخ ۲۷ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۸۸. فاطمه مسجدی، فعال حقوق زنان در تاریخ ۹ بهمن ۸۹ در قم بازداشت شد.
۸۹. فتانه رهقی، دانشجوی دانشگاه هنر در تاریخ ۲۶ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۹۰. فرزانه نجارنژاد، دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۹۱. فرزانه کرمی، دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۹۲. فرزانه نجارنژاد، دانشجو و فعال اجتماعی در تاریخ ۲۷ بهمن ۸۹ در مشهد بازداشت شد.
۹۳. فرشید غواصه، در تاریخ آبان ۸۸ در شیراز بازداشت شد.
۹۴. فرهاد امری، شهروند بهایی در تاریخ ۱۳ بهمن ۸۹ در مشهد بازداشت شد.
۹۵. فرهاد فتحی، عضو تشکل اصلاح طلب دانشگاه بین المللی قزوین در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در قزوین بازداشت شد.
۹۶. فرهاد سنائی، شهروند بهایی در تاریخ ۱۷ بهمن ۸۹ در قائمشهر بازداشت شد.
۹۷. فرهاد سلیمی، روحانی اهل سنت در تاریخ بهمن ۸۹ در سقز بازداشت شد.
۹۸. فریبا ابتهاج، مسئول دفتر معصومه ابتکار در تاریخ ۲۱ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۹۹. فیض الله روشن، شهروند بهایی در تاریخ ۲۵ دی ۸۹ در ساری بازداشت شد.
۱۰۰. قاسم آبسته، در تاریخ بهمن ۸۹ در مهاباد بازداشت شد.
۱۰۱. قانع ژاله، برادر صانع ژاله در تاریخ ۲۸ بهمن ۸۹ در بازداشت شد.
۱۰۲. کامران شیخه، در تاریخ بهمن ۸۹ در مهاباد بازداشت شد.
۱۰۳. کوروش زعیم، عضو شورای مرکزی جبههٔ ملی در تاریخ ۲۱ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۰۴. کوروش بنایی، فعال دانشجویی در تاریخ ۲۶ بهمن ۸۹ در شهرکرد بازداشت شد.
۱۰۵. مازیار خسروی، خبرنگار در تاریخ ۲۲ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۰۶. مجتبی شایسته، عضو جوان جبهه مشارکت در تاریخ ۲۲ بهمن ۸۹ در بازداشت شد.
۱۰۷. محسن برزگر، عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در بابل بازداشت شد.
۱۰۸. محسن غمین، فعال دانشجویی در تاریخ ۲۳ بهمن ۸۹ به منظور گذراندن دوران محکومیت در تهران بازداشت شد.
۱۰۹. محمد نراقی، دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۱۰. محمد سلحشور، دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۱۱. محمد کریمی، در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۱۲. محمد براعی، در تاریخ بهمن ۸۹ در بوکان بازداشت شد.
۱۱۳. محمد افخمی، دانشجو در تاریخ ۲۷ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۱۴. محمد حسین شریف زادگان، وزیر رفاه در دولت هشتم در تاریخ ۲۰ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۱۵. محمد حسین مهیمنی، فرزند استاندار گلستان در دوره اصلاحات در تاریخ ۲۲ بهمن ۸۹ در گرگان بازداشت شد.
۱۱۶. محمد علی عموری، مهندس منابع جانداران آبی در تاریخ بهمن ۸۹ در اهواز بازداشت شد.
۱۱۷. محمد مصطفی زنجانی، فرزند ایت الله بیات زنجانی در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۱۸. محمدحسین خوشوقت، مدیر مسول سایت فرارو در تاریخ ۲۷ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۱۹. محمود باقری، فعال دانشجویی در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۲۰. مرتضی باقرزاده، دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۲۱. مرتضی موسوی لاری، فرزند وزیر سابق کشور در دولت محمد خاتمی در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۲۲. منصور نصیری کاشانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در تاریخ ۲۷ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۲۳. مهدی شریفیان، مستندساز در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۲۴. مولوی عبیدالله موسی‏‌زاده، پیش نماز سنی در تاریخ ۱۷ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۲۵. میترا نامداری، در تاریخ در شیراز بازداشت شد.
۱۲۶. میثاق افشار، دانشجوی بهایی دانشگاه شهید بهشتی در تاریخ ۲۶ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۲۷. میثم محمدی، روزنامه نگار در تاریخ ۲۰ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۲۸. میلاد دهقان، عضو حزب پان ایرانیست در تاریخ ۱ بهمن ۸۹ در اهواز بازداشت شد.
۱۲۹. نادر رضایی، دانشجو در تاریخ ۲۶ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۳۰. ناصر شیخی، در تاریخ ۲ بهمن ۸۹ در سردشت (استان آذربایجان غربی) بازداشت شد.
۱۳۱. نامعلوم پیرکرمی، دراویش نعمت اللهی گنابدی در تاریخ ۱۸ بهمن ۸۸ در الیگودرز بازداشت شد.
۱۳۲. نامعلوم سلیمی، سول فنی آن سایت افتاب در تاریخ ۲۷ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۳۳. ندا اسماعیلی، در تاریخ در شیراز بازداشت شد.
۱۳۴. نزهت امیرآبادیان، روزنامه نگار در تاریخ ۲۲ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۳۵. نعمت حاجی‌زاده، در تاریخ ۲ بهمن ۸۹ در سردشت (استان آذربایجان غربی) بازداشت شد.
۱۳۶. نورالله قبیتی‌زاده، در تاریخ ۳ دی ۸۹ در اهواز بازداشت شد.
۱۳۷. هاشم شعبانی، دبیر زبان عربی و فوق لیسانس علوم سیاسی در تاریخ بهمن ۸۹ در اهواز بازداشت شد.
۱۳۸. هاله روحی، در تاریخ در شیراز بازداشت شد.
۱۳۹. هومن نعمتی، فعال دانشجویی در تاریخ بهمن ۸۹ در مازندران بازداشت شد.
۱۴۰. هومن فخار مقدم، فعالین حقوق زنان در تاریخ ۲۴ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۴۱. هیمن محمدی تختی، در تاریخ بهمن ۸۹ در بوکان بازداشت شد.
۱۴۲. هیوا مجیدزاده، فعال سابق دانشجویی دانشگاه تهران در تاریخ ۲۲ دی ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۴۳. یدالله اسلامی، دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس در تاریخ ۲۲ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.

۱۴۴. سعید غلامحسین پور، هنرمند خوزستانی در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۴۵. حسین سالمکار، فعال دانشجویی در تاریخ ۳۰ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.
۱۴۶. محمد ایلخانی­‌زاده، فعال دانشجویی در تاریخ ۱۶ بهمن ۸۹ در بوکان بازداشت شد.
۱۴۷. ابراهیم خلقی، در تاریخ ۲۷ بهمن ۸۹ در یاسوج بازداشت شد.
۱۴۸. وحید رفیعی، در تاریخ ۲۷ بهمن ۸۹ در یاسوج بازداشت شد.
۱۴۹. علی امینیان، در تاریخ ۲۷ بهمن ۸۹ در یاسوج بازداشت شد.
۱۵۰. میثاق محمدعلی پور، شهروند بهایی در تاریخ ۲۴ بهمن ۸۹ در اصفهان بازداشت شد.
۱۵۱. اکبر امینی، در تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ در تهران بازداشت شد.




معترضان لیبی: باید دیوار ترس را بشکنیم

تظاهرات مردم در ترابلس، پایتخت لیبی در روز جمعه ۱۸ فوریه

دولت لیبی خشونت را افزایش داده و با تمام قدرت تلاش می‌کند، به ناآرامی‌ها پایان دهد. شمار کشتگان در این کشور به بیش از ۲۰۰ نفر رسیده و در حال افزایش است. رسانه‌های دولتی "بیگانگان" را بانی نا‌آرامی‌ها می‌دانند.

دولت لیبی دسترسی خبرگزاری‌های خارجی به اطلاعات را بسیار دشوار کرده است. دسترسی به اینترنت و تلفن موبایل نیز سخت‌تر از گذشته است. به همین دلیل اطلاعاتی که به خارج می‌رسند، متفاوت‌اند.
رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی لیبی تلاش می‌کنند، تصویری از لیبی ارائه دهند که با گزارش‌های شاهدان عینی بسیار متفاوت است. خبرگزاری دولتی "یانا" گزارش می‌دهد که «عوامل بیگانه با خرابکاری و آتش‌سوزی قصد دارند ثبات و امینت در لیبی و یکپارچگی ملت را مخدوش کنند.» این خبرگزاری می‌نویسد که «بک گروه وابسته به اسرائیل» ناآرامی‌های اخیر را برنامه‌ریزی کرده است.
معمر قذافی، رهبر لیبی، ۴۲ سال است که حکومت می‌کندروز شنبه (۱۹ فوریه / ۳۰ بهمن) رسانه‌های دولتی لیبی گزارش دادند که نیروهای امنیتی «اعضای یک شبکه‌ی خارجی» را دستگیر کرده‌اند. بر اساس این گزارش، دستگیرشدگان «از تونس، مصر، سودان، فلسطین، سوریه و ترکیه برای ایجاد ناآرامی و آتش‌زدن بیمارستان‌ها، بانک‌ها، دادگاه‌ها، پاسگاه‌های پلیس و ساختمان‌های شخصی» به لیبی رفته‌اند.
شاهدان عینی، تنها منابع موثق
از آنجایی که دولت لیبی از پخش خبرهای مربوط به اعتراضات جلوگیری می‌کند، شبکه‌های خبری و رسانه‌های خارجی بیش از پیش به گزارش شاهدان عینی اتکا می‌کنند. بر اساس این گزارش‌ها، در روز شنبه (۱۹ فوریه) در بنغازی، دومین شهر بزرگ لیبی ۳۵ نفر کشته شده‌اند. صبح شنبه "دیده‌بان حقوق بشر" شمار کشتگان در لیبی را بیش از ۸۰ نفر اعلام کرده بود. بدین ترتیب آمار قربانیان اعتراضات روزهای اخیر در لیبی به بیش از ۱۱۵ نفر رسیده است.
به گزارش شبکه‌ی خبری سی ان ان، قذافی پسر خود را در راس نیروهای گارد ویژه، برای سرکوب ناآرامی‌ها به بنغازی فرستاده است. شاهدان عینی به سی ان ان گزارش دادند که نیروهای دولتی در این شهر از هلیکوپتر و خودروهای شخصی به‌روی معترضانی که در جلوی ساختمان دادگاه این شهر چادر زده‌اند آتش گشوده‌اند. به گفته‌ی کارکنان بیمارستان‌ها، شمار زیادی از تظاهرکنندگان از ناحیه‌ی سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند.
همزمان، شبکه‌ی خبری الجزیره گزارش می‌دهد که بخشی از نیروی انتظامی از تیراندازی به مردم خودداری می‌کند و به این شکل همبستگی خود را با معترضان به نمایش می‌گذارد.
پنجاه تن از روحانیان غرب لیبی از نیروهای انتظامی و امنیتی خواسته‌اند، پشتیبان مردم باشند و از خشونت پرهیز کنند.
«باید دیوار ترس را بشکنیم»
یکی از شاهدان عینی به شبکه‌ی خبری سی ان ان گفت‌ که «دولت در مورد حضور نیروهای امنیتی بزرگ‌‌نمایی می‌کند تا مردم را بترساند». او در برابر دوریین خطاب به دیگر معترضان گفت، «باید دیوار ترس را بشکنیم» و تا سرنگونی رژیم قذافی به مبارزه ادامه دهیم.
یکی دیگر از شاهدان عینی در گفت‌وگو با سی ان ان تاکید می‌کند که هدف معترضان «بسیار ساده» است: «ما خواستار برکناری قذافی از قدرت هستیم، ما دموکراسی و آزادی می‌خواهیم».