۱۳۹۰ آذر ۲۳, چهارشنبه

روز چهار شنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

گزارش دیدار حامیان مادران پارک لاله در آلمان با آقای احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران

 تعدادی از حامیان مادران پارک لاله به نمایندگی از حامیان مادران پارک لاله در خارج از کشور، یکشنبه 4 دسامبر 2011 (13 آذر 1390) در شهر فرانکفورت آلمان با احمد شهید دیدار و گفتگو کردند.
 این مادران ساکن آلمان، اسناد و مدارک و دادنامه های خانواده های جان باختگان سی و سه سال گذشته، زندانیان سیاسی - عقیدتی و مجروحان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 را تحویل آقای شهید دادند که مشتمل بر 130 صفحه بود.
 آقای احمد شهید با رویی گشاده و حوصله ی بسیار، به مطالب توجه کردند و به گفتگو با حامیان مادران پارک لاله پرداختند. آنان نیز با توجه به اسناد و مدارک معتبر که از خانواده های آسیب دیده گان در دست داشتند ، با تاکید بر محرمانه بودن نامه ها به سوالات پاسخ دادند.
 مادران بنا بر رسالت خود، هر کدام به شرح بخشی از نقض حقوق بشر در ایران پرداختند. از وضعیت اسف بار زندانیان و جان باختگان و مجروحان و مفقودان، از وضعیت غیرقانونی بازداشتگاه های موقت و زندان ها، از زندانیان عادی که سخنگویی ندارند، از فشارهای وارده بر حامیان مادران عزادار، از بازداشت های غیرقانونی و خودسرانه، از احکام سنگین صادر شده، از عدم اجرای قوانین حق متهم و حق زندانی، از تهدید و زندانی کردن مادران و خانواده ها برای جلوگیری از برگزاری مراسم یادبود در منازل شخصی و در گورستان ها از جمله بهشت زهرا، خاوران و غیرو، از تهدید و زندان مادران و خانواده ها برای جلوگیری از ادامه دادخواهی، از تهدید و زندانی کردن خانواده های مفقود شده برای وادار کردن شان به سکوت، از تهدید و آزار و اذیت مجروحان حوادث اخیر، از اعدام فعالان سیاسی در دهه ی 60 و اعدام های گروهی زندانیان سیاسی بخصوص در سال 67 و دفن در گورهای دسته جمعی، از اعدام زندانیان عادی و اعدام کودکان زیر 18 سال، از احضارها و زندانی کردن های پی در پی زنان، کارگران و دانشجویان و ملیت ها و قومیت های مختلف و اقلیت ها و فرقه های مختلف مذهبی، اقلیت های جنسی در بسیاری از شهرهای ایران و همچنین از ادامه ی آزار و اذیت خانواده های جان باختگان دهه 60 به صورتی مستند با ارائه ی اسناد و مدارک مختلف سخن گفتند.
همچنین حامیان مادران پارک لاله در این دیدار خواهان حضور گزارشگر ویژه در ترکیه و کردستان عراق برای ملاقات با قربانیان نقض حقوق بشر ایرانی و گفتگوی مستقیم و رو در رو با آنان شدند.
در پایان فیلمی کوتاه از صدای دادخواهی مادر بهکیش که 5 تن از فرزندان و دامادش را در دهه ی شصت کشته شده اند ، پخش شد. این مادر زخم خورده ، سازمان ملل را خطاب قرار داده بود که چرا صدایش را نمی شنوند و هیچ نمی گویند.
همه حاضرین از جمله آقای شهید به شدت تحت تاثیر صدای اعتراض این مادر 90 ساله ولی استوار قرار گرفتند و درخواست تحویل فیلم سخنان مادر بهکیش و ادامه ی ارتباط متقابل شدند.

 حامیان مادران پارک لاله آلمان
 به نمایندگی از حامیان مادران پارک لاله در خارج از کشور




شریعتمداری: عربستان از ایران کلاهبرداری کرده است

خشم کیهان از افشای سفر مصلحی به ریاض

حسین شریعتمداری٬ با انتقاد از سفر «پنهانی» حیدر مصلحی وزیر اطلاعات به ریاض٬ اقشای خبر این سفر از سوی مقام‌های سعودی را «کلاهبرداری بزرگ» عربستان علیه ایران عنوان کرد.
حیدر مصلحی٬ وزیر اطلاعات دو روز پیش بدون اطلاع قبلی با سفر به عربستان سعودی با ولیعهد و رئیس سازمان اطلاعات این کشور دیدار و گفتگو کرده که خبر این دیدار را رسانه‌های سعودی اعلام کرده‌اند.
شریعتمداری٬ نماینده علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان در واکنش به این اقدام طرف‌های سعودی روز چهارشنبه (۲۳ آذر) در یادداشتی از انجام این سفر و نحوه برخورد ریاض انتقاد کرده است.
وی نوشته در این سفر «فرمول‌های شناخته شده» دیپلماتیک رعایت نشده و نباید وزیر اطلاعات در زمانی که دو کشور «تفاوت‌های راهبردی فاحش و در حد تضاد دارند» به ریاض سفر می‌کرد.
مدیر‌ مسئول روزنامه کیهان به طور تلویحی نوشته که طرف‌های ایرانی تمایلی به رسانه‌ای شدن این سفر نداشته‌اند٬ اما «سعودی‌ها با انتشار خبر این سفر دست به کلاهبرداری بزرگی علیه ایران زده‌اند.»
وی در بخش دیگری از یادداشت خود از مقام‌های وزارت خارجه پرسیده است: «این سفر را چه کسانی و با کدام توجیه سیاسی برنامه‌ریزی کرده‌اند.»
شریعتمداری همچنین مدعی شده که مقام‌های «در حال سقوط» عربستان سعودی به این سفر «نیاز مبرمی» داشته و «با کمال تاسف باید گفت٬ دستگاه دیپلماسی بی‌آن‌که بخواهد، به آل سعود هدیه‌ای داده است.»
وی در عین حال پیش‌بینی کرده که حیدر مصلحی در این سفر به سیاست‌های عربستان سعودی اعتراض کرده و «بعید نیست، آنان را به کناره‌گیری از قدرت و تن دادن به خواست ملت مسلمان حجاز نیز دعوت و توصیه کرده باشد.»
سعید جلیلی٬ دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در روز‌های اخیر سفری پنهانی به مسکو داشته که این خبر ابتدا از سوی رسانه‌های روس اعلام شد٬ اما مدیر مسئول روزنامه کیهان به این مسئله هیچ اشاره‌ای نکرده است.





علی‌ مطهری: نباید از رهبری بت ساخت

انتقاد بسیج دانشجویی از سخنان مطهری درباره خامنه‌ای


در حالی که علی مطهری نماینده مجلس می‌گوید نباید از علی خامنه‌ای «بت» ساخت٬ بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در نامه‌ای از وی به خاطر عبور از «خطوط قرمز نظام» انتقاد کرده است.
به گزارش سایت «نسیم آنلاین» آقای مطهری روز سه‌شنبه (۲۲ آذر) در جمع گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران این مطلب را بیان کرده است.
وی گفته که در جمهوری اسلامی حتی نباید از آیت‌الله روح‌الله خمینی و پدرش٬ مرتضی مطهری «بت» ساخته شود.
آقای مطهری در این جلسه از عملکرد هیات رئیسه مجلس در رسیدگی به پرونده کوی دانشگاه تهران و بازداشتگاه کهریزک انتقاد کرده و گفته است برخی «شعبان بی‌مخ‌های» مجلس مانع از قرائت گزارش حمله به کوی دانشگاه تهران شده‌اند.
در جریان ناآرامی‌های خرداد ماه سال ۱۳۸۸ گارد ویژه پلیس به همراه نیرو‌های بسیج با حمله به کوی دانشگاه تهران٬ گروهی از دانشجویان را با ضرب و شتم دستگیر کردند که گزارش این حمله تاکنون در مجلس قرائت نشده است.
بسیج دانشجویی دانشگاه تهران نیز در پی اظهارات علی مطهری٬ نامه انتقاد‌ آمیزی نسبت به مواضع وی نوشته و منتشر کرده است.
در نامه بسیج دانشجویی خطاب به مطهری آمده است در حدود چهار سال گذشته «شاهد مواضع عجیب و بعضاً متناقض با گفتمان اصول‌گرایی از سوی شما بوده‌ایم.»
در این نامه نوشته شده که مواضع علی مطهری «دشمن شادکن» بوده است به طوری که این نماینده مجلس تبدیل به «وکیل {نماینده} رسانه‌های بیگانه» شده است.
در بخش دیگری از این نامه خطاب به مطهری نوشته شده «اگر جریان انحرافی یک روی سکه دشمن شادکنان انقلاب باشد، شما و برخی هم‌فکرانتان نیز روی دیگر این سکه هستید.»
این نامه به طور صریح به انتقاد‌های علی مطهری از عملکرد مجلس٬ مواضع وی در خصوص حوادث پس از انتخابات و برخی مسائل دیپلماتیک جمهوری اسلامی اعتراض کرده است.
بسیج دانشجویی در پایان نامه خود خطاب به این نماینده مجلس نوشته «به کجا چنین شتابان؟! مردمی که به شما رأی داده‌اند تا کی باید شاهد عبور هر روزه شما از خط قرمز‌ها باشند؟»



اقدام به خودکشی در ساختمان استانداری تهران

کارگر شرکت پیمانکار ساختمان جدید استانداری تهران بدلیل عدم دریافت حقوق خود به مدت ۸ ماه، پیش از ظهر سه شنبه اقدام به خودکشی کرد.
به گزارش آفتاب، ساختمان جدید استانداری تهران واقع در تپه‌های عباس‌آباد که سال‌هاست در حال ساخته شدن است و تاکنون بعضی طبقات آن آماده شده است و تنها معاونت امور عمرانی استانداری در این مکان فعالیت می‌کند امروز شاهد خودکشی کارگر شرکت پیمانکار ساختمان‌سازی استانداری بود که بدلیل عدم دریافت حقوق خود به مدت ۸ ماه، به طبقه چهاردهم ساختمان در حال ساخت استانداری رفت تا اقدام به خودکشی کند.
با حضور پلیس و نیروهای آتش‌نشانی فرد مذکور از اقدام به خودکشی منصرف شد.




انگشت نگاری، عکسبرداری از چهره زندانی و خانواده و بر تن کردن لباسهای زرد رنگ

افزایش فشار‌ها بر زندانیان سیاسی بعد از فرار یک اختلاس گر از زندان اوین

سختگیری در سالنهای ملاقات زندان اوین برای زندانیان سیاسی و خانواد‌ه هایشان در بندهای ۳۵۰ زندان اوین و بند زنان هر روز ابعاد تازه‌تر و پیچیده تری می‌گیرد.
به گزارش خبرنگار کلمه، بعد از فرار یک زندانی مالی به نام غلامرضا فروغی از زندان اوین در حین ملاقات حضوری این روند آغاز شده و به خاطر آن هر بار خانواده زندانیان سیاسی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.
فروغی متهم اصلی پرونده کلاهبرداری بزرگ (پروژه نگین غرب و شفق) چند هفته قبل از محل سالن ملاقات حضوری زندان اوین اقدام به فرار کرد. بعد از فرار این زندانی از زندان اوین به عنوان یکی از ملاقات کنندگان که در بیست سال گذشته بی‌سابقه بوده ماموران امنیتی فضای سالن های ملاقات این زندان را اشغال کرده و هر روز سخت گیری بیشتری بر خانواده زندانیان سیاسی اعمال می‌کنند.
این در حالی است که زندانیان سیاسی به دلیل ایستادگی و پافشاری بر عقایدشان در زندان هستند و سخت گیری به آن‌ها در این مورد کاملا بیهوده به نظر می‌رسد، چرا که اغلب آن‌ها با نوشتن چند خط درخواست عفو می‌توانند از زندان آزاد شوند، خواسته‌ای که بار‌ها از سوی مسوولان حکومت با این زندانیان مطرح شده و آن‌ها هر بار آن را رد کرده‌اند.
با این همه فرار یک زندانی مالی اختلاس گر بیشترین سختگیری را بر خانواده زندانیان سیاسی به دنبال داشته است. بعد از فرار این زندانی همه مسوولان سالن ملاقات حضوری زندان اوین بازداشت و به اندرزگاه هفت این زندان منتقل و ماموران امنیتی جای آن‌ها را گرفته‌اند.
مهرهای بر کف دست خانواده زندانیان و تعویض همه پرسنل سالن ملاقات زندان اوین
این هفته وقتی زندانیان سیاسی برای ملاقات با زندانیشان به سالن ملاقات این زندان واقع در خیابان درکه تهران مراجعه کردند، قبل از ملاقات متوجه شدند که تعدادی از پرسنل اداری زندان اوین که تحت استخدام سازمان زندان‌ها هستند عوض شده و به جای آن ماموران امنیتی با رفتاری تند و سختگیرانه جایگزین آن‌ها شده‌اند.
آن‌ها ضمن بازرسی بدنی خانواده‌ها و جستجوی کیف و گرفتن تلفن همراه خانواده‌ها رفتاری نامناسب با خانوده‌ها نشان می‌دادند.
به گفته تعدادی از خانواده‌های زندانیان سیاسی اغلب مامورانی که رفتاری مودبانه‌تر با خانواده‌های زندانیان سیاسی داشتند از کار برکنار شده و یا به زودی برکنار خواهند شد و ماموران وزارت اطلاعات جای آن‌ها را خواهند گرفت.
بر اساس گزارش کلمه، همچنین خانواده‌ها قبل از ورود به سالن ملاقات چه ملاقات کابینی و چه حضوری مهرهایی بر کف دستشان زده می‌شد، مهرهای ورود به سالن ملاقات کابینی سیاه رنگ بود و ملاقات کنندگان سالن ملاقات حضوری مهری قرمز رنگ به دستشان زده می‌شد.
خانواده‌ها می‌گویند این رفتار ماموران زندان اوین عصر بربریت را به یاد آنان می‌آورد که بر دست بردگان نشان و داغی می‌زدند تا آن‌ها را از بقیه متمایز کنند. این رفتار نیز موجب اعتراض خانوده‌های زندانیان سیاسی شد اما ماموران سالن ملاقات بی‌توجه به این اعتراض‌ها همچنان به کف دست همه خانواده‌ها مهر زدند.
کاورهای زرد رنگ، انگشت نگاری و عکسبرداری از زندانی و خانواده در ملاقات حضوری
ابعاد این سخت گیری‌ها برای کسانی که قصد ملاقات حضوری با زندانیشان را دارند بسیار سختگیرانه‌تر است. با اینکه بیشتر زندانیان سیاسی از حق ملاقات حضوری توسط دادستان محروم شده‌اند، هنوز تعداد اندکی با در دست داشتن نامه اختصاصی دادستان تهران می‌توانند ماهی یک بار زندانیشان را نیم ساعت در سالن ملاقات حضوری زندان اوین ملاقات کنند،‌‌ همان سالنی که چند هفته پیش یک زندانی همراه ملاقات کنندگان از آن خارج و گفته می‌شود با هواپیما از کشور خارج شده است.
گفته می‌شود زندانی فراری از اختلاس کنندگان پرونده نگین غرب و شفق است، پرونده‌ای که از‌‌ همان ابتدا هم حرف و حدیث‌های زیادی در مورد شراکت و همدستی بعضی از مقامات وقت قوه قضائیه در آن مطرح بوده است.
حال که این زندانی در روز روشن و جلوی چشم ماموران از زندان فرار کرده و از کشور خارج شده دیگر زندانیان و به ویژه زندانیان سیاسی این زندان مجبورند از این پس کاور زرد رنگ فسفری بر تن کنند تا بتوانند هر وقت دادستان تهران اجازه داد زندانیشان را ملاقات کنند.
همچنین بر اساس دستوری جدید، قبل از انجام ملاقات حضوری از ملاقات شونده و ملاقات کننده انگشت نگاری و از چهره هر دوی آن‌ها نیز عکس تهیه می‌شود. بر تن کردن این لباس‌ها بر تن زندانی، عکسبرداری و انگشت نگاری برای یک ملاقات ساده حضوری برای زندانیان سیاسی و خانواده‌شان قابل قبول نیست و این مساله تاثیر بدی بر روحیه آن‌ها به ویژه فرزندان خردسالشان بر جای می‌گذارد.
تعدادی از خانواده‌های زندانیان سیاسی از هم اکنون اعلام کرده‌اند که با این وضعیت خواستار ملاقات حضوری نیستند چرا که این برخورد‌ها برای آنان قابل قبول نیست و چرا باید تاوان فرار یک زندانی اختلاس کننده از زندان اوین را اکنون آنان، فرزندان معصوم و زندانیان بی‌گناه‌شان به دوش بکشند.
گفته می‌شود ماموران سالن کابینی نیز همگی تا هفته آینده تعویض خواهند شد و قرار است همه اداره کنندگان این سالن را نیزماموران امنیتی بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات تشکیل دهند. ماموران در بند ۲۰۹ همواره بالای سر ملاقات کننده و ملاقات شونده می‌ایستند و همه حرف‌هایشان را گوش می‌دهند.
تعدادی از خانواده‌های زندانیان سیاسی به خبرنگار کلمه گفته‌اند که در صورت ادامه این رفتار‌ها به شگل گسترده به آن‌ها اعتراض خواهند کردند.


گرامیداشت یاد شهید کیانوش آسا در دانشگاه علم و صنعت؛ صندلی خالی کیانوش آسا در کلاس های درس

گزارش ها از دانشگاه علم و صنعت این دانشگاه حاکی از آن است که دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت ایران به مناسبت ۱۶ آذر، در هفته ی دانشجوی یاد و خاطر دانشجوی شهید، کیانوش آسا، را گرامی داشتند.
به گزارش دانشجونیوز، به دنبال آغاز به کار «کمپین صندلی خالی» توسط تعدادی از فعالین دانشجویی و حقوق بشری، دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت با استقبال از این طرح، با قرار دادن پوسترهای زنده یاد کیانوش آسا بر صندلی های خالی کلاس های درس و حضور در کلاس های درس با در دست داشتن تصاویر کیانوش، یاد و خاطر این شهید راه آزادی را گرامی داشته اند.
لازم به ذکر است کیانوش آسا، دانشجوی نخبه ی دانشگاه علم و صنعت در مقطع کارشناسی ازشد مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت ایران بود که در جریان تظاهرات مسالمت آمیز ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ به ضرب گلوله ی نیروهای امنیتی، حوالی میدان آزادی تهران به شهادت رسید.
کمپین صندلی خالی که به مناسبت ۱۶ اذر روز دانشجو آغاز به کار کرد، تصمیم دارد برای رساندن پیام دانشجویان زندانی و شهدای دانشجو، همچنان این طرح را در دانشگاههای کشورهای مختلف ادامه دهد.
«گرچه جایتان در کلاس ها خالی است، اما همیشه به یادتان هستیم.» این شعار کمپین صندلی خالی است که به تازگی راه افتاده است.
دفتر تحکیم وحدت، با انتشار بیانیه ای به مناسبت روز دانشجو، ۱۶ تا ۲۳ آذر را به عنوان هفته دانشجو اعلام کره است. به همین مناسبت کمپین صندلی خالی برای گرامی داشت یاد و خاطره دانشجویان زندانی یا کشته شده در درگیری های پس از انتخابات سال ۸۸ راه اندازی شده است





 جرس:  
سه وزارتخانه مهم كشور، امور خارجه و دادگستري تونس به حزب النهضة اختصاص مي‌يابد.    
به گزارش  ايسنا، منابع آگاه در ائتلاف پيروز انتخابات تونس به خبرگزاري رويترز اعلام كردند كه رفيق عبدالسلام، داماد راشد الغنوشي، رهبر حزب النهضة اين كشور كه هم‌اكنون رئيس بخش مطالعات شبكه الجزيره است، قرار است به عنوان وزير امور خارجه تونس برگزيده شود.
اين منابع همچنين فاش كردند كه قرار است علي العريض از مسئولان ارشد حزب النهضة و زنداني سياسي سابق تونس به عنوان وزير كشور دولت آينده كه قرار است اين هفته تشكيل شود، انتخاب شود.
بنا به گفته اين منابع، همچنين وزير دارايي از ميان حزب فراكسيون براي كار و آزادي كه از احزاب چپ‌گراي تونس است، برگزيده مي‌شود.
علي العريض نيز در سخناني اعلام كرد كه اسم او در صدر ليست كساني قرار دارد كه براي تصدي پست وزارت كشور نامزد شده‌اند.
اين منابع همچنين اعلام كردند كه ليست وزيران كابينه جديد تونس توسط حمادي الجبالي، دبيركل حزب النهضة كه قرار است توسط المنصف المرزوقي، رئيس‌جمهوري تونس براي تصدي پست نخست‌وزيري به زودي معرفي شود، تهيه شده است.
به گفته اين منابع، الجبالي مي‌تواند بدون تائيد مجلس موسسان تونس، كابينه خود را معرفي كند و در اين خصوص به وي اختيارات زيادي اعطا شده است.
به گفته اين منابع، همچنين قرار است نورالدين الجبيري، سخنگوي رسمي حزب النهضة به عنوان وزير دادگستري انتخاب شود.




تمامی بازداشت شدگان ده ماه اعتراضات یمن آزاد می شوند
 جـــرس: با گذشت یک ماه از انتقال قدرت در یمن و کناره گیری رییس جمهور علی عبدالله صالح، در پی اعتراضات مردمی، وزیر کشور آن کشور روز سه شنبه دستور داده است تا تمام زندانیانی که در ارتباط با اعتراضات ده ماه گذشته بازداشت شده‌اند، آزاد شوند.
سرویس خبری بی بی سی اعلام کرده است که معترضان در یمن در ماه‌های اخیر در مخالفت با حکومت علی عبدالله صالح، رئیس جمهور این کشور، دست به اعتراض زده و نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ نفر، تنها در شهر صنعا، پایتخت، زندانی شده‌اند.
به گزارش رویترز، «مانع المطیری» یکی از فعالان حقوق بشر یمن گفته است مطمئن نیست همه زندانیان اعتراضات آزاد شوندو هنوز جزئیاتی درباره تعداد زندانیانی که احتمالا آزاد خواهند شد، منتشر نشده است.
دولت کنونی یمن، حدود یک ماه پیش و پس از آن تشکیل شد که علی عبدالله صالح، رئیس جمهور این کشور، توافق‌نامه‌ای را برای کنار رفتن از قدرت امضا کرد.





توهمات خبرگزاری فارس و پاسخ مجتبی واحدی

سحام نیوز: خبرگزاری نیمه رسمی فارس – وابسته به سپاه-  در مطلبی با عنوان “حلقه ارتباط سران فتنه با پسر شاه معدوم کیست؟” مجددا در مسیر متوهمانه و خصمانه خود قدم برداشت و سعی نمود باز به گونه ای همچون گذشته بر کذب بودن ادعاهایشان صحه بگذارند.
اکنون و به تایید بسیاری از صاحبنظران، سایت های مختلف جریان حاکم، اعم از فارس و جهان و … که هزینه شان از پول بیت المال تامین می گردد، دیربازیست که تبدیل به بنگاه شایعه پراکنی در جهت اهداف سیستم های مطبوع خود شده اند.
گواه این مدعا، اخبار گوناگونی است که تقریبا هر روزه بر روی خروجی این سایت ها شاهد هستیم. اینگونه است که دولتی که محور خود را بر نفاق دروغگویی بنا نهاده، خبرگزاری هایش نیز باید در همان مسیر طی طریق کرده و از این راه ارتزاق نمایند.
لیکن نه در جهت پاسخگویی به توهمات این سایت ها؛ بلکه صرفا جهت اطلاع مخاطبان خود، طی مصاحبه ای کوتاه از مجتبی واحدی – مشاور مهدی کروبی؛ که در این  مطلب مورد خطاب واقع شده بود؛ در خصوص این مطالب و دلایل آن پرسیدیم. متن این مصاحبه در ادامه آمده است:

آقای واحدی !‌تقریباً دو ساعت بعد از اینکه یادداشت شما در مورد صحبت های اخیر رهبری ، بر روی خروجی سحام نیوز قرار گرفت ، خبر گزاری فارس خبری مفصل علیه شما تنظیم کرد . البته متن خبر ، ارتباط زیادی با تیتر آن ندارد و حاوی مقدار زیادی اهانت به شماست اما در تیتر خبر ادعا شده که شما حلقه ارتباط جنبش سبز با رضا پهلوی هستید .نظر شما در این موردچیست؟
- سلام بر شما. به نظرم نکته اصلی را شما در سؤالتان ، مطرح کردید . پیشنهاد مندرج در یادداشت من برای سنجش میزان «باور سران حکومت به ادعاهای خودشان در خصوص وضعیت جنبش سبز » و همچنین «بیماری های واقعی که در سیستم حکومتی ایران وجود دارد ،» حضرات را به شدت عصبانی کرده است . آنها چون جوابی منطقی برای این بحث ها نداشتند مانند همیشه ، به اتهام افکنی روی آورده اند. من از بیست و نه سال قبل و از سنین نوجوانی در دفتر آقای کروبی کار کرده ام و شفافیت و شجاعت را از ایشان آموخته ام . مطمئن باشید اگر یک روز برای پیشبرد اهداف جنبش سبز ، انجام کاری یا صورت دادن ملاقاتی از سوی مشاوران آقای کروبی ضروری باشد ـ که البته با مشورت با سایر دوستان انجام خواهد شد – با شجاعت آن را اعلام خواهیم کرد . همکاران و آموختگان مکتب شیخ شجاع ، مانند جواد لاریجانی نیستند که برای جلب حمایت انگلیس از کاندیدای مورد نظر خود ، مخفیانه به لندن رفت و با نیک براون ملاقات کرد.

در متن خبر ، ادعاهایی هم در مورد مخالفت برخی اصلاح طلبان با شما وجود دارد . شما نمی خواهید در مورد آن توضیح دهید؟
- البته همه آنچه در این خبر نوشته شده ، دروغ محض است ، ازجمله هر نوع ارتباط با فرزند آخرین پادشاه ایران. آنچه در مورد مخالفت برخی از عناصر جنبش سبز با من گفته اند هم از همان مقوله است . منظورم این نیست که هیچ اختلاف سلیقه ای وجود ندارد یا آنکه ، در اظهارات واقدامات من ، هیچ نکته قابل انتقاد و اعتراضی نبوده یا در آینده نخواهد بود . اما خوشبختانه ، روابط من با برخی دوستانی که در خبر جعلی خبرگزاری دروغ پرداز فارس از آنها نام برده شده ، مثل روابط سران حکومت و فراکسیون های مختلف اصولگرایان نیست که اگر برخی فشارها وتهدید های خارجی وجود نداشت معلوم نبود تاکنون چه بر سر هم آورده بودند . روابط من با دوستانم ، روابط واقعی بین دوستان است که همچون آئینه ، خوبی و کژی های یکدیگر را منعکس می کنند. بد نیست در اینجا سخنی از آیت الله خمینی را نقل کنم که وقتی یکی از مقامات قضایی به ایشان گفته بود اعضای نهضت آزادی با شما مخالف هستند گفته بود «‌مگر من اصول دین هستم که کسی نتواند با من مخالفت کند؟ » . اگر برخی دوستان جنبش سبز به من انتقادی داشته باشند اولا حق آنهاست که اعتراض خود را بیان کنند و بر اساس شفافیتی که همه ما به آن معتقدیم ، این انتقادات باید به صورت علنی مطرح شود تا مردم هم مطلع شوند و بتوانند قضاوت کنند، ثانیاً‌ این اختلافات عموماً‌ فقط بر سر روش هایی است که ما را زودتر به اهداف جنبش سبز می رساند و گرنه در عرصه مقابله با کودتاچیان ، هیچ اختلافی با دوستان ندارم.




همه‌پرسی به جای دخالت نظامی

ابراهیم یزدی

1. کشورهای عربی و اسلامی در مرحله‌ی گذار از یک تحول تاریخی، همراه با تلاطم‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هستند. یکی از محورهای اساسی این مرحله‌ی گذار، تقابل و رویارویی مردم با حکومت‌های استبدادی است. چگونگی عبور از این بحران یا به‌قولی ” بهار عرب ” تاثیر قطعی در شکل‌گیری تحولات آینده و در نهادینه شدن مردم‌سالاری یا برعکس در جایگزینی و بازتولید حکومت‌های استبدادی جدید و سیطره‌ی دولت‌های قدرتمند منطقه و فرامنطقه‌ خواهد داشت.
آن‌چه تا کنون به عنوان ” کمک ” به ” بهار عرب ” مطرح یا اجرا شده است، از نوع نظامی و اقتصادی دولت‌های غربی بوده است. تجربه بهار پراگ نشان داد که به این نوع کمک ها نمی توان اعتماد کرد. و این دولت ها سر بزنگاه عقب نشینی می کنند. ثانیا این نوع دخالت‌ها نه تنها کمکی به جنبش‌های آزادی‌خواهانه‌ی مردم این کشورها نمی‌کند، بلکه تاثیرات زیان‌بار متعددی نیز داشته و خواهد داشت.
۲٫ در نامه‌ای که در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۱۱ ( ۳۰ آبان ۱۳۹۰ ) به دبیرکل سازمانن ملل متحد فرستادم، پیشنهاد کردم برای عبور سالم این کشورها از بحران کنونی، مطلوب‌ترین راه حل، برگزاری رفراندوم تحت نظارت بین‌‌المللی در یمن، بحرین و سوریه است.
۳٫ استفاده از همه‌پرسی به عنوان یک راه‌کار برون‌رفت از بحران‌ها و بن‌بست‌های سیاسی و نظامی، سابقه‌ای طولانی در مناسبات جهانی دارد. گاهی این بحران، نتیجه‌ی اختلاف دو کشور بر سر حاکمیت بر یک منطقه بوده است، نظیر دعوای آلمان و فرانسه بر سر آلزاس و لورن، یا ادعای استقلال و جدایی یک منطقه از سرزمین ملی ( نظیر تیمور شرقی و اندونزی و سودان جنوبی )، یا نظیر وحدت دو قبرس ترک و یونانی، یا در سال‌های اخیر پیوستن یک کشور اروپایی به اتحادیه‌‌ی اروپا و تصویب قانون اساس اتحادیه‌ی اروپا. در مورادی هم سازمان ملل متاسفانه بدون نظرخواهی از مردم یک سرزمین درباره‌‌ی سرنوشت‌ آن‌ها تصمیم یک‌جانبه گرفته است. نظیر تاسیس دولت اسراییل در سرزمین فلسطین بدون نظرخواهی از فلسطینیان. در مورد بحرین هم، اگرچه مصوبه‌‌ی سازمان ملل، برگزاری همه‌پرسی بود، اما انجام نشد و هیات اعزامی با تکیه بر مطالعات و اطلاعات خود، استقلال بحرین را به عنوان نظر مردم اعلام کرد. شایان ذکر است که این کشورها همواره با بحران‌های داخلی و از جمله عدم مشروعیت حاکمیت‌شان روبرو بوده‌اند.
۴٫ به‌کارگیری ابزارها و راه‌کارهای نظامی برای حل بحران‌های کنونی و دخالت دولت‌ها خارجی، نه به نفع مردم و نه به نفع آینده‌ی دمکراسی در این کشورهاست. هم‌اکنون دنیا شاهد وضعیت مبهم و اسفناک مردم افغانستان می‌باشد. اما در عراق، اگرچه وضعیت عمومی و کلی از جهاتی روشن‌تر و امیدوارکننده‌تر از افغانستان است، اما هنوز زود است که بتوان داوری درستی درباره‌‌ی آینده‌ی این کشور داشت. آیا دخالت نظامی دولت‌های غربی برای سرنگونی رژیم صدام حسین تنها راه حل ممکن بوده است؟
در سال ۱۳۸۱ هنگامی که بحث‌های فراوانی در سطح جهانی برای دخالت نظامی در عراق مطرح شده بود، به مناسبت سفر آقای خاتمی – رییس جمهور وقت – به اروپا و اسپانیا، طی یادداشتی ( روزنامه‌ی توسعه ۵/۸/۱۳۸۱ ) با عنوان ” همه‌پرسی به جای جنگ در عراق ” نوشتم که آقای خاتمی باید پیشنهاد دهد که برای حل بحران عراق، به جای دخالت نظامی، یک همه‌پرسی توسط سازمان ملل متحد برگزار شود.
آقای خاتمی این پیشنهاد را مطرح نکرد، اما در ایران نقش و سیاست دولت ایران در بحران عراق بالا گرفت. بعضی از شخصیت‌های سیاسی مطرح آن زمان، بر اساس ” اولویت مبارزه با امپریالیسم آمریکا ” پیشنهاد دادند که ایران با صدام – که به تعبیر ایشان خالدبن ولید زمان لقب گرفته بود – علیه آمریکا متحد شود!! این یک ماجراجویی بسیار خطرناک برای ایران و منطقه بود. بنابراین در ۳۰/۱۰/۱۳۸۱ در یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا توضیح دادم که بر اساس دانش سیاسی و تجربه و در چارچوب منافع و مصالح ملی می‌گویم که بهترین راه حل در عراق جنگ نیست و بلکه همه‌پرسی است. مواضع ایران باید چنین باشد: با جنگ مخالف است، جنگ را راه‌حل نمی‌داند. ادامه‌ی حکومت صدام نه به نفع ایران و نه به نفع مردم عراق است و نه کمکی به آرامش منطقه می‌کند. با برداشتن صدام به وسیله‌‌ی عملیات نظامی آمریکایی مخالف باید بود و سپس راه‌حل زیر را به دولت ایران ارائه کردم. ایران در مجامع بین‌المللی مطرح کند که با برگزاری یک همه‌پرسی زیر نظر مستقیم سازمان مل متحد مردم عراق تعیین کنند که حکومت بعث صدام را نمی‌خواهند. اگر دولت ایران مساله‌ِ رفراندوم در عراق را مطرح سازد، با توجه به مخالفت گسترده‌ای که در سطح ملت‌ها و دولت‌ها با عملیات نظامی در عراق وجود دارد، دنیا از آن استقبال خواهد کرد.
من این پیشنهاد را به مناسبت سفر آقای خاتمی به ترکیه و دیدار با روسای جمهور سه کشور ترکیه، ایران و سوریه در خصوص تبادل نظر پیرامون بحران منطقه مطرح کردم. در سال ۱۳۸۱ موفقیت ایران در منطقه و روابطش با کشورهای همسایه و اعتبار جهانی رییس جمهور ایران به گونه‌ای بود که در صورت طرح این پیشنهاد، احتمال بسیار زیادی برای تصویب آن وجود داشت. اگرچه کشورهای غربی از جمله آمریکا، راه‌حل نظامی را گزینه‌‌ی مطلوب خود می‌دانستند، اما شرایط به گونه‌ای بود که هیچ‌یک از ۵ کشور عضو ثابت شورای امنیت، آن را وتو نمی‌کرد.
دولت‌های غربی بر اساس تجربه‌ی افغانستان و عراق، در لیبی به گونه‌ای دیگر عمل کردند. نیروهای نظامی ناتو در لیبی مستقر نشدند، اما کمک‌های نظامی ناتو در سقوط قذافی نقش کلیدی داشت. آیا آینده‌ی لیبی در مقایسه با سایر کشورهای همسایه چه‌قدر روشن است؟ بی‌تردید آینده‌ی مردم‌سالاری در تونس، مراکش و اردن به مراتب مطمئن‌تر از مصر و در مصر، روشن‌تر از لیبی است. در تونس، مراکش، اردن و مصر، نظام‌های حاکم سقوط نکردند، اما تحولات تدریجی گام به گام، از جهاتی مطمئن‌تر در راه است. تجارب تاریخی نشان می‌دهد که تغییرات تدریجی گام به گام، موثرتر از تغییرات شدید و رادیکال می‌باشد. در این کشورها همه‌پرسی نشد. حاکمان این کشورها به جز لیبی با درجاتی کم و بیش متفاوت، در برابر مردم انعطاف نشان دادند. اما در سوریه، یمن و بحرین، علائمی از این انعطاف دیده نمی‌شود. ادامه‌ی وضعیت کنونی به خصوص در سوریه به سمت جنگ داخلی از نوع لیبی پیش می‌رود. در چنین شرایطی همه‌پرسی یک راه‌حل بهداشتی و عملی است و راه را برای تحولات تدریجی بون دخالت نظامی خارجیان فراهم می‌سازد.
اگر امروز در سوریه همه‌پرسی انجام شود، قطعاً درصدی از جمعیت به نفع حزب بعث حاکم رای خواهد داد. حزب بعث سوریه، نزدیک به ۵۰ سال حاکم سوریه بوده است، پایگاه‌هایی در میان مردم دارد. قبول همه‌پرسی ممکن است به سقوط دولت اسد منجر شود اما به حذف کامل آن‌ها از ساختار سیاسی نخواهد انجامید. ادامه‌ی حضور موثر نیروهای مختلف در صحنه‌ی سیاسی و پیش‌گیری از روی کار آمدن یک قدرت مطلق یک‌جانبه، به نفع نهادینه شدن دمکراسی خواهد بود. امروز در لیبی، هواداران قذافی کم نیستند، اما کم‌ترین نقش و قدرتی در تعاملات سیاسی ندارند. در حالی که اگر رفراندوم برگزار می‌شد، دولت قذافی سقوط می‌کرد، اما هوادارانش در لیبی باقی می‌ماندند. قابل قبول و تصور نیست که قذافی در جامعه‌‌ی قبایلی لیبی چهل سال حکومت کرد، اما هیچ پایگاهی در میان مردم نداشته است. اکثریت مردم با او مخالف بودند اما درصدی از جمعیت نیز، طرفدار او بودند و هستند.
سقوط و مرگ قذافی به معنای پایان مشکل لیبی نیست. در سوریه اگر اسد همه‌پرسی را نپذیرد، جنگ داخلی اجتناب‌ناپذیر می‌شود. نباید چنین پنداشت که سقوط اسد از راه نبرد مسلحانه به معنای بازگشت آرامش به سوریه خواهد بود. کما این که در عراق و افغانستان نیز چنین نشد، در بحرین نیز ریشه‌ی مشکل هم سیاسی است و هم مذهبی. اکثریت مردم بحرین شیعه هستند. اقلیت‌ سنی حاکم نمی‌تواند برای دراز مدت به سرکوب ادامه دهد. عصر حکومت‌های استبدادی به پایان رسیده است. موج سوم دمکراسی دیر یا زود بحرین رادر بر خواهد گرفت. برگزاری رفراندوم در بحرین و عبور مسالمت‌آمیز، موجب کاهش تشنج میان شیعه و سنی و بهبود روابط آن‌ها خواهد شد.
من از صمیم قلب امیدوارم شورای امنیت، برگزاری همه‌پرسی در این سه کشور را تصویب کند و حاکمان کنونی این سه کشور، انجام همه‌پرسی و نتایج آرای مردم را بپذیرند و اگر پذیریفتند، همه‌ی طرف‌های درگیر آمادگی خود را برای نه فقط پذیرش نتایج همه‌پرسی بلکه برای یک عفو عمومی اعلام کنند. از جمله این که مسوولان فعلی این حکومت‌ها از پیگرد قضایی مصون باشند. می‌دانم هستند کسانی که با این پیشنهاد موافق نیستند اما عفو عمومی در ایجاد آرامش ضروری برای دوران جدید ضروری کمک موثری خواهد بود. توقف چرخه‌ی خشونت و کاهش هزینه‌های گذار به سوی دمکراسی، همکاری نیروهای درون حاکمیت‌های استبدادی با جنبش‌ آزادی‌خواهی مردم منطقه را بدیهی می‌سازد و طبیعی است که این تعامل و پذیرش در نه تنها مسئولان حکومت‌های استبدادی بلکه در بدنه‌ی حاکمیت و همچنین نظامیان و نیروهای امنیتی که سال‌ها به نقض حقوق و سرکوب مردم مشغول بوده‌اند، جز با اطمینان خاطر از امنیت خود و خانواده‌شان پدید نخواهد آمد و در غیر این صورت، نظیر آن‌چه در لیبی رخ داد تا آخرین توان با مردم مقابله خواهند کرد. از این رو اگرچه عفو عمومی با مبانی کلاسیک آرمان‌های عدالت‌گرایانه ممکن است در تعارض به نظر برسد اما به عنوان راه‌کاری موثر در کاهش هزینه‌ها و تلفات انسانی و مادی و معنوی کشورهای در حال گذار به سوی دمکراسی ارزیابی می‌شود.



آمریکا دو مقام نظامی ایران را تحریم کرد

سحام نیوز: وزارت خزانه داری آمریکا طی بیانیه ای اعلام کرد که دو مقام نظامی ایران را تحت تحریم قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا روز سه شنبه دو مقام نظامی بلند پایه دیگر ایران را به لیست تحریم های خود اضافه کرد.
آمریکا دلیل اضافه کردن این دو مقام نظامی ایران به لیست تحریم ها را مشارکت این دو مقام ایرانی در نقض حقوق بشر در ایران یاد کرده است.
بر اساس این گزارش ، آمریکا “حسن فیروز آبادی” رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و “عبدالله عراقی” جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه را تحریم کرد.
وزارت خزانه داری آمریکا طی بیانیه ای اعلام کرد که دارایی ها این دو مقام ایرانی در آمریکا را، در صورت وجود داشتن، بلوکه می کند، همچنین به آنها اجازه ورود به آمریکا داده نمی شود.



نوکیا، ایران را تحریم کرد

سحام نیوز: شرکت نوکیا اعلام کرد که از دو هفته آینده هیچ قرارداد تازه ای را با ایران منعقد نخواهد کرد. به گزارش سحام، تلویزیون بی بی سی در خبری اعلام کرد که این شرکت همچنین گفته است: “تعهدات و قراردادهای حال حاضر این شرکت با ایران نیز در آینده به تدریج کاهش خواهد یافت”.
نوکیا یک شرکت چند ملیتی در حوزه ارتباطات می‌باشد که برروی نقاط کلیدی مخابرات سیمی و بیسیم تمرکز کرده‌است. هم اکنون نوکیا بزرگ‌ترین سازنده تلفن همراه در جهان است که در حدود ۳۸٪ از بازار موبایل را در نیمه دوم سال ۲۰۰۷ در اختیار دارد. همچنین این شرکت لوازم و تجهیزات مورد نیاز تلفن ثابت، ISDN، دسترسی به پهن‌باند، VoIP و WLAN را نیز تولید می‌کند.
ساختمان اصلی نوکیا در شهر اسپو یک شهر در نزدیکی هلسینکی، پایتخت فنلاند، قرار دارد. مراکز تحقیقات نوکیا در سراسر جهان از قبیل پکن، بوداپست، بوخوم، پالو آلتو، کالیفرنیا و کمبریج، ماساچوست قرار دارند. کارخانه‌های بزرگ نوکیا در سالو، فنلاند؛ پکن، چین؛ دونگ‌گوآن، چین؛ چنای، هند؛ کوماروم، مجارستان و منطقه روهر در آلمان قرار دارند.
مرداد ماه سال ۸۹ بود که مهدی سحرخیز به نقل از پدرش اعلام کرد که : “عیسی سحرخیز طی دادخواستی از شرکت نوکیا زیمنس و دیگر شرکت های مرتبط بابت فروش و ارایه فن آوری و تجهیزات لازم برای شنود ومونیتورینگ هوشمند شبکه های بی سیم، اطلاعاتی و اینترنت ایران که موجب دستگیری و سپس شکنجه او و دیگر شهروندان ایرانی شده است، در دادگاه فدرال آمریکا شکایت کرده است.”



هشدار درباره افزایش اعدام مجرمان مواد مخدر در ایران

خبرگزاری هرانا - عفو بین الملل، از سازمان های غیردولتی مدافع حقوق بشر نسبت به افزایش موارد اعدام های مربوط به جرائم مواد مخدر در ایران هشدار داده است.
این سازمان در آستانه انتشار یک گزارش جدید درباره ایران اعلام کرد، اعدام مجرمان مواد مخدر در ایران به طور هشدار دهنده ای افزایش داشته است.
به گزارش بی بی سی، این سازمان از حکومت ایران خواسته است به اجرای مجازات اعدام علیه مجرمان مواد مخدر پایان دهد.
عفو بین الملل همچنین از اعضای جامعه جهانی خواسته است در همکاری خود با ایران در رابطه با مبارزه با مواد مخدر تجدید نظر کنند و مطمئن شوند کمک هایی که برای مبارزه با قاچاق در اختیار این کشور قرار می دهند، برای نقض حقوق بشر به کار گرفته نمی شود.
گزارش جدید عفو بین الملل قرار است پنجشنبه، پانزدهم دسامبر منتشر شود.
عنوان این گزارش "اعتیاد به مرگ: اعدام به خاطر جرائم مواد مخدر در ایران" است.



تلفات انفجار فولاد غدیر به ۱۰ نفر رسید/ تصاویر قربانیان

خبرگزاری هرانا - مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد گفت: "دقایقی پیش یکی دیگر از مصدومان حادثه انفجار کوره فولاد غدیر یزد جان سپرد و به این ترتیب آمار تلفات به ۱۰ نفر رسید."
علی سلیمان‌‌پور اظهار داشت: "امروز دو نفر از مصدومان به دلیل شدت جراحات وارده و سوختگی ۱۰۰ درصدی جان خود را از دست دادند و به این ترتیب آمار کشته ‌شدگان به ۱۰ نفر رسید."
وی ادامه داد: "از مجروحان این حادثه دو نفر سرپایی مداوا و ترخیص شدند در حالی که دو مصدوم دیگر دچار سوختگی ۴۵ درصد و هفت نفر از آنان نیز دچار سوختگی ۱۰۰ درصد شده‌‌اند."
وی اسامی کشته‌شدگان این حادثه را عدنان عزیزی، عبدالحمید صادقی، مصیب کریمی‌‌راد، مراد خالق‌ پور، ایرج مهاجری، ولی محمدی، رحم‌ الدین نورزهی، خدارحم اولیازهی، محمد ایزدی و هاشم عابدینی اعلام کرد.
حال عمومی سایر مصدومان نیز به هیچ‌وجه مساعد نیست و شنیده‌ها حاکی از آن است که این مصدومان در بخش ویژه نگهداری نمی‌‌شوند.
انفجار کارخانه فولاد غدیر یزد در پایان شیفت کاری روز یکشنبه رخ داد اما با گذشت سه روز از این حادثه هنوز علت قطعی انفجار مشخص نیست.
بررسی‌های اولیه علت وقوع حادثه را وجود آب در آهن قراضه‌های پرس شده در کوره ذوب آهن اعلام می‌کرد اما برخی منابع اعلام می‌کنند از آنجا که حجم زیادی از مواد اولیه کارخانجات ذوب‌آهن، آهن قراضه است و بخش اعظمی از آهن قراضه‌ها از غرب کشور وارد یزد می‌شود، بعید نیست که در میان آهن قراضه‌ها مهمات عمل نکرده وجود داشته و با قرار گرفتن در دمای بسیار بالای کوره‌های ذوب آهن، منفجر شده باشد و برد تخریبی آن به چندین برابر رسیده باشد.
عده‌ای دیگر نیز وجود کپسول گاز را در میان ضایعات ذوب‌آهن عامل این انفجار اعلام کرده‌اند.
این در حالیست که برخی کارگران کارخانه اعلام کردند از سال ۸۶ که این کارخانه کار خود را آغاز کرد، پنج حادثه دیگر در آن به وقوع پیوسته که مسئولان کارخانه هرگز اجازه انتشار اخبار آن را نداند.

در زیر تصاویری از قربانیان این حادثه را مشاهده می‌کنید:




دستگیری ۴۵۸ فعال شرکت‌های هرمی در اصفهان

خبرگزاری هرانا - رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان از دستگیری ۴۵۸ نفر از فعالان و سرشاخه‌های شرکت‌های هرمی طی هشت ماه گذشته از ۱۳ شرکت هرمی در اصفهان خبر داد.
حسین حسین‌زاده بعد از ظهر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران به انجام شش عملیات انتظامی طی سه هفته گذشته پرداخت و اظهار داشت: "هشت سارق حرفه‌ای و سابقه‌دار فعال در سراسر استان شناسایی و دستگیر شدند."
وی به فعالیت شرکت‌های هرمی اشاره کرد و افزود: "۱۳ شرکت‌ هرمی در مدت هشت ماه گذشته شناسایی و ۴۵۸ نفر از اعضا و فعالان و سرشاخه این شرکت‌ها دستگیر شده‌اند که این اقدام ویژه توسط اداره مبارزه با جعل و کلاه برداری پلیس آگاهی صورت گرفته است."
رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان تصریح کرد: "افراد فعال در این شرکت‌ها جوانانی از استان‌های بوشهر، بندرعباس، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خوزستان، فارس و اصفهان بوده‌اند."
وی به اسامی برخی شرکت‌های معروف هرمی اشاره کرد و گفت: "هدف این شرکت‌ها استفاده از بی‌تجربگی و فریب قشر جوان ناآگاه است که ره صد ساله را یک شبه با پولدار شدن طی می‌کنند."
حسین‌زاده ادامه داد: "شرکت‌های هرمی با هر نام و نشان خارجی و ایرانی با تجربه دو دهه مبارزه با شرکت‌های هرمی ثابت کرده است که این شرکت‌ها در دنیای مجازی و واقعی با هر نوع اسم و کالا اخلالگر در نظام اقتصادی کشور هستند."
وی اضافه کرد: "طبق محاسبات علمی صورت گرفته فقط دو درصد این افراد سود به دست می‌آوردند و شش درصد دیگر صاحب پول اندکی می‌شوند اما به طور قطعی ۹۲درصد از اعضا مال خود را باخته و فریب می‌خورند."



اعدام دو شهروند در شهرستان رستم استان فارس در ملاءعام

خبرگزاری هرانا - حکم اعدام دو شهروند به نام‌های "سامر" و "حسین" در شهرستان رستم واقع در استان فارس صبح امروز سه شنبه، بیست و دوم آذرماه در ملاءعام به اجرا درآمده است.
این افراد در شعبه ششم دادگاه کیفری استان فارس در شهرستان کازرون محاکمه و به مجازات مرگ و تحمل ۱۵ سال حبس محکوم شده بودند.
بر اساس گزارش روابط عمومی دادگستری استان فارس، اتهام اعدام شدگان "آدم‌ربایی و تجاوز به عنف" در اردی‌بهشت ماه سال جاری عنوان شده است.
این گزارش حاکی است پس از تایید حکم اعدام این متهمان در شعبه نهم دیوان‌عالی کشور و استیذان ریاست قوه قضاییه و رد شدن تقاضای عفو این افراد درکمیسیون عفو و بخشودگی قوه قضاییه، ایشان صبح روز سه‌شنبه با حضور مسئولان قضایی و انتظامی و جمعی از مردم شهرستان رستم در ملاءعام به دار آویخته شدند.