۱۳۸۹ خرداد ۲۵, سه‌شنبه

اعتصاب صدها تن از کارگران استان کرمان در اعتراض به اخراج قریب الوقوع

خبرگزاری هرانا - چهارصد تن از كارگران کارخانه گندله‌سازی شركت سنگ آهن گل‌گهر سیرجان، از روز دوشنبه 24 خرداد ماه، دست به اعتصاب زده اند.
به نقل از جزس، کارگران این واحد تولیدی، در اعتراض به اعلام نتایج آزمون استخدامی این شركت، دست از کار کشیده و اعتصاب کرده اند و این اعتصاب پس از آن شکل گرفت که در نتایج آزمون استخدام گندله سازی، تنها چهل تن از كارگران سابق پذیرفته شده اند و سایر كارگران و تكنسین‌های مجتمع پذیرفته نشده اند و اخراج می شوند.
واحد گندله سازی سیرجان (شهرستانی در غرب استان کرمان)، 14 فروردین ماه امسال، توسط محمود احمدی نژاد افتتاح شد.

گزارش مذکور خاطرنشان می سازد كارگران اعتصاب کننده صبح دیروز و امروز در بلوار مالك اشتر سیرجان در مقابل واحد اداری شركت گل‌گهر تجمع كرده‌اند.

یكی از كارگران حاضر در تجمع که خواست نامش فاش نشود به سامانه خبری کلمه گفته بود "ما سال ها برای راه اندازی گندله سازی زحمت كشیدیم اما مسوولان به بهانه برگزاری آزمون می‌خواهند ما را اخراج كنند و برخی افراد دارای رابطه را جایگزین ما كنند."

او با اشاره به وعده مسوولان ارشد گل‌گهر برای در اولویت قرار دادن كارگران فعلی در مرحله استخدام، افزود: "قبلا مدیرعامل كنسرسیوم مجری طرح گندله‌سازی در پاسخ اعتراض‌ها، وعده داد كه نیروهای فعلی در اولویت باشند اما با اعلام نتایج آزمون مشخص شد كه فقط ده درصد از كارگران فعلی را پذیرفته‌اند كه تازه باید در مرحله گزینش هم شركت كنند."

یکی دیگر از كارگران شركت كننده در این تجمع، برگزاری آزمون را "نمایشی" می‌داند و می‌گوید"از همان اول معلوم می خواهند ما را مرخص كنند. الان چند هفته هست كه می بینیم افرادی كه با برخی مسوولان شهر و خود شركت نسبت دارند گروه گروه وارد گندله سازی شده اند و آمد‌ن‌ها هیچ ربطی هم به برگزاری آزمون ندارد. زیرا افراد نهایی استخدام شده هنوز اعلام نشده است."

این اعتراض‌ها در حالی صورت می‌گیرد كه پیش از این در فروردین‌ماه امسال و در زمان حضور محمود احمدی‌نژاد برای افتتاح مجتمع گندله‌سازی، کارگران به رییس دولت گفته بودند كه مسوولان قصد اخراج آن ها را دارند.

همزمان خبری منتشر شد، مبنی بر اینکه گروهی از پیمانكارانی كه در سال های پیش در راه اندازی و نصب دستگاه های این مجتمع فعالیت داشته اند نیز،هنوز نتوانسته اند مطالبات مالی خود را دریافت کنند.