۱۳۹۰ آذر ۲۳, چهارشنبه

روز چهار شنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

توضیح وزارت‌ خارجه درباره علت سفر مصلحی به عربستان

مسائل امنیتی و رفع سوء‌تفام‌ میان تهران‌ـریاض

رامین مهمانپرست٬ سخنگوی وزارت امور خارجه علت سفر حیدر مصلحی٬ وزیر اطلاعات به عربستان سعودی را «مسائل امنیتی» و «بررسی سوء‌ تفاهم‌ها» میان تهران و ریاض اعلام کرد.
حیدر مصلحی٬ دوشنبه (۲۱ آذر) حدود دو ماه پس از سفر علی‌اکبر صالحی٬ وزیر امور خارجه به عربستان٬ به صورت پنهانی راهی ریاض شد و با مقام‌های سیاسی و امنیتی این کشور دیدار کرد.
خبر این دیدار برای نخستین‌بار از سوی رسانه‌های سعودی منتشر شد که با اعتراض رسانه‌هایی همچون روزنامه کیهان که زیرنظر علی خامنه‌ای اداره می‌شود٬ روبرو شده است.
حسین شریعتمداری٬ نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این روزنامه٬ روز چهارشنبه (۲۳ آذر) در یادداشتی ادعا کرده که آقای مصلحی در این سفر به سیاست‌های عربستان سعودی اعتراض کرده و «بعید نیست، آنان را به کناره‌گیری از قدرت و تن دادن به خواست ملت مسلمان حجاز نیز دعوت و توصیه کرده باشد.»

این در حالی است که رامین مهمانپرست در گفتگو با شبکه «العالم» اعلام کرده که مهمترین علت سفر مصلحی به ریاض٬ بررسی سوء‌تفاهم‌ها میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی است.
آقای مهمانپرست گفته که «طرح‌ها و توطئه‌هایی در حال شکل‌گیری است تا ارتباط و همکاری‌های کشورهای منطقه را به خطر بیندازد.»
وی افزوده که در این سفر٬ حیدر مصلحی تلاش کرده «با مذاکرات صریح و روشن، بی‌پایه و بی‌اساس بودن» اتهاماتی که آمریکا متوجه جمهوری اسلامی کرده را رد کند.
۱۹ مهرماه امسال آمریکا اعلام کرد طرح نیروی قدس سپاه پاسداران برای ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را خنثی کرده است که این موضوع منجر به تیره‌تر شدن روابط تهران و ریاض شد.
۱۰ روز بعد علی‌اکبر صالحی در سوم آبان ماه  به منظور شرکت در مراسم تدفین سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان عازم ریاض شد و با پادشاه این کشور دیدار کرد.

به نظر می‌رسد بی‌نتیجه بودن سفر وزیر امور خارجه ایران به ریاض در ‌‌نهایت منجر به سفر محرمانه حیدر مصلحی به این کشور برای رفع «سوء‌تفاهم‌ها» بوده باشد.

 

 

سناریوی اطلاعات سپاه علیه نوری‌زاد کلید خورد




«باشگاه خبرنگاران جوان» سناریویی نیرو‌های امنیتی و اطلاعاتی علیه محمد نوری‌زاد٬ نویسنده منتقد علی خامنه‌ای را به اجرا گذاشت.
محمد نوری‌زاد در پانزدهمین نامه خود به علی خامنه‌ای نوشته بود: «کاری که اطلاعات سپاه با من و با خانواده‌ام شروع کرده است، آن‌قدر مشمئز کننده و سخیف است که من هیچگاه یک چنین رفتاری را از ساواک شاه، نه شنیده و نه درجایی خوانده‌ام.»
چند روز پس از انتشار این نامه٬ «باشگاه خبرنگاران جوان» روز چهارشنبه (۲۳ آذر) به نقل از یک ویدیوی منتشر شده در اینترنت ادعا کرده که آقای نوری‌زاد به غیر از همسر اصلی‌اش٬ «دو همسر صیغه‌ای» به نام‌های اختصاری (ش.الف) و (ص.ز) دارد.
در این فیلم٬ تصویر مخدوش دو زن مقابل زندان اوین دیده می‌شود که به ادعای فیلم‌بردار و انتشار دهنده این فیلم در ارتباط با محمد نوری‌زاد٬ به دادسرای اوین احضار شده‌اند.
«باشگاه خبرنگاران جوان» ۱۷ بهمن سال گذشته نیز در اقدامی کم‌ سابقه تصاویر دختری که ادعا کرده بود فرزند میرحسین موسوی و زهرا رهنورد است را در حال کشیدن سیگار منتشر کرده بود.
این اقدام در آن زمان بازتاب‌های گسترده‌ای داشت و مسئولان این سایت اعلام کردند تصاویر بیشتری در این خصوص را منتشر خواهند کرد٬ اما هرگز ان تصاویر ادعایی منتشر نشد.
به نظر می‌رسد این فیلم همان‌طور که آقای نوری‌زاد پیش‌تر در نامه خود به آن اشاره کرده بود٬ سناریوی نیرو‌های امنیتی علیه وی و خانواده‌اش باشد.
مهمترین تفاوتی که این سناریو با دیگر طرح‌های نیرو‌های امنیتی و اطلاعاتی علیه رهبران جنبش سبز و مخالفان دارند این است که راوی٬ مجری و منبع آن یکی از خانواده‌های بازداشت شد‌گان حوادث سال ۸۸ معرفی شده است.
نیرو‌های امنیتی با انتشار این فیلم و منتسب کردن آن به هواداران جنبش سبز امیدوارند بتوانند چهره محمد نوری‌زاد را در میان مردم مخدوش کرده و باعث فروپاشی خانواده وی شوند.





اخبار روز:

العربیه. نت: مجلس موسسان تونس المنصف المرزوقی از مخالفان سرسخت زین العابدین بن علی را به عنوان رئیس جمهورانتخاب کرد.
المرزوقی ( ۶۶ ساله ) رهبر حزب " کنفرانس جمهوریخواه " از احزاب چپ گرا و ناسیونالیست تونس است و با ۱۵٣ رای موافق از ۲۱۷ رای به ریاست جمهوری انتخاب شد.
در رای گیری مجلس موسسان ٣ نفر به آقای المرزوقی رای مخالف ، ۲ تن رای ممتنع و ۴۴ نفر برگ سفید دادند.
اولین ماموریت رئیس جمهور جدید تونس تعیین نخست وزیر خواهد بود. گمان می رود دبیرکل جنبش نهضت حمادی الجبالی به این سمت تعیین خواهد شد.
المنصف المرزوقی در دوره حکومت زین العابدین بن علی رئیس جمهور مخلوع تونس به دلیل فعالیت علیه رژیم بارها زندانی و تبعید شد.
او به دلیل سرسختی در مخالف با بن علی بین مردم تونس از جایگاه و احترام بالایی برخوردار است.
ناظران می گویند انتخاب المرزوقی به سمت ریاست جمهوری تونس باعث توازن قوا در این کشور خواهد شد.
در انتخابات مجلس موسسان اغلب کرسی های این نهاد به جنبش نهضت از احزاب اسلام گرا اختصاص یافت.
المرزوقی از شخصیت های لیبرال است اما در عین حال در بین احزاب دیگر مخالفانی نیز دارد.
او پس از کسب اکثریت آرا تاکید کرد با همه توان برای آباد کردن کشور تلاش خواهد کرد.
رئیس جمهور جدید افزود وی یک کشور ، ملت و انقلاب را نمایندگی می کند.
المرزوقی از همه کسانی که به وی رای مثبت و منفی دادند قدردانی کرد.
نجیب الشابی رهبر حزب دموکراتیک پیشگام اما روند انتخابات را نمایشنامه خواند و گفت : این انتخابات فقط از لحاظ شکلی دموکراتیک بود."
فعالان سیاسی لیبرال در تونس پس از پیروزی حزب نهضت از اینکه ممکن است این حزب ارزش های لیبرال کشور را از بین ببرد و آزادی ها را محدود کند به شدت اظهار نگرانی کرده بودند.
حزب نهضت اما تاکید کرده است یک منش میانه رو مانند سیستم حاکم در ترکیه به کار خواهد بست.

سابقه مبارزاتی رئیس جمهور جدید
المرزوقی پزشک است و در نظام گذشته فعالیت حقوق بشری می کرد. او در سال ۱۹۹۴ پس از کاندید شدن برای انتخابات ریاست جمهوری برای رقابت با بن علی به زندان افتاد.
او پس از ۴ ماه زندان به دنبال فشارهای بین المللی با وساطت فرانسه به خارج از کشور تبعید شد.
المرزوقی سه سال پیش از انقلاب تونس به کشور بازگشت اما به دلیل فشارهای حاکمیت دوباره کشور را ترک کرد.
او هنگام حضور در تونس توسط صدها پلیس لباس شخصی تحت مراقبت بود. عناصر امنیتی منزل ، محل کار و جلسات وی را به شدت و به شکل شبانه روزی تحت مراقبت قرار داده بودند.
المرزوقی چند روز پس از سرنگونی رژیم بن علی از پاریس به تونس بازگشت.
پس از برگزاری انتخابات مجلس موسسان و پیروزی حزب نهضت اسلامی حزب آقای مرزوقی با این حزب اسلام گرا ائتلاف برقرار کرد و بر اساس توافقات به ریاست جمهوری انتخاب شد و قرار است دبیرکل حزب نهضت را به نخست وزیری برگزیند.




Das Bild aus einem Amateurvideo soll syrische Sicherheitskräfte in Daraa zeigen. Eine unabhängige Bestätigung ist nicht möglichیک خودرو غیرنظامی هنگام سفر در استان حمص سوریه هدف تیراندازی نفرات ارتش این کشور قرار گرفته و پنج تن از سرنشینان آن در اثر اصابت تیر کشته شده اند.
دلیل حمله به این خودرو مشخص نیست اما گروه های مدافع بشر سوری گفته اند که این حمله در نزدیکی یکی از روستاهای حمص صورت گرفت که در گذشته، شاهد تظاهرات اعتراضی بوده است.
سازمان ملل متحد گفته است که در جریان نه ماه ناآرامی در سوریه، تا کنون بیش از پنج هزار نفر کشته شده اند.




۱۵ هزار سرباز ناتو در افغانستان باقی می‌مانند

پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در نظر دارد پس از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، حدود ۱۵ هزار سرباز این پیمان را همچنان در افغانستان نگهدارد. ژنرال مانفرد لانگه ، رئیس ستاد ناتو، در مقر ناتو در بلژیک اعلام کرد که در حال حاضر اولین گفت‌و‌گوها در این باره انجام می‌شوند.
رئیس ستاد ناتو همچنین گفت که او نسبت به خروج نیروهای نظامی بین‌المللی از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی خوش‌بین است.
در حال حاضر ۱۳۳ هزار سرباز ناتو از ۲۸ کشور عضو و ۲۰ کشور نزدیک به این پیمان در افغانستان مستقر هستند.



پلیس بلژیک در خانه‌ی عامل حمله‌ی مسلحانه‌ی لی‌یژ یک جسد پیدا کرد

Krankenwagen am Anschlagsort
پلیس بلژیک اعلام کرد در خانه‌ی مردی که روز سه‌شنبه با حمله به خیابانی در مرکز شهر لی‌یژ، خود و چهار نفر دیگر را کشته بود، جسد یک زن را کشف کرده است.
به گفته‌ی بازرسان پلیس، این زن نیز احتمالا به دست نورالدین عَمرانی، عامل حمله‌ی مسلحانه، و پیش از بیرون رفتن او از خانه به قتل رسیده است.
انگیزه‌ی این قتل‌ها همچنان نامعلوم است.



ایران می‌گوید بستن تنگه‌ی هرمز "در دستور کار قرار ندارد"

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران، می‌گوید بستن تنگه‌ی هرمز در دستور کار قرار ندارد.
آقای مهمان‌پرست در گفت‌وگو با تلویزیون العالم گفت که ایران بار‌ها این موضوع را اعلام کرده است زیرا «بر این باور است که ثبات و آرامش باید در منطقه برقرار باشد».
روز گذشته با انتشار خبری از قول پرویز سروری، نماینده‌ی مجلس، که گفته بود «ایران بزودی رزمایشی برای تمرین بستن تنگه‌ی هرمز برگزار می‌کند» بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت.




تاکید وزیر دفاع آمریکا بر ادامه عملیات هواپیماهای بی‌سرنشین در ایران




لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، می‌گوید که با وجود از دست رفتن یک پهپاد، هواپیمای بدون سرنشین، پیشرفته این کشور در خاک ایران، ایالات متحده «قطعاً» به عملیات تجسسی خود با این گونه هواپیماها در مناطق مرزی افغانستان با ایران ادامه خواهد داد.
وزیر دفاع آمریکا که روز سه‌شنبه با شبکه خبری آمریکایی «فاکس‌نیوز» مصاحبه می‌کرد در پاسخ به این پرسش که آیا مأموریت‌های این گونه هواپیماها از خاک افغانستان ادامه خواهد یافت گفت که «قطعاً همین‌طور است».

وی در این مورد افزود: «این عملیات‌ها باید ادامه یابد تا کار و مأموریتی که این پهپادها انجام می‌دهند به سرانجام برسد.»

رسانه‌های ایران می‌گویند یک‌شنبه هفته گذشته نیروهای مسلح این کشور توانسته‌اند «یک فروند پرنده هدایت‌پذیر از دور، پَهپاد، متعلق به آمریکا» را که در حوالی شهر کاشمر، در عمق ۲۲۵ کیلومتری خاک ایران، در حال پرواز بوده با «اندکی خسارت» در اختیار بگیرند.

ایران می‌گوید که این هواپیما «در کمین‌گاه الکترونیکی نیروهای مسلح قرار گرفته» و با «غلبه فناورانه» در کنترل نیروهای ایرانی آمده ‌است.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی می‌گویند ارزیابی‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که این هواپیمای بی‌سرنشین به خاطر مشکل فنی سقوط کرده و ایران از فناوری‌های الکترونیکی و رایانه‌ای برای سقوط آن استفاده نکرده‌ است.

لئون پانه‌تا در مصاحبه روز سه‌شنبه از گمانه‌زنی در این مورد که آیا این پهپاد توسط یک حمله رایانه‌ای یا با دستگاه پیشرفته ارسال پارازیت رهگیری شده خودداری کرد.

وی در این باره گفت: «فعلاً همه‌گونه حدس می‌شود زد و ظاهراً در حال حاضر هیچ چیز را نمی‌شود منتفی دانست.»

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه از اظهارنظر در این مورد خودداری کرد و تنها
خبر داد که آمریکا از ایرانیان خواسته تا این پهپاد را بازگردانند.
احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران، در واکنش به این درخواست باراک اوباما
گفت: «این هواپیما مایملک جمهوری اسلامی ایران است و ما تصمیم می‌گیریم که باید درباره آن چه اقدامی انجام دهیم.»
حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، نیز روز یک‌شنبه در تلویزیون ایران
گفت که جمهوری اسلامی این هواپیما را به آمریکا پس نمی‌دهد و تهدید کرد که «دشمنان آثار پاسخ‌های ایران را خواهند دید».
به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز سه‌شنبه مایک راجر، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، ادعای ایران مبنی بر دخیل بودن نیروهای مسلح ایران در سقوط این هواپیما را رد کرد و گفت که این پهپاد پیشرفته به خاطر «مشکلات فنی» سقوط کرده ‌است.

مایک راجر، از حزب جمهوری‌خواه، که در یک همایش بررسی سیاست خارجی آمریکا سخن می‌گفت اظهار داشت: «بدون هیچ شکی می‌گویم که هیچ‌کس در این امر دخالتی نداشته و تنها یک اشکال فنی بوده‌ است.»

وی افزود: «یک مشکل فنی پیش آمد که مشکل خود ماست و مشکل هیچ کس دیگر نیست. به نظر من فعلاً آن چه در مورد این حادثه گفته می‌شود یک موج تبلیغاتی است.»

پهپاد نوع «آرکیو ۱۷۰ سنتینل» با بال‌های مدل خفاشی یک هواپیمای بی‌سرنشین رادارگریز است که برای پروازهای تجسسی طراحی شده ‌است.

به گفته جیسون کمپبل، تحلیل‌گر نظامی در موسسه رند، در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، پهپاد آرکیو ۱۷۰ قابلیت‌هایی چنان جدید و منحصربه‌فرد دارد که هیچ هواپیمایی در عملیات شناسایی و جمع‌آوری مخفی اطلاعات به پای آن نمی‌رسد.

به گفته مقام‌های آمریکایی، یکی از اهداف تاسیس پایگاه هوایی «شیندند» در افغانستان فراهم کردن امکانات لازم برای انجام این نوع پرواز‌ها در آسمان ایران بوده‌ است و هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکا «
سال‌هاست» بر فراز ایران جاسوسی می‌کنند.



امکان آزادی دو کویتی متهم به جاسوسی در ایران


رسانه‌های کویتی از قول وزیر خارجه ایران اعلام کردند که بزودی دو شهروند این کشور آزاد خواهند شد. این دو کویتی که در جنوب ایران مشغول به کار بودند، به اتهام جاسوسی بازداشت شده و یک ماه گذشته را نیز در زندان سپری کرده‌اند.

یکی از خبرگزاری‌های دولتی کویت در ساعات پایانی روز سه‌شنبه (۲۲ آذر/۱۳ دسامبر) اعلام کرد که ایران قرار است دو تبعه این کشور را که توسط جمهوری اسلامی متهم به جاسوسی شده‌اند٬ به زودی آزاد کند. این دو شهروند کویتی نزدیک به یک ماه به اتهام جاسوسی در خاک ایران٬ در بازداشت بوده‌اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز٬ رسانه‌های کویتی یک ماه پیش از دستگیری دو تبعه این کشور که در یکی از ایستگاه‌های تلویزیونی در شهری در جنوب ایران مشغول به کار بودند٬ خبر دادند. اتهام این دو نفر جاسوسی و ورود غیرقانونی به خاک ایران است٬ اما وزارت امور خارجه کویت این اتهامات را رد کرده است.
یکی از مقامات وزارت امور خارجه کویت در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی «کونا» گفته است که شیخ صباح خالد الصباح٬ وزیر امور خارجه این کشور٬ در گفت‌وگویی تلفنی با علی‌اکبر صالحی٬ همتای ایرانی خود٬ از او خواسته که همه تلاش‌ خود را برای کمک به آزادی این دو شهروند کویتی به کار گیرد.
به گفته این مقام وزارت امور خارجه کویت٬ آقای صالحی در این گفت‌وگوی تلفنی قول داد که این دو متهم به جاسوسی٬ ظرف چند روز آینده آزاد و به کویت منتقل شوند.
تیرگی روابط ایران با همسایگان عرب
روابط میان ایران که کشوری است با اکثریت شیعه٬ با کشورهای سنی‌نشین هم‌جوار خود٬ پس از آغاز ناآرامی‌ها در بحرین و رویدادهای متعاقب آن٬ تیره‌تر از گذشته شده است. دولت بحرین که تحت حمایت کشورهایی نظیر عربستان سعودی است٬ زمانی‌که با اعتراضات  شیعیان در این کشور مواجه شد٬ دولت ایران را به تلاش برای دامن زدن به ناآرامی‌ها متهم کرد؛ اتهامی که بارها از سوی مقامات دیگر کشورها٬ از جمله عربستان٬ نیز تکرار شده است.
انتشار خبرهای پیرامون خنثی‌سازی طرح ترور سفیر عربستان در واشنگتن نیز در افزایش و تشدید تنش‌ها در روابط ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه تاثیر چشمگیری داشت.
از سوی دیگر کویت در اوایل سال جاری میلادی ایران را به تلاش برای نصب تجهیزات جاسوسی در خاک این کشور متهم کرد. یک دادگاه کویتی نیز امسال سه نفر را به جرم عضویت در یک گروه جاسوسی وابسته به ایران، به مرگ محکوم کرد. دو نفر از این افراد ایرانی هستند و نفر سوم نیز تابعیت کویتی دارد. دولت ایران با رد اتهامات اعلام‌شده از سوی کویت٬ گفته در امور داخلی این کشور دخالت نکرده و نخواهد کرد.
همه این رویدادها موجب شده که روابط تهران و کویت تیره‌تر از گذشته شود. ایران امیدوار است که با آزادی شهروندان کویتی متهم به جاسوسی گامی در جهت عادی سازی روابط یا دست‌کم آغاز اعتمادسازی میان این دو کشور بردارد.





درسی که فاجعه اتمی ژاپن به آلمان داد


فاجعه اتمی نیروگاه فوکوشیمای ژاپن به ۳۰ سال بحث و جدل بر سر انرژی اتمی در آلمان پایان داد. آلمان که شش ماه پیش از این فاجعه مهلت کار نیروگاه‌های خود را تمدید کرده بود، تصمیم گرفت برای همیشه با انرژی اتمی خداحافظی ‌کند.


لرزش زمین در شمال ژاپن در ۱۱ مارس/۲۰ اسفند سال ۲۰۱۱ میلادی، حادثه‌ای را رقم زد که پس از فاجعه اتمی چرنوبیل بدترین حادثه اتمی جهان بود. امواج پرقدرت سونامی که پس از وقوع زلزله‌ سواحل جزیره ژاپن را درنوردیدند، یک نیروگاه اتمی را تخریب کردند.
در ۳ رآکتور نیروگاه اتمی فوکوشیما "ذوب هسته‌ای" روی داد. هنوز مشخص نیست که چه مقدار ماده رادیواکتیو وارد محیط شده است. تنها چند ماه پس از این فاجعه، دولت آلمان سیاست خود رادر زمینه تأمین انرژی تغییر داد.

شهامت تغییر یکباره سیاست انرژی
ائتلاف احزاب دولتی آلمان که در اکتبر سال ۲۰۱۱ یعنی  ۶ ماه پیش ازفاجعه فوکوشیما، مهلت فعالیت نیروگاه‌های اتمی این کشور را تا سال ۲۰۳۶میلادی تمدید کرده بود، وداع  با انرژی اتمی را مطرح کرد. 
صدراعظم آلمان که دکترای فیزیک دارد، همواره با خطرات نیروگاه‌های اتمی آشنا بود اما بعد از فاجعه اتمی فوکوشیما، سیاست خود را تغییر داد. آنگلا مرکل حادثه ژاپن را «درسی برای جهان» خواند.
دو روز پس از این فاجعه، دولت آلمان مصوبه تمدید فعالیت نیروگاه‌های اتمی این کشور را معلق کرد.
صدراعظم آلمان سیاست تأمین انرژی دولت خود را تغییر داد۷ نیروگاه از قدیمی‌ترین نیروگاه‌های اتمی آلمان به سرعت خاموش شدند.
دولت آلمان همزمان با این تصمیم،  کمیسیونی را تعیین کرد که اعضای آن موظف شدند در مدت ۳ ماه "پیشنهادهایی با تخمین نظری" برای خروج از انرژی اتمی ارائه دهند.
علاوه بر آن یک گروه از کارشناسان مسئول بررسی وضعیت نیروگاه‌های اتمی آلمان شدند. نتیجه کار این گروه که در ماه مه آماده شد، موجی از نگرانی برانگیخت: در تمامی نیروگاه‌های ضعف ایمنی مشاهده شد.
دولت آلمان به سرعت دست به کار شد. انگلا مرکل از حزب خود خواست طرحی برای خروج از انرژی اتمی تا سال ۲۰۲۲ آماده کند. این طرح ۳۰ ژوئيه ۲۰۱۱ در مجلس سراسری آلمان با اکثریت آرا تصویب شد. با این گام، مصوبه تمدید کار نیروگاه‌های اتمی آلمان لغو شد.

محبوبیت مخالفان سنتی انرژی اتمی
فاجعه اتمی فوکوشیما بیش از همه طرفداران حزب سبزها را به تحرک وا داشت. در ماه مارس حدود ۲۵۰ هزار تن از مخالفان انرژی اتمی به خیابان‌ها آمده و خواستار خاموش شدن نیروگاه‌های اتمی آلمان شدند.
سبزها که از زمان تأسیس خود در سال ۱۹۸۰ از مخالفان سنتی انرژی اتمی بودند، در همه‌پرسی‌ها به رکوردی تاریخی دست یافتند: ۲۴ درصد از پرسش‌شوندگان گفته بودند اگر در یکشنبه‌ی پیش رو انتخابات برگزار شود، به سبزها رأی می‌دهند. این محبوبیت پیش از فاجعه فوکوشیما ۱۵ درصد بود.
پیروزی سبزها در انتخابات ماه مارس ایالت بادن‌ووتمبرگ تا حدی بود که این حزب موفق شد برای نخستین‌بار پست نخست‌وزیری یک ایالت را از آن خود کند.
البته طرح خروج از انرژی اتمی تا سال ۲۰۲۲ در تمام آلمان مورد استقبال قرار گرفت.همه‌پرسی ماه ژوئن ۲۰۱۱ نشان داد که ۴۴ درصد پرسش‌شوندگان، خداحافظی با انرژی اتمی تا سال ۲۰۲۲ را تصمیم درستی دانستند و ۳۱ درصد حتی معتقد بودند که زمان تعیین شده، دیرهنگام است.

قوانینی برای حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر
همزمان با طرح خروج از انرژی اتمی، مجلس سراسری آلمان مجموعه قوانینی تصویب کرد که راه را برای سرمایه‌گذاری و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر هموار کرد.  در ۱۰ سال آینده سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق مورد نیاز آلمان باید دو برابر شود.

نکته جدید توجه دولت به نیروگاه بادی است. دولت آلمان برای ساخت نیروگاه‌های بادی در دریا هزینه خواهد کرد.
در خشکی هم باید نیروگاه‌هایی با کارآیی بیشتر نصب شوند.
یکی از نیروگاه‌های بادی آلمان یکی دیگر از نکات مهم مجموعه قوانین تازه، ساخت شبکه برق مدرن است که امکان انتقال انرژی تا فاصله‌های دور را با کمترین ضرر فراهم کند. 
البته منتقدان طرح خروج از انرژی اتمی، تصمیم دولت آلمان را شتاب‌زده می‌دانند. گرد روزنکرتس، مدیر بخش سیاست و رسانه‌ در بنیاد کمک به محیط‌ زیست می‌گوید: «پس از تغییر یکباره سیاست انرژی، خط مشی روشنی دیده نمی‌‌شود. هنوز مرکزی برای تنظیم و هماهنگی برنامه‌های جدید وجود ندارد.»
دولت آلمان در پایان ماه اکتبر ۲۰۱۱ گروهی از کارشناسان را مسئول بررسی پیشرفت‌‌ها در این زمینه و ارائه مشاوره به دولت کرد. قرار است نخستین گزارش پیشرفت کار ، پایان سال ۲۰۱۲ منتشر شود.
به این ترتیب می‌توان گفت که فاجعه اتمی فوکوشیما به ۳۰ سال بحث و جدل بر سر انرژی اتمی در آلمان پایان داد. اکنون سیاستمداران این کشور ده سال فرصت دارند تا "پیشنهادهایی با تخمین نظری"  برای بدرود  با انرژی اتمی را بدون افزایش قیمت انرژی برق عملی کنند.



انتقال مراکز غنی‌سازی؛ برنامه جدید ایران



مرکز غنی‌سازی اورانیوم در نطنز

رئیس سازمان پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی اعلام کرده ایران در صورتی که ضروری باشد، آماده است مراکز غنی‌سازی اورانیوم را به مکان‌های امن‌تری منتقل کند. وی همچنین از ساخت آنتی‌ویروس برای مقابله با ویروس "دوکو" خبر داده است.

ایران قصد دارد مراکز غنی‌سازی اورانیوم را به مکان‌های امن‌تری منتقل کند. خبرگزاری مهر روز چهارشنبه (۲۳ آذر/۱۴ دسامبر) این خبر را از قول رئیس سازمان پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی اعلام کرد.
سرتیپ غلامرضا جلالی در گفتگو با خبرگزاری مهر، با تاکید بر اینکه آسیب پذیری ایران هم اکنون در حوزه هسته‌ای به حداقل رسیده، گفت: «اگر شرایط ایجاب کند ما مراکز غنی‌سازی اورانیوم را به مکان‌های امن‌تری منتقل خواهیم کرد».
وی همچنین در مورد اقداماتی که تا کنون برای ایمن‌سازی تاسیسات هسته‌ای ایران انجام شده اظهار داشته که «ایمن‌سازی زیرساخت‌ها، ایمن‌سازی سایبری و نیز تفکیک حوزه‌های خطر از یکدیگر» انجام شده است.
این مقام نظامی ایران همچنین گفته: «اگر آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌توانستند به تاسیسات هسته‌ای ما حمله کنند و به آن ضربه بزنند قطعا تاکنون این کار را انجام داده بودند».
وی در مورد ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر به قوانین بین‌المللی اشاره کرده و تاکید کرده که پروتکل‌ها و قوانین بین‌المللی مانع حمله به این نوع مراکز می‌شود.
سرتیپ جلالی سپس با اشاره به محل نیروگاه اتمی بوشهر گفت: «به دلیل اینکه نیروگاه اتمی بوشهر در منطقه مرزی کشور واقع شده لذا هر گونه تهاجمی علیه آن موجب به خطر افتادن امنیت و سلامت کشورهای همسایه می‌شود».
سخنان رئیس سازمان پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی در حالی بیان می‌شود که کمتر از یک ماه قبل، در یکی از پادگان‌های سپاه پاسداران در نزدیکی تهران، انفجار مهیبی روی داد. مقامات ایران این انفجار را ناشی از جا به جایی مهمات خواندند اما رسانه‌های غربی از قول منابع مطلع از دست داشتن سرویس‌های امنیتی اسرائیل و امریکا در این انفجار خبر دادند.
«آنتی ویروس جاسوسی ساخته‌ایم»
رئیس سازمان پدافند غیرعامل در بخش دیگری از سخنانش درباره حمله سایبری اخیر به ایران با نام "دوکو" به خبرگزاری مهر گفت: «با انجام نمونه برداری از این ویروس جاسوسی رایانه‌ای موفق به ساخت آنتی ویروس آن شدیم که این آنتی ویروس را در اختیار افراد ذیربط قرار دادیم تا با این ویروس مقابله کنند و به پاکسازی مراکز آلوده بپردازند».
وی تاکید کرد که تمامی آزمایش‌ها و فعالیت‌های مربوط به حملات رایانه‌ای تنها در آزمایشگاه‌های زیر نظر وزارت دفاع انجام می‌شود.
ویروس دوکو، سومین ویروسی است که تاسیسات رایانه‌ای ایران را مورد حمله قرار داده است. پیش از آن دو کرم رایانه‌ای "استاکس نت" و "استارس" مراکز حساس ایران از جمله تاسیسات اتمی بوشهر را مورد هدف قرار داده بودند.



افشای سفر "محرمانه" وزیر اطلاعات ایران به عربستان

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی

حیدر مصلحی وزیر اطلاعات ایران دو روز پیش به عربستان سعودی رفته و با ولیعهد و رئیس سازمان اطلاعات این کشور دیدار کرده است. ظاهراَ این سفر محرمانه بوده، اما مقام‌های عربستان سعودی آن را رسانه‌ای کرده‌اند.

سفر حیدر مصلحی به عربستان دومین سفر مقام‌های ایرانی به کشورهای همسایه است که خبر آن از سوی کشور میزبان رسانه‌ای و یا "افشا" می‌شود. پیش از حیدر مصلحی، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز به مسکو سفر کرده بود، اما خبر آن چند روز بعد از سوی رسانه‌های روسیه منتشر شد.
خبر سفر حیدر مصحلی به عربستان نخست توسط خبرگزاری دولتی عربستان سعودی انتشار یافت و سپس از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی تایید شد.
سفر مصلحی به عربستان سعودی در حالی صوت گرفته که دو کشور در سردترین و تنش‌آمیزترین دوره‌ی مناسبات خود قرار دارند. علاوه بر اختلاف  دو کشور بر سر مسایل منطقه، بویژه ناآرامی‌های سوریه و بحرین، ایران اخیرا به تلاش برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن متهم شده است.
رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی  روزسه‌شنبه ( ۱۳ دسامبر/۲۲ آذر )ضمن تایید سفر مصلحی به ریاض گفت، سفر وزیر اطلاعات به عربستان سعودی به منظور گفت‌وگو با مقام‌های این کشور برای رفع سوءتفاهم‌های پیشامده و به بحث گذاشتن مسائل امنیتی صورت گرفته است.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران افزود: «دو کشور ایران و عربستان از کشورهای مهم منطقه هستند که در جهان اسلام نیز نقش و تاثیر بسزایی دارند. وجود این تماس‌ها و تبادل نظرها و رایزنی‌ها به رفع سوءتفاهم‌ها کمک می‌کند و از طریق آن به موضوعات سیاسی و امنیتی دوجانبه می‌پردازیم. این سفر و مذاکرات نتایج و دستاوردهای مفیدی را برای ایران و عربستان و منطقه‌ی ما داشته است.»
خبرگزاری دولتی عربستان سعودی نیز روز دوشنبه (۱۲دسامبر/۲۱ آذر ) گزارش داد که حیدر مصلحی علاوه بر رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی با شاهزاده نایف، ولیعهد و وزیر کشور سعودی نیز دیدار و گفت‌وگو کرده است. این خبرگزاری گفته که در این دیدار درباره مسایل مهم و مشترک میان دو کشور گفت‌وگو شد.


خشم حسین شریعتمداری
حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان  افشای سفر حیدر مصلحی به ریاض از سوی مقام‌های سعودی را "کلاهبرداری بزرگ" و سوءاستفاده آنان "از ناپختگی و کم توجهی مسئولان سیاسی" جمهوری اسلامی خوانده است.
مدیرمسئول کیهان در یادداشت خود (چهارشنبه ۱۴ دسامبر/ ۲۳آذر) نوشته است: اینگونه رفت و آمدها حتی میان کشورهایی که با یکدیگر در حال جنگ هستند نیز سابقه داشته و بیرون از عرف دیپلماتیک تعریف نشده است. ولی در مواردی از این دست برای پیشگیری از برداشت غلط و یا سوءاستفاده یکی از دو طرف، فرمول‌های شناخته شده‌ای وجود دارد که در برنامه‌ریزی سفر وزیر اطلاعات ایران به عربستان رعایت نشده است.
حسین شریعتمداری در ادامه یادداشت خود آورده است، وقتی دو کشور با یکدیگر تفاوت‌های راهبردی فاحش و در حد تضاد دارند و این تفاوت راهبردها به مرحله عملیاتی رسیده است - نظیر ایران و عربستان - سفرهای دیپلماتیک در سطوح بالا صورت نمی‌پذیرد. این سفر اگر ضروری بود، می‌توانست در سطح مدیرکل مربوطه صورت پذیرد و یا حداکثر معاون وزیر و نه یک مقام عالی رتبه در سطح وزیر، آنهم وزیر اطلاعات.
به اعتقاد مدیرمسئول کیهان برای برنامه‌ریزی اینگونه سفرها برای پیشگیری از سوء استفاده طرف مقابل و برداشت غلط در افکار عمومی، دو فرمول تعریف شده وجود دارد. فرمول اول توافق دو کشور میزبان و میهمان در رسانه‌ای کردن سفر است که در آن صورت باید خبر آن پیش از انجام سفر انتشار یابد. فرمول دوم، توافق بر پنهان ماندن سفر است که به بنابر مصلحت‌های دو طرف صورت می‌گیرد.
به نظر مدیرمسئول کیهان سفر وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی به عربستان براساس فرمول دوم بوده و می‌بایست خبر آن از افکار عمومی پنهان می‌ماند. به اعتقاد حسین شریعتمداری مقام‌های ریاض با انتشار خبر سفر  مصلحی  "کلاهبرداری بزرگی" علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده‌اند.
حسین شریعتمداری در یادداشت خود ادعا کرده رژیم "در حال سقوط" عربستان سعودی "نیاز مبرمی" به سفر مصلحی  داشته و دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی "بی‌آن که بخواهد، به آل سعود هدیه‌ای داده است".



پوستر انتخاباتی
مرحله دوم انتخابیه برای گزینش نمایندگان شمار دیگری از حوزه های انتخاباتی برگزار می شود
رای گیری در مرحله دوم انتخابات پارلمانی مصر در بخش هایی از این کشور آغاز شده در حالیکه رقابت اصلی بین گروه های اسلامگرا و لائیک در جریان بوده است.
روز چهارشنبه، ۲۳ آذر (۱۴ دسامبر)، رای گیری در مرحله دوم انتخابات پارلمانی مصر برای گزینش نمایندگان مجمع خلق - مجلس سفلای پارلمان - از شماری از حوزه های انتخابیه این کشور آغاز شده است و مراکز رای گیری از ساعت ۸ صبح کار خود را آغاز کرده اند.
این نخستین انتخابات پارلمانی از زمان سقوط حکومت حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر است و به منظور تعیین 498 عضو مجمع خلق - مجلس سفلای مصر پارلمان مصر - در سه مرحله جداگانه برگزار می شود.
نخستین مرحله در روز ۲۸ و ۲۹ نوامبر در قاهره، پورت سعید، اسکندریه و السیوط برگزار شد و در حوزه هایی که هیچیک از نامزدها به اکثریت مطلق آرا دست نیافته بود، دور دوم رای گیری در روزهای ۴ و ۵ دسامبر انجام گرفت.
در مرحله دوم که امروز آغاز شده است، نمایندگان مجمع خلق برای نه استان دیگر انتخاب می شوند و در حوزه هایی که نامزدها نتوانند اکثریت مطلق آرا را به دست آورند، دور دوم رای گیری در روزهای ۲۱ و ۲۲ دسامبر برگزار خواهد شد.
در روزهای ۲ و ۴ ژانویه، آخرین مرحله انتخابات برای گزینش نمایندگان نه استان دیگر برگزار می شود و دور دوم رای گیری در این حوزه ها برای روزهای ۱۰ و ۱۱ ژانویه برنامه ریزی شده است.
قرار است کمیته مسئول نظارت بر انتخابات نتیجه نهایی انتخابات مجمع خلق را تا روز ۱۳ ژانویه اعلام کند.
انتخابات نمایندگان مجلس شورا – مجلس علیای پارلمان – برای مناطق مختلف از روز ۲۹ ژانویه آغاز می شود و آخرین دور رای گیری در روز ۵ مارس انجام خواهد شد.
انتظار می رود نتیجه نهایی انتخابات این مجلس هم تا روز ۱۴ مارس اعلام و به این ترتیب، ترکیب نهایی هر دو مجلس پارلمان مصر مشخص شود.
طبق قانون انتخابات پارلمانی مصر، از هر حوزه انتخابیه سه نفر به مجمع خلق راه می یابد که یکی از آنان باید حتما کشاورز یا دهقان باشد.
شمارش آرا
در مرحله اول انتخابات اسلامگرایان به موفقیت قابل توجهی دست یافتند
نیمی از کرسی های مجمع خلق به نمایندگان منتخب مردم اختصاص دارد و نیمی براساس درصد آرای کسب شده توسط احزاب یا ائتلاف های حزبی بین احزابی توزیع می شود که به حد نصاب آرا دست یافته باشند.
در نتیجه، در روز رای گیری، رای دهندگان در هر حوزه، علاوه بر انتخاب نامزد مورد نظر خود، باید به حزبی که از آن حمایت می کنند نیز رای بدهند.
براساس آمار دولتی، حدود پنجاه میلیون مصری می توانند در انتخابات شرکت کنند و در مرحله کنونی از انتخابات مجمع خلق، حدود نوزده میلیون شهروند مصری حق رای دارند و گزارش های اولیه حاکی از استقبال نسبتا خوب رای دهندگان بوده است.

اسلامگرایان در انتظار پیروزی

در مرحله اول انتخابات که در نه منطقه مهم مصر برگزار شد، احزاب اسلامگرا با کسب حدود ۶۵ درصد آرا، از احزاب لائیک، که کمتر از ۳۰ درصد آرا را به دست آورده بودند، پیشی گرفتند.
بیشترین موفقیت در مرحله اول نصیب حزب آزادی و عدالت، وابسته به تشکل اخوان المسلمین شد که خود را یک گروه اسلامگرای میانه رو معرفی می کند.
اخوان المسلمین تاکید داشته که به دموکراسی چند حزبی و آزادی های سیاسی و مدنی اعتقاد کامل دارد هر چند از اجرای قوانین دینی هم حمایت می کند.
این حزب گفته است که انتظار دارد سی و دو کرسی از پنجاه و شش کرسی را که در مرحله اول نصیب نامزدهای انتخاباتی می شود به خود اختصاص دهد و احتمالا چهار کرسی دیگر نیز نصیب احزاب متحد آن خواهد شد.
طنطاوی رئیس شورای نظامی مصر
ممکن است ارتش همچنان نقش عمده ای را در صحنه سیاسی مصر بر عهده بگیرد
همچنین، گفته می شود از بیش از یکصد کرسی که براساس آرای کسب شده توسط احزاب بین آنها توزیع می شود، حزب آزادی و عدالت، که بیش از یکسوم کل آرای حزبی را دریافت کرده، به تعداد قابل توچهی از این کرسی ها دست یابد.
حزب اسلامگرای النور هم با کسب حدود یک چهارم کل آرا، در رده دوم قرار گرفت و احزاب لائیک تنها توانستند در رده سوم قرار گیرند.
بر خلاف حزب آزادی و عدالت، که یک نشکل اسلامگرای میانه رو محسوب می شود، حزب النور یک تشکل اسلامگرای محافظه کار است که به اجرای قوانین شرعی در مصر اعتقاد دارد.
به گفته ناظران، مرحله دوم انتخابات در حوزه هایی برگزار می شود که رای دهندگان به حزب النور تمایل بیشتری دارند و احتمال دارد النور در این مرحله موفقیت بیشتری نسبت به مرحله قبل کسب کند.
در حالیکه نیمی از کرسی های مجمع خلق براساس درصد آرای کسب شده توسط احزاب بین آنها توزیع می شود، محبوبیت دو حزب آزادی و عدالت و النور می تواند به معنی تسلط اسلامگرایان بر این مجلس باشد.
اخوان المسلمین تا کنون بر استقلال عمل و نظر خود تاکید کرده و از حزب النور، وابسته به گروه های سلفی، حمایتی به عمل نیاورده و در نتیجه، ممکن است به جای متحد این حزب، رقیبی برای آن تلقی شود.
با اینهمه، این سئوال مطرح است که آیا ممکن است موفقیت احزاب و تشکل های اسلامگرا در انتخابات کنونی و تسلط آنها بر پارلمان مصر مانع از پیشرفت دموکراسی کثرت گرا در این کشور شود و یک نظام مذهبی را جایگزین دیکتاتوری سابق کند؟
براساس قانون اساسی کنونی مصر، رئیس جمهوری مصر با رای مستقیم مردم انتخاب می شود و در مقایسه با پارلمان، از اختیارات بیشتری برخوردار است و بنابراین، آینده سیاسی این کشور به گرایش سیاسی فردی بستگی دارد که در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی خواهد رسید.
همچنین، تا کنون ارتش مصر، به عنوان یک نهاد نوین ملی، از محبوبیت و نفوذ قابل توجهی در میان مردم برخوردار بوده و اگر همچنان این موقعیت را حفظ کند، می تواند نقش پاسداری از نظام دموکراتیک و جلوگیری از ظهور افراطگرایی را برعهده بگیرد.
به گفته کارشناسان، تجربه ترکیه که با وجود موفقیت های انتخاباتی احزاب اسلامگرا، همچنان نظام دموکراتیک را حفظ کرده می تواند نمونه ای برای مصر باشد.




عظیمی: "ما مصمم هستیم که به هر قیمتی و از طریق که شود قوای هوایی ایجاد کنیم که از لحاظ دفاعی پاسخگوی نیازهای امنیتی ما باشد"
وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده است که برای رویارویی با تهدیدهای داخلی و خارجی به بیش از سیصد هواپیمای نظامی نیاز دارد.
روز چهارشنبه، 23 قوس/آذر (14 دسامبر)، ژنرال ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، به خبرنگاران گفت که دولت تصمیم دارد که این تعداد هواپیما را "از هر طریق ممکن" فراهم کند.
منابع نظامی افغانستان گفته اند که در حال حاضر این کشور حدود ۴۰ فروند هلیکوپتر و ۱۶ فروند هواپیما حمل و نقل نظامی در اختیار دارد.
آقای عظیمی گفت: "ما مصمم هستیم که به هر قیمتی و از طریق که شود قوای هوایی ایجاد کنیم که از لحاظ دفاعی پاسخگوی نیازهای امنیتی ما باشد. یعنی تامین امنیت داخلی ما را بکند و هم تامین امنیت خارجی ما را."
او افزود: "تامین امنیت خارجی ما همان حفظ استقلال، تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و حراست از قانون اساسی افغانستان است. بنابر این در چنین شرایطی تصور می کنیم که ما بیش از سیصد بال انواع هواپیما ضرورت خواهیم داشت."
منابع وزارت دفاع افغانستان گفته اند که آمریکا، به عنوان شریک استراتژیک این کشور وعده داده است نیروی هوایی افغانستان را با تجهیزات و هواپیماهای نظامی پیشرفته مجهز کند.
مقامهای این وزارت گفته اند که بر اساس استراتژی تقویت نیروی هوایی این کشور، تا سال ۲۰۱۶ باید دست کم ۱۴۰ هواپیمای نظامی در اختیار افغانستان قرار گیرد.
سخنگوی وزارت دفاع افغانستان افزود که گفتگو با متحدان این کشور در باره تجهیز و تقویت نیروی هوایی افغانستان ادامه دارد.

در حال حاضر افغانستان تنها پنجاه و شش هواپیما دارد که بیشتر آنها هلیکوپتر است
نیروی هوایی افغانستان از جمله بخش هایی از نیروهای مسلح این کشور است که هنوز به اندازه کافی تجهیز و حمایت نشده است.
در مقابل، منابع وزارت دفاع افغانستان گفته اند که نیروی زمینی این کشور به سرعت توسعه می یابد و به زودی تعداد نفرات این نیرو این کشور به ۱۸۰ هزار نفر خواهد رسید.
ژنرال ظاهر عظیمی گفت که افزایش توانمندی نیروهای امنیتی باعث شده است که شورشیان توانایی نظامی خود را از دست بدهند.
وی افزود که بر اساس ارزیابی منابع نظامی افغانستان، وضعیت امنیتی در سال ۲۰۱۲ بهتر از سال جاری خواهد بود، و احتمال دارد شورشیان بیشتر به حملات انتحاری و بمبگذاری های کنار جاده ای متوسل شوند.




انتقاد یک مخاطب رسانه‌های بزرگ‌تر از نحوه پوشش خبری تحریم‌ها

من روزنامه‌نگار نیستم و هیچ تجربه‌ای هم در این زمینه ندارم. مترجم و نویسنده هم نیستم. تنها، اقتصادخوانی نیمه کاره‌ام! مطالعاتم و دانسته‌هایم هم نه تنها از خیلی از هم نسلانم کمتر است که حتی به گرد کسانی که قصد دارم از آنها انتقاد یا گله کنم هم نمی‌رسد. اینها را نوشتم که بگویم، انتقاد می‌کنم چون قصد دارم که بیاموزم و گله می‌کنم به عنوان یک مخاطب و فقط مخاطب. مثال‌هایی را که از آنها برای انتقاداتم استفاده کرده‌ام از سه رسانه پر مخاطب ایرانی، یعنی رادیو فردا، بی‌بی‌سی و صدای آمریکا آورده‌ام. دنیای انتقادهای من هم سیاه و سفید نیست. می‌دانم که در برابر هر مثال من، قطعا نمونه دیگری هست، خلاف ادعای من. از آنها هم استفاده کرده‌ام. اما بحث من بستری است که غالب است. این روزها بحث تحریم‌های جدی تر علیه ایران داغ است. گزارش‌ها و خبرهای یک ماه گذشته از وضع تحریم‌های شدیدتر و به خصوص تحریم نفت و بانک مرکزی ایران خبر داده‌اند. تیتر خبرهای اکثر رسانه‌های فارسی زبان، احتمال تحریم نفتی و مالی ایران، حمایت انگلیس و فرانسه و آلمان از این تحریم‌ها، تلاش‌های آمریکا برای راضی کردن متحدانش برای حمایت از این تحریم‌ها و غیره بوده است. اکثر گزارش‌های تهیه شده نیز، سعی در بررسی اثر تحریم‌های نفتی و مالی داشته‌اند. یعنی ذهن من خواننده، شنونده یا بیننده، آماده می‌شود تا در سرخط خبرهای روزهای بعد، از تصمیم‌ها برای تحریم نفتی و مالی بشنود.
 بعد، اتحادیه اروپا، در جلسه‌ای که دارد، بر سر نفت ایران به توافق نمی‌رسد. آن وقت تیتر خبرهای ما چیست؟ رادیو فردا تیتر زد که « اتحادیه اروپا ۱۸۰ شخصیت وشرکت ایرانی دیگر را تحریم کرد". بی‌بی‌سی نیز نوشت: «اتحادیه اروپا ۱۸۰ فرد و شرکت ایرانی را مشمول تحریم کرد».

 خبر آمد که سنای آمریکا بانک مرکزی ایران را تحریم کرد. همه‌ی رسانه ها به این موضوع پرداختند. اما در روزهای بعد از آن، چند رسانه تیتر زدند، که اوباما به دنبال کاهش شدت تحریم‌های ایران است؟
یکی از تیترها این بود، «مخالفت کنگره آمریکا با کاهش تحریم‌ها علیه ایران». در متن خبر از مخالفت دولت اوباما با تحریم‌ها گفته شده، اما اعتراضات به این کاهش گویا قرار است پررنگ تر باشد. این در حالی است که، اوباما باید پای تحریم‌ها را امضا کند. چند رسانه از ضمانت اجرایی تحریم‌ها حتی اگر اوباما موفق نشود که تحریم‌ها را کاهش داده و طرح را به همین شکلی که به تصویب سنا رسیده امضا کند، نوشتند؟

چند رسانه ما را از وجود بندهایی در این طرح آگاه کرده‌اند که به ریاست جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد که تحریم‌ها را در صورت لزومی که تعریف مبهمی دارد، دور بزند؟ چند رسانه ما را آگاه کردند که همین بندها( با وجود تحریم‌های جامع آمریکا علیه ایران)، برخی از کمپانی‌های نفتی طرف معامله با ایران اما متعلق به متحدان و طرف‌های تجاری مهم آمریکا را از تحریم‌ها نجات داده است؟

در خبرها آمده بود که ژاپن تحریم نفتی ایران را بررسی می‌کند. بررسی‌های ژاپن تمام شد و این کشور نفت ایران را تحریم نکرد. یکی از تیترها برای مثال این بود، «ژاپن تحریم‌ها علیه ایران را گسترش می‌دهد».

بعد از کنفرانس انرژی دوحه، غالب رسانه‌ها در تیترهای خود از موضع «بی طرف» روسیه خبر دادند. اما چند رسانه از موضع هند، دبیر کل اپک یا نماینده سازمان بین المللی انرژی در تیتر خود استفاده کردند؟ در خبرها آمده بود که در کنفرانس انرژی دوحه، اوتینگر، کمیسر اتحادیه اروپا، از اتفاق نظر اعضای اتحادیه اروپا برتحریم‌های نفتی ایران خبر داده است. اما بعد از نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل، رسانه‌ها، عموما از تدارک «تحریم‌های تازه»  یا از پایان مهلت وضع تحریم‌ها در ژانویه خبر دادند.

یا به طور مثال به تیترهایی که در رابطه با سخنان بهمنی رئیس کل بانک مرکزی زده شد، دقت کنید. برخی از رسانه‌ها حتی در متن خبر هم کل سخنان وی را  بازتاب ندادند و تیتر زدند که «تحریم‌ها جنگ تمام عیار علیه ماست». بعضی حتی تیتر زدند که «هشدار بانک مرکزی در مورد تاثیر تحریم‌ها: کشور را دوسال می‌توانیم اداره کنیم»! این در حالی است که بهمنی گفته بود که «باید پیش‌بینی آن را داشته باشیم که اگر تحریم‌ها روی داد بتوانیم یکی دو سال یا بیشتر تحریم‌ها کشور را حفظ کنیم».

نمی‌گویم که در متن خبرها، عدم تحریم نفتی کار نشده است. نمی‌گویم از موضع برخی از مخالف ها مثل چین و روسیه ننوشتند. ادعا نمی‌کنم که هیچ کس تیتر نزد یا گزارش نداد که نفت تحریم نشده و یا نخواهد شد. این‌ها را ببینید:








 

اما واقعا جو حاکم بر خبرها چیست؟ آیا تیترها به همان سوال‌هایی که خود رسانه‌ها در ذهن مخاطب ایجاد کرده‌اند، جواب می‌دهند؟ غالب تیترها انگار می‌خواهند بگویند که ایران قرار است تحریمی شود اساسی، در حالی که متن خبرها چیز دیگری است. من به عنوان مخاطبی خوش بین به تلاش همه دست اندرکاران این رسانه‌ها، به دنبال جوابی صادقانه برای سوال خود می‌گردم. آیا قرار است من مخاطب، عادت کنم که آن چه را شما می‌خواهید بشنوم یا قرار است واقعیت را ببینم، آنچه درایران این سال‌ها از من و ما دریغ شده است.



زینت میرهاشمی
سخن پراکنی به مدل احمدی نژاد، تبدیل به ویروسی شده که اطرافیان وی را هم مبتلا کرده است. اگر کسی زیر نور خورشید بایستد و اصرار ورزد که خورشید را ماه می بیند و زمانه برای او شب است، چه گونه می توان به بینایی شک نکرد؟ معاون احمدی نژاد روز سه شنبه 22 آذر ادعا کرد که «امروز در جمهوری اسلامی یک گرسنه وجود ندارد.» 
اگر احمدی نژاد قصد دارد در همه زمینه ها رکورد شکن در دنیا باشد و یا به قول خودش ناجی مردمان در چهار گوشه کره زمین باشد، پس در گام اول باید رکورد شکنی در دروغ گویی را به ثبت رساند. وی قبلاً ادعا کرده بود که هیچ کسی در ایران سر گرسنه به زمین نمی گذارد و حال معاون وی اعلام می کند که یک گرسنه وجود ندارد. آمارهای داده شده از منابع رسمی حکومت علیرغم سانسور آماری، به ریش این رکوردشکنان می خندد. 
در جامعه ای که حقوق کارگران و مزدبگیران از خط فقر بسیار پایین تر است، چگونه می شود فقر را به طور آشکار ندید. وقتی در میان نیروی کار چنین فقری دیده می شود پس وای به فقری که در میان بیکاران و جویندگان کار است. 
آمار خودکشی به دلیل فقر افزایش یافته است. خبر خودکشی پدری که به دلیل عدم توانایی برای پرداخت هزینه تحصیل دخترش بعد از قبولی در دانشگاه، دست به خودکشی زد از یادها نرفته است. خبر خودکشی دسته جمعی خانواده به دلیل فقر فراموش نشده است. از این موارد به طور روزانه در صفحه حوادث مطبوعات حکومتی درج می شود. همزمان با سخن پراکنی معاون احمدی نژاد، در همین روز، یک کارکر شرکت پیمانکار اقدام به خودکشی کزد. این کارگر به مدت 8 ماه حقوقش را دریافت نکرده بود. 
در رویدادی دیگر، روز سه شنبه 22 آذر، نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و عضو کمیسیون بهداشت مجلس، گفت که «دولت از پرداخت بودجه کاهش آلودگی هوا سر باز می زند.»
حرفهای احمدی نژاد و معاون وی برآمد دزدیهای کلانی است که با استفاده از قدرت و موقعیت صورت می گیرد. وقتی درآمد نفتی دولت احمدی نژاد طی 6 سال 505 میلیارد دلار می رسد و از سویی دیگر این دولت مقروض است و حجم عظیمی از درآمد به نهادهای رسمی وارد نمی شود معلوم است که یک گرسنه در میان پایوران رژیم وجود ندارد و هیچ مقام دولتی با شکم گرسنه سر بر بالین نمی گذارد.




امضای بیش از ۸۰ نماینده پای طرح سوال از رئیس دولت؛ طرح سوال از احمدی نژاد بار دیگر به انتظار اعلام وصول هیات رییسه مجلس نشست

عضو کمیته پیگیری طرح سوال از رئیس [دولت] با اعلام به حد نصاب رسیدن امضاهای این طرح گفت: منتظر اعلام وصول آن از سوی هیات رئیسه هستیم.
خبرگزاری ایلنا به نقل از مسعود پزشکیان خبر داد: تقریبا بیش از ۸۰ نفر از نمایندگان این طرح را امضا کرده‌اند.
وی تاکید کرده در این طرح بحث تقابل مطرح نیست بلکه قانون اجرا نشده است و نمایندگان خواستار ارائه توضیح از سوی مسئولین در این خصوص هستند چرا که وظیفه نماینده سوال و وظیفه مسئول روشنگری است.
وزیر بهداشت و درمان دولت اصلاحات تاکید کرد: این مسئله نباید به هیچ‌وجه سیاسی تلقی شود و اجرایی شدن طرح سوال از رئیس [دولت] مصلحت بیشتری دارد تا اینکه این طرح انجام نشود.
روز گذشته علی مطهری طراح اصلی طرح سوال از رئیس [دولت] نیز ضمن انتقاد دوباره از عملکرد مجلس و هیات رییسه آن در نظارت و قانونگذاری و تاکید بر اینکه رئیس [دولت] باید به مجلس بیاید تا به سوال نمایندگان پاسخ دهد، گفت: نباید از افراد بت بسازیم اینگونه مسایل باعث می‌شود که جرات نکنیم به آن‌ها نزدیک شویم یا مشکلات آن‌ها را گوشزد کنیم.
طرح سوال از احمدی نژاد در حالی بار دیگر در انتظار اعلام وصول از سوی هیات رییسه مجلس است که چندی پیش مصطفی رضاحسینی قطب آبادی نماینده حامی سابق احمدی‌نژاد گفته بود: حتی آن ۱۰۰نفری که قبلا طرح سؤال از رئیس [دولت] را امضا کرده بودند و حتی بسیاری از افرادی هم که آن را امضا نکردند، آن طور نیست که مخالف اعلام این طرح در صحن علنی مجلس باشند، بلکه فقط از رفتارهای دولت در قبال حوزه‌های انتخابی‌شان نگران‌اند و هراس دارند که پروژه‌های عمرانی که توسط آن‌ها شروع شده، توسط دولت تعطیل شود. برخی از نمایندگان می‌گویند اگر ما روی این طرح اصرار کنیم، دولت شاید پروژه حوزه انتخابیه ما را بخواباند.وی خاطرنشان کرد: دولت هم نشان داده که برای مقابله به مثل کردن آمادگی دارد و این کار را می‌کنند و این کم کم در رفتارهای انتخاباتی هم نمود پیدا می‌کند.




واکنش معاون محیط‌ زیست به پیگیری آمار صحیح تلفات آلودگی هوا: شما چرا حساسیت نشان می‌دهید

چهار‌هزار کشته در سال، ۲۷‌هزار کشته در سال، روزانه ۳۱۰ کشته و آمارهای دیگری از این دست ارقامی است که تاکنون از سوی برخی رسانه‌ها و مسوولان در رابطه با تعداد تلفات‌سالانه آلودگی‌هوای تهران اعلام شده است، کشته‌های‌سالانه آلودگی‌هوای تهران هر کدام از این ارقام باشد، نشان از وضعیت هولناک پایتخت دارد.با این‌حال، هیچ‌کدام از این ارقام تاکنون از سوی مراجع رسمی و دولتی تکذیب یا رد نشده است.

روز گذشته اما وقتی علی‌محمد شاعری، معاون محیط انسانی سازمان محیط‌زیست در یک نشست خبری در محل ساختمان این سازمان حضور یافت در پاسخ به پرسش شرق مبنی بر اینکه کدام‌یک از این آمارها درست است این‌گونه پاسخ داد: «من تاکنون هیچ‌کدام از این آمارهایی را که شما می‌گویید، ندیده‌ام، اگرچه ممکن است به دلیل آلودگی هوا، میزان مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها افزایش پیدا کند که براساس آمار گاه تا ۱۰ برابر هم بیشتر شده است ولی اینکه گفته شود فلان تعداد به این دلیل فوت کرده باشند من هیچ‌کدام را قبول نمی‌کنم.»

‌جناب شاعری یعنی شما این آمار را تکذیب می‌کنید؟

من نه این آمار را قبول دارم و نه تکذیب می‌کنم.

‌اما افکار عمومی نیازمند اخبار صحیح در‌ این باره است، رسانه‌ها و افراد مختلف هر کدام آماری می‌دهند که اختلاف‌ها و تفاوت فاحشی با هم دارند.

حالا شما چرا اینقدر حساسیت و واکنش نشان می‌دهید، مرجع رسمی مرگ‌ومیرها وزارت بهداشت است و مسوول اظهارنظر درباره آلودگی هوا هم سازمان محیط‌زیست است.

من هم نماینده رسانه هستم و نگران سلامتی خودم و شهروندان.

هنوز هیچ‌کس تحقیق و پژوهش مشخصی در این‌باره انجام نداده است به همین دلیل، هیچ‌کدام از این آمارها را نمی‌توان تایید کرد، اگرچه ما با دانشگاه علوم پزشکی تهران در ارتباط هستیم و از آنها خواسته‌ایم تحقیقی در این‌باره انجام دهند، اما تاکنون کار مشخصی در این‌باره نشده است.

روزنامه همشهری وابسته به شهرداری تهران در پرونده‌هایی که چند روز پیش به همین مناسبت منتشر کرد، آمار سالانه کشته‌شدگان آلودگی را ۲۷‌هزار نفر در سال اعلام کرد.

معاون محیط انسانی سازمان محیط‌زیست در ادامه این نشست خبری اگرچه آمارهای تلفات آلودگی را نه تایید کرد و نه تکذیب اما آمارهای دیگری هم ارایه داد که در نوع خود قابل توجه و تعجب بود.

وی با بیان اینکه هوای تهران در سال ۹۰ تاکنون ۲۶۷روز هوای سالم و پاک، سه روز هوای ناسالم و یک روز هوای بسیار ناسالم را تجربه کرده است که جمع کل روزهای اعلام شده از سوی این مقام دولتی ۲۷۱روز است و این در حالی است که تا روز گذشته که این نشست برگزار شد و ۲۲ آذر بود در مجموع ۲۶۹روز از سال ۹۰ گذشته است و معلوم نیست دو روز اضافه‌ای که در آمار و ارقام وی ارایه شده از کجا آمده است.

بحث‌ها پیرامون این آمارها تنها به همین اضافه آمدن دو روز ختم نمی‌شود چرا که این آمار اختلاف فاحش و عجیبی با آمارهای اعلام‌شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز دارد، چرا که براساس آمار این شرکت گفته شده است، پایتخت ایران از ابتدای امسال تاکنون دوروز هوای «پاک»، ۱۰۵ روز «سالم»، ۱۵۶ روز «ناسالم» و سه روز بسیار «ناسالم» داشته است.

این همه تفاوت میان آمارهای اعلام شده از سوی دو مرجع صاحب‌نظر حیرت‌برانگیز است، البته شاعری در ادامه در این‌باره تاکید کرد: سازمان محیط‌زیست تنها مرجع رسمی اعلام تعداد روزهای سالم و ناسالم در کلانشهرهایی مانند کلانشهر تهران است.

علی‌محمد شاعری، معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه افزود: منابع آلاینده هوا در کشور به چهار دسته، سوخت، خودرو، صنعت و مصارف خانگی و تجاری و اداری تقسیم می‌شوند که از این بین، حدود ۷۵ تا ۸۰‌درصد سهم آلایندگی هوا مربوط به خودروها بوده و به عبارتی ۸۰ تا ۸۵‌درصد مربوط به فعالیت‌های مصرف سوخت در خودرو و صنعت است.

به گفته وی، برای رعایت استانداردهای آلایندگی، در هریک از این چهار دسته منبع سازمان محیط‌زیست اقداماتی انجام داده که مهم‌ترین آنها مدیریت سوخت کشور است.

شاعری اظهار داشت: با همکاری وزارت نفت اقدامات و هماهنگی‌هایی برای عرضه سوخت، با استاندارد یورو چهار و پنج از اواخر سال جاری و اوایل سال آینده صورت گرفته که این سوخت تا پایان سال ۹۱ باید به تدریج سراسری شود.

به گفته وی، در حال حاضر در پالایشگاه اراک ۵۰‌درصد سوخت با استاندارد یورو چهار و پنج عرضه می‌شود و تا پایان سال جاری و اوایل سال آینده در پالایشگاه‌های تهران، لاوان، آبادان، تبریز، اصفهان و بندرعباس عرضه سوخت با استاندارد یورو چهار عملیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه غلظت گوگرد در سوخت با استاندار یورو دو در حال حاضر برابر هفت‌‌هزار ppnاست، افزود: با رعایت استاندارد یورو چهار این مقدار به ۵۰ ppnکاهش پیدا می‌کند که به نوبه خود تحول عظیمی در کاهش آلاینده‌هاست.

شاعری تصریح کرد: اقدام دیگر سازمان محیط‌زیست برای کاهش آلاینده‌ها ارتقای کیفیت استاندارد آلایندگی خودروها از ابتدای سال ۹۱ است که از ابتدای این سال تمام خودروهای وارداتی باید استاندارد یورو پنج و خودروهای تولید داخل استاندارد یورو چهار و موتوسیکلت‌ها استاندارد یورو سه را رعایت کنند.

به گفته وی، از ابتدای سال آینده صددرصد خودروهای برند خارجی که در داخل مونتاژ می‌شوند، مانند ماکسیما، مزدا، پژو و تندر باید استاندارد یورو چهار را رعایت کنند. همچنین خودروهای ملی که بیش از ۵۰‌درصد قطعات آنها که در داخل تولید می‌شوند از ابتدای فروردین ماه سال آینده تا سی‌ام شهریور سال ۹۱ به‌تدریج از پنج‌‌درصد تا صددرصد یعنی ماهانه حدود ۲۰‌درصد باید استاندارد یورو چهار را رعایت کنند.

وی از دیگر اقدامات سازمان محیط‌زیست جهت کاهش آلودگی هوا را رفع آلودگی صنایع آلاینده نام برد.

در حال حاضر حدود چهار ‌هزار و ۱۵۷ صنعت آلوده در کشور وجود دارد که تا هفته هوای پاک باید ۲۰‌درصد این صنایع یعنی حدود هزار واحد رفع کامل آلاینده‌ها را در دستور کار خود داشته باشند و مابقی آنها تا پایان سال ۹۱ به طور کامل رفع آلودگی کنند.

معاون انسانی سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه صنایع گرمایشی یا سرمایشی مجتمع‌های مسکونی و اداری سهم ۱۰ تا ۱۵‌درصد در تولید آلاینده‌های هوا دارند، گفت: با همه ارگان‌های مرتبط از جمله سازمان نظام‌مهندسی، سازمان بهینه‌سازی استانداردهای سوخت، وزارت صنایع، سازمان شهرداری و دهیاری، وزارت کشور و وزارت نفت هماهنگی‌های لازم انجام شده تا بر تاسیسات و نصب و به کارگیری آنها مهندسین ناظر کنترل کامل جهت کاهش آلاینده‌ها داشته باشند.

شاعری با بیان اینکه تا پایان سال ۹۱، ۶۰‌میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو چهار و ۴۰‌میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو چهار عرضه می‌شود، افزود: با عرضه این صد‌میلیون لیتر سوخت استاندارد، گام بزرگی جهت کاهش آلودگی هوا برداشته می‌شود.




هدیه جمهوری اسلامی از قول رحیمی، معاون احمدی نژاد: فقیر و گرسنه نداریم!


درحالیکه گزارش های موثقی از وضعیت نامناسب اقتصادی میلیون ها ایرانی و زیر خط فقر بسیاری از خانواده های ایرانی حکایت داشته است معاون اول و سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد نیز، ادعا کرده است: «امروز در جمهوری اسلامی یک گرسنه وجود ندارد.»

به گزارش دانشجونیوز، خبرگزاری آفتاب که اظهارات روز گذشته محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس دولت منتشر کرده بود، به نقل از وی گزارش داده که این معاون احمدی نژاد، همچون خود وی وجود فقیر و گرسنه در ایران را منکر شده و گفته است: «من می‌خواهم تجربه‌ای که امروز در جمهوری اسلامی وجود دارد را به شما هدیه کنم و آن این است که امروز در جمهوری اسلامی هیچ فردی سر بر بالین گرسنگی نمی‌گذارد با توجه به خسارت‌هایی که در جنگ تحمیلی و از تحریم‌های ظالمانه برای ما ایجاد شده است، امروز در جمهوری اسلامی یک گرسنه وجود ندارد.»

محمود احمدی نژاد نیز پیش از این در چندین مصاحبه با رسانه ها، مدعی این شده بود که هیچ کسی در ایران سر گرسنه به زمین نمی گذارد

محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس دولت، روز سه‌شنبه با حضور در افتتاحیه هجدهمین نشست شورای حکام سیرداپ (مرکز توسعه یکپارچه روستایی آسیا و اقیانوسیه) اظهار کرد: «امروز بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان با فقر مطلق گرسنگی و سوء تغذیه مزمن زندگی می‌کنند و افزایش قیمت مواد غذایی و کمبود آن در جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته موجب ایجاد ناامنی سیاسی و اجتماعی در این کشورها شده است.»

وی همچنین گفت: «هم‌اکنون جهان ثروتمندتر از قبل است و فضای بیشتری برای تغذیه گرسنگان وجود دارد، ولی مهمترین عامل برای تحقق اهداف کاهش فقر و توسعه هزاره فقدان اراده لازم در کشورهای ثروتمند و توسعه یافته در جهت تامین منابع برای از میان بردن فقر است.»

رحیمی در بخشی از این ادعاهای عجیب خود، گفته است: «ما الان فقیر نداریم و با امکاناتی که در اختیار روستاییان می‌گذاریم می‌خواهیم کمک کنیم این روستایی با کمکی که از دولت دریافت می‌کند زندگی خود را تامین کند و خودکفا شود.»

این اظهارات مقام سیاسی حکومت ایران در حالی است که طبق اعلام آخرین گزارشات اقتصادی مربوط به موسسات دولتی و خصوصی، میلیون ها ایرانی در زیر خط فقر قرار داشته و حتی توان مالی برای اداره روزمره زندگی خویش را ندارند.




اطلاعیه شماره ۵ کمیته دفاع از رضا شهابی: 

شرایط دشوار رضا در بیست و یکمین روز اعتصاب غذا

روز دوشنبه ۲۱ آذرماه اعضای خانواده ی رضا برای ملاقات به زندان اوین رفتند. به آنها اعلام شد به دلیل وخامت اوضاع جسمی ،امکان انتقال رضا به سالن ملاقات وجود ندارد و آنها باید به محل دادستانی اوین مراجعه کنند زیرا انتقال رضا با ماشین به آنجا ممکن است.
‍اطلاعیه شماره ۵ کمیته دفاع از رضا شهابیروز دوشنبه ۲۱ آذرماه اعضای خانواده ی رضا برای ملاقات به زندان اوین رفتند. به آنها اعلام شد به دلیل وخامت اوضاع جسمی ،امکان انتقال رضا به سالن ملاقات وجود ندارد و آنها باید به محل دادستانی اوین مراجعه کنند زیرا انتقال رضا با ماشین به آنجا ممکن است.
رضا شهابی در بیست و یکمین روز اعتصاب غذای خود در شرایطی بود که حتا سرش را نمیتوانست تکان دهد. پیش از انتقال رضا از بند ۲۰۹ به بند ۳۵۰ به رضا گفته شده است چنانچه دست از فعالیت کارگری بردارد او را آزاد میکنند و رضا باید بابت این موضوع تعهد بدهد که رضا نپذیرفته است. همچنین یکی از مسوولین قضایی روز گذشته با حضور در بند ۳۵۰ به رضا گفته است درصورتی که دست از اعتصاب غذا بردارد او را آزاد میکند و رضا پاسخ داده دفعه ی قبل که اعتصاب کردم همین حرف را زدید و با وجود اینکه میدانید من بیگناهم هیچ کاری نکردید. این بار من تا پای مرگ دست از اعتصاب غذا برنخواهم داشت و خواهان آزادی فوری و مداوا هستم.
رضا در ملاقات به یکی از اعضای خانواده ی خود اعلام کرده است که برای من مردن در راه جنبش کارگری افتخار است. ما ۹۹ درصد افراد جامعه هستیم. اما ثروت ها در دست یک درصد جامعه است. ما جان می­کنیم و کار میکنیم اما حتا نمیتوانیم فرزندان خودمان را برای چند روز به مسافرت ببریم. نمیتوانیم آنها را به آموزشگاه ببریم تا چیزی بیاموزند. من از حق و حقوق کارگران دفاع کرده و میکنم .اکنون نیز تا پای جان بر بیگناهی خودم و خواست آزادی بی قید و شرط می ایستم. من خواهان این نیستم که از بلاتکلیفی بیرون بیایم. خواهان این نیستم که با وثیقه آزاد شوم. زیرا من وثیقه ای برای گذاشتن ندارم و جرمی هم مرتکب نشده ام که بخواهم تکلیفم معین شود. من را نیمه جان و بیمار کرده اند. باید مداوا شوم و بی قید و شرط آزاد شوم.
همچنین پزشک زندان اوین نیز به رضا اعلام کرده است عمل جراحی تو بسیار خطرناک و حساس است و مهره های گردنت باید جایگزین شوند. این عمل ریسک بالایی دارد و اکنون هیچ کس مسوولیت این عمل را نمی­پذیرد. کدام بیمارستان یا کدام مسوول قضایی مسوولیت این عمل را می­پذیرد؟ او به رضا اطلاع داده است که اکنون همه از زیر بار این مسوولیت در می­روند.
همچنین از صبح روز دوشنبه بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در اعتراض به اوضاع جسمی وخیم رضا شهابی و با خواست آزادی فوری و بی قید و شرط شهابی، دست به اعتصاب غذا زده است.(متن نامه ی بهنام ابراهیم زاده در این­باره جداگانه منتشر میشود).
کمیته دفاع از رضا شهابی طی این چند روز تعداد بسیاری نامه و اطلاعیه ی حمایتی از سوی افراد و تشکل های کارگری در داخل و خارج از کشور دریافته که به کارزار مبارزه برای آزادی رضا شهابی پیوسته اند.
ما ضمن تشکر از همه ی آنها در اینجا جدیدترین لیست اسامی کارگران و فعالین کارگری داخل کشور که تا امروز به عضویت این کمیته درآمده اند را اعلام میکنیم.
همچنین این کمیته خواستار آن است که اعضا ی این کمیته و نیز افراد و تشکل های حامی، از هر طریق ممکن برای آزادی فوری و بی قید و شرط رضا شهابی تلاش نمایند.
اعضای کمیته دفاع میتوانند پیشنهادات،برنامه ها و نظرات خود را از طریق ایمیل این کمیته در اختیار قرار دهند.همچنین اعضایی که مایلند شماره تلفن خود را برای عضویت در گروه سخنگویان کمیته و به منظور اعلام عمومی جهت تماس دیگران برای کسب اطلاعلات، اعلام نظرات و یا اعلام حمایت ها در اختیار قرار دهند،می­توانند شماره تماس خود را به ایمیل این کمیته اعلام نمایند.
k.d.shahabi@gmail.com
کمیته دفاع از رضا شهابی – ۲۱ آذرماه ۹۰

نام اعضا ( به ترتیب حروف الفبا )- لازم به ذکر است که اعضای کمیته دفاع (تا کنون ۱۲۵ نفر) طیف وسیعی از افراد را شامل می­شود.علاوه بر اعضای خانواده ی رضا شهابی (همسر، فرزندان، خواهر، برادران، مادر، مادر همسر و دیگر اعضای فامیل، حدود ۲۰ نفر)، افراد دیگری (تا این تاریخ ۱۰۵ نفر) نیز عضو کمیته دفاع می­باشند.
در میان اعضای این کمیته افرادی از اعضای هیات مدیره ی سندیکای کارگران شرکت واحد و یا فعالین کارگری شرکت واحد، اعضای تشکل هایی همچون کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، کارگران و فعالین کارگری مستقل در شهرهای مختلف، فعالین جنبش زنان و فعالین جنبش لغو کار کودک وجود دارند. برخی از اعضا با ارسال متنی حمایتی، عضویت خود را اعلام کرده اند که برای فشرده تر بودن متن اطلاعیه های این کمیته امکان نشر متون ارسالی آنها برای ما مقدور نیست.

رحمان ابراهیم زاده – لقمان ابراهیم زاده – جمیل احمدی – فرزاد احمدی – لطف اله احمدی – توفیق اسدی – علیرضا اکبری – توفیق امین پناه – مهرداد امین وزیری – عباس اندریانی-  ریحانه انصاری – مریم بختیاری – کوروش بخشنده – گلباغ بهمنی- یاشار پورخامنه – برهان پیر خضرانی – جلال پیروتی – حسین پیروتی – رحمان تنها شوان حبیبی – گلریز خلیلی – مجید حمیدی – ئاکو حسینی – شیرکو حسینی – علی حسینی – صباح حیدری- غالب حسینی- عبداله حسینی – خالد حسینی – محسن حسینی تبار – صدیق خسروی – ربابه رضایی – بیژن رستمی – سید داوود رضوی – حمید رضایی – ظهیر رضوی – حشمت الله رضایی – هاشم رستمی – فواد زندی – صدیق سبحانی – حسن سعیدی – هوشیار سعیدی – علی سهرابی – مسعود سلیم پور-خالد ساعدی – فتاح سلیمانی – مسعود سبحانی – رحمان سلیمانی – نسترن شامعلی – علی شهابی زکریا – بهنام شهابی زکریا- حسن شهابی زکریا – پژمان شهابی زکریا – سمیه شوقی شندی – شیرین شهابی زکریا – محمد امین شهابی زکریا – زهرا شهابی زکریا – بهمن شهابی زکریا – مهدی شهابی زکریا – عسگر شهابی زکریا – قاسم شهابی زکریا -فرامرز شریعتی – عمر شعبانی – جلیل شریفیان – نجیبه صالحزاده – محمود صالحی- علی صالحی – مادر صمدی زکریا – یدالله صمدی- بختیار صمدی – حاتم صمدی – محمد عبدی پور – ریبوار عبدالهی – علیرضا عسگری – ابوبکر فطنی – چینی فیضی-کیوان فروتن – شورش فروتن – بهزاد فرج الهی – کژال فتاحی – مریم قاسملو – وفا قادری – یداله قطبی -مرتصی کمساری-چیمن کیخسروی – اقبال لطیفی – شهناز لرکی – افسانه ملا زینل – مینا موحد – جلیل محمدی – زاهد مرادیان -آزاد مرادی نیا-پروین مرادی نیا – صباح ملکی – کمال ملکی -ستار ملایی – سیروان مجیدی – ایوب مجیدی – جهانگیر محمود ویسی-حامد محمودی نژاد – لاله محمدی – فردین میرکی – نوشین محمدی – مریم میرکی – بهمن محمدی – سعید مقدم – کوکب محمدی-عمر مینایی – فرزاد مرادی نیا – خبات مرادی – مازیار مهرپور – نسرین محمدی – نادر نادری -فایق نامداری – کوروش نامداری – پروین نامداری – نامق نیکدل – پدرام نصرالهی – گوهر ناصری -افشین ندیمی پور-علی اکبر نظری – سید رضا نعمتی پور – احسن وزیری – عباس هاشمپور – میترا همایونی