۱۳۹۱ خرداد ۱۳, شنبه

مهمترین خبرهای روز شنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


اطلاعيه شماره يك كميته برگزاری مراسم تدفين و بزرگداشت رفيق آذر درخشان

بدين وسيله به اطلاع عموم مي رسانيم كه مراسم تدفين رفيق آذر درخشان در روز جمعه هشتم ماه ژوئن 2012 در گورستان پرلاشز در پاريس برگزار مي شود. اين مراسم از ساعت 10 و پانزده دقيقه بامداد از جلوي در ورودي ميدان گامبتا آغاز خواهد شد.
از همه رفقا، دوستان، ياران و تمام انسانهای آزاديخواه می خواهيم كه با شركت در اين مراسم با اين زن انقلابی و كمونيست برجسته برای آخرين بار وداع كنند.
زمان و مكان دقيق برگزاری مراسم بزرگداشت (كه به احتمال زياد در همين روز يا روز شنبه برگزار خواهد شد) در اطلاعيه بعدی بزودی منتشر خواهد شد.
كميته برگزاری مراسم تدفين و بزرگداشت رفيق آذر درخشان
پاريس - چهارشنبه 29 مه 2012
آدرس دقيق محل تجمع:

PLACE GAMBETTA
AVENUE DU PERE - LACHAISE

وسايل نقليه

METRO NO : 3
BUS : 26 – 60 – 61 – 64 – 69 – 102
STATION : GAMBETTA
براي كسب اطلاعات بيشتر و همچنين رزو جا براي محل اقامت مي توانيد با ئی میل وشماره تلفن زير تماس بگيريد:

bozorgdashteazar@ymail.com
TEL : 00 33 65 29 86 157








برنامه بزرگداشت آذر درخشان در گفتمان سیاسی اجتماعی

شنبه 2 ماه جون
پرواز را به خاطر بسپار پرنده مردنیست
برنامه بزرگداشت آذر درخشان
آذر درخشان از کادرهای برجسته حزب کمونیست ایران (مارکسیست لنینیست مائوئیست) و از بنیانگذاران سازمان زنان 8 مارس (ایران - افغانستان)، از مبتکران اصلی راهپیمایی 5 روزه کارزار زنان در شهرهای اروپا علیه قوانین نابرابر و مجازاتهای اسلامی و نویسنده کتاب "زنان سال صفر" بود. فراتر از آن زنی انقلابی و کمونیست بود که فقدانش در آسمان جنبش کمونیستی و جنبش زنان نهیب مان می زند که گرد هم آییم و پروازش را نظاره کنیم و از او بگوییم که خلاف جریان باد پرواز می کرد، در اوج می زیست و به هیچ بودگان می اندیشید

با حضورفریبا امیرخیزی
فعال سازمان زنان 8 مارس وعضو شورای دانشجویان و جوانان چپ ایران
و دیگر هم رزمان و دوستان آذر
نمایش فیلم
وچند برنامه دیگر
زمان: به وقت اروپای مرکزی 20:00 نیویورک: 14:00
در
Paltalk
View All-->All Languages àIran
Iran Goftemaan Siasi Ejtemaaee
گفتمان سیاسی اجتماعی
**********************************************

صفحه فیس بوک آذر درخشان
http://www.facebook.com/azar8mars
پيام ها به مناسبت درگذشت رفيق آذر درخشان
http://www.8mars.com/brows.php?catId=1127&pgn=1
کانال یوتیوب آذر درخشان
http://www.youtube.com/user/Azarderakhshan







آذر درخشان تا آخرین دم روی صحنه بود

از طرف اندیشه و پیکار: تراب حق شناس

Azar-Drakhshan.jpg
چه نام مستعار شایسته ای داشت. مبالغه آمیز نبود. هم آذر بود از آن نوع (به گفتهء حافظ) "که آتشی که نمیرد همیشه در دل ماست" و هم در محیط تیره و سراپا ستم و تبعیض کنونی، درخشان بود. زبان او گویای مبارزهء وسیع ترین قشر ستمدیدهء ایران و جهان یعنی زنان بود. اهل فکر بود، تک ساحتی نبود، در قالب ویژه و محدودی نمی خواست اسیر باشد. مسأله زنان را جدا از مردان و کل جامعه و تاریخ طبقاتی آن تلقی نمی کرد. به ریشه ها دست می برد، رادیکال بود.
در یک سال گذشته که بارها شانس عیادت از او را داشتم، هر بار، با روحیه ای شکیبا، امیدوار و رزمنده روبرو می شدم و از او می آموختم. بیماری را که به آخرین مراحلش رسیده بود به مسخره می گرفت. به خاطر درمان زخمی که در روده پدید آمده بود شیمی درمانی را متوقف کرده بودند و سرطان جلو می رفت. با تبسم می گفت: "حالا ببین تا کجاها تشریف می بره"! در عین درد، چهره اش به هیچ رو ترحم آمیز نبود. نادر بود چنین روحیه ای. همان که ما دلبستگان به کمونیسم سخت بدان نیاز داریم. در برخوردها، هم زبان انتقاد داشت و هم زبان تفاهم و تشویق. مطالعات و اطلاعاتش پیرامون جنبش زنان در ایران و جهان گسترده بود و می توانم بگویم ژرف. این جنبش را صرفا در فعالیت سیاسی و مبارزه با مرد سالاری و احکام دینی نمی دید، بلکه آثار ادبی و هنری زنان (شعر، رمان، فیلم و نقاشی) را نیز بُعدی از این جنبش می دانست و حتی می توانست آن ها را به نقد و سنجش بگذارد. در طرح آرا و نظراتش جسور و صادق بود. از هیچ وسیله ای برای دانستن، ارتباط برقرار کردن غافل نبود. وقتی در صحبت با نکته ای جالب رو به رو می شد گل از گلش می شکفت و گویی درد جانکاه را فراموش می کرد. جمعی و تشکیلاتی کار می کرد.

سوم مارس امسال به کتاب "زنان سال صفر" (گزیدهء مقالات و سخنرانی ها و مصاحبه های او) جایزهء پوران بازرگان اهدا گردید و از نویسنده و مبارزهء پیگیرش تقدیر شد. او که با همتی ستودنی و با همکاری دوستانهء اکیپ پزشکی از بیمارستان به مراسم آمده بود در آخرین حضور عمومی خویش چنین گفت:

این ضایعه را با اندوه فراوان به رفقایش در حزب کمونیست ایران (م. ل. م.)، در سازمان زنان 8 مارس ـ ایرانی افغانی، به خانواده، نزدیکان و دوستانش، به جنبش زنان ایران، به رهروان خستگی ناپذیر راه کمونیسم تسلیت می گوییم. دیروز 26 مه 2012 در سالگرد کمون پاریس، در پرلاشز، جایش را خالی کردیم. مبارزهء طبقاتی کارگران و زحمتکشان و ستمدیدگان، مبارزهء رهایی بخش زنان آتش ها به پا خواهد کرد، آذرها خواهد آفرید همه درخشان.

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق / در سینه های مردم عارف مزار ما ست.

از طرف اندیشه و پیکار: تراب حق شناس
27 مه 2012





گفتگوی رادیو پیام آزادی با خانم مهری زند یکی ار فعالین جنبش زنان

در بزرگداشت زنده یاد آذر درخشان

Azar-Drakhshan.jpg
مهری زند: جنبش فمینیستی ایران، کمونیستی پیگیر و جنبش کمونیستی، فمینیستی خستگی ناپذیر را از دست داد.
آذر با شادی انسان ها شاد و از رنج آنان رنج می برد و شکوفائی انسان ها را می جست.
عشق به عدالت اجتماعی و برابری و آزادی در عجین شده بود .
آذر،به جدائی دین از دولت و برچیدن بساط جمهوری اسلامی، بعنوان اولین گام تحقق حقوق زنان باور داشت.

گفتگوی رادیو پیام آزادی با خانم مهری زند





 




اخبار روز:
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز جمعه، ۱۲ خردادماه، در گزارشی مفصل به نقل از مقامات سابق و فعلی در آمریکا و اروپا و اسرائیل گفت که طرح حمله سایبری به ایران در سال ۲۰۰۶ با حکم جرج بوش آغاز شده و با حکم باراک اوباما شدت و سرعت گرفته است.
نویسنده این گزارش می‌گوید که گزارش خود را بر اساس مصاحبه‌هایی در یک سال و نیم گذشته با مقامات سابق و فعلی در دولت‌های آمریکا و اسرائیل و دولت‌های اروپایی نوشته است.
به دلیل محرمانه بودن جزئیات این طرح، هیچ یک از مقامات فوق حاضر نشده‌اند نام‌شان در گزارش نیویورک تایمز بیاید.
گزارش تازه این روزنامه معتبر آمریکایی در حالی منتشر شده است که هنوز یک هفته نیز از خبر انتشار «پیچیده‌ترین» ویروس رایانه ای با عنوان فلیم یا زبانه آتش در ایران نگذشته است.
به گفته کارشناسان، کدهای ویروس فلیم ۲۰ بار بیشتر از ویروس استاکس‌نت و ۱۰۰ بار بیشتر از ویروس‌های معمول در سرقت اطلاعات اینترنتی است.
طرح حمله سایبری به تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در ایران اولین بار در زمان ریاست جمهوری جرج بوش با اسم رمز «بازی‌های المپیک» آغاز شده است.
به گزارش نیویورک تایمز، باراک اوباما در نخستین ماه‌های کار در کاخ سفید در «حکمی محرمانه» تصمیم گرفته است که این طرح در دولت او هم ادامه بیابد.
نیویورک تایمز دلیل افشای طرحی را که بعدا توسط کارشناسان سایبری «استاکس‌نت» نام گرفت «خطایی در برنامه‌ریزی» عنوان کرده است که باعث شده کرم رایانه ای مذکور از تاسیسات نطنز در ایران خارج شده و از طریق اینترنت در سراسر جهان منتشر شود.
پس از این اتفاق تصادفی بود که کارشناسان امنیت سایبری دنیا به وجود این کرم پی برده و نام استاکس‌نت را به آن دادند. به عبارت دیگر، کارشناسان ایرانی تنها پس از انتشار جهانی این ویروس به وجود آن پی برده‌اند.
پس از به اصطلاح «فرار» استاکس‌نت از تاسیسات نطنز، آقای اوباما جلسه‌ای با مشاوران خود ترتیب می‌دهد و چون شواهد حاکی از آن است که کارشناسان ایرانی چیز زیادی از این طرح نمی‌دانند و کرم یارانه‌ای اثری مخرب بر تاسیسات ایران داشته تصمیم می‌گیرد که طرح ادامه یابد.
به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، دو سه هفته پس از این حکم آقای اوباما، نسخه‌ای جدیدتر از این کرم رایانه ای و پس از آن هم یک نسخه دیگر به نطنز حمله کرده است.
این روزنامه می‌گوید که در آخرین حمله از این مجموعه حملات که «چند هفته‌ای پس از افشای استاکس‌نت» رخ داد،‌ تقریبا هزار سانتریفیوژ از پنج هزار دستگاهی که در ایران کار غنی‌سازی اورانیوم را انجام می‌دهد موقتا از کار افتاده است.
در همین زمینه رئیس سازمان پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی در اسفندماه سال ۱۳۸۹ اعلام کرد که ویروس استاکس‌نت «صنعت کشور را تحت تاثیر قرار داده و ممکن است عوارض صنعتی زیادی ایجاد کند».
با این حال مقامات در تهران با آن که انگشت اتهام خود را در این زمینه به سوی آمریکا و اسرائیل گرفتند هرگز آشکارا نپذیرفتند که این کرم یارانه‌ای به روند غنی‌سازی در ایران لطمه زده است.
از سوی دیگر در آمریکا مقامات در دولت اوباما تخمین می‌زنند که این حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی کار ایران در این زمینه را «از هجده ماه تا دو سال» عقب انداخته است، گرچه به گفته نیویورک تایمز کارشناسان مستقل از دولت این ارزیابی را با دیده شک می‌نگرند.
نیویورک تایمز پیشتر هم در دی‌ماه سال ۱۳۸۹ در گزارشی مشابه از همکاری آمریکا و اسرائیل برای حمله سایبری به تاسیسات اتمی ایران خبر داده و گفته بود که ویروس استاکس‌نت ابتدا در کوره اتمی دیمونای اسرائیل تست شده است.
به گزارش این روزنامه، کوره هسته‌ای دیمونا به مدت دو سال به «آزمایشگاهی» برای اطمینان از کار کردن بدافزار استاکس‌نت تبدیل شده بود.
در مردادماه سال ۱۳۸۹، شرکت سیمنتک، بزرگ‌ترین تولیدکننده نرم‌افزارهای ایمنی کامپیوتر از جمله ضد ویروس نورتون، اعلام کرد که کامپیوترهای ایران شدیداً از سوی یک کرم رایانه‌ای «خطرناک» مورد حمله قرار گرفته‌اند.
این شرکت نام این ویروس را استاکس‌نت عنوان کرده و گفت که ۶۰ درصد کامپیوترهایی که مورد حمله این کرم رایانه‌ای هستند در ایران قرار دارند.  










اخبار روز: 


سوسن محمدخانی غیاثوند: بعد ازظهر امروز در اعتراض به سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به کشور فرانسه بر روی پل الکساندر سوم در پاریس که نماد دوستی فرانسه و روسیه می باشد از سوی گزارشگران بدون مرز، فعالان و روزنامه نگاران ایران، سوریه و روسیه یک تجمع اعتراض آمیز برگزار شد.
شرکت کنندگان در این حرکت اعتراضی با شعارهایی که به زبان فرانسه سردادند از رئیس جمهور روسیه خواستار پایان بخشیدن به حمایتهایش از دولتهای سرکوبگری همچون ایران و سوریه شدند. آنها همچنین خواستار توجه ولادیمیر پوتین به مطالبات مردم روسیه شدند.
تجمع کنندگان ضمن اعتراض به سرکوب در ایران، سوریه و روسیه این شعارها را به زبان فرانسه سر دادند: «پوتین، خامنه‌ای، اسد، دشمنان اطلاع رسانی.»، «بشار جنایت می‌کند، پوتین حمایت می‌کند.» و «حقوق بشر را وتو نکن.»
این تجمع بدون مجوز برگزار شد. نیروهای پلیس فرانسه، لحظاتی پس از شروع حرکت اعتراضی در محل مستقرگردیدند اما از آنجائیکه این تجمع اعتراضی به صورت مسالمت آمیز برگزار شد، هیچ یک از معترضین بازداشت نشدند.
در اطلاعیه مطبوعاتی ای که امروز پس از برگزاری تجمع اعتراض آمیز توسط گزارشگران بدون مرز منتشر شد، آمده است: «ولادمیر پوتین، تنها مسئول وخیم شدن وضعیت آزادی‌های بنیادین در روسیه و در سال‌های اخیر نیست. سانسور و سرکوب به بخشی جدا نشدنی از "نمونه" سیاست روسی در جهان بدل شده است. به نام مبارزه با "تروریسم" و یا پاسداشت "ارزش‌های سنتی و فرهنگی"، روسیه جنگی همه جانبه با آزادی بیان و آزادی اطلاع‌رسانی در جهان و در بسیاری از نهادهای بین‌المللی به راه انداخته است. با حمایت مسکو است که از چهاده ماه پیش کشتار در سوریه ادامه دارد، تداوم سرکوب در ایران نیز با حمایت روسیه است. پس از روسیه سفید و المان ولادمیر پوتین امروز، در نخستین سفر خارجی خود و در اغاز سومین دوره ریاست جمهوری روسیه به فرانسه آمده است. وی قرار است با رئیس جمهور فرانسه در باره پرونده‌های اقتصادی و پیرامون انرژی و وضعیت سوریه صحبت کند.

در بخش دیگری از «اطلاعیه مطبوعاتی» گزارشگران بدون مرز روسیه میراث دار سرکوب خوانده شده و آمده است: «سفر ولادمیر پوتین در شرایطی ویژه انجام می‌شود، از یک سو انتخابات رئیس جمهوری در روسیه، موج بی مانندی از اعتراضات را دامن زد، ازسوی دیگر قدرت‌یابی وی با سرکوب تظاهرات‌های مسالمت آمیز و ایجاد جو رعب و وحشت در میان رسانه همراه شد. گفت و گویی صریح با رئیس جمهور روسیه به معنای خاطرنشان کردن آخرین شانس وی در این دوره‌ی ریاست جمهوری برای پایان دادن به سیاست سرکوب نظام مندی است که در درون و بیرون کشورش مستقر کرده است.
دو دوره‌ی ریاست جمهوری ولادمیر پوتین از سال ٢٠٠٠ تا ٢٠٠٨ به مهار اکثریت رسانه‌های بزرگ به ویژه شبکه‌های تلویزیونی، چیره شدن مصونیت از مجازات برای قاتلان و تعرض‌گران به روزنامه‌نگاران منجر شد و برقراری رژیمی خودکامه و پر خشونت در چچن که در قامت فرد مورد حمایت وی رمضان قدریف نمود یافته است. این میراث شر، امروز با اعتراضات بی سابقه‌‌ای رو در رو شده است.
روسیه در سازمان ملل متحد، علاوه بر بلوکه کردن همه‌ی قعطنامه‌های در حمایت از حقوق بشر در جهان، اخیرا با چین، ازبکستان و تاجیکستان طرح قعطنامه‌ای را اماده می‌کند، که برای دولت‌ها امکان بیشتری برای سانسور اینترنت مهیا می‌کند. در شورای حقوق بشر، مسکو رهبری ائتلافی از کشورهایی را که خواهان رعایت "ویژه‌گی های سنتی و فرهنگی" در برابر جهان‌گستری حقوق بشر، هستند، بر عهده دارد. این کشور از رژیم تمامیت‌خواه روسیه سفید که تنها در سال ٢٠١١ اقدام به بازداشت ١٠٠ روزنامه‌نگار کرده است حمایت می‌کند.»

گزارشگران بدون مرز همچنین در ادامه اطلاعیه مطبوعاتی اش، سوریه را قربانی حمایت مسکو از بشار معرفی کرده و افزوده است: از چهارده ماه پیش با وجود فراخوان های بی‌شمار جامعه جهانی، کشتار در سوریه با حمایت کامل روسیه ادامه دارد، این کشور با همه‌ی راه‌کارهای مجازات بین‌المللی علیه رژیم دمشق مخالفت می‌کند. شمارش کشته شدگان غیرنظامی و از میان حرفه‌کاران رسا‌نه‌ها ناممکن شده است. ١٢ اوریل ٢٠١٢ با پذیرش طرح کوفی عنان، فرستاده‌ ویژه‌ی سازمان ملل و اتحادیه عرب، میان نیروهای رژیم و مخالفان اتش بس برقرار شد. این طرح آزادی همه‌ی زندانیان سیاسی و آزادی مطبوعات و تظاهرات مسالمت آمیز را در خود منظور داشت، که هیچگاه اجرا نشد. در هفته گذشته با وجود حضور ناظران بین المللی در شهر حوله نزدیک به ١٠٨ نفر از جمله ٤ شهروند خبرنگار به قتل رسیدند. تکذیب‌های متعدد بشار اسد در عدم دخالت نیروهای نظامی و شبه نظامیان حامی رژیم، شعبیه در این کشتارها نتوانست هیچ کس را قانع کند.
از آغاز جنبش اعتراضات مردمی در سوریه اردیبهشت سال گذشته رژیم بشار ال اسد با افزایش تبلیغات یک سویه سیاسی خود در رسانه‌ها اطلاع رسانی آزاد را ممنوع کرده است. روزنامه‌نگاران وب‌لاگ نویسان و شهروند خبرنگاران هر روز برای روشنگری در باره‌ی وضعیت هزینه سنگینی را پرداخت می‌کنند. آنها به شکل هدفمند بازداشت و شکنجه می‌شوند. شهروندانی نیز که با خبرنگاران خارجی ارتباط برقرار می‌کنند نیز مجازات می‌شوند. بیش از ٣٠ حرفه‌کار رسانه‌ها هم اکنون در بازداشت بسر می‌برند و بیش از هشت روزنامه نگار و شهروند خبرنگار از این میان، ٤ خبرنگار خارجی به قتل رسیده‌اند.

گزارشگران بدون مرز در پایان اطلاعیه مطبوعاتی اش، مسکو را مسئول کشتار و سرکوب مردم ایران دانسته و آورده است: ایران امروز با ٣١ روزنامه‌نگار و ١٨ وب‌نگار زندانی دومین زندان بزرگ جهان برای حرفه‌کاران رسانه‌هاست. از سال ١٣٥٧ و پس از انقلاب اسلامی مسکو یکی از حامیان اصلی رژیم ایران در همه ‌عرصه ها و از جمله مسئول سرکوب و کشتار مردم ایران است.
گفتنی است؛ رادیو فردا، صبح امروز گزارش داد که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، امروز برای بحث درباره آینده روابط اقتصادی وسیاسی روسیه با آلمان و فرانسه، به برلین و سپس پاریس می رود.
به گزارش خبرگزاریها؛ آخرین تحولات سوریه نیز از دیگر موضوعات مورد بحث در دیدار ولادیمیر پوتین با صدراعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه خواهد بود.
براساس گزارش دویچه وله فارسی: پوتین پیش از سفر به کشورهای اروپایی گفته بود که روسیه سیاست خود در قبال سوریه را تغییر نخواهد داد. وی هشدار داد که کشورهای غربی نباید روسیه را تحت فشار قرار دهند. دمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین، نیز تاکید کرد که «سیاست روسیه در قبال سوریه از استمرار و تعادل برخوردار است.»

عکس ها: مریم اشرافی





علی لاریجانی رئیس مجلس در نامه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد اختصاص بودجه وزارت بهداشت به وزارت راه را مغایر با قانون دانست. بنا بر گزارش‌ها با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها قیمت خدمات پزشکی در ایران بالا رفته است.
مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از مصوبات دولت محمود احمدی‌نژاد مبنی بر اختصاص ۱۱۵۰ میلیارد تومان بودجه سلامت به وزارت راه و شهرسازی را به دلیل غیرقانونی بودن، لغو کرده است.
علی لاریجانی رئیس مجلس در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد "تغییر دستگاه دریافت کننده اعتبار بودجه سال ۱۳۹۰ از وزارت بهداشت به وزارت راه و شهرداری" را مغایر با قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه مصوب سال ۱۳۸۹ دانسته که در آن تصویب شده بود مبلغ سه میلیارد دلار بابت بخش سلامت در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار بگیرد.
پیش از این دولت محمود احمدی‌نژاد تصویب کرده بود ۱۱۵۰ میلیارد تومان از ۳۰۰۰ میلیارد سهم وزارت بهداشت از هدفمندی یارانه‌ها که باید به نظام سلامت پرداخت می‌شد از سبد وزارت بهداشت کسر و به وزارت راه و شهرسازی پرداخت شود.
کسری بودجه وزارت بهداشت
این مصوبه دولت انتقاد و واکنش‌ برخی نمایندگان مجلس و جامعه پزشکی ایران را در پی داشت. پیش از این محمدرضا رضایی کوچی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از کسری بودجه ۲۷۰۰ میلیارد تومانی وزارت بهداشت در سال ۹۱ خبرداده و گفته بود: «وزارت بهداشت درسال گذشته با ۲۷۰۰میلیارد تومان کسری بودجه روبه رو بود که پیش‌بینی می‌شود با توجه به حذف یارانه‌ها از حامل‌های انرژی و نرخ تورم این کسری بودجه در سال ۹۱ نیزهمچنان وجود داشته باشد.»
به گفته این عضو کمیسیون بهداشت و درمان بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه باید سهم مردم از هزینه‌های سلامت حدود ۳۰ درصد باشد ولی در حال حاضر ۵۴ درصدازاین هزینه‌ها رامردم می‌دهند.
اردیبهشت ۱۳۹۱، اردشیر محسنی بندپی نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم کسری بودجه وزارت بهداشت در سال ۹۰ را بیش از دو برابر بودجه‌ای که از سهم این وزارتخانه به وزارت راه رفته دانسته و گفته بود: "وزارت بهداشت هنوز ۲۵۰۰ میلیارد تومان بدهی در سال ۹۰ دارد و بیمارستان‌های کشور و پرسنل نظام سلامت مشکل دارند.»
دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران نیز با اشاره به این‌که با افزایش ۲۰ درصدی جمعیت سالمند کشور در آینده، هیچ برنامه‌ای برای ارتقای سلامت سالمندان در کشور وجود ندارد، از هزینه کردن پول بخش سلامت برای راه‌سازی انتقاد کرده بود.
رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران به خبرگزاری مهر گفته بود: «متاسفانه تصمیم‌گیران فکر می‌کنند پولی که در بخش بهداشت و درمان خرج می شود، هزینه است.»
افزایش قیمت خدمات پزشکی
بنا بر گزارش‌ها کسری بودجه وزارت بهداشت در این مدت باعث گران شدن خدمات پزشکی در ایران شده است. اوایل خرداد ۱۳۹۱، دکتر علی‌رضا زالی معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی ایران از رشد ۲۹۶ درصدی هزینه بیمارستان‌های خصوصی با اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها در ایران خبر داده بود.
همچنین مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، پیش‌تر گفته بود که ۸۵ درصد بیمارستان‌های ایران قدیمی و در مقابل زلزله آسیب‌پذیرند و ۷۰ درصد از تخت‌های بیمارستانی فرسوده‌اند.



آیت‌الله موسوی اردبیلی و آیت‌الله منتظری
آیت‌الله موسوی اردبیلی، بالاترین مقام قضایی ایران در زمان آیت‌الله خمینی و یکی از مراجع تقلید شیعه به دلیل مشکلات و نارسایی‌های کنونی از مردم عذرخواهی کرد و مسئولان سابق و کنونی را نیز به این کار تشویق کرد.
آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی رئیس شورای عالی قضایی در دهه ۱۳۶۰ در سخنانی در پایان یکی از دروس خود در حوزه علمیه قم از مردم به دلیل مشکلات و نارسایی‌های کنونی عذرخواهی کرده است.



این مرجع تقلید شیعه همچنین گفته همه مسئولان سابق و کنونی نیز باید از مردم عذرخواهی کنند.
وی در بخشی از سخنان خود گفته: «می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و خطاب به ملت شریف ایران، به خانواده‌های شهدا، به جانبازان و به همه کسانی که زحمت کشیده‌اند عرض کنم ما خیرخواهانه پا در این راه گذاشتیم اما شاید کوتاهی کرده‌ایم، شاید غفلت کرده‌ایم. اگر مشکلات و نارسایی‌هایی که هست به من مستند است، از همه عذر می‌خواهم».
حجت‌الاسلام حسن فرشتیان، پژوهشگر دینی مقیم پاریس می‌گوید: «به دلیل جایگاه علمی مراجع تقلید و نیز به این خاطر که آنان مقلدانی دارند، عذرخواهی یک مرجع تقلید یک امر کم سابقه در تاریخ جهان تشیع است».
وی اما عذرخواهی آیت‌الله اردبیلی را از نظر سیاسی نیز مهم دانسته و می‌گوید: «ایشان نه به عنوان یک مرجع تقلید، بلکه به عنوان یکی از کارگزاران حکومت و یکی از معدود بازماندگان رهبران اولیه انقلاب عذرخواهی کرده‌اند. بنابراین، این برمی‌گردد به عملکرد حکومت و نارضایتی‌هایی که حکومت در طول این سی و چند سال ایجاد کرده و من این را به فال نیک می‌گیرم و امر بسیار محترم و بسیار باارزشی است».
ریاست بر قوه قضائیه در زمان اعدام‌های ۶۷
موسوی اردبیلی از اعضای اولیه شورای انقلاب بود و در دهه ۱۳۶۰، بالاترین سمت قضایی جمهوری اسلامی را که آن زمان ریاست شورای عالی قضایی بود، بر عهده داشت. وی هم‌زمان رئیس دیوان عالی کشور نیز بود.
اعدام‌های بدون محاکمه سال ۱۳۶۷ و نیز اعدام‌های سال‌های اولیه دهه ۱۳۶۰ همگی در زمان زمامداری او بر قوه قضائیه انجام گرفت.
سال گذشته مهدی خزعلی، فرزند آیت‌الله خزعلی در وب‌سایت خود نوشت که طی دیداری با آیت‌الله موسوی اردبیلی از وی راجع به اعدام‌های سال ۶۷ پرسیده و وی در پاسخ گفته: «من مخالف بودم. حتی سه بار نامه نوشتم، فرمودند که اینها دروغ می‌گویند و سر موضع هستند. من عرض کردم، من به این مطلب نرسیدم و فرمودند ما رسیده‌ایم! و نهایتاً با حکم خاص به افراد خاص، کار انجام شد! من در آن اعدام­‌ها دخالتی نداشتم».


آیت‌الله موسوی اردبیلی و میرحسین موسوی
این در حالی است که موسوی اردبیلی در خطبه‌های نماز جمعه ۱۴ مرداد ۱۳۶۷ درباره این اعدام‌ها که بعد از عملیات مرصاد یا فروغ جاویدان توسط مجاهدین خلق صورت گرفت، چنین گفت: «جمع کثیری از ایران رفته اند و در عراق برای خودشان بساط و دستگاه و سازمان درست کرده‌اند. یک جمعی هم در ایران در زندان ها هستند. مردم بر علیه اینها آن چنان آتشی هستند، قوه قضایی در فشار بسیار سخت افکار عمومی است که چرا اینها را محاکمه می‌کنید؟ اینها که محاکمه ندارند، حکمش معلوم، موضوعش هم معلوم است و جزایش نیز معلوم می‌باشد. قوه قضایی در فشار است که اینها چرا محاکمه می‌شوند، قوه قضایی در فشار است که چرا تمام اینها اعدام نمی‌شوند و یک دسته‌شان زندانی می‌شوند».
وی اما در سخنان اخیرش هیچ اشاره‌ای به این اعدام‌ها نکرده و تنها گفته «اگر کاری کرد‌ه‌ام که نباید می‌کردم یا ترک فعلی کرده‌ام که باید انجام می‌دادم از همه عذر می‌خواهم و حلالیت می‌طلبم».
«اردبیلی با منتظری قابل مقایسه نیست»
در عین با ارزش بودن اظهارات موسوی اردبیلی از دید آقای فرشتیان، وی اما این سخنان را با موضع‌گیری انتقادی آیت‌الله منتظری که منجر به برکناری او از جانشینی رهبری جمهوری اسلامی شد قابل مقایسه نمی‌داند.
آقای فرشتیان می‌گوید: «جایگاه آیت‌الله اردبیلی با آیت‌الله منتظری کاملاً متفاوت است. آیت‌الله منتظری به‌عنوان نفر دوم نظام و به عنوان جانشین رهبر انقلاب طبیعتاً موضع‌گیری‌هایی که کردند و بعد عذرخواهی در راستای موضع‌گیری‌هایی که در طول دو دهه در دفاع از حقوق مردم انجام شد، به نظر من امری است که غیرقابل مقایسه با رفتار دیگران است. اما در عین حال رفتار آیت‌الله اردبیلی نیز رفتار قابل توجهی در تاریخ حاکمان ایران است و خواهد بود».
پس از آیت‌الله منتظری و از زمان اوج‌گیری اعتراضات مردمی بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸، تعداد دیگری از مراجع تقلید و روحانیان شناخته‌شده نسبت به حکومت و نوع موضع‌گیری در مقابل معترضان، دست به انتقاد زدند. آیت‌الله صانعی، آیت‌الله بیات زنجانی و آیت‌الله دستغیب از جمله این روحانیان بودند.
حجت‌الاسلام فرشتیان معتقد است حوزه علمیه از ابتدای انقلاب، تابع صد در صد سیاست‌های حکومت نبوده و جریان‌های مختلفی در آن حضور داشته‌اند و جریان سنتی همیشه موضع انتقادی نسبت به حکومت داشته است.
به نظر وی اما موضع‌گیری اخیر موسوی اردبیلی از این نظر که وی به مدت هشت سال ریاست قوه قضائیه کشور را برعهده داشته، از دیدگاه‌های انتقادی روحانیان دیگر متفاوت است.









یک نماینده پارلمان آلمان پدرخواندگی حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویس زندانی را بر عهده گرفته است. آقای مالته اشپیتز در نامه‌ای به سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان خواستار آزادی فرزند‌خوانده خود شده است.
مالته اشپیتز نماینده پارلمان آلمان و عضو اجرایی هیئت اتحاد ۹۰ – سبزها، به عنوان پدرخوانده سیاسی حسین رونقی ملکی در نامه‌ای به علیرضا شیخ عطار سفیر ایران در آلمان خواستار آزادی فوری و امکان درمان پزشکی حسین رونقی ملکی شده است.
حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویس زندانی با از کار افتادن یکی از کلیه‌هایش در زندان اوین، از روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، به اعتصاب غذا دست زده است.

نویسنده وبلاگ "بابک خرمدین" که در حال گذراندن حکم ۱۵ سال حبس تعزیری ا‌ست، ۲۲ آذر ۱۳۸۸ در منزل پدری خود در شهر ملکان دستگیر و یک روز بعد به بند ۲ الف سپاه در زندان اوین منتقل شد.
اتهامات او فعالیت در کمیته مبازره با سانسور در ایران "ایران پراکسی" عنوان شد. یکی از فعالیت‌های این کمیته پخش فیلترشکن برای عبور از سانسور دولتی اینترنت در ایران بوده است.
پایگاه جامعه بین المللی حقوق بشر فرانکفورت گزارش داده است که مالته اشپیتز نماینده پارلمان آلمان در نامه خود به غیاب وکیل و قاضی صالح در جریان دادگاه حسین رونقی ملکی اشاره کرده و نوشته است درباره حسین رونقی ملکی یک محاکمه عادلانه در هیچ زمانی‌ رخ نداده است.
این نماینده پارلمان آلمان در ادامه به از کار افتادن کلیه‌های حسین رونقی ملکی در زندان اشاره کرده و درباره حمایت خود از این وبلاگ‌نویس توضیح داده است: «من در سراسر جهان برای آزادی در اینترنت، آزادی بیان و حقوق انسانی‌ و شهروندی مبارزه می‌کنم و به همین دلیل سرنوشت رونقی ‌ملکی نگرانی شخصی‌ من است».
در روزهای اخیر پدر این وبلاگ‌نویس زندانی در مصاحبه با دویچه‌ وله از عفونت کلیه فرزندش و آسیب‌های وارده به او در ۱۳ ماه حبس انفرادی خبر داده بود.
احمد رونقی ملکی پدر حسین رونقی ملکی در گفت و گو با دویچه وله دلیل عفونت کلیه‌های فرزند خود را «شکنجه و استفاده بازجویان از آمپول‌های غیرمجاز همچون مرفین در مدت ۱۳ ماه جبس انفرادی» عنوان کرده بود.
احمد رونقی ملکی درباره چرایی عدم موافقت با مرخصی استعلاجی فرزندش گفته بود: «بازجویان و چند نفر از سپاهیان عمدا می‌خواهند حسین را بکشند و این کشتار هم عمدی است. مسئولان هم می‌دانند و تاکنون از طرف مقامات قضایی و رییس قوه‌ قضاییه توجهی به این مسئله نشده است. در حالی‌که همه‌ آن‌ها می‌دانند که کلیه‌ حسین از کار افتاده است. حسین مجبور شده از روز شنبه دست به اعتصاب غذا بزند و وضع کلیه‌اش هم خیلی وخیم است. اگر حسین در این وضعیت بماند، کشته خواهد.»
واکنش سازمان‌ها و نهادهای حقوق‌بشری
در این مدت نهادها و سازمان‌های حقوق بشری نیز به وضعیت حسین رونقی ملکی در زندان واکنش نشان داده‌اند.
سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده است که محمدصادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه٬ حیدر مصلحی٬ وزیر اطلاعات و عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران مسئول جان رونقی ملکی هستند.
حسین رونقی ملکی همچنین یکی از زندانیان سیاسی است که به وضعیت او در گزارش احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران پرداخته شده است.









وزیر خارجه آمریکا از ایران خواست در مذاکرات اتمی مسکو دست به اقدامات مشخص برای رفع نگرانی‌های بین‌المللی بزند. وی تاکید کرد که جامعه جهانی نه درباره نیات و مقاصد، بلکه درباره گام‌های عملی ایران قضاوت می‌کند.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه (۱ ژوئن/۱۲ خرداد) اعلام کرد که جامعه جهانی در چند هفته آینده درخواهد یافت که آیا ایران درصدد اتخاذ گام عملی و مشخص برای شفاف‌سازی برنامه اتمی خود است یا نه. به گفته کلینتون ایران باید ثابت کند که برنامه اتمی‌اش اهدافی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.
در آستانه برگزاری سومین دور مذاکرات اتمی در مسکو در ۱۸ و ۱۹ ژوئن امسال کشورهای غربی امیدوارند بتوانند ایران را متقاعد سازند به پرسش‌های جامعه جهانی پاسخ‌هایی روشن بدهد.
هیلاری کلینتون که در اسلو، پایتخت نروژ، در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت چنین تاکید کرد: «ما درصدد ادامه مذاکرات گروه ۵+۱ با ایران هستیم، اما خواهان اقداماتی مشخص نیز هستیم. در نشست مسکو در هفته‌های ‌آینده خواهیم دید که آیا ایران آماده است که دست به چنین اقداماتی زند.»
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت: «هنوز تردید‌های فراوانی درباره اهداف ایران وجود دارد، اما ما درباره اعمال ایران قضاوت خواهیم کرد. ما همچنین این موضوع را بررسی خواهیم کرد که آیا اقدامات ایران برای اجرای تعهداتش کافی خواهد بود.»
کلینتون گفت که آمریکا به همراه بریتانیا، روسیه، فرانسه، چین، ‌آلمان و سازمان ملل متحد به مذاکرات اتمی ادامه خواهد داد، اما همه این کشورها خواهان جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای از طریق ادامه روند غنی‌سازی اورانیوم هستند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین خواهان همکاری بیشتر ایران با این نهاد بین‌المللی استکلینتون در دیدار با مسئولان دولت نروژ چنین تاکید کرد: «مذاکرات ما با ایران درباره نیات و صداقت نبوده، بلکه متوجه اقدامات و نتایج است.»
تا کنون مذاکرات اتمی میان ایران و جامعه جهانی به نتیجه‌ای مشخص نرسیده است. مذاکرات استانبول و بغداد در سال جاری میلادی تنها عمق اختلافات را آشکار نمود. جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته است آمریکا و متحدانش را از صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی خود مطمئن سازد، بدین دلیل ایالات متحده و اسرائیل هنوز گزینه نظامی علیه تاسیسات اتمی ایران را منتفی نمی‌دانند.
معضل مرکز نظامی پارچین
به‌رغم سفر اخیر یوکیا آمانو به تهران و اعلام خوش‌بینی نسبت به چرخش در زمینه همکاری‌ها میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران هنوز هیچ گونه گام عملی در این زمینه مشاهده نمی‌شود.

آژانس اتمی بار دیگر خواهان بازدید از تاسیسات نظامی پارچین در نزدیکی تهران شده است. به گفته کارشناسان آژانس اتمی، جمهوری اسلامی درصدد "پاکسازی" و تخریب برخی ساختمان‌ها در مرکز نظامی پارچین است. کارشناسان اتمی حدس می‌زنند که برخی از قطعات مهم برای ساخت بمب اتمی در مرکز پارچین مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. ایران اتهامات کارشناسان اتمی را "بی‌اساس" می‌داند.
آمانو پس از بازگشت از تهران گفت که هر دو طرف توافق کرده‌اند که بازرسی از مرکز پارچین، دستیابی به اسناد و کارشناسان اتمی ایران میسر شود. اما این توافق منجر به امضای قراردادی مشخص نشد.
حال پس از گذشت دو هفته از خوش‌بینی‌های نخستین مشخص شده است که ایران همچنان مخالف ورود بازرسان به مرکز نظامی پارچین است. یکی از دیپلمات‌های ارشد غربی در مقر آژانس اتمی در وین گفت: «ما بارها شاهد این گونه رفتار از سوی ایران بوده‌ایم. جمهوری اسلامی نخست وعده می‌دهد و سپس قول خود را فراموش می‌کند.»
رودیگر لودکنیگ، نماینده آلمان در آژانس اتمی در وین، نیز تصریح کرد که «ایران می‌تواند با پایبندی به تعهداتش در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فضای مثبتی را برای مذاکرات اتمی در مسکو ایجاد کند». وی افزود: «ایران باید با اتخاذ گام‌های عملی دست به اعتمادسازی بزند.»








آمريکا خواستار اقدامات عملی ايران در مذاکرات مسکو شد

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز جمعه خواستار اقدامات عملی و مشخص ايران در مذاکرات آينده با کشورهای عضو گروه ۱+۵ در مسکو شده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، وزير امور خارجه آمريکا در اسلو پايتخت نروز گفت: «مذاکرات ما با ايران درباره صداقت و نيات نبوده، بلکه درباره اعمال و نتايج است.»
هيلاری کلينتون  اضافه کرد: «در نشست آتی در مسکو در چند هفته آينده درخواهيم يافت که آيا ايران آماده است که چنين اقداماتی را انجام دهد.»
وزير امور خارجه آمريکا همچنين گفته است: «ما همچنان نگرانی های بسياری درباره مقاصد (ايران) داريم، ولی ما درباره آنها براساس اقدامات ايران قضاوت کرده تا اطمينان حاصل کنيم که چنين اقداماتی برای پايبندی اين کشور به تعهداتش کافی است .»
دور سوم مذاکرات ايران با نمايندگان آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در ۱۷ ژوئن در مسکو برگزار خواهد شد.
دور تازه مذاکرات ايران با ۱+۵ پش از يک وقفه ۱۵ ماهه در ۲۶ فروردين ماه سال جاری در استانبول آغاز شد. دور دوم اين مذاکرات  نیز در  سوم و چهارم خرداد ماه در بغداد برگزار شد. در اين مذاکرات طرفين به نتيجه ای نرسيدند. در پايان اين مذاکرات ايران و گروه ۱+۵  ضمن سازنده خواندن این گفت وگو ها، به اختلافات جدی اذعان کرده و گفتند که توافق کرده اند که اين مذاکرات را در مسکو ادامه دهند.
در حالی هيلاری کلينتون خواستار اقدامات عملی و ملموس جمهوری اسلامی در مذاکرات مسکو شده است که علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران،نیز روز جمعه  ابراز اميدواري کرده است که گروه ۱+۵ با رويکرد مثبت در مذاکرات حاضر شود.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، علی اکبر صالحی  در دهلی نو گفته است: «رويکرد جمهوری اسلامی ايران در مذاکرات ۱+۵ محکم و جدی بوده و ايران باحسن نيت و با نظر حل و فصل موضوع وارد گفت و گوهای استانبول و بغداد شده واميدواريم درنشست آتی در مسکو نيز طرف مقابل بارويکرد مثبت در مذاکرات حاضر شود.»
وزير امور خارجه ايران اضافه کرده است:« جهت مذاکرات جهت خوب و درستی است و فقط فرآيند مذاکرات ممکن است باکندی و يا تندی روبرو شود ولی جهت درستی است و ما با همين اعتبار اميد زيادی به موفقيت مذاکرات داريم.»
صالحی گفت:«به هرحال مذاکرات سختی است و بايد اين فرآينده را طرفين به گونه ای عمل کنند و تسريع بخشند که اين پرونده هر چه زودتر به يک سرانجام نيکو و مورد رضايت طرفين برسد. »
 اعضای گروه پنج به علاوه يک در سال های اخير با استفاده از اهرم تحريم و انجام مذاکرات با ايران، تلاش کرده اند تا تهران را متقاعد کنند که از غنی سازی اورانيوم دست بکشد.
اين کشورها نگران هستند که ايران در پوشش فعاليت های هسته ای خود که آن را صلح آميز می داند به دنبال ساخت بمب اتمی باشد. ايران اين اتهام را تکذيب می کند.








رویترز: تلاش ایران برای رساندن مواد غذایی به سوریه

در حالی که تحریم‌های جهانی علیه رژیم بشار اسد معامله با دولت سوریه را دشوار ساخته، خبرگزاری رویترز گزارش داده است که ایران در حال تدارک راه فراری برای دولت سوریه جهت تامین مواد غذایی و غلات است.
به گزارش رویترز، در حالی که هدف تحریم‌ها بر علیه هر دو دولت ایران و سوریه واردات مواد اولیه زندگی نیست، با این همه موانع پیچیده‌ای بر سر معامله با سوریه و ایران ایجاد شده است.
یک تاجر مواد غذایی در فرانسه، کمک ایران به دولت سوریه برای غلبه بر کمبود مواد غذایی را به تقلای دولت الجزایر به کمک به رژیم‌های سرنگون شده تونس و لیبی برای غلبه بر قیام‌های مردمی تشبیه کرده است.
به گفته وی، ایران با راه‌های غیر معمول در تلاش است که به رژیم سوریه از طریق بازار سیاه و احتمالا از طریق واسطه‌های بخش خصوصی در تهیه مواد غذایی کمک کند.
 برپایه این گزارش و بنا به گفته برخی معامله‌کننده‌های بین‌المللی مواد غذایی و غلات، ایران شاید از طریق مرزهای ترکیه و عراق و از طریق واسطه‌ها بتواند بخشی از نیازهای دولت سوریه به مواد اولیه زندگی را تامین کند، اما این تلاش‌ها جوابگوی حداکثر نیمی از نیازهای سالانه ۷ الی ۸ میلیون تنی دولت سوریه به واردات مواد خوراکی و غلات خواهد بود.
«توربجورن سالتوت» کار‌شناس موسسه «مپلکرافت» بریتانیا در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفته است که موفقیت‌های ایران برای دور زدن تحریم‌ها در واردات غلات و نیازهای غذایی، نشان از توانایی تهران برای پیدا کردن راه‌های جایگزین برای پرداخت پول اقلام وارداتی دارد.
ایران بر خلاف سوریه، تلاش‌های وافری برای جایگزینی نفت و طلا بجای دلار برای پرداخت پول ورادات کالا انجام می‌دهد، با این همه با توجه به نیاز ایران برای تامین معاش ۷۸ میلیون شهروند، با محدودیت منابع مواجه هست.
این کار‌شناس در ادامه می‌گوید که به هر حال، دولت ایران تلاش برای تامین مواد غذایی و غلات مورد نیاز مردم تحت حاکمیت دولت سوریه را ادامه خواهد داد.
یک تاجر در خاورمیانه به خبرگزاری رویترز گفته است که سوریه به احتمال زیاد برای تامین مواد اولیه و غلات، بیشتر از دولت ایران از کمک‌های تجار بخش خصوصی یا واسطه‌های ایرانی بهره‌مند شود، اما به هر حال کمک‌های ایران به دولت سوریه، چه از بخش خصوصی و چه توسط خود دولت، تنها در کوتاه مدت جوابگوی نیازهای دولت بشار اسد برای تامین آذوقه مردم خواهد بود و مشکل مواد غذایی بعنوان یک بحران در دولت سوریه به قوت خود باقی خواهد ماند.






مهلت چهار ماهه برای ابقا یا حذف مجاهدين خلق از فهرست گروه های تروریستی

يک دادگاه تجديد نظر فدرال آمريکا روز جمعه از هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه اين کشور خواسته که ظرف مدت چهار ماه درباره ابقا یا حذف نام سازمان مجاهدين خلق از فهرست گروههای تروريستی اين کشور، تصميم گيری کند.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سازمان مجاهدين خلق ۱۵ سال پيش در فهرست گروه های تروريستی آمريکا قرار گرفت. اما اين گروه می گويد، به مبارزه مسلحانه با حکومت ايران پايان داده و سلاح های خود را به نيروهای آمريکايی حاضر در عراق تحويل داده است.
طبق اين گزارش، سه قاضی دادگاه تجديد نظر فدرال در  واشینگتن دی سی گفته اند که خانم کلينتون در خصوص ارائه اطلاعات لازم برای تصميم گيری درباره ماهیت سازمان مجاهدین خلق کند عمل کرده است و به وی مهلتی چهار ماهه داده می شود تا در مورد ابقا يا خروج اين گروه از فهرست گروههای تروريستی تصميم نهايی را اتخاذ کند.
دادگاه تجديد نظر در سال ۲۰۱۰ از هيلاری کلينتون خواسته بود تا دلايل رد درخواست سازمان مجاهدين خلق برای خروج از فهرست گروههای تروريستی آمريکا را در اختيار اين دادگاه قرار دهد.
اين در حالی است که قضات دادگاه تجديد روز جمعه گفته اند، از سال ۲۰۱۰  تاکنون «حداقل» می توان گفت پيشرفت خانم هيلاری کلينتون در اين زمينه آهسته بوده است.
اين قضات اضافه کرده اند: تاکنون دلايل کافی درباره این که چرا طی ۶۰۰ روز گذشته وزير امور خارجه قادر نبوده در اين زمينه تصميم گيری کند، ارائه نشده است.
 قضات دادگاه تجدید نظر تصريح کرده اند ،در صورتی که وزير امور خارجه طی اين چهار ماه اقدامی نکند، دادگاه راسا به در خواست مجاهدين خلق رسيدگی کرده و انها را از فهرست گروه های تروريستی خارج خواهد کرد.
در واکنش به مهلت دادگاه تجديد نظر در روز جمعه، مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، در پاسخی مکتوب به يک پرسش در این زمینه اعلام کرد که  این وزارتخانه به بررسی ها درباره ماهیت سازمان مجاهدين خلق در فهرست گروههای تروريستی براساس قوانين و رای دادگاه تجديد نظر در واشينگتن در سال ۲۰۱۰  ادامه می دهد.
سخنگوی وزارت امورخارجه امريکا می گويد، همانطورکه خانم کلينتون پيشتر نيز گفته بود، همکاری مجاهدين خلق در تعطيل کردن اردوگاه اشرف و انتقال مسالمت آميز ساکنان آن به اردوگاه «حريه» يکی از عوامل کليدی در تصميم گيری ايالات متحده درباره ماهيت اين گروه است.
مارک تونر همچنين گفته وزارت امور خارجه آمريکا  قصد دارد تا نظر دادگاه را تامين کند.
به گزارش خبرگزاری رويترز، قضات دادگاه تجديد نظر در خواست مجاهدين خلق برای تصميم گيري درباره ماهيت اين سازمان طی مدت ۳۰ روز  را رد کرده است.
شخصيت های برجسته ای در آمریکا از سازمان مجاهدين خلق حمايت می کنند، از جمله لوييز فريح، رييس سابق پليس فدرال آمريکا، اف بی ای، و ژنرال بازنشسته هيو شلتون، رييس سابق ستاد مشتر ارتش آمريکا.
به گزارش آسوشيتدپرس، در همين حال وزارت خزانه داری آمريکا در حال تحقيق و بررسی درباره منابع مالی سازمان مجاهدين خلق در امريکا است.








درخواست «تشکیل گروه‌های دفاع از نظام در حوزه‌های عملیه»

روزنامه‌های خراسان، دنیای اقتصاد و اعتماد از قول محمد موسوی خویینی‌، از اعضای ارشد مجمع روحانیون مبارز، خبر داده‌اند که این تشکل روحانی نزدیک به اصلاح‌طلبان در «انتخابات ریاست ‌جمهوری» شرکت خواهد کرد. همزمان علی‌محمد غریبانی از اعضای شورای هماهنگی اصلاحات به روزنامه اعتماد گفته است که «نباید به هر حرف و اظهار نظری اعتماد کرد».
روزنامه شرق خبر داده است که مرتضی مقتدایی مدیر حوزه‌های علمیه، خواهان تشکیل «گروه‌های مدافع نظام» در حوزه‌ها شده است.
روزنامه‌های دنیای اقتصاد و خراسان ضمن انتشار خبر «ابلاغ یک قانون و لغو یک مصوبه دولت» از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی، گزارش داده‌اند که علی لاریجانی با انتشار دو نامه در «روزنامه رسمی»، ضمن ابلاغ «اصلاحیه قانون هدفمندی یارانه‌ها» به دستگاه‌های اجرایی، «مصوبه دولت مبنی بر اختصاص ۱۱۵۰ میلیارد تومان از بودجه سلامت به وزارت راه و شهرسازی را لغو کرد».

اظهارات متفاوت درباره احتمال شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری
روزنامه‌های خراسان، دنیای اقتصاد و اعتماد از قول محمد موسوی خویینی‌، از اعضای ارشد مجمع روحانیون مبارز، خبر داده‌اند که این تشکل روحانی نزدیک به اصلاح‌طلبان در «انتخابات ریاست ‌جمهوری» شرکت خواهد کرد.
روزنامه خراسان نوشته است که محمد موسوی خوئینی‌عضو مرکزیت مجمع روحانیون ‌عصر روز پنج‌شنبه در حاشیه مراسم ختم برادرش در تهران طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس، وابسته به جناح حاکم، درباره برنامه ‌اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت که «اظهار‌ نظر در این باره زود است، اما ما قطعاً تصمیم داریم در انتخابات شرکت کنیم، البته ‌این حرف نظر شخصی بنده است و ‌هنوز درباره نحوه حضور اصلاح‌طلبان جلسه‌ای نداشته‌ایم».
به گزارش این روزنامه، دبیر مجمع روحانیون مبارز درباره زمان حضور قطعی اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده ریاست جمهوری نیز گفته است که «ما رئیس داریم؛ این سوالات را باید از آقای خاتمی بپرسید».
محمد موسوی خوئینی در عین حال گفته است که «آقای خاتمی به من نیابت نداده که به جای وی صحبت کنم» و «هنوز درباره گزینه‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات بحثی نشده است» و در خصوص احتمال کاندیداتوری محمد خاتمی برای ریاست جمهوری سال ۹۲ نیز «خبری ندارم».
روزنامه اعتماد نیز ضمن انتشار متن سخنان محمد موسوی خوئینی درباره حضور مجمع روحانیون در انتخابات آینده ریاست جمهوری نوشته است که «پیگیری‌های اعتماد» از دبیرکل مجمع روحانیون مبارز «نشان از عدم تکذیب» این اظهارات دارد.
علی‌محمد غریبانی از اعضای شورای هماهنگی اصلاحات نیز با تاکید بر این که «نباید به هر حرف و اظهار نظری اعتماد کرد» به روزنامه اعتماد گفته است که «گاهی اوقات اظهار نظر یک شخص به تمام طیف اصلاح‌طلبان تعمیم داده می‌شود و از آن به عنوان برنامه‌های اصلاحات نام می‌برند».
این عضو شورای هماهنگی اصلاحات در عین حال خبر داده است که «درباره فعالیت اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی کشور خبرهای خوبی هست که پس از برگزاری مراسم سالگرد آیت‌الله خمینی اعلام خواهد شد» و «بسیاری از مسائل را روشن خواهد کرد».
علی‌محمد غریبانی همچنین به روزنامه اعتماد گفته است که «‌تاکنون شخص خاصی برای شرکت در انتخابات سال ۹۲ از سوی اصلاح‌طلبان مشخص نشده و هنوز مشخص نیست اصلاح‌طلبان برای حضور در کنش‌های سیاسی کشور چه برنامه‌ای دارند»، اما «هر برنامه‌ای باشد مطمئنا به‌ طور رسمی از سوی شورای هماهنگی اصلاحات اعلام می‌شود و نباید به هر حرف و اظهار نظری اعتماد کرد».
روزنامه اعتماد یادآوری کرده است که «بخشی از جامعه اصلاح‌طلبی معتقد است هنوز بستر برای فعالیت این قشر مهیا نیست» و «بخشی دیگر هم به جبر روزگار سکوت اختیار کرده است».
این روزنامه نوشته است که «تا انتخابات ریاست ‌جمهوری دوره یازدهم یک سال باقی مانده است، اما از همین الان بیشترین اخبار سایت‌های اصولگرا مربوط به این اتفاق یک سال دیگر است» و «افرادی مثل محسن رضایی و محمدباقر قالیباف هم که پشتکار مثال‌زدنی برای شرکت در انتخابات دارند از همین الان خود را برای سخنرانی‌های تبلیغاتی‌شان آماده می‌کنند».
روزنامه اعتماد همچنین نوشته است که رسانه‌های وابسته به جناح حاکم در روزهای اخیر «شرکت احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده ریاست جمهوری» و «برنامه جریان انحرافی دولت در انتخابات آتی» را به عنوان «دو خط تبلیغاتی» درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری برجسته کرده‌اند، و خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران که پیشتر اصلاح‌طلبان را با عناوین اتهام‌آمیز نام می‌برد با «تغییر لحن» آشکار اخباری درباره اصلاح‌طلبان منتشر می‌کند که «اصلاح‌طلب بودن و عضویت آنها در احزاب اصلاح‌طلب به رسمیت شناخته شده است».

«تشکیل گروه‌های دفاع از نظام در حوزه‌های عملیه»
روزنامه شرق خبر داده است که مرتضی مقتدایی مدیر حوزه‌های علمیه خواهان تشکیل «گروه‌های مدافع نظام» در حوزه‌ها شده است.
این روزنامه نوشته است که مرتضی مقتدایی در جریان برگزاری «چهاردهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه» در قم تاکید کرده است که باید «گروه‌هایی برای دفاع از نظام در حوزه‌های علمیه تشکیل شود» تا «تلاش‌های علمی حوزه‌های علمیه» در زمینه دفاع از نظام «اجرایی شود».
به نوشته این روزنامه، «مدیر حوزه‌های علمیه» همچنین بر «مسئولیت اساتید حوزوی نسبت به نظام اسلامی» تاکید کرده و گفته است که «نظام ما نظامی اسلامی است و رهبری گفتند که حوزه مادر این نظام است، نظام مولود حوزه است و مادر نمی‌تواند فرزند خود را فراموش کند؛ لذا حوزه باید مرتب بر مسائل نظام اشراف داشته باشد» و اساتید حوزه‌های علمیه باید «در درس‌ها گاهی در مورد نظام، مسائل انقلاب و تاریخچه آن» صحبت کنند.
مرتضی مقتدایی همچنین بدون ذکر جزئیات تاکید کرده است که «توجه به مسائل اخلاقی طلاب توسط اساتید بسیار مهم» است و «در کنار تمامی دروس باید اساتید درس و روایت اخلاقی بخوانند و مطالب تربیتی را به طلاب تذکر دهند».
همزمان روزنامه دنیای اقتصاد خبر داده است که رضا استادی از روحانیان ارشد در قم و «دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور» تاکید کرده است که «اختلاف در حوزه به نفع هیچ کس نیست».
به نوشته این روزنامه، رضا استادی نیز که چون مرتضی مقتدایی در «چهارمین اجلاسیه استادان سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم» سخن می‌گفت ایجاد تشکل‌های سیاسی در حوزه‌ها را رد کرده و گفته است که «بعضی‌ها فکر می‌کنند که باید در مقابل دیگران تشکیلاتی ایجاد کنند؛ در حالی که اختلاف و دودستگی و سه‌دستگی در حوزه به نفع هیچ کس نیست».
روزنامه دنیای اقتصاد از قول «دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور» نوشته است که «حوزه علمیه مربوط به امام زمان است و در حوزه به هیچ وجه بی‌اخلاقی از هیچ کسی پذیرفته نیست».

«ابلاغ یک قانون و لغو یک مصوبه دولت» از سوی رئیس مجلس
روزنامه‌های دنیای اقتصاد و خراسان ضمن انتشار خبر «ابلاغ یک قانون و لغو یک مصوبه دولت» از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی گزارش داده‌اند که علی لاریجانی «رویه لغو مصوبات دولت» و «ابلاغ مصوبات مجلس» در مقابل رئیس دولت را از سر گرفته است.
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، علی لاریجانی، رئیس موقت مجلس نهم، در اولین روزهای ریاستش بر مجلس جدید «رویه خود برای لغو مصوبات خلاف قانون دولت و همچنین ابلاغ قوانین ابلاغ نشده توسط رئیس‌ جمهور» را آغاز کرد.
این روزنامه نوشته است که طی دو نامه‌ای که روز پنج‌شنبه در روزنامه رسمی منتشر شد به ترتیب «اصلاحیه قانون هدفمندی یارانه‌ها را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد» و همزمان «مصوبه دولت مبنی بر اختصاص ۱۱۵۰ میلیارد تومان بودجه سلامت به وزارت راه و شهرسازی را لغو کرد».
قانون اصلاح ماده ۱ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها که با عنوان طرح دوفوریتی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده بود، با وجود مخالفت دولت در جلسه روز یک‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۱ در مجلس تصویب شد و بر اساس آن «افزایش قیمت حامل‌های انرژی در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به قیمت این حامل‌ها بر اساس فوب خلیج فارس محدود شده است».
روزنامه دنیای اقتصاد یادآوری کرده است که اقدامات رئیس مجلس در لغو مصوبات هیئت دولت و ابلاغ قوانین مصوب مجلس به جای رئیس دولت، «پیش از این با انتقاد محمود احمدی‌نژاد مواجه شده بود».
روزنامه خراسان نیز گزارش داده است که «لاریجانی در نامه‌ای به احمدی‌نژاد مصوبه اختصاص بودجه سلامت به وزارت راه و شهرسازی را لغو کرده است».
به نوشته این روزنامه، لاریجانی در این نامه تاکید کرده است که «تصویب‌نامه ۲۸ اسفند ۱۳۹۰ هیئت وزیران» درباره «تغییر دستگاه دریافت‌کننده اعتبار بودجه سال ۱۳۹۰ از وزارت بهداشت به وزارت راه و شهرسازی» بر اساس بررسی‌ها و اعلام نظر مقدماتی «هیئت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین مجلس شورای اسلامی» مغایر با قانون بودجه کل کشور در سال ۱۳۹۰ است، چرا که قانون بودجه به اختصاص «۳ میلیارد دلار بابت بخش سلامت در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» تاکید کرده و اقدام دولت در «تغییر دستگاه اجرایی: دریافت‌کننده این بودجه «از وزارت بهداشت به وزارت راه و شهرسازی، مغایر قانون» است.
روزنامه خراسان نوشته است که در حالی که مجلس و برنامه پنج‌ساله به اختصاص ۳ میلیارد دلار بابت بخش سلامت به وزارت بهداشت تاکید کرده بودند، دولت در اسفندماه سال ۹۰ تصویب کرد که «مبلغ ۱۱۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات» اختصاص یافته به وزارت بهداشت به وزارت راه و شهرسازی پرداخت شود.
«یک مسئول در وزارت بهداشت» به روزنامه خراسان گفته است که «نامه رئیس مجلس به رئیس جمهور به دنبال درخواست و پیگیری کمیسیون بهداشت برای برگشت بودجه سلامت به وزارت بهداشت بوده است».








براساس گزارش‌ها، وزیر امور خارجه ایران در سفری به پاکستان، با آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرده و از طرف رئیس‌جمهور ایران او را برای شرکت در اجلاس آتی سران کشورهای غیرمتعهد در تهران دعوت کرده است.
به گزارش ایرنا، علی‌اکبر صالحی بعد از سفری دوروزه به هند، وارد کراچی پاکستان شده است.
ایران اعلام کرده است که در دهه نخست شهریور ماه امسال میزبان نشست سران جنبش عدم‌تعهد است و در ماه‌های اخیر مقامات عالی‌رتبه ایران با سفر به کشورهای عضو و ناظر این سازمان از آنها رسما برای شرکت در نشست تهران دعوت کرده‌اند.
آقای زرداری گفته است که در این نشست شرکت خواهد کرد.
ایرنا گزارش داده است که آقای صالحی و رئیس‌جمهور پاکستان درباره روابط دوجانبه ایران و پاکستان و ارتقای همکاری‌های مشترک بین دو کشور هم تبادل‌نظر کرده‌اند.








معاون سیاسی-امنیتی استاندار البرز گفته است که یک تبعه چین که "به دست افراد شرور به گروگان گرفته شده بود"، روز جمعه، ۱۲ خرداد، آزاد شده است.
ناصر رجبی به خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) گفته است که "دو برادر که محکومیت اعدام داشتند"، یک تبعه چین را در استان البرز به گروگان گرفته و "در پی سوءاستفاده و درخواست‌هایی از مسئولان بودند."
او اضافه کرد که نیروهای امنیتی و انتظامی در منطقه ساوجبلاغ با گروگانگیرها درگیر شده و توانسته‌اند گروگان چینی را آزاد کنند.
به گفته آقای رجبی، در درگیری دو طرف، یکی از گروگانگیرها کشته و دیگری مجروح شده است.








یک زن جوان ونزوئلایی به خاطر آنکه سومین میلیون نفری بود که دنبال کننده تویئتر هوگو چاوز شد، یک خانه مسکونی جایزه گرفت.
ناتالیا والدیویسو با ارسال تویئتی به رئیس جمهوری ونزوئلا از هدیه او تشکر کرده است.
او نوشته که خانه اهدایی در جزیره مارگاریتا بسیار زیبا بوده است.
مخالفان دولت آقای چاوز می گویند که اهدای خانه ای مسکونی که هزینه ساخت او از بیت المال هزینه شده "غیر قابل تحمل" است.






پاهالاگما سومارتانا، از ارشدترین راهبان بودایی سریلانکایی در بریتانیا به اتهام آزار جنسی یک دختر بچه به تحمل هفت سال زندان محکوم شده است.
اتهام این مقام بلندپایه بودایی باز می گردد به ۳۵ سال پیش که مطابق کیفر خواست او یک دختر بچه هشت ساله را مورد اذیت و آزار جنسی قرار داده، اگر چه این راهب بودایی در مورد اتهام دیگری مبنی بر تجاوز جنسی بیگناه شناخته شده است.
به گفته گزارشگر بی بی سی پاهالاگما سومارتانا از معدود رهبران بودایی است که تاکنون به اتهام سوء استفاده جنسی در دادگاه محکوم می شود.
با این وجود اتهامات بسیاری در مورد سوء رفتار راهبان بودایی در سریلانکا و اماکن مذهبی آنها گزارش شده است.








براساس اعلام ناتو، چهار امدادگری که ماه گذشته در شمال افغانستان ربوده شده بودند، توسط نیروهای این سازمان آزاد شده‌اند.
ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرده است که دو زن تبعه خارجی و دو تبعه افغانستان روز جمعه، اول ژوئن (۱۲ خرداد) در جریان عملیاتی نظامی در ولایت بدخشان آزاد شده‌اند.
یکی از دو تبعه خارجی یک متخصص تغذیه بریتانیایی و دیگری کنیایی است و بر اساس گزارش‌ها، هر دوی آنها هم‌اکنون در کابل، پایتخت افغانستان هستند.
دو تبعه افغانستان هم که به همراه این دو نفر به گروگان گرفته شده بودند، به خانواده‌هایشان پیوسته‌اند.
نیروهای نظامی آمریکایی و بریتانیایی مستقر در افغانستان با کمک نیروهایی از وزارت کشور افغانستان این عملیات را اجرا کرده‌اند.
گروگان‌های آزادشده از جمله ۵ نفری بودند که از طرف گروه امدادگر سوئیسی مدایر به افغانستان رفته و روز ۲۲ ماه مه توسط شورشیان به گروگان گرفته شده بودند.
ناتو اعلام کرده است که در جریان عملیاتی که برای آزادی این افراد انجام شد، تمام گروگانگیرها که پنج نفر بودند، کشته شده‌اند.
با آن که در ابتدا گزارش‌هایی از آزادی هر پنج نفر گروگان منتشر شد، ولی هنوز سرنوشت گروگان پنجم که تبعه افغانستان است، نامشخص مانده است.
ناتو اعلام کرده است: "گروه نجات با یک هلی‌کوپتر و بعد از اطمینان از حضور گروگان‌ها در محل، به منطقه اعزام شد و بعد از تامین امنیت در محل، با اجرای عملیات نجات، تمام چهار نفر گروگان را با موفقیت آزاد کرد."
بر اساس اعلام ناتو، عملیات نجات زمانی انجام شد که گروگانگیرها در حال انتقال گروگان‌ها به مناطق دورافتاده بودند.






حسنی مبارک اولین رهبر سابق کشورهای عربی است که از آغاز اعتراضات موسوم به "بهارعربی" شخصا محاکمه شده است.
به زودی سرنوشت حسنی مبارک، رئیس‌جمهور سابق مصر روشن می‌شود. قرار است قاضی دادگاه آقای مبارک تا ساعاتی دیگر اعلام کند که آیا او را در توطئه برای کشتن تظاهرکنندگان در اعتراضات ضددولتی مصر که منجر به کناره‌گیری او از قدرت شد، گناهکار می‌داند یا نه.
این دادگاه در عین حال درباره سرنوشت حبیب عدلی، وزیر کشور آقای مبارک و چهار دستیار او که به پلیس دستور تیراندازی داده بودند، حکم صادر خواهد کرد.
هر شش متهم خود را بی‌گناه دانسته‌اند، اما در صورت مجرم شناخته شدن، ممکن است به مجازات مرگ محکوم شوند.
آقای مبارک به همراه دو پسرش علاء و جمال با اتهامات دیگری از جمله سوءاستفاده از قدرت برای جمع‌آوری ثروت هم روبروست.
دادگاه حکم حسین سالم یکی از نزدیکان ثروتمند حسنی مبارک را در غیاب او اعلام خواهد کرد.
دو مقام امنیتی سابق در وزارت کشور مصر نیز متهم به بی‌کفایتی در پیش‌بینی اعتراضات و ناتوانی در حفظ و مراقبت از مردم و املاک شخصی شده‌اند.

ارتش مسئول است

حسنی مبارک اولین رهبر سابق کشورهای عربی است که از آغاز اعتراضات موسوم به "بهارعربی" شخصا محاکمه شده است.
زین‌العابدین بن علی، رهبر تونس، در ماه ژوئیه گذشته غیابا در ارتباط با اتهامات مربوط به اسلحه و مواد مخدر مجرم شناخته شد و علی عبدالله صالح، رهبر سابق یمن، بعد از تحویل قدرت در نوامبر گذشته از تعقیب جزایی مصون ماند.
معمر قذافی رهبر سابق لیبی نیز در اکتبر سال گذشته به دست شورشیان این کشور کشته شد.
دادستان خواستار اعدام حسنی مبارک ۸۴ ساله با طناب دار شده است.
در ماه مه گذشته دادستان کل کشور مصر اعلام کرد که حسنی مبارک به اتهام توطئه برای کشتن بیش از ۸۵۰ تظاهرکننده در اعتراضات ۱۸ روزه این کشور محاکمه می‌شود. این اعتراضات آقای مبارک را مجبور به کناره‌گیری از قدرت کرد.
در ماه اوت حسنی مبارک که براساس گزارش‌ها دچار مشکلات قلبی بود، با یک برانکارد به دادگاه منتقل شد.
این محاکمه از آغاز با دشواری‌هایی روبرو بود چرا که هیچ‌کدام از شاهدان گواهی‌های متقنی ارائه نکرده‌اند. ۵ شاهد نخست دادگاه شهادت خود را مبنی بر اینکه به پلیس دستور تیراندازی داده شده بود، پس گرفتند.
گفته می‌شود که محمد حسین طنطاوی، رئیس شورای عالی نیروهای مسلح و وزیر دفاع سابق مصر در خفا شهادت داده است که ارتش هرگز دستور تیراندازی به تظاهرکنندگان را دریافت نکرده بود.
این دادگاه همچنین بین ماه‌های سپتامبر تا دسامبر به دلیل ادعای جانبداری قاضی -که بعدها رد شد- به حالت تعلیق درآمد.
در آخرین مرحله دادگاه که در ماه ژانویه برگزار شد، دادستان کل استدلال کرد که غیرممکن است حسنی مبارک به پلیس دستور شلیک نداده باشد.
وکلای مدافع نیز استدلال کردند که هنگام کشته شدن تظاهرکنندگان، ارتش مسئول برقراری امنیت بوده است، چرا که حسنی مبارک در این زمان مقرارت منع آمدوشد وضع کرده و مسئولیت‌ها را به فرمانده کل ارتش واگذار کرده بود. بنابراین پلیس نمی‌توانسته است از متهم دستور بگیرد.
دادستان خواستار اعدام حسنی مبارک ۸۴ ساله با طناب دار شده است.
خبرنگاران می‌گویند اگرچه اغلب ناظران معتقدند که دادگاه نسبتا منصفانه برگزار شده است، دادستان کماکان می‌گوید که از دسترسی او به بخشی از مهم‌ترین شواهد مربوط به پرونده جلوگیری کرده‌اند.
به گفته دادستان، دادگاه حاضر به بررسی مکالمات تلفنی وزارت کشور در ساعات حساس اعتراضات و زمان کشته شدن تظاهرکنندگان نشده است و بسیاری از اعضای حلقه درونی دولت در دادگاه شهادت نداده‌اند. دادستان همچنین به این موضوع که باقی شهادت‌ها پشت درهای بسته ارائه شده، معترض است.
یکی دیگر از اتهامات حسنی مبارک این است که به حسین سالم کمک کرده است تا بیش از ۷۰۰ میلیون دلار پول عمومی حاصل از فروش گاز طبیعی به اسرائیل را به جیب بزند.
اتهام دیگر او این است که به شرکت حسین سالم برای خرید زمین‌های دولتی در ساحل دریای سرخ به قیمتی کمتر از بهای واقعی، مجوز داده و در مقابل ۵ ویلا به قیمت بیش از ۶ میلیون دلار از او گرفته است.
علاء و جمال مبارک هم متهم به دریافت رشوه از حسین سالم تاجر ۷۹ ساله‌ای هستند که قرار است از اسپانیا به مصر مسترد شود.
روز چهارشنبه گذشته دادستان اعلام کرد که پسران حسنی مبارک همراه با هفت نفر دیگر در دادگاهی جداگانه به اتهام دستکاری در بازار بورس محاکمه می‌شوند.
اتهام این عده کسب درآمد غیرقانونی از راه فروش یک بانک است.








آقای پانه‌تا در یک نشست امنیتی در سنگاپور گفت که آمریکا به دنبال افزایش حضور نظامی در منطقه آسیا و اقیانوسیه است
وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده است که این کشور در حال برنامه‌ریزی برای انتقال بخش قابل توجهی از ناوگان جنگی خود به منطقه آسیا و اقیانوسیه تا سال ۲۰۲۰ میلادی است.
لئون پانه‌تا گفت که در چارچوب خط مشی آمریکا برای افزایش حضور در آسیا، تا سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۶۰ درصد از ناوگان این کشور به منطقه آسیا و اقیانوسیه اعزام خواهد شد.
او در یک نشست امنیتی منطقه‌ای در سنگاپور گفت که این تغییر با هدف محدود کردن قدرت چین انجام نمی‌شود.
مقامات رسمی چین از تمرکز خط مشی‌های آمریکا در منطقه آسیا ابراز نارضایتی کرده‌اند.
در ماه نوامبر گذشته، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که منطقه آسیا و اقیانوسیه در "اولویت نخست" خط مشی‌های امنیتی آمریکا قرار دارد.
چین در تلاش است تا به عنوان قدرت اصلی این منطقه شناخته شود و اظهارات آقای اوباما به عنوان چالشی برای چین ارزیابی شد.
لئون پانه‌تا گفته است که در شرایط کنونی تقریبا نیمی از نیروی دریایی آمریکا در منطقه اقیانوسیه و نیمی دیگر در اقیانوس اطلس حضور دارند، ولی تا سال ۲۰۲۰ میلادی این آرایش تغییر می‌کند و نیروی بیشتری به منطقه اقیانوسیه اعزام خواهد شد.
او گفت: "این (تغییر) شامل اعزام شش ناو هواپیمابر، بخش قابل توجهی از رزمناو، ناوشکن، کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌ها می‌شود."
آقای پانه‌تا همچنین گفت که آمریکا به دنبال افزایش تعداد و وسعت تمرین‌های نظامی مشترک با متحدانش در این منطقه نیز خواهد بود.
او اضافه کرد که مشکلات بودجه‌ای آمریکا و کاهش هزینه‌های دولتی مانع این تغییرات نخواهد شد و وزارت دفاع آمریکا در چارچوب یک طرح بودجه‌ای ۵ ساله منابع مالی لازم را برای رسیدن به این اهداف در اختیار دارد.
وزیر دفاع آمریکا گفت: "ارتش آمریکا به شیوه‌ای منظم، آگاهانه و پایدار، تعادل دوباره‌ای را برقرار می‌کند."
چین با برخی از کشورهایی که متحدان آمریکا در این منطقه خوانده می‌شوند، بر سر حاکمیت چندین منطقه مشاجره‌ای طولانی‌مدت داشته است. از جمله حاکمیت بر مجموعه جزایری در دریای جنوبی چین با فیلیپین برای سال‌ها مورد اختلاف دو کشور بوده است و در سال‌های اخیر بحث‌های بیشتری در این باره مطرح شده است.
با این حال آقای پانه‌تا احتمال بروز هر گونه تنش را رد کرده و گفته است که اواخر امسال به چین خواهد رفت.
او گفت: "برخی، تاکید بیشتر آمریکا به منطقه آسیا و اقیانوسیه را نوعی چالش برای چین ارزیابی می‌کنند."
او اضافه کرد: "من این نظر را کاملا رد می‌کنم. اقدامات ما برای تجدید و تشدید حضورمان در آسیا به طور کامل با توسعه و رشد چین سازگار است."








شبیحه ها
احتمال کشتارهای اخیر توسط شبه نظامیان شبیحه باعث نگرانی در مورد خشونت فرقه ای شده است
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار بررسی قتل بیش از صد غیرنظامی در حوله شده و دولت سوریه را در پی این کشتار محکوم کرده است.
این خواسته با تصویب قطعنامه ای در این شورا مطرح شده که اکثریت اعضا به آن رای مثبت دادند.
این قطعنامه خواهان شناسایی عاملین کشتار حوله شده است.
پیشتر ناوی پیلای کمیسار حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت این کشتار ممکن است "جنایت علیه بشریت" باشد.
خانم پیلای از جامعه بین الملل خواست تمام تلاششان را برای مجازات و مسئول شناختن کسانی که این "قساوت ها را مرتکب شده اند" به کار بگیرند.
ساکنان روستای تلدو در حوله گفته اند اوایل شنبه گذشته پس از آنکه نیروهای سوریه در جواب حملات گروه های ضد دولتی این منطقه را زیر بارش سنگین توپخانه گرفتند، گروهی از شبه نظامیان به این منطقه آمدند.
دفتر خانم پیلای روز سه شنبه گزارش داده بود که اغلب ۱۰۸ قربانی حوله براثر شلیک گلوله از فاصله نزدیک و یا ضربات چاقو جان خود را از دست داده اند.
در پیام خانم پیلای به شورای حقوق بشر که توسط نماینده او خوانده شد آمده " این اقدامات ممکن است در حد جنایت علیه بشریت و سایر جرایم بین المللی باشند و همچنین می توانند حملات سازمان یافته ای را نشان بدهد که در سوریه علیه شهروندان صورت می گیرد."
خانم پیلای تاکید کرده "آنها که دست به این حملات زده اند "منفردا مسئول جرم خود هستند" و از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست سوریه را به دادگاه جرایم بین المللی ارجاع بدهد. این اقدام با مخالفت سوریه و چین روبرو شده است.
از آنجا که سوریه عضو دادگاه جرایم بین المللی نیست این دادگاه نمی تواند بدون دستور یا ارجاع شورای امنیت سازمان ملل متحد مستقلا شهروندان این کشور را به دادگاه فرابخواند.
در همین حال مخالفان دولت سوریه می گویند عده ای دیگر از شهروندان این کشور در کشتار جمعی جداگانه ای توسط شبه نظامیان به قتل رسیده اند.
براساس این گزارش ۱۳ کارگر کارخانه روز پنج شنبه به زور از اتوبوسی در نزدیکی شهر قصیر بیرون کشیده شده اند و اعدام شده اند.
چندین فیلم ویدیویی که روی اینترنت منتشر شده اجسادی را با جراحات شدیدی در سر نشان می دهد که با مرگ به ضرب گلوله ای که از نزدیک شلیک شده مطابقت می کند.
صحت و سقم گفته های مخالفان دولت مستقلا قابل تایید نیست با این همه ناظران حقوق بشر در سوریه دو بار در هفته گذشته گزارش های مشابهی را تایید کرده اند.
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که عالیرتبه ترین گروه حامی حقوق بشر در جهان است روز جمعه در نشستی اضطراری تشکیل جلسه داد. جلسه روز جمعه چهارمین نشست این شورا از زمان آغاز اعتراضات سوریه است.
در رای گیری این شورا ۴۱ کشور به قطعنامه ای که با حمایت آمریکا در محکومیت سوریه تدوین شده بود رای مثبت دادند اما روسیه، چین و کوبا با آن مخالفت کردند. دو کشور دیگر رای ممتنع دادند و یک عضو دیگر در رای گیری غایب بود.
این قطعنامه همچنین بر انجام تحقیقی فوری که "بین المللی، شفاف و مستقل" باشد تاکید کرده است.
کوفی عنان فرستاده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه گفته از ادامه خشونت های سوریه به شدت ناراحت است چرا که این خشونت ها علیرغم پذیرش طرح صلح شش ماده ای او انجام می گیرد که از ماه آوریل آتش بس در سوریه را لازم الاجرا می داند.
روز پنجشنبه در تحقیقی که توسط دولت سوریه منتشر شده گروه های شورشی در کشتار حوله مقصر خوانده شده اند و متهم شده اند خواستار مداخله نظامی خارجی در وضعیت سوریه هستند.
سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد یافته های این گزارش را "دروغی واضح" خواند.
نماینده سوریه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به نویسندگان قطعنامه این شورا از جمله ترکیه و قطر حمله کرد و گفت آنها مسئولیت مرگ بخشی از قربانیان را برعهده دارند چرا که به شورشیان این کشور اسلحه می دهند.
فیصل الحموی گفت: "حرف های برخی از حامیان این قطعنامه در این جلسه برای هیچ فرد منطقی باور کردنی نیست. این واقعا غیر قابل قبول است."








اگر این پرونده جاسوسی تایید شود سومین بحرانی خواهد بود که رابطه چین و آمریکا را در ماه های اخیر تحت تاثیر قرار می دهد.
به گزارش رسانه‌های هنگ کنگ یکی از مقامات ارشد وزارت امنیت چین به اتهام جاسوسی و انتقال اطلاعات سری دولتی به آمریکا بازداشت شده است.
بر اساس این گزارش ها این شخص که منشی شخصی یکی از معاونان وزیر امنیت چین بوده اوایل سال جاری میلادی دستگیر شده است.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از اظهار نظر درباره این گزارش‌ها خودداری کرده است.
اگر این جاسوسی تایید شود سومین بحران ماه‌های اخیر در روابط میان چین و آمریکا خواهد بود.
چنین اتهامی اگر واقعیت داشته باشد از جاسوسی در بالاترین رده ای حکایت می کند که از سال ۱۹۸۵ تا کنون در روابط چین و آمریکا علنی شده است.
در سال ۱۹۸۵ میلادی یو کوینگ شنگ یکی از مقامات اطلاعاتی چین به آمریکا پناهنده شد.
بر اساس گزارش رسانه های محلی و همینطور خبرگزاری رویترز این مقام چینی به استخدام سی آی اس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا درآمده بود.
آنگونه یکی از نشریات هنگ کنگ نوشته این مقام در ۲۵ ماه می در دامی گرفتار شده که یک زن زیبا با حمایت سی آی ای برای او پهن کرده بود.
بر این اساس پس از آنکه از روابط خصوصی این دو نفر عکس گرفته شده، مقام چینی را تهدید کرده اند که برای منتشر نشدن این عکس ها با انتقال اطلاعات سری چین به آمریکا موافقت کند.
این مقام امنیتی در فاصله زمانی بین ماه ژانویه تا مارس ۲۰۱۲ دستگیر شده و اتهامش انتقال چند ساله اطلاعات سری مربوط به جاسوسی های چین خارج از خاک این کشور به آمریکاست.
وزارت خارجه چین به درخواست رویترز برای اظهارنظر درباره این پرونده جواب فوری نداده است.
رابطه چین و آمریکا در ماه های اخیر دچار تنش شده است.
در ماه مارس بو ژیلای رییس حزب کمونیست چین در شهر چانگینگ به دلیل فرار رییس پلیس این شهر به کنسول گری آمریکا در شهری دیگر از کار برکنار شد.
اوایل ماه جاری هم چن گوانچنگ، یک فعال نابینای چینی بعد از فرار از حصر خانگی و پناه بردن به سفارت آمریکا بحرانی دیپلماتیک بین دو کشور ایجاد کرد.
آقای گوانچنگ که نهایتا وارد آمریکا شده زندگی تازه ای را در این کشور آغاز کرده است.
اغلب پرونده های جاسوسی میان آمریکا و چین به جاسوسی صنعتی ارتباط دارد. سال گذشته یک مهندس هندی تبار در ایالت هاوایی آمریکا به اتهام فروش اسرار نظامی آمریکا به چین مجرم شناخته شد.






وزارت خارجه آمریکا در جلسه دادگاهی که ماه گذشته برگزار شد اعلام کرد تا تخلیه کامل اردوگاه اشرف نمی تواند درباره سرنوشت این سازمان تصمیم گیری کند
دادگاه تجدید نظر در واشنگتن به وزارت خارجه آمریکا چهار ماه مهلت داده که درباره نگه داشتن سازمان مجاهدین خلق در فهرست تروریستی این کشور و یا حذف آن تصمیم گیری کند.
سه قاضی این دادگاه به اتفاق حکم داده اند که وزارت خارجه آمریکا باید در این فرصت تعیین شده سرنوشت این گروه و خواسته شان را برای حذف از فهرست سازمان های تروریستی خارجی آمریکا روشن کند.
بر اساس حکم دادگاه اگر هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در این مهلت تصمیم خود را اعلام نکند دادگاه در این خصوص تصمیم خواهد گرفت. با این وجود دادگاه تاکید کرده اند به دلیل نگرانی های امنیتی و مسائل مربوط به سیاست خارجی حاضر نیست بالافاصله نام این سازمان را از فهرست تروریستی آمریکا حذف کند.
سازمان مجاهدین خلق که مدت هاست از طریق گروه های حامی خود در آمریکا برای حذف این سازمان از فهرست سازمان های تروریستی خارجی فعالیت می کند از دادگاه خواسته بود که تنها یک ماه به وزارت خارجه مهلت بدهد اما دادگاه این خواسته را تپذیرفت.
وزارت خارجه آمریکا می گوید هنوز مشغول بررسی پرونده سازمان مجاهدین است.
در یک جلسه دادگاه که ماه گذشته برگزار شد وکیل وزارت خارحه آمریکا خبرداد که این تصمیم تنها پس از تخلیه کامل اردوگاه اشرف -اقامتگاه سی ساله مجاهدین خلق در عراق- ممکن خواهد بود.
مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته این وزارت خانه قصد دارد با نظر دادگاه همکاری کند.








هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا
سخنان خانم کلینتون در حالی مطرح می شود که مذاکرات دو دور اخیر در استانبول و بغداد میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک از سوی هر دو طرف سازنده ارزیابی شده است
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا به ایران هشدار داده که باید خود را آماده کند تا هنگام مذاکرات هسته ای آتی در مسکو اقدامی جدی در ارتباط با برنامه های هسته ای از خود نشان دهد.
به گزارش آسوشیتد پرس،خانم کلینتون که روز جمعه اول ژوئن (۱۲ خرداد) در اسلو پایتخت نروژ سخن می گفت تا کید کرد که آمریکا و گروه موسوم به پنج بعلاوه یک به دنبال آنند که گام های عملی ایران برای حل بحران هسته ای این کشور با غرب را شاهد باشند.
خانم کلینتون، همچنین گفت مذاکرات گروه پنج به علاوه یک با ایران هیچگاه بر سر نشان دادن "نیات یا صداقت" نبوده بلکه بر سر "اقدام عملی و نتایج" آن بوده است.
وی گفت: "با وجود نگرانی های بسیار از عزم و نیت ایران در این مذاکرات، ما قضاوت خود را بر اساس اقدام های ایران استوار خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که چنین اقداماتی برای تایید پایبندی این کشور به تعهداتش کافی است."
با نزدیک شدن به دور سوم مذاکرات جدید این با گروه پنج به علاوه یک به نظر می رسد که آمریکا مذاکرات مسکو را آخرین مهلت برای نشان دادن عزم جدی از سوی ایران قلمداد کرده است.
سخنان خانم کلینتون در حالی مطرح می شود که مذاکرات دو دور اخیر در استانبول و بغداد میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک از سوی هر دو طرف سازنده ارزیابی شده است.
در حالی که تهران غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را اقدامی بازگشت ناپذیر می داند، کشورهای غربی توقف غنی سازی اورانیوم با خلوص بالا را نشانه ای از حسن نیت ایران برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای این کشور ارزیابی می کنند.
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران روز گذشته (۱۱ خرداد) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ تاکید کرد که تولید اورانیوم بیست درصدی حرکتی برای ساخت بمب نیست و هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد.
ایران و پنج کشور چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه، آلمان و آمریکا تا کمتر از سه هفته دیگر در مسکو به مذاکرات خود بر سر برنامه هسته ای ایران ادامه خواهند داد.








چورتکه: شمارگر یا کامپیوتر عهد دقیانوس، که هنوزهم در بعضی جاها و برای بعضی کسها از حیّز انتفاع نیفتاده است.
شما می دانید، ان شاءالله همه می دانند و حافظ شیرازی از تمام استادهای همعصرش بهتر می دانست که بیشتر کلمه های اسمی و فعلی هر زبان در ابتدا یک معنی معیّن و اصلی داشته است، و بعدها مردم به مرور معنیهای فرعی تازه ای بار آن کلمه ها کرده اند، و در بعضی موردها، در جریان تحوّلهای اجتماعی و فرهنگی، یک معنی فرعی جای معنی اصلی را گرفته است.
و این را هم لابُد همه می دانند که معنیهای تازه ای که بار کلمه ها می شود، با فرهنگ بومی مردم ارتباط دارد. مثلاً در زبان انگلیسی، در اواسط قرن هفدهم به هر کس که کارش حساب کردن بود، می گفتند «کامپیوتر» (Computer) چون فعل «کامپیوت» (Compute) امروز هم معنی اصلیش همان «حساب کردن» است.
جناب مثیو آرنولد، سازندۀ حماسۀ «رستم و سهراب» به زبان انگلیسی.
بعد که رسیدند به سال ۱۸۹۷، یعنی اواخر قرن نوزدهم، به «ماشین حساب» هم گفتند «کامپیوتر»، تا اینکه در سال ۱۹۷۰ آمدند همین اسم را گذاشتند روی دستگاه عجیب و معجزه گری که امروز زمین و زمان را فتح کرده است، و هیچکس هم بلند نشد ایراد بگیرد و مثلاً بگوید: «بابا جان، کامپیوتر یعنی شمارگر! والله باعث رسوایی یک زبان است که به یک چورتکۀ عهد دقیانوس بگویید شمارگر و به این اعجاز بزرگ علم و تکنولوژی و صنعت عصر اینترنت هم بگویید شمارگر! اقّلاً بگویید رایانه!»
با یک دوست جوان ایرانی که در پیدا کردن یا ساختن کلمه های فارسی برای بعضی کلمه های انگلیسی خیلی فکر می کند، خیلی ابتکار به خرج می دهد، خیلی جوش می زند، و خیلی رنج می برد تا از این طریق روح تازه ای به زبان فارسی بدمد و روان فردوسی را شاد کند، در قهوه خانه نشستن و گپ زدن، خودش به تنهایی خیلی حوصله می خواهد، و خیلی تحمّل و خیلی گذشت، چه رسد به اینکه دوست انگلیسی میانه سال آدم هم حضور داشته باشد و بحث از ترجمه در تحوّل زبان به میان بیاید، آن هم با ذهنیت یک جور ناسیونالیسم جدید ایرانی، و ضمناً این دوست انگلیسی هم کسی باشد که بیست سال پیش با خواندن ترجمه که نه، با خواندن «رباعیات عمر خیّام» فیتزجرالد (۱) و «رستم و سهراب» «مثیو آرنولد» (۲) علاقه مند شده باشد که فارسی یاد بگیرد و رباعیات خیّام و شاهنامه فردوسی را به زبان فارسی بخواند. لطفاً حالا خودتان تشخیص بدهید که کدامیک از این سه تا حرف مال کدامیک از ما سه نفر است:
این «یوتوپیا»ی افلاطون هم در فارسی ترجمۀ درست و دقیقی ندارد!
«این یوتوپیای افلاطون (۳) هم در فارسی ترجمۀ درست و دقیقی ندارد. یکی به آن می گوید «مدینۀ فاضله»، یکی می گوید «آرمان شهر»، یکی می گوید «مدینۀ افلاطون» یا «جمهوری افلاطون»، یکی می گوید «ناکجاآباد»، یکی می گوید...»
«ناکجا آباد را تامس مور، حقوقدان و فیلسوف اجتماعی و سیاستمدار انگلیسی در سال ۱۵۱۶ در عهد «هنری هشتم» نوشت. او با توصیف نظام آرمانی جامعه در یک جزیرۀ خیالی می خواست از نظام اجتماعی و سیاسی زمان خودش انتقاد بکند و می دانست که جزیرۀ او نیست درجهان است."
"مال افلاطون همان جمهوری است، امّا افلاطون واقعاً معتقد بود که اگر حکومت به دست فیلسوفها باشد، جمهوری او را می شود به وجود آورد. حالا ما چرا باید این قدر پایبند ترجمۀ زبانی کلمه ها باشیم؟ همین کلمۀ انگلیسی «ترانسلیت» (۴) یک معنیش هم تبدیل کردن فکر به وقعیت است. حالا چه بگوییم «مدینۀ فاضله»، چه بگوییم «آرمان شهر»، باید ببینیم در این بیست و پنج قرنی که از جمهوری افلاطون می گذرد، در راه ترجمه کردن «فکر» او به «واقعیت» چه قدمی برداشته ایم!»
_________________________________
۱- ادوارد فیتزجرالد (Edward FitzGerald)، ادیب و شاعر انگلیسی (۱۸۸۳-۱۸۰۹) رباعیات حکیم عمر خیّام را بدون مقیّد کردن خود به حفظ صورت کلامی هر رباعی، به مجموعه ای رباعی پیوسته به انگلیسی برگرداند.
۲- مثیو آرنولد (Matthew Arnold)، شاعر و منتقد اجتماعی انگلیسی (۱۸۸۸-۱۸۲۲) منظومه ای دارد با عنوان «سهراب و رستم» (Sohrab and Rustum) که اقتباسی است از داستان «رستم و سهراب» شاهنامۀ فردوسی طوسی.
۳- مدینۀ فاضلۀ افلاطون همان «جمهوری افلاطون» است که اساس آن بر حکومت فیلسوفان بر جامعه نهاده شده است. کلمۀ «یوتوپیا» (Utopia) را اوّلین بار «تامس مور» (Thomas More)، حقوقدان و فیلسوف اجتماعی و سیاستمدار انگلیسی از دو کلمۀ یونانی «ou» به معنی «نه» و «topos» به معنی «جا» یا «محل» یا «سرزمین» ساخت و به آن پسوند «ia» اضافه کرد تا به صورت اسم مکان در بیاید و بشود اسمی به معنی «ناکجاآباد» یا «نیست در جهانستان» یا «هیچ در کجاآباد» یا هرچه شما بفرمایید.
۴- کلمۀ فعلی «to translate» در معنی اصلی برگرداندن نوشته یا سخنی از زبانی به یک زبان دیگر است، امّا یکی از معنیهای معمول دیگرش درآوردن چیزی از یک صورت، یا عمل، یا حالت به صورت یا عمل یا حالتی دیگر است؛ یا تبدیل کردن یا مبدّل کردن چیزی به چیزی دیگر. مثلاً می گویند « translate ideas into reality».






آغاجان معتصم می گوید، طالبان رهبری واحدی دارند و شبکه حقانی نیز بخش جدایی ناپذیر طالبان هستند
آغا جان معتصم، رئیس پیشین کمیته سیاسی طالبان، به بی بی سی گفته است که طالبان رهبری واحدی دارند، گروه حقانی جزء جدایی ناپذیر طالبان است و این گروه به چیزی کمتر از حکومت اسلامی راضی نیستند.
آغاجان معتصم، در ماه آگوست/اوت سال گذشته در شهر کراچی پاکستان در اثر حمله افراد مسلح مجروح شد.
پس از این حمله او مدتی برای مداوا به ترکیه رفت و در آنجا نیز با شماری از رسانه های غربی به نمایندگی از طالبان حرف زد.
آغا جان معتصم، هنوز خود را عضو شورای طالبان می داند. او یکی از نزدیک ترین افراد به ملا عمر رهبر طالبان خوانده می شود، در امور سیاسی و مالی مورد اعتماد ملاعمر بوده است و در برخی از گزارشهای تائید نشده از او به عنوان داماد ملا عمر نام برده شده است.
آقی معتصم در یک گفت و گوی تلفنی با طاهرخان، خبرنگار بخش پشتوی بی بی سی، مذاکرات رو در رو با آمریکایی ها و بریتانیایی ها را رد کرده و گفته است که فقط با شماری از چهره های غیر دولتی افغان دیدار کرده و در مورد مذاکرات صلح از سوی طالبان با آنها حرف زده است.
معتصم همچنین گفته است که " طالبان همه طرفدار تفاهم و مذاکره هستند و درحال حاضر جنگ بر آنها تحمیل شده و کشور را خارجی ها اشغال کرده ولی مسایل مذاکره و صلح در یک مرحله حل نمی شود و گفت وگوها باید مراحل مختلفی را طی کند و همچنان ادامه یابد."
معتصم همچنین گفته است: "طالبان در مرحله نخست ترجیح می دهند که طرف اصلی(در مذاکرات) آمریکایی ها باشند در مرحله بعدی با دولت افغانستان و سایر خارجی ها که در افغانستان حضور دارند."( مذاکره کنند)
دولت افغانستان همیشه به پذیرفتن قانون اساسی و دست آورد های ده سال گذشته از سوی طالبان به عنوان پیش شرط مذاکرات، تاکید می کند. اما اینکه طالبان در پی چه هستند آغا جان معتصم می‌گوید: طالبان فقط با ایجاد نظام اسلامی راضی می شوند و بس.
او نظام اسلامی مورد نظر طالبان را چنین توضیح می‌دهد: نهضت و قیام طالبان برای انفاذ شریعت اسلامی بوده و لذا برای طالبان مهم این است که یک نظام مستحکم اسلامی به میان آید، اشغال خارجی ها پایان یابد، برای طالبان مقام و منصب مهم نیست، هدف (طالبان) فقط دولت اسلامی قوی است."
معتصم در پاسخ به این سوال که آیا طالبان قانون اساسی افغانستان را قبول دارند یا نه جواب روشنی نمی دهد و فقط با اشاره به این نکته اکتفا می کند که: قانون اساسی افغانستان از سوی کسانی که حامی آن هستند نیز رعایت نمی شود چه رسد به ما(طالبان).
آغاجان معتصم، همچنین گفته است که رهبر طالبان ملا محمد عمر است و به گفته او گروه حقانی نیز بخش جدایی ناپذیر طالبان است.
این عضو طالبان در مورد مذاکرات گفته است که طالبان با افغانها هیچ مشکلی ندارند، اما خارجی ها به مذاکره با طالبان نگاه تاکتیکی و موقت دارند.
در این گفت و گو آغاجان معتصم بارها از حامدکرزی با احترام یاد کرده و او را "کرزی صاحب" خطاب می کند.










مهدی یعقوبی، لباس فروش ایرانی در جنوب تل آویو، همسایگان آفریقایی اش در محله "نواشاعنان" را به "بمب هسته ای" تشبیه می کند.
او می گوید: "می خواهم به نخست وزیر خودم، بنیامین نتانیاهو، بگویم: از بمب اتم ایران نترس. بمب اتم الان نه فقط جنوب تل آویو را گرفته بلکه دارد به سر تا سر اسرائیل هم اضافه می شود."
اسرائیلی های مانند آقای یعقوبی می گویند در هفت سال گذشته ورود هزاران پناهجوی آفریقایی غیریهودی به جنوب تل آویو، محل کار و زندگی آنها را فقیرتر و ناامن تر کرده اند.
وقوع چند مورد تجاوز جنسی به دختران و دستگیری تعدادی پناهجوی سودانی و اریتره ای به عنوان متهم، این مردم را بیش از همیشه خشمگین کرده است.
بنا بر آمار موجود، دو سوم از مجموع ۶۰ هزار پناهجوی خارجی در اسرائیل، اهل اریتره و حدود ۱۵ درصد هم از سودان آمده اند، پناهجویانی مانند سایمون مائر که به امید زندگی بهتر از صحرای سینای مصر قاچاقی وارد اسرائیل شده اند.

"ترس از مردم"

سایمون مائر، اهل سودان جنوبی، این روزها تمایل زیادی به بیرون رفتن از خانه خود ندارد. بیش از یک ماه است که ویزای اقامت موقتش باطل شده است، از حملات نژادپرستانه هم هراس دارد.
آقای مائر که پدر چهار فرزند است می گوید: "نمی توانم حتی توی چشم اسرائیلی ها نگاه کنم. این حس را دارم که از من فرار می کنند، مخصوصا دختران و زنان. فکر می کنند که می خواهم آنها را اذیت کنم. تمامش به این خاطر است که سیاستمداران آنها را تحریک کرده اند."
دولت اسرائیل به اکثر پناهجویان خارجی پناهندگی نمی دهد، اما آنها را اخراج هم نمی کند، به آنها رسما اجازه کار نداده اما از اشتغال آنها در سطوح پائین جلوگیری نکرده است.
بهرام، کاسب ایرانی تباری که در نواشاعنان مغازه کفش فروشی دارد می گوید حساسیتش به پناهجویان آفریقایی انگیزه نژادی ندارد.
او می گوید: "نه به خاطر این که سیاه (پوست) هستند، نه! شب ها مست می کنند، تمام شیشه های آبجو را که می خورند پرت می کنند توی هوا، به هر کی خورد، خورد. دزدی شان زیاد است، خیلی دوچرخه می دزدند."
مهدی یعقوبی هم می گوید: "اتوبوس سوارشان می کنند می آوردنشان تل آویو، ایستگاه مرکزی (اتوبوس)، پارک لویسنکی! ولشان می کنند به امان خدا...باید فکری به حال این ها کرد این ها هم انسانند، این ها هم آدمند."

"امید پر تنش"

محله "هاتیکوا" واقع در جنوب تل آویو، یکی دیگر از مراکز زندگی پناهجویان آفریقایی است.
"هاتیکوا" در زبان عبری به معنی "امید"، به طور سنتی مهاجرنشین بوده است اما در چند سال گذشته ناامن تر شده و بسیاری از اسرائیلی ها از ورود به آن پرهیز می کنند.
آشوب های نژادی اخیر جنوب تل آویو در محله "هاتیکوا" رخ داد که طی آن صدها نفر به مغازه ها و خانه های پناهجویان آفریقایی حمله کردند.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، آن حملات را محکوم کرده است، اما عده ای از چهره های راستگرای حزب بنیامین نتانیاهو ( لیکود) پناهجویان آفریقایی را "غده سرطانی" و "بلای ملی" توصیف کرده و خواهان اخراج دسته جمعی آنها شده اند.
در این میان، دولت آقای نتانیاهو قصد دارد که پناهجویان سودان جنوبی را به کشورشان بازگرداند، با این استدلال که کشور تازه تاسیس سودان جنوبی امن است و این ۷۰۰ نفر دیگر نمی توانند ادعای پناهجو بودن داشته باشند.
اما منتقدان در طیف میانه رو و لیبرال معتقدند که اسرائیل به یک استراتژی جامع برای برطرف کردن مساله پناهجویان نیاز دارد و اخراج افرادی مانند سایمون مائر و خانواده اش و حتی ساخت حصاری طویل در مرز مصر، این معضل پیچیده را در بلندمدت حل نخواهد کرد.








نیویورک تایمز نوشته است که جورج بوش در زمان تحویل قدرت به باراک اوباما به او توصیه کرده است برنامه جنگ سایبری را ادامه دهد
روزنامه نیویورک تایمز با انتشار گزارشی نوشته است که باراک اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، از روزهای نخستین آغاز به کارش دستوری سری برای حمله‌های سایبری به مراکز غنی‌سازی اورانیوم ایران صادر کرده است.
این گزارش بر مبنای مصاحبه با مقامات پیشین و کنونی آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی درگیر در جنگ سایبری علیه ایران، به علاوه برخی صاحب‌نظران این حوزه تنظیم شده است. البته به دلایل امنیتی نام هیچ یک در این گزارش ذکر نشده است.
نیویورک تامیز می‌نویسد که این گونه حملات ابتدا در زمان ریاست‌جمهوری جورج بوش شکل گرفتند و سپس در دوره اوباما و مطابق توصیه بوش به او تدام یافته و تشدید شدند.
در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۰، کارشناسان امنیت فرآیندهای صنعتی در جمهوری بلاروس از کشف یک ویروس کامپیوتری خبر دادند که بعدتر معلوم شد برای حمله به مجتمع غنی‌سازی اورانیوم ایران در نطنز طراحی شده بود.
این ویروس، که با عنوان استاکس‌نت شناخته می شود، فعالیت سانتریفوژهای ایران در نطنز را مختل ساخته بود. دامنه اثر تخریبی این ویروس تا حدی بود که کارشناسان روسی هشدار داده بودند ممکن است فاجعه چرنوبیل دیگری رخ بدهد.
مطابق گزارش نیویورک تایمز استاکس‌نت به دلیل خطایی در برنامه‌نویسی از تاسیسات نطنز به اینترنت نشت پیدا کرد و کامپیوترهای دیگری را آلوده ساخت. نیویورک تایمز می‌گوید که آقای اوباما به رغم این اشتباه خواهان شتاب بخشیدن به برنامه‌های حمله سایبری علیه ایران شد.
به این ترتیب در هفته‌های پس از حمله استاکس‌نت دو موج حمله سایبری دیگر علیه تجهیزات غنی‌سازی ایران ترتیب داده شد که در یکی از آنها ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سانتریفوژ ایران موقتا از کار افتادند.
برآورد داخلی دولت آقای اوباما این بود که این ضربه وقفه‌ای یک و نیم الی دو ساله در برنامه هسته‌ای ایران ایجاد خواهد کرد.
دولت ایالات متحده به تازگی اذعان کرده است که برنامه‌ای برای توسعه جنگ‌افزارهای سایبری دارد، اما تا به حال نپذیرفته است که از این جنگ‌افزارها استفاده کرده باشد.
به نوشته نیویورک‌تایمز به نظر می‌رسد حمله به تجهیزات هسته‌ای ایران اولین نمونه‌ای است که ایالات متحده از جنگ‌افزارهای سایبری برای حمله به زیرساخت‌های کشوری دیگر بهره می‌گیرد.
در سال‌های اخیر ایران مستمرا با مشکلاتی مشابه دست و پنجه نرم کرده است. در تازه‌ترین نمونه، شرکت امنیت سایبری کاسپرسکی گفته است که بدافزاری به نام شعله [flame] را کشف کرده‌ که به کامپیوترهای چند کشور، از جمله ایران حمله کرده و از سال ۲۰۱۰ اطلاعات آنها را جمع‌آوری می‌کند.
کارشناسان می‌گویند که حجم و پیشرفتگی "شعله" به حدی است که نمی‌تواند کار هکرهای مستقل باشد و احتمالا با حمایت دولتی آفریده شده است.
پیشتر وزارت علوم و وزرات نفت ایران نیز مورد حمله سایبری این بدافزار قرار گرفته بودند.
مقامات آمریکایی از تایید یا تکذیب مسئولیت خود در حمله بدافزار شعله خودداری کرده‌اند.
در گزارش نیویورک تایمز آمده است که برنامه حملات سایبری علیه ایران در زمان ریاست جمهوری جورج بوش و تحت رمز "مسابقات المپیک" آغاز شده بود و تصور دولت آقای اوباما نیز این بود که اگر در این "مسابقات" شکست بخورند، فرصتی برای حل مناقشه اتمی ایران از طریق دیپلماتیک و یا با اعمال تحریم نخواهد بود و احتمالا اسرائیل راسا حمله‌ای علیه تجهیزات اتمی ایران ترتیب خواهد داد.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مستمرا با لحنی تند برنامه هسته‌ای ایران را خطری برای موجودیت اسرائیل خوانده و گفته است که شاید برای متوقف ساختن آن متوسط به حمله نظامی شود.
البته همه مقامات عالی سیاسی و نظامی اسرائیل با این جهت‌گیری نتانیاهو موافق نیستند.
به نوشته نیویورک تایمز، اسرائیل و آمریکا در توسعه حملات سایبری علیه ایران، و مشخصا در مورد استاکس‌نت، با هم همکاری داشته‌اند.
استفاده احتمالی ایالات متحده از حملات سایبری در حالی است که این کشور خود گفته است که حمله سایبری را "اعلان جنگ" تلقی می‌کند.








وزیر خارجه ایران مذاکرات ١+٥ در مسکو را «دشوار» ولی پرامید توصیف کرد

نوشتۀ بیژن برهمندی
صالحی توضیح داد که راستای انتخاب شده در مذاکرات (استانبول و بغداد) مسیر درستی دارد. بعقیده او مذاکرات در مسیر خوبی قرار دارد و ایران امید زیادی دارد که نتایج آن «ثمربخش» باشد

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایرانعلی اکبر صالحی- وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، که در هند بسر می برد، امروز اظهار نظر کرد که مذاکرات میان ایران و کشور های ١+٥ که ١٨و ١٩ ژوئن در مسکو آغاز خواهد شد، مذاکراتی «دشوار» خواهد بود ولی تهران امید خوبی دارد که این مذاکرات به نتیجه برسند.
صالحی توضیح داد که راستای انتخاب شده در مذاکرات ( استانبول و بغداد) مسیر درستی دارد. بعقیده او دوران مذاکرات میتواند کمابیش وقت زیادی را بخود اختصاص دهد، اما مذاکرات در مسیر خوبی قرار دارد وایران امید زیادی دارد که نتایج آن «ثمربخش» باشد.
او ضمن اعتراف به دشوار بودن این گفتگو ها، در عین حال آرزو کرد روند آن تسریع گردد «تا هر چه زودتر به راه حلی برسیم که هر دو طرف را خشنود سازد».
صالحی اظهار امیدواری کرد که کشور های مذاکره کننده بشکل مثبتی گفتگو ها را پیش ببرند.
وزیر خارجه ایران بار دیگر تأکید کرد که موضع ایران بر پذیرش معاهده "تی. ان. پی" استوار است.
خبرگزاری فرانسه توضیح می دهد که این مذاکرات بویژه در آنجا گره خورده است که کشورهای بزرگ از ایران می خواهند که دست از غنی کردن اورانیوم بمیزان٢٠ در صد بردارد.
تهران همواره تأکید دارد که غنی سازی اورانیوم بقصد مصارف غیر نظامی یک «حق» بشمار می رود که توسط معاهده "تی. ان. پی" مجاز شمرده شده است و بهمین دلیل ایران حاضر نیست از آن صرفنظر کند.
در حالیکه همین دو روز پیش، محمود احمدی نژاد در مصاحبه با یک تلویزیون فرانسوی "فرانس بیست و چهار"٭ با ذکر اینکه در انتظار معجزه نیست، به نوعی از نشست آینده مسکو اظهار نا امیدی کرده بود، سخنان توأم با امید امروز وزیر خارجه که عضو هیأت دولت است ولی از سوی رهبر جمهوری اسلامی انتخاب می شود، نشان از ارزیابی های متفاوتی دارد که جناح های مختلف رژیم از پرونده هسته ای دارند.








اپوزیسیون سوریه به دخالت های نظامی ایران در سوریه اعتراض کرد

نوشتۀ بیژن برهمندی
ائتلاف اصلی مخالفان رژیم سوریه در اطلاعیه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد تقاضا کرده است که برای جلوگیری از ورود غیر قانونی اسلحه ایران برای رژیم دمشق، تصمیماتی اتخاذ کند

 شورای ملی سوریه که اصلی ترین ائتلاف مخالفان رژیم دمشق است، امروز با انتشار اطلاعیه‌ای جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که در امور داخلی سوریه دخالت می کند و به رژیم این کشور کمک های تسلیحاتی می رساند.
این اطلاعیه از سازمان ملل متحد و نیز اتحادیه عرب درخواست کرده است که درباره کمک های نظامی و امنیتی ایران به رژیم بشار اسد تحقیقاتی انجام دهند.
در این بیانیه آمده است که علیرغم جنایاتی که از سوی رژیم سوریه علیه مردم این کشور انجام میگیرد، رژیم حاکم بر ایران مصمم است که از نظر نظامی و امنیتی دمشق را تحت حمایت خود بگیرد.
اطلاعیه نیرو های اپوزیسیون سوریه مدعی شده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در عملیات نظامی که بقصد سرکوب مخالفان رژیم انجام گرفته است، شرکت میکرده اند.
ائتلاف اصلی مخالفان رژیم سوریه در این اطلاعیه از شورای امنیت سازمان ملل متحد تقاضا کرده است که برای جلوگیری از ورود غیر قانونی اسلحه ایران برای رژیم دمشق، تصمیماتی اتخاذ کند.
اطلاعیه اپوزیسیون هم چنین ادعا کرده است که ایران «میلیارد ها دلار» از طریق بانک های لبنان و عراق به رژیم سوریه کمک مالی کرده است.
 





حمایت ١٧ نهاد حقوق بشری بین المللی از حق تحصیل و آزادی علمی در ایران

١٧ نهاد حقوق بشری و دانشجوئی با انتشار بیانیه مشترکی، نگرانی عمیق خود را از وضعیت نگران کننده حق تحصیل و آزادی علمی در جمهوری اسلامی ابراز داشته اند.

گفتگو با اکبر عطری، از مدیران آموزشکده جامعه مدنی توانا
بنیاد عبدالرحمن برومند، عفو بین الملل، عرصه سوم، ماده ١٩، جامعه بین المللی بهائیان، کمیته گزارشگران بدون مرز، مؤسسه مطالعات حقوق بشر قاهره، دانشجویان سبز حامی دموکراسی برای ایران- جنوب کالیفرنیا، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دیدبان حقوق بشر، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، مرکز اسناد حقوق بشر ایران، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، انجمن دانشجویان دموکراسی‌خواه دانشگاه جورج واشنگتن، اتحاد برای ایران، با انتشار بیانیه مشترکی در خصوص حق تحصیل و آزادی علمی در ایران صادر کردند.
در این بیانیه با اشاره به لزوم برخورداری از حق تحصیل برای تمامی انسان‌ها بدون هرگونه تبعیضی که به صراحت در معاهده های بین المللی آمده و ایران نیز از جمله امضاکنندگان این معاهده‌های بین المللی است، امضاکنندگان نگرانی عمیق خود را از وضعیت نگران کننده آزادی علمی در جمهوری اسلامی بویژه در زمینه نقض آزادی بیان، آزادی تشکل و گردهم آئی در محوطه های دانشگاهی و نیز رویه های نهادینه شده‌ای که برای مقامات دولتی این امکان را فراهم آورده است تا به صورت خودسرانه دانشجویان را اخراج و یا از تحصیل محروم و مدرسان و استادان آموزش عالی را به خاطر عقاید و یا فعالیت های سیاسی شان از کار برکنار کنند، ابراز داشته اند.
از سال ٢۰۰٩ تاکنون بیش از ٦٠٠ دانشجو همچنین چند تن از اساتید دانشگاه‌ها بازداشت شده و بسیاری از آنان به زندان افتاده اند.
علاوه برآن، صدها تن از جوانان ایرانی، بدلیل فعالیت های سیاسی خود از تحصیل محروم شده اند.
***
اکبر عطری، فعال دانشجوئی و از مدیران آموزشکده جامعه مدنی توانا معتقد است که جمهوری اسلامی از همان آغاز پیروزی، نگاه خوبی به دانشگاه نداشت و بحث انقلاب فرهنگی نیز در همین زمینه شکل گرفت و. اکنون نیز مقامات جمهوری اسلامی و حتی شخص رهبر جمهوری اسلامی، علوم انسانی در دانشگاه‌ها را از انواع علوم غربی و ناقص می داند و معتقد است که علوم انسانی باید به علوم اسلامی تغییر شکل یابد.
دانشجویان در سال‌های پس از انقلاب که تاکنون نیز ادامه دارد، بدلیل انجام فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و عقیده های سیاسی از دانشگاه‌ها اخراج شدند و با حرکت‌های دانشجوئی برخورد شدید شد.




استراتژی روسیه برای تغییر رژیم سیاسی در سوریه

نوشتۀ شاهرخ بهزادی
فیگارو می نویسد که کناره گیری بشار اسد، برای روسیه در چارچوب یک طرح کلی و جامع که نقش ارتش سوریه راهمانند مصر در هنگام تغییر سیاسی رژیم حفظ کند امکان پذیر است. راه حل سیاسی مسکو برای تغییر رژیم سیاسی در سوریه صرفاً در چارچوب استقرار یک رژیم جدید سیاسی نزدیک به روسیه تعریف نمی شود، اما روس ها به هیچ وجه نمی خواهند که سوریه به دست شورای ملی سوریه که اپوزیسیون اصلی کنونی این کشور را شکل میدهد بیافتد.

بررسی روزنامه های امروز فرانسه
More
 شاهرخ بهزادی
بسیاری از مقالات و گزارشات روزنامه های امروز فرانسه به اوضاع سوریه و سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به اروپا و ملاقات وی با آنگلا مرکل- صدراعظم آلمان و فرانسوا هولاند- رئیس جمهوری فرانسه، اختصاص یافته است.
در عمق بحران مشروعیت رژیم حاکم بر سوریه، ولادیمیر پوتین پس از رسیدن دوباره به مقام ریاست جمهوری روسیه در نخستین سفر خارجی اش دیروز وارد مینسک پایتخت بلاروس گردید و با الکساندر لوکاشنکو- رئیس جمهوری این کشور، که مشروعیت سیاسی وی همچون بشار اسد- رئیس جمهوری سوریه، از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا زیر پرسش رفته، دیدار و گفتگو کرد.
ولادیمیر پوتین صبح امروز با آنگلا مرکل- صدراعظم آلمان، دیدار و گفتگو کرد و قرار است امشب با فرانسوا هولاند- رئیس جمهوری فرانسه، دیدار و گفتگو نماید.
فیگارو می نویسد که اوضاع سوریه، خصوصاً پس از کشتار شهر حوله در شمال این کشور بوسیله نیروهای امنیتی وابسته به رژیم بشار اسد، در متن گفتگو های ولادیمیر پوتین با رهبران کشورهای آلمان و فرانسه قرار دارد.
فیگارو می نویسد که فرض مداخله نظامی غرب علیه رژیم بشار اسد که به وسیله فرانسوا هولاند مطرح شده است، نگرانی هایی را در مسکو بر انگیخته است. این روزنامه از قول یک دیپلمات فرانسوی می نویسد هرچند که روسیه مخالف سرسخت هرگونه مداخله نظامی خارجی در سوریه بوده و تا کنون با هرگونه محکومیت رژیم حاکم بر سوریه در شورای امنیت مخالف کرده است، اما شرایط، پس از کشتار شهر حوله بوسیله نیروهای وفا دار به بشار اسد تغییر کرده است.
در حال حاضر، امکان گسترش یک جنگ داخلی فاجعه انگیز و غیر قابل کنترل در سوریه لزوم تجدید نظر در سیاست های روسیه در قبال سوریه را بیش از پیش محتمل می سازد.
ژورژ مالبرونو- تحلیگر روزنامه فیگارو، گفتگویی انجام داده است با رهبران "کمیته ملی هماهنگی تغییرات دمکراتیک سوریه" که یکی از گروه های اپوزیسیون سوریه محسوب میگردد.رهبران این گروه اپوزیسیون سوری اخیراً با مقامات روسیه در باره تغییرات سیاسی در سوریه گفتگو و مذاکره نموده اند.
مالبرونو، استراتژی روسیه در قبال سوریه را از زبان رهبران این گروه اپوزیسیون سوری تعریف می کند.روس ها به آنان گفته اند که بشار اسد برای مسکو دیگر وزن و مقام گذشته را ندارد و قابل تغییر است. وی می گوید که روس ها بین دولت و رژیم در سوریه فرق می گذارند؛ در حالی که به چشم روس ها هیچ یک از شخصیت های طایفه اسد از جمله خود بشار دائمی نبوده و قابل تغییر هستند، حفظ اتحاد ارتش سوریه به عنوان ضمانت تمامیت ارضی این کشور و ارتشی که بتواند با احترام و رعایت اقلیت های قومی و مذهبی این کشور اتحاد و وفاق ملی را در این کشورتأمین نماید مقدس بوده و نمی توان در باره آن به هیچ وجه کوتاه آمد. مالبرونو نقل قول می کند که رهبران روسیه برای نیل بدین مقصود، بر روی ژنرال های ارتش سوریه که در سرکوب های یک ساله اخیر در این کشوردخالت مستقیم نداشته اند حساب می کنند.
مالبرنو، در باره استراتژی روسیه در باره سوریه می نویسد که رهبران روسیه بر این باورند که مداخله نظامی غرب در سوریه نتایج فاجعه انگیزی ببار خواهد آورد، اما در باره آنچه مربوط به تغییر رژیم حاکم بر این کشور میگردد می توان مذاکره نمود. در استراتژی روس ها در باره سوریه، به طور مثال می توان سرویس های اطلاعاتی سوریه را در یکدیگر به نحوی ادغام نمود که که این سرویس ها در خدمت تمامیت ارضی دولت سوریه بوده و جهت گیری های قومی و فرقه ای نداشته باشند.
فیگارو می نویسد که کناره گیری بشار اسد برای روسیه در چارچوب یک طرح کلی و جامع که نقش ارتش سوریه راهمانند مصر در هنگام تغییر سیاسی رژیم حفظ کند امکان پذیر است. راه حل سیاسی مسکو برای تغییر رژیم سیاسی در سوریه صرفاً در چارچوب استقرار یک رژیم جدید سیاسی نزدیک به روسیه تعریف نمی شود، اما روس ها به هیچ وجه نمی خواهند که سوریه به دست شورای ملی سوریه که اپوزیسیون اصلی کنونی این کشور را شکل میدهد بیافتد.
برای روسیه، به قدرت رسیدن شورای ملی سوریه، یعنی به قدرت رسیدن اخوان المسلمین و نفوذ سیاست ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس بعنوان پدرخوانده های جدید بر کشور سوریه.
برای روسیه راه حل سیاسی بحران سوریه نمی تواند از مسیر دیگری به غیر از نزدیک شدن مواضع آمریکا و روسیه و توافق بین این دوکشور و حمایت اتحادیه اروپا ترسیم گردد.
کناره گذاشتن روسیه در حل بحران سیاسی سوریه که از سوی ترکیه، قطر و برخی از کشورهای اروپایی توصیه و سفارش شده است، رسین به‌هر نوع راه حل سیاسی در سوریه را به تأخیر انداخته است.




دعوت محمد مورسی از احزاب لیبرال و انقلابی مصر برای سد کردن راه احمد شفیق

محمد مورسی، نامزد اخوان المسلمین برای ریاست جمهوری مصر
نوشتۀ شاهرخ بهزادی
محمد مورسی- نامزد اخوان المسلمین برای ریاست جمهوری مصر، که تا کنون حمایت رسمی نامزدهای حذف شده در دور اول این انتخابات را بدست نیاورده است ، خواستار حمایت احزاب لیبرال و ملی‌گرای این کشورشد.

محمد مورسی نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات که رهبری حزب « آزادی وعدالت» در جبهه اخوان المسلمین را به عهده دارد در نخستین نشست خبری خود با رسانه های بین المللی یک بار دیگر تلاش کرد تا حمایت جوانان انقلابی مصر که سقوط حسنی مبارک را در فوریه سال ٢٠١١ باعث شدند، به دست آورد.
در این راستا ، وی از آنان خواست که با حمایت از وی راه رسیدن احمد شفیق، این ژنرال مصری و نخست وزیر سابق حسنی مبارک را که وی او را وارث رژیم گذشته معرفی کرد، سد نمایند.
در این نشست خبری محمد مورسی ضمن دادن وعده های بسیار به مردم مصر تلاش نمود که خود را به عنوان آخرین سنگر در برابر استقرار یک رژیم نظامی در مصر معرفی کند.
محمد مورسی، این مهندس مصری ٦٠ ساله که تحصیلات خود را در آمریکا طی کرده است تا قبل از مبارزات انتخاباتی برای اکثریت مصریان ناشناس بود.
در برابر احمد شفیق که به مردم قول داد ه است تا نظم و قانون را پس از ١٥ ماه التهابات سیاسی- اجتماعی و اقتصادی در کشور حاکم نماید، محمد مورسی وعده داده است که که پست معاونت ریاست جمهوری و نخست وزیر آینده مصر را به شخصیت هایی خارج از اخوان المسلمین واگذار نماید؛ وی همچنین قول داد تا در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهوری و برای استقلال رأی و هرگونه وابستگی حزبی، از عضویت در حزب آزادی و عدالت و اخوان المسلمین کناره گیری کند.
یاد آور می شویم که نشست خبری محمد مورسی در حالی صورت پذیرفت که شورای نظامی حاکم بر مصر دیروز با انتشار بیانیه ای لغو حالت فوق العاده در این کشور را که از ٣١ سال پیش برقرارشده بود اعلام کرد.




هشدار چهار زندانی سیاسی به دادستان کل کشور در مورد افزایش فشارهای روانی

چهار زندانی سیاسی از زندان رجایی شهر با ارسال نامه ای به دادستان کل کشور دربارۀ فشارهای روانی بر زندانیان سیاسی هشدار دادند. این چهار زندانی، آقایان مسعود باستانی، رسول بداغی، کیوان صمیمی و حشمت الله طبرزدی هستند.

آن ها خطاب به محسنی اژه ای- دادستان کل کشور، نوشته‌اند: طی یکسال و چند ماهی که از قطع ارتباط روزانه تلفنی آن ها با خانواده هایشان می گذرد، بنا به تأیید بهداری زندان تعداد بیمارانی که مجبور به استفاده از قرص های اعصاب و روان شده اند از حدود ۱۰ درصد به بیش از ۴۰ درصد ساکنان بند سیاسی رسیده است.
این چهار زندانی با اشاره به مرگ منصور رادپور او را یکی از قربانیان مصرف قرص های بهداری زندان رجایی شهر دانسته و نوشته اند: مرگ ناباورانه منصور رادپور همبندی چهل و چند ساله‌مان به علت سکته مغزی، حادثه تقریبا پیش بینی شده ای بود که زندانیان بند سیاسی رجایی شهر و خانواده هایشان بارها شفاها و کتباً هشدار احتمال وقوع آنرا به دلیل مشاهده انباشته شدن فشارهای روانی بر زندانیان سیاسی به مدیران زندان، دادستان تهران و مسئولان امنیتی داده بودند.
در نامۀ چهار زندانی رجایی شهر به دادستان کشور، یکی از فشارهای روانی جدی بر زندانیان سیاسی، قطع ارتباط تلفنی آن ها با خانواده ها و نگهداری عدۀ زیادی از زندانیان در سلول های کوچک عنوان شده است.
مسئولان زندان رجایی شهر با این توجیح که برخی از زندانیان در ارتباط های تلفنی به قرائت بیانیه و انتقال مطالب سیاسی پرداخته اند، این ارتباط ها را قطع کرده اند.
این چهار زندانی سیاسی در نامۀ خود تأکید کرده اند که پس از قطع شدن تلفن های بند زندانیان سیاسی، انتشار بیانیه ها و مطالب زندانیان سیاسی نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر شده است و این اقدام مسئولان زندان نه تنها عادلانه نیست، بلکه بی فایده است.





دیدار پوتین با هولاند و مرکل برای چانه‌زنی در مورد سوریه

نوشتۀ رضا ولی زاده
ولادیمیر پوتین، امشب پس از پایان دیدار خود با صدراعظم آلمان به پاریس سفر خواهد کردنخستین دیدارهای رسمی ولادیمیر پوتین- رییس جمهوری روسیه، به ترتیب از کشور بلاروس آغاز شده است و در آلمان و فرانسه ادامه خواهد یافت. پوتین ظهر امروز با آنگلا مرکل- صدر اعظم آلمان و امشب نیز با فرانسوا اولاند- رییس جمهوری فرانسه دیدار خواهد کرد. محور اصلی مذاکرات پوتین بر سر بحران سوریه است.

گفتگو با حبیب حسینی‌فرد، تحلیلگر سیاست خارجی در آلمان
More
 رضا ولی زاده
ولادیمیر پوتین با وجود گسترش کشتار در سوریه همچنان از دولت دمشق حمایت می کند. مواضع مسکو در روزهای اخیر در مسیری که غرب امید داشت پیش نرفت.
دیمتری پسکوف- سخنگوی ولادیمیر پوتین، روز پنج شنبه یک بار دیگر مواضع مسکو در قبال دمشق را تغییرناپذیر اعلام کرد و گفت که این مواضع «متعادل، تغییرناپذیر و کاملا منطقی» هستند.
پیش از این انگلا مرکل، صدراعظم آلمان، مسکو را تشویق کرده بود تا با مواضع سازمان ملل در ارتباط با سوریه همراهی کند.
همچنین صدراعظم آلمان معقتد است روسیه می تواند نقش سازنده‌ای در حل مسائل سوریه داشته باشد.
اگرچه آلمان و روسیه روابط تجاری خوبی با یکدیگر دارند اما مذاکرات اخیر بر این روابط بی تأثیر نخواهد بود.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد، رییس جمهور روسیه امشب پس از پایان دیدار خود با صدراعظم آلمان، برای آشنا شدن با همتای فرانسوی خود به پاریس سفر خواهد کرد.
فرانسوا هولاند- رییس جمهوری فرانسه، پیش از این مواضعی از جمله دخالت نظامی، برای حل بحران سوریه مطرح کرده بود که این موضع با اعتراض مقام های روسیه روبرو شد و چند مقام روسی فرانسوا هولاند را به اتخاذ مواضع «متعادل تر» و «منطقی تری» فراخواندند.
پس از اعلام موضع از سوی هر دو کشور ممکن است یخ روابط تا حدودی شکسته باشد اما در عین حال نمی توان گفت فرانسوا هولاند توانسته ولادیمیر پوتین را به نرمش یا کوتاه آمدن از مواضعش ترغیب کند.
***
حبیب حسینی‌فرد، تحلیلگر سیاست خارجی در آلمان در گفت وگو با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه گفت: «پشتیبان اصلی طرح کوفی عنان روسیه است و روسیه تا جایی که طرح کوفی عنان به شکست نینجامیده و در میان هواداران دولت بشار اسد نیز شکاف ایجاد نشده است، همچنان بر مواضع حمایتی خود در قبال سوریه پافشاری خواهد کرد. همچنین تا زمانی که اپوزیسیون سوریه این اعتماد را در مسکو ایجاد نکنند که در پی فروپاشی کل حاکمیت سوریه نیستند و نهایتاً مدلی همچون مدل یمن در سوریه ایجاد خواهد شد، روسیه از مواضع خود عقب نشینی نخواهد کرد.»
 





تجمع گزارشگران بدون مرز در اعتراض به سفر پوتین به فرانسه، حامی رژیم‌های ایران و روسیه

در آستانه سفر رئیس جمهوری روسیه- ولادیمیر پوتین، به فرانسه، گزارشگران بدون مرز، روزنامه نگاران و جمعی از فعالان ایرانی، روس و سوری تجمعی اعتراضی در پاریس علیه سرکوب در روسیه، سوریه و ایران برگزار کردند.

گفتگو با رضا معینی، مسئول بخش فارسی سازمان گزارشگران بدون مرز
شرکت کنندگان در این تجمع با سردادن شعارهای اعتراضی از رئیس جمهوری روسیه خواستند تا ضمن احترام به مطالبات دمکراسی خواهانه مردم روسیه، به حمایت از رژیم های سرکوبگر و در رأس آنها سوریه و ایران پایان دهد.
ولادیمیر پوتین- رئیس جمهوری روسیه، در آغاز سومین دوره ریاست جمهوری پس از روسیه سفید و آلمان، به فرانسه سفر می کند.
قرار است رئیس جمهوری روسیه با همتای فرانسوی خود، فرانسوا هولاند پیرامون پرونده های اقتصادی و انرژی و همچنین وضعیت سوریه گفتگو نماید.
گزارشگران بدون مرز در بیانیه ای که ساعتی پس از برگزاری تجمع اعتراضی در پاریس منتشر کرد، با اشاره به ٣١ روزنامه‌نگار و ١٨ وب‌نگار که هم اینک در زندان‌های جمهوری اسلامی در حبس هستند، متذکر شد که روسیه از حامیان اصلی رژیم کنونی ایران در همه عرصه ها و بویژه مسئول سرکوب و کشتار مردم ایران است.
در این بیانیه آمده است که در سوریه نیز بیش از ٣٠ تن از اصحاب رسانه‌ها هم اکنون در بازداشت بسر می‌برند و بیش از هشت روزنامه نگار و شهروند خبرنگار که ٤ تن از خبرنگاران خارجی بودند، به قتل رسیده‌اند.
سازمان گزارشگران بدون مرز تأکید می کند که هفته گذشته در شهر حوله دست کم ١٠٨ نفر از جمله ٤ شهروند خبرنگار به قتل رسیدند.
این سازمان متذکر شده است از کشتار در سوریه که از چهارده ماه پیش آغاز شده است با حمایت کامل سوریه ادامه دارد و این کشور با همۀ راه‌کارهای مجازات بینی المللی علیه رژیم دمشق مخالفت می کند.



هفته ارتحال امام اصلاح‌گر اعدام‌گر ... گر

imageمحمود گفت: «امام خميني(ره) به تك‌تك انسان‌ها عشق مي‌ورزيد و حتي نسبت به دشمنانش كينه‌اي در دل نداشت و اگر با شياطين و مستكبران به مقابله برخاست، فقط براي اصلاح آنان و كسب رضاي الهي بود»...پس این چند هزار نفری که همان اول بسم‌الله بعد از انقلاب اعدام شدند و چند هزار نفری هم که در سال ۶۷ اعدام شدند که گفته می شود جنازه هاشان با ماشین حمل گوشت به خاوران منتقل شد، «فقط برای اصلاح آنان و کسب رضای الهی بود» و ما خبر نداشتیم!

اعدام می‌کنیم تا اصلاح شوند!
باز دوباره "خرداد" شد و از سه هفته قبل این کانال می‌زنیم ارتحال، آن کانال می‌زنیم ارتحال، این روزنامه ارتحال، آن مجله ارتحال، به خدا ارتحال گرفتیم از دست این‌ها... که سه هفته است دادار دودور راه انداخته‌اند که امام ارتحال گرفت و مُرد!
حالا هفته پیش روزنامه کیهان در تیتر یک خود خطاب به امام راحل برداشته بزرگ نوشته که «وعده تو راست بود جهان اسلام بیدار شد»
اولا این حرفها یعنی چی که «راست بود» و خب ما اینجا اصلا قصد نداریم وارد حاشیه بشویم و به خود خوانندگان عزیز واگذار می کنیم که خودش بنشیند کلاه خودش را قاضی کند و فکر کند ببیند درست است که «راست بود و ...»
بعدش هم این که ملت لیبی بعد از ۴۰ سال ریختند بابای قذافی را در آوردند و چاقو در ماتحتش کردند و الان هم در سوریه دنبال این هستند که به نحوی چپق بشار اسد و دار و دسته‌اش را چاق کنند، همه این‌ها حتماً طبق وعده امام راحل بوده است دیگر!!؟
احمدی‌نژاد هم که اصلا زمان امام راحل تازه به سن بلوغ رسیده بوده و سیبیل در آورده بوده گفته «امام خميني(ره) به تك‌تك انسان‌ها عشق مي‌ورزيد و حتي نسبت به دشمنانش كينه‌اي در دل نداشت و اگر با شياطين و مستكبران به مقابله برخاست، فقط براي اصلاح آنان و كسب رضاي الهي بود»
هیچ کس هم نبوده که از احمدی‌نژاد بپرسد که ببخشید اخوی این «اصلاح آنان و کسب رضای الهی» که گفتی یعنی چه؟

و البته سوالی که در اینجا پیش می آید این است که پس این چند هزار نفری که همان اول بسم‌الله بعد از انقلاب اعدام شدند و چند هزار نفری هم که در سال ۶۷ اعدام شدند که گفته می شود جنازه هاشان با ماشین حمل گوشت به خاوران منتقل شد، «فقط برای اصلاح آنان و کسب رضای الهی بود» و ما خبر نداشتیم!
یعنی در واقع امام راحل تقریباً  هفت-هشت هزار نفر را برای کسب رضای الهی کشته است تا آنها را اصلاح کند!
ما را باش فکر می‌کردیم اینها را بی‌گناه اعدام کرده‌اند و جنازه‌هاشان را هم به خانواده‌ها نداده‌اند...

چه کسی حولای را کشت؟
ما که آخر نفهمیدیم این جنایت اخیر در حولای سوریه را کدام بی پدر و مادری رقم زده است.
یکی می گوید بشار اسد کما فی السابق مشغول قصابی است از آن طرف روزنامه کیهان، در یادداشتی با عنوان «عامل حولای سوریه همان عامل قانای لبنان»، ماجرای کشتار کودکان در سوریه را به گردن اسراییل انداخته است.
تهران امروز هم که توسط دار و دسته دکتر خلبان شهردار قالیباف اداره می‌شود نوشته که سلفی ها؛ عاملان جنایت الحوله، و مدعی است که کشتار کودکان در سوریه کار نیرو های طرفدار القاعده است.
باجناق ما هم که می گوید منبع موثق دارد که از 5 روستای حولای که سه تا از آن مخالف اسد است و دو تای آن طرفدار بشار اسد است هر چه کشته پیدا شده است مال سه تا روستای مخالف بشار بوده و نتیجه می گیرد این جنایت هم کار همین بشار اسگ پدر سگ است!

دور و بری‌های مبارک و بخت مصری‌ها
یعنی این مصری‌ها دست ما را از پشت بسته‌اند جان شما!
مدتی زور زدند و بکش بکش راه انداختند که مبارک باید برود! و خلاصه مبارک هم به میمنت و مبارکی تشریف بردند و بعد ملت گفتند که هر چه کشیدیم از دست این دور و بری‌های مبارک بود!
حالا البته این که چه «کشیدند» را هنوز مشخص نکرده‌اند اما هر چه کشیدند معلوم است که جنس‌اش اعلا بوده و تاثیر خودش را گذاشته چرا که بعد از ماه‌ها که «مبارک باید برود و این‌ها» بالاخره انتخابات برگزار کردند و ملت هم نه گذاشت و نه برداشت صاف رفت به “احمد شفیق” رفیق شفیق حسنی مبارک رای داد و ایشان هم با صعود جنجالی به مرحله دوم انتخابات می رویم که داشته باشیم که همان دور و بری‌های حسنی مبارک که هر چی کشیده بودند! از آن ها بود الان قرار است یک سری جنس جدید برای مصری‌ها بیاورد تا دور هم بکشند!
حالا این وسط این احمد شفیق که به همراه محمد مرسی، کاندیدای جریان اسلامگرا به دور دوم رفته است صدای روزنامه کیهان درآمده که با این اتفاق «چگونگی و اصل برگزاری انتخابات سالم و آزاد را با ابهاماتی مواجه ساخته‌است».
دلیلشان هم این است که حضور احمد شفیق در عرصه انتخابات به دلیل عدم ارائه برنامه و تبلیغات مناسب کمرنگ‌تر از دیگر رقبا بود.
حالا تا الان می‌گفتند که احمدی نژاد به دلیل حضور کم رنگ در تبلیغات رای آورده است اینجا گیر داده‌اند به این بدبخت که چرا احمد شفیق حضور کم‌رنگ داشته است!

 کیل بیل در مجلس نهم
یادش به خیر مرحوم مجلس هشتم هر چه نماینده مشنگ و خوشمزه بود در آن جمع شده بود و چه ماجراهای بامزه‌ای از این مجلس در همین‌جا گفتیم و دور هم خندیدیم! اما مجلس هشتم هر چه داشت فقط نماینده‌ای که با بیل کسی را کشته باشد نداشت که الحمدلله و المِنَه در مجلس نهم این یک رقم را هم مسئولان اضافه کرده‌اند.
رسانه‌های خبری هفته قبل خبر دادند که حجت الاسلام والمسلمین حبيب برومند داشقاپو که در سال ۱۳۶۹ در يک دعوای روستايی بر سر آب، به اتفاق سه برادر خود به منزل يک روستايی ديگر هجوم آورده و در درگيری به وجود آمده، جوانی ۱۹ ساله را با ضربات بيل به قتل می‌رساند  اکنون «به عنوان منتخب مردم به مجلس راه يافته است!!
باور کنید من اول که این خبر را خواندم تا یک ربع کف آشپزخانه کف از دهانم خارج می‌شد از بس که خندیده بودم و منزل جان به فریاد آمد!
خدا وکیلی تصور کنید طرف روحانی بوده، عبا و عمامه را زیر بغل زده و یا علی از تو مدد با بیل به سراغ همسایه رفته و ...
بعد همین ایشان الان نماینده مجلس است و قرار است در بالاترین رکن قانون گذاری کشور حساس‌ترین تصمیمات اقتصادی، بین‌المللی و سیاسی را اتخاذ کند و از حقوق مردم هم بلا نسبت دفاع کند!
یعنی این قسمت خبر که ایشان با بیل.... خیلی خنده‌دار است!
یادش به خیر برنامه ساعت خوش مهران مدیری که در یک آیتم سعید آقاخانی، اخبار می خواند و ما چه قدر می‌خندیدیم: «مردی با بیل مادر زنش را کشت!»


خدا به شلوار تروریست‌ها رحم کرد
اگر بنده‌ی هفته‌زاده از جمله مسئولین دست اندر کار بودم حتما اعلام یک جشن عمومی و نماز شکرانه‌ای به مناسبت لو رفتن طرح ترور دیپلمات‌های هفت کشور توسط جمهوری اسلامی می‌کردم!
واقعا خدا را شکر که عملیات ترور هفت دیپلمات از سوی پت و مت های گمنام امام زمان، لو رفته وگرنه معلوم نبود این بار خشتک هر کدامشان را باید از روی کدام درخت پایین می‌آوردیم و دست و پاهای این برادران زحمت‌کش تروریست را با خاک انداز از کف کدام خیابان جمع می‌کردیم!

دو تا ترور قبلی که خاطرتان است؟
 اولی منصور ارباب سیار که پلیس‌ها را با تروریست‌ها اشتباه گرفته بود و وارد معامله با ماموران سازمان سیا شده بود و پاک آبرو و حیثیت همه تروریست‌ها را برد و دومی هم که در تایلند! طفلک این برادر تروریست‌مان قبل از ترکیدن بمب، خودش ترکید و شلوارش روی شاخه‌های درخت تاب می‌خورد و خودش هم از کمر به پایین مرخص و به دو قسمت مساوی تقسیم شده بود!
 حالا هفته پیش روزنامه آمریکائی درباره دست داشتن ایران در طرح ترور دیپلمات های هفت کشور، زمان این طرح را نوامبر ۲۰۱۱ ذکر کرده و مدعی شده بود که طرح ترور لو می رود چون پیامی به متیو بریزا سفیر آمریکا در آذربایجان مخابره می شود و او را از اقدامات تروریستی آگاه می کنند.
 خب سوژه های مورد نظر که هیچ اصلا فرقی به حالشان ندارد ولی واقعا خدا به شلوار تروریست‌های عزیزمان خیلی رحم کرد!


"امام فنری" به بازار آمد

امام مقوایی که خاطرتان است؟ بعد از آن هم امام خامه‌ای که به همت مسوولان دانشگاه امیرکبیر تهیه شد و دانشجویان هم نامردی نکردند و امام را تا ته خوردند! البته در این میان چند امام مختلف مانند امام برفی و این ها هم بود که مورد استقبال هموطنان عزیز قرار گرفت.
 اخیراً هم یک امام جدید و ۲۰۱۲ وارد بازار امام شده به نام «امام فنری» که این امام قابلیت پرش به قدرت یک جوان ۲۵ ساله را دارد و کلا این امام برخلاف امام مقوایی و امام خامه ای و امام برفی، این یکی خیلی انرژیک است و اصلا یک جا بند نمی شود!

ماجرای این امام فنری هم از اینجا شروع شد که هفته پیش خاطره ای از دیدار دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی ، استاد ممتاز دانشگاه تهران به همراه جمعی از اساتید بنام و معروف با امام راحل که برای جلوگبری از تعطیل شدن دانشگاه ها، در سال اول انقلاب 57 انجام گرفته بود نقل شده که البته خیلی مهم نیست اما این جای خاطره خیلی مهم است که یکی از حاضران تعریف کرده که : «نکته ای که یادم مانده و مخصوصاً به آن توجه داشتم، این بود که در طول این مجلس که بیش از دو ساعت شد، همه ما روی زمین نشسته بودیم. خود امام خمینی هم بر زمین نشسته بود. وقتی جلسه تمام شد، ما با اینکه پیر نبودیم، با دشواری از جایمان برخاستیم، ولی آیت الله خمینی، مثل فنر از جای خودش بلند شد و با سرعت رفت. گویی جوان 25 ساله ای یک دقیقه بر زمین نشسته بود و بعد هم برخاست و رفت!»

شعر مربوطه: این امامه... یا فنره... فِرِش بده وُ فِرِش بده!




اعتراض گزارش‌گران بدون مرز به سفر پوتین به پاریس

image
«پوتین، خامنه‌ای، اسد، دشمنان اطلاع‌رسانی» این یکی از شعارهای تجمع امروز سازمان گزارشگران بدون مرز در پاریس بود که در اعتراض به سفر ولادمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه به فرانسه برگزار شد.
مروز، ١٢ خرداد، به مناسبت سفر رئیس جمهور روسیه ولادمیر پوتین، سازمان گزارش‌گران بدون مرز، به همراه روزنامه‌نگاران و فعالان ایرانی روس و سوری در تجمعی اعتراضی بر روی پل الکساندر سوم ( نماد دوستی روسیه و فرانسه) علیه سرکوب در روسیه، سوریه و ایران شرکت کردند.
معترضان با شعارهای «بشار جنایت می‌کند، پوتین، حمایت می‌کند! حقوق بشر را وتو نکن! پوتین، خامنه‌ای، اسد، دشمنان اطلاع‌رسانی»، از رئیس جمهور روسیه خواستند، مطالبات دمکراسی خواهانه مردم در روسیه را محترم شمرد و به حمایت از رژیم‌های سرکوبگر و در راس آنها سوریه و ایران پایان دهد.
سایت اینترنتی سازمان گزارشگران بدون مرز در این زمینه نوشته است: ولادمیر پوتین، تنها مسئول وخیم شدن وضعیت آزادی‌های بنیادین در روسیه و در سال‌های اخیر نیست. سانسور و سرکوب به بخشی جدایی‌ناپذیر و «نمونه» سیاست روسی در جهان بدل شده است. به نام مبارزه با «تروریسم» و یا پاسداشت «ارزش‌های سنتی و فرهنگی»، روسیه جنگی همه جانبه با آزادی بیان و آزادی اطلاع‌رسانی در جهان و در بسیاری از نهادهای بین‌المللی به راه انداخته است. با حمایت مسکو است که از چهاده ماه پیش کشتار در سوریه ادامه دارد، تداوم داری سرکوب در ایران نیز با حمایت این کشور است. 
پس از روسیه سفید و آلمان ولادمیر پوتین امروز، در نخستین سفر خارجی خود و در آغاز سومین دوره ریاست بر جمهوری روسیه به فرانسه آمده است. 
وی قرار است با رئیس جمهور فرانسه در باره پرونده‌های اقتصادی و پیرامون انرژی و وضعیت سوریه مذاکره کند.
همزمان سازمان عفو بین‌الملل نیز تجمع مشابه‌ای را در پاریس برگزار کرد.





در ژنو مطرح شد؛ 

هشدار جمهوری اسلامی درباره وقوع جنگ تمام عیار در سوریه

(تیر از جنگ خبر)
خبرگزاری مهر
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر اروپایی سازمان ملل تاکید کرد: قاچاق اسلحه و مواد منفجره و تسلیح و حمایت مالی مخالفان سوریه از سوی برخی کشورهای خاص تنها باعث به خطر انداختن تلاشها برای صلح و مذاکرات جاری شده و کشور و ملت سوریه را در آستانه یک جنگ تمام عیار داخلی همراه با عوقب خطرناک آن برای تمام منطقه قرار خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، در جریان نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو برای بررسی وضعیت حقوق بشر در سوریه بعد از حادثه الحولا ، سید محمدرضا سجادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن کشتار مردم بی گناه در حادثه دهشتناک اخیر در سوریه تاکید کرد انجام چنین اقدامات تروریستی که تحت پوشش حوادث مشکوک و پنهانی انجام می گیرد ،ثبات کشور سوریه را هدف قرار داده و به این منظور برنامه ریزی شده تا از دست یابی به راه حل مسالمت آمیز در سوریه جلوگیری کند .
وی تصریح کرد: بر اساس قواعد مسلم و پذیرفته شده حقوق بین الملل مسئولیت تحقیق ، محاکمه و مجازات جنایات بین المللی برعهده کشور مورد نظر است و در این راستا از دولت سوریه درخواست کرد تا ضمن ادامه دادن به تحقیقات جدی خود در خصوص حادثه تاسف بار حولا هرچه زودتر نتیجه نهائی تحقیقات مشترک خود با تیم ناظر سازمان ملل را اعلام و مرتکبین این جنایات را شناسائی ، معرفی و محاکمه کند .
سجادی ضمن درخواست از همه طرفهای درگیر برای پایان دادن سریع به خشونت خواستار اجرای کامل طرح کوفی عنان به عنوان بهترین راه حل ممکن برای پایان دادن به خشونتهای جاری در سوریه شد.
سفیر کشورمان تاکید کرد: قاچاق اسلحه و مواد منفجره و تسلیح و حمایت مالی مخالفان از سوی برخی کشورهای خاص تنها باعث به خطر انداختن تلاشها برای صلح و مذاکرات جاری شده و کشور و ملت سوریه را در آستانه یک جنگ تمام عیار داخلی همراه با عوقب خطرناک آن برای تمام منطقه قرار خواهد داد.
سجادی در پایان به چامعه جهانی هشدار داد که باید نسبت به هر اقدامی که حاکمیت تمامیت ارضی و استقلال سوریه را نادیده بگیرد یا نقض کند هوشیار باشد.
لازم به ذکر است که با شروع بحران در سوریه از آغاز سال گذشته میلادی این چهارمین نشست ویژه شورای حقوق بشر برای رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در این کشور است که با هدایت آمریکا و حمایت کشورهای عربی منطقه ، ترکیه و کشورهای غرب برگزار میشود .




اخبار کارگری اول ژوئن 2012
برابر با 12 خرداد 1391
جمعه 1 ژوئن 2012, بوسيله ى Ahmad Farsi


تظاهرات معدنچیان اسپانیایی در اعتراض به کاهش نیروی کار
ده هزار کارگر معدن برای اعتراض به سیاست های ریاضتی دولت اسپانیا در مادرید گرد هم آمدند. پلیس مادرید صف تظاهرکنندگان را محاصره کرد. معدنچیان نیز برای ایجاد شکاف در خط محاصره پلیس به پرتاب ترقه روی آوردند. در درگیری های دیروز 14 نفر زخمی شدند.
یورو نیوز: معدنچیان اسپانیایی به صف معترضان دولت پیوستند. دو اتحادیه بزرگ و اصلیمعدنچیان و صنعت معدن اسپانیا، کنفدراسیون اتحادیه های کارگری و اتحادیه سراسری کارگران با برگزاری تظاهرات گسترده در مادرید اعتراض خود را به کاهشنیرو در معادن این کشور به نمایش گذاشتند.
دولت راست میانه ماریانا راخوی نخست وزیر اسپانیا در راستای کاهش بودجه های جاری، تصمیم به 30 در صد کاهش نیرو در بخش معدن کشور دارد.
فیلیپه لوپز دبیرکنفدراسیون اتحادیه های کارگری در تظاهرات روز پنج شنبه می گوید:“ما شروع کننده و باعث درگیری نبودیم. اما آماده ایم تا زمان کسب اطمینان از تداوم کار صنعت معدن، به آن ادامه دهیم.”
نظاهرات روز پنج شنبه معدنچیان در مادرید در ادامه به خشونت و درگیری با پلیس انجامید.
در بیست سال گذشته 40 هزار نفر در بخش معدن اسپانیا از کار بیکار شده اند و در حال حاضر تنها 8000 نفر در 40 معدن این کشور کار می کنند.


مرگ دو کارگر بر اثر استنشاق گاز آمونیاک
در محل کار این چهار کارگر به علت وجود گاز آمونیاک یک فن برقی کار تخلیه گاز را انجام می‌داده که به علت نقص فنی این دستگاه، گاز موجود تخلیه نشده و این حادثه رخ داده است.
ایلنا: دو کارگر یک واحد تولیدی کمپوست قارچ در قزوین بر اثر گازگرفتگی آمونیاک جان باختند.
به گزارش ایلنا، چهار کارگر شرکت تولیدی کمپوست قارچ شهرستان ابیک بر اثر خارج نشدن گاز موجود، بشدت دچار مسمومیت شدند که دو نفر از آنان جان باختند و دو نفر دیگر با انتقال به مراکز درمانی نجات یافتند.
در محل کار این چهار کارگر به علت وجود گاز آمونیاک یک فن برقی کار تخلیه گاز را انجام می‌داده که به علت نقص فنیاین دستگاه، گاز موجود تخلیه نشده و این حادثه رخ داده است.
واحد تولیدی کمپوست قارچ شهرستان ابیک روزانه ۳۰۰ تن کمپوست قارچ تولید می‌کند و ۶۰ کارگر در این واحد مشغول بکارند.

گزارشی از کارخانه احیا صنعت سنندج
کارفرمای کارخانه احیا صنعت سنندج در ادامه اخراج سازیهای سال 91 شاپور عزیزی کارگر این کارخانه را که بمدت یک سال در قسمت پرداخت مشغول به کار بود از کار اخراج کرد.
لازم به ذکر است که قراردادهای جدید کارگران این کارخانه در سال جدید یک ماهه می باشد و در ضمن کارگران تا این تاریخ عیدی و سنوات سال گذشته را نیز دریافت نکرده اند. کارخانه احیا صنعت یکی از زیر مجموعه های کارخانه ایران خودرو در سنندج می باشد که در زمینه ساخت قطعات پلاستیکی خودرو مشغول به فعالیت است.
کمیته ¬ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل¬های کارگری

هزینه اشتباه در اجرای قانون هدفمندی را کارگران می‌پردازند
با اجرای فاز اول هدفمند کردن یارانه‌ها هزینه‌های اساسی زندگی خانواده‌های کارگری به شدت افزایش پیدا کرده است/ کارگران با از دست دادن کار خود امید به زندگی را از دست می‌دهند.
ایلنا: عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: کارگران نباید هزینه اشتباه‌ در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را پرداخت کنند.
چنگیز قاسمی با بیان اینکه اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه‌ها و عدم حمایت‌های پیش‌بینی شده از صنایع، موجب استفاده از حداقل ظرفیت کارخانه‌ها شده است، به ایلنا گفت: بیکاری بسیاری از کارگران در پی مشکلات متوالی کارخانه‌ها طی یک سال اخیر، نگرانی جامعه کارگری و حتی کارفرمایان را موجب شده است.
این فعال کارگری افزود: افزایش قیمت حامل‌های انرژی و بالا رفتن هزینه‌های تولید صنعتی در کشور، هم‌زمان با کم‌توجهی دولت به این بخش، آسیب‌های سنگینی را بر بدنه صنعت کشور وارد کرده است.
نائب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: بسیاری از کارخانه‌های تولیدی در کشور تعطیل و یا در آستانه تعطیلی قرار دارند و با حداقل ظرفیت مشغول به تولید هستند.
او با بیان اینکه افزایش هزینه‌های تولید باعث شده تا صاحبان صنایع و کارفرمایان خرده‌پا کار بیشتری در قبال دستمزد کمتری از کارگران بخواهند، ادامه داد: کاهش تولید در واحد‌های صنعتی باعث شده است کارفرمایان در مراحل اولیه اضافه کار کارگران را کاهش یا حذف کنند و سپس در‌‌‌‌نهایت با عدم بهبود وضعیت مالی کارخانه تصمیم به اخراج یا عدم تمدید قرارداد نیروی کار بگیرند.
به گفته عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور نباید هزینه اشتباه‌ در اجرای هدفمندی یارانه‌ها از زندگی کارگران پرداخت شود.
این فعال کارگری تاکید کرد: کارگران با از دست دادن کار خود در واقع امید به زندگی را از دست می‌دهند.
قاسمی با بیان اینکه با اجرای فاز اول هدفمند کردن یارانه‌ها هزینه‌های اساسی زندگی خانواده‌های کارگری به شدت افزایش پیدا کرده است، عنوان کرد: جامعه کارگری با اصل هدفمند کردن یارانه‌ها مشکلی ندارد اما آنچه باعث مشکلات فراوان شده است نحوه اجرای این قانون است.
این فعال کارگری با یادآوری اینکه یکی از الزامات دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها این بود که ۲۰ تا۳۰ درصد از درآمد حاصله از هدفمندی یارانه‌ها برای کمک و حمایت از واحد‌های صنعتی اختصاص یابد، اظهار کرد: متاسفانه تا به امروز این مهم محقق نشده است و وضعیت امروز جامعه کارگری حاصل قصور در اجرای کامل قانون است.
قاسمی با بیان اینکه هر روزه خبرهای تلخی از اخراج کارگران قراردادی و عدم دریافت حقوق و اعتراض کارگران بیکار شده به گوش می‌رسد، افزود: از دیگر سو شاهدیم که نرخ اقلام مصرفی کارگران روز به روز افزایش می‌یابد.
او گفت: درسال قبل به دلیل سیاستهای هدفمندی یارانه‌ها حقوق کارگران نادیده گرفته شده و درشرایط فعلی دستمزد کارگران حتی کفاف هزینه‌های ضروری و اولیه‌ی یک خانواده را نمی‌دهد.
قاسمی ادامه داد: درصورتی که فکری برای این مشکلات نشود، هرگونه توقع برای افزایش بهره وری در بخش تولید بیهوده خواهد بود چرا که موج جدید اخراج و تهدید امنیت شغلی کارگران مشکلات روحی روانی بسیاری را برای کارگران به وجود آورده است.
عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه تحقق شعار تولید ملی وحمایت از کار وسرمایه ایرانی نیازمند همیاری تمامی مسئولان دولتی است، گفت: اگر نظارت کافی بر کارفرمایان نباشد، برخی از مدیران واحدهای صنعتی می‌توانند با سوءاستفاده از شرایط پدید آمده، کارگران را بدون هیچ بهانه‌ای اخراج کنند.

افزایش بیکاری در آمریکا
یورو نیوز: میزان بیکاری در طول ماه مه در آمریکا بیش از انتظار بود.
اگرچه به نظر می رسید این رقم کمتر از میزان بیکاری در ماه گذشته باشد، اما گزارش وزارت کار آمریکا خلاف این را نشان می دهد. بر این اساس، نرخ بیکاری در ماه مه با افزایش نسبت به ماه گذشته به 8.2 درصد رسید.
میزان بیکاری در دو ماه نخست سال جاری 8.3 درصد و در ماه مارس 8.2 درصد بود که این رقم در ماه آوریل به 8.1 درصد رسیده بود.
در طول ماه مه نزدیک به 69 هزار فرصت شغلی ایجاد شده، در حالی که بر اساس پیشبینی ها باید 49 هزار شغل دیگر نیز ایجاد می شد.
کارشناسان می گویند تنها برای حفظ وضعیت کنونی بازار کار، هر ماه باید 125 هزار فرصت شغلی جدید در آمریکا ایجاد شود.

نرخ بیكاری در منطقه یورو به مرز 11 درصد رسید
بنابر اعلام مرکز آمار اروپا این دومین ماه پیاپی است که میزان بیکاری در منطقه یورو از آستانه ۱۰ درصد تجاوز می‌کند.
ایلنا: مرکز آمار اروپا روز جمعه اعلام کرد میزان بیکاری در منطقه یورو در ماه آوریل تا سطح ۱۱درصد جمعیت فعال این منطقه افزایش یافت که رقمی بی‌سابقه است.
به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «یورو استات» مرکز آمار اروپا همچنین اعلام کرد در ماه آوریل تعداد ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در منطقه یورو بیکار گزارش شده است که ۱۱۰هزار نفر بیشتر از ماه قبل از آن است.
بنابراین گزارش این میزان بیکاری از زمان تشکیل منطقه یورو در این ناحیه بی‌سابقه بوده است.
بنابر اعلام مرکز آمار اروپا این دومین ماه پیاپی است که میزان بیکاری در منطقه یورو از آستانه ۱۰ درصد تجاوز می‌کند.
طی یک سال گذشته یک میلیون و ۷۹۰ هزار تن به آمار بیکاران در منطقه یورو افزوده شده است.
در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، اسپانیا با آماری برابر با 24.3 درصد بیکاری در بد‌ترین شرایط قرار دارد.
در یونان نیز با شرایط بد اقتصادی، آمار بیکاری21.7 درصد گزارش شده است.

وضعيت سوخت و بنزين و مشكلات مردم
ايران كارگر : وضعيت سوخت و بنزين و مشكلاتي كه مردم در اين رابطه با آن دست و پنجه نرم ميكنند راننده اي از تهران در رابطه با وضعيت سوخت و بنزين به خبرنگار دانشجوانلاين گفت : قبلا بنزين ليتري 40,50 تومان بود يكدفعه رسيد به 1000 تومان ,در يك ماشين 10ليتر بنزين ميريزيم ,5كيلومتر راه ميرود.حتي دركشور فرانسه چند سال پيش بنزين 10 دلار بود ,تازه فرانسه نفت و بنزين ندارد , ما كه اينهمه ذخاير نفت وبنزين داريم چرا بايد ليتري 1000 تومان بنزين بزنيم,چاره در اين مملكت چيست؟!
مي آيند خط صادرات انتقال گاز به چين ميزنند,در حالي كه ما براي 21 روز, 270 هزارتومان پول گاز ميدهيم , الان كه زمستان هم نيست ولي از عيد به بعد 270هزارتومان پول گاز داده ايم ... درحاليكه همين ها اول كه ميخواستند به قدرت برسند گفتند گاز را مجاني ميكنيم..... سفره هاي مردم را پر ميكنيم....ولي همه اش دروغ از آب درآمد ،وقتي خرشان از پل گذشت و در مسند قدرت نشستند همه حرفها فراموششان شد!
جمهوری شورایی محور حزبیت طبقه کارگر است
http://salam-democrat.com




رژه موتوری نیروهای بسیج از شهر ری تا آرامگاه آیت‌الله خمینی


به گزارش خبرگزاری مهر رژه موتور سواران «حرم تا حرم» با حضور بسیجیان روز جمعه (۱۲ خرداد) از شهر ری به سمت آرامگاه آیت‌الله خمینی برگزار شد.





مدیر حوزه‌های علمیه خواستار شد:

تشکیل گروه‌هايی برای دفاع از نظام در حوزه‌‌ها

ابراهیم رئیسی٬ معاون اول قوه قضائیه از روحانیون خواست در «جنگ نرم» فعال باشند و مرتضی مقتدایی٬ مدیر حوزه‌های علمیه هم خواستار «تشکیل گروه‌هایی برای دفاع از نظام در حوزه‌های علمیه» شد.
به گزارش «مرکز خبر حوزه» آقای رئیسی روز پنجشنبه (۱۱ خرداد) در جمع گروهی از روحانیون خراسان جنوبی گفته است: «طلاب و روحانیون برای حفظ دین و مرزبانی از تشیع، باید در جنگ نرم فعال باشند.»
آقای مقتدایی نیز در چهاردهمین اجلاس استادان سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم خواستار تشکیل گروه‌هایی برای دفاع از نظام در حوزه‌های علمیه سراسر کشور شده است.
وی گفته که «حوزه باید مرتب بر مسایل نظام اشراف داشته باشد، در درس‌ها گاهی در مورد نظام، مسایل انقلاب و تاریخچه آن صحبت شود.»
۳۰ مرداد ماه سال گذشته نیز محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفته بود جمهوری اسلامی «برای پیشبرد دفاع در جنگ نرم ۳۵ هزار مسجد و ۱۵۰ هزار روحانی کم دارد.»
مقام‌های جمهوری اسلامی از اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات سال ۸۸ و وقایع پس از آن با عنوان «جنگ نرم» و «فتنه» یاد کرده و بار‌ها از روحانیون و نیرو‌های بسیج خواسته‌اند وارد این «جنگ» شوند.
پنجم مهرماه سال ۱۳۸۹ هم حسین همدانی٬ فرمانده سابق سپاه تهران بزرگ با انتقاد از «کم‌کاری» مسئولان و نهاد‌های فرهنگی٬ گفته بود جمهوری اسلامی در «جنگ نرم» خسارت‌های زیادی دیده است.
سازمان بسیج مستضعفین پس از آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات در سال ۱۳۸۸ اجرای طرحی با عنوان «صالحین» را در دستور کار خود قرار داده که یکی از اهداف آن «مقابله با جنگ نرم» است.
در حال حاضر مهم‌ترین برنامه راهبردی سپاه و بسیج اجرای کامل این طرح در تمام پایگاه‌های بسیج در محلات و ادارات دولتی است.
فرماندهان سپاه امیدوارند با اجرای این طرح٬ آسیب‌پذیری نیرو‌های بسیج در «جنگ نرم» را به حداقل برسانند.




مشاور نظامی علی خامنه‌ای یک میلیون یهودی ساکن اسرائیل را تهدید کرد


یحیی رحیم صفوی٬ مشاور نظامی علی خامنه‌ای می‌گوید بیش از یک میلیون یهودی در اسرائیل در معرض «آسیب» قرار دارند و در صورت بروز جنگ٬ حزب‌الله لبنان به اسرائیل حمله خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس٬ آقای رحیم صفوی این مطلب را روز جمعه (۱۲ خرداد) بیان کرده و گفته که آمریکا و اسرائیل اگر «بخواهند جنگی علیه ایران ‏راه بیندازند ممکن است در‌‌ همان یکی دو هفته اول، یهودیان آنجا که بسیار آسیب‌پذیرند، یک میلیون ‏نفرشان از اسرائیل فرار کنند. ‏»
وی افزوده که «حزب‌الله لبنان می‌تواند با خمپاره ۶۰ اسرائیل را بزند و الان چندین هزار موشک در اختیار دارد.»
به گفته وی «اگر ‏اسرائیلی‌ها بخواهند آسیبی به ما {جمهوری اسلامی} بزنند، به احتمال قوی حزب‌الله علیه آن‌ها عملیات خواهد کرد.»
این مقام نظامی اظهار کرده است: «ما {جمهوری اسلامی} هوشمندانه در مقابل هر عملیات نظامی و تهدید آن‌ها {آمریکا و اسرائیل}، متناسب با هر آسیبی که به ما بزنند، به آن‌ها آسیب ‏خواهیم زد.»
مشاور آقای خامنه‌ای همچنین اضافه کرده است: «‏آمریکایی‌ها بیش از ۲۰ پایگاه و بیش از ۱۰۰ هزار نیروی نظامی در منطقه دارند که تمام آن‌ها در معرض خطر ‏ایران هستند.»
رحیم‌ صفوی در بخش دیگری از این گفتگو به تعریف و تمجید از علی خامنه‌ای پرداخته که مهم‌ترین آن‌ها به این شرح است:
من حضرت آقا را یک رهبر جامع، شجاع، مدیر، مدبّر، عادل و یک فقیه عارف می‌شناسم. در میان رهبران ‏سیاسی ۱۹۲ کشور، به اعتقاد من، ایشان آگاه‌ترین رهبری هستند که شأن فرماندهی کل قوا را دارند.
ما {در دنیا} چنین رهبری نداریم که در مسائل مختلف صاحبنظر باشد و این ‏‏‌قدر هم، نه فقط نسبت به ملت ایران که نسبت به ملت‌های اسلامی و بلکه بشریت، محبت و عاطفه انسانی ‏داشته باشند. ‏
ایشان {خامنه‌ای} در باب سلاح‌های اتمی و سلاح‌های شیمیایی فتاوی درخشانی دارند و این‌ها را حرام اعلام کرده‌اند.
خصوصیاتی که رهبر عزیزمان دارند را در هیچ ‌یک از رهبران دنیا نمی‌توان مشاهده کرد و این نیست جز ‏عنایات خداوند متعال.
انصافاً مردم ما هم به آقا عشق می‌ورزند و محبت آقا در دل‌ مردم ما ریشه‌دار و عمیق است. در همین ‏انتخاباتی که برای مجلس نهم انجام شد، به اعتقاد من مردم هوشمند ما به عشق رهبری ‏آمدند. ‏






فیلمی منتشر نشده از مراسم سوگواری مهندس سحابی:

عزت‌الله سحابی، نگران ایران…

این فیلم متعلق به روز وفات مهندس سحابی در تاریخ دهم خرداد ۱۳۹۰ است. در این فیلم تلاش شده است با توجه به محدودیت ها و فضای امنیتی خاص بر لواسان نقطه نظرات برخی از یاران و دوستداران مهندس سحابی بیان شود.
در این فیلم  محمد ملکی، لطف الله میثمی، مهندس معین فر، حبیب الله پیمان،سوسن شریعتی،سارا شریعتی،احسان شریعتی، محمد حیدری و مجتبی نجفی خاطرات و دیدگاه های خود را نسبت به مهندس سحابی در فضایی تاثربرانگیز بیان کرده اند.
سایت ملی-مذهبی این هدیه را به تمامی دوستداران مهندس سحابی تقدیم می کند.






آمریکا خواستار شد:

اقدامات عملی ایران در مذاکرات مسکو

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه خواستار اقدامات عملی و مشخص ایران در مذاکرات آینده با کشورهای عضو گروه ۱+۵ در مسکو شده است.
به گزارش رادیو فردا، وزیر امور خارجه آمریکا در اسلو پایتخت نروز گفت: «مذاکرات ما با ایران درباره صداقت و نیات نبوده، بلکه درباره اعمال و نتایج است
هیلاری کلینتون اضافه کرد: «در نشست آتی در مسکو در چند هفته آینده درخواهیم یافت که آیا ایران آماده است که چنین اقداماتی را انجام دهد
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفته است: «ما همچنان نگرانی های بسیاری درباره مقاصد (ایران) داریم، ولی ما درباره آنها براساس اقدامات ایران قضاوت کرده تا اطمینان حاصل کنیم که چنین اقداماتی برای پایبندی این کشور به تعهداتش کافی است
دور سوم مذاکرات ایران با نمایندگان آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در ۱۷ ژوئن در مسکو برگزار خواهد شد.
دور تازه مذاکرات ایران با ۱+۵ پش از یک وقفه ۱۵ ماهه در ۲۶ فروردین ماه سال جاری در استانبول آغاز شد. دور دوم این مذاکرات نیز در سوم و چهارم خرداد ماه در بغداد برگزار شد. در این مذاکرات طرفین به نتیجه ای نرسیدند. در پایان این مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ ضمن سازنده خواندن این گفت وگو ها، به اختلافات جدی اذعان کرده و گفتند که توافق کرده اند که این مذاکرات را در مسکو ادامه دهند.
در حالی هیلاری کلینتون خواستار اقدامات عملی و ملموس جمهوری اسلامی در مذاکرات مسکو شده است که علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران،نیز روز جمعه ابراز امیدواری کرده است که گروه ۱+۵ با رویکرد مثبت در مذاکرات حاضر شود.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، علی اکبر صالحی در دهلی نو گفته است: «رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات ۱+۵ محکم و جدی بوده و ایران باحسن نیت و با نظر حل و فصل موضوع وارد گفت و گوهای استانبول و بغداد شده وامیدواریم درنشست آتی در مسکو نیز طرف مقابل بارویکرد مثبت در مذاکرات حاضر شود
وزیر امور خارجه ایران اضافه کرده استجهت مذاکرات جهت خوب و درستی است و فقط فرآیند مذاکرات ممکن است باکندی و یا تندی روبرو شود ولی جهت درستی است و ما با همین اعتبار امید زیادی به موفقیت مذاکرات داریم
صالحی گفتبه هرحال مذاکرات سختی است و باید این فرآینده را طرفین به گونه ای عمل کنند و تسریع بخشند که این پرونده هر چه زودتر به یک سرانجام نیکو و مورد رضایت طرفین برسد. »
اعضای گروه پنج به علاوه یک در سال های اخیر با استفاده از اهرم تحریم و انجام مذاکرات با ایران، تلاش کرده اند تا تهران را متقاعد کنند که از غنی سازی اورانیوم دست بکشد.
این کشورها نگران هستند که جمهوری اسلامی در پوشش فعالیت های هسته ای خود که آن را صلح آمیز می داند به دنبال ساخت بمب اتمی باشد. ایران این اتهام را تکذیب می کند.





یک دادگاه در آمریکا خطاب به هیلاری کلینتون اعلام کرد:

مهلت چهار ماهه برای ابقا یا حذف مجاهدین خلق از فهرست گروه های تروریستی

عکس:ای‌پی
یک دادگاه تجدید نظر فدرال آمریکا روز جمعه از هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه این کشور خواسته که ظرف مدت چهار ماه درباره ابقا یا حذف نام سازمان مجاهدین خلق از فهرست گروههای تروریستی این کشور، تصمیم گیری کند.
به گزارش رادیو فردا، سازمان مجاهدین خلق ۱۵ سال پیش در فهرست گروه های تروریستی آمریکا قرار گرفت. اما این گروه می گوید، به مبارزه مسلحانه با حکومت ایران پایان داده و سلاح های خود را به نیروهای آمریکایی حاضر در عراق تحویل داده است.
طبق این گزارش، سه قاضی دادگاه تجدید نظر فدرال در واشینگتن دی سی گفته اند که خانم کلینتون در خصوص ارائه اطلاعات لازم برای تصمیم گیری درباره ماهیت سازمان مجاهدین خلق کند عمل کرده است و به وی مهلتی چهار ماهه داده می شود تا در مورد ابقا یا خروج این گروه از فهرست گروههای تروریستی تصمیم نهایی را اتخاذ کند.
دادگاه تجدید نظر در سال ۲۰۱۰ از هیلاری کلینتون خواسته بود تا دلایل رد درخواست سازمان مجاهدین خلق برای خروج از فهرست گروههای تروریستی آمریکا را در اختیار این دادگاه قرار دهد.
این در حالی است که قضات دادگاه تجدید روز جمعه گفته اند، از سال ۲۰۱۰ تاکنون «حداقل» می توان گفت پیشرفت خانم هیلاری کلینتون در این زمینه آهسته بوده است.
این قضات اضافه کرده اند: تاکنون دلایل کافی درباره این که چرا طی ۶۰۰ روز گذشته وزیر امور خارجه قادر نبوده در این زمینه تصمیم گیری کند، ارائه نشده است.
قضات دادگاه تجدید نظر تصریح کرده اند ،در صورتی که وزیر امور خارجه طی این چهار ماه اقدامی نکند، دادگاه راسا به در خواست مجاهدین خلق رسیدگی کرده و آنها را از فهرست گروه های تروریستی خارج خواهد کرد.
در واکنش به مهلت دادگاه تجدید نظر در روز جمعه، مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در پاسخی مکتوب به یک پرسش در این زمینه اعلام کرد که این وزارتخانه به بررسی ها درباره ماهیت سازمان مجاهدین خلق در فهرست گروههای تروریستی براساس قوانین و رای دادگاه تجدید نظر در واشینگتن در سال ۲۰۱۰ ادامه می دهد.
سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا می گوید، همانطورکه خانم کلینتون پیشتر نیز گفته بود، همکاری مجاهدین خلق در تعطیل کردن اردوگاه اشرف و انتقال مسالمت آمیز ساکنان آن به اردوگاه «لیبرتی» یکی از عوامل کلیدی در تصمیم گیری ایالات متحده درباره ماهیت این گروه است.
مارک تونر همچنین گفته وزارت امور خارجه آمریکا قصد دارد تا نظر دادگاه را تامین کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، قضات دادگاه تجدید نظر در خواست مجاهدین خلق برای تصمیم گیری درباره ماهیت این سازمان طی مدت ۳۰ روز را رد کرده است.به گزارش آسوشیتدپرس، در همین حال وزارت خزانه داری آمریکا در حال تحقیق و بررسی درباره منابع مالی سازمان مجاهدین خلق در امریکا است.
یک دادگاه تجدید نظر فدرال آمریکا روز جمعه از هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه این کشور خواسته که ظرف مدت چهار ماه درباره ابقا یا حذف نام سازمان مجاهدین خلق از فهرست گروههای تروریستی این کشور، تصمیم گیری کند.





فریدون صیدی راد در نامه ای به پدرش

اگر دفاع از محرومان مستوجب کیفر است امیدوارم که لایق تحمل این کیفر باشم

فریدون صیدی راد از جوانان فعال جنبش سبز که بیش از دو سال است به  اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد بر اندازی نظام  در زندان به سر می برد در نامه ای به پدر خود به مناسبت روز کارگر با ارج نهادن به زحمات پدرش از اینکه در این زمانه به خاطر دفاع از محرومان باید کیفر ببیند گلایه کرده است. وی در بخشی از نامه خود آورده است:«پدر از زمان کودکی که مرا با خود به کوهستان می بردی از تو درس عزم و اراده و شکیبایی اموختم . مضمون نغمه ها و ترانه هایت برایم درس دوستی و احترام به انسان ها و طبیعت بوده است و به یاد دارم داستان هایی که برایمان می گفتی و کتاب هایی که برایمان می خواندی از صمد بهرنگی و علی اشرف درویشیان که مضمون شان حق طلبی و دفاع از حقوق مظلومان بود . از همان کودکی مارا به خواندن و دانستن و در نتیجه عدالت خواهی تشویق می کردی. حال اگر در این زمانه عدالت به گونه ای تفسیر می گردد که دفاع از محرومان مستوجب کیفر است امیدوارم که لایق تحمل این کیفر باشم.»
متن کامل نامه این زندانی سیاسی به شرح زیر است:
مهربانان
جوانی اراکی در اوج پویایی و دانش در قفس, بزرگ ترین گناهش دفاع ازضعیفان و آرمان خواهی به کدام روی شما شب بر صورت کودکان خود بوسه می زنید در حالی که هزاران هزار از این جوانان در آرزوی بوسه بر دست پدر زدن در قفس می گریند
 بغض در گلو شکسته مادران و پدرانی که در بشت دیوارهای ظلم شما هر روز به انتظار عزیزانشان می نشینند روزی شکسته خواهد شد . در مملکتی که دزدان و قاتلان آزادانه می گردند و شغل و مقام هم به پاس جرمشان نصیبشان می شود سزای جوانی چون فریدون که از خشک شدن دریاچه ارومیه میگفت از فرار مغزها می نوشت از سوختن جنگلها خبر میداد در بهترین ایام زندگیش در قفس بودن است ؟
در کدام بیدادگاه و بکدام مصوبه قانونی شرکت در حوزه انتخاباتی قانونی جرم زندان ذکر شده است این مملکت مهد جهان پهلوانان و عیاران و بزرک سیاست مداران بوده است امیر کبیرها قائم مقام ها و …. و هزاران هزار آزادی خواهان مشهور و گمنام دیگر بوده است که نامشان همیشه به نیکی خواهد ماند. البته در طی تاریخ سیاه کاران و زور گویان زیادی هم بر این خاک قدم گذارده اند ولی نامی بجز پلیدی و زشتی بر جای نگذاردند . هر شب که با وجدان خود تنها شدید مطمئن باشید که فریاد آزادی خواهی و بیگناهی هزاران جوان و پیر مرد زن این سرزمین در بند به گوشتان خواهد رسید .صدها جوان ایرانی با این جوانان پاک در مدرسه درس خوانده اند فریدون ها را می شناسند کودکان شما روزی از شما باز خواست خواهند کرد اشک های به دامن فتاده مادران و پدران این پهلوانان روزی مشت خواهد شد

سر بر استان قدم هایت می سایم و به دستان زحمتکشت در رویاهایم بوسه می زنم پدر .
دیریست که با هم در شب های کوهستان اتشی نیفروخته ایم . دیریست که در دشت ها و جنگل ها پای نگذاشته ایم.
پدر دوست داشتم هنگامی که بعد از بیست و اندی سال کار و تلاش بازنشست شدی در کنارت باشم تا شبی را که انقدر با شور و اشتیاق در انتظارش بودی جشن بگیریم . افسوس که هدیه ای برایت نداشته ام جز درد و انتظار.

یاد واپسین روزهایی که در کنار هم بودیم برایم تداعی کننده رنج هایی است که جانت را می فرسود. چشمان ابری ات هنگامی که برایم از خودکشی دوستی می گفتی که به خاطر تعدیل نیرو شغلش را از دست داده بود . یا ان دوست دیگری که بر اثر تهدید به اخراج وتنش های محیط کار انقدر تحت فشار بود که جانش را از دست داد
روزها و شب هایی نه چندان روشن که تو و سایر همکارانت گاه تا چندین ماه حقوق و دستمزدتان را دریافت نمی کردید و در همان حال طنز تلخ ماجرا این بود که مجبور به اضافه کار اجباری بودید تا مبادا شغلتان را از دست بدهید . پدر هنوز چهره ی ان همکارت که بر اثر فشار ناشی از کار طولانی دچار سانحه شد ودستش به شدت اسیب دید در برابر چشمانم است.
با انکه کارگران کارخانه های مجاور با وضعیت مشابه شما دست از کار کشیدند و خواستار اعاده حقوق اولیه شان بودند . گویی خاطره سرکوب یک اعتصاب در دهه هفتاد انچنان تلخ بود که شما از تکرارش واهمه داشتید.
بعد از ان اعتصاب با انکه کودکی بیش نبودم به خاطر می اورم سر زدن به خانواده ان دوستی که به زندان افتاده بود و دلجویی از خانواده اش را .پدر عزیز اکنون دومین سال است که یکم ماه می روز جهانی کارگر را در زندان اوین و در کنار دوستانم جشن می گیرم در حالی که در دادگاه محکوم شده ام به تحمل سه سال حبس به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد بر اندازی نظام .
بنا به انچه در حکم دادگاه ذکر شده اتهاماتم مربوط است به یک وبلاگ که در کنار مطالب مربوط به جنبش سبز اخبار مربوط به اعتراضات کارگری شهرمان را پوشش داده ام و همچنین شرکت در تشییع جنازه ی ایت الله منتظری .
در عجبم که چگونه شرکت در مراسم به خاکسپاری یک روحانی و مرجع تقلید ودفاع از حقوق کارگران ونقد حاکمیت به تبانی برای براندازی یک نظام تفسیر می گردد؟!
پدر از زمان کودکی که مرا با خود به کوهستان می بردی از تو درس عزم و اراده و شکیبایی اموختم . مضمون نغمه ها و ترانه هایت برایم درس دوستی و احترام به انسان ها و طبیعت بوده است و به یاد دارم داستان هایی که برایمان می گفتی و کتاب هایی که برایمان می خواندی از صمد بهرنگی و علی اشرف درویشیان که مضمون شان حق طلبی و دفاع از حقوق مظلومان بود . از همان کودکی مارا به خواندن و دانستن و در نتیجه عدالت خواهی تشویق می کردی..
 حال اگر در این زمانه عدالت به گونه ای تفسیر می گردد که دفاع از محرومان مستوجب کیفر است امیدوارم که لایق تحمل این کیفر باشم.
پدر عزیزم روز جهانی کارگر را به تو و تمام زحمتکشان تبریک می گویم و زیستن در دنیایی بهتر و انسانی تر را برای همه مردمان ارزومندم.

فریدون صیدی راد از بند ٣۵۰ اوین






علی قلی زاده در نامه ای به احمد توکلی با اشاره به تداوم روند ستاره دار شدن دانشجویان

وزیر علوم را استیضاح کنید

علی قلی زاده عضو سابق دفتر تحکیم وحدت و دانشجوی محروم از تحصیل در نامه‌ای به احمد توکلی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به ظلم رفته بر دانشجویان محروم از تحصیل از احمد توکلی خواسته است همراه با علی مطهری و برخی دیگر از نمایندگان برای استیفای حقوقشان تلاش کنند. وی در این نامه روند ستاره دار کردن دانشجویان را نیز شرح داده است.
متن کامل این نامه به شرح زیر است: 
جناب دکتر توکلی
سلام
لطفا مطالب مندرج در این نامه که به اجمال به موضوع ستاره دار کردن دانشجویان پرداخته ام را پیگیری کنید.
گزارش تفصیلی و استدلات حقوقی بیشتر مبنی بر غیرقانونی بودن ستاره دار کردن دانشجویان را میتوانید در گزارش تفصیلی اخیر شورای دفاع از حق تحصیل مطالعه فرمایید. گزارش های شورا در وبلاگ شورای دفاع از حق تحصیل قابل مشاهده است. متن آخرین گزارش شورای دفاع از حق تحصیل را به این نامه پیوست کرده ام.‏
حضرتعالی پیگیر پرونده من در سال ۸۸ بودید و یک نامه هم برای حل مشکل من به وزیر علوم نوشتید که آن نامه بی پاسخ ماند. بنده و جمعی دیگر از دانشجویان ستاره دار آن سال مانند سروش ثابت ، حائز رتبه یک در چند گرایش علوم اجتماعی ، در کنکور کارشناسی ارشد سال ۸۸ خدمتتان در مجلس هشتم رسیدیم و درخواست کردیم به فریاد تظلم خواهی ما رسیدگی کنید. همان سال کارنامه های علمی مان که نشان دهنده رتبه های یک رقمی و دو رقمی در کنکور کارشناسی ارشد بود را به عنوان سند ادعای خودمان به حضرتعالی تحویل دادیم.‏ در این نامه نیز تعدادی از آن کارنامه ها را پیوست کرده ام.‏
بارها به صورت تلفنی ، حضوری و ارسال نامه رسمی از ریاست مجلس آقای لاریجانی ، جنابعالی ، آقای علی مطهری و دیگر نمایندگان محترم مجلس هشتم خواستیم که با این اقدام غیرقانونی دولت مقابله کنند و به فریاد تظلم خواهی ما پاسخ دهند.‏
یادم می آید که آن سال جناب حضرتعالی در صحن مجلس به ما این جمله را گفتید: “میدانیم در حقتان ظلم شده. اما کاری نمیتوانیم انجام دهیم. دولت کار غیرقانونی میکند و ما زورمان به دولت نمیرسد.”‏ البته ما هیچ گاه نمیتوانیم قبول کنیم چون دولتی زورگو سرکار است و مجلسی سر کار است که توان نظارتی کافی ندارد ، ما از حق اولیه و انسانی تحصیل در مقاطع عالی به شیوه ای غیرقانونی محروم شویم.‏
آقای دکتر توکلی عزیز
لازم است شما ، جناب علی مطهری و دیگر نماینگان مجلس ( مانند آقایان علی لاریجانی ، ابوترابی ، پزشکیان ، غفوری فرد ، عباس پور ، نصیری و …) که همگی بر غیرقانونی بودن روند ستاره کردن دانشجویان تاکید داشتید ، بدانید که:‏
بعد از ستاره دار شدن ما در سال ۸۸ و کم لطفی شما نمایندگان ملت که قرار بود و قرار است “صدای ملت ” باشید ، در پیگیری و استیفا حق تضییع شده ما ، در کنکور کارشناسی ارشد سال های ۸۹ و ۹۰ و ۹۱ هم دانشجویان زیادی ستاره دار و از حق تحصیلات تکمیلی محروم شدند.‏
همچنان که در تمام این سالها از مسئولان قوای مقننه و قضایی کشور خواسته ایم که روند ستاره دار کردن دانشجویان متوقف شود و امکان ادامه تحصیل دانشجویان ستاره دار فراهم گردد ، همچنان بر این خواسته خود تاکید داریم.‏
باز هم تاکید میکنیم که محروم کردن دانشجویان از حق ادامه تحصیل و ستاره دار کردن ما نقض اصول متعدد قانون اساسی جمهوری اسلامی نظیر بندهای ۳، ۹ و ۱۴ اصل سوم و اصول ۱۹، ۲۰، ۲۲، ۳۰، ۳۶، ۳۷ و بویژه اصل ۲۳ این قانون است که صراحتاً می‌گوید: «تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.»
ستاره دار کردن دانشجویان طبق قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور غیرقانونی است و به همین خاطر است که دولت از اعلام علنی آن طفره میرود. ستاره دار کردن دانشجویان در کنکور کارشناسی ارشد به منزله تعطیل کردن قانون اساسی کشور و نقض همه تعهدات و پیمان های بین ملت و دولت است که به موجب شرع مقدس اسلام گناه و معصیت میباشد.‏
همانطور که حضرتعالی و نمایندگان محترم مجلس در جریان هستید و دانشجویان ستاره دار در نامه ای در سال ۸۸ به آقای دکتر علی لاریجانی یادآور شدند ، روند غیرقانونی ستاره دار کردن دانشجویان در کنکور کارشناسی ارشد ، از سال ۸۵ آغاز شده است و تا کنون نیز به صورت مداوم و در تمام این ۷ سال ادامه یافته است. در تمام این سالها دولت رسما وجود ما را تکذیب کرده است و گفته است: “دانشجوی ستاره دار نداریم” و هیچ نامه کتبی مبنی بر ستاره دار کردن ما ارائه نکرده است.‏
متاسفانه امسال نیز تعداد زیادی از داوطلبان ممتاز کنکور کارشناسی ارشد از دریافت کارنامه اولیه محروم و ستاره دار شده اند.‏ به جای اعلام کارنامه علمی ، درصد و نمره علمی و رتبه داوطلبان ، این جمله در صفحه دانشجویان ستاره دار نقش بسته است:‏
“داوطلب گرامی به علت نقص پرونده در صورت تمایل از روز سه شنبه مورخ ۹۱/۰۳/۰۹ به سازمان سنجش آموزش کشور واقع در میدان هفت تیر – خیابان کریم خان زند – پلاک ۲۰۴ – طبقه دوم مراجعه نمایید . “‏
طبقه دوم ساختمان سازمان سنجش ، محل استقرار ستاد گزینش دانشجو این سازمان است. که پرونده همه ستاره دارها از سال ۸۵ تا ۹۱ در آن نگهداری میشود.‏
برای نمونه به اطلاعات کاربری یکی از دوستانم که در کنکور امسال ( سال ۹۱) ستاره دار شد ، اشاره میکنم تا سندی باشد بر مدعای من. فایل کارنامه این دوستم را هم به نامه پیوست کرده ام:‏
نام: رضا عرب ، شماره پرونده : ۷۳۷۲۵۸۹ ، شماره شناسنامه : ۸۳۳۸ ، نام رشته تحصیلی: زبان وادبیات انگلیسی ، نام موسسه فارغ التحصیلی: دانشگاه مازندران -بابلسر ، سال تولد: ۶۵
لازم است به اختصار روند ستاره دار کردن دانشجویان را خدمتتان یادآوری کنم:‏
در سال ۸۵ فعالین دانشجویی پس از اعلام قبولی در دانشگاه مورد نظر از طریق روزنامه سازمان سنجش و مراجعه برای ثبت نام در دانشگاه‌های پذیرفته شده با ستاره‌هایی در فرم ثبت نام مواجه شدند، و دانشجویانی که با سه ستاره مواجه شده بودند هرگز نتواستند ادامه تحصیل دهند. در سال‌های ۸۶ و ۸۷ همزمان با اینترنتی شدن روند اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد، فعالین دانشجویی که حائز رتبه‌های قابل قبول و ممتاز شده بودند، اساساً از دریافت کارنامه علمی در مرحله اول نتایج کنکور محروم شدند و حتی نتوانستند انتخاب رشته کنند. در سال ۸۸ که موعد اعلام نتایج اولیه (ارائه کارنامه و انتخاب رشته) در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بود، دانشجویان ستاره‌دار دانشگاه سراسری موفق به دریافت کارنامه و انتخاب رشته شدند، ولی در شهریور ماه و پس ازمراجعه برای مشاهده نتایج نهایی با گزینه «مردود علمی» مواجه شدند و کارنامه نهایی( معروف به کارنامه سبز ) نیز برای این دانشجویان صادر نشد و سایت سازمان سنجش اعلام کرد که این دانشجویان اساساً انتخاب رشته نکرده اند و پس از مراجعه حضوری داوطلبان به سازمان سنجش به طور شفاهی به آنها اعلام شد که ستاره‌دار شده اند. مجددا در سال‌های ۸۹ و ۹۰ و ۹۱ دانشجویان ستاره‌دار در کنکور کارشناسی ارشد از دریافت کارنامه اولیه محروم شدند. و تنها به صورت شفاهی ستاره دار شدن آنها در طبقه دوم ساختمان سازمان سنجش ، ستاد گزینش دانشجو ، به آنها ابلاغ شد. ‏
جناب توکلی
لطفا پس از مطالعه این نامه و بررسی اسناد پیوست شده، از ابزارهای قانونی ای که به موجب نمایندگی ملت در اختیار دارید ، اعم از سوال از وزیر علوم و در صورت لزوم استیضاح وی ، استفاده از فرصت سخنان پیش از دستور ، تذکر به وزیر علوم و رئیس جمهور که در این ۷ سال با لجاجت تمام روند غیرقانونی ستاره دار کردن دانشجویان را به صورت متداوم دنبال کرده اند ، مصاحبه و … استفاده کنید.‏

با احترام
علی قلی زاده ، دانشجوی ستاره دار
ششم خرداد ماه سال ۱۳۹۱ ‏





گزارش تکمیلی از مراسم بزرگداشت در لواسان

میعاد با سحابی‌ها در فضایی کاملا امنیتی

9مراسم بزرگداشت  درگذشت مهندس عزت الله سحابی و شهادت هاله سحابی در روز ۱۱ خرداد ۱۳۹۱ خورشیدی در منزل مسکونی وی برگزار گردید . این مراسم در حالی در منزل مهندس سحابی برگزار شد که مسئولان امنیتی از برگزاری مراسم یادبود در حسینیه ارشاد و یا سایر مساجد تهران ممانعت به‌عمل آورده و تنها با برگزاری مراسم یادبود در منزل وی موافقت نمودند. با این وجود و به رغم عدم اطلاع رسانی رسمی، مراسم با حضور انبوه علاقه مندان  آغاز شد  به گونه ای که بسیاری مجبور شدند مراسم را ایستاده دنبال کنند.
آمنه شامخی:زندگی و مرگ مادرم پر برکت بود
در ابتدا مجری مراسم حمید احراری، عضو شورای فعالان ملی ـ مذهبی، آیاتی از سوره مائده را قرائت کرد و  از سحابی ها یاد کرد. سپس آمنه شامخی، دختر هاله متنی را که برای یادبود مادر و پدربزرگش نگاشته بود قرائت کرد . وی در هجران عزیزانش چنین گفت: «یک سال پیش ۱۰ خرداد بابا عزت نازنین را با اشک بدرقه کردیم . فردای آن روز اجازه گرفتیم که کوچه را زیر پیکرش و در سکوت طی کنیم . در حال خروج از خانه حادثه رخ داد . خبر دادند که هاله هم رفت.» آمنه در سخنان خود از فراق و از بازیهای روزگار و از سخت بودن باور از دست رفتن هاله سخن گفت و  به سکوت، ترس،  خلاء ،تنگی دیوارها، سوالات بی پرسش که چرا و چگونه این اتفاق افتاده است اشاره کرد . آمنه در ادامه سخنان خود به نقل از  مادر بزرگش یعنی مادر هاله و همسر سحابی گفت که در این رویداد به جزء زیبایی ندیده است و این اولین نشانه برای یافتن پاسخها  است .
فرزند هاله سحابی با اشاره به اینکه به آنها قول داده نشده بود که از رنج و سختی دور باشند تاکید کرد:« زندگی و مرگ هاله پر از برکت بوده است . و بعد از آن رنج نبودن هاله تحمل پذیرتر شد.»
امنه از هاله گفت که به آنها خوش بینی و دیدن زیبایی ها را ، سادگی و مهربانی و اهمیت دادن به خواست دیگران و نیز اینکه دوست داشته دنیا چه طور باشد را یاد داده بود . به گفته آمنه شامخی هاله از ۱۹ سالگی آرزو داشته و دعا می­کرده که مرگ عادی نداشته باشد. به اعتقاد وی بعد از یک سال فرزندان هاله نقش های جدید زندگیشان را کم کم یاد گرفته اند و  تمام این داستان جز زیبایی و خیر نبوده است .
بعد از آمنه ، مهرنوش بسته نگار در سخنانی گفت: به یادبود پدر و دختری نشسته ایم که برای آزادی و ایران زندگی می کردند؛ مرامشان مدارا بود و مشی شان گفتگوی مسالمت آمیز و بردبارانه با طرفهای مقابل و حتی معاند . مداومت و پیگیری، دوری از دور باطل خشونت که ضد راهبرد ملی است، احترام به قانون مداری ، تاکید بر احساس ملی و هویت ایرانی به مثابه بستر جامعه مدنی، هم زیستی و تعامل اجتماعی  از دیگر ویژگی هایی بود که در نظر مهرنوش بسته نگار  سحابی ها را متمایز می کند.
مهرنوش سته نگار از تاکید مهندس سحابی بر توسعه ، استقلال، امنیت و عدالت  و توامانی توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی و توسعه تولید و صنعت و فهم دموکراسی و جامعه مدنی و مشارکت و استبداد ناپذیری گفت.
سخنران بعدی مراسم سوسن شریعتی بود که از سختی و سترگی لحظات رفته بر خانه سحابی ها در سال گذشته و هنگام رویداد حادثه گفت . او اظهار داشت که این رویداد تصادفی نبوده است . سوسن شریعتی با تاکید بر این نکته که «خوب مردن هم نعمتی است» افزود: وقتی مرگی بزرگ روی می دهد بعد از مدتی این سوال ایجاد می شود که برای چه و برای که؟
سوسن شریعتی با طرح این سئوال از مرگ سحابی ها و نیز خود آنان، سه راه را برای زنده نگاهداشتن یادشان مورد اشاره قرار داد: «بر سر خاک رفتن؛ الگو سازی؛ و برقراری گفتگو با سحابی پدر که از جمله کسانی است که به خاطره نیانجامیده است.»
سوسن شریعتی این نحوه برخورد را ناشی از زیست سحابی ها و عدم مواجه شدنشان با بن بست امید و نیز با خیانت و جنایت و آلودگی، اندیشیدن به مسائل کلان تر و منافع ملی، تبدیل تجربه های تراژدیک شان به تجربه های مثبت و زیبا، و نیز گفتگو با قربانی کننده نه به قصد انتقام که به قصد بخشیدن دانست. کاری که به تعبیر وی علاقمندان سحابی ها نیز باید به آن بپردازند.
در ادامه برنامه قطعه ای از یکی از سخنرانی های مهندس سحابی پخش شد . سخنانی که در آن نسبت به خطر به قدرت رسیدن نظامیان هشدار داده شده و ماهیت حکومت آنان را مخرب دانسته بود. همچنین قطعه ای از صدای هاله پخش شد که شعرهای شاملو و فروغ فرخ زاد را می خواند و نیایش مشهور دکتر شریعتی را زمزمه می کرد .
پایان بخش مراسم یادبود سحابی ها، سخنرانی دکتر محمد مهدی جعفری بود. این قرآن پژوه تحت عنوان “گنجور گرانبهای ۷۰ سال تجربه سحابی” سخن گفت . او از تلاش بدون توقع مهندس سحابی و در اختیار قرار دادن تجاربش سخن گفت و این که حقایق را با حفظ آبروداری نظام عنوان می کرد . جعفری در ادامه از ممارست سحابی با قرآن، از علاقه اش به آموزش و انتقال تجربه به نسلهای بعدی ، از انتقادهای دلسوزانه اش، و از تلاش های وی برای نشان دادن راه حل  یاد کرد.
در مراسم یادبود زنده یاد مهندس سحابی و دختر شهیدش هاله، بسیاری از شخصیت‌ها و فعالان سیاسی وکنشگران مدنی، فعالان ملی- مذهبی (ازجمله دکتر پیمان، حسین شاه حسینی، محمد بسته نگار، دکتر ملکی، دکتر رفیعی، مینو مرتاضی لنگرودی، فاطمه گوارایی، و احسان هوشمند)، اعضای ارشد نهضت آزادی ایران (دکتر یزدی، مهندس توسلی ، مهندس صباغیان و خسرو منصوریان)، حجه الاسلام انصاری راد، حجه الاسلام احمد منتظری، عباس امیر انتظام، علی اکبر معین فر، خسرو سیف، محمد رضا بهشتی، هادی خانیکی ، عمادالدین باقی، احسان و سارا شریعتی، فخری محتشمی پور، اعضای شورای مادران صلح و خانواده های شهدا و زندانیان سیاسی جنبش سبز حضور داشتند.
جو شدید امنیتی حاکم بر مراسم
خاطرنشان می شود این مراسم در جو کاملا امنیتی برگزار شد.بنا به گزارش های رسیده به سایت ملی-مذهبی ابتدا مردم دسته به دسته برای ادای احترام به سحابی ها سر خاک رفتند و همزمان  افراد لباس شخصی از مردم فیلم می گرفتند . در انتهای کوچه ای که منزل مهندس سحابی در آن واقع شده است  لباس  شخصی ها از مردم و پلاک ماشین ها فیلم و عکس می گرفتند. همچنین برخی دیگر از شرکت کنندگان گزارش داده اند که در مسیرهای منتهی به لواسان نیروهای انتظامی حضور داشتند و به صورت گزینشی از برخی افراد که به نظر می رسید قصد حضور در مراسم را دارند سئوال می کردند.





تجمع اعتراضی فعالان ایرانی، سوری و روسی، در اعتراض به سفر پوتین به فرانسهجـــرس: در پی تداوم کشتار معترضان و مردم بیگناه در سوریه و حمایت روسیه از حاکمان انتصابی دمشق، سفر رئیس جمهور روسیه به فرانسه، با تظاهرات اعتراض آمیز اعضای سازمان گزارش‌گران بدون مرز، جمعی از روزنامه‌نگاران و همچنین فعالان ایرانی روس و سوری مواجه شد، که بر روی پل الکساندر سوم ( نماد دوستی روسیه و فرانسه) علیه سرکوب در روسیه، سوریه و ایران دست به تجمعی اعتراضی زدند. همزمان گزارش ها حاکی است که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در نشست فوق‌العاده خود در ژنو با تصویب قطعنامه‌ای سوریه را به دلیل قتل‌عام حوله محکوم کرد.
 به گزارش تارنمای سازمان گزارشگران بدون مرز، معترضان با شعارهای "بشار جنایت می‌کند، پوتین، حمایت می‌کند ! حقوق بشر را وتو نکن! پوتین، خامنه‌ای، اسد، دشمنان اطلاع رسانی"، از رئیس جمهور روسیه خواستند، مطالبات دمکراسی خواهانه مردم در روسیه را محترم شمرد و به حمایت از رژیم‌های سرکوبگر و در راس آنها سوریه و ایران پایان دهد.
به گزارش خبرگزاری آلمان، شرکت کنندگان در این حرکت اعتراضی با شعارهایی که به زبان فرانسه سردادند از رئیس جمهور روسیه خواستار پایان بخشیدن به حمایتهایش از دولتهای سرکوبگری همچون ایران و سوریه شدند. آنها همچنین خواستار توجه ولادیمیر پوتین به مطالبات مردم روسیه شدند.
پوتین پیش از سفر به کشورهای اروپایی گفته بود که روسیه سیاست خود در قبال سوریه را تغییر نخواهد داد. وی هشدار داد که کشورهای غربی نباید روسیه را تحت فشار قرار دهند. دمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین، نیز تاکید کرد که "سیاست روسیه در قبال سوریه از استمرار و تعادل برخوردار است."
بر اساس گزارش ها، این تجمع بدون مجوز برگزار شد. نیروهای پلیس فرانسه، لحظاتی پس از شروع حرکت اعتراضی در محل مستقرگردیدند اما از آنجائیکه این تجمع اعتراضی به صورت مسالمت آمیز برگزار شد، هیچ یک از معترضین بازداشت نشدند.

سفری چند منظوره
پس از روسیه سفید و آلمان، ولادمیر پوتین روز جمعه در ادامه سفرهای خارجی خود و در آغاز سومین دوره ریاست بر جمهوری روسیه به فرانسه آمده و قرار است با رئیس جمهور فرانسه در باره پرونده‌های اقتصادی و پیرامون انرژی و وضعیت سوریه مذاکره کند.
سازمان گزارشگران بدون مرز خاطرنشان کرده است که سفر ولادمیر پوتین در شرایطی ویژه انجام می‌شود، از یک سو انتخابات رئیس جمهوری در روسیه، موج بی مانندی از اعتراضات را دامن زد، ازسوی دیگر قدرت‌یابی وی با سرکوب تظاهرات‌های مسالمت آمیز و ایجاد جو رعب و وحشت در میان رسانه همراه شد. گفت و گویی صریح با رئیس جمهور روسیه به معنای خاطرنشان کردن آخرین شانس وی در این دوره‌ی ریاست جمهوری برای پایان دادن به سیاست سرکوب نظامندی است که در درون و بیرون کشورش به پیش می‌برد.
دو دوره‌ی ریاست جمهوری ولادمیر پوتین از سال ٢٠٠٠ تا ٢٠٠٨ در روسیه به مهار اکثریت رسانه‌های بزرگ به ویژه شبکه‌های تلویزیونی، چیره شدن مصونیت از مجازات برای قاتلان و تعرض‌گران به روزنامه‌نگاران منجر شد و برقراری رژیمی خودکامه و پر خشونت در چچنی که در قامت فرد مورد حمایت وی رمضان قدریف نمود یافته است. این میراث شر، امروز با اعتراضات بی سابقه‌‌ای رو در رود شده است.
بر اساس گزارش ها، روسیه در سازمان ملل متحد، علاوه بر بلوکه کردن همه‌ی قعطنامه‌های در حمایت از حقوق بشر در جهان، اخیرا با چین، ازبکستان و تاجیکستان طرح قعطنامه‌ای را آماده می‌کند، که به دولت‌ها امکان بیشتری برای سانسور اینترنت محیا می‌هد. در شورای حقوق بشر مسکو، رهبری ائتلافی از کشورهایی را بر عهده گرفته است که خواهان رعایت " تفاوت‌های سنتی و فرهنگی" در برابر جهان‌گستری حقوق بشرهستند.
روسیه همچنین از رژیم تمامیت‌خواه روسیه سفید که تنها در سال ٢٠١١ اقدام به بازداشت ١٠٠ روزنامه‌نگار کرده است حمایت می‌کند.

سوریه، قربانی حمایت مسکو از بشار
سایت گزارشگران بدون مرز در ادامه با اشاره به سوریه آورده است: از چهارده ماه پیش با وجود فراخوان‌های بی‌شمار جامعه جهانی، کشتار در سوریه با حمایت کامل روسیه ادامه دارد، این کشور با همه‌ی راه‌کارهای جهانی برای مجازات رژیم دمشق مخالفت می‌کند. شمارش کشته شدگان غیرنظامی و از میان حرفه‌کاران رسا‌نه‌ها ناممکن شده است. ١٢ اوریل ٢٠١٢ با پذیرش طرح کوفی عنان، فرستاده‌ ویژه‌ی سازمان ملل و اتحادیه عرب، از سوی نیروهای رژیم و مخالفان اتش بس برقرار شد. این طرح آزادی همه‌ی زندانیان سیاسی و تضمین آزادی مطبوعات و تظاهرات مسالمت آمیز را در خود منظور داشت، که در عمل تاکنون اجرا نشده است. در هفته گذشته با وجود حضور ناظران بین‌المللی در شهر حوله نزدیک به ١٠٨ نفر از جمله ٤ شهروند خبرنگار به قتل رسیدند. تکذیب‌های متعدد بشار ال‌اسد در عدم دخالت نیروهای نظامی و شبه نظامیان حامی رژیم، شعبیه در این کشتارها نتوانست هیچ کس را قانع کند.
از آغاز جنبش اعتراضات مردمی در سوریه در اردیبهشت ماه سال گذشته رژیم بشار ال اسد همزمان با افزایش تبلیغات یک سویه سیاسی خود در رسانه‌ها، اطلاع رسانی آزاد را ممنوع کرده است. روزنامه‌نگاران، وب‌لاگ نویسان و شهروند خبرنگاران هر روز برای روشنگری در باره‌ی وضعیت نابسامان این کشور هزینه سنگینی را پرداخت می‌کنند، آنها به شکل هدفمند بازداشت و شکنجه می‌شوند. حتا شهروندانی که از سوی خبرنگاران خارجی مورد پرسش قرار می‌گیرند، مجازات می‌شوند. در این کشور هم‌اکنون نزدیک به ٣٠ حرفه‌کار رسانه‌ها در بازداشت بسر می‌برند و بیش از هشت روزنامه نگار و شهروند خبرنگار از این میان، ٤ خبرنگار خارجی به قتل رسیده‌اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل سوریه را محکوم کرد
در گزارشی دیگر، منابع بین المللی اعلام کردند که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در نشست فوق‌العاده خود در ژنو با تصویب قطعنامه‌ای سوریه را به دلیل قتل‌عام حوله محکوم کرد. چین، روسیه و کوبا سه کشوری بودند که به این قطعنامه رأی منفی دادند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در نشست فوق‌العاده خود در روز جمعه (اول ژوئن/ ۱۲ خرداد) علاوه بر محکومیت سوریه خواستار انجام تحقیقات مستقل سازمان ملل متحد برای شناسایی عاملان این جنایت و جمع‌آوری مدارک مربوط به آن شد.
از ۴۷ کشور عضو این شورا ۴۱ کشور رأی موافق، ۳ کشور رأی مخالف و ۲ کشور رأی ممتنع دادند. نماینده یکی از کشورها غایب بود.
سه کشور چین، کوبا و روسیه رأی مخالف دادند. پیش‌نویس قطعنامه توسط قطر، ترکیه و آمریکا ارائه شده بود.
یک هفته پیش در شهر حوله، در نزدیکی حمص ۱۰۸ نفر که نزدیک به نیمی از آنها را کودکان تشکیل می‌دادند کشته شدند.
اما فیصل خباز الحموی، نماینده سوریه در شورای حقوق بشر "تروریست‌ها و شورشیان ضد دولتی" را مسئول این جنایت معرفی کرد.
نماینده سوریه ادعا کرد، ۶۰۰ تا ۸۰۰ "تروریست" که از "سلاح‌های ساخت اسرائیل" استفاده کرده و دست به این سلاخی زده‌اند. او افزود، قصد آنها "افروختن درگیری‌های فرقه‌ای" در سوریه است.
وی قطعنامه شورای حقوق بشر را "دخالتی با انگیزه سیاسی" خواند و افزود، سوریه تیمی را مسئول تحقیق در این مورد کرده و قصد دارد نتایج این تحقیقات را به جهانیان ارائه دهد.
تمیم مدانی، دیپلمات سوریه نیز پیش از شروع نشست گفت: "املان به پای میز محاکمه کشانده خواهند شد و نمی‌توانند از مجازات فرار کنند."
او همچنین رأی دادن به این پیش‌نویس را "برابر با کشتن مجدد قربانیان" خواند.

درخواست ارجاع پرونده سوریه به دادگاه جزایی بین‌المللی
ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از شورای امنیت خواست، موضوع سوریه را به دادگاه بین‌المللی جزایی ارجاع دهد. وی همچنین از قدرت‌های جهان خواست، به اجرای طرح صلح کوفی عنان، نماینده مشترک اتحادیه عرب و سازمان ملل برای حل بحران سوریه کمک کنند.
خانم پیلای در یادداشت خود که توسط نماینده او قرائت شد ارتش سوریه به استفاده از سلاح‌های سنگین در شهر حوله متهم و همچنین تصریح کرد که شبه نظامیان شبیحه که طرفدار رژیم بشار اسد هستند در قتل عام حوله دست داشتند.
پیلای گفت: "این اعمال ممکن است در ردیف جنایت علیه بشریت و دیگر جنایات بین‌المللی قرار گیرد و امکان دارد بیان‌گر الگویی برای حملات سیستماتیک گسترده‌ای علیه غیر نظامیان باشد که با حفظ مصونیت انجام شده است."
پیلای، قاضی پیشین جنایات جنگی افزود: "من تکرار می‌کنم، آنهایی که دستور این قتل عام را صادر و به آن کمک کرده‌اند یا نتوانسته‌اند از حمله به غیرنظامیان جلوگیری کنند شخصا مسئول جنایات خود هستند."

چین و روسیه: قطعنامه نامتعادل است
چین و روسیه که به قطعنامه رأی منفی دادند آن را "نامتعادل" خوانده و اعلام کردند، ناظران حاضر در سوریه در حال بررسی موضوع قتل‌عام حوله هستند.
آلکسی بورودافکین، نماینده روسیه در شورای حقوق بشر گفت: "روسیه جدا نگران تلاش‌ برخی کشورها است که می‌خواهند، پیش از ارائه نتایج مأموریت (ناظران سازمان ملل) و مشخص شدن گناهکاران بر شورای امنیت فشار بیاورند و از این تراژدی تنها در جهت مصالح یک‌طرفه و شکست طرح صلح عنان استفاده کنند."
سفیر آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد دولت سوریه را مسئول تمام‌عیار قتل عام مردم حوله نامید و خواستار مجازات عاملان شد.
کمیته منع شکنجه سازمان ملل نیز روز جمعه اعلام کرد، نیروهای سوری و شبه‌نظامیان طرفدار آنها غیر نظامیان، از جمله کودکان را با "دستور مستقیم" مقام‌های سوری شکنجه و معیوب کرده‌اند.





 جرس: فریده ماشینی قرآن پژوه و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی روز چهارشنبه دهم خرداد ماه پس از تحمل درد و رنج محتشمی پور: ماشینی طرفدار صلح و مودت با چهره واقعی اسلام بودهای فراوان به دلیل تشدید بیماری، به دیار باقی شتافت. او جزو شاخص ترین فعالان حقوق زنان شناخته می شد که مطالعات و تحقیقات گسترده ای در خصوص مشکلات زنان و توسعه و پیشرفت جامعه زنان داشت. 
فریده ماشینی یکبار در هنگام شرکت در مراسم دعای کمیل در خانهٔ شهاب‌الدین طباطبایی یکی از دستگیر شدگان وقایع پس انتخابات دستگیر شد. این بانوی قرآن پژوه علی رغم مشکلات جسمانی حضور مستمر در جلسات قرآنی خانواده بزرگ زندانیان سیاسی داشت و همواره بعنوان یار و همراه خانواده ها در کنار آنان بود.
کمیسیون و شاخه زنان جبهه مشارکت با صدور بیانیه ای ضمن تسلیت درگذشت این بانوی فرهیخته آورده است: "...این دنیای خاکی و فانی دیگر ظرف کوچکی بود برای روح بزرگ معلم ما که به حق فرید بود و فریده بود در معرفت شناسی دین و ترجمه آن به زبان امروز به زبان نسل جوان! دنیای ما را دیگر دوست نداشت فریده ماشینی، ترجمان دردها، از شدت آلودگی هایش به گناهان کبیره و معاصی و اغماض بر آن ها توسط مدعیان دین مداری. دنیای ما تنفس را برای این دین پژوه فرزانه سخت کرده بود!"
شایان ذکر است، مراسم تشییع پیکر مرحوم فریده ماشینی روز پنجشنبه در فضای کاملا امنیتی برگزار شد و اجازه خاکسپاری این فعال مدنی در قطعه نام آوران صادر نشد.
به همین مناسبت با فخرالسادات محتشمی پور عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی و یکی از یاران نزدیک مرحومه فریده ماشینی به گفتگو پرداختیم که متن آن در پی می آید:
خانم محتشمی پور ضمن عرض تسلیت خدمت شما، لطفا بعنوان همکار حزبی مرحومه ماشینی کمی از فعالیت های ایشان در جبهه مشارکت برای خوانندگان صحبت بفرمایید.
روزهای پر تاثری را به دلیل از دست دادن شخصیت فرزانه ای که هم قرآن پژوه و هم یک نمونه انسان اخلاقی بود را می گذرانیم. مرحومه فریده ماشینی، الگوی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را برای خود انتخاب کرده بودند و سعی می کردند که شناخت کاملی به ابعاد وجودی شخصیت آن حضرت پیدا کنند و از آن بهره بگیرند. یکی از ابعاد وجودی آن حضرت حضور و فعالیتهای سیاسی و مشارکتی سیاسی ایشان بود و خانم ماشینی هم در این حوزه فعال بودند. یکی از وجوه بارز فعالیتهای خانم ماشینی، فعالیت در بخش زنان بود و بیش از هر چیز فعال حوزه زنان شناخته می شد. نکته قابل توجه این است که ایشان همیشه به پرهزینه ترین فعالیتها در این حوزه یعنی فعالیتهای سیاسی روی می آوردند. در حوزه زنان هم به دلیل اینکه هنوز نگرش غالب نگرش مردسالار بوده و است، سختیهای خودش را دارد. فریده ماشینی این دو حوزه سخت را به هم پیوند زده بودند و از وجود خود در این مسیر هزینه می گذاشتند. به عبارتی فریده ماشینی زن حوزه های پرخطر بود. همکاری با ایشان در فعالیتهای حزبی از افتخارات من است. حزب مشارکت در بخشهای مختلف خود کلا انسانهای بی بدیل را گرد هم آورده که از درایت و عقلانیت بالایی برخوردار هستند. خانم فریده ماشینی به عنوان عضوی از این حزب سعی می کردند در بخشهایی فعال باشند که نیاز بیشتری است. به خاطر همین هر زمان که ما از ایشان می خواستیم عضویت در شورای مرکزی را بپذیرند به سختی قبول می کردند. البته نه اینکه بخواهند از فعالیت و کار طفره بروند بلکه به خاطر مشکلات جسمانی که با آن دست و پنجه نرم می کردند، بود. اگرچه هیچگاه گله ای از بیماری خود نداشتند و این هم برمی گشت به روحیه بالای ایشان که دردها را در درون خود نگه می داشتند و اجازه نمی دادند دیگران رنجور و ناراحت شوند. در هر حال ما توانستیم ایشان را متقاعد کنیم که مسئولیت کمیسیون زنان حزب مشارکت ایران اسلامی را که زیرمجوعه دفتر سیاسی بود بپذیرند. در تمام مدتی که این مسئولیت را داشتند بسیار متعهدانه انجام وظیفه کردند. رفتارشان باعث می شد که بقیه اعضا با دغدغه بیشتری در این حوزه فعالیت کنند. درست است که فعالیتهای جبهه مشارکت ایران اسلامی فعالیت جمعی است اما نقش برجسته ایشان در اقدامات مثبت و پیشتازانه ای که این حزب برای رفع تبعیض از زنان و برنامه برای برقراری عدالت جنسیتی داشتند غیر قابل انکار است. شاید یکی از نقاط عطف و برجسته در تاریخ فعالیتهای حزبی ما این بود که ما توانستیم بحث سهمیه بندی جنسیتی را در کنگره مشارکت به تصویب برسانیم و این مصوبه را در برنامه های حزبی خودمان اجرا کنیم. و نقش خانم ماشینی در این تلاش قابل تحسین بود بخصوص نقش ایشان در برنامه های انتخاباتی اعضای جبهه که تلاش زیادی داشتند تا زنان برجسته و فرهیخته را شناسایی کنند چه برای انتخابات شوراها چه انتخابات مجلس. در هر حال افزایش مشارکت زنان یکی از دغدغه های جدی خانم ماشینی بود. من زمانیکه مسئولیت دولتی در ارتباط با زنان داشتم در جمع بندیهای که با دوستان داشتیم سعی کردیم که در دو حوزه باید مشارکت زنان افزایش پیدا کند، یکی در حوزه اقتصادی و دیگری در حوزه سیاسی. خوشبختانه در حوزه اقتصادی با تلاش زنان قدرتمند در این بخش موفقیتهایی هم کسب شد. در بخش مشارکت سیاسی یا دولت برنامه ریزی می کرد و یا احزاب سیاسی. خب، دولت دوره اصلاحات تمام تلاشش این بود که توجه مردان سیاست به این نکته جلب شود که این حوزه نمی تواند خالی از زنان بماند و حتما باید زنان مشارکت داشته باشند و بر همین اساس برنامه ریزیهایی در سطح دولتی می شد که این حتما باید توسط مردم و نهادهای مدنی و احزاب سیاسی دنبال می شد. یک بخش عمده از این برنامه ها با همت و غیرت خانم ماشینی و سایر همکاران در جبهه مشارکت به اجرا در آمد. همچنین دغدغه ایشان را در بحثهای کلی برای ایران و آینده آن در جهت رفع محرومیتها و ستم از همه مردم بخصوص از زنان فراموش نمی کنم. خانم ماشینی به دلیل بینش و معرفت بالایی که داشتند و در واقع آن درونمایه ی فرهنگی و گوهره ی دینی که در وجود ایشان بود نسخه هایی که در حوزه ی سیاسی و اجتماعی برای جامعه می دادند کاملا قابل قبول و پذیرفتنی بود. در هر حال فعالیتهای ایشان در جبهه مشارکت و در حوزه های دیگر بسیار تاثیر گذار بود و امروز ما در غم از دست دادن ایشان سوگواریم و این درد غیر قابل تصور و سوزناک است.
از ویژگی ها و خصوصیات اخلاقی ایشان در زندگی فردی و اجتماعی بگویید؟
من اگر در یک جمله بخواهم خانم ماشینی را توصیف کنم باید بگویم ایشان "مجسمه اخلاق" بودند. من هیچ ویژگی منفی در ایشان ندیدم. الان که فکر می کنم تنها ویژگی منفی ایشان این بود که تمام دردهای خود را در درون خود نگه داشتند و اجازه ندادند ما در زمان حیاتشان آنطور که شایسته است ایشان را همراهی کنیم و یک تسکین بر دردهای او باشیم. البته ایشان با این دردهای جسمی ده سال مبارزه کردند و بیشتر دردهای روحی بویژه طی چند سال اخیر بود که نهایتا او را از پای درآورد. خانم ماشینی یک انسان با تقوا و وارسته و مومن بودند. همیشه خود را بسیار پایین تر از آن چیزی که بودند معرفی می کردند. تواضع و فروتنی ، سعه صدر و برخورد و مدارای او با مخالفان اعم از فکری و اعتقادی یا سیاسی زبانزد همه دوستان بود. در این روزها هرکسی به مراسم ترحیم ایشان می آمد خاطره نیکویی از ایشان چه در زندگی فردی و خصوصی و چه در زندگی اجتماعی تعریف می کرد. شاید یکی از وجوه بارز شخصیت خانم ماشینی این بود در اصول اعتقادی خودشان که با پژوهشها و تحقیقات زیادی به دست آورده بودند، ثابت قدم بودند و تا پایان از دریافتهای محکم خود دفاع کردند و بر سر اعتقادات و آرمانهای خودشان ماندند. از سوی دیگر خلق خوش، زبان خوش، راستگویی، صداقت، همنوع دوستی و فعالیتهای بشردوستانه از جمله خصوصیاتی بودند که کسانیکه با خانم ماشینی ارتباط داشتند به این خصوصیات اذعان دارند. فکر کنم هنوز زمان لازم است تا ما بتوانیم خانم ماشینی را آنچنان که بود بشناسیم و شرمنده نباشیم از اینکه چیزهایی که باید می گفتیم را بیان نکردیم.
خانم ماشینی ارتباط خاصی با جوانان داشتند چه ویژگی در ایشان وجود داشت که جوانان اینچنین به او انس و الفت داشته باشند و او را الگوی برای خود انتخاب کنند؟
در روزهای آخر که دوستان متوجه وخامت حال ایشان شدند و فهمیدند که دیگر امیدی به زنده بودن ایشان نیست برای ملاقاتشان به بیمارستان می آمدند که البته در روز دوم ایشان را ممنوع الملاقات کردند و روز سوم هم که ایشان با ما وداع کردند. اما حضور جوانان اعم از دختر و پسر در عیادت و مراسم ترحیم خانم ماشینی بسیار چشمگیر بود. آنها می گفتند ما اسلامی که خانم ماشینی معرفی می کرد قبول داریم و به خدایی که او به ما معرفی می کرد اعتقاد داریم. این نشان می داد که خانم ماشینی زمان زیادی برای آگاهی رساندن به جوانان و شناساندن اسلام واقعی و رحمانی به آنان می گذاشتند. آنهم در دوره ای که ما شاهد سیطره اسلام طالبانی هستیم که نگاهها و تعریف خشنی را از اسلام مطرح می کند. اما خانم ماشینی موفق شده بودند که با جوانان ارتباط برقرار کنند و تاثیرگذاری خوبی بر روی جوانان داشتند. در هر حال فقدان ایشان صدمات زیادی به ما و حتی به جنبش که نیاز به انسانهای فرهیخته و دانشمند و فرزانه دارد وارد می سازد. امیدوارم رفتن ایشان این برکت را داشته باشد که ما بیشتر به رفتار خودمان توجه کنیم و روش خودمان را اصلاح کنیم. من همیشه پیش خود فکر می کنم مسلمانی که نتواند اسلام را ترویج کند و با جامعه ارتباط برقرار کند باید در درجه ایمانش بیشتر توجه کند. انشاالله بتوانیم ادامه دهنده راه ایشان در حوزه ی های مختلف باشیم.
از دغدغه ایشان طی سالهای اخیر و اینکه ارتباطشان با خانواده های زندانیان سیاسی چگونه بود؟
طی این چند سال گذشته بعد از انتخابات هشتاد و هشت نقش خانم ماشینی در نشستها و جلسات قرآنی خانواده های زندانیان سیاسی بر کسی پوشیده نیست. این هم متاثر از روحیه نوعدوستی و خیرخواهی ایشان بود که هرجایی که احساس می کردند درد و رنج و مشکلی است در حد توان خود سعی می کردند تسکینی بر این دردها باشند. مسلما خانواده های زندانیان سیاسی بعد از بازداشتهای عجیب و غریب و وحشیانه سختیهایی زیادی را متحمل شده بود. (از لفظ وحشیانه استفاده می کنم زیرا شبانه به خانه ها حمله می بردند و آسایش را از همسایگان سلب می کردند و با رفتار و برخوردی خشن در مقابل چشمان کودکان و پدران و مادران سالخورده افراد را بازداشت و با خود می بردند.) خانم ماشینی یار و همراه ما بودند. به عنوان یک مشاور در کنار خانواده های زندانیان سیاسی حضور داشتند و هیچگاه از انتقال تجربیات خود و مشورت دادن دریغ نکردند. ایشان واقعا خودشان را یکی عضوی از اعضای خانواده بزرگ زندانیان سیاسی می دانستند و دوست و همراه همیشگی ما بودند. به خصوص در جلسات قرآن با تفسیری که از قرآن داشتند و با تمسک به آیات قرآنی با خانواده ها گفتگو می کردند. بر همین اساس حضور او در این جمع برای خانواده ها بسیار ارزشمند و قابل توجه بود. در ماه اخیر که به دلیل شدت بیماری نمی توانستند در جلسات حضور پیدا کنند فقدان ایشان کاملا احساس می شد تا امروز که دیگر از داشتن ایشان در جمع خود محروم هستیم.
و سخن آخر؟
من باز بر فعالیت ایشان در حوزه نواندیشی دینی که نیاز مبرم جامعه امروز ما است، تاکید می کند. آن حوادثی که طی چند سال اخیر اتفاق افتاد و تاثیر منفی هم داشت و عده ای آمدند دین و اسلام و قرآن و معنویت را مصادره کردند و به شکل ناپسند و مضموم آن را ارائه کردند. الان زمان آن است که اسلام واقعی بیشتر معرفی شود و کسانیکه می خواهند یاد این قرآن پژوه و فعال جنبش زنان را زنده نگه دارند باید در این بخش فعالیت کنند و روحیه انساندوستی و حقوق بشر دوستی ایشان را احیا کنند. فریده ماشینی یک جهان سرشار از صلح و مودت را دوست داشت و دوست داشت که چهره ی واقعی اسلام را معرفی کند و امیدواریم بتوانیم راه او را آنگونه که او می خواست ادامه دهیم.
با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.





بهای نفت به پایین‌ترین قیمت ۸ ماه اخیر رسید
جـــرس: به گزارش منابع خبری سوخت و انرژی، بهای نفت در بازارهای جهانی امروز جمعه اول ژوئن، دوازدهم خرداد ماه، همزمان با انتشار اخبار فعالیت ضعیف تولید در چین و بحران بدهی منطقه یورو به پایین‌ترین سطح از اکتبر ۲۰۱۱ سقوط کرد.
به گزارش ایسنا، بهای نفت سبک آمریکا(وست تگزاس) در بازار نیویورک با یک دلار و هفت سنت کاهش به ۸۵ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت آمریکا طی یک ماه گذشته ۱۷ درصد کاهش یافته است.
نفت برنت دریای شمال نیز در بازار لندن با یک دلار و ۶۰ سنت کاهش ۱۰۰ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه معامله شد.
شاخص رسمی مدیریت خرید چین در ماه مه کاهش یافته و به پایین ترین سطح امسال رسیده است.
جیم ریتربوچ تحلیلگر نفتی گفت: فکر نمی‌کنم آمار روز جمعه بهتر شود. تا به امروز هفته ملال انگیزی بوده است.
وی افزود: انتظار می‌رود شاهد فشار کاهشی بیشتر بر قیمت‌ها باشیم و نفت برنت احتمالا به زیر ۱۰۰ دلار و نفت آمریکا به حدود ۸۳ دلار خواهد رسید.
قیمت نفت برنت ۱۴ دلار و ۸۳ سنت از نفت سبک آمریکا بیشتر است.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد: ذخایر نفت این کشور همانند هفته‌های قبل بیشتر از حد انتظارات افزایش یافته و به بالاترین سطح از ژوئیه ۱۹۹۰ تاکنون رسیده است.





جـــرس:
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم با بیان اینکه هرگونه مصلحت اندیشی در جریان رسیدگی به پرونده فساد، همکاری و مبادرت در امر فساد تلقی می شود، تصریح کرد: قوه قضاییه باید با نگاه جامع الاوصاف و همه جانبه پرونده بیمه را هم پیگیری کند، در این پرونده که پای دانه درشت ها در میان است، ممکن است مصلحت اندیشی هایی صورت بگیرد.
به گزارش مهر، عماد افروغ با اشاره به پرونده فساد بزرگ مالی و با بیان اینکه دستگاه قضا تاکنون عملکرد مطلوبی در رسیدگی به این پرونده برجای گذاشته است، اظهارداشت: با توجه به اطلاع رسانی هایی که در مورد این پرونده تا کنون صورت گرفته، تصورمان این است که قوه قضائیه یک رسیدگی خوب و جامعی داشته است.
وی افزود: امید است که دستگاه قضا در جریان رسیدگی به پرونده فساد از سرنخ های بدست آمده جدا نشود و این سرنخ ها به هر فردی که برخورد کرد، آن شخص را پای میز محاکمه بکشاند و هیچ مصلحتی را در این پرونده روا ندارد.

قاضی سراج بسیار دقیق، متخصص و قاطع است
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم با بیان اینکه هرگونه مصلحت اندیشی در جریان رسیدگی به پرونده فساد، همکاری و مبادرت در امر فساد تلقی می شود تصریح کرد: نباید هیچ مصلحت اندیشی کاذبی در جریان رسیدگی به آن پرونده صورت بگیرد و احکام قضایی و ناب اسلام نیز باید به طور کامل اجرا گردد.
وی همچنین با اشاره به ویژگی های قاضی پرونده ادامه داد: قاضی سراج بسیار دقیق، متخصص و قاطع است و کار رسیدگی به پرونده را با صبر و حوصله و ریشه یابی دقیق جلو می برد.

قوه قضاییه با نگاه همه جانبه پرونده بیمه را هم پیگیری کند/ در این پرونده پای دانه درشت ها در میان است
افروغ با بیان اینکه قوه قضاییه باید با نگاه جامع الاوصاف و همه جانبه پرونده بیمه را هم پیگیری کند، یادآور شد: در این پرونده که پای دانه درشت ها در میان است، ممکن است مصلحت اندیشی هایی صورت بگیرد؛ چراکه در یکی از جلسات این پرونده اسم یک فرد برده شد و بلافاصله متهم تکذیب کرد؛ لذا دستگاه قضا باید با دقت و زیرکی عمل کرده تا عدالت بر قرار شود.
اظهارات این نماینده اصولگرای مجلس هفتم و کارشناس منتقد دولت در حالیست که، در هر دو پروندۀ اختلاس بزرگ (سه هزار میلیارد تومانی) و اختلاس بیمه (خانه فاطمی)، دستگاه قضایی بر خلاف ادعای پیشین خود و مستندات نمایندگان مجلس، توان تعقیب و برخورد با دانه درشت های دولتی و برخی چهره های سرشناس مجلس هشتم را نداشته است.



دروغ ممنوع/ میرحسین موسوی: مملکت را پر از دروغ و نفاق کرده اند+ فیلم

کلمه: در برابر مردم دروغ می گوید و کسی اعتراض نمی کند.
این را میرحسین موسوی گفته بود، همان کوتاه زمانی که در یک مناظره تلویزیونی یک بار دیگر در سیمای جمهوری اسلامی آمده بود.
همان روزی که هشدار و انذار داد از خطرات سر راه. گفت که خط مار می کشند و گمراه می کنند. گفت که مملکت را پر از دروغ و نفاق کرده اند. برای مردم پرونده سازی می کنند.
میردربند بارها نسبت به دروغ سازی های مسئولان و در راس آن رییس هیات دولت هشدار دارد و اعلام خطر کرد. هشدارهایی که شنیده نشد. اینک سه سال گذشته از روزی که میرحسین با صدای بلند پرده از دروغ پردازی های دولت احمدی نژاد برداشته بود، برای دوستان و حامیانش نیز آشکار شده که این رییس منتصب هیات دولت چگونه با دروغ پردازی و گزافه گویی منابع ملی و فرصت های تاریخی کشور را به هدر داده و جامعه را در یک بحران اقتصادی و سیاسی قرار داده است.




دروغ ممنوع/ روایت مهدی کروبی از دروغ گویی های احمدی نژاد، از هاله نور تا نرخ تورم+ فیلم

کلمه: مهدی کروبی در مناظره با احمدی نژاد به صراحت پرده از دروغ های رییس هیات دولت برداشت و در برابر دوربین صدا و سیما، دروغ های این رییس منتصب هیات دولت را برشمرد.
مهدی کروبی که بیش از شانزده ماه است در حبس است، تصریح کرد که اگر از آغاز مسئولیت آقای احمدی نژاد از سوی بزرگان نظام با آقای احمدی نژاد رفتار دوستانه می شد به این مسیر کشانده نمی شدیم.
کروبی در ادامه به هاله نور اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی من این مسئله را شنیدم اصلا باورم نمی شد. کسی که نمی خواهم اسم او را ببرم مسئله را گفت و من گفتم دیگر لازم نیست در انتخابات آدم دشمنی کند و هر چیزی را برای جلب رای بگوید و به طرف مقابل نسبت دهد اما تا من این فیلم را ندیدم و از قم تحقیق نکردم باورم نشد. اما دیدم در جلسه ای نشسته اند و برای آیت الله جوادی آملی صحبت می کند کسی که می دانید عالم و فیلسوف و فقیه است و من هم نزد ایشان رفته و یک بار صحبت کرده ام و خصوصیات ایشان را بیشتر از دیپلمات ها و انهایی که رفت و آمد داشتند می دانم.
دبیر کل حزب اعتماد ملی گفت: “در این فیلم دیدم ایشان به صراحت می گوید پس از پایان سخنانم در سازمان ملل به من گفتند که هاله ای از نور تو را فرا گرفته بود و وقتی صحبت می کردم آنان چنان میخکوب شده بودند که چشمان حرکت نمی کرد و همه به چشمان من نگاه می کردند و به حرفهای من گوش می کردند”.
وی به دروغ دیگر احمدی نژاد در خصوص دزدی در عراق پرداخت و گفت: مریکا خبیث و استکبار است اما هر چه باشد دنیا حساب و کتاب دارد. این طور نیست که آمریکا بخواهد کسی را همینطور بدزدد. آنها حساب کار و حساب منافع ملی خودشان را می کنند. من یک بار به آمریکا رفتم. بیشترین حفاظت را من داشتم.
وی با اشاره به تدابیر امنیتی شدید از سوی ماموران آمریکایی یادآور شد: مراقبت ها آنقدر زیاد بود که گاهی شوخی می کردم و به محافظان می گفتم اینها محافظت می کنند و شما هم محافظت می کنید. بنابراین آنها متوجه هستند که دزدیدن یک رئیس جمهوری چه عواقبی دارد. جالب تر این است که خود آقای احمدی نژاد گفت این آمریکایی ها در اثر برخوردهای من با آنها و عکس های یادگاری که با آنها گرفتیم تحت تاثیر قرار گرفتند و زمانی که بوش از آنها خواسته بود دیوارهای صوتی ایران را بشکنند آنها اعتنا نکرده بودند. یعنی ایشان آنقدر آنجا نفوذ کرده بود که نفوذشان باعث شد که به فرمان بوش عمل نکنند.







قوه قضاییه هنوز به شکایت او از آیت الله خامنه ای رسیدگی نکرده است

دروغ ممنوع/ عیسی سحرخیز، زندانی به جرم «توهین به رهبری»

کلمه: در سومین سالگرد ۱۳ خرداد ۸۸،  روز دروغ ممنوع، روزی که میرحسین موسوی همه ی دروغگویان حاکمیت را به سکوت فراخواند، محمدحسن رحیمیان از نمایندگان ولی فقیه ادعا کرده که رهبری در سال ۸۸ دستور آزادی کسانی را که اتهامشان توهین به رهبری بوده، صادر کرده است. این دروغ بزرگ در حالی مطرح شده که بسیاری از زندانیان سیاسی پس از انتخابات به اتهام توهین به رهبری محاکمه و زندانی شده اند و هنوز تعدادی از آنها در زندان اند.
عیسی سحرخیز یکی دیگر از نمونه هایی است که شرح وضعیت او، دروغ نماینده‌ی رهبری را برملا می کند. این رزمنده هشت سال دفاع مقدس و روزنامه نگار برجسته، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام “توهین به رهبری” و فعالیت تبلیغی علیه نظام به سه سال حبس محکوم شده بود، اما در تاریخ ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۰ امسال طی حکمی به دو سال حبس دیگر به دلیل فعالیت های مطبوعاتی سابقش و در مجموع به ۵ سال زندان محکوم شد.




برگزاری تظاهرات ضد دولتی در بحرین

مردم بحرین با برگزاری تظاهراتی در منامه و دیگر شهرهای این کشور آزادی هرچه سریعتر زندانیان سیاسی در این کشور را خواستار شدند.
به گزارش سایت شبکه الجزیره، مردم بحرین با برگزاری تظاهراتی در منامه پایتخت این کشور و برخی دیگر از شهرها و روستاهای بحرین لغو حکم صادر شده علیه شش تن از مخالفان این کشور را که هر کدام به ۱۵ سال زندان محکوم شده بودند، خواستار شدند و آزادی هرچه سریعتر زندانیان سیاسی از زندان‌های آل خلیفه را مطالبه کردند.
تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهای ضد دولتی برکناری نخست‌وزیر این کشور و نیز اجرای کامل توصیه‌های کمیته حقیقت یاب بحرین را خواستار شدند.
در این تظاهرات مردم بحرین مجازات عاملان شکنجه مخالفان بحرینی در زندان‌های آل خلیفه را خواستار شدند و شعار دادند که دموکراسی و دولت منتخب در بحرین هرچه زودتر باید محقق شود.
این تظاهرات توسط نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش بحرین در مناطق مختلف از جمله منامه سرکوب شد.
ائتلاف ۱۴ فوریه بحرین روز گذشته با صدور فراخوان از مردم بحرین خواست تا در همه شهرهای این کشور علیه رژیم آل خلیفه به خیابان‌ها بیایند و نام این تظاهرات را جمعه زدودن قانون فوق‌العاده اعلام کرد.
بحرینی‌ها همچنین مراسمی در روستاهای مختلف این کشور برگزار کردند و در آن با زندانیان سیاسی در بند زندان‌های آل خلیفه اعلام همبستگی کردند.




سردار نقدی بار دیگر بر حمایت ایران از سوریه تاکید کرد

در حالی که کشتار زنان و کودکان در سوریه مورد تنفر جهانی قرار گرفته است، رئیس سازمان بسیج مستضعفین مدعی است که حمایت ایران از مردم سوریه تا زمانی که رو در روی اسرائیل ایستاده اند، امری طبیعی و البته غیر قابل معامله است.
نقدی ادعا کرد: پس از اخراج آمریکایی ها از خاک عراق و از هم پاشیدگی خط دفاعی آمریکا برای حفاظت از صهیونیست ها در خاک عراق، آمریکا به دنبال ایجاد خطی جدید در سوریه است تا از رژیم اشغالگر قدس در مقابل حرکت محتمل مردم شرق جلوگیری کند و این دستپاچگی آمریکا نیز با مقاومت ملت شجاع سوریه به شکست استکبار منجر خواهد شد.
وی در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص تعامل ایران اسلامی با کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: جمهوری اسلامی همواره از سر دوستی و وحدت با کشورهای منطقه رفتار کرده و در مقابل برخی مواضع افراطی سران دست نشانده این کشورهای کوچک آنان را از تندروی ها پرهیز داده و پاسخ ها را متوجه عامل اصلی یعنی آمریکا نموده است چرا که بسیاری از این کشور ها در حقیقت تحت اشغال آمریکایی ها هستند.
نقدیدر پاسخ به سوال مجری شبکه المنار پیرامون حمله آمریکا خاطرنشان کرد:ایران در دهه ۷۰ میلادی که آمریکا در عرصه دیپلماسی نفوذ بالایی داشته و به لحاظ اقتصادی و اقتدار نظامی و نفوذ مردمی در اوج بود آمریکا را شکست داد. یقیناً اینک کاربرد سلاح نظامی، زنگ زده و امکان کاربرد سلاح احتمالی غیر قابل قبول و بسیار بسیار ضعیف است.
رییس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به فروپاشی آمریکا به عنوان عامل اصلی جنایت ها در سراسر جهان، تصریح کرد: امروز حتی سران جنایتکار آمریکایی از حمایت مردم خودشان نیز برخوردار نبوده و مردم آمریکا، حکّامشان را یک درصدی می دانند.
وی در بخشی صحبت هایش خطاب به ملت شجاع و مقاوم لبنان و نیروهای اسطوره ای حزب الله قهرمان و رهبرسازش ناپذیر و تاریخی مقاومت لبنان گفت: آمریکا مجبور است که پایگاه های نظامی اش را از سراسر جهان جمع کرده و تمامی ناوهایش را نیز برگرداند و از ساحت ملّت های دنیا به خاطر جنایات خود رسماً عذرخواهی کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، سردار محمد رضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در گفتگوی زنده با مردم لبنان از شبکه المنار گفت: استکبار به خوبی می داند که جمهوری اسلامی نیازی به بمب اتم ندارد چرا که بمب اتم، ایمان ما و ملت های به پا خواسته ای هستند که هر روز در دل دشمن منفجر می شوند. ملت های آزاده، ما را از بمب اتم بی نیاز می کنند.
رییس سازمان بسیج مستضعفین، ۱+۵ را تحت سیطره صهیونیست ها دانسته و با اشاره به دور بعدی مذاکرات ادعا کرد: از آنجایی که آنها از خود اراده ای نداشته و به دنبال تامین خواسته های صهیونیست ها هستند علی رغم پیشنهادات کامل ایران برای کسب تکلیف به کشورهایشان بازگشتند.
وی با اشاره به شکست غرب پس از انتخابات اسفند ماه گذشته و شتابزدگی آنان برای آغاز مذاکرات گفت: برای آنکه قیمت نفت بالا نرود غربی ها بار دیگر به مذاکرات روی آوردند!
نقدی در جواب سوال خبرنگار المنار که پرسید “پس شما که می دانید آنها بخاطر کاهش قیمت نفت مذاکره می کنند چرا این فرصت را به آنها می دهید؟”، تصریح کرد: اقناع افکار عمومی جهان برای ما از چند دلار بالا رفتن قیمت نفت بیشتر ارزش دارد مردم دنیا باید بدانند ایران همیشه طرفدار منطق و گفتگوست و این غربی ها هستند که در گفتگو و حل مسائل از طریق منطقی کم می آورند.
رییس سازمان بسیج مستضعفین در جواب سوال دیگری مبنی بر علت به نتیجه نرسیدن مذاکرات بغداد، گفت: اولاً نباید انتظار داشته باشید این مذاکرات به زودی به نتیجه برسد در ثانی علت اصلی به نتیجه نرسیدن این بود که طرفهای مقابل تصور غلطی از نتیجه تحریم ها داشتند و خیال می کردند تحریم ها ما را از پا در آورده و آماده تسلیم هستیم وقتی با صلابت طرف ایرانی مواجه شدند فهمیدند که ارزیابی شان غلط است و چون اصلاً چنین انتظاری نداشتند متوقف شدند.
نقدی در ادامه این گفتگو در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر تحریم ها بر ایران، اظهار داشت: این تحریم ها تاثیرات زیادی داشته و این تاثیرات مثبت بوده و روز به روز ما را تقویت کرده است.
وی، تحریم ها را علت اصلی بالندگی و رشد علمی در کشور دانسته و گفت: پیشرفت چشمگیر خود را در مسایل علمی و رشد اقتصادی، مدیون همین تحریم ها هستیم. اگر رئیس جمهور آمریکا دستش به خون ملت های جهان خصوصاً عراق و افغانستان و لبنان و فلسطین آلوده نبود، اگر شکنجه ها را سامان نداده بود به او بخاطر خدمتی که به ملت ایران کرده است مدال ملّی می دادیم خدمتی که رئیس جمهور آمریکا با تحریم به اقتصاد ایران کرده، هیچکس نکرده است.
نقدی در پاسخ به سوال مجری شبکه المنار در خصوص تهدید جمهوری اسلامی ایران به حمله از سوی رژیم اسرائیل گفت: این یک شوخی بیشتر نیست و اسرائیل در این حد و قواره نیست که ایران را تهدید نظامی کند. اسرائیل قادر نیست حتی یک روستای کوچک از نوار غزه را اشغال کند اول یک دهات از غزه را بگیرد و نگهدارد تا بفهمیم که قدرت دارد و بعد از این حرفها بزند و یقیناً کوچکترین خطای او آخرین خطایش خواهد بود و تجاوز احتمالی اسرائیل به جهان اسلام تنها نتیجه اش فروپاشی اسرائیل و آزادی قدس است.
رییس سازمان بسیج مستضعفین اثر تهدیدات اسرائیل را جز دلداری دادن به طاغوت های دست نشانده منطقه ندانسته و گفت: امروز تمام مردم منطقه برای محو این غده سرطانی آماد ه شده اند و عکس العمل به هر تجاوز احتمالی آزادی قدس شریف خواهد بود.




ملاقات سران عرب با حسنی مبارک در زندانی به وسعت ۵۰۰ متر

روزنامه مصری “الوطن” در مطلبی تحت عنوان “خاطرات حسنی مبارک رئیس‌جمهور سابق در بازداشتگاه خود در مرکز پزشکی بین المللی” فاش کرد که شماری از مقامات ارشد کشورهای عربی با او ملاقات می‌کنند.
به نوشته این روزنامه شماری از سران عرب از جمله سلطان قابوس، شاهزاده نایف ولیعهد عربستان و صباح الاحمد امیر کویت و شماری از سفیران کشورهای عربی با مبارک، در بازداشتگاه او دیدار می‌کنند. بازداشتگاه مبارک ۵۰۰ مترمربع مساحت دارد و از جکوزی و استخر شنا برخوردار بوده، سوییتی شاهانه به شمار می‌رود که ۵ اتاق برای میهمانان دارد و در آن سالنی برای ورزش وجود دارد.
الوطن با استناد به اسنادی که در اختیار این روزنامه قرار گرفته است، نوشت: مبارک درباره موضوع حمایت‌های مالی بیگانگان از برخی نهادهای مصری (که در آن بسیاری از طرف‌های خارجی و داخلی متهم هستند) گفت: طنطاوی ساده نیست که چنین کاری بکند (متهمان را محاکمه کند) وی سپس به همسر خود سوزان ثابت گفت: طنطاوی در برخورد با چنین مسائل حساسی همان گونه عمل خواهد کرد که من عمل می‌کردم.
این روزنامه همچنین با اشاره به ناخرسندی مبارک از به قدرت رسیدن اخوان المسلمین در مجلس الشعب تاکید کرد که وی انتخابات ریاست جمهوری را پیگیری می‌کرد و توجه خاصی به فعالیت‌های عمرو موسی و احمد شفیق داشت. مبارک همواره عمرو موسی را به باد تمسخر می‌گرفت و درباره او می‌گفت: ” او به خود غره شده است.” اما ستاد تبلیغاتی احمد شفیق را قبول داشت و درباره او می‌گفت “او از مصری که من می‌خواهم حمایت خواهد کرد.”
خبر این دیدارها در میان موجی از تایید و تکذیب همچنان در رسانه‌ها حضور دارد و رد شدن آنها توسط برخی از دیپلمات‌های کشورهای عرب در قاهره نیز نتوانسته بر صحت آن خدشه‌ای وارد کند.




نساجی اسیر تحریم‌های داخلی و خارجی

عضو هیات مدیره انجمن نساجی با تشریح برخی مشکلات تولید گفت: به دلیل نوسان یا قطع برق، انبار کارخانه‌ها به قبرستانی برای بُردهای الکترونیکی سوخته تبدیل شده است که قیمت هر کدام به ۱۰۰ تا ۱۰ هزار دلار می‌رسد.
به گزارش فارس، علیمردان شیبانی اظهار داشت: بخش خصوصی همواره سعی کرده از نهاده‌های تولید حداکثر استفاده را داشته باشد اما متاسفانه برخی اوقات استفاده از این نهاده‌ها منوط به وجود برخی امکانات است. وی ادامه داد: در بعضی امور، گلوگاهی دولت باید تولید‌کنندگان را یاری کند تا شعار حمایت از تولید ملی به عمل تبدیل شود.
وی تصریح کرد: اگر یک واحد تولیدی نتواند به موقع و با قیمت ثابت تسهیلات مورد نیاز را برای تامین مواد اولیه دریافت کند، صادرات و تولید آن واحد برنامه‌ریزی مشخصی نخواهد داشت.
شیبانی با بیان اینکه برخی امور مانند ایجاد زیربناهای تولید تنها توسط بخش دولتی امکان‌پذیر است، گفت: میزان صدماتی که در اثر قطع یا نوسان برق به بردهای الکترونیکی کارخانه‌ها وارد می‌شود سر به فلک می‌زند و انبار کارخانه‌ها قبرستانی از بردهای الکترونیکی سوخته است و این در شرایطی است که به دلیل برخی محدودیت‌های بین‌المللی به راحتی نمی‌توانیم این بردهای الکترونیکی را به کشور وارد کنیم. عضو هیات مدیره انجمن نساجی توضیح داد: به عنوان مثال ۱۱۰ روز از ۳۶۵ روز سال تعطیل است که بخش خصوصی نمی‌تواند در کاهش این روزهای تعطیل اقدامی انجام دهد در حالی که بهره‌های بانکی و بیمه‌ تامین اجتماعی برای کل روزهای سال از کارفرما اخذ می‌شود، نه فقط برای روزهای غیرتعطیل.
به گزارش فارس، وی افزود: علاوه بر این، تعطیلات ناگهانی را نیز باید در نظر گرفت که برای حل این مشکل نیازمند بازنگری در قانون کار هستیم.
شیبانی با اشاره به توقف گشایش ال سی ریالی گفت: در شرایط فعلی برای گشایش ال‌سی، یک طرف قرارداد باید حتما دولت باشد که این مساله توهین بزرگی به بخش خصوصی است و به معنی عدم اعتماد به فعالان این بخش است. وی تاکید کرد: در حال حاضر تولید‌کنندگان با وجود مشکل گشایش ال‌سی نمی‌توانند مواد اولیه و قطعات یدکی مورد نیاز خود را تامین کنند و در واقع علاوه بر تحریم‌های خارجی یک تحریم ناخواسته داخلی نیز ایجاد شده که صدمه آن بسیار بیشتر از تحریم‌های خارجی است.
وی با اشاره به اختلاس بانکی اخیر، گفت: اگر در جایی خطایی اتفاق افتاده نباید بقیه مورد فشار قرار گیرند و تسهیلات سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی هفت قفله شود. عضو هیات مدیره انجمن نساجی افزود: بعد از این ماجرا واحد‌های تولیدی در تامین سرمایه در گردش خود دچار بزرگ‌ترین مشکل شده‌اند.




سربازان گمنام، گروگان چینی را آزاد کردند

ناصر رجبی’ معاون سیاسی امنیتی استاندار البرز خبر داد: گروگان تبعه کشور چین که به دست افراد شرور به اسارت درآمده بود، به همت سربازان گمنام امام زمان (عج) و نیروهای انتظامی استان آزاد شد.
طی سال های اخیر، گروگان گیری و اخاذی افزایش یافته و هر از گاهی خبری از آن در رسانه ها منتشر می شود.
رجبی جمعه شب در گفت وگو با ایرنا ادعا کرد: دو برادر گروگان گیر که محکومیت اعدام داشتند و از یکی از استان های جنوبی به البرز آمده اند، با اسارت یک تبعه چینی در استان البرز در پی سوء استفاده و درخواست هایی از مسوولان بودند که با کارهای اطلاعاتی و امنیتی نقشه آنها نقش برآب شد.
وی افزود: نیروهای امنیتی و انتظامی با درگیری مسلحانه با این دو شرور در منطقه ساوجبلاغ استان البرز موفق شدند گروگان چینی را آزاد کنند.
رجبی گفت: در این درگیری یکی از گروگان گیرها کشته و دیگری نیز مجروح و در کرج بستری شده است.
معاون سیاسی امنیتی استاندار البرز، آزادی این گروگان خارجی را موفقیتی چشمگیر برای نظام اسلامی و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی عنوان کرد.





فرزند بیمارم که روی تخت بیمارستان با مرگ دست و پنجه نرم می کند به من نیاز دارد

محمدصدیق کبودوند به وجدان های بیدار: شخص دادستان مسئول هرگونه پیشامد برای من و فرزند بیمارم است

محمدصدیق کبودوند، فعال حقوق بشر محبوس در بند ۳۵۰ زندان اونی در نامه ای سرگشاده خطاب به مردم کشورمان با عنوان “به وجدان های بیدار” اعلام کرده که در اعتراض به رفتارهای غیرقانونی و غیرانسانی مسوولین قضایی و امنیتی از ساعت ۲۱ روز سه شنبه ۶ خرداد ماه دست به اعتصاب غذای نامحدود زده و هشدار داده که شخص دادستان تهران مسوول هرگونه عواقب و پیشامد برای من زندانی و فرزند بیمارش است.
به گزارش کلمه، این زندانی سیاسی در نامه ی خود آورده است که دهمین درخواست مرخصی اضطراری وی برای کمک به درمان و آرامش روحی و روانی فرزندش که مبتلا به بیماری خونی صعب العلاج و احتمالا درمان ناپذیر شده و بیش از ۵ ماه است که بر روی تخت بیمارستان با مرگ دست و پنجه نرم می کند، با بی توجهی و مخالفت دادستان و مسوولان دستگاه امنیتی مواجه شده است.
محمدصدیق کبودوند، سردبیر نشریه پیام مردم، ٢۵ اردیبهشت سال جاری نیز برای چندمین بار طی نامه ای به دادستان تهران اعتصاب غذا کرده بود و با وعده ی مسئولین به آن پایان داد.
این فعال حقوق بشر و رییس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، از دهم تیر ماه سال ۱۳۸۶ بازداشت شده‌ و در دادگاه انقلاب تهران به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به ده سال حبس و از بابت تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق ارتباط و مراوده با سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و ارتباط و مکاتبه با شخص کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد و گفتگو با رسانه‌های عمومی به یکسال حبس و جمعاً به یازده سال حبس محکوم شده که در شعبه ۵۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ده سال حبس از بابت تاسیس سازمان، مورد تایید قرار گرفته و قطعی شده است.
به گفته خانواده کبودوند وی که تا پیش از بازداشت هیچگونه سابقه بیماری نداشته، در جریان نگهداری ۷ ماهه وی در شرایط سخت سلول انفرادی، به بیماریهای ریوی، ‏کلیوی و پوستی دچار شده و حتی سکته خفیف مغزی نیز داشته است.
متن نامه ی کبودوند که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:
به نام خدا
احتمالا اطلاع دارید که دهمین در خواست مرخصی اضطراری اینجانب محمد صدیق کبودوند برای کمک به درمان و آرامش روحی و روانی فرزند عزیز و جگر گوشه ام که مبتلا به بیماری خونی صعب العلاج و احتمالا درمان ناپذیر شده و بیش از ۵ ماه است که بر روی تخت بیمارستان با مرگ دست و پنجه نرم می کند، مجددا با بی توجهی و مخالفت دادستان و مسوولان دستگاه امنیتی مواجه شده است. این در حالی است که هیچگونه اطلاعاتی از آخرین وضعیت فرزند خود ندارم و از کسب هرگونه اطلاعی محروم شده ام.
از آنجا که دادستان و دستگاه امنیتی با من به عنوان کوشنده حقوق بشر کینه و عداوت و دشمنی دارند، لذا با مرخصی اینجانب حتی با وجود بیماری صعب العلاج حاد و وخیم و شرایط اضطراری فرزندم و به رغم گذراندن نیمی از حبس غیرقانونی و ناعادلانه ام همچنان مخالفت می کنند. این مخالفت، عداوت با فرزند من و نوعی کینه توزی نسبت به فعالان حقوق بشر است.
از این رو در اعتراض به این گونه رفتارهای غیرقانونی و غیرانسانی مسوولین قضایی و امنیتی از ساعت ۲۱ روز سه شنبه ۶ خرداد ماه مجددا دست به اعتصاب غذای نامحدود زده ام و به وجدان های بیدار اعلام می نمایم که شخص دادستان تهران مسوول هرگونه عواقب و پیشامد برای من زندانی و فرزند بیمارم است.
تهران، زندان اوین، ۷ خرداد ۱۳۹۱
محمدصدیق کبودوند




محکومیت کشتار از سوی سازمان ملل: دولت سوریه عاملان این جنایت را شناسایی کند

در پی کشتار فجیع در سوریه، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار بررسی قتل بیش از صد غیرنظامی در حوله شده و دولت سوریه را در پی این کشتار محکوم کرده است.
این خواسته با تصویب قطعنامه ای در این شورا مطرح شده که اکثریت اعضا به آن رای مثبت دادند.
این قطعنامه خواهان شناسایی عاملین کشتار حوله شده است.
پیشتر ناوی پیلای کمیسار حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت این کشتار ممکن است “جنایت علیه بشریت” باشد.
به گزارش بی بی سی، خانم پیلای از جامعه بین الملل خواست تمام تلاششان را برای مجازات و مسئول شناختن کسانی که این “قساوت ها را مرتکب شده اند” به کار بگیرند.
ساکنان روستای تلدو در حوله گفته اند اوایل شنبه گذشته پس از آنکه نیروهای سوریه در جواب حملات گروه های ضد دولتی این منطقه را زیر بارش سنگین توپخانه گرفتند، گروهی از شبه نظامیان به این منطقه آمدند.
دفتر خانم پیلای روز سه شنبه گزارش داده بود که اغلب ۱۰۸ قربانی حوله براثر شلیک گلوله از فاصله نزدیک و یا ضربات چاقو جان خود را از دست داده اند.
در پیام خانم پیلای به شورای حقوق بشر که توسط نماینده او خوانده شد آمده ” این اقدامات ممکن است در حد جنایت علیه بشریت و سایر جرایم بین المللی باشند و همچنین می توانند حملات سازمان یافته ای را نشان بدهد که در سوریه علیه شهروندان صورت می گیرد.”
خانم پیلای تاکید کرده “آنها که دست به این حملات زده اند “منفردا مسئول جرم خود هستند” و از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست سوریه را به دادگاه جرایم بین المللی ارجاع بدهد. این اقدام با مخالفت سوریه و چین روبرو شده است.
از آنجا که سوریه عضو دادگاه جرایم بین المللی نیست این دادگاه نمی تواند بدون دستور یا ارجاع شورای امنیت سازمان ملل متحد مستقلا شهروندان این کشور را به دادگاه فرابخواند.
در همین حال مخالفان دولت سوریه می گویند عده ای دیگر از شهروندان این کشور در کشتار جمعی جداگانه ای توسط شبه نظامیان به قتل رسیده اند.
براساس این گزارش ۱۳ کارگر کارخانه روز پنج شنبه به زور از اتوبوسی در نزدیکی شهر قصیر بیرون کشیده شده اند و اعدام شده اند.
چندین فیلم ویدیویی که روی اینترنت منتشر شده اجسادی را با جراحات شدیدی در سر نشان می دهد که با مرگ به ضرب گلوله ای که از نزدیک شلیک شده مطابقت می کند.
صحت و سقم گفته های مخالفان دولت مستقلا قابل تایید نیست با این همه ناظران حقوق بشر در سوریه دو بار در هفته گذشته گزارش های مشابهی را تایید کرده اند.
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که عالیرتبه ترین گروه حامی حقوق بشر در جهان است روز جمعه در نشستی اضطراری تشکیل جلسه داد. جلسه روز جمعه چهارمین نشست این شورا از زمان آغاز اعتراضات سوریه است.
در رای گیری این شورا ۴۱ کشور به قطعنامه ای که با حمایت آمریکا در محکومیت سوریه تدوین شده بود رای مثبت دادند اما روسیه، چین و کوبا با آن مخالفت کردند. دو کشور دیگر رای ممتنع دادند و یک عضو دیگر در رای گیری غایب بود.
این قطعنامه همچنین بر انجام تحقیقی فوری که “بین المللی، شفاف و مستقل” باشد تاکید کرده است.
کوفی عنان فرستاده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه گفته از ادامه خشونت های سوریه به شدت ناراحت است چرا که این خشونت ها علیرغم پذیرش طرح صلح شش ماده ای او انجام می گیرد که از ماه آوریل آتش بس در سوریه را لازم الاجرا می داند.
روز پنجشنبه در تحقیقی که توسط دولت سوریه منتشر شده گروه های شورشی در کشتار حوله مقصر خوانده شده اند و متهم شده اند خواستار مداخله نظامی خارجی در وضعیت سوریه هستند.
سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد یافته های این گزارش را “دروغی واضح” خواند.
نماینده سوریه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به نویسندگان قطعنامه این شورا از جمله ترکیه و قطر حمله کرد و گفت آنها مسئولیت مرگ بخشی از قربانیان را برعهده دارند چرا که به شورشیان این کشور اسلحه می دهند.
فیصل الحموی گفت: “حرف های برخی از حامیان این قطعنامه در این جلسه برای هیچ فرد منطقی باور کردنی نیست. این واقعا غیر قابل قبول است.”




اعتراض دانشجویان در افغانستان به بزرگداشت آیت‌الله خمینی: «اینجا کابل است، نه قم»

ده‌ها تن از دانشجویان دانشگاه کابل، پایتخت افغانستان، روز جمعه، ۱۲ خردادماه، در اعتراض به «تجلیل از سالگرد فوت آیت‌الله خمینی»، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، در این شهر دست به تظاهرات زدند. دانشجویان افغان در این حرکت اعتراضی شعارهایی چون «اینجا کابل است، نه تهران و نه قم» سر دادند.
به نوشته رادیو فردا، این حرکت اعتراضی که به گفته رسانه‌های خبری خارجی و داخلی افغانستان ادامه اعتراض به تجلیل از آیت‌الله خمینی در روز پنج‌شنبه، ۱۱ خردادماه، است پس از آن آغاز شد که تصویری بزرگ از رهبر سابق جمهوری اسلامی در خیابانی در غرب کابل نصب شد.
به گزارش سرویس افغانستان در رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، این تصویر بزرگ از بنیان‌گذار جمهوری اسلامی را «مدیریت حوزه علمیه کابل» به مناسبت بیست و سومین سالگرد فوت او در خیابان‌های کابل نصب کرده است.
در اعتراض به این اقدام حوزه علمیه کابل، تظاهرکنندگان در کابل که دانشجویان دانشگاه این شهر نیز در میان‌شان دیده می‌شد از جمله شعار «جیره‌خوران، خیانت بس است» سر دادند.
در حالی که خبرگزاری رویترز می‌گوید که جمهوری اسلامی سالانه صد میلیون دلار در راه «گسترش نفوذ» خود در افغانستان هزینه می‌کند، به گفته یک مقام وزارت خارجه ایران در سال ۱۳۸۹ «کمک رسمی» ایران به افغانستان سالانه ۵۰۰ میلیون دلار است.
​​اما کمک مالی ایران به افغانستان و مقامات این کشور از جمله حامد کرزی، رئیس جمهور، امر محرمانه‌ای نیست و تاکنون مقامات دو کشور چندین بار آن را مطرح کرده‌اند.
از جمله آقای کرزی در سال ۱۳۸۹ در جریان سفر خود به تاجیکستان ضمن تایید این مطلب اذعان داشت که «سالی یکی دو بار و حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون یورو» از «کشور دوست و برادر ایران پول گرفته شده» است.

معترضان افغان در حرکت اعتراضی روز جمعه همچنین بیانیه‌ای صادر کرده و در آن از حکومت و شورای ملی افغانستان خواستند تا «جلو مداخلات و تهاجمات فرهنگی کشورهای منطقه به‌خصوص کشورهای همسایه» را بگیرند.
به گزارش رادیو آزادی، تظاهرکنندگان افغان در بیانیه خود همچنین خواسته‌اند که به جای تجلیل از آیت‌الله خمینی «از شخصیت‌های برجسته ملی و مذهبی افغانستان قدردانی و یادبود» تجلیل شود.
به اعتقاد این تظاهرکنندگان، تجلیل از آیت‌الله خمینی در کابل در سالگرد فوت او تنها «ظاهرا» جنبه مذهبی داشته و در بطن آن «اهدافی سیاسی نهفته است».
رادیو آزادی همچنین می‌گوید که مقام‌های دو وزارتخانه اطلاعات و فرهنگ در کابل از اظهار نظر در این باره و درباره خواسته تظاهرکنندگان خودداری کرده‌اند.
این در حالی است که از سوی دیگر شماری از اعضای شورای ملی افغانستان از معترضان حمایت کرده و از مقامات دولت حامد کرزی در این زمینه انتقاد کرده‌اند.
آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در ایران، در ۱۴ خرداد سال ۱۳۶۸ درگذشت.
 




احمد شهید در تدارک دیدار با پناهندگان ایرانی در ترکیه

سحام نیوز: گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، از تدارکات برای دیدار با پناهندگان ایرانی مقیم ترکیه خبر داد.
احمد شهید همچنین گفت: من چند ملاقات با مقامات رسمی ایران داشته‌ام و تعدادی از مسائل را با آن‌ها به بحث گذاشته‌ام. این زود است که دربارهٔ محتوای این بحث‌ها صحبت کنیم.
به گزارش بامداد خبر، این مقام بین المللی همچنین تاکید کرد: “حکم من جزئی از پروسهٔ شورای حقوق بشر است، که شامل گفت‌و‌گو، همکاری و اعتماد سازی است. به علاوه تحقیقات و طرفداری برای بسط حقوق بشر. من انتظار ندارم که نتایج یک شبه حاصل شود، همچنین مثال‌هایی وجود داشته که من اعتقاد دارم گزارش و ادعا‌های من اثری بسیار خوب بر فضاهای موجود داشته است. هم اکنون من در حال جمع آوری اطلاعات برای گزارش بعدی خود هستم و من هیچ منطقه‌ای را که نگرانی‌های عمده‌ای دربارهٔ مدافعین حقوق بشر وجود دارد، از نظر دور نخواهم داشت.”
احمد شهید گفت: من مطمئن می‌مانم که ایران همکاری با مکانیسم‌های حقوق بشری سازمان ملل را با گذر زمان افزایش خواهد داد.
وی تصریح کرد: من امیدوار خواهم ماند که ایران با باز‌تر شدن فضای فعلی، با حکم من در زمان آینده همکاری کند. این قطعا به نفع منافع ایران است که مرا در کشورش بپذیرد و مرا قادر سازد که با مقامات کلیدی رسمی گفت‌و‌گویی را باز کنم، مکان‌های بازداشت را بازدید کنم، و با گروه‌های مختلف مردم گفت‌و‌گو کنم از جمله قربانیان نقض و سو استفاده از حقوق بشر.
گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران درباره خبر مطرح شده پیرامون بازدید خود از ترکیه خاطرنشان کرد:من علاقه‌مند به آشنایی با ایرانیان در هر کجا که باشند، هستم. اما در خصوص ملاقات من از ترکیه برنامه‌ای برای بازدید از ترکیه که هم اکنون میزبان تعداد زیادی از پناهنده‌های اخیر ایرانی هست، دارم. هرچند اطلاعاتی که من دربارهٔ فعالیت‌هایم در حال حاضر جمع می‌کنم محدودیتی نسبت به جاهایی که بازدید می‌کنم ندارد و شامل پناهندگان ساکن ترکیه هم می‌شود اما با زهم امیدوارم که قادر باشم از ترکیه در دوازده ماه آینده بازدید کنم.




خانواده زندانیان سیاسی: شکر که فرشتگانی چون هاله سحابی و فریده ماشینی نگاهبان دل شکسته‌مان بودند

سحام نیوز: جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی با صدور بیانیه ای به مناسبت درگذشت فریده ماشینی، یاد و خاطره این همراه خانواده های زندانیان سیاسی را گرامی داشتند.
به گزارش تارنمای «نوروز»، ارگان جبهه مشارکت، در این بیانیه با اشاره به تقارن سالگرد درگذشت هاله سحابی با فوت مرحوم ماشینی، آمده است: “شکرانه هایمان را از این که در دنیای به تاراج رفته توسط بیدادگران طغیانگر خدایمان تنها نگذاشت و فرشتگانی چون هاله سحابی و فریده ماشینی را،تا زمان عروج عارفانه شان به سوی معبود،نگاهبان روح خسته و دل شکسته مان قرار داد، در عالم لاهوت می پراکنیم.”
خانواده های زندانیان سیاسی خاطرنشان کرده اند : “ما در دهم خردادماه و سه روز قبل از «روز ملی دروغ ممنوع» یکی از خویشاوندترین کسانمان را از دست دادیم. کسی که تفسیرهایش از آیات قرآنی ما را با گناهان کبیره چون دروغ و غیبت و تهمت بیش از گذشته آشنا کرد و شرحش بر تراجم آیات خدا ما را به رحمت و برکت و تقدیر و حکمت الهی، عارف تر ساخت.”
متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام فبای آلاء ربکما تکذبان
خانواده های زندانیان سیاسی در یکی از خردادی ترین روزهای خدا یار دلسوز و همراهی را از دست دادند که فقدانش به قدر همه تلخی های روزها و شب های ستم شان، تلخی به جانشان ریخت!
باری، ما در دهم خردادماه و سه روز قبل از «روز ملی دروغ ممنوع» یکی از خویشاوندترین کسانمان را از دست دادیم. کسی که تفسیرهایش از آیات قرآنی ما را با گناهان کبیره چون دروغ و غیبت و تهمت بیش از گذشته آشنا کرد و شرحش بر تراجم آیات خدا ما را به رحمت و برکت و تقدیر و حکمت الهی، عارف تر ساخت.
گوهر وجودی فریده ماشینی را در جلسات هفتگی قرآن مان بیش از پیش درک کردیم و سوز دلش که انگار با سلول سلول جسم پاکش در قالب واژگان سحرآمیز دعا به زبان و بیان می آمد، همه وجودمان را می گداخت. چراغ ها که خاموش می شد نوبت نام بردن از تک تک زندانیان بی گناهمان بود. همه آن ها که دوران محکومیت ظالمانه شان تمام شد و بیرون آمدند و آنان که ظالمان هنوز کینه شان را به دل دارند و هنوز حبس گاهشان معطر به عطر وجود نازنینشان است. نام تک تک مظلومان برده می شد و استخلاصشان از بند را با هم می طلبیدیم و غصه ها را با هم قسمت می کردیم و شادی های کوچک را بی رمق و دور از دسترس می یافتیم و می کشاندیم به جمع صمیمی مان و لبخند را می نشاندیم بر لب هایی که تازه شده بود به قرائت دعا!
… اما روز به روز رنجورتر می شد بانوی قرآن پژوه و قطب دایره وحدت ما و سلول های بی رحم سرطانی با هر فشار و سختی و دردی که بر فضای اجتماعی و سیاسی کشورمان تحمیل می شد، جانی تازه می گرفتند در وجود پربرکت یار غم خوار ما. شمع سان می سوخت و روشنایی عطای محافل قرآنی مان می کرد بانوی سبزپوش سپید مرام و پروانه سان بال و پر را به شعله های لرزان شمع می سپارد تا ناامیدی را از جمع استوار ما بپراکند و امید را تحفه هماره روزگار سختمان کند.
افسوس که ما آن چنان سر بر گریبان دردهای خویش داشتیم که درد بزرگ تر او را که از جفای به اسلام و تشیع بود نمی دیدیم و افسوس که اندک اندک مسیح وار از درون می سوخت و می گداخت تا جان خویش را فدیه تطهیر گوهر دین از زنگارهای جهل و خرافه و گزاف کند.
ما مسلمانی را در مرام و کردار بانو فریده ماشینی یافتیم و اسلام رحمانی را در بیان و کلام آرامش بخش او دریافتیم و زهرای مرضیه(س) را در مدل زندگی فردی، خانوادگی، و سیاسی-اجتماعی او باز شناسی کردیم و بیش از همه معنی «من اصبح و لم یهتم بامورالمسلمین فلیس بمسلم» را از زیست مسلمانی او تلمذ کردیم.
اینک در در غربت شب های رجبیه و روزهای این ماه عزیز نامی نیک در خاطر ما جولان دارد و نمایی روشن و سبزفام از وجود پرنعمت و برکتش آن به آن برایمان متجلی می شود. قرآنی را که او برایمان غبارروبی کرده در دست می گیریم و آیاتی را که او برایمان با زبان حال خوانده و ترجمه و تفسیر کرده بازخوانی می کنیم تا دل های دردمندمان را شفا بخشیم با یاد آن یگانه ای که اسمش دوا و ذکرش شفا و طاعتش غناست و چشم ها بر هم میگذاریم و باری دیگر پیکر پاک رفیق زمانه دردهامان را بر سر دست ها می گیریم و در آرام گاهش می نهیم و وداعش می گوییم تا روزی که همه ما با لباسی سپید از بستر مرگ برخیزیم و به جور ستم گران شهادت دهیم و خوبان از بندگان خدا را لبخند زنان اشارت کنیم و شکرانه هایمان را از این که در دنیای به تاراج رفته توسط بیدادگران طغیانگر خدایمان تنها نگذاشت و فرشتگانی چون هاله سحابی و فریده ماشینی را،تا زمان عروج عارفانه شان به سوی معبود،نگاهبان روح خسته و دل شکسته مان قرار داد، در عالم لاهوت می پراکنیم و …
اینک در این ایام نیک و در آستانه ولادت مولای متقیان و محور و مقتدای عدالت طلبان علی(ع) بر آن چه از دست داده ایم افسوس می خوریم و بر آن چه به دست آورده ایم از مصاحبت این انسان خدایی بر خود مباهات می کنیم و فقدانش را به خودمان و به همه بازماندگان تسلیت می گوییم و دست تمنایمان را برای بهترین مسکن و مأوی برای بانوی مهرگستر و معلم قرآنمان به آسمان رحمت الهی بلند می کنیم.
تبارک اسم ربک ذی الجلال والاکرام
جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی
۱۲/۳/۱۳۹۱




توکلی: اجرای هدفمندی دلبخواهی نیست

سحام نیوز: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هشتم گفت: دولت نمی‌تواند از هر زمانی که دلش خواست، فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند و قیمت حاملهای انرژی را به یکباره افزایش دهد تا پرداخت‌ها را بیشتر کند.
احمد توکلی در گفتگو با مهر درخصوص احتمال اجرای فاز دوم قانون هدفمندکردن یارانه ها در ماههای پایانی سال توسط دولت برای افزایش بیشتر مبلغ ماهانه یارانه نقدی، اظهارداشت: براساس قانون، دولت باید به صورت تدریجی قیمت حاملهای انرژی را افزایش دهد و درآمدی که از محل هدفمندکردن یارانه ها بدست می آورد، هم باید به صورت ماهیانه هزینه کند.
وی با بیان اینکه درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها از طریق اصلاح قیمت حاملهای انرژی به‌دست می‌آید، گفت: براین اساس، افزایش قیمت حاملهای انرژی موجب افزایش قیمت سایر کالاها و به تبع کاهش تولیدات در کشورخواهد شد به طوری که هم تولیدکننده و هم مصرف کننده تحت فشار قرار خواهند گرفت.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس هشتم تصریح کرد: بنابراین باید افزایش قیمتها با شیب ملایم و به صورت تدریجی ظرف مدت پنج سال صورت گیرد تا به مردم فشار نیاید و به همین دلیل، قانونگذار افزایش قیمت حاملهای انرژی و سایر کالاها را به صورت تدریجی تصویب کرده است تا به مردم و تولیدکنندگان فشار مضاعف وارد نشود.
وی با یادآوری اینکه دولت در سال نخست اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها از قانون تخطی و به صورت سلیقه ای عمل کرد، گفت: متاسفانه در این رابطه گزافه گویی‌هایی از سوی دولتمردان صورت گرفت که در یک نظام دموکراتیک، یک جرم فاحش محسوب می شود.
توکلی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، وقتی رئیس جمهور در ابلاغ قانون بودجه سال ۹۱ گزافه‌گویی می‌کند و اعلام می‌دارد بندهایی از مصوبه مجلس در قانون بودجه با قانون اساسی مغایرت دارد، وزیر قانون ندان آنهم صراحتا به خود جرات می دهد که بگوید ما مصوبه مجلس را در دولت بررسی می کنیم!
وی اضافه کرد: این اظهارات درحالی است که طبق اصل ۹۴ قانون اساسی، وظیفه تشخیص انطباق مصوبات مجلس با قانون اساسی برعهده شورای نگهبان است نه مرجع دیگری و وقتی شورای نگهبان آن مصوبه را تائید می کند، یعنی این مصوبه هیچ مغایرتی با قانون اساسی ندارد.
نماینده منتخب مردم تهران در مجلس نهم با بیان اینکه براساس قانون مجازات اسلامی تخطی از قانون جرم است، درعین حال تصریح کرد: البته این کار دولت از جرم بالاتر است، چون مجری قانون، قانون را از قانونیتش انکار می‌کند و این مسئله به هیچ وجه در نظام مردمسالار قابل تحمل نیست.
وی در ادامه به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: هرقانونی امر حاکمیتی است که اگر تاریخی برای اجرا در آن قید نشده بود، باید بلافاصله اجرا شود درحالی که دولت با وقاحت از اجرای فوری آن سرباز می‌زند.
توکلی تصریح کرد: بنابراین، دولت نمی تواند از هر زمانی که دلش خواست، فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها را اجرا کند و قیمت حاملهای انرژی را به یکباره افزایش دهد تا پرداختها را بیشتر کند.






محمد صدیق کبودوند، زندانی سیاسی کرد، بار ديگر دست به اعتصاب غذا زد

محمدصديق کبودوند، زندانی سياسی کُرد بار ديگر دست به اعتصاب غذا زد و اعلام کرد تا زمانی که به او برای ملاقات فرزند بيمارش مرخصی داده نشود اعتصابش را نخواهد شکست.
به گزارش کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، محمدصديق کبودوند، فعال حقوق بشر از تاريخ شنبه ششم خردادماه جاری اعتصاب غذای خود را در زندان آغاز کرده است.
پريناز حسنی، همسر محمدصديق کبودوند در اين‌باره گفت در ملاقات روز دوشنبه هشتم خردادماه با همسرش متوجه شده که او از روز شنبه دست به اعتصاب غذا زده است.
به گفته همسر کبودوند وی در اين ملاقات گفته است اين بار تا به او مرخصی داده نشود به هيچ وجه اعتصابش را نخواهد شکست.
محمدصديق کبودوند پيش از اين نيز از ۲۵ اردبيهشت‌ماه سال جاری به دليل اين‌که با درخواست پياپی برای ملاقات فرزند بيمارش موافقت نشده بود پنج روز دست به اعتصاب غذا زده بود.
مسئولان از او خواسته بودند اعتصابش را بشکند تا آن‌ها با درخواست مرخصی‌اش موافقت کنند اما چند روز بعد به او اعلام شد که اين درخواست رد شده است.

سازمان عفو بين الملل ۲۸ بهمن‌ماه سال گذشته (۱۷ فوريه ۲۰۱۲) در اطلاعيه‌ای خواهان آزادی محمدصديق کبودوند شده بود.
در اين اطلاعيه آمده بود: "مقامات ايران بايد هر چه سريع‌تر محمد صديق کبودوند، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر را از زندان آزاد کنند و به او اجازه دهند پسر ۲۲ ساله خود را که به شدت بيمار است، ببيند."
پريناز حسنی می‌گويد شرط نخست مقامات قضايی برای دادن مرخصی به همسرش امضای عفونامه است و او بايد فرمی را پر کند و درخواست عفو کند تا مرخصی شامل حالش شود اما همسرش از آن‌جا که معتقد است کار خلافی نکرده، تاکنون اين فرم را پر نکرده است.
پريناز حسنی وضعيت جسمانی همسرش را در آخرين ملاقات نامناسب توصيف کرد و تأکيد نمود که پزشکان گفته بودند او برای عمل جراحی در بيمارستان بايد عمل شود اما هنوز برای بستری شدن و معالجه وی اقدامی صورت نگرفته است.
همسر محمدصديق کبودوند گفت: "فرزند من بيماری صعب‌العلاجی پيدا کرده است و پزشکان گفته‌اند ممکن است حضور پدرش در روند بهبودی او تأثيرگذار باشد. من از مقامات قضايی کشورم می خواهم تا فقط به قانونی که خودشان وضع کرده‌اند احترام بگذارند و طبق قانون به همسرم مرخصی بدهند چون حق هر زندانی ايرانی داشتن مرخصی است."
محمدصديق کبودوند در تير ماه ۱۳۸۶ بازداشت و در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام "اقدام عليه امنيت ملی" از طريق تشکيل و اداره سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به ۱۰ سال حبس و اتهام "تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی" به يک‌ سال زندان محکوم شد.
انتشار هفته‌نامه پيام مردم و تأسيس سازمان حقوق بشر کردستان از جمله فعاليت‌های محمدصديق کبودوند به‌شمار می‌روند.
هفته‌نامه پيام مردم از سال ۱۳۸۲ در زمينه سياسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اجازه انتشار يافت. اين هفته‌نامه که به دو زبان فارسی و کردی منتشر می‌شد، بيشتر به حقوق بشر، دموکراسی، حقوق زنان، حقوق اقليت‌ها و مردم کرد و حقوق مدنی و شهروندی اختصاص داشت.
اين هفته‌نامه در سال ۱۳۸۴ به دستور دادگستری کردستان توقيف شد.

او در مراسم سال ۲۰۰۹ "جوايز مطبوعات بريتانيا" به‌عنوان "روزنامه‌نگار بين‌المللی سال" برگزيده شد و در زمستان سال ۱۳۸۷ نيز جايزه "هلمن–همت" سازمان ديده‌بان حقوق بشر را دريافت کرد.