۱۳۹۰ دی ۱, پنجشنبه

پنجشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


اخبار روز: 

وکیل مدافع «رضا شهابی» به تشریح آخرین وضعیت پرونده موکلش پرداخت و اعلام کرد که در آخرین جلسه رسیدگی، برائت وی را خواستار شده است.
مسعود شفیعی در گفت وگو با ایسنا بتاریخ ۲۹آذرماه در این‌باره گفت: کیفر خواستی که برای رضا شهابی صادر شده بود، تقاضای مجازات به استناد مواد۶۱۰ و ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی را کرده است.
وی در تشریح روند برگزاری دادگاه «شهابی» با بیان این که چند بار روند رسیدگی به پرونده به تاخیر افتاد، خاطرنشان کرد: عمده دلیل تاخیر در برگزاری دادگاه این بود که موکلم اصرار داشت که من وکیل پرونده باشم و همین موضوع عامل برخی تاخیر‌ها در دادگاه شده بود.
شفیعی ادامه داد: درپی تاخیر‌های صورت گرفته در تشکیل دادگاه برای حل این مشکل با تقاضای بنده ملاقاتی با متهم داشتم و قرارداد وکالت بسته شد و به این ترتیب جلسه بعد دادگاه با رفع این مشکل به عنوان آخرین جلسه پرونده در چهارم خرداد ۹۰ تشکیل شد. در این جلسه از موکلم دفاع کردم و مطالب لازم را گفتم و درمورد اتهامات مطروحه از جمله اتهام مربوط به ماده ۱٨۶ قانون مجازات اسلامی برائت موکلم را تقاضا کردم.
وی خاطرنشان کرد: چهارم خرداد آخرین جلسه دادگاه پرونده موکلم بود از آن زمان تاکنون جلسه‌ی دیگری برگزار نشده است، به نظر می‌رسد که اگر لازم بود دادگاه باید جلسه‌ی دیگری را می‌گذاشت یا درباره سرنوشت این پرونده تصمیم می‌گرفت و اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
وی در پایان تاکید کرد: بر اساس اوراق پرونده قراری که برای «رضا شهابی» صادر شده، قرار تودیع وثیقه است و خانواده «شهابی» نیز آمادگی لازم را برای تودیع وثیقه داشته‌اند.
بر اساس این گزارش، رضا شهابی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی بر ضد امنیت کشور در بازداشت است. او عضو هیات مدیره سندیکای شرکت واحد بوده است.  

 

 

ارتش آمريکا «آمادگی ورود به درگيری نظامی با ايران را دارد»

ارشد ترين مقام نيروهای مسلح آمريکا اعلام کرده است که اگر رييس جمهور دستور لازم را صادر کند ارتش آمريکا آماده ورود به درگيری نظامی با ايران است.
روزنامه بريتانيايی « ديلی تلگراف» با اشاره به متن گزارش اخير آژانس بين المللی انرژی اتمی که به احتمال تداوم فعاليت های مربوط به توليد تسليحات هسته ای در ايران اشاره کرده بود، می نويسد که تنش در مناسبات ايران و غرب شدت گرفته است. نمونه های اين حالت تنش را می توان در حمله به سفارت بريتانيا در تهران و مخالفت حکومت ايران با پس دادن هواپيمای شناسايی بدون سرنشين آمريکايی ديد که چندی پيش به دست ايران افتاد.
ژنرال « مارتين دمپسی » رييس ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا گفت که نيروهای اين کشور اکنون به مرحله ای از آمادگی رسيده اند که در صورت لازم می توانند عليه ايران وارد عمل شوند. ژنرال دمپسی در مصاحبه ای با رسانه های آمريکايی در جريان ديدار خود از افغانستان گفت:« ما در حال بررسی گزينه های مختلف هستيم. من مطمئن هستم که گزينه هايی که ما خود را برای آن آماده کرده ايم اکنون به مرحله ای رسيده اند که در صورت لزوم قابل اجرا خواهند بود»
روزنامه « ديلی تلگراف » يادآوری می کند که چند روز پيش نيز « لئون پانه تا » وزير دفاع آمريکا گفت برای پيشگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته ای هيچيک از گزينه ها کنار گذاشته نشده است. وی که فعاليت های پشت پرده برای آمادگی نظامی عليه ايران را هدايت می کند درعين حال گفت که جنگ با ايران يک « تراژدی» خواهد بود.
وزير دفاع آمريکا هشدار داد:« نگرانی اصلی من اين است که هرگونه اشتباه محاسبه درمورد قدرت نظامی ما ممکن است باعث شود که آمريکا  در يک جنگ طولانی ديگر درگير شود و اين برای منطقه و کل جهان يک تراژدی خواهد بود»
ژنرال « مارتين دمپسی» رييس ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا تاييد کرد که در سالهای اخير آمريکا به اشکال گوناگون در حال گردآوری اطلاعات حساس و امنيتی در مورد ايران بوده است. وی افزود که در اين زمينه آمريکا با اسراييل همکاريهای گسترده ای دارد  ولی تاکيد کرد که تا اين مقطع هيچ تضمينی وجود ندارد که اسراييل قبل از حمله به ايران آمريکا را مطلع خواهد کرد.
«لئون پانه تا» وزير دفاع آمريکا نيز چند روز پيش اعلام کرد که آمريکا آمادگی آن را دارد تا به هر وسيله ای از دستيابی ايران به سلاح هسته ای پيشگيری کند. او در عين حال گفت که احتمالا ايران تا يک سال ديگر قادر خواهد شد که بمب هسته ای توليد کند.»
روزنامه «ديلی تلگراف» يکی ديگر از شواهد مربوط به آمادگی بيشتر آمريکا برای رويارويی نظامی با ايران افزايش فعاليت های جاسوسی و پنهانی آن کشور در خاک ايران می داند. طی ماههای اخير وزارت اطلاعات ايران اعلام کرده که چند حلقه از شبکه جاسوسی آمريکا را شناسايی و بازداشت کرده است. برخی از مقامات اطلاعاتی آمريکا نيز چنين بازداشت هايی را تاييد کرده اند.

 

 

خود‌داری سخنگوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از اظهار نظر درباره دريافت نامه ايران

علي‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي
نوشتۀ شهلا رستمی
سخنگوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از هرگونه اظهارنظر درباره دريافت نامه ايران مبني بر دعوت از آژانس براي سفر به تهران، خودداري كرد.

گيل تودور، در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت : " اين موضوع‌ در نشست بعدي شوراي حكام كه در ماه مارس برگزار مي‌شود گزارش داده خواهد شد."
سخنگوي آژانس هم‌چنين گفت: " نامه‌نگاري‌ ميان آژانس و دولت‌هاي عضو، موضوعي محرمانه است و ما معمولا در اين گونه موارد نه تنها درباره ايران بلكه درباره هيچ كشور ديگري اظهار نظر (رسانه‌اي) نمي‌كنيم."
علي‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز سه‌شنبه گفته بود كه ايران پس از نامه ای که در ماه اکتبر به آژانس فرستاد، در تاريخ 9 دسامبر (18 آذر ماه) نامه‌اي را براي يوكيا آمانو، مديركل آژانس ارسال كرد كه در آن بار ديگر دعوت از مقامات عالي رتبه آژانس براي سفر به ايران به عمل آمده است.
نماينده‌ ايران گفت: "ما قصد داريم درباره هرگونه پرسشي مذاكره كنيم و در جهت رفع ابهامات و حل مساله حركت كنيم."
علي‌اصغر سلطانيه گفت كه ايران با دعوت مجدد از آژانس " حسن نيت" خود را نشان مي‌دهد و هدف از آن "‌كاركردن براي رفع هرگونه ابهامات با هدف حل مسايل و خاتمه دادن و متوقف كردن اين روند بي‌پايان است.
او همچنین گفت كه آژانس به اين دعوت پاسخي مثبت داده است



خبرنگار مرد روزنامه جام‌جم از ترس با اسم یک زن مطلب می‌نوشت

سینا علیمحمدی، خبرنگار روزنامه جام‌جم
imageسینا علی‌محمدی، خبرنگار روزنامه جام‌جم برای توهین به شاعران روشنفکر، زیر سال بردن یک جایزه ادبی غیردولتی و همچنین متهم کردن یک دانشجوی مقیم فرانسه به ضدانقلاب بودن، مطلبی را با نام مستعار یک زن منتشر کرد که دفتر شعر جوان با صدور بیانیه‌ای و با آشکار کردن هویت این خبرنگار گفته است که این اقدام وی ناشی از عدم «جرات و شهامت» بوده است.
چندی پیش روزنامه‌ جام‌جم با انتشار مطلبی جایزه غیردولتی «شعر جوان» و همچنین شاعران مستقلی چون شمس لنگرودی، علی باباچاهی، عنايت سميعی، فرزان سجودی، حافظ موسوی، محمود معتقدی و شهاب مقربين را زیر سوال برد. 
این مطلب روزنامه جام جم، با اسم «الناز اسکندری» منتشر و باعث شد که خبرگزاری فارس هم با انتشار یک مطلب دیگر، برنده جایزه شعر جوان را ضدانقلاب معرفی کند.
امروز دفتر شعر جوان با انتشار بیانیه‌ای ضمن پاسخ دادن به اتهامات و افتراهای روزنامه جام جم از هویت اصلی نویسنده مطلب این روزنامه پرده برداشت و نوشت که «سینا علی‌محمدی» خبرنگار روزنامه جام‌جم به علت نداشتن «جرات و شهامــت در پشـتِ نام الناز اسکندری پنهان شده است».
به گفته روابط عمومی دفتر شعر جوان، انگیزه اصلی خبرنگار روزنامه جام‌جم برای چاپ این مطلب «تسویه حساب» با شاعران روشنفکر بوده است.
چندی پیش سینا علی‌محمدی، خبرنگار جام‌جم چند شعر خود را برای چاپ به انتشارات آهنگ‌دیگر که توسط شاعران مستقلی همچون شمس لنگرودی و حافظ موسوی و شهاب مقربین اداره می‌شود برده بود اما شعرهای این خبرنگار از سوی این شاعران رد شد.
در بیانیه دفتر شعر جوان آمده است که سینا علی‌محمدی «حدود دو سال قبل، کتاب‌شان را برای چاپ به انتشارات آهنگ دیگر، می‌برند که پس از بررسی، مورد تائید قرار نمی‌گیرد، آیا لبه‌ تیز مطلب چاپ شده که متوجه آقایان شمـس لنگرودی، حافظ موسوی و شهاب مقربین – هیئت مدیره انتشارات آهنگ دیگر– است بیانگر چنین تسویـه حسـابی نیست؟ و نکته مهم‌تر آنکه آقای علی‌محمدی اگر مواضع این شاعران را قبول ندارد، چرا کتابش را برای چاپ به آن‌ها می‌دهد؟!»
دفتر شعر جوان در ادامه به خبرنگار روزنامه جام‌جم که پیشتر برنده جوایز دولتی شده، توصیه کرده «تا به جای این همه تلاش و تقلا برای حذف دیگران، بدان امید که شاید در میدانی بی‌رقیب بازهم ایشان برنده شود، و به جای استفاده نادرست از موقعیت خبرنگاری، بضاعت خود را صرف پرداختن به شعر کند، چراکه کسب نان، ممکن است تا چند صباحی از طریق جوایز شعری فراهم شود و چند سکه‌ی دیگر نصیب او شود، اما مطمئن باشد که شعر به چنین شاعرانی وفادار نمی‌ماند و بی هیچ مماشاتی از آنان روی برمی‌گرداند.»



عالی‌ترین مقام ارتش آمریکا: منتظر چراغ سبز اوباما برای جنگ با ایرانیم

image
ژنرال مارتین دمپسی، فرمانده ستاد مشترک آمریکا گفته است که ایالات متحده آماده‌ی جنگ با ایران است، و در این خصوص منتظر «چراغ سبز» اوباما است.
پس از آنکه چند روز پیش وزیر دفاع امریکا گفت ایران کمتر از یک‌سال دیگر به سلاح هسته‌ای دست پیدا خواهد کرد و در این خصوص آمریکا «هیچ گزینه‌ای را از روی میز برنداشته است» این بار بلندپایه‌ترین مقام نظامی آمریکا گفت که این کشور به نقطه‌ای رسیده است که در صورت لزوم از زور علیه ایران استفاده می‌کند.
به نوشته‌ی دیلی تلگراف ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک امریکا با بیان اینکه ایالات متحده در حال بررسی چندین گزینه است افزود «در پشت پرده مشغول تدارک برای حمله به ایران بوده‌ام اما جنگ با این ملت تراژیک است و هرگونه اشتباه محاسباتی منجر به وارد شدن به جنگی می شود که برای منطقه و جهان تراژیک است.»
وی همچنین با اشاره به هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا که یکی از آنها اخیرا با جنجال و تبلیغات گسترده جمهوری اسلامی در اختیار ایران قرار گرفت گفت آمریکا در حال جمع‌آوری اطلاعات در مورد ایران از طرق مختلف است و «برای ما مهم است که بفهمیم، ملتی که خود را دشمن امریکا می‌داند چه می‌کند.»
ژنرال دمپسی در پایان هم با بیان اینکه که آمریکا همکاری اطلاعاتی با اسرائیل دارد، گفت که «هیچ تضمینی وجود ندارد که اسرائیل قبل از حمله به ایران ما را آگاه سازد.»




یک دختر جوان در زنجان ادعای پیامبری کرد

دختر جوانی در حسینیه زنجان به پاخاست و گفت من پیامبرم، با خدا ارتباط دارم، و مریض‌ها را شفا می‌دهم، به من ایمان بیاورید تا رستگار شوید؛ پدر و مادر وی نیز سخنان او را تایید کردند و از مردم خواستند تا به دخترشان ایمان بیاورند؛ اما در نهایت نیروی انتظامی آمد و کل خانواده را دستگیر کرد.
به گزارش ندای انقلاب این دختر گفت که ارتباطات خاصی با خداوند دارد؛ او گفت: «به حرف‌های من گوش دهید تا رستگار شوید».
به نوشته ندای انقلاب والدین این دختر نیز که در حسینیه اعظم زنجان نیز حضور داشتند و اهل شمال شرق کشور بوده و طی روزهای اخیر به زنجان آمده بودند، پس از سخنرانی این دختر، گفته‌هاي او را تصديق كرده و گفتند «دخترمان درست می‌گوید، او هر حاجتي را كه از خداوند بخواهد، برآورده مي‌شود و دروغي در كار نيست.»
آنها همچنین گفته اند که دخترشان تاکنون چندين بيمار را نيز شفا داده است.
در نهایت نیز این دختر به همراه والدینش توسط نیروی انتظامی دستگیر شد.


رویکردهای مختلف کارشناسان اقتصادی به آشفتگی بازار ارز و سکه

image
طی ماه‌های گذشته، شاهد کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار آمریکا بوده‌ایم اما در هفته‌ای که گذشت، و به‌خصوص در سه روز گذشته، قیمت ارز رکورد شکست و به بیش از ۱۵۰۰ تومان رسید. کارشناسان اقتصادی تحلیل‌های متفاوتی برای این افزایش قیمت و ادامه این روند ارائه داده‌اند.
به طور کلی سه دیدگاه متفاوت برای رشد بی‌سابقه قیمت ارزو اصولا آشفتگی در بازار ارز و سکه ارائه شده است. گروهی از کارشناسان معتقد هستند که قصد دولت از دخالت در بازار، جمع آوری نقدینگی از سطح جامعه بوده است. عده ای دیگر بر این باورند که نفع دولت در گرانی ارز است و دولت کسری بودجه خود را از این منبع تامین می‌کند. این در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند که کنترل بازار ارز از دست دولت و بانک مرکزی خارج شده است و دولت ارز کافی برای عرضه نامحدود و کنترل بازار در اختیار ندارد. این گروه از کارشناسان، عواملی نظیر نگرانی مردم از وضعیت اقتصادی، تحریم‌ها و تنش میان امارات و ایران را از دلایل تضعیف ریال در برابر دلار آمریکا می‌دانند. دیدگاه دو گروه اول را می توان چنین تعبیر کرد که این افزایش قیمت موقتی است. اما حتی اگر چنین باشد،به نظر نمی رسد که قیمت ارز به میزان قبلی خود بازگردد.
در شهریورماه امسال کمترین قیمتی که برای دلار آمریکا به ثبت رسید ۱۲۰۰ تومان بود. این میزان اما به ۱۳۰۲ تومان در اوایل ماه مهر افزایش یافت. اما در اواسط این ماه، قیمت ارز دوباره کاهش چشم گیری داشت و به ۱۲۰۵ تومان رسید. اما روند افزایشی بهای ارز ادامه داشت تا جایی که قیمت ارز در روز ۲۶ آذر به ۱۳۸۴ تومان رسید. اما ناگهان در عرض سه روز قیمت ارز به ۱۵۳۰ تومان افزایش یافت. این در حالی است که بازار سکه نیز از این روند صعودی بی‌نصیب نبوده است و حتی با وحود دخالت دولت و بانک مرکزی، قیمت سکه طرح قدیم به ۶۴۰ هزار تومان رسید.
محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، روز یکشنبه ۱۹ آذرپیش از گرانی ارز و سکه در نشستی با اشاره به موضوع نقدینگی سرگردان در جامعه،یکی از وظایف بانک مرکزی را جمع آوری نقدینگی دانست و از دخالت بانک در بازار ارز و سکه خبر داد. وی از تصمیم این بانک برای کاهش قیمت سکه خبر داد. وی همچنین گفت که سیاست بانک در قبال ارز، تک نرخی کردن بوده است اما مسائل سیاسی نظیر حمله به سفارت انگلیس و تحریم‌ها معادلات این بانک را بر هم زده است. معاون ارزی بانک مرکزی، کیانی راد، اما به مردم هشدار داد که بهتر است دارایی خود را به خطر نیاندازند. در روزهای بعد از آن اما نه تنها قیمت سکه کاهش نیافت بلکه هم قیمت ارز و هم قیمت سکه رشد چشم گیری را تجربه کرد. بانک مرکزی حتی فروش نقدی سکه را متوقف و خبر از پیش فروش سکه داد. چنین روندی باعث شد که کارشناسان هدف اولیه بانک مرکزی از دخالت در بازار ارز و سکه را از زوایای دیگری مورد بررسی قرار دهند. دیدگاه‌هایی که هدف اصلی دخالت بانک مرکزی در بازار را کاهش قیمت ارز و سکه نمی‌داند. 
برخی از کارشناسان در روزهای اولیه عرضه نامحدود سکه که بر خلاف وعده بانک مرکزی با  افزایش قیمت آن همراه بود را، به سیاست دولت برای جمع آوری نقدینگی تغبیر کردند. اما علیرضا منادی سفیدان، عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس روز ۲۷ آذر گفت که دولت ارز و سکه را گران می‌خواهد تا کسری بودجه خود را تامین کند. وی اضافه کرد که دولت از این گرانی بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان سود کرده است. این دو دیدگاه هر دو از موقتی بودن این افزایش خبر دادند. جمشید پژویان، اقتصاد دان در تهران نیز در گفتگوی خود با خودنویس گفت که افزایش قیمت ارز موقتی است. وی این امر را ناشی از نگرانی های مردم از اوضاع اقتصادی و تمایل مردم به سرمایه گذاری در بخش های امن اقتصاد دانست. 
از سوی دیگر اما، فریدون خاوند اقتصاددان در گفتگو با رادیو فردا گفت که بانک مرکزی کنترل خود را بر بازار ارز از دست داده است. وی معتقد است که اگر قرار بود قیمت ارز به میزان تورم بالا می رفت، الان بهای ارز باید چیزی حدود چهار هزارتومان می بود اما جمهوری اسلامی با اتکا به درآمدهای ارزی به طور مصنوعی قیمت ارز را پایین نگه داشته بود. اما طی سال گذشته به دلایلی مثل تحریم‌ها، بانک مرکزی کنترل خود را بر بازار ارز به مروراز دست داده است. وی معتقد است که چگونگی تامین یارانه‌های نقدی و کاهش کنترل بانک مرکزی بر بازار ارز، موجب افزایش بیشتر قیمت ارز در آینده و در نتیجه افزایش نرخ تورم خواهد شد. 
جمشید اسدی، اقتصاددان نیز در گفتگوی خود با رادیو فردا، انتظارات و نگرانی مردم از وضعیت اقتصادی ایران به دلیل شنیدن اخباری مانند تحریم‌های سنگین‌تر علیه ایران را یکی از دلایل افزایش قیمت ارز و سکه دانست. وی گفت این نگرانی‌ها سبب می شود که فعالان اقتصادی حاضر به سرمایه‌گذاری در اقتصاد ملی نشوند و به سراغ خرید سکه یا ارز بروند. به گفته اسدی ازآنجا که این افزایش در تقاضا با افزایش متناسب عرضه همراه نبوده  منجر به افزایش قیمت شده است. جمشید اسدی معتقد است که این روند افزایشی ادامه خواهد داشت. وی معقتد است که بانک مرکزی دو سیاست را دنبال نمی کند بلکه بانک مرکزی سکه و ارز کافی برای عرضه به بازار ندارد. 
نیویورک تایمز و واشینگتن پست نیز، دلیل اصلی این تعضیف بی سابقه ریال ایران در برابر دلار آمریکا را طی سه روز گذشته علاوه بر تحریم‌های همه جانبه بر عیله تهران، تنش میان امارات متحده و ایران دانسته‌اند.واشنگیتن پست در گزارش خود یادآور شده است که در سال ۲۰۱۰ بعد از وضع تحریم امارات علیه ایران، بازار ارز ایران دچار نوسان مشابهی شده بوده است.  
این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد دیروز گفت که با افزایش قیمت ارز مخالف است. محمود بهمنی هم امروز از روند کاهشی بهای ارز خبر داد. گفتنی است که قیمت فروش دلار آمریکا در رز چهارشنبه با ۳۰ تومان کاهش به۱۵۰۰  تومان رسید.


روند افزایشی قیمت ارز از اول شهریور ماه امسال تا به امروز



جـــرس: 
رئیس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، صدور قطعنامه اخیر سازمان ملل در خصوص محکومیت نقض حقوق بشر در ایران را، قطعنامه‌ای "تکراری و سراسر دروغ و نیز "برگرفته از شعارهای کذایی" توصیف کرد و گفت: "ما شاید در طول سال، یک اعدام از زندانیان امنیتی داشته باشیم و نه بیشتر."

رئیس قوه قضاییه ایران، با اشاره به بازداشت فردی که متهم است از طرف سازمان اطلاعاتی آمریکا برای جاسوسی به ایران آمده، از شکست اقدامات و سناریوی اطلاعاتی اخیر آمریکا خبر داده و گفت: "هرگونه توطئه، تحریم و دشمنی آمریکا و متحدانش علیه نظام جمهوری اسلامی موجب مستحکم‌تر شدن ایمان و مقاومت ملت ما خواهد شد. "
به گزارش ایسنا،  آملی لاریجانی، در جلسه مسوولان عالی قضایی گفت: تمام اقدامات اخیر آمریکا از جمله ارسال هواپیمای فوق مدرن جاسوسی و نیز نفوذ جاسوسان به کشور با قدرت و اقتدار جوانان این سرزمین به شکست انجامید و جاسوسان این کشور نیز دستگیر شدند و نتوانستند به اهدافشان برسند.
وی با تاکید بر این‌که آمریکایی‌ها در سناریوی اطلاعاتی خود علیه ایران و در مقابل توان جوانان این کشور دچار سردرگمی شده‌اند، افزود: آنها باید فهمیده باشند با جوانانی که برای حراست از حریم امنیت ایران اسلامی تلاش می‌کنند دیگر مجالی برای این فتنه‌انگیزی‌ها باقی نخواهد ماند و آمریکا باید از این خیال خام بیرون بیاید که می‌تواند با قلدرمابی و فتنه‌انگیزی در هر کجای عالم هرگونه که خواست اقدام کند.
آملی لاریجانی تاکید کرد: متاسفانه سران استکباری آمریکا بر این باورند که در هرکجای دنیا که بخواهند می‌توانند اعمال قدرت کنند و کسی در مقابلشان نخواهد ایستاد تا جایی که برای جاسوسی به کشوری مانند ایران هواپیما می‌فرستند و بعد هم در کمال وقاحت خواستار برگرداندن آن می‌شوند، در حالی که گویا هنوز نمی‌دانند ایران کشوری قدرتمند است که مردمش با تمام ایمان و قدرت الهی به میدان آمده و هرگز به زانو در نخواهند آمد همان طور که بیش از 30 سال است در مقابل هرگونه توطئه‌ای ایستادگی کرده است.
آملی لاریجانی با اشاره به همراهی برخی مجامع بین‌المللی با آمریکا علیه جمهوری اسلامی در صدور قطعنامه، این مجامع بین‌المللی را ابزار دست قدرت‌های بزرگ دانست و تاکید کرد: مجامع بین‌المللی هر روز تحت تاثیر قدرت‌های استکباری خوابی علیه ما می‌بینند اما ملت‌های بیدار و هوشیار هرگز تابع قطعنامه‌های فرمایشی مجامع بین‌المللی نیستند و با مطالعه و بررسی شعارها و اهداف ملت‌ها و دولت‌های جهان، فرمایشی و سفارشی بودن این قطعنامه‌ها را تشخیص می‌دهند.
رییس قوه قضاییه قطعنامه اخیر با محتوای حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی را، قطعنامه‌ای "تکراری و سراسر دروغ و نیز برگرفته از شعارهای کذایی" توصیف کرد و افزود: در این قطعنامه مواردی همچون رواج خشونت و تبعیض علیه زنان، استفاده از مجازات‌های ظالمانه مانند شلاق و قطع عضو، اعدام‌های دسته‌جمعی و پنهان، اعدام براساس جرایم فاقد تعریف دقیق و صریح قضایی، اعدام در ملا عام و اعدام زیر سن قانونی مطرح شده است که طرح چنین مسائلی آن هم از سوی یک مجمع رسمی و نهاد بین‌المللی عجیب است.
آملی لاریجانی بدون اشاره به اینکه مقامات تهران به گزارشگر ویژۀ حقوق بشر سازمان ملل اجازۀ حضور و تهیه گزارش در ایران را نداده اند مدعی شد"سوال ما این است که آیا یک مجمع عمومی بین‌المللی و نهاد رسمی جهانی نباید روش‌های مشخص و معقولانه‌ای برای جمع‌آوری اطلاعات خود داشته باشد و آیا واقعا آنچه در مفاد این قطعنامه آمده برگرفته از تحقیق‌های دقیق و مستند بوده است؟ یا هرچه را که از سوی ضد انقلاب و گروه‌ها و افراد ضد مردم ایران مطرح شده در قطعنامه گنجانده و تصویب کرده‌اند؟"
رییس قوه قضاییه سپس به تشریح برخی موارد ذکر شده در قطعنامه صادرشده علیه جمهوری اسامی پرداخت و گفت: در قطعنامه ادعا شده که در ایران اعدام‌های دسته‌جمعی مخفیانه صورت می‌گیرد که با قاطعیت اعلام می‌کنم چنین مساله‌ای کذب محض است. گرچه ما در صدور احکام اعدام‌ها ترسی از مجامع تحت سلطه استکبار نداریم با این حال اعلام می‌کنیم که ما اعدام‌های مخفیانه نداریم و اگر مقصود این است که برخی اعدام‌ها در ملا عام نیست؛ گفته درستی است اما اعدام نکردن در ملا عام تفاوت دارد با این که کسانی به صورت مخفیانه و بدون اطلاع بستگان در گوشه‌ای اعدام شوند.
وی درباره اعدام‌های در ملاعام گفت: هیچ اعدامی موجب دلخوشی ما نیست اما براساس قانون و شریعت اسلامی برخی اعدام‌ها براساس قوانین و آرای قضات رسیدگی‌کننده و با انجام تشریفات قانونی باید در ملا عام باشد چرا که ما تابع نص قرآن و اسلام هستیم و آنچه در این قطعنامه علیه اعدام‌های در ملاعام آمده است در واقع مخالفت صریح با اساس و نص اسلام و قرآن دارد و انتظار ما این بود که تمام کشورهای اسلامی علیه این قطعنامه موضع‌گیری کنند چرا که موارد مطرح شده نه علیه ایران که زیر سوال بردن پایه‌ها و ارکان اسلام است.
رییس قوه قضاییه با ادعای این‌که در ایران اعدام‌های امنیتی "شاید در طول سال یک مورد هم نداشته باشیم" به موضوع ادعایی تبعیض وسیع جنسیتی علیه زنان در جمهوری اسلامی پرداخت و گفت: این ادعا که مجموعه قوانین موضوعی در ایران به نفع زنان نیست، نادرست است. در حالی که در برخی کشورهای همسایه ایران زنان از ابتدایی‌ترین حقوق خود نیز محروم بوده و حتی حق شرکت در انتخابات را ندارند اما زنان ایرانی در دانشگاه‌ها، ادارات و تمام مراکز اجتماعی، سیاسی، اقتصادی حضور دارند و در پست‌هایی چون وزارت، وکالت، قضاوت و بسیاری از مشاغل دیگر فعالیت می‌کنند.
رییس قوه قضاییه صدور چنین قطعنامه‌هایی و طرح مسائلی مانند تبعیض علیه زنان را برگرفته از برخوردهای دوگانه و همیشگی غرب نسبت به ایران دانست و گفت: در همین منطقه کشوری هست که مردمش فریاد می‌زنند که ما می‌خواهیم هرکداممان یک رای داشته باشیم اما اجازه این کار را نمی‌دهند و در مقابل علیه ایران که تقریبا هرسال در آن انتخابات برگزار می‌شود؛ قطعنامه صادر می‌کنند. گرچه گوش ما به این حرف‌های تکراری بدهکار نیست ولی کاش قدرت‌های بزرگ به وجدان‌های بیدار دنیا پاسخ دهند که چرا باید براحتی ارزش‌های اخلاقی و انسانی را کنار بگذارند و چنین تبعیض‌هایی را قائل شوند.
لاریجانی در پایان به سخنان رهبری درخصوص لزوم حضور دین در تمام عرصه‌های زندگی اشاره کرد و با تاکید بر این‌که جدایی‌ناپذیری دین از سیاست اصل پذیرفته‌شده و سنگ بنای محکمی در جمهوری اسلامی است، گفت: متاسفانه این شعار اصیل قرآنی و اسلامی که در سند سیاسی ایران یعنی قانون اساسی نیز بر آن تاکید کرده گاهی کمرنگ شده و افرادی با گرایش‌های لیبرالی این موضوع را نشانه گرفته بودند اما قطعا ملت ما این پشتوانه عظیم یعنی دین را از دست نمی‌دهد و اسیر زرق و برق‌های لیبرالی نمی‌شود. آن هم مکتبی لیبرالی که نتیجه‌اش برخورداری 99 درصد در مقابل یک درصد است.





جعل بیانیه ای دیگر این بار به نام حزب همبستگی؛

دبیر کل حزب همبستگی: تاکنون جلسه‌ای برای صدور بیانیه شرکت در انتخابات مجلس نداشته ایم

حزب همبستگی با تکذیب شایعه‌پراکنی‌های بی‌اساس درباره ورود این حزب به عرصه انتخابات مجلس اعلام کرد “تاکنون جلسه‌ای برای صدور بیانیه شرکت در انتخابات مجلس نداشته است.”
علی اصغر احمدی، دبیر کل حزب همبستگی در واکنش به انتشار خبری کذب با موضوع بیانیه حزب همبستگی از خروجی باشگاه خبرنگاران اعلام کرد: خبر سازی و انتشار مطالب غیر واقعی به لحاظ قانونی جرم محسوب ‌می‌شود.
به گزارش کلمه، سایت ها و رسانه های وابسته به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی که هم چنان در تلاش برای صحنه آرایی و جعل اخبار و گزارش به افکار عمومی در القا شرکت اصلاح طلبان در انتخابات نهم مجلس هستند، همزمان با اعلام عدم ارایه لیست انتخاباتی از سوی اصلاح طلبان و بیانیه شورای هماهنگی راه سبز مبنی بر غیرقانونی بودن انتخابات پیش رو، بیش از گذشته با بحران مشروعیت در جلب مشارکت مواجه شده و این بار از کانال باشگاه خبرنگاران دست به صدور بیانیه جعلی منتسب به حزب همبستگی زده و اعلام کردند« عدم شرکت اصلاح طلبان در انتخابات، تخطی از قانون است»
دبیر کل حزب همبستگی در گفت و گو با ایلنا این بیانیه را کذب محض خواند و تصریح کرد: براساس اساسنامه حزب همبستگی بیانیه‌ها پس از تصویب ضرورت و کلیات مباحث آن در شورایعالی٬ ‌می‌بایست از طریق کمیته سیاسی تنظیم و با امضاء دبیر کل و مهر و سربرگ حزب ارسال شود.
وی گفت: شورایعالی حزب همبستگی تاکنون جلسه‌ای برای صدور بیانیه شرکت در انتخابات مجلس نداشته است و مقرر شده شورایعالی بعد از اتمام مراحل ثبت نام و اعلام تایید صلاحیت ها بیانیه صادر نمایید.
دبیر کل حزب همبستگی گفته است: با کمال تاسف و تعجب روز گذشته با خبر شدم یکی از سایت‌های خبری در خروجی بخش احزاب و تشکل‌های سایت خبری خود، بیانیه‌ای را با عنوان بیانیه حزب همبستگی در موضوع انتخابات مجلس منتشر کرده است. پس از اطلاع از ماجرا با سرویس سیاسی سایت مذکور تماس گرفته و ضمن تکذیب اصل خبر درخواست حذف آن را نمودم اما متاسفانه و با کمال تعجب به نظر اینجانب به عنوان رییس شورایعالی و دبیرکل حزب هیچ توجه‌ای نشد و تاکنون نیز این بیانیه جعلی حذف نشده است.
رسانه های زنجیره ای نهادهای امنیتی چندی پیش در اقدامی مشابه دست به شایعه در ورود حزب اعتدال و توسعه در انتخابات مجلس نهم زدند که این حزب نیز با تکذیب شایعه‌پراکنی‌های بی‌اساس درباره ورود این حزب به عرصه انتخابات مجلس اعلام کرد” هیچ‌گونه برنامه‌ای برای ورود به عرصه انتخابات دوره نهم مجلس تدوین نکرده است.”
دبیر کل حزب همبستگی بیان داشت‌: نظرات اعضاء ‌شورایعالی به صورت انفرادی در کلیه مباحث از جمله انتخابات به هیچ عنوان بیانیه و یا اطلاعیه و یا نظر حزب محسوب نمی شود و حزب همبستگی با رعایت مفاد اساسنامه بیانیه‌اش در آینده نزدیک صادرر خواهد شد.
هم چنین در اقدام جعلی دیگر، مطلبی به امضای شش نفر از فعالان سیاسی در بند، آقایان علیرضا رجایی، عبدالله رمضان زاده، داوود سلیمانی، فیض الله عرب سرخی، محسن میردامادی و بهزاد نبوی منتشر و به نقل از آنها ادعا شده که آنها طرفدار شرکت در انتخابات آتی مجلس هستند.
این جعل امضاء پیرو بیانیه سی و شش زندانی سیاسی در زندانهای اوین، رجایی شهر و خوزستان بود که طی آن شرایط فعلی را برای برگزاری انتخاباتی سالم فراهم ندیدند و با هشدار به مسئولان ارشد نظام درباره روند فعلی اداره کشور، تاکید کردند که صلاح جنبش سبز و جریان اصلاح طلب در این است که در صورت برگزاری انتخابات سالم و آزاد به طور یکپارچه از آن استقبال کنند و در صورت ناسالم بودن آن، با انسجام و وحدت و داشتن برنامه، عامل مشروعیت بخش به انتخاباتی ناسالم و غیرقانونی نشوند.
به نظر می رسد با نزدیک شدن انتخابات مجلس بحران عدم مشروعیت و جلب مشارکت مردمی در انتخابات مجلس نهم، اقتدارگرایان بیش از گذشته با صحنه آرایی های مختلف دست به گدایی مشارکت بزنند.
جعل بیانیه حزب همبستگی برای ورود به انتخابات مجلس نهم روز گذشته در حالی صورت گرفت که شورای هماهنگی راه سبز امید با انتشار بیانیه ای جدید اعلام کرد “آنچه قرار است به نام انتخابات در این کشور برگزار شود فاقد تمامی استانداردها و ضوابط لازم برای یک انتخابات «آزاد و منصفانه» است.” این شورا انتخابات مجلس آینده را غیر قانونی و ناعادلانه اعلام کرد و شرکت در این نمایش انتخاباتی را مغایر با مصالح ملت و کشور خواند.
احمدی گفته است: خبر سازی و انتشار مطالب غیر واقعی به لحاظ قانونی جرم محسوب ‌می‌شود و رسانه‌ها در انتشار اخبار باید دقت نمایند و از انتشار اخبار جعلی دوری کنند.



هاشمی رفسنجانی؛ رئیس هیأت امنای جدید دانشگاه آزاد

سحام نیوز: هیأت امنای جدید دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین جلسه خود اکبر هاشمی رفسنجانی را به عنوان رئیس خود برگزیدند و انتخاب رئیس این دانشگاه را به جلسه بعدی موکول کردند.
این جلسه به مدیریت کامران دانشجو، وزیر علوم ساعاتی قبل تشکیل جلسه داده بود.
زمان جلسه بعدی هیأت امنای دانشگاه آزاد اعلام نشده است.
ترکیب این هیأت با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر کرد و گفته شد که دولت احمدی نژاد با اعمال این تغییر قصد دارد از نفوذ هاشمی رفسنجانی در این دانشگاه بکاهد.
این جلسه با حضور هاشمی‌رفسنجانی، سیدحسن خمینی و حمید میرزاده، کامران دانشجو، مرضیه وحید دستجردی و محمد محمدیان، فرهاد دانشجو، یزدی صمدی، فریدون عزیزی و عبدالله جاسبی تشکیل شده است.


حق‌الوکاله امیر منصور آریا؛ ۳ میلیارد تومان

سحام نیوز: جواد کریمی قدوسی نماینده مجلس  در گفت‌و گو با جهان گفت: وکیل امیر منصور آریا به صورت علی الحساب مبلغ سه میلیارد تومان دریافت کرد تا وکالت پرونده وی را بر عهده بگیرد.
وی افزود: از آنجا که این مبلغ به صورت علی الحساب می باشد احتمالا به مبلغ این قرارداد افزوده شود. امیر منصور آریا متهم اصلی پرونده فساد بانکی ۲۸۰۰ میلیارد تومانی است که پس از برملا شدن این فساد بزرگ در بازداشت به سر می برد.



مادر بهنود رمضانی: یلدایمان بی بهنود تلخ است

خانواده بهنود رمضانی، دانشجویی که آخرین سه شنبه سال گذشته بر اثر ضرب و شتم نیروهای بسیجی جان باخت، در مصاحبه با "روز" اعلام کردند با گذشت 9 ماه هنوز شکایت انها به جایی نرسیده است.
آنها گفتند با وجود اینکه شاهدان عینی و مردمی که شاهد ضرب و شتم و جان باختن فرزندشان بوده اند در این زمینه گواهی داده و شماره ماشینی که قاتلان بهنود با آن فرار کردند در اختیار مسئولان قرار گرفته اما پی گیری های آنها نتیجه ای نداشته و هر بار به بهانه ای آنها را دست به سر می کنند.
مادر بهنود رمضانی که متاثر از جان باختن فرزندش است در آستانه شب یلدا به "روز" میگوید که شب یلدایشان در غیاب بهنود و در حالیکه قاتلان آزادند تلخ است و هیچ کسی هم حالی از آنها نمی پرسد و همراهی و همدردی نیست....
شب چهارشنبه سوری، یکی از شب های اعتراض بود که از سوی شورای هماهنگی راه سبز امید، سه شنبه های اعتراض نامیده و از مردم خواسته شده بود با حضور در خیابان به حصر خانگی رهبران جنبش سبز اعتراض کنند.
بهنود رمضانی، 19 ساله و و دانشجوی سال اول رشته مکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بود که در آخرین سه شنبه سال 89، یکی از این سه شنبه های اعتراض، در میدان 22 نارمک جان باخت. همان زمان پدرش به "روز" گفت که پسرش از سوی موتورسواران به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته، دست، پا و گردن او شکسته، یکی از بیضه هایش ترکیده و جان باخته است.
اما سردار رادان، فرمانده نیروی انتظامی تهران در مصاحبه ای از کشته شدن سه نفر در روز چهارشنبه سوری به دلیل انفجار نارنجک دستی خبر داد؛ برخی سایت های حکومتی هم نوشتند که بهنود رمضانی به علت انفجار بمب های دست ساز که در جیب هایش جاسازی کرده بود جان باخته است اما شاهدان عینی، خانواده رمضانی و پزشکی قانونی این ادعاها را رد می کنند و جز این گواهی می دهند.
ضمن اینکه پزشکی قانونی هم در گواهی فوت صادره، علت مرگ این جوان 19 ساله را "صدمات متعدد ناشی ازاصابت جسم سخت" عنوان کرده است.
صدای ما باشید اینجا همصدایی نیست
اکنون حوری گلستانی، مادر بهنود رمضانی با گذشت 9 ماه از جان باختن فرزندش به "روز" میگوید: هر مناسبتی که می شود داغ ما تازه تر می شود؛ مثل روز اول داغ و تازه است؛ تنها دلخوشی مان به این است که بهنود باعث سربلندی ما شد.اما از شما خواهش میکنم مظلومیت این بچه ها را به جهانیان بگویید؛ صدای ما را به گوش جهانیان برسانید و بگویید که بچه های ما مظلوم و بیگناه کشته شدند؛ آخر آزادیخواهی که گناه نیست، حق طبیعی هر انسانی است.
او می افزاید: اینجا کسی نیست که حتی حالی از ما بپرسد؛ کسی نیامد بگوید دردتان چیست و حداقل با ما همدردی کند. شما صدای ما باشید و به گوش جهانیان برسانید؛ اینجا که همصدایی نیست. آقایان حتی نیامدند بگویند اشتباه کرده اند... هر بار هم که برای پیگیری میرویم فقط میگویند در حال پیگیری هستند و ما را دست به سر میکنند.
مادر بهنود رمضانی از تغییر بازپرس پرونده فرزندش برای سومین بار خبر میدهد و می گوید: اخیرا که پدر بهنود برای پیگیری رفته گفته اند بازپرس پرونده تغییر کرده؛ این برای سومین بار است دقیقا. تا پرونده میخواهد به جایی برسد بازپرس را تغییر میدهند و باز همه چیز از اول شروع می شود.
خانم گلستانی می افزاید: آقای عبدالفتاح سلطانی، وکیل ما بود خیلی زحمت میکشید و پیگیر بود که او را بازداشت کردند. واقعا متاسف ایم از بازداشت ایشان و مسائلی که برای ایشان به وجود اورده اند. آقای سلطانی واقعا زحمت می کشید ولی وکلای دیگر یا قبول نمیکنند یا می ترسند و پی گیری نمی کنند. طبیعی هم هست وقتی می بینند نسرین ستوده و آقای سلطانی و وکلای دیگری که به داد مامی رسیدند در زندانند آنها هم می ترسند. دلشان با ماست اما کاری نمی توانند بکنند. ما هم رجوع میکنیم به بالاترین وکیل مان که خدا است و مطمئن ایم او جواب ما را خواهد داد.
او با اشاره به اینکه آزادی بهایی دارد می گوید: آخر تا کی باید جوان های ما خون بدهند تا کی باید این بها را بپردازیم؟ امشب شب یلدا است بهنود من عاشق سنت های ایرانی بود و در یکی از سنت های ایرانی یعنی چهارشنبه سوری شهید شد، او عاشق شب یلدا بود برای ما ساز میزد و میخواند حالا او کجاست؟ قاتلانش آزاد در این شب در کنار بچه هایشان می نشینند و ما داغدار بچه مان هستیم. چطور می توانند؟ وجدان ندارند؟ چطور توی صورت بچه هایشان نگاه میکنند؟ چطور دست های خونین شان را بر سر بچه هایشان می کشند؟
او می افزاید: یلدای همه مبارک و یلدای ما خالی از بهنود است ولی کاش فراموش نشود چه دسته گل هایی پر پر شدند و....
مادر بهنود رمضانی می گوید که تنها به این امید زنده است که روزی دادرسی ای عادلانه را شاهد باشد و قاتلان فرزندش در دادگاه حضور یابند. او میگوید: امیدوارم زنده باشم و ازادی ایران را ببینم که این ازادی یعنی به ثمر نشستن خون های به ناحق ریخته شده فرزندان ما.
خانم گلستانی پیش از این نیز به "روز" گفته بود: قاتلان را معرفی کنند و پیش من هم بیاورند. من که نمیخواهم آنها اعدام شوند، من که خوشحال نمی شوم کسی دیگر حیاتش را از دست بدهد.من که نمی توانم حیات کسی را از او بگیرم که خدا داده این حیات را و فقط خودش می تواند بگیرد. من با اعدام مخالف ام و اصلا نمی توانم چنین کنم و مثل خودشان شوم. من فقط میخواهم معرفی کنند و بپرسم که چرا؟ به چه گناهی آخر بچه مرا کشتند؟ چه کسی به آنها دستور داد بچه مرا بکشند؟ چه کسی زمینه را برای کشتن بچه من فراهم کرد؟ باید آنها رسوا شوند. به خدا من جز رسوایی آنها و آرامش و امنیت مردم هیچ نمیخواهم. میخواهم اوضاع درست شود قاتلان و آمران معرفی و مجازات شوند و دیگر کسی نتواند بچه ای را بکشد و مادر و پدری را داغدار کند. بچه های مردم که بیرون می روند به سلامت برگردند. هیچ پدر و مادر داغدار جگر گوشه اش نشود و برای همین است پی گیری میکنم دیگر بهنود من که بر نمیگردد اما اینقدر پی گیری میکنم تا به سهم خودم نگذارم هیچ مادر و پدری داغدار شوند. داغی که در دل من است در دل هیچ مادری نباشد و...
میخواهند صدای کسی در نیاید
مادر بهنود به شدت متاثر است و توان ادامه صحبت ندارد اما پدر بهنود مصاحبه را ادامه میدهد و به "روز" میگوید: 9 ماه گذشته و پی گیر یهای ما هیچ نتیجه ای نداشته؛ خیلی واضح است چرا و تا این روند است به نتیجه هم نخواهیم رسید. شاهدان عینی و مردمی که در محل حضور داشتند گواهی داده اند، برگه پزشکی قانونی هست و شماره ماشینی که قاتلان بچه ام با آن فرار کرده اند در اختیار اقایان است اما حتی این ماشین را هم توقیف نکرده اند و به ما نمی گویند ماشین متعلق به چه کسی و چه ارگانی بوده. خب مشخص است چه کسانی بوده اند. وقتی به راحتی می آیند پارچه های سیاه و پالاکاردهای ما را پایین می کشند و پاره میکنند و همسایه ها را تهدید میکنند مشخص است از کجا حمایت می شوند.
او با اشاره به بازداشت وکیل پرونده شان می گوید: بازداشت آقای سلطانی را ببینید همین نشان میدهد که میخواهند هیچ چیزی پی گیری نشود میخواهند صدای کسی در نیاید و کسی نپرسد چرا. وگرنه همه میدانند در روزهایی مثل چهارشنبه سوری چه نیروهایی به کدام مناطق اعزام می شوند.
پدر بهنود رمضانی می افزاید: من به کمیسیون امنیت ملی مجلس، کمیسیون اصل 90 مجلس، دفتر شورای عالی قضایی، دفتر کمیته حقوق بشر قوه قضائیه و هر جایی که فکر بکنید رفته ام اما همه فقط می گویند داریم پی گیری میکنیم. با گذشت 9 ماه تنها تغییری که در پرونده ما اتفاق افتاده تغییر هر از چند گاه بازپرس پرونده است وبس.
پرونده شکایت خانواده بهنود رمضانی در دادسرای ویژه قتل در آذری است؛ حوزه 4 بازپرسی و پدر بهنود میگوید: مردمی که شاهد بوده اند گواهی داده اند که کسانی که بچه مرا به قصد کشت کتک زدند بیضه اش را ترکاندند و گردن و دست و پایش را شکستند و... همه ماسک بر صورت داشتند و لباس پلنگی برتن و باتوم به دست داشتند.
آقای رمضانی می افزاید: ما از قاتلان بچه ام کینه ای نداریم، از عاملان قتل بهنود کینه نداریم و نیمخواهیم که قصاص کنیم، نمیخواهیم که بکشیم. این خشونت باید جایی تمام شود اما از آمران قتل بچه ام سئوال داریم و می پرسیم آیا می توانند شب راحت بخوابند؟ وجدان ندارند؟ آخر به چه گناهی بهنود را کشتند مگر بهنود چه جرمی مرتکب شده بود؟ او جزو استعدادهای درخشان کشور بود. فقط به ما بگویند چرا و چطور توانستند؟



ادامه فشار بر اعضای جبهه ملی ایران/ احضار یکی دیگر از اعضا و هشدار جهت برخورد با تشکیل جلسات

خبرها از ایران حاکی از آن است که در حالی که پیش از این برخی از فعالان سیاسی و دانشجویی جبهه ملی ایران بازداشت شده و مورد بازجویی قرار گرفته اند، پس از بیانیه ۲۵ مهر ماه این حزب سیاسی، فشارها همچنان بر روی اعضای این جریان ادامه داشته و در آخرین مورد، روز گذشته مهندس مهران بختیاری از اعضای سازمان دانشجویان و دانش آموختگان جبهه ملی به اداره پیگیری وزارت اطلاعات احضار گردیده تا در مورد دیدارش با پیمان عارف ،پس از آزادی وی، توضیحاتی ارائه دهد.
به گزارش دانشجونیوز، در حالیکه نهادهای امنیتی پیش از این دکتر علی رشیدی ،پیمان عارف و حمیدرضا خادم بازداشت کرده و در بند 209 توسط وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار داده تا از ادامه فعالیت جبهه ملی جلوگیری نمایند، فشارها با روی این جریان سیاسی مخالف حاکمیت همچنان ادامه دانشته و تنی چند از اعضای این حزب در هفته های گذشته نیز احضار شده اند.
این احضارها که از عبدالعلی ادیب برومند،کوروش زعیم و دکتر داودهرمیداس باوند آغاز گردیده بود، در هفته اخیر با احضار عسل اسماعیل زاده،شرر تبریزی، محمد اویسی ،آرش رحمانی و مهران بختیاری ادامه یافته است.
همچنین گفته می شود که تماس های تهدیدآمیزی به برخی دیگر از اعضای ارشد جبهه ملی نیزکماکان ادامه دارد.
در همین راستا روز گذشته مهندس مهران بختیاری از اعضای سازمان دانشجویان و دانش آموختگان جبهه ملی به اداره پیگیری وزارت اطلاعات احضار گردیده و در مورد دیدار هفته گذشته اش با پیمان عارف به مناسبت آزادی وی، مورد بازجویی قرار گرفت.
گفتنی است این دیدار مهندس مهران بختیاری با پیمان عارف که پس از آزادی پیمان عارف از زندان صورت گرفته بود، با تهدید نیروهای امنیتی نیز همراه بوده است.
شایان ذکر است در این بازجویی ماموران امنیتی به بختیاری هشدار داده اند که با هرگونه جلسه تشکیلاتی جبهه ملی به شدت برخورد خواهند نمود!
همچنین در بازجویی از عسل اسماعیل زاده،شرر تبریزی و مهران بختیاری اعلام گردیده که به زودی سمیرا جمشیدی از اعضای سازمان زنان جبهه ملی و همسر پیمان عارف نیز احضار خواهد گردید. گفتنی است شرایط روحی مهندس کوروش زعیم در پی احضار و فشارهای متمادی بر وی نامتعارف گزارش شده و اطرافیان وی به شدت نگران سلامتی وی میباشند.



پیام پدر ضیا نبوی به مناسبت سالروز تولد فرزندش:مشاهده استقامت وحقانیت تو دل استوارم کرده است

علی اکبر نبوی، پدر دانشجوی زندانی "ضیا نبوی" و همچنین مادر وی، به مناسبت سالروز تولد فرزندشان که سومین شب یلدای پیاپی است که در زندان بسر می برد، پیامی صادر نموده و با اشاره به اینکه «تنها مشاهده استقامت و حقانیت تو استورم کرده و به من امید بخشیده» نوشته اند که «اگرچه سه یلدا را بدون حضورت در کنارمان سپری کرده ایم.اما لحظه ای یادت از قلبمان فاصله نگرفته است.»
به گزارش دانشجونیوز، علی اکبر نبوی، پدر ضیا و همچنین مادر وی با نگارش یادداشتی خطاب به ضیا ضمن اعلام اینکه سالروز تولد وی را جشن خواهند گرفت، نوشته اند که «تنها ایمانم به حضور خداوندومشاهده استقامت وحقانیت تو دل استوارم کرده وبه من امید میبخشد.»
متن کامل پیام پدر و مادر ضیا نبوی که در اختیار دانشجونیوز قرار گرفته به شرح زیر است:
بنام حق
اگرچه سه یلدا را بدون حضورت در کنارمان سپری کرده ایم.اما لحظه ای یادت از قلبمان فاصله نگرفته است.
ضیای خندانم
در مدت این سه سالی که از در بند بودنت میگذرد،زمانی که برایمان در صف های انتظار ملاقات
در اوین،
کلینیک،
وکارون،طی شد .
ودر طول سرگشتگی های بی ثمرم در راهروهای ساختمانهای دادگستری ودادگاه وسازمان زندان ها...،تنها ایمانم به حضور خداوندومشاهده استقامت وحقانیت تو دل استوارم کرده وبه من امید میبخشد.
ضیای عزیز تر از جانم
هنگامی که خورشید برگیتی گرما بخش میگردد،بیاد گرمای حضورت در کنارمان میافتیم .
وزمانیکه میان گل ها وسبزه زارها قدم میزنیم،یاد خنده ها وصفای وجودت در ذهن مان زنده میشود.
با دیدن چشمه ها ی زلال وروان به یادصافی وصداقت وجودت می افتیم.
وکوهها استواری تو را یاد آورمان میگرداند.
ضیای مهربان من
از خدا میخواهیم همیشه پشتیبان ویاور تو باشد.
این یلدا را نیز با امید وآرزوی حضورت در کنارمان،به حافظ تفالی خواهیم زد.وزادروزت را جشن خواهیم گرفت.
از طرف پدر ومادرت




هرانا؛ ممانعت از حضور محبوبه کرمی در مراسم خاکسپاری و یادبود پدرش

خبرگزاری هرانا - مسئولان امنیتی از حضور محبوبه کرمی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، در مراسم خاکسپاری و یادبود پدرش ممانعت به عمل آورده‌اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تلاش‌های برادر محبوبه کرمی که از مدت‌ها پیش تاکنون در صدد گرفتن مرخصی برای وی بوده، علی‌رغم گذشت چندین روز از فوت پدرشان، تاکنون بی‌نتیجه مانده است.
غلامحسن کرمی، پدر محبوبه کرمی، که بعد از ظهر روز جمعه ۲۵ آذرماه در بیمارستان چمران تهران درگذشت، روز یکشنبه ۲۷ آذرماه به خاک سپرده شد. محبوبه کرمی علاوه بر مراسم تدفین و خاکسپاری، در مراسم یادبودی که برای پدرش در مسجدی با نام "امام زمان" در تهران برگزار شد هم اجازه‌ی حضور نیافته است.
وی که از ۲۵ اردی‌بهشت ماه سال جاری تاکنون در زندان اوین به سر می‌برد و مادرش را نیز در شرایط مشابهی از دست داده، به علت شرایط نامساعد روحی و جسمی قادر به تحمل ادامه‌ی حبس نیست.
محبوبه کرمی، مسئول اسبق کمیته‌ی زنان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران بنا بر رای دادگاه انقلاب تهران به اتهام "تبلیغ علیه نظام"، "اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور" و "نشر اکاذیب" از طریق فعالیت حقوق بشری به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم است.
این فعال حقوق بشر و زنان در اسفندماه سال ۸۸ و در پی سناریو سازی دستگاه امنیتی بر علیه فعالان حقوق بشر و خاصه اعضا و همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بازداشت و متعاقباً به بند ۲-الف زندان اوین متعلق به سپاه پاسداران منتقل شد.
عکس زیر متعلق به غلامحسن کرمی است.





رييس قوه قضاييه: اعدام‌های مخفيانه در ايران نداريم

خبرگزاری هرانا - صادق آملی لاريجانی، رئيس قوه قضاييه با انتقاد از قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص محکومیت نقض گسترده‌ی حقوق بشر در ایران، مدعی شد که در ایران اعدام مخفیانه‌ای انجام نمی‌شود.
رييس قوه قضاييه قطعنامه اخير شورای امنیت را، قطعنامه‌ای "تکراری و سراسر دروغ و نيز برگرفته از شعارهای کذايی ضد انقلاب اسلامی ايران" توصيف کرد و گفت: "در اين قطعنامه مواردی همچون رواج خشونت و تبعيض عليه زنان، استفاده از مجازات‌های ظالمانه مانند شلاق و قطع عضو، اعدام‌های دسته‌جمعی و پنهان، اعدام براساس جرايم فاقد تعريف دقيق و صريح قضايی، اعدام در ملا عام و اعدام زير سن قانونی مطرح شده است که طرح چنين مسائلی آن هم از سوی يک مجمع رسمی و نهاد بين‌المللی عجيب است."
به گزارش ایسنا، آملی لاريجانی افزود: "سوال ما اين است که آيا يک مجمع عمومی بين‌المللی و نهاد رسمی جهانی نبايد روش‌های مشخص و معقولانه‌ای برای جمع‌آوری اطلاعات خود داشته باشد و آيا واقعا آنچه در مفاد اين قطعنامه آمده برگرفته از تحقيق‌های دقيق و مستند بوده است؟ يا هرچه را که از سوی ضد انقلاب و گروه‌ها و افراد ضد مردم ايران مطرح شده در قطعنامه گنجانده و تصويب کرده‌اند؟"
رييس قوه قضاييه سپس به تشريح برخی موارد ذکر شده در قطعنامه صادرشده عليه ايران پرداخت و گفت: "در قطعنامه ادعا شده که در ايران اعدام‌های دسته‌جمعی مخفيانه صورت می‌گيرد که با قاطعيت اعلام می‌کنم چنين مساله‌ای کذب محض است. گرچه ما در صدور احکام اعدام‌ها ترسی از مجامع تحت سلطه استکبار نداريم با اين حال اعلام می‌کنيم که ما اعدام‌های مخفيانه نداريم و اگر مقصود اين است که برخی اعدام‌ها در ملاءعام نيست؛ گفته درستی است اما اعدام نکردن در ملاءعام تفاوت دارد با اين که کسانی به صورت مخفيانه و بدون اطلاع بستگان در گوشه‌ای اعدام شوند."
وی تاکید کرده است "اگر آنها واقعا اطلاع دارند که در نقطه‌ای چنين اعدام‌هايی به صورت مخفيانه انجام شده اعلام کنند تا ما در مورد صحت آن تحقيق کنيم."
رييس قوه قضاييه تصريح کرد: "تمام احکام‌ اعدام‌ها به دفتر رييس قوه قضاييه منعکس می‌شود و جای تعجب است که چگونه يک نهاد رسمی و بين‌المللی چنين دروغ‌های آشکاری را مطرح می‌کند."
وی درباره اعدام‌های در ملا‌ءعام مدعی شد:‌ "هيچ اعدامی موجب دلخوشی ما نيست اما براساس قانون و شريعت اسلامی برخی اعدام‌ها براساس قوانين و آرای قضات رسيدگی‌کننده و با انجام تشريفات قانونی بايد در ملا عام باشد چرا که ما تابع نص قرآن و اسلام هستيم و آنچه در اين قطعنامه عليه اعدام‌های در ملا‌عام آمده است در واقع مخالفت صريح با اساس و نص اسلام و قرآن دارد و انتظار ما اين بود که تمام کشورهای اسلامی عليه اين قطعنامه موضع‌گيری کنند چرا که موارد مطرح شده نه عليه ايران که زير سوال بردن پايه‌ها و ارکان اسلام است."
رييس قوه قضاييه با اشاره به اين‌که هيچ مسلمان و هيچ کشور اسلامی نمی‌تواند نصوص صريح اسلام را انکار کند، افزود: "مشخص است که دعوا تنها برسر ايران نيست بلکه مشکل آنان با اسلام است و ما سوال می‌کنيم که مگر قصاص يا اعدام در ملا‌عام اجرای حدود نيست و آيا اين مساله در قرآن تصريح نشده است."
رييس قوه قضاييه تاکيد کرد: "در مقابله و برخورد با سوداگران مرگ(قاچاقچیان مواد مخدر) هم جوان‌های ما کشته می‌شوند و هم قطعنامه عليه ما صادر می‌شود که چرا سوداگران مرگ را اعدام می‌کنيد و همين مساله جمهوری اسلامی ايران را به اين سمت می‌کشاند که گويا بايد در اين مساله تجديدنظری صورت گيرد."
آيت‌الله آملی لاريجانی قصاص را حق طبيعی و شرعی اوليای دم دانست و ادامه داد:‌ "با اين حال قصاص نيز در کشور ما بسيار کم انجام می‌شود و در بسياری از موارد اوليای دم از حق طبيعی خود می‌گذرند و قصاص صورت نمی‌گيرد و اينطور هم نيست که موضوع قصاص تعريف دقيق و صريح نداشته باشد. چرا که در قانون مجازات اسلامی که برگرفته از اصل اسلام است، تاکيد شده است که هرکس جنايتی عليه کسی در نفس يا اجزای بدن داشته باشد؛ حکمش قصاص است."
رييس قوه قضاييه هم‌چنین مدعی شده است که "در جمهوری اسلامی ايران اعدام‌های امنيتی شايد در طول سال يک مورد هم نداشته باشيم."



تجمع كارگران ریسندگی خاور رشت مقابل استانداری

خبرگزاری هرانا - حدود سی تن از کارگران کارخانه ریسندگی خاور رشت، صبح روز سه شنبه ۲۹ آذرماه ۱۳۹۰ در مقابل استانداری گیلان تجمع نموده و خواستار رسیدگی به مطالبات معوقه خود شدند.
کارگران با در دست داشتن پارچه نوشته‌ای بزرگ که در آن ذکر شده بود: "در سال جهاد اقتصادی، کارخانه ریسندگی خاور رشت بلاتکلیف مانده است و ما کارگران خواستار دریافت ۶ ماه حقوق معوقه خود هستیم و حتی تامین اجتماعی نیز دفترچه‌های درمانیمان را اعتبار نمی‌زند"، قصد داشتند این نوشته را جلوی درب استانداری نصب نمایند که با ممانعت نیرو‌های حراست مواجه شدند.
بنا بر گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری، ساعت ۱۲ ظهر معاون استاندار در میان کارگران حضور یافت و با وعده پرداخت مطالبات معوقه تا یک هفته دیگر، تجمع به پایان رسید.
قابل ذکر است که این کارگران تاکنون چندین بار در مقابل استانداری تجمع نموده و خواستار مطالبات خود شدند. در حال حاضر این کارخانه حدود ۵۰ کارگر رسمی دارد.
کارگران عنوان نموده‌اند با توجه به اینکه نخ تولیدی در این کارخانه کیفیت بسیار بالایی داشته و مقدار تولید آن هم بالا بوده است، جای تعجب می‌باشد از اینکه چرا این کارخانه تعطیل گشته و کارگران آواره و بی‌نان شده‌اند.



قتل کودک ۵ ساله به دست برادر ۱۵ ساله‌اش

خبرگزاری هرانا - رسیدگی به پرونده قتل کودک پنج‌ساله‌ای که به دست برادر ۱۵ ساله‌اش از پا درآمده است، به‌زودی در دادگاه کیفری استان البرز آغاز می‌شود.
ماموران پلیس ماهدشت کرج روز پنجم دی سال گذشته وقتی از مرگ مشکوک پسربچه خردسالی در یکی از باغ‌های اطراف شهر باخبر شدند برای پیگیری موضوع به آنجا رفتند و جسد را مشاهده کردند. آنها فهمیدند پدر و برادر این کودک نیز در باغ حضور دارند به همین دلیل به بازجویی از مرد میانسال پرداختند.
به نوشته روزنامه شرق، او با ابراز بی‌اطلاعی از چگونگی مرگ فرزندش گفت: "من، همسر و پسر بزرگم به ماده مخدر شیشه اعتیاد داریم و از طرفی خانه‌ای هم نداریم برای همین شب‌ها را در خیابان و پارک می‌خوابیم. همسرم چند وقتی است یک مرغداری را پیدا کرده و شب‌ها در آنجا می‌خوابد من و دو پسرم هم چند شب بود به این باغ می‌آمدیم. دیشب پسرکوچکم امیر بین من و برادرش خوابید اما صبح که بیدار شدم اثری از او نبود برای همین از برادرش امید خواستم دنبال او بگردد امید هم بعد از کمی جست‌وجو جسد برادرش را پیدا کرد و به من گفت حیوانات وحشی او را کشته‌اند."
پدر امیر در حالی این ادعا را مطرح کرد که روی بدن کودک پنج‌ساله اثری از حمله حیوانات وحشی دیده نمی‌شد. به همین دلیل جنازه به پزشکی قانونی انتقال یافت و متخصصان بعد از انجام آزمایش‌های لازم اعلام کردند پسربچه به دلیل اصابت جسمی سخت به سرش دچار خونریزی داخلی شدید شده و جانش را از دست داده است. پس از اعلام این نظریه برادر مقتول تحت بازجویی قرار گرفت او همان حرف‌های پدرش را تکرار کرد و گفت: "شب که ما خواب بودیم برادرم برای بازی به وسط باغ رفت و در آنجا توسط حیوانات کشته شد."
درحالی که به نظر می‌رسید مظنون ۱۵ساله موضوعی را پنهان می‌کند، بازجویی از وی ادامه یافت و او سرانجام به کشتن برادر خردسالش اقرار کرد. امید در اعترافاتش گفت: "آن شب شیشه کشیده بودم و حال خوبی نداشتم برادرم مرتب شیطنت می‌کرد و دوست داشت بازی کند. پدرم به من گفت کمی امیر را سرگرم کنم من هم همراه او به وسط باغ رفتم اما هر کاری کردم امیر آرام نشد. به‌شدت خواب‌آلود بودم و مصرف شیشه باعث شده بود کنترلم را از دست بدهم برای همین در یک لحظه به برادرم حمله کردم و دستانم را دور گلویش فشار دادم آنقدر به این کار ادامه دادم تا امیر روی زمین افتاد بعد میله‌ای را که آن نزدیکی بود برداشتم و ضربه‌ای به سر او زدم و پیش پدرم برگشتم و خوابیدم."
متهم به قتل ادامه داد: "صبح وقتی پدرم از من خواست امیر را پیدا کنم وانمود کردم دنبال او می‌گردم بعد از چند دقیقه هم ادعا کردم حیوانات او را کشته‌اند."
بر اساس این گزارش، امید بعد از تشریح چگونگی قتل به بازسازی صحنه جرم پرداخت و با دستور قضایی بازداشت شد. امید در جلسات بازپرسی نیز همین اعترافات را تایید کرد و سپس برای وی قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر شد و قرار است او به‌زودی در دادگاه کیفری استان البرز از خودش دفاع کند.



ناحیه جبال الزاویه
موج تازه خشونت ها در جبال الزاویه در شمال غربی سوریه روی می دهد
ائتلاف اصلی مخالفان دولت سوریه خواستار نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای بحث درباره تشدید خشونت ها در شمال غربی این کشور شده است.
شورای ملی سوریه که در خارج از سوریه مستقر است می گوید از روز دوشنبه تاکنون حدود ۲۵۰ نفر کشته شده اند.
یک گروه حقوق بشر مقام های سوریه را متهم به "قتل عام سازمان یافته" در استان ادلب کرده است.
ناظران اتحادیه عرب قرار است براساس یک طرح صلح، روز پنجشنبه وارد سوریه شده باشند.
سخنگوی بان کی مون دبیر کل سازمان گفت که او "شدیدا نگران تشدید بحران و افزایش آمار تلفات در سوریه است."
او دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را ترغیب کرد که با طرح اتحادیه عرب "همکاری کامل" داشته باشد.
آمریکا نیز تازه ترین حوادث سوریه را بسیار نگران کننده خوانده است.
آمریکا با انتقاد شدید از حکومت سوریه برای نقض تعهدات خود نسبت به طرح اتحادیه عرب، بار دیگر از بشار اسد خواست از ریاست جمهوری این کشور کناره گیری کند.
کاخ سفید در بیانیه ای که چهارشنبه منتشر کرد، به شدت نسبت به گزارش های "معتبری" که بیانگر کشتار غیرنظامیان و سربازان جدا شده از ارتش سوریه ابراز نگرانی کرد.
به گفته جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، حکومت سوریه مشروعیت و اعتبار خود را از دست داده است.
آقای کارنی همچنین به "حامیان معدود حکومت سوریه هشدار داد در صورتی که این کشور تعهدات خود به طرح اتحادیه عرب را به اجرا نگذارد، جامعه جهانی به اقدام های جدیدی رو خواهد آورد."
آقای کارنی گفت: "آن چه که در سوریه دیده می شود، ادامه خشونت های وحشتناک و خشونت بی سبب علیه مردم این کشور است. بر اساس همه معیارها مشخص است که اوضاع به ضرر اسد است، فرار نظامیان رو به افزایش است و دیپلمات های این کشور سفارتخانه ها را ترک می کنند و از مخالفان حمایت می کنند."
جی کارنی گفت تحریم های بین المللی و سیاست های بد اقتصادی فشار را بر حکومت سوریه افزایش داده و "روزهای این رژیم در حال به پایان رسیدن است."

درخواست برای 'ناحیه حفاظت شده'

تازه ترین موج خشونت ها در ناحیه جبال الزاویه، نه چندان دور از مرز ترکیه، روی می دهد.
گروه دیده بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است روز سه شنبه گفت که نیروهای امنیتی بیش از ۱۱۰ را که بیشتر آنها سربازان ترک خدمت کرده بودند در اطراف روستای کنسفرا کشتند.
یک روز پیشتر تا ۷۰ سرباز فراری هنگام تلاش برای گریز از پایگاهی در آن نزدیکی به ضرب گلوله کشته شدند.
این گروه همچنین گفت که روز چهارشنبه حداقل ۱۲۲ نفر - شش ترک خدمت کرده، یک غیرنظامی و ۱۵ عضو نیروهای مسلح - در درگیری ها در استان جنوبی درعا کشته شدند.
یک گروه فعال دیگر به نام "کمیته های همکاری محلی" گفت که روز چهارشنبه در حماء، حمص، ادلب و درعا ۱۵ نفر کشته شده اند.
روزنامه نگاران خارجی اجازه گزارشگری در سوریه را ندارند که تایید این گزارش ها را مشکل می کند.
شورای ملی سوریه که ائتلاف اصلی مخالفان این کشور است روز چهارشنبه گفت که از شورای امنیت سازمان ملل می خواهد یک "منطقه حفاظت شده" در ناحیه ای که هدف حملات ارتش است ایجاد کند.
این شورا همچنین شورای امنیت و اتحادیه عرب را ترغیب کرد برای حفاظت از مردم در آن نواحی اقدام کنند.
فرانسه از اعضای دائم شورای امنیت از درخواست ها برای اقدام در این زمینه حمایت کرده است.
برنارد والرو سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: "روز سه شنبه قتل عامی در ابعاد بی سابقه در سوریه روی داد. فوریت دارد که شورای امنیت سازمان ملل یک قطعنامه جدی که خواستار پایان سرکوب می شود صادر کند."
جیم میور خبرنگار بی بی سی در لبنان که اوضاع سوریه را دنبال می کند می گوید ممکن است تصادفی نباشد که اوجگیری خشونت ها در آستانه ورود ناظران اتحادیه اتفاق می افتد.
او می گوید مقام های سوری ممکن است درحال "کامل کردن کار ناتمام خود" پیش از ورود ناظران باشند.
بر اساس طرح اتحادیه عرب که در دوم نوامبر به وسیله دولت سوریه پذیرفته شد، ارتش سوریه باید از شهرها خارج شود، خشونت ها باید در این کشور متوقف شود، زندانیان سیاسی آزاد شوند و حکومت این کشور به ناظران اتحادیه عرب اجازه ورود دهد.
به گزارش سازمان ملل متحد، حداقل ۵۰۰۰ نفر در ناآرامی های نه ماه گذشته در سوریه جان خود را از دست داده اند.
مقامات دولت سوریه گفته اند که در حال جنگ با " گروههای تروریستی مسلحی" هستند که در تلاشند کشور را بی ثبات کنند.





دادگاه پس از انتخابات ریاست جمهوری
پس از انتخابات ریاست جمهوری دور دهم، دهها نفر از فعالان سیاسی بازداشت و به زندان‌های طولانی مدت محکوم شدند
درآستانه انتخابات مجلس ایران، سی و نه نفر از زندانیان سیاسی این کشور با انتشار نامه‌‌ای از شرایطی که می گویند بر انتخابات "تحمیل شده"، انتقاد کرده اند و نامزد شدن در انتخابات را "مشروعیت دادن به انتخاباتی رسوا و نمایشی و کمک به تقویت و تحکیم پایه های استبداد و خودکامگی" دانسته اند.
به گزارش سایت کلمه، امضا کنندگان این نامه با اشاره به اینکه جامعه امروز ایران "در عمل شاهد یک حکومت نظامی اعلام نشده است"، عنوان کردند: "تجربه همه کشورها و همچنین یک صد سال گذشته کشور ما نشان می دهد انتخاباتی که تحت سیطره نظامیان و نیروهای امنیتی برگزار شود، انتخاباتی صرفا فرمایشی است که تکلیف و ترکیب کرسی های آن از قبل تعیین شده است. چنین انتخاباتی هیچ شباهتی با انتخابات مطرح شده در قانون اساسی کشور که هدف آن اعمال حاکمیت مردم است ندارد و در هیچ کجای دنیا هم چنین انتخاباتی، آزاد، سالم و مبین حاکمیت ملی تلقی نمی شود."
در ادامه این نامه به اعتراض ها نسبت به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و خواسته های معترضان اشاره شده و آمده است: "متاسفانه نه تنها در جهت تحقق این خواسته به حق ملت ایران تاکنون گامی برداشته نشده بلکه تمامی دلایل شکل گیری جنبش اعتراضی به قوت خود باقی است و مسوولان بر عملکردهای خلاف و غیر قانونی خود پای می فشارند و این بار پروای کمتری نسبت به آشکار شدن وجوه ساختگی و فرمایشی انتخابات دارند."
محسن میردامادی، بهزاد نبوی، سیدمصطفی تاجزاده، علیرضا رجایی، سید علیرضا بهشتی شیرازی، عبدالله مومنی، محسن امین زاده، عیسی سحر خیز، محمد سیف زاده، فیض الله عرب سرخی، بهمن احمدی امویی، قاسم شعله سعدی، کیوان صمیمی، عماد بهاور، مسعود باستانی، حسن اسدی زید آبادی از جمله امضا کنندگان این بیانیه هستند.

نامه سی و شش امضایی

پیشتر نیز سی و شش زندانی سیاسی زندان‌های رجایی شهر کرج، اوین و خوزستان با انتشار بیانیه‌ای درباره انتخابات مجلس اعلام کردند :"بدون وجود مجلسی متشکل از نمایندگان واقعی و مدافع حقوق مردم، نه تنها احقاق حقوق از دست رفته مردم، بلکه جلوگیری از مفاسد بزرگی که اخیرا تنها نمونه هایی از آن – آن هم نه به طور کامل – انتشار یافته، امکان پذیر نیست."
امضا کنندگان این بیانیه، یکی از مهم ترین مشکلات امروز ایران در عرصه های مختلف از جمله انتخابات را ورود نهادها و نیروهای نظامی و امنیتی به این عرصه ها دانستند و اعلام کردند: "تنها در نظام های استبدادی است که اینگونه نهادها در امور سیاسی، اقتصادی، قضایی و امثال آن مداخله می کنند و هرچه استبداد در نظامی بیشتر و شدیدتر باشد، حضور نهادهای امنیتی و نظامی نیز در عرصه های مختلف بیشتر و پررنگ تر است."
انتخابات مجلس، نخستین انتخاباتی است که در ایران پس از اعتراض های گسترده به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ برگزار می شود. مقامات ارشد جمهوری اسلامی با یادآوری حوادث دو سال گذشته، هشدار داده اند که تامین امنیت در دوران رقابت های انتخاباتی امسال، از اهمیت ويژه ای برخوردار است.
آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران در سخنرانی‌اش در شهریورماه، انتخابات آینده مجلس را خطری امنیتی دانست و گفت:"انتخابات همیشه در کشور ما تا حدودی یک حادثه چالش برانگیز است... مراقب باشید که این چالش به امنیت کشور صدمه نزند."
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران هم اخیرا گفت که نهمین دوره انتخابات مجلس، "حساس ترین انتخابات" تاریخ جمهوری اسلامی است.
منتقدان دولت در جناح اصولگرا می گویند که نزدیکان آقای احمدی نژاد قصد تسخیر سهم قابل توجهی از کرسی های مجلس آینده را دارند تا با استفاده از آن، زمینه حفظ جایگاه ریاست جمهوری در دور بعدی را برای همفکران خود فراهم کنند.





عبدالحسین سرداری (۱۹۸۱- ۱۸۹۵)
بر اساس نوشته های کتابی که به تازگی منتشر شده، در دوران جنگ جهانی دوم، هزاران یهودی ایرانی و فرزندانشان جان خود را مدیون یک دیپلمات مسلمان ایرانی در پاریس هستند. کتاب "در سایه شیر" روایت زندگی عبدالحسین سرداری را بازگو می کند که همه چیز را به خطر انداخت تا به هموطنان ایرانی اش کمک کند که از دست نازی ها بگریزند.
الیان سنهی کهنیم وقتی که با خانواده اش از ایران به فرانسه رفت، دختری هفت ساله بود.
او به یاد دارد که هر وقت قطارشان به ایستگاه بازرسی نازی ها می رسید، در حالی که عروسک محبوبش را در دست داشت، تکان نمی خورد و خودش را به خواب می زد.
"یادم هست که وقتی فرار می کردیم، همه جا پاسپورت های ما را می خواستند و به یاد دارم که وقتی پدرم پاسپورت ها را به آنها می داد، آنها به پاسپورت ها نگاه می کردند و بعد به ما نگاه می کردند. ترسناک بود. خیلی خیلی ترسناک بود."
خانم کهنیم و خانواده اش عضوی از جامعه کوچک و یکپارچه ای از یهودیان ایرانی بود که در پاریس و حومه آن زندگی می کردند.
پدرش جورج سنهی تاجر موفق پارچه بود و با خانواده اش در خانه ای بزرگ و راحت در مونمورنسی در ۲۵ کیلومتری شمال پایتخت فرانسه زندگی می کردند.

لرزان

وقتی نازی ها حمله کردند افراد خانواده سنهی می خواستند به تهران بگریزند؛ آنها مدتی در جایی بیرون شهر پنهان شدند و سپس مجبور شدند که به پاریس برگردند- پاریسی که در آن زمان دیگر به کلی در اختیار گشتاپو بود.
خانم کهنیم که در خانه اش در کالیفرنیا صحبت می کند، به یاد می آورد: "من رفتار مامورها را به یاد دارم؛ جوری که با چکمه های سیاهشان راه می رفتند. به نظرم در آن زمان برای یک کودک، نگاه کردن به آنها هم ترسناک بود."
مثل بعضی از افراد عضو جامعه ایرانیان یهودی، آقای سنهی هم به رئیس هیئت دیپلماتیک ایران در پاریس رو آورد و از او کمک خواست.
عبدالحسین سرداری موفق شد برای خانواده سنهی پاسپورت و مدارک سفر بگیرد تا بتوانند به سلامت از اروپای اشغال شده توسط نازیها رد شوند- سفری یک ماهه که هنوز سرشار از خطر بود.
خانم کهنیم به یاد می آورد: "پدرم لب مرز کشورها همیشه می لرزید." ولی اضافه می کند که او مردی قوی بود و به خانواده اش اطمینان می داد که همه چیز خوب خواهد شد.

قهرمانی نامحتمل

عبدالحسین سرداری همواره می گفت که وظیفه اش را انجام داده است
این مادربزرگ ۷۸ ساله در ۳۰ سال گذشته با شوهرش ناصر کهنیم، که یک سرمایه گذار موفق است، در کالیفرنیا زندگی کرده است. خانم کهنیم به خوبی می داند که او و برادر کوچکترش کلاود، زندگی خود را مدیون چه کسی هستند.
"من به یاد دارم که پدرم همیشه می گفت که به لطف آقای سرداری موفق به خروج شده اند."
"دایی ها و عموها و مادربزرگ و پدربزرگهای من در پاریس زندگی می کردند. به خاطر او بود که آنها بلایی سرشان نیامد."
"کسانی را که دستشان به او نرسید، نازیها گرفتند و دیگر هیچ خبری از آنها نشد."
او درباره آقای سرداری می گوید: "من فکر می کنم او شبیه شیندلر بود که به یهودیان در پاریس کمک می کرد."
مثل اسکار شیندلر، صنعتگر آلمانی که بیش از ۱۰۰۰ یهودی را در طول هولوکاست با استخدام در کارخانه هایش نجات داد، سرداری هم یک قهرمان نامحتمل به نظر می رسد.

تبلیغات نازی ها

فریبرز مختاری در کتابش، "در سایه شیر"، تصویری از یک فرد مجرد خوش خوراک را به تصویر کشیده است که در آغاز جنگ جهانی دوم، ناگهان خود را رییس سفارتخانه ایران یا ماموری دیپلماتیک می بیند.
ایران با اینکه رسما بی طرف بود، ولی به حفظ روابط تجاری قدرتمند خود با آلمان علاقه داشت. این وضع برای هیتلر ایده آل بود. ماشین تبلیغاتی نازی ایرانیان را دارای نژاد آریایی خواند و از نظر نژادی با آلمانی ها یکی دانست.

سخنان فریبرز مختاری، نویسنده کتاب

  • وقتی حدود پنج سال پیش کتابی درباره آقای (امیرعباس) هویدا به قلم عباس میلانی می خواندم، دیدم اشاره ای به این موضوع (عبدالحسین سرداری) کرده است. من با آقای میلانی تماس گرفتم و ایشان گفتند که این ماجرای را از سه نفر دیگر شنیده است. خلاصه سپس این اشخاص را پیدا کردم و بعد به بایگانی ملی آمریکا رفتم و دیدم بله یک سری نامه هست. بعد با یکی از دوستان دوران دبیرستان خود صحبت می کردم که فهمیدم همسرش اقوام و خویشاوندی در فرانسه داشته است. از طریق آنها، با بازماندگان تماس گرفتم. این شد اول کار کتاب.
  • عبدالحسین سرداری در سوئیس دیپلم وکالت گرفته بود و برای همین می توانست با مقامهای آلمانی از نظر حقوقی صحبت کند و مطالب قانونی را طوری پیش بکشد که نازیها نتوانند آن را رد بکنند. این کار را تا زمان اشغال ایران توسط متفقین ادامه می دهد. وقتی ایران اشغال می شود، سرداری مقام دیپلماتیک خود را از دست می دهد و وضعش خیلی سخت تر می شود، ولی به کارش ادامه می دهد.
  • عبدالحسین سرداری تنها ایرانی که یهودیان را نجات داده، نبوده است. یک شخصی در رم به نام عبدالله خسروی هم همین کار را کرده است. اما بالاخره آلمانها او را بازداشت می کنند. شخص دیگری به نام رحمت اتابکی در بیروت یهودیان را نجات می داده است. موضوع اصلی این است که ایرانیان به هموطنان خود کمک می کردند. موضوع جدایی دینی وجود نداشته است.
  • نسل جوان باید تاریخ مملکتش را بداند و به فرهنگی که چنین کارهایی را تشویق می کند، افتخار کند. این میراثی است که از پدرها و مادرهایمان به ما رسیده و واقعا ارزشمند است.
اما یهودیان ایرانی در پاریس همچنان با اذیت و آزار رو به رو بودند و خبرچینان اغلب، هویت آنها را به مقامات لو می دادند.
در برخی موارد، وقتی که نوزدادان پسر یهودی در بیمارستان ها ختنه می شدند گشتاپو باخبر می شد. به مادران وحشتزده آنها دستور داده می شد که خود را به دفتر امور یهودیان معرفی کنند تا وصله زردی که یهودیان مجبور بودند به لباس خود بزنند صادر شود و مدارکشان مهر هویت نژادی بخورد.
ولی سرداری از نفوذ و ارتباطاتش با مقام های آلمانی استفاده کرد و با بیان اینکه "ایرانی های یهودی با یهودیت اروپایی پیوند خونی ندارند" توانست برای بیش از ۲ هزار ایرانی یهودی، و چه بسا کسانی دیگر، از مقررات نژادی نازیها معافیت بگیرد.
او همچنین با صدور پاسپورت های تازه ایرانی که برای سفر در طول اروپا لازم بود، توانست به بسیاری از ایرانیان از جمله اعضای جامعه یهودی کمک کند که به تهران بازگردند.
تغییر رژیم در ایران در سال ۱۹۲۵ باعث شده بود که شکل پاسپورت ها و شناسنامه ها عوض شود. بسیاری از ایرانیانی که در اروپا زندگی می کردند این مدارک تازه را نداشتند و کسان دیگری هم بودند که با افراد غیر ایرانی ازدواج کرده بودند و به خود زحمت نداده بودند که برای همسران یا فرزندان خود گذرنامه ایرانی بگیرند.
وقتی که بریتانیا و روسیه در سپتامبر ۱۹۴۱ به ایران حمله کردند، اقدام های بشردوستانه سرداری از این هم پرخطرتر شد.
ایران با متفقین توافقنامه امضا کرد و تهران به سرداری دستور داد که به سرعت به ایران بازگردد.

خلوص نژادی

سرداری با وجود اینکه امنیت و جایگاه دیپلماتیک خود را از دست داده بود، موفق شد که در فرانسه بماند و همچنان به یهودیان ایرانی کمک کند. او این کار را با ریسک شخصی خودش می کرد. با پولی که به او به ارث رسیده بود، در پاریس دفتری باز کرده بود.
داستانی که عبدالحسین سرداری در قالب مجموعه ای از نامه و گزارش برای نازیها روایت می کرد این بود که در سال ۵۳۸ قبل از میلاد مسیح، کورش، امپراتور ایران، یهودی های تبعیدی در بابل را آزاد کرد و آنها به سرزمین خود بازگشتند.
او به نازیها می گفت که با این حال، زمانی پیش آمد که تعداد کمی از ایرانیها به آموزه های حضرت موسی علاقمند شدند و به دین یهود گرویدند. ولی این یهودیان یا پیروان ایرانی موسی، عضو نژاد یهود نبوده اند.
بر اساس آنچه اطلاعات موجود در کتاب تازه آقای مختاری نشان می دهد، عبدالحسین سرداری همه مهارت هایش در وکالت را به کار گرفت و با استفاده از تناقض های درونی و حماقت های ایدئولوژی نازی ها توانست گریزگاه ویژه ای برای این یهودیان بیابد.
در برلین تحقیقات سطح بالایی آغاز شد؛ قرار شده بود کارشناسانی که در زمینه خلوص قومی تخصص داشتند، نظر بدهند که آیا "تیره ایرانی" که به گفته نویسنده کتاب، اصطلاحی برساخته خود سرداری بوده، یهودی هستند یا نه.
کارشناسان اعلام کردند که بودجه بیشتری برای این تحقیق ضروری است.

مرگ در تنهایی

تا دسامبر ۱۹۴۲ بهانه های سرداری به گوش آدولف ایشمان، افسر نازی مسئول امور یهودیان رسیده بود. او این بهانه ها را نپذیرفت و رد کرد. او در نامه ای که در کتاب آقای مختاری هم آمده است، این بهانه ها را "حقه های معمول یهودیان و تلاش آنها برای مخفی شدن" خوانده بود.
با این حال، در زمانی که برآورد می شود ۱۰۰ هزار یهودی از فرانسه اخراج و راهی اردوگاه های مرگ شدند، سرداری موفق شد به خانواده های فراوانی کمک کند که از پاریس بگریزند.
بر آورد می شود که تعداد پاسپورت های سفید در گاوصندوق سرداری بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ بوده باشد. آقای مختاری در کتابش می نویسد که اگر هر کدام از این پاسپورت ها به طور متوسط برای دو تا سه نفر صادر شده باشد، "او ممکن است تا بیش از ۲۰۰۰ نفر را نجات داده باشد."
سرداری در طول عمرش هیچ گاه نخواست مورد قدردانی قرار گیرد و مصرانه می گفت که فقط وظیفه اش را انجام داده است. او در اتاقی کرایه ای در کرویدون، جنوب لندن، در تنهایی درگذشت. مرگ او در سال ۱۹۸۱ اتفاق افتاد- در حالی که حقوق بازنشستگی و املاکش در تهران را نیز در انقلاب ایران از دست داده بود.
در سال ۲۰۰۴ در مراسمی در مرکز سایمون ویزنتال در لس آنجلس از کارهای بشردوستانه او تقدیر شد.
آقای مختاری امیدوار است که با روایت این داستان از زبان نجات یافتگان، از جمله خانم کهنیم، بتواند مخاطبان گسترده تری را جذب کند و همچنین "تصورهای غلط" درباره ایران و ایرانی ها را بشکند.
او می گوید: "در اینجا یک ایرانی مسلمان را می بینید که زندگی اش، کار و املاک و همه چیزش را به خطر انداخت تا هموطنان ایرانی اش را نجات دهد."
"هیچ تمایزی وجود نداشته: اینکه "من مسلمانم، او یهودی است" یا هر چیز دیگر در کار نبوده است."
آقای مختاری بر این باور است که این کتاب نمایانگر "تمایل عمومی فرهنگی ایرانیان به صبوری و شکیبایی" است؛ خصیصه ای که در فضای سیاسی کنونی اغلب نادیده می گیرد.





دیوار نوشته علیه حکام بحرین و عربستان
اواخر نوامبر امسال چهار مرد جوان طی چهار روز در شهر قطیف عربستان سعودی با گلوله نیروهای امنیتی از پای درآمدند.
قطیف بندری در استان نفت‌خیز شرقی است و اغلب جمعیت حدودا نیم میلیون نفری آنرا شیعیان تشکیل می دهند. چهار مردی هم که کشته شدند شیعه بودند.
این استان شرقی اکثریتی شیعه دارد که برای مدت‌های طولانی از تبعیض‌های اعمال شده توسط خاندان سنی حاکم، یعنی آل سعود گلایه کرده است.
اکثریت شیعه تحت حکومت خاندان سلطنتی سنی، جسارت یافته و با دیدن بهار عربی و شورش مردمی در همسایگی خود در بحرین، اعتراض خود را نشان داده اند.
تظاهرات کنندگان خواستار پایان تبعیض‌ها و اصلاح قانون اساسی بودند. در کشوری که هر تجمع خیابانی غیرقانونی است مقامات سعودی در واکنش درنگ نکردند، صدها تن بازداشت شدند و راهپیمایی‌ها در هم کوبیده شدند.
پس از سرکوب قیام بحرین به یاری سعودی‌ها و دیگر کشورهای خلیج فارس، مقامات سعودی، مخالفان را با شدت بیشتری سر جای خود نشاندند.

دوران تغییر

تاجری شیعه به من گفت: "همه چیز تغییر می‌کند. شبیه این بود که دستورات بی اثر شوند." او از بیم برخورد حاضر به ذکر نامش نشد.
پلیس‌ به ویژه در اطراف قطیف ایست‌های بازرسی بر پا کرد و افرادی از جمله چند نویسنده برجسته و فعال حقوق بشر را که سخنرانی کرده بودند، دستگیر کرد.
اما استفاده از سلاح جنگی و مرگ چهار مرد جوان، مرحله تازه‌ای از آشفتگی را در این نزاع دیرپا، ولی کم شدت رقم زد.
منابع امنیتی سعودی می‌گویند این چهار تن مسلح بوده و تحت تاثیر کشور بیگانه -اشاره به ایران- عمل می‌کردند.
یکی از سخنگویان وزارت کشور گفت: "هدف آنانی که به ناآرامی دامن می‌زنند دستیابی به مقاصد مشکوک اربابان بیگانه‌شان است."
مرگ تظاهرکنندگان، با انتخاب شاهزاده نایف، وزیر کشور، به عنوان ولیعهد جدید همزمان شد.
شاهزاده نایف
او ناآرامی‌های استان شرقی را دال بر ایجاد مزاحمت ایران می‌داند، آن‌هم در حالی که نگرانی سعودی‌ها از جاه‌طلبی‌های اتمی ایران بالا گرفته است.
الن نیک مه‌یر از وال‌استریت‌ژورنال اشاره می‌کند که انداختن تقصیرات به گردن ایران سیاستی است "که این دولت به آن خواهد چسبید."
او از ریاض به من گفت:"این مسیری است که برگزیده‌اند."
مایکل استفان، متخصص امور عربستان سعودی می‌گوید: "این مثل حرکت ناخودآگاه زانو در اثر ضربه است." او که به تازگی از سفر به این پادشاهی عربی بازگشته است می‌گوید حتی لیبرال‌ترین و سکولارترین سعودی‌ها نیز هم‌وطنان شیعه خود را به چشم ستون پنجم می‌بینند.
"آن‌ها کاملا متقاعد شده‌اند که شیعیان فقط به ایران وفادار هستند. این ترس حسابی به خوردشان رفته است و این تنها تندروها نیستند که چنین واهمه‌ای دارند."
لزلی هزلتون، نویسنده کتاب تاثیرگذار "پس از پیامبر: داستان حماسی شکاف شیعه-سنی در اسلام" به نحو جالبی این واکنش‌ها را با یهودستیزی مقایسه می‌کند.
او می‌گوید: "مشابهت‌ها جالبند. هراس از ستون پنجم، احساس توطئه علیه کشور. این ترس مانند یهودستیزی همیشه حاضر است و می‌تواند به سادگی برای اهداف سیاسی به کار گرفته شود."

بهار کوتاه بحرین

بخشی از آشفتگی مقامات سعودی از آن چه در همسایگی‌شان در بحرین رخ داده نشات می‌گیرد. جزیره پادشاهی که با جاده‌ای به استان شرقی عربستان متصل می‌شود.
نیروهای اعزامی به بحرین
در اوج ناآرامی ها، عربستان و سایر کشورهای حاشیه خایج فارس به بحرین نیرو فرستادند
شیعیان بحرین سالیان سال از تبعیض، بیکاری و مسکن نامناسب گلایه داشته‌اند. نارضایتی‌ها بی‌علت نبوده، آنان خود را فقیرانی در جزیره‌‌ای شناور میان ثروت می‌دیدند. شورش و اعتراض‌هایی در سطح محدود سال‌ها در روستاهای شیعه نشین بروز یافته است.
اما امواج بهار عربی اوایل فوریه به بحرین رسید. تقاطع مروارید پایتخت، منامه، برای چند روز در اختیار هزاران تظاهرکننده مسالمت‌جو بود. سنی‌هایی هم آن‌جا حضور داشتند، اما اکثریت را شیعیان تشکیل می‌دادند.
حکومت با استفاده از نیروهای امنیتی، میدان را باز پس گرفت اما سه نفر در این جریان کشته شدند که این زمینه‌ساز تظاهرات بعدی شد.
وقتی به نظر می‌رسید پادشاه بحرین متزلزل شده است و امتیازاتی را به معترضان اعطا می‌کند، ۱۰۰۰ تن از نیروهای سعودی، جاده میان بحرین و استان شرقی را پشت سر نهاده و وارد منامه شدند. گفته شد که این امر به درخواست حکومت بحرین بوده است.
اما یک منبع نزدیک به شاهزاده نایف به من گفت که دو هفته پیش از اعزام نیروهای سعودی، به مقامات بحرینی گفته شده بود که اگر آنان از پس تظاهرکنندگان برنیایند، سعودی‌ها این کار را برایشان انجام خواهند داد.
نیروهای سعودی در تاسیسات حساس مستقر شدند اما برخورد مستقیمی با معترضان نداشتند.
قیام بحرین به شدت سرکوب شد. دست کم ۳۵ نفر، از جمله پنج تن از نیروهای امنیتی، کشته شدند. صدها تن از سیاستمداران، فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و حتی پزشکان و پرستاران بیمارستان اصلی منامه به زندان افکنده شدند. در مجموع بیش از ۱۰۰۰ نفر از شغل‌هایشان عزل گردیدند.
با تداوم تظاهرات پراکنده، کشور عمیقا به شکاف‌ فرقه‌ای دچار شد.
سنی‌های بحرین تظاهرات را تهدیدآمیز و مخل زندگی روزمره خود می‌دیدند و اغلب به حمایت از حکومت راهپیمایی کردند.
شیعیانی که از اقدامات امنیتی غالبا بی‌رحمانه لطمه خوردند نیز بیش از پیش خود را در حاشیه یافتند.
همتایانشان در استان شرقی عربستان نیز خشمگین بودند که عربستان سعودی با گسیل نیرو نقشی کلیدی در شکستن کمر قیام ایفا کرده است.

نگرانی از ایران

اما آن‌چه پیش از این هم اتهامی خطیر و دامن‌زننده هیجانات بوده است، امکان دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است.
شاهزاده ترکی‌الفیصل رییس سابق سازمان اطلاعات و از سفیران پیشین عربستان سعودی در ایالات متحده به متحدان غربی هشدار داده است که عربستان نمی‌تواند ساکت بنشیند.
گاردین در ژوئن گزارش داد که او در یکی از نشست‌های ناتو گفته است بمب اتمی ایران "شاید عربستان سعودی را به پیگیری سیاست‌هایی با عواقب ناگفتنی و ای بسا دراماتیک وادار کند."
مایکل استفان از اتاق فکر دفاعی آر.یو.اس.آی درباره اعضای برجسته خاندان سلطنتی می‌گوید: "آن‌ها بدجوری به سر و صدا افتاده‌اند. بسیار دلواپس این تهدید هستند و این چیزی است که دائم دارند در باره آن صحبت می‌کنند."
این دل‌نگرانی سعودی‌ها توام با دل‌آزردگی از متحد تاریخی‌شان یعنی آمریکا نیز هست که به نظر آنان برای بازداشتن ایران به اندازه کافی تلاش نکرده است.
با در نظر گرفتن طرز تلقی تاریخی طرفین، همه عناصری که حاکی از سخت‌گیری بر معترضان شیعه است سر جای خود قرار دارد.

شکاف‌های فرقه‌ای

یکی از فعالان که خواسته نامش فاش نشود می‌گوید رسانه‌های عربستان با طرح ادعای خیانت شیعیان به حکومت و ملت "برگ فرقه‌گرایی" را شدیدا به بازی گرفته اند. "این به آنان فضای بیشتری برای اعمال تبعیض می‌دهد، در حالی که از اساس منکر وجود چنین مساله‌ای هستند."
اما این باور جا افتاده که ایران عروسک‌گردان پشت پرده است، چه می‌شود؟
این فعال می‌گوید:"چنین چیزی صحت ندارد. مدرکی نیست، دلیلی نیست، توطئه‌ای نیست."
در واقع یکی از تحقیق‌های مستقل اخیر که بسیار مورد تحسین قرار گرفته است قاطعانه ادعاهای مبتنی بر دست داشتن ایران در شورش‌های بحرین را رد می‌کند.
اما برای حاکمان سنی این دو کشور، و حتی برای بسیاری از شهروندان سنی آن‌ها، دلیل محکمی برای اثبات دخالت ایران لازم نیست.
آن‌چنان که لزلی هزلتون می‌گوید:"خرد و استدلال چندان در برابر تعصب دوام نمی‌آورند."




کشته‌شدن پنج سرباز لهستانی همزمان با حضور وزیر دفاع آلمان در افغانستان

وزیر دفاع آلمان در قندوز

گروه طالبان مسئولیت انفجار ولایت غزنی را به عهده گرفت. همزمان وزیر دفاع آلمان اعلام کرد که وضعیت امنینی در افغانستان بهبود یافته و تعداد سربازان آلمانی کاهش می‌یابد. بیش از ۵هزار سرباز آلمانی در افغانستان حضور دارند.

روز چهارشنبه (۲۱ دسامبر / ۳۰ آذر) بر اثر انفجار یک بمب در ولایت غزنی افغانستان پنج سرباز لهستانی وابسته به نیروهای حافظ صلح (ایساف) کشته شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه این بمب که در کنار جاده ‌جاسازی شده بود، خودروی حامل سربازان لهستانی را نابود کرده است. این بزرگترین تلفات نظامی لهستان در افغانستان است. پیش‌تر مقامات محلی خبر این انفجار را بدون ذکر ملیت قربانیان اعلام کرده بودند.

گروه طالبان با ارسال یک پیامک تلفنی به خبرگزاری فرانسه، مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است. بدین ترتیب شمار سربازان کشته‌شده‌ی وابسته به ایساف توسط نیروهای شورشی به بیش از۵۵۰ تن رسید.  در افغانستان نزدیک به ۲هزار و ۶۰۰ سرباز لهستانی وابسته به ایساف حضور دارند.
وزیر دفاع آلمان در قندوز
نیروهای حافظ صلح در افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ این کشور را ترک خواهند کرد. روز چهارشنبه همچنین توماس دمزیر، وزیر دفاع آلمان برای دیدار نظامیان آلمانی مستقر در افغانستان به این کشور رفت. این سفر به دلایل امنینی از پیش اعلام نشده بود. از ماه مارس سال جاری این چهارمین سفر دمزیر به افغانستان است.
.وزیر دفاع آلمان هنگام دیدار با سربازان آلمانی در قندوز اظهار داشت که وضعیت امنینی افغانستان نسبت به گذشته بهبود یافته است. او همچنین تاکید کرد که تعلیم و تربیت نیروهای نظامی و انتظامی افغانستان پیشرفت چشمگیری داشته و انتظار می‌رود که آن‌ها بتوانند تا سال ۲۰۱۴ امنیت کشور را به عهده بگیرند. تا سال ۲۰۱۴  قرار است همه نیروهای بین‌المللی خاک افغانستان را ترک کنند.
دمزیز در عین حال هشدار داد که "این موفقیت" نباید باعث خروج زودهنگام نیروهای نظامی خارجی شود. او گفت: «وقتی که سربازان بین‌المللی افغانستان را ترک می‌کنند، نباید جای خالی آن‌ها احساس شود».
در سال جاری با پیوستن ۴۰هزار سرباز به نیروهای مسلح افغانستان، تعداد نظامیان این کشور به بیش از ۱۸۰هزار رسید.
زخمی شدن سرباز آلمانی
همزمان با دیدار وزیر دفاع آلمان از قندوز و مزار شریف، خبر زخمی شدن یک سرباز آلمانی در قندوز منتشر شد. خبرگزاری آلمان گزارش داد که جراحت این سرباز شدید نیست و او در یک مرکز امداد ولایت قندوز بستری شده است. بر اساس این گزارش، احتمال می‌رود که سرباز آلمانی بر اثر خروج غیرعمدی گلوله از اسلحه‌ی خودش زخمی شده باشد.
در حال حاضر پنج هزار و ۳۵۰ نظامی آلمانی در چارچوب ماموریت ایساف در افغانستان به‌سر می‌برند. قرار است که آلمان از ماه فوریه‌ی ۲۰۱۲ تعداد سربازان خود در افغانستان را کاهش دهد و به حداکثر چهار هزار و ۹۰۰ نفر برساند.




نوری مالکی: «سازمان ملل دخالت نکند!»

نوری مالکی

کشمکش میان احزاب تشکیل‌دهنده‌ی دولت ائتلافی عراق اوج می‌گیرد. نوری مالکی تهدید کرد که تمامی وزیران سنی را از کابینه اخراج خواهد کرد. در همین حال ضرب‌الاجل دولت عراق برای اخراج اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران تمدید شد.

روز چهارشنبه (۲۱ دسامبر / ۳۰ آذر) نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق در جمع خبرنگاران تاکید کرد که قصد دارد به هر قیمتی شده، تازه‌ترین بحران این کشور را به تنهایی حل کند. او گفت که حاضر است در این راستا حتی وزیران سنی‌مذهب کابینه‌ی خود را اخراج کند. سیاستمدار شیعی همچنین از سازمان ملل و اتحادیه‌ی عرب خواست، در این بحران دخالت نکنند، زیرا به گفته‌ی او«این مسئله سیاسی نیست» بلکه اقدامی است برای محاکمه‌ی یک فرد متهم به پشتیانی از تروریسم.
اشاره‌ی نخست‌وزیر عراق به حکم جلب طارق هاشمی، معاون رئیس جمهور عراق است. هاشمی که وابسته به ائتلاف "العراقیه" است، به ارتباط با "تروریست‌ها"یی متهم شده که گفته می‌شود در چندین حمله به مقام‌های دولتی و امنیتی عراق دست داشته‌اند. این اتهام‌ها بر "اعتراف"های افرادی استوار است که جزو محافظان هاشمی بوده‌اند.
بر اساس برخی گزارش‌ها طارق هاشمی در کردستان عراق مخفی شده، اما رسانه‌های دولتی در ایران ادعا کردند که او به ترکیه گریخته است.
مالکی در جمع خبرنگاران تضمین کرد که هاشمی در یک دادگاه بی‌طرف محاکمه شود. او گفت: «ما برای صدام حسین دیکتاتور یک دادگاه عادلانه تشکیل دادیم. هاشمی هم به شکلی عادلانه محاکمه خواهد شد».
اخراج صالح مطلق
وبسایت تلویزیون البغدادیه خبر داد که مالکی معاون خود صالح مطلق را از کابینه اخراج کرده است. البته اخراج مطلق باید از طرف پارلمان تصویب شود. صالح مطلق که از سنی‌های وابسته به "العراقیه" است، گفته بود که مالکی از دیکتاتور پیشین صدام حسین هم بدتر است.
سایت خبری شبکه‌ی یک رادیو تلویزیون آلمان می‌نویسد: «به نظر می‌رسد که اظهارات پانه‌تا، وزیر دفاع ایالات متحده به واقعیت خواهد پیوست». پانه‌تا در روز یکشنبه ( ۱۸ دسامبر) در رابطه با خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفته بود: «این تازه شروع کار است».

این سایت هشدار می‌دهد که بحران اخیر دولت عراق می‌تواند به نبردهای خونین قومی و مذهبی، شبیه آنچه که در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ اتفاق افتاد، بیانجامد.
ضرب‌الاجل مجاهدین تمدید شد
به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس همزمان با درگیری‌های درون دولت، نخست وزیر عراق موافقت خود را با تمدید ضرب‌الاجل برای سازمان مجاهدین خلق ایران اعلام کرده است. بر اساس این گزارش، مجاهدین مستقر در اروگاه اشرف می‌توانند تا آوریل سال ۲۰۱۲ در این کشور بمانند. مالکی گفته است که این تصمیم را به علت وساطت بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل گرفته است.

سازمان ملل برای رسیدگی به تقاضای پناهندگی ساکنان اردوگاه اشرف نیاز به وقت بیشتری دارد. در صورتی که تقاضای آنها پذیرفته شود، به کشورهای دیگری منتقل خواهند شد. سازمان مجاهدین با طرح پراکندن اعضای خود در کشورهای گوناگون مخالف است. اما سازمان ملل و دولت آمریکا از سران این سازمان خواستند، «واقع بین‌بوده و مخالفت را کنار بگذارند.»
در ماه آوریل، نیروهای امنیتی عراق به اردوگاه اشرف حمله کردند. بنا بر تحقیقات و گزارش سازمان ملل در این حمله دست‌کم ۳۴ نفر کشته و شمار زیادی زخمی شدند.






صادق لاریجانی سازمان ملل را به دروغ‌گوئی متهم کرد

صادق لاریجانی: سازمان ملل دروغ می‌گوید

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، قطعنامه اخیر سازمان ملل در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران را «قطعنامه‌ای تکراری و سراسر دروغ» خواند. وی این قطعنامه را «خلاف قرآن» دانست و از کشورهای اسلامی خواست به آن اعتراض کنند.

لاریجانی گفت در این قطعنامه مواردی همچون رواج خشونت و تبعیض علیه زنان، استفاده از مجازات‌های ظالمانه مانند شلاق و قطع عضو، اعدام‌های دسته‌جمعی و پنهان، اعدام براساس جرایم فاقد تعریف دقیق و صریح قضایی، اعدام در ملا عام و اعدام زیر سن قانونی، مطرح شده است که طرح چنین مسائلی آن هم از سوی یک مجمع رسمی و نهاد بین‌المللی عجیب است.
اعدام در ملاء‌عام به حکم قرآن!

آملی لاریجانی درباره اعدام‌ در ملا‌عام گفت:« براساس قانون و شریعت اسلامی برخی اعدام‌ها براساس قوانین و آرای قضات رسیدگی‌کننده و با انجام تشریفات قانونی باید در ملاعام باشد، چرا که ما تابع نص قرآن و اسلام هستیم و آنچه در این قطعنامه علیه اعدام‌های در ملا‌عام آمده است در واقع مخالفت صریح با اساس و نص اسلام و قرآن دارد.»
رئیس قوه‌ قضائيه جمهوری اسلامی افزود:«انتظار ما این بود که تمام کشورهای اسلامی علیه این قطعنامه موضع‌گیری کنند چرا که موارد مطرح شده نه علیه ایران که زیر سوال بردن پایه‌ها و ارکان اسلام است.»
آملی لاریجانی این ادعا را که مجموعه قوانین موضوعی در ایران به نفع زنان نیست، نادرست خواند و تاکید کرد که اسلام کل جامعه بشری را با هم می‌بیند و اگر در مسئله‌ای مانند میراث بعضی امور میان زن و مرد تفاوت قائل است، اما در مقابل حق نفقه را بر عهده مرد می‌داند‌، هرچند همسر او شاغل باشد.
مجمع عمومی سازمان ملل در روز ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) با صدور قطعنامه‌ای جمهوری اسلامی را به دلیل سرکوب مخالفان سیاسی، شلاق زدن، قطع عضو و به‌ویژه افزایش چشمگیر شمار اعدام‌ها محکوم کرد.»

در قطعنامه‌ی مصوب مجمع عمومی، همچنین پیگرد اقلیت‌های مذهبی و تبعیض علیه آنان  محکوم و در مورد تهدید به اعدام کسانی که به مسیحیت روی آورده‌اند ابراز نگرانی شده است.