۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۸, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

... و چپ‌هاي فرانسه بازگشتند

منبع: رویترز
imageنتيجه انتخابات رياست جمهوري فرانسه دقايقي پيش اعلام شد. بر اساس اين نتايج فرانسوا اولاند كانديداي حزب سوسياليست با كسب ٥٢ درصد آرا براي ٥ سال به عنوان رئيس جمهور فرانسه انتخاب شد. نيكولا ساركوزي ٤٨ درصد آرا را به دست آورد.
به گزارش کانال یک فرانسه، فرانسوا اولاند رئیس جمهوری جدید فرانسه خواهد بود.
دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه در شرايطي برگزار شد كه در دور اول نيكولا ساركوزي ٢٧ درصد و فرانسوا اولاند ٢٨ درصد آرا را به دست آورده بودند.
فرانسوا اولاند نخستين رئيس جمهور چپ گراي فرانسه پس از فرانسوا ميتران است. وي ٥٧ ساله است و پيش از اين دبير اول حزب سوسياليست بوده است.




جشن پیروزی آقای اولاند تا اولین ساعات بامداد امروز در پاریس ادامه داشت
فرانسوا اولاند، به دنبال پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، از امروز دوشنبه، هفتم ماه مه (۱۸ اردیبهشت)، روند تشکیل هیات دولت جدید این کشور را آغاز می‌کند.
مراسم جشن پیروزی آقای اولاند در انتخابات روز گذشته تا اولین ساعات بامداد امروز در پاریس ادامه داشت.
فرانسوا اولاند دیروز (یکشنبه، ششم ماه مه) در جمع هوادارانش گفت که پیروزی او باید برای مردم سراسر اروپا امید به همراه داشته باشد و به اقدامات ریاضتی (در بخش‌های اقتصادی کشورها) پایان دهد.
او گفت که در یکی از اولین اقداماتش به عنوان رئیس‌جمهور فرانسه، از رهبران دیگر کشورهای اروپایی خواهد خواست تا دوباره بر سر برنامه‌های اقتصادی حوزه یورو وارد مذاکره شوند.
آقای اولاند توانست نزدیک به ۵۲ درصد آرای مردم فرانسه را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به دست آورد.
براساس گزارش‌ها، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در تماسی با آقای اولاند پیروزی او را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفته و از او دعوت کرده است تا در اولین فرصت، برای مذاکرات اولیه به برلین برود.
وزیر امور خارجه آلمان نیز گفته است که اطمینان دارد دو کشور می‌توانند بر سر بسته‌ای مالی به منظور افزایش رشد اقتصادی در حوزه یورو به توافق برسند.
با این حال، خانم مرکل گفته است که خط مشی‌های بنیادین و اصلی اتحادیه اروپا در زمینه کنترل سختگیرانه هزینه‌های کشورها، در مذاکرات احتمالی جدید قابل طرح نخواهد بود.
فرانسوا اولاند در طول فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه بارها از طرح‌های اقتصادی ریاضتی اتحادیه اروپا انتقاد کرده و گفته بود که در صورت پیروزی، خواهان بازبینی در این طرح‌ها خواهد شد.
او روز گذشته در جمع هوادارانش گفت که به عنوان رئیس‌جمهور فرانسه از اتحادیه اروپا خواهد خواست تا به جای تمرکز بر اقدامات ریاضتی، به دنبال در پیش گرفتن تمهیداتی برای افزایش رشد (اقتصادی) باشند.
او تاکید کرد که اقدامات ریاضتی تنها گزینه پیش روی اتحادیه اروپا نیست.
فرانسوا اولاند پیش از این وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات، مالیات پرداختی شرکت‌های بزرگ و نیز افرادی را که بیش از یک میلیون یورو در سال درآمد دارند، افزایش دهد.
افزایش حداقل دستمزدها و کاهش سن بازنشستگی از ۶۲ سال به ۶۰ سال برای گروه‌های مشخصی از نیروی کار فرانسه، از دیگر وعده‌های انتخاباتی آقای اولاند بوده است.









نوشتۀ فواد روستائی
در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که امروز انجام شد "فرانسوا هولاند"- نامزد حزب سوسیالیست، با کسب  ٥١٫٩ در صد آراء مردم این کشور بر رقیب خود "نیکلا سارکوزی" پیروز شد. فرانسوا هولاند پس از شارل دوگل، ژرژ پمپیدو، والری ژیسکار دستن، فرانسوا میتران، ژاک شیراک و نیکلا سارکوزی، هفتمین رئیس جمهوری فرانسه در تاریخ جمهوری پنجم است.

فرانسوا هولاند- رئیس جمهوری جدید فرانسه، سیاستمداری ٥٧ ساله است که مدت ١١ سال رهبری حزب سوسیالیست فرانسه، حزب اصلی و عمدۀ اپوزیسیون، را در دست داشته است.
رئیس جمهوری جدید فرانسه برغم داشتن مقام های دولتی و مقام های انتخابی چون نمایندگی مجلس و عضویت در شوراهای شهر، استان و منطقه، برخلاف نیکلا سارکوزی- رئیس جمهوری پیشین این کشور، هیچگاه بر کرسی وزارت تکیه نزده است.
فرانسوا هولاند، در خانواده ای پای به عرصۀ وجود گذاشته است که در آن پدر یک پزشک روستا و از نظر سیاسی دارای گرایش راست افراطی و مادر مددکار اجتماعی و هوادار چپ بوده است.
رئیس جمهوری جدید فرانسه که برای اولین بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و با بختیاری بسیار بر کرسی ریاست جمهوری تکیه می زند فارغ التحصیل «مدرسۀ ملی مدیریت»* فرانسه است که نخبگان این کشور را به جامعه عرضه می کند.
فرانسوا هولاند، پس از اتمام تحصیلات، برای کار وارد دیوان محاسبات فرانسه شده و در ٢٦ سالگی به عنوان نماینده به مجلس ملی فرانسه راه یافته است.
فرانسوا هولاند شخصیتی سوسیال- دموکرات و سیاستمداری طرفدار اتحادیۀ اروپاست و بویژه به مسائل مالی بسیار علاقمند است.
فرانسوا هولاند خود را نمایندۀ «چپی می داند که جدی است و موجب نومیدی و دلسردی» نمی شود.
فرانسوا هولاند در خلال مبارزات انتخاباتی خود، کاهش کسری بودجۀ هنگفت فرانسه را یکی از اهداف اصلی خود اعلام کرده است.
انجام اصلاحات مالی به منظور برقراری برابری بیشتر و وادار کردن اتحادیۀ اروپا به تلاش وقائل شدن اولویت بیشتر برای رشد اقتصادی از دیگر اهداف اعلام شدۀ  فرانسوا هولاند بوده است.
مبارزه با بیکاری و بالابردن قدرت خرید مردم، یافتن راه حلی برای مشکل مزمن و دیرپای مسکن و از همه مهم تر مقابله با بحران مالی در منطقه ای که کشورهای روی آورده به واحد پولی اروپا (یورو) را در بر گرفته یعنی منطقۀ یورو، بزرگ ترین چالش های پیش روی رئیس جمهوری جدید فرانسه در پنج سال آینده است.
خبرگزاری فرانسه در یکی از گزارش های خود که پیش از برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری به معرفی فرانسوا هولاند اختصاص داده از او به عنوان «سوسیالیست اصلاح طلب (رفورمیست)» یاد کرده بود که که میانه روی پیشه کرده و به گفتۀ خود می خواهد از نظر نحوۀ حکومت یک رئیس جمهوری «معمولی (نرمال)» باشد.
شایان یادآوری است که شماری از مخالفان نیکلا سارکوزی، رقیب او در انتخابات امروز، بر این باورند که سارکوزی در ادرۀ امور بیش از حد مداخله کرده و نخست وزیر را به سایه و حاشیه رانده است.
ENA -Ecole Nationale d'Administration
 




 
نتیجه قیام 99 درصدی ها و پیروزی خواست اکثریت بر اقلیت چپاولگر


ما بیشماریم، ما می توانیم

باور به قدرت و توانمندی هایمان

پایان تبعیض

تولد امید

همزیستی برابرانه

تلاش برای تغییر

شادی و امید به پیروزی های بیشتر

غرور و باور به توانستن



گزارشی تصویری از شادمانی طرفداران اولاند؛ میدان بستی، پاریس

image

امروز هزاران هزار نفر از اهالی پاریس بعد از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به خیابان‌ها ریختند. میدان بستی پاریس میزبان بزرگ‌ترین گروه طرفدارانن اولاند بود. محله‌های ثروتمند پاریس عملا سوت و کور بود.
















هفته‌خوانی؛ از ملت همیشه در صحنه تا سیب‌های دماوند

image
دو روز مانده به امروز یعنی دور دوم انتخابات مجلس روزنامه کیهان تیتر زده بود این هوا از قول مقام منظم رهبری که «ملت به صحنه بیاید آینده قطعاً بهتر از گذشته خواهد بود» ما رو می‌گی؟...می‌خواستیم جمعه زیرانداز و کمی خرت و پرت برداریم و دست زن و بچه را بگیریم و برویم «دماوند» یا کن و سولقانی، امام‌زاده داودی جایی که هم بچه‌ها بعد از مدتی یک کم هوای تازه بخورند و هم ما یواشکی شناسنامه را برداریم و بپیچیم به بازی و برویم یک جای خلوت رای بدهیم بلکه اوضاع قطعاً بهتر از گذشته شود!
احمدی‌نژاد روی باسکول تره‌بار
هفته پیش هم‌زمان با آن‌که قوه قضائیه مشغول رسیدگی به پرونده فساد مالی دولت بود و دولت هم مشغول «صفا کردن» با مجلس بود و مجلس هم هفت-هشت- ده تا از وزرای دولت را برای پاره‌ای از توضیحات درباره تخلفات دولت به مجلس احضار کرده بود و دیوان عدالت اداری هم پرونده تخلفات دولت و مجلس را به قوه قضائیه فرستاده بود و جانم برایتان بگوید که شورای نگهبان هم مشغول ردصلاحیت جمعی از مدیران دولتی و نمایندگان مجلس و قضات کشور بود، خلاصه وسط این هاگیر واگیر یک سمینار برگزار شد که ظاهراً قرار بوده در آن «ارتقای سلامت نظام اداری» رخ بدهد.
شرکت‌کنندگان در سمینار هم رئیس دولت و رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس و رئیس دیوان عدالت اداری و...این‌ها بودند که این روزها همه مشغول گیس وگیس کشی از یکدیگرند! حالا شما خودتان تصور کنید از دل این سمینار چیزی برای ارتقا آن هم برای واژه غریب و نامانوس «سلامت» برای نظام، بیرون می آید!؟ تازه سخنران اول مراسم هم احمدی‌نژاد باشد و این جوری از خجالت قوای دیگر در بیاید که دیگر نور علی نور است:
محمود خطاب به مجلس: «برخی رفتارهای نمایندگان مجلس فسادزا است»
محمود خطاب به شورای نگهبان: «به چه حقی  افرادی را بدون استناد قانونی ردصلاحیت می کنید»
محمود خطاب به قوه قضائیه: «فکر می کنید با اعدام 4 نفر از متهمان اختلاس همه چیز درست می‌شود؟»
محمود خطاب به وزیر اطلاعات و رئیس بازرسی کل کشور: «مصلحی "اطلاعات" است و پورمحمدی "کیهان"؛ من هم اطلاعات را دوست دارم هم کیهان را!»
البته علی لاریجانی هم جواب باسکول‌شکنی به احمدی‌نژاد داد و گفت: «مدیران قانون‌‌گریز باید در میدان تره‌بار با باسکول کار کنند!»
رئیس دیوان عدالت اداری هم گفت: «اگر احمدی‌نژاد به حرفهایی که خودش می زند، عمل کند مشکلات حل می شود!»
حالا شما این وسط اگر چیزی از ارتقای "سلامت" پیدا کردید سلام ما را هم برسانید!


باجناقِ آپ دیت هم نعمتی است
قبول دارید این ماجرای اختلاس سه هزار میلیاردی خیلی خز شده و بی‌مزه! و خب با کمک مسئولین زحمت‌کش گویا پرونده‌های جدید و باکلاسی در زمینه اختلاس کشف شده و توصیه می‌کنم بی‌خیال پرونده خز و بی‌کلاس سه هزارمیلیاردی شوید تا مثل بنده ضایع نشدید!
چند وقت پیش باز این باجناق ما دست اهل و عیال را گرفته بود و جهت امر «ویتامین‌گیری» (خوردن پرتقال و موز) چتر شده بود سر ما و من در یک حرکت تاکتیکی خواستم ذهنش را از روی میوه‌های کیلو «خدات تومانی» که همین طوری فرت و فرت پوست می‌کندند و می‌بلعیدند منحرف کنم، گفتم: «جلسه پنجم دادگاه اختلاس را دیدی؟»
نگاه فقیه اندر سفیه‌ای به ما انداخت در حالی که تقریباً یک موز کامل را مثل مار پیتون می‌بلعید گفت: «اَی بابا... تو هنوز دنبال اختلاس سه هزار میلیادی هستی؟ بابا به روز باش! روت می‌شه جایی از اون اختلاس بگی؟ انقدر اختلاس‌های باحال و رقم‌های کلفت اومده دیگه کسی اون قبلی رو دنبال نمی کنه که!»
باحناق عزیز ترتیب موز را که داد در حالی‌که پرتقال سوم را برای پسر دومش پوست می‌کَند گفت: «یه اختلاس جدید اومده یورویی! مامان! رقمش ده‌ها میلیارد یورو است! مسئولان قضایی هم برخلاف قبلی که اسم متهم زرتی اعلام شد امیر خسروی و خاوری و ... این بار برای این که هیجانش نخوابد اسامی دزدها را هنوز اعلام نکردند و مشغول کش دادن هستند!»
من با تعجب در حالی که نگاهم به آخرین سیب موجود در ظرف خیره شده بود گفتم: عجب!
باجناق هم سیب را برداشت و گفت: «تقصیر تو نیست! آپ تو دیت نیستی می‌فهمی؟» گفتم : «بله ظاهرا که این طوریه!»

فعلا فقط متوجه شدیم!
 هفته گذشته پس از هفت سال از روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد بالاخره با سلام و صلوات پذیرفتند که در مملکت گرانی هست و خب همین که اصولا دولت قبول کرد که در مملکت گرانی وجود دارد واقعا ملت در پوست خودش نمی‌گنجد و این خودش یک قدم رو به جلو است اما بلافاصله پس از اعلام مسئولان اقتصادی دولت در این که قیمت‌ها افزایش یافته است محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد و رئیس "کارگروه کنترل بازار" خیلی شیک و تمیز و رسماً اعلام کرد که «دولت برنامه مشخصی برای کنترل قیمت‌ها در بازار، ندارد»
یعنی در واقع با این جمله هوشمندانه خودش به ملت فهماند که الکی خر کیف نشوید و فکر نکنید حالا که ما پس از هفت سال از افزایش قیمت‌ها در مملکت باخبر شدیم، دیگر کار تمام است و از امروز دنبال پایین آوردن قیمتها میافتیم!
نخیر! دولت معمولا به مسائل جاری در مملکت به شکل کلان نگاه می‌کند و این موضوع یعنی افزایش قیمت‌ها که به حول و قوه الهی پس از سالها پذیرفته شد نیاز به کار کارشناسی و برنامه‌ریزی دراز مدت دارد و به هفت سال و هشت سال بعید است که کفاف بدهد و باید راه کارهای لازم را در برنامه بیست ساله نمی‌دونم چندم لحاظ کرد!
تازه برنامه بیست ساله چندم هم نوشتنش چند سال طول می‌کشد و بعد هم یک‌بار باید برود مجلس و چهار سال بحث و تبادل نظر شود بعد اصلاحیه بخورد و دوباره بحث و در نهایت برود به شورای نگهبان و بعد از آن هم باز اصلاحیه بخورد و بیاید مجلس و دوباره رئیس جمهور برود با مجلس صفا کند و در نهایت به مجمع تشخیص مصلحت برود و چند سال هم آنجا در نوبت بررسی بماند و در نهایت هم مقام منظم رهبری در نماز جمعه اعلام کند:
«اخیرا به گوش بنده رسیده است که عده‌ای مشغول تنظیم برنامه بیست ساله هستند! این کار از اساس اشتباه است! برنامه بیست ساله!!؟ شما خیال کردید که ما فقط بیست سال دیگر نظام را حفظ خواهیم کرد؟! نخیر! بنده اعلام می‌کنم که این برنامه بیست ساله سخن باطلی است و دولت و مجلس و همه آحاد ملت باید بدانند که برنامه ریزی‌ها نباید اصلا زمان بندی نداشته باشد!»


 مسئولان زحمت‌کشِ پنالتی‌زن
هر چه قدر که این بازیکنان رئال مادرید در ضربات پنالتی مقابل بایرن مونیخ گند زندند اما این مسئولان زحمت‌کش ما نشان دادند در زدن پنالتی از طرف سرشان به یکی از اندام های تحتاتی بدنشان تبحر خاصی دارند!
روزنامه شرق، هفته پیش به ماجرای جالبی اشاره کرده است که بر اساس آن مسئولان شوت وزارت خارجه دولت جمهوری اسلامی ایران متن توافق امضا شده با دولت عراق را به اشتباه به عنوان پیش‌نویس توافق نامه با دولت لبنان به این کشور ارسال کرده است.
واقعا آدم می ماند که چه بگوید!
گویا این متن پیش‌نویس‌های ارسال شده از سوی ایران به لبنان هم همان متن‌هایی هستند که در سفر ۱۰ روز پیش محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد به بغداد با مقامات عراقی به امضا رسید و به این ترتیب حالا به دست مقامات لبنانی رسیده است!
بعد روزنامه النهار هم به این آبروریزی تاریخی پرداخته و جالب است که از "بحث و جدل" در کابینه لبنان خبر داده و نوشته که «کشف این موضوع که متن پیش‌نویس توافق‌نامه ارایه شده به مقامات لبنانی از طرف مقامات ایرانی عینا همان متن توافقنامه‌های ایران و عراق است باعث ایجاد تعجب و بحث و جدل در کابینه لبنان شده است».
احتمالا در کابینه ایران هم به جای بحث و جدل رحیم مشایی گفته: «یه صلوات بفرستید! قضا بلا بوده، با امام زمان صحبت کردم گفت مشکلی نداره پیش میاد دیگه!»


از ملت همیشه در صحنه تا سیب‌های دماوند

دو روز مانده به امروز یعنی دور دوم انتخابات مجلس روزنامه کیهان تیتر زده بود این هوا از قول مقام منظم رهبری که «ملت به صحنه بیاید آینده قطعاً بهتر از گذشته خواهد بود»
ما رو می گی؟ این جمله را خواندیم چنان تحت تاثیری قرار گرفتیم که می خواستیم جمعه زیرانداز و کمی خرت و پرت برداریم و دست زن و بچه را بگیریم و برویم «دماوند» یا کن و سولقانی، امام‌زاده داودی جایی که هم بچه‌ها بعد از مدتی یک کم هوای تازه بخورند  و هم ما یواشکی شناسنامه را برداریم و بپیچیم به بازی و برویم یک جای خلوت رای بدهیم بلکه اوضاع قطعاً بهتر از گذشته شود!
اما خب با خودمان فکر کردیم که این چه کاری است؟
خب ملت همیشه در صحنه این بار هم به صحنه می‌آیند و خود به خود آینده بهتر از گذشته می‌شود و ما هم می‌توانیم این جمعه را استراحت کنیم و بچه‌ها را هم ببریم پشت‌بام کمی تفریح کنند و به جایش در انتخابات بعدی به صحنه برویم و اوضاع را از اینی که الان هست بهترتر کنیم!
والله با این سیب‌هاشون! (سیب‌های دماوند را عرض می‌کنم)

موضع رهبری درباره دروازبان‌های لیگ برتر
در روزهایی که اگر پاره آجر در دروازه تیم های لیگ برتری بگذاریم شاید مانع ورود توپ به دروازه شود و از مهدی رحمتی دروازبان تیم ملی گرفته تا کلیه تیم های حاضر در لیگ برتر و لیگ دست اول با افت کیفیت شدید همراه شدند و گلهای ابتدایی می خورند و پس از خداحافظی احمد رضا عابدزاده از تیم ملی هنوز که هنوز است یک دروزبان در حد یکی از دست های عابدزاده هم در فوتبال ایران معرفی نشده است حالا مسئولان فدراسیون فوتبال اعلام کردند که ورود دروازبان های خارجی به ایران ممنوع است و تیم های فوتبال در ایران حق ندارند که از دروازبان خارجی استفاده کنند!
نکته جالب‌تر این که مسئولان فدراسیون فوتبال در پاسخ به علت چرایی این تصمیم خلق الساعه آن را به مقام منظم رهبری حواله داده اند و گفته اند : «با توجه به عنایات معظم له که امسال را سال تولید داخلی نام گذاری کرده اند بر این اساس باید در درون دروازه تیم های فوتبال کشور هم از تولیدات داخلی استفاده کنیم!»
بعد خیلی جالب‌تر این‌که گویا این عنایات مقام منظم رهبری صرفاً مشمول دروازبان‌ها می‌شود و این‌که سرمربی تیم ملی جمهوری اسلامی ایران و دستیارانش و سرمربی و کمک مربی سه تا نماینده از کشور در باشگاه‌های آسیا و هم‌چنین نصف بازیکنان لیگ‌برتر که همه‌گی از کشورهای خارجی آمده‌اند و هم اکنون مشغول بازی و هدایت تیم های ملی و باشگاهی هستند مشمول بیانات معظم له نمی‌شود و در این‌گونه موارد استفاده از تولیدات خارجی بلا اشکال است!!




مرزهای ترکیه برای پناهندگان سوری همچنان بازمی ماند

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
درسوریه علی رغم آرامش نسبی و حضورناظران سازمان ملل درنقاط بحرانی این کشور، درگیری های پراکنده هرازگاهی ادامه دارد.

پناهجویان سوری دراین حال، رجب طیب اردوغان- نخست وزیرترکیه، امروز طی سخنانی درمقابل صدها تن ازپناهجویان سوری که طی سیزده ماه سرکوب های خونین رژیم بشاراسد به خاک ترکیه پناه برده اند، خطاب به آنان گفت که پیروزی شما دورنیست.
اردوغان گفت: «شمارشما (اپوزیسیون) روز به روز درحال افزایش است و زمان پیروزی شما دورنیست».
اردوغان همچین وعده داد که مرزهای ترکیه همچنان برای پذیرش پناهجویان سوری بازبماند.
نخست وزیرترکیه با این وعده اضافه کرد که « دیریا زود دوران تازه ای درسوریه آغازخواهدشد» و افزود «تا زمانیکه خواست مردم برادرسوریه برآورده نشده ما درکنارآنها باقی خواهیم ماند ودرخاک خود پذیرای آنها خواهیم بود».
فردا دوشنبه قراراست انتخابات مجلس ملی سوریه ازسوی رژیم برگزار گردد، دراین حال خبرگزاری فرانسه گزارش می دهد که شب شنبه به یکشنبه درگیری ها شدید میان نیروهای مسلح رژیم و اپوزیسون درمنطقه نفت خیز "دیرالزور" روی داده است که ازمیزان تلفات و مجروحین احتمالی آن خبری دردست نیست.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد است که درجریان یک انفجاری که روز شنبه دریکی از محلات حومۀ شهرحلب روی داد ٣ تن کشته شدند.
وزیرکشورسوریه امروز با اشاره به انتخابات مجلس که قرار است روز دوشنبه هفتم ماه مه برگزارگردد میزان شرکت دراین انتخابات را معیاری برای چالش مردم سوریه علیه آنچه وی «تروریسم» نامید، دانست.
خبرگزاری فرانسه می نویسد: حکومت دمشق درحال اقدام به برگزاری انتخابات مجلس رژیم کرده است که خشونت درکشورروزبروز درحال افزایش است . سیزده ماه پیش درماه مارس سال ٢٠١١ میلادی قیام مردم سوریه علیه رژیم دمشق آغازشد که همچنان ادامه دارد.
 





اخبار کارگری 4 مه 2012 برابر با 15 اردیبهشت 1391, بوسيله ى Ahmad Farsi

تجمع خانواده‌ هاي کارگران نساجی مازندران مقابل استانداری
حضور کارگران رسمی به اتفاق خانواده‌هایشان در مقابل استانداری مازندران بازتاب گسترده ای در شهر ساری داشته است.
ساري - ایلنا: صبح امروز حدود 100 نفر از کارگران نساجی مازندران به اتفاق خانواده‌های‌شان در مقابل استانداری مازندران تجمع كردند.
به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری، کارگران نساجی مازندران که طي‌ماه‌هاي اخير بلاتکلیف و سرگردان بوده‌اند، اعتقاد دارند نزد خانواده‌های خود شرمنده هستند و ماههاست که با دست خالی به خانه می‌روند.
تعدادی از کارگران اظهار داشتند: امروز پس از مراجعه به فرمانداری قائمشهر و در نبود فرماندار مجبور به حضور در مقابل استانداری شدیم تا پاسخی بگیریم.
حضور کارگران رسمی به اتفاق خانواده‌هایشان در مقابل استانداری مازندران بازتاب گسترده ای در شهر ساری داشته است.

دستگیری محمد علی مجمدی کارگر ساخنمانی شهر سنندج
محمد علی محمدی کارگر کچ کار ساختمانی یکی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران بیش از دو ماه است در زندان بسر میبرد.
طبق خبرهای ارسالی به سایت اتحاد, محمد علی محمدی کارگر ساختمانی شهر سنندج در روز 25 بهمن ماه سال 90 به اداره اطلاعات این شهر احضار و از همان جا روانه زندان میشود .
مامورین اطلاعات با تهدید خانواده ی این کارگر را از اطلاع رسانی منع کرده بودند ولی بعد از گذشت بیش از 2 ماه از دستگیری وی کماکان وضعیت این کارگر بلاتکلیف میباشد و مسئولین مربوطه هیچ پاسخ روشنی به خانواده ی وی نداده اند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن محکوم کردن احضار و تهدید اعضای خود و فعالان کارگری ،خواهان آزادی بی قید و شرط محمد علی محمدی و دیگر کارگران دربند میباشد.
اتحادیه آزاد کارگری ایران - 15 اردیبهشت ماه 1391

اعتصاب غذا در زندان مرکزی تبریز
امروز در بند 12 محکومین زندان مرکزی تبریز 20 نفر از زندانیان سیاسی این بند دست به اعتصاب غذای یک روزه زدند .
یکی از علل اعتصاب این است که هر گاه غذای زندان مرغ است که نسبت به بقیه غذاهای این زندان بهتر می باشد کارمندان زندان غذا را جدا کرده به خانه های خود می برند و تقریبا" استخوان ، بال و پای مرغ و گردن را به زندانیان می دهند . تا کنون چندین بار زندانیان اعتراض کردند ولی کسی رسیدگی نکرده است . در نتیجه امروز جمعه 15/2/1391 بیش از60 زندانی غذای خود را جهت اعتراض به سطل زباله ریخته اند و 20 نفر نیز اعلام اعتصاب غذا کردند . اکنون که ساعت 30/14 در ایران است 8 نفر از معترضین را بردند پایین (یعنی انفرادی) در همین حال آقای بامداد مسئول بند نیز با ماموران همکاری می کند تا بیشترین افراد معترض را شناسای کرده به انفرادی ببرند . هنوز اعتراضات ادامه دارد و ممکن از به درگیری های بکشد.
لازم به توضیح است که در گذشته نیز چندین بار به دلیل دادن تن ماهی تاریخ گذشته باعث شده بودند تعدادی از زندانیان مسموم شوند و باز هم به اعتراضات توجه نکرده بودند.
آرین گزارش گر افتخاری حقوق بشر
زندان مرکزی تبریز 15/2/1391

سازمان بین المللی کار خواستار آزادی رضا شهابی شد
سازمان بین المللی کار اعلام کرد که خواستار آزادی رضا شهابی، فعال کارگری زندانی در ایران، شده است.
به گزارش رادیو فردا این سازمان وابسته به سازمان ملل متحد به کنفدراسیون بین المللی اتحادیه‌های کارگری اطلاع داد: از مقام‌های ایران خواسته تا آقای شهابی را فورا آزاد کنند.
پیش‌تر کنفدراسیون بین المللی اتحادیه‌های کارگری در نامه‌ای به سازمان بین‌المللی کار خواستار اقدام فوری این سازمان برای آزادی رضا شهابی شده بود.
رضا شهابی، عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران، در خرداد سال ۸۹ بازداشت و در سال جاری، به اتهام‌های امنیتی به ۶ سال زندان، ۵ سال محرومیت از فعالیت‌های سندیکایی و پرداخت ۷ میلیون تومان جریمه محکوم شد.

اخراج بيش از 20 كارگرنساجي ارم تهران در سال91
ايران كارگر: براساس گزارش يك فعال كارگري درچهاردهم ارديبهشت ماه ، كارخانه نساجي ارم تهران كه تا قبل از عيدسال 91 بابيش از 200كارگر كار مي كرد هم اكنون كاكران شاغل اين كارخانه به 180 كارگر تقليل پيدا كرده است .بنا برهمين گزارش اخراج كارگران زحمت كش درشرايطي صورت ميگيردكه براثر سياست غلط وضد توليدات داخلي وافزايش قيمت مواد اوليه ، باعث افت توليد كارخانه شد ونتيجه اين عملكرد منجر به اخراج كارگران شده است ، اين فعال كارگري افزود وضعيت نساجي هرروز بحراني تر ميشود وادامه روندكنوني باعث تعطيلي كامل وبيكارشدن همه كارگران خواهد شد.

بحران در كارخانه‌هاي روغن كشي و بيكاري كارگران
به دليل عدم پرداخت تسهيلات بانكي و اعمال سياست‌هاي تحريم، بخش عمده واحدهاي توليدي موجود در اين بخش از فعاليت بازمانده‌اند.
ایلنا: دبير كانون انجمن هاي صنفی صنايع غذايي ايران از بيكاري كارگران واحدهاي توليدي روغن‌كشي به دليل عدم پرداخت تسهيلات بانكي و اعمال تحريم خبر داد.
ابوالحسن خليلي در گفتگو با خبرنگار ايلنا وابستگي كارخانجات روغن كشي به خارج از كشور را 95 درصد اعلام كرد و گفت: در حال حاضر به دليل عدم پرداخت تسهيلات بانكي و اعمال سياست‌هاي تحريم، بخش عمده واحدهاي توليدي موجود در اين بخش از فعاليت بازمانده‌اند.
خلیلی با بيان اين كه کم‌ترین حمایت ها از تولیدکنندگان مواد غذایی صورت مي گيرد، اظهار كرد: تولیدکنندگان خودرو در اولویت حمایت‌های تعرفه‌ای قرار دارند. اما تولیدکننده صنعت غذايي هرگاه خواست از حقوق خود دفاع کند از تعرفه و دیوار حمایتی دولت به عنوان عامل بازدارنده استفاده شد.
خليلي در رابطه با فشارهایی که از سوی بانک‌ها به تولید کنندگان صنایع غذایی اعمال می‌شود گفت: اگر قرار است منابع بانکی مورد انقباض قرار بگیرند تولیدکننده صنعت غذايي تمایل دارد در مرحله آخر دستورالعمل‌های انقباضی قرار بگیرد، اما متاسفانه اولین جایی که برخوردها و فشارهای بانكي اعمال می‌شود بر کارخانجات تولیدکننده مواد غذایی است.
دبیرکل کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ايران با اشاره به عدم استفاده كارفرمايان از ظرفيت واحدهاي توليدي تصريح كرد: در بحث حمايت از توليدات كارفرمايان ترجيح مي دهند با اعمال مديريت در هزينه‌ها از منابع انساني استفاده حداكثري كنند و نسبت به تعديل نيروي كار در اين بخش اقدام كنند.
او با انتقاد از اعمال سياست‌هاي انقباضي بانك ها در نيمه دوم سال گذشته تصريح كرد: در بخش پرداخت عوارض هيچ گونه تسهيلاتي به توليد كنندگان پرداخت نشده است. و كارفرمايان با شرايط نا مناسب كسب و كار مواجه شده اند.

گزارشی از شرکت فرش نفیس کردستان
شرکت فرش نفیس کردستان واقع در شهرک صنعتی شماره 3 سنندج از سال 1379 مشغول فعالیت و تولید فرش ماشینی می باشد. این واحد تولیدی دارای 3 سوله ( سالن) و ساختمان اداری و در واقع یکی از واحدهای تولیدی فعال در استان به شمار می آید و در تمامی شهرهای استان و اکثر شهرهای منطقه غرب ایران شعبات فروش دارد و از بازدهی و سوددهی خوبی بهره می برد. این شرکت دارای شش دستگاه تولید فرش ساخت سال های 90 تا 92 آلمان و بلژیک می باشد؛ و به تناوب با داشتن 40 تا 70 کارگر ماهیانه 1000 تا 1700 تخته فرش 12 متری تولید می کند. صاحبان این شرکت 3 برادر با فامیلی مرادی هستند. یکی از این برادران در زمان استانداری رمضان زاده معاونت برنامه ریزی استانداری کردستان و سپس رئیس اتاق بازرگانی استان بود و اکنون با شراکت یکی دیگر از عوامل ضدکارگر و اعتبارات بانکی کلان مشغول ساخت هتل بزرگی در دامنه کوه آبیدر سنندج است؛ وی همچنین دارای املاک بسیار در شهرهای مختلف، سهام کارخانه ریسندگی در تهران، کارخانه ماسه شویی و زمین های کشاورزی وسیعی می باشد. یکی دیگر از برادران در سال 1381 به خاطر سوءظن، دو نفر از کارگران به نامهای رحمانی و رحیمیان را بدون اطلاع مراجع قضایی به مدت چند شبانه روز در محل شرکت بازداشت و مورد آزار قرار داد؛ و به برای ترساندن و درس عبرت دیگر کارگران، سر و سبیل و ابروی دو کارگر مذکور را تراشیده و در محوطه شرکت نمایش داد و پس از پیگیری خانواده و اعتراض کارگران آنها را آزاد کردند و سپس ماجرا با دخالت مراجع امنیتی و بدون پاسخگویی مرادی و به سادگی خاتمه یافت و عملن بر ماجرا سرپوش گذاشته شد و در نهایت، پس از مدتی آن دو کارگر نیز اخراج شدند. برادران مرادی با مدیریت دیکتاتورمنشانه در تمامی مسایل کارگران حتا مسایل ریز و درشت خانوادگی و خصوصی آنان دخالت می کنند؛ هرجا که لازم باشد در برهم زدن و مانع تراشی در راه منافع کارگران کوتاهی نمی کنند برای نمونه در سال 1385 تعاونی مسکن کارگران که با هزاران رنج و عذاب تشکیل شده بود و توانسته بود زمین مناسبی خریداری کند با دخالت های بی مورد آنان بی نتیجه ماند. نمونه دیگر، به هم زدن صندوق پس انداز کارگران شرکت بود. این کارفرمایان برای بهره کشی و کنترل بیشتر تمامی سالن های تولید، انبار و اداری را به دوربین های مداربسته مجهز کرده اند؛ پرداخت دستمزد کارگران را نه به صورت روزانه بلکه بر اساس پیک کاری (متری ) پرداخت می کنند برای مثال هر بافنده ای در طول یک شیفت کاری اگر 15000 پیک یا 8 مترمربع فرش ببافد تقریبن برابر دستمزد تعیین شده قانونی می گیرد؛ این نوع تقسیم کار و پرداخت بسیار کشنده و ناعادلانه است. با این روش پرداخت 1- کارگر برای اینکه حداقل دستمزد را دریافت کند خیلی بیشتر استثمار می شود 2- اضافه کار تعلق نمی گیرد 3- باعث ایجاد رقابت ناسالم، دشمنی و جلوگیری از همبستگی کارگری می شود. شرایط کار در کارخانه بسیار سخت و طاقت فرساست؛ به هر بهانه ای مثلن رفتن به دستشویی، سیگار کشیدن، صحبت با همکار در حین کار و .... کارگر را جریمه می کنند و عملن کارگران هیچ وقت حداقل دستمزد را دریافت نمی کنند؛ خسارت هر خرابی و نقص را از کارگر می گیرند؛ کار به جای 3 شیفت، در 2 شیفت 12 ساعته انجام می شود؛ با کم بودن یک شیفت عملن کلی سود عاید کارفرماها می شود زیرا هزینه ایاب و ذهاب، بیمه، حق شیفت و ... را پرداخت نمی کند.با کارگران قرارداد 3 ماهه بسته می شود و در پایان هر 3 ماهه تسویه حساب کامل انجام می شود. کارفرمایان کارخانه را در ابتدای هر سال کاری 15 روز تا یک ماه تعطیل اعلام می کنند با این کار پیوستگی بیمه از بین می رود بنابراین مزایای قانونی به کارگر تعلق نمی گیرد.
واقعیت آن است کار تولید فرش ماشینی از کارهای سخت و مشقت بار و آلوده است؛ پرزهای الیاف و فرش ، حمل دستی فرش های 120 کیلوگرمی و ... به کارگران آسیب های جدی رسانده است.
در سال 1385 در راستای طرح موسوم به اشتغالزایی از سوی دولت در بهترین موقعیت شهرک صنعتی شماره 1 سنندج زمینی به مساحت 8000 مترمربع با وام های کلان چند صد میلیون تومانی بدون بهره و بلاعوض برای احداث شرکت فرش بافی دیگری به نام شرکت فرش آریا بافت واگذار شد. آنان شرکت مذبور را با 40 کارگر تاسیس کردند. آنجا نیز شدت استثمار و بهره کشی بسیار بالا بود به گونه ایی که در سال 87 کارگری کرمانشاهی به نام هوشنگ مرادی در حین کار به طرز فجیعی جان باخت. چند ماه بعد کارخانه را بی هیچ دلیلی تعطیل کردند و همه دستگاه ها را به شرکت فرش نفیس انتقال دادند و از طرف هیچ ارگانی مورد بازخواست قرار نگرفتند.
از یک سال پیش کارفرمایان برای اینکه حق بیمه کمتری بپردازند، کارگران درچارچوب طرح طبقه بندی مشاغل قرار نگیرند و درگیر کارها و مسایل کارگران نشوند و ... با شرکتی به نام ارم جویان غرب قرارداد همکاری بسته اند. شرکت مذکور در حکم مشاور کارفرمایان نیز عمل می کند. لیست بیمه کارگران با عنوان کارگر ساده تحویل سازمان تامین اجتماعی می شود . در سال جدید نیز که کار از 15/01/91 شروع شد قرارداد همچنان با عنوان کارگر ساده بسته شد که پس از اعتراض، کارگران با تهدید به اخراج و تعطیلی کارخانه مواجه شدند. اما کارگران قسمت تولید که حدود 30 نفر هستند با همبستگی کامل و در اقدامی بی سابقه در تاریخ 04/02/91 در مقابل اداره کار سنندج تجمع کردند؛ حیله ها و تهدیدهای آن نهاد ضدکارگری و نفوذ کارفرمایان نتوانست همبستگی و اتحاد کارگران را درهم شکند؛ پایداری کارگران و اصرار و پافشاری بر مطالبات و خواسته های برحق علی رغم رخنه افراد نفوذی و ترسو باعث شکسته شدن غرور کارفرمایان و تحمیل اراده کارگران شد.
زنده و پیروز باد همبستگی و اتحاد کارگران شرکت فرش نفیس کردستان
کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

گزارش بانک مرکزی ایران از گرانی ۱۵۶ درصدی برخی از اقلام
صدای آمریکا : قیمت کالاهای اساسی و مصرفی در ایران به سیر صعودی خود ادامه می دهد. روزنامه دنیای اقتصاد، در شماره روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه، در گزارشی با عنوان «روند قیمتی مواد خوراکی در سال جدید» نوشت، «آمار رسمی منتشر شده از قیمت خرده فروشی از مواد خوراکی در سطح شهر تهران نشان می‌دهد که تمامی این مواد به جز تخم‌مرغ با افزایش قیمت نسبت به هفته آخر سال قبل رو به ‌رو شده‌اند.»
بر اساس تازه ترین گزارش بانک مرکزی ایران، برخی از اقلام خوراکی در هفته منتهی به ۸ اردیبهشت ماه، نسبت به هفته مشابه سال گذشته، بیش از ۱۵۶ درصد افزایش بها داشته اند.
به گزارش بانک مرکزی «بیشترین میزان رشد قابل مشاهده مربوط به انواع سبزی‌‌های برگی مثل سبزی خوردن، سبزی پلو، کلم، کاهو، کرفس و اسفناج است که در این هفته نسبت به هفته مشابه سال گذشته بیش از ۱۵۶ درصد رشد کرده است. گوجه فرنگی با ۱۴۰ درصد رشد در رتبه دوم، و نارنگی با ۱۰۶ درصد رشد در رتبه سوم از نظر افزایش قیمت قرار دارند. هم چنین قیمت ماست پاستوریزه و پنیر غیرپاستوریزه در هفته منتهی به هشتم اردیبهشت ماه امسال در مقایسه با هفته مشابه سال گذشته به ترتیب ۶۱ و ۶۰ درصد افزایش یافته است.»
بر اساس گزارش بانک مرکزی ایران، «از ۱۱ گروه کالایی گزارش‌شده طی هفته هشتم اردیبهشت ماه در مقایسه با هفته پیش از این، هفت گروه کالایی روند رو به رشدی داشته‌اند. میزان افزایش قیمت لبنیات ۶ و نه درصد، برنج ۲ درصد، حبوبات ۱ و هفت درصد، میوه‌های تازه ۳ و شش درصد، ‌گوشت قرمز ۱ و هفت درصد، چای سه درهم درصد و روغن نباتی شش دهم درصد بوده است. هم چنین طی این هفته میزان افزایش تخم مرغ ۱۱ و نیم درصد، سبزی‌های تازه سه دهم درصد، گوشت مرغ هفت دهم درصد و قند و شکر پنج دهم درصدکاهش داشته‌اند.» روزنامه شرق، در شماره روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه، از «دستور ۴ میلیارد دلاری رئیس جمهوری برای مقابله با گرانی» خبر داد و نوشت، «گرانی‌ها داد رییس دولت را درآورده است و مقابله با آن به هر نحوی در دستور کار دستگاه‌های متولی امر قرار گرفته است.»
هر چند به نوشته همین روزنامه «برخوردها اما نه از روی منطق بوده و نه بر واقعیت‌های بازار استوار است. برخوردهایی که باز کردن مجدد دروازه‌های کشور به روی کالاهای مصرفی و خوراکی خارجی را موجب شده و در سال حمایت از تولید ملی، تولید‌کنندگان را نا امید‌تر از هر زمان دیگر خواهد کرد.»

کاهش میزان اشتغال‌زایی در آمریکا
بی بی سی : با وجود ایجاد بیش از ۱۱۰ هزار شغل جدید در ماه آوریل، میزان اشتغالزایی در آمریکا در ماه گذشته کمتر از پیش بینی کارشناسان بوده است.
این تعداد فرصت شغلی جدید کمتر از ماه مارس بود اگر چه نرخ بیکاری در یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا همچنان رو به کاهش است و اکنون به هشت و یک دهم درصد رسیده است.
در هشت ماه گذشته صدها هزار فرصت شغلی جدید در آمریکا ایجاد شده که موجب کاهش انتقادها از سیاست های اقتصادی باراک اوباما، رئیس جمهوری شده اما نرخ بیکاری همچنان بالای عدد ۸ باقی مانده است. رقمی که از سال ۲۰۰۹ و همزمان با بحران جهانی اقتصاد به ثبت رسید و هیچگاه پایین تر نیامد.
آقای اوباما روز جمعه (پنجم مه – ۱۵ اردیبهشت) ساعاتی پس از اعلام آمار جدید اشتغالزایی گفت که از نمایندگان مجلس خواهد خواست که برای کمک به بهبود وضعیت بازار کار و تداوم برنامه های مقابله با بحران اقتصادی “بیش از پیش همت به خرج دهند.”
جمهوری شورایی محور حزبیت طبقه کارگر است

http://salam-democrat.com




جرس:
 ۲۰۰ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با ۱۲۸ رای موافق ۲۲ رای مخالف و ۲۰ رای ممتنع کلیات طرح اصلاح ماده يك قانون هدفمند كردن يارانه‌ها مبني بر تعيين سقف افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي را تصویب کردند.
به گزارش ایلنا، نمایندگان مجلس در دستور هفتگی خود در صحن علنی امروز یکشنبه کلیات طرح اصلاح ماده يك قانون هدفمند كردن يارانه‌ها را مورد بررسی قرار دادند.
به این ترتیب مقرر شد قيمت فروش داخلي بنزين، نفت گاز، نفت كوره، نفت سفيد و گاز مايع و ساير مشتقات نفت، با لحاظ كيفيت حامل‌ها و با احتساب هزينه‌هاي مرتبط به تدريج تا پايان برنامه پنجم توسعه كمتر از 90 درصد قيمت و بيشتر از قيمت تحويل روي كشتي (فوب) در خليج‌فارس نباشد.
همچنین مقرر شد ميانگين قيمت فروش گاز طبيعي به گونه‌اي تعيين شود كه به تدريج تا پايان برنامه پنجم معادل حداقل 75 درصد و حداكثر معادل متوسط قيمت گاز طبيعي صادراتي پس از كسر هزينه‌هاي انتقال، ماليات و عوارض شود.
همچنين در تبصره اين ماده مصوب شد جهت تشويق سرمايه‌‌گذاري، قيمت خوراك، گاز و مايع واحد‌هاي صنعتي، پالايشي و پتروشيمي براي مدت حداقل 10 سال پس از تصويب اين قانون هر متر مكعب حداكثر 65 درصد قيمت سبد صادراتي در مبداء خليج‌فارس تعيين شود.
 




دو آزمون دیگر آیلتس در اردیبهشت ماه لغو شد

سحام نیوز: سازمان سنجش آموزش کشور در این اطلاعیه یادآور شده است: به علت ادامه وجود برخی مشکلات فنی، آزمون‌های آیلتس موسسه ایران آیلتس در روزهای پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه (۱۰/May/۲۰۱۲) و شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه (۱۲/May/۲۰۱۲) برگزار نخواهد شد.
اطلاعات در مورد برگزاری آزمون‌های بعدی موسسه ایران آیلتس از طریق سایت آیلتس و همچنین سایت سازمان سنجش آموزش کشور داده خواهد شد. در این ارتباط داوطلبان می توانند به اطلاعیه موسسه IH در http://www.ihlondon.com/study-english/about-ielts مراجعه کنند.
به گزارش مهر، مرکز آیلتس در انگلستان در سایت خود اعلام کرده است: مرکز بین المللی لندن (IH) برای حل مشکل فنی پیش آمده که منجر به تعلیق در تحویل تستها و سئوالات مربوط به آزمون آیلتس در ایران شده است، سعی دارد با همکاری وزارت خزانه داری این مشکل را حل کند. ما در حال پیشرفت در این موضوع هستیم و امیدواریم آزمون آیلتس در آینده نزدیک به صورت بلند مدت و با ثبات دوباره از سر گرفته شود. همچنین این مرکز از داوطلبان خواسته است که در این رابطه اقدام به ارسال نامه های الکترونیک و انجام تماس تلفنی نکنند، چرا که این مرکز تمام اطلاعات جدید مربوط به این موضوع را در سایت خود به روز رسانی می کند.
سازمان سنجش آموزش کشور برای حل مشکل داوطلبانی که آزمون آنها در تاریخ های ۲۱ و ۲۳ اردیبهشت ماه لغو شده است، سه پیشنهاد ارائه داده است و داوطلبان می‌توانند یکی از این موارد را انتخاب کنند.
داوطلبانی که تمایل به تغییر تاریخ و مرکز آزمون جهت شرکت در آزمون‌های دانشگاه آزاد اسلامی را دارند، لازم است این به ترتیب اقدام کنند. داوطلبان متقاضی آزمون‌های ۱۲ و ۲۶ می سال ۲۰۱۲ لازم است در پروفایل خود نسبت به تغییر تاریخ و مرکز آزمون خود اقدام کنند.
در این رابطه داوطلبانی که تمایل به شرکت در آزمون ۱۲ می ۲۰۱۲ دانشگاه آزاد اسلامی را دارند لازم است حداکثر تا پایان روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۹۱ و داوطلبانی که تمایل به شرکت در آزمون ۲۶ می ۲۰۱۲ مرکز آزمون آیلتس دانشگاه آزاد اسلامی را دارند، لازم است حداکثر تا پایان روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۱ نسبت به تغییر تاریخ و مرکز آزمون خود کنند.
ضمناً داوطلبانی که متقاضی آزمون ۱۲ می ۲۰۱۲ هستند باید پس از تغییر تاریخ و مرکز آزمون خود در پروفایل، با در دست داشتن ۲ قطعه عکس ۴*۶ جدید با زمینه سفید و بدون عینک، تصویر کارت ملی و یا گذرنامه و در صورتی ‌که قبلاً در آزمون آیلتس شرکت کرده‌اند، یک نسخه از TRF آزمون قبلی، برای دریافت معرفی‌نامه حداکثر تا ساعت ۱۲ روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۱ به مرکز آزمون‌های بین‌المللی سازمان سنجش آموزش کشور واقع در خیابان کریم‌خان زند مراجعه کنند. زمان مراجعه داوطلبان متقاضی آزمون ۲۶ می ۲۰۱۲ متعاقباً اعلام خواهد شد.
همچنین بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، داوطلبانی که متقاضی آزمون‌های ماه‌های June و یا July دانشگاه آزاد اسلامی هستند لازم است در پروفایل خود نسبت به تغییر تاریخ و مرکز آزمون خود اقدام کنند و اطلاعات لازم در مورد آزمون این متقاضیان متعاقباً اعلام خواهد شد.
کلیه داوطلبانی که به ترتیب اعلام شده تمایل خود را به شرکت در آزمون‌های آیلتس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کنند، داوطلب آزمون در مرکز مذکور تلقی و شهریه پرداختی آنان فقط جهت شرکت در آزمون آیلتس به دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت خواهد شد.
همچنین با توجه به اینکه موسسه IH در صورت رفع مشکلات در ایران از طریق موسسه ایران آیلتس در ماه June و July جهت داوطلبانی که آزمون آنان لغو شده، آزمون جبرانی برگزار خواهد کرد، لذا داوطلبانی که تمایل دارند در آزمون موسسه مذکور در ماه‌های ذکر شده (که تاریخ دقیق آن هفته آینده اعلام خواهد شد) شرکت کنند، لازم است تا اعلام تاریخ دقیق آزمون‌ها منتظر باشند.
همچنین داوطلبان می توانند اعلام انصراف از شرکت در آزمون و درخواست استرداد وجه ثبت‌نام کنند. در این صورت لازم است از طریق پروفایل خود نسبت به درخواست استرداد وجه ثبت‌نام اقدام کنند و این سازمان ترتیبی اتخاذ خواهد کرد تا در اسرع وقت شهریه‌های پرداختی به طور کامل به حساب اعلام شده توسط داوطلبان واریز شود.
به گزارش مهر، موسسه ایران آیلتس یکی از سه مرکز برگزار کننده آزمون آیلتس در ایران، آزمون خود را در روزهای ۲۴ و ۲۶ فروردین ماه ۹۱ لغو کرد و لغو این آزمون را ناشی از مشکلات ایجاد شده برای این موسسه جهت انجام امور آزمون آیلتس در کشور انگلستان عنوان کرد. در حال حاضر آزمون های اردیبهشت ماه این موسسه نیز لغو شده است.




مذاکرات هند و امریکا با محوریت تحریم نفت ایران

سحام نیوز: یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی به آسوشیتدپرس گفته است که هیلاری کلینتون در سفر دو روزه خود به هند، از مقام‌های این کشور خواهد خواست تا واردات نفت از ایران را تا حد ممکن کاهش دهند.
به گزارش فردا، این مقام آمریکایی که همراه با وزیر خارجه ایالات متحده به بنگلادش سفر کرده، به آسوشیتدپرس گفته است که کاهش واردات نفت دهلی نو از ایران، موضوع اصلی گفتگوی خانم کلینتون با مقامات هندی خواهد بود.
هند که نیاز فوق العاده‌ای به سوخت دارد، از خریداران عمده نفت ایران است، اما در ماه‌های اخیر تلاش کرده است وابستگی خود به نفت ایران را کاهش دهد. با این همه واشینگتن مایل است هند بیش از این واردات نفت خود از ایران را بکاهد.
این مقام آمریکایی افزود که هند اخیرا برای جبران کاهش واردات نفت از ایران، خرید نفت از عربستان سعودی را افزایش داده است.
وی گفت آمریکا مایل است که هند راه‌های جایگزین دیگری را نیز برای واردات نفت از ایران مورد بررسی قرار دهد.
هیلاری کلینتون روز یکشنبه سفر خود به هند را آغاز کرده است. خانم کلینتون پس از سفر به کلکته، روز دوشنبه به دهلی‌نو خواهد رفت.
دیدار هیلاری کلینتون به هند مصادف با سفر یک هیئت بزرگ بازرگانی از سوی جمهوری اسلامی ایران به این کشور شده است. این هیئت ایرانی در صدد است تا فرصت‌های اقتصادی در بازار هند را ارزیابی کند.
اواسط فروردین ماه گذشته، خبرگزاری «بلومبرگ» گزارش داد هند یک حساب ویژه با ارز این کشور یعنی روپیه برای پرداخت ۴۵ درصد از پول نفت ایران دایر کرده‌ و مانند چین بخشی از مبلغ مربوط به خرید نفت از ایران را از طریق معاملات پایاپای می‌پردازد.
هند همانند دیگر مشتریان اصلی نفت ایران، در صورتی که واردات نفت از این کشور را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش ندهد، ممکن است پایان ماه ژوئن با تحریم آمریکا روبرو شود.
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در پایان آخرین روز سال ۲۰۱۱، با امضای لایحه‌ای که از سوی کنگره آمریکا تصویب شده بود بخش مالی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی را به همراه صنعت نفت این کشور مشمول تحریم‌های جدید آمریکا قرار داد.
آقای اوباما همچنین اواسط فروردین ماه اعلام کرد، ایالات متحده می‌تواند بدون آنکه بازار جهانی نفت آسیب ببیند، بانک‌ها و دیگر موسسه‌های مالی را که از ایران نفت می‌خرند تحریم کند.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز فروردین ماه اعلام کرد که در راستای اعمال تحریم علیه صنعت نفت ایران، ۱۱ کشور واردات نفت خود از ایران را به شدت کاهش داده‌اند.
هیلاری کلینتون نام این کشورها را بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، ژاپن، هلند، لهستان، اسپانیا و بریتانیا اعلام کرد.
وزیر خارجه آمریکا افزود: «در گزارش خود به کنگره ایالات متحده آمریکا اظهار خواهم کرد که مؤسسات مالی مستقر در این کشورها به مدت ۱۸۰ روز، قابل تمدید از زمان ارائه این گزارش، از تحریم معاف هستند.»
این معافیت هنوز شامل حال هند، چین، کره جنوبی، ترکیه و آفریقای جنوبی نشده است.




ضرب و شتم معلم سبزواری در حیاط دبیرستان با زنجیر و شمشیر

در حالی که فرمانده ناجا از امن ترین سال جمهوری اسلامی خبر می دهد، در اتفاقی دلخراش، یک معلم سبزواری از سوی گروهی از جوانان مورد ضرب وشتم قرار گرفت و به شدت مجروح شد.
حسین ساجدی، معلم مجروح، در ارتباط با این حادثه اظهار داشت: این اتفاق، در هنرستان کشاورزی ولیعصر رباط سرپوش سبزوار رخ داد.
هنرستان شبانه روزی کشاورزی ولی عصر سبزوار دارای ۴ هزار و ۶۰۰ متر مربع مساحت است و حدود ۱۸۵ هنرآموز از شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، کاشمر، خلیل آباد، بردسکن و همچنین دهستان های نجم آباد، زیدآباد و هاشم آباد در این هنرستان مشغول تحصیل اند.
وی درباره علت این حادثه گفت: من مشاور این دبیرستان هستم و برای رسیدگی به وضعیت تحصیلی دانش آموزان و همچنین مشاوره، به دبیرستان رفته بودم که مشاهده کردم چند جوان در گوشه ای از حیاط، مشغول مصرف مشروبات الکلی هستند.
ساجدی ادامه داد: ابتدا به آنها تذکر دادم که محیط دبیرستان را ترک کنند، اما آنها به کار خود ادامه دادند و زمانی که متوجه شدند دانش آموزان قصد دارند به نیروهای پلیس اطلاع دهند، به سوی من حمله ور شدند و با چاقو، زنجیر و شمشیر به جان من افتادند.
وی افزود: در پی این حادثه، از ناحیه سر و کتف و دست و پا و کمر، به شدت مجروح شدم و بلافاصله به بیمارستان منتقل شدم.
ساجدی با اشاره به پیگیری های نیروی انتظامی برای دستگیری ضاربان به فارس گفت: نیروی انتظامی، ظرف مدت ۴۸ ساعت، ضاربان را دستگیر و تحویل مقامات قضایی داد.




کشمکش برای برکناری مرتضوی؛ تسویه حساب ۳۵۰ هزار میلیاردی دولت به تامین اجتماعی

Kaleme Newsکلمه: در حالی که بحث ها برای استیضاح وزیر کار هنوز در میان نمایندگان در جریان است، دولت مدعی تسویه بدهی ۳۵۰ هزار میلیاردی خود به تامین اجتماعی شد.
کشمکش بر سر انتصاب سعید مرتضوی که نتوانست وزیر کار را به استیضاح بکشاند همچنان ادامه دارد و علی مطهری جدی ترین نماینده در استیضاح این وزیر نیز که می خواست تکلیف استیضاح را روز یکشنبه مشخص کند، آن را به سه شنبه موکول کرده است.
اما روز گذشته با ابلاغ مصوبه جدید هیأت‌وزیران، سازمان خصوصی‌سازی موظف شد واگذاری سهام دولت در شرکت‌های ۲۲گانه را متوقف و باقی‌مانده سهام دولت در این شرکت‌ها را به ارزش ۳۵۰ هزار میلیارد ریال مستقیماً به تأمین‌اجتماعی منتقل کند.
براساس مصوبه قبلی هیأت‌دولت، مطالبات صندوق تأمین‌اجتماعی از دولت تا سقف ۳۵۰ هزار میلیارد ریال با تأیید سازمان حسابرسی درقبال واگذاری اموال و سهام شرکت‌های ۲۲گانه (به استثناء ردیف ۱۹)؛ تسویه و تهاتر شد.
بنابر ادعای صندوق تامین اجتماعی، با اجرای این مصوبه کلیه تضمین‌ها و تعهدات دولت به صندوق تأمین‌اجتماعی تسویه شده و دولت درحال‌حاضر هیچگونه بدهی و تعهدی به این صندوق ندارد.
در بحبوحه اعتراضات به انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی، اوخبر از پرداخت بدهی ها داد و گفته بود: یازده هزار میلیارد ریال برای پرداخت به تمام بیمارستان‌ها، پزشکان، دندانپزشکان، داروخانه‌ها، مراکز تصویربرداری و سایر مراکز طرف قرارداد با تامین اجتماعی اختصاص یافته است.
مدیر عامل صندوق تامین اجتماعی ادعا کرده بود که این مطالبات نه ماهه، حداکثر تا پانزده روز آینده به صورت کامل پرداخت و حساب معوقه آنان به روز خواهد شد.
هر چند وزرات بهداشت از خبر پرداخت بدهی ها خرسند شد اما حمید حاج اسماعیلی اظهار کرده بود: با توجه به این که سهام شرکت‌های واگذار شده دوگانه است، اداره این شرکت‌ها بیش از پیش سازمان تامین اجتماعی را متضرر می‌کند.
او گفته بود که در حال حاضر میزان بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است که در صورت سوء مدیریت در سازمان میزان بدهی‌ها بیش از پیش افزایش خواهد یافت.
در حالی که هنوز تعدادی از اصولگرایان گمان دارند که مرتضوی در این سازمان ماندنی نیست، علی مطهری که از نمایندگان پیگیر استیضاح وزیر است، می گوید: سعید مرتضوی حکم مشاوران و معاونانش را امضا کرده است.
سعید مرتضوی در جلسات رایزنی با نمایندگان با محوریت احمد توکلی قول داده بود که این کرسی را رها کند. اما احمدی نژاد و نزدیکان وی گفته بودند هیچ تعهدی برای قبول استعفای سعید مرتضوی نداده اند. هر چند احمد توکلی مدعی شد سعید مرتضوی از خانه خارج نشده است و استعفای خود را تقدیم وزیر کرده و منتظر نظر وی است. نظری که اعلام نشد و درس اخلاق جوانفکر، مشاور رسانه ای را برای توکلی و دوستانش به همراه داشت: “یک درس پندآموز برای کسانی که خود را فراتر از قانون می‌پندارند. زمان اندکی باقی است تا از رهگذر بازیهای پرسرو صدایی مانند حکمیت، بتوان کرسی‌های سبز بهارستان را برای چهارسال دیگر تصاحب کرد.”
در همین حال مرتضوی ادعا کرد که هیچ دیداری با احمد توکلی نداشته است. این در حالی است که حداد عادل در گفت و گوی تلویزیونی خود مدعی شده بود ۱۳ ساعت مذاکره بین احمد توکلی و سعید مرتضوی طی چهار جلسه انجام شده است.
زور آزمایی احمدی نژاد با اصولگرایان و مخالفانش در مجلس برای نگه داشتن سعید مرتضوی در منصب سازمان تامین اجتماعی هنوز به نتیجه نرسیده و احتمال استیضاح وزیر کار در آخرین هفته های کاری مجلس شورای اسلامی دور از انتظار است.
بنظر می رسد که پرونده سعید مرتضوی همچون سایر پرونده هایش در مجالس ششم و هفتم مفتوح بماند و این قاضی سابق مطبوعات که علاوه بر تخلفات متعدد قضایی رد پایی در پرونده قتل زهرا کاظمی خبرنگار ایرانی کانادایی و جنایت کهریزک دارد با آسودگی بر مسندی که احمدی نژاد به او اهدا کرده تکیه بزند.




تایید حکم اعدام عامل ترور مسعود علیمحمدی

در حالی که وزیر اطلاعات از شناسایی تعدادی از عاملان ترور دانشمندان هسته ای خبر می دهد، حکم اعدام مجید جمالی‌فشی، عامل ترور و شهادت دکتر علی‌محمدی به اتهام محاربه، در شعبه ۱۴ دیوان عالی کشور تأیید شد.
حیدر مصلحی روز گذشته مدعی شد: تعدادی از دانه درشت‌هایی که دستگیر شده‌اند با موضوع شهدای هسته‌ ای در ارتباط هستند.
در همین حال فارس گزارش داد: حکم اعدام مجید جمالی فشی، عامل ترور و شهادت دکتر مسعود علی‌محمدی در شعبه ۱۴ دیوان عالی کشور تأیید شد.
جلسه محاکمه این متهم در تاریخ اول شهریورماه سال گذشته در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد که ۶ روز بعد ،حکم اعدام وی صادر شد.
محاربه و افساد فی‌الارض از طریق ترور شهید علی‌محمدی به واسطه مستقر کردن موتورسیکلت و انفجار آن، همکاری با شبکه تروریستی موساد، تحصیل مال نامشروع به واسطه همکاری اطلاعاتی با اسراییل، تخریب اموال مسکونی ناشی از انفجار بمب و نگهداری مواد روانگردان، از اتهامات این متهم بود.




چهار مجروح بر اثر ریزش داربست های فرسوده مصلای تهران

ریزش ناگهانی بخشی از داربست های مصلای تهران موجب مصدومیت چهار نفر از کارگران حاضر در این محل شد.
ساخت مصلی تهران در سال ۱۳۶۷ آغاز شد و پس از ۲۳ سال زمان و هزاران میلیارد تومان هزینه اعلام شده که در صورت صرف ۸۵۰ میلیارد تومان دیگر، ظرف پنج سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
این در حالی است که امام خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی در بنای مصلای تهران تاکید کرده بودند که «سادگى مصلا باید یادآور سادگى محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد و شدیداً از زرق و برق ساختمانهاى مساجد اسلام امریکایی جلوگیرى شود.»
به گزارش ایرنا، فرمانده آتش نشانان در نمایشگاه کتاب تهران گفت: قبل از وقوع این حادثه تعدادی از کارگران یک شرکت پیمانکار مشغول بازکردن داربست های نصب شده در داخل گنبد اصلی مصلا بودند که ناگهان بدلیل رعایت نکردن نکات ایمنی بخشی از آن فروریخت.
کارشناسان بعد از بررسی های اولیه که بیانگر گذشت دو سال از زمان نصب این داربست ها بود، اعلام کردند، علت اصلی این حادثه، فرسوده بودن پیچ، مهره و بست ها بوده است که به هنگام باز کردن توسط کارگران از کنترل خارج شده و به پایین فرو ریخت.
این فرمانده ایستگاه آتش نشانی ادامه داد: در پی این حادثه چهار نفر از کارگران که زیر داربست ها مانده و به سختی مجروح شده بودند ، با کمک دیگر کارگران از زیر داربست ها بیرون کشیده شدند.
چندی پیش نیز محمد نوری زاد نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس نوشته بود: با پولی که تا کنون خرج این مصلی شده ، می شد حداقل یازده واحد مصلی را در یازده نقطه ی ایران با همین ابعاد و با همین زیربنا و با همین کیفیت ساخت و به بهره برداری رساند .
وی پرسیده بود: این همه زمان و این همه پول ، چرا و به چه دلیل به هدر رفته است ؟ آیا جز این که انگیزه های پشت پرده ، رنگ باخته اند ؟ و یا پخمه هایی در هیبت کارشناس و متخصص برسرکارند و ما را به یاد ساخت و ساز در گینه ی بیسائو می اندازند .




کارگر کشتارگاه، قربانی تب کریمه کنگو در خراسان شد

فرماندار بیرجند در کارگروه سلامت و امنیت غذایی، جان باختن یک شهروند بیرجندی را بر اثر بیماری تب کریمه کنگو تأیید کرد.
در بررسی های بالینی اولیه مشخص شد که او کارگر کشتارگاه بوده و بصورت مستقیم با گوشت دامهای ذبح شده در تماس بوده است و از سوی دیگر تمامی علایم ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در وی ظاهر و در حال تشدید بود به نحوی که دچار خونریزی های شدید از نقاط مختلف بدن شده و در نهایت ۲ روز پس از ورود به این مرکز درمانی جان باخت.
سال گذشته، رییس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت از ابتلای ۴۳ نفر و فوت ۹ انسان در اثر بیماری تب کنگو در کشورخبر داده بود.
به گزارش قدس آنلاین، قاسم زاده نداف موضوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را از مسایل جدید این شهرستان دانست و گفت: این بیماری بومی نبوده و از استانهای همجوار وارد خراسان جنوبی شده است.
مسؤول واحد بیماریهای مرکز بهداشت بیرجند نیز در این جلسه تأکید کرد: تنها راهکار کنترل و مقابله با بیماری تب خونریزی کریمه کنگو، پیشگیری و اطلاع رسانی جامع است.
محمد صدیق فاروقی با اشاره به اینکه بر اثر ابتلا به این بیماری هیچ گونه علایم بیماری در دام زنده مشاهده نمی شود، اظهار داشت: تنها راه کنترل و مقابله با این بیماری آموزش و پیشگیری است.
وی عامل بیماری تب کریمه کنگو را ویروس دانست و گفت: این بیماری از انواع بیماریهای مشترک بین انسان و دام است.
وی به راه های انتقال این بیماری به انسان اشاره کرد و اظهار داشت: گزش کنه آلوده، تماس با لاشه حیوان، خون و یا ترشحات دام و تماس با خون و بافتهای بیمار مبتلا از جمله راه های انتقال این بیماری است.
وی گفت: بز، خرگوش وحشی و گوسفند، گاو، شترمرغ و شتر از جمله دامهایی هستند که می توانند مخزن بیماری باشند.فاروقی افزود: این بیماری در صورت تشخیص به موقع در انسان، در مراحل اولیه قابل درمان است.
وی با اشاره به اینکه ۵۰ تا ۲۰۰ مورد از این بیماری سالیانه در کشور کشف می شود، عنوان کرد: در استانهای غربی و سیستان به دلیل وجود دام زیاد این بیماری شایع تر است.
فاروقی به راه های پیشگیری از بیماری اشاره کرد و ادامه داد: جدا کردن فضای دام از انسان، ذبح دام در محدوده مشخص و زیر نظارت دامپزشکی و آگاهی دادن به مردم و خرد کردن گوشت با استفاده از دستکش و عینک از جمله این موارد هستند.
مردم مراقب باشند
رئیس دامپزشکی شهرستان بیرجند بر فرهنگ سازی استفاده از گوشت کشتارگاه ها در بین مردم تأکید کرد و گفت: به دلیل وجود فرهنگ غلط در بین مردم برای تهیه گوشت مورد نیاز از روستاهای اطراف، باید اطلاع رسانی شده و به مردم هشدار داده شود تا از گوشت کشتارگاه استفاده کنند.
رئیس دامپزشکی شهرستان بیرجند، یادآور شد: با توجه به تبادلات دامی و مرزهای جغرافیایی مشترک و قاچاق دام در استان و اینکه سالهای اخیر مواردی از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مشاهده شده، برای همکاری، مراقبت و کنترل و نیز ارتقای سطح سلامت مردم باید اطلاع رسانی جامع انجام در بررسی های بالینی اولیه مشخص شد که او کارگر کشتارگاه بوده و بصورت مستقیم با گوشت دامهای ذبح شده در تماس بوده است و از سوی دیگر تمامی علایم ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در وی ظاهر و در حال تشدید بود به نحوی که دچار خونریزی های شدید از نقاط مختلف بدن شده و در نهایت ۲ روز پس از ورود به این مرکز درمانی جان باخت.




مراسم ترحیم ایرج قادری؛ عصر جمعه در مسجد الجواد

مراسم یادبود ایرج قادری،کارگردان و بازیگر سینمای ایران روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه در مسجد الجواد (ع) واقع در میدان هفت‌ تیر برگزار می‌شود.
روز گذشته بدنبال درگذشت این هنرمند، مراسم تشییع و تدفین در سکوت و بی خبری برگزار شد که شگفتی افکار عمومی را به همراه داشت.
به گزارش ایسنا، مراسم ترحیم وی روز جمعه از ساعت ۱۸: ۳۰ تا ۲۰: ۳۰ برگزار خواهد شد.
ایرج قادری، کارگردان و بازیگر سینما بامداد روز گذشته درگذشت و در سکوت و بدون هیچ‌ اطلاع‌رسانی در بهشت بی‌بی سکینه کرج به خاک سپرده شد.
این کارگردان و بازیگر فقید سینما با نام کامل امیرایرج قادری متولد ۱۳۱۴ در تهران و دارای مدرک تحصیلی کاردانی بود.
او فعالیت در سینما را با بازی در نقش کوتاهی در فیلم «چهارراه حوادث» ساموئل خاچیکیان در سال ۱۳۳۳ آغاز کرد و اولین فیلم خود را نیز در سال ۱۳۴۴ با نام «داغ ننگ» کارگردانی کرد.
وی در نزدیک به ۶۰ سال حضور در سینما فیلم‌هایی چون «لیلاج»، «رابطه»، «خشم عقاب‌ها»، «نقره‌داغ»، «عطش»، «بی‌قرار»، «رفیق»، «هدف»، «هوس»، «بت»، «پشت و خنجر»، «سرسپرده»، «حکم تیر»، «برزخی‌ها»، «دادا»، «تاراج»، «می‌خواهم زنده بمانم»، «پنجه درخاک»، «طوطیا»، «شهرت»، «سام و نرگس»، «چشمان سیاه»، «محاکمه»، «آکواریوم»، «پاتوزمین نزار» و «شبکه» را کارگردانی کرد وعلاوه بر برخی از فیلم‌هایش در فیلم‌های دیگری چون «چشمه آب حیات»، «ماجرای جنگل»، «سکه شانس»، «کوچه مرد‌ها»، «دل‌های بی‌آرام»، «بی‌گانه»، «ناخدا با خدا»، «ترکمن»، «مرگ درباران»، «پلنگ درشب»، «عموفوتبالی»، «لبه تیغ» و «پنجمین سوار سرنوشت» به ایفای نقش پرداخت.
قادری که طی چهار سال گذشته به سرطان ریه مبتلا بود از ابتدای سال جاری در بیمارستان بستری بود و طی روزهای گذشته توسط دستگاه تنفس می‌کرد تا اینکه بامداد روز گذشته درگذشت.




آسیب‌دیدگی ۱۵ هزار کارگر در حوادث ناشی از کار/ مصدومیت ۱۲ کارگر کارخانه چایسازی در چابکسر

تا پایان آذرماه سال گذشته ۱۵ هزار و ۱۹ نفر از بیمه‌شدگان صندوق تأمین‌اجتماعی در حوادث ناشی از کار دچار آسیب‌دیدگی شدند.
به گزارش ایلنا، براساس اعلام دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی صندوق تأمین‌اجتماعی تا پایان آذرماه سال گذشته ۲۷۶ بیمه‌شده زن و ۱۴ هزار و ۷۴۳ بیمه‌شده مرد تأمین‌اجتماعی دچار حادثه ناشی از کار شدند که ۳ هزار و ۴۳۴ نفر از آنان مجرد و ۱۱ هزار و ۵۸۵ نفر نیز متأهل بوده‌اند.
براین اساس، تعداد ۱۴ هزار و ۲۸۶ مورد از حوادث ناشی از کار داخل کارگاه اتفاق افتاد که ۱/۹۵ درصد از کل آسیب‌دیدگی‌ها در محل کار را شامل می‌شود و از طرفی ۵۹۰ مورد نیز خارج از کارگاه و ۱۴۳ مورد نیز در هنگام رفت و آمد به محل کار روی داده است.
لازم به ذکر است، در سال گذشته ۱۳ هزار و ۹۷۲ نفر از آسیب‌دیدگان ناشی از کار به بهبودی کامل دست یافته‌اند، ۱۳۲ نفر ازکارافتادگی کلی، ۲۰۸ نفر ازکارافتادگی جزیی و ۶۴۸ نفر نیز غرامت نقص عضو دریافت کرده‌اند.
گفتنی است، ۷۶۲ نفر از بیمه‌شدگان به دلیل استفاده از وسایل بی‌حفاظ، ۵۷۱ نفر به دلیل استفاده از وسایل معیوب، ۸ هزار و ۹۰۷ نفر به دلیل بی‌احتیاطی، یک‌هزار و ۶۹ نفر به دلیل عدم رعایت مقررات ایمنی، ۹۱ نفر به دلیل ازدحام و بی‌نظمی تجهیزات در سال گذشته دچار حوادث ناشی از کار شده‌اند.
بر این اساس، نور ناقص، تهویه نامطلوب، لباس خطرناک، عدم آموزش نیز از دلایلی است که باعث ایجاد حوادث ناشی از کار شده و بی‌احتیاطی با ۳/۵۶ درصد بیشترین عامل ایجاد آسیب‌دیدگی در محیط کار بوده است.
مصدومیت ۱۲ کارگر کارخانه چایسازی در چابکسر
بخشدار چابکسر از توابع شهرستان رودسر در شرق استان گیلان گفت: بر اثر نقص فنی در سیستم تأسیسات آبگرمکن یک کارخانه چایسازی، ۱۲ کارگر این کارخانه مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، رمضانعلی علیزاده اعلام کرد: این حادثه ساعت ۲ بامداد امروز در کارخانه چایسازی گل پر روستای ملک میان بخش چابکسر رخ داد.
وی ادامه داد: تمام مجروحان به بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر انتقال یافتند و ۱۰ نفر از آنان به صورت سرپایی مداوا و دونفر دیگر همچنان بستری هستند.
بخشدار چابکسر از توابع شهرستان رودسر در شرق استان گیلان اظهار داشت: بر اثر این حادثه علاوه بر تخریب ساختمان خانه کارگری، دو دستگاه خودرو نیز که در حاشیه این خانه پارک شده بود، دچار خسارت شد.
به گفته علیزاده؛ خوشبختانه این حادثه هیچگونه خسارتی به دستگاه های چایسازی وارد نکرد و کارخانه به فعالیت خود ادامه می دهد.
وی حال مجروحان حادثه را رضایتبخش عنوان و میزان خسارت وارده را در دست بررسی ذکر کرد.
شش هزار هکتار باغ چای در رودسر وجود دارد و حدود ۱۰ هزار چایکار در این شهرستان در امر تولید برگ سبز چای اشتغال دارند.




نابودی ۶۰ درصد از اشتغال در بخش کشاورزی بخاطر واردات بی رویه

همزمان با واردات بی رویه میوه به کشور، رئیس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان میوه اعلام کرد: واردات میوه ۶۰ درصد از اشتغال موجود در بخش کشاورزی را نابود می‌کند.
رضا نورایی در گفتگو با ایلنا اظهار کرد: با توجه به اینکه ۶۰ درصد از صنعت کشور در بخش کشاورزی است از این رو واردات میوه ۶۰ درصد از اشتغال موجود در بخش کشاورزی را نابود می‌کند.
نورایی توسعه سیاست‌های اقتصاد ایران را در گروی صادرات کالا عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی به این علت که جزو آسان‌ترین کار‌ها محسوب می‌شود در صورتی که تداوم یابد ضریب بیکاری را افزایش خواهد داد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان میوه میزان تولید محصولات کشاورزی را سالیانه ۱۰۷ میلیون تن اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: از این میزان ۳۰ میلیون تن مربوط به میوه، سبزی و صیفی است.
او با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور تولید کننده محصولات باغی در دنیاست یاد آور شد: واردات بی‌وریه محصولات کشاورزی موجب شده است که با توجه به پتانسیل‌های موجود در این بخش ایران جزو ۵۰ کشور صادر کننده محصولات کشاورزی به شمار برود.
نورایی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم تقویت تولیدات داخل تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال سال حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گذاری شده است از این رو واردات میوه موجب خواهد شد که دولت مغایر با بیانات رهبر اقدام کند.
نورایی با بیان اینکه واردات ارز در گروی صادرات است یاد آور شد: ‌ دولت در صورت اعمال سیاست‌هایی از قبیل صادرات محصولات کشاورزی دیگر نیازی به خروج ارز از کشور ندارد.
او با انتقاد از افزایش نرخ بهره بانکی به ۲۰ درصد تصریح کرد: افزایش نرخ بهره موجب شده است که صادرکنندگان رغبتی برای صادرات نداشته باشند.




کاهش زمان بیمه بیکاری کارگران غیرقانونی است

هیات عمومی دیوان عدالت اداری مصوبه شورای تامین شهرستان تبریز مبنی بر محدود کردن بیمه بیکاری کارگران اخراجی شرکت ورق‌کاران به پنج ماه را غیرقانونی دانست و آن را ابطال کرد.
به گزارش ایلنا، متن رای شماره ۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری در این زمینه به شرح زیر است: «نظر به اینکه مطابق ماده ۷ قانون بیمه بیکاری مصوب ۱۳۶۶/۴/۲۴ حداقل مدت برخورداری از بیمه بیکاری شش ماه تعیین شده است، بند چهار مصوبه کمیسیون کارگری شورای تامین شهرستان تبریز در محدود کردن برخورداری از بیمه بیکاری به مدت پنج ماه برای کارگران اخراجی شرکت ورق‌کاران، مغایر حکم قانونی مذکور و خارج از حدود اختیارات شورای تامین شهرستان مصرح در ماده ۵ قانون راجع به تعیین وظایف و تشکیلات شورای امنیت کشور مصوب سال ۱۳۶۲ است و به استناد بند یک ماده ۱۹ و ماده ۴۲ قانون دیوان عدالت اداری حکم به ابطال آن صادر و اعلام می‌شود.»
بر اساس سیاست «وحدت رویه» آرای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در حکم ماخذ محسوب می‌شوند و سایر نهادهای پایین دستی ملزم به تبعیت از این آراء در سایر موارد مشابه هستند.




انتقاد هاشمی رفسنجانی از تحریم دارویی ایران: بی رحمانه است

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش با اعتراض نسبت به مدعیان دروغین حقوق بشر در غرب گفت: چگونه غربی‌ها می‌توانند ادعای رعایت حقوق بشر داشته باشند، در حالی که داروهای حیاتی بیماران نیازمند را مشمول تحریم‌های بی‌رحمانه خود قرار می‌دهند.
وی در دیدار اعضای هیات امنا، مدیران، کارکنان و خیرین بنیاد امور بیماری‌های خاص با اشاره به روند شکل‌گیری این بنیاد، نبود متولی ویژه برای بیماران مبتلا به بیماری‌هایی چون هموفیلی، تالاسمی و سایر بیماری‌های خاص را مهم‌ترین دلیل تشکیل این مرکز خواند و گفت: امروز پس از دو دهه از تشکیل بنیاد امور بیماری‌های خاص، وقتی به دستاوردها، امکانات و خدمات گسترده‌ای که به بیماران و نیازمندان ارایه می‌شود، نگاه می‌کنیم، تحسین و قدردانی هر انسانی را برمی‌انگیزد.
به گزارش ایلنا، «آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی»، اساس تاسیس و فعالیت این‌گونه بنیادها را برخاسته از همت بلند انسان‌های خیر و کمک‌های بی‌شایبه اقشار گوناگون مردم دانست و تصریح کرد: در بسیاری از عرصه‌ها که مسوولان حکومتی نتوانستند یا کوتاهی کردند، مردم و خیرین دلسوز وارد شده و بارهای بزرگی از دوش دولت و نیازمندان برداشته‌اند. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به فلسفه آفرینش انسان از سوی خداوند و اعتراض ملائکه به شرارت‌های آینده این موجود اشاره کرد و امتحان الهی و تلاش برای تقرب به منشاء ربوبیت را اساس خلقت انسان عنوان کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین راه‌های نزدیکی به خداوند کمک به هم‌نوع به خصوص نیازمندان و بیماران خاص است.
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه همواره در طول تاریخ و در همه جوامع، انسان‌های نیک‌سرشت و نوع‌دوست با عملکرد خود، زشتی اقدامات انسان‌های شرور و انحصارطلب را پوشش داده و زیبایی و لطافت زندگی اجتماعی و الهی را نشان داده‌اند، تصریح کرد: خوشبختانه در جامعه اسلامی ایران، نوع‌دوستی و کمک به دیگران از ارزش‌های پایدار و همیشگی مردم بوده و ما از این جهت همواره زبانزد سایر جوامع و ملت‌ها بوده‌ایم.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران بنیاد امور بیماری‌های خاص و نیز مردم نوع‌دوست و خیرین نیکوکاری که همواره کمک‌حال نیازمندان و بیماران بوده‌اند، تاکید کرد: این امر نباید باعث شود که مسوولان کشور در بخش‌های گوناگون اجرایی و قانون‌گذاری از وظایف خود نسبت به بیماران خاص به خصوص بیماران سرطانی غافل شوند.
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، سرطان را شایع‌ترین بیماری صعب‌العلاج و پرهزینه جوامع امروز خواند و با بیان تنگدستی اغلب افراد مبتلا به این بیماری، تامین اجتماعی کامل و جامع را نیاز فوری و اساسی کشورمان خواند و تاکید کرد: در دوران مسوولیت اجرایی اینجانب، لایحه جامع و کاملی با درنظر گرفتن منابع لازم تهیه و به مجلس ارسال شد، اما متأسفانه پیگیری جدی تاکنون صورت نگرفته و این برای کشوری با منابع غنی مادی و انسانی، چون ایران به هیچ‌وجه زیبنده نیست.
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به منابع مالی بیماری‌های خاص اشاره کرد و با تشکر از مجلس شورای اسلامی در ادوار گوناگون که همواره حامی بودجه این بیماران بوده‌اند، از دولت و مسوولان اجرایی در بخش بهداشت و درمان نیز خواست این بنیاد را مورد حمایت بیش از پیش قرار داده و مشکلات و موانع مالی، عمرانی و تجهیزاتی آنان را مرتفع کنند.




ادامه خصوصی‌سازی صنعت برق، فاجعه بار خواهد بود

مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی چگونگی خصوصی سازی صنعت برق کشور اعلام کرد: در صورت استمرار واگذاری‌ها به همین روش برای وزارت نیرو فاجعه بار خواهد بود.
دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهشهای مجلس گزارش داد: گرچه واگذاری نیروگاه‌ها در ایران ۱۰۰ درصد قانونی انجام گرفته است ولی متاسفانه ورود بخش خصوصی به صنعت برق نه تنها گره گشا نبوده بلکه در صورت استمرار واگذاری به همین روش برای وزارت نیرو فاجعه بار خواهد بود.
مصداق عینی این نوع واگذاری‌ها، واگذاری یکی از نیروگاه‌ها در کشور است که پس از واگذاری وزارت نیرو ناچار است برای خرید یک سال برق از همین نیروگاه ۴۰۰ تا۶۰۰ میلیارد ریال پرداخت کند.
هزینه سالانه این نیروگاه پیش از واگذاری در حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد ریال بوده است که بر اساس قانون، خریدار بخش خصوصی بهای خرید نیروگاه را مستقیما از طریق سازمان خصوصی‌سازی به خزانه کل کشور واریز می‌کند و این در حالی است که وزارت نیرو برای خرید برق تولیدی از همین نیروگاه‌ها باید هزینه گزافی بپردازد.
به این صورت که قبل از واگذاری این نیروگاه‌ها هزینه تولید هر کیلو وات ساعت برق برای وزارت نیرو کمتر از ۴۰ ریال بوده است در حالی که پس از واگذاری این رقم به ۲۲۰ ریال افزایش یافته است. بدیهی است که اگر این روند ادامه یابد در سال آینده وزارت نیرو فقط برای خرید برق از نیروگاه‌های بخش خصوصی به بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال بودجه مازاد نیاز دارد که امکان تخصیص آن وجود ندارد.
این در حالی است که بنا به گفته دبیر سندیکای برق در حال حاضر دولت عراق رقمی بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار به صادرکنندگان برق ایران بدهکار است.




رشوه های ارزی و دلالی ۶۰۰ میلیونی/ مدیرکلی که خود را خدمتگذار می داند

Kaleme Newsرشوه ۲۶۶ هزار دلاری به مدیرکل وزارت راه، رشوه ۱۶۸ هزار یورویی برای انجام کارهای خیر و دلالی ۶۰۰ میلیونی در نهمین جلسه دادگاه رسیدگی به فساد بزرگ مالی بررسی شد.
دادگاه باز هم به پرونده عوامل دست چندم رسیدگی کرد و به رغمی که در این پرونده رد پای چند نماینده مجلس و روسای بانک ملی و صادرات هست، اما نامی از آنان به میان نیامد.
اتهامات اولین متهمی که در جلسه دادگاه مورد بررسی قرار گرفت، “ش. ر” مدیرکل طرح و بودجه وزارت راه و ترابری بود. وی متهم به ارتشا به مبلغ ۲۶۶ هزار دلار از ا. گ و ۱۳۵ میلیون تومانی از آقای “ا. ر” به دستور مه آفرید خسروی است. براساس کیفرخواست های صادر شده سه متهم اول دادگاه باند شبکه ای رشوه تشکیل داده اند و از این طریق توانستند بسیاری از پروژه های مهم وزارت راه و ترابری جمله پروژه راه آهن بندرعباس- شیراز را در اختیار شرکت های زیر مجموعه گروه آریا قرار دهند.
مدیرکل سابق طرح و بودجه وزارت راه و ترابری در دفاع از خود در دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی خود را رزمنده معرفی کرد و گفت: من باعث کاهش تلفات جاده ای شده ام و متهم نیستم.
وکیل این متهم در دفاع از او با اشاره به خدماتش در عرصه راه سازی گفت: این خانواده و متهم اصیل و معتقد به اسلام است و فردی خدوم و صادق و گناهکار نیست.من با بررسی مدارک پرونده فهمیدم ایشان در پرونده راه آهن شیراز بندر عباس کار قانونی کرده است و تبانی نکرده است.
مدیرکل سابق راه و ترابری همچنین گفت: اتهامات وارده را در قالب ارتشاء قبول ندارم. اگر چه مبلغ ۱۶۸ هزار یورو از آقای “گ” و از طرف مه آفرید امیر خسروی دریافت کردم اما چون این مبلغ در قالب ارز بود برای من ایجاد شبهه کرد، بنابراین به آن دست نزدم و قبل از بازداشت و با توصیه بازپرس آن را به نرخ روز یعنی ۳۰۲ میلیون تومان تبدیل کردم و به حسابی که توسط دادسرا شده بود واریز کردم.
“ک.ر” یکی از متهمان در نهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد مالی بزرگ، با اشاره به اینکه رابطه من با وزیر سابق وزارت راه خانوادگی و استاد شاگردی است، گفت: آدم با کسی که رابطه خانوادگی دارد دنبال کار خلاف نمی‌رود و اگر حساب بانکی بهبهانی را چک کنیم ‌می‌بینیم که وی احتیاج به این مبالغ خرد نداشته است.
نماینده دادستان در تشریح کیفرخواست گفت: آقای ش. ر مدیرکل طرح و بودجه وزارت راه و ترابری به دلیل اخذ وثیقه ۶۰۰ میلیونی متهم به ارتشا به مبلغ ۲۶۶ هزار دلار از ا. گ و ۱۶۵ میلیون دلار از آقای ر به دستور مه آفرید خسروی است.
وی افزود: با توجه به موارد اشاره شده در کیفرخواست برای متهم تقاضای مجازات قانونی دارم.
در ادامه متهم با حضور در جایگاه در دفاع از خود گفت : من اتهاماتم را قبول ندارم. ۴ ماه است در بند ۲۴۱ بازداشت هستم. من فرزند ۱۰ روزه و فرزند ۴ ساله دارم و در آن شرایط بازداشت شدم و به انفرادی رفتم.
قاضی هنوز هم در انفرادی هستید؟
متهم نه. در بند عمومی هستم.
قاضی: هتل که نیست زندان است.
متهم : من و خودم و برادرم رزمنده دوران دفاع مقدس بودم .من باعث شدم خیلی از تلفات جاده ای کاهش یابد و در بخش ریلی خیلی خدمات ارائه کردم.من نباید متهم باشم .خدا کمکم کند.
ش . ر در ادامه در دفاع از خود اظهار داشت: ۱۳۵ میلیون تومان نبوده بلکه ۳۵ میلیون تومان بود. آن هم مربوط به اعتبارات خارج از شمول بوده و همه ساله دستگاهها برای پرداخت به پرسنل استفاده می کنند.
متهم ردیف اول نهمین دادگاه رسیدگی به فساد مالی ادامه داد: من اصلا آن زمان مه آفرید را نمی شناختم. در انتهای سال ۸۸ از سوی وزیر ابلاغ شد تا اعتبارات خارج از شمول توزیع شود.آقای “ح. ب” ۲۵۰ میلیون را به آقای الف در قبال خارج از شمول داد تا به پرسنل بدهد. این اعتبارات و پولها ربطی به آریا نداشت.
قاضی : ۱۳۵ میلیون از آقای ر گرفتید. حالا در مورد ۳۰۰ میلیون تومان توزیع دهید؟
متهم : من از آقای ش.ب دوست ۲۰ ساله ام مبلغ ۳۰۰ میلیون دریافت کردم. با هم شرکت داشتیم و کلی ساختمان با هم ساختیم
و این پول را از ایشان گرفتم.
قاضی : این ۳۰۰ میلیون رشوه است یا نه؟
متهم : نه این مراوده بوده است. آقای ر بارها و بارها پول به من داده است.ش. ب فرزند شهید بود و نخواستم پایش گیر بیفتد و عزتش پایمال نشود.
قاضی : این ۲۶۶ هزار دلار را که آقای ر تو ماشین گذاشت و رفت یعنی چه؟
متهم :آقای ب بارها با آقای رمراوده داشت و همیشه با هم پول رد و بدل داشتند. این پول را با هم خانه ای خریدیم و برای کمک به نیازمندان دادیم.
قاضی : شما کمیته امداد هستید؟
متهم : نه کمیته امداد نیستیم ولی می خواستیم در این راه برویم. من از بچگی با فقر و بدبختی بزرگ شدم. در منطقه ۱۸ تهران اولین لیسانسه بودم.من چون فقر را لمس کرده بودم می خواستم تنها کمک کنم.
قاضی : ۲۲ میلیارد تومان میان شماها تقسیم شده از خودت دفاع کنید. آیا این پول به حساب شما آمده یا نه؟
متهم : بله. من وقتی در وزارت راه و ترابری بودم ۱۰ هزار کیلومتر را در دستور کار قرار دادیم و سالانه ۴ هزار نفر از کشته ها کاهش یافت.من کار خیر کردم.
اتهامات موکلم دردادگاه کیفری باید رسیدگی شود
وکیل متهم ردیف اول نهمین دادگاه رسیدگی به فساد مالی گفت: اتهامات موکلم باید در دادگاه کیفری رسیدگی شود و او بی گناه است.
وی در دادگاه اظهار داشت: : من ۱۱ سال است وکیل هستم، در این پرونده فهمیدم این خانواده و متهم اصیل و معتقد به اسلام است و فردی خدوم و صادق و گناهکار نیست.من با بررسی مدارک پرونده فهمیدم ایشان در پرونده راه آهن شیراز بندر عباس کار قانونی کرده است و تبانی نکرده است.
قاضی : حق الوکاله گرفتی از خودت تعریف کنی؟
وکیل : هنوز نگرفتم.موکل من نباید بازداشت می شد و اتهامات انتصابی به ایشان مبنی بر ارتشا صحیح نیست.
وکیل گفت: این دادگاه نمی تواند بر برخی از اتهامات رسیدگی کند و باید در دادگاه کیفری مطرح شود.
وی در مورد اتهامات موکلش گفت: برنده مزایده در پروژه خط آهن شرکت ابنیه بوده که مدیریتش را آقای گ برعهده داشته و خودش اعتراف کرده به موکلم پول نداده است.همچنین هیچیک از عناوین جزایی ارتشا و تحصیل مال نامشروع منتسب به موکل نیست و من درخواست برائت از ایشان را دارم.
قاضی: بارها گفته ام ابلاغ من عام است و می توانم رسیدگی کنم.
۱۲۰شب است که حس شب اول قبر را دارم/ صلاحیتم درمجلس هشتم تایید شده بود
“ش.ر” متهم ردیف اول نهمین دادگاه پرونده فساد مالی با بیان اینکه از زمان دستگیری هر شب احساس شب اول قبر دارد گفت: از گرفتن این پول پشیمانم، ولی آن را صرف کار خیر کردم.
وی با بیان این که از گرفتن این پول پشیمانم، ولی آن را صرف کار خیر کردم گفت :من هر شب گریه می کنم و می گویم خدایا من را به دنیا برگردان،من ۱۲۰ شب هر شب، شب اول قبر را دارم حس می کنم. من شرکتی به نام دژبان سازه داشتم ولی وقتی سمت گرفتم در وزارت راه شرکت را به نام همسرم کردم، من داشتم کارخانه بتن سازی می زدم،من خیلی کار می کردم.
قاضی گفت شما به عنوان مدیرکل حق داشتی این کارها را بکنی؟
متهم گفت: من این شرکت را قبل از پست به نام همسرم کردم.من صحبتی با آقای” گ” نداشتم.می دانستم ایشان مدیرعامل شرکت ابنیه است،من آسایشگاه معلولین دختر در کرج را پیدا کردم تا برایشان کار خیر انجام دهیم. من مسئولیت، امتیاز و گرید در وزارت خانه نداشتم. من می خواستم از دستگاه دولتی خارج شوم و در شرکت آقای “ر” مشغول به کارشوم.
متهم گفت: من کار غیر شرعی انجام ندادم،ولی قباحت انجام دادم واز خانواده ام تقاضای بخشش دارم.
وی در حالی که می گریست خطاب به قاضی گفت: من تازه توانستم فرزند ۴ ماهه خودم را لمس کنم،در وزاتخانه راه و ترابری از تمام نمایندگان مجلس بپرسید که من چه کردم، بنده در مناقصه راه آهن شیراز و بندر عباس مجری بودم ونقش موثری داشتم وزیر اختیاراتش را به من تفویض کرده بود.
وی گفت: این پروژه طلایی بود و خیلی اعتبار داشت ،من به هیچ عنوان نه قصد رشوه گرفتن داشتم و هیچ گناهی نکردم.
وی از دادگاه خواست با وثیقه آزاد شود و به خانواده اش رسیدگی کند . متهم گفت: من کاندیدای دوره هشتم مجلس بودم و تائید صلاحیت شدم.

رشوه ۲۶۶ هزار دلاری به مدیرکل وزارت راه

نماینده دادستان در تشریح کیفرخواست ش.ر گفت: متهم در جلسه بازپرسی اعتراف کرده به خاطر پروژه شیراز – بندرعباس ۲۶۶ هزار دلار گرفته است.
نماینده دادستان تهران در تشریح کیفرخواست آقای ش.ر.،مدیرکل طرح و برنامه و بودجه وزارت راه و ترابری گفت:وی بازداشت به علت عجز از تودیع وثیقه به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان، از تاریخ ۲۱ دی ماه سال ۹۰ و تشدید آن به قرار بازداشت موقت از تاریخ ۱۶ بهمن سال ۹۰ متهم است به ، ارتشاء به مبلغ ۲۶۶ هزار دلار در یک نوبت از آقای ا.گ و مبلغ ۱۳۵ میلیون تومان از آقای ا.ر. مدیرعامل شرکت پونر.
وی افزود: آقای ا.گ. در تحقیق انجام شده در بازپرسی به تاریخ هشتم بهمن سال ۹۰ اظهار داشته است که آقای ش. ر.، مدیرکل برنامه‌ریزی و در اصل، اجراکننده‌ مناقصات بوده و قرارداد اولیه‌ همکاری شرکت پ با وزارت راه را ایشان منعقد کرد و اسنادی که توسط مجری طرح (آقای ع .ا. مدیر راه و ترابری لارستان) به تأیید می‌رسید، می‌بایست توسط وی تصویب می‌ شد. و از همه مهم‌تر این که ارتباط اصلی با معاونت راهبردی را ایشان مدیریت می‌کرد و مبلغی بین پانصد تا ششصد میلیون تومان [بابت انجام این کار] به آقای ش. ر. پول پرداخت شده است. آقای ش.ر. در جلسه‌ بازجویی مورخ ۱۹ دی سال ۹۰ اظهار داشته است که مبلغ ۲۶۶ هزار دلار بابت پروژه بندرعباس‌ـ شیراز با اصرار آقای ا.ر. از ایشان دریافت کرده است. آقای ش.ر. در جلسه‌ بازجویی مورخ ۱۰ بهمن سال ۹۰ نزد بازپرس اظهار داشته است: «این‌جانب بابت پروژه‌ راه‌آهن بندرعباس‌ـ شیراز مبلغ ۳۰۰میلیون تومان [معادل همان ۲۶۶ هزار دلار] پول دریافت کرده‌ام».
نماینده دادستان خاطرنشان کرد. متهم ش.ر. در خصوص دریافت صد میلیون تومان دیگر بابت پروژه‌های دیگر از آقای ا.ر.، در جلسه‌ی بازجویی مورخ ۱۰ بهمن سال ۹۰ در شعبه‌ بازپرسی، ضمن اقرار به بزه انتسابی، اظهار داشته است: اظهار شرم‌ساری می‌کنم و دفاعی ندارم.
رسیدگی به اتهام باند رشوه در وزارت راه/ اقدامات متهم رابین هودی بود
نماینده دادستان با اشاره به جزئیات پرونده یکی از متهمان پرونده فساد مالی بزرگ گفت: متهم ادعا می‌کند کیف قهوه ای رنگ که حاوی ۲۶۷ هزار دلار بوده است گرفته و صرف کار خیر کرده است.
نجفی نماینده دادستان در توضیح اتهامات آقای ش . ر گفت: ۱۰ درصد از سهام شرکت پونر به این افراد واگذار می شود،آقای باقری با مرحوم ریاضی کار می کرده است و اینها یک باند در وزارت راه بودند.
نماینده دادستان گفت: وی با مسئولان وزارت راه ارتباط داشته است، متهم در سال ۶۷ با ریاضی ارتباط داشته و وقتی مسئول می شود به شرکت تونر خدمات زیادی می دهد و رتبه این شرکت را بالا می برد وپروژه های زیادی به ریاضی می دهد.
نماینده دادستان گفت: آقای متهم شما می گویید مبلغ ۱۳۵ میلیون تومان اشتباه تایپی بوده مگر ما در دادستانی نشستیم و حواسمان نیست، شما ۲۲۰ میلیون تومان به اقای ریاضی دادید ، چرا باید ۶۰ درصد این بودجه به کارفرما داده شود؟
وی ادامه داد: این پروژه برای جمع آوری اطلاعات بوده است ،مدیر کل راه و ترابری لارستان از دوستان دوران کارمندی متهم بوده که وی هم در این دادگاه باید پاسخگو باشد.آقای” ر” به دلیل نسبت فامیلی با آقای “ب” وزیرراه حلقه ارتباطی دقیق داشتند تا پروژه ها را به این گروه بدهند،متهم مجری پروژه مناقصه راه آهن شیراز بندر عباس بوده است.
نمایده دادستان ادامه داد: وزارت راه بسیج شده بوده تا این پروژه ها به شرکت ابنیه داده شود انگار در دستور کار وزارتخانه بوده است، متهم اعتراف کرده است پروژه ها به گروه آریا داده شده وحتی پروژه دو طبقه کردن راه رشت ساری هم قرار بود به این شرکت داده شود.اگر پروژه ها منتفی می شد یک پروژه جدید به آنها داده می شد.
وی ادامه داد: متهم گفته است انگار کمیته فنی بازرگانی خود من بودم و من اعلام می کردم چه افرادی برنده مناقصه می شوند،متهم علی رغم اینکه کارمند دولت بوده مکررا در شرکت پونر هم حضور داشته است وعلم تخلف را داشته است و می دانسته است رشوه می گیرد.
متهم می گوید: من در جلسه ای رفته بودم وقتی از جلسه خارج شدم مرحوم” ر”وی را سوار ماشیم می کنند وقتی ایشان اشاره کردند که از عقب ماشین کیف قهوه ای رنگی است،من برداشتم و این پولها ۲۶۷ هزار دلار بود.من قانع شدم بردارم و در کار خیر استفاده کنم. اقدامات این متهم رابین هودی بوده است.
نماینده دادستان گفت: آقای” گ” در اعترافات خود گفته است به متهم گفتیم کی پرداخت بعدی را می دهید تا سهم شما را بدهیم که در همین راستا دستگیریها انجام شد.
نجفی تاکید کرد: این متهم اصلا متنبه نشده و من در خواست اشد مجازات را برای او دارم.
نمی‌دانستم پولهای در پاکت رشوه است!
مجری سابق طرح راه آهن شیراز ــ بندرعباس گفت: من نمی دانستم در پاکت چه بوده است، اصلا آن را خرج نکرده ام و تمامی پولها را به دادستانی بازگردانده ام.
متهم آقای “الف “در جایگاه قرار گرفت. این متهم مجری طرح راه آهن شیراز بندرعباس در اداره کل راه و شهرسازی در لارستان بوده است.
او با بیان اینکه اتهامات وارده را قبول ندارم گفت:من مبلغی را دریافت کردم که ۱۶۸ هزار یورو بوده و این را قبول دارم.
قاضی گفت: چرا این رشوه ها با ارز و دلار بوده است؟
متهم گفت: این پولها درون پاکت بود و من نمی دانستم،من این مبلغ را اصلا خرج نکردم و بعد تمام پول را به دادستانی بازگرداندم که ۳۰۲ میلیون تومان بود.
وی ادامه داد:انجام مناقصه از کانال من انجام شد. این مناقصه آگهی شد، ۱۷ شرکت حضور داشتند و ۶ شرکت واجد شرایط مرحله دوم شدند.
قاضی گفت: شما بفرمائید چرا به شما پول دادند.
متهم گفت: نمی دانم.
وکیل متهم ردیف دوم (آقای الف) در دفاع از موکل خودگفت:موکل من تنها گزارش ابلاغ های معاونت فنی وزارت راه را دریافت می کرده و این جز وظایف مجری است. تمام کارها را شرکت پیمانکار انجام می داده و موکلم تنها ناظر بوده است.
‫ وی گفت: رشوه ۱۶۸ هزار یورو موکلم توسط شخصی در دفتر کارش داده شده و وی اصلا دخل و تصرفی در پول نکرده است. او شک می کند و سریع با این افراد تماس گرفته و از آنها خوست تا پول را پس بگیرند ولی آنها قبول نکردند تا اینکه دستگیری ها انجام شد.
وکیل مدیرکل راه و شهرسازی لارستان گفت: موکل من ارتباط و آشنایی با گروه آریا و شرکت تراورس نداشته است و
وزارت راه با شرکت پاسیلو نظارت کلی بر شرکتهای پیمانکار داشت و موکل من گزارش کار را به معاونت فنی وزارت راه ارائه می داد.
قاضی خطاب به وکیل گفت: من مانده ام چرا این پولها از روی هوا میاد تو دفتر افراد یا تو جیب افراد،انگار آنها هم خیر بودند.
نجفی نماینده دادستان از متهم سوال کرد شما می گوئید: می خواستید پول را پس دهید به کی می خواستید پس بدهید؟
وکیل تلاش می کند بگوید ایشان مجری بوده یا نه و این فرقی ندارد. متهم ناظر بوده است،وی از سوی وزارت راه مجری طرح بوده و اسناد باید به تائید وی می رسید و تمامی اقدامات پس از تائید ناظر قابل اجرا بود.
نماینده دادستان گفت: متهم می گوید متوجه نشدم این رشوه است. شما به مخاطب احترام بگذارید مگر می شود مدیرکل راه یک استان نداند این رشوه است یا خیر؟
نجفی اظهار داشت: آقای” گ “در ابقای آقای “الف” نقش به سزایی داشته است و خود متهم برایش مهم بود تا بماند. و آقای “گ “گفته است پس چون من او را ابقا کردم تو باید به دستورات من عمل کنی و اینچنین شد که متهم کارفرما شد.
نماینده دادستان گفت: این رشوه ها به صورت شبکه ای انجام می شده و چون متهم کارگذار حکومت بوده است لذا تقاضی تشدید قرار وثیقه ایشان را به بازداشت موقت دارم.
نماینده دادستان درخواست بازداشت مدیر کل راه لارستان را به قاضی ارائه کرد.
آقای الف مدیرکل اسبق راه و شهرسازی لارستان در دفاعیه آخر خود در جایگاه قرار گرفت و گفت: فرایند مناقصه قانونی بوده و می توانم بگویم قانونی ترین فرایند مناقصه در طول تاریخ وزارت راه بوده است.
قاضی گفت: شما رشوه گرفته اید حالا می خواهید خرج کنید یا نکنید.
متهم گفت: این را قبول دارم،من حقوقم برای کارمندی بود و چرا باید دنبال ابقای خودم باشم و به وزیر هم نگفتم ابقا شوم.
بله دوست داشتم در اجرای پروژه باشم،چون پروژه بزرگی بود.
قاضی گفت: شما الان سر کار هستید؟
وکیل گفت: بله.
قاضی گفت: شما وقتی کیفرخواستتان صادر شده حق ندارید سرکار بروید .
متهم گفت: من جانباز هستم و خدمتگذار هستم. من هنوز سرکار نرفتم و در مرخصی هستم. هنوز وزارتخانه چیزی به من ابلاغ نکرده است و می تونم بروم سرکار. ولی در جلسات بوده ام.
رشوه ۱۶۸ هزار یورویی برای انجام کارهای خیر
مدیر سابق راه و ترابری شهرستان لارستان امروز به اتهام دریافت رشوه ۱۶۸ هزار یوروئی پای میز محاکمه قرار گرفت.
در کیفرخواست متهم که امروز در دادگاه قرائت شد آمده است: آقای ع.ا، مدیر راه و ترابری شهرستان لارستان، بازداشت از تاریخ ۱۶ بهمن سال ۹۰ به جهت عجز از معرفی وثیقه به مبلغ پانصد میلیون تومان، متهم است به: دریافت مبلغ ۱۶۸ هزار یورو رشوه از آقای م.ا.، با وساطت و مشارکت آقایان ا.گ. و ش.ر.
با عنایت به اظهارات ا.گ. دایر بر این‌که «… جناب آقای ا. ر. مبلغ ۷۰۰ میلیون به حساب من واریز کرد که بنده همان روز به گروه برگرداندم و در یک جلسه ناهار، ا .ر. گفت برای این‌که مجری با من همکاری خوب کند (جناب مهندس ع .ا. هم اکنون مدیر کل وزارت راه در لارستان و مجری پروژه شیراز- بندرعباس) فکر می‌کنم ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت به ایشان داشت …».
۲- اظهارات مورخ ۱۲/۱۱/۱۳۹۰ متهم در پاسخ به سوال دایر بر این‌که ۳۰۰ میلیون تومان را از چه کسی و بابت چه چیزی دریافت کردید؟ حاکی از آن‌که «این مبلغ توسط آقای ش .ر. به اینجانب پرداخت شد که ایشان اظهار می‌داشتند از طرف آقای ا .گ. بوده است یک بار آقای ا .گ. به من گفتند که شنیدم کارهای خیری انجام می‌دهی اگر مبلغی از طرف اینجانب به شما رسید طیب و طاهر و با رضایت اینجانب است و این مبلغ را به این نیت دریافت کردم ولی چون در مصرف آن شک داشتم بنابراین به مبلغ فوق که در قالب ارز خارجی بود دست نزدم».
۳-اظهارات مورخ ۱۶/۱۱/۱۳۹۰ متهم بدین شرح که: «یک بار مرحوم آقای ا .ر. به من گفتند که شماره حساب خودتان را بدهید قرار شده است مبلغی جهت انجام امور خیریه به شما پرداخت شود که بنده قبول نکردم و بعداً‌مبلغ فوق را از طریق آقای ش .ر . دریافت کردم که گفتند از طرف آقای ا .گ. به شما رسیده است و بابت امور خیریه است که شما در آن مشارکت دارید».
۴-اظهارات سایر متهمین ش.ر.، م.ا.، ک.ر. و دفاعیات بلاوجه متهم برغم اقرار به دریافت وجه.
دلالی ۶۰۰ میلیونی هم به دادگاه آمد
نماینده دادستان در دفاع از کیفرخواست گفت: آقای ک.ر.، بازداشت به علت عجز از تودیع وثیقه به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان از تاریخ ۱۱ بهمن سال ۹۰ متهم است به:
۱- تحصیل مال از طریق نامشروع (به مبلغ ۱۱۳ هزار یورو)؛
۲- وساطت یا معاونت در رشاء (بابت مبلغ ۲۰۲ هزار یورو).
وی افزود: نامبرده به خاطر ارتباط نزدیکی که در وزارت راه و ترابری داشته است، رابط خوبی برای ا.گ. به عنوان مدیرعامل شرکت تراورس محسوب می‌شده است که بتواند پروژه‌ی خط آهن بندرعباس‌ـ شیراز را به شرکت تراورس واگذار کند. نامبرده به درخواست آقای ا.گ.، موضوع را در وزارت راه مطرح می‌کند و پیرو دستور آقای ا .گ.، به مسؤولین وزارت راه اطلاع می‌دهد که در صورت برنده شدن شرکت تراورس در مناقصه، شرکت تراورس حاضر است ۶ درصد از قراردادِ ۱۲۰۰ میلیارد تومانی را به کارفرما پرداخت کند.
پیرو این امر، توافق نهایی صورت می‌گیرد و در پی آن، از مبلغ چهار میلیارد تومان مذکور مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به دستور آقای ا.گ. در حق آقای ک.ر. پرداخت می‌شود و ایشان به دستور آقای ا .گ.، مبلغ ۲۰۲ هزار یورو به آقای م.ا. پرداخت می‌کند و مابقی معادل ۱۱۳ هزار یورو را تصاحب می‌کند؛ علی‌هذا اتهامات مشارٌالیه نیز بر اساس اقاریر وی و اظهارات سایر متهمان محرز و مسلم می‌باشد.
پشت‌پرده شرکت فولاد فام اسپادانا/ چکهای سفید امضاء و هیات مدیره‌صوری
بر اساس کیفرخواست، آقای ی.م.،مدیرعامل سابق شرکت فولاد فام اسپادانا، آزاد با تودیع وثیقه به مبلغ ۳۵ میلیارد ریال ، متهم است به:
۱ـ شرکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور، از طریق تبانی با مفسدین شبکه‌ بانکی و سایر متهمین، و مشارکت در اداره‌ شبکه یا باند کلاهبرداری و دخالت مستقیم و غیرمستقیم در انجام معاملات صوری منتهی به اخذ وجوه نامشروع موضوع پنجاه و سه فقره LC جمعاً به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۷۰۰/۲۲۶/۱۱ ریال؛
۲ـ شرکت در پول‌شویی عواید حاصل از جرم، موضوع تعداد پنجاه و سه فقره گشایش اعتبار اسنادی صادره از بانک صادرات شعبه‌ گروه ملی اهواز که به تقاضای شرکت فولاد فام اسپادانا تنزیل شده است.
۳ـ تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان سی و پنج میلیارد در قبال ثمن فروش شرکت فولاد فام اسپادانا با علم به این که ثمن معامله از محل LCهای غیرقانونی و یا منشأ نامشروع بوده و هدف از فروش شرکت نیز صرفاً تسهیل وقوع جرم می‌باشد.
با توجه به محتویات پرونده، تحقیقات به عمل آمده، اظهارات سایر متهمان، گزارش کلیه مراجع ذی‌ربط ، بدین شرح که آقای ی.م. اظهار می‌دارد: «آقای خ. در ارتباط با گشایش اعتبارها به بنده، در جواب این که دیگر نمی‌توانیم گشایش را بپذیریم، گفت شرکت را برای من بخر و من با مالک شرکت صحبت کردم و ایشان با توجه به گشایش‌های قبل از اول مهر ۸۹ موافقت کرد و گفت شرکت را با ارزش دفتری ترازنامه‌ موقت ۳۱ شهریور سال ۸۹ که درآمد شرکت (سه میلیارد تومان) بود، به آقایان معرفی شده انتقال کرد. یعنی وجهی از آقای خ. دریافت نشد .
اظهارات ا.ش : «نحوه‌ی تملک شرکت فولاد فام اسپادانا در سال ۱۳۸۹ با بررسی که آقایان ی.م. و د. بر روی شرکت انجام داده‌اند، تحصیل شده است. به نظرم حدود قیمت برآوردی سه و نیم میلیارد تومان بوده است که وجه آن را شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران به شرح ذیل پرداخت کرده است از بابت گشایش‌های اولیه‌ای که روی شرکت اسپادانا در سال ۱۳۸۸ و اوایل سال ۱۳۸۹ صورت پذیرفته، با توجه به این که کالا تحویل گروه ملی نشده است، وجه در حساب‌های فولاد اسپادانا باقی ماند. از همان محل سرمایه‌ قبلی پرداخت شده و در سررسید، گروه ملی صنعتی فولاد اقدام به پرداخت تعهدات خود نزد بانک صادرات کرده است؛ بنابراین سرمایه‌ اولیه تحصیل شرکت فولاد فام اسپادانا از محل نقدینگی گروه ملی تأمین شده است» .
اظهارات ج.ا : «شرکت فولاد فام اسپادانا جز شرکت‌های گروه ملی صنعتی فولاد ایران بود و از اول سال ۱۳۸۸ که شرکت گروه ملی جز شرکت‌های گروه آریا شد، آقای م مدیرعامل این شرکت با آقای خ. و آقای ا.ش. رفت و آمد داشتند. حساب‌های بانکی این شرکت در اهواز بود و در حدود شش حساب بانکی و آقای م. هرگاه وجهی باید به حساب آریا واریز می‌شد، با دفتر اهواز تماس می‌گرفتند… بعد از مدتی آقای م. از سمت خود کناره‌گیری کرد و افراد جدیدی صاحبان امضا شدند؛ اما همچنان مدیریت این شرکت با آقای م. بود … شرکت فولاد یار ایرانیان جز شرکت‌های تعاونی گروه ملی بودند و هیچ جایی برای این شرکت افتتاح حساب نشد. یک بار پول به حساب آن‌ها واریز شد که این شرکت با مدیریت آقای ه. زیر نظر آقای م. (اسپادانا) کار می‌کرد آقای ش. با آقای م. هماهنگی کرد و پول از فولاد یار به حساب شرکت الیت انزلی واریز شد.
اظهارات ج.ا: «کلیه‌ی امور مالی این شرکت (فولاد فام اسپادانا) توسط آقای م. انجام می‌شد … اینجانب تعداد کمی، با آقای ن. تماس تلفنی داشتم و امور این شرکت توسط آقای م. انجام و مدیریت می‌شد».
تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که آقای ی.م. به عنوان مدیرعامل سابق شرکت فولاد فام اسپادانا پس از آن که چند فقره گشایش را در زمان مدیریت عاملی خویش امضا می‌نماید، با هماهنگی ب.ب. و ا.ش. و تصمیم آقای م.ا.، اشخاص دیگری به نام‌های ک.ن.، ا.ر. و م.ح. را به انگیزه‌ی اخذ دستمزد گزاف به کار گرفته و با انتقال مسؤولیت امضا به ایشان، از پشت صحنه، اقدامات شرکت فولاد فام اسپادانا را مدیریت می کرده است؛ لذا سوءنیت وی کاملاً محرز می‌باشد.
متهم اظهار داشته :در تاریخ ۱۰ آذر ۸۹ به دلیل حجم زیاد کار و امتناع از امضای چک‌های سفید، جابجا شدم. آقای م.ا. بلافاصله مرکز شرکت فولاد فام اسپادانا را به تهران انتقال و سپس دفتر نمایندگی کیش را ایجاد کرد… قبل از واگذاری شرکت تا تاریخ یکم مهر ۸۹ تمام هماهنگی‌ها با آقای م.ا.انجام می‌شد و به دستور ایشان عین مبالغ از حساب شرکت فولاد فام به حساب آقایان ا.ش.و س.م. واریز می‌شد و پس از آن نیز تا گشایش حساب‌های تهران و کیش تا تاریخ ۵/۸/۱۳۸۹ با هماهنگی آقایان م.ا. و ش. وجوه به حساب‌های فوق واریز می شد…. با توجه به این که کلیه چک‌های تهران و کیش نزد شرکت امیرمنصور آریا بود، رأساً از حساب‌های اسپادانا برداشت و از واریز آن‌ها اطلاعی ندارم… کلیه‌ چکهای بانکی اهواز نزد مشارالیه بوده است… با توجه به این که این‌جانب مسؤول دفتر اهواز و مدیر اجرایی شرکت بودم، آقای ن. وکالت امضای چک‌ها را به این‌جانب تفویض و چک‌های اهواز با امضای این‌جانب و یکی از اعضای هیأت مدیره آقای ر. یا آقای م.ح. انجام می‌شد و از تاریخ ۱۰/۹/۱۳۸۹ مدیرعامل ک.ن. و اعضاء ا.ر. و م.ح. انجام می‌شده است… هنگامی که چک صادر می‌شد، این‌جانب امضای دوم را به نیابت از آقای ن. انجام می‌دادم. به هیچ وجه از گشایش اعتبارهای فولاد فام از تاریخ ۵ تا ۱۰/۸/۱۳۸۹ به بعد به حساب‌های اهواز واریز نشده و به حساب‌های اهواز صرفاً برای امور جاری از جمله خرید ضایعات فروش محصول و… استفاده می‌شده است».
متهم در بازجویی مورخ ۳۱ شهریور سال ۹۰ در خصوص نقش مشارالیه در چک‌های تهران و کیش و گشایش اعتبارها اظهار کرد «هماهنگی اعتبارها توسط گروه امیرمنصور آریا (م.ا.) به کیش ارسال و توسط آقای ک.ن. انجام و به حساب‌های کیش واریز می شد. ضمناً تمام چک‌های کیش و تهران نزد امور مالی گروه امیرمنصور آریا (م.ا.) بوده و توسط آن‌ها صادر و پول‌ها جابجا می شده است که بنده اطلاعی از چگونگی جابجایی آن‌ها ندارم».
وی در خصوص علت دقیق جابجایی مشارالیه از هیأت مدیره فولاد فام اسپادانا اظهار کرد: «زمانی که آقای مه آفرید شرکت فولاد فام اسپادانا را با توافق منتقل کرد به من پیشنهاد داد که به اتفاق دو نفر دیگر عضو هیأت مدیره شوم که من قبول نکردم و پیشنهاد مدیرعامل شدن را دادم که ایشان قبول کرد و آقایان هیأت مدیره‌ کنونی را به عنوان هیأت مدیره و سهام‌داران معرفی کرد. پس از انتقال شرکت فولاد فام اسپادانا، دفتر شرکت به تهران انتقال داده شد و قرار شد در بانک‌های تهران حساب افتتاح شود. من به آقای ا.ش. اعلام کردم اگر حساب باز شود و دسته چک اخذ شود چک سفید، امضاء نمی‌کنم. پس از اطلاع آقای م.ا.، نامبرده اعلام کرد اگر آقای م. امضاء نمی‌کند، شخص دیگری را جایگزین کنید که آقای ش. با من تماس گرفتند و اعلام کردند اگر چک‌ها را امضاء نکنی منتقل می‌شوی و من هم گفتم امضاء نمی‌کنم. در جلسه‌ای که آقایان ش. و ب. حضور داشتند من مطالبم را اعلام کردم و آقایان قبول کردند که من از مدیرعاملی کنار بروم، ولی از من خواستند کارهای اجرایی شرکت که هیچ ارتباطی به تعهدات ندارد را انجام دهم که من قبول کردم و دو روز بعد تغییرات انجام شدو آقای ک.ن. به عنوان مدیرعامل معرفی شد… آقای م.ا. با توجه به این که گفته بودم دیگر نمی‌توانیم گشایش را بپذیریم، گفت شرکت را برای من بخر. من با مالک شرکت (آقای ا.) صحبت کردم و ایشان با توجه به گشایش‌های قبل از تاریخ ۱/۷/۱۳۸۹ موافقت کرد و گفت شرکت را با ارزش دفتری ترازنامه‌ی موقت ۳۱/۶/۱۳۸۹ که درآمد شرکت ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۳ تومان بود، به آقایان معرفی و انتقال داده شد و وجهی از آقای م.ا. دریافت نشد و فقط درآمد شش ماهه پرداخت شد و آقایان ن.، ر. و ح. نیز پس از اعلام موافقت، توسط آقای ب. به عنوان انتقال گیرندگان معرفی شدند…».
متهم در جلسه‌ی اول بازجویی مورخ ۳۱/۶/۱۳۹۰ در خصوص نحوه و محل پرداخت حقوق پرسنل شرکت فولاد فام اسپادانا اظهار داشت: «حقوق پرسنل و مدیران در پایان هر ماه از حساب‌های شرکت در اهواز به حساب پرسنل واریز می‌شد و حقوق مدیران شرکت توسط آقای ش. با هماهنگی آقای ب. انجام می‌شد»
وی در صفحه‌ ۱ جلسه‌ دوم بازجویی مورخ ۶/۹/۱۳۹۰ در خصوص این که چرا بدون این که کالایی توسط شرکت فولاد فام اسپادانا به گروه ملی صنعتی فولاد ایران فروخته شود، پیش فاکتور و سیاهه‌ تجاری صادر و فرم گشایش اعتبار تنظیم می‌شد، اظهار داشت: «ابتدا قرار بود از محل شمش‌های وارداتی سایر شرکت‌ها، شمش تحویل گروه ملی شود، اما این اتفاق نیفتاد و کالایی تحویل نشد؛ چون آقای مه آفرید گفتند که شمش و هم مدارک حمل را تحویل می‌دهیم و به خاطر این که شرکت فولاد فام اسپادانا واگذار شد، این کار انجام نشد. ضمناً فرم گشایش اعتبار توسط شرکت فولاد فام اسپادانا تنظیم نمی‌شد… ما اسناد اعتبار را آماده می‌کردیم و به جزیره‌ کیش می‌فرستادیم و تحویل گیرنده آقای س.خ. می‌شد و بعد از آن تا هنگام واریز وجه که س.خ. اعلام می کرد هیچ گونه اقدامی توسط شرکت فولاد فام اسپادانا انجام نمی‌شد… برای چهارده فقره اعتباری که من انجام دادم، همه‌ آن‌ها توسط بانک ملی شعبه‌ جزیره‌ی کیش به حساب شرکت فولاد فام اسپادانا واریز می‌شد و سپس با هماهنگی آقای ش. به حساب معرفی شده واریز می‌شد… همه‌ دستورات آقای مه آفرید شفاهی بود و هیچ‌گونه دستور کتبی نداشت… به خاطر اعتماد به ایشان که گفتند کالا تحویل گروه ملی به نام اسپادانا می‌دهیم و فقط دلیل همین بود و من هم اشتباه کردم و باید از اول نزدیک نمی‌شدم. وقتی اولین گشایش انجام شد، دیگر نمی‌دانم چه شد که نتوانستم اعلام کنم شمش‌ها چه شد و زمانی که شرکت اسپادانا را در تاریخ ۱/۷/۱۳۸۹ واگذار کردیم، دیگر فکر می‌کردیم چون شرکت متعلق به مجموعه‌ آقای خسروی است، اشکالی ندارد».
متهم ادامه داد «من ماهیانه در سال ۱۳۸۹ حقوق هفت میلیون تومان و در سال ۱۳۹۰ مبلغ ده میلیون تومان می‌گرفتم و کل حقوق دریافتی تا تاریخ ۳۱/۴/۱۳۹۰ مبلغ هشتاد و دو میلیون تومان می‌باشد. دو ماه و ده روز مدیرعامل و نه ماه مدیر اجرایی بودم».
درجلسه‌ بازجویی در مورد اطلاعات مشارالیه از گروه امیرمنصور آریا و شخص مه آفرید اظهار داشت:«گروه امیرمنصور آریا در سال ۱۳۸۸ گروه ملی صنعتی فولاد ایران که اولین کارخانه تولید میل‌گرد در ایران است را خریداری کرده و این‌جانب از پرسنل بازنشسته‌ آن شرکت هستم و …. به نظر بنده با خرید گروه ملی اعتبار به دست آورد و شرکت‌های گروه آریا عمدتاً مصرف کننده بودند مانند شرکت تدبیر که پیمانکاری شرکت‌های گروه را انجام می‌دهند و نقطه قوت ایشان و گروهشان، تأمین منابع مالی از بانک‌ها بوده است. البته در گروه ملی عملکرد رو به بهبودی بوده و دلیل اصلی آن نیز تزریق وجوه به شرکت بوده است. آقای م.ا. نیز شخصیت ناشناخته‌ای بود … به نظر بنده از نظر تشکیلات مدیریتی بی‌بهره بودند و دلیل آن نیز شخصیت خود ایشان بود که تمامی کارها با نظر ایشان و سلیقه‌ی ایشان انجام می‌شد. آدم بلندپرواز با رؤیاهای بزرگ بود».




با شکست سارکوزی، فرانسوا اولاند سوسیالیست راهی کاخ الیزه شد

بر اساس ارزیابی رسمی منتشر شده در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، فرانسوا اولاند، نامزد حزب سوسیالیست در این انتخابات پیروز شده و نیکولا سارکوزی شکست خورده است.
به گزارش بی بی سی، اولاند در نخستین سخنرانی خود به عنوان رئیس جمهور منتخب فرانسه در شهر تول گفت که در جهت وحدت کشور تلاش خواهد کرد.
او گفت که برابری، آموزش و محترم شمردن محیط زیست از جمله اولویت های او به عنوان رئیس جمهور خواهد بود.
آقای سارکوزی، رئیس جمهور فعلی فرانسه نیز در یک سخنرانی برای هوادارانش در پاریس این شکست را پذیرفت و برای آقای اولاند آرزوی موفقیت کرد.
آقای سارکوزی گفت که مسئولیت شکست در انتخابات را شخصا به عهده می گیرد. او گفت که در جلب اعتماد اکثریت مردم ناموفق بوده است.
ارزیابی ها نشان می دهد که آقای اولاند حدود ۵۲ در صد آرا و آقای سارکوزی حدود ۴۸ در صد آرای رأی دهندگان را کسب کرده اند.
آقای سارکوزی اعلام کرده است که در انتخابات پارلمانی فرانسه که حدود یک ماه دیگر برگزار می شود، رهبری حزب را به عهده نخواهد داشت.



نگهداری سلاح در خانه عراقی‌ها قانونی شد: هر خانوار، یک قبضه

دولت عراق به هر خانوار این کشور اجازه داد یک قبضه سلاح در اختیار داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد ، علی دباغ سخنگوی دولت عراق روز یکشنبه اعلام کرد بنا بر درخواست شورای امنیت ملی ، دولت عراق موافقت کرد هر خانوار عراقی یک قبضه سلاح داشته باشد به شرط آن که سرپرست خانوار در نزدیک ترین مرکز پلیس مجوز سلاح را بگیرد و ثبت کند.
نیروهای امنیتی عراقی پیش از این ، در بازرسی عادی خود از خانه ها هرگونه سلاحی را مصادره می کردند.
عراقی ها به شکل عادی و بنا به آداب رسوم متعارف خود در خانه ها سلاح نگهداری می کنند. آنها در مراسم عروسی و عزا پیش از این اقدام به شلیک تیر هوایی می کردند اما اخیرا از این سلاح ها برای دفاع از خویش استفاده می شود.
دباغ افزود: هرکس برای سلاح خود مجوز نگیرد و به شکل غیر قانونی در خانه سلاح داشته باشد مشمول مجازات می شود.
دولت عراق به پزشکان این کشور اجازه داده برای دفاع از جان خویش سلاح در اختیار داشته باشند.




هرانا؛ صالح کهن دل به بیمارستان منتقل شد

خبرگزاری هرانا – صالح کهن دل زندانی سیاسی محبوس در سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج صبح امروز جهت تشخیص بیماری به بیمارستان در خارج از زندان منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این زندانی سیاسی توسط یک ماموری به نام «بصره» به بیمارستان شریعتی منتقل شد و به هنگام آزمایشات پزشکی نیز کماکان با دست بند در این بیمارستان حضور داشته است.
گفتنی است وی علی رغم دستور پزشکان جهت بستری در بیمارستان و ادامه آزمایشات توسط پاسدار همراهش «بصره» مجددا به زندان بازگردانده شد.