۱۳۹۰ بهمن ۳, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

سازمان جمهوری خواهان ایران:

علیه انتخابات غیر آزاد مجلس نهم به اعتراض گسترده برخیزیم


مردم آزادی خواه ایران!

آنچه رژیم جمهوری اسلامی ایران به عنوان انتخابات مجلس نهم برای اسفندماه امسال تدارک دیده است، نه تنها  یک انتخابات آزاد به معنای واقعی آن نیست، بلکه از شرایط رقابت حداقلی گرایش های درون حکومت در دوره های قبلی نیز کاملا بی بهره و محدود به جدال دو باند باقی مانده در قدرت، زیر چتر ولی فقیه، برای انحصار کامل مجلس است.

سازمان جمهوری خواهان ایران بر این باور است که مجلس برآمده از این جنگ قدرت، چه در انحصار یکی از دو باند حکومتی درآید یا درنیاید، گرهی از کار فروبسته مردم و مملکت در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نخواهد گشود و حاصل آن به مجلسی گوش به فرمان تر از همیشه و همچون دستگاه قضایی و اجرایی کشور به ابزاری برای ادامه سیاست های ویرانگر رژیم در عرصه داخلی و خارجی تبدیل خواهد شد.

 نهمین دوره انتخابات مجلس در شرایطی برگزار می شود که پی آمدهای فاجعه بار تقلب انتخاباتی بزرگ سال ۸۸ همچنان بر دوش جامعه ما سنگینی می کند. نه تنها رهبران و فعالان جنبش سبز و گروه وسیعی از مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران، وکلا، فعالان جنبش زنان، دانشجویان، کارگران، معلمان و دیگر جنبش های اجتماعی و مدنی در حبس خانگی و در گوشه زندان ها به سر می برند، بلکه گرانی، فروپاشی اقتصادی و فساد مالی و سیاسی گروه حاکم بر کشور، گلوی خانواده ها و اکثریت بزرگ ایرانیان را هرجه بیشتر می فشارد.

رژیم جمهوری اسلامی که مدت هاست با تصفیه های مکرر درونی، تعطیل کردن رسانه های آزاد و ممنوعیت احزاب سیاسی مستقل، به یک گروه نظامی امنیتی تحت رهبری علی خامنه ای خلاصه شده و سیاست خارجی ماجراجویانه و ضد ملی آن، کشور ما را در معرض تحریم های شدید اقتصادی و جنگ قرار داده، در صدد است تا از رهگذر  انتخاباتی که تنها نامی از آن باقی مانده، باردیگر شبه مشروعیتی برای ادامه سرکوب و اختناق در داخل و بحران سازی در خارج برای خود دست و پا کند. بنابراین نباید به حکومتی که کشور ما را به سمت جنگ و نابودی منافع ملی ایران می کشاند مشروعیت سیاسی بخشید.

با این حال رژیم از آگاهی سیاسی و تجربه گسترده مردم ایران در برخورد با صندوق رای و اکنون با این انتخابات مشخص، سخت بیمناک است. در حالیکه رهبر جمهوری اسلامی اصل انتخابات را چالشی همیشگی برای نظام تلقی کرده و حتی احتمال تغییر ساختار حکومت با هدف منتفی کردن انتخابات آینده ریاست جمهوری را مطرح ساخته است، دستگاه های امنیتی می کوشند با بستن شبکه جهانی اینترنت و فضای مجازی به روی مردم و نسبت دادن ناکارآمدی، بی کفایتی و سقوط اخلاقی خود به توطئه بیگانگان، از تبدیل شدن انتخابات پیش رو به اعتراض گسترده مردمی و تجلی دیگری از جنبش سبز جلوگیری کنند.

واقعیت اینست که در تاریخ جمهوری اسلامی، جبهه تحریم انتخابات غیر آزاد و طرفداری از انتخابات آزاد و عادلانه، تا کنون به این حد گسترده نبوده است. انتخابات آزاد و عادلانه در همه سطوح سیاسی و تصمیم گیری، بر اساس موازین بین المللی حقوق بشر و بر فراز قانون اساسی موجود، حق مردم ایران و تنها راه اداره قانونمند و متمدنانه کشور و گردش دمکراتیک قدرت با حضور همه گرایش های سیاسی و گروه های اجتماعی است. اما واقعیت دیگر اینست که تحریم انتخابات غیر آزاد به تنهایی کافی نیست و دست یابی به انتخابات واقعا آزاد، مستلزم همگرایی هرچه بیشتر نیروهای خواهان دمکراسی و مبارزه ای پی گیر برای خلع ید انحصار گران و انتقال مسالت آمیز قدرت به مردم است.

سازمان جمهوری خواهان ایران برآنست که در شرایط  خطیر و حساس کنونی، حضور متحد و گسترده مردم و همه نیروهای آزادی خواه در مخالفت فعال با انتخابات غیر آزاد مجلس نهم و مخالفت با ماجراجویی رژیم در سیاست  خارجی، می تواند یکبار دیگر صلح دوستی و اراده توانمند ایرانیان برای تغییر وضع موجود و پیوستن به جامعه جهانی را برجسته کند و سایه شوم جنگ را از فراز کشور ما دور سازد. ما به فراست و هوشمندی سیاسی مردم ایران در این زمینه باور داریم.

سازمان جمهوری خواهان ایران، بهمن ماه 1390

 

لحظه به لحظه: تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران

گزارش همزمان بی بی سی فارسی
این بخش به طور خودکار به روز می شود

15:41: کاظم وزیری هامانه، وزیر پیشین نفت ایران به خبرگزاری مهر گفت: "قطعا اگر خریدار انحصاری باشد حداکثر فشار را بر روی فروشنده می آورد، اما شرکت ملی نفت ایران از ابزارهای متعدد و متنوعی برای فروش نفت خود در اختیار دارد."
15:28 حسین ابراهیمی، عضو كميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس به ایسنا گفته است: "ايران همان‌طور که تا به امروز تمامی اين تحريم‌ها را دور زده، باز هم اين كار را خواهد كرد."
15:13 آقای عراقچی گفته است که تحریم‌ها "بیشتر به ضرر اعمال‌کنندگان تحریم‌ها است، چرا که شرکت‌ها و تجار آنها از بازار ایران محروم می‌شوند، اما ایران نیازهای خود را از شیوه‌های دیگر مرتفع می‌کند."
15:12 عباس عراقچی، معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک‌المنافع وزیر امور خارجه ایران به ایرنا گفته است: "برخی کشورها تحریم را به عنوان راه‌حل موضوع هسته‌ای ایران می‌دانند، ولی تحریم‌ها به بخشی از مشکل تبدیل شده است."
15:04 طبق تصمیم اتحادیه اروپا، آن دسته از اعضای این اتحادیه که هنوز قراردادهایی برای خرید نفت خام از ایران دارند، تا اول ماه ژوئیه برای پایان دادن به این قراردادها فرصت خواهند داشت.
15:03 اتحادیه اروپا به جز خرید نفت خام، تجارت فرآورده‌های نفتی با ایران را هم ممنوع کرده است.
15:01 به گزارش رویترز، در چارچوب تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران، تجارت طلا، فلزات گرانبها و الماس با نهادهای دولتی و بانک مرکزی ایران ممنوع می‌شود.
15:00 رویترز گزارش داده است که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران شامل ممنوعیت صادرات فناوری‌های کلیدی برای بخش انرژی و نیز سرمایه‌گذاری جدید در بخش پتروشیمی ایران هم می‌شود.
14:57 آقای عمادی می‌گوید: روند جدیدی که برای خرید طلا در بازار داخل ایران آغاز شده است، می‌تواند با انتشار خبر مربوط به محدودیت‌های اتحادیه اروپا شدت پیدا کند و به افزایش بیشتر قیمت طلا در ایران منجر شود.
14:55 مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا می‌گوید که در کوتاه مدت، محدودیت‌های اتحادیه اروپا برای عرضه و فروش طلا به ایران، تاثیری در اقتصاد این کشور نخواهد داشت، چون ایران بیشتر طلای مورد نیاز خود را از بازار آسیا وارد می‌کند.
14:51 درباره تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران چه فکر می کنید؟ نظرات خود را در صفحه صدای شما ثبت کنید.
14:45 اندکی پیش از اعلام تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا گزارش شد که ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن آمریکا، همراه با پنج کشتی جنگی دیگر از جمله یک ناوچه بریتانیایی و شناوری فرانسوی بدون مواجهه با حادثه‌ای از تنگه هرمز گذشته و وارد خلیج فارس شده‌اند.
14:43علی فلاحیان گفته است: "وقتی فشارها به کشورمان زیاد شود، می‌توانیم در تنگه هرمز در جهت کاهش این فشارها استفاده کنیم و انسداد تنگه یکی از گزینه‌ها است."
14:41 علی فلاحیان، وزیر پیشین اطلاعات ایران به خبرگزاری فارس گفته است: "بهترین راه (برای مقابله با تحریم‌های جدید) این است که ما قبل از اجرایی شدن طرح تحریم نفتی، خودمان صادرات نفت را متوقف کنیم تا قیمت نفت بالا برود."
14:38 خبرنگار ما در بروکسل می‌گوید که در چارچوب محدودیت‌های جدید اتحادیه اروپا، انتظار می‌رود اموال هشت نهاد و سازمان ایرانی در کشورهای اروپایی هم مسدود شود.
14:37 امیر پایور می‌گوید که انتظار می‌رود فردا (سه‌شنبه) فهرست افرادی که شامل محدودیت‌های اتحادیه اروپا می‌شوند، منتشر شود. گفته می‌شود سه نفر از آنها ایرانی هستند و اموال آنها در اروپا مسدود خواهد شد.
14:36 به گفته خبرنگار ما، در چارچوب محدودیت‌های جدید اتحادیه اروپا، خرید، فروش، حمل و نقل یا معامله با طلا و دیگر فلزات گرانبها با ایران ممنوع خواهد شد.
14:33 امیر پایور، خبرنگار ما در بروکسل می‌گوید که منع صادرات فناوری و محصولاتی که کاربرد دوگانه دارند، قبلا هم در تحریم‌ها علیه ایران در نظر گرفته شده بود و احتمالا تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا طیف گسترده‌ای از این محصولات را شامل می‌شود.
14:31 خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام آگاه گزارش داده است که "بانک مرکزی ایران، یک ریال در اروپا ندارد که (در چارچوب تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا) بلوکه شود."
14:17 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که حل و فصل تمام موضوع‌های بنیادی مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران دلیل اعزام هیات بلندپایه این آژانس به ایران است.
14:12 به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که یک هیات بلندپایه از سوی این آژانس در فاصله روزهای ۲۹ تا ۳۱ ژانویه به ایران می‌رود.
14:09 علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران به ایسنا گفته است: "تحریم‌ها نمی‌تواند تاثیری در سیاست‌های ما بگذارد، چون سیاست ایران تابعی از سیاست غرب و اعمال فشار آنها نیست."
14:03 امیر پایور، خبرنگار ما در محل نشست اتحادیه اروپا در بروکسل، در توییتر نوشت که نشست وزیران امور خارجه این اتحادیه از سر گرفته شده است.
13:59 علی آقازاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران به ایسنا گفته است که ایران "درصد بسیار پایینی نفت به اتحادیه اروپا صادر می‌کند و آنها خود متقاضی خرید نفت از ایران هستند."
13:57 بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از اقدام اتحادیه اروپا برای تحریم نفتی ایران تقدیر کرده، ولی گفته است که روشن نیست که آیا این اقدام می‌تواند "بلندپروازی‌های هسته‌ای" ایران را خنثی کند یا نه.
13:40 بر اساس گزارش‌ها، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که این کشور انتظار دارد اتحادیه اروپا تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کند.
13:38 وزیر امور خارجه آلمان گفته است: "ما هیچ راهی جز در پیش گرفتن تحریم‌های سخت‌تر و جدید برای هدف قرار دادن منابع تامین مالی برنامه هسته‌ای (ایران) نداریم."
13:31 گفته می‌شود که تحریم صادرات طلا، فلزات و سنگ‌های قیمتی از سوی اتحادیه اروپا به ایران، می‌تواند نوسان قیمت‌ها در بازار طلای این کشور را شدیدتر کند.
13:30 بر اساس گزارش‌ها، اتحادیه اروپا افزون بر توقف خرید نفت از ایران و مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی ایران، در بخش حمل و نقل و صادرات طلا و فناوری و کالاهایی با کاربرد دوگانه به ایران هم محدودیت‌هایی در نظر می‌گیرد.
13:26 سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفته است که امید زیادی دارد مذاکرات هسته‌ای با ایران به زودی و با وجود افزایش فشارهای غرب، از سر گرفته شود.
13:22 غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس ایران به خبرگزاری مهر گفته است: منفعت ناشی از افزایش قیمت ارز، در برابر خسارتی که به دولت وارد می‌شود، اندک است و حیثیت دولت رفته است.
13:21 تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی را به دنبال داشت، اما در عین حال، قیمت ارز و طلا در بازار داخلی ایران همچنان در حال افزایش است.
13:19 مهدی مهدی‌زاده، از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران به ایسنا گفته است که تحریم نفتی ایران باعث می‌شود این کشور محصولات خود را ارزان بفروشد.
13:16 خبرگزاری مهر گزارش داده است که شرکت‌های نفتی توتال فرانسه و انی ایتالیا در نامه‌هایی به شرکت ملی نفت ایران، نسبت به تحریم‌های اتحادیه اوپا علیه ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.
13:15 تحریم‌های ایران و برزخ چین. بیشتر بخوانید.
13:12 برای دنبال کردن آخرین تحولات در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، می‌توانید امیر پایور، خبرنگار ما در محل این نشست را در سایت توییتر دنبال کنید.
13:10 خبرنگار ما در بیت‌المقدس می‌گوید که دولت اسرائیل هنوز به تشدید تحریم‌ها علیه ایران واکنشی نشان نداده است، ولی یک سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل گفت که این کشور در حال بررسی اتحادیه اروپا برای تحریم نفت ایران است.
13:05 امیر پایور، خبرنگار ما در بروکسل می‌گوید که طبق مصوبه اتحادیه اروپا، سه ماه دیگر نمایندگان این اتحادیه، پیامدهای تحریم‌های جدید علیه ایران را بررسی می‌کنند و اگر قیمت نفت خام به سطح خطرناکی رسیده باشد، ممکن است این تحریم‌ها لغو شود.
13:03 یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران به ایسنا گفته است: "ایران همانطور که تا امروز تمام تحریم ها را دور زده است، باز هم این کار را خواهد کرد."
13:00 به گزارش رویترز، روسیه اعلام کرده است که اقدامات یکجانبه اتحادیه اروپا برای تحریم صنعت نفت ایران کمکی به حل مشکلات نمی‌کند و روسیه امیدوار است که گفت‌وگوها با ایران ادامه پیدا کند.
12:58 حسین ابن یوسف، تحلیلگر مسایل نفتی به بی‌بی‌سی فارسی گفت که در صورت تحریم نفت ایران احتمال دارد روسیه نفت مورد نیاز اتحادیه اروپا را تامین کند که در این صورت، وابستگی نفتی اروپا به روسیه بیشتر می‌شود. چیزی که آمریکا چندان از آن خشنود نخواهد شد.
12:56 کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته است که مایل است تشدید تحریم‌ها علیه ایران، این کشور را بر سر میز مذاکرات هسته‌ای برگرداند.
12:51 در معاملات روز دوشنبه، قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مارس به ۱۱۰ دلار و ۶۳ سنت رسید. قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت هم  ۹۹ دلار و ۲۱ سنت اعلام شده است.
12:50 به دنبال انتشار خبرهای مربوط به توقف خرید نفت خام ایران از سوی اتحادیه اروپا، قیمت نفت خام در بازارهای جهانی افزایش یافت.
12:48 آقای کوثری به خبرگزاری فارس گفته است: "اگر اخلالی در فروش نفت ایران انجام شود، قطعا تنگه هرمز بسته خواهد شد."
12:47 محمد کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفته است که "اگر غربی‌ها از خرید نفت ایران صرفنظر کنند، ایران نفت خود را به مشتریان غیراوپایی خواهد فروخت."
12:43 برای دنبال کردن آخرین خبرها و تحلیل‌های بیشتر درباره تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، با پخش زنده برنامه‌های تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی همراه باشید.
12:37 کاظم وزیری هامانه، وزیر پیشین نفت ایران می‌گوید که تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا به افزایش بهای نفت خام در بازار جهانی منجر خواهد شد.
12:36 وزیر امور خارجه آلمان گفته است که با وجود اعمال تحریم‌ها علیه ایران، درهای مذاکره به روی ایران باز است.
12:35 نفت ایران تحریم شد. نظرات خود را در صفحه نوبت شما ثبت کنید.
12:33 خبرنگار ما در بروکسل می‌گوید که انتظار می رود تا سه ساعت دیگر، اتحادیه اروپا نتیجه نشست امروز خود برای تحریم نفت ایران را رسما اعلام کند.
12:31 امیر پایور، خبرنگار ما در بروکسل، می‌گوید که رسما هنوز اعمال تحریم‌ها علیه ایران اعلام نشده ، ولی مذاکرات اصلی در این باره، قبلا انجام شده است.
12:00 اتحادیه اروپا دارایی‌های بانک مرکزی ایران را هم مسدود خواهد کرد.
11:45  تحریم ها شامل توقف فوری امضای قراردادهای جدید با ایران برای خرید و فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی می‌شود.
11:37 این تحریم‌ها به تصویب نمایندگان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا رسیده است.
11:36   وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه، سوم بهمن (۲۳ ژانویه)، در نشستی در بروکسل، رسما بر سر توقف خرید و واردات نفت از ایران به توافق رسیدند.




اخبار روز: 

هم میهمنانم لابد اطلاع دارند که سال گذشته شعبه ۲ دادگاه انقلاب کرج مرا به عنوان یک متهم در بی حقوقی مطلق به اتهام توهین به چیزی بنام " مقام معظم رهبری" به دو سال حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام و ارتباط با ایرانیان تبعیدی به یک سال و جمعا سه سال حبس محکوم کرد.
درهمان زمان بازپرس شعبه ۶ دادگاه انقلاب کرج بنام محمدیاری به اتهام توهین به مقدسات پرونده ای گشود که ابتدا قراربود به دادگاه موسوم به پنج قاضی برده شود که احکام اعدام وقتل صادرمی کند، اما درنهایت امربا کیفرخواستی که دادستان کرج با موضوع اتهام توهین به قرآن وتوهین به انبیا وتوهین به مقدسات علیه من صادرکرد، پرونده به شعبه ۱۰۹ دادگستری کرج به ریاست قاضی غلام سرابی ارجاع شد.
درجلسه دادگاه یکم مرداد ماه ۱۳۹۰، که به همین پرونده رسیدگی می شد، هرآنچه درجلسه دادگاه سی ام آذرماه گفته بودم، همان عرایض را تکرار کردم. گفتم شرم آوراست که پس از گذشت حدودا پنج قرن ازقرون وسطی، رژیم اسلامی انجمن انگیزاسیون و دادگاه تفتیش عقاید تشکیل داده است.عرض کردم اساسا اتهام توهین به مقدسات، اتهام و سخنی مهمل و یاوه و پوچ است. استناد می کنید به قانون مجازات اسلامی که درواقع احکامی است که فرقه فقها برای حفظ قدرت و سرکوب مخالفان خود وضع کرده است وبه هیچ وجه قانون به شمارنمی رود. قانون تعریفی خاص دارد. گفتم این جلسه را من دادگاهی فرمایشی می دانم. درحقیقت دادگاه نیست، بلکه محکمه اسلامی است که درآن متهم هیچ حقوقی ندارد. دادگاه به مفهوم امروزی لوازم و قواعدی دارد که هیچکدام از آنها دراینجا رعایت نگردیده وفراهم نیست.
حتی طبق اصل ۱۶۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی به اتهامات مطبوعاتی وسیاسی می باید به صورت علنی وبا حضورهیات منصفه رسیدگی شود. درحکومت اسلامی که برمبنای ایدئولوژی اسلام تشکیل یافته، اتهام توهین به مقدسات در واقع اتهامی صد درصد سیاسی است. گفتم این محکمه اسلامی می تواند رای به قتل و جنایت بدهد، می تواند حکم قتل و جنایت صادر کند، اما هرگز نخواهد توانست پشت درهای بسته مرا محاکمه کند.
پرسیدم چگونه دادگاهی تشکیل داده اید که از روزنخست بازداشت نه تنها وکیلی درکنارخود نداشته ام
بلکه با کمال وقاحت طی نامه ای به زندان نوشته بودند که متهم حق تماس با وکیل ندارد!
من به مدت هشت ماه درسلول انفرادی محبوس و ازهرگونه ملاقات حضوری وغیرحضوری وهمچنین تماس تلفنی محروم بوده ام. دراین مدت شکنجه شده ام، کتک خورده ام وازتمامی حقوق انسانی محروم بوده ام. درچنین شرایطی پرونده سازی کرده اند وخودشان بریده وخود دوخته اند. بنابراین اکنون نیز همین روش را تا به آخرادامه بدهند و مانند بالغ بردویست هزارایرانی مخالف رژیم اسلامی که طی این سی وچند سال دربی حقوقی مطلق دربیدادگاه های اسلامی محکوم واعدام شدند وبه قتل رسیدند، مرا نیز محکوم واعدام کنند.
گفتم من دردادگاهی با تمامی لوازم و قواعد حقوقی به همان گونه دادگاهی که درکشورهای آزاد و دموکراتیک نظیر فرانسه وهلند تشکیل می شود، حضورخواهم یافت ودفاع خواهم نمود. دردادگاهی صالح، علنی وبا حضورهیات منصفه وحضور وکلای خود وبا حضور نمایندگان رسانه ها. عرض کردم من از شخص خودم دفاعی نخواهم کرد، بلکه ازاندیشه ها وباورها و نوشته هایم دفاع خواهم کرد.
در حاشیه لازم است بگویم که حتی دو جلسه به اصطلاح دادگاه و در حضور قاضی، پاها و دست هایم همچنان در زنجیر بود و توسط دستبندی دیگر به مامور همراهم بسته شده بودم، بطوریکه هنگام نوشتن اظهاراتم به سختی مشکل داشتم.

سیامک مهر (محمدرضا پورشجری)
نویسنده وبلاگ گزارش به خاک ایران
کرج- زندان ندامتگاه
دی ماه ۱۳۹۰ 

 


اخبار روز: 

در هفته آخر دی ماه و اوایل هفته اول بهمن ماه ۱٣۹۰ وضعیت کار و تولید در شرکت های خودروسازی به صورت زیر بود :    ۱ -کارخانجات گروه بهمن از صنایع خودروسازی وابسته به سپاه که اتومبیل های مزدا٣ را مونتاژ می کند، کارگران خود را تا پایان اسفند ماه بیکار و اعلام کرده است که خط تولید خوابیده و در این مدت کارگران حداقل حقوق را دریافت خواهند کرد.
۲-در سالن ال ۹۰ شرکت ایران خودرو، که اتومبیل های شرکت رنو فرانسه مونتاژ می شود، به علت نرسیدن موتور از شرکت مگاموتور، که موتور ال ۹۰ را مونتاژ می کند ، به جای ال ۹۰ وانت پیکان تولید شده است. همچنین خط تولید پژو ۲۰۶ در شرکت ایران خودرو با کمبود برخی قطعات کامپیوتری این خودرو روبه روست اما ظاهرا برای جلوگیری از تعطیل خط تولید آن فعلا این قطعات را از خودروهای تولید شده را بازمی کنند و روی خودروهای در حال تولید می بندند.
٣-شرکت مگاموتور بخشی از نیروهای خود را تعطیل کرده و به منزل فرستاده و پیشنهاد بازخریدی داده است. به کارگران گفته شده تا پایان اسفند ماه تنها حقوق پایه پرداخت خواهد شد.
۴-شرکت سایپا آذین، تولیدکننده صندلی های پراید و ال۹۰ (خودروهای تولیدی گروه سایپا)، به کارگران طرح بازخرید را برای کارگران قدیمی ۴۵ روز و کارگران جدید دو ماه حق سنوات ارائه داده است .این شرک به حالت نیمه تعطیل در آمده است.
۵-شرکت سایپا طی هفته آخر دی ماه با یک سوم ظرفیت تولیدی خود و با تعطیل کامل شیفت های ۲و٣ و تنها حضور شیفت ۱ فعالیت داشته است.
۶-در شرکت پارس خودرو(زیرمجموعه سایپا) سالن ۱۴۱، که بدنه پراید را تولید می کند، تعطیل بود . درسالن مونتاژپراید تنها شیفت۱ در محل کار خود حاضر شده وشیفت های ۲و٣ تعطیل بودند. سالن ال۹۰ که خودروهای فرانسوی را مونتاژ می کند تعطیل است و تنها یک شیفت از نیروهای مونتاژ پارس خودرو در محل کار خود حاضر می شوند که آن هم با نبود قطعات مورد نیاز
جهت مونتاژ، در حالت نیمه تعطیل هستند. سالن های ماکسیما و سواری بر روی هم طی هفته گذشته تنها بیست دستگاه تولید داشتند.
سالن ال۹۰ هم تنها ۱۷ دستگاه مگان تولید کرده است.
شرکت های سایپا و پارس خودرو دو شرکت عمده تولید کننده خودرو با بیش از ۲۰۰۰۰ نیرو احتمال دارد که طی هفته اول بهمن ماه تعطیل باشند. به طور کلی فضایی از اضطراب و وحشت از بیکاری توام با انزجار فضای این شرکت های خودروساز را فراگرفته است. در شرکت ها ی خودروساز همچون ایران خودرو و سایپا بیش از ٣۰۰۰۰۰ کارگر در بخش ساخت قطعات ومونتاژ فعال هستند و تنها در پنج شرکت عمده مونتاژ(ایران خودرو،سایپا،سایپا دیزل،ایران خودرودیزل و پارس خودرو)حدود ۶۰۰۰۰
کارگر مونتاژکار مشغول فعالیت اند.

کارگران شرکت های خودروسازی ۲ بهمن ۱٣۹۰

منبع: سایت کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگری 

 


احضار وزیر اقتصاد به مجلس؛ افزایش قیمت دلار ادامه دارد

همزمان با افزایش قیمت دلار تا سقف  ۲۱۰۰ تومان، روز دوشنبه وزیر اقتصاد برای توضیح در خصوص این نابسامانی اقتصادی به مجلس فراخوانده شد و یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با متهم کردن دولت به ضعف مدیریت در حوزه اقتصاد گفت: «حیثیت اقتصادی دولت بر باد رفت.»
به گزارش خبرگزاری مهر روز دوشنبه در اتفاقی نادر، قیمت سکه طرح قدیم و جدید با یکدیگر برابر شد و قیمت آن به یک میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که روز گذشته سکه طرح قدیم یک میلیون تومان و سکه طرح جدید ۹۵۰ هزار تومان معامله شد.
 


قیمت سکه از سال ۷۴ تا کنون
سال طرح قدیم طرح جدید
     ۷۴ ۴۴.۱۶۹ ۴۱.۲۵۹
     ۷۵ ۴۱.۲۷۳ ۴۰.۷۸۵
     ۷۶ ۳۸.۸۳۳ ۳۸.۵۱۱
     ۷۷ ۴۵.۰۹۲ ۴۵.۰۰۰
     ۷۸ ۵۸.۷۴۱ ۵۸.۶۱۵
     ۷۹ ۶۰.۵۱۲ ۵۶.۷۰۰
     ۸۰ ۶۰.۸۲۰ ۵۴.۳۸۸
     ۸۱ ۶۹.۹۶۰ ۶۲.۹۰۱
     ۸۲ ۸۶.۱۵۰ ۷۶.۵۸۰
     ۸۳ ۱۰۴.۵۳۷ ۹۰.۱۶۰
     ۸۴ ۱۲۲.۸۹۰ ۱۰۶.۶۰۰
     ۸۵ ۱۶۷.۹۶۷ ۱۴۴.۲۱۰
     ۸۶ ۱۹۰.۶۷۸ ۱۷۲.۸۷۰
     ۸۷ ۲۳۱.۶۴۹ ۲۰۵.۳۸۰
     ۸۸ ۲۸۸.۰۰۰ ۲۷۰.۰۰۰
     ۸۹ ۴۳۵.۰۰۰ ۳۸۳.۰۰۰
۳/۱۱/۱۳۹۰ ۱.۰۵۰.۰۰۰ ۱.۰۵۰.۰۰۰
روز دوشنبه همچنین گزارش‌ها حاکی است که قیمت دلار نیز نسبت به روز گذشته بار دیگر افزایش یافت و در ساعات ابتدایی صبح  ۲۰۵۰ تومان معامله شد ولی بعد به ۲۱۰۰ تومان رسید.
خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش داده است که دست‌فروش‌ها، روز دوشنبه هر دلار را دو هزار و ۳۰۰ تومان می‌فروشند و به نرخ دو هزار و ۲۰۰ تومان نیز می‌خرند.
این در حالی است که روز گذشته هر دلار در بازار به رکورد تاریخی دو هزار تومان رسید.
به دنبال نابسامانی شدید بازار ارز، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از احضار وزیر اقتصاد به مجلس خبر داد و گفت: «بی‌تدبیری دولت، بخش اعظمی از چرایی نابسامانی بازار ارز را شامل می‌شود.»
ارسلان فتحی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان این‌که «دلار دو هزار تومانی فاجعه‌ای بزرگ برای کشور است»، تأکید کرد که مجلس «به هیچ عنوان» در برابر نابسامانی بازار ارز سکوت نخواهد کرد و افزود: «وزیر اقتصاد و دیگر دستگاه‌های دولتی، از جمله بانک مرکزی باید نسبت به بی‌تدبیری خود پاسخگوی نمایندگان مجلس باشند.»
روز دوشنبه همچنین رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس ضمن انتقاد از «ضعف مدیریت» دولت در حوزه اقتصادی گفت: «حیثیت دولت رفته است.»
غلامرضا مصباحی مقدم به خبرگزاری مهر گفت: «متاسفانه مسئولان ارزی ما طی یکی دو سال اخیر پله پله از نظر مدیریتی پایین آمده‌اند و به عبارت دیگر، کار را به اهل اش نسپرده‌اند... مدیریت بانک مرکزی به گونه‌ای بوده است که مدیریت ارز را افت داده است.»
بازار ارز و سکه ایران از اواخر آذرماه به شدت متلاطم بوده و قیمت‌ها با افزایش بی سابقه‌ای مواجه شده‌ است به طوری که قیمت سکه از فروردین ماه سال جاری تا کنون بیش از ۶۰۰ هزار تومان و قیمت دلار نیز در این مدت نزدیک به هزار تومان افزایش یافته است.
روز دوشنبه همچنین پیش فروش سکه از سوی بانک‌ ملی بار دیگر آغاز شد.
بانک مرکزی در این روز اعلام کرد که پیش فروش سکه از امروز تا ششم بهمن ماه، برای تحویل شش ماهه به قیمت ۵۹۸ هزار و ۹۰۰ تومان و برای تحویل چهار ماهه ۶۲۷ هزار و چهارصد تومان صورت می‌گیرد.
بانک مرکزی همچنین تأکید کرد که از این پس نرخ پیش‌فروش سکه به صورت هفتگی اعلام خواهد شد.
خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، می‌گوید تصمیم بانک مرکزی مبنی بر اعلام هفتگی نرخ پیش‌فروش سکه حکایت از آن دارد که قرار است که قیمت سکه همچنان به صورت هفتگی افزایش یابد.


نگرانی مردم ایران از وقوع جنگ

خبرنگار روزنامه «لس آنجلس تايمز» بر مبنای گفتگوهای خود با مردم در کوچه و بازار شهر تهران، در گزارش خود نگرانی ايرانيان از تشديد تنش با غرب بر سر برنامه های هسته ای آن کشور و احتمال وقوع جنگ را منعکس کرده است.

خلاصه ای این مطلب به شرح زیر است:

در يکی از سوپر مارکت های تهران علی و همسراش که چهل و چند ساله و از خانواده ای مرفه به نظر می رسند هر چه که به دست شان می رسد می خرند . وقتی ديگران از وی می پرسند چرا اين همه خريد می کند علی در جواب می گويد:« به خاطر احتمال وقوع جنگ و قحطی دارد مواد خوراکی ذخيره می کند» وی اين احتمال را بسيار جدی می داند و می گويد:« به صورت بقيه مردم نگاه کنيد، همه نگران اند.»
آمريکا و متحدان غربی آن کشور سوء ظن دارند که ايران در حال تهيه مقدمات برای توليد سلاح هسته ای است . اعلام خبر آغاز غنی سازی در تاسيسات زير زمينی فردو طی هفته های گذشته بر نگرانی های غرب افزوده است. روز يازدهم ماه ژانويه يکی از مديران برنامه های هسته ای ايران بر اثر انفجار بمبی که به اتومبيل وی چسبانده شد به قتل رسيد. مقامات امنيتی اسرائيل هشدار داده اند که در سال جديد ميلادی حوادث «غيرعادی» ديگری در ايران اتفاق خواهد افتاد.
برخی از فرماندهان نظامی ايران طی هفته های گذشته تهديد کردند که آن کشور ممکن است تنگه هرمز ، محل عبور حدود يک چهارم از نفت خام جهان از مسدود کند. هر چند در روزهای بعد وزارت خارجه ايران سعی کرد نگرانی های ناشی از اين اظهارات را کاهش دهد ولی دولت آمريکا به صراحت هشدار داده که چنين اقدامی را تحمل نخواهد کرد.
خبرنگار « لس آنجلس تايمز» از قول فرخنده شهروند ديگر تهران می نويسد :« دشمنی و تنش بين حکومت ايران وغرب روز به افزايش است و به نظر نمی رسد که هيچيک حاضر به عقب نشينی باشند. به همين خاطر طبيعی است که ما نگران باشيم.»
محمد که در يک قصابی در تهران کار می کند می گويد که در مورد تهديد های اخير به حمله نظامی به ايران نگران است ولی با وجود پارازيت های موجود روی برنامه هايی که تلويزيون های خارج از ايران پخش می کنند، نمی تواند به درستی از اخبار مربوط به اين بحران با خبر شود. وی می افزايد:« ما نمی توانيم تلويزيون فارسی بی بی سی را ببينيم به همين خاطر نمی دانيم که واقعا بايد نگران بود و يا نه.»
به نظر می رسد که در حال حاضر سياست دولت آمريکا در قبال ايران ترکيبی از اعمال تحريم های شديد تر و فشار ديپلماتيک برای تضعيف و انزوای ايران است . ولی دولت های آمريکا و اسرائيل احتمال کاربست گزينه نظامی را به طور کامل رد نکرده اند. باراک اوباما در ماه دسامبر باری ديگر تاکيد کرد:« در برخورد با ايران ما هيچ گزينه ای را کنار نگذاشته ايم.»
 اوايل هفته جاری « اهود باراک» وزير دفاع اسرائيل با هدف کاستن از حدس و گمان ها در مورد حمله نظامی به ايران گفت که با تصميم دولت اسرائيل به حمله نظامی به تاسيسات هسته ای ايران هنوز فاصله زيادی داريم.
در يک چنين شرايطی بسياری از مغازه ها و فروشندگان در خيابانهای تهران از بد بودن وضعيت تجارت و نامعلوم بودن آينده شکايت دارند. ارزش برابری ريال در برابر دلار آمريکا به شدت کاهش يافته است. دولت در هفته های اخير معاملات ارز در بازار سياه را ممنوع کرده است.
يک ميوه فروش که خود را اکبر معرفی کرد می گويد که هر روز از تعداد مشتريان وی کاسته می شود و دليل آن کاهش شديد در قدرت خريد مردم است. او می گويد:« بيست و چند سال پيش پس از پايان جنگ با عراق حداقل يک آينده ای وجود داشت و ما می توانستيم برای آينده خود برنامه ريزی کنيم»
فريبرز رييس دانا يکی از اقتصاد دانان منتقد در تهران شعارها و تهديدهای جنگ طلبانه هفته های اخير را جدی نمی داند . وی می افزيد:« من در مورد وقوع جنگ نگران نيستم به نظر نمی رسد که هيچيک از دو حکومت واقعا طرفدار شروع جنگ باشند. شعارها و تهديدهای فراوانی مطرح می شوند ولی هيچکدام را نبايد جدی گرفت.




«جهاد اقتصادی» در بازار ارز و سکه

اين رسم چند سال اخير است که آيت الله علی خامنه ای در نخستين دقايق هر سال در ميانه پيام نوروزی خود، سال را نامگذاری کند و اولويت های اجرايی سال جديد را برای دولت و مردم مشخص می کند، رسمی که در سال ۹۰ نيز تکرار شد.
آيت الله خامنه ای سال ۹۰ را سال « جهاد اقتصادی» ناميد تا به گفته او « مسئولان کشور ، چه در دولت، چه در مجلس، چه در بخش های ديگر و همچنين ملت درعرصه اقتصادی با حرکت جهادگونه کار و مجاهدت کنند.»
رهبر جمهوری اسلامی در پيام نوروزی خود تاکيد کرد که « حرکت طبيعی کافی نيست و بايد حرکت جهشی و مجاهدانه در اين ميدان داشته باشيم.»
اما ظاهرا اين پيام و نامگذاری آيت الله خامنه ای را هيچ بخشی مانند بازار ارز و طلا جدی نگرفته است، چرا که بيشترين جهش های قيمتی در سال ۹۰ را اين بازار رقم زده است. آن زمان که آيت الله خامنه ای در نخستين دقايق سال ۹۰ از «جهاد اقتصادی» سخن می گفت، هر دلار آمريکا با ثبت قيمت يک هزار و ۱۱۰ تومان به تعطيلات نوروزی رفته بود.
يورو قيمتی در حدود هزار و ۵۵۰ تومان داشت و هر قطعه سکه بهارآزادی با ثبت قيمت ۴۳۵ هزار تومان، کرکره های بازار را برای تعطيلات نوروز ۱۳۹۰ پايين کشيده بود.
اگر همان زمانی کسی سکه، دلار يا يورو خريده بود، امروز در نخستين روزهای بهمن ماه سال ۹۰، بزرگترين جهاد اقتصادی را در وضعيت معيشتی و کار و بار خود انجام داده بود.
روز يکشنبه هر دلار آمريکا با ادامه روند رو به رشد خود به يک قدمی دو هزار تومان رسيد و رقم هزار و ۹۰۰ تومان را ثبت کرد، اين روند افزايشی روز دوشنبه و در حالی که بازارهای ايران به دليل مراسم عزاداری چندان هم گرم کار نيستند، ادامه يافت و قميت دلار به حد بی سابقه دو هزار و ۵۰ تومان رسيد، که اين به معنای رشد بيش از ۸۴ درصدی قيمت هر دلار از ابتدای سال ۹۰ تا کنون است.
داستان برای يورو، ارز واحد اروپايی هم مشابه دلار رقم خورد. هر يورو در اين يازده ماه با بيش از ۶۷ درصد افزايش ، تا ميانه روز دوشنبه رقم باورنکردنی دو هزار و ۶۰۰ تومان را به ثبت رساند.
حتی وعده محمود احمدی نژاد در ميانه تابستان که تاکيد کرده بود از رئيس کل بانک مرکزی خواسته تا قيمت ارز را کاهش داده و به گفته او «واقعی» کند هم،  باعث نشد تا قيمت ها در بازار آزاد ارز اين رکوردهای افسانه ای را به جای نگذارند.
حالا چند روز پس از خط و نشان کشيدن های بانک مرکزی برای دلالان بازار و تعيين قيمت رسمی و دستوری برای خريد و فروش ارز هم چاره بازار ارز نشده است، گزارش های غيررسمی از سفارش های خريد و فروش تلفنی ارز در بازار حکايت می کنند.
اما «جهاد اقتصادی» در بازار سکه نيز قابل رديابی است. اگر شما در همان روزهای نخست سال ۹۰ خريدار سکه بهار آزادی طرح قديم بوديد، می توانستيد هر قطعه از اين سکه را با قيمت ۴۳۰ هزار تومان خريداری کنيد و يازده ماه بعد در نخستين روزهای بهمن ماه که همين روزها باشد با سودی ۱۳۳ درصدی آن را با قيمت حول و حوش يک ميليون تومان بفروشيد.
اين سود بی سابقه در حالی در بازار سکه و ارز دست به دست شده که محمود بهمنی، رئيس کل بانک مرکزی در روزهای ميانی آذرماه امسال وعده داده بود که قيمت هر قطعه سکه طلا را، دو سه روزه، ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان کاهش دهد.
او وعده کرده بود « شمش ها را آزاد کنند و در بازاربريزند، تا هرکس به هر ميزانی که سکه خواست، بتواند خريداری کند.»
آن روزها که محمود بهمنی اين وعده را می داد، قيمت سکه تمام بهار آزادی طرح قديم در حدود ۶۳۰ هزار تومان در نوسان بود، و البته اين روزها که بازار سکه، سکه است، خبری از رييس کل بانک مرکزی نيست.
برخی کارشناسان اقتصادی از جمله جمشيد اسدی، اقتصاددان مقيم پاريس ، تشديد تحريم ها عليه ايران و رسيدن دامنه تحريم ها به بانک مرکزی و فروش نفت ايران را عامل ناتوانی بانک مرکزی و دولت برای نقش آفرينی در اين بازارها می داند.
اين استاد اقتصاد در فرانسه، می گويد:«در اثر تحريم های اقتصادی و به زانو نشستن اقتصاد ايران ، پول کمتری در دست بانک مرکزی و دولت است و بانک مرکزی نه ارز برای پاسخگويی به تقاضای بازيگران اقتصادی در اختيار دارد و نه سکه به اندازه کافی دارد تا به بازار عرضه کند.»
جمشيد اسدی پيش بينی می کند، « قيمت ها در اين دو بازار، حتی بالاتر هم بروند، چراکه مردم اعتمادی به آينده ندارند.»
بی اعتمادی به آينده اقتصاد ايران و تشديد تحريم‌ها، دارندگان ريال را به سوی تبديل سرمايه‌های ريالی اشان به کالايی ديگر مانند طلا و ارز، سوق داده است تا بتوانند از گزند کاهش مداوم ارزش دارايی هايشان محفوظ بمانند.
به اعتقاد شماری از صاحبنظران، افزايش سهمگين نقدينگی در دست مردم پس از پرداخت نقدی يارانه ها و جذاب نبودن سود سپرده های بانکی، اوراق مشارکت و ديگر ابزارهای پولی نيز از جمله عواملی است که در اين رکوردشکنی های بی سابقه در بازار ارز و سکه موثر بوده است.




تاکید دو نماینده مجلس بر بستن تنگه هرمز در صورت اخلال در فروش نفت ایران

در حالی که وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه گفته‌بود که ایران هرگز قصد بستن تنگه هرمز را ندارد، دو نماینده مجلس ایران روز دوشنبه بار دیگر تهدید کردند که در صورت اخلال در فروش نفت، ایران تنگه هرمز را خواهد بست.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمد اسماعیل کوثری، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه گفت: «اگر غربی‌ها از خرید نفت ایران صرف‌نظر کنند، ما نفت را به مشتریان غیر اروپایی خواهیم فروخت و اما اگر اخلالی در فروش نفت ایران انجام شود، قطعا تنگه هرمز بسته خواهد شد.»
وی در عین حال اظهار داشت که «تحریم‌ نفتی ملت ایران در هر صورت که اجرایی شود، ملت ایران را متضرر نخواهد کرد.»
اظهارات محمد کوثری همزمان است با موافقت نمایندگان اتحادیه اروپا با تحریم واردات نفت از ایران که قرار است جزئیات این تحریم‌ طی روز دوشنبه اعلام شود.
به گزارش فارس، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی هم‌چنین گفت که «در صورت ماجراجویی نظامی آمریکا در تنگه هرمز، ایران در کمترین زمان ممکن دنیا را برای آمریکایی‌ها ناامن می‌کند.»
وی با وجود این اظهار نظر که «بخش اعظمی از تحریم‌های غرب علیه ملت ایران موجب پیشرفت ملت ایران شده‌ است» در عین حال افزود که «ملت ایران پاسخ تحریم‌ها را در ۲۲ بهمن می‌دهد.»
آقای کوثری در ادامه با اظهار اینکه «در صورت بسته‌شدن تنگه هرمز آمریکا با همه هم‌پیمانانش قادر به باز کردن این تنگه نخواهد شد»، تهدید کرد: «اگر آمریکا بعد از بسته شدن تنگه هرمز به دنبال ماجراجویی باشد، ایران در کمترین زمان ممکن دنیا را برای آمریکایی‌ها ناامن خواهد کرد و در این صورت تمامی نظامی‌ها آمریکا برای حفظ جان خود مجبور به فرار از منطقه خاورمیانه خواهند شد.»
به گفته این نماینده اصولگرای مجلس، «در صورت تهاجم و درگیری نظامی، ایران اجازه فرار به نظامیان آمریکایی نیز نخواهد داد، لذا مصلحت آمریکا در این است که ایران قدرتمند را بپذیرد و به دنبال ماجراجویی نظامی نباشد.»
در همین حال، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیته روابط خارجی مجلس، نیز «بستن تنگه هرمز در صورت تهدید» را «جزو حقوق ایرانیان» دانست.
وی در سخنانی که خبرگزاری مهر آن را بازتاب داده است گفت: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون از امتیاز برتری که در منطقه به لحاظ انرژی داشته استفاده نکرده و در این شرایط که امتیاز نفتی آن تهدید می‌شود بحث احتمال بسته شدن تنگه هرمز را مطرح می‌کند.»
این تهدیدها در حالی بیان می‌شود که علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه در آنکارا، در گفت‌وگو با شبکه خبری «ان‌تی‌وی» ترکیه گفت: «ما خواهان صلح و آرامش در منطقه هستیم، اما برخی کشورهای منطقه می‌خواهند کشورهایی را که ۱۲ هزار مایل از ما دور هستند، به منطقه بیاورند. من تکرار می‌کنم که ایران هرگز قصد مسدود کردن این مسیر حیاتی (تنگه هرمز) را نداشته‌است.»
فرماندهان نظامی و رهبران جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر بارها تهدید کرده بودند که در صورت به خطر افتادن امنیت ایران و یا تحریم نفتی، تنگه هرمز را مسدود کرده و اجازه نخواهند داد تا نفت از این آبراه به بازارهای جهانی صادر شود.
مقام‌های نظامی ایران هم‌چنین به ناوهای آمریکایی هشدار داده بودند که به خلیج فارس بازنگردند اما با وجود این، ناو هواپیمابر آمریکایی «آبراهام لینکلن» روز یکشنبه بدون بروز هیچ حادثه‌ای از این آبراه عبور کرد.
در همین حال قرار است ناو هواپیمابر اینترپرایز که با سوخت هسته‌ای حرکت می‌کند نیز در آخرین ماموریت دریایی خود در ماه مارس وارد خلیج فارس شود و لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، گفته‌است که عبور این ناو از تنگه هرمز پیامی مستقیم به ایران است.




فوتبال؛ آینه تمام‌نمای جامعه ایرانی

فوتبال ایران آینه تمام‌نمای جامعه آن است؛ باشگاه‌های دولتی و حیف و میل‌های آنها  نمای کامل مدیریت دولتی، رشوه و دلال‌بازی منعکس‌کننده اقتصاد بازار، جو وحشتناک ورزشگاه‌ها و انواع توهین و فحاشی‌ها از نشانگر ادبیات کلی حاکم بر جامعه و از سوی دیگر و خود را بهترین تماشگر دنیا خواندن نشانگر خودستایی و خودفریبی بدون پشتوانه و منطق دارد.
تقلب در مسابقات نوجوانان و جوانان و استفاده از باریکنان بزرگ‌سال برای کسب موفقیت پوشالی، حذف از مسابقات به علت تأخیر در ارسال اسامی و یا استفاده از بازیکنان دو اخطاره که کنترل آن از بدیهی‌ترین وظایف افرادی‌ست که نجومی حقوق می‌گیرند، کاهش سهمیه آسیایی به خاطر نداشتن امکانات سخت افزاری و بعد منصوب کردن آن به دشمنی کشورهای رقیب خارجی و ... تمام اینها رفتارهایی که ما هر روز از خانواده‌ها تا بالاترین سطوح اجرایی دولت نظاره‌گر آن هستیم.
آخرین موضوعی که اتفاق افتاد مربوط به رای‌گیری برای انتخاب محبوب‌ترین بازیکنان جهان بود که در مرحله اول بازیکنان قرمز و آبی ایرانی با اختلاف زیاد بالاتر از امثال مسی یا رونالدو رای آوردند! و در مرحله دوم هر دو ایشان به علت تقلب کاربران ایرانی برای رای چندباره و استقاده از نرم افزار برای افزایش رای از لیست خارج شدند.
این اتفاق چندسال پیش برای انتخاب محبوب‌ترین وزنه‌بردار دنیا هم پیش آمده بود و رضازاده به همین علت کنار گذاشته شد. برای اثبات ادعای فیفا لازم به کنترل آی‌پی‌ها رای‌دهنده‌ها نبود و کافی‌است سری به فیسبوک بزنید و ببتنید جوانان چطوری همدیگر را تشویق به رای چندباره می‌کردند!
به علت رای‌گیری اینترنتی شاید بتوان پدیده اخیر را محدود به کاربران اینترنتی دانست ولیکن دو سال پیش نیز وقتی برنامه محبوب ۹۰ سعی در انتخاب محبوب‌ترین تیم ایران از طریق ارسال پیامک تلفن همراه کرد و تیم محبوب آذری پس از حذف اس‌ام‌اس‌های تکراری سوم شد، هیاهویی برخواست مبنی بر تقلب بدون آنکه طرفداران پرشور یادشان بیاید رای‌گیری نه در میان ترک‌زبانان ایرانی بلکه در سراسر ایران برگذار شده است و نمی‌توانسته‌اند بیشترین باشند! البته مدیریت مجری باهوش ۹۰ که به جای فحاشی و سانسور با دلیل و منطق ثابت کرد که رای‌گیری دقیق بوده درس بزرگی بود برای دولت مردان ما.
نکته مهم در رای‌گیری فیفا این بود که دولت ایران در این میان کاره‌ای نبود و این تقلب کاملا خودجوش به وقوع پیوست! اثبات برتری با دروغ و تقلب آفت بزرگیست که گریبانگیر جامعه ما شده است و محدود به دوره اخیر هم نیست البته به خاطر ذات این خصلت با مرور زمان بدتر می‌گردد. در اثبات برتری‌های تاریخی، هوشی، علمی و ... نیز با همین ویژگی روبه‌رو هستیم که در دو جنبه به شدت خود را نشان خواهد داد:
اول وقتی با رقیبی یا داوری بیرون جامعه ایرانی روبه‌رو می‌شویم که به‌راحتی و با دلیل و منطق و آمار به صورت علمی دروغ بودن یا بی‌پشتوانه بودن ادعا را فاش می‌سازد که جر سرافندگی حاصلی ندارد.
دوم آنکه قانع کردن جامعه‌ای که به تقلب و دروغ برای اثبات برتری خود خو کرده است کاری سخت و غیرممکنی است زیرا هر نتیجه‌ای را تنها به علت تقلب بیشتر رقیب می‌داند (شاید هم درست باشد ولی نه لازم است نه کافی).
خلاصه آنکه دوستان اینترنت‌باز که اغلب جز قشر جوان جامعه هم هستید، برای ایجاد تغییر باید راهی غیر از آنکه تا حالا انجام شده است انجام دهید نه آنکه ابزارش را عوض کنید.



دلار نجس قاچاق اعلام شد، سکه منقوش به تمثال خمینی شد ده میلیون ریال

image
مسوولان محترم جمهوری اسلامی شبانه روز در فکر مردم فلک‌زده ایران هستند تا زندگی بهتری داشته باشند ولی دشمنان نظام قصد داشتند سکه را مانند ریال بی ارزش کنند شکست خوردند... مردم ایران با خرید سکه مانع از سقوط سکه‌های ضرب جمهوری اسلامی شدند. سکه منقوش به تمثال خمینی برای این گران شد که مردم ایران علاقه ویژه‌ای به حضرت امام دارند.
در چند هفته گذشته دلار امریکای جهان خوار از مرز ۱۲،۰۰۰ ریال گذر کرد و به ۲۰،۰۰۰ ریال رسید که البته مسوولان محترم جمهوری اسلامی تمام تلاش و کوشش خود را به کار بستند تا قیمت دلار کاهش یابد ولی موساد و سیا کنترل بازار ارز را بدست گرفتند و ریال را بی‌ارزش کردند. 
باور کنید همین الان که این خبر را می‌خوانید مسوولین نظام بر حق جمهوری اسلامی در تلاشند تا نرخ دلار را به یک ریال کاهش بدهند ولی امریکا و اسراییل سنگ می‌اندازند و چوب لای [...] نظام مالی جمهوری اسلامی می‌کنند و فضا را متشنج می‌کنند. همین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ولی امر مسلمین جهان از غصه بی‌ارزشی ریال در حال دق کردن می‌باشند. شب‌ها خواب به چشمان مبارکشان نمی‌آید. از وقتی خبر افزایش نرخ دلار را شنیده اند قضای حاجت را فراموش کرده‌اند و به  بانک مرکزی گفتند که قضیه دلار را کــــــــش ندهید زودتر جمعش کنید زشته نظام داره بی آبرو می‌شه ولی از آنجایی‌که عوامل استکبار جهانی در بانک مرکزی رخنه کرده‌اند منویات داهیانه رهبری را به پشت گوش انداخته‌اند.
اقای رحیمی معاون اول رییس جمهور اسلامی ایران نیز در فرمایش مبسوطی فرموده بودند دلار نجس است و اگر امریکا دلار را بر بانک مرکزی تحریم کنه دنیا فقط می‌خنده! واقعا این اقای رحیمی راست گفت چون جمهوری اسلامی ایران مضحکه دنیا شده و کشورهای عقب مانده هم ارزشان از ریال جمهوری اسلامی ضعیف‌تر بود هم دارند به ارزش ریال جمهوری اسلامی می‌خندند.
به ولای علی مسئولان بانک مرکزی جمهوری اسلامی خیلی دارند تلاش می‌کنند  مثلا یه دفعه گفتند دلار نجس  قاچاق است و دلارهای ۲۰۰۰ تومانی را به قیمت ۱۳۵۰ توامن تحویل گداخانه مرکزی جمهوری اسلامی بدهید و آرامش خاصی در بازار ارز حکم فرما شد که بیا و ببین ولی دشمنان نظام اسلامی این بار به سمت سکه منقوش به عکس خمینی نشانه گرفتند و قصد داشتند سکه خمینی را بی ارزش کنند ولی تیرشان به حق عکس صاحب سکه به مدد امام زمان به خطا رفت و سکه منقوش به خمینی بی‌ارزش که نشد هیچی با ارزش‌تر شد سکه هشت گرمی خمینی با یاری شهروندان ولایتمدار ایرن به ارزش یک میلیون تومان رسید که نشان دهنده علاقه مردم ولایتمدار ایران به حضرت امام خمینی است. شما در کجای دنیا مردمی را سراغ دارید که سکه ای که نهایتا  ۶۵۰ هزار تومان ارزش ندارد را یک میلیون برهند مگر انکه...




وقتی سرداران مملکت «بی‌بصیرت» و «بی‌صلاحیت» می‌شوند

image
پس از آنکه «سردار علایی» به دلیل نگارش یادداشتی در نکوهش دیکتاتوری به بی‌بصیرتی متهم شد، «سردار طلایی» رییس پیشین پلیس تهران بزرگ بوده که اکنون عضو شورای شهر پایتخت است، برای نامزدی در انتخابات مجلس رد صلاحیت شده است.
در حالی مرتضی طلایی رد صلاحیت شده که وی اکنون عضو شورای شهر تهران است.
رییس پلیس سابق تهران بزرگ که برای حضور در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده بود از طرف هیأت‌ نظارت استان اصفهان رد صلاحیت شده است.
وی درباره علت رد صلاحیتش گفته «هئیت نظارت استانی اخذ همزمان مدرک تحصیلی لیسانس و دیپلم را دارای اشکال دانسته است و با استناد قانون، صلاحیت‌ام را تائید نکرده است.»
طلایی گفته چون «رزمنده» بوده، آن زمان دریافت همزمان این دو مدرک مجاز بوده است. سردار طلایی از نیروهای نزدیک به به قالیباف، شهردار تهران محسوب می‌شود.
این در حالی است که صلاحیت پروین احمدی‌نژاد عضو دیگر شورای شهر تهران تأیید شده است.
خواهر محمود احمدی‌نژاد قرار است از مسیر گرمسار-تهران وارد مجلس جمهوری اسلامی شود.



احمدی‌نژاد به اصغر فرهادی تکه انداخت

image
در حالی که فیلم جدایی نادر از سیمین توسط خود دولت جمهوری اسلامی به آکادمی اسکار معرفی شده، امروز محمود احمدی‌نژاد با اظهارنظر کنایه‌آمیز درباره گرفتن جایزه اسکار، غیرمستقیم «اصغر فرهادی» را خطاب قرار داده است.
محمود احمدی‌نژاد هم به خیل مخالفان اصغر فرهادی پیوست.
وی امروز در مراسم گرامیداشت ثبت جهانی مراسم تعزیه در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما گفت: «در تعزیه هیچ كس به دنبال نشان اسكار نیست.»
این جمله احمدی‌نژاد در این روزها که نام فیلم جدایی نادر از سیمین در فهرست نامزدهای اسکار قرار گرفته، کنایه‌آمیز محسوب می‌شود.
احمدی‌نژاد غیرمستقیم فرهادی و دیگر سینماگران مستقل ایران را به «غرور و خودخواهی» متهم کرده و گفته است: «هنری كه به دنبال یگانه‌پرستی و اساس حركت آن عشق و عاطفه است در نقطه مقابل هنری قرار دارد كه تمامی بخش های آن غرور، خودخواهی و كینه است.»
حمله محمود احمدی‌نژاد به فرهادی در حالی است که دولت وی، خود فیلم جدایی نادر از سیمین را به اسکار معرفی کرده است.



خبرگزاری فارس بازیگران را «روانی» خواند و از دیده شدن «ناف» ابراز نگرانی کرد

image
خبرگزاری فارس با توصیف برهنگی در زنان و مردان، بدون نام بردن از گلشیفته فراهانی نوشته است: «برهنگی از علائم بیماری‌های شدید روانی است و بخش عمده‌ای از علاقه‌مندان به بازیگری به برهنگی تمایل دارند.»
تقریبا اغلب رسانه‌های حکومتی این روزها علیه سینماگران مستقل ایران می‌نویسند و طبق معمول اتهام «فساد اخلاقی» یکی از شگردهای این رسانه‌هاست. اما این بار علاوه بر فاسد خواندن هنرمندان، انگ «بیمار روانی» هم اضافه شده است.
خبرگزاری فارس که پس از انتشارتصاویر نیمه‌برهنه گلشیفته فراهانی در مجله مادام فیگارو، با یک تیر دو نشان زد و هم به فراهانی حمله کرد هم به فرهادی، نوشت: «‌اقدام وقیحانه هنرپیشه فیلم اصغر فرهادی».
این خبرگزاری طی روزهای اخیر، در خبرها و گزارش‌هایی از «پناه بردن گلشیفته فراهانی به دامان غرب» بیشتر می‌گوید و امروز نیز در مطلبی بدون آنکه اسمی از گلشیفته فراهانی بیاورد او را «بیمار روانی» توصیف کرده است.
خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران در مطلبی که به صورت گفت‌وگو تنظیم شده، به موضوع «برهنگی» پرداخته و نوشته است: «برهنگی از علائم بیماری‌های شدید روانی است.»
فارس از زبان مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داده: «در کشورهای غربی بخش عمده‌ای از مردان و زنانی که تمایل به برهنگی در انظار عمومی دارند وارد کارهایی می‌شوند که با صنعت غیراخلاقی فیلم‌های برهنه یا رقص‌های برهنه مرتبط است و در این گروه بخش اخلاقی روان یا سوپرایگو رشد کافی نکرده است.»
اما فارس بیشتر با این مطلب خواسته بگوید که تمایل به برهنگی در بین چند گروه که از نظر این خبرگزاری «اختلالات شخصیت و بیماری‌های شدید روانی» دارند بیشتر است.
از نظر فارس، مجرمان و زندانیان، مبتلایان به اختلال شخصیت نمایشی یا «هیستریونیک» و بخش عمده بازیگران به برهنگی تمایل دارند که جزو همین مبتلایان به شخصیت هیستریونیک هستند.
فارس با توصیف برهنگی نوشته است که مردانی که به برهنگی علاقه دارند «دکمه‌های پیراهن تا روی ناف» باز نگه می‌دارند.
فارس چند روز پیش به لیلا حاتمی هم حمله کرده بود و نوشته بود که وی به دیدن فیلم‌های بدون سانسور و صحنه‌دار علاقه دارد.




«صالح» کوتاه آمد اما «اسد» هنوز نه

image
در حالی‌که دیروز علی‌عبدالله صالح پس از سه دهه دیکتاتوری در یمن، از قدرت کناره‌ گرفت، اما دولت سوریه طرح اتحادیه عرب در نشست قاهره مبنی کناره‌گیری بشار اسد از قدرت را رد و آن را «دخالت» و «توطئه» توصیف کرده است؛ همزمان عربستان سعودی نیز گفته است که می‌خواهد ناظران خود را از سوریه خارج کند.
بر اساس گزارش رسانه‌ها، تلویزیون دولتی سوریه امروز اعلام کرده است که مصوبه اخیر اتحادیه عرب با «حاکمیت ملی سوریه» مغایر است و «دخالت آشکار در امور داخلی این کشور» به شمار می‌آید.
تلویزیون سوریه این مواضع را از زبان یک مقام سوری نقل می‌کرد که نام او ذکر نشد.
این مقام سوری تأکید کرده که دولت کشورش «از ادامه اصلاحات و تامین امنیت و آرامش برای ملتی که در بحران جاری به وحدت ملی و رئیس جمهور خود بشار اسد روی آورده» عقب‌نشینی نخواهد کرد.
این مقام دولت سوریه همچنین اتحادیه عرب را به نادیده گرفتن اصلاحات بشار اسد متهم کرد.
وزرای خارجه اتحادیه عرب، دیروز در پایان نشست خود در پایتخت مصر، از دیکتاتور سوریه خواستند ظرف دو هفته قدرت را به معاون خود واگذار کند تا دولت وحدت ملی تشکیل شود.
اتحادیه عرب قصد دارد این طرح را برای تایید به سازمان ملل بفرستد.
طرح کناره‌گیری بشار اسد از قدرت در حالی مطرح می‌شود که دیروز علی عبدالله صالح دیکتاتور یمن پس از گذشته سه دهه از قدرت کنار رفت.
همچنین سعودالفیصل وزیر خارجه عربستان به دلیل «عدم رعایت شروط مندرج در طرح کشورهای عربی» گفته که ناظران خود را از سوریه خارج می‌کند.
بر اساس گزارش‌های سازمان ملل متحد، خشونت‌های اخیر در سوریه بیش از ۵۴۰۰ کشته بر جای گذاشته است.





شش ناو جنگی وارد خلیج فارس شدند؛ «بلوف»های جمهوری اسلامی «توخالی» از آب در آمد

image
غرب با اعلام تحریم‌های گسترده نفت بانک مرکزی ایران از یک سو و در عین حال فرستادن ناو هواپیمابر هسته‌ای «لینکلن» به همراهی شش ناو جنگی از سوی دیگر، «توخالی» بودن ‌بلوف‌های جمهوری اسلامی، یعنی تهدید عدم ناوگان جنگی آمریکایی در صورت ورود به خلیج فارس، و تهدید به بستن تنگه هرمز در صورت اعلام تحریم‌های نفتی علیه ایران را به طور همزمان «رو» کرده است.
روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» در مقاله‌ای تحت عنوان «کشتی‌های جنگی سه کشور در خلیج فارس بلوف ایران را رو می‌کنند» از این نکته نوشته است که «در پیامی معنی دار از سوی سه کشور امریکا، انگلیس و فرانسه به جمهوری اسلامی»، آن هم درست هم‌زمان با اعلام تحریم‌های دوگانهٔ نفت و بانک مرکزی ایران توسط اروپا، شش ناو جنگی متعلق به این کشورها به همراهی یکی از بزرگترین ناوهای هواپیمابر دیگر امریکایی از تنگه هرمز گذشتند و وارد خلیج فارس شدند.  
این روزنامه ادامه می‌دهد: «این حرکت نظامی، که با تصمیم های جدید برای مقابله با جمهوری اسلامی نیز هم‌زمان شده است، چالشی مستقیم به بلوف‌های اخیر ایران محسوب می‌شود که ادعا کرده بود تنگه هرمز را خواهد بست.»
به این صورت غرب با اعلام تحریم‌های گسترده نفت بانک مرکزی ایران از یک سو و در عین حال فرستادن ناو هواپیما بر هسته ای «لینکلن» به همراهی شش ناو جنگی از سوی دیگر، تو خالی بودن دو بلوف عمده جمهوری اسلامی، یعنی تهدید به عدم امنیت ناوهای جنگی آمریکایی در صورت ورود به خلیج فارس، و تهدید به بستن تنگه هرمز در صورت اعلام تحریم های نفتی علیه ایران را به طور همزمان «رو» کرده است.



تحریم نفت ایران از سوی اروپا؛ فلاحیان: کار، کار روس‌هاست!

image
اتحادیه اروپا بالاخره امروز پس از مدت‌ها بحث درباره فشارهای دیپلماتیک بیشتر بر جمهوری اسلامی، خرید نفت خام از ایران را تحریم کرد. فلاحیان وزیر اسبق اطلاعات ایران احتمال داده که «این هیاهو و جنجال را روس‌ها برپا کرده باشند تا بتوانند نفت خود را به جای ایران بفروشند.»
این تحریم در نشست وزیران امور خارجه بیست و هفت کشور اتحادیه اروپا در بروکسل به تصویب رسیده است.
بر اساس گزارش رسانه‌های خبری، این تحریم‌ها شامل توقف فوری امضای قراردادهای جدید با ایران برای خرید و فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی و پایان قراردادهای جاری تا اول ژوئیه یعنی یازدهم تیر ۱۳۹۱ می‌شود.
همچنین قرار است این اتحادیه دارایی بانک مرکزی ایران در قاره اروپا را مسدود کند.
اما این تحریم‌ها بدون واکنش بازارهای نفت جهان نبوده و بهای نفت افزایش یافته است.
به گزارش بی‌بی‌سی، در معاملات روز دوشنبه، قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مارس به ۱۱۰ دلار و ۶۳ سنت رسید. قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت هم ۹۹ دلار و ۲۱ سنت اعلام شده است.
اروپا مقصد یک پنجم نفت صادراتی ایران است و يونان نيمی از نفت خود را از ايران وارد می‌کند. اما اتحاديه اروپا می‌گوید اطمينان کافی برای عرضه نفت جايگزين وجود دارد.
این اطمینان اروپا از این ناشی می‌شود که برخی از کشورهای عربی حوزه خليج فارس قول تأمین نفت اروپا را به اتحادیه اروپا داده‌اند.
اسرائیل از این اقدام کشورهای اروپایی استقبال کرده است.
همچنین وزیر اسبق اطلاعات جمهوری اسلامی پیشنهاد داده که ایران قبل از اجرایی شدن این تصمیم صادرات نفت را متوقف کند.
علی فلاحیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفته است: «آنها بیش از این گفته بودند اگر بخواهیم برای نفت ایران جایگزین پیدا کنیم، ۶ماه وقت لازم است و اگر قبل از این مدت نفت ایران را تحریم کنیم، قیمت نفت به شدت بالا رفته و برنامه‌های ما به هم می‌ریزد.»
در عین حال وی احتمال داده که «این هیاهو و جنجال را روس‌ها برپا کرده باشند تا بتوانند نفت خود را به جای ایران بفروشند.»




حامیان خامنه‌ای سایت «دیگربان» را جعل کردند

حامیان علی خامنه‌ای سایتی مشابه سایت «دیگربان»٬ به منظور نقد و بررسی «جریان فتنه و اصلاح‌طلبی» راه‌اندازی کرده‌اند.
این سایت نوپا که در فرم و ظاهر و حتی در آدرس دامنه اینترنتی شباهت بسیاری با سایت «دیگربان» دارد٬ تحت عنوان «دگربان» از روز شنبه (اول بهمن) فعالیت خود را آغاز کرده‌ است.
حامیان خامنه‌ای پیش‌تر با استفاده از الگوی سایت «دیگربان»٬ اقدام به راه‌اندازی سایت «جام‌نیوز» کرده بودند.
فعالان رسانه‌ای محافظه‌کار که از آنها با عنوان «سربازان جنگ نرم» یاد می‌شود٬ پیش‌تر اقدام به راه‌اندازی سایت‌هایی شبیه «بی‌بی‌سی»٬ «کلمه» و «جرس» کرده بودند.
جعل و سرقت فرم و حتی آدرس اینترنتی سایت‌های منتقد جمهوری اسلامی با هدف فریب مخاطبان یکی از اقدامات ثابت حامیان حکومت در سال‌های اخیر بوده است.
«سربازان جنگ نرم» آن‌طور که برخی از آنها در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند به خاطر این دست از فعالیت‌ها ساعتی هفت هزار تومان دستمزد دریافت می‌کنند.
با وجود پرداخت این میزان از دستمزد٬ در یک‌ سال گذشته شمار قابل توجهی از این «سربازان» پس از طرح پاره‌ای از انتقاد‌ها به خامنه‌ای٬ دادگاهی شده و به فعالیت‌‌های خود پایان داده‌اند.



سکه یک میلیون و پنجاه هزار تومان شد

سحام نیوز: در سکوت دولت و بانک مرکزی سکه بار دیگر یک رکورد تاریخی به ثبت رساند و به ارزش یک میلیون و پنجاه هزار تومان رسید.
به گزارش فارس، هم‌اکنون در بازار تهران سکه طرح جدید و طرح قدیم با قیمت یک میلیون و پنجاه هزار تومان به متقاضیان فروخته می‌شود.
این در حالی است که طی آخرین روز هفته گذشته سکه در بازار تهران ۷۵۰ هزار تومان فروخته می‌شد ولی طی روزهای اخیر رشد چشمگیری یافته است.
بر همین اساس هم‌اکنون سکه طرح جدید با قیمت یک میلیون و ۵۰ هزار تومان، نیم سکه با قیمت ۵۲۰ هزار تومان، ربع سکه ۲۶۵ هزار تومان و سکه گرمی با قیمت ۱۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود.
محاسبات نشان می‌دهد که سکه طرح جدید با ۲۹ درصد حباب معادل ۲۳۷ هزار و ۷۰۰ تومان حباب دارد، چرا که این قطعه سکه براساس ارزش طلای بازار باید دارای نرخ ۷۷۹ هزار و ۱۰۰ تومان و ارزش طلای جهانی باید دارای نرخ ۷۴۷ هزار تومان باشد.
ارزش حقیقی سکه طرح جدید هم‌اکنون ۸۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان است که قیاس با نرخ فعلی بیانگر حباب ۲۳۷ هزارتومانی در این قطعه سکه است.
سکه ساعتی قبل در بازار تهران ۹۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد، اما الان با یک رکورد تاریخی مبادله می‌شود.



مصباحی مقدم: حیثیت دولت رفته است

سحام نیوز: غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس با اعلام اینکه قیمت ارز باید “شناور مدیریت شده” می‌شد، اما بدون اینکه مدیریت شود، شناور شد گفت: “منفعت ناشی از افزایش قیمت ارز، سود اندکی در برابر خسارتی است که از این ناحیه به دولت وارد می‌شود، حیثیت دولت رفته است.”
به گزارش خبرگزاری مهر، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: “کار تولید، واردات و صادرات با این نوسان قیمت ارز متوقف شده است و این آسیب فراوانی به اقتصاد می‌زند. دولت باید هرچه سریع‌تر دست به کار شود. باید قیمت متعادلی را مبنا قرار دهد. دولت باید تکلیف را برای فعالان اقتصادی مشخص کند.”
اهم سخنان مصباحی مقدم به شرح زیر است:
*قیمت ارز باید “شناور مدیریت شده” می‌شد، اما بدون اینکه مدیریت شود، شناور شد.
* کار تولید، واردات و صادرات با این نوسان قیمت ارز متوقف شده است و این آسیب فراوانی به اقتصاد می زند. دولت باید هرچه سریع تر دست به کار شود. باید قیمت متعادلی را مبنا قرار دهد، اگر نرخ ۱۱۲۵ تومان نرخ متعادلی است همان را مبنا قرار دهد و اگر نه، یک نرخ دیگر را مبنا قرار دهد، به هر حال باید کاری کند تا این وضع ادامه نیابد. اینطور نباشد که نوسان قیمت در بازار ارز ادامه پیدا کند و هر روز یک قیمت داشته باشد. دولت باید تکلیف را برای فعالان اقتصادی مشخص کند.
* خوشبختانه از نظر ذخایر ارزی و طلا نگرانی نداریم. ذخیره ارزی ما در دو بخش صندوق توسعه ملی و ذخایر ارزی بانک مرکزی است که در صندوق توسعه ملی ۲۸ میلیارد دلار و در بخش ذخایر ارزی بانک مرکزی بالای ۱۰۰ میلیارد دلار است.
* نگرانی از منابع ارزی وجود ندارد. در ادوار گذشته نیز چنین اتفاقی افتاد که شرایط ذخایر ارزی ما به صفر رسید، اما مدیریت خوب آن دوره باعث شد بحرانی به وجود نیاید و چنین مسائلی را که امروز شاهدیم درآن زمان پدید نیاید.
* ذخیره طلای کشور هم ذخیره سنگینی است که شاید برای دهها سال ذخیره داشته باشیم. اما مدیریتی که دولت باید اعمال کند، ندارد.
* در ماجرای اجرای هدفمندی یارانه ها شاهد مدیریت قوی و کارآمد از سوی دولت بودیم، نمی دانیم که چه اتفاقی افتاده که دولت در اینجا موضوع را رها کرده است.
*( در پاسخ به این سئوال که تا چه میزان شایعاتی مبنی بر اینکه دولت تعمدی در نوسان و افزایش قیمت ارز و سکه دارد، درست است) اگر بنا بود درآمد حاصل از قیمت بالای ارز به بانک مرکزی برسد، این حرف درست بود اما درآمد مابه التفاوت ۱۱۲۵ تومان تا ۱۸۰۰- ۱۹۰۰ تومان به بانک مرکزی نمی رسد، بلکه به جیب دلالان می رسد. پس این حرف درست نیست.
* حتی اگر واسطه ها از ناحیه دولت باشند و این پول دقیقا به جیب دولت برود پاسخ من این است که هیچ مدیر عاقلی منفعت یک درصدی را به خسارت صددرصدی ترجیح نمی دهد. چرا که منفعت ناشی از افزایش قیمت ارز، سود اندکی در برابر خسارتی است که از این ناحیه به دولت وارد می شود. حیثیت دولت رفته است، کدام عاقل چنین معامله ای می کند؟ درآمد کسب شده از این راه نسبت به درآمد های دولت به میزانی نیست که دردی را دوا کند.
* دولت درآمدهای فوق العاده ای از نفت و مالیات دارد آیا عاقلانه است که دولت توسط دلالان وارد معرکه شود؟ البته محتمل است که بانک مرکزی انفعالی عمل کرده باشد یعنی در شرایطی که قیمت بالا برود بگوید چرا دیگران بخورند و ما نخوریم اما همین هم عاقلانه نیست. اگر بانک مرکزی بخواهد مدیریت کند باید به گونه ای مدیریت کند که این روند مهار شود نه اینکه به آن دامن بزند. من مشکل را از ضعف مدیریت می دانم.
* دیگر موضوع دست مجلس نیست . مجلس دیگر چه کاری می تواند انجام دهد؟ از این پس باید تمام مطالبات مردم و مسئولان از دولت و شخص رئیس جمهور باشد که به میدان بیایند و نگذارند اتفاق بدی که می افتد استمرار پیدا کند.
* دولت باید قوی وارد شود و حتما از عهده اش برمی آید. شبیه این اتفاق در سال ۷۴ رخ داد که قیمت دلار ناگهانی افزایش یافت. اما مدیریت کردند و مشکل حل شد. متاسفانه مسئولان ارزی ما طی یکی دو سال اخیر پله پله از نظر مدیریتی پایین آمده اند به عبارت دیگر کار را به اهلش نسپردند.





نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی باید توضیح مستدلی در خصوص ترورهای اخیر ارائه دهند جـــرس: در ادامۀ محکومیت انفجار تروریستی اخیر تهران و همچنین واکنش به دو رخداد تروریستی در غرب و شرق کشور، شورای هماهنگی راه سبز امید خواستار پیگیری و مشخص شدن ریشه‌های این ترورها توسط حاکمیت و مراجع بین‌المللی، و همچنین برداشتن گام شایسته‌ای برای مهار خشونت و رسوایی خشونت‌طلبان در هر کجای جهان شد.
به گزارش چرس، شورای هماهنگی راه سیز امید ضمن اشاره به انفجار دو هفته گذشته و جانباختن مصطفی احمدی روشن از مدیران تأسیسات هسته‌ای نطنز و دو عملیات تروریستی خرم‌آباد (با هدف قرار دادن افرادی از ارتش)، و استان سیستان و بلوچستان (ترور یک روحانی اهل سنت)، وضعیت فعلی را نشان‌دهنده‌ی تداوم ناامنی برای پژوهشگران و نخبگان هسته‌ای و دیگر شهروندان کشور ذکر کرد.
این جمع خاطرنشان کرده اند که "تأمین امنیت شهروندان از وظائف ذاتی حکومت‌هاست؛ و حاکمیت سیاسی در ایران باید در قبال انجام چنین تروزهایی مسئول و پاسخگو باشد. نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی که مدعی احاطه بر امور و متولی حفظ امنیت شهروندان هستند، باید توضیح مستدل و مستندی در خصوص این ترورها و اقدامات ضدانسانی مشابه به افکار عمومی نگران ارائه کنند."

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
متاسفانه زمان چندانی از انجام عملیات تروریستی در تهران، که جان مصطفی احمدی روشن از مدیران تأسیسات هسته‌ای نطنز را گرفت نمی‌گذرد که سوگمندانه شاهد دو عملیات تروریستی دیگر، یکی در خرم‌آباد (با هدف قرار دادن افرادی از ارتش)، و دیگری در استان سیستان و بلوچستان (ترور یک روحانی اهل سنت) بودیم . این ترورها در سالروز ترور دکترمسعود علی محمدی و دکتر مجید شهریاری، نشان‌دهنده‌ی تداوم ناامنی برای پژوهشگران و نخبگان هسته‌ای و دیگر شهروندان کشور است.
انجام این جنایات ضدانسانی و تمسک به ترور، از سوی هر شخص حقوقی و حقیقی که انجام شده باشد، اقدامی خلاف موازین اخلاقی، حقوق بشر، و غیرقابل توجیه است. ترور، مستقل از آن‌که با چه انگیزه و هدفی صورت می‌گیرد یا توسط کدام فرد یا گروه و کشوری مدیریت می‌شود، بازتولیدکننده‌ی چرخه‌ی غیرقابل دفاع خشونت و ناامنی در جامعه و عرصه‌ی بین‌المللی؛ و نیز مخدوش کننده‌ی روندهای مبتنی بر گفت‌وگو و تعقیب‌کننده‌ی صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز است.
شورای هماهنگی راه سبز امید با ابراز تأسف عمیق از وقوع اینگونه ترورها و جان باختن نخبگان و شهروندان ایران، و ضمن تسلیت به خانواده بازماندگان و هموطنان، امیدوار است با پیگیری و مشخص شدن ریشه‌های این ترورها توسط حاکمیت و مراجع بین‌المللی، گام شایسته‌ای برای مهار خشونت و رسوایی خشونت‌طلبان در هر کجای جهان، برداشته شود.
تأمین امنیت شهروندان از وظائف ذاتی حکومت‌هاست؛ و حاکمیت سیاسی در ایران باید در قبال انجام چنین تروزهایی مسئول و پاسخگو باشد. نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی که مدعی احاطه بر امور و متولی حفظ امنیت شهروندان هستند، باید توضیح مستدل و مستندی در خصوص این ترورها و اقدامات ضدانسانی مشابه به افکار عمومی نگران ارائه کنند. این نهادها بجای تلاش برای سرکوب منتقدان و معترضان وضع موجود و ارعاب مخالفان، موظف و مکلف به تأمین امنیت شهروندان (صرف‌نظر از عقیده، جنس، دین، نژاد، زبان و فرهنگ) هستند. افسوس که تلاش برای تداوم اقتدار نامشروع، جایی و مجالی برای توجه به جان انسان‌ها و توجه به امنیت و منافع و سرمایه‌های ملی، نگذاشته است.

شورای هماهنگی راه سبز امید
۲ بهمن ۱۳۹۰





خواهر محمدرضا کربلایی:هیچ خبری از برادرم بعد ازانتقال به انفرادی نداریم  جرس: محمدرضا کربلایی آقا ملکی دانشجوی در بند بابلی که از دهم دی ماه در حال گذراندن حکم خود بوده، از چهار روز گذشته به بند انفرادی زندان متی کلای بابل منتقل شده است.
الهام کربلایی آقا ملکی خواهر محمدرضا در خصوص انتقال برادرش به انفرادی به "جرس" می گوید: " چهار پنج روز است که برادرم را به انفرادی منتقل کردند که متاسفانه ما این برخوردها را شنیدیم و از بعد از انتقال برادرم به انفرادی هیچ دسترسی به او نداریم و نمی دانیم در چه وضعیتی است. متاسفانه تماس تلفنی هم قطع است. موفق نشده ایم تا شرح ماجرا را بشنویم و فقط از خبرها شنیدیم و هیچ خبری از او بعد از انتقال به انفرادی نداریم. از طریق چند نفر پیگیری کردیم گفتند جایش خوب است اما نمی شود برایش کاری کرد باز پدرم در حال پیگیری است."
بر اساس گزارش های رسیده، محمدرضا ملکی در مراجعه به بهداری زندان متی کلا با یکی از بهیاران زندان که برخورد توهین آمیزی با او داشته است، درگیر می شود و آن فرد خطاب به این دانشجوی دربند می گوید: "تو و دوستانت در زندان متی کلا حامی جنبش سبز هستید و نظام جمهوری اسلامی باید شما را اعدام کند. پس از این درگیری بابازاده رئیس زندان محمدرضا را به سلول انفرادی منتقل می کند.
یکی از دوستان محمدرضا با تایید خبر درگیری بین او و فرد جوانی از کارکنان بهداری به جرس می گوید: "بابازاده رئیس زندان بخاطر نوشته ای که محمدرضا زمانیکه بیرون از زندان بود و نوشته بود، کینه او را به دل گرفت. بعد از اینکه در بهداری آن فرد جوان برخورد بدی با محمدرضا می کند و درگیری پیش می آید رئیس زندان هم اول می خواست که محمدرضا را تبعید کند اما با پادرمیانی، او را به سلول انفرادی منتقل می کنند و الان هیچکس از او خبری ندارد و این وضعیت واقعا نگران کننده است."
محمدرضا کربلایی آقا ملکی در شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان بابل به ریاست قاضی باقریان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی کشور و تبانی در جهت اقدام علیه امنیت کشور ابتدا به ده ماه حبس تعزیری و پس از آن در شعبه سه دادگاه تجدید نظر مازندران حکم دادگاه بدوی به شش ماه کاهش می یابد.
خواهر محمدرضا در این خصوص ادامه می دهد: "در دادگاه تجدید نظر شش ماه حبس برای او صادر شد و ما امیدواریم بیست و دوم بهمن ماه اتفاقی بیافتد و آزادی مشروط شاملش شود و آزاد شود."
وی می افزاید: "از اوایل دی ماه برای اجرای حکمش به زندان منتقل شد و الان نزدیک به چهارمین هفته است که او در زندان به سر می برد. در زندان هم با بقیه زندانیان سیاسی بابل است و تا قبل از انتقال به انفرادی مشکلی نداشت و وسائلی هم که می خواست داشت. هر هفته با او ملاقات داشتیم اما الان نزدیک به یک هفته است که هیچ خبری از او نداریم. خوب این بی خبری خیلی ناراحت کننده است و حتی خبر انتقال او به انفرادی را به مادرم نگفتیم چون خیلی نگران می شود."
گفتنی است، هم اکنون علیرضا شهیری طبرستانی ( رییس ستاد مهندس موسوی در بابل)، علی اکبر سروش (رییس سابق اداره آموزش و پرورش شهرستان بابل) ، سید احمد میری (فرماندار سابق شهرستان های رامسر و بابلسر)، آریا آرام نژاد (خواننده وآهنگساز) ، علیرضا فلاحتی ( دبیر شاخه جوانان جبهه مشارکت مازندران و رییس ستاد ۸۸ در بابل) ، محمد معصومیان و مصطفی ابراهیم تبار ( ازفعالین ستاد مهندس موسوی در بابل) در زندان متی کلای بابل در کنار مجرمین نگهداری می شوند.
پیش از این علی تاری رئیس ستاد انتخاباتی مهندس موسوی و از فرماندهان سپاه پاسداران دوران جنگ که از سوی دادگاه انقلاب بابل به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود در مصاحبه ای با جرس در تشریح وضعیت اسف بار سلول انفرادی گفته بود: "من به مدت ۷۲ روز درسلول انفرادی زندان متی کلای بابل و در یک سلول یک و نیم در ۲ بودم که داخلش هیچگونه امکاناتی وجود نداشت و به تعداد ۲۰ تا از آن سلول ها وجود دارد که گاهی تا ۲۵ نفر هم در آنجا نگه داری می شوند و برای کلیه این سلولها تنها یک سرویس بهداشتی ۷۰*۷۰ سانتی وجود دارد و اساسا برای تنبیه مجرمین خطرناک ساخته شده است. یعنی مجرمین خطرناک در صورت ارتکاب خلاف در زندان به آنجا منتقل می شوند. بیشتر افرادی که در انفرادی می آمدند تکراری بودند و از شرورترین افراد داخل زندان به شمار می آمدند. چند بار هم به من گفتند افرادی که در بند کنار من هستند را به علت تجاوز جنسی به این بند آورده اند. و حتی افرادی که مرتکب قتل می شدند یک یا دو هفته داخل انفرادی بودند. زندانیان سیاسی برای نگهداری در انفرادی به زندان ساری برده می شدند که از امکانات اولیه برخوردار است و حتی این راهم از من دریغ کرده و مرا به بدترین انفرادی ممکن منتقل کردند..."