۱۳۹۱ فروردین ۱۸, جمعه

مهمترین خبرهای روز جمعه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

بخش ۱۷: کابوس های واقعی، پاسخ شاهد جنایت های حکومت اسلامی به چند پرسش

مسعود نقره کار
ويژه خبرنامه گويا

"..... با سلام خدمت خوانندگان محترم روایت هائی که حاصل مشاهدات و تجارب من در پست های مختلف در قوه قضائیه رژیم هستند . اقای دکتر نقره کار از طریق تماس تلفنی من را در جریان انتقاد ها، سؤال ها و تردیدها در رابطه با گزارش مشاهدات و تجارب من ، قرار دادند،و آن ها را برای من خواندند. بنده ضمن تشکر از دکتر نقره کار برای تلاش مسؤلانه و شجاعانه ایشان ، و همینطور حس مسؤلانه ی سایر دوستان و سروران سعی میکنم به پرسش ها پاسخ بگویم . من به کسانی که این اتفاق ها را ناباورانه خوانده اند حق می دهم ، واقعیت این است که جمهوری اسلامی کابوس را به جای واقعیت نشانده است و دوستان حق دارند با تردید و ناباورانه به این فجایع نگاه کنند. من البته نسبت هائی مثل دروغگوئی و خیال بافی را که بعضی از دوستان قاطعانه متوجه من کرده اند به دل نمی گیرم و به حساب برخورد شتابزده ی آنها می گذارم. انتظار بنده این بود که ابتدا رژیم اسلامی من را که سال ها شاهد جنایت هایش بودم به دروغگوئی و مزخرف گونی متهم کند ، تصور نمی کردم بعضی از زندانیان سیاسی آزادشده که فقط شاهد گوشه هائی بسیار محدود از جنایت های رژیم بودند اینگونه باعث دلسردی من و افرادی چون من ،که سال هاست از این رژیم بریده ایم و قصدمان افشا و نشان دادن ابعادی نا دیده از جنایت های این رژیم است، شوند. آنچه را که بعضی از عزیزان ، که برایتان احترام فراوان قائل هستم ، دروغ و خیال بافی و حتی مزخرف خواندیدفقط بخش های کوچکی از جنایت هائی ست که من با چشم خود دیدم. به این دوستان عرض بکنم که من هیچ دلیلی برای دروغگوئی نمی بینم، نه به دنبال نام وشهرت هستم و نه نیاز اقامتی و مالی دارم . قصد من کاهش رنج و درد هایم به خاطر همکاری با این رژیم و جبران مافات با افشای جنایت های این رژیم و از این طریق طلب بخشش ازخدای خود و مردمی ست که به آن ها جور و ستمی باور نکردنی رفته است. انشاء الله با افشای جنایت های این رژیم و محاکمه سران آن در دادگاه های بین المللی، که من هم حاضرم به عنوان شاهد حاضر باشم، بتوانیم جلوی تکرار این فاجعه ها را بگیریم.
1- ابتدا اجازه می خواهم کمی در باره خودم بگویم .

من به همراه تعداد دیگری از افراد قوه قضائیه و سپاه که در جبهه ها شیمیائی شده بودیم در سال 1385 از ایران خارج شدیم. من دچار آسیب در حنجره و ریه شدم. بنده پس از استقرار در خارج از ایران تلاش کردم از طرق مختلف مشاهدات و تجارب خودم را عنوان کنم . با تعدادی از برنامه سازان رادیوئی و تلویزیونی و روزنامه نگاران تماس گرفتم اما بلافاصله به این نتیجه رسیدم که از این طریق قصد من که علاوه بر تبلیغ ، ثبت تاریخی و بر خورد آموزشی و تحلیلی و حقوقی با این تجارب هست متحقق نخواهد شد . با راهنمائی همین دوستان و توصیه آنان به سراغ آقای دکتر نقره کار رفتم ، که نویسنده و محققی بی طرف و مستقل معرفی شدند. ابتدا ایشان تمایلی به همکاری نشان ندادند و صراحتا" اعلام کردند که با توجه به تجارب موجود به من و روایت هایم نمی توانند اعتماد کنند. تلاش من این بود که از طرق مختلف اعتماد ایشان را جلب کنم ، البته ایشان هم در باره من تحقیقاتی را شرو ع کردند . سرانجام ایشان پذیرفتند که دراین راه به من کمک کنند با تاکید به اینکه آنچه مطرح می شود واقعی ، حقیقی و مستند و دور از حس های تلافی جویانه و انتقام و اغراق و حب و بغض باشد ، و من هم به ایشان قول دادم که به این قرار متعهد بمانم.
بنده در حال حاضر در یک کمپ زندگی می کنم و به دلائل حفاظتی محدودیت هائی برای ارتباط گیری من وجود دارد. من آدرس این کمپ را در اختیار آقای دکتر نقره کار قرار دادم . من نام و نام فامیل و مشخصات کامل شناسنامه ای خود را نیز به اطلاع ایشان رسانده ام . بدیهی ست که اگر رژیم پیگیر باشد می تواند از روی روایت های گفته شده من را شناسائی کند من به دلیل ارتباطم با ایران که با افراد سپاه و قوه قضائیه و روحانیون هست خودم داوطلب اعلام علنی هویت خودم نخواهم شد. البته من در ایران کسی را ندارم ، تمام افراد خانواده من در حمله موشکی عراق به شهر شیراز شهید شدند. با این حال به حرمت دیگرانی که با من تماس دارند در حد ممکن داوطلب معرفی خود نخواهم شد.
من در دوره پهلوی یکی از مسؤلین قوه قضانیه در غرب کشور بودم ، همان موقع هم متدین و نماز خوان بودم و به عنوان فردی مذهبی در محیط کارم شناخته شده بودم. بعد از انقلاب به توصیه آیت الله دستغیب و آیت الله بهشتی پایم به زندان ها و دادگاه های انقلاب کشانده شد. طی حکمی از سوی ایت الله بهشتی ، یعنی از سوی دیوان عالی کشوربه عنوان دادیار دادسرای انقلاب در استان فارس کارم را شروع کردم. پس از مدتی کارم را با عنوان بازپرس ادامه دادم که غالبا" پرونده های مر بوط به مواد مخدر ، سرقت های مسلحانه ، منکرات ( به خصوص زنا )و جاسوسی به من ارجاع داده می شد. پس از چندی نماینده تام الاختیار حاکم شرع و دادستان در زندان های به نام و بی نام در استان فارس شدم. مدتی نیز سمت دادیار مستقر در زندان های استان فارس را داشتم. من اکثرا" به جبهه می رفتم که حداقل یک هفته در ماه بود ، در جبهه نیز مسؤلیت داداسرای مستقرجبهه را داشتم و بررسی پرونده هائی مثل جاسوسی ، حرکات ضد انقلابی در جبهه، مواد مخدر و منکرات ( موارد متعددی از لواط و تماس نامشروع برادران و خواهران در پشت جبهه) به عهده من بود. من چه در زندان ها و چه در جبهه به خاطر سنم مورد نوعی احترام و اطمینان هم بودم . سال 1368 من و گروهی از فرمانده های زخمی استعفا دادیم و من قصد داشتم به شغلی آزاد بپردازم اما آیت الله طاهری مانع اینکار شد و از من خواست کارم را در حوزه ی قوه قضائیه ادامه دهم تا راهی برای کمک به دوستان زخمی و شیمیائی وجود داشته باشد ، ایشان من را به سراغ آیت الله یزدی فرستاد و بالاخره بعد از گفت و گو هائی با آیت الله یزدی در تهران و حجت الاسلام فرحی رئیس دفتر ایشان من پست عضویت در کمیسیون عفو و بخشودگی را قبول کردم و از آن تاریخ تا هنگام خروج در همین کمیسیون در رابطه با زندانیان سیاسی و زندانیان عادی به کارم ادامه دادم.
2- پاسخ به پرسش ها و ابهام ها
به پیشنهاد دکتر نقره کار سعی می کنم به پرسش ها ، ابهام ها،و تردیدها ئی که برای خوانندگان پیش آمده و یا پیش خواهد آمد پاسخ بگویم.
این ها پاسخ های مختصر من به آقای " همنشین بهار " است که طی نوشته های شان (1) من را دروغگوخوانده اند و ادعا کرده اند چنین اتفاق هائی در رژیم اسلامی نیافتاده است و بنده " کذاب" هستم.
تجاوز بازجو به کودکی نه ساله" دروغ است.»1-
پاسخ بنده: مورد زهرا عزیزی ، که من تصادفا" شاهد تجاوز به او شدم و شرح آن را دادم تنها مورد تجاوز به دختران 9 ساله نبوده است ، من موارد دیگری را هم از سایر زندان ها شنیدم و گزارش هائی دریافت کردم اما چون خود شاهد نبودم ذکر نکردم . بدیهی ست تجاوز به یک دختر 9 ساله ( مثل زهرا که قد و قواره و ظاهرش بزرگ تر از سنش نشان می داد) امری طبیعی و قابل قبول برای همه ی مسؤلین و کارکنان زندان نبود و مورد اعتراض قرار گرفت. اما برای رد ادعا و اتهام آقای بهار چه شاهدانی معتبر تر و مهم تر از خانواده قربانی ؟ من آدرس خانواده محترم عزیزی را در اختیار آقای دکتر نقره کار قرار دادم تا در اختیار آقای بهار قرار دهند تا ایشان با رعایت مسائل امنیتی مساله اعدام فاطمه و تجاوز و مرگ زهره را پیگیری بفرمایند. همین طور آدرس محل زندگی و مغازه ای که متعلق به یکی از وابستگان نزدیک محمد جاور است را هم در اختیار ایشان قرار دادم . امیدوم پدر محمد جاور آقای قربان جاور هنوز در قید حیات و سلامت باشند.
من نام خانوادگی شهرزاد و محل زندگی خانواده او را هم به دکتر نقره کار دادم تا دوستانی که ابهاماتی دارند مورد را پیگیری کنند.
( دوستان توجه داشته باشند که نه فقط در سال های هولناک دهه 60 ، حتی پس از " اصلاحات " و آن همه تغییر و دگرگونی ادعائی در زندان ها در سال 88 و بعد از آن نیز جوانان جنبش سبز در زندان ها مورد تجاوز قرار گرفتند .حتی آقای ابطحی هم که مشاور رئیس جمهور آن مملکت بود تهدید شد که اگر امتناع کند وبه خواست بازجوها و شکنجه گران گردن نگذارد به دخترش در برابر چشمانش تجاوز خواهند کرد.)
2- "...گذاشتن وزنه های ۱۰ تا ۱۵ کیلوئی روی شکم زندانی که حامله بود
دستگاه بیضه کشی که از روسیه خریداری شده و شکنجه گران برای یاد گیری کار با آن در کره شمالی دوره دیدند...." دروغ است .
پاسخ بنده : آن کس که زندانی رژیم جمهوری اسلامی بوده است باید خوب بداند بسته به جرمی که برای زندانی در نظر گرفته می شد ، نوع و میزان شکنجه تعیین می شد. اگر از نگاه بازجو و شکنجه گر زندانی اعدامی می بود نوع شکنجه در نظر گرفته شده در مقایسه با شکنجه زندانی ای که در این موقعیت نبود تفاوت داشت .در مورد زندانیانی که در خانه های تیمی دستگیر می شدند و در عملیات قتل پاسدار و یا هر وابسته رژیم دخالت داشتند برای گرفتن اطلاعات ( و انتقام) نوع شکنجه متفاوت با شکنجه هائی که به سایر محکومین اعمال می کردند بود. شکنجه گهواره و بیضه کشی و سایر شکنجه های که باعث مرگ می شدند. گذاشتن وزنه روی شکم زن حامله زندانی اعدامی برای اطمینان از مرگ جنین او از این نوع شکنجه ها بود. بله ، بنده شاهد این اعمال بودم و در جریان فعالیت آموزش شکنجه گران، نه فقط اعزام آن ها به کره شمالی بلکه به کشور های دیگر هم قرار داشتم . نکته دیگر اینکه اقای بهار " سرمست اخلاق تابنده " را " کذاب " و " لاف و گزاف گو" خوانده اید . من متاسفانه دسترسی به کتاب سرمست نداشته و ندارم و تعجب هم می کنم که کتاب نوشته است ، او سواد درست و حسابی نداشت اما سرمست راننده لودری بود که گور حفر می کرد و اجساد زندانیان اعدام شده را در گور می ریخت ویا دفن می کرد. او در محیط زندان هم کار های گوناگون می کرد و اطلاعات داشت. اطلاعات و افشاگری های چنین فردی اگر حاوی لاف و گزاف هم باشد به نظر شما فاقد ارزش هستند؟ اطلاعاتی که از هیچکس دیگر جز امثال سرمست نمی توان به دست آورد.

3- "تحصیلکرده دانشگاه سوربن و آنهمه ادا" دروغ است.
شخص به اصطلاح تحصیلکرده و از خارج آمده ای که مأمور پیشین رژیم مدّعی است به بازجویان و کارکنان زندان و... امر و نهی می‌کرده و چنین و چنان می‌گفته، اصلاً وجود خارجی ندارد.
در سال های آغازین دهه ۶۰ روابط بین پاسداران (در زندان ها هم) امر و نهی متکبرانه و نوع ناصرالدین شاهی را برنمی‌تافت و همه (از بالا تا پائین) باهم ندار و نزدیک بودند.
در زندان دستگرد اصفهان مسئول اول بازداشتگاه «حاج اخروی» و دیگر مسئولین مثل «حسین توتیان» و «زنجیره ای» با امثال «دانش» و «دادخواه» و «جان‌نثاری» و «بوذری» و... روابط گرم و صمیمی داشتند.
در زندان سپاه و «هتل اموات» هم همینگونه بود.
«قربانی» (از مسئولین زندان هتل) یا «شریعت» (از بازجویان) و رحمانی و دایی و صمد... و کمیل (که در تصادف کشته شد)، هیچکدام اهل امر و نهی کردن (یا پذیرفتن امر و نهی از دیگران) نبودند. پاسداران و نگهبانان زندان هم همینطور.
البته، بعدها (بعد از سال ۶۷) که در زندان اصفهان بیشتر هواداران آیت الله منتظری جای خودشان را به دیگران دادند، اینگونه روابط کمی رسمی شد.......تحصیلکرده دانشگاه سوربن پاریس که متخصص و مدرّس شکنجه های ساده و سفید و سیاه بود و در سال ۶۰ به بازجویان و شکنجه گران امر و نهی می‌کرد" دروغ است و در " سال ۶۰ روابط صمیمی پس از انقلاب بین زندانبانان هنوز جاری بود...."
پاسخ بنده : "... به آقای بهار عزیز عرض کنم ادا های سعید محسنی نائینی در اوائل دهه ی 60 اگر برای برخی ها غریب و ناباورانه است تا آن حد که موجودیت این موجود نفی شود، امروز عادی و رسمی شده، شما عزیز می توانید همان ادا ها را شدیدتر در گفتار و رفتار ازغندی، عباسی ، مشفق ، احمدی ، نادری ، معصومی ، زمانی ، حاتمی و.... ببینید، این ها که دیگر وجود خارجی دارند. اما در مورد روابط کارکنان زندان عرض می کنم که روابطی که یک زندانی در بند و یا به وقت بازجوئی و شکنجه در میان بازجویان و شکنجه گران و کار کنان زندان شاهد بود ، همان روابط رسمی و اداری داخل زندان نبود. بله روابط صمیمی بود و بعد هم صمیمی باقی ماند اما هنوز دوره شکل گیری یک رابطه اداری ( شبیه ارتش) در زندان ها طی می شد تا امر سلسله مراتب و تقسیم کاررعایت شود. و دستورات اداری و قضائی به ویژه از سوی بازجوها و شکنجه گران که اکثر" جوان بودند رعایت شود. از کسانی که در تحقق چنین نظمی نقش داشت همین سعید محسنی نائینی بود. او روابط به قول شما" ندار و نزدیک بودن کارکنان زندان از بالا تا پائین " را بهم ریخت و بعد برنامه ریزی طرح تازه ای را ارائه داد. من در فرصت های دیگری نمونه هائی از این دست روابط را روایت خواهم کرد، و همینطور در باره " هتل" به تفصیل خواهم گفت.

4- " مأمور پیشین رژیم با اشاره به «احکام دهگانه یا ده فرمانی که آیت الله شاهرودی بر مبنای احکام جزای اسلامی تنظیم و تدوین کرده»، می‌گوید::
شاهرودی در سال ۶۰ این فرمان ها را، که خمینی و گیلانی هم باور داشتند و به کار بسته بودند، تنظیم و صادر کرد و اصل این سند در اختیار روح الله حسینیان در مرکز اسناد انقلاب اسلامی نگهداری می‌شد

مرکز اسناد انقلاب اسلامی را از سال ۱۳۵۹ سید حمید روحانی اداره می‌کرد و در سال ۱۳۷۴ بود که روح‌الله حسینیان بر آن سوار شد. ضمناً سید محمود هاشمی شاهرودی سال‌ها از اعضای شورای نگهبان بود و ۲۳ مرداد ۱۳۷۸ به ریاست قوه قضائیه جمهوری اسلامی منصوب شد. در دهه ۶۰ امثال موسوی اردبیلی عملاً به شاهرودی و غیر شاهرودی مجال نمی‌دادند تا از بالای سر آنها ده فرمان بنویسند"
پاسخ بنده : ردیف کردن یک سری شایعه از گذشته و حال برای اثبات اینکه وقایع دیگر را به دلخواه شایعه و دروغ بخوانیم کار سختی نیست ، مستندات موجود و ارائه شده برای اینکه ثابت کنید یک واقعه دروغ و شایعه هست مهم است. در اینجا فرصت نیست من به برخی از کتاب های مرجعی که مورد استفاده شاهرودی قرار گرفت و من از روی حافظه به آن ها اشاره کرده بودم بپردازم و به وقت دیگری موکول می کنم اما نکاتی را در رابطه شاهرودی و احکام دهگانه خدمت آقای بهار و دوستان عرض می کنم . شاهرودی از همان موقعی که خمینی در عراق بود از مشاوران و یا بهتر بشود گفت از مغز های متفکر خمینی بود. در حوزه ی قضائی هیچکس به اندازه ی شاهرودی مورد قبول خمینی نبود . اینکه موسوی اردبیلی پست و مقامی داشت دلیل نمی شود که جایگاه اش به ویژه در حوزه ی قضا برای خمینی بیش از شاهرودی بوده باشد و یا بیش از او می توانست بر خمینی تاثیر بگذارد. شاهرودی در واقع آدم اصلی تنظیم کننده و تدوین کننده ی قوانین قضائی حکومت اسلامی است، تعداد قوانینی که او تدوین و تنظیم کرده است فراوان هستند. احکام دهگانه هم بعد ازتدوین و تنظیم و باز نویسی اصل اش در اختیار مرکز اسناد انقلاب اسلامی قرار گرفت ، و کپی ای از آن در اختیار افرادی که قوه قضائیه در زندان ها ذیصلاح می دانست ، آنهم بیشترجهت آموزش قرار داده شد.بنده اطلاعی ندارم ولی اینکه سعید می گفت کپی ای از حسینیان گرفته می تواند درست باشد ، سعید بدل به یک جنایتکار شده بود اما دروغ نمی گفت . موضوع احکام دهگانه هم قابل پیگیری و اثبات هست . هم شاهرودی زنده هست و دفتر و دستک دارد و هم مرکز اسناد پا برجاست.

*********
زیر نویس:
* سلسله مطالبی که هفدهمین بخش آن را خواندید، اظهارات یکی از کارکنان سابق قوه قضائیه حکومت اسلامی درشکنجه گاه ها و زندان های این حکومت، و در جبهه جنگ است. او به عنوان شاهد تجاوزبه دختران و زنان زندانی، شاهد شکنجه واعدام زندانیان سیاسی و عقیدتی، از گوشه هایی از جنایت های پنهان مانده ی جنایتی به نام حکومت اسلامی پرده بر می دارد.( با توجه به اینکه در زندان ها حکومت اسلامی، شاغلین در زندان ها از نام های متعدد و مستعار استفاده می کردند - و می کنند- ، نام ها و فامیلی ها می توانند واقعی، و حقیقی، نباشند).
برای پیشبرد گفت و گوها قرارمان این شد که در صورت امکان یک هفته مسائل مربوط به سال های گذشته مطرح شود و یک هفته مسائل روز. راوی این سلسله مطالب سال 1385 ایران را ترک کرده است و در یکی از کشورهای شرق آسیا پناهنده است، او اما به دلیل شغل های حساس و ارتباط های گسترده اش به هنگام خدمت ، هنوز با تعدادی از فرماندهان سپاه و نیروهای انتظامی ،کارکنان قوه قضائیه و روحانیون ارتباط دارد. اطلاعاتی که پیرامون مسائل جاری داده می شود از طریق همین ارتباط هاست.
1-http://asre-nou.net/php/view.php?objnr=20172
http://asre-nou.net/php/view.php?objnr=20061





پرواز با دو بال شکسته آزادیخواهی و دادپروری

 محسن یلفانی

mohsenyalfani.jpg
«بخوان به نام ایران» زندگینامۀ خود پرستو فروهر است از میانۀ دهۀ چهل تا میانۀ دهۀ هفتاد. ... همین زندگینامۀ کوتاه و سریع، به علت علاقه و توجه پرستو فروهر به آنچه از طریق زندگی پدر و مادرش در می یابد و بیش از آن به علت دقت نظر و سنجیدگی ملاحظات و برداشتهای خودش، به تاریخچه ای مستند و مؤثر تبدیل میشود که سرشار از توصیف های جاندار و به یادماندنی لحظه ها و بزنگاه هائی است که سرنوشت ملّت و میهن ما را در این دوران سی ساله رقم زده اند.
ویژه خبرنامه گویا
در پی قتل هولناک داریوش و پروانۀ فروهر، که مدتهاست زمامداران رژیم اسلامی پروندۀ آن را همچون حادثهای پیش پاافتاده بسته اند و بیهوده امیدوارند که به مرور زمان به فراموشی سپرده شود، بیش از آنکه دربارۀ خود آنها حرف زده شود، به همان حادثۀ قتلشان پرداخته شد. اگر چه برنامههای فراوانی برای بزرگداشت این دو شخصیت برجسته، چه در ایران و چه در گوشه و کنار دنیا برپا گردید، تا آنجا که نگارنده خبر دارد، گزارش یا تحلیل جامع و درخوری از زندگی و کارنامۀ سیاسی پربار و خستگیناپذیر آنها ارائه نشد. چنین کوتاهی ای میتواند این تصوّر حقناشناسانه را به وجود آورد که گوئی مرگ این دو چهرۀ بزرگ حیات سیاسی معاصر میهن ما، که به راستی تمامی زندگی خود را وقف آزادی و برابری کردند، از زندگیاشان مهمتر بوده است.
اکنون پرستو فروهر، دختر داریوش و پروانه، ادای این دین را، گوئی از جانب همۀ ما، یعنی همۀ کسانی که به آرمانهای آنها باور دارند و خود را وامدار آنان میدانند، پذیرفته و با نوشتن و انتشار کتابی به نام «بخوان به نام ایران» به گونهای ستایشبرانگیز از عهدۀ آن برآمده است. کتاب عمدتاً زندگی خود پرستو فروهر از دوران کودکی تا هنگام مرگ پدر و مادرش را در بر میگیرد و در ضمن زندگی و مبارزۀ پدر و مادرش را نیز، هم از نگاه خود و هم از طریق اسناد و مدارک پراکندهای که در اختیار داشته، شرح داده است. اولّین امتیاز کتاب این است که با وجود لحن و برداشت طبعاً ستایشآمیز نوسنده نسبت به پدر و مادرش، گزارشی به تمامی منصفانه و دور از جانبگیریهای شخصی از زندگی و مبارزۀ آنها ارائه کرده است. پرستو فروهر، با وجود دلبستگی و شیفتگی بی حد و مرزش نسبت به پدر و مادری چنین فداکار، کوشیده است تا نگاه مستقل و خالی از پیشداوریای را در برآورد کارنامۀ آنها، آنجا که پای گرایشها و موضعگیریها و عملکردهای سیاسی در کار است، حفظ کند. و هر جا که لازم بوده، به وضوح شرح داده است که چگونه در برخی لحظات از آنها فاصله گرفته و یا در مواردی با سلیقه و نظر آنها اختلاف داشته است.
هنگامی که اولّین بندهای «بخوان به نام ایران» را میخوانیم، به سرعت این تصوّر و انتظار در ما ایجاد می شود که با یک اثر ادبی تمام عیار سرو کار داریم. آغاز کردن کتاب با توصیف خانۀ دوران کودکی نویسنده، که با زبانی بس توانا و با شرح موشکافانه و دقیق و در عین حال پر احساس و خاطرهانگیز ارائه میشود، این تصوّر را تقویت میکند و به ما نوید میدهد که نویسنده از طریق شرح سرگذشت سادۀ دو شخصیت مهم سیاسی تاریخ معاصر، اثری در حد یک رمان جاافتاده و نیرومند خلق کرده است. راستی این است که این انتظار همه جا برآورده نمیشود. به این دلیل آشکار که آنجا که پای شرح و شمردن روزمرگیهای یک عمر مبارزه درکار است که در تکرار بیامان و گاه با سکون و بیحرکتی ناامید کنندۀ خود دست به گریبان است، به دشواری میتوان توقعی را که عمق و غنای یک اثر هنری در ما ایجاد میکند، برآورده ساخت. در چنین مواردی باید به سادگی و سرعتِ گزارشی خالی از مبالغه و بری از بلاغت قناعت کرد. با این همه، هر گاه که با لحظههای خاص و ممتاز این دو زندگی به غارت رفته، چه در عرصۀ مبارزۀ سیاسی و چه در زمینۀ مناسبات خصوصی و خانوادگی، روبرو میشویم، نگاه نافذ و زبان توانا و پراحساس پرستو فروهر چنان پرتو خیرهکنندهای بر رویدادها میاندازد که آنها را به لحظههائی فراموشنشدنی و آموزنده تبدیل میکند.
«بخوان به نام ایران» طبعاً ادای دین و ستایش فرزندی است نسبت به پدر و مادری که با وجود آنکه یکسره خود را وقف آرمان خود کرده بودند، هرگز وظیفۀ خود را به عنوان پدر و مادر از یاد نبردند. پرستو فروهر بویژه به تفصیل شرح میدهد که پدر و مادرش چگونه همواره میکوشیدند این دو وظیفه را به گونهای درخور، چنانکه رضایت و اقناع فرزندانشان را نیز در بر داشته باشد، با هم تلفیق کنند و آشتی دهند. امّا این تعهّد مانع آن نیست که نویسنده از شرح دشواریها و اختلافهای ناگزیر در رابطۀ میان پدر و مادر با فرزند، چه در دوران کودکی و چه در دورانی که به تشخیص و موضع مستقل فکری خود نائل شده، پرهیز کند. و توضیح و تفصیل همین تفاوتها و فاصلههاست که بر اعتبار و غنای روایت پرستو فروهر میافزاید.
«بخوان به نام ایران» در واقع زندگینامۀ خود پرستو فروهر است از میانۀ دهۀ چهل تا میانۀ دهۀ هفتاد – فاصله زمانیای که دوران کودکی نویسنده تا مرگ پدر و مادرش را در بر میگیرد. در نتیجه از گذشتۀ داریوش و پروانۀ فروهر پیش از این تاریخ، بجز اشارههائی در مورد چهارده سال زندان داریوش و علاقه و اعتقاد پایدار و خللناپذیر هر دوی آنها به دکتر مصدّق، اطلاع چندانی به دست داده نمیشود. امّا همین زندگینامۀ کوتاه و سریع، به علت علاقه و توجه پرستو فروهر به آنچه از طریق زندگی پدر و مادرش درمییابد و بیش از آن به علت دقت نظر و سنجیدگی ملاحظات و برداشتهای خودش، به تاریخچهای مستند و مؤثر تبدیل میشود که سرشار از توصیفهای جاندار و به یادماندنی لحظهها و بزنگاههائی است که سرنوشت ملّت و میهن ما را در این دوران سی ساله رقم زدهاند.
در آغاز تنها با پایداری و دلبستگی خللناپذیر داریوش فروهر به مبارزهای که از طریق«حزبش» پی میگیرد، و یا با اصرار و پیگیریاش در به کار بستن زبانی پیراسته و منزه، سر و کار داریم ، که با توجه به شرایط حاکم در زمان شاه، بیشتر به نوعی لجبازی بیهودۀ سیاسی و وسواس و تنزهطلبی ادبی شباهت پیدا میکند. سرانجام از میانۀ دهۀ پنجاه رودر روئی آشکار داریوش و پروانه با رژیم شاه آغاز میشود که دشواریها و پیچیدگیهای نزدیک کردن و گرد هم آوردن رهبران و مبارزان قدیمی را به دنبال میآورد. پس از آن نوبت انتخابِ راه انقلاب و همکاری باآیتالله خمینی و همکارانش میرسد. انتخابی محتوم با عاقبتی شوم که بیتردید بغرنجترین و دردناکترین فصل مبارزات داریوش فروهر و همسرش را تشکیل میدهد.
این همه از طریق صحنهها و رویدادهای کوچک و بزرگ بیشماری میگذرند که با قدرت و دقت توصیف شدهاند و به روایت عمق و معنی و در عین حال جذابیت کم نظیری میدهند. از این میان تنها کافی است به شرح و توصیف سالهای سیاه و شوم دهۀ شصت اشاره کنیم که در پی فروریختن خوشباوریها و سادهانگاریهای شتابزده و تبدیل رؤیای روشن و امیدبخش انقلاب به کابوس سیاه وحشت و ترور، چگونه جوانانی همچون پرستو فروهر، در بیزاری از سیاست که به بنبستشان کشانده بود، در پی یافتن افقهای جدید در عرصههای فرهنگ و هنر برمیآمدند. توصیف نویسنده از احساسی که در پایان نمایش فیلمی از تارکوفسکی به او دست داده است، نمونۀ گویائی از این جستجو است. این قطعه در عین حال نمونۀ نثر توانا و پر احساس او نیز هست : «... آن شب در پایداری شکنندۀ قدمهای آن مرد، در دلشورۀ ممتد از خاموشی آن شمع به یاد پدر و مادرم افتادم، به یاد خانۀ ممنوعۀ آنان، به یاد تلاش تنهای آنان. در تماشای آن تصاویر، تلخی و بزرگی سماجت آنها را دریافتم... آن شعلۀ کوچک شمع در آن دستهای نگران مرا به درون خویش میکشید، مرا به یاد دستهای آقای کریمخانی میبرد وقتی که آن گیاه ترد و نازک، پر سیاووش، را در حفرۀ میان انگشتانش نشانم میداد و با مهر به دستهای من میسپرد. در تماشای آن تصاویر تعلّق ریشهدار خویش به خانهام و یادها و سرنوشتهائی را که در آن خانه سکنی داشتند، باز مییافتم. اما حتی آن شب هم میدانستم که این تعلّق به معنای همدستی نیست، میدانستم که دیگر شریک در سماجتشان نیستم، که از دنیای مبارزۀ آنها دور افتادهام و تنها در این تصاویر نمادین است که تلاش آنها برای من ملموس و خودی میشود، و نه در نمودهای عینی این تلاش، نه در اعلامیهها و نوشتارهای سیاسی آنان.»
پرستو فروهر به گونهای غیرمنتظره کتابش را بی هیچ توصیف یا حتّی اشارهای به صحنۀ دهشتناک قتل پدر و مادرش به پایان میبرد، چنانکه گوئی میخواهد با سکوت خود ما را نیز وادارد تا همان گونه که شایستۀ شاًن و حرمت این دو چهرۀ پاک و اهورائی است، به پایان جسمانیشان بیندیشیم...
«بخوان به نام ایران» به یکی از مهمترین پرسشهای انقلاب ایران نیز پاسخ میدهد – پرسشی که با انبوه پاسخهای ناسنجیده و ناروائی که بدان داده شده، از همان اوان انقلاب به صورت یکی از معضلات دردناک جامعۀ ما درآمده و هنوز نیز گریبان کسانی را که در این انقلاب دست داشته و از ضربات آن در امان نبودهاند و یا کسانی که در تحلیل و توضیح رویداد انقلاب میکوشند، رها نکرده است:
چه شد و چگونه بود که کسانی همچون فروهرها، با تجربۀ چندده ساله در سیاست، با پرورش در مکتب مصدّق - که طعم و معنی حضور و تاًثیر «اسلام مبارز» را در وجود آیت الله کاشانی به کفایت دریافته بود، با اعتقاد عمیق و آزموده به قانون و حقوق بشر، با پشت سر گذاشتن اسلام در روایت سیاسی آن - بی آنکه غیر مذهبی یا به طریق اولی لامذهب باشند ... به طورخلاصه کسانی که هویت و آمال و آرزوهای سیاسیشان در درون و یا پیرامون «جبهۀ ملّی» - این بزرگترین مجموعۀ تجربهها و آموزههای سیاسی تاریخ معاصر میهن ما - تحقّق پیدا میکرد، و شاید مهمتر از این همه، کسانی که بزرگترین امتیازشان تقوا و پرهیزگاری سیاسیشان بود، چنین شتابزده و بیمحابا و بی درخواستِ هیچ تضمینی خود را و سرمایۀ سیاسی و اجتماعی و اخلاقی ای را که خواه ناخواه حامل و وصّی آن بودند در اختیار آیتالله خمینی و نهضت او گذاشتند و در این داد و ستد فقط دادند و جز پشیمانی و ناکامی برای خود و همراهان و طرفدارانشان نستدند؟ طول و تفصیل دربارۀ این پرسش جانکاه تمامی ندارد و نخواهد داشت و حتّی اگر به فرض زمانی فرارسد که زخمهای ناشی از حرکتی که این پرسش بر مملکت ما بر جا گذاشت، التیام یابند، بحث و جدل دربارۀ آن همچنان ادامه خواهد یافت.
پرستو فروهر با نوشتن سرگذشت پدر و مادرش به ما فرصت میدهد تا این پرسش را با نوعی مطالعه یا بررسی بالینی دنبال کنیم و در نتیجه پیش از آنکه در جستجوی پاسخهائی از طریق دانش و تجربۀ سیاسی باشیم، به آگاهی و آشنائی انسانیای که این کتاب با درایت و بینش عمیق خود در اختیارمان میگذارد، اتکا کنیم. این آگاهی و آشنائی انسایی ما را از سقوط در ورطۀ پیشداوریها و کوتهنظریهائی که گوئی لازمۀ برداشت سیاسیاند، باز می دارد.
نیازی به تصریح ندارد که فرصت دادن به برخورد انسانی به هیچ روی به معنای نادیده گرفتن اهمیت و نقش مسئولیت سیاسی کارنامۀ قهرمانان مورد نظر ما، داریوش و پروانۀ فروهر، همچنانکه کارنامۀ دیگر همراهان و یاران دائمی و مقطعی آنها نیست. خود آنها، همچنانکه پرستو فروهر به کرات در کتاب خود میآورد، بیش از همه و در هر لحظه به وخامت و تناقض و چارهناپذیری انتخاب سیاسیشان آگاهی دارند. امّا همچون قهرمانان نابترین تراژدیها وظیفۀ تلخ و جانگدازی را که سرنوشت – یا تاریخ – برایشان تعیین کرده، از سر بزرگواری میپذیرند و عواقب سنگین آن را نیز دلیرانه میپردازند.

yalfani.mohsen@orange.fr

عنوان: عبارتی از سخنرانی پروانۀ فروهر در نشست سالانۀ «بنیاد پژوهشهای زنان ایران». ص. 370 کناب.




ترکیه آماده پذیرائی از مذاکرات بر سر پرونده هسته ای ایران است

وزیر امور خارجه ترکیه- احمد داوود اغلو

نوشتۀ شهلا رستمی
وزیر امور خارجه ترکیه- احمد داوود اغلو، در گفتگوی تلفنی با سعید جلیلی- رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی بر سر پرونده اتمی این کشور، گفته کشورش کماکان آماده پذیرائی از مذاکرات آینده گروه ١+٥ و ایران بر سر پرونده هسته ای ایران است.

تلویزیون "العالم" که این خبر را پخش کرد، می گوید وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفته که پیشنهاد تهران برای برگزاری این مذاکرات در بغداد پیشنهادی هوشمندانه است.
گفتنی است که تاریخ مذاکرات 13 و 14 آوریل تعیین شده اما مکان آن هنوز روشن نیست.
دیروز، نخست وزیر ترکیه- رجب طیب اردوغان، تهران را که مقاماتش اعلام کرده بودند ایران تمایلی به برگزاری گفتگوهای آینده این کشور و گروه ١+٥، در استانبول ندارد، به نادرست بودن متهم کرده بود. اردوغان گفته بود چون ایران می داند طرف مقابل به دمشق و بغداد نخواهد رفت چنین پیشنهادی را می کند.
اردوغان افزوده بود که به دلیل همین نادرستی است که احترام ایران در جهان در حال کاهش است.
از سوی دیگر آمریکا گفت امیدوار است گفتگوها با ایران بر سر پرونده اتمی این کشور، علیرغم بحث پیرامون محل برگزاری آن، در هفته آینده انجام گیرد.
گفتنی است که پس از اعلام تاریخ و محل گفتگوها توسط خانم هیلاری کلینتون- وزیر امور خارجه آمریکا، در روز 31 مارس، روسیه و چین اعلام کردند که نه تاریخ و نه محل گفتگو، تعیین نشده است.
تهران در روز چهارشنبه ابراز امیدواری کرد که این گفتگوها در بغداد انجام شود.



شورشیان طوارق استقلال شمال مالی را اعلام کردند

نوشتۀ آرش ادیب زاده
شورشیان الطوارق وابسته به جنبش ملی آزادی "ازواد" روز جمعه استقلال منطقۀ شمالی کشور مالی را که در اختیار دارند، اعلام کردند.

در بیانیۀ جنبش ملی آزادی "ازواد" دبیر کل این نهاد نوشته است: «ما از امروز استقلال "ازواد" را رسما اعلام می كنیم و بر احترام گذاشتن به مرزهای كشورهای مجاور تأكید می كنیم».
در پی كودتای نظامی دو هفتۀ پیش در مالی كه به سرنگونی "امادو تومانی توره" رییس جمهوری این كشور انجامید، هرج و مرج مالی را در بر گرفته است و شورشیان "طوارق" و همچنین گروه های اسلامگرا سه شهر بزرگ در شمال این كشور را به تصرف خود در آورده اند.
این اقدام در حالی صورت گرفت كه هیچگونه مقاومتی از سوی ارتش ضعیف مالی انجام نگرفت؛ ارتشی که از لحاظ امکانات نظامی بسیار نامجهز تر از شورشیان است و این وضعیت به تجزیۀ كشور به دو بخش انجامیده است.
همچنین در این بیانیه آمده است که: «شورای اجرایی جنبش ملی آزادی "ازواد" از جامعۀ جهانی می خواهد تا برای رعایت صلح و عدالت هر چه زودتر استقلال ایالت "ازواد" را به رسمیت بشناسند».
در ادامه، مسئولین این جنبش اعلام کرده اند که قصد دارند کشوری دموکراتیک را بر پایۀ قواعد اساسنامۀ سازمان ملل متحد بنا نهند.
در واکنش به این رویداد "ژرار لنگه"- وزیر دفاع فرانسه، خاطر نشان ساخت که اگر کشورهای آفریقایی استقلال "ازواد" را برسمیت نشناسند، اعلام استقلال یک طرفه از طرف یک گروه به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود




نخست وزیر ترکیه هفته گذشته حامل پیام اوباما برای رهبرجمهوری اسلامی بوده است

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
باراک اوباما- رئیس جمهوری آمریکا، طی پیام تازه ای که برای آیت الله علی خامنه ای ارسال داشته، به رهبرجمهوری اسلامی ایران اطمینان داده است که درصورت داده شدن اطمینان هائی از سوی جمهوری اسلامی، دولت واشنگتن با ادامه غنی سازی توسط ایران موافقت خواهد کرد.

ابه نوشته روزنامه امریکائی واشنگتن پُست این پیام توسط رجب طیب اردوغان دردیداربا آیت الله خامنه ای تسلیم وی شده است. پیام دردیداراردوغان بیست وچهارساعت پیش از سفربه تهران با رئیس جمهوری آمریکا در سئول به وی داده شده است.
روزنامه آمریکائی یاد آوری می کند که اوباما درپیام خود تصریح نکرده است که آیا ایران می تواند غنی سازی را در خاک ایران انجام دهد یا نه؟.
سرمقاله نویس روزنامه آمریکایی یادآوری می کند که منشاء این موضع جدید دولت آمریکا از آنجائی ناشی می شود که آیت الله خامنه ای دربیست ودوم ماه فوریه تأکید کرده بود که ایران به دنبال دست یابی یه سلاح هسته ای نیست.
سرمقاله نویس واشنگتن پست می نویسد: افشای ارسال چنین پیامی ازسوی رئیس جمهوری آمریکا به رهبرجمهوری اسلامی درحالی صورت می گیرد که ایران و گروه ١+٥  درآستانه ازسرگیری دورتازه ای از گفت وگوها هستند.
به نوشته واشنگتن پُست، درموقعیت کنونی بزرگترین چالش برای کشورهای غربی این است که بتوانند اظهارات رسمی رهبرجمهوری اسلامی را مبنی بر عدم نیاز ایران به سلاح اتمی، به تضمین های قابل اطمینان وقابل راستی آزمائی، توسط نهاد های بین المللی  تبدیل شود.
 




تلویزیون "یک": حامد کرزی ١١٠ مشاور دارد

نوشتۀ واسع محسن
تلویزیون "یک"، یکی از تلویزیون های خصوصی افغانستان، چند روز پیش گزارشی در مورد افرادی که بعنوان مشاور و وزیر مشاور حامد کرزی- رئیس جمهور افغانستان، تعیین شده اند، منتشر کرده است. بر مبنای این گزارش شمار این افراد به ١١٠ تن میرسد و از این جمله ٦٠ تن آنان سمت وزیر مشاور رئیس جمهور افغانستان را دارا هستند.

گفتگو با ملیار صادق آزاد، گزارشگر تلویزیون " یک "
More
 واسع محسن
 گزارش یاد شده از قول منابع وزارت مالیه افغانستان می نویسد، مصارف سالانه مربوط به حقوق و امتیازات این مشاوران سالانه به 4 میلیون و 200 هزار دالر آمریکایی بالغ می گردد.
 ملیار صادق آزاد- گزارشگر تلویزیون " یک" و تهیه کننده این گزارش، در گفتگویی با رادیو فرانسه گفت فهرست اسامی 60 وزیر مشاور حامدکرزی را از دفتر اداره امور ریاست جمهوری افغانستان بدست آورده و با 40 تن از این وزرای مشاور گفتگو کرده است.ملیار صادق گفت: «ما با منابع معتبر در وزارت مالیه افغانستان صحبت کردیم که بر اساس گفته های آنان وزیران مشاور هرکدام تا ماهانه 5 هزار دالر و سایر مشاورین از 1 تا 5 هزار دالر معاش دارند.»

ملیار صادق آزاد در بخشی دیگری از این گفتگو گفت نمایندگان پارلمان افغانستان در واکنش به گزارش تلویزیون "یک" گفته اند بر اساس قانون تشکیلات اساسی دولت که در سال 1985 از سوی پارلمان تدوین شده است شمار مشاوران رئیس جمهور 9 تن تصویب شده است.
بر اساس این گزارش مخالفات مجلس سنای افغانستان/ مشرانو جرگه با این قانون موجب شده است تا این قانون به تصویب نرسد و در نتیجه رئیس جمهور افغانستان از خلای ایجاد شده برای نصب مشاوران دلخواه خود استفاده کند.
گزارشگر تلویزیون در ادامه گفت، منابع اداره امور ریاست جمهوری افغانستان شمار مشاوران ذکر شده در گزارش را تأئید اما از اظهار نظر درباره آن خودداری کرده اند.
گزاش تلویزیون " یک" در مورد رقم مشاوران داخلی رئیس جمهور افغانستان از این جهت قابل توجه است که بر اساس گفته های تهیه کننده آن، عده ای از این مشاوران، حتی سالی یکبار هم با رئیس جمهور از نزدیک دیدار نمی کنند.این در حالیست که در گذشته ها، شمار مشاوران خارجی و بین المللی که با حکومت و نیروهای بین المللی در افغانستان همکاری دارند و از این ناحیه حقوق سرسام آوری دریافت می کنند مورد انتقاد محافل ملی و بین المللی و مردم افغانستان قرار گرفته است.
 بر اساس منابع وزارت مالیه افغانستان، حقوق و امتیازات پرداخته شده به مشاوران خارجی در طول ده سال گذشته نزدیک به  10 ملیارد دالر تخمین زده میشود.





اسلام گرایان تند رو و حضورشان در مبارزات انتخاباتی فرانسه

نوشتۀ شهلا رستمی
موج تازه دستگیری اسلام گرایان تند رو در صحنه سیاست فرانسه آنهم در این شرایط داغ مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری، بحث برانگیز شد.

گفتگو بافرهاد خسرو خاور، جامعه شناس، پژوهشگر و استاد دانشگاه
More
 شهلا رستمی
از جمله این که دیگر کاندایداهای ریاست جمهوری چون خانم "مارین لوپن"٭- رهبر حزب راست افراطی (جبهه ملی)٭، این دستگیری ها را «نمایش انتخاباتی» نیکلا سارکوزی- رئیس جمهور و کاندیدا، دانست و "فرانسوآ بایرو"٭، از حزب میانه رو (مودم)٭، هم خود را مخالف هرگونه صحنه سازی اعلام کرد.
***
از فرهاد خسرو خاور، جامعه شناس، پژوهشگر و استاد دانشگاه پرسیدم آیا مبارزات انتخاباتی تنها دلیل انجام این دستگیری ها بوده؟
او می گوید این یکی از دلایل بوده اما دلایل دیگری چون کشتار 7 نفر از جمله چهار یهودی توسط یک جوان عرب تبار که می توانست مدلی برای جوانان افراطی دیگر بشود هم وجود داشته است.
٭



انتخابات فرانسه، فاجعۀ محیط زیستی سال ٩٩ و ایجاد کشور جدید "آزاواد"

نوشتۀ عزیز احمد فرد
در کارزار انتخاباتی فرانسه، در حالیکه "نیکلاسارکوزی"٭ به "فرانسواهولاند"٭ حمله میکند، "ژان لوک ملانشان"٭ هفتاد هزار نفر را دور خود جمع میکند. و "فرانسوابایرو"٭ را همه، بجز لاکروا فراموش کرده اند. همزمان در آفریقا، صحبت از تشکیل کشور جدید است و لیبراسیون از احتمال اینکه شرکت نفتی "توتال" که مسئول یکی از بزرگترین فاجعه های محیط زیستی است از قید قضا رها شود، هشدار میدهد.

بررسی روزنامه های امروز فرانسه
More 
عزیز احمد فرد
قهرمان امروز که زبانزد همۀ رسانه ها است، بار دیگر "ژان لوک ملانشان"- کاندیدای جبهۀ چپ است؛ او که جناح چپ حزب سوسیالیست، بقایای حزب کمونیست و تعداد زیادی از کسانی را که به اکولوژیست ها و یا چپ افراطی رأی میدادند، دور خود جمع کرده است،  دیشب موفق شد در در میدان "کاپیتول" شهر "تولوز"، در جنوب فرانسه، در برابر هفتاد هزار تن سخنرانی کند. او با لحن شدید از "ساکوزی" انتقاد کرد و پنج سال حکومت او را برای مردم فرانسه، پنج سال بدبختی خواند.
صفحات اول روزنامۀ اومانیته، به این موضوع اختصاص دارد و متعاقب آن نوشته ای هم در مورد دستگیری های اسلامیست ها توسط پلیس فرانسه  است که در آن اومانیته این دستگیری ها را نمایشی خوانده است.
از زبان مسئولین چپ، اومانیته مینویسد که دستگیر شدن این اشخاص زیر دوربین فیلم برداری خبرنگاران، قابل انتقاد است.
 روزنامۀ لیبراسیون از احتمال منتفی شدن دو بار محکومیت شرکت نفتی فرانسوی "توتال" خبر میدهد. به گفتۀ این روزنامه، که ادعا دارد به اسناد خاصی دست یافته است، دادگاه تمیز، احتمالاً دو مورد محکومیت این شرکت را به دلیل این که کشتی حامل 31 هزار تن نفت خام، در هنگام وقوع این فاجعه، در آب های ساحلی فرانسه نه، بلکه در آب های بین المللی قرار داشت، منتفی اعلان کند.
فاجعۀ محیط زیستی سال 1999 که طی آن، غرق شدن کشتی نفتی «اریکا» باعث آلودگی 400 کیلومتر از سواحل شمال غربی فرانسه و کشته شدن لا اقل هشتاد هزار پرندۀ ساحلی شده بود و به این جرم تا حال دو مرتبه، شرکت نفتی "توتال" محکوم شده بود. 
 روزنامۀ فیگارو مینویسد که "سارکوزی"، "هولاند" را متهم به نفی بحران کرده است. با یاد آوری از نامۀ "سارکوزی" به مردم فرانسه، که همانند "فرانسوا میتران" در انتخابات دومین دور ریاست جمهوریش، 17 روز قبل از دور اول انتخابات نامۀ مفصلی نوشته و آنرا به شش میلون خانواده در فرانسه فرستاده است، این روزنامه پیشنهادات انتخاباتی "فرانسوا هولاند"- کاندیدای چپ را مورد انتقاد قرار میدهد و از زبان رئیس جمهورمی نویسد که: «آیا ما امکانات این را داریم که به فرانسوی ها بگوییم، جشن است؟»
 روزنامۀ اقتصادی لزاکو هم از نامۀ "سارکوزی" و بر آورد های اقتصادی آن نوشته است. در برنامۀ اقتصادی "نیکولا سارکوزی"، بیشتر صحبت از صرفه جویی است و یک برنامه ریزی 125 ملیارد اورویی در آن برای توازن بودجه در نظر گرفته شده است.
ولی در فیگارو، بعد از شرح مفصل برنامه های "سارکوزی"، واکنش "فرانسوا هولاند" هم آمده است. "هولاند" برنامۀ سارکوزی" را بد تر از بیلان کار این پنج سال گذشتۀ او، بررسی میکند".
درین میان، تنها روزنامۀ مذهبی لاکروا، صفحۀ اولش را به کاندیدای میانه رو، ف"فرانسوا بایرو" اختصاص داده است و در حالیکه دیگران، از سرمایه گزاری و پیشرفت صحبت میکنند، پیشنهاد او، یا چیزی را که لاکروا به او منسوب میکند، «جمهوری قناعت» است؛ در شرح آن آمده است که "فراسوا بایرو"، از معاملات نامشروع، یا به عبارت دیگر از فساد به ستوه آمده است.
اوضاع و احوال کشور مالی در افریقا و ایجاد یک مملکت جدید به نام "آزاواد" را از روزنامۀ لیبراسیون برایتان میگوییم، که زیر عنوان «خدا مالی را ترک کرده است» مینویسد که در شهر "باماکو" که مرکز مالی و مهمترین شهر جنوب آن است و فعلاً در دست نظامیانی قرار دارد که چند روز قبل کودتا کردند، تعداد زیادی از پناهندگان از شمال این کشور آمده اند و مردم جنوب مالی از خطر اینکه اسلامیست ها که شمال این کشور را تسخیر کرده اند به جنوب هم برسند، در تشویش هستند. قابل یاد آوری است که بعد از کودتای 27 مارس و تسخیر جنوب مالی توسط نیروهای نظامی، در شمال این کشور اسلامیست ها و قبایل طوارق، اعلام استقلال کردند.
روزنامۀ لوموند که بعد از ظهر ها پخش میشود، هم بصورت مفصل به موضوع تجزیۀ مالی و ایجاد کشور جدید "آزاواد" پرداخته است.
در گفتگویی با نخست وزیر الجزایر"احمد اویحیا" آمده است که الجزایر از تمامیت ارضی مالی دفاع میکند. همچنان در فیلمی که لوموند در سایت انترنتی خود پخش کرده است، آمده است که "عمر هاماهایه"، رئیس جنبش "انصار دین" که شمال مالی را همراه با تعداد دیگری از شورشیان تسخیر کرده اند میگوید که آنان برای اسلام میجنگند.
در یک نوشتۀ دیگر هم آمده است که پاریس، اعلان استقلال شمال مالی را بی مورد و غیرقابل قبول دانسته است و از زبان وزیر امور خارجۀ فرانسه- "الن ژوپه"، نوشته است که فرانسه از اتحاد و تمامیت ارضی مالی دفاع میکند.




نیمی از زنان درروستاهای ایران از بیماری های روانی رنجورند

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
یک گزارش ازایران نشان می دهد که نزدیک به پنجاه درصد زنان روستائی ایران از بیماری های روانی رنجورند.

به گزارش سایت ایرانی "سینا نیوز"، رئیس انجمن روانپزشکان ایران دراین رابطه گفته است: تفکرمردم درخصوص بیماری روانی نادرست است. درواقع بیماری روانی به شکل طیف وسیعی از بیماری ها نظیر اضطراب، افسردگی، بداخلاقی، استرس و دردهای جسمی خود را نشان می دهد
دکتراحمد جلیلی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد جامعه از بیماری خود اطلاعی ندارند گفت: بیماران روانی موضوعی است که دربین افراد جامعه و حتی مسئولان حساسیت ایجاد می کند واکثرافراد این تفکر را دارند که این موضوع خطرناک است
دکترجلیلی می گوید: دربررسی های انجام شده نشان می دهد که درروستاهای کشور٤٩ درصد اززنان دچاربیماری روانی هستند و این رقم درمجموع این آمار٣٥ درصد را نشان می دهد.
رئیس انجمن روانپزشکان ایران می افزاید: با این شرایط مردم به دلیل انگ روانی بودن به روانپزشک مراجعه نمی کنند که این عامل باعث افزایش آماربیماران روانی خواهد بود؛ ازطرفی این موضوع باعث خود درمانی شده و افراد به راحتی از داروخانه ها داروی آرام بخش تهیه می کنند که این موضوع می تواند باعث تشدید بیماری وحتی عدم بهبود فرد شود بنا براین باید با فرهنگ سازی درست، مردم را تشویق به مراجعه به روانپزشک کنیم.








انتقادِ کشورهای غربی و ستایشِ جمهوری اسلامی از گونتر گراس

گونتر گراس که انتشار متنی از او روز چهارشنبه چهارم آوریل 2012 جنجال بزرگی بر پا کرد و سیل انتقادها از سراسر جهان به سوی او سرازیر شد، یک روز بعد در یک گفتگوی رادیویی گفت منتقدانش وی را بد فهمیده‌اند و برخی کمپینی علیه وی تشکیل داده‌اند. گونتر گراس در شعرگونه‌ای که در روزنامه «زود دویچه تسایتونگ» زیر عنوان «آنچه باید گفته شود» منتشر شد، به شدت اسراییل را مورد انتقاد قرار داد و از «دورویی» غرب ابراز بیزاری کرد. او دیروز گفتگو با خبرنگاران را به علت بیماری رد کرده و اعلام کرده بود آنچه می‌خواست بگوید، در شعرش گفته است. ولی یک روز بعد، زیر فشار انتقادهایی که منتشر شد در چندین گفتگو شرکت کرد.
گراس در نخستین گفتگو با رادیو شمال آلمان اظهار داشت: «همه هدف بر سر این است که با نادیده گرفتن مضمون شعر من، کمپینی علیه من به راه بیندازند و ادعا کنند که اعتبار من برای همیشه صدمه دیده است». وی افزود: «همان کلیشه‌های قدیمی به کار گرفته می‌شود که در برخی موارد آزاردهنده هستند. همان گونه که می‌شد حدس زد، بلافاصله به اصطلاح «یهودستیزی» چنگ انداختند». گراس در این گفتگوی رادیویی هم چنین گفت: «من متوجه شدم که در کشور دمکراتی که در آن آزادی مطبوعات حاکم است، نوعی یکسان‌سازی عقیده در صحنه حضور دارد و از پرداختن به مضمون و مواضعی که من مطرح کردم، امتناع می‌شود». گراس درباره اتهام یهودستیزی گفت که منتقدانش بهتر است «یک نگاه به کتاب‌های من بیندازند که در آنها همواره یهودستیزی المانی را مورد انتقاد قرار داده‌ام».
گراس دو انگیزه برای انتشار «آنچه باید گفته شود» ذکر کرد: یکی سخن نتانیاهو در اوایل ماه مارس در واشنگتن که گفت اسراییل به تنهایی درباره حمله به ایران تصمیم می‌گیرد و این به گفته گراس نشانه خطرناکی است زیرا تا زمانی که گفتگو می‌شود کسی دست به اسلحه نمی‌برد و هنگامی که بر گفتگو نقطه پایان نهاده می‌شود، باید به شدت نگران شد. انگیزه دوم فروش زیردریایی جنگی آلمان به اسراییل بود که بر بار مسئولیت آلمانی‌ها در جنگی که ممکن است اسراییل شروع کند و همه منطقه را به آتش بکشد، به شدت می‌افزاید.
گراس در پاسخ به این پرسش که چرا تمام توجه خود را متوجه اسراییل کرده و از احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی تنها به عنوان «پهلوان پنبه» نام برده است گفت که سخنان وحشتناک احمدی نژاد در همه جهان شناخته شده است. به عنوان یک شاعر او می‌خواست از آنچه سخن بگوید که معمولا از آن حرفی در میان نیست و آن به طور مشخص نقش اسراییل در این درگیری است.
گونتر گراس در گفتگوی دیگری با یک شبکه تلویزیون ایالتی آلمان اعلام کرد که انتقاد خود به اسراییل را «به هیچ وجه» پس نمی‌گیرد. اما این را نیز افزود که خطایش در این بوده که بهتر می‌بود به جای «اسراییل» به طور کلی، از «دولت کنونی اسراییل» سخن می‌گفت. گراس در این گفتگو تأکید کرد که فروش زیردریایی جنگی به اسراییل «شکل غلطی از پرداخت غرامت» توسط آلمان است. به گزارش روزنامه‌های آلمان تنها سخنان ستایش آمیز از سوی جمهوری اسلامی نثار گونتر گراس شد. فرستنده «پرس تی وی» وابسته به حکومت ایران اعلام کرد: «تا کنون هرگز در دوران پس از جنگ جهانی دوم در آلمان، یک روشنفکر برجسته این چنین اسراییل را با شجاعت مورد حمله قرار نداده بود که گونتر گراس در شعر جنجال برانگیز خود!» روزنامه‌های آلمان نوشتند، به گزارش این شبکه وابسته به جمهوری اسلامی، گراس با این شعر توانست «یک ضربه شاعرانه مهلک بر اسراییل وارد کند».
گونتر گراس «آنچه باید گفته شود» را در برابر دوربین شبکه یک تلویزیون دولتی آلمان نیز خوانده است که در اینجا می توانید تماشا کنید.
استقبال سیمای جمهوری اسلامی از شعر گراس را که یک بار «چه باید گفت» و یک بار «حرفی که باید زده شود» عنوان شده، در لینک زیر ببینید. گفتنی است که گزارش دهندگان سیمای جمهوری اسلامی علاوه بر تحریف متن، جملاتی نیز بر آن افزوده‌اند!







نخست وزیرترکیه می گوید، درباره پرونده اتمی ایران به دنبال وقت تلف کردن است

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
رجب طیب اردوغان- نخست وزیرترکیهرجب طیب اردوغان- نخست وزیرترکیه، دریک واکنش تند علیه مسئولین حکومت اسلامی، حکومت تهران را به «ریاکاری» وعدم صداقت درسیاست متهم کرد.

گفتگوی رضا ولی زاده با مهدی مظفری، استاد روابط خارجی مقیم دانمارک
 این اولین باراست که نخست وزیرترکیه پس از سفرناموفق خود به تهران درپایان ماه مارس، علناً درباره پیامد های سفرخود سخن می گوید.
به دنبال این سفرکه دوروزبه طول انجامید، مطبوعات و مقامات ایران دولت ترکیه بویژه نخست وزیر این کشوررا به بهانۀ برگزاری کنفرانس "دوستان مردم سوریه" دراستانبول به شدت مورد انتقاد قراردارند
ابراهیم کوثری- نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، دولت ترکیه را به دست نشاندگی متهم کرده بود و گفته بود که تصمیم گیری دردست خود آنها نیست و سیاست های غرب را اجرا می کنند.
به گزارش رویترز، نخست وزیرترکیه روزگذشته (پنجم ماه آوریل) دریک کنفرانس خبری درآنکارا، درنکوهش تصمیم مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر تغیر محل برگزاری مذاکرات از استانبول به بغداد، این اقدام را «ریاکارانه» خوانده و گفته است که «رفتارایران صادقانه نیست وبا این رفتارهای عاری از صداقت، اعتباربین المللی خود را بربادمی دهد».
اردوغان می گوید: چنین درخواستی ( تغیرمحل مذاکرات گروه ١+٥ و ایران) به بغداد، فقط تلاش برای «وقت گذرانی» است وبه معنی آن است که این مذاکرات انجام نخواهد گرفت، چون تهران می داند که طرف های مذاکره ( گروه ١+٥) به بغداد نخواهد رفت.
درهمین حال ابراهیم کوثری- نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، شورای اسلامی، امروزباردیگر با حمله لفظی به نخست وزیرترکیه با تأکید براینکه اردوغان با موضع گیری های اخیرخود جایگاه سیاسی خود را ازدست داده است گفت: ترکیه باید احساس شرم کند که با اظهارنظرات و اقدام نابخردانه همه دشمنان سوریه را درکشورخود به نام دوستان این کشور جمع کرد.
وی گفت: متأسفانه مسئولان ترکیه به آلت دست و به نوعی به عامل استکبارجهانی تبدیل شده اند.
اردوغان گفته است که ایران با پیشنهاد این مکان ها می خواهد وقت تلف کند زیرا می داند که آنها به بغداد نخواهند رفت. درهمین رابطه ابراهیم کوثری نماینده تهران گفته است: «اینکه غربی ها بخواهند اراده خود را درمورد مکان مذاکرات به ایران تحمیل کنند امکان نداردو با توجه به این که آنها چندین بارمکان مذاکرات را پیشنهاد کردند و ما قبول کردیم درحال حاضرایران پیشنهاد می کند و آنها باید قبول کنند که کشورمان نیزبا صداقت و صراحت این موضوع را مطرح کرده است».







حادثه آتش سوزی درمرکز اتمی مهارشده است.

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
تصویر رآکتور شمارۀ ٢ نیروگاه هسته ای Penly که دچار آتش سوزی شدسازمان نظارت برامنیت تأسیسات اتمی فرانسه می گوید: حادثه آتش سوزی دریک مرکز اتمی این کشورکه روز پنجشنبه صورت گرفت، هیچگونه پیامد زیان باری به دنبال نداشته است.

به گزارش منابع خبری، هیئت نظارت برامنیت اتمی امروز پس از بازدید ازمحل حادثه درجۀ خطررا "اشل یک" ارزیابی کرد، که ازهفت درجه تعیین شده درپائین ترین حد خود قراردارد.
مسئولان اتمی فرانسه می گویند: درپی بروزدو آتش سوزی محدود دریکی از نیروگاه های هسته این کشورمایع خنک کنندۀ حاوی موادررادیو آکتیو نشت کرده است ولی بدون ایجاد محیط خطر، به داخل تانکرهای ویژه ای هدایت و جمعه آوری شده است.
به گفته مقامات مسئول فرانسه، مأموران آتش نشانی به آسانی شعله های آتش را مهارکردند اما به پمپ آب خنک کننده صدماتی وارد آمده است و درنتیجه موجب نشت آب حاوی رادیوآکتیو وهدایت آن به منابع پیش بینی شده بدین منظورشده است.
فرانسه هفتادوپنج درصد انرژی موردنیازخود را ازطریق نیروگاه های هسته ای تأمین می کند و ازاین نظرازبا پنجاه وهشت رآکتوراتمی ازبزرگترین سازندگان و بهره برداران تأسیسات اتمی درجهان است.







دیدار نخست وزیر سابق ژاپن ازایران

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
هاتو یاما- نخست وزیرسابق ژاپنیک مقام سیاسی ژاپن امروز برای دیدار وگفت وگو با مقامات جمهوری اسلامی وارد تهران می شود.

به گزارش خبرگزاری روسی "ریا نووستی"، "یوکیو هاتو یاما"- نخست وزیرسابق ژاپن، امروز جمعه ششم ماه آوریل وارد تهران می شود.
وی قراراست طی اقامت سه روزه خود درایران با مقامات مسئول این کشورازجمله رئیس جمهوری اسلامی دیدار و گفت وگو نماید.
درمورد مأموریت و یا هدف های سفرمقام سیاسی ژاپن گزارشی منتشرنشده است.
بنا براین گزارش وزیرامور خارجه ژاپن گفته است که دولت توکیو هیچگونه دستورالعملی درمورد سفرنخست وزیرسابق کشور صادرنکرده واین سفریک سفر شخصی به حساب می آید.
به گزارش روزنامه "ماینی تی" چاپ توکیو، وزیرامور خارجه ژاپن درعین حال گفته است که انتخاب زمان این سفر را درک نمی کند و حتی آنرا به موقع نیز نمی داند.
سفر خاتو یاما قراست ازامروز(جمعه) تا روز دوشنبه به طول انجامد.
لازم به یادآوری است که ژاپن درپیروی ازتحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران، درکنارکشورهای غربی قرار دارد و درهفته های اخیرمیزان خرید نفت خودازایران رابطورچشم گیری کاهش داده است.





کاهش میزان صادرات نفت

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
سازمان بررسی های عرضه و تقاضای انرژی درجهان "جی پی مورگان" گزارش داده است که تولید نفت ایران درحال کاهش است.

سازمان بررسی های عرضه و تقاضای انرژی درجهان "جی پی مورگان"٭ گزارش داده است که تولید نفت ایران درحال کاهش است.
"جی پی مورگان" یک شرکت معتبربین المللی است که مرکز آن درنیویورک و نمایندگی های آن دریک صد و نود دو کشورعضو سازمان ملل فعال هستند.
این نهاد خصوصی علاوه برارائه خدمات بانکی بخشی نیز برای بررسی اقتصاد کلان و تجارت جهانی دایرکرده است.
این گروه دریکی ازآخرین گزارش های خود یادآوری می کند که تولید نفت ایران دراوائل تابستان امسال با یک میلیون بشکه کاهش درروز رو به رو خواهد بود.
به گزارش رویتر، گروه تحقیقاتی این شرکت ارزیابی می کند که طی ماه آوریل جاری صارات نفت ایران ٣٠٠ هزاربشکه درروز کاهش خواهد یافت که به ٧٠٠ هزاربشکه خواهد رسید.






تشدید موج پناهندگی مردم سوریه به ترکیه

نوشتۀ آرش ادیب زاده
روز پنج شنبه نزدیک به سه هزار پناهجوی سوری از مناطق مرزی استان ادلب در سوریه به ترکیه پناه بردند و وارد خاک این کشور شدند.  

ورود این میزان پناهجوی سوری به خاک ترکیه در مدت بیست و چهار ساعت تا به حال بی سابقه بوده است و در واقع دو برابر بالاترین آمار و ارقامی است که تا به حال در این زمینه مشاهده شده بود.
تشدید موج پناهندگی و فرار مردم سوریه به ترکیه برابر است با اوجگیری خشونت و حملات نظامی ارتش سوریه به شهر های مناطق مرزی این کشور با ترکیه.
بنا به اظهارات بسیاری از پناهجویان که به ترکیه پناه برده اند ارتش سوریه به مردم فشار می آورند تا خانه های خود را ترک کنند و با بمباران منازل تمام شهرهای مخالف را با خاک یکسان می کند.
 بیشترین تعداد ورود پناهجویان سوری به خاک ترکیه در مدت بیست و چهار ساعت، در ماه مارس ثبت شده بود، زمانی که بیش از یک هزار نفر پناهجو وارد ترکیه شده بودند.
به دنبال این رویداد، دولت ترکیه اعلام کرد که در صورتی که دولت سوریه به سرکوب و کشتار جمعی مردم منلاطق مرزی ادامه دهد و موج پناهندگی افزایش یابد، بدون شک و برای جلوگیری از بروز یک فاجعۀ انسانی مجبور به مداخله خواهد شد.
سازمان ملل متحد از دولت سوریه خواسته است تا هرچه سریع‌ تر آتش‌ بس مورد توافق خود را به اجرا در آورد.شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ ای، موافقت رسمی خود را با طرح شش ماده‌ ای کوفی عنان برای پایان دادن به بحران سوریه اعلام کرد. این بیانیه با رأی موافق همه اعضای شورای امنیت به تصویب رسیده است.
بر اساس این طرح، حکومت سوریه باید تا دهم آوریل به عملیات نظامی علیه مخالفان پایان دهد وهمچنین برعقب نشینی نیروهای نظامی سوریه از مناطق مسکونی و برقراری آتش بس تأکید کرده است..
بشار اسد، رئیس جمهور سوریه با اجرای طرح صلح پیشنهادی کوفی عنان، فرستاده ویژه مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه، موافقت کرده است.
مخالفین بشار اسد تأکید دارند که وی به هیچ وجه حاضر به عقب نشینی نیست و موافقت ظاهری او با طرح کوفی عنان و بیانیۀ سازمان ملل، فقط و فقط برای بدست آوردن زمان بیشتری است تا بتواند با تشدید سرکوب کنترل اوضاع را در اختیار بگیرد.





حمله همه‌جانبه نمایندگان خامنه‌ای به هاشمی

نمایندگان علی خامنه‌ای در شهر‌های ایران در خطبه‌های نماز جمعه این هفته به خاطر طرح موضوع مذاکره با آمریکا از سوی اکبر هاشمی رفسنجانی به شدت وی را مورد انتقاد قرار دادند.
اکبر هاشمی رفسنجانی چند روز پیش در مصاحبه با فصلنامه مطالعات بین‌المللی گفته پیش از درگذشت آیت‌الله خمینی، در نامه‌ای از او خواسته بود در زمان حیات خود «مسئله رابطه با آمریکا» را حل کند.
این گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با واکنش حامیان علی خامنه‌ای مواجه شده است به طوری که در روز‌های اخیر حملات و انتقاد‌های تندی به وی به خاطر این اظهار‌نظر می‌شود.
احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفته که «کسانی که فکر می‌کنند ما باید با رأس استکبار یعنی آمریکا مذاکره کنیم یا ساده‌لوح هستند و یا مرعوب.»
احمد علم‌الهدی٬ امام جمعه مشهد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه مشهد اظهار کرده است: «موضوع مذاکره ایران با آمریکا به صلاح نیست و با مصالح و منافع جمهوری اسلامی ایران سازگاری ندارد.»
علم‌الهدی افزوده است: «اکنون از گوشه‌ای صدایی بلند شده که باید با آمریکا مذاکره کنیم که نغمه ضد رهبری است.»
محسن حیدری٬ امام جمعه موقت اهواز هم گفته که «مطرح کردن مسئله رابطه با آمریکا از طرف برخی از مسئولان نظام تاسف‌بار است.
حیدری افزوده است: «مذاکره با آمریکا از سوی جمهوری اسلامی ایران منجر به نابودی حرکت بیداری اسلامی در خاورمیانه می‌شود و سر منشأ فتنه‌ای دیگر است.»
رضایی بیرجندی٬ امام جمعه بیرجند نیز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته این شهر اعلام کرده که «رابطه ما و آمریکا شبیه رابطه گرگ و میش است.»
اکبر افشارمنش امام جمعه عنبرآباد هم اظهار کرده است: «کسانی که دم از ارتباط با آمریکا می‌زنند، بدانند یعنی تسلیم خواسته‌های آمریکا شدند.»
علی خاتمی٬ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان نیز با انتقاد از طرح موضوع مذاکره با آمریکا گفته که علی خامنه‌ای معتقد است: «نباید در برابر آمریکا و ایادی استکبار عقب‌نشینی کرد.»
عباس پورصادقی امام جمعه موقت مهریز هم رابطه گفته است: «تا زمانی که آمریکا خوی استکباری دارد ما نمی‌توانیم با آن‌ها رابطه داشته باشیم.»
این اننقاد‌ها و مخالفت‌ها با دیدگاه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در شرایطی صورت گرفته که پیش‌تر علی سعیدی و حسین شریعتمداری نمایندگان خامنه‌ای در سپاه و موسسه کیهان نیز با آن مخالفت کرده بودند.







غلامرضا مصباحی‌مقدم٬ نماینده محافظه‌کار مجلس:

جمهوری اسلامی توان تولید سلاح‌ هسته‌ای را دارد


غلامرضا مصباحی‌مقدم٬ رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی در مجلس اعلام کرد برای جمهوری اسلامی این امکان به راحتی وجود دارد که با غنای ۹۰ درصدی اورانیوم٬ بمب هسته‌ای تولید کند.
آقای مصباحی‌مقدم این مطلب را روز جمعه (۱۸ فروردین) در گفتگو با سایت «خانه ملت» ارگان رسمی مجلس ایران بیان کرده است.
از اورانیوم با غنای ۹۰ درصد برای ساخت بمب اتمی استفاده می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی بار‌ها اعلام کرده‌اند هدف برنامه هسته‌ای آن‌ها تولید سلاح اتمی نیست.
این در حالی است که این نماینده مجلس می‌گوید فاصله بین غنی‌سازی ۲۰ درصدی تا ۷۵ درصدی اورانیوم بسیار کوتاه است و غنی‌سازی ۹۰ درصدی آن برای جمهوری اسلامی هم امکان‌پذیر است.
وی به صراحت گفته است: «در حالی که این امکان برای ایران از نظر علمی و فناوری وجود دارد که اقدام به تولید سلاح هسته‌ای کند، ولی هرگز ایران این مسیر را انتخاب نخواهد کرد.»
این برای نخستین‌بار است که یک مقام رسمی در ایران از امکان غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۹۰ درصد و ساخت بمب هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی خبر می‌دهد.






از سوی «باشگاه خبرنگاران جوان» صورت گرفت:

رونمایی از مرد شماره یک جریان رحیم‌‌مشایی

«باشگاه خبرنگاران جوان» در گزارشی کم‌سابقه به معرفی همایون حمیدی٬ مرد شماره یک جریان اسفندیار رحیم مشایی در دفتر محمود احمدی‌نژاد پرداخت.
این سایت وابسته به صدا و سیما که همکاری نزدیکی با نهاد‌های اطلاعاتی دارد٬ در گزارش خود آقای حمیدی را به خاطر داشتن همزمان چندین مسئولیت٬ مرد شماره یک نهاد ریاست جمهوری معرفی کرده است.
آن‌طور که این سایت نوشته٬ همایون حمیدی «اوائل دولت نهم از سوی رحیم‌مشایی به عنوان مدیر کل دفتر کارآفرینی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب شد.»
به نوشته «باشگاه خبرنگاران جوان» حمیدی «دی ماه ۸۶ بعد از آن‌که مشایی رییس مرکز ملی مطالعات جهانی شد، همایون حمیدی را به سرپرستی معاونت اجرایی مرکز ملی جهانی شدن منصوب کرد.»
این گزارش می‌افزاید که حمیدی سوم اسفند ۸۸ از سوی رئیس دفتر احمدی‌نژاد به عنوان دبیر کمیسیون بررسی اعطای نشان‏‌های دولتی منصوب شده است.
«معاون هماهنگی، پیگیری‌های ویژه و خدمات مدیریت دفتر رییس جمهور» و «عضویت در شورای راهبری مکاتبات و فناوری اطلاعات ریاست جمهوری» از دیگر مسئولیت‌های حمیدی به روایت این سایت است.
این سایت همچنین اضافه کرده که حمیدی «عضو کمیته موارد خاص رسیدگی به درخواست‌های مردمی ریاست جمهوری» است.
«باشگاه خبرنگاران جوان» دیگر مسئولیت‌های همایون حمیدی را سرپرستی سازمان ملی جوانان در سال ۱۳۸۹ و دبیر شورای عالی جوانان اعلام کرده است.



گونتر گراس از خود دفاع کرد

imageگونتر گراس پس از سرودن شعری با نام «آنچه باید گفته شود» که در آن اسرائیل را به بر هم زدن صلح جهان متهم کرده بود، مورد انتقاد قرار گرفت؛ اما وی در گفت‌وگویی تلویزیونی از شعر خود دفاع کرد.
گونتر گراس در گفت‌وگویی تلویزیونی گفته است که آلمان کشوری دموکراتیک است که در آن آزادی مطبوعات وجود دارد و مسائلی که من مطرح کردن آنچنان آزاردهنده نبود و این موضوع شایسته یک مطبوعات آزاد نیست.
این برنده جایزه نوبل ادبی سال ۱۹۹۹ گفته است که کلیت بحث‌هایی که درباره شعرش مطرح شده، به محتوای این شعر راهی نمی‌برد، بلکه شخص وی را هدف گرفته است.
گراس روز چهارشنبه گذشته، شعری را با نام «آنچه باید گفته شود» به طور همزمان در سه روزنامه نیویورک تایمز، رپوبلیکا و زوددويچه تسايتونگ منتشر کرد.
این نویسنده مشهور آلمانی در این شعر به حمله‌ی احتمالی اسرائیل علیه ایران انتقاد کرد و گفت بر اساس این حدس که حکومت ایران در حال ساخت بمب اتمی است، نمی‌توان ملت ایران را نابود کرد.
گراس در این شعر اسرائیل را تهدیدی برای صلح ناپایدار جهان خوانده بود.
پس از انتشار این شعر انتقادها وسیعی علیه گراس صورت گرفت و وی به دشمن بودن با نژاد سامی متهم شد.




هفته گرافیتی در حمایت از زندانیان سیاسی در ایران

imageهفته گرافیتی: همبستگی برای ایران | MAD GRAFFiTi WEEK IRAN: هدف از این کمپین «حمایت از زندانیان سیاسی و آگاهی‌رسانی در مورد نقض حقوق بشر در ایران» عنوان شده است." اتحاد برای ایران " از سازمان‌دهندگان این کمپین به «حدود ۵۰۰ زندانی سیاسی» که به سیاست‌های جمهوری اسلامی اعتراض دارند و به اتهامات مختلف در زندان به سر می‌برند درخواست کرده که از اول تا هفتم ماه آوریل برای «بزرگداشت زندانیان سیاسی در ایران» دست به کار نقاشی و دیوارنگاری شوند. در پی این فراخوان جمعی از ایرانیان نیز در استکهلم با این کمپین همراهی کرده‌اند.






رکورد جدید برای صنعت هواپیمایی ایران: دو سانحه در یک روز

image
در حالی که ظهر دیروز لاستیک یک هواپیما در فرودگاه مشهد ترکید، دیشب نیز هواپیمای دیگری در جنوب ایران در ارتفاع ۲۰ هزار پایی دچار ترک خوردگی شیشه کابین خلبان شد.
شب گذشته یک فروند هواپیمای فوکر متعلق به شرکت هواپیمایی کیش ایر که قصد داشت جزیره کیش را به مقصد تهران ترک کند در ارتفاع ۲۰ هزار پایی دچار ترک خوردگی شیشه کابین خلبان شد و مجددا به فرودگاه کیش بازگشت.
یکی از مسافران این هواپیما گفته است: پس از حدود ۱ ساعت از برخاستن هواپیمای فوکر هواپیمایی کیش‌ایر ناگهان مهماندار هواپیما اعلام کرد به دلیل نقص فنی هواپیما مجددا به فرودگاه کیش بازمی گردد.
ظهر دیروز نیز یک هواپیما پس از فرود در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد دچار حادثه شد و لاستیک آن ترکید.
مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌های خراسان رضوی گفته است: این پرواز که ظهر روز پنجشنبه در فرودگاه مشهد به زمین نشست، حین حرکت بر روی باند به سمت توقفگاه هواپیما، دچار حادثه شد.
هواپیماهای ناوگان هوایی ایران بسیار فرسوده‌اند و جمهوری اسلامی به دلیل تحریم‌ها توان نوسازی هواپیماها را ندارد.



آغاز حمله‌های هکرهای «ناشناس» به دولت چین

image
گروه «هکرهای ناشناس» پیش‌تر هم عملیاتی علیه دولت سوریه انجام داده بود.
گروه هکرهای «ناشناس» که یکی از معروف‌ترین گروه های هک‌تیویستی است،‌ مدعی شده که صحنه گردانِ حمله سایبری علیه وب‌سایت های چینی بوده است.
گروه هکرهای «ناشناس» که یکی از معروف‌ترین گروه های هک‌تیویستی است،‌ مدعی شده که صحنه گردانِ حمله سایبری علیه وب‌سایت های چینی بوده است.
برای آشنایی با «هک‌تیویست»ها این مطلب را در خودنویس بخوانید.
به گزارش سایت «مشیبل»
، شبکه‌های اینترنتی متعددی در شمال آمریکا،‌ اروپا و به ویژه آسیا به طور قابل ملاحظه‌ای در روز پنج‌شنبه با افت سرعت مواجه شدند.
همچنین شبکه ‌«ای‌بی‌سی» خبر داد که گروه هکری «ناشناس»که شبکه نامترکزی از هکرها در سراسر جهان است،  روز پنج‌شنبه بیشتر از ۵۰۰ وب‌سایت چینی را از کار انداخت.
این گروه طبق اظهار نظری که در صفحه توییتر آن شده، به سایت‌هایی حمله کرده که گمان می‌رفته متعلق به دولت چین باشند.
پیامی که بر روی صفحات سایت‌های مورد حمله باقی گذاشتد نوشته بود :«دولت عزیز چینی، شما خلل‌نا‌پذیر نیستید. امروز وب‌سایت های شما هک شده و فردا این رژیم فاسد سقوط خواهد کرد.»
این پیام به هر دو زبان انگلیسی و چینی درج شده بود.
پیام‌های دیگر، شهروندان چینی را به پیوستن به انقلابی علیه دولت چین و همچنین استفاده از دستورالعمل‌هایی برای پشتِ سر گذاشتن فیلترینگ دولتی چین، تشویق کرده بودند.



یک عضو مجلس: ایران می‌تواند بمب هسته‌ای بسازد، ولی...

imageمصباحی‌مقدم درباره برنامه هسته‌ای ایران گفته است که فاصله بین غنی‌سازی ۲۰ درصد تا ۷۵ درصد بسیار کوتاه و حتی غنی‌سازی بالای ۹۰ درصد راحت است و ایران می‌تواند سلاح هسته‌ای تولید کند.
غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجلس ایران، به مناسبت ۲۰ فروردین که در تقویم جمهوری اسلامی «روز ملى فناورى هسته‌اى» نام گرفته، با بیان اینکه «ما امروز به غنی‌سازی ۲۰ درصد دست پیدا کرده‌ایم» گفته است: غنی‌سازی ۲۰ درصد تا ۷۵ درصد بسیار کوتاه است و این امکان برای ایران وجود دارد حتی به غنی‌سازی بالای ۹۰ درصد به راحتی دست پیدا کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم جمهوری اسلامی تأکید کرده است: حتی در حالی که  این امکان برای ایران از نظر علمی و فناوری وجود دارد که اقدام به تولید سلاح هسته‌ای کند.
با این حال وی همچون دیگر مقامات جمهوری اسلامی گفته است که «تولید سلاح هسته‌ای، نگهداری و کاربرد آن مخالف شرع مقدس اسلام است.»
این ، با تاکید براینکه ایران نیازی به سلاح هسته‌ای ندارد، تصریح کرد: دشمن باید بداند قصد ایران استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است که کاربرد بسیار متنوع و گسترده‌ای در کشاورزی، صنعت و معدن و پزشکی دارد و این مسیر توسط جوانان دانشمند ایرانی ادامه پیدا می‌کند .
مصباحی مقدم گفته است که اگر ایران دست از برنامه هسته‌ای نیز بردارد غرب و آمریکا از فشارها کم نمی‌کند و آنها مجدداً  با موضوعی چون حقوق بشر به ایران فشار می‌آورند.




مصباحی‌مقدم: فاصله بین غنی‌سازی۲۰ درصد تا ۷۵ درصد‎بسیار کوتاه‌ است

سحام نیوز: رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی، فاصله بین غنی‌سازی ۲۰ درصد تا ۷۵ درصد را بسیار کوتاه خواند و گفت: ایران عبد ذلیل غرب نخواهد شد و با وجود فشار و تحریم و تهدید از مسیر هسته‌ای خارج نخواهد شد.
به گزارش خانه ملت، غلامرضا مصباحی‌مقدم درباره سالروزملی فناوری هسته‌ای گفت: با مقاومتی که نظام جمهوری اسلامی و ملت بزرگوار ایران در قضیه هسته‌ای نشان دادند، ترفندهای دشمن خنثی شد و قدم به قدم فعالیت‌های هسته‌ای استمرار پیدا کرد و ما امروز به غنی‌سازی ۲۰ درصد دست پیدا کرده‌ایم.
وی افزود: فاصله بین غنی‌سازی ۲۰ درصد تا ۷۵ درصد بسیار کوتاه است، افزود: این امکان برای ایران وجود دارد حتی به غنی‌سازی بالای ۹۰ درصد به راحتی دست پیدا کند.
وی اظهار داشت: اگر ایران دست از برنامه هسته‌ای نیز بردارد غرب و آمریکا از فشارها کم می‌کند؟ اینطور نیست، آنها مجدداً با موضوعی چون حقوق بشر به ایران فشار می آورند.



انتشار میزان برداشت دولت از ۱۸ بانک و احتمال استعفای بهمنی

سحام نیوز: خبرگزاری مهر جدول کامل برداشت از حساب ۱۸ بانک بابت “مابه‌التفاوت ارز دریافتی” براساس مصوبه دولت را منتشر کرد که بانک مرکزی تاکنون زیر بار اجرای کامل این مصوبه نرفته است. در همین حال، احتمال استعفای محمود بهمنی از ریاست بانک مرکزی هم قوت گرفته است.
ماجرای برداشت غیرقانونی دولت از حساب بانکها هر روز وارد فاز جدیدی می‌شود. کشمکش بانک مرکزی با کمیته ارزی پنج نفره ارزی دولت بر سر واریز این برداشت‌ها به خزانه، احتمالا استعفای محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی را در پی خواهد داشت.
محمود بهمنی برای استقلال بیشتر بانک مرکزی تلاش می‌کند با تدابیر خاصی، مصوبه کمیته پنج نفره ارزی و ابلاغیه دولت را به صورت نیمه کاره اجرایی کند. این اقدام بانک مرکزی حتی منجر به این شد که دولت برای دومین بار ۲۸ اسفندماه مصوبه جدیدی مبنی بر برداشت بیش از ۸۷۵۶ میلیارد تومانی از حساب بانکها و واریز آن به خزانه را به بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ابلاغ کند.

خزانه دار به بانک مرکزی رفت

در این میان، گفته می‌شود خزانه دار کل کشور در ساعات پایانی سال ۹۰ به بانک مرکزی رفت تا مقامات این بانک را برای اجرای کامل مصوبه دولت همراهی کند.
داستان اینگونه آغاز شد که هشتم بهمن ماه سال گذشته کمیته پنج نفره ارزی در وزارت امور اقتصادی و دارایی برداشت از حساب بانکها را تصویب و دولت نیز در تاریخ ۱۸ بهمن ماه این مصوبه را برای اجرا به بانک مرکزی ابلاغ کرد. برهمین اساس، مقرر شد به شرح جدول ذیل بانک مرکزی از حساب بانکها برداشت کند.




الجزایر : خانواده قذافی تا هر زمان که بخواهند می توانند در الجزایر بمانند

سحام نیوز: “احمد اویحیی” نخست وزیر الجزایر اعلام کرد که خانواده فراری معمر قذافی تا هر زمان که بخواهند می توانند در این کشور زندگی کنند.
به گزارش مهر، “احمد اویحیی” در گفتگو با روزنامه لوموند چاپ فرانسه اعلام کرد که خانواده معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی تا هر وقت که بخواهند می توانند در الجزایر باقی بمانند.
وی اظهار داشت: خانواده قذافی از نظر ما شهروندان لیبیایی هستند که هیچ اقدام خصمانه یا تحریک آمیزی را انجام نداده اند.
گفتنی است وزارت امور خارجه الجزایر اواخر ماه آگوست اعلام کرد که شماری از اعضای خانواده قذافی وارد خاک این کشور شده اند. این افراد شامل صفیه و عائشه، همسر و دختر قذافی، و هانیبال و محمد، پسران وی بودند.



محکومیت فشار بر حامیان “مادران پارک لاله”

سحام نیوز: برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌ای آنچه را که آزار و اذیت، دستگیری و بازداشت خودسرانه فعالان حقوق بشر در ایران، از جمله حامیان “مادران پارک لاله” خوانده، محکوم کرده است.
به گزارش بی بی سی، در این بیانیه، منصوره بهکیش، ژیلا کرمزاده مکوندی، لیلا سیف‌اللهی و نادر احسنی، از جمله افرادی معرفی شده‌اند که به دلیل ارتباط با گروه “مادران عزادار”، از سوی نهادهای قضایی ایران به “اقدام علیه امنیت ملی” متهم شده‌اند.
گروه “مادران عزادار” بعد از کشته شدن تعدادی از جوانان در اعتراض‌های بعد از آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری بحث‌برانگیز ایران، به‌ویژه در درگیری‌های روزهای ۲۵ و ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ شکل گرفت.
“گروه مادران پارک لاله” نیز از دل این گروه و با پیوستن فعالان حقوق زنان و زنانی که اعضای خانواده خود را در خشونت‌های سیاسی دهه ۶۰ در ایران از دست داده بودند، تشکیل شد.
گروه مادران پارک لاله در زمان تشکیل، اعلام کرد که روزهای شنبه هر هفته رأس ساعتی مشخص در پارک لاله تهران تجمعی مسالمت‌آمیز خواهد داشت، ولی اولین تجمعات آنها با برخورد نیروهای امنیتی روبه‌رو شد.






جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، استفاده از پایگاه‌های نظامی آذربایجان برای حمله به ایران از موضوعاتی بود که اخیرا بر روابط تهران- باکو سایه افکند و با وجود تکذیب این مسئله از سوی آذربایجان، یک روزنامه روسی باز این موضوع را پیش کشیده است.
همزمان يک ديپلمات ارشد چينی روز جمعه، ۱۸ فروردين‌ماه، در مورد حمله به ایران هشدار داد و گفت که "شايد ۱۰ هزار دليل برای رفتن به جنگ وجود داشته باشد، ولی نمی‌توان عواقب وحشتناک سقوط اقتصاد و جامعه و بدبختی مردم را جبران کرد."
بر اساس گزارش ها، جمهوری آذربایجان در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده است که به جنگنده‌های اسرائیلی اجازه‌ی استفاده از پایگاه‌های نظامی این کشور برای حمله به ایران را نخواهد داد.
اما خبرگزاری آلمان با اشاره به گزارش مشروح روزنامه‌ی روسی «وایِنویه آبازرِنیه»، معامله‌ تسلیحاتی اسرائیل با آذربایجان را دارای نقش مهمی در این عرصه می‌داند.
بر اساس این گزارش، برخی از کارکنان وزارت دفاع اسرائیل روز ۲۶ فوریه (۷ اسفند ۱۳۹۰) خبر دادند که دولت اسرائیل در صدد انجام معامله‌‌ای تسلیحاتی به ارزش ۶/ ۱ میلیارد دلار با جمهوری آذربایجان است.
بر اساس گفته‌ی این کارکنان، شرکت تسلیحاتی دولتی اسرائيل «ائرو اسپیس اینداستریز» هواپیماهای بدون سرنشین و سیستم دفاع ضد موشکی به این کشور همسایه ایران خواهد فروخت.
در همین رابطه، پاسدار احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، سه‌شنبه (۳ آوریل/ ۱۵ فروردین) در اولین کنفرانس بین‌المللی «مین‌زدایی» در تهران گفت: "دوستان آذری توضیح دادند که این اطلاعات درست نیست و آذربایجان هرگز اجازه نخواهد داد پایگاه نظامی در کشورش علیه ایران ایجاد شود."
به گفته‌ی وحیدی، در قراردادهای بین آذربایجان و اسرائیل بزرگ‌نمایی شده و این قراردادها در حد و اندازه‌ای که اسرائیل مطرح کرده، نبوده است.
به نوشته‌ی روزنامه‌ی روسی «وایِنویه آبازرِنیه»، اسرائیل با برخی از کشورهای جنوبی منطقه‌ی قفقاز وارد مذاکراتی شده است. به‌عنوان مثال پایگاه نظامی "ناسوسنی" در آذربایجان یکی از نقاطی است که جنگنده‌های اسرائیلی می‌توانند پس از حمله به ایران در آن‌جا سوختگیری کنند.
البته روزنامه روسی به نقل از یک سخنگوی دفتر ریاست جمهوری آذربایجان بار دیگر تأکید می‌کند که بین تهران و باکو روابط تنگاتنگی برقرار است و جمهوری آذربایجان پایگاه‌های نظامی خود را در اختیار نیروهای هوایی ارتش اسرائیل قرار نخواهد داد.
وایِنویه آبازرِنیه در عین حال برای نشان‌دادن وزن معامله‌ی تسلیحاتی یادشده در تصمیمات باکو، به اظهارات سفیر آذربایجان در تهران اشاره می‌کند که روزنامه روسی می‌نویسد، جوانشیر آخوندوف پیش از این گفته است که "آذربایجان قصد دارد از این تسلیحات برای آزادسازی ۲۰ درصد از خاک خود استفاده کند که در اشغال ارمنستان است."

رئیس شورای عالی امنیت ملی روسیه در واشنگتن
بر اساس این گزارش، سایت رسمی «ریا نووستی» همچنین نوشته است که طی روزهای اخیر نیکولای پاتروشف، رئیس شورای عالی امنیت ملی روسیه، و توماس دانیلن، مشاور امنیتی رئیس جمهوری ایالات متحده، در واشنگتن با هم دیدار کردند.
روسیه اخیرا در منطقه‌ی "اولیانووسک" در کنار رود ولگا در جنوب این کشور پایگاهی لجستیکی برای حمل‌ونقل هوایی آمریکا و ناتو برپا کرده است. همزمان با خبرهای منتشر شده در مورد معامله‌ی تسلیحاتی اسرائیل و آذربایجان، نگرانی‌ها از حمله‌ی نظامی به ایران تا تابستان پیش رو قوت می‌گیرد.
این گزارش همچنین این موضوع را مطرح می کند که با توجه به چرخش ملایم روسیه در روزهای اخیر در برخورد با موضوع سوریه و نزدیک‌شدن به تابستان – زمانی که پیش از این به‌عنوان ضرب‌الاجل احتمالی حمله به ایران از آن نام برده می‌شد – مشخص نیست که رایزنی‌های رئیس شورای عالی امنیت ملی روسیه در واشگنتن چه معنایی برای تحولات منطقه می‌تواند داشته باشد.

بار دیگر تأکید بر ابعاد گسترده‌ی حمله به ایران
در ادامه آمده است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه‌ی روسیه، در دیدار با ادوارد نعلبندیان، همتای ارمنی خود، بار دیگر بر این موضوع تأکید کرده است که "در صورت حمله‌ی نظامی به ایران، نه‌تنها امنیت آذربایجان و ارمنستان، بلکه امنیت تمام جهان عرب به خطر خواهد افتاد."
به اعتقاد وزیر خارجه‌ی روسیه چنین حمله‌ای موجی از آوارگان جنگی را نیز به سوی همسایه شمالی ایران گسیل خواهد داد. لاوروف پی‌آمدهای حمله به ایران را قطعاً منفی و پیش‌بینی همه‌ی ابعاد آن‌را بسیار دشوار دانسته است.

موضع چین
در گزارشی دیگر اینکه يک ديپلمات ارشد چينی روز جمعه، ۱۸ فروردين‌ماه، در مورد حمله به ایران هشدار داد و گفت که "شايد ۱۰ هزار دليل برای رفتن به جنگ وجود داشته باشد، ولی نمی‌توان عواقب وحشتناک سقوط اقتصاد و جامعه و بدبختی مردم را جبران کرد."
به گزارش رادیو اروپای آزاد، چن ژيادونگ هشدار داد که حمله به ايران موجب اقدامات تلافی‌جويانه ويرانگر در سطح منطقه شده و روند بهبود اقتصاد جهانی را متزلزل خواهد کرد.
رئيس بخش آسيای غربی و آفريقای شمالی وزارت خارجه چین، افزود که شايد ۱۰ هزار دليل برای رفتن به جنگ وجود داشته باشد، ولی نمی‌توان عواقب وحشتناک سقوط اقتصاد و جامعه و بدبختی مردم را جبران کرد.





جـــرس:
 درحالیکه ماجرای موسوم به "ملی شدن اینترنت"، مدت ها است که تایید و تکذیب می شود، وزير ارتباطات در خصوص شبکه اینترنت ملی با اعلام اینکه "طبق برنامه ریزی زمان‌بندی شده چارچوب کلی این شبکه تعیین شده و طراحی مفهومی آن نیز به پایان رسیده است"، گفت: "تاکنون به کاربران خانگی اینترنت ملی ارائه نمی‌شد و شاید به این دلیل برای مردم ملموس نبوده است اما از ابتدای شهریور امسال اینترنت ملی جایگزین شبکه اینترنت جهانی خواهد شد."
 به گزارش و اذعان سایت جوان آنلاین، در حال حاضر براساس آمارهای سایت NetIndex از میان ۱۷۰کشور جهان، کشور ایران در رتبه ۱۶۴ میانگین سرعت اینترنت قرار گرفته است که برخی از کشور‌هایی که از ما جلوتر هستند شامل: افغانستان هشت رتبه بالاتر از ما، عراق ۱۰ رتبه بالاتر از ما، مغولستان ۱۲۰ رتبه بالاتر از ما و قرقیزستان ۱۱۵ رتبه بالاتر از ایران هستند.
این در حالی است که قیمت اینترنت در ایران گران‌ترین قیمت ممکن در دنیا به نسبت سرعت و کیفیت و حجم دانلود است.
اما در حالی که مسئولین امر اعلام کرده اند با راه اندازی اینترنت ملی بسیاری از مشکلات کابران حل خواهد شد در همان روزها وزیر ارتباطات اعلام کرد ایجاد اینترنت ملی در حال حاضر امکان پذیر نیست.

بر اساس گزارش ها، وزیر ارتباطات در سال گذشته، درباره این که آیا با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، اینترنت از حوزه ارتباطات بدون مرزی حذف می‌شود، گفت: ‌این کار امکان‌پذیر نیست؛ اما اگر در آینده توانستیم تمام محتوای مورد نیاز را به میزبانی داخلی و در شبکه ملی اطلاعات بگذاریم، ممکن است دسترسی به اینترنت خود به خود حذف شود.
به گزارش این سایت نزدیک به مراکز امنیتی و نظامی، و حالا در سال جدید، وزیر ارتباطات، خبر از راه اندازی اینترنت ملی می دهد و در حاشیه نشست هم‌اندیشی و راهبردی طرح ملی خرید اعتباری (میزان) در مرکز همایش‌های بین المللی سازمان صدا و سیما، در خصوص شبکه اینترنت ملی گفته است: "طبق برنامه ریزی زمان‌بندی شده چارچوب کلی این شبکه تعیین شده است و طراحی مفهومی آن نیز به پایان رسیده است.”
رضا تقي پور ادامه داد: اجرای جزئی این شبکه نیز در شهریور ماه سال گذشته صورت گرفت همچنین در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌های دولتی برای برقراری ارتباط بین دفاتر خود از اینترنت ملی استفاده می‌کنند و همچنین برخی از مدارس نیز از اینترنت ملی استفاده می‌کنند.
وی افزود: تاکنون به کاربران خانگی اینترنت ملی ارائه نمی‌شد و شاید به این دلیل برای مردم ملموس نبوده است اما از ابتدای شهریور امسال اینترنت ملی جایگزین شبکه اینترنت جهانی خواهد شد.

این مقام ارشد دولتی در ادامه گفت: هم‌اکنون متقاضیان اینترنت ملی (اینترانت کشوری) می‌توانند برای اخذ این سرویس به مخابرات‌ استانی مراجعه نمایند.
وزیر ارتباطات در ادامه تأکید کرد: از شهریور سال جاری نیز شرکت‌های ارائه دهند سرویس‌های اینترنت تنها می‌توانند اینترنت ملی یا همان اینترانت کشوری را ارائه دهند. 

به گفت تقی پور، مباحثی چون امنیت و حفظ اطلاعات در درون کشور نیز با اجرای اینترنت ملی تحقق می‌یابد و به ادعای وی "پایدار کردن شبکه اینترنت ملی و استفاده از اطلاعات ذخیره شده در آینده" از دیگر مزیت‌های آن است.
 






جـــرس: یک نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم با انتقاد از قانون گریزی‌های آشکار دولت افزود: "دولت طی ماه‌های اخیر به صورت کاملا آشکار قانون را نادیده گرفته است. ضمن اینکه واریز ۲۸ هزار تومان مابه تفاوت فاز اول و دوم هدفمندی یارانه ها به حساب سرپرست های خانوار نیز شیوه ای دیگر از قانون گریزی بود که با مخالفت نمایندگان ملت مواجه شد."
همزمان یک عضو کمیسیون اصل نود نیز با بیان اینکه مجلس در برابر تخلفات دولت بسیار کوتاه آمده است، گفت: "مجلس تاکنون از منظر نظارتی خود در مقابل تخلفات دولت و به خصوص شخص رئیس دولت استفاده نکرده و در برابر وی کوتاه آمده است."
همچنین یک نماینده اصولگرا و عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت "مشکل اصلی اینجاست که دولت درحالی مبلغی را به حساب برخی خانوارها واریز کرده که اصولا چنین پولی وجود ندارد."
در گزارشی دیگر اینکه سایت انتخاب از ارسال دوباره پیامک‌های درخواست انصراف از دریافت یارانه‌های نقدی به گروهی از شهروندان خبر داد و نوشت: پس از اینکه سازمان هدفمندسازی یارانه ها در اسفند ماه سال گذشته پیامکهایی برای برخی شهروندان که به گفته آنها دارای "تمکن مالی" بودند ارسال نمود و با اعتراضاتی گسترده از سوی شهروندان مواجه شد، مدیر عامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای کاهش بار منفی این اقدام گفت: "انصراف از دریافت یارانه نقدی به هیچ وجه اجباری نیست و کاملا اختیاری است." و برای کاهش نگرانی مردم باز تاکید کرد که: "انصراف از دریافت یارانه مبتنی بر اختیار است و هیچ اجباری نیست و مردم نگران نباشند."

در مقابل خودسری‌های دولت بایستیم
به گزارش سایت خانه ملت، علی اکبر اولیا، نماینده یزد، با بیان اینکه "در پایان سال شاهد نگرانی‌های مجلس از عدم اجرای قانون در طرح دو فوریتی اصلاح قانون کار و تامین منابع در اختیار وزارت خانه‌ها بودیم"، یادآور شد: در لایحه بودجه ۹۱ هیچ رقمی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تعریف نشده است ولی دولت با بی توجهی به قانون، رقم ۲۸ هزار تومان را به حساب سرپرست‌های خانوار واریز کرد و مشخص نیست دولت قصد دارد این رقم را از چه منبعی تامین کند.
این عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: جالب است که رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها نیز نمی‌داند که رقم واریزی برای یک ماه یا دوماه به حساب خانوارها واریز شده است.
عضو اقلیت مجلس هشتم تاکید کرد: دولت با اقدامات عوام پسندانه سعی دارد مجلس را نزد افکار عمومی مقصر جلوه داده به جامعه بقبولاند که مجلس در مقابل دولت کارشکنی کرده است.
وی با تاکید بر اینکه برخی اقدامات دولت، تبعات منفی اقتصادی زیادی برای جامعه به همراه دارد تصریح کرد: علاوه بر آثار منفی اقتصادی، واریز پول‌های بدون پشتوانه و نامعلوم بودن منبع این ارقام، معضل بزرگی برای جامعه ایجاد خواهد کرد که اثرات ان در دراز مدت بیشتر روشن خواهد شد.
اولیا تاکید کرد: امیدواریم دلسوزان نظام برای اصلاح عملکرد دولت فکری بیندیشند و این روند را متوقف کنند؛ چرا که ادامه این راه به صلاح نظام نخواهد بود.
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه مجلس باید همه توان خود را به کار گیرد و در مقابل خودسری‌های دولت بایستد، گفت: نباید اجازه دهیم دولت با اقدامات غیرکارشناسانه خود شرایط اقتصادی جامعه را متشنج کند؛ چرا که همه اقداماتش خلاف مصالح ملی بوده است و تجربه نشان داده، اکثر تصمیم گیری‌های دولت اشتباه است.
در واکنش به قانون شکنی های دولت، داریوش قنبری، نماینده اصلاح طلب ایلام نیز به خبرگزاری ایلنا گفت: اگر مجلس شورای اسلامی با ابزارهای نظارتی جلوی تخلفات دولت را نگیرد، قطعا مجلس جایگاه خود در نظام جمهوری اسلامی را از دست خواهد داد و به نهادی بی‌خاصیت مبدل خواهد گشت.

"صوری" است ؛ پولی در کار نیست
این درحالیست که نماینده اصولگرای اصفهان و عضو کمیسیون صنایع مجلس، دولت را در تخصیص مابه التفاوت یارانه به بخشی از خانوارها مجاز دانست و گفت: "مشکل اصلی اینجاست که دولت درحالی این مبلغ را به حساب برخی خانوارها واریز کرده که اصولا چنین پولی وجود ندارد."
حمیدرضا فولادگر در گفتگو با عصر ایران با اشاره به قانون هدفمندسازی یارانه ها و ایراد مجلس به پرداخت مابه التفاوت به خانوارها توضیح داد: "مسئله اصلی این است که در قانون بودجه سال نود چنین چیزی پیش بینی نشده و دولت پولی برای واریز مابه التفاوت به حساب خانوارها در اختیار نداشته است. چطور ممکن است دولت در روز بیست و هشتم اسفند ماه درآمدی با این میزان، آن هم از محلی که در بودجه پیش بینی نشده کسب کرده و سپس آن را به حساب مردم واریز کرده باشد؟"
فولادگر با تاکید بر اینکه این مبلغ به شکل صوری و بدون اینکه چنین پولی وجود داشته باشد تنها به صورت یک اعتبار بانکی در حساب مردم منظور شده است، افزود: "دولت باید منتظر باشد تا پس از بررسی و تصویب بودجه در صحن علنی مجلس، در صورت مشخص شدن محل تامین این پول در قانون بودجه، آن را به حساب مردم واریز کند."

ارسال دور دوم پیامک انصراف از یارانه‌ها
سایت انتخاب از ارسال دوباره پیامک‌های درخواست انصراف از دریافت یارانه‌های نقدی به گروهی از شهروندان خبر داد و نوشت: پس از اینکه سازمان هدفمندسازی یارانه ها در اسفند ماه سال گذشته پیامکهایی برای برخی شهروندان که به گفته آنها دارای “تمکن مالی” بودند ارسال نمود و با اعتراضاتی گسترده از سوی شهروندان مواجه شد، مدیر عامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای کاهش بار منفی این اقدام گفت: ”انصراف از دریافت یارانه نقدی به هیچ وجه اجباری نیست و کاملا اختیاری است.” و برای کاهش نگرانی مردم باز تاکید کرد که: “انصراف از دریافت یارانه مبتنی بر اختیار است و هیچ اجباری نیست و مردم نگران نباشند.”





جـــرس: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه شرکتهای هواپیمایی به صورت دولتی امکان ادامه فعالیتشان مشکل است، از مدل واگذاری سهام شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی انتقاد کرد.
همزمان، وزیر راه و شهرسازی گفت: خرید هواپیما از کشور قطر برای پرواز در آسمان کشور منتفی است.
به گزارش مهر، رضا نخجوانی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص دلایل خصوصی شدن شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی اظهار داشت: مدلی که برای ارائه این شرکت در سازمان خصوصی سازی در نظر گرفتند، مدل کاربردی نیست؛ بنابراین مدلی که کاربردی نباشد عملیاتی هم نمی شود و باید مدل کنونی آُسیب شناسی شود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه آسیب شناسی باید در مدت کم و یک هفته ای انجام گیرد، اظهار داشت: نباید آسیب شناسی و اصلاح مدل عرضه، یکسال یا دو سال زمان ببرد بلکه باید هر چه سریعتر و در مدت زمان کوتاه مدل عرضه اصلاح شده و در خصوصی سازی عرضه شود.
نخجوانی با بیان اینکه سرمایه در داخل کشور وجود دارد، گفت: شرکتهای هواپیمایی به صورت دولتی امکان ادامه فعالیتشان مشکل است و به عقیده سازمان، با خصوصی سازی شرکتهای هواپیمایی ازآزادی عمل بیشتری برخوردار خواهند بود؛ به‌ویژه در شرایط تحریمی خصوصی سازی یکی از محورها و ابزارهای مهم غلبه بر تحریم است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص فروش سهام کیش ایر به بخش خصوصی، اظهار داشت: تاآنجایی که بنده اطلاع دارم صد در صد سهام این شرکت مربوط به سازمان عمران کیش است و این سازمان نیز دولتی است و تصمیم گیری در این حوزه هم برعهده مسئولان سازمان و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد است.

خرید هواپیما از قطر منتفی است/ هواپیمایی هما واگذار می شود
همزمان، وزیر راه و شهرسازی گفت: خرید هواپیما از کشور قطر برای پرواز در آسمان کشور منتفی است.
بر اساس گزارش همین منبع، علی نیکزاد پیش از ظهر جمعه در گفتگو با خبرنگاران افزود: وزارت راه و شهرسازی از خرید هواپیما از شرکت هواپیمایی قطر ایرویز منصرف شده و هیچ هواپیمایی از کشور قطر خریداری نخواهد شد.
پیش از این تصمیم گرفته شده بود که وزارت راه و شهرسازی به منظور تامین نیاز خطوط هواپیمایی کشور از شرکت هواپیمایی قطر ایرویز هواپیماهای بخرد و در این مورد مذاکراتی نیز انجام شده بود.




جـــرس: در ادامه چالش ها پیرامون برداشت شبانه از موجودی بانک های کشور توسط دولت، خبرگزاری مهر جدول کامل برداشت از حساب ۱۸ بانک بابت "مابه‌التفاوت ارز دریافتی" براساس مصوبه دولت را منتشر کرد که بانک مرکزی تاکنون زیر بار اجرای کامل این مصوبه نرفته است. در همین حال، احتمال استعفای محمود بهمنی از ریاست بانک مرکزی هم قوت گرفته است.
بر اساس این گزارش، ماجرای برداشت غیرقانونی دولت از حساب بانکها هر روز وارد فاز جدیدی می‌شود.
همچنین کشمکش بانک مرکزی با کمیته ارزی پنج نفره ارزی دولت بر سر واریز این برداشت‌ها به خزانه، احتمالا استعفای محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی را در پی خواهد داشت.
در این میان، گفته می‌شود خزانه دار کل کشور در ساعات پایانی سال نود به بانک مرکزی رفت تا مقامات این بانک را برای اجرای کامل مصوبه دولت همراهی کند.
داستان اینگونه آغاز شد که هشتم بهمن ماه سال گذشته کمیته پنج نفره ارزی در وزارت امور اقتصادی و دارایی برداشت از حساب بانکها را تصویب و دولت نیز در تاریخ هجدهم بهمن ماه این مصوبه را برای اجرا به بانک مرکزی ابلاغ کرد. برهمین اساس، مقرر شد به شرح جدول ذیل بانک مرکزی از حساب بانکها برداشت کند.
بانک مرکزی زیر بار اجرای کامل مصوبه دولت نرفت
بانک مرکزی در ادامه زیر بار اجرای کامل این مصوبه نرفت و به جای بیش از ۸۷۵۶ میلیارد تومان، بیش از ۴۳۰۰ میلیارد تومان از حساب بانکها برداشت کرد اما به خزانه واریز نکرد و در حساب واسط نگهداری کرد تا راه بازگشت زودهنگام آن به بانکها باز باقی بماند.
سپس مدیران بانکها با محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی دیدار داشتند و نسبت به این اقدام دولت گلایه‌ها داشتند. با ارائه مدارکی از سوی بانکها به بانک مرکزی، این بانک موضوع را رسیدگی و تا نود درصد مبلغ برداشتی از برخی از بانکها را به حساب‌هایشان بازگرداند.
ابلاغیه مهم اسفندماه دولت به سه دستگاه دولتی
اما این پایان کار نبود و دولت با محوریت کمیته پنج نفره ارزی تازه متولد شده بار دیگر وارد میدان شد و مصوبه جدیدی در تاریخ ۲۸ اسفندماه به بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ابلاغ کرد تا مصوبه برداشت بیش از ۸۷۵۶ میلیارد تومانی به طور کامل اجرا و مابلغ برداشتی وارد خزانه شود.
این کشمکش بین بانک مرکزی و دولت با محوریت کمیته پنج نفره ارزی و حضور خزانه دار کل کشور در بانک مرکزی در ساعات پایانی سال نود منجر به برداشت دوم از حساب بانکها شد. در مجموع بانک مرکزی تاکنون نسبت به برداشت حدود یک سوم از رقم مورد اشاره اقدام کرده است.
بر اساس این گزارش، محمود بهمنی حال بر سر دو راهی قرار گرفته است؛ تسلیم شدن دربرابر برداشت بیش از ۸۷۵۶ میلیارد تومانی از حساب بانکها و واریز آن به خزانه یا استعفا؟ به زوی مشخص می شود که رئیس کل کدام راه را انتخاب خواهد کرد.
هیئت تطبیق قوانین مجلس
در همین حال، از مجلس شورای اسلامی خبر می رسد که در پی قانع نشدن کمیسیون اقتصادی مجلس از توضیحات محمود بهمنی درباره برداشت دولت از حساب بانکها، هیئت تطبیق قوانین و مقررات مجلس وارد موضوع خواهد شد.





جـــرس: یکی از چهره های شاخص جریان اصولگرا در مجلس شورای اسلامی، فاصله بین غنی‌سازی ۲۰ درصد تا ۷۵ درصد را بسیار کوتاه خواند و گفت: در حالی که این امکان برای ایران از نظر علمی و فناوری وجود دارد که اقدام به تولید سلاح هسته‌ای کند، ولی هرگز ایران این مسیر را انتخاب نخواهد کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، غلامرضا مصباحی‌مقدم در آستان بیستم فروردین سالروزملی فناوری هسته‌ای گفت: با مقاومتی که نظام جمهوری اسلامی و ملت در قضیه هسته‌ای نشان دادند، ترفندهای دشمن خنثی شد و قدم به قدم فعالیت‌های هسته‌ای استمرار پیدا کرد و ما امروز به غنی‌سازی ۲۰ درصد دست پیدا کرده‌ایم.
رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه فاصله بین غنی‌سازی ۲۰ درصد تا ۷۵ درصد بسیار کوتاه است، افزود: این امکان برای ایران وجود دارد حتی به غنی‌سازی بالای ۹۰ درصد به راحتی دست پیدا کند.
وی، ادامه داد: حتی در حالی که این امکان برای ایران از نظر علمی و فناوری وجود دارد که اقدام به تولید سلاح هسته‌ای کند، ولی هرگز ایران این مسیر را انتخاب نخواهد کرد، همانطور که رهبری نیز بارها فرموده‌اند این مسیر در دکترین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و تولید سلاح هسته‌ای، نگهداری و کاربرد آن مخالف شرع مقدس اسلام است
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم، با تاکید براینکه ایران نیازی به سلاح هسته‌ای ندارد، تصریح کرد: دشمن باید بداند قصد ایران استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است وفشارهایی که بر ایران وارد شده است به بهانه مسئله هسته‌ای است نه اینکه دلیل واقعی این تحریم‌ها برنامه هسته‌ای ایران باشد
این نماینده تهران در مجلس هشتم، تصریح کرد: اگر ایران دست از برنامه هسته‌ای نیز بردارد غرب و آمریکا از فشارها کم می‌کند؟ اینطور نیست، آنها مجدداً با موضوعی چون حقوق بشر به ایران فشار می آورند.
رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی، با بیان اینکه دیکتاتورهای منطقه روی ملت و مردم خود فشار می‌آورند و حداقل‌های حقوق بشر را هم رعایت نمی‌کنند، گفت: اما هیچ فشاری روی این کشورها وجود ندارد، بنابراین معلوم می‌شود که برنامه هسته‌ای ایران بهانه است، غرب فشار بر ایران را کم نخواهد کرد مگر اینکه ایران عبد ذلیل آنها شود.
گفتنی است، مقامات جمهوری اسلامی، تاکنون هرگونه ادعا در خصوص افزایش غنی سازی اورانیوم در حد تسلیحات اتمی و همچنین تلاش برای دستیابی به سلاح های هسته ای را رد کرده اند .





جـــرس: مرگ مشکوک یک نخبه علمی ایران در خانه اش کارآگاهان را در برابر معمای یک پرونده جنائی قرار داد.
به گزارش مهر، در نخستین دقایق بامداد امروز ( جمعه ) خانواده پسر جوانی در تماس با پلیس از مرگ مشکوک پسرشان خبر دادند. دقایقی بعد تیمی از ماموران کلانتری ۱۲۷ نارمک همراه بازپرس ویژه قتل در محل حادثه در خیابان شهید مدنی حاضر شدند. در نخستین بررسیها ماموران با جسد پسر ۲۶ ساله ای روبرو شدند که حلق آویز شده بود.
در ادامه تحقیقات مشخص شد، پسر جوان از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف بوده و به تنهائی در آن خانه زندگی می کرد.
خانواده اش زمانی که متوجه غیبت طولانی او شده بودند نگران به خانه اش آمده و با جسد حلق آویز او روبرو شدند.آنها سپس موضوع را به پلیس اطلاع داده بودند.
بررسی ها نشان داد، چند روز قبل از این ماجرا پسر جوان با حمله سارقان زورگیر روبرو شده و لب تابش به سرقت رفته بود.
با توجه به اینکه پسر جوان انگیزه ای برای خودکشی نداشت فوت او مشکوک به نظر رسید و با دستور بازپرس کشیک قتل جسد برای تعیین علت مرگ به پزشکی قانونی منتقل شد.
همچنین پرونده برای رسیدگی تخصصی در اختیار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی قرار گرفت. ماموران هم اکنون با طرح دو فرضیه قتل و خودکشی تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده اند.





جـــرس: تازه‌ترین گزارش واحد اطلاعات اكونومیست از رسیدن نرخ بیكاری ایران به پانزده درصد طی سال‌ جاری حكایت می‌كند.
به گزارش ایسنا، اكونومیست در گزارش ماه مارس ۲۰۱۲ خود نیروی كار ایران در سال گذشته را ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر و نرخ بیكاری را ۱۴,۱ درصد اعلام و پیش‌بینی كرد كه این شاخص‌ها در سال جاری به ترتیب ۱۷ میلیون نفر و ۱۵ درصد خواهد بود.
بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود طی دو سال آینده نیروی كار ایران به ترتیب معادل ۲۷ میلیون و ۷۰۰ نفر و ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر باشد و این در حالی است که نرخ بیکاری در این دو سال به ترتیب ۱۵ و ۱۵,۵درصد پیش‌بینی شده است.
همچنین اعلام شده است که در سال ۱۳۹۴ شمار افراد دارای شغل ایران به ۲۹ میلیون و صد هزار نفر خواهد رسید كه این میزان برای سال ۱۳۹۵ معادل ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر پیش‌بینی شده است.
در همین حال عنوان شده است كه نرخ بیكاری در سال ۱۳۹۴ برابر با ۱۵,۱ درصد خواهد بود كه با اندكی افزایش در سال پس از آن به ۱۶,۳ درصد می‌رسد.
این درحالیست که مرکز آمار ایران، بنا به دستور مقامات ارشد دولت، از ارائه گزارش دقیق و کامل نرخ بیکاری و تورم و شاخص های دیگر خودداری می کنند.



جمهوری اسلامی، مذاکره اتمی در سه کشور اروپایی را رد کرد
جـــرس: در ادامه چالش میان جمهوری اسلامی با جامعه جهانی پیرامون مذاکرات اتمی، و در حالیکه طرفین هنوز در مورد مکان مذاکرات آتی به نتیجه ای مشخص نرسیده اند، منابع دیپلماتیک می‌گویند که ایران تاکنون پیشنهاد ۱+۵ برای برگزاری مذاکرات در سه کشور اروپایی را رد کرده است.
خبرگزاری فارس به نقل از دیپلمات های مطلع در تهران گزارش داده است که مذاکرات باقری و اشمیت (معاونان جلیلی و اشتون) درباره تعیین مکان مذاکرات آتی ایران و ۱+۵ همچنان ادامه دارد، و ایران پیشنهادهای مکرر طرف غربی برای برگزاری مذاکرات در چند کشور اروپایی را نپذیرفته است.
بنا به گفته این منابع مطلع، چند کشور اروپایی کشورهای نروژ، سوییس و اتریش از جانب اشتون به عنوان کاندیداهای میزبانی مذاکرات مطرح شده است اما جمهوری اسلامی تاکید کرده تمایلی به مذاکرات در این کشورها ندارد.
در حالی که مذاکرات در این باره ادامه دارد، گفته می شود چند کشور آسیایی نیز آمادگی خود را برای برگزاری مذاکرات اعلام کرده اند، اما در حال حاضر بغداد و استانبول جدی ترین گزینه های میزبانی مذاکرات هستند.

ایران بغداد را اولویت شماره یک خود می داند
گفتنی است، در پی اعلام مخالفت مقامات جمهوری اسلامی با برگزاری مذاکرات آتی اتمی در استانبول، و تمایل به برگزاری این نشست در سوریه یا عراق، نخست وزیر ترکیه در واکنش کم سابقه ای گفته است که "جمهوری اسلامی در حال از دست دادن وجهه بین المللی اش است زیرا صداقت ندارد. پیشنهاد برای برگزاری مذکرات در دمشق و بغداد نیز، فقط اتلاف وقت است و مذاکره ای صورت نخواهد گرفت. چون مقامات ایران می داند که طرفهای مقابل به دمشق یا بغداد نمی آیند."
رجب طیب اردوغان، در پی مخالفت مقام های بلندپایه جمهوری اسلامی در خصوص میزبانی ترکیه برای برگزاری مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ و تغییر محل آن به کشور دیگری به انتقاد از تهران پرداخته است.
قرار بود ترکیه در روزهای ۱۳ و ۱۴ آوریل میزبان مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ در استانبول باشد. اما عده ای از مقام های ایرانی در اعتراض به برگزاری نشست "دوستان سوریه" در ترکیه، خواهان تغییر محل برگزاری مذاکرات به شهرهایی چون بغداد و دمشق شدند.
جمهوری اسلامی با پیشنهاد عراق به عنوان محل برگزاری مذاکرات هسته ای به جای ترکیه برخلاف توافقات قبلی روابط ایران و ترکیه را وارد فاز جدیدی از ارتباطات کرد.
جمهوری اسلامی پیش از این با میزبانی ترکیه در مذاكره با اعضای دایمی شورای امنیت و آلمان (گروه موسوم به ۱+۵) ابراز تمایل کرده بود، اما با اعلام مواضع جدید خود، مذاکرات را در محاق قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری آلمان، سخنگوی كاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاكره‌كننده‌ی ارشد هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران اعلام كرده است که هنوز درباره‌ی زمان و مکان گفتگوهای هسته‌ای با ایران توافق حاصل نشده و دفتر او منتظر پاسخ ایران است تا محل مذاکرات با کسب رضایت ایران تعیین می‌شود.

سفر محرمانه معاون جلیلی به بغداد
به گزارش شفاف نیوز، سه شنبه هفته ای که گذشت اتفاق مهمی در پرونده و سیاست هسته ای ایران افتاد و یک تیم بلند پایه شورای عالی امنیت ملی کشور به ریاست علی باقری معاون جلیلی و رضا امیری مقدم راهی بغداد شدند تا پیشنهاد میزبانی مذاکرات ۱+۵را به این کشور بدهند.
بر اساس این گزارش، بلافاصله بعد از سفر باقری، هوشیار زیباری وزیرخارجه کرد تبار عراق هم که گویا وی نیز از این پیشنهاد غافلگیر شده بود، بلافاصله دستور داد تا جلسه ای با سفرای کشورهای ۱+۵در بغداد برگزار شود، که این جلسه همان روز سه شنبه برگزار شد و زیباری خبر درخواست تهران برای میزبانی مذاکرات را به اطلاع سفرای کشورهای مذکور در بغداد رساند و سفیر آمریکا در عراق هم در تماس شخص زیباری با وی در جریان این پیشنهاد قرار گرفت.
بر اساس آخرین گزارش ها، پیشنهاد میزبانی عراق تاکنون توسط کشورهای ۱+۵مورد توجه قرار نگرفته است.



جـــرس: به گزارش منابع خبری، سازمان جاسوسی آمریکا (سیا)، با ارائه گزارشی به کنگره این کشور از پیشرفت زیرساخت ها و فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۱میلادی خبر داد و نوشت که ایران موانع پیش روی پیشرفت های هسته ای و موشکی خود را کنار زد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «جروزالم پست»، جیمز کلپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارش اخیر سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا (سیا) به کنگره که به بحث درباره برنامه هسته ای ایران پرداخته است اعلام کرده است که ایران فعالیت های مربوط به زیرساخت های هسته ای و غنی سازی اورانیوم خود را در سال ۲۰۱۱ میلادی گسترش داده است.
بر اساس این گزارش، پیشرفت های هسته ای ایران شامل غنی سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی نطنز با استفاده از سانتریفیوژهای نسل اولی و همچنین آزمایش و عملیات سانتریفیوژهای پیشرفته در بخش پایلوت تاسیسات هسته ای نطنز است.
کلپر در ادامه گزارش سازمان سیا از برنامه هسته ای ایران اعلام کرده است که ایران از ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ میلادی ۴۹۰۰ کیلوگرم اورانیوم با درصد غنای پائین تولید کرده است که این میزان تا نوامبر سال ۲۰۱۰ میلادی برابر با ۳۲۰۰ کیلوگرم و در نوامبر سال ۲۰۰۹ میلادی نیز برابر با ۱۸۰۰ کیلوگرم بوده است.
این گزارش اعلام کرده است که متعاقب افزایش فعالیت های غنی سازی، ایران ۴۱۵۰ کیلوگرم اورانیوم سه و نیم درصد و تقریبا ۸۰ کیلوگرم اورانیوم با درصد غنای بیست درصد دارد و تولید اورانیوم با درصد غنای بیست درصد را نیز در تاسیسات غنی سازی سایت "فردو" در نزدیکی قم آغاز کرده است که این درصد غنا همچنان پائین تر از اورانیوم غنی شده مورد نیاز برای ساخت تسلیحات هسته ای است.
جروزالم پست در ادامه آورده است که گزارش سیا اعلام می کند که تعداد سانتریفیوژهای در حال عملیات ایران نیز بر اساس برآوردهای صورت گرفته از ۳۸۰۰ عدد در آگوست سال ۲۰۱۰ میلادی به ۶۲۰۰ سانتریفیوژ رسیده است؛ این گزارش به برخی از موانع کاهش دهنده پیشرفت هسته ای ایران در طول یک سال اشاره کرده اما به ارائه جزئیات بیشتری دراین باره نپرداخته است.
روزنامه هاآرتص نیز در قالب گزارشی با محور پیشرفت های هسته ایران به نقل از گزارش سیا به کنگره آمریکا نوشت که برنامه هسته ای ایران موانع پیش روی خود را در سال ۲۰۱۱ میلادی کنار زد.
سیا در ادامه گزارش خود با اشاره به رزمایش :پیامبر اعظم ۵» و پیشرفت های تسلیحاتی ایران آورده است که ایران همچنان مشغول فعالیت روی پروژه های مربوط به موشک های بالستیک دور برد خود به عنوان اصلی ترین عامل قدرت بازدارندگی، سیلوهای زیرزمینی پرتاب موشک، قابلیت های پرتاب ماهوراه و سیستم های ارتباطاتی پیشرفته است.
 





جـــرس: در پی انتشار مطلبی تحت عنوان "اما و اگرهایی درباره یک شاهزاده" در سایت جرس، احمد علی مسعود انصاری و دبیرخانه رضا پهلوی با ارسال یادداشت های جداگانه ای نسبت به آن واکنش نشان دادند.
لازم به توضیح است که متن ارسال شده  توسط دبیرخانه،  پاسخ خود رضا پهلوی نیست و با عنوان دبیرخانه امضا شده است و دراین  متن به جای پاسخ به ادعاهای مطروحه در گزارش جرس، به تبلیغ شخص رضا پهلوی پرداخته است.
 متن این دو یادداشت که به جرس ارسال شده اند،  در ادامه می آیند:
***
جوابیه احمد علی مسعود انصاری:

به نام خداوند بخشنده مهربان
با توکل به خداوند ان شاء الله
«حق» و «حقیقت»
بنام خدایی که یکیست و بجز او خدایی نیست و هرچه هست از اوست و بازگشت همه ما به سوی اوست از او آمده ایم و به او باز می گردیم.
«بگو بارالها مرا به قدم صدق داخل و با قدم صدق خارج کن و از جانب خود حجت و بصیرت روشنی که دائماً یار و مددکار باشد عطا فرما» (سوره مبارک اسراء آیه 80)
«ای محمد (ص) بندگانم را بگو که همیشه سخن بهتر را بر زبان آورید که شیطان چه بسا میان شما دشمنی و فساد بر می انگیزد. زیرا دشمنی او با آدمیان واضح و آشکار است» (سوره مبارک اسراء آیه 53)
به تازگی مقاله ای تحت عنوان «مقاله جهت دار سایت جرس گواهی است بر هراس اصلاح طلبان از افزایش اقبال عمومی به رضا پهلوی.» در سایتهای مختلف از جمله حزب مشروطه ایران مشاهده کردم مطالبی در این مقاله در مورد من نوشته شده است که مشابه آن را قبلا در سایت خواندنی ها و یا گفتارهای افزادی مانند آقای نوری زاده شنیده یا مشاهده کرده بودم. لازم دیدم برای روشن شدن حقیقت مطا لب زیر را بیان کنم.
در این مقاله آمده است که من با اجازه جمهوری اسلامی در ایران زندگی می کنم. این امر صحت ندارد. من در آمریکا و در ایالت ویرجینیا زندگی می کنم. در ضمن من ایرانی هستم و هر ایرانی حق زندگی در مملکت خود را دارد. به ایران سفر می کنم ولی در ایران زندگی نمی کنم. در این مطلب آمده است که به ایران گریخته ام. این مطلب نیز صحت ندارد و من از جایی نگریخته ام و همان طوری که در بالا عرض کردم با خانواده خود در ایا لت ویرجینیا زندگی میکنم. من اهل حمله نیستم و لیکن اهل تسلیم و فرار نیز نیستم. برای من در دفاع از خود فقط دو گزینه وجود دارد. بهشت یا پیروزی که هر دو آنها به شکرو بزرگی خداوند پیروزی است. من به ایران فرار نکرده ام و بلطف پروردگار تا پیروزی خود که خداوند قول آن را به من عطا فرموده است این سنگر را ترک نخواهم کرد.
در این مقاله آمده است که من در دادگاه محکوم شده ام. محکومیت من در دادگاه امریکا بر اساس حکم غیابی بوده است با این که من همیشه آنجا حاضر بودم و هیچ کدام از اتهامات مطرح شده در شکایت آقای رضا پهلوی از من مورد بررسی قرار نگرفته است. این دادگاه که شما به آن استناد می کنید لکه ننگی بر سیستم قضایی امریکاست.من در این دادگاه شکست نخورده ام. سیستم قضایی امریکا شکست خورده است. دادگاه باید محلی باشد برای رسیدن به حقیقت و عدالت نه محلی برای ترویج ظلم و بیعدالتی. تمام مطالب اتفاق افتاده در این دادگاه به صورت مستند و دقیق در کتاب «من و رضا» درج شده است. آن را بخوانید و از هر کجا که میخواهید تحقیق دقیق بکنید که حقیقت را پیدا کنید و بگویید که محکوم کیست.
«مال یکدیگر را بناحق مخورید و کار را به محاکمه قاضیان نیفکنید که به وسیله رشوه و زور پارۀ مال مردم را بخورید با این که شما بطلان دعوی خود را می دانید.« (سوره مبارکه بقره آیه 188)
خداوند به من قول پیروزی داده است و من این دفاع خود را تا پیروزی که خداوند قول آن را به من عنا یت فرموده است ادامه می دهم. بعد از رای دادگاه که بر اساس حکم غیابی داده شده بود بسیار ناراحت به خانه آمدم. تلویزیون را روشن کردم. حضرت عیسی را دیدم که می فرمود آیا نمی توانی قبول کنی بدون آن که ببینی.
قرآن را باز کردم این آیه آمد «رومیان مغلوب فارسیان شدند» (2) در جنگی که به نزدیکترین زمین واقع شد. آنها پس از مغلوب شدن فعلی بزودی بر فارسیان باز غلبه خواهند کرد (3) در اند سالی خواهد شد و کلیه امور عالم از قبل و بعد از این همه به امر خداست و آن روز مومنان شاد می شوند (4) بیاری خدا که خدا هر که را بخواهد نصرت و فیروزی می بخشد و اوست که بر هر کار عالم مقتدر و به تمام خلق جهان مهربان است (5) این وعده خداست و خدا هرگز خلاف وعده نمی کند ولیکن اکثر مردم از آن آگاه نیستند (6) (سوره مبارکه روم آیات 2 تا 6) چند سال قبل مادر من در نزدیکی چا لوس در ایران درگذشت. قبل از مرگ ایشان که در فقر در ایران زندگی می کرد با عجله و اشکالات فراوان خود را از آمریکا به نزدیکی چا لوس رساندم و برای ایشان استخاره کردم. در آنجا حضرت نوح بخداوند عرض می کند که من مغلوب دشمنانم شدم. به مادرم عرض کردم که شک ندارم که من برده ام. بعد از آن به ایشان عرض کردم که دعا کند. آن شب ایشان به رحمت ایزدی پیوست. خانمی که در نزدیکی مادرم بود بعدها به من گفت که مادرم از درگاه خداوند طلب بخشش میکرد و بدرگاه خدا عرض میکرد خدایا مرا ببخش.
فردای آن روز که ایشان را خاک می کردیم بر سر قبر ایشان قرآن را باز نموده و سوره الرحمن آمد که خداوند در آن جا می فرماید «الا ای جن و انس کدامین نعمتهای خدایتان را انکار می کنید (45) و هر که از مقام قهر و کبریایی خدا بترسد او را دو باغ بهشت خواهد بود (46) الا ای جن و انس کدامین نعمتهای خدایتان را انکار می کنید (47) در آن دو بهشت انواع گوناگون میوه و نعمتهاست (48) الا ای جن و انس کدامین نعمتهای خدایتان را انکار می کنید (49) در آن دو بهشت دو چشمه آب روان است(50) سوره مبارکه الرحمن آیات 45 تا 50)
چند روز بعد از فوت و خاکسپاری مادرم به امریکا آمدم. دوستی یهودی به من زنگ زد و گفت در روز شنبه که خود را برای عبادت پاک نموده بودم مادرم را بخواب دیده است. مادرم که لباس سفیدی در بر داشت به او گفت من مادر احمد هستم و پیغامی برای احمد دارم که می خواهم شما به احمد بدهید. به احمد بگو هر گز شک نکند.
مادر من در فقر در جمهوری اسلامی برحمت ایزدی پیوست و جمهوری اسلامی خانه ایشان را که بناحق از ایشان غصب شده بود را به ایشان پس نداد.
یکی دیگر از مطالبی که بیان می شود این است که جمهوری اسلامی اموال خاندان مرا به ما پس داده است. این نیز دروغی بیش نیست.
در این مقاله اشاره به نوشتن کتاب «من و خاندان پهلوی» در ایران شده است که این مطلب نیز از حقیقت بدور است. این کتاب ابتدا در امریکا چاپ شد و ناشرین بسیاری به چاپ آن در ایران پرداختند زیرا طبق قوانین جاری ایران برای چاپ این کتاب احتیاجی به گرفتن اجازه از من نداشتند و یک ریا ل یا یک سنت از فروش این کتا ب به دست من نرسید. کتاب دوم «من و رضا» بوسیله انتشارات اقبال در ایران چاپ شد و به دلایلی از توزیع درست آن در ایران جلوگیری به عمل آمد. کتابهای آقای عباس میلانی و شعبا ن جعفری نیز در ایران بچاپ رسید و پخش شده است. آیا چاپ کتاب در ایران گناه است؟
اشاره شده است که من با تلویزیون جمهوری اسلامی مصاحبه کرده ام. من با تلویزیون جام جم، صدا و سیمای جمهوری اسلامی؛ شبکه دوم و سوم مصاحبه کرده ام. در ضمن من با VOA، تلویزیون BBC، مردم ، رنگارنگ، پارس، ملی و تلویزیونهای دیگر مصاحبه کرده ام. مقاله ها و مصاحبه های من در وال استریت جورنال، واشنگتن پست، نیمروز، عصر امروز، ایرانشهر، اطلاعات، همشهری و بسیاری دیگر از روزنامه ها و کتابها به چاپ رسیده است. من با هر کسی که بخواهد حقیقت را در مواردی که من به آن آگاه هستم آگاه شود صحبت می کنم.
برداشت من از نوشته و گفته این افراد این است که من به دستور یا برای خشنودی جمهوری اسلامی به بازگو کردن حقیقت می پردازم. در صورتی که هدف من روشن کردن حقیقت در دفاع از خود تا رسیدن به پیروزی کامل است.
هدف من روشن کردن حقیقت برای نزدیک کردن مردم به آزادی است.
هدف من روشن کردن حقیقت برای آن است که اشتباهی را که من کرده ام ملتی تکرار نکند.
بخود توجه کنید که خود را در موقعیتی قرار داده اید که گفتن حقیقت به ضرر شما و به نفع جمهوری اسلامی که او را دشمن خود میدانید تمام می شود.
وجودی که مرا حفظ می کند جمهوری اسلامی نیست بلکه خداوند است. بشکر خداوند خداوند یار و نگهبان من است. نیکو یار و نگهبانیست و برای یاری و نگهبانی من کافیست. هد ف من علاوه بر پیروزی بر خاندان پهلوی در جنگی که ایشان شروع کردند، در زندگی شناخت کامل خداوند و وفاداری و فرمانبرداری از اوست. هدف من شناخت یک دین که از حضرت نوح شروع شده و به حضرت محمد (ص) ختم می گردد است. هدف من شناخت یک ملت واحد است و با توکل به خداوند برای رسیدن به این اهداف قدم بر می دارم.
حضرت عیسی علیه السلام میفرماید حقیقت را پیدا کنید و حقیقت شما را آزاد می کند. شما با دروغ و تهمت چگونه می خواهید به آزادی برسید. شما ابتدا حقیقت را پیدا کنید و خود را آزاد نمایید و بعد بفکر آزادی دیگران باشید. حضرت عیسی (ع) میفرمایند: «به خودتان راست بگویید.»
من بارها اعلام کرده ام که به غیر از خداوند اربابی ندارم و وفاداری من تنها به خداوند است. هرموجودی که در راه رضایت خداوند بخواهد قدمی بردارد من در آن راه خیر با او هستم.
من معتقد هستم که در وجود ما خوبی و بدی وجود دارد ودر هر قومی، صنفی، مملکتی، و حکومتی خوبی و بدی وجود دارد. هدف من گسترش خوبی و نابودی بدی ست. این عمل را ابتدا باید از وجود خودمان شروع کنیم. هرعملی در خود مستقل است و قضاوت هم با خداوند است. ما اجازه قضاوت نداریم. پس چگونه می توانیم طرفدار و یا ضد فرد یا مملکتی باشیم. ما فقط می توانیم عمل را قضاوت کنیم و در حمایت و یا مبارزه با آن بپردازیم.
هدف ما این نیست که دیگران بد نکنند و ما بد بکنیم. اگر دیگران کار خیری انجام دهند مورد قبول ماست.
شخص مورد علاقه شما فقط در یک نشست در دادگاه با قید قسم مکرراً دروغ گفت که تمام آن به صورت مستند در کتاب من و رضا در فصل 9 درج شده است.
من معتقد هستم که حکومت نوکر مردم است و دائماً می باید این نکته به ایشان تاکید شود تا از حد خود خارج نشوند. وقتی که شما فردی را در رأس این حکومت قرار می دهید، او را اعلیحضرت می خوانید آیا این اسم اعلیحضرت تأکید بر نوکر بودن شخص اعلیحضرت را مشکل نمیکند.
در خاتمه به افرادی که دروغ می گویند و تهمت می زنند عرض می کنم:
حقیقت شما را به آزادی می رساند و دروغ و تهمت شما را از آزادی دور می کند. اگر هد ف شما رسیدن به قدرت و ثروت در لبا س آزادی و دموکراسی است. وظیفه هر آزاد مردیست که حقیقت را برای خود و دیگران روشن کند و شما را از تزویری که به آن پرداخته اید باز دارد.
خداوند در سوره مبارکه جاثیه آیه 19 می فرماید «آن مردم هیچ تو را از اراده خدا بی نیاز نکنند. ستمکاران عالم در ظلم و ستم دوستدار و مددکار یکدیگرند و خداوند دوستدار متقینا ن است.»
خداوند در سوره مبارکه طور آیه 43 میفرماید: «یا که می خواهند با تو مکر و تزویر اندیشند نمی بینند که کافران خود به مکر گرفتارند.»
خداوند در سوره مائده آیه 105 میفرماید:
«ای اهل ایمان شما ایمان خود را محکم نگاه دارید که اگر همه عالم گمراه شوند و شما براه هدایت باشید زیانی از آنها به شما نخواهد رسید. بازگشت همه به سوی خداست و همه شما را به آنچه کرده اید آگاه می سازد.»
من نصیحتی را که به آقای شعبان جعفری (زمانی که به من تهمت زد) کردم به شما نیز می کنم. خداوند در سوره مبارکه زمر ایه 53 میفرماید: «به آن بندگانی که اسراف بر نفس خویش کردند بگو هرگز از رحمت خداوند ناامید نباشید. خداوند همه گناهان شما را خواهد بخشید که خداوند بسیار آمرزنده و مهربانست.»
«ای خالق زمین و آسمانها، ای دانای عالم پیدا و پنهان، تو خود میان بندگان در آنچه خلاف و نزاع بر می انگیزند حکم فرما» سوره زمر آیه 46.
و خداوند حکم خواهد فرمود
و یکی هست و هیچ نیست جز او
وحده لا اله الا هو
احمد علی مسعود انصاری
***
متن  یادداشت  دبیرخانه رضا پهلوی:
  در نوشته ای به قلم سرکار خانم " سارا تابنده" در جرس منتشر شد، مواردی مطرح شده است که فاقد مبنای حقیقی و واقعی است. از این رو ضمن تکذیب ادعاها و اتهام های مندرج در یادداشت فوق، شایسته است، براساس مقررات و اخلاق روزنامه نگاری جوابیه این دبیرخانه را منتشر کنید.
از همه هموطنانی که برای دستیابی به آزادی و احترام به موازین حقوق بشرتلاش می کنند، قدردانی می کنیم و می دانیم که عزیزانی اعم از روزنامه نگاران، نویسندگان، نخبگان و اندیشمندان، در داخل ایران و در بیرون از کشور رنج می کشند و شدایدی را تحمل می کنند تا بتوانند با همکاری و همیاری، حکومتی که همه راه های اصلاح و اعتراض به نابسامانی های روزافزون کشور را مسدود کرده است را وادار به پذیرش حقوق بدیهی و اساسی شهروندان کنند. در شرایطی که نام های موهوم و دست های آلوده هر روز تهمتی به مبارزان راه آزادی می زنند، ما بیش از هر چیز باید بر اتحاد میان نیروها جهت رسیدن به  آزادی کشوری که در معرض حمله نظامی و فروپاشی و انهدام و نابودی است، تاکید کنیم، نه اینکه در این شرایط حساس و  خطرناک بر کینه ها بیافزائیم و اتهام های واهی، بی ریشه و بی اساس را دامن بزنیم. لذا بی آنکه ضروری بدانیم وارد جزئیات اتهامات مندرج در مقاله فوق الذکر شویم، که پیشتر به طرق مختلف بیان شده است، مواردی را خاطرنشان می کنیم:                                                                                             
محبوبیت رضا پهلوی نزد بسیاری از ایرانیان که ظاهرا انگیزه اصلی نگارش و انتشار این مقاله است، نه گناهی است که کسی بخواهد نهانش کند و نه حاصل تبلیغات ایشان است. رضا پهلوی بر خود فرض می داند که با حمایت از جنبش آزادیخواهی مردم ایران، به سهم خود کوشش کند تا استبداد دینی حاکم بر کشور که حتی روحانیون را هم که پایه گذار جمهوری اسلامی بودند، به گوشه نشینی کشانده و البته بسیاری از آنان بارها اعلام کرده اند هیچ مشروعیتی برای آن قائل نیستند، به تنگنا و فشار بیاندازد.
رضا پهلوی، به پاس خون نداها و سهراب ها، با احترام به جنبش اعتراضی و حق خواهی مردم، همواره از جنبش سبز و همچنین از حقوق انسانی کلیه زندانیان سیاسی-عقیدتی و قربانیان نقض حقوق بشر در ایران حمایت کرده و در تمام محافل جهانی ظلمی را که بر آنان توسط علی خامنه ای می رود، گواهی کرده است، و پیگیر است تا شکایت خود را به سرانجام مطلوب برساند.  اگر گروه هایی از مردم ایران مواضع رضا پهلوی را تائید کرده اند و بر آن صحه گذاشته اند، بخاطر همراهی ایشان با مردم کشور خود در تاکید بر گذار از قانون اساسی جمهوری اسلامی و رسیدن به حقوق بشر و دموکراسی است.
رضا پهلوی خود را موظف می داند که با تکیه بر قدرت و خواست مردم ایران، از طریق اتحاد نیروها و کنشگران سیاسی و مدنی در یک کارزار فراگیر و سازمان یافته جهت شکستن مقاومت نظام برای جایگزینی حاکمیت مطلقه با حاکمیت مردم بر مردم، زمینه فراهم آمدن انتخابات آزاد، سالم و عادلانه را فراهم سازد. بدین سان مردم رنج دیده ایران خواهند توانست آزادانه برای تعیین سرنوشت خود و دستیابی به دموکراسی در فضایی آزاد و برابر به پای صندوق های رای حضور یابند.
رضا پهلوی نه تنها با آلترناتیوسازی علیه حکومت مخالف نیست و آن را تکذیب نمی کند، بلکه به سهم خود همه تلاش خود را بکار می بندد تا همه مخالفان حکومت، اعم از مذهبی و غیر مذهبی، در داخل و خارج، زنان و مردان توانای ایرانی در تشکیل هر چه زودتر چنین آلترناتیوی بر مبنای جدایی دین از حکومت، آشتی ملی، عفو عمومی، حقوق بشر و دموکراسی با نافرمانی مدنی به دور از خشونت برای گذر از جمهوری اسلامی متحد شوند.
رضا پهلوی همه تلاش و اعتبار خود را برای گفتگو با دولت های خارجی برای جلوگیری از حمله نظامی به ایران و جلب حمایت جامعه بین الملل در دفاع از حقوق بشر و پشتیبانی از دموکراسی و انتخابات آزاد در ایران بکار می بندد.
این دبیرخانه، در مورد اتهامات مربوط به امور مالی در این نوشته که کاملا مغرضانه و جهت دار بوده و طبق معمول انگیزه ایی جز مخدوش کردن چهره خاندان پهلوی و شخص رضا پهلوی را نداشته است، بار دیگر رد و تکذیب می کند. تکذیب موضوعات بیان شده که تازگی ندارد، در طی سال های گذشته صورت گرفته و مجددا نیز بدین وسیله اعلام می شود. جهت اطلاع عموم و تنویر افکار عمومی لازم به تذکر است که شکایت های متعدد جمهوری اسلامی بر علیه خاندان پهلوی در دادگاه های مختلف در چند کشور غربی هر بار محکوم به شکست شده است.
گفته شده است رضا پهلوی با پرویز ثابتی همکاری می کند و او مشاور امنیتی ایشان است. این دبیرخانه نکته مذکور را قبلا تکذیب و مجددا نیزبه صورت صریح تکذیب می کند.
رضا پهلوی اعتقاد راسخ دارد که مخالفان حکومت ایران نه تنها باید از اختلاف افکنی دست بردارند، بلکه باید تلاش کنند اختلاف نظرهای خود را با گفتگو حل و فصل کرده و فیصله دهند و به جای تخریب شخصیتی، پرونده سازی و طرح مسائلی که جنبش آزادیخواهی مردم ایران را به انحراف می کشاند، به نقد حکومتی بپردازند که میلیاردها دلار از ثروت ملی ایران را به غارت برده و آزادی فردی و اجتماعی و سیاسی را از ایرانیان سلب کرده است.
 هدف ما ایجاد دموکراسی در کشور است و تا زمانی که به جای مبارزه با دیکتاتوری با دشمنان فرضی که در بسیاری موارد دوستان واقعی ما هستند، در ستیز باشیم، جز نا امیدی و یاس چیزی برای جامعه به ارمغان نخواهیم آورد.
 خداوند نگهدار ایران باد
دبیرخانه رضا پهلوی
۱۸ فروردین ماه ۱۳۹۱
 




تشکر کیومرث پوراحمد از پیام تسلیت خاتمی به مناسبت درگذشت «بی بی»

کیومرث پوراحمد، کارگردان سینما و تلویزیون، با ارسال نامه‌ای از ابراز همدردی سید محمد خاتمی، رییس جمهور سابق کشورمان، به مناسبت درگذشت مادرش پروین‌دخت یزدانیان تشکر کرد.
پروین‌دخت یزدانیان، مادر کیومرث پوراحمد و بازگر نقش «بی بی» در سریال قصه های مجید، در هفته اول سال ۹۱ درگذشت. خاتمی در پیام خود به کیومرث پوراحمد، مادر او را زنی توصیف کرده بود که “به کمک هنر ارزنده تان چهره نجیب و پرصلابت و درعین حال دردآلود زن ایرانی را به معرض نمایش و داوری مردم فهیم ما گذاشت.”
متن نامه پوراحمد به خاتمی که در اختیار کلمه قرار گرفته، بدین شرح است :
«جناب سید محمد خاتمی گران‌قدر
با درودهای گرم
متن زیبا ، موشکافانه و درمندانه‌ای که به مناسبت درگذشت مـادرم “پروین دخت یردانیـان” با دستخط زیبای خود و سرشار از احساسی زلال و صـادقانه نگاشته بودید، برای من و همه‌ی اهل خانه بسیار تا بسیار تسلی بخش و دلگرم کننده بود . سپاس و حق شناسی ما را بپذیرید .
با احترام های دیرینه‌
دوستد‌ار همیشه‌گی‌تان
کیومرث پوراحمد»




هفت‌تیرکشی حیدری‌فرد، از متهمان کهریزک، در یک نزاع خیابانیپ

قاضی حیدری فرد، از متهمان پرونده بازداشتگاه کهریزکسایت عبرت نیوز از هفت‌تیرکشی و شلیک گلوله توسط یکی از سه قاضی متهم در پرونده بازداشتگاه کهریزک، در یک نزاع خیابانی خبر داد.
به گزارش این وب سایت به نقل از شاهدان عینی، حیدری فرد دادیار تعلیق شده در زمان دادستانی سعید مرتضوی که اکنون در سمت مشاور وی در ستاد قاچاق فعالیت می کند و اخیرا نیز به شدت به منتقدین وی تاخته و حتی رسانه ها را تهدید به برخورد کرده بود، در یک پمپ بنزین حاشیه اصفهان دست به سلاح شد و پس از شلیک گلوله سوار خودروی خارجی خود از صحنه خارج شد.
بر اساس این گزارش، حیدری فرد که پیش از این در سمت دادیار کهریزک شناخته می شد و اکنون در حالت تعلیق قرار دارد و بیشتر بعنوان مشاور سعید مرتضوی شناخته می شود هنگامی سوخت گیری در پمپ بنزین ” بهارستان ” در ۱۵ کیلومتری اصفهان وارد جر و بحث با برخی از شهروندان شده و در نهایت به روایت شاهدان عینی، متوسل به اسلحه شده و توسط کلت کمری اقدام به شلیک چند گلوله می کند که گویا بر اثر آن خساراتی به چند خوردو وارد می شود.
وی پس از این واقعه و در مواجهه با ماموران انتظامی خود را قاضی معرفی و ضمن توجیه رفتارش از صحنه خارج می شود، که بر اساس شنیده های موثق پس از طی مسیر و گزارش مورد به مراجع ذیصلاح، وی و خوردوی خارجی او تحت تعقیب قرار گرفته و جهت رسیدگی و شناسایی دقیق در مسیر متوقف و به یکی از مراجع قضایی تحویل داده می شود.
به نوشته عبرت نیوز،‌ پس از این ماجرا و با توجه به شکایات صورت گرفته، برای وی قرار قانونی نیز صادر شده اما از ادامه سیر قانونی در مراتب بعد اطلاع دقیقی در دست نیست.
وی اخیرا در سخنانی تند و تیز از جایگاه مشاور مرتضوی، رسانه ها را به علت انتقاد از وی به شدت مورد حمله قرار داده و تهدید کرده بود.
حیدری فرد و دو رئیس سابقش، سعید مرتضوی و حسن حداد، دو سال قبل از سوی شعبه اول دادگاه عالی انتظامی قضات به عنوان سه تن از قضات سابق دادسرای عمومی و انقلاب تهران که موضوع اتهامی آنها در رابطه با اعزام متهمین حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به بازداشتگاه کهریزک بوده است، تعلیق شدند.


ارسال دوباره پیامک انصراف از دریافت یارانه‌های نقدی

سایت انتخاب از ارسال دوباره پیامک‌های درخواست انصراف از دریافت یارانه‌های نقدی به گروهی از شهروندان خبر داد و نوشت:
پس از اینکه سازمان هدفمندسازی یارانه ها در اسفند ماه سال گذشته پیامکهایی برای برخی شهروندان که به گفته آنها دارای “تمکن مالی” بودند ارسال نمود و با اعتراضاتی گسترده از سوی شهروندان مواجه شد ، مدیر عامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای کاهش بار منفی این اقدام گفت:” انصراف از دریافت یارانه نقدی به هیچ وجه اجباری نیست و کاملا اختیاری است.” و برای کاهش نگرانی مردم باز تاکید کرد که : “انصراف از دریافت یارانه مبتنی بر اختیار است و هیچ اجباری نیست و مردم نگران نباشند.”
با این حال پس از واریز یارانه های اسفند ماه و وعده هایی درخصوص افزایش ۲۸۰۰۰ تومانی آن ، بسیاری از شهروندان با مراجعه به حساب های بانکی خود متوجه شدند که ریالی از این بابت به حساب شان واریز نشده است.
در این بازی یارانه ای میان مردم و دولت بالاخره در پانزدهم فروردین ماه اعلام شد که: مابه‌التفاوت یارانه نقدی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوارهایی که پیامک انصراف از دریافت یارانه برای آنها ارسال شده بود، واریز نشده است.
این بار جناب مرادی در قامتی دیگر ظاهر شده و از عدم افزایش یارانه افرادی که برای آنها پیامک ارسال شده است خبر دادند ، ایشان با تاکید بر این‌که در این کار مطابق قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها عمل شده است، گفت: “براساس برداشت دولت اقشاری که درآمد بالاتری دارند نیازی به یارانه ندارند.”
و بدین ترتیب مشخص شد هرکس پیامک دریافت کرده مرفه محسوب می شود و اقشار مرفه هم از دریافت یارانه فاز دوم محروم هستند.
اما ماجرا بدین جا ختم نشد و امروز هم دور دوم ارسال پیامک برای افراد ِ به زعم دولتمردان مرفه از سر گرفته شد و برای برخی دیگر از شهروندان پیامکی با همان مضمون قبلی ارسال شد:
آقای ….. نظر به تمکن مالی ، لطفاً جهت انصراف از دریافت یارانه، به سامانه Refahi.ir مراجعه نمایید. سازمان هدفمندی یارانه ها



وزیر علوم: منظور از اسلامی شدن دانشگاه‌، جاری شدن احکام اسلامی در مراکز آموزش عالی است

کامران دانشجو، وزیر علوم، بر پیگیری طرح اسلامی کردن دانشگاه های کشور تاکید کرد.
به گزارش دانشجونیوز، کامران دانشجو در دیدار نوروزی با جمعی از کارکنان این وزارتخانه ضمن تاکید مجدد بر پیگیری اسلامی کردن دانشگاه های کشور گفت: منظور ما از اسلامی شدن دانشگاه‌ها جاری شدن احکام اسلامی در مراکز آموزش عالی است زیرا انقلاب اسلامی مردم ایران که در راستای نهضت انبیا صورت گرفت، برای جاری شدن احکام اسلامی بود.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که دستگاه  آموزش عالی با تولید "علم نافع" در راستای شعار تولید ملی گام بردارد.
وزیر علوم در ادامه سخنان خود گفت: هر تعداد دانشگاه درست شود اما در آن فرهنگ و نگرش غربی و زیر بنای فکری مادی را ترویج کرده و جوانان را با نگاه به غرب تربیت کند، آنها نه تنها مخالفت نمی‌کنند و سد هم ایجاد نمی‌کنند، بلکه تشویق هم می‌کنند اما اگر دانشگاهی بخواهد علوم را از منظر اسلام تعریف کرده و بر اساس ارزش‌های اسلامی به کار گیرد و فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی را در مناسبات درون دانشگاهی ترویج کند، مورد خشم و غضب استکبار و تحریم و ....قرار می‌گیرد که البته دانشگاهیان ما همان گفته شهید مظلوم دکتر بهشتی را سر لوحه قرار داده‌اند که " به آمریکا بگویید از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر".
وی در پایان سخنان خود از خدمات دکتر جاسبی در طول مدیریت سی ساله اش بر دانشگاه آزاد قدردانی کرد.

تقدیر وزیر علوم از رییس دانشگاه علامه، به دلیل کسب رتبه اول اسلامی کردن دانشگاه





احمد خاتمی: پرونده آمریکا در اختیار شخص ولی فقیه است

احمد خاتمی، ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه تهران به سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی در مورد لزوم مذاکره با آمریکا واکنش نشان داد.
وی با اشاره به حمایت آیت الله خمینی از قطع رابطه با آمریکا گفت: در حال حاضر پرونده آمریکا و مسئله مربوط به آن در اختیار شخص ولی فقیه است و هیچ شخصی در هیچ جایگاه و مقامی جز مقام معظم رهبری در این رابطه نمی‌توانند کاری بکند.
وی همچنین در مورد  اجرای طرح حجاب و عفاف گفت: مسئله حجاب و عفاف زمستان و تابستان و بهار ندارد چرا که از معروف‌های مسلم است و شکستن این حریم از منکرهای مسلم؛ از این رو امر به معروف و نهی از منکر باید در دستور کار هر مسلمانی قرار گیرد.
وی همچنین افزود: گزارش‌های دقیقی از برخی خانم‌های عمره‌گذار می‌‌رسد که در عمره مایه شرمندگی شیعه و ایران اسلامی می‌‌شوند.



ایقان شهیدی جهت اجرای حکم زندان احضار شد

خبرگزاری هرانا - ایقان شهیدی، فعال حق تحصیل و شهروند بهائی برای اجرای محکومیت ۵ سال حبس تعزیری خود به زندان اوین احضار شد.
به گزارش جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، بر اساس اخطاریه‌ای که چندی پیش برای این فعال حق تحصیل فرستاده شده، اعلام شده در صورتی که آقای شهیدی خود را به زندان معرفی نکند، وثیقه‌ی مربوطه ضبط خواهد شد.
پیش از این حکم پنج سال حبس تعزیری شهیدی در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی موحد تایید شده بود.
این شهروند بهائی در دادگاه بدوی به اتهام "عضویت در گروهک غیرقانونی کمیته حق تحصیل"، "تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران" و "عضویت در جامعه‌ی بهائی" از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود.



هرانا؛ تشدید فشار بر زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر

خبرگزاری هرانا – در طی روزهای اخیر فشار بر زندانیان سیاسی از سوی مسئولین و زندانبان زندان رجایی شهر کرج افزایش چشمگیری یافته است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، عصر امروز زندانبانان زندان با دو زندانی سیاسی به نام های رسول بداقی و ارژنگ داوودی درگیری لفظی پیدا کردند.
این درگیری که به دلیل پرخاشگری یکی از زندانبانان در پی انجام بازی والیبال بین زندانیان سیاسی سالن ۱۲ رخ داد تا اتمام هواخوری ادامه داشت، زندانیان سیاسی که روزانه تنها ۲ ساعت اجازه هواخوری دارند نیز در زمان هواخوری به دلیل نزدیکی ساعات آن با ساعات خواب نگهبانان با اعتراض ایشان روبرو شده است.
هم چنین عصر روز گذشته نیز جیره خشک غذایی زندانیان سیاسی برای یک ماه به ایشان تحویل شد که به دلیل کاهش چشمگیر آن برخی از زندانیان بدان معترض بودند.
جیره خشک غذایی زندانیان سیاسی برای هر نفر ۱۰۵ عدد نخود، ۵۰ گرم رب گوجه فرنگی، ۱۵۰ گرم روغن، ۲ عدد هویج برای مصرف یک ماه بوده است.



نرخ ابتلای کودکان کار و خیابان به ایدز ۴۵ برابر جامعه است

خبرگزاری هرانا - بنا بر اظهارات یک فعال حقوق کودک نزدیک به ۴/۵ درصد کودکان کار و خیابان مبتلا به ایدز هستند و نرخ ابتلا کودکان کار و خیابان به ایدز ۴۵ برابر جامعه است.
به گزارش ایسنا، فرشید یزدانی اظهار کرد: "فقر مستمری در زندگی کودکان کار وجود دارد که در حوزه سلامت آموزش و تغذیه این کودکان اثر سوء دارد."
وی در ادامه با اشاره به مقالات ارائه شده به سمینار مرتبط با کودکان کار در بهمن سال گذشته که برگزار نشد، عنوان کرد: "طبق بررسی‌های دکتر راهور ـ مسئول پژوهش مرتبط با فقر بین کودکان خیابانی و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا ، رشد فقر در کودکان کار و خیابان از سال ۸۴ تا ۸۸ روند صعودی داشته است."
این فعال حقوق کودک در ادامه با اشاره به خشونتی که علیه این بچه‌ها اعمال می‌شود، عنوان کرد: "مساله کار کودکان به نوبه خود خشونتی است که علیه کودکان کار و خیابان اعمال می‌شود."
یزدانی ادامه داد: "بیش از ۳۲ درصد کودکان کار مورد آزار جسمی، روحی و جنسی قرار می‌گیرند."
وی در ادامه با اشاره به پژوهشی که در زمینه نرخ ابتلا به ایدز در کودکان کار توسط دکتر محرز استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی انجام شده است، گفت: "نرخ ابتلا کودکان کار و خیابان به ایدز ۴/۵ درصد است و این نرخ نسبت به نرخ ابتلا به ایدز در جامعه که ۰/۱ درصد است ۴۵ برابر است."
یزدانی در ادامه خاطر نشان کرد: "از این ۴/۵ درصد یک سوم کودکان مبتلا ۱۰ تا ۱۴ ساله و دو سوم ۱۵ تا ۱۸ ساله هستند."
وی ادامه داد: "آسیب جدید دیگر نرخ بی‌سوادی و کم سوادی در کودکان کار است."
این فعال حقوق کودک در ادامه با اشاره به تحقیقی که در این زمینه توسط حسینی پژوهشگر اجتماعی در شهرهای تهران، اهواز، شیراز و مشهد و رشت انجام شده است عنوان کرد: "۷۲ درصد این کودکان بی‌سواد و کم سواد هستند یا در حد ابتدایی سواد دارند."
وی افزود: "۱۷ درصد کودکان کار و خیابان‌ در تهران اصلا مدرسه نرفته‌اند و این بی‌سوادی و کم سوادی در فرایند زندگی این افراد تاثیر سوء دارد."
یزدانی در پایان تاکید کرد: "لازم است مسئولان در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به صورت جدی و با ملاحظات بهنگام و برنامه‌ها و با مشارکت نهادهای مدنی مقوله کودکان کار و خیابان را سامان دهند."



هرانا؛ ناصر درازشمشیر به سه سال و نیم حبس محکوم شد

خبرگزاری هرانا - ناصر دراز شمشیر، فعال مدنی، طی حکم صادره از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز و به استناد مواد۵۰۰ و ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی، به سه سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این فعال مدنی، پانزدهم مردادماه سال گذشته در شهر مغان دستگیر وتا روز محاکمه اش در تاریخ ۲۵ اسفند همان سال، تحت بازداشت موقت، در بازداشتگاه های اداره ی اطلاعات اردبیل و تبریز و زندان اردبیل و زندان مرکزی تبریز، نگه داری شده است.
نامبرده پس از بارپرسی در شعبه چهارم دادسرای عمومی و انقلاب تبریز، از سوی بازپرس شعبه ی مذکور، به چهار اتهام بازجویی و تفهیم اتهام شد. اتهامات انتسابی به درازشمشیر را، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی آذربایجان، تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، افشائ اطلاعات طبقه بندی شده و تحصیل مال از طریق نامشروع تشکیل می داد.
پس از تنظیم کیفر خواست از سوی شعبه چهارم بازپرسی، پرونده به شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز ارسال و دادگاه مذکور پس از رسیدگی و استماع اظهارات دراز شمشیر و وکیل اش آقای مهدی جعفر زاده، مشارالیه را از اتهامات اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و همچنین اتهام افشائ اطلاعات طبقه بندی شده مبراء دانسته و حکم به تبرئه اش صادر کرده و لی در خصوص، اتهامات جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی آذربایجان و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، وی را مقصر تشخیص و مجموعا به سه سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم کرده است.
اتهام جاسوسی به نفع سرویس جاسوسی آذربایجان، از این روی به درازشمشیر منتسب شده است که طبق ادعای اداره ی اطلاعات، اطلاعاتی را از دانشجویان ایرانی که به قصد تحصیل به جمهوری آذربایجان مراجعت کرده اند، به سرویس اطلاعاتی آذربایجان ارائه کرده است.
هم چنین ادعای دیگری نیز مبنی بر دخالت درازشمشیر در ارتباط با شناسایی، گزارش و بازداشت «رامین شهامتی» به سرویس اطلاعات آذربایجان، مطرح شده است.
لازم به ذکر است که، رامین شهامتی به اتهام جاسوسی به نفع جمهوری اسلامی ایران، در دادگاه جرایم سنگین باکو محاکمه و به یازده سال حبس محکوم شده است. از سوی دیگر، اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، به لحاظ تکثیر و پخش یک لوح فشرده (سی دی) فیلم مستند تشکیل فرقه ی دموکرات آذربایجان، به وی وارد شده است.
در خصوص اتهام دیگر دراز شمشیر مبنی بر تحصیل مال از طریق نامشروع، قرار عدم صلاحیت به اعتبار صلاحیت ذاتی دادگاه های عمومی جزایی تبریز صادر شده است. ناصر دراز شمشیر، در حال حاضر، با تودیع وثیقه ای معادل دویست میلیون ریال، آزاد است.
بررسی برخی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی: تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.
بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.
بند 1 ماده ۱ اعلامیه مربوط به اشخاص متعلق به اقلیت‌های ملی یا قومی، دینی و زبانی: از موجودیت و هویت ملی، قومی، فرهنگی، دینی و زبانی اقلیت‌ها در سرزمین‌های خود حمایت و ایجاد شرایط را برای ارتقای این هویت تشویق شود.
بند 1 و 2 ماده ۲ اعلامیه مربوط به اشخاص متعلق به اقلیت‌های ملی یا قومی، دینی و زبانی: اشخاص متعلق به اقلیت‌ها حق دارند در نهان و به طور علنی، آزادانه و بدون مداخله و یا هر شکل از تبعیض، از فرهنگ خاص خود بهره‌مند و برخوردار شوند، دین خود را اعلام و به آن عمل کنند و به زبان خاص خود سخن بگویند و به صورتی موثر در زندگی فرهنگی، دینی، اجتماعی، اقتصادی و عمومی شرکت کنند.
ماده ۲۶ و ۲۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: کلیه اشخاص در مقابل قانون متساوی هستند و بدون هیچگونه تبعیض استحقاق حمایت بالسویه قانون را دارند. از این لحاظ قانون باید هر گونه تبعیض را منع و برای کلیه اشخاص حمایت مؤثر و متساوی علیه هر نوع تبعیض خصوصاً از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقاید سیاسی و عقاید دیگر، اصل و منشاء ملی یا اجتماعی مکنت، نسب یا هر وضعیت دیگر تضمین بکند و در کشورهائیکه اقلیتهای مزبور را نمی توان از این حق محروم نمود که مجتمعاً با سایر افراد گروه خودشان از فرهنگ خاص خود متمتع شوند و بدین خود متدین بوده و بر طبق آن عمل کنند یا بزبان خود تکلم نمایند.• بخش الف ماده ۱۵ میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی: شرکت‌ در زندگی‌ فرهنگی‌ برای عموم، بایستی به رسمیت شناخته شود.