۱۳۹۰ اسفند ۲۶, جمعه

روز جمعه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

 روزهای باقی‌مانده از سال ۹۰ به سرعت سپری می‌شود و سرعت مردم نیز برای تامین مایحتاج خود در ایام نوروز بالاتر می‌رود.
به گزارش خبرگزاری مهر صف‌های طولانی برای ورود به میادین میوه و تره‌بار و تامین میوه تنظیم‌بازاری و کالاهای اساسی از سوی مردم در آستانه ی نوروز تشکیل شده است.
سه روز بیشتر به پایان سال ۹۰ باقی نمانده است و بر همین اساس، مردم چند ساعت بیشتر فرصت ندارند تا مایحتاج مورد نیاز خود را به قیمت مناسب تهیه کنند، اگرچه مسئولان قول داده‌اند که مایحتاج مورد نیاز مردم به خصوص برنج، روغن، گوشت، شکر و مرغ را حتی در ایام تعطیلات نیز تامین کنند.
اما در همین ساعات باقیمانده از سال ۹۰ هم، تقاضا برای خرید کالا از سوی مردم به اوج رسیده و بسیاری از خیابان‌ها از همان ساعات ابتدایی امروز، صحنه رفت و آمد مردم و رونق خریدهای نوروزی است.
کالاهایی همچون برنج، روغن، شکر، گوشت مرغ و گوشت قرمز در کنار کیف و کفش و پوشاک از جمله مواردی هستند که بیشتر مورد تقاضای مردم قرار می‌گیرند و عرضه آنها نیز همچنان با شور و هیجان از سوی فروشندگان ادامه می‌یابد.
علاوه بر این، کالاهای اساسی مایحتاج مورد نیاز مردم برای سفره هفت‌سین نیز بازار گرمی دارد و فروشندگان انواع و اقسام این کالاها را با مدل‌های متنوع و قیمت‌های مناسب در اختیار مردم قرار می‌دهند. یکی از این اقلام، ماهی شب عید است که در انواع مختلف از جمله ماهی قرمز و ماهی‌های تزئینی، در حال عرضه است.

بازار گرم فروش انواع ماهی قرمز
مشاهدات خبرنگار مهر حکایت از محدوده‌های مختلف قیمتی برای انواع ماهی شب عید دارد که قیمت ماهی‌های قرمز از سه عدد ۵۰۰ تومان گرفته تا هر عدد ۲۵۰۰ تومان در نقاط مختلف شهر متفاوت است.
کمترین محدوده قیمتی را فروش ماهی قرمز در میادین میوه و تره‌بار به خود اختصاص داده است که با محدوده قیمتی ۲۵۰ تومان تا ۱۰۰۰ تومان، انواع ماهی‌های قرمز عرضه می‌شود، اما در برخی نقاط شهر، حتی ماهی شب عید که عمدتا تزئینی و با رنگ‌هایی همچون سرمه‌ای و سبز عرضه می‌شود، با قیمت ۵۰۰۰ تومان نیز به فروش می‌رسد.
یکی از فروشندگان این نوع ماهی‌ها به خبرنگار مهر می‌گوید: قیمت ماهی قرمز یک باله ۵۰۰ تومان، دو باله ۷۵۰ تومان و سه باله ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد، ضمن اینکه ماهی‌های رنگی نیز از قیمت ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان، به فروش می‌رسد.
وی می‌گوید: بیشتر خانم‌های جوان و پسربچه‌ها طرفدار ماهی‌های تزئینی هستند که البته شرایط نگهداری خاصی هم دارد. ضمن اینکه قیمت آنها نیز از محدوده متعارف قیمتی فروش ماهی قرمز بالاتر است.

جدول قیمتی فروش ماهی‌های شب عید
نوع ماهی قیمت
ماهی قرمز یک بال ۲۵۰ تومان
ماهی قرمز دو بال ۴۵۰ تومان
ماهی قرمز سه بال ۱۰۰۰ تومان
ماهی سفید یک بال ۵۰۰ تومان
ماهی سفید-قرمز دو بال ۱۲۰۰ تومان
ماهی سفید دو بال ٨۵۰ تومان
ماهی رنگی تزئینی دو بال ۴۰۰۰ تومان
ماهی رنگی تزئینی سه بال ۵۰۰۰ تومان

صف‌های طولانی خرید میوه شب عید
در این میان، البته تقاضا برای خرید میوه شب عید و سایر مایحتاج مردم نیز به اوج رسیده و میادین میوه و تره‌بار که بزرگترین عرضه‌کنندگان میوه تنظیم بازاری هستند، امروز از ساعات اولیه صبح که بازگشایی شده‌اند، صحنه تردد و رفت و آمدهای مردم بودند.
این تقاضا برای بالارفتن خرید میوه به نحوی بالا رفته است، که صف‌های طولانی در ورودی‌های میادین میوه و تره‌بار تشکیل شده است و مردم ترجیح می‌دهند ساعتها در صف بایستند و میوه را با قیمت مناسب از میادین خرید کنند.
بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی مسئولان، هر کیلوگرم پرتقال به قیمت ۱۲۰۰ تومان، هر کیلوگرم سیب به قیمت ۱۷۰۰ تومان و هر کیلوگرم موز به قیمت ۱۵۵۰ تومان در حال عرضه است.
این میوه‌ها به صورت بسته‌بندی شده و با کیفیت به دست مردم می‌رسد و امسال شرایطی فراهم شده است که میوه‌ها به صورت مکانیزه بسته‌بندی شده و با کیفیت مناسب به دست مردم برسد.

ده درصد گرانی نسبت به سال گذشته
رئیس اتحادیه میوه و تره بار با اشاره به اینکه خرید میوه شب عید مردم از یکشنبه آغاز می‌شود، اعلام کرده است: واحدهای خرده فروشی از امروز (جمعه) خرید خود را آغاز کرده و خود را برای عرضه میوه شب عید مردم آماده می‌کنند.
حسین مهاجران با بیان این مطلب به ایلنا گفت: ذخیره سازی میوه دولتی شب عید در پنج واحد در تهران صورت گرفته که این ذخیره‌ها تامین کننده میوه مورد نیاز ۲۵۰ واحد خرده فروشی در سطح استان است.
وی با اشاره به اینکه ۲۵۰ واحد در سطح تهران میوه شب عید با نرخ دولتی عرضه می‌کنند، به بیان قیمت میوه دولتی شب عید پرداخت و افزود: سیب با قیمت ۱۷۰۰ تومان، پرتقال ۱۲۰۰ تومان و موز با نرخ ۱۵۵۰ تومان به مصرف کننده نهایی عرضه می‌شود.
به گفته مهاجران؛ قیمت نارنگی در سطح میادین نیز برای شب عید بین ۱۳۵۰ تا ۱۵۰۰ تومان است.
وی متذکر شد: قیمت میوه شب عید امسال نسبت به سال گذشته چیزی در حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.

لحظه تحویل سال ۱٣۹۱
لحظه تحویل سال ۱٣۹۱ هجری شمسی به ساعت رسمی جمهوری اسلامی ایران ساعت ٨ و ۴۴ دقیقه و ۲۷ ثانیه روز سه‌شنبه ۱ فروردین ۱٣۹۱ خواهد بود.

نفتی که ملی نشد، ملتی که نفتی شد!

نفت به کام ملت هیچگاه شیرین نشد؛ ولی درعوض ملتی نفتی شد! هرچنددکترمحمدمصدق(رهبرنهضت ملی ایران) توانست همراه بایارارنش، نفت (سرمایه نقدی مردم ایران) را ازکام استعمارگران بیرون کشد، اما بدلیل کودتای ۲۸ مرداد، ثروت ملت از این جیب به آن جیب رفت!
در سالروز ۲۹ اسفند و جشن ملی شدن صنعت نفت، نفت همچنان درآمدش به جیبب استعمارگران استثمارگر می رود؛و سرمایه یک تمدن هدر می‌شود.
درابتدای انقلاب دو تئوری برای«نفت»مطرح شد؛ عده‌ای گفتند:
نفت سرمایه ملی است و نباید زیاد تولید و فرخته شود و باید آیندگان نیز از آن سهم ببرند.
در مقابل برخی اعتقاد داشتند نفت را هر چقدر می‌توانیم باید تولید کنیم و بجایش کالایی وارد شود که مانند نفت ثروت تولید کند؛ و خود یک«ارزش افزوده» داشته باشد...
اما تجربه ۳۳ سال نشان از آن دارد که هیچکدام از این دو تئوری عملی نشد؛ و بیشترین درآمد نفت یا صرف هزینه‌ها و مصارف پنهانی شده و برای «از ما بهتران» است و یا صرف خرید ادوات نظامی می‌شود.
هنوزدرهمین تهران«حلبی آبادهای»جدید هر روز مثل قارچ در کنار برج های سربه فلک رفته متولد می شود؛ و درجاهایی از میهن، فرزندان ما برای تحصیل باید رنج فراوان سرما و سختی راه و بلایای دیگر را به تَن بخرند تا بتوانند باسواد شوند. و در عوض بودجه و ردیف مخصوصی برای «نهضت سوادآموزی» ترتیب می‌دهند! و آموزش و پرورش مملکت با مدارس استیجاری حق حیات دارد و اگر آنرا بگیرند فَشل می‌شود!
درکوبا وقتی«فیدل کاسترو» در رأس کُرسی قدرت نشست، «جنگ شکر» در «کوبا» راه فتاد.
در ایران از وقتی مصدق نفت راملی کرد«جنگ نفت» در ایران نیز آغاز و همچنان ادامه یافت.
دردوران نهضت ملی شدن صنعت نفت، مصدق با توانایی‌های حقوقی خود و در اختیارداشتن یک ملت، نفت را«ملی»کرد؛ اما فرصت نیافت آنرا وارد شریان اقتصاد کشور کند و نهال کاشته شده را آب دهد.
او در 28مرداد توسط همان دزدان نفت سرنگون شد و شاه که نمی توانست رسما و علنا بازگشت به عقب کند،با«کُنسرسیوم»های نفتی که توسط استحمارگران نوین ترتیب داده شده بود، درآمد نفت صرف هرینه سنگین‌ترین اداوت نظامی همچون هواپیماهای آواکس شد. و البته در کنارش همراه با سفرهای شاهانه و جشن‌های شاهانه و ریخت و پاش‌های حکومت هزار فامیلی...
شاه هرچند بالاجبار و برای پُز،تکنوکراتهایی را تربیت وسعی در نشان دادن متمول بودن جامعه کرد؛و مردم ایران نیز تاحدودی به آن سمت رفتند؛ لیکن بدلیل«انسداد آزادی» و عدم امکان ابراز نظر آزاد در دریچه رسانه‌های گروهی و مسدود شدن انتخابات و گزینشی شدن آن-تاآنجاکه شاه گفت: «هرکه نمی خواهد عضو حزب رستاخیز شود،از این مملکت برود»-بادست خود گور خود را کَند. و امروز نیز هر که عضو«حزب ولایت فقیه» نیست جایی در این مملکت ندارد و پول نفت نیز...
از آن‌زمان تا امروز؛ چرخه نفت بکام ملت نیست. واقعیت این است که نفت هیچگاه به معنای واقعی«ملی»نشد؛ چون درآمد آن صرف ملت نمی شود؛ اگر می‌شد سرتاسر ایران گلستان بود!
اما در عوض ملت ما سال‌هاست که نفتی شده است. بوی نفت مُشامش را آزار می‌دهد و هر آن امکان دارد با جَرقه کبریتی در وسط معرکه نفت،به آتش نفت بسوزد!
مسلما تا زمانی که پول نفت در یک شرکت«سهامی عام» بطور مساوی به حساب مردم واریز نشود، و تا دولت«مسلوب الاختیار» نشود و اجازه نیابد هرگونه که بخواهد خرج کند،نفت نیز ملی نشده است!:

نفت سرمایه این ملت است

مصدق آنرا ملی کرده است

در آغاز و نُخست،ملتی همراه وی

امادریغ از این همه همراه بی همراه وی

پول نفت را گرفت از خَصم زبون

خَصم امانش را بُرید، دولتش شد سرنگون

باز از جیب استبداد به جیب استعمار رفت

سرمایه مام میهن همچنان بر هرز و بر باد رفت

ج.ا.ا.با شعار عدل علی

گفت می کنم آب و برق و گاز را مجانی

پول نفت برسفره مردم نیامد که هیچ

سُرخاب و پُفک،پَشم و کَشک آمد همراه پیچ

خاص و عام شد شرکت نفت ملی

به خودی، غیرخودی و بی خودی

نظارت برانتخابات استصوابی شد

رقاصه هنرمند،هنرمند آواره شد

مصدق رهبرملی ماند،نفت ملی نشد

نفت جنگی شد،ملتی نفتی شد

(شعرازخودم؛اگراسمش شعرباشد؟!)

محمد شوری (نویسنده وروزنامه نگار)




احمدی‌نژاد در تنبان نظام کک انداخت

imageدر پی پاسخ احمدی‌نژاد به سوالات نمایندگان در مجلس، اعتراض به سخنان رییس دولت از سوی حامیان رهبر جمهوری اسلامی ادامه دارد.
علی لاریجانی، رییس مجلس در واکنش به سخنان احمدی‌نژاد گفته است: «معلوم بود که نمایندگان از پاسخ‌های رئیس جمهور راضی نیستند. ادبیات و الفاظی به کار برده شد که می‌شد به کار برده نشود. انسان می‌تواند حرفش را صمیمانه و مودبانه بزند.»
همچنین متکی، وزیر خارجه سابق، سخنان اخیر احمدی‌نژاد در مجلس را «مصداق بارز تهمت و افترا» خواند و گفت که «نامه اطلاع احمدی‌نژاد از ماموریت وزیر خارجه به سنگال در سوابق دفتر رئیس جمهور موجود است.»
علیرضا محجوب، رییس فراکسیون کارگری مجلس نیز گفت: «آقای رییس جمهور به جای آنکه به سوالات اقتصادی جواب اقتصادی بدهد فرافکنی کرد و به سوال مربوط به هدفمندی یارانه‌ها اصلا جواب ندادند.»
همچنین داریوش قنبری نماینده مردم ایلام اظهار داشت: «طرح سؤال نقطه مثبتی بود اما از این گذشته پاسخ‌های آقای احمدی‌نژاد مناسب نبود. در مجموع ایشان به جای پاسخ به سوالات نمایندگان شأن مجلس شورای اسلامی را به باد استهزاء گرفت و به تمام نمایندگان مردم توهین کرد.»
هفت نماینده اصولگرای مجلس نیز با صدور بیانیه‌ای «نسبت به مباحثی که از سوی رئیس جمهور در مجلس طرح شد» موضع‌گیری و اعلام کردند: «نتیجه این قبیل فرافکنی‌ها غفلت از مشکلاتی مثل گرانی افسارگسیخته و بیکاری و اعتیاد و آلودگی محیط زیست و مفاسد مالی خواهد بود.»
نماینده مردم زابل و زهک با انتقاد شدید از سخنان احمدی‌نژاد که مدارک و تحصیلات نمایندگان را زیر سوال برد، گفت: وقتی رئیس جمهور می‌گوید شما مدارکتان را با دکمه فشار دادن گرفته‌اید، به چه معنا است، زمانی که ایشان لیسانس نداشتند، من دکتری داشتم.
محمدرضا خباز، مصطفی کواکبیان، احمدناطق نوری، قدرت‌الله علی‌خانی، محمدتقی رهبر، و چند نماینده دیگر مجلس نیز به سخنان احمدی‌نژاد اعتراض کردند.
همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام به سخنان روز گذشته رئیس جمهور در جلسه پاسخ به سوالات نمایندگان ملت واکنش نشان داده است.
با این حال پاسخ احمدی‌نژاد از سوی برخی از نمایندگان نظیر حمید رسایی و روح‌الله حسینیان با استقبال مواجه شده است.



هشدار اوباما به ایران: پنجره دیپلماسی درحال بسته شدن است

imageباراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا به جمهوری اسلامی هشدار داد که پنجره دیپلماسی برای حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران درحال بسته شدن است. اوباما همچنین پیش‌بینی کرد که فشار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران بیشتر در تابستان نمایان خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا روز گذشته در یک کنفرانس خبری مشترک با دیوید کامرون، نخست‌ وزیر بریتانیا در کاخ سفید ضمن بیان این موضوع اضافه کرد که جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با پرونده هسته‌ای خود همواره تمایل به تاخیر، طفره رفتن و زیاد حرف زدن دارد و گامی برای کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای خود برنمی‌دارد.
آقای اوباما افزود: از آن جایی که جامعه بین‌الملل تحریم‌های زیادی علیه ایران اجرا کرده و آمریکا نیز گزینه‌هایی را برای متقاعد کردن این کشور پیشنهاد داده تا رویکرد متفاوتی در برنامه هسته‌ای خود اتخاذ کند، دریچه حل این موضوع از طریق دیپلماسی درحال بسته شدن است.
وی در پایان نیز گفت که ما مصمیم ایران را از دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای باز داریم.
رییس جمهور آمریکا هفته‌ی گذشته نیز خطاب به اسراییل و ایران گفته بود که این دو کشور باید بدانند که وقتی رییس‌جمهور آمریکا درمورد گزینه اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران صحبت می‌کند، بلوف نمی‌زند.




پاسخ‌های آقای سخنگو در گوگل+

imageآلن ایر امروز به پرسش‌های مختلف خبرنگاران در یک میزگرد مجازی پاسخ گفت. این برنامه از طریق «گوگل +» میسر شده است. این نخستین پاتوق مجازی با سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا بود.
سوال‌های خبرنگاران در باره برخورد سفارت‌خانه‌های آمریکا با متقاضیان ویزا، رویکرد آمریکا در قبال اپوزیسیون، رابطه ایران با همسایگان، حقوق بشر، استاندارهای دوگانه آمریکا و پرونده هسته‌ای بود که آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه به این سوال‌ها پاسخ گفت.
این نخستین بار است که چنین گفتگویی از طریق گوگل پلاس با سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برگزار شده است.
فیلم کامل این گفتگو که با حضور خبرنگارانی از جمله نگار مرتضوی، امید معماریان، نیوشا بقراطی و میدان‌داری کامبیز حسینی برگزار شد، به زودی منتشر می‌شود.




توافق ایران و اسرائیل بر سر پروژه سزامی

image
بعد از سالها در جلسه ای که در ۸ مارس ۲۰۱۲ در شهر امان اردن با حضور نمایندگان ایران، اسرائیل، اردن و ترکیه برگذار شد، این کشورها به توافق رسیدند که با هم برای تحقیقات در زمینه فیزیک، سینکروترون خاورمیانه(پروژه سزامی) را در اردن بسازند و هر یک از کشورها تعهد کرده است ۵ میلیون دلار از امسال تا سال ۲۰۱۵ برای ساختن این دستگاه علمی پرداخت کند. این همکاری علمی اولین همکاری رسمی بین دو کشور ایران و اسرائیل بعد از انقلاب می‌باشد.
 به گزارش سایت انقلاب اسلامی، بعد از سالها در جلسه ای که در ۸ مارس ۲۰۱۲ در شهر امان اردن با حضور نمایندگان ایران، اسرائیل، اردن و ترکیه برگذار شد، این کشورها بتوافق رسیدند که با هم برای تحقیقات در زمینه فیزیک، سینکروترون خاورمیانه(پروژه سزامی) را در اردن بسازند و هر یک از کشورها تعهد کرده است ۵ میلیون دلار از امسال تا سال 2015 برای ساختن این دستگاه علمی پرداخت کند.
این همکاری علمی اولین همکاری رسمی بین دو کشور ایران و اسرائیل بعد از انقلاب می‌باشد. با توجه به این توافق گفته می‌شود که دستگاه سینکروترون از سال ۲۰۱۶ آماده راه اندازی خواهد شد. این پروژه به ۱۵ میلیون دلار دیگر نیاز دارد که کشورهای دیگر مانند مصر، پاکستان و فلسطین پرداخت خواهند کرد. لازم به یادآوری است که ایران اسرائیل را متهم به قتل فیزیک‌دان‌های خود کرده است که برخی از آنها مانند آقای علی‌محمدی در پروژه سزامی از سوی ایران فعال بودند
. عکس اطلاعیه این همکاری را در زیر ملاحظه می کنید:






چرا «بازار داغ جنگ» فعلا فروکش کرده است؟؛ در گفتگو با بنی صدر

image
بنی‌صدر در بخشی از گفتگوی این هفته خود با رادیو عصرجدید درباره اثرات بین المللی تحریم انتخابات گفت: «بعد از این انتخابات آقای اوباما گفت که زیاد حرف زدن از جنگ به نفع این رژیم است، آقای نتانیاهو هم به کاخ سفید رفت و بعد گفت که حمله به ایران نه مسئله چند هفته است و نه چند سال، پس اینکه در بهار و یا تابستان حمله می کند، فعلا متوقف شد و اثر اول این تحریم این شد که فعلا بازار داغ "جنگ جنگ جنگ" فروکش کرد که مهمترین اثر تحرک یک ملت است.»
عصر جدید: هفته پیش اثرات تحریم انتخابات را بر سیاست‌های داخلی رژیم مورد ارزیابی قرار دادید، ارزیابی شما از اثرات بین المللی تحریم انتخابات چیست؟
بنی صدر: اول ببینیم، تحریم مردم ایران، آقای خامنه ای را که خطوط سیاست داخلی و خارجی را معین می کند در چه موقعیتی قرار می دهد؟ آنچه که تاکنون از نتایج اعلام کرده اند، بیانگر این است که اکثر نمایندگان جوان هستند و از لحاظ سیاسی خود را مستقل می خوانند، یعنی هویت سیاسی شان آشکار نیست، معنای این امر چیست؟ آیا نامزد طرفدار یا ذوب شده در ولی فقیه در آن حوزه ها نبوده که این افراد رای آورده اند؟ نه، در همه حوزه ها ولی فقیه نامزد داشته است، ولی همان درصد کوچکی که رای داده اند، به آن ذوب شده ها رای ندادند بلکه به کسانی رای دادند که می گفتند ما مستقل هستیم، پس آقای خامنه ای در اقلیت محض است هم به لحاظ اینکه مردم بطور وسیع تحریم کرده اند و هم بخاطر اینکه بردن نام این آقا کافی بوده است که نامزد رای نیاورد. در تهران هم آنهایی که به هر کدام از دو لیست سی نفره رای داده اند بنابر بر آمار رژیم حدود ۱۵۸،۰۰۰ بودند، این رقم دو درصد ۷ میلیون رای دهنده تهرانی است و دو لیست را که روی هم بگذاریم، ۴ درصد می شود، در واقع اینها طرفداران رژیم هستند که به دو لیست بطور کامل رای داده اند، البته کسانی هم بوده اند که اسم دو یا سه نفر یا بیشتر را نوشته اند و در صندوق انداخته اند که شناسنامه شان مهر بخورد، فردا برایشان دردسر ایجاد نشود. یک اکثریت ۹۶ درصدی گفتند ما به خامنه ای اعتماد نداریم و او را نمی خواهیم. چنین آدمی در روابط بین المللی با چه امکانی می تواند با طرفهایی که در بحران اتمی از ۲۰۰۲ بدینسو وجود دارند مقابله کند؟
امری هم در این انتخابات روشن شد، این آقا گفته بود که اگر پای صندوق بیایید، دشمنان ماست ها را کیسه می کنند! و یک سیلی است که به بناگوش دشمنان می نوازید! ما وارونه این سخن را به مردم ایران هشدار دادیم و گفتیم برای اینکه دنیا روی ملتی محاسبه کند و بداند که این ملت در چه وضعیتی است؟ تواناست؟ ناتوان است؟ اینکه چقدر می شود هستی اش را خورد و برد، بستگی مستقیم به عمل آن مردم دارد. مردم هم با تحریم گفتند که نظر من و کسانی که چون من فکر می کردند را  قبول کردند. در دنیا چه بازتابی داشت؟ بعد از این انتخابات آقای اوباما گفت که زیاد حرف زدن از جنگ به نفع این رژیم است، آقای نتانیاهو هم به کاخ سفید رفت و بعد گفت که حمله به ایران نه مسئله چند هفته است و نه چند سال، پس اینکه در بهار و یا تابستان حمله می کند، فعلا متوقف شد و فروکش کرد. وزیر خارجه فرانسه و انگلیس هم در باب این انتخابات قلابی اظهار نظر کردند و گفتند به همه چیز شبیه بود جز انتخابات! پس اثر اول این تحریم این شد که فعلا بازار داغ "جنگ جنگ جنگ" فروکش کرد که مهمترین اثر تحرک یک ملت است.
اگر مردم با این وسعتی که این رژیم مدعی است یعنی ۶۴ در صد به پای صندوق رای رفته بودند و رای داده بودند، نه آقای خامنه ای کسی بود که بگوید ما موافقیم که از پارچین بازدید کنند، نه خانم آشتون جواب می داد که ما با گفتگو موافقیم، زمان و محل آن معین بشود، نه طرف رژیم می گفت که مذاکره پیشنهاد خوبی است، پس در واقع این تحریم است که وضعیت را تغییر داده است. اگر تحریم نبود قاعدتا آقای نتانیاهو به واشنگتن می رفت و دو طرف به هم توپ و تشر می افزودند، یکی ساز و دیگری دهل می زد و تهدید به جنگ و ........ چرا؟ برای اینکه می گفتند که این ملت اختیاری ندارد و مانند گوسفند از خود انتخابی هم ندارد، خامنه ای می گوید به پای صندوق بروید و آنها هم می روند، پس روی آن ملت نمی شود حساب باز کرد و باید با این رژیم جنگید که عینا همین استدلال را در مورد عراق به عمل در آوردند. به هموطنان یادآور می شوم که قبل از اینکه به عراق حمله کنند، آقای صدام انتخاباتی ترتیب داد و با ۱۰۰ درصد آرا رئیس جمهور شد که معنای آن عدم وجود و حضور ملت عراق بود. اولین توجیه آقای بوش این بود که ملتی که چنان وحشتی او را فرا گرفته که به پای صندوق می رود و ۱۰۰ درصد به چنین مستبدی رای می دهد، اول باید او را از دست این مستبد رها کرد. همین حرف را هم در مورد ملت ایران می زدند که این ملت مرعوب شده، اتم به کنار، این ملت را باید از شر این رژیم رها کرد! یک ملت نباید جنبش اش را متوقف کند. قبلا زمانی که جنبش ادامه داشت، هشدار می دادم که اگر جنبش را متوقف کنید، بلا یکی یکی نازل می شود و شد. حالا به شما می گویم قدم مهمی برداشته اید باید ادامه دهید، اگر ادامه ندهید می گویند این ملت منفعل بوده است پای صندوق نرفته، ولی عمل و وجودی هم اظهار نکرده است، چنانکه عده ای بدون اطلاع هم گفته اند که تحریم منفعلی بود و مانع کار رژیم هم نیست، برای خنثی کردن اثر تحریم دارند این توجیه ها را می سازند، پس برای اینکه اثر تحریم خودتان قطعی شود و برای همیشه فکر جنگ از بین برود، باید جنبش را ادامه دهید.





حمله تند و بی‌سابقه منوچهر متکی به محمود احمدی‌نژاد:

احمدی‌نژاد «گستاخ»٬ «خودسر» و «دروغگو» است

منوچهر متکی٬ وزیر امور خارجه سابق ایران سخنان اخیر احمدی‌نژاد در مجلس را «مصداق بارز تهمت و افترا» خواند و گفت رئیس دولت دهم از ماموریت وی به سنگال مطلع بوده است.
محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه (۲۴ اسفند) در صحن علنی مجلس در پاسخ به پرسشی درباره برکناری منوچهر متکی به هنگام ماموریت٬ گفته که از سفر وی بی‌اطلاع بوده است.
آقای احمدی‌نژاد در عین حال افزوده که به آقای متکی برای سفر به سنگال ماموریتی نداده بود.
منوچهر متکی ۲۲ آذر ماه سال ۱۳۸۹ در حالی که به منظور ابلاغ پیام محمود احمدی‌نژاد در سنگال به سر می‌برد، از سمت خود برکنار شد که برکناری وی جنجال‌های فراوانی به همراه داشت.
به گزارش خبرگزاری فارس٬ متکی در واکنش به اظهارات رئیس دولت دهم از احمدی‌نژاد با عنوان «فرزند خودسر خانواده‌ای» نام برده که از «حمایت‌های بی‌دریغ و با سعه صدر بزرگ خانواده» سو‌ء‌استفاده می‌کند.
وی بدون آنکه نامی از علی خامنه‌ای ببرد٬ گفته که احمدی‌نژاد «به جای قدر‌شناسی و احترام» به رهبر جمهوری اسلامی «گستاخانه به هنجارشکنی می‌پردازد.»
متکی افزوده که احمدی‌نژاد «الزامات سخن گفتن به خصوص منطبق بودن با حق، عدل و صداقت و آراسته بودن با منطق و انصاف را پاس نمی‌دارد.»
به گفته وی «برخی از اظهارات آقای احمدی‌نژاد از مصادیق تهمت و افترا و به دلیل تکرار از مصادیق تشویش اذهان عمومی بوده و قابل تعقیب قضایی است.»





علی مطهری نماینده مجلس:

نظام باید اعتراض‌های مردم را به رسمیت بشناسد

علی مطهری نماینده مجلس گفته که جمهوری اسلامی باید «حق اعتراض مردم» را به رسمیت بشناسد.
آقای مطهری که از سوی کاربران سایت «خبرآنلاین» به عنوان دومین چهره سیاسی سال ۱۳۹۰ انتخاب شده٬ گفته که شاید علت این انتخاب انتقاد وی «از نوع برخورد‌ها با منتقدان و معترضان» بوده باشد.
این نماینده مجلس تائید کرده که مقام‌های جمهوری اسلامی طی سال‌های اخیر در برخورد با منتقدان و معترضان «رفتار‌های خشنی» داشته‌اند.
مطهری روز جمعه (۲۶ اسفند) به سایت «خبر‌ آنلاین» گفته که «اعتراض را باید به عنوان یک حق برای مردم به رسمیت شناخت و آن را به معنی مبارزه با نظام تلقی نکرد.»
علی مطهری یکی از معدود نمایندگان محافظه‌کاری است که طی دو سال گذشته بار‌ها از برخورد‌های خشونت‌بار دولتی با معترضان به وضعیت موجود انتقاد کرده است.
با آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و حوادث پس از آن٬ اعتراض‌های مردمی در جمهوری اسلامی به شدت سرکوب می‌شود.
طی دو سال گذشته ده‌ها فعال سیاسی٬ مدنی و رسانه‌ای بازداشت٬ دادگاهی و زندانی شده‌اند و جمهوری اسلامی حاضر نیست درباره این برخورد‌ها به مردم و مجامع بین‌المللی پاسخ بدهد.




تلاش «جبهه پایداری» برای برکناری لاریجانی

نمایندگان عضو «جبهه پایداری» در مجلس هشتم با انتقاد از عملکرد هیات رئیسه٬ از تلاش‌ها برای برکناری علی لاریجانی از ریاست بر مجلس نهم خبر دادند.
حمید رسایی در گفتگو با سایت محافظه‌کار «صراط‌نیوز» از تلاش اعضای «جبهه پایداری» برای انتخاب فرد دیگری به عنوان رئیس مجلس نهم خبر داده است.
آقای رسایی اظهار کرده است: «تجربه مجلس هشتم قطعا نمایندگان را به سمتی خواهند برد که در مجلس نهم ترجیح دهند فرد دیگری ریاست مجلس را در دست بگیرد.»
مدیرمسئول هفته‌نامه «۹ دی» همچنین با انتقاد از برخورد‌ها با برخی رسانه‌های محافظه‌کار به خاطر انتقاد از علی لاریجانی گفته که «روابط فامیلی» در این موضوع «نقش پررنگی» داشته است.
به گفته وی «تا وقتی علی لاریجانی در مسند ریاست مجلس باقی است اوضاع و شرایط به همین منوال است و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که جلوی برخورد با رسانه‌ها گرفته شود.»
روح‌الله حسینیان دیگر نماینده عضو «جبهه پایداری» نیز با انتقاد از عملکرد هیات رئیسه مجلس در رابطه با فراخواندن احمدی‌نژاد به منظور پاسخگویی در مجلس٬ خواستار پایان یافتن «دیکتاتوری» در مجلس شده است.
آقای حسینیان گفته است: «باید جلوی دیکتاتوری مجلس گرفته شود تا همان‌طور که {کسی} اجازه اظهار نظر را برای خود محفوظ می‌داند برای دیگران هم محفوظ بداند.»
 «جبهه پایداری» به رهبری محمدتقی مصباح یزدی برای ریاست مجدد غلامعلی حداد عادل بر مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کند.



متکی:احمدی‌نژاد گستاخانه دروغ می‌گوید

سحام نیوز: وزیر خارجه سابق کشور سخنان اخیر احمدی‌نژاد در مجلس را مصداق بارز تهمت و افترا خواند و یادآور شد که نامه اطلاع احمدی‌نژاد از ماموریت وزیر خارجه به سنگال در سوابق دفتر رئیس جمهور موجود است.
به گزارش سحام و به نقل از فارس، منوچهر متکی در پاسخ به اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مجلس با اشاره به جمله معروف منسوب به ابوعلی سینا که می‌گوید “اگر برای یک کار “اشتباه”، هزار “توجیه” بیاورید می‌شود “هزار و یک اشتباه” گفت: سخنان و رفتار آقای احمدی نژاد فرزند خودسر خانواده‌ای را ترسیم می‌کند که با سوء استفاده از حمایت‌های بی دریغ و با سعه صدر بزرگ خانواده، به جای قدرشناسی و احترام، گستاخانه به هنجارشکنی می‌پردازد و هیچ مرزی در الزامات سخن گفتن به خصوص منطبق بودن با حق، عدل و صداقت و آراسته بودن با منطق و انصاف را پاس نمی‌دارد.
هواپرستانه سخن نگفتن از آموزه‌های اسلامی و سیره نبی مکرم اسلام (ص) است که فرمودند: “ما ینطق عن الهوی”.
متکی افزود: برخی از اظهارات آقای احمدی‌نژاد در مورد وزیر امور خارجه سابق کشورمان از مصادیق تهمت و افترا و به دلیل تکرار از مصادیق تشویش اذهان عمومی و قابل تعقیب قضایی است. البته اینجانب بنا به مصالحی که از مهمترین آنها حفظ آرامش عمومی جامعه و مورد تاکید مقام معظم رهبری است، از پیگیری آن صرفنظر می‌کنم هر چند که در روز قیامت، خداوند متعال بهترین و عادلترین قضاوت کنندگان بین بندگان خود خواهد بود.
وی درباره این سخن احمدی‌نژاد که مدعی شده بود ماموریتی برای سفر به سنگال وجود نداشته است، توجه رئیس جمهور را به نامه‌ اطلاعی که حدود یک ماه پیش از سفر به سنگال پیرامون این سفر و اهداف مورد نظر نگاشته بود جلب کرد و افزود: آن نامه هم اینک در سوابق دفتر رئیس جمهور موجود است.




آغاز لابی‌های حدادعادل برای ریاست مجلس

سحام نیوز: یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، با اشاره به برخی رایزنی‌های صورت گرفته برای ریاست مجلس نهم، اینگونه حرکات را خلاف عرف ندانست و در عین حال گفت: برای ریاست مجلس نهم گزینه‌هایی غیر از لاریجانی و حدادعادل مطرح نیست.
غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جلسه حدادعادل با منتخبان مجلس نهم گفت: اینگونه حرکات خلاف عرف مجلس نیست، چرا که معمولا افراد برای دست یافتن به جایگاه در هیات رییسه و یا نایب رییسی از هم‌اکنون شروع به لابی کردن می‌کنند، با این وجود بنده شخصا این رویه را نمی‌پسندم.
وی در عین حال با بیان اینکه گزینه‌های دیگری غیر از لاریجانی و حدادعادل برای تصدی صندلی ریاست مجلس نهم مطرح نیست، گفت: بنده اطلاعاتی در مورد فعالیت لاریجانی برای دستیابی به ریاست مجلس بعدی ندارم.




دلار از مرز ۲۰۰۰ تومان گذشت

سحام نیوز: مسافران نوروزی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند به دلیل بی‌ثباتی در خرید و فروش ارز و سیاست‌های متغییر بانک مرکزی دچار بلاتکلیفی و سرگردانی شده‌اند.
به گزارش ایلنا، محدودیت خرید و فروش ارز مورد نیاز مسافران که اخیرا از سوی رئیس کل بانک مرکزی اعلام شد بار دیگر شوک دیگری را به بازار ارز وارد ساخت و باعث التهاب مجدد بازار ارز شده است.
گزارش‌ها در بازار ارز از عدم تمکین صرافی ها در خصوص ارائه ارز با قیمت مصوب می‌کند به طوری که در حال حاضر دلار با شیب قیمتی مواجه شده و از مرز ۲ هزار تومان عبور کرده است.
در حالی که تا چندی پیش بانک مرکزی با اعلام اینکه هر گونه خرید و فروش ارز تنها از بانک‌های عامل مجاز است اما گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بی‌ثباتی در این بازار همچنان ادامه دارد و مسافران به دلیل عدم ارائه ارز مورد نیاز با قیمت مصوب بانک مرکزی در بلاتکلیفی و سرگردانی به سر می‌برند.
این در حالی است که بسیاری از صرافان اقدام جدید بانک مرکزی در خصوص ارائه ارز به تعداد محدودی از صرافی‌ها را نوعی فرافکنی دانسته و به این موضوع معترض هستند.
کار‌شناسان معتقدند عدم اتخاذ استراتژی مناسب از سوی بانک مرکزی که طی دو سال گذشته گریبان این نهاد پولی بزرگ را گرفته است باعث شده تا همچنان بازار ارز حتی در واپسین روزهای سال ۹۰ بار دیگر تب دار شود و التهاب تمامی اجزای آن را فرا بگیرد.




زیباکلام: به وزارت خارجه گفته اند از ملاقات هاشمی بامهمانان خارجی ممانعت کنند

سحام نیوز: صادق زیباکلام در گفت وگویی با خبرگزاری ایلنا در خصوص هاشمی رفسنجانی مطالبی را بیان نموده است. به گزارش سحام اهم سخنان زیبا کلام بدین شرح است:
*واقعیت موجود درباره هاشمی رفسنجانی این است که همیشه توسط گروه‌های مختلف و چهره‌ها با بهانه‌های مختلف مورد چنین هجمه‌هایی قرار گرفته و همچنان می‌گیرد. اصلا شاید به همین دلیل است که ترجیحشان این است که بیشتر یک حاشیه‌نشین باشند.
*اتفاقات این دو سال و اندی نشانگر این است که هاشمی رفسنجانی در سیبل قرار دارد و به همین دلیل او تصمیم گرفته است تا کمتر ظاهر شود تا بدرفتاری‌هایی که نسبت به خودش دید را دیگر مشاهده نکند.
*طبیعی و البته قابل انتظار است که گروهی نتوانند یا نخواهند هاشمی رفسنجانی را بربتابند. توانمندی‌های او و همچنین قدرت عملش به طور آشکارا ضعف ضعیفان را برجسته می‌کند و دقیقا به همین دلیل است که تحت هر شرایطی دنبال تخطئه‌اش هستند. البته سرسخت‌ترین منتقدان و مخالفانش هم به توانایی هاشمی رفسنجانی علم کامل دارند. اما با آگاهی از این مساله که «هاشمی حاشیه‌نشین» فرصت تصمیم‌گیری و دخالت نخواهد داشت، با اشکال مختلف به ستیز با او می‌پردازند تا بتوانند برنامه‌های خود را اجرایی کنند.
* البته هاشمی هم خود خواسته یا نا‌خواسته با سکوت خود به آن‌ها کمک می‌کند.
*افراد اگر ببینند که برنامه‌ریزی‌های گستردهای برای تخریبشان تدارک دیده شده است، خواه یا ناخواه به این نتیجه می‌رسند که به نوعی حاشیه‌نشینی را در اولویت قرار دهند و همین مساله دقیق مشخص هاشمی برای حاشیه‌نشینی و حتی ابراز علاقه از خداحافظی با سیاست است.
* دولت حاکم هیچ ابایی ندارد که از هاشمی فاصله بگیرد و خود را در نقظه مقابل او قرار بدهد و با توجه به موقعیتی که دارند توانسته‌اند به راحتی عرصه را به یکی از چهره‌های تاثیرگذار تاریخ انقلاب تنگ کنند. این در حالی است که هاشمی همچون ۵۰ سال گذشته دغدغه کشور و اسلام را به سایر دغدغه‌هایش ترجیح می‌دهد و هدف اصلی‌اش این است که اهداف و آرمانهای انقلاب به سرانجام مطلوبی برسند.
* در این شرایط به او باید حق داد که تحرک چندانی نداشته باشد. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که به وزارت خارجه توصیه شده تا از ملاقات هاشمی با میهمانان خارجی تا حد امکان ممانعت به عمل آورد و همچنین استانداران را از استقبال‌های معمول و عرف منع کرده‌اند.
*هاشمی رفسنجانی که نزدیک به ۵ دهه در همه اتفاقات بزرگ و کوچک نهضت امام خمینی و نظام جمهوری اسلامی مهره‌ای تعیین کننده و برجسته بوده، محکوم به وضعیتی است که می‌توان بر اساس آن او را بازنشسته دانست.
*شک نکنید که شخص وی تمایل زیادی برای عملی کردن تصمیمش به بازنشستگی دارد اما معذوریت‌هایی هستند که به او این اجازه را نمی‌دهد. از جمله اینکه بعد از اینکه انتخابات دهم ریاست‌جمهوری شرایط دشواری و البته خاصی را موجب شد، خیلی‌ها هاشمی رفسنجانی را متهم به این کردند که هم‌رای و هم‌نظر با مخالفان و معترضان بود. به همین دلیل او بیم این را دارد که در صورت کنار رفتن از سوی همین کسانی که محدودش کرده‌اند، به این متهم شود که با کناره‌گیری پشت نظام را در شرایط حساس فعلی خالی کرده است. پس باید به هاشمی حق داد که از چنین اتهام خطرناکی گریزان باشد.
*هاشمی در شرایطی است که از طرفی از بدرفتاری‌ها دلخور است و دوست دارد کنار برود و از سوی دیگر نگران قضاوت‌های غلط است که مبادا او را مهره‌ای معرفی نکنند که اهمیتی به نظام قایل نیست و به همین دلیل است که او ماندن در پست‌های بی‌ اثر را به رفتن و قید همه چیز را زدن ترجیح می‌دهد.
*مجمع تشخیص مصلحت نظام زمانی می‌تواند مهم تلقی شود و کارایی داشته باشد که توسط ارگان‌های دیگر به رسمیت شناخته شود. وقتی شورای نگهبان و همچنین دولت هیچ ابایی از نادیده گرفتن این مجمع ندارند، اثرگذاری خود را از دست می‌دهد و پس رییسش هم نمی‌تواند فردی تاثیرگذار تلقی شود.





جــرس: همزمان با انتقادات نمایندگان مجلس از برخورد تمسخر آمیز و اظهارات محمود احمدی نژاد در جلسه طرح سوال مجلس، سایت وابسته به روح الله حسینیان، ضمن حمایت از رئیس دولت، منتقدان را مورد حمله قرار داد.
سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، به ریاست حسینیان در مطلبی با عنوان «استبداد پارلمانتاریستی یا سوال از رئیس‌جمهور؟» نوشت: دلیل این همه تاكید برای به چالش كشانیدن دولت احمدی نژاد چیست؟، چرا نمایندگان محترم كه بسیاری از آنها در ادوار گذشته مجلس عملكرد دولتهای سازندگی و اصلاحات را نیز تجربه كرده اند اینچنین شمشیر را از رو برای احمدی نژاد و كابینه اش بسته اند ولی در دوره های قبلی لام تا كام سخن به زبان نمی آوردند؟
این سایت محفلی مدعی شده است: نمایندگان پس از استماع پاسخهای رئیس دولت از طرق گوناگون به واكنش به پاسخهای مطرح شده پرداختند و كار را بدانجا كشاندند كه حتی سخن از وهن جمهوری اسلامی توسط رئیس دولت به میان آوردند برخی حتی از غیر وزین بودن سخنان احمدی نژاد سخن به میان آوردند. برخی از نمایندگان نیز در تریبونهای خود مدعی شدند كه رئیس دولت اساساً برای پاسخ به سوال نمایندگان به بهارستان نیامده بوده است!
سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی می افزاید: واكنشهای بعضا تند نمایندگان به پاسخهای رئیس دولت، بی تردید تحت تاثیر علل و عوامل گوناگون داخلی و خارجی رخ داده است. یكی از اصلی ترین این عوامل به نوع سوالات مطرح شده نمایندگان بازمی گردد. سوالات نمایندگان محترم از منتخب ملت ایران بیش از آنكه سوالات اصلی مردم و سوالاتی ناظر به وظایف و عملكرد رئیس جمهور باشد(آنگونه كه در قانون اساسی به صراحت آمده است) بیشتر ناظر به دغدغه های ذهنی و مادی برخی از نمایندگان بوده است.
به نظر سایت وابسته به حسینیان، " برخی از نمایندگان به لحن و نوع بیان طنزآلود سخنان احمدی نژاد در پاسخ به سوالات گلایه داشته اند بی توجه به آنكه لحن احمدی نژاد همواره همینگونه بوده است. از این نمایندگان باید پرسید كه؛ اگر به راستی این لحن بیان احمدی نژاد مشكلات فراوانی را برای منافع ملت تا به امروز ایجاد كرده است چرا همین مسئله به عنوان یكی از سوالات مطرح نشد و سوالات غیركارشناسانه ای مثل مسئله بركناری منوچهر متكی و . . . كه ازسوی رئیس دولت به وضوح و بدون چالشی خاص پاسخ داده شده به میان آمد؟"
این سایت مدعی شده است "بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی كه هریك به نحوی منتخب مردم حوزه انتخابیه خود هستند گویی فراموش كرده اند كه جایگاه ریاست جمهوری در نظام سیاسی ایران نیز برخاسته از انتخاب اقشار متعدد ملت است لهذا همانگونه كه نماینده حق سوال از رئیس دولت و هیئت دولت را دارد، وی و اعضای كابینه نیز حق پاسخ بر اساس معیارها و شاخصهای خاص خود را دارا هستند و اگر خدشه ای نیز به این امر وارد است نه از طریق رسانه های شبكه ای(اختاپوسی) بلكه "فقط و تنها و فقط" از كانال قانون باید مورد پیگیری قرار گیرد. "
در ادامه آمده است: "بی تردید نمایندگان مجلس شورای اسلامی نباید انتظار داشته باشند كه رئیس دولت دقیقاً آن پاسخی را بدهد كه آن نماینده یا حزب متبوع آن نماینده را خرسند و متقاعد خواهد كرد و در این عرصه اصل و اساس منافع ملت است. انتظاری مبتنی برآنكه رئیس دولت باید عیناً آن پاسخی را بدهد كه "من و تنها فقط من" را به شكل اكمل راضی نماید خارج از قواعد دموكراسیست و نمایندگان بهتر است به منافع كلان ملت ایران كه شاید در پاسخهای احمدی نژاد قابل یافتن باشد توجه داشته باشند و نه به ذهنیات و یافته های خود. اگر چنین رویه ای ادامه یابد بی شك به مرور شاهد حاكم شدن نوعی استبداد پارلمانتاریستی بر فضای سیاسی كشور خواهیم بود. "
سایت وابسته به رئیس فراکسیون حامیان دولت در مجلس هشتم آورده است "عدم سازش برخی از نمایندگان ذی نفوذ در مجلس از همان فردای روز سوم تیر ماه 1384 آغاز شد و نیاز به تفصیل خاصی ندارد. كافیست به تریبون‌های رسانه ای مشخص این نمایندگان رجوع گردد. معلوم نیست كه احمدی نژاد باید چه پاسخی بدهد كه برخی از نمایندگان راضی شوند. بعضاً رهبری و مردم از استدلالات احمدی نژاد راضی می شوند ولی برخی از نمایندگان خیر؟!"






جــرس: یک کار‌شناس اقتصادی، در واکنش به اظهارت احمدی‌نژاد مبنی بر افزایش نرخ رشد اقتصادی و اشتغال در سال ۹۰ در مجلس، اظهار کرد: نرخ بیکاری در نیمه دوم سال 90 نسبت به سال گذشته با افزایش مواجه شده، حال آنکه اگر رشد اقتصادی رخ داده بود، آمار بیکاری با افزایش مواجه نمی‌شد.
کمال اطهاری در گفت‌و‌گو با ایلنا با اشاره به اینکه نخستین بار نیست که احمدی‌نژاد در خصوص نرخ رشد اقتصادی ارقامی ارائه می‌دهد که در ذهن هیچکس قابل تصور نیست، اظهار داشت: کاهش صادرات نفت خام، تعدیل نیروی کار واحد‌های تولیدی در پی کاهش ظرفیت واحدها به دلیل افزایش تورم و رشد هزینه تمام شده واحدهاي توليدي و همچنین شرایط به وجود آمده ناشی از تحریم، گفته‌های رئیس جمهور را در خصوص افزایش نرخ رشد اقتصادی را رد می‌کند.
وی با اشاره به آمار‌های رسمی از سوی نهادهای رسمی بین المللی بیان داشت: نرخ بیکاری در نیمه دوم سال 90 نسبت به سال گذشته با افزایش مواجه شده، حال آنکه اگر رشد اقتصادی رخ داده بود، آمار بیکاری با افزایش مواجه نمی‌شد.
اطهاری به رکود بخش مسکن اشاره کرد و عنوان داشت: در این بخش که بیش از ۴۰ درصد اشتغال زایی را جذب می‌کند، در سالجاری رکود تمامی بخش های مستقیم و غیر مستقیم آن را در برگرفته بود، به گونه‌ای که فاز دوم مسکن مهر در سالجاری اجرا نشد.
وی به رکود صنعتی شاره کرد و گفت: امسال بنا به اظهارات وزیر صنعت، صنایع با اجرای هدفمندی یارانه‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده بودند.





جــرس: 
محمد امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران گفت: متاسفانه دنیای امروز در شرایطی قرار گرفته است که این شرایط تاسف آور شده است.
به گزارش ایسنا، خطیب آخرین نماز جمعه سال افزود: قدرت‌های عرب که مسلمان نیستند و به خدا و دین اسلام و هیچ چیز دیگری اعتقاد ندارند، به همراه ارتدوکس‌ها و کاتولیک‌ها، پروتستان‌ها برای اداره کردن جهان توسط یهودیت آمده‌اند.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه با اشاره به صحبت‌های پرفسور فرانسوی در رابطه با اسلام گفت: علمای فرانسه معتقند که انجیل چیزی ندارد و اگر مسلمانان حرکت کنند و اسلام را به خوبی در سراسر جهان گسترش دهند جهان را تحت الشعاع قرار خواهند داد.
وی در ادامه با درود فرستادن به مردم افغانستان گفت: مسلمانان باید به مردم افغانستان به دلیل عکس العمل‌هایی که در رابطه با سوزاندن قرآن در یکی از اردوگاههای نظامی آمریکایی‌ها، از خود نشان دادند درود بفرستند.
امامی کاشانی تصریح کرد: نظامیان آمریکا برای این که افکار دنیا را از این اقدام توهین آمیز دور کنند، سرباز خود را به خانه یک افغانی می‌فرستند تا ۱۶ نفراز اعضای این خانواده را به شهادت برساند، تا از این طریق افکار عمومی مسلمان جهان را به این سمت سوق دهند.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران، حرکت مردم بحرین را همچون حرکت انقلابی مردم مصر، تونس، الجزایر و دیگر کشورهای عربی برشمرد و تصریح کرد: حرکت مردم بحرین حرکت اسلامی است، چرا که آنان در میادین نماز می‌خوانند و پس از آن شعار می‌دهند.
وی افزود: حرکت در بحرین یک حرکت بیداری است و به دلیل انحرافات سیاست‌های قدرتمندان کشور خود است.
امامی کاشانی گفت: قدرتمندان عربستانی حرکت مردم بحرین را علیه اعراب بر می‌شمارند و معتقدند که حرکت مردم بحرین بر خلاف اسلام و قرآن است.
خطیب این هفته نماز جمعه در ادامه گفت: قدرتمندان اعراب حرکت مردم را علیه اسلام و قران می‌دانند، اما مشخص نکرده‌اند کدام اسلام اسلام ناب محمدی یا اسلام آمریکایی، این چه اسلامی است که مردم را علیه آن می‌کشند و در رابطه با کشته شدن مردم فلسطین، غزه، لبنان و سوزاندن قران در کشور مسلمان سکوت می‌کنند. این دین شماست و این هم حکومت شما است.
وی در ادامه افزود: قدرت‌های اعراب به راحتی به مسیحیت اتهام می‌زنند، آیا این‌ها و حکومت و پیروان و اصحاب و سربازان آنان چیزی جز صهیونیست نیستند و چیزی بجز آن ندارند.
خطیب نماز جمعه به سالگرد درگذشت مرحوم سید احمد خمینی، فرزند رهبر فقید جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: برای ایشان و پدر بزرگوارشان از خداوند متعال علو درجات و مقامات را طلب می‌کنیم.





جــرس: 
به گزارش منابع خبری، در ادامه واگذاری امتیازات سودآور کلان اقتصادی به سپاه پاسداران، قرارداد احداث خط دو متروی تبريز به ارزش ۱۲۰۰ ميليارد تومان به قرارگاه خاتم الانبياء وابسته سپاه پاسداران واگذار شد .
به گزارش ايرنا، قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران، با امضای قراردادی به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد تومان، حدود یک میلیارد دلار، با شهرداری تبریز، مسئولیت احداث خط دو متروی شهر تبریز را بر عهده گرفت.
بر اساس گزارش مذکور، این قرارداد روز پنج‌شنبه بین شهردار تبریز و معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه خاتم‌الانبیا به امضا رسید تا سپاه بر اساس آن طولانی‌ترین خط از خطوط چهارگانه متروی تبریز را به طول ۲۲ کیلومتر و ۴۰۰ متر و با بیش از ۲۰ ایستگاه راه‌اندازی کند.
سپاه پاسداران از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد فعالیت‌های خود را در حوزه‌های مختلف گسترش داده و توانسته پروژه‌های بسیاری را در حوزه نفت و گاز و راه‌سازی با کمک مقامات ارشد دولت در دست بگیرد.
گفتنی است، رستم قاسمی، وزیر نفت فعلی و فرمانده پیشین قرارگاه‌خاتم‌الانبیاء، چندی پیش با ادعای این‌که قرارگاه خاتم الانبیاء بیش از ۱۰ هزار پروژه انجام داده، تأکید کرده بود که باید این نهاد هرچه بیشتر تقویت شده و جایگزینی برای شرکت‌های بزرگ خارجی شود.






جــرس: 
محمدجواد لاریجانی، در مصاحبه‌ای با کریستین امان‌پور از تلویزیون سی‌ان‌ان وعده داد که تهران در برابر همکاری کشورهای غربی و به‌ویژه ایالات متحده در فعالیت هسته‌ای خود شفافیت کامل خواهد داشت.
به گزارش رادیو فردا، این مقام ارشد قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۲۴ اسفندماه، طی مصاحبه ای در ژنو سوئیس با کریستین امان‌پور، با "ناعادلانه" خواندن تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی، آنها را "به دلیل آن که ایران را از فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیزش بازنمی‌دارد" محکوم به شکست خواند.
محمد جواد ارشیر لاریجانی در عین حال این گفته خبرنگار سی‌ان‌ان را مبنی بر گزنده بودن تحریم‌ها رد نکرد.
لاریجانی که در این مصاحبه تنها از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و موضعش در برابر غرب سخن می‌ گفت، این روزها در مقام دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی در سوئیس به سر می‌برد.
او با اشاره به سوءظن مفرط مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی به غرب، پیشنهاد یک گام شفافیت از سوی تهران و یک گام همکاری از سوی غرب را مطرح کرد.
لاریجانی به نوع این همکاری اشاره نکرد، اما گفت که ایران انتظار دارد به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد و برنامه اتمی خود را حفظ کند، و وقتی این انتظارات برآورده شد، آن گاه تهران شفافیت بیشتر خواهد داشت.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی درباره سایت نظامی پارچین در شرق تهران نیز اظهار نظر کرد و گفت که هیچ گونه فعالیت هسته‌ای در این محل انجام نشده است.
لاریجانی همچنین خود را یکی از آن دسته از مقامات جمهوری اسلامی توصیف کرد که در سه دهه گذشته بیش از همه به دنبال "دیالوگ با آمریکا" بوده‌اند.
به اعتقاد این مقام جمهوری اسلامی، "میلیاردها دلار هزینه فعالیت اتمی، تحریم‌ها و بحرانی که ممکن است به جای خطرناکی بینجامد" ارزشش را داشته است، چرا که ایران می‌خواهد نشان دهد که "شهروند درجه یک دنیاست و نه شهروند درجه دو."





جــرس:
 به گزارش منابع خبری، سخن از قانون مجازات تازه برای منتقدان حزب كمونیست چین به میان آمده است.
به گزارش شرق به نقل از منابع رسمی چین، حزب كمونیست چین در روز پایانی نشست «كنگره‌ خلق» قانون مناقشه‌برانگیز تازه‌ای را تصویب كرده است؛ از این پس منتقدان حزب كمونیست می‌توانند توسط ارگان‌های امنیتی تا شش ماه در محلی ناشناس نگه داشته شوند. این قانون اختیارات گسترده‌ تازه‌ای برای بازداشت منتقدان و حصر خانگی آنان به ارگان‌های امنیتی تفویض می‌كند. مجازات «حصر خانگی» اكنون قانونی شده اما مجازات تازه‌ای برای منتقدان سیاسی در چین نیست. منتقدان و مخالفان حكومت چین دست‌كم در دو دهه گذشته بارها به شیوه‌های پیدا و پنهان در حصر خانگی قرار گرفته‌اند. اما این بار گویا قرار است این شیوه مجازات با ظاهری قانونی، علنی شود. كم نیستند منتقدان و معترضان چینی كه در حصر خانگی بوده‌اند و هستندكسانی چون «هو جیا» فعال سرشناس حقوق بشر، «ژائو زیانگ» نخست‌وزیر پیشین یا حتی «لیو شیائوبو» نویسنده و منتقد سرسخت دولت و فعال حقوق شهروندی كه به عنوان برنده جایزه نوبل صلح در سال 2010 انتخاب شدند.
بر اساس این گزارش، سه هزار نماینده‌ حزب كمونیست چین در كنگره‌ خلق گزارش ون جیابائو، نخست‌وزیر كنونی این كشور در رابطه با قانون به اصطلاح جدید را تایید كرده‌اند.
ژائو زیانگ، دبیركل پیشین حزب كمونیست چین و یكی از اصلاح‌طلبان پیشروی این كشور، در سال ۱۹۸۹ هنگامی از قدرت سرنگون شد كه در تلاش بود تا راهی برای تفاهم با دانشجویان ناراضی بیابد؛ دانشجویانی كه در تظاهرات میدان «تیان‌آن‌من» شركت داشتند. زیانگ زمانی كه با دانشجویان معترض در میدان تیان‌آن‌من دیدار كرد و با خواسته‌های آنان همدلی نشان داد، حكم افول سیاسی خود را امضا كرد. سه هفته پس از سركوب تظاهرات، او از همه سمت‌های دولتی خود بركنار شد. ژائو زیانگ هرچند كه مطرود شد، اما اجازه یافت تا عضو حزب باقی بماند و هرگز اتهامی علیه او اقامه نشد. او زندانی نشد اما گویا در حصر خانگی و سكوت خبری به سر می‌برد. شرایطی كه تا پایان عمر او در سال 2005 همچنان ادامه داشت. اعتراضات میدان تیان‌آن‌من در ۱۹۸۹ مجموعه تظاهرات اعتراضی در میدان تیان‌آن‌من شهر پكن بود كه به رهبری دانشجویان و از ۱۵ آوریل ۱۹۸۹ تا چهارم ژوئن همان سال ادامه داشت. دانشجویان در این واقعه به ناپایداری اقتصادی چین و سركوب‌های حزب كمونیست و فساد دولتی اعتراض كردند. جنبش دموكراسی چین در این اعتراضات نقش داشت. این اعتراضات با نیروهای مسلحی كه توسط حكومت به پكن فرستاده شدند، شدیدا سركوب شد. اعتراضات با حضور بیش از صدهزار نفر برگزار و نهایتا با قتل سه هزار دانشجو سركوب شد.
این گزارش می افزاید: اما در این میان نباید نام كسانی چون لیو شیائوبو یا حتی هو جیا را هم فراموش كرد. شیائوبو، استاد ادبیات و نویسنده چینی سال گذشته میلادی (2009)به اتهام تلاش برای تضعیف و سرنگونی نظام در چین به 11 سال زندان محكوم و در حالی به‌عنوان برنده جایزه صلح نوبل انتخاب شد كه دوران محكومیت خود را در زندان سپری می‌كند. او یكی از مولفان كتاب «منشور 08»؛ فراخوانی برای اصلاحات سیاسی و حقوق شهروندی و یكی از رهبران اعتراضات دانشجویی سال 1989 چین است. همسر هو جیا، از فعالان سرشناس حقوق بشر در چین می‌گوید كه هو در شرایطی قرار دارد كه «مشابه حصر خانگی» است. او گفته است كه «تعداد قابل‌توجهی» از نیروهای پلیس در محوطه اطراف محل زندگی خانواده هو در پكن حضور دارند. جیا كه ۳۷ سال دارد، به جرم «تشویق افكار عمومی برای سرنگونی حكومت كمونیستی در چین» برای سه سال و نیم در زندان بود. هو جیا از فعالان در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی، از جمله آزادی‌های مدنی، حفاظت از محیط‌زیست و دفاع از حقوق مبتلایان به بیماری ایدز بوده است و اتهاماتی كه علیه او مطرح شدند، به نوشتن پنج مقاله انتقادی و مصاحبه‌هایش با رسانه‌ها مربوط بود. هو برنده جایزه ساخاروف، مهم‌ترین جایزه اتحادیه اروپا در زمینه حقوق‌بشر هم شده است. هو جیا در سال ۲۰۰۷ میلادی هم تحت بازداشت خانگی قرار گرفته بود و به همراه همسرش فیلم مستندی درباره تجربه شخصی خود از زندگی تحت‌نظارت دایمی پلیس ساخت و آن را در سایت‌های اینترنتی منتشر كرد.






اعتراض کانون مدافعان حقوق کارگر به ناعادلانه بودن حداقل دستمزد سال آینده کارگران
جــرس: 
 شورای عالی کار در نشست اخیر خود، حداقل دستمزد سال آینده کارگران و مشمولان قانون کار را با 18 درصد افزایش نسبت به سالجاری 389 هزار و 754 تومان تعیین و تصویب کرد.
به گزارش مهر، شورای عالی کار متشکل از نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت در نشست چهارشنبه 24 اسفند خود حداقل دستمزد سال آینده میلیون‌ها کارگر و مشمول قانون کار را تعیین و تصویب کرد.
بر پایه این گزارش، حداقل دستمزد سال 91 که باید از سوی بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی مختلف کشور اجرا شود، به میزان 389 هزار و 754 تعیین و تصویب شد.
آخرین حداقل دستمزد در اسفندماه سال 89 به تصویب شورای عالی کار رسیده بود که میزان آن برای اجرا در سال جاری 330 هزار و 300 تومان بود.
در همین حال، بن نقدی کارگری هم از 28 به 35 هزار تومان افزایش یافت، ضمن اینکه پایه سنواتی روزانه 250 تومان تعیین شد.
به گزارش تارنمای «کانون مدافعان حقوق کارگر»، شورای عالی کار هر ساله خود را متولی تعیین حداقل دستمزدها می داند، بر طبق قانون كار و قوانین رسمی و جاری و هم چنین قانون مدیریتی موظف است افزایش دستمزد را متناسب با تورم و برای تامین یك زندگی شرافتمندانه تصویب كند. اما تمام قوانین موضوعه در این زمینه نادیده گرفته می شود و در حقیقت تعیین كنندگان این حداقل دستمزد هیچ ارزشی برای فریاد كارگران قایل نیستند. فریادی كه در برابر فقر، گرسنگی، بیكاری و بی خانمانی هر روز در جامعه رساتر می شود.





  جــرس: در آستانه سالگرد درگذشت سید احمد خمینی، اوراقی از بازجویی تکان دهنده سعید امامی، معاون امنیتی وزیر اطلاعات وقت و از متهمین ردیف اول قتل های زنجیره ای منتشر می شود، که وی با اشاره به برخی انتقادات مرحوم سید احمد خمینی به وضعیت موجود گفته بود "متأسفانه حاج احمد آقا به راه یک طرفه بدی وارد شده بود که برگشت نداشت. وقتی دستور حذف حاج احمد آقا را فلاحیان (وزیر وقت اطلاعات و عضو فعلی خبرگان) به من ابلاغ کرد مضطرب شدم و حتی به تردید فرو رفتم. دو روز بعد همراه با فلاحیان به دیدار آیت‌الله مصباح رفتیم، آقایان محسنی اژه‌ای و بادامچیان هم آنجا بودند البته بعدا” حاج آقا خوشوقت هم از بیت آمدند آنجا و نظر جمع بر این بود که نباید به کسانی که با ولی امر مسلمین خصومت می‌کنند، رحم کرد."
به گزارش جرس، متن این بخش از بازجویی سعید امامی، و گوشه کوچکی از صدها صفحه و سند از قتل های زنجیره ای مخالفان و دگراندیشان، که دایره آن از سیاسیون، تا نویسندگان و هنرمندان و روحانیون و کشیشان را در بر می گرفت، به شرح زیر است:
"من از آغاز انقلاب تا به امروز سرباز گوش به فرمان نظام مقدس اسلامی و مقام ولایت بوده و هستم، هیچگاه بدون کسب اجازه و یا بدون دستورات مقامات عالی نظام کاری انجام نداده‌ام. هرچه را که به صلاح نظام و اسلام دانسته‌ام به عنوان پیشنهاد به مسئولانم ارائه کرده‌ام. من خود را گناهکار نمی‌دانم. کسانی که حذف شده‌اند، مرتد، ناصبی و محارب بوده‌اند. حکم مجازات آنها مثل همیشه به ما تکلیف شده است و ما آنچه کرده‌ایم اجرای تکالیف شرعی بوده است نه قتل و جنایت … حکم اعدام داریوش فروهر و پروانه اسکندری را به روال معمول همیشگی حجت‌الاسلام علی فلاحیان به من داد. احکام اعدام سایر محاربین قبلا” در زمان وزارت فلاحیان صادر شده بود. از مدتها پیش قرار بر این بود که عوامل مؤثر فرهنگی وابسته که توطئه‌ تهاجم فرهنگی را در ایران پیاده می‌کردند و جمعا” صد نفر بودند اعدام شوند.
حکم حذف 29 نفر از نویسندگان از مدتها پیش مشخص و احکام قبلا” صادر شده بود که در مورد 7 تن از آن عناصر احکام در دوره وزارت علی فلاحیان اجرا شده بود.
وقتی حکم اعدام فروهر به ما ابلاغ شد پرسیدیم که تکلیف احکام معطل مانده اعضای کانون نویسندگان چه می‌شود که حاج آقا دری نیز گفتند هرچه سریعتر اقدام شود بهتر است و این بار نیز مثل ماقبل انجام شد با فرق اینکه بجای ابلاغ از سوی فلاحیان امور از طریق حاج ‌آقا دری نجف‌آبادی هماهنگ می‌شد.» در جلد 16 پرونده صفحه 384 پرونده بازجویی سعید امامی نیز ، هنگامی که بازجو از امامی سؤال می کند که آیا اعدامها رویه امنیتی داشت و با حکم “حفظ نظام از واجبات است” انجام می‌شد یا حکمهای موضوعی نیز داشت ، سعید امامی پاسخی می دهد که شابد بتوان آنرا مهم ترین فراز بازجوئی‌های وی تلقی نمود. وی در جواب می‌گوید: « فلاحیان با وجود آنکه خود حاکم شرع بود، اما معمولا” و در موارد حساس احکام حذف محاربان را شخصا” صادر نمی‌کرد. او این احکام را از آیت‌الله خوشوقت، آیت‌الله مصباح، آیت‌الله خزعلی، آیت‌الله جنتی و گاها” نیز از حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای دریافت می‌کرد و بدست ما می‌داد. ما فقط به آقایان اخبار و اطلاعات می‌رساندیم و بعد هم منتظر دستور می‌ماندیم. مثلا” وقتی باخبر شدیم که حاج احمد آقا در جلسات خصوصی به مسئولان نظام و حتی به ولایت امر اهانت می‌کند. آنرا ارجاع دادیم و بلافاصله دستور آمد که همه رفت و آمدهای ایشان را زیر نظر بگیرید و از مکالمات و ملاقاتهای ایشان نوار تهیه کنید. ما هم بمدت یکسال همین کار را کردیم. متأسفانه حاج احمد آقا به راه یک طرفه بدی وارد شده بود که برگشت نداشت. وقتی دستور حذف حاج احمد آقا را آقای فلاحیان به من ابلاغ کرد مضطرب شدم و حتی به تردید فرو رفتم. دو روز بعد همراه با آقای فلاحیان به دیدار آیت‌الله مصباح رفتیم، آقایان محسنی اژه‌ای و بادامچیان هم آنجا بودند البته بعدا” حاج آقا خوشوقت هم از بیت آمدند آنجا و نظر جمع بر این بود که نباید به کسانی که با ولی امر مسلمین خصومت می‌کنند، رحم کرد."




جــرس:
 داریوش مهرجویی دربخش‌هایی از گفت وگوی خود با حسین معززی‌نیا در ماهنامه همشهری 24 روایت قابل توجهی از تهدید به قتل شدن به خاطر ساخت فیلم «بمانی» را بازگو کرده است.
به گزارش همشهری، مهرجویی که «بمانی» را درسال 80 و با موضوع خودسوزی دختران ایلامی، به تهیه کنندگی محمد نیک‌بین و تهمینه میلانی ساخته در این باره گفته: «موضوعات خاص اجتماعی همیشه برای من مهم بوده است. مثلا دغدغه‌ای که در دایره مینا داشته‌ام یا «مهمان مامان» و «بمانی» و همین «نارنجی پوش»، این سوژه‌ها ظاهرا ساده‌اند اما از عمق خاصی برخوردارند. چون یک معضل اجتماعی را مطرح می‌کنند که همه درگیرش هستند و با تذکر این فیلم یک اگاهی جمعی به وجود می‌آید تا شاید آن معضل کم کم از میان برود. من در «دایره مینا» همین دغدغه را درباره مسئله انتقال خون داشتم. زمانی که آن فیلم را ساختم، اصلا سیستم انتقال خون فعلی نبود و بازار خون دست مافیایی بود که از معتادها و مریض‌ها خون ارزان می‌گرفتند و به بیمارستان‌ها به مبلغ کلان می‌فروختند. «دایره مینا» به دلیل همین هشدارهایش چند سال توقیف شد، اما بالاخره تاثیر گذاشت و اصلا آن مسئله را حل کرد. «بمانی» هم همین طور بود با این که خیلی تهدید شده بودیم که حق نمایش بمانی را در آن منطقه نداریم، ولی تاثیرش را گذاشت، اصلا ما را تهدید به مرگ کرده بودند سر این فیلم.
مهرجویی وقتی بااین اظهار نظر حسین معززی‌نیا مواجه می‌شود که «واقعا دراین حد؟!» می‌گوید: «بله همه عوامل فیلم را تهدید به مرگ کرده بودند .حالا می‌خواهم بگویم من همیشه این نوع دغدغه‌ها را داشته‌ام و نارنجی‌پوش هم یکی از همین‌هاست.»



سفر هیات سازمان ملل به دمشق

سازمان ملل متحد اعلام کرده ظرف چند روز آینده هیاتی را برای بررسی وضعیت به سوریه اعزام خواهد کرد.
این هیات بخشی از یک گروه وسیعتر خواهد بود که نمایندگانی از سازمان کنفرانس اسلامی نیز در ترکیب آن حضور دارند. هدایت گروه را دولت سوریه بر عهده خواهد داشت.
این گروه از کانونهای اصلی مخالفان حکومت، از جمله شهرهای حمص، حماه و درعا بازدید خواهد کرد.
این خبر در سالگرد آغاز اعتراضات در سوریه اعلام شده که تا کنون بیش از ۸۰۰۰ قربانی بر جای گذاشته است.
ولری آموس، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشر دوستانه، با صدور بیانیه ای بر اهمیت “دسترسی آزادانه (به همه نقاط بحران زده) به منظور شناسایی فوری نیازها و تامین کمکهای اضطراری و اولیه” تاکید کرده است.
پیشتر ۲۰۰ سازمان امداد رسانی و مدافع حقوق بشر با صدور بیانیه مشترکی از روسیه و چین خواستند تا از تلاشهای سازمان ملل متحد برای پایان دادن به خشونتها در سوریه حمایت کنند.
روسیه و چین قطعنامه های سازمان ملل در محکومیت حکومت سوریه را وتو کرده اند.
در همین حال، روز پنجشنبه هزاران نفر در دمشق، پایتخت سوریه، تجمعی در حمایت از بشار اسد، رئیس جمهور آن کشور برگزار کردند. آقای اسد همواره اعلام کرده که نظامیانش در حال مبارزه با “گروه های مسلحی” هستند که تلاش دارند سوریه را دچار بی ثباتی کنند.
“به وحشت پایان دهید”
در بیانیه ای که سازمانهای امدادی و مدافع حقوق بشر از ۲۷ کشور جهان منتشر کردند، از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته شده تا با صدور قطعنامه ای، خشونت، شکنجه و بازداشتهای خودسرانه غیرنظامیان توسط دولت سوریه را محکوم کنند.
این گروه ها از جامعه جهانی خواستند تا از ماموریت کوفی عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل متحد که به عنوان فرستاده ویژه آن سازمان و اتحادیه عرب به سوریه اعزام شده، حمایت کنند.
آقای عنان هفته پیش برای ارائه یک طرح صلح به آقای اسد به سوریه سفر کرد. در این طرح، از دو طرف خواسته شده تا بلافاصله با آتش بس موافقت کنند، به کمکهای انساندوستانه اجازه عبور و تردد بدهند و مذاکرات سیاسی را آغاز کنند.
یک سخنگوی آقای عنان گفت او پاسخی از جانب آقای اسد دریافت کرده، اما نسبت به این پاسخ سوالاتی دارد که منتظر جواب آنها است.
یک سخنگوی وزارت خارجه سوریه نیز به بی بی سی گفت که آقای اسد پاسخ مثبتی به طرح آقای عنان ارائه کرده، چون او مایل است ماموریت آقای عنان موفقیت آمیز باشد.
در همین حال فارس به نقل از النهار اعلام کرد که اسد به عنان سه شرط زیر را اعلام کرده است:
۱- تعهد گروهک‌های مسلح به توقف حملات.
۲- تعهد کشورهای همسایه سوریه به توقف قاچاق سلاح و وارد کردن عوامل [خود به سوریه].
۳- تعهد کشورها حامی مالی مخالفان به توقف حمایت مالی.



گرد و غبار و فرود اضطراری هواپیمای احمدی نژاد

احمدی‌نژاد بعد از افتتاح پروژه‌های مسکن مهر اندیمشک از فرودگاه دزفول عازم اهواز بود که به دلیل گردوغبار هواپیمای احمدی‌نژاد مجبور به نشستن در فرودگاه آبادان شد.
یک منبع مطلع در آبادان با اعلام این خبر اظهار کرد: حضور احمدی نژاد در شهرهای آبادان و خرمشهر جزو برنامه‌های سفر امروز محمود احمدی‌نژاد نبود.
به گزارش فارس، وی گفت: احمدی نژاد بعد از افتتاح پروژه‌های مسکن مهر اندیمشک از فرودگاه دزفول عازم اهواز بود که به دلیل گرد و غبار هواپیما قادر به فرود در فرودگاه اهواز نشد لذا مجبور به نشستن در فرودگاه آبادان شد.
این منبع مطلع خاطرنشان کرد: قرار بود که وی در حین حضور در خرمشهر از یادمان شلمچه بازدید کند که این موضوع نیز لغو شد.




باز تجمع اعتراضی انصار حزب الله

در حالی که گروه های سیاسی و مردم از برگزاری هرگونه تجمعی محروم هستند، انصار حزب الله بار دیگر قرار است یک تجمع اعتراضی برگزار کنند.
تجمع این گروه در حالی صورت می گیرد که درخواست های مکرر سایر گروه ها با جواب منفی رو به رو می شود.
چند ماه پیش در تجمع اعتراضی دانشجویان بسیجی در مقابل سفارت انگلیس خسارات زیادی در بعد بین المللی به کشور وارد شد.
قرار است روز شنبه ۲۷ اسفندماه در اعتراض به “بی‌مسئولیتی” برخی مسئولان وزارت ارشاد در صدور مجوز نمایش به دو فیلم “ضداخلاقی و ضدارزشی” تجمع اعتراضی برگزار کنند.
تاکنون هیچ مقام مسئولی اعلام نکرده است که آیا این تجمعات با مجوز رسمی وزارت کشور برقرار می شود یا نه. در همین حال چندی پیش نیز این گروه در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع اعتراضی دیگری برگزار کرد.
به گزارش فارس به نقل از انصار حزب الله، زمان برگزاری این تجمع روز شنبه ۲۷ اسفندماه ساعت ۱۳:۳۰در برابر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.
سایت یالثارات ارگان این گروه از شکواییه ای که به محسنی اژه ای تحویل داده شده نیز گزارش داده است. در این شکواییه با اعتراض به پخش دو فیلم آمده است: فیلم «گشت ارشاد» با محتوای ضد ارزشی و مصداق کامل توهین به کلیت نظام و مقدسات آن که حتی عزای سالار شهیدان، مسجد، منبر و… را به تمسخر می‌گیرد. فیلم «زندگی خصوصی» با محتوای ضد اخلاقی که شدیدا عفت عمومی را جریحه‌دار و مصداق کامل ترویج ابتذال و محرک شهوات و غرایز جنسی است.
اعتراض این گروه در حالی صورت می گیرد که اداره ممیزی ارشاد مانع از ساخت و اکران بسیاری از فیلم ها می شود.



دو کشته در اثر انفجار پمپ باد در زرند

انفجار پمپ باد در یک کارگاه تعمیر خودرو در زرند دو کشته و مجروح بر جای گذاشت.
به گزارش فارس از زرند بر اثر انفجار پمپ باد در یک کارگاه تعمیر خودرو در زرند دو نفر کشته و مجروح شدند.
طی این حادثه هنگامی که جوان ۲۰ ساله‌ای به نام علیرضا عسکری نزدیک پمپ باد بود، ناگهان پمپ منفجر و موجب قطع شدن دست وی و کشته شدن این جوان به طرز فجیعی شد.
همچنین سید‌علی امیری استاد‌کار این تعمیرگاه که در محوطه کارگاه حضور داشته بر اثر ریزش دیوار و درب کارگاه از ناحیه سر مجروح و به بیمارستان سینای زرند منتقل شد.
به گفته شاهدان این حادثه، صدای انفجار تا چند خانه اطراف به گوش رسیده است.



واکنش مجمع تشخیص مصلحت به سخنان احمدی نژاد: ادعایی کذب است

پس از نمایندگان، شرکت مترو و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نسبت به سخنان احمدی نژاد واکنش نشان داد.
حضور احمدی نژاد در مجلس شورای اسلامی و پاسخ به سؤالات نمایندگان، وی در بخشی از سخنان خود در مورد مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص پرداخت تسهیلات ارزی به مترو تهران و کلان‌شهرها، سخنانی خلاف واقع مطرح کرد که لازم است توضیح ذیل به اطلاع رسانه های همگانی و افکار عمومی رسانده شود.
به نقل از اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در جلسه پاسخ آقای احمدی نژاد به سؤالات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، ایشان مدعی شد که در جریان تصویب پرداخت تسهیلات ارزی به متروی تهران و کلان شهرها، در پاسخ به اظهار نظر رییس کل بانک مرکزی در مورد خالی بودن حساب ذخیره ارزی دولت، یکی از اعضای مجمع اظهار داشته است: «هر چند می دانیم موجودی حساب ذخیره ارزی صفر است اتفاقا ما می‌خواهیم تصویب کنیم که اجرا نشود».
بر اساس اسناد صوتی و مکتوب موجود از ریز مذاکرات این جلسه که نسخه ای از آن نیز خدمت رهبری معظم انقلاب تقدیم شده است، اولا به رغم دعوت قبلی، رییس کل بانک مرکزی در این جلسه حضور نداشته است. ثانیا انتساب خلاف واقع چنین اظهار نظری، اهانت به کل اعضای مجمع به عنوان منصوبین رهبری معظم انقلاب محسوب شده و کاملا تکذیب می شود.
در این بیانیه خطاب به احمدی نژاد آمده است: انتظار می رود در اظهار نظرات خود مستدل و مستند سخن گفته و شان و شئونات پاسخ‌گویی را حفظ کند بر اساس کدام سند و مدرک، چنین ادعای کذبی را مطرح کرده است؟!!
رئیس کل دیوان محاسبات کشور طی نامه‌ای به رئیس مجلس، نسبت به اظهارات احمدی‌نژاد در جلسه علنی بررسی سوال از رئیس‌جمهور واکنش نشان داد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه کمک دولت به مترو حدود ۵۰ درصد دولت‌های قبل بوده نه ۸ برابر گفت: هرگز امکان استفاده از فاینانس میسر نشد.



اعلام اسامی ایرانیان متهم به حمله به دیپلمات اسرائیلی در هند

پلیس و سازمان های اطلاعاتی هند اسامی سه تبعه ایران را که با پرونده بمب گذاری در اتومبیل های دیپلمات های اسرائیلی در دهلی، پایتخت هند، ارتباط داشته اند، اعلام کرد.
پلیس هندوستان اسامی متهمان را هوشنگ افشار ایرانی، سید علی مهدیان صدر و محمدرضا ابوالقاسمی اعلام کرد.
به گزارش بی بی سی و نوشته روزنامه تایمز هندوستان، هر سه متهم پاسپورت ایرانی داشتند و سه روز قبل از بمبگذاری روز ۱۳ فوریه سال جاری در اتومبیل دیپلمات اسرائیلی، با ویزای توریستی وارد دهلی شده بودند.
آنان پس از این بمبگذاری، این شهر را به مقصد یک کشور منطقه خاورمیانه ترک کردند.
بازپرسان پرونده این افراد تلاش می کنند دریابند که این افراد به چه گروه یا تشکیلاتی وابسته هستند.
یک منبع آگاه به روزنامه تایمز هندوستان گفت تحقیقات اولیه نشان می دهد که بازداشت شدگان عضو تشکیلات اطلاعاتی ایران هستند.
به گفته همین منبع آگاه، پاسپورت هوشنگ ایرانی فرزند عطاءالله در تاریخ نهم ژانویه سال ۲۰۱۰ صادر شده. پاسپورت سیدعلی مهدیان نصر پسر سید ابراهیم در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۰۸ و پاسپورت رضا ابوالقاسمی پسر محمد جواد در تاریخ دوم دسامبر ۲۰۰۸ صادر شده است. هر سه نفر هم قبلا به هندوستان سفر کرده بودند.
جزییات بیشتر این ماجرا را پلیس دهلی در کنفرانس مطبوعاتی که فردا برگزار می کند اعلام خواهد کرد.
گزارش شده که آقای ایرانی در سفری به دهلی در فوریه سال ۲۰۱۱ در مورد نقشه حمله به مقام رسمی اسرائیل با آقای کاظمی، روزنامه نگار ایرانی در این شهر دیدار کرده و مدتی هم پیش او مانده بود.
گفته می شود در روز انفجار آقای ایرانی یک دوچرخه هوندای سیاه رنگ اجاره کرده بود و با این دوچرخه به تعقیب دیپلمات اسرائیلی در مسیر مدرسه آمریکایی پرداخته بود. وقتی ماشین دیپلمات اسرائیلی متوقف شد آقای ایرانی نارنجک مغناطیسی را به سمت راست ماشین چسباند و فرار کرد.
محمد کاظمی، روزنامه نگار ایرانی هشت روز پیش در ارتباط با پرونده حمله به خودروی دبپلمات اسرائیلی در دهلی بازداشت شد اما وکیل او به خبرنگاران گفت موکلش بی گناه است و افزود که ارتباط آقای کاظمی با برخی از ایرانیان، از طبیعت حرفه ای فعالیت خبرنگاری اش ناشی می شود.
در همین حال آسوشیتدپرس از دستگیری یک مرد ایرانی در مالزی خبر داده است.





چرا آمدم؟ یا چرا رفتم؟

تقی رحمانی
این پاسخی است برای کسانی که مرا می‌شناسند. خود را موظف می‌دانم که به سوال آنان جواب دهم و شاید این توضیح خودم را نیز آرام کند.
کوچ کردن؛ چیزی که در فرهنگ شریعتی، هجرت خوانده می‌شود، در ۵۲ سالگی، چندان جذاب و آسان نیست. مگر اینکه جان به لب رسیده باشد یا وظیفه‌ای در پیش رو که رفتن را توجیه کند. تازه آن هم بدون نرگس و دوقلو‌ها یعنی علی و کیانا که دنیایی از دردسر و لذت هستند.
نرگس آمدن را قبول نداشت، در پی راضی کردن او بودم که موفق نشدم. اما با توجه به آزادی هر فرد در تصمیم‌گیری ، او به عنوان فعال حقوق بشری با گرایش مذهبی و ملی که ریشه و تبار ترکی دارد، در ایران ماند.
چه سخت است دوری ازمادری که صبوری در پایش تجربه آموخته و زن و فرزند، اما زمانی که تحلیل و وظیفه و اعتقاد عملی ایجاب کند، باید انجام داد.‌‌ همان‌گونه که دشوار بود ۱۴ سال زندان کشیدن، اما تدبیر چنین نبود که جوان دوره انقلاب به تقدیر زندان مبتلا شود که شد.
موافقان و مخالفان کوچ من کم نبودند، با بسیاری سخن گفتم. موافقان رفتن من یا آمدن من دلایل شبیه به من داشتند. عده‌ای با لطف بیشتر به من، "خطر جانی که در داخل تهدید می‌شوی" را بیان داشتند، اما دلایل عمده این‌ها بود:  "زندان رفتن تو حتمی است. در زندان آن‌قدر مفید نیستی که در خارج مفید خواهی بود. [آنها] به دلایل گوناگون این مفید بودن را برمی‌شمردند؛ ۱- تجربه طولانی ۲ – توان ارائه تحلیل ۳- توان کاری."
البته این دلایل را در حد توان من می‌خواستند و اغراق نمی‌کردند. اما جان تحلیل این بود که در خارج مفید‌تر از زندان هستی. چرا که محکومیت ۷ ساله ۱۳۷۹ه. ش آماده اجراست و همچنین پرونده آماده دستگیری بهمن ماه ۱۳۸۹ ه. ش که از دادسرا روانه دادگاه بود.
موافقان [کوچ] از بزرگان تا جوانان و میان‌سالان بودند و طیفی خاص را شامل نمی‌شد.
مخالفان، دلایل عام و خاص داشتند. جمعی مخالف رفتن به خارج بودند، آن را نادرست می‌دانستند، زندان رفتن و مقاومت کردن را صواب‌تر از خارج رفتن می‌دانستند و بر نظر خود دلایلی طرح می‌کردند.
دلایل «عام» چنین بودند:
"۱- داخل اصل است.
۲- در خارج اختلافات زیاد است.
۳- خارجی‌ها ذهنی هستند.
۴- ناامیدی و افسردگی در کمین مهاجران است. "
اما دلایل «خاصی» برای نرفتن‌ام مطرح می‌شد:
۱- کارآیی تو در داخل بیشتر است.
۲- تو زندان کشیدن بلدی.
۳- با رفتن تو عده‌ای ناامید می‌شوند.
۴- حتی در داخل بمان و کاملا سکوت کن، اما نرو. چون در شرایط خاص می‌توانی مفید باشی.
دلایل مخالفان مهم بود، همچنین دلایل موافقان صحیح. بودند عده‌ای پیشنهاد رفتن به خارج را مطرح می‌کردند. دلیل آنان این بود که زیستن جنینی و حداقلی برای تو کافی نیست و در زندان چیز جدیدی به خود اضافه نمی‌کنی، اما خارج عرصه جدیدی است که باید بیازمایی.
در برابر مقاومت، می‌‌گفتند که نباید بترسی و محافظه‌کار شوی. جالب این بود که در بند ۳۵۰ زندان اوین یکی از زندانیان دانشجو که جوان پرشروشوری است، به من گفت که نباید به زندان می‌آمدی، باید به خارج می‌رفتی، زندان برای تو تکرار است. تو برای ما حرف‌ها و عمل نو داشتی. نسل من از تو چیزهای نو و جدید دیده است. در خارج مفید‌تر هستی. سخنان او که در ۲۰/۲/۹۰ در اتاق ۹ بند ۳۵۰  به من گفت را در گوش دارم.
این‌ها شمه‌ای از نظر مخالفان و موافقان خروج من از کشور بود. اما دلایل من برای آمدن:
در سال ۱۳۸۱ در پاریس که بودم پیشنهاد تحصیل به من داده شد. اما هدی صابر، علیجانی و من با یکدیگر همکار بودیم.
هدی صابر حتی به مدت ماندن سه ماهه من انتقاد داشت. در نتیجه ماندن در پاریس منتفی شد. با این حال ذهنیت من از خارج منفی نبود.  بلکه معتقد بودم که موقعیت افراد، شرایطِ در داخل یا خارج بودن را تعیین می‌کند.
مهندس سحابی در آبان ماه ۱۳۸۹ پذیرفت که عده‌ای [از گروه ملی- مذهبی‌ها] به خارج بروند، منتها با حفظ اصول ملی- مذهبی. این تحلیل را پذیرفته بود که امکان کار و فعالیت کردن به ملی - مذهبی‌ها داده نمی‌شود، باید صدای خود را از خارج به گوش داخل رساند.
چون لزوم رفتن به خارج را من مطرح کرده بودم، مهندس سحابی به من گفت برو. آذر ماه ۱۳۸۹ او اصرار داشت که من از ایران خارج شوم. در حالی که او برای رفتن اصرار داشت، من دچار تردید بودم. به‌ویژه در مورد رفتن خودم. با مقاومت نرگس برای آمدن انگیزه من کمتر شد. نرگس بعد از آزادی، بیماری‌اش به کندی بهبود می‌یافت.
مهندس سحابی رفتن بعضی افرادی که م. م بودند را تایید کرد تا در صورت تمایل خود به خارج بروند و در چارچوب آرمانهای ملی-مذهبی فعال شوند.
در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ه. ش دستگیر شدم که خودش سرنوشتی بود. پرونده جدیدی به عنوان طراح تظاهرات ۲۵ بهمن و مشاور ارشد کروبی و فعالیت در جنبش سبز برایم تشکیل شد که عنوان آن محاکمه همه فعالیت‌های من از سال ۱۳۸۱ تا زمان دستگیری بود.
در سه ماه و چند روزی که در بازداشت بودم از ۹/۲/۹۰ تا ۲۷/۲/۹۰ در بند ۳۵۰ زندان اوین در اتاق ۹ بودم.
با هدی صابر روی بسیاری از کارهایی که می‌شد انجام داد و انجام داده بودیم، صحبت کردیم و به اشتراک نظری برای انتشار تعاملی منشور شش بندی، که در باره آن خواهم نوشت، رسیدیم.
آزادی من از زندان خود حکایتی دارد. آن بازداشت یک روزه پس از آزادی و آزادی مجدد نه برای من و نه برای هدی قابل پیش‌بینی نبود. البته ما در سرزمین غافلگیری‌ها زندگی می‌کنیم. اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ به ماجرای طوفانی خرداد ختم شد.
پدر، خواهر و برادر در پی هم، در ادامه هم و در پیوند با هم رفتند. در ده روز که فاجعه [فوت] مهندس، تراژدی هاله و حماسه هدی رخ داد، آن‌سان سخت و تلخ و عجیب بود که بهت‌آور نمی‌نمود.
اما این همه ماجرا نبود. برخورد وزارت اطلاعات یا به قول خودشان تعامل آن‌ها شروع شد که مردم برای آن هشدار می‌دادند؛حکم ۵ ساله داری که باید بکشی، پرونده دوم هم وجود دارد. مواظب رفتار خودت باش، تو زن مریض در پای اجرای حکم و دو فرزند خردسال داری.
اما نتیجه این توضیحات این بود که؛ ملی – مذهبی نباید فعالیت کند، تو نباید مصاحبه کنی، مقاله بنویسی و موضع سیاسی روز بگیری. اما ملی – مذهبی نمی‌توانست بیانیه ندهد. برای هر بیانیه یک نفر را ‌زندانی می‌کردند؛ رجایی، پدرام، مدنی، احسان هوشمند و...
مصاحبه و مقاله نویسی من می‌توانست انجام نگیرد. منتها من قولی به آن‌ها ندادم. کارهایی مهم‌تر از بیانیه نوشتن و مصاحبه کردن بود که می‌شد انجام داد.
احضار یا تعامل به قول اطلاعاتی‌ها هر ۱۵ یا ۲۰ روز تکرار می‌شد. در آبان ماه ۱۳۹۰ فشار بیشتر شد. بعد از بیانیه ۱۴۳ نفر به خاتمی و بعد بیانیه ملی – مذهبی در باره شهادت هاله و هدی، پیام‌های اطلاعات سپاه هم برای زندان کشیدن رسید. آنان با وزارت اطلاعات روی نحوه برخورد با من تفاوت داشتند یا به‌ظاهر چنین بود. اما هدف یکی بود. توقف کامل ملی – مذهبی‌ها و فعالانی مانند من به هر شکل ممکن. منتها وزارت اطلاعات فنی‌تر برخورد می‌کرد.
با نزدیک شدن انتخابات اسفند ۹۰ فشار بیشتر شد. با اعلام حکم بدوی ۱۱ ساله نرگس در آذرماه، به ما ابلاغ [گفته] شد که اگر در تهران بمانید، هر دو دستگیر می‌شوید. پیام فرستادند که احتمال دستگیری شما بالاست اما اگر به شهرستان بروید احتمال دستگیری کمتر است.
کارهایی بود که می‌توانستم انجام دهم. برای زندان رفتن همیشه وقت هست. این جمله را به بسیاری از جوانان که در تب‌وتاب دستگیری می‌سوزند گفته‌ام.
امکان ارتباط دیگران با من به صفر رسیده بود. هر کس با من تماس تلفنی برقرار می‌کرد یا رابطه‌ای منظم با من داشت، تحت نظر قرار می‌گرفت، تلفنی یا حضوری احضار می‌شد و تهدید به اخراج از کار یا دانشگاه یا دستگیری می‌شد. روزی یکی از بچه‌ها گفت رابطه با خارج کشوری‌ها از ارتباط با تو ساده‌تر است.
تمام جلسات و دیدار‌ها باید تعطیل  یا مخفیانه برگزار می‌شد. باز با این شرایط و حتی رفتن اجباری از تهران به شهرستان فشار را تحمل کردم. اگر چه در دی ماه با علی و کیانا در زنجان بسیار حال کردم، چون اوقات فراغت اجباری فراهم شده بود. آن‌ها را به پارک می‌بردم و برف بازی می‌کردیم.
کیانا بانوی قصر سنگی بود، علی سرباز قصر و من مفتخر به مقام نگهبانی از سوی کیانا شده بودم. علی و کیانا از روز تولد تا امروز همیشه در خانه‌های مختلف فامیل چون کولی‌ها روزگار گذرانده‌اند. نه اتاق مخصوص به خود و نه مهد کودک مشخصی. اگر چه این دو، شلوغ و پرسروصدا هستند، گاهی اعتراضشان این است که چرا ما خانه نداریم؟ البته زود فراموش می‌کنند. اما این هم از خاطرشان محو می‌شود؟
زیستن در اضطراب حق هیچ‌کس نیست. زندگی با استرس سزای هیچ‌کس نیست. اما این دو بچه دو بار دستگیری پدر و مادر خود را به چشم دیده‌اند آن هم شبانه و به شکل حمله و هجوم به خانه. علی در آخرین تماس تلفنی اطلاعات سپاه که ناظر گفت‌وگو بود گفت: "کیانا باز ماموران امنیتی بابا را اذیت می‌کنند."
در اوایل بهمن‌ماه برخی شواهد، دال بر اجرای حکمم بود. روز ۱۷ بهمن اطلاعات سپاه زنگ زد و گفت که دو روز دیگر تهران باش که با تو کار داریم، من مخالفت کردم. گفتم که وزارت اطلاعات با من در تماس است و مدام احضار می‌شوم. گفت: "به ما ربطی ندارد. "
گفتم: "دو روز دیگر نمی‌توانم."  گفتند: " باید بیایی." گفتم: "در عمل تبعید به شهرستان شده‌ایم، دیگر چه می‌خواهید؟" گفتند: " یک کلام می‌آیی یا اینکه می‌آییم جلو خانه منتظر باش. "
دو روز بعد از شعبه ششم اوین زنگ زدند که پرونده سال ۱۳۸۹ برای دادگاه آماده شده است. آخرین دفاع خود را انجام بده. گفتند که روز ۲۰ بهمن به اوین بیا، برای آخرین دفاع، در واقع اطلاعات سپاه سریع جواب امتناع من را داد.
می‌دانستم که به اوین بروم بازداشت می‌شوم، از وزارت اطلاعات زنگ زدند، اوضاع را شرح دادم. گفتند: " تو کارهایی می‌کنی که آن‌ها (اطلاعات سپاه) حساس شده‌اند، چرا در چشم‌انداز ایران مقاله می‌نویسی.
کارهایی می‌کنی که ما می‌دانیم، اما آن‌ها تحمل نمی‌کنند، تو زیرآبی کار می‌کنی. "
گفتم که تبعید غیررسمی از آذر ماه از تهران، نه مصاحبه، نه مقاله. من چه کار می‌کنم؟ در حالی که حق دارم که فعالیت کنم.
فعالیت حق من است و تصمیم آن هم با من است. البته مامور وزارت همیشه می‌گفت که تو نباید هیچ فعالیتی کنی. مامور وزارت تاکید داشت که به شعبه ششم مراجعه کنم. باور من دستگیری بود، مراجعه من به اوین می‌توانست به اجرای حکم ۷ ساله منجر شود. همچنین پرونده جدید هم که سر جایش بود.
با توجه به این‌که تا حد توان سعی کردم که هم زندان نروم و هم این‌که کارهایی را انجام بدهم که باید انجام می‌شد، اما دیگر غیرممکن شده بود. حتی تبعید غیررسمی و ممانعت از هر فعالیتی اطلاعات سپاه را راضی نمی‌کرد.
تصمیم قطعی گرفتم که خارج شوم. این تصمیم را روز ۱۹ بهمن گرفتم. بعد از این‌که مجبور شدم شبانه در سرمای زیر بیست درجه زنجان به قزوین بروم.
شاید طنز تاریخ بوده برای کسی که بیش از ۱۴ سال زندان کشیده و سرباز جوان انقلاب بوده در فردای سی و سومین سال‌روز انقلاب ۲۲ بهمن باید مخفیانه از طریق کوه‌وکمر از کشورش خارج شود.
اولین اعلامیه را در سال ۱۳۵۳ در دبیرستان محمدرضاشاه قزوین که بعد از انقلاب خودم نامش را "میهن دوست" گذاشتم و اکنون نامش پاسداران است، پخش کردم و بعد از خواندن کتاب "آری اینچنین بود برادر"، زندگی من هم چنین شد.
حال بعد از ۳۷ سال فعالیت ناچار شدم مخفیانه از ایران خارج شوم. در نزدیک مرز جایی که خاک ایران بود، آرزویم این بود که انسان بمانم، به کشورم وفادار باشم و برای آزادی تلاش کنم. در حالی که جان وشیره‌های جانم با من نیامدند.
شرح وضعیت و شرایط من برای خروج از ایران را به قصد توجیه ننوشتم اما خودم را موظف دیدم که برای آنان که مرا می‌شناسند توضیح بدهم که چرا آمدم.  بی‌گمان این شرح حال هزاران هزار نفری است که به اجبار ایران را ترک کردند، اما بیان تجربه هر فرد به اشتراک گذاشتن درک و شرایط خود با دیگران است.
خوشحال خواهم شد تمام کسانی که نگران چگونه ماندن من هستند، مرا از نصایح و نقدهای خود بی‌نصیب نگذارند. مطمئن هستم که ایران آبستن حوادث جدیدی است که می‌تواند برای دموکراسی‌خواهی مغتنم باشد، اما مطمئن نیستم که جامعه بتواند از این واقعیت‌های جدید استفاده مفید کند.
می‌خواهم برای اطمینان و تقویت امکان استفاده از موقعیت‌های جدید در راه دموکراسی‌خواهی تلاش کنم پس همدیگر را کمک کنیم.
خالق رمان "جان شیفته" می‌گوید که روح‌های بزرگ در زمان‌هایی به یاری جان‌های قوی نیازمندند.
الگو‌های زندگی من که جان‌های شیفته بودند و راهنمایی‌های همه آنانی که دغدغه فردایی بهتر دارند، کمک خواهند کرد تا به سوی روزهای بهتر گام برداریم، ایران منتظر دموکراسی است.
اگر دل شوریده پردردی ازشرایط سخت وطن دارم، اما همراه کوشنده این کاروان دموکراسی‌خواهی خواهم بود.
در این باره یک سینه سخن دارم که به تعامل با شما خواهم گذاشت.




فراخوانی برای زنده نگاه داشتن یاد شهدا و اسرای جنبش سبز

نوروزی دگر در راه است و بوی بهاری دیگر به مشام می رسد. بهاری همراه با دلتنگی. این سومین نوروزی است که همراهش شور و نشاط همیشگی نیست وبا آمدنش غمی به روی سینه ها می آید، یادیاران شهید، یاد دلیران دربند، یاد مظلومین آسیب دیده ، یاد مادران چشم انتظار، ویاد فرزندان یتیم شده…
حال که در آستانه نوروزی دگر قرار داریم برآن شدیم تا با قراری سبز در این ایام هم دل و همراه یاران خویش شویم. آنانکه خونشان تا ابد نامشان را جاوید نگه خواهد داشت و آنان که با اندیشه سبزشان سفره هفت سین عیدشان را در پشت میله های زندان پهن خواهند کرد و ما نیز هم دل و همره آنان خواهیم شد و درکنار خانواده های خود سفره هفت سین مان را با زنده نگه داشتن خاطره سبز آنها تکمیل خواهیم کرد.
سفره های هفت سین ما امسال رنگ و بوی دگری خواهد داشت. نشان سبز سفره های هفت سین ایرانی عکس هایی خواهد بود از رهبران و زندانیان جنبش سبز ایران، آری در این بهار سفرهای هفت سین ما نیز نشان اعتراضی خواهد بود به حصر میر و شیخ شجاع مان و فریادی خاموش که آزادی تمام زندانیان سیاسی را طلب می کند.
تصاویر سفره های سبز خود را برای ما به آدرس: shoma@irangreenvoice.com ارسال کنید ، رسانه شمائید.
این فراخوان در دو سال گذشته توسط همکارانمان در وبسایت “تحول سبز” منتشر می شد، اما امسال به دلیل توقف موقت فعالیت “تحول سبز”، ندای سبز آزادی وظیفه انتشار آن را بر عهده گرفت.
تصاویر ارسالی شما در ایام نوروز در “ندای سبز آزادی” منتشر می شود.
برای دیدن گزارش دو سال گذشته، اینجا و اینجا را کلیک کنید.




هرانا؛ کشاورزان خوزستانی از حق آبیاری مزارع خود محروم شدند

خبرگزاری هرانا - جمع از کشاورزان در شهرهای ملاثانی و ویس به دلیل ممنوعیت های ایجاد شده از سوی سازمان آب و برق، برای آبیاری مزارع خود تجمع اعتراضی برگزار کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، جمع کثیری از کشاورزان شهر ملاثانی و ویس به دلیل ممانعت اداره آب وبرق استان خوزستان نسبت به برداشت آب از رودخانه کارون برای آبیاری مزارع، صبح روز سه شنبه ۲۴ اسفند ماه در مقابل بخشداری شهر ملاثانی و اداره آب شهر ویس تجمع اعتراضی برگزار کردند.
با انتقال بخش بزرگی از آب رودخانه های کارون و دز از سرشاخه های این دو رودخانه به شهرهای اصفهان، یزد، رفسنجان،و قم  تمام دشت های جلگه خوزستان خشک و تبدیل به زمین های غیر قابل زراعت شده است.




هرانا؛ عضو تیم ملی جودو از حق تحصیل و شرکت در مسابقات محروم شد

خبرگزاری هرانا – خشایار زارعی عضو تیم ملی جودو که دارای چندین رتبه قهرمانی کشوری در رده جوانان و نوجوانان است به دلیل اعتقاد به آئین بهایی ضمن محروم شدن از حق شرکت در مسابقات آسیایی و جهانی از دانشگاه محل تحصیل خود نیز اخراج شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این شهروند بهایی و ورزشکار ملی در رنجنامه ای به توصیف چگونگی محرومیت خود از شرکت در مسابقات آسیایی و محرومیت از تحصیل پرداخته است.
متن این رنجنامه که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به شرح زیر است:
اینجانب خشایار زارعی در رشته ورزشی جودو به مدت ۱۴ سال به صورت حرفه ای فعالیت می کنم که در طول این مدت چندین رتبه ی قهرمان کشور در رده نوجوانان و جوانان کسب کرده ام و با این که سه بار نفر اول وزن خودم در تیم ملی شده ام ولی به دلیل اعتقادم به دیانت بهایی از شرکت در مسابقات آسیایی و جهانی محروم شده ام و این در حالی است که امسال هم که در رشته معماری در شیراز پذیرفته شده، در روز دوشنبه مورخ ۲۲/۱۲/۹۰ پس از پشت سر گذاشتن ۱ ترم اخراج شدم، به طوری که روز دوشنبه وقتی به دانشگاه رفتم، اسم خود را در برد دانشگاه دیدم که در آنجا نوشته شده بود که به دفتر آموزش مراجعه کنم. در دفتر آموزش نزد سرپرست گروه معماری رفته و وی عنوان کرد که یک نامه ی محرمانه از طرف وزارت علوم و تحقیقات به دانشگاه آمده که من از محتوای آن خبر ندارم ولی به من گفته اند که شما دیگر حق شرکت در کلاس ها را ندارید و اگر خواهان اطلاعات بیشتری هستید با مدیریت دانشگاه صحبت کنید، که در این چند روز که مراجعه کردم، موفق به ملاقات با ایشان نشدم.




هرانا؛ فرانک فرید، فعال حقوق زنان به ۹۱ روز حبس و جزای نقدی محکوم شد

خبرگزاری هرانا – شعبه ۱۰۴ جزایی تبریز و شعبه یکم دادگاه انقلاب تبریز فرانک فرید فعال حقوق زنان را به ترتیب به ۹۱ روز حبس تعزیری و ۱۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، شعبه ۱۰۴ جزایی تبریز فرانک فرید فعال حقوق زنان را به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در اعتراضات مردمی به رد طرح دو فوریتی مجلس در آبرسانی به دریاچه ارومیه و تحریک تجمع کنندگان به ادامه اعتراض به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم کرد.
هم چنین شعبه یکم دادگاه انقلاب تبریز در خصوص اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق ارسال اس ام اس به شهروندان جهت شرکت در اعتراضات مردمی و فعالیت در حوزه حقوق زنان، وی را به ۱۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرده است.
فرانک فرید، شاعر، مترجم و فعال حقوق زنان عصر روز شنبه، دوازدهم شهریور ماه در «سه راه امین» تبریز توسط نیروهای امنیتی با ضرب و شتم بازداشت و پس از تحمل ۴۳ روز حبس با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.




هرانا؛ پیمان عارف برای سومین بار بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – صبح روز گذشته نیروهای امنیتی در مراجعه به منزل پیمان عارف وی را بازداشت کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، در پی احضار شعبه دوم دادسرای مستقر در زندان اوین و عدم مراجعه نامبرده به دادسرا ماموران امنیتی در مراجعه به منزل پیمان عارف، وی را بازداشت کردند.
منابع آگاه در گفتگو با گزارشگر هرانا اعلام داشتند این فعال دانشجویی با توجه به اینکه پرونده جدیدی در دادسرا نداشته است و درگیر پایان نامه خود بوده فرصت مراجعه به دادسرا را نداشته است.
این منبع آگاه در ادامه افزود از علت و یا اتهام بازداشت وی اطلاعی در دست نیست.
پیمان عارف، فعال دانشجویی و عضو سازمان دانش آموختگان جبهه ملی در طی سالجاری بعلاوه بازداشت روزگذشته خود سومین بار است که بازداشت می شود.







یک سایت اصولگرا: شنبه ۱۰صبح؛ معارفه مرتضوی در تامین اجتماعی

پس از کش و قوس های فراوان و اعلام نظرهای تند موافقین و مخالفین انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیر عامل صندوق تامین اجتماعی ، سرانجام این انتصاب قطعی شد و شنبه ساعت ۱۰ صبح وی معارفه خواهد شد.
به گزارش بازتاب امروز، پیش از این رحمت الله حافظی مدیر عامل این صندوق بود که پس از برکناری وی، مدت کوتاهی سید مجید موسویان به عنوان سرپرست، هدایت این مجموعه بزرگ خدماتی را به عهده داشت.
در روزهای گذشته شایعات فراوانی درباره حضور مرتضوی در تامین اجتماعی بر سر زبانها بود و این شایعات زمانی رنگ جدی تری به خود گرفت که شیخ الاسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی این انتصاب را تکذیب کرد.
در چند روز گذشته هم تعدادی از نمایندگان مجلس نیز استیضاح وزیر مربوطه را از عواقب این انتصاب دانسته بودند.
مرتضوی پیش از این دبیر و رئیس ستاد مبازه با قاچاق کالا و ارز بوده که گفته می شود ریاست این ستاد را همچنان حفظ کرده و دبیر این ستاد فرد دیگری خواهد شد.
شایان ذکر است مرتضوی، سعیدلو و علی آبادی گزینه های ریاست این صندوق بوده اند.
مراسم معارفه رئیس جدید صندوق تامین اجتماعی شنبه ساعت ۱۰ صبح در ساختمان اصلی این صندوق برگزار خواهد شد.




خدمات بانکی سوييفت به ايران از روز شنبه قطع می شود

«انجمن ارتباطات ميان‌بانکی جهانی» که به اختصار سوييفت خوانده می‌شود روز پنجشنبه، در بيانيه‌ای اعلام کرد، کليه خدمات خود را به آن دسته از بانک ها و نهادهای مالی ايرانی که مشمول تحريم‌های اتحاديه اروپا و آمريکا هستند، از روز شنبه ۲۷ اسفندماه قطع می کند.
به نوشته رادیو فردا، به گزارش خبرگزاری رويترز، لازارو کمپوس، مدير اجرايی سوييفت، در اين زمينه گفته است:«تصميم اتحاديه اروپا سوييفت را مجبور به این اقدام کرد.»
وی اضافه کرده است:«قطع ارتباط بانک ها، گامی فوق العاده و بی سابقه ای برای سوييفت است. اين رويداد نتيجه مستقيم اقدامات بين المللی و چند جانبه در راستای تشديد تحريم های مالی عليه ايران است.»
اقدام سوئيفت برای قطع ارتباط با نهادهای مالی ايرانی مورد تحريم پس از تصميم اخير شورای اتحاديه اروپا صورت می گيرد که توقيف اموال و دارايی های شماری از افراد و نهادها مرتبط با برنامه هسته ای ايران را تشديد کرد.
شورای اتحاديه اروپا اعلام کرده بود:« اين شورا موافقت کرد که هيچ پيام های تخصصی مالی به آن دسته از افراد و اشخاصی که اموال و دارايی هايشان مسدود شده ارائه نشود.»
مقر «انجمن ارتباطات ميان‌بانکی جهانی» در بروکسل است. سوييفت يک کد شناسايی ويژه برای بانک‌ها و موسسات مالی بين‌المللی است که از طريق آن می‌توانند نقل و انتقال پول برای خريد و فروش کالا و خدمات را انجام دهند. اين کد بزرگ‌ترين و مهم‌ترين سيستم ارتباط الکترونيکی جهان برای بانک‌هاست.
به گزارش رويترز، ايران يکی از استفاده‌کنندگان از اين سيستم است و قطع ارتباط با سویيفت باعث خواهد شد که ايران يکی از مسير های اصلی تجارت با دنيا را از دست بدهد. بانک های ايرانی بخش بزرگی از مبادلات تجاری خود را با استفاده از همين سيستم انجام می‌دهد.
طبق اين گزارش در سال ۲۰۱۰ ، دستکم ۱۹ بانک و ۲۵ موسسه متعلق به ايران ۲ ميليون مبادله پولی و مالی برون مرزی را از طريق سوئيفت انجام داده اند.
بانک های صادرات، پست، ملت و سپه که توسط امريکا به دليل ارتباط با برنامه هسته ای ايران و حمايت از تروريسم مورد تحريم قرار گرفته بود شامل اقدام قطع ارتباط با سویيفت خواهند شد.
طرح قطع خدمات سازمان سوييفت که برای ايران نقشی حياتی دارد، نخستین بار توسط دو سناتور آمريکايی در کميته امور بانکی مجلس سنای آمريکا مطرح شده بود.





اوباما خطاب به ایران: پنجره دیپلماسی درحال بسته شدن است

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به ایران هشدار داد که پنجره دیپلماسی برای حل و فصل بن‌بست بین‌المللی برسر برنامه هسته‌ای ایران درحال بسته شدن است.
به گزارش وبسایت مردمک، آقای اوباما این سخنان را روز چهارشنبه ۱۴ مارس (۲۴ اسفند) در یک کنفرانس خبری مشترک با دیوید کامرون، نخست‌ وزیر بریتانیا، در کاخ سفید اعلام کرد.
رئیس جمهوری آمریکا گفت: ایران پیش از این تمایل به تاخیر، طفره رفتن و زیاد حرف زدن از خود نشان داده اما گامی برای کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای خود برنداشته است.
او تاکید کرد: از آن جایی که جامعه بین‌الملل تحریم‌های زیادی علیه ایران اجرا کرده و آمریکا نیز گزینه‌هایی را برای متقاعد کردن این کشور پیشنهاد داده تا رویکرد متفاوتی در برنامه هسته‌ای خود اتخاذ کند، دریچه حل این موضوع ازطریق دیپلماسی درحال بسته شدن است.
برخلاف اظهارات قبلی، باراک اوباما در سخنان روز چهارشنبه از گزینه حمله احتمالی به ایران سخن نگفت.
باراک اوباما چند روز پیش با تاکید بر این که در برخورد با برنامه هسته‌ای ایران «تمام گزینه‌ها روی میز است»، گفته بود که اقدام نظامی، آخرین گزینه آمریکا در برخورد با ایران است.