۱۳۹۱ فروردین ۲۰, یکشنبه

مهمترین خبرهای روز یکشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

رئیس سابق سازمان اطلاعات و یک میلیونرعضو اخوان المسلمین، دو نامزد ریاست جمهوری مصر

تظاهرات طرفداران "هاضم صلاح ابواسماعیل" در میدان تحریر درقاهرهعمر سلیمان ، هاضم صلاح ابواسماعیل و خیرات شاطر سه چهره جنجالی مصر اعلام کرده اند در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت خواهند کرد و خیابان های قاهره هر ساعت شاهد حضور طرفداران یکی از این سه کاندیدا است.

نوشته:ارشاد علیجانی
 مهلت ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر رو به پایان است. درواقع چیزی کمتر از بیست و چهار ساعت به پایان آن باقی مانده است.
تاکنون چندین چهره شاخص برای ورود به کارزار انتخاباتی مصر ثبت نام کرده اند.
شاید بحث برانگیزترین چهره در این میان، عمر سلیمان- رییس سابق سازمان اطلاعات مصر، باشد کسی که درآستانه سقوط دولت حسنی مبارک در زمان خیزش مردم مصر، مدت کوتاهی مقام «کفیل» رییس جمهوری مصر را بر عهده داشت.
او که پیشتر عنوان کرده بود کاندیدای ریاست جمهوری نخواهد شد روز جمعه طی بیانیه ای خطاب به «مردم مصر» با اعلام این که اگر سی هزار امضا برای ورود او به انتخابات توسط مردم جمع آوری شود، او وارد کارزار انتخابات خواهد شد، اعلام کرد: «من از موضع قدرتمند شما به لرزه درآمدم، فراخوان شما برای من همچون یک دستور است. من سربازی هستم که هیچگاه از دستور سرپیچی نمیکنم. فراخوان و اعتماد شما به توانایی های من، مایه افتخار اینجانب است»
این گفته های وی در واقع خطاب به کسانی بود که به طرفداری از او، روز جمعه دست به راهپیمایی زدند و شعار دادند: «سلیمان مصر را نجات بده» و یا مدعی شدند: «ما اسلامگراها را نمیخواهیم».
شعار« ضد اسلامگرایی» طرفداران سلیمان در حالی بود که درست همان روز هزاران تن از طرفداران کاندیدای سلفی ریاست جمهوری مصر، یعنی حازم صلاح ابواسماعیل نیز به خیابان های قاهره آمده بودند و علیه آنچه که آنها طرح توطیه علیه «شیخ» میخواندند، تظاهرات کردند
به نظر میرسد اعتراض طرفداران این کاندیدای سلفی به هیات نظامی حاکمه و کشورهای غربی از آنجایی نشأت میگیرد که در آخرین نظرسنجی صورت گرفته در مصر او در مقام دوم نشسته است والبته مقامات هیأت نظامی گفته اند، صلاحیت او به عنوان یک مصری، باید مورد بررسی قرار بگیرد چرا که گفته میشود مادر او یک شهروند مصری-آمریکایی است.
اما انتخابات مجلس مصر این نکته را به ذهن متبادر می کند که شاید امید اول انتخابات ریاست جمهوری این کشور را نه در گزینه سلفی و عمر سلیمان، که در میان قبیله پیروز بدون منازعه انتخابات مجلس این کشورباید جست: حزب اخوان المسلمین، حزبی که تا مدت ها پس از خیزش مردم و مصر و تا روزهای نزدیک سرنگونی حسنی مبارک نسبت به این پدیده سکوت اختیار کرده بود.
نامزد این حزب خیرات الشاطر است، مرد شماره دو سابق این حزب؛ یک تاجر تمام عیار که از او به عنوان یک مولتی‌میلیونر نام می برند. او که در دوران حسنی مبارک از سال ٢٠٠٦ تا ماه مارس سال گذشته در زندان بوده اکنون امید اول ریاست جمهوری این کشور است.
انتخاب الشاطر به نوعی باعث تعجب ناظرین مسایل مصر نیز شد؛ چرا که این حزب برخلاف رویه ای که به نظر میرسید در خلال و حتی تا مدت ها بعد از خیزش مردم مصر و سرنگونی حسنی مبارک، در راستای نشان دادن جنبه های میانه رو تر خود و تریبون دادن به شخصیت های میانه روی خود انتخاب کرده بود، یکی از اسلامرگراترین چهره های خود را برای پست ریاست جمهوری انتخاب کرده است.
او پیش از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری مصر در دیداری با شیوخ و روحانیون مصری: «متعهد» شده است که در صورت پیروزی در انتخابات، شریعت و قانون اسلام را به عنوان قانون کشور مصر اعلام کند؛ این درحالی است که در کشور همسایه که شاید به نوعی مردم مصر خیزش خود را از آنها الهام گرفتند یعنی کشور تونس، آقای الغنوشی- رهبر حزب پیروز انتخابات این کشور، گفته است قصد ندارد اسلام و شریعت را وارد کارهای حکومت و کشورداری کند.
در این میان نام های دیگری نیز در میان نامزدهای ثبت نام کرده برای انتخابات ریاست جمهوری مصر به چشم میخورد که شاید بتوان با توجه به سهم طرفدارانشان در حال حاضر، آنها را امیدهای درجه دو در انتخابات سرزمین فراعنه به حساب آورد. اشخاصی مانند: ایمن نور و حمدان صباحی.
نکته ای که شاید اکنون در هیاهوی این روزهای مصر و رقابتی که بسیاری از کارشناسان اوضاع منطقه آن را رقابت و جنگ بین «مؤمنین» و «کافران» توصیف می کنند، سکوت خبری و عدم حضور چهره های شاخصی همچون البرادعی است، کسی که در روزهای اوج خیزش مردم مصر حتی از او به عنوان رهبر مردم مصر نام برده میشد و او اساساً قصد خود را برای برگشت به مصر، شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور مطرح کرده بود؛ قصدی که او چند ماه پیش به ناگهان عنوان کرد دیگر خواهان پیگیری آن نیست.



انتخابات ریاست جمهوری در رسانه های فرانسه

نوشته: ارشاد علیجانی

این روزها با نزدیک شدن به زمان برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اکثر رسانه های این کشور صفحات و گزارش های اصلی خود را به این موضوع اختصاص میدهند. عدم شرکت بخشی از جامعه فرانسه در انتخابات و نظرسنجی های انتخاباتی موضوعاتی است که رسانه های اصلی فرانسه امروز به آن پرداخته اند.

بررسی روزنامه های امروز فرانسه
More
 روزنامه لیبراسیون در گزارش ها و مقالات متفاوتی امروز به مسیله عدم شرکت بخش هایی از مردم این کشور در دور اول انتخابات پرداخته است و با بررسی آماری به این موضوع اشاره کرده است که احتمالاً تعطیلات مدارس و دانشگاه باعث سرد شدن گرمای کارزار انتخاباتی این کشور در فاصله ١٥ روز مانده به برگزاری دو ر اول آن شود. این روزنامه در سرمقاله خود با عنوان «اعلام خطر» نیز به این موضوع پرداخته است.
"پل کوینیو" سرمقاله نویس لیبراسیون با اشاره به عدم شرکت بیش از ٢٨ در صد از مردم این کشور در انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠٠٢ که منجر به راهیابی "ژان ماری لوپن" کاندیدای جناح راست افراطی این کشور به دور دوم انتخابات شد مینویسد، نظرسنجی ها نشان میدهند که امکان تکرار چنین اتفاقی وجود دارد. پل کوینیو در سرمقاله خود همچنین مینویسد البته عدم شرکت مردم در دور اول انتخابات نیز تنها مشکلی که میتواند پیش بیاید نیست. این نوسینده در ادامه به جریان انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال ٢٠٠٧ این کشور اشاره میکند که به پیروزی "نیکولا سارکوزی" منجر شد. او در این باره مینویسد با اینکه در این انتخابات میزان مشارکت در دور اول انتخابات زیاد بود اما زمینه پدیده عدم شرکت در انتخابات را نتیجه سطح پایین سواد و ضعف اساس و بنیاد اجتماعی در برخی از شهرک های فرانسه میداند.
روزنامه فیگارو دیگر روزنامه فرانسوی نیز با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه مطالب گوناگونی در این زمینه دارد در یکی از این مقالات به این نکته اشاره کرده است که  "نبکلاسارکوزی" برای اولین بار از آغاز کارزار انتخاباتی اخیر فرانسه، در برخی از نظرسنجی ها در جایگاهی قرار گرفته است که پیروز انتخابات در دور اول باشد. و در گزارش ها و مقالات دیگری نیز نسبت به سیاست های "فرانسوا اولاند|" رقیب انتخاباتی "نیکولا سارکوزی" انتقاداتی را مطرح کرده است.
فیگارو همچنین در مقاله ای به مثلث روابط و بحران ایران اسراییل و جمهوری آذربایجان پرداخته است.
این روزنامه در مقاله ای با عنوان «باکو مرحله یورش اسراییل در مسیر ایران» به این بحران دیپلماتیک مشترک سه کشور پرداخته است
"رژی ژانته" نوسینده این مقاله با اشاره به مقاله ای که چندی پیش مجله "فارین پالیسی" در این زمینه به چاپ رسانده بود و در آن به نقل از چندین مقام عالی رتبه آمریکایی مدعی شده بود اسراییل از دولت آذربایجان یک پایگاه هوایی در نزدیکی مرز ایران خریداری کرده است؛ این سوال را مطرح میکند که آیا این مقاله میتواند درست باشد یا خیر؟ این روزنامه در ادامه با اشاره به چرخش اطلاعاتی از روابط نظامی بین اسراییل و آذربایجان از جمله خرید یک میلیارد دلاری نظامی آذربایجان از اسراییل مدعی شده مقامات ایرانی این اخبار و اطلاعات را جدی میگیرند. این روزنامه نشانه این اتفاق را نیز تنش سیاسی بین تهران و باکو در ماه های اخیر عنوان کرده است.
روزنامه فیگارو در ادامه به نقل از یک متخصص مسایل خاورمیانه مدعی شده که گزارش مجله "فارین پالیسی" میتواند کاملا درست باشد و در جایی دیگر در مقاله عنوان کرده است: «آذربایجان به سرپل حمله به ایران بدل شده است.»
این نویسنده در ادامه نیز به موضوع دستگیری بیست و چهار نفر به جرم جاسوسی برای ایران در آذربایجان اشاره کرده است.
این گزارش در ادامه به اظهار نظر مقامات آذربایجانی در مورد این موضوع پرداخته وبه نقل از این مقامات آن کشور نوشته است: «آذربایجان به هیچ کس اجازه نخواهد داد تا از خاک آن برای حمله به خاک همسایه هایش استفاده کند.»
این مقاله از سویی دیگر به این نکته اشاره کرده است که بسیاری از کارشناسان منطقه بر این باورند، آذربایجان با ایجاد هم پیمانی با تلاویو خود را در خطر قرار داده است. البته این مقاله نویس در ادامه عنوان کرده است که آذربایجان به هر حال به این نتیجه رسیده است که برای حفظ استقلال خود سیاست های خود را با غرب هماهنگ کند.
روزنامه فیگارو در ادامه این فرضیه را مطرح میکند که شاید آذربایجان در محاسبات دیپلماتیک خود برای نزدیک شدن به اسراییل و به تبع آن به غرب برای حل مشکلات خود در غره باغ و داشتن دست بالا در آن بحران اشتباه کرده باشد؛ منطقه ای که بر سر اعمال حکومت بر آن، با کشور ارمنستان درگیر نزاعی طولانی مدت است.
لاکروا دیگر روزنامه چاپ فرانسه نیز در مطلب اصلی خود به پدیده خشونت در جهان پرداخته است: این روزنامه کاهش خشونت در میان برخی از گروه های شبه نظامی در سطح جهان را مورد بررسی قرار داده و به طور خاص به گروه "فارک" یا همان ارتش انقلابی کلمبیا پرداخته و اظهار امیدواری کرده، دیگر گروه های شبه نظامی نیز چنین مسیری را درپیش بگیرند؛ این روزنامه در این مورد نوشته است: «در حال حاضر به نظر میرسد منطق باعث شده تا برخی از گروه های نظامی و شبه نظامی از میزان خشونت خود بکاهند.
این روزنامه در این راستا به آزادی بیش از ده تن از گروگان های قدیمی گروه "فارک" از گروه های نظامی مخالف دولت مرکزی کلمبیا اشاره کرده است و به این تأکید کرده است که این گروه در حال مذاکره با دولت مرکزی برای توقف عملیات نظامی در برخی مناطق این کشور است.



هزینه سرکوب های اینترنتی در ردیف بودجه قانونی دولت درج نمی شود

بازیگران عمده ای با هدف غیر سیاسی و کسب منابع مالی و ارزی از سوی دولت وارد این معاملات اینترنتی می شوند و از پشتیبانی سیاسی هم برخوردارند از جمله می توان به شرکت ارتباطات انفورماتیک وهمین طور شبکه "شبنم" اشاره داشت که همه اینها پروژه های چند صد میلیون دلاری است و مشخص نیست که این شرکت ها با چه ضابطه ای این پروژه ها را عهده دار شده اند.

نوشته: دلبر توکلی
بررسی بودجه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، همچنین وزارت ارتباطات حکایت از آن دارد که سال ۱۳۹۱سالی است که دولت قصد دارد وارد فضای سایبری شود و پس از تحول اقتصادی کشور، این بار تغییرات گسترده خود را در سطح اینترنت و فضای مجازی کشور اعمال کند.
به گزارش تارنمای "بازتاب"، در لایحه بودجه سال ۱۳۹۱، بودجه سازمان ارتباطات رادیویی ۸۴۳ درصد و بودجه وزارت ارتباطات ۳۳۳ درصد نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۰ رشد داشته است. رشد بودجه سازمان تنظیم، در بین سازمان‌های دولتی از همه بیشتر بوده است که نشان دهنده برنامه‌های جدید در این سازمان است.
پیش از این هر بار اظهار نظر مسئولان در خصوص اینترنت با بی‌تفاوتی مردم مواجه شده است چرا که سه سال است که سالی چند بار بحث راه اندازی اینترنت ملی مطرح وبعد مسکوت می‌ماند، اما این بار با رقم بودجه پیش بینی شده برای سازمان متولی فضای مجازی، به نظر می‌رسد موضوع کمی جدی است.
***
"نیما راشدان" کار‌شناس اینترنت مقیم سوئیس، در پاسخ به اینکه آیا با توجه به این افزایش بودجه امسال با دیوار اینترنتی ایران مواجه می‌شویم؟ گفت: «پیش بینی رفتار دولت ایران از روی ارقامی که در بودجه به یک عمل یا گرایش و رویکرد خاص اختصاص می‌دهند ممکن است تا حدی کمک کننده باشد اما دقت لازم را ندارد چرا که درجمهوری اسلامی ایران بازیگران متعددی با سطح دسترسی متفاوتی به سطوح فوقانی قدرت وجود دارد بسیاری از این‌ها مانند سپاه پاسداران و ارتش سایبری، برای برنامه عملیاتی که انجام می‌دهند اساساً در ردیف‌های بودجه‌های قانونی دولت درج نمی‌شوند.»
او درادامه گفت: «کارهایی که این‌ها طی سال‌های گذشته انجام دادند به نظر محافل کار‌شناسی دنیا که بیلیون‌ها دلار برای آن هزینه پرداخت شده است اساساً در ردیف‌های بودجه مصوبه مجلس پیدا نمی‌شود و مشخص نیست این پول‌ها از کجا می‌آید و چه بخش آن هزینه سرکوب فعالان اینترنتی می‌شود.»
این کار‌شناس اینترنت با تأکید براینکه، دولت ایران عزم جدی برای محدودکردن اینترنت دارد گفت: «از سالیان قبل این اراده در سطوح امنیتی و سیاسی ایران وجود داشته که دسترسی به اینترنت درایران را محدود کنداما به دلایل متعددی در این کار موفق نبوده است.»
او در ادامه گفت: «اولین دلیل این است که دولت ایران به طور کلی ناکارآمد است و در هیچ پروژه دیگری هم موفقیت چشمگیری نداشته است.»
راشدان گفت: «در چند سال گذشته برای اینترنت ملی در یک ردیف دیگری، حدود یک بیلیون دلار هزینه شد حتا آن سامانه اینترنتی ملی که قیمت سایت آن چهارهزار تومان بود را نتوانستند حفظ کنند و یک پروژه، یک بیلیون دلاری آنقدر نا‌کارآمد بود که سایت آن از دسترس خارج شد و فرد دیگری آمد و آن را خریداری کرد.»
او با اشاره به اینکه، بحث سایبری و اینترنت در ایران یک بحث لوکس است گفت: «بازیگران عمده‌ای با هدف غیر سیاسی و کسب منابع مالی و ارزی از سوی دولت وارد این معاملات می‌شوند و از پشتیبانی سیاسی هم برخوردارند از جمله می‌توان به شرکت ارتباطات انفورماتیک وهمین طور شبکه "شبنم" اشاره داشت که همه این‌ها پروژه‌های چند صد میلیون دلاری است و مشخص نیست که این شرکت‌ها با چه ضابطه‌ای این پروژه‌ها را عهده دار شده و تصدی‌گری می‌کنند و سودهای عجیب و غریبی را از آن خود کرده‌اند. نا‌گفته نماند که این پروژه‌ها بیشتر در مرحله حرف مانده و در سمینار‌ها تکرار شده است.»
این کار‌شناس اینترنت در پاسخ به این پرسش که، اما این افزایش بودجه در سال‌های گذشته برای این بخش وجود نداشته است؟ گفت: «سازمان ارتباطات رادیویی، در بخش‌های متعددی فعال است از جمله مانند بخشی که مانع می‌شود تا شبکه‌های ماهواره کم هزینه‌تر در اختیار مردم قرار بگیرند و متحد‌های خوبی هم دارند مانند چین که جزو کشورهای سرکوبگر است و مواضع یکسانی با ایران در زمینه سرکوب دارند.»
او در ادامه گفت: «فکر می‌کنم که جمهوری اسلامی بسیار هراسناک است که به دنیای آزاد بیاید و در ایالت متحده امریکا و اتحادیه اروپا افرادی که از آزادی اندیشه و بیان برای شهروندان ایرانی پشتیبانی می‌کنند از طریق اینترنت و ماهواره‌ای قدری به به اشاعه آزادی آزادی بیان در ایران کمک کنند.»
راشدان گفت: «جمهوری اسلامی از این می‌ترسد که عزمی که در دنیا وجود دارد، برای دسترسی آزاد شهروندان ایرانی به اینترنت، از حالت بالقوه به حالت بالفعل در بیاید.»



رئیس مجلس از ناتوانی دست به دامان رهبر شد

مجلس با استفاده از ابزار نظارتی خود می تواند مانع این گونه اقدامات دولت شود اما حمایتی که در گذشته از احمدی نژاد می شد موجب شد تا ابزار نظارتی مجلس ناکارآمد شود و تعبیر ساده نامه لاریجانی را می توان اینگونه اعلام کرد که مجلس دیگر توان مقابله با دولت را ندارد و دست به دامان رهبری شده است.

نوشته دلبر توکلی
افزایش یارانه نقدی مجلس ایران را نگران کرده است نمایندگان مجلس این کار دولت را تخلف یارانه‌ای می‌دانند و علی لاریجانی رئیس مجلس گفته است افزایش یارانه‌ها نه تنها منفعتی ندارد بلکه ضررهای فراوانی به دنبال دارد.
او روز پانزدهم فروردین ماه در اولین جلسه مجلس شوراسلامی در سال جدید افزایش یارانه‌ها را غیر کار‌شناسی دانست و گفت این کار توفان تورم ایجاد می‌کند، برای همین هم مجلس نمی‌تواند با طرح‌های غیر کار‌شناسی موافقت کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس در نامه‌ای به آیت الله خامنه‌ای- رهبر ایران، از او درخواست کرد که دستورمتوقف شدن مرحله دوم حذف یارانه‌ها را بدهد و مجلس نیز گزارشات تخلفات دولت دراین زمینه را برای ارائه به قوه قضائیه آماده کرده است.
طرح موسوم به هدفمندی یارانه‌ها که از زمستان سال ۱۳۸۹ شروع شد برنامه‌ای برای حذف یارانه‌ها بوده است و در این طرح، دولت همزمان با افزایش قیمیت برخی از کالا‌ها نظیرمواد سوختی، مبالغی را به عنوان یارانه نقدی به خانوار‌ها پرداخت می‌کند.
مجلس شورای اسلامی پیش از این اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را به تصویب رسانده بود.
***
«احسان محرابی» روزنامه نگار حوزه پارلمانی، در پاسخ به این پرسش که آیا اختیارات مجلس اجازه نظارت بر کارهای دولت را به او نمی‌دهد که متوسل به رهبری شده است؟ گفت: «تعبیر ساده نامه لاریجانی را می‌توان اینگونه اعلام کرد که مجلس دیگر توان مقابله با دولت را ندارد و دست به دامان رهبری شده است.»
او گفت: «مجلس با استفاده از ابزار نظارتی خود می‌تواند مانع این گونه اقدامات دولت شود اما حمایتی که در گذشته از احمدی‌نژاد می‌شد موجب شد تا ابزار نظارتی مجلس ناکارآمد شود. در این زمینه مجلس می‌تواند به سوال متکی شود و سابقه این امر نشان داده است که پرسش از رئیس جمهور و دولت در مجلس چندان موفقیتی به همراه نداشته است و سوال از رئیس جمهور تبدیل حمله به مجلس می‌شود.»
این روزنامه نگار در ادامه گفت: «از سوی دیگر در اینگونه موارد مجلس می‌تواند رئیس جمهور را استیضاح کند که آن هم تابع ملاحظات کلانی است و پروسه زمان بری دارد و باید با نظر رهبری صورت گیرد. از طرفی مجلس تخلفات دولت در طول سالیان گذشته را به قوه قضائیه اعلام کرده است اما هیچ یک از این تخلفات منجر به تشکیل پرونده و رسیدگی قضایی نشده است بنا براین می‌توان گفت که در حال حاضر دست مجلس هر چند به لحاظ قانونی برای برخورد بادولت باز است اما در عمل و با ملاحظه شرایط سیاسی، برای مواجهه با اینگونه اقدامات به طور کامل بسته شده است.»
محرابی با تأکید بر اینکه دولت و مجلس در این خصوص اختلاف نظر اساسی و ریشه‌ای دارند گفت: «احمدی‌نژاد معتقد است مجلس در امور مالی می‌تواند کلیات را تصویب کند و نیازی برای ورود به جزئیات ندارد از سوی دیگر از ابتدای هدفمندی یارانه‌ها رئیس جمهوراعتقاد داشت که دست دولت باید در هزینه کرد منابع یارانه‌ها باز باشد و نظر مجلس این است که تمامی موارد هزینه‌ای باید با مجوز مجلس صورت گیرد و دولت تا کنون در این خصوص مجوزی را از مجلس نگرفته است.»
او در ادامه گفت: «مسئولان دولتی این را به تصویب بودجه سال ۱۳۹۱ ارجاع می‌دهند و اعلام می‌کنند که در بودجه سال جدید این امر پیش بینی شده است این در حالی است که بودجه سال ۱۳۹۱ هنوز در مجلس به تصویب نرسیده است و ممکن است طرح لایحه بودجه‌ای که دولت به مجلس ارائه داده است تغییر کند.»
این روزنامه نگار حوزه پارلمانی در خاتمه گفت: «به طور کلی می‌توان گفت که نمایندگان مجلس از عمل نکردن دولت به مصوبات مجلس درباره هدفمند کردن یارانه‌ها کماکان نگران هستند و از سوی دیگر به صورت اجرایی نمی‌توانند اقدام دیگری را انجام دهند.»




یک مقام روسی: احتمال وقوع جنگ علیه ایران جدی است

الکسی پوشکف- رییس کمیسیون امور بین المللی مجلس دوماالکسی پوشکف، رییس کمیسیون امور بین المللی مجلس دومای روسیه بر این باور است که موقعیت کنونی شکل گرفته پیرامون ایران، می‌تواند در سال جاری به وقوع یک جنگ علیه این کشور بیانجامد.

نوشته: رضا ولی‌زاده
به گزارش خبرگزاری روسی "ریانوستی"، "الکسی پوشکف"- رییس کمیسیون امور بین المللی مجلس دوما، روز جمعه در میزگردی که به منظور بررسی وضعیت ایران برگزار شد، گفت: «اگر اوضاع علیه ایران به همین ترتیب پیش برود بد‌ترین سناریو در مورد ایران شکل خواهد گرفت.»
پوشکف گفت: «دلایل محکمی داریم که می‌توانیم فکر کنیم این اتفاق خواهد افتاد.»
مجلس دومای روسیه قصد دارد به همین منظور بیانیه‌ای صادر کند.
الکسی پوشکف، نمایندۀ مجلس روسیه استفاده از راه کار نظامی برای حل کردن مسألۀ هسته‌ای ایران را از جانب مسکو کاملا غیر قابل قبول دانست و تأکید کرد که دلیلی وجود ندارد تا در آینده هم هیچ تغییری در دیدگاه روسیه ایجاد شود.
خبرگزاری "ریا نوستی" نوشته است: غرب، ایران را به توسعۀ سلاح‌های هسته‌ای در پوشش برنامۀ هسته‌ای متهم می‌کند اما تهران این اتهام‌ها را همواره رد کرده و می‌گوید تحقیقات هسته‌ای خود را تنها به منظور رفع نیازهای کشور در حوزۀ انرژی و برق انجام می‌دهد.
تا کنون شورای امنیت سازمان ملل چهار قطعنامه علیه ایران صادر کرده است. برخی کشور‌ها و سازمان‌ها نیز در این فاصله قطعنامه‌های دیگری علیه ایران به تصویب رسانده‌اند و همچنان خواستار شفاف سازی از برنامۀ هسته‌ای ایران و اثبات صلح آمیز بودن آن هستند.
وزیر امور خارجه بحرین- شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، روز پنج شنبه به روزنامۀ ژاپنی "آساهی شیمبون" گفته است که ایالات متحده و کشورهای عضو همکاری خلیج فارس برای ایجاد یک سیستم دفاع موشکی مشترک موافقت کرده‌اند.

فرودگاه یمن به محاصره نیروهای طرفدار علی عبدالله صالح در آمد

از شب گذشته فرودگاه صنعا به تصرف نیروهای ژنرال "محمد صالح الاحمر" در آمده و تمامی پرواز ها لغو شده اند
فرودگاه صنعا پایتخت یمن در محاصره نیروهای نظامی وفادار به علی عبدالله صالح رییس جمهور سابق این کشور در آمده است. در حالی که روز جمعه، ششم آوریل، تعدادی از مردم یمن با شرکت در تظاهراتی، خواهان اصلاحات در ارتش این کشور شده بودند، اما برکناری چند نظامی ارشد از سوی رییس جمهور جدید، بحران به وجود آورده است.

نوشته: مصطفی خلجی
دیروز "عبد ربه منصور هادی"، رئیس جمهور یمن، تعدادی از فرماندهان نظامی از جمله فرمانده نیروی هوایی را از سمتشان برکنار کرد.
ژنرال "محمد صالح الاحمر" که فرماندهی نیروی هوایی یمن را بر عهده دارد برادر ناتنی علی عبدالله صالح رییس جمهور سابق یمن است؛ او دیروز از تصمیم رییس جمهور سرپیچی کرد و به دنبال آن، از شب گذشته فرودگاه صنعا به تصرف هواداران وی در آمد.
این نیروهای مسلح که گفته می شود همگی از اعضای قبیله "حمدان" هستند، با تهدید هواپیماهایی که قصد فرود یا برخاستن دارند، موجب لغو تمامی پروازها شده اند.
قبیله "حمدان" از قبایل نزدیک به علی عبدالله صالح است که "ناجی جمان" از دیشب تا کنون اعضای مسلح این قبیله را در فرودگاه صنعا رهبری می کند.
صالح الاحمر گفته است در صورتی از سمتش کناره گیری می کند که چند نفر از مقامات ارشد وزارت دفاع از جمله شخص وزیر دفاع هم از کار برکنار شود؛ او همچنین خواسته تعدادی از چهره های قدرتمند قبیله حاشد از کشور تبعید شوند.
قبیله "حاشد" از قبایلی است که اعضایش در جریان اعتراضات مردمی سال گذشته یمن، علیه علی عبدالله صالح موضع گیری کردند.
  ***
در این زمینه گفت وگوی بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه را می شنوید با علی مهتدی روزنامه نگار و کارشناس مسائل خاورمیانه.



ادامۀ کشتار مردم از سوی رژیم و تظاهرات به نفع بشار اسد در دمشق

اجساد افراد دهکده ای در شرق شهر ادلیب که روزپنجشنبه در اثر تیراندازی نیروهای دولتی کشته شده اند
بنا بر گزارش امروز دیده بان حقوق بشر سوریه، ٨٣ تن از غیرنظامیان این کشور امروز (شنبه) قربانی سرکوب نیروهای دولتی شده اند. در روزهای پنجشنبه و جمعه نیز به ترتیب ٧٧ و ٣٥ نفر در اثر تیراندازی نیروهای دولتی کشته شدند.

با رسیدن بیش از ٧٠٠ پناهجوی سوری به خاک ترکیه در ٢٤ ساعت اخیر، شمار پناهندگان سوری در ترکیه به ٢٤٠٠٠ هزار نفر رسید.
شایان ذکر است که در حدود ٩٠٠٠٠ پناهجوی سوری نیز از آغاز جنبش اعتراضی مردم در ماه مارس سال پیش و سرکوب خونین معترضان بوسیلۀ رژیم به خاک اردن گریخته اند.
لبنان، دیگر همسایۀ سوریه نیز شماری کثیر از پناهجویان سوری را در خود جای داده است.
همزمان با اوج گیری پدیدۀ پناهجوئی مردم سوریه، اکمل الدین احسان اوغلو- رئیس سازمان همکاری اسلامی، امروز در جدٌه در عربستان سعودی گفت، مردم سوریه در حال حاضر دست کم به ٧٠ میلیون دلار کمک بشردوستانه نیازمندند. این رقم به گفتۀ اکمل الدین احسان اوغلو برآورد مشترک سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی است.
رئیس سازمان همکاری اسلامی یادآورشد که دست کم یک میلیون نفر از مردم سوریه در شهرهای مختلف نیازمند کمک های بشر دوستانه هستند.
بنا بر گزارش امروز دیده بان حقوق بشر سوریه، ٨٣ تن از جمله ٥٥ غیرنظامی این کشور امروز (شنبه) قربانی سرکوب نیروهای دولتی شده اند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد در روزپنجشنبه (پریروز) با تصویب بیانیه ای از دولت دمشق خواست حداکثر تا دهم آوریل جاری به عملیات نظامی علیه مردم پایان دهد اما دولت سوریه گوش شنوائی در مقابل این درخواست نداشته و در روزهای پنجشنبه و جمعه به ترتیب ٧٧ و ٣٥ نفر در اثر تیراندازی نیروهای دولتی کشته شدند.
سرانجام این که امروز هزاران تن از هواداران رژیم در یکی از میدان های دمشق به نفع بشار اسد دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات به مناسبت شصت و پنجمین سالگرد تأسیس حزب بعث، حزب حاکم در سوریه، برپا شد.


فراخوان مسئولان جمهوری اسلامی ایران به وحدت در بحبوحۀ اختلاف میان مجلس و دولت

نوشتۀ فواد روستائی
علی اکبر صالحی- وزیر امورخارجۀ جمهوری اسلامیعلی اکبر صالحی- وزیر امورخارجۀ جمهوری اسلامی، مسئولان نظام را به وحدت فراخواند و گفت مسئولان و به ویژه دولت و مجلس اگر در جهت منافع ملی حرکت کنند و منافع شخصی خود را مقدم بر منافع ملی ندانند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وزیر امورخارجۀ جمهوری اسلامی ایران ضمن یادآوری این نکته که آیت الله خامنه ای- رهبر جمهوری اسلامی، سال جاری را سال «حمایت از از تولید ملی و کار و سرمایۀ ایران» خوانده است گفت، وحدت مسئولان مایۀ تحقق این هدف و برخورداری از قدرت مقابله با تحریم ها خواهد شد.
علی اکبر صالحی از رهبران و مسئولان جمهوری اسلامی خواست منیت خود را کنار بگذارند و با یکدیگر رقابت غیر منطقی نکنند.
وزیر امورخارجۀ ایران گفت، مسئولان باید بدانند که اگر جانب احتیاط را رعایت نکنند موضع گیری های آن ها موجب تشویش اذهان مردم خواهد شد و هر چه اختلاف بین آنان بیشتر باشد اذهان مردم بیشتر دچار تشویش می شود.
همزمان با این اظهارات وزیر امورخارجه، محسن رضائی- دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز خواستار وحدت در جامعه شد ولی به این نکته نیز اعتراف کرد که «جامعه هنوز آمادۀ ایجاد وحدت ملی» به گفتۀ او «بزرگ» نشده است.
محسن رضائی افزود پیشنهاد او این است که مجلس، دولت و فعالان سیاسی امسال سال نمونه ای از وحدت ملی را به نمایش بگذارند و بگذارند که مسائل به گفتۀ او «فرعی» با همکاری حل و فصل شود.
شایان یادآوری است که این دو مقام بلند پایۀ جمهوری اسلامی ایرانی در زمانی مسئولان را به وحدت فرا می خوانند که اختلاف دولت و مجلس بر سر اجرای مرحلۀ دوم هدفمندی یارانه ها به اوج رسیده و بر اساس گزارش های رسیده علی لاریجانی- رئیس مجلس، در نامه ای به آیت الله خامنه ای از وی خواسته است که با استفاده از اختیارات خود مانع آن شود که دولت به اجرای مرحلۀ دوم قانون هدفمندی یارانه ها دست بزند.
از سوی دیگر، سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی- رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مورد مذاکره با آمریکا نیز موجی از حملات طرفداران آیت الله خامنه ای را علیه او برانگیخته است چرا که این سخنان رفسنجانی را تجاوز به حیطۀ اختیارات رهبر جمهوری اسلامی تلقی کرده اند.




imageامن بودن «اپل» یک افسانه است!

بسیاری به کامپیوترهای اپل به طور قطعی اعتماد دارند. اما به نظر نمی‌رسد این نظریه هنوز هم صادق باشد..
به گفته‌ی یک شرکت تولیدکننده‌ی روسی، به نام «دکتر وِب»، یک تروجان، نیم میلیون کامپیوتری که از سیستم عامل «مکینتاش» استفاده می‌کنند را آلوده کرده است.
اسبِ تروجان، یک برنامه نرم افزاریِ مستقلِ مخرب است که برخلاف ویروس‌های کامپیوتری، تلاش نمی‌کند تا بدون اجازه شما بر روی دستگاه‌های‌تان نفوذ پیدا کند. این تروجان مخرب که حدود ۶۰۰ هزار کامپیوتر که از سیستم عامل مکینتاش استفاده می‌کنند را آلوده کرده، «فلاش بک» نام دارد.
برای اطلاعات بیشتر درباره تروجان، این مطلب را در خودنویس بخوانید.
شرکت «دکتروِب»، گفته که بیشتر این کامپیوتر‌ها در ایالات متحده قرار داشته اند.
شرکت «اپل»، به تازگی یک نسخه جایگزین تازه عرضه کرده بود اما کاربرانی که آن‌ را بر روی سیستم‌های خود نصب نکرده بودند مورد هجوم قرار گرفتند.
فلاش‌بک اولین بار سپتامبر گذشته، وقتی خود را به شکل یک به روزرسانِ «فلش پلیر» درآورده بود توسط تجسس‌گران ویروس شناسایی شد. نسخه‌های بعدی آن، از ضعف در برنامه نویسی به زبان جاوا سود بردند که به این کد اجازه می‌داد بدون اجازه کاربران نصب شود.
به نظر می‌رسد افسانه مطمین بودن کامپیوترهای مکینتاش (اپل) حالا دیگر خدشه دار شده است.



سانسور فحش گونتر گراس به احمدی‌نژاد در رسانه‌های جمهوری اسلامی

image
رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی و نیمه‌رسمی جمهوری اسلامی، آن قسمت از شعر اخیر گونتر گراس را که علیه احمدی‌نژاد است با ترجمه نامفهوم، تحریف کرده‌اند.

در حالی که مقامات جمهوری اسلامی از شعر اخیر گونتر گراس که علیه سیاست‌های اسرائیل است، استقبال کرده‌اند، این سوال پیش می‌آید که جمهوری اسلامی چطور توانسته آن بخشی از شعر گونتر گراس را که درباره احمدی‌نژاد است نادیده بگیرد؟

رسانه‌های خبری در جمهوری اسلامی، به عنوان نمونه خبرگزاری مهر، با انتشار ترجمه نامفهومی از این بخش شعر گونتر گراس سعی کرده‌اند، توصیف غیرمستقیم گونتر گراس از احمدی‌نژاد را «زیر سبیلی» رد کنند.

خبرگزاری فارس هم عینا همین ترجمه را منتشر کرده بود، اما بعد از مدتی از روی خروجی خود حذف کرد.

گونتر گراس در ابتدای شعر خود بدون اینکه مستقیما از احمدی‌نژاد اسمی ببرد او را «پهلوان‌پنبه‌ای دروغین» توصیف می‌کند که مردم ایران را «به یوغ کشیده» و آنها را سازمان‌دهی می‌کند.

اما این بخش از شعر گونتر گراس در ایران بسیار نامفهوم ترجمه شده است.

به نظر می‌رسد مقامات جمهوری اسلامی نظیر جواد شمقدری که به گونتر گراس پیام فرستادند، یا این قسمت از شعر گراس را نخوانده‌اند یا اینکه خودشان را به «ندانستن» می‌زنند!








حمله وبگاه امنیتی به معاون ارشاد:
آقای شمقدری، شما اصلا شعر "گراس" را خوانده‌اید؟


تابناک
چند روزی است که انتشار شعر «گونترگراس»، نویسنده و شاعر آلمانی در رسانه‌های داخلی و خارجی، بازتاب گسترده‌ای داشته است. انتشار این شعر که در بخشی از آن، گونترگراس به سیاست‌های هسته‌ای اسرائیل و همین طور فروش زیردریایی‌های آلمانی به اسرائیل انتقاد کرده، با واکنش گسترده رسانه‌های غربی و نیز استقبال گسترده رسانه‌های داخلی همراه بوده است.
به گزارش«تابناک» انتشار شعر به زبان آلمانی، باعث شد تا چند روز طول بکشد تا رسانه‌های داخلی از فحوای شعر گونترگراس آگاه شوند. در حالی که هنوز همه پرده‌ها کنار نرفته بود و برخی رسانه‌های داخلی با انتشار تنها بخشی از شعر، از آن به عنوان متن کامل شعر ضد اسرائیلی گونترگراس یاد کرده‌اند، یک مقام رسمی فرهنگی کشورمان با نوشتن نامه‌ای به این نویسنده آلمانی، از کار وی تقدیر کرده است.
جواد شمقدری، رئيس سازمان سينمايي کشورمان، با نگاشتن نامه‌ای به گونترگراس بابت جاري شدن مسئوليت انساني و تاريخي ایشان در قالب واژگان و ادبياتي كه باعث بیدار شدن وجدان‌هاي خفته و سكوت زده (غربي) می‌شود، تشکر کرد.
اما آیا این حرکت مقام رسمی فرهنگی کشورمان سنجیده و مناسب بود؟
آیا بهتر نبود آقای شمقدری ـ که سابقه نامه‌نگاری اینچنین با نتایج نامطلوب را دارند ـ برای احترام گذاشتن به جایگاه یک مقام رسمی کشورمان، کمی جوانب امر را می‌سنجیدند تا ماجرای مانند نامه‌نگاری ایشان درباره «لارس فون تریه» در جشنواره کن رخ نمی‌داد؟!
اما حقیقت ماجرا این است که در متن کامل شعر گونترگراس، اعتراض‌هایی به ایران صورت می‌گیرد و نسبت‌های نادرستی به آن داده می‌شود که گویا از نظر رئیس سازمان سینمایی دور مانده است!
در بخش‌های آغازین شعر، گونترگراس ایران را قلدر خطاب کرده که مردم را مجبور به برگزاری راهپیمایی‌های سازمان یافته می‌کند؛ نکته‌ای که گویا از قلم مترجمان ایرانی ـ که شعر را برای خبرگزاری‌های داخلی ترجمه کرده‌اند ـ جا افتاده است.
این درست که ما علاقه‌مندیم به آن بخش از شعر که سیاست‌های اسرائیل را زیر سؤال برده، توجه نشان دهیم و بحق هم برای ما جذابیت دارد که وجدان‌های بیدار، تیرگی‌های موجود در عرصه سیاست‌های آنها را می‌بینند؛ اما اینکه به عنوان یک مقام رسمی بخواهیم بر عملکرد این هنرمند صحه بگذاریم، به این معناست که بر همه اثر او صحه گذاشته‌ایم. آیا تقدیر آقای شمقدری، شامل آن بخش ضد ایرانی شعر هم می‌شود؟
اگر شتاب آقای شمقدری ـ احیانا ـ برای ثبت نامشان به عنوان نویسنده نامه به برنده نوبل نبود و ایشان یا مشاورانشان کمی جوانب امر را با دقت بررسی می‌کردند، شاید می‌شد به نحو بهتری به این مسأله واکنش نشان داد؛ برای نمونه، اگر هنرمندان متعهد کشور، از کار این نویسنده تقدیر می‌کردند بهتر نبود تا این که یک مقام رسمی کشورمان این کار را انجام دهد؟
البته پیش از این‌ هم آقای شمقدری در نکوهش رفتار فاشیست‌گونه برگزار کنندگان جشنواره کن و در حمایت از لارس فون تریه، نامه‌ای به آقای «ژیل ژاکوب»، مدیر جشنواره کن نوشتند که پس از انتشار آن، با پاسخ فون تریر ـ به گونه‌ای ـ به سخره گرفته شد. فون تریه در پاسخ به شمقدری گفت: من تنها شوخی کردم.
بنابراین، اکنون با این پیشینه و ماجرای نامه شتاب‌زده آقای رئیس، اگر فردا با واکنش رسمی گونترگراس روبه‌رو شد، وی چه پاسخی خواهد داد؟
بهتر است، مدیران عزیز ایرانی کمی هم جوانب امر را به دقت بسنجند تا از فرصت‌های اینچنین ـ احتمالا ـ بر خلاف منافع ملی استفاده نشود. گاه تثبیت کردن همه سکو‌های عناوین به نام خود هم شاید نشان خوبی برای یک مدیر نباشد.





حاشيه‌هاي تجمع كارگران اخراجي شهاب خودرو در مقابل وزارت كار:
وقتي كار مي‌كرديم چرخ زندگي نمي‌چرخيد، حالا كه هيچ


ایلنا
پس از تجمع بی‌نتیجه کارگران اخراجی شهاب‌خودرو در مقابل ساختمان ریاست جمهوری در روز چهارشنبه هفته گذشته، این کارگران صبح امروز - شنبه - در اعتراض به اخراجشان در مقابل وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی تجمع کردند.
به گزارش ایلنا، کارگران اخراجی پیش از عزیمت به تهران، بامداد امروز در مقابل درب کارخانه تجمع کرده بودند اما در پی بی‌توجهی به اعتراض آنان، عازم خیابان آزادی شدند و با تجمع در مقابل وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی از وزیر کار و سایر مسئولین درخواست پی گیری دلیل اخراج و بازگشت به کار کردند.
خبرنگار ایلنا كه در میان کارگران معترض حضور یافته بود گزارش داد: تجمع این کارگران در ساعت ۱۳ و چهل دقیقه بدون نتیجه‌ای مشخص خاتمه یافت.
بنا بر اين گزارش، از مجموع ۶۵۰ کارگر شهاب‌خودرو که پس از پایان تعطیلات، با عدم تمدید قرارداد کاریشان اخراج شده بودند در حدود ۵۰۰ نفر در این تجمع حضور یافته بودند. آن‌ها با در دست داشتن پلاکادرهایی که درخواست بازگشت به کار و اعتراض به اخراج را یادآور می‌شد، تجمعی آرام و بدون سردادن شعار را برگزار کردند.
یکی از کارگران حاضر به خبرنگار ما گفت: پانزده سال در کارخانه شهاب خودرو کار کرده‌ام، دارای مدرک کار‌شناسی هستم و به صورت قراردادی با پايه دستمزد استخدام شده بودم و بعلاوه اضافه کاری در مجموع حدود ۵۰۰ هزار تومان نیز حقوق می‌گرفتم.
متاهل و دارای دو فرزند بوده و در یکی از خیابانهای جنوب شهر با ماهی ۳۵۰ هزار تومان اجاره و۱۰ میلیون وديعه مستاجر هستم.
در حال حاضر با 15 سال سابقه كار و در سن 41 سالگي، به غیر از تخصص‌ام در كارخانه کار دیگری از من بر نمی‌آید که امیدوار به تغيير شغل باشم.
کارگر دیگری كه در زیر پل عابر پیاده خيابان آزادي در كنار ساير همكارانش در سكوت به ساختمان وزارت كار نگاه مي‌كرد، با اميدواري به خبرنگار ما گفت: به ما گفته‌اند کمسیون تامین استان و وزارت کار در حال برسی مشکلاتمان هستند. حتما تا چند روز دیگر مشکلمان حل می‌شود.
با ۸ سال سابقه کار که به صورت روز مزدی در کارخانه شهاب خودرو کار می‌کنم، فوق دیپلم ماشین ابزار هستم و با اضافه كاري ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرم.
برای تامین مخارج زندگیمان درمانده شده‌ام، امسال بابت اجاره یک آپارتمان ۴۰ متری در جنوب شهر ۱۱ میلیون پول پیش و ماهی ۲۵۰ هزار تومان اجاره می‌دهم.
اگر مسئولین به مشکلات ما رسیدگی نکنند و بیکاری ما ادامه پیدا کند نمی‌دانیم جواب زن و بچه‌هاي‌مان را چه بدهیم.
کارگری دیگري در جواب اين سئوال كه بعد از اخراج از كارخانه چه برنامه‌اي براي آينده دارد، گفت: فقط مي‌توانم به خدا توکل ‌کنم.
من هیچ آینده‌ای نداریم، چه كسي با ۳۸ سال سن به من شغل مي‌دهد؟
این چند روز استرس و ناراحتی امانم را بریده و هنوز چند روز از بيكاري نگذشته، مشکلات خانوادگی‌مان شروع شده، از بس به خانواده‌ام وعده‌های امید الکی داده‌ام، خودم خسته شدم، نمی‌دانم تکلیف چیست.
او ادامه داد: من ۱۵ سال راننده لیفتراک بودم. با حقوق و مزایا نمی‌توانستم کاری برای زن و بچه‌ام انجام بدهم، حالا که اخراج شده‌ام هیچ.




امروز، برگزاری دادگاه پنجم متهمان اختلاس ۳۰۰۰ میلیارد تومانی

سحام نیوز: پنجمین جلسه محاکمه متهمان پرونده فساد مالی از دقایقی قبل با حضور یک متهم (معاون مالی و اداری گروه آریا) در شعبه اول دادگاه انقلاب آغاز شد.
به گزارش فارس، در این جلسه محاکمه قرار است، به اتهامات «الف.ش» یکی از متهمان پرونده که معاون اداری و مالی گروه توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا بوده، رسیدگی شود. براساس کیفرخواست صادر شده، اتهام این متهم نیز فسادفی‌الارض است.
سراج، قاضی این پرونده، اعلام کرده بود که قرار است در این جلسه هم فقط به اتهامات یکی از متهمان رسیدگی شود اما در صورت لزوم متهمانی که حضور آنها در ارتباط با این متهم در دادگاه ضروری باشد، به دادگاه خواهند آمد.
پیش از آغاز جلسه محاکمه چند جلد از پرونده‌های متهمان را به دادگاه منتقل کردند.
این متهم به عنوان معاون منابع انسانی شرکت امیر منصور آریا فعالیت داشته است.




استیضاح شیخ الاسلامی روز چهارشنبه

سحام نیوز: روز چهارشنبه استیضاح وزیر کار در صحن علنی مجلس انجام می‌شود. به گزارش فارس، محمدرضا باهنر در گفت‌وگو گفت: طبق جدول زمانبندی شیخ‌الاسلامی باید روز چهارشنبه برای پاسخگویی به نمایندگان در مجلس حضور یابد.
وی با تأکید بر این موضوع که حدود ۲۰ نفر از نمایندگان مجلس نامه استیضاح وزیر را امضا کرده‌اند، گفت: نامه را تحویل هیئت رئیسه داده و اعلام وصول شد.
وی ادامه داد: حال برخی سؤال می‌کنند این استیضاح منتفی می‌شود یا خیر؟ این باز می‌گردد به استیضاح‌کنندگان.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: قاعدتاً چهارشنبه هفته جاری و حداکثر یکشنبه هفته بعد وزیر باید در جلسه استیضاح حضور پیدا کند.
باهنر با بیان اینکه موضوع استیضاح فقط بحث انتصاب مرتضوی در سازمان تأمین اجتماعی است، گفت: استیضاح‌کنندگان در مورد خود وزیر مطلب قابل توجهی را اعلام نکردند فقط سؤال بابت این انتصاب است.
وی در پاسخ به این پرسش که بالاخره مرتضوی از این سمت برداشته می‌شود یا خیر؟ گفت: برخی نمایندگان پیگیری کردند و برای رئیس جمهور پیغام دادند که این مسئله کدخدامنشی حل شود بهتر از این است که در صحن علنی وزیر استیضاح شود.
وی ادامه داد: این موضوع بستگی دارد به استیضاح‌شوندگان که موضوع کدخدامنشی و غیررسمی حل شود یا خیر.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: حل این مشکل به استیضاح‌کنندگان برمی‌گردد و نمی‌دانیم نتیجه چیست.
وی در پاسخ به این پرسش که رایزنی‌هایی برای برداشتن مرتضوی صورت نگرفته است، گفت: قبل از استیضاح این اقدام صورت گرفت، استیضاح‌کنندگان به مسئولان پیغام دادند و جلساتی گذاشتند. حتی قبل از عید نیز متن استیضاح آماده بود اما در سال جاری آن را ارائه دادند.
باهنر در پاسخ به این پرسش که اخیرا با وزیر در این باره جلسه‌ای نداشته‌اید گفت: خیر جلسه‌ای نداشته‌ایم و موضوع استیضاح روز چهارشنبه بررسی می‌شود.




ممنوعیت شرکت رأی‌دهندگان سایر حوزه‌ها ‌در دور دوم ‌حوزه انتخابیه تهران

استاندار تهران گفت: افرادی که در دور اول انتخابات مجلس نهم در ‌غیر از حوزه انتخابیه تهران رأی داده‌اند، به هیچ‌وجه نمی‌توانند در دور دوم در این حوزه انتخابیه ‌رأی دهند.
مرتضی تمدن استاندار تهران در مصاحبه با فارس گفت: کسانی که در دور اول انتخابات در حوزه‌های انتخابیه دیگری غیر از تهران رأی داده‌اند، به هیچ‌وجه نمی‌توانند در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر رأی دهند.
استاندار تهران با تأکید بر اینکه افرادی می‌توانند در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر رای دهند که در دور اول در همین حوزه انتخابیه رای داده باشند، یادآور شد: البته کسانی نیز که در هیچ حوزه‌ انتخابیه‌ای رأی نداده‌اند، می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.





مروری بر مواضع ضد ایرانی ترکیه و واکنش‌های تاسف‌بار محافل داخلی

توجیه هم می‌کنید، حداقل خودتان را فریب ندهید

کلمه – سجاد اعرابی: در حالی که این روزها پرونده هسته ای ایران در عرصه روابط بین المللی دوران بسیار حساسی را طی می کند، به نظر می رسد آغاز تنش های جدید با ترکیه و سیاست جدید این کشور که البته ظاهرا از سوی طرف ایرانی نفی می شود، کمی بر پیچیدگی و جنجال های این پرونده بیفزاید و مشکلات جدیدی را برای ایران حتی در سطح منطقه ای ایجاد کند.
این روزها مسوولین دولتی در حالی تلاش دارند اختلافات و تنش های کلامی در عرصه روابط با کشور ترکیه را ناچیز جلوه دهند که به نظر می رسد دیپلماسی ضعیف دولت و واکنش‌های خنده‌دار رسانه‌ای به اظهارات ضد ایرانی نخست وزیر ترکیه، بیش از پیش زمان را از کشور می گیرد و بر میزان مشکلات بیش از پیش می افزاید.
در حالی که اردوغان نخست وزیر ترکیه اخیرا رفتارهای ایران را ناصادقانه خوانده و هشدار داده که این کشور در حال از دست دادن اعتبار خود در جهان است، رسانه های حکومتی به جای انتقاد از ضعف دیپلماسی کشور که منجر به طرح چنین اظهارات تاسف‌باری شده، سعی بر آن دارند که روابط را عادی جلوه داده و هرگونه بحران در عرصه خارجی و به خصوص پرونده هسته ای را نفی نمایند؛ و بلکه ادعا کنند که اردوغان ارادت خاصی به رهبری دارد و همسر و دخترش نیز تحت تاثیر عظمت ایشان قرار گرفته و به گریه افتاده‌اند!
آغاز مخالفت، تنش ها بالا می گیرد
داستان تنش های جدی بین دو کشور اما از آنجا شروع شد که مجلس و به طور خاص برخی از نمایندگان در راستای برخی سیاستهای پشت درهای بسته آغاز به مخالفت با برگزاری گفت و گو های ایران و ۱+۵ در ترکیه کردند و این کشور را مناسب این امر ندانستند.
مواضع و سیاستهای انتقادی دولت ترکیه علیه دولت سوریه و سرکوب های مردم در این کشور و تبدیل ترکیه به محملی امن برای پیشبرد امور مخالفین اسد و محل برگزاری مذاکرات دولت های موسوم به دوستان سوریه نیز در این امر مهم و تاثیرگذار می نماید و این همانجاست که می توان سیاست پشت درهای بسته دولت احمدی نژاد را بازخوانی نمود.
پیش از این موضع گیری ها اما سفر رجب طیب اردوغان به ایران بود که موضوع مهم روابط در کشور در چارچوب پرونده هسته ای ایران بود، وی برنامه ریزی نمود تا به مذاکره و همراه نمودن مسوولان کشور بپردازد.
سفر طیب اردوغان به ایران؛ واقعیت ها و بازتاب ها
همزمان با انجام سفر نخست وزیر کشور ترکیه به ایران، آنچه که پررنگ تر از هرچیز دیگر در رسانه های نزدیک دولت بازتاب یافت همگی حاشیه های این سفر بود و این طور تفسیر شد که کشور ترکیه به عنوان یار ایران و دولتمردان آن نیز همراه مسوولین هستند.
در همین راستا بود که در این دیدارها که در پشت درهای بسته صورت گرفت، آنگونه که خبرگزاری‌های دولتی گزارش کرده‌اند، دو طرف درباره، تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی، و فرهنگی گفت‌وگو کرده‌اند. چه آنکه اغراق و بزرگنمایی های غلوآمیز دراین زمینه نیز در دستور کار رسانه های دولتی قرار گرفت؛ آنجا که سایت مشرق نیوز نوشت: «همسر و دختر رجب طیب اردوغان در دیدار با آیت الله خامنه‌ای «تحت تاثیر شخصیت معنوی ایشان دقایق طولانی را اشک ریخته‌اند»؛ و این چنین موضوع اصلی در دیدارها و روابط به حاشیه رفت و رسانه های دولتی سعی در انتشار داستان سفر با جلوه ای متفاوت از واقعیت نمودند. حتی در قالب سیاست ناشفاف مسوولان در موضع هسته ای و عدم صداقت در انتشار واقعیت ها ، فراموش شد که به مصاحبه رسمی نخست وزیر ترکیه که در ایران انجام شد و در آن اردوغان «خلیج فارس» را «خلیج» خواند کوچکترین واکنشی نشان داده شود.
اصل سفر، مفاد مذاکرات، و نتیجه ی آن از زمره ی اخبار رسانه های داخلی همچنان مثل گذشته دور ماند تا بار دیگر شایعات و شنیده ها نسبت به آن ها منتشر شود. در همین راستا دیوید ایگناشز، روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی در مقاله‌‌ای که در واشینگتن پست به چاپ رسانده، از پیام باراک اوباما به آیت‌الله خامنه‌ای خبر داده که بوسیله اردوغان به اطلاع وی رسیده است.
اما اردوغان پس از بازگشت از این سفر بود که موضعی عجیب و متفاوت را در قبال ایران اتخاذ نمود و در یک کنفرانس خبری حکومت ایران را در پرونده هسته ای دارای عدم صداقت معرفی نمود و گفت: ایران با چنین رفتارهایی وجهه بین‌المللی خود را از دست می‌دهد. رجب طیب اردوغان، اضافه کرد: «این پیشنهاد که هم‌‌اکنون بر سر زبان‌هاست، دمشق یا بغداد، وقت تلف کردن است. معنی‌اش این است که عملی نخواهد شد؛ به خاطر اینکه ایرانی‌ها می‌دانند که طرف دیگر قبول نمی‌کند به دمشق یا بغداد بیاید». اینگونه بود که ترکیه نیز که تاکنون دولت به همراهی آن در پرونده هسته ای می بالید، به نوعی با چرخش سیاسی در قبال برخوردهای دوگانه مسوولین دولت، ترجیح داد از عدم صداقت و دوگانگی ها در رفتار ایران به صداقت سخن بگوید و آن را صریحا نقد نماید.
این روزها، در حالی که سخنان اردوغان به سرعت در رسانه ها بازتاب پیدا می کرد ایران نیز شروع به موضع گیری نسبت به این سخنان نمود اسماعیل کوثری نماینده مجلس در همین رابطه ترکیه را آلت دست استکبار نامید و گفت: غربی‌ها از گذشته برگزاری مذاکرات در ترکیه را مطرح کرده‌اند و ایران هم چندین بار قبول کرده است اما با توجه به موضع گیری‌های اخیر اردوغان و مسئولان سیاسی ترکیه نسبت به مسایل سوریه به صورت مسلم ایران قبول نمی‌کند که مذاکرت در استانبول ترکیه باشد. در قالب همین جملات بود که رسما سیاست مخالفت با ترکیه از سوی دولت ایران، به علت سیاستش در برابر حوادث سوریه تایید شد.
با آغاز این تنش ها و سیاست «تنبیه ترکیه» که در دستور کار مسوولان و رسانه های دولتی کشورمان قرار گرفته است، پیشنهاد و تلاشها جهت گفت و گو بر سر پرونده هسته ای را با سوال جدی مواجه کرده و بر ابهامات نسبت به آینده ی این مذاکرات افزوده است.
دولت، مسوولان و رسانه های دولتی اما پس از این مناقشات سعی دارند آن را به نحوی بی اهمیت جلوه دهند و روابط دو کشور را عادی معرفی نمایند. در همین راستا است که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده که روابط دو کشور عادی و برادرانه است. در اطلاعیه این شورا از قول سفیر ترکیه در ایران حتی اینگونه بیان داشته که آقای اردوغان برای مقام معظم رهبری جایگاه ویژه ای قائل هستند و در سفر خود این جایگاه و رهنمودهای ایشان را مورد توجه قرار داده اند!
از طرف دیگر سفیر ایران در ترکیه نیز می گوید روابط دو کشور متشنج نیست و برای پشتیبانی از ادعای خود به تاریخ روابط دو کشور آدرس می دهد و می گوید که روابط دو کشور در طول یکصد سال اخیر بی نظیر بوده است و حجم مبادلات دو کشور اکنون به بیش از ۱۶ میلیارد دلار رسیده است. اما مشخص نیست این که حجم مبادلات اقتصادی دو کشور در چه حدی است چگونه می تواند سرپوشی بر مناقشات کلامی اخیر باشد.
هرچند به نظر می رسد در برابر سیاستهای تند و انتقادات صریح اردوغان، این نوع اظهارات بیشتر نوعی تلاش بی اثر است برای توجیه و سرپوش گذاشتن بر آنچه که اتفاق افتاده است.
اما نمی توان از ناهماهنگی ها حتی در سطوح رسمی حکومت درباره این تشنجات اخیر نیز به سادگی گذشت، آنجا که از طرفی نمایندگان مجلس ترکیه را آلت دست استکبار نامیده اند و از طرفی دیگر برخی سایت های خبری نزدیک به حاکمیت با انتشار مطالبی دولت را تشویق به تنبیه ترکیه به خاطر سیاستهایش دربرابر سوریه می نمایند و ادعا می کنند محروم کردن این کشور از حق میزبانی این مذاکرات راه خوبی در اجرای این سیاست است.
مشخص نیست اگر به قول مسوولین حوزه روابط خارجه اختلافی میان دو کشور وجود ندارد، این موضع گیری ها وسیاست های ضد و نقیض و متفاوت از کجا سرچشمه می گیرد.
موضع ترکیه، توجیه مسوولین ایران
به نظر می رسد با جدی تر شدن تنش ها و حساسیت این دور از گفت و گو ها به عنوان آخرین امیدهای غرب به دیپلماسی در برخورد با پروند هسته ای ایران، این مشاجرات سیاسی بین دو کشور می تواند به یک امتیاز منفی دیگر برای کشور تبدیل شود چه آنکه این تصور را برای غرب و بعضا کشورهای همسایه پیش می آورد که ایران بیشتر از نفس مذاکرات به دنبال حواشی است تا وقت تلف نماید و رفتار ناصادقانه ای را با غرب پیش گیرد و این همان نکته ای است که اردوغان نیز به آن اشاره نمود.
در همین قالب نیز می توان اظهارات جدید آلکسی پوشکوف، رئیس کمیته امور بین‌الملل در دومای دولتی روسیه را تفسیر نمود که می گوید «من فکر می‌کنم ایران جدی بودن تهدید نظامی (علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی) را دست کم می‌گیرد.».
اینها همه در حالیست که کشورهای اروپایی و آمریکا از جمهوری اسلامی ایران انتظار دارند تا گام های اعتماد ساز را بردارد، همانطور که آلن ژوپه وزیر خارجه فرانسه نیز اعلام کرده نخستین گام های اعتماد ساز در این رابطه باید از سوی تهران برداشته شود.
دیپلمات ها تاکید می کنند که ۲۶ فروردین به عنوان زمان نهایی مذاکرات بین ایران و ۱+۵ مورد توافق قرار گرفته است. حال باید منتظر بود و دید آیا تنش جدید در روابط ایران و ترکیه-که البته تلاش رسمی بر نفی آن است- و ابهام در روند مذاکرات چگونه این گفت و گوها را مورد اثر قرار خواهد داد.
به نظر می آید رسانه های دولتی و مسوولین کشور اگر نمی خواهند موضع اخیر ترکیه را برای مردم شفاف و صریح منتشر نمایند و در پی توجیه آن هستند، حداقل باید خود نسبت به واقعیت ها هوشیار و آگاه باشند تا « خود تحت تاثیر سیاست تبلیغی و واژگونه نمایی خود واقع نشوند».



استاندار بوشهر: کارمندان باید لباس فرم متحدالشکل بپوشند/ هیچ دستگاهی نباید منشی زن داشته باشد

استاندار بوشهر از اجرای طرح لباس فرم اداری متحدالشکل در دستگاه‎ها خبر داد و همچنین گفت: طرح تفکیک تا پایان فروردین ماه در همه دستگاه‎های اجرایی استان بوشهر باید اجرا شود و هیچ دستگاهی نباید منشی زن داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمدحسین جهانبخش صبح امروز در نشست با مدیران دستگاه‎های اجرایی با تاکید رب اینکه هیچ دستگاهی نباید منشی زن داشته باشد، افزود: یکی دو دستگاه اجرایی مانده بودند که منشی زن داشتند که آنها نیز در این زمینه اقدام کردند.
جهانبخش افزود: امسال بنا داریم طرح فرم اداری متحدالشکل را در دستگاه‎ها اجرا کنیم که به‌زودی به دستگاه‎ها ابلاغ می‎شود.
استاندار بوشهر با اشاره به فعالیت ستاد امر به معروف و نهی از منکر در ایام نوروز یادآور شد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر و نیروی انتظامی استان بوشهر در ایام نوروز فعالیت، برنامه‎ها و اقدامات ویژه‎ای انجام دادند که این امر قابل تقدیر است. موسسه ریحانة‎المصطفی نیز در این همین راستا برنامه‎های خوبی اجرا کرده است.
وی همچنین با مردمی، ساده‎زیست و پرکار توصیف کردن دولت فعلی، ادعا کرد: تلاشی که در این دولت برای خدمتگزاری بی‎منت به مردم شده با هیچ دولتی قابل مقایسه نیست.



آزمون آیلتس لغو شد

در حالی که داوطلبان آزمون آیلتس خود را برای آزمون روزهای پنجشنبه ۲۴ فروردین ماه ۹۱ مقارن با ۱۲ آوریل ۲۰۱۲ و شنبه ۲۶ فروردین ماه ۹۱ مقارن با ۱۴ آوریل ۲۰۱۲ آماده می کردند، روز گذشته متوجه شدند که این آزمون از سوی موسسه ایران آیلتس لغو شده است.
بنا بر اعلام این موسسه، آزمون آیلتس در روزهای ۲۴ و ۲۶ فروردین ماه ۹۱ به دلیل مشکلات ایجاد شده برای موسسه ایران آیلتس جهت انجام امور آزمون آیلتس در کشور انگلستان، آزمون در روزهای فوق در ایران برگزار نخواهد شد.
به گزارش مهر، موسسه ایران آیلتس همچنین به داوطلبان اعلام کرده است که داوطلبانی که تمایل دارند از شرکت در آزمون اعلام انصراف نمایند می‌توانند جهت دریافت کامل شهریه، آزمون را از طریق پروفایل خود لغو کنند.
این موسسه همچنین یادآور شده است: داوطلبانی که تمایل به تغییر تاریخ آزمون جهت شرکت در آزمون‌های بعدی این موسسه را دارند، می‌توانند از طریق پروفایل خود نسبت به تغییر تاریخ آزمون اقدام کنند.
این موسسه تاریخ های موجود برای انتخاب را نیز در روزهای ۱۰ می (۲۱ اردیبهشت)، ۱۲ می (۲۳ اردیبهشت)، ۱۹ می (۳۰ اردیبهشت) و ۲۶ می (۶ خرداد) اعلام کرده است.
در حال حاضر سه مرکز “آیلتس ایران”، “آیلتس تهران” و “دانشگاه آزاد اسلامی” مجوز بین المللی و تاییدیه سازمان سنجش آموزش کشور (به عنوان تنها مرجع صادر کننده مجوز و ناظر بر برگزاری آزمون های بین المللی در ایران) را برای برگزاری آزمون در ایران را دارند. هزینه برگزاری این آزمون در ایران به تازگی به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال (۴۵۰ هزار تومان) افزایش یافته است.



تکذیب خبر راه‌اندازی اینترنت ملی؛ وزارت ارتباطات: دروغ سیزده بود!

حمله وزارت ارتباطات به سایت وابسته به سپاه: به عنوان ارگان تبلیغاتی غرب عمل کردید!
سایت جوان آنلاین، وابسته به سپاه پاسداران، که روز جمعه خبر از راه اندازی اینترنت ملی در شهریورماه داده بود، امروز با انتشار اطلاعیه‌ای به نقل از وزارت ارتباطات، این خبر را دروغ سیزده نامید و تکذیب کرد.
در این اطلاعیه، مصاحبه منتشر شده به نقل از تقی‌پور وزیر ارتباطات «مصاحبه‌ای تخیلی» و «فاقد هیچگونه منبع موثقی» خوانده شده و آمده است که این خبر سال گذشته نیز به عنوان دروغ سیزده منتشر و تکذیب شده بوده، اما اکنون دوباره در سایتهای جوان، انتخاب، آفتاب و .. منتشر شده است.
در اطلاعیه منتشر شده در سایت وابسته به سپاه پاسداران، همچنین «شبه رسانه‌ها و محافل سیاسی استعمارگران خارجی» درباره خبری که اکنون دروغ سیزده خوانده شده، به «عقده گشایی و موج سواری‌» متهم شده‌اند.
به نظر می‌رسد انتشار دهندگان این خبر که به هدف خود از انتشار خبر مذکور نرسیده‌اند، اکنون در نوعی فرار به جلو، قصد دارند به موضوع از ریشه بپردازند؛ تا جایی که وزارت ارتباطات در اطلاعیه خود حتی سایت سپاه پاسداران را نیز متهم کرده که «خواسته یا ناخواسته، به عنوان ارگان تبلیغاتی غرب، عمل کرده و با فراهم آوردن خوراک خبری برای این رسانه های معاند، زمینه سوء استفاده از مطلبی بی پایه و اساس را فراهم کرده اند و در مطلبی یکسویه، غیر حرفه ای، و حتی کاملا توهمی!!، نسبت به موضوع مهم، تخصصی و کاملا واقعی ایجاد شبکه ملی اطلاعات، مطالبی یک سر تخیلی را، بدون وجود منبع رسمی و معتبر داخلی، از قول وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کنند.»




عربستان به بغداد نیامد؛ نشست روسای مجلس ایران، ترکیه، عربستان و عراق لغو شد

معاون امور بین‌الملل ریاست مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست روسای مجالس ایران، عراق، ترکیه و عربستان گفت: این نشست به دلیل کارشکنی‌های عربستان و عدم موافقت با محل برگزاری این نشست لغو شد.
حسین شیخ‌الاسلام در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به لغو این نشست گفت: این نشست که قرار بود در بغداد و در سال جاری انجام شود به دلیل کارشکنی‌های عربستان لغو شد.
وی با بیان اینکه عربستان موافق برگزاری این نشست در بغداد نبوده و بر خلاف پذیرش دعوت رییس مجلس عراق در این زمینه کارشکنی کرده است اظهارداشت: با کارشکنی‌های عربستان که در اجلاس سران عرب نیز شاهد آن بودیم این مذاکرات به نتیجه ای نخواهد رسید.
شیخ الاسلام پیش از این از موافقت لاریجانی برای نشست روسای مجالس ایران، عراق، عربستان و سوریه در بغداد خبر داده و زمان آنرا نامعلوم اعلام کرده بود.
جنگ سرد در رابطه ایران و عربستان
در همین حال، علی ااکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه ای طولانی با سایت “شفقنا” در خصوص رابطه ایران و عربستان گفته است: حاکمان هر دو کشور باید توجه داشته باشند که روابط این دو کشور باید بسیار فراتر از معادلات سیاسی باشد. جنگ سرد دولت‌های ایران و عربستان باعث دلسردی مسلمانان و موجب هدر رفتن سرمایه‌های مسلمین می‌شود.
وی افزده است: با هر نگاهی که بخواهیم جهان اسلام را مورد بررسی قرار دهیم، ایران و عربستان جزو بزرگترین و مهمترین کشورهای اسلامی هستند. از لحاظ جغرافیایی، هر دو کشور در یکی از سوق الجیشی‌ترین مناطق جهان قرار دارند که از دو سو به آب های دریایی راه دارند. از لحاظ منابع انرژی، هر دو کشور در نفت و گاز مقام اوّل و دوّم را دارند و از لحاظ جمعیت، پرجمعیت‌ترین کشورهای اسلامی هستند.





از آرزوی آزادی زندانیان سیاسی تا نگرانی درباره مشکلات معیشتی مردم

جزئیات تازه از دیدار نوروزی میرحسین و رهنورد با فرزندان

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در دیدار چند ساعته ای که در تعطیلات نوروز با خانواده داشته اند با فرزندان خود درباره مسئله فقر و وضعیت معیشتی مردم و همچنین ارتباطات‌ بین المللی سخن گفته و نسبت به خطرات منطقه‌ای و فرامنطقه ای که کشور را تهدید می کند ابراز نگرانی کرده اند.
به گزارش کلمه، پیشتر در خبرها آمده بود که در ابتدای سال جدید دختران مهندس موسوی با پدر و مادر دیدار نوروزی داشته اند که در ادامه جزئیات بیشتر این دیدار بیان خواهد شد.
- برای این دیدار دو روز مانده به پایان سال با چند نفر از اعضای مختلف خانواده غیر از دختران تماس گرفته شده و به آنها گفته شده بود که این دو می توانند با فرزندان خود دیدار داشته باشند. موضوع با این تاکید همراه بود که دیدار باید در جایی خارج از تهران صورت پذیرد. ماموران از اعضای خانواده خواسته بودند که مکانی در خارج تهران، از کرج تا نقاط مختلف را در نظر بگیرند. سرانجام بعد از رایزنی و تغییر چند باره مکان، با توجه به اینکه خود مهندس موسوی و دخترانش جایی را در خارج شهر نداشتند، محل ملاقات در نهایت در خانه یکی از اقوام در شمال کشور تعیین شد.
- دختران خانم رهنورد و آقای موسوی سال جدید را در مسیر رسیدن به نقطه مورد نظر و در جاده ها تحویل کردند.
- ساعت ۱۲:۳۰ آقای موسوی و رهنورد، تحت الحفظ، به همراه عده زیادی از ماموران و با وضع شدیدا امنیتی به همراه تعداد زیادی ماشین با شکل خاص به محل مورد نظر رسیدند و مدت سه ساعت و نیم را با فرزندان خود گذراندند. قابل ذکر است در تمام مدت سه ساعت و نیم علاوه بر اینکه ماموران اطلاعاتی در تمام محدوده پراکنده بودند، در داخل منزل نیز به طور مداوم حضور داشتند. این حضور شدید که از روزهای قبل نیز ادامه داشته، موجب نگرانی و تعجب ساکنین روستا شده بود.
- ماموران امنیتی حاضر در حیاط و منزل به طور مستمر با موبایل های خود مشغول مکالمه بوده اند، حال اینکه آن منطقه از نظر ارتباط تلفن همراه در نقطه کور قرار دارد.
- علاوه بر تمام مسائل حاشیه ای و ابزار ویژه شنود که ماموران امنیتی همراه خود داشتند، اعضای خانواده متوجه شدند که آنها به طور پنهانی مشغول عکاسی از آنها، خانم رهنورد و مهندس موسوی هستند که البته توسط خود آنان در پاسخ به اعتراض خانواده به شدت انکار شد. اصولا برای فرزندان و نیز مهندس موسوی همواره در نیت نادرست تهیه و یا توزیع کنندگان عکس های خانوادگی یا خبرهای حاشیه ای تردیدهای امنیتی جدی وجود داشته است.
خانم رهنورد
- مهندس موسوی در این دیدار برای پیاده روی در حیاط خانه مزبور به همراه انبوه ماموران حضور پیدا کردند که بعد از مدت های مدید انزوای این دو در زندان اختر و دور بودن آنها از خانواده، هم برای آنها و هم فرزندان فرصت مغتنمی بود. مهندس موسوی ضمن همدلی با سایر زندانیان و خانواده های صبور و بزرگوار ایشان آرزو کرد که در سال جدید تمام زندانیان بی گناه سیاسی آزاد شوند و در کنار خانواده های خود باشند.
 علی رغم حضور پیوسته مامورین، فرزندان توانستند گفت‌و‌گوهایی هرچند محدود، با والدین خود در مورد مسایل جاری روز داشته باشند. از نکات حائز اهمیتی که وجود داشت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
الف: تاکید مجدد آنها و پافشاری بر مواضع پیشین خود درباره انتقادات و راهکارهای مورد نظر و غیر موجه و غیر قانونی بودن این زندان. منجمله اینکه خانم رهنورد با اشاره به درخت توتی که سال ها قبل مهندس موسوی در خانه کاشته و اکنون درخت تناوری شده است گفت که ما به اینها هم گفته ایم که بر همه حرف ها و باورهای قبلی خود ایستاده ایم. همه آن مسائل همچنان باقیست. حتی اگر ما را به این درخت توت دار بزنید و زیر همین درخت هم خاکمان کنید، در هرحال چیزی تغییر نمی کند و نمی ترسیم، چون معتقدیم که حرف حق زده ایم و اگر جز این بود الان جای ما در زندان نبود و آزاد بودیم.
ب: دعوت مهندس موسوی به خواندن کتاب وجدان بیدار؛ پیشتر نیز میرحسین همیشه مطابق با فضای روز کتاب هایی به دختران خود پیشنهاد می داده که البته این قضیه بعد از زندانی شدن او ادامه داشته است، از جمله کتاب گزارش یک آدم ربایی و کتابی دیگر در جلسات پیشین و در جلسه اخیر کتاب وجدان بیدار اثر اشتفان تسوایگ که خبر آن در کلمه آمده است.
ج: مهمترین دغدغه میرحسین در این صحبتها، مسائل اقتصادی کشور، فقر و نگرانی از وضعیت معیشتی مردم بود.
د: ارتباطات بین المللی و خطرات جدی منطقه ای و فرا منطقه ای که کشور را تهدید می کند و راهکارهایی که داشته است.
ه: میرحسین با اشاره به مسائل سیاسی روز به مساله مشروعیت یا عدم مشروعیت کسانی که مجددا با توجه به شرایط جاری و خلا موجود فعال شده پرداخته و بر این باور بود که در هر حال و در نهایت بار اصلی را در روند حق جویی و خواست های مردمی، خود مردم بر دوش دارند که به هیچ گروهی وامدار نیستند و به دنبال مردم سالاری واقعی و احیای حقوق انسانی و اجتماعی هستند و مسائل خود را بهتر از هر کسی یا قدرتی درک می کنند و امور را پیش خواهند برد.
و: میرحسین درباره انتخابات اخیر معتقد بود حتی اگر آمار داده شده مطابق با واقعیت یا نزدیک به آن بود به هرحال مهمترین دستاورد دو سال اخیر تا این انتخابات آگاهی مردم است که همین تعدادی هم که در انتخابات شرکت کردند با آگاهی کامل به شرایط سیاسی و شرایط زندگی شخصی خودشان بوده است.
ز: در انتهای این دیدار در حالی که ایشان را برای انتقال به زندان کوچه اختر، سوار یکی از همان ماشین های مخصوص کرده بودند مهندس موسوی برخاست و از در ماشین که هنوز بسته نشده بود، با شوخی خطاب به زندانبانان گفت که اگر آن صد میلیاردی که آقای جنتی گفته بود را واقعاً ما گرفته بودیم وضعمان الان این نبود.
لازم به ذکر است که بیش از خداحافظی، سرتیم زندانبانان اشاره کرد که ۱۲ ساعت برای این ملاقات تعیین شده بوده است، که البته ۸ ساعت و نیم آن در جاده گذشت.



نگار قانون برای تماشا نوشته شده است
جرس: عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر به ۱۸ سال حبس در برازجان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد.
  پس از نزدیک به دو ماه شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی پیر عباس حکم آقای سلطانی را به یکی از وکلای او ابلاغ کرد.
او که اکنون ۷ ماه است در زندان به سر می‌برد، یک ماه پیش به بند عمومی منتقل شد، با این حال تاکنون با خانواده‌اش ملاقات حضوری رسمی نداشته است.
سلطانی از ۱۹ شهریور امسال در زندان اوین به سر می‌برد. اساس اتهامات علیه او، شرکت در تاسیس "کانون مدافعان حقوق بشر ایران"، دریافت جایزه حقوق بشر شهر نورنبرگ آلمان و مصاحبه با رسانه‌ها درباره وضعیت موکلانش است.
معصومه دهقان، همسر سلطانی در آستانه هفتمین ماه بازداشت او به جرس می‌گوید: متاسفانه هیچ‌کس جواب‌گو نیست. از نامه‌های حضوری تا نامه‌های پستی، به دفتر حفظ حقوق شهروندی، به دادستانی، به شعبه‌ی 26 دادکاه انقلاب، به مجلس، به قوه‌ی قضاییه، به دادگستری و جاهای دیگر بردم و فرستادم. در همه‌ی آن‌ها هم از مقامات چند خواسته‌ی ساده و قانونی داشتم. خواسته‌ی تبدیل قرار، اجازه‌ی استفاده از حق مرخصی، ملاقات حضوری، برگرداندن تتمه‌ی وسایلمان از قبیل آلبوم و سی‌دی‌های عکس و رادیوهایمان.
او با بیان این که هیچ یک از این نامه‌ها پاسخی مناسب نگرفته است ادامه می‌دهد: اگر مقامات نتوانند به این کارها رسیدگی کنند پس برای چه مانده‌اند؟
دهقان با اشاره به این که نزدیک یک ماه است همسرش به بند عمومی منتقل شده می‌گوید: در مرحله‌ی تجدید نظر، ایشان طبق قانون تا برگزاری دادگاه باید با قرار وثیقه بیرون از زندان باشند؛ اما هیچ‌کجا برای تبدیل قرار پاسخگوی ما نیست.
او با گلایه از وضعیت موجود ادامه می‌دهد: قانون که برای تماشا نوشته نشده اگر این چنین است پس قرآن هم برای سرتاقچه نوشته شده است.
همسر این فعال حقوق بشر درباره ملاقات‌های هفتگی با همسرش می‌گوید: هفته‌ای یک بار ملاقات پشت شیشه داریم و تا ملاقات بعدی هیچ خبری از زندانی نداریم. همیشه نگرانیم در این 7 روز چه اتفاقی خواهد افتاد. خدا به مادران زندانی که فرزند خردسال دارند صبر دهد. مادری که باید یک هفته تمام از فرزند خردسال‌اش بی‌خبر باشد و در ملاقات بعدی از حال و روز فرزندش خبردار شود.
دهقان با اظهار ناخرسندی از عدم اجازه از استفاده حق ملاقات حضوری عنوان می‌کند: ما آقای سلطانی را فقط در دادگاه ملاقات کردیم. هفت ماه از بازداشت او می‌گذرد و هنوز به طور رسمی با ایشان ملاقات حضوری نداشته‌ایم. هفته قبل از ماموری که ملاقات حضوری می‌داد خواستم که دیدار پشت شیشه‌ای را حضوری کند. او اما در پاسخ گفت در مورد آقای سلطانی نمی‌توانم ملاقات حضوری دهم.
همسر عبدالفتاح سلطانی تاکید می‌کند: وقتی غیرقانونی بازداشت می‌کنند، غیرقانونی نگه می‌دارند، غیرقانونی هم حق ملاقات خانواده را سلب خواهند کرد و این روزها این چیز عجیبی نیست.
او بار دیگر با اشاره به وضعیت جسمی نامناسب همسرش در زندان می‌گوید: گرچه روحیه‌ی آقای سلطانی بسیار خوب و عالی است اما او که از بیماری هموروئید و بیماری روده رنج می‌برد که از دوره قبلی زندان برای او عارض شده بود نیاز به مراقب‌های اساسی دارد. دارو و درمان بیماری او بیشتر مربوط می‌شود به تغدیه و تحرک او؛ هر روز باید میوه بخورد، هر روز باید پیاده روی کند تا بیماری تعدیل پیدا کند. نیاز به آب سالم، هوای سالم و دوری از استرس دارد. اما متاسفانه شرایط زندان تنها موجب افزایش عوارض بیماری‌اش می‌شود.
 



منصوره بهکیش: یکی از بازجویان گفت ما اشتباه کردیم شما چرا ول نمی کنید؟جرس: روز پانزدهم فروردین ماه منصوره بهکیش فعال حقوق بشر و از حامیان مادران عزادار(مادران پارک لاله) به اتهام اجتماع و تبانی بر علیه امنیت ملی از طریق تشکیل گروه مادران عزادار و تبلیغ علیه نظام به چهار سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.
منصوره بهکیش در خصوص حکم صادره به "جرس" می گوید: "پانزدهم فروردین حکم به ما ابلاغ شد و حالا منتظر رای دادگاه تجدیدنظر هستیم. همانطور که خودتان بهتر می دانید در دادگاه هم که به آن صورت امکان دفاع نیست، اما من صحبتهایم را کردم. نماینده دادستان هم در دادگاه بود و برخورد مناسبی نداشت و نخودچی و کشمش می خورد و خیلی راحت می گفت اشد مجازات را باید برای من بزنند."
این فعال حقوق بشر می افزاید: "می گفتند شما سر خاک ندا آقا سلطان چکار می کردید؟ من هم گفتم مگر سر مزار کسی رفتن جرم است؟ و این کار الان من نیست من سی سال است که سر مزار عزیزانم می روم. این از حقوق شهروندی من است که بر سر مزار کسیکه دوستش دارم بروم. خلاصه اینها بهانه است من سرخاک خواهر و برادرهایم هم که می روم تحت فشار هستم و اذیت می کنند. ما حتی اجازه برگزاری مراسم برای عزیزانمان را نداریم."
منصوره بهکیش دوبار در آذر ماه و دی ماه 88 بازداشت شد و بار دیگر در خردادماه 90 در تقاطع یوسف آباد و فاطمی دستگیر و پس از انتقال به پلیس امنیت، به عنوان مورد خاص به زندان اوین منتقل شد و در تیرماه همان سال و پس از تودیع قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد.
این حامی مادران عزاردار در این زمینه می گوید: "یکبار آذر 88 در پارک لاله بازداشت شدم که سی نفر بودیم و بار دیگر دی ماه همان سال دوباره بازداشت شدم. بار دیگر در سال 90 در خیابان بازداشت شدم. در یکی از این بازداشت ها به محل کارم راجعه کردند و با برخوردی بسیار نامناسب دستبند به دستم زدند مثل اینکه دزد گرفته اند که بعد از آن کارم را هم از دست دادم. در جلسات طولانی بازجویی شدم. بیشتر بازجویی بر سر نوشته های من بود. من هم که جز احقاق حقوق بشر چیزی نمی نوشتم. در بازجویی ها من بیشتر حرف می زدم و بازخواست می کردم که این همه بلا سر ما آوردید و عزیزانمان را کشتید. حتی دو تا از بردارانم را خود شما کشتید. چه مبارزاتی که بر علیه رژیم شاه نکردند و روی دست مردم آزاد شدند و بعد از انقلاب خود شما برای آنها حکم صادر کردید بعد از گذراندن چندسالی از حکمشان در سال 67 آنها را کشتید... یکی از بازجویان گفت حالا ما آن زمان یکسری اشتباهات کردیم شما چرا ول نمی کنید؟"
منصوره بهکیش از خانواده‌های داغدار دهه شصت است که شش نفر از اعضای خانواده‌اش را از دست داده است.
وی ادامه می دهد: " آخر چی را ول کنیم؟ شش نفر از اعضای خانواده ام را کشته اید بدون اینکه کسی پاسخگو باشد. حداقل اعتراف کنید که اشتباه کردید. این حداقل چیزی است که یک خواهر داغدیده انتظار دارد. دلیل کشتن آنها را بگویید. نه جنازه هایشان را به ما دادید، نه وصیت نامه هایشان را دادید، نه محل دفنشان را به ما گفتید... هنوز هم دست از سر خاوران بر نمی دارید آنجا را با بلدوزر زیرو رو کردید. دوباره سال 86 آنجا را بلدوزر انداختید و درختکاری کردید...امسال روز آخر سال مادرم را بردم سر مزار بچه هایش حالا هر سال ورودی خیابان را می بستند امسال باز بود اما در داخل پر بود از مامور...مادرم نود و یکسالش است و با هزار سختی دستش را گرفتیم و بردیم اما نگذاشتند داخل قطعه شویم، حتی از گل گذاشتن ما بر سر مزار عزیزان وحشت دارند. می گوییم بابا این گل است می گویند این گل شما از نارنجک و اسلحه هم بدتر است."
منصوره بهکیش با بیان اینکه مادرش از حکم او باخبر شده است خاطرنشان می کند: " مادرم هم از حکم من باخبر شد و خیلی هم به من وابسته است و نگرانم است. به هزار شکل به من فشار می آورند، ممنوع الخروجم کردند و در محل کار بازداشتم کردند و ....برای چه فقط برای اینکه می خواهم بروم سر خاک خواهر و برادرانم و می خواهم کسی پاسخ من را بدهد که برای چه اینها را کشتند؟چه جوری کشتید؟ کجا دفن کردید؟ ما خاوران را که به این سادگی پیدا نکردیم مادرم یکسال به اوین می رفت. او را می فرستادند به بهشت زهرا، از آنجا به اوین و همینجور پاس می دادند تا بالاخره یکی آدرس خاوران را داد. قبر خواهرم را به سختی پیدا کردیم، سه بار سنگ قبر برادرم را شکستند. اینقدر بلا سر ما درآوردند که اینها فقط ظاهرش است. فقط با این کارها خانواده ها را تحریک می کنند. بابا خانواده ها دو تا شاخه گل سر مزار می گذارند و می روند دیگر این همه فشار برای چیست؟!"
وی با تاکید بر ادامه فعالیت های حقوق بشر خاطرنشان می کند: "در این سالها اینقدر فشارهای مختلف بر من آوردند که از زندان بدتر بوده، اما پیگیری حقوق بشر را همیشه دنبال خواهم کرد و این احکام باعث نخواهد شد که من از این مسیر عقب بکشم. حتی به نظر من این فشارها باعث خواهد شد کسانی هم که در حاشیه فقط نظاره گر هستند سکوت خود را بشکنند. مگر تحمل مردم چقدر است؟ وقتی توان تحمل مردم و صبر مردم تمام شود امکان دارد عواقب بدی بدنبال داشته باشد. من بارها به اینها هم گفتم که این کارهایی که شما می کنید به ضرر خودتان تمام می شود، حتی کسانیکه با شما بودند را دشمن خودتان کردید. بنابراین، این شیوه درستی نیست و صدای کسانیکه تحت فشار هستند در خواهد آمد و دیگر کار از کار خواهد گذشت."
گفتنی است، در پی صدور حکم سنگین حبس برای خانم منصوره بهکیش، از حامیان مادران پارک لاله (مادران عزادار ایران)، برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» است، این اقدام دستگاه قضایی جمهوری اسلامی را محکوم کرده و خواستار پایان یافتن آزار و اذیت قضایی وی شد.
برنامه نظارت معتقد است که حکم خانم منصوره بهکیش تنها به قصد ترساندن و بازداشتن او از ادامه فعالیت های حقوق بشری صادر شده است. به علاوه، هدف از این حکم ترساندن تمام مدافعان حقوق بشر در ایران است.
 





تقی‌رحمانی: باید به فهم گفتمانی مشترک برای عمل مشترک برسیم جرس: تقی رحمانی روزنامه نگار و عضو شورای فعالان ملی-مذهبی پس از سال‌ها زندان، بازداشت، احضار و دادگاه چندی پیش از کشور خارج شد، هر چند که معتقد است به رغم این مهاجرت چندان " مشخص نیست که در خارج از کشور واقعا از خطر دور باشی".
  وی از مشکلات تبعید از "حوزه تمدنی" می‌گوید و معتقد است در خارج کشور "خطر ذهنی" شدن هم برای فعالان وجود دارد.
این فعال سیاسی در گفت‌وگو با جرس، مهمترین کارویژه گروه‌های سیاسی در حال حاضر را کار روی نظریه‌ها و دیدگاه‌هایی می‌د اند که "در بزنگاه‌هایی که جامعه ایران ملتهب می‌شود و شرایط تغییر می‌کند یک نوع آمادگی باشد که بتواند آن صدا را به خارج انعکاس دهد و ایده‌ها را نیز به داخل منتقل کند."
تقی رحمانی، پیش‌تر در یادداشتی با عنوان "چرا آمدم، چرا رفتم؟" به شرح دلایل خروج خود از کشور پرداخت و از محدودیت‌های شدید اعمال شده بر نیروی ملی-مذهبی نوشت. به‌ویژه پس از انتخابات 88 مجموعه فعالان ملی مذهبی با برخورد شدید حاکمیت مواجه شدند؛ عده‌ای از آنان با احکام سنگین حبس، زندانی شدند و جمع دیگری نیز ناچار به خروج از کشور شدند. نرگس محمدی، همسر تقی رحمانی و عضو "کانون مدافعان حقوق بشر" که در حال حاضر در ایران به سر می‌برد، نیز به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.
متن گفت‌گوی جرس با تقی رحمانی در زیر می‌آید:

شما بیش از دو سوم از عمرتان را زیر ضرب تهدید یا بازداشت قرار داشتید و قاعدتا حالا چنین خطری تهدیتان نمی‌کند، چه حس متفاوتی دارید هم از جهت فردی و شخصی می‌پرسم و هم از جهت فعالیت سیاسی؟

ببینید این خارج از خطر بودن که زیاد مسجل نیست، این را آینده نشان خواهد داد. یعنی مشخص نیست که در خارج از کشور آیا واقعا از خطر دور هستیم یا نه. اما به نظر من مسئله مهمتر همانطور که در یادداشتم هم گفتم مسئله احساس وظیفه و احساس لزوم فعال بودن است. ولی یک مطلبی است که در خارج از کشور مشکل ما دو برابر می‌شود؛ یکی تبعید از کشورمان به کشور دیگری و یکی هم تبعید از حوزه تمدنی خودمان به حوزه تمدنی که اساسا متفاوت است. اگر آنجا تنها خطر امنیتی وجود دارد اینجا خطر ذهنی شدن هم وجود دارد. برای مثال زمانی است که کسی از ایران به افغانستان می‌رود یا برعکس و زمان دیگری است که کسی از ایران می‌آید به فرانسه. در دوره فرانکو، وقتی اسپانیایی‌ها به فرانسه می‌آمدند از کشور خود تبعید می‌شدند ولی از حوزه تمدنی‌شان تبعید نمی‌شدند. اصلا بحث خوبی و بدی یا درستی و غلطی حوزه‌های تمدنی نیست، بحث تفاوت آنها است. به عبارتی چیزهایی بدست می‌آید و چیزهایی از دست می‌رود اگر با خطرات مواجه نباشی. اصل قضیه کاری است که باید انجام داد.

الان فکر می‌کنید چه چیزهایی از دست دادید؟

خیلی ساده است من حق دارم فعالیت کنم و تماس مستقیم با مردمم و مخاطبم داشته باشم، خوب اینها همه از من گرفته شد. از طرف دیگر از خانواده‌ام دور شدم. همچنین این آرامش و امنیت زمانی می‌تواند لذت بخش باشد که با انجام وظیفه همراه باشد. این چیزی است که زمان باید نشان بدهد؛ امیدوارم زمان در این مورد به من روی خوش نشان دهد و موفق باشم.

فشار زیاد به نیروهای ملی مذهبی فعالیتشان را بسیار مشکل کرده بود ایا فکر میکید حالا که جمعِ جمعی از این فعالین در خارج کشور جمع است امکان اثر گذاری قابل توجه در حد ریشه ها و پتانسیل‌های این گروه وجود دارد؟
ببینید، ملی مذهبی‌ها تحت فشار بودند در داخل مثل تمام جریانات سیاسی و مدنی.الان هم باز تعداد قابل توجهی ملی مذهبی خارج از کشور نیست، شاید چندین چهره شناخته شده باشه. اما به هر شکل ما تلاش‌مان این است که صدای به حق جریان خودمان و در عین حال صدای جریان دموکراسی‌خواهی در ایران باشیم؛ وصیتی که مهندسی سحابی می‌کرد می‌گفت منافع فرد در گرو منافع جمع و منافع جمع در رعایت و فدای منافع ملی. در واقع ملی مذهبی وقتی ملی مذهبی است که بتواند یک نگاه بزرگ‌تر و عام‌تری به جامعه بندازد و فراگیر باشد. صدای این جریان هم با تمام نواقص و ایرادهایی که ممکن است به آن وارد باشد لااقل در لحظه‌هایی از تاریخ ایران نگاهی فراگیر داشته. مفهوم ملی و مذهبی هم همین است. یعنی به عبارتی وقتی شما می‌گویی ملی مذهبی تقریبا اقشار وسیعی از مردم ایران را مخاطب خودت قرار می‌دهی. همه‌ی اقشار ممکن است عضو شورای فعالان نباشند اما آرمان‌های ملی مذهبی دارند. آرمان‌های ملی مذهبی آرمان‌های دموکراسی ملی است. آرمان‌های دموکراسی ملی هم همان‌طور که مهندس سحابی تاکید می‌کرد تحققش یک ایران مدنی است که در آن زنان و مردان و اقوام و اصناف ایرانی بتوانند به حقوق خودشان برسند. در این راستا ما یک تعریف هویتی از خودمان داریم، یک معرفی چهره‌های تاریخی هم به شکل انتقادی هم مثبت. در عین حال نمایاندن و توضیح این هویت این ملی مذهبی است، چرا که الان کمی بدفهمی شده و برخی ها هم سعی می‌کنند مفهوم ملی مذهبی را به شکل نامناسبی برای دیگران توضیح بدهند و مفهوم ملی مذهبی یک مفهوم انحصارطلبی نشان دهند،‌ در حالی که این طور نیست. ملی‌ مذهبی‌ها در مورد عملکردشان اگر نگوییم نسبت به دیگران کارنامه‌شان درخشان بوده، دست کم یک کم بهتر بوده و پرونده‌ی دموکراسی‌خواهی قابل دفاع دارند. اما عمده‌تر در عین نشان دادن هویت و صدای بلندتر برای آرمان‌های ملی مذهبی، دموکراسی ملی است. این دموکراسی ملی بخشی‌اش در جنبش سبز به جریان آمد ولی متاسفانه گروه‌های سیاسی ایرانی نتوانستند این اقشار تازه را به هم پیوند دهدند و این یک مساله‌ای است که باید به آن توجه کرد. چگونه می‌توان حول محور دموکراسی خواهی یک اجماعی کلانی به وجود آورد که بتواند سد استبداد را بشکند یا به عقب ببرد.

با توجه به این اهدافی که برای جریان ملی مذهبی شمردید، اصولا چه کارویژه‌هایی برای این جریان در خارج از کشور متصور است و اولویت این کارکردها چیست؟

ببنید، باید به شرایط و موقعیت‌ها دقت کرد. خارج از کشور چیست؟ در وهله‌ی اول خارج از کشور اولین ویژ‌گی که دارد صدای داخل کشور است. دوم این که اگر بتواند با توجه به فراغتی که وجود دارد بتواند نظریه‌ها و دیدگاه‌های در ارتباط با داخل کشور بپردازد که در بزنگاه‌هایی که جامعه ایران ملتهب می‌شود و شرایط تغییر می‌کند یک نوع آمادگی باشد که بتواند آن صدا را به خارج انعکاس دهد و ایده‌ها را نیز به داخل منتقل کند و در یک اشتراک‌گذاری به یک فهم گفتمانی مشترک برای عمل مشترک برسیم. به عبارت دیگر جامعه ایران یک جامعه‌ای نیست که حزبی باشد یا کاملا مدنی باشد و نمایندگان احزاب خارج از کشور نشسته باشند و بتوانند به طور مستقیم در ایران هدایت کنند. جامعه‌ ایران در زمان‌هایی متحد می‌شوند، همه اقشار و گروه‌ها هم متحد می‌شوند. اما مشکل نیروها این است که وقتی مردم متحد می‌شوند همه غافلگیر می‌شوند. در جنبش سبز هم این غافلگیری هم برای رهبران‌اش بود هم برای بدنه هم برای حاکمیت. فقط حاکمیت غافلگیر نشد. حتی اعضای جنبش سبز هم غافلگیر شدند. خوب ما معتقد هستیم جامعه ایران از این نوع التهاب‌ها خواهد داشت، آن هم به چند دلیل، یکی مشکل مدیریتی، یکی خواسته‌های اقشار متوسط که به آن پاسخ داده نشده، بخشی از آزادی‌ها که مردم می‌خواهند و صرفا آزادی سیاسی نیست. از طرف دیگر هم فشارهای جهانی است. فقط این‌ها هم نیست؛ این مجموعه می‌تواند جامعه را ملتهب کند. منتها این التهاب اگر آماده نباشیم می‌تواند خطرناک باشد و سیر قهقرایی داشته باشد. الزاما هر التهابی نمی‌تواند به دنبالش آرامش و ثبات بیاورد یا به حداقلی از دموکراسی و رفاه. به این خاطر در خارج می‌شود با توجه به شرایط ایران، چرا که هر برنامه‌ و ایده‌ای متناسب با توان و خواست اقشار مخاطب باشد و اقشار ما در داخل ایران هستند و شرایط و خواست و توان خود را دارند که جای بحث مفصلی دارد، اینجا می‌شود در این شرایط این گفتمان‌ها را تهیه کرد، به اشتراک گذاشت و بعد در شرایط التهاب بتواند صدای رسای ملت خودش باشد و در گفت‌وگوهای دموکراسی‌خواهانه شاید بتوان به توافق‌هایی رسید که البته عنصر ایرانی در توافق‌های اصولی اپوزسیون چندان کارنامه‌ی درخشانی نداشته اما امیدوارم به این سمت برویم. این‌ها تعریف‌ها و کارویژه‌هایی است که می‌شود تعریف کرد و ملی مذهبی‌ها هم در همین چارچوب قرار می‌گیرند. ملی مذهبی‌ها می‌توانند گاهی نزدیکی‌هایی بین بعضی از جریان‌ها ایجاد کنند البته این ویژگی می‌تواند برای جریان‌های دیگر هم وجود داشته باشد. به شرطی که این عنصر دموکراسی‌خواهی و آن همدلی برای رسیدن به آزادی قبل از گرفتن پست و مقام در میان نیروهای سیاسی ایرانی به وجود بیاید. یعنی مهم این باشد که به خواسته‌های بنیادی‌شان برسند تا به یک مقام برسند یا رهبری اعمال کنند. این به نظر مسئله‌ی مهمی است که اگر فرهنگ‌اش، اعتقادش و باورش به وجود بیاد برخی از معضلات اپوزسیون ایران را حل خواهد کرد.

به خاطر دارم در سال‌های اصلاحات وقتی اشاره به اصطلاح "غیر خودی" می‌شد، مهمترین مصداق همین گروه‌های ملی مذهبی بودند که اتفاقا تلاش زیادی هم برای تعامل با "خودی‌ها" چه اصلاح‌طلبان و چه محافظه‌کاران می‌کردند، تکلیف محافظه‌کاران که روشن است اما آیا حالا و بعد از سال 88 ملی-مذهبی‌ها برای اصلاح طلبان "خودی" محسوب می‌شوند؟

حوصله و صبوری در نزد بزرگان ما وجود داشت، مهندس سحابی، دکتر یزدی، دکتر پیمان، این‌ها همیشه مبشر یک نوع تمایل بودند و به عبارتی یک نوع صبوری بود. متاسفانه این خودی و غیرخودی هنوز هم برداشته نشده است این قسمت دردناک ماست. و یک مقدار هم برای من قابل فهم بود. به عبارت دیگر هزینه فایده کردن سیاسون در قدرت مانع می‌شد که بحث خودی و غیر خودی کمرنگ‌تر شود. بحث خودی و غیرخودی یک مثنوی هفتاد من می‌خواهد. ولی در شکستن این مرزها خط تعامل‌گری که ملی مذهبی داشتند همچنان باید باشد. خلاصه این ایران متعلق به هر کسی است که خود را ایرانی می‌داند و حاضر است در چارچوب قوانین دموکراسی یا حتی قوانین قابل قبول نزدیک به دموکراسی فعالیت کند ضمن آن که به آن قوانین اعتقاد نداشته باشند. این یک ویژگی است و این ویژگی باید همواره تبلیغ شود. ملی مذهبی‌ها شاید همیشه تحت فشارها بودند، نگاه‌های منفی که تحت فشار جناح راست حاکمیت، حتی در خط قرمز اصلاح‌طلبان در برخورد با ملی مذهبی‌ها، جبهه ملی و نهضت آزادی و نهادهای دیگر معین می‌کرد ولی ملی مذهبی‌ها می‌توانند به استراتژی خودشان تا حدودی ببالند. منتها این به یک تعاملی نیاز دارد، نیاز هست که مرزهای خودی و غیر خودی شکسته شود و از یک طرف دیگر نیروهایی که بیرون از حاکمیت هستند و می‌خواهند گذشته را زیاد عمده کنند آن‌ها هم توجه کنند که راه دموکراسی با تفاهم و قرارداد به وجود می‌آید.
اما من یک راه حل دیگری هم پیدا کردم با توجه به این فهمیدم مرز بین خودی و غیرخودی برداشته نمی‌شود. علتش هم این است که وقتی شما در قدرت هستید بالطبع حاضر نمی‌شوید با یک گروه ضعیف‌تر قدرت خودتان را تقسیم کنید و برایش هزینه بدهید. من این را از یکی از بزرگان اصلاح‌طلب که پارسال اردبیهشت با او در زندان اوین بودم شنیدم، ولی یکی دیگر از بزرگان اصلاح‌طلب می‌گفت که ما باید قدمی جلوتر برداریم و راه دموکراسی را باز کنیم. یعنی به عبارتی این مشکلی است که در دنیای سیاست وجود دارد و باید جریان‌هایی پیش‌قدم شوند و این مرزها را بشکنند. من در دوره اصلاحات این رفتار را بسیار از مهندسی سحابی دیدم حتی وقتی که حاضر شد به هاشمی رفسنجانی رای بدهد. هاشمی رفسنجانی که در دوره‌اش او را به خاطر نقد سیاست‌های تعدیل بازداشت کرده بود. ولی این بزرگواری به نظر من در جامعه ایران زیاد کافی نیست. ما نیاز داریم یک هدف‌گذاری مشترک بکنیم. این هدف‌گذاری مشترک هم خارج از توان گروه‌های سیاسی است. به همین خاطر جامعه مدنی ما باید نقطه ثقل توافق باشد. جامعه مدنی که بسته‌ای از آزادی‌ها را می‌خواهد. این جامعه مدنی می‌تواند مرز بین خودی‌ها و غیرخودی‌ها را بشکند. در جنبش سبز این اتفاق شروع شد ولی استمرار پیدا نکرد به این خاطر که گروه‌های سیاسی به اندازه‌ی کافی به هم نزدیک نشدند و این برمی‌گردد به یک مقدار به مشکل روشنفکران ما. روشنفکران ما در گفت‌وگو با هم تند و تیز خش‌اند و کلمات‌شان بسیار برنده است. ولی تحصیل‌کرده‌های ما و بخش‌های متوسط تمایل زیادی به آشتی رهبران دارند. آن‌ها آزادی می‌خواهند و مهم نیست این آزادی را چه کسی به آن‌ها می‌دهد. من در ادامه دیدگاه‌های جریان ملی مذهبی همچنان توصیه می‌کنم باید متسامحانه ولی نه با ماست‌مالی کردن گذشته برخورد کرد. ببینید، ذهن‌ها از گذشته زخمی است، این‌ها باید علنی بشود ولی نباید انتقام گرفته بشود. ذهن کسی که آسیب دیده، باید این ذهن زخمی التیام پیدا کند. زخم را باید التیام داد، نمی‌شود ندیدش. متاسفانه این ندیدن در بخشی از اصلاح‌طلبان باعث شدن نیروهای بیرون از حاکمیت که صدمه زیادی خوردند تندتر برخورد ‌کنند و فضای گفت‌وگو به فضای انتقام کشیده ‌شود. مثلا طرح اعدام‌های 67 می‌تواند با نگاه انتقادی باشد، می‌تواند با نگاه انتقام‌کشی باشد. این دو مساله کاملا متفاوت است. اما من خودم یک تجربه‌ای دارم، آذر 88 از مادران عزادار خواستم که مادران صلح و انتظار باشند، من از این جواب گرفتم. بخشی از این مادران حتی آمدند اسم خودشان را تغییر دادند. نه صرفا به خاطر توصیه‌ی من، به خاطر فهم بالای مدنی‌شان. این نشان می‌دهد که یک جامعه مدنی که در مرکز ثقل قرار می‌گیرد الزاما بحث خودی و غیرخودی حول محور دموکراسی ‌خواهی تضعیف می‌شود. در غیر این صورت همواره نیروهایی هستند که در قدرت بودن را همواره ترجیح می‌دهند با حمایت کردن از یک نیروی سیاسی ضعیف دور از حاکمیت، این بحث منافع موقعیت و قدرت است، نیروی ضعیف دور از حاکمیت هم چون تحت فشار قرار گرفته هیچ‌گاه از لحاظ روحی و روانی و عاطفی و حتی تحلیلی نمی‌تواند رضایت بدهد که از نقد گذشته پرهیز کند. این فضا فضا را ملتهب می‌کند. تنها راه این است که ضمن گفت‌وگوهای منطقی نه برای انتقام کشیدن بلکه برای التیام زخم‌ها راه جدیدی گشوده شود.این راه جدید به نظر من محور قرار دادن خواسته‌های جامعه مدنی که زنان، مردان، اقوام و اصناف باید از حقوق برابر و مساوی برخوردار باشند یا به این سمت حرکت کنند. این بدیل دومی است که من خود به آن فکر می‌کنم.

سال آینده به نظر می‌رسد که سال تحریم است، سال خطر تهدید جنگ است، سال تشکیل فرمایشی ترین مجلس بعد از انقلاب است، سال‌ درگیری باندهای قدرت است، و همین‌طور سالی است که هیچ چشم اندازی از باز شدن فضای سیاسی دیده نمی‌شود، حال در آغاز این سال با این مشخصات چه چشم اندازی برای سال جدید می‌بینید؟


این خیلی سخت است. چشم انداز را باید خلق کرد از منظر من که به آینده نگاه می‌کنم با منظر دیگر نیروهای که وجود دارند متفاوت است. اما به نظر من الان مردم با لایه‌های منفرد حکومت قهر کرده اند، در انتخابات هم کمی خودش را نشان داد. نیروی شهری تحصیل‌ کرده در شهرهای بزرگ و بخشی از شهرها قهر کرده است. مردم ایران لایه لایه ‌اند و این لایه‌ها با نسبت‌های گوناگون راه خودشان را با حاکمیت تعیین می‌کنند. به نظر من نیروهای سیاسی و روشنفکری باید تدارک گفتمانی ببیند و با بررسی رفتار گذشته به راه‌های جدید برسند. صرفا اعلام نظرهای هیجانی یا فراخوان‌های که جواب درستی به آن‌ها داده نمی‌شود، روحیه‌ها را حتی ضعیف هم می‌کند. باید سعی کرد با یک ارزیابی و یک تحلیل درست و جمع‌بندی گذشته راه‌های گفتمانی در نظر گرفت. به عبارت دیگر جنبش سبز اگر تیم ملی بود یک دیدگاهی آمد و همه گفتند همه تیم‌های باشگاهی تعطیل شوند و بروند جنبش سبز. در صورتی که ما می‌دانیم جنبش شد تبلور از خاصه‌های زنان و اصناف ایرانی که مطالبه محوری را ایجاد کرد. به نظر من باز هم اگر یک آمادگی صورت بگیرد زمان مناسبی فرا خواهد رسید و آن زمان مناسب اگر تئوری لازم وجود دارشته باشد به جواب خواهد رسید. به همین خاطر ما الان باید چشم‌انداز خودمان را کمی میان مدت کنیم تا کوتاه مدت. یه موقع شما در فضای آذر 88 نفس می‌کشیدی ولی الان در فضای سال 91 قرار داری. حاکمیت دستگاه‌های جریان اجتماعی را کنترل کرده ولی بر آن پیروز نشده است. از طرف دیگر مشکلات جدیدی برای خودش ایجاد کرده است. این‌ها باید بررسی شود. باید به تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها توجه شود که چه طرفی می‌توان اندیشید. به نظر من این دوران را می‌توان گفت که یک نوع بازنگری و در عین حال توضیح دست‌آوردها و رشدی که جامعه پیدا کرده و حمایت از آرمان‌های دموکراسی‌خواهانه با توجه به این‌ها آماده شدن و نگاه و برنامه آماده داشتن برای شرایطی که دوباره جامعه ملتهب خواهد شد یا استفاده از بسترهایی که بتواند جامعه را به نفع دموکراسی ملتهب کند. این بسترها و شرایط خواهند آمد منتها باید برایش برنامه داشت. همان‌طور که وقتی خرداد 88 خلق شد بسیاری از گروه‌ها تا قبل از 25 خرداد و حضور مردم در خیابان ضرورت شرکت در انتخابات را در آن مقطع درک نکرده بودند. این‌ها مسائلی است که به دو سطح تقسیم می‌شود. یک سطح کلان که گفتم و یکی هم سطح زمانی که وقتی با مساله برخورد می‌کنیم مطابق آن برنامه داشته باشیم.





حمله به منزل نماينده آيت‌الله العظمی سيستانی
منابع امنيتي از حمله به منزل نماينده آيت‌الله العظمي سيد علي سيستاني و پرتاب بمب صوتي به طرف منزل وي در جنوب كربلا خبر دادند.
جرس: منابع امنيتي از حمله به منزل نماينده آيت‌الله العظمي سيد علي سيستاني و پرتاب بمب صوتي به طرف منزل وي در جنوب كربلا خبر دادند.
 به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري براثاي عراق، گروهی که این در خبر "تروريست‌ها" نامیده شده‌اند، با استفاده از بمب صوتي منزل احمد الصافي، نماينده آيت‌الله‌ العظمي سيد علي سيستاني، مرجع شيعيان را در جنوب كربلا مورد هدف قرار دادند.
 منابع امنيتي عنوان داشتند: "اين تروريست‌ها بمب صوتي را به منزل الصافي، واقع در محله النقيب پرتاب كردند كه باعث وارد آوردن خسارت‌هاي مالي به منزل وي شد."
 نيروهاي امنيتي سريعا منزل وي را محاصره كردند.





جرس: عضو کمیسیون برنامه و بودجه از بحث داغ و مفصل یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق با حضور فرزین خبر داد و گفت: ۳ دهک یارانه ۲۸ هزار تومان را نگرفتند، همچنین ۸ هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی بابت یارانه‌ها برنگشت.
به گزارش فارس، عباسعلی نورا با بیان اینکه کلیات لایحه بودجه ۹۱ هنوز به تصویب کمیسیون تلفیق نرسیده است، گفت: نمایندگان روی کلیات بودجه بحث کرده و بحث مفصلی در مورد هدفمندی یارانه‌ها با حضور فرزین دبیر کارگروه طرح تحول انجام شد.

گزارش فرزین از ۲ سناریو در فاز دوم هدفمندی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: دولت ظاهراً دو سناریو برای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته که در یک سناریو ۱۳۵ هزار میلیارد تومان و در سناریوی دیگر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی در سال جاری پرداخت کند، در حالی که حداکثر درآمد از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی ۱۱۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.
نورا افزود:‌ با این سناریوهای پیشنهادی دولت تقریباً معادل بودجه عمومی دولت باید یارانه نقدی در سال جاری پرداخت شود که این امر مورد انتقاد کارشناسان و اکثر نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق قرار گرفته است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد:‌ نمایندگان می‌گویند با افزایش شدید قیمت حامل‌های انرژی بحران روی می‌دهد و در حال حاضر بخش تولید، کشاورزی و صنعت با چالش افزایش قیمت گاز مواجه است و نگرانی شدیدی مطرح می‌شود.
نماینده زابل و زهک افزود: نکته قابل توجه و جای نگرانی این است که میزان یارانه پرداختی دولت به حامل‌های انرژی نسبت به قبل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها تغییری نکرده و بلکه اضافه هم شده است.

 یارانه ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی دولت به پالایشگاه‌ها
نورا به عنوان استاد اقتصاد گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد از نفت خام خوراک پالایشگاهها به صورت مجانی داده می‌شود که در واقع سالی حدود ۸۰ میلیارد دلار سوبسید و یارانه پنهان به پالایشگاهها داده می‌شود که به نرخ بازار و دلار ۲هزار تومانی در واقع سالی ۱۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه به پالایشگاهها پرداخت می‌شود و براساس دلار رسمی هزار و ۵۰۰ تومان سالی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه پالایشگاهها محاسبه می‌شود.
وی گفت: به نظر من هدفمندی یارانه‌ها آرمان و هدفش را گم کرده است، چون تفاوت قیمت نسبت به گذشته به قدری اضافه شده که تفاوت قیمت بنزین داخل کشور و خارج از مرزها چند برابر شده است.
نورا یادآور شد: در گذشته بنزین داخل ۳۰۰ و بنزین خارج هزار تومان بود ،الان بنزین داخل هزار تومان و بنزین خارج از مرز ۴ هزار تومان یعنی ۴ برابر شده است که به قاچاق بیشتر بنزین و سوخت می‌انجامد.

سکوت فرزین درباره چشم انداز هدفمندی یارانه‌ها
این استاد دانشگاه آزاد اسلامی افزود: از نمایندگان دولت و دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها وقتی سؤال می‌کنید که چشم‌انداز پایان ۵ سال هدفمندی یارانه‌ها چیست و چه انتظاری از اجرای این قانون دارید، هیچ پاسخی نمی‌دهند و برای آنها روشن نیست. اگر قرار باشد، دولت مرتب پرداخت نقدی به مردم را اضافه کند، پس سرنوشت کشور و تولید چه می‌شود، آیا انگیزه‌ای برای کار کردن باقی می‌ماند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: به نظر من هدفمندی یارانه‌ها نیاز به بازنگری اساسی دارد، در قانون هدفمندی یارانه‌‌ها آمده است در پایان ۵ سال یارانه نقدی پرداخت نشود و به جای آن یک صندوق جامع تأمین اجتماعی تشکیل شود که بخشی از مشکلات جامعه را براساس قانون اساسی از آن طریق حل کنند.
نورا افزود: اگر یارانه نقدی مادام‌العمر باشد، به گفته تحلیل‌گران انگیزه کارگری در کشور از بین می‌رود و حتی برخی از نمایندگان به دولت پیشنهاد کردند در ازای پرداخت یارانه نقدی به مردم گفته شود هرکس از ۴ درخت نگهداری و مواظبت کند و این بهتر از پرداخت مجانی پول به مردم است.
وی گفت: دولت اصرار نکند که یارانه نقدی افزایش یابد چون خود دولت چشم‌اندازی برای یارانه‌ها ندارد.

۳ دهک از لیست دریافت یارانه ۲۸ هزار تومانی حذف شدند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در جلسه تلفیق عنوان شد ۲۸ هزار تومان یارانه مرحله دوم از جمعیتی در حد ۳ دهک کسر می‌شود و این همراه با خطاست این روش جواب نمی‌دهد اگر از روز اول رئیس جمهور به افراد نیازمند یارانه می‌داد امروز حذف ۳ دهک مشکلی نداشت. اما براساس چه معیاری گفته می‌شود به دو یا سه دهک یارانه ۲۸ هزار تومانی پرداخت نشود. زیرا تشخیص افراد با درآمد سخت است.
نورا گفت: خط فقر در جامعه به دو میلیون تومان در ماه رسیده است از کجا معلوم افرادی که یارانه‌ آنها قطع شده بالای دو میلیون تومان درآمد دارند و من نگران تبعات منفی اجتماعی حذف یارانه ۲۸ هزار تومان برای عده‌ای هستم.
وی گفت: اگر حذف یارانه به ظاهر خود را نشان ندهد ولی در واقع آتش زیر خاکستر است که شعله‌ور می‌شود و اختلاف دیدگاه نمایندگان مجلس و دولت بر سر هدفمندی‌ یارانه‌ها زیاد است.
نماینده زابل و زهک افزود: در حال حاضر نیروی کارگری در روستا با افزایش دستمزد مواجه شده و به عنوان مثال در شمال کارگر روزی کمتر از ۳۰ هزار تومان کار نمی‌کند و چه کسی مسئول این روش غلط در کشور است.
وی گفت: حاج‌آقا مصباحی‌مقدم به دولت پیشنهاد داد به جای پول نقد برای روستاییان مثلاً ۵ رأس گوسفند و یا دو رأس گاو و یا ابزار کار مانند چرخ خیاطی در اختیارشان قرار دهد.

۱۳۵ هزار میلیارد تومان در سال ۴ میلیون شغل ایجاد می‌کند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: ۱۳۵ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی در سال جاری اگر تبدیل به شغل شود براساس هر شغل ۳۰ میلیون تومان حدود ۴ میلیون شغل در کشور ایجاد می‌شود که اگر هر نفر سه نفر پوشش دهد بیش از ۱۰ میلیون نفر از خانوارهای کشور مشکل بیکاری نخواهند داشت.
نورا افزود: با ایجاد اشتغال می‌توان در کمتر از سه سال ۳۰ میلیون جمعیت را خودگردان کرد.
وی تأکید کرد: تفاوت سوبسید در نرخ‌ها مشکل دیگری است که اگر بنزین به قیمت ۲ تا ۳ هزار تومان از خارج وارد شود و در داخل کشور عرضه شود این تفاوت قیمت به شکل سوبسید از سوی دولت پرداخت می‌شود. بنابراین یارانه‌ها نسبت به قبل از هدفمندی افزایش پیدا کرده است.
نورا تأکید کرد: تا زمانی که شاخص‌های کلان اقتصادی ثبات پیدا نکند برنامه‌های هدفمندی یارانه‌ها اثرگذار نیست و این مسئله را به آقای فرزین، وزیر صنعت و معدن و وزیر اقتصاد گفتم که تا ثبات شاخص‌های کلان انجام نشود در تولید و اشتغال نیز موفق نخواهیم شد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: تنها راه ثبات شاخص‌های اقتصادی تثبیت و تقویت پایه پولی است و اگر دولت نقدینگی را برای کنترل تورم جمع‌آوری کرده به تنهایی فایده‌ای ندارد بلکه باید نقدینگی به سمت تولید سوق داده شود.
وی افزود: دولت بخشی از نقدینگی را با فروش سکه جمع‌آوری کرده اما مشکلات جامعه حل نشده است و جمع کردن نقدینگی کافی نیست بلکه باید به سمت تولید هدایت شود.

 رانت واردکنندگان از دلار 2 نرخی
نورا افزود: پایه پولی تقویت شده اما مشکلات دیگری وجود دارد به عنوان مثال کالایی که از خارج وارد می‌شود با دلار ۱۱۵۰ تومان یا ۱۲۲۶ تومان محاسبه می‌شود اما هنگام عرضه برای مصرف کننده براساس دلار آزاد ۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: به عنوان مثال خودرویی که به قیمت ۲۵ هزار دلار وارد می‌شود با دلار دولتی ۱۲۲۶ تومان وارد می‌شود و اگر ۹۰ درصد تعرفه و با عوارض به ۱۰۰ درصد افزایش قیمت برسد حدود ۵۰ هزار دلار تمام می‌شود که با دلار دولتی حدود ۶۳ میلیون تومان اما براساس دلار آزاد ۲ هزار تومانی حدود ۱۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود که رانت اختلاف قیمت دلار حدود ۳۷ میلیون تومان در هر خودرو برای واردکننده ایجاد می‌شود در حالی که عمده واردات انحصاری در اختیار عده‌ای خاص است.
وی گفت: شرکت‌های خودروساز نیز فقط به نمایندگان خود خودرو می‌دهند و اختلاف قیمت و رانت دلار آزاد و دولتی نصیب عده‌ای خاص می‌شود و انگیزه برای واردات به خاطر رانت قیمت دلار افزایش می‌یابد که این به ضرر تولید ملی است.
نورا در مورد اینکه چرا اعداد هدفنمدی یارانه در لایحه بودجه ذکر نشده است، گفت: دولت باید ارقام هدفمندی را در لایحه بودجه بیاورد.

 ۸ هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی بابت یارانه‌ها برنگشت
این نماینده مجلس اضافه کرد: دولت ۹ هزار میلیارد تومان تنخواه از بانک مرکزی برای یارانه نقدی دریافت کرده که فقط هزار میلیارد تومان آن را برگردانده و ۸ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی در اختیار دولت است که با ضریب ۲.۴ برابری افزایش می‌یابد که خود باعث تورم بی‌رویه و افزایش نقدینگی می‌شود.
وی گفت: در مورد قیمت ارز در لایحه بودجه ۹۱ بحث‌های فراوانی صورت گفت که ارز تک‌نرخی و یا با نرخ مرجع باشد و سپس مدیریت شناور شده اعمال شود که وزیر اقتصاد معتقد است نرخ مرجع برای کالاهای ضروری و همچنین نرخ بانکداری دلار باشد و اکثر نمایندگان معتقدند دو نرخی بودن ارز موجب فساد و رانت می‌شود.
وی افزود: وزیر اقتصاد می‌گوید برای کسانی که کالای ضروری وارد می‌کنند دلار به نرخ مرجع عرضه شود اما باید گفت آنها کالاها را به نرخ دلار آزاد به مصرف‌کننده عرضه می‌کنند.
وی گفت: نمایندگان دولت معتقدند قیمت ارز بیشتر از ۱۱۵۰ تومان اگر اتفاق افتاد مازاد آن در ردیف جداگانه‌ای واریز شود که با این حساب بودجه عملاً سقف ندارد چون رقم مابه‌التفاوت ارز آزاد و ۱۱۵۰ تومانی بسیار زیاد است که این امر منجر به بی‌نظمی مالی در کشور می‌شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود:‌نرخ ارز از معضلات بودجه امسال است و اگر نرخ مدیریت شناور شده و نرخ مرجع اعلام شود مشکلی حل نمی شود.
نورا گفت: نظر دیگر این بود که دولت نیاز ریالی خود را به مجلس اعلام کند و از محل فروش نفت ان مقدار ریال برداشته شده و مازاد آن به حساب خزانه کشور واریز و برای ملت حفظ شود اما دولت می‌گوید اختیار آن مازاد درآمد ارزی را هم به او بدهند.
وی تأکید کرد: البته شرایط تحریم نیز باید مدنظر قرار گیرد و در جایی که لازم است دولت مورد حمایت قرار گیرد.
 



مروری بر استمرار فشار دولت و نهادهای امنیتی بر ناشران و کتابفروشان کشور
 
به نظر می‌رسد دولت اراده کرده است که تیر خلاص را بر شقیقه نشر غیردولتی وارد کند. موانع آنقدر در کمیت و کیفیت قابل توجه هستند که انتشار کتاب را برای بسیاری از ناشران ناممکن یا بسی دشوار کرده است.
جـــرس: در پی تداوم فشار بر ناشران و کتاب فروشان کشور، سایت قانون گزارشی از تعطیلی، توقیف، تعلیق و فشارهای وارده بر گروهی از ناشران و کتاب فروشان منتشر ساخت.
به گزارش سایت قانون، با توجه به روند فشار بر ناشران، به نظر می‌رسد دولت به این اراده رسیده که تیر خلاص را بر شقیقه نشر غیردولتی وارد کند و در این راستا به سنگ‌اندازی بر سر راه بزرگ‌ترین و باسابقه‌دارترین ناشران بخش خصوصی پرداخته است. موانع آنقدر در کمیت و کیفیت قابل توجه هستند که انتشار کتاب را برای بسیاری از ناشران بسی دشوار کرده است. در چنین اوضاع غیرمسئولانه و غیرحرفه‌ای، زیان‌های غیر قابل جبرانی بر ناشرانی که بازگشت سرمایه‌های‌شان منوط به انتشار کتاب‌ است وارد خواهد شد و نتیجه این وضعیت چیزی جز سقوط و نابودی صنعت نشر خصوصی نخواهد بود. در واقع امر، تحلیل نگاهی که بخش دولتی به حوزه‌های فرهنگی و هنری از قبیل سینما، کتاب و دانشگاه داشته است ما را به این گمان رهنمون می‌شود.
این گزارش می افزاید برخی اتفاقات اخیر حوزه کتاب را چنین مورد بازخوانی قرار می دهد:
انتشارات «ماکان» که در فاصله ۱۱ سال ۶۰ عنوان کتاب در حوزه‌های ادبیات، سینما، تئاتر و فلسفه چاپ کرد و حتی یک‌بار برنده جایزه کتاب سال هم شد بیش از سه سال است که تعطیل شده است. پس از آن «نشر اسطوره» هم دچار همان سرنوشت شد. ابوالقاسم اسماعیل‌پور استاد اسطوره‌شناسی و مدیر «نشر اسطوره» می‌گوید عدم برگشت سرمایه باعث تعطیلی این انتشاراتی معتبر ایران شده است. اسماعیل پور می‌گوید وقتی تیراژ کتاب در حد هزار، هزار و پانصد است چه امیدی به بازگشت سرمایه وجود دارد. او همچنین بسته‌شدن نشر اسطوره را، ادامه روند شتابان بسته‌شدن انتشاراتی‌ها یا کتابفروشی‌ها می‌داند.
در دی‌ماه سال گذشته کتاب‌فروشی «نشر نی»، که عمدتا آثاری را در حوزه‌ فلسفه، علوم اجتماعی و ادبیات عرضه می‌کرد نیز به تعطیلی کشانده شد. بعد از تعطیلی کتاب‌فروشی این انتشارات مهم بود که همه کارشناسان به سریالی‌بودن این تعطیلی‌ها پی‌برده و تعطیلی‌های بعدی را پیش‌بینی کردند.
بر اساس این گزارش، خبرآنلاین نوشته است: کتابفروشی «نی» اولین کتابفروشی بود که کرکره‌هایش را پایین کشید و تعطیل کرد، اما به نظر نمی‌رسد آخرین کتابفروشی باشد که در خیابان کریمخان زند به حیاتش پایان می‌دهد.
درست است، موج تعطیلی کتابفروشی‌ها در خیابان کریمخان زند راه افتاده بود و همه می‌دانستند قرار است پس از نشر نی کتابفروشی‌های «چشمه»، «ثالث»، «ویستار» و «آبی» نیز تعطیل شوند؛ و حالا گویا همان روزهای موعود فرا رسیده است.
این تعطیلی‌ها که اکنون خبر از برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده‌ای می‌داد در آغاز با اعتراضات جدی اهالی صنعت چاپ و نشر کتاب همراه شد. علیرضا رییس دانایی مدیر «انتشارات نگاه» بر آن بود که معضلات نشر از آن دست که در ایران وجود دارد تاسف‌آور بوده و علت تعطیلی کتابفروشی‌های کریم‌خان کاملا روشن است، صنف زنجیره‌ای به هم وصل‌اند. کتابفروشی به مراکز پخش، مراکز پخش کتاب به تولیدکننده‌ کتاب یا ناشر، ناشر به وزارت ارشاد. بنابراین گره حل معضلات همه این‌ها را باید در مبدا جست‌وجو کرد. تا روند پاسخگویی به ناشران برای چاپ کتاب‌ها تسریع شود. تا زمانی که مساله قبل از چاپ تسریع و قانونی نشود این نابسامانی‌ها ادامه خواهد یافت و دامنگیر ناشران نیزخواهد شد.
خلاصه اینکه کارشناسان این حوزه از هر دری سخنی راندند و به آسیب‌شناسی و بررسی دلایل این تعطیلی‌ها پرداختند که گفتن همه آن‌ها در حوصله این گفتار نیست. شاید خلاصه‌کردن همه دل‌نگرانی‌ها و تحلیل‌های دلسوزانه در واژه بحران که «عبدالحسین آذرنگ»، پژوهشگر و کارشناس نشر، در توصیف این وضعیت به کار برده بود کافی باشد. بحرانی که با تمام قوا در برابر پاگرفتن نشر خصوصی و بازار آزاد کتاب ایستاده است.

لطف می‌کنیم می‌گذاریم فعالیت کنید!
بر اساس این گزارش، در حالی کارشناسان و ناشران علت تعطیلی‌ها و لغو مجوزها را در دخالت‌ها و ممیزی‌های زیاد وزارت ارشاد می‌دانند که مدیران دولتی ارشاد از تخلف‌های ساختاری و محتوایی که برخی ناشران خصوصی مرتکب شده‌اند سخن می‌گویند. حتی بارها از برخی مسئولان شنیده شده که تداوم فعالیت برخی انتشاراتی‌ها به واسطه لطف و مسامحه‌ای بوده که از طرف نهادهای مسئول در حق مدیران آن‌ها شده است. بارها تاکید شده است اگر می‌خواستند با ناشران متخلف برخورد جدی بکنند اکنون در خیلی از انتشارات و کتابفروشی‌های مربوط پلمب شده بود.
در واقع سخن از پرونده‌هایی است که چند نشر مطرح خصوصی،در هیات رسیدگی به تخلفات مستقر در معاونت فرهنگی دارند. برای مثال دری، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، در مورد ماجراهای تعلیق و ممنوع‌ از فعالیت‌شدن ناشرانی که در سال 90 رقم خورده است توضیحاتی مبهم و متفاوت ارائه می‌دهد. دری در پاسخ به بسیاری از شبهات و سوالاتی که در میان ناشران خصوصی در مورد نشر چشمه و ثالث به وجود آمد تنها می‌گوید: اشکالات بسیاری در روند فعالیت این دو ناشر دیده شده است. و تخلفات «نشر چشمه» هم ساختاری و هم محتوایی بوده است. معاون فرهنگی وزیر ارشاد توضیح بیشتری در این‌ باره نمی‌دهد.

سال جدید، نشر خصوصی چگونه رقم خواهد خورد...؟
‫این گزارش با اشاره به روند فعلی آورده: آیا در سال جدیداین بحران همچنان ادامه خواهد داشت؟ آیا چون سال گذشته تعطیلی‌ها ادامه می‌یابد؟ سیر اتفاقات گذشته نشان داده است که شوالیه مرگی که چندی سایه‌اش بر سر کتاب‌فروشی‌ها و انتشاراتی‌های کشور سنگینی می‌کند، انگار تصمیم به رفتن ندارد. او در لباس‌های متعدد قربانیان خودش را می‌گیرد. تعدادی خیلی راحت از میدان به در می‌شوند و تعدادی نه. در بحبوحه چالش به وجود آمده در این حوزه و در میان ناشرانی که نوبت مرگ خویش را انتظار می‌کشند، تعدادی هستند که با تحمل هر ضرر و زیانی که ناگزیر این زمان است، سنگرهای آگاهی‌رسانی را حفظ و در ادامه حیات با مشقت می کوشند.
چندی پیش خبرگزاری مهر گزارش داده بود که در ادامه اِعمال محدودیت ها و فشار بر ناشران و کتاب فروشی ها، وزارت ارشاد اعلام کرده است که از این پس کتاب‌های انتشارات ثالث مجوز دریافت نمی‌کنند، تا این ناشر غیر دولتی نیز به جمع ناشران بلاتکلیف یا معلق بپیوندد.
گفتنی است، چندی پیش گزارشی منتشر شده بود مبنی بر اینکه تیراژ متوسط کتاب، با کاهشی ۴۳ درصدی، از بیش از ۵۲۰۰ نسخه در سال ۱۳۸۰ به کمتر از ۳ هزار نسخه در سال ۹۰ سقوط کرده است.




افزایش بیکاری کارگران نانوایی با اجرای فاز دوم یارانه‌ها

خبرگزاری هرانا - یک فعال صنفی کارگران نانوایی، از بیکاری گسترده این کارگران در پی اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.
علی یزدانی، مسئول کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایلنا دلیل بیکاری کارگران نانوایی‌ها را اجرای ناصحیح قانون هدفمندی یارانه‌ها دانست و گفت: "اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها موجب هرج و مرج در نانوایی‌های سطح کشور شده است که به نفع مردم، دولت و تولیدکنندگان نان نیست."
وی گفت: "در پی افزایش نرخ بیکاری میان نیروی کار نانوایی‌ها، کارگاه‌های زیرزمینی رونق یافته‌اند که این موضوع سبب تولید نان بدون مجوز و به تبع افزایش آسیب‌هایی مصرف نان بی‌کیفیت برای مردم شده است."
این فعال کارگری ادامه داد: "در صورتی که روند اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها مانند فاز اول باشد کاملا روشن است کارگران در فاز دوم با اثرات منفی بیشتری روبرو خواهند شد و چنانچه دولت واردات مستقیم و غیرمستقیم را در سطح کشور قطع کند ممکن است تولید داخلی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها آسیب کمتری برای نیروی کار و تولیدکنندگان به همراه داشته باشد."




تجمع جمعی از معلمان شرکتی مقابل مجلس

خبرگزاری هرانا - جمعی از معلمان حق‌التدریسی صبح امروز یکشنبه، بیستم فرودین ماه در مقابل مجلس تجمع کردند.
به گزارش ایسنا، جمعی از معلمان شرکتی پرورشی آموزش و پرورش خواستار رسیدگی به وضعیت شغلی و حقوقی خود شده و صبح امروز دست به تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی زدند.
بر اساس این گزارش این افراد خواستار اصلاح ماده ۱۷۹ استخدامی برای تبدیل وضعیت به استخدام رسمی در آموزش و پرورش شدند.



بازداشت پنج شهروند در کردستان توسط نیروهای امنیتی

خبرگزاری هرانا - گزارش‌ها حاکی از آن است که طی روزهای اخیر پنج شهروند سقزی توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شده‌اند.
به گزارش موکریان نیوز، پنج شهروند سقزی به نام‌های "نامق محمودی" و سه فرزندش به "منوچهر محمودی"، "بهزاد محمودی"و بهنام محمودی" و هم‌چنین "عثمان قادری" بازداشت شدند.
گفته می‌شود که مأمورین امنیتی روز پنج شنبه هفدهم فروردین ۹۰ پس از بازداشت نامق محمودی منزل وی را بازرسی و مقداری وسائل را با خود برده‌اند.
براساس همین گزارش، این افراد اهل روستای ایرانشاه (تیلکو) از توابع شهر سقز واقع در استان کردستان می‌باشند.
گفتنی ست ک تا لحظه‌ی تنظیم خبر علت یا علل بازداشت این افراد و مکانی که پس از بازداشت بدانجا منتقل شده‌اند اطلاعی در دست نیست.




هرانا؛ گزارش تصویری از قطع درختان کهنسال در آبشار یاسوج

خبرگزاری هرانا - شهرداری یاسوج، به تازگی اقدام به قطع درختان کهنسال در آبشار یاسوج نموده است.
آبشار یاسوج یکی از آبشارهای مشهور ایران است که در دو کیلومتری شمال شهر یاسوج قرار دارد. ارتفاع این آبشار که از آب چشمه‌هایی از دل کوه‌های زاگرس جوشیده، به ده متر می‌رسد.
در زیر گزارش تصویری مربوط به قطع درختان کهنسال در آبشار یاسوج را که توسط گزارشگر هرانا تهیه شده است، مشاهده می‌کنید.

بررسی برخی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • اصل اول اعلامیهٔ کنفرانس سازمان ملل متحد درباره محیط زیست (اعلامیه استکهلم): انسان از حقوقى بنیادین براى داشتن آزادی، برابرى و شرایط مناسب زندگى در محیط زیستى که به او اجازه ى زندگى با حیثیت و سعادتمندانه را بدهد، برخوردار است.
  • ماده 11 پروتکل الحاقی به کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر: هر فرد حق دارد در محیط زیست سالم زندگی کند.
  • ماده 15 پیش طرح سومین میثاق بین المللی حقوق همبستگی: دولت ها موظف اند که شرایط طبیعی حیات را دچار تغییرات نامساعدی نکنند که به سلامت انسان و بهزیستی جمعی آسیبی وارد کند.
  • ماده 14 پیش طرح سومین میثاق بین المللی حقوق همبستگی: هر انسان و کلیه انسان ها به صورت گروهی حق دارند، از محیط زیستی سالم و متعادل از نظر زیست محیطی و مساعد برای توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حقوقی برخوردار گردند.
  • ماده 24 منشور آفریقایی حقوق بشر: کلیه اقوام حق دارند از محیط زیستی رضایت بخش و جامع، مناسب برای توسعه خود، برخوردار باشند.
  • بخشی از ماده ۲۳ اعلامیه هزاره: تلاش‌های دسته جمعی برای مدیریت، حفاظت و توسعه پایدار تمامی جنگل‌ها تشدید شود.





موز از مرز۴۰۰۰ تومان گذشت

قیمت موز در حالی با شتاب بالایی قیمت کیلویی ۴ هزار تومان را پشت سر گذاشته که دو روز گذشته این قیمت ۳۴۰۰ تومان بود و قیمت جهانی آن با ارز دولتی کیلویی ۱۴۱۱ تومان و با ارز ۱۹۰۰ تومانی هم ۲۱۸۰ تومان تمام می‌شود.
موز امروز در بازار تهران قیمت کیلویی ۴ هزار تومان را در حالی در نوردید که دو روز پیش این قیمت کیلویی ۳۴۰۰ تومان بود و شتاب روبه جلو قیمت موز همچنان در حال افزایش است.
به گزارش فارس، افزایش قیمت موز به ۴هزار تومان در حالی صورت می‌گیرد که طبق تفاهمنامه قبل از عید وزرارت صنعت، معدن و تجارت هر کیلوگرم موز نباید بیش از ۱۵۵۰ تومان فروخته شود و بر اساس همین تفاهمنامه با گرانفروشان باید برخورد جدی شود.
بر اساس این گزارش، اولا عرضه امسال موز نسبت به سال‌های گذشته به دلیل پرداخت بی‌موقع ارز دولتی کم شده و واردکنندگان نتوانستند واردات کالای موز را به موقع هماهنگ کنند.
از سوی دیگر با تعیین قیمت دستوری در میادین میوه و تره‌بار از سوی دولت، دلالان برای فرار از آن با شگردی جالب موزها را به انبارهای شخصی منتقل و با قیمت بالا فروختند.
همچنین طرح نظارتی سازمان تعزیرات هم هیچ رنگی نداشت تا قیمت‌ها در بازار همچنان سیر صعودی به خود گیرد.
قیمت جهانی هر تن موز یک هزار و ۱۵۱ دلار است که با ارز دولتی ۱۲۲۶ تومان قیمت هر کیلو موز ۱۴۱۱ تومان می‌شود، همچنین با فرض اینکه ارز دولتی به برخی وارد کنندگان نرسد و با ارز آزاد وارد کرده باشند قیمت هر کیلوگرم موز با دلار ۱۹۰۰ تومان ۲۱۸۰ تومان تمام می‌شود.
دولت برای واردات موز ارز دولتی پرداخت کرده است،





سلامت شهروندان در معرض خطر نصب غیرقانونی دکلهای مخابراتی

دبیر کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به افزایش نصب غیرقانونی دکلهای مخابراتی در ایام نوروز گفت: شورای شهر تهران این تخلف را پیگیری می‌کند.
معصومه ابتکار با اشاره به لزوم اجرای مصوبه ساماندهی نصب آنتن و دکل های مخابراتی در شهرتهران گفت: برخی شرکتها در ایام نوروز بدون مجوز اقدام به نصب دکلهای مخابراتی کرده اند که با توجه به لازم الاجرا بودن مصوبه ساماندهی دکلهای مخابرات شورا این تخلفات را پیگیری می کند.
به گزارش مهر، وی ادامه داد: نباید اجازه داد که سلامت شهروندان به دلیل قرار گرفتن یک آنتن مخابراتی در مبادرت مناطق مسکونی و یا اداری، دچار آسیب شود.
رئیس کمیته محیط ‌زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه هنوز پیرامون چگونگی آسیب‌های بهداشتی ابهاماتی وجود دارد، تصریح کرد:‌چگونگی آسیب‌های بهداشتی این آنتن‌ها در سطح بین‌المللی نیز داری ابهاماتی است و هنوز بحث و نظر قطعی در این زمینه وجود ندارد، چرا که در حال حاضر عوامل متعددی در محیط ‌زیست شهری وجود دارد که مطالعات پیرامون این آسیب‌ها را دشوار می‌کند. در عین حال در مضر بودن این امواج، حتی امواج موبایل هیچ شکی وجود ندارد.
چند سالی است که اعضای شورای شهر تهران و کارشناسان سلامت نسبت به غیراستاندارد بودن نصب دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی هشدار داده و از عوارضی که برای سلامتی شهروندان به‌دنبال دارد ابراز نگرانی می‌کنند.اوایل امسال لایحه «ساماندهی دکل‌ها، آنتن‌ها و تاسیسات مخابراتی و ارتباطی در شهر تهران» به تصویب اعضای شورای شهر رسید؛ طرحی که براساس آن در هر نقطه‌ای از شهر آنتنی مخابراتی کار نشود.




سه حادثه در یک هفته؛ تخریب سد مدوارات و نابودی تاسیسات آبیاری

چهار روز پس از شکست سدی در بخش راین استان کرمان سوراخ شدن سد مدوارات با ظرفیت پنج هزار متر مکعب در شهرستان شهربابک سه میلیارد ریال خسارت به بار آورد. این در حالی است که روز گذشته با شکستن سدی در استان یزد نیز خساراتی وارد شد.
سیزدهم فروردین ماه بعد از اینکه اعلام شد دریچه تحتانی سد خاتم الانبیاء راین شکسته و از خسارت ۱۷ میلیارد ریالی آن خبر داده شد. ولی این، آخرین ماجرای هدررفت هزاران مترمکعب آب ذخیره شده پشت سدهای کرمان نبود و باز هم اعلام شد که پایان هفته گذشته و در نیمه های شب چهارشنبه، سدی سنگی – سیمانی که تنها سه سال از آبگیری آن می گذرد، در بخش مدوارات شهربابک آسیب دیده و باعث تخلیه حجم بسیار زیادی از ذخیره آب آن شده که البته این آب حاصل بارشهایی است که بعد از چند سال، خاک تشنه شهربابک در سال گذشته شاهد آن بوده است.سوراخ شدن این سد اگر چه خوشبختانه خسارت جانی به دنبال نداشته است اما با تخریب یک قنات که در آن محل بوده، کل تاسیسات آبیاری تحت فشار موجود در آن مسیر را از بین برده و سرانجام چهار سدی را که در طول مسیر این رودخانه بوده را، از گل و لای و رسوبات پر و علنا از حوزه کارکردی خود خارج کرده است.
به گزارش مهر، هر چند که شاکله اصلی سد آسیب جدی ندیده است اما تاسیسات آبیاری تحت فشار در محدوده این سد به طور کامل تخریب شده است. نرده کشی های اطراف رودخانه نیز از بین رفته است. در کارشناسی اولیه ای که در خصوص دلیل وقوع این حادثه انجام شده، گفته می شود که به دلیل کم توجهی های صورت گرفته شده در هنگام احداث این سازه، حفره هایی که در آن محل بوده و احتمالا هم مربوط به قناتی است که سد در بالادست آن واقع است، نادیده گرفته شده و پس از آبگیری سد، آب وارد این حفره ها شده و به مرور زمان باعث وقوع این اتفاق شده است.
ذبیح الله زین الدینی، مسئول آبخیزداری اداره منابع طبیعی شهرستان شهربابک در این باره با بیان اینکه از نظر ما درباره این سد که از جنس سنگی – ملاتی بوده، اتفاق خاصی رخ نداده است، می گوید: در اثر ورود آب به حفره هایی که در فاصله حدود ۴ متری بند قرار دارند، این سوراخ ایجاد و آب از پشت این سازه خارج شده است.
وی در خصوص میزان خسارت وارده در اثر سوراخ شدن این سد هم می گوید: از نظر ما خسارت چندانی وارد نشده است.
زین الدینی تصریح می کند: سدهای موجود در این مسیر نیز هیچ مشکلی ندارند و جهاد کشاورزی در مورد تخریب سیستم آبیاری تحت فشار در محدوده این سد نیز در حال کار کارشناسی برای تعیین میزان خسارت است.
حمید افضلی، فرماندار شهرستان شهربابک اظهار می کند: سد مزبور از نوع بند سیمانی بوده که سه سال پیش اجرا شده است.
وی با بیان اینکه حجم آبگیری این سد ۵ هزار مترمکعب است، می افزاید: پیش از این، به دلیل اینکه بارندگی زیادی در منطقه نداشتیم این سد ذخیره چندانی نداشت اما در سال گذشته تاکنون به دلیل بارندگیهای خوبی که بود، حجم زیادی آب در این سد ذخیره شد.
فضلی ضمن اشاره به سوراخ شدن این سازه، ادامه می دهد: بر اساس کارشناسی های صورت گرفته شده، علت سوراخ شدن سد چنین اعلام شده که کف سد که از جنس سنگ بوده، سوراخهای پنهانی داشته که پر از خاک بوده است.
وی اضافه می کند: به مرور زمان و با تجمیع آب در داخل این حفره ها، سوراخی ایجاد و آب پشت این سازه تخلیه شده است.
فرماندار شهرستان شهربابک می گوید: یک رشته قنات، سیستم آبیاری تحت فشار در مسیر این سازه و چند اصله درخت گردو در این منطقه آسیب جدی دیده است.
وی اظهار می دارد: همچنین سازه ۳ سد دیگر نیز در پایین دست این سد واقع شده که پس از این اتفاق، از گل و لای پر شده است.
افضلی با بیان اینکه میزان خسارت وارده در اثر سوراخ شدن این سد در کارشناسی اولیه حداقل ۳ میلیارد ریال تخمین زده شده، می افزاید: اما میزان دقیق خسارت از سوی جهاد کشاورزی در حال ارزیابی است.
وی در خصوص مقصرین وقوع این حادثه در سد مزبور تصریح می کند: کارفرمای احداث این سازه، منابع طبیعی استان بوده و ناظرین و مشاورین توسط همین ارگان تعیین شده اند.
وی اضافه می کند: باید ارزیابی های لازم صورت بگیرد تا مشخص شور پیمانکار، طراح و یا کدام یک از عوامل دربروز این اتفاق مقصر بوده اند.



یادی از یک آرمان فراموش شده

رسانه‌های حاکمیت، بیستمین سالگرد جنگ بوسنی را به سکوت برگزار کردند

کلمه – گروه بین الملل: بیست سال پیش، درست در روز ۵ آوریل سال ۱۹۹۲ میلادی، تک تیراندازهای صرب دو زن جوان بوسنیایی را که در تظاهراتی آرام خواهان تشکیل کشور مستقل برای خود بودند، هدف قرار دادند. یک روز بعد اتحادیه اروپا استقلال بوسنی و هرزگوین را به رسمیت شناخت و همین بهانه جنگی شد که جان هزاران نفر را گرفت و نزدیک به دو میلیون نفر را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرد. در پی اعلام استقلال بوسنی و هرزگوین، صربها هزاران نیروی نظامی را روانه سارایوو کردند و این شهر را به محاصره درآوردند. محاصره ای که بیش از ده هزار کشته به جا گذاشت. محاصره سارایوو که حدود چهار سال طول کشید، طولانی ترین محاصره یک پایتخت در تاریخ مدرن به شمار می رود.
درطی محاصره این شهر توسط نظامیان صرب طی سالهای ۱۹۹۲تا ۱۹۹۵ میلادی، تک تیراندازها و خمپاره اندازهای صرب هزاران نفر ازساکنان بیگناه این شهر از مرد و زن گرفته تا پیر و جوان را قربانی کینه های قومی-مذهبی کردند. درمجموع بیش از صد هزار نفردرطی این جنگ خانمانسوز کشته و نزدیک دو میلیون نفر آواره و بی خانمان شدند تا بزرگترین کشتار اروپا بعد از جنگ جهانی دوم رقم بخورد. با شروع جنگ، حمام خونی در یوگسلاوی سابق به راه افتاد که در آن صرب‌ها، کروات‌ها و مسلمانهایی که روزی همسایگان دیوار به دیوار بودند، به قصد کشتن یکدیگر به پا خاستند.
حاجیفیژوویچ خبرنگار بوسنیایی می‌گوید: حوادث ماه‌های مارس تا آوریل سال ۱۹۹۲ را به خوبی به یاد دارم، چرا که این زمان به دوره آرامش پیش از توفان در بالکان مشهور است. در دوم آوریل ۱۹۹۲، من بخش خبری شامگاهی را با این عبارت شروع کردم:“عصر بخیر، جنگ شروع شد.” وحشتناک‌ترین عبارتی که یک خبرنگار می‌تواند در زندگی حرفه‌ای خود بگوید. همه می‌دانند که جنگ می‌تواند هر زمانی و برای همه مردم رخ دهد. در طول یک ماه اول پس از جنگ، دیپلمات‌های آمریکایی، و اروپایی و مقامات سازمان ملل متحد سعی کردند راه حلی مسالمت آمیز برای این مساله پیدا و از شروع جنگ جلوگیری کنند. اما شروع جنگ رسما در ۶ آوریل اعلام شد. جنایت علیه بشریت، تجاوز، زندان‌های گروهی و پاکسازی قومی واژه‌های آشنای این جنگ هستند. جنگی هولناک با صد هزار کشته که نهایتا منجر به مداخله نظامی نیروهای ناتو در بالکان و نهایتا انعقاد پیمان صلح دیتون در سال ۱۹۹۵ شد.
باقر عزت بگویچ، فرزند علی عزت بگویچ، رئیس جمهور سابق بوسنی وعضو شورای ریاست جموری این کشور، از انفعال آن روز جامعه جهانی انتقاد می‌کند و می‌گوید: «در آن زمان کشورهای محدودی به مساله بوسنی توجه داشتند و برای آن نیرو می‌گذاشتند وهزینه می‌کردند. حال که پس از بیست سال به این قضیه نگاه می‌کنیم، باید بگوییم که تلاش‌های جامعه جهانی برای ما کافی نبود. آن‌ها بوسنی را به رسمیت شناختند، آن‌ها حتی از ما خواستند که استقلالمان را به جامعه جهانی اعلام کنیم و بعد از اینکه ما این کار را انجام دادیم، آن‌ها تحریم‌های تسلیحاتی علیه ما وضع کردند که تنها بر مدافعان بوسنی تاثیر می‌گذاشت، و مردم را بی پناه به مسلخ می‌فرستاد.»
بیستمین سالگرد جنگ بوسنی اما در حالی برگزار شد که رسانه های دولتی کشورمان و صدا و سیما تقریبا در این باره سکوت اختیار کردند. در حالی که بیست سال پیش و در بحبوحه جنگ بوسنی، رسانه ها و مسئولان رسمی به نحو گسترده‌ای به حمایت سیاسی، اقتصادی و نظامی از بوسنی می‌پرداختند. سه ایرانی در جریان این فعالیت‌ها کشته شدند. ایران از ریاست جمهوری علی عزت بگویچ حمایت می‌کرد. حجم کمک‌های انجام شده روشن نیست، اما توجه مقامات ایران به این منطقه به حدی بود که مقام رهبری، آیت الله خامنه‌ای، احمد جنتی را به عنوان نماینده ویژه خود در امور بوسنی منصوب کرد. نهادهای خیریه ایرانی همچون کمیته امداد نیز به کمک پرداخته و حجم عظیم کمک‌های مردمی را جمع آوری و منتقل می‌کردند. حتما در خاطره بسیاری از مردم ما تبلیغات شبانه روزی صدا و سیما درباره بوسنی هرزگوین همچنان باقی است تا علاوه میلیون ها دلاری که دولت به این کار اختصاص داده بود، از مردم مسلمان کشور نیز برای مردم بوسنی کمک جمع آوری شود.
حمایت‌های ایران در آن زمان، حساسیت غرب و خصوصا آمریکا را هم بر انگیخت، خصوصا که بر خلاف افغانستان و لبنان، این بار مساله مداخله نظامی در اروپا بود. نهایتا با پایان جنگ، همه نیروهای نظامی (از جمله ایرانی) ملزم به ترک منطقه شدند. علی عزت بگویچ رئیس جمهور بوسنی شد و از اسرائیل به خاطر کمک‌هایش به مردم مسلمان بوسنی تشکر کرد؛ موضوعی که خشم مقامات کشورمان را برانگیخت. اینگونه است که موضوعی که بیست سال پیش به مساله ای حیثیتی برای حکومت تبدیل شده بود امروز با سکوت خبری رسانه های دولتی می گذرد.
پس از موافقتنامه صلح دیتون در سال ۱۹۹۵ و الحاق فدراسیون بوسنی و هرزگوین به جمهوری صرب بوسنی، کشور مستقل بوسنی و هرزگوین تشکیل شد و امروز بیست سال پس از پایان جنگ، سه قوم ساکن در بوسنی هنوز نمی توانند با صلح در کنار یکدیگر زندگی کنند. بوسنی با بحران سیاسی دائمی روبه روست. اقتصاد آن در رکود است ونیمی از جمعیت آن در فقر زندگی می‌کنند.
در این سو نیز، دولتمردان و سران حاکمیت در ایران هرچند امروز دیگر سخنی از بوسنی به میان نمی‌آورند، اما همچنان مصالح و سرمایه های کشور را فدای مرزبندی های منطقه ای و اشتباهات بین المللی می کنند. با این حال و به رغم صرف سرمایه های اقتصادی، نظامی، سیاسی و انسانی بسیار در بوسنی، امروز بعد از بیست سال حتی نامی از شهیدان ایران در آن جنگ نیز در رسانه های خودی مطرح نیست.