۱۳۹۰ آذر ۱۰, پنجشنبه

روز پنجشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

افشاگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:
واردات میوه در کشور در انحصار 11 پدر خوانده است


(تیتر از جنگ خبر)
اعتدال
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خراسان از برگزاری جلسه ای با حضور وزیر جهاد کشاورزی، رئیس کل گمرک، نماینده وزارت صنعت و تجارت و نماینده سازمان بازرسی در کمیسیون کشاورزی مجلس برای بررسی واردات بی رویه میوه به خصوص مرکبات در فصل برداشت خبر داد و گفت: در این جلسه با اشاره به نقش 11 پدر خوانده واردات میوه ، اعلام شد پرونده تخلف وزارت صنعت و تجارت در ثبت سفارش واردات میوه به دستگاه قضایی ارسال می شود.
محمدعلی دلاور، عضو کمیسیون کشاورزی گفت: در کشور ما ۱۱ نفر واردکننده عمده میوه داریم که اصطلاحا به آنها پدر خوانده های میوه می گویند و این پدر خوانده ها در وزارتخانه ها و دستگاه ها نفوذ دارند وبه راحتی قانون را دور می زنند.

* گزارش تخلف در ثبت سفارش واردات میوه به دستگاه قضایی ارسال می شود

عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در خصوص جلسه بررسی واردات میوه گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در بحث ثبت و سفارش خلاف عمل انجام داده که قرار شد گزارشی را با کمک سازمان بازرسی تهیه کنیم و در قالب ماده ۱۳۳ آیین نامه مجلس در صحن علنی مجلس قرائت شود که تخلفات برای پیگیری قضایی ظرف ۱۰روز آینده ارسال شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی به تخلفات سازمان گمرک اشاره و خاطرنشان کرد: گمرک با توجه به این که از قانون ممنوعیت واردات میوه باخبر بود اجازه ترخیص داده که باید رسیدگی شود. به گزارش ایلنا وی همچنین گفت: مقرر شد وزیر کشاورزی باید ظرف ۵روز آینده نامه ای را به وزارتخانه های ذیربط ارسال کند که از این پس ملاک عمل باشد، رجایی تصریح کرد: از نظر ما اظهارات دستگاه ها فقط توجیه بود که برای ما غیرقابل قبول است.

* سخنگوی کمیسیون کشاورزی:حدود 500تن میوه در 7 ماه ابتدای سال وارد شده است

سخنگوی کمیسیون کشاورزی با اشاره به تخلف وزارت صنعت در واردات میوه اظهار داشت: ظرف ۵ روز آینده مجددا وزیر جهاد کشاورزی طی یک ابلاغیه جدید به وزارت صنعت، معدن و تجارت بر ممنوعیت واردات میوه تاکید می‌کند.
عیسی جعفری در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه در بحث واردات میوه، وزارت جهاد کشاورزی مدعی است که طی نامه مکتوب ممنوعیت واردات میوه را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده‌ تصریح کرد: این در حالیست که طبق نظر وزارت صنعت، در نامه وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت واردات به طور قطعی نیامده است.وی تصریح کرد: برداشت نمایندگان این است که وزارت صنعت در اجرای قانون تعلل کرده و متاسفانه شاهد واردات بی‌رویه میوه بودیم به طوری که در سال 89 حدود یک میلیون تن میوه به ارزش 621 میلیون دلار وارد کشور شده است.
جعفری با اشاره به اینکه حدود 5/1 سال از اجرای مصوبه قانونی ممنوعیت واردات میوه گذشته خاطر نشان کرد: با فرض اینکه سال گذشته مصوبه به دست وزارت صنعت نرسیده باشد در 7 ماهه ابتدای امسال حدود 496 هزار تن میوه وارد کشور شده است.



اتحادیه اروپا اعمال تحریم های تازه علیه ایران را بررسی می کند

سران اتحادیه اروپا در حالی روز پنجشنبه روابط ایران و اروپا را مورد بررسی قرار می‌دهند که به دنبال حمله به سفارت بریتانیا در ایران، سفارت جمهوری اسلامی در لندن بسته شده است و چند کشور اروپایی خواستار تشدید تحریم ها بر ضد تهران شده اند.
وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، نشستی برای بحث و بررسی میزان و نحوه ارتباط شان با جمهوری اسلامی برگزار خواهند کرد و گزارش‌ها حاکی است که بررسی تحریم ۲۰۰ شخصیت و شرکت ایرانی و همچنین تحریم نفت ایران در دستور کار این جلسه قرار دارد.
در این میان، فرانسه خواستار آن شده است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه بانک مرکزی ایران نیز وضع کند. این بانک در حال حاضر از سوی وزارت دارایی بریتانیا تحریم شده است.
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا که برای شرکت در این نشست در بروکسل حضور دارد به رادیو بی‌بی‌سی گفته است که حامی «شدت گرفتن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و به ویژه افزایش تشدید انزوای بخش مالی ایران» است.
این اظهارات در حالی مطرح شده است که به دنبال حمله هشتم آذرماه عده‌ای تظاهرکننده به سفارت بریتانیا در ایران و همچنین باغ قلهک که در اختیار این کشور است، اموال این دو محل به شدت تخریب شده‌‌اند.
رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که این تظاهرات و حمله از سوی «دانشجویان بسیجی» صورت گرفته است.
به دنبال این اقدام، بریتانیا روز چهارشنبه اعلام کرد که سفارت ایران در لندن تعطیل شده است و دیپلمات‌های ایرانی باید خاک بریتانیا را ترک کنند.
این اقدام همچنین واکنش‌های بین‌المللی را به همراه داشت.
آلمان، فرانسه و هلند اعلام کرده‌اند که سفرای خود در تهران را برای مشورت فراخوانده‌اند و ایتالیا نیز گفته است که تعطیلی سفارت اش در ایران را بررسی می‌کند.
نروژ نیز اعلام کرده است که به خاطر نگرانی از نا‌امنی، سفارت خود در ایران را به طور موقت تعطیل می‌کند.
همچنین شورای امنيت سازمان ملل  به اتفاق آرا اين حمله را محکوم کرده و آمريکا، اتحاديه اروپا،  فرانسه، آلمان، سوئد، دانمارک، کانادا، روسیه و چین نيز اين اقدام را تقبيح کرده‌اند.



کلينتون: حمله به سفارت بريتانيا، بی حرمتی به جامعه جهانی است

در ادامه واکنش های بین المللی علیه حمله تظاهرکنندگان به سفارت بريتانيا در تهران، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمریکا، نيز ضمن محکوم کردن اين حمله گفته است، اين اقدام «بی حرمتی» به مردم بريتانيا وجامعه جهانی است.

هيلاری کلينتون که روز چهارشنبه در بوسان کره جنوبی صحبت می کرد،  درخصوص حمله به سفارت بريتانيا در تهران گفته است:«ايالات متحده اين حمله را شديدا محکوم می کند. اين نه تنها گستاخی به مردم بريتانيا، که بی حرمتی به جامعه جهانی نيز است.»
هيلاری کلينتون اضافه کرده است:« ما آماده ايم تا به هرشکل ممکن کمک برسانيم تا قويا اعلام کنيم که دولت ها در قبال جامعه ديپلماتيک موظف هستند از جان و اموال آنها حمايت کنند و ما از دولت ايران انتظار داريم چنين عمل کند.»
در همين زمينه، «جاش ارنست»، سخنگوی کاخ سفيد، نيز گفته است ايران می بايست روشن کند که به تعهدات بين المللی خود در زمینه حفاظت از ديپلمات ها و مکان های ديپلماتيک عمل می کند.
سخنگوی کاخ سفيد از ايران خواسته است تا حمله به سفارت بريتانيا را محکوم کرده و عاملان اين حمله را مورد تعقيب قضايی قرار دهد.
سخنگوی کاخ سفيد هم چنين از اقدام بريتانيا در بستن سفارت ايران در لندن حمايت کرده است.
ويليام هيگ، وزير امورخارجه بريتانيا،  روز چهارشنبه نهم آذرماه که برای ارائه گزارشی درباره حمله به سفارت بريتانيا در تهران در مجلس عوام اين کشور رفته بود، گفت که به ايران ۴۸ ساعت فرصت داده شده است تا سفارت خود را در لندن تعطيل و کارکنان اش را از خاک بريتانيا خارج کند.
وی افزود که سفارت بريتانيا در تهران نيز تعطيل خواهد شد و ديپلمات های بريتانيايی ايران را ترک می کنند.
در ادامه واکنش کشورهای اروپایی علیه حمله به سفارت بریتانیا در تهران، آلمان، فرانسه و هلند سفرای خود از تهران را فراخواندند.

و اکنش های ايران

در حالی که علی لاريجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و شماری از نمايندگان مجلس  از حمله «دانشجويان بسيجی» به سفارت بريتانيا در تهران حمايت کرده و آن را نمادی از فضای افکار عمومی مردم ايران دانسته اند، رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران می گويد، جمهوری اسلامی به تعهدات بين المللی خود پايبند است و هرگونه تعرض به ديپلمات ها و اماکن ديپلماتيک را «غير قابل قبول» می داند.
به گزارش خبرگزاری های دولتی ايران، رامين مهمانپرست  روز چهارشنبه درباره حمله به سفارت بريتانيا در تهران در روز سه شنبه گفته است: «آنچه در ارتباط با سفارت انگليس در تهران رخ داد اتفاقی غير قابل پيش بينی و در پی عصبانيت برخی از تظاهرکنندگان از رويکرد دولت انگليس در قبال جمهوری اسلامی ايران بود که با هوشمندی و تدابير اتخاذ شده از آسيب ديدن ديپلمات ها جلوگيری به عمل آمد و برخورد با متخلفان از سوی قوه قضائيه تحت بررسی و پيگيری است.»
حمله به سفارت بريتانيا و همچنين مجموعه مسکونی اين سفارت در باغ قلهک در روز سه شنبه هشتم آذرماه موجی از محکوميت جهانی درپی داشت و  شورای امنيت سازمان ملل متحد، آمريکا، اتحاديه اروپا و بسياری از کشورهای جهان از ايران خواستند تا  به تعهدات بين المللی و به ويژه کنوانسيون وين در خصوص تامين امنيت ديپلمات ها و اماکن ديپلماتيک پايبند باشد.

در واکنش به اين انتقاد ها  رامين مهمانپرست گفته است: «جمهوری اسلامی ايران با تاکيد بر تعهدات بين المللی خود هرگونه به تعرض به ديپلمات ها و اماکن ديپلماتيک و اقدامات خلاف مقررات و قوانين بين المللی را غير قابل قبول می داند.»

در حالی رامين مهمانپرست بر «غير قابل بودن» حمله به ديپلمات ها و اماکن ديپلماتيک تاکيد کرده است که ساعاتی پيشتر علی لاريجانی، رييس مجلس، در خصوص حمله به سفارت بريتانيا گفته بود: «با رفتار ديپلماتيک نمی توان رفتار و روش های خصمانه را تحت الشعاع قرار داد و حرکت دانشجويان در انتقاد به اين وضعيت بود.»

« اقدام متقابل»

درهمين حال، رامين مهمانپرست تصمیم بريتانيا  در خصوص دستور تعطيلی فوری سفارت ايران در بريتانيا را اقدامی « انفعالی و شتابزده» خوانده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ايران گفته است:« بديهی است دولت جمهوری اسلامی ايران متقابلا اقدامات لازم در اين خصوص را انجام خواهد داد و مسئوليت حفاظت از اموال و اماکن ديپلماتيک جمهوری اسلامی ايران در لندن را متوجه دولت انگليس می داند.»
 این در حالی است که واحد مرکزی خبر گزارش داده است که کارکنان سفارت بریتانیا در ایران از این کشور خارج شده اند.
در همین حال، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،  پليس در برن، پايتخت سوئيس، دو مرد جوان را به دلیل پرتاب دستگاه های آتش زا و سنگ به سوی سفارت ايران دستگير کرده است.
 در بیانیه پلیس سوییس آمده این رویداد ساعت سه بعداز ظهر رخ داده و آسیبی به ساختمان سفارت ایران وارد نشده است.




به گزارش رادیو و تلویزیون دولتی ایران، علی اکبر صالحی، وزیر خارجه، در تماس با کاردار سفارت جمهوری اسلامی در لندن اقداماتی را که برای بازگشت تمامی کارکنان سفارت و خانواده هایشان به ایران انجام گرفته به اطلاع او رساند.
روز گذشته وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که در واکنش به ورود شماری از تظاهرکنندگان به مراکز سفارتخانه این کشور در تهران، اعضای سفارتخانه بریتانیا را از ایران خارج کرده و به کارکنان سفارت جمهوری اسلامی هم چهل و هشت ساعت فرصت داده تا خاک بریتانیا را ترک کنند.
روز سه شنبه، افرادی که رسانه های دولتی ایران آنان را دانشجویان دانشگاه های تهران و یا دانشجویان بسیجی خوانده بودند پس از اجتماع در برابر مراکز سفارت بریتانیا در تهران، وارد این مراکز شدند و به گزارش منابع خبری، ضمن گروگان گرفتن موقت چند تن از کارکنان، به اموال سفارتخانه آسیب رساندند.
وزیر خارجه بریتانیا گفت که آشکار است تجمع این افراد خودجوش نبوده بلکه آنان توسط تشکیلات حکومتی در جمهوری اسلامی سازمان یافته بودند و با برنامه قبلی به سفارت حمله کردند.




خبرگزاری ها به نقل از محافل دیپلماتیک گزارش می‌دهند که ایران در آستانه اعمال بزرگترین تحریم ها از زمان انقلاب اسلامی تا کنون قرار دارد.
کشورهای آلمان، بریتانیا و فرانسه از شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا خواسته اند تا در نشست امروز پنجشنبه (۱ دسامبر) خود در بروکسل، پایتخت بلژیک، واردات نفت ایران را به اروپا منع کنند و در کنار آن تحریم های شدید سیاسی و اقتصادی تازه‌ای را علیه ایران به تصویب برسانند.
گفته شده است که این تحریمها در واکنش به برنامه های هسته ای ایران و بحران اخیر بین بریتانیا و جمهوری اسلامی ایران است.
تصمیم در باره سوریه نیز از دیگر موضوعاتی است که وزراری خارجه کشوهای اروپایی قرار است بر سر آن تبادل نظر کنند.
بر اساس گزارش‌ها، بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا انتظار دارند که شورای وزیران خارجه این کشورها در ابراز همدردی و همبستگی با بریتانیا، ایران را بیش از پیش مورد انزوای سیاسی قرار دهند.
گفته شده است که به دنبال حمله به سفارت بریتانیا در تهران، بریتانیا خواهان اعمال تحریم های بیشتر بر بخش انرژی ایران است.
به نقل از منابع دیپلماتیک گفته شده است که اعمال نهایی برخی از تحریم های عمده نظیر نفت ایران، به جلسه سران اتحادیه که قرار است روز ۹ دسامبر صورت گیرد، موکول خواهد شد.

تعطیلی سفارت ایران در لندن

پیشتر (چهارشنبه ۳۰ نوامبر) در واکنش به حمله به سفارت بریتانیا در تهران، بریتانیا دستور تعطیلی سفارت ایران در لندن را اعلام کرد.
ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا در اظهاراتی پارلمان این کشور گفت که دستور تعطیلی فوری سفارت ایران در بریتانیا صادر شده است.
آقای هیگ گفت به کارمندان این سفارت‌خانه ۴۸ ساعت فرصت داده شده که خاک بریتانیا را ترک کنند.
آقای هیگ که برای توضیح درباره واکنش بریتانیا به حمله به سفارت این کشور در تهران در پارلمان بریتانیا حاضر شده بود گفت که تمام دیپلمات‌های بریتانیا از ایران خارج شده‌اند. او دلیل این تصمیم را اطمینان یافتن از تامین امنیت این کارکنان خواند.
آقای هیگ تصریح کرد که سفارت بریتانیا در ایران تعطیل شده است و گفت اگر بریتانیا قادر به کار کردن در ایران نباشد سفارت ایران در لندن نیز باید کاملا تعطیل شود.
با وجود این وزیر خارجه بریتانیا گفت که تعطیلی سفارتخانه به معنای قطع کامل روابط نیست بلکه "کاهش سطح رابطه" میان دو کشور است.

حمله به سفارت بریتانیا

روز سه شنبه، ۸ آذر (۲۹ نوامبر) گروهی از معترضان که رسانه‌های داخلی ایران آنان را دانشجویان دانشگاه های تهران و دانشجویان بسیجی توصیف می کردند، به منظور اعتراض به سیاست بریتانیا در قبال حکومت جمهوری اسلامی و حمایت از مصوبه مجلس راجع به کاهش رابطه با بریتانیا وارد ساختمان‌های سفارتخانه بریتانیا در مرکز تهران و قلهک شدند و اقدام به تخریب اموال کردند.
آقای هیگ از واکنش "با تاخیر" مقام‌های ایرانی برای توقف حمله به ساختمان سفارت‌خانه و مجتمع مسکونی قلهک نیز انتقاد کرد.
وزیر خارجه بریتانیا گفت: "ایران کشوری است که در آن رهبران مخالفان در بازداشت خانگی هستند، بیش از ۵۰۰ نفر در سال جاری اعدام شده اند و اعتراض های واقعی در آن بی‌رحمانه سرکوب می‌شود... این که مقام‌های ایرانی نتوانند از سفارت‌خانه ما محافظت کنند یا این که این حملات بدون درجاتی از رضایت در داخل رژیم ایران انجام شده باشد، ساده‌انگارانه است."
آقای هیگ گفت با وجود تعطیلی سفارت خانه بریتانیا در تهران دولت این کشور در آینده، هر گاه که مناسب و معنادار باشد، چه در قالب گروه ۱+۵ و چه در سازمان های بین‌المللی، با دولت ایران گفت‌وگو خواهد کرد. او گفت که دولت آمریکا هم مایل است با ایران گفت‌وگو کند در حالی که در ایران سفارت‌خانه ندارد.
آقای هیگ گفت که دولت‌های فرانسه و آلمان هم به زودی در واکنش به حمله به سفارت بریتانیا، اقدامات دیپلماتیک جدی انجام خواهند داد.
وزیر خارجه بریتانیا از سر داده شدن شعار "مرگ بر انگلیس" در صحن علنی مجلس ایران به شدت انتقاد کرد.
در مقابل رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اقدام بریتانیا برای بستن سفارت جمهوری اسلامی را "انفعالی و شتابزده" خواند و گفت: "بدیهی است دولت جمهوری اسلامی ایران متقابلا اقدامات لازم را انجام خواهد داد."
حمله به سفارت بریتانیا در تهران انتقاد و محکومیت گسترده‌ای را به خصوص در میان دولت‌های غربی و اروپایی به دنبال داشت.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، نیز مراتب ناخرسندی خود را از حادثه حمله به سفارت بریتانیا در تهران ابراز داشت و از مقام‌های ایرانی خواست تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهند و به تمهیدات لازم برای جلوگیری از تکرار اینگونه حملات به سفارتخانه بریتانیا و اماکن دیپلماتیک سایر کشورها در ایران دست بزنند.




اشغال سفارت در مصاحبه با مهران براتی و مهدی خانبابا تهرانی

قطع رابطه یا حمله نظامی؟

تنها بیست چهار ساعت بعد از حمله گروهی که رسانه‌های حکومتی آنان را دانشجویان دانشگاه‌های تهران و دانشجویان بسیجی خوانده اند، روابط جمهوری اسلامی و کشورهای اروپایی چنان آسیب پذیر شد که علاوه بر انگلیس که قرارست تمامی کارکنان خود را از ایران خارج کند، کشورهایی نظیرنروژ، فرانسه و آلمان نیز سفرای خود را از ایران فراخواندند.
در این زمینه با مهران براتی و مهدی خانبابا تهرانی، فعالین سیاسی مقیم آلمان سخن گفته ایم؛به باور آنان برداشت کشورهای اروپایی این است که حمله به سفارت بریتانیا تعمدی صورت گرفته و این موضوع قبل از هر چیز باعث اجماع تمام کشورهای اروپایی بر سر تجدید نظر جدی در روابط شان با ایران خواهد شد.
مهران براتی بر این باورست که جمهوری اسلامی می‌خواهد از طریق ایجاد التهاب و تشنج در روابط با دنیای خارج به نوعی زمینه را برای حمله نظامی فراهم کند.
مهدی خانبابا تهرانی هم معتقد است کشورهای اروپایی بهتر است برای خروج از این بحران،قطع کامل تماس سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی با جمهوری اسلامی را تا برقراری یک نظام معقول قانونمند در دستور کار قرار دهند.
 مهران براتی، در مورد واکنش کشورهای اروپایی، از جمله آلمان می گوید: "یک برداشت عمومی در صحنه دیپلماتیک اروپا به ویژه در کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا وجود دارد. بر اساس این برداشت اقدام حمله به سفارت بریتانیا به صورت آگاهانه صورت گرفته
است. به همین دلیل ارزیابی از وضعیت کنونی در صحنه دیپلماتیک این است که باید عکس العمل‌ها متناسب با این برداشت بسیار خطرناک باشد. واکنش آلمان و سایر کشور‌ها هم در راستای همین برداشت صورت گرفته است."
مهدی خانبابا تهرانی هم می‌گوید: "آلمان بعد از انقلاب اسلامی در ایران همواره مناسبات حسنه خود را در همه زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و فنی با ایران حفظ کرده و دارای سود مندی‌های فراوانی بوده است. اما افتضاحی که دستگاه ولایت فقیه به وجود آورده، به گونه‌ای است هیچ دولتی که با تمدن امروزی سر و کار دارد نمی‌تواند نسبت به این نوع اوباش‌گری سیاسی بی‌تفاوت باشند."
مهران براتی اما در مورد تصمیمات احتمالی کشورهای اروپایی در قبال حمله به سفارت بریتانیا در تهران می‌گوید: "تحریم بانک مرکزی اقدامی قابل پیش بینی و کارا در این زمینه خواهد بود. بدون بانک مرکزی تبدیل ارز به تومان مقدور نخواهد بود. به همین دلیل تنها راه برای جمهوری اسلامی این خواهد بود که نمایندگانش را با چمدان‌های پول به کشور‌ها بفرستد تا اجناس را خریداری و وارد کنند و برعکس."
او می‌افزاید: "کشورهای اروپایی یک سوم واردات نفت خود را از طریق ایران تامین می‌کنند. اقدام دیگری که آن‌ها احتمالا انجام خواهند داد این است که وارد کنندگان بزرگ نفتی به ایران از جمله هند را به مسیری خواهند برد که احتیاجات خود را از طریق عربستان سعودی تامین کنند؛ اقدامی که با استقبال عربستان سعودی هم روبروست."
آقای خانبابا تهرانی هم می‌گوید: "اکنون زمان آن فرا رسیده است که جامعه جهانی این حکومت ماجراجو را به محکمه بکشاند. وظیفه اول اتحادیه اروپا این است که تا اطلاع ثانوی با دولت غیر قانونی ولایت فقیه قطع تماس کند. تصور می‌کنم آلمان هم ناگزیر به اتخاذ یک سیاست صریح و مشخص در این ارتباط می‌شود و دیگر مانند گذشته به مماشات با جمهوری اسلامی ادامه نخواهد داد."
 ۴۸ ساعت فرصت برای ترک انگلیس
تعدادی از دانشجویان طرفدار جمهوری اسلامی و نیروهای بسیج و انصار حزب الله روز سه شنبه، ۸ آذر به سفارت بریتانیا در تهران و باغ قلهک که در اختیار این سفارتخانه قرار دارد حمله کردند، در‌ها و شیشه‌های آن‌ها را شکستند، دست کم یک اتوموبیل را آتش زدند و برای ساعاتی شش پرسنل آن را به اسارت گرفتند؛ اتفاقی که در کمتر از ۲۴ ساعت واکنش آمریکا، بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و حتی روسیه  و چین را به دنبال داشت.
به دنبال این اقدام بریتانیا دستور تعطیلی فوری سفارت جمهوری اسلامی در این کشور را صادر کرد. ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا گفت به تمامی کارمندان سفارت‌خانه جمهوری اسلامی در لندن ۴۸ ساعت فرصت داده شده که خاک بریتانیا را ترک کنند.
در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به حمله روز سه‌شنبه به سفارت بریتانیا در تهران، دولت‌های فرانسه و آلمان هم سفیران خود را از ایران فراخوانده‌اند. ایتالیا و سوئد سفرای جمهوری اسلامی در این دو کشور را احضار کرده‌اند و نروژ سفارتش را تعطیل کرده است.
بسیاری از این کشور‌ها، از جمله فرانسه از طرفداران گسترده‌تر شدن تحریم‌ها علیه ایران در دو هفته گذشته بوده‌اند؛ فرانسه حتی به اتحادیه اروپا پیشنهاد داده تحریم‌های نفتی را در دستور کار قرار دهد.
به گزارش دویچه وله، شبکه برون مرزی آلمان، دولت این کشور هم حمله به سفارت بریتانیا در پایتخت ایران را "نقض شدید حقوق بین‌الملل" خوانده و سفیر خود را جهت رایزنی به برلین  فراخوانده است. وزارت خارجه آلمان روز چهارشنبه، ۹ آذر ماه، پس از احضار سفیر جمهوری اسلامی در برلین، حمله به ساختمان نمایند‌گی سیاسی بریتانیا و چندین مجتمع وابسته به آن، از جمله مدرسه آلمانی‌ها واقع در مجتمع باغ قلهک را "به شدت" محکوم کرد.
آلمان از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپاست که به میزان کمتری نسبت به سایر اعضای این اتحادیه، جامعه جهانی را در گسترده‌تر کردن تحریم‌ها علیه ایران همراهی کرده است.

گام اول تحریم؛ گام دوم جنگ
مواضع بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی نسبت به اقدام حمله به سفارت بریتانیا در تهران به چه سمتی خواهد رفت؟ آیا با تعطیلی برخی از سفارتخانه‌ها در تهران ممکن است جمهوری اسلامی به لحاظ بین الملی با نوعی انزوای دیپلماتیک روبرو شود؟
مهران براتی می‌گوید: "از نظر جمهوری اسلامی در شرایط فعلی حمله بهترین دفاع است. آنها حمله به خاک یک کشور دیگر را یک نوع دفاع از خود دیده‌اند. اگر انفجارهای اخیر، ترور دانشمندان اتمی، اتهام طرح توطئه ترور و مساله هسته‌ای را هم در کنار هم بگذاریم همه نشان از این دارد که ایران خود را در شرایط جنگی می‌بیند و کشورهای غربی هم یک جنگ اعلام نشده علیه ایران را آغاز کرده‌اند."
او می‌افزاید: "در چنین شرایطی عکس العمل‌ها می‌تواند دو گونه باشد. بر اساس تئوری بازی در علم سیاست باید با دشمن رفتاری کرد که حمله نکردن او به تو برایش نفع و منفعت بیشتری از حمله کردن او به توداشته باشد. اگر جمهوری اسلامی بخواهد چنین کاری بکند امکانات زیادی دارد. جمهوری اسلامی معتقد است که یک قدرت جهانی است، برای این ادعا هم نیاز به تسلیحات لازم از جمله سلاح اتمی دارد. به همین دلیل اگر این تصمیم گرفته شود خود به خود وضعیت به سمت قطع کامل روابط دیپلماتیک خواهد رفت و در گام دوم من وحشت دارم که بگویم ممکن است وضعیت به سمت حمله نظامی هم پیش برود."
مهدی خانبابا تهرانی هم اعتقاد مشابهی دارد: "کشور‌های غربی بهتر است در چنین موقعیتی به جای گزینه نظامی و تحریم اقتصادی که در ارتباط مستقیم با مردم است، قطع کامل روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی را در دستور کار قرار دهند. به نظر من در ‌‌نهایت این موضوع است که می‌تواند تحول در ایران را تسریع کند. تحقق چنین امری بستگی به فشار نهاد‌های دمکراتیک دنیا به کشور‌هایشان و همچنین میزان انسجام اپوزیسیون ایرانی دارد. جمهوری اسلامی در ته بن بست سیاسی، در برابر چنین تصمیمی لاجرم تسلیم خواهد شد."



مهمانپرست
مهمانپرست: ایران متقابلا اقدامات لازم را در این خصوص انجام خواهد داد
مقامات جمهوری اسلامی از "واکنش" به تصمیم بریتانیا به قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی خبر داده اند.
به گزارش سایت وزارت خارجه ایران، رامین مهمانپرست، سخنگوی این وزارتخانه، تصمیم دولت بریتانیا به اخراج تمامی کارکنان سفارت جمهوری اسلامی در لندن را اقدامی "شتاب زده و انفعالی" توصیف کرده و گفته است: "بدیهی است دولت جمهوری اسلامی ایران متقابلا اقدامات لازم در این خصوص را انجام خواهد داد و مسئولیت حفاظت از اموال و اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در لندن را متوجه دولت انگلیس می داند."
روز گذشته، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، در گزارشی به مجلس عوام این کشور، اعلام کرد که در واکنش به حوادث روز سه شنبه و ورود گروهی از تظاهرکنندگان به مراکز سفارتخانه این کشور در تهران، کارکنان این سفارتخانه را از ایران خارج کرده و همچنین دستور داده است تمامی کارکنان سفارت جمهوری اسلامی در لندن ظرف چهل و هشت ساعت خاک بریتانیا را ترک کنند.
سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که "آنچه که در ارتباط با سفارت انگلیس در تهران رخ داد اتفاقی غیر قابل پیش بینی و در پی عصبانیت برخی از تظاهرکنندگان از رویکرد دولت انگلیس در قبال جمهوری اسلامی ایران بود که با هوشمندی و تدبیر اتخاذ شده، از آسیب دیدن دیپلمات ها جلوگیری به عمل آمد و برخورد با متخلفین از سوی قوه قضاییه تحت بررسی و پیگیری است."
همچنین، علی لاریجانی، رئیس مجلس، تصمیم بریتانیا به قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی را واکنش دولت آن کشور به تصویب طرح کاهش سطح روابط دیپلماتیک با آن کشور دانسته و گفته است: "طبیعی است آنها باید رفتاری نشان دهند که بگویند ما کشور مهمی هستیم چون نمی خواهند از آن امپراتوری سوخته گذشته خود دست بردارند."
رئیس مجلس روز گذشته نیز حمله به سفارت بریتانیا را واکنش طبیعی دانشجویان نسبت به وقایع تاریخی در روابط دو کشور معرفی کرده بود و مقامات بریتانایی این اظهارات را نشانه ای از حمایت حکومت جمهوری اسلامی از تجمع کنندگان و صادقانه نبودن اظهار تاسف دولت از این واقعه دانستند.
علی لاریجانی در توجیه تجمع اعتراضی، بار دیگر به اظهار نظر درباره تاریخ روابط بریتانیا و ایران در زمان قاجار و دوره سلطنت سلسله پهلوی پرداخت و با انتقاد از بریتانیا، گفت که "آنها به مردم ایران ستم کردند و نوعی غارت سیاسی و اقتصادی در پروژه استعماری انگلیس وجود داشت" و افزود که بریتانیا از این سابقه عذرخواهی هم نکرده است.
رئیس مجلس ایران با ابراز این نظر که با استقرار نظام جمهوری اسلامی، در ایران مردم سالاری ایجاد شد، افزود که بریتانیایی ها از این نظام حمایت نکردند و "از ابتدا رفتار ماجراجویانه ای را دنبال می کردند، البته رفتار دیپلماتیک آنها به شکل پیچیدن کارهای موذیانه در زورورق بوده است."
آقای لاریجانی در اشاره ای تلویحی به تصمیم اخیر دولت بریتانیا، که همراه با چند کشور دیگر، تحریم های جدیدی را علیه نظام بانکی و صنایع نفتی ایران وضع کردند، گفت: "در مسائل اخیر که تصور آنها این بود که باید در برابر ملت ایران، گستاخانه عمل کنند، این حق مجلس بود که ارزیابی داشته باشد و سطح روابط را کاهش دهد."
لاریجانی
پیشنهاد کاهش و یا قطع روابط با بریتانیا از مدت ها پیش در مجلس مطرح بود اما هفته گذشته، نمایندگان ظاهرا در واکنش به تصمیم بریتانیا و چند کشور دیگر به تحریم بانک مرکزی و برخی صنایع نفتی ایران، طرحی را تصویب کردند که طبق آن، از دولت خواسته شده بود سطح روابط دیپلماتیک با بریتانیا را کاهش دهد و به گفته سازمان دهندگان تجمع روز سه شنبه در برابر سفارت بریتانیا هم این تظاهرات در حمایت از تصویب این طرح برگزار شد.
در عین حال، در هفته های قبل از تصویب این طرح نیز نشانه هایی از موضعگیری تند جمهوری اسلامی علیه بریتانیا مشاهده می شد و از جمله مقامات شهرداری تهران مسئولین سفارت این کشور را به قطع درختان موجود در مجتمع سفارتخانه در قلهک متهم می کردند در حالیکه بار دیگر دعاوی ملکی در مورد این اراضی، که دارای ارزش اقتصادی قابل توجهی است، در رسانه های دولتی مطرح می شد.
در واکنش به تصمیم دولت بریتانیا به بستن سفارت بریتانیا در تهران و اخراج دیپلمات های ایرانی از لندن، علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفته است که "واکنش ایران به ا قدام انگلیس در بستن سفارت خود، یا هرگونه اقدام دیگر، قاطعانه و بر پایه عرف دیپلماتیک خواهد بود."
این نماینده مجلس یادآور شده که بریتانیا در حالی تصمیم به قطع روابط با جمهوری اسلامی گرفت که دولت ایران تنها در صدد کاهش روابط بود و افزوده است: "بنابراین، دولت انگلیس مسئول پیامدهای این اقدام خواهد بود."
در خبری دیگر در همین زمینه، خبرگزاری فارس، متن بیانیه "انجمن اسلامی بیست و پنج دانشگاه کشور" را انتشار داده که گفته اند "قطع رابطه با بریتانیای صغیر مطالبه تاریخی ما بود و جشن شکرگزاری برپا می کنیم."

واکنش جهانی

ماجرای ورود معترضان به مراکز سفارت بریتانیا در تهران و تصمیم دولت آن کشور به خارج کردن کارکنان دیپلماتیک خود از ایران و اخراج دیپلمات های ایرانی از بریتانیا واکنش هایی را در پی داشته است.
ویلیام هیگ
قرار است وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در بروکسل، پایتخت بلژیک، تشکیل جلسه دهند و به گفته منابع بریتانیایی، انتظار می رود ویلیام هیگ، وزیر خارجه این کشور، خواستار تشدید تحریم های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه ایران شود.
روز پنجشنبه، آقای هیگ در یک مصاحبه رادیویی گفت: "من خواستار تشدید تحریم ها علیه ایران به خصوص انزوای بیشتر بخش مالی این کشور خواهم شد" اما افزود که به کشورهای عضو اتحادیه یادآور خواهد شد که تشدید تحریم ها "به برنامه اتمی ایران ارتباط دارد و اقداماتی در واکنش به حوادث مربوط به سفارتخانه ما در تهران نیست."
آقای هیگ تاکید کرد که نگرانی بلند مدت و عمده تر دولت بریتانیا به برنامه های اتمی جمهوری اسلامی مربوط می شود که "تهدیدی را متوجه صلح خاورمیانه و جهان می کند و به همین دلیل است که امیدوارم امروز اتحادیه اروپا با تشدید تحریم های ایران موافقت کند."
اجلاس روز پنجشنبه وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای بررسی برنامه اتمی ایران تشکیل می شود و در روزهای اخیر، گزارش شده بود که دولت فرانسه ممکن است خواستار تحریم واردات نفت ایران شود و برخی از منابع خبری از احتمال درخواست بریتانیا در همین زمینه سخن گفته بودند اما این گزارش ها مورد تایید قرار نگرفته است.
برخی رسانه های خبری گزارش کرده اند که اگرچه بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا با تشدید تحریم های اقتصادی ایران موافقند، اما در زمینه تحریم دستجمعی صادرات نفت جمهوری اسلامی نظرات متفاوتی دارند.
با اینهمه، انتظار می رود که تحولات اخیر در روابط سیاسی ایران بریتانیا و واکنش مشترک کشورهای عضو اتحادیه اروپا به این تحولات نیز در جلسه وزیران خارجه اتحادیه اروپا مطرح و بررسی شود.
ورود تظاهرکنندگان به سفارت بریتانیا در روز سه شنبه با واکنش برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مواجه شد.
وزیران خارجه ترکیه و ایران
روز گذشته، آلمان و فرانسه سفیران خود را "برای مشورت" از تهران فرا خواندند و همراه با سوئد و دانمارک، جمهوری اسلامی را به خاطر کوتاهی در حفاظت از سفارت بریتانیا محکوم کردند و گزارش شد که سفارت نروژ در تهران هم به دلیل نگرانی از امنیت کارکنان خود این سفارت را بسته است اما کارکنان سفارتخانه همچنان در تهران به کار مشغولند.
وزیر خارجه بریتانیا در سخنان روز گذشته خود در مجلس عوام، از نگرانی در مورد امنیت کارکنان سفارت بریتانیا سخن گفت و افزود که به همین دلیل، تصمیم به اخراج دیپلمات های ایرانی از لندن را تا زمان حصول اطمینان از خروج تمامی کارمندان سفارت بریتانیا از تهران به تعویق انداخته بود.
صبح چهارشنبه، به نقل از منابع وزارت خارجه بریتانیا گزارش شد که تمامی کارکنان سفارت این کشور در تهران در حال خروج از تهران هستند اما این گزارش بعدا تغییر یافت و "خروج بعضی از کارکنان سفارت" مورد تایید قرار گرفت و تنها پس از خروج کامل تمامی کارکنان سفارت و خانواده های آنان از ایران بود که بسته شدن سفارت اعلام شد.
آقای هیگ در سخنان خود در مجلس عوام در روز گذشته، صراحتا تجمع روز سه شنبه و حمله به مراکز دیپلماتیک بریتانیا در تهران را برنامه ای سازمان یافته توسط برخی نهادهای حکومتی ایران توصیف کرد و گفت "اکثر تجمع کنندگان به یک سازمان بسیج دانشجویی تعلق داشتند و باید در آغاز این بیانیه تصریح کنم که این سازمان، توسط یکی از عناصر داخل رژیم ایران کنترل می شود."
در خبری دیگر در زمینه تحولات اخیر در روابط ایران و بریتانیا، خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش کرده است که روز گذشته، وزیران خارجه ایران و ترکیه در دیداری در حاشیه اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در عربستان سعودی، در مورد روابط ایران و بریتانیا نیز گفتگو کردند.
براساس این گزارش، وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد که تمامی دولت باید از دیپلمات ها و هیات های دیپلماتیک حفاظت کنند و آقای صالحی نیز حمله به سفارت بریتانیا را حادثه ای تاسف آور خواند و، به گفته خیرگزاری آناتولی، اظهار داشت که روز سه شنبه، در یک تماس تلفنی با وزیر خارجه بریتانیا که ۹۰ دقیقه به طول انجامید، ابراز امیدواری کرده بود که هر دو طرف طوری عمل کنند که "گویی این حادثه ابدا اتفاق نیفتاده است."



طرح پیشنهاد تحریم نفت ایران در "اتحادیه اروپا"

کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای اتخاذ تدابیر تنبیهی شدیدتر علیه جمهوری اسلامی رایزنی می‌کنند. در پى بحران روابط با غرب، کشورهای بیشتری با تحریم نفت ایران موافقند. کنسرن‌های انرژی در جستجوى جایگزینی براى نفت ایران هستند.

نشست روز پنجشنبه (اول دسامبر/ ۱۰ آذر) وزرای خارجه کشورهای عضو "اتحادیه اروپا" به رایزنی درباره اعلام اقدامات تحریمی شدیدتری علیه دو کشور سوریه و ایران اختصاص دارد.
در مورد سوریه تا کنون خرید نفت و گاز از این کشور تحریم شده و "اتحادیه اروپا" هرگونه سرمایه‌گذاری در صنایع انرژی این کشور را ممنوع کرده است. انتظار می‌رود که نشست "اتحادیه اروپا" تمام همکاری‌های مالی و تجاری با سوریه را متوقف کند.
در مورد اقدامات تنبیهی علیه جمهوری اسلامی نیز بی‌شک تحریم‌های شدیدتری مطرح خواهد شد، اما از کم و کیف آن برآورد دقیقی در دست نیست، هرچند بی‌شک هم صنعت نفت و هم معاملات بانکی را با شدت و ضعف در بر خواهد گرفت.
در پى تشنجاتی که پس حمله به سفارت بریتانیا در تهران پیش آمد، در میان کشورهای اروپایی گرایش به اتخاذ شدیدترین اقدامات از جمله تحریم "بانک مرکزی ایران" قوت می‌گیرد. مجلس سنای آمریکا متممی را در چارچوب لایحه بودجه نظامی ایالات متحده بررسی کرده که "بانک مرکزی ایران" و خریداران نفت این کشور را تحریم می‌کند.

دورخیز برای تحریم نفت ایران
 
بریتانیا که به طور یکجانبه به تحریم "بانک مرکزی ایران" دست زده، خواهان اقدامات وسیع‌تری برای زیر فشار گذاشتن ایران است. بریتانیا معتقد است که حمله به سفارت این کشور در تهران، نمی‌توانسته بدون موافقت مقامات جمهوری اسلامی صورت گرفته باشد.
خبرگزاری رویترز از قول یکی از مقامات بریتانیا نقل کرده است این کشور مصمم است به تنهایی یا به همراه کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا مانند آلمان و فرانسه به "وسیع‌ترین تحریم‌ها" علیه ایران اقدام کند. رویترز، از قول منبع دیپلماتیک یادشده می‌گوید: «بریتانیا نه تنها تحریم‌های بیشتری علیه ایران به اجرا می‌گذارد، بلکه تحریم نفتی را به طور جدی دنبال خواهد کرد و حتی شاید به صورت یکجانبه و با همکاری آلمان یا فرانسه، تحریم نفتی ایران را عملی کند.»
پیش از این دولت فرانسه نیز تحریم نفت ایران را مطرح کرده بود، اما با مخالفت شماری از اعضای "اتحادیه اروپا" روبرو شد. وزارت خارجه فرانسه گفته است در صورتی که متحدان اروپایی همراهی کنند، فرانسه تحریم نفتی ایران را به اجرا خواهد گذاشت.
حمله به سفارت بريتانيا در ايران گرايش به اتخاذ تصميم‌هاى شديدتر عليه جمهوري اسلامى را در ميان كشورهاى عضو اتحاديه اروپا افزايش داده است
میزان وابستگی اروپا به نفت ایران
 
ایران کمی بیش از ۲ میلیون بشکه نفت خام در روز صادر می‌کند که بخش عمده آن به کشورهای حوزه آسیا و پاسفیک فرستاده می‌شود. بنا به داده‌های "اداره اطلاعات انرژی آمریکا" کشورهای چین، ژاپن، هند، ایتالیا و کره جنوبی اصلی‌ترین مشتریان نفت خام ایران هستند.
بنا به گزارش "آژانس بین‌المللی انرژی" ایران در حال حاضر روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام به کشورهای "اتحادیه اروپا" صادر می‌کند. جمهوری اسلامی ایران یکی از ۳ صادرکننده‌ی عمده نفت خام به اروپا به شمار می‌رود. بر اساس آماری که دولت آمریکا منتشر کرده، در سال گذشته میلادی، حدود ۱۸ درصد از کل فروش نفتی جمهوری اسلامی، شامل صادرات نفت به کشورهای عضو "اتحادیه اروپا" بوده است.
به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، در حال حاضر بریتانیا از ایران نفت وارد نمی‌کند، اما آلمان و فرانسه همچنان از ایران نفت خریداری می‌کنند. ایتالیا با واردات روزانه ۱۸۳ هزار بشکه نفت خام، بزرگ‌ترین خریدار اروپایی نفت خام ایران است. این مقدار به میزان ۱۳ درصد از نفت این کشور است. اسپانیا با ۱۳۷ هزار بشکه در روز در مقام بعدی قرار دارد، که این نیز حدود ۱۳ درصد از نیاز نفتی آن را تأمین می‌کند.
بر اساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میزان خرید روزانه نفت خام ایران از سوی فرانسه در شش ماه اول سال میلادی جاری ۴۹ هزار بشکه بوده است. با این حساب فرانسه حدود ۴ درصد از نفت وارداتی خود را از ایران تأمین می‌کند.

در جستجوی جایگزین
 
کشورهای اتحادیه اروپا نگران هستند که تحریم نفت ایران به بالا رفتن قیمت نفت در بازارهای جهانی منجر شود. به ویژه کشورهایی مانند یونان، که اقتصادی بحران‌زده دارند، با گران شدن منابع انرژی آسیب زیادی می‌بینند، برای مثال اگر بهای نفت از نرخ حدود بشکه‌ای صد دلار به ۱۵۰ دلار یا بیشتر برسد.
به عقیده کارشناسان به خاطر چنین ملاحظاتی است که ایالات متحده هنوز از منع کامل فعالیت‌های "بانک مرکزی" و تحریم نفت ایران سخن نگفته است. اما دولت‌های غربی و کنسرن‌های انرژی می‌دانند که چنین روندی شروع شده است. از هماکنون دولت‌ها، واسطه‌ها و پالایشگاه‌ها به نفت لیبی و عربستان سعودی، روسیه و کشورهای غرب آفریقا به عنوان جایگزینی ممکن برای نفت ایران چشم دوخته‌اند.
مقامات دولتی ایتالیا به شرکت‌های تولید و عرضه انرژی قول داده‌اند که با تلاش‌های دیپلماتیک برای نفت ایران جایگزین خواهند یافت. به اعتقاد آنها عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده‌ی نفت جهان، کشوری است که می‌تواند خلأ کمبود نفت ایران را جبران کند.
پیترو دسیمونه، رئیس کنسرن انرژی ایتالیا، پس از ملاقات با مقامات دولتی در گفت‌وگویی تلفنی به خبرگزاری رویترز گفته است: «عربستان سعودی کشوری است که می‌تواند جای ایران را در واردات نفت پر کند. عربستان تنها کشوری است که می‌تواند بی‌درنگ تولید و صدور نفت را افزایش دهد و بازار را از نفت ایران بی‌نیاز کند.»
در صورت تحریم نفت ایران، پالایشگاه‌ها به حدود سه ماه مهلت نیاز دارند تا امکانات فنی خود را با نفت دیگری غیر از نفت ایران هماهنگ کنند.
در صورت تصویب تحریم واردات نفت از ایران، جمهوری اسلامی همچنان به فروش نفت خام خود به کشورهای آسیایی ادامه می‌دهد. گفته می‌شود که چین برنده اصلی تحریم‌ها خواهد بود، زیرا با توجه به بیرون رفتن خریداران اروپایی، ایران ناچار است نفت خود را به بهایی پایین‌تر از بازار به چین عرضه کند.




رسانه هراسی و دلهره سقوط نظام

احسان عابدی
"رسانه‌هراسی" حاکمیت ایران، ماجرای تازه‌ای نیست. اضطرابی است که گاه اوج می‌گیرد و گاه کاستی، اما هیچ‌گاه پایان نمی‌پذیرد، مثل کابوس‌های شبانه روزنامه‌نگار ایرانی که حتی پس از خروج از کشور و رسیدن به ساحل عافیت و نجات هم رهایش نمی‌کند.
 
سال‌هاست در ایران اصطلاح "رسانه" با عبارات و ترکیب‌هایی چون "عامل بیگانه"، "ابزار براندازی"، "وسیله هرج و مرج" و این آخری‌ها، "اتاق فرمان اغتشاشات" پیوند خورده و از این رهگذر، "رسانه‌هراسی" مسئولان نیز هر روز عرصه فراخ‌تری برای بروز پیدا می‌کند تا جایی که حتی روزنامه دولتی و اصول‌گرای ایران هم از گزند آن مصون نمی‌ماند، حال بگذریم از رسانه‌های منتقد.
  
سخنان اخیر آقای اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران هم در راستای همین "رسانه‌هراسی" قابل تحلیل است، آنجا که شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور را "اتاق فرمان دشمن" می‌خواند و روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر و فیلمساز، همه و همه را از همکاری با آنها منع می‌کند؛ حتی از این فراتر، برای همکاری با رسانه‌های غیر فارسی زبان هم شرط و شروطی می‌گذارد که مبادا کسی بی‌اجازه برای "گاردین" یا مثلاً "فیگارو" یا هر رسانه‌ای در جهان، غیر از اطلاعات چاپ لندن، خطی بنویسد؛ و باز بگذریم از این که تعیین این حدود و ثغورها از جانب رئیس پلیس، قانونی است یا نه. به این سخنان می‌توان از دو سه زاویه دیگر پرداخت و درباره آن به بحث نشست.
 
بحث اول- دشمن کیست؟
 
بسیاری از کسانی که در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور می‌نویسند، گزارش تهیه می‌کنند و برنامه می‌سازند، تا همین اواخر در ایران بوده‌اند. پایان اصلاحات و پروژه تساهل و تسامح، بخشی از آنان را روانه غربت کرد و انتخابات دهم ریاست جمهوری نیز بخشی دیگر را. خیلی از آنها ناگزیر به این مهاجرت شده‌اند از آنجا که دیگر امکانی برای زندگی و کار در ایران نداشتند. همه فضاهای رسانه‌ای در این چند سال مسدود شد و دیگر منفذی برای نفس کشیدن منتقدین باقی نماند. اصطلاح "اتاق فرمان دشمن" که امروز آقای احمدی مقدم در توصیف شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور به کار می‌برد، سال‌ها نام دیگر رسانه‌های داخل کشور بوده و با چنین نگاهی ده‌ها روزنامه، ماهنامه و هفته‌نامه به مسلخ برده شده است. پس تفاوتی میان رسانه داخلی و خارجی نیست. همه صدای دشمن هستند که می‌باید خاموش شوند.
 
چند روز قبل ویدیویی منتشر شد از حاشیه نشست خبرنگاران با محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، در نیویورک. خبرنگار ایرانی از آقای لاریجانی سئوالی می‌پرسد و او در مقابل می‌گوید که "صدای آمریکای فارسی لیاقت جواب دادن ندارد" و همچنین است بی‌بی‌سی فارسی.
 
شنیدن چیزی شبیه این پاسخ را روزنامه‌نگاران داخل ایران هم به دفعات تجربه کرده‌اند. وقتی خبرنگار رسانه منتقد به اشاره‌ای از مجلس شورای اسلامی اخراج می‌شود یا وقتی به او اجازه طرح سئوال را در نشست‌های رسانه‌ای مسئولان حکومتی نمی‌دهند یا این‌که از ورود او به نشست از اساس جلوگیری می‌کنند، یعنی او لیاقت جواب گرفتن ندارد، خواه در ایران باشد و خواه خارج از محدوده نفوذ و کنترل حاکمیت اسلامی، هیچ تفاوتی نمی‌کند، چرا که مسئله از جنس دیگری است؛ اما حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که گناه همکاری با رسانه فارسی‌زبان خارج از کشور نابخشودنی‌تر و عظیم‌تر از رسانه منتقد داخلی است، باز هم سنگینی این گناه بر شانه‌های کسانی است که با تحدید و توقیف مطبوعات و فشار بر روزنامه‌نگاران، آنان را به زندگی در جایی خارج از مرزهای جغرافیایی ایران واداشته‌اند.

یکی از پرسش‌های منتقدان حکومت ایران در این سال‌ها همیشه این بوده که اگر رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور به‌راستی این چنین "خائنانه" رفتار می‌کنند، چرا حکومت با تضعیف رسانه‌های داخلی به "دشمن" یاری می‌رساند و در عمل، بر شمار مخاطبان "رسانه‌های بیگانه" می‌افزاید. به این پرسش تا به حال پاسخی داده نشده است.
 
 بحث دوم- رسانه چیست؟
اگر نظام جمهوری اسلامی بر پایه برترین ایدئولوژی بنا شده است، اگر ملت ایران این برتری را می‌پذیرند و به آن راضی و خشنود هستند، اگر این نظام و دولت آن پاک‌ترین نظام‌ها و دولت‌هاست و اگر مردم ایران خوشبخت‌ترین ملت جهان هستند، چه باکی است از این انگشت شمار "رسانه‌های معاند"؟
 
"رسانه‌هراسی" مسئولان حکومت ایران را می‌توان به نوعی معلول درک ابتدایی آنان از مفهوم رسانه دانست از آن رو که میل به ساده کردن همه واقعیت‌ها دارند. وقتی رسانه‌‌ای را به واسطه آمریکایی، انگلیسی یا فرانسوی بودن آن اهریمنی و ناپاک می‌دانند، لابد اگر رابطه دوستانه‌تری با آمریکا، انگلیس و فرانسه داشتند، این رسانه‌ها نیز الهی و منزه می‌شدند. این نگاه به رسانه‌ها همان‌قدر سطحی و خطاست که تقسیم جهان به دو جبهه خصم و خودی.
 
جهان امروز، چنان که شهرت دارد، جهان ارتباطات است و رسانه‌ نیز ابزار این ارتباطات. کشورها، به‌طور معمول، از این فرصت برای ارتباط و گفت‌وگو با دیگرانی غیر از خود (جهان خارج) سود می‌جویند و آن را مغتنم می‌شمارند. آقای احمدی‌مقدم تا اینجای کار را درست دریافته است که می‌گوید رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور برای اثرگذاری فرهنگی و سیاسی تشکیل شده‌اند، اما وقتی تاثیرگذاری را با مفهوم "سلطه" یکی می‌انگارد و همه چیز را با نگاهی امنیتی تحلیل می‌کند، دچار اشتباه می‌شود. دنیا عرصه تاثیرات و تاثرات است. نمی‌توان همه درها را به روی خود بست تا از تاثیرات خارجی در امان ماند، کما این‌که بوده‌اند دولت‌ها و حکومت‌هایی که بخواهند مردم خود را پشت پرده‌های آهنین محصور کنند، اما در نهایت، همگی آنها شکست خورده‌اند. 
 

رسانه‌ای مانند دویچه‌وله، غیر از زبان فارسی، به حدود سی زبان زنده دنیا خبر مخابره می‌کند، مانند اسپانیایی، چینی، عربی، بلغاری، ترکی، اندونزیایی، فرانسوی، انگلیسی، اوکراینی، اردو، آلبانیایی و...
 
بی‌بی‌سی هم دست کمی از آن ندارد و همین‌طور شبکه خبری یورو نیوز که به یازده زبان برنامه دارد. پذیرفتن استدلال جمهوری اسلامی به این معناست که باور کنیم دولت آلمان به واسطه دویچه‌وله در تمام کشورهای اسپانیایی‌زبان، فرانسوی‌زبان، عرب‌زبان، انگلیسی‌زبان، چین، اندونزی و... به دنبال "سلطه‌جویی"، "براندازی"، "خرابکاری"، "اغتشاش" و "فتنه" است و آن کشورها هم آگاهانه یا ناآگاهانه تن به قیمومیت آلمان‌ها می‌دهند و با آن کنار می‌آیند.
 
دویچه‌وله، بی‌بی‌سی و صدای آمریکا می‌توانند در خدمت منافع دولت‌های ملی خود باشند، یا حداقل این‌که کارکردی مغایر با این اهداف نداشته باشند، اما این اهداف لزوما "سلطه‌جویی"، "استعمار"، "مداخله در امور کشورهای دیگر"، "براندازی نظام‌ها" و "فتنه‌انگیزی" نیست، کمااین‌که این دولت‌ها هم لزوماً خصم قسم خورده دولت‌ها و نظام‌های دیگر نیستند.
 
توسعه این رسانه‌ها را می‌توان در چارچوب‌های دیگری نیز توضیح داد که یکی از آنها پاسخ به نیازهای ملت‌ها و دولت‌های متبوع آن رسانه‌ها برای فهم جهان خارج است. جمهوری اسلامی اغلب این وجه امور را که ناشی از الزامات حیات در جهان امروز است، نادیده می‌گیرد و تحلیل‌های خود را تنها بر اساس فرمول "دشمن‌سازی" و "دشمن‌تراشی" پیش می‌برد. به این شکل بخشی از انگیزه‌های پنهان خود را نیز آشکار می‌سازد که لابد شما هم به واسطه شبکه‌های تلویزیونی عرب زبان و انگلیسی زبان وابسته به خود، به دنبال هرج و مرج و ایجاد آشوب در سرزمین‌های دیگر هستید. جمهوری اسلامی به این پرسش هم تاکنون پاسخ قانع‌کننده‌ای نداده است.
 
بحث سوم- ایدئولوژی برتر کدام است؟
 
"رسانه‌هراسی" مسئولان جمهوری اسلامی نقطه ضعفی هم در اختیار منتقدان و مخالفان خود می‌گذارد که با استفاده از آن، راستی و درستی بسیاری از ادعاهای آنان را به چالش بکشند. اگر نظام جمهوری اسلامی بر پایه برترین ایدئولوژی بنا شده است، اگر ملت ایران این برتری را می‌پذیرند و به آن راضی و خشنود هستند، اگر این نظام و دولت آن پاک‌ترین نظام‌ها و دولت‌هاست و اگر مردم ایران خوشبخت‌ترین ملت جهان هستند، چه باکی است از این انگشت شمار "رسانه‌های معاند"؟ این رسانه‌ها نیز بی‌خطر و بیهوده خواهند بود از آنجا که هیچ مخاطبی، جز عده اندکی از گمراهان، پیدا نمی‌کنند؛ اما واقعیت امر چیز دیگری است تا جایی که شبکه تلویزیونی "فارسی 1" با بودجه‌ای شاید کمتر از پانصدهزار دلار، می‌تواند تهدید و رقیبی جدی برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با آن بودجه و درآمد نجومی‌اش، باشد... و باز مسئولان جمهوری اسلامی به این پرسش‌ها پاسخ قانع کننده‌ای نمی‌دهند.
 
تصاویر:
۱ - کاریکاتور اثر مانا نیستانی. 
۲ - کاریکاتور اثر مازیار بیژنی از کاریکاتوریست‌های روزنامه‌های حامی حکومت. 



درخواست از دولت عراق برای لغو ضرب الاجل تعطیلی اردوگاه اشرف


یک نماینده پارلمان اروپا روز چهارشنبه از دولت حاکم در بغداد درخواست کرد ضرب الاجل اعلام شده برای تعطیلی اردوگاه اشرف در عراق را لغو کنند وجلوی «کشتار و آزار و اذیت» ساکنان این اردوگاه را بگیرند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، «استروان استیونسون»، نماینده اسکاتلند در پارلمان اروپا  روز چهارشنبه در بروکسل گفت: «دولت عراق مشغول آماده سازی برای اجرای مهلت اعلام شده برای تعطیلی اردوگاه اشرف است و آن ها می خواند کشتار بزرگی به راه بیاندازند. ما از دولت عراق و نیز وزیران خارجه اتحادیه اروپا می خواهیم جلوی این برنامه را بگیرند.»

آقای استیونسون همچنین گفت که تلاش دارد تا پیش از برگزاری جلسه وزیران خارجه اتحادیه اروپا در مورد ایران، درخواستی برای آن ها آماده کند تا به این مسئله واکنش جدی و به موقع نشان دهند.

به گزارش آسوشیتد پرس، استروان استیونسون همچنین با مریم رجوی، رییس تشکیلات مجاهدین خلق و نیز «هوارد دین»، فرماندار سابق ایالت ورمانت آمریکا و نیز «پاتریک کندی»، نماینده سابق دموکرات ایالت رود آیلند در مجلس نمایندگان آمریکا، جلسه ای برگزار کرده است.

این گزارش حاکی است اتحادیه اروپا در مورد این مسئله خاص در عراق، اهرم های زیادی در اختیار ندارد ضمن این که نمی خواهد در امور داخلی عراق دخالت کند.

مقامات دولت عراق پيشتر گفته بودند پايان سال جاری ميلادی را برای تعطيلی اردوگاه اشرف در نظر گرفته‌اند و تمامی اعضای اين گروه تا اين تاريخ بايد از کشور عراق خارج شوند.

اردوگاه اشرف که محل اسکان حدود سه هزار و ۴۰۰ عضو سازمان مجاهدین خلق است، روز ۱۹ فروردین سال جاری مورد حمله نیروهای عراقی قرار گرفت که به گفته
سازمان ملل در اثر درگیری‌های شدید میان ساکنان این اردوگاه و نیروهای عراقی، ۳۴ تن جان خود را از دست دادند.
پیشتر آمریکا به سازمان مجاهدین خلق که نامشان از سوی ایالات متحده در فهرست گروه ها تروریستی قرار دارد،
پیشنهاد داده بود که ساکنان این اردوگاه به انتخاب دولت عراق، به مکان دیگری منتقل شوند. این پیشنهاد از سوی مریم رجوی، رهبر «شورای ملی مقاومت ایران»، رد شد و وی تأکید کرد که این اقدام منجر به «کشتار» خواهد شد.
سازمان مجاهدین خلق حدود ۱۲ سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور مبارزه مسلحانه با حکومت محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران، تاسیس شد.

به دنبال حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و خلع سلاح مجاهدین، نیروهای آمریکایی ابتدا مسئولیت حفاظت از آنها را در اردوگاه اشرف برعهده گرفتند، اما با خروج تدریجی سربازان آمریکایی از شهرهای عراق، دولت عراق سال ۲۰۰۹ مسئولیت اردوگاه اشرف را برعهده گرفت. 
 
 
 
 

اخوان المسلمین، خود را پیشتاز انتخابات مصر می‌داند

نتایج دور نخست انتخابات پارلمانی مصر پنجشنبه (اول دسامبر) مشخص می‌شود. بر اساس اظهارات حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی اخوان المسلمین، این حزب پیشتاز کسب آراست. این حزب تلاش دارد نشان دهد طرفدار میانه‌روی در سیاست است.


اخوان المسلمین امروز، چهارشنبه (۳۰ نوامبر/۹ آذر) اعلام کرد هم‌پیمانان‌اش در انتخابات پارلمانی مصر از رقبا پیشی گرفته‌اند. چنین چیزی به معنای کسب پایگاهی قدرتمند از سوی قدیمی‌ترین گروه اسلام‌گرای کشور در پارلمان و به چالش کشیدن قدرت ژنرال‌های ارتش است.
به گزارش رویترز، تلویزیون دولتی مصراعلام کرد که نتایج دور اول نخستین انتخابات آزاد پس از ۱۹۵۲ که ارتش شاه را به زیر کشید روز پنج‌شنبه اعلام خواهد شد. یعنی یک روز دیرتر از آن‌چه از پیش اعلام شده بود. علت این امر میزان بالای مشارکت در انتخابات عنوان شده است.

یکی از احزاب مصر درباره خبر اعلام شده از سوی حزب "آزادی و عدالت" شاخه ‌سیاسی اخوان المسلمین که می‌گوید ۴۰ درصد آرا را کسب کرده، اظهار شک می‌کند. اما بر اساس تخمین سایر احزاب، این آمار می‌تواند درست باشد.
اگر نتایج تایید  و در دو فاز باقی‌مانده از پروسه انتخابات که شش هفته به طول می‌انجامد تکرار شود، به اخوان المسلمین این قدرت را می‌دهد تا شانه به شانه شورای عالی نظامی کشور که پس از فروافتادن رژیم حسنی مبارک در فوریه گذشته عملاَ قدرت را در دست دارد، در روند آتی مصر نقش‌آفرینی کند.
انتخابات پارلمانی مصر تحت نظارت سازمان‌های بین‌المللی در حال برگزاری‌ستمیزان مشارک شهروندان مصر در اولین اتنخابات آزاد کشور بالاست

هم‌اکنون به طور روزافزونی شورای عالی نظامی برای تبعیت از قوانین مدنی تحت فشار است. این شورا اعلام کرده اختیار انتخاب یا عزل کابینه را برای خود نگه می‌دارد. اما رهبر حزب آزادی و عدالت روز سه‌شنبه عنوان کرد اکثریت پارلمان در  مورد انتخاب کابینه، تصمیم‌گیرنده خواهد بود.
گرایش میانه در احزاب اسلام‌گرا

در تونس و مراکش احزاب اسلام‌گرا توانسته‌اند ظرف دو ماه گذشته اکثریت آرای انتخابات پارلمانی را به‌دست آورند. در هر دو  کشور گروه‌های اسلام‌گرا تلاش کرده‌اند تا در تبلیغات انتخاباتی خود را میانه‌رو به نمایش گذارند.
در مصر نیز اخوان‌المسلمین با جدیت تلاش می‌کند با نیروهای افراطی اسلام‌گرا فاصله بگیرد. این جریان در هفته‌های اخیر مدام با نمایندگان مطبوعات در تماس بوده ‌تا دیدگاه‌های خود را روشن کند.
رئیس شاخه جوانان حزب آزادی و عدالت می‌گوید: «هدف اخوان المسلمین پایان بخشیدن به فساد و آغاز کردن روند اصلاحات و توسعه اقتصادی است. این چیزی‌ست که بسیاری از مردم من‌جمله خود من را جذب این حزب کرده است.»
علی خفاجی درباره ممنوعیت الکل یا اعمال حجاب اجباری در کشور در صورت قدرت‌گیری اخوان‌المسلمین بیان می‌کند: «چنین چیزهایی تنها توسط گروهی دیوانه می‌تواند انجام گیرد و اخوان المسلمین دیوانه نیست. اخوان المسلمین یک گروه منطقی با درک درست از مردم مصر و اسلام است.»

انتخابات تحت نظارت نهادهای بین‌المللی

حزبی که با اکثریت آرای انتخابات که از میزان مشارکت بالای مردمی برخوردار است، به پارلمان راه یابد چالش جدید ژنرال‌های ارتش مصر خواهد بود. با این‌همه اخوان المسلمین پیش از این اعلام کرده که در پی ائتلاف است. چیزی که می‌تواند این گروه اسلام‌گرا را به سمت خط‌مشی واقع‌گرا و مصالحه بر سر اصول اسلامی‌اش سوق دهد.
نتیجه کامل انتخابات نیمه ژانویه (یک ماه و نیم دیگر) مشخص خواهد شد. دو سوم از ۴۹۸ کرسی پارلمان عوام مصر به نمایندگان احزاب و یک سوم دیگر به افراد خواهد رسید. بر اساس گفته‌های حزب آزادی و عدالت نشانه‌ها حاکی از آن است که این حزب در هر دو بخش پیشتاز است.
بر اساس بیانیه حزب آزادی و عدالت، حزب النور، یک حزب بسیار محافظه‌کار اسلام‌گرا، و حزب لیبرال بلوک مصر، در رده‌های بعدی لیست هستند.
کابینه مصر هفته گذشته و در پی اعتراضات علیه ارتش که ۴۲ کشته بر جا گذاشت، کناره گرفت. بر همین اساس روز جمعه ارتش، کمال القنضوری، یکی از رهبران دوره مبارک را مسئول تشکیل کابینه جدید کرد. وی گفته است که اعضای هیئت دولت را   همین هفته معرفی خواهد کرد.
انتخابات پارلمانی مصر در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در آرامش انجام گرفت و تنها چند مورد خشونت‌ کوچک و پراکنده گزارش شده است. این انتخابات تحت نظارت ناظران بین‌المللی انجام می‌شود.اعتراضات علیه شورای عالی نظامی در میدان تحریر همچنان ادامه دارد
با این همه، سه‌شنبه شب هنگامی که معترضان در میدان تحریر قاهره خواهان کناره‌گیری ارتش از قدرت بودند خشونت بالا گرفت و حدود ۸۰ زخمی بر جا گذاشت. در مصر کمپینی با عنوان نه به دادگاه‌های نظامی در حال کار و اعتراض به ارتش است که فعالان آن تحت فشار قرار دارند.

آمار، واقعی یا تاکتیکی برای جذب آرای بیش‌تر؟

حزب بلوک مصر می‌گوید حزب آزادی و عدالت (شاخه سیاسی اخوان المسلمین) ۴۰ تا ۵۰ درصد آرا را تا این‌جا کسب کرده است. این حزب با حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آرا خود را در جایگاه بعدی می‌داند. اما یک حزب کوچک‌تر لیبرال، حزب عدالت، تخمین اعلام شده درباره آرای آزادی و عدالت را «تحریف‌شده» می‌خواند.
سخنگوی این حزب با این‌که تاکید کرده اخوان المسلمین از موضع قوی برخوردار است، آمار اعلام شده را تلاشی برای شتاب دادن به هواخواهی مردم برای دورهای بعدی انتخابات دانسته است.
اگرچه اخوان المسلمین آغازگر مبارزات ضد رژیم مبارک نبود، اما از بعد از فروریزی رژیم سابق تلاش دارد به قدرت نزدیک شود، حتی با ایستادن در مقابل ژنرال‌های ارتش که هم‌اکنون قدرت را دست دارند. رئیس حزب آزادی و عدالت اخیراَ اعلام کرده که دولت باید با رای پارلمان انتخاب شود: «دولتی که بر رای اکثریت پارلمان استوار نیست نمی‌تواند عملاَ به وظیفه خود عمل کند.»
ارتش می‌گوید مشارکت در انتخابات از ۷۰ درصد تجاوز خواهد کرد. در حالی که حزب آزادی و عدالت آن را تا ۴۰ درصد ارزیابی می‌کند. ارتش از اعلام میزان بالای مشارکت سعی دارد نتیجه گیرد که اعتراضاتی که همچنان در میدان تحریر در جریان است اهمیت زیادی ندارد. 
 
 
 
 
انشعاب بسیج دانشجویی از «دانشجویان پیرو خط ولایت»

مهاجمان به سفارت بریتانیا دچار اختلاف شدند

بسیج دانشجویی پس از حمله به سفارت بریتانیا در تهران٬ با انشعاب از «دانشجویان پیرو خط ولایت» به دلایل نامعلوم٬ اقدام به تشکیل شورایی به نام «متحصنین لانه فتنه‌گری روباه پیر» کرد.
هفت تن از مسئولان بسیج دانشجویی روز پنجشنبه (۱۰ آذر) با انتشار بیانیه‌ای از تشکیل شورایی به نام «متحصنین لانه فتنه‌گری روباه پیر» منشعب شده از «دانشجویان پیرو خط ولایت» خبر داده‌اند.
در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به مسئولیت این هفت نفر در بسیج دانشجویی نشده و آنها خود را «فعال دانشجویی» معرفی کرده‌اند.
در این بیانیه هدف از این انشعاب٬ جلوگیری از مصادره حمله به سفارت بریتانیا توسط افراد «بی‌هویت» و «سیاسی کار» اعلام شده است.
محمد مهدی صفار هرندی {فرزند محمدحسین صفار هرندی}٬ محمدجواد نیک روش و امین حسنی مسئول بسیج دانشگاه‌های تهران٬ امام صادق و علم و صنعت از جمله اعضای «شورای متحصنین لانه فتنه‌گری روباه پیر» هستند.
مصطفی مستاجران، علی نورایی و حسین پیشوا نیز به عنوان مسئول بسیج دانشگاه‌های خواجه نصیر٬ دانشگاه آزاد و امیر کبیر از دیگر اعضای این شورا معرفی شده‌اند.
از محمد سعید سرافراز٬ عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران نیز به عنوان هفتمین عضو این شورا نام برده شده است.
یک روز پیش از حمله به سفارت بریتانیا در تهران٬ ستادی با عنوان «منتقمین شهدای راه علم» از سوی «دانشجویان پیرو خط ولایت» شکل گرفته بود که به نظر می‌رسد اعضای بسیج دانشجویی نیز در این ستاد عضویت داشتند.
با گذشت دو روز از زمان حمله به سفارت بریتانیا٬ برخی اعضای این ستاد که همگی آنها عضو بسیج دانشجویی هستند به دلایل نامعلومی از «دانشجویان پیرو خط ولایت» انشعاب کرده‌اند.
آنها اعلام کرده‌اند که «شورای متحصنین لانه فتنه‌گری روباه پیر» برای جلوگیری از «جهت دهی‌های احتمالی و انحرافات خواسته و ناخواسته این حرکت انقلابی {حمله به سفارت} تشکیل شده است.»
این بیانیه بار دیگر با «خودجوش» خواندن حمله به سفارت بریتانیا در تهران٬ اعلام کرده که انتشار هر خبری درباره این حمله به غیر از مجرای «شورای متحصنین لانه فتنه‌گری روباه پیر» بی‌اعتبار است.
در جریان حمله به سفارت بریتانیا که اعضای بسیج دانشجویی نقش اصلی را ایفا کرده‌اند٬ برخی اسناد و مدارک سفارت به آتش کشیده شده و بخشی از اموال سفارت نیز تخریب شد.
اعضای بسیج دانشجویی در بیانیه خود به تمام این موارد اشاره کرده و این اقدام را ناشی از «خشم انقلابی دانشجویان» دانسته‌اند.