۱۳۹۱ فروردین ۱۹, شنبه

مهمترین خبرهای روز شنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


مذاکرات کوفی عنان در تهران: قطع عملیات نیروی قدس در سوریه!

نیروی قدس
سفر اعلام نشده قاسم سلیمانی- فرمانده "نیروی قدس" ، یکان عملیات برون مرزی جمهوری اسلامی، به سوریه و دیدار وی با بشار اسد که در گزارش تازه نشریه آمریکایی "وال استریت جورنال" مورد اشاره قرار گرفته، دلایل دیدار روز ١١ آوریل کوفی عنان از تهران و موضوع مذاکرات میانجی صلح سازمان ملل در سوریه با مسئولان ایرانی را، یک روز پس از تاریخ تعیین شده بمنظور استقرار آتش بس ١٠ آوریل در آن کشور، تا حدود زیادی روشن میسازد.

 نوشته: رضا تقی زاده
ایران آشکارا با طرح سازش مابین رژیم بشار اسد و معترضین سوری مخالف است و تمامی امکانات در اختیار خود را برای حفظ وضع موجود در دمشق به خدمت گرفته است.
عقب نشینی ارتش و نیروهای نظامی سوریه از شهرهای آن کشور تا روز ١٠ ماه آوریل، که مورد موافقت رژیم اسد قرار گرفته، با سیاست های اعلام شده ایران در این زمینه و توصیه های نظامیان جمهوری اسلامی به رژیم اسد برای پایداری در برابر معترضین و مخالفان، مغایر است.
دبیر کل سابق سازمان ملل که از روز ٢٧ ماه فوریه به عنوان نماینده مشترک اتحادیه عرب و سازمان ملل بمنظور حل بحران آن کشور گمارده شده، اندکی پس از انتصاب خود به این پست، از فرصت حضور علی اکبر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی در ژنو استفاده و ضمن دیدار در مقر اروپایی سازمان ملل با او در امور سوریه گفتگو کرد.
تصمیم کوفی عنان به دیدار از تهران، با آگاهی کامل وی از اهمیت کمک های ایران به سوریه و حضور فعال نظامی (در ظرفیت های عملیاتی و یا مشورتی) در آن کشور گرفته شده. بی تردید اجرای طرح صلح ٦ ماده ای سازمان ملل در سوریه، بدون جلب نظر موافق تهران با مشکلات جدی روبرو خواهد بود.
تأثیر نظامیان بر سیاست خارجی
با در نظر گرفتن تأثیر اندک وزارت خارجه جمهوری اسلامی در طراحی و اجرای سیاست های مرتبط با سوریه و تأثیر قاطع سپاه و نیروی قدس در تدوین و اجرای این سیاست ها، تلاش کوفی عنان در تهران متوجه تماس و مذاکره (مستقیم و یا غیر مستقیم) با نهادها و یا چهره هایی خواهد شد که سیاست گذاری و هدایت امور مربوط به سوریه را در درون حاکمیت جمهوری اسلامی برعهده دارند.
منابع غربی بر این باورند که تصمیم گیری در امور سوریه در حیطه اختیارات قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس قرار دارد. قاسم سلیمانی و نیروهای تحت فرماندهی او مجری سیاست تدافعی شناخته شده جمهوری اسلامی مبنی بر «در گیر ساختن نیروهای دشمن فراسوی مرزهای ایران» است.
جمهوری اسلامی طی سه دهه گذشته چه از راه ارائه کمک های مالی، نظامی و آموزشی به نیروهای محلی در لبنان، عراق و افغانستان و (اینک در سوریه)، و چه از طریق مشارکت مستقیم در عملیات نظامی برون مرزی و مبادرت به اقدامات خرابکارانه و تروریستی سعی در اجرایی ساختن این استراتژی دفاعی داشته است. ایران در تعقیب و اجرای این سیاست، همچنین به مشارکت در عملیات پنهانی در یمن، کویت، بحرین عربستان سعودی نیز متهم شده است.
تازه ترین اتهام علیه نیروهای قدس که در مطلب اخیر نشریه "وال استریت جورنال" نیز مورد اشاره قرار گرفته، شامل ارسال چهار محموله کمک های نظامی ایران از راه هوا برای سوریه و پیش از آن اتهام تدارک و اجرای چند طرح تروریستی در هند، مالزی، جمهوری آذربایجان و گرجستان و همچنین مشارکت در طراحی یک اقدام تروریستی بمنظور کشتن "عادل الجبیر" سفیر عربستان سعودی، در واشنگتن است.
جمهوری اسلامی بر این باور است که درگیر شدن با دشمن دور از مرزها، کم هزینه تر از درگیری در درون مرزهای ایران است. در تعقیب این راهبرد، عملیات برون مرزی سپاه از سال ١٩٨٢ و پس از اشغال لبنان توسط نیرو های اسرائیل آغاز و تدریجاً در عراق و افغانستان ادامه یافت. سوریه چهارمین صحنه بزرگ عملیات نظامی-امنیتی برون مرزی نیروی قدس محسوب میشود.
نیروی قدس-ارتش سایه
نام نیروی قدس در هیچیک از نمودار های سازمانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی دیده نمیشود. در دستور ٢٦ شهریور ١٣٦٤ آیت الله خمینی دایر بر تشکیل نیرو های زمینی، هوایی و دریایی سپاه نیز از نیروی قدس و یا بسیج نامی برده نشده.
هسته مرکزی نیروی قدس به عنوان واحد کوچکی در درون سپاه پاسداران و در حاشیه کنفرانس نهضت های آزادیبخش جهان در تهران و به تقلید از «کومینترن بین المللی» شکل گرفت. (کنفرانس موسوم به کومینترن در ماه مارس سال ١٩١٩ در مسکو با هدف تشکیل نیرو های برون مرزی و سرنگون ساختن حکومت های بورژوازی با استفاده از هر وسیله ممکن، منجمله نیرو های مسلح برگزار شد).
پس از انحلال واحد نهضت های آزدی بخش، افراد آن به صورت داوطلب به وزارت اطلاعات و ديگر يگان های نظامی امنيتی جمهوری اسلامی ملحق شدند. گروهی نیز در مراحل بعد به «قرار گاه ثامن الائمه» منتقل شدند. در جریان جنگ با عراق نیروهای قرار گاه ثامن الائمه بمنظور برقراری تماس با کرد های شمال و شیعیان جنوب عراق تلاش هایی را بعمل آوردند که چندان مؤثر نبود.
پس از شروع جنگ درلبنان و اشغال بيروت در سال ١٩٨٢ توسط اسرائیل، نيروهای سپاه در دره بقاع و شهر بعلبك حضور یافتند. از این گروه در گذشته به عنوان "سپاه لبنان" نیز یاد شده است. در پاره ای از گزارش های منابع ایرانی پیرامون خلع سلاح تيپ ششم ارتش لبنان توسط حزب الله آن کشور، از نسبت دادن غیر مستقیم عملیات یاد شده به سپاه پرهیز نشده است.
شکل سازمانی تازه
در سال ٢٠٠٠ نیروی قدس با جذب نیروهایی از قرارگاه های ثامن، نصر، رمضان، سپاه لبنان، پاره ای از نیرو های وزارت اطلاعات و واحد اطلاعات سپاه، شکل سازمان یافته تری بدست آورد.
نیروی قدس با وجود در اختیار داشتن تعداد قابل ملاحظه نفرات، در یک واحد پادگانی مشخص مستقر نیستند و پرسنل آن در مراکز آموزشی و رزمی نیروی زمینی، دریایی و هوایی سپاه آموزش دیده و آماده عملیات میشوند.
از مدتی قبل ظاهراً تصمیم گرفته شده که پرسنل نیروهای قدس از اسامی جعلی (حتی بیش از یک اسم) نیز استفاده کنند. سپاه علاقمند است که افراد نیروی قدس را از نظر مهارت و قدرت با پرسنل تیپ ٦٥ ارتش (کلاه سبزها) مقایسه کنند
این افراد مانند نیروهای "اس آ اس" بریتانیا و یا "خوک های دریایی" آمریکا، ضمن آموزش برای عملیات نظامی بخصوص در پشت خطوط دشمن، برای مقاومت در برابر شکنجه و بازجویی های سخت نیز آماده میشوند.
چهار تن از افراد این نیرو پیشتر توسط نظامیان آمریکا در سلیمانیه دستگیر شدند. فرماندهی مستقل و مستقیم این نیرو را به رهبر جمهوری اسلامی نسبت میدهند. فرمانده ستادی این نیرو و مسئول عملیات آن قاسم سلیمانی است که از جمله معلولین جنگ ایران و عراق است.
نقش قاسم سلیمانی
قاسم سلیمانی کرمانی است و پیش از تصدی عملیات نیروی قدس فرمانده لشکر ٤٢ ثارالله را در کرمان بر عهده داشته. قاسم سلیمانی بخصوص پس ازطرح ادعای تلاش های اسرائیل و آمریکا برای کشتن او، در مجامع عادی دیده نشده. آخرین حضور اعلام شده او مربوط به ١٠ شهریور سال ١٣٨٦ و زمان تغییر یحیی رحیم صفوی فرمانده سابق سپاه است و از آن پس در هيچ مراسم رسمی ديگری ديده نشده است.
طراحی ترور شاپور بختیار در پاریس و همچنین منفجر ساختن انجمن یهودیان آرژانتین (دایا) و مرکز فرهنگی اسرائیل در بوئنس آیرس (آمیا) را که به کشته شدن ٨٥ تن و زخمی شدن بیش از ٢٥٠ نفر انجامید به نیرو های قدس نسبت میدهند.
بنظر میرسد که همزمان با تشدید انزوای سیاسی ایران، نفوذ نیروی قدس در هدایت سیاست جمهوری اسلامی افزایش یافته است. یک مسئول سیاسی آمریکا نیز (بدون ذکر نام) اخیراً طی گفتگویی با خبرگزاری رویترز این نکته را مورد تأکید قرار داد. پیش از این سیاست خارجی ایران در عراق و افغانستان مستقیماً تحت تأثیر تصمیمات سپاه و نیروی قدس قرار داشت.
از یک سال قبل به این سو، کنترل سیاست خارجی ایران در سوریه بیش از پیش در اختیار سپاه و نیروی قدس قرار گرفته و از این لحاظ وزارت خارجه کاملاً به ایفای نقش ستادی قانع و در دمشق به حاشیه رانده شده است. به نسبت، تأثیر قاسم سلیمانی در سیاست خارجی ایران در رابطه با سوریه افزایش یافته است. بازماندن احمد موسوی سفیر ایران در سوریه از راه یابی به مجلس اسلامی (از حوزه اهواز) طی انتخابات اخیر به گونه ای میزان اندک نفوذ و اهمیت سفیر ایران در دمشق را به نمایش میگذارد، حال آنکه علی اکبر محتشمی سفیر پیشین ایران در دمشق، حتی بعد از پایان دوران سفارت همچنان تا مدت ها از جمله مهره های اصلی در حاکمیت جمهوری اسلامی محسوب میشد.
از این لحاظ، سفر کوفی عنان میانجی صلح سازمان ملل در سوریه را به تهران میتوان بصورت تنگاتنگ با موضوع حضور نظامی ایران در سوریه و ضرورت دور زدن کانال های دیپلماتیک، مرتبط دانست. مقاومت یک ساله رژیم اسد در برابر مخالفان را میتوان تا حدود زیادی به پشتیبانی همه جانبه جمهوری اسلامی و حمایت نظامیان از حکومت دمشق نسبت داد.
پیشتر مقامات ایران از قول مسئولان سوری نقل میکردند که سوریه حفظ مناسبات دوستانه با ایران را به صلح با اسرائیل ترجیح میدهند. در جریان میزبانی مذاکرت آینده اتمی با گروه (١+٥)، ایران مناسبات دوستانه، با اهمیت و حساس خود را با کشور همسایه ترکیه، به دلیل ادامه حمایت از رژیم سوریه، عملاً در خطر قرار داد و واکنش خشمگین اردوغان نخست وزیر آن کشور را موجب شد. روشن نیست که طی دیدار روز ١١ ماه آوریل خود از تهران کوفی عنان قادر به جلب همراهی جمهوری اسلامی و نظامیان با طرح صلح ٦ ماده ای خود در سوریه خواهد شد یا خیر؟ علیرغم امید اندک، بدون شک طرح چنین درخواستی هدف اصلی سفر عنان به تهران است.


زنگ‌های نمادین عامل اخلال در نظام آموزشی

شورای عالی آموزش و پرورش وجود بیش از ۵۰ زنگ نمادین در مدارس را از عوامل اخلال در نظام آموزشی دانست و رای به حذف آنها داد.
مهدی نوید ادهم٬ دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش این مطلب را روز شنبه (۱۹ فروردین) در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده است.
آقای نوید ادهم گفته از آنجا که به بهانه‌های مختلف زنگ‌هایی در مدارس نواخته می‌شد که این زنگ‌ها نظام آموزش و پرورش ما را «مختل» می‌کرد٬ تصمیم به حذف آن‌ها گرفته شد.
وی افزوده است این زنگ‌های نمادین پاسخ به نیاز دستگاه‌های مختلف کشور بود و «به طور متوسط هر یک روز در میان، یک زنگ در مدارس نواخته می‌شد.»
نوید ادهم اضافه کرده که شورای عالی آموزش و پرورش با حذف این زنگ‌ها٬ مصوب کرده از این پس تنها سه زنگ نمادین در مدارس سراسر کشور نواخته شود.
آغاز سال تحصیلی و گرامیداشت دفاع مقدس (اول مهر)، روز دانش آموز (۱۳ آبان) و زنگ انقلاب اسلامی (۱۲ بهمن) سه زنگ نمادینی خواهند بود که از این پس در مدارس نواخته می‌شوند.



رئیس ستاد نماز جمعه‌ تهران:

حاشیه‌سازان برای شعار سال را رسوا خواهیم کرد

ید‌الله شیرمردمی٬ رئیس ستاد نماز جمعه‌ تهران هشدار داد با کسانی که بخواهند شعار امسال علی خامنه‌ای را به حاشیه ببرند٬ برخورد شده و در تریبون‌های نماز جمعه «رسوا» خواهند شد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا٬ آقای شیرمردی این هشدار را روز جمعه (۱۸ فروردین) در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران داده و گفته که شعار «حمایت از تولید ملی» باید در دستور کار همه قرار بگیرد.
وی افزوده است: «اگر فرد یا جریانی تلاش کند تا بحث حمایت از تولید ملی به حاشیه رانده شود ما در نماز جمعه آن را رسوا خواهیم کرد و ما مقابل کسانی که بر سر راه آن سنگ‌اندازی کنند خواهیم ایستاد.»
به گفته شیرمردی «امسال سال حمایت از تولید ملی بوده و نباید شعار دیگری بر این شعار غلبه پیدا کند.»
اظهرات این روحانی محافظه‌کار دو روز پس از هشدار صریح محمدرضا نقدی٬ رئیس سازمان بسیج مستضعفین به تمام نهاد‌های دولتی و خصوصی در جدی گرفتن خواسته‌های علی خامنه‌ای در سال ۹۱ ایراد شده است.
آقای نقدی به تمام نهاد‌های دولتی و خصوصی به صراحت هشدار داده است در صورتی که در تحقق خواسته سال ۱۳۹۱ علی خامنه‌ای «کوتاهی» کنند «مواخذه» خواهند شد.
سال ۱۳۹۱ از سوی خامنه‌ای سال «حمایت از تولید ملی» نام‌گذاری شده است و به نظر می‌رسد مقام‌های جمهوری اسلامی با هشدار و تهدید می‌خواهند این شعار را به اجرا بگذارند.



مردی که زیاد نمی‌دانست؛ خلاف‌گویی سروش در باب همجنس‌گرایی و رابطه با محارم

پرچم رنگین کمان، نماد گروه های دگرباش
در جلسه پرسش و پاسخی که در دانشگاه تورانتو برگزار شده است، کسی یا کسانی نظر عبدالکریم سروش را درباره همجنس گرایی پرسیده‌اند. ویدیو پاسخ او حاوی نکاتی قابل تامل است.
از مغلطه‌های رایجی که در سخنان نوگرایان دینی فراوان است، از جمله اشاره او به اینکه از گذشته ها همجنس‌گرایی گناه شمرده می‌شده (قدمت یک باور نشان از صحت‌اش نیست)، و بی‌صداقتی او در عدم اعلام عقیده‌اش در مقابل پدیده همجنس‌گرایی، و اشاره تحقیر‌آمیز وی که با لغزشی فرویدی (Freudian slip) با گفتن «همجنس بازی» بیرون می جهد که بگذریم، به نکته ای حیرت آور می‌رسیم:
سروش می‌گوید بر خلاف گذشته که زنای با محارم، امری اخلاقا مذموم شمرده می‌شد، امروزه این رفتار یک «حق» شمرده می‌شود. خوشبختانه سروش از کلمه‌ای انگلیسی استفاده می‌کند، و راه را به تفسیرهای متفاوت که شگرد شعبده بازان زبانی است می‌بندد. او می‌گوید امروزه Incest، یا همان زنای با محارم، یک حق است و هیچ کسی حق گرفتن گریبان مرتکبین را ندارد.  سروش روشن نمی‌کند در کجای دنیا چنین عملی «حق» انسان ها شمرده می‌شود. امروز اما به لطف پدیده اینترنت، نبایستی یافتن‌اش دشوار باشد. جستجوی گوگل برای کلمات Incest و Legal در همان گام اول ما را به پاسخ می‌رساند. از کشوری که سروش در حال سخنرانی در آن هست شروع می‌کنیم. در مدخل ویکی می‌خوانیم «مطابق قانون کانادا، زنای با محارم به معنای ارتباط  جنسی داشتن با خواهران و برادران (تنی یا ناتنی)، فرزند/والد، و نوه/جد با آگاهی از ارتباط خونی ممنوع می‌باشد. مجازات این عمل می‌تواند تا ۱۴ سال زندان باشد.» اما نمی‌بایست زود قضاوت کرد، شاید در بخشی دیگری از جهان صنعتی یا به اصطلاح مورد علاقه سروش، غرب، زنای با محارم «حق»‌ است.  مطابق مدخل ویکی،  زنای با محارم در تمامی ایالات متحده ممنوع و قابل مجازات می‌باشد، البته همانطور که معمول این کشور است، هر ایالتی مجازات متفاوتی را اعمال می‌کند. در بریتانیا، آلمان، فرانسه، لهستان، ایرلند، سوئد، دانمارک و سوئیس، قوانین مصرحی برای مجازات مرتکبین زنای با محارم وجود دارد. ظاهرا منظور سروش از کشورهایی که «حق» زنای با محارم را به رسمیت می‌شناسند، ترکیه، اسرائیل و برزیل است. این وارونه‌سازی چه دلیلی دارد؟ این دروغ بافی آشکار با چه هدفی صورت می‌گیرد؟


سروش ارتباط با رضایت میان دو انسان بالغ را به صرف اینکه از یک جنس هستند، در کنار زنای با محارم می‌نشاند و نالان است که اعتراض کسی به این «حق» داشتن‌ها حتی به اندازه یک جریمه رانندگی هم بلند نمی‌شود. با اینکه تعارف می‌کند که «پیش داوری نمی‌کند» ولی لحظه‌ای قبل‌تر، همراه  با تکان دادن دستان، با نگرانی می‌گوید که اگر این حقوق به رسمیت شناخته بشوند، چه چیزی از اخلاق باقی می‌ماند؟ انتظار نمی‌رود که سروش بداند چرا زنای با محارم، حتی میان افراد با سن قانونی هم در همه مغرب زمین ممنوع و مستوجب مجازات است، او متخصص دین است نه دانش. این وظیفه شنوندگان و خوانندگان اوست که خلاف‌اش را آشکار کنند، هرچه باشد مکان سخنرانی، دانشگاه است نه حسینیه. 
سروش ظاهرا درکی درست از تفاوت میان «حق» و «مسوولیت» ندارد. در جایی می‌گوید حق درختان و حق محیط زیست. بر خلاف تصور او، حقوق چیزهایی اعطا کردنی به اطراف ما نیستند. ما انسان ها نسبت به محیط زیست‌مان، «مسوولیت» داریم. ما انسان‌ها نسبت به انسان‌های دیگر «مسوولیت» داریم. اما این مسوولیت، به دست گرفتن ذره‌بین و داخل شدن در تخت‌خواب انسان‌های بالغ نیست. سروش همچنین مدعی می‌شود که حتی خارج از باور مذهبی، قضاوت درباره همجنس‌گرایی به عنوان یک حق، آسان نیست. سروش از چه دشواری سخن می‌گوید؟ در سال ۱۹۷۳ (۱۳۵۱ شمسی)، انجمن روان‌پزشکان امریکا، همجنس‌گرایی را از رده بیماری‌های جنسی خارج کرد. از آن زمان تاکنون قوانین ایالات متحده به صورت دایمی در حال آزادسازی و در عین حال حمایت از حقوق همجنس‌گرایان بوده است. امروزه اکثریت قاطع متخصصین بیماری‌های جنسی، همجنس‌گرایی را پدیده‌ای «طبیعی» و «مثبت» می‌دانند. یعنی خبر این تحولات به سروش نرسیده است؟ چه کسانی امروز در ایالات متحده، بنا به گفته سروش، نمی‌توانند به آسانی با همجنس‌گرایی کنار بیایند؟ بنیادگرایان مذهبی مسیحی، محافظه کاران و دست راستی‌ها. انگیزه عموم این افراد در مخالفت با همجنس‌گرایی، درست به مانند سروش، مذهبی است. آنها «هوموفوب» یا همجنس‌گرا-هراس به شمار می‌آیند. هوموفوبی، نوعی تبعیض است که علیه همجنس‌گرایان اعمال می‌شود. سروش با خلاف‌های کلامی‌اش به هم‌فکران هوموفوب اطمینان خاطر می‌دهد که دیگران هم به اندازه ما دگم هستند و کار همجنس‌گرایان با متجاوزین به محارم یکی است و همه می‌توانند به خوردن ماست شان مشغول باشند و از افرادی که جرم‌شان عشق ورزیدن است متنفر باشند.
 شاید بهتر می بود سروش به جای دخالت درباره چیزهایی که درباره شان اطلاعی ندارد، در باره احکام لواط انیز سخن می‌گفت و به گفتن اینکه در باور مذهبی تکلیف همجنس‌گرایی روشن است اکتفا نمی‌کرد. بسیار شنیدنی تر می بود نظر ایشان را درباره احکام قرآن در این باره بدانیم.
 -----------
* بخش‌هایی از این مطلب "ادیت" شده‌اند.
مطالب بلاگستان و کلیه مطالب رسیده از اعضا، معرف دیدگاه شخصی نویسندگان است نه سایت خودنویس.


هفته دولت دست کج!

imageیعنی در واقع ملت پدر صاحبش در می آید کار می‌کند و پول در می آورد، بعد پول خود را در بانک ها می‌گذارد، بعد دولت یواشکی دست می کند در جیب بانک‌ها و پول را بر می‌دارد به عنوان یارانه به ملت می‌دهد! ملت هم کیف می‌کند که یارانه گرفته است و دوباره پول را به بانک می‌ریزد و دولت هم باز آستین‌ها را بالا می‌زند دست در جیب بانک ها می‌کند و به ملت یارانه می‌دهد!

 تولید انبوه تحلیل‌گر داخلی
به هر حال در سال تولید ملی، جمهوری اسلامی خط تولید تحلیل‌گر مسائل سیاسی را هم تقویت کرده و این روزها به شکل سری‌دوزی تحلیل‌گر می‌دهد بیرون قطار قطار!
یکی از این تولیدات جدید، جناب ابراهیم فیاض، تحلیل‌گری است که اخیراً بختش باز شده و مورد توجه رسانه‌های حکومتی قرار گرفته و فرت و فرت جهات درفشانی به این طرف آن طرف دعوت می شود.
البته دلیل این اقبال غیرعمومی به ایشان هم گل‌واژه‌هایی است که گاه و بی‌گاه از خودش در می کند و ظاهراً هم هر چه می گوید دقیقاً همان چیزی است که این رسانه ها لنگ آن هستند!
جانم برایتان بگوید که این ابراهیم خان فیاض در گفتگو با شبکه ایران گفته که «ما جامعه را قبول نداریم، جامعه به معنای سوسایتی در اسلام وجود ندارد، برای همین شهرهای امروزی ما جامع نیست، شهر در اسلام مظهر امت است.»
یعنی ما تا الان فکر می کردیم تنها "گوشت خوک" و "آب شنگولی" و  "ورود با پای راست به مستراح" و از این قبیل بی ناموس‌بازی‌ها در اسلام وجود ندارد اما الان متوجه شدیم که اصلا چیزی به اسم "جامعه" کلاً در اسلام  وجود ندارد و این کلمه قبیحه ساخته دست استکبار جهانی و دشمنان اسلام و مسلمین است.
آقا ابراهیم در ادامه افاضاتش با اشاره به پسوند اسامی برخی از شهرها مثل "مدینه  النبی" یا "مشهد الرضا" گفته که «اولین انقلاب مفهومی اینجا اتفاق می‌افتد بدین معنا که شهر حول محور یک انسان شکل می‌گیرد نه حول محور اقتصاد»
عجب! پس  شهر، حول محور "انسان" شکل می گیرد فلذا اسلام کلا جامعه ندارد!؟ امت دارد!؟
نه بابا؟ ما فکر می کردیم جامعه حول محور حیوانات چهارپا شکل می گیرد!
باورکنید من این مصاحبه را که خواندم به شدت نگران ایشان شدم که نکند ناسا یا اینتلجنت سرویسی جایی ایشان را شبانه بیاندازند داخل گونی و با خودشان ببرند و جامعه را ببخشید یعنی امت را از چنین سرمایه هایی تهی کنند.

شتر مرغ در پیامک!
خاطرتان است قبل از عید پیامکی دریافت کردیم که از ما خواسته بود که جان مادرمان از دریافت یارانه انصراف دهیم!؟
حالا اگر امروز و فردا پیامکی با این مضمون از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها به دستتان رسید خونسردی خودتان را حفظ کنید:  "شهروند گرامی! جان مادرت به جای گوشت مرغ، شتر مرغ بخورید وضعیت خیلی خراب می باشد!"
چون  “پرویز نیامنش” رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی سراسری پرورش شتر مرغ در خصوص ضرورت جایگزینی عرضه گوشت شتر مرغ به جای گوشت مرغ گفته که «با توجه به افزایش هزینه های تولید گوشت مرغ و بالا رفتن قیمت آن پرورش شترمرغ و جایگزین شدن گوشت آن بجای گوشت مرغ به صرفه تر است.»
در همین راستا ما چند تا پیشنهاد دیگر هم به این پیشنهادات اضافه می کنیم باشد که "به صرفه تر" باشد!
-"آب خالی" به جای "ایستک و دلستر" و اصولا هرگونه نوشیدنی سرد اعم از مجاز و بالاخص غیر مجاز
-سویا به جای گوشت قرمز و سفید
-هویج به جای موز و آووکادو
-تن ماهی به جای ماهی سفید و قزل آلا
-سیب زمینی پخته با نمک به جای ششلیک شاندیز
شما هم پیشنهادهای تولیدی داخلی خودتان را به منظور تغییر الگوی مصرف خانواده ها و کمک به دولت برای خلاص شدن از زایمان اخیر زیر پرداخت یارانه ها، برای ما ارسال کنید

تحریمی بای بای!
هفته گذشته در شرایطی که فقط  بورکینافاسو مانده که نفت ایران را تحریم کند و پروژه های نفتی یکی پس از دیگری به ملکوت اعلی می پیوندند اما رستم قاسمی وزارت نفت به همه مردم اطمینان داد که خیالشان راحت باشد و گفته که «با اطمینان و شناخت از توانمندی های داخلی می گویم صنعت نفت با تحریم خداحافظی کرده است».
ترانه مربوطه با صدای رستم
خداحافظی کردیییییییییییییییییییییییی.... (اینجا را باید بکشید) یک جوری که انگااااااااااار.... دیگه بر نمی گردی... (۲ بار)
ولی الله وکیلی خیلی غم‌انگیز بود!
لامصب سر هر خداحافظی ولو خداحافظی "رستم از تحریم" یک جورایی دل آدم می گیرد
تازه داشتیم به تحریم ها عادت می کردیم، یعنی من که دلم تنگ می شود شما را نمی دانم.
به قول مقام منظم رهبری این تحریم ها ملت ما را شکوفا کرد!
و به قول آن بنده خدا،  «تو شکوفه ای؟ اگر باز بشی چی می شی؟»
حالا نکته جالبش این جاست که رستم خان گفته «ما باید بتوانیم رضایت مقام معظم رهبری را با برآورده ساختن خواسته های ایشان از صنعت نفت کسب کنیم» حالا خر بیار باقالی بپز!
رضایت مقام منظم رهبری حالا چه می باشد الله و اعلم!
باور کنید یک چیزی همین طوری پرانده است وگرنه ما که کار و زندگی مان را ول کردیم و تمام آثار و اندیشه های ایشان را در این سی و خرده ای سال در سایت لیدر دات کام! زیر و رو کردیم تا یک جمله درباره انتظارات آقای خامنه ای درباره صنعت نفت پیدا کنیم نبود که نبود.
یعنی درباره همه چیزی صحبت کرده بود الا این موضوع یعنی انتظاراتش از صنعت نفت!
راستی وسط این چرخ زدن در سایت لیدر معظم رهبری یک سندی پیدا کردیم دبش، مامان، ردیف!
شما باورتان می شود که لیدر معظم رهبری تا به حال در عمرش از کسی عذرخواهی کرده باشد؟
و حالا این شما و این هم عذرخواهی مقام معظم رهبری از عطا الله مهاجرانی! خودتان بخوانید ببینید!

رابطه "حاجی بخشی‌بازی" با گیشه
یعنی این ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «قلاده های طلا» هم فهمید که «این محدودیت اعمال شده برای فلیم های گشت ارشاد و خصوصی فقط باعث فروش دو برابری و استقبال بیشتر مردم از این فیلم شده است » اما مسئولان نسبتاً محترم و محترمه نفهمیدند که نفهمیدند.
باور کنید تا قبل از این خشتک درانی های بسیجی ها و ائمه جمعه درباره فیلم گشت ارشاد،، ملت اسم فلیم گشت ارشاد را می شنیدند و اگر انفارکتوس نمی زدند صد در صد با خودشان می گفتند: «ای وای خدا به دور! ول کن بابا گشت ارشاد چیه؟ بریم سینما حتما باز ماموربازی میشه به پاچه ور مالیده ها گیر می‌دهند حوصله داری ها»
اما الان بعد از این "حاجی بخشی‌بازی" که بسیجی ها در آوردند بهترین تبلیغ برای این فیلم شد ملت فرت و فرت مشغول هجوم برای دیدن این فیلم است و ما هم که کماکان منتظر کپ زدن هستیم اما گویا خبری نیست و باید منزل مکرمه را راضی کنیم حالا که کلاه قرمزی تمام شد حداقل دو-سه ساعتی دل از manoto بکند و برویم این فیلم را ببینیم کجای فیلم به امام فحش دادند!


سر لیست جبهه نفرت و بیزاری
شکر خدا نشد یک جا بحث پیشرفت و تکنولوژی و همدلی و همیاری باشد و جمهوری اسلامی حداقل ته صف جا داشته باشد اما هر جا موضوع نفرت و بیزاری و اخ و تف و فحش و دری وری  باشد ماشالله اول صف هستیم!
این را هم از خودمان نمی گوییم. شما نگاه کنید ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در سالروز ۱۲ فروردین، بیانیه ای منتشر کرد و گفته جمهوری اسلامی «پیشاهنگ و پیش قراول جبهه نفرت و بیزاری از سیاست‌های آمریکا است»
آخر یکی نیست بگوید برادر من! نفرت و بیزاری هم جبهه و ستاد و تشکیلات می خواهد؟ که حالا سر صف دعوا باشد که چه کسی اول صف است یا آخر صف!؟

معضل زن و بچه مسئولان نظام
گاهی فکر می کنم که این مقام‌های جمهوری اسلامی عرضه ندارند زن و بچه خودشان را به راه خودشان هدایت کنند چه طوری رویشان می‌شود که برای مردم نسخه فرهنگی و سیاسی می‌نویسند.
فقط همین مانده بود که این فرج الله سلحشور هم از دست دخترش موهای خودش را بکند و جزع و فزع کند.
سلحشور که اخیراً باز هم درباره زنان سینمای ایران گفته بود که همه شان بلانسبت بی‌سیرت هستند (این بلا نسبت را من گفتم‌ها!) درباره گرایشات دخترش به سینمای غربی و اختلاف سلیقه شدید میان آنها گفته که: «هالیوود برای دخترم به بت تبدیل شده است. وی مانند سینماگرانی که هالیوود برای آنها تبدیل به بت شده است، او نیز به این درد و مشکل دچار شده و برای همین باید دنبال چاره بگردم».
البته این درد را خیلی‌های دیگر هم داشته‌اند و ظاهرا درمانی ندارد هیچ، مسری هم هست از نوع بدجور!
چون امام راحل که سال ها دنبال چاره برای هدایت حسین آقای خمینی نوه محترم بود و دست آخر عمرش کفاف نداد و حسین آقا گاه گداری کماکان جمهوری اسلامی میراث پدربزرگ را از بالا تا پایین می شوید و پهن می کند روی بند رخت!
لیدر معظم رهبری هم که کل خاندانش را باید هدایت کند خواهر مکرمه و داماد فخیمه (شیخ علی تهرانی) که در سالهای جنگ در رادیو بغداد به امام راحل لقب "خر دجال" می دادند و هم خاطراتی از کودکی های لیدر تعریف می کرد که بنا به پاره ای از مسائل اخلاقی از ذکر آن ها معذوریم!
آیت الله خزعلی هم که چند وقتی است به شدت دنبال چاره می گردد که آقا مهدی خزعلی را به راه راست هدایت کند.
کلهر مشاور فرهنگی محمود احمدی نژاد هم که هر روز غصه دخترش را که در بلاد کفر مشغول بازی و ساخت در فیلم های آن چنانی است می خورد.
محسن رضایی و ماجرای فرزندش که اخیرا معلوم نشد که چه طوری شد که این طوری شد که ترور شد معرف حضور هست و قس علی هذا...
ضمنا از آقا فرج غافل مشویم، ایشان در ادامه صحبت های خود یک تعریف جدید از آزادی بیان ارائه کرده در حد گل کانیگیا به ایتالیا در جام جهانی 90 و گفته که «بنده برای هر فکر وآزادی فکری ارزش قائل نیستم و من فقط برای آزادی های فکری که دارای ارزش باشند ودر راستای انقلاب و دین قرار داده شده باشند ارزش قائل هستم»
 
دولت دست کج!
با این خبر جدید درباره برداشت شبانه بانک مرکزی از حساب بانک‌ها و اعتراض مجلس به این اقدام، ما شصتمان باخبر شد که ای دل غافل پس ماجرای این یارانه ها این شکلی بوده ما خبر نداشتیم؟
 یعنی در واقع ملت پدر صاحبش در می آید کار می کند و پول در می آورد، بعد پول خود را در بانک ها می‌گذارد، بعد دولت یواشکی دست می کند در جیب بانک‌ها و پول را بر می دارد به عنوان یارانه به ملت می‌دهد!
 ملت هم کیف می‌کند که یارانه گرفته است و دوباره پول را به بانک می‌ریزد و دولت هم باز آستین ها را بالا می‌زند دست در جیب بانک ها می کند و به ملت یارانه می‌دهد!
ملتفت شدید!؟ پس تا هفته بعد...




 مهدی سامع

Mehdi.samee@gmail.com

یک ماه پر تلاطم را پشت سر گذاشتیم. رویدادهای داخلی در اسفند ماه در یک مجموعه به هم پیوسته می تواند شرایط حاکم بر کشور را تعریف کند. در این رویدادهای پُرتَنِش، رفتار نیروها، نهادها و افراد مداخله گر نیز قابل تامل است.

روز جمعه 12 اسفند انتخابات فرمایشی برگزار شد. این نمایش که با تحریم گسترده و بی سابقه مردم ایران روبرو شد، از طرف ولی فقیه نظام و عَمَلِه و اَکَریه او «حماسه» نامیده شد. مهندسان و مجریان این انتخابات فرمایشی که در مواردی حتی مردگان یک شهر هم در آن شرکت داده بودند، لازم ندیدند که قوائد یک شُعبده بازی از نظر کیفی متوسط را هم رعایت کنند. دروغ ناشیانه و عجولانه به تمامی ابعاد این شعبده بازی حاکم بود. هنوز هم آمار دقیق و بدون تناقض از طرف گردانندگان این به اصطلاح انتخابات منتشر نشده است. تجزیه و تحلیل تمامی آماری که از طرف وزارت کشور منتشر شده نشان می دهد که شرکت 64 درصدی حتی با استناد به آمار خود رژیم یک گزافه گویی مسخره است.

روز چهارشنبه 17 اسفند، سید علی خامنه ای دستور تشکیل «شورای عالی فضای مجازی» به ریاست احمدی نژاد را صادر و اعضای آن را مشخص کرد. ولی فقیه رژیم هدف از تشکیل این نهاد سرکوبگر را «مقابله با آسیبهای اینترنت و استفاده از فرصتهای» آن اعلام کرد. به نظر می رسد نهاد کنترل کننده سپاه پاسداران و سیاستهای راهبردی برای مقابله با «جنگ نرم» نتوانسته به اهداف مورد نظر خامنه ای دست یابد.

سه شنبه شب 23 اسفند، زنان و مردان ایران زمین طی یک کُنِش قدرتمند مبادرت به برگزاری جشن آتش و شب چهارشنبه سوری کردند. حضور پرشور مردم و به ویژه جوانان در این مراسم ملی که از بنیاد به فرهنگ حکومت در سِتیز است نشاندهنده ابعاد تنفر و انزجار از رژیم و استبداد دینی است. یکی از دوستان از یکی از شهرهای بزرگ بعد از تهران برایم نوشته بود:«امشب مهمونی بودیم و همه داشتن از جشن چهارشنبه سوری عظیمی که در...برگزار شده بوده صحبت می کردند. دختر و پسر جلوی چشم نیروهای انتظامی می رقصیدن و هیچ کس هم جرات نزدیک شدن به آنها را نداشته. برادرم می گفت؛ زیر پای نیروهای انتظامی ترقه بود که انداخته می شد و آنها همه در یک گوشه جمع شده بودند و عکس العمل نشان نمی دادند. شنیدم که در بعضی نقاط درگیری هم پیش آمده بود. این شلوغ ترین چهارشنبه سوری در شهر ما پس از سالها بود. باور کن شب مثل میدان جنگ شده بود، ما خودمون تا ساعت 2 شب انواع و اقسام مواد محترقه رو امتحان کردیم. دخترم که با خودش یک انبار مهمات آورده بود!!! و نکته جالب؛ مکارم شیرازی اعلام کرده بود که چهارشنبه سوری حرام است. می بینی که چه شکاف عمیقی بین حکومت و مردم به وجود آمده».

سرانجام در روز چهارشنبه 24 اسفند، رئیس جمهور برگزیده ولی فقیه پس از یک دوره کِشمَکِش در مجلس رژیم حضور پیدا کرد و به سوالات تعدادی از نمایندگان پاسخ داد. روزنامه ایران، اُرگان دولت این رویداد را «حماسه بهارستان» نامید که سبب «تلخ کردن خوراک عید طراحان فتنه» شد. این روزنامه در توصیف نحوه پاسخگویی رئیس دولت نوشت:«طنازی احمدی نژاد ثابت کرد او نه با شاسی روی کار آمده و نه با شاسی از میدان خارج می ‌شود.» این روزنامه وابسته به باند احمدی نژاد پاسخهای گماشته ولی فقیه را «گلباران مجلس» همراه با «شوخی و مزاح» اعلام کرد.

پس از این شارلاتان بازی حسابگرانه، تعدادی از نمایندگان مجلس ارتجاع که در جریان صحبتهای احمدی نژاد میخکوب رفتار تحقیرآمیز او شده و هیچ اعتراضی به او نکرده بودند، حتی رئیس مجلس هم از یک تذکر خشگ و خالی خوداری کرده بود، لب به اعتراض گشودند. روح الله حسینیان، یکی دیگر از نمایندگان مجلس ارتجاع در پاسخ به معترضان گفت؛ لحن احمدی نژاد همیشه این طور بوده، چرا قبلاً اعتراض نداشتید.
اعتراض نمایندگان بی مقدار مجلس که خود در نیرنگ، ریا و دروغ دست کمی از احمدی نژاد ندارند، همچون دورویی وقیحانه احمدی نژاد با تمسخر مردم کوچه و بازار روبرو شد. همین نمایندگان مجلس بودند که وقتی احمدی نژاد ملیونها تن از مردم را خَس و خاشاک نامید، برای او دست زدند. همینها بودند که وقتی احمدی نژاد خطاب به شورای امنیت سازمان ملل گفت؛ آن قدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه دانتان پاره شود، برای او هورا کشیدند. همین نمایندگان که اکنون تحقیر شده اند، پس از آن که در روز 13 خرداد سال 1388، احمدی نژاد در مقابل میر حسین موسوی با فخر فروشی «بِگَم، بِگَم» سَر داد، سکوت شَرم آور کردند.
منوچهر متکی سخنان احمدی نژاد را «گُستاخی» و «هنجارشکن» و رفتار او را شبیه «فرزند خودسری» می داند که از «سعه صدر بزرگ خانواده» سو استفاده می کند. بدون تردید متکی می داند که «بزرگ خانواده» آگاهانه و عامدانه فردی مثل احمدی نژاد را به ریاست قوه مجریه برگمار کرد تا سیاست بی دنده و ترمز را با خیال راحت پیش ببرد. احمدی نژاد در مقابل 10 سوال برخی از مجلس نشینان بیش از 10 بار از کلمه شوخی استفاده کرد. او با ترکیبی از شارلاتانیسم و دلقکبازی می خواست به سوال کنندگان یادآوری کند که فاقد اراده لازم برای مقابله با او هستند. احمدی نژاد گفت:«رئیس جمهور کف خیابان و نوکر ملت است و گردنش از مو باریکتر است. اگر قرار است کاری بشود، دو کلمه به دیگران بگویید! نگران نباشید برایتان کمپوت هم می آوریم!!» و در پایان برای تحقیر سوال کنندگان به طور خاص و کلیت مجلس به طور عام گفت:«باید بگویم سوال‌های مطرح شده خیلی هم سخت نبود، به نظرم طراحان سوال از‌‌ همان افرادی بودند که با فشار دادن شاسی فوق لیسانس گرفته ‌اند. در حالی که اگر با ما مشورت ‌می‌کردید حتما سوالهای بهتری ‌می‌توانستید طرح کنید، ضمن این که ما نیز علاوه بر پاسخگویی به تمام سوالات یک مشت مطلب اضافه نیز نوشتیم. بنابراین اگر یک ذره از ۲۰ به ما کمتر بدهید ‌‌نهایت بی ‌معرفتی و نامردی است». باید لحظه ای که احمدی نژاد چنین سخنانی را بر زبان آورد را بارها دید و از این که یک مشت افراد بی اراده، بی مقدار و فرومایه بر صندلیهای خود میخکوب شده بودند بررسی واقعبینانه کرد. این مهم اما بدون توجه به رویداد دیگری که در همین روز اتفاق افتاد به خوبی میسر نیست.

روز چهارشنبه 24 اسفند سید علی خامنه ای طی فرمانی اعضای حقیقی و حقوقی «مجمع تشخیص مصلحت نظام» را معرفی کرد. بر طبق فرمان ولی فقیه، علی اکبر هاشمی رفسنجانی برای یک دوره دیگر به ریاست این مجمع برگمار شد.

وضعیت خامنه ای به ویژه پس از نافرمانی گماشته ویژه اش به گونه ای است که به وی اجازه نداد آخرین ضربه را به رفسنجانی وارد کند. اما خامنه ای با رفسنجانی همان کاری را کرد که احمدی نژاد با مجلس کرد. تفاوت این دو اقدام در محتوای عمل نبود. ولی فقیه با پنبه سَر برید و گماشته اش با تحقیر توانست مشت یک عده افراد ضعیف و بی بو و خاصیت را باز کند و در عمل حرف قبلی خود را ثابت کند که «مجلس در راس امور» نیست.
خامنه ای طی سالهای گذشته قدم به قدم رفسنجانی را به عقب رانده و موقعیت او را با نَمَک خوردن و نَمَکدان شکستن تضعیف کرده است.
حذف رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان و از امامت نماز جمعه تهران و پایان دادن به موقعیت برتر او در دانشگاه آزاد، تنها و تنها با کارگردانی سید علی خامنه ای می توانست عملی شود. در مورد اعضای این دوره از مجمع تشخیص مصلحت هم خامنه ای به جز حسن روحانی بقیه افراد نزدیک و یا متمایل به رفسنجانی را خذف و افراد به طور مطلق گوش به فرمان را جایگزین آنها کرد. محمدی عراقی، مصباحی‌مقدم، محمدحسین صفارهرندی، حسین محمدی، صادق واعظ‌‌ زاده و احمد وحیدی به جای امامی کاشانی، محمدی ریشهری، بیژن زنگنه، محمد هاشمی و میرحسین موسوی
وارد مجمع تشخیص مصلحت نظام شدند.
اکنون و با ترکیب اقدام خامنه ای و حرفهای احمدی نژاد در مجلس می توان به نتیجه گرفت که در روز 24 اسفند نه مجلس فرمایشی ولی فقیه امتیازی به دست آورد و نه گماشته ولی فقیه توانست پیروزی به نام خود به ثبت برساند. اگر نتیجه باخت-باخت برای این جدال را واقعی بدانیم، به ناچار باید یک باخت با ضریب بالا را به نام خامنه ای به ثبت رساند. در رویارویی بین مردم و ولایت خامنه ای، مردم دو بُرد را در 12 اسفند با تحریم انتخابات فرمایشی و در 23 اسفند با برگزاری گسترده جشن آتش به نام خود ثبت کردند. در حالی که خامنه ای نتوانست جدال گُماشتگانش را مهار کند. در چند ماهی که به پایان عمر این دوره از مجلس باقی مانده، هر حرکتی از جانب نمایندگان مجلس ارتجاع برای خرید آبرو فقط و فقط دورویی شرم آور خامنه ای را برجسته می کند. شایسته ترین فرد برای سیاست ریل گذاری جدید در ولایت خامنه ای همین احمدی نژاد است که می تواند بی دنده و ترمز مجلس نشنیان را تحقیر کند. این سیاست اما فاقد ظرفیت برای ادامه کاری است. عقب نشینی از این سیاست برای خامنه ای جام زهر است و پیشروی در آن غیرممکن. بن بست خامنه ای، بن بست نظام جمهوری اسلامی در کلیت آن است. نظامی-امنیتی کردن هرچه بیشتر حاکمیت نمی تواند بحران در هِرَم قدرت را مهار کند. این بن بست اما شایسته آن نیست که به بن بست جامعه و کشور سرایت کند. مردمی که طی دو حرکت در ماه گذشته عزم و اراده خود را به نمایش گذاشتند قادر هستند که جامعه و کشور را از این وضعیت به شدت فلاکتبار نجات دهند و این مهم با سرنگونی رژیم حاکم بر ایران مُیَسر است. با امید به این که سال جدید چنین شود.


منبع: نبرد خلق شماره 321، سه شنبه 1 فروردین 1391-20 مارس 2012

http://www.iran-nabard.com/n321/yaddasht321.htm


 
وزير ارتباطات  در خصوص شبکه اینترنت ملی گفت: «تاکنون به کاربران خانگی، اینترنت ملی ارائه نمی‌شد و شاید به این دلیل برای مردم ملموس نبوده است اما از ابتدای شهریور امسال اینترنت ملی جایگزین شبکه اینترنت جهانی خواهد شد.»
جـــرس: درحالیکه ماجرای موسوم به "ملی شدن اینترنت"، مدت ها است که تایید و تکذیب می شود، وزير ارتباطات در خصوص شبکه اینترنت ملی با اعلام اینکه "طبق برنامه ریزی زمان‌بندی شده چارچوب کلی این شبکه تعیین شده و طراحی مفهومی آن نیز به پایان رسیده است"، گفت: "تاکنون به کاربران خانگی اینترنت ملی ارائه نمی‌شد و شاید به این دلیل برای مردم ملموس نبوده است اما از ابتدای شهریور امسال اینترنت ملی جایگزین شبکه اینترنت جهانی خواهد شد."
به گزارش ایسنا، وزیر ارتباطات تأکید کرده است که از شهریور سال جاری، شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌های اینترنت نیز، تنها می‌توانند اینترنت ملی یا همان اینترانت کشوری را ارائه دهند.
وزیر ارتباطات در سال گذشته، درباره این که آیا با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، اینترنت از حوزه ارتباطات بدون مرزی حذف می‌شود، گفته بود: ‌این کار امکان‌پذیر نیست؛ اما اگر در آینده توانستیم تمام محتوای مورد نیاز را به میزبانی داخلی و در شبکه ملی اطلاعات بگذاریم، ممکن است دسترسی به اینترنت خود به خود حذف شود.
اما این مقام ارشد دولتی، طی روزهای اخیر، خبر از راه اندازی اینترنت ملی داده و در حاشیه نشست هم‌اندیشی و راهبردی طرح ملی خرید اعتباری (میزان) در مرکز همایش‌های بین المللی سازمان صدا و سیما، در خصوص شبکه اینترنت ملی گفته است: "طبق برنامه ریزی زمان‌بندی شده چارچوب کلی این شبکه تعیین شده است و طراحی مفهومی آن نیز به پایان رسیده است.”
رضا تقي پور ادامه داد: اجرای جزئی این شبکه نیز در شهریور ماه سال گذشته صورت گرفت همچنین در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌های دولتی برای برقراری ارتباط بین دفاتر خود از اینترنت ملی استفاده می‌کنند و همچنین برخی از مدارس نیز از اینترنت ملی استفاده می‌کنند.
وی افزود: تاکنون به کاربران خانگی اینترنت ملی ارائه نمی‌شد و شاید به این دلیل برای مردم ملموس نبوده است اما از ابتدای شهریور امسال اینترنت ملی جایگزین شبکه اینترنت جهانی خواهد شد.
این مقام ارشد دولتی در ادامه گفت: هم‌اکنون متقاضیان اینترنت ملی (اینترانت کشوری) می‌توانند برای اخذ این سرویس به مخابرات‌ استانی مراجعه نمایند.
وزیر ارتباطات در ادامه تأکید کرد: از شهریور سال جاری نیز شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌های اینترنت تنها می‌توانند اینترنت ملی یا همان اینترانت کشوری را ارائه دهند.
به گفت تقی پور، مباحثی چون امنیت و حفظ اطلاعات در درون کشور نیز با اجرای اینترنت ملی تحقق می‌یابد و به ادعای وی "پایدار کردن شبکه اینترنت ملی و استفاده از اطلاعات ذخیره شده در آینده" از دیگر مزیت‌های آن است.
 گفتنی است،همزمان سایت جوان آنلاین گزارش داده و اذعان کرده است که براساس آمارهای سایت NetIndex از میان ۱۷۰کشور جهان، کشور ایران در رتبه ۱۶۴ میانگین سرعت اینترنت قرار گرفته است که برخی از کشور‌هایی که از ما جلوتر هستند شامل: افغانستان هشت رتبه بالاتر از ما، عراق ۱۰ رتبه بالاتر از ما، مغولستان ۱۲۰ رتبه بالاتر از ما و قرقیزستان ۱۱۵ رتبه بالاتر از ایران هستند.
این در حالی است که قیمت اینترنت در ایران گران‌ترین قیمت ممکن در دنیا به نسبت سرعت و کیفیت و حجم دانلود است.



جـــرس:
 در ادامه چالش میان مجلس با دولت بر سر نحوه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس شورای اسلامی تقاضای جمعی از نمایندگان مبنی بر ارجاع تخلف دولت در اجرای این طرح را با حضور مسئولان دستگاههای مختلف بررسی می کند.
به گزارش مهر، بررسی تقاضای جمعی از نمایندگان مجلس مود اعمال ماده ۲۳۳ آئین نامه داخلی مجلس موضوع تخلف از قانون هدفمندی یارانه ها با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، کارشناسان دیوان محاسبات کشور، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و مسئولان سازمان هدفمندسازی یارانه ها در دستور کار جلسه روز دوشنبه کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی قرار دارد.
بر اساس این گزارش، غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی در سال جدید از تدوین گزارش این کمیسیون از اجرای فاز اول و دوم قانون هدفمندی یارانه ها طبق ماده ۲۳۳ آیین نامه داخلی برای ارائه به قوه قضائیه خبر داده بود.
همچنین آذر ماه سال گذشته گزارش کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس در خصوص تخلفات دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در صحن علنی مجلس قرائت شد بر اساس این گزارش عدم تامین کامل منابع مورد نیاز قانون هدفمند سازی یارانه ها از محل اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی منجر به انباشته شدن کسری حدود ۱۵۰ هزار میلیارد ریال خواهد شد.
کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی در این گزارش ده مورد تخلفات قانونی در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را بررسی کرده بود.
پس از قرائت این گزارش در صحن علنی مجلس رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس خبر داد که علی لاریجانی رئیس مجلس در نامه‌ای به وی بر بررسی گزارش این کمیسیون در مورد نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها طبق آیین نامه برای ارسال به قوه قضائیه تاکید کرده است.





جـــرس: در حالیکه پیش از این اعلام شده بود موضوع استیضاح وزیر کار توسط مجلس، به هیئت حل اختلاف واگذار شده است، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه "طرح موضوع استیضاح وزیر کار عملا در هیات حل اختلاف منتفی است"، گفت: تلاش ما برگزاری جلساتی با وزیر کار و مرتضوی است در صورتی که نتیجه این جلسات برکناری مرتضوی باشد اصراری بر استیضاح نیست.
به گزارش مهر، پرویز سروری با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر طرح موضوع استیضاح وزیر کار به دلیل انتصاب مرتضوی در هیات حل اختلاف، گفت: در این باره صحبت های شد و برخی نمایندگان نظرشان این بود که چنین مسیری هم برای پیگیری موضوع وجود دارد.
وی ادامه داد: اما علی لاریجانی در اظهار نظری گفت که این موضوع ربطی به هیات حل اختلاف ندارد، بنابراین فکر می کنم عملا بحث مطرح شدن این موضوع در هیئت حل اختلاف منتفی است.
رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس اضافه کرد: تلاش ما این است که جلساتی با وزیر کار و مرتضوی داشته باشیم اگر در این جلسات به توافق برسیم و آنها قانع شوند که خودشان این موضوع را با برکناری مرتضوی حل کنند ما اصراری بر انجام استیضاح نداریم در غیر این صورت چاره ای جز استیضاح وزیر نیست.
سروری گفت: ظرف امروز و فردا جلسه با وزیر کار و مرتضوی برگزار خواهد شد.
گفتنی است، پس از انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی جمعی از نمایندگان مجلس نسبت به این انتصاب انتقاد کردند و دلیل آن را عدم تجربه و تخصص مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی و همچنین پرونده مفتوح وی در قوه قضائیه عنوان کردند.
معترضان به این انتصاب اعلام کردند در صورتی که وزیر از تصمیم خود منصرف نشود وی را استیضاح خواهند کرد.
سرانجام طرح استیضاح وزیر کار با بیست امضاء روز چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد.
پس از اعلام وصول اعلام شد رئیس دولت در نامه ای به محمود هاشمی شاهرودی رئیس شورای حل اختلاف و تنظیم روابط قوا، خواستار بررسی موضوع استیضاح وزیر کار در این هیات شده بود. از سوی دیگر رئیس مجلس با تأکید تلویحی بر استیضاح وزیر، اعلام کرد در این زمینه بن‌بستی وجود ندارد که نیازی به ارجاع آن به شورای حل اختلاف باشد.
اما دخالت غیرمستقیم رهبری در این امر و تاکید بر خواباندن غائله، موضوع استیضاح وزیر کار را در مُحاق قرار داده است.






جـــرس: 
رییس جمعیت ماهیگیران عراق در بصره ادعا كرد گارد ساحلی ایران در آب‌های منطقه‌یی پنج تن از صیادان عراقی را دستگیر كرده است.
به گزارش ایسنا، بدران عیسی التمیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد: گشتی‌های متعلق به گارد ساحلی ایران عصر روز پنجشنبه پنج ماهیگیر عراقی را در حالی كه در قایق‌های‌شان در منطقه اروند بودند، دستگیر كردند.
بنا بر ادعای التمیمی، این دستگیری در آب‌های منطقه‌یی عراق انجام شده است.
هنوز مقامات جمهوری اسلامی این خبر را تایید یا تکذیب نکرده اند.




دبیر کل سازمان ملل متحد، خشونت ماموران حکومتی سوریه را محکوم کرد
جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، روز جمعه، ششم آوریل، به شدت از دور تازه حملات نیروهای وفادار به حکومت بشار اسد به شهروندان سوريه انتقاد کرده و گفته است، دولت سوريه فورا و بدون قید و شرط کلیه عملیات نظامی علیه شهروندان سوری را متوقف کند.
به گزارش رادیو اروپای آزاد، دفتر بان کی مون در بيانيه ای اعلام کرد: "(آقای بان) به شدت دور تازه تشديد خشونت را محکوم می کند."
در ادامه اين بيانيه آمده است: "او (دبيرکل سازمان ملل) از حمله نيروهای دولتی سوريه به غيرنظاميان بی گناه، از جمله زنان و کودکان، ابراز تاسف می کند، اين در حالی است که دولت سوريه متعهد شده که به استفاده از سلاح های سنگين در مراکز شهری و پر جمعيت پايان دهد."
دفتر دبيرکل سازمان ملل متحد می گويد، دهم آوريل به مثابه مهلت اجرای تعهدات حکومت سوريه برای آتش بس و خروج نيروها است، ولی نمی توان به عنوان عذری برای تداوم کشتار از آن استفاده کرد.
بر اساس این گزارش، دست کم ۲۷ نفر در خشونت های روزجمعه کشته شده اند. اين در حالی که قرار است حکومت بشار اسد تا چهار روز ديگر در چارچوب طرح صلح کوفی عنان، نماينده سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه، آتش بس را اجرا کرده و نيروهای ارتش و سلاحهای سنگين را از مناطق شهری خارج کند.
در بيانيه بان کی مون همچنين تصريح شده است: "مقامات سوريه به طورکامل مسئول نقض جدی حقوق بشر و قانون بشر دوستانه بين المللی هستند."
در ادامه اين يبانیه آمده است: "دبيرکل سازمان ملل متحد از دولت سوريه می خواهد فورا و بدون قيد شرط کلیه عمليات نظامی را عليه مردم سوريه متوقف کند."
شورای امنيت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به اتفاق آراء طرح شش ماده ای کوفی عنان برای پايان دادن به خشونت ها در سوريه را مورد تاييد قرار داد.
دولت سوریه موافقت خود را با اين طرح صلح اعلام کرده و قرار است این طرح صلح را از روز دهم آوريل امسال، به عنوان ضرب‌الاجل برای برقراری آتش‌بس اجرا کند.
این در حالی است که مخالفان حکومت بشار اسد می گویند، نشانه‌های کمی از تمایل حکومت برای اجرای این طرح صلح موجود است، بلکه حکومت بشار اسد در صدد است با کسب زمان، کنترل اوضاع را در دست بگیرد.
سازمان ملل متحد می گويد از زمان آغاز نا آرامی ها در سوريه از ماه مارس سال گذشته تاکنون دست کم ۹ هزار نفر کشته شده اند، اين در حالی است که دولت سوريه می گويد در اين مدت بيش ۶ هزار نفر از جمله ۲ هزار و ۵۶۶ نظامی کشته شده اند.
بی‌بی‌سی در خبری روز شنبه گزارش داده است که با نزدیک شدن موعد ضرب‌الاجل در سوریه برای پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور، برخوردها در شهر حمص و چند منطقه دیگر افزایش یافته است.





جـــرس: به مناسبت چهارصدمین روز حصر خانگی راهبران جنبش سبز، جمعی از فرزندان شهدا و ایثارگران انقلاب، با صدور بیانیه ای، خواستار تلاش برای آزادی رهبران جنبش سبز و تمامی زندانیان سیاسی دربند و همچنین افزایش آگاهی رسانی عمومی و اتحاد و یكپارچگی بیشتر برای "مبارزه با خوی جنگ طلبی حكومت و رواج فقر و فساد و تباهی" موجود شدند.
بنا به گزارش های رسیده به جرس، در بیانیه جمعی از فرزندان شهدا و ایثارگران انقلاب اسلامی، با بیان اینکه "چهارصد روز از حصر رهبران جنبش سبز در حالی می گذرد و حكومت روز به روز به زوال نزدیك تر می شود و پایه های قدرت سست و پوشالی اش كه ناشی از دروغ گویی و جنایت در حق مردم بود، سریع تر از گذشته فرو می ریزد"، خاطرنشان شده است "شنیده ایم كه بارها از سوی رهبری نمایندگانی برای مذاكره با رهبران جنبش سبز و معامله با آنها فرستاده شده است. اما رهبران جنبش ، مردم را به پست و ریاست و ثروت و قدرت نفروختند."
همچنین در این بیانیه آمده است "حكومت قصد دارد با بازی سیاسی و عوام فریبانه جدید، خود را برای انتخابات خرداد سال آینده آماده كند. و در آستانه انتخابات بیاید و بگوید بیایید اختلاف ها را كنار بگذاریم. دیگر دولت سابق روی كار نخواهد بود و دولت جدید و مردمی ، با نیروهای تازه نفس و البته جوان روی كار خواهد آمد. حال آنكه همانگونه كه همه ما می دانیم این نیروها ،نوكران حكومت در سركوب اعتراضات مردمی و یا سران و همفكران شان خواهند بود."
بیانیه جمعی از فرزندان شهدا و ایثارگران انقلاب اسلامی همچنین آورده است: "جنبش سبز مردمی باید در این ماه ها با افزایش آگاهی رسانی خود -علی رغم سانسور شدید و كاهش ارتباطات بوسیله اینترنت و ماهواره و خفقان شدید- زمینه برملا شدن اهداف پلید حكومت را فراهم سازد. بطور قطع و یقین مهمترین وظیفه طرفداران جنبش سبز در این ماه ها، تلاش و فشار به حكومت برای آزادی رهبران جنبش سبز و عزیزان زندانی بخصوص زنان و مادران فداكار خواهد بود. اگر این تلاش مستمر نباشد و در چند ماه آینده به نتیجه نرسد، حكومت حداقل تا مهر سال ۹۲ زمینه آزادی آنها را فراهم نخواهد ساخت.و فشارها را بر آنها بیشتر خواهد كرد."
در این بیانیه تاکید شده است که "اما وظیفه دانشجویان و دانشگاهیان طرفدار جنبش در این ماه های منتهی به مرداد ماه بیش از گذشته است. چرا كه آنها جز اركان اصلی آگهی رسانی و مبارزه مدنی با اقدامات خصمانه حكومت بوده اند. اگرچه امسال توسط حكومت به نام سال حمایت از تولید داخلی نامیده شده، اما مطمئنا برای آنها جز فشار بیشتر و ورشكستگی های گسترده تربرای كاگران و كارفرمایان چیزی به ارمغان نخواهد داشت، چرا كه از همین ابتدای سال غول های اقتصادی تحت سلطه مسئولین حكومتی و عواملشان خود را محق تر از دیگر شركت ها دانسته و در كسب عواید دولتی و حكومتی خود را آماده كرده اند."
در ادامه اظهار شده است: "پزشكان و مهندسین و متخصصان وهنرمندان،ورزشكاران و كسبه و بازاریان نیز همچون گذشته وظیفه سنگینی بر عهده دارند.
یادمان نرفته است كه آنها در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بازیگر اصلی میدانی بودند كه در برابر مقاصد پلید حكومت ایستادند و مردم را تنها نگذاشتند.
امسال،سال مهمی برای جنبش سبز خواهد بود.
سالی كه باید با تلاش بیشتر برای آزادی رهبران جنبش سبز و عزیزان در بند زندانهای رژیم و افزایش آگاهی رسانی عمومی و اتحاد و یكپارچگی بیشتر برای مبارزه با خوی جنگ طلبی حكومت و رواج فقر و فساد و تباهی رنگ و بوی انقلابی و مردمی تری بخود بگیرد."



جـــرس:
 آیت الله العظمی بیات زنجانی خاطرنشان کرد که "حکومت برای حفظ قدرتش، اگر لازم ببیند به هیچ کسی رحم نمی کند، حتی به حضرت زهرا. کما اینکه چند سال بعدش به فرزند زهرا در کربلا هم رحم نکرد."
محسن بیات زنجانی، پسر این مرجع تقلید مردمی، در وبگاه شخصی خود با اشاره به یکی از جلسات اخیر درسی معظم له نوشت: "مدتی قبل و در جریان توصیۀ پدر در کلاس درس پیرامون تحقیق و بررسی طلاب در ایام تبلیغ دربارۀ شخصیت حضرت زهرا(س)، یکی از طلاب که عازم یکی از استان های جنوبی کشور بود با اشاره به نقل قول های مختلف از علما دربارۀ چگونگی شهادت حضرت زهرا(س)، رو به پدر سؤالی رو بدین شکل مطرح کرد که از محضر یکی از علما شنیده که بعید است اظهاراتی که در تاریخ از شکل برخورد با حضرت زهرا(س) شده با این شدت درست باشد چراکه حضرت، دختر پیامبر اسلام بوده و هنوز زمان زیادی از رحلت پیامبر نگذشته بوده و طبعاً این برخوردها نمی توانسته در این فاصلۀ کم بوجود آمده باشد.
پدر در پاسخ به این صحبت رو به اون طلبه کردند و گفتند: خارج از اسناد غیر قابل خدشه ای که از فریقین نقل شده و گواهی بر برخوردهاست ولی این حرف هم نشان می دهد آن بزرگواری که از ایشان این حرف را نقل می فرمائید، آدم سیاسی ای هم نیست! طلبه در واکنش به این فرمایش پدر گفت: چطور؟ و پدر ادامه دادن: آدم سیاسی این را می داند که حکومت برای حفظ قدرتش، اگر لازم ببیند به هیچ کسی رحم نمی کند حتی به حضرت زهرا(س)، کما اینکه چند سال بعدش به فرزند زهرا(س) در کربلا هم رحم نکرد.





وزیر ارتباطات دولت اصلاحات: 
جـــرس:
 وزیر ارتباطات دولت اصلاحات، پیرامون چالش های رخ داده در این حوزه و پهنۀ اینترنت طی ۶ سال اخیر می گوید: "افراط و تفریط های موجود برای اینترنت باعث شده ما وضعیت مناسبی در این بخش نداشته باشیم."
به گزارش تارنمای «بهار»، سید احمد معتمدی که تقریبا ۱۱ سال پیش تصدی مقام وزیر را در وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات محمد خاتمی برعهده گرفت، اولین وزیری به شمار می آید که نقش کلیدی در توسعه ارتباطات کشور به ویژه اینترنت و تلفن همراه داشته است.
وی طی گفتگویی پیرامون حوزه ارتباطات در کشور، و حساسیت‌‌های سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی می گوید: "در ایران علاوه بر مسائل سیاسی مسائل فرهنگی این بخش نیز مدنظر است و به دلیل ماهیت نظام و انقلاب می‌توانیم بگوییم قوی‌تر از کشور‌های دیگر به آن توجه می‌شود. در کشور‌های غربی نیز اگر بگوییم به ارتباطات از جنبه فرهنگی آن اهمیت داده نمی‌شود اما بحث سیاسی آن مدنظر دولت‌‌‌ها است. در گذشته تن‌ها وسیله ارتباطی تلفن ثابت بود که بیشتر از جنبه‌‌های امنیتی به آن نگاه می‌شد تا سیاسی؛ اما با آمدن اینترنت و تلفن همراه و تلفیق این دو و نیز سرویس‌‌هایی اس ام اس و ام ام اس، که روی موبایل عرضه شد این مباحث ابعاد وسیع‌تری به خود گرفت؛ البته این حساسیت‌‌‌ها در عین حال که می‌تواند در جا‌‌هایی به فرصت تبدیل شود از طرفی نیز می‌تواند به عنوان یک تهدید تلقی شود ."
وزیر دولت اصلاحات پیرامون اعمال محدودیت های حاضر در این حوزه می گوید "در آن زمان در زمینه مباحث فرهنگی همه اتفاق نظر داشتند که باید محدودیت‌‌هایی برای دسترسی کاربران اعمال و با آن برخورد شود اما بیشتر اختلاف نظر‌‌‌ها مربوط به مباحث سیاسی بود چرا که عده‌ای معتقد بودند که نباید هیچ محدودیتی برای کاربران این حوزه وجود داشته باشد و برخی دیگر نیز معتقد بودند که باید بیش ازحد نیاز سایت‌‌های اینترنتی مسدود شود... مباحث مربوط به موبایل هم شروع شده بود چون ما اس ام اس را راه انداخته بودیم البته اینترنت هم آن زمان تازه راه افتاده بود و هنوز خیلی گسترش پیدا نکرده بود اما با این وجود عمده مباحث مربوط به اینترنت بود و هرچه پیش تر می‌رفتیم نیز این مشکلات بیشتر می‌شد."
وی در پاسخ به این سوال که "در زمان تصدی شما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وضعیت کاربران اینترنت به چه نحو بود؟"، گفت: "زمانی که من کارم را در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شروع کردم ۲۰۰ هزار نفر بیشتر کاربر اینترنت در کشور نبودند و ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر هم موبایل داشتند و به دلیل این تعداد انگشت‌شمار، حساسیت‌‌‌ها برای استفاده از این تکنولوژی هم زیاد نبود اما رفته رفته و با افزایش تعداد کاربران این حساسیت‌‌‌ها نیز افزایش یافت؛ زمانی که ما دولت را تحویل دادیم به بیش از ۷ میلیون کاربر اینترنت و ۷.۵ میلیون کاربر موبایل رسیده بودیم. البته به دلیل شبکه سازی انجام شده اگر آن زمان ۲۰ میلیون پورت اینترنت دایل آپ هم تقاضا می‌شد مشکلی برای ارائه آن وجود نداشت."
معتمدی در خصوص کنترل حوزه های ارتباطات توسط نهادهای امنیتی – قضایی در دوره خود گفت : "ما توانستیم به افرادی که دغدغه‌‌هایی برای حضور اینترنت درایران داشتند که بخشی از آن درست بود و بخشی هم افراطی بود این اطمینان را بدهیم که براساس قوانین و در چارچوب اصول می‌توان ارتباط با دنیا را داشت و از توسعه جا نماند. درآن زمان برای مسدود کردن سایت‌‌هایی که قوانین را رعایت نمی‌کردند طبق ضوابط شورای امنیت و امنیت ملی عمل می‌کردیم و با مکاتبه یک مسئول سایت را نمی‌بستیم بنابراین این موضوع از مسدود شدن بسیاری از سایت‌‌های اینترنتی به دلیل سلائق شخصی جلوگیری می‌شد. در واقع ما در چارچوب ضوابط شورای عالی امنیت ملی که به تصویب رسیده بود عمل می‌کردیم؛ این مشکل را در شنود تلفن ثابت و همراه هم داشتیم که در همان مصوبه شورای عالی امنیت ملی گفته شده بود که صرفا با حکم قاضی شنود این کار قابل انجام است و مستقیم نیز به روسای مخابرات گفته بودیم که اگر چنین حکمی‌برای شما آمد اجرا کنید؛ اما اگر حکمی برای شنود مکالمات از جای دیگری آمد موظف هستید که به ما منعکس کنید و آن را عمل نکنید. با این وجود شنود مکالمات در موارد خاص تنها از یک کانال و با حکم قاضی شنود و به صورت کنترل شده و صحیح صورت می‌گرفت که این امر به نفع منافع ملی انجام می‌شد. شنود مکالمات در همه دنیا اتفاق می‌افتد و مصالح و امنیت کشور‌‌‌ها را در بردارد اما ما معتقد بودیم که این باید ضوابط و چارچوبی داشته باشد و در این زمینه هم خیلی موفق عمل کردیم چرا که قاضی شنود بنا بر تشخیص خود خیلی محرمانه و مستقیم عمل می‌کرد و افراط و تفریطی در کار نبود.
به طور کل ما در اینترنت، تلفن ثابت و همراه سعی کردیم قانونمدار عمل کنیم و حتی اگر اعتقادی به موضوع نداشتیم طبق قانون عمل می‌کردیم چرا که معتقد بودیم سلیقه شخصی وزیر یا دولت نباید در این مسائل دخیل باشد."
 این استاد دانشگاه با تایید این موضوع که "عده ای بودند که دوست داشتند سلائق شخصی شان را در اینترنت و موبایل تحمیل کنند؟"، گفت: "افرادی بودند که برخی موانع برایمان درست می‌کردند مثلا یک ارگانی معتقد بود که نباید زیرنظر وزارت اطلاعات و قاضی شنود کار کند و می‌گفتند که ما خودمان قاضی شنود داریم اما ما به دستورات آنها عمل نمی‌کردیم؛ به هر حال به نظر خودمان جلوی افراط و تفریط را در حوزه اینترنت گرفتیم و این باعث شد اینترنت در ایران راه بیفتد و الا امروز شما اینترنت نداشتید."
وی در خصوص وضعیت فعلی این حوزه می گوید: "الان این افراط و تفریط برای اینترنت وجود دارد و به نظر من این موضوع باعث شده ما وضعیت مناسبی در این بخش نداشته باشیم؛ در زمان ما مسائل خلاف در اینترنت بهتر کنترل می‌شد و در عین حال افراد هم آن را احساس نمی‌کردند و کاربران در استفاده از اینترنت احساس رضایت داشتند با اینکه امکانات فنی از امروز به مراتب کمتر بود. به همین خاطر به نظر می‌رسد آن وفاق لازم بین دستگاه‌‌های ذیربط وجود ندارد و این مسئله مانع توسعه این بخش شده است."
وزیر دولت اصلاحات در مورد مسدود کردن سایت‌های اینترنت و فیلترینگ می گوید: "آن زمان ما که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تصمیم‌گیری فیلتر سایت‌های اینترنتی نقشی نداشت و خودمان هم علاقه‌ای به این موضوع نداشتیم؛ همانطور که می‌دانید وزارت ارتباطات یک وزارتخانه فنی است و براین اساس ما علاقه‌ای نداشتیم که به دنبال سایت‌های خلاف بگردیم؛ براین اساس و برای اینکه سلیقه‌ای عمل نشود با مصوبه شورای انقلاب فرهنگی کمیته‌ای با حضور نمایندگان ارگان‌های مرتبط برای تعیین مصادیق فیلترینگ تشکیل شد که نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به عنوان ناظر در این کمیته حضور داشت. الان هم فکر می‌کنم همان اتفاق می‌افتد. یعنی این کمیته مصادیق را ابلاغ می‌کند و وزارت ارتباطات از آنجایی که ابزار‌های فنی را در اختیار دارد آن را اجرا می‌کند. ما هیچ مسئولیتی در چون و چرای فیلتر سایت‌های اینترنتی نداشتیم؛ آن زمان دو نفر از اعضای دولت در آن کمیته بودند که دیدگاه‌هایشان هم مشخص بود و الان هم که دولت عوض شده است طبیعی است که دیدگاه‌‌‌ها عوض شده و مصادیق تغییر می‌یابد... ما معتقد بودیم به جای مسدود کردن و محدود کردن، هرچه اطلاع‌رسانی دقیق‌تر و بهتری صورت گیرد به نفع دولت و به نفع مردم است؛ به نظر من لازمه اعتماد، اطلاع‌رسانی است و اگر مردم اعتماد لازم را نداشته باشند و به دولت اعتماد نکنند نسبت به دور زدن دولت اقدام می‌کنند و مسیر تازه‌ای برای خود پیدا می‌کنند. براین اساس استفاده از ابزار‌های فیلترشکن در این راستا در کشور باب شده است."
دکتر معتمدی تاکید کرد: "افراط‌‌هایی که درسیاستگذاری‌‌های این بخش می‌بینیم باعث شده کاربران رضایت چندانی نسبت به استفاده از ابزار‌های فناوری ارتباطی نداشته باشند. برای مثال چندی قبل یکی از مسئولان گفته بود که اینترنت در واقع ابزار جاسوسی نیست بلکه خود جاسوس است خوب این تفکر کاملا افراطی است و به نظر من کاملا اشتباه است و من تعجب می‌کنم که اینچنین اظهاراتی عنوان می‌شود؛ اگر اینترنت نبود صدای خودمان را چطور به دنیا می‌رساندیم؟ مگر به خاطر خلاف یک عده می‌توان نعمت داشتن این فناوری را از دیگر مردم سلب کرد؟ این را من نوعی کوته‌نظری تلقی می‌کنم؛ این طور باشد باید تلفن را نیز جمع آوری کنند چون از طریق آن هم خلاف امنیتی و هم خلاف سیاسی اتفاق می‌افتد. این طور باشد نگذاریم هواپیما هم پرواز کند چون ممکن است خلاف کاری سوار هواپیما شود. با این وجود حتی باید جلوی ساخت چاقو را هم بگیریم چون ممکن است به عنوان ابزار آزار مردم مورد استفاده قرار گیرد؟ در این عصر نمی‌توان جلوی ورود تکنولوژی را گرفت همانطور که نتوانستند جلوی ورود ماهواره را بگیرند."
این فعال اصلاح طلب در مورد طرح شبکه ملی اینترنت می گوید: "متاسفانه هم اکنون در کشور ما اینترنت را امنیتی کرده و کنترل آن را از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گرفته‌اند؛ در زمان ما دولت و وزارت ارتباطات با قوانینی که وجود داشت این بخش را کنترل می‌کرد و اجازه نمی‌داد هرکس هر کاری که می‌خواهد در این راستا انجام دهد؛ شکی نیست که آن زمان هم اگر اینترنت را می‌دانند به وزارت اطلاعات از منظر امنیتی به آن نگاه می‌کرد و اگر به وزارت دفاع می‌سپردند از بعد دفاعی آن را می‌دید. اینترنت ملی خیلی معنی ندارد چون شبکه‌‌های اینترنت همه‌شان ملی هستند اما با یک پروتکلی همه‌شان به هم وصل می‌شوند و جنبه جهانی پیدا می‌کنند به همین دلیل هر شبکه‌ای در هر کشوری می‌تواند ملی تلقی شود و زمانی که به هم وصل می‌شوند ارتباطات جهانی شکل می‌گیرد."



اخراج نظامیان وابسته به علی عبدالله صالح از ارتش یمن

گروهی از نظامیان وابسته به علی عبدالله صالح، دیکتاتور معزول یمن، از جمله برادر و برادرزاده وی، از ارتش این کشور اخراج شدند.
بر اساس گزارش رسانه‌های رسمی یمن، رئیس جمهور این کشور چندین نظامی ارشد وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن را برکنار کرده است.
به گزارش خبرگزاری سبا، برادر صالح از جمله افرادی بوده که از سمت خود کنار گذاشته شده است. او فرمانده نیروی هوایی یمن بود.
عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن، در چارچوب توافقنامه انتقال قدرت در این کشور، موظف به اعمال اصلاحات در ارتش این کشور بوده است. او به دنبال امضای این توافقنامه از سوی علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن، در فوریه گذشته بر سر کار آمد.
صالح ۳۳ سال رئیس جمهور یمن بود، اما به دنبال تداوم اعتراضات ضددولتی در این کشور، سرانجام اواخر سال گذشته، با اجرای توافقنامه انتقال قدرت در یمن موافقت کرد. طبق این توافقنامه، عبدربه منصور هادی که پیش از این، معاون صالح بود، با برگزاری انتخاباتی در ماه فوریه گذشته به عنوان رئیس جمهور یمن انتخاب شد. این انتخابات، تنها یک نامزد ریاست جمهوری داشت.
روز جمعه، ششم آوریل، صدها هزار نفر از مردم یمن با شرکت در تظاهراتی، خواهان اصلاحات در ارتش این کشور شدند. خبرگزاری سبا به نقل از احکامی که از سوی دولت صادر شده، گزارش داده است که محمد صالح الاحمر، فرمانده نیروی هوایی یمن که برادر ناتنی علی عبدالله صالح است و طارق محمد عبدالله صالح، فرمانده گارد ریاست‌جمهوری یمن که برادرزاده صالح است، هر دو از سمت‌های خود برکنار شده‌اند.




منابع بانکی اسیر خواسته‌های رییس دولت شده است

علی عباسپور ضمن انتقاد شدید از اقدام غیرقانونی دولت در برداشت خودسرانه پول از حساب بانک‌ها، گفت: کار دولت در برداشت ها واقعا تخلف است؛ ما از ابتدا در مجلس پیش بینی کرده بودیم که دولت وقتی به درآمدهای حاصل از هدفمند کردن یارانه ها نرسیده است، می آید از چنین راه هایی برای رساندن پول به مردم استفاده می کند.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با اعتدال همچنین تاکید کرد: رشد نقدینگی کمر اقتصاد کشور را می شکند و دولت در این زمینه مقصر است ؛ قانون هدفمندی اجرا نمی شود و دولت هدفمندی یارانه ها را صرفا برای پول دادن به مردم استفاده می کند و این هم تنها برای رای جمع کردن است و نه چیز دیگر.
عباسپور ادامه داد: علی رغم اینکه منابع بانکها باید صرف تسهیلات و حمایت از تولید صرف شود ، دولت به شکل غیر قانونی از بانک ها برداشت می کند ؛ این مساله هیچ کجای قانون نیامده است و این تخلف دولت است.
وی در ادامه به بی فایده بودن سوال از احمدی نژاد در این زمینه اشاره کرد و گفت: نهایت این تخلف دولت نیز در پاسخ به سوال نمایندگان این می شود که دولت صحن مجلس را به یک برنامه فکاهی تبدیل کند!
عباسپور در خاتمه گفت: این مساله تخلف بدیهی دولت است؛ در هدفمندی یارانه ها قرار بود منابع دولتی آزاد شود تا در راه توسعه ملی به کار گرفته شود ، عکس این اتفاق افتاد و منابع بانکی اسیر خواسته های رییس دولت شده است و این تخلف باید از سوی مجلس پی گیری شود ؛ این مساله ضعف اقتصادی دولت را نمایان می کند که باید با آن برخورد شود.




کار به جایی رسیده که برای حرف زدن در خانه سینما هم باید اجازه بگیریم

مراسم تشییع پیکر مرحومه فاطمه طاهری، هنرمند پیشکسوت سینما، صبح امروز ۱۹ فروردین درحالی از مقابل خانه هنرمندان و در یک هوای بارانی با حضور جمعی از هنرمندان برگزار شد که سخنرانان با انتقاد از رفتار دولت با هنرمندان و خانه سینما؛ بر لزوم توجه بیشتر به مشکلات اهالی سینما در هنگام حیات تاکید کردند.
به گزارش ایلنا، ملکه رنجبر، بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون و از دوستان فاطمه طاهری، با انتقاد از برگزاری چنین مراسم‌‌هایی با حضور اندک هنرمندان و مدیران گفت: هنرمندانی که امروز در مراسم تشییع دوستان و همکاران خود شرکت نمی‌کنند آیا تصور نمی‌کنند که یک روزی نوبت خودشان نیز ‌می‌شود‌؟
وی ادامه داد: امروز وضعیت بسیاری از هنرمندان خوب نیست و آنها حتی در هنگام مرگ نیز تنها هستند.
حسین قاسمی وند، بازیگر تئاتر و سینما، نیز گفت: امروز شاکریم که اگر خانه سینما وجود ندارد اما خانه هنرمندان وجود دارد. متاسفانه گروهی ساختمان استودیو ایران فیلم و خانه سینما را از هنرمندان گرفتند و شرایط به گونه‌ای شده که ما برای ورود به خانه سینما و حرف زدن در آن باید اجازه بگیریم.
علی دهکردی، بازیگر سینما و عضو شورای مرکزی انجمن بازیگران سینما نیز گفت: از همه کسانی که در این مراسم حضور پیدا کردند و از مدیران خانه هنرمندان تشکر ‌می‌کنم که باوجود آنکه خانه سینما وجود ندارد اما مکانی برای برگزاری مراسم‌های هنرمندان وجود دارد.
رضا بنفشه‌خواه نیز گفت: مراسم‌های تشییع تبدیل به مکانی شده که حرف‌های تکراری بزنیم اما بگذارید باز بگویم که ما باید در زمانی که زنده هستیم؛ قدر یکدیگر را بدانیم.
اسماعیل خلج، کارگردان و بازیگر تئاتر، نیز با تمجید از اخلاق مرحوم طاهری گفت: من به مدت ۳۰ سال با ایشان همکار بودم. ایشان هنرمند خوبی بود و در بسیاری از کارهایی که من کارگردانی کردم؛ حضور پیدا کرده بود.
در این مراسم هنرمندانی همچون مریلا زارعی‌، گیتی معینی، بهزاد رحیم خوانی، رضا بنفشه خواه و فرامرز روشنایی حضور داشتند و پیکر مرحومه طاهری به قطعه هنرمندان هدایت شد.




نگرانی دولت از تبعات روانی قیمت جدید نان

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصمیم دولت درباره قیمت گندم برای سال ۹۱ در هفته جاری خبر داد و در عین حال در خصوص احتمال افزایش قیمت نان گفت: با توجه به اینکه ممکن است افزایش قیمت نان تبعات روانی داشته باشد هنوز در این خصوص تصمیم‌گیری نشده است.
عباس قبادی مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه قیمت گندم نسبت به سال قبل افزایشی خواهد بود، گفت: قیمت نان و گندم با پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی و تصمیم دولت در این هفته تعیین می شود.
وی افزود: باید قیمتی را برای گندم تعیین کنیم تا ارزان‌بودن آن باعث نشود تا گندم به عنوان جو و کاه در دامداری‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص حدود قیمت گندم اظهار داشت: روال کار به این صورت است که قیمت گندم هر سال براساس قیمت سال قبل بعلاوه عدد تورم خواهد بود لذا قیمت گندم نسبت به سال قبل اندکی افزایش خواهد داشت.
وی افزود: در حال حاضر قیمت جهانی گندم در هر تن ۲۸۰ دلار که با هزینه حمل ۳۳۰ دلار تمام می‌شود.
قبادی در واکنش به این سؤال که قیمت نان به چه صورتی تعیین می‌شود گفت: قیمت نان با توجه به قیمت گندم تعیین می‌شود و سیاست ما این است که قیمت‌گذاری‌ها به عهده تشکل‌ها گذاشته شود.
وی افزود: با توجه به اینکه ممکن است افزایش قیمت نان تبعات روانی داشته باشد هنوز در این خصوص تصمیم‌گیری نشده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سؤال که آیا مجوزی برای واردات گندم در سال جاری صورت گرفته است یا خیر گفت: واردات گندم مجوز نمی‌خواهد و با تعرفه ۵ درصد هر کسی می‌تواند گندم وارد کند.




» آرزوی نوروزی وکیل زندانی در بند 350 برای ملت ایران

شعر عبدالفتاح سلطانی از اوین؛ بده دستت به من، فرزند ایران

عبدالفتاح سلطانی وکیل برجسته دادگستری که این روزها در بند ۳۵۰ زندان اوین دوران محکومیت ۱۸ ساله ی خود را میگذراند در شعری سروده است:
بده دستت به من، فرزند ایران! / به پا خیزیم با یاد دلیران / سرود عشق و آزادی بخوانیم / ز میهن دیو و دد بیرون برانیم
به گزارش کلمه، این زندانی سیاسی که به اتهام «تبلیغ علیه نظام، تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر، اجتماع و تبانی علیه نظام» به ۱۸ سال حبس در برازجان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شده در طول فعالیت خود در حرفه‌ی وکالت سابقه وکالت در بسیاری از پرونده‌هایی که دارای جنبه حقوق بشری بوده از جمله پرونده فعالان سیاسی، دانشجویان، روزنامه نگاران و … را داشته است.
روح امید و صبری که در نوشته ها، سخنان و این بار در شعر زندانیان سیاسی وجود دارد همچنان نشان از ایستادگی و استقامت برای ساختن فردایی بهتر برای کشورمان دارد.
تا آنجا که عبدالفتاح سلطانی با ۱۸ سال حکم حبس می سراید: دل ایرانیان سرشار از امید / تن تزویریان لرزیده چون بید / تبر در دست ابراهیم ملت / زند بر فرق بت، بت‌های دولت
متن این شعر را در روز اول سال جدید سروده شده و در اختیار کلمه قرار گرفته، با هم می خوانیم:
بهار آمد، بهاری بس خجسته                      تن و جان همه از ظلم خسته
دل ایرانیان سرشار از امید                          تن تزویریان لرزیده چون بید
تبر در دست ابراهیم ملت                           زند بر فرق بت، بت‌های دولت
شب دیجور با سرسختی خویش                 ندارد تاب ماندن یک دمی بیش
درفش نور را افراشت ملت                         نمی‌ماند به زیر بار ذلت
هزاران لاله‌ی غلتیده در خون                       هزاران لیلی شیدا و مجنون
ز زیر خاک و از کنج قفس‌ها                         برآرد بانگ حق، بانگ جرس‌ها
که: ای ایرانیان! عید است و شادیم              به امید سپیده پر گشادیم
پدر، مادر، برادر، خواهر ما                           هزاران طفل غمگین، همسر ما
سر شب تا سحر چشم‌انتظارند                   سرشک از دیده، آه از دل برآرند
که شاید خلق ایران در شب تار                    بسازد لشکری از نور و از نار
بتازد بر سیاهی همچو تندر                         بسازد کار شب، یک بار دیگر
بده دستت به من، فرزند ایران!                      به پا خیزیم با یاد دلیران
سرود عشق و آزادی بخوانیم                        ز میهن دیو و دد بیرون برانیم
به یاد هم شهیدان هم اسیران                     خجسته باد هر نوروز ایران
عبدالفتاح سلطانی
۱/۱/۱۳۹۱




صدور گذرنامه به سه شکل؛ سیاسی، عادی و خدمت

لایحه “گذرنامه” که بنا به پیشنهاد وزارت کشور به تصویب هیات وزیران رسیده است برای طی تشریفات قانونی از سوی رییس‌ دولت تقدیم مجلس شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است: با عنایت به تغییر و تحولات بسیار زیاد در موضوع گذرنامه از زمان تصویب قانون اولیه تاکنون (حدودسی و هشت سال) و اصلاحات متعدد آن و ضرورت متناسب آن با شرایط سیاسی روز، لایحه گذرنامه برای سیر مراحل تصویب تقدیم مجلس می‌شود.
براساس این لایحه، گذرنامه بر سه قسم سیاسی، خدمت و عادی تقسیم و برای شخصیت‌هایی نظیر رهبری، روسای سه قوه، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس مجلس خبرگان رهبری، اعضای شورای نگهبان، معاونان رییس‌جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزراء، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای شورای عالی امنیت ملی، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گذرنامه سیاسی صادر می‌شود.
همچنین بر اساس این لایحه برای رییس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، رییس دفتر رهبری، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رییس سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران، رییس ستاد کل نیروهای مسلح و معاونان ستاد مذکور با معرفی رییس ستاد مذکور، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و روسای سازمان حفاظت اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نمایندگان مستقیم مقام معظم رهبری با معرفی رییس دفتر ایشان، نمایندگان ویژه رییس‌جمهور یا معاون اول رییس جمهور با معرفی رییس دفتر رییس‌جمهور، مشاوران مقام معظم رهبری و معاونان دفتر مقام معظم له با معرفی رییس دفتر ایشان، مشاوران رییس‌جمهور، روسای نهادهای تخصصی تحت سرپرستی بلافصل رییس‌جمهور با معرفی رییس دفتر رییس‌جمهور و برای شخصیت‌های عالی مقام علمی، دینی، فرهنگی و روسای فرهنگستان‌ها با موافقت رییس‌جمهور و برای سفرا و همسران و فرزندان غیر مزدوج تحت تکفل آنان، ماموران رمز و مخابرات وزارت امور خارجه و کسانی که نمایندگانی از دولت جمهوری اسلامی ایران، مقامی را در موسسات و نهادهای بین المللی عهده‌دار می‌شوند و پیک‌های سیاسی با موافقت وزیر امور خارجه، گذرنامه سیاسی صادر می‌شود.
بر اساس این لایحه برای اشخاصی که به عنوان همراه با رهبری به خارج از کشور مسافرت می‌کنند و اشخاصی که به عنوان همراه در ارتباط با ماموریت با رییس‌جمهور یا معاون اول رییس‌جمهور به خارج از کشور مسافرت می‌کنند با معرفی دفتر رییس‌جمهور و برای کارمندان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات وابسته به دولت و ماموران نظامی و انتظامی با معرفی بالاترین مقام دستگاه مربوط و برای ماموران ثابت و موقت رسته اداری وزارت امور خارجه و همسران آنان گذرنامه خدمت صادر می‌شود.
براین اساس، مدت اعتبار گذرنامه سیاسی و خدمت چهارسال است، مگر در مورد ماموران ثابت دولت در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که اعتبار گذرنامه تا خاتمه خدمت ماموریت آنان خواهد بود.
همچنین، صدور گذرنامه عادی در ایران به عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و در خارج از ایران با ماموران کنسولی و یا ماموران سیاسی عهده دار امور کنسولی خواهد بود.
براساس این لایحه، به کسانی که به موجب رأی مقامات قضایی حق خروج کشور را ندارند که اسامی این افراد از طریق دادستانی کل کشور اعلام می‌شود و کسانی که در خارج از کشور به سبب اعمال مجرمانه از قبیل تکدی، ولگردی، سرقت، کلاهبرداری، جرائم سازمان یافته و مواد مخدر یا به هر عنوان دیگر دارای سوء شهرت باشند، گذرنامه برای خروج از کشور داده نمی‌شود.
براساس این لایحه ، دولت می‌تواند از صدور گذرنامه و خروج بدهکاران قطعی مالیاتی و اجرای دادگستری و ثبت اسناد و متخلفان از انجام تعهدات ارزی، طبق ضوابط و مقراراتی که در آیین نامه اجرایی این ماده تعیین می‌شود، جلوگیری کند.
همچنین برای نوزادانی که از زنان ایرانی مقیم خارج هنگام توقف مادر در ایران متولد می‌شوند که در این مورد نیازی به جلب موافقت پدر نیست و نیز در مواردی که در خارج از ایران شوهر ایرانی در کشور محل تولد نوزاد حاضر نباشد، گذرنامه صادر می‌شود.
براین اساس به ایرانیانی که قصد مراجعت به کشور دارند و فاقد گذرنامه و اسناد در حکم گذرنامه باشند یا این‌که مدت اعتبار آن اسناد منقضی شده باشد به شرط احراز تابعیت ایرانی آن‌ها، برگ عبور که فقط برای بازگشت به ایران معتبر است داده می‌شود.
براساس این لایحه، هر ایرانی که بدون گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه از کشور خارج می‌شود، به پرداخت جزای نقدی از ده میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال یا محرومیت از داشتن گذرنامه به مدت یک تا سه سال یا هردو مجازات محکوم خواهد شد.
همچنین، کسانی که به تبع اغنام و احشام مرتکب عبور غیر مجاز از مرز شده باشند، به پرداخت جریمه نقدی از پنج میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال محکوم خواهند شد.
بر اساس این لایحه، هرکس برای دریافت گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه به نام خود یا نام دیگری، اسناد و مدارک و اطلاعات خلاف واقع یا متعلق به غیر را به طور عمد به مراجع مربوط ارائه کند، به پرداخت جزای نقدی از ده میلیون ریال تا بیست میلیون محکوم می‌شود و در صورتی که عمل او منجر به صدور گذرنامه شود به پرداخت جزای نقدی از ده میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال و محرومیت از داشتن گذرنامه به مدت یک سال محکوم می‌شود.
بر این اساس، هر مستخدم دولت اعم از لشگری یا کشوری چنانچه بدون رعایت قوانین مربوط، در اجرای وظایف خود عالما و عامدا موجبات صدور گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه را فراهم نمایند، به حبس از سه ماه و یک روز تا یک سال یا پرداخت جزای نقدی از ده میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌شود.
همچنین، هر کس گذرنامه و یا اسناد در حکم گذرنامه را عامدا یا عالما مخدوش یا مفقود کند، به پرداخت جزای نقدی از ده میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال محکوم می‌شود.
بر این اساس، هر کس اقدام به خرید یا فروش گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه یا اجازه ورود و خروج ایران و دیگر کشورها را بکند، به پرداخت جزای نقدی از ده میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال و محرومیت از داشتن گذرنامه به مدت پنج سال محکوم می‌شود.
همچنین، آیین نامه‌های اجرایی این قانون و آیین نامه‌های مربوط به وجوهی که متقاضیان گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه یا برگ گذر بیگانگان بر اساس مقررات باید دریافت شود، پس از تصویب هیات وزیران به مورد اجراء گذارده می‌شود و تا زمان تصویب آیین نامه مذکور، مقررات فعلی قابل اجراء است.
این لایحه از تاریخ تصویب و لازم الاجرا شدن یان قانون، قاون گذرنامه- مصوب۱۳۵۱- و اصلاحات بعدی آن و قانون مجازات عبوردهندگان اشخاص غیر مجاز از مرزهای کشور -مصوب ۱۳۶۷-لغو می‌شود.



نیروی دریایی ارتش، دیروز یک کشتی چینی را از دست دزدان دریایی نجات داد

یک کشتی چینی که صبح دیروز در ۴۵ مایلی بندر جاسک و در آبهای آزاد به تصرف دزدان دریایی درآمده بود، شب گذشته توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آزاد شد.
سعید ایزدیان، معاون دریایی سازمان بنادر، با اعلام این خبر به فارس اظهار داشت:‌ این کشتی چینی به نام «چی‌یانگ فومن» دارای ۲۸ خدمه و تحت پرچم کشور پاناما بود. دزدان این کشتی را در ساعت ۱۰:۴۵ در آبهای آزاد و در ۴۵ مایلی بندر جاسک به تصرف درآوردند اما با عملیات موفق نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران کشتی حدود ساعت ۲۰:۴۵ آزاد شد و ۹ نفر از دزدان دریایی دستگیر شدند.
وی با بیان اینکه دزدان دریایی اهل کشور سومالی بودند، اضافه کرد: این کشتی چینی جنرال کارگو و حامل‌ آهن‌آلات بود و به مقصد بندر امام خمینی (ره) حرکت می‌کرد.
همچنین بی بی سی هم به نقل از خبرگزاری رسمی چین، شینهوا، نوشت: ملوانان و خدمه یک کشتی باربری چینی که توسط دزدان دریایی سومالی ربوده شده بود، در سواحل دریای عمان و به کمک کشتی های جنگی ایران نجات یافته‌اند.
شینهوا گزارش کرده که این کشتی باربری چینی روز جمعه (ششم آوریل) در آبهای دریایی عمان ربوده شده بود اما ۲۸ خدمه و ملوان آن ساعاتی بعد با دخالت دو رزم ناو ایرانی نجات یافتند.
این کشتی باربری که در پاناما به ثبت رسیده متعلق به یک شرکت کشتیرانی در شرق چین است و هنگامی ربوده شد که پس از ترک بندری در سنگاپور، عازم بندر امام خمینی ماهشهر بود.
نه دزد دریایی سومالیایی پس از آنکه خود را با طناب به داخل کشتی کشاندند، با شلیک گلوله کارمندان و خدمه را تحت کنترل خود درآوردند اما دو کشتی جنگی ایرانی در سواحل دریای عمان و در نزدیکی بندر چابهار با تعقیب این کشتی دزدان دریایی را وادار کردند که اسحله های خود را به آب انداخته و تسلیم شوند.
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکنون چند کشتی ربوده شده توسط دزدان دریایی را نجات داده است.
چین هم از جمله کشورهایی است که ناوگان دریایی خود را مامور مبارزه با دزدان دریایی کرده است. اتحادیه اروپا هم چندی پیش با گسترش ماموریت نیروهایش علیه دزدان دریایی سومالی موافقت کرده و اجازه داده که نیروهای نظامی اش علاوه بر هدف های دریایی، به هدف های خشکی این دزدان هم حمله کنند.

برادر جواد علیخانی: پس از انتقال به بیمارستان، هیچ اطلاعی از وضعیتش نداریم

روز سه شنبه جواد علیخانی به علت درد شدید به بیمارستان مدرس منتقل گردید اما از ملاقات خانواده با او جلوگیری کردند. خانواده وی که هم اکنون در نگرانی بسر می برند از وضعیت جسمانی وی بی خبر هستند.
محمد یوسف برادر جواد علیخانی با اشاره به وضعیت وخیم جسمانی برادرش به جرس می گوید: “روز سه شنبه جواد را به بیمارستان مدرس منتقل کرده اند و به خودش اجازه ندادند با ما تماس بگیرد و شخصی به ما زنگ زد و گفت که جواد در بیمارستان بستری است. حالا خیلی نگرانیم و نمی دانیم حال عمومی اش خوب است یا نه؟ دوشنبه برای ملاقات می رویم ببینم حالش چطور است؟ کلیه سمت چپش عفونت کرده بود و به احتمال زیاد سنگ کلیه هم دارد زیرا درد خیلی شدید داشت و خونریزی شدید ادراری داشت و فقط مسکن مصرف می کرد. حتی پدر و مادرم را هم نگذاشتند به ملاقات پسرشان به بیمارستان بروند.”
او می افزاید: “مادرم قبل از عید درخواست مرخصی داده بود اما قبول نکردند و از پنجم عید هم وضعیت عمومی اش بد شد و درد زیادی داشت. روزی هفت و هشت تا آمپول مسکن به او تزریق می کردند، حتی دستش پر از جای سوزن بود. هر دو و سه ساعت هم قرصهای آرام بخش به او می دادند. دوشنبه هفته پیش که ملاقاتش رفته بودیم حدود دوازده کیلو وزن کم کرده بود. یکبار هم می خواستند با دستبند او را به بیمارستان ببرند که جواد حاضر نشد.”
جواد علیخانی دانشجوی دورۀ دکترای دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز اولین بار در مهرماه سال ۸۶ به همراه پنج تن از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه اهواز بازداشت شد و مدت یازده ماه را بلاتکلیف در بند عمومی زندان سپیدار اهواز گذراند. وی در شهریور ماه سال ۸۷ با تودیع وثیقه از زندان آزاد شده بود. وی همچنین در ۱۶ آذر ماه سال ۸۸ به دو ترم تعلیق در دانشگاه محکوم شد. این فعال دانشجویی در پاییز سال ۸۷ سه ماه بعد از آزادی به اتهام تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و توهین به مقدسات و رهبری به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم شد که این محکومیت در دادگاه تجدید نظر به سه سال حبس قطعی کاهش یافت. جواد علیخانی برای اجرای حکم سه سال حبس قطعی خود در تاریخ هشت خرداد ماه ۸۹ بازداشت و روانه زندان گردید.
علیخانی با بیان اینکه اینگونه فشارها هیچ تاثیری بر مواضع زندانیان سیاسی ندارد ادامه می دهد: “الان دقیقا نزدیک ۳۳ ماه و نیم است که جواد در زندان است و پنجم تیر دوران محکومیتش به پایان می رسد. حالا باید ببینیم آزادش می کنند یا نه؟ چون از مواضعش کوتاه نیامده و احتمال دارد یک مقدار دیگر نگهش دارند تا او را بشکنند، مثل آقای عمادالدین باقی که نوزده روز بیشتر نگه داشتند. آنها فکر می کنند با زندان و این فشارها می شود ایدئولوژی و فکر یک نفر را عوض کنند. جواد اگر می خواست کوتاه بیاید در همان چهل روز که در انفرادی نگهش داشته بودند و یکسال در زندان اهواز بلاتکلیف بود کوتاه می آمد، اما دیدیم که این فشارها هیچ اثری بر ایستادگی او ندارد. در این مدت یک شب هم به او مرخصی ندادند. قبل از عید به او گفته بودند درخواست عفو بده تا رسیدگی شود، اما جواد قبول نکرده بود و گفته بود نه مرخصی اتان را می خواهم نه عفوتان را.”
این فعال دانشجویی دربند، طی نامه ای خطاب به مادرش نوشته است: “مادر عزیزم! در تمام سالهای حضورم در دانشگاه و در طول مسیر خوابگاه تا دانشگاه ، سایه ظلمت و خفقان و استبداد آزار و عذابم می داد. سایه ای که وجودم را در هاله ای از ابهام قرار داده ، سایه ی شوم استبداد که هستی را به نیستی مبدل کرده بود . در این لحظه بود که قاصدکی که سکوت شب را نشانه رفته بود مهمانم شد و دلتنگی هایم را از بین برد و خستگی هایم را شکست . تصمیم گرفتم به نبردی نابرابر با نیستی تن در دهم و تکلیف خویشتن را روشن کنم ، لذا از بین دو گزینه دانشگاه ، اخذ مدرک ، تحصیلات عالیه … و رفتم به زندان و معنایی دوباره به زندگی بخشیدن و فریاد برآوردن و سیاهی شب را نشانه رفتن ، گزینه دوم را انتخاب کردم و در مسیری پا نهادم که حیاتم معنایی دوباره یافت . این گونه شد که کیف و کتاب و خاطرات شیرین دانشگاه را رها کردم و میله های سرد و پولادین سلولهای انفرادی و دیوارهای بلند و زمخت و بی روح زندان را در آغوش کشیدم تا رهایی بزرگتری بدست آورم.”
برادر علیخانی خاطرنشان می کند: “بخاطر همین پایداری اش نمی دانم وقتی آزاد شد با ادامه تحصیلش در دانشگاه موافقت کنند یا نه؟ خلاصه همه چیز دست خودشان است و قانون خاصی که ندارند و اصلا قانونی برای جرم سیاسی نداریم!”
او در پایان با آرزوی اینکه همه زندانیان سیاسی آزاد شوند تصریح می کند: “اینها نه دین دارند نه ایمان و نه از خدا می ترسند، ما فقط از خدا می خواهیم که وضعیت برادرم از این بدتر نشود. البته جواد با دیگر عزیزان دربندمان هیچ فرقی ندارد و امیدواریم بزودی شاهد آزادی همه زندانیان سیاسی باشیم و روزی برسد که زندانی عقیدتی و سیاسی نداشته باشیم.



دولت قیمت سوخت پروازهای خارجی را یک‌شبه ۱۸۵ درصد گران کرد

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی از افزایش ناگهانی قیمت سوخت هواپیما در پروازهای خارجی برای ایرلاین‌های داخلی از ۴۰۰ تومان به ۱۱۴۳ تومان خبرداد و گفت: در پی این ابلاغیه، شرکت‌های هواپیمایی نامه انتقاد آمیزی را به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ارسال کردند.
به گزارش جهان، حمید غوابش از افزایش قیمت سوخت پروازهای خارجی برای ایرلاین های داخلی از ۴۰۰ تومان به ۱۱۴۳ تومان از تاریخ ۲۸ اسفندماه سال گذشته خبرداد.
این عضو شورای عالی هواپیمایی با اشاره به اینکه ابلاغیه مربوطه توسط شرکت پخش فرآورده های نفتی صادر شده است، به مهر گفت: این افزایش قیمت ناگهانی بوده و شرکتهای هواپیمایی را دچار مشکل کرده است.
وی همچنین از ارسال نامه ای توسط شرکتهای هواپیمایی به شرکت پخش فرآورده های نفتی خبرداد و عنوان کرد: شرکتهای هواپیمایی در این نامه از افزایش ناگهانی قیمت سوخت هواپیما به شدت انتقاد کرده و خواستار هماهنگی بیشتر با شرکتهای هواپیمایی در این باره شده اند و رونوشت آن را نیز به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال کرده اند.
دبیرانجمن شرکتهای هواپیمایی با اعلام اینکه تنها یک روز قبل از اجرا، این ابلاغیه به شرکتهای هواپیمایی اطلاع داده شده است، افزود: این در حالی است که بلیت برخی از پروازها تا چند ماه بعد از آن فروخته شده است.
وی اظهارداشت: مبنای فروش شرکتهای هواپیمایی بر اساس قیمت تمام شده خدمات است که قیمت سوخت در آن نقش تعیین کننده دارد.
دولت قیمت سوخت پروازهای خارجی ایرلاین‌ها را آزاد کرد
در همین حال، معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، افزایش نرخ سوخت پروازهای خارجی ایرلاین‌ها به ۱۱۴۳ تومان را مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها دانست و گفت: نرخ سوخت پروازهای خارجی ایرلاین‌های داخلی آزاد شد.
سیدجواد احمدی در گفت و گو با مهر با تائید خبر افزایش نرخ سوخت پروازهای خارجی ایرلاین‌ها از ۴۰۰ تومان به ۱۱۴۳ تومان گفت: این افزایش قیمت سوخت با مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها صورت گرفته است.
معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: ستاد هدفمندی یارانه‌ها در هفته‌های گذشته مصوب کرد تا نرخ سوخت پروازهای بین‌المللی شرکتهای داخلی با نرخ سوخت بین‌المللی محاسبه شود که بر این اساس، این افزایش قیمت به صورت قانونی صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: این مصوبه به این دلیل بوده که اگرچه قیمت بلیت پروازهای خارجی ایرلاین‌های داخلی با نرخ بین‌المللی محاسبه می‌شود، بنابراین نرخ سوخت نیز باید با نرخ‌های بین‌المللی محاسبه شود؛ بر همین اساس نیز نرخ سوخت به ۱۱۴۳ تومان افزایش یافته است.
به گفته احمدی، با این افزایش قیمت، نرخ بلیت ایرلاین‌ها افزایش نخواهد یافت، چراکه این نرخ تابع قیمت‌های جهانی است و تغییری که در این رابطه در نرخ سوخت ایرلاین‌های داخلی ایجاد شده، موضوعی داخلی است و ربطی به بازارهای بین‌المللی ندارد.
وی اظهار داشت: نرخ‌گذاری بلیت پروازهای خارجی ایرلاین‌ها از سوی دولت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و یا شورای عالی هواپیمایی صورت نمی‌گیرد و تابع نرخ‌های جهانی است، بنابراین نباید در نرخ‌ بلیت پروازهای خارجی ایرلاین‌ها بعد از افزایش قیمت سوخت، تغییری ایجاد شود.




عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس:
اردوغان به عشق عضویت در اتحادیه اروپا تن به هر نوع ذلتی می‌دهد


خبرگزاری فارس
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس گفت: اردوغان به عشق عضویت در اتحادیه اروپا تن به هر نوع ذلتی می‌دهد و به همین جهت سپر موشکی آمریکا در ترکیه استقرار پیدا کرد.

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، به اظهارات توهین‌آمیز اردوغان نخست وزیر ترکیه در خصوص جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: اردوغان اشتباه بزرگی در رابطه با جمهوری اسلامی ایران می‌کند و ارتباط وی با اسرائیل همچنان برقرار است.عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه اردوغان به عشق عضویت در اتحادیه اروپا تن به هر نوع ذلتی می‌دهد و به همین جهت سپر موشکی آمریکا در ترکیه استقرار پیدا کرد، گفت: اینکه اردوغان مکرر می‌گفت سپر موشکی آمریکا برای ایران تهدید نیست، نشان از عدم صداقت وی دارد چراکه این موشک دقیقا در مقابل ایران است.وی بر همین اساس به حضور اردوغان در ایران و دیدارش با مقام معظم رهبری اشاره و تصریح کرد: مقام معظم رهبری نکات لازم را به وی تذکر دادند ولی نخست وزیر ترکیه به جای استفاده از رهنمودهای ایشان، ‌کنفرانسی تحت عنوان دوستان سوریه برگزار و پس از آن نیز اظهارات ناصوابی در خصوص جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.ابراهیمی بر همین اساس به اظهارات اردوغان مبنی بر اینکه ایران دارای صداقت نیست، اشاره و اضافه کرد: این در حالی است که اظهارات داوداوغلو خلاف اظهارات اردوغان است از این رو در بیان عدم صداقت اردوغان موارد متعددی وجود دارد. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه اگر عدم صداقت اردوغان مطرح باشد اردوغان خود در اولویت قرار دارد، افزود: ترکیه همان گونه که در گذشته دنبال امپراطوری عثمانی بوده در حال حاضر نیز به دنبال تشکیل آن است و خواب آن را می‌بیند؛ از این رو برای رسیدن به آن دست به هر کاری می‌زند به ویژه اینکه ایران را به عدم صداقت متهم کند.





فزایش دو میلیارد دلاری واردات از چین

(تیتر از جنگ خبر)
كارنامه تجاري ايران در سال 90 حاكي از كاهش 1.5 ميليارد دلاري ارزشي و چهار ميليون تني وزني واردات از كشور امارات در شرايطي است كه واردات از كشور چين حدود دو ميليارد دلار افزايش يافته است.

به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با ممنوعيت گشايش اعتبار توسط ايرانيان در كشور امارات همان‌طور كه فعالان بخش خصوصي ايران پيش‌بيني مي‌كردند آمارهاي تجارت ايران با امارات روند كاهشي و در مقابل آمارهاي تجارت با چين روند صعودي خود را آغاز كرده است. طبق آمارهاي گمرك ايران از تجارت سال 90 ايران ميزان واردات ايران از كشور امارات متحده عربي در مقايسه با سال 89 به ميزان چهار ميليون تن از نظر وزن و 1.5 ميليارد دلار از نظر ارزش كاهش داشته است. اين در حالي است كه طي اين مدت ميزان واردات ايران از كشور چين 200 هزار تن از نظر وزن و حدود دو ميليارد دلار از نظر ارزش افزايش يافته است.
پيش از اين اسدالله عسگراولادي، رييس اتاق مشترك ايران و چين اشاره كرده بود كه به جز واردات مستقيم ايران از كشور چين، ميزاني از كالاهاي چيني نيز از كشور امارات به ايران مي‌رسند كه اكنون آمارهاي رسمي نشان مي‌دهند ايران قصد دارد به تدريج اين نقش واسطه‌گري امارات را حداقل در آمارهاي رسمي از بين ببرد. بر اين اساس، ميزان واردات ايران از كشور امارات در سال 89 حدود 18 ميليون تن با ارزش 21 ميليارد و 100 ميليون دلار بود كه اين ميزان در سال 90 به 14 میلیون تن با ارزش 19 میلیارد و 700 میلیون دلار كاهش يافت. با وجود اين كاهش، سهم كشور امارات از واردات ايران همان 32 درصد سال 89 است.
در مقابل طبق پيش‌بيني‌ها واردات ايران از كشور چين روند صعودي به خود گرفته است. در واقع با اتفاقات اخير در بانك‌هاي كشور امارات، ديگر نقش واسطه‌گري امارات حداقل بر روي صفحه كاغذ آمارهاي تجاري ايران كم‌رنگ شده است.
طبق آمارهاي رسمي ايران ميزان واردات ايران از كشور چين از حدود سه ميليون تن با ارزش پنج ميليارد و 800 ميليون دلار در سال 89 به سه ميليون و 200 هزار تن با ارزش هفت ميليارد و 400 ميليون دلار در سال 90 افزايش يافته است. سهم ارزشي كشور چين از واردات ايران نيز از 9 درصد به حدود 12 درصد افزايش يافته است.
علت رشد واردات ايران از چين همزمان با كاهش واردات ايران از امارات را رييس شوراي مشترك ايران و امارات همان مشكلات بانكي مي‌داند كه باعث شده در آمارهاي مبادلات تجاري ايران و چين، ديگر نام كشور امارات حذف شود. مسعود دانشمند در اين مورد به ايسنا مي‌گويد: به دليل مشكلات بانكي با امارات ديگر گمرك ايران اجازه نمي‌دهد كه نام مقصد كالاهايي كه در نهايت چين است ابتدا امارات نوشته شوند و سپس به چين تغيير نام دهند. ديگر بايد مقصد نهايي نوشته شود كه البته در عمل روند تجارت كالا با گذشته تغيير نكرده اما در آمارها اين تغيير رخ داده است.
رييس اتاق مشترك ايران و امارات پيش از اين نيز با اشاره به ممنوعيت گشايش اعتبار توسط ايرانيان در كشور امارات متذكر شده بود كه با روند فعلي مبادله‌ تجاري دو كشور ايران و امارات كاهش پيدا ‌مي‌كند.كاهش مبادله تجاري ايران با امارات به نظر مي‌رسد كه فعلا تنها در واردات ايران بروز پيدا كرده است و در صادرات ايران به كشور امارات هنوز آن‌چنان اين موضوع خود را نشان نداده است. طي سال 90 در مقايسه با سال 89 هرچند ميزان وزني صادرات ايران به امارات حدود 100 هزار تن كاهش يافته اما از نظر ارزش به ميزان 1.2 ميليارد دلار رشد داشته است.
براساس آمار گمرك ايران ميزان صادرات ايران به كشور امارات متحده عربی طي سال 90 بيش از چهار میلیون و 900 هزار تن با ارزش 4.5 میلیارد دلار در حالي بوده كه اين رقم در سال 89 معادل پنج ميليون تن به ارزش 3.3 ميليارد دلار بوده است.






معاون وزیر صنعت، معدن تجارت:
گندم این هفته گران می‌شود/احتمال اعلام قیمت جدید نان


خبرگزاری فارس
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه قیمت گندم نسبت به سال قبل افزایشی خواهد بود، گفت: قیمت نان و گندم در این هفته تعیین می شود.
عباس قبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس؛ در خصوص تعیین قیمت گندم برای سال ۹۱ اظهار داشت: قیمت گندم با پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی و تصمیم دولت در هفته جاری تعیین می‌شود.
وی افزود: باید قیمتی را برای گندم تعیین کنیم تا ارزان‌بودن آن باعث نشود تا گندم به عنوان جو و کاه در دامداری‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص حدود قیمت گندم اظهار داشت: روال کار به این صورت است که قیمت گندم هر سال براساس قیمت سال قبل بعلاوه عدد تورم خواهد بود لذا قیمت گندم نسبت به سال قبل اندکی افزایش خواهد داشت.
وی افزود: در حال حاضر قیمت جهانی گندم در هر تن ۲۸۰ دلار که با هزینه حمل 330 دلار تمام می‌شود.
قبادی در واکنش به این سؤال که قیمت نان به چه صورتی تعیین می‌شود گفت: قیمت نان با توجه به قیمت گندم تعیین می‌شود و سیاست ما این است که قیمت‌گذاری‌ها به عهده تشکل‌ها گذاشته شود.
وی افزود: با توجه به اینکه ممکن است افزایش قیمت نان تبعات روانی داشته باشد هنوز در این خصوص تصمیم‌گیری نشده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سؤال که آیا مجوزی برای واردات گندم در سال جاری صورت گرفته است یا خیر گفت: واردات گندم مجوز نمی‌خواهد و با تعرفه 5 درصد هر کسی می‌تواند گندم وارد کند.





نامه تشکرآمیز معاون ارشاد به گونتر گراس

(تیتر از جنگ خبر)
ايلنا
پس از موضع‌گيري گونتر گراس(نويسنده مشهور آلماني) عليه اسرائيل و مواضع هسته‌اي آن، معاون سينمايي ارشاد نامه‌ تشكرآميزي براي او نوشت.
شمقدري در نامه‌ي خود؛ از نویسند مشهور اروپایی علیه اسرائیل تجلیل كرد و نوشت:


هنرمند و نویسنده عالیقدر

جناب آقای دکتر "کنتر گراس"
"با شگفتی اما نه غیر قابل انتظار، جاری شدن مسئولیت انسانی وتاریخیتان را از قالب واژگان و ادبیاتی که به زیبایی هشدار می‌دهد خواندم بی‌تردید بیان این حقایق می‌تواند وجدان‌های خفته وسکوت زده (غربی) را بیدار کند.

چه قلم‌هایی که به هنگام برصفحات لغزیدند و توانستند مسیر تاریخی راعوض کنند و چه نویسندگان و هنرمندانی که به تنهایی بیش از ده‌ها لشگرمانع فاجعه‌های انسانی شده‌اند.

بی‌تردید شما نیز در یک مقطع حساس تاریخی و دراوج قله شهرت و توانایی و فروتنی باردیگر نشان دادید که نگاه و دغدغه انسانی یک هنرمند می‌تواند چقدر ضامن بقای سعادت و خوشبختی بشر باشد.

امیدوارم باشکوه‌تر از صلابت و شجاعتی که باعث سرودن این ابیات شد مورد تجلیل و احترام ملت‌ها به خصوص هنرمندان و فرهیختگان قرار گیرید."

جواد شمقدری

رئیس سازمان سینمایی ایران

روابط عمومي معاونت سينمايي ارشاد در پايان اين نامه نوشته است: «کنتر گراس» یکی از شاخص‌ترین نویسندگان اروپایی است که به مدت چند سال برنده جایزه نوبل ادبیات شده است وازآثار وی دو فیلم سینمایی نیزساخته شده است. وی در یک رفتارغیرقابل انتظار با سرودن قصیده‌ای به شدت به اسرائیل حمله کرده است، این موضوع بازتاب گسترده رسانه‌ای در جهان داشته است.







وزیرخارجه بحرین خبر داد:
توافق آمریکا و اعراب حاشیه خلیج‌فارس درباره استقرار سپر موشکی واحد


خبرگزاری مهر
وزیرخارجه بحرین در گفتگو با یک روزنامه ژاپنی از توافق آمریکا و 6 کشور عرب حاشیه خلیج فارس درباره استقرار سپر موشکی یکپارچه در منطقه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شیخ "خالد احمد آل خلیفه" وزیرخارجه بحرین در گفتگو با روزنامه آساهی ژاپن که روز گذشته (جمعه) منتشر شده با اشاره به توافق ضمنی آمریکا و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در زمینه استقرار سپر موشکی واحد در منطقه، افزود: سیستم سپر موشکی اساس توافقات ما محسوب می شود.

وی افزود: با آمریکا توافق کردیم که جزئیات این مسئله را بررسی کنیم و تصمیم نهایی را در ژوئن آتی (خردادماه) اتخاذ کنیم.

وزیرخارج بحرین با اشاره به جریان بودن گفتگوهای عربستان سعودی، امارات، قطر، عمان، بحرین و کویت با آمریکا درباره موضوع استقرار سپر موشکی در منطقه خلیج فارس، افزود: ما با تهدیداتی به جز از سوی ایران مواجه نیستیم و توافق ما بهترین اشاره برای آنهاست.

خاطر نشان می شود آمریکا اخیرا به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس پیشنهاد استقرار سپر موشکی واحد را ارائه داده که بر مبنای آن سیستمهای راداری مشترک و عملیات تبادل اطلاعات میان دو طرف صورت می گیرد.




هرانا؛ میثم مشایخ، از فعالین اصلاح‌طلب آزاد شد

خبرگزاری هرانا - میثم مشایخ، از فعالین اصلاح طلب نوشهر با قرار وثیقه از زندان آزاد شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، میثم مشایخ که صبح روز دوشنبه، هشتم اسفندماه سال گذشته و در آستانه‌ی انتخابات مجلس توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود، به قید وثیقه‌ی ۲۰ میلیون تومانی آزاد شد.
مامورین امنیتی نوشهر در تاریخ مذکور با مراجعه به محل سکونت آقای مشایخ اقدام به بازداشت این فعال سیاسی اصلاح طلب نموده بودند.
از اتهاماتی که بر مبنای آن وی دستگیر شده بود، اطلاعی در دست نیست.



اخراج کارگران کارخانه‌ی کاشی کسری سنندج

خبرگزاری هرانا - کارفرمای کارخانه‌ی کاشی کسری سنندج در ادامه‌ی اخراج سازی‌های سال ۹۰، در روزهای پایان سال گذشته ۱۲ نفر از کارگران را اخراج کرد.
به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری، ۱۲ نفر از کارگران کارخانه‌ی کاشی کسری سنندج در حالی اخراج شده‌اند که این کارگران از ۱ تا ۱۰ سال سابقه‌ی کار دارند.
هم‌چنین گفته می‌شود این کارفرما در سال ۷۹ از تمامی کارگران این کارخانه مبلغ ۲ میلیون تومان بابت واگذاری مسکن و تحت عنوان تعاونی مسکن دریافت نموده و تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده است.




دستگیری مدیران دو سایت اینترنتی در رشت

خبرگزاری هرانا - سرهنگ ایرج محمدخانی، رئیس پلیس فتای استان گیلان از شناسایی و دستگیری دو جوان به اتهام مدیریت دو سایت اینترنتی در رشت خبر داده است.
به گزارش رادیو آلمان، سرهنگ ایرج محمدخانی در تشریح جزئیات این خبر، این دو سایت اینترنتی را "غیراخلاقی" خواند که به ادعای او "در پوشش فضای اینترنتی قصد به بیراهه کشاندن جوانان را دارند."
ساختن پروند‌ه‌هاى "غیراخلاقى" به منظور سرکوب سیاسى از شیوه‌های رایج در ایران است.
محمدخانی در ادامه گفت متهمان گخ دو جوان ۲۵ ساله و ۲۷ ساله با مدرک تحصیلی دیپلم هستند، در یکی از محلات رشت دستگیر شده‌اند.



هرانا؛ ممانعت از ملاقات همسر احسان هوشمند با وی

خبرگزاری هرانا - مسئولان زندان اوین، مانع از ملاقات همسر احسان هوشمند با این روزنامه نگار محبوس در بند ۲۰۹ زندان اوین شده‌اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از اینکه خانواده‌ی احسان هوشمند با پیگیری‌های مکرر، سرانجام در روز پنج شنبه هفدهم فروردین ماه جاری، موافقت مسئولان در خصوص ملاقات حضوری با وی را کسب کردند، همسر وی به بهانه‌ی همراه نداشتن شناسنامه، از این ملاقات محروم ماند.
دیگر اعضای خانواده که موفق به ملاقات شدند، حال عمومی آقای هوشمند را مساعد توصیف کرده هرچند که گویا وی طی این مدت مقداری از وزنش را از دست داده است.
احسان هوشمند، روزنامه نگار و پژوهشگر مطالعات قومی در ۱۷ دی ماه سال گذشته از سوی ماموران امنیتی دستگیر و علی‌رغم گذشت بیش از سه ماه از زمان بازداشت، کماکان در سلول‎‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین و در بلاتکلیفی به سر می‌برد.
لازم به یادآوری ست که نامبرده بر اثر برخورد فیزیکی ماموران وزارت اطلاعات در حین بازجویی، با ناراحتی شدید از ناحیه‌ی گوش چپ، مواجه شده بود.