۱۳۹۰ اسفند ۱۷, چهارشنبه

روز چهارشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
الن ژوپه، وزیرامور خارجه فرانسهبه دنبال انتشاربیانیه ی خانم کاتریت آشتون و اعلام موافقت اتحادیه اروپا با انجام دوردیگری ازمذاکرات با ایران پیرامون پرونده اتمی جمهوری اسلامی، برخی از مقامات اورپا واسرائیل به این بیاینه واکنش نشان دادند.

درپاریس، الن ژوپه وزیرامور خارجه فرانسه با بیان تردید خود نسبت به اراده واقعی ایران برای حل معضل اتمی این کشورگفت:
"من کمی تردید دارم، درنگاهی به نتایج انتخاباتی که انجام شد، ازهم اکنون اعلام پیروزی آنانی که ازآنها باعنوان محافظه کاران یاد می شود، آدم چاره ای ندارد که فکرکند احمدی نژاد یک میانه رو ویا حتی یک لیبرال است.
رئیس دیپلماسی فرانسه درادامه اظهارنظرطنزآلود خود نسبت به رویداد های سیاسی در راس حکومت ایران افزود: من براین باورم که ایران همچنان به دوگانگی درگفتار و رفتارخود ادامه می دهد، از این رو من هچنان اعتقاد دارم که ما باید با جدیت فوق العاده تحریم ها را دنبال کنیم. ژوپه افزود: افزایش فشارتحریم ها به نظرمن تنها راه جایگزین برای اقدام نظامی علیه این کشوراست که می تواند پیامدهای غیرقابل پیش بینی داشته باشد.
همزمان با این سخنان دراسرائیل نیز یک مقام بلند پایه این کشور در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا درمورد ازسرگیری مذاکرات گفت: اسرائیل باید خود را برای بعد ازشکست گفت و گو ها آماده کند.
"یاکُو آمیدرُور" رئیس شورای عالی امنیت ملی اسرائیل با ابرازخشنودی از اعلام ازسرگیری مذاکرات پنچ به علاوه یک و ایران گفت: من از شنیدن خبرازسرگیری مذاکرات میان طرفین، به خصوص اگر قرار باشد ایران به برنامه های اتمی خود پایان دهد، بسیارخوشوقت می شوم، ولی به نظرمن ما باید خود را برای شکست مذاکرات آماده نمائیم.
رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل درادامه سخنان خود افزود: اگر گزینش نظامی درمیان نباشد، آنها، یعنی ایرانی ها، ازبرنامه های هسته ای خود دست نخواهند کشید.
آقای آمیدرُور درادامه سخنان خود با اشاره به مذاکرات فشرده مقامات اسرائیلی با دولت واشنتگتن پیرامون معضل اتمی ایران گفت: رئیس جمهوری مهم ترین قدرت جهان اعلام داشته است که خود را به حفظ امنیت اسرائیل متهد می داند، این مهم است و من به آن باوردارم.




سنای آمریکا قانون جدیدی علیه بانک های ایران تدارک می بیند

نوشتۀ بیژن برهمندی
مجلس نمایندگان آمریکانمایندگان آمریکائی از این که خزانه داری آمریکا هنوز هیچ یک از موسسات خارجی را که با بانک مرکزی ایران روابطی دارند مورد تحریم قرار نداده است ناخشنودند

 نمایندگان پارلمان آمریکا طرح قانونی جدیدی را در دستور کار خود قرار داده اند که بر طبق آن بانک های اروپائی و اسیائی که با موسسات مالی ایرانی مبادلات مالی انجام می دهند و با بانک های آمریکا نیز مناسباتی دارند، از این ببعد باید به واشنگتن حساب پس دهند.
نمایندگان آمریکائی از این که خزانه داری آمریکا هنوز هیچ یک از موسسات خارجی را که با بانک مرکزی ایران روابطی دارند مورد تحریم قرار نداده است ناخشنودند و فکر می کنند که از همان زمانی که آمریکا تحریم های بانکی را آغاز کرده است، دولت باید بنگاههای مالی خارجی را که به این تحریم توجهی نکرده اند، در مناسباتشان با آمریکا تحت فشار بگذارد.
یک وابسته پارلمانی مجلس نمایندگان امریکا اعلام کرد که بنظر نمایندگان، بانک های اروپائی و آسیائی فعالیت های مالی خود را که در چارچوب تحریم ها قرار می گیرند، هر چه بیشتر پنهان می کنند و وزارت خزانه داری امریکا اطلاعات کافی برای اقدام قانونی علیه آنها در اختیار ندارد.
 




یک روزنامه نگار هندی به اتهام دخالت در سوء قصد علیه دیپلماتهای اسرائیلی دستگیر شد

نوشتۀ بیژن برهمندی
برخی منابع پلیس – بدون ذکر هویت- افشاء کرده اند که شخص دستگیر شده سید محمد کاظمی نام دارد، ملیت هندی دارد و بعنوان روزنامه نگار با یک مرکز انتشاراتی ایرانی کار میکرده است

.پلیس دهلی نو امروز اعلام کرد که یک فرد مشکوک جدید در ارتباط با حادثه بمب گذاری در کنار اتومبیل یک اسرائیلی دستگیر شده است. این حادثه تروریستی که روز سیزده فوریه گذشته اتفاق افتاد و در آن یک خانم دیپلمات اسرائیلی در اثر انفجار بمبی بشدت زخمی شد، بلافاصله توسط مقامات اسرائیلی به جمهوری اسلامی ایران نسبت داده شد.
"راجام باگات" سخنگوی پلیس امروز توضیح داد که فرد دستگیر شده پنجاه سال دارد. این در حالی است که برخی منابع پلیس – بدون ذکر هویت- افشاء کرده اند که شخص دستگیر شده سید محمد کاظمی نام دارد، ملیت هندی دارد و بعنوان روزنامه نگار با یک مرکز انتشاراتی ایرانی کار میکرده است.
سوء قصد دهلی نو علاوه بر دیپلمات اسرائیلی سه زخمی دیگر هم داشت .
همان روز در گرجستان نیز پلیس یک بمب جاسازی شده در اتومبیل یک کارمند سفارت اسرائیل در تفلیس را کشف و خنثی کرد.
فردای همانروز یک ایرانی در جریان چند انفجار دربانکوک زخمی و دستگیر شد.مقامات اطلاعاتی تایلند کمی پس از این حوادث اطمینان دادند که یک پروژه سوء قصد توسط ایرانی ها علیه دیپلمات های اسرائیلی وجود داشته است.
با این حال جمهوری اسلامی هر نوع دخالت در این حوادث را تکذیب می کند.
 




اخبار روز:
بیش از دو قرن از شکل‌گیری حرکت متشکل، مستقل و شتابنده‍ی زنان برای رهایی از بردگی و تبعیض جنسیتی می‌گذرد. تا قبل از آن اعتراض زنان به نقش و هویت پایمال شده‌شان عموما فردی و پراکنده صورت می‌گرفت. تعیین ٨ مارس به عنوان «روز جهانی زن»، به پیشنهاد و خواست زنان کمونیست و در نتیجه‍ی تلاش همه سویه‍ی زنان، به ویژه زنان اروپا و امریکا بود.   جنبش زنان اینک هم‌سوتر و پرسوتر، البته با رنگ و بوی متفاوت در جای جای کره زمین، با زایش و رویشی نو، پشت ارتجاع را به لرزه درآورده است.
زنان در میدان‌های نیویورک و وال‌استریت با حضور قدرتمند، ضربات باطوم و گاز اشک‌آور ِ پلیس حامی غول بزرگ ِ سرمایه‌داری و استثمار را با مشت گره کرده جواب می‌دهند. در لندن و پاریس و رم و آتن و... زنان به عنوان اولین قربانیان تعدیل نیروی انسانی در نظام سرمایه‌داری به جرگه‍ی بیکاران و محرومان رانده می‌شوند؛ پس شعار مرگ برسرمایه‌داری، مرگ بر نظام ِ تبیض جنسیتی سرداده و به صف خواهران خود در جنبش وال استریت می‌پیوندند.
در مصر، لیبی، یمن و عربستان، افغانستان و ایران، زنان در وحشیانه‌ترین شرایط برده‌داری از زیر حجاب اجباری فریاد «زنده باد آزادی» و «مرگ بردیکتاتور» سرمی‌دهند. دستگیری وحشیانه، تجاوزو سنگسار جواب گزمه‌های خون‌آشام ِ حامی دیکتاتورها برای آنان است.
امسال «روز جهانی زن» افق‌های جدیدتری را پیش رو دارد. چشم‌انداز پیوستن زنان میدان التحریر و میدان آزادی به زنان هم‌رزم خود در جنبش اشغال وال‌استریت. چشم‌انداز همصدا شدن زنان‌ِ ِ افغانستان، عراق، افریقا و امریکا با زنان ایران در مخالفت با هرگونه جنگ تجاوزکارانه و تلاش برای انقلابی اجتماعی . خواهیم دید که به رغم تفاوت‌های سیاسی- فرهنگی و اجتماعی موجود، به لطف تکنولوژی و رسانه‌های گوناگون، زنان هم‌بسته و نه چشم‌و گوشه بسته یکی پس از دیگری پرده‌های فریب‌کاری و ریا را پاره کرده و نقاب از چهره‌هایی خواهند کشید که زیر لوای مذهب و لیبرالیسم، زنان را ابژه و کالای جنسی قلمداد می‌کنند.
پیام ٨ مارس، امسال برای همه‍ی زنان یک جوهره‍ی وجودی مشترک خواهد داشت:‌«مبارزه‍ی پیگیر ِ متشکل و مستقل با تمامی قدرت‌های اقتصادی- سیاسی- فرهنگی موجود که با نام دموکراسی لیبرالی یا مذهب یا هر نام پرطمطراق دیگری، بردگی و فرودستی زنان را توجیه می‌کنند.» این راه سخت و ناهموار را جنبش زنان، با همه‍ی توان ذهنی و عملی خود پیموده و خواهد پیمود.
شرایط برای زنان در کشورهایی مثل ایران به گونه‌ای متفاوت‌تر و وحشیانه‌تر رقم خورده است. ترویج نگاه ِ به شدت مردسالارانه به زن به عنوان ابزاری صرفا جنسی که مردان یا از آن بهره جنسی می‌برند و یا در مقام پدر و برادر و همسر حافظ عفاف و عصمت آنان هستند؛ هر آینه زنان را با خطر تجاوز و قتل‌های ناموسی و محرومیت‌های گوناگون در عرصه‌های اموزشی، شغلی و اجتماعی مواجه می‌کند. جمهوری اسلامی با فریبکاری در ترویج و بسط این نگاه از طریق کتاب‌های آموزشی و رسانه‌های عمومی بخشی از جامعه، اعم از زنان و مردان را با این جریان واپس‌گرا همسو کرده است. لذا زنان به ناچار باید در دو سنگر مبارزه را به پیش ببرند: سنگر خودی‌ها و حکومتی‌ها. جنبش زنان ایران امیدوار است که بتواند با کسب همدلی و همراهی خودی‌ها به همراه آنان بساط نظام مبتنی بر تمایز طبقاتی، جنسی، نژادی، مذهبی و قومی ِ جمهوری اسلامی ایران را برچیند.
اما ما به عنوان بخشی از جنبش چپ زنان ایران معتقدیم که هر حرکتی برای نائل شدن به مقصود باید اولا خواسته‌ها و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را به وضوح طرح نماید و ثانیا ابزار رسیدن به این اهداف را از پیش تعیین کند. به نظر ما توجه به این دو محور اساسی باعث می‌شود که جنبش‌های گوناگون اعم از کارگران، دانشجویان، زنان، کارمندان، روستائیان و ... از سینه زدن زیر عَلم هر مدعی ِ رهبری پرهیز کنند که نتیجه‌ای جز سرخوردگی و هدر رفتن نیروها نخواهد داشت، آنچنان که در خیزش سال ٨٨ اتفاق افتاد.
به همین دلیل ما، «زنانی دیگر»، هشت مارس، روز جهانی زن، را مناسبتی به جا برای طرح مطالبات حداکثری و حداقلی خود می‌دانیم. ما معتقدیم تا محو کامل نظام مالکیت خصوصی، استثمار و از بین رفتن هرگونه سلطه‍ی طبقاتی، جنسیتی ، مذهبی، قومی، نژادی وغیره، نه زنان که هیچ‌یک از آحاد جامعه به رهایی نخواهند رسید. مطالبات حداکثری ودراز مدت زنان در واقع زمانی به دست خواهد آمد که در روندی طولانی هرگونه مناسبات مبتنی برتبعیض، استثمار، سلطه، تحمیق وتحقیر از بین برود. زنان به واقع زمانی آزاد خواهند شد که همه انسان‌ها آزاد شده باشند.
بنابراین و با آگاهی کامل از هدف ِ درازمدت خود، اولین گام برای رسیدن به مطالباتمان را سرنگونی نظام دیکتاتوری و ضدانسانی جمهوری اسلامی می‌دانیم . ابزار ما برای رسیدن به مطالباتمان نه پیروی از رهبران مردم فریب و دغلکار، بلکه تشکل‌های مردمی است. این تشکل‌ها از بطن جامعه،از میان مردم و توسط خود مردم ایجاد شده و می‌شود و تا رسیدن به اهداف نهایی خود به مبارزه ادامه خواهند داد. بدیهی است که مطالبات زنان نیز همسو ودر راستای مطالبات عمومی طرح شده و تعمیق خواهد یافت. پس از سرنگونی جمهوری اسلامی، مطالبات حداقلی ما «زنانی دیگر» به شرح زیر است، جای تردید نیست که ما مبارزه را برای رسیدن به مطالبات حداکثری خود که همانا محو کامل هرگونه سلطه و استثمار است ادامه خواهیم داد.

۱. جدایی دین از دولت
۲. لغو تمامی قوانین مبتنی بر تبعیض جنسیتی ، ازجمله قوانین مبتنی برشرع وعرف، درقانون اساسی ، قوانین مدنی ، شهروندی ، قوانین استخدامی ، قانون کار و هرگونه قانون، آیین‌نامه و دستورالعملی که مبتنی بر مردسالاری و پدرسالاری است و ایجاد فرصت‌ها و حقوق برابر برای زنان و مردان در تمامی عرصه‌های عمومی و خصوصی
٣. لغو حجاب وهرگونه پوشش اجباری و تامین آزادی زنان بر بدن خود، ازجمله آزادی سقط جنین تحت پوشش بیمه رایگان؛ آزادی زنان در انتخاب نوع رابطه‍ی جنسی و مبارزه‍ی فرهنگی در جهت شکستن تابوهای ارتجاعی موجود و آموزش روابط جنسی سالم در مدارس و دانشگاه‌ها
۴. آزادی ایجاد تشکل‌های زنان در تمامی عرصه‌ها و حوزه‌ها
۵. تدوین قوانینی برای تنبیه و مجازات کسانی که اقدام به خشونت علیه زنان و کودکان می‌کنند وتامین امداد فوری به قربانیان خشونت و ایجاد خانه‌های امن برای زنان و کودکانی که مورد خشونت واقع شده و یا از خانه فرار کرده‌اند.
۶. لغو بردگی جنسی و پورنوگرافی و تامین شغل و زندگی مناسب برای کارگران جنسی، مبارزه با قاچاق جنسی زنان و کودکان
۷. لغوهرگونه تفکیک جنسیتی در عرصه‌ها و نهادهای مختلف اجتماعی؛ اقتصادی، فرهنگی، آموزشی با هر توجیه و بهانه‌ای، ایجاد تغییرات اساسی در محتوای کتاب‌های آموزشی و برنامه‌های فرهنگی و هنری در جهت حذف بن‌مایه‌های انقیاد و سرسپردگی و اطاعت در زنان و رواج خشونت علیه آنان، زدودن فرهنگ مردسالارانه از گفتار، نوشتار ورسانه‌ها در عرصه‌های مختلف، گنجاندن ماده درسی برابری جنسیتی در برنامه‌های آموزشی مقاطع مختلف تحصیلی؛ ایجاد واحدهای مطالعات زنان در دانشگاه‌ها و مبارزه فرهنگی با باورهای مبتنی بر تبعیضات جنسیتی در جامعه و مجازات هرگونه مثله دختران
٨. پذیرش رسمی روز ٨ مارس به عنوان روز جهانی زن و برگزاری مراسم و طرح مطالبات زنان در این روز؛ اجرای مصوبات کنفرانس‌های جهانی در مورد حقوق زنان از جمله کنوانسیون رفع تبعیض از زنان و...
۹. برنامه‌ریزی جدی و اساسی برای مبارزه با فقر؛ بیکاری و گرانی
۱۰. تامین رفاه در محل کار و زندگی ازجمله غذای مجانی و سرویس‌های ایاب و ذهاب و بازنشستگی مناسب با تورم برای شاغلین؛ ایجاد مهدکودک وشیرخوارگاه، آشپزخانه‌های عمومی برای تامین اوقات فراغت، بیمه رایگان و حقوق بیکاری مناسب با تورم؛ سوادآموزی رایگان برای تمامی زنان اعم از شاغل و غیرشاغل
۱۱. ممنوعیت کار کودکان و تامین حقوق آنان بر اساس معاهدات بین المللی و ادغام این معاهدات در قوانین کشوری؛ اصلاح قانون سن مسئولیت کیفری مطابق با پیمان جهانی حقوق کودک؛ به رسمیت شناختن حقوق برابر برای کودکان متولد شده در خارج از چارچوب خانواده و...
۱۲. طرح و پی‌گیری برنامه‌هایی عملی در جهت رفاه و ارتقای موقعیت، اشتغال، سواد‌اموزی و ‌بهداشت و درمان رایگان، بیمه بیکاری و مشکلات و نیازهای ویژه‍ی زنان روستایی، ملیت‌ها و پیروان ادیان دیگر.
۱٣. برنامه‌ریزی و تدوین قوانینی جهت حفظ محیط زیست و مبارزه با آلودگی‌ها و صدمات وارده به محیط زیست وتنبیه و مجازات مسببان این صدمات و آلودگی‌ها.
بدیهی است که این مطالبات فقط با حضور فعال و حمایت فعال خود ِ زنان دست یافتنی خواهد بود.

٨ مارس را به روز یادگیری و فراگیر کردن درس‌های خیزش‌های انقلابی خود وجهان تبدیل کنیم!
٨ مارس را به روز همبستگی با جنبش‌های منطقه و جهان تبدیل کنیم!
٨ مارس را به روز مبارزه برای بلند کردن پرچم انقلابی «سرنگون باد رژیم ضد زن جمهوری اسلامی» تبدیل کنیم!

زنانی دیگر
٨ مارس ۲۰۱۱ (۱٨ اسفند ۱٣۹۰) 





اخبار روز: 
قوه قضایی گوش به فرمان دستگاه امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی برای بی دفاع کردن مردم در برابر ستم بارگی روز افزون ولایت فقیه شمار بسیاری از وکلای آزادیخواه و عدالت ¬¬پژوه را در بند کشیده است. واقعیت آنست که نه تنها این وکلای شرافتمند را از حقوق فردی و اجتماعی شان محروم کرده است، بلکه به این وسیله می خواهد صدای عدالت را خاموش سازد و مردم را از شناخت و ازپیگیری حقوقشان محروم و مایوس کند .
محکومیت ۱٨ساله وتبعید وکیل آزادیخواه وشرافتمند آقای عبدالفتاح سلطانی مایه ننگ رژیم جمهوری اسلامی و ظالمانه ترین حکمی است که دستگاه قضای ولایت پس از کودتای انتخاباتی سال ۱٣٨٨ صادر کرده است. آقای سلطانی اضافه بر دارا بودن همه ی صفات نیک یک انسان آزادیخواه_ یار و یاور و مدافع کارگران نیز بود و در دفاع از کارگران در بند وقتی از او کمک خواسته می شد درنگ نمی کرد. جا دارد به هر شکل و شیوه ی ممکن از این وکیل شرافتمند و انسان نیک روزگار تقدیر و حمایت صورت گیرد. این وظیفه همه گروه ها و نهاد ها ی کارگری است .
دفاع از وکلای زندانی دفاع از عدالت و آزادی و دموکراسی است . وکلای زندانی همواره بر حقوق اساسی مردم در برابر مظالم ایستادگی کرده¬اند و به شیوه دادرسی نظام قضایی جمهوری اسلامی انتقادهای اصولی و مبتنی بر موازین حقوق بشری داشته و دارند. وکلای زندانی برحق مردم در داشتن وکیل اختیاری و وجود محاکم با حضور هیات منصفه اصرار ورزیده اند. این انسان های شرافتمند به موکلین خود راه های دفاع قانونی را براساس مبانی حقوق بشری و اصول موجود در قوانین ایران را یادآور شده اند.
بزرگ¬ترین اتهام وکلای زندانی رژیم ولایت فقیه ایجاد کانون مدافعان حقوق بشری است که نه تنها جرم نیست بلکه فراهم کردن امکانات برای گشودن راه های جلوگیری از جرم های سازمان یافته مافیای قدرت است که به شیوه های گوناگون از قتل های زنجیره ای گرفته تا شکنجه و آزارو تجاوز در تباه کردن حقوق مردم پافشاری می کنند.
تجاوز به حقوق وکلای شرافتمند کانون مدافعان به بهانه های واهی تجاوز به حقوق مردم و بردن عدالت به مسلخ است انجمن کارگری دموکراسی¬خواه از همه مردم می¬ خواهد تا از همه راه ها و شیوه ها و با همه امکانات موجود به دفاع از این مدافعان عدالت برخیزند . ما همگان را به اعتراض گسترده و پیگیر تا آزادی همه وکلای زندانی فرا می خوانیم.

انجمن کارگری دمکراسی خواه
۱۶/۱۲/۱٣۹۰



آقای اوباما در اولین کنفرانس خبری خود در سال جدید میلادی از مخالفانش خواست فراموش نکنند که جنگ چه هزینه هایی دارد.
باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا شرایط سوریه را "دردآور" خواند اما تاکید کرد که دخالت یک جانبه نظامی آمریکا در این زمینه اشتباهی بیش نخواهد بود.
آقای اوباما گفت بشار اسد رییس جمهوری سوریه مثل باقی دیکتاتور ها سقوط خواهد کرد اما تلاش آمریکا این است که با منزوی کردن سوریه به این هدف برسد.
روز سه شنبه گزارش های بیشتری از تلفات در درگیری های سوریه رسید.
جامعه بین المللی کماکان بر سر سوریه اختلاف نظر دارد.
سازمان ملل متحد می گوید از آغاز ناآرامی ها در سوریه تا کنون بیش از ۷۵۰۰ نفر کشته شده اند.

خواسته مک کین

آقای اوباما در اولین کنفرانس خبری خود در سال جدید میلادی از مخالفانش خواست فراموش نکنند که جنگ چه هزینه هایی دارد.
او مقایسه سوریه و لیبی را نادرست خواند و گفت بحران سوریه بسیار پیچیده تر است.
باراک اوباما گفت: "در مورد لیبی که بعد از چند ماه ناآرامی، شورشی ها با حمایت حملات هوایی ناتو توانستند معمر قذافی را سرنگون کنند، آمریکا حمایت کامل منطقه را با خود داشت."
رییس جمهوری آمریکا گفت: " این که تمام این مشکلات را می توانیم با اعزام نیروی نظامی حل کنیم نه در گذشته درست بوده و نه امروز درست است."
وی افزود: " ما باید با این نگاه مسائل را ببینیم که چه کاری می تواند موثر باشد و کدام کار با منافع امنیتی ما سازگار است."
روز دوشنبه سناتور جان مک کین، رقیب باراک اوباما در انتخابات سال ۲۰۰۸ خواهان حمله هوایی علیه نیروهای دولت سوریه شد.
نیروهای امنیتی سوریه کماکان به حملات توپخانه ای خود علیه شهرهایی که در دست شورشیان است ادامه می دهند و بشار اسد رهبر سوریه گفته به مبارزه با "تروریسم" ادامه خواهد داد.
گزارش ها حاکی از آن است که یک پسربچه و ۵ سرباز در حملات نیروهای سوریه به شهر هراک که پایگاه ارتش سوریه آزاد است کشته شده اند.

محرومیت از کمک رسانی

کمیته هماهنگی محلی که شبکه ای از فعالان سیاسی سوریه است می گوید روز سه شنبه ۳۵ نفر به دست نیروهای دولت سوریه در بخش های مختلف این کشور کشته شدند.
در این میان ۲۳ نفر که ۱۳ نفرشان اعضای یک خانواده بوده اند در حمص کشته شده اند. گفته می شود اعضای این خانواده به ضرب چاقو و به دست نیروهای امنیتی و شبه نظامیان هوادار دولت در منطقه بابا عمرو کشته شده اند.
کمیته بین المللی صلیب سرخ و حلال احمر سوریه هنوز اجازه ورود به بابا عمرو را پیدا نکرده اند.
آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد می گوید بیش از ۱۵۰۰ نفر که اغلب آنها زنان و کودکانی از حمص و یا اطراف آن هستند برای فرار از خشونت ها از مرز گذشته و وارد لبنان شده اند.
قرار است روز چهارشنبه والری آموس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امداد رسانی وارد سوریه شود.
خانم آموس گفته هدفش این است که از تمام طرف های درگیر بخواهد که به عملیات امدادرسانی اجازه تام و تمام بدهند تا امدادرسانان بتوانند زخمی ها را از مناطق درگیری خارج کنند و مایحتاج اولیه را به نیازمندان برسانند.
آمریکا می گوید پیش نویس قطعنامه تازه ای درباره سوریه را به شورای امنیت ارائه خواهد کرد.
نمایندگان ۵ عضو شورای امنیت روز سه شنبه در مقر سازمان ملل متحد با نماینده مراکش که کشورهای عرب را نمایندگی می کرد ملاقات و گفتگو کردند.
چین و روسیه دو قطعنامه پیشین شورای امنیت را وتو کردند و گفت این قطعنامه ها منصفانه نبوده و تنها از دولت خواسته که حملات خود را متوقف کند.
روسیه اعلام کرده که موضعش با انتخاب ولادیمیر پوتین به ریاست جمهوری تغییر نکرده است.




در حالی که میت رامنی نامزد جمهوری خواه در سرمقاله ای در روزنامه واشنگتن پست از برخورد با ایران در صورت پیروزی اش در انتخابات نوشته باراک اوباما و سناتور جان کری از حزب دموکرات جمهوری خواهان را به "پرگویی بیهوده درباره جنگ" متهم کرده اند.
باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، روز سه شنبه با انتقاد از مخالفانش در حزب جمهوریخواه گفت که وقتی آنان "به راحتی از جنگ با ایران صحبت می کنند،" بدان معناست که آنها خیلی مسوولیت پذیر نیستند.
آقای اوباما گفت "اگر این آقایان الان می خواهند وارد جنگ شوند باید به مردم آمریکا بگویند که چرا جنگ لازم است و تبعات چنین جنگی چه خواهد بود."
او گفت که اعتقاد دارد دیپلماسی هنوز در مورد ایران کارساز است و به نفع همه طرفین است که مسئله تحقیقات هسته ای ایران بدون توسل به جنگ حل و فصل شود.
او همچنین گفت آمریکا اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح اتمی دست یابد.اما جهان علیه حکومت ایران متحد است و تحریمهای اعمال شده علیه آن کشور کارساز بوده اند.
میت رامنی که از حزب جمهوری خواه برای نمایندگی محافظه کاران در انتخابات ریاست جمهوری با هم حزبی هایش رقابت می کند روز گذشته در سرمقاله ای در روزنامه واشنگتن پست با انتقاد ار رویکرد باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نوشت: "یا آیت الله های ایران پیام ما را ( برای دست کشیدن از برنامه هسته ای) می گیرند و یا اینکه عزم قاطع آمریکایی به آنها درسی دردناک خواهد آموخت."
در همین حال سناتور جان کری، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از حزب دموکرات با انتقاد شدید از میت رامنی گفت: "آقای فرماندار بهتر است به جای لفاظی در روزنامه با رییس جمهوری آمریکا بحث کند و حرف هایش را مستند به واقعیات کند. اگر قرار باشد همانطور که مردم آمریکا می خواهند ما از مجهز شدن ایران به بمب هسته ای جلوگیری کنیم، باید مانند یک دولت مرد عمل کنیم و نه یک نامزد انتخاباتی. باید دقیقا بدانیم چه دستاوردهایی داشته ایم و چه کارهای نکرده ای باقی مانده است."
جان کری در بیانیه ای در صحن سنای آمریکا میت رامنی را تلویحا به عدم صداقت و بی مسئولیتی متهم کرده و از سیاست باراک اوباما در قبال ایران شدیدا حمایت کرده است.




خروج کارگران چین از سوریه

بیشتر کارگران چینی که در سوریه فعالیت می‌کردند به کشورشان باز گشته‌اند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس چین کارگران خود را که در سوریه فعالیت می‌کردند به‌دلیل شرایط ناهنجار کنونی در این کشور به کشورشان برگردانده است.
شن دمینگ، وزیر بازرگانی چین در این باره در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز چهارشنبه (۱۷ اسفند / ۷ مارس) اعلام کرد که هنوز ۱۰۰ شهروند چینی در سوریه باقی مانده‌اند که اجرای طرح‌های این کشور را در سوریه به عهده دارند.
وزیر بازرگانی چین در ادامه گفت در صورتی که امنیت در سوریه برقرار شود، کارگران چین بار دیگر به این کشور بازخواهند گشت و به کار خود در سوریه ادامه خواهند داد.


انفجار بمب مغناطیسی در دهلی‌نو پلیس هند برای نخستین فردی را در ارتباط با حمله تروریستی به دیپلمات‌های اسرائیلی در دهلی‌نو بازداشت کرد. فرد مظنون روزنامه‌نگار و دارای تابعیت هندی است. اسرائیل ایران را مسئول حملات تروریستی در هند می‌داند.
پلیس هند در ارتباط با حمله تروریستی به دیپلمات‌های اسرائیلی در دهلی‌نو فردی را دستگیر کرده است. مقامات امنیتی هند در روز چهارشنبه (۷ مارس/۱۷ اسفند) گفتند که فرد مظنون سیدمحمد کاظمی نام دارد و روزنامه‌نگاری۵۰ ساله با تابعیت هندی است. به گفته مقامات هندی ظاهراَ وی تا کنون برای یکی از رسانه‌های ایرانی مشغول به کار بوده است. اما هنوز بدرستی معلوم نیست که وی برای چه رسانه‌ا‌‌ی سرگرم کار بوده است.
این نخستین دستگیری پس از انفجار بمب در ۱۳ فوریه ۲۰۱۲ در نزدیکی سفارت اسرائیل در دهلی‌نو است. در این انفجار یک دیپلمات اسرائیلی به شدت مجروح شد. دیپلمات مجروح همسر رایزن نظامی اسرائیل در هند نیز بوده است.
پس یک رشته فعالیت‌های تروریستی در کشورهای مختلف، مقامات اسرائیلی اقدامات تروریستی در گرجستان، هند و تایلند را به ایران نسبت دادند. در تایلند نیز تا کنون چند ایرانی در ارتباط با فعالیت‌های تروریستی بازداشت شده‌اند. مقامات رسمی ایران هرگونه دخالت در این فعالیت‌های تروریستی را تکذیت کرده‌اند.
سخنگوی پلیس هند گفت پس از بازرسی از منزل فرد مظنون مقامات امنیتی بر این نتیجه رسیدند که وی ارتباطی با حمله تروریستی اخیر داشته است. انفجار بمب مغناطیسی نه تنها سبب جراحت شدید این دیپلمات زن اسرائیلی شد، بلکه راننده و دو رهگذر (هر سه شهروندان هند هستند) را نیز مجروح کرد.
قرار است که محمد کاظمی در روز چهارشنبه در دادگاه تفهیم اتهام شود و پس از آن برای بار دیگر مورد بازجویی قرار گیرد. در گرجستان مقامات امنیتی موفق شدند که پیش از انفجار بمب آن را خنثی کنند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ایران را متهم به این فعالیت‌های تروریستی کرده است.
اتهامات اسرائیل و تکذیب ایران و حزب‌الله
از آنجایی‌که فعالیت‌های تروریستی در گرجستان و هند همزمان با سالگرد کشته‌شدن عماد مغنیه، فرمانده نظامی حزب‌الله لبنان صورت گرفته، این گمانه‌زنی نیز مطرح شده بود که حزب‌الله می‌تواند در پس این ترورها باشد.

شهروند ایرانی، یکی از مظنونان به فعالیت تروریستی در تایلند
اما حسن ‌نصرالله، رهبر حزب‌الله ضمن تکذیب این خبرها تاکید کرد که گروه وی در ترورهای اخیر هند و گرجستان نقشی نداشته و اصولاَ «حزب‌الله اعتقادی به ترور افراد غیرنظامی ندارد.»
در تایلند نیز چند ایرانی هنوز به اتهام فعالیت‌های تروریستی در بازداشت به سر می‌برند. حمله تروریستی در تایلند پیش از عملیات لو رفت، زیرا بمبی در منزل یکی از متهمان منفجر شد. بر اساس آخرین گزارش‌ها شمار افرادی که با هسته‌ی تروریستی بانکوک همکاری می‌کرده‌اند دست‌کم به هفت نفر می‌رسد. نیروهای امنیتی تایلند می‌گویند این هفت نفر همه شهروندان ایران هستند .از هفت متهم مرتبط با بمب‌گذاری در بانکوک تا کنون سه نفر بازداشت شده‌اند.
اسرائیل تاکید می‌کند که شباهت میان مواد منفجره بکارگرفته شده در تایلند با گرجستان و هند نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی در پشت هر سه ماجراست. ایران نیز متقابلاَ اسرائیل را مسئول ترور کارشناسان هسته‌ای خود می‌داند. هند یکی از خریداران مهم نفت ایران در آسیا به شمار می‌آید که در صورت درستی اتهامات مقامات اسرائیلی به ایران می‌تواند بر روابط تهران و دهلی‌نو تاثیری منفی بگذارد.



سازندگان خودرو و تولیدکنندگان لوازم جانبی اتومبیل در ماه مارس هر سال در ژنو گرد هم می‌آیند تا تازه‌ترین محصولات خود را به نمایش بگذارند. خودرویی از جنرال موتورز به‌عنوان خودروی سال ۲۰۱۲ برگزیده شده است.
هشتاد و دومین نمایشگاه خودرو ژنو از هشتم تا هجدهم مارس (۱۸ تا ۲۸ اسفند) میزبان علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران صنعت خودروست. پیش‌بینی می‌شود که ۷۰۰ هزار بازدیدکننده از نمایشگاه ۲۰۱۲ دیدن کنند. ۱۸۰ محصول برتر اروپایی و جهانی در انتظار مهمانان هستند.
خودروی شخصی و فن‌آوری‌های جانبی آن همچون همیشه بخش بزرگی از فضای نمایشگاه ژنو را به خود اختصاص داده است. تازه‌ترین محصولات کلاسیک (با موتورهای بنزینی و دیزلی) و خودروها با "موتورهای سبز" که سال‌هاست در محوریت رقابت صنعت‌گران قرار گرفته‌اند، در ژنو عرضه خواهند شد.

لوگوی نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲
در مقابل درب اصلی ورودی نمایشگاه سال جاری بخشی در نظر گرفته شده که بازدیدکنندگان می‌توانند در آنجا خودروهای "سبز" تولیدکنندگانی چون مرسدس بنز، فورد، رنو و سیتروئن را به صورت مجانی آزمایش کنند.
تمام خودروسازان بزرگ جهان، اسپرت‌کاران و فعالان در بخش تیونینگ، شماری از نام‌آورترین طراحان خودرو و سازندگان لوازم جانبی، محصولات خود را در غالب ۲۶۰ غرفه در هفت سالن (در فضایی به مساحت ۱۱۰ هزار متر مربع) به نمایش می‌گذارند.
نگاهی برخی از محصولات جدید
• ولوو با کیسه‌ی هوای عابر پیاده
ولوو با "V40" به ژنو آمده است. ولوو قدرت مانور این مدل را در مقایسه با مدل‌های پیشین خود بهبود بخشیده و طراحی داخلی و صندلی‌های بسیار راحتی به آن افزوده است. ایمنی که یکی از خصوصیات اصلی ولوو است در این مدل نه تنها برای سرنشینان خودرو که برای عابران پیاده هم در نظر گرفته شده است.
ولوو "V40" را با کیسه‌ی هوای عابر پیاده به ژنو آورده است. در صورت برخورد این اتومبیل با عابر پیاده کیسه‌ی هوای بیرونی روی شیشه‌ی جلو و ستو‌ن‌های جلو را می‌پوشاند و از شکستگی سر و گردن عابر جلوگیری می‌کند. این سیستم آپشن نیست و بر روی تمام ولووهای "V40" نصب می‌شود. اخطاردهنده‌ی خروج از لاین، سیستم کمک پارک و سامانه‌ی تشخیص تابلوهای راهنمایی و رانندگی و دیگر تجهیزات ایمنی نیز در این محصول وجود دارند.


فیات پونتو
این محصول که در ماه مه سال جاری به تولید انبوه می‌رسد با موتورهای بنزینی (۱۵۰ تا ۲۵۴ اسب بخار) و دیزلی (۱۱۵ تا ۱۷۷) اسب بخار به بازار عرضه خواهد شد.
• فیات پونتو با چند تغییر
فیات سپرها، جلوپنجره و چراغ‌های جلوی پونتو را اندکی دستکاری و طراحی داخل را هم تغییر داده است.
بیشترین تغییرها اما در موتور صورت گرفته است. یک موتور کوچک دو سیلندر به نام "توین ایر" که تنها ۹۰۰ سی‌سی حجم دارد با سوزندان تنها ۲/ ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ۸۵ اسب بخار توان و حداکثر ۱۴۵ نیوتن‌متر گشتاور برای پونتو به ارمغان خواهد آورد.
قیمت این خودرو با موتور توین ایر حداقل ۱۷ هزار یورو اعلام شده است.
• فراری کالیفرنیا، بازده بیشتر و وزن کمتر
فراری صفر تا صد سری جدید "کالیفرنیا" را ۲/ ۰ ثانیه کاهش داده و به ۸/ ۳ ثانیه رسانده است. مهندسان این شرکت ایتالیایی بازده موتور جدید را ۲۲ درصد بالا برده و به ۴۹۰ اسب بخار رسانده‌اند. همزمان با تغییراتی در ساختار بدنه آلومینیومی وزن خودرو خالی ۳۰ کیلوگرم کاهش یافته است.


فراری "کالیفرنیا" "کالیفرنیا"ی جدید با وجود تغییرات یادشده از پایداری بالایی برخوردار است. سازندگان با وجود این و در صورت درخواست مشتری مجموعه‌ای به نام "Handling Speziale" را به تجهیزات خودرو اضافه می‌کنند که پایداری اتومبیل را باز هم بالاتر می‌برد. با استفاده از این افزونه اتومبیل به فرمان تغییر مسیر از سوی راننده هم ۱۰ درصد حساس‌تر می‌شود.
کمک‌فنرهای مغناطیسی فراری "کالیفرنیا" به حسگرهای تنظیم‌کننده‌ی پایداری بهتر واکنش نشان می‌دهند. با این حساب از یک سو قدرت مانور افزایش می‌یابد و از سوی دیگر سرنشینان در هنگام حرکت خودرو در سرعت‌های پایین راحتی بیشتری حس می‌کنند.
فراری کالیفرنیا را می‌توان به قیمت دست‌کم ۲۱۸ هزار و ۲۰۰ یورو در سوئیس سفارش داد.
خودروی سال ۲۰۱۲
در سال جاری برای نخستین بار مسابقه‌ی گزینش "خودروی برتر سال" در آستانه‌ی نمایشگاه ژنو برگزار شد. حدود نیم قرن است که دست‌اندرکاران مجله‌های خودرو اتومبیل سال را برمی‌گزینند. محصولاتی به رقابت راه می‌یابند که دست‌کم ۵ هزار دستگاه از آنها در دست‌کم ۵ کشور اروپایی فروخته شده باشد.


اپل آمپرا، خودروی برتر سال ۲۰۱۲
۵۹ روزنامه‌نگار حوزه‌ی خودرو از ۲۳ مجله اروپایی فینالیست‌های رقابت ۲۰۱۲ را برگزیدند. اپل آمپرا که در بازارهای مختلف با نام‌های هولدن ولت، واکسهال آمپرا یا شورلت وُلت نیز به فروش می‌رسد، گوی سبقت را از رقیبان ربود.
این خودرو پس از گذراندن انواع آزمایش سیتروئن "دی اس ۵"، فیات پاندا، فورد فوکوس، تویوتا یاریس، فولکس‌واگن "Up" و رنجرور اِوُک را پشت سر گذاشت.
آمپرا خودرویی خانوادگی با پیشرانه‌ی الکتریکی است که به شارژر باتری مجهز شده است. راننده‌ی این خودرو عملا نگرانی‌ای از ماندن در میانه‌ی راه ندارد. سازندگان آمپرا این ویژگی را مهمترین عامل پیروزی محصول خود بر رقیبان می‌دانند.
تناسب قیمت با محصول، نوآوری‌ها، امنیت، کیفیت، طراحی و سازگاری با محیط زیست، از جمله معیارهای گزینش خودروی برتر سال هستند.



رئیس جمهور آمریکا از دولت اسرائیل خواست که برای تأثیر تحریم‌ها علیه ایران، مهلت بیشتری بدهد. مقامات نظامی آمریکا به اسرائیل اطمینان دادند که این کشور را در برابر حمله احتمالی تنها نخواهند گذاشت.
در آخرین مرحله دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از ایالات متحده، مقامات نظامی آمریکا، ضمن پشتیبانی از سیاست دولت اوباما مبنی بر ادامه مذاکره با جمهوری اسلامی، بر حمایت نظامی از اسرائیل تأکید کردند.
"لئون پانه‌تا" وزیر دفاع ایالات متحده اظهار داشت در صورتی که راه‌های دیپلماتیک در مقابله با تهدید هسته‌ای ایران به شکست بیانجامد، آمریکا به "اقدامات دیگری" دست خواهد زد. او با جدیت تکرار کرد: «اگر گزینه‌های دیگر به نتیجه نرسد، ما حتما وارد عمل خواهیم شد.»

سخنرانی اوباما در همایش "ایپک"
آقای پانه‌تا که روز سه‌شنبه (۶ مارس) در همایش سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، "ایپک"، سخن می‌گفت، بر حمایت آمریکا از اسراییل تاکید کرد. وی افزود آمریکا خود را متعهد می‌داند که برتری نظامی اسرائیل بر هر کشور یا ائتلافی از کشورها که قصد حمله داشته باشند، تأمین گردد.
پیش از سخنرانی پانه‌تا، سه تن از رقیبان اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آینده، بر عزم خود مبنی بر حمایت فعال و قاطع از اسرائیل تأکید کردند. میت رامنی، از کاندیداهای اصلی حزب جمهوری‌خواه، اوباما را به نرمی در برابر جمهوری اسلامی متهم کرد. او گفت که برای مقابله با ایران دیپلماسی کافی نیست و اگر او به ریاست جمهوری برسد از "توان نظامی ایالات متحده" نیز استفاده خواهد کرد.
در برابر این اظهارات، وزیر دفاع آمریکا از رئیس جمهور اوباما حمایت کرد و با اشاره به موفقیت عملیات قتل اسامه بن‌لادن در پاکستان، گفت که رئیس جمهور هرجا لازم باشد، از نشان دادن "قدرت" ابایی ندارد. او با تکرار سخن اوباما گفت: «امریکا بلوف نمی‌زند و در زمان مقتضی برای عمل آماده است.»
ضرورت تقویت حضور نظامی دریایی
ژنرال جيمز ماتيس، فرمانده نیروهای نظامی آمريکا در خاورميانه، روز سه‌شنبه در برابر کمیته خدمات نظامی در کنگره‌ی اين کشور اظهار داشت که برای مقابله با تهديدهای ايران لازم است حضور رزمناوهای آمریکایی و همچنين قابليت‌های دفاع موشکی در دريا تقویت شود.

رامنی و گینگریچ، رقبای جمهوری‌خواه اوباما خواهان سیاست تندتری در قبال ایران هستند
ژنرال جيمز ماتيس توضیح داد: «با توجه به تهديد موشک‌های بالستيک، راکت‌های دوربرد، مين‌ها، قايق‌های پرشتاب، موشک‌های کروز و زيردريايی ايران، ضرورت دارد که حضور و توانايی نيروی دريايی امریکا تقویت شود تا در این منطقۀ حساس، خطوط دريايی در امان بماند.»
کارل لوین، رئیس کمیته نظامی سنای امریکا، نیز با اشاره به تلاش ایران در توسعه زرادخانه موشکی خود، تاکید کرد که دفاع موشکی اسرائیل به کمک ایالات متحده تقویت شده و به این کشور اجازه می دهد که در برابر شدیدترین حملات احتمالی ایران مقابله کند.
اختلاف نظر بر سر ایران
باراک اوباما در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، کوشید او را متقاعد سازد که ایالات متحده نگرانی‌های اسرائیل نسبت به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را درک می‌کند، اما هنوز از حل بحران از راه مسالمت‌آمیز قطع امید نکرده است.
اوباما روز سه‌شنبه طی یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید، گفت که همچنان امیدوار است که فشارهای دیپلماتیک بتواند ایران را از ادامه برنامه هسته‌ای آن باز دارد. او گفت که تحریم های اقتصادی، رژیم ایران را زیر فشار شدید قرار داده است و باید مدتی صبر کرد تا تحریم ها اثر خود را به طور کامل نشان دهند. رئیس جمهور ایالات متحده گفت: «دنیا در برابر ایران متحد است و ایران از نظر سیاسی به انزوا افتاده است.»
او بار دیگر تأکید کرد که ایالات متحده اجازه نمی‌دهد که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. او گفت که به اعتقاد او، که بسیاری از مقامات اطلاعاتی نیز آن را تائید کرده‌اند، هنوز می‌توان ایران را به عقب‌نشینی از برنامه هسته‌ای‌اش وادار کرد.
نتانیاهو در دیدار با مقامات امریکایی و همچنین در گفت‌وگو با رسانه‌های جمعی آشکارا گفت که اجازه نمی‌دهد "مردم اسرائیل زیر وحشت نابودی" زندگی کنند. او تأکید کرد که اسرائيل دفاع از منافع حیاتی و موجودیت کشور را حق خود می‌داند.
"مخاطرات جنگ با ایران"
سفر نتانیاهو به امریکا برای شرکت در اجلاس "ایپک" با پیکار تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری که در ماه نوامبر انجام می‌گیرد، مصادف شد. مخالفان داخلی اوباما از حزب جمهوری‌خواه، در حمایت از سیاست رسمی اسرائیل از حمله نظامی به ایران حمایت می‌کنند.
اوباما در پاسخ به رقیبان سیاسی، به مخاطرات جنگ با ایران پرداخت و گفت که مخالفان او با هدف بهره‌برداری "تبلیغات انتخاباتی" به سادگی و غیرمسئولانه درباره جنگ صحبت می‌کنند. او در پاسخ به رقیبان سیاسی گفت که آنها جنگ را "بازی" تصور کرده‌اند، درحالیکه از مخاطرات و پیامدهای چنین برخوردی با مردم سخن نمی‌گویند.
اوباما در مورد سوریه گفت که اعمال خشونت رژیم سوریه علیه مردم این کشور، تأثرانگیز است. پرزیدنت اوباما گفت که رژیم این کشور مشروعیت خود را از دست داده و دیر یا زود سرنگون خواهد شد و این تنها "مسئله زمان است". اما او تأکید کرد که با دخالت نظامی در سوریه مخالف است. او گفت که ایالات متحده با کشورهای عربی در تماس است تا راه‌های دیگری برای فشار بیشتر بر حکومت بشار اسد یافت شود و از مردم سوریه حمایت بیشتری به عمل آید.

نتانیاهو در ادامه ملاقات با مقامات آمریکایی، روز سه‌شنبه (۶ مارس) با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، دیدار و گفت‌وگو کرد. او در این دیدار نیز از امکان حمله به پایگاه‌های هسته‌ای ایران سخن گفت.
نتانیاهو سفر خود را به ایالات متحده، به ویژه با "استقبال گرم نمایندگان کنگره" از سخنرانی او، بسیار موفقیت‌آمیز دانست. او گفت: «با این احساس به اسرائیل برمی‌گردم که می‌دانم ما در ایالات متحده دوستان خوبی داریم.»
دور تازه مذاکرات

رسانه‌های جمعی از قول آگاهان سیاسی گفته‌اند که پرزیدنت اوباما تلاش کرده است به نخست وزیر اسرائیل اطمینان دهد که خطر برنامه هسته‌ای ایران تا حدی نیست که به حمله‌ای شتابزده طی روزها، هفته‌ها یا ماه‌های آینده نیاز باشد. به نظر رئیس جمهور ایالات متحده هنوز می‌توان با گفت‌وگوی دیپلماتیک برای مناقشه هسته‌ای ایران راه حلی پیدا کرد.
در همین رابطه اوباما از آغاز دور تازه مذاکرات شش قدرت بزرگ با ایران حمایت کرده است. اوباما گفت که به ایران نباید فرصت تازه‌ای برای وقت‌کشی داد. او گفت که خیلی زود باید روشن شود ایران تا چه حد در ادامه مذاکرات جدیت دارد. آقای اوباما افزود: «مقامات ایرانی باید نشان دهند که به حل این بحران تمایل دارند و باید وظایف بین‌المللی و قانونی خود را انجام دهند.»
کاترین اشتون، سرپرست روابط خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد که او از طرف قدرت‌های بزرگ، گروه موسوم به ۵ + ۱ به نامه جمهوری اسلامی پاسخ مثبت داده است. به گفته خانم اشتون سعید جلیلی، سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایرانی، ماه گذشته طی نامه‌ای تقاضا کرده بود که دور تازه‌ای از مذاکرات ایران با قدرت‌های شش‌گانه شروع شود.
درباره مکان و زمان مذاکرات چیزی گفته نشده است. همچنین روز سه‌شنبه ایران اعلام کرد که به بازرسان "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" اجازه می‌دهد که از سایت نظامی پارچین بازرسی به عمل آورند.
شورای امنیت سازمان ملل تا کنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است که فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد و صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های اتمی خود را ثابت کند.
جمهوری اسلامی که هدف برنامه هسته‌ای خود را مسالمت‌آمیز می‌خواند، قطعنامه‌های شورای امنیت را رد کرده و به فعالیت‌های اتمی خود ادامه داده است.



رئیس‌جمهور افغانستان از محدود شدن حقوق زنان در این کشور حمایت می‌کند. شورای علمای افغانستان با انتشار بیانیه‌ای، خواستار جدایی زنان از مردان در محل کار و تحصیل و اجتناب زنان از سفر بدون محرم شرعی شده است.
حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان، در آستانه روز جهانی زن (هشت مارس) از اعلامیه "شورای علمای" که خواستار محدود شدن حقوق زنان است، حمایت کرد. حامد کرزای در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه (۶ مارس/ ۱۶ اسفند) در کابل، درخواست این شورا را مطابق با قوانین شریعت دانست.
رئیس‌جمهور افغانستان افزود: «شورای علما در اعلامیه‌شان اصول و ارزش‌های اسلامی را در نظر گرفتند که دیدگاه شرعی وطن ماست.» وی در ادامه تأکید کرد که مردم افغانستان ‌به این دیدگاه پایند هستند.

"در خلقت، مرد اصل و زن فرع است"

حامد کرزای در مراسم روزجهانی زن سال ۲۰۰۸ میلادی از فعالان حقوق زنان این کشور تقدیر می‌کرد
شورای علمای افغانستان با انتشار بیانیه‌ای خواستار جدایی زنان از مردان در محل کار و تحصیل و اجتناب زنان از سفر بدون محرم شرعی شده است. بیانیه این شورا که روز جمعه (۲مارس/ ۱۲ اسفند) صادر شده، در سایت دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان منتشر شده است.
در این بیانیه با اشاره به آیات یک و ۳۴ سوره النساء مرد در خلقت بشر "اصل و زن فرع" خوانده و تأکید شده است: «قوامیت از آن رجال است.»
شورای علمای افغانستان همچنین از زنان این کشور خواسته است به "مسئله تعدد زوجات" احترام بگذارند. این جمله برگرفته شده از آیه‌‌‌ای بحث‌برانگیز در قرآن است که تفاسیر گوناگونی از آن شده و به تفوق و استیلای مردان بر زنان اشاره دارد.
انتشار این بیانیه با انتقاد مدافعان حقوق زنان همراه شده است. منتقدان می‌گویند خواست مطرح شده در بیانیه شواری علما، مغایر با چهارچوب قانون اساسی افغانستان است. حسین سیرت خبرنگار دویچه‌وله در کابل گزارش می‌د‌هد که بیانیه شورای علما تعابیر بسیاری به همراه داشته است.
وی در این مورد به عنوان مثال به وضعیت زنان کارمند اشاره می‌کند و می‌گوید: «واضح است که روابط کارمندها همیشه با خودی‌ها نیست و می‌شود چنین برداشت کرد که در اغلب موارد همکاران نیز بیگانه‌اند و نباید زنان با آنها گپ بزنند.» او ادامه می‌دهد: «یا مثلاً زن بی کسی که شوهرش را از دست داده و مسئول اعاشه چند کودک است، نباید دنبال کار برود، زیرا در این صورت، او مجبور می شود با بیگانه‌ها گپ بزند.»
محدود شدن امکان فعالیت سیاسی و اجتماعی زنان
حسین سیرت همچنین به حضور زنان در عرصه سیاسی افغانستان اشاره می‌کند و می‌افزاید: «براساس اعلامیه شورای علمای افغانستان، اگر یک وزیر زن بخواهد برای یک جلسه کاری در کشوری سفر کند، باید ابتدا شوهر و یا یکی از محارم‌اش او را همراهی کنند و ثانیا، او چگونه می‌تواند با مقام‌هایی در یک جلسه صحبت کند که همه بیگانه‌اند. اصولاً یک وزیر همیشه کار و بارش با خانواده و آشناهایش نیست.»
وی تأکید می‌کند که بیانیه شورای علمای افغانستان عملاً کار زنان در خارج از چهار دیواری خانه را به صورت غیرمستقیم رد می‌کند.
حامد کرزای،‌رئیس‌جمهور افغانستان درحالی از این بیانیه حمایت کرده است که سخنگوی وزارت خارجه این کشور روز یکشنبه تأکید کرده بود: «حکومت افغانستان به تأمین حقوق زنان بر اساس قانون اساسی و تعهدات بین المللی‌اش در این ارتباط پایبند است».
جانان موسی در مورد این بیانیه گفته بود: «شورای علمای افغانستان منظماً مشورت‌های خود را به حکومت افغانستان و ریاست جمهوری ارائه می‌کند. دولت افغانستان به تعهدات خود در قبال حقوق بشر به شمول حقوق زنان افغانستان و تعهدات و مکلفیت‌های بین‌المللی افغانستان تعهد کامل دارد، البته در روشنایی و چهارچوب قانون اساسی افغانستان.»
حمایت حامد کرزای از محدود شدن حقوق زنان افغانستان نگرانی فعالان حقوق زنان را دوچندان کرده است. زنان افغانستان که دوران حکومت طالبان را تجربه کرده‌اند، نگران وضعیت خود پس از خروج نیروهای بین‌المللی از خاک این کشور تا سال ۲۰۱۴ میلادی هستند.
طالبان در دوران حکومت خود بر افغانستان، در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی، با تحصیل و هرگونه فعالیت خارج از خانه زنان مخالف بودند. در این دوران حجاب کامل همراه روبنده اجباری بود. دولت افغانستان از چندی پیش با هدف حفظ صلح و امنیت این کشور پس از نیروهای خارجی، گفتگو با نمایندگان طالبان را آغاز کرده است.




جايزه يک ميليون دلاری برای اطلاعات درباره مأمور ناپديد شده «اف.بی.آی» در ايران

ايالات متحده آمريکا برای هرگونه اطلاعاتی که زمينه ساز بازگشت امن، رابرت لوينسون، مأمور سابق پليس فدرال آمريکا (اف. بی. آی) به کشورش شود، مبلغ يک ميليون دلار پاداش تعيين کرده است.
 پرونده مفقود شدن مأمور «اف.بی.ای» در ايران، پنج سالی است که بازرسان پليس فدرال آمريکا را به خود مشغول کرده در حالی که تلاش ها برای يافتن سر نخی از او کماکان بی نتيجه مانده است. 
به نوشته سايت خبری «هافينگتون پست» جايزه فوق روز سه شنبه، ششم ماه ژوئن، در تازه ترين مرحله از تلاش وسيع «اف.بی.آی» برای يافتن محل نگهداری «رابرت لوينسون» اعلام شد.
اوايل سال جاری ميلادی، خانواده لوينسون فيلمی کوتاه را پخش کردند که واکنش های زيادی را در افکار عمومی به دنبال داشت اما منجر به يافتن هيچ سرنخی نشد. در اين فيلم روبرت لوينسون با ظاهری تکيده برای حفظ جانش التماس می کند.
رابرت لوينسون ۶۳ سال دارد و و در زمان ناپديد شدن در جزيره کيش به عنوان بازرس خصوصی کار می کرد. روز جمعه مصادف است با پنجمين سال ناپديد شدن مامور سابق اف بی ای.ايالات متحده تا کنون موفق به شناسايی آدم ربايان نشده، اما نشانه های به دست آمده حاکی از آن است که لوينسون جايی در طول مرزهای ايران، افغانستان و پاکستان نگهداری می شود
همسر رابرت لوینسون، مأمور سابق «اف بی‌آی» در آذرماه گذشته،یک نوار ویدئویی منتشر کرده که به گفته آن‌ها حدود یک سال پیش به دست آن‌ها رسیده است.

در این ویدئو «رابرت لوینسون» با ظاهری در هم شکسته از شرایط دستگیری و بازداشت خود سخن می‌گوید و از دولت آمریکا می‌خواهد که به وی کمک کند. «کریستین» همسر آقای لوینسون در مصاحبه با رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، گفت که از یک سال پیش و زمان ارسال این ویدئو برای این خانواده، ربایندگان یا زندانبان‌های وی با آن‌ها هیچ تماسی نگرفته‌اند.

دولت آمریکا پیشتر گفته بود که به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد رابرت لِوینسون، مأمور پیشین اف‌بی‌آی که در سفری به ایران ناپدید شده زنده است و «جایی در جنوب غرب آسیا» نگهداری می‌شود. وی همچنین از ایران خواست تا برای آزادی او به مسئولان آمریکایی کمک کند.



درخواست برای تقویت حضور نيروی دريايی آمريکا برای مقابله با تهديد ايران

ژنرال جيمز ماتيس، فرمانده نیروهای نظامی آمريکا در خاورميانه، روز سه شنبه در کنگره اين کشور گفته است، برای مقابله با تهديدهای ايران لازم است که حضور ناوها و همچنين قابليت های دفاع موشکی در دريا تقویت شود.
ژنرال جيمز ماتيس، رييس فرماندهی مرکزی «سنتکام» گفته است: «با توجه به تهديد موشک های بالستيک، راکت های دوربرد، مين ها، قايق های تندرو، موشک های کروز و زير دريايی ايران، نياز است تا حضور و توانايی نيروی دريايی قويتر شده تا از اين طريق خطوط دريايی در اين منطقه حياتی مورد حفاظت قرار گيرد.»
به گزارش رويترز، در حالی اين  فرمانده ارشد ارتش آمريکا خواستار پررنگ تر شدن حضور نظامی آمريکا در منطقه شده است که باراک اوباما، رييس جمهوری اين کشور، با رهبران اسرائيل  در واشينگتن ديدار کرده تا در خصوص تشديد تنش با ايران مذاکره کند.
همزمان با اين ديدار ها گمانی زنی ها در خصوص حمله احتمالی اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران افزايش يافته است.
بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل روز گذشته گفته بود که اسرائيل بايد بر «سرنوشت خود حاکم باشد» و وی اجازه نخواهد مردم «اسرائيل در سايه نابودی» زندگی کنند.
از سوی ديگر باراک اوباما، رييس جمهوری امريکا نيز از «پر حرفی» در خصوص حمله به ايران انتقاد کرده بود.
آقای اوباما روز گذشته گفته بود، هنوز فرصت برای حل مناقشه هسته ای ايران  از طريق ديپلماتيک وجود دارد.

توان سلاح های بيولوژيک و شيميايی سوريه
  طبق اين گزارش ژنرال ماتيس که با اعضای کميته امور تسليحاتی سنای امريکا سخن می گفت،  تصريح کرده است که سوريه  مقادیر «قابل توجهی» سلاح های بيولوژيکی و شيميايی و همچنین هزاران موشک شانه پرتاب دارد.
ژنرال ماتيس  می گويد، ايران در بخشی از وضعيت رو به وخامت در سوريه مقصر است.
فرمانده  نيروهای آمريکايی در خاورميانه اضافه کرده است: احتمال وقوع جنگ داخلی در سوريه در حال افزايش است.
ژنرال ماتیس با این حال گفته است: با گزینه های مشکلی برای حل و فصل  مساله  سوریه موجه ایم.
 سازمان ملل متحد نهم اسفند‌ماه اعلام کرد که در ۱۱ ماه گذشته بيش از هفت هزار و ۵۰۰ تن از شهروندان سوريه بر اثر خشونت های دولت حاکم کشته شده‌اند و تأکيد کرده است که روزانه «يکصد تن» از شهروندان سوريه، از جمله زنان و کودکان قربانی اين ناآرامی‌ها می‌شوند.




کهرم: وزارت نيرو به جای اينکه آب بفروشد سهم دریاچه ارومیه را بدهد

برنامه محيط زيست ملل متحد(UNEP) در گزارشی نسبت به پيامدهای خشک شدن درياچه اروميه هشدار داده است. ايجاد دهها سد، حفر دهها هزار چاه و همچنين خشکسالی را از دلايل روند خشک شدن درياچه اروميه برشمرده شده اند.
رادیو فردا در این زمینه با اسماعيل کهرم، استاد دانشگاه و کارشناس محيط زيست گفت و گو کرده و نظر وی را در خصوص عوامل اصلی خشک شدن تدريجی درياچه اروميه جويا شده است.

اسماعیل کهرم: آنچه در درياچه اروميه اتفاق افتاده، نتيجه عملياتی است که توسط انسان طراحی و اجرا شده است و اين عمليات نبايستی از روز اول اجرا می شد. از باب مثال، احداث ۳۶ بند سد بر روی رودخانه های مشروب کننده درياچه اروميه است.
درياچه اروميه حدود هفت ميليارد متر مکعب آب در سال دريافت می کرد که از اين هفت ميليارد حدود يک ميليارد متر مکعب آن را از طريق نزولاتی مانند باران و برف و تگرگ و غيره ، نيم ميليارد متر مکعب از طريق چشمه ها و آب های جاری سطحی و پنج و نيم ميليارد متر مکعب از طريق رودخانه ها تامين می شد.
اما ما با احداث سدهای متعدد ۳۶ گانه متاسفانه جلوی ورود پنج و نيم ميليارد متر مکعب آب را به اين درياچه گرفتيم.
وسعت درياچه ارومیه در روزهای خوش حدود پنج هزارکيلومتر مربع بود و ميزان آبی که در آن بود بالغ بر ۳۷ ميليارد متر مکعب بوده است ولی الان تقريبا چيزی از آن پهنه با عظمت آب ديگر وجود ندارد.
مسئله ديگری که در اين ميان موثر بود اين بود که ما درگير خشکسالی های ممتد شديم. به طوری که در برخی از سالها ميزان دريافتی نزولات مان در ايران به طور متوسط از ۲۵۰ ميلی متر در سال به ۱۲۰ ميلی متر تقليل پيدا کرد. يعنی نصف ميزان سال های عادی ما آب دريافت کرديم.
از سوی ديگر بررسی عکس های فضايی صحبت از حدود ۶۰ هزار چاه می کند که برخی از اينها به طور عميق يا نيمه عميق تا پايين می رود و به سفره آب زيرزمينی می رسد که از اين تعداد حدود ۲۳ هزار حلقه چاه به طور غير مجاز احداث شده است. عين اين مسئله در تالاب پريشان هم تکرار شده است که در آنجا حدود هزار و ۴۰۰ حلقه چاه وجود دارد که نيمی از آن غير مجاز است.
بايستی عرض کنم که وسعت اين درياچه در روزهای خوش حدود پنج هزارکيلومتر مربع بوده و ميزان آبی که در آن بوده بالغ بر ۳۷ ميليارد متر مکعب بوده است ولی الان تقريبا چيزی از آن پهنه با عظمت آب ديگر وجود ندارد.

آقای دکتر کهرم، مسئولان در ايران وعده داده اند که راهکارهايی را برای احيای مجدد درياچه اروميه يا دستکم جلوگيری از خشک شدن بيشتر آن در دست اقدام دارند. چه راهکارهايی برای جلوگيری از خشک شدن بيشتر اين درياچه و احيای مجدد آن وجود دارد؟
ملاحظه کنيد. دو سال پيش هيات دولت اتفاقا در اروميه بود که تعدادی از مردم رفتند و علاقه شان را به حيات اين درياچه ابراز کردند. برای هر آذربايجانی در ايران وجود درياچه اروميه يک نعمت است.
اين درياچه در زمان فردوسی هم به نام «چی چست و چی چسته و زر و طلا» و غيره نامگذاری شده است. و هميشه وجود داشته است. آذری ها و همه ايرانی ها و ترک های ترکيه و عراقی ها از وجود اين درياچه استفاده می برده اند.
در آن جلساتی که هيات دولت در اروميه تشکيل داد چهار راه حل پيشنهاد شد؛ يکی تامين آب از حوزه های ديگری مثل دريای مازندران و رودخانه ارس و زاب، دومی بهبود روش های کشاورزی به طوری که از آب پشت سدها کمتر برای کشاورزی استفاده شود.
در طول ۲۰ سال گذشته ميزان زمين های زير کشتی که از آب درياچه اروميه بهره برداری می کردند از حدود ۳۵۰ هزار هکتار به ۷۰۰ هزار هکتار افزايش پيدا کرد و در نتيجه در پی اين فرايند نياز به آب هم بيشتر شد.
سومين پيشنهاد هم بارور کردن ابرها بود که در سطح بسيار کوچک و به طور تجربی و آزمايشگاهی عملی است، ولی اينکه اين کار بتواند درياچه ای مانند درياچه اروميه را احيا کند، راهکار مناسبی نيست.
راهکار ديگری اين بود که از منابع آبی پشت سدها استفاده شود. مثلا دولت دستور داد که وزارت نيرو بيست و هفت دهم ميليارد متر مکعب آب در اختيار درياچه اروميه بگذارد از آب پشت سدها.
اگر ما بررسی کنيم انتقال آب از حوزه های مختلف از نظر تکنيکی و از بابت هزينه بسيار بسيار مشکل خواهد بود. ميزان آب دهی رودخانه زاب حدود ۶۰۰ ميليون متر مکعب است، کجا کفاف دهد اين باده ها به مستی ما؟
وقتی که درياچه اروميه در سال هفت ميليارد متر مکعب آب لازم دارد، ۶۰۰ ميليون متر مکعب رقمی نيست.
مسئله ديگر اين است که طبق قوانين بين المللی اگر ما تا ارديبهشت ماه آينده اقدام به بهره برداری از رودخانه زاب نکنيم، ديگر نمی توانيم اين کار را بکنيم چرا که اين رودخانه در ايران منشا می گيرد و به عراق می رود و اين بخشی از مقررات بين المللی است.
بنابر اين تنها راهی که می ماند اين است که بياييم و از آب پشت سدها از هر سد چيزی حدود ۲۰ درصد را در اختيار درياچه اروميه قرار بدهيم.
اين تنها راه عملی است، مشروط بر اينکه وزارت نيرو به جای اينکه آب را بفروشد و پول دربياورد به درياچه اروميه به چشم يک واحد بسيار مهم اقتصادی، کشاوری و زيست محيطی نگاه کند و سهم آب اين درياچه را از پشت سدها بپردازد.

با توجه به اقدامات و طرح هايی که در دستور کار دولت برای جلوگيری از خشک شدن بيش از پيش درياچه اروميه هست، هم اينکه وضعيت اين درياچه را شما چگونه می بينيد؟
وضع درياچه اروميه بسيار وخيم است. طبق يک قانون فيزيکی هر چقدر که ميزان آب يک درياچه کاهش پيدا کند، طبعا فضای عمومی درياچه زودتر گرم خواهد شد و تبخير نيز سريعتر خواهد شد. يعنی به زودی با فرا رسيدن بهار و تابستان، با کمال تاسف ميزان درجه حرارت به حدی خواهد بود که حجم بسيار بالايی از آب درياچه اروميه تبخير خواهد شد و در آن صورت ما به آب بيشتری برای نجات اين درياچه نيازمند خواهيم شد.
تعداد جزاير درياچه اروميه روزی روزگاری ۱۰۲ جزيره بود، الان بسياری از اين جزاير محو شده اند، به خصوص جزاير پايينی مثل دوقوزلر و جزاير نه گانه به کلی به خشکی پيوسته اند.
يعنی اصلا قيافه و شکل زيست محيطی و حجم و وسعت آب اين درياچه متاسفانه تغيير شکل پيدا کرده و اين درياچه مثل درياچه آرال به سوی مرگ پيش می رود.




مالک امپراتوری «ایکه آ» ثروتمندترين فرد اروپايی در جهان

اينگوار کامپارد، صاحب امپراتوری بزرگ «ايکه ‌آ» IKEA که نزديک به ۷۰ سال پيش کارش را آغاز کرد ثروتی نزديک به ۴۰ ميليارد دلار اندوخته است که او را در مقام ثروتمندترين فرد در اروپا قرار می‌دهد. به گزارش بلومبرگ، کامپارد يکی از پنج نفر اول ثروتمندان جهان به شمار می‌رود.
شاخص بيليونرهای بلومبرگ نشان می‌دهد که کامپارد با در اختيار داشتن شبکه‌ای از شرکت‌های قانونی که بيش از ۳۰ سال از تاسيس آنها می‌گذرد به اين ثروت دست يافته است. اين ارزيابی بر اساس گزارش مالی «ايکه ‌آ» فراهم شده است.
اين شرکت در سال ۲۰۱۱ چهار ميليارد دلار سود خالص کسب کرد در حالی که سود ناخالص آن ۱۵ ميليارد دلار و فروش آن نزديک به ۳۴ ميليارد دلار بود.
اين آمار با آمار مربوط به هشت شرکت آمريکايی از جمله تارگت کورپ، بد بث اند بياند، پی‌‌ير وان و ويم پلاست با مسووليت محدود که يک شرکت چند مليتی در بمبئی است و نيز شرکت مبلمان رويال در هنگ کنگ مقايسه شده است.
بلومبرگ با مقايسه ارزش روز و نقدينگی اين شرکت‌ها، ارزش ناخالص آنها، ميزان استهلاک و نسبت درآمد اين شرکت‌ها را نيز با يکديگر مقايسه کرده است. در اين مقايسه کوشش شده است شرکت‌هايی به بزرگی «ايکه ‌‌آ» و با ماهيت آن يعنی شرکت‌های فروش مبلمان مورد ارزيابی قرار گيرند.
کامپارد حاضر نشد شخصا در مورد اين گزارش اظهار نظر کند. پر هه گنس، سخنگوی شرکت اينگکا که يک شرکت هلندی  و صاحب نزديک به ۹۰ درصد فروشگاه‌های ايکه‌آ در جهان است گفت که اينگوار کامپارد علاقه‌ای به اندوختن مال ندارد و اين از ساختار مالکيت ايکه‌آ روشن است.
کامپارد در سال ۱۹۸۲ سهام ايکه‌آ خود را به بنياد نوآوری‌های معماری داخلی سپرد و هفت سال بعد بنياد ديگری تاسيس کرد و مالکيت نوآوری‌های ايکه‌آ را به اين بنياد سپرد.
خانواده کامپارد در سرمايه‌گذاری‌های خصوصی نيز شرکت دارند و يکی از سه پسر او با نام پتر کامپارد علاوه بر تصدی اين گونه سرمايه‌گذاری‌ها، صاحب چهار فروشگاه بزرگ زنجيره‌ای ايکه‌آ در آسيا است. ايکه‌آ بارها در طول دهه گذشته توسط مستندسازان و رسانه‌ها از جمله مجله «انکاونتر» موضوع بررسی کنجکاوانه قرار گرفته است.
کامپارد در دهه ۱۹۷۰ به دليل قوانين سختگيرانه مالياتی سوئد را ترک کرد. از ديگر ثروتمندان سوئد که اين کشور را به همين دليل ترک کردند هانس راوسينگ در سال ۱۹۸۰ بود.



از رشد «۴۵ درصدی» ازدواج کودکان تا کمبود ۹۰ درصدی مهدکودک

اعداد و ارقام بعضی اوقات حامل واقعیاتی شگفتی‌آفرین هستند. رادیو فردا نگاهی دارد به آمار و ارقامی که در روزهای اخیر در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند:

استان تهران برای جمعیت بیش از ۱۴ میلیون آب ندارد
خبرگزاری ایلنا روز سه‌شنبه خبر داد که به گفته رئیس شورای شهر تهران «استان تهران برای جمعیت بیش از ۱۴ میلیون آب ندارد.»
«مهدی چمران» رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: «با توجه به بارندگی‌های سالانه اقلیم کشور که به طور متوسط ۲۵۰ میلی متر است، وزارت علوم اعلام کرده نمی‌تواند برای بیش از ۱۴ میلیون نفر در استان تهران آب شرب تهیه کند.
وی اظهار داشت: «براساس همین مطالعات طرح جامع و مجموعه شهری تهران جمیعت تهران را حداکثر ۱۴ میلیون نفر تعیین کرده‌است.»
رئیس شورای شهر تهران با ابراز نگرانی از افزایش جمعیت استان تهران به مرز ۱۶ میلیون نفر در سال ۱۴۰۴ خاطرنشان کرد: «بحث دیگر این است که وزارت نیرو اعلام کرده نمی‌تواند برای این میزان جمعیت آب شرب تامین کند و به همین منظور با گسترش شهر تهران به شدت مخالفت کرده‌است.»

«شکایت چهار میلیارد دلاری» مجلس از دولت
روزنامه جهان صنعت، سه‌شنبه: «چند ماه پس از کشف اختلاس ۳ هزار میلیاردی در سیستم بانکی و مالی کشور، این بار مجلس از تخلف مالی شش هزار میلیارد تومانی دولت در درآمدهای نفتی کشور پرده برداشت» و  روز دوشنبه در گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره «چگونگی تخصیص درآمدهای نفتی کشور» و اجرای «قانون بودجه سال ۱۳۹۰ کل کشور» که از سوی محمد مهدی مفتح، سخنگوی این کمیسیون قرائت شد تخلف دیگری از سوی دولت آشکار و معلوم شد که دولت «۴ میلیارد دلار از پول نفت را به خزانه کشور» واریز نکرده‌است.
روزنامه اعتماد نیز در همین روز گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هشتم درباره تخلف دولت را در تیتر یک منتشر کرده و نوشته‌است که «بانک مرکزی و وزارت نفت» باید «درباره عدم واریز ۴٫۲ میلیارد دلار مازاد درآمد بودجه به خزانه کشور پاسخگو» باشند.

خط فقر شدید: «۵۷۵ هزار و ۴۰۰ تومان»

روزنامه‌های مردمسالاری و تهران دوشنبه خبر دادند که «کمیته مزد استان تهران» خط فقر شدید را «۵۷۵ هزار و ۴۰۰ تومان» اعلام کرده‌است.
روزنامه مردمسالاری در تیتر یک شماره پانزدهم اسفند از قول «علی اکبر عیوضی رئیس کمیته مزد کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران» نوشته «مبلغ سبد هزینه یک خانواده چهار نفره بر اساس تحقیقات همه‌جانبه و در نظر  گرفتن حداقل‌ها و نه حداکثرها و با حذف کالاهای یارانه‌ای از سبد خانوار، مبلغ ۷۹۵ هزار و ۵۹۵ تومان» و «خط فقر شدید نیز رقمی معادل ۵۷۵ هزار و ۴۰۰ تومان است»، که البته «در کلانشهرها ۲۰ درصد به میزان سبد هزینه خانوار و خط فقر شدید اضافه می‌شود.»

احداث بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی فوق تخصصی در عراق توسط ایران
خبرگزاری مهر، دوشنبه: حسین پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، از دو طبقه شدن بین‌الحرمین خبر داد و گفت: «عملیات احداث بیمارستان ۱۲۰ تخت خوابی فوق تخصصی در کربلا به اتمام رسیده و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.»
وی هم‌چنین خبر داد که: «پزشکان متخصص از ایران هر ۱۵ روز یکبار به کربلا اعزام می‌شوند.»
پلارک افزود: «برای برنامه‌های سه سال آینده که در کاظمین و شهرهای دیگر در دست اقدام داریم ۱۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم که برای اتمام پروژه‌ها هزینه خواهد شد.»
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: «در سال ۹۰ نیز ۸۵ میلیارد تومان بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و آماده جذب مشارکت بیشتری نیز از سوی مردم هستیم.»

پس از ۱۰ سال تصویب قانون، «جدیداً ۳ تا ۴ ماه است استفاده از آزبست ممنوع شده‌است»
خبرگزاری فارس، روز شنبه: قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آزبست لنت‌ ترمز قطارهای مترو گفت: احتمال آزبستی بودن لنت‌های ترمز قطارهای مترو وجود دارد.
بنا بر این گزارش علی‌محمد شاعری در ادامه گفت:‌ «در قطارهایی که در گذشته وارد ناوگان مترو شده‌اند ما احتمال وجود آزبست را می‌دهیم، اما جدیداً ۳ تا ۴ ماه است که استفاده از آزبست ممنوع شده‌است.»
خبرگزاری مهر، مردادماه نوشت که با گذشت ۱۰ سال از تصویب قانون ممنوعیت استفاده از ماده خطرناک آزبست در ایران و به رغم سپری شدن مهلت ۷ ساله، کارخانجات تولیدکننده محصولات آزبستی همچنان از این ماده سرطانزا استفاده می‌کنند.
علی‌محمد شاعری روز شنبه به فارس گفت:‌«قطارهای قدیمی که در لنت آن آزبست وجود دارد باید نسبت به تعویض آن با لنت‌های بدون آزبست اقدام کرد.»
آزبست از مواد نسور خطرناک است که استفاده از آن در کشورهای پیشرفته از مدت‌ها پیش ممنوع شده‌ است.

«۴۵ درصد رشد» در میزان ازدواج در کودکان
ایسنا، دوشنبه:‌ فرشید یزدانی، عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: «میزان ازدواج در کودکان نسبت به کل ازدواج‌ها از سال ۸۵ تا ۸۹، ۴۵‌درصد رشد داشته‌است.»
وی افزود: طبق آمارهای سازمان ثبت احوال کشور میزان ازدواج دختران زیر ۱۵‌سال درسال ۸۵ نسبت به کل ازدواج‌ها ۴۵‌ درصد افزایش یافت.
وی با بیان اینکه هرسال حدود ۴۰‌هزار نفر به آمار کودکان ازدواج‌کرده، اضافه می‌شود، افزود: درسال ۸۵، ۹۵۰‌هزار کودک ازدواج‌کرده وجود داشته که حدود۹۰۰‌هزار نفر از این کودکان دختر هستند و ۷۰‌هزار نفر از این تعداد ۱۰تا ۱۴‌ساله هستند که به نظر می‌رسد این رقم در این‌سال‌ها افزایش داشته‌است.
یزدانی ادامه داد: این اتفاق هم برای دختران و هم برای پسران رخ می‌دهد و البته در دختران بسیار بیشتر است.

«۸۰ درصد زیرساخت‌های کشاورزی آماده نشد»
خبرگزاری فارس، شنبه: مدیر عامل مجمع ملی خبرگان بخش کشاورزی کشور تصریح کرد: «۸۰ درصد زیرساخت‌های بخش کشاورزی در فاز اول هدفمندی یارانه اجرا نشد بنابراین فاز دوم با شیب ملایم اجرا شود.»
این مقام با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: «چنانچه نحوه فاز دوم طرح هدفمندسازی در مورد بخش کشاورزی همچون مرحله اول در مدت زمان محدود صورت گیرد و شیب ملایم افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی و سایر نهادهای مشمول طرح برابر قانون مصوبه رعایت نگردد بخش کشاورزی در آینده با چالش‌های جدی و جبران‌ناپذیری مواجه خواهد شد.»
در ادامه این بیانیه آمده‌است: «زیرا تاکنون ۸۰ درصد اصول بهینه‌سازی و تغییر زیرساخت‌های لازم جهت واحدهای تولیدی در بخشی که می‌بایست با اجرای آن میزان مصرف حامل‌های انرژی تقلیل یابد عملی و به اجراء درنیامده و نیاز به فرصت زمانی مناسب و چندساله جهت تحقق این امر است.»

ایران ۲۰۰ هزار تن برنج از پاکستان وارد می‌کند
فارس، شنبه: مقامات دولتی پاکستان اعلام کردند ایران خواستار خرید ۲۰۰ هزار تن برنج از پاکستان شده و در مقابل قرار است کود شیمیایی و سنگ آهن به این کشور صادر کند.
بنا بر این گزارش، این تصمیم در جریان نشستی که میان سید نوید قمر، وزیر آب و نیروی پاکستان و عباس قبادی، معاون وزیر بازرگانی ایران برگزار شد، اتخاذ شده‌است.
قبادی، معاون وزیر بازرگانی ایران گفت، برنج پاکستان در ایران بسیار پرطرفدار است و در بسیاری از مراسمات و مناسبت‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی افزود، هیئت ایرانی خواهان دیدار از تاسیسات نگهداری گندم در این کشور برای بررسی کیفیت و مشخصات گندم پاکستان است.

۷۰۰ هزار مهدکودکی در میان ۸ میلیون کودک
ایسنا، دوشنبه: حجت‌الاسلام علی پهلوان، مدیرکل امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور، گفت: «از ۸ میلیون کودکی که در سراسر کشور هستند، تنها ۷۰۰ هزار کودک تحت پوشش مهدکودک‌ها قرار دارند.»
وی با بیان اینکه مهد کودک‌های سراسر کشور کمتر از ۱۰ درصد کودکان را تحت پوشش خود قرار داده‌اند، افزود: «آنچه در اولویت فعالیت‌های سازمان بهزیستی قرار دارد توسعه مهدهای کودک و توجه به قشر کودک است.»

پانصد و هشتاد و یکمین شماره مجله «دانشمند» منتشر شد    
ایسنا، دوشنبه: ۵۸۱امین شماره ماهنامه علمی «دانشمند»، قدیمی ترین مجله علمی فارسی‌زبان با سردبیری جدید منتشر شد.
این گزارش نوشت: نخستین شماره این مجله، اول آبان ماه ۱۳۴۲ با شعار «سخنان نو از جهان تازه برای نسل جدید از دانش امروز و پژوهش فردا» منتشر شد و علی‌رغم تحولات و فراز و نشیب‌های فراوانی که صدها نشریه علمی و فرهنگی کشور را به محاق فراموشی برد، انتشار این نشریه بی‌وقفه ادامه یافت.
ایسنا در ادامه نوشت: «دانشمند» که در همه این سال‌ها در قطع و نام نیز پایدار مانده، بخشی از خاطره مشترک میلیون‌ها مخاطب جویای علم خود است که در بین آنها نام‌آوران پرشماری را می‌توان سراغ گرفت که در محافل علمی ایران و جهان خوش درخشیده‌اند.

«بیشتر ۳۴٫۵ میلیون نفر جوان کشور به فرقه‌های ضاله روی می‌آورند»
ایسنا، دوشنبه: حسین سپهری، مدرس دانشگاه پیام نور گفت که «۳۴٫۵ میلیون نفر جوان زیر ۲۴ سال در کشور» هستند و «جوانان بیشتر به شیطان‌پرستی یا فرقه ضاله روی می‌آورند و می‌خواهند در بین مردم بیشتر دیده شوند یا متفاوت‌تر با سایر افراد جامعه باشند.»
وی در ادامه «برگزاری مهمانی یا پارتی در شهرهای بزرگ، و تبلیغ در تالار گفت‌وگوهای مجازی یا موسیقی» را «از جمله شیوه‌ها و راهکارهای ترویج شیطا‌ن‌پرستی» دانست.
سپهری ادامه داد: «زیورآلات و اشیای تجملی مانند انگشتر و زنجیرهایی شبیه به پنج ضلعی وارونه-عدد ۶۶۶-صلیب شکسته یا وارونه، بوجود آوردن تغییرات غیر معمول و مرسوم موها در جامعه، آرایش‌ها و خال‌کوبی‌ها از شیوه‌های ترویج و تبلیغ شیطان‌پرستی و اشاعه فرهنگ غربی است.»

۶۲ مرگ بر اثر گازگرفتگی در کاشان و لرستان
فارس، سه‌شنبه: ابوالفضل شجاعی، رئیس مرکز مدیریت و حوادث فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: «۴۴ نفر در سال جاری در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با گاز مونوکسیدکربن مسموم شدند.»
شجاعی عدم بستن درز کامل در و پنجره‌ها در مکان‌هایی که از سامانه گرمایشی مثل شومینه و بخاری استفاده می‌شود، باز گذاشتن پنجره‌ها به مدت پنج دقیقه هر سه ساعت یک‌ بار، عدم قراردادن آبگرمکن در فضای بسته را به تمام ایرانیان توصیه کرد.
فارس روز سه‌شنبه در خبری دیگر گزارش داد: «در ۱۰ ماهه امسال ۱۸ نفر در استان لرستان بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.»

بیش از ۱۳۰۰ تابلوساز غیرمجاز در تهران وجود دارد
ایلنا، دوشنبه: محمد جواد شوشتری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران، گفت: «در شهر تهران افزون بر یکهزار و ۶۰۰ تابلوساز داریم؛ این درحالیست که تنها ۳۰۰ نفر عضو رسمی اتحادیه صنف تابلو سازان هستند و مجوز کار دارند بنابراین یک‌هزار و ۳۰۰ تابلوساز غیرمجاز در تهران داریم و این موضوع موجب وضعیت آشفته تابلوهای تجاری در سطح شهر تهران شده‌است.»
به گفته وی طبق پژوهش‌های انجام شده از ۱۲۰ نقطه در شهر تهران، در این مناطق ۳۵ هزار آلودگی نما وجود دارد.
شوشتری تاکید کرد: «برچسب‌هایی فراوان به در منازل ما چسبانده می‌شود و حرفه‌های خاص را تبلیغ می‌کند همگی غیرقانونی است اما تاکنون کدام یک از ما از آن‌ها به مراجع قضایی شکایت کرده‌ایم.»




جزاير مصنوعی جمهوری آذربايجان و نگرانی های زيست محيطی ايران

جمهوری آذربايجان پروزه ايجاد ۵۰ جزيره مصنوعی شامل مجتمع های تجاری و مسکونی، به همراه بلندترين برج جهان به بلندی ۱۰۵۰ متر را آغاز کرده است و تاکنون چند کيلومتر از آب های ساحلی خود را به سمت دريا خاکريزی کرده است.
  هزينه اين پروژه ۶۰ ميليارد دلار تخمين زده شده است، رقمی که معادل کل توليد ناخالص ملی آذربايجان است.
  اما ايران می گويد احداث جزيره توسط آذربايجان در دريای خزر، اکوسيستم اين دريا را نابود خواهد کرد.
  رييس سازمان حفاظت محيط زيست ايران روز سه شنبه اعلام کرد که ساخت جزاير مصنوعی در دريای خزر موجب نگرانی است.

به گزارش ايرنا ،خبرگزاری جمهوری اسلامی، محمد جواد محمدی زاده، مشاور محمود احمدی نژاد و رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: ساخت جزاير مصنوعی و تغيير کاربری در دريای خزر توسط برخی کشورهای حاشيه به ويژه جمهوری آذربايجان و تا حدودی ترکمنستان موجب نگرانی ايران شده است.
  رييس سازمان حفاظت محيط زيست همچنين از پی گيری های ايران در اين زمينه خبر داد و افزود جمهوری آذربايجان و ترکمنستان در مذاکرات شفاهی اطمينان داده اند که به اکوسيستم ساحل خزر آسيبی نمی رسد.
  اخيرا، عبدالرضا کرباسی معاون محيط دريايی سازمان محيط زيست ايران نيز به خبرگزاری مهر گفته بود که ساخت جزيره در آذربايجان با تغيير مسير هيدروليکی آب در خزر و افزايش کدورت آب، آبزيان اين منطقه از خزر را نابود می‌کند.
  بگفته وی، در آب کدر ميزان نفوذ نور خورشيد به داخل آب کاهش يافته در نتيجه از يک سواکسيژن لايه های تحتانی کاهش می يابد و از سوی ديگر ذرات معلق با ايجاد خش بر روی پوست آبزيان با توجه به وجود فاضلاب خانگی در دريای خزر و آلودگی های ميکروبی زمينه را برای ايجاد زخمهای عفونی و مرگ و مير آبزيان اين اکوسيستم  فراهم می کنند.
  کنسرسيوم «اوستا» بعنوان اپراتور اين پروژه تاکنون گزارشی درباره آثار زيست محيطی ساخت جزاير مصنوعی منتشر نکرده است، اما چنگيز اسماعيل اف رئيس مرکز تحقيقات علمی "خزر" دانشگاه دولتی باکو در گفتگو با راديو فردا بر اين باور است که ساخت جزاير مصنوعی تازگی ندارد و تجربه نشان داده است که اين جزاير تبعات زيست محيطی چندانی ندارند.
  بانک ملی ايران يکی از سهامداران کنسرسيوم «اوستا» است.

با اينهمه، اين کارشناس آذربايجانی ابراز تعجب کرده است که آذربايجان با وجود داشتن ۱۷ جزيره طبيعی که ۶ جزيره آن، از جمله جزيره «پير اللهی» اين قابليت را دارند که مجتمعهای بزرگ تفريحی در آنها ساخته شوند، ساخت جزاير مصنوعی و مجمتعهای بزرگ با هزينه ۶۰ ميليارد دلاری اصولا چه لزومی دارد، در حالی که سهم درآمدهای توريستی در کل توليد ناخالص ملی آذربايجان کمتر از ۱ درصد است و صنايع غيرنفتی اين کشور به شدت نيازمند سرمايه گذاری هستند.
  پروفسور اسماعيل اف درباره تبعات زيست محيطی ساخت جزاير مصنوعی می گويد که با توجه به اينکه آب دريای خزر هميشه در جريان است، کدورت آب به زودی به حالت اول برخواهد گشت.
اثرات سوء زيست محيطی بسته به موادی دارد که در ساخت اين جزاير استفاده خواهد شد، مثلا در جزاير نخل شکل امارات، مرجان ها و آبزيان از بين نرفتند. در کنار سکوهای نفتی مکزيک و نروژ هم ميکرو ارگانيزم ها و آبزيان به حيات خود ادامه می دهند و خللی در اکولوسيستم دريا اتفاق نيفتاده است.
 




ترکيه حمايت روسيه و ايران را برای برکناری اسد جلب می کند؟

دولت ترکيه مصمم است با برگزاری «کنفرانس دوستان سوريه-۲ » در استانبول، پيش از پايان ماه جاری میلادی، زمينه برکناری سريعتر بشار اسد از قدرت را فراهم آورد. تلاش آنکارا تنها زمانی به نتيجه مطلوب خواهد رسيد که روسيه و ايران حمايت خود را از دولت کنونی دمشق مورد تجديد نظر قرار دهند . ترکيه به جلب نظر موافق هر دو کشور همسايه در اين زمينه اميدوار می نمايد.
اولين گردهمايی موسوم به «دوستان سوريه» که با هدفی مشابه و تدارکات ناکافی در ۲۴ ماه فوريه در تونس برگزار شد، از دست يافتن به نتايج مورد انتظار بازماند.
با درس گرفتن از دلايل ناموفق ماندن همايش اول، از جمله غيبت روسيه و چين، ترکيه مصمم است که  دومين گردهمايی بين المللی پيرامون آينده سوريه به هماهنگی بيشتر جامعه جهانی در اين زمينه و جلب همکاری قدرت های منطقه منجر شود.
هر دو کشور روسيه و ايران به شدت نسبت به اهداف نهايی تغيير رژيم اسد در دمشق مشکوک، و اين تحرکات را مقدمه ای برای تغيير رژيم در تهران تلقی می کنند.
ترکيه با علاقمندی به گسترش بهار عربی در منطقه، و داشتن نگاهی متفاوت با روسيه و ايران در اين مورد، ادامه حکومت اسد در دمشق را تنها در گرو زمان می بيند.
در نگاه ترکيه ادامه در گيری های داخلی سوريه امنيت مرزهای شرقی آن کشور  را مورد مخاطره قرار داده و به منظور پرهيز از تخريب و کشتار بيشتر در کشور همسايه، کاستن از هزينه های امنيتی، سياسی و اقتصادی ادامه وضع موجود، و بازگرداندن ثبات به منطقه، می بايد زمينه تغيير سريعتر حکومت کنونی در دمشق  فراهم شود.
مانع اصلی در راه دست يافتن به اين هدف که مورد پشتيبانی اکثريت اعضای  سازمان ملل و کشور های عضو اتحاديه عرب قرار دارد، ادامه پشتيبانی مسکو، تهران و پکن از حکومت اسد است.

بيانيه تونس، ديدگاه های استانبول
در بيانيه پايانی کنفرانس بی نتيجه ماه فوريه تونس که در آن نمايندگان ۷۰ کشور جهان حضور داشتند، استقرار آتش بس میان ارتش و مخالفان در سوريه، اعمال تحريم های اقتصادی شديد تر عليه دمشق و به رسميت شناختن «شورای ملی سوريه» توصيه شده بود حال آن که تغيير رژيم سوريه در ابتدا نيازمند اقدام عاجل به منظور متوقف ساختن کشتار های کنونی و در گام بعد مستلزم خنثی کردن عمليات ارتش آن کشور است.
کنفرانس تونس که روسيه و چين و ايران و لبنان از حضور در آن خودداری کردند، ضرورت مسلح ساختن مخالفان غير منظم و پراکنده حکومت اسد را مسکوت گذاشت.
مخالفان اسد معتقدند زمان سازش با حکومت اسد و يافتن راه حل سياسی مدت ها پيش از ميان رفته، و تنها مداخله نظامی می تواند به برکناری سريع حکومت اسد منجر شود.
اين نگاه در درون دولت همسايه ترکيه (و نزد دولت ثروتمند قطر به نمايندگی از اتحاديه عرب)  دارای طرفداران جدی است، اما به منظور عملی ساختن آن، آنکارا هماهنگی جامعه جهانی و جلب همکاری روسيه ايران و چين را ضروری می داند.
ناظران سازمان ملل بر اين باور اند که تاکنون بيش از هفت هزار و ۵۰۰ غير نظامی مخالف حکومت اسد توسط ارتش و نيروهای امنيتی آن کشور کشته شده اند. شهر حمص و اطراف آن نيز در تکرار تجربه کشتار فوريه سال ۱۹۸۲ در شهر حما توسط ارتش حافظ اسد، پدر بشار، ويران و ساکنان آن از خانه های خود گريخته اند.
مخالفان اسد معتقد اند که بهترين امتياز ممکن برای اسد پيروی از راه علی عبدالله صالح رييس جمهوری سابق يمن و خروج او از کشور، پيش از تشکيل دولت انتقالی و  برگزاری انتخابات سراسری در سوريه است.

زمينه سازی ديپلماتيک
هفته پیش بود که احمد داوود اغلو وزير خارجه ترکيه بشار اسد و حکومت او را متهم به ارتکاب جنايت جنگی کرده و گفت که ادامه کشتار مخالفان فرصت استقرار صلح از راه مذاکره را از ميان برده است.
داوود اغلو تاکيد کرد: «وضعيت موجود در سوريه ياد آور کشتار سارايوو و سربرنيتسا (يوگسلاوی سابق) است و فقدان هماهنگی  در جامعه جهانی، رژيم سوريه را به ادامه کشتار روزانه مخالفان تشويق می کند.»
در همان روز عبدالله گل رييس جمهوری ترکيه با صدور بيانيه ای در آنکارا خاطر نشان ساخت : «تنها گزينه  ايران و روسيه پيوستن به جامعه جهانی در مخالفت با حکومت بشار اسد در سوريه است.»
رييس جمهور ترکيه همچنين ياد آور شد که انتظار دارد رهبران هر دو کشور (ايران و روسيه) نظر خود را در مورد اسد تغيير دهند. ترکيه انتظار دارد در صورت تغيير نگاه مسکو، پکن نيز به اين همکاری های بپيوندد.
ترکيه اميدوار است با پايان انتخابات رييس جمهوری در روسيه، امکان قانع ساختن پوتين به همکاری بيشتر با آنکارا در مورد سوريه فراهم شود. پوتين به گسترش مناسبات و توسعه همکاری با ترکيه علاقمند است.
ترکيه به رغم نصب تجهيزات سامانه موشکی ناتو در خاک خود، با تهران نيز از مناسبات خوبی برخوردار است.

موانع بين راه
طی مذاکرات روزهای آينده با مقامات روسی، دولتمردان ترکيه با مجموعه  سياسی هماهنگی روبرو خواهند بود. در مورد انجام مذاکره با مسئولان رسمی جمهوری اسلامی، چنين شرايطی فراهم نيست.
علی اکبر صالحی وزير خارجه جمهوری اسلامی قرار است این هفته با دواوود اغلو در جمهوری آذربايجان (نخجوان) ديدار کند.
پس از انجام مذاکرات نخجوان که در آن وزير خارجه آذربايجان نيز حضور خواهد داشت، صالحی به نمايندگی از سوی دولت احمدی نژاد خواسته های دولت ترکيه درمورد رژيم اسد و سوريه را با خود به تهران خواهد برد.




اوباما: دیپلماسی می تواند مانع از دستیابی ایران به بمب اتمی شود

باراک اوباما، رییس جهموری آمریکا با تاکید بر این که هنوز فرصت هست تا دیپلماسی بتواند جلوی دستیابی ایران به بمب اتمی را بگیرد، منتقدان جمهوریخواه خود را متهم کرد که «روی طبل جنگ و جنگ طلبی» می کوبند و افزود:آنها فرمانده کل نیروهای مسلح آمریکا نیستند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، آقای اوباما روز سه شنبه گفت: «این کسانی (که روی طبل جنگ می کوبند)، مسئولیت زیادی ندارند، آنها فرمانده کل قوا نیستند.»
منتقدان جمهوریخواه و کاندیداهای کسب کاندیداتوری حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی که مشغول فعالیت تبلیغاتی و برگزاری انتخابات مقدماتی و درون حزبی هستند، سیاست های مختلف دولت حاکم دموکرات از جمله سیاست های دفاعی و نظامی را به انتقاد می گیرند.
شماری از کاندیداهای حاضر در انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه، مواضع تندی در مقابل ایران اتخاذ کرده و گفته اند باید دست به اقدام نظامی زد.
گفتنی است کاندیداهای جمهوریخواه به دلیل فعالیت انتخاباتی، دولت حاکم را نقد می کنند و در حالی که رییس جمهوری آمریکا را متهم می کنند در مقابل ایران و یا سوریه دست به کم کاری زده، از همکاری نظامی آمریکا با ناتو در جریان عملیات نظامی لیبی انتقاد کرده و گفتند از اختیارات خود سوءاستفاده کرده است.

​​
باراک اوباما کسانی که عملکرد او در قبال سوریه را نقد می کنند، خطاب قرار داده و گفت: «این اشتباه است که ما در مورد سوریه یکجانبه وارد اقدام نظامی شویم. هرگونه مقایسه آن با لیبی هم اشتباه است چرا که روسیه تاکنون دوبار قطعنامه های مرتبط با سوریه را در شورای امنیت وتو کرده و نیروهای نظامی اسد هم تجهیزات بهتری از لیبی دارند و هم در وضعیت و آمادگی بهتری هستند.»
رییس جمهوری آمریکا همچنین منتقدانش را متهم کرده که «بدون محاسبه هزینه ها، حرف از جنگ با ایران و حمایت از اسرائیل» می زنند. وی گفت: « می شود فقط درباره چیزی حرف زد ولی مسئله اصلی این است که بتوان راه حل مناسب آن را پیدا کرد.»
وی افزود که در حال حاضر دولت آمریکا روی «تحریم های فلج کننده» متمرکز است تا حرکت ایران به سمت دستیابی به بمب اتمی را تضعیف کند.
باراک اوباما گفت همین پیام های عمومی را به طور خصوصی و در ملاقات های اخیر خود با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم در میان گذاشته و تاکید کرده در حال حاضر هیچ واقعیتی که نشان دهد خطر نزدیک است وجود ندارد و در نتیجه نیازی هم نیست در هفته ها یا ماه های پیش رو، دست به کاری ضروری زد.
مقامات دولت اسرائیل پیشتر گفته بودند «نیازی به هماهنگی با آمریکا برای حمله نظامی به ایران» نمی بینند و خود تصمیم می گیرند که چطور به آن واکنش نشان دهند.
باراک اوباما گفت: «مقامات ایرانی باید نشان دهند که به حل این بحران تمایل دارند و باید وظایف بین المللی و قانونی خود را انجام دهند.»
کاترین اشتون، رییس اتحادیه اروپا روز سه شنبه اعلام کرد تقاضای گفت وگوی ایران را پذیرفته است. همچنین روز سه شنبه ایران اعلام کرد امکان بازرسی سایت نظامی پارچین را به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد داد.
شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را ثابت کند. ایران این قطعنامه ها را رد کرده و به فعالیت های اتمی خود ادامه داده است.




کاهش تولید نفت ایران به علت «کمبود نقدینگی» و فقدان سرمایه 


رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ضمن آن که از کاهش تولید نفت ایران به میزان حدودی ۷۰ هزار بشکه خبر داد، دلیل این افت را «کمبود نقدینگی» و «ناتوانی برخی پیمان‌کاران داخلی» عنوان کرد.
حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، ضمن آن که دیدگاه دولت محمود احمدی‌نژاد به حوزه نفت و گاز را غیرعلمی توصیف کرده، پیش‌بینی کرده است که کاهش تولید نفت در ایران تا پایان سال جاری یا سال آینده، ۱۳۹۱، نیز بیشتر شود.
افت تولید در مهم‌ترین قلم صادراتی ایران در حالی است که از یک سو اقتصاد ایران به شکلی بیمارگونه به نفت متکی است و از سوی دیگر ایران مشمول تحریم‌هایی است که عده‌ای از تحلیل‌گران آن را «فلج‌کننده» توصیف می‌کنند.
به گفته رئیس کمیسیون انرژی مجلس و نماینده تهران در مجلس، طبق برنامه تولید نفت خام ایران در سال ۱۳۹۰ باید سه میلیون و ۹۸۱ هزار بشکه در روز می‌بوده، اما عملا در بهمن‌ماه گذشته تنها به سه میلیون و ۹۱۲ هزار بشکه در روز رسیده است.
این رقم، به گفته این مقام مجلس جمهوری اسلامی، از یک سو بیانگر کاهش ۳۲ هزار بشکه‌ای نسبت به سال گذشته و کاهش ۶۹ هزار بشکه‌ای نسبت به برنامه‌ای است که وزارت نفت ایران برای سال جاری داشته است.
حمیدرضا کاتوزیان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر «کمبود شدید نقدینگی» یا به عبارتی کمبود سرمایه را دلیل کاهش تولید نفت خام دانسته، امری که باعث می‌شود تجهیزات لازم برای استخراج نفت تامین نشود.
به گفته آقای کاتوزیان، برای جبران این کاهش ۷۰ هزار بشکه‌ای تنها نیاز به دو میلیارد و صد میلیون دلار «سرمایه‌گذاری جدید» هست.
او همچنین «ناتوانی برخی پیمان‌کاران داخلی» را باعث عدم افزایش تولید نفت اعلام کرده است.
اشاره به ناتوانی پیمان‌کاران داخلی در حوزه نفت و گاز در حالی است که به دنبال گسترش تحریم‌ها علیه تهران به‌ویژه در همین حوزه، دولت محمود احمدی‌نژاد ناگزیر بخش اعظم قراردادهای تولید نفت را به همین پیمان‌کاران داخلی سپرده است.
ایالات متحده و متحدانش در تازه‌ترین دور از تحریم‌های یک‌جانبه خود علیه فعالیت‌های اتمی ایران توجه خود را بر واردات نفت از ایران و همچنین آن دسته از کمپانی‌هایی متمرکز کرده‌اند که در حوزه نفت با ایران همکاری داشتند.
به موجب این تحریم‌ها، هر شرکتی که به مراوده نفتی خود با جمهوری اسلامی ادامه دهد شانس فعالیت در بازار ایالات متحده یعنی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را از دست خواهد داد.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس همچنین از دیدگاه دولت ایران نسبت به حوزه نفت و گاز انتقاد کرده و گفته است که این دیدگاه «همراه با جامع‌نگری و علمی نیست» و «فکر می‌کنند نفت مانند آب است».




پیروزی میت رامنی در شش ایالت در انتخابات «سه‌شنبه بزرگ»

در روز موسوم به «سه‌شنبه بزرگ»، حزب جمهوری‌خواه آمریکا با وجود برگزاری انتخابات درون‌حزبی در ۱۰ ایالت موفق نشد رقیب اصلی این حزب برای باراک اوباما در انتخابات ماه نوامبر ریاست‌جمهوری را مشخص کند.
«سه‌شنبه بزرگ» در جریان انتخابات‌های ریاست‌جمهوری آمریکا به سه‌شنبه‌ای در ماه فوریه یا مارس گفته می‌شود که در آن روز بیشترین تعداد ایالت‌ها، انتخابات‌های مقدماتی برگزار می‌کنند تا بدین‌وسیله نامزد اصلی هر حزب برای شرکت در انتخابات اصلی ریاست‌جمهوری مشخص شود.
گزارش‌ها حاکی است روز سه‌شنبه با شمارش اکثر آرا، از میان نامزدهای حزب جمهوری‌خواه، میت رامنی، ‌میلیونر و فرماندار پیشین ماساچوست، توانسته‌است در ایالت مهم اوهایو با اختلاف کم از رقبای دیگر خود پیشی بگیرد. وی هم‌چنین در پنج ایالت ویرجینیا، ورمانت، آیداهو، ماساچوست و آلاسکا اکثریت آرا را به خود اختصاص داده‌است.
گزارش‌ها هم‌چنین حاکی است ریک سنتورم، سناتور پیشین پنسیلوانیا، در سه ایالت اوکلاهما، تنسی و داکوتای شمالی، و نیوت گینگریچ، رئیس پیشین مجلس نمایندگان در یک ایالت یعنی جورجیا بر دیگر رقیبان پیشی گرفته‌اند.
ایالت پرجمعیت و صنعتی اوهایو از مهم‌ترین صحنه‌های کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا است و تاکنون در انتخابات‌های مقدماتی پیشین آمریکا در ۲۵ مورد از ۲۷ مورد، کاندیدای پیروز در این ایالت کاندیدای برنده رقابت‌های درون‌حزبی شده‌است.
شمارش بخش اعظم آرا نشان می‌دهد که هم‌اینک حدود ۳۸ درصد رأی‌ها در اوهایو از آن میت رامنی و ۳۷ درصد از این آرا از آن ریک سنتورم شده‌است.
کسب تنها ۱۲ هزار رأی بیشتر از سوی میت رامنی نسبت به رقیب دوم طی روز «سه‌شنبه بزرگ» در اوهایو نشان می‌دهد که این سرمایه‌دار بزرگ و مورمون‌مذهب با وجود تبلیغات گسترده خود هنوز نتوانسته‌است با اقشار متوسط و کارگر ارتباط برقرار کند.
میت رامنی به عنوان نماینده جریان لیبرال‌تر در حزب جمهوری‌خواه و ریک سنتورم نماینده جناح محافظه‌کارتر این حزب به‌شمار می‌آیند.
سنتورم به خاطر رقابت تنگاتنگ خود با رامنی ممکن است هم‌اینک به عنوان فردی دیده شود که هم خود از پیروزی در رقابت‌های درون‌حزبی باز خواهد ماند و هم مانع از درخشش کاندیدای اصلی جمهوری‌خواهان در سطح ملی خواهد شد.
نیوت گینگریچ هم‌اینک با افزودن ایالات جورجیا به ایالت کارولینای جنوبی که در ماه ژانویه در آن برنده شده‌بود به عنوان نامزد «جنوب محافظه‌کار» مطرح شده‌است.
میت رامنی و دو نامزد دیگر حزب جمهوری‌خواه یعنی نیوت گینگریچ و ریک سنتورم وعده داده‌اند که در صورت پیروزی در انتخابات، ایران را از راه تشدید فشارها، وادار به عقب‌گرد اتمی کنند.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، که در قیاس با رقبای جمهوری‌خواه خود رویکرد نسبتاً ملایم‌تری در زمینه برخورد با جمهوری اسلامی ایران دارد نامزد قطعی حزب دموکرات به‌شمار می‌آید.
قرار است که کنوانسیون حزبی جمهوری‌خواهان در روزهای ۲۷ تا ۳۰ اوت در فلوریدا برگزار شود که در آنجا نامزد نهایی این حزب برای رقابت ماه نوامبر اعلام خواهد شد.
پس از انتخابات ماه نوامبر، دوره چهارساله بعدی ریاست جمهوری ایالات متحده از ماه ژانویه سال آینده آغاز خواهد شد.




نیکلا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه وعده داد نرخ مهاجرت به این کشور را کاهش می دهد.
آقای سارکوزی گفت تعداد مهاجرین در فرانسه بیش از حد است و کارایی نظام جذب این عده روز به روز کمتر می شود.
آقای سارکوزی این اظهارات را هنگام دفاع از وعده اش در کاهش نرخ مهاجران تازه به نیم میزان فعلی اعلام کرد.
آقای سارکوزی در مصاحبه ای با تلویزیون فرانسه پیشنهاد کرد مهاجران باید ۱۰ سال در این کشور زندگی کنند تا بتوانند از امتیازات موجود در این کشور استفاده کنند.
نیکلا سارکوزی در نظرسنجی ها عقب تر از نامزد سوسیالیست خود است.
او در عین حال باید با نامزد راست افراطی از حزب جبهه ملی نیز رقابت کند.




روز چهارشنبه، ۱۷ اسفند (۷ مارس)، پلیس دهلی نو، پایتخت هند، اعلام کرد که مردی را به ظن ارتباط با تلاش برای ترور دیپلمات های اسرائیلی در هند بازداشت کرده است.
روز ۱۳ فوریه سال جاری، یک موتور سوار یک وسیله انفجاری را به اتومبیل متعلق به هیات دیپلماتیک سفارت اسرائیل در دهلی نو چسباند که انفجار آن باعث شد همسر وابسته نظامی این سفارتخانه، راننده او و دو نفر دیگر زخمی شوند.
در آن زمان، دولت اسرائیل گفت که جمهوری اسلامی ایران مسئول این اقدام و همچنین حمله نافرجام به اتومبیل سفارت اسرائیل در تفلیس، پایتخت گرجستان بوده و یک روز پس از این واقعه نیز دولت تایلند چند ایرانی را به اتهام تلاش برای ترور دیپلمات های اسرائیلی در آن کشور بازداشت کرد.
بر اساس گزارش های خبری، فرد بازداشت شده در دهلی سید محمد نام دارد، شهروند هند است و روز چهارشنبه برای تفهیم اتهام در دادگاه حاضر می شود.




حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران که به مسکو سفر کرده، گفته است که دولت او اسنادی را در اختیار دارد که نشان می دهد هزاران قبضه اسلحه با کمک آمریکا و برخی کشورهای عرب به سوریه قاچاق شده و در اختیار مخالفان حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری آن کشور قرار گرفته است.
آقای عبداللهیان مشخص نکرد که آیا استناد او به اظهارات مقامات سوری است و یا ایران اسناد متفاوتی را به دست آورده اما افزود که گفتگوی ملی بهترین راه برای خاتمه بحران سیاسی در سوریه است و "ایران همین موضع را در خصوص یمن و بحرین نیز دارد."
وی گفت که آمریکا و کشورهای عرب در صدد فراهم کردن زمینه دخالت در امور داخلی سوریه از جمله دخالت نظامی هستند و از چین و روسیه به دلیل وتوی قطعنامه های شورای امنیت علیه حکومت سوریه ستایش کرد.
در آخرین قطعنامه ای که براساس طرح اتحادیه عرب تهیه شده و چین و روسیه آن را وتو کردند، پیشنهاد شده بودکه همانند نحوه حل بحران سیاسی در یمن، در سوریه نیز بشار اسد از سمت خود کناره گیری کند تا راه برای تشکیل دولت وحدت ملی و برگزاری انتخابات آزاد فراهم گردد.




عربستان سعودی بزرگترین تولید کننده نفت جهان استانتشار اخبار مربوط به انفجار در یک خط لوله عربستان سعودی، بهای نفت خام را در جهان به بیشترین میزان خود در بیش از سه سال و نیم گذشته رساند.
در آخرین معاملات نفتی در روز پنجشنبه در نیویورک بهای هر بشکه نفت خام برنت ۵ دلار و ۷۴ سنت افزایش یافت و به ۱۲۸ دلار و ۴۰ سنت رسید.
این بالاترین بهای نفت از ژوئیه سال ۲۰۰۸ به این سو بوده است.
هرچند با تکذیب خبر توسط عربستان کمی قیمت پایین آمد.
رکورد پیشین بهای نفت به سال گذشته باز می گردد. زمانی که در لیبی، مخالفان حکومت معمر قذافی دست به اعتراض زده بودند و در این کشور جنگ داخلی شروع شده بود.

وحشت در بازار نفت

از ابتدای سال میلادی جاری، با بالا گرفتن تنش بین ایران و غرب بر سر برنامه هسته ای این کشور، بهای نفت شروع به بالا رفتن کرده بود.
ایالات متحده تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کرد که صنعت نفت این کشور را نشانه گرفته بود و اتحادیه اروپا هم اعلام کرده بود که از ایران دیگر نفت وارد نمی کند.
ایران هم بی کار ننشست و تهدید کرد که اگر تحریم های بیشتری علیه این کشور وضع شود تنگه هرمز را می بندد.
تنگه هرمز که بین خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد شاهراه مهم انرژی جهان است. عربستان سعودی، بزرگترین تولید کننده نفت جهان و تعداد دیگری از کشورهای حوزه خلیج فارس، از طریق همین شاهراه است که به کشورهای دیگر نفت صادر می کند.
تحلیلگران اقتصادی می گویند که همه این رویدادها باعث شد که بازار نفت دچار وحشت شود و خبر انفجار در خط لوله نفت عربستان سبب شد که این ترسها دو چندان شود و این طور شد که قیمت ها بالا رفت.

تلاش آمریکا برای کاهش خریداران نفت ایران

مهمترین خریداران نفت ایران، کشورهای آسیایی هستند که اقتصادهای روبه رشدی دارند. از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی و هند.
آمریکا در این مدت سعی کرده که این کشورها را راضی کند تا میزان واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند تا فشار بیشتری بر تهران وارد شود.
در ابتدای همین سال میلادی (یعنی حدود دو ماه پیش) وزیر دارایی آمریکا، به چین و ژاپن سفر کرد تا این کشورها را متقاعد کند از ایران کمتر نفت بخرند.
از سوی دیگر این بیم هم هست که با قطع خرید نفت از ایران، خریداران باید برای رفع نیازهای خود به سوی تولید کنندگان دیگر بروند. همین امر سبب می شود که قیمت ها بالا برود و رشد اقتصادی جهان دچار اختلال شود.
آمریکایی ها هم در برابر این واهمه خریداران نفت ایران، به آن کشورها اطمینان خاطر دادند که تولید کنندگان دیگری هم در جهان هستند که ذخایر کافی نفت در اختیار دارند و می توانند نیاز آنها را برآورده کنند.



جشن بسیج دانشجویی به خاطر اعلام نرخ مشارکت «۶۴ درصدی»

گروهی از نیرو‌های بسیج دانشجویی دانشگاه‌های «صنعتی شریف» و «صنعتی امیرکبیر» روز سه‌شنبه (۱۶ اسفند) در پارک دانشجوی تهران اقدام به برگزاری جشنی تحت عنوان «حماسه حضور» کردند.
در این مراسم که به مناسبت اعلام نرخ مشارکت «۶۴ درصدی» در انتخابات مجلس نهم برگزار شد٬ دانشجویان اقدام به پخش شیرینی در میان عابران پیاده کردند.






محمدرضا مهدوی‌کنی٬ رئیس مجلس خبرگان رهبری:

مجلس خبرگان نباید رهبری را تضعیف کند

محمدرضا مهدوی‌کنی٬ رئیس مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد این مجلس «نباید در جهت تضعیف رهبری حرکت کند» و نظارت خبرگان بر رهبری به معنای «حفاظت» از وی در برابر «حوادث» است.
به گزارش خبرگزاری‌ها٬ آقای مهدوی‌کنی این مطلب را روز سه‌شنبه (۱۶ اسفند) در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری که در دبیرخانه این مجلس برگزار شد٬ بیان کرده است.
وی گفته که «نظارت بر عملکرد رهبری به معنای جلوگیری از حوادثی است که موجب تضعیف ایشان می‌شود.»
مهدوی‌کنی افزوده است: «ما باید به عنوان شاخه‌هایی از شاخه‌های ولایت٬ این درخت تنومند را حفظ کنیم نه اینکه منتظر باشیم اگر در گوشه‌ای اشتباهی صورت گرفت شاخه را بزنیم.»
وی اظهار کرده است: «خبرگان ملت در مقام حفظ ولایت فقیه هستند نه در مقام نقد و تضعیف آن و لذا باید در راه صیانت از جایگاه ولایت فقیه فداکاری و گذشت بیشتر داشته باشیم.»
اظهارات مهدوی‌کنی در شرایطی مطرح می‌شود که پیش‌تر عباس نبوی، رئیس موسسه تمدن و توسعه اسلامی گفته بود علی خامنه‌ای به اعضای مجلس خبرگان اعلام کرده به آن‌ها اجازه دخالت در کار‌هایش را نخواهد داد.
چهارم فروردین ماه امسال نیز احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد گفته بود مجلس خبرگان وظیفه دارد «از رهبری و ولایت مراقبت و نگهبانی کند و حق دخالت در امور ولی‌امر را ندارد.»
مجلس خبرگان رهبری به اعتقاد بسیاری از کار‌شناسان سیاسی و مذهبی سال‌هاست که کارکرد اصلی خود که‌‌ همان نظارت بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی است را از دست داده و به یکی از نهاد‌های تحت نظر علی خامنه‌ای تبدیل شده است.
بسیاری از اعضای این مجلس٬ نمایندگان خامنه‌ای در ارگان‌ها، نهاد‌ها و شهر‌های بزرگ هستند که به طور معمول نفوذ گسترده‌ای در مجموعه تحت مدیریت خود دارند.
رهبر جمهوری اسلامی با در اختیار گذاشتن منابع مالی و اعطای پست‌های مذهبی در نهاد‌ها و ارگان‌ها به اعضای مجلس خبرگان رهبری آن‌ها را به حقوق بگیران ثابت حاکمیت تبدیل کرده است.
بیشتر اعضای مجلس خبرگان رهبری در دو سال گذشته برای حفظ منافع خود و تحت پوشش مصالح نظام حاضر نشدند از نقش رهبر جمهوری اسلامی در سرکوب‌ خونبار مردم سئوال کنند.
اعضای این مجلس طی این مدت با صدور اطلاعیه‌‌هایی از عملکرد علی خامنه‌ای در برخورد با اعتراض‌ها مردمی به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸ حمایت کرده و بر ضرورت برخورد با رهبران جنبش سبز تاکید کرده‌اند.





ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید قم:

تورم غوغا می‌کند٬ مسئولان چاره‌انديشی کنند


ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید قم می‌گوید: «امروز مشکل تورم و گرانی در جامعه غوغا می‌کند، مسئولین نباید ساده از کنار آن بگذرند، باید فکری کنند تا مشکلات مردم کم شود.»
به گزارش «مرکز خبر حوزه»٬ آقای مکارم شیرازی این مطلب را روز چهارشنبه (۱۷ اسفند) در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم بیان کرده است.
وی گفته است: «گرانی‌های موجود ریشه‌های زیادی دارد، ولی حل گرانی با فرستادن بازرس به بازار‌ها حل نمی‌شود و مسئولین باید مسائل اقتصادی را ریشه‌ای حل کنند.»
این مرجع تقلید افزوده است: «تحریم‌های موجود نیز تاثیر‌هایی در گرانی و تورم موجود داشته است، ولی همه مشکلات نیست.»
برخی از مراجع تقلید در سال‌های اخیر بار‌ها از موج فزاینده گرانی در ایران انتقاد کرده‌اند که این انتقاد‌ها با بی‌اعتنایی دولت محمود احمدی‌نژاد مواجه شده است.
روز گذشته نیز محمدرضا مهدوی‌کنی٬ رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت که شرکت «مردم» در انتخابات به معنای راضی بودن آن‌ها از عملکرد مسئولان جمهوری اسلامی نیست.
از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد در ایران آن‌طور که کار‌شناسان اقتصادی اعلام کرده‌اند وضعیت معیشتی مردم بدتر شده است.
طی این مدت بسیاری از روحانیون محافظه‌کار از سیاست‌های اقتصادی دولت انتقاد کرده و بار‌ها به روند گرانی‌های افسار گسیخته اعتراض کرده‌اند.





«سربازان جنگ نرم» با انتشار بیانیه‌ای مطرح کردند:

انتقاد از بازداشت فعالان سایبری حزب‌الله و فیلتر سایت‌های محافظه‌کار

گروهی از «سربازان جنگ نرم» با انتشار بیانیه‌ای از موج تازه بازداشت فعالان سایبری حزب‌الله و مسدود شدن برخی سایت‌های محافظه‌کار از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی انتقاد کردند.
بیانیه این «سربازان» روز سه‌شنبه (۱۶ اسفند) در قالب «جنبش وبلاگی مطالبه‌ حقوق فعالان سایبری» منتشر شده است.
آنها در این بیانیه نوشته‌اند: «چندی است شاهد برخوردهایی جزمی و نابخردانه در عرصه اینترنت هستیم. برخوردهایی توجیه نشده و غیر منطقی که دامنگیر بسیاری از فعالان سایبری خدوم و متعهد شده است.»
«سربازان جنگ نرم» در بیانیه خود فیلتر شدن سایت‌هایی نظیر «صراط‌نیوز»، «تریبون مستضعفین»، «خبرنامه دانشجویان ایران»، «بی‌باک‌نیوز» و «۵۹۸» و بازداشت دو خبرنگار محافظه‌کار را «مایه تعجب» خوانده‌اند.
در این بیانیه از اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی از «پشتوانه فکری» فعالان ساییری حزب‌الله در «تصمیم‌گیری‌های کلان» مربوط به حوزه اینترنت استفاده نمی‌کنند٬ انتقاد شده است.
در بخش دیگری از این بیانیه از فیلتر برخی سایت‌های محافظه‌کار پیش از اعلام قبلی انتقاد شده و آمده است: «این‌گونه محدودیت‌ها تنها به بدنه‌ جامعه لطمه می‌زند و باعث ناامیدی نسل جوان، از دست دادن نشاط، و ناامیدی از مطالبه‌گری خواهد شد.»
هفته گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی در اقدامی بی‌سابقه چندین سایت محافظه‌کار را فیلتر کردند که برخی از آنها پس از برگزاری انتخابات روز ۱۲ اسفند نیز همچنان فیلتر هستند.
تعدادی از این سایت‌ها به خاطر طرح برخی انتقاد‌ها از علی لاریجانی٬ رئیس مجلس از سوی قوه قضائیه فیلتر شده‌اند.
مدیر مسئول سایت فیلتر شده «تریبون مستضعفین» در واکنش به این اقدام قوه قضائیه گفته است: «متاسفانه هزینه انتقاد از برخی مسئولان بسیار بالا رفته و با منتقدان آن‌ها، به شدت برخورد می‌شود.»
برخورد با فعالان سایبری حزب‌الله که از مدت‌ها پیش به خاطر طرح برخی انتقاد‌ها از اقدامات و تصمیمات علی خامنه‌ای آغاز شده٬ در هفته‌های اخیر شدت گرفته است.
طی چند ماه گذشته چندین وبلاگ‌نویس ارزشی به خاطر انتقاد از رهبر جمهوری اسلامی بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفته‌اند که این مسئله با انتقاد‌هایی نیز همراه بوده است.




اگر آزادمرد نیستید، لااقل آدم باشید!

جنگ روانی، انواع مختلفی دارد. یکی مدل شرافتمندانه‌اش است، یکی مدل غیر شرافتمندانه که ممکن است ریشه در حوزه علمیه هم داشته باشد. اینکه بخشی از واقعیت را بگیری و برای تسویه حساب طرف مقابل را به «طائب» و اعضای شبکه‌اش را «سرباز گمنام امام زمان» هم بخوانی و بعد هم عنوان کنی «خانواده یک زندانی» چنین حرفی زده است...برادران ارزشی که دائم می‌نالند «جانان من اندوه لبنان کشت ما را» در ولایت فرنگ دارند روش‌های مورد علاقه دادگاه ویژه روحانیت قم را تکرار می‌کنند گویی! آخر عزیزجان! یک نفر شهروند روزنامه‌نگار در کنار گروهی دیگر همه خطرها را می‌پذیرد و می‌رود دیدن زندانیان سیاسی بستری در بیمارستان، آن‌وقت می‌بیند که زندانی در آن لحظه دست‌بند و پا بند ندارد. مشاهداتش را می‌نویسد، آنگاه از نظر تیم جنابعالی می‌شود همکار سربازان گمنام امام زمان؟ برای آنکه مطمئن شوم، با کسانی حرف زدم که به بیمارستان رفته بودند و با عیسی سحرخیز که زمانی سردبیرم بوده و علاقه زیادی به او دارم حرف زدم. با پسرش که تنها منبع معتبر در باره وضعیت عیسی است، حرف زدم. حتی خبر تنظیمی را برایش فرستادم تا مشکلی در آن نباشد! مهدی سحرخیز تاکید می‌کند که در روزهای اول دست‌بند و پابند بوده اما بعدا با انتشار خبر این مساله، بندها را برداشته‌اند. آن وقت «سوسن سیروسی» که وقتی عیسی سحرخیز را ملاقات کرده اثری از دست‌بند ندیده می‌شود سرباز گمنام امام زمان؟ خجالت هم خوب چیزی است!
ریشه مشترک چنین برخوردهایی چیست؟ استفاده از وضعیت یک زندانی تحت فشار برای تسویه حساب؟ مگر فراموش کرده‌ایم پس از انتشار خبر جلسه مهدی هاشمی و هوشنگ امیر احمدی در لندن، ابتدا از طریق فیسبوک ۲۵ بهمن ماجرای «طائب» را علم کردید و بعد به سایت‌های تحت پوشش خود کشاندید؟ اگر یکی از دوستان‌تان خبر جلسه یک‌شنبه پیش از انتشار این بازی جنگ روانی‌تان به گوش ما نمی‌رساند، باورمان می‌شد که هم‌زادهای سربازان گمنام به اسم «سبز» بودن به فرنگ پناهنده شده‌اند؟ اگر مدیر فیسبوک ۲۵ بهمن تایید نمی‌کرد که انتشار خبر معنی دار کار شما بوده، باورمان می‌شد؟ مگر حامی‌تان جز این می‌گفت که همه جا پخش می‌کند که ما آدم «طائب» هستیم؟ نکند شما هم می‌خواهید به آکسفورد بروید خدایی ناکرده؟ البته اول ویزای‌تان را بگیرید، بعد...
خیال‌تان تخت باشد که دوستان اتحادیه اروپا، دوستان فارسی‌خوانی هم دارند که بازی‌ها را به گوش فارسی ندان‌ها رسانده‌اند.
وقتی می‌نویسید: «عصر دیروز در پی هجوم تعدادی از لباس شخصی ها به اتاق عیسی سحرخیز در بیمارستان قلب شریعتی تهران و ضرب و شتم وی و توهین به همسرش، وی به بخش سی سی یو منتقل شد. مهدی سحرخیز، فرزند عیسی سحرخیر در صفحه فیس بوک خود نوشته است که پدرش پس از درگیری لفظی با یکی از نگهبانان، دچار استرس شدید شده و به همین دلیل به بخش سی سی یو منتقل شد.» و در کنار مطلب خودنویس می‌گذارید، هدف‌تان معلوم است! می‌خواهید چنین جلوه دهید که مطلب خانم سوسن سیروسی عامل «ضرب و شتم» عیسی سحرخیز بوده است. جالب آنکه هم در گفتگوی تلفنی و هم چت با مهدی سحرخیز، تاکید می‌کند که تنها و تنها منبع موثق در باره پدرش، خودش است، و در تماس دائم با تهران است و هیچ چیزی از ضرب و شتم نشنیده و ماجرای لباس شخصی‌ها نمی‌تواند واقعیت داشته باشد!
حالا عناصر خبر «میهن» را کنار هم بگذارید:
- «ضرب و شتم» که به گفته مهدی سحرخیز درست نیست
- حمله «لباس شخصی‌ها» که به گفته مهدی سحرخیز واقعیت ندارد
- بسته بودن دست و پای زندانی که به گفته مهدی سحرخیز فقط در روزهای اول چنین بوده
- اشاره «خانواده سحرخیز» به ارتباط احتمالی با وزارت اطلاعات! این نیز از سوی تنها منبع معتبر در باره وضعیت عیسی سحرخیز رد شده است
حالا، برای زدن چند هدف با یک تیر، چرا واقعیت را قربانی می‌کنید؟
یک ملاقات کننده همراه با خانم سیروسی تایید می‌کند که عیسی سحرخیز بدون دست‌بند و پا بند روی تخت نشسته بود و با آنها حرف زده است. کجای این حرف واقعیت ندارد؟ منبع سایت میهن کیست؟ «خانواده عیسی سحرخیز»؟ مهدی تاکید می‌کند که حرف هیچ کسی جز خودش ملاک نیست.
بحث کلی خانم سیروسی چه بوده؟ نوشته بود که برخی رسانه‌های سبز، خبرسازی می‌کنند. این باعث می‌شود که مکارم اخلاق‌تان را با دروغ‌پردازی ثابت کنید؟
ما حتی برای احتیاط بخش مربوط به ملاقات عیسی سحرخیز را موقتا برداشتیم تا از درستی آن مطمئن شویم. امروز مطمئن شدیم. یعنی یک شهروند روزنامه‌نگار داوطلب خودنویس که تا کنون هم او را ندیده‌ایم، از روزنامه‌نگاران مزدبگیر آقای کشتگر امین‌تر و صالح‌تر است.
اما نمی‌دانیم آقای کشتگر به عنوان یک فعال سیاسی خوش‌نام، تا چه حد به یاران جدیدش اطمینان دارد؟
اگر خانم سیروسی که بنا به گفته شاهد عینی، حرفی اشتباه در باره وضعیت عیسی سحرخیز نزده، و آنچه را که دیده نگاشته، متهم به همدستی با برادران گمنام است، پس یاران فرنگ نشین که سخنی را به نقل از «خانواده عیسی سحرخیز» می‌زنند که از سوی مهدی سحرخیز به این شکل رد می‌شود، حرف از حمله «لباس شخصی‌ها» می‌زنند و ضرب و شتم که رد می‌شود، پس دیگر به چه کسی و رسانه‌ای می‌شود اطمینان کرد؟
کار همکاران «میهن» جز جنگ روانی و گسترش نفرت و کذب چیست؟ آیا برای حساس کردن مردم به وضعیت روزنامه‌نگاران زندانی باید به این روش عمل کرد؟ این جز اثبات همان ادعای خانم سیروسی نیست که «خبرسازی» می‌کنید؟


دوستان، دست بردارید.




دانشگاه بین «دانشجو»یان تقسیم می‌شود!

image
در راستای اینکه وزارت علوم توسط یک دانشجوئی اداره می‌شود که بعنوان جایزه بخاطر خوب جیک و جیک کردن در انتخابات ۸۸ به این سمت تقدیر و تشکر شده است و اتفاقاً داداش فرهادش هم که یک دانشجوی بیکار بود شکر خدا کار پیدا کرد و رئیس دانشگاه آزاد شد و بلافاصله دست آن یکی داداش دانشجوی بیکار دیگرش را هم بعنوان گرفت و یارو نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم و تحقیقات گردید، سازمان «دانشجو»یان وزارت علوم برنامه‌های درسی تمام دانشگاه‌ها اعم از آزاد و اسیر با اساتید مربوطه که حسب اسامی‌ای که دارند ظاهراً باباشون شاهنامه زیاد می‌خوانده، برای تمام رشته‌ها بدون اعمال تفکیک جنسیتی بین برادرا و خار مادرا به این شرح اعلام کرد:
وصایا و تلاوت‌های امام: دکتر رستم دانشجو شوهر زاده‌ی داماد فرهاد اینا از همون آکسفورد.
ورزش و خوشحالی در افکار امام: دکتر کیکاووس دانشجو، اونی‌شون که یه بار رفته بود قبرس خوشحال بود.
پرورش درخت در الفاظ امام: دکتر گشتاسب دانشجو نوه عموی آویژه که اتفاقاً خدمتش هم تازه تموم شده.
باکتری بافی در انظار امام: دکتر آرتان دانشجو پدر زن داریوش کبیر و داداش نوشزاد که سوابق علمی‌اش در شاهنامه هم موجود است.
حیوانات اهلی در اشکال امام: دکتر اشکبوس دانشجو باجناق خواهرزاده‌ی آناهیتا که ننه‌اش خیلی التماس دعا داشت.
کلاً ابعاد امام: دکتر گودرز دانشجو اونی‌شون که تا هشتم خونده نه (اون الآن معتاده) اون یکی که سر چهار راه استامبول دلار می‌فروشه.
ابعاد این یکی امام: دکتر ورشاسب دانشجو فامیل دور به‌آئین اینا که اتفاقاً پدربزرگش هم بعنوان یکی از دانشجویان جوان سفارت انگلیس رو با گیتار تصرف کرده بود.
مرتع کاری در رفتار این یکی امام: دکتر زامیاد دانشجو (سونوگرافی گفته بچه پسر است) انشالله که قدمش برای خانواده خیر است.
کویرپاشی در جستار همین یکی امام: دکتر برسام دانشجو (خدا رفتگان شما را هم بیامرزد)، اجازه دهید اطفال در فرصت مناسب‌تری پذیرائی بشوند.
دشمن‌زدائی در پندار همین امام دومیه: دکتر بهبد دانشجو که تا همین پریروز قهوه تلخ کپی می‌کرد می‌فروخت.
لازم به ذکر است که وزارت علوم، تحقیقات و اشتغال برادری، با پشتیبانی جدی و تقویت معاونت «دانشجو»ئی خود، از این پس بطور قاطع به امر اشتغال «دانشجو»یان پرداخته تا ضمن بهره‌مندی از دعای خیر ننه بابای خانواده بزرگ «دانشجو»یان کشور، گام بلندی نیز هرچند کوتاه در راه اعتلاء جنبش «دانشجو»ئی به جلو بردارد!



ایدز، پایان زندگی نیست

image
با فردی غیر از شریک جنسی خودتان، سکس داشته‌اید و نگران شده‌اید؟! پس چرا معطلید؟! زمان را از دست ندهید! آزمایش دهید! نترسید! ایدز پایان زندگی نیست. اگر جواب آزمایش مثبت باشد به کمک داروهای موجود، می‌توانید زندگی باکیفیتی داشته باشید. فرصت را از خودتان نگیرید. یادمان باشد که «خیلی زود دیر می‌شود».
در نوشتار پیشین، برادران علایی از تاریخچه ایدز، دوره‌ها، راه‌های انتقال و پیشگیری این بیماری گفتند. سوال‌هایی که مطرح کردید را از آرش و کامیار علایی پرسیدیم که به زودی منتشر خواهد شد. این بار اما، برادران علایی از روش تشخیص بیماری و درمان آن می‌گویند. لطفا سوال‌های خود را باز هم بپرسید و به ما در راه اطلاع رسانی دقیق تر و کامل تر یاری دهید.
یادمان باشد که ایدز را نمی توان از روی علائم بالینی یا ظاهری فرد، تشخیص داد. اگر خود را در معرض این ویروس قرار داده اید، حتما باید آزمایش دهید. منتظر علائم ننشینید!
تا زمانی که وارد مرحله بیماری ایدز نشده باشید، علائم خاصی به سراغ شما نخواهد آمد( در هنگام ورود ویروس به بدن،علائم مانند هر نوع بیماری ویروسی دیگری خواهد بود مثل علائم بیماری آنفولانزا) و آن موقع که بیماری وارد مرحله ایدز شود، علائم  به شکل سرطان، علائم بیماری های عفونی فرصت طلب ویا سایر بیماری های عفونی به سراغتان خواهد آمد و آن زمان، شاید کمی دیر شده باشد. زمان در این مورد، دشمن شماست. یادمان باشد که اگر بیماری را به موقع تشخیص دهند، با دارو می‌توان آن را کنترل کرد. برخلاف فیلمها، ایدز پایان زندگی نیست، از کارافتادگی هم نیست. شخص مبتلا به ایدز می‌تواند ازدواج کند و بچه دار هم شود. متاسفانه ترس از برخورد اطرافیان و ترس از مواجه شدن با واقعیت ممکن است باعث شود که حاضر به انجام آزمایش نباشید. اما زمان را از خودتان نگیرید. دوباره تاکید می‌کنیم، اگر این بیماری به موقع  تشخیص داده شود، با دارو می‌توان زندگی با کیفیتی داشت و از تمامی لحظات آن لذت برد.

آزمایش
از زمانی که ویروس وارد بدن می‌شود مدتی طول می‌کشد تا سیستم ایمنی بدن به آن واکنش نشان دهد، بنابراین با آزمایش‌های معمول نمی‌توان بیماری را تشخیص داد. یکی از روشهای تشخیصی، شناسایی مستقیم ویروس (از روش پی-سی-آر) است. اما حساسیت این آزمایش بسیار بالا است، به این معنی که می‌تواند مثبت کاذب داشته باشد و هزینه آن هم بسیار بالا است(پس به طورکلی انجام این آزمایش به صرفه نیست مگر در موارد خاص). روش دوم ، روش سنجش آنتی بادی(پادتن) علیه ویروس اچ-آی-وی است که توسط دو آزمایش الایزا(آزمایش حساسیتی) و وسترن بلات یا لکه غربی( آزمایش اختصاصی) صورت می‌گیرد. در این روش ویروس اچ-آی-وی بعد از دوره پنجره قابل شناسایی خواهد بود. اگر جواب آزمایش حساسیتی مثبت بود، نمونه قبلی دوباره چک می‌شود و اگر جواب مجددا مثبت بود، تست اختصاصی انجام می‌شود. اگرجواب این آزمایش مثبت باشد، فرد به احتمال بسیار زیاد مبتلا به ویروس اچ-آی-وی است.

جواب آزمایش
 ثبت: یعنی بدن نسبت به ویروس تماس داشته است و نسبت به آن واکنش نشان داده است. پس جواب آزمایش مثبت، یعنی فرد مبتلا به ویروس اچ-آی-وی شده است. اگرچه، مثبت می‌تواند کاذب باشد یعنی با ویروس‌های دیگر تداخل آزمایشگاهی داشته باشد. به همین دلیل است که آزمایش دوباره تکرار می‌شود و بعد هم آزمایش «وسترن بلات» انجام می‌شود.

منفی: یعنی یا فرد اصلا ویروس را ندارد یا بدن هنوز نسبت به ویروس واکنش نشان نداده است و فرد در دوره پنجره قرار دارد(منفی کاذب). پس اگر فرد رفتاری داشته که فکر می‌کند خود را در معرض ویروس قرار داده است باید آزمایش را بین سه تا شش ماه بعد دوباره تکرار کند.

درمان
دوباره تکرار می‌کنیم که تصورغالب نسبت به کیفیت و کمیت زندگی مبتلایان به بیماری ایدز، غلط است. با تشخیص به موقع و مصرف مرتب دارو می‌توان زندگی باکیفیتی داشت. شاید تصور شود که دوره درمان و عوارض جانبی این بیماری، زندگی را برای فرد بسیار سخت کند، اما چنین نیست. عوارض جانبی داروها اندک است وداروها کیفیت زندگی را با برقرار کردن تعادل بین تعداد ویروس و سیستم ایمنی، افزایش می‌دهند. یعنی چنین نیست که فرد در بستر بیماری باشد و هیچ کاری نتواند انجام دهد. با استفاده از داروها،تحت نظر پزشک و مشاور، زندگی روند عادی خود را طی خواهد کرد.

داروها و مکانیزم آن
داروهای موجود در بازار چه می‌کنند؟ در واقع داروها روند ورود به مرحله بیماری ایدز را کند می‌کنند. داروها یا از ورود ویروس به سلول جلوگیری می‌کنند یا در روند تکثیر آن اختلال ایجاد می‌کنند. از آنجا که ویروس اچ-آی-وی تغییر شکل می‌دهد می‌تواند در برابر داروها مقاوم شود، بنابراین، معمولا از ترکیب چند نوع دارو، به طور همزمان برای درمان استفاده می‌شود. داروها باعث می‌شوند که میزان ویروس در خون به طرز چشم گیری کاهش پیدا کند، سلول‌های ایمنی تکثیر شوند و تکثیرویروس های موسوم به ویروس‌های باقیمانده نیز تا زمان مصرف داروها تحت کنترل باشد. عوارض استفاده از داروها کم و قابل مدیریت است. در ضمن اکثر داروها به صورت خوراکی می‌باشد( کپسول و قرص). در حال حاضر بیست و چهار نوع دارو در بازار وجود دارد که می‌توانند مرحله ورود به بیماری ایدز را بین ده تا بیست سال، بسته به مقاومت دارویی، به تاخیر بیاندازند.

واکسن
تاکنون واکسن موثری برای بیماری ایدز کشف نشده است به این دلیل که این ویروس روزانه میلیون‌ها بار تغییر شکل می‌دهد و به همین دلیل بدن نمی‌تواند پادتنی برای آن تولید کند. در حال حاضر برروی واکسن‌های سلولی مطالعاتی انجام شده است. به این معنی که سعی دارند با استفاده از این واکسن ها جلوی ورود ویروس به سلول را بگیرند.

پیشگیری بعد از تماس
داروهای به کار گرفته شده برای درمان اگر در طی هفت و دوساعت بعد از تماس با ویروس اچ-آی-وی به فرد داده شوند، می‌توانند تا حد زیادی از ابتلای فرد به ویروس اچ-آی-وی  جلوگیری کنند. لازم به ذکر است که دارو ها باید  به مدت چهار هفته مصرف شوند. هزینه این داروها زیاد است اما خوشبختانه، در ایران، این داروها در کلینیک های مثلثی به صورت رایگان در اختیار افراد قرار داده می‌شود.
یادمان باشد که بهترین درمان، پیشگیری است و بهترین روش پیشگیری، افزایش آگاهی و دانش افراد است.




دزدگیر «جی‌میل» رسید  

 نسترن فرمانیان

imageبه اندازه گاوصندوق پر جواهرات، یا اگر در زندگی‌تان جواهری ندارید، به اندازه تمام رازهای مگوِ زندگی. یکی از امن‌ترین و قابل اعتمادترین خدماتِ‌ اینترنتی را گوگل عرضه می‌کند و «جی‌میل» به عنوان یک سرویس قابل اطمینان این‌ روزها بیشتر از مابقی خدمات توصیه می‌شود. جی‌میل، یکی از محبوب‌ترین خدمات پست الکترونیک بر روی وب است. اما هیچ دری به روی دزدهای این‌کاره بسته نیست. اما می‌توان کاری کرد تا این در حتی‌الامکان قفلِ محکم‌تری داشته باشد.
فرض کنید یک هَکِر(نفوذگر اینترنتی)، تنها به یک «رمز عبورِ» دسترسیِ گوگلِ شما دسترسی داشته باشد، در واقع او از آن پس، میتواند به یوتیوب و ویدیوهای منتشر شدهتان و حتا آن‌هایی که هنوز منتشر نکرده اید و منتظر انتشارند، دسترسی داشته باشد. می‌تواند تقویمِ الکترونیکیتان، را مورد بررسی قرار دهد. به جای شما روی بلاگر، وبلاگ بنویسد و وای به حال‌تان اگر حساب بانکی شما روی آن تنظیم شده باشد. می‌تواند از طریق آگهیهای سفارش داده شده شما روی اینترنت، برایتان از هر معشوقه زیبایی بیشتر خرج بتراشد.
این تمام فاجعه نیست! علاه بر همه اینها، بسیاری از ما، حتا وقتی که در یک سایت دیگر ثبت نام کرده ایم، نشانی پست الکترونیک جیمیل خود را در آنجا معرفی کردهایم و نفوذ به ایمیلِ ما، میتواند جواز دسترسی غریبهها به خیلی از سایتهای دیگر البته با لباسی مبدل و چهره‌ای شبیه به چهره ما باشد

‍‍۱- قفل محکم روی نامه‌های شخصی 
با فعال کردن «اساسال» و استفاده خودکار از نشانی «اچتیتیپیاس»، شما در واقع دارید همه بسته‌های ایمیلی‌تان را بسته بندی میکنید و درب آن را با قفل میبندید. این انتخاب، باعث میشود تا امکان شنود اطلاعات به حداقل ممکن برسد
برای اینکار باید به صفحه «تنظیمات» رفته و آن را فعال کنید.

۲- جای پاهای تو تا کجا مانده؟
اگر به بخش تنظیمات یا «Setting» بروید، بخشی به نام «Go To Web History» وجود دارد که آخرین فعالیت‌هایی را که به نام‌شما صورت گرفته خواهید دید. 
مثل این که از چه طریقی به پست الکترونیک متصل شده اید (مرورگرِ کامپیوتر، موبایل یا وسایل دیگر) و یا آنکه حتا از چه آدرس «آیپی» هایی استفاده کردهاید و چه زمانی وارد این سیستم شدهاید.


اما این به چه درد می‌خورد؟ با استفاده از این سیستم، به راحتی میتوان فهمید که فردی دیگر هم از دسترسی ما استفاده میکند یا خیر؟ باور نمیکنید؟‌ «کلمه‌عبور» خود را به یک دوست فضول اما دهنقرص بدهید و کمین بنشینید! ولی نه، حتا اگر توصیه پزشک‌ها را زیر پا گذاشتید و مسواک‌تان را به کسی دادید، به هیچ‌وجه و هیچ‌وقت نباید رمز عبور را حتا به نزدیک‌ترین افراد سپرد، قرار نیست به نزدیکان مشکوک باشید، البته که آن‌ها بدِ شما را نمی‌خواهند، ولی با ورود و خروجِ با اجازه به ایمیل شما، ممکن است ناخواسته در را کمی باز گذاشته و راه ورود گرگ ها به خانه بره‌ها باز شود. 

۳- هکر آب‌زیر‌کاه، دور شو!

یک هکر آبزیرکاه، ممکن است در اولین اقدام، کار خاصی انجام ندهد اما شاید با حرفه‌ای گری تمام، تنظیمات شما را تغییر بدهد
شما باید در فواصل زمانیِ کوتاه، همه درها را وارسی کنید. 
نخستین کار ما در چنین مواقعی ایناست که چک کنیم که ایمیلهای ما بدون تمایلمان به جای دیگری سوق داده نشده باشند. ممکن است یک هکر، خیلی راحت ایمیل دیگری را تعیین کرده باشد تا یک کپی از ایمیل شما برای او ارسال شود. تاحالا به این فکر کرده اید که ممکن است چند ماه گذشته، خصوصیترین حرفهایتان را در اختیار یک هکر مزاحم ولی کمرنگ گذرانده باشید؟ 


۴- برای لحظاتی، خودتان را به قرنطیه طراحانِ سوال‌های کنکور تبعید کنید!
به طور معمول، در زمانِ ثبتنامکاربری، یک پرسش اطمینان هم طرح میکنید و جواب آن را هم مینویسید
این کار به این خاطر است که هرگاه «رمز عبور»تان را فراموش کردید یا آنکه شکی برای واقعی بودن شما پیش خدمات دهنده پیش آمد، با مطرح شدنِ این پرسش شخصی از سوی خدمات‌دهنده و پاسخ شخصی آن از سوی شما، هویتتان احراز شود
این پاسخ نباید موارد پیش‌ و پا افتاده‌ای مانند نام اعضای خانواده، نام وبلاگ، شماره شناسنامه یا محل تولد یا حتا نام یار و همسرتان باشد. تا میتوانید کلمه غیر قابل پیشبینیای را پیدا و تعیین کنید که به اندازه قفل یدکی خانهی سرشار از جواهرات، اهمیت دارد

خیلی از ما فکر میکنیم حالا که یک پرسش و پاسخ دمِ دستی تعین کردهایم، دیگر کار از کار گذشته است. اشتباه نکنید، همین الان به این نشانی رفته و برای تعیین غیرقابلپیشبینی ترین عبارات مربوط به خودتان اقدام کنید

Settings >> Accounts and Import >> Google Account Settings


یکی از بهترین کارهایی که میتوانید در این‌ زمینه انجام بدهید این است که اگر زبان دیگری جز انگلیسی، یا زبان محلات مختلف ایران را ‌میدانید، از کلمات آن هم بهره بگیرید. چون این‌کار، یافتن این واژه را برای دیگران، سختتر میکند

۵- نسخه پشتیبان یادت نره
یک هکر هر لحظه ممکن است به صندوق پستی شما، هرچقدر هم که امن باشن وارد شود و اطلاعاتی که دارید را از روی آن برداشته و یا حذف کند.
من اگر جای شما باشم، همیشه یک نسخه پشتیبان از ایمیلهایم برای خود ذخیره نگاهمیداریم تا اگر خدای ناکرده چنین روزی رسید، لااقل چیزی جز زبانم لال، حریم شخصیام از دست نداده باشم.  
برای گرفتن نسخه پشتیبان از نامههای الکترونیکیتان یک راه این است که ایمیل ِدومی را تعریف کنید تا از هر نامه یک نسخه هم به آن ارسال شود. اگرنه، میتوانید در سیستم های تحتِ «ویندوز»، از برنامه «آت‌لوک» و در سیستمهای «مکینتاش»ی از برنامه «مِیل» استفاده کنید

۶- رمز عبور: شخصی‌تر از مسواک
«رمز عبور» جیمیل خود را در هیچ سایتِ دیگری وارد نکنید. اگرچه شاید خیلی سخت باشد که برای هر سایتی که عضو میشوید یک رمز عبور جداگانه تعریف کنید و همه را هم به ذهن‌تان بسپارید، اما بی‌‌تعارف، وارد کردن رمزِ عبور «جیمیل» خود در سایتهای دیگر، احمقانه است. اگر مشکلی برای سپردن کلیدِ‌ کمدهای خانه‌تان به غریبه‌ها ندارید،‌ می‌توانید رمزِ عبورتان را هم در اختیار مدیران سایت‌های دیگر قرار دهید. 

۷- اسمِ شب چیست؟!
همه موارد بالا به کنار، «هفت» عدد بی‌نهایت است و مهم‌ترین توصیه را برای بخش پایانی مطلب کنار گذاشته‌ام. رمز عبورِ دو مرحله‌ای، از نان شب هم واجب‌تر است. 
شما با تنظیم رمز عبور دو مرحله ای، در واقع یک حفاظِ آهنی هم به در خانه اینترنتی‌تان اضافه می‌کنید. این در، این امکان را به شما می‌دهد که «جیمیل» مثل نگهبانی دم بنشیند تا اگر کسی کلید داشت و خواست وارد خانه شما شود، با یک تماس تلفنی، با شما در میان بگذارد. 
 به عبارت دیگر، وقتی کسی از کامپیوتری بجز کامپیوترِ شما، وارد سیستم شد یک «رمز عبور» تازه از او می‌خواهد که در همان لحظه ساخته و به شماره تلفن‌تان «اس‌ام‌اس» زده می‌شود و یا اگر بخواهید با شما تماس خواهند گرفت و به رایگان، شماره مربوطه را برایتان می‌خوانند. در این زمان ورود به پست الکترونیک تنها با ورود این رمز مجاز خواهد بود.