۱۳۹۰ آذر ۲۷, یکشنبه

روز یکشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

اشتباهات جمهوری اسلامی در مواجهه با جنبش سبز

تریبون مستضعفین: تلاش برای تطهیر با نجاست


سایت «تریبون مستضعفین» اعلام کرد مقام‌های جمهوری اسلامی در مواجهه با جنبش سبز تلاش کردند با روش‌های «غیر اسلامی» مسئله اعتراض‌ها را با «نجاست» پاک کنند.
این سایت محافظه‌کار روز شنبه (۲۶ آذر) با انتشار یادداشتی به بررسی هفت اشتباه بزرگ جمهوری اسلامی در برخورد با اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸ پرداخته است.
«تریبون مستضعفین» نخستین اشتباه در مواجهه با جنبش سبز را «جدا نکردن تفکرات مختلف» اعضای این جنبش دانسته است.
این سایت که از جنبش سبز با عنوان «فتنه» یاد کرده است٬ نوشته در این «فتنه» افراد مذهبی٬ غیر مذهبی و حتی ضد مذهب هم وجود دارند.
تریبون «مستضعفین» دومین اشتباه مقام‌های جمهوری اسلامی در این خصوص را «در نظر نگرفتن اصل جذب حداکثری» اعلام کرده است.
به نوشته این سایت «باید پذیرفت که برخی از حامیان این جریان، خواسته‌های بحق هم داشتند که چه بسا با تأمین خواسته‌های بحقشان راضی می‌شدند.»
«بی‌توجهی به پیش‌فرض‌ها در مواجهه‌ فکری»٬ «لوث کردن تعابیر مهم» و «مواجهه‌ سطحی با مشکلات عمیق» سومین٬ چهارمین و پنجمین اشتباه جمهوری اسلامی در مواجهه با جنبش سبز به روایت این سایت محافظه‌کار است.
«تریبون مستصعفین» در ادامه یادداشت خود به طور تلویحی نوشته مقام‌های جمهوری اسلامی با روش‌های «غیر اسلامی» با جنبش سبز مواجه شده و تلاش کردند صورت مسئله را با «نجاست تطهیر» کنند.
این سایت هفتمین اشتباه مقام‌های جمهوری اسلامی در رویارویی با جنبش سبز را «برخوردهای قهری نادرست» عنوان کرده است.
در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ که منجر به دستگیری‌ ده‌ها تن و کشته شدن دست‌کم ۳۲ تن شد٬ نیرو‌های نظامی برخورد‌های خشونت‌باری با معترضان داشتند.
با گذشت بیش از دو سال از آغاز این اعتراض‌ها٬ میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران جنبش سبز در حصر به‌سر می‌برند و ده‌ها تن از فعالان سیاسی٬ مدنی و رسانه‌ای در این ارتباط بازداشت و زندانی شده‌اند.





غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌ها:

نظام زندانبانی در ایران مبتنی بر فرهنگ ولایی است


غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌ها٬ شیوه زندانبانی در ایران را در دنیا منحصر به فرد دانست٬ نمره زندان‌ها را ۱۸ اعلام کرد و گفت که «نظام زندانبانی اسلامی با فرهنگ ولایی زندان‌ها عجین است.»
آقای اسماعیلی روز یکشنبه (۲۷ آذر) به «باشگاه خبرنگاران جوان» گفته است سازمان زندان‌ها پس از تاکید علی خامنه‌ای مبنی بر کافی نبودن تعالیم علوم انسانی در کشور٬ تلاش‌ها برای «بومی کردن ارزش‌های اسلامی» را آغاز کرده است.
این مقام مسئول با رد گزارش‌ها در خصوص شکنجه برخی از زندانیان در زندان‌های جمهوری اسلامی٬ گفته است: «در مبانی دینی، فکری و عقیدتی مسئولان نظام اسلامی شکنجه جایگاه و معنایی ندارد.»
وی همچنین افزوده که «اجازه بازدید از زندان‌های کشور به هر گروه و نهاد بین‌المللی که با مجوز وزارت خارجه به ایران سفر کند و یا درخواست بازدید از زندان‌های کشور داشته باشند٬ داده می‌شود.»
اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود ادعا کرده است: «بیانیه‌هایی که به نام زندانیان در برخی از سایت‌ها و یا رسانه‌ها منتشر می‌شود توسط زندانیان تدوین نشده است.»
به گفته وی «زمانی که با زندانیان در رابطه با بیانیه‌های مطرح شده سوال می‌شود، آنان از وجود آن بیانیه ابراز بی‌اطلاعی کرده و در اکثر موارد متن‌های نوشته شده به نام خود را نیز تکذیب می‌کنند.»
غلامحسین اسماعیلی افزوده است: «اگر بخواهیم بدون در نظر گرفتن اقدامات صورت گرفته در زندان‌ها، تنگنا‌ها و امکانات موجود به مجموعه زندان‌های کشور نمره دهیم باید به زندان‌های کشور نمره ۱۸ داده شود.»
سازمان‌های مدافع حقوق بشر در سال‌های اخیر بار‌ها نسبت به نقض حقوق اولیه زندانیان در زندان‌های ایران اعتراض کرده و خواستار پایبندی جمهوری اسلامی به معاهدات بین‌المللی در این زمینه شده‌اند.
طی دو سال گذشته نامه‌هایی از برخی زندانیان به صورت عمومی منتشر شده که حاکی از شکنجه شدید روحی و جسمی آنها در زمان بازداشت است.
اسماعیلی بهمن ماه سال گذشته نیز با رد گزارش‌ها در خصوص اعمال محدودیت‌ علیه زندان سیاسی گفته بود این گزارش‌ها کار «ضد انقلاب» است و همه زندانیان فارغ از نوع جرم از «خدمات لازم» بهره‌مند هستند.



آخرین واحدهای آمریکایی عراق را ترک کردند


حدود ۹ سال پس از آغاز جنگ عراق، آخرین سربازان آمریکایی خاک این کشور را ترک کردند. این جنگ به بهای جان ۱۰۰ هزار عراقی و ۴۵۰۰ آمریکایی تمام شد؛ جنگی که هزینه‌ی آن برای آمریکا بیش از ۷۰۰ میلیارد بود.

ترک آخرین واحدهای ارتش آمریکا از عراق را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ این کشور دانست. در سحرگاه روز یکشنبه (۱۸ دسامبر / ۲۷ آذر) واپسین سربازان آمریکایی از مرز عراق گذشتند و وارد کشور همجوار، کویت شدند.
با ورود واحدهای آمریکایی به کویت، بسیاری از سربازان شادمانی می‌کردند و یکدیگر را در آغوش می‌کشیدند.
خروج نیروهای آمریکایی پس از یک مناقشه‌ی خونین ۹ ساله رخ می‌دهد که به بهای جان ۱۰۰ هزار عراقی و ۴۵۰۰ آمریکایی تمام شد.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در ماه اکتبر گذشته وعده داده بود که سربازان آمریکایی برای سال نوی میلادی به خانه‌های خود بازخواهند گشت.
قرار بوده است فقط یک واحد کوچک به منظور حفاظت از سفارت آمریکا و شاید شماری سربازان گارد ویژه در عراق بمانند، ولی دولت عراق حاضر نبود در برابر پیگردهای جزایی به این واحد کوچک مصونیت قضایی بدهد.
ارتش آمریکا در سال ۲۰۰۳ در رأس واحدهای ائتلاف بین‌المللی وارد عراق شد و رژیم صدام حسین را سرنگون کرد. در طول این ۹ سال شمار سربازان آمریکایی گاه سر به ۱۷۰ هزار نفر می‌زد که در ۵۰۰ پایگاه در سطح کشور مستقر بودند و وارد عملیات می‌شدند.
این جنگ برای مالیات‌دهندگان آمریکایی بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار هزینه دربرداشت. ولی باراک اوباما با خروج نیروهای آمریکایی از عراق به یکی از وعده‌های انتخاباتی خود جامه‌ی عمل پوشاند. وی قصد دارد در نوامبر سال آینده‌ی میلادی بار دیگر به عنوان رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شود.
به گزارش خبرگزاری سی ان ان، آخرین کاروان با ۱۱۰ خودرو و نفربر نظامی ۵۰۰ سربازی را خارج کرد که از فورد هود در ایالت تگزاس آمریکا آمده بودند. این واحدها در نزدیکی نصیریه در حدود ۳۰۰ کیلومتری جنوب بغداد مستقر بودند.
سربازان این آخرین واحدها پیش از آنکه راهی میهن خود شوند، نخست در اردوگاه آمریکایی‌ها موسوم به "ویرجینیا" در کویت مستقر خواهند شد.

چند روز پیش نوری مالکی، نخست وزیر عراق، در سفری که به واشنگتن داشت، با پایان عملیات نظامی، از آغاز مناسبات نوین میان دو کشور سخن گفته بود.
مالکی در گفت‌وگو با باراک اوباما ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده آمریکا از ادامه‌ی حمایت خود از عراق دریغ نورزد و نیز به سرمایه‌گذاری‌های خود در این کشور ادامه دهد.
در این ملاقات رهبران دو کشور از همکاری دوجانبه در فضایی دوستانه سخن راندند. مالکی خروج سربازان آمریکایی از عراق را یک موفقیت نامید. وی گفت که به اهداف مورد نظر دست یافته شده و یک "فرایند دمکراتیک" در عراق تثبیت شده است.


اسرائیل: آمریکا مصمم به توقف برنامه هسته‌ای ایران است

وزیردفاع اسرائیل گفت، دولت اوباما مصمم است مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی شود و هیچ گزینه‌ای را منتفی نمی‌داند. یک مقام ارتش اسرائیل اعلام کرد، در این کشور یک ستاد فرماندهی "ژرف" برای عملیات برون‌مرزی شکل گرفته است.

از نظر وزیر دفاع اسرائیل، ایالات متحده آمریکا برای مقابله با دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مصمم است.
ایهود باراک دو روز پس از دیدار با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در یک برنامه‌ی رادیویی در اسرائیل گفت: «ما دو کشور (اسرائیل و آمریکا) به صراحت معتقدیم که یک ایران هسته‌ای نه قابل تصور است و نه قابل پذیرش؛ و ما مصمم هستیم که باید مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شویم.»
وزیر دفاع اسرائیل افزود: «به همین دلیل ما تأکید داریم که هیچ گزینه‌ای نباید از دستور کار خارج شود.»
ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل به هنگام سخنرانی در به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این رابطه باراک اوباما اظهار داشته که واشنگتن در همکاری با متحدان خود «با دقت تمام کار کرده است» تا مانع از ادامه‌ی برنامه‌ی هسته‌ای ایران شود.
رئیس جمهوری آمریکا افزود، تحریم‌هایی که کشورهای غربی اخیرا به تصویب رسانده‌اند «گسترده‌ترین و سخت‌ترین» اقداماتی است که ایران تاکنون با آن روبه‌رو بوده و بدین‌گونه قرار است جامعه‌ی بین‌الملل بر فشارها بر ایران تداوم ببخشد.

شکل‌گیری ستاد فرماندهی "ژرف"
هفته‌ی گذشته ژنرال بنی گانتس، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، از شکل‌گیری یک ستاد فرماندهی جدید نظامی خبر داده بود. وی گفته بود که این ستاد فرماندهی به اجرای عملیات "ژرف" استراتژیک در فراسوی مناطق اسرائیلی و فلسطینی خواهد پرداخت.
بر اساس گزارش رسانه‌ها، یکی از وظایف احتمالی این ستاد فرماندهی "ژرف"، به نوعی ایجاد اختلال در برنامه‌ی اتمی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته اعلام کرده بود، بر اساس یک رشته اطلاعات موثق، ایران بر روی «تولید ابزار انفجارهای هسته‌ای» کار می‌کند.
جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد که برنامه‌ی اتمی‌اش خصلتی صلح‌آمیز دارد و در خدمت نیازهای پزشکی و تولید انرژی برق است. کشورهای غربی نسبت به این ادعای رهبران جمهوری اسلامی تردید جدی دارند.



تهدید اتحادیه عرب به ارسال پرونده سوریه به شورای امنیت

نشست اتحادیه عرب

کشورهای عضو اتحادیه عرب رژیم سوریه را تهدید کردند در صورت ادامه سرکوب‌‌ها، طرح پیشنهادی خود را از طریق شورای امنیت پیگیری ‌کنند. سوریه از تعهدات خود در قبال اتحادیه عرب سرپیچی کرده و همچنان به کشتار معترضان ادامه می‌دهد.

اتحادیه عرب روز شنبه (۲۷ آذر/۱۷ دسامبر) از احتمال ارائه طرح پیشنهادی خود برای خاتمه سرکوب‌ها در سوریه به شورای امنیت سازمان ملل خبر داد. مگر این‌که سوریه بپذیرد به تعهدات پیشین خود در مقابل اتحادیه عرب عمل کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه قطر روز شنبه این سخنان را در کنفرانسی خبری بیان کرد.
سوریه شش هفته پیش اعلام کرد مفاد طرح پیشنهادی ۲۲ کشور اتحادیه عرب برای پایان دادن به خونریزی‌ها و سرکوب‌های بی‌رحمانه را می‌پذیرد، اما از آن زمان تا کنون کشتار معترضان سوری به دست نیروهای امنیتی رژيم بشار اسد هم‌چنان ادامه دارد.
از آن زمان بدین‌سو، به‌طور چشمگیری به میزان کشته‌شدگان خیزش انقلابی مردم سوریه افزوده شده است. حال اتحادیه عرب رسما نسبت به سرپیچی سوریه از تعهدات پیشین‌اش ابراز ناامیدی و نگرانی کرده است.
شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، وزیر خارجه قطر، پس از نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب، در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که فرصت‌ها برای یافتن «راه‌حلی عربی» برای ماجرای سوریه، به سرعت رو به پایان است.
به اعتقاد جاسم آل ثانی، «اگر این ماجرا در هفته‌ها یا ماه‌های پیش‌رو حل و فصل نشود، اوضاع از کنترل اتحادیه عرب خارج خواهد شد». وی افزود، «این همان چیزی است که از ابتدا در گفت‌وگو با مقامات سوری به صراحت مطرح شده بود.»
وزیران خارجه اتحادیه عرب روز چهارشنبه‌ی آینده موضوع ارسال این طرح به شورای امنیت سازمان ملل را به رای خواهند گذاشت. وزیر خارجه قطر می‌گوید: «۲۱ دسامبر روز سرنوشت‌سازی است و امیدواریم که برادران ما در سوریه پیش از این تاریخ طرح پیشنهادی را امضا و اجرا کنند.»
سوریه به‌صورت مشروط طرح ارسال ناظران اجرای «ابتکار ۲ نوامبر» اتحادیه عرب را پذیرفت؛ طرحی که بر اساس آن بشار اسد باید نیروهای نظامی را از مناطق شهری خارج کند، زندانیان سیاسی سوریه را آزاد کند و شرایط گفت‌وگو با رهبران اپوزیسیون سوریه را به سرعت فراهم آورد.اعتراض‌ها در سوریه ادامه دارد
به گزارش خبرگزاری رویترز، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، اعلام کرد که مقامات سوری نسبت به اعتراضات این اتحادیه به طرح حفاظت از غیرنظامیان در این کشور اعتراض کرده‌اند؛ با این توجیه که بسیاری از نیروهای امنیتی سوریه نیز در جریان اعتراضات مردمی کشته شده‌اند.
بر اساس آمارهای منتشرشده توسط سازمان ملل، در جریان سرکوب معترضان سوری که با الهام از خیزش‌های گسترده مردمی در دیگر کشورهای جهان عرب آغاز شد، تا کنون بیش از ۵ هزار نفر کشته شده‌اند.
مقامات دولتی سوریه تا کنون بارها معترضان مسلح را سرزنش کرده و اعلام کرده‌اند که بیش از ۱۱۰۰ سرباز و نیروی نظامی نیز در جریان درگیری‌ها کشته شده‌اند.

اتحادیه عرب در پی اعزام ناظر به سوریه

اتحادیه عرب عضویت سوریه در این اتحادیه را به حالت تعلیق درآورده و به خاطر سرپیچی از تعهداتش در قبال اجرای طرح پیشنهادی این اتحادیه، تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای را بر ضد این کشور اعمال کرده است.تیراندازی نیروهای امنیتی رژیم سوریه به سوی تظاهرکنندگان معترض غیرنظامی
گذشته از این تحریم‌ها، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ترکیه نیز تحریم‌های اقتصادی شدیدی را بر ضد سوریه اعمال کرده‌اند.
روسیه، از جدی‌ترین هم‌پیمانان و تامین‌کنندگان تسلیحات سوریه نیز روز پنج‌شنبه (۱۵ دسامبر) با برداشتن گامی دیگر به مواضع دولت‌های غربی نزدیک شد و با انتشار پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای در سازمان ملل، به شدت از خون‌ریزی‌ها در سوریه انتقاد کرد.
شیخ حمد، وزیر خارجه قطر، در پاسخ به اقدام مسکو اعلام کرد که روز چهارشنبه اتحادیه عرب تصمیم خواهد گرفت که «از شورای امنیت بخواهد که طرح پیشنهادی این اتحادیه را بپذیرد، یا به جای تحریم‌های پیشنهادی دیگر کشورها، تحریم‌های مورد نظر این اتحادیه را اعمال کند یا نه.»
او می‌گوید: «ما از اقدام نظامی بر ضد سوریه حرف نمی‌زنیم و به دنبال پذیرش طرح اتحادیه عرب برای اعزام ناظران به سوریه‌ هستیم.» به اعتقاد او «وقتی سه رهبر سیاسی در جهان عرب در سال جاری برانداخته شده‌اند، سوریه بهتر است از این تحولات درس بگیرد.»
شورش‌ مردمی در سوریه از اواسط ماه مارس ۲۰۱۱ آغاز شد و از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی حکومت ۱۱ ساله بشار اسد ۴۶ ساله بر سوریه بود. حال بیم آن می‌رود که با مسلح شدن معترضان غیرنظامی، بستر وقوع یک جنگ داخلی در سوریه فراهم شود.
دو روز پیش، نظامیان بریده از دولت بشار اسد، در شهر درعا ۲۷ نفر از سربازان و نیروهای امنیتی وابسته به رژيم را کشتند.




کشتی حامل صدها پناهجوی ایرانی و افغانی غرق شد

پناهجویان بازمانده از کشتی غرق‌شده در شرق جزیره‌ی جاوا در اندونزی

یک کشتی انباشته از پناهجویان در سواحل اندونزی غرق شد. این کشتی حامل حدود ۲۵۰ پناهجوی ایرانی، افغانی و عراقی بوده است. گفته می‌شود فقط حدود ۳۳ نفر نجات یافته‌اند و بقیه ناپدید شده‌اند.

روز شنبه (۱۷ دسامبر / ۲۶ آذر) یک کشتی که بیش از ظرفیت خود مسافر حمل می‌کرده، در سواحل اندونزی غرق شده است. گفته می‌شود این کشتی حامل ۲۵۰ پناهجوی ایرانی، افغانی و عراقی بوده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی این رویداد امدادگران اندونزیایی توانسته‌‌‌اند فقط حدود ۳۳ نفر را نجات دهند که در میان آن‌ها یک زن و دو کودک دیده می‌شوند. از سرنوشت دیگر پناهجویان اطلاعی در دست نیست.
امدادگران توانسته‌اند از اظهارات نجات‌یافتگان دریابند که چگونه این فاجعه رخ داده است.
بر اساس این اظهارات، اغلب مسافران کشتی پس از آنکه از دوبی به جاکارتا پرواز کرده بودند، توسط قاچاقچیان با چهار اتوبوس، هر یک با ظرفیت ۶۰ نفر، به لنگرگاه منتقل شده‌اند تا آن‌ها را با کشتی به خاک استرالیا برسانند و تقاضای پناهندگی بدهند.
این کشتی که ظرفیت فقط ۱۰۰ نفر را داشته، ولی حدود ۲۵۰ پناهجو را حمل می‌کرده، بر اساس اطلاعات اولیه، در فاصله‌ی ۴۰ مایل دریایی شهر ساحلی "پریگی" در جزیره‌ی جاوا غرق شده است.
مقصد این کشتی جزیره‌ی "کریسمس آیلند" بوده که در نزدیکی سواحل اندونزی، ولی جزو خاک استرالیا است. این جزیره در ۲۶۰۰ کیلومتری شمال غربی استرالیا و حدود ۳۰۰ کیلومتری سواحل اندونزی قرار دارد.
به گفته‌ی یک امدادگر، هر یک از پناهجویان میان ۲۵۰۰ تا ۵ هزار دلار برای انتقال به خاک استرالیا به قاچاقچیان پول داده بودند.
مقامات ساحلی اندونزی گمان می‌برند که بارش شدید باران و موج‌های بلند دریایی کشتی را به کام دریا کشیده و غرق کرده است.
با انتشار نخستین خبرهای غرق شدن این کشتی در استرالیا، بار دیگر بحث سیاست مهاجرت این کشور در مطبوعات شدت گرفت.
جیسون کلر، وزیر کشور استرالیا، در این رابطه اظهار داشت: «ما به فکر قربانیان و اعضای خانواده‌ی آنها هستیم». وی افزود: «هرگاه انسان‌ها سفر خطرناکی را در پیش می‌گیرند و با جان خود بازی می‌کنند، به شدت متأثر می‌شوم.»
یان رینتول، از نهاد "شورای پناهندگان"، این اظهارات وزیر کشور استرالیا را "متظاهرانه" خواند و گفت، بهتر است به جای این حرف‌ها سیاست مهاجرت دولت استرالیا تصحیح و امکانات بهتری در این زمینه فراهم شود تا به چنین فجایعی نیانجامد.



بیانیه انجمن اسلامی دانشجويان نوشيروانی بابل در بزرگداشت سالروز تولد ضیا نبوی، دانشجوی زندانی

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه نوشيرواني بابل به مناسبت سالروز میلاد ضیا نبوی، دانشجوی زندانی، بیانیه ای صادر کرد.
به گزارش دانشجونیوز، در بخشی از این بیانیه آمده است: "سید ضيا نبوي، ماه آذر، ماه شور دانشجويي، ماه تولد خود را برای سومین سال پی در پی در زندان سپری می‌کند؛ او بیست و هشتمین سالروز میلادش را در ناگوارترين شرايط غير انساني و ظالمانه در تبعيدگاه كارون اهواز مي گذراند. در حالي روزها را سپري مي كند كه بارها براي تن دادن به اعتراف هاي تقلبي مورد ستم قرار گرفته اما شرافت و آزادگي‌اش تسلیم سودای مستبدان نشده است."
روز گذشته با حمله گارد ویژه به بند امنیتی زندان کارون اهواز، ضیا نبوی به همراه ٦٠ تن از زندانیان سیاسی و امنیتی زندان کارون اهواز از بند امنیتی به بند ٨ این زندان که محل نگهداری مجرمین مواد مخدر و سرقت می باشد، منتقل شده‌اند.
متن کامل این بیانیه در ادامه آمده است:
نازنین یار!  نازنین دلدار!
بی تو راهی به هیچ جایی نیست
زندگی بی تو سخت می گذرد
که به هفت آسمان خدایی نیست
روزشمار تاريخ, ١٦ آذر سال ٣٢ را نشانه رفته است. روزي كه سه آذر اهورائي به ضرب گلوله هاي ظلم و استبداد، چشم بر تلخي ها و ستم ها بستند. آن روز، آن ماه، آن سال، شد نماد جنبش دانشجويي سرزمين ایران. سي سال بعد از این واقعه، در آخرین روز آذر ١٣٦٢، انساني چشم به اين جهان گشود که بعدها سید ستاره داران جنبش دانشجویی  ایران شد؛ شد گرز گران بر سر بنيادگران و جباران و خار چشم استبداد؛ شد همان جوان بيست ساله كه با شور خود، با همان آزادي روح خود، اميد و طراوتِ بخشی از  نسل سوخته ي جوان این سر زمين بوده و هست.
چرائي الهام بخش بودن تو اي ضيا، صداقت و شعور پاك و بي پرده‌ي تو در جاي جاي زندگی‌ات بود. صداقتي توأم با شرافت كه هر انسان همنشين خود را به تفكر دفاع از انسان بودن خود وا می دارد. تو دفاع كردي از شرافتت، از حق انسان بودنت كه خالق هستي بی چون و چرا، ورای کافر بودن و مسلمان بودن، دستور به تحصيل علم و دانش در هر جاي داده است؛ اما مشتي از خدا بي خبر، مشتي كوته فكر، مشتي جبار، چشم و گوششان و روح تاريكشان از ديدن سيد ضياي آزاده و صادق به تنگ آمد. تو از خود دفاع کردی و از حق بَشَری تحصیل، از حقي كه حق ابتدائی هر انسان بود؛ اما از شرافتت و از صداقتت ترسيدند.تهمت ها بر توي بي گناه روا داشتند و تو با همان شيريني و شور بي رياي خود بر آن ها لبخند زدي... ضياجان دانشگاه در اين سال ها، دلتنگ همان خنده‌ي طراوت بخش است... در زمانه‌ای به سر می‌بَریم که بي خردان و مستبدان با لجاجت کودکانه‌ای بر تخریب نشاط و روح آزاد دانشگاه کمر همت بسته‌اند اما بِدان كه در این کارزار، دانشجويان ذرّه‌ای از آرمان‌های آزادی و صداقت و شرافت کوتاه نخواهند آمد.
سید ضيا نبوي، ماه آذر، ماه شور دانشجويي، ماه تولد خود را برای سومین سال پی در پی در زندان سپری می‌کند؛ او بیست و هشتمین سالروز میلادش را در ناگوارترين شرايط غير انساني و ظالمانه در تبعيدگاه كارون اهواز مي گذراند. در حالي روزها را سپري مي كند كه بارها براي تن دادن به اعتراف هاي تقلبي مورد ستم قرار گرفته اما شرافت و آزادگي‌اش تسلیم سودای مستبدان نشده است. ضيا نبوي دانشجوي دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل در جريان وقایع ناگوار بعد از انتخابات سال ٨٨ در روز ٢۵ خرداد ماه، توسط ماموران اطلاعات بازداشت و بعد از ماه ها انتظار بدون تفهيم اتهام، گرفتار حكم ظالمانه ١۵ سال زندان در تبعيد به همراه محروميت از تحصيل از سوي دادگاه انقلاب شد. طي اين حكم غير انساني، اکنون سومین سالی است که سید دانشجويان نوشيرواني بابل عمر خود را در سخت‌ترین شرايط انساني در تبعيد در زندان كارون اهواز در ميان زندانيانی سپری می‌کند که کوچکترین درکی از فعالیت دانشجویی مسالمت‌آمیز ندارند و در این مدت حتی ساعتی مرخصی از وی دریغ شده است.
انجمن اسلامي دانشجويان نوشيرواني بابل با تبريك تولد همكلاسي دربند خود، سيد ضيا نبوي، در سي ام آذر ماه سال ١٣٩٠، همچنان بر بي گناه بودن این يار دبستاني از تمامي اتهامات بی‌اساس تأكيد دارد و او را از حكم ظالمانه‌ای که بر وی تحمیل شده بَری می‌داند. بر آزادگی سید ضیا نبوی درود می‌فرستیم و سالروز میلادش را شادباش می‌گوییم و بزرگداشت دوباره تولد سيد ستاره داران را در کنار خودِ او و در آزادی به انتظار می نشینیم و  يقين داریم که آن روز دور نیست ...




نماینده آبادان: اسامی امضاکنندگان طرح سوال از احمدی نژاد را منتشر می‌کنیم

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: تعداد امضاهای طرح سوال از رییس [دولت] تا روز چهارشنبه به ۷۸ عدد رسید،‌ بعید می‌دانیم که این بار کسی امضایش را پس بگیرد، چرا که قرار بر این شد که اسامی کسانی که امضای خود را پس می‌گیرند منتشر کنیم.
دهدشتی در گفت‌و‌گو با ایلنا تاکید کرد:‌ از آنجایی که قرار شده است اسامی امضا کنندگان را منتشر کنیم، بعید می‌دانیم این بار کسی امضایش را پس بگیرد، چرا که این بار باید در برابر مردم و افکار عمومی پاسخگو باشند و دلیل پس گرفتن امضایشان را توضیح دهند.
این نماینده مجلس هشتم تاکید کرد:‌ علاوه بر این مساله برخی از نمایندگان به این دلیل امضای‌شان را پس گرفتند که بر این باور بودند که محورهای سوال قدیمی شده است و از موعد مقرر خودش گذشته است.
وی ادامه داد: به همین دلیل محورهای سوال را محدود کردیم و محورهایی که از موعد خودش گذشته بود را حذف کردیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص اعلام وصول شدن این طرح از سوی هیات رییسه تاکید کرد: تعلل‌های هیات رییسه مجلس به این دلیل بود که از دوباره از نصاب افتادن تعداد امضا‌ها می‌ترسیدند و اگر اعلام وصول می‌شد و از نصاب می‌افتاد اصلا در مجلس جلوه خوشی نداشت از این رو هیات رییسه مدام تعلل می‌کرد.
وی در پایان گفت: اما این بار دیگری دلیلی برای تعلل وجود ندارد.




راهپیمایی و شعارهای اعتراضی مردم گلستان نسبت به اجراء نشدن مصوبات استانی

اجراء نشدن مصوبات سفرهای استانی هیات دولت،مردم گلستان را به خیابان ها کشاند.
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: از استان گلستان خبر می‌رسد در پی اجرایی نشدن مصوبه سفر اول هیئت دولت به استان گلستان در شهرستان علی‌آباد کتول در سال ۱۳۸۴ مردم این شهرستان برای سومین بار پس از برگزاری نماز جمعه راهپیمایی کردند.
یکی از مصوبات سفر اول هیئت دولت به استان گلستان در سال ۱۳۸۴ احداث جاده علی آباد به شاهرود بود که برای احداث آن در سال ۱۳۸۵ ۶ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته‌ شد و بلافاصله زمین‌های ساکنان روستای شیرین‌آباد (نقطه آغازین محل احداث جاده) خریداری و عملیات جاده‌سازی شروع ولی پس از پیشرفت چند کیلومتری به بهانه‌های واهی متوقف شد.
همچنین در جریان سفر اول و سوم هیئت دولت به استان سمنان و استان گلستان این موضوع طرح و تصویب شد. ولیکن از اجرای آن خبری نشد، در سفر سوم رئیس‌[دولت]به استان گلستان که در مهرماه ۸۹ صورت گرفت، ضمن تاکید دوباره بر اجرای این طرح اختیار اجرای این مصوبه را به استاندار گلستان واگذار کرد ولی باز هم پیشرفتی نداشت.
مردم علی‌آباد کتول در راهپیمایی خود، ضمن حمایت از نظام و دولت با شعارهایی خواهان اجرای هرچه سریع‌تر این مصوبه شدند.
در ادامه راهپیمایی‌کنندگان در محل احداث این پروژه تجمع کردند و ضمن سر دادن شعارهایی در دفاع از این مصوبه تعدادی از شاخ و برگ‌های مسیر را پاکسازی و به مسئولین امر هشدار دادند درصورت اجرایی نکردن این مصوبه ادامه مسیر باقیمانده را با دست خود باز خواهند کرد.






 جرس: سید محمد خاتمی در یادداشتی بمناسبت شب یلدا از همگان خواست تا "به فراخور حال و توان خود شب یلدای امسال (بلکه همه شب های زمستان را) برای رفع مشکل آنان که چشم به راه مهربانی مایند گرم تر کند".
وی در این یادداشت می تویسد:"یلدا" ما را به تأمل و همدلی فرا می خواند، به تأمل در لایه های زندگی آنان که در حجاب این تاریکی سرد نفس می کشند و همدلی نسبت به آنان که در زوایای پنهان این شب دراز، هنوز به روزنه های روشنایی که از سوی دیگران به رویشان باز شده یا می شود امیدوارند.

به گزارش تارنمای خاتمی متن این یادداشت بشرح زیر است:
 بسم الله الرحمن الرحیم
در آستانه "یلدا" قرار داریم.
"یلدا" تنها یک شب نیست، بلکه چون "نوروز" نمادی است از فرهنگ بلند ملتی خداپرست که طبیعت را دوست دارد و به آن ارج می گذارد و هیچ گاه از فکر انسان و انسانیت غافل نیست.
"یلدا" درازترین شب در سرد ترین فصل سال است. در این شب دردها نیز سنگین تر و تاب سوزتر است، همچنان که می توان بر گرما و شادی آن نیز افزود.
"یلدا" ما را به تأمل و همدلی فرا می خواند، به تأمل در لایه های زندگی آنان که در حجاب این تاریکی سرد نفس می کشند و همدلی نسبت به آنان که در زوایای پنهان این شب دراز، هنوز به روزنه های روشنایی که از سوی دیگران به رویشان باز شده یا می شود امیدوارند. روزنه ای که دین انسان مدار ما نیز آن را گشاده تر می کند و چه کسی است که این فریاد دل انگیز و بیدارگر را بشنود و جانش سرشار از انگیزه کمک به دیگران نشود که:
"هر کس شب یلدا را به بامداد آورد و نسبت به هم کیشان خود اندیشناک و در صدد رفع مشکل آنان نباشد مسلمان نیست"
همچنان که دستگیری از هر انسانی با هر آیین و گرایش سرلوحه فرمان های اسلام و نیز مقتضای روح ملی ما است.
این فریادها باید در شبی که صبح آن آغاز زمستان است رساتر در گوش جانمان طنین انداز شود.
همان گونه که گرد هم آیی و گرم کردن "یلدا" با تمسک به آیین و فرهنگ و بخصوص شعر و ادبی که آیینه روح ملت است، درخور تحسین است. در این سردترین و درازترین شب یاد "کودکان کار و انسان های بی خانمان و سرگشته که بر بستر زمین سرد با روانداز آسمان فسرده به سر می برند" نیز از اهتمام و اهمیت جدی برخوردار است و چه خوب است که همگان به فکر این عزیزان باشیم و گامی در جهت رهایی  آنان از این وضعیت تلخ و کاستن از رنج و سرما و بی خانمانی آنان و گرم کردن زندگی شان برداریم. و طبعاً اقدام و تلاش مسؤولان و نهادهای رسمی - که انصافاً در همه دوره ها دغدغه این مشکل را داشته و دارند - نباید مانع انجام وظیفه و مسؤولیتی شود که همه ما برعهده داریم. در این جا نیز از اقدام های خیرخواهانه نهادهای مردمی و اجتماعی نیز تشکر می شود، ولی حجم و گستردگی مشکل چنان بوده است که رفع آن به این آسانی ها میسر نیست.
خوب است که هر کس به فراخور حال و توان خود شب یلدای امسال (بلکه همه شب های زمستان را) برای رفع مشکل آنان که چشم به راه مهربانی مایند گرم تر کند.
سید محمد خاتمی
۲۶ آذرماه ۱۳۹۰






دیدار خانواده شهید بهشتی با خانواده شهید علی موسوی

 جـــرس: 
در آستانۀ ششم دی ماه و به مناسبت سالگرد جانباختن شهدای عاشورای ۸۸ – بویژه علی موسوی (خواهرزاده میر حسین موسوی)- خانواده شهید بهشتی به دیدار این خانواده شهید رفتند.
به گزارش کلمه، در این دیدار که فرزندان زهرا رهنورد و میرحسین موسوی نیز حضور داشتند، خانواده شهید بهشتی یاد و خاطره خواهرزاده میر حسین موسوی را گرامی داشتند.
سید علی حبیبی موسوی خامنه خواهرزاده ۳۵ ساله مهندس موسوی ۶ دی ۱۳۸۸ در مراسم عزاداری روز عاشورا در نزدیکی خیابان آزادی، از ناحیه کتف هدف گلوله قرار گرفت و بعد از انتقال به بیمارستان ابن سینا واقع در فلکه دوم صادقیه به شهادت رسید. شهید موسوی در قطعه ۹ ردیف ۳۸ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
همسر شهید سید علی موسوی پیش تر در وصف لحظات آخر زندگی همسرش گفته بود: علی در لحظات آخر زندگی اش چندین بار به برادرم گفته بود پشتش می سوزد و تشنه است و بعد در همان ماشین اشهدش را می خواند.
و ی افزوده بود: ”در خیابان شادمان تیر می خورد. تیر به ظاهر یک زخم کوچک را در سینه اش ایجاد می کند؛ اما گلوله در داخل بدن علی متلاشی و پخش می شود. برادرم بعد از تیر خوردن علی به او می رسد و او را به بیمارستان منتقل می کند اما علی در میانه راه جانش را از دست می دهد.”
همسر شهید موسوی زمان شهادت همسرش از بچه هفت ساله اش می گوید که بعد از مرگ پدر شب ها بی تاب است: ”محمد حسین کلاس اول ابتدایی است . او تازه فهمیده است پدرش را از دست داده و فقط می داند شهید شده است. محمد حسین شب ها بی تاب است و می گوید که حتی اگر بابام به بهشت هم رفته باشد باز هم من او را می خواهم.”
فاطمه، جوان دختر شهید علی موسوی نیز سوگوار از دست دادن پدرش است اما گویی روحیه صبر و استقامت خاندان موسوی را به یادگار دارد و حتی در لحظات بی تابی مادرش ، او را دلداری می دهد و می گوید که گریه نکند؛ چرا که پدرش شهید شده است.
مرضیه موسوی، خاله شهید موسوی، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا درباره آنچه که روز عاشورا بر آنها گذشته است حرف می زند: “روز اتفاق از انجا که این حادثه نزدیک منزلش رخ داده بود بسیاری او را می شناختند و بر اساس گفته این شاهدان، پاترول سیاه رنگی که چندین سرنشین داشته به داخل جمعیت در خیابان شادمان می آید. از داخل ماشین چندین تیر شلیک می شود که یکی از آنها به علی می خورد. برادر همسرش بعد از تیر خوردن او را به بیمارستان منتقل می کند اما به خاطر خونریزی های زیاد و بسته بودن مسیرهای خیابان، انتقالش به بیمارستان طول می کشد. ”
مرضیه موسوی تاکید می کند که این حوادث را همه دیده اند: “خیلی ها در زمان وقوع آن حادثه ان جا بودند و حتی نشانه های ضارب را داده اند . از جمله این که ضارب فردی جوان حدودا ۲۰ ساله و سفید رو با چشم هایی روشن بوده است. بنابراین نمی توان هر جریانی را روی این ماجرا سوارکرد. بعد از این که خبردار شدیم او را به بیمارستان ابن سینا برده اند به آنجا رفتیم و سه ساعتی بالای سرش بودیم.اما بعد از رفتن ما پلیس امنیت شهید علی موسوی را برد.”



  جرس:
سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، با دفاع از آخرین موضع این شورا مبنی بر اینکه در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به دلیل فراهم نبودن شرایط برای حضور اصلاح‌طلبان، کاندیدا معرفی نمی‌کنیم، گفت: تصورم بر این است که اصول‌گرایان بیش از آنکه به حضور ما اصلاح‌طلبان در انتخابات علاقه داشته باشند، به عدم حضور ما علاقه‌مند هستند. نشانه آن هم اتهامات و عناوین به دور از ادب و انصافی است که از دو سال پیش به اصلاح‌طلبان می‌دادند و می‌دهند.
 به گزارش ایلنا، محمد غریبانی ایلنا، با اشاره به واکنش‌های رسانه‌های اصول‌گرا نسبت به تصمیم اخیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، گفت: این عملکرد برخی از رسانه‌های تندرو اصول‌گرا نشان از آن دارد که تصمیم شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مبنی بر عدم معرفی کاندیدا در انتخابات، تصمیمی درست و به موقع بود.
وی افزود: این هیاهو‌ها و توهین‌ها و اهانت‌ها و چیزهایی که خارج از ادب بود و به ما نسبت داده شد، نشانه این بود که ما درست و البته به موقع تصمیم گرفتیم.
غریبانی اضافه کرد: همین اصول‌گرایان تندرو از دو سال پیش تا کنون به اندازه‌ای به ما اصلاح‌طلبان حمله کردند تا ما را از مشارکت در انتخابات فراری دهند و البته امروز هم به مراد دلشان رسیدند. ما هم می‌گوییم شما که در این چند سال بدون حضور اصلاح‌طلبان و به تنهایی مملکت را به پیش بردید خودتان پاسخ‌گوی نابسامانی‌ها و ناهنجاری‌هایی که ایجاد کرده‌اید باشید.
وی خاطرنشان کرد: ما اصلاح‌طلبان خیلی دلمان می‌خواست در اداره امور مشارکت داشته باشیم و برای کشور عزیزمان کاری می‌کردیم، اما متأسفانه جناح اصول‌گرا که جناح حاکم است، با موضع‌گیری‌ها و تهدیدهایی که مخصوصاً از دو سال پیش تا‌کنون در‌خصوص اصلاح‌طلبان کردند کاری کردند که حضورمان در عرصه سیاسی و به تبع آن انتخابات مجلس نهم حضوری کمرنگ باشد.
وی یادآور شد: با همه این احوال باز هم برای آبادانی و پیشرفت و اعتلای ایران اسلامی عزیز دعا می‌کنیم و امیدواریم کشور به سمتی برود که دیگر شاهد مشکلاتی که امروز کشور به واسطه عملکرد نادرست برخی آقایان گرفتار شده، گرفتار نشود.





  جرس: طی هفته های اخیر، سختگیری در سالن های ملاقات زندان اوین برای زندانیان سیاسی و خانواد‌ه هایشان بویژه برای زندانیان بندهای ۳۵۰ و بند زنان شدت گرفته و برخوردهای نامناسب و غیرقانونی با خانواده ها صورت می گیرد.
فخرالسادات محتشمی پور همسر سید مصطفی تاجزاده در این زمینه به "جرس" می گوید: "رفتار توهین آمیزی که طی دو هفته اخیر با خانواده ها صورت گرفته از جمله مهر زدن به کف دست خانواده ها تا بتوانند عزیزان خود را ملاقات کنند غیرقانونی و غیر شرعی است. بهانه مسئولین همان داستان فرار یک زندانی است که متاسفانه بحدی اعتماد خانواده ها را گرفته اند که این داستان ها را باور ندارند. در هر صورت این فشارها به هیچ وجه قابل توجیه نیست من بارها با مسئولین زندان هم صحبت کردم که این برخوردها درست نیست و روانشناسان و متخصصین امور تربیتی بر اثرات سوء این برخوردها تاکید دارند که آسیب های فراوانی را بر اعضای خانواده وارد می سازد و فشاری "مضاعف" است."
همسر معاون وزارت کشور دولت سید محمد خاتمی ادامه می دهد: "روز گذشته با آقای تاجزاده ملاقات داشتم و به آنها گفتم که اجازه نمی دهم که مهر بزنید و معطلم کردند و گفتند قانون جدید است و باید اجرا شود! خوب از آنجایی که همسرم در قرنطینه نگهداری می شود و  احدی را جز زندانبان نمی بیند نمی توانستم او را ملاقات نکنم و خود را ملزم کردم که این فشار را تحمل کنم، اما در اعتراض به این برخورد به آنها گفتم من خودم مهر را بدستم می زنم و شکنجه هایی را که شما شبانه روز بر ما وارد می کنید چاره ای نداریم جز اینکه اعتراض خود را به اینگونه نشان دهیم."
فشارهای مضاعف بر خانواده زندانیان سیاسی در گفتگو با همسر تاجزاده در ادامه این برخوردها و تغییرات و فشارهای جدیدی که بر خانواده زندانیان سیاسی وارد آمده، جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی تصمیم گرفته اند که در صورت تداوم این بی حرمتی و فشارها به "شکل جمعی و گسترده" اعتراض کنند.
همسر عضو برجسته سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با اشاره به نظر همسرش و پیوستن خود به این اعتراض جمعی در صورت خاتمه نیافتن این برخوردهای غیرقانونی و غیر شرعی می افزاید: "آقای تاجزاده هم بر این نظر بودند که اگر اجماعی بین خانواده ها مبنی بر اعتراض به این برخوردهای توهین آمیز از طریق نیامدن به سالن ملاقات شد، شما هم به ملاقات من نیایید. خلاصه این نشان می دهد که آقایان با این همه ادعای حقوق بشرکه در مجامع بین المللی دارند ( در داخل هم که می گویند حرف ما وحی منزل است و همه باید اطاعت کنند و مخالفتی نکنند)، در داخل حداقل حقوق زندانی را به او دهند اگرچه اساسا جای آقای تاجزاده و زندانیان سیاسی دیگر در زندان نیست. متاسفانه افزایش این فشارها و تضییقات باعث افزایش نگرانی ها می شود و نقض حقوق زندانی و خانواده او نقض حقوق بشر است و قطعا غیر شرعی و غیر قانونی است. چه بسا خود من هم در اعتراض به تداوم این شرایط و بی حرمتی ها در همراهی با خانواده ها به ملاقات نروم و مسئولین باید پاسخگوی تمام این مشکلات و مسائل باشند. می بینیم که آقایان علی رغم شعارهایی که برای تحکیم خانواده ها سر می دهند عملکرد نیروهای قضایی و امنیتی طوری است که باعث فاصله افتادن بین اعضای خانواده می گردد. خوشبختانه علی رغم ترفندها و فشارها "اتحاد" بین اعضای خانواده و زندانی و همین طور خانواده های زندانیان سیاسی با همدیگر "زیاد" شده و امید داریم که این روزهای سخت با صبوری و تحمل به پایان برسد . آنچه روشن است اینکه این حرکتها و برخودهای نامناسب ناشی از بی تدبیری و بی توجهی مسئولین است و به جایی نمی رسد."
همچنین طی روزهای گذشته هنگامی‌که خانواده تعدادی از زندانیان امضا کننده "بیانیه ۳۶ زندانی سیاسی" برای درخواست ملاقات حضوری با زندانی شان به دادستانی تهران مراجعه کرده اند به آنها گفته شده که به دستور دادستان تهران همه۳۶ امضا کننده بیانیه اخیر از ملاقات حضوری منع شده اند.
همسر سید مصطفی تاجزاده در خصوص این خبر و محرومیت خود از ملاقات حضوری می گوید: "بعضی از دوستان که مراجعه کرده بودند چنین جوابی را به آنها داده بودند. البته خود ما که ملاقات حضوری نداریم و درخواست رسمی هم ندادم زیرا برای حقوق خودم درخواست نمی دهم و معتقدم آقایان موظف هستند حقوق زندانیان سیاسی و خانواده هایشان را رعایت کنند و این مطالبه نباید از طرف ما باشد اما متاسفانه از این حق "محروم" هستیم. شرایط ملاقاتهای کابینی هم بشدت آزاردهنده است حتی در دور اول بازداشت آقای تاجزاده هیچگاه باور نداشتم بتوانم این شرایط را تحمل کنم و همسرم را از پشت شیشه دوجداره و از طریق گوشی تلفن با او صحبت کنم به همین دلیل من و آقای تاجزاده از بقیه اعضای خانواده خواهش کردیم که در این شرایط به ملاقات آقای تاجزاده نیایند زیرا پدر مادر مسن ایشان و دخترمان با این شرایط از نظر روحی در فشار قرار خواهند گرفت و بخاطر همین شرایط غیرقانونی از ملاقات عزیزاشان محروم مانده اند."
گفتنی است، ۳۶ زندانی در بیانیه خود دولت محمود احمدی نژاد را فاسدترین دولت تاریخ ایران، و مجلس هشتم را همانند مجلس دوران حسنی مبارک در مصر توصیف کرده بودند و شرکت در انتخابات را با توجه به شرایط کنونی غیر ممکن دانسته اند.
امضا کنندگان این بیانیه در بخشی از این بیانیه نوشته اند: ": این نهادها قانونا و عرفا از ورود به آنها منع شده اند. تنها در نظام های استبدادی است که اینگونه نهادها در امور سیاسی، اقتصادی، قضایی و امثال آن مداخله می کنند و هرچه استبداد در نظامی بیشتر و شدیدتر باشد، حضور نهادهای امنیتی و نظامی نیز در عرصه های مختلف بیشتر و پررنگ تر است. در کشور ما نیز سکاندار اصلی حوادث انتخابات سال ۸۸ و پس از آن این نهادها بودند و هستند که حضور آنها همچنان ادامه دارد و فضای امنیتی سنگینی را بر کشور مستولی و سایه افکن کرده اند."
همسر مصطفی تاجزاده یکی از این۳۶ امضاء کنندگان بیان می کند: " ببینید این افرادی که در زندان هستند افرادی دلسوزی هستند که در مقاطع مختلف انقلاب دیدگاهها و مواضع خود را مطرح کرده اند و همیشه هم به صلاح کشور و مردم بوده است. این حرکت و بیانیه هم مشفقانه و دلسوزانه بوده و آنها حق اظهار نظر دارند همانگونه که مردم حق دارند مسیری را که می خواهند بروند انتخاب کنند و واقعا نمی دانم نگرانی آقایان از چه هست؟ در صحبتی که بازجوها داشتند بشدت ناراحت بودند که چرا اصلاح طلبان می خواهند در انتخابات شرکت کنند در صورتی که برای خود من روشن بود که اصلاح طلبان در شرایطی که انتخابات آزاد وجود ندارد شرکت نخواهند کرد. این زندانیان چه در نامه ای که به آقای خاتمی نوشته اند و گفته اند که این شروط حداقلی شما برای شرکت در انتخابات محقق نشده و راهی برای شرکت در انتخابات نیست و چه نامه ها و بیانیه های دیگری که زندانیان سیاسی از داخل می دهند به ابراز عقاید و مواضع خود پرداخته اند. حالا نمی دانم چرا این مسئله آقایان را ناراحت کرده است؟ اصطلاحی وجود دارد که می گوید با دست پس می زنند و با پا پیش می کشند. از یک طرف می خواهند اصلاح طلبان باشند و از یک طرف می خواهند نباشند، می خواهند اصلاح طلبان باشند تا تنور انتخابات را داغ کنند و فضا سازی کنند و مردم را به صحنه بکشانند و از طرفی می خواهند اصلاح طلبان حضور نداشته باشند تا مهره های خودشان را به انتصاب برسانند و دعوای اصولگراها هم بر سر این است، زیرا معتقدم شورای نگهبان همان شیوه تقلب خودش را که از مجلس ششم وجود داشته (آن مسیری که آقای جنتی رفته و آقای تاجزاده شکایت کرده) می خواهد ادامه دهد. اینکه زندانیان عقایدشان را بگویند و اتخابات را تحریم کنند که عصبانیت ندارد؟ شما هم که امکانات و به قول آقای تاجزاده رسانه ملی را در اختیار دارید بروید تبلیغ کنید. واقعا نمی دانم دیگر محروم کردن زندانیان از حقوق خود و این فشارها و حرکات غیراخلاقی بر خانواده ها برای چیست؟ خلاصه اینها نشان دهنده ضعف آنهاست که منجر به چنین برخوردهای ناشایست می شود و باعث شده که از مسیر حق و حقیقت و عدالت طلبی فاصله بگیرند."
در حالیکه مقامات قضایی نسبت به این وضعیت دشوار زندانیان سیاسی و خانواده های آنان استقلالی در زمینه اجرای قانون ندارند و دستگاه قضایی کشور اراده ای در مقابل دستورات غیرقانونی اطلاعات و سپاه ندارد، خانواده های زندانیان سیاسی با برخی از علما و مراجع دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدارها خانواده ها زندانیان سیاسی، از مشکلات و برخوردهای غیرقانونی شکایت کردند و خواستار اعلام نظر فقهی و حقوقی مراجع محترم عظام در خصوص این اقدامات غیر قانونی و غیر شرعی شدند.
آیت الله صانعی این مرجع مردمی و حامی جنبش سبزنیز با ابراز تأسف از اینگونه رفتارها فرمودند: "متأسفانه این رفتارها که با نام اسلام انجام می شود، اسلام را وارونه جلوه داده و نسل جوان و نسل های بعدی را نسبت به اسلام بدبین می سازد در حالیکه اسلام واقعی می تواند باعث سعادت و خوشبختی باشد. باید به خدا پناه برد و به ابی عبدالله متمسک شد و دعا کرد. همچنین باید آگاه شد و آگاهی داد و راضی به ظلم و جنایت نشد همانطورکه آن امام معصوم فرموده اگر کسی در مشرق زمین ظلمی کرد و در مغرب زمین کسی راضی به آن بود، در آن ظلم شریک است."
خانم محتشمی پور به عنوان یکی از اعضای خانواده "بزرگ" زندانیان سیاسی در این خصوص می گوید: "در دیدار با علما و مراجع که داشتیم آنان این برخوردهای نامناسب با زندانیان سیاسی و خانواده هایشان را نکوهش کردند و فرمودند که کسانیکه ادعا شریعت دارند مشخص کنند که با توجه به کدام حکم و کدام شریعت این رفتارهای ناپسند انجام می شود؟ که متاسفانه این دیدارها با مراجع آقایان را برآشفته کرده و دیدار با مراجع را موارد اتهامی ذکر کرده اند و از سوی دیگر فشارها بر روی بیوت و دفاتر مراجع از جمله شنود و فیلم برداری افزایش یافته و افرادی هم که هماهنگ کننده این دیدارها هستند تحت فشار قرارگرفته اند بنحوی که مشکلات بیشتری را برای ارتباط با مراجع ایجاد کرده اند. این در حالی است که در خانه مرجع تقلید در طول تاریخ بر روی مردم باز بوده است اما لطف آقایان این است که این در را به روی مردم ببندند، در حالیکه این در بسته شدنی نیست و الان در دنیای ارتباطات و تکنولوژی قرار داریم و نهضت نامه نگاری ها شروع شده و از طرق مختلف اخبار و اطلاعات منتقل می شود. من بارها هم گفته ام که از افتخارات من است که دیدار با مراجع برای من جرم و اتهام در نظر گرفته شود."
فخرالسادات محتشمی پور با تاکید بر روحیه "عالی" همسرش بیان می کند: "وضعیت روحی آقای تاجزاده بسیار عالی است حتی امروز در ملاقات شنیدم که ایشان به زندانبانش گفته علاقه به فیلم های جنگی داری تلویزیون فیلم جنگی گذاشته و نگهبان پرسیده جنگ نظامی هاست و آقای تاجزاده جواب داده: پس نه پس جنگ اصولگراهاست که تلویزیون جمهوری اسلامی نشان می دهد. خلاصه روحی بسیار عالی دارد و همه آقای تاجزاده را می شناسند و می دانند که مسیری را که حق بداند تا انتها می رود. در کل مدتی هم که زندان بوده کوچکترین خواسته ای را مطرح نکرده البته اعتراضش به شرایط غیر قانونی که بر او تحمیل شده از طریق روزه سیاسی ادامه می دهد. الان بیش از یکسال و یکماه است که به روزه سیاسی خودشان لاینقطع ادامه می دهد و توصیه هم کرده که عزیزان دوشنبه های اول هر ماه را برای ایجاد "همبستگی بین مردم" روزه بگیرند و برای آزادی زندانیان سیاسی و شکستن حصر رهبران جنبش سبز آقایان مهدی کروبی و میرحسین موسوی و خانم رهنورد و همچنین به یاد شهدای جنبش سبز که جان خود را در این مسیر گذاشتند تا ما بتوانیم بر سر آرمانهای خود محکم بایستیم و اجازه انحراف بیشتر از انقلاب را ندهیم، دعا کنند."
وی با ابراز نگرانی از وضعیت جسمانی همسرش می افزاید: "از نظر جسمی آقای تاجزاده عادت به بیان کردن مشکلات جسمی خود حتی در اوج فشارها در بازجویی های اولیه در سلول انفرادی داشتند، ندارند. در زمان عمل جراحی ما متوجه وضعیت و ناراحتی های جسمانی ایشان شدیم. به هر آقای تاجزاده بخاطر آرتوروز شدید گردن و مشکلات دندان که دارند باید تحت درمان قرار بگیرند. اما متاسفانه مقامات هیچ مسئولیتی را قبول نمی کنند و من اعلام می کنم آسیب هایی که به آقای تاجزاده وارد می شود مستقیما بر عهده سپاه است، برای اینکه هر زمان که میلشان بکشد یک اقدام کوچکی را انجام می دهند و هر زمان که میلشان نکشد یا از بالا دستور باشد فشارها را بیشتر می کنند. من برای سلامتی همسرم نگران هستم و همچنین از نظر روحی هم ناراحتش هستم زیرا حق اوست که خانواده اش را در شرایط مناسب ببیند."
لازم به یادآوری است، دادگاه فخرالسادات محتشمی پور در حالی به ریاست قاضی مقیسه و به اتهام شرکت در تجمعات غیرقانونی و تبلیغ علیه نظام برگزار شده بود که وی در اعتراض به عدم رسیدگی به شکایات همسرش و مظالمی که در این مدت بر تاج زاده و خانواده وی رفته است حاضر به دفاع از خود نشد.
این عضو جبهه مشارکت اسلامی ایران در پاسخ به نتیجه برگزاری دادگاه و حکم خود می گوید: "در دادگاهی که برای من برگزار کردند حکمی صادر کرده اند. از دادگاه انقلاب تماس گرفتند که بروم و حکم را دریافت کنم که من نرفتم زیرا رسما به من ابلاغ نشده و علاوه بر این فرصت هم نکرده ام که بروم به هرحال مشکلات خانواده یک زندانی سیاسی کم نیست و گرفتارم. حالا شاید خودشان حکم را ارسال کنند زیرا از طریق وکیل هم نمی توانند اقدام کنند. به علت اینکه قصد دفاع نداشتم و قاضی بر روی وکلا فشار آورده بود و احساس کردم به وکلا بی حرمتی می شود آنها را عزل کردم تا فشاری بر روی آنها نباشد."
او ادامه می دهد: "گفته اند که اگر اعتراض دارم اقدام کنم. من هم گفتم زمانیکه من معترض بودم نسبت به شرایط غیر قانونی تحمیل شده بر همسرم و عدم رسیدگی به شکایتش از اقای جنتی و کودتاگران انتخاباتی، و در دادگاه دفاع نکردم و حکم صادر کردند دیگر چه اعتراضی می توانم انجام دهم؟ من به آقایان هم قبلا گفته ام من برای بازگشت به زندان هیچ مشکلی ندارم اگرچه که زندان برای من شکنجه گاه است و من چهل و پنج روز در شکنجه گاه سپاه بودم اما از این جهت که همسرم درآنجاست زندان برای من مطلوبتر است اما به زندان سپاه که توسط کسانیکه دقیقا در مقابل مردم قرار گرفته اند برنمی گردم، زیرا غیرقانونی است و خاطره خوبی از آنجا ندارم..."



آمار کشته شدگان حادثه فولاد غدیر یزد به ۱۸ نفر رسید

خبرگزاری هرانا - مديركل پزشكي قانوني استان يزد از فوت هجدهمين مصدوم حادثه كوره فولاد غدير يزد خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا بنا بر اعلام این اداره کل، دکتر علي سليمانپور با بيان افزايش آمار تلفات حادثه كارخانه فولاد غدير يزد يادآور شد: هجدهمين مصدوم بنام "احسان صالحي نژاد فرزند داد محمد" كه به علت مشكل حاد تنفسي به بيمارستان گودرز يزد منتقل شده بود شب گذشته فوت كرد.
گفتنی است با وجود گذشت شش روز از حادثه انفجار کوه ذوب کارخانه فولاد غدیر یزد، تنها يك نفر از مصدومين اين حادثه دلخراش و اسفناك در حال حاضر در بيمارستان سوانح و سوختگي يزد بستري مي‌باشد.
همچنین لازم به ذکر است 2 نفر از کارگران به علت سطحی بودن جراحات در همان روز نخست از بیمارستان مرخص شده‌اند.



تارنمای قانون خانواده برابر برای ششمین بار مسدود شد

خبرگزاری هرانا - وب سایت «تا قانون خانواده برابر» از صبح امروز ۲۷ آذرماه برای ششمین بار از زمان راه اندازی آن فیلتر شد.
این سایت که از تاریخ ۱۱ اسفند ۸۸ در اعتراض به لایحه مطرح شده در مجلس شورای اسلامی به نام «لایحه حمایت از خانواده» راه اندازی شده است شامل اخبار مربوط به لایحه فوق، مقالات و همچنین گفتگوهایی با فعالان اجتماعی و مدنی پیرامون مسائل حقوقی لایحه و دیگر قوانین مربوط به زنان درایران و کشورهای دیگر و تأثیرات آن است.

سایت «تا قانون خانوده برابر» پیش ازاین در تاریخ۴ مرداد ماه سال جاری برای بار پنجمین بار فیلتر شده بود.




انتقال رمضان سعیدی به سلول انفرادی زندان رجایی شهر

خبرگزاری هرانا - یک زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر به دستور مسئولین زندان به سلول انفرادی منتقل شد.
به گزارش موکریان، صبح امروز ۲۶ آذر ماه یک زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج به نام رمضان سعیدی که حدود شش سال است در زندان به سر می برد به دستور مسئولین زندان رجایی شهر کرج به قرنطینه این زندان منتقل شد.
تا لحظه تنظیم خبر از علت انتقال این زندانی اهل ارومیه به سلول انفرادی هیچ اطلاعی در دست نیست.
یادآور می‌گردد که رمضان سعیدی از طرف دادگاه انقلاب به اتهام همکاری با احزاب مخالف به ۸سال حبس محکوم شده‌ است.




تعیین محمدعلی دادخواه به عنوان وکیل دکتر علی رشیدی

خبرگزاری هرانا - محمدعلی دادخواه به عنوان وکیل دکتر علی رشیدی، اقتصاددان برجسته و عضو هیئت رهبری جبهه ملی تعیین شد.
عصر روز شنبه، بیست و هفتم آذرماه، همسر علی رشیدی با حضور در دفتر محمد علی دادخواه، وکیل برجسته مدافع حقوق بشر و عضو کانون مدافعان حقوق بشر، وی را به عنوان وکیل همسرش تعیین نمود.
آقای دادخواه نیز با پذیرش وکالت علی رشیدی خواهان ارسال هرچه سریع‌تر پرونده دکتر رشیدی به دادگاه جهت امکان یافتن دفاع و آزادی وی گردید.
دکتر علی رشیدی اقتصاددان برجسته و عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران که از ۱۰ آبان و پس از انتشار بیانیه ۲۵ مهرماه جبهه ملی بازداشت گردیده و پس از چندین هفته بازجویی در بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ وزارت اطلاعات در حال حاضر در بند ۳۵۰ به سر می‌برد،