۱۳۸۹ خرداد ۱۹, چهارشنبه

هشدار عفو بین الملل درباره "گسترش سرکوب" در ایران

سازمان عفو بین الملل در گزارش جدید خود هشدار داده است که یک سال پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، سرکوب مخالفان در ایران گسترش یافته و صدها فعال مدنی-سیاسی هنوز در این کشور زندانی هستند.
این گزارش تحت عنوان "از اعتراض تا زندان: ایران یک سال پس از انتخابات" منتشر شده است.

کلودیا کوردونه، دبیرکل موقت عفو بین الملل گفته است: "دولت ایران مصصم است که تمام صداهای مخالف را ساکت کند و در عین حال تلاش می کند که از تحقیقات بین المللی درباره تخلفات مرتبط با ناآرامی های پس از انتخابات جلوگیری کند."
مقام های ایران می گویند پس از انتخابات با "اغتشاشگران" "برخورد قانونی" کرده اند.
عفو بین الملل ایران را متهم کرده است که طی یک سال گذشته به حبس، شکنجه و اعدام برای سرکوب دانشجویان، فعالان سیاسی- مدنی، روزنامه نگاران، روحانیان مخالف و نیز اقلیت های مذهبی و قومی متوسل شده است.
عفو بین الملل خواهان آزادی فوری و مشروط زندانیان عقیدتی شده است و می گوید سایر زندانیان نیز باید بطور منصفانه و بر اساس استانداردهای بین المللی محاکمه شوند.
بر اساس گزارش ها، آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران اخیرا با عفو یا تخفیف مجازات ۸۱ نفر از افرادی که در وقایع پس از انتخابات در دادگاه های عمومی و انقلاب محکوم شده بودند، موافقت کرد.
عفو بین الملل می گوید ایران در نشست ماه فوریه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد این موضع "مضحک" را اتخاذ کرد که پس از انتخابات در برخورد با مخالفان، مرتکب نقض حقوق بشر جدی نشده است.
محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران، در آن نشست که ژنو سوئیس برگزار شد، به نمایندگی از طرف دولت ایران به همراه هیاتی ۳۲ نفره از عملکرد این دولت در عرصه حقوق بشر دفاع کرد.
در آن نشست محدودیت های اعمال شده در ایران، بازداشت های بهایی ها، اجرای حکم اعدام و از جمله اعدام افراد زیر ۱۸ سال، مساله سنگسار در قوانین جزایی ایران و وضعیت بازداشت شده های پس از انتخابات انتقادهای مطرح شده به وضعیت حقوق بشر در ایران بود.
عفو بین الملل انتظار دارد که شورای حقوق بشر این هفته قطعنامه خود درباره وضع حقوق بشر ایران را به رای بگذارد.
عفو بین الملل در گزارش خود نوشته است حدود ۵۰ بهایی طی یک سال گذشته در ایران بازداشت شده اند. هفت سرپرست سابق جامعه بهائیان دو سال است که در زندان بسر می برند.
این سازمان همچنین به ضیاالدین نبوی فعال دانشجویی و حقوق بشر اشاره کرده که ماه هاست در زندان اوین محبوس است.
عفو بین الملل اعدام چهار شهروند کرد در ماه مه را "پیام آشکار" به کسانی دانسته است که قصد دارند در سالروز انتخابات دست به اعتراض بزنند.
فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم هولی و مهدی اسلامیان به اتهام مشارکت در بمب گذاری در مراکز دولتی و وابستگی به گروه کرد پژاک در زندان اوین اعدام شدند.
اعدام این افراد به شدت از سوی گروه های حقوق بشر و مدنی ایرانی و بین المللی محکوم شد.
عفو بین الملل درباره ادامه اعدام افراد در ایران هشدار داده و گفته است در سال میلادی جاری تاکنون ۱۱۵ مورد اعدام را در این کشور ثبت کرده است.
از سوی دیگر، ایلین دوناهو، نماینده آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سه شنبه وضع حقوق بشر در ایران را بسیار نگران کننده دانست.
او ایران را متهم کرد که طی یک سال گذشته "بطور سیستماتیک حقوق اساسی مردم از جمله آزادی بیان و انجمن های سیاسی را نقض کرده است."
ایران چنین اتهامی را رد و در مقابل آمریکا را به نقض گسترده حقوق بشر در کشورهایی مانند افغانستان و عراق متهم می کند.

منبع: بی بی سی