۱۳۸۹ فروردین ۲۶, پنجشنبه

خبرهایی از زندان ها - آزادی محمدرضا لطفی، بلاتکلیفی سه بازداشتی عاشورا، قطعی شدن حکم یک فعال کرد...

اخبار روز:
محمد رضا لطفی یزدی، فعال حقوق بشر آزاد شد
خبرگزاری هرانا: محمد رضا لطفی یزدی، فعال حقوق بشر و فعال دانشجویی در شهر مشهد پس از گذشت ۴۵ روز از زندان اوین آزاد شد.
محمد رضا لطفی یزدی، فعال دانشجویی و از همکاران سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران که در یورش سازمان یافته به فعالان حقوق بشری بازداشت و به بند ۲ – الف زندان اوین، متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتقل شده بود از این زندان آزاد شد.
پیشتر دو تن از همکاران سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به نام های مجتبی گهستونی و محمد اولیایی فر که در یورش های سازمان یافته به فعالان حقوق بشر بازداشت شده بودند از زندان اوین آزاد شدند.

بلاتکلیفی سه بازداشت شده حوادث عاشورا
خبرگزاری هرانا: سه تن از بازداشت شدگان روز عاشورا بیش از ٣ ماه به صورت بلاتکلیف در اندرزگاه ۷ زندان اوین نگهداری می شوند.
بنا بر اطلاع گزارشگران هرانا، سه تن از بازداشت شدگان روز عاشورا به نامهای، سعید شکور پناه، جواد لطیف زاده ، پیمان کریمی که به اتهام شرکت در تجمعات اعتراضی پس از تحمل ۴۰ روز انفرادی همچنان پس از گذشت بیش از سه ماه از بازداشت شان به صورت بلاتکلیف در اندرزگاه ۷ زندان اوین به سر می برند.
این در حالی است که اکثر بازداشت شدگان روز عاشورا در اواخر سال ٨٨ به صورت دسته جمعی از زندان اوین آزاد شده اند.

تائیدحکم زندان یک فعال سیاسی
خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان: حکم زندان محمدقوامی فعال سیاسی که به اتهام ارتباط با یکی از احزاب کردی و خدشه وارد نمودن به استقلال و تمامیت ارضی به دو سال و چهار ماه حبس تعزیری از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی سنندج محکوم شده بود، قطعی شد.
این حکم عینا توسط شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر استان کردستان تائید شد. وی پیشتر در بهمن ماه ٨۷ مدت سه ماه رادربازداشت گذراند که با قرار وثیقه پنجاه میلیون تومانی به طور موقت آزاد شد.

اخراج دختر ۱۴ ساله سما بهمنی، فعال حقوق بشر از مدرسه
خبرگزاری هرانا: روز شنبه هفته جاری مورخ ۲۱/۱/٨۹ ، خانم دبیری مدیر مدرسه نمونه نورالهدی بندرعباس بدون هیچ مقدمه و زمینه ای با جمع کردن دانش آموزان مدرسه از آنان خواست تا ارتباط خود را با آتنا بهمنی، دختر نوجوان سما بهمنی فعال حقوق بشر دربند قطع کنند.
مدیر مدرسه ضمن اتهام زنی به خانواده بهمنی و شخص سما بهمنی به پروپاگاندا برای علیه این خانواده و خاصه خانم سما بهمنی پرداخت.
در تماس اعتراضی خانواده بهمنی با مدیر مدرسه و تاکید بر لزوم توضیح وی در این باب، مدیریت مدرسه راهنمایی نورالهدی این موضوع را به خواست مسولان بالاتر عنوان داشته و ذکر نمودند که با پا در میانی وی تنها به آتنا بهمنی این اجازه داده شده که بیاید و بدون شرکت در کلاسها امتحان پایان سال خود را بدهد و بعد از آن نیز از این مدرسه علیرغم اینکه دانش آموز نمونه سه ساله اخیر بوده اخراج می شود.
مدیریت مدرسه راهنمایی دلایل اقدامات غیر اخلاقی و غیرانسانی خود را بدون هیج وجه قانونی به فعالیت های انسانی خانم سما بهمنی و دستور از بالا مرتبط کرده است. این در حالی است که دختر خانم بهمنی که کمتر از ۱۴ سال سن دارد اساسا نقشی در این میان عهده دار نبوده است و این موضوع که برای افزایش فشار بر این فعال حقوق بشر با تحت فشار گذاشتن دختر نوجوان ایشان صورت گیرد امری است به دور از هرگونه اصول حقوقی، انسانی و اخلاقی.
شایان ذکر است سما بهمنی، فعال حقوق بشر در پی عزیمت به شهر مهاباد برای پیگیری امور شخصی خود در مسیر برگشت در تاریخ ۱٣ بهمن ماه سال گذشته در تاکسی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و ۹ فروردین ماه سال جاری در یک دادگاه غیرقانونی به ریاست قاضی خدادادی، به اتهام عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به شش ماه حبس تعزیری و همینطور فعالیت تبلیغی علیه نظام نیز به شش ماه حبس تعزیری، جمعاْ یک سال زندان محکوم شده است.
سما بهمنی اهل بندرعباس، پیش تر در مردادماه سال ٨۷ به علت تلاش برای تهیه گزارشاتی از نقض حقوق بشر در منطقه کردستان و هم چنین حمایت از فرزاد کمانگر به همراه همسر خود بازداشت و توسط دادگاه انقلاب شهر سنندج به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به سه سال حبس تعلیقی محکوم شده بود، در حکم عجیب صادره، وی از تردد در مناطق کردنشین و ارتباط با افراد دارای سابقه بازداشت سیاسی منع شده بود.

تداوم بازداشت و بلا تکلیفی زوج مسیحی در اصفهان
خبرگزاری هرانا: با گذشت بیش از ۴۵ روز که از زمان بازداشت یک زوج مسیحی توسط نیروهای امنیتی در اصفهان می گذرد ایشان همچنان در وضعیتی بلاتکلیف در زندان بسر می برند.
با گذشت ۴۵ روز از زمان بازداشت یک زوج مسیحی در اصفهان (۴۳۹ کیلومتری تهران –پایتخت ایران) ، تاکنون مسئولین امنیتی و مقامات قضایی آن شهر در مورد وضعیت آنان که در ۹ اسفند ۱۳۸۸ منزل مسکونی شان توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی بازداشت شدند ، اظهار نظری نکرده است .
"حمید شفیعی" و همسرش "ریحانه آقاجری" که هم اکنون در زندان دستگرد اصفهان در بلاتکلیفی بسر می برند گزارشات حکایت از تداوم بازداشت آنها دارد.
منابع آگاه، محل نگهداری آقای شفیعی را بند الف – ط زندان دستگرد که بند ویژه زندانیان امنیتی در آن زندان می باشد و محل نگهداری خانم ریحانه آقاجری را بند زنان همان زندان گزارش داده اند .
با وجود تلاشها و پیگیری خانواده از جمله فرزندانشان در طی زمان بازداشت فقط یک بار در روز چهارشنبه ۱۸ فروردین پس از ۴۰ روز توانسته اند با ایشان ملاقات داشته باشند .
خانم "ریحانه آقاجری" از زمان بازداشت و در پی درخواست وی مبنی بر ملاقات و دیدار با فرزندانش که از سوی مقامات زندان پذیرفته نشده بود دست به اعتصاب غذا زد که شرط وی برای پایان این اعتصاب غذا دیدار فرزندانش بوده که تا قبل از آن محقق نشده بود .
لازم به یادآوریست، که "ریحانه آقاجری" و همسرش "حمید شفیعی" در ۹ اسفند ماه ۱۳۸۸ ( ۲۸ فوریه ۲۰۱۰) در منزل مسکونی شان در اصفهان مورد هجوم ماموران اطلاعاتی آن شهر قرار گرفتند. ماموران ضمن بازداشت آنان کتاب انجیل و بسیاری از وسائل شخصی آن دو را نیز از جمله خودرو وانت ایشان را نیز ضبط کردند.

دومین ملاقات درسا سبحانی با خانواده اش
خبرگزاری هرانا: صبح امروز خانواده ی درسا سبحانی، فعال حقوق بشر در بند، موفق به ملاقات با فرزند خود شدند.
درسا سبحانی، فعال حقوق بشر که در ۱۶ اسفند ماه سال گذشته در پی یورش سازمان یافته به فعالین حقوق بشر، بازداشت شده بود؛ صبح امروز برای دومین بار موفق به ملاقات با خانواده ی خود شد.
خانواده ی وی وضعیت جسمانی درسا سبحانی را به دلیل ابتلا به بیماری آنفولانزا و عدم رسیدگی پزشکی بسیار بد توصیف نمودند.
دادسرای مستقر در زندان اوین قرار بازداشت دو ماهه برای این زندانی صادر کرده است. وی هم اکنون در سلول دو نفره همراه با خانم محبوبه کرمی نگهداری می شود.
بازجویان پرونده برای تحت فشار قرار دادن این زندانی و گرفتن اعترافات تلویزیونی به وی اعلام کرده اند که قرار بازداشتش را تا ٣ ماه دیگر تمدید خواهند نمود.
این فعال حقوق بشری همچنین به دلیل اعتقاد به آئین بهایی تحت فشار مضاعف قرار گرفته است و به دلیل اعتقادات مذهبی مدت بیشتری در سلول انفرادی بسر برده است.