۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۸, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

۹ زندانی در تهران به دار آویخته شدند

خبرگزاری هرانا - ۹ زندانی‌ای که روز پنج شنبه، چهاردهم اردی‌بهشت ماه، جهت اجرای حکم اعدام از سلول‌های ۶ و ۷ سالن ۱ واحد ۲ زندان قزل حصار کرج به سلول‌های انفرادی منتقل شده بودند، سحرگاه روز گذشته در تهران به دار آویخته شده‌اند.
به گزارش هرانا به نقل از مهر، ۹ زندانی سحرگاه روز یکشنبه هفدهم اردی‌بهشت ماه در محوطه‌ی زندانی در تهران اعدام شدند.
اتهام این افراد قاچاق مواد مخدر از نوع شیشه عنوان شده است.
رضا گلشنی، ابوالفضل نوروزی، مجید حیدرخانی، مجید دوستی، مجید ماندهی، علی علایی و بابک پرآورزر و همین طور بهمن و بهزاد نبوی در دو پرونده‌ی جداگانه، از سوی دادگاه انقلاب با حکم مرگ مواجه شده بودند.
گفته می‌شود بنا به آرای صادره، تمامی اموال افراد یاد شده از جمله ده‌ها دستگاه خودرو به حکم دادگاه مصادره شد.
این گزارش همچنین حاکیست در پی صدور احکام یاد شده، محکومان مذکور تقاضای عفو داشتند که پس ار رسیدگی تقاضای عفو آنان نیز رد شده بود.




۱۴۱ نفر به عنوان اراذل و اوباش در تهران دستگیر شدند

خبرگزاری هرانا - ۱۴۱ شهروند تحت عنوان "اراذل و اوباش" و در طرح موسوم به "امنیت محله محور" در پایتخت دستگیر شدند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیروی انتظامی، حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، ضمن اشاره به اجرای طرح امنیت محله محور در ۳۷۵ محله تهران، از دستگیری ۱۴۱ تن از به عنوان اراذل و اوباش شهر تهران خبر داد.
ساجدی‌نیا مدعی شد: "در سال ۹۱ پلیس پایتخت روند خوبی در اجرای طرح امنیت محله محور داشته و تعامل شهروندان در خصوص شناسایی مجرمان و مناطق جرم خیز بیشتر و بهتر از گذشته شده است."
وی همچنین با اشاره به اینکه طرح آتی پلیس و قوه‌ی قضاییه مشترک خواهد بود و در روزهای آتی و در ۳۷۵ محله شناسایی شده شهر تهران برای شاخص‌های تعیین شده اجرا می‌گردد، گفت: "در طرح آتی که پلیس تهران بزرگ در راستای امنیت محله محور اجرا خواهد کرد، مقام قضایی نیز حضور خواهد داشت که این امر باعث می‌شود احکام صادره در مورد متهمان سریع‌تر و به موقع صادر شود."
این مقام انتظامی در ادامه افزود: "این متهمان دستگیر شده دارای شناسنامه می‌شوند و با فراخوانی به کلانتری‌ها و پایگاه‌های پلیس تحت کنترل در می‌آیند البته اکثر این افراد محکوم به زندان و با احکام قضایی روبرو می‌شوند."





اخبار روز: 

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی: علی مرادی زندانی سیاسی کُرد به دلیل اعتراض به آنچه « تبعید غیرقانونی از زندان میناب به زندان بندرعباس» خوانده، از تاریخ ۱۶ فروردین ماه اقدام به دوختن لبهای خود و اقدام به اعتصاب غذا کرده است. وی مدعی شد علی مرادی به دلیل داشتن ناراحتی قلبی از وضعیت سلامتی نامباسبی برخوردار است و مسئولان زندان مرکزی بندرعباس در این مدت نسبت به خواسته‌های این زندانی سیاسی بی توجه بوده و روز جمعه ۸ اردیبشت ماه وی را به سلولهای انفرادی این زندان منتقل کرده‌اند.
تماس یکی از اعضای کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی با خانواده این زندانی سیاسی در حالی بود که این خانواده نگرانی شدید خود را از وضعیت وخیم آقای مرادی ابراز کردند و تاکیید کردند که نامبرده همچنان در اعتصاب غذا و در وضعیت وخیم جسمی قرار دارد.
علی مرادی در تاریخ ۲۹/۱۱/۸۲ به اتهام همکاری با حزب کومله در روستای ” کانی دینار ” از توابع مریوان بازداشت و بعدا در دادگاه انقلاب شهر مریوان به اتهام محاربه از طریق عضویت در حزب کومله به ۳۰ سال زندان و تبعید به زندان میناب محکوم شده است. او پیشتر نیز درسال ۷۷ به اتهام همکاری با احزاب کُردی بازداشت و به مدت ۵ سال در زندان میناب تحمل حبس نموده است.






اخبار روز: 

در پی تصمیم و برنامه ریزی گروه های کوهنوردی کارگران استان تهران در ۱۵ اسفند سال گذشته برای انجام شش برنامه مشترک در سال ۱٣۹۱، این گروه ها برنامه گلگشت خود را به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر، در روز جمعه ۱۵ اردیبهشت برابر با ۴ مه ۲۰۱۲ در منطقه برغانِ شهر کرج برگزار کردند. دراین گلگشت حدود دویست تن از کارگران کارخانه های ایران تایر، سایپا، ایران خودرو دیزل، پارس خودرو، صنایع نیروگاهی و شرکت مپنا همراه خانواده هایشان حضور داشتند. در این مراسم، کارگران ضمن یک دقیقه سکوت به یاد کارگران جان باخته شهر شیکاگو در سال ۱٨٨۶ و اعلام همبستگی و همدلی با جنبش تصرف وال استریت، از یکی از همکاران خود خواستند تاریخچه مختصری از روزجهانی کارگر را برای حاضران بیان کند. گلگشت کارگران با انجام برنامه های ورزشی و تفریحی و موسیقی و رقص ادامه یافت. بر اساس تصمیمی شبیه آنچه در جنبش تصرف وال استریت مرسوم است، امسال ناهار برای همه شرکت کنندگان در مراسم توسط تعدادی از خانواده ها پخت شده بود و کارگران ناهار خود را در کنار هم و بر سر یک سفره صرف کردند. مراسم گرامی داشت روز جهانی کارگر در ساعت ٣ بعد از ظهر پایان یافت. تصاویر زیر گوشه هایی از این مراسم را نشان می دهد. قابل ذکر است که از سوی کارخانه های فوق فقط یک اتوبوس در اختیار کارگران گذاشته شد و سایرهزینه های این مراسم توسط خودِ کارگران پرداخت گردید.

گروه های کوهنوردی کارگران استان تهران
۱۷ اردیبهشت ۱٣۹۱
















اخبار روز: 



اخبار روز: گروهی از ایرانیان و اسراییلی های مقیم برلین، روز شنبه پنجم ماه مه، بر علیه جنگ و برای صلح در این شهر تظاهرات کردند. این تظاهرات با شرکت صدها تن از ساعت ۱۴ از محل (Kottbusser tor) آغاز و پس از طی مسیری طولانی در مقابل شهرداری Neukölln به پایان رسید

متن بیانیه تظاهرات:
تندبادهای جنگ: ایرانی ها و اسرائیلی ها بر ضد مشارکت آلمان در تشدید درگیری ها در خاورمیانه
ما، ایرانی و اسرائیلی های مقیم برلین به سیاستهای جاری در آلمان، اسرائیل و ایران که همگی درگیری های نظامی را در خاورمیانه تشدید می کنند اعتراض داریم. ما مخالف مسلح کردن اسرائیل توسط دولت آلمان، تحریم های غرب بر ضد ایران، و سیاست تهدیدات جنگی که بین دو دولت ایران و اسرائیل در جریان است هستیم. ما معتقدیم که مسئله هسته ای از طرف هر دو دولت ایران و اسرائیل برای بقای قدرتشان و منحرف کردن توجه عموم از خواستها و نیازهای مردم دو کشور مورد استفاده قرار می گیرد: افزایش تنش های اجتماعی و اقتصادی، نابرابری ها و سرکوب. اضافه بر آن، درگیری ساختگی بین دو کشور برای خاموش کردن صدای انتقاد– چه در خارج و چه در داخل – نسبت به چندین دهه اشغال سرزمینها و سرکوب فلسطینی ها توسط اسرائیل و چندین دهه سرکوب مردم ایران توسط رژیم ایران استفاده می شود. در وضعیتی که با افزایش تهدیدهای جنگی مواجه هستیم، نیازمند شکل دادن مخالفت قوی علیه جنگ طلبی و نظامی گری و دستیابی به تحلیلی انتقادی از زمینه ها و علل بوجود آمدن این درگیری ها هستیم. هدف ما شکل دادن به کنش گری بر ضد جنگ از طریق قوی کردن پیوندهای میان مردم منطقه، تقویت مقاومت/مخالفت در داخل و خارج کشورهایمان و تقویت یک گفتمان انتقادی بین مردم آلمان بر ضد دخالت آلمان در خاورمیانه است.

نه به تحریمها
تحریمهایی که قرار بوده دولت را هدف بگیرند، در واقع بیش از هر چیز، مردم عادی را هدف قرار داده اند و تاثیرات زیانباری برای جنبش اعتراضی که در سال ۱٣٨٨ در ایران شروع شده بود داشته اند. اگر جنگ هم بر این تحریمهای فلج کننده اضافه شود، علاوه بر هزینه های جانی بلافاصله ی آن، وسیله ای خواهد بود که توسط دولت برای سرکوب ضد معترضین استفاده خواهد شد. ما از مبارزات مردم ایران حمایت می کنیم و اعتقاد داریم که آنها تنها نیروی مشروع برای تغییر در کشور خودشان هستند.

نه به مشارکت و دخالت جهانی برای سرعت بخشیدن به نظامی گری در منطقه
ما از دخالت دولتهای غربی در افزایش نظامی گری در منطقه سخت عصبانی هستیم: آلمان اخیرا به اسرائیل که مسلح به بمبها و سلاح های هسته ای است، یک نوع دیگر از زیردریایی جدید نظامی که قابلیت حمل سلاح اتمی دارد، داده است، و سالهاست که اسرائیل و کشورهای دیگر
منطقه را با اسلحه ها و تجهیزات نظامی تغذیه می کند.
ما افکار عمومی را فرا می خوانیم به:
• بحث و منازعه ای عمومی در آلمان، اسرائیل و ایران: دیگر زمان نادیده گرفتن این مسائل گذشته است و باید به این خطر بزرگ پایان بخشید.
• متوقف کردن آلمان و دخالت نظامی اش در خاورمیانه و پایان بخشیدن به تقویت نظامی اسرائیل
• توقف تهدیدهای جنگ از طرفین
• پایان بخشیدن به تحریمها بر ضد ایران
• پایان بخشیدن به اشغال سرزمینها و همچنین جنگها و نظامی گری در خاورمیانه
• خلع سلاح های اتمی و دیگر سلاحهای کشتار جمعی در منطقه















 



اولاند، دومین رئیس‌جمهور سوسیالیست فرانسه، در نطق پیروزی خود گفت فرانسه به تغییر رای داد. او تاکید کرد رئیس‌جمهور کسانی که به وی رای نداده‌اند نیز خواهد بود. مقامات کشورهای غربی این پیروزی را تبریک گفتند.
فرانسه پس از نزدیک به دو دهه به یک سوسیالیست به عنوان رئیس‌جمهور کشور رای داد. فرانسوا اولاند روز گذشته (یک‌شنبه، ۷ مه) با شکست رقیب خود نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فعلی این کشور، به ریاست‌جمهوری انتخاب شد.
به این ترتیب فرانسوا اولاند بعد از فرانسوا میتران، دومین رئیس‌جمهور سوسیالیست فرانسه خواهد بود و به سلطه ۱۷ ساله‌ی گلیست‌ها در این کشور پایان خواهد داد.
رئیس جدید کاخ الیزه شب گذشته در اولین سخنرانی خود پس از پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در شهر تول فرانسه، زادگاهش، گفت:«امروز فرانسه تغییر را انتخاب کرد.»
وی گفت: «رای‌دهندگانی بودند که به من رای ندادند به آن‌ها می‌گویم که صدای آن‌ها را شنیدم و رئیس‌جمهورهمه خواهم بود.»
وی گفت: «بسیاری از ما برای چنین لحظه‌ای سال‌ها انتظار کشیده‌ایم. برخی از جوان‌ترها که در میان ما هستند هرگز از این موضوع اطلاع نداشته‌اند. بعضی از ما تجربه‌ی بارها ناامیدی و خاطرات تلخ را داریم.» وی افزود: «افتخار می‌کنم که توانستم امید را بازگردانم.»

تجمع هواداران اولاند در میدان باستیل پاریس
او بیان کرد: «نخستین وظیفه رئیس‌جمهور فرانسه این است که مردم را گرد هم آورد و به چالش‌های پیش‌رو کشور بپردازد.» وی گفت که «باید بدهی‌های دولتی را کاهش داده و کسری‌ها را کنترل کنیم. باید اطمینان ایجاد کنیم که همه افراد به خدمات عمومی دسترسی دارند. برابری برای همه شهروندان کشور باید برقرار شود. خصوصاَ به فکر استان‌ها و مناطق روستایی هستم.» اولاند در نطق خود تاکید کرد که آموزش و پرورش اولویت دولت او خواهد بود.
در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه (۲۲ آوریل) حدود هشتاد درصد واجدان شرایط شرکت کردند. در دور اول نیکلا ساکوزی ۱۸ / ۲۷ درصد و فرانسوا اولاند ۷۶ / ۲۸ درصد آرا را به خود اختصاص دادند. در دور دوم انتخابات که روز گذشته برگزار شد با شمارش ۹۵ درصد آرا مشخص شد که ۶۷/ ۵۱ درصد به اولاند و۳۳/ ۴۱ به سارکوزی رای داده‌اند. به گزارش وزارت کشور فرانسه میزان مشارکت در انتخابات نیز ۸۱ درصد بود.
اولاند تا روز ۱۶ مه کار خود را به عنوان رئیس‌جمهور فرانسه آغاز خواهد کرد. وی به عنوان رئیس‌جمهور این کشور در اواخر ماه جاری میلادی در نشست ناتو در شیکاگو شرکت خواهد کرد. وی همچنین در اواخر ماه ژوئن در نشست گروه ۲۰ در مکزیک شرکت خواهد جست.
«سرنوشت اروپا به دوستی آلمان و فرانسه نیز منوط است»
گفته می‌شود نخستین سفر اولاند پس از برگزاری مراسم تحلیف و پیش از سفر وی به آمریکا در اواخر ماه جاری، به آلمان خواهد بود.
آلمان در واکنش به انتخاب اولاند اعلام کرد به همکاری با فرانسه در جهت تحقق سیاست‌های اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد. گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، شب گذشته، تاکید کرد که هر دو کشور همچنان به همکاری با یکدیگر برای کمک به اتحادیه اروپا در جهت حل بحران بدهی‌‌ها ادامه خواهند داد. وی آن را «هدفی مشترک» خواند.
وستروله انتخابات روز یک‌شنبه فرانسه را «اتفاقی تاریخی» دانست. وی با بیان این‌که پیش از این پیمانی مالی برای کاهش بدهی‌ها وجود داشته گفت که مشترکاَ پیش‌نویس پیمانی برای توسعه را آماده خواهیم کرد که زمینه رشد بیش‌تر همگام با رقابت بیش‌تر را ایجاد خواهد کرد. وی گفت که این معاهده به معنای صرف بیش‌تر پول نخواهد بود بلکه با افزایش اصلاحات ساختاری همراه خواهد بود که به «استفاده بهتر از پول» می‌انجامد.
وستروله گفت: «در حال حاضر شکی نداریم که وظیفه مشترک خود با دولت آینده فرانسه را به عنوان یک عامل تثبیت‌کننده و یکی از عوامل توسعه اروپا به انجام خواهیم رساند.»
وی بیان داشت: «سرنوشت اروپا به طور قطع به این موضوع نیز که تا چه اندازه فرانسه و آلمان بتوانند با یکدیگر دوستی داشته باشند منوط است.» وی گفت که آلمان در پی روابط «بسیار بسیار نزدیک» است و در این راه با رئیس‌جمهور جدید نیز به صورت نزدیک همکاری خواهد کرد.
صدراعظم محافظه‌کار آلمان، آنگلا مرکل، که سابقه همکاری نزدیک با نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فعلی فرانسه را دارد در تماسی تلفنی با اولاند، پیروزی وی را تبریک گفت و وی را به دیداری هر چه سریع‌تر از آلمان دعوت کرد.
سابقه همکاری نزدیک مرکل و سارکوزی برای کاهش بدهی‌ها تا آن‌جاست که گاه از آن‌ها با عنوان "مرکوزی" یاد کرده‌اند. مرکل به صورت عیان از ریاست‌جمهوری مجدد سارکوزی حمایت می‌کرد تا آن‌جا که اولاند در طول کمپین انتخاباتی خود تاکید کرد که آلمان اجازه ندارد سیاست‌های اروپا را زیر پا گذارد.
فرانسه و آلمان ۵۰ درصد از تولید ناخالص منطقه یورو را از آن خود دارند.
تبریک تلفنی اوباما به اولاند

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز در تماسی تلفنی با فرانسوآ اولاند انتخاب او را در روز یک‌شنبه تبریک گفت.
بر اساس گزارش کاخ سفید اوباما در این تماس تلفنی به اولاند گفت منتظر است تا با او بر سر طیف وسیعی از چالش‌های مشترک اقتصادی و امنیتی همکاری کنند.
اوباما از اولاند دعوت کرد تا پیش از نشست جی ۸ از کاخ سفید دیدار کند.
همچنین دیوید کامرون، نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا، نیز در تماس تلفنی با اولاند پیروزی وی را تبریک گفت و قول «همکاری بسیار نزدیک در آینده» را داد.
ژوزه مانوئل باروسو، رئیس‌ کمیسیون اروپا، نیز با تبریک پیروزی اولاند به وی گفت: «می‌دانم که می‌توانم بر اعتقادات و تعهد شخصی اولاند برای ارتقای اتحاد اروپا حساب کنم.»
ماریو موناتی، نخست‌وزیر ایتالیا، نیز پیروزی اولاند را به وی تبریک گفت.



نتایج اولیه انتخابات در یونان نشان می‌دهند که احزاب عمده میدان را به احزاب کوچکتر که با برنامه‌های ریاضتی دولت موافق نبوده‌اند، باخته‌اند. خط مشی یونان برای خروج از بحران مالی با پرسشی جدی روبرو شده است.
نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در یونان حاکی از شکست سخت احزاب دولتی حامی کاهش هزینه‌ها در این کشور است. احتمال می‌رود حزب نئودمکراسی (ND) ۱۷ تا ۲۰ درصد آرا و حزب پاسوک نیز ۱۴ تا ۱۷ درصد آرا کسب کنند.
همچنین برآورد می‌شود که حزب ائتلاف چپ یونان نیز ۵ / ۱۵ تا ۵ / ۱۸ درصد آرا را تصاحب کند و به این ترتیب بزرگترین برنده این انتخابات لقب گیرد. این حزب اعلام کرده است که قصد بازپرداخت بدهی‌های یونان را ندارد اما یونان در حوزه یورو باقی خواهد ماند.
حزب نئودمکراسی در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۰۹ در این کشور دست‌کم ۱۳ درصد از آرای خود را از دست داده است. حزب سوسیالیست پاسوک نیز که در آن انتخابات به تنهایی ۴۳ درصد آرا را به دست آورده بود، در این انتخابات سقوط چشمگیری را در عرصه سیاست داخلی یونان تجربه کرده است.
این دو حزب سنتی از اصلی‌ترین احزاب یونان به شمار می‌روند و از پایان دوران دیکتاتوری در این کشور در سال ۱۹۷۴ به تناوب مسئول تشکیل دولت بوده‌اند. از ماه نوامبر سال گذشته میلادی نیز اعضای این دو حزب در کابینه‌ی انتقالی لوکاس پاپادموس، نخست‌وزیر یونان، فعالیت داشته‌اند.
آنتونیس ساماراس، رهبر حزب نئودمکراسی شامگاه یکشنبه (۶ آوریل) پس از اعلام اولیه نتایج از قصد خود برای تشکیل دولت ائتلافی خبر داد. او هم‌اینک باید به دنبال شرکایی باشد که حاضر به همکاری و پیوستن به برنامه‌های ریاضت اقتصادی باشند.

هر گونه تردید در مورد ادامه دوران تثبیت می‌تواند عضویت یونان در حوزه مالی یورو را با پرسش روبرو کند. چنانچه دولت جدیدی که در یونان بر سر کار می‌آید، حاضر به پای‌بندی به طرح‌های ریاضتی نباشد که دولت پیشین این کشور با نهادهای مالی بین‌المللی بسته بود، خطر قطع این کمک‌ها یونان را تهدید می‌کند. نتیجه چنین خطری به معنای ورشکستگی یونان خواهد بود.
نارضایتی یونانی‌ها از برنامه‌های ریاضت اقتصادی دولت موجب شده تا در انتخابات این بار احزاب کوچکتر که از مخالفان برنامه‌های ریاضتی محسوب می‌شوند، به موفقیت دست یابند. نظرسنجی‌های پس از انتخابات همچنین نشان می‌دهند که حزب نئونازی یونان با نام "بامداد زرین" نیز برای نخستین بار به پارلمان راه می‌یابد.

یونان در یک قدمی خطر ورشکستگی
انتخابات روز یکشنبه (۶ مه/ ۱۷ اردیبهشت) از اهمیت ویژ‌‌ه‌ای در سراسر اروپا برخودار بود، زیرا نتایج این انتخابات تأثیر عمده‌ای را بر خط مشی این کشور برای خروج از بحران مالی که هم‌اینک گریبانگیر یونان است، خواهد داشت.
در حالی که احزاب نئودمکراسی و پاسوک خواهان آسان‌تر گرفتن برنامه‌های ریاضتی که از سوی نهادهای بین‌المللی تعیین شده، هستند دیگر احزاب این کشور نظیر حزب ائتلاف چپ اعلام کرده‌اند که می‌خواهند توافق‌ها با کمیسیون اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول را به طور کامل فسخ کنند.
حزب کمونیست یونان در جریان مبارزات انتخاباتی مسئله خروج یونان از حوزه مالی یورو را مطرح کرده بود. بر اساس نظرسنجی‌ها میان ۵ / ۷ تا ۵ / ۹ درصد شرکت‌کنندگان در انتخابات آرای خود را به نفع این حزب به صندوق ریخته‌اند.
اوانجلوس ونیزلوس، رئیس حزب پاسوک پیشتر از مردم خواسته بود تا آرای خود را با منطق فکر شده و نه تحت فشار خشم نسبت به اوضاع اقتصادی کنونی به صندوق بیندازند.
قرار است نمایندگان کمیسیون اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول در ماه ژوئن فعالیت‌های یونان در مورد توافق‌های از پیش تعیین شده در مورد طرح‌های ریاضتی را بررسی کنند.
چنانچه تردیدی در مورد فعالیت‌های یونان در این زمینه وجود داشته، احتمال می‌رود بسته‌ی بعدی کمک‌های مالی ارائه نشود و به این ترتیب یونان و بانک‌های این کشور تحت فشارهای سنگین اقتصادی قرار بگیرند. به باور کارشناسان این امر برای اروپا نیز تأثیر مثبتی را به همراه نخواهد داشت.



ولادیمیر پوتین برای سومین بار به مدت ۶ سال دیگر به عنوان رئیس‌جمهور روسیه قدرت را در این کشور به‌دست می‌گیرد. مراسم تحلیف وی تحت تدابیر شدید امنیتی و با حضور بیش از ۳ هزار مهمان در مسکو برگزار می‌شود.
پس از گذشت چهار سال بار دیگر ولادیمیر پوتین در روز دوشنبه (۷ مه/۱۸ اردیبهشت) به عنوان رئیس‌جمهور روسیه قدرت را در کاخ کرملین به دست می‌گیرد.
پیروزی حزب پوتین در انتخابات پارلمانی این کشور و کسب حدود دوسوم کرسی‌ها این امکان را فراهم کرد که قانونی اساسی تغییر یابد و پوتین برای سومین بار، اما این بار به مدت ۶ سال دیگر رئیس‌جمهور روسیه شود.
مراسم تحلیف در ساعت ۱۲ به وقت محلی برگزار و به‌طور مستقیم از تلویزیون‌های دولتی پخش خواهد شد. بیش از ۳ هزار نفر، از جمله سیاستمداران خارجی به این مراسم دعوت شده‌اند. مرکز مسکو تحت شرایط شدید امنیتی قرار گرفته است.

در درگیری‌های روز یکشنبه (۶ آوریل) در مسکو، صدها تن بازداشت شدندوالری سورکین، رئیس‌دیوان عالی این کشور پس از مراسم تحلیف رسماَ پوتین را رئیس‌جمهور این کشور معرفی خواهد کرد. "چمدان معروف اتمی" نیز در این روز به پوتین تحویل داده خواهد شد. پوتین مجدداَ از روز دوشنبه کنترل بر زرادخانه اتمی این کشور را بدست خواهد گرفت.
تظاهرات اعتراضی در روز یکشنبه (۶ مه) در مسکو با دستگیری دست‌کم ۴۰۰ نفر پایان یافت. در این روز حدود ۲۰ هزار نفر علیه تحلیف پوتین به عنوان رئیس‌جمهور روسیه دست به تظاهراتی مسالمت‌آمیز زدند، اما زمانی‌که معترضان قصد ورود به منطقه ممنوعه کرملین را داشتند، زدوخورد با پلیس آعاز شد. در میان بازداشت‌شدگان برخی از رهبران اپوزیسیون نیز دیده می‌شوند.

"اکثریت روس‌ها طرفدار ریاست‌جمهوری پوتین هستند"
به‌رغم اعتراضات و تظاهرات مخالفان در ماه‌های گذشته، اغلب شهروندان روسیه بر این باورند که بازگشت پوتین به مقام ریاست‌جمهوری نتایج مثبتی برای کشورشان در پی خواهد داشت. این نظرسنجی به درخواست دویچه‌وله و از سوی موسسه نظرسنجی "ایفاک" (IFAK) در ماه مه امسال صورت گرفته است.
۴۳ درصد پاسخ‌دهندگان، سومین دوره ریاست‌جمهوری پوتین را کاملاَ مثبت ارزیابی می‌کنند. حدود ۳۰ درصد نیز به‌رغم برخی انتقادات و انتظارات، حضور مجدد پوتین را مناسب می‌دانند و بطور اصولی مخالفتی با ریاست‌جمهوری وی ندارند. تنها ۱۵ درصد پاسخ‌دهندگان بازگشت پوتین به مقام ریاست‌جمهوری را منفی یا ناخوشایند برای روسیه می‌دانند.
این نظر سنجی نشان می‌دهد که محبوبیت پوتین همچون گذشته به دلیل خواست اکثریت شهروندان روسیه به استقرار ثبات سیاسی در این کشور است. بسیاری از مردم روسیه نیز نبود شخصیتی محبوب در میان نیروهای اپوزیسیون را دلیلی برای انتخاب مجدد پوتین می‌دانند.
بسیاری از اعتراضات در ماه‌های گذشته تنها علیه شخص پوتین نبوده، بلکه بیانگر وضعیت نامساعد اقتصادی و اداری در این کشور نیز بوده است. آخرین نظرسنجی دویچه‌وله در ماه آوریل امسال نشان می‌دهد که ۳۲ درصد اعتراضات علیه تقلبات و تخلفات انتخاباتی بوده است. ۶۸ درصد پاسخ‌دهندگان بر این نظرند که باید گفت‌وگویی میان پوتین و نمایندگان اپوزیسیون صورت گیرد.

مناسبات روسیه و ناتو
نیمی از پاسخ‌دهندگان نیز معتقدند که دوران سوم ریاست‌جمهوری پوتین تاثیری مثبت بر روابط این کشور با آلمان خواهد داشت.

تنها ۳۹ درصد می‌گویند که انتظار تغییری در روابط دو کشور را ندارند. بدین ترتیب این نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثریت روس‌ها پوتین را ضامن مناسبات مستحکم میان مسکو و برلین می‌دانند. آلمان همچون گذشته یکی از مهمترین شرکای اقتصادی و سیاسی روسیه در اروپا و جهان به شمار می‌آید.
به‌رغم نظر مثبت درباره مناسبات دوجانبه روسیه و آلمان، حدود ۴۳ درصد نظردهندگان روابط روسیه و پیمان آتلاتیک شمالی، ناتو را منفی ارزیابی می‌کنند. یکی از دلایل این ناخشنودی و ارزیابی منفی می‌تواند استقرار سپردفاعی موشکی ناتو در اروپا باشد.
این نظرسنجی همچنین تقابل سیاسی میان روسیه و غرب در مشاجرات لیبی و سوریه را در ارزیابی منفی روس‌ها سهیم می‌داند. تمامی این موضوعات بر روابط روسیه و ناتو تاثیری منفی نهاده است.
جالب اینکه ۳۲ درصد پاسخ‌دهندگان در این نظرسنجی بر این باورند که پوتین قادر به بهبود روابط کرملین با ناتو است. تنها ۹ درصد معتقدند که روابط روسیه و ناتو رو به وخامت خواهند نهاد.



نخست‌وزیر اسرائیل ضمن اعلام برگزاری انتخابات آتی این کشور گفت که قرار دادن پرونده هسته‌ای ایران در دستور کار جهان دستاورد دولت او بوده است. مواضع نتانیاهو در قبال ایران انتقاد رقبای او را در پی داشته است.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه یکشنبه (۶ مه/ ۱۷ اردیبهشت) ضمن اعلام تاریخ برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در این کشور بار دیگر برنامه هسته‌ای ایران را «تهدیدی» تلقی کرد که اجازه نخواهد داد تا زمان رفع کامل آن از فشارهای جهانی علیه ایران کاسته شود.
نتانیاهو در جریان سخنرانی در همایش عمومی حزب لیکود که ریاست آن را برعهده دارد، گفت: «مسلماَ ایران در پی فریب دنیا و خریدن وقت است. اما تا زمانی که تهدید کاملاَ برطرف نشود اجازه نخواهیم داد فشارها کم شود.»
انتخابات پیش روی اسرائیل به بالا گرفتن بحث‌ها درباره موضع این کشور در قبال پرونده هسته‌ای ایران و همچنین حمله احتمالی این کشور به ایران دامن زده است.
بر اساس آن‌چه نتانیاهو اعلام کرد انتخابات در ماه سپتامبر سال جاری برگزار خواهد شد. البته وی در سخنان‌‌اش تاریخ دقیق برگزاری انتخابات را اعلام نکرد اما رسانه‌های اسرائیل از برگزاری احتمالی این انتخابات در تاریخ ۴ سپتامبر سخن گفته‌اند.
همچنین انتظار می‌رود که پارلمان اسرائیل در هفته جاری منحل شود. انتخابات پارلمانی اسرائیل در اصل باید در اکتبر سال ۲۰۱۳ برگزار شود، اما تنش‌های داخلی بر سر طرح اصلاح قانون نظام وظیفه، بنیامین نتانیاهو، رئیس دولت این کشور را مجبور به برگزاری انتخاباتی زودهنگام کرد. به موجب این قانون یهودیان افراطی از خدمت سربازی معاف هستند.
به گزارش آسوشیتد پرس اگر حمله احتمالی به ایران در طول کمپین انتخاباتی صورت گیرد نتانیاهو از سوی رقبای خود متهم خواهد شد که با این اقدام در پی کسب آرا بوده است.
"زمان برای مذاکرات اتمی در حال سپری شدن است"
نتانیاهو در قبال مذاکرات اخیر مجدد با ایران نیز این پیام را به گوش دنیا رسانده که زمان در حال گذر است و برخلاف برخی از شرکای غربی‌اش امیدی به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات نشان نداده است. این موضع احتمال حمله قریب‌الوقوع اسرائیل به ایران را افزایش داده است از این رو حمله به ایران یکی از موضوعات بحث‌های پیش از انتخابات این کشور است.
انتخابات می‌تواند به ائتلاف بسیار متفاوتی از احزاب متفاوت اسرائیل بیانجامد. یکی از موضوعاتی که در سایه ائتلاف جدید در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت لزوم حمله نظامی اسرائیل به ایران است. اسرائیل و هم‌پیمانان غربی این کشور ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای متهم می‌کنند. ایران می‌گوید برنامه هسته‌ایش اهدافی صلح‌آمیز دارد.
نتانیاهو در سخنرانی‌اش به دستاوردهای دولت خود اشاره کرد و در آن میان تاکید کرد که قرار دادن مساله برنامه‌ هسته‌ای ایران در دستور کار جهان از دستاوردهای دولت او بوده است. او دیگر دستاوردهای دولت خود را تقویت اقتصادی کشور و افزایش امنیت اعلام کرد.
نتانیاهو در سخنان خود هیچ شکی باقی نگذاشت که حزب او پیروز انتخابات خواهد بود: «من معتقدم از سوی شهروندان ماموریت ما برای رهبری کشور بار دیگر تمدید می‌شود. با کمک خدا، بیش‌ترین سهم در دولت را خواهیم داشت.»
بر اساس نظرسنجی‌ها انتظار می‌‌رود حزب نتانیاهو، لیکود، حداقل یک چهارم ۱۲۰ کرسی پارلمان را به دست آورد. این امر نتانیاهو را در موقعیتی قرار می‌دهد که حزب وی نیروی حداکثر ائتلاف دولتی را تشکیل دهد.
بر اساس نظرسنجی‌ها همچنین انتظار می‌رود سه حزب بزرگ چپ‌گرای کار، کادیما و "یش اتید" ۴۰ کرسی پارلمان را از آن خود کنند. نتانیاهو می‌تواند از برخی یا همه آن‌ها برای تشکیل دولت ائتلافی دعوت کند.
انتقاد به مواضع نتانیاهو
نتانیاهو در حالی بر موضع خود در قبال ایران پافشاری کرد که رقیب اصلی او، شلی یاشیموویچ، رئیس حزب کارگر، تنها یک روز پیش از آن در شبکه ۲ تلویزیون این کشور از موضع نتانیاهو درباره ایران به شدت انتقاد کرد.
یاشیموویچ روز شنبه (۵ مه/۱۶ اردیبهشت) در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «تبدیل کردن موضوع دفاع از اسرائیل در برابر ایران، به عنوان بزرگ‌ترین مشکل اسرائیل، یکی از جدی‌ترین اشتباهات است.»
به گزارش رویترز، خانم یاشیموویچ در گفت‌وگوی خود با شبکه ۲ تلویزیون اسرائیل، برنامه هسته‌ای ایران را "مشکلی برای همه دنیا" خواند و افزود: «این‌که ما این مشکل را برای خودمان در نظر بگیریم تا رهبری حل آن را بر عهده داشته باشیم، خطاست.»
با این‌همه نتایج یک نظرسنجی که توسط روزنامه "معاریو"‌، یکی از روزنامه‌های پرتیراژ اسرائیل انجام شده، نشان می‌دهد ۶۲ درصد از مردم اسرائیل بنیامین نتانیاهو را سیاستمداری مناسب برای رهبری کشور می‌دانند.
دولت نتانیاهو یکی از باثبات‌ترین کابینه‌های تاریخ اسرائیل به شمار می‌رود.




پایان دوران سرکوزی؛ فرانسوا اولاند در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد

فرانسوا اولاند، نامزد حزب سوسیالیست، روز یکشنبه رقیب خود نیکولا سرکوزی را شکست داد و به کاخ الیزه راه یافت.
 فرانسوا اولاند نزدیک به ۵۲ درصد از کل آرا را از آن خود کرد. 
​​نیکولا سرکوزی، دقایقی پس از اعلام نتایج اولیه، در میان هواداران خود حاضر شد و شکست را پذیرفت.
 نیکولا سرکوزی گفت: «مردم فرانسه انتخاب خود را کردند. فرانسه رئیس جمهوری جدید دارد؛ فرانسوا اولاند رئیس جمهوری جدید فرانسه است و باید به او  احترام گذاشت. من با او تلفنی صحبت کردم. چیزی که از همه بزرگتر است، فرانسه کشورمان است. به بزرگی فرانسه، و خوشبختی فرانسوی‌ها فکر کنیم. هرگز
​​من این افتخار را فراموش نمی‌کنم.» در این هنگام هواداران سرکوزی فریاد می‌زدند «مرسی! مرسی!» و او گفت: «من مسئولیت این شکست را بر عهده می‌گیرم.»
در مبارزه‌های انتخاباتی فرانسوا اولاند اقتصاد را محور شعارهای انتخاباتی خود قرار داد.
پس از فرانسوا میتران و از سال ۱۹۹۵ سوسیالیست‌های فرانسه دیگر نتوانستند
​​زمام ریاست جمهوری این کشور را به دست بگیرند.
نتایج این انتخابات بر نقش محوری پاریس در اتحادیه اروپا، معضل بدهی ملی این کشور،  سیاست خارجی و حضور نظامیان فرانسوی در افغانستان تاثیر خواهد گذاشت.
 در دور نخست انتخابات نزدیک بیش از ۳۰ درصد رای‌دهندگان نامزدهای چپ افراطی و ​​راست افراطی رای داده بودند که گفتمان ضد اتحادیه اروپا دارند.
روز یکشنبه و پیش از اعلام نتایج  هنگامی که از نیکولا سرکوزی پرسیدند، اگر در انتخابات ببازد چه می‌کند، وی در پاسخ گفت: «قدرت انتقال خواهد یافت.»
سرکوزی افزود: «ملت را خود را ادامه می‌دهد. این ملت قدرتمندتر از سرنوشت مردانی است که به آن خدمت می‌کنند. این واقعیت که مبارزه انتخاباتی رو به پایان 

​​است بیشتر مایه آسایش است تا نگرانی.»
فرانسوا اولاند نیز در میان هزاران تن از هواداران خود حاضر شد و گفت من رئیس جمهور همه فرانسوی‌ها هستم. فرانسه اولاند گفت: «هموطنان عزیز! فرانسوی‌ها! شما در این انتخابات تغییر را انتخاب کردید. من خواسته‌ها را می‌دانم. من به سرکوزی درود می‌فرستم که پنج سال فرانسه را رهبری کرد و همه ما باید به او احترام بگذاریم.»
​​رئیس جمهوری آینده فرانسه گفت ششم ماه مه روز بزرگی است چراکه آغاز دوباره‌ای برای فرانسه و اتحادیه اروپا خواهد بود.
رئیس جمهور منتخب فرانسه گفت: «خیلی‌ها برای چنین لحظه‌ای سال‌های سال، انتظار می‌کشیدند. بسیاری از جوان‌ها چنین روزی را ندیده‌اند. من افتخار می‌کنم که بتوانم به شما روح امید بدمم.»
اولاند که صدایش هم گرفته بود، گفت: «تغییر از هم‌اکنون آغاز شده است. تغییر باید در حد و اندازه فرانسه باشد. به کسانی که به من رای دادند احترام می‌گذارم؛ من رئیس جمهور همه هستم. امروز فقط یک فرانسه است. همه در فرانسه حق و تکلیف برابر دارند.  نباید هیچ فرزندی در این خاک مورد تبعیض قرار بگیرد. نخستین مسئولیت رئیس جمهوری فرانسه متحد کردن فرانسوی‌ها در برابر تبعیض‌هاست تا از بحران بیرون بیاییم.» اولاند گفت: «مرا درباره دو چیز مورد قضاوت قرار دهید: عدالت و جوانان.»
 فرانسوا اولاند در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه  که ۱۰ نامزد در آن شرکت کرده بودند توانسته بود از نیکولا سرکوزی پیشی بگیرد.
در این انتخابات فرانسوا بایرو، نامزد میانه‌رو هم  که ۹ درصد آرا در دور نخست از آن خود کرده بود، در دور دوم از اولاند پشتیبانی کرد.  وی روز پنجشنبه گفته بود که برای طرفدارانش تعیین تکلیف نمی‌کند اما رای خود را به اولاند می‌دهد.
فرانسوا بایرو به ویژه از جدال‌های انتخاباتی گلایه داشت و آن را تندروی می‌دانست.
نیکولا سرکوزی که تلاش داشت هوادارای راست افراطی را به خود جذب کند پنجشنبه شعارهای تند و تیزی علیه خارجی‌های مطرح کرد.
نیکولا سرکوزی گفت: «ما قبیله‌های مختلف نمی‌خواهیم؛ ما جوامع قومی که دور خودشان جمع شوند نمی‌خواهیم؛ ما نمی‌خواهیم مهاجران رای بدهند.»
ژان لوک ملانشون، نامزد چپ افراطی نیز  که حدود ۱۱.۷ درصد آرا را در دور نخست  نصیب خود کرده بود، پیشتر گفته بود رای خود را  در دور دوم بدون هیچ چشم‌داشتی به کاندیدای مخالف سرکوزی می‌دهد.

 اولاند و آلمان
پس از پیروزی  اولاند، گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان اظهار داشت که برلین و پاریس برای رشد اقتصادی اروپا همکاری خواهند کرد. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در این انتخابات به صراحت از سرکوزی حمایت کرده بود و حتی در اقدامی کم‌نظیر در کابینه وی نیز حضور یافت.
اندکی بعد، سخنگوی آنگلا مرکل اعلام کرد، که صدر اعظم آلمان برای اولاند پیام شادباش فرستاده و از او برای سفر به آلمان دعوت کرده است.

سقوط یورو و بازار بورس
 گزارش‌ها حاکی از آن است ارزش یورو پس از دو انتخابات سرنوشت‌ساز در اتحادیه اروپا، فرانسه و یونان، سقوط کرده است.
 در یونان احزاب هوادار ریاضت اقتصادی در انتخابات روز یکشنبه شکست سنگینی متحمل شده‌اند.
 بازارهای بورس در شرق آسیا، با بی‌اعتمادی با تحولات اروپا برخورد کردند؛ بازار بورس توکیو  روز دوشنبه، تکان شدیدی خورد و نزدیک به ۳ درصد سقوط کرد.
 فرانسوا اولاند در مبارز‌ه‌های انتخاباتی خود همواره گفته بود که ریاضت اقتصادی و کاهش از هزینه‌های عمومی تنها راه مواجهه با بحران اقتصادی اروپا نیست که این از منظر بسیاری از ناظران بازار به پایان ماه عسل پاریس و برلین تعبیر شد.
شاخص سهام نیکی ۲.۸۳ درصد در صبح دوشنبه سقوط کرد و ارزش ین در برابر یورو افزایش یافت.

دعوت اوباما از اولاند
 باراک اویاما، رئیس جمهوری ایالات متحده هم در تماس تلفنی پیروزی اولاند را شادباش گفت و از او برای دیدار از آمریکا دعوت کرد. به گفته سخنگوی کاخ سفید اوباما به ویژه ابراز امیدواری کرده است که در زمینه اقتصاد و امنیت با دولت اولاند همکاری نزدیک داشته باشد.
اولاند ساعتی از نیمه‌شب گذشته خود را از شهر زادگاهش تول به پاریس رساند و در جشن پیروزی میدان باستی شرکت کرد. وی فرانسوی‌ها را به وحدت دعوت کرد و گفت این پیروزی انتقام نیست.




نه بزرگ یونانیان به ریاضت اقتصادی؛ ضربه به هواداران یورو

شهروندان یونانی خشم خود را نسبت به ریاضت‌های اقتصادی نشان دادند و  در انتخابات پارلمانی با رایی نزدیک به ۶۰ درصد، ضربه دیگری بر امیدهای هواداران ریاضت‌کشی اقتصادی و  یورو در این کشور وارد کردند. 
​​بنا به آخرین نتایج به دست آمده دو حزب اصلی محافظه کار دموکراسی نوین و حزب چپ پاسوک موفق شدند تنها ۳۲ تا ۳۴.۵ درصد آرا را  در انتخابات پارلمانی به خود اختصاص دهند. در رای گیری  سال ۲۰۰۹ این احزاب چیزی نزدیک به۷۷.۴ درصد آرا را کسب کرده بودند.

حزب دموکراسی نوین به رهبری انتونی ساماراس با وجود اینکه همچنان بزرگ‌ترین حزب در این کشور است نتوانست رای اکثریت را در پارلمان به دست آورد.
​​ساماراس از سوی رئیس جمهوری یونان مامور تشکیل دولت تازه خواهد بود اما به گفته ناظران بعید است بتواند تعهد یونان برای ریاضت کشی را پیش ببرد. تعهدی که یونان به طلبکاران خود داده بود.
ساماراس روز یکشنبه گفت ما آماده‌ایم به مسئولیت‌های تشکیل یک دولت ملی را برای رسیدن به هدف‌های خود که همانا حضور یونان در منطقه یورو و اعمال تغییراتی که متعهد شده‌ایم است، عمل کنیم.
​​دولت آتن قول داده بود که تا ماه ژوئن ۱۱ و نیم میلیارد یوروی دیگر صرفه‌جویی کند. حزب دموکراسی نوین این بار تنها توانست یک پنجم حمایت رای دهندگان را جذب کند. این رقم برای به دست آوردن اکثریت پارلمان خیلی ناچیز است و از ۳۳ و نیم درصد سه سال پیش نیز کمتر است.
حزب دیگر یعنی پاسوک نیز توانست تنها ۱۳ تا ۱۴ درصد آرا را در قیاس با ۴۴ درصد آرای به دست آمده در انتخابات سه سال پیش را به دست آورد. سیریزا با ۱۵ و نیم تا ۱۷ درصد آرا انتظار داشت حزب خود را به مقام سوم بکشاند. پانوس پاناجیوتوپولوس وزیر خارجه دولت سایه به شبکه تلویزیونی مگا گفت احزاب حاکم دچار شوکی ناشی از زمین لرزه شده‌اند.
پانایوتیس پتراکیس استاد اقتصاد دانشگاه آتن ابراز امیدواری کرد که فرانسوا هولاندز رئیس جمهوری تازه فرانسه نگذارد اروپا با چنین سنگدلی با یونان رفتار کند زیرا به گفته او هنوز جای بازی هست.
پتراکیس به خبرگزاری فرانسه گفت خطر این وجود داشت که یک دولت تکنوکرات به ریاست لوکاس راپادموس نخست وزیر کنونی یونان بر سر کار بیاید یا  اینکه یک انتخابات تازه برگزار شود.
اوانجلوس ونزیلوس رهبر حزب پاسوک که در مذاکرات دور دوم با اتحادیه اروپا و طلبکاران یونان شرکت داشت خواستار یک دولت وحدت ملی شد و از احزاب طرفدار  اتحادیه اروپا خواست که با تمام دشواری راه همراهی کنند.
حزب سپیده زرین که یک حزب نئو نازی است و پس از پایان حاکمیت نظامیان در سال ۱۹۷۴، برای نخستین‌بار  به مجلس وارد شده با بیش از ۲۰ نماینده در این پارلمان حضور خواهد داشت. نیکوس میکالولیاکوس رهبر این حزب گفت حزب او مبارزه علیه استعمار اروپایی و بانک‌های بزرگ را ادامه خواهد داد.
«یونانیان مستقل» که یک حزب دست راستی به رهبری پانوس کامنوس از اعضای پیشین دموکراسی نوین و چهارمین حزب نیرومند یونان است با ۸ تا ۹ و نیم درصد آرا را کسب کرد.
حزب دیگر حزب دموکراتیک چپ یک حزب چپ متمایل به اروپا نیز ۵ و نیم تا شش و نیم درصد رای آورد. در مجموع هفت حزب توانستند به پارلمان داخل شوند با مقایسه با انتخابات پیشین که تنها ۵ حزب توانسته بودند وارد شوند.
هم حزب پاسوک و هم حزب دموکراسی نوین از اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی اروپا به دنبال کمک اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق‌بین‌المللی در قبال اجرای ریاضت‌های اقتصادی هستند.
اما با توجه به خشم رای دهندگان نسبت به صرفه جویی‌‌های ریاضت‌طلبانه بسیاری از احزاب کوچک مانند سیریزا مایلند توافقنامه با اتحادیه اروپا را فسخ کنند.
حزب کمونیست ک ک‌ ای با هشت و نیم درصد رای خواهان بیرون رفتن از اتحادیه اروپا است و نئونازی‌ها  هم می‌گویند که دیگر نمی‌خواهند یونان سراپا در خدمت بازپس دادن بدهی‌های این کشور باشد.
سیریزا می‌گوید احزابی که توافقنامه با اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول را امضا کرده‌اند دیگر در قدرت نیستند.
 در همین حال وزیر دارایی آلمان ولفگانگ شائوبل گفت اگر دولت تازه یونان زیر بار تعهدات خود نرود این کشور تاوان این تصمیم را خواهد پرداخت.




دادستان تهران: متهم به ترور مصطفی علی محمدی به زودی اعدام می‌شود

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران، از تایید حکم مجید جمالی فشی، متهم به ترور مسعود علی محمدی از دانشمندان هسته‌ای ایران توسط دیوان عالی کشور خبر داد و گفت که این حکم به زودی اجرا خواهد شد.
شهریور گذشته، علامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور، از صدور حکم اعدام جمالی فشی در شغبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی خبر داده بود.
محاربه و افساد فی الارض از راه ترور مسعود علی محمدی به واسطه مسقر کردن موتور سیکلت و انفجار آن، همکاری با سازمان اطلاعات جاسوسی اسرائیل (موساد) از جمله اتهام‌های جمالی فشی است.
مسعود علی محمدی استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه تهران، دی ماه سال ۱۳۸۸ ترور شد.
مجید جمالی فشی در جلسه محاکمه خود، گفته بود که که در جریان سفرهایی به ترکیه جذب سرویس اطلاعاتی اسرائیل شده است.
او در ادامه اظهار داشته بود که اظهار داشته بود که تا «سه روز» پیش از ترور، نام فردی که باید ترور می‌کرده را نمی‌دانسته، و افزود: «موساد هر لحظه به من این اطمینان را می‌داد که علی‌محمدی فردی است که برای بشریت مضر است و نباید زنده باشد زیرا جان همه انسان‌ها را تهدید می‌کند.»
به گزارش خبر آنلاین، دادستان تهران یکشنبه ۱۷ اردیبهشت در خصوص حکم نهایی جمالی فشی به خبرنگاران گفت: «حکم اعدام قاتل شهید علی‌محمدی از سوی دیوان عالی کشور تایید شده و در مورد اجرای آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و امیدواریم این حکم در آینده‌ای نزدیک اجرا شود.»
از سوی دیگر حیدر مصلحی وزیر اطلاعات ایران در حاشیه جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت که برخی از «دانه درشت‌هایی» که شده‌اند دستگیر شده‌اند، با موضوع ترور دانشمندان هسته‌ای در ارتباط هستند.
به گزارش خبرگزاری «ایسنا» مصلحی در ادامه اظهار کرد: «با هماهنگی نیروی انتظامی در سال گذشته موفقیت‌های خوبی در زمینه شناسایی و برخورد با دانه‌درشت‌ها حاصل شده است.»
ایران در سه سال اخیر شاهد ترور افرادی مرتبط با فعالیت‌های اتمی خود از جمله چند دانشمند هسته‌ای بود.
آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی سال گذشته پس از ترور مصطفی احمدی روشن معاون بازرگانی تاسیسات هسته‌ای نظنز با صدور بیانیه‌ای، تررو دانشمندان هسته‌ای را به سرویس‌های امنیتی آمریکا و اسرائیل مربوط دانست.



فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران گفته است که امسال سطح همکاری‌های ارتش و سپاه بیشتر می‌شود و نیروهای این دو نهاد نظامی ایران، رزمایشی مشترک برگزار خواهند کرد.
احمدرضا پوردستان در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، "نزدیکی تاکتیک‌های موجود در ارتش و سپاه" را از اهداف برگزاری رزمایش مشترک آنها خوانده و گفته است: "در این رزمایش بیشتر به دنبال ارتقای سطح وحدت، همدلی و هماهنگی بین نیروهای ارتش و سپاه هستیم."
او گفت که این رزمایش مشترک "در سطح لشکر و با حضور نیروهای سپاه برگزار می‌شود."
او اضافه کرده است که ارتباطات ارتش و سپاه بیشتر "به صورت آموزشی" بوده است و "در سطح رزمایش، کمتر شاهد این ارتباطات بودیم."
این فرمانده ارتش ایران همچنین اضافه کرده است که از سال گذشته، تعدادی از یگان‌های سپاه با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح ایران، به صورت میهمان در رزمایش ارتش شرکت کرده‌اند.




براساس گزارش‌ها از تهران، داربست‌های بخش شمالی گنبد و مناره‌های مصلای تهران فروریخته است.
خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) گزارش داده است که این حادثه عصر روز یکشنبه، ۱۷ اردیبهشت، در محل برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلای تهران رخ داد و مصدومیت چهار نفر از کارگران حاضر در محل را به دنبال داشت.
گزارش شده که در این حادثه به بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب آسیبی وارد نشده است.
سعید علیزاده، فرمانده آتش‌نشان‌های مستقر در محل نمایشگاه کتاب در مصلای تهران، به ایرنا گفته است که این حادثه پس از آن رخ داد که تعدادی از کارگران یک شرکت پیمانکار بدون رعایت کردن نکات ایمنی در حال باز کردن داربست‌های نصب شده در داخل گنبد اصلی مصلا بودند.
او اضافه کرده است که براساس بررسی‌های کارشناسی، دو سال از زمان نصب این داربست‌ها می‌گذشت و علت اصلی حادثه، فرسوده بودن پیچ، مهره و بست‌ها بوده که هنگام باز کردن داربست توسط کارگران، از کنترل خارج شده است.




اعضای بزرگترين گروه شورشی کلمبيا، فارک، می گويند به زودی خبرنگار فرانسوی را که هفته گذشته به گروگان گرفته اند، آزاد خواهند کرد.
در بيانيه ای که گفته می شود در صفحه متعلق به اين گروه در يک شبکه ارتباط جمعی منتشر شده است، شورشيان فارک گفته اند که رومئو لانگلوا را هنگام درگيری با ارتش کلمبيا به گروگان گرفته اند.
در اين بيانيه آمده است که آقای لانگلوا به زودی و بی‌خطر آزاد خواهد شد.
آقای لانگوا از سربازان کلمبيايی که آزمايشگاه‌های کوکائين را نابود می کردند در حال فيلم برداری بود که ناپديد شد.




در سوریه در حالی که تنها یک روز به برگزاری انتخابات پارلمانی باقی مانده، گزارش ها از درگیری های سنگین در شهرهای مختلف حکایت دارد.
قرار است انتخابات پارلمانی دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه (۷ مه) در این کشور برگزار شود، این در حالی است که گروههای مخالف، این انتخابات را به عنوان نشانه ای از ریاکاری دولت تحریم کرده اند.
گفته شده که ۱۴ میلیون سوری واجد شرایط رای دادن و شرکت در انتخاباتی هستند.
در همین حال گفته شده که در دمشق سه نفر در جریان درگیری های شب گذشته جان خود را از دست داده اند.
درگیری هایی هم بین نیروهای دولتی و مخالفان در دیرالزور در شرق سوریه گزارش شده است.



مقام‌های ولایت پکتیکا، در جنوب شرق افغانستان گفته‌اند که چهار مهاجم مسلح در پی درگیری با نیروهای امنیتی در یک مرکز تجارتی از پا درآمده‌اند.
مخلص افغان، سخنگوی والی پکتیکا، روز دوشنبه، ۱۸ ثور/اردیبهشت، به بی‌بی‌سی گفت که احتمالا مهاجمان از این ساختمان چندطبقه قصد حمله به مراکز دولتی در شهر شرن، مرکز این ولایت، را داشتند.
وزارت داخله/کشور در اعلامیه‌ای گفته است که "مهاجمان انتحاری" از این ساختمان "محلات مسکونی" را هدف تیراندازی قرار دادند.
به گزارش دفتر مطبوعاتی این وزارت، مهاجمان در پی درگیری شدید با نیروهای امنیتی از پا درآمده‌اند.
در این اعلامیه آمده است که مهاجمان واسکت‌های (جلیقه‌های) مملو از مواد منفجره، آرپی‌جی و سلاح‌های سبک با خود داشتند.
وزارت داخله گفته است که در جریان این درگیری سه غیرنظامی زخمی شدند.
اما نیروهای بین‌المللی تحت فرمان ناتو در افغانستان گفته‌اند که در این درگیری یک غیرنظامی کشته و دو تن دیگر زخمی شده‌اند.
این نیروها در اعلامیه‌ای گفته‌اند که مهاجمان قصد حمله به نیروهای بین‌المللی و داخلی را داشتند.
این خیر در حالی منتشر می‌شود که اداره امنیت ملی افغانستان به تازگی از "تغییر تاکتیک" حملات گروه‌های شورشی در افغانستان خبر داده است.
روز یکشنبه، ۱۷ ثور/اردیبهشت، شفیق‌الله طاهری، از سخنگویان اداره امنیت ملی افغانستان، گفت که آنها با تغییر تاکتیک خود "می‌خواهند مراکز و شخصیت‌های ملی و دولتی را که از دیدگاه رسانه‌ها خبرساز باشند، هدف قرار بدهند."
اخیرا گروه طالبان از آغاز عملیات بهاری در بخش‌هایی از افغانستان تحت عنوان "الفاروق" خبر داد.




یکی از طرفداران نئونازی‌های یونان
دو حزب عمده که دولت ائتلافی یونان را تشکیل دادند، در انتخابات پارلمانی "نتوانستند اکثریت را به دست آورند".
تا این لحظه، پیشتاز انتخابات حزب راست میانه به نام "دموکراسی نو" با کسب ۱۹ درصد از آرا پیشتاز است.
ائتلاف چپگرا به نام "سیریزیا" در رده دوم قرار دارد و جایگاه سوم به حزب چپ میانه به نام "پاسوک" رسیده است.
از نوامبر سال گذشته (هفت ماه پیش) ائتلاف دو حزب دموکراسی نو و پاسوک در یونان در قدرت بودند.
بسیاری از مردم یونان از سیاست های ریاضت اقتصادی دولت ائتلافی ناراضی بودند که وام دهندگان جهانی، آنها را وادار به پذیرش آن کرده بودند.
سیریزیا با سیاست های ریاضت اقتصادی این دو حزب مخالف بود.
حزب نئونازی یونان هم برای اولین بار در این انتخابات توانسته به پارلمان راه یابد. آنها حدود ۷ درصد از آرا را به خود اختصاص داده اند.
رهبر حزب دموکراسی نو، آنتونیس ساماراس، گفته که دولت نجات ملی تشکیل خواهد داد تا یونان همچنان بتواند در اتحادیه اروپا بماند.
او گفته که می خواهد تلاش کند تا کشورش بتواند به تعهدات خود در برابر اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول وفادار بماند.
در مقابل رهبر سیریزیا هم گفته که او هم می خواهد دولت ائتلافی تشکیل دهد و البته با تعهداتی که یونان زیر بارش رفته مخالف است.
او می گوید که مردم به احزابی که این تعهدات را پذیرفتند، رای ندادند و او می خواهد تا آنها را "با کمک مردم از اعتبار ساقط کند" تا کشور به سوی "نابودی" نرود.
در مقابل رهبر حزب پاسوک هم از تمام گروه هایی که موافق حضور کشورشان در اتحادیه اروپا و پذیرفتن شروط آنها هستند، خواسته تا با هم متحد شوند.
حزبی که بیشترین رای را آورده، سه روز فرصت دارد تا با احزاب دیگر مذاکره کند و دولت ائتلافی تشکیل دهد.
اگر این حزب موفق به این کار نشود، آن وقت باید حزبی که دوم شده بختش را بیازماید و سپس حزبی که سوم شده.
در آخر اگر این سه حزب نتوانند دولت تشکیل دهند، آن وقت انتخابات تجدید می شود.




سرگی آدالتسو فعال روسییک روز قبل از مراسم تحلیف ریاست جمهوری، تظاهرکنندگان به خیابانهای مسکو، پایتخت روسیه، ریختند و با پلیس درگیر شدند.
ولادیمیر پوتین، روز دوشنبه قرار است که سومین دور ریاست جمهوری خود را شروع کند.
در آغاز این تظاهرات صلح آمیز بود، اما زمانی که گروه کوچکی از تظاهرکنندگان سعی کردند صف پلیس ضد شورش را بشکنند، درگیری‌ها آغاز شد.
پلیس راه تظاهرکنندگان را برای گذر به پلی که از روی رودخانه مسکو می گذرد سد کرده بودند.
شاهدان می گویند، درگیری‌ها زمانی شروع شد که جمعیت به طرف پل می رفتند و پلیس تظاهرکنندگان را با باتوم به سمت مخالف می راند.
بنا به گزارش خبرنگار بی بی سی، تظاهرکنندگان گفته بودند که تا لغو مراسم تحلیف ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری منتخب روسیه در محل می مانند. آنها همچنین خواهان در اختیار گرفتن یک ساعت برنامه تلویزیونی شدند و اینکه انتخابات مجددا برگذار شود.
چند تن از فعالان مخالف آقای پوتین از جمله الکسی ناوالنی، سرگی آدالتسو و بوریس نمتسو به همراه دهها نفر دیگر در این درگیری‌ها دستگیر شدند.
آقای ناوالنی از تظاهرکنندگان خواست تا زمان آزادی دستگیر شدگان، پراکنده نشوند.
او که از اتومبیل پلیس تلفنی با یک ایستگاه رادیویی صحبت می کرد، از تظاهرکنندگان خواست از مقامهای کشور بخواهند اصلاحاتی که وعده داده اند را عملی کنند.
تصاویر تلویزیونی نشان می داد که پلیس به سوی محلی که سرگی آدالتسو، فعال چپ‌گرا در حال سخنرانی بود، حمله کردند و او را به سوی اتومبیلی که آنجا منتظرش بود، بردند.
قبل از دستگیری، آقای آدالتسو هم خواستار لغو مراسم تحلیف ولادیمیر پوتین شد، او از طریق بلندگو می گفت که "ما اینجا را ترک نمی کنیم."
تظاهرکنندگان شعار "ما، قدرت هستیم" سر می دادند.
هر چند پلیس روسیه تعداد تظاهرکنندگان را هشت هزار نفر تخمین زده است اما سازماندهندگان این تظاهرات می گویند حدود ۲۰ هزار نفر در این تظاهرات شرکت کرده اند.
تظاهراتی مشابه هم برای حمایت از آقای پوتین در مسکو برگزار شد.




فهد القصی
گزارش ها از یمن حاکی است که دو نفر از اعضای یک گروه مرتبط با القاعده در شرق این کشور کشته شده اند.
این افراد از اعضای گروه انصار الشریعه هستند و مرتبط با القاعده.
سخنگوی انصار الشریعه و ساکنان محلی می گویند که این دو در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی کشته شده اند.
دولت یمن اما می گوید که این دو در یک حمله هوایی کشته شده اند.
پیش از این هم گزارش هایی مبنی بر حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به اهدافی در یمن منتشر شده بود اما آمریکا و یمن آنها را تایید نمی کنند.
یکی از کشته های این حمله در یمن، فهد القصی، نام دارد. او در سال ۲۰۰۵ میلادی (هفت سال پیش) از زندان گریخته بود.
آقای القصی، متهم شده بود که در سال ۲۰۰۰ میلادی در حمله به ناو شکن آمریکایی کول دست داشته است.
در جریان آن حمله، دو سرنشین یک قایق تندرو حامل ۲۲۰ کیلو مواد منفجره را به سوی ناوشکن کول، که برای سوخت گیری در بندر عدن در جنوب یمن پهلو گرفته بود، هدایت کردند و قایق را به کناره این شناور نیروی دریایی آمریکا کوبیدند.
۱۷ نفر از ملوانان آمریکایی در جریان آن حمله کشته شدند و ۴۰ نفر هم مجروح شدند.
سفارت یمن در آمریکا در بیانیه ای گفته است که فهد القصی، یکی از افرادی است که ارتش این کشور به دنبالش بوده است.
مردم محلی که شاهد حمله بوده اند می گویند نام نفر دوم فهد سالم الاکدم است.
آنها می گویند که در جریان این حمله کس دیگری کشته نشده است.




عراق برای تامین نیازهای داخلی ناگزیر به واردات برق از کشورهای همسایه است
رئیس سندیکای برق ایران گفته است که دولت عراق نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار به صادرکنندگان برق ایران بدهکار است.
حمیدرضا صالحی به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است: "با توجه به تحریم‌ها و مشکلات موجود در حوزه انتقال پول، مراوده با کشورهای همسایه می‌تواند فرصت‌های خوبی برای افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت برق باشد."
او گفت که ایران می‌تواند از فرصت بدهی عراق یا کشورهای بدهکار به ایران برای ورود به بازارهای منطقه استفاده کند. با این حال، آقای صالحی درباره چگونگی استفاده از این فرصت‌ها توضیحی نداد.
پیش از این گزارش شده بود که به دلیل استفاده از ارزهایی همچون دلار و یورو در مبادلات مالی ایران و عراق، پس از تصویب تحریم‌های مالی کشورهای غربی علیه ایران، عراق همانند دیگر طرف‌های مبادله با این کشور نتوانسته است بدهی خود را از محل خرید برق پرداخت کند.
مجید نامجو، وزیر نیرو ایران، اسفند ماه گذشته، از تداوم روند پرداخت بدهی‌های عراق خبر داده بود، ولی گفته بود که "سرعت این پرداخت‌ها کافی نیست."
او همچنین گفت که ارزش برق صادراتی ایران به عراق ماهانه بین ۵۰ تا یک میلیون دلار است.
به گفته آقای نامجو، ایران تا یک هزار و ۲۰۰ مگاوات ظرفیت قابل انتقال برق به عراق دارد و مقامات عراق خواسته‌اند تا با توجه به آماده نبودن زیرساخت‌های این کشور، برق بیشتری از ایران وارد کنند.
براساس داده‌های وزارت نیروی عراق، این کشور هم‌اکنون توان تولید روزانه ۶ هزار مگاوات برق دارد، در حالی که برق مصرفی در این مدت نزدیک به ۱۴ هزار مگاوات است.
وزارت نیروی عراق در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که به دنبال افزایش تولید برق تا ۹ هزار مگاوات در تابستان امسال و تا ۱۰ هزار و ۴۰۰ مگاوات تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی است.
عراق به جز ایران، از ترکیه نیز برق وارد می‌کند، ولی گزارش شده است که برق صادراتی ایران بیش از نیمی از مجموع واردات برق عراق را تشکیل می‌دهد.
پیش از این و به دنبال بروز مشکلات در روند تبادلات مالی بین‌المللی با ایران، پیشنهاد پرداخت بدهی عراق به شیوه تهاتری نیز مطرح شد.
گفته شده است که چند کشور طرف قرارداد با ایران از جمله چین، هند و پاکستان برای پرداخت بدهی‌های خود به دنبال استفاده از شیوه تهاتری بوده‌اند.
با این حال، نبود زیرساخت‌های صنعتی مناسب در عراق باعث شد ایده مبادله تهاتری، از گزینه‌های پیش روی دو کشور کنار گذاشته شود.
با وجود مشکلاتی که در پرداخت بدهی برقی عراق به ایران به وجود آمده است، بخش خصوصی ایران حضور چشمگیری در بخش اقتصادی، از جمله در بخش احداث نیروگاه در عراق داشته است.
عباس علی‌آبادی، مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه های نیروگاه ایران (مپنا)، پیش از این به خبرگزاری مهر گفته بود که در حال حاضر بخشی از بازار ساخت و توسعه صنایع برق عراق و به‌ویژه نوسازی زیرساخت های آسیب‌دیده آن به پیمانکاران و سازندگان ایرانی واگذار شده است.




موسسه خیریه
مسئولان این موسسه خیریه می گویند که به تازگی یونانی‌ها هم برای غذای مجانی به این مرکز می روند
از کنار ساختمان قدیمی مجلس یونان که رد شدم، راننده تاکسی گفت: "الان موزه شده." لبخندی تلخ زد و ادامه داد: "آره دموکراسی ما حالا دیگه فقط به درد موزه می خوره."
این حس ناامیدی از سیاستمداران را می‌توان در همه‌جا دید.
یونانی ها، دولتمردانشان را عامل بحرانی می‌بینند که حالا دامن همه‌شان را گرفته است.
یونان برای سال ها مصداق جیب خالی و پز عالی بود. دولت به لطف عضویت در واحد پولی مشترک اروپا، می توانست به راحتی وام بگیرد. وام هایی که یکی پس از دیگری خرج خدمات عمومی و افزایش حجم دولت شد.
حالا که خبری از رشد اقتصادی نیست، نه وامی در کار است و نه درآمدی برای بازپرداخت بدهی ها، راه خروجی جز صرفه‌جویی بیشتر و کاهش حجم دولت نیست.
در کشوری که حدودا از هر ۴ شاغل، یکی کارمند دولت است، این یعنی افزایش بی‌کاری.
بیکاری و فقر خیلی از یونانی ها را جذب احزاب افراطی کرده است.
مثل حزب طلوع طلائی که در محله های فقیر نشین طرفداران زیادی پیدا کرده.
سمبل این حزب بی‌شباهت به سمبل نازی‌ها نیست. هر چند رهبرانش می گویند که این علامت، تنها یکی از حروف قدیمی یونانیست.
اما سیاستشان در مقابل مهاجران روشن است. آنها می خواهند همه مهاجران غیر قانونی از یونان اخراج شوند.

آنجلس استرجیو، مدیر شرکت سالس کلینیکالز


به نظر آنها مشکل اصلی بیکاری یونانی‌ها همین مهاجران غیر قانونی هستند.
در اومولیا، محله‌ای در مرکز آتن که شباهت چندانی به اروپا ندارد، مهاجران هر روز برای دریافت غذای مجانی به موسسه های خیریه می آیند.
حالا بینشان یونانی هم دیده می شود. یکی از مسئولان مرکز می گوید، تا دو سال پیش هیچ وقت مراجعه کننده یونانی نداشته‌اند.
چنین وضعیتی یونانی‌های زیادی را خشمگین کرده است.
خیلی ها ثروتمندان را مقصر می دانند و می گویند آنها باید مالیات بیشتری بدهند.
مالیات دادن در یونان اما بیشتر شبیه اقدامی داوطلبانه است. ساختار نظام‌مندی برای نظارت بر پرداخت مالیات وجود ندارد.
یکی از اعضای حزب سوسیالیست پاسوک به من می گوید در کشوری که راننده پورشه، در اظهارنامه مالیاتیش می‌گوید کمتر از صد هزار یورو درآمد دارد، فهمیدن مشکل کار دشواری نیست.
مالیات خواستن از ثروتمندان هم به این راحتی ها نیست؛ سرمایه فرار می‌کند به همراه سرمایه‌دار.
چند کیلومتر دورتر از مرکز آتن به دیدن آنجلس استرجیو رفتم. کارآفرینی آمریکایی- یونانی که یک سال و نیم است در آتن یک شرکت داروسازی به راه انداخته.
او می گوید برای سرمایه‌گذاران، مشکل اصلی بروکراسی اداری و تغییر مداوم قوانین است.
خود او شرکت اصلیش را در سوئیس ثبت کرده تا مشمول بعضی از ضوابط مالیاتی یونان نشود.
پیدا کردن توازنی که هم سرمایه‌داران را راضی کند و هم عموم مردم را در دوران رشد هم آسان نیست، چه برسد به این روزهای رکود.
خیلی از رای دهنده های یونانی، به دنبال انتخاب حزبی برای حل بحران نیستند، چون می‌دانند که راه حل کشف نشده‌ای وجود ندارد.
رای آنها بیشتر تنبیه احزابی است که به باور آنها کار را به اینجا کشانده‌اند.



نتانیاهو
اسرائیل در حالی برای آغاز رقابت های انتخاباتی آماده می شود که ناظران معتقدند بنیامین نتانیاهو با هدف سبقت گرفتن از رقبای داخلی و پیش دستی کردن بر باراک اوباما، با رای گیری زودرس موافقت کرده است.
آقای نتانیاهو امروز یکشنبه ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) اعلام کرد که انتخابات پارلمان اسرائیل (کنست) چهار ماه دیگر (روز چهارم سپتامبر) برگزار می شود.
بر اساس نظرسنجی ها، نخست وزیر اسرائیل در حال حاضر محبوب ترین کاندیداست و حزب راستگرای او، لیکود، نسبت به احزاب دیگر از بخت پیروزی بالاتری برخوردار است.
شاید به همین علت باشد که آقای نتانیاهو ترجیح می دهد که رای گیری هرچه سریع تر انجام شود، گرچه احتمالا به خوبی می داند که در تاریخ اسرائیل، حزب حاکم معمولا در انتخابات زودرس شکست خورده یا حداقل چند کرسی پارلمانی را واگذار کرده است.
اری شاویت، یکی از سردبیران روزنامه هاآرتص، به بی بی سی فارسی می گوید که نخست وزیر اسرائیل همچنین قصد دارد پیش از باراک اوباما به پای صندوق رای برود تا با تشکیل یک دولت ائتلافی جدید، موقعیت خود را در برابر او محکم تر کند.
در اسرائیل این نظر وجود دارد که اگر آقای اوباما برای بار دوم رئیس جمهور آمریکا شود، دولت نتانیاهو را، به ویژه در مورد آغاز مذاکرات صلح با فلسطینی ها یا توقف شهرک سازی ها، تحت فشار قرار خواهد داد.
به باور آقای شاویت، مناقشه اتمی ایران هم در محاسبات نخست وزیر اسرائیل نقش مهمی ایفا می کند.
آقای شاویت می گوید: "نتانیاهو درباره ایران بسیار جدی است. برنامه اتمی ایران ستون تفکر و استراتژی وی را تشکیل می دهد. نتیجه انتخابات زودرس احتمالا این خواهد بود که او برای اقدام قاطع علیه پروژه اتمی ایران در موقعیت بسیار عالی قرار خواهد گرفت."

نظر مخالفان

این در حالیست که رقبای میانه رو یا چپگرای آقای نتانیاهو، نمی خواهند که مناقشه اتمی ایران به یک موضوع محوری در انتخابات تبدیل شود. آنها می خواهند بر معضلات اقتصادی مردم و آنچه ناکامی های دولت می خوانند، تمرکز کنند.
شلی یاخیموویچ، رهبر حزب کارگر گفته است: "این بزرگ ترین اشتباه است که مساله دفاع علیه ایران را به بزرگ ترین مشکل اسرائیل تبدیل کنیم."
اما اسحاق گالنور، استاد علوم سیاسی دانشگاه عبری بیت المقدس، انتظار دارد که بنیامین نتانیاهو در ظرف چهار ماه آینده بیش از همیشه درباره "خطر ایران" هشدار دهد، به خصوص که مساله تامین امنیت کشور، مهم ترین موضوع مد نظر اسرائیلی هاست.
آقای گالنور می گوید: "نتانیاهو این طور جلوه خواهد داد که تنها کسی است که می تواند اسرائیل را از یک ایران اتمی نجات دهد. او ایران را خطر بزرگی نشان می دهد و خواهد گفت فقط اوست که می تواند با آن مقابله کند و به همین خاطر باید بر سر قدرت باقی بماند."
بنیامین نتانیاهو در نطق هایش معمولا خود را با وینستون چرچیل، نخست وزیر معروف بریتانیا مقایسه می کند که در دهه ۱۹۳۰ میلادی علیه خطر هیتلر و آلمان نازی هشدار می داد، اما کسی صحبت هایش را جدی نگرفت.
اکثر منتقدان و مخالفان آقای نتانیاهو با نفس اقدام نظامی علیه مراکز هسته ای ایران مخالف نیستند اما می گویند چنین اقدامی، در صورت نیاز، باید با هماهنگی قبلی و حمایت آمریکا انجام شود.




ایرج قادری، کارگردان و بازیگر قدیمی سینمای ایران ۱۷ اردیبشت ماه پس از مدت ها دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان ریه در سن ٧٧ سالگی درگذشت. او یکی از پرکارترین کارگردانان و بازیگران سینمای ایران بود.
فیلم های او عموما مورد توجه جدی منتقدان قرار نمی گرفت، اما اغلب در جذب تماشاگران پرشمار به سینماها موفق بود و می توانست آنها را راضی روانه خانه کند.
او فعالیت سینمایی خود را پس از نیمه کاره رها کردن تحصیلاتش در دانشکده داروسازی دانشگاه تهران، در ٢٠ سالگی (۱۳۳۴) و با بازی در فیلم "چهار راه حوادث" به کارگردانی ساموئل خاچیکیان آغاز کرد، سپس به کارگردانی روی آورد و در سال ١٣٤٤ نخستین فیلم خود "داغ ننگ" را به روی پرده فرستاد. فیلمی که احمد شاملو نیز در نگارش فیلمنامه آن با قادری همکاری کرد. این فیلم به دلیل بی تجربگی قادری و عدم شناخت شاملو از مدیوم سینما، اثری موفقی از کار در نیامد و در گیشه شکست خورد.
علیرغم شکست تجاری فیلم نخست، قادری با بازی در فیلم پرفرورش "کوچه مردها" (۱۳۴۹) جایگاه خود را در سینمای ایران تثبیت کرد.
او ٤٠ فیلم را کارگردانی کرد که ٢٦ تا از آنها مربوط به سال های قبل از انقلاب و ١٤ تای بعدی مربوط به سال های پس از انقلاب می شوند، علاوه بر کارگردانی او در بسیاری از این فیلم ها بازی هم کرد.
قادری طی حدود نیم قرن حضور در سینمای ایران، در مجموع در ٧٢ فیلم (با کارگردانی خودش یا سایر کارگردانان) نقش آفرینی کرد.
الگوی ثابت سینمای قادری پیش از انقلاب همان الگوی رایج و پر بیننده فیلم فارسی بود، در اغلب این فیلم ها تم اصلی ناموس پرستی و انتقام، سرقت و قاچاق، زد و خورد میان رفقا یا اختلاف پدر و پسر، و یا خواهر / برادر / فرزند گمشده ای است که قهرمان در جستجوی اوست، اما همین تم های تکرار شونده در میان مردم بسیار پر طرفدار بودند و اغلب فروش فیلم را تضمین می کردند.
با بالا گرفتن موج قیصر، سینمای عامه پسند ایران نیز کم کم در راستای ذائقه مردم تغییر کرد و پر از داستان هایی در مورد عصیان قهرمانان زخم خورده شد، تغییری که به وضوح در فیلم های قادری (چه آنها که به عنوان بازیگر در آن حضور داشته و چه آنها که کارگردانی کرده است) نیز دیده می شود. شاهراه زندگی (۱۳۴۷)، سوگند سکوت (۱۳۴۸)، برای که قلب‏ها می‏تپد (۱۳۵۰)، نقره‏داغ (۱۳۵۰)، بی‏حجاب ‏(۱۳۵۲)، قفس (۱۳۵۳)، رفیق (۱۳۵٤)، بت (۱۳۵۵)، سینه‏چاک (۱۳۵۵)، پشت و خنجر (۱۳۵۶)، دو لکه عشق (۱۳۵۶)، سرسپرده (۱۳۵۶)، حکم تیر (۱۳۵۶) را می توان از جمله شاخص ترین فیلم هایی خواند که قادری پیش از انقلاب کارگردانی کرده است.
آخرین فیلم قادری در سال‌های پیش از انقلاب "برادرکشی" (١٣٥٧)، نسخه ای ایرانی از داستان "رومئو و ژولیت" بود که همزمان با بروز انقلاب به همراه تعدادی دیگر از آثار آماده نمایش بایگانی شد، اما یک سال بعد و با استفاده از اختلاف سلیقه های موجود در سیاست فرهنگی کشور، فرصت نمایش یافت.
انقلاب ایران در سرنوشت حرفه ای و حتی غیر حرفه ای بسیاری از دست اندرکاران سینما تغییر چشمگیری ایجاد کرد و قادری نیز از این قاعده مستثنی نبود. در بحبوحه بی ثباتی و عدم قطعیت در قوانین ممیزی، بسیاری از سینماگران سعی کردند با ساخت آثاری همنوا با شرایط اجتماعی و عواطف برانگیخته شده مردم در سال های نخست پس از انقلاب، جایگاهی در سینمای آن روزگار بیابند.
برخی از مسئولان سینمایی در همان زمان به قادری توصیه کردند به جهت "حساسیت هایی که روی او وجود دارد" سعی کند نامی از او در تیتراژ فیلم هایی که در تولید آنها دخیل است وجود نداشته باشد. اما او که مصمم بود جایگاهی در سینمای جدید بیابد با انتشار اعلامیه ای در روزنامه اطلاعات از فیلم هایی که پیش از انقلاب ساخته بود فاصله گرفت.
مدتی پس از انتشار این اعلامیه بود که قادری فیلم نخستش "برزخی ها" (١٣٦١) را روی پرده برد. این فیلم که به نوعی می توان آن را نخستین فیلم شاخص بعد از انقلاب نامید، بسیار پرفروش شد و به واسطه داستانش جنجال آفرید.
فیلم روایتگر داستان گروهی مجرم بود که در جریان آشوب های انقلاب از زندان می گریزند و در تلاشند خود را به مرز برسانند؛ اما هنگامی که به دهکده ای در مرزهای غربی کشور می رسند جنگ ایران و عراق آغاز می شود و این افراد که از قاتل و ساواکی گرفته تا سارق و قاچاقچی در میان آنها یافت می شود، پس از برخورد با کدخدای مومن و معتقدِ ده، متحول شده و به دفاع از خاک وطن می پردازند و در این راه کشته می شوند.
هر چند تهیه کننده و قادری هر دو ضمن اشاره به قابلیت "بدترین گناهکاران در توبه و بازگشت به راه حق" ، اعلام کردند که اساسا فیلمنامه پیش از برخاستن زمزمه های جنگ ایران و عراق نوشته شده و جنگ مورد اشاره در فیلم در واقع جنگی فرضی است، مطبوعات و برخی گروه ها فیلم را با اتهام قاتل و قاچاقچی نمایاندن رزمندگان و "شهیدان" به شدت مورد حمله قرار دادند. به علاوه ، نقش های اصلی این فیلم بر عهده بازیگرانی چون فردین، ناصر ملک مطیعی، سعید راد و خود ایرج قادری بود، بازیگرانی "طاغوتی" که بنا به ادعای مقاله نویس کیهان بیننده در مواجهه با آنها، "تصویر رختخواب فیلمفارسی برایش تداعی می شود."
ایرج قادری
مقاله تند و تیز کیهان این فیلم را "پایمال کردن رذیلانه خون شهدا برای پر کردن کیسه سرمایه داران فیلمساز که از کثیف ترین نوع سرمایه داران هستند" خواند. قادری در مصاحبه ای گفت که هدفش "ایجاد فرصتی برای گذار هنرمندان مطرح گذشته به سینمای پاکیزه و منزه بعد از انقلاب" بوده است. اما روی پرده رفتن این "مجسمه های فساد"، خصوصا در نقشی به زعم بسیاری مقدس، قابل تحمل نبود، در نتیجه طوماری ١٨ متری در اعتراض به فیلم در نماز جمعه تهران امضا شد و فیلم پس از تنها دو هفته نمایش و علیرغم فروش بیش از ٨ میلیون تومانی از روی پرده پایین کشیده شد.
حاشیه های "برزخی ها" به همراه پاره ای مسائل دیگر اندکی بعد به استعفای عبدالمجید معادیخواه، وزیر ارشاد انجامید؛ وزیری که برای "حفظ اعتبار امضای نظام" و ارزش مجوزی که پیشتر به فیلم داده شده بود تا آنجا که توانست از ادامه اکران آن دفاع کرد.
در همان سال فیلم دیگری به نام "دادا" به کارگردانی قادری با تمی دهقانی /حادثه ای روی پرده رفت، اما بخت با کارگردان و تهیه کننده یار بود و این فیلم که به ماجرای دفاع مردی ایلاتی از نوعروسش در برابر تعرض خانِ زورگو می پرداخت هیچ حساسیتی را بر نیانگیخت و پس از یک ماه اکران با فروشی خوب از روی پرده برداشته شد.
دو سال بعد قادری "تاراج " را با موضوع قاچاق مواد مخدر و اعتیاد ساخت. فیلم که بر اساس ساختار فیلم های پرحادثه غربی ساخته شده بود، همانطور که انتظار می رفت به فروش بسیار خوبی دست یافت، اما توسط منتقدان مورد حمله قرار گرفت و مجوز فعالیت قادری توسط اداره کل نظارت و نمایش تا اطلاع ثانوی تعلیق شد، هر چند این ممنوعیت را بیشتر می توان به سابقه این کارگردان/بازیگر در سینمای قبل از انقلاب نسبت داد تا کیفیت فیلم "تاراج".
قادری تنها کارگردانی نبود که دچار چنین ممنوعیتی شد، اما او تمام تلاش خود را کرد که از طریق مذاکره با مسئولان و دست اندرکاران فرهنگی کشور راهی برای بازگشت به سینما بیابد. در نهایت پس از انتصاب علی لاریجانی در سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی نامه ای سرگشاده از او درخواست کرد که اجازه فیلمسازی به او داده شود، در خواستی که با موافقت لاریجانی مواجه و زمینه ساز ساخت "می خواهم زنده بمانم" شد.
اکبر رفسنجانی، ایرج قادری، خسرو شکیبائی و مرتضی شایسته
"می خواهم زنده بمانم" (١٣٧٣) بازگشت دوباره قادری به سینما را رقم زد و با فروش چشمگیرش ثابت کرد که او کماکان می تواند تماشاگران را به سینما بکشاند. این فیلم که رسول صدرعاملی نگارش فیلمنامه آن را برعهده داشت، نام خود را از فیلمی آمریکایی وام گرفته بود. فیلمنامه بر اساس داستان واقعی مرگ مشکوک یک نوجوان به نام "پدرام تجریشی" بود که نامادری اش اصلی ترین مظنون پرونده او به حساب می آمد و در زمان خود سر و صدای زیادی برپا کرده بود. این موضوع به همراه انتخاب هوشمندانه بازیگران مطرح آن زمان در نقش های اصلی فیلم، بسیاری را به سینماها کشید.
پس از "می خواهم زنده بمانم" قادری تا سال ٨٩ در فاصله هر یکی دو سال یک فیلم ساخت و مجموعا در این سال ها ده فیلم از او روی پرده رفت، از جمله "طوطیا" ملودرام دیگری که با بهره گیری از نقش آفرینی "شقایق فراهانی" و "فریبرز عرب نیا" به فروش قابل توجهی دست یافت.
"سام و نرگس" یکی دیگر از فیلم های قادری بود که در سال های باب شدن فیلم های جوانانه/عاشقانه پای جوانی خوش قیافه، یعنی محمد رضا گلزار را به سینما باز کرد و فروش نسبتا خوبی داشت. گلزار در سینما ماندگار شد و قادری همواره به قابلیت خود در کشف و معرفی این ستاره بالید.
پس از آن "آکواریوم" - که بیشتر آن در ترکیه فیلمبرداری شده بود - به علت حضور ستارگان روز سینمای ایران و خصوصا روبروی هم قرار گرفتن - زوجِ پولسازِ آن سال ها، "مهناز افشار" و "امین حیایی" بینندگان بسیاری یافت. آکواریوم که از ساختی نسبتا خوب برخوردار بود توانست توجه تعدادی از منتقدان را نیز به خود معطوف کند. به علاوه در "آکواریوم" قادری برای نخستین بار پس از دورانی که از ادامه بازیگری بازمانده بود، روی پرده ظاهر شد و ایفای یکی از نقش های فیلمش را خود بر عهده گرفت. به این ترتیب او که تا پیش از انقلاب در ٦٥ فیلم بازی کرده بود، پس از حدود دو دهه غیبت از پرده سینماها، در "آکواریوم" و بعد از آن در ٧ فیلم دیگر ظاهر شد که کارگردانی ٦ تا از آنها را نیز خود بر عهده داشت. آخرین نقش او پیش از آکواریوم در "پنجمین سوار سرنوشت" پس از سی سال در سال ٨٩ روی پرده رفت.
کارنامه سینمایی ایرج قادری در تمام سال های فعالیتش به خوبی نمایانگر شناخت او از خواست تماشاگر عادی ایرانی است، تماشاگری که به نظر می رسد ذائقه اش طی این مدت فرق چندانی نکرده است، زیرا تم فیلم های بعد از انقلاب قادری تفاوت چندانی با آثار پیش از انقلاب او ندارد، شاخص ترین تغییر صورت گرفته مربوط به نوع استفاده از بازیگران زن است که متناسب با شرایط و محدودیت های جدید تمام کارگردانان داخل کشور ناچار شدند با احتیاط بیشتری با آن مواجه شوند. قادری نیز بی آنکه مدعی زدن "حرف های بزرگ" باشد فرمول امتحان پس داده خود را با بروز مانعی به نام انقلاب، اندکی دستکاری کرد و به ساختن فیلم های پرفروش بر مبنای همان الگوی پیشین ادامه داد.
در نخستین فیلم های پس از انقلاب او، تنها ظاهر قهرمانان اندکی تغییر کرده بود، اما همان مدل سینمایی قبلی به تماشاگران ارائه شد و بینندگان خود را هم یافت. به این ترتیب او ضمن وفق دادن خود با سیستم جدید، موفق شد دوران ممنوعیت را پشت سر بگذارد و در سال های بعد از انقلاب نیز ٨ فیلم به کارنامه خود بیافزاید و نام خود را به عنوان یکی از موفق ترین تجاری ساز های سینمای ایران به ثبت برساند، کارگردانی که می توان گفت به جز مواردی اندک از منتقدان روی خوش ندید، اما نام خود را در ذهن تماشاگران ایرانی برای همیشه ثبت کرد.
شاید اگر مراسم خاکسپاری اش بدون اعلام قبلی انجام نمی شد، حضور طرفداران او در بدرقه کارگردان می توانست به خوبی میزان علاقه آنها به سینمای ایرج قادری را به نمایش بگذارد.



نهمین جلسه دادگاه پرونده "فساد بزرگ مالی" ایران امروز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت (۶ مه) به ریاست قاضی سراج، در دادگاه انقلاب اسلامی تهران، برگزار شد.
در این دادگاه نمایندگان دادستان تهران، خبرنگاران و هشت تن از متهمان به همراه وکلایشان حضور داشتند، که هفت تن از آنان مورد محاکمه قرار گرفتند.
در این پرونده برادران امیرخسروی، چندین مقام دولتی و بانکی، به همراه شماری از بارزگانان و مدیران بخش خصوصی متهم هستند که با ترتیب دادن معاملات صوری و سواستفاده از نظام بانکی و اعتباری سودی هنگفت نصیب گروه امیرمنصور آریا کرده‌اند.

رشوه یا امور خیریه؟

اولین متهمی که در این جلسه تحت محاکمه قرار گرفت آقای "ش.ر"، مدیر کل سابق طرح، برنامه‌ریزی و بودجه وزارت راه و ترابری معرفی شده است.
اتهام او دریافت دو فقره رشوه به مبالغ ۲۶۷ هزار دلار و ۱۳۵ میلیون تومان است.
او و وکیل مدافعش این اتهامات را رد کردند.
آقای ش.ر در دفاعیاتش خود را "رزمنده دوران دفاع مقدس" خواند که طی دوران مدیریتش توانسته است تلفات جاده‌ای را کاهش دهد.
او گفت "به هیچ عنوان دریافت این رشوه‌ها را قبول ندارم". او درباره رشوه ۱۳۵ میلیون تومانی، مبلغ عنوان‌شده را "اشتباه تایپی" دانست و گفت این میزان در واقع ۳۵ میلیون تومان بوده است. پولی که به گفته او "اعتبارات خارج از شمول" و "برای پرداخت به پرسنل" بوده است.
وی دریافت ۲۶۷ هزار دلار را نیز بی ارتباط با پروزه راه‌آهن شیراز-بندرعباس دانست و گفت آن را به واسطه مراودات مالی با یکی از دوستانش، "ش.ب" متهم دیگر پرونده، دریافت کرده است.
او می‌گوید که قصد داشته این مبلغ را "صرف امور خیریه" کند.
وی همچنین گفته است به دلیل این که آقای ش.ب "از خانواده شهدا" بوده برای حفظ آبروی او این "موضوع را به گردن گرفتم".
او در ادامه گفت "به شدت نادم و پشیمان" است و در دوران بازداشت "۱۱۸ بار شب اول قبر" را درک کرده است.
قاضی سراج اظهار ندامت وی را رد کرد و گفت وی در جریان رسیدگی به پرونده از خود صداقت نشان نداده است.
قاضی سراج همچنین خطاب به وکیل مدافع ش.ر، که قصد داشت روایتی از سال ۱۳۴۲ و مربوط به آیت‌الله خمینی، رهبر پیشین ایران، نقل کند، گفت: "من تمام خاطراتی را که می‌خواهید بگویید از حفظم، بهتر است از موکلتان دفاع کنید".
وکیل مدافع او گفت موکلش به این دلیل "بعضی از چیزها را نمی‌گوید که نمی‌خواهد با اقرار به گناه مرتکب گناه دیگری شود".

'نمی‌دانستم درون پاکت چیست'

نفر بعدی "ع.ا"، مدیر راه و ترابری شهرستان لارستان و مجری طرح راه‌آهن شیراز-بندرعباس بود که متهم به دریافت رشوه‌ای ۱۶۸ هزار یورویی است.
او نیز ضمن "جانباز" خواندن خود اتهام وارده را رد کرد و گفت قصد داشته مبلغ دریافتی را پس بدهد.
به گفته وی او در روزهای نخست بازداشتش مبلغ ارزی را به ریال تبدیل کرده و به خزانه عودت داده است. آقای ع.ا می‌گوید این کار را "به توصیه دادستانی" انجام داده است.
قاضی سراج از این متهم پرسید که چرا مبالغ رد و بدل شده در این پرونده عمدتا به صورت ارزی بوده‌اند.
متهم ضمن اظهار بی‌اطلاعی از دلیل این امر گفت آنچه دریافت داشته "داخل پاکت بود و بعد که پاکت را باز کردم دیدم که داخل پاکت ارز" قرار دارد.
او همچنین گفت "از نیت گروه و دلیل دادن پول از سوی آنها بی‌خبر بودم. من نمی‌دانم آنها برای چه به من پول داده‌اند".

'دنبال گدابازی و دله‌دزدی نیستم'

نفر سومی که در جلسه امروز محاکمه شد، "ک.ر"، متهم به دریافت ۱۱۳ هزار دلار رشوه از گروه امیرمنصور آریا است. او از خویشاوندان یکی از وزرای سابق دولت نهم است و متهم است که از نسبت خانوادگی خود سواستفاده کرده است.
آقای ک.ر خود را از اتهامات مبرا می‌داند.
او گفته است که از نفوذ خود بر وزیر استفاده‌ای نکرده است و اصولا یک "وزیر نیازی به این خرده‌پول‌ها ندارد". او درباره خودش نیز گفت "دنبال گدابازی و دله‌دزدی نیستم" و " آدمی نبودم که بخواهم با گرفتن ۱۱۳ هزار دلار بارم را ببندم و بی‌خیال دنیا شوم".
وکیل او نیز رسیدگی به این پرونده را در صلاحیت دادگاه کیفری دانست و ضمن اضطراب‌آور دانستن فضای دادگاه گفت به همن دلیل "استرس نمی‌گذارد دفاع درستی داشته باشم".
قاضی سراج اضطراب‌آمیز بودن فضای دادگاه را رد کرد و گفت برخلاف گفته وکیل "همه به من می‌گویند فضای دادگاه شاد است".

فولاد فام اسپادانا

"م.ی" ، "ک.ن" و "م.ح"، از مدیران شرکت فولاد فام اسپادانا، که همگی با تودیع وثیقه‌های به ترتیب ۳۵، ۱۰ و ۲ میلیارد ریالی خارج از بازداشت به سر می‌برند، متهمان بعدی این دادگاه بودند.
"اخلال در نظام اقتصادی" و "پول‌شویی" از اتهامات این افراد است.
همگی آنان اتهامات وارده را رد کرده و نسبت به وقوع تخلف در حوزه مسئولیت خود اظهار بی‌اطلاعی کردند.
ی.م، که مدتی مدیر عامل شرکت فولاد فام اسپادانا بوده است، گفت که از امور مالی چک‌های شرکت اطلاعی نداشته و "تنها کارگر اجرایی" بوده است.
ک.ن، مدیرعامل پیشین این شرکت نیز گفت که از امور مربوط با اعتبارات و گشایش ال‌سی‌های شرکت بی‌خبر بوده است. او در جریان بازجویی‌های خود گفته است: "روزی که مرا آوردند گفتند شما جزو هیئت مدیره یک شرکت باش و حقوقی هم در حد پانصد هزار تومان بگیر. بعد از یک ماه گفتند مدیر عامل باش".
او اظهار کرده است که درباره اداره شرکت مذکور اختیاری نداشته است.
م.ح، عضو هیئت مدیره شرکت نیز به طریقه مشابهی گفته است که به واسطه اعتماد به شخصی که با عنوان "ب" از او یاد شده، به عضویت هیئت مدیره در آمده و حقوق ماهیانه یک میلیون تومان دریافت می‌کرده است.
او نیز خود را درباره امور مالی و اعتباری شرکت فاقد اختیار دانسته است.
شرکت فولاد فام اسپادانا به قیمت ۷۶۱ میلیارد تومان به بانک ملی کیش فروخته شده بود. این مبلغ ۳۴ برابر کل سرمایه این شرکت بوده، حال آن که طبق مقررات، مجموع تسهیلات و اعتبارات بانکی به شرکتها نباید بیشتر از ده برابر سرمایه ثبتی آنها باشد.