۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۵, جمعه

مهمترین خبرهای روز جمعه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

mehdi-tehrani.jpg

 درباره شعر اخیر گونتر گراس و واکنش ها


گفت و گوی حسین مهری با مهدی خانبابا تهرانی

(رادیو صدای ایران)

این گفت و گو را بشنوید

 

عکس‌ها روی فیس‌بوک، «اینستاگرامی» می‌شوند!

image
این اتفاق اگرچه خوشایند کاربران فیس‌بوک است اما اینستاگرامی‌ها را ناراضی خواهد کرد.
یک ماه بعد از این که فیس‌بوک، اینستاگرام را یک میلیارد دلار خرید، حالا این غول شبکه‌های اجتماعی، فیلترهایی را روی یکی از اپلیکیشن‌هایش افزوده است که گمان می‌رود از طریق این «معامله بزرگ» آموخته باشد.
کاربران اپلیکیشن «فیس بوک برای همه تلفن‌ها» می‌توانند با استفاده از آن، عکس‌هایشان را به حالت خاطره‌انگیزِ‌سپیا یا خاکستری درآورند که پیش از این در اینستاگرام استفاده می‌شد.
سپیا، حالتی از عکس است که رنگ‌ها حالتِ عکس‌های قدیمی چاپ شده در می‌آیند (تصویر میانی».
ایسنتاگرام، این مدت تغییر زیادی نکرده و چیزی هم به امکاناتی که داشت نیفزوده است.
پیش‌تر نیویورک تایمز، هشت ماه پیش و هفت ماه پیش از «معامله بزرگ» گزارش داده بود که فیس‌بوک در حال تلاش برای ارائه خدماتی مشابه اینستاگرام است که موجب شود کاربران آن‌جا را به سوی خود بکشاند.
اینستاگرام، یک اپلیکیشن اشتراک عکس است. برای آشنایی بیشتر با این سیستم، این‌جا را کلیک کنید.




نگرانیِ سایبریِ برای المپیک لندن

image
بازی های لندن از شرِ هکرها در امان خواهند بود؟
فرانسیس مَود، وزیر دفترِ کابینه انگلستان می‌گوید که هکرها، در جستجوی راه‌های صدمه به بازی‌های المپیک هستند که قرار است تابستان در لندن برگزار شود. او که همزمان، مسوول دفتر بریتانیا برای امنیت سایبر هم هست، خاطرنشان کرده که المپیکِ قبلی در چین، با ۱۲ میلیون سانحه امنیتیِ سایبر مواجه بوده است.
مَود می‌گوید که مصمم هستند که بازی‌ها را در یک محیط امن و ایمن برگزار کنند.
مسوول دفتر بریتانیا برای امنیتِ سایبر، این مسایل را در دیدار از استونی که کشوری پیشگام در این زمینه به شمار می‌آید گفته است.
او اظهار داشته که دولت انگلستان به صورت مرتب با دولت‌های دیگر در ارتباط است و اطلاع دارد که این تهدیدات در حال شتاب گرفتن است.
او خواستار این شده که بخش امنیت سایبری شمار محدودی از سازمان‌ها، برای حفاظت از آن شبکه ها، از بازار عمومی خارج شوند و همچنین دانش مربوط به جرائم سایبر نیز در اختیار آن‌ها قرار داده شود.
او گفته که پاسخ ما [به حمله کنندگانِ سایبری] باید سریع بوده و بر اساس اقدام آن‌ها، نعطف باشد. با این‌حال دولت علیرغم ریسکی که وجود دارد، مانع فشار و کنترل بر اینترنت خواهد شد.
او می‌خواهد طی این سفر سه روزه، با مسوول مرکز عالی دفاع سایبری ناتو نیز در این باره دیدار کند.
شهر لندن پیش از این سه بار میزبان بازی‌های المپیک بوده است. دنی بویل، کارگردان برنده اسکار، به عنوان مدیر هنری افتتاحیه انتخاب شده است و مقام‌های سلطنتی لندن هم در این مراسم حضور خواهند داشت.
انتخاب شهر لندن در سال ۲۰۰۵ در سنگاپور صورت گرفت و رقبای لندن برای برگزاری این دوره، مادرید (اسپانیا)، نیویورک(آمریکا)، پاریس(فرانسه) و مسکو(روسیه) بودند.




امروز کسی دنبال خاتمی نگشت

image
امروز دور دوم انتخابات مجلس ایران در حالی برگزار شد که محمد خاتمی از آنجا که نمی‌تواند رأی بدهد تحت هیچ فشاری از سوی افکار عمومی قرار نداشت و هاشمی رفسنجانی هم هیچ متلکی نثار مسؤولان برگزاری انتخابات نکرد.

امروز جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ مقامات و شخصیت‌های جمهوری اسلامی نظیر خامنه‌ای، هاشمی و حسن خمینی رأی خود را به صندوق‌های  دور دوم انتخابات مجلس نهم انداخته‌اند، اما محمد خاتمی از رأی دادن ممنوع شده است.
این در حالی است که در دور اول این انتخابات که زمستان گذشته برگزار شد، خاتمی با شرکت مخفیانه در رأی‌گیری موجی از اعتراضات را در میان رسانه‌های به وجود آورد.
تصور می‌شد که خاتمی در اعتراض به شرایط موجود و سرکوب‌های سیاسی از شرکت در انتخابات امتناع کند، اما وی در دفاع از عمل خود گفت که به «جمهوری اسلامی» رأی داده است.
با این حال، این حرکت سیاسی خاتمی تأثیری در جناح رقیب نداشت و شورای نگهبان در یک دهن‌کجی آشکار به حضور محمد خاتمی در انتخابات، تمامی آرای حوزه دماوند را ابطال کرد.
همچنین چند روز پیش اعلام شد که خاتمی چون در حوزه انتخابیه دماوند رای داده نمی‌تواند در دور دوم انتخابات شرکت کند.
هاشمی رفسنجانی هم که در دور اول هنگام انداختن رأی به صندوق احتمال وجود تقلب در انتخابات مجلس نهم را تایید کرده و گفته بود: «اگر نتیجه همانی باشد که مردم در صندوق می‌اندازند انشاء الله مجلس خوبي خواهيم داشت.» امروز بدون هیچ متلکی رأی داد.
هاشمی امروز برای مسؤولان جمهوری اسلامی آرزوی «توفیق» کرد.




هشدار و راه‌حل برای مشکلِ تازه نرم‌افزار «تور»

image
اگر به عنوان فیلترشکن از تور استفاده می‌کنید، این راهکار به شما برای همچنان ناشناس ماندن در اینترنت کمک می‌کند.
گسترش دهندگانِ پروژه تور، به کاربران درباره شکاف امنیتی جدی در فایرفاکس که آخرین نسخه مرورگر تور موجب شده که حمله کنندگان اطلاعاتی را درباره سرری که قربانی از آن استفاده می کنند به دست بیاورند.
تور، سیستمی است رایگان که برای ناشناس ماندن کاربران در محیط اینترنت استفاده می‌شود. استفاده از این سیستم‌ها می‌تواند موجب شود تا شما بتوانید با خیالِ راحت سایت‌های فیلتر شده را بخوانید یا با آسودگی با دیگران درباره هر چیزی که می‌خواهید چت کنید.
این سیستم از طریق رمزگذاری انجام می‌شود. هر دستگاه یک لایه رمز را برای خواندن دستوران مسیریابی رمزگشایی می‌کند و پیام را به دست مقصد بعدی می‌رساند، این روند همین طور تکرار می‌شود. به این ترتیب هر مقصد، تنها تا یک پله قبل را می‌شناسد و داده در مسیر انتقالِ خود، همیشه برای افراد زیادی ناشناس می‌ماند. در ایران این نرم‌افزار برای دور زدن فیلتبرینگ هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حالا مشکل در کجاست؟

این مشکل، سر راهی می‌نشیند که مرورگر فایرفاکس، درخواست‌های مربوط به «دی‌ان‌اس» را می‌سازد. وقتی که یک کاربر، از تور استفاده می‌کند، مرورگر می‌بایست درخواست دی‌ان‌اس بسازد که در طی آن، شبکه ناشناس نرم‌افزار در سراسر اینترنت عمل کند.
«دی‌ان‌اس» مخفف Domain Name Server است و وقتی به کار می‌آید که ما بجای این که نشانی سایت‌ها را به صورت عددی وارد کنیم از نشانی آن استفاده می‌کنیم. حالا اتفاقی که افتاده این است که زمانی که شما جاوا اسکریپت را فعال کرده اید، یک درخواست دی‌ان‌اس، بدون اجازه و از طریق مسیری بجز تور برای وب‌سایت ارسال می‌شود.
تور در حال حاضر در حال کر بر روی یافتن راه حلی برای این مشکل هستند. اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده اند. گسترش‌دهندگان تور، توصیه می‌کنند که کاربران در مجموع حالت وی‌ساکِتس را غیر فعال کنند.
اگر از تور استفاده می‌کنید، شما می‌توانید این مراحل را پیش روید تا خیال‌تان راحت شود:
نخست - به جای نشانی سایت در فایرفاکس تایپ کنید: “about:config”
دوم- دکمه اینتر را فشار دهید.
سوم- در این زمان یک کادر جستجو می بینید. در آن تاید کنید: “websocket”
چهارم- حالا دوبار روی این کلمه کلیک کنید: “network.websocket.enabled”
پنجم- حالا باید نوشته فالس را درون ستون 'Value" نمایش دهد.






نهاد امنیتی انگلیسی، گرفتار حمله اینترنتی

image
سوکا، پیش از این هم مورد حمله‌های سایبری قرار گرفته بود
وب‌سایت سوکا، آژانس جرایم سازمان یافته سنگین در بریتانیا در پی یک حمله‌ی سایبری، از کار افتاد.
سوکا، یا آژانس جرایم سازمان یافته سنگین، یک سازمان وابسته به دولت بریتانیا است که زیر نظر وزارت کشور بریتانیا فعالیت می‌کند.
سوکا شش سال پیش تاسیس شده است.
یک سخنگوی این سازمان گفته که این وب‌سایت ساعت ده و نیم شب چهارشنبه به وقت محلی از حالت آن‌لاین خارج شده اما این حمله «خطر امنیتی برای سازمان محسوب نمی‌شود.»
او گفته که ما اعمالی را برای محدود کردن تاثیر روی مشتری‌های دیگر که از سرویس‌های مشتبهی استفاده می‌کردند انجام دادیم. حمله «دی-‌داس» به طور موقت دسترسی مخاطبان وب‌سایت را قطع کرده است اما خطری امنیتی وجود ندارد.
این نوع حمله، یک شیوه حمله‌ی متداول است که سایت‌ها بر اثر  اضافه بار ترافیک اینترنتی، از کار می‌افتند.
ماه پیش، سوکا یاری‌بخشِ تلاش‌هایی بود که دفتر بررسی فدرال ایالات متحده برای مسدودکردن وب‌سایت های مرتبط با فروش اطلاعات مالی انجام ‌داد. 
سوکا اعلام کرد که دو و نیم میلیون مورد از اطلاعات مورد دستبرد را نجات داده است، اطلاعاتی که بر اساس تخمین آن‌ها در حدود ۵۰۰ میلیون پوند ارزش داشته است.
این وب‌سایت پیش از این توسط «هکتیویست»هایی مورد حمله قرار گرفته بود. یک سال پیش، آن‌ها با تکنیک‌های مشابهی موجب شدند این وب‌سایت ارتباطش با مخاطبان قطع شود.
پس از آن، گروهی هم که ادعا می‌شد مرتبط با این گروه هکر‌ها بوده اند، در ارتباط با این حمله دستگیر شدند.
حالا یک روز پس از ابراز نگرانی‌هایی در رابطه با وضعیت حمله‌های سایبری مرتبط با المپیک لندن، وب‌سایت این نهاد امنیتی در لندن مورد حمله قرار گرفته است.




یالثارات: افتضاح دیپلماتیک فقط منحصر به برزیل نبود، آقازاده داریم به کلاس رقص می‌رود

image
وب‌سایت یالثارات در گزارشی به بررسی «افتضاحات دیپلماتیک» دیپلمات‌های جمهوری اسلامی پرداخته و نوشته است که ماجرای برزیل و حضور کارمند ارشد وزارت خارجه ایران در استخر مختلط، تنها خطای دیپلمات‌های ایرانی نبوده است.
یالثارات که وب‌سایتی افراطی و متعلق به انصار حزب‌الله است در گزارشی با عنوان «درباره افتضاح دیپلماتیک در استخر مختلط» نوشته است که آن اقدام نتیجه‌ی کم‌کاری وزارت خارجه است و در این وزارتخانه اساسا به گفته‌ی این وب‌سایت «فریضه‌ی امر به معروف و نهی از منکر» مدت‌هاست رنگ باخته است.
یالثارات نوشته است: «خبرهایی وجود دارد مبنی بر اینکه نظارت چندانی بر اقدامات و رفتارهای عوامل دیپلماتیک ایران در کشورهای جهان صورت نمی‌گیرد... چندی قبل شنیدیم که آقازاده یکی از دیپلمات‌ها در یکی از کشورها به کلاس رقص می‌رود. فلان سفیر ایرانی در یک کشور به وبلاگ نویسی شهره شده و حتی برای وبلاگنویس‌های آن کشور میهمانی شام هم تدارک می‌بیند..»
به نوشته‌ی این سایت علت دیگر رخ دادن چنین اتفاقاتی شخص وزیر خارجه است و به گفته‌ی نویسنده گزارش یالثارات «وقتی وزیر خارجه ما در مقابل دیکتاتور عربستان تا کمر خم می‌شود، به او اظهار تسلیت برای مرگ ولیعهدش می‌کند؛ نباید هم انتظاری جز این داشت.»
یالثارات در پایان هم خواهان نظارت بیشتر روی رفتار دیپلمات‌های ایرانی در خارج از کشور شده است.



نمایشگاه کتاب تهران بوی گند می‌دهد

imageدر حالی که مکان قبلی نمایشگاه کتاب در یکی از خوش آب‌وهواترین مناطق تهران واقع شده بود، مردم و رسانه‌ها از مکان فعلی این نمایشگاه یعنی مصلای تهران رضایت ندارند و می‌گویند که فضای داخل آن «بسیار نامطبوع» است.
امروز خبرنگار ایسنا از بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گزارش داده که «ازدحام جمعیت در شبستان مصلی سبب شده بود، هوا بسیار نامطبوع باشد.»
وی ادامه داده است: «هیچ تهویه‌ای هم در فضای مصلی دیده نمی‌شد و هوا از راه درهایی که برخی از آن ها هم بسته بودند، رد و بدل می‌شد. گرمای بیش از اندازه و هوای گرفته‌ی مصلی موجب ناراحتی مخاطبان، ناشران و غرفه‌داران بود.»
این اولین بار نیست که نسبت به هوای نامطبوع نمایشگاه کتاب اعتراض می‌شود.
از همان سال اول برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی تهران، هیچ تهویه‌ای برای این نمایشگاه تدارک دیده نشد و طی این سال‌ها همواره مردم و رسانه‌ها نسبت به گرما و هوای نامطبوع آن اعتراض می‌کنند.
نمایشگاه کتاب تهران به دستور محمود احمدی‌نژاد از محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی به مصلای تهران منتقل شده است.
علی‌رغم اعتراض به برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلا، در زمینه مکان آینده این نمایشگاه هنوز عملا هیچ اقدامی نشده است.
اعتراض به هوای نامطبوع مصلای تهران در حالی است که معمولا هوای مساجد و نمازخانه‌ها در ایران به علت «بوی جوراب نمازگزاران» چندان مطبوع نیست؛ هر چند که در نمایشگاه کتاب تهران کسی کفش خود را از پا در نمی‌آورد!




شركت پیمانكار روس: نیروگاه هسته ای بوشهر سوم خرداد ماه به ظرفیت كامل می رسد

مسكو - شركت روسی 'اتم استروی اكسپورت' پیمانكار اصلی نیروگاه هسته ای بوشهر اعلام كرد: نیروگاه هسته ای بوشهر روز 23 ماه می مصادف با سوم خرداد ماه امسال به ظرفیت كامل می رسد.
شركت 'اتم استروی اكسپورت' روز جمعه در اطلاعیه ای كه یك نسخه آن به دفتر ایرنا در مسكو ارسال شد، خاطرنشان كرد: در حال حاضر نیروگاه هسته ای بوشهر با 75 درصد ظرفیت اسمی خود برق تولید می كند و ظرفیت اسمی آن یكهزار مگاوات است.
در این اطلاعیه به نقل از 'ولادیمیر پاولوف' معاون امور احداث نیروگاه هسته ای بوشهر در ایران، گفته شده است: در جریان آزمایشات برنامه ریزی شده تجهیزات نیروگاه هسته ای بوشهر در اول ماه می، توان تولید برق آن تا 90 درصد افزایش یافت و این آزمایش ها با موفقیت انجام گرفت.
پاولوف خاطرنشان كرد: مسایل ایمنی در احداث نیروگاه های هسته ای در درجه اول اهمیت قرار دارد و به همین دلیل همه مراحل آزمایشات قبل از راه اندازی كامل نیروگاه هسته ای بوشهر با دقت فراوان انجام می گیرد و تمام شرایط رعایت خواهد شد.
در اطلاعیه شركت روسی تاكید شده است: احداث نیروگاه هسته ای بوشهر كاملا مطابق با معیارهای بین المللی و قوانین روسیه و مفاد نظام منع انتشار سلاح های هسته ای انجام گرفته است و تحت كنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد.
'اتم استروی اكسپورت' در اطلاعیه خود همچنین خاطرنشان كرده است: 'دمیتری مدودیف' رییس جمهوری روسیه به سه نفر از مدیران روسی پروژه نیروگاه هسته ای بوشهر بخاطر موفقیت در ساخت آن مدال ها و نشان های دولتی اعطا كرد.
قرارداد تكمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر، ژانویه 1995 در تهران امضا و روسیه همچنین موظف شد كه یك راكتور آبی-آبی و سوخت هسته ای مورد نیاز آن را به ایران عرضه كرده و متخصصان ایرانی را آموزش دهد.
ارزش این قرارداد حدود یك میلیارد دلار ارزیابی می شود كه از این میان قیمت نیروگاه نزدیك 850 میلیون دلار است و پیمانكار كل كارهای ساخت و مونتاژ واحد اول نیروگاه، موسسه روسی 'اتم استروی اكسپورت' است. در ماه فوریه 1998 فدراسیون روسیه و ایران توافق كردند كه مسكو نه تنها در تجهیز نیروگاه به ایران كمك كند، بلكه بطور كل ساخت آن را تكمیل كند.
روز 28 ژانویه 2009 'اتم استروی اكسپورت' از پایان عرضه سوخت هسته ای برای اولین نیروگاه اتمی ایران خبر داد و سوخت هسته ای طبق مقررات شش ماه قبل از راه اندازی نیروگاه به آن عرضه شد.
اواخر ژانویه 2011 'اتم استروی اكسپورت' مرحله نوبتی راه اندازی فیزیكی نیروگاه بوشهر را انجام داد كه به معنای پایان مرحله آزمایشات تمام سیستم های واحد تولید انرژی نیروگاه اتمی است و سپس بارگذاری سوخت هسته ای و تولید برق در آن شروع می شود.
واحد تولید انرژی نیروگاه اتمی بوشهر روز 8 ماه مه 2011 درحداقل سطح ظرفیت قابل كنترل خود قرار گرفت و این رویداد یكی از مهم ترین مراحل در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهربرای تولید برق بود.




كلينتون همكاري چين عليه ايران را خواستار شد

گزارش ها حاکی از آن است که وزير امور خارجه آمريكا در آغاز گفت‌و گو‌هاي دو روزه استراتژيك آمريكا و چين، ضمن تحت فشار گذاشتن پكن در زمينه حقوق بشر گفت كه آمريكا اميدوار است چين در زمينه مهار كردن فعاليت‌هاي هسته‌يي كره شمالي و ايران و تحت فشار گذاشتن دولت سوريه همكاري كند.
وزير امور خارجه آمريكا از پكن خواست به رفع تنش‌ها در رابطه با ايران، كره‌شمالي و ديگر مسايل جهاني كمك كند.
وي در جمع مقامات چين و آمريكايي كه در پايتخت چين دورهم جمع شده بودند گفت: آمريكا و چين در زمينه ايران در هدف پيشگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌يي هم نظرند.
اين در حالي است كه ايران همواره بر صلح آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي خود تاكيد و اعلام كرده است سلاح هسته‌يي در دكترين دفاعي ايران جايگاهي ندارد.
وي گفت: مهم است كه فشار بر ايران را براي برآوردن تعهدات بين‌المللي،‌ انجام مذاكرات جدي و اثبات منحصرا صلح‌آميز بودن اهداف برنامه هسته‌يي‌اش حفظ كنيم.
بنابراين گزارش، چين خريدار بزرگ نفت خام ايران است و در برابر درخواست‌هاي آمريكا براي اعمال تحريم‌هايي كه به جريان انرژي ضربه مي‌زند، مقاومت كرده است. چين هم‌چنين از واشنگتن و متحدين آسيايي‌اش براي تحت فشار گذاشتن كره‌شمالي انتقاد مي‌كند.


رژیم سوریه در شهر دانشگاهی حلب که دومین شهر بزرگ این کشور است نیز به‌طور فزاینده زیر فشار قرار می‌گیرد. نیروهای امنیتی سوریه در حمله‌ای خونبار چهار دانشجو را در صحن دانشگاه این شهر کشتند.
پس از یک شب اعتراضی در حلب، نیروهای امنیتی سوریه در ساعات بامدادی روز پنجشنبه (۳ مه/۱۴ اردیبهشت)  به داخل محوطه‌ی دانشگاه این شهر ریختند و به سوی دانشجویان تیراندازی کردند. در این ماجرا دست‌کم چهار دانشجو کشته شدند.
به گزارش محمد الحلبی، فعال مدنی سوریه و شاهد عینی، نیروهای امنیتی همچنین وارد خوابگاه دانشجویان شده، آنان را از رختخواب‌های خود بیرون کشیده و وسایلشان را در اتاق‌ها آتش زده‌اند.
ناظران حقوق بشر اعلام کردند که در این یورش خونبار ۲۸ دانشجو نیز مجروح شده‌اند که جراحت سه تن از آنان شدید است. خوابگاه دانشگاه در روز پنجشنبه کاملا خالی از سکنه بوده است.

شورای ملی اپوزیسیون سوریه، دانشجویان سوری را در سراسر کشور به تظاهرات همبستگی با دانشجویان دانشگاه حلب فراخواند.
رامی عبدالرحمان، ناظر حقوق بشر سوریه معتقد است که این یورش خونین، مردم حلب را به همبستگی با دانشجویان این شهر برخواهد انگیخت.

تعطیلی کلاس‌های درس
دانشگاه حلب که دومین شهر بزرگ سوریه است، در واکنش به خشونت نیروهای امنیتی علیه دانشجویان، همه‌ی کلاس‌ها و سمینارها را تا نیمه‌ی ماه مه تعطیل کرد. این دانشگاه در سایت اینترنتی خود اعلام کرد که دانشکده‌ی علوم انسانی تا تاریخ برگزاری امتحانات و مدرسه‌ی عالی حلب تا تاریخ ۱۳ ماه مه کلاس‌های درسی خود را برگزار نخواهند کرد.
قیام مردم سوریه علیه رژیم بشار اسد نخست در شهرستان‌ها آغاز شد، ولی اکنون دانشجویان دومین شهر بزرگ این کشور نیز علیه این رژیم علم طغیان برافراشته‌اند.
فعالان حقوق بشر روز پنجشنبه اعلام کردند که نیروهای امنیتی از یک روز پیش حدود ۲۵۰ دانشجوی سوری را در حلب بازداشت کرده‌اند. یک دانشجوی سوری درگفت‌وگو با خبرگزاری آلمان، این گزارش را تایید کرد.
درماه آوریل این خبر از محافل امنیتی سوریه به بیرون درز کرده بود که رژیم سوریه قصد دارد چنانچه اعتراضات دانشجویی تا اوایل ماه مه پایان نیابد، دانشگاه‌ها را تعطیل کند.

تظاهرات ضدرژیم اسد در سوریه


بازداشت فرزندان یک منتقد رژیم
در این میان همچنین اعلام شد که در دمشق دو فرزند فایز سارا، منتقد معروف رژیم سوریه بازداشت شده‌اند. این موضوع را پدر بازداشت‌شدگان در یک گفت‌وگوی تلفنی تایید کرد. سارا روزنامه‌نگار ۶۲ ساله‌ی سوری، از سال‌ها پیش به جنبش دمکراتیک اصلاح‌طلبانه در سوریه تعلق دارد. او به دلیل فعالیت‌های سیاسی خود بارها به زندان افتاده است.
به گفته‌ی فعالان مدنی سوریه، تا بعد از ظهر روز پنجشنبه ۷ تن در سراسر سوریه کشته شده‌اند. در میان قربانیان دو غیرنظامی وجود دارد که در خودروی خود در حومه‌ی دمشق هدف گلوله قرار گرفته‌اند.
همچنین شاهدان عینی گزارش می‌دهند که بمبی در برابر خانه‌ی یکی از مقامات نظامی سوریه منفجر شده است.
به‌رغم ادامه‌ی خشونت‌ها در استان‌های مختلف سوریه، رژیم اسد اعلام کرده که انتخابات تازه‌ی پارلمانی روز دوشنبه (۷ مه / ۱۸ اردیبهشت) برگزار خواهد شد. اپوزیسیون سوریه این انتخابات را "نمایشی" می‌داند و آن را تحریم کرده است.


رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های اروپا و بازی‌های المپیک لندن از منابع بزرگ درآمد شرکت آدیداس در سال ۲۰۱۲ هستند. مقام‌های این کنسرن آلمانی پیش‌بینی می‌کنند آدیداس در سال جاری رکورد جدیدی در درآمد بر جای بگذارد.
آن‌طور که روبرت هاینر، رئیس شرکت آدیداس می‌گوید، درآمد این کمپانی تولیدکننده‌ی لوازم ورزشی در سه ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی ۲۳ درصد افزایش داشته است. این رشد درآمد با توجه به سال برگزاری المپیک لندن و مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا قابل پیش‌بینی بوده است.

آدیداس پیش‌بینی می‌کند در طول سال ۲۰۱۲ درآمد این شرکت به رکورد ۵/ ۱ میلیارد یورو برسد.
این شرکت آلمانی تجهیزات ورزشی ۶ تیم از ۱۶ تیم فوتبال حاضر در مرحله‌ی نهایی جام ملت‌های اروپا را تأمین می‌کند. بدین ترتیب آدیداس از رقیب اصلی خود نایکی عقب‌تر است. البته نایکی با احتساب قراردادهای شرکت انگلیسی "Umbro" از آدیداس پیشی گرفته است. نایکی در پائیز ۲۰۰۷ آمبرو را خرید.
از سوی دیگر دو امید اصلی قهرمانی رقابت‌ها یعنی اسپانیا و آلمان طرف قرارداد شرکت آدیداس هستند. لباس ورزشی این دو تیم در صورت تحقق نتایج لازم می‌تواند سود سرشاری به صندوق آدیداس سرازیر کند.
آدیداس در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی حدود ۵/ ۱ و در جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۸ در اتریش و سوئیس حدود ۳/ ۱ میلیارد یورو درآمد داشت.
این شرکت آلمانی هنوز موضع مشخصی در مورد بایکوت بازی‌های جام ملت‌های اروپا در اوکراین اتخاذ نکرده است. هاینر، رئیس آدیداس می‌گوید: «ما برای امور ورزشی به اوکراین می‌رویم و تمرکز خود را بر این عرصه معطوف می‌کنیم.»
بسیاری از سیاستمداران ارشد اتحادیه‌ی اروپا، از جمله ژوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون این اتحادیه، اخیرا اعلام کردند که برای دیدن بازی‌های جام ملت‌های اروپا (لهستان و اوکراین) به ورزشگاه‌های اوکراین نخواهند رفت. این سیاستمداران با این اقدام به بازداشت یولیا تیموشنکو، رهبر اپوزیسیون اوکراین، اعتراض می‌کنند.
ریبوک لنگان می‌آید
ریبوک، کنسرن آمریکایی تولیدکننده‌ی لوازم ورزشی که مالکیت آن به آدیداس تعلق دارد، یکی از بخش‌های کم‌سودده آدیداس است که در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ۷ درصد سود کمتری کسب کرده است. فروشگاه‌های ریبوک در هند یکی از مشکلات این کنسرن هستند که قرار است ساختار تجاری آنها تغییر کند. وضعیت کنونی ریبوک می‌تواند ۲۰۰ میلیون یورو هزینه روی دست آدیداس بگذارد.
هربرت هاینر، رئیس آدیداس (راست) و ویسنته دلبوسکه، سرمربی تیم ملی فوتبال اسپانیا، در مراسم معرفی "تانگو ۲۰۱۲"، توپ بازی‌های جام ملت‌های اروپا هند البته مهم‌ترین بازار آدیداس در آسیا نیست. ژاپن، چین و کره‌ی جنوبی بسیار مهم‌ترند. اما ریبوک در هند به صورت سنتی بازار را در دست دارد. این کنسرن آمریکایی هیچ جای دنیا به این اندازه موفق نیست.

هربرت هاینر، رئیس آدیداس (راست) و ویسنته دلبوسکه، سرمربی تیم ملی فوتبال اسپانیا، در مراسم معرفی "تانگو ۲۰۱۲"، توپ بازی‌های جام ملت‌های اروپا
آدیداس در سال جاری یکی از بیشترین درآمدها را در چین کسب کرده است. عایدی این شرکت در سه ماهه نخست سال جاری در چین ۲۶ درصد رشد داشته است. در حالی که شرکت‌های کوچک‌تری همچون پوما (آلمانی) در چین چندان موفق نبوده‌اند.
المپیک لندن یکی دیگر از منابع بزرگ درآمد آدیداس خواهد بود. این کنسرن در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۲ در بریتانیا ۱۹ درصد رشد درآمد داشته است. لوزام مورد نیاز برای دویدن در این مدت در بریتانیا ۱۶ درصد بیشتر درآمد عاید آدیداس کرده‌اند.
آدیداس پس از شرکت نایکی آمریکا، دومین کنسرن بزرگ تولیدکننده‌ی لوزام ورزشی است. این شرکت توپ‌های جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۲ را نیز تولید می‌کند. ریبوک و "تیلور مِید" به آدیداس تعلق دارند.





آیت‌الله خامنه‌ای هنگام شرکت در انتخابات مجلس از اهمیت "آرای بالای مردم" سخن گفت. دور دوم انتخابات مجلس بدون حضور اصلاح‌طلبان در حالی برگزار می‌شود که محمد خاتمی و رحیم‌مشایی نمی‌توانند در آن شرکت کنند.
مرحله دوم انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی از صبح روز جمعه ۱۵ اردیبهشت در ۳۳ حوزه انتخابيه ۱۸ استان با شرکت مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. در اين مرحله از انتخابات ۱۳۰ نامزد راه يافته به مرحله دوم، برای مشخص شدن سرنوشت ۶۵ كرسی مجلس به رقابت می‌پردازند. ۲۵ کرسی از ۶۵ کرسی باقیمانده مربوط به حوزه انتخابیه تهران است.
به گفته مصطفی محمدنجار وزیر کشور جمهوری اسلامی نتیجه این دوره از انتخابات در کمتر از ۲۴ ساعت اعلام خواهد شد.
آیت‌الله خامنه‌ای همزمان با انداختن رای خود به صندوق  رای از مردم خواست که شرکت در انتخابات را "حدی" بگیرند. او گفت: «هرچه آرای نمایندگان بالاتر باشد توانایی و اعتبارشان بیشتر می شود و هرچه بیشتر رای داشته باشند بهتر می‌توانند کار کنند.»
مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز هنگام شرکت در انتخابات با تاکید بر "حضور بهتر مردم در انتخابات" گفت: «انسان چه رای دهد و چه رای ندهد و چه بخواهیم و چه نخواهیم عده‌ای به مجلس می روند اما باید خودمان به کسی رای دهیم که مسئولیت شرعی و قانونی را به گردن وی بیندازیم.»
مهدوی کنی پدر معنوی جبهه متحد اصولگرایان متشکل از حامیان علی خامنه‌ای است که در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی توانسته بود بیش از ۱۰۰كرسی مجلس را كسب كند. پیش‌بینی می‌شود رقابت برای ریاست مجلس آینده بین علی لاریجانی از چهره‌های شاخص جبهه متحد اصول‌گرایان  و غلامعلی حدادعادل با پشتیبانی جبهه پایداری باشد.
جبهه پایداری متشکل از همکاران پیشین محمود احمدی‌نژاد به رهبری مصباح یزدی است که در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی توانسته بود حدود ۶۰ کرسی مجلس شورای اسلامی را به دست بیاورد.
عدم حضور محمد خاتمی در دور دوم انتخابات
بنا بر اطلاعیه وزارت کشور جمهوری اسلامی در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی رای‌دهندگان بايد در همان حوزه انتخابيه كه در مرحله اول رای داده‌اند رای خود را به صندوق بياندازند.
منابع خبری داخل ایران در همین زمینه گزارش داده‌اند به این ترتیب محمد خاتمی و اسفندیار رحیم مشایی نمی‌توانند در دور دوم انتخابات شركت ‌كنند چرا که آرای حوزه انتخابیه دماوند که محمد خاتمی در دور اول انتخابات در آن شرکت کرده بود از سوی شورای نگهبان باطل اعلام شد. شورای نگهبان همچنین آرای حوزه انتخابیه رامسر که اسفندیار رحیم مشایی در دور اول انتخابات در آن شرکت کرده بود را نیز باطل اعلام کرده بود.
علی مطهری از نمایندگان منتقد مجلس هشتم  و کاندید دور دوم حوزه تهران روز جمعه پس از شرکت در انتخابات گفت: «من قاعدتا رای می‌‌آورم، اگر رای نياورم بايد بررسی شود.»
آقای مطهری همچنین ریاست غلامعلی حداد عادل بر مجلس نهم شورای شورای اسلامی را "گزینه‌ای نامناسب" عنوان کرد و گفت: «ابتدا آقای لاريجانی و پس از ايشان آقای مصباحی‌مقدم را مناسب ریاست مجلس می‌‌دانم.»
دعوت به عدم شرکت در انتخابات
انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی در حالی برگزار می‌شود که طیف موسوم به اصلاح‌طلب در این انتخابات شرکت نکرده‌اند.
"شورای هماهنگی راه سبز امید" در آستانه برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی با انتشار بیانیه‌ای دور نخست انتخابات مجلس که در اسفند ماه برگزار شد را "نمایشی و فرمایشی" خوانده و  از شهروندان ایران خواسته است با عدم شرکت خود در مرحله دوم انتخابات نمایشی مجلس نهم، "بار دیگر نسبت به حاکمیت خودکامگی و استبداد بر کشور، اوضاع اسف‌بار اقتصادی و مدیریت ناکارآمد و بی‌کفایت کنونی، و نیز تداوم نقض آشکار حقوق اساسی و آزادی‌های قانونی ملت ایران، اعتراض کنند."
پیش از این اردشیر امیرارجمند و اسماعیل گرامی‌مقدم مشاوران میرحسین موسوی و مهدی کروبی در گفت‌و‌گو با دویچه وله آمار وزارت کشور ایران درباره مشارکت بیش از ۶۴ درصدی در مرحله اول انتخابات مجلس شورای اسلامی را رد کرده‌ بودند.



فرانسوا بایرو از جناح لیبرال ‌در اقدامی غیرمنتظره حمایت خود را از اولاند، رقیب سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد. این تحول اولاند را یک قدم به ‌پیروزی نزدیک‌تر کرده است.
نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه که در دوئل تلویزیونی انتخاباتی با فرانسوا اولاند، رقیب انتخاباتی خود نتوانست ‌‌‌سربلند بیرون بیاید، با اعلام حمایت فرانسوا بایرو از جناح لیبرال از اولاند، ضربه‌ای دیگر متحمل شد.
اینک سارکوزی امید خود به حمایت بایرو از حزب "اتحاد برای دموکراسی" که در مرحله اول انتخابات از دور خارج شده بود را از دست داده است.
بر خلاف انتظار، فرانسوا بایرو به رسانه‌های فرانسوی اعلام کرده است که در انتخابات ریاست جمهوری در روز یکشنبه (۶ مه/ ۱۷ اردیبهشت) جانب اولاند سوسیالیست را خواهد گرفت و به او رأی خواهد داد.
این نخستین بار در طول ده‌ها سال گذشته است که نامزد لیبرال‌ها از یک کاندیدای اردوی چپ حمایت می‌کند. به نظر می‌رسد که علت اصلی رویگردانی بایرو از سارکوزی محافظه‌کار، چرخش سارکوزی به راست بعد از اعلام نتایج دور اول باشد.
سارکوزی بلافاصله بعد از اعلام نتایج و آگاهی از این که مارین لوپن، نامزد راست‌های افراطی "جبهه ملی" مقام سوم را کسب کرده‌است، با پیش کشیدن بحث‌های مربوط به خارجی‌ها و لزوم حفظ امنیت ملی، سعی کرد حمایت این جبهه را به دست بیاورد.
بایرو، سیاست‌مدار لیبرال ۶۰ ساله فرانسه از همین چرخش سارکوزی انتقاد کرده و آن را نادرست نامیده است. با وجود این وی از توصیه مستقیم به هواداران "اتحاد برای دموکراسی" برای رأی دادن به اولاند پرهیز کرده است.
فرانسوا بایرو در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه حدود ۹ درصد آرا را کسب کرده بود.
اولاند خود را ‌پیروز قطعی می‌داند
مناظره تلویزیونی سارکوزی و اولاند فرانسوا اولاند، نامزد حزب سوسیالیست که همراه با نیکلا سارکوزی، نامزد حزب "اتحاد برای جنبش مردمی" به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافته پیروزی خود را قطعی می‌داند.

مناظره تلویزیونی سارکوزی و اولاند
او تا کنون در تمامی نظرسنجی‌ها از سارکوزی پیشی گرفته است. اولاند در نخستین واکنش به تغییر رأی بایرو در تولوز گفت، بایرو فهمیده است که سارکوزی فرانسه را از یکپارچگی در آورده و انتخاب او برای یک دوره دیگر ریاست جمهوری، کشور را به خطر خواهد انداخت.
وی در عین حال تصریح کرد که بر تصمیم بایرو بی‌تأثیر بوده و توافقی با او در این زمینه انجام نداده است.
اولاند به ده‌ها هزار تن از حامیان خود اطمینان خاطر داد که در انتخابات مرحله دوم پیروزی را از آن خود خواهد کرد.
وی همچنین گفت، پیروزی بر اردوی راست‌گرایان را پس از بدترین بحران اقتصادی در طول ده‌ها سال‌ گذشته در اروپا، باید به مثابه "لحظه امید در اروپا" تلقی کرد.
موضع راست‌های افراطی
مارین لوپن، نامزد راست‌های افراطی "جبهه ملی" که با کسب حدود ۱۸ درصد آرا در مرحله اول مقام سوم را به خود اختصاص داد، به طور غیرمستقیم هواداران خود را به دادن رأی اعتراضی فرا خوانده است.
لوپن گفته است، هیچ کدام از نامزدهای راه یافته به مرحله دوم شایستگی اعتماد فرانسوی‌ها را ندارند. وی افزوده است که قصد دارد "برگه سفید" به صندوق آرا بیاندازد.
رهبر راست‌های افراطی بعد از تماشای دوئل تلویزیونی سارکوزی و اولاند گفت، سارکوزی شکست خورده و حزب "اتحاد برای جنبش مردمی" یا UMP انتخابات را خواهد باخت.
در انتخابات ریا‌ست‌جمهوری فرانسه ۱۰ نامزد با هم رقابت کردند. از آنجا که هیچ یک از آنها بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست نیاورد، انتخابات به دور دوم کشیده شد و دو نامزد برتر به مرحله دوم راه یافتند.




راهپیمایی مشترک ایرانی‌ها و اسرائیلی‌های مقیم آلمان در برلین

مبتکران اسرائیلی کارزار اینترنتی «ایرانی‌ها، ما شما را دوست داریم» که با تأکید بر نگرانی‌های مشترک مردم اسرائیل و ایران از احتمال وقوع جنگ بین دو کشور مورد توجه رسانه‌های جهانی قرار گرفت، اکنون با ارتقا این فعالیت‌ها به سطحی جدید اقدامی مشترک را تدارک دیده است.
این کارزار اعلام کرده است که ظهر شنبه، ۱۶ اردیبهشت، در برلین، پایتخت آلمان، اسرائیلی‌ها و ایرانی‌های مقیم این کشور در یک راهپیمایی مشترک، دوشادوش یکدیگر، از جمله به آن چه «دخالت آلمان در وخیم شدن اوضاع خاورمیانه» نامیده‌اند اعتراض می‌کنند.
خبر این راهپیمایی مشترک را وب‌سایت روزنامه اسرائیلی معاریو در روز جمعه منتشر کرده است.
بنا بر این گزارش، این تظاهرات قرار است در کنار ایستگاه راه‌آهن کوتبوسرتور در محله کرویتسبرگ در برلین برگزار شود؛ این محله از ترکیب جمعیتی چند فرهنگی برخوردار است و درصد چشمگیری از مهاجران در آن زندگی می‌کنند.
به گزارش این وب‌سایت اسرائیلی، دست‌اندرکاران این کارزار از هفته‌ها پیش برای برگزاری این تظاهرات مشترک فعالیت کرده‌اند و لذا امیدوارند که هزاران نفر در آن شرکت کنند.
در این گزارش همچنین‌آمده است که این «نمایش قدرت مشترک» نه تنها از دولت اسرائیل می‌خواهد که از رفتن به مسیر برخورد نظامی با ایران دوری کند، بلکه از جامعه جهانی نیز می‌طلبد تحریم‌های جهانی علیه ایران را لغو کند.
دست‌اندرکاران این تظاهرات همچنین گفته‌اند که با سیاست‌های دولت آلمان در قبال برنامه هسته‌ای ایران نیز مخالف‌اند و همچنین به فروش زیردریایی آلمانی به اسرائیل اعتراض خواهند کرد.
این چهارمین زیردریایی است که آلمان به اسرائیل می‌فروشد و قرار است که حدود دو سال دیگر به ارتش اسرائیل تحویل داده شود.
دانا روتچیلد، یکی از اعضای اسرائیلی این کارزار، به رزنامه معاریو گفته است که ما از طریق‌ ای‌میل‌ با ایرانی‌ها ارتباط خوبی برقرار کرده و به این نتیجه رسیده‌ایم که همه ما از احتمال وقوع نبرد هسته‌ای وحشت‌زده‌ایم و «اصولاً اختلاف نظرهای دو ملت بسیار اندک است».
خانم روتچلید افزوده است که بسیاری از ایرانی‌های مقیم آلمان با سیاست‌های حاکم بر میهن خود به شدت مخالف‌اند و این امر «موجب نزدیکی ما و آنها شده است».
یک دختر ۲۷ ساله کرد ایرانی، از اعضای این کارزار مشترک که ۲۲ سال از عمر خود را در آلمان گذرانده است، به روزنامه معاریو گفته است که از دیدن این که اسرائیلی‌های مقیم آلمان با فضای جنگ‌طلبی موجود در خاورمیانه مخالف‌اند خشنود است.
کمپین اسرائیلی «ایرانی‌ها، ما شما را دوست داریم، ما هرگز کشور شما را بمباران نخواهیم کرد» دو ماه پیش از سوی یک زوج گرافیست اسرائیلی مقیم شهر تل‌آویو آغاز شد.
در طول چند روز نخست راه‌اندازی این کمپین، هزاران اسرائیلی از سنین مختلف با قرار دادن عکس‌ها و تصاویر و فیلم‌های خود و خانواده‌شان بر نداشتن هیچ خصومتی با مردم و کشور ایران و دوستی خود با ایرانی‌ها تأکید کردند.
ایرانی‌ها نیز در واکنشی سریع به این کمپین اسرائیلی کارزاری را برای تأکید بر جدایی افکار عمومی ایرانیان از سیاست‌های ضد اسرائیلی و یهودستیزانه حاکمان ایران به راه انداختند.
در حالی که بسیاری از اسرائیلی‌های حامی این کارزار دارای دیدگاه‌های چپ‌گرایانه و مخالف با سیاست‌های دولت بنیامین نتانیاهو هستند، در ایران، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ماه گذشته چنین اظهار نظر کرد که این کارزار با تشکیلات امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل در ارتباط است.
او همچنین از مردم ایران خواست که از پیوستن به این کمپین خودداری کنند.





تکمیل پروژه خط لوله نفت امارات برای دور زدن تنگه هرمز

پروژه احداث خط لوله استراتژیک «حبشان-فجیره» امارات متحده عربی که برای دور زدن مسیر ترانزیت محموله‌های نفتی بدون عبور از تنگه هرمز به راه افتاد تکمیل شده و تست‌های نهایی راه‌اندازی آن موفقیت‌آمیز بوده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، هم اکنون این خط لوله تماما آماده بهره‌برداری است و تا سه ماه آینده با ظرفیت اولیه انتقال روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام عملیاتی خواهد شد.
محمد الحمیلی، وزیر نفت امارات، به این خبرگزاری گفته است که راه‌اندازی این خط لوله به خاطر مواجهه با مشکلاتی که در آزمایش‌های اولیه پیش آمده بود به تاخیر افتاده بود، اما هم اکنون تست نهایی انجام شده و مشکلی برای راه‌اندازی این پروژه وجود ندارد.
این خط لوله ۳۶۰ کیلومتری نفت تولیدی در شرق ابوظبی را از میادین نفتی حبشان به بندر فجیره در ساحل دریای عمان منتقل خواهد کرد. به این ترتیب امارات دیگر نیازی به انتقال نفت خود با نفتکش و از طریق تنگه هرمز نخواهد داشت.
احداث این خط لوله در سال ۲۰۰۸ به یک پیمانکار چینی واگذار شد و ظرفیت نهایی آن یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز است.
امارات هم اکنون روزانه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند.
به گفته وزیر نفت امارات، این خط لوله برای متنوع کردن مسیر انتقال نفت صادراتی حوزه خلیج فارس در نظر گرفته شده است.
هم اکنون روزانه تا ۱۷ میلیون بشکه نفت، معادل ۲۰ درصد از کل نفت معامله شده در جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند، باریکه‌ای با عرض ۲۱ مایل که تنها دو مایل آن برای نفتکش‌های بزرگ قابل عبور است.
اهمیت خط لوله نفتی «حبشان- فجیره» که از آن به عنوان پروژه‌ای «استراتژیک» یاد می‌شود در این نکته است که ایران تاکنون چندین بار تهدید کرده است در صورتی که «منافع ملی ایران در خطر باشد» این باریکه آبی را مسدود خواهد کرد.
از جمله محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور ایران، روز ۲۶ دی‌ماه سال گذشته هشدار داد که در صورت تحریم خرید نفت ایران از سوی کشورهای غربی، ایران جلو عبور نفت سایر کشور‌ها از تنگه هرمز را خواهد گرفت.
اعضای اتحادیه اروپا ۲۳ ژانویه سال جاری میلادی توافق کردند که خرید نفت از ایران را تحریم کنند، توافقی که از اول ماه ژوییه، کمتر از دو ماه دیگر، اجرا خواهد شد.




مرگ چهار دانشجو در پی حمله نیروهای سوری به دانشگاه حلب

به دنبال کشته شدن چهار دانشجو در جریان حمله روز پنج‌شنبه نیروهای امنیتی سوریه به خوابگاه دانشگاه حلب، گروه‌های اپوزیسیون سوریه روز جمعه، ۱۵ اردیبهشت‌ماه، اعلام کردند که در اعتراض به این اقدام دست به اعتراضات فراگیر خواهند زد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز پنج‌شنبه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه، پس از آن‌که حدود هزار و پانصد دانشجو در اعتراض به حکومت سوریه در دانشگاه حلب دست به تظاهرات زده بودند، نیروهای امنیتی به معترضان و خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه حمله بردند و در جریان این درگیری‌ها چهار دانشجو کشته شدند.
یک فعال سوری به این خبرگزاری گفته است که این درگیری ساعت‌ها به طول انجامیده و افزوده است که پیش از آن‌که نیروهای امنیتی با شلیک گلوله و پرتاب گاز اشک‌آور وارد عمل شوند، دانشجویان حامی بشار اسد با چاقو به معترضان حمله کرده بودند.
به دنبال این واقعه دانشگاه حلب تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه و زمان برگزاری امتحانات تعطیل شد.
گروه‌های اپوزیسیون سوریه اعلام کرده‌اند که در اعتراض به این حمله روز جمعه دست به اعتراضی فراگیر خواهند زد و گروه اپوزیسیون شورای ملی سوریه نیز خواستار تحصن سرتاسری دانشگاه‌های سوریه در همبستگی با دانشگاه حلب شده است.
شورای ملی سوریه همچنین از ناظران سازمان ملل حاضر در سوریه خواسته است تا واقعه دانشگاه حلب را بررسی کنند و جامعه بین‌المللی را متهم کرده است که با سکوت خود حکومت بشار اسد را تشویق می‌کند تا به سرکوب شدید مخالفان ادامه دهد.
حمله روز پنج‌شنبه در حالی صورت گرفته است که قرار بر این بود تا بر اساس طرح کوفی عنان، از ۲۴ فروردین‌ماه، میان حکومت سوریه و مخالفان آتش‌بس برقرار شود، اما گزارش‌ها حاکی است که درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.
در همین زمینه جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، نیز ۱۳ اردیبهشت‌ماه با اظهار این‌‌که طرح صلح کوفی عنان «تا این لحظه موفق نبوده است»اعلام کرد در صورتی که حکومت بشار اسد به «ناسازگاری» خود ادامه دهد، جامعه جهانی باید «شکست» این طرح را بپذیرد و به «تاکتیک‌های دیگری» در قبال سوریه بیندیشد.
او به ماهیت این «تاکتیک‌ها» اشاره‌ای نکرده است.
ناآرامی‌ها در سوریه ۱۴ ماه است که ادامه دارد و به گفته سازمان ملل در این مدت بیش از ۹ هزار تن قربانی خشونت‌ها در سوریه شده‌اند.




جهانبگلو: فردیت سکولار، منشا قدرت است

 نشست های انجمن فلسفی آگورا در دانشگاه تورونتو هر هفته  يکی از  جوانب فلسفی، تاريخی و جامعه شناختی مفهوم  «مدرنيته» را مورد بررسی و گفتگو قرار داده است که در اينجا در اختيار علاقمندان قرار ميگيرد. بخش نخست را می توانید در اینجا ببینید و بخوانید.  خلاصه ای از بخش دوم این بررسی و گفتگو به شرح زیر است.

اشاره ما اينجا ديگر به يک دنيای طبقه بندی و سلسله مراتبی شده نيست. اينجا وقتی من دارم صحبت می‌کنم شما خودتان را در کشورها و فرهنگ‌های سنتی می‌بينيد که هنوز در شرق بسياری شان اين سلسله مراتب و دنيای طبقه بندی شده را داشته باشند.
اين دنيای طبقه بندی شده از کارهای آدم هايی مثل دونزی و ديگران که در مورد ايران باستان و هند باستان و فرهنگ‌های ديگر کار کرده اند به کلی مشخص است که اين نگاه سلسله مراتبی به کيهان موجب می‌شده که همان نگاه در جامعه هم پياده شود. مثلا شما بين اشراف و دهقان‌ها و وسطش بين جنگجويان طبقات مختلف داشته باشيد.
​ اين دقيقا نگاه طبقه بندی شده است. شما به کيهان همانطور که در فيزيک ارسطو است و همچنانکه در نوشته های افلاطون هم پيدا می‌کنيد، کيهانی که به آن نگاه می‌کنند و جاهايی که به آن نگاه می‌کنند کاملا يک جهان طبقه بندی شده است. اين فکر به خاطر اين که زمين در مرکز جهان بوده همه چيز  فساد می‌شود و بالای ماه هيچ فسادی وجود ندارد. يعنی فساد ندارد و دچار تحول هم نمی‌شود.

به قول کويله يکی از مورخان تاريخ علوم، مدرنيته می‌آيد برای اولين بار درباره جهان بی‌پايان صحبت می‌کند. يعنی مفهوم بی پايانی و لايتناهی را می‌آورد و وارد فيزيک جديد، علم جديد و فلسفه جديد می‌کند. فراموش نکنيد که به خاطر همين در سال ۱۶۰۰ جوردانو برونو را در مرکز شهر رم می‌سوزانند. چون کسی است که قبل از گاليله طرفدار يک چنين فکری هست که جهان بی‌پايان است و در جهان بی‌پايان همه چيز به هم می‌خورد از نظر بطلميوسی و ارسطويی.
  بنابراين در دنيای ارسطويی جامعه سياسی حدود خودش را به طور طبيعی تعيين می‌کرد و طبيعت و سرشت انسان در هارمونی يا در تعادل و توازن با اين جامعه سياسی و اين دنيا بود. به خاطر همين هم شايد کسانی که از توميسم يا نوعی فلسفه ارسطويی مثل لوی استروس دفاع می‌کنند اشاره‌شان به اين است که مدرن‌ها می‌آيند و مسايل را به گونه ديگر می‌بينند. مثلا ارسطو مساله‌اش تفکيک ميان رژيم‌های سياسی است و اينکه بهترين رژيم کدام است. ولی اين مساله را در ارتباط با اين دنيای کيهان محور مطرح می‌کند.

در دنيای سياسی مدرن که ما توی آن زندگی می‌کنيم «حق» و «قدرت» برخلاف فلسفه ارسطويی و قرون وسطی نه منشاء الهی دارند و نه منشاء کيهانی. بلکه منشاء و منبع‌ آنها يک فرديت سکولار شده است. فرديت سکولار شده تا قرن بيست و يکم دو وجه داشت.
يک وجه آن وجه شهرياری است و آن چيزی که ماکياولی ازش صحبت می‌کند. يعنی وجهی که ما را به طرف انواع سلطنت و حکومت‌های اقتدارطلبانه در دوران مدرن می‌برد تا اينکه دموکراتيک شوند يا اينکه از همان ابتدا تجربه‌هايی از انواع مردم‌سالاری و بعد از آن دموکراسی و ليبراليسم هست که بازهم آنجا با يک «فرديت سکولار شده و تقدس زدا» برخورد می‌کنيد که من روی اين دو کلمه تاکيد دارم.

جهانی که سياست مدرن دارد ترسيم می‌کند يک جهان کاملا تقدس زدا است. بنابراين حاکميت نه ريشه طبيعی دارد نه الهی بلکه يک حاکميت دنيوی شده است که نتيجه اين تقدس زدايی و دنيوی شدن همين حق طبيعی است که از قرن پانزدهم حتی چهاردهم از آن صحبت می‌کنند و خيلی نزديک است به ذهن گرايی دکارت و ذهن‌ گرايی که از قرن شانزدهم به بعد می‌بينيم.
 



«جيغ» رکورد شکست

به نظر می رسد که پژواک « جيغ » نقاشی معروف اثر « ادوارد مونک » (ادوارد مونش»هنوز هم در سراسر جهان شنيده می شود.
اين تابلو که يکی از معروفترين آثار هنری است روز چهارشنبه، دوم ماه مه، در جريان يک حراج به بهای تقريبا ۱۲۰ ميليون دلار به فروش رسيد و رکورد فروش آثار هنری جهان را شکست.
  کارشناسان هنر معاصر اين تابلو را که در سال ۱۸۹۵ تکميل شده است نمادی از استيصال و اضطراب انسان مدرن می دانند.
  نام و مشخصات صاحب جديد اين تابلو اعلام نشده است. مسئولين موسسه حراج آثار هنری «ساتبی» می گويند که قبل از اين حراج، گرانقيمت ترين اثر هنری که به فروش رفته بود تابلويی از آثار پيکاسو بود به نام «برهنه ، برگ های سبز و نيم تنه » که در سال ۲۰۱۰ به بهای ۱۰۶ ميليون دلار فروخته شد.
«ادوارد مونک» نقاش اکسپرسيونيست نروژی چهار نسخه از همين تابلو را خلق کرد. موردی که روز گذشته توسط موسسه « ساتبی » به حراج گذاشته شد تنها نسخه از اين مجموعه است که هنوز در مالکيت يک فرد قرار داشته و رنگ آسمان و پس زمينه آن سرخ تيره است.
  تابلوی «جيغ» در کنار آثار ديگری نظير «موناليزا» جزو معروفترين و پر بيننده ترين نقاشی های جهان است. اين تابلو راه خود را به عرصه فرهنگ و هنر عامه پسند گشوده و در عين حال روی آثار بسياری از هنرمندان نوگرا تاثير گزار بوده است.
  در روز برگزاری حراج ، به هنگام ورود تابلو به سالن تمام حاضران به هيجان آمدند. حراج اين اثر با بهای ۴۰ ميليون دلار آغاز شد و هفت خريدار بر سر تصاحب آن و پرداخت بالاترين قيمت به رقابت پرداختند. در نهايت اين رقابت به دو خريدار محدود شد که از طريق تلفن در حراج شرکت داشتند. فروش گرانقيمت ترين اثر هنری جهان فقط دوازده دقيقه طول کشيد.
  صاحب تا به امروز اين تابلو يک خانواده ثروتمند نروژی است که پدر بزرگ آنها همسايه و در عين حال حامی مالی « ادوارد مونچ » بوده است. به گفته يکی از اعضای اين خانواده پول حاصل از فروش اين تابلو برای ساختن يک موزه و هتل جديد در شهر« هويستن » در نروژ هزينه خواهد شد که بيش از يک قرن پيش « ادوارد مونچ » در آنجا ساکن بود.
  به غير از «جيغ» تاکنون فقط بهای سه اثر هنری ديگر از مرز صد ميليون دلار عبور کرده است. آنها عبارتند از تابلوی « برهنه، برگ های سبز و نيم تنه » و همينطور « شاگرد جوان » اثر پيکاسو و مجسمه «مرد عابر » اثر « آلبرتو جياکومتی».
 



سعيد مرتضوی و آيت الله خامنه ای

خبر کوتاه  و ساده بود. سعيد مرتضوی از سوی محمود احمدی نژاد به رياست سازمان تأمين اجتماعی منصوب شد. مرتضوی را همه به خوبی می شناسند. قاضی شعبه ۱۴۱۰ کارکنان دولت و دادستان بعدی تهران که نقش مهمی در سرکوب های دوران ۱۵ ساله داشت.
  شکنجه های زندان کهريزک و کشته شدن سه تن از بازداشت شدگان زير شکنجه ، فضايی آفريد که نگاه داشتن مرتضوی را ناممکن می کرد.
اگر چه سال ها پيش در ماجرای کشته شدن زهرا کاظمی در تيرماه ۱۳۸۲  نيز فضای عمومی طالب چنان کنشی بود، اما اين بار با هيچ دوز و کلکی نمی شد جنايت را حادثه قلمداد کرد. مرتضوی ساده ترين راه را برگزيد و هرگونه دخالتی در اين جنايت را انکار کرد. بالاخره با فشارهای اجتماعی، مصونيت قضايی وی در اول شهريور ۱۳۸۹ لغو شد. همه در انتظار محاکمه ی مرتضوی بودند که با حکم محمود احمدی نژاد در دی ماه ۱۳۸۸ به رياست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد.
شاهکار بعدی احمدی نژاد، انتصاب مرتضوی در اسفند ماه ۹۰ به رياست سازمان تأمين اجتماعی بود. نمايندگان مجلس که در انتصاب قبلی مخالفتشان ناديده گرفته شده بود، اين بار استيضاح وزير تعاون، کار و امور اجتماعی را مطرح کردند تا بتوانند مرتضوی را برکنار کنند. گفت و گوهای زيادی صورت گرفت و در نهايت اعلام شد که مرتضوی قول شرف داده- فضيلتی که او به کلی فاقد آن بود و هست- که استعفا کرده و کنار برود[۱].
مجلس هم موضوع استيضاح وزير کار را به اين شرط منتفی اعلام نمود[۲]. اما همان روز احمدی نژاد اعلام کرد که دولت هيچ وعده ای در اين زمينه به نمايندگان مجلس نداده و مرتضوی همچنان رئيس سازمان تأمين اجتماعی است[۳]. چند روز بعد هم اعلام شد که مرتضوی هرگز به کسی قول شرف نداده که کنار برود و لذا در سر کار خود حاضر خواهد شد.
استيضاح وزير کار ديگر پيگيری نشد و سکوت نمايندگان مجلس بر ابهام ها افزود. پرسش اين بود: آن سخنان آتشين عليه احمدی نژاد، وزيرکار و سعيد مرتضوی با چه خاموش کننده ای اين چنين به سرعت به زير خاکستر رفت؟
بايد نزاع  ديگری در می گرفت تا اين پرسش پاسخ درخوری بيابد و اندکی تاريکخانه ی جمهوری اسلامی روشن شود. احمدی نژاد دوباره اين فرصت را فراهم آورد. او محمد شريف ملک زاده- يکی از افرادی که از نظر اصول گرايان مخالف احمدی نژاد از اعضای "جريان انحرافی" است و مدتی توسط قوه ی قضائيه بازداشت و مطابق معمول با فشارهای موثر احمدی نژاد و به اعتراف رئيس قوه ی قضائيه با «مصلحت سنجی» مورد عفو قرار گرفته و آزاد شده بود- را به عنوان مشاور خود منصوب کرد. دوباره صدای اعتراض نمايندگان اصول گرای مجلس بلند شد که خلاف کار بزرگی چون ملک زاده چرا به عنوان مشاور رئيس جمهور منصوب می شود؟
اين اعتراض ها ادامه داشت، تا اين که ياران احمدی نژاد برای موجه ساختن عمل او، اين موضوع را برملا کردند که پيش از اين آيت الله شاهرودی ملک زاده را به عنوان مشاور اجرايی خود منصوب کرده است. اصول گرايان مخالف احمدی نژاد اين موضوع را جعلی و ساخته ی جريان انحرافی قلمداد کردند.
اما چند روز بعد صحت اين خبر از سوی دفتر هاشمی شاهرودی مورد تأييد قرار گرفت و آب سردی بر آتش تند اصول گريان پاشاند.
اينک وقت آن فرا رسيده بود که برخی اخبار پشت پرده بيرون بريزد. سايت بازتاب- متعلق به محسن رضايی- در ۱۰/۲/۹۱ نوری بر اين تاريکخانه افکند. بازتاب به نقل از يکی از بولتن های اصول گرايان نوشت: «گفته می‌شود در حاشيه ی جلسه ی مجمع تشخيص، آقايان علی لاريجانی و آيت‌الله هاشمی شاهرودی دقايقی را با هم به صحبت نشستند. آقای شاهرودی در اين جلسه از آقای مرتضوی حمايت می‌کرده و می‌گويد در بحث کهريزک مرتضوی کاره‌ای نبود و من از شما می‌خواهم به گونه‌ای بحث استيضاح منتفی شود. مشی رهبری هم مخالف اين امر است و ايشان مخالف است که اول سال کام مردم تلخ شود. استيضاح رای هم نخواهد آورد و شما برويد با آقای حداد عادل و توکلی هم صحبت کنيد تا استيضاح را پس بگيرند»[۴].
نمی شد به صراحت بيان کرد که آيت الله خامنه ای موافق استيضاح وزير کار نيست. برای اين که اين عمل به معنای دفاع  صريح او از سعيد مرتضوی بود و اعلان عمومی آن به مصلحت رهبری نبود و نيست. اما اين امر واقعيت دارد[۵]. چرا؟

اولاً: سعيد مرتضوی دادستان تابع دستورات رهبری بود. روسای دادگستری استان تهران هميشه در اختيار بيت رهبری بوده اند و مطابق دستورات رسيده از بيت عمل می کرده اند. چگونه مرتضوی می توانست بدون حمايت رهبری حدود ۱۵ سال آن چنان ناقدان را سرکوب کند. مگر پس از آن که آيت الله خامنه ای در ۲/۲/۱۳۷۹ مطبوعات را «پايگاه دشمن» قلمداد کرد، يکصد نشريه توسط مرتضوی توقيف نگرديد و روزنامه نگاران افشا کننده ی قتل های زنجيره ای و ديگر فسادهای نظام به حکم او راهی زندان ها نشدند؟

ثانياً: با حکم آيت الله خامنه ای با غلامحسين کرباسچی و شهرداران مناطق مختلف تهران برخورد شد. مسئوليت بازداشت شهرداران به حفاظت اطلاعات نيروی انتظامی واگذار شد که سردار محمد رضا نقدی مسئول آن بود. شهرداران به شدت شکنجه شدند تا عليه کرباسچی اعتراف کنند.
آنها بعدها شکنجه های خود را با نمايندگان مجلس در ميان نهادند و اين مسأله آن چنان داغ شد که نقدی از حفاظت اطلاعات رفت. نمايندگان مجلس و شهرداران خواهان محاکمه نقدی به دليل بازداشت غيرقانونی و شکنجه و اعتراف گيری زير شکنجه بودند. اما آيت الله خامنه ای نمی توانست مجری فرامين خود را مجازات کند. نقدی مدتی ساکت شد و هيچ خبری از او نبود. اين سياست موفق از کار درآمد. جامعه ی درگير هزاران مسأله، رفته رفته اين موضوع را فراموش کرد.
محمود احمدی نژاد در آبان ۱۳۸۴ محمد رضا نقدی را به رياست ستاد مبارزه ی با قاچاق کالا و ارز منصوب کرد. حالا ديگر کسی به شکنجه گری و اعتراف گيری نقدی را به ياد نمی آورد و يا اگر هم به ياد می آورد، مطرح نمی ساخت. آيت الله خامنه ای به مقصود خود رسيده بود. فضا را که مناسب ديد، در مهر ماه ۱۳۸۸ نقدی را به فرماندهی سازمان بسيج مستضعفين منصوب کرد. گويی آن نجاست با آب کر مقاومت، سکوت،گذشت زمان و پست دادن های جديد پاک شده بود.

ثالثاً: اگر اين سنت درباره ی نقدی، مصطفی پورمحمدی، روح الله حسينيان، علی فلاحيان، محسنی اژه ای و...کارآيی خود را در عمل نشان داده است، چرا درباره ی سعيد مرتضوی به کار گرفته نشود؟ مگر علی فلاحيان عضو مجلس خبرگان رهبری و کانديدای رياست جمهوری نشد؟ مگر مصطفی پورمحمدی وزير کشور و رئيس سازمان بارزرسی کل کشور نگرديد؟ مگر محسنی اژه ای وزير اطلاعات و سپس دادستان کل کشور نشد؟ مگر دری نجف آبادی پس از قتل های زنجيره ای ارتقا نيافت و به عنوان دادستان کل کشور و پس از آن امام جمعه ی ارک منصوب نگرديد؟  چرا مرتضوی نه؟ همه ی اينها نيروهای «مقام معظم رهبری» اند و مطابق اوامر و منويات او عمل می کنند.
آری سعيد مرتضوی، «سعيد» آيت خامنه ای است. رويه ی او حمايت از نيروهای حافظ فرامين خود است. در موارد استثنايی که هيچ راهی نباشد، راه حلی که در مورد سعيد امامی به اجرا نهاده شد، به کار گرفته خواهد شد.

--------------
نظرات مندرج در این مقاله الزاما بازتاب دیدگاه رادیوفردا نیست

پاورقی ها:

۱- احمد توکلی در مصاحبه ی با خبرگزاری فارس می گويد:
"روز آخری که آقای مرتضوی می‌خواست معارفه شود باز به وی زنگ زدم. گفتم: آقای مرتضوی من با تو اتمام حجت می‌کنم ومی‌گويم که اين کار را اگر انجام دهی به سرنوشت مرحوم کردان مبتلا می‌شوی چرا که حرف‌های زيادی در مورد شما گفته می‌شود که به مصلحت نظام و کشور نيست. و اگر اين اتفاق رخ دهد ما حتما وزير را استيضاح می‌کنيم".
رجوع شود به لينک: http://alef.ir/vdcaoen۶۶۴۹nmy۱.k۵k۴.html?۱۵۳۴۹۱
توکلی به صراحت می گويد که بيان جنايات و فسادهای سعيد مرتضوی در جلسه ی علنی استيضاح مجلس، به "مصلحت نظام و کشور" نيست. روشن است که بيان اين اعمال هيچ صدمه ای به کشور وارد نخواهد آورد، اما قطعاً به زيان نظام جمهوری اسلامی است که با
سرکوب گری ها و فسادهای امثال سعيد مرتضوی تداوم يافته است.

۲- رجوع شود به لينک:
http://alef.ir/vdccm۱qs۴۲bqps۸.ala۲.html?۱۵۳۱۷۸

۳- احمد توکلی خبر جالب تری در اين زمينه داده است. می گويد:

«وقتی ما استيضاح را امضا کرديم گفتند که احمدی‌نژاد پيغام داد که اگر وزير استيضاح شود مرتضوی را نه تنها برنمی دارم بلکه سرپرست وزارتخانه هم می‌گذارم. و بعضی‌ها هم گفتند که احمدی‌نژاد اين کار را می‌کند و ما هم گفتيم انجام دهد ما که نمی‌توانيم از ترس مرگ خودکشی کنيم. با اين کار گناه خودش زياد می‌شود. ما نمی‌توانيم اجازه دهيم يک ثروت ملی به دست فردی نا‌مناسب برای اين سمت و نااهل بيفتد».
رجوع شود به لينک: http://alef.ir/vdcaoen۶۶۴۹nmy۱.k۵k۴.html?۱۵۳۴۹۱

اما ثروت ملی کماکان در دست همين فرد نامناسب و نااهل(بخوانيد قاتل و فاسد و سرکوبگر) است. احمدی نژاد به اشاره ی چه کسی تا اين حد پيش رفته که نمايندگان مجلس را تهديد می کند که مرتضوی را سرپرست وزارتخانه هم خواهد کرد؟

۴- رجوع شود به لينک:
http://baztab.net/fa/news/۶۳۴۴/%D۸%A۷%D۸%B۲-%D۸%AD%DA%A۹%D۹%۸۵-%D۸%A۸%D۸%B۱%D۸%A۷%DB%۸C-%D۹%۸۵%D۹%۸۴%DA%A۹-%D۸%B۲%D۸%A۷%D۸%AF%D۹%۸۷-%D۸%AA%D۸%A۷-%D۸%AF%D۹%۸۱%D۸%A۷%D۸%B۹-%D۸%A۷%D۸%B۲-%D۹%۸۵%D۸%B۱%D۸%AA%D۸%B۶%D۹%۸۸%DB%۸C%D۸%۸C-%D۹%۸۶%D۸%B۲%D۸%AF%DB%۸C%DA%A۹%DB%۸C-%D۸%A۲%DB%۸C%D۸%AA-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۹%۸۴%D۹%۸۷-%D۸%A۸%D۹%۸۷-%D۸%AF%D۹%۸۸%D۹%۸۴%D۸%AA-%DB%۸C%D۸%A۷...

۵- احمد توکلی نيز به صراحت گفته است که به دليل تذکر رهبری ۲۰ بار با اين آن تماس گرفته تا استيضاح وزير را منتفی سازد. به متن پرسش و پاسخ بنگريد:
"فارس: آيا می‌توانيد مصداقی را ذکر کنيد که بعد از تذکر رهبری از سخت‌گيری صرف نظر کرده باشيد؟
توکلی: بله.
فارس: اين مصداق را ذکر می‌کنيد؟
توکلی: مثل استيضاح اخير که خيلی تلاش کردم تا استيضاح انجام نشود نه اين که استيضاح منتفی شود بلکه تلاش کردم از طريقی غير از استيضاح به نتيجه برسيم. ولی اگر به نتيجه نرسيديم استيضاح را حق خود و نمايندگان می‌دانم ولی اين بار تلاش بيشتری کردم. يعنی اگر دفعه ی قبل در جريان انتصاب ملک زاده به عنوان معاون وزير خارجه برای منتفی شدن اين انتصاب از راهی غير از استيضاح سه تماس گرفتم و ۴ واسطه را ديدم اين بار ۲۰ بار اين کار را کردم... در تمام استيضاح‌هايی که در مجلس صورت گرفته در پس صحنه ‌تلاش‌هايی صورت می‌گيرد تا استيضاح منتفی شود به شکلی که بعضی وقتها اين کار شکل خيلی موهن به خود می گيرد. مثلا به نماينده باج می‌دهند تا امضای خود را پس بگيرد که البته برخی اين موارد آشکار شد. اگر به نماينده باج دهند تا امضايش را پس بگيرد بهتر است يا اين که استيضاح کنندگان به خاطر مصالح نظام، مجلس،‌دولت و به استناد مشی مورد انتظار رهبری برخی اشخاص تلاش کنند تا از طريق صحيح کار را پيش ببرند؟ آيا اين اشکال دارد.
رجوع شود به لينک: http://alef.ir/vdcaoen۶۶۴۹nmy۱.k۵k۴.html?۱۵۳۴۹۱
 




در پی برگزاری نماز جمعه در شهرهای مختلف سوریه، تظاهرات گسترده ای علیه حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری، برگزار شد و به گفته مخالفان حکومت، دست کم ده نفر در اثر حمله نیروهای دولتی به تظاهرکنندگان کشته شدند هر چند امکان تایید مستقل این خبر نبوده است.
در تظاهرات جمعه این هفته، شهر حلب هم که مقامات دولتی تا کنون آن را یکی از نقاط آرام سوریه می دانستند، شاهد راهپیمایی گسترده ضد دولتی بود و تظاهرکنندگان حمله نیروهای دولتی به خوابگاه دانشگاه این شهر و قتل چهار دانشجو را به شدت محکوم کردند.
همزمان، سخنگوی کوفی عنان، نماینده سازمان ملل برای پایان دادن به خشونت در سوریه، گفته است که طرح آقای عنان "به کندی در حال پیشرفت است" و افزود که لازم است دولت و ارتش به عنوان طرف قوی تر در این درگیری پیش از طرف دیگر به تعهدات خود در چارچوب طرح آتش بس عمل کنند.




چشم ها بیشتر به تهران دوخته شده، جایی که ۲۵ کرسی از ۳۰ کرسی اش فعلا بی نماینده است
در ایران، امروز رای دهندگان در شهرهایی که بخشی از کرسی هایشان در مجلس بی نماینده ماند، مثل تهران، به پای صندوق های رای رفتند تا دست به انتخاب بزنند.
حکومت ایران اعلام کرد که در دور اول، میزان مشارکت رای دهندگان بالای شصت درصد بوده، رقمی که تا حدی جنجال برانگیز شد، بویژه با فضایی که پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و اعتراضات پس از آن بر ایران حاکم بود.
بهرحال در انتخابات امروز، کسی که بیشترین رای را بیاورد به مجلس می رود.
انتخابات دور دوم مجلس از برخی جهات مهم است، هم ترکیب باقی مانده از مجلس را تکمیل می کند و هم به جناح بندی های سیاسی در مجلس شکل نهایی می بخشد.
آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران خواستار بصیرت ورزی مردم شده و گفته "ملت ایران یکبار دیگر با حضور در صحنه، هوشیاری، بصیرت و موقع شناسی مثال زدنی خود را در دنیا به نمایش خواهد گذاشت".
غلامعلی حداد عادل که برخی از وی به عنوان چهره ای برای ریاست مجلس بعدی یاد می کنند هم خواسته تا مردم یک بار دیگر مردانگی کنند و کار ناتمام دور اول را تمام.
غلامعلی حداد عادل که برخی از وی به عنوان چهره ای برای ریاست مجلس بعدی یاد می کنند هم خواسته تا مردم یک بار دیگر مردانگی کنند و کار ناتمام دور اول را تمام
چشم ها بیشتر به تهران دوخته شده، جایی که ۲۵ کرسی از ۳۰ کرسی اش فعلا بی نماینده است. سراج الدین میردامادی تهران را مهم ترین وجه انتخابات امروز می داند و می گوید :"تهران میدان نبرد ژنرال های اصولگراست که طی ماههای اخیر سخت با هم درگیر بودند."
در مرحله دوم انتخابات، تکلیف ۶۵ کرسی باقیمانده از ۲۹۰ کرسی مجلس ایران روشن خواهد شد.
نزدیک به ۱۵ هزار نفر برای بازرسی و نظارت بر این مرحله از انتخابات به کار گرفته شده‌اند.
مرحله دوم انتخابات در ۳۳ حوزه انتخابی از ۱۸ استان برگزار می‌شود. افرادی که در دور اول انتخابات در یکی از این حوزه‌ها رای داده‌اند، تنها مجاز به رای دادن در همان حوزه هستند.
مطابق قانون انتخابات ایران هر نامزدی که در دور دوم رای گیری بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد، پیروز انتخابات خواهد بود.
مرحله اول انتخابات مجلس ایران، روز جمعه دوازدهم اسفند سال گذشته خورشیدی برگزار شد.
درست است که انتخابات کنونی مجلس بدون حضور اصلاح طلبان بوده و حداقل به جرات می توان گفت که حاکمیت نتوانست بخش مهمی از فعالان سیاسی و افکار عمومی را به پای صندوق های رای بیاورد و ترجیح داد تا سنگین وزن های اصلاح طلب را پشت میله های زندان نگه دارد. اما بهرحال باز هم چشم ها منتظرند تا ببینند نتیجه چه خواهد شد.
یک مورد از این چشم انتظاری ها به سرنوشت یک نماینده شاخص تهران مربوط است: علی مطهری که از رفتن به مجلس در دور اول باز مانده است.
بیان صریح آقای مطهری مانند درخواستش برای محاکمه قضایی محمود احمدی نژاد در کنار آقایان موسوی و کروبی که ماه‌هاست در حصر خانگی اند، از وی چهره ای ساخته که خیلی از محافظه کاران چشم دیدنش را نداشته باشند.
بیان صریح آقای مطهری مانند درخواستش برای محاکمه قضایی محمود احمدی نژاد در کنار آقایان موسوی و کروبی که ماه‌هاست در حصر خانگی اند، از وی چهره ای ساخته که خیلی از محافظه کاران چشم دیدنش را نداشته باشند
در مرحله بررسی صلاحیت های اولیه هم رد شد و به گفته خودش با نظر مثبت آیت الله خامنه ای بود که تایید صلاحیتش کردند.
احمد سلامتیان نماینده دور اول مجلس پس از انقلاب، معتقد است که راهیابی چهره هایی مثل آقای مطهری به میزان مشارکت مردم باقیمانده در صحنه و برخی معادلات پشت پرده بستگی خواهد داشت.
البته انتخابات امروز نکته جالب دیگری هم دارد. اینکه محمد خاتمی رئیس جمهوری دوران اصلاحات که در دور اول انتخابات مجلس در دماوند بود و رای داد، امروز چه خواهد کرد.
حال آقای خاتمی رای بدهد یا ندهد، از نظر ناظران، انتخابات امروز و کیفیت برگزاری اش که در آن یک بخش عمده از سیاسیون مشمول جراحی حذفی شده اند، نوعی شکست برای سیستم جمهوری اسلامی ایران است.
از نگاه تحلیلگران، در فضایی که کشورهای عربی شاهد رفتن رهبرانی مثل حسنی مبارک و علی عبدالله صالح بوده اند، حاکمان ایران دارند به سمت بستن بیشتر فضای سیاسی کشور حرکت می کنند.
به اعتقاد ناظران، رهبران جمهوری اسلامی ایران از مردم می خواهند با شرکت در انتخابات، موقع شناسی و بصیرت داشته باشند، اما در عین داشتن این بصیرت و شعور سیاسی، چشم خود را روی محدودیت ها و رفع آزادی هایشان ببندند.




در حالی که دولت درصدد شروع مرحله دوم برنامه حذف یارانه ها و در نتیجه، افزایش بیشتر قیمت برخی کالاها نظیر مواد سوختی است، آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که در هفته اول اردیبهشت قیمت مواد خوراکی در شهر تهران نسبت به یک سال پیش به شدت افزایش پیدا کرده است.
بنابر گزارش بانک مرکزی ایران، در هفته اول اردیبهشت امسال، قیمت سبزی تازه نسبت به هفته مشابه در سال قبل نزدیک به دو برابر شده است.
گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که در ردیف سبزی های تازه، قیمت سبزی های برگی با ۱۵۶ درصد افزایش، یک و نیم برابر شده و بهای هر کیلو سبزی برگی از ۵۹۴ تومان در دوازده ماه پیش به ۱۵۲۲ تومان در حال حاضر رسیده است.
بنابر این گزارش، هر کیلو کوجه فرنگی با ۱۴۰ درصد افزایش از کیلویی ۷۹۷ تومان به کیلویی ۱۹۱۶ تومان رسیده است.
در میان گروه سبزی های تازه، تنها قیمت سیب زمینی نسبت به هفته اول اردیبهشت سال گذشته کاهش پیدا کرده و از هر کیلو ۹۰۰ تومان به کیلویی ۷۳۱ تومان کاهش پیدا کرده است.

قیمت مواد خوراکی در تهران(هفته اول اردیبهشت)- قیمت به تومان

مواد خوراکی (هر کیلو) قیمت پارسال قیمت امسال
سبزی برگی ۵۹۴ ۱۵۲۲
گوجه فرنگی ۷۹۷ ۱۹۱۶
خیار ۹۵۸ ۱۵۶۹
لوبیای سبز
۲۰۱۲ ۳۰۵۸
نارنگی ۱۵۶۰ ۳۲۲۶
طالبی ۱۹۹۲ ۳۶۱۱
هندوانه ۶۳۹ ۹۸۲
لوبیا سفید ۲۲۳۷ ۳۸۱۲
لوبیا چیتی ۲۷۰۰ ۴۰۸۴
گوشت گوسفند با استخوان ۱۶۰۹۱ ۲۳۱۷۷
گوشت گاو بدون استخوان ۱۱۹۷۳ ۱۷۶۱۵
ماست پاستوریزه ۱۱۳۸ ۱۸۳۲
پنیر غیرپاستوریزه ۷۲۶۵ ۱۱۶۵۵
برنج داخله درجه یک ۳۴۴۶ ۴۲۶۵
چای خارجی(۵۰۰ گرمی) ۵۲۶۷ ۷۰۲۶
روغن مایع(لیتری) ۱۹۵۲ ۲۷۷۸
در این میان، قیمت کدوی سبز و لوبیای سبز نیز حدود پنجاه درصد افزایش نشان می دهد.
بعد از گروه سبزی ها، لبنیات در رتبه بعدی افزایش قیمت ها قرار دارد. بنابر گزارش بانک مرکزی ایران که قیمت متوسط خرده فروشی در تهران را نشان می دهد، قیمت ها در بخش لبنیات در هفته اول اردیبهشت نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر از ۵۱ درصد افزایش پیدا کرده که در این میان سهم ماست پاستور ریزه با ۶۱ درصد از بقیه بیشتر است.
در هفته اول اردیبهشت سال گذشته هر کیلو ماست پاستوریزه ۱۱۳۸ تومان بود که در هفته گذشته این رقم به ۱۸۳۲ تومان افزایش پیدا کرد.
بنابر این گزارش، قیمت پنیر غیر پاستوریزه در هفته اول اردیبهشت امسال نسبت همین دوره در سال گذشته با ۶۰ درصد افزایش از کیلویی ۷۲۶ تومان به بیشتر از ۱۱۶۵ تومان رسیده است.
در همین مدت، شیر استریلیزه نیز با بیش از ۵۸ درصد افزایش قیمت، از لیتری ۱۰۰۰ تومان به ۱۵۸۴ تومان افزایش پیدا کرده است.
در میان مواد لبنی، تنها کره پاستوریزه با کمی بیش از ده درصد افزایش در مقایسه با بقیه مواد لبنی در انتهای جدول قیمت ها قرار دارد و کمترین میزان افزایش قیمت را در یک سال داشته است.
در میان کالاهایی که بیشترین افزایش قیمت را داشته اند، حبوبات با نزدیک به ۵۰ درصد افزایش قیمت، در رتبه سوم قرار دارد.
در میان حبوبات، لوبیای سفید با بیش از ۷۰ درصد افزایش قیمت در صدر قرار دارد و قیمت این کالا که در هفته اول اردیبهشت کیلویی ۲۲۳۷ تومان در بازار تهران فروخته می شد در هفته گذشته هر کیلوی آن ۳۸۱۲ تومان معامله شده است.
لپه نخود، نخود، لوبیای چیتی بیشترین افزایش قیمت را در میان حبوبات داشتند و قیمت ههم آنها در فاصله یک سال بیشتر از پنجاه درصد بیشتر شده است
گوشت قرمز و گوشت مرغ به ترتیب با ۴۵ و ۴۱ درصد افزایش در دریف بعدی قرار دارد.
بنابر گزارش بانک مرکزی، سال گذشته میانگین قیمت گوشت گوسفند با استخوان هر کیلو کمی بیشتر از ۱۶ هزار تومان بود که در هفته اول اردیبهشت امسال این رقم به ۲۳ هزر و ۱۷۷ تومان رسیده است.
گوشت گاو و گوساله بدون استخوان نیز که در هفته اول اردیبهشت در سال گذشته ۱۱ و ۹۷۳ تومان به فروش می رسید در هفته اول اردیبهشت امسال به کیلویی ۱۷ هزار و ۶۱۵ تومان افزایش پیدا کرده است.
گوشت مرغ که در اولین هفته ماه میانی بهار سال گذشته کیلویی سه هزار و ۲۶۹ تومان به فروش می رسید امسال به قیمت کیلویی چهار هزار و ۶۳۴ تومان رسیده است.
بازار
گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که در فاصله یک سال گذشته قیمت انواع میوه تازه، برنج، روغن و قند و شکر نیز به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است.
در این مدت قیمت انواع میوه تازه، برنج، روغن و قند و شکر نیز به میزان زیادی بیشتر شده و در میان کالاها فقط قیمت تخم مرغ مقداری کاهش نشان می دهد.
مقایسه بهای کالاها در هفته اول اردیبهشت سال گذشته و امسال نشان می دهد که شوک بزرگی به بازار وارد شده است.
با آنکه برنامه حذف یارانه ها از زمستان سال ۱۳۸۹ شروع شد و در اردیبهشت سال گذشته نزدیک به چهار ماه از شروع آن می گذشت، اما به نظر می رسد آثار حذف یارانه ها به تدریج ظاهر شد و به گرانی قابل توجه کالاها در ماههای بعد انجامید.
اکنون دولت به دنبال اجرای مرحله دوم برنامه حذف یارانه هاست ولی مجلس به شدت نگران گرانی حتی بیشتر و تورم غیر قابل کنترل است و سعی دارد تا دولت را متقاعد کند که این برنامه را مطابق قانون در طول پنج سال اجرا کند.
اما دولت همچنان تاکید دارد که این برنامه را تا پیش از پایان دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد تمام کند و در نشست اخیر نمایندگان با رئیس جمهور، آقای احمدی نژاد بر این نظر تاکید کرده که بهتر است یکباره این افزایش قیمت ها انجام شود و نتایج آن هم یکباره ظاهر شود.
نظر دولت این است که با یک شوک، قیمت ها افزایش پیدا کند به این معنی که مرگ یکبار، شیون یک بار.
در مقابل، کارشناسان اقتصادی می گویند که دولت با این شیوه بخش تولید را فلج می کند و پولی هم که به خانوارها به صورت یارانه نقدی پرداخت می شود هم بعد از این شوک، دیگر ارزشی نخواهد داشت چون قیمت ها چندین برابر این پول افزایش می یابد.




با شمارش آرای انتخابات شوراها در بریتانیا، حزب کارگر با پیروزی چشمگیری تاکنون توانسته نزدیک به نیمی از کرسی های شوراها را در انگلستان و ولز به دست آورد و کنترل شورای شهرهایی چون برمینگام و کاردیف را در اختیار گیرد.
با وجود شکست سنگین احزاب حاکم در این انتخابات، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا گفته است که تغییری در سیاست های اقتصادی خود نخواهد داد.
حزب کارگر تاکنون توانسته بیش از ۶۰۰ کرسی در شوراهای محلی را از دست احزاب رقیب خارج کند و شمار کرسی های خود را در شوراها به بیش از ۱۴۰۰ کرسی برساند.
این در حالی است که محافظه کاران تاکنون بیش از ۳۵۰ کرسی و لیبرال دمکرات ها حدود ۱۸۰ کرسی را از دست داده اند.
حزب کارگر همچنان توانسته با به دست آوردن کنترل بیش از ۲۳ شورای شهر نسبت به دور قبلی، تعداد شوراهای تحت کنترل خود را به ۶۳ شورا برساند. محافظه کاران در انتخابات کنترل ۱۲ شورای شهر را از دست دادند.
این بدترین نتیجه ای است که محافظه کاران در ۱۲ سال گذشته در انتخابات به دست آورده اند.
به دست گرفتن کنترل شورای شهرهایی چون برمینگام، کاردیف، ساوتهمپتون و نوریچ و تعدادی از مهمترین شهرهای استان های مرکزی و جنوب شرقی انگلستان بخش مهمی از پیروزی حزب کارگر است.
آرای شوراهای شهر در اسکاتلند همچنان در حال شمارش است، اما گمان می رود که حزب کارگر در حوزه های انتخابی اسکاتلند نیز از احزاب حاکم پیش بیفتد.

'زنگ خطر'

دیوید کامرون گفته است که با وجود شکست دو حزب حاکم محافظه کار و لیبرال دمکرات، سیاست های اقتصادی دولت تغییری نخواهد یافت
هریت هارمن، معاون رهبر حزب کارگر در پی این پیروزی گفت که این نتیجه "زنگی خطری" برای دولت ائتلافی است. اما در مقابل دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا گفته است که با وجود شکست دو حزب حاکم محافظه کار و لیبرال دمکرات، سیاست های اقتصادی دولت تغییری نخواهد یافت.
دولت ائتلافی بریتانیا در روزهای اخیر شاهد انتقاد و اعتراضات گسترده ای علیه سیاست های اقتصادی خود بوده است.
با توجه به نتیجه ای که تاکنون اعلام شده، حزب کارگر با سه درصد افزایش نسبت به انتخابات پیشین ۳۹ درصد از کل آرا را از آن خود کرده در حالیکه محافظه‌کاران با ۴ درصد کاهش فقط ۳۱ در صد از آرا را به دست آورده اند.
گمان می رود که آرای لیبرال دمکرات ها نسبت به گذشته تغییری نیابد و همان ۱۶ درصد از کل آرا باقی بماند.
در انتخابات روز پنجشنبه، ۳ مه (۱۵ اردیبهشت) علاوه بر انتخابات شوراها، رای گیری برای انتخاب شهردار لندن و رفراندم برای انتخابی شدن شهرداری چند شهر در انگلستان نیز برگزار شد.
نتیجه انتخابات شهرداری لندن قرار است ساعت ۵ بعد از ظهر جمعه، ۴ مه به وقت گرینویچ اعلام شود. اما شمارش اولیه آرا حکایت از پیشی گرفتن بوریس جانسون، شهردار فعلی لندن و نامزد حزب محافظه کار در مقابل کن لوینگستون، نامزد حزب کارگر دارد.



هیشور
ادلن هیشور، فیزیکدان مرکز تحقیقات ذرات بنیادی سرن به پنج سال زندان محکوم شده است.
روز جمعه، ۱۵ اردیبهشت (۴ مه)، قضات دادگاهی در فرانسه ادلن هیشور، فیزیکدان سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای - سرن - را در ارتباط با اتهام تلاش برای اجرای عملیات تروریستی مجرم شناخت و به پنج سال حبس، تعلیقی به مدت یک سال محکوم کرد.
مرکز سرن، وقع در مرز فرانسه و سوئیس، به دلیل برنامه تحقیقات در زمینه ذرات بنیادی و به خصوص راه‌اندازی دستگاه "برخورددهنده هادرون" در سال ۲۰۰۸ میلادی شهرت دارد.
آقای هیشور، که دارای تابعیت دوگانه فرانسوی و الجزایری است، در اکتبر سال ۲۰۰۹ بر اساس گزارش ماموران اطلاعاتی فرانسه که به ایمیل‌های او دسترسی یافته بودند، بازداشت شد.
ظاهرا پلیس زمانی درصدد کنترل ایمیل‌های این شخص برآمد که یکی از اطلاعیه‌های شبکه القاعده از آدرس ایمیل او برای رئیس‌جمهور فرانسه ارسال شد.
در برخی از این ایمیل‌ها، ادلن هیشور محل‌هایی در اروپا از جمله تعدادی از پایگاه های نظامی فرانسه نزدیک مرکز سرن را به عنوان هدف های مناسب برای حملات تروریستی پیشنهاد کرده بود.
سرن
پلیس در جستجوی خانه والدین ادلن هیشور در نزدیکی مرز فرانسه و سوئیس مجموعه مفصلی از جزوه های تبلیغی القاعده و سایر گروه های اسلامگرای افراطی را یافت.
این ایمیل ها حاوی تبادل نظر بین ادلن هیشور و فردی بود که، به گفته دادستانی، رابط گروه موسوم به القاعده مغرب اسلامی محسوب می شد.
القاعده مغرب اسلامی به عنوان شاخه شبکه القاعده در شمال آفریقا شناخته می شود و گفته می شود در سال های اخیر، مسئول یک رشته عملیات خرابکاری در منطقه بوده است.
پلیس فرانسه با استناد به این ایمیل ها، ادلن هیشور را به برنامه ریزی برای اجرای عملیات تروریستی در خاک فرانسه، مشابه حملات یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ در آمریکا، متهم کرد.
این فیزیکدان فرانسوی - الجزایری از زمان بازداشت تا زمان برگزاری محاکمه به مدت دو سال نیم در زندان بود.
محاکمه او در اواخر ماه مارس آغاز شد و وی در آغاز محاکمه اعتراف کرد که به دلیل فشار روانی، به ارسال ایمیل های مورد استناد دادستانی مبادرت کرده بود اما در نظر نداشت به عملیات تروریستی دست بزند.
با اینهمه، قضات دادگاه گفتند که محتوای این ایمیل ها از محدوده تبادل نظر یا تبلیغ سیاسی و دینی فراتر رفته و "به حوزه تروریسم و اقدامات خشونت آمیز وارد شده است."
به گفته آنان، متهم در صدد ایجاد هسته های عملیات تروریستی در فرانسه برآمده بود.



محمد سلیمانی‌نیا پس از ۲۸ روز اعتصاب غذای خود را به صورت مشروط شکست

محمد سلیمانی نیا

نوشتۀ رضا ولی زاده
محمد سلیمانی‌نیا، مدیر شبکۀ اجتماعی متخصصان ایران، در پی وعده دادیار مبنی بر رسیدگی به درخواستش پس از ۲۸ روز اعتصاب غذا، به صورت مشروط به اعتصاب خود پایان داد. دادیار به او وعده داده است که به شرط شکستن اعتصاب غذا به پرونده‌اش رسیدگی کنند.

سلیمانی‌نیا به علت اعتصاب غذا، دچار مشکلات گوارشی شده است و در دوران اعتصاب به علت ضعف شدید یک بار نیز به درمانگاه زندان اوین منتقل شد.
سلیمانی نیا که از تاریخ ۲۰ دی ماه سال ۱۳۹۰ بازداشت شده بود و نزدیک به دو ماه هیچ کس از محل نگهداری او اطلاعی نداشت، از ۱۴ فروردین امسال در اعتراض به بلاتکلیفی پرونده‌اش و فشار مسئولانِ رسیدگی به پرونده دست به اعتصاب غذا زد.
پس از گذشت سه ماه مشخص شد وزارت اطلاعات، سلیمانی نیا را در هفته‌های پیش از بازداشت تحت فشار گذاشته بود تا کنترل و دسترسی به سامانۀ مدیریتی شبکۀ اجتماعی متخصصان ایران را در اختیار آن‌ها بگذارد و به دنبال پاسخ منفی و مقاومت سلیمانی نیا او را به صورت مخفیانه بازداشت کردند.
سلیمانی نیا به مدت سه ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین بود که به دنبال طولانی شدن اعتصاب غذا، پس از گذشت بیش از سه ماه او را به بند ۳۵۰ منتقل کردند تا شاید دست از اعتصاب غذا بردارد؛ اما او اعتصاب را همچنان ادامه داد.
این زندانی نهایتاً پس از ۲۸ روز اعتصاب غذای خود را به صورت مشروط قطع کرد. او گفته است در صورتی که روند رسیدگی به پرونده‌اش به صورت قانونی به جریان نیفتد، اعتصاب غذا را دوباره از سر خواهد گرفت.
پیش از این سایت خبری "کلمه" نوشته بود او روزهای بسیاری را بدون تفهیم اتهام، در سلول‌های انفرادی گذراند، در دوران بازجویی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بار‌ها از طریق بازجویان تهدید شده است.
سازمان گزارشگران بدون مرز، پیش از این در اطلاعیه‌ای نوشت این برنامه نویس و متخصص اینترنت یکی از قربانیان پروژۀ راه اندازی اینترنت ملی است.
انجمن جهانی قلم نیز با صدور بیانیه‌ای نسبت به وضعیت سلامتی این مترجم ادبی نگرانی شدید خود را اعلام کرد و از مقام‌های قضایی ایران خواست تا او را بدون قید و شرط آزاد کنند.
محمد سلیمانی نیا، نخستین موسس اینترنت خصوصی در ایران، طراح و میزبان بیش از ۴۰ سایت اینترنتی، مترجم کتاب «عطر سنبل، عطر کاج» و مدیر شبکۀ اجتماعی متخصصان ایران "یو۲۴" است.




حامد کرزی: مذاکرات امنیتی دشواری با آمریکا خواهیم داشت

نوشتۀ واسع محسن
کنفرانس مطبوعاتی حامد کرزی در کابل - ٣ مه ٢٠١٢
دولت افغانستان می گوید برای حصول یک توافق نهایی در مورد چگونگی حضور نظامی آمریکا در افغانستان بعد از سال ٢٠١٤، هردو کشور مذاکرات دشواری در پیش رو خواهند داشت.

حامد کرزی- رئیس جمهور افغانستان و باراک اوباما- رئیس جمهور آمریکا، روز سه شنبه گذشته پیمان همکاری های استراتژیک میان هردو کشور را امضا کردند که بر اساس آن نیروهای آمریکایی تا سال ٢٠١٤ و بعد از آن در افغانستان متعهد باقی خواهند ماند.
این قرارداد که امضای آن بیشتر از یک سال مذاکرات دوجانبه و پر از فراز و نشیب را دربر داشت، شامل چگونگی تعهد آمریکا از جمله ایجاد پایگاه های نظامی و مساله مصئونیت نظامیان آمریکایی در افغانستان نمیگردد.
باراک اوباما روز سه شنبه گذشته در کابل گفت بر اساس پیمان جدید، آمریکا در نظر ندارد پایگاه های نظامی دایمی در افغانستان ایجاد کند.
حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان روز پنجشنبه در کابل گفت افغانستان و آمریکا در آینده یک قرارداد امنیتی جداگانه را درباره چگونگی تعهدات نظامی آمریکا در افغانستان از سال ٢٠١٤ تا سال ٢٠٢٤ به امضا خواهند رساند.
رئیس جمهور افغانستان در همین حال هشدار داد که امضای این قرارداد امنیتی، مستلزم مذاکراتی خواهد بود که «نسبت به مذاکرات فعلی مشکل تر خواهد بود.»
رئیس جمهور افغانستان با اشاره به این نکته که مذاکرات آینده «حاکمیت ملی و منافع افغانستان، حاکمیت ملی و منافع آمریکا و بسیار نکات اساسی دیگر» را دربر خواهد داشت، تأکید کرد این مذاکرات «جدی و مشکل» خواهد بود.
حامد کرزی در ادامه گفت: «ما امیدوار هستیم که آمریکا حساسیت های افغانستان را درک کند و بر راه خود تأکید نورزد.»
حامد کرزی توضیح نداد که هدف او از این که آمریکا «بر راه خود تأکید نورزد» چیست؛ اما مساله عدم مصونیت نظامیان آمریکایی در افغانستان یکی از مسایلی بود که افغانستان سال گذشته آن را بعنوان یکی از شرایط اصلی امضای پیمان استراتژیک با آمریکا عنوان کرده بود.
رئیس جمهور افغانستان در بخش دیگری از سخنانش گفت دولت افغانستان موفق شده است تضمین و رعایت «مرکزیت نظام (سیاسی) در قانون اساسی» را در پیمان استراتژیک بگنجاند و به توافق در مورد «توقف عملیات شبانه خارجی» و بدست آوردن «کنترل» زندان ها از این نیروها، دست یابد.






بیانیه شماره ٣ شوراى برگزارى مراسم روز جهانى کارگر سال ٩١

پیام
شورای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر سال 91 در ایران، در بیانیه شماره 3 خود به انعکاس برگزاری مراسم های اول ماه مه در مناطق مختلف ایران به ابتکار طبقه کارگر پرداخته است.
گزارش مذکور در چندین بخش تهیه و تنظیم گردیده که سایت پیام به دلیل انعکاس مستقیم اخبار مربوط به مناطق مختلف کردستان تنها به مراسم های نقاط دیگر اکتفا می نماید، در این ارتباط مراسم های منعکس شده در این گزارش عبارتند از تهران:
زندان اوین: جمعی از زندانیان محبوس در بند 350 زندان اوین، با وجود فشار و تهدید ماموران به اجرای هرآنچه از برنامه های مد نظر، که ممکن بود پرداختند. برنامه های این زندانیان عبارت بود از خواندن مقالاتی درباره تاریخچه روز جهانی کارگر، چند سرود و برنامه موسیقی، اجرای سرود انترناسیونال توزیع کیک و شیر در میان زندانیان.
جمعی از کارگران عسلویه، کنگان، پتروشیمی های ماهشهر، پالایشگاه لاوان و بندرعباس: همگی بنا به دعوت جمعی از کارگران منطقه عسلویه و کنگان در یکی از کمپ های کارگری این منطقه گرد هم آمدند و مشترکا اقدام به برگزاری مراسم روز جهانی کارگر کردند. در این مراسم، قطعنامه مشترک کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری-کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری- انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه و همچنین بیانیه شورای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر 91 قرائت شد.
مشهد: کارگران خبازی های این شهر اعلام کرده اند که امکان صدور یک بیانیه مشترک نبوده اما در مناطق و در محدوده خیابان های پیش گفته شده راس ساعت مقرر دست از کار کشیده اند.
حاجی آباد: (جمعی از کارگران کارخانجات سنگ‌ بری بین تهران - قم)، عصر روز دوشنبه پس از اینکه دست از کار کشیدند، در ورودی شهرک تجمع کرده و در مورد مسائل کاری و مشکلاتشان با هم به بحث و گفتگو پرداختند.
پالایشگاه تبریز: در موعد ساعت نهار، بیانیه شورای برگزاری و نیز قطعنامه مشترک کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری - کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری - انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه که توسط جمعی از کارگران تکثیر شده بود در میان کارگران دست به دست شد.
شهرک صنعتی البرز: در اکثر کارخانه های این شهرک، کارگران به مدت 10 دقیقه دست از کار کشیدند و در مورد روز جهانی کارگر، و مسائل خود با هم به گفتگو پرداختند.
شهرک صنعتی کاوه: کارگران در اکثر کارخانجات این شهرک به مدت 10 دقیقه دست از کار کشیده و ضمن صحبت درباره اول ماه مه، به بحث و تبادل نظر درباره ی مسائل کاری خود پرداختند.
فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان: جمعی از کارگران این کارخانجات به مناسبت روز جهانی کارگر اقدام به صعود به قله "کرکس" کردند. در این صعود ضمن گرامیداشت روز جهانی کارگر و خواندن سرودهای مرتبط با این روز، برای اعلام همبستگی با کارگران مبارز، تصاویری از دو فعال کارگری دربند "رضا شهابی و علیرضا اخوان" را برفراز قله "کرکس" به اهتزاز درآوردند.
کارخانجات کاشی و سرامیک یزد: جمعی از کارگران این کارخانجات به مناسبت اول ماه مه اقدام به صعود به قله "شیرکوه" کردند. سرودخوانی و بحث و گفتگو و به اهتزاز درآوردن تصاویر "رضا شهابی و علیرضا اخوان" از اقدامات این کارگران بود.
کارگران لاستیک دنا و مخابرات راه دور شیراز: صعود مشترک به قله "دنا"، سرودخوانی، گرامیداشت روز جهانی کارگر و به اهتزاز در آوردن تصاویر "رضا شهابی" کارگر مبارز و "علیرضا اخوان" فعال کارگری دربند.
شهرک صنعتی ارگ جدید بم، برگزاری مراسم و اعلام حمایت از "رضا شهابی". شهرک صنعتی منطقه آزاد چابهار، دست از کار کشیدن به مدت 1 ساعت و اعلام حمایت از کارگران مبارز و اجرای اقدامات از پیش برنامه ریزی شده.
دماوند : 9 اردیبهشت، جمعی از کارگران فصلی و صنعتی در محله احمد آباد این شهر مراسم برگزار کردند. قرائت سرود انترناسیونال، یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان راه آزادی و برابری. قرائت بیانیه شماره 1 شورای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر توسط یک کارگر زن و ایراد سخنرانی توسط وی. سپس سخنرانی، اعلام حمایت از کارگران دربند؛ در این گزارش اعلام شده که تعداد شرکت کنندگان در مراسم، بیشتر از سال های پیش اعلام شده است.
زندان مرکزی تبریز: برگزاری مراسم اول ماه مه در بند 15 متادون در زندان تبریز، پخش شیرینی و بحث و گفتگو درباره ی تاریخچه و موضوعات مربوط به روز جهانی کارگر و مسائل کارگری. این مراسم مورد استقبال سایر زندانیان قرار گرفته است.





برگزاری مراسم اول ماه مه روز جهانی کارگر در شهر تهران، منطقه لواسان

کمیته هماهنگی - 14 اردیبهشت
بر اساس گزارش رسیده، مراسم اول ماه مه، روز جهانی کارگر از سوی تعدادی از کارگران ساختمانی در شهر تهران منطقه لواسان در تاریخ 12/2/91 برگزار شد . مراسم با صحبت های یکی از کارگران شروع و بعد از چند ساعت این مراسم با پخش شیرینی و شادباش پایان یافت.
قابل ذکر است که کارگران در این مراسم با محمود صالحی تماس گرفتند و ایشان هم پیام خود را به استحضار آنان رساند و تلفنی این روز بزرگ را به کارگران تبریک گفت.





با تصویب دولت ؛ قیمت فروش گندم به کارخانجات 80 تومان گران شد/ احتمال افزایش قیمت نان

خبرگزاری مهر
با تصویب دولت، قیمت فروش هر کیلوگرم گندم توسط شرکت بازرگانی دولتی به کارخانجات آرد و سایر متقاضیان 440 تومان تعیین شد که بیش از 80 تومان نسبت به قیمت قبلی افزایش نشان می‌دهد.
به گزارش خبرنگار مهر، این مصوبه در پی تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور در جلسه مورخ 29 فروردین امسال کارگروه کنترل بازار و به استناد اصل 127 قانون اساسی اتخاذ شده است.
براساس این مصوبه، قیمت فروش گندم اعم از وارداتی و تولید داخل توسط شرکت بازرگانی دولتی به کارخانجات آرد و سایر متقاضیان، 440 تومان (هر کیلوگرم) تعیین شد.
محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهوری در تاریخ 12 اردیبهشت ماه جاری این مصوبه را برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرده است.
در حالی قیمت فروش گندم اعم از وارداتی و تولید داخل توسط شرکت بازرگانی دولتی به کارخانجات آرد و سایر متقاضیان، 440 تومان تعیین شد که پیش از این، این قیمت 360 تومان بود.
باتوجه به این مصوبه، احتمال افزایش مجدد قیمت نان در آینده ای نزدیک وجود دارد.





سلطانيه: هرگز غني‌سازي در ايران تعليق نمي‌شود/ هيچ توجيهي براي تعطيلي «فردو» وجود ندارد

ایسنا
نماينده دايم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با برجسته ساختن خط قرمز ايران در گفت‌وگوها با قدرت‌هاي جهاني تصريح كرد كه تهران هرگز غني‌سازي اورانيوم را تعليق نخواهد كرد و هيچ توجهيي براي تعطيلي فردو وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاري رويترز با اشاره به اين خبر نوشت: ماه گذشته مقامات عالي‌ر‌تبه آمريكا گفته‌اند كه آمريكا و متحدان آن از ايران درخواست خواهند كرد كه غني‌سازي اورانيوم در سطوح بالاتر را متوقف و فورا تاسيسات فردو تعطيل كند.
علي‌اصغر سلطانيه به خبرگزاري رويترز گفت كه هيچ توجيهي براي تعطيلي تاسيسات فردو كه تحت نظارت آژانس است، وجود ندارد.
وي تاكيد كرد: وقتي مكاني امن و ايمن تحت كنترل آژانس است چرا مي‌گوييد كه بايد تعطيل شود؟
نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي افزود: ايران اين سايت را براي حفاظت بهتر از فعاليت هسته‌يي خود در برابر هرگونه حمله تاسيس كرده است.
سلطانيه يادآور شد: فردو مكاني ايمن است. ما پول و زمان زيادي را براي داشتن يك مكان ايمن صرف كرده‌ايم.
وي تصريح كرد: يك چيز روشن است و آن اينكه غني‌سازي در ايران هرگز تعليق نخواهد شد.






مصطفی پورمحمدی٬ رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

فساد اخیر به خاطر اشتباه مردم در انتخابات است

مصطفی پورمحمدی٬ رئیس سازمان بازرسی کل کشور در سخنانی با انتقاد از فساد در دولت دهم تلاش کرد به طور تلویحی محمود احمدی‌نژاد را محصول انتخاب «اشتباه» مردم معرفی کند.
به گزارش خبرگزاری ایرنا٬ آقای پورمحمدی روز جمعه (۱۵ اریبهشت) در یک نشست خبری در بندرعباس این مطلب را بیان کرده است.
وی گفته که «اگر مردم از فساد ناراحتند باید اول به خود انتقاد کنند که چرا انتخاب خوبی نداشته‌اند.»
پورمحمدی افزوده که مردم «ناراحتی خود را باید با دقت در انتخاب‌های بعدی خود مانند مجلس شورای اسلامی و یا شورای شهر نشان دهند و افرادی را برگزینند که قانون مدار‌تر باشند.»
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در عین حال اظهار کرده است: «در انتخابات ریاست جمهوری نیز نباید مردم فریب شعار‌ها را بخورند.»
به گفته وی «اگر کسی ادعا کرد کشور و مردم را به اوج اعلاء می‌رساند مردم باید ببینند چه قدر تجربه و ایده عملی دارند زیرا اگر اشتباه کنند باید چند سال حسرت بخورند.»
پورمحمدی در شرایطی به طور تلویحی احمدی‌نژاد را محصول انتخاب «اشتباه» مردم دانسته که «پیروزی» وی در انتخابات سال ۱۳۸۸ محصول تقلبی مهندسی شده است.
به نظر می‌رسد مقام‌های جمهوری اسلامی پس از اثبات سخنان میرحسین موسوی از رهبران جنبش سبز درباره احمدی‌نژاد٬ تلاش می‌کنند با پاک کردن صورت مساله٬ مردم را به عنوان مقصر اصلی معرفی کنند.
در دولت محافظه‌کار محمود احمدی‌نژاد برزگترین اختلاس در تاریخ ایران در حدود رقمی معادل سه هزار میلیارد تومان صورت گرفته که آسیب‌های فراوانی به مشروعیت متزلزل جمهوری اسلامی وارد کرده است.





در گفتگو با جرس اعلام شد: بی خبری از وضعیت معتمد نیا و پایان اعتصاب ولایتی
 محمدرضا معتمد نیا، مشاور ویژه رجایی، باهنر و میرحسین موسوی که از بیست و یکم فروردین ماه در اعتصاب غذا بسر می برد، دو روز پیش برای چندمین بار بر اثر وخامت جسمانی و مشکل قلبی به بیمارستان طالقانی منتقل شده است. وی از ۲۷ فروردین به انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شده است و خانواده وی نزدیک به بیست و پنج روز نتوانسته اند او را ملاقات کنند و همچنان در بی خبری و نگرانی بسر می برند.
میثم معتمد نیا فرزند محمد رضا معتمدنیا در خصوص آخرین وضعیت پدرش به "جرس" می گوید: "آخرین اطلاعی که ما از پدرم داریم مربوط به دو روز پیش است که در سایت ها آمده بود که در بیمارستان شهدای تجریش بستری شده اند. اما بعد از پیگیری هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که پدر بخاطر مشکل و بیماری قلبی در بیمارستان طالقانی بستری و چند ساعت بعد هم مرخصی شده اند. تا الان هم از پدر بی خبریم و راهی برای ملاقات ایشان وجود ندارد. ایشان ممنوع الملاقات هستند گویا ما باید هر شب به بیمارستان ها مراجعه کنیم تا از وضعیت جسمانی ایشان باخبر شویم!"
وی با ابراز تاسف از برخوردهای نامناسب با خانواده نگران آقای معتمد نیا تصریح می کند: "پدر امروز وارد بیست و پنجمین روز اعتصاب خود شده اند و تا الان هم که با شما صحبت می کنم ایشان در اعتصاب هستند. هیجده روز هم است که در انفرادی نگهداری می شوند. در این مدت نتوانسته ایم با پدر ملاقاتی داشته باشیم و به ما که اصلا اجازه ملاقات داده نمی شود. حتی به بیمارستان هم که مراجعه کردیم، به حراست گفته اند که ما را راه ندهند و با هر ترفندی که داخل می رویم با برخورد بسیار زشتی مواجه می شویم."
فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در پیامی از محمدرضا معتمدنیا و محمدعلی ولایتی در خواست کردند که به اعتصاب غذای نامحدود خود پایان دهند و تاکید کرده اند که برای ما در این روزهای سخت که به جبر و ظلم از پدر و مادر خود دوریم وجودتان که برایشان عزیز بود دو صد چندان عزیزتر گشته است. ما همه، وعده حق خدا را باور داریم که ان مع العسر یسری، به یقین پس از سختی آسانی ست...
محمد علی ولایتی که از ۲۴ اسفند ماه در اعتراض به تعطیلی قانون اساسی و جایگزینی منویات و خواسته ها و سلیقه های شخصی که نتیجه آن صدور احکام غیر واقعی، ظالمانه و میلی برای بسیاری از زندانیان سیاسی بوده است در اعتصاب غذا بسر می برد، با اطلاع از پیام دختران موسوی و رهنورد به اعتصاب غذای خود پایان داد.
منصوره پورصالح همسر ولایتی با اعلام پایان اعتصاب غذای همسرش می گوید: "دوشنبه که به ملاقات همسرم رفته بودم، متوجه شدم که حالشان بد شده و در دو و سه نوبت دکترای اوین از او آزمایش گرفته اند و گلبولهای سفید خونش خیلی کم شده بوده و دکترها گفته بودند که هر لحظه احتمال دارد ایشان دچار سکته قلبی شوند و وضعیت خطرناکی دارند. اما امروز با من تماس تلفنی گرفتند و من هم پیام دختران میر حسین موسوی و رهنورد و آقای خزعلی را به او رساندم که از آقای ولایتی خواسته بودند اعتصاب خود را بشکند و همسرم هم به احترام آنها قبول کرد که اعتصاب خود را بشکند."
در پاسخ به این سوال که آیا اطلاع دارید که پیام دختران موسوی را به آقای ولایتی و معتمدنیا رسانده اند، می گوید: "من خودم این پیام را به آقای ولایتی اطلاع دادم و نمی دانم شاید هم به او گفته بودند اما پشت گوشی معذوریت داشت و نمی توانست حرفی بزند. در هر صورت تماس تلفنی ایشان فرصتی شد تا از این پیام با خبر شوند. نمی دانید این هفته چه کشیدم هر لحظه منتظر یک اتفاق بدی بودم که خدا را شکر الان اعلام کردند که اعتصاب خود را شکسته اند و ما تا حدودی از نگرانی در آمدیم."
فرزند معتمدنیا با اشاره به پیام دختران موسوی و رهنورد خاطر نشان می کند: "ما امیدواریم پیام دختران میرحسین موسوی و رهنورد به گوش پدر برسد و اعتصاب خود را بشکنند. آنچه که در متن پیام آمده و با توجه به احترامی که پدر برای آقای موسوی و خانواده اشان قائل هستند، تصور می کنم به این درخواست پاسخ مثبت دهند. خانواده هم تاکنون با احترامی که به خواسته پدر داشتند چیزی نگفتند اما قلبا می خواهیم که برای سلامتی خودشان اعتصاب خود را بشکنند. خلاصه روزهای سخت و دشواری است و هیچ مقامی، نه خودش را پاسخگو می داند نه مسئول! روزگار سختی است و امیدوارم هر چه زودتر به آزادی زندانیان سیاسی و آزادی کشورمان برسیم."
گفتنی است، محمدرضا معتمد نیا در نامه ای به رهبری با انتقاد از عملکرد وی نوشته است: "اینک شما بر سر یک دوراهی تاریخی قرار دارید، یک راه همسویی با اراده ملت و احترام به حق انتخاب آزادانه آنان بر سرنوشتشان است و انتخاب دیگر تقابل با ملتی است که طی ۱۵۰ سال گذشته خیزش و انقلاب را در مقابل حاکمیت فردی و تحمیل اراده سلطانی سامان داده و به سرانجام رسانده است؛ فرصت را دریابید چه بسا که در آینده با الزام ها روبرو شوید نه با انتخاب ها."
میثم معتمدنیا با ابراز تاسف از عملکرد دستگاه قضا تصریح می کند: "پیگیری های ما هم بی فایده است، زیرا سیستم قضایی سیاست و روند خود را مشخص کرده است و پاسخگو نیست. زمانیکه حتی سلامتی آقای معتمد نیا برای آنها مهم نیست و هیچ اراده ای وجود ندارد که به اینگونه برخوردها پایان دهند، قطعا پیگیری های ما هم بی نتیجه است. تنها از طریق رسانه هایی که با ما تماس می گیرند می توانیم صدای اعتراض خودمان را برسانیم زیرا همانگونه که گفتم در درون حاکمیت اراده ای برای حل این مشکلات نیست و همواره شیوه هایی را پی گرفته اند که به مشکلات افزوده است. ما از این تریبون می توانیم تنها بگوییم که ابتدایی ترین حقوقی که طبق قوانین خودتان مطرح کرده اند، حداقل به همان قوانین خودتان پایبند باشید. حق اظهار نظر، حق اعتراض، حق انتقاد و حق اینکه آنها حداقل بتوانند با خانواده های خود تماس بگیرند را از آنها گرفته اید. فکر نکنم بیست روز بی خبری خانواده از عزیز خود با هیچ منطقی سازگار باشد. باز هم تکرار می کنم که بهتر است تغییر رویه دهند زیرا اینگونه برخوردها جز ریزش برایشان هیچ سودی ندارد و روزی این ریزش ها ضربه ای به آنها وارد می کند که دیگر جای هیچگونه بازگشتی برای آنها نمی ماند."




روایت روز معلم از زبان مادر، دختر و همسر معلمان دربند
در حالی روز دوازهم اردیبهشت امسال از مقام والای معلم تجلیل می شود که تعدادی از این خدمتگزاران کشور به جرم آزادی خواهی و مبارزه با استبداد در پشت دیوارهای بلند زندان بسر می برند. در گرامیداشت روز معلم و یاد معلمان دربند، "جرس" به میان خانواده تعدادی از این معلمان می رود و پای صحبتهای آنها می نشیند.
جرس: در حالی روز دوازهم اردیبهشت امسال از مقام والای معلم تجلیل می شود که تعدادی از این خدمتگزاران کشور به جرم آزادی خواهی و مبارزه با استبداد در پشت دیوارهای بلند زندان بسر می برند. در گرامیداشت روز معلم و یاد معلمان دربند، "جرس" به میان خانواده تعدادی از این معلمان می رود و پای صحبتهای آنها می نشیند.
متن گفتگوی جرس با خانواده های رسول بداقی، محمد داوری، عبدالله مومنی و علی پور سلیمان به مناسبت روز معلم در پی می آید که شما را دعوت به شنیدن درد دلهای آنها می کنیم:


مادر پورسلیمان: امسال جشن روز معلم برای ما دشوار است
علی پور سلیمان، عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران محبوس در بند 350 اوین تاکنون از حق مرخصی محروم بوده است و پیگیری های مادر وی که شرایط جسمانی مناسبی ندارد تاکنون بی نتیجه مانده است.
در روز گرمیداشت مقام معلم مادرعلی پورسلیمان که از دامان وی سه معلم برای خدمت به کشور تقدیم کرده در چنین روزی می گوید: "من در ابتدا این روز بزرگ را خدمت همه معلمان زحمتکش عزیز کشورمان تبریک عرض می کنم و افتخار می کنم که توانستم سه فرزند معلم تحویل جامعه دهم تا فرزندان این مرز و بوم را تربیت کنند. معلمان بزرگترین افتخار ایران زمین هستند."
وی می افزاید: "این روز برای من سراسر خاطره است. ما کلا یک خانواده فرهنگی هستیم و همیشه روز معلم حال و هوای دیگری برایمان دارد، اما امسال جشن در چنین روزی با توجه به اینکه علی در پشت میله های زندان است دشوار است. دیروز اتفاقا به ملاقات علی رفتیم شکر خدا حالش بهتر بود اما از اینکه در چنین روزی در زندان است، ناراحت بود. امسال اصلا نمی توانیم جشن بگیریم انشالله پنج خرداد که آزاد شود یکجا جشن می گیریم نه تنها آزادی او بلکه همه عزیزان دربندمان را..."
این فعال صنفی یازدهم خرداد ماه سال گذشته بازداشت و در زندان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد. او بعد از درمان به بند دو الف سپاه و سپس به بند 350 زندان اوین منتقل گردید. پنجم خرداد ماه دوران محومیت یکساله این معلم دربند به پایان می رسد و خانواده او تا آزادی وی روزها را لحظه شماری می کنند.
گفتنی است، این عضو اجرایی سازمان معلمان ایران در دوازدهم اردیبهشت سال 86 و در روز معلم به دستور فرشیدی، وزیر وقت آموزش و پرورش، به انفصال موقت از آموزش و پرورش محکوم شده است.

مادر داوری: محمدم به کشورش خدمت کرد.
محمد داوری، فعال مطبوعاتی- فرهنگی و عضو شورای مرکزی سازمان معلمان است که علی رغم مشکلات جسمانی از حق مرخصی استعلاجی "محروم" است.
زلیخا بیابانی مادر محمد داوری می گوید: "الان دیگر نزدیک به سه سال می شود که پسرم در زندان است و در این مدت حتی یکروز هم به مرخصی نیامده است. من هر هفته نمی توانم به ملاقات کابینی بروم چون ساکن بجنورد هستم و مسیر طولانی را تا تهران باید طی کنم و با توجه به مشکلات جسمانی برایم سخت است. محمدم جانباز است، معلم است ، قبل از اینکه زندانی شود در شورا بود نمی دانید او چقدر خوب بود و برای خدمت به کشورش خالصانه زحمت کشید. از خدا می خواهم یک کمکی به همه اشان کند و آزاد شوند و هیچ مادری برای دیدن بچه اش چشم به در ندوزد و انتظار نکشد..."

این معلم دربند در حالیکه در حال گذراندن دوران محکومیت پنج ساله زندان خود بود که بار دیگر به علت شرکت در تجمعات معلمان در سال 85 مورد محاکمه قرار گرفت و یک سال دیگر به محکومیتش افزوده شد.

دختر بداقی: تنها آزادی پدر تسکین دردهایمان است
رسول بداقی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان دیگر معلم دربند است که نزدیک به سه سال در زندان رجایی شهر از حق مرخصی محروم بوده است.
شبنم دختر این معلم دربند با اشاره بر اینکه وثیقه گذاشته ایم اما اجازه ندادند پدرم به مرخصی بیاید، خاطرنشان می کند: "بخصوص این روزها برای مادرم خیلی سخت است. من از اینکه پدرم در روز معلم که باید در میان دانش آموزان باشد و از خدماتش تجلیل بعمل آید بی گناه در پشت دیوارهای زندان است ناراحت و دلگیرم. اما الان جز صبر چاره ای نداریم. البته در این مدت همکاران پدر و دانش آموزان به دیدن ما می آیند و ما را تنها نمی گذارند اما اینقدر "درد در سینه ما هست" که تنها آزادی پدر تسکین دردهایمان است."

شبنم بداقی ادامه می دهد: "روز معلم برای من تداعی کننده خاطرات زیبایی از پدرم است. یادم هست در روز معلم، پدرم برای من دسته گل می گرفت و من را به مدرسه می رساند تا به معلمم تقدیم کنم. شب که می شد و همه اعضای خانواده دور هم جمع بودیم از جشن روز معلم و شادی های معلمان و دانش آموزان برایمان تعریف می کرد. خود من هم یک شاخه گل و عطر به پدرم به پاس خدمات شبانه و روزی اش برای تربیت دانش آموزان هدیه می دادم و البته نقاشی های من برای پدر تنها به این روز اختصاص نداشت و هر روز برایش نقاشی می کشیدم. در روز معلم هم یک نقاشی مخصوص به مناسبت آن روز برایش می کشیدم: کلاس درس را می کشیدم که دانش آموزان پشت میزها نشسته اند و پدر در کنار تخته سیاه مشغول درس دادن است و چهره های همه خوشحال و خندان است..."

بداقی در دهم شهریور ماه 88 پس از احضار به اداره آموزش و پرورش اسلامشهر بازداشت و به شش سال حبس تعزیری و پنج سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شد. همچنین حکم اخراج رسول بداقی از آموزش و پرورش در مرداد ماه سال گذشته به وی ابلاغ شد. در این حکم علت اخراج این عضو هیات مدیرهٔ کانون صنفی معلمان ایران، غیبت، حضور در گردهمایی‌های اعتراضی فرهنگیان، فعالیت علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی اعلام شده است.
دختر ارشد این معلم دربند در پایان می گوید: " پدر روزت مبارک!
از اینکه معلم هستی به تو افتخار می کنم،
از اینکه دانش آموزان زیادی را تربیت کردی و تحویل جامعه دادی از تو سپاسگزارم،
از اینکه همه مردم ارزش تو را می دانند و جای خالیت را سبز نگه داشته اند خوشحالم..."

همسر مومنی: گرامیداشت چنین روزی برای ما سخت است.
عبدالله مومنی فرهنگی زندانی است که در سی خردادماه 88 پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در ساختمان ستاد شهروندان آزاد (حامیان مهدی کروبی، از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری) بازداشت شد و در دادگاه های نمایشی به تحمل چهار سال و یازده ماه حبس محکوم شد. او هم اکنون علی رغم مشکلات جسمانی زیاد از حق مرخصی درمانی محروم است.
فاطمه آدینه وند همسر مومنی با اشاره به آخرین وضعیت همسرش می گوید: " تا الان با مرخصی همسرم موافقت نکرده اند و برای مشکلات جسمانی که دارد او را تحت الحفظ به بیمارستان می آورند و دوباره به زندان بر می گردانند."

عبدالله مومنی که بارها به علت امضای بیانیه های انتقادی از وضعیت و شرایط نابسامان کشور به دادسرای زندان احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است، در نامه ای سرگشاده خطاب به علی خامنه ای به شرح شکنجه های بازجویانش در دوران انفرادی پرداخت. شکنجه هایی چون فرو بردن سر در کاسه توالت تا شکنجه های جسمی وروحی و رها کردن او در سلول انفرادی به مدت طولانی.
همسر این سخنگوی ادوار تحکیم می افزاید: " روز معلم بدون آقای مومنی برای ما بسیار سخت است. ناراحت هستیم زمانیکه می بینیم کسی که معلم کشور است و و با عشق و علاقه دانش آموزان را آموزش می داده است و الان به جای حضور در کلاس و در کنار دانش آموزان متاسفانه در بند بسر می برد. اما ما امیدواریم که روزی شاهد آزادی همه عزیزان دربند باشیم و این روز بزرگ را به همسر و دیگر معلمان آزادی خواه کشور تبریک می گویم."




جـــرس:
به گزارش شاهدان و منابع خبری از ظهر روز جمعه ۱۵ اردیبهشت ماه، دومین مرحله از انتخابات فرمایشی مجلس نهم شورای اسلامی، بی رونق و همچنان با بی استقبالی قاطبه مردم و فعالان، در حال برگزاری است.
همزمان و به گزارش بازتاب، در حالی که روز انتخابات به بعد از ظهر رسیده بود و چهره هایی چون هاشمی، سید حسن خمینی و مجید انصاری علنا رای داده بودند، اما تا بعد از ظهر ، رسانه ها از شرکت محمود احمدی نژاد در انتخابات خبری ارائه نداده بودند، که در نهایت گزارش شد رئیس دولت با حضور در یکی از شعبات، رای داده، اما محافظین وی نگذاشتند کسی بری مصاحبه به وی نزدیک شود.

بر اساس گزارش ها، محمد خاتمی که دور اول در دماوند رای داده، ظاهرا در دور دوم نمی تواند در انتخابات تهران شرکت کند.

بازتاب گزارش داده است که در این میان طیف حامیان احمدی نژاد که ظاهرا نامزدهای چندانی در تهران ندارند، موضعی متفاوت و انتقادی درباره انتخابات در پیش گرفته اند.

بر اساس گزارش مذکور، گروه جبهه توحید و عدالت که نام جدید طیف حامیان احمدی نژاد در انتخابات مجلس است، با صدور بیانیه ای اعلام کرده است: "اکنون که در آستانه دور دوم انتخابات قرار داریم، شاهد هستیم که برخی ازکسانی که نمی توانند عناصر شکل دهنده مجلسی برخواسته از اراده و خواست حقیقی ملت و وکیل شایسته ای برای آنان باشند و خود را وامدار زیاده خواهان بریده از ملت کرده اند به میدان رقابت راه یافته اند. کسانی که تا چندی پیش بنا بود جبهه ای متحد را برای حضور در انتخابات شکل دهند، اکنون در منازعات قدرت طلبانه خویش، چنگ به روی هم می اندازند و هیچ حریم و حرمتی را پاس نمی دارند همانگونه که حریم و حرمت خدمتگزاران مظلوم مردم را زیر پای خود له کردند.لکن به هوشمندی ملت ایران در شناخت این عناصر معتقدیم و بر همین اساس مردم را به حضور پرشور و انتخاب آگاهانه ی نامزدهای دارای صلاحیت لازم دعوت می نماییم و از آنجا که تعداد افراد دارای صلاحیت و شایستگی لازم را محدود یافتیم، امکان معرفی لیستی کامل برای ما وجود نداشت."

اما سایت «ندایی از درون» که دیدگاه های طیف حامیان احمدی نژاد و رحیم مشایی را صریح تر منعکس می کند، رای به نامزد‌های «جبهه پایداری» و «جبهه متحد اصول‌گرایان» در انتخابات را انتخاب بین "افسد" و "فاسد" خواند و نوشت شرکت در چنین انتخاباتی "وظیفه" نیست.

این سایت نوشته که بین «جبهه پایداری» و «جبهه متحد اصول‌گرایان» تفاوتی وجود ندارد و "جبهه پایداری به‌‌ همان دلیلی از دولتی‌ها حمایت می‌کند که روسیه از ایران."
سایت «ندایی از درون» نوشته که اعضای «جبهه پایداری» افکاری "متحجرانه" دارند و "تنها چیزی که می‌تواند گفتمان سوم تیر حقیقی را زمین بزند همین تفکرات جبهه پایداری است."
این سایت در مطلب دیگری، به شدت به علی مطهری حمله کرد و با متحجر خواندن او مدعی شد:"حمایت شدید اصلاح طلبان از شخص فوق العاده متحجری مانند علی مطهری است، اتفاقی که همیشه و در طول تاریخ سابقه فراوانی داشته است و یادآور حمایت غربی ها و شاه از متحجرین است."

این سایت حتی به رای ندادن رهبری در انتخابات دور دوم شورای شهر هم اشاره کرد و نوشت: "جالب است که امام خامنه ای هم به عنوان رهبر جمهوری اسلامی، در انتخابات دوم شوراهای شهر شرکت نکرد و در روز رای گیری به محلی رفت که انتخابات در آن برگزار نمی شود! همین کافیست تا بدانیم اصل شرکت در انتخابات همیشه مد نظر نیست."





جـــرس:
به گزارش منابع حقوق بشری، "ژیلا کرم‌زاده مکوندی"، فعال مدنی و از همراهان مادران پارک لاله (مادران عزادار) که هم‌اکنون جهت گذراندن حکم دو سال حبس تعزیری خود در زندان نگهداری می‌شود، از بیماری " فشار خون" رنج می‌برد.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، خانم کرم‌زاده طی هفته‌های اخیر، بارها به دلیل افزایش ناگهانی فشار خون، بیهوش و به بهداری منتقل شده است.
بر اساس این گزارش، ژیلا کرم زاده، روز سه‌شنبه ششم دی‌ماه، هنگامی که جهت انجام کارهای اداری مربوط به گذرنامه به اداره گذرنامه تهران مراجعه کرده بود، توسط ماموران امنیتی دستگیر و جهت اجرای حکم ۲ سال زندان تعزیری به دادسرای زندان اوین و از آن‌جا به بند زنان منتقل شد.
وی پیش از این در روز ۱۹ بهمن سال ۱۳۸۸ در منزل دستگیر و مدت ۳۴ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر برده و سپس با قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده بود. کرم‌زاده در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ از سوی دادگاه بدوی به تحمل چهار سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به 2 سال حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی کاهش یافت.
ژیلا کرم‌زاده که سرپرستی خواهر معلول خود را به عهده داشت، پس از زندانی شدن، بارها درخواست مرخصی و حضور در کنار خواهرش را داد، اما تاکنون با درخواست مرخصی وی موافقت نشده است.




آزادی ۱۴ متهم اختلاس ۱۰۰ میلیون یورویی به قید وثیقه/ رد پای خاوری، مدیر مستعفی بانک ملی

در حالی که هنوز متهمان اصلی اختلاس سه هزار میلیارد تومانی دردادگاه حضور نیافته اند، رئیس سازمان بازرسی کشور از آزادی به قید وثیقه ۱۴ نفر در جریان پرونده ارائه تسهیلات ۱۰۰ میلیون یورویی در یکی از شعب بانک ملی خبر داد.
آزادی غارتگران بیت المال با قید وثیقه در حالی صورت می گیرد که روزنامه نگاران و فعالان سیاسی حتی از مرخصی قانونی نیز محرومند
به گزارش مهر، مصطفی پورمحمدی ظهر جمعه در نشست مطبوعاتی که در سالن جلسات سازمان بازرسی استان هرمزگان برگزار شد، بیان داشت: مدیرعامل سابق و فراری بانک ملی نیز یکی از افرادی است که تخلفات در این پرونده نیز با دستور و پیگیری وی انجام شده است که ۸۰ میلیون یورو از این مبلغ بیرون رفته که توقیف شده و برای ۹ میلیون یورو باقیمانده نیز پس از رسیدگی در دادسرا، وثیقه تامین شده است.
وی عنوان کرد: در جریان این پرونده ۱۴ نفر احضار شدند که با قرار وثیقه آزاد شده اند و در مراحل بازجویی و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته حضور خواهند داشت.
چند روز پیش مشاور رئیس سازمان بازرسی، برای اولین بار خبر این تخلف بانکی را اعلام کرد و گفت که وام ارزی به شرکتی داده شده که نه از کالاهای ساخت داخل استفاده کرده و نه خدماتی صادر کرده است و بخشی از تجهیزات خریداری شده برای پروژه مخابراتی موضوع وام، اسرائیلی بوده است.
عباس مؤمن‌آبادی مشاور رئیس سازمان بازرسی پیش از این گفته بود: در بند «د» ماده ۱۹ آیین‌نامه و بند ۶-۲ مصوبه شورای پول و اعتبار تصریح شده است که پرداخت وام به شرکت‌های ایرانی پیمانکار پروژه‌ها در خارج از کشور باید پس از تحقق همه شرایط، زمانی پرداخت شود که امکان تأمین ۶۰ درصد ارزش آن قرارداد کالاهای ساخت داخل یا خدمات فنی و مهندسی باشد، اما با صراحت می‌گویم برابر بررسی‌های انجام شده و به اذعان خود شرکت وام گیرنده در جریان پرداخت ۱۰۰ میلیون یورو و ۲۰ میلیون دلار به این شرکت هیچ کالای ساخت ایران و صدور خدماتی اتفاق نیافتاده ، در حالی که بخشی از تجهیزات خریداری شده برای پروژه مخابراتی موضوع وام اسرائیلی بوده و مستندات آن نیز موجود است.
رئیس سازمان بازرسی کشور بیان داشت: رفع موانع دو کاربرد دارد، یکی آنکه کسی که بخواهد سرمایه گذاری و تولید داشته باشد زمانیکه مسیر اداری را طولانی و پر از موانع ببیند پشیمان خواهد شد و شاهد عدم حضور سرمایه گذاری در بخشهای تولیدی داخل کشور خواهیم بود، یکی دیگر از کاربردها آن است که مانع بر سر راه موجب تولید فساد می کند و با عارضه منفی مضاعف روبرو می شویم، نباید فراموش کنیم که فساد راهزن راه تولید و سرمایه گذاری است و سبب تشدید اختلافات و دروغهای اجتماعی خواهیم شد.
پورمحمدی با اظهار اینکه استان هرمزگان به لحاظ موقعیت استراتژیکی به یکی از مراکز مهم صادرات و واردات، تجارت و بازرگانی در کشور تبدیل شده است و دارای مناطق آزاد و ویژه و صنایع بزرگ کشور است گردش مالی فراوان با مبالغ بالایی در آن صورت می پذیرد که احتمال انجام تخلف مالی و فساد اداری را بالا می برد.
وی اضافه کرد: به لحاظ حجم بالای فعالیتهای اقتصادی و اهمیت استان در کشور به اندازه لازم کنترل و مراقبت به جهت کمبود نیرو در این استان نداشته ایم اما با خلاقیت و پیاده سازی سیستمهای نظارتی نوین این کنترلها قابل قبول بوده است.
رئیس سازمان بازرسی کشور تصریح کرد: با توجه به حجم اقتصادی و گردش مالی در هرمزگان، به اندازه کافی نظارت و مراقبت مناسب در این حجم عملیات بزرگ صورت نمی‌گیرد چرا که بنا بر اعلام دستگاه‌های دولتی در این استان، حجم ساختار و سیستم نظارتی از نظر بودجه‌ای یک ده هزارم و از نظر نیروهای ناظر یک پنج هزارم از کل سیستم دولتی و اجرایی است.
پورمحمدی با بیان اینکه مبحث جریان انحرافی یک مبحث سیاسی است، افزود: سازمان بازرسی سازمانی اطلاعاتی و امنیتی نیست و کسانی که ادعای وجود جریان انحرافی را دارند باید مستندات خود را ارائه کنند.
وی بیان داشت‌: پرونده‌هایی را داریم که افرادی که به وابستگی به جریان انحرافی معروف هستند در آنها متخلف شناخته شده‌اند.




اظهار نگرانی خانواده محمد توسلی از وضعیت وی در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین

خانوادهء محمد توسلی، رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران، از وضیعت وی در بند ۲۰۹ زندان اوین به شدت اظهار نگرانی کردند.
به گزارش ندای آزادی، همسر محمد توسلی با بیان اینکه روز پنج شنبهء هفتهء گذشته با وی ملاقات داشته است از وضعیت سلامت و بلاتکلیفی وی در بند ۲۰۹ اظهار نگرانی کرد.
خانم یزدی با اشاره به مشکل چشم، کاهش وزن و درد در ناحیهء سینه محمد توسلی گفت: با توجه به سن محمد توسلی (۷۴ سال) و علیرغم بازداشت وی نزدیک به ۷ ماه، ادامهء نگه داری وی در بند ۲۰۹ غیر قانونی است.
همسر این عضو ارشد نهضت آزادی ایران با بیان اینکه نامه نگاری هایی با رئیس قوه قضائیه و وزیر اطلاعات صورت گرفته، از عدم دریافت هیچ گونه پاسخی از سوی این مسئولین اشاره و اضافه کرد: پاسخی به ما نمی دهند و تنها به این جمله اکتفا می کنند که “دست ما نیست، دست بالاتر هاست”. خانم یزدی میگوید ما نمیدانیم این “بالاترها” چه کسانی هستند و چرا قانون اجرا نمیشود.
همسر این زندانی سیاسی با اشاره به تودیع وثیقه تعیین شده می گوید: علیرغم اینکه وثیقه را تودیع نموده ایم اما نه تنها وی را آزاد نمی کنند بلکه همچنان از انتقال مهندس توسلی به بند عمومی خودداری میشود. وی با اشاره به حکم سال ۱۳۸۰ توسلی ادامه میدهد که این حکم بنا به قانون مشمول مرور زمان شده است و اگر حکم جدیدی برای مهندس توسلی صادر شده است چرا با گذشت ماه ها از بازداشت به بند عمومی منتقل نمیشود.
خانم یزدی ضمن اشاره به بیماری چشم محمد توسلی گفت: پزشکان زندان اوین انجام عمل جراحی بروی چشم مهندس توسلی را در حال حاضر غیر ضروری و زود تشخیص داده اند.
لازم به ذکر است، محمد توسلی، رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران و اولین شهردار تهران بعد از پیروزی انقلاب، ۱۲ آبان سال ۹۰ در تهران و در ارتباط با نامهٔ ۱۴۳ فعال سیاسی و اجتماعی به سیدمحمد خاتمی در خصوص انتخابات مجلس بازداشت شده بود.




درخواست از جمهوری اسلامی برای پایان دادن به فشارهای قضایی بر وکلا

سحام نیوز: برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، در بیانیه‌ای، خواهان پایان یافتن آزار و تهدید قضایی محمدعلی دادخواه، وکیل دادگستری در ایران و آزادی بی‌قیدوشرط چهار عضو زندانی دیگر کانون مدافعان حقوق بشر در ایران شد.
به گزارش بی بی سی، در بیانیه برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر آمده است که محمدعلی دادخواه، وکیل دادگستری و عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران، روز دهم اردیبهشت امسال و زمانی که برای دفاع از موکلش به دادگاه رفته بود، “اطلاع یافته که حکم محکومیت او به ۹ سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از اشتغال به حرفه وکالت و تدریس، در مرحله تجدیدنظر تایید شده است.”
گزارش شده است که قاضی دادگاه به استناد حکم دادگاه تجدیدنظر، مانع دفاع آقای دادخواه از موکلش شده است و “آقای دادخواه هر لحظه در خطر دستگیری به سر می‌برد.”
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اضافه کرده است: “آقای دادخواه پنجمین عضو کانون مدافعان حقوق بشر است که به دنبال زندانی شدن نسرین ستوده، نرگس محمدی، محمد سیف‌زاده و عبدالفتاح سلطانی به زندان خواهد رفت.”
طبق این بیانیه، “نسرین ستوده در حال گذراندن محکومیت ۶ سال زندان است؛ نرگس محمدی محکومیت ۶ سال زندان را می‌گذراند و با آزار و فشار اضافی وزارت اطلاعات روبروست؛ محمد سیف‌زاده در حالی که محکومیت ۲ سال زندان را می‌گذراند، با اتهام‌های تازه روبروست و عبدالفتاح سلطانی، هنوز در انتظار نتیجه اعتراض خود به محکومیت ۱۸ سال زندان در تبعید در شهر برازجان (در استان بوشهر) و ۲۰ سال محرومیت از اشتغال به حرفه وکالت، در بازداشت خودسرانه به سر می‌برد.”
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، برنامه مشترک “فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر” و “سازمان جهانی مبارزه با شکنجه” است.
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اضافه کرده است: “اعضای دیگر کانون مدافعان حقوق بشر نیز پس از تعطیلی این کانون در آذر ۱۳۸۷ قربانی پرونده‌سازی بوده‌اند و عبدالرضا تاجیک، پس از تایید محکومیت ۶ سال زندان در مرحله تجدیدنظر، ناگزیر از ترک کشور شد.”
سوهیر بالحسن، رییس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر گفته است: “نگرانی ما این است که آزار و تعقیب کانون مدافعان حقوق بشر و تلاش برای خاموش کردن اعضای آن افزایش یابد.”
جرالد استابرک، دبیرکل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه نیز گفته است: “دولتمردان در ایران تمام تلاش خود را به کار می‌برند تا با صدور حکم‌های سنگین زندان، تبعید و محرومیت از اشتغال به حرفه، مدافعان حقوق بشر را به سکوت وادارند. تمام این اقدامات برای ترساندن کل جامعه و استقرار سکوتی مرگبار در آن انجام می‌گیرد.”
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر همچنین از دولتمردان ایران خواسته است تا تمام مدافعان حقوق بشر را که در بازداشت خودسرانه به سر می‌برند، آزاد کنند و مفاد اعلامیه سازمان ملل متحد درباره مدافعان حقوق بشر، اعلامیه جهانی حقوق بشر و معاهده‌های بین‌المللی حقوق بشر را که ایران تصویب کرده است، رعایت کنند.

 ‘در انتظار ابلاغ حکم’

بر اساس گزارش‌ها، محمدعلی دادخواه، وکیل دادگستری، روز دهم اردیبهشت امسال و زمانی که برای دفاع از ارژنگ داوودی، زندانی سیاسی که به محاربه متهم است، به دادگاه رفته بود، از طریق قاضی ابوالقاسم صلواتی، قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، در جریان صدور حکم دادگاه تجدیدنظر قرار گرفته است.
آقای دادخواه روز جمعه، ۱۵ اردیبهشت، به بی‌بی‌سی فارسی گفت: “زمانی که (برای دفاع از موکل) در دادگاه حاضر شدم، قاضی صلواتی گفت که حکم قبلی من قطعی شده است و به همین دلیل نمی‌توانم از موکلم دفاع کنم.”
او گفت که طبق حکم دادگاه بدوی، به جز ۹ سال زندان، برای ۱۰ سال از وکالت و تدریس حتی در آموزشکده های خصوصی محروم شده است و باید جزای نقدی نیز بپردازد، ضمن آن که دادگاه بدوی او را به شلاق نیز محکوم کرده بود که ظاهرا این حکم به جزای نقدی تبدیل شده است.
قاضی صلواتی، قضاوت دادگاه بدوی محمدعلی دادخواه را به عهده داشته است.
با این حال، آقای دادخواه گفت: “تاکنون حکمی به من ابلاغ نشده است و منتظر ابلاغ آن هستم.”
او گفت: “اینطور که گفته شد، حکم زندان من قطعی شده است، ولی باید ابلاغ شود تا ظرف ۱۰ روز به مرحله اجرا برسد.”
محمدعلی دادخواه یادآور شد که طبق قانون “هیچ دادگاهی صلاحیت ندارد وکلای دادگستری و حقوق‌بانان را از حق دفاع محروم کند و تنها در صلاحیت انحصاری کانون‌های وکلای دادگستری است که با توجه به قانون استقلال کانون وکلا، نسبت به رد، تایید یا تعلیق پروانه وکالت وکلا اقدام کنند.”
او توضیح داد: “اتهامات من به سال ۸۸ و زمانی مربوط می‌شود که عده‌ای با حکم سعید مرتضوی، دادستان وقت، با جستجو در دفتر کار من، مسلسل، کلت و ۲۵۰ گرم تریاک پیدا کردند و گفتند تعدادی کتاب ضاله نیز در دفتر من بوده است. اما در دادگاه تجدیدنظر، اتهامات جدیدی مطرح شد و من به اقدام علیه امنیت کشور، عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و نیز سخنگویی کانون مدافعان حقوق بشر متهم شدم.”
این وکیل دادگستری اضافه کرد که به دلیل فعالیت‌هایش در دفاع از میراث فرهنگی نیز اتهاماتی علیه‌اش مطرح شده‌ است.
محمدعلی دادخواه پیش از این، وکالت بسیاری از فعالان سیاسی، دانشجویی و سندیکایی را به عهده داشته است. او وکیل مدافع یوسف ندرخانی، کشیش مسیحی، که به اتهام ارتداد به اعدام محکوم شده، نیز بوده است.



لاریجانی خبر داد: قصد دولت افزایش قیمت بنزین تا ۲۰۰۰ تومان است

سحام نیوز: رئیس مجلس شورای اسلامی درباره موضع مجلس نسبت به عملکرد دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت که دولت اگر پول دارد، هر قدر می خواهد بپردازد، مشکل این است که برای تامین یارانه های نقدی می‌خواهند بنزین ۲ هزار تومان شود، گاز دو برابر و گازوئیل ۳ برابر شود.
به گزارش مهر علی لاریجانی در حاشیه بازدید از شعبه اخذ رای مستقر در مسجد حضرت رسول (ص) نازی آباد در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه مهمترین دغدغه مجلس نهم با توجه به شرایط فعلی کشور چه باید باشد، گفت: اگر نمایندگان می خواهند پاسخگوی محبت مردم باشند باید وقت بگذارند.
وی افزود: مسائل اصلی مردم گرانی و اشتغال است و نمایندگان باید روی آن تمرکز کنند و از قیل و قال سیاسی بپرهیزند. اینگونه دعواها فایده ای برای کشور ندارد، من بارها این مسئله را گفته ام قوای سه گانه نیز باید به آن توجه داشته باشند که در شرایط فعلی که ما دشمن خارجی داریم، در داخل بلاوجه نزاع نکنند.
رئیس مجلس گفت: برخی از مسائلی که این روزها مطرح می شود از جنس بحث کارشناسی نیست. در انتخابات دیدم برخی بداخلاقی کردند که البته این خوب نیست. انتظار مردم این است کاندیداها و احزاب سیاسی با آراستگی عمل کنند و انتخابات در فضای معقول و منطقی برگزار شود.

قصد دولت افزایش قیمت بنزین تا ۲۰۰۰ تومان است
لاریجانی در پاسخ به این سئوال که آیا مجلس مخالف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است، گفت: مسئله یارانه‌ها فقط مسئله پرداخت پول نیست دولت اگر پول دارد، هر قدر می خواهد بپردازد ما مشکلی نداریم. مشکل این است که می خواهند از طریق تغییر قیمت حامل های انرژی این کار انجام شود یعنی بنزین ۲ هزار تومان شود، گاز دو برابر شود و گازوئیل ۳ برابر شود. خوب قطعا مجلس روی این موضوع حساس است که تبدیل به اوج گرانی در کشور نشود.
نماینده قم خاطر نشان کرد: حساسیت ما این است، بنابراین مسئله اصلی این نیست که قانون هدفمندی اجرا نشود زیرا اصلش کار درستی است. مرحله دوم و سوم نیز باید اجرا شود. سئوال این است که آیا از مرحله اول می خواهیم به مرحله آخر برسیم یا در این میان ۳ – ۲ مرحله دیگر هم داشته باشیم که با آرامش این کار انجام شود.
لاریجانی خاطر نشان کرد تصور ما این است که شرایط اقتصادی فعلی به گونه ای است که اگر قرار است پولی به مردم پرداخت شود باید پاسخگوی این شرایط باشد. یعنی آنقدر گرانی نشود که پولی که در جیب مردم می رود با آن قابل قیاس نباشد.
رئیس مجلس با تاکید بر اینکه هدفمندی یارانه ها باید اجرا شود تصریح کرد: اما نباید اجرا به گونه ای باشد که گرانی ایجاد کند یا فشار روی مردم وارد شود اجرای هدفمندی یارانه ها باید به گونه ای باشد که اصلاح مسیر باشد نه فشار بر مردم.

مهمترین مشکل مردم معیشت و بیکاری است
رئیس قوه مقننه در پاسخ به این سئوال که آیا مجلس نهم برای تسهیل امور مردم قوانینی را به تصویب خواهد رساند، گفت: نمایندگان مجلس نهم با انرژی جدیدی وارد می شوند و در آن افراد کاردان و قوی حضور دارند، انتظار است تصویب قوانین متناسب با شرایط امروز باشد.
وی افزود: مهمترین مشکلی که امروز وجود دارد وضعیت معیشت مردم و بیکاری است و ثقل کار مجلس باید توجه به وضع اقتصادی، تسهیل فضای کسب و کار و رونق بخشی به کار و توجه به کشاورزی و دامداران باشد.

استراتژی مجلس نهم باید چند وجهی باشد
لاریجانی گفت: در بعد خارجی هم مجلس باید سنگر قوی باشد که از حقوق ملت صیانت کند لذا استراتژی مجلس نهم باید چند وجهی باشد. هم در بین الملل و هم در منطقه باید شرایط عزتمندی و سرافرازی ملت را فراهم کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خوب است استراتژی مجلس نهم در بعد سیاست داخلی به سمت ایجاد وحدت و همگرایی بین قوا، سیاسیون و جریانات دینی باشد.
وی ادامه داد: از نظر فرهنگی نیز باید آثار فاخر فرهنگی و هنری ارائه شود و مجلس در مسائل فرهنگی کار ویژه ای انجام دهد.



رئیس سازمان بازرسی: نگران اعطای کیف های پرپول به قضات هستیم

سحام نیوز: رئیس سازمان بازرسی کشور با ابراز نگرانی از اعطای کیفهای پر پول به قضات در دستگاه قضا بیان داشت: افراد متخلف با خرج کردن پول و گرفتن وکلای قوی محاکم را تحت فشار قرار می دهند.
به گزارش مهر، مصطفی پورمحمدی ظهر جمعه در نشست مطبوعاتی که در سالن جلسات بازرسی هرمزگان برگزار شد، گفت: پس از اعتراض بانکها به برداشت شبانه پول از حسابهایشان توسط دولت، نمایندگان مجلس، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی سریعا جهت بررسی این موضوع وارد عمل شدند.
وی عنوان کرد: برداشت شبانه پول از حساب بانکها زوایای دیگری دارد که بررسی ها تا روشن شدن آن ادامه خواهد یافت.
نگران اعطای کیفهای پر پول به قضات هستیم
رئیس سازمان بازرسی کشور با ابراز نگرانی از اعطای کیفهای پر پول به قضات در دستگاه قضا بیان داشت: رسیدگی قضایی و دادرسی بسیار سخت است و یکی از مباحث جدی و دغدغه های رئیس قوه قضائیه رسیدگی به پرونده های فساد اقتصادی و مالی است، زیرا افراد متخلف با خرج کردن پول و گرفتن وکلای قوی محاکم را تحت فشار قرار می دهند.
پورمحمدی خواستار ایجاد و طراحی شرایط خاص و ویژه برای رسیدگی به پرونده های اقتصادی شد و گفت: اگر شرایط خاص و ویژه ای را برای پرونده های بزرگ مالی فراهم کنیم دیگر نگران به سرانجام نرسیدن این پرونده ها نخواهیم بود.
وی عنوان کرد: فردی که تخلف بزرگی را مرتکب می شود با ظرفیتهای کارشناسی بالا و قانون دانی سعی می کند تارفتاری معقول داشته و با به خدمت گرفتن وکلای خبره که گاها استاد دادرس و قاضی است با تهیه لایحه های قوی قضات را به چالش می کشند و هر قاضی از پس اینگونه پرونده ها بر نمی آید.
رئیس سازمان بازرسی کشور اضافه کرد: باید قضات را حمایت اطلاعاتی، حمایت دانش لازم و حتی حمایت از فشارها و صیانت از اعمال نفوذها بکنیم تا کسانی که تخلف کرده اند با کیفهای پر پول که بین دستگاه ها و بانکها توزیع کرده اند قضات را دچار انحراف نکنند.
وی اظهارداشت: رئیس قوه قضائیه هم از کیفهای پر پول به قضات ابراز نگرانی کرده است و باید با تبیین راهی از انحراف و بی سرانجامی در پرونده های بزرگ مالی و اقتصادی جلوگیری کنیم.
پیچیدگی پرونده بیمه ایران موجب طولانی شدن رسیدگی به آن شده است
رئیس سازمان بازرسی کشور در ادامه پاسخ به سئوال مهر در مورد وضعیت نظارتها بر شرکتهای بیمه ای چگونه است، با بیان اینکه وظیفه بازرسی نظارت بر دستگاه های دولتی است، اضافه کرد: شرکتهای بیمه ای به عنوان تاثیرگذاران حوزه اقتصادی کشور باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرند، سازمان بازرسی کشور تنها می تواند رابطه و نوع فعالیت این شرکتها را با شرکتها و سازمانهای دولتی کنترل کند.
وی با اشاره به پرونده بزرگ بیمه ایران بیان داشت: این پرونده هنوز در مراجع قضایی در حال رسیدگی است و تا کنون احکامی هم صادر شده است، اما پیچیده بودن این تخلف مالی بزرگ موجب طولانی شدن روند رسیدگی آن در قوه قضائیه شد.
تجربه مناطق آزاد در کشور یک تجربه شکست خورده و ناموفق است
پورمحمدی در پاسخ به سئوال مهر در مورد وضعیت تخلفات در مناطق آزاد بیان داشت: مناطق آزاد تلقی می کنند که از قوانین و مقررات آزاد هستند، همین تفکر به ناکارآمدی مناطق آزاد انجامیده است.
رئیس سازمان بازرسی کشور تجربه ایجاد مناطق آزاد در کشور را یک تجربه شکست خورده و ناموفق دانست و افزود:ارزیابی ما از مناطق آزاد منفی است و سطح رشد مناطق آزاد از میانگین سطح رشد کشور پایین تر است.
وی اظهارداشت: در کشور مناطقی را با هدف افزایش رشد ویژه به مناطق آزاد تبدیل می کنیم در حالی که از لحاظ توسعه شهری، مبلمان و ساخت و ساز شهری و توسعه اقتصادی، تجاری و صنعتی هیچگونه پیشرفتی نسبت به مناطق عمومی ندارند.
پورمحمدی بر اصلاح قوانین و مقررات در مناطق آزاد تاکید کرد: مدیریت مناطق آزاد از جهت ساختاری و کارکردها باید دچار دگرگونی و تغییر شود.
وی گفت: پرونده های بسیاری از مناطق آزاد به لحاظ تخلف در دادگاه ها وجود دارد که نشانگر تخطی از قوانین و مقررات در مناطق آزاد است.



جاری شدن سیلاب در قزوین براثر شکسته شدن سد خاکی

سحام نیوز: در پی بارندگی های شدید دیروز و شب گذشته سد خاکی وشته و پل ارنجک در نزدیکی شهر قزوین شکسته و موجب جاری شدن سیلاب بی سابقه در شهر قزوین شد. به گزارش ایرنا؛ در پی بارش شدید باران که از عصر دیروز در استان قزوین آغاز شد و شب گذشته نیز ادامه یافت سد خاکی وشته در شرق شهر قزوین شکسته شد و با تخریب بخشی از پل ارنجک، آب سیلاب از دو طرف در مناطقی از شهر از جمله شهرک مینودر و کوثر و غرب شهر قزوین جاری شد.
به گفته شاهدان عینی ارتفاع آب در ساعات اولیه سیلاب در بخشی از شهرک مینودر قزوین در مناطق مالکانه و جنوب این شهرک به اندازه ای بود که چند خودرو به طور کامل در آن فرو رفتند که با استفاده از جرثقیل از آب خارج شدند. همچنین در منطقه چوبیندر نیز سیلاب جاری شد و حجم آب چند کارگاه شهرداری را که عملیات ساخت پل های غیر هم سطح شهر را بر عهده دارند در بر گرفت و خساراتی به آنها وارد کرد. همچنین ستونهای بتنی پل در دست احداث امام علی در منطقه مینودر که از کنار کانال دشت قزوین نیز عبور می کند برای ساعاتی در آب سیلاب محاصره شد که با مهار و هدایت سیلاب توسط نیروهای شهرداری قزوین آب این محدوده نیز بوسیله پمپاژ به باغات اطراف تخلیه شد. بدین ترتیب باتلاش ماموران شهرداری قزوین با مهار کامل سیلاب، خطر آب گرفتگی معابر شهر قزوین برطرف شد.
در الموت غربی راههای ارتباطی چند روستا دچار آب گرفتگی شد که یک دستگاه لودر اداره راه و ترابری برای کمک عازم منطقه شد که بر اثر سقوط لودر به دره کمک راننده خودرو جان خود را از دست داد و راننده لودر نیز مجروح و به بیمارستان منتقل شده است.




هرانا؛ ریحانه حاج دباغ در وضعیت بد جسمی بسر می‌برد

خبرگزاری هرانا - ریحانه حاج دباغ زندانی سیاسی که در بند نسوان زندان اوین بسر می‌برد بدلیل ناراحتی شدید معده قادر به غذا خوردن نیست و مسئولین از رسیدگی پزشکی کافی سرباز می‌زنند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ریحانه حاج دباغ از بازداشت شدگان ۶ دی ماه ۱۳۸۸ که به ۱۵ سال زندان محکوم شده بدلیل مشکلات شدید معده قادر به غذا خوردن نیست و تا کنون مسئولین زندان رسیدگی مناسبی برای درمان وی انجام نداده‌اند. ریحانه حاج دباغ که در بند نسوان زندان اوین بسر می‌برد پیش‌تر نیز از مشکلاتی همانند بیماری اعصاب، تپش قلب و سردردهای مزمن رنج می‌برد و مسئولین هیچگاه اقدامی جدی برای درمان بیماریهای وی انجام ندادند.
گفتنی‌ست، ریحانه حاج دباغ به همراه مطهره بهرامی، محسن دانش‏پور مقدم و احمد دانش‏پور مقدم در منزل مسکونی ایشان بازداشت، و اگر چه به گفته خانواده این زندانی سیاسی وی هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته و تنها به دلیل نسبت فامیلی با مطهره بهرامی بازداشت شده است اما در دادگاه بدوی با اتهاماتی نظیر «شرکت در تظاهرات اعتراضی» و «ارتباط با سازمان مجاهدین خلق» به اعدام و نهایتاً به ۱۵ سال زندان محکوم شد.



هرانا؛ هوشنگ رضایی، زندانی سیاسی به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد

خبرگزاری هرانا - هوشنگ رضایی، زندانی سیاسی که اخیرا از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده است از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به مرگ محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این زندانی سیاسی که در اوایل سال ۱۳۸۹ در غرب کشور بازداشت شد پس از بازداشت به بند ۲۰۹ زندان اوین در تهران منتقل شده بود. هوشنگ رضایی پس از محاکمه چند دقیقه‌ای از سوی قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام محاربه از طریق ارتباط و همکاری با حرب کومله به اعدام محکوم شد.
این حکم به صورت شفاهی در طی روزهای اخیر به وی در زندان رجایی شهر کرج ابلاغ شده است.
این زندانی سیاسی در طول دو سال گذشته از ملاقات حضوری و دسترسی به وکیل جهت پیگیری پرونده خود محروم بوده است و پدر و مادر این زندانی نیز به دلیل کهولت سن و زندگی در شهرستان قادر به ملاقات هفتگی با وی نیستند.
هوشنگ رضایی از ناحیه دهان و دندان دچار ناراحتی است اما مسئولین بهداری در زندان اوین با گذشت بیش از دو سال از زمان بازداشت وی از درمان وی خودداری کردند.
گفتنی است به همراه این زندانی سعید رضایی پسر عموی وی نیز به جرم مخفی کردن او بازداشت و به یکسال حبس محکوم شده است، نامبرده هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین تحمل حبس می‌کند.
لازم به ذکر است، در طی هفته اخیر و تا کنون 4 زندانی سیاسی از سوی دستگاه قضایی به اعدام محکوم شدند، غلامرضا خسروی سواد جانی از سوی دیوان عالی کشور و سیروان نژاوی و ابراهیم عیسی‌پور از سوی دادگاه انقلاب مهاباد سه تن از زندانیان سیاسی هستند که اخیرا به اعدام محکوم شدند.