۱۳۹۱ فروردین ۱۷, پنجشنبه

مهمترین خبرهای روز پنجشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

اخبار روز: 


اخبار روز: انتشار یک شعر از گونتر گراس نویسنده ی بزرگ آلمانی که یک «باور عمومی» ساخته ی دولت ها و رسانه های غربی را مورد انتقاد قرار داده است، نه تنها نویسندگان و هنرمندان که سیاستمداران را نیز به موضع گیری کشانده است. این «باور عمومی» می گوید اسرائیل مدافع صلح و ایران مهم ترین خطر تولید کننده ی جنگ در سطح جهانی است. گونتر گراس به این باور تاخته و سیاست های دولت اسرائیل را جنگ طلبانه خوانده است.

به گزارش یورو نیوز، گونتر گراس، یکی از شناخته شده ترین نویسندگان آلمانی تاریخ معاصر چهارشنبه با انتشار شعری با نام «آن چه باید گفت» در مطبوعات آلمان، ازمردم ایران حمایت کرده و گفته اسرائیل با سلاح اتمی‌اش صلح ناپایدار جهان را تهدید می‌کند.
این نویسنده صاحب سبک که پیش تر جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرده است شعر خود را در روزنامه زود دویچه منتشر کرده است.
نویسنده ای آلمانی که در ایران طرفدار زیادی دارد حمله احتمالی اسراییل به ایران را موجب نسل کشی ایرانیانی می داند که تنها قربانی شک و تردید های هستند که نسیت به انگیزه های جنگ طلبانه معدودی از دولتمردان آنها وجود دارد.
گونتر گراس در شعر خود با اشاره به تسلیحات هسته ای اسراییل گفته است از مقامات این کشور انتقاد کرده و گفته است که آنها حتی اجازه ورود بازرسان به کشورشان را نمی دهند.
گونترگراس در این مطلب به غربی ها نیز حمله می کند چرا که با دورویی بمبهای هسته ای اسراییل را تحمل می کنند ولی مانع توسعه برنامه هسته ای ایران می شوند.
بنابر این گزارش، مطلب آقای گراس اعتراضاتی را از سوی برخی از روزنامه نگاران آلمانی متوجه او کرده است. هنریک بروکر، سردبیر روزنامه دی ولت گفته است همه ما می دانستیم که گونتر گراس با یهودی ها مشکل دارد اما این بار او این تنفر را بوضوح در نوشته هایش نشان داد. بروکر با چاپ مطلبی رسما گونتر گراس را فردی یهودی ستیز خواند.
گونتر گراس خالق کتابهای با ارزشی چون طبل حلبی (۱۹۵۹)، سال‌های سگی (۱۹۶۳) و قرن من (۱۹۹۹) است.
کارهای گونتر گراس جنبه‌های قوی سیاسی دارد و خود او نیز درگذشته، عضو حزب سوسیال دموکرات آلمان بوده‌ است.
او سال ۱۹۸۲ رسمأ به‌ عضویت این حزب درآمد. ده سال عضو آن بود و سرانجام از آن حزب استعفا داد. گراس همچنین در سال ۲۰۰۶ میلادی اعتراف کرد در نوجوانی از اعضای بخش مسلح حزب نازی موسوم به اس اس بوده‌است.

شعر ضد اسرائیلی گونترگراس و حمله رسانه‌ها به او

گزارش دویچه وله: انتشار تازه‌ترین شعر گونترگراس نویسنده سرشناس آلمانی، انتقادهای شدید برخی رسانه‌های آلمانی را متوجه او کرده است. گراس در این شعر، اسرائیل را به‌جای ایران تهدیدکننده صلح جهانی معرفی کرده است.
روز چهارشنبه (۴ آوریل، ۱۶ فروردین) انتشار تازه‌ترین شعر گونترگراس نویسنده سرشناس آلمانی و برنده نوبل ادبیات در رسانه‌های آلمان جنجالی کم سابقه آفرید. تازه‌ترین شعر گراس همزمان در نیویورک تایمز، لا رپوبلیکا و زوددویچه ‌تسایتونگ به چاپ رسیده است.
در این شعر، برنده نوبل ادبی سال ۱۹۹۹ از سیاست‌های جنگ‌طلبانه اسرائیل در برابر جمهوری اسلامی ایران انتقاد می‌کند و خود را به‌خاطر سکوت در برابر خطرات این سیاست مورد سرزنش قرار می‌دهد.
گونترگراس، در شعر جنجال برانگیز خود با عنوان «آنچه باید گفت» از جمله می‌نویسد:
«چرا سکوت می‌کنم؟ سکوتی طولانی در برابر چیزی که آشکار است و در بازی‌های طراحی شده‌ای تمرین می‌شود که در پایان آن، ما به عنوان زنده‌ماندگان در هر حال پانویس آن هستیم؟»
شعر چنین ادامه می‌یابد:«چرا نام بردن از سرزمین دیگری را برخود ممنوع می‌کنم که در آن سال‌ها است، حتی اگر مخفی نگهداشته شده باشد، یک توان هسته‌ای در حال رشد، اما کنترل نشده هست که برای هیچ آزمایشی در دسترس نیست؟»
اما آنچه بیش از همه نوشته سرشناس‌ترین نویسنده و شاعر آلمانی را با انتقاد روبرو کرده، این است که او با اشاراتی طنز به این که آلمان قرار است یک زیردریائی جدید به اسرائیل بدهد، نوشته است که این زیردریائی «باید همه کلاهک‌های نابودکننده را به جائی هدایت کند که وجود یک بمب اتمی در آن ثابت نشده است، اما قرار است در افسانه قابل اثبات باشد. پس من می‌گویم، آنچه را باید گفته شود.» در فرازی دیگر از این شعر، گراس از احمدی‌نژاد به عنوان یک «پهلوان پنبه» نام می‌برد که دست به کاری نخواهد زد و تهدیدی برای صلح جهانی نیست.

دشمن اسرائیل، دوست ایران؟

«هنریک ام برودر» نویسنده یهودی‌تبار و سرشناس آلمان نخستین کسی است که گونترگراس را به خاطر انتشار شعر تازه‌اش مورد انتقاد قرار داده است. او معتقد است که گراس سیاست‌ اسرائیل را مورد حمله قرار داده، اما تلاش جمهوری اسلامی برای دستیابی به بمب اتمی را دست‌کم گرفته است.
هنریک ام برودر ضمن اشاره‌ای به سابقه همکاری کوتاه گونترگراس با اس اس‌ها در زمان سلطه هیتلر بر آلمان، می‌نویسد: «گراس همیشه به جنون‌های بزرگ تمایل داشته، اما حالا کاملا قاطی کرده است. او، تمام روز چنان درگیر تنظیم آیه‌های ترسناک خودش است که هیچکدام از سخنان فراوان رئیس‌جمهور ایران را نمی‌شنود که از ضرورت دور کردن آن غده سرطانی‌ای می‌گوید که فلسطین را در اشغال نگه‌داشته است.»
نویسنده آلمانی در ادامه مقاله خود گراس را متهم می‌کند که همیشه با اسرائیل مشکل داشته، اما مخالفت خود را هرگز به اندازه شعر تازه‌اش آشکار نکرده بود. او به مصاحبه‌ای اشاره می‌کند که گراس در اکتبر سال ۲۰۱۱ با اشپیگل آنلاین داشته و گفته است: «اسرائیل نه تنها باید از مناطق اشغالی خارج شود، بلکه اشغال خاک فلسطین یک رفتار بزهکارانه است. نه تنها این روش باید پایان یابد، بلکه باید به عقب برگردد. در غیر این‌صورت صلح به آنجا باز نمی‌گردد.»
هنریک ام برودر گراس را در بخشی دیگر از مقاله خود «یک نمونه تحصیل‌کرده یهودی ستیزی» معرفی می‌کند.

شعری برای راه‌انداختن یک دعوا؟

تنها نویسنده یهودی‌تبار آلمانی نیست که همکار خود را به شدت مورد انتقاد قرار می‌دهد. روزنامه لارپوبلیکا، که خود شعر تازه گراس را منتشر کرده، می‌نویسد: «گونتر گراس بار دیگر در صحنه ظاهر می‌شود. او این کار را با متن تیپیکی انجام می‌دهد که برای راه انداختن یک دعوا ساخته شده است. برنده نوبل ادبی معتقد است که اسرائیل خطر واقعی برای جنگ است و نه ایران.»
در ادامه این مطلب آمده است: «نتیجه این شعر تنها برابر نهادن غیرممکن اسرائیل با ایران است: فروکاستن باورنکردنی خطر رژیم تهران برای اسرائیل.»

فرانکفورتر روندشاو: طبل حلبی توخالی

روزنامه فرانکفورتر روندشاو یادداشت خود را با این جمله آغاز می‌کند که «شاعر حتی یک کلمه درباره تهدید اسرائیلی‌ها به وسیله موشک‌های ایرانی به کار نمی‌برد.»
این روزنامه پرتیراژ می‌افزاید: «رئیس‌جمهور ایران احمدی‌نژاد که همچنان هولوکاست و کشتار ۶ میلیون یهودی را انکار می‌کند، نزد گراس یک «پهلوان پنبه» است که دست به کاری نمی‌زند. گراس، هیچ انتقادی به نقض حقوق‌بشر و سرکوب آزادی عقیده در ایران ندارد. در مقابل، از دید گراس، خطرناک توان هسته‌ای اسرائیل است.»
فرانکفورتر روندشاو با اشاره‌ای تمثیلی به معروف‌ترین رمان گونترگراس (طبل حلبی) نقد خود را با این جمله به پایان می‌رساند: «گراس همچنان بر طبل می‌کوبد، اما این طبل به گونه غریبی توخالی است.»

دولت آلمان و آزادی هنر
جنجال برسر شعر تازه سرشناس‌ترین نویسنده آلمان ظرف یک روز چنان بالا گرفت که حتی دولت آلمان نیز مجبور شد درباره آن موضع‌گیری کند. اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان با بیانی خونسردانه گفت: «در آلمان آزادی هنر وجود دارد و خوشبختانه این آزادی هم برای دولت وجود دارد که مجبور نباشد درباره هر خلاقیت هنری نظر بدهد.»
سخنگوی وزارت ‌خارجه آلمان نیز گفت که دولت اسرائیل هنوز درباره شعر نویسنده آلمانی واکنش رسمی نشان نداده است.

گونتر گراس به سیاست اسرائیل در قبال ایران حمله کرد
گزارش بی بی سی: گونتر گراس، بارزترین نویسنده آلمان، از اسرائیل به خاطر اتخاذ "سیاستی جنگ‌افروزانه" علیه ایران انتقاد کرد و در عین حال خود را به دفاع از دولت اسرائیل ملزم دانست.
شعر منثور گونتر گراس روز چهارشنبه (۴ آوریل) در روزنامه آلمانی "زود دویچه تسایتونگ" در کنار شماری از نشریات و سایت‌های بین‌المللی مانند روزنامه ایتالیایی "لارپوبلیکا" و "نیویورک تایمز" منتشر شد.
گونتر گراس در نوشته خود با عنوان "آنچه باید گفته شود" بحثی گسترده را درباره حد و مرز دفاع از موجودیت اسرائیل باز کرده است.
گراس نخست از خود انتقاد می‌کند: "چرا مدتها سکوت کردم و از کشوری نام نبردم که سالهاست توان اتمی خود را در خفا گسترش می‌دهد و در برابر هیچ مرجعی حاضر به پاسخگویی نیست؟"
گراس می‌گوید که سالها به این "خفت و دروغ" تن داده، زیرا هرکس این سکوت را بشکند، بی‌درنگ "داغ ضد سامی" بر پیشانی او کوبیده می‌شود.
برنده نوبل ادبی سال ۱۹۹۹ می‌گوید که اکنون قصد دارد دهان باز کند، "زیرا شاید فردا دیر باشد."
گونتر گراس سپس به صراحت از اسرائیل نام می‌برد "زیرا من به کشوری تعلق دارم که به خاطر گذشته تاریکش، به اسرائیل مدیون است و من قصد دارم به تعهد و وفاداری خود به این کشور پایدار بمانم."
گراس با انتقاد از "حمله پیش‌گیرانه" می‌گوید که اسرائیل به عنوان یک "قدرت اتمی صلح جهانی را که خود متزلزل است" به خطر انداخته است.
گراس از این "حق ناروا" انتقاد می‌کند که "ملتی منکوب و استبدادزده (ایران) قرار است بمباران شود، تنها با این حدس و گمان که رهبران آن به دنبال ساختن بمب اتمی هستند." او این را "همدستی در جنایتی می‌داند که غیرقابل بخشش است."
گراس ادامه این سیاست را "ریاکاری غرب" می‌داند و امیدوار است عده بیشتری به وجدان خود گوش کنند و سکوت را بشکنند.
گراس در ادامه شعر منثور خود از فروش یک زیردریایی ساخت آلمان به اسرائیل انتقاد می‌کند:
"یک زیردریایی از سرزمین من
که با کلاهک ویرانگرش
به دقت هدف می‌گیرد مکانی را
که معلوم نیست در آن بمب اتمی باشد"
او در پایان از دولت‌های اسرائیل و ایران می‌خواهد که اجازه دهند تأسیسات اتمی هر دو کشور زیر مراقبت کامل مراجع بین‌المللی قرار گیرد.

واکنش‌ها به شعر گراس
شعر منثور گراس بلافاصله پس از انتشار، در رسانه‌های جمعی آلمان بازتابی گسترده داشت.
برخی از نشریات و سایت‌های اینترنتی از گراس خرده گرفته‌اند که او "ستیزه‌جویی اسرائیل" را در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران محکوم می کند، اما تلاش‌های خصمانه ایران و "نیات پلید آن علیه قوم یهود" را نادیده می‌گیرد.
گراس در نوشته‌اش از محمود احمدی‌نژاد نامی نمی‌برد، اما به کنایه او را "قهرمان لافزنی" می‌نامد که نباید تهدیدهایش را جدی گرفت.
به نظر روزنامه آلمانی "دی تسایت" حکومت ایران، آن گونه که گونتر گراس در نوشته خود تصور کرده است، مظلوم و بی‌آزار نیست، بلکه "دیکتاتوری مخوفی است که دست آن به خون هزاران ایرانی آلوده" است.
تقریبا تمام رسانه‌ها به گذشته گونتر گراس اشاره کرده‌اند. گراس در رمان اتوبیوگرافیک "پوست کندن پیاز" که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، از تجربه‌ای تاریک در گذشته خود سخن گفته است.
او در کتاب یاد شده فاش کرده است که در ۱۷ سالگی به یک یگان ویژه جوانان هیتلری تعلق داشته است. در آن زمان از گراس برای سالهای طولانی سکوت درباره گذشته تاریک خود انتقاد شد.
گونتر گراس که به زودی ۸۵ ساله می‌شود، برای بسیاری از روشنفکران آلمان نماد "وجدان ملت" است. او با این که به "حزب سوسیال دموکرات آلمان" گرایش دارد، همواره بدون توجه به ملاحظات حزبی و سیاسی، با جسارت دیدگاه خود را بیان کرده است.
گونتر گراس در بسیاری از آثار خود، از جمله در رمان "طبل حلبی" اختناق رژیم نازی و سیاست نابودی یهودیان (هولوکاست) را با تصاویری زنده و موثر ترسیم کرده است.
بیشتر آثار ادبی گونتر گراس به زبان‌های دیگر، از جمه به فارسی ترجمه و منتشر شده است.
گونتر گراس در آلمان علاوه بر نویسندگی، به عنوان نقاش و طراح و پیکرتراشی زبردست شناخته می‌شود.

گونتر گراس نویسنده آلمانی می گوید اسرائیل به دنبال «محو ایران‌» است
صدای آمریکا چنین گزارش داده است: گونتر گراس نویسنده بحث انگیز آلمانی و برنده جایزه نوبل ادبیات، روز چهارشنبه قطعه شعری را منتشر ساخت که در آن اسرائیل را به تلاش برای نابودی ایران و تهدیدی علیه صلح جهانی متهم می کند. گراس می گوید نباید به اسرائیل اجازه داده شود تا به حمله نظامی علیه ایران دست زند. روزنامه آلمانی ولت شعر اخیر را «یهودستیزانه‌» توصیف کرده است.
گراس ۸۴ ساله و اکتیویست باسابقه چپ گرا و منتقد مداخله نظامی غرب در عراق، همچنین در شعری که سروده فروش اسلحه از آلمان به اسرائیل را محکوم می کند. این قطعه شعر «آنچه باید گفته شود» نام دارد و روز چهارشنبه در چندین روزنامه منتشر شده است.
شعر او در آلمان هدف انتقاد قرار گرفته، جایی که به دلیل واقعه هالوکوست توسط آلمان نازی هرگونه انتقاد شدید علیه اسرائیل تابو به شمار می رود.
گونتر گراس در شعر اخیرش نوشته است: «از آنجا که ما، به عنوان مردم آلمان ممکن است هم دستان جنایاتی قابل پیش بینی قلمداد شویم‌»، گذشته آلمان نازی و هالوکاست نباید بهانه‌ای برای سکوت ما در برابر توانایی‌های هسته‌ای امروز اسرائیل باشد.
گراس برنده نوبل ادبیات در سال ۱۹۹۹ نوشته است:‌ «به خاطر ‪بیزاری از رفتار دوگانه غرب ساکت نخواهم ماند». او همچنین در شعر خود ابراز نگرانی می کند که اسرائیل «می تواند با اولین حمله، مردم ایران را محو کند».
خبرگزاری رویترز می نویسد گمانه زنی‌ها قویا حاکی است که اسرائیل تنها کشور خاورمیانه دارای سلاح هسته‌ای است. اسرائیل این گمانه زنی‌ها را نه تایید و نه تکذیب می کند. این سلاح‌ها می تواند توسط زیردریایی‌های دلفین که آلمان به اسرائیل فروخته حمل شود.‬
‪اسرائیل تهدید کرده که چه با کمک آمریکا و چه بدون آن، برای توقف برنامه اتمی تهران به ایران حمله نظامی خواهد کرد. تهران می گوید هدف از برنامه هسته ای اش صلح آمیز است.
‪با وجودی که آلمان به کشور متحدش اسرائیل هشدار داده که حمله نظامی به ایران خطرات پیش بینی نشده به همراه دارد، اما برلین اخیرا از قصد خود برای فروش زیردریایی دلفین به اسرائیل خبر داد و گفت بخشی از هزینه را هم تقبل می کند. ‬

یهودستیز ابدی
‪گونتر گراس در شعر جدید خود می خواهد که یک «آژانس» بین المللی کنترل دائمی تسلیحات اتمی اسرائیل و برنامه اتمی ایران را در دست داشته باشد. روزنامه آلمانی زبان ولت، در صفحه اول خود گراس را یک یهودستیز ابدی توصیف کرده و نوشته است:‌ «گراس از آن دست یهودستیزهای تحصیل کرده و باسواد است که با یهودیان خوب تا می کنند.» ولت نوشت او احساس عذاب وجدان دارد و در عین حال به دنبال جایی در تاریخ برای خودش می گردد. ‬
‪گراس برای بسیاری از آلمانی‌ها صدای نسل متعلق به زمان هیتلر است. نسلی که بار گناهان والدینشان را به دوش کشیدند. اما گراس که دهه‌ها آلمانی‌ها را به کنار آمدن با گذشته نازی کشورشان فراخوانده بود، پس از آن که در سال ۲۰۰۶ اعتراف کرد که زمانی در نیروی ویژه وافن اس اس خدمت کرده، بخش زیادی از مشروعیت خود را از دست داد. ‬
‪اس اس یکی از قوی‌ترین و مخوف‌ترین سازمان‌های آلمان نازی، در ابتدا نیروی نخبه داوطلبی بود که در هالوکاست نقش کلیدی داشت و اردوگاه‌های مرگ را اداره می کرد. اما در پایان جنگ بسیاری از اعضایش یا اجبارا به جنگ فرستاده شده بودند و یا کمتر از ۱۸ سال داشتند. ‬
‪گراس می گوید وقتی نوجوان بود برای پیوستن به اس اس فراخوانده شد و هرگز گلوله‌ای شلیک نکرده است. اما برخی منتقدان در داخل و خارج آلمان گفته اند که برای این توضیحات دیگر دیر است. ‬
‪این اعتراف گراس کمی پیش از انتشار اتوبیوگرافی او با نام «پوست کندن پیاز» بود که در آن جزئیات خدمتش در جنگ را می گوید. ‬

***
متن شعر گونتر گراس که توسط خانم الهه ی بقراط ترجمه شده و در گویا نیوز منتشر شده است:
«چرا سکوت می کنم، چرا اینقدر طولانی کتمان می‌کنم، آنچه را که آشکار است، آنچه را که حتا در رزمایش‌ها، تمرین شده و در پایانش ما به مثابه بازماندگان، در بهترین حالت، زیرنویسی بیش نیستیم.
و آن، ادعای حقِ وارد آوردن ضربه نخست است که می‌تواند به نابودی مردمِ زیرِ یوغ و رهبری شده در هوراکشی‌های سازمان‌یافته یک پهلوان‌پنبه در ایران بیانجامد چرا که حدس زده می‌شود در قلمروِ قدرتش بمب اتمی تولید می‌گردد.
ولی چرا خود را از بر زبان آوردن نام آن کشوری منع می‌کنم که سالهاست، حتا اگر به طور مخفی، دارای توان هسته‌ای فزاینده اما کنترل ناپذیر است زیرا که امکان بازرسی از آن وجود ندارد؟
کتمان همگانی درباره این واقعیت که سکوت من نیز از آن تبعیت می‌کرده است، به نظر من یک دروغ مجرمانه و محدودیتی است که اگر به آن توجه نشود، قابل مجازات است. انگ «یهودستیزی» برچسب آشنایی است.
اینک اما، من می‌گویم، آنچه را باید گفته شود. آن هم در حالی که به نوبه خود از کشور من، که هر بار جنایت انکارنکردنی و مقایسه‌ناپذیرش مورد اشاره و بحث قرار می‌گیرد، قرار است یک زیردریایی جنگی دیگر به اسراییل فرستاده شود. و البته این کاملا در جهت منافع اقتصادی است و با زیرکی تمام به حساب پرداخت غرامت نوشته می‌شود. یک زیردریایی که ویژگی آن در این است که می‌تواند کلاهک‌های انفجاری را که قادرند همه چیز را نابود کنند، به نقطه‌ای هدایت کند که وجود یک بمب اتمی در آن هنوز ثابت نشده است، ولی نگرانی از وجود آن ظاهرا به اندازه مدرک، ارزش استناد دارد.
لیکن چرا تا کنون سکوت می‌کردم؟ زیرا بر این باور بودم، تبارِ من، که به خطایی جبران‌ناپذیر آلوده است، روا داشتن این واقعیت را به مثابه یک حقیقت اعلام شده درباره اسراییل، کشوری که من با آن احساس همبستگی می‌کنم و می‌خواهم این همبستگی را حفظ کنم، مجاز نمی‌شمارد.
ولی چرا تازه حالا در سالخوردگی و با آخرین قطره جوهر می‌گویم که کشور اسراییل به مثابه یک قدرت اتمی، صلحِ در هر حال شکنندهِ جهان را تهدید می‌کند؟ زیرا آنچه می‌تواند فردا دیگر دیر شده باشد، امروز باید گفته شود. ولی به این دلیل نیز که ما آلمانی‌ها که به اندازه کافی بار بر شانه داریم، ممکن است به تأمین کننده منابعِ جنایتی تبدیل شویم که پیش‌بینی پذیر است و از همین رو نمی‌تواند همدستی ما را در آن با بهانه‌های رایج توجیه کند.
و بیافزایم که، من دیگر سکوت نمی‌کنم زیرا از دوروییِ غرب بیزارم. بعلاوه، این امید هست که شاید بسیاری خود را از این سکوت برهانند و از عاملان این خطرِ آشکار بخواهند که از خشونت چشم بپوشند و همزمان اصرار بورزند که دولت‌های هر دو کشور اجازه دهند تواناییِ اتمیِ تأسیسات اسراییل و ایران توسط یک مرجع بین‌المللی مورد بازرسی مداوم و بدون مانع قرار گیرد.
تنها از این راه می‌توان به اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها و بیش از آن، به همه انسان‌هایی که در منطقه‌ای که توسط جنون اشغال شده، تنگاتنگ یکدیگر در دشمنی زندگی می‌کنند، و نیز سرانجام به ما، یاری رساند.» 

 

 

انتقاد دو نماینده خامنه‌ای از هاشمی رفسنجانی

علی سعیدی و حسین شریعتمداری نمایندگان علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران و موسسه کیهان٬ از اکبر هاشمی رفسنجانی به خاطر دفاع از طرح مذاکره با آمریکا انتقاد کردند.
آقای هاشمی در مصاحبه با فصلنامه مطالعات بین‌المللی گفته پیش از درگذشت آیت‌الله خمینی، در نامه‌ای از او خواسته بود در زمان حیات خود «مسئله رابطه با آمریکا» را حل کند.
این گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با واکنش حامیان علی خامنه‌ای مواجه شده است به طوری که در روز‌های اخیر حملات و انتقاد‌های تندی به وی به خاطر این اظهار‌نظر می‌شود.
حسین شریعتمداری٬ نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان در سرمقاله روز چهارشنبه (۱۶ فروردین) این روزنامه از هاشمی رفسنجانی به خاطر بیان چنین اظهاراتی انتقاد کرده است.
شریعتمداری نوشته که بنیانگذار جمهوری اسلامی مخالف مذاکره با آمریکا بود و هاشمی رفسنجانی در اظهارات اخیر خود به این مخالفت اشاره‌ای نکرده است.
علی سعیدی٬ نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران نیز از هاشمی رفسنجانی خواسته «نباید وارد مسائلی شود که زمینه طمع‌ورزی دشمنان را فراهم کند.»
سعیدی گفته است: «این‌گونه اظهارات، پیام‌هایی است که از داخل به خارج ارسال می‌شود و با انسجام ملی و اقتدار داخلی هیچ‌گونه سازگاری ندارد.»
وی افزوده که «اظهارات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شائبه اختلاف نظر بین مسئولان نظام را در میان دشمنان تقویت خواهد کرد.»
سعیدی اضافه کرده است: «از هاشمی بعید است درخصوص برقراری رابطه با آمریکا این‌گونه اظهارات بی‌پایه و اساس را مطرح کند.»
روابط جمهوری اسلامی و آمریکا، بعد از اشغال سفارت ایالات متحده در تهران در آبان ۱۳۵۸ قطع شده است.
 
 
 
 
سفیر جمهوری اسلامی در لبنان خبر داد:

حمایت ایران از طرح‌های «ضد صهیونیستی» در منطقه


غضنفر رکن آبادی٬ سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان از آمادگی کامل تهران برای حمایت از طرح‌ها و ابتکارات «ضد صهیونیستی» در منطقه خبر داد.
به گزارش روز چهارشنبه (۱۶ فروردین) خبرگزاری ایرنا٬ آقای رکن آبادی این مطلب را در نشست دوره‌ای تجمع بین‌المللی نمایندگان مجالس مدافع فلسطین بیان کرده است.
وی گفته است: «ضرورت دارد که نهاد و موسسات حامی محور مقاومت و فلسطین اهتمام ویژه‌ای به مسایل جاری منطقه داشته باشند و طرح‌ها و ابتکارات نو و تاثیرگذار را دنبال کنند.»
سفیر جمهوری اسلامی در لبنان هیچ اشاره‌ای به جزئیات حمایت‌های تهران از طرح‌های «ضد اسرائیلی» نکرده است.
در ماه‌های اخیر مقام‌های جمهور اسلامی با افزایش فشار‌های بین‌المللی به طور رسمی اعلام کرده‌اند از هسته‌های مقاومت در کشور‌هایی نظیر لبنان و فلسطین حمایت می‌کنند.
 
 
 
 

مسعود جزایری: در صورت حمله به ايران، هيچ نقطه‌ای از آمريكا در امان نخواهد ‌ماند

مسعود جزایری٬ معاون ستاد کل نیروهای مسلح تهدید کرد در صورت حمله نظامی به ایران «هیچ نقطه‌ای از آمریکا در امان نخواهد ‌ماند.»
به گزارش سایت «سپاه نیوز»٬ آقای جزایری گفته است ایران در برابر حمله احتمالی آمریکا و اسرائیل٬ به آن‌ها حمله خواهد کرد.
وی افزوده است: «به طور کلی براساس دکترین دفاعی کشورمان، ما حمله کننده به هیچ کشوری نیستیم و نخواهیم بود اما در برابر هر حمله‌ای آفند پشیمان کننده‌ای خواهیم داشت.»
جزایری اضافه کرده است: «آمریکا، صهیونیست‌ها و ارتجاع عرب توجه داشته باشند، هر کجا که منافع جمهوری اسلامی مورد تهدید واقع شود، با آن‌ها مقابله جدی خواهیم داشت.»
معاون ستاد کل نیروهای مسلح در هفته جاری نیز اعلام کرده است آن‌دسته از کشور‌هایی که در امور سوریه دخالت داشته‌اند «گوشمالی» خواهند شد.
روابطه جمهوری اسلامی با کشور‌های منطقه از زمان آغاز سرکوب‌ها در سوریه٬ تیره‌تر از گذشته شده است٬ به طوری که مقام‌های ایران به صراحت رهبران این کشور‌ها را تهدید می‌کنند.
کشور‌های منطقه خواستار کناره‌گیری بشار اسد از قدرت هستند٬ اما جمهوری اسلامی اعلام کرده حامی اسد بوده و نخواهد گذاشت حکومت وی فرو بپاشد.
 
 
 
 

نامه سرگشاده شاهرخ زمانی و محمد جراحی، فعالان کارگری زندانی به احمد شهيد

کميته گزارشگران حقوق بشر:
جناب آقای احمد شهيد
گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
با سلام
ما فعالين کارگری "شاهرخ زمانی" و "محمد جراحی" به جرم دفاع از حق تشکل، حق اعتراض و حقوق صنفی و قانونی کارگران ايران در چهارچوب مقاوله‌نامه‌های سازمان بين‌المللی کار، مورد امضا و تأييد جمهوری اسلامی مجموعا به ۱۶ سال زندان محکوم شده‌ايم.
علی‌رغم اعتراض به حکم غيرقانونیِ شعبه ۱ دادگاه انقلاب تبريز ، اين حکم در شعبه ۱۱ دادگاه تجديدنظر و سپس شعبه ۲۹ ديوان عالی کشور، بدون آنکه کوچکترين مدرکی دال بر مجرميت ما وجود داشته باشد، مورد تأييد قرار گرفت.
ما اعضای سنديکای کارگران نقاش، کميته پيگيری و کميته دفاع از حقوق کارگر ضمن اعتراض شديد به سرکوب و زندانی کردن فعالين کارگری، از شما و تمامی نهادهای مدافع حقوق بشر درخواست توجه ويژه به وضعيت فعالين کارگری زندانی را داريم.
شاهرخ زمانی و محمد جراحی
زندان مرکزی تبريز
 
 
 
 

پناه جوئی٨٠٠ تا ٩٠٠ شهروند سوری دیگر در ترکیه و ٤١ کشته در ٢٤ ساعت اخیر

نوشتۀ فواد روستائی
با ورود این عده به خاک ترکیه، شمار پناهجویان سوری در ترکیه به ٢١٠٠٠ نفر می رسد.
به گفتۀ رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، در حدود ٩٠٠٠٠ نفر از شهروندان سوری نیز به کشور اردن رفته اند

یک ژنرال نروژی امروز به درخواست کوفی عنان، نمایندۀ سازمان ملل متحد و اتحادیۀ عرب برای سوریه، وارد دمشق- پایتخت این کشور- خواهد شد.
هدف از سفر ژنرال "رابرت مود" به دمشق رسیدن به توافقی با رهبران سوریه در مورد استقرار ناظرانی در سراسر این کشور برای نظارت بر آتش بسی است که در طرح پیشنهادی کوفی عنان برای خروج از بحران در سوریه گنجانده شده است.
احمد فوزی، سخنگوی کوفی عنان، در توضیح در مورد مأموریت ژنرال "رابرت مود" گفت این مأموریت شامل آماده سازی زمینۀ استقرار ٢٥٠ ناظر غیر مسلح است.
همزمان با اعلام خبر سفر امروز این ژنرال نروژی به دمشق، دیده بان حقوق بشر سوریه از کشته شدن ٤١ نفر در جریان خشونت های روز گذشته (چهارشنبه) در این کشور خبر داد.
اکثریت قربانیان دیروز در اثر گلوله باران سنگین شهرها از جمله شهر حمص از سوی ارتش و دیگر نیروهای دولتی جان خود را از دست داده اند.
به موازات ادامۀ خشونت ها وسرکوب ها در سوریه برغم پذیرش طرح پیشنهادی کوفی عنان از سوی بشار اسد، ده ها هزار تن از شهروندان سوری برای نجات جان خود کشور را ترک کرده و به کشورهای همسایۀ سوریه پناهنده می شوند.
یک منبع رسمی در انطاکیه در ترکیه امروز گفت ظرف ٢٤ ساعت اخیر بین ٨٠٠ تا ٩٠٠نفر از مردم سوریه به خاک ترکیه گریخته اند.
با ورود این عده به خاک ترکیه، شمار پناهجویان سوری در ترکیه به ٢١٠٠٠ نفر می رسد.
به گفتۀ رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، در حدود ٩٠٠٠٠ نفر از شهروندان سوری نیز به کشور اردن رفته اند.
 
 
 
 

تصمیم شرکت چینی بیمه به خودداری از بیمه کردن نفتکش های حامل نفت خام ایران

نوشتۀ فواد روستائی
یک شرکت چینی* فعال در بیمۀ دریائی از اول ماه ژوئیۀ از بیمه کردن کشتی های نفتکش حامل نفت خام جمهوری اسلامی ایران خودداری خواهد کرد.این تصمیم شرکت چینی در چهارچوب تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران گرفته شده است.

خبرگزاری رویترز که این خبر را به نقل از مسئولان شرکت بیمۀ چینی نقل کرده است پس از نقل خبر یادآور می شود که به این ترتیب پالایشگاه های چین که نخستین مشتری نفت خام ایرانند در ارتباط با حمل و نقل و بیمۀ نفت خام وارداتی خود از ایران با دشواری های جدی رو به رو خواهند شد.
این شرکت چینی نخستین بیمه گر دریائی این کشور است که متوقف کردن بیمۀ نفتکش های حامل نفت خام ایران را مورد تأیید قرار داده است.
به گزارش رویترز، دیگر مشتریان نفت خام جمهوری اسلامی ایران چون هند، ژاپن و کرۀ جنوبی نیز از مدتی پیش با مشکلاتی از این دست رو به رو شده اند.
این مشکلات در عین حال نشان می دهد که تهران نیز به نوبۀ خود با دشواری هائی برای صدور نفت خام خود مواجه خواهد شد.
لازم به یادآوریست که در پی انتشار گزارش ٨ نوامبر سال ٢٠١١ آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای ایران، آمریکا و اتحادیۀ اروپا تصمیم به تشدید و تقویت تحریم ها علیه تهران و اعمال تحریم های جدید از جمله تحریم نفت ایران گرفتند.
در این گزارش، آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نخستین بار از ابعاد نظامی برنامۀ هسته ای ایران عمیقاً ابراز نگرانی کرده بود.
تصمیم به تحریم نفتی ایران و نگرانی از دشواری های تأمین نفت مورد نیاز بازار باعث شده است که قیمت نفت خام در بازارهای جهانی در طی سه و ماه چند روزی که از آغاز سال جدید میلادی (٢٠١٢) می گذرد در حدود ١٤٪ افزایش یابد.
در چهارچوب این تحریم های تازه یا تشدید شده، از آغاز ماه ژوئیۀ آینده شرکت های بیمه و "باز بیمه" اروپائی از پرداخت خسارت به کشتی های حامل نفت خام ایران خودداری می کنند.
 
 
 

هیلاری کلینتون خطاب به ایران: "زمان دیپلماسی برای حل مسألۀ هسته ای نامحدود نیست"

نوشتۀ فواد روستائی
هیلاری کلینتون، وزیرر امورخارجۀ آمریکا، می گوید این کشور خواهان راه حلی مسالمت آمیز برای خروج از  بحران هسته ی ایران است اما زمان برای تلاش ها در عرصۀ دیپلماسی "نامحدود" نیست و همۀ گزینه ها برای جلوگیری از دست یابی ایران به جنگ افزارهای هسته ای روی میز قرار دارد.

خانم هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجۀ آمریکا، به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که زمان دیپلماسی برای حل بحران هسته ای ایران "زمانی نامحدود" نیست و اگر ایران به سر میز مذاکره باز نگردد تمامی گزینه ها همچنان روی میز است.
وزیر امورخارجۀ آمریکا ضمن تأکید بر این نکته که واشنگتن به اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داد افزود گفتگوها هر چه زودتر شروع شود بهتر است.
هیلاری کلینتون دیشب (چهارشنبه شب) پس از دیدار و گفتگو با هاشم تاجی، نخست وزیر کوسوو، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با میهمان خود گفت آمریکا خواهان راه حلی مسالمت آمیز برای خروج از این بحران است اما زمان برای تلاش ها در عرصۀ دیپلماسی "نامحدود" نیست و همۀ گزینه ها برای جلوگیری از دست یابی ایران به جنگ افزارهای هسته ای روی میز قرار دارد.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به این سخنان وزیر امور خارجۀ آمریکا اختصاص داده است یادآوری می کند که اسرائیل و آمریکا در گذشته این امر را که در صورت شکست تلاش های دیپلماتیک به حملۀ نظامی به تأسیسات هسته ای ایران متوسل می شوند پنهان نکرده اند.
خانم کلینتون در روز شنبه اعلام کرده بود که گفتگوها میان جمهوری اسلامی ایران و گروه موسوم به گروه (١+٥) مرکب از ٥ عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (آمریکا، چین، روسیه، انگلیس و فرانسه) و آلمان در روزهای ١٣و ١٤ماه آوریل جاری از سر گرفته خواهد شد.
دور پیشین این گفتگوها در ژانویۀ سال گذشته (٢٠١١) دراستانبول برگزار شده است اما اختلاف نظر میان تهران و آنکارا بر سر بحران سوریه باعث شده است که ایران برگزاری این گفتگوها در استانبول را منتفی اعلام کند.
بر اساس بیانیۀ وزارت امورخارجۀ عراق، ایران خواستار انجام گفتگوها در بغداد شده است و بغداد نیز با این درخواست موافقت کرده است.
غلی اکبر صالحی، وزیر امورخارجۀ ایران، که پیش تر از برگزاری مذاکرات در استانبول پشتیبانی کرده بود گفته است که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول پروندۀ هسته ای ایران، در روزهای آتی محل گفتگوها را اعلام خواهد کرد.
 
 
 
 

احضار سفیر ایران به وزارات امورخارجۀ ترکیه و اعتراض به انتقادهای تهران از آنکارا

نوشتۀ فرزاد جوادی
احمد داود اوغلو، وزیر امورخارجۀ ترکیه
در پی انتقادهای مقامات جمهوری اسلامی ایران از سیاست های ترکیه در ارتباط با سوریه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا امروز به وزارت امورخارجۀ ترکیه احضار شد و مراتب اعتراض دولت به این انتقادها به او ابلاغ گردید.

احمد داود اوغلو، وزیر امورخارجۀ ترکیه، در گفتگوئی با خبرنگاران گفت سفیر ایران به وزارت امورخارجه احضار و از او خواسته شده است در مورد انتقادها و اظهارات مقامات ایرانی توضیح دهد.
احمد داود اوغلو افزود خود نیز با علی اکبر صالحی، وزیر امورخارجۀ جمهوری اسلامی ایران، تلفنی تماس گرفته و به این اظهارات و انتقادها اعتراض کرده است.
وزیر امور خارجۀ ترکیه انتقادهای مقامات ایرانی را در تناقض و تضاد با روابط دیرینۀ دو کشور ایران و ترکیه دانست.
به گفتۀ احمد داود اوغلو، علی اکبر صالحی در پاسخ به او گفته است که این اظهارات دیدگاه های فردی است و بیانگر موضع دولت جمهوری اسلامی ایران نمی باشد.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، و تنی چند از دیگر اعضای مجلس و نیز دیگر مقامات تهران از برگزاری کنفرانس دوستان سوریه در ترکیه و همراهی آنکارا با کشورهای غربی و عربی در بحران سوریه انتقاد کرده اند.
همین امروز وزارت امورخارجۀ عراق اعلام کرد که ایران خواستار برگزاری مذاکرات هسته ای خود با کشورهای گروه (١+٥) در بغداد به جای استانبول شده است.
 
 
 

مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشكیل كمیسیون زنان در مجالس آتی

نوشتۀ شهلا رستمی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه امروز خود،چهارشنبه، با 47 رای موافق، 68 رای مخالف و 29 رای ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر با یك فوریت طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص تشكیل كمیسیون زنان و خانواده در مجالس بعدی، مخالفت كردند

گفتگو با مهر انگیز کار
More
 شهلا رستمی
این طرح که توسط زهره الهیان نماینده نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و عضو فراكسیون زنان مجلس هشتم طراحی شده بود، به گفته وی همه مسائل مربوط به زنان، جوانان و خانواده را دربر می گرفت.
گر چه در این خبر توضیحی در مورد جزئیات این طرح و علل رد آن داده نمی شود، بازهم از مهر انگیز کار، حقوقدان خواستم برداشت خود را از دلایل رد آن ونقش کمیسیون زنان و خانواده بدهد :
 
 
 
 
وزارت خارجه آمريکا تایید کرد:
سایت اصولگرا با مقام ما مصاحبه کرده/ اميدواريم به طور کامل منتشر شود


(تیتر از جنگ خبر)
الف
در حالی که معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران اقدام سايت «الف» را برای مصاحبه با آلن اير، سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمريکا محکوم کرده است، وزارت امور خارجه آمريکا ابراز اميدورای کرده است مصاحبه آقای اير با سايت «الف» به طور کامل منتشر شود.
سايت الف، نزديک به احمد توکلی، نماينده مجلس، روز سه شنبه اعلام کرد، آلن اير را به عنوان ميهمان دعوت کرده تا به پرسش‌ های خوانندگان اين وب‌سايت پاسخ دهد، اما ساعاتی بعد خبر اين دعوت را حذف کرد. سايت‌های نزديک به دولت، به سايت «الف» حمله کرده و اين سايت را به «تريبون دولت آمريکا» تشبيه کرده‌اند.
در همين حال، يک مقام وزارت امورخارجه آمريکا روز چهارشنبه در پاسخ به پرسش راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی درباره مصاحبه آلن ایر با سایت «الف» اعلام کرد:«دولت ايالات متحده به دنبال آن است تا از طريق سخنگوی فارسی زبان خود و ديگر راه‌ها، از جمله رسانه‌ها، با مردم ايران تعامل کند. ما اميدواريم مصاحبه آقای اير به طور کامل منتشر شود.»
در حالی اين مقام وزارت امور خارجه آمريکا ابراز اميدورای کرده است که مصاحبه آلن اير منتشر شود، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران در بيانيه‌ای «اقدام نامتعارف» وب‌سايت «الف» را در فراهم کردن «امکان پاسخگويی سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمريکا و يکی از افسران اطلاعاتی اين کشور» به پرسش‌های خوانندگان محکوم کرده است.
در ادامه اين بيانيه آمده است: «معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد اسلامی، ضمن محکوم خواندن اين اقدام، بار ديگر اصحاب رسانه را به اجتناب از هرگونه همکاری با چهره‌ها و رسانه‌های معاند نظام اسلامی فراخوانده و اقدام مذکور را برای بررسی و تصميم‌گيری در دستور جلسه آينده هيات نظارت بر مطبوعات قرار خواهد داد تا وفق قانون مطبوعات در خصوص آن اتخاد تصميم گردد.»
سايت الف در معرفی آلن اير نوشته شده بود: «وی متولد شهرنيويورک و فارغ التحصيل دانشگاه دارتموت در رشته ادبيات است. وی از وسط دهه ۹۰ به عنوان ديپلمات وارد وزارت خارجه آمريکا شده و در کشورهای نيجريه، سوريه، امارات متحده عربی و آذربايجان خدمت کرده است. مهمان ويژه الف از ۲۵سال پيش به زبان فارسی و تاريخ و تمدن ايران علاقمند بوده در اوقات فراغت خود کتاب های فارسی و کتاب هايی درباره ايران مطالعه می کند.»‬‬‬
اين سايت خبری نوشته بود: «آلن اير حدود يک سال پيش بعنوان اولين سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمريکا منصوب شده است و وظيفه دارد مواضع و سياست های دولت آمريکا را تشريح و به سؤالات مردم ايران پاسخ دهد‪.‬»
الف تا پيش از حذف اين مطلب، از خوانندگان خود خواسته بود: «علاقمندان به طرح سئوال از سخنگوی وزارت خارجه آمريکا می توانند تا روز پنجشنبه۱۷ فروردين سئوالات خود را در قوطی انتهای اين صفحه در حداکثر ۳سطر بنويسند و ارسال فرمايند‪‬‬‬‫‫‬‬‫‫ آقای آلن اير طرف مدت کوتاهی پس از انتشار هر سئوال، به آن پاسخ خواهند داد.»
 
 
 
 
بیمه‌گر اصلی چین:
به تانکرهای حامل نفت ایران خدمات ارائه نمی‌کنیم


دویچه وله
کلوپ "پی اند آی" که شرکت اصلی بیمه‌گر کشتی‌های ترابری در چین است اعلام کرد، در هماهنگی با تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران از ماه ژوئیه تانکرهای حامل نفت این کشور را تحت پوشش بیمه خود قرار نخواهد داد.
یکی از مقام‌های رسمی دفتر این کلوپ در هنگ کنگ روز پنج‌شنبه (۱۷ فروردین/ ۵ آوریل) به خبرگزاری رویتزر گفته است: «بسیاری از صاحبان کشتی‌ها می‌خواهند تحت پوشش کلوپ ما قرار بگیرند و از کلوپ می‌خواهند این ریسک را بپذیرد، اما با توجه به مقررات تحریمی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران می‌دانم که کلوپ "پی اند آی" این کار را نخواهد کرد.»
وی افزود، از اعضای این کلوپ خواسته شده بیمه کشتی‌های حامل نفت ایران را قبول نکنند، در غیر این صورت پیامدهای این کار را خود پذیرفته‌اند.
 
 
 

جمله‌ای که دردسرساز شد:‌ «خدایی وجود ندارد به جز الله»

imageدریافت شکایت‌های متعدد در مورد توهین آمیز بودن تابلویی تبلیغی که توسط یک سازمان اسلامی در یکی از ایستگاه‌های مترو در شهر تورنتو نصب گشته، بخش تبلیغات و روابط عمومی سازمان ترانزیت شهری تورنتو را مجبور به تشکیل کمیته ویژه ای برای بررسی این مسئله کرد. اما وقتی در پایان کار خود این کمیته توصیه کرد که تابلوی مذکور مشکل قانونی ندارد و میتواند باقی بماند، این توصیه موجب تحریک گروه‌های مذهبی دیگری شد که علاوه بر توهین آمیز یافتن این تابلو، معتقدند آزادی تبلیغاتی که به این گروه اسلامی در مکان عمومی در تورنتو داده شده برای ادیان دیگر، از جمله مسیحیت وجود ندارد.
جمله آغازین یک آگهی که توسط «مرکز اطلاعات اسلام» در ایستگاه متروی «کندی» در شهر تورنتو نصب شده موجب سرازیر شدن چندین شکایت از طرف مردم به شرکت ترانزیت  شهری تورنتو گردیده است. آن جمله اما چیزی نیست غیر از ترجمه انگلیسی عبارت «لا اله الاالله»: There is no god but Allah
سایت کانادایی «کانو» که این اتفاقا را گزارش کرده، مینویسد به عقیده «چارلز مک وتی»، رئیس «ائتلاف خانواده کانادا» که یک گروه با اعتقادات مسیحی است، این جمله، با ادعای غیر واقعی بودن هر خدایی به جز الله در واقع  توهینی صریح است به معتقدین تمام ادیان غیر از اسلام.
«طارق فتاح»، بنیان‌گذار «کنگره اسلامی کانادا» اما می‌گوید این جمله  در اصل اعلام  اصول اعتقادی  مسلمانان است، و در واقع تنها چیزی که می‌گوید این است که «خدایی وجود ندارد به جز خدا.»
 واقعیت اما این است که گروه اسلامی که تابلو را در ایستگاه کندی نصب کرده اگرچه جمله را به انگلیسی نوشته است، اما کلمه «الله» را به انگلیسی ترجمه نکرده و به جای «God» نوشته «Allah».
حتی آقای «فتاح» هم معتقد است این طبیعی است که مردمی که احساس میکنند این جمله به معتقدات و خدای آنان اهانت کرده ناراحت بشوند: «این جمله می‌گوید خدای شما خدای راستین نیست، بلکه خدای من واقعی است.»
 
 
 
 
 
دستور فرمایید مرا هم در اوین زندانی کنند تا به فرزند اسیرم بپیوندمجرس: مادر دکتر قاسم شعله سعدی زندانی سیاسی و شهید اصغر شعله سعدی شهید دفاع مقدس، در نامه ای سرگشاده به آیت الله خامنه ای، با انتقاد شدید از عملکرد رهبری  جمهوری اسلامی، از او پرسید "چرا علی وار جلوه می کنید ولی در زمان اجرای عدالت تجاهل می کنید و از جمله خواستار عدم کش دادن قضیه فساد سه هزار میلیارد تومانی می شوید؟!"
 این مادر ۸۶ ساله که یکی از فرزندان خود را در دفاع مقدس از دست داده است و فرزند دیگرش نیز به خاطر انتقادی به رهبری هم اکنون در زندان به سر می برد، در بخشی از نامه خود  به رهبری جمهوری اسلامی می گوید" یا دستور فرمایید سینه مرا هم محافل خودسر بشکافند همانطور که سینه پروانه فروهر را شکافتند و مرا به گورستان ببرند تا به فرزند شهیدم اصغر بپیوندم " و یا " دستور فرمایید مرا هم در اوین زندانی کنند تا به فرزند اسیرم بپیوندم شاید بوی پیراهن یوسفم چشم و دلم را روشن کند".
به گزارش جرس متن کامل نامه به این شرح است :

اعلی‌حضرت همایونی علی خامنه‌ای
سلطان که خشم گیرد بر بندگان حضرت
حکمش رسد ولیکن حدی بود جفا را
اعلی‌حضرتا شاید تعجب کنید که چرا می‌گویم اعلی‌حضرت، این نامه خود گویای این مفهوم خواهد شد. چرا که این نامه از طرف مادری دلسوخته و داغدار ۸۶ ساله است که هم داغ فرزندی شهید را برخود دارد، شهید اصغر شعله سعدی و هم دلسوخته فرزند اسیری است که ظالمانه و غیرقانونی هم‌اکنون در کشوری که شما در راس آن قرار دارید توسط عوامل شما اسیر گشته است، دکتر قاسم شعله سعدی. آری اعلی‌حضرتا آن زمانی‌که مجتبی‌ای شما به درس و مشق می‌پرداخت، اصغر نوجوان من که دانش‌آموزی بیش نبود و آن هم دانش‌آموز ممتاز دبیرستان، دانشگاه شیراز، درس و مشق را رها و به جبهه‌ها پیوست، شما باید حافظه خوبی داشته باشید؛ آیا یادتان هست در آن زمان که اصغر نوجوان من، هدف آر‌پی‌جی قرار گرفت خواهر محترم شما به کدام دشمن پیوسته بود و صدای داماد محترم شما از کدام رادیو پخش می‌شد؟
  نصف بدن اصغر من متلاشی شد. در آن روز وداع من فقط نیمی از بدن اصغرم را به خاک سپردم، گفتم؛ من فرزندان دیگری نیز دارم و نیز گفتم همه جوانان ایران فرزندان من هستند، در همان زمان نیز پسر دیگرم دکتر قاسم شعله سعدی این استاد حقوق و سیاست دانشگاه در دادگاه‌های بین‌المللی از حقوق ملت ایران در جبهه حقوقی و دیپلماتیک دفاع می‌کرد. از این گذشته پس از شهادت آن فرزند، فرزند دیگرم را به جبهه‌ها فرستادم. چرا؟ چون نمی‌خواستم سنگر ایران زمین در جبهه‌ها هیچ‌گاه خالی بماند. هم‌اکنون نیز بر این عهدم پایبندم. باز هم از ملت و کشور دفاع خواهم کرد همراه با فرزندانم بدون توجه به اینکه بستگان شما و ... باز هم به دشمن می‌پیوندند یا نه.
  اعلی‌حضرتا شهادت اصغرم به اندازه‌ غم و اسارت فرزند دیگرم قلب مرا نیازارد؛ زیرا اصغر من به دست دشمن شهید شد اما فرزند دیگرم که هم‌اکنون اسیر شماست تنها به جرم دفاع از حقوق ملت، امر به معروف و آزاداندیشی اسیر شد. مگر شما خود خواستار آزاد اندیشی نشده‌اید؟ دکتر قاسم شعله سعدی به دنبال طرح چند سوال قانونی از شما در سال ۱۳۸۱ یعنی ۱۰ سال قبل به دست قاضی دستگاه قضای شما، قاضی حداد محکوم شده است و قاضی حداد همان کسی است که به علت شکنجه منجر به قتل و تخلف درباره زندانیان کهریزک هم‌اکنون از مسئولیت قضایی تعلیق شده است.
  راستی آیا ننگ این شکنجه‌ها تا ابد از پیشانی جمهوری اسلامی پاک خواهد شد؟
  چنین محکمه‌ای و چنین حکمی هیچ زیبنده آن طرح دلفریبی که شما ترسیم ‌می‌کنید نیست. هست؟ البته رای صادره چنان ناشیانه و بی‌پایه بود که رئيس قوه قضائيه منصوب شما که گویا استاد شما هم بوده حکم صادره را خلاف بین شرع تشخیص و دستور توقف اجرای حکم و اعمال ماده ۱۸ را داده است که ظاهرا طبق قانون می‌بایست رسیدگی مجدد ماهوی می‌شد اما هم اکنون به شما خبر می دهم که چنین کاری هیچ گاه صورت نگرفت و اکنون با گذشت ۱۰ سال از اتهام، به علت مرور زمان امکان رسیدگی نیست. می دانید که من مادر خانواده ای هستم که حقوقدانان متعددی به کشور تقدیم کرده و لذا شاید الفبای حقوق را بدانم. معلوم نیست که دستگاه قضایی ناعادلانه شما که باید پشتیبان حقوق و آزادی های مردم باشد به چه مجوزی از آزادی فرزندم خودداری و اصرار به اجرای حکم نقض شده و مشمول مرور زمان شده که مطلقا قابلیت اجرا ندارد می نماید.
  اعلی‌حضرتا به دلیل کبر سن، فرسودگی جسم و جان، بعد مسافت و سرانجام کثرت و نفس گیر بودن پله های زندان اوین حتی امکان ملاقات با پسرم، دکتر قاسم شعله سعدی را از پشت میله های زندان اوین که امروز به دلیل اجرای سیاست ها و دستورات شما یا کار به دستان منصوب و منسوب شما به دانشگاه تبدیل شده است را ندارم و یکسال است که همچون یعقوب نبی حتی از عطر یوسفم نیز محرومم. با وجود این حتی از شما درخواست مرخصی استعلاجی وی را هم ندارم، علی رغم این که به علت شکنجه دچار آسیب نخاعی شده و همان پزشک متخصص زندان به علت وخامت وضع سلامتی و در معرض آسیب دیدگی کلی نخاعی قرار داشتن چهار مرتبه نظر به عدم تحمل کیفر داده ولی مقامات قضایی ظاهرا تعمد دارند که از طرفی نظر پزشک معتمد خود را نادیده بگیرند و از طرف دیگر قصد دارند پسرم را آنقدر در زندان نگه دارند تا فلج شود، این درحالیست که مدت حبس وی که توسط قاضی صلواتی و به دستور مقامات دستگاه امنیتی شما محکوم شده بود به پایان رسیده و اکنون او را به بهانه اتهام و حکم نقض شده، مشمول مرور زمان شده و غیرقانونی، قاضی حداد که طبق همان قانون رسمی که شما ظاهرانه مدعی تعهد به آن هستید کاملا از اعتبار ساقط شده است، او را در زندان نگه داشته اند.
  اعلیحضرتا من در آستانه سال نو برخلاف سال‌های گذشته که فقط یک شمع به یاد اصغر شهیدم در سفره هفت‌سین روشن می‌کردم، امسال یک شمع هم به یاد پسر اسیرم دکتر قاسم شعله سعدی روشن کردم. راستی در سفره هفت‌سین شما چند شمع روشن بود؟ آیا اصلا به هفت سین که یک سنت ایرانی است، باور و اعتقاد دارید؟!
  من تصور می کنم که یک اراده سیاسی برای نگه داشتن غیرقانونی فرزند اسیرم در زندان وجود دارد که اگر واقعا چنین اراده سیاسی‌ای وجود دارد تا برخلاف مقررات فرزندم را در حبس نگه دارید، صادقانه بگویم این نشان می‌دهد که شما از فرزندم می‌هراسید که اگر چنین استنباطی درست باشد خدا را سپاس می‌گویم که فرزندی به من عطا کرده که رهبر جهان اسلام از او می‌ترسد و به خاطر چنین ترسی اعلیحضرت رهبر جهان اسلام مجبور شده است او را در حبس نگه دارد زیرا قلم مستحکم او چون عصای موسی و زبان برنده اش چون ید بیضا و دانش او همچون بالطل السحر است در غیر این صورت اگر توان پاسخ منطقی به پرسش‌هایش داشتید نیاز به محکومیت و حبس او نبود.
  لذا من حتی درخواست مرخصی او را نکردم بخصوص که پسرم وکیل دادگستری و استاد حقوق و سیاست دانشگاه است و نه هیچ نسبتی با آیات عظام و نه هیچ پیوندی سببی و نسبی با مقامات نظام داشته و نه هیچ ارتباطی با علمای اعلام دارد تا از مزایای آن برخوردار شود بنابراین هیچ انتظاری برای پسرم از جانب شما ندارم. اما شنیده ام که پسرم هم‌اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین در کنار بعضی از دانشجویانش زندانی است. جرم او مصاحبه و آزاداندیشی و طرح سوالات قانونی است . حالا جناب جلالتمآب اگر از شما بپرسند شعار آزاداندیشی شما موجب اسارت خواهد شد چه پاسخی دارید؟ جلوگیری از آزادی تنها یک مورد است. علاوه بر این فساد هم در کشور بیداد می‌کند. اگر از شما بپرسند مسئولیت فسادهای بزرگ که در تاریخ ایران و جهان بی سابقه بوده آن هم در دولتی که از حمایت کامل شما برخوردار بود، چه کسی است، چه پاسخی دارید؟
  اعلیحضرتا چگونه در ارتباط با منتقدین خود و نه حتی مخالفین، آنها را به طلحه و زبیر تشبیه می کنید و خود را بی کم و کاست جای پیشوای منزه می نشانید و علی وار جلوه می کنید ولی در زمان اجرای عدالت تجاهل می کنید و از جمله خواستار عدم کش دادن قضیه فساد سه هزار میلیارد تومانی می شوید؟!
  اعلیحضرتا مگر فرزند من چه کرده است جز طرح چند سوالنسبت به حضور شما در جایگاه رهبری در حالیکه فاقد شرایط بودید به جای توضیح در این زمینه چرا به تیغ آهن روی آورده اید؟ آیا دولت ها آن هم یک دولت که مدعی اسلامی بودن هم هست و می خواهد مرکز جهان شود به تیغ حلم هم نیاز ندارد؟ و البته به شفافیت و دموکراسی؟ در ایران امروز میلیون ها نفر در فقر و تنگدستی زندگی می کنند، معترضین محبوسند و ثروت ملی ایران یا اختلاس می شود یا به حزب الله لبنان، حماس، بولیوی و ... بخشیده می شود. آیا این چراغ به خانه خودمان بیشتر روا نیست؟ مسئول این کارها چه کسی است؟ فقر و تنگدستی و فرار مغزها به راستی دستاورد چه حکومتی است و مسئولیت شما در این زمینه چیست؟ مگر دکتر شعله سعدی جز طرح سوالات فوق الذکر جرمی مرتکب شده است؟ چرا با استادان دانشگاه و دانشجویان و نخبگان کشور چنین برخوردی می شود. گروهی زندانی و گروهی اخراج و بازنشسته و گروهی نیز ترور می شوند.
  پسر من یکی از همین هایی است که اکنون در حبس است و همه اینها حتی بدون رعایت ظاهری قانونی انجام می شود. برخورد دستگاه قضایی شما مناسب نبوده و در شان ملت ما نیست، دزد را آزاد و مالباخته را به زندان می برید. این حکایت ها را پیش از این هم در قضیه پرونده اختلاس ۱۲۳ ملیاردی دیده ایم و در قضیه شهرام جزایری نیز همین قضیه تکرار شد و بسیاری که مقصر بودند از مجازات معاف شدند. قضیه پالیزدار و حمله به کوی دانشگاه تهران آن هم دو بار در سال ۷۸ و ۸۸ که دیگر نیاز به توضیح ندارد. اظهر من الشمس است. دانشجویان مظلوم مظنون ولی مهاجمان مصون ماندند. این ملت چگونه می تواند به این دستگاه قضا اعتماد کند. از بگیر و ببندهای پس از انتخابات آنچنانی ۸۸ هم بگذریم.
  اعلیحضرتا هر چه زمان می گذرد من و این ملت به حقانیت و درستی سوالاتی که پسرم در سال ۸۱ از شما پرسیده بود بیشتر پی می بریم و چنانچه قاضی دادگاه هم گفته بود به اذن شما فرزندم به زندان محکوم شده است ولی با این حساب این حکم توسط رئيس قوه قضائیه نقض شده بود اما گذشته از این که این حکم دیگر وجاهتی برای اجرا ندارد و غیرقانونی است اینجانب به عنوان مادر داغدار یک شهید و دلسوخته و نگران فرزند در بند دیگرش شما را مسئول این بازداشت غیرقانونی می دانم. زیرا چه آنگونه که فرزندم دکتر شعله سعدی معتقد است شما از اول به دلیل فقدان شرایط قانونی رهبر غیرقانونی بوده اید یا نه، به هر حال چون هم عملا کشور در ید شماست و هم آگونه که قاضی حداد گفته به اذن شما فرزندم را محکوم نموده و چون در واقع شما طرف دعوی فرزندم بوده اید و در واقع شما هم شاکی بودید و هم قاضی و به هزار و یک دلیل مسئولیت مستقیم حبس غیرقانونی و خودسرانه فرزندم و عواقب آن متوجه شخص شما خواهد بود.
اعلیحضرتا با همه مراتب فوق، همانطور که گفتم حتی درخواست مرخصی استعلاجی برای فرزندم ندارم ولی چون به دلیل کهولت سن، بیماری، فرسودگی جسم و جان، بعد مسافت و کثرت پله های زندان اوین حتی امکان ملاقات از پشت میله های زندان هم ندارم، نظر شما را به موارد زیر جلب می کنم:
۱. یا دستور فرمایید سینه مرا هم محافل خودسر بشکافند همانطور که سینه پروانه فروهر را شکافتند و مرا به گورستان ببرند تا به فرزند شهیدم اصغر بپیوندم:
سر می برند و گویند فرمان پادشاه است
فرمان بود ولیکن این نیست رسم شاهی
۲. دستور فرمایید مرا هم در اوین زندانی کنند تا به فرزند اسیرم بپیوندم شاید بوی پیراهن یوسفم چشم و دلم را روشن کند
یا رب از اندازه بگذشته است ظلم پادشاه
سایه او از سر این خلق کی کم می شود
اعلیحضرتا آیا بهتر نیست هرچه زودتر ترتیبی اتخاد کنید تا آبروی ایران عزیز ما کمتر در محافل بین المللی بریزد و کسانی همچون آقای احمد شهید به عنوان موارد نقض حقوق بشر در ایران گزارش هایی که عرق سرد بر پیشانی من، ایرانی و ایران دوست می نشاند منتشر نکنند. اگر دل شما برای ایران نمی سوزد دل ما بی قرار این سرزمین است.
مادر شهید اصغر شعله سعدی
 
 
 
 
 
پروین مخترع: مسئولین وعده آزادی کوهیار را داده اند.
جرس: کوهیار گودرزی فعال حقوق بشر که از نهم مرداده ماه سال گذشته در زندان بسر می برد در دادگاه بدوی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. پروین مخترع مادر وی که خود نیز به تازگی از زندان آزاد شده است، خبر از وعده آزادی فرزندش از سوی مقامات قضایی می دهد.
پروین مخترع در این زمینه به "جرس" می گوید: "حالا موافقت کرده اند که کوهیار را با سند آزاد کنیم. نامه اش را به کرمان داده بودند و بعد از کلی پیگیری بالاخره نامه را پیدا کردیم و گرفتیم. حالا منتظریم سند کارشناسی شود و به تهران بیاوریم تا انشالله موافقت شود و پسرم را آزاد کنند."
کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر روز نهم مردادماه سال گذشته در تهران بازداشت شد و بیش از دو ماه را در سلول انفرادی سپری کرد. او اخیرا در دادگاه بدوی به 5 سال حبس تعزیری در زندان شهرستان زابل محکوم شده است.
مخترع با اشاره به رای دادگاه بدوی ادامه می دهد: "این رای دادگاه بدوی است و پرونده رفته برای تجدید نظر، اما وعده داده اند که کوهیار می تواند با سند آزاد شود. حالا منتظریم ببینیم رای تجدید نظر چه خواهد بود.امیدوارم از زندان آزاد شود و تجدیدنظر هم او را تبرئه کنند و او بتواند درسش را ادامه دهد."
پروین مخترع دهم مردادماه سال گذشته یک روز پس از بازداشت کوهیار در منزلش در کرمان، دستگیر و مدت هشت‌ماه در بند عمومی زندان کرمان نگهداری شد. وی ابتدا از سوی دادگاه انقلاب کرمان، به اتهام " فعالیت تبلیغی و اجتماع و تبانی علیه نظام" به تحمل 23 ماه حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به 23 ماه حبس تعلیقی کاهش یافت. پروین مخترع در دادگاهی دیگر به اتهام توهین به رئیس جمهور به جریمه نقدی محکوم شد.
پروین مخترع با بیان اینکه من هنوز از پرونده ام خبر دقیقی ندارم، خاطرنشان می کند: " فقط آمدند زندان و گفتند می خواهیم حکم شما را تعلیق کنیم تا آزاد شوید. حالا باید پیگیری کنم و پرونده ام را ببینم. علاوه بر این بخاطر توهین به رئیس جمهور جریمه نقدی شده بودم که با توجه به آن هشت ماهی که در زندان بودم حساب شد (بابت هر یک روز بیست هزار تومان) و یک مبلغ را هم پرداخت کردم و آزاد شدم. من این اتهام را رد کردم و گفتم به رئیس جمهور توهین نکرده ام اما گفتند شما توهین کرده اید. خلاصه من نفهمیدم چطور توهین کردم!؟ من تنها چیزی که می دانم این است که زمانیکه کوهیار در زندان بود و اعتصاب کرده بود فقط در خصوص وضعیت او اطلاع رسانی کردم."
پروین مخترع در حالی به اتهام های توهین به رهبری، تبلیغ علیه نظام و اقدام بر علیه امنیت ملی به 23 ماه حبس محکوم شده است که مصداق این اتهامات مصاحبه های وی عنوان شده است. مصاحبه‌های اعتراضی که نسبت به بازداشت غیرقانونی فرزندش انجام داده بود .
وی می افزاید: "فکر کنم یک اطلاعات غلطی در مورد ما داده بودند و خودشان هم متوجه شدند که من فقط اطلاع رسانی در مورد وضعیت پسرم می کردم و آزادم کردند. در زندان هم همه می دانستند من هیچ جرمی جز اطلاع رسانی در خصوص پسرم مرتکب نشده ام و از مدیرکل تا رئیس زندان زنان همه با من خوب بودند و کمکم می کردند. البته در مدتی که زندان بودم از تماس تلفنی با کوهیار محروم بودم و خیلی نگرانش بودم، اما خب این روزها گذشت انشالله هر چه زودتر کوهیارم هم آزاد شود."
گفتنی است، کوهیار گودرزی فعال حقوق بشر، وبلاگ نویس و از دانشجویان دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی شریف است که با فشار نیروهای امنیتی در آبان 88 از ادامه تحصیل در این دانشگاه منع شد. او همچنین در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم و هنگامیکه برای شرکت در مراسم تشییع آیت‌الله منتظری عازم قم بود بازداشت شد و ماهها در زندان و تحت فشار قرار گرفت. کوهیار در نهایت به یکسال زندان محکوم شد و پس از پایان محکومیتش آزاد گردید.
 
 
 
 
 

نرخ بالای ابتلا به ایدز کودکان کار

عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان نرخ ابتلای کودکان کار و خیابان به ایدز را ۴۵ برابر جامعه عنوان کرد.
فرشید یزدانی با اشاره به آخرین تحقیقاتی که در این حوزه صورت گرفته، گفت:«نرخ ابتلای کودکان کار و خیابان به ایدز ۴۵ برابر جامعه است که از این افراد، یک‌سوم کودکان مبتلا ۱۰ تا ۱۴ ساله و دو سوم ۱۵ تا ۱۸ ساله هستند، متاسفانه فقر مستمری در زندگی کودکان کار وجود دارد که در حوزه سلامت آموزش و تغذیه این کودکان اثر سوء دارد.»
کودکان کار واقعیت جامعه هستند و در هزار توی مشکلاتی شهر و هیاهوی شهر نشینی گم شده اند. ابتلا به انواع و اقسام بیماریها، کمبود بهداشت، سوء تغذیه و در معرض آسیب های اجتماعی قرار داشتن فصل مشترک زندگی کودکان کار است. این کودکان به علت نوع زندگی ای که دارند، کودکی نمی کنند و خیلی زود وارد فضای اقتصادی بازار می شوند. این افراد به علت نوع حرفه شان در معرض انواع آسیب ها و بزه های اجتماعی قرار دارند و باید هم از لحاظ مالی و هم از نظر بهداشت روانی مورد توجه قرار بگیرند.
به گزارش تهران امروز، فرشید یزدانی درباره منبع اعلام این خبر تکان‌دهنده می‌گوید: «طبق بررسی‌های دکتر راهور ـ مسئول پژوهش مرتبط با فقر بین کودکان خیابانی و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) – رشد فقر در کودکان کار و خیابان از سال ۸۴ تا ۸۸ روند صعودی داشته است. این فعال حقوق کودک با اشاره به خشونتی که علیه این بچه‌ها اعمال می‌شود، اعلام کرده مسئله کار کودکان به نوبه خود خشونتی است که علیه کودکان کار و خیابان اعمال می‌شود.» یزدانی با اشاره به این نکته که بیش از ۳۲ درصد کودکان کار مورد آزار جسمی، روحی و جنسی قرار می‌گیرند، تاکید می کند: «طبق پژوهشی که در زمینه نرخ ابتلا به ایدز در کودکان کار توسط دکتر محرز- استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی- انجام شده ، نرخ ابتلا کودکان کار و خیابان به ایدز ۵٫۴درصد است و این نرخ نسبت به نرخ ابتلا به ایدز در جامعه که ۰/۱ درصد است ۴۵ برابر محسوب می شود. »وی با اشاره به این نکته که آسیب جدید دیگر نرخ بی سوادی و کم سوادی در کودکان کار است‌، می گوید:« ۷۲ درصد این کودکان بی سواد و کم سواد هستند یا در حد ابتدایی سواد دارند و ۱۷ درصد کودکان کار و خیابان‌ در تهران اصلا مدرسه نرفته‌اند و این بی سوادی و کم سوادی در فرآیند زندگی این افراد تاثیر سوء دارد.»
سواد آموزی اصل مهم در زندگی کودکان کار

دکتر شیوا دولت آبادی،‌مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان کار نیز با اشاره به این نکته که برای جلوگیری از ازدیاد کودکان کار باید برنامه ریزی کلان و نگاه حمایتی به این مقوله شود به تهران امروز می گوید: «خانواده کودکانی که مجبور به ترک تحصیل ورود به بازار کار شده اند نیز باید در برنامه ریزی ها مد نظر قرار بگیرند اما در برنامه‌ریزی های کلان، کار کمی از عهده سازمان های مردم نهاد و غیر دولتی بر می آید .»
وی با اشاره به این نکته که سازمان های مردم نهاد تمام هم خود را بر پیشگیری از آسیب هایی که در کمین کودکان کار است گذاشتند، تا کید می کند:‌« این سازمان ها به دنبال تغییر سرنوشت این کودکان و وسواد آموزی به آنها هستند. »
حرفه آموزی به کودکان کار از دیگر برنامه‌هایی است که سازمان های مردم نهاد به آن همت گماشته اند تا کودکان کار بتوانند با بهره گیری از آموز های حرفه ای و منظم و در خوشبینانه ترین حالت با در اختیار داشتن مدرک کارآموزی وارد محیط کار شوند، دولت آبادی با اشاره به این موضوع به تهران امروز می گوید:‌« با این وجود اقداماتی که تا به حال برای ساماندهی کودکان کار صورت گرفته، کافی و موثر نبوده است .
از سوی دیگر در خصوص آسیب های اجتماعی همیشه نگاه پیشگیرانه وجود داشته و کودکانی که نظارت کمی از سوی خانواده داشته اند و در فضاهای آسیب پذیر نیز زندگی می‌کنند اولین کاندیداهای تولید آسیب ها در جامعه هستند به همین دلیل آگاهی رسانی به این خانواده‌ها باید در درجه اول اهمیت باشد. »
 
 
 
 

هشدار نسبت به کمبود و گرانی تخم مرغ

در سال تولید ملی و خودکفایی، رئیس جامعه دامپزشکان و تولیدکننده تخم مرغ با تاکید بر اینکه اوضاع تولید این روز‌ها به شدت نامناسب است، عنوان کرد: پس از افزایش شدید قیمت نهاده‌ها در سال گذشته، امروز به جایی رسیده‌ایم که تامین نهاده با قیمت بالا هم برای تولیدکنندگان بسیار سخت شده است.
ناصر نبی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا از وضعیت نامناسب تولیدکنندگان خبر داد و افزود: در حال حاضر قیمت برخی نهاده‌های تولید همچون سویا تا حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته، این در حالی است که اصلا نمی‌توان این محصول را حتی با قیمت بالا نیز در بازار پیدا کرد.
به گفته وی، قیمت دیگر نهاده‌ها مانند ذرت نیز افزایش داشته که این افزایش قیمت پس از عید تشدید شده است.
نبی‌پور تصریح کرد: در حال حاضر قیمت تخم مرغ حدود ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان است که این قیمت بسیار پایین‌تر از قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان است. به تبع این شرایط، جوجه ریزی توسط تولیدکنندگان به شدت کاهش یافته که این مسئله می‌تواند در ماه‌های آتی خطرناک باشد.
وی در این خصوص توضیح داد: در صورت ادامه شرایط کنونی و عدم امکان تامین نهاده‌های دامی، پیش بینی می‌شود با کاهش جوجه ریزی و توقف آن، در ماه‌های آتی با مشکل کمبود تخم مرغ و افزایش قیمت آن در بازار مواجه شویم.
این تولیدکننده مرغ و تخم مرغ اذعان کرد: این وضعیت در حالی است که دولت قصد اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را دارد که در صورت اجرای آن و افزایش دوباره قیمت‌ها، نمی‌دانیم چه بر سر تولیدکننده‌ها خواهد آمد.
 
 
 

گزارش تصویری رویترز از فعالیتهای سپاه پاسداران

چکیده :خبرگزاری رویترز با روایت تصویری از مانورهای مختلف این نیروها در سال های گذشته پیشرفت های نظامی رخ داده در آن را به تصویر کشیده...

2 نوامبر ۲۰۰۶: آزمایش موشک های دور برد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیابان های نزدیک شهر قم

۲۵ نوامبر ۲۰۰۸: رژه نیروهای گردان عاشورای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناسبت هفته بسیج

۲۴ آوریل ۲۰۱۰: مانور سپاه پاسداران در خلیج فارس و در حوالی تنگه هرمز

۲۵ آوریل ۲۰۱۰: آزمایش موشک “صاعقه” در جریان مانور سپاه پاسداران در تنگه هرمز

۲۲ سپتامبر ۲۰۱۱: رژه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هفته دفاع مقدس

۲۷ فوریه ۲۰۱۱: یک نیروی بسیجی در تجمعی اعتراضی در برابر ساختمان سازمان ملل

۲۶ ستامبر ۲۰۱۱: یکی از نیروهای سپاه در نمایشگاه هفته دفاع مقدس در تهران

۲۲ سپتامبر ۲۰۱۱: رژه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هفته دفاع مقدس

۲۰ فوریه ۲۰۱۱: مانور سپاه در بیابان های اطراف قم

۲۴ اوریل ۲۰۱۰: مانور سپاه پاسداران در نزدیکی تنگه هرمز

۲ نوامبر ۲۰۰۶: آزمایش موشک “شهاب ۳″ در جریان مانور سپاه در بیابان های اطراف قم

۲۹ مارس ۲۰۰۶: عزاداری نیروهای بسیجی در جریان توهین به پیامبر گرامی اسلام توسط یک کاریکاتوریست دانمارکی

۱۸ سپتامبر ۲۰۰۴: مانور سپاه پاسداران در مناطق غربی ایران

۲۳ نوامبر ۲۰۰۷: اعضای سپاه پاسداران در حال ترک دانشگاه تهران پس از اقامه نماز جمعه

۲۵ اوریل ۲۰۱۰: میدان آزادی تهران

۲۸ ژوئن ۲۰۱۱: نیروهای سپاه پاسداران در حال آزمایش یک موشک زمین به زمین در جریان یک مانور در بیابان های مرکزی ایران

۲۴ آوریل ۲۰۱۰: مانور سپاه پاسداران در نزدیکی تنگه هرمز

۲۲ آوریل ۲۰۱۰: یک ناو جنگی نیروی دریایی سپاه پاسداران در جریان مانور این نیروها در نزدیکی تنگه هرمز

۲۵ آوریل ۲۰۱۰: یک نیروی ویژه سپاه پاسداران

۲۶ سپتامبر ۲۰۱۱: پرچم آمریکا در ورودی یک نمایشگاه جنگ در طول هفته دفاع مقدس
 
 
 

ترکیه سفیر ایران در آنکارا را فراخواند

با نزدیک شدن به زمان برگزاری اجلاس ۵+۱ و در اعتراض به مواضع مقامات کشورمان در خصوص موضع آنکارا در مورد سوریه، سفیر ایران در ترکیه فرا خوانده شد.
احمد داود اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در یک کنفرانس خبری در آنکارا در روز چهارشنبه از فراخوانی سفیر ایران خبر داد.
به گفته آقای داود اغلو، سفیر ایران در آنکارا به وزارت امور خارجه ترکیه احضار شده تا درباره اظهارات بیان شده به وسیله مقام های ایرانی توضیح دهد.
به گزارش بی بی سی، آقای داود اغلو نام مقامی را که سخنانش اعتراض ترکیه را به همراه داشته، عنوان نکرد.
وزیر خارجه ترکیه همچنین از تماس تلفنی با همتای ایرانی خود را برای بیان نارضایتی کشورش از این سخنان خبر داد.
به گفته آقای داود اغلو، این سخنان با “روابط ریشه دار” دو کشور در تناقض است.
احمد داود اغلو ادامه داد که علی اکبر صالحی به او اطمینان داده که این سخنان بیانگر سیاست رسمی دولت ایران نیست.
آقای داود اغلو هفته گذشته، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه را در سفر به تهران همراهی کرد.
این در حالی است که افزایش اختلاف میان دو کشور بر سر استقرار سپر موشکی ناتو در ترکیه، بحران سوریه و کاهش خرید نفت ترکیه از ایران افزایش یافته است.
علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ایران و تعدادی از شخصیت های سیاسی در این کشور با برگزاری مذاکرات هسته ای که قرار بود سیزدهم آوریل در استانبول برگزار شود، مخالفت کرده اند.
 
 
 
 

آتش سوزی عظیم در خیابان پروین اعتصامی مشهد

در پی وقوع آتش سوزی حدود یک کیلومتری در یک خیابان مشهد تعدادی خودرو، درخت و باجه های تلفن عمومی در شعله های آتش سوخت و خسارت زیادی به بار آمد.
به گزارش خراسان، این حادثه ظهر روز گذشته در خیابان پروین اعتصامی هنگامی رخ داد که بنزین زیادی به جوی حاشیه خیابان از سمت پل حافظ سرازیر شده بود و ناگهان به دلیل نامعلومی، بنزین آتش گرفت و شعله های آن به سرعت حدود یک کیلومتر از طول این خیابان را فرا گرفت. در این میان ۳ دستگاه خودرو، تعدادی درخت و ۲ باجه تلفن عمومی به همراه اموال دیگر در شعله های آتش سوخت و خسارت های دیگری نیز به بار آمد.
مدیر روابط عمومی آتش نشانی مشهد درباره این حادثه گفت: ساعت ۱۱:۴۹ امروز (دیروز) ماجرای نشت بنزین از یک تانکر ۳۲ هزار لیتری و جاری شدن آن در جوی خیابان به آتش نشانی گزارش شد که بلافاصله نیروهای امدادی و اطفای حریق از ایستگاه های ۹، ۱۱، ۱۳ و ۲۰ به محل حادثه اعزام شدند. خاکپور افزود: پس از حضور نیروهای آتش نشانی، به دلیل نامعلومی ناگهان جوی حاوی بنزین در فاصله حدود یک کیلومتری شعله ور شد که نیروهای آتش نشان بلافاصله عملیات مهار و نجات را آغاز کردند.
وی اضافه کرد: در این میان مأموران آتش نشانی از سرایت آتش به ۳ باب مغازه تعویض روغنی و خشکشویی جلوگیری کردند اما به دلیل سرعت شعله های آتش ۳ دستگاه خودرو پراید، رنو و پژو به همراه اموال عمومی و فضای سبز طعمه حریق شد. وی در پاسخ به سوال خراسان درباره علت وقوع آتش سوزی گفت: چگونگی نشت بنزین از تانکر ۳۲ هزار لیتری هنوز مشخص نیست اما گزارش های اولیه کارشناسان حاضر در محل این احتمال را قوت می بخشد که شیر تخلیه سوخت تانکر سفت نبوده است.
این گزارش حاکی است: طبق اظهارات شاهدان و افراد مطلع، تانکر مذکور از سمت تقاطع غیرهمسطح الغدیر به طرف پل حافظ در حرکت بوده که هنگام عبور از شیب جاده، بنزین های مخزن سوخت، داخل جوی آب جاری شده است. همچنین، در پی وقوع این حادثه، مأموران کلانتری کوی پلیس نیز با حضور در محل به تأمین امنیت و حفظ صحنه حادثه پرداختند. بررسی های کارشناسان آتش نشانی و نیروهای پلیس درباره علت و چگونگی وقوع این حادثه همچنان ادامه دارد.
 
 
 

از میوه های فاسد شده در انبار تا چاغاله بادام ۴۰ هزار تومانی

در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، دبیر اتحادیه بارفروشان با انتقاد از واردات میوه می گوید: با واردات مرکبات و سیب از کشورهای ایتالیا، فرانسه، چین، مصر، ترکیه و پاکستان قیمت هر کیلوگرم سیب خارجی ۴ برابر و پرتقال خارجی دو برابر میوه ایرانی است و محصولات داخلی در انبارها فاسد می‌شود.
پیش از عید در حالی که مردم برای خریدهای نوروزی آماده می شدند و  به رغم ذخیره‌سازی مناسب مرکبات و سیب و اعلام بی‌نیازی به واردات از سوی مسئولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی اما سیل واردات پرتقال از کشورهای چین، مصر و ترکیه، سیب از ایتالیا و فرانسه و نارنگی از پاکستان به کشور سرازیر شد.
دبیر اتحادیه بارفروشان در این خصوص گفته است: ورود محصولات وارداتی به کشور باعث شد علاوه بر اینکه قیمت این نوع محصولات نسبت به نوع داخل افزایش چند برابر داشته باشد میوه‌های داخلی نیز در انبار‌ها فاسد شود.
دبیر اتحادیه بارفروشان با اعلام اینکه بی‌نیازی از واردات میوه بارها از سوی مسئولان اعلام و ذخیره‌سازی مناسب در آستانه عید نیز انجام شده بود، گفت: این نوع واردات هیچ‌گونه توجیهی ندارد و تنها نابودی تولید داخل را نشانه می‌رود.
دبیر اتحادیه بارفروشان تصریح کرد: در حال حاضر میوه‌های تولید داخل در سردخانه‌ها از بین می‌رود و میوه‌های خارجی با چندین برابر قیمت تنها به دست اقشار مرفه جامعه می‌رسد.
میوه‌های نوبرانه با قیمت‌های نجومی
بررسی‌های میدانی نشانگر این است که قیمت هر کیلوگرم چاغاله بادام در مناطق مختلف شهر بسیار متفاوت است و البته کیفیت‌ها نیز به مراتب تغییر می‌کند، اما این میوه در میدان کاج سعادت‌آباد به قیمت هر کیلوگرم ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود و در مناطقی از نارمک هم قیمتی در حدود ۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم دارد.
البته هیچگاه خرید این میوه به صورت کیلویی از سوی مردم صورت نمی‌گیرد و معمولا خریدها به صورت گرمی یا به اصطلاح “سیر” که معادل ۷۵ گرم است، عرضه می‌شود. بر این اساس حتی در ایام عید، برخی از دست‌فروشان هر سیر این میوه را ۵ هزار تومان می‌فروختند که محاسبه‌ای سرانگشتی نشان می‌‎دهد که قیمت این میوه در ایام نوروز، حتی از ۶۰ هزار تومان هم بالا می‌زد اما هم اکنون با به بازار آمدن این میوه در سطح وسیع‌تری، قیمت کاهش یافته است.
به گزارش مهر، در کنار این میوه‌ نوبرانه، توت فرنگی و زردآلو هم در برخی مناطق به چشم می‌خورد که آنها هم قیمت‌های گرانی دارند، البته هرچه از شمال شهر به سمت جنوب شهر بیایید، قیمت‌ این میوه‌‎های نوبرانه کاهش می‌یابد.
قیمت هر بسته توت فرنگی که معمولا وزنی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ گرم دارد، نیز از ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان متغیر است و البته کیفیت هم اندکی متفاوت است. برخی از دست‌فروشان می‌گویند که این میوه نوبرانه متعلق به بیرجند است و از کیفیت مناسبی برخوردار است، به همین دلیل هم قیمت بالایی دارد.
زردآلو هم در برخی مغازه‌های شمال شهر تهران به قیمت هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود که البته برای اینکه این قیمت به چشم مشتریان نیاید، تعدادی از آن در ظرف‌‎های کوچک بسته‌بندی شده است و به همین دلیل هم، هر بسته قیمتی معادل ۵ تا ۶ هزار تومان دارد.
اما یکی دیگر از مواردی که در بازار به چشم می‌خورد، ورود میوه‌های خارجی و ناشناخته‌ای از کشورهای آمریکای لاتین است که تا به حال در بازار دیده نشده است.
این میوه‌‎ها نیز به صورت بسته‌بندی شده عرضه شده و در هر بسته چند دانه از این میوه‌ها گذاشته شده و هر بسته به قیمت ۵ هزار تومان به فروش می‌رسد، این در شرایطی است که با بالا رفتن قیمت دلار و محدودیت‌هایی که بر سر راه واردات میوه گذاشته شده است، باز هم آنقدر واردات این میوه‌ها برای برخی صرفه اقتصادی دارد که حاضرند تعرفه‌ها را بپردازند و محموله‌های خود را ترخیص کنند.
 
 
 
 

سایت احمد توکلی هم از وزارت ارشاد تذکر گرفت

سایت احمد توکلی که می خواست میزبان سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه باشد با اخطار وزارت ارشاد رو به رو شد.
این سایت که از کاربرانش خواسته بود سوالات خود را به این سایت بفرستند
در پی اقدام سایت الف وابسته به احمد توکلی، در خصوص ایجاد امکان ارتباط و پاسخگویی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روابط عمومی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی طی اطلاعیه ای اقدام این رسانه را محکوم کرد.
سایت الف ظاهرا با تذکر، چند ساعت بعد از فراخوان برای ارسال سوالات برای پاسخگویی سخنگوی فارسی وزارت خارجه امریکا، این مطلب را حذف کرد.
متن اطلاعیه ارشاد بدین شرح است:
با توجه به اقدام نا متعارف یکی از پایگاههای خبری مبنی بر ایجاد امکان پاسخگویی سخنگوی فارسی زبان وزرات خارجه آمریکا و یکی از افسران اطلاعاتی این کشور در آن پایگاه، معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد اسلامی، ضمن محکوم خواندن این اقدام، بار دیگر اصحاب رسانه را به اجتناب از هرگونه همکاری با چهره ها و رسانه های معاند نظام اسلامی فراخوانده و اقدام مذکور را برای بررسی و تصمیم گیری در دستور جلسه آینده هیات نظارت بر مطبوعات قرار خواهد داد تا وفق قانون مطبوعات در خصوص آن اتخاد تصمیم گردد.
در پایان امید دارد مجموعه مطبوعات و رسانه های کشور همچنان که در اطلاعیه های قبلی اعلام شده بود، با التزام به مصالح ملی ، موازین دیپلماسی رسانه ای و مرزبندی شفاف با معاندان در توسعه جریان سالم و آگاهی بخش اطلاع رسانی کشور توفیق یابند.
اعلام بررسی این اقدام در هیات نظارت بر مطبوعات در حالی است که تا کنون اقدامات سایتها در کمیته تعیین مصادیق سایتهای غیرمجاز بررسی می شد.
 
 
 

۲۱۸ روز آلوده سهم تهرانی ها در سال ۹۰

تنفس ۲۱۸ روز هوایی با کیفیت ناسالم و بسیار ناسالم، در سال ۱۳۹۰ سهم شهروندان تهرانی از هوای این کلان شهر بوده است.
کلانشهر تهران در سال ۱۳۹۰ شاهد ۲۱۸ روز، هوایی با کیفیت ناسالم و بسیار ناسالم بوده است. علت اصلی بروز چنین اتفاقی، سنجش آلاینده‌ای بنام ذرات معلق کوچکتر از ۵/۲ میکرون بوده که از نیمه سال ۱۳۸۹ به جمع آلاینده‌های مورد سنجش شهر تهران اضافه شده است.
آلاینده‌ای که خطرات ناشی از آن می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی به سلامت شهروندان شود. البته در ۳ روز سال ۹۰ که کیفیت هوای شهر تهران در شرایط بسیار ناسالم قرار داشته شاخص آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون محاسبه شده است.
وضعیت هوای پاک در سالهای ۱۳۸۸، ۱۳۸۹ و۱۳۹۰ به ترتیب در ۳۲، ۱۴ و ۳ روز مشاهده شده است. وضعیت سالم در سه سال گذشته به ترتیب در ۲۹۱، ۲۴۷ و ۱۴۴ روز رخ داده و همچنین ۴۰ روز طی سال ۱۳۸۸ و ۱۰۳ روز طی سال ۱۳۸۹ در وضعیت ناسالم قرار داشته که این شرایط در سال ۱۳۹۰ به ۲۱۵ روز افزایش یافته است. ۳ روز از روزهای سال ۱۳۹۰ در وضعیت بسیار ناسالم قرار داشته، که این شرایط طی دو سال قبل از آن، در ۱ روز رخ داده است.
 
 
 
 
» همزمان با آزادی چند تن از زندانیان سیاسی بابل؛

علیرضا شهیری و احمد میری به زندان بازگشتند

پس از پایان مرخصی نوروزی زندانیان سیاسی بابل، علیرضا شهیری و احمد میری به زندان بازگشتند و آریا آرام نژاد، علیرضا فلاحتی، مصطفی ابراهیم تبار، محمد معصومیان و محمد رضا کربلایی آقاملکی با بخشیده شدن باقی زمان حبس شان، آزاد شدند.
به گزارش خبرنگار کلمه، علیرضا شهیری و احمد میری پس از پایان دوران مرخصی نوروزی خود، ۱۵ فروردین سال ۹۱ خود را به زندان متی کلا معرفی کرده و برای اجرای ادامه ی حکم خود به زندان بازگشتند.
بر اساس این گزارش، همچنین علیرضا فلاحتی، مصطفی ابراهیم تبار، محمد معصومیان و محمد رضا کربلایی آقاملکی از فعالان سیاسی-اجتماعی حامی جنبش سبز هستند که در ۱۵ فروردین سال جاری با بخشیده شدن باقی دوران جبسشان، که هر کدام چند ماه بوده است، از زندان استان مازندران آزاد شده اند.
دیگر زندانی جنبش سبز در استان مازندران آریا آرام نژاد خواننده و آهنگ ساز است که در تاریخ ۱۷ آبان ماه سال ۹۱ توسط اداره اطلاعات مازندران بازداشت و در ۱۵ فروردین سال گذشته پس از سپری کردن نیمی از دوران محکومیت خود به صورت کامل آزاد شد.
دی ماه سال گذشته در خبرها اعلام شد که هشت تن از محکومان پس از انتخابات سال ۸۸ برای اجرای حکم زندان خود را به زندان شهرستان بابل معرفی کرده اند.
احمد میری، پژوهشگر و مدرس در دانشگاه و جانباز سی و پنج درصدی جنگ هشت ساله است که در کارنامه خود فرمانداری شهرستانهای بابلسرو رامسر و معاونت استانداری مازندران در دوران اصلاحات را دارد. وی کتاب “دیباچه ای بر تاریخ استبداد در ایران” را نوشته و منتشر کرده است که ده سال پیش با مقدمه ای از دکتر حسین بشیریه از اساتید مطرح علوم سیاسی کشور، توسط انتشارات نگاه معاصر در تهران به چاپ رسید.
میری از اعضاء ستاد انتخابات میر حسین موسوی در مازندران بود که به دلیل فعالیت در انتخابات سال ۸۸ از تدریس در دانشگاه محروم شد.
وی به همراه ۸ تن از فعالان حامی جنبش سبز در شهرستان بابل بازداشت و به اتهام فعالیت های انتخاباتی در دادگاه بدوی به بیست ماه حبس تعزیری محکوم شد. حکم بدوی وی در دادگاه تجدید نظر به دوازده ماه کاهش یافت. وی اکنون در زندان متی کلای بابل محبوس است.
از دیگر فعالان سیاسی مازندران که نامش در لیست محکومان پس از انتخابات به چشم می خورد، دکتر علی اکبر سروش است. وی از اساتید دانشگاه، از فعالان سیاسی و عضو ستاد میر حسین موسوی در شهرستان بابل در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بوده است. سروش همچنین سابقه ریاست ستاد انتخاباتی دکتر معین- کاندیدای اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴- در مازندران را در کارنامه فعالیتهای انتخاباتی خود دارد.
از دیگر فعالیت های اجرایی وی می توان به ریاست اداره آموزش و پرورش شهرستان بابل در دوران اصلاحات و عضویت در هیئت علمی دانشگاه اشاره کرد، که البته وی نیز به دلیل فعالیت در انتخابات ۸۸ از تدریس در دانشگاه محروم شد.
در بحبوحه ی بازداشت و محکومیت فعالان جنبش سبز در شمال کشور ، دکتر سروش به همراه ۸ تن از فعالان سیاسی دیگر در بابل بازداشت و به اتهامات واهی در دادگاه بدوی به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به چهار ماه کاهش یافت. وی نیز در زندان متی کلای بابل به گذراندن دوران محکومیت خود مشغول بوده که در تاریخ ۱۷ اسفند سال گذشته آزاد شد.
علیرضا شهیری نام دیگر فعال سیاسی در استان مازندران است که در بین محکومان جنبش سبز در شمال کشور چهره ای شناخته شده به حساب می آید.
وی از فعالان سیاسی دوران مبارزه در قبل و بعد از انقلاب است که در کارنامه اجرایی خود، ریاست اداره آموزش و پرورش بابل (در دوره اصلاحات) و مسئول ستاد مهندس موسوی را دارد.
شهیری در در تاریخ ۲۲ اسفند سال ۸۸ توسط اداره اطلاعات مازندران بازداشت و مدتی را در سلول انفرادی گذراند و متعاقب آن با معرفی به دادگاه و تشکیل پرونده، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان بابل به ریاست قاضی باقریان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی کشور و تبانی در جهت اقدام علیه امنیت کشور به دوازده ماه حبس تعزیری محکوم شد.
این حکم در شعبه سه دادگاه تجدید نظر مازندران ، به نه ماه حبس تعزیری کاهش یافت و اکنون وی در زندان متی کلای بابل به محبوس است.



«خانه های دانشجویی یکی از مشکلات دانشگاه آزاد است»

جعفر سبحانی از اساتید حوزه علمیه قم در دیدار با فرهاد دانشجو، رییس دانشگاه آزاد، وجود خانه های دانشجویی را یکی از مشکلات دانشگاه آزاد عنوان کرد.
وی در این دیدار گفته است که باید خوابگاه مستقلی برای دانشجویان در نظر گرفته شده و بر این خوابگاه‌ها نظارت شود.
جعفر سبحانی همچنین اختلاط دختر و پسر را آسیب دیگر این دانشگاه دانسته و عنوان کرد: "بیشترین فساد در دبیرستان نیست در مرحله بالاتر و زمانی است که قوای جنسی در حال تکامل است."
وی هم چنین خواستار جداسازی واحدهای آموزشی دختران از پسران شده است: "باید کوشش کنید که واحد دختران غیر از واحد پسران باشد نه اینکه گوشه‌ای از کلاس دختران نشسته و گوشه‌ای دیگر پسران بنشینند."
اساتید را گزینش کنید
جعفر سبحانی همچنین با تاکید بر دقت در گزینش اساتید گفته است: "مراقب باشید اساتید به گونه‌ای تدریس نکنند که دانشجویان را مادی و ملحد بار بیاورند، بلکه اساتید هر ۲ جنبه مادی و الهی را بیان کنند. توجه داشته باشید تا در صورت شکایت از اخلاق استاد فورا به آن رسیدگی کنید تا در صورت اسلامی نبودن به کار وی خاتمه دهید."


آزادی ۵ تن از زندانیان سیاسی در مازندران

خبرگزاری هرانا - علیرضا فلاحتی، مصطفی ابراهیم تبار، محمد معصومیان و محمد رضا کربلایی آقاملکی از زندانیان حوادث بعد از انتخابات، در ۱۵ فروردین سال جاری با بخشیده شدن باقی دوران حبسشان، از زندان استان مازندران آزاد شده‌اند.
پس از پایان مرخصی نوروزی زندانیان حوادث پس از انتخابات در بابل، علیرضا شهیری و احمد میری به زندان بازگشتند و آریا آرام نژاد، علیرضا فلاحتی، مصطفی ابراهیم تبار، محمد معصومیان و محمد رضا کربلایی آقاملکی با بخشیده شدن باقی زمان حبس شان، آزاد شدند.
به گزارش بازتاب، علیرضا شهیری و احمد میری پس از پایان دوران مرخصی نوروزی خود، ۱۵ فروردین سال ۹۱ خود را به زندان متی کلا معرفی کرده و برای اجرای ادامه حکم خود به زندان بازگشتند.
اما علیرضا فلاحتی، مصطفی ابراهیم تبار، محمد معصومیان و محمد رضا کربلایی آقاملکی از زندانیان حوادث بعد از انتخابات، در ۱۵ فروردین سال جاری با بخشیده شدن باقی دوران حبسشان، که هر کدام چند ماه بوده است، از زندان استان مازندران آزاد شدند.




یک زندانی در استان اصفهان اعدام شد

خبرگزاری هرانا - گزارش‌ها حاکی از آن است که روز گذشته، یک زندانی در شهرستان آران و بیگدل به دار آویخته شده است.
به گزارش امروز واحد مرکزی خبر از استان اصفهان، روز چهارشنبه، شانردهم فروردین ماه، یک زندانی در شهرستان آران و بیگدل به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر اعدام شد.
علی بابای، فرمانده‌ی انتظامی آران و بیدگل در این خصوص گفته است: "این قاچاقچی سابقه دار به جرم نگهداری ۷۶۰ گرم کراک ، چهارگرم شیشه و ۱۱ گرم تریاک به اعدام محکوم شده بود."
بابایی افزود: "این سودارگر مرگ حدود چهار سال دوره‌ی محکومیتش را در زندان کاشان سپری کرد."
در این گزارش اشاره‌ای به هویت فردِ اعدامی نشده است.




تمامی کارگران شرکت ذوب آهن غرب کشور بيكار شدند

خبرگزاری هرانا - تمامی کارگران کارخانه‌ی تولید شمش چدن شرکت ذوب آهن غرب کشور (کوره بلند) در نخستين روز كاري سال ۹۱ اخراج شدند.
نماینده کارگران اخراجي در گفتگو با ایلنا از اخراج ۲۰۰ کارگر کارخانه تولید شمش چدن شرکت ذوب آهن غرب کشور خبر داد و گفت: "کارگران این واحد تولیدی که طی آزمون کتبی و مصاحبه تخصصی و ارائه مدارک فنی و حرفه‌ای و تحصیلی و با طی كردن دوره‌ آموزش‌های ایمنی و فنی توسط يك شرکت پیمانکاري از تاریخ یکم خرداد سال ۹۰ مشغول به كار شده بودند، در آغاز سال جديد با عدم تمديد قرارداد كاری‌شان اخراج شدند."
نماينده‌ی كارگران افزود: "متاسفانه در آبان سال جاری به علت کمبود ماده اوليه کک و فقدان ساير مواد اولیه، فعاليت کارخانه متوقف شد و شرکت ذوب آهن غرب کشور به صورت یک جانبه قرارداد خود را با پیمانکار در تاریخ ۳۰ دی‌ماه ۹۰ فسخ نموده و از همین تاریخ با کلیه پرسنل و کارگران مستقیما تا تاریخ بیست نهم اسفند ۹۰ به مدت ۲ ماه و تنها در یک نسخه و با به امضا ء رساندن برگ تعهد سلب اختیارات از کارگران، قرارداد تنظیم نموده بود."
او ادامه داد: "پس از تعطیلات نوروز و مراجعه کارگران جهت ادامه‌ی كار، از ورود تمامی کارگران توسط نگهبانی ممانعت به عمل آمد و تنها به سه تن از مهندسین اجازه ورود داده شد."
او گفت: "مراجعه‌ی کارگران به جهت آگاهي از علت اخراج به دفتر ذوب آهن در شهر همدان نتیجه‌ای نداشت و جواب قانع کننده‌ای از طرف مسوولین کارخانه به آنان داده نشد و تنها عنوان شد كه به دليل ورشكستگي، این کارخانه توجیه اقتصادی ندارد و زیان ده ‌می‌باشد."
به گفته‌ی وی این بهانه مسئولین کارخانه در شرايطي عنوان مي‌شود که کار احداث کارخانه کنسانتره به پایان رسیده است و همچنین کار احداث کارخانه کوره‌ی بلند این شرکت که بیش از ۱۵ سال طول کشیده است در مراحل پايانی است.
نماینده‌ی کارگران معترض با بیان اینکه عده‌ای از کارگران اخراجی از روز سه شنبه  در مقابل استانداری همدان تجمع کرده‌اند، اظهار داشت: "در صورتی که وضعیت کاری ما مشخص نشود به تهران آمده و در مقابل مجلس تجمع خواهیم کرد."
او در ادامه افزود: "استانداری همدان در جواب تجمع کارگران عنوان کرد، که قرارداد شما با شرکت به اتمام رسیده و طبق قانون ‌می‌توانند با شما قرارداد منعقد نکنند و کاری از دست ما بر نمی‌آید."
نماينده‌ی كارگران ذوب آهن غرب كشور تصريح كرد: "از جانب دولت به این شرکت در اواخر سال ۹۰ بیش از ۱۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش پرداخت شده است."
او در خاتمه افزود: "از دولت درخواست داریم با توجه به اهمیت موضوع اخراج بیش از ۲۰۰ کارگر و با توجه به اقدام مقام رهبری در نام‌گذاری سال ۹۱ به نام تولید ملی و حمایت از کار و جهت از سر گیری فعالیت تولیدی این واحد بزرگ تولیدی و بازگشت بکار کارگران اخراج شده اقدام نمایند."
گفتني است اين كارخانه در ۷ کیلومتری جاده قروه – اسد آباد قرار دارد.



اعتصاب غذای شیرکو معارفی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام

خبرگزاری هرانا - شیرکو معارفی زندانی بانه‌ای محکوم به اعدام در زندان مرکزی سقز از روز چهارشنبه شانزدهم فروردین ماه سال جاری، دست به اعتصاب زده است.
به گزارش موکریان نیوز، این زندانی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: "از امروز در اعتراض به وضعیت نامعلوم و نامشخص خود در زندان دست به اعتصاب زده و این اقدام را طی نامه‌ای به دادستان و مسئولین زندان اعلام نموده‌ام."
گفته می‌شود که آقای معارفی پس از اعلام اعتصاب به سوئیت انفرادی زندان مرکزی سقز منتقل شد.
یادآور می‌گردد شیرکو معارفی اهل بانه، حدود سه سال پیش بازداشت و به اتهام محاربه توسط دادگاه انقلاب اسلامی سقز به اعدام محکوم شد که رای صادره در دادگاه تجدید نظر و علیرغم اعتراض وکلای معارفی و ارسال به دیوانعالی کشور مجدداً تأیید گردید.