۱۳۹۰ دی ۳۰, جمعه

مهمترین خبرهای روز جمعه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

آفرينش هنری الزام مبارزه را کم نمی‌کند

عباس معروفی، از چهره‌های سرشناس ادبیات امروز ایران، در واکنش به جنجال رسانه‌ای اخیر بر سر انتشار عکس و ویدئوکلیپی از گلشیفته فراهانی نامه‌ای خطاب به او نوشته و آن را برای انتشار در اختیار رادیوفردا گذاشته است. خانم فراهانی هفته گذشته با انتشار این عکس در ضمیمه هفتگی مجله فرانسوی فیگارو برای جامعه ایرانی جنجال‌آفرین شد.

هنرمند زيبا و برجسته ايران
خانم گلشيفته فراهانی عزيز

من هم مثل بقيه خبر را خواندم و همه چيز را ديدم. خبر بسيار ساده است: ژان موندينو، عکاس سرشناس فرانسوی، از شانزده بازيگر جوانی که نام‌شان برای نامزدی بخش بهترين "بازيگر مستعد" جوايز سينمايی سزار مطرح شده، عکس‌هايی گرفته که در نوع خود تازه نيست، اما همچون قرار گرفتن نُت‌های کوچولو در کنار همديگر، صدای تازه‌ای از آن برخاسته است.
همچنين فيلم کوتاهی برای مراسم سزار ساخته شده که بازيگران مطرح جوان را در حال برهنه شدن نشان مي‌دهد. اين فيلم حامل پيامی والا و انسانی و مهم است با چنين مضمونی: «به من نگاه کن... در اين لحظه برهنه‌ام، رها از بند تن و روان... هنر من نقش بازی کردن است... تو به من اعتبار مي‌بخشی... من به روياهای تو جان مي‌بخشم... احساسات لطيف تو را برمی‌انگيزم... با اشک و لبخند...»
بعد البته مجله فيگارو عکس گلشيفته فراهانی را از اين مجموعه حذف کرد و فيلم رسمی آن که در يوتيوب منتشر شده بود، مدتی غير قابل دسترسی بود.
واکنش‌های مثبت و منفی به انتشار اين عکس بسيار چشمگير بود. در بسياری از اين نظرها کاربران ضمن دفاع از اين عمل گلشيفته فراهانی، کار او را شجاعانه خواندند. در مقابل مخالفان نيز برهنه شدن گلشيفته فراهانی در مقابل دوربين را عملی ناپسند بر شمردند و آن را مغاير با ارزش‌های زن، جامعه اسلامی، جنبش سبز، هنرمندان ايرانی و غيره دانستند.
  اين دو روز هر آن چه نمی‌بايست مي‌خواندم و مي‌شنيدم در فيس‌بوک و سايت‌های خبری ديدم و خواندم و حيرت کردم از جامعه‌ای که تيراژ نشريات زردش هزار برابر بالاتر از تيراژ يک نشريه هنری است.
هر کس از يک دريچه به ماجرا خيره شد و آن را مورد تفسير و تحليل قرار داد. موافق، مخالف، ممتنع، اما کسی به اين نپرداخت که شما هنرپيشه‌ايد. اين هم نقشی بود از يک هنرپيشه مثل بقيه نقش‌هاش. چه فرقی دارد خانم فراهانی که چه نقشی بازی کنيد، مهم اين است که نقش را دربياوريد.
اگر از پس يک نقش برنياييد اين حق را به عنوان يک تئاتری يا نويسنده دارم که کارتان را نقد کنم، اما پرداختن به مسائل اخلاقی و ايدئولوژيکی و دينی و سياسی و سليقه‌ای به من مربوط نيست. به هيچ کس مربوط نيست.
راستش من از چادر بدم مي‌آيد، اما هرگز نقش‌هايی که شما با چادر بازی کرديد مرا آزار نداد. چون بازيگر هستيد و اين ذات حرفه بازيگری است. کارگردان به شما مي‌گويد در اين فيلم يا تئاتر فلان نقش را بازی کن، اين لباس توست، اين ديالوگ‌های توست، و اين هم نقش تو.
فيلمنامه را مي‌خوانی، حس مي‌گيری، در قالب نقش فرو مي‌روی، مي‌شوی آن ديگری.
ديگر به کسی مربوط نيست که اين وسط چه بلايی سرت مي‌آيد، به هيچ کس مربوط نيست که ويوين لی، همان اسکارلت دوست‌داشتنی به خاطر بازی در فيلم «اتوبوسی به نام هوس» چقدر از عمرش را در آسايشگاه روانی گذراند.
تماشاچی در تاريکی نشسته فقط تحسين مي‌کند و سوت مي‌زند و بعد به خانه‌اش مي‌رود. و اصلاً اهميت ندارد که يک رمان‌نويس چه بلايی سر جسم و جانش مي‌آيد تا يک رمان را تمام کند.  مردم مي‌خوانند و نظر مي‌دهند و بعد به خانه‌شان مي‌روند.
اما حالا اين نقش تازه و کوتاه شما به همه مربوط شده، و هرکس از زاويه‌ای ماجرا را تحليل و تفسير مي‌کند، بی آن که از بدبختي‌های اين حرفه کوچک‌ترين اطلاعی داشته باشد.
مي‌شناسم زنانی را که از چادر متنفرند ولی نسبت به بازی شما در اين فيلم کوتاه، واکنش خاله‌زنکی نشان داده‌اند و برهنه شدن شما را توهين دانسته‌اند.
نيمی از دهه شصتی‌ها حتا وجدان‌شان را زير پا مي‌گذارند تا از لذت تن عقب نمانند، حالا يکباره گلشيفته را از جنبش سبز اخراج مي‌کنند؟ مگر گلشیفته طلايه‌دار شما نيست برای آزادی تن؟ آن هم آزادی تنی که در اختيار صاحبش است، نه در اختيار يک ايدئولوژی که اين تن را زير بازجويی و فشار و شکنجه و تجاوز له و نابود کند.
بدترين‌شان کسانی بودند که همزمان با دستگير شدن پرستو دوکوهکی عزيز، به شما خرده گرفتند که «در زمانی که پرستو در زندان زير فشار بازجويی است...» وای بر ما! انگار گلشيفته باعث زندانی شدن پرستو يا مرضيه بوده است.
عده‌ای هم يک مخلوط سياسی هنری درست کردند که «گلشيفته را رها کنيد! پرستو و مرضيه زير ضرب عقده‌های جنسی بازجوهای اوين مانده‌اند!»
تماشای هنر الزام مبارزه را کم نمي‌کند. يا به عبارتی ديگر، مبارزه کردن و قربانی دادن لزوماً به تعطيلی هنر نمي‌انجامد. همچنان که برنده شدن فيلم "جدايی نادر از سيمين" دخلی به دستگير شدن پرستو و مرضيه و شيوا و ديگران ندارد. چرا جامعه من يک مخلوط‌کن مزخرف گذاشته جلوش و هر خبری آمد مي‌ريزد توی آن و همش مي‌زند؟ چقدر اين جامعه معجون افلاطون مي‌نوشد؟ چرا نمي‌تواند خبر زلزله را از خبر اسکار گرفتن‌مان تفکيک کند؟ چرا هر چيزی را به چيزی ديگر وصل مي‌کند؟ و آن يکی می‌گويد: «هنرپيشه فيلم اصغر فرهادی لخت شد.» اين جنايت است در حق گلشيفته و فرهادی و جامعه هنری.
اگر قرار باشد هر انسانی نقشی را که برايش تعيين کرده‌اند نپذيرد، و نقش خودش را بازی کند، خب برويد سخنرانی هيتلر و خامنه‌ای و صدام حسين و سياستمداران ديگر را تماشا کنيد، ببينيد ريا و تزوير و دروغ را. برويد پای سخنان وزيران کج و کوله اين سی سال وزارت ارشاد و دلايل سانسورچی بودن‌شان را از زبان خودشان بشنويد.
چرا آمده‌ايد سراغ هنر؟ چرا مي‌خواهيد رمان بخوانيد؟ چرا پا به سينما و تئاتر گذاشته‌ايد؟ دنيای هنر، دنيای تخيل ماست، دنيای آرزوهای ماست برای خوشبخت‌تر زيستن آدم‌ها، برای به نقد کشيدن جامعه و شخصيت‌هاش، برای بازسازی سرگذشت‌های ديگر تا مردم خود را با ما همزاد بپندارند.
دنيای هنر، دنيای بی‌مرز شدن رويا و تخيل و واقعيت و افسانه است، فيگورهای ما همه در ذهن ما آفريده مي‌شوند و بر صفحه کاغذ يا صحنه نمايش شکل مي‌گيرند. شوربختانه سياستمداران به ويژه ديکتاتورها عاشق فيگورهای رويا و تخيل ما مي‌شوند و آن گاه به رويای ما تجاوز مي‌کنند؛ چه در کلام و چه در عمل. اين هرگز قابل بخشش نيست، و آنها جامعه را به ورطه‌ای مي‌کشانند که دير يا زود بايد بابت اين کج‌فهمی هزينه‌های سنگين بپردازد.

گلشيفته عزيز
کاری که شما کرديد کار حرفه‌ای شما بود، و بسيار قشنگ و موجز در بين بقيه هنرپيشگان درخشيديد، و آن حيای ايرانی را در حين رفتارتان به ما نشان داديد. من به عنوان يک همکار برای اين بازی به شما تبريک مي‌گويم و از شما حمايت مي‌کنم. مي‌خواهم بگويم خوشحال باشيد، کاری مهم انجام داده‌ايد که جامعه هنری بعدها به شما افتخار خواهد کرد.
اسم من عباس معروفی است، با تمام طول و عرض و قد و قواره‌اش، حالا محکم کنار شما مي‌ايستد تا هرگز احساس تنهايی و نوميدی به خودتان راه ندهيد. نقش‌هاي‌تان را هميشه دوست دارم.
با احترام
عباس معروفی


سحام نیوز: نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه هشدار داده است که هرگونه مداخله نظامی در ایران برای مقابله با برنامه هسته ای این کشور، “باعث بروز جنگ و هرج و مرج” در سرتاسر خاورمیانه و حتی فراتر از آن منطقه خواهد شد.
به گزارش بی بی سی ، سارکوزی در عین حال تاکید کرد که فرصت برای پرهیز از اقدام نظامی علیه ایران رو به پایان است و گفت که به همین دلیل “فرانسه نهایت تلاش خود را خواهد کرد تا از مداخله نظامی جلوگیری کند.”
رییس جمهور فرانسه که در جمعی از دیپلماتها در پاریس سخنرانی می کرد افزود که تنها راه جلوگیری از رویارویی نظامی اعمال تحریمهای قاطعانه تر و سختگیرانه تر علیه ایران است.
آقای سارکوزی از همه کشورها خواست که برای مسدود کردن دارایی های بانک مرکزی ایران اقدام کنند و به خرید نفت ایران پایان دهند.
او هشدار داد که کشورهایی که از اعمال تحریم علیه ایران حمایت نمی کنند مسئولیت بروز جنگ احتمالی را بر دوش می کشند.
آقای سارکوزی روسیه و چین را ترغیب کرد که با حمایت از تحریمها علیه ایران “به تضمین صلح در جهان کمک کنند.”
رییس جمهور فرانسه در عین حال گفت: “مداخله نظامی مشکل را حل نخواهد کرد و تنها “باعث بروز جنگ و هرج و مرج در خاورمیانه و متاسفانه شاید در بقیه جهان خواهد شد.”
اظهارات آقای سارکوزی در حالی مطرح می شود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعمال تحریمهایی جدید علیه ایران را مد نظر قرار داده اند.
آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه دیروز (۱۹ ژانویه) گفت که توافق نهایی اتحادیه اروپا در مورد تحریم خرید نفت از ایران و انسداد دارایی‌های بانک مرکزی این کشور، احتمالا در اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو این اتحادیه در روز دوشنبه حاصل می‌شود.
فرانسه از پیشنهاد دهندگان اصلی اعمال تحریم های جدید علیه ایران است که به منظور وادار کردن مقامات ایران به توقف برنامه اتمی شان مطرح شده است.
کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که زیر پوشش برنامه هسته ای برای ساخت بمب اتمی تلاش می کند. اما مقامات ایران پیوسته تاکید کرده اند که برنامه های اتمی جمهوری اسلامی صرفا برای اهداف صلح آمیز و تولید انرژی است.
دیپلمات های اروپایی می گویند که کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طور اصولی در مورد مسدود کردن دارایی های بانک مرکزی ایران و توقف خرید نفت از این کشور توافق کرده اند، اما هنوز در مورد چگونگی ادامه تجارت غیر نفتی با ایران توافقی به دست نیامده است.
فرانسه، بریتانیا و آمریکا پس از انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ایران در ماه نوامبر، فشارها علیه این کشور را افزایش دادند.



حمله‌ موشکی به‌ سفارت ‌ترکیه‌ در بغداد

سحام نیوز: روزنامه مصری الیوم السابع نوشت، یک مسئول ارشد عراقی تصریح کرد که عصر چهارشنبه دست کم دو راکت به ساختمان سفارت ترکیه در شمال بغداد و خارج از منطقه الخضراء اصابت کرد.
این مسئول افزود: موشک‌ها از نوع کاتیوشا بوده‌اند و اولی به دیوار خارجی سفارت و دومی به طبقه دوم بانک مجاور سفارت اصابت کرده است.
این در حالی است که به گفته سفیر ترکیه در عراق، سه راکت به طرف سفارتخانه این کشور در بغداد پرتاب شد.
سفیر ترکیه در بغداد تایید کرده که یکی از راکت‌ها به دیوار سفارتخانه اصابت کرده است اما محل فرود دو راکت دیگر هنوز مشخص نیست.
وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اصابت راکت را به سفارت کشورش محکوم و پیش‌بینی کرد کرد که مسئولان عراق عاملان این حمله را دستگیر کنند تا دیگر در آینده چنین حملاتی رخ ندهد.
در این راستا هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق با احمد داوود اوغلو همتای ترکیه‌ایش تماس تلفنی برقرار کرد و مراتب تاسف خود را از این مساله اعلام نمود. همین طور “رافع العیساوی”، وزیر دارایی عراق نیز با داوود اوغلو تماس گرفت.
روابط دیپلماتیک ترکیه و عراق در هفته گذشته با احضار سفرای دو کشور تیره شد.
یک روز پیش از این حادثه وزارت خارجه ترکیه سفیر عراق را در آنکارا احضار کرده بود و یک روز قبل از آن نیز عراق سفیر ترکیه را در بغداد احضار کرده بود.
نوری المالکی، نخست وزیر عراق اخیرا از ترکیه به دلیل دخالت در امور داخلی عراق انتقاد کرده بود.



اجرای حکم سه سال حبس مهدی فرحی شاندیز، معلم و فعال کارگری

خبرگزاری هرانا - مهدی فرحی شاندیز از فعالین کارگری، اواسط دی ماه سالجاری جهت تحمل سه سال حبس تعزیری به زندان اوین منتقل شد.
به گزارش کمیته هماهنگی، مهدی فرحی شاندیز آخرین بار هنگامی که به شعبه ۸ دادگاه انقلاب برای باز پس گرفتن وسائل شخصی خود که سال گذشته ۸۹ در جریان دستگیری اش به مناسبت گرامی داشت روز جهانی کارگر ضبط شده بود، مراجعه کرد با برخوردهای نامناسب رئیس این شعبه مواجه شده و با نسبت دادن اتهام واهی «اخلال در نظم»، دستگیر نمود.
مهدی فراحی شاندیز، معلم و فعال کارگری که به اتهامات واهی به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود حدود دو هفته پیش در زندان اوین و در بند ۳۵۰ محبوس شده است.
لازم به یادآوری است که آقای مهدی فرحی شاندیز معلم حق التدریسی، تا کنون بارها توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر شده است.




این مردم ۱۵۶ روز است که از جایشان تکان نخوره‌اند

image
مرداد ماه ۱۳۹۰ گزارشی از حمایت مردم اکراین پس از بازداشت یولیا تیموشنکو نخست وزیر سابق، در خودنویس منتشر شد. رضا شادپی از اوکراین گزارش می‌دهد: «اکنون ۱۵۶ روز از بازداشت و دادگاه‌های تیموشنکو می‌گذرد و ...یاد جنبش یک خط در میان سبز ایران افتادم! جنبشی مقطع و ناپیوسته، که روزهای تعطیل تقویم برایش روز تحصن و اعتراض مشخص می‌کرد. اما اینجا، این مردم، ۱۵۶ روز است که از جای‌شان تکان نخوره‌اند و پلیس، ۲۴ ساعته امنیت متحصنین را تضمین کرده است.»
چند ماه پیش گزارشی از حمایت مردم اکراین پس از بازداشت یولیا تیموشنکو نخست وزیر سابق، برای سایت خودنویس ارسال کردم. اکنون ۱۵۶ روز از بازداشت و دادگاه‌های تیموشنکو می‌گذرد. بیش از یک ماه هم است که دادگاه نخست وزیر سابق را به زندان محکوم کرده است. اما مردم متحصن، کماکان در مرکز شهر به تحصن خود ادامه می‌دهند. یکصد و پنجاه و شش روز تحصن در خیابان! پس از ۵ ماه، مجددا گزارشی برای سایت خودنویس و خوانندگانش تهیه کردم.



آیا می‌توانید باور کنید که این مردم در زمستان سرد اکراین، این پیادرو را رها نکرده‌اند؟!


آیا باور میکنید هزاران نفر آغاز سال ۲۰۱۲ را در این مکان جشن گرفتند؟


این تصویر یاناکویچ رئیس جمهور فعلی اکراین و شاکی اصلی یولیا تیموشنکو است. مردم هر طوری که مایل هستند اعتراض خود را به این شخص نشان می‌دهند. آیا باور می‌کنید هیچکس به خودش اجازه نمی‌دهد به این رفتار حامیان نخست وزیر حمله و یا تعرض کند؟




آیا باور می‌کنید شب‌های شهر کیف در زمستان سرمایی حدود منفی ۱۵ درجه دارد؟ خوابیدن در چادرها، بدون بخاری!


۱۵۶ روز است که این پیاده رو در تصرف حامیان تیموشنکو است.


آیا باور میکنید ۱۵۶ روز است که هیچکدام از مالکان فروشگاه‌هایی که در این پیاده رو کسب درآمد می‌کنند، از این متحصنین شکایتی نکرده‌اند؟


 




و آیا باور می‌کنید ۱۵۶ روز است که پلیس بصورت ۲۴ ساعته امنیت متحصنین را تضمین کرده است؟


در ویترین یکی از فروشگاه‌های کنار این تحصن، مانکنی دیدم که سر تا پایش توسط پارچه‌ای سبز پوشیده شده بود. یاد جنبش یک خط در میان سبز ایران افتادم! جنبشی مقطع و ناپیوسته، که روزهای تعطیل تقویم برایش روز تحصن و اعتراض مشخص می‌کرد. اما اینجا، این مردم، ۱۵۶ روز است که از جای‌شان تکان نخوره‌اند. آنچه برای من قابل تحصین است، اراده پولادین مردمی است که در سرما و گرما بیش از ۵ ماه است که عقب نشینی نکرده‌اند.




یک زندانی سیاسی کوبائی، پس از ۵۰ روز اعتصاب غذا درگذشت

یک زندانی سیاسی کوبائی پس از ۵۰ روز اعتصاب غذا، روز پنجشنبه در زندان شهر سانتیاگو دو کوبا در شرق این کشور درگذشت.
به گفته فعالان حقوق بشر، ویلمَن ویلار مندوزا در ماه نوامبر گذشته دستگیر و به اتهام « تمرد از دستورات مقامات » به چهار سال زندان محکوم شده بود.
وی در اعتراض به این مجازات اعتصاب غذا کرده بود.
رادیو فردا




کارگر شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس جان سپرد

ایلنا
ساعت 6 عصر روز سه شنبه هفته پیش کارگران پالایشگاه نفت بندرعباس کار خود را به پایان رسانده و مشغول تعویض لباس کار خود هستند به امید اینکه راهی خانه شوند که در این میان کارفرما دو مکانیک از واحد 71 پالایشی را فرا میخواند : رضا کشاورز و ابراهیم مریدی برای انجام رفع نشتی گاز آماده شوند .
با وجود اتمام ساعت کاری وحضور کارگران تازه نفس شیفت بعدی به اصرار کارفرما این دو کارگر دست از تعویض لباس برداشته و برای رفع نشتی از لاین گاز که پایین یکی از دستگاهها (تلمبه ) در حال کار بوده بوده دو کارگر مکانیک رضا کشاورز و ابراهیم مریدی با لباس غیر ایمن اما ماسک دار از پله ها تا ارتفاع 4،5 متری بالا می روند .
ساعت حدود 6 با پیشروی نشتی گاز مواد از بالا به روی تلمبه می ریزد و آتش سوزی رخ می دهد و به ارتفاع سرایت می کند ،کارگران اسیر زبانه های آتش می شوند .
مریدی با 35 درصد سوختگی و کشاورز با بیش از 85 درصد سوختگی از نوع درجه 3 طبق تشخیص بخش سوختگی بیمارستان شهید محمدی بندرعبا س پس از چند روز بستری شدن به بیمارستان شهرستان یزد منتقل می شوند و متاسفانه امروز رضا کشاورز جان سپرد .
کارگر ی که خود شاهد ماجرا بود می گوید : به دلیل وجود گازهای خطرناک و نبود اقدامات پیشگیرانه ای چون حضور آتش نشان و بازرسی قبل از ادامه کار و مدیریت عجولانه باعث بروز چنین حادثه ای شد .هرچند که با حضور آتش نشان در این حادثه با وجود تجهیزات و ماشین آلات مجهز عملکرد مطلوبی ارایه نشد .
کارگر دیگری ضمن اشاره به نبود امنیت شغلی می گوید: مسئولین تعمیرات در بسیاری از مواقع برای انجام کار عجله به خرج می دهند و با وجود خستگی روزانه با تهدیداتی چون تعلیق و قطع اضافه حقوق و حتی اخراج مواجه می شویم .
در گفتگوی تلفنی با روابط عمومی پالایشگاه نفت بندرعباس ،ضمن برخورد غیر حرفه ای با خبرنگارما حاضر به توضیح در این خصوص نشد و آن را موکول به جلسه ای با حضور مسئولین کرد .





" نامه ۲۷ دی" منسوب به سردار علایی واقعی نیست و دلجویی فرماندهان سپاه از او کذایی است.


19 دی 1390
: یادداشتی از سردار علایی با عنوان « بازخوانی قیام 19 دی » در روزنامه اطلاعات منتشر می شود. سردار علایی در این یادداشت با یادآوری دیکتاتوری شاهنشاهی ، تلویحاً از وضعیت موجود انتقاد می کند . متن یادداشت هم اکنون از سایت روزنامه اطلاعات و خبر آنلاین حذف شده است اما در این آدرس موجود است .

24 دی 1390
: 12 تن از فرماندهان سپاه ، با نگارش نامه‌ای تهدید آمیز خطاب به حسین علایی، نسبت به مواضع اخیر وی به شدت انتقاد کردند. خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران این نامه را در اینجا منتشر کرده است.

24 دی 1390
: سردارعلایی با انتشار یادداشتی کوتاه در سایت اصولگرای بازتاب، با ابراز گلایه از برخی تفسیرها توسط رسانه های خارجی، وفاداری خود را نسبت به آرمان های انقلاب و امام خمینی ابراز کرد و اعلام کرد که همچنان بر این صراط مستقیم استوار خواهم بود . سردار علوی در این یادداشت نه تنها از آقای خامنه ای یاد نکرده است بلکه تلویحاً بر مواضع انتقادی خود پای فشرده است . متن این یادداشت را در سایت بازتاب می توانید ببیند .

27 دی 1390
: سردار علایی با انتشار یادداشتی در سایت بازتاب، خطاب به حسین شریعتمداری از او خواست که به شعور خوانندگان احترام بگذارد.تاکید بر مواضع پیشین سردار علایی در این یادداشت مشهور است. این نامه نیز  در سایت بازتاب در این آدرس قابل دسترسی است.

27 دی 1390
: خبرگزاری فارس، اختصاصاً ! یادداشت جدیدی را با انتساب به سردار علایی منتشر کرد . متن این یادداشت با عنوان « توضیحات مجدد حسین علایی د،ارخصوص مقاله اخیر»، حاکی از آن است که سردار علایی این بار از مواضع پیشین خود بازگشته بر خلاف سه یادداشت منتشر شده، ار آقای خامنه ای با عنوان مقام معظم رهبری "یاد کرده" و نسبت به ایشان "ابراز وفاداری"  نموده است.

29
دی 1390 : 12 تن از فرماندهان سپاه که قبلاً به سردار علایی اعتراض کرده بودند، این بار با انتشار نامه ای از او دلجویی نموده و از اینکه او را در خط امام خامنه ای می بییند ابراز خوشحالی نموده اند. این 12 تن، در نامه ی خود تلاش کرده اند تا یادداشت 27 دی ، منسوب به سردار علایی را رسمیت ببخشند و در اصلی ترین فراز آن گفته اند :

" برادر علایی عزیز!
بی‌تردید هرگز خاطره با شما بودن در شب‌های عملیات، همنشینی در پایگاه منتظران شهادت، همدلی و همراهی در جای جای خاک مقدس جنوب کشور و در قرارگاه نوح نبی و نیز خروش الهی‌تان در برابر شیخ درباری در مدینه منوره را که در جوار بارگاه حضرت رسول اکرم(ص) و با حمایت دستگاه تبلیغاتی عربستان، اسلام آمریکایی را به حجاج القا می‌کرد، نه فقط از یاد نمی‌بریم که با آن زندگی می‌کنیم و افتخار می‌ورزیم و از همین رو است که وقتی نامه ۲۷ دی ماه شما که حکایت از ارادت و عشق و علاقه سرشار از ایمانتان به نظام مقدس اسلامی و ولایت فقیه، خاصه، سرو بلند آزادگی و قصیده معرفت و حکمت، حضرت امام خامنه‌ای عزیز (مدظله) است را دریافت کردیم، این عهد را به یاد آوردیم که فرزندان امام(ره) هرگز به آرمان‌های دوستان شهیدشان خیانت نمی‌کنند و جز در مسیر روشن و مستقیم انقلاب اسلامی گام برنمی‌دارند و در این فضای غبارآلود، با بصیرت، کینه و عداوت دشمنان را ناکام می‌‌گذارند."

اصل ماجرا :

در حالی که 3 یادداشت اصلی سردار علایی در سایت اصولگرای بازتاب منتشر شده اند،  اما
یادداشت منسوب به او در تاریخ 27 دی ماه "صرفاً " توسط خبرگزاری فارس وابسته به سپاه انتشار یافته است. سایت بازتاب نه تنها نسبت به باز نشر آن نیز اقدام نکرده است، بلکه در "همان روز" یادداشت او را خطاب به حسین شریعتمداری انتشار داده است که حاکی از مواضع پیشین سردار علایی است.
 تنها منبع یادداشت 27 دی ماه،  خبرگزاری فارس است و این یادداشت در خبرگزاری دیگر به چشم نمی خورد. اما تعدادی از سایت های وابسته به سپاه  گزیده ای از آن را به نقل از خبرگزاری مهر! آورده اند تا به مخاطبان خود چنین تلقین کنند که این نامه در خبرگزاری مهر نیز منتشر شده است و بدینوسیله برای آن اعتباری بسازند. در حالی که خبرگزاری مهر این نامه را اصولاً منتشر نکرده است ! ( برای نمونه ببینید)
 
از زمانی که سردارعلایی مورد هجوم لباس شخصی ها و برخی از سرداران سپاه قرار گرفته است، تعدادی دیگر از فرماندهان سپاه و خانوادهای شهدا با انتشار نامه هایی سرگشاده از اوحمایت کرده اند. ( اینجا و اینجا و اینجا )
شواهد حاکی است، نامه ای دوم 12 تن از فرماندهان فعلی سپاه خطاب به سردار علایی نه تنها از جهت دلجویی و همراهی با ایشان نوشته است، بلکه هدف از انتشار آن  رسمیت بخشیدن به "یادداشت کذایی 27 دی" است تا بدینوسیله  به نیروهایی که در بدنه ی سپاه با سردار علایی همراه هستند، آدرس غلط بدهند و در بولتن های داخلی سپاه چنین وانمود کنند که سردار علایی نیز با آنهاست و از ناحیه آنها "خطری" او را تهدید نمی کند! چون مطیع اوامر امام خامنه ای است!
این  تغییر رفتار ظاهری- و سریع!-  فرماندهان سپاه  نه تنها هراسِ آنان را از بیداری بدنه ی سپاه نشان می دهد،  بلکه گواه آن است که "انشقاق در سپاه" علنی تر شده است. انشقاقی که در جریان انتخابات 88 خود را نشان داه بود و تا جایی که بنا شهادت ناظران، رای صندوق های  دانشگاه امام حسین و شهرک شهید محلاتی و دیگر شهرک های سپاه همگی به میرحسین موسوی بوده است.
 

تصویر نامه  منسوب به سردار علایی در خبرگزاری فارس


پی نوشت : متاسفانه تعدادی از سایت های سبز در انتشار نامه ی دوم 12 فرمانده ی سپاه به اشتباه افتاده و برای لحظاتی آن را تحت عنو ان نامه ی دلجویی از سردار علایی ! منتشر کردند.





روزهای کساد صرافی ها در کنار ماموران نیروی انتظامی

گزارش کلمه از بازار امنیتی ارز؛ دلار اسمش هم جرم است

گروه شهری کلمه: زهره نقیبی
با حضور ماموران انتظامی در بازار ارز، بازار رسمی و غیررسمی ارز تهران روز گذشته با حضور پررنگ ماموران امنیتی روز متفاوتی را پشت سرگذاشت.
در حالی که دلالان ارز در حال خرید و فروش در جو نیمه سنگین خیابان فردوسی بودند و صرافی ها هم به قول خودشان مثل هر روز کسادی بازار را نظاره و تجربه می کردند با حمله یک باره ماموران ، این بار حتی کوچه پس کوچه های فردوسی و جمهوری هم به مدد ارز فروشان غیر رسمی نیامد و صرافی ها هم کرکره های خود را پایین کشیدند.
یکی از شاهدان از بازداشت حدود ۴۰ نفر از دلالان ارز در پاتوق مخصوصی رو بروی سفارت انگلیس خبر داد و گفت: مینی بوس آگاهی با ماموران زیاد آمدند و هر کسی را که به نحوی کار بخصوصی انجام نمی داند، بازداشت کردند و بردند.اگر مقاومتی میکردند برخوردشان شدیدتر می شد.این در حالی است که یکی از صراف ها منشا این دلارهای روانه شده به بازار غیررسمی را دولت می داند.
از حرف زدن درباره دلار منع شده ایم
بازار هنوز آرام است که سری به صرافی ها میزنم. صدای دلار دلار که همیشه در این بازار شنیده می شد حالا به زمزمه های آرامی تبدیل شده است. بیشتر صرافی ها نه قیمتی می دهند و نه اظهارنظری می کنند. آنها هم که حرفی دارند عمدتا گلایه از کسادی بازار است. با این حال اگر در این بازار پارتی داشته باشی و اعتمادی جلب کنی، تهیه دلار حتی از صرافی ها برایت کار سختی نیست. از یکی از صرافی ها که نرخ دلار را می پرسم می گوید هنوز بانک مرکزی قیمتی نداده است. همکارش آرام نرخ ۱۸۰۰ را برایم می نویسد و می گوید خریداری یا فروشنده . میگویم خریدار و وقتی تقاضای ۴ هزار تایی را می شنود همکارش میگوید برایش جور کن با این حال قیمت بالا را بهانه میکنم. می گوید روزهای آتی نرخ دلار بیشتر از این می شود.
به صرافی دیگری می روم می گوید : اجازه حرف زدن درباره دلار و ارز نداریم. ممنوع شده ایم. نه خریداریم و نه فروشنده. در مورد فروشندگان غیررسمی ارز که سوال می‌کنم می گوید: از یک سال پیش هر کسی امده و  دلار فروش شده است.
بعضی هم پشت صرافی کاغذ زدند در مورد نرخ ارز سوال نفرمایید. با این حال مراجعه برای پرس و جو در مورد نرخ ارز و سکه کم نیست. یکی دیگر از صرافی ها هم که مشکلی برای فراهم کردن دلار آن هم بدون سقف ندارد پیش بینی گران تر شدن دلار را می کند.نرخ دلار را ۱۷۷۰ تا ۱۸۵۰ هم اعلام می کنند.
یکی از صرافان می گوید: گفتند قیمت دلار روی ۱۴۰۰ باشد و خودشان هم بین صرافی ها توزیع می کنند، اما این توزیع صورت نگرفت.
بازار دلار امنیتی شد
در ادامه مسیر سراغ یکی از صرافی های قدیمی را می گیرم که یکی از عابرین می‌گوید دلار میخواهی یا سکه. اسم دلار را که می شنود می‌گوید اسمش را نیاور. حتی اسم دلار هم جرم است. می‌گویم تعداد بالا می‌خواهم و مشغول تماس برای هماهنگی است که با اشاره همکارش ناپدید می شود.‌ یک باره فضای دیگری بر ارز فروشان غیر رسمی حاکم می شود و زمزمه دلار دلار هم کامل قطع می شود.
بساط فروشان جمع می کنند، برخی به کوچه پس کوچه ها و برخی به ایستگاههای اتوبوس و تعداد بیشتری به پاساژها پناه می برند. کرکره صرافی ها به نیمه کشیده می شود و درها قفل می شود. به چهارراه استانبول که می رسی صف ماموران در کنار خیابان این جو غیر طبیعی را توجیه می کند. هر عابر پیاده ای که این روزها از حوالی استانبول و خیابان فردوسی گذر می کرد متوجه می شود وضع عادی نیست. کمی که می‌گذرد عابرین پیاده هم تلفنی وضع امنیتی بازار را گزارش می دهند: “دلار فعلا خبری نیست. کسی جرات نمی کنه….”
به داخل یکی از پاساژها می روم بساط فروش سیگارش برپاست. می‌گویم دلار اینجا می شود پیدا کرد؟ می‌گوید نگو. شلوغ شده. اگر زودتر آمده بودی، می بردمت پیش بچه ها. می پرسم کجا؟ می‌گوید: رو بروی سفارت انگلیس.پاساژ افشار. اونجا جمع می شدند، بگیر بگیر شد ریختن بچه ها رو گرفتن. برو تو کوچه های اطراف. شاید بتونی پیدا کنی.میگویم مسافرم و دلارلازم که آدرس یکی دیگر از پاساژهای آن حوالی را می دهد.می گوید الان طبقه دوم جمع شدند. از پله های پاساژ در حال بالارفتن ام که با سوت زدن به هم علامت می دهند. تعدادشان کم نیست. با یکی از آنها وارد صحبت می شوم که می‌گوید اگر یک دلار دستت پیدا کنند بازداشت می شوی. در حال توضیح است که باز صدای سوت می آید. چند مامور در حال ورود به پاساژ اند…
برای همه چیز تو سر مردم می زنند
داخل یکی از صرافی های همان پاساژ می روم می گوید: می بینید که بازار چگونه است. ۲۰ روز است که کاسبی مان را تعطیل کردند. چه نقشه ای دارند خدا می داند. نان ما را بریدند. می گوید نه سکه و نه دلار هیچ خرید و فروشی ندارد.در مورد دلال ها که می پرسم اشاره می کند ممکن هست دلار تقلبی بدهند. باید آشنا باشی.
از پاساژ که بیرون می آیم خیابان هنوز آشفته است. با یکی از دستفروشان عینک گفت و گو می کنم که می گوید دلارفروش ها را حتی از کوچه ها هم جمع کردند. خانمی که در حال تست کردن عینک است گله می کند: همه چیز را امنیتی کردند. برای همه چیز تو سر مردم می زنند.
گشت و گذار در کوچه ها بی حاصل است و جو منطقه کاملا سنگین. ردی از صرافان نیست. در ایستگاه اتوبوس یکی از شاهدان از بازداشت حدود ۴۰ نفر از دلالان ارز در پاتوق مخصوصی رو بروی سفارت انگلیس خبر می دهد: مینی بوس آگاهی با ماموران زیاد آمدند و هر کسی را که به نحوی کار بخصوصی انجام نمی داند، بازداشت کردند و بردند.اگر مقاومتی میکردند برخوردشان شدیدتر می شد.
دولت به ازای پول نفت طلا گرفته است
یکی از صرافان می گوید: از روزی که گفتند برخورد می کنیم و وارد عمل نشدند ظاهرا درحال شناسایی خریداران و فروشنده ها بودند.
در مورد علت نحوه برخورد دولت با بازار ارز از یکی از صرافان سوال میکنم که می گوید: اطلاعاتی که من دارم دولت ایران در مقابل فروش نفت از برخی کشورها از جمله هند طلا گرفته و این جو دو ماه اخیر تسهیلاتی درست کردند که مردم طلا بخرند. اما مردم استقبال نکردند و به ارز روی آوردند چون دلار همیشه دلار است.
او معتقد است که دولت این سیستم را پیاده کرده تا بخصوص مردم عادی از بازار ارز بترسند و سراغ طلا بیایند. سکه یک باره ۱۰۰ هزار تومان گران تر شده و این طور میخواهند سر مردم را با طلا گرم کنند.به هر حال دولت چاره ای جز این ندارد برای انصراف مردم و منحرف کردن بازار ارز.
گران تر شدن بازار پشت پرده ارز، گسترش کلاهبرداری و قاچاق و دلار تقلبی و معاملات واهی زیاد از جمله پیش بینی هایی است که برخی صرافان از اینده بازار ارز در صورت تداوم برخورد امنیتی دولت دارند.
دولت منبع تزریق دلالان است
اگر چه دولت چوب بازداشت را به سمت دلالان گشوده است که بسیاری از صرافان معتقدند منشا این فروشندگان غیررسمی ارز از داخل دولت است.یکی از آنها توضیح می دهد:به نظر من اینها لیدرهای دولت اند و دیگری آنها را کارمندان دولت می داند و برخی هم می گویند واسطه ها از طریق آنها تامین می کنند.
با این حال یکی از کسبه آنجا می گوید:محال است بتوانند اینها را جمع کنند.همین الان هم پاتوق های کشف نشده دارند.
بحث در مورد بازار آشفته ارز به داخل اتوبوس هم کشیده شده است. برخی ساکت اند و شنونده. برخی هم پر از اظهارنظر. صدای یکی از آقایان می آید که در حال این توضیح است که “نظم بازار را به هم زدند.” اگر اداره کشور و بازار طلا و ارز را دست یک بازاری بدهند بهتر از اقتصاد سر در میاره. وضعمان بهتر از این بود. آخه یه کاری کن یه چیزی بگو محکمه پسند. هم دکتر بفهمه و هم کارمند و مغنی.
صدای دیگری می آید که می گوید: اینها فکر میکنن همه چیز میفهمن. مردم را بدبخت می کنند. یکی نیست بگه چرا اینطوری میخواهی سرمایه های مردم را بالا بکشی. بهره خوب بده، سرمایه مردم را تو بانک جمع کن. بگذار توی بانک سرمایه گذاری کنند.
در این میان خانمی هم در حال مکالمه است که می گوید: برای دلار باید یکی دو روز صبر کنیم. ریختن گرفتند بقیه هم فعلا دلار نمی دهند.
یکی دیگر هم می گوید: اعلام کردند پیش فروش سکه. آخر مگر مردم نمی فهمند چه خبر هست .سکه بخرند ۵۴۵ تا ۵۶۰ بعد ۴ ماه دیگر بهشان تحویل می دهند و ۱۲۰ هزار تومان هم بهره آن براساس نرخ بازار هست. حالا معلوم نیست ۴ تا ۵ ماه دیگر چه خبر خواهد شد و سکه چه نرخی باشد.
یکی از صرافان پیش بینی می کند: سرگردانی بازار طی روزها و ماه های آینده وضع بدتری از امروز پیدا خواهد کرد.می گوید:اینکه این مقاومت دولت در برابر بازار چه عواقبی خواهد داشت ، نمی دانم.
یک بام و دو هوای بانک مرکزی
معاون نظارتی بانک مرکزی گفته است: نیروی انتظامی ‌برای برخورد با دلالان ارزی با لباس مبدل وارد بازار ارز شده‌ و حضور ماموران به صورت نامحسوس است و تاکید کرده علاوه بر نیروی انتظامی، سایر ارگان‌ها و نهادهای نظارتی با بازرسان بانک مرکزی برای نظارت بر بازار ارز همکاری دارند. همزمان با این اقدام بانک مرکزی با تعیین ضرب الاجلی برای دارندگان ارز بدون فاکتور اعلام کرده دارندگان این نوع ارز تا ۱۵ بهمن فرصت دارند با سپرده‌گذاری ارزی یا فروش آن با نرخ بازار فرعی از شمول کالای قاچاق و قوانین پولشویی خارج شوند. این در حالی است که بانک مرکزی هفته قبل ارز بدون فاکتور خرید را قاچاق عنوان کرد، اما روز گذشته معاون نظارتی از ارائه مهلتی برای تعیین وضعیت به دارندگان ارز بدون فاکتور خبر داد.




۳۰ دی ماه؛ حمله چماقداران به مردم

چکیده :میلیون ها نفر در سراسر کشور خواستار بازگشت امام خمینی شدند . ...

۳۰ دی ماه ۱۳۵۷

.
  •  برخورد خونین مردم و چماقداران در نجف آباد.
  •  بختیار:برسر دوراهی استعفا و مقاومت قرار دارد.
  •  راهپیمایان روز جمعه خواهان تشکیل جمهوری اسلامی شدند .
  •  امام خمینی تقاضای کارتر برای فرصت دادن به بختیار را رد کرد.
  •  امام خمینی رئیس شورای سلطنت را به حضور نپذیرفت.
  •  میلیون ها نفر در سراسر کشور خواستار بازگشت امام خمینی شدند .
  •  زاهدی در جستجوی محل امن برای شاه.
  •  مذاکرات شاه و جرالد فورد و سادات در اسوان .




" پرده بکارت پاداش بازجوها و شکنجه گرها بود"

مسعود نقره کار

بازجوها و شکنجه گران اکثرا جوان و مجرد بودند، کار شاق بازجویی و شکنجه گری پس از مدتی آن ها را خرد و خسته می کرد. قصد موافقان ازاله بکارت دختران باکره قبل از اعدام، جلب رضایت بازجوها و شکنجه گرها و زندانبان های جوان بود. (بخش سوم) zendan.jpg"با حاکم شرع، محمد رضا بروجردی ، به طرف قم راه افتادیم، با جیپ آهوی آبی رنگ، راننده جواد معلم بود، راننده ای که بازجویی و شکنجه گری هم می کرد، البته بیشتر شکنجه گر بود، جوان بود و سنی حدود 19 تا 20 سال داشت.
در قم جلسه ی مهم سراسری حکام شرع برگزار می شد. قبل از جلسه به دیدار آیت الله منتطری رفتیم ، دیداری مستقل از آن جلسه بود.آیت الله گیلانی، آیت الله موسوی اردبیلی و اسدالله لاجوردی هم آنجا بودند. آقایان آمده بودند تا ازآقای منتظری فتوایی درتایید ازاله بکارت دختران باکره ی محکوم به اعدام بگیرند.آیت الله منتظری با آوردن چند آیه و حدیث، کار را نادرست دانست و زیر بار نرفت و فتوا نداد. البته آقایان اینکار را شروع کرده بودند اما بهانه شرعی نداشتند و آمده بودند آن را دست و پا کنند. من خودم در شیراز و شهر های دیگر شاهد این عمل جنایتکارانه بودم. سعی کرده بودند با توجیه های ساختگی این کار را شرعی نشان بدهند. مثلا" می گفتند اگر دختر محارب یا باقی یا مرتد و کافر باکره اعدام شود به بهشت خواهد رفت، باید بکارت او را بر داشت تا بهشتی نشود.این ها حرف های من درآوردی این دست از آقایان بود. حتی در زمان جنگ هم چنین رفتاری با دشمن جایز نیست .
البته شایع است که بازجو یا شکنجه گر و یا زندانبان اول قربانی را عقد می کرد و بعد تجاوزو ازاله پرده بکارت انجام می داد، که این هم حرف درستی نیست. اینکه بعضی از بازجوها و شکنجه گرها و زندانبانان پس از اعدام قربانی با شیرینی سراغ خانواده قربانی رفتند و ماجرا ی عقد شان با دختر اعدامی را به اطلاع خانواده قربانی رساندند را هم من بعید می دانم واقعیت داشته باشد. تمام تلاش دست اندرکاران این بود که این موضوع رو نشود و صد در صد سری بماند.
واقعیت این بود که بازجوها و شکنجه گرها و زندانبان ها اکثرا" جوان و مجرد بودند، کارشاق و طاقت فرسای بازجویی و شکنجه گری پس از مدتی آن ها را خرد و خسته می کرد.همانگونه که گفتم قصد موافقان ازاله بکارت دختران باکره قبل از اعدام، جلب رضایت بازجو ها و شکنجه گرها و زندانبان های جوان بود. در دستگیری های فله ای، دختران جوان 13 تا 14 ساله را دستگیر می کردند، زیاد هم بودند. فقط یک زندان هم که نبود، زندان هایی توی شهر، وحتی درمرکز شهر بود، که زندان های بی نام بودند. دختر های جوان را می بردند به زندان ها و هر کاری که دل شان می خواست با آن ها می کردند.
از بازجو ها و شکنجه گرها جواد معلم بود ، و یا محمدحسینی که 20 سال داشت و محمد رضا جوانمردی که 21 ساله بود و یا محمد نامجو اهل کرمانشاه که همین سن و سال ها را داشت. جوان بودند . این ها حتی شلاق زدن و شکنجه کردن هم بلد نبودند . آنقدر می زدند تا اقرار بگیرند و از زندانی امضا بگیرند که مثلا" روزنامه فروخته ، کمک مالی کرده و... و وقتی دختر جوان محکوم به اعدام می شد ، به پاداش خود که ازاله بکارت بود می رسیدند. فقط همین یک پاداش نبود، ترفیع هم می گرفتند. بازجوی خوب و شکنجه گر خوب کسی بود که آمار اعدامی های اش بیشتر بود. سال 60 برای حکم اعدام بیشتر دادن و پرونده سازی علیه زندانی مسابقه بود، بازجو ها سعی می کردند چیزی از پرونده ها و بازجویی ها ( که گاه 500 تا 600 صفحه بود) پیدا کنند و طرف را محکوم به اعدام کنند.
البته راه های دیگری هم برای سرگرم کردن و پر کردن وقت بازجوها و شکنجه گرها بود ، مثلا" برای سرگرم کردن شان حسابی مشغول شان می کردند. سه شنبه ها دعای توسل، شب جمعه دعای کمیل، صبح جمعه دعای ندبه، نمازهای مختلف و.... برنامه های دیگر. بعضی ازشکنجه گرها ی جوان آنقدر زیر فشار و عصبی بودند که سرنماز، به وقت سجده ضجه می زدند و گریه می کردند. به نطر من این جوان هاهم به نوعی فربانی رژیم بودند. البته شکنجه گرانی بودند که از شکنجه کردن لذت می بردند و این کار را ثواب و اسباب رسیدن به بهشت می دانستند ، این دسته روحیه و اعصاب بهتری داشتند."
*********
زیرنویس:
سلسله مطالبی که سومین بخش آن را خواندید، اظهارات یکی از کارکنان سابق دستگاه قضایی حکومت اسلامی در شکنجه گاه ها و زندان های این حکومت است. او به عنوان شاهد تجاوزبه دختران و زنان زندانی، شاهد شکنجه واعدام زندانیان سیاسی و عقیدتی از گوشه هایی از جنایت های پنهان مانده ی جنایتی به نام حکومت اسلامی پرده بر می دارد.




جنتی:‌ برخی خود را مفسد نمی‌دانند و می‌گویند می‌خواهیم اصلاح کنیم

ایرنا

خطیب نماز جمعه تهران اظهار داشت: جنگ در اسلام و فلسفه آن حركتی اصلاحی برای مقابله با فساد است.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آیت الله ' احمد جنتی ' در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران كه در محل مصلای دانشگاه تهران برگزار شد، : جنگ در اسلام برای براندازی فساد است ولی آخرین درمان است و تا مادامی كه می توان از راه های دیگر با فساد مقابله كرد از آن استفاده نمی شود.
وی با بیان اینكه ملائكه در زمان خلقت انسان به خداوند می گفتند انسان در زمین به فساد و قتل خواهد پرداخت، خاطرنشان كرد: نسل اول آدم دست به قتل زد به این جرم كه خدا قربانی هابیل را قبول كرد ولی قربانی قابیل را قبول نكرد.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینكه هرچه قدر جمعیت انسان ها بر روی زمین زیاد و تكثیر شد، فساد نیز افزایش یافت تصریح كرد: انبیاء الهی برای اصلاح آمدند و حكمت خداوند اجازه نمی دهد كه انسان ها در زمین آدم بكشند، قتل و غارت كنند زیرا كه بشر برای عبادت خدا خلق شده است.
خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به سركشی قوم عاد و ثمود و فرعون مصر از فرمان الهی و عذاب آنها توسط خداوند متعال گفت: زمانی كه این مفسدان فسادشان را به حد اعلی رساندند خداوند شلاق عذاب خود را بر سر آنها فرود آورد.
آیت الله جنتی با بیان اینكه همه افراد بشر قبول دارند، فساد باید از بین برود و آن را محكوم می كنند، افزود: مفسدان خود نمی خواهند قبول كنند كه فساد می كنند و می گویند ما اصلاح طلبیم و نمی خواهیم فساد كنیم.
وی با اشاره به منطق و روش حضرت علی (ع) در زمان پیامبر(ص) و همچنین زمان خلافتش گفت: بشر در جنگ های خود بدنبال قدرت و ثروت است اما حضرت علی برای اصلاح و اینكه نشانه های دین را بر سر جای خود باز گرداند و همچنین برای ایجاد و برقراری امنیت برای مظلومان جنگ می كرد.
خطیب نماز جمعه تهران افزود: قرار بر این نبوده است كه انبیاء(ع) بی مقدمه وارد جنگ شوند بلكه قبل از آن ارشاد، هدایت، امر به معروف و نهی از منكر، انذار و تبشیر صورت گرفته و عده ای كه در برابر تمامی این مسائل ایستاده و تن به اصلاح نداده اند، با آنها مقابله شده است.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به ترور شهید 'مصطفی احمدی روشن' دانشمند جوان هسته ای كشور اظهار داشت : ترور دانشمندان و نخبگان جوان ایرانی بدست سرویس های سیا و موساد نشان از به بن بست رسیدن استكبار و كمال بیچارگی و استیصال آنها در برابر پیشرفت جوانان ایرانی است. به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آیت الله 'احمد جنتی' در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران كه در مصلای دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با شهادت 'مصطفی احمدی روشن' تاكید كرد: مدعیان مبارزه با تروریسم ، خودشان سردمدار تروریست ها و تروریست پرور هستند و رسوایی آنها حدی ندارد.
خطیب نماز جمعه تهران گفت: همان گونه كه رهبر انقلاب فرمودند نباید از مجازات مرتكبان این جنایت چشم پوشی كرد و باید این موضوع شروع شود.
آیت الله جنتی با بیان اینكه شهادت این دانشمند هسته ای كشور، جامعه ایران و رهبری را داغدار كرد، ابراز امیدواری كرد كه روح این شهید بزرگوار با شهدای كربلا محشور شود.
وی به پیام خانواده شهید احمدی روشن اشاره كرد و افزود: خانواده این شهید بسیار خوب صحبت كردند و برای ما آبرو خریدند و قوت قلب دادند.
خطیب نماز جمعه تهران گفت رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام تسلیتی خطاب به خانواده این دانشمند هسته ای خاطر نشان كردند: این ترور با طراحی یا همراهی سرویس های سیا و موساد عمل شده و نشانه‌ی به بن‌‌بست رسیدنِ استكبار جهانی به سردستگی آمریكا و صهیونیزم، در مقابله با ملت مصمّم و مؤمن و پیشرونده‌ی ایران اسلامی است.
آیت الله جنتی بخشی دیگر از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با ترور شهید احمدی روشن را بدین شرح قرائت كرد: از مجازات مرتكبان این جنایت و عاملان پشت صحنه آن چشم پوشی نخواهیم كرد و این قضیه باید شروع شود كه شروع خواهد شد.
امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود افزود: دشمنان به گونه ای به زانو در آمده اند كه ناچار می شوند آدم بكشند و دست به ترور بزنند در حالی كه مدعی بودند عراق و افغانستان را بدلیل مبارزه با تروریسم اشغال كرده اند.
وی با بیان اینكه این رفتار قساوت آمیز شكست خواهد خورد، خاطرنشان كرد: رشد و توسعه شتابنده علمی كشور ما قائم به هیچ فردی نیست، مگر بهشتی و مطهری را كشتید چه نتیجه ای گرفتید ؟
آیت الله جنتی تصریح كرد: امام (ره) می فرمود اگر من را هم بكشید بازهم این انقلاب راه خود را می رود و اتفاقی نمی افتد زیرا كه این موضوع متعلق به مردم و جنبشی تاریخی است.
** تروردانشمندان نتیجه معكوس دارد
آیت الله جنتی اظهارداشت: ترور دانشمندان ما نتیجه صد در صد معكوس دارد و تاكنون 300 دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف اعلام كرده اند كه می خواهند به دانش هسته ای تغییر رشته دهند؛ یعنی اینكه یك احمدی روشن را شهید كردید و 300 نفر امروز خواستار ادامه راه او هستند و این نشان می دهد كه حق خاموش و سركوب نمی شود.
خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینكه امروز مقاومت ها بیشتر شده و جهانیان الگوی بیشتری از روش جمهوری اسلامی می گیرند، گفت: جهانیان می بینند كه دانشمندان ما را می كشند ولی بازهم مردم ایستاده اند و این موضوع اثری بین المللی و جهانی دارد.
** مردم بحرین باید دلگرم شوند
آیت الله جنتی در بخش دیگری از خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به حركت آغاز شده در حمایت از مردم بحرین، اظهار داشت: مردم بحرین مظلوم ترین افراد در موضوع بیداری اسلامی هستند و باید با همكاری رسانه ها و دیگران آنها را دلگرم كنیم.
امام جمعه موقت تهران تصریح كرد: مردم بحرین باید دلگرم باشند و بدانند برای این همه كشته ای كه می دهند و شكنجه ای كه می شوند، یك حامی در این دنیا دارند.
** دهه فجر و تداوم انقلاب اسلامی
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود در خطبه دوم نماز جمعه تهران به نزدیك بودن ایام دهه فجر انقلاب اسلامی اشاره كرد و افزود: هنوز شیرینی ورود امام خمینی (ره) به وطن و خانه خود در كام مردم ماست و یادمان نمی رود كه چه شادی سراسر كشور را فرا گرفته بود.
وی با اشاره به تداوم راه انقلاب اسلامی در طول سال های گذشته اظهار داشت: باید ببینیم كه در زمان انقلاب چه اهدافی داشتیم؛ به چه تعدادی از آنها رسیده ایم؛ چه مقدار باقی مانده و یا در جریان است و آثار دهه فجر ما چه بود؟
آیت الله جنتی با بیان اینكه در زمان انقلاب ادعای حمایت از مستضعفان و محرومان جهان را داشتیم، اظهار داشت: در سالهای گذشته این حمایت ها شده است و از مردم مظلوم فلسطین، لبنان و بوسنی حمایت كرده ایم و در برابر مستكبران عالم ایستاده ایم ؛ خط خود را عوض نكرده ایم و ایثارگری و فداكاری ها ما ادامه دارد.
وی افزود: همه چالش ها مانند تجزیه طلبی ها، آشوب ها، تحریم ها و هشت سال جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشته ایم و پیشرفت های فراوانی را نیز در علم و فن آوری كسب كرده ایم.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینكه مردم در زمان انقلاب اسلامی نظام و حكومت اسلامی را می خواستند، خاطرنشان كرد: شورای نگهبان قانون اساسی امروز قوانینی را كه ضد اسلام باشد ، تصویب نمی كند و نظام ما امروز اسلامی است.
** نظام درمقابل فتنه گران می ایستد
خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینكه امروز آزادی و استقلالی كه در ایران وجود دارد، در هیچ كشور دیگری در جهان وجود ندارد، تاكید كرد: هر فردی هر حرفی را كه می خواهد در مطبوعات، وب سایت ها و رسانه های می زند اما اگر بخواهد اغتشاشاتی مانند فتنه بعد از انتخابات درست كنند، جلویشان گرفته خواهد شد؛ آزادی معقول اما برای همه وجود دارد و هر حرفی را كه هر كسی بخواهد، می زند.
آیت الله جنتی به جوانان كشور توصیه كرد: جوانان شرایط ایران را با شرایط سایر كشورها مقایسه كنند وقدر موفقیت ها و عزت جهانی امروز كشور را بدانند.
** انتخابات مجلس نهم بسیار پرشور برگزار می شود
دبیر شورای نگهبان در ادامه خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به نزدیك بودن زمان برگزاری انتخابات مجلس نهم به داوطلبان نمایندگی مردم توصیه كرد كه از اسراف و خرج كردن پول زیاد بپرهیزند.
وی تاكید كرد: مردم به افرادی كه به مراكز ثروت و قدرت وصل هستند، رای نخواهند داد.
خطیب نمازجمعه تهران گفت: همه در حرف قبول دارند که فساد بد است و آن را محکوم می‌کنند، ولی بر اساس آیه قرآن برخی خود را مفسد نمی‌دانند و می‌گویند می‌خواهیم اصلاح کنیم.
آیت الله جنتی در ادامه با اشاره و توضیح آیاتی از سوره فجر گفت: گسترش فساد در زمین موجب نزول عذاب الهی می‌شود.
آیت الله جنتی با بیان اینكه دشمن انتخابات را هدف گیری كرده است و می خواهد در كشور آزادی نباشد و آشوب برپا كند، گفت: دشمن می خواهد سلامت انتخابات را زیر سوال ببرد تا از این طریق مشاركت مردمی را كاهش دهد اما كورخوانده و تجربه ما در طول سال های بعد از انقلاب نشان داده كه همواره مردم حضوری بالا در انتخابات داشته اند.
خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به مشاركت 85 درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 گفت: به لطف خدا همان گونه كه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند حضور مردم در انتخابات مجلس نهم دشمن شكن خواهد بود.
** انتخابات مجلس نهم رقابتی خواهد بود
وی با بیان اینكه در انتخابات باید رقابت باشد، اظهار داشت: مردم در ثبت نام برای انتخابات و در زمان رای دادن آزاد هستند.
آیت الله جنتی با تاكید به اینكه ' امنیت برقرار است'،خاطرنشان كرد: باید با بصیرت مراقب توطئه های دشمن باشیم.
دبیر شورای نگهبان با بیان اینكه در آینده در باره انتخابات بیشتر سخن خواهد گفت، به مجریان و نامزدهای برگزاری انتخابات توصیه كرد كه قانون را رعایت كنند.
خطیب نماز جمعه تهران همچنین به آغاز هفته وقف اشاره كرد و اظهار داشت: در سال های گذشته خدمات خوبی داده شده و اوقاف در حال زنده شدن است.
امام جمعه موقت تهران با قدردانی از مسئولان سازمان اوقاف و امورخیریه تاكید كرد كه موقوفه خواری بسیار بد است.
آیت الله جنتی در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه تهران ایام رحلت پیامبر عزیز اسلام (ص) ، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) را تسلیت گفت و افزود: امیدوارم خداوند ما را از شفاعت این بزرگواران محروم نكند.




رادان: در مسیر انتخابات تخلف و ناامنی تحمل نمی‌شود

جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران ضمن اشاره به این که «در مسیر انتخابات آینده مجلس هیچ تخلف و نا‌امنی تحمل نخواهد شد» به مردم هشدار داد که نیروی انتظامی امنیت انتخابات را «با تمام قدرت» تأمین خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، احمدرضا رادان روز جمعه در کرمان با اظهار این‌ که برای تأمین امنیت انتخابات «تمام امکانات» فراهم شده است، هشدار داد: «در این مسیر هیچ‌ گونه تخلفی و نا‌امنیتی را بر نمی‌تابیم و با آن برخورد خواهیم کرد.»
این مقام ارشد پلیس در ایران اشاره نکرده است که این «امکانات» تامین امنیت در جریان انتخابات مجلس چیست.
پیش از این رئیس قوه قضائیه نیز در خصوص ناآرامی‌های احتمالی در جریان انتخابات مجلس هشدار داده بود.
صادق لاریجانی ۲۱ دی‌ماه ضمن هشدار به کسانی که به گفته او «قصد دارند آرامش انتخابات را به تلاطم بیندازند» گفته بود: «در برخورد با جرایم انتخاباتی و فتنه‌گری‌ها در مسیر انتخابات تردید نخواهیم کرد.»
این اظهارات در حالی مطرح شده‌اند که در آخرین انتخابات کشور، انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، نارضایتی‌ها از نتایج آرا و بالا گرفتن بحث تقلب در انتخابات، برای مدت‌ها ناآرامی‌های خیابانی را در ایران به دنبال آورد که با بازداشت و سرکوب شدید معترضان همراه بود.
آیت‌الله خامنه‌ای اخیرا ناآرامی‌های پس از انتخابات سال ۸۸ را ناشی از «جرزنی‌های سیاسی برخی افراد ناباب، نادان و بعضا معاند» دانست و از آن وقایع به عنوان «بدترین خاطره‌های انتخابات سال ۱۳۸۸» یاد کرد.
احمدرضا رادان نیز در گفته‌های اخیر خود وقایع انتخابات سال ۸۸ را «آزمایش ولایت‌مداری» خواند و گفت عده‌ای از «خواص» که به گفته وی «پشت سر ولایت حرکت نمی‌کردند» در این «آزمایش» رد شدند.
جانشین فرمانده ناجا، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، ناآرامی‌‌های پس از انتخابات سال ۸۸ را «یک کینه تمام‌عیار طراحی شده از سوی دشمنان داخلی و خارجی نظام» دانست که هدف آن به گفته وی «نابودی انقلاب اسلامی ایران» بود.
وی روز پنج‌شنبه در عین حال در خصوص انتخابات پیش روی مجلس هشدار داد که با تمام قوا با هرگونه ناآرامی در جریان این انتخابات برخورد خواهد شد.
انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۲ اسفند‌ماه سال جاری، کمتر از دو ماه دیگر، برگزار می‌شود.
مخالفان حکومت ایران و همچنین شماری از اصلاح‌طلبان عملا انتخابات مجلس نهم را تحریم کرده‌اند، با این‌حال آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش‌بینی کرده است که حضور مردم در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی «پرشور» خواهد بود.