۱۳۸۹ خرداد ۱۹, چهارشنبه

فهرست تازه ی تحریم ها اعلام شد


رادیو فردا: ۱۵ عضو شورای امنیت، ساعت ۱۰ صبح به وقت نیویورک، چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران را به رای می گذارند. یک دانشمند هسته ای، ۲۲ شرکت که به ارتباط داشتن با برنامه های اتمی و موشکی ایران متهم شده اند، ۱۵ موسسه متعلق به سپاه و سه نهاد زیر مجموعه خطوط کشتیرانی ایران، در فهرست تحریم های احتمالی قرار دارند.
خبرگزاری ها و رسانه های بین المللی لیست تحریم های جدید را که در پیش نویس قطعنامه نوشته شده، منتشر کرده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، تنها فردی که در لیست تحریم ها قرار دارد، جواد رحیقی است که ریاست مرکز فن آوری های هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران را بر عهده دارد. یکی از مسئولیت های این مرکز، نظارت بر تاسیسات غنی سازی اورانیوم در اصفهان است.
برخی از موسسه ها و شرکت هایی که در لیست تحریم های احتمالی قرار خواهند گرفت در خارج از ایران بوده ولی تحت کنترل جمهوری اسلامی قرار دارند و یا در راستای اهداف آن فعالیت می کنند، از جمله «فرست ایست اگزپورت بانک» که در مالزی است ولی تحت کنترل بانک ملت ایران است.
۲۲ شرکت و موسسه متهم به ارتباط به فعالیت های موشکی و هسته ای شده و در فهرست تحریم های احتمالی قرار می گیرند از جمله دانشگاه مالک اشتر در تهران، صنایع امین در مشهد، ابزار برش کاوه در تهران، «فرست ایست اگزپورت بانک» در مالزی، صنایع شهید خرازی و مرکز تحقیقات کشاورزی و پزشکی هسته ای کرج.
۱۵ شرکت و موسسه وابسته به سپاه پاسداران نیز در لیست تحریم های احتمالی قرار دارند از جمله قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه، عمران ساحل، راه ساحل و سپانیر.
سه نهاد زیر مجموعه خطوط کشتیرانی ایران نیز، از جمله «ایریسل» در بلژیک و خط کشتی رانی جنوب در فهرست تحریم ها قرار دارند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، روز سه شنبه با ابراز اطمینان از تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران گفت: «این قطعنامه تاثیر مهمی بر تلاش های ایران در زمینه هسته ای خواهد شد.»
خانم رایس این قطعنامه را «قطعنامه شماره ۱۹۲۹» خواند. این در حالی است که شماره قطعنامه ها پس از تصویب در شورای امنیت اعلام می شود.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز یک روز پیش از رای گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران گفت: «این قطعنامه شامل مهم ترین تحریم هایی خواهد بود که ایران تا کنون با آن مواجه شده است.»
هیلاری کلینتون که همراه با رافائل کوریا، رییس جمهوری اکوادور، در یک کنفرانس خبری صحبت می کرد، درباره چهارمین قطعنامه تحریم ایران گفت: «فکر می کنم منصفانه است (که بگویم) این تحریم ها مهم ترین تحریم هایی است که ایران تا کنون با آن مواجه شده است.»
در همین حال، محمد خزاعی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، در واکنش به اخبار مربوط به تصویب قطعنامه تازه علیه ایران به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت: تلاش سه کشور غربی برای تصویب قطعنامه جدیدی علیه ایران در شورای امنیت ، اشتباهی بزرگ است و اقدام عجولانه آنها راه تعامل را از مسیر طبیعی خود منحرف می‌کند.
دستکم سه عضو غیر دائم شورای امنیت یعنی برزیل، ترکیه و لبنان به این قطعنامه رای مثبت نخواهند داد. پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه که حق وتو دارند، اعلام کرده اند از این قطعنامه پشتیبانی خواهند کرد.
شورای امنیت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است که فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران با سرپیچی از این قطعنامه ها برنامه غنی سازی اورانیوم را توسعه داده است.
محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، روز سه شنبه در ترکیه تهدید کرد در صورت تصویب قطعنامه چهارم تحریم ها علیه تهران گفت و گو های ایران با کشورهای غربی بر سر برنامه هسته ای این کشور متوقف خواهد شد.