۱۳۹۰ بهمن ۱۹, چهارشنبه

روز چهار شنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

شورای نظامی انقلاب سوريه اعلام موجوديت کرد

العربيه

شورای نظامی انقلاب سوريه، ايران و حزب الله لبنان را به دخالت مستقيم در کشتار کودکان و زنان سوريه متهم می کند
دبی – العربيه.نت - فرماندهان جدا شده از ارتش سوريه روز سه شنبه ۷-۲-۲۰۱۲ از تاسيس شورای نظامی انقلابی سوريه خبر دادند.
سرلشکر مصطفی احمد الشيخ که يکی از فرماندهان عالی رتبه ارتش سوريه می باشد با صدور اطلاعيه ای درباره تاسيس شورای نظامی انقلاب سوريه گفت: "اين شورا به مثابه اعلام آماده باش عمومی برای رهايی سوريه از رژيم اسد است."
مصطفی احمد اولين فرمانده ای است که با درجه سرلشکری از ارتش سوريه جدا می شود .
در بيانيه شورای نظامی انقلاب سوريه آماده است که تصميم تاسيس شورای فرماندهی نظامی انقلاب در واکنش به وتوی روسيه و چين در شورای امنيت و با هدف دفاع از مردم سوريه در قبال سرکوب رژيم اسد گرفته شده است.
اتهام ايران و حزب الله
شورای نظامی انقلاب سوريه، ايران و حزب الله لبنان را به دخالت مستقيم در کشتار کودکان و زنان سوريه متهم می کند.
شورای نظامی انقلاب سوريه در بيانيه خود می گويد ايران تلاش دارد که از سوريه پايگاهی برای دفاع از منافع خود ايجاد کند.
سرلشکر مصطفی احمد الشيخ در باره ضرورت تاسيس شورای نظامی گفت:" همزمان با اعلام آمادگی کشورهای دوست و برادر برای حمايت از مردم سوريه و نيز جهت وفاداری به خون شهدای انقلاب سوريه که برای آزادی جان باختند، اين شورا تاسيس شد."
تاسيس شورای نظامی انقلاب مردم سوريه، يک روز پس از دعوت کشورهای عربی و غربی برای کمک به مردم سوريه خارج از چارچوب شورای امنيت اعلام شد.
گفتنی است که پس از وتوی روسيه و چين، کشورهای عربی و غربی اعلام کردند برای کمک به مردم سوريه در خارج از چارچوب شورای امنيت عمل خواهند کرد.
هيلاری کلينتون ديروز اعلام کرد: "کشورهای دوست مردم سوريه تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا مردم سوريه آينده ای بهتر داشته باشند ."
پيشتر همه عملياتی که توسط نظاميان جدا شده از ارتش سوريه انجام می گرفت به نام "ارتش آزاد" سوريه به فرماندهی سرهنگ رياض الاسعد اعلام می شد."
موسس ارتش آزاد سوريه ژنرال حسين هرموش بود که بعدها توسط نيروهای امنيتی سوريه از ترکيه ربوده شد.





اخبار روز:

کارگران شما خود شاهد بوده و هستید که چگونه و بطور مستمر هر روزه چیزی از سفره ی شما کم می شود، سفره ی فقیرانه که آنرا به نیروی بازوی توانای خود و با حقوقهای حداقلی سیصد وسی هزار تومانی چیده اید . سفره ای که حاصل شرافت کاری شما ست بالاخص در یکسال گذشته به بهانه هدفمند کردن یارانه ها در حقیقت حذف یارانه ها که ابتدا با افزایش قیمت بنزین و گاز و حمل و نقل شروع شده و حتی شیر و نان و برق را نیز شامل شده و وعده دوبرابر شدن قیمت آب را نیز در سال آینده داده اند .
شما شاهد بوده اید که حذف یارانه ها چگونه قیمتهای سایر مایحتاج عمومی از قبیل لبنیات و میوه و حبوبات و پوشاک و درمان و غیره را نیز افزایش داده و تنها یک قلم هزینه مسکن و اجاره خانه ها دستمزد ماهیانه کارگران را یکجا می بلعد، برآورده ساختن سایر احتیاجات خانواده کارگری از قبیل تهیه گوشت و میوه و هزینه های درمان و سلامت خانواده بر زمین می ماند و راه پیشرفت تحصیلی فرزندان کارگران مسدود شده و سایر تفریحات از قبیل ورزش و مسافرت و غیره که لازمه ی تجدید قوای روحی کارگر می باشد کلا" از زندگی کارگری حذف می شود .
در نتیجه انواع و اقسام بیماریهای جسمی و روحی و روانی ناخواسته به سراغ خانواده کارگری می آید و باعث تنش های مختلف در خانواده شده و هر یک از اعضاء خانواده به نوعی به دنبال کسب و کار و تأمین معاش و پول تو جیبی خود رفته و سر از هزاران مکان نامناسب در آورده و به خیلی از کارهایی که در شأن یک انسان شرافتمند نیست تن می دهند.
و دقیقا" از همین رو است که ناهنجاریهای اجتماعی خود را نشان داده و به شکل دزدی ها، نزاع ها،کلاهبرداری ها و جعل و ارتشاء و خشونت و غیره در جامعه اتفاق می افتد.
طبق آمارهای ارائه شده دولتی موارد فوق رو به افزایش داشته و زندان ها چندین برابر ظرفیت خود زندانی دارد و همچنین بنا به همین آمارهای دولتی تعداد مبتلایان به ایدز رو به افزایش داشته و همچنین آمار سکته های قلبی و سرطان و بیماریهای روحی رو به فزونی داشته و در همین راستا با بالا رفتن سن ازدواج و به دلایل مختلف و عمدتا" مشکلات اقتصادی آمار طلاق ها بالا رفته و متقابلا" آمار ازدواج کاهش یافته و سن افراد در ارتکاب به اعمال بزه کاری و خشونت پایین آمده است.
به عبارتی دیگر آستانه ی تحمل افراد پایین آمده و به علت درگیر بودن از درون با هزاران مشکل معیشتی و شغلی و غیره با اندک تنشی کار به جاهای ناخواسته می کشد.

کارگران!
در چنین شرایط معیشتی و شغلی کارگران، دولتهای سرمایه داری اما راه خود را می روند، دولتهای قبلی از طریق تحمیل و جا انداختن تشکلهای زرد و بی خاصیت خانه کارگر و نهادهای مشابه تلاش نمودند که قراردادهای موقت را به کارگران تحمیل کرده و با ایجاد فضای پلیسی و امنیتی در میان کارگران ضمن جلوگیری از شکل گیری تشکل های واقعی کارگران هر لحظه با تهدید به اخراج، آنان را به تمکین وا داشته و سطح دستمزدها را زیر خط فقر نگهدارند. اما سرمستی و وفور دلارهای نفتی در دولت هشتم و نهم آنان را به طمع واداشته که بار دیگر در فضای تهدید و ارعاب و حبس و زندان، کارگران و فعالین کارگری را به سکوتی مرگبار بکشانند تا هیچگاه نیروی متشکل آنان به فعل درنیاید.
به گوشه ای از فشارهای وارد آمده به کارگران و فعالین کارگری در سه چهار ساله اخیر می پردازیم:
- دستگیری و زندانی کردن حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در مراسم برگزاری روز کارگر در پارک لاله و دادگاهی کردن عده بسیاری از آنان و دادن حکم های حبس و زندان در دادگاههای تجدید نظر،
- دستگیری و زندانی کردن تعدادی از اعضای کمیته پیگیری از جمله بهنام ابراهیم زاده عضو شورای نمایندگان که از اتهامات دیگر وارده به ایشان فعالیت در مورد کودکان کار و خیابان بوده و علیرغم آسیب دیدگی شدید از ناحیه گوش و بناگوش که احتیاج به مداوای بیرون از زندان دارد از این امر تاکنون ممانعت به عمل آمده است،
- دستگیری و زندانی کردن شاهرخ زمانی عضو شورای نمایندگان کمیته پیگیری که با حکم ۱۱ ساله زندان در حال حاضر در زندان به سر می برد،
- دستگیری محمد جراحی که در زندان به سر می برد و مسئولین زندان از تحویل گرفتن لباس گرم از خانواده ایشان امتناع می ورزند و سید بیوک سیدلر و فعالین مرتبط با آنان،
-دستگیری و به زندان انداختن دو ماهه آیت نیافر، سخنگو و عضو شورای نمایندگان کمیته پیگیری و آزادی موقت او به قید وثیقه،
- دستگیری و زندانی کردن تعدادی از فعالین کمیته هماهنگی به دفعات،
-دستگیری و زندانی کردن تعدای از اعضاء کانون مدافعان حقوق کارگر از جمله آقای اخوان و ثقفی خراسانی و رئیس دانا،
- دستگیری تعدادی از فعالین هیئت بازگشایی سندیکای فلزکار و مکانیک،
- دستگیری های مکرر و به زندان انداختن اعضای هیئت مدیره سندیکای نیشکر هفت تپه و در زندان نگه داشتن علی نجاتی، عضو هیئت مدیره علیرغم ناراحتی های شدید قلبی ایشان،
- دستگیری های متعدد از اعضای هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد و تحمل زندان های طولانی توسط منصور اصالو و ابراهیم مددی و سایر اعضا از جمله رضا شهابی که در مورد اخیر با عدم تعیین وقت دادگاه و اتهامات واهی بی دلیل در زندان به سر می برد،
و سایرتشکلها و فعالین کارگری از جمله اتحادیه آزاد کارگران و غیره می باشند که به دفعات احضار و بازجویی و بعضا" زندانی شده اند که ذکر تمامی آنها در این مختصر نمی گنجد.
ما به سایر ظلم هایی که در حق کارگران معادن باب نیزو و همچنین شهر بابک شده است نپرداخته ایم که در سالیان گذشته اتفاق افتاده است.
همچنین تعداد زیادی از همین فعالین کارگری علیرغم میل خود مجبور به ترک کار و خانه و کاشانه خود از ایران شده و در مقابل کشیدن حبس های ده، پانزده ساله اجبارا" اقامت در غربت را برگزیده اند که از خیل عظیم مهاجرین اجباری می توان به نمونه هایی اشاره کرد:
محمد اشرفی عضو شورای نمایندگان در چند دوره، بینا داراب زند عضو دو دوره شورای نمایندگان، رسول عالی نژاد عضو کمیته پیگیری و همچنین سایر فعالین کارگری از جمله برهان دیوارگر، خانم مریم محسنی، بهروز خباز، بهزاد سهرابی، بهروز کریمی زاده، پریسا نصرآبادی و... تنها گوشه ای از این مهاجرین اجباری هستند.
به سیاهه بالا تعداد فراوانی از موارد اخراج از کار و سایر تضییقات را می توان افزود.
آنچه در بالا اشاره شد گوشه هایی از فشارهای وارد آمده به طبقه کارگر و فعالین کارگری می باشد که تلاش می کنند یک زندگی انسانی و شرافتمندانه داشته باشند و باید گفت که عدم پیگیری کافی و مستمر حداقل مطالبات کارگری از جانب کارگران این شبهه را برای دولت و سرمایه داران رنگارنگ حامی آنان بوجود آورده است که طبقه کارگر مرعوب شده و به وضع موجود تمکین کرده است و دولت علیرغم درآمدهای کلان نفتی همواره دم از نداشتن بودجه و کسری بودجه زده است و اما این دور تازه حمله ی دولت به حداقل دستاوردهای طبقه کارگر برای بازپس گیری بخشی از حق و حقوق کارگران و سپردن این اختیارات فراوان به کارفرمایان به اسم اصلاح قانون کار شروع شده که تلاش می شود با گذراندن این اصلاحات از مجاری قانون گذاری موجود خودشان، زندگی در زیر خط مطلق فقر را قانونی جلوه دهند.
به تعدادی از این موارد اشاره می کنیم:
۱- لغو حداقل دستمزد کارگری و موکول نمودن آن به توافق کارگر و کارفرما و بر اساس شرایط اقتصادی کشور تحت نام ((مزد منعطف))،
۲- باز گذاشتن دست کمیته های انضباطی کارخانه ها برای اخراج کارگران به عناوین مختلف،
٣- کاهش حق اضافه کاریها و محدود کردن پرداخت حق بیمه بیکاری و سنوات کارگری و غیره،
۴- عدم بازگشت به کار کارگر بعد از بازداشت و زندانی شدن برای مدتی کوتاه حتی اگر در دادگاه محکوم نشده و تبرئه شده باشد، همچنان نداشتن حق تشکیل سندیکا و تشکل های صنفی که بتواند مطالبات کارگران را پیگیری نماید،
کارگران در مقاطع مختلف و به گونه های متفاوت کارفرمایان و دولتهای حامی آنان را به عقب نشینی واداشته اند و به خواسته ها و مطالبات خود دست پیدا کرده اند که پیروزی کارگران پتروشیمی تبریز و ماهشهر جدیدترین آنها بوده ولی آخرین نخواهد بود.
کارگران باید همگام با سایر اقشار زحمتکش از جمله معلمان، پرستاران، دانشجویان و سایر اقشار حقوق بگیر مستمرا" مطالبات خود را پی گیری نموده و برای دستیابی به خواسته های خود دست به ایجاد تشکل خود زده و در این راه از هیچ هزینه ای فروگذار نباشند چون به تجربه دریافته اند که وضعیت امنیت شغلی کارگر شاغل امروز پایدار نبوده و فردا ممکن است به خیل عظیم لشگر بیکاران اضافه شود.
صف دولتهای سرمایه داری و حامیان متفاوت آنان یکپارچه و منسجم است و هر روز با طرح های گوناگون لحظه ای از تهی کردن سفره کارگران غافل نمی مانند. ما نیز باید صفوف خود را متشکل کرده و با آگاهی بیشتر از ترفندهای آنان از حقوق خود و تمامی کارگران هم طبقه ای خود دفاع کرده و زندگی شرافتمندانه ای را برای خود و خانواده هایمان استوار نماییم.


کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری
۱۲/۱۱/۱٣۹۰





اخبار روز: 

گزارش از امجد حسین پناهی: بیشتر از ۱۰۰ پناهنده ایرانی در شهر ورتسبرگ و چند شهر کشور آلمان به دلیل وضعیت نابسمان شرایط زندگی در هایم ها و چگونگی رسیدگی به پرونده های آنها دست به اعتصاب زده اند.
این اعتصاب بعد از خود کشی محمد رهسپار پناهنده ایرانی که در هایم پناهندگی ورتسبرگ ( آلمان) به دلیل بلاتکلیفی خود کشی کرده بود صورت گرفته است. محمد رهسپار که سی سال داشت و در ایران همسر و یک پسر هفت ساله را بجا گذاشت و بدلیل شرایط امنیتی از ایران گریخته بود.
هشت ماه قبل او به آلمان پناهنده شد و هفت ماه در یک هایم پناهندگی در شهر ورتسبرگ آلمان زندگی میکرد. هایمی که بدلیل رفتار راسیستی و نبود امکانات بهداشتی و شرایط زیست بسیار وحشتناک در رسانه های آلمانی از جمله کانال رسمی تلویزیون آلمان نیزگزارشاتی از این هایم و شرایط ضد انسانی آن منعکس شده است. محمد رهسپار در روز ۲۹ ژانویه در این هایم خود را حلق آویز کرد و به زندگی خود پایان داد.
بعد از این حادثه بیش از ۱۰۰ ایرانی پناهنده کشور آلمان در شهر ورتسبرگ و چند شهر دیگر دست به اعتصاب زده اند.
در این رابطه وریا رضاربابی فعال سیاسی و یکی از پناهندگان این شهر (ورتسبرگ) گفت: همان طور که می دانید متاسفانه به دلیل وضعیت سیاسی ایران و فرار خیلی از فعالان سیاسی و مدنی و... از کشورمان و پناه آوردن به کشورهای اروپایی و غیره، در اینجا هم باید شرایط سخت زندگی در هایم و منتظر ماندن طولانی برای گرقتن اقامت برای خیلی ها غیرقابل تحمل است. اینکه در کدام شهر و چه نوع سیستمی درخواست پناهندگی شما رسیدگی شود، فرق زیادی می کند. متاسفانه زندگی در هایم های استان بایرن تقریبا غیرقابل تحمل هست و دوستمان (محمد رهسپار) خود را حلق آویز کرد.
سعید شاآبادی هم اتاقی محمد رهسپار و یکی از اعتصاب کنندگان نیز گفت:: ما بعد از اینکه دوست عزیزمان آقای محمد رهسپار خود کشی کرد و متاسفانه مسئولین آلمانی هم هیچ توجهی به ما و چگونگی این خودکشی نکردند بر آن شدیم که در اعتراض به بلاتکلیفی و شرایط سخت هایم ها و به اعتراض به بی توجهی به خودکشی آقای رهسپار دست به اعتصاب نامحدود بزنیم و از زمان شروع اعتصامان که از روز ٣۰ ماه ژانویه بوده است، هیچ گونه غذا و یا پولی از دولت المان نگرفته ایم و در چند مکان تحصن کرده ایم که متاسفانه تاکنون هیچ گونه جوابی دریافت نکرده ایم.
آقای شاآبادی در آخر از طرف تمامی اعتصاب کنندگان از تمامی ایرانیان مقیم اروپا و بخصوص کشور آلمان خواست که در راهپیمایی روز دوشنبه ۱٣ فوریه که در مرکز شهر ورتسبرگ فراخوان داده شده است٬ حضور بهم رسانند.




البرادعی خواستار اتحاد مصریان برای پایان بخشیدن به سلطه نظامیان شد

محمدالبرادعی نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری مصر از مردم این کشور خواست با کنار گذاشتن اختلاف ها متحد شوند تا مصر در مسیر دمکراسی قرار گیرد و به حکومت نظامیان پایان داده شود.
البرادعى مدیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی و برنده جايزه صلح نوبل سال ۲۰۰۵، در مقاله اى در نشریه فایننشیال تایمز،عملکرد نظامیان را بخصوص در زمینه اقتصادی «پایین تر از حد انتظار» توصیف کرد.




مقام های ایرانی و پاکستانی در مورد تعمیق روابط فیمابین گفتگو کردند

علی سعیدلو معاون رییس جمهوری ایران روز سه شنبه در سفر به پاکستان با مقام های این کشور در مورد قراردادهای مهم اقتصادی و انتقال انرژی گفتگو کرد.
آصف علی زرداری رییس جمهوری پاكستان در دیداربا معاون رئیس جمهوری ایران ضمن تاکید بر ارتقای سطح همكاری های پاكستان با ایران خواستار تسریع احداث خط لوله گاز میان دو کشور شد.
آقای زرداری همچنین افزود که دولت پاکستان مایل به حذف موانع در انجام تجارت آزاد بین دو کشور است.
معاون رییس جمهوری ایران نیز در این دیدار ضمن تاکید بر تعمیق همكارى هاى دوجانبه در زمينه هاى انرژى ، امنيتى، و زيربنايى خواستار رسيدن مبادلات تجارى ميان دو كشور تا مرز ۵ ميليارد دلار شد و اين هدف را امكان پذير دانست.




بازپرسی از معاون احمدی نژاد در دفتر وزير دادگستری به اتهام فساد مالی

روزنامه های تهران امروز، شرق، خراسان و جهان صنعت ضمن انتشار گزارش هايی درباره «قرائت طرح سئوال از محمود احمدی نژاد در مجلس»، سناريوهای مختلفی درباره فرجام اين طرح و واکنش رئيس دولت به آن را مورد بررسی قرار داده اند.
روزنامه خراسان از قول رئيس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبر داده که درباره يک پرونده فساد مالی از محمدرضا رحيمی معاون اول رئيس جمهوری اسلامی، بازپرسی صورت گرفته اما اين بازپرسی در محل دفتر وزير دادگستری انجام شده است.
روزنامه جام جم گزارشی درباره انشعاب در جناح حاکم با «اعلام موجوديت ائتلاف‌های انتخاباتی غيرمنتظره» منتشر کرده است. روزنامه دنيای اقتصاد هم از «تصويب افزايش قيمت بليت هواپيما» خبر داده است.

بازتاب مطبوعاتی قرائت طرح سئوال از احمدی نژاد در مجلس
روزنامه های تهران امروز، شرق، خراسان و جهان صنعت ضمن انتشار گزارش هايی درباره «قرائت طرح سئوال از محمود احمدی نژاد در مجلس»، خبر داده اند که رئيس دولت «نيمه دوم اسفند ماه بايد به مجلس بيايد.»
روزنامه تهران امروز با اشاره به اينکه «طرح سوال نمايندگان از احمدی‌نژاد در جلسه علنی سه شنبه مجلس با ۱۰ سوال اعلام وصول شد» گزارش داده که «مجلس هشتم همه عزم خود را جزم کرده تا احمدی‌نژاد را برای سوال و جواب به صحن علنی بکشاند.»
به نوشته اين روزنامه، طرح اين سوال که از مدت ها قبل «با حاشيه‌های فراوان در مورد نصاب امضاهای طرح، رفت و آمدهای بسياری به هيات رئيسه مجلس داشت، نهايتا به کميسيون‌های تخصصی رفت» اما «در کميسيون‌های تخصصی نمايندگان طراح سوال از پاسخ نمايندگان احمدی‌نژاد به سوالاتشان قانع نشدند.»
تهران امروز نوشته که پس از اين مرحله «طراحان سئوال در نامه‌ای به هيات رئيسه نوشتند؛ پاسخ های ارائه شده از سوی دولت قانع کننده نبوده و لازم است که اين سوالات در صحن علنی از سوی رئيس‌جمهور پاسخ داده شود» و بر همين اساس در جلسه علنی هجدهم بهمن ماه مجلس شورای اسلامی «اين طرح با ۱۰ سوال اعلام وصول شد.»
به نوشته روزنامه تهران امروز، محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس هشتم در جلسه علنی سه شنبه مجلس گفت «طی هماهنگی‌ای که با دولت می‌شود، رئيس‌جمهور در نيمه دوم اسفند در صحن علنی به اين سوالات پاسخ خواهند داد.»
روزنامه شرق نيز در تيتر يک شماره چهارشنبه خبر داده که «سوال از رييس‌جمهوری؛ پس از انتخابات» صورت می گيرد و البته نوشته است: «شايد هم احمدی‌نژاد چندان از اين بدش نمی‌آيد که به مجلس بيايد.»
اين روزنامه با اشاره به اينکه «چند سناريو هم پيش‌ پای اين پرسش و پاسخ است»، نوشته است: «برخی می‌گويند احمدی‌نژاد به مجلس نمی‌آيد. کسانی هم می‌گويند احمدی‌نژاد به مجلس می‌آيد و تاکتيک هميشگی‌اش را در دستور کار قرار می‌دهد؛ از افتخار‌های دولت نهم و دهم می‌گويد و دست آخر هم لبخندی تحويل می‌دهد و حتما می‌رود» و «عده‌ای هم دل‌نگران اتفاق ديگری هستند.او می‌آيد و خيلی خونسرد در حضور نمايندگان و در حالی که صدايش از راديو مجلس پخش می‌شود، هرچه که لازم بداند می‌گويد و می‌رود.»
شرق همچنين نوشته است: زمان يک ماهه‌ای که برابر قانون، رييس‌جمهوری وقت دارد تا به مجلس بيايد زمان مهمی برای اصولگرايان است. نمی‌شود با قاطعيت گفت که اين از «شانس خوب»، «سوال» است که يک ماه فرصت احمدی‌نژاد برای پاسخ به آن با يک ماه زمان باقيمانده تا برگزاری انتخابات تلاقی پيدا کرده يا از  «شانس بد انتخابات» چرا که تا همين سه هفته پيش، تمام چراغ‌ها قرمز بود و از هر راهی که نمايندگان سوال‌کننده می‌رفتند به بن‌بست می‌رسيدند، حالا درست زمانی که يک ماه فرصت احمدی‌نژاد برای رسيدن به جواب سوال به روزهای انتخابات منتهی می‌شود، سوال اعلام وصول شده؛ زمانی که خيلی از اصولگراها نسبت به تلاش افراد نزديک به دولت برای تصاحب اکثريت پارلمان در آن مقطع هشدار‌ها داده‌اند.
روزنامه جهان صنعت نيز گزارش داده که «سرانجام سوال از احمدی‌نژاد با ۱۰ محور به هيات رييسه مجلس رسيد؛ ۱۰ سوالی که به طور عمده به تحولات سال جاری کشور مرتبط می‌شود.»
اين روزنامه نوشته که نخستين سئوال نمايندگان مجلس از محمود احمدی نژاد اين است که «چرا قانون تسهيلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهرها و حمل و نقل عمومی ساير شهرها با وجود نياز مبرم اين شهرها به روانسازی ترافيک خصوصا با آغاز هدفمندی يارانه‌ها، حامل‌های انرژی، ابلاغ و اجرا نشد» و يکی ديگر از سئوالات ده گانه از رئيس دولت اين است که  «مبلغ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان بودجه ارتقای شاخص‌های فرهنگی کشور در قانون بودجه سال ۱۳۸۹ چگونه هزينه شده است؟»
به نوشته روزنامه جهان صنعت، دليل «مقاومت ۱۱ روزه محمود احمدی نژاد در مقابل حکم حکومتی رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر ابقای حيدر مصلحی وزير محترم اطلاعات» و همچنين «دليل برکناری منوچهر متکی از وزارت خارجه آن هم در زمان ماموريت  در کشور سنگال» دو سئوال ديگر نمايندگان است.
طراحان سئوال از محمود احمدی نژاد پرسيده اند که «اين سخن جنابعالی که مجلس در راس امور نيست، چه هدفی را دنبال می‌کند» و «چرا از گروه موسوم به جريان انحرافی با وجود هشدار و اعلام خطر علمای بزرگ اعلام برائت نمی‌کنيد. بلکه از اين افراد دفاع می کنيد؟» آن ها همچنين پرسيده اند که در خصوص هدفمندی يارانه ها «چرا دولت مقيد به اجرای قانون مجلس نيست؟» و با شتاب دادن به حذف يارانه ها به مردم فشار وارد کرده است.
مواضع متناقض دولت و محمود احمدی نژاد در باره «اجرای طرح عفاف و حجاب» و نيز ارائه آمارهای نادرست درباره «نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۸۹» از جمله ديگر سئوالاتی است که به نوشته روزنامه جهان صنعت در طرح نمايندگان مجلس بر آن تاکيد شده و محمود احمدی نژاد بايد به آن پاسخگو باشد.

بازپرسی از محمدرضا رحيمی به اتهام فساد مالی در دفتر وزير دادگستری
روزنامه خراسان از قول رئيس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبر داده که درباره يک پرونده فساد مالی از محمدرضا رحيمی معاون اول محمود احمدی نژاد، بازپرسی صورت گرفته اما اين بازپرسی در محل دفتر وزير دادگستری انجام شده است.
به گزارش اين روزنامه، احمد توکلی در «همايش موقعيت بدر و خيبر، اتحاديه جامعه اسلامی دانشجويان» در مشهد  طی سخنانی در خصوص «نتيجه پيگيری فساد اقتصادی محمدرضا رحيمی معاون اول رئيس جمهور» به انتقاد از قوه قضائيه پرداخته و با تاکيد بر اينکه «من معتقدم عدالت دادرسی درباره معاون اول رئيس جمهور رعايت نمی‌شود و قوه قضائيه بايد خودش را اصلاح کند»، گفته است: «نبايد بازپرسی از آقای رحيمی در دفتر وزير دادگستری صورت بگيرد و بازپرس خدمت متهم برود و اين واويلاست.»
روزنامه خراسان همچنين نوشته که رئيس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفته «متهمی که بدين صورت بازپرسی شود، از همان ابتدا معلوم است که حکم آن دادگاه نيز ظالمانه خواهد بود» و «اينکه رئيس جمهوری بگويد کابينه خط قرمز من است، خلاف قسم وی و قانون اساسی است چراکه قانون اساسی رهبری را نيز با مردم عادی مساوی می‌داند.»
اين روزنامه همچنين گزارش داده که احمد توکلی درباره پرونده هسته ای جمهوری اسلامی نيز با اشاره به اينکه «عده‌ای در مقاومت و هزينه دادن کم آورده‌اند و می‌خواهند کوتاه بيايند»، به طور ضمنی مقام های دولتی را مورد انتقاد قرار داده و گفته «کسانی که خودشان در بالا بردن هزينه تحميلی به ايران مقصر بودند، نبايد توقع داشته باشند که ما حرف اشتباه آن ها را بپذيريم و به خاطر ترس از هزينه دادن در مقابل دشمن کوتاه بياييم چراکه از نظر قانون اساسی و شريعت اسلام، تعيين کننده اين مسير رهبری است.»

انشعاب در جناح حاکم با «اعلام موجوديت ائتلاف‌های انتخاباتی غير منتظره»
روزنامه جام جم گزارشی درباره «اعلام موجوديت ائتلاف‌های انتخاباتی» از سوی طيف های مختلف جناح حاکم منتشر کرده و نوشته است: «پس از آن‌که فهرست انتخاباتی جبهه متحد اصولگرايان منتشر شد، ساير ائتلاف‌ها نيز به دنبال نهايی کردن فهرست انتخاباتی خود هستند.»
به گزارش اين روزنامه طی دو روز اخير «برخی اصولگرايان نيز که مطمئن شده‌اند در فهرست جبهه متحد اصولگرايان قرار نگرفته‌اند دست به تشکيل ائتلاف‌های جديدی زده‌اند» و «منتقدان دولت دهم»، اولين ائتلافی بود که ساعاتی بعد از انتشار فهرست جبهه متحد، از سوی علی مطهری اعلام موجوديت کرد.
جام جم نوشته که «ساعاتی بعد» هم ائتلاف ديگری با عنوان «جبهه بصيرت و بيداری اسلامی»، به دبيرکلی شهاب‌الدين صدر، در بيانيه‌ای و «به ‌صورت غير منتظره» اعلام موجوديت کرد، و «جبهه ايستادگی» نزديک به محسن رضايی نيز اعلام کرده که «۱۵ نامزد اين جبهه برای قرار گرفتن در ليست تهران قطعی شده اند.»
اين روزنامه همچنين از قول علی مطهری که ائتلاف «منتقدان دولت دهم» را به همراه همفکرانش تشکيل داده نوشته است: «از همه مردم می‌خواهم با حضور گسترده در انتخابات مانع حضور تندروها در مجلس نهم شوند.»
روزنامه رسالت وابسته به جناح حاکم اظهارات عزت الله ضرغامی رئيس سازمان صدا و سيمای جمهوری اسلامی را درباره انتخابات منتشر کرده و از قول او نوشته که «سياه‌نمايی و زير سئوال بردن سلامت انتخابات برنامه دشمن است.»
به نوشته اين روزنامه، رييس سازمان صدا و سيمای جمهوری اسلامی روز سه شنبه در «همايش برنامه‌سازان و مجريان انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی» همچنين «زير‌ سئوال بردن سلامت انتخابات، القای نااميدی در ميان آحاد جامعه، دامن زدن به اختلافات، ايجاد ناامنی و تلاش برای ناامن جلوه دادن فضای کشور»  را از جمله «محورهای تبليغاتی رسانه‌های بيگانه» خواند و گفت که وظيفه اصلی برنامه‌سازان صدا و سيما در جريان انتخابات مجلس «خنثی کردن برنامه‌های وسيع تبليغاتی دشمنان» و «هدايت افکار عمومی» است.
روزنامه شرق در گزارشی با تيتر «پاسخ به بولتن» نوشته که اعتراض جبهه متحد اصولگرايان نزديک به محمدرضا مهدوی کنی  به رقبای درون جناحی شان يعنی «جبهه پايداری» نزديک به محمدتقی مصباح يزدی به خاطر انتشار يک «بولتن ۸۰ صفحه ای» ادامه دارد.
اين روزنامه نوشته که محمد نبی حبيبی دبيرکل موتلفه اسلامی روز سه شنبه طی سخنانی در مسجد بازار تهران درباره انتشار اين بولتن از سوی جبهه پايداری گفت: «اخيرا برخی از افرادی که مبنا قرار دادن روحانيون را از جانب اصولگرايان بر نمی‌تابند، جزوه‌ای عليه آقای مهدوی‌کنی منتشر کرده‌اند که سراسر دروغ و کذب است، اگر می‌خواهيد شخصی را تخريب کنيد حداقل آنقدر مردانگی داشته باشيد که دروغ و کذب نگوييد.»
به گزارش روزنامه شرق، دبيرکل موتلفه اسلامی همچنين گفته است: «آن زمانی که آقای مهدوی‌کنی برای دفاع از انقلاب و آرمان‌های آن زير شکنجه ساواک از حال می‌رفت، اين آقايان کجا بودند؟»

افزايش دوباره قيمت بليت هواپيما تصويب شد
روزنامه دنيای اقتصاد از «تصويب افزايش قيمت بليت هواپيما» در مجلس شورای اسلامی خبر داده است.
اين روزنامه نوشته که روز سه شنبه «مجلس تصويب کرد که مبلغ پنج هزار تومان به قيمت بليت هر مسافر در هر پرواز داخلی و مبلغ  ۲۵ هزار تومان به قيمت بليت هر مسافر که با هواپيما عازم خارج از کشور است، افزوده شود.»
روزنامه دنيای اقتصاد تاکيد کرده که افزايش قيمت بليت هواپيما بر اساس «ماده واحده‌ای» صورت خواهد گرفت که به تصويب مجلس رسيد و در آن به «شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور اجازه داده شد مبلغ پنج هزار تومان به قيمت بليت هر مسافر در هر پرواز داخلی و مبلغ ۲۵ هزار تومان به قيمت بليت هر مسافر که با هواپيما عازم خارج از کشور است بيفزايد و از طريق درج در بليت يا قرارداد حسب مورد دريافت کند.»
طی ماه های گذشته پس از حذف يارانه ها قيمت بليت هواپيما به دليل حذف يارانه حامل های انرژی با موافقت دولت گران شده بود.




اعلام آمادگی احمدی نژاد برای پاسخگويی در مجلس پيش از انتخابات نهم

محمدرضا مير تاج الدينی، معاون پارلمانی رييس جمهور ایران، روز سه شنبه گفته است، زمانبندی طرح سئوال  نمايندگان مجلس از محمود احمدی نژاد  مبنی بر اين که اعلام وصول قبل از انتخابات و حضور وی در صحن مجلس بعد از انتخابات باشد، حرکتی  «تبليغاتی» است و رييس جمهور از هفته آينده آماده پاسخگويی به سئوالات نمايندگان است.
معاون پارلمانی محمود احمدی نژاد اضافه کرده است:« اين طراحی حکايت از انگيزه تبليغاتی نمايندگان سئوال کننده دارد، چرا که نمی خواهند پاسخ های محکم رييس جمهور پيش از انتخابات در صحن علنی مطرح شود.»
ساعاتی پس ازآن که محمدرضا باهنر،  نايب رئيس مجلس ايران، گفت که به دليل قانع نشدن نمايندگان سئوال کننده از پاسخهای نمايندگان محمود احمدی‌نژاد،  وی می بايست طی يک ماه آينده درمجلس حاضر شود،  محمدرضا مير تاج الدينی به اين اظهارات پاسخ داد و گفت: طرح سئوال از رييس جمهور سياسی است و با محوريت تعدادی از نمايندگان مخالف دولت و جريان اقليت شکل گرفته است.
طرح سوال نمايندگان مجلس از محمود احمدی‌نژاد با امضای ۷۹ نماينده سرانجام پس از ماه ها روز سه شنبه  در مجلس قرائت شد و محمدرضا باهنر گفت:« در نيمه‌ دوم اسفندماه با تفاهمی که با رييس‌جمهور انجام خواهد شد در جلسه‌ای علنی پاسخ‌های ايشان را خواهيم شنيد و رييس‌جمهور موظف است ظرف يک ماه در صحن علنی مجلس حاضر شده و به سوالات پاسخ دهد»
معاون پارلمانی محمود احمدی نژاد در پاسخ به این اظهارات می گويد: «در مورد زمان سئوال هيچ تفاهمی بين دولت و مجلس صورت نگرفته و رييس جمهور از هفته آينده هر موقع که مجلس جلسه علنی برگزار کند آمادگی پاسخ به سئوالات نمايندگان را دارد. »
اين در حالی است که مجلس از هفته آينده تا پايان انتخابات مجلس در  ۱۲ اسفند تعطيل خواهد بود. طبق ماده ۱۹۷ آئين نامه داخلی مجلس ايران، رئيس جمهور می بايست طی مدت يک ماه از تاريخ دريافت سئوال در جلسه علنی مجلس حاضر شده به سئولات نمايندگان پاسخ دهد.
در حالی محمدرضا ميرتاج الدينی می گويند نمايندگان مخالف نمی خواهند پاسخ های «محکم» محمود احمدی نژاد را پيش از انتخابات در صحن علنی مطرح شود، که پيشتر  برخی از نمايندگان مجلس از احتمال  «افشاگری» های محمود احمدی نژاد عليه مخالفانش ابراز نگرانی کرده بودند.
علی مطهری،نماینده اصولگرای مجلس،  پيشتر در انتقاد از  نمایندگان مخالف به جريان انداختن سئوال از محمود احمدی نژاد گفته بود:« نمی‌توان گفت فردی که تعدادی پرونده زير بغل دارد و جسارت دارد بايد تا اتمام دوره‌اش صبر کنيم.»
برخی از رسانه های نزديک به دولت نيز اصولگريان  مخالف رييس جمهور را تهديد به «افشاگری» کرده بودند. روزنامه ايران در شهريورماه سال جاری در مطلبی در قالب يک شعر  از وجود «۱۴۰ هزار سند» عليه ۳۱۴ نفر در نزد محمود احمدی نژاد خبر داده و گفته بود روزی صبر محمود احمدی نژاد به پايان خواهد رسيد.
در همين حال گزارش برخی از رسانه های نزديک به دولت حاکی است مسئله سوال از  محمود احمدی نژاد با اختلافات بر سر فهرست مطرح شده از سوی برخی اصولگرايان برای انتخابات مجلس مرتبط است.با نزديک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس اختلافات گروه های اصولگرا  بر سر  ارائه ليست نامزدهای اين انتخابات تشديد شده است.
اين رسانه ها می گويند، رقابت بين غلامعلی حداد عادل، پدر عروس آیت الله علی خامنه ای،  و علی لاريجانی، رييس مجلس فعلی، از هم اکنون آغاز شده است به همين دليل طرفداران علی لاريجانی طرح سوال از رييس جمهوری را به جريان انداخته اند.
گفته می شود نام علی مطهری، به دليل مخالفت غلامعلی حداد عادل از فهرست جبهه متحد اصولگرايان برای انتخابات تهران  کنار گذاشته شده است.
علی مطهری در خصوص  دلايل حذف اصولگرايان منتقد دولت از ليست جبهه متحد  اصولگرايان گفته است:« در کميته ۸+۷ تصميم حذف ما، تصميمی جمعی بوده، اما آن مقدار که بنده مطلع هستم و شنيده ام آقای حداد عادل تلاش زيادی برای حذف بنده کرده است.»




لاوروف:رفراندوم اصلاح قانون اساسی سوریه به زودی برگزار می شود

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که روز سه شنبه به سوریه سفر کرده و با بشار اسد، رییس جمهوری این کشور دیدار کرده، گفته است: «بشار اسد متعهد به پایان دادن به خشونت ها و تهیه جدول زمانی برای انجام رفراندومی برای تغییر در قانون اساسی است.»
در همین حال شماری از کشورهای اروپایی سفرای خود از سوریه را فراخوانده و اعلام کردند تحریم های بیشتر علیه حاکمیت سوریه را بررسی می کنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای لاوروف پس از دیدار با بشار اسد در دمشق گفت: «روسیه آماده است تا طرح صلحی را بر اساس پیشنهاد اتحادیه عرب دنبال کند.» وی همچنین افزود: «حاکمیت دمشق آماده گفت وگو با تمامی طیف های گروه های سیاسی است.»
طرح اخیر اتحادیه عرب که بر اساس آن قطعنامه شورای امنیت آماده شد و روسیه و چین آن را وتو کردند، درخواست کرده بود خشونت ها متوقف شود، بشار اسد از قدرت کنار رود و طی دو ماه دولتی ائتلافی با حضور تمامی گروه های سیاسی تشکیل شود.
آقای لاوروف در دمشق به طور مشخص اشاره نکرده که منظورش از طرح اتحادیه عرب چیست و آیا همان طرحی است که روسیه آن را وتو کرد یا این که طرح دیگری قرار است ارائه شود. وی همچنین از این که نظر روسیه در مورد آینده سیاسی بشار اسد چه خواهد بود، حرفی نزده است.
به گزارش رویترز، یکی از مقامات رسمی که در این سفر همراه آقای لاوروف بوده گفت: «ما پیام خود را به دمشق تحویل دادیم و به نظرما مقامات سوریه به درستی آن را درک کردند و متوجه شدند.» وی به جزییات بیشتر اشاره ای نکرده است.
این مقام رسمی گفت: «به طور خاص بشار اسد به ما اطمینان داد که متعهد به پایان دادن به خشونت هاست، حالا منبع آن از هرکجا که می خواهد باشد.»
مخالفان و معترضان دولت سوریه می گویند نیروهای امنیتی و حکومتی شهروندان غیر نظامی را مورد سرکوب خشونت بار قرارمی دهند. دولت سوریه می گوید مشغول مبارزه با گروه های تروریستی است که به درون کشور آمده و قصد آشوب دارند.
به گزارش سازمان ملل، بیش از پنج هزار و ۴۰۰ تن طی اعتراض ها در روسیه در ۱۱ ماه گذشته توسط نیروهای حکومتی کشته شده اند.
رگئی لاوروف روز سه شنبه در دمشق گفت: «به نظر ما تلاش ها برای حل مسئله از همه راه ها باید دنبال شود و روسیه به طور فعال حضور خواهد داشت تا این بحران به پایان برسد. برای این کار با سوریه، همسایگان سوریه و نیز اتحادیه عرب در تماس و همکاری نزدیک خواهیم بود.»
آقای لاوروف همچنین گفت که بشار اسد، خواهان بازگشت هیات ناظران اتحادیه عرب است. هیات اعزامی اتحادیه عرب ماه گذشته در اعتراض به ادامه یافتن سرکوب ها از سوریه خارج شد. دولت سوریه همچنین در حالی با هیات روسیه دیدار کرده که از روز یکشنبه حملات سنگینی در شهر حمص به راه انداخته و هنوز آن را پایان نداده است.
وزیر خارجه روسیه افزوده است:«دولت سوریه همچنین به زودی طرحی زمان بندی شده را اعلام می کند که بر اساس آن رفراندومی برای اصلاح قانون اساسی برگزار شود. بشار اسد به من گفته که طرحی برای اصلاح قانون اساسی را با حضور کمیته ای به پایان رسانده و به زودی زمان رفراندوم را اعلام خواهد کرد.»
به گزارش رويترز، روز شنبه در پی حمله نيروهای دولتی سوريه، بيش از ۲۰۰ تن در شهر حمص کشته شدند. منابع خبری می گويند نيروهای سوريه از صبح روز دوشنبه حملات سنگين به حمص را از سرگرفته و هنوز آن را متوقف نکرده اند.
روز سه شنبه کشورهای فرانسه، ایتالیا، بلژیک، بریتانیا، هلند و اسپانیا سفیران خود را از دمشق فراخواندند. به گزارش رویترز، شماری از کشورهای عربی هم گفته اند اگر اسد دست از خونریزی برندارد، تمامی روابط خود را قطع خواهند کرد.
منابع دیپلماتیک از بروکسل می گویند وزیران خارجه اتحادیه اروپا مشغول رایزنی هستند تا تحریم ها علیه حاکمیت سوریه را افزایش دهند.









در صورتی که ایران هدف حمله‌ای‌ نظامی از سوی کشورهای خارجی قرار گیرد، موضع کشورهای آسیای‌ میانه چه خواهد بود؟ آیا آن‌ها طرف ایران را خواهند گرفت یا طرف نیروهای مهاجم را یا اینکه بی‌طرف خواهند ماند؟
پنج کشور آسیای میانه، ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان به لحاظ تاریخی و فرهنگی با ایران ارتباط دیرینه و تنگاتنگی دارند.
در میان این ۵ کشور، ترکمنستان بیش از ۱۲۰۰ کیلومتربا ایران مرز آبی و زمینی دارد و ایران بزرگترین شریک تجاری این کشور است. قزاقستان نیز از طریق دریای خزر با ایران همسایه است. تاجیکستان گرچه با ایران مرز مشترکی ندارد، اما ایران طرح‌های اقتصادی مهمی در این کشور اجرا می‌کند.
ازبکستان به دلیل عدم دسترسی به آبهای آزاد، ازطریق خاک ایران تولیدات و کالاهای خود را صادر می‌کند و قرقیزستان ضعیف‌ترین حلقه‌ی ارتباطی ایران در آسیای میانه است اما پایگاه ماناس این کشور در اختیار ارتش آمریکاست. بنابراین حمله‌ی نظامی علیه ایران این کشورها را نیز به شدت تحت تاثیر قرارخواهد داد.

نیروهای واکنش سریع جمهوری اسلامی

انتخاب کشورهای آسیای ‌میانه میان ایران و آمریکا
به عقیده‌ی لوا کورول‌کوا، کارشناس روس، جنگ علیه ایران کشورهای آسیای‌میانه را هم به میدان نبرد بازیگران بزرگ و ابرقدرت‌های جهان تبدیل خواهد کرد. وی معتقد است، جنگ علیه ایران به خاطر پیشگیری از ساخت بمب اتمی در عین حال برای تغییر نظام کشوری انجام می‌گیرد که در منطقه‌ای سرشار از منابع نفت و گاز واقع شده است.
این کارشناس روس می‌گوید، کشورهای آسیای‌ میانه مستقیم یا غیرمستقیم درگیر این جنگ خواهند بود. وی نتیجه می‌گیرد که جنگ علیه ایران به معنای پایان یافتن سیاست‌های مستقل و چندجانبه‌ی کشورهای آسیای ‌میانه است.

ترکمنستان دوستی با ایران، آمریکا و اسرائیل
ترکمنستان دو خط لوله‌ی گازی به ایران کشیده و این کشورمناسبات استراتژیک با ایران دارد. حجم مبادلات تجاری ترکمنستان با ایران اکنون به بالاترین سطح خود رسیده و از مرز۵ میلیارد دلار می‌گذرد. حدود ۱۰ درصد از گاز ایران توسط ترکمنستان تامین می‌شود. خبرگزاری‌های غربی پیش از این از فشار آمریکا به ترکمنستان برای قطع فروش گاز این کشور به ایران گزارش داده بودند. هم اکنون صادرات گاز این کشور به ایران تا نصف آن تقلیل یافته است.
ترکمنستان گرچه با ایران مناسبات "برادارانه" دارد اما درعین حال این کشور به ناتو نیز اجازه داده است برای حمایت از نیروهای خود در افغانستان از امکانات لجستیکی و زیرساختاری این کشور استفاده کند.
اسرائیل نیز تلاش می‌کند در ترکمنستان سفارتخانه باز کند. در این رابطه پينهاس آويوی، مدير كل روابط عمومی سازمان‏های بين‏المللی وزارت امور خارجه اسرائیل اخیرا در راس یک هیات عالی‌رتبه با مقام‌های ترکمنستان مذاکره کرد.

احمدی‌نژاد در ترکمنستانآیا "سیاست بیطرفی" ترکمنستان ادامه پیدا خواهد کرد؟
ترکمنستان تا به‌حال علنا در خصوص احتمال حمله به همسایه جنوبی خود موضع‌گیری نکرده است. روزنامه‌ی"ماسکوفسکی نووستی"، اخبار مسکو خبر می‌دهد که اخیرا چین از ترکمنستان خواسته است به چند سئوال مربوط به نقش این کشور در جنگ احتمالی علیه ایران پاسخ دهد.
علیرغم سکوت مقام‌های ترکمنستان، این کشور خود را برای پیامد‌های احتمالی حمله‌ی نظامی علیه ایران نیز آماده می‌کند. این کشور نگران به مخاطره افتادن امنیت خط لوله‌های گازو به خطر افتادن ثبات منطقه است.
آلن دلترو Alen Deletro معاون رئیس شعبه اروپائی "گروه بین‌المللی بحران" ضمن تائید نگرانی ترکمنستان، پیش‌بینی می‌کند حمله علیه ایران برای منطقه فاجعه بار خواهد بود. وی در رابطه با موضع ترکمنستان خاطرنشان می‌کند، این کشور سیاست بیطرفی خود را دنبال خواهد کرد.

ازبکستان پایگاه نظامی در اختیار آمریکا می‌گذارد
ازبکستان پرجمعت‌ترین کشور آسیای‌میانه است و به دریای آزاد راهی ندارد و از خاک ایران به منظور ترانزیت پنبه و دیگر تولیدات خود استفاده می‌کند. در ماه‌های اخیر این کشورتلاش کرد زیر ساخت‌های نظامی خود را در اختیار آمریکا و ناتو قراردهد.
کارشناسان می‌گویند، این کشور در ظرف چند روز قادر است فرودگاه "خان آباد" رادر اختیار نیروهای نظامی آمریکا بگذارد. این پایگاه استراتژیک چند سال پیش نیز در اختیار ارتش آمریکا بود. آمریکا پس از انتقاد از سیاست‌های سرکوب‌گرایانه اسلام کریم‌اف، رئیس جمهور ازبکستان، مجبور شد نیروهای نظامی خود را از این کشور خارج کند. مقام‌های ازبکستان تاکنون درباره احتمال استفاده آمریکا از پایگاه نظامی خان آباد علیه ایران هیچ گونه اظهارنظری نکرده‌اند.

احتمال استفاده پایگاه ماناس علیه ایران
قرقیزستان با ایران مناسبات گسترده‌ای ندارد. اما این کشور به این دلیل که پایگاه نظامی ماناس را در اختیار آمریکایی‌ها گذاشته‌ همیشه مورد توجه مقام‌های ایران قرار گرفته است. در حال حاظر آمریکایی‌ها از پایگاه ماناس برای پشتیبانی و تدارکات نیروهای خود در افغانستان استفاده می‌کنند.
در بیشکک، پایتخت قرقیزستان تاکنون بارها تظاهرات مخالفین استفاده آمریکا از پایگاه ماناس برگزار شده است. تظاهرکنندگان شعار می‌دادند که "آمریکائی‌ها نباید از این پایگاه علیه ایران استفاده کنند". اما مقام‌های بلندپایه‌ی قرقیزستان صریحا درباره‌ی استفاده آمریکا از این پایگاه علیه ایران سخنی نگفته‌اند. آنها حتی در زمان دیدار اخیر علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران از بیشکک نیز در این‌باره اظهارنظرنکردند.

پایگاه نظامی آمریکا در ماناس قرقیزستان

"قزاقستان مخالف جنگ است"
موضع‌گیری قزاقستان در رابطه با احتمال حمله نظامی علیه ایران از این نقطه نظر حائز اهمیت است که این کشور با ایران از طریق دریای خزر هم مرز و همسایه است.
محمدرضا شیرازی، مدیر"پایگاه اطلاع رسانی قزاقستان"، به دویچه وله می‌گوید: «قزاقستان موقعیت ویژه ای دارد و منافع این کشور با غرب گسترده است و همکاری‌های استراتژیکی دارد و این کشور قصد دارد همپای کشورهای اروپایی باشد. بنابراین شرایط ایجاب می‌کند که روابطش را با کشورهای اروپایی به هیچ وجه تیره نکند و قطعا تا حد زیادی این مساله روی روابط قزاقستان و ایران اثر‌گذار خواهد بود».
این کارشناس همچنین خاطرنشان می‌کند: «مردم قزاقستان نگران‌اند که اگر حمله‌ای علیه ایران انجام بگیرد ممکن است این تشنج به مرز قزاقستان هم کشیده شود و آنها را هم به نوعی درگیر کند. من فکر نمی‌کنم مقام‌های دولتی و مردم این کشور از جنگ علیه ایران استقبال کنند. موضع قزاقستان این است که طرفین به سمت گفت‌وگو بروند و نه جنگ.»

حمله نظامی و محروم شدن تاجیکستان از کمک‌های ایران
میرزا‌نبی خالق‌زاد، روزنامه نگار مقیم شهر دوشنبه، پیرامون موضع‌گیری تاجیکستان درباره‌ی احتمال اقدام نظامی آمریکا و اسرائیل علیه ایران به دویچه وله چنین توضیح می‌دهد: «اگر به ایران حمله شود کمک‌های اقتصادی ایران به تاجیکستان کاهش پیدا خواهد کرد و شاید کشورما از این کمک‌ها محروم شود.»
میرزا‌نبی می‌گوید که حتی تشدید تحریم‌ها علیه ایران در مناسبات اقتصادی این کشور با تاجیکستان تاثیرمنفی گذاشته است. وی می‌افزاید: «وزارت امور خارجه تاجیکستان هفته پیش در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که کمک‌های اقتصادی ایران کاهش پیدا کرده و طرح‌هایی که باید اجرا می‌شد، تاکنون عملی نشده است. معامله‌ها از سوی بانک‌های ایران کم شده و بحران ایران با غرب بر اقتصاد تاجیکستان تاثیرات منفی می‌گذارد».

تاجیکستان نگران حمله نظامی علیه ایران است
این روزنامه نگار تاجیک در ادامه‌ی صحبت‌هایش اشاره می‌کند که مردم تاجیکستان از طریق رادیوها، سامانه‌های اینترنتی و شبکه‌های ماهواره‌ای اخبار مربوط به اوضاع ایران را دنبال می‌کنند، چونکه در سال‌های اخیر ایران در تاجیکستان طرح‌های مهمی انجام داده و نقش مهمی در اقتصاد تاجیکستان دارد.
میرزا نبی خاطرنشان می‌کند که مسائل فرهنگی وتاریخی هم تاجیک‌ها را به مردم ایران نزدیک می‌کند. از این رو هر حادثه‌ای که در ایران رخ می‌دهد تاجیک‌ها آن را پیگیری می‌کنند.
وی همچنین می‌افزاید: «تاجیک‌ها فکرمی‌کنند که اگر حمله‌ای علیه ایران انجام بگیرد ایران هم به سرنوشت عراق و لیبی دچار خواهد شد و این کشور به میدانی برای درگیری‌های داخلی تبدیل می‌شود. از این جهت تاجیک‌ها مخالف هرگونه هجوم نظامی علیه ایران هستند.»
گرچه بروز جنگ احتمالی علیه ایران، کشورهای آسیای‌ میانه را هم به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد، ولی سران این کشورها تاکنون پیرامون این موضوع واکنش صریحی نشان نداده‌اند. آنها مخالفتی هم با استفاده‌ی ارتش آمریکا از پایگاه‌های نظامی کشورهای خود ابراز نکرده‌اند.

طاهر شیرمحمدی
تحریریه: بهمن مهرداد




وزیر انرژی ترکیه می‌گوید ارسال گاز ایران به این کشور روز سه شنبه، ۱۸ بهمن دچار اختلال شده است. دو روز پیش ترکیه از گرانی گاز ایران شکایت کرد و ترکمنستان صادرات گاز به این کشور را ۵۰ درصد کاهش داد.
مسئولان جمهوری اسلامی تا کنون اختلال احتمالی در صدور گاز به ترکیه را تایید یا تکذیب نکرده‌اند. گرچه خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه (۷ فوریه/ ۱۸ بهمن) از قول تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه گزارش داد، در حالی که واردات گاز این کشور از آذربایجان به دلیل نقص فنی قطع شده، در صدور گاز ایران نیز اختلال‌هایی رخ داده است.

تهدید ترکیه برای کاهش بهای گاز
از سال ۱۹۹۶ که یک قرار داد گازی ۲۵ ساله میان جمهوری اسلامی و ترکیه به امضا رسید انتقال گاز طبیعی ایران به این کشورها بارها دچار اختلال شده است. این مشکلات گاهی به علت نقص فنی بوده، و در مواردی به دلیل اختلاف بر سر قیمت. در این میان گاهی گمانه‌زنی‌هایی نیز در مورد سیاسی بودن این اختلال‌ها یا ناتوانی ایران در تامین گاز مورد نیاز مطرح بوده است.
در روزهای گذشته ترکیه فشار بر ایران برای کاهش بهای گاز را افزایش داده است. وزیر انرژی ترکیه روز دوشنبه، ۱۷ بهمن گفت ما نارضایتی خود در مورد قیمت گاز ایران را با مقامات این کشور در میان گذاشتیم و گفتیم این قیمت بسیار بالاست اما آنها چنین نظری ندارند. ییلدیز می‌گوید اگر ایران به درخواست ترکیه اعتنا نکند این کشور شکایت خود در مورد بهای گاز را به مراجع قضایی بین‌المللی ارجاع می‌دهد.

تکذیب تقاضای ترکیه

جواد اوجی مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در واکنش به این تهدید گفته است «درخواست تقاضای بازنگری قیمت گاز از سوی ترکیه بر اساس قرارداد حق پیش‌بینی شده برای دو کشور است و در این راستا چند ماه پیش نیز ایران این تقاضا را برای افزایش قیمت گاز اعلام کرده بود.» مطابق این قرار داد دو طرف می‌توانند هر سه سال تقاضای افزایش یا کاهش قیمت را مطرح کنند و در صورتی که به توافق نرسیدند موضوع را به داوری بین‌المللی می‌گذارند.

در حالی که منابع خبری داخلی و خارجی در روزهای گذشته بارها و از قول مسئولان دولتی ترکیه درخواست کاهش قیمت گاز را گزارش داده‌اند، مجید بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز ایران از اساس آن را انکار می‌کند. او می‌گوید «شرکت ملی گاز ایران تاکنون هیچ گونه درخواست رسمی از شرکت "بوتاش" ترکیه به منظور کاهش قیمت گاز دریافت نکرده است.»

هماهنگی با تحریم‌های نفتی اروپا؟
وزیر انرژی ترکیه می‌گوید بهای گاز ایران بسیار بیشتر از قیمت‌ متوسط بین‌المللی و بالاتر از بهایی است که این کشور برای گاز وارداتی خود از روسیه پرداخت می‌کند. ترکیه در سال ۲۰۰۵ با رجوع به داوری بین‌المللی دعوای مشابهی را به سود خود پایان داد.

ترکیه برای حل اختلاف‌های خود با ایران در چنین مواردی به اتاق بازرگانی بین‌المللی مستقر در سوئیس رجوع می‌کند. خبرگزاری فرات اول فوریه نوشت، این نهاد در بررسی یکی از شکایت‌های ترکیه در سال ۲۰۰۹ میلادی ایران را به پرداخت ۸۰۰ میلیون دلار خسارت محکوم کرد.
نصرت الله سیفی مدیر عامل پیشین شرکت ملی صادرات گاز ایران، ۱۷ بهمن در گفتگو با خبرگزاری مهر درخواست ترکیه برای کاهش بهای گاز ایران را بی‌ارتباط با تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ندانسته و آنرا اقدامی ناخوشایند توصیف کرده است. از سوی دیگر خبرگزاری رویترز اوایل ژانویه از قول یک مقام ارشد وزارت انرژی ترکیه نوشت، این کشور تلاش می‌کند آمریکا را قانع کند از تحریم شرکت "تورپاس" ترکیه به علت واردات نفت از ایران و معامله با بانک مرکزی جمهوری اسلامی چشم‌پوشی کند.

مصرف داخلی، در حدود سطح تولید
در کنار این گمانه‌زنی‌ها که مقام‌های ترکیه آن را بی‌اساس می‌خوانند، برخی از شواهد نیز از افزایش مصرف داخلی و مشکلات ایران برای استخراج گاز مورد نیاز حکایت می‌کنند. خبرگزاری فارس ۲۱ مهرماه سال جاری از قول مدیر پالایشگاه‌های گاز شرکت ملی گاز ایران نوشت در حال حاضر حدود روزانه ۴۲۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌شود و در زمستان و در پیک مصرف نیز تولید گاز به روزانه ۵۱۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.
در برخی از گزارش‌های رسمی ظرفیت تولید کنونی گاز در ایران که معمولا با اندکی نوسان همراه است حدود ۵۵۰ میلیون متر مکعب در روز عنوان شده است. این در حالی است که بنابر آمار رسمی وزارت نفت میزان مصرف متوسط روزانه گاز در هفته نخست بهمن ماه به ۵۲۰ میلیون متر مکعب رسیده است. پایگاه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی (شانا) روز سه‌شنبه، ۱۸ بهمن گزارش داد با ادامه‌ی سرمای شدید در اغلب استان‌های کشور مصرف روز دوشنبه، ۱۷ بهمن گاز از مرز ۵۵۶ میلیون متر مکعب گذشت.
خبرگزاری فارس ۱۸ بهمن به اشاره به این که مصرف روزانه گاز در ایران به رقم بی سابقه ۵۵۱ میلیون متر مکعب رسیده، به نقل از "ترند نیوز" نوشت «هم اکنون ایران روزانه ۵۵۴ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کند که مازاد گاز تولیدی ایران فقط سه میلیون متر مکعب در روز است و این کشور متعهد است که روزانه ۱۰ برابر این حجم از گاز را به ترکیه صادر کند.»

کاهش شدید ورود گاز از ترکمنستان
ایران در شرایط عادی روزانه بین ۲۴ تا ۲۸ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند. به نظر می‌رسد با توجه به افزایش مصرف داخلی، جمهوری اسلامی در تامین گاز صادراتی به ترکیه با تنگناهایی روبروست. به ویژه آنکه ترکمنستان که باید روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز به ایران صادر می‌کرد از یک هفته پیش این میزان را به کمتر از نصف کاهش داده است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران صبح سه شنبه به شانا گفت، صادرات گاز ترکمنستان به ایران که از چند روز گذشته به دلیل مشکل فنی کاهش یافته‌، هنوز برطرف نشده است. ترکمنستان در سال‌های گذشته نیز برای بالا بردن قیمت گاز خود چند بار صادرات آن را به ایران متوقف کرده است. در همین رابطه یکی دیگر از همسایگان ایران، پاکستان، که قرار است از سال آینده میزان قابل توجهی گاز از ایران وارد کند از هم‌‌اکنون خواهان کاهش ده درصدی قیمت در قراردادهای بلند مدت شده است.


آنگ سان سوچی مبارزات انتخاباتی خود را برای ورود به پارلمان میانمار (برمه) آغاز کرده است. دارنده نوبل صلح و رهبر حزب لیگ ملی برای دمکراسی قصد دارد به عنوان نماینده یکی از مناطق محروم نامزد انتخابات شود.
آنگ سان‌سوچی، دارنده نوبل صلح و رهبر اپوزیسیون میانمار (برمه) ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد در انتخابات میان دوره‌ای پارلمان این کشور شرکت کند. این انتخابات پس از خروج شماری از نمایندگان از مجلس و ورود آنان به هیئت دولت، برای تصدی ۴۸ کرسی پارلمان در ماه آوریل (فروردین) برگزار می‌شود.
به گفته یکی از سخنگویان رهبر حزب لیگ ملی برای دمکراسی، درخواست نامزدی خانم سانگ سوچی به کمیسیون انتخابات پارلمان ارائه شده است. وی تأکید کرده است از آنجا که «هیچ مانعی برای نامزدی (سان سوچی) اعلام نشده، می‌توانیم بگوییم که نامزدی او رسمأ پذیرفته شده است.»

استقابل گسترده مردم جنوب میانمار از سان سوچی
آنگ سان‌سوچی، بانوی ۶۶ ساله در دوران حکومت نظامیان میانمار سالها در زندان و حصر خانگی به سر برده است. او که اکنون به جنوب کشور سفر کرده است، قصد دارد به عنوان نماینده این منطقه محروم وارد مجلس شود.
جنوب برمه در سال ۲۰۰۸ در پی توفانی سهمگین به شدت ویران شد. خانم سان سوچی در سفر به این منطقه، مورد استقابل شمار زیادی از طرفدارانش قرار گرفت؛ مردمانی که فریاد می‌کشیدند: «ما عاشق تو هستیم مادر سو»

پیشنهاد «پستی مناسب» در دولت
آنگ سان سوچی اعلام کرده که هدف وی از حضور در پارلمان محدود کردن قدرت ارتش است. ارتش برمه پست‌های کلیدی دولت را تعیین می‌کند و در شریط اضطراری کنترل کشور را در اختیار می‌گیرد.

آنگ سان سوچی و رئیس‌ جمهور تین سین البته رئیس‌جمهور برمه، تین سین، پیشنهاد حضور سان سوچی در دولت را نیز مطرح کرده است. یکی از مشاوران رئیس‌جمهور اعلام کرده که احتمال دارد برای خانم سوچی یک «پست مناسب» در نظر گرفته شود.
تین سین پس از یک ربع قرن حکومت خودکامه نظامیان، اصلاحات محتاطانه‌ای را در برمه آغاز کرده است. نظامیان برمه پس از انتخابات پارلمان برمه در سال ۲۰۱۰ قدرت را به دولت غیرنظامی این کشور واگذار کردند.
بلافاصله پس از انتخابات پارلمان، حصر خانگی آنگ‌سان سوچی لغو شد. رئیس‌جمهور تین سین که خود یک ژنرال بازنشسته است گفت‌وگو با نیروهای اپوزیسیون را آغاز کرد. شماری از زندانیان سیاسی آزاد شدند و دولت با اقلیت قومی برمه قرارداد آتش‌بس امضا کرد.


استقبال اروپا از اصلاحات میانمار
اصلاحات میانمار مورد استقبال جامعه جهانی بخصوص کشورهای غربی قرار گرفت. اتحادیه اروپا ضمن تمجید از «اصلاحات قابل ملاحظه» اعلام کرد که تحریم‌های خود علیه این کشور را کاهش خواهد داد.
در مرحله نخست ممنوعیت سفر رئیس‌جمهور و اعضای دولت میانمار به کشورهای عضو اتحادیه اروپا لغو شد.
اتحادیه اروپا دارایی حدود ۵۰۰ تن از کارمندان عالی‌رتبه دولت و دستگاه قضایی میانمار را مسدود کرده است. علاوه بر آن حدود ۹۰۰ شرکت این کشور از معامله با ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا منع شده‌اند.
وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نخستین نشست خود در سال ۲۰۱۲ در ماه ژانویه اعلام کردند در صورت ادامه اصلاحات، بررسی لغو بخش دیگری از تحریم‌ها در نشست ماه آوریل در دستور کار قرار خواهد گرفت.




کشورهای عربی کرانه خلیج فارس سفیران سوریه را از کشورهای خود اخراج کردند. فرانسه و اسپانیا نیز سفیران خود در سوریه را فرا خوانده‌اند. اتحادیه اروپا نیز برای وضع تحریم‌های شدیدتری عیه رژیم بشار اسد آماده می‌شود.
کشورهای عضو "شورای همکاری خلیج فارس" روز سه‌شنبه (۷ فوریه/ ۱۸ بهمن) طی بیانه‌ای سفیران خود را از دمشق فرا خواندند و از سفرای سوریه خواستند که بی‌درنگ خاک این کشورها را ترک کنند. در بیانیه آمده است که کشورهای خلیج فارس «با خشم و اندوه خبرهای مربوط به کشتار شهروندان سوری را دنبال می‌کنند».
در بیانیه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که ریاست دوره‌ای آن را عربستان سعودی به عهده دارد، آمده است: «حکومت سوریه تمام تلاش‌های کشورهای عربی را برای جلوگیری از کشتار و خونریزی با شکست روبرو ساخته و دیگر موجبی برای ادامه مأموریت نمایندگی‌های سیاسی وجود ندارد.»
در بیانه تاکید شده است: «رژیم بشار اسد بدون در نظر گرفتن ارزش‌های اخلاقی و انسانی به رفتارهای زشت خود ادامه می‌دهد و با قتل عام مردم سوریه هر روز فاجعه‌ای تازه به بار می‌آورد.» گفته می‌شود که ارتشیان سوریه برای چهارمین روز پیاپی اهالی شهر حمص را از زمین و هوا زیر حملات شدید گرفته‌اند.
در ماه ژوئیه گذشته، قطر نخستین کشور عربی بود که سفیر خود را از دمشق فرا خواند. به دنبال آن عربستان سعودی و سپس تونس نیز در اعتراض به کشتار مخالفان رژیم سوریه، سفرای خود را از این کشور فرا خواندند.
پیروزی سیاسی برای مخالفان اسد
اعضای شورای همکاری خلیج فارس به اتفاق اتحادیه عرب قرار است هفته آینده تصمیم سرنوشت‌سازی در قبال اوضاع ناآرام سوریه و "کشتار بی‌رحمانه مردم بی‌گناه" اتخاذ کنند. در بیانیه شورای همکاری خلیج فارس از وزرای خارجه اتحادیه عرب خواسته شده است که در اجلاس آینده خود با جدیت از "ملت برادر سوریه" دفاع کنند. این کشورها قرار است روز یکشنبه آینده در نشستی در قاهره شرکت کنند.
از دیدگاه بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، دولت سوریه مشروعیت خود را از دست داده است
برخی از خبرگزاری‌ها از قول فعالان "شورای ملی سوریه" گفته‌اند که آنها امیدوار هستند که این شورا از سوی کشورهای عربی به عنوان "نماینده قانونی مردم سوریه" به رسمیت شناخته شود. گفته می‌شود که کشورهای عربی منتظر فرصتی مناسب برای اعلام این موضع هستند. بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه (۱۷ بهمن) اعلام کرد که رژیم بشار اسد مشروعیت خود را از دست داده است.
روز سه‌شنبه مجلس ملی مصر، با اطلاعیه‌ای روابط خود را با "مجلس ملی سوریه" به حال تعلیق در آورد. نمایندگان مجلس مصر از دولت مصر خواستند که در قبال "انقلاب مردم سوریه" موضعی فعال اتخاذ کند. آنها گفتند که دولت مصر وظیفه دارد "از مردم سوریه در برابر جنایات رژیم" پشتیبانی کند.
نمایندگان مجلس مصر ابراز امیدواری کرده‌اند که «مردم انقلابی سوریه با حمایت ملت‌های عرب از راه مسالمت‌آمیز و با کمترین هزینه انقلاب خود را به پیروزی هدایت کنند.»
"جنگ‌افزار برای مخالفان اسد"
جان مک‌کین، سناتور بانفوذ آمریکایی، خواهان ارسال اسلحه برای مخالفان بشار اسد شد. این سناتور جمهوری‌خواه روز سه‌شنبه در واشنگتن گفت که برای "متوقف کردن خونریزی در سوریه" باید به نیروهای مخالف رژیم اسد اسلحه برسد تا بتوانند در برابر "سرکوب خونین رژیم" از خود دفاع کنند.
مقامات ایالات متحده به این پیشنهاد روی خوش نشان ندادند. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، گفت که دولت آمریکا به ارسال اسلحه برای معترضان رژیم اسد نمی‌اندیشد. او گفت که به جای این اقدام، آمریکا تلاش می‌کند که یاری‌های انسانی به مردم سوریه را افزایش دهد.
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه، نیز در این راستا سخن گفت. به گفته‌ی او ایالات متحده مصمم است از هر راهی به مردم سوریه که از سرکوب و خفقان رنج می‌برند، یاری برساند. خانم نولند نیز تائید کرد که دولت ایالات متحده برای مسلح کردن نیروهای معترض برنامه‌ای ندارد.
خانم نولند گفت که آمریکا تلاش می‌کند در همکاری با سایر کشورها منابع مالی رژیم اسد را مسدود کند تا این رژیم نتواند مخارج دستگاه سرکوب و کشتار را تأمین کند.
بی اعتمادی به قول و قرار اسد
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، سه‌شنبه وارد دمشق شد
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، پس از دیدار و گفت‌وگو با بشار اسد در دمشق گفت که رهبر سوریه خود را نسبت به پایان دادن به قهر و خشونت متعهد می‌داند. بشار اسد در این دیدار تأکید کرد که حکومت او از هر تلاشی برای برقراری ثبات و آرامش در کشورش استقبال می‌کند.
در واکنش به این اظهارات، وزارت خارجه آمریکا گفت که نمی‌توان به قول اسد مبنی بر پایان دادن به خونریزی و کشتار اعتماد کرد. ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه، گفت که بشار اسد بارها این قول را تکرار کرده، اما در عمل پیوسته با خشونت بیشتری به سرکوب معترضان دست زده است.
تحریم‌های شدیدتر علیه دمشق
اتحادیه اروپا قصد دارد اقدامات تحریمی وسیع‌تری را علیه سوریه به اجرا بگذارد. به گفته محافل آگاه دیپلماتیک، وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز ۲۷ فوریه طی اجلاسی در بروکسل تحریم‌های گسترده‌ای را اعلام می‌کنند که دامن بانک مرکزی سوریه را نیز خواهند گرفت. کشورهای اروپایی قصد دارند به تمام معاملات تجاری و مالی با سوریه پایان دهند. هدف آن است که ارتش سوریه نتواند با این سهولت به "سرکوب خونین شهروندان" ادامه دهد.
فرانسه و اسپانیا سفرای خود را برای "رایزنی" از دمشق فرا خواندند. گفته می‌شود که این حرکت در اعتراض به دولت سوریه به دلیل "کشتار مردم بی‌گناه" صورت گرفته است. در بیانیه‌ی وزارت خارجه اسپانیا گفته شده است که سفیر سوریه در مادرید به وزارت خارجه احضار می‌شود تا درباره "سرکوب و خفقان در سوریه" توضیح دهد.
ادامه سرکوب و کشتار در سوریه
نیروهای مخالف رژیم سوریه اطلاع دادند که روز سه‌شنبه (۱۸ بهمن) شمار کشته‌شدگان در سوریه به ۳۵ نفر رسید. گفته می‌شود که ۱۹ نفر در شهر حمص، ده نفر در حوالی دمشق و بقیه در ادلب، درعا و حلب جان خود را از دست داده‌اند.
در برابر خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد که نیروهای دولتی روز سه‌شنبه جسد ۳۰ نظامی را دفن کردند که «حین انجام وظیفه ملی خود، به ضرب گلوله گروه‌های تروریستی از پای در آمده‌اند».
به گفته‌ی مخالفان رژیم سوریه، شهر حمص در روزهای اخیر هدف حملات شدید ارتش بوده است
"شورای ملی سوریه" که بیشترین نیروهای مخالف رژیم اسد را نمایندگی می‌کند از سازمان‌های مدافع حقوق بشر خواست که به داد مردم سوریه برسند. بنا به گزارش این ارگان «سوریه در وضعیت انسانی فاجعه‌باری به سر می‌برد». گفته می‌شود که بسیاری از مردم سوریه به خاطر بمباران‌های شدید بی‌خانمان شده، در سرما و گرسنگی آواره شده و از کمبود خدمات پزشکی رنج می‌برند.
در نیویورک، بنیاد "یونیسف"، بازوی سازمان ملل متحد برای یاری به کودکان، در بیانیه‌ای گفت که در سوریه به دنبال ۱۱ ماه درگیری و خشونت، صدها کودک کشته شده‌اند و هم‌اکنون کودکان بسیاری در معرض انواع تعرضات هستند. یونیسف می‌گوید گزارش‌هایی مستند دریافت کرده که نشان می‌دهند کودکان بسیاری در جریان ناآرامی‌های سوریه بازداشت شده و در هنگام اقامت در بازداشتگاه‌ها تحت شکنجه و آزارهای جنسی قرار گرفته‌اند.
همچنین گفته می‌شود که "مأموران رژیم" برای فشار بر معترضان و فعالان سیاسی، فرزندان آنها را ربوده و در زندان زیر شکنجه و آزار قرار می‌دهند.



خاندان اسد در ۴ دهه گذشته علاوه بر ثروت‌اندوزی، پست‌های کلیدی حکومت سوریه را نیز در اختیار داشته‌ است. اعضای این خاندان از مهم‌ترین حامیان بشار اسد در سرکوب مخالفان و حفظ قدرت در این کشور به شمار می‌روند.
حافظ اسد، پدر بشار اسد، در سال ۱۹۳۰ در خانواده‌ای تهیدست از اقلیت مذهبی علوی در سوریه متولد شد. حافظ اسد ۱۶ ساله بود که به ارتش پیوست و در ۲۲ سالگی به عضویت حزب بعث درآمد. او در این حزب پله‌های ترقی را تا کسب مقام دبیرکلی پشت سرگذاشت و در سال ۱۹۷۱ پس از کودتا به ریاست جمهوری سوریه رسید.
حافظ اسد تا پایان عمر از صندلی ریاست جمهوری سوریه جدا نشد. پس از مرگ او دارایی خانواده اسد حدود ۳ میلیارد دلار تخمین زده ‌شد. رقمی که اکنون به نقل از یک پرتال اقتصادی کانادایی (Canadian Business ) به بیش از ۱۲۲ میلیارد دلار رسیده است.
علاوه بر بشار اسد، شماری از اعضای خانواده او از جمله پسر دایی‌اش، رامی مخلوف نیز از ثروتمند‌ترین افراد سوریه به شمار می‌روند. این افراد در سخت‌ترین بحران خاندان اسد که با خیزش مردمی، از ۱۱ ماه پیش آغاز شده مهمترین حامیان بشار اسد به شمار می‌روند.


ماهر اسد: برادر جوان‌تر بشار اسد، فرمانده یگان ویژه ارتش سوریه است.
ماهر اسد این یگان شامل گارد جمهوری، گارد رئیس‌جمهور و چهار واحد دیگر است که سازمان اطلاعات مخفی ارتش یکی از آنهاست.
ماهر اسد به فردی بی‌وجدان معروف است که زود به خشم می‌آید. نیروهای اپوزیسیون سوریه به دلیل سنگدلی و شقاوت او در فرماندهی عملیات سرکوب خشونت‌بار معترضان، ماهر اسد را سادیست می‌خوانند.

آصف شوکت: او شوهر تنها خواهر بشار اسد، بشری است. آصف شوکت یکی از دیگر چهر‌های پرنفوذ حکومت سوریه به شمار می‌رود. او معاون وزیر دفاع و «مرد وظایف ناهنجار» لقب گرفته است.


رامی مخلوفیرامی مخلوف: پسر دایی اسد و پرنفوذترین و ثروتمند‌ترین تاجر سوریه است. تجارت تلفن‌های همراه، خرید و فروش املاک، ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری در فروشگاه‌های لوازم آرایش در سوریه، حامی بزرگ مالی حکومت بشار اسد به شمار می‌رود.
اسما اسد در پی خیزش مردمی سوریه، رامی مخلوف به اسرائیل هشدار داده است که بی‌ثباتی در سوریه برای آن کشور ناامنی خواهد آورد. مخلوف که به بانک‌دار خانواده اسد معروف است در فهرست تحریم اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

حافظ مخلوف: پسر دایی دیگر اسد از فرماندهان سازمان اطلاعات مخفی حکومت اسد در دمشق است. حافظ مخلوف نیز به شرکت در سرکوب خشونت‌بار معترضان متهم است. دولت سوئیس ژانویه ۲۰۱۲ از صدور ویزا برای حافظ مخلوف خودداری کرد. رسانه‌های سوری مدعی شدند که او برای مذاکره در مورد لغو تحریم‌ها تصمیم داشته به سوئیس سفر کند.


اسما اسد: یکی دیگر از چهره‌های بحث‌برانگیز خانواده اسد، همسر بشار اسد است. اسما در بریتانیا بزرگ شده و تحصیل‌کرده اروپاست.
او که ازموقعیت خود برای تأسیس چندین سازمان کمک‌رسانی برای حمایت از جوانان سوری استفاده کرده، تا پیش از خیزش مردمی نماد مدرنیته و پیشرفت جامعه سوریه به شمار می‌رفت.
برخی از نیروهای اپوزیسیون اما اسما اسد را شیفته تجملات و حفظ موقعیت خود معرفی می‌کنند و او را از حامیان بشار اسد در سرکوب مخالفان می‌دانند.




سید حسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب الله لبنان، گفته است که در پی اظهارات آیت الله علی خامنه ای در مورد حمایت بدون چشمداشت دولت جمهوری اسلامی از "جنبش های مقاومت"، می تواند اعلام کند که "از سال ۱۹۸۲ همه اشکال ممکن کمک مادی، معنوی، سیاسی و همه حمایت هایی را که میسر است از ایران دریافت می کنیم."
در حالیکه مقامات جمهوری اسلامی تا کنون تنها "حمایت سیاسی و معنوی" از گروه هایی مانند حزب الله را مورد قبول قرار می دادند، رسانه های بین المللی اظهارات دبیرکل حزب الله را به عنوان نخستین مورد از تایید رسمی کمک تسلیحاتی و مالی گسترده دولت ایران به این گروه لبنانی گزارش کرده اند.
دبیرکل حزب الله در این سخنرانی، با وجود استقبال از نتیجه اعتراضات مردم در تونس، مصر و لیبی، حرکت اعتراضی علیه حکومت بشار اسد در سوریه را محکوم کرد و گفت که گزارش هایی که در مورد کشتار مردم سوریه دروغ است و در آنجا، هیچ خبری نیست.




شورای همکاری خلیج فارسکشورهای عرب حوزه خلیج فارس اعلام کرده اند، سفرای سوریه را از خاک خود اخراج کرده و سفرای خود را از دمشق فراخوانده اند.
شورای همکاری خلیج فارس می گوید سوریه تلاشهای جهان عرب برای حل بحران و پایان دادن به یازده ماه خونریزی در آن کشور را رد کرده است.
ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه (۶ فوریه) سفارت خود در دمشق را تخلیه کرده و تعدادی از کشورهای اروپایی نیز سفرای خود را از سوریه فرا خوانده اند.
موج خروج دیپلماتها در حالی ادامه دارد که حمله نیروهای حکومت سوریه به شهر حمص ادامه دارد و هیاتی از مقامهای دیپلماتیک روسیه در دمشق مشغول مذاکره با مقامهای سوری هستند.
چند روز بعد از وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط روسیه و چین، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه خواستار حل بحران بر اساس طرح اتحادیه عرب شده است.
بعد از ملاقات با لاوروف، رسانه های سوریه به نقل از بشار اسد، رئیس جمهور آن کشور از آمادگی او برای همکاری با "هر تلاشی برای بازگشت ثبات" خبر داده اند.
در خبری جداگانه، ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، گزارشهایی که راجع به تهدید نخست وزیر قطر توسط او منتشر شده بود را تکذیب کرده است.
آقای چورکین گفت این شایعات توسط آنهایی پخش می شود که می خواهند بین روسیه و جهان عرب شکاف بیاندازند.
شکست تلاشهای صادقانه
شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه ای گفت:"کشورهای عضو تصمیم گرفته اند سفرای خود را از سوریه فرا بخوانند و همزمان از سفرای رژیم سوریه بخواهند که فورا ً خاک این کشورها را ترک کنند."
این بیانیه می افزاید: "در شرایطی که رژیم سوریه تمام تلاشها، از جمله تلاش صادقانه جهان عرب برای حل این بحران و پایان دادن به خونریزی را رد کرده، باقی ماندن این سفرا دیگر هیچ معنایی ندارد. کشورهای عضو با تاسف و خشم شاهد افزایش کشتار و خشونت در سوریه هستند، حکومتی که کودکان، کهنسالان و زنان هم از جنایات فجیع اش در امان نبوده اند، جنایاتی که تنها می توان آنها را کشتار دسته جمعی توصیف کرد."
شورای همکاری خلیج فارس از همه کشورهای عرب خواسته تا در نشست اتحادیه عرب که قرار است هفته آینده برگزار شود، "تدابیر موثری" اتخاذ کنند.
عملیات ادامه دارد
پل وود، خبرنگار بی بی سی یکی از معدود خبرنگاران خارجی است که توانسته خودش را به حمص برساند. او می گوید ارتش سوریه بعد از طلوع آفتاب خمپاره باران و هدف قرار دادن شهر توسط آتشبارهای سنگین را از سر گرفته است.
به گفته پل وود، تانکهای ساخت روسیه در نزدیکی مرکز شهر مشاهده شده اند اما هنوز از آن حمله تمام عیاری که ساکنین شهر نگران وقوع آن هستند، خبری نیست.
به گفته فعالان مدنی، از زمان آغاز گلوله باران شهر در روز جمعه، صدها نفر جان خود را از دست داده اند. به گفته این منابع، تنها در روز سه شنبه، ۱۵ نفر از شهروندان حمص کشته شدند.
وزارت کشور سوریه در بیانیه ای که توسط خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) منتشر شد گفت عملیات نظامی در این شهر بر علیه "گروه های تروریست" و تا زمان احیای "نظم" ادامه خواهد یافت.
در همین حال گزارشها از وقوع درگیری شدید در شهرهای حماه و زبدانی خبر می دهند.




فضيلة مبارك مقامات بحرین دو فعال حقوق بشر را آزاد کرده اند. این دو نفر سال گذشته به خاطر حمایت از جنبش دموکراسی خواه در این امیرنشین به زندان افتاده بودند.
فضيلة مبارك نزدیک یک سال بعد از آنکه به اتهام گوش دادن به "ترانه های انقلابی" در اتومبیلش بازداشت شد، روز دوشنبه از زندان آزاد شد.
نفر دوم، ناصر ال راس، یک شهروند کانادایی کویتی تبار به جرم نقض قانون بحرینی منع شرکت در تجمعات غیر قانونی، به پنج سال زندان محکوم شده بود.
این دو نفر در حالی آزاد می شوند که دولت بحرین هنوز درگیر خاموش کردن اعتراضات دموکراسی خواهانه ای است که از 14 فوریه سال 2011 آغاز شد. به گفته سازمانهای مدافع حقوق بشر، حداقل 60 غیر نظامی و چهار مامور پلیس در عرض این مدت کشته شده اند.
صدها نفر دیگر مجروح شده اند و هزاران نفر نیز از مشاغل خود اخراج شده اند. بسیاری از چهره های سیاسی، رهبران مذهبی و مدافعان حقوق بشر در دادگاه های نظامی محاکمه و به احکامی بین 4 سال زندان تا حبس ابد محکوم شده اند. ناظران بین المللی مستندات این احکام را فاقد وجاهت قانونی توصیف کرده اند.
اکثر قربانیان، مجروحان و زندانیان وقایع اخیر از شیعیان بحرینی هستند که اکثریت جمعیت این جزیره را تشکیل می دهند. شیعیان سالهاست که نسبت به تبعیض علیه هم کیشانشان توسط خاندان سنی مذهب حاکم معترض هستند.
اعتراضات در مراسم تشییع
ماه گذشته، ملک حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین تلاش کرد تا با اعلام برخی اصلاحات در قانون اساسی که با هدف تقویت پاسخگویی مقامات دولتی تدوین شده بود، بخشی از مطالبات معترضان را برآورده کند.
پادشاه بحرین دستور داد تا مساجد شیعیان که توسط نیروهای دولتی تخریب شده بودند، بازسازی شوند و کارمندان اخراج شده دعوت به کار شوند. او همچنین دو حقوق دان برجسته بریتانیایی را مسئول اصلاح اساسی نظام قضایی بحرین کرد.
اما به نظر می رسد روشهای خشنی که کماکان توسط نیروهای امنیتی بحرین اعمال می شوند، تلاشهای پادشاه را خنثی کرده اند.
سازمان عفو بین الملل می گوید طی هفته های اخیر، چندین نفر از معترضین در اثر "کاربرد نامناسب گاز اشک آور" جان خود را از دست داده اند. این سازمان مدافع حقوق بشر نیروهای امنیتی بحرین را به شلیک گاز اشک آور در محوطه های بسته و منازل مردم متهم می کند.
مرگ مشکوک دو تن از معترضان در ماه گذشته نیز به موضوع مناقشه برانگیزی تبدیل شده است. وزارت کشور بحرین می گوید فرد اول در اثر غرق شدگی و فرد دوم در اثر عوارض طبیعی فوت کرده است.
خانواده این افراد مدعی شده بودند که آنها بعد از بازداشت توسط نیروهای امنیتی، زیر شکنجه جان باخته اند و بی بی سی تصاویری را دریافت کرده که به نظر می رسد ادعای این خانواده ها را تائید می کند.
دولت بحرین تقاضای این دو خانواده را برای انجام کالبد شکافی مستقل رد کرده است.
مراسم تشییع جنازه این افراد در روستاهایی در نزدیکی منامه، پایتخت بحرین با اعتراض روستائیان خشمگین همراه شد. متعرضان به سوی نیروهای پلیس کوکتل مولوتوف پرتاب کردند و پلیس نیز مبادرت به شلیک گاز اشک آور و بمب های صوتی کرد.
"میدان آزادی"
در حالی که ناآرامی ها در روستاهای شیعه نشین ادامه دارد، فعالان ضد دولتی تلاش دارند تا با برگزاری راهپیمایی در قلب شهر منامه، در سالگرد آغاز اعتراضات مردمی، پایتخت را بار دیگر در اختیار بگیرند.
میدان مروارید که در دور قبلی اعتراضات به کانون تجمع مخالفان تبدیل شده بود، هنوز در محاصره نیروهای امنیتی است.
اما نبیل رجب، فعال پیشکسوت حقوق بشر بحرینی اعلام کرده روز چهاردهم فوریه پیشاپیش تظاهراتی برای باز پس گیری میدان مروارید حرکت خواهد کرد.
آقای رجب می گوید: "این میدان به مردم تعلق دارد، به عنوان نمادی از مبارزه آنها برای آزادی. ما به طور مسالمت آمیز آنرا پس خواهیم گرفت."
واکنش دولت این بوده که به جمعیتهای سیاسی بحرین اجازه دهد تجمعاتی را به طور قانونی برگزار کنند، تجمعاتی که هزاران نفر را به خود جذب کرده است.
این اقدام نشان می دهد در آستانه سالگرد آغاز اعتراضات، مقامات بحرین نگران اند که چگونه بدون برانگیختن محکومیتهای جهانی، موج جدید اعتراضات را مهار کنند.
یک فعال ضد دولتی به بی بی سی گفت: "دولت تلاش دارد سوپاپ اطمینانی باز کند."
شب دوشنبه، جمعیتی بالغ بر هزار نفر در میدان آزادی که در نزدیکی میدان مروارید واقع شده، با سر دادن شعار از حضور فضيلة مبارك در این میدان ابراز حمایت کردند.




 خطر تهدیدهای تروریستی گزارش یک موسسه تحقیقاتی در بریتانیا نسبت به افزایش آنچه خطر "گرگ تنها" در آینده نزدیک خوانده، هشدار داده است.
"گرگ تنها" اصطلاحی است که از سال های دهه نود به کار گرفته شده و به معنای فردی است که در حمایت از گروه یا طرز تفکری، به طور فردی دست به خشونت می‌زند.
این گزارش که توسط موسسه "رویال یونایتد سرویسز" تهیه شده، نسبت به تهدیدهای ناشی از بازگشت پیکارجویان بریتانیایی که هم اکنون در کنار سایر گروه های افراطی در کشورهایی مانند سومالی، نیجریه و یمن مشغول جنگند، هشدار داده است.
گزارش این موسسه خاطرنشان می کند بازگشت این افراد به بریتانیا و آزادی افرادی که به اتهامات تروریستی طی یک دهه گذشته در زندان بودند، مایه نگرانی است.
طبق این گزارش، نزدیک به یک چهارم اتباع خارجی همراه با گروه اسلامگرای افراطی الشباب در سومالی، بریتانیایی هستند.
سطح هشدار حمله تروریستی در بریتانیا از "شدید" به "قابل توجه" کاهش یافته است.
افزایش یا کاهش سطح هشدار توسط مرکز تحلیل تروریسم بریتانیا صورت می گیرد. این مرکز وابسته به سازمان اطلاعاتی بریتانیا است و از سال ۲۰۰۳ کار خود را آغاز کرده و وظیفه آن ارزیابی اطلاعات مربوط به تروریسم بین الملل در داخل و خارج از مرزهای بریتانیا است.
به رغم کاهش سطح هشدار حمله تروریستی، موسسه تحقیقاتی "رویال یونایتد سرویسز" می گوید تهدیدهای تروریستی ناشی از جهادی ها، هنوز از میان نرفته است.
گزارش این موسسه می گوید به رغم بازداشت های اخیر و طرح های ناکام، تروریست های جهادی "گرگ‌های تنها" و "عناصر تکرو افراطی" به سختی قابل پیگیری و تعقیب هستند و خطر بزرگ‌تر امنیتی هستند.
این گزارش همچنین هشدار می دهد که بودجه و نفرات مرکز ضد تروریسم بریتانیا، پس از پایان المپیک لندن در تابستان امسال، می تواند به طرز قابل توجهی کاهش یابد.
مقام‌های بریتانیایی از مدتها پیش تروریسم را "چالش اصلی فرا روی جامعه در بلند مدت" توصیف کرده‌ و طرح های جدیدی را برای مقابله با تلاش گروه های تندرو برای عضوگیری در این کشور به اجرا گذاشتند.
در این مدت، دولت بریتانیا برای جلوگیری از افراط گرایی و خشونت، همکاری بیشتری با جامعه مسلمانان و دانشگاه ها کرده و تلاش کرده احساس بیگانگی و سرخوردگی به خصوص در میان جوانان اقلیت های دینی و قومی از میان برود.
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا سال پیش در همین رابطه گفت بریتانیا به تعریف دقیق و قوی‌تری از هویت ملی نیاز دارد تا مانع روی آوردن افراد به انواع مختلف افراط‌گرایی شود.


سرلشگر یحیی رحیم صفوی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مشاور عالی آیت‌الله خامنه‌ای در امور دفاعی و نظامی در مصاحبه‌ای چند ویژگی از بینش و مدیریت رهبر جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده است.
این مصاحبه با خبرگزاری فارس انجام شده است و در آن به حوزه های داخلی و خارجی مدیریت آیت‌الله خامنه‌ای اشاره شده است.
در حوزه سیاست خارجی به روابط ایران و افغانستان در مقطع کشته شدن دیپلماتهای ایرانی در مزار شریف به دست نیروهای طالبان، حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱، حمله عراق به کویت و جنگ ناشی از آن با آمریکا اشاره شده است.

'آیت الله خامنه ای اجازه حمله به هرات را نداد'

مشاور نظامی آیت الله خامنه ای گفته است که پس از کشته شدن دیپلماتهای ایرانی توسط طالبان، رهبر ایران اجازه دخالت نظامی ایران در افغانستان را نداد.
به گفته آقای رحیم صفوی، آقای خامنه ای از یک طرف نگران واکنش های بین المللی به حمله نظامی ایران به افغانستان بوده و از طرف دیگر پاسخگویی به اقدام طالبان را دارای تلفات احتمالی بیشتر می دانسته است.
آقای صفوی گفته "وقتی که طالبان این سیزده نفر دیپلمات را به شهادت رساند، حضرت آقا در مشهد بودند و من همان جا خدمت ایشان رسیدم".
"آن موقع من فرمانده کل سپاه بودم. ما ظرف ۴۸ ساعت دو لشگر را از طریق هواپیما در مرز تایباد پیاده کردیم. یک نقشه عملیاتی را طراحی کرده و خدمت حضرت آقا بردم که از حضرت آقا اجازه بگیرم که ما با چند لشگر تا منطقه هرات پیشروی کنیم. (هرات حدوداً صدوسی کیلومتر با مرز ما فاصله دارد.) گفتم: "اجازه بدهید ما برای تنبیه طالبان با چند لشگر برویم تا هرات این‌ها را قلع و قمع بکنیم و گوشمالی بدهیم، منهدم بکنیم و برگردیم."
به گفته آقای صفوی، آیت الله خامنه ای با این طرح مخالفت کرده و گفته "اولا طالبان وارد سرزمین ما نشده‌اند و به داخل کشور ما تجاوز نکرده‌اند؛ ورود ایران به سرزمین افغانستان ممکن است که دیگران را به واکنش بیندازد."
خبرگزاری فارس سپس از قول سردار صفوی نقل کرده که آیت الله خامنه ای سپس گفته "حالا سیزده نفر شهید شدند و شما می‌روید که انتقام آنها را بگیرید، ولی در این لشگرکشی هم ممکن است تعدادی بیشتر از سیزده نفر از شما شهید بشوند. یعنی اینجور نیست که فقط شما از آنها بکشید."
سردار صفوی سپس افزوده است که طرح دیگری مبنی بر انهدام پاسگاه های مرزی طالبان مطرح و با موافقت آیت الله خامنه ای این طرح اجرا می شود. به گفته وی طالبان بعد از انجام این عملیات قول داده اند که دیگر به ایرانیان کاری نداشته باشند.

نگاه پیشاپیش آیت الله خامنه ای به اشغال کویت

مشاور نظامی آیت الله خامنه ای که در جریان جنگ عراق علیه ایران هم حضوری تمام عیار در صحنه داشته می گوید که کویت یک میلیارد دلار به عراق پول داد تا برای جنگ با ایران هزینه کند.
به گفته آقای صفوی "در جلسه شورای عالی دفاع آن زمان که حضرت آقا نماینده حضرت امام در شورای عالی دفاع بودند مطرح شد که ما با کویت برخورد بکنیم یا نه؟ و اصلاً موضع ما در قبال کویت چه باشد؟"
سردار صفوی پاسخ آیت الله خامنه ای به این پرسش را چنین بیان کرده که "ما الان نباید میدان جنگ را وسیع کنیم و علاوه بر عراق بخواهیم با کویت هم درگیر شویم. از طرف دیگر عراق نسبت به کویت ادعای سرزمینی دارد و ممکن است که این عراق یک روزی به سراغ کویت هم برود".
سردار صفوی این موضعگیری آیت الله خامنه ای را حاوی ظرافت و دید بلند آقای خامنه ای توصیف می کند: "این صحبت را حضرت آقا سال ۵۹ - ۶۰ بیان کردند؛ یعنی زمانی که هنوز یک سال از جنگ نگذشته بود و این بینش را هم هیچ‌کدام از اعضای شورای عالی دفاع آن زمان نداشتند که مثلاً عراق نسبت به کویت ادعای سرزمینی دارد و یا این‌که ما نباید میدان جنگ را گسترش بدهیم".
حمله عراق به کویت و سپس حمله آمریکا برای اخراج نیروهای عراقی از کویت، جمهوری اسلامی را در برابر سوالی مهم در خصوص نحوه واکنش قرار داده که آقای صفوی محکومیت هر دو اقدام توسط آیت الله خامنه ای یک حرکت "مدبرانه و سیاستمدارانه توصیف" کرده است.
سردار صفوی در این رابطه گفته: "در آن زمان در مورد موضع ایران در قبال صدام و حمله او به کویت و پس از آن حمله آمریکا به عراق در سال ۱۹۹۱ میلادی، در داخل کشور یک نوع تفاوت‌ها و برداشت‌های مختلفی حاکم بود و عده ای معتقد به همراهی با صدام و حمایت از وی بودند و حتی در تریبون مجلس مطالبی گفته می شود و بر حمایت از وی در جریان جنگ با آمریکا تاکید می کردند. اما با تدبیر مقام معظم رهبری ایران هم حمله آمریکا به عراق را محکوم کرد و هم از رژیم صدام حمایت نکرد".
ارزیابی فرمانده سابق سپاه پاسداران این است که "به نظر من موضع جمهوری اسلامی در جریان جنگ دوم خلیج فارس با درایت رهبری، بهترین مواضع در مقیاس منطقه ای و جهانی بود".

حملات یازدهم سپتامبر به آمریکا

به گفته سرلشگر صفوی، نمونه دیگر مدیریت خارجی آیت الله خامنه ای این بوده که حملات یازدهم سپتامبر به برج های دوقلوی تجارت جهانی و دیگر اهداف را اقدامی مشکوک توصیف کرده و گفته است "این حادثه یک حادثه‌ای مشکوک است که احتمال این‌که سران آمریکا و سران موساد پشت این حادثه باشند وجود دارد ولی سپاه بایستی آمادگی‌های لازم را داشته باشد".
به گفته آقای صفوی "آن زمان یعنی سال ۲۰۰۱ آقا درباره این حادثه فرمودند این احتمال هست که خود سازمان موساد اسرائیل و سازمان CIA پشت سر این حادثه باشند. این تحلیل آن زمان حضرت آقا بود".
تکرار چنین اتهامی توسط محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در یک سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل با واکنش خشمگینانه دولت آمریکا مواجه شد.
مشاور نظامی آیت الله خامنه ای با اشاره به جنگ های آمریکا در عراق و افغانستان پس از یازدهم سپتامبر، ضمن تاکید بر اینکه ایران هم در فهرست برخورد آمریکا قرار داشت به این نتیجه رسیده که ایران در نهایت پیروز واقعی این وضعیت بوده است.
به گفته آقای صفوی، مدیریت و نگاه آیت الله خامنه ای در نهایت باعث شد که آمریکایی ها در عراق به اهداف خود نرسند.
آقای صفوی گفته "تدبیر رهبری مدبرانه حضرت آقا چه در بعد رهبری انقلاب اسلامی چه در بعد فرماندهی کل قوا این بود که آمریکایی‌ها با اشتباهاتی که دارند و اختلاف نظری که در میان آنها وجود دارد و عدم شناختی که از محیط فرهنگی، انسانی، طبیعی و مذهبی عراق دارند، در باتلاق های عراق گیر می کنند و توان سیاسی، نظامی و اقتصادی آمریکایی‌ها در این دو جنگ گرفته می شود و دیگر توان حمله نظامی به ایران را نخواهند داشت که همین اتفاق در صحنه سیاسی - نظامی عراق و افغانستان رخ داد".
سردار صفوی درباره مدیریت داخلی آیت الله خامنه ای به مواردی مانند جلوگیری او از عملی شدن طرح ادغام سپاه و ارتش پرداخته که به گفته او پیش از درگذشت آیت الله خمینی توسط اکبر هاشمی رفسنجانی، جانشین وقت فرمانده کل قوا پیگیری می شد.
از جمله نکاتی که به گفته آقای رحیم صفوی، برای نخستین بار در این مصاحبه مطرح شده، ماجرای درگیری لفظی ای است که بر سر نحوه برخورد با ناآرامی های پس از ۱۸ تیر سال ۱۳۷۸ میان فرمانده وقت سپاه و وزیر وقت کشور رخ داده بود.
آقای رحیم صفوی می گوید که عبدالواحد موسوی لاری، وزیر وقت کشور با دخالت سپاه و بسیج در برخورد با معترضان مخالف بوده است اما سرانجام نظر فرمانده وقت سپاه بر نظر او ترجیح یافته است.




استفان هارپر، نخست وزیر کانادا و همسرش
استفان هارپر، نخست وزیر کانادا، برای مذاکره درباره مسائل اقتصادی از جمله فروش نفت این کشور به چین سفر کرده است.
کانادا تقریبا تمام نفت خود را به آمریکا صادر می کند و حال در این سفر چهار روزه، نخست وزیر این کشور می خواهد درهای بازار چین را به روی کشورش باز کند.
ناظران در چین معتقدند که خریداران خوبی در بازار چین هستند.
این دیدار بعد از آن انجام می شود که کلیک آمریکا جلوی پروژه یک خط لوله نفت را گرفت که از کانادا تا تگزاس در جنوب ایالات متحده می رفت.
دولت آمریکا به دلیل مسائل محیط زیستی، جلوی احداث این خط لوله را گرفت.
آقای هارپر، پیش از سفرش به چین، به تصمیم آمریکا اشاره کرد و گفت به همین دلیل کانادا باید بازار گسترده‌تری برای نفت خود پیدا کند.
استفان هارپر در چین بناست با هو جیانبائو، رئیس جمهوری این کشور، و ون جیابائو، نخست وزیر چین دیدار کند.
نخست وزیر کانادا با گروهی از وزیران دولت و رهبران اقتصادی کشور به این سفر رفته است.
اسوشیتد پرس، گزارش می دهد که در ۱۰ سال گذشته چین بیش از ۱۶ میلیارد دلار در صنعت نفت کانادا سرمایه گذاری کرده و حال امیدوار است بتواند از منابع انرژی این کشور برای جلو بردن نیازهای اقتصادی خود استفاده کند.
در همین حال خبر می رسد که بعد از تحریم های آمریکا علیه نفت ایران، چین در تلاش است تا فروشندگان دیگری را جایگزین ایران کند.
چین خرید نفت از عربستان سعودی را افزایش داده است و سعی می کند تا از کشورهای دیگری همچون روسیه و استرالیا هم نفت بیشتری بخرد.
چینی ها ۲۰ درصد از نفت مورد استفاده خود را از ایران می خرند.
پیشتر به نقل از منابع صنعت نفت چین گزارش شده بود که در پی اختلاف سه ماهه چین با ایران بر سر بهای نفت وارداتی از ایران، شرکت های چینی تصمیم دارند واردات نفت خام از ایران را از ماه مارس سال جاری به نصف میزان سال گذشته کاهش دهند.





افشاگری تلافی جویانه دکتر رحیمی علیه دکتر توکلی:
ابهامات عجيب در تحصيل ثروت و دريافت مدرك معادل


(تیتر از جنگ خبر)
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي
دفتر محمدرضا رحيمي معاون اول رييس‌جمهور در نامه‌اي سرگشاده به اظهارات اخير احمد توكلي نماينده مجلس شوراي اسلامي پاسخ داد.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در متن اين نامه سرگشاده «با صلوات بر محمّد و آل محمّد» خطاب به احمد توکلي آمده است:

«سلام عليکم

از آغاز دولت نهم تاکنون جنابعالي و همفکران‌تان با بهره‌گيري از فرصت‌هايي که خداوند به واسطه ملت ايران براي خدمتگزاري در اختيار شما گذاشته است لحظه‌اي از تخريب دولت خدمتگزار فرو ننشسته‌ايد و نيز بيش از دو سال است که حملات شما به معاون اول رييس‌جمهور که در اين مدت جز به کار و خدمت براي پيشبرد امور کشور نيانديشيده لاينقطع ادامه دارد. طي اين مدت اصرار به ايشان براي پاسخگويي به اظهارات مغرضانه شما هر بار با توصيه به صبر و حفظ آرامش کشور مواجه‌ مي‌شد، اما اينک که کار از شبهه‌افکني به دروغ‌پردازي رسيده و بيش از پيش موجبات تشويش اذهان عمومي را فراهم آورده‌ايد ناچار بايد به بخشي از دروغ سازي‌ها پاسخ داده شود، شايد اين پاسخ مانع از گسترش اين رويه ناپسند و غيراخلاقي شود. شما به عنوان رييس مرکز پژوهش‌هاي مجلس در مصاحبه‌اي با مجله اقتصاد ماه تحت عنوان «بيان ناگفته‌ها از فساد يقه سفيدها» و فساد سيستمي و نظام يافته‌ سخن گفته‌ايد که مورخ ‌٥ بهمن ‌١٣٩٠ در برخي ديگر از رسانه‌ها بازتاب داشت؛ لذا متن زير را با توضيح اين‌که جنابعالي و آگاهان از خواستگاه عبارت يقه سفيدها در اقتصاد سياسي آگاهي داريد به عنوان دلايل اثبات يقه سفيد بودن جنابعالي در ارتکاب فساد سيستماتيک در فرايند آموزش عالي و ساير ويژه‌خواري‌ها براي خود و ديگر رفقاي‌تان که با بهره‌گيري از توهين، افتراء، نشر اکاذيب و به قصد تشويش اذهان عمومي در رسانه‌هاي مکتوب و مجازي عليه دولت منتشر نموده‌ايد، بيان مي‌گردد و چنانچه نياز باشد همه مدارك و مستندات موجود نيز انتشار خواهد يافت.

جناب آقاي توکلي!

يکم- در بخشي از مصاحبه دروغ را منشأ همه بدي‌ها و کليد در اتاقي دانسته‌ايد که سيئات را در آن گرد آورده‌اند و با استناد به حديث شريف نبوي، معاون اول رييس‌جمهور را در خصوص مدرک تحصيلي متهم به دروغ نموده‌ايد، از همين آموزه ديني استفاده مي‌شود، که متاسفانه اظهار نظر خصمانه شما بر پايه دروغي بنا شده است که خود و دوستان‌تان ساختيد و پرداختيد و رسانه‌هاي همسوي‌تان را براي انتشار اين دروغ به ياري طلبيديد. چون کار را به جايي رسانديد که پاسخي در خور لازم داشت معاون اول رييس‌جمهور براي بر ملا شدن اين دروغ جمعيِِِِِِ شما و همدستان‌تان که چيزي شبيه مثل معروف «آي دزد ...آي دزد» بود، چاره‌اي نداشت جز آن‌که از مجاري قانوني طرح شکايت کند و نتيجه شکايت در دادسرا و دادگاه نيز مجرم شناخته‌ شدن اتهام‌زنندگان و مشخصاٌ آقاي الياس نادران نماينده مجلس‌شوراي‌اسلامي بود. متن حکم محکوميت آقاي نادران به جرم «نشر اکاذيب» به شماره ‌٦٧ و کلاسه ‌٨٩ /‌٧٦ /‌١٠٣ ابلاغ شده که بر خلاف اظهار نظر کذب شما منع تعقيبي درخصوص اين پرونده صادر نشده است و موضوع در ديوانعالي کشور مراحل پاياني خود را طي مي‌نمايد. در اين‌باره مراجعه به اسناد و مدارک خلاف‌گويي جنابعالي را اثبات مي‌کند.

دوم - لازم است که چگونگي سير کسب مدرک تحصيلي جنابعالي مرور شود، تا معلوم شود دروغ کدام است و دروغگو کيست.
الف) به موجب دست خط مورخ ‌٢٥ /‌٨ /‌٧١ جنابعالي خطاب به آقاي دکتر معين وزير وقت فرهنگ و آموزش عالي نوشته‌ايد: «چون در خرداد سال آينده دوره کارشناسي را در رشته اقتصاد نظري به پايان مي‌رسانم مصمم هستم اگر امکان فراهم شود ادامه تحصيل را در دوره کارشناسي ارشد در يکي از کشورهايي که از اعتبار بالا برخوردار است انجام دهم، مقتضي است در اين زمينه مساعدت فرماييد...» اين مدرک بيانگر آن است که يک سال قبل از فارغ ‌التحصيلي در دوره کارشناسي آن هم بدون شرکت در کنکور درخواست بورس تحصيلي در کشوري که به زعم شما اعتبار بالايي دارد نموده‌ايد. آيا از خود پرسيده‌اي که چگونه ممکن است کسي بدون کنکور وارد دانشگاه شود و تقاضاي بورس تحصيلي نمايد و آيا فکر کرده‌ايد که حق چه کساني را ضايع کرده‌ايد؟
ب) يادداشتي به تاريخ ‌١١ /‌٧ /‌٧٢ به قلم شما موجود است که به وسيله آقاي‌دکتر گلپايگاني وزير وقت فرهنگ و آموزش عالي با قيد دستور «اقدام فوري» در هامش تقاضاي شما به عنوان معاونت دانشجويي آن وزارتخانه ارجاع شده است. شما در آن يادداشت آورده‌ايد :«سال گذشته به دستور مقام معظم رهبري جناب آقاي دکتر معين وزير محترم وقت دستور تشکيل پرونده اعزام اينجانب به خارج از کشور را براي اتمام تحصيل صادر کرد...به همين دليل درخواست مي‌کنم در انجام اقدامات لازم تسريع به عمل آيد»
ملاحظه مي‌نمائيد که جنابعالي براي رسيدن به مقصود چگونه از اعتبار و جايگاه مقام‌معظم‌رهبري سوءاستفاده نموده‌ايد. با اين وصف معاونت وقت دانشجويي ذيل دستور «اقدام فوري» وزير فرهنگ و آموزش عالي وقت مي‌نويسد«که اعزام بدون کنکور ممنوع است، لطفاً صريح اظهار نظر گردد» و متعاقب آن وزير وقت در تاريخ ‌١٢ /‌٧ /‌٧٢ در پي‌نوشتي به معاونت دانشجويي دستور مي‌دهد: «معاونت محترم دانشجويي لطفاً با توجه به سابقه امر و تاکيد جناب آقاي دکتر معين ترتيبي اتخاذ فرماييد به موقع انجام گيرد» و پس از اين است که معاونت دانشجويي به تاريخ ‌١٣ /‌٧ /‌٧٢ در ذيل همان نامه مي‌نويسند: « اداره امور بورس‌ها با توجه به موافقت و دستور وزير محترم اقدام گردد». و متعاقب آن طي نامه ‌٣٠٠٠٠ /‌٤٢ مورخ ‌١٧ /‌٧ /‌٧٢ مدير کل بورس‌ها و دانشجويان خارج از کشور به اداره کل گذرنامه و وزارت خارجه براي اعزام به خارج از کشور معرفي مي‌شويد. البته براي تحصيل در رشته‌اقتصاد در دانشگاه ناتينگهام انگليس در مقطع کارشناسي ارشد. اسناد بالا مبين اين واقعيت تلخ است که جنابعالي با اعمال فشار در مدت ‌٥ روز موجبات بورس و اعزام به خارج از کشور را با نقض همه قوانين موجود کشور بدون شرکت در کنکور و با استناد نادرست به دستور مقام معظم رهبري براي خود فراهم مي‌کنيد.
ج) جنابعالي در همان روز يعني ‌١٧ /‌٧ /‌٧٢ طي نامه‌اي به اداره کل بورس‌ها و دانشجويان خارج از کشور تعهد نموده‌ايد در مقطع تحصيلي کارشناسي ارشد و يا دکترا در هيچ يک از دانشگاه‌هاي کشور پذيرفته نشده و «شاغل به تحصيل» نمي‌باشيد، لکن در فرم مربوط به اطلاعات تعيين محل خدمت بورسيه ارز بگيران وزارت فرهنگ و آموزش عالي در مورد وضعيت تحصيلي شما نوشته شده کارشناسي و کارشناسي ارشد را از دانشگاه شهيد بهشتي اخذ نموده‌ايد در حالي که مطابق مدارک موجود شما براي مقطع کارشناسي ارشد بورسيه شده‌ايد. اين دوگانگي و خلاف‌گويي مستند را در اعلام وضعيت تحصيلي مقطع کارشناسي ارشد چگونه توجيه مي‌کنيد؟
د) طبق مدارک موجود درخواست موافقت و اعزام شما به مدت ‌١٥ ماه براي ادامه تحصيل در مقطع کارشناسي ارشد بوده است. سوال اين است؛ چگونه از پشت ميز دکتري اقتصاد کشوري «با اعتبار بالا» يعني انگليس! سر در آورديد. مساله‌اي که قدري از زواياي پنهان آن بر اساس محتويات پرونده تحصيلي شما قابل دريافت است، اما برخي زواياي ديگر هنوز نامکشوف و نياز به جستجو در اسناد محرمانه دارد.
هـ) با توجه به اين‌که جنابعالي کارشناسي ارشد را طي ننموده و از مقطع کارشناسي به مقطع دکتري جهش نموده‌ايد پس از تذکر وزارت فرهنگ و آموزش عالي درخصوص اين روند غيرقانوني به خط خود خطاب به آقاي دکتر سالار آملي مسوول امور دانشجويان ايران در انگليس مي‌نويسيد: «... شما بنده را نسبت به مقررات ارزشيابي دکتراي بدون داشتن فوق‌ليسانس مطلع فرموده بوديد حالا تسجيل شد، طبيعي است با علم به اين مساله دارم تحصيلم را ادامه مي‌دهم، هرچند جهل بنده هم مانع اعمال مقررات قانوني يا مشروع نمي‌شود ، مساله ارزشيابي معادل هم چندان مساله نيست» اين اعتراف بيانگر آن است که شما بدون موافقت اوليه وزارت علوم و علي‌رغم نداشتن مدرک تحصيلي کارشناسي ارشد خود را به عنوان دانشجوي دکتري رشته اقتصاد به وزارت علوم تحميل نموده‌ايد و تا اين‌جا يعني اعزام خلاف قانون و بدون ضوابط و تحصيل خلاف قانون و البته دغدغه‌اي هم براي عضويت هيات علمي در آينده نداشته‌ايد، چه آن‌که بيش از هر کس به قدرت لابيگري خود که مختص يقه سفيدان است واقف بوده‌ايد . جالب آنکه به خط و تعهد خود نيز پايبند نمانديد و بر اساس همان پيش فرض‌هاي ذهني از طريق خلاف قانون و با بهره‌گيري از رانت‌هايي که بيش از همه کس از آن برخوردار بوده‌ايد به رغم داشتن مدرک معادل دکترا به عضويت هيات علمي يکي از دانشگاه‌هاي معتبر کشور درآمده‌ايد . جل‌الخالق اگر اين رانت و مفسده سيستماتيک يقه سفيدان آنگونه‌که گفته‌ايد نيست در کدام قاموس بايد به دنبال نامي براي فرآيند اخد مدرک شما بود که ديگران را به آن متهم مي‌کنيد ؟
و) مطابق نامه شماره ‌٢١٩٢١ /‌١٢ /‌٤٢ مورخ مهر ماه سال ‌٧٥ معاون دانشجويي وقت وزارت فرهنگ و آموزش عالي به عنوان مقام عالي وزارت اعلام مي دارد «... چون همسر و فرزندان احمد توکلي در ايران به سر مي برند طبق ضوابط و آيين‌نامه بورس مقرري به شکل مجردي به ايشان تعلق مي‌گيرد» و بازهم به موجب تقاضاي کتبي ‌١ /‌٧ /‌٧٥ اذعان مي‌داريد که تا پايان اسفند ‌٧٤ ارز متأهلي به من پرداخت شده است و بر همين مبني درخواست تداوم آن رويه غلط را مي‌نماييد. و اين احتمالاً بيانگر وسواس و دقت نظر شما نسبت به حفظ بيت‌المال و جلوگيري از اتلاف آن است!
به راستي چگونه مي‌شود به صورت نامشروع و بدون استحقاق براي خود، همسر و فرزندان ارز دانشجويي بابت ‌٣٨ ماه دريافت کنيد درحالي که بنا به استنادات موجود شما فقط ‌١١ ماه درخارج از کشور حضور داشته‌ايد؟ اگرچه کسي منکر اين نيست که يکي دوبار خانواده محترم در سفر به اين کشور «اعتبار بالا» همراه جنابعالي بوده‌اند. آقاي توکلي! درخصوص حرمت دريافت وجوه من غيرحق چگونه بايد قضاوت کرد؟
ز) جنابعالي به عنوان متعهد به خدمت و بورسيه تحصيلي وزارت علوم در خارج از کشور تحصيل نموده‌ايد و برخلاف مقررات از تسهيلات شامل تحصيل رايگان و ارز موردنياز بهره برده‌ايد و براي اين مقصود هرگاه لازم بوده دروغي به کار بسته‌ايد. از جمله مطابق تعهدنامه مورخ ‌١٧ /‌٧ /‌٧٢ به اداره کل بورس‌ها و دانشجويان خارج از کشور اعلام داشته‌ايد که کارمند رسمي وزارتخانه يا موسسات دولتي نمي‌باشيد و متعهد شده‌ايد در صورت خلاف صحت مطالب تعهدنامه کليه خسارات وارده را پرداخت نمائيد؛ در حالي که مطابق نامه ‌٢٨٠٧ /ک / م مورخ ‌٢٥ /‌١٢ /‌٧٥ شروع به کار شمارا در نهاد رياست جمهوري به امضاء مديرکل وقت امور اداري اعلام نموده‌اند و با استناد سند شماره ‌٤٠٣٦ مورخ ‌٧ /‌٤ /‌٧٦ به خط خودتان نوشته‌ايد از دي‌ماه ‌١٣٦٨ تاکنون يعني ‌٤ /‌٤ /‌٧٦ کارمند مشاورت اقتصادي نهاد رياست جمهوري بوده‌ايد و اين مدارک مبين مستخدم بودن جنابعالي در نهاد رياست جمهوري است که پس از بازگشت از انگلستان مجبور به اعلام شروع به کار شده‌ايد. اين دو مدرک، کذب ديگري از فرايند اخذ مدارک تحصيلي شما را نشان مي‌دهد که به نظر مي‌رسد براين اساس و به موجب آموخته از حديث شريف نبوي تا اينجا بايد نه يک کليد که دسته کليدي از ساختمان بدي‌ها نزد شما وجود داشته باشد.
سوم) يکي از موضوعاتي که همواره مطرح کرده‌ايد و وسيله حضور رسانه‌اي خود ساخته‌ايد بحث مبارزه با مفاسد اقتصادي و ويژه خواري‌ها است ، بر اين اساس و با توجه به حساسيت شما به اين موضوع ذکر نکاتي خالي از فايده نيست؛

جنابعالي با رايزني و ويژه‌خواري در سال ‌١٣٧٠ براي خود و شرکاي‌تان زميني به مساحت ‌٣٠٠٠متر مربع در شهرک غرب تهران به ارزش ‌١٨٠ ميليون تومان در زمان رياست آقاي محسن رفيق‌دوست بر بنياد مستضعفان و جانبازان با تخفيف به قيمت ‌٢٣ ميليون تومان به اصطلاح خريداري! نموده‌ايد و متقاضي شده‌ايد که اين مبلغ را ظرف ده سال پرداخت نماييد و هر ساله ‌١٠? ظرفيت پذيرش دانش‌آموز در مدارس غيرانتفاعي را به بنياد مستضعفان اختصاص دهيد. صرف نظر از آن‌که از آن سال تاکنون يک ريال پس نداده‌ايد، حتي يک درصد سهميه تحصيلي مدرسه غيرانتفاعي‌تان را هم به فرزندان جانبازان و مستضعفان اختصاص نداده‌ايد حال آنکه ارزش امروز زمين ‌١٢ ميليارد تومان است و جالب آنکه مدير مجتمع آموزشي شما يکبار ديگر به نقل از شما موافقت مقام‌معظم رهبري(مدظله‌العالي) را براي استمهال بازپرداخت ارزش زمين مذکور خواستار مي‌شود که از سوي مراجع رسمي طي نامه شماره ‌١٤٨٩٤ مورخ ‌٨ /‌١٠ /‌٨٨ اظهارات شما تکذيب مي‌شود.
از ماجراي روزنامه شما و اخذ مجوز چاپخانه و ارز دولتي و فروش آن که بنا به نظر آقاي سعيد حجاريان «هم کاغذ مفت گرفته‌ايد هم چاپخانه» مي‌گذريم و شرح آن را به مجالي ديگر مي‌سپاريم.
جناب آقاي توکلي ملاحظه اين‌همه پاکدستي و پاکزيستي شما براي رسيدن به دولت پاک! و مبارزه با يقه سفيدان مفسد هيچ جاي تعجب ندارد؛ گرچه در جايي مدعي و طلبکارانه اظهار داشته‌ايد: اعزام شما براي تحصيل ، حداقل خدمت نظام به امثال شماست. آقاي توکلي متأسفانه شما با بهره‌گيري از امکانات رسانه‌اي که در اختيار داريد علاوه بر ويژه‌خواري و اخذ مدرک تحصيلي بدون استحقاق و اکتساب دارايي‌هاي شبهه ناک اين امکانات را وسيله دروغ پراکني و ايجاد جو بدبيني و بي‌اعتمادي در بين مردم قرار داده‌ايد و اين نتيجة همان ابهامي است که در موضوع تحصيل جنابعالي از "انگليس" شروع شده و هنوز هم ادامه دارد و روزي بايد آشکار گردد.

اداره اطلاع رساني دفتر معاون اول»





سلطان شکر فتوا داد:
حضور در راهپیمایی 22 بهمن وظیفه شرعی است


(تیتر از جنگ خبر)
خبرگزاری فارس
یکی از مراجع تقلید قم حضور در راهپیمایی 22 بهمن را یک وظیفه شرعی دانست و گفت: همه باید امسال محکم‌تر از سال‌های گذشته به صورت یکپارچه وارد میدان شوند، چون فعالیت‌های تخریبی دشمن بیش از گذشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، در سخنانی با اشاره به فرارسیدن یوم‌الله 22 بهمن اظهار داشت: 22 بهمن به عنوان سرآغاز حکومت اسلامی روز بسیار مهمی است و اکنون 32 سال است که از انقلاب می‌گذرد و در آغاز سال سی و سوم هستیم و در این مدت تمام قدرت‌های جهنمی دنیا دست به دست هم داده‌اند که این انقلاب را از بین ببرند.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی، نظام قوی‌تر از گذشته است، در گذشته دشمنان ما می‌گفتند که حمله می‌کنیم، ولی امروز جرات ندارند و یک روز می‌گویند گزینه حمله روی میز است و روز دیگر می‌گویند جنگی در منطقه نخواهد بود.
این مرجع تقلید با طرح سؤالی در خصوص اینکه چه عاملی موجب مقاومت 33 ساله یک مملکت مقابل غول‌های دنیا شده است، همسبتگی و اتحاد مردم را از مهم‌ترین عوامل اقتدار کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: حتی کسانی که مخالف شکل اداره حکومت و دولت هستند، اگر خدای نکرده خطری برای اصل نظام پیش آید، وارد عرصه دفاع می‌شوند؛ چرا که درباره کشور و نظام همه متحدند.
آیت‌الله مکارم شیرازی تلاش دشمنان را در مسیر شکستن این اتحاد دانست و ادامه داد: در شرایط کنونی به انتخابات امید بسته‌اند ولی مثل همیشه ناکام خواهند ماند.
وی عامل دیگر این ثبات را وجود انگیزه دینی و مذهبی دانست و گفت: آمریکایی‌ها با پول و دلار سربازان خود را به جنگ می‌فرستند و سربازی که با پول می‌آید دنبال فرار است ولی بسیجی، سپاهی و ارتشی ما مکتبی است و با انگیزه معنوی به میدان می‌آید.
استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: آنها این همه به عراق لشکر کشی کردند ولی دست از پا درازتر بیرون رفتند، در افغانستان لشکر کشی کرده و ناتو را به این کشور آوردند ولی کاری از پیش نبردند و به همین دلیل آنها می‌دانند در ایران به طریق اولی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.
وی با اشاره به اینکه همه مردم زیر یک فرماندهی، پرچم و برنامه جمع شده‌اند، اضافه کرد: این مسئله باعث شده که دشمنان همیشه ناکام باشند و اگر این دو اصل اتحاد و انگیزه‌های معنوی حفظ شود آنها در آینده نیز ناکام خواهند ماند.
آیت‌الله مکارم شیرازی حضور در راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن را وظیفه‌ای شرعی خواند و تاکید کرد: همه باید امسال محکم‌تر از سال‌های گذشته به صورت یکپارچه وارد میدان شوند، چون فعالیت‌های تخریبی دشمن بیش از گذشته است و این راهپیمایی‌ها نشانه اتحاد بوده و موجب ترس دشمن خواهد شد.
وی با بیان اینکه دنیای استکبار و قدرت‌های ظالم جهانی افرادی بی‌منطق هستند که حرف حساب بلد نیستند، بیان داشت: اخیرا رئیس دولت فرانسه گفته ایرانیان حق ندارند ماهواره به آسمان بفرستند، فردا هم می‌گویند باید دانشگاه‌های خود را تعطیل کنید، اینها منطق ندارند، آیا مردم دنیا غلام شما هستند که هرچه تصمیم گرفتید، انجام دهند؟
وتوی 60 باره قطعنامه‌های ضداسرائیلی در سکوت، و جار و جنجال کشور‌های غربی پس از اینکه روسیه و چین قطعنامه علیه سوریه را وتو کردند، موضوع دیگری بود که این مرجع تقلید بدان اشاره کرد و ادامه داد: می‌گویند در سوریه باید حکومت مردمی باشد ولی در بحرین و عربستان که حافظ منافع آنها هستند باید حکومت قرون وسطایی روی کار باشد.
آیت‌الله مکارم شیرازی در پایان این سؤال را مطرح کرد که چگونه می‌توان طبق خواست بعضی‌ها با کشورهایی که حرف حساب سرشان نمی‌شود و حرف‌هایشان قلدرمآبانه و آمرانه است، پای میز مذاکره نشست؟




هشدار وزير اطلاعات پیرامون سوء استفاده انجمن حجتیه از فرصت انتخابات

(تیتر از جنگ خبر)
ایلنا
وزير اطلاعات گفت: دشمنان انقلاب اسلامي به دنبال بحران آفريني و ايجاد چالش در انتخابات مجلس هستند.
به گزارش ايلنا، حجت الاسلام والمسلمين حيدر مصلحي وزير اطلاعات در مراسم جشن دهه فجر سپاه حفاظت هواپيمايي با تشريح توطئه‌ها و دسايس دشمنان اسلام براي ايجاد چالش در مسير حرکت انقلاب در مقاطع مختلف اظهار داشت: بنابر اطلاعات موثقي که بدست آمده دشمن به دنبال ايجاد بحران و چالش در مسير انتخابات است که اين امر نياز به هوشياري دستگاه‌هاي امنيتي و آحاد ملت غيور و انقلابي را در مباحث امنيتي دو چندان مي کند.
وي حضور گسترده مردمي در عرصه انتخابات را باعث اضمحلال دشمن و ايجاد وحدت و همدلي اقشار جامعه عنوان کرد و افزود: امنيت، سلامت، رقابت سالم، حضور گسترده مردمي و تلاش براي ايجاد مجلسي ولايي و متخصص در امور کشور 5 محور اساسي هستند که توجه به آنها بويژه از سوي نيروهاي مومن، ارزشي و وفادار به نظام نقشي موثر در خنثي کردن دسيسه هاي دشمن و ايجاد شور و نشاط و حضور حداکثري در انتخابات خواهد داشت.
مصلحي با اشاره به بيانات اخير مقام معظم رهبري در نماز جمعه تهران تصريح کرد: در شرايطي که دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب اسلامي از اوباما گرفته تا انجمن حجتيه و جريان هاي غير همسو با امام (ره) و رهبري براي سوء استفاده از فرصت انتخابات و مقابله با آرمان هاي نظام و ولايت متحد و همسو شده‌اند، بايد با هوشياري و بصيرت مراقب ترفندهاي آنها باشيم.
وزير اطلاعات بيداري اسلامي در خاورميانه را متأثر از انقلاب اسلامي ايران و انديشه‌هاي بلند امام (ره) و رهبر معظم انقلاب خواند و گفت: به حول و قوه الهي و با الگوگرفتن از حرکت انقلابي مردم ايران، شاهد اضمحلال طاغوت ها در دنياي بشري هستيم به نحوي که آثار اين بيداري باعث شده حتي در آمريکا پرچم حمايت از ايران توسط مردم اين کشور برافراشته شود.
وي ادامه داد: خيزش مردمي و تحولات دنياي امروز سال‌ها قبل در نامه حضرت امام (ره) به گورباچف پيش بيني شده بود و ايشان آينده انقلاب اسلامي و تاثيرات جهاني آن را پيش بيني و ترسيم کرده بودند.






خبرگزاری دولت:
دومین پس لرزه انتشار لیست جبهه متحد


ایرنا
دومین پس لرزه انتشار اسامی لیست 27 نفره جبهه متحد اصولگرایان برای 30 كرسی تهران در مجلس نهم، شكل گیری لیست 'جبهه بصیرت و بیداری اسلامی' بود؛ لیستی كه 'خبرهای یك' پیش از این از احتمال شكل گیری آن خبر داده بود.
این جبهه شب گذشته (دوشنبه شب) به دبیركلی 'سید شهاب الدین صدر' تشكیل جلسه داده و موجودیت خود را اعلام كرده است.
دلیل شكل گیری این جبهه متشكل از فعالان سیاسی اصولگرا، حذف افراد امیدوار به حضور در لیست جبهه متحد اصولگرایان از این فهرست عنوان شده است.
نخستین پس لرزه انتشار فهرست جبهه متحد اصولگرایان، اظهار نظر یكی از نمایندگان كنونی مجلس بود كه از سوی جبهه متحد كنار گذاشته شده بود. وی دیروز (دوشنبه) گفت كه می خواهم لیستی جداگانه ارائه كنم.