۱۳۹۰ دی ۱۲, دوشنبه

دوشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

امیدی به نوشیدن جام زهر نیست


گفت‌وگو با جمشید اسدی متخصص اقتصاد سیاسی
احسان عابدی
دسامبر ماه پایان جنگ درعراق بود. در این واپسین ماه سال ۲۰۱۱، آخرین نیروهای ارتش آمریکا نیز خاک عراق را ترک کردند و این نقطه پایانی بود بر نُه سال جنگ در همسایگی ما.
با این حال خطر از مرزهای ایران چندان دور نشده‌است، بلکه بسیاری از تحلیل‌گران نسبت به آینده کشمکش‌های بین‌المللی بر سر پرونده هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کنند. در این میانه هستند تحلیل‌گرانی هم که وقوع جنگی دیگر را با توجه به وضعیت ناگوار اقتصادی جهان ناممکن می‌دانند.
دکتر جمشید اسدی، متخصص در اقتصاد سیاسی، دیدگاه‌های خود را درباره جنگ آمریکا با عراق، تبعات اقتصادی آن و مورد ایران شرح می‌دهد.
 
در هفته‌های اخیر عاقبت نیروهای آمریکا، عراق را ترک کردند. درباره این جنگ و اشغال عراق اما مسائل بسیاری مطرح بود، از جمله انگیزه‌های اقتصادی آمریکا. این مسئله را چگونه توضیح می‌دهید؟
خروج نیروهای آمریکا از عراق بر مبنای برنامه‌ای بود که رئیس‌ جمهوری پیشین آمریکا، جورج بوش اعلام کرده بود. به‌عبارتی از ابتدا هم قرار بود که تا پایان سال ۲۰۱۱ نیروهای آمریکایی خاک عراق را ترک کنند و از این رو اوباما طرح جدیدی درنینداخت، جز آن‌ که‌‌ همان برنامه را به درستی عملی کرد.
 اما آیا چنان‌چه برخی عقیده دارند، آمریکا و متحدانش این جنگ را به خاطر منافع اقتصادی خود به راه انداختند؟ من این‌طوری فکر نمی‌کنم. البته که آمریکایی‌ها در پی منافعی هم بوده‌اند، اما این منافع تنها اقتصادی نبود و آمریکا ـ درست یا نادرست ـ در پی دموکراسی سازی در خاورمیانه هم بود. اجازه دهید به چند دلیل اشاره کنم:
دلیل اول اینکه آمریکا در ارتباط با نفت عراق مشکل چندانی نداشت و می‌توانست با دولت عراق در این مورد به توافق برسد. در حقیقت، عراقی‌ها هیچ‌گاه نگفته بودند که نفت خود را در بازار جهانی نخواهند فروخت، بلکه این جامعه جهانی بود که نفت عراق را تحریم کرده بود و تنها در برابر غذا فروش آن را مجاز می‌دانست.
 دوم اینکه دیدگاه کلانی در دولت بوش حاکم بود با این مضمون که گسترش دموکراسی در جهان، همسو با منافع آمریکا در جهان است، و این اندیشه همچنان به قوت خود باقی‌ست. این دیدگاه می‌تواند درست یا نادرست باشد و در هر حال نقدپذیر است، اما لزوما ماهیتی استعماری ندارد، بلکه به‌ طور کلی فرض بر این است که خواست و آرمان‌های ملت آمریکا گسترش دموکراسی در جهان را ایجاب می‌کند. یکی از دلایل عمده حمله به عراق هم این مسئله بود.
در هر حال ما امروز خبر داریم که تهمت آمریکا به عراق مبنی بر ساخت و اختفای سلاح‌های کشتار جمعی بی‌پایه بوده‌است، چنان‌چه پس از اشغال عراق، هیچ نشانی از این سلاح‌ها پیدا نشد، اما این را هنوز نمی‌دانیم که آیا در ابتدا هم دولت آمریکا می‌دانست که چنین سلاح‌هایی وجود ندارد و به جهانیان دروغ گفت یا این‌که خود آن‌ها نیز در نتیجه تحقیقات ناکافی و اطلاعات ناقص به اشتباه افتادند و تصور کردند که عراقی‌ها این سلاح‌ها را مخفی کرده‌اند. با این وجود واقعیت این است که ادعاهای آمریکا در آن زمان با گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی نظیر آژانس انرژی اتمی همخوانی نداشت.
 البته در این میان تنش‌هایی هم که صدام ایجاد می‌کرد، بی‌تاثیر در شروع جنگ نبود. اگرچه این توجیهی برای جنگ نمی‌تواند باشد، اما واقعیت این است که زمینه را برای این اتفاق فراهم آورد. این مسئله را به این خاطر می‌گویم که متوجه باشیم تنش‌آفرینی‌های امروز جمهوری اسلامی برای کشور ما خطرات بسیاری در پی دارد و ما باید از عاقبت عراق درس بگیریم.
آیا چنان‌چه رسانه‌های رسمی ایران اغلب بر آن اصرار دارند می‌توان ارتباطی هم میان بحران اخیر اقتصادی جهان با جنگ‌های افغانستان و عراق برقرار کرد یا این نوع تحلیل‌ها به بی‌راه می‌روند؟
 نه، به نظر من ارتباط علت و معلولی یگانه‌ای وجود ندارد، البته در جهان درهم تنیده، این عوامل می‌تواند به نسبتی بر هم تاثیرگذار باشند. اما به باور من این بحران‌ها‌ زاده یک‌سری اشتباهات اقتصادی و بورس بازی‌هاست؛ به این شکل که هم در سطح دولت‌ها و هم در سطوح غیردولتی، یعنی بخش خصوصی، همیشه مخارج و هزینه‌ها بیشتر از درآمد‌ها بوده‌است. آن بحرانی که سال ۲۰۰۸ شدت گرفت و به بخش خصوصی ضربه شدیدی زد، بیشتر به این دلیل بود که بانک‌ها افزون بر اعتبارشان به مردم وام داده بودند.
 در توضیح مسئله باید گفت، ‌ بانک‌ها گاهی تحت فشار دولت‌ و گاهی به خاطر سودجویی، وام‌های زیادی بدون توجیه اقتصادی به کسانی می‌‌دادند که اعتبار کافی برای آن وام نداشتند. آن‌ها هم این وام‌ها را به منظور سرمایه‌گذاری در بورس‌ها و بازارهای مالی جهان می‌فروختند. این مسائل باعث یک دور باطل خطرناک شد که در سال ۲۰۰۸ به شکل بحران مالی بروز پیدا کرد. پس از آن هم بحرانی که از حدود سال ۲۰۱۱ میلادی به ویژه کشورهای اروپایی را درنوردید، به طور کلی ناشی از هزینه‌های بیشتر از درآمد دولت‌های ملی بود.
بنابراین، من به هیچ عنوان فکر نمی‌کنم که بحران اخیر اقتصادی جهان تنها ناشی از جنگ در عراق بوده باشد. البته این جنگ فشارهایی بر اقتصاد آمریکا آورده و هزینه‌های مالی بسیاری برای آن داشته، اما اینکه علت بحران اقتصادی جهان را این جنگ بنامیم، اشتباه است چرا که این بحران بیشتر متوجه کشورهای اروپایی است و اروپا هم در جنگ عراق مشارکت چندانی نداشت.
تنها اسپانیا بود که در جنگ شرکت کرد و الان هم دچار بحران اقتصادی است، اما ارتش اسپانیا هم با تغییر نخست وزیر این کشور، بلافاصله از عراق فراخوانده شد. فقط همین یک مورد را می‌توان مثال زد، در حالی که این بحران بیشتر دامن کشورهایی را گرفته‌است که در جنگ حضور نداشتند، مثل یونان، پرتغال، ایتالیا.
اجازه بدهید به مورد ایران بپردازیم و زمزمه‌هایی که درباره جنگ شنیده می‌شود. اسرائیل، ایران را به حمله نظامی تهدید کرده‌است و نگرانی از جنگ احتمالی آمریکا با ایران نیز وجود دارد. برخی تحلیل‌گران اما احتمال جنگ را با توجه به وضعیت اقتصادی امروز جهان نفی می‌کنند. نظر شما چیست؟
 به نظر من در حال حاضر جنگ گزینه نامحتملی است، اما نه به دلایل اقتصادی، بلکه به این خاطر که جامعه جهانی هنوز از امکان دیگری برای تحت فشار گذاشتن جمهوری اسلامی برخوردار است و آن تحریم سفت و سخت ایران است.
 به طور کلی سه مرحله تا وقوع یک جنگ وجود دارد. مرحله اول اخطار است، مرحله دوم تحریم و مرحله سوم، جنگ. هنوز ایران به صورت گسترده تحریم نشده‌است، اما شوربختانه اکنون در آستانه آن قرار داریم. بانک مرکزی ایران را برخی کشور‌ها تحریم کرده‌اند و بحث تحریم نفت هم جدی است. آمریکایی‌ها در این مورد خیلی پیش رفته‌اند و این امکان وجود دارد که اروپا هم همین مسیر را پیش بگیرد، حتی اگر شورای امنیت هم موافق این تحریم‌ها نباشد.
اما اگر تحریم‌ها هم به نتیجه نرسید و جامعه جهانی تصور کرد که ایران در آستانه دستیابی به سلاح اتمی است، شاید آن زمان مسئله جنگ جدی‌تر بشود.
و این تحریم نفت چه تاثیری بر معیشت مردم ایران خواهد داشت؟
بدون شک شرایط را سخت‌تر از گذشته خواهد کرد. اقتصاد ما کاملا متکی به درآمدهای نفتی است و در صورت تحریم نفت، فشار همه جانبه‌ای به کشور و مردم ایران وارد می‌شود. حتی آن امکاناتی هم که آقای احمدی‌نژاد به طور معمول برای مریدپروری و راضی نگه داشتن برخی قشر‌ها در اختیار آن‌ها می‌گذارد، محدود و محدود‌تر خواهد شد. تصور کنید که قیمت‌ها در پی طرح هدفمندی یارانه‌ها به شدت افزایش پیدا کرده‌است، اما دولت دیگر پولی ندارد که به ازای آن به مردم پرداخت کند. به این خاطر شرایط را بسیار سخت‌تر از گذشته می‌بینم.
تاثیر تحریم نفت ایران را بر اقتصاد جهانی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 از دیدگاه نظری، تحریم نفت ایران می‌تواند منجر به افزایش بهای نفت شود و به این ترتیب بر اقتصاد جهانی نیز تاثیر بگذارد.اما در شرایط کنونی فکر می‌کنم که افزایش بهای نفت آن‌قدر‌ها هم چشمگیر و قابل ملاحظه نخواهد بود. دلیل اول اینکه کشورهای منطقه و خاصه عربستان سعودی، از برنامه‌های هسته‌ای ایران بسیار نگران هستند و همه کار خواهند کرد که بهای نفت بالا نرود. بدین ترتیب آمادگی لازم را هم دارند که تولید نفت خود را افزایش دهند، چنان‌چه بار‌ها هم بر آن تاکید کرده‌اند.
دوم اینکه عراق به طور مرتب تولید نفت خود را افزایش می‌دهد و لیبی هم به زودی وارد عرصه تولید می‌شود.
 آخر هم اینکه بر اساس برآوردهای کار‌شناسان، اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۲ رشد چندانی نخواهد داشت و حتی برخی کشور‌ها در شش ماهه نخست سال با رکود مواجه خواهند بود. در نتیجه تقاضا هم برای نفت پایین می‌آید.
با توجه به همه این موارد، من گمان نمی‌کنم که تحریم نفت ایران تاثیر بسیار مهمی بر بازار جهانی داشته باشد.
کشورهایی مانند چین که بیشتر خریدار نفت ایران هستند، با این مسئله چگونه کنار می‌آیند؟
دقت کنید‌ که رابطه چین و ایران مدتی است که تنها در سطح داد و ستد باقی مانده. به عبارتی، از زمانی که فشارهای بین‌المللی بر ایران در پی تنش‌آفرینی‌های آقای احمدی‌نژاد افزایش پیدا کرده‌، چین نیز هیچ سرمایه‌گذاری‌ یا پروژه‌ عمرانی جدیدی در ایران نداشته‌است.
فقط نفت ایران را می‌خرد و در برابر نیز از ایران می‌خواهد که با درآمد نفت خود از چین خرید کند. چین حتی در جریان هیچ کدام از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی نیز از حق وتوی خود استفاده نکرد. رشد اقتصادی چین کماکان در گروی بازار جهانی است. از این رو فکر نمی‌کنم علاقه‌ای داشته باشد به خاطر پشتیبانی از ایران، رابطه خود با جهان را خراب کند.
اگر تحریم نفت ایران قطعی شود، جامعه جهانی خواهد کوشید که تولیدکننده دیگری برای نفت مورد نیاز چین پیدا کند و چین نیز به احتمال زیاد از آن استقبال خواهد کرد.
آیا گمان می‌کنید که حکومت ایران تسلیم این فشار‌ها بشود و پروژه هسته‌ای خود را متوقف کند؟
 هرگز به چنین چیزی تن در نخواهند داد. آن‌ها فکر می‌کنند که این شیشه عمرشان است و باید هر طوری که هست برنامه‌های اتمی خود را دنبال کنند. جمهوری اسلامی می‌داند اگر تسلیم این فشار‌ها بشود، هم در سطح بین‌المللی و هم در سطح داخلی انتظارات بیشتری از آن به وجود می‌آید که باید به آن‌ها تن بدهد. این مسئله برای سرسختانی که امروز در ایران قدرت را در دست دارند، بسیار ناگوار خواهد بود.
دوم این‌ که تنش‌آفرینی لازمه ادامه حاکمیت ایشان در ایران است. آن‌ها از تنش‌های بین‌المللی استقبال می‌کنند چرا که همیشه به یک دشمن خارجی نیاز دارند تا به بهانه آن بتوانند آزادی‌خواهان و مخالفان داخلی را سرکوب کنند.
به همین دلایل هیچ امیدی نمی‌توان داشت که جمهوری اسلامی در این مورد سازش کند و جام زهر را به موقع بنوشد و همین نیز احتمال جنگ را افزایش می‌دهد.
 متاسفانه جغد جنگ بر فراز ایران در پرواز است، گرچه فکر نمی‌کنم که در کوتاه مدت چنین اتفاقی رخ بدهد، اما خطر آن جدی است. در حال حاضر جامعه جهانی می‌خواهد تاثیر این تحریم‌ها را بسنجد و بعد به تصمیم برسد.

 

 

اخبار و گزارشات کارگری۱۱ دی ماه ۱۳۹۰


تاخیر شش ماهه در پرداخت دستمزد تعدادي از کارگران خط سوم متروی تهران ...





کارگران ساختمانی و وعده بیمه؟


دولت و مجلس و تمام مسئولين سالهاست كه وعده بيمه كارگران ساختماني را مي‌دهند و به طور مرتب هم در روزنامه ها و تلويزيون از بيمه شدن هزاران كارگر ساختماني خبر مي‌دهند اما زندگي امروز من و پسرم با سالها كارگري ساختمان و داشتن كارت مهارت نمونه روشني از تحقق وعده‌هاي مسئولين است.
پدر كارگري كه بر اثر سقوط از داربست توان كار كردن را از دست داده است، با حضور در دفتر ايلنا گوشه‌اي از مشكلات كارگران ساختماني محروم از بيمه و خدمات تامين اجتماعي را تشريح كرد.
محمد زماني زيلوا كه خود با 32 سال كار بنايي هيچ گاه بيمه‌ نبوده است درباره فرزندش به خبرنگار ايلنا گفت: بهزاد 16 اسفندماه سال گذشته هنگام گچكاري از داربست سقوط كرد و دچار صدماتي شد كه تا امروز او را خانه نشين كرده است.
او با اشاره به انجام جراحي‌هاي متعدد و پر هزينه براي بهبودي فرزندش، محروم بودن از هر نوع حمايت اجتماعي را ظلمي در حق كارگران ساختماني توصيف كرد و ادامه داد: ما با فروش وسايل خانه و قرض و وام هزينه‌ي جراحي‌ها را تا امروز پرداخت كرده‌ايم و حالا براي ادامه درمان نه خانه و وسيله‌اي براي‌مان مانده و نه ديگر كسي براي پول قرض دادن به ما اعتماد مي‌كند.
اين كارگر با ابراز نااميدي از سازمان‌ها و نهادهاي مختلفي كه جهت دادخواهي به آنها مراجعه كرده است، شكايتش را متوجه نهادهاي نظارتي دانست كه به كارفرماي پسرش اجازه داده‌اند بدون فراهم كردن حداقل ايمني به بالاي داربست برود و كار كند.
محمد زماني با بيان اينكه پسرش پنج ماه پيش از حادثه ازدواج كرده بود، از وضعيت تاسف‌بار او در حالي كه با وجود هزينه‌هاي كمرشكن درمان، يك سال بيكار بوده و اميدي به بازيافتن توان كار كردن در آينده را نيز ندارد سخن گفت و افزود: دولت و مجلس و تمام مسئولين سالهاست كه وعده بيمه كارگران ساختماني را مي‌دهند و به طور مرتب هم در روزنامه ها و تلويزيون از بيمه شدن هزاران كارگر ساختماني خبر مي‌دهند اما زندگي امروز من و پسرم با سالها كارگري ساختمان و داشتن كارت مهارت نمونه روشني از تحقق وعده‌هاي مسئولين است.

تاخیر شش ماهه در پرداخت دستمزد تعدادي از کارگران خط سوم متروی تهران

شرکت پیمانکاری بلند پايه از سال گذشته تا كنون نسبت به اخراج 400 کارگر اقدام كرده است.
کارگران شرکت پیمانکاری «بلند پایه» كه در خط سوم متروی تهران فعاليت مي‌كنند، به مدت شش ماه است که حقوق ماهیانه خود را دریافت نکرده‌اند.
یکي از كارگران اين شرکت پیمانکاری در اين زمينه به خبرنگار ایلنا گفت: مترو تهران جهت پرداخت حقوق كارگران تامين اعتبار كرده است اما اين شرکت پیمانکاری به رغم دریافت اعتبارات از پرداخت حقوق 60 کارگر فعال خودداری می کند.
به گفته اين كارگر، شرکت پیمانکاری بلند پايه از سال گذشته تا كنون نسبت به اخراج 400 کارگر اقدام كرده است.

افزایش قیمت آب حداقل ۲۰درصد خواهد بود

مدير عامل آب‌هاي كشور گفت: براساس پيشنهاد وزارت نيرو قيمت‌ آب در فاز دوم هدفمند ‌كردن يارانه‌ها حداقل 20 درصد افزايش خواهد يافت.
سيد‌مهدي ثمره‌هاشمي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درباره‌ي زمان و ميزان افزايش مجدد قيمت آب گفت: وزارت نيرو پيشنهاد خود را در پيشنهادهاي مختلف به كارگروه تحول اقتصادي و ستاد هدفمند‌كردن يارانه‌ها ارائه كرده و هر گونه تصميم‌گيري براي افزايش قيمت آب با اين كارگروه و شخص رييس جمهور است.
اين مقام مسوول افزود: پيشنهاد ما براي افزايش قيمت آب در فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها همان‌طور كه وزير نيرو نيز اعلام كرده، افزايش حداقل 20 درصدي قيمت آب است، ولي هنوز ستاد هدفمندي يارانه‌ها در اين زمينه چيزي را ابلاغ نكرده و جلسات تصميم‌گيري براي تعيين قيمت آب ادامه دارد.
ثمره‌هاشمي با اشاره به اين‌كه براساس قانون، اضافه درآمد بخش آب ناشي از هدفمندي يارانه‌ها به اين صورت تقسيم‌بندي شد كه 70 درصد آن به سازمان هدفمندي يارانه‌ها برسد و 30 درصد مابقي در اختيار سازمان آب و فاضلاب قرار گيرد، افزود: اما در يكسال گذشته درآمدي كه از محل افزايش قيمت آب پيش‌بيني شده بود، محقق نشد و در حالي كه طبق برنامه‌ريزي بايد به طور ميانگين 288 تومان و پنج ريال براي فروش هر مترمكعب آب محقق مي‌شد، درآمد محقق شده حدود 250 تومان بوده است كه 38 تومان آن را نتوانستيم دريافت كنيم.
به گفته‌ي وي، جلسات متعددي براي اصلاح اين روند برگزار شده كه در نهايت پيشنهادي به مسوولان ستاد هدفمند‌ي يارانه‌ها ارائه شد مبني بر اين كه با توجه به محقق‌نشدن درآمد شركت‌ها از محل افزايش قيمت در هدفمندي يارانه‌ها، سهم سازمان هدفمندي از افزايش قيمت‌ها كاهش پيدا كند كه در اين زمينه موافقت اوليه مسوولان سازمان هدفمندي يارانه‌ها را جلب كرديم.
مدير عامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور در ادامه گفت: قيمتي كه پس از هدفمند‌شدن يارانه‌ها از سوي دولت به ما ابلاغ شد، با قيمت تمام شده‌اي كه براي آب محاسبه كرده بوديم، فاصله زيادي داشت. اين درحالي است كه قيمت تمام شده‌ آب نسبت به سال گذشته افزايش پيدا كرده و نرخ خدمات، مواد تسويه‌كننده، هزينه نيروي انساني و برق نيز نسبت به سال گذشته رشد كرده كه اين مساله در قيمت تمام‌شده آب تاثير‌گذار است.

مرگ 4 عضو خانواده در انفجار کارگاه

با مرگ 3 عضو خانواده، تعداد قربانیان انفجار مرگبار در کارگاه تولیدی پوشاک به 4 نفر رسید. تمامی قربانیان این حادثه اعضای یک خانواده هستند که به‌نظر می‌رسد بر اثر انفجار گاز و بنزین جان باخته‌اند.
ساعت 10:12 صبح چهارم دی‌ماه، صدای انفجار شدیدی ساکنان منطقه پل چوبی تهران را به وحشت انداخت. انفجار در یک کارگاه تولیدی پوشاک رخ داده بود و آتش‌نشانان ایستگاه‌های 2 و 7 تهران وقتی به محل حادثه رفتند با شعله‌های آتش که فضای 20متری داخل کارگاه را پر کرده بود، روبه‌رو شدند. آنها به سرعت دست به کار شده و بعد از خاموش کردن آتش، با جسد سوخته صاحب کارگاه به نام حسن روبه‌رو شدند. این در حالی بود که به غیر از حسن، 3 پسر جوان او به نام‌های علی، ایمان و اشکان هم در محل حادثه حضور داشتند و بر اثر انفجار و آتش سوزی، دچار سوختگی شده بودند. با حضور امدادگران اورژانس در محل، مجروحان حادثه به بیمارستان شهید مطهری انتقال یافتند و تلاش پزشکان برای درمان آنها شروع شد. در همین حال کارشناسان آتش‌نشانی به بررسی محل انفجار پرداختند و بعد از چند ساعت، اعلام کردند که احتمالا انفجار مرگبار بر اثر نشت گاز اتفاق افتاده است.
یکی از اعضای خانواده قربانیان روز گذشته در گفت‌وگو با همشهری گفت: حسن و فرزندانش، سال‌ها بود که در آن کارگاه کار می‌کردند. حسن با اینکه سن و سالی از او گذشته بود اما هر روز در کارگاه حاضر می‌شد تا بر روند تولید نظارت داشته باشد، هرکدام از پسرهایش هم وظیفه‌ای داشتند: یکی مدیر کارگاه بود، یکی برشکار و دیگری کار خرید جنس برای کارگاه را انجام می‌داد و من هم کارهای بانکی کارگاه را انجام می‌دادم.
وی ادامه داد: ساعت حدود 9:30 روز حادثه بود که من برای وصول کردن یک چک از کارگاه خارج شدم و به بانک رفتم. وقتی داشتم به آنجا ‌بر می‌گشتم، ناگهان صدای انفجار شدیدی را شنیدم. دوان دوان از پله‌ها بالا رفتم و خودم را به طبقه دوم ساختمان که کارگاه تولید لباس در آنجا بود، رساندم. داخل محوطه‌ای که حسن و فرزندانش در آنجا بودند، فقط آتش دیده می‌شد. کارگرانی که در قسمت مجاور بودند، سراسیمه بیرون آمده بودند و مجروحان را از محل حادثه دور کردند. به غیراز حسن و پسرهایش، 2 نفر دیگر از پرسنل کارگاه هم مجروح شده بودند. وقتی آتش‌نشانان، حریق را مهار کردند، اعلام کردند که احتمالا انفجار به خاطر نشت گاز بوده است؛ چرا که داخل کارگاه، یک بخاری گازی روشن بود و شلنگ چند متری آن روی زمین افتاده بود و قسمتی از آن زیر چرخ‌های صندلی رفته بود.
برای همین کارشناسان می‌گفتند احتمالا شلنگ آسیب دیده و گاز از طریق آن به بیرون نشت کرده است. از طرفی، صبح همان روز یکی از پسرهای حسن برای موتورش 4لیتر بنزین خریده و ظرف آن را در داخل کارگاه گذاشته بود تا در فرصتی مناسب، بنزین را در داخل باک بریزد. به همین دلیل بنزین هم در انفجار و آتش سوزی و مرگ حسن و پسرهایش نقش داشته است. براساس این گزارش، به‌دنبال مرگ 4 عضو خانواده در این انفجار، تحقیقات تکمیلی درخصوص این حادثه ادامه دارد.

چراغ‌های خوراک‌پزی مهمترین عامل گازگرفتگی کارگران

رئیس مرکز اورژانس تهران گفت: شومینه وسیله خوبی برای گرمایش نیست، استفاده از چراغهای خوراک پزی برای گرمایش هم خطرناک است و استفاده از این وسیله مهمترین عامل گازگرفتگی در کارگاههاست.
سیدرضا دهقانپور در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اظهار داشت: بر اساس مقایسه‌های ۱۰ روز نخست زمستان سال ۸۹ و ۹۰ تمام مأموریت‌های اورژانس تهران در زمینه گازگرفتی یکسان بوده است.
رئیس مرکز اورژانس تهران با بیان اینکه شومینه به هیچ عنوان یک وسیله خوب برای گرمایش به حساب نمی‌آید، افزود: شومینه به دلیل سوختن ناقص معمولاً عوارضی همچون سردرد، تهوع و سوزش چشم را ایجاد می‌کند.
دهقانپور با اشاره به اینکه افراد نباید از چراغ خوراک‌پزی برای گرم کردن خود استفاده کنند، گفت: ما بسیار مشاهده کرده‌ایم که بسیاری از کارگران شهرستانی در فضای کارگاهی مواد غذایی را در زمان استراحت خود به وسیله چراغ‌های خوراک‌پزی گرم می‌کنند که این مسئله بسیار خطرناک است. زیرا یک گرمایش غیراستاندارد به حساب می‌آیند.
2468-یازدهم دی ماه 1390




اخبار روز: 

یورو نیوز: خبرگزاری دولتی ایران، «ایرنا» از آزمایش موفقیت آمیز یک موشک دوربرد ساحل به دریا در چارچوب رزمایش دریایی موسوم به «ولایت ۹۰» در روز دوشنبه خبر داد.

آزمایش اژدرهای ضدکشتی و موشک های میان-برد نیز بخشی از برنامه ی رزمایش دریایی ده روزه ی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس بود که دوشنبه آخرین روز آن است.
با فاصله ی کوتاهی از خبر تهدید اخیر ایران برای بستن تنگه ی هرمز که بار دیگر از سوی مسئولان ایرانی تکذیب شد، سوئیس پس از عذرخواهی قطر به دلیل ارسال جنگ‌افزارهای سوئیسی به لیبی، توقف صدور سلاح به این کشور را لغو کرد. آمریکا نیز پس از معامله های تسلیحاتی گسترده با عربستان، با امارات متحده ی عربی نیز قرارداد سه و نیم میلیارد دلاری جدیدی را برای فروش موشک های ضد هوایی به امضاء رساند.
مسئولان سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه ی برنامه ی اتمی این کشور روز یکشنبه از «آزمایش موفق میله ی سوخت هسته‌ای» خبر دادند.
ادامه ی برنامه ی هسته ای ایران تحریم های جامعه ی بین المللی را به دنبال داشته است. رزمایش ده روزه ی اخیر در خلیج فارس با احتمال تحریم های جامعه ی بین المللی علیه نفت صادراتی ایران نیز مرتبط است. تحریم هایی که به دلیل ادامه ی برنامه ی هسته ای ایران افزایش یافته اند.
هر چند تلویزیون دولتی ایران درباره ی کاربرد دارویی برنامه ی هسته ای نیز گزارش هایی پخش کرده است، اما موضوعی که اغلب از نظر دور می ماند، پیامدهای ناخواسته ی «بعد نظامی» آن، یعنی افزایش رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه بوده است.
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رزمایش دریایی «ولایت ۹۰» را از روز شنبه سوم دی، در آب های خلیج فارس آغاز کرده بود.




هیچ تغییری در وضعم داده نشده است
نامه اعتراضی رضا شهابی کارگر زندانی


اخبار روز: کمیته دفاع از رضا شهابی در اعلامیه ی شماره ی دوازده خود متن نامه‌ی اعتراضی رضا شهابی، کارگر زندانی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه را منتشر کرده است. رضا شهابی در این نامه ی اعتراضی گفته است ده روز بعد از پایان اعتصاب غذای او، مسئولان به هیچ کدام از وعده هایشان عمل نکرده اند.
این‌جانب کارگر زندانی رضا شهابی ذکریا عضو هیئت‌مدیره و خزانه­ دار سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی که به دلیل دفاع از حق و حقوق کارگران همکارم و فعالیت صنفی قریب به ۲۰ ماه است که بدون محاکمه در بازداشت موقت به سر می­برم، اکنون بیش از ۱۰ روز است که به اعتصاب غذای ٣۱ روزه خود پایان دادم اما برخلاف گفته‌ی مسئولین هیچ تغییری در روند پرونده و وضعیت درمانی‌ام مشاهده نکرده‌ام. دکتر معالج من با توجه به وضعیت بحرانی مهره‌های کمر و گردن‌ام دستور داده که همواره باید یک همراه در کنارم باشد و همچنین دستور داده تا یک قطعه پلاتینی و مقادیری دارو برای عمل جراحی تهیه شود، اما مسئولین زندان که قانوناً موظف به تهیه‌ی این موارد و دیگر ملزومات درمانی من هستند، نه تنها از زیر بار این مسئولیت شانه خالی می‌کنند، بلکه فشارهای روانی و عصبی بر من و خانواده‌ام را افزایش داده و از ملاقات خانواده و نزدیکانم با من جلوگیری می‌کنند.

با توجه به وضعیتی که برای من پیش آمده، اعلام می‌کنم که تا موارد زیر برای من فراهم نشود، اجازه‌ی هیچ‌گونه درمانی را نخواهم داد:
۱- باید با من به عنوان یک مریض رفتار شود و نه یک زندانی، زیرا این جا بیمارستان است و نه زندان اوین.
۲- ملاقات و همراه من باید کاملاً آزاد و به مانند دیگر بیماران باشد و نباید خانواده من مجبور باشند برای گرفتن مجوز ملاقات و همراه، هر ٣ روز یک‌بار، ساعت‌ها و روزها در راهروهای دادستانی انتظار بکشند.
٣- مسئولین زندان باید سریعاً نسبت به تهیه‌ی اقلام دارویی و کلیه‌ی ملزومات مورد نیاز عمل جراحی من اقدام کنند و کلیه‌ی آثار سوء ناشی از دیرکرد در روند معالجه متوجه مسئولین زندان است.
۴- به جهت آمادگی برای عمل سنگینی که در پیش دارم، من به محیطی آرام و بدون دغدغه نیاز دارم. مسئولین امر موظف به ایجاد چنین فضایی هستند و باید شرایطی فراهم کنند که سربازان و دژبانان وظیفه‌ای که همراه من هستند، برخوردی شایسته با من و خانواده‌ام داشته باشند.

رضاشهابی ذکریا، کارگر زندانی

بیمارستان امام خمینی تهران
۱۱/دی/۹۰




خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی: عربستان قصد ترور طارق الهاشمی را دارد
(تیتر از جنگ خبر)
ایرنا
تهران - منابع آگاه در كردستان عراق اعلام كردند شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز رییس سازمان اطلاعات و امنیت عربستان، برنامه ریزی دقیقی برای ترور طارق الهاشمی در جلسه فرماندهان امنیتی عربستان داشته است.
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری عراقی 'وسط آنلاین'، مقرن بن عبدالعزیز پس از آن تصمیم به انجام این كار گرفته كه دادگستری عراق بار دیگر تاكید كرده است كه الهاشمی معاون رییس جمهوری عراق به اتهام دست داشتن درعملیات تروریستی ، باید در دادگاه حاضر شود.
بنا بر گزارش وسط آنلاین ، رییس سازمان اطلاعات عربستان بیم آن دارد كه اگر وی به دادگاه برود ، ممكن است بسیاری از پرونده های سری وی و همكاری با عربستان را فاش سازد و اینگونه عربستان و شخص مقرن بیش از پیش رسوا شوند و در نهایت ممكن است عراق دریك دادگاه بین المللی از شاهزاده مقرن شكایت كند.
وسط آنلاین افزود: اطلاعات رسیده حاكی از آن است كه رییس سازمان اطلاعات و امنیت عربستان با سعد حریری تماس گرفته و از وی خواسته است در مساله طارق الهاشمی دخالت نكند زیرا گزارش های خبری حاكی از آن است كه فهرست العراقیه سعی داشته سعد حریری را به عنوان میانجی نزد مسعود بارزانی فرستاده و بر او فشار وارد سازد كه دادگاه الهاشمی در كردستان عراق برگزار شود.
طرح از میان برداشتن الهاشمی به این دلیل قرار بود اجرا شود كه پرونده های سری عربستان و همكاری بسیاری از مقامات طرفدار این كشور در عراق فاش نشود و از سوی دیگر نوری المالكی نخست وزیر عراق به عنوان عامل ترور الهاشمی معرفی شود تا عربستان با این كار دو هدف را نشانه رود: اول اینكه از شر الهاشمی رهایی می یابد و دوم برافروختن آتش جنگ های طایفه ای و قومی كه عربستان بیشترین سود را در این میان می برد.




تحصن هفتگی خانواده های زندانیان سیاسی در دادستانی تهران

کلمه
جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی که در دو چهارشنبه گذشته در دادستانی تهران در اعتراض به نقض حقوق شهروندی زندانیان سیاسی و نقض حقوق اولیه خانواده این زندانیان تحصن کرده اند می گویند دادستان تهران بی توجه به این اعتراض ها دستور بیرون کردن خانواده ها را از دفتر دادستانی را صادر کرده است .
به گزارش خبرنگار کلمه، خانواده این زندانیان که در ماه های اخیر با بدترین برخوردهای مسوولان قضایی و زندان روبه رو بوده اند اعلام کرده اند که به تحصن هفتگی خود در دادستانی ادامه خواهند داد .
دو هفته متوالی است که این خانواده ها ساعتها در دفتر دادستان تهران ، جعفری دولت آبادی برای ملاقات با وی به انتظار نشسته اند اما نه تنها دادستان تهران حاضر به ملاقات با خانواده ها نشده که تعدادی از ماموران اطلاعاتی دادستانی خانواده ها را تهدید به بازداشت کرده وسپس از ساختمان دادستانی بیرون کرده اند .
تعداد ی از خانواده ها به خبرنگار کلمه گفته اند که ماموران زن و مرد دادستانی بعد از این رفتارهای توهین آمیز درهای دادستانی را بسته و در این روز مانع از ورود دیگر مراجعه کنندگان به دادستانی تهران شده اند .
این در حالی است که تعدادی دیگر از خانواده ها در این روز برای پی گیری کارهایشان از راه های دور به دادستانی تهران واقع در میدان ارگ آمده بودند .
خانواده زندانیان سیاسی با وجود بارها اعتراض به رفتارهای نامناسب در زندان اوین همچنان می گویند که این رفتارها ادامه دارد و بررسی های امنیتی در زندان اوین برای ملاقات کنندگان هر روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد، این روزها برای بیست دقیقه ملاقات کابینی خانواده زندانیان باید با خود علاوه بر همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی بازرسی بدنی هم بشوند .
این سخت گیری ها بعد از فرار یکی از مجرمان اقتصادی دانه درشت از زندان اوین – در حین ملاقات حضوری – سخت گیری ها و آزار و اذیت خانواده های دیگر زندانیان – بویژه زندانیان سیاسی- را به همراه و مقررات انگشت نگاری و چهره نگاری و پوشاندن لباس ویژه، ملاقات کنندگان و ملاقات شوندگان را در زندان اوین به همراه داشته است .
این روزها خانواده‌ها ی زندانیان سیاسی قبل از ورود به سالن ملاقات چه ملاقات کابینی و چه حضوری باید مهرهایی بر کف دستشان بزنند ، خانواده‌ها می‌گویند این رفتار ماموران زندان اوین عصر بربریت را به یاد آنان می‌آورد که بر دست بردگان نشان و داغی می‌زدند تا آن‌ها را از بقیه متمایز کنند. این رفتار نیز موجب اعتراض خانوده‌های زندانیان سیاسی شد ه اما ماموران سالن ملاقات و سایر مسوولان قضایی بی‌توجه به این اعتراض‌ها همچنان به کف دست همه خانواده‌ها مهر می زنند .
پوشیدن کاورهای زرد رنگ، انگشت نگاری و عکسبرداری از زندانی و خانواده در هنگام ملاقات حضوری ازدیگر رفتارهایی است که خانواده ها برای اعتراض به آنها چهارشنبه هر هفته در دادستانی تهران تحصن می کنند .




دادگاه رسیدگی به اتهام‌های حسنی مبارک بار دیگر تشکیل شد

دادگاه رسیدگی به اتهام‌های حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر، که پس از تعویقی سه ماهه از سر گرفته شده است، امروز در قاهره تشکیل شد.
حسنی مبارک ۸۳ ساله، که با برانکار از بیمارستان به محل دادگاه منتقل شده بود، متهم به صدور دستور کشتار معترضان در ماه فوریه است و اگر مقصر شناخته شود مجازات اعدام در انتظار اوست.



پلیس چین هنگام تخریب یک مسجد در شمال غربی این کشور با معترضان مسلمان درگیر شد


پلیس چین هنگام تخریب یک مسجد در شمال غربی این کشور با صدها تن از مسلمانان درگیر شد و شماری از آنان را بازداشت کرد.
بنابر گزارش‌هایی که بتازگی منتشر شده، پلیس چین روز جمعه در شهر هِژی، در استان نینگ ژیا، هنگام تخریب مسجدی که «غیرقانونی» اعلام شده بود با چند صد تن از معترضان مسلمان درگیر شد.
به گفته‌ی یک سازمان حقوق بشر در هنگ‌کنگ، این درگیری‌ها پنجاه زخمی برجای گذاشته و پلیس حدود صد نفر را نیز بازداشت کرده است.




شعارهای حامیان احمدی نژاد؛ مخاطب «بت بزرگ» کیست؟




«حاميان گفتمان انقلاب اسلامی» نامی است که طرفداران محمود احمدی نژاد در آستانه انتخابات مجلس برای خود برگزيده اند.
روز جمعه، نهم دی ماه، اعضای اين جريان که در واقع اعضای ستاد انتخاباتی او در سطح کشور محسوب می شوند، برای دومين بار در دو ماهه اخير در ساختمان قديم مجلس ايران گرد آمدند.


گزارش مهرداد قاسمفر درباره شعارهای حامیان احمدی نژاد در آستانه انتخابات مجلس نهم
احمدی نژاد که به اين جلسه وارد شد، شعاری در فضا طنين افکند که حالا باعث حدس و گمان های تازه ای در فضای سياسی ايران شده است. شعار اين بود: «احمدی بت شکن/ بت بزرگ رو بشکن».
اما بت بزرگ کيست؟


مهدی مهدوی آزاد ، روزنامه نگار حوزه سياسی: تا حدود دو سال پيش شعارمعروف «احمدی بت شکن/ بت بزرگ رو بشکن» که غالبا در زمان سفرهای استانی يا برنامه های حامی دولت مورد استفاده قرار می گرفت، مستقيما شخص آيت الله هاشمی رفسنجانی را به عنوان سمبل ثروت اندوزی و سمبل رانت خواری هدف قرار می داد.
اما به نظر می رسد در آستانه انتخابات و با تشديد فشار اطرافيان آقای خامنه ای بر طيف آقای احمدی نژاد، و مشخصا به طيف طرفداران آقای مشايی، در واقع دو جناح در اين گروه شکل گرفته است.
گروهی همچنان معتقدند که بايد دو قطبی بودن بين احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی را حفظ کرد و گروه ديگری که جسورتر از گروه نخست اند و معتقدند که آقای خامنه ای جلوی اصلاحات و اقدامات آقای احمدی نژاد را می گيرد و جلوی تفويض قدرت را گرفته است و آنها با جسارت بيشتری منظورشان – البته به تلويح- آيت الله خامنه ای است.
روزنامه نگار سياسی ديگری اما معتقد است که مخاطب اين شعار نمی تواند- منطقا- آقای خامنه ای باشد.

مرتضی کاظميان:
با توجه به گفتمان مشترک جريان همسو با آقای احمدی نژاد و مشايی با جريان عام راست گرايی در ايران، اين شائبه که احتمالا شعار دهندگان رهبر جمهوری اسلامی را هدف قرار داده اند، خيلی دور از ذهن به نظر می رسد.
من کاملا اين فرض را منتفی می دانم. چون اساسا اينها خودشان را در اين موقعيت نمی بينند و ما تا به حال نديده ایم که در مجموع موارد، آقای احمدی نژاد، خدشه معنی داری به اصل ولايت فقيه يا جايگاه رهبر جمهوری اسلامی وارد کند.

علی اکبر جوانفکر، مشاور محمود احمدی نژاد می گويد هدف اين شعار فرد مشخصی بوده. بدون اينکه مشخص کند چه کسی؟ بنابر آيا جناح احمدی نژاد بی ميل نيست که در آستانه انتخابات مجلس خود را آشکارا در برابر علی خامنه ای جلوه دهد؟


مهدی مهدوی آزاد:
بله. در تبليغات شان بی علاقه نيستند طوری وانمود کنند که انگاری آقای احمدی نژاد در مقابل آقای خامنه ای ايستاده است.
اما تاکيد من بر اين است که واقعيات سياسی و تمامی شواهد از اين حکايت می کنند که آقای احمدی نژاد و آقای خامنه ای واقعا با همديگر مشکل دارند و به تمام معنی در مقابل همديگر ايستاده اند.
به اعتقاد من فقط مصالح سياسی باعث می شود که اين دو همديگر را تحمل کنند. و اين پرده حيا را همچنان پاره نکنند.
با اين همه تحليل ديگری هم هست که معتقد است هدف شعار «بت بزرگ را بشکن» طرفداران آقای احمدی نژاد، نه شخص علی خامنه ای، بلکه جريان اصولگرای مخالف احمدی نژاد به طور کلی است.

مرتضی کاظميان:
مشخص است که آن فضايی که در جلسه حاکم بوده و شعاری که حاميان آقای احمدی نژاد و مشايی مطرح کرده اند، به عقيده من به صراحت ، جريان های رقيب جريان فکری هوادار احمدی نژاد- مشايی را هدف قرار می دهد.
يعنی آنها نيروهايی که طيف احمدی نژاد- مشايی را جريان انحرافی ارزيابی می کنند، اعم از کسانی که در روزنامه کيهان يا خبرگزاری فارس يا ساير رسانه ها تريبون دارند، يا کسانی که در نهادهای قدرت درون جمهوری اسلامی مستقر شده اند، حتی ریيس مجلس، نمايندگان اکثريت مجلس و يا در قوه قضایيه را هدف شعار خود قرار داده اند.
مهم، آن جريان رقيب احمدی نژاد- مشايی است که در اين جلسه به تندترين شکلی مورد هدف قرار گرفته است.
در يک جمع بندی، به نظر می رسد که بحران های درونی نظام با نزديکتر شدن رقابت های مجلس بيشتر هم خواهد شد.
مهدی مهدوی آزاد: از مجموع اظهار نظرها و اظهار نگرانی هايی که از سوی وزير اطلاعات و فرمانده اطلاعات سپاه و مسئولين امنيتی- اطلاعاتی منصوب به آيت الله خامنه ای می بينيم، دقيقا مويد اين فرضيه است که طيف آيت الله خامنه ای نگران يک بحران بزرگ است.
به نظر می رسد اين طيفی که از رهبری و آيت الله خامنه ای عبور کرده است، آمادگی برخوردهايی را دارند.
اما دو نکته را خواهش می کنم فراموش نکنيد؛ اول اينکه اين طيف در مقابل قدرت خشونت آميز سپاه پاسداران و ابزارهايی که آيت الله خامنه ای در اختيار دارد، قدرتی محسوب نمی شوند.
دوم اينکه ايستادگی اين روزهای آقای احمدی نژاد و اسفنديار رحيم مشايی در مقابل آقای خامنه ای هيچ امتيازی برای ايشان نيست. اين همان احمدی نژادی است که با حمايت آقای خامنه ای بر سر قدرت آمده و با حمايت آقای خامنه ای کشور را تا لبه پرتگاه سقوط و فروپاشی کامل اقتصادی، سياسی و اجتماعی پيش برد.
اين تندتر شدن تنازعات قدرت از نظر مرتضی کاظميان، روزنامه نگار، جلوه خود را در همين شعار اخير طرفداران احمدی نژاد آشکار کرده است.
مرتضی کاظمیان: اين نشان می دهد که منازعات سياسی در اين روزهای منتهی به انتخابات مجلس در ميان باندهای اصلی قدرت در جمهوری اسلامی در حال افزايش است.
اين امر نشان می دهد حاکميت که متشکل از جناح ها و باندهای رقيب است، تا چه اندازه به قدرت اهميت می دهند که حتی وارد منازعه با همديگر می شوند و حتی نيروهايی که در حاکميت حاضرند، برگزار کننده يک انتخابات نمايشی و فرمايشی در اسفندماه آتی هستند.
به هر حال؛ چه مقصود از «بت بزرگ» شخص علی خامنه ای باشد و چه جريان مقابل احمدی نژاد، انتخابات سرنوشت ساز مجلس برای دارندگان اهرم قدرت در تهران و نيز، ورود به آخرين سال رياست جمهوری احمدی نژاد، به تدريج، تحمل و تعارفات سياسی باقی مانده را نيز در ميان اين گروه های اصولگرا به کناری خواهد زد.




بهای دلار در بازار آزاد ایران به مرز ۱۸۰۰ تومان رسید



گزارش‌های رسیده از ایران حاکی است که بهای دلار در بازار آزاد ارز روز دوشنبه رکورد ۱۸۰۰تومان را شکست و افزایش ساعتی و پلکانی قیمت دلار و «نایاب شدن» این نوع ارز هم‌اینک موجب نگرانی فعالان اقتصادی بازار شده‌است.
کمی پیش از رسیدن بهای دلار به مرز ۱۸۰۰ تومان، خبرگزاری مهر نوشت که «افزایش لحظه‌ای قیمت دلار منجر به افزایش ۵۵ تومانی قیمت دلار در نیم ساعت از ۱۶۴۰ تومان به ۱۶۹۵ تومان شده‌است و برخی از صرافان در گفت‌وگو با مهر پیش‌بینی کردند که دلار ۲۰۰۰ تومان دور از دسترس نیست.»
این گزارش حاکی است که هم‌اینک اکثر صرافی‌های میدان فردوسی در تهران از درج نرخ دلار بر روی تابلوهای خود خودداری می‌کنند و مشتریان را بلاتکلیف نگه داشته‌اند.
به نوشته مهر، فعالانی که از فروش دلار امتناع می‌کنند، دلیل این کار را امکان افزایش مجدد قیمت عنوان می‌کنند و شرایط مذکور را ناشی از جو روانی می‌دانند که باعث می‌شود خریدار و فروشنده دچارسردرگمی شوند و واکنش‌های لحظه‌ای از خود بروز دهند.
خبرآن‌لاین گزارش می‌دهد که نرخ پایانی معاملات دلار در روز دوشنبه هفته گذشته ۱۵۱۵ تومان بوده‌است که بنا بر این گزارش، بهای دلار در بازار آزاد ایران طی یک هفته با حرکتی جهش‌وار، ۲۸۵ تومان افزایش نشان می‌دهد.
گزارش‌ها حاکی است روز دوشنبه دیگر ارزهای معتبر بازار نیز با افزایش قیمت روبه‌رو شدند چنانکه پوند انگلیس در بازار آزاد با قیمت ۲۶۰۰ تومان و یورو با قیمت ۲۳۰۰ تومان فروخته می‌شود.
این درحالی‌است که نرخ رسمی این ارزها از سوی بانک مرکزی ایران به ترتیب ۱۷۳۳ تومان و ۱۴۴۴ تومان تعیین شده‌است.
در فرودگاه امام تهران نیز پوند انگلیس با نرخ ۲۱۰۰ تومان و یورو با نرخ ۱۷۴۶ تومان به فروش می‌رسد.
بی‌ارزش شدن واحد پول ملی ایران در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهور ايران، گفته است که مخالف افزايش بهای دلار است و از «ساماندهی» بازار ارز و سکه خبر داده است.
برای رشد جهشی بهای دلار دلایل مختلفی ذکر می‌شود ازجمله افزایش نقدینگی سرگردان در بازار و افزایش تحریم‌های جهانی علیه ایران.
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا روز شنبه با امضای لايحه‌ای که از سوی کنگره آمريکا تصويب شده بود بخش مالی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران را مشمول تحريم‌های جديد آمريکا کرد.

ضربه چندنرخی بودن ارز به صادرات ایران
در ایران علاوه بر قیمت دلار در بازار آزاد، قیمت دلار مرجع، قیمت دلار بازار فرعی و قیمت دلار مداخله‌ای برای تنظیم و کنترل قیمت بازار آزاد که هنوز نامی برای آن در نظر گرفته نشده وجود دارند.
به گزارش خبرگزاری فارس، بانک مرکزی هم‌اینک نرخ رسمی دلار را ۱۱۱۸ تومان تعیین کرده و این ارز در بازار رسمی با نرخ‌های ۱۱۱۶ تومان خریداری و با نرخ ۱۱۱۹ تومان فروخته می‌شود.
می‌شود.
ایسنا گزارش می‌دهد که مسئولان بخش تجارت غیرنفتی ایران طی روزهای اخیر مرتبا هشدار می‌دهند که چندگانگی نرخ ارز موجب نگرانی در صادرات کشور شده و «آینده‌ صادرات غیرنفتی را با مشکلاتی مواجه کرده‌است.»
این خبرگزاری با درج انتقادات کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی، معاون وزیر صنعت و رییس سازمان توسعه تجارت، می‌نویسد که «چندگانگی نرخ ارز در روزهای اخیر آن‌قدر نگرانی در مورد صادرات به وجود آورده که حتی مقامات دولتی کشور هم از این موضوع گلایه کرده‌اند.»
چندنرخی شدن ارز در حالی بروز می‌کند که دولت وعده داده بود با یکسان کردن نرخ رسمی و غیر رسمی، قیمت ارزها را تک‌نرخی کند.

تأثیر بر بازار طلا
به گزارش خبرگزاری ایسنا، سکه طرح قدیم روز دوشنبه در بازار آزاد ۶۴۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۶۱۷ هزار تومان، نیم‌سکه ۲۹۶ هزار تومان، ربع سکه ۱۵۳ هزار تومان و سکه گرمی ۷۸ هزار تومان معامله شد.
هم‌چنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۲۴۸ هزار تومان، هر مثقال طلای ۱۸عیار ۲۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان و هرگرم طلای ۱۸ عیار ۵۷ هزار تومان است.
محمد کشتی‌آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهرات، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، در مورد تاثیر سیاست بانک مرکزی و نحوه‌ کنترل آن اظهار کرد: «سیاستی که بانک مرکزی در پیش گرفته‌است بر بازار تاثیر انفعالی دارد؛ افزایش و کاهش نرخ ارز روی قیمت‌ها اثر گذاشته و باعث افزایش قیمت طلا شده‌است.»






فرمانده سپاه: دشمنان برای ايجاد ناآرامی در انتخابات طرح هايی آماده کرده اند



محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در مصاحبه ای گفته است که «دشمنان» قصد دارند تا در آستانه انتخابات مجلس نهم، با «ايجاد نا آرامی و تنفس مصنوعی جريان فتنه» را زنده کنند و «طرح هايی نيز آماده کرده اند.»
فرمانده کل سپاه پاسداران در گفت و گويی که با خبرگزاری مهر انجام داده، از تلاش های کسانی که آنها را «دشمن» خوانده برای «احيای آشوب ها و اعتراضات اجتماعی در انتخابات مجلس» خبر داده و گفته است: « اخبار و اطلاعاتی داريم که نشان می دهد از مدت ها قبل آنها برای اين کار نقشه کشيده و طرح هايی نيز آماده کرده اند.»

آقای جعفری که نيروهای تحت امر وی نقش مهمی در سرکوب اعتراض های پس از انتخابات دهم رياست جمهوری داشتند، بدون ارائه جزئياتی درباره «اين طرح» گفته که «دشمنان می خواهند با ايجاد نا آرامی و با تنفس مصنوعی، جريان فتنه را زنده کنند و از سوی ديگر با نشان دادن و برجسته سازی تقابل معترضين با نظام، چهره مردمی نظام را در جهان اسلام در جبهه بيداری اسلامی مخدوش نمايند و الهام بخشی انقلاب اسلامی را با مانع روبرو سازند.»

فرمانده کل سپاه «برای مقابله با اين ترفندها» خواستار «مشارکت حداکثری» مردم ايران در انتخابات مجلس نهم و «برگزيدن نمايندگان ولايتمدار، انقلابی، ضد اشرافيت و عدالت طلب» شده است.

روز يکشنبه نيز، علی سعيدی، نماينده ولی فقيه در سپاه، با ابراز نگرانی از «چالش های امنيتی» در انتخابات مجلس نهم گفته بود: «ممکن است بقايای فتنه بخواهند دست به فتنه گری بزنند و همچنين ممکن است بيگانگان بار ديگر از فرصت سوء استفاده کنند و ضعف دستگاه های اجرايی و نظارتی ممکن است زمينه ساز وقوع انتخابات باشد.»

انتخابات مجلس نهم قرار است روز ۱۲ اسفندماه سال جاری در ايران برگزار شود و بر اساس گزارش وزارت کشور ايران، پنج هزار و ۲۸۳ نفر برای شرکت در آن ثبت نام کرده اند.

گزارش های رسيده از ايران حاکی است که در غياب نامزدهای اصلاح طلب و مخالف، عمده نامزدهای ثبت نام کننده از جريان های نزديک به اصولگرايان و هواداران آيت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد هستند.

محمد علی جعفری در بخش ديگری از مصاحبه خود با خبرگزاری مهر، به ناآرامی های سال ۸۸ در ايران اشاره کرده و از «غافلگيری» بسياری از دستگاه های حکومتی برای مقابله با آن خبر داده و گفته که «آنها آمادگی لازم برای برخورد با اين حجم عظيم از هجوم نرم افزاری نداشتند.»

به گفته وی، «شيوه های نافرمانی مدنی، بسيج توده ای و ارتباط گيری از طريق شبکه های اجتماعی يا مبادله سريع اطلاعات به کمک فناوری الکترونيکی، مواردی بود که دستگاه های اطلاعاتی و امنيتی کشور در گذشته با آنها مواجه نبوده اند.»

اين فرمانده سپاه، اعتراض های پس از انتخابات دهم رياست جمهوری در سال ۸۸ را «يکی از مهمترين و سرنوشت سازترين نقاط عطف تاريخ انقلاب اسلامی» توصيف کرده و گفته است که «اين حادثه خلق الساعه، دفعی و بدون پيش زمينه نبود.»

وی هدف نامزدهای اصلاح طلبان در انتخابات سال ۸۸ را «قبضه قدرت به هر طريق ممکن» عنوان کرده که به گفته وی، قصد داشتند تا «کار ناتمام دوران اصلاحات يعنی هجوم به جايگاه ولی فقيه به عنوان ستون خيمه انقلاب را تمام کنند.»

در اعتراض های پس از انتخابات که با سرکوب نيروهای بسيج، نيروی انتظامی و لباس شخصی روبرو شد، دهها تن از معترضان به ضرب گلوله نيروهای امنيتی کشته و هزاران نفر نيز بازداشت شدند که در دادگاه های گروهی، محاکمه و به زندان های درازمدت محکوم شدند.

در همين حال، محمدرضا نقدی، فرمانده بسيج مستعضفين نيز درباره انتخابات گفته است که «انتخابات مجلس نهم، همچون حماسه نهم دی پرشور خواهد بود.»

وی رسالت نيروهای بسيج را «ترغيب مردم برای حضور پرشور و فعال در صحنه انتخابات» عنوان کرده است، «به گونه ای که هيچکس در اين فرآيند مهم غايب نباشد.»



دستورالعمل جدید اسرائیل برای کنترل معاملات مالی با ایران

بازرس کل امور بانکداری اسرائيل روز يکشنبه به همه بانک ها و مؤسسات پولی اين کشور دستور داد که همه معاملات خود را به دقت بررسی کنند تا از هر گونه معامله احتمالی با نهادهای مختلف جمهوری اسلامی ايران جلوگيری شود.
طبق دستور اين مقام ارشد در سيستم بانکی اسرائيل، همه مؤسسات مالی و بانک های اسرائيل موظف هستند که مراقب باشند تا هيچ عاملی از طريق آنها به انتقال يا دريافت پول از جمهوری اسلامی ايران اقدام نکند.
بازرس کل امور بانکداری اسرائيل در اين دستورالعمل از همه بانک ها و مؤسسات پولی کشورش خواسته است حداکثر تا سه ماه ديگر گزارش جامعی از بررسی های خود را در اين زمينه به او ارائه کنند.
دستورالعمل جديد اسرائيل بخشی از شدت گرفتن تحريم های جهانی عليه مبادلات بانکی با حکومت ايران است و يک روز پس از توشيح قانون تحريم بانک مرکزی ايران از سوی باراک اوباما، رييس جمهوری ايالات متحده، صادر شده است.
در همين حال، دستورالعمل بازرس کل امور بانکداری اسرائيل پاسخ به نيازی است که از سال گذشته در اين کشور مطرح شد؛ در پی افشای ماجرای معاملات ميان کمپانی عظيم کشتيرانی متعلق به يک خاندان سرمايه دار اسرائيلی با جمهوری اسلامی ايران، معلوم شد که اسرائيل در حالی که در سال های گذشته به کشورهای جهان برای قطع معاملات با ايران فشار وارد می آورد اما خود نه تنها قوانين مشخصی در زمينه ممنوعيت مراودات با ايران نداشت بلکه حتی ايران را به عنوان «حکومت دشمن» معرفی نکرده بود.
از زمان افشای ماجرای لنگر انداختن نفتکش های کارتل متعلق به خاندان عوفر در بنادر ايران، رشته قوانينی در کنست، پارلمان اسرائيل، عليه مروادات با ايران به تصويب رسيده است و نهادهای مختلف اسرائيلی دستورالعمل هايی را برای قطع هر گونه کمک احتمالی به ايران صادر کرده اند.
اسرائيل در سال های اخیر در تنظيم سبدهای تحريمی در کنار آمريکا عليه ايران دخالت جدی داشته است.
مقامات وزارت خزانه داری آمريکا همواره با مقامات اسرائيل و تيم های مختلف برپا شده از سوی اسرائيل در امور ايران، برای تشديد تحريم ها عليه ايران رايزنی فعال داشته اند؛ آخرين دور اين رايزنی ها در روزهای اخير در زمان سفر مقامات ارشد وزارت خزانه داری به اسرائيل و سپس به عربستان صورت گرفت و همزمان، نحوه گسترش تحريم ها عليه ايران در جريان همايش راهبردی اسرائيل و آمريکا که در واشينگتن برگزار شد، مطرح گرديد.
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، بارها در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ گفته بود که تا تحريم ها عليه ايران به مرحله تحريم صنعت نفت و بانک مرکزی ايران نرسد، مؤثر نخواهد بود.
به گفته ناظران، سلسله تصميمات اتحاديه اروپا و آمريکا در هفته های اخير عليه صنعت نفت و تحريم بانک مرکزی ايران و از جمله مطالب مطرح شده در جريان نشست دو روزه يازده کشور در رم، پايتخت ايتاليا از جمله با حضور نمايندگان عربستان سعودی و امارات متحده عربی، خواسته های اسرائيل را تامین می کند.
در همين حال، آويگدور ليبرمن، وزير خارجه اسرائيل، هفته گذشته ادعا کرد که اروپا و بخشی از جهان «تنها برای آرام کردن اسرائيل» تحريم های اخير را عليه ايران برقرار کرده اند.
اسرائيل و جامعه جهانی تحريم ها را با هدف وادار کردن ايران به عدول از ماهيت نظامی در طرح های هسته ای اين کشور برقرار می کنند.
ايران در حالی که شائبه نظامی بودن برنامه اتمی خود را رد می کند، پی در پی از دستيابی به «موفقيت های بزرگ و جديد» در اين برنامه ها خبر می دهد و يکشنبه نيز توليد ميله سوخت اتمی خود را دستاورد بزرگ ديگری دانست.
در همين حال، ايران روز شنبه اعلام کرد که آماده از سرگيری مذاکرات با کشورهای گروه ۱+۵ (پنج قدرت عضو دايم شورای امنيت و آلمان) بر سر برنامه اتمی خود است و سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، رشته مکاتباتی با کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا داشته است.
آخرين دور از مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ سال گذشته در استانبول ترکيه ناکام ماند و پس از آن ايران برنامه هسته ای خود را شتاب داد به گونه ای که آژانس بين المللی انرژی اتمی دو ماه پيش در آخرين گزارش خود در زمينه ماهيت تکاپوهای هسته ای ايران، روشن تر از گذشته ابراز نگرانی کرد که ايران به سوی توليد بمب هسته ای پيش می رود و تنها هدف های مسالمت جويانه ندارد؛ امری که ايران آن را رد کرد.



افزایش سرقت علمی در ایران

معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد ایران از گسترش سرقت علمی و کپی‌برداری از مقالات از سوی «معدودی پژوهشگرنما» ابراز تأسف کرد.
به گزارش ایرنا، فرهاد حسین‌زاده لطفی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد در همدان با تأکید بر «جایگاه پر اهمیت پژوهش در کشور»، امانت‌داری را از «خصوصیات ‌پژوهشگران موفق» تلقی کرد و افزود که  متاسفانه در حال حاضر معدودی از محققان نسبت به امانت‌داری بی‌توجه‌اند و سرقت علمی در حال افزایش است.
وی همچنین از «نمونه‌برداری» برخی از «پژوهشگرنماهای دانشگاهی» از سایر مقالات «بدون هیچ گونه تغییری» خبر داد.




اتحادیه اروپا تحریم ‌مضاعف ایران را پیگیری می‌کند



---

همزمان با پیشنهاد ایران برای از سرگیری مذاکرات با گروه ۵+۱، اتحادیه اروپا اعلام کرد تا پایان ژانویه در مورد تحریم مضاعف ایران تصمیم‌‌گیری ‌می‌‌کند. موضع‌گیری متناقض ‌تهران بازگشت بر سر میز‌ه مذاکره را دشوار کرده است.


اتحادیه اروپا اعلام کرد حداکثر تا ۳۰ ژانویه در مورد دور تازه ‌تحریم‌‌های ایران تصمیم‌گیری‌خواهد کرد. سخنگوی اتحادیه اروپا، "مایکل من" یکشنبه (۱۱ دی/ ۱ ژانویه) در گفتگو با خبرگزاری رویترز تأکید کرد
پرونده ایران که در دیدار ماه دسامبر وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل مورد بررسی قرار گرفته است، در دیدار ماه ژانویه در بروکسل در دستور کار نهایی برای تصمیم‌گیری در مورد 
تحریم‌های مضاعف ‌قرار خواهد داشت.
اتحادیه اروپا نیز در پی تحریم نفت ایران است. دلیل در نظر گرفتن تحریم‌های مضاعف علیه ایران شواهدی است که از تلاش جمهوری اسلامی  ایران برای دست‌یابی به دانش ساخت کلاهک‌‌های هسته‌ای خبر می‌د‌هند. بر اساس آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اهداف برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران فراتر از فعالیت‌های صلح‌آمیزی است که ایران همواره بر آن پافشاری می‌کند.


تهدید به جنگ و پیشنهاد گفت‌وگو

ایران با فاصله اندکی پس از آغاز یک رزمایش دریایی بزرگ در خلیج فارس و تهدید غرب به بستن تنگه هرمز، شاهرگ نفتی جهان، پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با نمایندگان گروه ۵+۱ را مطرح کرده است.تنگه هرمز شاهرگ نفتی جهان به شمار می‌رود
به عقیده کارشناسان غربی این برای نخستین بار نیست که ایران ابتدا فریاد جنگ سر می‌دهد تا بلافاصله پس از آن پیشنهاد از سرگیری مذاکرات اتمی را مطرح کند.

جمهوری اسلامی ایران این‌بار حتی همزمان با تهدید و پیشنهاد گفت‌وگو، از موفقیت خود در تهیه و آزمایش میله‌های سوخت هسته‌ای خبر می‌دهد.
این کارشناسان معتقدند که اما ظاهرا این‌بار ترفند تکراری جمهوری اسلامی برای متقاعد کردن غرب برای بازگشت بر سر میز مذاکره و به تعبیر آنان "خریدن زمان برای ادامه برنامه غنی‌سازی اورانیوم" موفقیت چندانی در بر نداشته است.

رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا ساعاتی پس از اعلام پیشنهاد ایران برای از سرگیری مذاکرات، در حالی‌که برای تعطیلات سال نو در جزایر هاوایی به سر می‌برد، قانون تشدید تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران را امضا کرد. این قانون ساختار‌های مالی و امکان برداشت از درآمد‌های نفتی ایران را نشانه گرفته است.


تردید غرب به صداقت ایران
پیشنهاد ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با نمایندگان گروه ۵+۱ نیز مورد استقبال سیاستمداران اروپایی قرار نگرفته است.
دیدار ماه دسامبر وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل
وزارت امور خارجه آلمان یکشنبه (۱ ژانویه / ۱۱ دی) در واکنش به پیشنهاد اخیر جمهوری اسلامی بار دیگر بر لزوم شفاف‌سازی برنامه‌های هسته‌ای و همچنین پایبندی به تعهدات بین‌المللی از سوی ایران تأکید کرد.

آلمان در پیش گرفتن این رویه را راهی برای جلوگیری از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی دانست.
گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به وضعیت خلیج فارس و تهدید‌های ایران برای بستن تنگه هرمز، نسبت به آنچه احتمال به واقعیت پیوستن تشدیدهای کلامی به تشدیدهای واقعی خوانده شده، اظهار نگرانی کرد.




نگرانی فرمانده سپاه از آغاز دوباره اعتراضات مردمی

محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ایران از دور تازه‌ای از اعتراضات مردمی همزمان با برگزاری انتخابات مجلس نهم اظهار نگرانی کرده است. در همین حال به نظر می‌رسد مقامات حکومت ایران نگران مشارکت پایین رای دهندگان هستند.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران می‌گوید دشمن در تلاش است با دستاویز قرار دادن انتخابات مجلس، آشوب‌ها و اعتراضات اجتماعی را احیا کند. سردار محمدعلی جعفری از شهروندان خواسته است در انتخابات آینده مجلس «مشارکت حداکثری» داشته باشند.
نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی اولین انتخابات پس از اعتراضات مردمی سال ۱۳۸۸ محسوب می‌شود. حکومت ایران پیش‌تر در سال ۱۳۸۹، از برگزاری انتخابات شورای‌های شهر خودداری کرد و این انتخابات را به تاخیر انداخت.
حکومت نگران است که انتخابات مجلس بار دیگر اعتراضات عمومی را شعله‌ور کند. انتخاباتی که بدلیل خودداری گروه‌های "اصلاح‌طلب" از شرکت در آن بیشتر کشمکشی میان گروه‌های مختلف اصول‌گرایان حاکم خواهد بود.
سردار جعفری به خبرگزاری مهر گفته است که بر اساس اخبار و اطلاعاتی که داریم دشمنان از مدت‌ها قبل برای ایجاد آشوب نقشه کشیده و طرح‌هایی را آماده کرده‌اند.
وی می‌افزاید: «آن‌ها می‌خواهند با ایجاد نا‌آرامی‌ها و تنفس مصنوعی، جریان فتنه را زنده کنند و از سوی دیگر با نشان دادن و برجسته‌سازی تقابل معترضین با نظام، چهره‌ی مردمی نظام را در جهان اسلام مخصوصا در جبهه بیداری اسلامی مخدوش کرده و الهام بخشی انقلاب اسلامی را با مانع روبرو سازند.»
حکومت ایران، اعتراضات مردمی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را «فتنه» می‌نامد. مخالفان و منتقدان حکومت ایران از ان به عنوان «جنبش سبز» یاد می‌کنند. آن اعتراضات با سرکوب خشونت بار حکومت ایران و کشته شدن ده‌ها نفر متوقف شده است.
فرمانده سپاه پاسداران ایران می‌افزاید: «مردم مومن ولایت‌مدار و با بصیرت با درک شرایط حساسی که در آن قرار داریم و با مشارکت حداکثری خود این توطئه جدید دشمن را نیز خنثی خواهند کرد.»
به نظر می‌رسد با توجه به حوادث انتخابات سال ۱۳۸۸ و همچنین اعلام عدم مشارکت اصلاح‌طلبان و دیگر گروه‌های اپوزیسیون در انتخابات مجلس نهم، این فرمانده نظامی از کاهش میزان مشارکت شهروندان نگران است.
این اولین بار نیست که یک مقام بلندپایه‌ی حکومت ایران از احتمال شروع دوباره اعتراضات در آستانه برگزاری انتخابات اظهار نگرانی می‌کند.
هفته گذشته نیز غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور، با استناد به اظهارات سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران گفت: «براساس قرائن و شواهد، دشمنان ما امروز بسیار تلاش دارند تا در این فضا که ما در آستانه انتخابات هستیم اگر بتوانند به زعم باطل خودشان فضای کشور را ملتهب کنند.»
وی افزود: «آن‌ها در مقام این هستند که کشور را حتی با اجتماعات کوچک ولو در گوشه و کنار و با گرفتن چند عکس، ناامن نشان بدهند و وانمود کنند‌‌ همان مسائلی که در سایر کشورهای منطقه مطرح است در ایران هم بروز و ظهور دارد.»
پیش‌تر آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس، گفته بود: «انتخابات یک پشتوانه برای امنیت ملی است. نباید اجازه داد به چالشی برای امنیت ملی تبدیل شود.»




پارلمان مشترک اتحادیه عرب خواهان خروج فوری ناظران از سوریه شد




یک نهاد مشورتی اتحادیه عرب با اشاره به ادامه روند خشونت‌ها در سوریه خواهان قطع فوری مأموریت ناظران خارجی در این کشور شد. به گفته‌ی این نهاد حضور ناظران تا کنون هیچ‌تأثیری بر رژیم سوریه در توقف سرکوب اعتراضات نداشته است.


درگیری‌های سوریه سالم الدقباسی سخنگوی پارلمان مشترک اتحادیه عرب از نبیل العربی، دبیر کل این اتحادیه خواسته است تا "با توجه به ادامه کشتار غیرنظامیان بی‌گناه توسط رژیم بشار اسد" سریعا تمامی ناظران این اتحادیه را از سوریه فرا بخواند.
آقای الدقباسی در بیانیه‌ای با اشاره به افزایش خشونت‌ها و همچنین کشته‌شدن شمار بیشتری از معترضان از جمله کودکان، حضور ناظران خارجی در سوریه را "باعث خشمگین شدن عرب‌ها" دانسته است.

درخواست پارلمان مشترک اتحادیه عرب در حالی مطرح شده که قرار است گروه دیگری از ناظران از جمله از کشورهای عربستان سعودی، بحرین و تونس راهی سوریه شوند.

گروه اول ناظران اتحادیه عرب حدود یک هفته پیش در چارچوب توافقنامه‌ای میان این اتحادیه و دولت سوریه برای پایان دادن به خشونت‌ها و کشتار معترضان، نظارت بر آزادی زندانیان سیاسی و همچنین خروج تانک‌ها و نیروهای ارتش از شهرهای سوریه وارد دمشق شدند.
به گفته‌ی پارلمان مشترک اتحادیه عرب از زمان ورود ناظران تا کنون بهبودی در اوضاع جاری در سوریه مشاهده نشده و خشونت‌ها علیه معترضان همچنان ادامه داشته است.  

پارلمان مشترک اتحادیه عرب کمیته مشورتی متشکل از ۸۸ عضو است که همگی آنها قانونگذارانی از ۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب هستند.  

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها روز یکشنبه (۱ ژانویه/۱۱ دی) کودکی هفت‌ساله به عنوان "نخستین قربانی سال ۲۰۱۲" در اثر تیراندازی به سوی خودروی پدرش که وی نیز در آن بوده‌، جان سپرد.



نامزد جمهوریخواه آمریکا: تاسیسات اتمی ایران را بمباران می‌کنم

میت رامنی، فرماندار سابق ماساچوست

میت رامنی، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌گوید اوباما نتوانسته برنامه اتمی ایران را متوقف کند. یک نامزد دیگر جمهوریخواه نیز گفته در صورت انتخاب به ریاست جمهوری، تاسیسات اتمی ایران را بمباران خواهد کرد.

میت رامنی، سناتور جمهوریخواه و یکی از داوطلبان نامزدی ریاست جمهوری آمریکا، روز یکشنبه اول ژانویه در سخنرانی خود در ایالت آیووا گفت: من می‌خواهم مردم آمریکا این را درک کنند که اوباما نه تنها در خانه و در داخل آمریکا، بلکه در مواجهه با ایران نیز که بزرگترین تهدید برای ایالات متحده است، شکست خورده است.
یک روز پیش از اظهارات سناتور رامنی، باراک اوباما قانون تحریم بانک مرکزی ایران را امضا کرد. این قانون درآمدهای نفتی ایران را هدف قرار داده است. اندک زمانی پس از تحریم بانک مرکزی ایران توسط آمریکا، نرخ برابری پول ایران در برابر ارزهای خارجی به رکورد بی‌سابقه‌ای دست یافت.
میت رامنی، فرماندار سابق ماساچوست یکی از مطرح‌ترین داوطلبان برای احراز نامزدی ریاست جمهوری از سوی حزب جمهوریخواه برای انتخابات سال ۲۰۱۲ است. او در سخنرانی دیروز خود  اوباما را "رئیس جمهور شکست‌خورده" معرفی کرد.
رامنی انتخابات نوامبر امسال آمریکا را "انتخاباتی برای نجات روح آمریکا" توصیف کرد. این سناتور میلیونر باراک اوباما را متهم کرد که می‌خواهد در آمریکا نیز مانند اروپا "دولت رفاه" ایجاد کند. رامنی گفت، باراک اوباما مسئول  نرخ بالای بیکاری و شاخص‌های اقتصادی ضعیف آمریکاست.

تبدیل آمریکا به «ببر کاغذی»
"ریك سانتوروم" سناتور سابق ایالت پنسیلوانیا و یکی دیگر از داوطلبان ریاست جمهوری از حزب جمهوریخواه نیز روز یکشنبه اعلام کرد در صورتی که به ریاست جمهوری انتخاب شود، تاسیسات هسته‌ای ایران را بمباران خواهد کرد.
ریك سانتوروم که با شبکه "ان‌بی‌سی" آمریکا گفت‌وگو می‌کرد افزود، اگر ایران تاسیسات اتمی خود را به روی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باز نکند یا  برنامه‌ی اتمی خود را توسعه دهد، او دستور خواهد داد این تاسیسات را بمباران کنند.
این سناتور نیز همانند میت رامنی، باراک اوباما را متهم کرد که برای بازداشتن ایران از "ساخت بمب اتمی" تلاش کافی انجام نداده و آمریکا را به یک "ببر کاغذی" تبدیل کرده است.
باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ در کارزار انتخاباتی خود برای راه‌یابی به کاخ سفید، سیاست خود درباره ایران را "گفت‌وگو و مذاکره" اعلام کرده بود. اما تلاش‌های وی برای گشودن باب گفت‌گوهای ثمربخش با مقام‌های ایران که تا تابستان ۲۰۰۹ ادامه داشت، راه به‌جایی نبرد.
دو دور مذاکرات میان ایران و غرب در سال ۲۰۱۰ نیز نتایجی به بار نیاورد. از آن پس، اتحادیه اروپا و امریکا سیاست خود را بر تشدید فشار بر ایران از طریق گسترش تحریم‌ها قرار داده‌اند. این تحریم‌ها اکنون بخش‌های حساس اقتصاد ایران، یعنی بانک مرکزی و صادرات نفت ایران را هدف قرار داده‌اند.




فاطمه الوندی، مادر مهدی محمودیان یکی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر، امروز ۱۲ دی‌ماه با حکم دادستانی تهران بازداشت شد.
به گزارش سایت کلمه، خانم الوندی، در آخرین مصاحبه‌اش درباره وضعیت فرزندش گفته بود با توجه به شرایط زندان و ناراحتی جسمانی اش می دانم،شرایط خوبی ندارد و نیاز به مرخصی و استراحت کامل دارد تا دوران نقاهت خود را در منزل با آرامش بگذراند. خود دکترها هم گفتند اگر در هوای آزاد نگهداری نشود و در فضای بسته و غیربهداشتی بماند امکان برگشتن آن ناراحتی ها زیاد است.
مهدی محمودیان، عضو جبهه مشارکت و از کسانی که در خصوص وقایع بازداشتگاه کهریزک اطلاع رسانی کرد، ۲۵ شهریور ماه سال گذشته در منزل شخصی اش بازداشت شد. او مدتی در زندان اوین بود و پس از آن به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.
آقای محمودیان به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است. او در داخل زندان نیز نامه ای درباره وضعیت زندان رجایی شهر کرج و تجاوزهای مکرر در این زندان خطاب به آیت‌الله خامنه ای نوشت.
سایت کلمه نوشته که این زندانی سیاسی به علت شرایط نامساعد زندان بخشی از ریه خود را از دست داده است.








حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران تصمیم به بستن تنگه هرمز را بر عهده 'بزرگان' دانسته
تنگه هرمز یک آبراه باریک است که خلیج فارس را به دریای عمان وصل می کند.
تهدیدهای دولت جمهوری اسلامی در ایران راجع به مسدود کردن تنگه هرمز در صورت تحریم نفت و گاز از سوی کشورهای دیگر، مسائل متعدد و مهمی را درباره این تنگه مورد استفاده کشتیرانی بین المللی مطرح می کند.
آیا ایران از لحاظ عملی و قدرت نظامی، توان مسدود کردن تنگه هرمز را دارد؟ در چه شرایطی ممکن است، دولت ایران دست به این کار بزند؟ عکس العمل کشورهای حوزه خلیج فارس به این اقدام چه خواهد بود؟ واکنش کشورهای متکی به نفت و گاز منطقه خلیح فارس که از این تنگه عبور می کنند چه خواهد بود؟ آیا دولت ایران ، آن طور که برخی از مقامات جمهوری اسلامی ایران ادعا می کنند، دارای حق بستن تنگه هرمز به روی کشورهائی است که نفت و گاز ایران را تحریم می کنند ؟

معنی بستن تنگه هرمز

از لحاظ عملی و نظامی تنگه هرمز مسیر اصلی صادرات و واردات و شاهراه حیاتی کشورهای منطقه و نیز دول متکی به منابع انرژی خلیج فارس است و هر گونه اقدامی توسط ایران برای مسدود کردن این آبراه بین المللی به منزله اعلان جنگ علنی و کامل به کشورهای صادر کننده و نیز کشورهای وارد کننده نفت و گاز است.
از لحاظ عملی و نظامی تنگه هرمز مسیر اصلی صادرات و واردات و شاهراه حیاتی کشورهای منطقه و نیز دول متکی به منابع انرژی خلیج فارس است و هر گونه اقدامی توسط ایران برای مسدود کردن این آبراه بین المللی به منزله اعلان جنگ علنی و کامل به کشورهای صادر کننده (عربستان سعودی، عراق، کویت، قطر، بحرین و امارات عربی متحده) و نیز کشورهای وارد کننده نفت و گاز این منطقه (بخصوص اروپای غربی و ژاپن و هم پیمانان آنها) است.
ادعاهایی از قبیل غرق کردن چند کشتی برای مسدود کردن آبراهی که نزدیکترین نقاط آن از مرزهای خشکی اطراف (ایران و عمان) ۳۴ مایل (حدود ۵۰ کیلومتر) است، بی معنی بنظر می رسد.
از بابت قدرت نظامی، بخصوص نیروهای دریائی و هوائی، جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه قابل مقایسه با نیروهای منطقه ای و غیر منطقه ای در خلیج فارس نیست.
حتی کشور کوچکی مثل امارات دارای نیروی هوائی مجهزتر و مدرن تری از ایران است.
نیروهای ویژه فرانسوی در کنار تنگه هرمز پایگاه خاصی برای حفاظت از باز بودن تنگه هرمز دارند و ناوگان پنجم ایالات متحده آمریکا با توان دریائی و هوائی عظیمش خود را متعهد به باز نگاه داشتن تنگه هرمز می داند.
روزنامه کیهان

ایران در سال های نخست انقلاب هم تهدید به بستن تنگه هرمز کرده بود. روزنامه کيهان دوم مهر ماه ۱۳۵۹
به عنوان نمونه ای از این قدرت عظیم بایستی اشاره کرد که در سال ۱۹۸۸ ضمن آنچه به جنگ تانکرها معروف بود و در خلال آن دولت جمهوری اسلامی در ایران اقدام به مین گذاری در مسیر برخی تانکرهای نفتکش دولت های دیگر کرده بود، نیروهای آمریکائی در عرض چند ساعت و طی عملیات معروف به "آخوندک" بخش گسترده ای از نیروی دریائی ایران را نابود کردند.
در واقع کوچکترین حرکت توسط جمهوری اسلامی ایران برای مسدود کردن یا حتی اعمال کنترل بر تنگه هرمز یا متوقف کردن جریان انرژی از خلیج فارس از طریق حملات به خطوط کشتیرانی بین المللی، تلاش برای منفجر کردن خطوط لوله انتقال نفت و گاز و تاسیسات نفتی کشورهای دیگر، ضمن اینکه نقض آشکار قوانین بین المللی و حقوق دیگر کشورها است، منجر به شدیدترین واکنش های نظامی دول مزبور خواهد شد.
در چنین وضعیتی معمولا تحولات چنان پرشتاب می شود که حتی فرصت چندانی برای طی کردن کلیه راه حل های مسالمت آمیز حل اختلافات بین المللی وجود نخواهد داشت.
از لحاظ حقوقی، نظام حاکم بر تنگه های مورد استفاده کشتیرانی بین المللی، مثل تنگه هرمز، در حال حاضر بر اساس کنوانسیون ۱۹۸۲ حقوق دریاها، عبور ترانزیتی است که آزادی های بیشتری را نسبت به سابق برای عبور از این تنگه ها پیش بینی می کند.

معاهده امضا شده و تصویب نشده

از لحاظ حقوقی، نظام حاکم بر تنگه های مورد استفاده کشتیرانی بین المللی، مثل تنگه هرمز، در حال حاضر بر اساس کنوانسیون ۱۹۸۲ حقوق دریاها، عبور ترانزیتی است که آزادی های بیشتری را نسبت به سابق برای عبور از این تنگه ها پیش بینی می کند.
دولت ایران که این کنوانسیون را امضا کرده ولی هنوز تصویب نکرده است، طبق حقوق معاهدات، ملزم به رعایت مفاد آن تا زمانی است که از آن اعلام انصراف کند.
دولت ایران که این کنوانسیون را امضا کرده ولی هنوز تصویب نکرده است، طبق حقوق معاهدات، ملزم به رعایت مفاد آن تا زمانی است که از آن اعلام انصراف کند.
دولت ایران در زمان امضای این کنوانسیون اعلام کرده است که حق عبور ترانزیتی از تنگه هرمز را فقط در مورد کشورهائی رعایت خواهد کرد که آنها هم این سند را امضا کرده باشند و همچنان معتقد است که درباره سایر کشورها، همان قاعده عبور بی ضرر از تنگه ها حاکم است.
اخیرا برخی مقامات دولت ایران مدعی شده اند که اگر کشورهائی اقدام به تحریم نفت و گاز ایران کنند، دیگر عبور آنها بی ضرر نیست و می توان جلوی عبور آنها را به طور قانونی گرفت.
اما از نظر حقوقی ایران نمی تواند این موارد حقوقی را نادیده بگیرد:
۱- حق عبور ترانزیتی از تنگه های مورد استفاده کشتیرانی بین المللی با توجه به اینکه کنوانسیون ۱۹۸۲ حقوق دریاها سال هاست که وارد مرحله لازم الاجرائی شده است، به صورت بخشی از حقوق بین الملل عرفی در آمده و رعایت آن برای دولت ایران ضروری است.
۲- رژیم حقوقی مربوط به عبور بی ضرر از تنگه های مورد استفاده کشتیرانی بین المللی، مشابه رژیم حقوقی "عبور بی ضرر" از دریای سرزمینی نیست و دول همجوار تنگه های مورد استفاده کشتیرانی بین المللی حق ندارند که عبور دیگران را از آنها به حال تعلیق در آورند.

آزمایش موشکی ایران در تنگه هرمز در خلیج فارس
۳- در داخل تنگه هرمز در واقع سه قسمت وجود دارد: آب های سرزمینی ایران (۱۲ مایل از ساحل ایران)، آب های بین المللی، و آب های دریای سرزمینی عمان (۱۲ مایل از ساحل عمان) دولت ایران نمی تواند برای بخش های دیگر هرمز هیچ گونه تعیین تکلیفی، حتی بابت بهبود جریان عبور کشتی های دیگر کشورها کند.
۴- قسمت عمده طرح های تفکیک تردد کشتی ها در داخل تنگه هرمز در طرف عمانی تنگه هرمز قرار گرفته است که دولت ایران به لحاظ حقوقی هیچ اختیاری برای اعمال کنترل، نظارت یا مسدود کردن آنها ندارد.
در ضمن بستن تنگه هرمز برای ایران به منزله شلیک به خود هم هست چون ایران هم مثل دول دیگر هم از لحاظ صادرات نفت و هم واردات کالاهای ساخته شده و نیز فرآورده های نفتی به باز بودن این آبراه بین المللی نیاز دارد.
بدین ترتیب دولت ایران تنها زمانی اقدام به مسدود کردن تنگه هرمز خواهد کرد که دیگر هیچ چاره دیگری برای ادامه بقای خود نداشته باشد و چنین کاری به منزله شروع جنگ در منطقه خلیج فارس است.






ستاد بسیج اقتصادی به عنوان مسئول توزیع کالاهای کوپن بعد از سی سال با اقتصاد ایران خداحافظی می کند.
کوپن
فریدون احمدی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ماموریت کاری ستاد بسیج اقتصادی را پایان یافته اعلام کرده و به خبرگزاری مهر گفته است که کارکنان این ستاد در زیر مجموعه های وزارت صنعت، معدن و تجارت مشغول کار خواهند شد.
به گفته آقای احمدی، ستاد بسیج اقتصادی در ساختار جدید وزارتخانه جایگاهی ندارد واین ستاد در بخش حذف یارانه ها نیز "فعالیتی را بر دوش نخواهد گرفت و بر این اساس پرونده کاری این ستاد نیز بسته شد."
ستاد بسیج اقتصادی تشکیلاتی است که سه دهه در ایران فعالیت داشت و توزیع کوپن و کالاهای کوپنی از طریق این ستاد انجام می شد.
عزت الله سحابی، از اعضای شورای انقلاب که در ابتدای انقلاب تشکیل شد، در گفتگو با ویژه نامه روزنامه ایران در باره نحوه تشکیل این ستاد گفته بود: "بعد از اینکه حادثه گروگانگیری اتفاق افتاد دولت کارتر، رییس جمهور آمریکا در اواخر سال ۵۸ ایران را تهدید کرد که اگر گروگان‌ ها را به سرعت آزاد نکنید ما کل تجارت خارجی با ایران را معلق می‌گذاریم. در واقع نمی‌ گذاریم شما تجارت کنید. بنابر این ما در شورای انقلاب و دولت این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم و ایده‌ ها‌یی برای مقابله با تهدید آمریکا مطرح شد."
عزت الله سحابی، بعدها به خاطر انتقاداتی که از دولت به عمل می آورد تحت فشار قرار گرفت و زندانی شد و سال گذشته درگذشت.
آقای سحابی در مصاحبه با ویژه نامه ایران گفته بود که در چهار ماه اول سال ۱۳۵۹ یعنی تا تیرماه همان سال مسئول این ستاد بود و بعد از شروع جنگ هشت ساله ایران و عراق، بهزاد نبوی مسئولیت این ستاد را بر عهده گرفت.
سوای روایت آقای سحابی از تصمیم شورای انقلاب، هیات وزیران در مهرماه سال ۱۳۵۹ با تشکیل ستاد بسیج اقتصادی، به طور رسمی برنامه ای را آغاز کرد که تا امروز ادامه پیدا کرده است.
بنابر این مصوبه، ستادی به نام "ستاد بسیج اقتصادی کشور" به ریاست نخست وزیر تشکیل شد که در آن وزرای ‌نفت، صنایع و معادن، کار و امور اجتماعی، کشاورزی، کشور، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، دفاع، سازمان برنامه و بودجه و‌ رئیس کل بانک مرکزی ایران یا نمایندگان آنان حضور داشتند.

ستادی با قدرت زیاد 

در ابتدای تشکیل ستاد بسیج اقتصادی هدف این تشکیلات تامین کالاها در داخل کشور بود نه جیره بندی آنها ولی با شروع جنگ با عراق، این ستاد مسئولیت تامین کالاهای اولیه و کنترل و تنظیم بازار را بر عهده گرفت.

برای این نهاد تازه تاسیس وظایف گسترده ای تعریف شده بود که مسئولیت مقابله با عوارض ناشی از جنگ در بخش اقتصادی نظیر جلوگیری از کمبود کالاهای ضروری و توزیع این کالاها تنها بخشی از آن بود.
وظایف این نهاد فراتر از توزیع کالاهایی نظیر شیر پاستوریزه یا قند و شکر و روغن بود، و این ستاد می بایست برای خودکفایی در تولید محصولات و کالاهای مورد نیاز نیز برنامه ریزی می کرد.
این ستاد به قول برخی دلتمردان آن زمان وظایف چند وزارتخانه را بر عهده داشت.
مسعود روغنی زنجانی، وزیر برنامه و بودجه در کابینه میرحسین موسوی، در گفتگوی مفصلی که به صورت کتاب منتشر شده به بهمن احمدی آمویی، روزنامه نگار، گفته است که "ستاد بسیج اقتصادی و ستاد طرح ‌های انقلاب که در نخست ‌وزیری بودند بر اساس این تفکر ایجاد شده بودند که نهادهای سنتی پیش از انقلاب توان پاسخ ‌گویی به نیازهای انقلاب را ندارند. ستاد بسیج اقتصادی یا وظایف گسترده و متنوعی تشکیل و تقویت شده بود. موضوع فعالیت آن وظایف چند وزارت‌خانه را شامل می‌شد.... این ستاد فقط کوپن توزیع نمی‌ کرد، بلکه مباحث قیمت ‌گذاری و سیاست ‌گذاری از شورای‌ عالی اقتصاد گرفته و در اختیار ستاد بسیج اقتصادی قرار گرفت."
گستره فعالیت های این نهاد اقتصادی از این هم فراتر رفت و نمونه هایی آن را می توان در بخشی از شرح وظایف آن دید: بررسی مشکلات و بحران‌ های اقتصادی ناشی از جنگ و تحریم آشکار و پنهان اقتصادی، ارایه طرح ‌ها و راه ‌حل‌های کوتاه مدت و ضربتی به منظور‌مقابله با بحران‌ های مزبور با توجه به سیاست ‌های اقتصادی کشور، ابلاغ طرح ‌ها و تصمیمات به سازمان‌ های مرتبط، ایجاد هماهنگی بین سازمان ‌ها و نهادها در‌زمینه اجرایی طرح ‌ها و پیگیری و نظارت بر اجرای صحیح مصوبات ستاد بسیج اقتصادی کشور.
از این ماموریت های کلی و مبهم چیزی در خاطر کسی باقی نمانده اما از جمله خاطرات ایرانیان از دهه شصت خورشیدی، صف های طولانی برای خرید کالاهای اولیه و رواج دفترچه های بسیج اقتصادی و کوپن است که با آنها همه چیز توزیع می شد، از کبریت، شیر و چای و برنج گرفته تا تلویزیون و یخچال.
کالاهایی که به شکل کوپنی توزیع می شد عبارت بود از روغن نباتی، قند و شکر، برنج، پودر شوینده، صابون، پنیر، کره، تخم مرغ و گوشت قرمز. غیر از این ۲۲ قلم کالا نیز از طریق دفتر های بسیج توزیع می شد از جمله کالاهایی مانند تلویزیون، یخچال و پنکه.

یارانه نقدی به جای کوپن

با تشکیل ستاد بسیج اقتصادی کوپن وارد اقتصاد ایران شد و سی سال روند توزیع کوپن و کالاهای کوپنی بدون وقفه ادامه داشت.
بازار

انواع کالاهای مصرفی نظیر روغن و قند و شکر سالها با کوپن عرضه می شد
اگرچه بعد از پایان جنگ هشت ساله با عراق، نقش بسیج اقتصادی تا حدودی کم رنگ شده بود و این تصور وجود داشت که کم کم کوپن از اقتصاد ایران حذف شود اما بیشتر از بیست سال بعد از جنگ نیز این روند ادامه پیدا کرد.
البته در دهه هفتاد خورشیدی کم کم از سهم کالاهای کوپنی در کالاهی مصرفی خانوار کاسته شد تا آنکه سر انجام تعداد کالاهای کوپنی به چند کالا محدود شد که عبارت بود از: روغن، قند و شکر و برنج، پنیر و گوشت.
این اواخر نیز تنها روغن، قندو شکر و برنج در فهرست کالاهای کوپنی قرار داشت که حالا اسمش کالابرگ شده بود.
از مدتها پیش از آنکه دولت دنبال تخته کردن در ستاد بسیج اقتصادی باشد دیگر کسی با کوپن چیزی نخریده و رونق بازار کوپن فروشان مدتها قبل از آن از رونق افتاده است.
آمار جمعیت کوپن بگیران در سال ۱۳۵۹ حدود ۳۸ میلیون نفر بود که این رقم در سال ۱۳۸۶ به حدود ۷۰ میلیون نفر رسید.
کوپنی که اهرم دولت برای کنترل بازار به حساب می آمد اکنون کنار گذاشته شده است و به نظر می رسد دولت با حذف یارانه ها دیگر نیازی به استفاده از چنین ابزاری ندارد و برای همین همه نیروی خود را بر توزیع نقدی یارانه ها متمرکز کرده است.
برخی کارشناسان سیستم کوپنی را با حذف یارانه ها و پرداخت نقدی مقایسه می کنند و می گویند که این دو برنامه وجوه مشابهی دارند.
به گفته آنان، در زمان جیره بندی کوپنی، دولت برای کنترل بازار کوپن می داد و با تعزیرات بازار را کنترل می کرد و اکنون نیز دولت پول نقد (یارانه نقدی) می دهد و با همان ابزار تعزیرات در صدد کنترل قیمت ها در بازار است.
با وجود منافعی که دولت از سهمیه بندی کالاها کوپنی به دست آورد، فساد اقتصادی حاصل از محدودیت توزیع و فروش کالا، نیز بسیار بالا بود به خصوص کسانی در بازار که مسئولیت توزیع کالا را بر عهده داشت، از محل توزیع کالاهای کوپنی به سود های نجومی رسید.
طبیعی است که با راه اندازی نظام توزیع یارانه، بازهم کسانی نسبت به تکرار وضعیتی مشابه احساس نگرانی کنند.




خانه سینما
شورای عالی سینما به استقبال انحلال خانه سینما رفت
درحالیکه شورای عالی سینما بر غیر قانونی بودن فعالیت خانه سینما و انحلال "قریب الوقوع" آن تاکید کرده رئیس هیات مدیره خانه سینما اعلام کرده است که خانه سینما را نمی‌توان منحل کرد.
روابط عمومی معاون امور سینمایی وزارت ارشاد گزارش داده که یک کمیسیون تخصصی شورای عالی سینما در روز دهم دی ماه تصمیم گرفته که "در صورت انحلال خانه سینما" اموال، اسناد، حساب های بانکی و دفاتر قانونی این نهاد سینمایی در اختیار چه بخشی قرار بگیرد.
شورای عالی سینما توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده و به اعتقاد برخی از اهالی سینما تشکیل این شورا زمینه دولتی شدن سینما را به همراه دارد یکی از کمیسیون های تخصصی شورای عالی سینما خود برای وضعیت بعد از انحلال این خانه سینما آماده کرده است.
این در حالی است که تا پیش از آن برخی اعضا این شورا گفته بودند که ممکن است وزارت ارشاد شکایتش از خانه سینما را پس بگیرد.
در اولین واکنش به تصمیم شورای عالی سینما، فرهاد توحیدی، رئیس هیات مدیره خانه سینما گفتک ه انحلال خانه سینما غیرممکن است، بهتر است دوستان عجله نکنند و تا زمان تشکیل دادگاه صبر کرده و اجازه دهند دادگاه حکم صادر کند.
آقای توحیدی گفت که خانه سینما آمادگی کامل دارد تا در دادگاه حاضر شود و از خانه سینما دفاع کند.
رئیس هیات مدیره خانه سینما با اشاره به شکایت وزارت ارشاد گفت: "حتی اگر این شکایت درست باشد، باز هم نمی‌توان خانه سینما را منحل یا تعطیل کرد و این خانه همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد."
خانه سینما بزرگ ترین نهاد صنفی سینمای ایران است که در سال ۱۳۷۲ تاسیس شد. این نهاد سینمایی مجموعه ای از نهادهای صنفی سینما مانند کارگردانان، تهیه کنندگان، بازیگران و فیلمنامه نویسان است.
در مقابل این نهاد صنفی دولت شورای عالی سینما را تشکیل داده که اولین جلسه آن در روز نهم دی ماه سال ۱۳۸۹ با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری برپا شد. به گفته محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد ایران، اعضای این شورا شامل معاونت سینمایی، وزیر ارشاد، نماینده رئیس جمهوری، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس صدا و سیما، نماینده صنوف مربوط به سینما و ۵ سینماگر هستند
تشکیل این شورا در میان اهالی سینما نگرانی هایی را در زمینه دولتی شدن سینما و موازی کاری با نهادهای دیگری همچون خانه سینما به دنبال داشته است.
از مدتها پیش دامنه اختلافات بین خانه سینما و وزارت ارشاد بیشتر شده و وزارت ارشاد با غیرقانونی خواندن این نهاد صنفی، از این نهاد به دادگاه شکایت کرده است.
منصور واعظی، دبیر شورای فرهنگ عمومی که زیر نظر وزارت ارشاد فعالیت می کند گفته که بر اساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی به علت تفاوت وضعیت فعلی خانه سینما با مصوبه شورای فرهنگی، خانه سینمای فعلی جایگاه قانونی و حقوقی ندارد.
آقای واعظی گفته که "از مدتی قبل گزارش هایی داشتیم مبنی بر اینکه اساسنامه خانه سینما تغییراتی کرده است و این نهاد به جایگاه حقوقی وزارت ارشاد در مناسباتش تن نمی دهد."
به گفته آقای واعظی در سال ۱۳۶۶ شورای فرهنگ عمومی مصوبه ای در ارتباط با ایجاد یک نهاد به نام خانه سینما تصویب کرد که براساس آن هرگونه تغییری در اساسنامه آن باید به تصویب شورای فرهنگ عمومی برسد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی در ادامه گفت که "مسئولان فعلی خانه سینما قائل به این نیستند که براساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی به فعالیت خود ادامه دهند."
پیش از این محمد حسینی، وزیر ارشاد در مهرماه سالجاری از بررسی اساسنامه خانه سینما در معاونت حقوقی این وزارتخانه خبر داد و گفت: "در سال‌های اخیر این اساسنامه بدون تصویب در شورای فرهنگ عمومی کشور تغییر کرده است."
آقای حسینی با اشاره به اینکه "اعمال تغییرات در اساسنامه خانه سینما با تایید رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور مجاز است"، گفت: "اعضای خانه سینما سر خود و بدون هماهنگی با این شورا و من، برخی از مصوبات اساسنامه را تغییر داده‌اند. و یک علامت سئوال جدی درباره قانونی بودن این تشکل صنفی وجود دارد."
این در حالیست که این اساسنامه پیشتر هم چندین بار با حضور معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد وقت و بدون تصویب شورای فرهنگ عمومی تغییر کرده بود
فرهاد توحیدی، رئیس هیات مدیره خانه سینما نیز پیشتر اعلام کرده بود که وزارت ارشاد از خانه سینما شکایت کرده و دادگاهی در 21 دی‌ماه تشکیل می‌شود.
به گفته آقای توحیدی، مسئولان وزارت ارشاد از محاکم قضایی خواسته‌اند که اداره کل ثبت شرکت‌ها را موظف کند تا اساسنامه فعلی خانه سینما را ابطال کند.
رئیس هیات مدیره خانه سینما همچنین گفته بود: "خانه سینما خودش را موظف می‌داند از اساسنامه‌ای که اجماع اصناف و مصوب مجمع عمومی فوق‌العاده است دفاع کند."
درگیری میان وزارت ارشاد و خانه سینما پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم و تغییرات در وزارت ارشاد وارد مرحله جدیدی شد و در اولین اقدام، وزارت ارشاد به تاسیس شورای عالی سینما پرداخت.
در ماه های اخیر و پس از دفاع خانه سینما از مستندسازانی که به اتهام ارتباط با بی بی سی دستگیر شده بودند، اختلاف میان خانه سینما با معاونت سینمایی وزارت ارشاد بالا گرفت و این وزارتخانه بودجه خانه سینما را قطع کرد.
خانه سینما آنطور که در سایت آن آمده "حفظ و صیانت از حقوق مادی و معنوی دست اندرکاران سینما"، "ایجاد امنیت شغلی و تامین اجتماعی" و "ارتقای سطح آموزشی و مهارت حرفه ای" سینماگران است.







مقامات فلسطینی خاتمه شهرک سازی در اراضی کرانه باختری را پیش شرط مذاکرات صلح عنوان کرده اند
مذاکره کنندگان فلسطینی و اسرائیلی موافقت کرده اند تا برای اولین بار در بیش از یک سال گذشته با هم دیدار و گفتگو کنند.
قرار است اسحاق مولچو و صائب عریقات، مذاکره کنندگان اسرائیلی و فلسطینی، روز سه شنبه، ۱۳ دی (۳ ژانویه ) با حضور میانجیگران بین المللی در اردن دیدار کنند.
این در حالی است که مقامات هر دو طرف، احتمال از سرگیری مذاکرات صلح را در آینده ای نزدیک نامحتمل دانسته اند.
در پی مخالف اسرائیل با توقف شهرک سازی در کرانه باختری روز اردن، مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینیان در اواخر سال ۲۰۱۰ میلادی متوقف شد.
مقامات اردن گفته اند به عنوان بخشی از تلاش برای از سرگیری مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینیان، آماده اند تا میزبانی این مذاکرات را برعهده داشته باشند.
محمد کاید،سخنگوی وزارت خارجه اردن به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت:" نشست آتی بخشی از تلاش های جدی و مستمربرای دستیابی به نقطه نظرهای مشترک در جهت از سرگیری مذاکرات مستقیم خواهد بود."
سخنگوی وزارت خارجه اردن افزود که نشست نمایندگان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی با حضور نمایندگان گروه چهار جانبه صلح در امان، پایتخت اردن برگزار خواهد شد.
گروه چهارجانبه از نمایندگانی از آمریکا، سازمان ملل متحد، روسیه و اتحادیه اروپا تشکیل یافته و هدف آن، پیشبرد مذاکرات اسرائیل و فلسطینیان است.
در همین حال، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه ای گفته است:" ضروری است که دو طرف از این فرصت نهایت استفاده را بکنند."

گروه چهارجانبه صلح اخیرا ابتکار عمل برای مذاکره بین اسرائیل و فلسطینیان را به دست گرفته است
خانم کلینتون در این بیانیه برقراری صلحی پایدار را در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری ضروری دانسته است.
واصل ابویوسف، یکی از مقامات ارشد جنبش آزادیبخش فلسطین، گفته است نشست اردن به دو طرف " این فرصت را می دهد تا مواضع خود را در مورد شرایط امنیتی و مرزها" همانطوری که گروه چهارجانبه خواستار آن است، مطرح کنند.
آقای ابویوسف در عین حال به خبرگزاری رویترز گفته است:" این به معنای ازسرگیری مذاکرات صلح نیست."
اسرائیل هم با صدور بیانیه ای اعلام کرده که اسحاق مولچو "در نشست گروه چهارجانبه شرکت می کند" اما در این بیانیه به ملاقات با فلسطینیان اشاره ای نشده است.
در ماههای اخیر گروه چهار جانبه صلح ابتکار عمل را برای انجام مذاکرات بین اسرائیل و فلسطینیان به دست گرفته است.







مانور نیروی دریایی ایران
مانور نیروی دریایی ارتش در آبهای جنوب شرق ایران برگزار شده است
منابع نظامی ایران از آزمایش چند فروند موشک جدید در جریان مانور دریایی در آبهای جنوب این کشور خبر داده اند.
روز دوشنبه، ۱۲ دی (۲ ژانویه)، خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - به نقل از سخنگوی مانور نیروی دریایی ارتش ایران، موسوم به "رزمایش ولایت ۹۰" گزارش کرد که در آخرین روز از این رزمایش، موشک بردبلند ساحل به دریا به نام "قادر" با موفقیت شلیک شده است.
دریادار دوم محمود موسوی، سخنگوی رزمایش نیروی دریایی ارتش، گفته است که این موشک توسط متخصصان ایرانی ساخته شده و در پرتاب آزمایشی، به هدف های مورد نظر اصابت کرده است.
ایرنا به نقل از سخنگوی رزمایش ولایت ۹۰ افزوده است که در ادامه این مانور دریایی، یک فروند موشک کوتاه برد "نصر" هم به سوی هدف های رزمایش پرتاب می شود و یک فروند موشک سطح به سطح "نور" هم از یگان شناور در دریا در منطقه عمومی رزمایش شلیک خواهد شد.
دریادار موسوی سامانه موشکی نور را "فوق پیشرفته" توصیف کرده و گفته است که این سامانه نسبت به نسل قبلی خود، در زمینه سیستم های ضد راداری، تعقیب هدف، هدایت و کنترل و ضد جنگال پیشرفت داشته و افزوده است که این سامانه "به راحتی پس از یافتن هدف مورد نظر می تواند آن را پیگیری کرده و مورد اصابت قرار دهد."
براساس این گزارش، در جریان آزمایش موشک بردبلند قادر، سرتیپ پاسدار احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی هم در محل رزمایش حضور داشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، موشک قادر از نوع موشک های کروز است که توسط وزارت دفاع به تولید انبوه رسیده و در اختیار نیروی دریایی ارتش و سپاه قرار گرفته است.
براساس این گزارش، برد موشک قادر ۲۰۰ کیلومتر است و توانایی حمله به ناوچه و ناوها و اهداف ساحلی دشمن را دارد.
براساس این گزارش، موشک نصر نیز از نوع موشک کروز با برد کوتاه است و می تواند شناورهای تا سه هزار تنی را هدف قرار دهد و منهدم کند.
خبرگزاری فارس نیز پیشتر در گزارش مربوط به رزمایش ولایت ۹۰ از حضور شمار دیگری از مقامات نظامی جمهوری اسلامی در محل رزمایش خبر داده بود.

ابعاد 'عملیاتی و اطلاعاتی'

براساس این گزارش، معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح، جانشین فرمانده کل ارتش، و شماری از فرماندهان و مقامات ارتش و سپاه پاسداران در طول رزمایش شاهد عملیات یگان های نیروی دریایی ارتش بودند.
مانور دریایی ارتش
شماری از فرماندهان و مقامات نظامی از رزمایش نیروی دریایی ارتش دیدن کردند
خبرگزاری فارس گفته است که رزمایش بزرگ ولایت ۹۰ "در محدوده آب های جنوب شرق کشور از تنگه هرمز تا شمال اقیانوس هند" در ابعاد عملیاتی و اطلاعاتی برگزار می شود.
فارس همچنین افزوده است که "جمعی از ناظران بین المللی از کشورهای دوست و همسایه" از نزدیک شاهد برگزاری مراحل مختلف رزمایش نیروی دریایی هستند.
این خبرگزاری از این کشورهای "دوست و همسایه" نام نبرده است اما برخی گزارش ها حاکی از حضور یکی از مقامات نظامی سوریه برای مشاهده این رزمایش خبر داده اند.
خبر آزمایش موشک بردبلند نیروی دریایی ارتش ایران در حالی انتشار می یابد که جمهوری اسلامی به دلیل دنبال کردن برنامه های اتمی خود با فشار فزاینده بین المللی مواجه بوده است.
هفته گذشته، معاون اول رئیس جمهوری ایران تهدید کرد که در صورتی که نفت ایران هدف تحریم قرار گیرد، جمهوری اسلامی با بستن تنگه هرمز، مانع از رسیدن نفت صادراتی حوزه خلیج فارس به بازارهای جهانی خواهد شد.
در سال های گذشته هم مقامات جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده بودند که اگر این کشور نتواند نفت خود را به بازارهای صادراتی ارسال کند، به سایر کشورهای منطقه نیز اجازه نخواهد داد به صدور نفت ادامه دهند.
در واکنش به این اظهارات، مقامات نظامی آمریکا هشدار دادند که اجازه نخواهند ایران در راه تجارت آزاد از مسیر تنگه هرمز مانعی ایجاد کند.
منطقه خلیج فارس و دریای عمان تحت پوشش ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا قرار دارد که از جمله ماموریت های آن، حفظ امنیت مسیر صادرات نفت کشورهای منطقه است.
در جریان جنگ ایران و عراق در دهه ۱۹۸۰، حملات عراق به کشتی ها و تاسیسات نفتی ایران و واکنش ایران به این حملات از جمله حمله به چند تانکر حامل نفت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، باعث دخالت نیروی دریایی آمریکا در انتقال نفت از این حوزه به بازارهای خارجی شد.
در آن زمان، آمریکا برای تامین اسکورت جهت نفتکش هایی که خواستار حمایت نیروی دریایی این کشور شوند ابراز آمادگی کرد.
رزمایش ولایت ۹۰ روز سه شنبه، ۳ دی آغاز شد.



بيانيه شورای مرکزی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)


با تحريم گسترده انتخابات فرمايشی به ديکتاتوری "نه" بگوئيم!



انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی، انتخاباتی است مديريت شده و امنيتی. جريان حاکم به رهبری خامنه ای تصميم گرفته است نهاد انتخابات را که حوزه تاثيرگذاری مردم در سطح کلان بر سياست ها و تصميم های حکومت است، بی اثر سازد.
در جمهوری اسلامی انتخابات غيرآزاد و غيردمکراتيک است و جائی برای مشارکت نيروهای اپوزيسيون در آن وجود ندارد و انتخابات بين جناح های حکومتی صورت می گيرد. جناح های حکومتی در انتخابات بر سر تقسيم بخشی از قدرت به رقابت با هم برمی خيزند. اما همين انتخابات در گذشته در مواقعی فرصت هائی را برای برآمد اعتراضی مردم و ارسال پيام خود به حکومت فراهم می آورد. حکومت در واهمه از تاثيرگذاری رای مردم، دايره نيروهای "خودی" را تنگ و تنگتر کرده، راه را حتی بر مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات مسدود نموده و تصميم گرفته است که انتخابات غيرآزاد و غيردمکراتيک را به صورت مديريت شده برگزار کند تا کانديداهای مورد نظر خود را از صندوق های رای بيرون بيآورد.
انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی نخستين انتخابات بعد از برآمد جنبش اعتراضی است که برگزار می شود. رژيم نگران کنش گری جنبش اعتراضی و پديد آمدن حرکت اعتراضی در جريان انتخابات و يا امتداد يافتن نزاع های درون حکومت به ميان مردم و خيابان ها در انتخابات مجلس است. وضعيت منطقه خاورميانه، خيزش مردم کشورهای عربی عليه ديکتاتورها، بحران سوريه و تاثير "بهار عربی" برکشور ما از يکسو و از سوی ديگر افزايش خطر حمله نظامی و تشديد تحريم های اقتصادی و تاثيرات آن بر اقتصاد و زندگی مردم، بر ميزان نگرانی حکومت ايران می افزايد. به همين خاطر حکومت به برگزاری انتخابات مديريت شده اکتفا نکرده و می خواهد انتخابات را در فضای سنگين امنيتی برگزار کند تا انتخابات به حرکت اعتراضی راه نبرد.
ولی فقيه از گرم کردن تنور انتخابات صرفنظر کرده است. گرم کردن تنور انتخابات، الزامات خود را دارد که حداقل آن رقابتی کردن انتخابات و باز کردن فضای قبل از انتخابات است. در حالی که ولی فقيه نگران است که باز کردن کردن فضای قبل از انتخابات، به حضور پرتوان جنبش اعتراضی بيانجامد و صحنه انتخابات را تغيير دهد.
در انتخابات قبلی تلاش می شد که بلوک قدرت ليست واحد ارائه دهد. اما مدت ها است که بلوک قدرت شکاف برداشته و جدال به درون آن انتقال يافته است. برای اولين بار در انتخابات، جريان های اصول گرا در مقابل هم قرار می‮گيرند و چالش در انتخابات اين بار نه بين اصلاح طلبان و اصول گرايان، بلکه بين جريان های اصول‮گرا کانونی می شود. نزاع بين احمدی نژاد و تيم او با ولی فقيه، مجلس و راست سنتی بالا گرفته است. احمدی نژاد دستگاه اداری و بودجه کشور را در اختيار دارد و می تواند با تکيه به پرداخت يارانه ها، شعارها و اقدامات عوام فريبانه و تقابل غيرمستقيم و پوششی با خامنه ای، رای گروه هائی از مردم را اخذ کند. خامنه ای، فرماندهان سپاه و راست سنتی نگران دست بالا پيدا کردن احمدی نژاد و تيم او در مجلس آتی هستند. دست بالا داشتن در مجلس می تواند راه را برای پيروزی اين گروه در انتخابات آتی رياست جمهوری باز کند. احتمال دارد که در جريان انتخابات مجلس، جدال های درون حکومت حدت يابد و فضای سياسی کشور را متاثر سازد.
بلوک قدرت که قادر نشده است اصول گرايان را متحد کند، می کوشد در صفوف نيروهای جنبش اعتراضی بر سر انتخابات شکاف و چند دستگی بيندازد. آن ها با پيغام رسانی، مراجعات متعدد، ليست جعلی درست کردن، اعمال فشار بر حلقه های ضعيف اصلاح طلبان و تهديد برخی فعالين جنبش سبز، می خواهند به هدف خود دست يابند ولی تاحال حاضر در کار خود ناکام مانده اند. سازمان های سياسی اصلاح طلب و چهره های شاخص جنبش سبز هم چنان در مواضع خود پايدار مانده و بر عدم ارائه ليست انتخاباتی و عدم شرکت در اين دوره انتخابات مجلس تاکيد دارند.
اين بار صحنه انتخابات شاهد شکاف جدی در درون بلوک قدرت از يکسو و از سوی ديگر همسوئی و اشتراک نظر در بين نيروهای اپوزيسيون است. نيروهای جنبش اعتراضی در ارزيابی از انتخابات آتی و اتخاذ موضع نسبت به آن، اشتراک نظر دارند و مشارکت در چنين انتخاباتی را مجاز نمی شمارند و حاضر نيستند که به انتخابات مديريت شده و امنيتی تن دهند. می توان اميدوار بود که گسترده ترين همسوئی و همراهی بين نيروهای اپوزيسيون در نفی انتخابات فرمايشی مجلس و خواست برگزاری انتخابات آزاد شکل گيرد. همسوئی نيروهای جنبش اعتراضی در عدم شرکت در انتخابات مجلس و خواست برگزاری انتخابات آزاد، ضربه جدی به رژيم ايران و فرصتی مغتنم برای اپوزيسيون به حساب می  آيد که آن را به دستمایه ای برای همراهی و همکاری نیروهای جنبش اعتراضی فراروياند.

مواضع سازمان در انتخابات
سازمان ما انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی را تحريم کرده و از مردم می خواهد که با عدم شرکت در انتخابات و خالی گذاشتن صندوق های رای، از انتخابات فرمايشی مشروعيت زدائی کنند.
سازمان از حق رای و کانديداتوری شهروندان و از حق مشارکت احزاب و سازمان های سياسی منتقد و مخالف حکومت در انتخابات دفاع کرده و خواهان آزادی کليه زندانيان سياسی و رفع حصر خانم زهرا رهنورد و آقايان ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، باز کردن فضای سياسی، آزادی مطبوعات، اطلاع رسانی، اجتماعات و فعاليت آزادانه احزاب سياسی، سنديکاها و نهادهای مدنی است. سازمان ما از انتخابات آزاد که شعار مشترک نيروهای جنبش اعتراضی است، دفاع می کند.

دعوت به تحريم گسترده و "نه" به ديکتاتوری
انتخابات مجلس با انتخابات رياست جمهوری که واحد و سراسری است، تفاوت هائی دارد. در انتخابات مجلس شهرهای بزرگ از فضای سياسی کشور بيشتر متاثر است تا شهرهای کوچک. در شهرهای کوچک مطالبات، مشکلات محلی و مسائل ملی ـ قومی در آراء مردم تاثير جدی دارد و عمدتا نه گرايش های سياسی، بلکه افراد با یکدیگر رقابت می‌کنند. لذا در شهرهای کوچک، ميزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس بيشتر از شهرهای بزرگ است.

با اين وجود برای نيروهای جنبش اعتراضی به ويژه در شهرهای بزرگ اين امکان وجود دارد که از فضای انتخابات برای برگزاری سخنرانی ها، گردهمائی ها، نشست ها، ظرفيت سازی ها، غلبه برپراکندگی ها، هم يابی ها، تقويت محافل و برای آگاه سازی بهره گيرند، با پخش اعلاميه ها و تراکت ها، با نوشتن شعار روی ديوارها و مشارکت فعال در شبکه های اجتماعی مجازی، عليه انتخابات فرمايشی به اعتراض برخيزند، مردم را به تحريم انتخابات در اعتراض به سرکوب و اختناق، تورم، بیکاری، فقر فزاینده، تعميق شکاف طبقاتی و سیاست های تنش زای رژيم در منطقه و در سطح جهان فراخوانند، دلايل عدم شرکت خود در انتخابات را به گوش جهانيان برسانند و هم صدائی و همراهی نيروهای جنبش را به نمايش بگذارند.
فرماندهان سپاه آشکارا در انتخابات دخالت می کنند. آن ها ١١هزار هادی سياسی را مامور کرده اند که نيروی سپاه و بسيج را به نفع کانديداهای مورد حمايت رهبر و سپاه وارد ميدان انتخابات کنند. لازم است دخالت سپاه و بسيج در انتخابات را افشا کرد و بازگشت سپاه به پادگان ها و عدم دخالت نظاميان در سياست و اقتصاد را به يکی از خواست های اصلی جنبش اعتراضی فراروياند.
در حالی که در تعداد قابل توجهی از کشورهای منطقه انتخابات آزاد برگزار می شود، خامنه ای می خواهد انتخابات رسوائی را بر مردم ما تحميل کند، حق انتخاب را از آن ها سلب نمايد و مجلس فرمايشی تشکيل دهد. لازم است با عدم شرکت در انتخابات فرمايشی و تحريم گسترده آن، سران رژيم را که با سیاست های تنش زا کشور ما را درمعرض تحریم های گسترده اقتصادی و خطر حمله نظامی قرار داده و نيروهای آزاديخواه کشور را به بند کشيده اند، در سطح ملی و بين المللی بی اعتبار سازيم و روز ١٢ اسفند را به روز آزمون قدرت مردم در برابر بلوک قدرت، به روز امتناع و "نه" به ديکتاتوری فرارويانيم.

شورای مرکزی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)

۱۲دی ١٣٩٠ (۲ ژانويه ٢٠١۲)