۱۳۹۰ دی ۲۷, سه‌شنبه

مهمترین خبرهای روز سه شنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

اخبار روز: 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت و یک فوریت طرحی مخالفت کردند که در صورت تصویب نهایی در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ماده ای لحاظ می شود که هزینه های متعارف داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی را مشخص می کند.
به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه بررسی ۲ فوریت طرح الحاق و اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را در دستور کار داشتند.
نمایندگان پس از استماع نظرات موافق و مخالف با ۵۶ رای موافق، ۹۷ رای مخالف و ٣۰ رای ممتنع از ۲۰۶ نماینده حاضر با ۲ فوریت این طرح مخالفت کردند. ۲۰ نماینده نیز رد این رای گیری شرکت نکردند.
طراحان خواستار رای گیری برای یک فوریت این طرح شدند اما مجددا نمایندگان با ۶٣ رای موافق، ۹۲ رای مخالف و ۲۰ رای ممتنع از ۲۰۵ نماینده حاضر با یک فوریت آن نیز مخالفت کردند.
طراحان در این طرح تلاش کردند موادی به قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی الحاق شود تا در اثر آن هزینه های متعارف برای کاندیداهای ورود به مجلس مشخص شود و در صورتیکه افرادی هزینه های غیر متعارف داشتند صلاحیتشان رد شود.
در تبصره ای از این طرح آورده شده اگر داوطلبان بعد از زمان تایید صلاحیت تا زمان اعلام نتایج انتخابات مرتکب جرمی شوند این وزارت کشور است که حق دارد فرد مذکور را رد صلاحیت کند.
قدوسی و رسایی از جمله امضا کنندگان این طرح هستند که در دفاع از آن صحبت کردند.
درخواست دو فوریت برای این طرح در حالی به رای مجلس نرسید که بیش از ۱۰۰ نماینده پای این طرح را امضا کردند اما تنها ۵۶ نماینده به دوفوریت آن رای دادند و در نهایت بررسی فوری این طرح در مجلس به تصویب نرسید.

 

اخبار روز: 

ایلنا: بهمن دری (معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) که در نشست خبری پیشین خود، انتشار آخرین رمان محمود دولت‌آبادی را در خارج از کشور؛ برهانی بر عدم لزوم نشر این کتاب در ایران دانسته بود، آخرین نظر خود را درمورد «زوال کلنل» اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، بهمن دری در دومین نشست خبری برنامه‌های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد که صبح امروز؛ سه‌شنبه ۲۷ دی‌ماه برپا شد، در این مورد گفت: علی‌رغم اینکه کتاب‌های زیادی بعداز مواجه شدن با مخالفت مسوولان اداره‌ی کتاب، رسما درخواست رسیدگی خود را به معاونت فرهنگی اعلام می‌کنند، اما به هر تقدیر، رمان آقای دولت‌آبادی را شخصا خواندم.
وی افزود: کتاب به لحاظ تصویری و جنبه‌های بصری، کتاب خوبی‌ست که با چیره‌دستی نویسنده نوشته شده است. ولی مساله این‌جاست که آقای دولت‌آبادی در این کتاب، روایت تازه‌ای را از اتفاقات قبل و بعداز انقلاب اسلامی ارائه داده و نکاتی را به همراه دارد که باید بر سر آن‌ها مذاکراتی صورت گیرد.
دری با اشاره به سابقه‌ی تعاملات و مذاکراتی که پیش‌تر بر سر نشر کتاب «جای پای سلوچ» با محمود دولت‌آبادی داشته است، اظهار داشت: یادم هست که در جلسه‌ای که قرار بود ۴۰ دقیقه باشد ولی ۷ ساعت به طول انجامید، ایشان بسیاری از نکات و نظرات شخصی من را پذیرفت و در جایی حتی تشکر کرد. درمورد این کتاب اما؛ بعداز اعمال پاره‌ای از اصلاحات که اداره‌ی کتاب بر آن تاکید داشته، به نظر من همچنان مشکلاتی در این رمان پا برجاست که نیاز به بازنگری دارند.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد اضافه کرد: نظر من بر تغییر واژه‌ها، کلمات و جملات موجود در این کتاب نیست. بلکه با ساختار محتوایی رمان مشکلاتی دارم و معتقدم قرائت تازه‌ای که ایشان از برخی رویداد‌ها و اتفاق‌ها داشته‌اند، می‌تواند تاثیرگذاری نامطلوب منفی بر مخاطب داشته باشد.
وی گفت: از آنجایی که گویا ایشان تقاضای مذاکره‌ی حضوری داشته‌اند، جزئیات نقطه‌نظرات و نکات مورد نظر را در دیداری که با ایشان خواهیم داشت، به ایشان ارائه خواهد شد. 

 

 

گزارشها حاکی است که قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم امروز سه شنبه ۲۷ دی به ۷۴۰ هزار تومان رسید.
جهش قیمت سکه روز گذشته آغاز شد و دیروز قیمت هر قطعه سکه به حدود ۷۰۰ هزار تومان رسید و امروز با به جا گذاشتن رکودی تازه با قیمت ۷۴۰ هزار تومان معامله شد.
به این ترتیب، قیمت سکه که روز یکشنبه همین هفته ۶۵۵ هزار تومان بود، با ملتهب شدن بازار سکه، در فاصله دو روز ۸۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
در حالیکه اعلام خبر افزایش سود سپرده های بانکی توانسته بود باعث افزایشی در ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی شود و به بازار سکه طلا آرامش نسبی ببخشد، با تکذیب این خبر، بازار طلا آشفته شده است.
بازار ارز هم بعد از تهدید بانک مرکزی در برخورد با فروشندگان ارز، در سکوت کارش را دنبال می کند و خرید و فروش ارز تا حدود زیادی متوقف شده است.
گزارشها نشان می دهد که امروز هر دلار با قیمتی بیشتر از ۱۷۰۰ تومان در بازار معامله شده و قیمت هر یورو ۲۲۰۰ تومان و هر پوند ۲۷۲۰ تومان بوده است.

 

علایی
روزنامه اطلاعات با انتشار اطلاعیه ای، از چاپ مقاله ای در این روزنامه که محتوای آن به انتقاد از برخورد حکومت با منتقدان تعبیر شده عذرخواهی کرده و آن را ناشی از قصور مسئولان روزنامه دانسته است.
روزنامه اطلاعات با انتشار متنی در صفحه داخلی شماره سه شنبه، ۲۷ دی (۱۷ ژانویه) نوشته است که "نظر به اینکه این مقاله بازتاب های متفاوتی در جامعه به همراه داشت و احساسات برخی دوستان را جریحه دار کرد" توضیح درباره این مقاله را ضروری دانسته است.
اشاره این روزنامه به انتشار مقاله ای با عنوان "قیام ۱۹ دی از نگاهی دیگر" به قلم حسین علایی، رئیس پیشین ستاد مشترک سپاه پاسداران است که به مناسبت سالگرد تظاهرات ۱۹ دی ۱۳۵۶ علیه چاپ مقاله ای علیه آیت الله خمینی در همین روزنامه منتشر شد.
آقای علایی با یادآوری اینکه انتشار مقاله "ارتجاع سرخ و سیاه" در روزنامه اطلاعات سی و چهار سال پیش زمینه ساز بروز انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران شد، به بررسی اشتباهات سیاسی شاه پرداخت که، به نظر او، باعث سقوط حکومت او شد.
اگرچه در این مقاله اشاره ای به شرایط کنونی جمهوری اسلامی نمی شود، اما فهرست سئوالاتی که، به گفته آقای علایی، احتمالا برای شاه در دوران تبعید مطرح شده بود، هم از نظر برخی از منتقدان حکومت جمهوری اسلامی و هم شماری از هواداران آن، به اشاره ای تلویحی به سیاست های فعلی رهبر جمهوری اسلامی تعبیر شد.
انتشار این مقاله واکنش های متعددی را از سوی هر دو گروه به دنبال آورد و در حالیکه مخالفان حکومت کنونی، آن را نشانه انتقاد یکی از شخصیت های مهم نظامی از آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی دانستند، اشخاص و رسانه های حکومتی این مقاله را مورد انتقاد شدید قرار دادند.
به گفته آنان، مقایسه رویکرد آیت الله خامنه ای در قبال مخالفان با برخورد شاه با حرکت اعتراضی مردم در سال ۱۳۵۷، نادرست و اقدامی در راستای حمایت از مخالفان جمهوری اسلامی بوده است.
روزنامه اطلاعات انتشار مقاله را ناشی از قصور مسئولان روزنامه دانسته و از طرفداران حکومت پوزش خواسته است
روزنامه اطلاعاتدر روزهای اخیر، تظاهراتی نیز علیه آقای علایی برگزار شده و از جمله گروهی از معترضان به این مقاله، با تجمع در محل اقامت وی، شعارهایی علیه او سر دادند.
با ادامه جنجال بر سر انتشار این مقاله، سردار علایی خود نیز با انتشار مطلبی در شماره روز یکشنبه روزنامه اطلاعات، مقایسه سیاست رهبر جمهوری اسلامی با برخورد شاه با مخالفان در سال ۱۳۵۶ را تکذیب کرد.
روزنامه اطلاعات، در توضیح روز سه شنبه خود، چاپ این مقاله را ناشی از قصور مسئولان روزنامه در بررسی آن قلمداد کرده است.
به نوشته اطلاعات، "مقاله سردار حسین علایی، مانند دفعات گذشته و مقالات قبل ایشان، به صورت ایمیل به روزنامه ارسال شده بود و نظر به سوابق درخشان نامبرده در انقلاب و دفاع مقدس و حضور در پست ها و مصادر رده بالای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز عنوان مقاله و موضوع آن (قیام مردم قم در روز ۱۹ دی)، در ذهن مسئولان روزنامه، مثل همیشه، کمترین تردیدی در محتوای مقالات ایشان .. برانگیخته نشد."

علایی در جبهه جنگقصور مسئولان روزنامه اطلاعات 

در توضیح روزنامه اطلاعات آمده است که با توجه به اینکه در مطالبی که سردار علایی پیشتر منتشر کرده بود "سابقه سوئی نبود" و از آنجا که این روزنامه در نظر داشت تا به مناسبت سالگرد ۱۹ دی، مطلبی منتشر کرده باشد، "مقاله مزبور بدون مطالعه مطالبش و به تصور اینکه تمام جملاتش در تجلیل از قیام ۱۹ دی است، مستقیما به چاپ سپرده شد."

اطلاعات گفته است که انتشار مقاله باعث شد تا "رسانه های بیگانه و گروه های ضد انقلاب" این موضوع را مطرح کنند که بعضی از بخش های مقاله، "معنای منفی و ابهام آمیز یا دوپهلویی" داشته و باعث گلایه و اعتراض برخی از طرفداران حکومت شد.
این روزنامه با یادآوری اینکه نویسنده مقاله با انتشار بیانیه ای در شماره روز یکشنبه روزنامه اطلاعات، توضیحاتی ارائه داد "تا هرگونه شبهه و سوء استفاده از مقاله مزبور را برطرف کند" انتشار این مقاله را ناشی از اشتباه مسئولان روزنامه دانسته است.
اطلاعات نوشته است: "طبیعی است که روزنامه اطلاعات هم مثل روزنامه ها و رسانه های دیگر عاری از خطا نبوده و نیست ولی به نظر ما، سوابق روزنامه اطلاعات نشان داده است که آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی و منافع ملی را که رهبر معظم انقلاب اسلامی منادی و مدافع قاطع آنند، بر هر چیز دیگر مقدم می داند و هرگز با جریان های معاند داخلی و خارجی همراهی نداشته و ندارد."
روزنامه اطلاعات گفته است که برداشت های "ضد نظام" از این مقاله مورد قبول این روزنامه نیست و از طرفداران حکومت که با مطالعه این مقاله "حقیقتا دچار رنجش و نگرانی و شبهه شده اند" پوزش خواسته است.
تظاهرات علیه سردار علاییاین روزنامه تاکید کرده است که براساس این تجربه، از این پس صرفا به دلیل اینکه نویسنده مقاله ای از مقامات و طرفداران شناخته شده حکومت و موضوع مطلب، در دفاع از نظام حکومتی است، "در چاپ مطلب ارسال شده شتابرده و خطاکارانه عمل نکند."
روز گذشته، گزارش شد که هیات نظارت بر مطبوعات به دلیل انتشار مقاله "۱۹ دی از نگاه دیگر" به روزنامه اطلاعات و همچنین سایت خبر آنلاین، که این مقاله را بازچاپ کرده بود، تذکر داده است.
روزنامه اطلاعات از نشریات قدیمی ایران است که حدود هشتاد و پنج سال پیش تاسیس شد و پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، همراه با روزنامه کیهان در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت.
موسسه اطلاعات، که روزنامه اطلاعات یکی از انتشارات آن است، مستقیما زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی قرار دارد و محمود دعایی به عنوان نماینده ولی فقیه، سرپرست آن است.

 

کشتی کونکورديا
با گذشت چهار روز از بروز حادثه برای کشتی کاستا کونکورديا در آبهای غربی ايتاليا، گاردهای ساحلی همچنان به دنبال 29 نفر از ناپديد شدگان هستند.
تا کنون مرگ شش نفر در اين حادثه تائید شده است.
مارکو بروسکو، يکی از نیروهای گارد ساحلی می گويد: هنوز برای نجات مفقودین "اميدی هرچند اندک" وجود دارد.
صاحبان کشتی فرنچسکو شتينو، کاپيتان کشتی را مقصر اصلی می دانند و می گويد او با هدایت کشتی به نزدیکی یک جزیره، از مسیر تعیین شده خارج شده است.
آنها می گويند، او به صخره های ساحلی جزيره جیلیو برخورد کرده و مسير خود را به طرف جزيره تغيير داده است.
در همين حال، دولت ايتاليا وضعيت اضطراری اعلام کرده است. دولت اين کشور، درباره آسیب به محيط زيست منطقه حادثه ابراز نگرانی کرده و قرار است بودجه ای را برای تميزکردن ضایعات این کشتی اختصاص دهد.
کورادو چلينی، وزير محيط زيست ايتاليا می گويد: "مايعی از کشتی نشت کرده است، اما معلوم نيست که مايع سوخت کشتی است يا خیر."
گفته می شود ناپديدشدگان چهار خدمه و مسافرانی از کشورهای آمريکا، آلمان، فرانسه و ايتاليا هستند.
آقای شتينو، کاپيتان کشتی، به ترک کشتی قبل از نجات سرنشينان و قتل غير عمد متهم شده است.
قرار است روز سه شنبه يک قاضی درباره وضع قانونی او تصميم بگيرد.
دادستانها می گويند او مسئول اين حادثه است.
فرانچسکو وروسيو يکی از دادستانها می گويد:" کاپيتان در موقيعت خيلی بدی قرار گرفته چرا که ما مطمئنا می دانيم که در حالی که بسياری از مسافران هنوز در کشتی بودند، او کشتی خود را ترک کرده است."
نسخه ای از مکالمه آقای شتينو با يکی از گاردهای ساحلی هم در رسانه های منتشر شده است که ظاهرا نشان می دهد آقای شتينو قبل از مسافران از کشتی خارج شده است.
اما آقای شتينو اين اتهامات را رد می کند و می گويد او از جمله آخرين افرادی بوده که کشتی را ترک کرده اند و صخره هائی که کشتی به آن برخورد کرده، در نقشه دريايی او مشخص نشده بودند.
برونو لپوراتی، وکيل آقای شتينو، گفته است که موکلش می خواهد "به خانواده قربانيان تسليت بگويد."
اين کشتی چهار هزار و بیست و نه سرنشين داشت که بيشتر آنها توسط گارد ساحلی و هليکوپتر به ساحل انتقال پيدا کردند. بسياری از آنها هم با شنا خود را به ساحل رساندند. گارد ساحلی در همان ساعات اوليه وقوع این سانحه، جنازه دو جهانگرد فرانسوی و يک خدمه پروئی را پيدا کردند. درطی دو روز گذشته نیز، نیروهای امدادی يک خدمه ايتاليايی کشتی و يک زوج از کره جنوبی را که در ماه و عسل بسر می بردند نجات داده اند.
رسانه های آلمان گزارش می دهند که 12 نفر از سرنشينان آلمانی کشتی هنوز پيدا نشده اند. شش ايتاليايی، دو فرانسوی، و يک پروئی هم در بين ناپديدشدگان هستند.
تا کنون گروهی از غواصان متخصص به عملیات جستجو کمک کرده اند، اما بی ثباتی وضعیت جوی منطقه، موجب جابجایی مداوم کشتی شده و ادامه جستجوی را غیر ممکن کرده است.
ستورنينو سورينو، پدر اريکا سورينو، یکی از خدمه مفقود الاثر کشتی، خواستار ادامه عملیات جستجو است و می گوید " من هنوز هيچ خبر دقيقی از دخترم ندارم. نه ديروز، نه امروز. به نظر می رسد که وضع بدتر شده است."
سرجیو اورتلی، شهردار محلی جزيره جیلیو هم می گوید هنوز اميد به نجات افراد بيشتری وچود دارد. آقای اورتلی به خبرگزاری فرانسه گفت: " اصلا معلوم نيست. ممکن است کيسه های هوايی در کشتی باعث نجات برخی ها شده باشد."
در همين حال روزنامه لويد ليست، يک روزنامه کشتيرانی، می نويسد توانسته توسط ماهواره مسير کشتی کونکورديا را ردگیری کند. اين روزنامه می نويسد، مسير کشتی در زمان وقوع سانحه از مسير هميشگی فاصله زیادی داشته است.

 

 

نصب صفحه خورشیدی روی بام
روش سنتی تولید متمرکز انرژی در نیروگاه‌ها در آینده به طور عمده به صورت نامتمرکز خواهد بود و شهروندان عادی با نصب توربین‌های بادی کوچک یا سلول‌های خورشیدی، سهم بزرگی در تولید انرژی ایفا خواهند کرد.
تحولات اقتصادی، جمعیتی و اقلیمی در سال‌های اخیر اهمیت توسعه پایدار، حفظ منابع طبیعی و انرژی در سراسر جهان را دوچندان ساخته‌اند. از همین رو، سازمان ملل سال ۲۰۱۲ میلادی را «سال انرژی پایدار برای همه» نام‌گذاری کرده است.
جمعیت جهان در سال ۲۰۱۱ از مرز ۷ میلیارد نفر گذشت و این در حالی است که توزیع رشد اقتصادی در دنیا در حال دگرگونی است. در حالی که از یک سو، کشورهای اروپایی و آمریکا با رکود اقتصادی در چند سال گذشته روبه‌رو بوده‌اند، از سوی دیگر، «کشورهای تازه‌صنعتی‌شده» مانند چین، هند و برزیل، با وجود میزان رشد جمعیتی بالا (در مجموع ۴۰ درصد جمعیت دنیا) و دست به گریبانی با مسائل ناشی از آن - نظیر فقر اجتماعی - از رشد اقتصادی بالایی بهره برده‌اند.
از همین رو، مسائلی مانند فقرزدایی و توسعه اقتصاد ملی، در سرخط اهداف دولت های این کشورها قرار دارد. پروژه‌های عظیم شهرسازی و سرمایه‌گذاری گسترده در راه سازی، سدسازی و در کارخانجات متفاوت، از جمله برنامه‌هایی هستند که در راستای توسعه ملی در این گونه کشورها مشاهده می‌شوند. متأسفانه در بسیاری موارد، چنین برنامه‌هایی باعث تخریب گسترده منابع طبیعی و محیط زیست می شوند.

اشتهای سیری‌ناپذیر

کشورهای صنعتی (گروه ۲۰) و کشورهای درحال توسعه برای حفظ یا دستیابی به رفاه اجتماعی بالاتر، نیاز روزافزونی به انرژی دارند و تلاش می‌کنند به ارزان‌ترین شکل ممکن به منابع انرژی دسترسی پیدا کنند.
این اشتهای شدید به مصرف انرژی، یکی از علل اصلی تخریب محیط زیست است. تخریب جنگل‌ها و انتشار بی‌رویه گازهای گلخانه‌ای که آلودگی هوا و گرمایش زمین را به دنبال دارند، از جمله این آسیب‌ها برشمرده می‌شوند.
به‌ویژه تولید بالای گازکربنیک، از عوامل اصلی گرمایش زمین در چند دهه گذشته بوده است. چنانچه جلوی روند تولید آن گرفته نشود، بخش عمده‌ای از یخچال‌های طبیعی در مدت کوتاهی آب می‌شود و سطح آب اقیانوس‌ها بالا خواهد آمد و این امر، باعث تغییرات وسیع و جبران‌ناپذیری در کره زمین خواهد شد.
گرمایش زمین و بالا آمدن سطح دریاها ماهیت کشورهای زیادی مانند هلند، دانمارک، مالدیو یا جزایر فیجی را به خطر می‌اندازد. بنابراین، کشورهای جهان چاره‌ای جز این ندارند که بر پایه معاهده‌ای بین‌المللی، دولت‌ها را متعهد کنند که فقط تا تنها حد معینی از این گاز را تولید نمایند.
با مروری بر آمارهایی که در این زمینه ارائه می‌شود، می‌توان تا حد زیادی علل بی‌نتیجه ماندن نشست‌های بین‌المللی برای محدود کردن انتشار گازکربیک را یافت. در حالی که کشورهای در حال توسعه سرانه پایینی در تولید گازکربنیک دارند و برای توسعه صنعتی به روش‌های سنتی، می‌بایستی بیشتر و بیشتر از صنایع آلاینده استفاده کنند، سهم این کشورها از کل گازکربنیک تولیدی در جهان بسیار بالاست. به طور خلاصه، کشورهایی مانند آمریکا که سرانه تولید گازکربیک بالایی دارند، خواستار متعهد کردن کشورهایی مثل چین و هند هستند که میزان کل تولید (و نه سرانه) گازکربنیک آنها بالا است.
با محدود کردن قانونی انتشار گازکربنیک، نه نتها گامی در راستای حفظ محیط زیست برداشته خواهد شد، بلکه فرصت‌های بسیاری نیز برای رشد تکنولوژی‌های نوین گشوده می‌شود. طبق آمار، بزرگ‌ترین عاملان تولید گازکربنیک، نیروگاه‌های برق (۲۹٫۵ درصد)، صنایع مختلف (۲۰٫۶ درصد) و وسایل نقلیه (۱۹٫۲ درصد) هستند (مجموعاً ۶۹٫۳ درصد کل گازکربنیک تولیدی).
از این رو، چالش گرمایش زمین و تولید گازکربنیک ارتباطی مستقیم به چالش تولید انرژی و حمل و نقل دارد و مبحث انرژی‌های پایدار و پاک، نه تنها از نظر حفظ منابع طبیعی و اقلیمی دارای اهمیت است، بلکه در چالش‌های اقتصادی و سیاسی فردا نیز نقش عمده‌ای ایفا خواهد نمود.

ذخیره‌سازی انرژی؛ چالش بزرگ

با این حال، نباید دچار این اشتباه شویم که به خدمت گرفتن منابع انرژی پایدار، تنها با نصب توربین‌های آبی و بادی یا به‌کارگیری سلول‌های خورشیدی قابل حل است. بلکه این تغییر، نیازمند نگرشی نوین و پایه‌ای به روش‌های «تولید»، «انتقال» و «مصرف» انرژی است.
روش سنتی تولید متمرکز انرژی در نیروگاه‌ها در آینده به طور عمده به صورت نامتمرکز خواهد بود و تولیدکننده انرژی دیگر فقط دولت‌ها یا شرکت‌های بزرگ چند ملیتی نخواهند بود، بلکه شهروندان عادی با نصب توربین‌های بادی کوچک، سلول‌های خورشیدی یا با استفاده از بیومس (توده‌های زیستی مانند چوب درختان و فضولات حیوانات) سهم بزرگی در تولید انرژی ایفا خواهند کرد.
این الگوی جدید انرژی هم‌اکنون در کشورهای صنعتی و نیمه‌صنعتی در حال آزمایش و اجرا است. به این ترتیب، یک مصرف‌کننده عادی انرژی می‌تواند همزمان یک تولیدکننده نیز باشد. همچنین برای استفاده از منابع انرژی ماندگار، باید در نحوه انتقال و ذخیره‌سازی آنها راهکارهای تازه‌ای یافت. زیرا در بخش انرژی الکتریکی، الکتریسیته تولیدشده غالباً برق مستقیم بوده و به همین علت، انتقال آن نیازمند خطوط انتقال ویژه‌ای است و در بخش انرژی گرمایشی، مسئله انتقال انرژی نیازمند زیرساخت‌های خاصی است.
چالش دیگری که انرژی‌های نوین با آن روبه‌رو هستند، ذخیره‌سازی انرژی است. علت آن است که تولید انرژی‌های نوین ماهیتاً روندی نوسانی دارد. برای مثال، در حالی که انرژی خورشیدی تنها در طول روز در دسترس قرار دارد، میزان تولید انرژی بادی عمدتاً شب‌ها بالاتر است.
از طرف دیگر، حجم تولید انرژی‌های نوین بستگی بسیاری به شرایط اقلیمی و جغرافیایی دارد و به همین علت، برای تضمین دسترسی دایمی مصرف‌کنندگان، باید آن را در حجمی بالا ذخیره کرد. معمول‌ترین روش در حال حاضر برای این کار، تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی پتانسیل به وسیله پمپ آب به پشت سدهای آبی است. در این زمینه، پروژه‌های گسترده‌ای برای یافتن راهکارهایی مناسب‌تر در حال انجام هستند زیرا آبگیری بی‌رویه سدها نیز خود می‌تواند باعث آسیب‌رسانی به منابع طبیعی شود.
نکته مهم دیگری که با گسترش مصرف انرژی‌های نوین دچار دگرگونی خواهد شد، الگوی مصرف انرژی است. در حالی که اکثر مصرف‌کنندگان کوچک، خود تولیدکننده انرژی نیز خواهند بود، سطح آگاهی عمومی نسبت به تولید و همچنین مصرف بی‌رویه انرژی افزایش خواهد یافت. این امر، نگرشی تازه را در عایق‌بندی ساختمان‌ها، خرید کالاهای الکتریکی و گرمایی و همچنین در استفاده از وسایل نقلیه به دنبال خواهد داشت.
بنابراین، معادلات جدید جهانی در بخش انرژی، فرصت‌های مناسبی به کشورهایی با شرایط اقلیمی مطلوب، مانند ایران، می‌دهد تا با سرمایه‌گذاری گسترده در پژوهش و تولید انرژی‌های ماندگار، نه تنها خود را از وابستگی به تولیدات نفتی برهانند، بلکه نقشی تعیین‌کننده و پیشتاز در تولید و توزیع انرژی در آینده ایفا کنند.

 

شبی فراموش نشدنی برای ایران؛ «جدایی نادر از سیمین» در یک قدمی اسکار

جمله های مدونا شبی فراموش نشدنی برای ايرانيان سراسر دنيا رقم زد. گلدن گلوب برای اولين بار با حضور رقبای قدرتمندی از اسپانيا، چين، آمريکا و بلژيک، به فيلمی از ايران می رسد و اصغر فرهادی در ادامه موفقيت های جهانی اش، سينمای ايران را صاحب جايزه ای کرد که تا کنون نصيبی از آن نبرده بود.
اصغر فرهادی که به همراه پيمان معادی، بازيگر فیلم جدایی نادر از سیمین، برای دريافت جايزه به روی صحنه آمده بود، ترجيح داد يادی از مردم صلح دوست ايران در منظر ميليون ها بيننده اين مراسم کند.
اصغر فرهادی بعد از مراسم هم در گفت و گوهای رسانه ای باز هم بر جدايی سياست مداران از مردم و نفی جنگ در روزهايی که بيش از همه نام ايران با جنگ گره خورده است، تاکيد کرد.
گزارش رادیویی بابک غفوری آذر درباره تاثیرات دریافت جایزه گلدن گلوب بر سینمای ایران و مراسم اسکار
اصغر فرهادی: به نظرم مردم ايران با جهان مشکل ندارند. مردم ايران همان طور که گفتم مردم صلح دوستی هستند. من اميدوارم نه تنها در ايران، بلکه در هيچ جای ديگر دنيا انسان جنگ را نبيند و جنگ بشود چيزی که فقط متعلق به گذشته است.
نويد غضنفری، منتقد فيلم درباره تاثير دريافت اين جايزه و صحبت های اصغر فرهادی هنگام دريافت آن بر شرايط فعلی اجتماع و سياست و فرهنگ ايران به راديو فردا می گويد:
نوید غضنفری: برای اولين بار است که يک فيلمی از قشر متوسط تحصيل کرده ايران به جهان راه پيدا کرده و به اين جايزه جهانی دست پيدا کرده است و به نظرم اين اتفاق می تواند سينمای ايران را به قبل از گرفتن اين جايزه و بعد از گرفتن اين جايزه تقسيم کند.
برای اولين بار است که ما از بابت يک اتفاق فرهنگی جشن ملی می گيريم. مدتهاست که موفقيت های ورزشی و فرهنگی در ايران کم بوده است و اين برای اولين بار است که ما جشن ملی مان و همبستگی  بين مان را که از بابت فرهنگ کسب شده است تجربه می کنيم. اين اتفاق بسيار خوبی است.
جدايی نادر از سيمين فيلمی است که به دليل صحبت های اصغر فرهادی در جشن خانه سينمای ايران، تصویربرداری آن در ايران به دستور جواد شمقدری، معاون سينمايی وزارت ارشاد، يک بار در ميانه های کار متوقف شد.
اين فيلم حالا در حالی جايزه های بين المللی مهمی را برای ايران به ارمغان می آورد که سينماگران ايرانی يکی از سخت ترين دوره های خود را برای تقابل با مديران دولتی پشت سر می گذارند.
رضا صديق، روزنامه نگار حوزه فرهنگ و هنر از اين نظر جايزه جدايی نادر از سيمين را برای سينمای ايران بسيار با اهميت می داند.
رضا صديق: اين جايزه مهم برای اصغر فرهادی و برای سينمای مستقل ايران زمانی کسب شده است که سينمای داخلی ايران در بدترين شرايط خود به سر می برد. از يک سو مديران ناکارآمد و افرادی که تمام تلاش شان را به کار می برند تا سينمای ايران به تفکرات خاص خودشان و در آن چهارچوب مسدود کنند و از سوی ديگر هم انحلال خانه سينما و تحت فشار قرار گرفتن سينماگرها شرايط دشواری را برای سينمای امروز ايران رقم زده است.
از سوی ديگر رسانه های داخلی و دولتی در مورد موضع گيری خودشان درباره اين جايزه، مبهوت مانده اند. به دليل اينکه اصغر فرهادی نشان داده است که نسبت به مديريت فرهنگی داخلی جزو سينماگران معترض است و به هيچ عنوان دولت و حاکميت ايران نمی تواند اين جايزه را به نفع خودش مصادره کند. از سوی ديگر سينمای مستقل ايران توانست با کسب اين جايزه برگ برنده ای در مقابل مديريت فرهنگی کشور و رفتارهای آنها رو کند.
جايزه گلدن گلوب در حالی به ايران می رسد که تا اعلام نامزدهای جايزه اسکار کمتر از یک هفته وقت باقی مانده است و حالا همه نگاه ها معطوف به آن جايزه است. جدايی نادر از سيمين اين بار هم برای اولين بار اسکار را نصيب ايران می کند؟
جمشيد اکرمی، منتقد و مدرس سينما احتمال اين اتفاق را بالا می داند:
جمشید اکرمی: اسکار جايزه بسيار معتبرتری است و غالبا گفته می شود که جوايز گلدن گلوب يه جور دماسنج برای اسکار است. برای اينکه در گذشته ديده شده است که غالبا برنده های جوايز گلدن گلوب در همان رشته های خودشان اسکار هم می گيرند.
امسال به راحتی نمی شود راجع به فيلم های خارجی به راحتی اين تعميم را داد چرا که سه تا از فيلم هايی که امشب نامزد بهترين فيلم غير انگليسی زبان بودند از جمله فيلم خانم آنجلينا جولی يا فيلم آقای آلمودوار از اسپانيا که اصلا معرفی نشده و يا فيلم ژان ييمو به نام «گل های جنگ» که شايد بدترين فيلم ايشان باشد، اصلا جزو ۶۳ فيلمی که برای اسکار معرفی شده نيستند. بنابر اين فيلم آقای فرهادی با يکسری فيلم جديدی رقابت خواهد کرد.
ولی يک جو بسيار مساعدی الان در مورد فيلم جدايی نادر از سيمين به خصوص در آمريکا به دليل همه جوايزی که کسب کرده است، وجود دارد.
همه منتقدان هم بيشترين شانس دريافت اسکار را متعلق به فيلم آقای فرهادی می دانند.
نامزدهای دريافت جوايز اسکار روز چهارم بهمن ماه – یک هفته ديگر- معرفی خواهند شد. مراسم اهدای جوايز اسکار نيز هفتم اسفندماه در کداک تياتر لوس آنجلس برگزار می شود.

 

لاریجانی از بازداشت چند فرد دخیل در ترور احمدی روشن خبر داد

در حالی که رئیس مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه از دستگیری چند نفر در ارتباط با ترور اخیر در تهران خبر داده، روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز نیز در گزارشی می‌گوید که «ماموران موساد»، سازمان جاسوسی اسرائیل، این ترور را طراحی و اجرا کرده‌اند.
مصطفی احمدی روشن، مهندس ۳۲ ساله، که در خبرها از او به عنوان «دانشمند هسته‌ای» یاد شده است بامداد چهارشنبه، ۲۱ دی‌ماه، در نزدیکی میدان کتابی تهران در حالی که در کنار محافظ و راننده خود در اتومبیل نشسته بود، بر اثر انفجار بمبی که به پژوی او چسبانده شد به قتل رسید.
محافظ این مقام جوان ایرانی نیز همان روز پس از مدت کوتاهی در بیمارستان جان داد.
در همین زمینه علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری العالم از بازداشت «تعدادی از افرادی که در ترور شهید احمدی روشن دست داشتند» خبر داد.
آقای لاریجانی در این مصاحبه همچنین افزوده است که تحقیقات درباره این ترور و جزئیات آن و «ماهیت تروریست‌ها» در ایران ادامه دارد.
در همین حال روزنامه تایمز چاپ لندن، پایتخت بریتانیا، روز دوشنبه در گزارشی مراحل طراحی و اجرای این ترور را «گام به گام» تشریح کرده و از دست داشتن «ماموران موساد»، سازمان جاسوسی اسرائیل، در آن خبر داده است.
روزنامه تایمز در گزارش خود از یک «منبع اسرائیلی» نقل قول کرده و گفته است که «ماه‌ها برنامه‌ریزی» پشت این ترور بوده است.
اما این نخستین بار نیست که جدا از مقامات عالی‌رتبه در جمهوری اسلامی نشریه‌ای خارج از ایران موساد را به برنامه‌ریزی برای این ترور متهم می‌کند.
نشریه آمریکایی «تایم» نیز شنبه گذشته در گزارشی «با یقین» این سوء قصد را به اسرائیل نسبت داد و به نقل از «منابع اطلاعاتی غربی» گفت که موساد عامل اجرای قتل اخیر در تهران بوده ‌است.
این «منابع اطلاعاتی غربی» به تایم گفته بودند که شباهت‌های بسیار میان شیوه اجرای این قتل با سایر سوء قصدهایی که در چند سال گذشته علیه جان چهره‌های مرتبط با برنامه اتمی ایران انجام شده این فرضیه را تقویت می‌کند که این اقدام نیز از سوی اسرائیل صورت گرفته است.
مصطفی احمدی روشن نخستین نفری نبود که با برنامه هسته‌ای ایران ارتباط داشت و در تهران قربانی سوء قصد شد. پیش از او چهار نفر دیگر نیز در دو سال گذشته هدف ترور عوامل ناشناس قرار گرفته‌اند که از این میان سه نفر جان خود را از دست داده‌اند.
ساندی تایمز بریتانیایی در گزارش خود به نقل از منبع اسرائیلی‌اش ترور احمدی روشن را «مقدمه‌ای بر حمله نظامی» توصیف کرده است.
این منبع اسرائیلی با اشاره به شکل و روند طراحی ترور به دست «ماموران موساد» گفته است: «اشتباه و خطا تحمل نمی‌شود. هر شکستی به طور بالقوه هم جان مامورها را به خطر می‌اندازد و هم ممکن است به رسوایی بین‌المللی بینجامد.»
گزارش این نشریه‌های خارجی تاییدی است بر گفته مقامات عالی‌رتبه در جمهوری اسلامی که پس از ترور مصطفی احمدی روشن بلافاصله انگشت اتهام خود را به سوی اسرائیل نشانه رفتند.
مقامات جمهوری اسلامی از جمله آیت‌الله خامنه‌ای آمریکا و بریتانیا را نیز در این ترور اخیر در تهران دخیل دانسته‌اند،‌ اتهامی که ایالات متحده قویا آن را رد کرده و خود را از دخالت در این سوء قصد مبرا دانسته است.

 

صالحی: اظهارات وزیر نفت عربستان علائم دوستانه‌ای نیست

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر اظهارات تازه همتای سعودی‌اش در مورد آمادگی عربستان برای جایگزینی فوری حدود دو میلیون بشکه از صادرات نفت ایران «واقعا نظر رسمی ریاض باشد، علائم دوستانه‌ای نیست».
به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، علی‌اکبر صالحی روز سه‌شنبه در این رابطه هم‌چنین به مقامات ریاض توصیه کرد که «از گفتمان نسنجیده بپرهیزند» و «مقداری با تعمل و عقلانیت بیشتری نسبت به مسائل منطقه واکنش نشان دهند».
در حالی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا سرگرم مذاکره برای تحریم نفت ایران هستند، علی النعیمی، وزیر نفت سعودی، روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «فکر می‌کنم به راحتی بتوانیم تقریباً بلافاصله و ظرف چند روز به سطح ۱۱٫۴، ۱۱٫۸ [بشکه در روز] برسیم، چون که تنها کاری که لازم است بکنیم این است که شیرفلکه‌ها را باز کنیم. برای بقیه‌اش هم احتمالاً ۹۰ روز لازم خواهیم داشت.»
این سخنان وزیر نفت عربستان در حالی بیان شد که یک روز پیش از آن، محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در سازمان کشورهای تولیدکننده نفت، اوپک، به کشورهای حاشیه خلیج فارس هشدار داد که اقدام آنها در افزایش تولید نفت خود برای جبران کسری ناشی از تحریم احتمالی نفت ایران «غیردوستانه» است.
علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، نیز روز سه‌شنبه بر این مسئله تأکید کرد و گفت: «چنان چه دیدگاه وزیر نفت عربستان واقعا نظر رسمی ریاض باشد، [این] علائم دوستانه‌ای نیست.»

وی که در مراسم بزرگداشت کشته‌شدگان صنعت هسته‌ای ایران سخن می‌گفت همچنین تهدید کرد که «تمام موضع‌گیری‌های مقامات سعودی به عنوان یک پیشینه در زمینه روابط دوجانبه تهران-ریاض در نظر گرفته خواهد شد» و «این نوع گفتمان‌ها در کارنامه روابط دو کشور خواهد ماند و ممکن است بعداً مشکلاتی را فراهم سازد».
علی‌اکبر صالحی اضافه کرد: «ما انتظار داریم کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص عربستان که ما همواره اعلام کردیم بهترین روابط با آنها را خواستار هستیم، از گفتمان‌های نسنجیده پرهیز کنند.»
وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: «اگر اظهارات اخیر مقامات عربستان به منزله نظر رسمی آنها باشد، به آنها توصیه می‌کنیم که مقداری با تعمل و عقلانیت بیشتری نسبت به مسائل منطقه واکنش نشان دهند.»
رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی، ماه گذشته در نشستی خبری در وین، پایتخت اتریش، ابراز اطمینان کرده ‌بود که در صورت تحریم نفت خام ایران از سوی قدرت‌های غربی، عربستان سعودی جای خالی ایران را پر نخواهد کرد.
وی پیش از آن نیز گفته ‌بود که «من اعتقاد دارم که جایگاه نفت ایران خاص است و به لحاظ حجمی و کیفی جایگزینی برای آن وجود ندارد».
ایران پس از عربستان دومین تولیدکننده نفت در میان کشورهای عضو اوپک است و روزانه نزدیک به سه و نیم میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. دو میلیون بشکه از این رقم به خارج صادر می‌شود.
ایران به دلیل برنامه هسته‌ای خود هدف تحریم‌های سازمان ملل و همچنین مجازات‌های یک‌جانبه ایالات متحده آمریکا و چندین کشور اروپایی قرار گرفته ‌است.
در همین زمینه روز ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۱، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، لایحه‌ای را به امضا رساند که شرکت‌های خارجی را وادار می‌کند میان همکاری با بخش نفتی، مالی و بانک مرکزی ایران یا بخش مالی آمریکا، یکی را انتخاب کنند.
ایران تهدید کرده ‌است در صورتی که تحریم نفتی شود تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد. آمریکا در واکنش به این تهدید گفته است که این اقدام ایران را تحمل نخواهد کرد.

 

کارنامه؛ نگاهی به تشکل های کارگری در ایران

مجله هفتگی «کارنامه» که روزهای دوشنبه از راديو فردا پخش و روزهای سه‌شنبه تکرار می‌شود، به مسائل و مشکلات هفت ميليون و ۵۰۰ هزار کارگر ايرانی می‌پردازد که با خانواده‌های شان حدود ۳۰ ميليون نفر از جمعيت ايران را تشکيل می‌دهند.

اميدواريم بتوانيم از نظرات خواننده‌ها و کارگران بهره‌مند شويم.

شما می توانيد نظرات و ديدگاه‌های خود را به آدرس KARNAMEH@RADIOFARDA.COM بفرستيد تا برنامه‌های بهتری ارائه دهيم و ديدگاه‌ها و پيام‌های شما را منعکس کنيم.
 
برنامه رادیویی کارنامه؛ تشکل های کارگری در ایران

                                               اخبار
خبرگزاری ايلنا گزارش داد که ۹۰ کارگر کارخانه ويتانا به علت پرداخت نشدن چهار ماه حقوق معوقه خود در مقابل درب ورودی اين کارخانه تجمع کردند.  بر اساس اين گزارش، همچنين جمعی از کارگران کارخانه قطعه ‌سازی کرج در اعتراض به پرداخت نشدن ۱۰ ماه حقوق خود در مقابل مجلس شورای اسلامی تحصن کردند.
خبرگزاری مهر نيز گزارش داد که کارگران شرکت واگن سازی پارس اراک در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق شان در مقابل ساختمان وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند.
بر اساس اين گزارش، شرکت واگن سازی پارس ۱۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان نيز بابت حق بيمه ۱۲۰۰ کارگر به بيمه بدهکار است و همچنين بيش از دو سال است که دفترچه‌های درمانی کارگران اين شرکت باطل شده و حتی برای بازنشتگان نيز حق بيمه پرداخت نشده است.

                                               ***
فرماندار شهرستان شيراز گفت: مشکل کارگران کارخانه صنايع مخابراتی راه دور به نقطه خوبی رسيده است و ابراز اميدواری کرد که به زودی سرانجام خوشی برای حل مشکلات اين کارخانه و کارکنان آن رقم بخورد.
به گزارش خبرگزاری فارس، جواد زرين کلاه همچنين گفت قدم های خوبی برای حل مشکلات کارگران کارخانه صنايع مخابراتی راه دور شيراز برداشته شده است.
صدها کارگر اين کارخانه ۲۴ ماه است که حقوق خود را دريافت نکرده اند.

                                               ***
دبير اجرايی خانه کارگر مازندران اعلام کرد کارگران کارخانه نساجی مازندران بيش از ۱۶ ماه است حقوق نگرفته‌اند.
به گزارش سايت قانون آنلاين، نصرالله دريابيگی گفت: نساجی مازندران در گذشته نه ‌چندان ‌دور حدود هفت هزار کارگر داشت که در اثر بی‌توجهی مسئولان به اين صنعت مادر، اکنون کارگران اين واحد به کمتر از ۷۰۰ نفر کاهش يافته است.
او گفت محمود احمدی‌نژاد، ریيس جمهوری اسلامی ايران، در سفرهای استانی خود به مازندران و پس از آن که از وضعيت اسفبار کارگران خبردار شد، قول داد مشکل اين واحد را حل کند اما اين وعده‌ انجام نشد و دولت، کارگران را تنها گذاشت.

                                               ***
خبرگزاری فارس گزارش داد کارگرانی که مشغول احداث ساختمان جديد استانداری تهران بوده اند، بين ۵ تا ۷ ماه است حقوق نگرفته‌اند.
بر اساس اين گزارش، يکی از کارگران پيمانی ساختمان جديد استانداری تهران در اين مورد گفت که استانداری اعلام کرده است پول‌ها را به پيمانکار پرداخت کرده، اما پيمانکار می‌گويد پولی دريافت نکرده‌است.
اين کارگر گفته است کارگران نيز در اعتراض به اين وضعيت و وعده های توخالی در اين مدت، روند ساخت و ساز را تعطيل کرده و دست از کار کشيده اند.

                                               ***
يکی از اعضای انجمن توليد کنندگان کود شيميايی ماکرو اعلام کرد: از سال ۱۳۸۵ تاکنون ۱۰ هزار نفر از کارگران کارخانه‌های توليد کود شميايی ماکرو اخراج شده‌اند.
محسن سيروس در گفت و گو با خبرنگار ايلنا،‌ علت اخراج اين ۱۰ هزار کارگر را واردات بی رويه کودهای شيميايی توسط دولت دانست که به گفته او، موجب ورشکستگی ۳۰۰ کارخانه توليد کود شيميايی ماکرو شده است.

                                               ***

يک کارشناس مسائل کارگری به خبرگزاری ايلنا گفت: بيش از ۸۰ درصد از کارگران سراسر ايران زير خط فقر زندگی می‌کنند.
محمد رضا عمادی با اشاره به افزايش بی رويه نرخ خط فقر در کلان شهرهای ايران افزود: با توجه به اين که نرخ خط فقر در کلان شهرها، يک ميليون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد شده است، بيش از ۸۰ درصد از کارگران فعال در واحدهای توليدی حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار را دريافت می‌کنند.
او پيش بينی کرد که تا پايان سال جاری، نرخ خط فقر روندی صعودی به خود بگيرد.

                                               ***

علی اکبر نظری و مرتضی کمساری، از اعضای سنديکای کارگران  شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، در دادگاه ويژه کارکنان دولت هر کدام به پرداخت ۳ ميليون ريال جزای نقدی محکوم شدند.

سايت سنديکای کارگران  شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه بدون اشاره به اتهام اين دو فعال کارگری نوشت آنها روز دوم آذر سال گذشته از طرف بازپرسی شعبه دوم امنيت مستقر در زندان اوين احضار و ۳۶ روز بازداشت شده بودند.

                                               ***
ابراهيم دستمزد، مديرعامل کانون بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان، هفته پيش گفت: بازنشستگان ذوب‌آهن، مطالبات خود را دريافت می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، او افزود: با پيگيری‌های صورت گرفته توسط اين کانون و ديگر مسئولان، چک‌ يک هزار ميليارد ريالی برای پرداخت حقوق بازنشستگان صادر شده است.
تاکنون به رغم گذشت حدود يک هفته، هنوز خبری در مورد پرداخت حقوق معوقه هزاران بازنشسته صنعت ذوب آهن اصفهان منتشر نشده است.
در چند ماه گذشته، بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان به دليل پرداخت نشدن حقوق و مطالبات شان دست به تجمعات گسترده در مقابل کانون بازنشستگان ذوب‌آهن و نيز مجلس شورای اسلامی در تهران زده بودند.
 
                                         گزارش هفتگی
  شما به طور قطع اسم سنديکا را شنيده‌ايد و ممکن است از خودتان پرسيده باشيد اين اسم چه معنايی دارد.
از سنديکا به عنوان سازمان صنفی کارگران و ديگر طبقات اجتماعی نام برده شده است. بر همين اساس، تاريخ ايجاد سنديکاها هم‌زمان با تلاش کارگران برای دفاع از منافع و بهبود شرايط اقتصادی آنها بوده است و نخستين سنديکاها در کشورهايی مثل فرانسه، انگلستان، آمريکا و آلمان تشکيل شدند.
تاکنون در برنامه کارنامه و همين طور گزارش‌های ديگر مربوط به مسايل کارگری در مورد سنديکا مسايلی مطرح شده است؛ از جمله در مورد سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه و سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه.
سعيد ترابيان، مسئول روابط عمومی سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، درمورد تاريخچه اين تشکل کارگری به راديو فردا می‌گويد: «به دليل انباشته شدن خواسته‌های کارگری و عدم وجود نماينده‌های واقعی و حضور نهاد مشورتی شورای اسلامی کار به عنوان نماينده کارگران در شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سنديکای کارگران شرکت واحد که از سال ۱۳۶۹  بدون برگزاری مجمع عمومی تشکيل شده بود، از سال ۱۳۸۳ فعاليت خود را شروع کرد.»

او می افزايد:«با برگزاری مجمع عمومی در سال ۱۳۸۴، نمايندگان واقعی با حضور خود کارگران در پای صندوق‌های رأی وجودشان را اعلام و پيگيری‌های صنفی خود را از سال ۱۳۸۴ آغاز کردند. از آن زمان، فعاليت سنديکای شرکت واحد کماکان ادامه دارد و در راه دفاع از حقوق کارگران فعاليت می‌کند. »
يکی ديگر از تشکل های کارگری در ايران، کانون مدافعان حقوق کارگر است.
اين تشکل کارگری فعاليت خود را از سال ۱۳۸۵ شروع کرد و از آن زمان تا کنون هم به کارهای پژوهشی و تحقيقی در مورد مسايل کارگری پرداخته است و هم مشاوره حقوقی برای کارگران اخراجی و يا فعالان کارگر زندانی.
سنديکای کارگران نيشکر هفت تپه نيز يکی ديگر از اين تشکل‌های کارگری است.
مريم محسنی، فعال کارگری در سوئد که در مورد اين سنديکا اطلاعات زيادی دارد، به راديو فردامی گويد: «در آبان ماه سال ۱۳۸۶، تعداد ۲۵۰۰ تن از کارگران نيشکر هفت تپه نامه‌ای به مديرکل کار استان خوزستان نوشتند و خواستار بازگشايی سنديکا شدند. البته اين سنديکا يک سابقه داشت؛ يعنی در سال ۱۳۵۳ تاسيس شده بود ولی بعد از انقلاب عملاً ديگر کارايی خود را از دست داده بود. هيات بازگشايی اين سنديکا در ارديبهشت ۱۳۸۷ به صورت علنی اعلام موجوديت کرد و در هفتم آبان همان سال با رأی گيری عمومی کارگران و با تعداد رأی بالا اين سنديکا به طور رسمی بازگشايی شد.»
يکی ديگر از تشکل های کارگری، اتحاديه آزاد کارگران ايران است. اين تشکل کارگری که اعضای آن کارگران قرارداد موقت و دائمی از تمامی بخش‌های توليدی و خدماتی و صنعتی و کارگران اخراجی و بيکار هستند، در فروردين سال ۱۳۸۷ شروع به کار کرد.
البته اين اتحاديه تا پيش از آن زمان، تحت عنوان اتحاديه سراسری کارگران اخراجی و بيکار فعاليت می کرد.
گروهی از فعالان کارگری نيز چند سال پيش، کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل‌های کارگری را تاسيس کرده اند.
بهروز خباز، فعال کارگری در سوئد، در مورد اين تشکل کارگری توضيح می‌دهد: «کميته هماهنگی در اواخر فروردين سال ۷۴ با هدف تشکل يابی کارگری تشکيل شد. اين تشکل در روند حيات خود به واسطه اختلافاتی که در آن زمان بروز کرد، ابتدا به اسم کميته هماهنگی برای ايجاد تشکل کارگری بود و بعد به کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل‌های کارگری تغيير نام داد. اين تشکل مناسب ترين ساختار را برای تشکل کارگران، ساختار شورايی می‌داند. اما در عين حال از سنديکاها، کميته‌ها و انجمن‌های کارگری که با اراده کارگران تشکيل شده باشد نيز دفاع می‌کند.»
البته تشکل‌های کارگری مستقل ديگری هم در ايران فعاليت می کنند که از آن ميان می‌توان به هيات موسس بازگشايی سنديکای فلزکار و مکانيک، انجمن کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، هیأت بازگشايی سنديکای کارگران نقاش ساختمان و کارگران ايران خودرو اشاره کرد.
در کنار اين تشکل‌های مستقل يا غير دولتی، خانه کارگر و کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران و کانون شوراهای اسلامی کار سراسر کشور هم وجود دارد که دولت برخلاف  تشکل‌هايی که قبلا اسم برده شد، مانع از فعاليتشان نيست.
خانه کارگر در سال ۱۳۵۸ فعاليت خود را شروع کرد و گسترش يافت.
کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور هم يک سال پيش با مجوز وزارت کار و امور اجتماعی سابق آغاز به کار کرد. کانون شوراهای اسلامی کار سراسر کشور نيز در ابتدای دهه ۶۰ کار خود را آغاز کرد.
همچنين طی دو سه سال گذشته و در برخی از مناطق ايران هم تشکل‌هايی ايجاد شدند که مي توان به شورای موقت کارگران ذوب آهن، شورای موقت کارگران مجتمع های پتروشيمی منطقه اقتصادی ماهشهر و اتحاديه مستقل کارگران شمال خوزستان اشاره کرد.
بهزاد باقری که در ارتباط نزديک با شورای موقت کارگران ذوب آهن اصفهان بوده است و در ترکيه به سر می‌برد، در مورد اين سنديکا به راديو فردا می‌گويد: «شورای موقت کارگران ذوب آهن اصفهان طبق بيانيه ای که فعالان آن صادر کردند در دی‌ماه سال ۸۸ تاسيس شد و در پی صدور اين بيانيه ۹ هدف برای تاسيس آن اعلام شد؛ از جمله بالا بردن حداقل دستمزد کارگران، ايستادن مقابل خصوصی سازی در ذوب آهن اصفهان که باعث کاهش حقوق کارگران و افزايش بيکاری آنها می‌شد و همچنين به رسميت شناختن حق تشکل برای کارگران ذوب آهن اصفهان .»
اما آيا اين تشکل‌ها و سنديکاهای کارگری برای دفاع از حقوق صنفی کارگران فايده‌ای داشته اند؟
مريم محسنی، فعال کارگری در سوئد، در پاسخ می‌گويد: «دو سنديکای مهمی که در ايران تشکيل شده دست‌آوردهای زيادی داشته است، هم سنديکای شرکت واحد و هم سنديکای هفت تپه. برای مثال سنديکای هفت تپه از همان ابتدای تاسيس جلوی اخراج يکسری کارگران قراردادی که قرارداد کارشان به پايان رسيده بود را گرفت و توانست ۷۰ هزار تومان به دستمزد کارگران قراردادی اضافه کند. سنديکا نهادی است برای پيگيری منافع کارگری در سطح بين المللی که کارگران عموما از طريق اين سنديکاها می‌توانند با دولت و نمايندگان کارفرماها وارد چانه زنی شوند و منافع خود را پيگيری کنند.»

                                    پای صحبت کارگران
  يکی از شنوندگان راديو فردا در مورد برنامه کارنامه اين طور می‌گويد: «آقايان دست اندرکار کشور! آيا درد دل کارگران و خانواده‌های آنها در برنامه کارنامه راديو فردا را شنيديد؟ من شخصا از شنيدن اين درد دلها شرم کردم. شما چطور؟»
 
                                تاريخچه جنبش سنديکايی
  صادق کارگر، فعال سنديکايی در نروژ، بخش ديگری از تاريخچه جنبش سنديکايی در ايران را توضيح می دهد: «پس از اعتصاب معلمان، اعتصابات مهم کارگری صنعت نفت آبادان در سال ۱۳۰۱ شکل گرفت و اتحاديه عمومی کارگران مرکزی که سال های پيش از اين اعتصاب، تلاش‌های فراوانی برای سازمان دادن ۴۷ هزار کارگر صنعت نفت در يک اتحاديه را آغاز کرده بود از آن حمايت می‌کرد و از جانب دولت به دست داشتن در اين اعتصاب متهم می‌شد. در همان سال اعتصاب ديگری با خواست افزايش ۱۰۰ درصد دستمزد در آبادان به وقوع پيوست که حتی کارگران هندی شرکت نفت نيز در آن شرکت کردند.»
وی می افزايد: «در همين سال، به دنبال توقيف ۱۲ روزنامه که اکثر آنها روزنامه های کارگری يا دموکراتيک بودند، سنديکای کارگران چاپ دست به اعتصاب زدند و گفتند ۵۰۰ نفر از کارکنان آنها در اثر تعطيلی روزنامه‌ها از کار اخراج شده‌اند. دامنه اين اعتصاب بالا گرفت و قوام السلطنه به جای گفت وگو با کارگران بر سر اين مسئله، دستور بازداشت همه آنان را صادر کرد و همه رهبران اتحاديه‌های کارگری زندانی شدند. اما دولت قوام با وسعت دامنه اين اعتصاب مجبور به عقب نشينی شد و رهبران اتحاديه را آزاد کردند. از روزنامه های توقيف شده نيز رفع توقيف شد و اکثر روزنامه‌نگارها به کارشان بازگشتند.»
 
                                   آشنايی با قانون کار
در اينجا نوبت به بخش آشنايی کارگران با مواد قانون کار می‌رسد؛ قانونی که در سال ۱۳۶۹ به تصويب رسيد. اهميت يادآوری اين قانون به اين دليل است که بسياری از مشکلات کاری و صنفی از جايی شروع می‌شود که کارگران از حقوق قانونی خود بی‌خبرند.
ماده ۳۱ قانون کار می‌گويد: اگر پايان قرارداد کار به لحاظ از کارافتادگی کلی و يا بازنشستگی کارگر باشد، کارفرما بايد بر اساس آخرين مزد کارگر، به نسبت هر سال سابقه خدمت حقوقی به ميزان ۳۰ روز مزد به وی پرداخت کند. اين مبلغ علاوه بر مستمری از کار افتادگی و يا بازنشستگی کارگر است که توسط سازمان تامين اجتماعی پرداخت می شود.

 

جایزه گلدن گلوب و سکوت رسانه های حکومتی

اهدای جايزه گلدن گلوب بهترين فيلم خارجی به اصغر فرهادی به خاطر فيلم  «جدايی نادر از سيمين» بازتاب گسترده ای در روزنامه های شرق، روزگار، جهان صنعت، دنيای اقتصاد، و ابتکار داشته است، اما روزنامه های وابسته به جناح حاکم از جمله روزنامه های حمايت، تهران امروز، جمهوری اسلامی، رسالت، کيهان و جام جم در صفحه يک شماره سه شنبه خود حتی اشاره ای به اين رويداد نکرده اند.
روزنامه های جام جم، کيهان و تهران امروز از «پاسخ شفاهی مشاوران آيت الله خامنه ای به نامه هشدار دهنده آمريکا درباره تنگه هرمز» خبر داده اند.
روزنامه جهان صنعت از «احتمال لغو مصوبه شورای پول و اعتبار» درباره «افزايش سود بانکی» خبر داده و روزنامه های ابتنکار و جمهوری اسلامی از افزايش دوباره قفيمت ها در بازار سکه و ارز خبر داده اند.
روزنامه خراسان خبر داده که با ابلاغ دستور جديد دولت «آموزش قرآن برای کارمندان جديد دولت اجباری شد»، و روزنامه دنيای اقتصاد نيز از افزايش احتمالی «قيمت بليت های حمل و نقل» پيش از پايان سال جاری گزارش داده است.

بازتاب اهدی جايزه گلدن گلوب به اصغر فرهادی در روزنامه ها
اهدای جايزه گلدن گلوب بهترين فيلم خارجی به اصغر فرهادی به خاطر فيلم  «جدايی نادر از سيمين» بازتاب گسترده ای در روزنامه های شرق، روزگار، جهان صنعت، دنيای اقتصاد و ابتکار داشته است، اما روزنامه های وابسته به جناح حاکم از جمله حمايت، تهران امروز، جمهوری اسلامی، رسالت، کيهان و جام جم در صفحه يک شماره سه شنبه خود کمترين توجهی به اين رويداد نکرده اند.
روزنامه جهان صنعت عکس يک شماره سه شنبه را به اصغر فرهادی اختصاص داده و با تيتر «يک گام مانده تا اسکار» نوشته که «جدايی نادر از سيمين در روزهای داغ بازار جوايز فيلم‌ها، يک بار ديگر رقبای سرسختش را پشت‌سر گذاشت و گلدن گلوب بهترين فيلم خارجی را از آن خود کرد. »
اين روزنامه نوشته است: در مراسم اهدای جايزه گلدن گلوب که صبح دوشنبه به وقت ايران در لس آنجلس برگزار شد اصغر فرهادی به همراه پيمان معادی برای گرفتن جايزه روی سن حاضر شد و پس از دريافت جايزه گفت: «وقتی به اينجا می‌آمدم، داشتم فکر می‌کردم چه بايد بگويم. از پدر و مادرم تشکر کنم، از همسر مهربانم، از فرزندانم، از گروهم اما اينجا می‌خواهم از مردمم حرف بزنم، آن ها واقعا مردمی صلح‌دوست هستند.»
روزنامه روزگار نيز عکس يک شماره بيست و هفتم دی ماه را به اصغر فرهادی و تيتر «شکوه جدايی» اختصاص داده است، چنانکه روزنامه دنيای اقتصاد نيز  با چاپ عکسی از اصغر فرهادی در کنار پيمان معادی بازيگر فيلم جدايی نادر از سيمين در هنگام دريافت جازه گلدن گلوب از «درخشش سينمای ايران در جهان» گزارش داده است.
روزنامه ابتکار نيز با انتشار عکس اصغر فرهادی پس از دريافت جايزه گلدن گلوب اهدای جايزه گلدن گلوب به اصغر فرهادی را «شب جهانی سينمای ايران» توصيف کرده است.
روزنامه شرق عکس بزرگی از اصغر فرهادی  کارگردان فيلم  «جدايی نادر از سيمين» را در کنار پيمان معادی يکی از بازيگران اين فيلم  پس از دريافت جايزه گلدن گلوب در صفحه يک شماره سه شنبه را با تيتر «جدايی با شکوه» منتشر کرده و گزارش داده که «جايزه گلدن گلوب به سينمای ايران رسيد.»
روزنامه شرق همچنين يادداشت هايی از چهره های سرشناس سينمايی، هنری و ادبی را درباره اهدای جايزه گلدن گلوب به اصغر فرهادی و تجليل از سينمای مستقل ايران منتشر کرده است.
فرهاد توحيدی رييس هيات مديره خانه سينما، خانه اصناف سينمای ايران که فعاليت آن دو هفته پيش از سوی وزارت ارشاد اسلامی متوقف شد، طی يادداشتی در روزنامه شرق به ستايش از سينمای مستقل ايران پرداخته است.
فرهاد توحيدی در روزنامه شرق نوشته است: «من شخصا از ياد نمی‌برم که "جدايی نادر از سيمين" ممکن بود به دليل بی‌تدبيری برخی هرگز ساخته نشود. سوءبرداشت از گفته‌های اصغر فرهادی در جريان چهاردهمين جشن سينمای ايران، لغو پروانه ساخت اين فيلم را به دنبال داشت و چه خون دل‌ها خورده شد تا ساخت فيلم دوباره به جريان افتاد. والا نوزادی که هيچ‌کس نمی‌دانست ممکن است در آينده چه جوان برومندی شود و چه افتخاراتی کسب کند، ممکن بود سر زا برود.»
به نوشته رييس هيات مديره خانه سينما، فيلم «جدايی نادر از سيمين» که حاصل تلاش سينماگران مستقل ايرانی است، بار ديگر بر «ظرفيت‌های رشد و قابليت‌های جهانی شدن» سينمای مستقل ايران دلالت می‌کند و «معرفی فرهنگ، آداب، سنن و چهره مردم ايران، شيوه زندگی آن ها و آنچه واقعا در اين سرزمين می‌گذرد کاری است که هيچ دستگاه تبليغاتی با بودجه‌های کلان و يد و بيضی قادر به انجام آن نيست و تنها از سينمای ايران برمی‌آيد.»
فرهاد توحيدی تاکيد کرده که «گشودن بند از دست و پای  سينمای مستقل ايران به نفع منافع ملی ايران است» و ابراز اميدواری کرده که «نگين امسال سينمای ايران، بر انگشتر اسکار نيز نشانده شود.»
وی افزوده است: «نسيم خوش خبر موفقيت جدايی نادر از سيمين ، بشارت می‌دهد که اين سينما ارزش هرگونه فداکاری را دارد.»

«پاسخ شفاهی مشاوران خامنه ای به نامه هشدار دهنده آمريکا»
روزنامه های جام جم، کيهان و تهران امروز از «پاسخ شفاهی مشاوران آيت الله خامنه ای به نامه آمريکا درباره تنگه هرمز» خبر داده اند.
روزنامه جام جم، وابسته به صدا و سيمای جمهوری اسلامی در گزارشی با تيتر «پاسخ علنی مقامات ايرانی به نامه محرمانه اوباما» نوشته است: «به دنبال تاييد ارسال نامه باراک اوباما ریيس جمهوری آمريکا به ايران، مقامات و مسوولان جمهوری اسلامی نسبت به اين موضوع واکنش نشان دادند و تاکيد کردند که ايران با استفاده از ابزارهای مختلف قادر به دفاع از منافع ملی خويش است.»
روزنامه جام جم از يحيی رحيم صفوی، مشاور نظامی، و علی اکبر ولايتی، مشاور امور بين الملل علی خامنه ای به عنوان کسانی نام برده که به اين نامه هشدار دهنده واکنش نشان داده اند.
اين روزنامه نوشته است: «چندی پيش نيويورک تايمز در مقاله‌ای مدعی شد دولت آمريکا در پيامی به ايران اعلام کرده، بستن تنگه هرمز "خط قرمز" واشنگتن محسوب می‌شود» و  تاکيد کرد که اين نامه «به ‌طور خصوصی و محرمانه برای رهبر جمهوری اسلامی ارسال شده است.»
روزنامه تهران امروز، وابسته به سازمان تبلغات اسلامی نيز تيتر يک شماره سه شنبه را به «پاسخ شفاهی» نزديکان آيت الله خامنه ای به اين نامه اختصاص داده و نوشته است: «يحيی رحيم صفوی دستيار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در واکنش به نامه رئيس‌جمهور آمريکا، به مقامات کاخ سفيد هشدار داد که اگر خطراتی متوجه ايران شود، از ابزارهای مختلف سياسی و غيره برای دفاع از منافع خود استفاده خواهيم کرد.»
ه نوشته اين روزنامه، يحيی رحيم صفوی فرمانده سابق سپاه پاسداران و مشاور نظامی آيت الله خامنه ای درعين حال گفته که «تنگه‌هرمز يک گذرگاه استراتژيک هم برای تجارت جهانی و هم برای انرژی جهان است» و ايران به دليل داشتن طولانی ترين خط ساحلی از شمال خلطج فارس تا انتهای دريای عمان «تضمين کننده امنيت انرژی جهان بوده و اين امنيت را يک امنيت دسته جمعی می‌داند.»
روزنامه تهران امروز همچنين نوشته که علی اکبر ولايتی مشاور  آيت الله خامنه ای در امور بين‌الملل نيز با اشاره به نامه رئيس جمهور آمريکا گفته که «اين نامه حرف تازه‌ای ندارد»، اما اينکه جمهوری اسلامی قصد دارد به اين نامه پاسخ بدهد «را بايد از مسوولان بپرسيد و آن ها بايد جواب بدهند.»
به نوشته اين روزنامه، علی اکبر ولايتی درباره احتمال تحريم نفتی جمهوری اسلامی از سوی جامعه جهانی هم گفته است: «نفت کالايی نيست که کسی بتواند آن را تحريم کند، ‌از هر کجا صادر می‌شود و جمهوری اسلامی به‌راحتی می‌تواند نفت خود را بفروشد و همواره درخواست از جمهوری اسلامی برای خريد نفت اش بيش از ميزانی است که جمهوری اسلامی توليد می‌کند.»
روزنامه تهران امروز از اظهارات علی اکبر ولايتی و يحيی رحيم صفوی به عنوان «پاسخ قاطع» مقام های جمهوری اسلامی به آمريکا توصيف کرده و نوشته که رامين مهمانپرست سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشور يک شنبه هفته جاری دريافت اين نامه را تاييد کرد و گفت «اين نامه در دست بررسی است» و «در صورتی که لازم باشد به آن پاسخ داده خواهد شد.»
اين روزنامه در عين حال نوشته است: «اقدام رئيس‌جمهور آمريکا برای ارسال نامه به مقامات ايران درباره تنگه هرمز در حالی صورت گرفت که چندی است مقامات آمريکا و اسرائيل با دستپاچگی هر چه تمام‌تر برخی از پيشرفته‌ترين ناو‌های جنگی خود را به‌سوی منطقه گسيل دادند.»
تهران امروز از قول محمد شيرازی رئيس دفتر نظامی فرماندهی کل قوای جمهوری اسلامی ارسال نامه و نير اعزام ناوه های پيشرفته جنگی به سوی منطقه را «جنگ روانی دشمن در خليج‌فارس» توصيف کرده است.

«نسخه‌های ضد و نقيض دولت باز هم کار دست بازار طلا و ارز داد»
روزنامه جهان صنعت از «احتمال لغو مصوبه شورای پول و اعتبار» درباره «افزايش سود بانکی» خبر داده و نوشته است: «در حالی که در جلسه اخير شورای پول و اعتبار افزايش نرخ سود سپرده‌های بانکی به تصويب رسيده بود اما روز دوشنبه علی ‌آقا محمدی معاون اقتصادی معاون اول رييس‌جمهور برداشت رسانه‌ها از مصوبه شورای پول و اعتبار را اشتباه خواند» و گفت که «اصلا موضوع افزايش نرخ سود سپرده در اين شورا مطرح نشده و مصوبه آن درخصوص نرخ سود عقود مشارکتی بوده است.»
اين روزنامه يادآوری کرده که «جلسه اخير شورای پول و اعتبار که در آن با افزايش سود سپرده‌های بانکی موافقت شده بود، بدون حضور وزرای اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت» و در حالی برگزار شده بود که اين دو وزير به همراه محمود احمدی نژاد به آمريکای لاتين سفر کرده بودند و اين درحالی است که «مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزايش نرخ سود به تنهايی فايده‌ای ندارد و در نهايت بايد به تاييد رييس‌جمهور برسد تا قابليت اجرايی داشته باشد.»
جهان صنعت درعين حال نوشته اگر  محمود احمدی نژاد  اين مصوبه را تاييد کند، يعنی ديدگاه دولت در خصوص اقدامات دستوری در بازار پول تغيير کرده است «اما به نظر نمی‌رسد که احمدی‌نژاد افزايش نرخ سود بانکی را تاييد کند، چراکه براساس گفته‌های وی قرار است فاز دوم هدفمندی يارانه‌ها هم تا پايان سال‌جاری اجرايی شود، و به همين دليل بعيد است افزايش نرخ سود و فاز دوم هدفمندی هر دو امسال اجرايی شود.»
روزنامه ابتکار نيز تيتر يک شماره سه شنبه را به آشفتگی دوباره بازار سکه و ارز اختصاص داده و نوشته که «نسخه‌های ضد و نقيض، باز هم کار دست بازار طلا و ارز داد» و اين بار «سکه دوباره ترمز بريد، دلار سکته کرد.»
اين روزنامه نوشته است: «هرچند در روزهای اخير بانک مرکزی طرح برخورد با دلالان و سفته‌بازان را اجرايی کرده‌است و هرروز هشدار جدی‌تری را برای برخورد با آنان می‌دهد، اما اين امر تنها زمزمه ‘دلار دلار’ را در بازار غير رسمی ارز آرامتر کرده‌است» و «حضور نيروی انتظامی در بازار غير رسمی ارز و اعلام برخورد جدی‌تر با دلالان، نه‌تنها سبب نشد تا اين بازار بدون حضور اين افراد در خيابان فردوسی باشد، بلکه باعث شد سکه با يک افزايش قيمت ناگهانی روبه‌رو شود.»
ه نوشته روزنامه ابتکار، «قيمت انواع سکه روز دوشنبه « با جهش شديدی مواجه شد و رکوردهای جديدی را به ثبت رساند، به طوری‌که برای اولين‌بار نرخ سکه طرح قديم ۶۹۰ هزار تومان و طرح جديد ۶۸۰ هزار تومان شد.»
اين روزنامه همچنين از افزايش دوباره قيمت دلار خبر داده و نوشته است: «هرچند نرخ فروش دلار در روز يکشنبه ازسوی صرافان اعلام نشد و اين صرافان، تنها اقدام به خريد دلار کردند، اما نرخ دلار در بازار سياه، بين ۱۷۰۰ تا ۱۷۳۰ تومان است.»
روزنامه جمهوری اسلامی نيز در گزارشی از «التهاب دوباره قيمت سکه» نوشته است: «قيمت انواع سکه روز دوشنبه با جهش شديدی مواجه شد و رکوردهای جديدی را به ثبت رساند به طوريکه برای اولين بار نرخ سکه طرح قديم به ۷۰۵ هزار تومان و سکه طرح جديد به ۶۹۵ هزار تومان رسيد.»

«آموزش قرآن برای کارمندان جديد دولت اجباری شد»
روزنامه خراسان خبر داده که با ابلاغ دستور جديد دولت «آموزش قرآن برای کارمندان جديد دولت اجباری شده است.»
به نوشته اين روزنامه، «بر اساس دستور جديد دولت به دستگاه های اجرايی و استانداری ها، همه کارمندان جديدالاستخدام علاوه بر طی دوره های آموزشی پيش بينی شده، ملزم به ارائه گواهی گذراندن دوره آموزشی قرآن کريم هستند.»
روزنامه خراسان بر اشاره به اجباری بودن «گواهی دوره آموزشی قرآن» به عنوان پيش شرط ادامه فعاليت کارمندان تازه استخدام، نوشته است: «کارمندانی که چنين گواهی نداشته باشند، بايد دوره آموزشی روانخوانی و روخوانی قرآن کريم را طی کنند و سپس مشغول به کار شوند.»
افزايش احتمالی «قيمت بليت های حمل و نقل جاده ای» پيش از پايان سال
روزنامه دنيای اقتصاد از افزايش احتمالی «قيمت بليت های حمل و نقل» پيش از پايان سال جاری خبر داده است.
به نوشته اين روزنامه، شهريار افندی‌زاده رييس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بيان اينکه «در گام دوم هدفمندسازی يارانه‌ها، اعمال افزايش قيمت‌ها تا پيش از فرا رسيدن نوروز منوط به تائيد هيات دولت است» گفته است: «با توجه به ميزان افزايش قيمت حامل‌های انرژی سناريوهای متفاوتی برای افزايش نرخ حمل و نقل مسافر و بار در کليه شقوق حمل و نقل به ستاد هدفمندسازی يارانه‌ها ارائه شده است.»
روزنامه دنيای اقتصاد همچنين نوشته رئيس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ايران در عين حال گفته است: «فاز دوم  قانون هدفمندی يارانه‌ها با نظر رييس جمهور، ستاد هدفمندسازی يارانه‌ها و هيات دولت آغاز خواهد شد» و در اين مرحله «افزايش نرخ حامل‌های انرژی و به ويژه بنزين نقش بسياری در نرخ خدمات و بليت دارد و برای جبران بخشی از هزينه‌ها، نرخ‌های حمل و نقل افزايش می‌يابد.»

 

پائولو کوئلیو: حساب مردم ایران از رژیم جمهوری اسلامی جداست

پائولو کوئلیو، نويسنده ۶۵ ساله برزيلی، يکی از پديده‌های قرن بيستم به شمار می آيد و تاکنون حداقل ۳۰۰ ميليون جلد از رمان‌ها و داستان‌های اش به ۵۶ زبان ترجمه شده و در ۱۶۰ کشور دنيا از جمله ايران به فروش رسيده است.
آقای کوئلیو حدود سه سال پيش به عنوان نويسنده زنده‌ای که آثارش به بيشترين زبان‌های دنيا ترجمه شده است، به دريافت ديپلم رکورد جهانی گينس نائل شد.
گزارش شهرام میریان از مصاحبه پائولو کوئیلو با یک روزنامه نگار سوئیسی
اين نويسنده سرشناس جهانی به انگيزه اولين سال ممنوعيت چاپ و انتشار آثارش در ايران، در گفت وگو با مارتین شولتز، روزنامه نگار سوئيسی، گفته است که در پی اعمال اين ممنوعيت، تمام کتاب‌های به فارسی ترجمه شده ‌اش را در سايت خود نشانده تا از اين رهگذر دوستداران اش در ايران به طور رايگان و مجانی آنها را بخوانند.
وی در این گفت و گو که در روزنامه «میتل دویچه سایتونگ» به چاپ رسیده است، حتی از تازه ترين کتاب اش هم ياد کرده که به وسيله آرش حجازی به فارسی ترجمه شده و در سايت اش قابل دسترسی است.
آقای کوئلیو در این مصاحبه، انتشار اینترنتی کتاب‌های ترجمه شده خود را برای دوستداران اش در ايران را نوعی مبارزه عليه سانسور تلقی کرده و گفته است: در فيس بوک و توئيتر نامه‌های فراوانی از خوانندگان آثارش در ايران به دست آورده که ضمن سپاسگذاری و قدردانی از اين اقدام، خواهان آن شده‌اند که هر کتاب تازه ای هم منتشر می‌کند به فارسی برگرداند و در سايت اش بگذارد تا مردم ايران از خواندن اين آثار هم بی بهره نمانند.
آقای کوئلیو که از دی ‌ماه سال گذشته کتاب ‌های اش ديگر در ايران منتشر نمی‌شود، در ادامه اين گفت و گو می‌گويد در يک سال گذشته نزديک به ۳۵۰ هزار نفر از ايران و ديگر نقاط جهان کتاب‌های به فارسی ترجمه شده او را از طريق سايت اش مطالعه کرده‌اند.
اين نويسنده معروف جهانی که تا پيش از ممنوعيت آثارش در ايران نزديک به شش ميليون جلد از کتاب‌ های اش در ایران به فروش رسيده، می‌گويد تلاش حکومت برزيل هم برای يافتن علت يا علل ممنوعيت انتشار آثارش در ايران به جايی نرسيده است و می‌افزايد موضع گيری های رسمی حکومت ايران نشان از آن دارد که در واقع فعاليت ناشر کتاب‌های اش در ايران ممنوع اعلام شده است.
پائولو کوئیلو اگرچه در اين گفت وگو نامی از ناشرش نمی‌برد ولی لازم به ذکر است که انتشارات «کاروان» به مديريت دکتر آرش حجازی ناشر داستان‌ها و رمان‌های اين نويسنده برزيلی بوده است.
آرش حجازی همان کسی است که در فيلم کوتاه لحظات آخر زندگی ندا آقاسلطان در تلاش است تا اين دختر ۲۶ ساله را از مرگ نجات دهد.
کوئلیو در بخش ديگری از اين گفت وگو با اشاره به سفر ۱۲ سال پيش خود به تهران از دلبستگی‌اش به فرهنگ کهن ايران می‌گويد و يادآور می‌شود در جريان خيزش‌های مردمی سال ۸۸ در ايران که وی از آن به عنوان «انقلاب سبز» ياد کرده، مردم دنيا دريافتند که حساب مردم ايران را بايد از رژيم شان جدا ساخت.

 

کره جنوبی: جایگزین کردن سریع نفت ایران دشوار است

کره جنوبی که از هم‌پیمانان اصلی ایالات متحده در منطقه آسیاست روز سه‌شنبه در واکنش به درخواست‌ آمریکا برای کاهش واردات نفت از ایران گفت که جایگزینی سریع نفت ایران امری دشوار است. در همین حال مقامات کره‌ای از افزایش قیمت نفت در پی تحریم ایران ابراز نگرانی کردند.
کره جنوبی برای امنیت خود به ایالات متحده وابسته‌ است، ولی در عین حال ۱۰ درصد از نفت خام خود را نیز در یازده‌ماهه سال ۲۰۱۱ از ایران وارد کرده‌ است.
تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا باعث شده‌ است که کره جنوبی هم‌اینک با مشکل پرداخت حدود ۵ میلیارد دلار از پول واردات نفت به تهران روبه‌رو شود. گزارش‌ها حاکی است این مبلغ از بدهی سئول به تهران هم‌اینک در سیستم بانکی کره جنوبی «محبوس» مانده ‌است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، چو بیونگ-جای، سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی، روز سه‌شنبه در واکنش به درخواست آمریکا به خبرنگاران گفت: «تغییر دادن سریع منبع نفت خام کار دشواری خواهد بود.»
در همین حال کیم جای-شین، معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی، نیز در این باره گفت که «بسیاری در کره جنوبی تا حد زیادی نگران هستند که افزودن بر تحریم‌ها علیه ایران در این برهه از زمان بازار بین‌المللی نفت خام را بی‌ثبات کند و بر اقتصاد تأثیرات منفی بگذارد».
تیمی به رهبری رابرت آین‌هورن، رایزن ویژه وزیر خارجه آمریکا، در حوزه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و کنترل اسلحه، و دانیل گلیسر، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، از روز دوشنبه سفری سه‌روزه را به سئول آغاز کرده‌اند و پس از آن قصد سفر به ژاپن را دارند.
به گزارش رویترز، رابرت آین‌هورن، در این سفر در دیداری با مقام‌های دولتی کره جنوبی گفت که «از همه شرکای خود می‌خواهیم که به ما کمک کنند و با ما همکاری کنند تا به دولت ایران فشار بیاوریم که بیاید و مذاکرات جدی انجام دهد».
وی افزود: «به خصوص از شرکا می‌خواهیم که خرید نفت خام خود از ایران را کاهش دهند.»
به گزارش رویترز، جون ازومی، وزیر دارایی ژاپن، که روز پنج‌شنبه پس از دیدار با همتای آمریکایی خود گفته بود ژاپن خرید نفت از ایران را کاهش می‌دهد، به خبرنگاران گفته ‌است که مقام‌های آمریکایی و ژاپنی قرار است روز چهارشنبه در مورد جزئیات این امر مذاکره کنند.
جون آزومی در یک نشست خبری در این‌ خصوص گفت: «ژاپن (طی پنج سال گذشته) نزدیک به ۴۰ درصد از واردات نفت خود از ایران را کاهش داده‌ است» و افزود که «به باور من ما در جهت ادامه این کاهش واردات قرار داریم».
ژاپن حدود ۱۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از جمهوری اسلامی خریداری می‌کند و پیشتر تأکید کرده بود که حاضر نیست واردات نفت از ایران را متوقف کند.
خودداری جمهوری اسلامی از متوقف کردن برنامه هسته‌ای خود که موجبات نگرانی قدرت‌های غربی را فراهم آورده باعث افزایش تحریم‌ها علیه ایران و کشیده شدن دامنه این تحریم‌ها به حوزه بانکی و انرژی نیز شده‌ است.
در همین حال اعلام آمادگی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای جایگزینی نفت خود با نفت ایران در بازارهای بین‌المللی در روزهای اخیر تنش دیگری میان ایران و همسایگان جنوبی‌اش ایجاد کرده ‌است.




اروپا در تلاش ساختن خودروهای پرنده

یک پروژه‌ی تحقیقاتی اروپایی هدف ساخت اتومبیل‌های پرنده برای استفاده روزمره را دنبال می‌کند. در این پروژه ابتدا کارکرد روبات‌های پرنده ‌مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این مینی‌روبات‌ها را می‌توان با حرکات دست هدایت کرد.


اروپا در چارچوب پروژه‌ای به نام دانشجویان دانشکده فنی زوریخ (ETH) پشت دیوار شیشه‌ای سالنی ویژه، شاهد صحنه‌ی دست‌آموزی عجیبی بودند، اما نه دست‌آموزی حیوانات، بلکه روبات‌های پرنده‌‌ای که به اندازه بشقاب هستند. این روبات‌ها مانند شاهین‌های تعلیم دیده به حرکت دست مربی خود واکنش نشان می‌دهند‌.
رافائلو دآندریا (Raffaelo D`Andrea) سرپرست موسسه سیستم‌های دینامیک و کنترل آن‌ها در دانشکده فنی زوریخ است. او انگشت خود را در هوا حرکت می‌دهد و مینی‌روبات‌ها در جهت حرکت انگشت او پرواز می‌کنند. زمین و دیوارهای سالنی که مینی‌روبات‌ها در آن حرکت می‌کنند، با تشک‌های نرم پوشیده شده است تا خطر آسیب دیدن این دستگاه‌های گران‌قیمت در صورت سقوط کاهش یابد.

  دآندریا می‌گوید: «این تازه ساده‌ترین تمرین است.» هنگامی که او دست چپ خود را بالا می‌برد، این روبات‌ها در هوا به طور وارانه یک چرخ می‌زنند و باز هم یک چرخ دیگر تا زمانی که دآندریا دست خود راپائین بیاورد. در نهایت او کف دستان خود را به هم می‌زند و در همان لحظه این پهپادهای کوچک فرود می‌آیند.

جادوی حرکت روبات‌های پرنده


فرمان دادن به این روبات‌ها با حرکت دست در نگاه اول بسیار جادوئی به نظر می‌رسد، اما هدف رافائلو دآندریا، پژوهشگر این پروژه‌چیز دیگری است. او قصد دارد روبات‌های پرنده‌ای طراحی کند که کنترل آن‌ها برای همه راحت باشد. دآندریا می‌گوید: «الگوی ایده‌آل من اتومبیل‌های امروزی هستند.»
جادوی ظاهری هدایت کردن روبات‌ها با حرکات دست در واقع بر مبنای قانون ساده‌ای پایه‌ریزی شده است. سنسور کینکت Kinect که در بازی‌های کامپیوتری بدون هیچگونه وسیله کنترلی بکار می‌رود، روی زمین سالن نصب شده است و حرکات دآندریا را دنبال می‌کند. سپس کامپیوتری حرکات دست او را به فرمان تبدیل می‌کند و از طریق  W-Lan به روبات‌ها می‌فرستد.


ژاپن و آمریکا؛ رقبای سرسخت اروپا در زمینه روبات‌سازی


این پروژه در چارچوب پروژه‌ای اروپایی برای ساخت روبات صورت می‌گیرد. اروپا قصد دارد با آمریکا و ژاپن، دو کشور قدر در زمینه ساخت روبات به رقابت بپردازد. ژاپن در حال حاضر با در اختیار داشتن بیش از یک میلیون روبات صنعتی رکورددار جهان است. این کشور بیشتر این روبات‌ها را در کارخانه‌های اتومبیل‌سازی بکار می‌گیرد.

ژاپن همچنین با طراحی "آسیمو"، روباتی که شهرت جهانی پیدا کرد توانسته توجه همه را به خود جلب کند. "آسیمو" روباتی است که هم می‌تواند حرف بزند و هم راه برود و برقصد.
از طرفی دیگر آمریکا نیز در زمینه ساخت روبات‌های پیشرفته حرف زیادی برای گفتن دارد. نیروهای نظامی آمریکا با استفاده از پهپادهای پیشرفته‌ی خود که در افغانستان بکار می‌برند مرتب عنوان نخست روزنامه‌ها را از آن خود می‌کنند.
حال به نظر می‌رسد که اروپا با طرح ساخت اتومبیل‌های پرنده‌ی نیمه اتوماتیک در حال سبقت گرفتن از آمریکا و ژاپن است. این پروژه مایکوپتر (Mycopter) نام دارد و با بودجه‌ای بیش از ۴ میلیون یورو هدف ساخت اتومبیل‌های شخصی پرنده را دنبال می‌کند.