۱۳۹۱ فروردین ۲۳, چهارشنبه

مهمترین خبرهای روز چهارشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

فراخوان به حمایت از آزادی بیان + اسامی
گونتر گراس نباید به دلیل بیان افکارش تحت فشار قرار گیرد

 
اخبار روز: رفتار دولت های اسرائیل و آلمان که یک نویسنده ی برنده ی جایزه ی صلح نوبل را به دلیل بیان افکار خود تحت فشار و مورد اتهامات بیشرمانه قرار داده اند، هشداری است که آزادی بیان در قلب سرزمین هایی که خود را دموکراتیک می دانند نیز به دفاعی قاطعانه نیاز دارد.
شاعر و نویسنده ی ایرانی خانم شهلا بهاردوست در اعتراض به این رفتار متنی را تهیه کرده و خواهان پشتیانی از آن شده است، این متن به شرح زیر است:


از آنچه باید گفته شود و می شود نباید هراس داشت هراسمان از آن باید باشد که گفتنی ها ناگفته بمانند!
شهلا بهاردوست

مدتی است که در صفحات مجازی می بینیم که گروههای مختلف مردم در جهان کمپین صلح و دوستی راه انداخته اند و هر روز تعداد بیشتری به این کمپین ها می پیوندند و پیام صلح و دوستی خود را برای ملتها می فرستند. در این میان نیز بسیاری از هنرمندان و آزادیخواهان در این کمپین ها حضور پیدا کرده و هر کدام بگونه ای همراهی و مشارکت خود را اعلام نموده اند.
یکی از جذابترین آنها کمپین دوستی ایران و اسرائیل در فیس بوک است که این روزها توجه همه ی جهانیان را به خود جلب نموده است.
اما گویا این خوشایند دولتهای قدرت طلب نیست، و گوششان را این نوای آزادی و صلح جویی می آزارد و به دنبال جنگ افروزی برای پایداری نظامشان هستند. حکومت اسلامی که اهدافش از کسی پوشیده نیست هر روز بیش از پیش به زور و ضرب سلاح و زندان و شکنجه و اعدام بر ملت ایران حکومت کرده، و هر صدای مخالف را خفه می کند و تنها راه را برای دوام خود در جنگی خانمانسوز می بیند و از راهی که در آن قدم گذاشته خارج نمی شود و مدام در تحریک دولتها و ایجاد ترس و وحشت برای جهانیان است!
در کنارش نیز دولتهای دیگر به هر دلیل که خود بیان می کنند در تلاشند مقابله به مثل نموده و این رژیم جنایتکار را بر سر جایش بنشانند اما هنوز نمی دانند به چه بهایی در این راه قدم نهاده اند!
گونتر گراس نویسنده ی آلمانی با وجدانی بیدار و حس مسئولیت در مقابل جامعه ی بشری و صلح جهانی، انتقادی بجا انجام داد که بدنبال آن مورد حمله ی محافل و اشخاص آلمانی و اسرائیلی قرار گرفت. بسیاری با ضد یهودی خواندن گونتر گراس و اتهاماتی که به او وارد نموده اند، تلاش کرده اند هر گونه موضعگیری و انتقاد به جنگ طلبی دولتها را در نطفه خفه کنند و با بر چسب زدن و تحریک اذهان عمومی (که برای ما ایرانیان امری شناخته شده است و بیش از سی سال است که در کشورمان روزانه با آن دست و پنجه نرم می کنیم) تلاش برای سرکوب هر گونه حرکتی در جامعه ی آزاد و دمکراتیک می کنند و با موجه جلوه دادن خواستهای جنگ طلبانه ی خود حمله به مرزهای یکدیگر و برافراشتن آتش خانمانسوز جنگ برای ملتها را توجیه می کنند.
دولت اسرائیل روز یکشنبه (۸ آوریل/۲۰ فروردین) ورود گونتر گراس را به این کشور ممنوع اعلام کرد. این تصمیم دولت اسرائیل علیه آزادی بیان و علیه یک نویسنده شناخته شده ی صلح طلب و ازادی خواه شرم آور است و اتهامات مبنی بر حمایت گراس از دولت ایران و ضدیهود بودن او از آنهم شرم آورتر.
گونتر گراس بروشنی در همین نوشته ی خود با صراحت سیاست های هر دو طرف را که صلح جهانی را به خطر انداخته اند مورد انتقاد قراد داده است.
سخنگوی وزارت کشور اسرائیل به نقل از آقای ییشای وزیر کشور گفت که گونتر گراس “قصد گسترش ایده‌هایی را دارد که پیش‌تر با پوشیدن یونیفرم نازی‌ها از آنها به طور علنی حمایت کرده است!» این درحالی است که گونتر گراس برای روشنفکران جهان و ایران بیش از آن شناخته شده است که برچسب آنتی سمیتیسم به او بچسبد. این اتهامات یادآور اتهاماتی است که جمهوری اسلامی تحت عنوان عامل بیگانه, جاسوس و ضدانقلاب به مخالفین خود می زند.
آقای وستروله وزیر امورخارجه آلمان بدرستی استدلال کرده است که عدم همکاری چندین ساله‌‌ی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و کوشش آن برای دست یابی به سلاح هسته ای و تهدید به نابودی اسرائیل از سوی رهبران جمهوری اسلامی تهدید اصلی صلح در منطقه است, ولی ایا این به معنی تائید و تصدیق سیاست های اسرائیل و چشم فروبستن بر تهدیدهای آن است؟
آیا با این بهانه می توان آزادی یک نویسنده منتقد را از او سلب کرد؟
انتظار ما از کشورهای مدعی دمکراسی و برقرار کنندگان آزادی و حفظ آن چیزی غیر از این است که طی چند روز گذشته اعمال گردیده است!
موضع گیری های دولتهای آلمان و اسرائیل نه فقط با همه اصول دموکراتیک مغایر است بلکه بهترین بهانه را بدست مرتجعین منطقه و در راس همه آنها حکومت اسلامی می دهد تا با بی اعتبار کردن ارزش های جهانی حقوق بشر مخالفین خود را زیر فشارهای مضاعف قرار دهند!
سیاستمداران و دولت آلمان با تهاجم به گونتر گراس و با رد هر گونه انتقاد به دولت مستقل اسرائیل میدان را تنها برای یهودی ستیزان و نئونازیست ها خالی می گذارند تا در نبود دمکرات ها، آنها بتوانند دست به عوام فریبی بزنند.
ما هنرمندان، سیاستمداران و فعالان حقوق بشر ایران خواهان برقراری و پایداری صلح جهانی هستیم و هر گونه حرکتی را که باعث بر هم زدن آرامش و دوستی میان ملتها می شود از جانب هر دولتی که باشد شدیدن محکوم می نماییم.
همینطور با برخوردهایی که با آقای گونتر گراس طی روزهای گذشته انجام گرفته مخالفیم و خواهان آن هستیم تا هرگونه انتقاد عاملی برای تفکر و دیالوگ باشد نه عاملی برای سرکوب و تحریک جامعه!
از آنچه باید گفته شود و می شود نباید هراس داشت هراسمان از آن باید باشد که گفتنی ها ناگفته بمانند!

لطفا امضای خود را به آدرس زیر ارسال نمایید.
shahla.bahardoost@googlemail.com

سری اول امضاکنندگان:
امضاها:

۱.    اردوان ارشاد
۲.    هوشنگ آریانپور
٣.    حمید آزادی
۴.    دکتر بیژن افتخاری
۵.    علی افشاری
۶.    اسعد اعظمی
۷.    رضا اغنمی
٨.    نادر انتصار
۹.    جمشید بامیری
۱۰. شهلا بهاردوست
۱۱. دانش بهرو
۱۲. محمّد بهشتی
۱٣. محمود تجلی مهر
۱۴. پرویز داورپناه
۱۵. منصوره شجاعی
۱۶. سوسن شهبازی
۱۷. احمد صبوری
۱٨. خسرو صدری
۱۹. بیژن عابدی
۲۰. دکتر نجف طایفه
۲۱. یوسف عزیزی بنی طرف
۲۲. فروغ فاطمه طیاری
۲٣. باقر فاطمی
۲۴. آراز فنی
۲۵. دکتر مصطفی قهرمانی
۲۶. رضا کریمی
۲۷. حسن ماسالی
۲٨. ملیحه محمدی
۲۹. علی مقدادی
٣۰. احمد مقصودلو
٣۱. مرتضی ملک محمدی
٣۲. حسن مهدوی منش
٣٣. حسن نایب هاشم
٣۴. مزدک نصیری
٣۵. پرتو نوری علا
٣۶. بیژن نیابتی
٣۷. دکتر ایرج واحدی پور
٣٨. رضا هیوا
٣۹. مهشید یاسری
۴۰. علیرضا یکتا.






آنچه باید بازهم گفت!
ناصر فکوهی
گونتر گراس در شعری با عنوان «آنچه باید گفت»، به تازگی از ایران در برابر حمله نظامی اسرائیل دفاع کرده و این رژیم را متهم به انگیزه به راه انداختن جنگی جهانی کرده است. انتشار این شعر سبب شده است که وی به شدت و به صورت تقریبا یکپارچه ای مورد یورش رسانه های همگانی آلمان و بسیاری دیگر از کشورها و حتی احزاب سیاسی از راست تا چپ قرار بگیرد. این در حالی است که موضع گیری روشنفکران در این مورد بسیار معتدل تر بوده است، و افزون بر این در شبکه های اجتماعی بحث به شدت درباره موضع گیری او ادامه دارد و اعلام نظر ها تا حدی بیشتر به سود گراس است، تا علیه او، بدون آنکه افراد همه نظرات او را بپذیرند و بدون آنکه لزوما واقعیت جنگ طلبی اسرائیل را به معنای دفاع از تمام موضع گیری ها و کنش های ایران بدانند.
البته شکی نیست که گراس به مثابه یک آلمانی سخن گفته است و نباید فراموش کرد که آلمان کشوری است که بار اصلی جنایات جنگی در جنگ جهانی دوم و کشتار یهودیان (در کنار بسیاری دیگر از اقوام نظیر اسلاو ها و کولی ها، و بسیاری از مخالفان خود از گروه های کمونیست و لیبرال و حتی کشیشان و مسیحیان مخالف نازی در آلمان و خارج از آلمان گرفته تا حتی معلولان، هم جنس گرایان، و بیماران لاعلاج...) را بر دوش دارد. ظاهرا انتشار این شعر در آلمان و به وسیله یک روشنفکر ضد لیبرال و جهانی و برنده جایزه نوبل ادبیات، می تواند همواره بهانه ای باشد برای آنکه بیشتر بر او تازیده شود و یا به گذشته های دور، زمانی که او جوان کم سن و سالی بیش نبوده و در نیروهای نظامی آلمان هیتلری خدمت می کرده است، برگشته و این گذشته را برجسته کرد، گذشته ای که هم در مورد اکثر قریب به اتفاق سیاستمداران کهنسال آلمان از هر جناحی صادق است و هم در مورد سیاستمداران میان سال آلمانی از جمله خود خانم مرکل و دیگر کشورها نظیر پوتین که به رژیم های دیکتاتوری کمونیستی و هولناک شوروی (رئیس پیشین سازمان اطلاعات و پلیس مخفی شوروی) و یا آلمان شرقی تعلق داشتند و این بار نه به مثابه سربازی در خدمت موطف خویش، بلکه به عنوان سیاستمداران و گردانندگان مهم این کشورها و در نتیجه مسئول در جنایت های آنها.
اما، آنچه بیش از هر چیز در این ماجرا برای ما مطرح است آنکه، ظاهرا بسیاری چیزها هست که امروز حتی در دموکرات ترین کشورها نیز نمی توان گفت! به خصوص آنکه آنچه گراس گفته است نه به هیچ عنوان نفی هولوکاست بوده است، نه درخواست نابودی رژیم اشغالگر فلسطین، نه حمایت از ایران به مثابه یک سیستم سیاسی، بلکه صرفا بیان نامه ای بوده است علیه جنگ و در دفاع از از ایران به مثابه یک واقعیت تاریخی و تمدنی که باید به هر قیمت حفظ شده و از آن دفاع شود و از اینکه جنگ طلبی اسرائیل ربطی به جنایات جنگیِ جنگ جهانی دوم ندارد. رژیم اسرائیل رژیمی است که در طول نیم قرن به مثابه یک سیستم آپارتاید حتی میان خود یهودیان (نگاه کنیم به موقعیت یهودیان سیاه پوست افریقایی در این کشور) ، ولی به ویژه نسبت به عرب ها عمل کرده است، رژیمی نظامی و نظامی گرا، رژیمی مبتنی بر تفسیری اقلیتی و بسیار سنت گرا از دین یهود و مبتنی بر صهیونیسم که ایده ای بیشتر غیر دینی است و رژیمی که باید گفت بیشترین ضربه را به اخلاق و دین یهود وارد کرده است زیرا بیش از پیش در افکار عمومی جهان و به ویژه در جهان اسلام و در نزد اعراب سبب مترادف شدن خواسته یا ناخواسته ی یهودیت که دینی ابراهیمی و مورد احترام اسلام و مسیحیت است با یک رژیم سیاسی شده است. رژیمی که بنا بر یک طنز تاریخ ریشه های غیر دینی دارد و بیشتر نزدیک به ایده های اتوپیایی کمونیستی (نگاه کنید به کیبوتز ها و شباهت شکلی و معنایی آنها با کلخوز ها و سوخوزهای شوروی پیشین) بوده ، هر چند بعدها به روشنی به سیاست های اقتصادی، اجتماعی و نظامی راست افراطی گرایش داشته است.
آنچه به ظاهر نباید گفت، اما، اصرار ما بر آن است که دائما تکرارش کنیم، این است که کشتارهای تاریخی و بر پایی اردوگاه های مرگ و کار اجباری با صدها هزار و گاه حتی میلیون ها قربانی (در شوروی و احتمالا در چین) در قرن بیستم و پیش از آن، صرفا در مورد یهودیان انجام نشده است، در طول تاریخ استعماری کشتارهای بی شماری از بومیان امریکای شمالی و جنوبی و استرالیا، تا چینی های مخالف در دوره انقلاب فرهنگی به دست دولتیان و هندیان ضد استعمار و به دست اروپائیان انجام شده است. در جنگ های جهانی اول و دوم کشتارهای گسترده ای اتفاق افتاد که بسیاری از آنها به دست متفقین (امریکا و اروپای غربی) انجام شد. چین در دوره اشغال منچوری قربانی کشتار جمعی به دست ژاپنی ها شد. ژاپن در سال آخر جنگ قربانی یک کشتار جمعی و نوعی نسل کشی اعلام نشده بود و بمب های اتمی هیروشیما و ناکازاکی تنها تکمیل کننده مجموعه ای از بمباران های غیر اتمی شهرهای این کشور به دست آمریکا بودند که صدها هزارتن از مردم عیر نظامی را به کشتن دادند. همین را باید در مورد بمباران های گسترده مناطق غیر نظامی آلمان در اواخر جنگ و برپایی اردوگاه های اسیران آلمانی و کشتار گسترده آنها به دلیل عدم رسیدگی به زندانیان که اغلب سربازان نوجوان و جوان بودند، گفت. در استرالیا در طول دو قرن، هزاران کودک به وسیله مهاجران بریتانیایی از خانوده هایشان دزدیده شدند و به سفید پوستان سپرده شدند. کودکانی که امروز در حال احقاق حقوق والدین از دست رفته خود از طریق دادگاه های این کشور هستند. در کامبوج خمرهای سرخ یک سوم جمعیت این کشور یعنی نزدیک به دو میلیون نفر را به اتهام غربزدگی به شکنجه کشیدند و به کشتن دادند و محاکمات سران آنها هنوز ادامه دارد. در چین کمونیست اقوام تبتی و سایر مخالفان قتل عام شدند، در کردستان عراق و سوریه و ترکیه، کردها بارها و بارها هدف نسل کشی های نظام مند با سلاح های شیمیایی و غیره بودند. حتی در سال های دهه 1990 در اروپای شرقی در منطقه بالکان و در افریقا در رواندا، نسل کشی های گسترده ای اتفاق افتاد که انگیزه های سیاسی و قومی داشتند و به ویژه در رواندا به شدت به وسیله کشورهای غربی و به خصوص خود فرانسه هدایت می شدند، اما هیچ یک از این موارد سبب به وجود آمدن حقی برای اشغال سرزمین دیگران و بیرون راندن آنها از زمین آبا و اجدادی شان و یا بمباران کشوری تحت عنوان اینکه خطری «بالقوه» به حساب می آید برای دیگران نشد.
این یک واقعیت است که شاید نتوان هر جایی گفت، ولی هر جا بتوان گفت، حتما باید گفت، و باز هم تکرار کرد که اسرائیل هرگز «چیز»ی نبوده است جز انتقال حساب شده «مسئله یهودِ» یعنی یهود ستیزی و یهود کشی های ساختارمند پهنه های مسیحی از این کشورها به منطقه خاور میانه که به گمان آنها باید پایانی می بود برای یهودستیزی در اروپا، که نبود، و آغازی برای ریشه یابی رژیم جدید در حوزه ای باستانی، که اتفاق نیافتاد. این دولت، بر اساس یک استناد تاریخی به موقعیتی در چند هزار سال پیش- و بنابراین کاملا بی معنا برای یک نتیجه گیری عملی در سرزمین های جدید- و بر اساس زور و خشونت استعماری و تروریسمی کور بنا شد و عموما با همین تروریسم دولتی و جنگ های بیرونی به حیات خود ادامه داد اما هرگز مشروعیتی تاریخی نداشت و به دست نیاورد*. امروز مسئولان این «کشور» از آن شکایت دارند که تنها «کشور»ی هستند که رسما موجودیتشان به زیر سئوال می رود ولی هرگز ار مردمانی که هرگز فرصت نیافتند کشوری داشته باشند یعنی آنها که به ایشان نام «مردمان بدون دولت» داده شده و رقمشان امروز در جهان از مرز سیصد میلیون می گذرد، سخنی نمی گویند. این کشور بدون شک تنها کشوری نیست که از دل نوعی نسل کشی بیرون آمده اما اگر نظام های دیگری در جهان نیز همچون ایالات متحده و استرالیا دستکم تلاش کردند با جبران نسل کشی های پیشین و خروج از منطق استعماری و از جمله بازگرداندن بخشی از حقوق اقلیت های زیر فشار و ستم دیده همچون بردگان و بومیان، به خود مشروعیت بدهند ، اسرائیل در طول نیم قرن اخیر تنها با زبان زور و بر اساس منطق خشونت پیش رفته است. استدلال اینکه این دولت فاقد مشروعیت حقوقی و اخلاقی است و باید از میان رفتن حقوق مردمان فلسطین و وضعیت فاجعه بار آنها را از طریق تغییر نظام خود جبران کند و نه آنکه با تقویت کولون ها و سیاست های تهاجمی و نظامی گرا دائما در پی محوریت بخشیدن به خشونت تحت عنوان دفاع از مشروعیت یهودی باشد، استدلالی است منطقی و مورد حمایت اکثریت روشنفکران جهان که هرگز برغم تمام خشونت و قدرت این نظام نمی تواند نفی شود. برعکس بیلان نیم قرن موجودیت اسرائیل چیزی نبوده است جز آنکه یهود ستیزی را از یک پدیده مسیحی و محدود به برخی از اقشار کشورهای ارو.پایی و امریکا، به پدیده ای جهانی تبدیل کند. کما اینکه امروز کسانی که هرگز نامی از یهود و یهودی نشنیده بودند، نیز به اشتباه یهودیت را با رژیم نظامی گرا، صهیونیست و آپارتایدی اسرائیل یکی می گیرند. این بزرگترین ظلم به دینی است که ربطی به خشونت آپارتایدی صهیونیسم اسرائیلی ندارد و برخی از مهم ترین و تاثیرگذارترین هنرمندان و متفکران جهان را به آن عرضه کرده است، بزرگانی که اکثریتشان ضد جنگ و ضد ایده تشکیل یک دولت جدا افتاده و جدایی یهودیان از سنت های ملی شان یعنی به نوعی پذیرش ایده قوم گرایانه و سنتی و اجرای آن در یک دولت ملی بودند و در کشورهای زادگاه خود تا به آخر ماندند و خود را پیش از هر چیز متعلق به انسانیت و سپس به زبان و فرهنگ ملی و زبانی شان وگاه نیز بسیار متاثر از فرهنگ دینی خود می دانستند که آنها را تربیت کرده و از آنها انسان هایی اهل تفکر و صلح طلب ساخته و نه اهل خشونت و جنگ طلب و ظالم نسبت به فلسطینیان : از آلبرت انشتین و وودی آلن و استانلی کوبریک گرفته تا زیگموند فروید و کلود لوی استروس، از کارل مارکس گرفته تا امیل دورکیم و نوام چامسکی و این فهرست را می توان بسیار ادامه داد **. حال خود قضاوت کنیم: آیا می توان یک لحظه تصور کرد که نقطه نظر مشترکی میان استروس که عمر خود را صرف شناساندن محروم ترین سرخپوستان آمازون و دفاع از حق آنها به عنوان انسان کرد و جان خود را بارها در میدان تحقیق برای این انسان ها که اکثر اروپایی ها تا قرن بیستم آنها را در حد حیوانات می دانستند، به خطر انداخت، یا چامسکی که سالیان درازی است در آمریکا علیه سیاست های جنگ طلبانه کشور خود و به ویژه تبعیت این کشور از لابی های اسرائیلی و صهیونیستی مبارزه می کند، با شخصیت های سطحی و نظامی گرایی که امروز بر این کشور حکومت می کنند، یافت؟ اسرائیل در مواردی از همبستگی برخی از روشنفکران یهود تبار در ابتدای تشکیل خود سوء استفاده کرد تا ضدیت آنها با فاشیسم و متاسفانه اشتباه آنها در دفاع از ایده فلسفی و ضد یهودگرای صهیونیستی را به حساب چک سفیدی برای جنایات آن دوره و تا امروز خود بگذارد. اما آیا می توان تصور کرد که اگر این روشنفکران امروز زنده بودند، می توانستند موضعی جز آنچه چامسکی به مثابه یک روشنفکر یهودی [تبار]همواره درباره اسرائیل داشته است، داشته باشند؟
این ها چیزهایی است که باید گفته شود و گفته خواهد شد. گونتر گراس در ۸۴ سالگی و در اوج افتخاری که یک عمر کار ادبی، جایزه نوبل ادبیات و کتاب های ضد فاشیستی مهمی چون «طبل حلبی» که هم خود و هم فیلمی که از آن ساخته شد یکی از بزرگترین خدمات را به مبارزه با فاشیسم کردند، چیزی برای از دست دادن ندارد، اما اگر حرف خود را نمی زد حق داشت که به گمان خودش، آبروی خویش را از کف بدهد و با وجدان آزرده این جهان را ترک کند .اما پرسش نهایی اینکه آیا شکستن این سکوت برای ما به مثابه روشنفکران کنونی تمدنی که امروز هدف جنگ طلبی گروهی ژنرال های عقل باخته از جنس «دکتر استرنج لاو» های استانلی کوبریک، قرار گرفته است، یک وظیفه نیست؟ از کورش پادشاه هخامنشی به مثابه «منجی» یهودیان در کتاب مقدس آنها یاد شده است و امروز کشوری که ادعای پیروی دفاع از یهودیت تاریخی را می کند، آشکارا در پی نابودی سرزمین و مردمانی است که کورش بنیان نهاد ، آن هم نه در حرف و شعار، که هر کس می تواند به زبان بیاورد، بلکه با سلاح های هسته ای که در دست دارد و همه نیز می دانند. این رژیم امروز در پی نابودی تمدنی چند هزار ساله است که یکی از منجیان تاریخی یهویدیت و یکی از جایگاه های اولیه دین یهود، دربین النهرین ایرانی بوده است، تمدنی که قدیمی ترین اقوام یهود را بسیار پیش از اروپائی ها در خود جای داده و هنوز هم جای می دهد. اسرائیل بر آن است که این کار را با ادعای دفاع از اخلاق و آزادی انجام دهد و هرکس را که به این روش و شیوه سطحی گرا و این انحراف بزرگ تاریخی و این کج اندیشی و سوء استفاده از حافظه جمعی نسل کشی جنگ جهانی دوم و قربانیانی که هیچ نقشی در جنایات کنونی این رژیم نداشته و نخواهند داشت، سخن بگوید، متهم به یهود ستیزی و دشمنی با آزادی می کند، آیا می توان دروغی بزرگتر از این، رذالتی بالاتر از این و ظلمی بالاتر از این را در تاریخ نسبت به دین یهود و نسبت به کل انسانیت سراغ گرفت؟ این چیزی است که باید گفته شود و باز هم گفته شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
* بویژه اینکه دانشمندان و مورخان معتبر یهودی تبار چون پروفسور مارک بلوک، آرتور کوستلر، و استاد فقید ماکسیم رودنسون در اظهارات و آثار معروف خود ثابت کرده اند که آنچه امروز قوم یهود نامیده می شود ـ و نباید با پیروان آیین یهود که واقعیتی انکارناپذیراست اشتباه شود ـ از قرن نوزدهم به این سو از طرف ایدئولوگ های یهودی تبار و بخصوص صهیونیست ها ساخته شده، و بویژه پروفسور شلومو ساند، استاد تاریخ دانشگاه تل آویو، نیز با انتشار کتاب پر سروصدای خود درباره ی همین موضوع (اسطوره ی قوم یهود چگونه ساخته شد؟) در سال 1908 صحت این نظریه را با تحقیقات تاریخی جدید خود به اثبات رسانده است. پیش ا زاو پروفسور مارک بلوک که یکی از بزرگترین مورخان فرانسوی قرن بیستم و از پایه گذاران مکتب تاریخ نگاری پاریس بود و همچون عضو نهضت مقاومت ملی فرانسه در دوران اشغال این کشور به دست نازی ها کشته شد، در دوران آزادی خود گفته بود«ما یهودیان آمیزه ای هستیم از اقوام خزر(مردم امپراتوری ترک نژاد خزرها که بخشی از آنان نیز اسلاو بودند)، اسلاو، ژرمنی و عبرانی.» ( و این گفته ی او در موزه ی صداهای فرانسه موسوم به "اینا" موجود است")
پروفسور شلومو ساند این نظریه را با پژوهش های نوین خود بسط داده و مبرهن ساخته است، با افزودن این "فرضیه" که فلسطینیان کنونی باید بازماندگان یهودیان عبرانی فلسطین باشند که با ظهور اسلام و ورود آن به فلسطین اسلام آورده اند یا پیش از آن مسیحی شده اند.(توضیح نامیر)
** با افزودن بزرگانی چون هانا آرنت، مارک بلوک، آرتور کوستلر، اوپن هایمر (فیزیکدان بزرگی که پس از مدیریت در ساختن نخستین بمب اتمی جهان با استعمال آن مخالفت کرد و از شدت پشیمانی تا پایان عمر خود را نبخشید)، و هنرمندان کم نظیری چون یهودی منوهین، دانیل بارم بویم ... (توضیح نامیر)
 
 
 

شعر بحث‌بر‌انگیز "گونتر گراس"

 اکبر فلاح‌زاده - همین دو،سه هفته پیش بود که گفت‌وگوی خبرنگار آلمانی با محمود احمدی نژاد در تهران با انتقاد گسترده رسانه‌های آلمانی روبه‌رو شد، چون خبرنگار مزبور به گفته منتقدان به جای پیچاندن طرف گفت‌وگو و طرح سوالات گوناگون در مورد برنامه هسته‌ای و نقض حقوق بشر در ایران، گذاشته بود احمدی نژاد هر چه می‌خواهد بگوید و تبلیغ کند.
 هنوز این جنجال نخوابیده، باز یک آلمانی دیگر در همین رابطه جنجال‌آفرین شده؛ شعر گونترگراس نویسنده آلمانی برنده جایزه نوبل ادبیات، درست در آستانه گفت‌وگوهای هسته‌ای کشورهای گروه ۵+۱ با جمهوری اسلامی منتشر شده و بلافاصله بعد از انتشار در روزنامه "زود دویچه" مثل بمب ترکیده است.
گراس در این شعر منثور، با صراحت با حمله پیش‌گیرانه اسراییل به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی مخالفت می‌کند. فروش زیردریایی آلمانی به اسراییل را هم شراکت در جرم در حمله به کشوری می‌داند که وجود بمب اتمی در آن به قول گراس "ثابت" نشده است. 
 تا این‌جای کار او با بسیاری از صلح‌خواهان در سراسر جهان هم‌خوانی دارد. همین چندروز پیش بود که یک کمپین اینترنتی با نام "اسرائیلی‌ها ایرانی‌ها را دوست دارند" راه افتاد و با استقبال روبه‌رو شد. هر از چندی هم اینجا و آنجا تظاهراتی در مخالفت با جنگ به راه می‌افتد.
از این گذشته بسیاری از کشورهای جهان از جمله اروپاییها و خود آلمان با جنگ مخالفت کرده‌اند. از این لحاظ شعر گراس انسان‌دوستانه و مسئولانه ارزیابی می‌شود.
اما مشکل گراس در آلمان در این است که او تابوشکنی کرده و یقه اسراییلی‌ها را گرفته. او می‌گوید حالا در سالهای پیری (گراس دارد هشتاد و پنج ساله می‌شود) با آخرین قطره جوهر دوات می‌خواهد اسم این کشور (اسراییل) را به زبان بیاورد . چون به گفته او اگر نگوید شاید فردا دیر باشد. گراس می‌گوید این حرف تنگ دلش می‌کوبد و می‌خواهد به زبان بیاورد آنچه که به گفته او باید گفت.
جنایت تاریخی ناز‌ی‌ها در کشتار یهودیان از حافظه تاریخ پاک نمی‌شود . دولت آلمان بعد از جنگ جهانی دوم سیاست دوستی با اسراییل را در پیش گرفت و تلاش کرد گذشته را جبران کند.
به علت بار سنگین همین پیشینه تاریخی است که گراس مثل خیلی آلمانی‌های دیگر در رابطه با اسراییل دست به‌عصا راه می‌رود. اما حالا او با این شعر می‌خواهد زبان باز کند و بگوید. بگوید که اسراییل هم با سلاح‌های هسته‌ای‌اش دنیا را به خطر انداخته و زرادخانه اتمی آن کشور نیز مانند تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی باید مورد بازدید و کنترل قرار گیرد.
 گراس می‌گوید ترس اینکه مارک ضد یهودی به او بزنند نباید مانع شود که او سخن بگوید. روشن است که این حرفها نخست صدای اسراییلی‌ها را در آورده و آنها در واکنشهای خشم‌گینانه‌ای که نشان داده‌اند، همان مارکی را به گراس زده‌اند که گراس از ترس آن لب‌فروبسته بود؛ "مارک ضد یهودی".
 این اتهام به‌ویژه در آلمان خیلی سنگین است. اکثر آلمانی‌ها، به ویژه غالب روشنفکران سعی می‌کنند همیشه هوای اسراییل را داشته باشند.
ظاهرا گراس خواسته سنگهای خودش را با گذشته و با تابوها و موانع اخلاقی وابکند و نگفتنی‌ها را بگوید. باید آلمانی بود و پیشینه جنایات نازیها را شناخت تا خوب دریافت که چرا زدن این حرفهای به‌ظاهر پیش‌پاافتاده این‌قدر سخت است.
به استثنای حزب چپ (Die Linke) تقریبا تمام احزاب و رسانه‌های آلمان سخنان گراس را محکوم کرده‌اند. گراس خود عضو حزب سوسیال دمکرات است، اما آندریا نالس (Andrea Nahles) از کادررهبری همین حزب که به جناح چپ آن هم تعلق دارد، سخنان گراس را نسنجیده و تحریک‌کننده خوانده است.
 همه می‌دانند که گراس یک شخصیت برجسته ادبی است که از جمله در رمان معروف "طبل حلبی" جنایات رژیم نازی و هولوکاست را تشریح کرده است. او را وجدان بیدار جامعه لقب داده‌اند.
با این حال شرح زندگی خود او در کتاب "در حال پوست ‌کندن پیاز" (Beim Häuten der Zwiebel) اسباب دردسرش شد. چون او بعد از سالها اعتراف کرد که در سال‌های نوجوانی عضو شاخه جوانان حزب نازی بوده است. او به‌مناسبت انتشار همین کتاب مصاحبه‌ای هم با روزنامه هاآرتص کرد که هیاهو آفرید. علتش این بود که گراس ضمن اذعان به جنایات نازیها، این را هم پرانده بود که خود آلمانی‌ها هم قربانی شدند.
از جمله به گفته او "از هشت میلیون اسیر آلمانی به دست روسها، تنها دو میلیون زنده ماندند". از این گذشته به گفته او بعد از جنگ، "دیکتاتوری نازیها در نیمی از کشور آلمان (آلمان شرقی) جای خود را به دیکتاتوری کمونیستی داد". این مصاحبه گراس با انتقادات زیادی روبه‌رو شد. از جمله اینکه او در ارائه اعداد و ارقام و انتخاب کلمات دقت نکرده است.
گراس همان‌جا گفته بود که "کسانی هستند که می‌خواهند من دهانم را ببندم. ولی موفق نخواهند شد." حالا در این شعر او دهان به سخن گشوده تا آنچه را که در سینه دارد کتمان نکند و بگوید.
انتشار این شعر در هنگام عید پاک و راهپیمایی‌های صلح به‌موقع، اما هم‌زمانی آن با درگیری در مورد گفت‌وگوهای هسته‌ای، نابهنگام ارزیابی شده و عده‌ای از منتقدان آن را ضربه‌ای به موقعیت آلمان دانسته‌اند.
 آلمان با تکیه به قدرت اقتصادی و نقش محوری خود در اتحادیه اروپا می‌کوشد که هر چه بیشتر در سیاست‌گذاری‌های جهانی نقش داشته باشد و انتشار چنین مطالبی به وجهه سیاسی آن لطمه می‌زند. گراس البته در شعرش به احمدی نژاد و سیاست پوپولیستی او هم نیش زده. اما در فضای تیره و تار موجود، شعرش بیش از آنکه به صلح خدمت کند، با گذشته تسویه حساب می‌کند.
گراس می‌خواهد تابوی انتقاد از اسراییل را در آلمان بشکند.
 
در همین رابطه : 
   "لینک شعر گراس" در روزنامه زوددویچه تسایتونگ
ترجمه شعر گراس در رادیو زمانه 
 جنجال شعر گونترگراس 

منبع عکس دوم : مجله اینترنتی نگاهی نو
 



ايران صادرات نفت به آلمان را هم متوقف کرد

پس از توقف فروش نفت ايران به چهار کشور اروپايی، از امروز صادرات نفت ايران به پالايشگاه های آلمانی هم متوقف شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، پس از توقف فروش نفت ايران به کشورهای انگلستان، فرانسه، يونان و اسپانيا، از امروز ۲۳ فروردين ماه فروش طلای سياه به پالايشگاه‌های آلمانی هم متوقف شد.
شبکه پرس تی وی امروز چهارشنبه توقف فروش نفت به پالايشگاه‌های آلمانی را اعلام کرده است، در همين حال منابع مطلع از در دستور کار قرار گرفتن بررسی قطع صادرات نفت به ايتاليا نيز خبر می‌دهند.
سيدمحسن قمصری مدير امور بين الملل شرکت ملی نفت ايران پيشتر در گفتگو با مهر با بيان اينکه آلمان هيچگاه بازار هدف صادرات نفت ايران نبوده است، گفته بود: بر اين اساس قراردادهای بلند مدتی برای صادرات نفت به پالايشگرهای آلمانی امضا نشده است.
وی همچنين درباره افزايش صادرات نفت عراق به آلمان و برخی از کشورهای اروپايی تاکيد کرده بود: نگرانی برای افزايش صادرات نفت عراق به پالايشگرهای اروپايی وجود ندارد.




رقابت تنگاتنگ میان رئیس جمهوری و نامزد حزب سوسیالیست فرانسه در کارزار انتخابات ریاست جمهوری

نوشتۀ فواد روستائی
در یک نظر سنجی که در روزهای ششم و هفتم ماه جاری انجام شده، نیکلا سارکوزی در دور اول بیست و نه در صد و فرانسوا هولاند رقیب سوسیالیست او بیست و هشت و نیم درصد آراء ریخته شده به صندوق ها را از آن خود خواهند کرد. البته تمامی نظر سنجی های انجام شده تا به امروز از پیروزی فرانسوا هولاند در دور دوم خبر می دهد.

در حالی که تنها یازده روز به برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باقی مانده است، رقابت میان دو نامزد اصلی این انتخابات یعنی نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری کنونی، و فرانسوا هولاند- نامزد حزب سوسیالیست- کماکان رقابتی بسیار تنگاتنگ است و بر اساس آخرین نظر سنجی ها میزان اختلاف آرائ میان این دو نامزد در دور اول این انتخابات بین نیم تا یک و نیم درصد است.
البته همین نظرسنجی ها حکایت از پیروزی فرانسوا هولاند*، نامزد حزب سوسیالیست بر نیکلا سارکوزی*، رئیس جمهوری کنونی و نامزد حزب حاکم، در دور دوم انتخابات دارد.
در یک نظر سنجی که در روزهای ششم و هفتم ماه جاری انجام شده و نتایج آن دیروز (سه شنبه) در رسانه ها انتشار یافت نیکلا سارکوزی در دور اول بیست و نه در صد و فرانسوا اولاند رقیب سوسیالیست او بیست و هشت و نیم درصد آراء ریخته شده به صندوق ها را از آن خود خواهند کرد.
این نظر سنجی که به سفارش مشترک رادیوی فرانسه (رادیو فرانس)* و روزنامۀ معروف لوموند انجام گرفته، فرانسوا هولاند در دور دوم با ٥٥٪ آراء بر نیکلا سارکوزی پیروز خواهد شد و رئیس جمهوری تنها ٤٥٪ آراء مردم را از آن خود خواهد کرد.
در همین نظر سنجی، خانم مارین لوپن*- نامزد حزب راست افراطی "جبهۀ ملی" ١٥ درصد؛ ژان- لوک ملانشون*، نامزد ائتلاف موسوم به "جبهۀ چپ" چهارده و نیم درصد و فرانسوا بایرو*، نامزد راست میانه ٥/٩ درصد رأی خواهند داشت.
در این نظر سنجی، دیگر نامزدهای این انتخابات آرائی زیر ٢٪ در دور اول خواهند داشت.
دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در روز ٢٢ آوریل با حضور ١٠ نامزد برگزار می شود.
رأی دهندگان فرانسوی برای انتخاب میان دو نامزدی که بیش از همه رأی بیاورند در روز ٦ ماه مه به پای صندوق های رأی می روند.
دورۀ ریاست جمهوری در فرانسه ٥ سال است و هر کس می تواند حداکثر دو دورۀ متوالی در این مقام باشد.




نگاهی به روزنامه های امروز فرانسه

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
با گذشت بیش ازهجده ماه، ازآنچه که درخاورمیانه و شمال آفریقا "بهارعربی" نامیده شده، مشکلات گذر به روال عادی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی همچنان ادامه دارد و میلیون ها شهروند انقلابی عرب درمصر، تونس، لیبی، یمن همچنان درانتظارنظم جدید تثبیت شده ی جوامع خود هستند.

 دراین میان مردم، به پا خواسته ی سوریه نیزتا کنون با دادن هزاران قربانی هنوزدرنیمه راه برداشتن گامهای همراه با امید و ناامیدی برای رسیدن به آزادی مبارزه را ادامه می دهند .
روزنامه های امروز فرانسه گزارش های متعددی را به وضع کشورهای عرب پس از پیروزی قیام های عربی اختصاص داده اند.
درفرانسه مبارزات انتخاباتی ازروز دوشنبه بطوررسمی آغازشد. ازاین رو نامزدهای انتخاباتی خواهند توانست به یک نسبت از امکانات دولتی مانند رادیو، تلویزیون و یا دیگر وسائل ارتباط جمعی تحت تکفل دولت برخوردار و به تبلیغ برنامه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود به پردارند.
به گفته کارشناسان امورنظرسنجی درفرانسه، انتخابات این دوره ازویژگی هائی برخوردار است که دردوره های قبلی چنین نبوده است.
به هرحال باید تا روزبیست و دوم ماه جاری میلادی، صبرکرد تا افق برای ارزیابی بیشتر درمورد احتمال پیروزی یکی از نامزدها روشن ترشود.
بازمی گردیم به کشورهائی که ازفصل بهارعربی عبورکرده و درانتظاربهره برداری از دست آوردهای مبارزات آزادی خواهانه خود به سرمی برند، ولی به گفته روزنامه نگاران هنوزآینده ی قابل ترسیمی درافق این کشورها دیده نمی شود.
دراین حال، درحال حاضرخون ریزی های روزانه توسط رژیم بشاراسد درسوریه بیشترین نگرانی ها وانزجارهای جهانی را برانگیخته است.
روزنامه های امروز فرانسه بیشترین گزارش های خود رابه ماموریت کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل اختصاص داده اند که هم اکنون درایران به سرمی برد.
لیبراسیون، روزنامه صبح پاریس، درصفحه مربوط به آخرین تحولات سوریه تصویری را ازفاجعه انسانی موجود درسوریه به چاپ رسانده است. تصویرلیبراسیون یک گور دستجمعی را نشان می دهد که اجساد دها تن ازقربانیان سرکوب با بدترین شرایط جسمی وبا کمترین امکانات لازم درکنارهم به خاک سپرده می شوند. لیبراسیون می نویسد: اینها اجساد قربانیان سرکوب های ارتش سوریه هستند که تنها طی یک روز درروستائی درحوالی شهرادلب کشته شدند.
لیبراسیون می نویسد: ابتکارعمل ارائه شده از سوی کوفی عنان که قراربوده است از روزدهم آوریل قدرت اجرائی یابد، ازآغازبا مانورهای سیاسی بشاراسد درجهت امتناع رو به رو شده است. ژان پیرپرن، درگزارش خود درلیبراسیون می نویسد: علی رغم فریاد های پیروزی حکومت دمشق مقاومت درسوریه پایان نیافته است و احتمال نیز نمی رود که به پایان برسد، ولی آنچه که واقعیت دارد، این است که اپوزیسیون نیز، به علت نداشتن امکانات، قادربه سرنگونی رژیم حاکم نیست، از این رو، این خطروجود دارد که جنگ، نه تنها طولانی، که شاید به نحوی به لبنانی شدن بیانجامد که پیامدهائی برای کشورها ی همجوارخواهد داشت. ژان پیرپرن می افزاید، این درواقع نگرانی عمده غرب دربحران کنونی سوریه است.
ازسوریه که بگذریم، تونس و پیامدهای انقلاب این کشورنیز موضوع گزارش مفصلی است درلاکروا ارگان جامعه مسیحیان فرانسه .
لاکروا می نویسد: درحالی مقامات جدید تونس کوشش می کنند که با بازسازی اقتصاد کشور زمینه را برای اشتغال جوانان تونس فراهم آورند، ولی آشکاراست که دروان انتقال برای رفع مشکلات عمده کشوربسیاربا دشواری همراه خواهد بود.
فیگارو روزنامه دیگر صبح پاریس نیزگزارشی دارد درباره سوریه و طرح صلح کوفی عنان. فیگارو یادآوری می کند که درحالی سوریه ادعا می کند اجرای مفاد طرح شش ماده ای کوفی عنان را آغازکرده است، دولت فرانسه رسماً اعلام می دارد که رژیم سوریه ازاجرای تعهدات خود امتناع کرده است.
واما درمصریکی دیگرازکشورعربی خاورمیانه وضعیت روز به روز درحال پیچیده ترشدن است. درحالی که قرار است اولین انتخابات ریاست جمهوری پس ازحسنی مبارک درماه ژوئن برگزارگردد، هنوزروشن نیست که چه کسانی وارد صحنه خواهند شد و یا درصحنه باقی خواهند ماند.
فیگارو می نویسد: روزگذشته دادگاه عالی مصربا لغو کمیسیون تدوین قانون اساسی گام مهمی را علیه اسلامیون برداشت.
فیگارو می نویسد: اکثریت این کمیسیون که ازسوی رئیس پارلمان ماموریت یافته بود قانون اساسی جدید را تدوین و به پارلمان ارائه نماید، دردست نمایندگان اخوان المسلمین بود ه است، ودادگاه مصر، با صدورحکم لغو این کمیسیون، فرصت تدوین یک قانون اساسی مطابق نظراخوان المسلمین را ازآنها گرفت.




دبیر شورای عالی امنیت ملی از "ابتکارهای جدید ایران برای مذاکرات" خبر داد

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملیسعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در آستانه دور تازه مذاکرات گروه 5+1 در استانبول، نمایندگان ایران با ابتکارهای جدید در مذاکرات شرکت خواهند کرد و امیدواریم کشورهای 5+1 نیز با رویکردهای سازنده وارد گفت‌و‌گو‌ شوند. 

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، روز چهارشنبه و در آستانه دور تازه مذاکرات گروه 5+1 در استانبول، گفت: آماده گفت‌و‌گو‌های موفق رو به جلو برای همکاری هستیم.
سعید جلیلی، ضمن تاکید بر اینکه راهبرد فشار علیه مردم ایران هیچگاه نتیجه ای نداشته است، متذکر شد: کشورهای 5+1 نیاز به زمان داشتند تا آمادگی لازم را برای گفت‌و‌گو‌ها پیدا کنند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: در پایان دور پیشین گفت‌و‌گو‌ها در استانبول، جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسشی در خصوص زمان بعدی گفت‌و‌گو‌ها، اعلام کرد که هم اکنون این مذاکرات می تواند ادامه داشته باشد.
سعید جلیلی با تاکید بر ظرفیت های مادی و معنوی جمهوری اسلامی ، به ویژه در زمینه برنامه هسته ای این کشور و تولید صفحات سوخت گفت: تجربه ٣٣ ساله نشان داده است زبان تهدید و راهبرد فشار علیه مردم ایران هیچگاه نتیجه نداشته است، بلکه چنین رفتاری موجب جدیت بیشتر مردم ایران می شود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی متذکر شد آنچه می تواند در مناسبات با ایران موفق باشد راهبرد گفت‌و‌گو‌-همکاری است.
سعید جلیلی همچنین ابراز امیدواری کرد که طرف مقابل (کشورهای گروه 5+1) نیز با همین رویکرد وارد مذاکرات شود تا این دور از گفت‌و‌گو‌ها نتایجی داشته باشد که اعتماد مردم ایران را جلب نماید.
دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که نمایندگان ایران با ابتکارهای جدید در مذاکرات شرکت خواهند کرد و امیدواریم کشورهای 5+1 نیز با رویکردهای سازنده وارد گفت‌و‌گو‌ شوند.




ایران: صادرات نفت به اسپانیا را متوقف کردیم

وزارت امور خارجه اسپانیا، روز گذشته با انتشار بیانیه ای از توقف واردات نفت از ایران، از پایان ماه فوریه سال جاری خبر داد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه اسپانیا گفت: به دلیل تحریمهای اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران، از پایان ماه فوریه از ایران نفت وارد نکرده ایم.
سخنگوی وزارت امور خارجه اسپانیا، ضمن تاکید بر حمایت کشورش از تحریمهای اتحادیه اروپا علیه ایران، گفت: به دلیل تحریمهای مالی علیه ایران، در بازپرداخت پول نفت خریداری شده از ایران، با مشکلاتی روبرو شدیم.
در همین حال تلویزیون انگلیسی زبان جمهوری اسلامی، پرس تی وی، روز سه شنبه، اعلام کرد که تهران در واکنش به تحریمهای اتحادیه اروپا علیه این کشور، صادرات نفت به اسپانیا را نیز متوقف کرده است.
پیشتر خبرگزاریهای داخلی جمهوری اسلامی از توقف صادرات نفت به یونان خبر دادند.
تلویزیون پرس تی وی، به نقل از منابع آگاه که نخواسته اند نامشان فاش شود، گفت: اقدام به قطع صادرات نفت به اسپانیا، بخشی از واکنش تهران نسبت به تحریمهای اتحادیه اروپا علیه بخش های نفتی و مالی ایران است.
همین منبع خبری در ادامه اعلام کرد: هم اکنون ایران در حال بررسی قطع صادرات نفت به آلمان و ایتالیاست.




کوفی عنان در تهران: امکان آتش بس در سوریه از صبح پنج شنبه

کوفی عنان، فرستاده ویژه مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عربکوفی عنان، فرستاده ویژه مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب، صبح روز چهارشنبه، 11 آوریل، در تهران، ابراز امیدواری کرد که از صبح روز پنج شنبه، فردا، شاهد وضعیت بهتری در سوریه باشیم.

کوفی عنان، فرستاده ویژه مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب، صبح روز چهارشنبه، 11 آوریل، در تهران و در جریان نشست خبری مشترک با علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی،  ابراز امیدواری کرد که از ساعت 6 صبح روز پنج شنبه، به وقت محلی (3 صبح به وقت گرینویچ)،  شاهد وضعیت بهتری برای سوریه باشیم.
کوفی عنان خاطرنشان کرد که این امکان وجود دارد که بشود در این راستا پیشرفت حاصل کرد.
وی افزود که دولت سوریه روشن ساخته است که خواستار تضمین کتبی از سوی مخالفان است.
کوفی عنان متذکر شد که دولت سوریه خواستار آن است که مخالفان نیز به حملات خود خاتمه دهند تا شرایط برای پایان دادن به تمامی خشونتها فراهم شود.
فرستاده ویژه مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب، همچنین خطاب به مخالفان رژیم بشار اسد گفت آنان نیز باید حملات را متوقف کنند، ما با آنها در تماس بوده ایم و پاسخ مثبت آنها را هم در این رابطه داشته ایم.
کوفی عنان در ادامه تاکید کرد : همه باید به این آتش بس احترام بگذارند و آن را رعایت کنند.
علی اکبر صالحی: از طرحهای عنان پشتیبانی می کنیم
 علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در ادامه همین نشست خبری، ضمن تاکید بر شخصیت شناخته شده کوفی عنان در عرصه بین المللی گفت که وی در قضاوتهایش سعی داشته منصفانه و عادلانه رفتار کند و تا زمانی که با همین شیوه عمل می کند، از طرح های وی پشتیبانی می کنیم.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت که آقای عنان تلاش کرده تا موضوع حل بحران در سوریه را به صورتی مدیریت کند که هیچ شائبه ای از طرفداری و جانبداری از یکی از طرفین، دیده نشود.
علی اکبر صالحی متذکر شد که ایران مخالف دخالت در امور داخلی کشورها از جمله سوریه است و اگر هر تغییری بخواهد در این کشور رخ دهد باید توسط خود دولت سوریه انجام شود.
در ماههای اخیر دولت جمهوری اسلامی ایران، بارها از سوی ایالات متحده آمریکا به دخالت در امور داخلی سوریه متهم شده است.
جمهوری اسلامی این اتهام ها را تکذیب می کند.
کوفی عنان شب گذشته، از ترکیه وارد تهران شد و قرار است، امروز چهارشنبه، علاوه بر دیدار با "سعید جلیلی" دبیرشورای عالی، امنیت ملی به بندرعباس برود تا با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی، دیدار و گفت و گو نماید.
 




شهادت کارشناسان نایاک علیه حسن داعی به جایی نرسید

image
سرانجام پس از چهار سال اقامه دعوای حقوقی نایاک علیه آقای حسن داعی، جان بیتس قاضی دادگاه، شهادت فنی هر دو کارشناس منصوب نایاک را رد کرد. گفتنی است اساس شکایت تریتا پارسی علیه حسن داعی بر این دو شهادت فنی مبتنی بوده که یکی برای اثبات ادعای محتوای افترا آمیز و دیگری بر درخواست ادعای خسارت ناشی از کاهش در آمد نایاک دلالت داشته که البته هر دو شهادت توسط قاضی دادگاه فدرال امریکا رد شد.
به گزارش كورت‌هاوس، قاضی فدرال دادگاه امریکا در پرونده شکایت نایاک علیه حسن داعی که ساکن آریزونا است و با نوشتن مقالاتی سازمان غیر انتفاعی [نایاک] را به عنوان نماینده دولت ایران معرفی کرده بود [پس از بررسی شهادت فنی کارشناسان]  به یک استاد روزنامه‌نگاری و یک اقتصاددان  [که از شاهدین فنی نایاک بودند] حق شهادت نداد. شورای ملی ایرانیان آمریکا و رئیس آن، تریتا پارسی، کارشناسانی را برای دعوی خود علیه سید حسن داعی الاسلام منصوب کردند. نایاک ادعا می کند که با مقالاتی که داعی‌الاسلام در وب سایت IranianLobby.com وسایت‌های دیگر نوشت، بدنام شده‌اند.
قاضی جان بیتس در [حکم خویش با نقل شکایت نایاک]  اینگونه نوشت: محور اصلی شکایت شاکی این است که متهم اظهارات نادرست و افترا آمیزی را منتشر کرده که که نشان می‌دهد که شاکی از اعضای یک گروه ایرانی غیر قانونی لابی و توطئه گر است که با جمهوری اسلامی تبانی می‌کنند. وکیل نایاک نیز میگوید این اظهارات مانع رسیدن به اهداف کنشگری و پول جمع کردن نایاک شده است سازمانی که «به ترویج مشارکت آمریکایی‌های ایرانی تبار در زندگی مدنی آمریکا اختصاص داده شده.»
داعی‌الاسلام با ادعای نایاک اینگونه پاسخ می‌دهد که متمم اول [قانون اساسی امریکا] اظهارات او را که وی درست و عاری از هر گونه سوء نیت می‌داند، محافظت می‌کند. ایکات دباشیس، استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه کارولینای شمالی به نفع شاکی [نایاک] می‌خواست شهادت بدهد که نوشته‌های داعی‌الاسلام استاندارد توجه روزنامه‌نگاران را برآورده نمی‌کنند. جوئل مورس، استاد اقتصاد دانشگاه بالتیمور، نیز می‌خواست در دادگاه به استفاده از برآورد خود را از خسارات مالی که شورا و رئیس نایاک متحمل شده شهادت بدهد. قاضی بیتس در تاریخ ۳۰ مارس شهادت فنی هر دو کارشناس را نپذیرفت و مستثنی کرد. او اینگونه نتیجه گیری کرد که  «یافته‌های آنها به اندازه کافی قابل اعتماد و یا به هیئت منصفه کمک نمی‌کند» چرا که آنها بر اساس «حقایق یا داده‌های کافی» که «حاصل اصول و روش های قابل اعتماد» باشد، نیستند.
اگرچه ایکات به «منشور اخلاق»  یک صفحه‌ای که توسط انجمن روزنامه‌نگاران حرفه ای در سال ۱۹۹۶ به تصویب رسید، اشاره کرد اما قاضی بیتز گفت: «شهادت وی بیش از حد مبهم و کلی بود» و همچنین افزود: «فراتر از این اظهارات کلی، ایکات نمونه‌ها و یا استناداتی  به هر گونه واقعیت بی‌اساس و یا اظهارات  گمراه کننده در نوشته متهم را فراهم نمی‌کند.» در رای دادگاه آمده است که: «ایکات همچنین موفق به توصیف متدولوژی که از آن بهره برد و یا توضیح دادن درباره اینکه که چرا او تنها بر روی منشور اخلاقی SPJ تکیه کرده بود، نشد، آن هم  منشور اخلاقی  که "به صراحت خود را به عنوان یک منبع برای تصمیم گیری اخلاقی" و نه  مجموعه ای از قوانین" توصیف می‌کند.»
بیتس این نتیجه رسیدند: «دیدگاه ایکات از استاندارد قابل اجرا کمتر به منابع عینی و بیشتر به دیدگاه های شخصی خود متکی بوده.» مورس، اقتصاددان، همچنین از یک روش ناقص برای ارتباط دادن افترا به کاهش مازاد بودجه نایاک  از زمان انتشار مقاله در سال ۲۰۰۷ استفاده کرد. به طور خاص، مورس به اندازه کافی نمی تواند نشان دهد که مقالات داعی سبب افزایش هزینه های نایاک در طول زمان مورد سوال  شد و یا رکود اقتصادی در [کاهش] کمک های مالی به نایاک تاثیر داشت. قاضی جان بیتس اظهار داشت:  «با توجه به خطاهای متعدد واقعی، ریاضی، و نظری در محاسبات مورس، دادگاه اعلام می‌کند که محاسبات مورس در نهایت به اندازه کافی  قابل اعتماد قبل از قرار دادن در پیش حقیقت یاب نیست.»




«غرامت جنگ را که نگرفتید؛ لااقل نمادهای ضدایرانی در بغداد نابود شود»

image
وب‌سایت بازتاب امروز، طی گزارشی به بررسی نمادهای ضد ایرانی شهر بغداد که توسط صدام حسین ساخته شده پرداخته و خطاب به مسوولان وزارت خارجه نوشته است شما که نتوانستید غرامت جنگ ایران و عراق را از آن کشور بگیرید؛ حداقل سعی کنید با رایزنی کاری کنید که نمادهای ضد ایرانی در بغداد نابود شود.
به نوشته‌ی بازتاب، در سال ۱۳۶۵ صدام حسین دستور ساخت طاق نصرت تحت عناوین «شمشیرهای قادسیه» و «کمان پیروزی» را با استفاده از کلاهخود پنج هزار سرباز کشته شده ایرانی در منطقه سبز (منطقه‌ای از بغداد که موسوم به منطقة الخضراء است، محل بسیاری از ساختمان‌های حساس است) بغداد را صادر کرد.
در همین چهارچوب دو معمار انگلیسی و آلمانی با گرته برداری از دستان صدام، طرح این طاق نصرت را که دو دست از خاک بیرون آمده با دو شمشیر عربی در دست است، با حجم عظیمی از کلاه خودهای سوراخ شده ایرانی در پای این دو دست که شمشیرهای‌شان در نقطه اوج به هم متصل می‌شد، طراحی و پیاده کردند تا جنگ عراق با ایران را تداعی‌گر نبرد قادسیه سازند که طی آن لشگر عمر بر ساسانیان فائق آمد و ایران توسط لشگر اسلام فتح شد.
بازتاب افزوده است که یک بار مسوولان سیاست خارجی ایران از نوری المالکی، نخست وزیر عراق خواستند که نسبت به از بین بردن این نمادها اقدام کند اما آقای مالکی ابتدا مخالفت زلمای خلیل‌زاد، سفیر آمریکا را بهانه کرد و سپس با مقایسه نابودی این بناها، با نابودی مجسمه‌های بودایی توسط طالبان گفته بود: «این بناها بخشی از تاریخ و خاطرات عراق است، باید پابرجا بماند و ما همچون طالبان اقدام به تخریب این نمادها نمی‌کنیم.»
بازتاب که گفته می‌شود سایتی نزدیک به کارگزاران است در پایان از مسئولان سیاست خارجی خواسته است تا با گروکشی و «تا پیش از ارائه قطعی امتیاز میزبانی نشست ۱+۵، به بغداد»، نخست وزیر عراق دستور تخریب این نماد ضدایرانی را صادر کنند تا به گفته‌ی این سایت هنگامی که مسئولان ایرانی برای مذاکرات پیش رو از منطقه خضرای عبور کردند، شاهد نمادی که با کشتار پنج هزار ایرانی بنا شده، نباشند.




جلیلی: مذاکرات استانبول را با ابتکارات جدید متفاوت می‌کنیم

image
دبیرشورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی با اشاره به برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ در استانبول گفت که در این نشست نمایندگان ایران با ابتکارهای جدید در مذاکرات شرکت خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر سعید جلیلی ظهر امروز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت: «جمهوری اسلامی در مذاکرات پیش رو با گروه ۵+۱ پیشنهادهای جدیدی را مطرح خواهد کرد». وی اما جزییات این پیشنهادات جدید را بیان نکرد.
آقای جلیلی در ادامه با ابراز امیدواری از اینکه کشورهای ۵+۱ نیز نیز با «رویکردهای سازنده» وارد گفتگو شوند گفت: «ما برای گفتگوهای موفق و رو به جلو آمادگی داریم و امیدواریم طرف مقابل هم با این رویکرد وارد شود تا مذاکرات نتایجی دربر داشته باشد که اعتماد ملت ما را جلب کند.»
چین: طرفین مذاکره صبور باشند
در رویدادی دیگر در همین زمینه چین از جمهوری اسلامی و کشورهای ۵+۱ خواست که در مذاکرات استانبول از خود انعطاف نشان داده و صبور باشند.
به گزارش آسیوشیتدپرس یانگ جیچی، وزیر امورخارجه چین در این خصوص اظهار داشت که انعطاف و صبر طرفین به تثبیت اعتماد لازم برای حل مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران کمک می‌کند.
وزیر خارجه چین همچنین اضافه کرد که دولت پکن یک هیات نمایندگی به رهبری معاون وزارت امورخارجه را برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ به استانبول می‌فرستد.
گفتنی است قرار است مذاکرات جمهوری اسلامی با کشورهای ۵+۱ پیرامون پرونده هسته‌ای ایران، ۲۵ فروردین ماه در استانبول برگزار شود.




نمایش تصویر خمینی در کنار دیکتاتورها در تلویزیون دولتی ایران

imageوب‌سایت ندای انقلاب با انتقاد از مسوولان تلویزیون دولتی ایران نوشته است که یک شبکه دولتی ایران فیلمی را پخش کرده که در قسمتی از این فیلم، تصویر آیت‌الله خمینی کنار دیکتاتورهای جهان نمایش داده شده است.
ندای انقلاب طی مطلبی با عنوان «مسوولین تلویزیون در خواب؛ توهین به امام خمینی در سیما» در این خصوص نوشته است: «سه‌شنبه شب شبکه نمایش با پخش فیلمی آمریکایی به نام سوسیس کانادایی توهین بی‌شرمانه‌ای به بنیانگذار انفلاب اسلامی ایران نمود.»
به نوشته‌ی این وب‌سایت در صحنه‌ای از این فیلم تصویر آقای خمینی در کنار دیکتاتورهای دنیا نمایش داده می‌شود و بازیگر فیلم نیز سخنانی «ناشایستی» را به زبان می‌راند.
«ندای انقلاب» در پایان نیز با بیان اینکه نظارت چندانی بر محتوای شبکه نمایش وجود ندارد نوشته است که «ظاهرا بقایای باند پورزند همچنان درتلویزیون جمهوری اسلامی فعال هستند.»
گفتنی است شبکه سراسری نمایش، یکی از شبکه‌های تلویزیونی دولتی کشور ایران است که که تنها بصورت دیجیتال پخش می‌شود.




 تقی روزبه

الف-درآستانه نشست بحران هسته ای 5+1 باایران، رفسنجانی با زدن فلاش بگ ورجعت به ماههای پایانی عمرخمینی، به نامه محرمانه وغیرتایپی اشاره می کند که ازوی خواسته است در حیات خود 7معضل ومشکل اساسی نظام را که تنها اوقادربه حلشان است حل کند.یکی ازآن معضلات مربوط به برقراری رابطه با دولت آمریکاست.باین ترتیب رفسنجانی خواسته است باسپربلا قراردادن خمینی، تابوی مذاکره وبرقراری رابطه با آمریکا را شکسته و جبهه مدافعان آن را تقویت کند.هم چنانکه از خلال گفتگوی وی با فصلنامه مشهوداست، او تنش زدائی با دولت آمریکا ونیزبا عربستان درمنطقه را کلید خروج کشورازبحران وازجمله بحران اقتصادی،ورود سرمایه وایجاد اشتغال ازیکسو و کاهش فشارهای سیاسی واقتصادی ونظامی ازسوی دیگرمی داند.
همانطورکه انتظارهم می رفت سخنان وی با واکنش های تند بخشی ازحاکمیت ازجمله نماینده خامنه ای درسپاه، روزنامه هائی چون رسالت ویا روزنامه کیهان که وی را متهم به سانسورمواضع امام کردند،شماری ازامام جمعه ها وازجمله احمد خاتمی امام جمعه تهران وشماری از نمایندگان مجلس، مواجه شد.آنها عموما وی را متهم به ورود در حریم ممنوعه اختیارات رهبری،القاء وجود اختلاف درسطوح بالای نظام دربرابردشمن وتحریف مواضع خمینی کردند. ازجانب دیگراین واکنش ها شامل حمایت های صریح ویا ضمنی برخی از روزنامه ها دولتمردان نیز شدند. روزنامه مشرق وجمهوری اسلامی وسایت خبرآن لاین نزدیک به علی لاریجانی ونیزحمایت ضمنی عناصری چون محسن رضائی ازآن جمله بودند، که حاکی ازقوی ترشدن نسبی جبهه مذاکره است.درهمین رابطه چندی پیش محمد جواد لاریجانی دبیرستاد حقوق بشر درمصاحبه با رسانه ها(درسویس) اعلام داشت که اومدافع مذاکره با آمریکا است،و سایت الف متعلق به احمد توکلی نیزناپرهیزی کرده ومیزبانی سخن گوی وزارت خارجه آمریکا برای پاسخ به سؤالات کاربران این سایت را اعلام داشته بودکه البته درپی حمله رقباء این برنامه را کنسل کردد. واقعیت آن است که وجود چندین عامل وفاکتورجدید فضا وزمینه مناسبی را برای طرح انتقادات وابرازنظرتوسط رفسنجانی فراهم ساخته است که اهم آنها عبارتنداز: تشدید شکاف بین خامنه ای واحمدی نژاد ،شکاف بین اصول گرایان( سنتی) واحمدی نژاد ومهمترازهمه تشدید بی سابقه بحران اقتصادی وفشارها وتهدیدهای خارجی.انتخاب مجدد وی به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز درحالی که احمدی نژاد این مجمع را به مدت طولانی بدلیل ریاست وی وجهت گیری های آن تحریم کرده بود،قرینه ای دیگربرافزایش وزن نسبی رفسنجانی دراوضاع واحوال جدید است. تاکتیک رفسنجانی هم با توجه به تنش بین خامنه ای ودولت، تقویت کفه رهبری وتلاش برای جهت دادن واعمال نفوذ به آن است وجالب است که درهمین رابطه برخی از مواضع خود را –گاهی بطورضمنی وگاهی حتی بطورصریح- به نحوی مطرح می کند که گوئی خامنه ای هم با آن ها موافق است. مثلا درمورد نظام ریاستی ویا پارلمانی جمهوری باصراحت می گوید نظررهبری،برخلاف آنچه که باونسبت داده می شود موافقت با نظام پارلمانی نبوده است.درمورد مذاکره با آمریکا هم می گوید که افراطی ها درگذشته نگذاشتند، اکنون نیزمخالفت خواهند کرداما باید ازآنها عبورکرد.بااین همه در مورد میزان همراهی خامنه ای با موضعی که اوپیرامون رابطه با آمریکا مطرح ساخته است،درغیاب اطلاعات موثق نمی توان اظهارنظرقاطعی کرد،اما آنچه که روشن است چه نظام درکلیت خود وچه خامنه ای هیچ وقت مخالف اصل مذاکره نبوده اند وبرخی مذاکرات انجام شده در سالهای گذشته دراین یا آن عرصه نیزبدون نظرمساعد وی نبوده است. مسأله اصلی درمورد اتخاذتصمیم دراین رابطه را مصلحت(حفظ نظام) و رصد زمان مناسب ومذاکره ازموضع باصطلاح عزت تشکیل می داده است که بزعم خامنه ای تحقق آن متضمن حصول پیش شرط هائی بوده است که رئوس اصلی آن عبارت بوده اند:ازدست یابی به توانائی هسته ای(ونه الزاما تولیدآن) به مثابه یک عامل بازدارنده(امری که تعیین حددقیق آن،هم موردمناقشه است وهم تابعی ازنحوه برخورد قدرتهای خارجی)،ایجاد جبهه امن داخلی(که جزایجاد فضای خفقان وسرکوب وخشکاندن زمنیه های باصطلاح انقلاب مخملین،یکدست کردن حاکمیت(فقدان باصطلاح حاکمیت دوگانه) وهدایت سکان سیاست توسط خود وی،وبالأخره گذراندن خوان انتخابات مجلس نهم که حاکمیت بویژه پس ازرویدادهای انتخابات 88 نگران آن بود، تا بقول وی دشمن نتواند سوء استفاده کند.ضمن آن که حاکمیت ازجهاتی توانسته است پیش شرط های فوق را بطورنسبی فراهم کند، اما شرایط وعوامل محاط برحاکمیت ثابت نبوده وهمه چیز درحال تغییراست وبهمین دلیل رژیم ازجهات متعدد دیگری آسیب پذیرترشده است. ازجمله آنکه قدرت های بزرگ غربی برروی پاشنه آشیل رژیم یعنی اختلال درآمدهای نفتی ومناسبات بانکی جهت استفاده ازارزهای نفتی دست گذاشته اند که حتی وزش اولیه آن لرزه براندام اقتصادی بحران زده رژیم افکنده است.علاوه برآن فشارهای نظامی از جمله نصب سپرموشکی در ترکیه،ورود ناوگان های جنگی بیشتربه منطقه وتدارک سپرموشکی درکشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای تکمیل حلقه محاصره نظامی ایران درکنارنارضایتی عمومی ازرژیم،موجب شده است که گذشت زمان به زیان جمهوری اسلامی رقم بخورد.درواقع دولت اوباما برآن است که ازطریق دامن زدن به جنگ سرد(دقیق ترنیمه سرد-نیمه گرم) همراه تهدیدهای نظامی و بازی با اهرم دیپلماسی وتحریم های پیگیروافزون شونده، رژیم ایران را بیش ازپیش زیرفشارقرارداده ودرسطح جهان منزوی سازد وگام به گام به عقب نشینی براند. اخطارهای دولت آمریکا مبنی برآنکه فرصت برای دیپلماسی درحال گذراست، بخوبی نمایانگراین سیاست است.بااین همه بنظرمی رسد تازمان انتخابات ریاست جمهوری دوردوم آمریکا فرصت کمابیش مناسبی برای عرض اندام دیپلماسی وجود داشته باشد،فرصتی که البته ازهردوسومورد تهدید بوده وممکن است بسیارشکننده وناپایدار باشد. هم توسط افراطی های درون جمهوری اسلامی وهم توسط جناح بازهای آمریکا وفشارهای دولت اسرائیل. درحقیقت درفازنخستین نشست دورجدید، دست یابی به توافق حول نفس تداوم مذاکرات وچانه زنی روی بسته ها وطرح های طرفین که درفضائی آکنده ازجنگ روانی ورجزخوانی ها صورت می گیرد،می تواند مهمترین نتیجه دوراول مذاکره باشد*.بی شک نه مشکلات فقط دربحران هسته ای خلاصه می شود و نه این بحران بسادگی با توجه به پیچیدگی معادلات دخیل درآن قابل حل است. اما حتی شروع وتداوم مسیرپرپیچ وخم گفتگو وچانه زنی می تواند تاحدی هم ازخطرات درگیری های نظامی وهم تشدید محاصره اقتصادی وآنچه که زمانی عسگراولادی برادرازآن بنام خطر قحطی نام برد، بکاهد.
ب-رفسنجانی بهنگام حیات خمینی ودرآستانه مرگ وی ازکارچاق کن های اصلی نظام وفرد مورد اعتماد خمینی بود.آن مشکلات هفتگانه ای که رفسنجانی درگفتگوی اخیرش بافصل نامه به همه آنها اشاره نکرده است،مشکلاتی بودند نظیر پایان دادن به مساله جنگ باعراق (ضرورت خوردن جام زهر آتش بس وآرام کردن امت همیشه درصحنه)، معضل جانشینی وی که نیازبه حذف منتظری ازیکسو و تجدید نظردرنظریه ولایت فقیه برای تبدیل آن به تن پوشی مناسب اندام کارچاق کن ها و ازدیگرسو،تغییرقانون اساسی و....ازجمله بن بست هائی بودند که گشودنشان تنها ازعهده خمینی برمی آمد.بگفته رفسنجانی امام 5 مورد آنها را حل کرد،اما نتوانست ویا نخواست یکی ازمهمترین آنها یعنی گشودن گره کور مناسبات بادولت آمریکا را که بازهم خود وی دردفاع ازبحران اشغال سفارت آمریکا موتورمحرکه آن بود،حل بکند وچنانکه شاهدیم که این مشکل هم چنان بیخ ریش رژیم مانده است(رفسنجانی مدعی است که اگرخمینی مخالف آن بود،حتما آن را ابرازمی کرد). ناگفته نماندکه به وقت مرگ خمینی سردمداران حکومت بسیارنگران تداوم حیات جمهوری اسلامی بودند .تجربه تداوم بحران مناسبات با آمریکا نیز نشان می دهدکه اگرمعضلات دیگربا اشاره انگشت اقتدارخمینی حل نمی شدند، چه بسا بامرگ خمینی،شاهد زوال وفروپاشی(لااقل تدریجی نظام جمهوری اسلامی) بودیم.

آنچه که رفسنجانی فراموش کرد ازخمینی بخواهد!
معضل اصلی ومهمترین گره ازگره های هفتگانه پیشاروی نظامی که شالوده وپایه اصلی اش برولایت مطلقه ورهبری فراقانونی بنانهاده شده است،حل معضل جانشینی خمینی بود. ازهمین رولازم بود قبل ازهرچیزدراولین فرصت توسط خودرهبربیمارولی هنوززنده که واضع نظریه ولایت مطلقه فقیه ودارای مشروعیت برگرفته ازمرجعیت ورهبری "انقلاب اسلامی" بود،حل وفصل می گشت.امری که مستلزم اولادستکاری نظری وتئوریک ولایت درتناسب با وضعیت وعناصرموجود ازیکسو بود، وتعیین اگرنه صریح اما ضمنی مصداق آن ازدیگرسو که این خود به معنی انتقال مشخص قدرت حقیقی واعتباراو ازفرازسرارگانها وگرایشها بود.با حل این مسأله دیگرانجام تشریفات مربوط به امرگزینش مساله مهمی نبود وفرصتی برای استخوابندی قدرت واقعی فراهم می شد. بدون استفاده ازنفوذکلام و"مشروعیت" خمینی مهارگرایشهای گوناگون وبشدت واگرایانه که در درون روحانیت چندمرکزی وطبقه سیاسی حاکم وجود داشت، وتغییرتوازن نیرو به سود کفه رهبری ازنوع مطلقه اش آنهم بدون داشتن شرط مرجعیت ناممکن بنظرمی رسید. والبته رفسنجانی دراین مورد نه فقط درگرفتن حکم فقهی وحکومتی خمینی پیرامون جداکردن شرط مرجعیت وفقاهت ازولایت وحکومتگری نقش درجه اول داشت، بلکه در روشن کردن مصداق آن نیزکه درتقسیم کار حلقه نزدیکان به خمینی کسی جزخامنه ای نبود،نقش بی همتائی داشت. اوبه نقل ازخمینی که "تاوقتی خامنه ای را دارید ازچه نگرانید"،وادعای وجود چند شاهدمعتبر برای این ادعای خود، درگذاشتن سنگ بنای ولایت مطلقه دوران پساخمینی وگزینش شخص خامنه ای نقش بارزی داشت. او که درآن زمان اولویت و دغدغه اصلی اش رفع دشواری ها وبن بست های ورود به دوره "پساامام" و ماندن وتثبیت نظام بود،بدلیل لحظه بینی اش قادربه فهم این نکته نبودکه دارد بدست خودکودبه پای نهالی می ریزدکه مدل ولایت مشروطه دلخواهش را قربانی ولایت مطلقه و تمرکزمطلق قدرتی می کند که ممکن است روزی خانواده او را به محاکمه وزندان بکشاند وسایتش را فیلترکند(رفسنجانی راباید بطورکلی طرفدارولایت فقیه ازنوع مشروطه اش دانست که ازبالا وتوسط خبرگان کنترل ونظارت می شود). او لااقل برای کنترل منافع خود وباند های مربوط به خودش ونیزبقاء نظام درجهان کنونی به موازات غرس هیولای وحشتناک ولایت مطلقه،به پادزهری برای کنترل آن هم نیازداشت!. بی شک چنین پادزهری دربساط هیچ مستبدی با هرمرام ومسلکی وجود ندارد وآنچه ازقیدوبندهم به اوتحمیل شود ازبیرون وازپائین است.درهرحال خمینی رحل اقامت افکند ومیراث هیولائی او درکالبدجانشینان ومیراث دارانش به حیات خویش ادامه داددرحالی که شخص رفسنجانی محلل بزرگ این انتقال بشمارمی رفت. دراین فاصله وازآن زمان تاکنون رفسنجانی بکرات کوشیده است که ازبالا وتوسط مجلس خبرگان ویا گاهی با طرح شورای رهبری ویا بسیج روحانیت،براسب چموش قدرت که ازسواری دادن لازم به او وحامیانش ویا روحانیت سربازمی زد وبقاء درازمدت نظام را مورد تهدید قرارمی داد دهنه بزند،اما همه تیرهایش به سنگ خورده است. غافل ازآنکه قدرت وقتی مطلق شد ووقتی ازبسترزاینده خود جداشد،دیگرمهارپذیرنیست. او که زمانی به باور حامیانش مردعبورازبحران ها نامیده می شد،اکنون که ابرهای متراکم وهمه جانبه بحران های سرنوشت ساز،آینده حکومت اسلامی را تیره وتارساخته است،وهمه امیدها وتلاش های بی وقفه اش را درتشکیل حکومت اسلامی را در معرض تهدید ونابودی قرارداده است، یک باردیگر برای نجات نظام به تکاپوافتاده است.تکیه بربالا وحل مشکلات ازبالا وتوسط بالائی ها مثل همیشه یکی ازمهمترین ویژگی های تلاش های رفسنجانی را تشکیل می دهد.اینکه این تلاش ها درفضا ووضعیت جدید تاچه حد مثمرثمرباشند،واینکه بقول خود وی این بارافراطی ها تاچه حد باو فرصت ومجال بدهند،واینکه تاکتیک اصلی وی در همراه کردن خامنه ای باسیاست های مورد نظرش با اتکاء به شکست برنامه های اجراشده در سالهای اخیر وبا افول ستاره اقبال احمدی نژاد وبحران های عظیم پیش روی نظام، تاچه حد مؤثرافتد-برغم فراهم شدن برخی شرایط بسود تقویت کفه سیاست های مورد نظراو- همه وهمه بستگی به نتیجه کشاکش باندها و منازعات آنها دارد.درنزد اومسأله برسرانتخاب گزینه نوشیدن وننوشیدن جام زهرنیست، بلکه آنست که کدام گزینه به ماندن نظام بیشتر کمک می کند. آنچه که او درگفتگویش می گوید حاکی ازآنست که هنوز هم امیدواراست که با رفرم کنترل شده وازبالا ودررأس آن برقراری مذاکره وایجاد رابطه با آمریکا می توان نظام را ازبحران های خفه کننده بیرون کشید.
آنچه که دراین میان محرزاست، مؤلفه عمومی وپایداربحران وانباشت تضادهای داخلی وخارجی درهرصورت و با هر روندی که درپیش گرفته شود،بطوراجتناب ناپذیر،رژیم را دربرابرانتخاب ها وگزینه های مهم وسرنوشت سازی قرارداده است که انتخاب هرکدام ازاین گزینه ها- چه انتخاب گزینه همگرائی با نظام جهانی ونیازهای سرمایه جهانی وچه گزینه واگرائی ویا گزینه های بینابینی- داری پی آمدهای مهمی درسطوح گوناگون،اعم از درون حکومتی،تحولات اجتماعی ودرمنطقه ودرسطح جهانی همراه خواهد بود.
2012-04-10 22-01-91
http://www.taghi-roozbeh.blogspot.de/

*-یکی ازنمونه های بارزاین نوع جنگ های روانی،گزارشی است که اخیرا روزنامه واشنگتن پست درآستانه برگزاری نشست هسته ای به نقل ازمنابع ومسئولین سابق وکنونی سیا ازپروازوفیلم برداری وشنودهای الکترونیکی ازتأسیسات هسته ای ایران توسط هواپیماهای جاسوسی نامرئی آمریکا به عمل آورده است. این کارسه سال است ادامه دارد.علاوه ایجاد شبکه های جاسوسی وخرابکاری درداخل ایران وتشکیل تیم آنالیزکننده ازکارشناسان سیا برای آنالیزاطلاعات دریافتی نیزبخشی ازاین گزارش ویا دقیق درزعامدانه اطلاعات ادعائی توسط سیا است. مطابق این گزارش طرفهای آمریکا درواقع دارند به به رژیم ایران گوشزدمی کنندکه ازهمه تلاش ها واقدامات آنها مطلع بوده وتمامی فعالیت آنها را تحت کنترل دارد.مقامات بلند پایه امنیتی آمریکا طبق این گزارش صراحتا پیام می دهندکه "که با اتکاء باین شبکه گسترده"آمریکا ازکوچکترین فعالیت های ایران درزمینه اتمی باخبراست.





راسیسم تنها، تفکر ضد خارجی نیست!!؟؟
نگاهی به تظاهرات راسیستها در سطح اروپا ، در آستانه اول می!!
اسماعیل مولودی 20 فروردین 1391

اخیر بحث ترور های فرانسه بوسیله یک تبعه این کشور و اتفاقاتی که در دانمارک ( گروه راسیستها بنام اتحاد علیه مسلمانان خودرا از سراسر اروپا سازمان ادند و در هفته پیش در دانمارک تجمع کردند) در سوئد و دیگر کشورهای اروپایی بحث راسیسم را دوباره به سطح عمومی آورده و این بحث از زاویه های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. تشکلهای ضد راسیستی در اقدام متقابل دست به تجمع و اعتراض زده اند و یک ضد حمله را علیه گروههای راسیستی سازمان داده اند. در چند روز اخیر در سوئد دهها تظاهرات راسیستی سازمان داده شده ولی صف ضد راسیستها هزاران برابر راسیستها بودند، تا جایی که حتی صدای سخنرانان راست به گوش کسی نمیرسید. این جای خوشوقتی و امید به وجود یک گارد جدی در مقابل راسیسم است، که خودبخودی و از دل جامعه در می آید. اما همیشه راسیسم و بیکاری دو روی یک سکه هستند که در دو عرصه خودرا نشان میدهند. این وضعیت دقیقا با برنامه ریزی سران جامعه سرمایه داری شکل میگیرد. سرمایه بخاطر سود بیشتر خیل بیکاران را روز به روز افزایش میدهد و از آن طرف هم تاوان بیکاری بین مردم کشور خودرا به گردن مهاجرین و کارگران فصلی که از جاهای دیگر می آیند می اندازند. یعنی موج جدیدی از راه افتادن راسیستها در خیابانهای کشورهای دنیا دال بر وجود یک بیکاری مفرط در سطح جامعه است. اصل ماجرا بر میگردد به فضای سیاسی و بحران عمیق اقتصادی اجتماعی که در ۸ سال اخیر بطور جدی خودرا در جامعه نشان داده است. در انتخابات اسپانیا فاشیستهای حزب مردم بیشترین آرا را از آن خود کرده اند و در ضمن صدها هزار نفر در خیابانها علیه بر نامه دولت تظاهرات میکنند. رئیس دولت جدید ایتالیا یک اقتصاد دان است خود را پایبند هیچ سیاستی نمیداند فقط برای نجات سرمایه سر کار آمده است. در یونان بحران زده و ورشکسته، یک سرمایه دار اقتصاد دان سکان کشور را بدست گرفته و "در روز ی که یک" دارو سار 72 ساله با خالی کردن یک گلوله در مغز خود به زندگی خود پایان داد و نوشت بمیرم بهتر است تا در زباله ها غذا پیدا کنم. چون پول بازنشستگی اش کفاف زندگی اش را نمیداد" گفت آره ما باید مواظب مردمی باشیم که در استیصال هستند. عجب بی شرم و پست!.
اینها و دهها نمونه دیگر نشانی از، فضای سیاسی امروز دنیا ست، امروز دنیا و فضای سیاسی آن تحت شرایط و روند خاصی است که بالطبع نتیجه بلاواسطه نظم نوین جهانی و بحران اقتصادی موجود است. این فضا تاثیر بلاواسطه ای بر روند زندگی انسانها گذاشته است و بر فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در جامعه امروز سایه انداخته است. فضای سیاسی جامعه و نیز طرز تلقی آدمها از سیاست، نیرو های فعال در سیاست و نیز فاکتورهای دیگر همه و همه اوضاعی بوجود آورده که تعارضات طبقاتی و اجتماعی را دامن میزند. مسئله تنها چپ و راست نیست، وقتی فضا آلوده است همه را در بر میگیرد.
اکنون بعد از 8 سال هنوز جامعه سرمایه داری در بحران مالی خود دست و پا میزند. انواع و اقسام متفکرین راست و سرمایه داری تلاش کرده اند نسخه های رنگ وارنگ بنویسند ، ولی بعلت عمق بحران مسئله هنوز بی جواب است. یکی از متفکرین سرمایه داری در کشور سوئد پیش بینی کرده که تنها بار این بحران را بدوش جامعه انداختن میتواند چاره ساز باشد. یا باید برگشت به اوائل دهه 1960 و سوبسیدهای را زیاد کرد که قدرت خرید مردم را بالا برود، که در این شرایط نمیتوان انتظار سود بیشتر داشت، یا اینکه خیل بیکاری را آنقدر زیاد کرد که مردم حاضر شوند با کمترین در آمد بسازند و تن به کارهای طاقت فرسا بدهند. از قبل همین تز ضد بشری حزب مرکز سوئد در خواست کرده است، که سطح حقوق پایه را برای کلیه کسانی که تازه استخدام میشوند پائین آورده شود. یعنی از همین وضعیتی که هست زندگی و سطح توقع مردم از زندگی را بیشترپایین آورند. این متفکر راست که مشاور یکی مالی یکی از کارتلهای بزرگ است، میخواهد که این نمونه در تمام جامعه سرمایه داری برقرار شود. در ایران مسولین کشور بار تمام فساد اجتماعی را به گردن افغانی ها می اندازند و در دانمارک راسیتها با تجمع خود مشکلات موجود را بخاطر حضور مسلمانان در اروپا میدانند. زهی خیال باطل!!
جامعه سرمایه داری بر بنیاد سود دهی سرمایه اش خودرا سازمان داده است. تمام هم و غم دولتمردان جامعه در جهت فضای آسوده بوجود آوردن برای روند رو به پیش سرمایه است. البته در این مورد اخلاق و فضای اجتماعی را طوری تربیت کرده اند یا سازمان داده اند که خود آدمها معنا و هویت خودرا با کارشان بیان میکنند. این بدان معناست که از نظر روانشناسی اجتماعی و نیر منش اجتماعی همگی نیروهای و امکانات باید برای تولید و بالا بردن آن بسیج شود یا شده. این مسله را میتوان در زمینه های مختلف در جامعه دید، از نظر اقتصادی ضمن پایمال کردن دستاوردهای اجتماعی مردم در هر کشوری بنحوی سن بازنشستگی را بالابردن، بیمه های بهداشتی و دارویی را بحد پائین رساندن و نیز فضا را آلوده کردن برای تمامی حرکتهای کارگری و آزادیخواهانه. حتی بحدی وضعیت جنبش کارگری و آزادیخواهانه تحت فشار است که خواستهای جدی و اساسی را از برنامه خود برداشته اند و حالت دفاعی و تلاش برای نگهداشتن آنچه که امروز دارند را در دستور گذاشته اند. یعنی سطح مبارزات اجتماعی نه در حالت تعرضی بلکه در حالت دفاعی کامل قرار دارند. از طرفی دیگر بین گروه ها و سازمانهای فاشیستی و دست راستی مسئله وجود مهاجران را برجسته میکنند. فضای سیاسی علیه مهاجران را آلوده میکنند که بار مشکلات را از سر خود وا کنند و مردم را با ترفند های ناسیونالیستی در مقابل هم قرار دهند. حتی احزاب رسمی و محافظ کار، احزاب سیاسی و گروههای فاشیستی را تقویت میکنندتا هر چه بیشتر فضای اختلاف و دو دستگی را گسترش بدهند. .
سیر تحولات اجتماعی میتواند تاثیر جدی بر روند فکری انسانها بگذارد و میتواند در تربیت اخلاقی و سیاسی آنها نقش بلاواسطه داشته باشد. بهر اندازه انسان با محیط کار و زندگی قاطی باشد بهر اندازه انسان با نرم و مسائل جامعه درگیر باشد بهماان اندازه هم میتواند روابط انسانها را عینی تر ببیند. امروز به یمن فضای سیاه سیاسی راست که در جامعه حاکمیت میکند. خیانت و زیر پا گذاشتن حرمتهای انسانی به سبک روز و روش ادامه زندگی تبدیل شده است. فضای سیاسی امروز دنیا فضایی ضد انسانی و بغایت ضد دمکراتیک است. اگر زمانی کشورهای آزادیخواه دنیا برای نجات انسان نهایت تلاش را میکردند. امروز با غرق شدن هزاران انسان در آب دریاهای سواحل کشورهای اروپایی هستی خود را از دست میدهند.
( انسانهایی که از دست دیکتاتوری کشورهایشان میگریزند وتلاش میکنند به کشورهای آزادیخواه پناه بیاورند)، با به صلابه کشیدن آدمها در بازار کار و فشار بر اینکه از حقوق نا چیز خود باید بگذرند تا بحران سرمایه داری را نجات دهند، امروز انسانهای فقیر برای چرخاندن زندگی خود قطعات جسم خودرا میفروشند تا شکم خود و بچه هایشان را سیر کنند. هر روزه و هر لحظه میدیای جامعه سرمایه تکه تکه شدن جسد انسانها را بر صفحه تلویزیون، کامپیوتر و حتی تلفن موبایل به کوچک و بزرگ نشان میدهند؛ اینها تاثیرات روحی و روانی جدی بر روش و طرز تلقی زندگی آدمها خواهد گذاشت. با وجود فضایی که بر شمردم قطعا روش زندگی ما و طرز تلقی ما از زندگی تحت تاثیر این فضا قرار گرفته و میگیرد. تنها با متعهد بودن به حرمت انسانها میتوان خودرا در مقابل این فضا محفوظ کرد. این مشکلی است که متاسفانه سازمانها و تشکلهای سیاسی کمتر بدان میاندیشند و خود قربانی این اوضاع هستند. بازار و خرید و فروش بر همه چیز حاکم شده است. همه چیز با معیار پول سنجیده میشود. همه چیز با معیار معامله و بده و بستان عمل میکند. در نتیجه خود سازمانهای سیاسی در این گرداب گیر کرده اند. اخلاق و ارزشهای رفتاری امروز بعضی از گروهها و سازمانهای سیاسی و جنبشهای اجتماعی موجود تاثیر مستقمی از این فضا را با خود دارند. همین باعث شده که تلاش انسانهای آزادیخواه و برابری طلب به عیان سرکوب شود بدون اینکه کسی در این رابطه جوابگو باشد. البته این بحث بغایت ظریف و جدی است شاید کسی این استنتاجات را حمل بر این کند که نه باید کاری کرد و اگر هم کاری کنیم بجایی نمیرسیم. که این بحث اساسا بر این طرز تفکر بنیاد نشده بلکه تلاش این بحثها نشان دادن عمق ماجرا و طلب تلاش بیشتر و پافشاری بیشتر بر حرمت و مبارزات انسانهاست و بخصوص تاکید مجددی بر ضرورت اتحاد و مبارزه متشکل است
بنابراین مسئله راسیسم تنها این نیست که یک عده جوان شعار ضد خارجی سر میدهند، یا اینکه از نژاد اروپایی یا آسیایی یا ایرانی خود دفاع میکنند. بلکه این یک پدیده جدی زائده جامعه فاسد و ضد بشری سرمایه داری است. این موضوع بوضوح نشان میدهد که حاکمان امروز جامعه هیچ طرح یا برنامه ای برای راحتی زندگی انسانها ندارند بلکه دست سرمایه را در چپاول و غارت هست و نیست جامعه باز گذاشته اند. این یک مسئله طبقاتی و یک جواب طبقاتی میخواهد. در آستانه اول می و در حالی که به استقبال روز اول می روز جهانی کار گر میرویم، باید این معضل را جدی بگیریم و جواب طبقاتی خودرا به این مسئله ارائه دهیم. ما طبقه کارگر و مردم زحمتکش حاضر نیستیم بیش از این مورد تجاوز و تحقیر قرار گیریم . جواب این مسئله در گستردگی و متشکل شدن خود میدانیم . باید بیشترین انرژی خودرا بر اتحاد و یکپارچگی خود بگذاریم.
مرگ بر سرمایه





اطلاعیه شماره یک جمعی از فعالین کارگری و دوستان پدرام نصراللهی

پیام
جمعی از فعالین کارگری و دوستان فعال کارگری دربند "پدرام نصراللهی" با انتشار اطلاعیه شماره یک خود خطاب به مردم زحمتکش و آزادیخواه سنندج خواستار تلاش آنان جهت آزادی پدرام نصراللهی شدند.
در بخشی از این اطلاعیه ضمن اشاره به شرایط سخت و دشوار معیشتی کارگران، بی اعتنایی کارگزاران رژیم به مشکلات و مطالبات کارگران و روند بازداشت و سرکوب فعالین کارگری تاکید گردیده که کارگران در برابر این شرایط سکوت نمی کنند
و از مردم سنندج خواسته شده است که جهت آزادی فعالین کارگری دربند از جمله پدرام نصراللهی "نه به ز" که در تاریخ 18 اسفندماه سال گذشته بعد از احضار به اداره اطلاعات رژیم در سنندج بازداشت گردید تلاش کنند. در این اطلاعیه همچنین خاطر نشان شده است که پدرام نصراللهی یکی از فعالین کارگری سرشناس است که برای تغییر شرایط زندگی سخت کارگران و مردم زحمتکش فعالیت می کند.





ضرب و شتم و تهدید خانواده زندانی سیاسی محکوم به اعدام، حبیب الله گلپری پور

فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ایران - 22 فروردین
بنابه گزارش ارسالی به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" مورد ضرب و شتم قرار دادن و تهدید به بازداشت و ممانعت از ملاقت خانواده حبیب الله گلپری پور با عزیزشان شدند.
روز دوشنبه 21 فروردین ماه خانواده گلپری پور برای ملاقات با عزیز خود عازم زندان مرکزی سمنان شدند. هنگامی که این خانواده زندانی سیاسی محکوم به اعدام قصد ملاقات با عزیزشان را داشتند زندانبانان به دستور بازجویان وزارت اطلاعات مانع ملاقات این خانواده شدند. این امر باعث اعتراض خانواده گلپری پور شد و خواستار ملاقات با عزیز خود شدند.
زندانبانان وحشیانه به این خانواده یورش بردند و برادر این زندانی سیاسی را مورد ضرب وشتم قرار دادند و خانواده گلپری پور را تهدید به بازداشت نمودند. زندانبانان پس از اعتراض شدید این خانواده فقط به مادر زندانی سیاسی محکوم به اعدام حبیب الله گلپری پور اجازۀ ملاقات کابینی بسیار کوتاه دادند و سایر اعضای خانواده که صدها کیلومتر مسافت را طی کرد و هزینهای زیادی را صرف نموده بودند از ملاقات محروم کردند.
زندانی سیاسی حبیب الله گلپری پور 25 اسفندماه بطور ناگهانی از بند زندانیان سیاسی زندان ارومیه فراخوانده شد و به نقطۀ نامعلومی منتقل گردید و پس از چند روز مشخص گردید که او را به زندان مرکزی سمنان تبعید کرده اند.
لازم بە یادآوریست حبیب الله گلپری پور اهل سنندج و متولد ۱۳۶۳، در تاریخ ۵ مهرماه ۱۳۸۸ در حین خروج از مهاباد به سوی ارومیه توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه مهاباد دستگیر شد. حبیب در هنگام بازداشت تنها تعدادی کتاب همراە خود داشت. وی ماهها در بازداشتگاهای امنیتی و نظامی شهرهای مهاباد، ارومیه و سنندج تحت شکنجه‌های شدید فیزیکی و روحی قرار گرفت. حبیب گلپری پور در نامەهایی کە منتشر شدە است با صراحت از شکنجه ها بسیار سنگین خود سخن به میان آورده بود.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، ضرب وشتم و توهین به خانواده زندانی سیاسی محکوم به اعدام به صرف اینکه خواهان ملاقات با عزیز خود هستند را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه علی خامنه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت گرفتن تصمیمات لازم اجرا می باشد.
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل






نهمین ماه بازداشت کوهیار گودرزی در بند 209؛
"ادامه نگهداری کوهیار گودرزی در بند 209، مصداق شکنجه است"


کمیته گزارشگران حقوق بشر
کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر که هم‌اکنون وارد نهمین ماه بازداشت خود شده است، بدون هیچ‌گونه دلیل مشخصی هم‌چنان در بند 209 زندان اوین نگهداری می‌شود.
گودرزی که بیش از 50 روز در سلول انفرادی به سر برده است، مدتهاست که علی‌رغم پایان یافتن بازجویی‌هایش، در سلولهای 2 یا 3 نفره در بند 209 به سر می‌برد.
بند 209 زندان اوین که متعلق به وزارت اطلاعات است، دارای سلول‌های کوچک تک‌نفره و یا دو نفره است. زندانیان عموما در دوران بازجویی، در این بازداشتگاه نگهداری می‌شوند و پس از آن می‌بایست به بند عمومی انتقال پیدا کنند.
وجود قوانین سخت‌گیرانه و حاکم بودن فضای امنیتی در بند 209 ، از جمله مسائلی است که زندانیان را در طولانی مدت دچار مشکلات و آسیب‌های روحی و روانی جدی می‌کند. داشتن چشم‌بند، رعایت قانونِ سکوت، محدود بودن استفاده از سرویس بهداشتی، نداشتن حق تماس و ملاقات هفتگی با خانواده، عدم دسترسی به کتاب و روزنامه و نداشتن هواخوری مستمر از جمله مواردی است که بیشترین فشار را بر زندانیان وارد می‌کند.
زندانیان بند 209، تمام اوقات روزانه خود را در یک سلول کوچک، که گاهی راه رفتن نیز در آن سخت است، می‌گذرانند.
کوهیار گودرزی که بیش از 8 ماه است در چنین شرایطی به سر می‌برد، بارها تقاضای انتقال خود به بند عمومی را به مسئولان زندان داده است، با این‌حال تاکنون هیچ توجهی به این درخواست قانونی او نشده است.
گودرزی که یک ماه پیش در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران مورد محاکمه قرار گرفته و به 5 سال حبس و تبعید به زندان شهرستان زابل محکوم شده است، در طی 9 ماه گذشته ملاقاتی با اعضای خانواده‌ی خود نداشته است.
پروین مخترع مادر وی نیز، یک روز پس از بازداشت او در شهر کرمان دستگیر شد و در روز 28 اسفندماه با صدور حکم جریمه نقدی از سوی دادگاه، از زندان آزاد شد. وی هنوز موفق به ملاقات با فرزند خود نشده است.
کمیته گزارشگران حقوق بشر، ادامه نگهداری کوهیار گودرزی در بند 209 را مصداق بارز شکنجه روحی و روانی او می‌داند. بدیهی است که با توجه به دادگاهی شدن و اتمام بازجویی‌ها، هیچ‌گونه توجیهی جهت ادامه بازداشت وی در بند وزارت اطلاعات وجود ندارد. این کمیته همچنین ضمن غیرقانونی دانستن بازداشت وی، خواهان توجه فوری نهادها و مدافعان حقوق بشر نسبت به شرایط نگران‌کننده نگهداری گودرزی است.





قصد محاکمۀ زندانی سیاسی، رضا جوشن بر مبنای اتهام محاربه

فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ایران
بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" زندانی سیاسی رضا جوشن از دستگیر شدگان قیام گسترده سال 88 قرار است بر مبنای اتهام محاربه مورد محاکمه قرار گیرد.
زندانی سیاسی رضا جوشن 26 ساله با پرونده سازی جدید بازجویان وزارت اطلاعات قرار است 2 اردیبهشت ماه در شعبۀ 1 دادگاه انقلاب کرج توسط فردی بنام عاصف حسینی بر مبنای اتهام محاربه مورد محاکمه قرار گیرد.پرونده سازی جدید در حالی به جریان انداخته شده است که مدت محکومیت غیر قانونی این زندانی سیاسی خرداد ماه پایان می یابد.
محکومیت غیر قانونی زندانی سیاسی رضا جوشن سال گذشته پایان یافته بود ولی با پرونده سازی بازجو محبی به 8 ماه دیگر محکوم شد که قرار است خرداد ماه پایان یابد .
بازجومحبی یکی از مسئولین و بازجویان وشکنجه گران وزارت اطلاعات در بند سپاه زندان گوهردشت کرج که تحت کنترل وزارت اطلاعات است مشغول به جنایت علیه بشریت می باشد.محبی در آستانۀ پایان یافتن محکومیت غیر قانونی این زندانی سیاسی اقدام به پرونده سازی جدید علیه وی نموده و پرونده را به عاصف حسینی قاضی وزارت اطلاعات در دادگاه انقلاب کرج ارسال کرده است.بازجو محبی مسئول دستگیری،بازجویی و شکنجۀ فعالین سیاسی،حقوق بشری، زنان ،فعالین کارگری ، دانشجویی و اقلیتهای مذهبی در این استان می باشد.
لازم به یادآوری زندانی سیاسی رضا جوشن 10 آذر 89 با یورش مامورین وزارت اطلاعات به منزلشان دستگیر شد و بیش از 8 ماه در سلولهای انفرادی قرار داده شد و در طی این مدت مورد شکنجه های جسمی و روحی بازجویان وزارت اطلاعات و بخصوص بازجو محبی قرار گرفت.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،پرونده سازی بازجویان وزارت اطلاعات علیه این زندانی سیاسی در حالی که از سال 89 در زندان بسر می برد و مورد محاکمه قرار دادن او بر مبنای محاربه را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه علی خامنه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت گرفتن تصمیمات لازم اجرا می باشد.
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل







مادر مهدی خدایی: پسرم با روحیه عالی محکم ایستاده استجرس: مهدی خدایی، فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین است که علی رغم حکم ناعادلانه و محرومیت از حقوق یک زندانی سیاسی، از مواضع خود دست برنداشته است. او در حالیکه سومین عید نوروز خود را در پشت میله های زندان گذراند، با روحیه ای قوی و محکم در پیامی بمناسبت ایام نوروز گفته است: "باز هم سالی دیگر را سپری کردیم. سالی که شادی ها و تلخی های بسیاری را به خود به همراه داشت و ایمان و اعتقاد و باور ما را بارها و بارها به بوته ی آزمایش کشید. در این سال اگر چه تعدادی از عزیز ترین و با شرافت ترین فرزندان میهن مان (مرحوم عزت الله سحابی، شهید هاله سحابی و شهید هدی صابر) را در راه مبارزه علیه ظلم و بی عدالتی و تلاش برای صلح و آزادی، از دست دادیم، اما یاد و خاطره آنها در ذهن و قلب تک تک ما جاودانه خواهد ماند و هدف آنها را سر لوحه امور خود قرار می دهیم و باور داریم که تاریک ترین لحظه شب، نزدیک ترین زمان سپیده دم و روشنایی است..."
  مادر مهدی خدایی که تاکنون حاضر به مصاحبه با هیچ رسانه ای نشده است، در خصوص آخرین وضعیت فرزندش به «جرس» می گوید: "متاسفانه این سومین نوروزی بود که مهدی با ما نبود و اصلا درخواست مرخصی هم ندادیم یعنی خودش نمی خواست. مهدی می گوید که من نمی توانم به مرخصی بیایم اما بسیاری از زندانیان که سالهاست به مرخصی نیامده اند، از مرخصی محروم باشند. اگر قرار است به مرخصی بیایم باید همه زندانیان سیاسی از این حق مرخصی بهره مند شوند بخاطر همین اصلا دوست ندارد ما درخواست بدهیم. قبل از عید تماس تلفنی نداشتیم اما بعد از عید مهدی زنگ زد. فکر کنم حالا ماهی یکبار حق تماس تلفنی داشته باشیم."
مهدی خدایی دو بار بازداشت شد و در دادگاه دو حکم برای او صادر گردید. بار اول در تابستان سال 87 که حدود 38 روز در انفرادی بسر برد. بار دیگر در اسفند ماه سال 88 توسط سپاه بازداشت و به بند دو الف منتقل گردید. مهدی خدایی یکبار در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق برپایی تجمعات و تبلیغ علیه نظام به چهار سال زندان محکوم شد. در دادگاهی دیگر به ریاست قاضی مقیسه ای به اتهام تبلیغ علیه نظام به سه سال حبس تعزیری و در مجموع به هفت سال حبس محکوم شد. این فعال سابق دانشجویی در زمان حبس بارها تحت فشار قرار گرفت تا مجبور به اعتراف تلویزیونی شود اما مقاومت کرد و تن به خواسته های اقتدارگرایان نداد. او همچنین دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد شهر ری بود که در ایام تحصیل با دو ترم "محرومیت" از تحصیل مواجه شد.
خانم خدایی با ناراحتی از آن روزها یاد می کند و از صدور احکام ناعادلانه برای فرزندش می گوید: " بار اول که بازداشت شد و مدت 38 روز در زندان بود. بعد که آزادش کردند (دو ترم از تحصیل محروم بود) درسش را ادامه داد و لیسانس مهندسی کشاورزی را گرفت. دوباره در اسفند ماه سال 88 بازداشت شد و به اتهام تبلیغ علیه نظام به سه سال محکوم شد. و بار اول هم که دستگیر شد به چهار سال و در مجموع به هفت سال حبس تعزیری محکوم شد که الان حدود دو سال و یکی و دو ماه است که در زندان بسر می برد...."
او با افتخار می افزاید: " مهدی با روحیه بسیار "عالی" محکم ایستاده است و من وقتی او را می بینم به داشتن چنین فرزندی به خود می بالم."
پدر مهدی خدایی در دیداری با گروهی از دانشجویانِ دانشگاه آزاد که به منزلش آمده بودند، گفته بود: "روز اولی که جلوی اوین رفتیم، خیلی بد با ما برخورد کردند. می گفتند باید بچه هایتان را درست تربیت می کردید که کار به اینجا نکشد. همان جا دلم یک لحظه گرفت و پیش خودم گفتم این اوین را ما یک روزی درش را شکستیم و رفتیم داخل تا زندانیان سیاسی را آزاد کنیم و امروز پسر خود من توی زندان اوین است."
مادر این فعال حقوق بشر دربند در پایان با آه و دلتنگی خاطرنشان می شود: "خودتان بهتر می دانید وقتی فرزندتان در پیش شما نیست چه حال و روزی دارید و قطعا عید خوبی هم نداشتیم. اما در سال جدید آرزو می کنم و دعا هم کرده ام که ان شالله جوانان هر هدف خیری را که دنبال می کنند به آن برسند و مهدی من هم به هدف خود برسد و ان شالله او و همه آزاد شوند."
گفتنی است، در اواخر دی ماه سال گذشته مهدی خدایی با انتقال به شعبه سوم دادسرای شهید مقدسی زندان اوین به دلیل انتشار بیانیه در حمایت از نسرین ستوده مورد بازجویی قرار گرفت.






جـــرس:
 رئیس قوه قضائیه با اشاره به این‌که به لحاظ برخی ایرادات جزئی، قانون جدید مجازات اسلامی هنوز ابلاغ نشده است گفت: از آنجا که مهلت قانونی، قانون مجازات اسلامی تا پایان سال گذشته بود و هنوز قانون جدید به تصویب نرسیده، با کسب اجازه از رهبری قانون قبلی قابلیت اجرایی دارد و محاکم می‌توانند برحسب آن اقدام کنند.
به گزارش تارنمای روابط‌عمومی قوه قضاییه، صادق آملی لاریجانی در جلسه روز چهارشنبه مسئولان عالی قضایی اظهار امیدواری کرد:‌ قانون جدید مجازات اسلامی، هرچه سریع‌تر پس از تأیید نهایی شورای نگهبان ابلاغ ‌شود.
وی در ادامه سخنان خود به دیدار رئیس و اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت با رهبری اشاره کرد و با تاکید بر لزوم توجه و تدوین برنامه و راهکاری برای اجرایی شدن توصیه‌های رهبری، از جمله وظایف قانونی مجمع تشخیص مصلحت نظام را حل اختلاف میان شورای نگهبان و مجلس بر اساس تشخیص مصلحت نظام دانست و اظهار داشت: این مسئله در سخنان رهبری تاکید شده و اعضای مجمع باید راهکاری درنظر بگیرند که مصالح مورد نظر یقینی و روشن و دارای اهمیت غالبه باشد.
وی تعیین مهلت برای قوانینی که برحسب نظر مجمع تشخیص و بنابر مصلحت‌های نظام مصوب و اجرایی می‌شود را مهم دانست.
رئیس دستگاه قضا افزود: رهبری به این نکته اشاره کرد که اگر در مجمع بر سر همین مسئله که آیا فلان مصوبه مصلحت است یا نیست، اختلاف نظر جدی وجود داشته باشد و فی‌المثل از میان اعضای مجمع با اختلاف دو یا سه رای در اهم بودن این مصلحت اختلاف بشود؛ در اینجا ما نمی‌توانیم بگوییم که این مصلحت، محرزه، متیقنه و اهم است ولذا می‌تواند مانع از آن حکم اولیه شرعی باشد. اگر در خود مجمع که مظهر خرد جمعی نظام است چنین اختلاف اساسی پیش آمد، دشوار است بتوان آن را بر حکم شرعی اولی، مقدم ساخت.
آملی لاریجانی با تاکید بر جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام و با اشاره به این‌که مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام برحسب مصلحت و شرایط روز کشور است و این شرایط و مصلحت‌ها اصولا پایدار نیست و شرایط عوض می‌شود اظهار داشت: کار مجمع تشخیص مصلحت نظام این نیست که بگوید مصوبه‌ مجلس خلاف شرع و قانون هست یا نیست بلکه این است که تشخیص دهد آیا این مصوبه به مصحلت نظام هست یا نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، بر ایستادگی جمهوری اسلامی در مقابل غربی‌ها تاکید کرد و با اعلام این‌که جمهوری اسلامی هیچ‌گاه از پیشرفت‌های علمی خود عقب نخواهد نشست گفت:‌ پیشرفت‌های علمی جوانان کشور مسئله‌ای نیست که ما از آن عقب‌نشینی کنیم.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به اظهارنظرهای برخی مسئولان کشورهای غربی درخصوص تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای خواستار توجه و شناخت آنان از جایگاه ولی فقیه در نظام جمهوری اسلامی شد و با اشاره به این‌که اگر کشورهای غربی شان و جایگاه ولی‌فقیه و ولی‌امر مسلمین را بدانند خواهند فهمید که هیچ تضمینی بالاتر از استناد به سخنان رهبری در عدم تمایل ایران به تولید سلاح هسته‌ای وجود ندارد، گفت: مطابق نظر مقام معظم رهبری به‌کارگیری و تولید سلاح هسته‌ای از نظر نظام اسلامی حرام است و این مسئله قبلاً هم از سوی ایشان اعلام شده است.
آملی لاریجانی خطاب به غربی‌ها گفت: این کشور‌ها اگر به دنبال بهانه‌جویی نیستند باید بدانند که وقتی که رهبری می‌فرماید ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و به‌کارگیری آن را حرام می‌دانیم، سخن ایشان بالاترین تضمین است، چرا که این سخنان از سوی کسی مطرح می‌شود که مرجع دینی و سیاسی بسیاری از مسلمین دنیاست و تمام قوای نظام نیز زیرنظر ایشان انجام وظیفه می کنند.
وی مدعی شد حضور و بازرسی مکرر بازرسان آژانس بر این‌ تاکید دارد که در برنامه‌های ایران هرگز نشانه‌ای از تلاش برای دستیابی و تولید سلاح اتمی وجود ندارد و نیز اظهارات همیشگی مسئولان نظام مبنی بر عدم تمایل به تولید سلاح اتمی را نشانه‌‌های دیگری از نبودن برنامه‌ریزی برای تولید سلاح هسته‌ای دانست و افزود: غربی‌ها با توجه به سخنان رهبری، اظهارات مسئولان نظام و نیز گزارش‌های بازرسان آژانس باید به این یقین برسند که ایران به دنبال سلاح اتمی نیست و اگر باز هم به نظر خود اصرار دارند معنای آن این است که غربی‌ها به دنبال بهانه‌جویی هستند و چه بسا از پیشرفت‌های علمی ایران اسلامی ناراحت و دلخورند که در این صورت باید بدانند ما هرگز از پیشرفت‌های علمی خود که به مثابه زندگی و حیات مردم و نظام ماست، دست نخواهیم کشید.
رئیس قوه قضاییه با تبریک به مسئولان و نیروهای وزارت اطلاعات به خاطر عملیات اخیر و شناسایی و متلاشی کردن تیم های تروریستی و دستگیری آنان گفت: "طبق اعلام وزارت اطلاعات گروه‌های تروریستی که به رژیم صهیونیستی وصل بودند، در ایام تعطیلات نوروز به دنبال خرابکاری و ترورهای جدید بودند که قبل از هرگونه عملیاتی شناسایی و تروریست‌ها دستگیر شدند و ان‌شاءا... پرونده آنان با سرعت و دقت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت."






جلیلی: در مذاکرات با گروه ۱+۵ پیشنهادهای جدیدی را مطرح خواهیم کرد
جـــرس: 
دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در آستانه مذاكرات ایران و گروه ۱+۵ اعلام كرد: ما پیشنهادهای جدیدی را مطرح خواهیم کرد و امیدواریم طرف مقابل نیز با رویكردی سازنده و روحیه همكاری وارد گفت‌وگوها شود.
به گزارش ایسنا، سعید جلیلی روز چهارشنبه در كنفرانسی مطبوعاتی در جمع خبرنگاران گفت: برای گفت‌وگوهای موفق و رو به جلو آمادگی داریم.
وی با بیان اینكه بیش از یك سال گذشته در پایان مذاكرات استانبول اعلام كردم كه ایران همواره آماده گفت‌وگوست، اظهار كرد: ظاهرا كشورهای گروه ۱+۵ زمانی را لازم داشتند تا برای گفت‌وگوها آمادگی مجدد پیدا كنند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی همچنین به این موضوع اشاره کرد که در یك سال گذشته ایران به ظرفیت‌ها و پیشرفت‌ها و اقتدار بیشتر در عرصه‌های مختلف دست پیدا كرده است.
جلیلی با اشاره به قیام های ضد استبدادی منطقه – که مقامات جمهوری اسلامی آنرا "بیداری اسلامی" نام نهاده اند- و انتخابات نمایشی مجلس نهم در ایران، اظهار عقیده كرد: "بیداری اسلامی در منطقه و انسجام بیشتر و همبستگی مردم ایران كه در انتخابات سال گذشته مجلس ظهور یافت و همچنین پیشرفت‌های علمی و فنی به ویژه در تولید صفحات سوخت، ظرفیت‌هایی را برای ما ایجاد كرده است تا مردم ما با اقتدار از حقوق‌شان دفاع كنند."
دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی با بیان اینكه ظرفیت‌های موجود فرصت بزرگی برای همكاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد كرده، تاكید كرد: آنچه در مناسبات با ایران راهگشا و موفق است، راهبرد گفت‌وگو و همكاری است. ما همیشه گفته‌ایم زبان تهدید و فشار علیه ملت ایران نتیجه‌ای نداشته است بلكه بیشتر موجب جدیت ملت ما در دفاع از حقوق اساسی‌اش شده است.
مذاكره كننده ارشد اتمی جمهوری اسلامی اضافه كرد: ما برای گفت‌وگوهای موفق و رو به جلو آمادگی داریم و امیدواریم طرف مقابل هم با این رویكرد وارد شود تا مذاكرات نتایجی در بر داشته باشد كه اعتماد ملت ما را جلب كند و امیدواریم آنها با رویكرد سازنده و روحیه همكاری وارد گفت‌وگوها شوند.
قرار است مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، روز ۲۶ فروردین ماه در استانبول برگزار شود و عراق نیز اعلام کرده است که دور بعدی مذاکرات هسته‌ای با ایران در بغداد صورت خواهد گرفت.



جـــرس: به گزارش منابع القتصادی و بازار، افزایش روزانه و بی‌ضابطه قیمت‌ها در بازار به حدی آزار دهنده شده است که گویی دولت به طور کامل بازار را رها کرده و نظارت مسئولان به مرز صفر رسیده است.
سامانه خبری – تحلیلی «الف»، وابسته به رئیس مرکز پژوهش های مجلس، طی گزارش پیرامون وضعیت بحرانی بازار کشور یادآوری می کند: چند ماه مانده به ۲۸ آذرماه سال ۸۹ دولت تدابیر ویژه ای در بازار اتخاذ کرده بود به طوری که هیچ تولید کننده و عمده فروش و خرده فروشی جرات کوچکترین تخلف در قیمت گذاری را نداشت و قیمتها به طور قابل ملاحظه ای تثبیت شده بود تا زمینه برای کلید خوردن بزرگترین تحول ساختاری اقتصاد کشور یعنی قانون هدفمندسازی یارانه ها فراهم شود.
بر اساس این گزارش، دولت در نیمه دوم سال ۹۰ و روزهای ابتدایی امسال ناتوانی خود را در کنترل بازار و قیمتها به اثبات رساند به حدی که اکنون در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، تمام کارشناسانی که قدرت اجرایی دولت در فاز اول را تحسین می کردند، اکنون دولت را از اجرای فاز دوم برحذر می دارند.
در این گزارش با اشاره به تبعات اقدامات دولت هشدار می دهد: نابسامانی بازار و افزایش بی ضابطه قیمتها به حدی آزار دهنده شده است که صدای خرده فروشان و برخی عمده فروش را هم درآورده ، حال کلافه شدن مردم از این وضعیت جای خود دارد.
گزارش مذکور تحت عنوان "عبور بازار از مرز آزار"، گوشه ای از اخبار هفته ها و ماهها اخیر در حوزه بازار و اقتصاد را مرور کرده و می نویسد: "خیلی از شرکت‌های پخش در سال ۹۱ هیچ کالاهایی را پخش نکرده‌اند"، "قیمت شوینده‌ها ۱۵ درصد و روغن نباتی بین ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است"، "اگر فلان کالا را می‌خواهید باید فلان کالا را هم در کنارش قبول کنید"، "بیشتر شرکت‌هایی که کالاهای خود را گران کرده‌اند شرکت‌های دولتی هستند"، "کالاهای خارجی بین ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند" ، "کلیه محصولات لبنیات ۱۵ درصد گران شده و در ۱۰ روز گذشته کره اصلا در بازار توزیع نشده است" و صدها خبر دیگر. همه اینها مشاهدات عینی خبرنگاران است از بازاری که مسئولان دولت مدعی هستند به طور کامل تحت کنترل و همه چیز آرام است."
همچنین خاطرنشان می کند: اگر دولت مدعی است که هیچ مجوزی برای گرانی کالاها نداده است، پس یا نظارت را در بازار به طور کامل رها کرده است و یا اینکه ناظران دولتی دیگر توان کنترل را ندارند و به عبارتی کنترل بازار از دست دولت خارج شده است که در هر دو حالت مسئولان باید پاسخ ناتوانی خود را بدهند. البته حالت سومی هم متصور است و آن اینکه دولت احتمالا در واقع مجوز ها را برای افزایش قیمت صادر کرده است ولی در ظاهر انکار می کند. در شرایطی که دولت برای افزایش تنها ۲۸ هزار تومان به درآمد ماهانه هر ایرانی از ماهها پیش تمام توان رایزنی خود را به کار گرفته، این همه جار و جنجال بین خود و مجلس براه انداخته و حتی کار را به نامه نگاری با مسئولان عالی رتبه نظام و شورای حل اختلاف رسانده است، آیا بهتر نبود به جای این همه هزینه، نیمی از همین توان خود را معطوف به کنترل بازار می کرد و با جلوگیری از افزایش قیمتها، حداقل ۲۸ هزار تومان از هزینه ماهانه این مردم کمتر می کرد.





عقب نشینی مجلس در برابر دولت: رؤسای جمهور می توانند با مجلس شوخی کنند
جـــرس: به گزارش منابع پارلمانی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی که روز گذشته دو فوریت طرح اصلاح نحوه سوال از رئیس دولت را تصویب کرده بودند، در کمتراز ۲۴ ساعت به اصل طرح رأی منفی دادند.
به گزارش مهر، نمایندگان با کلیات طرحی برای اصلاح ماده ۱۹۷ آئین نامه داخلی در راستای اصلاح شیوه طرح سئوال از رئیس جمهور و استیضاح وی در صحن علنی مجلس مخالفت کردند.
بر اساس این گزارش، روز گذشته (سه شنبه) مجلس دو فوریت طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن، اگر رئیس جمهور به سوالات مجلس پاسخ قانع کننده ای ندهد، به دستگاه قضایی معرفی می شود و اگر مجلس از شش جواب رئیس جمهور قانع نشود، استیضاح وی در دستور کار قرار می گیرد.
اما نمایندگان یک روز بعد، در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) با کلیات طرح دو‌فوریتی اصلاح ماده ۱۹۷ آئین‌نامه داخلی و الحاق دو تبصره به آن مخالفت کردند و با ۱۳۰رای موافق، ۱۷ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از ۱۹۸ نماینده حاضر در جلسه به کلیات طرح دوفوریتی مذکور رای ندادند.
این بدین معنی است که از ۱۹۷ نماینده حاضر (از مجموع ۲۹۰ نماینده کل مجلس) تنها ۱۵۹ تن در رای گیری شرکت کردند.
تصویب کلیات این ماده نیازمند موافقت دو سوم نمایندگان حاضر در مجلس شورای اسلامی بود. بنابراین تنها با اضافه شدن دو رای موافق نمایندگان این کلیات تصویب می شد زیرا بر اساس آئین نامه نیازمند رای موافق ۱۳۲ نفر از نمایندگان حاضر در مجلس بود.
با این حساب و با عدم رای بیش از دو سوم نمایندگان حاضر در جلسه رای گیری اصلاح آئین نامه داخلی مجلس درخصوص سوال و استیضاح رئیس جمهور ملغی شد.
بر اساس این گزارش، بررسی کلیات این طرح در مجلس هیچ مخالفی نداشت و هیچ یک از نمایندگان در مخالفت با کلیات این طرح صحبت نکردند.
به گزارش عصرایران، طراحان این طرح معتقد بودند نحوه پاسخگویی احمدی نژاد به سوالات مجلس که آن را به شوخی و خنده برگزار کرد و در واقع به آنها جواب نداد، نشان داد که قانون سوال از رئیس جمهور نیاز به اصلاح و ضمانت اجرا دارد تا از این پس هیچ رئیس جمهوری نتواند سوال مجلس را شوخی بگیرد و بی اهمیت بشمارد.
بر اساس گزارش مذکور، با اوضاع کنونی، اگر مجلس صدبار هم از رئیس جمهور سوال کند، تنها کاری که رئیس جمهور باید انجام دهد، سخنرانی یک ساعته در مجلس است و در این سخنرانی هم هر چه بگوید، تکلیف قانونی اش را انجام داده است ولو آن که شوخی کند و به هیچ سوالی پاسخ ندهد.
گفتنی است، تعداد کمی از مجلسیان در حالی با این طرح مخالفت کردند که تا دیروز، قریب به اتفاق آنها از این که احمدی نژاد در جلسه سوال، شأن مجلس را زیر سوال برد و به پرسش های نمایندگان جواب نداد، گلایه ها می کردند! اما امروز وقتی پای قانونگذاری برای جلوگیری از تکرار این مساله پیش آمد، ترجیح دادند با اصلاح وضع موجود مخالفت کنند تا برگ زرین دیگری در دفتر عملکرد مجلس هشتم برجای بگذارند و مردم را به یاد جمله احمدی نژاد در جلسه سوال بیندازند که خطاب به نمایندگان گفته بود "با توجه به اتمام دوره کنونی مجلس بسیاری از شما در آینده نزدیک همکار ما در دولت خواهید بود."






جـــرس:
 نماینده سازمان ملل در امور سوریه که به ایران سفر کرده، طی کنفرانسی خبری اعلام کرد "موافقت کردیم راه حل مسالمت آمیزی برای بحران سوریه انجام شود و خوشحالیم که از تلاش سازمان ملل و طرح شش ماده‌ای استقبال شد تا خشونت‌های جاری پایان داده شود و کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه برسد و طرف‌های درگیر پشت میز مذاکره بنشیند."
به گزارش ایلنا، کوفی عنان روز چهارشنبه در دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، درباره فرآیند تغییرات در سوریه گفت: اولویت احترام به خواست مردم سوریه است و همه باید برای پایان یافتن این بحران کمک کنند، زیرا این منطقه دیگر قادر نیست شوک دیگری را تحمل کند.
وی تاکید کرد: سوریه از نظر ژئوپلتیک واقعیت خاص و مهمی دارد و هر گونه تغییر در آن در معادله جهان تاثیر خواهد گذاشت.
نماینده سازمان ملل گفت: من در راستای فرآیند میانجی‌گری کار ‌می‌کنم و همه باید در این راستا فعالیت کنیم.
وی ضمن تشکراز حمایت ایران در همکاری با سوریه گفت: امیدوارم ایران بخشی از راه حل پایان دادن به مشکلات سوریه باشد‌.
عنان در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد طرحی که به سوریه پیشنهاد شده و بشار اسد نیز آن را قبول کرده است، گفت: درباره قطع خشونت‌ها صحبت کردیم دولت سوریه طرح شش ماده‌ای را قبول کرده و بدون استفاده از نیروهای نظامی و در حقیقت غیر نظامی کردن وضعیت برای رفع مشکل فعالیت ‌می‌کند.
وی در خصوص سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بشار اسد از نیروهای اپوزیسیون تضمین کتبی خواسته است، گفت: دولت سوریه روشن کرده که خواستار چه چیزهایی است و نیروهای اپوزسسیون نیز باید حملات را متوقف کنند و پاسخ مثبت به این طرح بدهد، باید تضمین داده شود که هر دو طرف درگیر این آتش بس را رعایت ‌می‌کنند.
وی افزود: امیدوارم شش صبح روز پنجشنبه شاهد وضعیت بهتری باشیم امکان پیشرفت در این طرح وجود دارد و تغییرات درراستای منافع مردم سوریه انجام خواهد شد تا مناقشات پایان پذیرد.
عنان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه حتی اگر سوریه طرح شما را قبول کنند، برخی از کشور‌ها مانند عربستان به نیروهای اپوزسیون اسلحه ‌می‌دهند، گفت: هرگونه دخالت در این مساله ‌می‌تواند مشکل آفرین باشد و ما باید با دولت سوریه در تعامل باشیم.
وی در پایان درباره زمان آغاز فعالیت ماموران ناظر بر اجرای طرح در سوریه گفت: زمانیکه سازمان ملل تصویب کند فعالیت آغاز ‌می‌شود و به زودی زمان آن مشخص خواهد شد.
عنان تاکید کرد که منطقه خاورمیانه شاهد شوک ها و بحران های زیادی بوده که دیگر این منطقه قادر به تحمل شوک دیگری نیست.
گفتنی است، دولت سوریه با وجود پذیرش ظاهری آتش بس و خروج نیروهای نظامی از شهرها، همچنان به گلوله باران مناطق مختلف و کشتار معترضان مشغول است و نیروهای ارتش آزاد سوریه نیز، کماکان به درگیری و مقابله به مثل با دولتی ها مشغولند.





جـــرس: در پی ترفند جدید دولت برای قطع یارانه نقدی شهروندان، دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه خراسان رضوی نحوه انصراف و یا انصراف ندادن از دریافت یارانه را اعلام کرد.
به گزارش بازتاب، علی شهابی اظهار داشت: در پی ارسال پیامک برای برخی از افراد مبنی بر انصراف از دریافت یارانه، شهروندانی که خواهان ادامه دریافت یارانه هستند، باید به سایت مربوطه مراجعه و نسبت به تکمیل فرم های آن اقدام کنند و اعلام نمایند که خواستار ادامه دریافت یارانه هستند.
وی تصریح کرد: چنانچه این افراد به سایت یاد شده مراجعه و مراحل تکمیل فرم ها را طی نکنند این امر به منزله انصراف از دریافت تلقی می شود و یارانه آنان قطع خواهد شد.
رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی در توضیح این خبر افزود: با توجه به پیگیری های انجام شده از سازمان هدفمندسازی یارانه ها در تهران درخصوص پیامک های ارسال شده برای هموطنان، به اطلاع می رساند برای آن دسته از خانوارهایی که مبلغ به ازای هر نفر ۲۸۰ هزار ریال مابه التفاوت مرحله یک و دو واریز نشده است و یا پیامک انصراف از یارانه برای آن ها ارسال شده است، چنانچه نسبت به پیامک ارسالی اعتراض دارند برای اعلام انصراف ندادن از دریافت یارانه اقدام کنند.
وی در ادامه گفت: ابتدا افراد وارد سایت رفاهی می شوند و گزینه انصراف را انتخاب می کنند و با وارد کردن شماره ملی، شماره سریال شناسنامه و هم چنین کد امنیتی مورد نظر وارد مرحله بعدی می شوند. وی افزود: در مرحله اول پیغام "اینجانب انصراف خود را از دریافت کل مبلغ یارانه اعلام می کنم" مشاهده می شود که در پایین صفحه دو گزینه عدم تایید و تایید وجود دارد که باید با انتخاب گزینه عدم تایید، وارد مرحله بعدی شوند.
وی ادامه داد: در مرحله دوم، پیغام "اینجانب انصراف خود را از دریافت نیمی از مبلغ یارانه اعلام می کنم" مشاهده می شود که در قسمت پایین این صفحه نیز دو گزینه عدم تایید و تایید وجود دارد که باید با انتخاب گزینه عدم تایید ، وارد مرحله بعدی شوند و سپس در مرحله سوم پیغام "اینجانب انصراف خود را از دریافت مابه التفاوت مرحله اول و مراحل بعدی اعلام می کنم" مشاهده می شود که در قسمت پایین این صفحه نیز دو گزینه عدم تایید و تایید وجود دارد که باید با انتخاب گزینه عدم تایید، وارد مرحله بعدی شوند.
وی گفت: در مرحله آخر پیغام "اینجانب مایل به انصراف از دریافت یارانه نیستم" مشاهده می شود که در این مرحله تنها یک گزینه تایید وجود دارد که با انتخاب این گزینه، پیامکی به تلفن همراه شخص مورد نظر ارسال می شود که حاوی یک کد عدم انصراف است که باید کد ارسال شده را در کادر مورد نظر وارد کند و در نهایت پیغام "آقای/ خانم ... عدم انصراف شما مورد بررسی قرار می گیرد و نتیجه به اطلاع شما خواهد رسید"، در صفحه مورد نظر مشاهده می شود.
وی گفت: افرادی که شماره تلفن همراه خود را به سیستم اعلام نکرده اند یا شماره آن ها عوض شده است باید سریع نسبت به اعلام شماره تلفن همراه خود به شعبه بانکی که در آن برای دریافت یارانه نقدی حساب افتتاح کرده اند مراجعه و نسبت به ثبت آن اقدام کنند.
بر اساس این گزارش، هم چنین افرادی که به اشتباه گزینه انصراف از دریافت یارانه را در سایت رفاهی زده اند باید تا اطلاع رسانی بعدی صبر کنند.
وی افزود: امروز جلسه ای درباره هدفمندی یارانه ها تشکیل می شود و در آن وضعیت افرادی که مایل به انصراف از دریافت یارانه ها نیستند، بررسی می شود.وی با اشاره به این که مبلغ ۲۸ هزار تومانی که به حساب افراد واریز شده، مربوط به مرحله دوم یارانه هاست افزود: مجلس در حال تصویب بودجه است ولی با این حال دولت آماده اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه هاست و با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها ، یارانه های مرحله دوم قابل برداشت خواهد بود.






جـــرس: یک خبرگزاری روسی گزارش داد که دو تبعه آن کشور در ایران طی روزهای اخیر بازداشت شده اند.
خبرگزاری ایسنا به نقل از «نووستی» گزارش داده است که تعدادی بازداشت شده اند، که وزارت خارجه روسیه نیز روز سه‌شنبه بازداشت دو تبعه روس که در شرکت اکتشافی «زر کوه» - شرکت مشترك قزافستان و ایران - مشغول کار بودند را تایید کرده است.
در اطلاعیه الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اين باره آمده است: " روز پنجم ماه آوریل عده‌ای از کارمندان شرکت اکتشافی «زر کوه» که دو نفر از آنها به نام «کایسین» و «روماننکو» تبعه روسیه هستند، در تهران بازداشت شدند. "
سفارت روسیه در تهران به همراه سفارت قزاقستان تدابیر فوری را در جهت مشخص کردن محل اقامت بازداشت‌شدگان و معلوم کردن علت بازداشت آنها و نیز برای سازماندهی دیدار آنها با نمایندگان کنسولگری اتخاذ کرده است.
هنوز دلیل و انگیزه و محل و ارگان بازداشت کننده این اتباع روس منتشر نشده است.





تجمع کارگران کشت و صنعت کارون شوشتر و صنایع فلزی ایراناین کارگران در اعتراض به شرایط نامناسب درآمد و بیمه دست از کار کشیده‌اند.
جـــرس: به گزارش منابع خبری، صدها تن از کارگران «نی بُر» کشت و صنعت کارون شوشتر در اعتراض به عدم محاسبه سنوات بیمه‌ای و افزایش نیافتن دستمزد خود در سال‌های گذشته، دست از کار کشیده و در مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند.
همچنین حدود ۸۰۰ نفر از کارگران کارخانه صنایع فلزی ایران صبح دیروز به دليل عدم دريافت مطالبات قانونی‌شان در مقابل ساختمان ریاست جمهوری تجمع کردند.
به گزارش ایلنا، آقایار حسین، فعال کارگری خوزستانی می گوید: این کارگران فصلی که به کار تخصصی بریدن نی اشتغال دارند خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و همچنین افزایش دستمزد ماهانه خود هستند.
او افزود: عدهٔ زیادی از کارگران نی بر کشت و صنعت به سن بازنشستگی رسیده اما به دليل تعويق در پرداخت حق بيمه توسط كارفرما امکان بازنشسته شدن و استفاده از مزایای تامین اجتماعی را ندارند، علاوه بر این سازمان تامین اجتماعی کار این کارگران را جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب نمي‌كند.
او یاد آور شد کارگران فصلی نی بر تا پایان برداشت نی، يعني دو ماه آينده قرار داد امضاء کرده‌اند اما با ورود مدیريت جدید این کارگران فصلی پيش از پايان قرارداد اخراج خواهند شد.
او همچنین گفت: طرح طبقه بندی مشاغل برای این کارگران مهیا شده که امکان اجرای این طرح با مخالفت مدیریت جدید به جهت عدم پرداخت مابه تفاوت سالهای ۷۲ کارگران تا هم اکنون متوقف شده است.
تعداد كارگران فصلي «نی بُر» کشت و صنعت کارون شوشتر دو هزار نفر گزارش شده است.
این منبع خبری همچنین گزارش داده است که روز گذشته حدود ۸۰۰ نفر از کارگران کارخانه صنایع فلزی ایران به دليل عدم دريافت مطالبات قانونی‌شان در مقابل ساختمان ریاست جمهوری تجمع کردند.
یکی از کارگران که خواست نامش فاش نشود به ايلنا گفت: کارخانه صنایع فلزی ایران در گذشته تعداد بیش از ۱۲۰۰ کارگر داشت که هم اکنون این تعداد به ۸۰۰ نفر رسیده است.
او گفت: مدیریت جدید کارخانه ۴ ماه است که وارد این مجموعه شده و از پرداخت عیدی، سنوات و سایر مطالبات قانونی‌ ما سر باز می‌زند.
اين كارگر همچنین ادامه داد: در طول سال گذشته مسئولین این واحد تولیدی بصورت منقطع حقوق و بیمه ما را پرداخت می‌کردند که در مجموع ما هشت ماه حقوق و بیمه طلبکاریم.
او با تاکید بر اینکه هر كارگر در طول ماه‌هاي گذشته جمعا پانصد هزار تومان حقوق دریافت کرده‌ است، تصریح کرد: هر کارگر ۴ میلیون تومان از این کارخانه طلب دارد.
به گفته وی اکثر کارگران این واحد تولیدی قراردادی بوده و فقط تعداد بسيار کمی از آنان استخدام رسمی هستند.
اين كارگر افزود: با توجه به پرداخت منقطع حق بيمه كارگران به سازمان تامين اجتماعي، براي بسياري از کارگران امکان بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت زیان آور وجود ندارد.




افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت مترو

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت مترو از کاهش بلوتوث های غیر اخلاقی در ایستگاه های مترو خبر داد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران با اشاره به لایحه افزایش قیمت بلیت مترو در سال ۹۱ گفت: سال گذشته در جلسه‌ای که با کمیسیون عمران شورا داشتیم پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی بلیت مترو را ارائه کردیم که تصویب این لایحه برای بررسی بیشتر تصویب نشد.
وی ادامه داد: هزینه های مترو در سال جدید افزایش داشته است و در صورتی که قرار است قیمت جدید بلیتها با تاخیر به تصویب برسد شورا راهکارهایی برای این تاخیر پیش بینی کند.
علی محمد قلی ها در گفتگو با مهر با اشاره به فعالیتهای فرهنگی مترو گفت: با برنامه ریزی های فرهنگی، جایگزینی بلوتوث های مفید و… به شدت شاهد کاهش تبادل بلوتوث های غیر اخلاقی در مترو هستیم.
قلی ها با بیان این که در ایستگاههای مترو مکان هایی با عنوان “با من در میان بگذار ” پیش بینی کرده ایم گفت: این طرح در گذشته نیز در مترو تهران اجرا شده بود و در ایام خاص روحانیون و کارشناسان مذهبی در ایستگاه های مترو به سوالات شهروندان پاسخ می دادند اما در طرح جدید تنوع کارشناسان بیشتر است و بر اساس ایام مختلف کارشناسان مرتبط به این غرفه‌ها می آیند .
وی افزود: در هفته سلامت، پزشکان برای پاسخ به پرسشهای پزشکی، در ایام مذهبی مانند ماه رمضان روحانیون و روانشناسان و مشاوران خانواده نیز در این غرفه ها به مشکلات و پرسشهای مسافران مترو پاسخ می دهند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران بیان اینکه هزینه های برق مترو همچنان با تعرفه های قدیم محاسبه می شود گفت: متاسفانه علی رغم تاکید کمیسیون عمران مجلس باز هم وزارت نیرو بر اساس تفسیر خود از قانون قبوض برق مترو را صادر می کند.
وی با تاکید بر اینکه متروی تهران بر اساس قانون، هشت میلیارد تومان از وزارت نیرو طلبکار است گفت: ما تنها نرخ های قانونی که مصوبه مجلس است را می پذیریم که بر اساس آن متروی تهران از وزرات نیرو طلبکار نیز هست.
قلی ها با اشاره به ازدحام در واگنهای مترو گفت: اگر حمایت های دولتی پرداخت شود و ۲ میلیارد دلار که در قانون برای توسعه خطوط مترو پیش بینی شده بود تامین اعتبار شود مشکلی در اداره کردن مترو نداریم و به راحتی با افزایش واگنها، تکمیل خطوط و کاهش سر فاصله ها خدمات بهتری به شهروندان ارائه می کنیم.




هشدار شورای شهر: تهران شهر دکل ها و دوربین ها می شود

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با انتقاد از ابلاغ نشدن مصوبه ساماندهی دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی از سوی شهردار تهران، گفت: شنیده شده که مرکز کنترل ترافیک شهر تهران قصد دارد ۷۰۰ دکل جدید کنترل ترافیک در تهران نصب کند؛ به سمتی پیش می‌رویم که تهران به زودی به شهر دکل‌ها و دوربین‌ها تبدیل می‌شود.
معصومه ابتکار در جریان چهارصد و پنجاه و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه از نظر شورای شهر مصوبه ساماندهی دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی لازم الاجراست، خواستار ابلاغ این مصوبه توسط محمدباقر قالیباف ـ شهردار تهران ـ شد و افزود: تمامی دستگاه‌های دولتی مرتبط با ساماندهی دکل‌ها آمادگی خود را اعلام کرده‌اند و این امر باید با مرجع قانونی این حوزه که هم اکنون شهرداری است، هماهنگ شود.
به گزارش ایسنا، ابتکار با اشاره به اینکه نیروی انتظامی نیز طرح‌های ترافیکی در دست اجرا دارد که نیازمند نصب دکل است، گفت: اگر قرار باشد که هر دستگاهی با میل خود در هر کجای شهر که بخواهد دکل و دوربین نصب کند، موجب نابسامانی است.
مهدی چمران ـ رئیس شورای شهر تهران ـ نیز خطاب به معاون حقوقی شهردار تهران که در این جلسه حضور داشت، گفت: قصد نداریم از نصب دکل‌ها جلوگیری کنیم، بلکه خواستار رعایت چارچوب قانونی در این موضوع هستیم.
وی با بیان اینکه علیرغم مصوبه شورای شهر در خصوص ساماندهی دکل‌ها، هم اکنون در شهر بدون مجوز دکل‌های مخابراتی نصب می‌شود، گفت: شهرداری تهران باید از ادامه این رویه هرچه زودتر جلوگیری کند.




پیشنهاد جدید قوه قضاییه؛ کانون وکلا هم دولتی می شود

کلمه: در حالی که تعدادی از اعضای کانون وکلا در زندان هستند و در ادامه تلاش برای نابودی نهادهای مدنی، معاون پارلمانی و حقوقی وزارت دادگستری از پیشنهاد قوه قضائیه برای ایجاد سازمان وکلای رسمی دادگستری در لایحه قانون جامع وکالت خبر داد.
کانون وکلای دادگستری با ۵۸ سال عمر، یکی ازاولین وقدیمی ترین سازمان های مردم نهاد درایران است. طی سالهای اخیر همواره انتخابات این نهاد صنفی به علت مداخله نهادهای نظارتی با مشکل رو به رو بوده است.
در حال حاضر حسن یونسی، قاسم شعله سعدی، نسرین ستوده، عبدالفتاح سلطانی و محمد سیف زاده از اعضای این کانون در زندان هستند.
طی سالهای اخیر ده ها وکیل کشور را ترک کرده اند.
عبدالعلی میرکوهی با بیان اینکه مهمترین لایحه مورد بحث در کمیسیون لوایح دولت بررسی لایحه قانون جامع وکالت است گفت: ابتدا طرح قانون جامع وکالت از سوی کمیسیون قضائی مجلس ارائه شد که قوه قضائیه به این طرح انتقاداتی داشت و قرار شد لایحه ای در این خصوص ارائه کند.
وی افزود: لایحه پیشنهادی قوه قضائیه قبل از نوروز به دولت تقدیم شد و هم اکنون این لایحه برای بررسی در کمیسیون لوایح دولت مطرح است.
معاون وزیردادگستری اظهار داشت: در این لایحه و همچنین در طرح مجلس موضوع ادغام کانونهای وکلا و مرکز مشاوران قوه قضائیه مطرح است که از سوی هر دوطرف (وکلای مرکز مشاوران و کانونهای وکلا) انتقاداتی بوده است ولی هدف از این طرح و لایحه ادغام است که حتی از سوی قوه قضائیه در لایحه پیشنهادی ایجاد سازمان وکلای رسمی دادگستری مطرح شده که احتمالا از سوی مجلس تغییراتی در عنوان لحاظ می شود.
میرکوهی گفت: همچنین در لایحه قوه قضائیه بحث نظارت بیشتر در پذیرش وکلا بیان شده که در طرح مجلس این موضوع به چشم نمی خورد ولی استقلال وکلا در این قانون صد در صد است.



فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش کرایه تاکسی

به دنبال افزایش قیمت بلیت اتوبوس نرخ تاکسی ها هم افزایش می یابد.
مشاهدات میدانی حاکی است که از دو هفته پیش از عید، بسیاری از راننده های تاکسی، کرایه ها را افزایش داده اند و کرایه تاکسی ها حداقل ۱۵ درصد گران شده است.
سال نو رانندگان تاکسی در حالی آغاز شده که با وجود تورم حدود ۵/۲۱‌درصدی در سال ۹۰ هنوز تکلیف نرخ کرایه‌های تاکسی مشخص نشده و این در حالی است که به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی احتمال افزایش دو نوبتی نرخ کرایه تاکسی‌ها در سال‌جاری، به دلیل اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد.
به گزارش ایسنا، محمد احمدی‌بافنده، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران درباره علت تاخیر در تعیین تکلیف نرخ کرایه‌های تاکسی گفت: سازمان تاکسیرانی نرخ‌های پیشنهادی خود را پس از انجام کار کارشناسی به معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری فرستاد تا در این حوزه پس از بررسی‌های نهایی، لایحه‌ای تدوین و به شورای شهر ارسال شود.
اما آن‌گونه که حمزه شکیب رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفته است: این لایحه که حجم مفصلی هم دارد و علاوه بر نرخ کرایه‌های تاکسی، شامل نرخ‌های اتوبوسرانی، مترو، مینی‌بوس و میدل باس است، در دو هفته پایانی سال گذشته به شورای شهر آمد و کمیسیون عمران فرصت کافی برای بررسی همه بخش‌های آن را نداشت.
در این میان، احمدی‌بافنده، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف هرچه زودتر نرخ کرایه‌های تاکسی برای جلوگیری از بروز تخلفات گفت: از آنجا که هنوز زمان دقیق اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مشخص نشده، بعید نیست که امسال نرخ کرایه‌ها دو بار افزایش یابد. وی ادامه داد: طبیعتا در صورتی که نرخ کرایه‌ها متناسب با لایحه شهرداری تهران در ابتدای امسال افزایش یابد و چندی بعد نرخ سوخت تغییر کند، کرایه‌های تاکسی باید با احتساب نرخ‌های جدید سوخت، افزایش یابد.
پیش از این معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی کرایه های حمل و نقل عمومی از سوی شهرداری برای سال ۹۱ خبر داده بود.




طرح های نیمه تمام مترو؛ فقط ۳ کیلومتر بهره برداری در یک سال

رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: براساس طرح جامع حمل‌ونقل باید سالانه ۲۲ کیلومتر مترو به بهره‌برداری برسد این در حالی است که در سال ۹۰ تنها سه کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است.
این در حالی است که دولت از دادن بودجه به مترو خودداری می کند و طرح های این سازمان نیمه تمام مانده است.
حمزه شکیب در چهارصدوپنجاه‌ و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نطقی خارج از دستور به ظرفیت گسترش مترو اشاره کرد و گفت: براساس طرح جامع حمل‌ونقل عمومی باید سالانه ۲۲ کیلومتر به خطوط مترو افزوده شود اما در سه سال گذشته متوسط این افزایش ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر بوده و در سال ۹۰ تنها سه کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است.
به نوشته شرق، وی خواستار شد مدیرعامل شرکت مترو در شورا حضور یابد و درخصوص این وضعیت گزارشی را به شورای شهر ارایه دهد. رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در سال ۹۰ از قیطریه تا تجریش که قرار بود سال قبل آن به بهره‌برداری برسد افتتاح شد، همچنین از بهشت‌زهرا(س) تا کهریزک نیز به خط مترو افزوده شد اما آنچه برای سال‌جاری آمادگی افتتاح دارد از آزادی تا اکباتان و دیگری از ایستگاه چهارراه ولیعصر تا سهروردی است که بخشی از آن نیز قرار بود در سال گذشته افتتاح شود. وی تاکید کرد: باید توضیح داده شود که چرا وضعیت گسترش خطوط مترو این میزان بوده است.




خانه تکانی در وزارت نفت/ رستم قاسمی: خداحافظ تحریم

کلمه: با نزدیک شدن زمان تحریم های نفتی رستم قاسمی وزیر نفت با اختیارات گسترده ای که از سوی مجلس دریافت کرده قرار است در وزارت نفت خانه تکانی کند.
اسفند ماه سال گذشته، تنها یک روز بعد از بازدید رهبری از پژوهشگاه وزارت نفت، اعتماد گسترده مجلس به رستم قاسمی پس از تفویض اختیارات احمدی نژاد به وی در ریاست شرکت های ملی نفت این بار به واگذاری اکتشافات و مناقصه​های نفتی رسید.
رستم قاسمی پیش از وزارت نفت در قرارگاه خاتم الانبیا بود. وی تنها وزیری است که برای ورود به کابینه شرط گذاشته بود. وی گفته بود: نیازی به وزیر شدن نداشته و طبیعتاً نمی تواند همانند وزیران قبلی نفت، از شورایی متشکل از مردان احمدی نژاد که برای تصمیمات راهبردی نفت شکل گرفته اطاعت کند یا به او زنگ بزنند و برایش معاون معرفی کنند.
پیش از این نیز، نمایندگان مجلس در میان مخالفت مقامات دولتی طرحی را به تصویب رساندند که بر مبنای آن اختیارات احمدی نژاد در بخش نفت کاهش یافته و به وزیر نفت منتقل می‌شود.
اینک خبرگزاری مهر گزارش داده است که رستم قاسمی وزیر نفت به احتمال زیاد پس از برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی ایران با صدور حکمی، جواد اوجی مدیرعامل شرکت ملی گاز را به عنوان مدیرعامل جدید شرکت ملی نفت ایران منصوب می‌کند.
بر این اساس، از علی‌اکبر محرابیان وزیر سابق صنایع و معادن و دستیار ویژه احمدی نژاد به عنوان یکی از جایگزین‌های احتمالی تصدی مدیریت عامل شرکت ملی گاز ایران نام برده می‌شود. همچنین احمد قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران احتمالا پس از برگزاری نمایشگاه نفت تهران به عنوان مشاور ارشد وزیر نفت در امور نفت منصوب خواهد شد.
از سوی دیگر، رستم قاسمی وزیر نفت اخیرا به سه مدیرعامل شرکت‌های تولیدی و توسعه‌ای نفت به دلیل عملکرد ضعیف‌شان در بخش تولید نفت اولتیماتوم داده است. از این رو همزمان با تغییرات جدید در شرکت ملی نفت ایران، مدیران‌عامل این سه شرکت نفتی هم برکنار خواهند شد.
مشکلی در صنایع بالادستی نفت نداریم؛ خداحافظ تحریم
در همین حال وزیر نفت ادعا کرده است که در صنایع بالادستی نفت از قبیل تولید هیچ مشکلی با وجود تحریم‌ها و تهدیدها نداریم، بنابراین می‌توان امروز گفت: تحریم خداحافظ.
رستم قاسمی در مراسم افتتاح واحد بتن وان مجتمع پتروشیمی جم گفت: ‌ایران به دلیل دارا بودن منابع عظیم گاز در صنعت پتروشیمی می‌تواند بیش از گذشته موفق باشد. قاسمی ادامه داد: این صنعت هم‌اکنون در بالادستی توانسته است تولیدات خوبی داشته باشد، بنابراین باید در صنایع پایین‌دستی نیز بیش از گذشته فعال شویم و از خام‌فروشی جلوگیری کنیم.
وزیر نفت با اشاره به اینکه اگر به اطراف خود نگاه کنیم می‌توانیم صنایع پتروشیمی را در تمام زندگی خود مشاهده کنیم، گفت: باید محصولات پتروشیمی جایگزین محصولات طبیعی شود تا به محیط‌زیست کمترین آسیب وارد آید.
وی با اشاره به بازار محصولات پتروشیمی در داخل کشور گفت: کشور ایران، کشور بزرگی است که به تنهایی یک بازار بزرگ برای محصولات پتروشیمی به حساب می‌آید، اما همان‌طور که در بالا گفتم باید زنجیره ارزش را تکمیل و از خام‌فروشی جلوگیری کنیم. قاسمی با اشاره به اینکه ابزار و زمینه‌های لازم برای توسعه صنایع پایین‌دستی در صنعت پتروشیمی باید فراهم شود، تصریح کرد: صنعت نفت باید به استقبال سرمایه‌گذارانی برود که در این صنعت سرمایه‌گذاری کنند و باید زمینه‌های لازم و امتیازات ویژه برای حضور این سرمایه‌گذاران ایجاد شود. وزیر نفت ادامه داد: ‌برخی از امتیازات باید به صورت رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد.
در ادامه اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران و در چارچوب مصوبه اتحادیه اروپا، آن دسته از اعضای این اتحادیه که هنوز قراردادهایی برای خرید نفت خام از ایران دارند تا اول ماه ژوئیه برای پایان دادن به این قراردادها فرصت خواهند داشت.



سن امید ایرانی ها ۷۲ سال است

سن امید در زندگی در ایران را ۷۲.۱ سال اعلام شد در حالی که ایران رتبه پایینی در میان کشورهای جهان دارد.
بالاترین سن امید به زندگی با ۸۲٫۶ سال مربوط به کشور ژاپن است و بعد از آن هنگ کنگ با ۸۲٫۳ و سوییس با ۸۲٫۲ سال می باشد.
امید به زندگی یک شاخص آماری است که نشان می‌دهد متوسط طول عمر در یک جامعه چقدر است و یا به عبارت دیگر هر عضو آن جامعه چند سال می‌تواند توقع طول عمر داشته باشد.
مرضیه وحید دستجردی در همایش روز جهانی بهداشت که در مرکز همایش های رازی برگزار شد، به شعار امسال سازمان جهانی بهداشت اشاره کرد و گفت: تکریم سالمندان و توجه به سلامت این قشر از افراد جامعه یکی از برنامه های وزارت بهداشت است.
وی با اعلام اینکه حرکت جمعیت در کشور به سمت سالمندی پیش می رود، افزود: هرم جمعیتی ایران به سمت میانسالی حرکت کرده است و هم اکنون ۷.۳ درصد جمعیت کشورمان را افراد سالمند تشکیل می دهند که پیش بینی می شود در سال ۱۴۰۰ این تعداد به ۱۰ میلیون نفر برسد.
وی با اعلام اینکه حدود ۳۸.۵ درصد مراجعه به کلینیک های تخصصی متوجه افراد سالمند کشور است، افزود: همین میزان را در بخش بستری سالمندان شاهد هستیم.
وزیر بهداشت در ادامه به تشریح برنامه های وزارت بهداشت در مسیر ارتقای سلامت بهداشت در جامعه اشاره کرد و گفت: تولیدات وزارت بهداشت در قالب تولید خدمات بهداشتی و درمانی، دارو، تجهیزات پزشکی، واکسن و تربیت نیروی متخصص و کارآمد است.
آمار بالای بیماری فشار خون
دستجردی با اعلام اینکه بیشترین بار بیماری ها در حوادث ترافیکی و بلایا مشاهده می شود، خاطر نشان کرد: ایران یکی از کشورهایی است که بیماری فشار خون بالا در آن بسیار بالاست.
وی به فراوانی علت مرگ و میر در ایران اشاره کرد و افزود: ۴۵ درصد مرگ و میرها به علت بیماری های قلبی، ۱۲ درصد سرطان ها، ۳ درصد بیماری های مزمن تنفسی، ۱.۸ درصد دیابت، ۱۸.۷ حوادث و ۱۹.۵ درصد سایر علل است که موجب مرگ و میر در کشور می شود.
وی نرخ مرگ و میر مادران باردار در کشورمان را ۲۲ در ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: مرگ و میر نوزادان در سال ۹۰ به ۱۰.۸ در هر ۱۰۰۰ تولد رسیده است.
دستجردی میزان باروری در کشورمان را ۱.۸ درصد اعلام کرد و افزود: رشد جمعیت کشور هم اکنون ۱.۴ درصد است.
وزیر بهداشت سال ۹۱ را سال تکمیل خانه های بهداشت عنوان و تصریح کرد: بیش از ۲ هزار خانه بهداشت ظرف ۲ سال گذشته در کشور احداث شده و آمار ۱۷ هزار خانه بهداشت در سال ۸۸ به بیش از ۲۰ هزار خانه بهداشت افزایش یافته است و جشن تکمیل خانه های بهداشت را در اردیبهشت ماه امسال برگزار خواهیم کرد.




محمد جهرمی، متهم پرونده اختلاس: پای مرا به فساد مالی باز نکنید

مدیرعامل سابق بانک صادرات و از متهمان اصلی اختلاس بزرگ با تکذیب خبر ملاقاتش با مه آفرید خسروی گفت: جوانفکر به جای دادن آدرس غلط بهتر است مشایی را مجاب کند تا درباره جلساتش با مه آفرید توضیح دهد.
محمد جهرمی که پیش از این نارضایتی خود را از رسانه ای شدن این پرونده عنوان کرده بود و مدعی است اولین کسی بوده که این اختلاس را کشف و به مقامات امنیتی گزارش کرده، ولی اعلام علنی را به هیچ وجه توصیه و تاکید نداشته است.
اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی توسط ال سی های جعلی بانک صادرات در زمان تصدی محمد جهرمی، دبیراجرایی پیشین شورای نگهبان صورت گرفت و به همین دلیل در اویل مهر ۱۳۹۰ از ریاست بانک صادرات برکنار شد.
اما محمد جهرمی مشکلاتی از قبیل اختلاس در بانک را ناشی از ناموفق بودن سیستم کنترل بانکی دانسته و گفته بود که با ادامه روند فعلی، مسئولان بانک مرکزی باید پاسخگوی سوء استفاده های احتمالی در آینده نیز باشند.
مدیرعامل بانک صادرات که باید در رابطه با این فساد عظیم مالی پاسخگو باشد بدون یک عذرخواهی ساده و طلبکارانه از مسوولان خواسته است به خاطر کشف و دستگیری عناصر باند متهم به سوء استفاده مالی، از او تشکر کنند، هر چند جهرمی از کار برکنار شد ولی کسی به پرونده او رسیدگی نکرده است.
اینک محمد جهرمی در گفتگو با مهر از عملکرد دولت انتقاد کرده و گفته است: ۳۷ روز پس از کشف و برخورد با این فساد توسط بانک صادرات ایران ، به دلیل فرافکنی و دادن آدرس غلط برخی از مسوولین و رسانه ها، مجبور به مصاحبه و روشنگری شدم که منجر به برکناری ام از بانک صادرات توسط مسوولین شد.
مدیرعامل سابق بانک صادرات ادعا کرد: اینجانب با مه آفرید خسروی متهم ردیف اول پرونده قبل و بعد از کشف این فساد نه به صورت حضوری و نه تلفنی مذاکره نداشته ام. فقط بعد از دستگیری مه آفرید در بانک صادرات ایران ، با هماهنگی مسوولین دادگستری خوزستان به منظور شناسائی دارائی ها و اموال این گروه با بعضی از وابستگان و مسوولین شرکت های وابسته با حضور مسوولین مربوطه در دفتر کار مذاکره داشته که منجر به شناسائی برخی دارائی ها و معرفی به مسوولین قضائی شد.
وی با تکذیب خبر روزنامه ایران گفت: اینکه مسوولین روزنامه ایران و برخی مسوولین دولتی به دنبال کشیدن پای اینجانب به پرونده فساد بزرگ هستند جای تاسف و نیاز به روشنگری دارد. این کار علی رغم آگاهی از کشف این باند توسط بانک صادرات و مسولان این بانک و برخورد قاطع از سوی اینجانب انجام می شود.
جهرمی تاکید کرد: آقای جوانفکر به جای القای دروغ و دادن آدرس غلط به مردم بهتر است از آقای رحیم مشائی سئوال کند و ایشان را مجاب کند تا با ارائه توضیحات برای مردم روشن کنند که جلسات خصوصی با آقای مه آفرید خسروی در دفترشان در چه رابطه بود که منجر به مصوبه دولت نیز برای ایشان شد. اگر آقای مشائی برای مردم توضیح ندهد بی انصافی و نامردی به مردم عزیز است.
پیش از این نیز وی با انتقاد از عملکرد دولت در این پرونده گفته بود: احساس می کردند که دیگران می آیند و موضوع را پخش می کنند و ما عقب می مانیم پس آمدند زود تر پخش کردتد و فرافکنی کردند. بنده حتی یک روز هم در پیگیری اینکه اطلاعات را به آقای احمدی نژاد برسانم کوتاهی نکردم ولی آقای احمدی نژاد وقت ندادند تا من با ایشان صحبت کنم بعد قضاوت نمایند.
وی نیز همچون تیم احمد نژاد وعده داد که مطالبی در خصوص پرونده و این گروه دارم که به زودی در اختیار مردم قرار می دهد.




بی حرمتی به پدر و مادر حسین رونقی ملکی

سحام نیوز: پس از اعزام حسین رونقی ملکی، زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ اوین، به بیمارستان هاشمی نژاد، ماموران یگان حفاظت برخورد توهین آمیزی با او و خانواده اش داشته اند.
به گزارش کلمه، روز دوشنبه ٢١ فروردین ماه، ماموران حفاظتی علاوه بر ممانعت از ملاقات پدر و مادر این زندانی سیاسی، در حرکتی غیر قانونی و بدون داشتن مجوز از مراجع قضایی اقدام به تفتیش لوازم و موبایل آنها کرده و علاوه بر برخورد توهین آمیز در محیط عمومی بیمارستان، در مقابل چشمان حاضرین بی حرمتی به خانواده رونقی توسط پاسیار م.فرهادی و دیگر ماموران حاضر شده است.
حسین رونقی ملکی در حالی برای درمان کلیه اش به بیمارستان هاشمی نژاد می رود که برخلاف قوانین جاری کشور وآیین نامه سازمان زندانها کلیه مراحل درمان وپرداخت هزینه ها بر عهده خانواده اش می باشد.
روز گذشته کلمه خبر داده بود که در شرایطی که حسین رونقی در وضعیت بد جسمی قرار داشت و برای عمل جراحی به بیمارستانی خارج از زندان اعزام شده بود، به دلیل عدم اعطای مرخصی بعد از عمل، به زندان بازگردانده شد.




ابعاد تازه‌ای از قرارداد مخابرات برای خرید تجهیزات شنود از چین

سحام نیوز: با گذشت یک ماه از افشای فروش تجهیزات نظارت، رهگیری و شنود مخابراتی-الکترونیکی به ایران توسط چین، خبرگزاری رویترز ادعا می کند به اسنادی دست یافته که نشان می دهد این قرارداد منعقد شده، اما شرکت چینی زد.تی.ای می گوید بنا ندارد این تجهیزات را به ایران ارسال کند.
به گزارش بی بی سی، ماه گذشته اعلام شده بود که یک شرکت مخابراتی چینی با وجود تحریم های بین المللی تجهیزات نظارت، رهگیری و شنود مخابراتی – الکترونیکی به ایران فروخته است .
بر اساس این گزارش، تجهیزاتی به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار که بخشی از آن را کامپیوترهای پیشرفته ساخت آمریکا تشکیل می دهند.
خبرگزاری رویترز روز سه شنبه (دهم آوریل – ۲۲ فروردین) در گزارشی اختصاصی نوشت که شرکت چینی زد.تی.ای (ZTE) دومین تولید کننده بزرگ تجهیزات مخابراتی چین در قراردادی که تاریخ آن ۳۰ ژوئن ۲۰۱۱ (نهم تیر ۱۳۹۰) اعلام شده به کنسرسیومی که عهده دار اداره مخابرات و ارتباطات ایران است تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری فروخته که با استفاده از آن می توان تلفن های ثابت، همراه و اینترنت را رهگیری و کنترل کرد.
بر اساس گزارش مذکور، تجهیزات آمریکایی که دراین قرارداد ذکر شده اند ۱۰ میلیون دلار ارزش دارند اگر چه گفته شده این تجهیزات مربوط به بخش نظارتی و کنترلی مخابرات نیستند اما با توجه به گسترش دامنه تحریم های آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران، انتشار این گزارش با واکنش هایی روبرو شده است.
شرکت های آمریکایی تولید کننده این تجهیزات نظیر آی.بی.ام، اچ پی و دل اعلام کرده اند که از چنین قراردادی مطلع نبوده اند و در حال “بررسی موضوع” هستند.
گزارش اختصاصی رویترز که نخستین بار ماه مارس گذشته منتشر شده بود همچنین با واکنش شرکت چینی طرف قرارداد ایران مواجه شد.
یک سخنگوی زد.تی.ای تنها یک روز پس از انتشار این گزارش گفته بود که این شرکت روابط تجاری خود با ایران را کاهش داده است.
این شرکت در بیانیه ای دیگر روز دوشنبه (نهم آوریل) اعلام کرد که هنوز هیچکدام از اقلام مربوط به این قرارداد را به ایران تحویل نداده و “تصمیم گرفته که این قرارداد را اجرایی نکرده و تجهیزات را به ایران نفرستد.”
شرکت های مخابراتی دیگر نظیر سونی اریکسون، نوکیا زیمنس و شرکت چینی هویاوی تکنولوژی هم پیش تر اعلام کرده بودند که سطح روابط تجاری خود با ایران را کاهش داده اند.
شرکت آمریکایی آی.بی.ام هم در بیانیه ای اعلام کرده که “در قرارداد فروش تجهیزات به شرکت چینی به طور ویژه ذکر شده که فروش این تجهیزات به ایران ممنوع است و چنانچه شرکت های طرف قرارداد آی.بی.ام از این ماده قرارداد عدول کنند، این شرکت آمریکایی موارد را قانونا پیگیری خواهد کرد.”
وزارت دارایی آمریکا نیز اعلام کرده که در صورت ارسال این تجهیزات به ایران، شرکت آمریکایی فروشنده به نادیده گرفتن تحریم های ایران متهم خواهد شد.
این گزارش می افزاید آخرین قرارداد منعقد شده در این رابطه میان شرکت چینی زد.تی.ای و شرکت ایرانی آریاسل بوده است.
شرکت توسعه مخابراتی آریاسل (سهامی خاص) یکی از زیر مجموعه های هلدینگ گسترش الکترونیک مبین است که در رابطه با چنین قراردادی هیچ واکنش رسمی نشان نداده است.
با وجود اعلام شرکت چینی زد.تی.ای مبنی بر توقف ارسال این تجهیزات مخابراتی به ایران، هنوز از جزئیات لغو این قرارداد گزارشی منتشر نشده اما رویترز که به این قرارداد دسترسی یافته می گوید که مطابق مفاد آن فقط هنگامی می توان قرارداد را فسخ کرد که آریاسل ورشکسته شود یا موفق به پرداخت هزینه ها و تعهدات خود نشود.





عضو کمیسیون امنیت ملی: سرویس اطلاعاتی انگلیس به دنبال آن بود مذاکرات هسته‌ای تنها در بغداد برگزار شود

سحام نیوز: عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: نقش دادن بیش از اندازه به ترکیه در مذاکرات هسته‌ای صحیح نیست.
محمود احمدی بیغش نماینده شازند در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در گفت‌وگو با خبر‌آنلاین در خصوص انتخاب ترکیه به عنوان محل مذاکرات هسته‌ای آتی ایران با ۱+۵ گفت: دلیل این امر تعدیل نظرات ترکیه است و عذر‌خواهی در عرف دیپلماتیک یعنی پذیرفتن اشتباه.
وی با بیان اینکه خود ما هم تصور می‌کردیم که مذاکرات در استانبول منتفی است، افزود: موضوع هسته‌ای ایران و حل شدن آن، برای کشور واسطه امتیاز بزرگی محسوب می‌شود و حل شدن آن در هر کشوری ماندگار خواهد شد. بنابراین اگر قرار است ما امتیازی در این زمینه بدهیم اولویت با عراق است.
عضو کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این پرسش که برخی فعالان سیاسی معتقدند که انتخاب ترکیه به عنوان محل مذاکرات هسته‌ای اشتباه بوده است، تصریح کرد: بر‌پایه برخی اخبار موثق سرویس اطلاعاتی انگلیس به دنبال این بود که مذاکرات هسته‌ای ایران تنها در بغداد برگزار شود و از این طریق رابطه کنونی ایران و ترکیه کاهش یابد در حالی که نابودی این ارتباطات به مصلحت هیچ‌کدام از دو کشور نیست.
اما از طرف دیگر، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید خبری درباره تلاش سرویس جاسوسی انگلیس برای برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران در بغداد نشنیده است.علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه جلسه علنی درباره برخی اخبار در خصوص تلاش سرویس اطلاعاتی انگلیس برای برگزاری مذاکرات هسته‌ای در بغداد به جای ترکیه گفت: به حق چیز‌های نشنیده!



هشدار سونامی پس از زمین‌لرزه قوی در اندونزی

سحام نیوز: زمین‌لرزه‌ای به قدرت هشت و هفت دهم ریشتر در آب‌های اطراف استان آچه در شمال اندونزی روی داده است.
به گزارش بی بی سی، در ابتدا، قدرت این زمین‌لرزه هشت و نه دهم ریشتر اعلام شده بود.
مراکز زلزله شناسی، کانون این زمین لرزه را زیر بستر دریا اعلام کرده‌اند.
این زمین لرزه منجر به صدور هشدار وقوع سونامی در کشورهای منطقه اقیانوس هند شده است.
مرکز هشدار سونامی منطقه اقیانوس آرام گفت هنوز مشخص نیست که این زمین لرزه باعث وقوع سونامی شده یا نه اما از مقامات مربوطه خواسته است تا تدابیر لازم را به اجرا بگذارند.
هنوز گزارشی در مورد خسارات احتمالی این زلزله و بالا رفتن ارتفاع آب گزارش نشده است.
این منطقه بارها شاهد زمین لرزه‌های شدیدی بوده است. اندونزی یکی از کشورهای زلزله خیز جهان است.
سونامی سال ۲۰۰۴ در اقیانوس هند منجر به کشته شدن ۱۷۰ هزار نفر در آچه شد.
مرکز زلزله‌شناسی آمریکا گفته است زلزله آچه در ۴۹۵ کیلومتری باندا آچه، پایتخت این استان و در عمق ۳۳ کیلومتری بستر دریا روی داده است.
گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که مردم منطقه در حال رفتن به سوی مناطق مرتفع هستند.
مرکز هشدار سونامی گفته است “زمین‌لرزه‌ای به این قدرت به طور بالقوه می‌تواند منجر به بروز سونامی گسترده مخربی شود که بر سواحل تمام کشورهای حاشیه اقیانوس هند اثر بگذارد.”
این زمین‌لرزه در سنگاپور، تایلند و هند نیز احساس شده است.
کاریشما واسوانی، خبرنگار بی بی سی در جاکارتا، پایتخت اندونزی گفته است که طبق گزارش‌ها، زمین به مدت پنج دقیقه لرزیده است. او گفته است تماس با مردم منطقه نزدیک به کانون زلزله، امکان‌پذیر نبوده است.
در تایلند نیز مقامات مسئول گفته‌اند که به ساکنان سواحل غربی در استان آندامان هشدار داده شده که منطقه را ترک کنند.




دفتر تحکیم وحدت با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: سخنان وزیر علوم افشای نقض آشکار حقوق دانشجویان است

دفتر تحکیم وحدت با صدور اطلاعیه ای به سخنان روز گذشته کامران دانشجو اعتراض کرد.
به گزارش دانشجونیوز، دفتر تحکیم وحدت ضمن محکوم کردن اظهارات وزیر علوم، اعلام کرده که این سخنان افشای نقض آشکار حقوق دانشجویان است و از عموم دانشجویان و استادان آگاه خواسته تا ریشه و تفکر حامی این سخنان را دریافته و آن را رسوا نمایند.
روز گذشته، کامران دانشجو در سخنانی گفته بود "كسانی كه در فتنه سال ٨٨ فعال بوده و بعد از اتمام حجت رهبر معظم انقلاب در نمازجمعه تیرماه همان سال همچنان به فتنه گری ادامه دادند، حق ورود به دانشگاه ها را ندارند."
دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اعتراف حاکمیت مبنی بر موانع آشکار و پنهان بر سر راه تحصیل، در بخش دیگری از اطلاعیه خود آورده است: "آنجا که جمهوری اسلامی در برابر خواسته ی به حق مردم و دانشجویان، به ضرب گلوله، بازداشت های گسترده، شکنجه و احکام ظالمانه، ساختن انواع دروغ ها و سناریوهای بی مقدار روی می آورد، گستاخانه ادعا می کند که در اوج قله های پیشرفت و رشد علمی قرار دارد؛ اما چنین سخنانی به زیبایی نیات علم گریزی و جمود فکری سردمداران را به تصویر می کشد."
متن کامل اطلاعیه دفتر تحکیم وحدت به شرح زیر است:
پس از سالها انکار از سوی مسئولین جمهوری اسلامی در خصوص عدم وجود دانشجوی ستاره دار و نبود هیچ مانعی بر سر راه دانشجویان و استادان برای ورود به دانشگاه ها، بالاخره پرده کنار رفت و دروغین بودن ادعاهای حاکمیت جمهوری اسلامی آشکار شد.
وزیر علوم دولت غیر قانونی دهم، کامران دانشجو، که مجری انتخابات مساله دار ریاست جمهوری دهم است، در اظهار نظری مبنی بر جلوگیری از ورود کسانی که در حوادث سال ٨٨ فعال بوده اند به دانشگاه ها، صادقانه بر وجود موانع آشکار و پنهان بر سر راه تحصیل و علم اندوزی در ایران از سوی حاکمیت اعتراف نموده است. این اظهار نظر پوچ بودن ادعاهای جمهوری اسلامی در مورد جایگاه و اهمیت علم و دانش در ایران را آشکارا فریاد می زند.
افشای نقض آشکار حقوق بشر به خصوص علیه دانشجویان و استادانی که حاضر به پذیرش قیومیت جماعتی خردستیز نبوده و نیستند، از جنبه های دیگر این سخنان است. حاکمیتی که زندان هایش پر از دانشجویانی است که جرمشان مطالبه ی حق مردم و خویشتن است کجا و ادعای علم دوستی کجا؟ دانشجویانی چون بهاره هدایت، مجید توکلی، ضیاء نبوی، مجید دری، مهدیه گلرو، کوهیار گودرزی، علی ملیحی، علی اکبر محمد زاده، مهدی خدایی، حسین رونقی ملکی، شاهین زینعلی، آرش صادقی، امید کوکبی، شبنم مددزاده، عاطفه نبوی و بسیاری دیگر از علم جویان که اکنون بهار جوانی را در زندان های حاکمیت علم ستیز جمهوری اسلامی به سر می برند.
آنجا که جمهوری اسلامی در برابر خواسته ی به حق مردم و دانشجویان، به ضرب گلوله، بازداشت های گسترده، شکنجه و احکام ظالمانه، ساختن انواع دروغ ها و سناریوهای بی مقدار روی می آورد، گستاخانه ادعا می کند که در اوج قله های پیشرفت و رشد علمی قرار دارد؛ اما چنین سخنانی به زیبایی نیات علم گریزی و جمود فکری سردمداران را به تصویر می کشد.
سخنان وزیر علوم دولت غیرقانونی دهم، در ادامه ی همان تفکری است که خود را مالک ایران و ایرانی می داند و به خود اجازه می دهد که برای دانشگاه، نهادی که چون استخوان در گلو و خار در چشم مستبدین و کوته فکران بوده و خواهد بود، این چنین تصمیم بگیرد و تلاش کند تا از ورود جوانان آگاه، چه در لباس استاد و چه در کسوت دانشجو به دانشگاه ها جلوگیری کند. به راستی، آیا در چنین فضایی است که حاکمیت جمهوری اسلامی خود را الگوی مردمان جهان می پندارد، ادعای مدیریت جهان می کند و نظام خود را مقدس می پندارد؟!
دفتر تحکیم وحدت، به عنوان نهادی که دفاع از حقوق دانشجویان و حریم دانشگاه را وظیفه خود می داند، این سخنان را محکوم می کند و از عموم دانشجویان و استادان آگاه می خواهد تا ریشه و تفکر حامی این سخنان را دریافته و آن را رسوا نمایند.
روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت
فروردین ٩١

وزیر علوم: فعالان فتنه سال ٨٨ حق ورود به دانشگاه را ندارند





علی مرادی، دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی دانشگاه شهرکرد، در دادگاه تجدیدنظر تبرئه شد

علی مرادی، دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی دانشگاه شهرکرد، در شعبه دوم دادگاه تجدید نظر استان تبرئه شد.
به گزارش دانشجونیوز، علی مرادی در حکم بدوی از سوی شعبه ی اول دادگاه انقلاب شهرستان شهرکرد، به اتهام فعالیت های تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی، به شش ماه حبس تعلیقی (به مدت سه سال) محکوم شده بود.
این فعال دانشجویی در ٢٦ بهمن ماه سال ٨٩ و پس از تجمع ٢۵ بهمن، با احضار به ستاد خبری اداره ی اطلاعات شهرکرد، بازداشت شد.
وی پس از چندین روز بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهرکرد و بازجویی، به بند عمومی زندان فرخشهر منتقل شده و پس از مدتی، با قرار وثیقه بیست ملیون تومانی آزاد گردید. گفتنی است، ماموران امنیتی پس از بازداشت وی با مراجعه به محل سکونت او، وسائل او از جمله لپ تاب، جزوات و دست نوشته های وی را ضبط نمودند.
لازم به ذکر است که مامورین امنیتی پس از بازداشت این دانشجوی دانشگاه شهرکرد، با وجود چند ماه تلاش و مطالعه ی وی برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد، به طور غیرقانونی، مانع از حضور او در جلسه ی آزمون کارشناسی ارشد سال ٨٩ شدند و امکان ادامه ی تحصیل را از این فعال دانشجویی سلب نمودند.
این فعال دانشجویی پس از وقایع انتخابات ریاست جمهوری سال ٨٨ نیز به اداره ی اطلاعات شهرستان شهرکرد احضار و تحت فشار و بازجویی قرار گرفت. از سوی مسئولین حراست و کمیته انضباطی دانشگاه نیز برای وی احکام ممنوعیت از کلیه تسهیلات رفاهی و دو ترم محرومیت از تحصیل بطور معلق صادر شده است.
گفتنی است که وکالت پرونده ی این فعال سیاسی را آقای بهرام سمیع از وکلای برجسته دادگستری و دبیر حزب مشارکت در استان چهارمحال و بختیاری، به طور رایگان برعهده گرفته است و به رغم مشکلات زیادی که این پرونده برای وی به همراه داشته، با تلاشی ستودنی به احقاق حقوق موکلش پرداخته است. طی سال های گذشته نیز ایشان چندین پرونده سیاسی مربوط به دانشجویان را به طور رایگان برعهده گرفته و وکالت نموده و موجب تبرئه یا تعدیل احکام آنان گردیده است.




هرانا؛ دو تن از مادران عزادار و پدر رامین رمضانی محاکمه می‌شوند

خبرگزاری هرانا - حکیمه شکری و ندا مستقیمی دو تن از مادران عزادار (مادران پارک لاله) به همراه مهدی رمضانی، پدر رامین رمضانی از جانباختگان اعتراضات مردمی پس از دهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸، صبح امروز در شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه محاکمه می‌شوند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکیمه شکری، ندا مستقیمی و مهدی رمضانی که در آذر ماه سال ۱۳۸۹ در جریان بزرگداشت سالروز تولد امیر ارشد تاجمیر در بهشت زهرا، بازداشت شده بودند، صبح امروز، چهارشنبه بیست و سوم فروردین ماه به شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب جهت محاکمه، فراخوانده شدند.
امیر ارشد تاجمیر، یکی از کشته شدگان تجمعات ۶ دی ماه سال ۱۳۸۸ (عاشورا) است که خانواده‌ی وی در ۱۴ آذرماه ۱۳۸۹ به منظور یادبود وی مراسمی را در گورستان بهشت زهرا برگزار کرده بودند. در جریان همین مراسم اما ماموران امنیتی چندین تن از جمله پدر رامین رمضانی، حکیمه شکری و ندا مستقیمی را بازداشت نمودند که البته تمامی افراد، به غیر نامبردگان،  بعد از بازجویی سرپایی آزاد شده بودند.
بر این اساس خانم شکری که به مدت سه ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس بود، تاکنون به قید وثیقه‌ی ۲۵۰ میلیون تومانی و به طور موقت آزاد است.
هم‌چنین ندا مستقیمی، یکی دیگر از اعضای گروه مادران عزادار نیز پس از گذشت یک ماه از زمان بازداشت، با قرار وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.
شایان ذکر است که بر اساس گفته‌ی بازجویان وزارت اطلاعات این دو تن با اتهاماتی نظیر "جاسوسی" و "اقدام علیه امنیت ملی" مواجه‌اند.




حکم پنج سال حبس تعزیری ایقان شهیدی اجرا شد

خبرگزاری هرانا - حکم ۵ سال حبس تعزیری ایقان شهیدی، از فعالین حق تحصیل، روز دوشنبه‌ی هفته‌ی جاری به اجرا در آمده است.
به گزارش وبسایت جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، ایقان شهیدی، شهروند بهائی و فعال حق تحصیل صبح روز دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۱، خود را برای گذراندن ۵ سال حبس تعزیری به زندان اوین معرفی کرد.
ایقان شهیدی هفته‌ی گذشته برای اجرای حکمش به زندان اوین احضار شده بود. در اخطاریه ای که برای این شهروند بهائی فرستاده شده بود، اعلام گردیده که در صورتی که آقای شهیدی خود را به زندان معرفی نکند، وثیقه‌ی مربوطه ضبط خواهد شد.
ایقان شهیدی پس از مراجعه به زندان اوین به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد و این در حالی است که مسئولین زندان به وی و خانواده اش از احتمال انتقال این فعال حق تحصیل به زندان رجائی شهر خبر داده اند.
ایقان شهیدی در دادگاه بدوی به اتهام "تبلیغ علیه نظام" و "عضویت در جامعهٔ بهائی" از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود و این حکم عینا در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی موحد تأیید شد.




هرانا؛ امیر احسان تهرانی، خواننده‌ی رپ در زندان اوین به سر می‌برد

خبرگزاری هرانا - امیر احسان تهرانی، فعال فرهنگی و حقوق بشری که از سوی دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس محکوم شده بود، از بیست و پنجم بهمن ماه سال گذشته جهت گذراندن دوران محکومیتش، در زندان اوین به سر می‌برد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امیر احسان تهرانی خواننده‌ی رپ و عضو گروه فریدُم باند(freedom band) در بند ۳۵۰ زندان اوین محبوس است.
آقای تهرانی در فروردین ماه سال ۱۳۸۹ و در پی بازداشت‌های گسترده‌ی اعضا و همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران توسط اطلاعات سپاه، دستگیر شده بود.
وی بعدها به اتهام همکاری با مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از سوی دادگاه انقلاب به تحمل یک سال حبس محکوم شد.
فریدُم باند(freedom band)، نام یک گروه موسیقی ست که تولیدات فرهنگی خود را که عمدتاً به سبک رپ است، زیر نظر مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و پیرامون حقوق بشر ارائه می‌کرد.




حزب‌الله رشت، سینما سپیدرود را تعطیل کرد

خبرگزاری هرانا - گزارش‌ها حاکی از آن است که حزب‌الله رشت، در اعتراض به اکران فیلم "گشت ارشاد" سینما سپیدرود این شهر را تعطیل کرد.
روز یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ عده‌ای که خود را "امت حزب‌الله" معرفی می‌کردند، در مقابل سینما سپیدرود رشت واقع در سبزه‌میدان تجمع کردند و به اکران فیلم سینمایی "گشت ارشاد" اعتراض نمودند.
این افراد چندین اعلامیه‌ی کاغذی حاوی شعار به در و دیوار و بیلبوردهای تبلیغاتی این سینما چسباندند و سپس وارد سینما شده، مردمی را که در یکی از سالن‌ها مشغول تماشای این فیلم بودند، به بیرون از سینما هدایت کردند و بر در سینما و اتاقک گیشه قفل زدند.
به گزارش پارسینه، "فیلم گشت ارشاد توهین به رکن نظام و انقلاب یعنی عزای سالار شهیدان را هدف تمسخر و تخریب قرار می‌دهد."، "آقای وزیر جواب ملت بصیر فیلم گشت ارشاد نیست"، "ما مهاجرانی نمی‌خواهیم"، "این سینمای فاسد تعطیل باید گردد/ آن مسئول بی‌غیرت تعزیر باید گردد"و "ما امت حزب‌الله بیداریم/ از مسئولین بی‌غیرت بیزاریم" تعدادی از شعارهای چسبیده شده به دیوارهای این سینما ست.
شنیده‌ها حاکی است علی‌رغم این اعتراضات مجوز اکران «گشت ارشاد» در استان گیلان لغو نشده اما اداره‌ی کل ارشاد اسلامی استان از مدیران سینماها درخواست کرده بیلبوردهای این فیلم را از دیوار سینما بردارند.




هرانا؛ داوود بهمن آبادی به قید وثیقه آزاد شد

خبرگزاری هرانا - داوود بهمن آبادی، وبلاگ نویس، پس از ۱۴۰ روز بازداشت موقت در بند ۲ الف زندان اوین، عصر روز گذشته به قید وثیقه آزاد شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، داوود بهمن آبادی عصر روز دوشنبه، بیست و یکم فروردین ماه، با قرار وثیقهٔ ۲۶۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شد.
داوود بهمن آبادی شهروند ساکن تهران روز چهارشنبه دوم آذرماه سال گذشته، پس از احضار به پلیس امنیت، از سوی ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و متعاقباً به سلول‌های انفرادی بند ۲ الف منتقل شده بود.
وی که طی این مدت تحت فشار و بازجویی‌های فراوان ماموران امنیتی قرار داشت، به مدت ۱۰ روز در اعتراض به بلاتکلیفی و بازداشت بی‌مورد خود دست به اعتصاب غذا زد.
گفتنی ست آقای بهمن آبادی که به آرتروز گردن و پروستات مبتلاست از رسیدگی پزشکی محروم مانده بود.




هرانا؛ محمد صفر لفوتی، فعال کارگری از کار معلق شد

خبرگزاری هرانا - محمد صفر لفوتی، از فعالین کارگری و روزنامه‌نگار که به تازگی از زندان آزاد شده است، تحت فشار ماموران وزارت اطلاعات قرار دارد و به تازگی از کار خود معلق شده‌ است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد صفر لفوتی در ۲۲ آذرماه ۱۳۹۰ به اتهاماتی نظیر نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی در مقابل محل کارش(شرکت نفت چالوس) توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و پس از تفتیش منزل مسکونی و ضبط برخی وسایل شخصی‌اش، به بازداشتگاه شهید کچوئی اداره‌ی کل اطلاعات استان مازندران واقع در شهرستان ساری منتقل شد.
این روزنامه نگار، ۲۲ دی ماه ۹۰ پس از تحمل ۳۵ روز حبس در سلول انفرادی، با قرار وثیقه‌ی ۵۰ میلیون تومانی، تا زمان تشکیل دادگاه و صدور حکم موقتاً آزاد شد.
وی باتوجه به اینکه نماینده‌ی منتخب ۲۰۰ تن از کارگران قراردادی شرکت نفت غرب مازندران بوده، بخاطر پیگیری مطالبات کارگران از شهریور ۹۰ حقوق و مزایایش توسط مسئولین این اداره مسدود و محل کارش را عوض نموده بودند و شخص دیگری را به صورت انتصابی به عنوان نماینده منصوب می‌کنند.
آقای لفوتی در سال ۸۸ نیز به دلیل سخنرانی در جمع دانشجویان دستگیر و دفا‌تر خوابگاه‌های دانشجوئی تحت مدیریتش و دفتر کار مطبوعاتی‌اش تعطیل و پلمب شده بود.
گفتنی ست نامبرده که سابقه‌ی وبلاگ نویسی نیز دارد هم‌چنان از کار خود معلق و تمامی حقوق و مزایایش مسدود می باشد و در شرایط روحی نانساعدی به سر می‌برد.