۱۳۹۱ فروردین ۲۹, سه‌شنبه

مهمترین خبرهای روز سه شنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها




گونتر گراس در بیمارستان بستری شد

گونتر گراس، نویسنده آلمانی، خالق رمان «طبل حلبی» و برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۹۹، امروز بر اثر عارضه قلبی در بیمارستانی در شهر هامبورگ بستری شد.
هنوز جزییاتی از بستری شدن گونتر گراس هشتاد پنج ساله منتشر نشده است.
گونتر گراس چند روز پیش شعری را در انتقاد سیاست‌های اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران در چند روزنامه مهم جهان منتشر کرده بود.
 انتشار این شعر بازتاب وسیعی در جهان و ایران داشت.
بسیاری به وی حمله کردند و او را ضد نژاد سامی خواندند.



تلویزیون اسراییل، حمله به ایران را با جزییات به تصویر کشید

image
«کانال خبری ۱۰» اسراییل در برنامه‌ای تلویزیونی، جزییات دقیقی در خصوص حمله احتمالی اسراییل به ایران را پخش کرد. در همین حال امروز وزیر دفاع اسراییل گفت که کشورش برای عدم حمله به ایران تا زمان ادامه مذاکرات تضمین نداده است.
در حالی که قرار است دور دوم مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ کمتر از پنج هفته‌ی دیگر در بغداد برگزار شود، مقامات اسراییل می‌گویند که تضمینی برای عدم حمله به ایران تا آن زمان نداده‌اند. این در حالی است که پیشتر گاردین نوشته بود که جهان می‌تواند نفس راحتی بکشد؛ چراکه به گفته‌ی نویسنده گاردین حداقل پنج هفته سایه جنگ از سر ایران دور می‌ماند.
در واقع ماجرا از آنجا آغاز شد که یک روز پس از مذاکرات استانبول بنیامین نتانیاهو با حمله به روند این مذاکرات گفت که ایران یک بلیت مجانی برای پنج هفته غنی‌سازی بدست آورد؛ سخنانی که بلافاصله با واکنش اوباما روبرو شد و رییس جمهوری آمریکا گفت «مجانی به ایران امتیاز نداده‌ایم.»
و امروز نیز در تایید سخنان نتانیاهو، ایهود باراک، وزیر دفاع اسراییل هم ضمن ابراز ناامیدی از نتیجه این مذاکرات، اعلام کرد که کشورش برای عدم حمله به ایران تا زمان ادامه مذاکرات «تضمین» نداده است.
در همین حال یکی از شبکه‌های تلویزیونی اصلی در اسراییل یکشنبه‌شب در گزارشی، جزییاتی درباره‌ی حمله احتمالی اسراییل به ایران پخش کرد.
به گزارش تایمز «کانال خبری ۱۰» اسراییل، مصاحبه‌های الون بن دیوید با خلبانان و افرادی که در جنگ احتمالی اسراییل علیه ایران شرکت خواهند کرد را پخش کرد.
در این گزارش گفته شد که حمله اسراییل به ایران، نخستین جنگ تمام‌ عیار نیروی هوایی اسراییل در سی سال گذشته این کشور خواهد بود.
این برنامه تلویزیونی پیش‌بینی کرد که تابستانی «داغ و پرتنش» مابین ایران و اسراییل رقم خواهد خورد و سال‌ها تدارک اسرایل برای حمله به ایران «لحظه به لحظه به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود.»
در این گزارش همچنین گفته شد که حمله احتمالی به ایران، پرتاب موشک‌هایی ازسوی حزب‌الله لبنان را در پی خواهد داشت.



آمریکا و اروپا: تحریم‌ها علیه ایران همچنان باقی می‌ماند

image
در حالی که جمهوری اسلامی با شدت بخشی به تکنولوژی هسته‌ای خود در ماه‌های گذشته، تحریم‌های بی‌سابقه و شدیدی را مقابل خود دید، اینک که پای به مذاکرات گذاشته است، حذف این تحریم‌ها را دشوار می‌بیند.
ابتدا این علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی بود که سه روز پس از مذاکرات استانبول گفت که ایران آماده است در دور بعد مذاکرات با قدرت‌های جهانی همه مسایل هسته‌ای را حل کند، با این شرط که غرب تحریم‌های خود علیه ایران را ملغی کند.
در پی این پیشنهاد روز گذشته ویلی سوندال، وزیر امور خارجه دانمارک و رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا، گفت که برنامه‌ای برای لغو یا کاهش تحریم‌ها علیه پرونده هسته‌ای ایران وجود ندارد.
رییس اتحادیه اروپا همچنین تاکید کرد که تا زمانی که ایران گام‌هایی را برای اجرای تعهدات خود در برابر برنامه هسته‌ای این کشور برندارد، تغییری در برنامه‌ی تحریم‌های ایران اعمال نخواهد شد.
در همین حال امروز نیز وزیر امور خارجه آمریکا نیز با رد ییشنهاد ایران مبنی بر لغو تحریم‌ها گفت که فشارها علیه ایران ادامه می‌یابد.
به گزارش رویترز، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا امروز گفت که جمهوری اسلامی باید نشان دهد که چقدر در راه حل و فصل منازعه پرونده هسته‌ای خود جدی است «و ما تصمیم نداریم تحریم‌ها و فشارها علیه ایران را برداریم.»
گفتنی است مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ روز ۲۵ فروردین ماه در استانبول برگزار شد و قرار است دور دوم این مذاکرات سوم خردادماه در بغداد برگزار شود.



واکنش رییس پیشین نمایشگاه کتاب به حذف نامش: از مقامات امنیتی متشکرم!

imageعلی‌اصغر رمضان‌پور در پی حذف نامش از فهرست رؤسای پیشین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که قرار است وزارت ارشاد از آنان قدردانی کند، به خودنویس گفت: وزارت ارشاد با این موضع‌گیری خود اهمیت دورانی را یادآوری کرده که یکی از آزادترین دوران نشر ایران بوده و من از این نظر از وزارت ارشاد و مقامات امنیتی ایران متشکرم.
یک مقام مسؤول در نمایشگاه کنونی کتاب تهران گفته است که قرار است از رؤسای پیشین این نمایشگاه قدردانی شود اما علی‌اصغر رمضان‌پور در این تجلیل جایی ندارد.
داریوش رضوانی، قائم مقام و مشاور اجرایی بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفته است: «در مراسم تجلیل از رؤسای پیشین نمایشگاه کتاب جایی برای علی‌اصغر رمضان‌پور، اپوزیسیون خارج‌نشین تعریف نشده است.»
این در حالی است که از رؤسای دوره‌های گذشته نمایشگاه کتاب، از جمله محسن پرویز، بهمن دری، احسان‌الله حجتی، احمد مسجدجامعی، علیرضا برازش، محمدعلی شعاعی و صباح زنگنه تجلیل خواهد شد.
علی‌اصغر رمضان‌پور رئیس نمایشگاه کتاب تهران در دوره‌های ۱۴ تا ۱۶ این نمایشگاه و معاون فرهنگی احمد مسجدجامعی، در دوران وزارتش بوده است.
رمضان‌پور که اکنون در لندن زندگی می‌کند، در واکنش به این خبر به خودنویس گفت: برای من این که مدیران پیشین در ایران نادیده گرفته شوند امر تازه‌ای نبود و تعجبنکردم. شما می‌توانید فهرست بلندی از نام‌هایی را ببینید که پیش از انقلاب و پس از انقلاب در ایران کار کرده‌اند و به فراموشی سپرده شده‌اند. آنچه تعجب مرا برانگیخت این بود که چه اصراری وجود داشته است که این نکته به صراحت گفته شود.
وی ادامه داد: آنچه به نظر من رسید این است که برنامه‌ریزان این اقدام ناگزیر بوده‌اند در این باره توضیح دهند؛ هم به دلیل ضرورت پاسخ دادن به نیروهای حراست و هم به دلیل پرسشی که خبرنگارانی مطرح می‌کنند که شاهد گسترش فعالیت‌های فرهنگی در نمایشگاه کتاب در دوران مورد نظر بوده‌اند.
رمضان‌پور گفت: بنابراین من فکر می‌کنم وزارت ارشاد با این موضع‌گیری خود، اهمیت دورانی را یادآوری کرده است که یکی از آزادترین دوران  نشر ایران بوده و من از این نظر از وزارت ارشاد و مقامات امنیتی ایران متشکرم که از قدردانی از کار من به عنوان رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صرف‌نظر کرده‌اند؛ البته من خرسندم که که از چهره‌های ارزشمندی برای فرهنگ ایران مانند احمد مسجد جامعی و صباح زنگنه قدردانی می‌شود.
رییس اسبق نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره این‌که در مدتی که وی ریاست این نمایشگاه را برعهده داشت، نمایشگاه کتاب تهران چه تفاوت‌هایی نسبت به قبلش کرد، اظهار داشت: نمایشگاه کتاب تهران را مستقل از شرایط نشر در ایران نمی‌توان ارزیابی کرد. در دوره‌هایی که من رییس نمایشگاه و معاون فرهنگی وزارت ارشاد بودم به دلیل حمایت رییس جمهوری و وزیر ارشاد بیشترین تلاش برای محدود کردن دامنه سانسور انجام گرفت و نتیجه آن نزدیک شدن نمایشگاه کتاب به هدف واقعی آن یعنی نشر آزادی اندیشه و تفکر بود. در این دورها بود که مشارکت ناشران در برگزاری نمایشگاه به حداکثر امکان خود رسید و عملا بخش داخلی نمایشگاه توسط اتحادیه ناشران و دیگر نهادهای حرفه‌ای نشر برگزار می‌شد. 
رمضان‌پور اضافه کرد: این فضا سبب شده بود تا امکان برگزاری گفت‌وگوهای میان نویسندگان و خوانندگان در فضایی آزاد به وجود آید. در این دوره‌ها همچنین کیفیت برگزاری نمایشگاه از نظر دادن خدمات به بازدیدکنندگان و به ویژه کودکان و نوجوانان ارتقائ چشمگیر یافت.
وی همچنین درباره این که در سال‌های اخیر چه موانعی سر راه مناسب و با کیفیت برگزار شدن نمایشگاه کتاب تهران وجود دارد، گفت: در دوره‌های اخیر حیثیت و اعتبار داخلی و بین‌المللی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به بازی گرفته  شده است. 
وی افزود: در این سال‌ها با ایجاد محدودیت‌های گسترده برای شرکت ناشران مستقل عملا نمایشگاه کتاب به محل نمایش کتاب‌های سوبسیدی دولت و ابزاری برای تبلیغات برای وزارت ارشاد و دولت و اعمال فشار بیشتر بر ناشران بوده است. از جهت اجرایی و مدیریتی هم تصمیم نابخردانه در انتقال نمایشگاه کتاب به محل آماده نشده مصلای تهران عملا سبب شد تا امکانات مالی و اعتبار برای توسعه نمایشگاه کتاب در اختیار پیمانکاران مصلای تهران قرار گیرد. پیمانکارانی که شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران هستند.
رمضان‌پور در پایان گفت: در بخش بین‌المللی هم در یک افتضاح مالی عملا بخش عمده مطالبات توزیع کنندگان کتاب‌های خارجی پرداخت نشده است و عملا بین‌المللی نمایشگاه کتاب را در آستانه تعطیلی قرار داده است.
امسال، بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۳ تا ۲۳ اردیبهشت در مصلای این شهر برگزار می‌شود.




جام زهر نوشیده می‌شود؟ صالحی: آماده‌ایم «به راحتی» مشکلات هسته‌ای را حل کنیم

image
وزیر امور خارجه ایران در حالی که سایر مقامات حکومتی از بی‌اثر بودن تحریم‌ها سخن می‌گویند، خواستار برداشته شدن تحریم‌های ایران تا مذاکرات بغداد شد و گفت که ایران آمادگی دارد «بسیار سریع» و «به راحتی» مسائل را حتی تا نشست بغداد حل کند.
به گزارش ایسنا علی اکبر صالحی در نشستی در این خبرگزاری گفت: «غرب در فاصله باقیمانده تا مذاکرات بغداد در جهت اعتمادسازی حرکت کرده و در این مسیر نسبت به رفع تحریم‌ها اقدام کند.»
وی سپس ادامه داد: «غرب اگر می‌خواهد اعتمادسازی کند باید اعتمادسازی را در عرصه تحریم آغاز کند؛ زیرا این اقدام می‌تواند روند به نتیجه رسیدن مذاکرات را تسریع کند. درست است که امکان دارد روند لغو تحریم‌ها فرآیندی طولانی داشته باشد، اما دلیلی بر طولانی بودن آن وجود ندارد. اگر حسن نیت باشد بسیار راحت می‌توان این فرآیند را طی کرد و ما این آمادگی را داریم که بسیار سریع و به راحتی و حتی در نشست بغداد تمام موضوعات را حل کنیم. در این صورت ما اعتماد بیشتری خواهیم کرد و در می‌یابیم که آن‌ها در اقدامشان صادق هستند.»
وی همچنین فتوای علی خامنه‌ای درباره بمب اتمی را در خلع سلاح هسته‌ای جهانی موثر دانست و گفت: «با فتوای مقام معظم رهبری در مورد حرام بودن سلاح هسته‌یی، ذهنیت خطرناک بودن ایران فرو ریخت. نخست‌وزیر ترکیه نیز تاکید کرد این فتوا فقهی است و بر مبنای مقاصد سیاسی نیست که بسیار موثر بود و وزیر خارجه آمریکا نیز بر آن تاکید داشت و آن را به عنوان تحول مهم مطرح کرد. اگر به درستی با این فتوا تعامل شود می‌تواند به عنوان عنصر قوی برای حفظ منع اشاعه و تقویت آن باشد. این فتوا مبانی علمی، فقهی، اصولی و اخلاقی دارد که می‌تواند در جهت تقویت ان. ‌پی‌. تی و خلع سلاح موثر باشد.»




علی مطهری: در ماجرای مرتضوی فریب‌مان دادند

imageعلی مطهری، نماینده مجلس هشتم با اشاره به استیضاح وزیر کار به دلیل انتصاب سعید مرتضوی گفت که در این ماجرا برخی از نمایندگان «خام شدند و فریب خوردند.» در رویدادی دیگر در مجلس ایران؛ امروز نمایندگان به کلیات طرح اصلاح نحوه استیضاح رییس جمهور رای دادند.
کش‌و قوس‌ها بر سر انتصاب سعید مرتضوی همچنان ادامه دارد و در شرایطی که بازتاب نوشته است سعید مرتضوی آسوده در دفتر کارش بسر می‌برد و طی چند روز اخیر نیز حمایت‌های دولت از مرتضوی باعث شده تا طلب ۳۵ هزار میلیارد تومانی سازمان تامین اجتماعی از دولت پرداخت شود، یک نماینده مجلس از بازی‌خوردن مجلس مقابل دولت گفته است.
به گزارش ایلنا علی مطهری، در خصوص استیضاح وزیر کار گفته است: «برخی استیضاح کنندگان خام شدند و فریب خوردند، در حالی که بهتر بود استیضاح انجام می‌شد و در جلسه استیضاح از وزیر سوال کردند که آیا استعفای مرتضوی را می‌پذیرد یا نه. اگر می‌پذیرفت استیضاح منتفی می‌شد وگرنه به بحثشان ادامه می‌دادند که این بهترین کار بود.»
آقای مطهری اما افزوده است که «هنوز چند روزی فرصت هست و امکان استیضاح وجود دارد» و این سخن مطهری در شرایطی بیان شده است که علی لاریجانی، رییس مجلس ایران در هنگام بازپس گیری استیضاح وزیر کار گفته بود که به دلیل پر بودن وقت مجلس تا پایان کار مجلس هشتم امکان بررسی مجدد استیضاح وزیر کار وجود ندارد.
تصویب کلیات طرح اصلاح نحوه استیضاح رییس جمهور
در همین حال مجلس ایران امروز با اصلاح موادی از طرح سوال از رییس جمهوری، کلیات این طرح را تصویب کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس براساس این طرح استیضاح رییس جمهوری، در صورتی که وی به شش سوال نمایندگان «پاسخ مناسب» ندهد فراهم می‌شود.
در این طرح آمده است که نمایندگان می‌توانند بعد از پاسخ‌های رییس جمهوری به صورت جداگانه برای جواب‌ها رای‌گیری کنند و در صورت قانع نشدن در خصوص هر سوالی آن را به قوه قضائیه ارسال کنند و اگر نمایندگان در نهایت شش توضیح رییس جمهور را ناکافی دانستند، مقدمات استیضاح وی فراهم می‌شود.
گفتنی است این طرح پس از آن ارائه شد که اسفند ماه سال گذشته محمود احمدی‌نژاد با حضور در مجلس برای پاسخ به سوال نمایندگان؛ آنان را به تمسخر گرفت.





وزیر خارجه امارات:
سفر احمدی نژاد به ابوموسی برای فرافکنی مشکلات داخلی بود


العربیه.نت فارسی
شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات تاکید کرد برخی مقامات ایران برای فرافکنی مشکلات داخلی این کشور و آثار تحریم ها اقدام به ایجاد تنش با امارات متحده عربی کردند.
او در یک کنفرانس خبری در ابوظبی گفت :" به دلیل قرار گرفتن جزایر سه گانه طنب کبری ، طنب صغری و ابوموسی در یک منطقه حیاتی که 40% انرژی جهان از آن می گذرد ادامه اشغال آنها ممکن است امنیت و صلح جهانی را تحت تاثیر قرار دهد."
عبدالله بن زاید تاکید کرد " از ایران دوستانه می خواهیم که زبان عاقلانه را بشنود تا این مسئله پایان یابد زیرا عواقب آن در آینده ممکن است برای امارات و ایران غیرقابل کنترل باشد."
او که پس از دیدار با همتای هندی خود سخن می گفت در واکنش به دیدار اخیر احمدی نژاد از ابوموسی افزود :" ما در امارات برای حل مسئله جزایر اماراتی اشغال شده توسط ایران جدی هستیم اما در ایران کسانی هستند که به دلیل کاهش ارزش واحد پول ایران ، مشکلات اقتصادی و عدم برخورد با اروپا و جامعه جهانی تلاش می کنند از طریق مطرح کردن یک مسئله فرعی اقدام به فرافکنی مشکلات داخلی کنند."
وی از اینکه یک کشور اسلامی و دارای تمدن به جای اقدام عاقلانه تلاش می کند مشکلات داخلی خود را به خارج صادر کند اظهار تاسف کرد.
وزیر خارجه امارات تاکید کرد در دیدار با سفیران اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت موضع امارات را با آنها در میان گذاشته است.
وی افزود امارات و ایران پیش از این به توافق رسیده بودند که در مورد جزایر اماراتی اشغال شده اقدام به ایجاد تنش نکنند.
او افزود دو کشور به توافق رسیده بودند در مورد مسئله جزایر بیانیه صادر نکنند و این مسئله در نشست شورای همکاری و اتحادیه عرب مطرح نشود و امارات به این مسئله پایبند بود.
شیخ عبدالله بن زاید تاکید کرد " امارات و ایران در حال بررسی راه حل برای پایان دادن به اختلاف بودند و دو کشور گام های مهمی برداشتند اما سفر تحریک آمیز رئیس جمهور ایران به جزیره اماراتی اشغال شده ابوموسی ما را غافلگیر کرد."
او خطاب به مقامات ایران گفت:" از برادران ایرانی می خواهم برای کاهش تنش تلاش کنند و به میز مذاکرات بازگردند."
وزیر خارجه امارات افزود:" مذاکرات باید زمانبندی شود و استراتژی آن مشخص شود تا برای حل مسئله به توافق برسیم یا به دادگاه جهانی برویم."
وی تاکید کرد :" نمی توانیم مسئله را برای همیشه رها کنیم این ممکن است بر امنیت وصلح جهانی تاثیر بگذارد."






(تیتر از جنگ خبر)
خبرگزاری مهر
فرمانده نیروی دریایی ارتش، در خصوص اظهارات وزیر خارجه امارات درباره جزایر سه گانه گفت: من نه به عنوان فرمانده نیروی دریایی ارتش بلکه به عنوان یک شهروند ایرانی می گویم آنها عددی نیستند که بخواهند در خصوص جزایر سه گانه جمهوری اسلامی ایران اظهار نظر کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، امیردریادار حبیب‌الله سیاری در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص سومین همایش فرماندهان نیروی دریایی حاشیه اقیانوس هند در آفریقای جنوبی که 42 کشور در سراسر جهان در آن حضور داشتند گفت: ... در این همایش مواردی که برخی به خاطر ملاحظاتی نمی توانند مطرح کنند با اقتدار از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح شد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: همچنین در این همایش اعلام کردیم که کشورهای منطقه می توانند خودشان امنیت منطقه را تامین کنند و نیازی به حضور نیروهای بیگانه نیست.
وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر، در خصوص اظهارات وزیر خارجه امارات درباره جزایر سه گانه اظهار داشت: من نه به عنوان فرمانده نیروی دریایی ارتش بلکه به عنوان یک شهروند ایرانی می گویم آنها عددی نیستند که بخواهند در خصوص جزایر سه گانه جمهوری اسلامی ایران اظهار نظر کنند.





یک تولید کننده در صنايع غذايي خبر داد:
روند تبديل سرمايه‌هاي توليد به سکه، ارز و سپرده بانکی


(تیتر از جنگ خبر)
جام جم آنلاين
"قبل از عيد 120 نفر كارگر داشتيم، امروز 60 نفر و اين يعني مجبور شده‌ايم نصف كارگران اين بخش از كارخانه را اخراج كنيم..."
اين جمله بخشي از سخنان مديرعامل يكي از شركت‌هاي معروف توليد مواد غذايي است كه مشكلات توليدكنندگان داخلي هم صنف خود را جزء به جزء تشريح كرد و از درخواست جدي جمعي از هم‌صنفان خود براي نشست با وزير صنايع براي طرح مشكلات توليد كنندگان داخلي خبر داد.
باقري مدير عامل يكي از شركت‌هاي مشهور فعال در عرصه توليد صنايع غذايي و عضو انجمن توليدكنندگان شيريني و شكلات در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاين مشكلات توليد كنندگان داخلي فعالي در عرصه توليد مواد عذايي را تشريح كرد و گفت: اولين مشكلي كه امروز توليدكنندگان ما با آن روبرو هستند، تنها ماندن در برابر تحريم‌هايي است كه عليه اقتصاد ايران و بخش خصوصي فعال در آن بوجود آمده است.
باقري با تأكيد بر اينكه صنايع غذايي ايران بويژه صنايع غذايي فعال در صنف شيريني و شكلات براي تهيه مواد اوليه خود نيازمند واردات هستند، تصريح كرد: متأسفانه بسياري از مواد اوليه مورد نياز اين صنايع در ليست تحريم اروپا و آمريكا قرار دارند و توليد كنندگان با قطع تسهيلات ارزي و اختصاص نيافتن ارز دولتي براي واردات اينگونه مواد اوليه، در برابر اين تحريم‌ها تنها رها شده‌اند.
وي همچنين افزود: اين مواد اوليه پيش از اين بواسطه تجار و با كمك گرفتن از ارز دولتي وارد مي‌شد كه با قطع كمك‌هاي ارزي به توليد‌كنندگان و افزايش يكباره قيمت ارز تا حدود 2 هزار تومان؛ تهيه اين مواد اوليه براي شركت‌هاي توليدي داخل مشكل شد كه در نهايت نتيجه‌اي به جز متضرر شدن اين كارخانه ها و كارگرانشان نداشت.

* هيچ كمكي از محل اجراي هدفمندي به صنايع نمي‌شود
مدير عامل اين شركت صنايع غذايي با انتقاد از قطع يارانه انرژي واحدهاي توليدي داخل، اين اقدام دولت را ضربه‌‌اي جبران ناپذير به توليدكنندگان ارزيابي كرد و گفت: با قطع يارانه انرژي هزينه‌هاي جانبي توليد در كشور افزايش يافت بعنوان مثال بخشي از كارخانه بنده كه قبل از قطع يارانه انرژي 300هزار تومان بهاي گاز پرداخت مي كرد به يكباره با قبوض 3ميليون و 300هزار توماني و رشد 10 برابري قيمت انرژي روبرو شد كه اين بعبارتي به معناي افزوده شدن 10 كارگر به مجموعه و تحميل هزينه‌هاي پيش‌بيني نشده به واحدهاي توليدي نيز هست.
وي همچنين افزود: متأسفانه بر خلاف نص صريح قانون هدفمندي يارانه‌ها كه دولت را مكلف كرده بود 30 درصد از درآمدهاي ناشي از اجراي اين قانون را براي كمك به صنايع در اختيار آنان قرار دهد، تاكنون هيچ كمكي از سوي دولت به ما نشده است و تا آنجا كه خبر داريم، هم صنف ها و همكاران ما در ساير واحدهاي توليدي نيز از اين كمك‌ها بي‌بهره بوده‌اند.
باقري با بيان اينكه هزينه‌هاي اوليه واحدهاي توليدي در مقايسه با سال 88 بيش از 40 درصد رشد داشته است؛ از نحوه سياست‌گذاري وزارت صنعت و معدن و تجارت براي تنظيم بازار انتقاد كرد و گفت: ما در دو سال گذشته در خوشبينانه‌ترين حالت 40 درصد افزايش هزينه داشته ايم، اما دولت به بهانه تنظيم بازار تنها اجازه داده است 20 درصد افزايش قيمت داشته باشيم كه نتيجه اين سياست‌گذاري دولت هم اين شده است كه اولا واحدهاي توليدي با نصف ظرفيت خود كار كنند و دوماً دست به تعديل نيروهاي خود بزنند.

* سال 89، سال زيان‌دهي براي صنايع ايران بود
اين توليد كننده در ادامه سخنان خود از اجبار توليد كنندگان داخلي براي امضاي تعهدنامه‌اي براي ثابت نگاه داشتن قيمت محصولات توليدي در سال 89 خبر داد و گفت: وزارت صنايع و معادن در سال 89 بالاجبار از صنايع تعهد گرفت كه افزايش قيمت نداشته باشند، اين درحالي بود كه هزينه‌ توليد براي صنايع حدود 20 تا 30 درصد افزايش يافته بود و همين موضوع موجب شد تا سال 89 سال زيان دهي براي بيشتر صنايع توليدي داخلي ما از جمله صنايع غذايي باشد.
وي همچنين افزود: در سال 90 نيز كه براي بار چندم هزينه‌هاي توليد افزايش يافت، وزارت بازرگاني تنها اجازه داد كه توليدكنندگان قيمت محصولات خود را 15 تا 20 درصد اضافه كنند؛ اين در حالي بود كه همين سيستم اعلام افزايش قيمت باعث شد مواد اوليه بار ديگر افزايش پيدا كند و در عمل چيزي از اين افزايش 20 درصدي نصيب صنايع و توليدكنندگان نشود؛ مثال بارز و ساده آن هم اينكه در سال 90 نارگيل از 3800تومان به 5500 تومان و گردو از 14 هزار تومان به 21 هزار تومان افزايش يافت و شكر نيز كه يكي از مواد اوليه اساسي مورد نياز صنايع غذايي است حدود 40 درصد افزايش يافت.

* مجبور به اخراج مداوم كارگران شده‌ايم
باقري بيشترين زيان سياست‌هاي دولت در رويارويي با توليدكنندگان را متوجه كارگران شاغل در صنعت ارزيابي كرد و گفت: قشري كه بيشتر از همه بخاطر برخي سياست‌هاي اشتباه آسيب مي‌بيند، طبقه كارگر است؛ زيرا اين افراد در خط مقدم توليد قرار دارند و با هر فراز و نشيبي كه بوجود مي آيد اول اين افراد فدا مي شوند و بعد نوبت به بخش هاي ديگر مي‌رسد.
اين توليد كننده با بيان اينكه صنايع داخلي نيازمند اصلاح قيمت مواد اوليه هستند، افزود: اگر قيمت مواد اوليه مورد نياز صنايع اصلاح شود و قيمت اينگونه مواد ثابت بماند، توليدكنندگان داخلي احساس امنيت شغلي مي‌كنند و مي‌توانند براي توليد بلند مدت برنامه ريزي كنند؛ اما چنانچه روند افزايش قيمت انرژي و مواد اوليه ادامه داشته باشد همانطور كه طي چند سال گذشته رخ داده است، صنايع مجبور خواهند بود همچنان به اخراج كارگران خود ادامه دهند و توليد خود را پايين تر از ظرفيت واقعي واحدهاي توليدي كنند.
وي ادامه داد: " بعنوان مثال ما در يكي از بخش‌هاي كارخانه خود قبل از عيد 120 نفر كارگر داشتيم و امروز در همان بخش 60 نفر كارگر داريم، اين يعني مجبور شده‌ايم نصف كارگران اين بخش از كارخانه را اخراج كنيم؛ زيرا توليد با شرايط فعلي در آن بخش مقرون به صرفه نيست و ما مجبور به تعديل نيرو و كاهش ظرفيت توليد هستيم.

* جلوي انتقال سرمايه از بخش توليد به بازار دلالي را بگيريد
باقري در ادامه سخنان خود و در پاسخ به اين سوال كه پيشنهاد شما براي افزايش توليد صنايع غذايي در «سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني» چيست؛ گفت: اولين پيشنهاد جدي ما به وزير صنعت و معدن و تجارت اين است كه به درخواست فعالان عرصه صنايع غذايي براي برگزاري نشستي تخصصي، پاسخ مثبت دهد تا ما بتوانيم در اين نشست مشكلات بخش توليد را با جزئيات دقيق در اختيار وزير قرار دهيم، دومين پيشنهاد ما هم اين است كه يارانه انرژي بار ديگر به واحدهاي توليدي اختصاص يابد و سهم بخش توليد از محل اجراي هدفمندي يارانه‌ها پرداخت شود.
وي همچنين تصريح كرد: درخواست ديگر ما از دولتمردان نظام مقدس جمهوري اسلامي اين است كه با تمام توان مانع خروج سرمايه از چرخه توليد شوند؛ زيرا شرايط فعلي اقتصاد كشور به گونه‌اي شده است كه بسياري از همكاران ما سرمايه‌هاي ميلياردي خود را از بخش توليد خارج كرده و وارد بازار دلالي شده‌اند.
باقري در تشريح روند خروج سرمايه از بخش توليد از فروش كارخانجات و تبديل آنها به سكه و ارز خبر داد و گفت: در شرايط نامطلوب توليد بسياري از كارخانه‌داران با تعطيلي واحدهاي توليدي خود سرمايه‌هايي را كه در اختيار داشتند يا به سمت بازار سكه و ارز بردند كه نتايج آن لازم به يادآوري نيست؛ يا اينكه بعد از آرام شدن فضاي ملتهب بازار ارز و سكه سرمايه‌هاي خود را در بانك‌هايي كه 21 درصد سود به آنها مي دهند؛ خوابانده و متكي به درآمد ناشي از سود بانك‌ها شدند كه استدلالشان براي اينكار هم اين بود كه ما بدون دردسر 21 درصد سود مي‌گيريم در حاليكه اگر در عرصه توليد فعال باشيم بايد پس از طي مشكلات فراوان و تحمل دلهره‌هاي ناشي از ناامني بازار اين سود را كسب كنيم.




قضات بازداشتگاه کهریزک در پی جلب رضایت خانواده قربانیان


سایت محافظه‌کار «جهان‌نیوز» از تلاش سه قاضی متهم در پرونده بازداشتگاه کهریزک برای جلب رضایت خانواده قربانیان خبر داد.
این سایت محافظه‌کار روز سه‌شنبه (۲۹ فروردین) نوشته این سه متهم پس از آنکه قوه قضائیه تصمیم گرفت به اتهام آنها در حوادث بازداشتگاه کهریزک رسیدگی کند٬ به فکر جلب رضایت خانواده قربانیان این بازداشتگاه افتاده‌اند.
آن‌طور که «جهان‌نیوز» نوشته است این سه قاضی متهم با خانواده قربانیان بازداشتگاه کهریزک دیدار و گفتگو کرده‌اند.
این سایت در عین حال اعلام کرده از پاسخ خانواده‌های روح‌الامینی، کامرانی و جوادی‌فر به درخواست این سه قاضی تعلیق شده٬ اطلاعی در دست ندارد.
محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر از جمله قربانیان حوادث بازداشتگاه کهریزک در سال ۱۳۸۸ هستند.
از مرتضوی به عنوان متهم ردیف اول وقایع بازداشتگاه کهریزک در سال ۱۳۸۸ نام برده می‌شود که تاکنون به اتهامات وی به روشنی رسیدگی نشده است.
در بازداشتگاه کهریزک دست‌کم چهار تن از معترضان به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸ بر اثر خشونت‌ ماموران جان باختند.
در ناآرامی‌های سال ۸۸ که در اعتراض به نتیجه انتخابات روی داد٬ بنا بر اعلام مقام‌های جمهوری اسلامی دست‌کم ۳۲ تن جان باختند.
بیشتر آنها معترضانی بودند که بر اثر تیراندازی‌های مستقیم یا شکنجه در بازداشتگاه کهریزک جان خود را از دست دادند.
این در حالی است که مقام‌های امنیتی و قضائی همواره ادعا می‌کنند بیشتر قربانیان از اعضای بسیج بوده‌اند، اما تاکنون هیچ اشاره‌ای به نام آنها نکرده‌اند.






خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه خبر داد:

مرتضوی با دستور احمدی‌نژاد به کار خود بازگشت


خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد سعید مرتضوی٬ رئیس سازمان تامین اجتماعی به دستور محمود احمدی‌نژاد به سر کار خود بازگشته است.
علی مطهری، نماینده مجلس نیز روز دوشنبه (۲۸ فروردین) در واکنش به این مسئله به خبرگزاری مهر گفت اعتماد به سعید مرتضوی خطا بود و سر کار نرفتن او نصف روز بیشتر دوام پیدا نکرد.
روز یکشنبه (۲۷ فروردین) قرار بود نمایندگان مجلس در اعتراض به انتصاب آقای مرتضوی٬ وزیر کار را استیضاح کنند که با اعلام استعفای رئیس سازمان تامین اجتماعی این استیضاح لغو شد.
احمد توکلی٬ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفته بود مرتضوی «قول شرف» داده بود از مقام خود کناره‌گیری می‌کند و غلامعلی حداد عادل نیز در نامه‌ای از به همین مسئله اشاره کرده بود.
روز یکشنبه تنها با گذشت یک ساعت از اعلام لغو طرح استیضاح وزیر کار٬ مقام‌های دولتی اعلام کردند محمود احمدی‌نژاد با استعفای سعید مرتضوی موافقت نکرده است.
روز دوشنبه (۲۸ فروردین) نیز علی‌اکبر جوانفکر٬ مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد در روزنامه ایران به طور تلویحی نوشت مرتضوی به سر کار خود بازگشته است.
جوانفکر افزوده است: «سخنان روشنگرانه احمدی‌نژاد در اولین روزهای کاری مجلس در سال ۹۱، می‌توانست با هزینه‌های قابل توجهی برای استیضاح‌کنندگان همراه باشد.»
محمدرضا رحیمی٬ معاون اول احمدی‌نژاد هم گقته است: «به مرتضوی ظلم شده و عده‌ای تلاش کردند که رئیس سازمان تامین اجتماعی را ویران کنند.»
با بازگشت سعید مرتضوی به کار خود٬ گروهی از محافظه‌کاران به خصوص نمایندگان مخالف لغو استیضاح گفته‌اند استیضاح وزیر کار بار دیگر در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.





خبرگزاری فارس خبر داد:

دعوت ارشاد از ناشران تعلیقی به نمایشگاه کتاب

خبرگزاری فارس گزارش کرد وزارت ارشاد از ناشرانی که مجوز آنها تعلیق شده دعوت کرده در نمایشگاه کتاب سال ۱۳۹۱ شرکت کنند.
این خبرگزاری روز دوشنبه (۲۸ فروردین) به استناد سخنان بهمن دری٬ معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد این خبر را اعلام کرده است.
آقای دری گفته که وزارت ارشاد تلاش می‌کند «اگر تخلفات ناشری مکرر روی نداده، این تخلفات را به نمایشگاه {کتاب} تعمیم» ندهد.
خبرگزاری فارس با انتقاد از نبود رویه واحد مسئولان وزارت ارشاد در برخورد با ناشران نوشته که رای نهایی ناشران «متخلف» که در آستانه صدور بوده با دعوت بهمن دری از آن‌ها به تعویق افتاده است.
این خبرگزاری افزوده است: «اگر رایی از طرف کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران صادر نشده در نتیجه لابی‌ها و فشارهای پشت پرده به این وزارتخانه {ارشاد} است.»
نشر چشمه و نشر ثالث از جمله ناشران مشهوری هستند که سال گذشته فعالیت آن‌ها از سوی وزارت ارشاد معلق شده است.
به نظر می‌رسد مقام‌های وزارت ارشاد بدون توجه به تعلیق فعالیت این ناشران٬ تلاش دارند با دعوت از آن‌ها نمایشگاه کتاب امسال را گرم کنند.
بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از سیزدهم تا بیست و سوم اردیبهشت ماه سال جاری در مصلای بزرگ «امام خمینی» برگزار خواهد شد.






از مدرسه‌های سوخته تا فروش “تن”های کودکانه جرس: گزارش اجتماعی این هفته به اخباری پیرامون آتش‌سوزی در مدارس و همچنین کاهش سن تن فروشی در میان زنان و دختران می‌پردازد.
مشکلات پرداخت هزینه‌های درمانی برای سالمندان و آلودگی بالای دریای عمان و خزر از دیگر اخباری است که در گزارش اجتماعی این هفته به آن‌ها پرداخته است.

تراژدی تکراری آتش‌سوزی مدارس
آتش‌سوزی در مدارس، به ویژه در فصل سرما و خصوصا در مدارس روستایی کشور، انگار به حادثه‌ای طبیعی تبدیل شده و دیگر نه واکنشی جدی در میان مسئولان به دنبال دارد و نه تلاشی برای بهبود و حتی توجیه.
هفته گذشته مدرسه دخترانه در شهر "قلعه رئیسی" شهرستان کهکیلویه از توابع استان کهکیلویه و بویراحمد طعمه حریق شد و در این آتش سوزی تمامی اسباب و اثاثیه موجود در داخل مدرسه به کلی خسارت دید اما این حادثه آتش سوزی تلفات جانی نداشت.
مسئولان اما این بار هم از کنار این حادثه که می‌توانست مانند آتش‌سوزی مدرسه رحیمی درودزن فارس یا آتش‌سوزی خوابگاه چابهار عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد، بی‌تفاوت گذشتند بی‌آنکه تلاش کنند راه تکرار بر خطر ببندند.
تا جایی که رئیس آموزش و پرورش حتی "بررسی" دلایل آتش‌سوزی را در اولویت‌هایش قرار نداده و در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا گفته است: هنوز علت آتش سوزی مدرسه درکهکیلویه رابررسی نکرده‌ام.
از سوی دیگر معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت: در مورد آتش‌سوزی يك مدرسه دخترانه در کهکیلویه اطلاع دقیقی ندارم، در این مورد با آموزش و پرورش منطقه صحبت کنید.
رئیس آموزش و پرورش منطقه چاروسا از توابع کهکیلویه و بويراحمد هم گفت: تنها انبار مدرسه آتش گرفت و به بخش‌های دیگر مدرسه آسیبی نرسید.
"عزیز اللهی" درباره آتش سوزی مدرسه‌ای در کهکیلویه به ذکر توضیحات بیشتر پرداخت و افزود: روز پنچ شنبه ۱۷ فروردین ساعت ۵ عصر، سرایدار مدرسه متوجه شد که از انباری در حیاط مدرسه دود بلند می‌شود و دچار آتش سوزی شده است.
این بار گرچه دانش‌آموزان از شعله‌های آتش دور ماندند، اما این حوادث نشان می‌دهد که خطر همچنان گراگرد دانش‌آموزان روستایی می‌چرخد.
درست مثل دانش‌آموزان مدرسه رحیمی درودزن که چهار سال پیش به خاطر نبود بخاری گازی و امکانات گرمایشی مناسب در مدرسه، میان شعله‌های آتش گرفتار شدند و سوختگی‌های شدید، جسم و روح‌ و زندگی‌شان را تحت‌الشعاع قرار داد.
یا حادثه‌ای که در مدرسه‏ای در روستای «المنی»واقع در استان لرستان رخ داد و در آن معلم مدرسه، بخاری آتش‏ گرفته را از کلاس درس خارج کرد و در پی اين اقدام از ناحيه سر و صورت و به شدت دچار سوختگی شد. در اين حادثه تلاش معلم مدرسه برای نجات جان دانش آموزان سبب شد تا به دانش آموزان آسيبی نرسد.
یا آتش‌سوزی سال گذشته در خوابگاهی در چابهار که جان چهار دانش‌آموز را گرفت و مسئولان آموزش و پرورش "پریز برق" را مقصر دانستند.
شیرزاد عبداللهی کارشناس مسائل آموزشی به دنبال این حوادث و بی‌تفاوتی مسئولان گفته است: وزیر محترم برای تبرئه مدیرانی که در بهترین حالت قصور ورزیده‌اند، با آرامش از کنار ماجرا گذشته است؛ انگار نه انگار چند دانش آموز در این حادثه جان باخته اند.
او همچنین یادآور شده است: آقای وزیر بهتر از همه می داند که وظیفه سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، فقط ساختن مدارس جدید نیست، این سازمان با در اختیار داشتن دو هزار میلیارد تومان بودجه سال جاری، وظیفه مقاوم سازی و تعمیر و نگهداری ساختمان و تجهیزات مدارس موجود را هم بر عهده دارد . آموزش و پرورش وظیفه دارد که ایمنی فرزندان مردم در مدارس را تامین کند و اگر در مدرسه ای چه شبانه روزی و چه عادی، پریزهای برق روی هم قرار گرفته اند و احتمال جرقه زدن وجود دارد باید این پریزها را از هم جدا کند تا جرقه نزنند.

فروش "تن‌"های کودکانه
نتایج یک تحقیق میدانی در شهر تهران نشان می‌دهد، سهم روسپی شدن کودکان در بین نمونه‌های تن‌فروشان موردمطالعه سال‌های اخیر در شهر تهران رو به افزایش است. مسئله‌ای که چند سالی است به منظور رفع تبعات تحمیلی این آسیب اجتماعی مورد توجه محققان قرار گرفته است. این تحقیق که از سوی چند تن از اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی تهران، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی انجام و ویژگی‌ها، رفتار‌ها، سواد، نگرش‌ها و باورهای کودکانی که در معرض تن‌فروشی قرار دارند را بررسی کرده؛ بیانگر این حقیقت است که در مواردی شروع سن تن‌فروشی 8 سالگی بوده است.
توجه به کودکان روسپی‌شده (زنانی که تن‌فروشی را از سنین کمتر از 18 سالگی شروع کرده‌اند) از آنجایی حائز اهمیت است که از یک سو کاهش میانگین سن شروع می‌تواند نشانه تغییر الگوی تن‌فروشی و احتمالا بیشتر شدن آمار آن باشد. این مسئله احتمال وقوع رفتار‌های پر خطر خصوصاً ایدز و بیماری‌های مراقبتی را در گروه‌های سنی پایین افزایش می‌دهد. همچنین کشیده شدن دامنه این پدیده به سنین کودکی و نوجوانی نگرانی‌های جدی را در ‌طیفی از حاکمان و مدیران جامعه تا علمای علوم اجتماعی و فعالان حقوق کودکان ایجاد می‌کند.
پایگاه اطلاع‌رسانی قانون، گزارش داده است که این پژوهش به عنوان جدید‌ترین تحقیق میدانی در رابطه با روسپیگری محل‌های جلب مخاطب زنان روسپی شامل خیابان‌ها، میدان‌ها، پارک‌ها و مجتمع‌های تجاری و پاساژ‌ها را به عنوان واحد‌های اولیه نمونه‌گیری موردتوجه قرار داده است و یافته‌هایش حکایت از آن دارد، میانگین سن کسانی که در کودکی به تن‌فروشی روی آورده‌اند، در زمان تحقیق صورت‌گرفته 22 سال بوده است. در مطالعه صورت‌گرفته بیش از 15 درصد از کسانی که در کودکی به روسپی‌گری روی آورده بودند در زمان تحقیق (1390) در سن (زیر 18 سال) قرار داشتند و سایر موارد موردمشاهده این گروه در سنین 19 تا 44 قرار داشتند.
میانگین سن شروع تن‌فروشی در میان کودکان روسپی‌شده (که 25درصد زنان موردمطالعه در این پژوهش را تشکیل می‌دهند) نزدیک به 17 سال و در بین افرادی که در سنین بالای 18 سال روسپی شده‌اند 24 سال بوده است و بیشترین فراوانی سن شروع روسپیگری در کودکان روسپی‌شده بین 15 تا 17 سال است.
هم مسیر شدن پدیده‌های اجتماعی در این رابطه با پدیده مهاجرت و آسیب اجتماعی تن‌فروشی همراه شده است. بیش از 40 درصد از کودکان روسپی‌شده موردمطالعه در این پژوهش در محلی غیر از تهران متولد شده‌اند و احتمالا بعد‌ها به این کلان‌شهر مهاجرت کرده‌اند. همچنین 25 درصد از آن‌ها در 5 سال اخیر به این شهر آمده‌اند. گستره مبدا مهاجرت این افراد از استان‌های مختلف کشور بوده است، اما استا‌ن‌های کرمانشاه، گیلان، مازندران و خراسان مبداء حدود 70 درصد از کسانی بوده که از خارج از تهران آمده‌اند و مجبور شده‌اند در خیابان‌های این شهر، تن خود را در معرض فروش بگذارند.
همچنین به لحاظ وضعیت سکونت 40 درصد این افراد به تنهایی یا با دوستانشان زندگی می‌کنند و حدود 16 درصد آن‌ها با شریکی غیر از همسر زندگی می‌کنند. این وضعیت در بین گروه زنانی که پس از 18 سالگی وارد روسپیگری شده‌اند تنها 5 درصد است.
یافته‌ها حکایت از آن دارد 55 درصد از نمونه کودکان روسپی‌شده، حداکثر تا دوران راهنمایی یعنی 8 سال از تحصیلات بهره‌مند بوده‌اند. در میان آن‌ها 13 درصد موفق به کسب دیپلم و تنها 7 درصد تحصیلاتی بالا‌تر از دیپلم را کسب کرده‌اند.
البته نگرش‌های‌های متفاوتی نیز در رابطه با نوع تحصیلات زنان و کودکان تن‌فروش وجود دارد. عده‌ای معتقدند تحصیلات روسپیان همواره زیر دیپلم است. کار‌شناسان ادارات دولتی و قوه قضاییه و برخی از زنان تن‌فروشی که در این تحقیق مورد پرسش قرار گرفته‌اند این نظر را تایید کرده‌اند اما گروه دوم بر این اعتقادند که روسپیان با تحصیلات بالا هم وجود دارند هرچند تعداد آن‌ها را زیاد نیز نمی‌دانند.
نوع فعالیت اجتماعی زنان تن فروش به گواه بسیاری از جامعه‌شناسان و متخصصان علوم رفتاری بر اقدام آن‌ها نیز موثر است. به طوریکه 21 درصد از زنانی که زیر 18 سالگی به روسپیگری روی آورده‌اند علاوه بر تن‌فروشی مشاغلی با درآمدهای پایین داشته‌اند. مشاغلی مانند منشی‌گری، فروشندگی، آرایشگری، کارگری، مشاغل خدماتی و حتی شغل‌های کاذب و سیاه که درآمدی زیر 97 هزار تومان در ماه عاید آن‌ها می‌کرده است.
بیش از 73 درصد کسانی که در کودکی روسپی شده‌اند مجرد باقی می‌مانند و 15 درصد هم ازدواج‌های ناموفق داشته‌اند و تنها 4 درصد کودکان روسپی‌شده در حال حاضر متاهل هستند. 78 درصد شوهران آن‌هایی که ازدواج کرده‌اند دارای سابقه سوء‌مصرف مواد مخدر بوده‌اند.

بیش از 67 درصد از زنانی که در سنین کودکی به روسپیگری روی آورده‌اند در هنگام شروع این کار با والدین خود و حدود 30 درصد دیگر به تنهایی یا با دوستانشان زندگی می‌کرده‌اند. 23 درصد از جمعیت مورد اشاره قبل از روسپیگری خانواده‌ای آشفته داشته و تنها 25 درصد آن‌ها دارای خانواده‌های عادی بوده‌اند.
بررسی وضعیت والدین زنان نمونه که در کودکی روسپی شده‌اند، نشان می‌دهد اعتیاد، سابقه‌دار بودن و بی‌سوادی به ترتیب مهم‌ترین ویژگی‌های والدین و خانواده‌هایی بوده که کودکان آن‌ها به تن‌فروشی روی آورده‌اند.

بخش اعظم هزینه‌های درمانی توسط خود سالمندان پرداخت ‌می‌شود
در حالی که چندی پیش رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفته بود "در بخش بهداشت و درمان کشور 60 درصد هزینه های درمانی مربوط به سالمندان است" امروز عضو کمسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفته است که "بخش اعظم هزینه‌های درمانی توسط خود سالمندان پرداخت می‌شود."
با توجه به نبود درآمد ثابت از سوی سالمندان و بی‌توجهی در پوشش درمانی، این قشر سالمندان شهر تهران با مشکل تامین هزینه درمان خود مواجه هستند.
"معصومه آباد" در جلسه علنی امروز شوراي شهر در مورد وضعیت سالمندان با توجه به رشد جهانی سالمندان گفت: پیش از این با تولد هر کودک ۱۰ نفر به مرز سالمندی ‌می‌رسیدند ولی در آمار ارائه شده به ازای متولد شدن هر کودک ۱۵ نفر سالمند ‌می‌شوند. این آمار بیانگر رشد سالمندان است. اقدامات انجام شده برای سالمندان و قوانین که شرایط زندگی را برای سالمندان مهیا ‌می‌کند قابل قبول نیست.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به بیماری آلزایمر که در میان سالمندان رو به رشد است به راهبرد‌ها و راهکارهای سازمان WHO اشاره کرد و گفت: بر این اساس برای پیشگیری از این بیماری مشارکت اجتماعی و اصلاح رفتارهای ارتقای سلامت و... پیشنهاد شده است اما متاسفانه در بخش ارتقاء رفتارهای اجتماعی به دلیل کوتاهی سازمان تامین اجتماعی و نبود برنامه منسجم این گروه از جامعه با مشکل مواجه شده است.
آباد با بیان اینکه نیمی از سالمندان درآمد ثابت ندارند به مشکلات درمانی آن‌ها اشاره و تصریح کرد: قطعا مشکلات درمانی برای این قشر نه تنها خود بلکه اعضاء‌، خانواده و جامعه را تهدید ‌می‌کند از این رو لازم است سند ملی تهیه شود که در آن به مشکلات سالمندان توجه جدی شود.

آلودگی بیش از حد مجاز دریای عمان و  خزر
عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع گفت: میزان آلودگی خلیج فارس و دریای عمان 46 برابر حد مجاز است که البته بیشتر آلودگی‌ها مربوط به خلیج فارس است.
محمد درویش گفته است که در حال حاضر آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی در اثر ورود فاضلاب‌های صنعتی و خانگی یکی از مهمترین مشکلات زمین در کشور است.
به گفته وی، دایره گسترش آلودگی‌های آب‌های سطحی هم اکنون به آب‌های مرزی مانند خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر رسیده است.
به اعتقاد درویش، دریای خزر نیز یکی از آلوده‌ترین آبگیرهای دنیا است و دو گونه مهم ماهی خاویار و کیلکا در آن رو به نابودی و انقراض هستند.
وی با اشاره به قانونی که اخیرا توسط نمایندگان مجلس تصویب شده است می‌افزاید: در این قانون سکونتگاههای بالای 200 هزار نفر جمعیت حتما باید به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز باشند که این قانون در صورت اجرا شدن از ورود فاضلابهای خانگی و صنعتی و دیگر انواع پساب به داخل دریاها ، تالابها و رودخانه ها ممانعت می کند.
درویش در پاسخ به اینکه سالهاست تجهیز سکونتگاههای بالای 200 هزار نفر جمعیت به سیستم تصفیه فاضلاب مطرح است اما اجرا نشده است گفت: از سال گذشته این موضوع تبدیل به قانون شده است و معاونت محیط انسانی سازمان محیط زیست بایستی پیگیر اجرای آن باشد.
عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع با اشاره به اینکه برنامه پنج ساله چهارم تنها به 30 در صد از اهدافش رسید، تصریح کرد: اینکه برنامه پنجم توسعه به چند درصد از قوانین و اهدافش خواهد رسید به پیگیری سازمانهای نظارتی و رسانه ها بستگی دارد.





فرزند معتمدنیا: تا دیر نشده آقایان به دامان مردم بازگردند  جرس: محمدرضا معتمدنیا، زندانی سیاسی 62 ساله که از روز بیست و یکم فروردین در اعتراض به حصر آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد دست به اعتصاب غذا زده ، به بند 240 انفرادی منتقل شده و ممنوع الملاقات است.
میثم معتمد نیا فرزند وی در این زمینه به "جرس" می گوید: "امروز برای ملاقات پدر به زندان اوین مراجعه کردیم اما به ما اطلاع دادند که ایشان را به بند 240 انفرادی منتقل کرده اند و ممنوع الملاقات هستند. علت این انتقال هم دقیقا همان اعتصاب غذای ایشان برای شکستن حصر آقایان موسوی و کروبی است. در حقیقت پدر در اعتراض به ظلمهایی که به مردم شده و برای شکسته شدن حصر آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی دست به اعتصاب زده اند و در نامه ای هم که نوشته اند دقیقا دلایل اعتصاب خود را توضیح داده اند."
محمدرضا معتمدنیا در پیامی از زندان اوین، اعلام کرده بود که در اعتراض به ظلم ها و نامردی ها و اعمال فشار نا به جا و نا عادلانه و به پاس حرمت خون همه شهدای انقلاب اسلامی و به پاس احترام به تمامی باورهای اعتقادی و ملی مان، تا رفع کامل حصر خانگی میرحسین موسوی، از دوشنبه وارد اعتصاب غذای تر شده است.
وی با تاکید بر مشکلات جسمانی پدر ادامه می دهد: "ما بشدت نگران وضعیت ایشان هستیم. در آخرین ملاقات یعنی هفته گذشته پدر بسیار ضعیف شده بودند و مشکل قلبی و بی حسی انگشتان دستشان و همچنین خونریزی مکرر لثه داشتند. هیچکدام از این مشکلات رسیدگی نشده و با این اعتصاب غذا هم ما بشدت نگران وضعیت سلامت ایشان هستیم. متاسفانه هیچ مقام مسئولی هم نیست که خودش را موظف به پاسخگویی بداند. در ملاقات دوشنبه پیش من در خصوص وضعیت پزشکی از ایشان سوال کردم و گفتند که چند بار مکاتبه کرده اند و آخرین مکاتبه ای که در مورد مسئله پزشکی اشان انجام داده اند، در آن یادآور شده اند که "این آخرین مکاتبه در خصوص مسائل پزشکی است. گفتنی ها گفته شده و از این پس نه نامه ای در این زمینه خواهم نوشت و نه اقدامی انجام خواهم داد." پدر پنج آزمایش باید انجام می دادند که فقط دو تا از آنها انجام شده و انگشتان دست راستشان هم کلا بی حس و فلج است. در حقیقت اینها مشکلاتی است که از انفرادی برایشان باقی مانده است."
محمدرضا معتمد نیا در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 در هشتم تیرماه توسط اطلاعات سپاه احضار و بازداشت و پس از دو ماه انفرادی با وثیقه آزاد شد. وی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم و در تاریخ 21 مرداد ماه 90 برای سپری کردن دوران محکومیتش روانه زندان اوین شد.
میثم معتمدنیا با تاکید بر بی اساس بودن اتهامات پدر تصریح می کند: "در پرونده ایشان هیچ مدرکی دال بر محکومیت ایشان نیست. در تیرماه 88 یک تماس تلفنی با پدر گرفتند و مثل خیلی از افرادی که به همین شکل فراخوانده شدند، پدر را احضار کردند و از آنجا با چشم بند به بند دو الف سپاه بردند و دو ماه در انفرادی بودند. در قوه قضاییه نظام جمهوری اسلامی به گفته خودشان بر اساس سه اصل حکم می دهند: اسناد و مدارک، شهادت شهود و علم قاضی. در مورد پدر که می گفتند مورد اول و دوم یعنی مدارک و اسناد و شهادت شهود وجود ندارد، تنها قاضی (قاضی پیر عباسی) به علم خودش برای پدر حکم صادر کرده است! تمام کسانیکه با سوابق پدر آشنایی دارند وقتی این حکم را شنیدند، متعجب شدند..."
وی می افزاید: "پدر در تیرماه 88 بازداشت و دو ماه در انفرادی بودند اما در سال نود این حکم صادر شده است. یعنی هیچ مستنداتی نبوده که قاضی بخواهد به آن اتکا کند و حکم صادر کند. در حقیقت دو سال پرونده حالت بلاتکلیف داشته است. مسلم است که اینها از قبل مشخص شده بوده است و یکسری باید فدا می شدند تا آقایان به اهداف خود برسند. در خصوص اکثر کسانیکه برایشان حکم صادر شده دخالتهایی فراتر از قوه قضاییه در آن دخیل بوده است و قاضی تنها نقش ماشین امضاء را داشته است و نقش تصمیم گیرنده را نداشته، زیرا مستنداتی نبوده است."
محمد رضا معتمدنیا مشاور اجرایی فرماندهی ستادکل قوا و از مسئولان پشتیبانی جنگ در دوران جنگ و نماینده ویژه رجایی، باهنر و میرحسین موسوی در بخش صنعت و معدن بوده است.
فرزند رزمنده سالهای جنگ با یادآوری از تلاشهای پدرش برای دفاع از کشور و مردم، بیان می کند: "در دوران جنگ من کوچک بودم و به سختی سال به سال پدر را می دیدم و مدام در منطقه حضور داشتند. در دوران بچگی از نعمت در کنار پدر بودن بهره نبردیم زیرا مدام پدر در منطقه بودند و حتی زمانیکه جنگ تمام شد در ستاد بازسازی فعالیت می کردند. ایشان از خانواده و خودشان می زدند تا به اهدافشان یعنی آرمانهایی نظام و انقلاب برسند. الان هم که دوست داریم ایشان در کنارمان باشند این وضعیت است. خودشان در نامه اشان هم اشاره کرده اند که معیارها و آرمانهایی که ما در انقلاب 57 می خواستیم امروز اجازه نمی دهند آنها اجرا شود و پاسخ صدای هر ایرانی حق طلب را با احکام سنگین و ناعادلانه می دهند. الان متاسفانه می بینیم که از آن آرمانها و دغدغه های انقلاب خیلی فاصله گرفته ایم و همین مسئله پدر را آزار می دهد. اعتصاب و اعتراض پدر هم همان ندای حق طلبی است که احساس می کنند ظلمی صورت گرفته و همان مبارزاتشان برای انقلاب را دارند ادامه می دهند."
میثم معتمد نیا با ابراز تاسف از برخوردهای غیرقانونی و ناعادلانه خاطرنشان می شود: "مسلما ما با مسئولین قضایی نمی توانیم صحبتی داشته باشیم زیرا رویه خود را مشخص کرده اند و فکر می کنند با این فشارها همه چیز خاتمه پیدا می کند، در صورتیکه دو  سه سال از حوادث بعد از انتخابات می گذرد و خللی در خواسته های مردم و زندانیان سیاسی وارد نشده است. چند روز پیش آقای دادستان پیشنهاد دادند که آقایان بیایند به دامن نظام بازگردند. اما من پیشنهاد می کنم آقایان به دامن مردم بازگردند و مردم را بپذیرند و به خواسته های آنها احترام بگذارند. آیا این همه مبارزه با جنبش سبز تغییری حاصل کرده است؟ آیا مردم سرد شده اند یا خواسته هایشان تغییری کرده است؟ مسلما نه، فکر می کنم آقایان به مردم احترام بگذارند و تا دیر نشده است به دامان مردم برگردند. زیرا زمانیکه امثال ما هزینه می دهیم تا آخر می رویم هر اتفاقی که می خواهد بیافتد."
فرزند محمدرضا معتمدنیا در پایان خطاب به مسئولین می گوید: " مسلما هر اتفاقی که برای پدر بیافتد مسبب اصلی آن حکومت و قوه قضاییه است. ما تا روز بیست و یکم که پدر دست به اعتصاب غذا زدند با هیچ رسانه ای مصاحبه نکردیم اما خط قرمزهای ما شکسته شد. خود من شخصا خط قرمزها را خواهم شکست و هیچ خط قرمزی را باقی نخواهم گذاشت. گرچه مسئولین خود را پاسخگو نمی دانند اما مسلما روزی در دادگاه عدل الهی پاسخگو خواهند بود البته قبل از آن هم انشالله توسط مردم."








صالحی: لغو تحریم‌ها تا خرداد؛ آمریکا و اروپا: تحریم‌ها لغو نمی‌شوند
درحالی که ایران از برداشه‌شدن تحریم‌ها خبر می‌دهد آمریکا و اروپا بر ادامه‌ی تحریم‌ها تأکید می‌کنند. ناظران از به تأخیر افتادن خطر جنگ تا سوم خرداد می گویند.
جـــرس:
 با وجود "مثبت" خوانده شدن مذاکرات اتمی میان جمهوری اسلامی و گروه موسوم به ۱+۵، و درخواست وزیر خارجه جمهوری اسلامی مبنی بر "اطمینان سازی غربی ها و رفع تحریم ها تا نشست بغداد، اتحادیه اروپا و آمریکا، لغو تحریم‌ها علیه ایران در جریان مذاکرات جاری را منتفی ذکر کرده اند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، یلی سوندال وزیر خارجه دانمارک، که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد گفته است که تا زمانی که ایران گام‌هایی را درمتقاعد کردن جامعه بین المللی نسبت به صلح‌آمیزبودن برنامه‌های اتمی‌اش برندارد، تغییری در تحریم‌ها علیه این کشور روی نخواهد داد.
وزیر خارجه دانمارک که روز دوشنبه ( ۱۶ آوریل)، در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاهش تحریم ها علیه ایران همزمان با جریان مذاکرات، گفت: "اگر ما به ایران بگوییم که احتمالا بخشی از تحریم ها را لغو خواهیم کرد وضعیتی خطرناک ایجاد خواهد شد."
سوندال گفت: "ایران قهرمان جهان در مذاکرات طولانی و بی‌نتیجه است."
همچنین، هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا نیز، در مصاحبه مطبوعاتی در برزيل گفت در حالی که ايران برای دور دوم مذاکرات در بغداد آماده می شود، آمريکا به تحريم‌های خود علیه ايران ادامه می دهد.
به گزارش بی بی سی، کلينتون گفت که "مسئوليت اصلی" بر عهده ايران است که نشان دهد درباره مذاکرات و برنامه اتمی خود جدی است.
مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز دوشنبه درخواست ايران برای لغو تحريم ها عليه اين کشور را رد کرد، اما گفت، کشورش آمادگی دارد تا درصورت پيشرفت ملموس از جانب ايران، مشوق هايی را مورد بررسی قرار دهد.
سخنان مقامات آمریکایی و اروپایی، پاسخی است به علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران که روز دوشنبه گفته بود اگر غرب گام مثبتی بردارد ايران هم کمک خواهد کرد تا مسئله اتمی سريع‌تر حل شود.
علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه (۱۶ آوریل/ ۲۸ فروردین) در گفت‌وگو با ایسنا، دلیل شکست گفت‌وگوها در ۱۵ ماه پیش را "نبود نیت حل موضوع از سوی طرف مقابل" ذکر کرد و گفت: "امروز آن‌ها به مذاكرات بازگشته‌اند، ما نبوديم كه به مذاكره بازگشتيم، زيرا ما از ابتدا قائل به مذاكره بوديم."
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی، شامگاه یکشنبه در گفتگو با صدای و سیمای جمهوری اسلامی (شبمه تلویزیونی «جام جم») تاکید کرد که غنی سازی اورانیوم طیفی گسترده از اورانیوم طبیعی تا اورانیوم ١٠٠٪ غنی شده را در بر می گیرد که می شود روی آن بحث کرد.
صالحی ضمن بیان این مطلب افزود صحبت کردن در این مورد فعلاً زود است و این امر منوط می شود به مذاکرات بغداد.
وی همچنین ضمن "ساختگی" خواندن پروندۀ هسته ای جمهوری اسلامی و تأکید بر این که بسته شدن این پرونده بنفع طرفین است، کشورهای گروه ۱+۵ را به آغاز اقداماتی در راستای "اطمینان سازی" تا نشست بغداد فراخواند و گفت غرب تا فاصلۀ باقی مانده تا مذاکرات بغداد در جهت اعتماد سازی حرکت کرده و در این مسیر نسبت به رفع تحریم ها اقدام کند.
مذاکرات بغداد، ٢٣ ماه مه برابر با سوم خرداد ماه امسال، در بغداد میان جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ برگزار خواهد شد.
گفتنی است، دور جدید مذاکرات میان جمهوری اسلامی و کشورهای ۱+۵ (اعضای دائمی شورای امنیت بعلاوه آلمان) شنبه هفته اخیر در استانبول ترکیه انجام شد، که طرفین، مذاکرات را "سازنده" و "مثبت" ارزیابی کردند.
در همین زمینه روزنامه انگلیسی گاردین از برداشت های اغراق آمیز درباره مذاکرات روز شنبه انتقاد کرد و نوشت: اگر چه دیپلماسی استانبول بدون رسیدن به هیچ نقطه عطفی در روند فرسایشی چانه زنی‌ها، تهدید‌ها و تشویق‌های حول موضوع برنامه هسته‌ای ایران به پایان رسیده، اما عجالتاً خیال بسیاری از این بابت آسوده شد که سایه سنگین تهدید بمب های جنگ افروز دست کم به مدت یک ماه از سر ایران کوتاه شده است.
به گزارش «بازتاب»؛ جولیان بورگر، در «گاردین»، با اشاره به پایان گفت و گوهای گروه ۵+۱ در شهر استانبول نوشته است: "شاید دستاورد این سری گفت و گو ها به ظاهر چندان چشمگیر به نظر نرسد اما وقتی زمینه بستر این تحول را مد نظر قرار دهید متوجه خواهید شد که همین مقدار پیشرفت هم چندان ناچیز نبوده است."

تعامل تنها راه است
در همین رابطه، هاشمی رفسنجانی نیز با بيان اينكه "مذاكرات استانبول نمونه‌اي از تعامل خوب و سازنده بود"، گفت: اين مذاكرات و نتايج آن نشان داد هرگاه در مذاكرات با منطقي صحيح بر اصول تأكيد شود، بازتاب سازنده و مثبتي در داخل و خارج از كشور را شاهد خواهيم بود.
در اظهاراتی دیگر، رییس مركز پیش بینی های انستیتو تحلیل های سیاسی - نظامی روسیه با اشاره به گفت و گوهای سازنده ایران و گروه ۱+۵ در استانبول گفت: این نشست نشان داد كه تعامل گروه ۱+۵ با تهران تنها راه حل مساله هسته ای ایران است و مذاكرات در این زمینه باید ادامه یابد.





جـــرس: 
طرح انتقال آب از دریای خزر به شهرهای مركزی ایران، با پیمانكاری قرارگاه خاتم الانبیا وابسته به سپاه پاسداران و با سرمایه‌ای بالغ بر سه هزار میلیارد تومان كلنگ‌زنی شد.
به گزارش ایسنا، محمدرضا عطارزاده ـ معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ـ با اعلام این خبر گفته بود:طرح شیرین‌سازی و انتقال آب دریای خزر به فلات مركزی ایران از دو سال پیش مطالعات خود را آغاز كرده است و با پیگیری‌های دولت و شخص رییس جمهور و تامین اعتبار این پروژه از منابع اعتباری خارج از مجموعه‌ آب كشور با سرعت بیشتری در دستور كار قرار گرفته است.
وی با اشاره به این‌كه برای تامین آب فلات مركزی ایران كه با بحران جدی كمبود آب مواجه است، سه مسیر اصلی انتقال آب در نظر گرفته شده است ادامه داد: اولین مسیر كه عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود شیرین‌سازی آب دریای خزر و انتقال آن از مسیر ساری، سمنان، قم، كاشان و اصفهان را در دستور كار دارد.
به گفته عطارزاده در فاز نخست این طرح كه با هدف تامین آب شرب و صنعت اجرا می‌شود، انتقال آب تا سمنان اجرایی خواهد شد كه در ادامه در صورت اعلام نیاز مشتریان امكان ادامه خطوط انتقال آب به شهرهای فوق الذكر وجود دارد.
معاون وزیر نیرو همچنین درباره‌ این پروژه افزود: پیمانكار طرح انتقال آب خزر به مناطق مركزی ایران قرارگاه خاتم الانبیا است كه تجربیات خوبی در این زمینه داشته و پیش‌تر پیمانكار خط لوله نفت نكا ـ ری هم بوده است.

جزییات پروژه انتقال آب خزر به سمنان
معاون وزیر نیرو زمان اجرای این پروژه را 24 ماه اعلام كرد و گفت: انتظار می‌رود با توجه به تجربه‌هایی كه قرارگاه خاتم در اجرای پروژه‌های مشابه داشته در زمان مشخص شده این پروژه را به اتمام برساند.
به گفته عطارزاده، سرمایه مورد نیاز برای اجرای این پروژه از منابعی غیر از منابع تخصیص یافته برای بخش آب كشور تامین می‌شود و بالغ بر دو هزار میلیارد تومان سهام شركت پتروشیمی با پیمانكاران پروژه تهاتر شده و هزار میلیارد تومان باقیمانده نیز در طول زمان اجرای پروژه تامین خواهد شد.

انتقال آب تنها برای مصارف شرب و صنعتی است
عطارزاده با تاكید بر این‌كه آب انتقالی از دریای خزر به مركز ایران به هیچ عنوان برای محصولات كشاورزی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت، گفت: با مطالعاتی كه انجام شد آب انتقالی تنها برای مصرف آب شرب و صنعت به استفاده می‌رسد و به هیچ عنوان برای كشاورزی غرق‌آبی به استفاده نخواهد رسید.
عطارزاده در واكنش به برخی انتقادها كه در زمینه انتقال آب خزر به مركز ایران مطرح شده در شرایطی كه هنوز شهرهای ساحلی كشور با مشكل تامین آب مواجه هستند، گفت: در شورای عالی تصویب شده كه هر جایی كه قرار است آب جابه جا شود اول باید تامین آب منطقه مبدا در دستور كار باشد.
گفتنی است، صبح روز دوشنبه محمود احمدی نژاد برای کلنگ زدن این طرح به ساری در استان مازندران رفته و ابراز امیدواری کرده بود که این آب بزودی به سمنان (زادگاهش) و بخش کویری کشور سرازیر شود.






این زندانی سیاسی هم دادگاه انقلاب را به رسمیت نشناخت و در دادگاه حاضر نشد.
جـــرس: به گزارش منابع خبری، سیدمحمد ابراهیمی از زندانیان سیاسی حاضر در بند ۳۵۰ اوین که حدود ۱۷ ماه را بدون حکم قضایی به صورت بازداشت موقت در زندان اوین نگهداری می شود با به رسمیت نشناختن دادگاه های انقلاب روز چهارشنبه ۲۳ فروردین ماه از حضور در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب خودداری کرد.
به گزارش کلمه، سیدمحمد ابراهیمی متهم است که از طریق مادران عزادار با جنبش سبز علیه امنیت ملی اقدام کرده است.
در نامه سید محمد ابراهیمی خطاب به مقامات زندان اوین آمده است "نظر به غیرقانونی بودن دادسرا و دادگاه های انقلاب و عدم صلاحیت ذاتی و نسبی و به استناد اصول ۱۵۹، ۱۶۸، ۱۷۲ و ۱۷۳ قانون اساسی و تبصره ذیل ماده ۲۰ قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب مصوب ۱۳۷۵ اصلاحی ۱۳۸۱ و عدم استقلال قوه قضاییه و احکام از پیش تعیین شده در دادگاه حاضر نخواهم شد."
سید محمد ابراهیمی، ٢٢ آذرماه سال ٨٩ توسط ماموران اطلاعات به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، توهین به رهبری و جنگ نرم علیه نظام بازداشت شد و تا ٨ ماه ممنوع الملاقات بود و خانواده اش از محل نگهداری اش بی اطلاع بودند.
وی ٨ ماه را در سلول انفرادی بندهای ٢٠٩ و ٢۴٠ زندان اوین در شرایط شکنجه فیزیکی و روانی بازداشت بود به گونه ای که به آسایشگاه روانی امین آباد تهران اعزام شده و بیش از دوماه آنجا بستری بود.
سید محمد ابراهیمی یکی از مصادیق شکنجه های سخت در زندان اوین محسوب می شود که در گزارش احمد شهید نیز به آن اشاره شده است.
خواهر سید محمد ابراهیمی چندی پیش گفته بود "پدرم وقتی برادرم محمد را در آسایشگاه روانی با وضعیت بسیار بدی دید، بعد از دو هفته از غصه فوت کرد. او وقتی از دیدن برادرم آمد تا قبل از مرگش فقط گریه می کرد و می گفت بروید ببینید با محمد چه کرده اند؟ با او چه کردند که به این حال و روز افتاده است؟ دکترها گفتند از غصه و فشار زیاد فوت کرده است."
آبان ماه سال جاری نیز کلمه خبر داده بود که سید محمد ابراهیمی از بند ۳۵۰ زندان اوین به دادگاه انقلاب احضار و به خاطر افشای شکنجه هایش در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات که در سایتهای خبری بازتاب گسترده ای یافت، تهدید و بازجویی شد.
بر اساس این گزارش، این زندانی سیاسی توسط معاونت دادگاه انقلاب که یک روحانی است، تهدید و بازجویی شده بود. این مسئول قضایی از وی خواسته بود خبرهایی را که در سایتهای خبری درباره شکنجه اش منتشر شده، تکذیب کند؛ وگرنه حکم سنگینی در انتظارش خواهد بود، اما ابراهیمی از تکذیب این خبرها سر باز زده و این مساله موجب فحاشی و هتاکی معاون دادگاه انقلاب به او شده بود.
این مقام قضایی، ابراهیمی را تهدید کرده بود که به خاطر این عدم همکاری آینده بدی در انتظارش است و سال ها در زندان خواهد ماند. او همچنین به این زندانی سیاسی وعده داد که اگر این خبرها را تکذیب کند، هرچه زودتر شرایط آزادی اش را فراهم می کند؛ درخواستی که از سوی ابراهیمی رد شد.






جـــرس:
 نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برداشت بنده از سیاست های کلی نظام در مورد دولت این است که دولت احمدی نژاد به سلامتی بتواند یک سال باقیمانده را طی کند و ما باید تا آنجایی که می توانیم عمل وی را تعبیر به صحت کنیم.
به گزارش مهر، محمدرضا باهنر که در جمع مدیران حوزه‌های حزب موتلفه اسلامی استان تهران سخن می‌گفت، با اشاره به سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی در خصوص مذاکره با آمریکا تصریح کرد: پیشنهاد هاشمی در بدترین زمان ممکن مطرح شد زیرا در حال حاضر آمریکا بیشترین فشارها را آورده و مذاکره با امریکا به ضرر ایران است.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست‌های ترکیه گفت: متاسفانه اخیرا سیاست‌های ترکیه تمایل آشکاری به غرب پیدا کرده و در تقابل با موج بیداری اسلامی قرار گرفته است. که امیدواریم دولتمردان این کشور با نگاهی جامع به مسایل تقویت کننده بیداری اسلامی باشند، البته دولت اسلام‌گرای ترکیه تفاوت‌های بسیار مثبت و خوبی با گذشته این کشور دارد.
نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری همچنین با اشاره به موضوع پرونده هسته‌یی بیان کرد: استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌یی حق مسلم ما است و ما از این حق کوتاه نمی‌آییم و همچنین بر اساس فتوای رهبری استفاده از انرژی هسته‌یی در مسائل نظامی را حرام می‌دانیم.
وی افزود: مسوولان اجرایی کشور برای احقاق این حق ملت ایران باید مدبرانه عمل کنند و می‌توانند با سیاست صحیح هزینه آن را کم کنند. متاسفانه برخی بی فکری‌ها هزینه‌ها را بالا می‌برد. ما هر هزینه‌ای برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌یی را پذیرفته‌ایم و می‌پردازیم اما این هزینه را دوستان ما نباید زیاد کنند.
باهنر در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی در خصوص طرح سوال از رییس‌ دولت و حضور تمسخر آمیز احمدی نژاد در مجلس گفت: سوال از رییس‌جمهور از اختیارات مجلس است و این مساله در کشور تابو شده بود که این تابو شکسته شد، اما خوب بود رییس‌جمهور محترم پاسخ نمایندگان را متین می‌داد و این گونه طنز در شان شخص دوم کشور نیست.
وی ادامه داد: برداشت بنده از سیاست های کلی نظام در مورد دولت این است که دولت احمدی نژاد به سلامتی بتواند یک سال باقیمانده را طی کند و ما باید تا آنجایی که می توانیم عمل وی را تعبیر به صحت کنیم.
این عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان در ادامه بدون اشاره به قانون گریزی و قانون شکنی و بی توجهی دولت به امور، ادعا کرد: ما باید قوانینی را به کار ببریم که دولت آن را اجرا کند و تلاش کنیم همه قانون محور باشند.
دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به انتخابات مجلس نهم نیز گفت: "اگر نگاهی سطحی به لیست‌ها در انتخابات بیاندازیم، می‌توان به راحتی تشخیص داد که چه کسانی اهل این میدان هستند، قصد تخریب نداریم، اما خیلی از دوستان توانایی در این زمینه ندارند."



محمد نوری زاد در واکنش به ممنوع الخروج شدنش: تا به کشوری دیگر تبعید نشوم، می مانم

محمد نوری زاد، جهادگر دوران دفاع مقدس و کارگردان منتقد که در ماه های گذشته نامه های انتقادی اش را به رهبری منتشر کرده بود، با حکمی از سوی دادگاه انقلاب تا اطلاع ثانوی ممنوع الخروج شده است.
به گزارش خبرنگار کلمه، نوری زاد که در دو سال به دلیل انتشار نامه های انتقادی مدتی را در زندان بسر برد، پس از درخواست تمدید گذرنامه اش، با حکم دستگاه قضایی مبنی بر ممنوع الخروج بودنش مواجه شده است.
محمد نوریزاد در این باره و در توضیح اینکه آیا تمایل به خروج از کشور را دارد، به خبرنگار کلمه گفت: مگر این که مرا به کشوری دیگر تبعید کنند و گرنه هستم و تا پای جان برای رهایی و سربلندی ایران عزیز خواهم کوشید.
به گفته وی به دلیل مختومه شدن پرونده اش، طبق قوانین جاری کشور، باید از همه حقوق شهروندی برخوردار باشد. ممنوع الخروجی او به این تعبیر می شود که در کشوری که مدعی قانون و مسلمانی است این بی قانونی است که فراتر از قانون برای قانون تکلیف معین می کند.
بر اساس این گزارش، این نویسنده منتقد پس از آنکه یک ماه از درخواست تمدید گذرنامه اش گذشته بود با مراجعه به اداره گذرنامه متوجه می شود که با استناد به سه نامه ازسه مرجع قضایی ممنوع الخروج شده است.
این حکم توسط دادیار شعبه دوم دادسرای شهیدمقدسی (مستقر در زندان اوین) امضا و صادر شده است.
همچنین نوری زاد در اعتراض به این حکم قصد داشت به ملاقات با قاضی”پیرعباس” (قاضی شعبه بیست و شش دادگاه انقلاب) که این حکم را ابلاغ کرده است برود که این تلاش نیز بدون پاسخ مانده است.
طبق قانون، فردی که پرونده قضایی وی مختومه اعلام شده نباید محدودیت های بیشتر برایش اعمال شود. به نظر می رسد حکم ممنوع الخروجی نوری زاد بیش از آنکه در روال و مسیر قانونی طی شده باشد، سیاسی و به پرونده او و نامه ها و نوشته های انتقادی او مربوط است.
نوری زاد نامه های چهارم تا هشتم به رهبری را درزندان و نامه های نهم تا بیست و پنجم خود را از بیرون زندان منتشرکرده است. بعد از انتشار نامه بیست و پنجم که فعلاً نقطه پایانی بر نامه نویسی به رهبری اعلام شده، نوری زاد به نگارش مطالب هفتگی خود ادامه داده است.
به نظر می رسد انتشارنوشته یا نامه ای که از زندان بیرون داده می شود به مراتب بیش از نامه های بیرون از زندان و به خصوص خارج کشور بُرد دارد و البته حساسیت های بیشتر نهادهای امنیتی و نظامی را بر می انگیزد. به همین خاطر در دوران پس از انتخابات، مسوولان تمایل دارند زمینه خروج برخی معترضان از کشور را فراهم آورده و با محدود کردن فضای اطلاع رسانی راه ارتباط و انتشار اخبار را بر مردم بسته و ارتباط منتقدین را با مردم قطع کنند.
محمد نوری زاد، راوی روایت فتح شهید آوینی اما در سه سال اخیر نشان داده که اراده اش بر ادامه ی نوشته های انتقادی و نامه های افشاگرانه است.
قابل یادآوری است که نوری زاد از نویسندگان سابق روزنامه کیهان و تا پیش از سال ۱۳۸۸ در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری به صف منتقدان حکومت پیوست و به دلیل نگارش نامه‌های سرگشاده انتقادی خطاب به رهبری بازدداشت شد.




آغاز اعتصاب غذای ۱۵۰۰ اسیر فلسطینی در زندان اسراییل

هزار و ۵۰۰ اسیر فلسطینی که در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند، از امروز ـسه‌شنبه ـ اعتصاب غذای خود را آغاز کردند.
به گزارش ایلنا به نقل از بوابه الاهرام، «سیوان وایزمان» سخنگوی امور زندان‌های اسرائیل گفت که هزار و ۵۰۰ تن از اسرای فلسطین از امروز اعتصاب غذای خود را آغاز کردند.
وایزمان افزود که دو هزار و ۳۰۰ اسیر فلسطینی دیگر نیز به مدت یک روز از خوردن غذا دست کشیدند.
وی همچنین گفت که هشت زن اسیر فلسطینی نیز در همبستگی با اسرای مرد فلسطینی از خوردن غذا خودداری کردند.
اعتصاب غذای اسرای فلسطینی و خودداری برخی دیگر از آنها از خوردن غذا به مناسبت روز اسیر و در راستای تلاششان برای به دست آوردن آزادی صورت می‌گیرد.




خریدهای میلیاردی و دست‌های پشت پرده و احتکار سکه

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به ورود گروه هایی از خارج صنف طلا و سکه فروشان به بازار خبر داد و با اشاره به سرمایه های جدیدی که برای کسب سود به این بخش آمده است، گفت: بعضا افراد در مشاغل دیگری فعالیت داشته اند و پس از اینکه دیدند در این حوزه درصد سوددهی بالاتری وجود دارد، به این سمت گرایش پیدا کردند.
سید قوام الدین امین با بیان اینکه قیمت انواع سکه به دلیل نوسانات قیمتی انس در بازار جهانی دچار تلاطم و تغییرات زیادی شده بود، گفت: این موضوع باعث شد که اونس طلا از ۱۳۵۰ دلار به ۲۰۰۰ دلار نیز برسد که البته هم اکنون به ۱۶۵۳ دلار در هر اونس رسیده است.
به گزارش مهر، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار داشت: در بخش افزایش قیمت انواع سکه نیز به دلیل رشد قیمت طلا در بازارهای داخلی و جهانی، این بخش نیز تحریک شد که البته به نوسانات قیمت دلار هم ارتباط داشت.
امین با تاکید بر اتخاذ سیاست های بانک مرکزی و دولت در کنترل بازار سکه و طلا، ادامه داد: بخشی از مسائل به وجود آمده در این حوزه مربوط به نقدینگی سرگردانی بود که به سمت بازار سکه و طلا کشیده شد.
ورود نقدینگی سرگردان به بازار سکه و ارز
وی بیان داشت: جلسه ای با بانک بانک مرکزی داشتیم و در آنجا عنوان شد افرادی هستند که خریدهای چندمیلیارد تومانی در طرح پیش خرید سکه داشته اند و این خریدها کمتر از صنف خود طلافروشان بوده است.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به ورود گروه هایی از خارج صنف طلا و سکه فروشان به بازار خبر داد و با اشاره به سرمایه های جدیدی که برای کسب سود به این بخش آمده است، گفت: بعضا افراد در مشاغل دیگری فعالیت داشته اند و پس از اینکه دیدند در این حوزه درصد سوددهی بالاتری وجود دارد، به این سمت گرایش پیدا کردند.
به گفته امین، در زمینه سکه هم اکنون جو آرام است و ممکن است قیمت ا از میزان فعلی نیز پایین تر بیاید و در صورت کاهش دوباره قیمت دلار، بازار سکه نیز دچار کاهش خواهد شد.
این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: افرادی هستند که چندین سال در این بخش سرمایه گذاری کرده اند، ما از چند سال قبل تاکنون با برخی مشکلات و شکایات مردم در زمینه سکه ها مواجه بودیم که هم اکنون به خرید و فروش طلاهای مسروقه و همچنین سکه های تقلبی سروسامان داده شد.
واگذاری ۱۰۰۰کد ویژه به طلاسازان تهران
امین از تکمیل طرح واگذاری کد ساخت طلا برای تمام شهرهای کشور خبر داد و گفت: از سویی نیز به تمام فروشگاه های خرید سکه و جواهر برچسب هایی واگذار شد که شهروندان بتوانند برای خرید بدون مسائل بعدی به این فروشگاه ها مراجعه کنند.
این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر اظهار داشت: بررسی صلاحیتهای فنی افراد فروشنده و سازندگان طلا، داشتن مالکیت فروشگاه و دریافت پروانه کسب از مراحلی است که باید توسط فعالان این حوزه پیگیری شود.
وی در ارتباط با نوسانات قیمت انواع سکه در سال گذشته و حبابی بودن این قیمتها، همچنین کاهش مستمر قیمت آن در سال جاری و رسیدن به حدود ۷۰۰ هزار تومان، گفت: در آن زمان که قیمت سکه به ۱ میلیون تومان رسیده بود، حباب وجود داشت و حدود ۲۰۰ هزار تومان قیمت غیرواقعی برای آن مطرح بود.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه با توجه به قیمتهای فعلی، حبابی در انواع سکه وجود ندارد و قیمتها واقعی است، در زمینه ورود اولین سری از سکه های پیش فروشی به بازار، افزود: کسی که از طریق پیش خرید اقدام به سرمایه‌گذاری در سکه کرده است به راحتی آن را وارد بازار نخواهد کرد.
سکه ۷۰۰هزار تومانی بدون حباب
امین با تاکید بر این موضوع که خریداران بزرگ سکه صبر می کنند و به مرور سکه های خود را وارد بازار می کنند، خاطر نشان کرد: بنابراین ورود سکه های خرد به بازار نمی تواند تاثیر چندانی در قیمت آن داشته باشد و ممکن است در حد چندهزار تومان بالا یا پایین شود که تاثیر چندانی نمی گذارد.
وی در ارتباط با اقدامات سال گذشته دولت و بانک مرکزی برای کنترل قیمتها در بازار انواع سکه و طلا، تاکید کرد: می توان گفت که تقریبا بانک مرکزی و دولت توانسته است در بازار موفق عمل کند و نقدینگی سرگردان را تا حدودی کنترل کند.
این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: در بررسی ها و جلساتی که داشته ایم، مشخص شد که برخی خریدهای بزرگی را در طرح پیش فروش داشته اند و حتی یک نفر حدود ۲ میلیارد تومان سکه پیش فروش خریداری کرده است.
امین در ارتباط با احتکار سکه و انبار کردن آن به امید گران شدن از سوی فروشندگان سکه و صرافان، گفت: احتمال دارد که چنین وضعیتی نیز وجود داشته باشد؛ مگر اینکه سرمایه گذاران چه در بیرون بازار و چه در صنف فرصتهای بهتری برای سرمایه گذاری و بازدهی پول بیابند.
خریدهای میلیاردی در طرح پیش‌فروش
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان این مطلب که کمتر احتکار سکه در بین فروشندگان رسمی اتفاق می افتد، اظهار داشت: ایجاد جو روانی در بازار از سوی کسانی بود که به یکباره پول های خود را وارد بازار سکه و طلا به امید کسب سود کرده بودند و سرمایه گذاری های کلانی در این بخش انجام دادند.
وی در زمینه وجود دست های پشت پرده در بازار و زمزمه اینگونه موارد از سوی فروشندگان مبنی بر اینکه عده ای در جای دیگری قیمت ها را تعیین می کنند و آنها هستند که به هر نحوی بخواهند بازار را تنظیم می کنند، گفت: دست های پشت پرده ای به آن معنا وجود نداشت اما سرمایه گذارانی نیز وجود دارند که در این بخش وارد می شوند.
به گفته امین، کسانی که با هدف کسب سود و افزایش قیمتها پا به بازار سکه و طلا و ارز گذاشتند باعث تحریک بازار هستند و فروشندگان رسمی در این بخش نقش چندانی نداشته اند.
دست‌های پشت پرده و احتکار سکه
این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد وضعیت فروشندگانی که در بازار سکه و طلا فعالیت دارند اما اجازه پلمپ سکه را ندارند، تصریح کرد: در تهران هم اکنون ۵ هزار واحد طلا فروشی داریم که بیشتر آنها دارای مجوز فعالیت هستند و برخی نیز در شرف دریافت هستند.
وی ادامه داد: از این ۵ هزار واحد، برای ۲۰۰ واحد مجوز پلمب سکه صادر شده است که در نقاط مختلف تهران فعالیت دارند. در بخش پلمپ غیرقانونی نیز فعلا موردی وجود ندارد، اما اگر این واحدها که مجوز دارند تخلفی را داشته باشند با آنها برخورد می شود.
امین در مورد احتمال وجود سکه های تقلبی در بازار نیز بیان داشت: هم اکنون در این بخش وضعیت خوب است و سکه های تقلبی به ۱ درصد رسیده است.
سکه‌های تقلبی
نایب رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، تاکید کرد: این موضوع در سال گذشته برای اولین بار وارد صنف طلا فروشان شد و به مرحله اجرا درآمد و ما در این زمینه نشست هایی را با مجلس، مسئولان وزارت اقتصاد و مالیات بر ارزش افزوده داشتیم، در مدت یکساله کم و کاستی ها برطرف شد.
وی با اعلام اینکه در سال جاری نیز تفاهم نامه ای با سازمان امور مالیاتی کشور منعقد کرده ایم، اظهار داشت: مالیات بر ارزش افزوده بیشتر مربوط به خریدار است که باید پرداخت شود.
به گفته امین، در سال جاری مالیات بر ارزش افزوده از ۴ درصد به ۵ درصد افزایش یافته است و هم اکنون پس از فروش طلا به مردم، مالیات بر ارزش افزوده نیز اخذ و به حساب دولت واریز می شود.
این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر تهران در زمینه بدهی مالیاتی صنف فروشنده طلا و جواهر در تهران، افزود: مشکل اصلی در بخش مربوط به مالیات ارزش افزوده بود که با تفاهم نامه ای که منعقد شد و همچنین برنامه ریزی های صورت گرفته، مشکل چندانی در این بخش وجود ندارد.
وی از افزایش ۱ درصدی سالیانه مالیات بر ارزش افزوده به صورت سالیانه تا سقف ۸ درصد خبر داد و بیان داشت: هم اکنون مالیات بر درآمد طبق یک روالی از سنوات دور در حال پرداخت است و در این حوزه مشکلی نداریم.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، در مورد وضعیت ورود مصنوعات خارجی به بازار طلا و جواهر داخلی، تصریح کرد: قبلا مصنوعات خارجی بیشتر از طریق کشورهای حاشیه خلیج فارس و ساخت ایتالیا به صورت قاچاق وارد کشور می شد که با هماهنگی های صورت گرفته تقریبا جلوی قاچاق طلا گرفته شد.
امین خاطر نشان کرد: در حال حاضر طلاهای کارخانجات داخلی با توجه به ورود ماشین آلات چندان تفاوتی با انواع خارجی آن ندارد و کارهای ایرانی در حال افزایش در بین مردم است. اجرت مصنوعات خارجی از طلای داخلی به مراتب بیشتر است.
وی در خصوص برنامه ریزی برای ایجاد بورس سکه در کشور و وضعیت فعالیت آن، گفت: سازمان بورس از طریق برخی نشست ها با اتحادیه تهران بورس سکه را راه اندازی کرده بود ولی کم کاری هایی در این بخش صورت گرفت و کار خیلی موفق نبود و غیرفعال است.
قاچاق مصنوعات خارجی
این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر تهران از رایزنی با دانشگاه علمی کاربردی برای ایجاد دانشگاه صنعت طلا و جواهر خبر داد و با بیان اینکه اولین مرحله با پذیرش دانشجو در حال فعالیت است، افزود: هم اکنون ترکیه در بخش طراحی و استفاده از تکنولوژی روز پیشرفت های مناسبی را داشته است و ما نیز در این زمینه اقداماتی را آغاز کرده ایم.
به گفته امین، هم اکنون ایران چهارمین کشور بزرگ مصرف کننده طلا در جهان است و اگر ما بتوانیم از طریق تکنولوژی و آموزش نیازهای داخلی را تامین کنیم. همچنین امکان اشتغال زایی در این بخش نیز وجود خواهد داشت.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از آغاز تولید شمش طلا برای اولین بار در ایران خبر داد و گفت: از طریق نصب دستگاه ها و ماشین آلات و همچنین آمادگی برخی کارخانه ها، بزودی تولید شمش طلا در ایران آغاز می شود.
وی با اعلام اینکه تاکنون تولید شمش در دنیا فقط در ایتالیا، سوئیس و ترکیه انجام می شد، تصریح کرد: فکر می کنم تا یکماه آینده اولین سری از شمش های طلای تولیدی در ایران وارد بازار داخلی شود.
ایران در جمع سازندگان شمش دنیا
امین همچنین از هماهنگی با استاندارد برای اعمال کنترل بر ساخت و رعایت ویژگی های لازم در تولید شمش سخن گفت و بیان داشت: قرار است تولید شمش در کشور به نحوی توسعه یابد که حتی طلاهای دسته دومی که وارد بازار می شود و دوباره به مواد خام تبدیل می شود، از طریق این کارخانجات تبدیل به شمش طلا شود.
این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر تهران، تاکید کرد: تا یکی دو ماه آینده تولید شمش طلا در کشور به مرحله ای خواهد رسید که دیگر کشور به انجام واردات شمش طلا نیازی نخواهد داشت. این موضوع از بزرگترین اقداماتی است که در این بخش صورت خواهد گرفت.
وی در پایان سخنانش از انجام هماهنگی های لازم با دولت در زمینه آغاز تولید شمش طلا در کشور خبر داد و گفت: مجوزهای لازم برای این کار نیز اخذ شده است.






باز هم گزارش مرکز آمار، ادعاهای دولت را زیر سوال برد

افزایش ۲۰۰ هزار نفری جمعیت بیکاران کشور در زمستان ۹۰

کلمه – گروه اقتصادی: در حالی که احمدی نژاد و دولتش همچنان اصرار دارند که در سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کرده اند، گزارشی که اخیرا از سوی مرکز آمار منتشر شده، نشان می دهد که نه تنها این ادعا دروغ است، بلکه در زمستان گذشته ۲۰۰ هزار نفر هم به جمعیت بیکاران کشور افزوده شده است.
بر اساس گزارش جدید مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در زمستان ۹۰ با ۲٫۳ درصد افزایش به ۱۴٫۱ درصد رسیده است. این تغییر به معنای افزایش جمعیت بیکاران کشور از ۲٫۶ میلیون نفر به دو میلیون ۸۷۷ هزار نفر در عرض تنها سه ماه آخر سال ۹۰ است.
این در حالی است که بسیاری از کارشناسان به شیوه ی محاسه و انتشار آمار مذکور انتقاد دارند و معتقدند کسی که تنها دو ساعت در هفته کار داشته باشد، نباید شاغل محسوب شود. دولت اما با این تعریف، سال گذشته ادعای نرخ بیکاری تک رقمی را مطرح کرد که گزارش مرکز آمار نشان دهنده کذب بودن آن نیز هست.
احمدی نژاد وعده ایجاد دو و نیم میلیون شغل در سال را مطرح کرده است؛ ادعایی که با آمار و اطلاعات موجود یکسره در تناقض است. به طوری که تنها اشاره گزارش اخیر مرکز آمار درباره افزایش ۲۰۰ هزار نفری به جمعیت بیکاران در زمستان گذشته را می توان دلیلی بر کذب بودن اظهارات رئیس دولت دانست.
دولت احمدی نژاد در حالی ادعای کاهش یا تثبیت نرخ بیکاری را مطرح می کند که آمارهای منتشر شده درباره سیر نزولی نرخ مشارکت اقتصادی نیز که نشان دهنده کاهش جمعیت فعال کشور است، ادعای دولتمردان را تکذیب می کند.
بر اساس آمارهای رسمی، نرخ مشارکت اقتصادی از حدود ۴۱ درصد در سال ۱۳۸۴ به به ۳۶٫۹ درصد در سال ۹۰ کاهش پیدا کرده و بدین ترتیب حجم جمعیت فعال کشور به حدود ۲۳ میلیون نفر رسیده است؛ تغییری معنایی جز کاهش جمعیت شاغل و افزایش بیکاری پنهان ندارد.
ادعای اشتغال زایی دولت، انتقاد بسیاری از کارشناسان را نیز برانگیخته و حتی صدای برخی نمایندگان مجلس را هم درآورده است. نمایندگانی که آشکارا می بینند آنچه احمدی نژاد و دولتش ادعا می کنند، با واقعیت های حوزه های انتخابیه شان یکی نیست، هرچند پیش از این هم جز این نبود اما به ندرت صدای کسی بلند می شد.
از جمله نمایندگان منتقد اخیر، حسینی نماینده قروه است که دیروز در مصاحبه ای گفت: دولت محترم نسبت به شعار اشتغالی که داده است ، ابتدا شرایط خاص کار را ایجاد کند و راهکارهای لازم را ارائه دهد ؛ اینکه فقط لفظی اعلام ایجاد شغل را کنند، مطمئنا لفاظی ایجاد شغل را عملیاتی نمی کند و ایجاد شغل بستر سازی نیاز دارد .
وی در ادامه گفت: دولت به جای شعار و اعلام آمار ایجاد شغل ، بیاید و وعده خود را عملیاتی کند؛ از وعده دولت ۹ ماه می گذرد، دولت که می گوید تا پایان دوره توان ایجاد شغل را دارد، بگوید و مشخص کند که کجا شغل ایجاد کرده است؛ به اندازه ۷۰ درصد باید تا به حال کار انجام می شد و در مسیر ایجاد دو و نیم میلیون شغل حرکت می کردند.




پیامد آخرین رسوایی مجلس هشتم

سعید مرتضوی، متهم اصلی جنایت کهریزک، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در آخرین روزهای عمر مجلس هشتم، در مقابل هم قرار داد؛ نه وزیر استیضاح شد و نه متهم جنایت کهریزک از کارش برکنار. این خلاصه ای است از آنچه در هفته گذشته بین دولت و مجلس رخ داد.
صبح روز استیضاح، در حالی که بر خلاف معمول احمدی نژاد از اولین ساعات بامداد به همراه وزیر خود برای پاسخگویی به نمایندگان به خانه ملت رفته بود، نامه شبانگاهی حداد عادل که ادعا کرده بود سعید مرتضوی استعفا کرده است، هجده نماینده را به پس گرفتن امضایشان وادار کرد و مردان احمدی نژاد از همان راهی که آمده بودند به ساختمان پاستور بازگشتند.
احمدی نژاد و نزدیکان وی گفته بودند هیچ تعهدی برای قبول استعفای سعید مرتضوی نداده اند. ولی احمد توکلی مدعی شد سعید مرتضوی از خانه خارج نشده است و استعفای خود را تقدیم وزیر کرده و منتظر نظر وی است. نظری که اعلام نشد و درس اخلاق جوانفکر، مشاور رسانه ای را برای توکلی و دوستانش به همراه داشت: “یک درس پندآموز برای کسانی که خود را فراتر از قانون می‌پندارند. زمان اندکی باقی است تا از رهگذر بازیهای پرسرو صدایی مانند حکمیت، بتوان کرسی‌های سبز بهارستان را برای چهارسال دیگر تصاحب کرد.”
در همین حال مرتضوی ادعا کرد که هیچ دیداری با احمد توکلی نداشته است. این در حالی است که حداد عادل در گفت و گوی تلویزیونی خود مدعی شده بود ۱۳ ساعت مذاکره بین احمد توکلی و سعید مرتضوی طی چهار جلسه انجام شده است.
توکلی که حاضر به مصاحبه در خصوص نتایج این نشست نشده بود، آن را به روز یکشنبه زمان برگزاری جلسه استیضاح موکول کرد ولی سعید مرتضوی از نتیجه مذاکرات ابراز امیدواری کرده و گفته بود که وزیر ” فرزانه” در سمت خود باقی خواهد ماند!
مرتضوی در گفت و گو با خبرگزاری دولتی ایرنا هم گفته بود که قویا تکذیب می کنم که بین ما دیداری انجام شده است.
او که خود از سوی نمایندگان مجلس به دروغگویی متهم شده، مدعی شد: بنده تلاش کردم دروغگویی ها خاتمه یابد ولی ظاهرا با وجود این تلاش ها این هدف محقق نشد.
توکلی نیز از طراحان اصلی طرح استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس گفت که طراحان استیضاح با مرتضوی دیدار کردند.
وی درمورد چگونگی حکمیت خود نیز اظهارداشت که جلسات طراحان استیضاح و مرتضوی ۳۰ ساعت طول کشید و بنده پس از ۱۵ ساعت دقت در اسنادی که دو طرف ارائه کرده بودند، نظر خود را اعلام کردم اما این حکمیت را رسانه‌ای نکردم تا این فرآیند به نتیجه برسد.
گویا احمد توکلی می خواست با پاس دادن توپ حکمیت به زمین حداد عادل، حق دوستی را ادا کرده باشد و از این رهگذر، اعتباری برای حداد عادل کسب کند و راه وی را برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس نهم هموارتر سازد.
دعوای ریاست مجلس!
عباسعلی نورا که منتقد جدی منتفی شدن طرح استیضاح در مجلس بود، بر این باور است که حداد عادل و امضا کنندگان استیضاح وزیر کار و امور اجتماعی، مسئول پرداخت هزینه وارده به مجلس و دولت در طول بیان استیضاح هستند.
در همین حال مخبر کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است: تذکراتی که در جلسه پس گرفتن استیضاح وزیر کار به صورت طولانی‌مدت و جهت‌دار صورت گرفت، به همراه وقتی که رئیس مجلس بی‌‌دلیل در اختیار آنها گذاشت، همگی در راستای تخریب چهره حداد عادل بود.
تلاش برای ریاست حداد عادل در مجلس نهم از ماه ها پیش از انتخابات مجلس آغاز شد و این روزها حتی پیش از تمام شدن دوره هشتم در برخی از محافل او را به عنوان رییس مجلس معرفی می کنند.
اینک در حالی که نمایندگان استیضاح کننده سعید مرتضوی را تهدید کرده بودند در روز استیضاح اطلاعاتی را از تریبون مجلس مطرح خواهند کرد که برای احمدی نژاد هم خوب نیست، به ناگاه حداد عادل از گفت و گوی خود با این متهم کهریزک پرده بر می دارد!
او که می خواست به کمک سایر همفکرانش و حکمیت احمد توکلی در نقش یک شوالیه ظاهر شده و با “درایت”، “گره” ای را که احمدی نژاد به “دندان” انداخته بود با “دست” باز کند، در برابر دروغ گویی و قول “شرف” مرتضوی (به تعبیر علی مطهری) “خام” شد و نه تنها نتوانست از این محمل اعتباری برای خود به دست آورد بلکه هم آبروی خود را برد و هم از مجلس هزینه کرد. هزینه ای که به نفع دولتیان شد و نشان داد آن طور که احمدی نژاد بارها گفته است، این مجلس نه تنها در راس هیچ امری نیست، بلکه بدون تدبیر و برنامه ریزی به امور جاریه می پردازد.
دستاوردی که جنجال انتصاب سعید مرتضوی به همراه داشت، از یک سو رسوا کردن موقعیت از دست رفته ی مجلس در جمهوری اسلامی و نیز تهی از محتوا شدن حاکمیت یکدست و عیان کردن اختلاف مجلس و دولت، و از سوی دیگر بارز کردن بیشتر اختلافات و شکاف های اصولگرایان بود. به خصوص آنها که ماه هاست برای کرسی ریاست مجلس و ساختمان پاستور خیز برداشته اند.
حال باید دید در این آخرین روزهای عمر مجلس هشتم، یارکشی علی لاریجانی و حداد عادل چه سرانجامی پیدا می کند و آیا برنده این اختلافات مثل برخی موارد مشابه قبلی، نزدیکان مصباح یزدی خواهند بود؟



۵۰۰ هزار متر مکعب آب جمع شده در متروی تهران/ اسکان شهروندان در هتل ها

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به آماده باش کامل نیروهای شهرداری گفت: در مشکلی که برای بخشی از خط ۴ متروی تهران ایجاد شد ، بیش از ۲۰ هزار نیروی انسانی فعال هستند و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب جمع شده در کانال های این مسیردر حال تخلیه است.
به گزارش مهر،مجتبی عبداللهی با اشاره به آماده باش نیروهای شهرداری درپی آبگرفتگی خط ۴ مترو گفت:با توجه به حجم بارندگی اخیر که در سال های اخیر بی سابقه بوده است و موجب سنگین شدن آب رودخانه ها و کانال های بزرگ آب شد ، بخشی از دیواره کانال رودخانه مسیل تهران – کرج تخریب و آب به محل عمرانی مترو که در جوار این مسیل وجود داشت نفوذ و وارد خط ۴ مترو می شود که سه ایستگاه مترو شهید فکوری ، استاد معین و حبیب اللهیان در این خط را تحت تاثیر قرار می دهد .
عبداللهی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه کاهش و رفع مشکلات ایجاد شده در این ایستگاه ها اظهار کرد : حدود ۵۰۰ هزار متر مکعب آب در مسیر این کانال های مترو بوده که در حال تخلیه است و همه واحدهای شهرداری و همچنین سایر سازمان ها و ستادهای فرا بخشی در هماهنگی با شهرداری به رفع مشکل می پردازند و امکانات خود را برای این موضوع در اختیار قرار داده اند .
معاون خدمات شهری شهرداری تهران تصریح کرد : بیش از ۲۰ هزار نفر نیروی انسانی در این زمینه فعال هستند و تلاش دارند تا مشکلات ایجاد شده هرچه زودتر برطرف شود.
وی افزود : هم اکنون مشکلی در حاشیه این ایستگاه ها وجود ندارد و برای حفظ ایمنی شهروندانی که اطراف این ایستگاه ها حضور داشتند ، برخی منازل تخلیه شدند و ساکنان آن در هتل مستقر شده اند تا پس از رفع کامل خطر به منازل خود بازگردند .




استقبال هاشمی رفسنجانی از مذاکرات استانبول: نمونه ای بود از تعامل سازنده

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مذاکرات استانبول نمونه‌ای از تعامل خوب و سازنده بود، گفت: این مذاکرات و نتایج آن نشان داد هرگاه در مذاکرات با منطقی صحیح بر اصول تأکید شود، بازتاب سازنده و مثبتی در داخل و خارج از کشور را شاهد خواهیم بود.
به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان اینکه هیچ‌کس از سکون و رکود در دانشگاه‌ها سود نمی‌برد، گفت: اگر با هدایت استادان و پیشکسوتان، فضای آزادی در جهت ارتقای تحصیلی، سیاسی و اجتماعی برای جوانان و دانشجویان فراهم شود، خدمت بزرگی به خود و نسل‌های آینده کرده‌ایم.
وی در پاسخ به پرسش‌ها و دغدغه‌های دانشجویان پیرامون درباره مسائل اقتصادی کشور، توسعه و افزایش تولید ملی را مستلزم برنامه‌ریزی صحیح و کارشناسانه و نیز ایجاد زمینه‌های لازم خواند و تصریح کرد: پس از جنگ تحمیلی، برنامه‌های بازسازی دقیق، عملی و کارشناسانه‌ای تدوین و با پیگیری این برنامه‌ها، زیرساخت‌ها و زمینه‌های خوبی برای ارتقای تولید و توسعه کشور فراهم شد.
هاشمی رفسنجانی، برنامه‌های چهار ساله توسعه و نیز سیاست‌های کلی و سند چشم‌انداز را حاصل زحمات طاقت‌فرسای نخبگان و کارشناسان کشور خواند و با ابراز تأسف از برخی بی‌توجهی‌ها در اجرایی شدن این سیاست‌ها و برنامه‌ها گفت: برنامه تحول اقتصادی کشور باید در چارچوب این سیاست‌ها و برنامه‌های قانونی اجرایی می‌شد اما متأسفانه توسل به سیاست‌ها و برنامه‌های روزمره و جزیره‌ای، ما را از تحقق کامل این سیاست‌ها دور کرد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آینده جهان و توسعه کشورها را منوط به دانایی‌محوری و توجه به دانش‌های جدید عنوان کرد و گفت: بر همین اساس مجمع تشخیص مصلحت نظام سالها پیش این محور مهم را مبنا و هدف چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور قرار داد که امیدواریم همراه با برنامه‌ریزی برای تحقق شعار امسال، سند چشم‌انداز نیز مورد عنایت مجدد قرار گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارتباط تنگاتنگ توسعه اقتصادی و تولید داخلی با سیاست خارجی فعال و همراه با تعامل با دنیا اشاره کرد و با بیان اینکه مذاکرات استانبول نمونه‌ای از تعامل خوب و سازنده بود، گفت: این مذاکرات و نتایج آن نشان داد هرگاه در مذاکرات با منطقی صحیح بر اصول تأکید شود، بازتاب سازنده و مثبتی در داخل و خارج از کشور را شاهد خواهیم بود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آرمان‌ها و اهداف اصیل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی از جمله تکیه بر مردم، استقلال‌خواهی، عدالت‌طلبی داخلی و بین‌المللی و حمایت از محرومان و مظلومان و نیز مخالفت با ستم، استثمار و تجاوز را قابل پسند همه مردم منصف دنیا خواند و تصریح کرد: اگر بتوانیم به درستی در بُعد داخلی و بین‌المللی الهام‌بخش قلوب مردم آزاده منطقه و جهان باشیم، هیچ قدرت، سازمان و نهاد بین‌المللی قادر به پایمال کردن حقوق حقه مردم ایران نخواهند بود؛ چراکه اصول و آرمان‌های انقلاب و نظام ما برخواسته از فطرت آزادی‌خواه و عدالت‌طلب هر انسان آزاده‌ای بوده و خواهد بود.
هاشمی رفسنجانی در ادامه، جوانان و دانشجویان را آینده‌سازان کشور خواند و با تاکید بر لزوم برطرف کردن موانع فعالیت آزاد و قانونمند تشکل‌های صنفی و دانشجویی، خطاب به دانشجویان تصریح کرد: شما باید در تحصیل و پیشرفت خود و کشور بسیار جدّی باشید، چراکه آینده متعلق به ملت‌های آگاه و متکی به دانش است.



ساماندهی نیم‌میلیون نیروی بسیجی در استان البرز

فرمانده سپاه امام مجتبی(ع)، از ساماندهی نیم‌میلیون بسیجی در استان البرز خبر داد.
به گزارش ایسنا، سردار حسینی‌مطلق با اشاره به تقارن سالروز تشکیل سپاه امام حسن مجتبی‌(ع) با سالروز تشکیل سپاه پاسداران، گفت: با وجود اینکه مدت زیادی از تاسیس سپاه امام حسن مجتبی‌(ع) در استان البرز نمی‌گذرد، اما به جرات می‌توان گفت نیروهای این سپاه از آماده‌ترین نیروهای استان و کشور هستند.
حسینی‌مطلق اظهار داشت: سپاه پاسداران تاکنون در تمامی عرصه‌ها موفق عمل‌ کرده است و نیروهای مخلص سپاه کارنامه درخشانی در تمامی عرصه‌های ایثار، سازندگی و پایداری از ارزش‌های انقلاب از خود به یادگار گذاشته‌اند.
حسینی‌مطلق در بخش دیگری از سخنان خود حفظ و تقویت لشکر عملیاتی، ورود تخصصی به فضای سایبری برای مقابله با تهدیدات فرهنگی، برگزاری برنامه‌های ورزشی، فرهنگی و عقیدتی منسجم را به عنوان بخش دیگری از فعالیت‌های این سپاه در سال گذشته برشمرد.



گرانی ارز قاچاق گوسفند را تشدید کرد/ گوشت گوساله ۲۰ هزار تومان شد

نوسانات شدید ارزی در زمستان سال گذشته تشدید خروج غیرقانونی دام سبک (گوسفند) از ایران به کشورهای عربی را به دنبال داشته است.
به گزارش مهر، درحالی روزانه ۵۰۰ الی ۶۰۰ راس گوسفند به کشورهای عربی قاچاق می‌شود که مسوولان مربوطه برای جبران فقدان گوشت قرمز در بازار، اقدام به واردات بی‌رویه گوشت گوسفند با کیفیت پایین از کشورهای افغانستان، پاکستان، مغولستان و ارمنستان می‌کنند.
شاید بتوان گوشت گوسفند ایرانی را به دلیل استفاده این چهارپا از انواع علوفه تازه و طبیعی مراتع سرسبز کشورمان، باکیفیت‌ترین گوشت قرمز در بین کشورهای منطقه به شمار آورد اما نباید از نظر دور داشت که قاچاق این چهارپا به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، به بازار داخلی لطمه‌ای جبران‌ناپذیر می‌زند.
در همین حال فارس گزارش داد: در ادامه گرانی‌های قانونی و غیرقانونی و فقدان نظارت مستمر دولت، قیمت گوشت گوساله در بازار تهران به کیلویی ۲۰هزار تومان رسید. در ادامه افزایش قیمت گوشت در ماه‌های گذشته هر کیلوگرم گوشت گوساله در بازار تهران به کیلویی ۲۰هزار تومان رسید. این در حالی است که چند ماه پیش قیمت گوشت گوساله ۱۳هزار تومان بود و طی هفته گذشته به ۱۸هزار تومان رسیده بود.
همچنین هر کیلوگرم گوشت گوسفندی با دنبه نیز به قیمت ۲۲هزار تومان عرضه می‌شود که تفاوت قیمت آن با گوشت گوساله به حداقل رسیده است. علی خندان‌رو رییس اتحادیه گوشت گوساله دلیل این افزایش را بالا بودن قیمت علوفه عنوان کرد و گفت: هر کیلوگرم یونجه به ۸۰۰ الی ۹۰۰ تومان رسیده و بقیه اقلام خوراکی دام هم افزایش دارد.







انتقاد از از حکمیت نمایندگان در استیضاح وزیر کار

پرسش روزنامه جمهوری اسلامی: قحط الرجال است که متهم کهریزک را منصوب می کنید

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با انتقاد از انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی و عملکرد سه قوه در برخورد با این موضوع بر لزوم شفافیت در سپهر عمومی تاکید کرده و نوشته است: آیا زمانی نزدیک سه سال برای روشن ساختن تکلیف چنین پرونده‌ای کافی نیست؟ چرا باید قاضی بعد از تعلیق شدن مدت‌ها در انتظار بماند و عنوان ناخوشایند متهم را یدک بکشد و نداند چه سرنوشتی در انتظار اوست و مردم نیز ندانند درباره او باید چگونه فکر کنند؟ واقعاً دستگاه قضائی نظام جمهوری اسلامی، که باید مظهر شفافیت، قاطعیت و سرعت عمل باشد، برای این سؤال‌ها چه پاسخی دارد؟
روزنامه جمهوری اسلامی با تاکید بر لزوم شفافیت در سپهر عمومی نوشته است: برخورداری از عملکرد شفاف و قاطع، از ویژگی‌های مورد انتظار نظام جمهوری اسلامی است. این ویژگی را در سال‌های اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کلیه زمینه‌ها شاهد بودیم و حتی آنقدر در این زمینه بی‌پروا عمل می‌شد که گاهی از چارچوب حفاظت اطلاعات هم بیرون می‌رفت و اطلاعات محرمانه مورد استفاده دشمنان قرار می‌گرفت.
یادداشت نویس افزوده است: اگر به آن افراط‌ها ایرادی وارد بود و لازم بود برای حفاظت از اطلاعات به منظور جلوگیری از سوءاستفاده دشمنان فکری بشود، واقعیت اینست که نمی‌بایست به این بهانه، شفافیت عملکردها را کاهش می‌دادیم و به تدریج دچار عدم قاطعیت در برخورد با تخلفات می‌شدیم. درست است که دوران جنگ اقتضائات خود را دارد و برای جلوگیری از سوءاستفاده دشمن لازم است تدابیر خاصی برای درز نکردن اطلاعات محرمانه اتخاذ شود و خودداری‌هائی صورت بگیرد، ولی این شیوه‌ها و سایر تدابیر مربوط به دوران جنگ نباید ادامه پیدا کند و شفافیت لازم برای یک جامعه اسلامی که با یک نظام مردمی اداره می‌شود را خدشه‌دار کند.
در این مقاله آمده است: فقدان شفافیت در عملکردها بطور طبیعی موجب از دست رفتن قاطعیت در برخوردها می‌شود. قاطعیت، به معنای برخورد قانونی بموقع و بدون ملاحظات سیاسی و قبیله‌ای و باندی و گروهی است نه اقدامات خارج از ضابطه. تردیدی نیست که برخوردهای خارج از ضابطه به زیان جامعه و موجب سستی پایه‌های نظام حکومتی خواهد شد ولی برخوردهای قاطعانه با تعریف درستی که از آن کردیم، به سود جامعه است و نظام حکومتی را تقویت خواهد کرد.
در این سرمقاله با اشاره به مساله کهریزک آورده است: با این مقدمه، نگاهی به ماجرای پرونده کهریزک و آقای سعید مرتضوی می‌اندازیم که این روزها توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده و ابهامات و سؤالات زیادی را باعث شده است.
نویسنده افزوده است: وقایع تأسف بار کهریزک به تابستان ۱۳۸۸ مربوط می‌شود که اکنون نزدیک سه سال از آن می‌گذرد. در این واقعیت که آنچه در بازداشتگاه کهریزک رخ داده یک جنایت بوده کمترین تردیدی وجود ندارد. روشن‌ترین دلیل بر این واقعیت، برخوردی است که رهبری با این ماجرا کردند و دستور برچیده شدن آن بساط و تعقیب و مجازات عاملان آن را صادر کردند. اینکه هنوز پرونده کهریزک مفتوح است و متهمان اصلی آن بلاتکلیف مانده اند، با این دستورالعمل و با انتظار مردم و اقتضائات طبیعی جامعه‌ای که با نظام اسلامی اداره می‌شود منطبق نیست. آنچه در ماه‌های اخیر بر سر مسئولیت و عدم مسئولیت یکی از متهمان پرونده کهریزک جریان یافت،. اصولاً در شأن یک جامعه اسلامی نیست.
در این یادداشت آمده است: این نکته را لازم است همینجا یادآور شویم که آنچه در این مقاله مورد نظر است به هیچوجه داوری درباره رفتارهای طرفین ماجرا و اعلام مجرم بودن یا نبودن شخص آقای سعید مرتضوی نیست. هنوز دستگاه قضائی تکلیف این پرونده و متهمان آن را روشن نکرده و طبعاً قضاوت نهائی با کسانی است که صلاحیت رسیدگی به این پرونده را از نظر قانونی دارند. اتفاقاً مشکل اصلی نیز از همینجا پدید آمده است. سؤال اینست که آیا زمانی نزدیک سه سال برای روشن ساختن تکلیف چنین پرونده‌ای کافی نیست؟ چرا باید قاضی بعد از تعلیق شدن مدت‌ها در انتظار بماند و عنوان ناخوشایند متهم را یدک بکشد و نداند چه سرنوشتی در انتظار اوست و مردم نیز ندانند درباره او باید چگونه فکر کنند؟ واقعاً دستگاه قضائی نظام جمهوری اسلامی، که باید مظهر شفافیت، قاطعیت و سرعت عمل باشد، برای این سؤال‌ها چه پاسخی دارد؟
در این یادداشت با انتقاد از انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی افزوده است: طرف دیگر ماجرا اینست که هر چند بلاتکلیفی پرونده کهریزک و عملکرد غیرشفاف و بشدت کند قوه قضائیه درباره متهمان آن زیر سؤال است، ولی مسئولان قوه مجریه آیا فکر می‌کنند کشور دچار قحط الرجال است که متهم اصلی این پرونده را یک روز به ریاست دستگاه مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گمارند و روز دیگر ریاست سازمان عریض و طویل و حساس تأمین اجتماعی را به او می‌سپارند؟ رئیس قوه مجریه که هر روز از وجود نیروهای کارآمد در کشور سخن می‌گوید و البته می‌دانیم که جامعه ما از مدیران با تجربه پر است، چرا انگشت روی همین یکنفر می‌گذارد و علیرغم اعتراض‌های مکرر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و برخلاف انتظار مردم که سپردن مسئولیت‌های مهم و کلیدی به افرادی که متهم هستند و پرونده سنگینی دارند را بر نمی‌تابند، مدیریت دستگاه‌های مهم را به او می‌سپارد؟
در این سرمقاله از نقش حکمیت نمایندگان نیز بشدت انتقاد شده و آمده است: طرف سوم نیز مجلس است که در همین ماجرا توسط عده‌ای که خود را “حکم” قرار دادند دور زده شد و اصولاً به حساب نیامد. اینکه چند نفر خود را قیم کل نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بدانند و درباره استیضاح که حق نمایندگان است هر طور که خود می‌خواهند تصمیم بگیرند، اقدامی است که در تاریخ مجلس سابقه ندارد و با حقوق قانونی نمایندگان مردم در تضاد است. نتیجه نیز کلاه گشادی شد که بر سر کل نمایندگان رفت و یکبار دیگر مجلس را در چشم مردم کوچک کرد.
یادداشت نویس این روزنامه اضافه کرده است: اگر قوه مجریه با مجلس و دستگاه قضائی مشکل دارد و اگر افراد و گروه‌های سیاسی درصدد تسویه حساب با همدیگر هستند، چرا عوارض این مشکلات و این تسویه حساب‌ها باید بر سر مردم آوار شود و چرا باید نظام و کشور و ملت تاوان آن را بپردازند؟ این، دور از منطق و انصاف و مروت و خارج از چارچوب ضوابط قانونی و اخلاقی است که نیروها، امکانات و افکار عمومی کشور مدت‌ها درگیر مسأله‌ای باشند که می‌تواند به سادگی حل شود و گرفتار این پیچ و خم‌ها نباشد. راه حل اینست که دستگاه قضائی به وظایف قانونی خود با شفافیت و قاطعیت لازم برخورد کند و قوه مجریه نیز براساس نظریه قحط الرجال عمل نکند و هر سه قوه رعایت مصالح کشور و ملت را اساس تصمیمات و عملکردهای خود قرار دهند و البته اجازه ندهند کشور دچار بحران شفافیت و قاطعیت باشد.




۸۰۰ زندانی سیاسی در بحرین

رئیس فراکسیون پارلمانی الوفاق اعلام کرد راه حل سیاسی تنها راه حل بحران بحرین است و تاکنون بیش از ۸۰۰ فعال سیاسی و حقوقی در زندانهای رژیم آل خلیفه قرار دارند.
عبدالجلیل خلیل در گفتگو با بی بی سی گفت که مخالفان بحرینی تلاش می کنند به یک راه حل سیاسی با دولت دست یابند، راه حلی که مبتنی بر مشارکت واقعی اپوزیسیون در تصمیم گیریهای این کشور باشد.
او ضمن محکوم کردن برخی مقامات رژیم آل خلیفه که به دنبال راه حل هایی امنیتی برای پایان بحران بحرین هستند، گفت: مخالفان از ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ (آغاز قیام مردمی بحرین) تاکنون همواره به دنبال برپایی راهپیمایی های مسالمت آمیز هستند تا ثابت کنند راه حل سیاسی تنها راه حل خروج بحرین از بحران موجود است.
خلیل خاطرنشان کرد: مخالفان بحرین دیدگاه خود را درباره خروج از بحران کنونی بیان کرده اند و ناگزیر باید به جای دولتی که از سال ۱۹۷۱ تاکنون قدرت را در اختیار دارد یک دولت و پارلمان منتخب تشکیل شود. او اضافه کرد: گزارش کمیته حقیقت یاب که ۲۳ نوامبر منتشر شد فرصت خوبی برای پایان بحران در کشور بود که اجرایی نشد چرا که تاکنون بیش از ۸۰۰ معترض و فعال سیاسی و حقوقی به ویژه “عبدالهادی الخواجه” در زندانهای آل خلیفه به سر می برند.
رئیس فراکسیون پارلمانی الوفاق افزود: اگر اراده سیاسی برای حل بحران کشور وجود داشت باید گفتگوهای ملی به صورت جدی برگزار می شد. او در ادامه حمایت برخی مقامات رژیم آل خلیفه از راهکارهای امنیتی برای سرکوب قیام مردمی بحرین همچون کشتار، شکنجه و تخریب مساجد را محکوم کرد.
تجمع معترضان بحرینی در لندن
در همین حال دو معترض بحرینی با بالارفتن از دیوار سفارت بحرین در لندن خواستار آزادی عبدالهادی خواجه فعال حقوق بشر که در زندان بسر می برد، شده اند. یکی از این معترضان، به بی بی سی گفته است که آقای خواجه که ۶۷ روز است در اعتصاب غذا بسر می برد، از نظر جسمانی در شرایط نامساعدی قرار دارد.
این دو بحرینی معترض همچنین خواستار آزادی حسن موشایمه ، از رهبران مخالفان شده اند که در حال حاضر بیمار است. عبدالهادی خواجه به دلیل شرکت در اعتراضات ضد دولتی در بحرین به حبس ابد محکوم شده و از سال گذشته در زندان بسر می برد.




عفو ۲۰ زندانی سیاسی در اردن

یکی از مسئولان اردنی اعلام کرد که «عبدالله دوم» پادشاه این کشور ۲۰ تن از فعالانی که به اتهام اهانت به پادشاه در بازداشت به سر می‌برند را عفو کرد.
به گزارش رویترز، این مسئول اردنی افزود که عفو پادشاهی پس از آن صادر شد که ملک عبدالله دوم با رهبران عشایر منطقه «طفیله» دیدار کرد.
او افزود: «رهبران منطقه فقیرنشین طفیله در جنوب اردن در این دیدار خواستار آزادی اهانت‌کنندگان به پادشاه شدند.»
بیشتر فعالانی که به جرم اهانت به پادشاه بازداشت شده بودند، از منطقه طفیله هستند. هشت تن از این فعالان هفته گذشته و در پی تظاهرات جوانان در اعتراض به بی‌توجهی کاخ پادشاهی به مشکلاتشان بازداشت شدند. بقیه فعالان نیز دو هفته پیش در پی تحصن در مقابل ساختمان دفتر نخست‌وزیری بازداشت شدند.




احتکار مواد پتروشیمی تا مشخص شدن قیمت بنزین

در حالی که زمزمه‌های ورود اقتصاد به فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها شنیده می‌شود و هرروز خبرهای جدیدتری از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به گوش می‌رسد، بخش پتروشیمی نیز از این قافله عقب نمانده و خبرهای ضد و نقیضی مبنی بر احتکار برخی مواد پتروشیمی اعلام می‌شود.
به گزارش ایلنا، در همین راستا برخی از خریداران مواد پتروشیمی خبرهایی اعلام کرده‌اند که نشان از به‌هم تنیدگی افزایش قیمت حامل‌های انرژی مانند بنزین بر نوسان قیمت مواد پتروشیمی دارد. معطل بودن خریدارانی که قصد خرید خرد مواد پتروشیمی را دارند در حالی صورت می‌گیرد که بیشتر فروشندگان و مجتمع‌هایی که محصولات خود را بیرون از بورس کالا عرضه می‌کنند، منتظر اعلام میزان افزایش قیمت بنزین هستند.
این مساله که به نظر می‌رسد دور از چشم سازمان تعزیرات مانده، تب افزایش خرید و احتکار برای نوسانات قیمت در بخش پتروشیمی را بیشتر می‌کند. نصرالله رضازاده دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های صنعت پتروشیمی درخصوص معطل بودن خریدهای خرد پتروشیمی به منظور تعیین قیمت‌های جدید حامل‌های انرژی گفت: برخی از فعالان پتروشیمی مقادیری از مواد‌پتروشیمی را نگاه می‌دارند تا در صورت افزایش قیمت مبادرت به فروش آن کنند.



کالاهای بدون قیمت و گرانی بی رویه روزانه

هر چند قیمت طلا و سکه این روزها کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است اما سبد غذایی خانوار این روزها گران تر و سبک تر و کوچک تر شده است؛ بهای هر سکه تمام بهار آزادی که در سال گذشته حتی رکورد ۹۰۰ هزار تومان را در کارنامه خود ثبت کرد این روزها به ۷۰۰هزار تومان رسیده است.
به گزارش قانون، در شرایطی که بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز که سال گذشته به ۹۰ هزار تومان نیز رسیده بود،هم اکنون  با کاهش ۴ هزار تومان در یک روز به ۷۱ هزار تومان رسیده اما خبرهای دیگری هم هست که شاید به صورت مجموعه شده بدان ها نگریسته نشده است.
اگر این روزها در سوپرمارکت‌ها به اجناسی مثل روغن ۵ کیلویی نیمه جامد برخوردید که تاریخ تولید و انقضا و … آن کامل و درست به چاپ رسیده بود اما قیمت نداشت تعجب نکنید .قیمت روغن نیمه جامد از ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۵ الی ۱۶ هزار تومان افزایش یافته است.
 دلیل پاک شدن قیمت ها از روی کالاها
قیمت این روزها مساله مهمی است . آن قدر مهم که بسیاری از عرضه کنندگان کالا ترجیح می دهند از شر اهمیت آن خلاص شده و یک باره آن را پاک کنند. حکایت اما چیست؟
یکی از سوپر مارکت داران در یک خیابان مرکزی تهران در مورد علت قیمت نداشتن بسیاری از کالاها گفت: طی سه هفته اخیر قیمت ها تغییرات زیادی کرده است. مثلا یک کالا را در طول دو هفته با دو قیمت متفاوت تحویل گرفته ایم . خوب در ابتدا سعی کردیم هر کالا را با قیمتی که تحویل گرفته ایم بفروشیم اما وقتی تعداد اجناس زیاد شد این کار تقریبا جز مشکل حاصل دیگری نداشت و برای جلوگیری از این مشکلات ترجیح دادیم قیمت ها را پاک کنیم . این مشکل را بسیاری از همکاران ما از همین طریق حل کردند.
وی در جواب این سئوال که آیا چنین کاری تخلف محسوب نمی شود؟ گفت: تخلف که شاید باشد اما ما که نمی توانیم دائم برای فروش کالاها به قیمت ها آن ها مراجعه کنیم. وانگهی وقتی قیمت ها روز به روز بالا می رود ما هم باید برای جلوگیری از ضررمان فکری کنیم.
او گفت: این روزها خیلی از فروشندگان مثل من یک پنبه و یک شیشه آستون دست گرفته اند و قیمت ها را پاک می کنند  زیرا از ابتدای سال جاری قیمت بسیاری از اجناس تغییر کرده است.
بر اساس این گزارش،قیمت برخی کالاها نیز مانند گوشت و مرغ روزانه شده و حتی در مواردی هر ساعت از روز چیزی است؛مثل طلا و سکه.
مرغ می رسد به چهار هزار و پنج هزار و … به این ترتیب قیمت از روی تابلوهای عرضه کنندگان مواد پروتئینی پاک می شود تا مبادا آنچه بر تابلو نوشته شده سبب بروز مشکلاتی شود.
افزایش قیمت ها این روزها محسوس شده است. جالب اینجاست که تغییرات دو گانه است؛ هم قیمت بالا می رود و هم از وزن اجناس کاسته می شود. کاهش وزن کالاها نیز انتقاد بسیاری از مصرف کنندگان را برانگیخته است حکایتی است.
گفتند دلار گران شده و اجناس وارداتی به تبع افزایش قیمت آن گران شده است اما این بار گرانی به مواد خوراکی که صدی نود آن تولید داخل است هجوم آورده است. گرانی مواد غذایی را نشانه رفته است که در سبد روزانه مصرف خانواردها جا دارد.
خانواری که سال هاست زندگی بدون کسری بودجه را به فراموشی سپرده است و هزینه ها گریزان از درآمدش فاصله می گیرند.
بررسی ها نشان داده است افزایش قیمت برخی کالاها حتی سبب تاثیر گذاری بر روند سلامت جامعه می شود.
به عنوان مثال مصرف شیر در ایران یک سوم استانداردهای جهانی است اما بیم آن می رود که با رشد چند باره قیمت محصولات لبنی طی ماه های اخیر باز هم سهم این محصولات در سبد غذایی کم و کمتر شود.
تغییرات قیمتی برخی اقلام در سطح شهر در اینفوگراف زیر آمده است . تغییرات قیمتی برخی اقلام به شرح زیر گزارش شده است:




نرخ تعرفه‌های درمانی ۳۰ درصد افزایش می یابد

رئیس سازمان نظام پزشکی از موافقت وزارت بهداشت با پیشنهاد این سازمان پیرامون افزایش حدود ۳۰ درصدی تعرفه پزشکی در سال ۹۱ خبر داد.
شهاب الدین صدر در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود که «سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت مصمم است تا میزان تعرفه‌های پزشکی امسال با در نظر گرفتن نرخ تورم در جامعه، تعیین شود.»
به گفته صدر، وزارت بهداشت با افزایش تعرفه‌های پزشکی نزدیک ۳۰ درصد موافق بوده و قرار است «میزان تعرفه‌های درمانی امسال حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.»
وزارت بهداشت سال گذشته تعرفه درمانی را ۱۳/۵ درصد افزایش داده بود که این افزایش تعرفه به گفته علیرضا زالی، قائم مقام سازمان نظام پزشکی، در واقعیت در برخی بخش‌ها مانند «خدمات هلتینگ و ویزیت» و «رادیولوژی» به ۲۰ درصد نیز رسید.
وزارت بهداشت تاکنون به صورت رسمی افزایش تعرفه‌های پزشکی در سال جدید را تایید نکرده است.
همزمان فارس هم گزارش داده که دبیر شورای عالی نظام‌پزشکی گفت: پیشنهاد افزایش ۳۰ درصد تعرفه‌های پزشکی را داده‌ایم و وزیر بهداشت هم نرخ تورم سال ۹۱ را برای افزایش تعرفه‌ها در نظر گرفته‌اند.



علیرغم مخالفت مجلس؛ صدور دستور اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها توسط احمدی‌نژاد

سحام نیوز: معاون اول احمدی نژاد با بیان اینکه وی امشب از طریق تلویزیون با مردم سخن خواهد گفت، تأکید کرد: دستور رسمی اجرا فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را دکتر احمدی نژاد صادر خواهد کرد.
محمدرضا رحیمی امروز سه شنبه در گفتگوی کوتاه با مهر درپاسخ به این پرسش که گفته می شود قرار است امشب فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها کلید بخورد؟ گفت: رئیس جمهور امشب از تلویزیون با مردم سخن خواهد گفت.
وی در همین حال افزود: دستور اجرای رسمی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را دکتر محمود احمدی نژاد صادر خواهد کرد.
معاون اول احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اعلام جزئیاتی از نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، تنها به گفتن این جمله بسنده کرد که همه را آقای رئیس جمهور اطلاع خواهند داد.

 اجرای فاز دوم هدفمندی در شرایط فعلی غیرقانونی است
این در حالی است که الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس در گفتگو با مهر در واکنش به احتمال اعلام اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها توسط رئیس جمهور در برنامه زنده تلویزیونی امشب، گفت: اجرای این مرحله بدون مصوبه مجلس غیرقانونی است.
وی تصریح کرد: البته اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها حتما به مصوبه مجلس نیاز دارد و مگر می شود بدون مصوبه مجلس قیمتها را افزایش داد یا از مردم پول اضافی گرفت.



ارتباط ۱۰ نماینده مجلس با پرونده اختلاس

سحام نیوز: یکی از نمایندگان حامی دولت گفت: مجلسی که ۱۰ نماینده​اش ‌با فساد بانکی در ارتباطند عصاره فضایل ملت نیست.
به گزارش خبرآنلاین، محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند در تذکری با بیان اینکه قطعا مجلس عصاره فضایل ملت است، افزود: وقتی نمایندگان مجلس به فرمایشات امام (ره) در مورد مجلس استناد می‌کنند، باید بدانم مجلسی از نظر امام (ره) در راس امور است که الگوی آن شهید مدرس باشد.
وی گفت: برای مجلس شورای اسلامی عیب است که در بین حدود ۲۹۰ نفر نماینده، دادستان بگوید که ۱۰ نفر با قضیه فساد مالی ارتباط داشتند و هیچ وقت هم اسامی این افراد اعلام نشده است، این مجلس کجا عصاره فضایل ملت است؟
سیدجلال یحیی​زاده نماینده تفت و میبد هم در تذکر دیگری در پایان جلسه امروز گفت: هنوز مرحله دوم انتخابات انجام نشده برخی برای انتخابات هیات رئیسه مجلس بعد مشغول یارگیری هستند و برخی خواص برای ریاست جمهوری یازدهم خط و نشان می کشند و نامزد تعیین می کنند! مردم هم به ما می گویند «واقعا مشکل ما اینهاست؟ شما نمایندگان چرا برای گرانی کاری نمی کنید؟
این نماینده اصولگرای مجلس از گرانی زیاد و گلایه​های مردم سخن گفت و افزود: از افزایش نرخ میوه و سبزی گرفته تا گوشت و مرغ و وسایل منزل و…. شاهد گرانی در تمامی زمینه ها از ۱۰ درص به بالا هستیم. برای پاسخ به گلایه مردم چه داریم که بگوییم؟ مردم در این شرایط نگران اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه​ها گرانی مضاعف هستند.
شهاب​الدین صدر نایب رئیس مجلس که ریاست پایان جلسه امروز را بر عهده داشت، در پاسخ به وی گفت: هفته آینده میزبان یکی از وزرای اقتصادی کشور خواهیم بود تا هم درباره بحث فاز دوم هدفمندی توضیح بدهند و هم از ضعیت تورم گزارشی به مجلس ارائه کنند.




سخنگوی وزارت خارجه: احتمال وقوع جنگ را بسیار بسیار ضعیف می‌دانیم

سحام نیوز: رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مصاحبه مطبوعاتی در حضور خبرنگاران انجمن خبرنگاران کرواسی گفت: (در رابطه با احتمال حمله اسراییل به ایران ) ایران عضو سازمان انرژی اتمی است و ان. پی. تی را امضا کرده است اما آیا بر اساس اهداف ان. پی. تی کشورهایی که سلاح هسته ای داشته‌اند سلاح‌های‌شان را از بین برده‌اند؟ چه کسانی بر خلاف اصل منع اشاعه سلاح هسته‌ای این سلاح را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دادند؟ و چرا وقتی بر اساس گزارشات آژانس ایران هیچ انحرافی از مسیر فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز نداشته است و بالاترین مقام ایران، مقام معظم رهبری فتوا داده‌اند استفاده و دنبال سلاح هسته‌ای رفتن حرام است هنوز مدعی هستند که امکان دارد در آینده فعالیت‌های ایران به سمت تولید سلاح هسته‌یی برود که این حرفی غیرمنطقی است.
به گزارش ایسنا، وی در ادامه صحبت های خود گفت: وقتی از مسوولان آژانس می‌پرسیم چرا از سایت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی بازدید نمی‌کنید، می‌گویند رژیم صهیونیستی عضو آژانس نیست؛ آیا هرکس عضو آژانس نباشد و ان. پی. تی را امضا نکرده باشد هر کار بخواهد می‌تواند انجام دهد.
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص مذاکرات استانبول گفت: ( درباره آخرین گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ ) همه این اجلاس را مثبت ارزیابی کردند و اعلام کردند فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را به رسمیت می‌شناسند و ما مجددا اعلام می‌کنیم با هر گونه سلاح کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای مخالف هستیم و همه کشورها می‌توانند از دانش هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز استفاده کنند. کسانی که تهدید به جنگ می‌کنند و دست به جنگ روانی می‌زنند خود با مشکلات جدی مواجه هستند و ما احتمال وقوع جنگ را بسیار بسیار ضعیف می‌دانیم. چون رژیم صهونیستی هیچ وقت مثل امروز ضعیف نبوده و ایران هیچ وقت مثل امروز قوی نبوده است و کشوری که قدرت دفاع از خود را داشته باشد احتمال وقوع جنگ را کاهش و ثبات و صلح را افزایش می‌دهد.




آماده باش نیروهای آتش نشانی در تهران

سحام نیوز: همزمان با وزش باد شدید در پایتخت و شکسته شدن تعدادی درخت خیابان های حافظ و پل چوبی مسدود شد .
به گزارش مهر،شکسته شدن دو اصله درخت در خیابان حافظ روبروی ورزشگاه حیدرنیا سبب مسدود شدن خیابان و ترافیک نیمه سنگین در این منطقه شده است .
همچنین در حادثه ای دیگر بر اثر شکسته شدن درخت در محدوده پل چوبی ،پل مسدود شده و ترافیک در خیابان اطراف و میدان سپاه سنگین است .
براساس مشاهدات شهروندان یک اصله درخت نیز در محدوده خیابان بهبودی شکسته شده و سبب افزایش بار ترافیکی این منطقه شده است .
گفتنی است به تعدادی از خودروها نیز به علت شکسته شده درختان خسارات جزئی وارد شده است.
مهندس داود براتی معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش نشانی نیز ضمن هشدار به شهروندان توصیه کرد: از پارک و توقف خودروها در کنار درختان و اجسام سنگین خودداری کنند . ضمن این که شهروندان تردد در محل هایی که امکان سقوط اجسام وجود دارد خودداری کنند .
همچنین علیرضا علوی در گفتگو با مهر با اعلام آماده باش نیروهای آتش نشانی در مقابل حوادث احتمالی باد شدید پایتخت گفت: تاکنون حادثه خاصی رخ نداده است .
در روزهای اخیر، باران های بهاری خسارات فراوانی را به شهرتهران و تاسیسات مترو وارد نموده است.



جزیره بوموسی ‘منطقه نمونه گردشگری’ شد

سحام نیوز: حسن موسوی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفته است که براساس مصوبه جدید دولت، جزیره بوموسی به منطقه نمونه گردشگری تبدیل می شود و که هدف از آن افزایش ورود گردشگران داخلی و خارجی به این جزیره است.
به گزارش بی بی سی، امارات متحده عربی نسبت به جزیره ابوموسی و همچنین جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک واقع در خلیج فارس ادعای مالکیت دارد و هفته گذشته، نسبت به سفر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، به ابوموسی اعتراض کرد.
مقامات جمهوری اسلامی با رد این اعتراض، بر حاکمیت ایران بر این سه جزیره تاکید نهاده اند.



جمهوری اسلامی مدت‌هاست که براندازی شده است

سحام نیوز: ابوالفضل قدیانی زندانی سیاسی و مبارز دوران ستمشاهی با تاکید بر اینکه “در راه مبارزه باید صبر داشت” می گوید: دستگاه سرکوب حاکمیت اساساً اعتقادی به قانون ندارد و سعی می‌کنند با اعمال تبعیض و اهمال در اجرای قانون به زندانی فشار بیاورند تا مأیوس شود و واداراش کنند که از کار سیاسی کنار بکشد، ساکت شود و به مقاومت و مبارزه با استبداد ادامه ندهد.
به گزارش کلمه، ابوالفضل قدیانی، عضو دربند سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که بیش از یک سال است در بند ۳۵۰ اوین به منبع انرژی و روحیه برای دیگر زندانیان و خصوصا جوانان در این بند شده و پیش نماز این بند است، چندین بار در این مدت به بیمارستان منتقل شده و عمل جراحی نیز انجام داده و بدون اینکه مداوایش کامل شود به اوین بازگردانده شده است.
وی با تاکید بر اینکه نامه ها و سخنانش به رهبری “با انگیزه‌ی امر به معروف و نهی از منکر است” معتقد است: وظیفه‌ی دینی ماست که در حد توانمان در مقابل جور و ظلم بایستیم، ظلم و جور از فربه گی هرچه بیشتر فرو می‌پاشد.
قدیانی که سال ها برای استقلال و آبادی کشورش در زندان های طاغوت مبارزه کرده و شکنجه شده و هم اکنون آثار فشارهای آن روزها بر بدنش نمایان است با درد می گوید: نظامی که برای استقرار و تثبیتش هزاران شهید و جانباز داده‌ایم و زندان‌های رژیم و شاه را تحمل کرده‌ایم، الان مدت‌هاست که جمهوری اسلامی براندازی شده است. دیگر از اصل تفکیک قوا هیچ نمانده است. با نظارت استصوابی مجلس تحت فرمان رفت، قوه‌ی مجریه هم مطیع شد و قوه‌ی قضاییه هم که از اول زیر نظر ولی فقیه بود و اساساً مستقل نبود.
متن کامل گفتگوی ابوالفضل قدیانی را با هم می خوانیم:
بارها زندانیان سیاسی و خانواده‌های شان از رعایت نکردن حقوق زندانیان سخن گفته اند. اگر بخواهید یکی از مهمترین آن‌ها را تشریح کنید کدام حق پایمال شده را نام می‌برید؟
اگر بخواهم یکی از مهمترین این حقوق را نام ببرم آن حق مرخصی و ملاقات حضوری است. متأسفانه در حال حاضر به هیچ عنوان در این زمینه حقوق زندانیان سیاسی رعایت نمی‌شود. واقعیت این است که الان اکثر قریب به اتفاق ملاقات‌ها در بند ۳۵۰ کابینی است و متأسفانه دادستانی اختیار این قبیل امور را خود عهده دار شده است. سابق بر این اجازه‌ی آن دست مدیریت زندان بود و ملاقات‌های حضوری و مرخصی‌ها در بیشتر موارد مطابق قانون داده می‌شد، اما متأسفانه الان مرخصی‌ها را بسیار محدود کرده‌اند و از این کار بوی کینه‌توزی و انتقام‌جویی به مشام می‌رسد.
بسیاری از عزیزانی که مدت‌هاست در زندان هستند، با وجودی که خود آن‌ها و به خصوص خانواده‌ی آن‌ها نیاز به این مرخصی دارند اما برای اینکه خانواده‌های آن‌ها را تحت فشار قرار دهند به آن‌ها مرخصی نمی‌دهند. دوستانی مانند عبدالله مؤمنی، عماد بهاور، علیرضا رجایی، محسن محققی، حسن اسدی زیدآبادی، امیرخسرو دلیرثانی، علیرضا بهشتی شیرازی، سیامک قادری، جواد علیخانی، محمدرضا مقیسه، اسماعیل صحابه، بهمن احمدی امویی، علی جمالی، علی ملیحی، محمد داوری، احمدرضا یوسفی، حسین رونقی، ابوالفضل عابدینی، مهدی فروزنده، فرید طاهری، جلیل طاهری و عزیزانی که در سایر زندان‌ها اعم از تهران، کرج و دیگر شهرستانها به سر می‌برند و من در این مجال حضور ذهن ندارم که نام همه‌ی این عزیزان را بگویم. کاملاً مشخص است که ندادن مرخصی به آن‌ها به خاطر تسویه حساب شخصی و انتقام‌جویی است.
فارغ از اینکه یک نفر به چه دلیلی زندانی است این حق اوست که از مرخصی استفاده کند، اما نهادهای امنیتی که سوار بر دستگاه قضا هستند تبدیلش کرده‌اند به یک امتیاز و سعی می‌کنند که در این میان شیطنت کنند. به تعداد محدودی امسال و سال قبل مرخصی دادند و به کسانی که واقعاً نیاز به مرخصی داشتند مرخصی ندادند.
من نمی‌دانم این‌ها چه لذتی می‌برند از اینکه کسی را که بچه‌ی کوچک دارد و این کودک مدت‌هاست جز از پشت شیشه کابین ملاقات پدرش را ندیده است را در ایام عید در زندان نگه دارند و بعد به کسی مثل من که از نظر روحی نیاز به مرخصی ندارد مرخصی بدهند. البته شاید به من به دلیل وضعیت جسمانی‌ام مرخصی داده‌اند اما داخل زندان کسانی بودند که آن‌ها هم به دلیل وضعیت جسمانی‌شان نیاز عاجل به مرخصی دارند اما به این دوستان مرخصی نمی‌دهند تا از این طریق به خودشان و خانواده‌ی شان فشار بیاورند. من به دلیل همین رفتارها درخواست مرخصی نکردم و نمی‌خواستم هم به مرخصی بیایم ولی دوستان توصیه کردند که به خاطر وضعیت خاص جسمانی به مرخصی بروم که بنده هم پذیرفتم.
عزیزانی که منتظر مرخصی بودند به لحاظ روحی در چه حالی بودند؟
خوشبختانه بچه‌ها با وجود این فشارها روحیه‌ی شان خوب است. با توکل بر حضرت حق ایستاده‌اند و مقاومت می‌کنند و مقاومت خواهند کرد.
در این مدت دیده‌ایم که برخی از زندانیان وقتی خبر بیماری‌شان منتشر می‌شود و یا اعتصاب می‌کنند مرخصی می‌دهند و یا درمانشان را پیگیری می‌کنند اما برخی نه، این اختلاف برخوردها ناشی از چیست؟
دستگاه سرکوب حاکمیت اساساً اعتقادی به قانون ندارد و سعی می‌کنند با اعمال تبعیض و اهمال در اجرای قانون به زندانی فشار بیاورند تا مأیوس شود و واداراش کنند که از کار سیاسی کنار بکشد، ساکت شود و به مقاومت و مبارزه با استبداد ادامه ندهد. به عنوان مثال حسین رونقی که با این همه بیماری همچنان بر مواضعش ایستادگی می‌کند.
خب فشار اصلی به خانواده‌ها وارد می‌شود.
درست است. آن‌ها هم قصدشان همین است. اما خانواده‌ها آگاه‌تر و مقاوم‌تر از این هستند که تحت تأثیر این روش‌های غیر انسانی قرار بگیرند. خانواده‌ها می‌دانند که قصد این‌ها این است که بین همه ایجاد اختلاف کنند و از اول هم همینطور بوده است اما به لطف الهی نخواهند توانست. من نمی‌دانم که رفتار غیر قانونی و بعضاً غیر انسانی منصوبین آقای خامنه‌ای در دستگاه‌های قضایی و امنیتی کی تمام می‌شود، اما مطمئن باشید که به فضل الهی اینگونه رفتارها زیاد دوام نخواهد آورد و پایمال‌کنندگان حقوق ملت نتیجه‌ی اعمالشان را خواهند دید.
حال که بحث به اینجا رسید بفرمایید با چه انگیزه‌ای به رهبری نامه نوشتید؟
با انگیزه‌ی امر به معروف و نهی از منکر و با انگیزه‌ی گفتن سخن حق نزد سلطان جائر که به فرموده‌ی رسول اکرم (ص) بزرگترین جهادهاست. دیگر بر قاطبه‌ی جامعه پوشیده نیست که بسیاری از این مفاسد و مشکلاتی که امروز کشور با آن دست به گریبان است، مستقیم یا غیر مستقیم از ایشان ناشی می‌شود. اما تأکید بر این مسلئه و تکرار آن هم لازم است. حاکمیت با زر و زور و تزویر از ایشان بت ساخته است و می‌خواهد با نشاندن ایشان بر فراز قانون، جرأت نقد رهبری را از منتقدان بستاند. این حریم کاذب باید شکسته شود و آن بخشی از مردم که به هر دلیلی خبر ندارند، بدانند که ایشان مملکت را به لبه‌ی پرتگاه کشانده و ایشان مسئول اصلی ویرانی اقتصاد، صنعت و فرهنگ این کشور است. البته من می‌دانم که مشکلات قانونی و سابقه‌ی دیرینه‌ی استبداد در تاریخ ما این امکان را فراهم کرده است که قدرت در یک جا تجمیع شود و همه می‌دانیم که قدرت مطلقه فساد آور است، ولی این مسئله رافع مسئولیت مستقیم آقای خامنه‌ای نیست. اینطور نیست که ما ساختار استبدادی را تنها مقصر بدانیم. ساختار استبدادی و مستبد در هم تنیده‌اند و برای اصلاح ساختار باید مستبد و استبداد را همزمان نقد کرد تا نقدمان مؤثر واقع شود. وضعیت امروز کشور، علاوه بر سلطه‌ی ساختار استبدادی بر کشور، متأثر از لجاجت و استبداد و خودبینی ایشان نیز هست و متأسفانه این رفتار همچنان ادامه دارد. از قرائن هم پیداست که ایشان نمی‌خواهند از این رفتارهایشان دست بکشند. وظیفه‌ی ماست که آن قدر بگوییم تا هیمنه‌ی استبداد را بشکنیم. آقای خامنه‌ای به عنوان بالاترین مقام کشور و کسی که بیشترین قدرت را در کشور (حتی به مراتب بیش از رئیس جمهور) در اختیار دارد باید درباره وضعیت امروز کشور پاسخگو باشد. نمی‌توان پذیرفت که کسی دارای بیشترین اختیارات ممکن باشد و از پاسخگویی به خاطر این اختیارات معاف شود. مهمترین چیزی که ایشان باید درباره‌ی آن پاسخگو باشد سوء استفاده از اختیارات، به منظور استقرار استبداد دینی است. استبدادی که علاوه بر وارد کردن خسارات بسیار بر کشور بزرگتری جفا را در حق دین مبین اسلام نیز کرده است. ایشان دین را آلت دست خود و ابزار قدرت‌ورزی خود کرده‌اند. این‌ها برای بخش بزرگی از جامعه معلوم شده است و ما هم باید آنقدر بگوییم تا بخش ناآگاه جامعه نیز آگاه شوند. با گسترش آگاهی این امید هست که آقای خامنه‌ای مجبور شود که عقب‌نشینی کند و بیشتر از این هزینه‌های سنگین به مردم مظلوم این آب و خاک وارد نکند.
به نظر شما چه اتفاقی افتاده است که بعد از سه دهه از پیروزی انقلاب به جایی رسیده‌ایم که مهدی خزعلی ۷۰ روز در زندان همین حکومت اعتصاب غذا می‌کند، محمد نوریزاد نامه می‌نویسد و تهدید می‌شود و به زندان می‌رود، ابوالفضل قدیانی با آن سابقه‌ی مبارزاتی خود در دوران طاغوت چنین دست به نقد می‌زند، حتی از درون زندان و هزارها نمونه‌ی دیگر از این دست؟
همانطور که می‌دانید شعار اصلی انقلاب، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود. ولی متأسفانه واقعیت این است که عملاً به آزادی و دمکراسی توجه لازم نمی‌شد. برای انقلابیون آن طور که باید و شاید مشخص نبود که این سه اصل همبسته‌اند و با از دست رفتن اصل آزادی دو اصل دیگر صدمه جبران ناپذیر می‌خورند. هرچند در فصول سوم و پنجم قانون اساسی به حقوق مردم و حق حاکمیت ملی تصریح شده است و این قانون صراحت دارد که حقوق مردم و حق حاکمیت ملی چیست. ولی در عمل این دو اصل در محاق رفت و زیر پا گذاشته شد و آنچه که پر رنگ شد ولایت فقیه بود. مدام هم تبلیغ می‌شد که مشروعیت ولایت فقیه از بالاست و از مردم نیست. بعد هم که گفتند اختیارات ولی فقیه در قانون کف اختیارات است و سقف آن هم بی‌نهایت است و معلوم نیست تا کجا خواهد رفت. العیاذ بالله اگر کسی نداند امر بر او مشتبه می‌شود که واقعاً اختیارات ولی فقیه در حد اختیارات شارع مقدس است.
به هر حال آنقدر ولایت فقیه پر رنگ شد که همه چیز را تحت شعاع قرار داد و جمهوری اسلامی تبدیل شد به یک حکومت فردی و خودکامه. شما ببینید که دیگر از اصل تفکیک قوا هیچ نمانده است. با نظارت استصوابی مجلس تحت فرمان رفت، قوه‌ی مجریه هم مطیع شد و قوه‌ی قضاییه هم که از اول زیر نظر ولی فقیه بود و اساساً مستقل نبود. به این ترتیب فلسفه‌ی وجودی انقلاب که نفی استبداد و خودکامگی و تمامیت‌خواهی بود تا حق جمهور مردم و حق حاکمیت ملی احیا شود و جمهوری اسلامی به تمام معنا برقرار شود به زیر سؤال رفت. در این شرایط وظیفه‌ی یک فعال سیاسی و اجتماعی این است که به این شرایط اعتراض کند.
در این باره توضیح بیشتری می‌دهید؟
به نظر من بعد از انتخابات خرداد هشتاد و هشت، روندی چندین ساله بروز تام و تمام پیدا کرد و آن براندازی جمهوری اسلامی بدست نهادهای انتصابی و نظامی منصوب آقای خامنه‌ای بود. الان مدت‌هاست که جمهوری اسلامی براندازی شده است. نظامی که برای استقرار و تثبیتش هزاران شهید و جانباز داده‌ایم و زندان‌های رژیم و شاه را تحمل کرده‌ایم. متأسفانه نظام فعلی نه جمهوری است و نه اسلامی. من قبلاً در این باره توضیح داده‌ام. قرار نبود که جمهوری اسلامی نظامی استبدادی و خودکامه باشد. ولی متأسفانه قانون اساسی کاملاَ زیر پا گذاشته شد و استبداد دیرینه در این مملکت این بار لباس دین پوشید. باز اصل آزادی بیان لغو شد، آزادی اجتماعات، که در قانون اساسی به آن تصریح شده است، تبدیل به آزادی اجتماعات طرفداران حاکمیت شد، احزاب مستقل و منتقد تعطیل شدند، اعتراض جوابش زندان انفرادی شد و خلاصه آزادی‌های تصریح شده در قانون اساسی مثل راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز به سادگی لگدمال شد.
الان دیگر حتی پرده پوشی هم نمی‌کنند و علناً اعلام می‌کنند که خواست یک فرد به جای قانون فصل الخطاب است. آیا این مسئله اعلام علنی استبداد نیست؟ در این وضعیت استبدادی ما شاهدیم که برای بالا رفتن از پله‌های ترقی، تملق گفتن آن شخص از الزامات است. الان به مناسبت‌های مختلف، دستگاه‌های دولتی و شبه دولتی با هم مسابقه می‌گذراند که تصاویر بزرگ‌تر و بیشتری از آقای خامنه‌ای با هزینه‌های سرسام آور چاپ کنند درست مثل کشورهای زیر سلطه‌ی دیکتاتوری مثل کره‌ی شمالی و سوریه و شوروی سابق. حال این وضعیت را مقایسه کنید با توصیه‌هایی که امیرالمؤمنین علی (علی) به مالک اشتر فرمودند. این‌ها همه نشانه‌ی روشن خودکامگی است. این خودکامگی برای صاحب قدرت شیرین است و همین است که برای حفظ قدرت منتقدین و متفکرین و دلسوزان مملکت منکوب و سرکوب می‌شوند. انسان‌های رشید و کارآمد کنار گذاشته می‌شوند و افراد کوتوله و بله‌قربان‌گو مدیریت کشور را به عهده می‌گیرند و نتیجه این می‌شود که می‌بینید. مردم را ترسو بار می‌آورند و فرهنگ نفاق و چاپلوسی را می‌پرورند. رسانه‌های آزاد را که مانع فساد است از دم تیغ می‌گذرانند و در نتیجه هزاران فساد کوچک وبزرگ، مثل اختلاس‌ سه‌ هزار میلیارد تومانی در کشور اتفاق می‌افتد. سه هزار میلیارد تومان معادل بودجه‌ی کشورهای کوچک و متوسط آفریقایی است. حکومت استبدادی هیچگاه نمی‌تواند جلوی چنین فسادهایی را بگیرد و اساساً خود علت اصلی ویژه‌خواری و فساد اقتصادی است. اگر بخواهد جلوی فساد را بگیرد باید بسیاری از مقامات و دست اندرکاران خودش را که دستشان در جیب ملت است را محاکمه کند، اما مسلم است که نمی‌تواند. همین است که پرونده‌ی فساد خیابان فاطمی به حال خود رها می‌شود و متهم اصلی همچنان در مقام خود باقی می‌ماند. اینکه بنده و امثال بنده چنین مواضعی اتخاذ کرده‌ایم دلیلش همین شرایط است، شرایطی که متأسفانه رو به بهبود نیست.
سیاست خارجی کشور هم که سیاستی ماجراجویانه است و منافع ملی در با روش آقایان مدت‌هاست که قربانی شده است. یکی از شعارهای اصلی انقلاب، شعار استقلال بود اما ما متأسفانه شاهد این هستیم که کشور به دلیل سوء مدیریت و فساد، هرچه بیشتر از نظر اقتصادی نزول کرده است و فرایند تولید با اختلال مواجه شده. به نظر من در مدت زمامداری آقای احمدی‌ نژاد ما از شعار استقلال مدام دورتر شده‌ایم. عجیب این است که هرچه وضعیت اقتصادی بدتر می‌شود همزمان شاخ و شانه کشیدن برای دنیا هم بیشتر می‌شود و این تنش‌ها هم وخامت وضعیت اقتصادی را تشدید می‌کند. مطمئن باشید که با وخامت اوضاع اقتصادی حاکمیت تلاش خواهد کرد که گناه این وضعیت را به گردن دشمن خارجی بیندازد. حاکمیت فعلی و اصولاً رژیم‌های استبدادی حیات خود را در گرو بحران‌آفرینی می‌بینند، از این طریق است که می‌توانند قسمتی از جامعه را بفریبند با ترساندن ایشان از استیلای دشمن خارجی و نسبت دادن مخالفان به بیرون مرزها، بتوانند تا چند صباحی حاکمیت زور و سرکوب را ادامه دهند و مشکلاتی را که خود مسببش بوده‌اند به گردن دیگران بیندازند. مشابهت حکومت آقای خامنه‌ای از این منظر با دیگر رژیم‌های استبدادی قابل تأمل است.
سیاست دولت در زمان آقای خاتمی تنش‌زدایی با دنیای خارج و برقراری ارتباط بر مبنای احترام متقابل بود. این سیاست به همراه عملکرد معقول اقتصادی اندک اندک داشت در جامعه تحول ایجاد می‌کرد. طبقه متوسط رشد می‌کرد، نهادهایی مدنی در حال تثبیت شدن بود و بهبود وضعیت معیشتی و فرهنگی قابل لمس بود. شرایطی که اگر ادامه پیدا می‌کرد اگر نگویم بساط استبداد را برمی‌چید، لااقل آن را محدود می‌کرد. اما متأسفانه از همان ابتدا، برنامه‌ی آقای خامنه‌ای و دستگاه‌ها قضایی و نظارتی و نهادهای امنیتی و نظامی وابسته با ایشان اخلال در این روند بود. و تأسف‌انگیزتر اینکه به دلیل قدرت نهاد‌های انتصابی و ضعف نهادهای نوپای مدنی و البته اشتباهات جریان اصلاحات و آقای خاتمی (که همینجا بگویم با وجود نقدهایم بر عملکردشان به ایشان علاقه‌مند هستم و ایشان را فردی دلسوز و خدوم می‌دانم) استبداد موفق شد احمدی‌نژاد را با لطایف الحیل به مسند ریاست جمهوری بنشاند و شد آنچه شد. آقای خامنه‌ای با سر کار آمدن احمدی‌نژاد یک قدم به آرزوی دیرینه‌اش که رسیدن به قدرت مطلقه‌ی بدون معارض بود نزدیک‌تر شد. اما از الطاف الهی انتخابات خرداد ۸۸ بود. به نظر من انتخابات خرداد ۸۸ و اتفاقات بعد از آن را می‌توان واکنش جامعه به فربه شدن هرچه بیشتر استبداد دانست. و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین. این انتخابات قدرت جریان ضد استبداد را نشان داد و معلوم کرد که مبارزه و تلاش متفکرین و منتقدین و دلسوزان کشور تا چه حد مؤثر بوده است و اندیشه‌های آن‌ها در بطن جامعه نفوذ کرده است. بنده و امثال بنده هم در مقام کسانی که جوانی‌شان را پای انقلاب گذاشته‌اند تا شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی محقق شود نمی‌توانسته‌ایم و نمی‌توانیم ساکت بنشینیم که آقای سید علی خامنه‌ای بیاید و به نام ولایت فقیه، سلطنت مطلقه بکند. وظیفه‌ی دینی ماست که در حد توانمان در مقابل جور و ظلم بایستیم.
آقای قدیانی، امروز تب خیابان خوابیده و حرکت‌های ظاهری اجتماعی کمرنگ شده. حاکمیت خیلی تلاش می‌کند که بقبولاند جنبش سبز تمام شده و حرکت اعتراضی مردم خوابیده و همه چیز آرام و خوب و خوش است. به نظر شما واقعاً همه چیز آرام است و یا این تبدیل شده به حرکت زیرزمینی و زیر پوست جامعه؟
در نامه‌ای که به آقای خامنه‌ای نوشته‌ام گفته ام که بر خلاف هر آنچه از قلت و نازکی می‌شکند ظلم و جور از فربه گی هرچه بیشتر فرو می‌پاشد. اگر می‌بینید که الان تب اعتراضات خیابانی فروکش کرده یکی از دلایلش این است که استبداد مجبور شده از تمام توان سرکوبش برای اینکه جنبش ظهور و بروز خیابانی نداشته باشد استفاده کند. من هم قبل و هم بعد از دستگیری‌ام تصریح کرده‌ام که جنبش سبز هم گسترده‌تر و هم عمیق‌تر شده است. این خواب و خیال آقای خامنه‌ای و استبدادطلبان است که جنبش از بین رفته است. دستگاه‌های تبلیغاتی وابسته به ایشان هم مجبورند بر طبل افاضات ایشان بکوبند. همگان دیدند که بعد از ۲۵ بهمن ۸۹ چقدر خواب این جماعت آشفته شد. حتی در خبرها بود که آقای خامنه‌ای به وزیر اطلاعات اعتراض کرده بود که شما می‌گفتید دیگر همه چیز خوابیده است پس این اتفاقات چه بود.
به نظر من اگر کوچکترین منفذی باز شود آن وقت خیابان‌های شهرهای کشور سبزپوش خواهند شد روشن ترین دلیلش هم این است که با کوچکترین فراخوانی شهر تبدیل به یک پادگان بزرگ می‌شود. اگر جنبش خوابیده است این لشکرکشی خیابانی برای چیست؟ اگر به آنچه می‌گویند باور دارند برای یک بار هم که شده طبق نص صریح قانون اساسی عمل کنند و مجوز راهپیمایی بدهند. مثل بسیاری از کشورهای مردمسالار دنیا که همین صدای و سیمای وابسته به آقای خامنه‌ای مدام با آب و تاب از راهپیمایی‌های مخالفین سیاست‌های دولت‌هایش گزارش تهیه می‌کند.
جنبش سبز جنبشی ریشه دار است. ریشه‌اش هم مطالبات معوقه‌ی ملی است. مطالباتی مثل حق حاکمیت ملی، حق آزادی‌های مدنی و سیاسی، حق برخورداری از حداقل معیشت برای تمام آحاد جامعه، خواست توسعه اقتصادی و انسانی و …. در این مدتی که از ظهور جنبش سبز می‌گذرد تمام این مطالبات با شدت بیشتری سرکوب شده‌اند، احزاب بیشتری تعطیل شده‌اند، روزنامه‌ها و رسانه‌های آزاد محدودتر شده‌اند، وضعیت اقتصادی به مراتب وخیم تر شده است و بسیاری از اتفاقات ناگوار دیگر. مسلم است که این مطالبات از بین نمی‌رود و به همین دلیل جنبش سبز از بین نمی‌رود.
نکته‌ی مهم دیگر هم این است که همانطور که رهبران مظلوم جنبش سبز، آقایان موسوی و کروبی که به ناحق در حصر به سر می‌برند، تأکید کرده‌اند، جنبش سبز جنبشی اصلاحی و ضد خشونت است. روشی که حکومت در سرکوب خشن راهپیمایی‌های سکوت خیابانی پیش گرفته بروز خیابانی جنبش را بدون اینکه خشونتی اتفاق بیفتد را دچار مشکل کرده است. بروز خشونت چیزی است که اصلاً مطلوب نیست. هرچند می‌توان به دنبال راه‌هایی بود که باز هم جنبش در سطح شهرها ظهور داشته باشد.
به نظر من همانطور مهندس میرحسین موسوی پیشتر تأکید کرده بود وظیفه‌ی اصلی یاران جنبش سبز آگاهی بخشی است. کاری که خوشبختانه الان به کمک رسانه‌های مجازی و البته روش‌های قدیمی‌تر در حال انجام است. گسترش آگاهی بزرگترین دشمن استبداد است. اتفاقاً اینکه حرکت جنبش سبز بطئی و آرام است برکاتی دارد.
شما می‌دانید که طیف‌های بسیار متنوعی در داخل جنبش سبز حضور دارند، به دلیل سال‌های دراز استبداد ظرفیت ما هنوز برای تحمل سخنان مخالف و اندیشه و شیوه‌ی زندگی متفاوت کم است. اکنون فرصت مغتنمی است که ما با خود تمرین گفتگو و مدارا بکنیم. نفس وجود این دیالوگ یعنی به ثمر نشستن جنبش سبز. این گفتگو باید با مخالفین جنبش هم صورت بگیرد. دنیای مجازی فضای بسیار مناسبی برای انجام این کار است. همین که کسی که طرفدار وضعیت موجود است با کس یا کسانی از جنبش وارد دیالوگ، هرچند دیالوگ چالشی بشود ضربه‌ای بر کمر استبداد است. استبداد پیروان و طرفدارانی چشم و گوش بسته می‌خواهد. سخنانی که بین شما و آن‌ها رد و بدل خواهد شد، در ضمیر آن‌ها اثر خود را خواهد گذاشت و در آینده نتیجه‌ی ملموس خواهد داد. در این راه باید صبر داشت و آیات شریفه‌ی صبر را نصب‌العین قرار داد: “أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا یَأْتِکُم مَّثَلُ الَّذِینَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِکُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِیبٌ” (آیا پنداشتید که داخل بهشت مى‏شوید و حال آنکه هنوز مانند آنچه بر [سر] پیشینیان شما آمد بر [سر] شما نیامده است آنان دچار سختى و زیان شدند و به [هول و] تکان درآمدند تا جایى که پیامبر [خدا] و کسانى که با وى ایمان آورده بودند گفتند پیروزى خدا کى خواهد بود هش دار که پیروزى خدا نزدیک است)
آقای قدیانی، در صحبت‌هایی که الان داشتید و با توجه به اینکه شما یک دوره هم قبل از انقلاب فعالیت‌های مبارزاتی داشتید، زندان رفتید و جنبش مردم ایران را در آن زمان هم از نزدیک لمس کردید، اگر بخواهید بین جنبش سبز و جنبش آن روز مردم ایران مقایسه کنید، چه نکاتی برجسته است؟
در پاسخ به یکی از سؤالات قبلی شما گفتم در زمانی‌ که ما با رژیم شاه مبارزه می‌کردیم نسبت به مسئله‌ی دمکراسی و آزادی کم توجه بودیم. دمکراسی به معنای حاکمیت اکثریت با حفظ حقوق اقلیت. اینکه مرجع نهایی برای تصمیم‌گیری درباره‌ی اینکه کدام سلیقه و گرایش سیاسی، اجتماعی، فرهنگی زمام حکومت را در دوره‌ای محدود در دست بگیرد آرای عمومی است و هیچ کس حق ندارد با توسل به یک اتوریته دینی یا ایدئولوژیک این حق را از مردم سلب کند. اکثریت مبارزین در آن زمان بر این گمان بودند که با سقوط شاه استبداد می‌رود و حکومت دمکراتیک جایگزینش می‌شود اما برای ما چندان مشخص نبود که دمکراسی چه لوازمی دارد و استبداد از چه ناشی می‌شود.
ما می‌دانستیم چه را نمی‌خواهیم و نمی‌دانستیم چه را می‌خواهیم. متأسفانه در مجلس خبرگان قانون اساسی هم این عدم آگاهی از لوازم استبداد و دمکراسی باعث شد که برخی از بندهای قانون اساسی این امکان را یک نفر بدهد که با سوء استفاده از قانون و بر خلاف روح قانون اساسی و تصریح فصول سوم و پنجم آن قدرت در دستان یک نفر تجمیع شود. در آن زمان گمان بسیاری بر این بود که با تعبیه ولایت فقیه در قانون اساسی و شمردن صفاتی چون عدالت و تدبیر و شجاعت و… برای او، و اینکه ولی فقیه بر قوای سه‌گانه امکان تفوق داشته باشد مانع استبداد است اما از قضا سرکنگبین صفرا فزود. الان بعد گذشت بیش از سه دهه از تصویب قانون اساسی، آقای خامنه‌ای توانسته است اصل تفکیک قوا را که یکی از موانع اصلی استبداد است، با اقدامات غیر قانونی خود به طور کامل منهدم کند. اما خوشبختانه در حال حاضر، جنبش سبز دقیقاً می‌داند چه چیزی را می‌خواهد و به لوازم آن هم آگاه است.
به عنوان آخرین سؤال. نظرتان درباره‌ی انتخابات اخیر چیست؟
از قبل هم معلوم بود که این انتخابات، یک انتخابات فرمایشی و نمایشی است و در صحبت‌های آقای خامنه‌ای پیش از انتخابات که وعده‌ی مشارکت بالا اعلام شد معلوم بود که چه اتفاقی خواهد افتاد. اذانب استبداد باید به گونه‌ای جلوه دهند که پیشگویی‌های مستبد، محقق خواهد شد. اما الحمد لله این بار هم طشت رسوایی شان از بام افتاد. اعلام کردند که حدود بیست و شش میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند و این تعداد شرکت کننده برابر با ۶۴ درصد واجدین شرایط است. واجدین شرایط را هم کمتر از تعداد واقعی اعلام کرده بودند و گفته بودند که حدود ۴۸ میلیون نفر واجد شرایط داریم. که خوب حاصل تقسیم ۲۶ بر ۴۸ می شود حدود ۵۴ درصد نه ۶۴ درصد. همیشه کسی که می‌خواهد دروغ بگوید و تقلب کند این چنین خودش را رسوا خواهد کرد. طبق اخباری هم که از وزارت کشور درز کرده است مشارکت بسیار پایین تر از همین ۲۶ میلیون نفری است که خودشان در ابتدا اعلام کرده‌اند و آقای خامنه‌ای هم درصد مشارکت واقعی را خوب می‌داند. مردم را هم نمی‌توانند فریب دهند بالاخره مردم فضای انتخابات را دیده‌اند و می‌دانند که درصد مشارکت چه قدر بوده است. حتی این اقدام ایشان در اعلام نتایج مشارکت ۶۵ درصدی برای کسانی هم که به هر دلیلی رفته‌اند و رأی داده‌اند مشکل درست خواهد کرد. برای مثال همین شهر تهران که گفته اند ۴۸ درصد واجدین شرایط در آن شرکت کرده‌اند. بالاخره با یک گشت و گذار ساده معلوم می‌شد که به هیچ وجه درصد شرکت کنندگان در انتخابات حتی نصف این این مقدار هم نیست. برای بسیاری از کسانی هم که رفته‌اند و رأی داده‌اند دروغ گویی دستگاه استبداد مشخص‌تر خواهد شد. البته این درست است که در شهرستان‌های کوچک و روستاها به دلیل ذات منطقه‌ای بودن انتخابات مجلسس و برخی نگرانی‌ها از عواقب شرکت نکردن در انتخابات از قبل هم میزان مشارکت حداقلی (که از قرار معلوم کمتر از دوره‌های گذشته بوده) متصور بود ولی خود حاکمیت هم می‌داند که این مشارکت حداقلی در شهرستان‌های کوچک و مناطق روستایی برایش مشروعیت نمی‌آورد و این رأی، رأیی نیست که آقای خامنه‌ای برای خود منظور کند. به همین دلیل است که من می‌گویم که آقای خامنه‌ای در مسابقه‌ی تک اسبه‌ای که برگزار کرد باز هم بازنده شد و پایه‌های لرزان حکومتش را با اصرار مجدد در تقلب و دستکاری نتایج انتخابات سست‌تر کرد.



تاکید کنفرانس تونس بر ضرورت آزادی موسوی ،کروبی، رهنورد و حمایت از جنبش های ضد استبدادی منطقه

سحام نیوز: شرکت کنندگان در کنفرانس تونس با تاکید بر لزوم برگزاری یک انتخابات آزاد در ایران بر آزادی رهبران جنبش سبز و زندانیان سیاسی تاکید کردند.
کنفرانس تونس با هدف بررسی چالش های ایجاد تغییر در نظام سیاسی جهان عرب و کشور های خاورمیانه با حضور نمایندگان جنبشها، تشکلات و احزاب دمکراسی خواه کشورهای عربی مانند فلسطین، مصر، تونس، سوریه، یمن، لیبی، بحرین، الجزایر، مراکش، لبنان ،اردن و همچنین نمایندگان حزب سوسیالیست اروپا و احزاب سوسیال دموکرات کشورهای اروپایی برگزار شد.
در این کنفرانس اردشیر امیر ارجمند سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید و مشاور ارشد میر حسین موسوی نیز حضور داشت. وی با نمایندگان جنبش های مختلف در مورد تحولات منطقه و همچنین وضعیت جنبش سبز کفتگو تبادل نظر کرد.
به گزارش خبرهای رسیده به سحام، در بخش دستور کار این کنفرانس در مورد ایران با حمایت از حرکت های آزادیخواهانه آمده است:سرکوب مداوم جنبش های دموکراسی خواهی در ایران باید متوقف شود. ما خواهان برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در ایران هستیم ما فریاد می زنیم که خواهان آزادی رهبران مخالفان سیاسی از جمله موسوی، کروبی، رهنورد و دیگر زندانیانی هستیم که به خاطر اعتقادات سیاسی در زندان هستند
در این کنفرانس با اشاره به حوادث تاریخی یک سال گذشته جهان عرب که باعث تغییرات عمیقی در منطقه و جهان شده است آمده است کسی نمی تواند پیشبینی کند که این حوادث چگونه به پایان خواهد رسید اما این اتفاقات را مردان و زنان جوانی آغاز کردند که برای ابراز خشم و نا امیدی خود نسبت به وضع موجود به خیابان ها آمدند آنها برای مطالبه دموکراسی، آزادی، شغل، زندگی با عزت و حقوق بشر در کشور های خود این تلاش را آغاز کردند که تا به امروز ادامه داشته است.
شرکت کنندگان در این کنفرانس همچنین با حمایت از جنبش بحرین مداخله عربستان سعودی در بحرین را محکوم کردند.
در این کنفرانس همچنین تصریح شد: رژیم های سرگوبگر چندین دهه در این کشور ها حکومت می کردند و تغییر زمانی اتفاق افتاد که مردم موفق به سرنگون کردن دیکتاتورها در چهار کشور تونس، مصر، لیبی و یمن شدند. خواست و فشار مردم در کشور های مراکش و اردن منجر به وقوع اصلاحات شد و در سوریه و کشورهای حاشیه خلیج فارس به خصوص در بحرین نیز مردم مشغول مبارزه هستند همانگونه که مردم فلسطین هنوز پس از سالها در برابر اشغال سرکوبگرانه سرزمین خود ایستاده اند.
در خصوص چالش های تغییر در کشورهایی که برای دمکراسی مبارزه می کنند در این کنفرانس بر انتقال دموکراتیک قدرت، ایجاد حاکمیت قانون، تقویت و توسعه اجتماعی، مدرنیزه کردن اقتصاد و اصلاحات قانون اساسی تاکید شده است.
در این کنفرانس در خصوص چالش های سازمان دهی انتخابات آزاد و تضمین انتقال دموکراتیک قدرت هشدار داده شده است:همیشه خطر بازگشت حکومت های استبدادی وجود دارد و نهادهای دموکراتیک ابزاری برای جلوگیری از این امر هستند هدف ما این است که قوانین دموکراتیک در جوامع اجرا شود به حاکمیت قانون احترام گذاشته شود و اراده مردم تعیین کننده سرنوشت آنان باشد.
این دموکراسی های نوظهور باید تبدیل به جوامع کثرت گرا با سمت و سوی دموکراتیک گردند و تمامی سطوح جامعه اعم از زنان، جوانان و اقلیت را در بر گیرند.






بیانیه تحلیلی دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران: تشکیل جبهه سیاسی متحد در مقابل استبداد داخلی

دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران، در پایان نخستین ماه از سال نوی ایرانی، با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تحلیل وضعیت سیاسی کشور، بر لزوم «تشکیل جبهه‌ای از گروه‌ها و شخصیت‌های دموکراسی‌خواه برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی» تاکید کرده است.
به گزارش دانشجونیوز، این گروه سیاسی-دانشجویی در بیانیه‌ی خود، «شبکه سازی‌های سیاسی-اجتماعی»، «جلب حمایت‌های موثر جامعه‌ی جهانی برای توقف نقض حقوق ملت ایران از سوی حکومت»، «یادآوری خطرات جبران ناپذیر جنگ بر جریان دموکراسی‌خواهی در ایران به قدرت‌های بزرگ جهان» و «دفاع از حق شهروندی مدرن برای تمام ایرانیان از هر قوم، نژاد، مذهب، مسلک و جنسیت» را از کارکردهای چنین جبهه‌ای از دموکراسی‌خواهان دانسته است.
جبهه‌ای که به نوشته‌ی این بیانیه، ضمن داشتن «نگاهی رادیکال به مقوله‌ی تغییر»، «اعتراضات مسالمت‌آمیز» را به نتیجه‌ای ملموس و مورد خواست اکثریت اپوزیسیون یعنی «انتخابات آزاد» برساند.
متن کامل این بیانیه که در اختیار دانشجونیوز قرار گرفته به شرح زیر است:
سال 1391 را در حالی آغاز کرده ایم که کشورمان با شرایط نگران کننده ی کم سابقه ای رو به روست. بی توجهی به مطالبات دموکراتیک و سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز مردم، ناکارآمدی مدیریت اقتصادی کشور و فساد افسارگسیخته ی حکومتیان، گذران زندگی را برای مردم بسیار دشوار نموده است و سیاست های بین المللی تنش زای جمهوری اسلامی نیز، از سوی دیگر، انزوای روزافزون کشور را در جامعه جهانی به همراه داشته است.
در چنین شرایطی تشکیل و تقویت صدایی قدرتمند از نیروهای دموکرات ایرانی برای دفاع از حقوق ملت و صیانت از منافع ملی کشور بیش از هر زمان دیگری ضروری می نماید.در همین راستا کمیته ی سیاسی دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال ایران نکاتی را به اجمال بر می شمارد:
یک) جنبش اعتراضی سال 88 موسوم به "جنبش سبز" در اعتراض به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری
و با شعار اصلی "رای من کجاست" به خیابان آمد. هر چند سلایق سیاسی مختلف و شعار های فرعی متعدد و گاه متناقض از درون این جنبش به گوش می رسید اما بی شک اصلی ترین مطالبه این جنبش "ابطال نتایج انتخابات" و "برگزاری مجدد آن" بود؛ به نحوی که با تحقق این امر ادامه اعتراضات منتفی می نمود.
اما مساله در این خلاصه نشد و با بی توجهی سران حکومت، شعارهای مردم و بیانیه های رهبران نمادین جنبش سبز نیز از خواست ابطال انتخابات فراتر رفت و به نقد و نفی دیکتاتوری حاکم بر کشور کشیده شد و بدین سان، با دگردیسی و تحول خواست های سیاسی معترضین رو به رو شدیم. البته در این میان شاهد گسترش سرکوب ها نیز بودیم که به موازات گسترش کیفی و کمی اعتراضات، افزایش می یافت. اما امروز بعد از گذشت بیش از دو سال، این جنبش توان خود را برای حضور در خیابان _به عنوان مهمترین و موثرترین راه پی گیری مطالبات در شرایط کنونی_ از دست داده است.
در واقع، حکومت توانسته است با استفاده از سرکوب گسترده، ایجاد رعب و وحشت در میان فعالان جنبش و نمایش مشت آهنین، معترضین را سرکوب و صدایشان را خاموش کند.
بدیهی ست عدم پاسخگویی به خواسته های دموکراتیک در جنبش سبز و سرکوب آنها به افزایش نارضایتی ها و انباشت مطالبات منجر شده است. در واقع، ناامیدی از ثمربخش بودن مجاری دموکراتیک برای فعالیت های سیاسی – مدنی در کنار فشارهای روز افزون اقتصادی، خواسته ها را رادیکال تر کرده و همچنین اعتماد میان دولت و ملت به عنوان اصلی ترین سرمایه یک حکومت را نیز به شدت کاهش داده است؛ چنانچه مردم تمایلی برای همکاری با دولت برای عبور از بحران ها ندارند. از این رو بروز خیزش ها و جنبش های دیگری با خاستگاه های اجتماعی، سیاسی متفاوت نسبت به آنچه بعد از انتخابات رخ داد و نیز طرح مطالباتی متفاوت نسبت به آن بسیار محتمل می نماید.
. چنین است که به نظر می رسد می توان خواست های رادیکال جنبش سبز را، در در این برهه از زمان، در قالب اتحاد نیروهای اپوزیسیون و نیز سازماندهی نیروهای سیاسی- اجتماعی و حضور دگربار آن ها در خیابان به پیش برد.
دو) حکومت ایران در دوسال اخیر نشان داده است که تصمیمی برای ایجاد فضای باز سیاسی-اجتماعی ندارد و همچنان پروژه حذف گروه های سیاسی غیر همسو و ایجاد رعب و وحشت در جامعه و نظامی کردن سیاست، اقتصاد و فرهنگ را پیش می برد. به نظر می رسد بعد از گذشت نزدیک به دو سال از تغییر آرایش نیروهای سیاسی در ایران ،به واسطه شکل گیری جنبش سبز، اکنون آرایش جدیدی در میان نیروهای منتقد حکومت در حال شکل گرفتن است. مهمترین نقطه ی عطف در این تغییر و تحول شرکت برخی از چهره های سرشناس منتقد حکومت در اولین انتخابات پس از انتخابات مناقشه انگیز سال 88 می باشد که نمایانگر جریانی شد که ،به نظر، از بالارفتن سطح مطالبات معترضین نگران است، مهمترین دغدغه اش بازگرداندن شرایط کشور به قبل از انتخابات سال 88 است، و تعریف تقلیل گرایانه از اصلاحات در نظام فعلی دارد. البته در نگاهی دیگرگونه می توان از این شفاف سازی ها استقبال کرد تا مرزهای اعتراض و انتقاد نیروهای معترض روشن تر گردد. این که سیدمحمد خاتمی با شرکت در شبه انتخابات مجلس شورای اسلامی نهم، با مواضع میرحسین موسوی و مهدی کروبی مرزبندی می کند و -در نگاهی کلان تر -مدلی دیگر از فعالیت اعتراضی به وضع موجود را عرضه می دارد، فارغ از این که چه اندازه با واقعیت همخوان و قرین به موفقیت است، می تواند به دیگر نیروهای اپوزیسیون فضایی شفاف تر برای تحلیل هایی واقعی تر از درجه ی تغییر طلبی برخی از افراد شاخص و گروه ها ارائه بدهد. در مثال شرکت سیدمحمد خاتمی در شبه انتخابات مجلس شورا و حمایت برخی چهره ها از این تصمیم، نیز، او این پیام را به گوش اپوزیسیون داخل و خارج رساند که مواضعی متفاوت از نیروهای برجسته ی جنبش سبز دارد که در همان مدل اصلاحات درون نظام و با قبول چارچوب های اصلی نظام جمهوری اسلامی خلاصه می شود. ما همچنان که از این شفاف سازی ها استقبال می کنیم، این را نیز پنهان نمی داریم که تجربه ی هشت ساله ی دولت اصلاحات در سیستم جمهوری اسلامی نشان داده است که نه تنها این مدل از فعالیت های اصلاحی-با توجه با ساختار حقوقی و حقیقی نظام- امتناع منطقی دارد، بلکه نمی تواند یکی از مهم ترین خواسته ها و شاید مهمترین خواسته ی نیروهای اپوزیسیون مبنی بر برگزاری انتخابات آزاد با شرکت تمام نیروهای معترض و منتقد داخل و خارج از کشور را محقق کند. پس بر نیروهای اپوزیسیون است که با چنین شناختی، میزان اشتراکات و افتراقات خود با این گونه از سیاست ورزی ها را بسنجند و تصمیماتی بایسته بگیرند.
سه) به عقیده ی ما تشکیل جبهه ای از گروه ها و شخصیت های دموکراسی خواه برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی ضروری می نماید. جبهه ای متشکل از دموکراسی خواهان ایرانی به گونه ای که بتواند نماینده پر توانی برای بخش بزرگی از مردم ایران و مطالبات دموکراتیک آنها باشد می تواند در شرایط فعلی کارکردهای مهم و حیاتی داشته باشند
1- در جهت افزایش توان سیاسی ، بسیج و سازماندهی بدنه ی نیروهای دموکراسی خواه در داخل کشور- نقشی موثر ایفا کند. این نکته ی بسیار مهم، متاسفانه، اغلب در گرماگرم مباحث اپوزیسیون فراموش می شود. در حالی که نباید فراموش کرد که این خیابان است که در نهایت می تواند استبداد را به زانو در آورد. شبکه سازی های سیاسی-اجتماعی، موردی است که گروه های مختلف اپوزیسیون نباید آن را دست کم بگیرند. البته این مهم را در سنجش با متغیر مهمی به نام سرکوب باید در نظر گرفت و اندازه گیری کرد ولی از اصل و اهمیت آن نباید غافل شد.
2-با صدایی رسا نقض حقوق ملت ایران را به گوش جهانیان برساند و حمایت های موثر جامعه جهانی را برای توقف آن برانگیزد. در واقع اپوزیسیون باید به جامعه ی جهانی گوشزد کند که میان خواست های ملت و دولت ایران تعارض های جدی وجود داشته و به دلیل ساختارهای حقوقی و حقیقی غیردموکراتیک موجود دولت فعلی نمی تواند نماینده ی تمام مردم ایران قلمداد شود. بر این اساس جامعه ی جهانی نیز باید در برخورد با جمهوری اسلامی، این تفکیک را رعایت کند و در جهت دفاع از حقوق مردم ایران گام بر دارد.
به شکلی نافذ و اثربخش خطرات جبران ناپذیر جنگ بر جریان دموکراسی خواهی در ایران و تشدید سرکوب شهروندان به واسطه ی آن را، به جامعه جهانی یادآوری کند و آنها را متوجه مسئولیت خویش در این باره نماید. در واقع، اپوزیسیون آگاه ایرانی باید این نکته را به گوش قدرت ها ی بزرگ برساند که جنگ با جمهوری اسلامی، علاوه بر تحمیل خسارت های جانی و مالی فراوان بر مردم ایران و ایجاد بحران سازی منطقه ای از سوی این حکومت، می تواند دست آن را نیز برای برخورد سبعانه با نیروهای دموکراسی خواه داخل کشور- به بهانه ی جنگ- باز بگذارد و این نکته ای نیست که به هیچ عنوان مطلوب قلمداد شود. .
4-اژ حق شهروندی مدرن برای تمام ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهب و مسلک و جنسیتی دفاع کند ، آرزوی ایران برای همه ایرانیان را به شکلی صحیح پی گیری کند، و موجبات حفظ وحدت، یکپارچگی و تمامیت ارضی کشور را در ایران دموکراتیک فردا فراهم آورد. بارز است که اگر تمام ایرانیان، از هر قوم و دین و زبان و مسلکی، حس کنند که صدایشان در میان مخالفان جمهوری اسلامی پژواک می یابد و فراموش شده نیستند، بهتر و بیشتر می توان در جهت تقویت هویت ملی گام برداشت که خود سازنده و قوام بخش همبستگی ملی ست..
به عقیده ما تحقق دموکراسی در هر جامعه ای با خواست و تلاش مردم آن کشور و از طرق مسالمت آمیز، محتمل تر و کم هزینه تر خواهد بود. یک جبهه ی متشکل از دموکراسی خواهان ایرانی با نگاهی رادیکال به مقوله ی تغییر به گونه ای که بتواند حقوق مدرن ملت ایران را تامین کند می توانند در جهت هدایت و مدیریت جنبش های مردمی به شکلی کارآمد تلاش نموده و تا حد امکان از در غلتیدن آنها به ورطه شورش های کور، جلوگیری و پتانسیل های موجود را در راستای تحقق دموکراسی به کار بندد
دموکراسی خواهان ایرانی باید در جهت تعیین اهداف در دسترس و ترسیم چشم اندازی واقع بینانه از آینده توافق کنند و به بیانی روشن، راهبردهایی مشخص -که بتواند در بین نیروهای دموکراسی خواه اجماع حداکثری ایجاد کنند- را برای برون رفت از شرایط کنونی تعریف نمایند . بدیهی ست این راهبردها باید در شور و مشورت گروه های مختلف اپوزیسیون حاصل شود. راهبردهایی که بتواند اعتراضات را به نتیجه ای ملموس و مورد خواست اکثریت اپوزیسیون –یعنی انتخابات آزاد- برساند. به عقیده ی ما "حاکمیت صندوق های رای در یک انتخابات آزاد" ، اساسی ترین و موثرترین جایگرینی ست که نیروهای مخالف و منتقد شرایط کنونی باید برای تحقق آن تلاش نمایند و آن را می توان آلترناتیوی دانست که رضایت حداکثری تمام منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی را فراهم می آورد





دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای مشترک: «صدای دانشجویان دربند باشیم»

دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) با انتشار فراخوانی مشترک از تمامی دانشگاهیان، نهادهای مدنی، سازمان های مدافع حقوق بشر و تمامی هموطنان در داخل و خارج از کشور خواستند تا به شکل ویژه حمایت خود را از دانشجویان دربند اعلام نموده و به کارزار سراسری برای اعتراض به تدوام حبس این دانشجویان بپیوندند.
به گزارش دانشجونیوز، در بخشی از این بیانیه مشترک آمده است: "بدین سبب دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران ( ادوار تحکیم وحدت)، ضمن اعلام انزجار از تداوم بازداشت همه زندانیان سیاسی -عقیدتی و حصر رهبران جنبش سبز، در گرامیداشت استواری ٢٩ دانشجوی دربند واعتراض به تداوم بازداشت آنها از تمامی دانشگاهیان ، سازمانهای مدافع حقوق بشر، گروه های سیاسی و هموطنان آزاد اندیش ، تقاضای همراهی دارند تا جمله قدردان و سپاس گوی مبارزانی باشیم که در آن سوی میله ها خیال آزادی ما را به سر می پرورند."
متن کامل این بیانیه در ادامه آمده است:
«صدای دانشجویان دربند باشیم»
روز و شب های تیره ی این روزگار تلخ هر کدامش  گویی به سالی می گذرد. استبداد خبیث ویرانگر دست نمی کشد از این مرز پر گهر، از پیر و جوان ، از زن و مرد. سایه می گستراند بر بام هر خانه ای، بر روزن هر پنجره و سنگفرش هر برزن و کوی. بوم شوم زور و بی اندیشه‌گی بر بلندای هر بلندی خوش نشسته و طوفان نفرت و تیرگی به خاموشی هر چراغ لرزان می تازد. ابر سیاهش باران سرب گرفته تا هر چه سروستان سبز بخشکاند و گورستان خار برویاند.
آسمان و زمین دانشگاه نصیب فراوان می برد از این اقتدار که خاک سروقامتان جوان است و هم چراغستان روشنی. بهره اش محرومان بسیار از مدرسه، تبعیدیان کثیر و زندانیان بی شمار است. شیرمردان دلیر و دلاورزنان رشید ستم  زده ای که تنها و بی ادعا در میان سرما و تاریکی دیوارهای نحس سیمانی، خورشید گرم آرزوهای سبز ملتی را به شانه گرفته اند. بهادرانی که سربلند، از حلاوت جوانیِ بی بازگشت و دلخوشی سالهای کوتاه دانشجویی دل برکندند و از جسم و جان حائلی برساختند میان نفرت و عشق، آنچنان استوار که در توانشان بود. هرآنچه بی توقع اند و بلند نظر، کمینه؟؟ شرط وفا ، بزرگداشت یاد همراهان دیروز و فرداست که اختران وراهنمایان امروزند.
بدین سبب دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران ( ادوار تحکیم وحدت)، ضمن اعلام انزجار از تداوم بازداشت همه زندانیان سیاسی -عقیدتی و حصر رهبران جنبش سبز، در گرامیداشت استواری ٢٩ دانشجوی دربند واعتراض به تداوم بازداشت آنها از تمامی دانشگاهیان ، سازمانهای مدافع حقوق بشر، گروه های سیاسی و هموطنان آزاد اندیش ، تقاضای همراهی دارند تا جمله قدردان و سپاس گوی مبارزانی باشیم که در آن سوی میله ها خیال آزادی ما را به سر می پرورند.
ما ضمن اعتراض به سخنان مجرمانه اخیر وزیر علوم در ممانعت از ورود فعالین سبز به دانشگاه ها، خواهان آزادی تمامی دانشجویان و بازگشت آنان به کلاسها و دانشگاههای خود و تضمین آزادیهای آکادمیک هستیم.
اسامی دانشجویان در بند عبارت است از:
١-      حسن اسدی زيدآبادی
٢-      حامد اميدی
٣-      مجيد توکلی
٤-      سعيد جلالی فر
۵-      مهدی خدايی
٦-      بابک داشاب
٧-      مجيد دری
٨-      حامد روحی نژاد
٩-      حسين رونقی ملکی
١٠-    شاهين زينعلی
١١-    فرشته شیرازی
١٢-    آرش صادقی
١٣-    جواد علیخانی
١٤-    اميد کوکبی
١۵-    مهديه گلرو
١٦-    حبيب الله لطيفی
١٧-    علی اکبر محمدزاده
١٨-    شبنم مددزاده
١٩-    علی مليحی
٢٠-    ضيا نبوی
٢١-    عاطفه نبوی
٢٢-    بهاره هدايت
٢٣-    مهرداد کرمی
٢٤-    محمد احدی
٢۵-    روزبه سعادتی
٢٦-    افشین شهبازی
٢٧-    روح الله روزی طلب
٢٨-    داریوش جلالی
٢٩-    ایقان شهیدی





کانادا خواستار لغو حکم اعدام حمید قاسمی شال شد

خبرگزاری هرانا - کانادا از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا حکم اعدام حمید قاسمی شال، شهروند کانادایی ایرانی را لغو کند.
به گزارش رادیو آمریکا، حمید قاسمی شال ۴۲ ساله که شهروند کانادا است، در سال ۲۰۰۸ و به هنگام بازگشت به ایران بازداشت و به جاسوسی متهم شد. او در سال ۲۰۰۹ به اعدام محکوم شد و دیوان بدوی درخواست تجدیدنظر در این حکم را رد کرد.
جان برد، وزیر امور خارجه دولت فدرال کانادا در بیانیه ای که روز یکشنبه ۲۷ فروردین در اختیار رسانه ها قرار گرفت، در مورد شواهدی مبنی بر احتمال اعدام قریب الوقوع آقای قاسمی شال در زندان اوین ابراز نگرانی عمیق کرده است. در شرایطی که گزارش ها حاکی از ابلاغ حکم اعدام حمید قاسمی شال به وی در زندان اوین است وزیر امور خارجه کانادا در بیانیه خود مصرانه از مقامات دولت جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا این شهروند کانادایی ایرانی تبار را به دلایل بشردوستانه مشمول عفو قرار دهند.
در بخشی از بیانیه جان برد آمده است ما مصرانه از ایران می خواهیم تا رفتار خود را تغییر دهد و به تعهدات بین المللی خود در زمینه حقوق بشر عمل کند.
سعید ملک پور دیگر جوان ایرانی مقیم کانادا نیز در زندان اوین در ایران به اعدام محکوم شده است. آقای ملک پور به طراحی یک تارنمای غیراخلاقی و فساد فی الارض متهم شده است.



تایید حکم قصاص یک نوجوان ۱۷ ساله در دیوان عالی

خبرگزاری هرانا - دیوان عالی کشور حکم قصاص نوجوان ۱۷ ساله‌ای را به اتهام ربودن و قتل یک دختربچه‌ی ۷ ساله تایید کرد.
شعبه‌ی ۳ دادگاه کیفری استان خراسان رضوی، پیش‌تر این نوجوان ۱۷ ساله را از حیث "قتل" به قصاص نفس، به جرم "آدم‌ربایی" به تحمل ۱۵ سال حبس و به دلیل "ارتکاب عمل منافی عفت" به شلاق محکوم نموده بود که این حکم در دیوان عالی کشور عیناً تایید شده است.
به گزارش روزنامه‌ی خراسان، ماجرای این پرونده در یکی از روزهای پاییز سال ۸۹ هنگامی آغاز شد که ماموران کلانتری خلق آباد مشهد در جریان کشف جسد یک دختربچه در زمین‌های کشاورزی قرار گرفتند. دختر بچه‌ای که والدینش روز قبل گم شدن او را گزارش داده بودند.
این در حالیست که حدود ۲۰ روز پس از کشف جسد‌‌ یک جوان ۱۷ ساله با حضور در پلیس راه باغستان در حوالی شهرستان فردوس خود را تحویل پلیس داد و به قتل دختر ۷ ساله اقرار کرد.
یک کارشناس اجتماعی در این خصوص می‌گوید: "مسائل اجتماعی و فرهنگی زیادی در وقوع این گونه جرایم موثر هستند و اعمال قانون به تنهایی کافی نیست چرا که در طول سالیان دراز قانون با عاملان جرایم برخورد داشته اما از میزان جرایم به‌‌ همان میزان کم نگردیده است."



تجمع ۸۰۰ کارگر صنایع فلزی ایران مقابل وزارت صنایع

خبرگزاری هرانا - حدود ۸۰۰ کارگر و بازنشسته صنایع فلزی ایران صبح امرو (دوشنبه) ز در اعتراض به عدم پرداخت بیش از ۸ ماه حقوق و بیمه معوقه، در مقابل وزارت صنایع تجمع کردند.
نماینده کارگران معترض در گفت گو با خبر نگار ایلنا گفت: بعد از تجمع کارگران صنایع فلزی ایران مقابل دفتر ریاست جمهوری مسئولین این نهاد نامه‌ای با ۶ ماده مبنی بر اینکه کارفرما موظف به پرداخت تمامی مطالباطت معوقه کارگران تا پایان ماه جاری است، به وزارت صنایع ارسال نموده است که متاسفانه تا کنون عملی نشده است.
این کارگر افزود: وزارت صنایع کارفرما را متعهد به پرداخت مطالبات قانونی کارگران کرده است اما در حال حاضر کارفرما به بهانه اینکه سرمایه دار اصلی جهت پرداخت مطالبات کارگران تامین مالی نکرده از انجام تعهد خود طفره می‌رود.
او با اشاره به اینکه کارگران کارخانه صنایع فلزی بلحاظ مالی دچار مشکل شده‌اند عنوان کرد: کارگران چاره‌ای جز تجمع ندارند و اگر مشکلاتشان حل نشود به اعتراض خود ادامه می‌دهند.
در ادامه یکی از بازنشستگان صنایع فلزی اظهار داشت: کارخانه صنایع فلزی ایران به ۱۰۰ نفر از بازنشستگان خود که از ۲ سال گذشته بازنشسته شده‌اند هیچ گونه سنوات و مزایای بازنشستگی پرداخت نکرده است.
تجمع کارگران تا لحظه تنظیم این خبر همچنان در خیابان کلانتری، مقابل ساختمان وزارت صنایع ادامه دارد.




۸۵ زندانی در اردبیل به اتهام قاچاق مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌اند

خبرگزاری هرانا - غلامرضا رضایی، رئیس کل دادگستری استان اردبیل از محکومیت ۸۵ نفر به اتهام مواد مخدر در استان اردبیل در سال گذشته که از این تعداد عده‌ای اعدام شده و مابقی امسال اعدام خواهند شد، خبر داده است.
به گزارش هرانا به نقل از فارس، غلامعلی رضایی صبح روز دوشنبه ۲۸ فروردین ماه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل گفت: "دستگاه‌ قضایی استان در سال گذشته به بیش از ۴ هزار فقره پرونده مربوط به مواد مخدر رسیدگی کرده است که در این بین ۸۵ نفر به اعدام محکوم شده‌اند."
وی افزود: "تعدادی از ۸۵ محکوم به اعدام در سال گذشته با صدور حکم به جزای اعمالشان رسیده‌اند و احکام دیگر محکومان به اعدام نیز امسال اجرا می‌شود."
رئیس کل داد گستری استان اردبیل ابراز داشت: "در کنار اعدام، حبس‌های ابد و طویل‌المدت برای تعداد دیگری از قاچاقچیان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر در نظر گرفته شده است."



حکم محرومیت از تحصیل مجید توکلی

خبرگزاری هرانا - اداره کل امور آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر حکم محرومیت مجید توکلی از ادامه تحصیل را به خانواده وی ابلاغ کرد.
در متن این حکم که طی روزهای گذشته به دست خانواده مجید توکلی در شیراز رسیده، ابلاغ شده که مجید توکلی از ترم دوم سال ۱۳۸۸ از ادامه تحصیل محروم شده است. این در حالی است که در شهریور ماه سال گذشته، حکم محرومیت مادام العمر مجید توکلی از ادامه تحصیل توسط قاضی صلواتی و با درخواست وزارت علوم صادر شد.
به گزارش دانشجو نیوز، بر اساس حکم جدیدی که در تابستان سال گذشته بر روی پرونده مجید توکلی در زندان افزوده شد، وی از حق تحصیل در زندان محروم و در صورت آزادی نیز حق تحصیل در هیچ یک از دانشگاه های کشور را نخواهد داشت.
این حکم بر اساس درخواست وزارت علوم از ریاست شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، قاضی صلواتی، در زمان رسیدگی به پرونده اتهامات وی، در آخرین مورد بازداشت وی در ۱۶ آذر ماه سال ۱۳۸۸ صادر شده است.




هرانا؛ انتقال دوتن از زندانیان بهایی شیراز به بد‌ترین بندهای زندان عادل آباد شیراز

خبرگزاری هرانا - دو زندانی بهایی، ایمان رحمت پناه و سینا ساریخانی پس از سرپیچی از دستور امام جماعت زندان مبنی بر عدم صحبت و تفکیک سفره غذا با زندانیان غیر بهایی و جرایم عادی به بد‌ترین بند‌های این زندان منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، در پی چندین بار اخطار امام جماعت زندان و به طبع آن مسئولین مدیریتی به این دو زندانی بهایی مبنی بر عدم هرگونه معاشرت با زندانیان عادی، روز گذشته مسئولین زندان این دو زندانی بهایی را به بند ۱۰ و ۱۱ زندان عادل آباد شیراز منتقل کردند.
بند ۱۰ و ۱۱ زندان عادل آباد شیراز از جمله بندهای است که زندانیان خطرناک با بیماری‌های مسری در آن نگهداری می‌شوند.




هرانا؛ ریزش قسمتی از سقف بند نسوان زندان اوین

خبرگزاری هرانا - در پی بارش شدید باران و تگرگ در پایتخت، قسمتی از سقف بند نسوان در زندان اوین که زندانیان سیاسی زن این زندان در آنجا محبوس‌اند، فرو ریخته است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندانیان سیاسی محبوس در بند نسوان در ملاقاتی که روز گذشته با خانواده‌هایشان داشته‌اند، گفته‌اند که تمام کتاب‌ها و وسایلمان به علت ریزش سقف خیس شده است.
این در حالیست که بارش باران کماکان ادامه داشته و با وجود آسیب سقف، زنان زندانی نگران وسایلشان هستند و بر اساس این گزارش مسئولین زندان تاکنون اقدام در خور و شایسته‌ای برای حل این معضل انجام ندادند.
در حال حاضر حدودا ۲۵ زندانی سیاسی در این بند نگهداری می‌شوند، ۱۰ تن از زندانیان به اتاقی که پیش‌تر، به عنوان باشگاه از آن استفاده می‌شد منتقل شذند.
گفتنی ست که این زندانیان از حق دسترسی به تلفن زندان و هم‌چنین ملاقات حضوری محروم هستند.



اخراج تدریجی كارگران در كارخانه پلاستیك شاهین

خبرگزاری هرانا - رئیس سابق شورای اسلامی كار كارخانه پلاستیک شاهین گفت: این كارخانه برای رفع تبعات اخراج گسترده كارگران، روزانه نسبت به اخراج نیروی كار اقدام می‌کند.
رضا یزدان‌پناه در گفتگو با ایلنا ضمن اعلام این که كارخانه پلاستیك شاهین حدود هشت سال پیش به بخش خصوصی واگذار شد خاطرنشان ساخت: از زمان تصدی مدیرعامل فعلی شرکت، به صورت روزانه شاهد اخراج تعدادی از کارگران هستیم.
او با بیان این که اعضای شورای كارگری كارخانه پلاستیک سازی شاهین در نخستین روزهای سال جدید سال اخراج شده‌اند، اظهار كرد: به دلیل اخراج تدریجی، کارگران این كارخانه از ۳۵۰ نفر به تعداد ۱۱۵کارگر کاهش یافته‌اند.
این فعال كارگری میزان حقوق دریافتی کارگران را ۳۹۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: سی كارگر بازنشسته در این واحد تولیدی فعالیت می کنند.



انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه عباسپور تعلیق شد

خبرگزاری هرانا - انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید عباسپور (صنعت آب و برق) تعلیق شد.
به گزارش دانشجونیوز، در پی شکایت های متعدد بسیج دانشجویی، هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه شهید عباسپور، انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه را تعلیق کرد.
فشار برای توقف فعالیت های این انجمن پس از برنامه سخنرانی حسین شریعتمداری در ۲۰ آذر ماه سال ١٣٩٠ به اوج خود رسیده بود.