۱۳۹۰ اردیبهشت ۶, سه‌شنبه

روز سه شنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

 پنج زندانی سیاسی به اعتصاب غذای جمعی پیوستند

خبرگزاری هرانا – پنج زندانی سیاسی و امنیتی محبوس در سالن 12 بند 4 زندان رجایی شهر از هفته دوم به جمع 11 اعتصابی رجایی شهر کرج می پیوندند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، بهروز جاوید تهرانی، علی عجمی، جعفر اقدامی، رضا شریفی بوکانی و خالد حردانی از جمله افرادی هستند که در هفته دوم اعتصاب جمعی زندانیان شرکت کردند.
پیشتر یازده تن از زندانیان سیاسی رجایی شهر به نامهای منصور اسانلو، رسول بداقی، مجید توکلی، عیسی سحر خیز، کیوان صمیمی، حشمت الله طبرزدی، مهدی محمودیان در برنامه ای مدون و در اعتراض به شرایط تحمیلی، که ناقض اعلامیه جهانی حقوق بشر و اصول مربوط به حقوق اساسی شهروندان حتی در قانون اساسی ایران است، ضمن اعتراض به روند بازداشت و محاکمه خویش اعلام داشتند تا زمانی که در شرایط حاکم بر جامعه و محدودیت‌های اعمال شده علیه خود و خانواده‌هایشان بهبود اساسی صورت نگیرد و دست کم شرایطی که مسئولان جمهوری اسلامی برای مردم منطقه می‌خواهند در ایران نیز حاکم نگردد به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.
متن کامل بیانیه زندانیان رجایی شهر کرج رادر زیر مشاهده کنید.


بیانیهٔ زندانیان سیاسی رجایی شهر در خصوص ادامهٔ اعتصاب غذا در هفته‌های آتی

خبرگزاری هرانا - جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در بند امنیتی زندان رجایی شهر کرج، با انتشار بیانیه‌ای ضمن اینکه اعتصاب غذای خود در یکشنبهٔ گذشته (۲۱ فروردین ماه) را تنها یک روز و نمادین خواندند، با اعلام برنامه، از ادامهٔ آن در هفته‌های آتی خبر دادند.
این زندانیان علاوه بر این از رئیس سازمان ملل متحد،‌ بان کی مون، خواسته‌اند که نماینده ویژه خود را برای بازدید از شرایط ایران و تهیه گزارش کامل از وضعیت آزادی و حقوق بشر در ایران بویژه وضعیت زندان‌ها و زندانیان سیاسی اعزام نماید.
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

در شرایطی که از سوی ملت‌های تحت ستم دیکتاتور‌ها و خودکامگان و نیز مبارزان راه آزادی و دموکراسی، برگ‌های جدیدی از تاریخ مبارزات منطقه با سرنگونی مبارک‌ها و بن علی‌ها نوشته می‌شود؛ حاکمان ایران در حالی از تریبون‌های داخلی و خارجی و در جوار مقام‌های بین المللی از حقوق انسان‌ها دم می‌زنند که ملت ایران تحت شدید‌ترین فشارهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قرار دارد و از حقوق اساسی خویش محروم مانده است و حاکمیت از طریق ایجاد فضای رعب و وحشت و اعمال یک حکومت امنیتی- پلیسی، جلوی فعالیت احزاب و گروه‌های منتقد سیاسی را گرفته و آن‌ها را منحل نموده، مطبوعات و روزنامه‌های آزادی خواه و مستقل را توقیف کرده و فعالان سیاسی و کنشگران اجتماعی را بازداشت و زندانی کرده یا به سکوت واداشته و یا مجبور به ترک از وطن نموده است در ‌‌نهایت رهبران جنبش سبز و همراهانشان را به صورت غیر قانونی در شرایط حبس خانگی قرار داده است.
مردم مبارز ایران، فعالان سیاسی و مدنی به ویژه فعالان دانشجویی که در روزهای ۲۵ بهمن و اول اسفند و سه شنبه‌های پایانی سال ۸۹ نشان دادند همچنان پرشور و پرنشاط در میدان مبارزه حضور دارند، بی‌تردید در جهت حمایت از دوستان و همراهان خود در این ایام به روش‌های مسالمت آمیز با نافرمانی مدنی یا اعتصابات و اجتماعات و کمپین‌های گوناگون با نه به دیکتاتور به حمایت از درخواست‌های بر حقی که خواست واقعی ملت و در مسیر تضعیف وضعیت موجود از تحقق آزادی و دموکراسی و حقوق بشر در ایران گام برداشتند.
بر همین اساس ما زندانیان سیاسی- عقیدتی اعم از فعالان سیاسی، حقوق بشری، مطبوعاتی، دانشجویی و صنفی در اعتراض به شرایط تحمیلی، که ناقض اعلامیه جهانی حقوق بشر و اصول مربوط به حقوق اساسی شهروندان حتی در قانون اساسی ایران است، ضمن اعتراض به روند بازداشت و محاکمه خویش اعلام می‌داریم تا زمانی که در شرایط حاکم بر جامعه و محدودیت‌های اعمال شده علیه خود و خانواده‌هایمان بهبود اساسی صورت نگیرد و دست کم شرایطی که مسئولان جمهوری اسلامی برای مردم منطقه می‌خواهند در کشورمان نیز حاکم نگردد، به اعتراض مسالمت آمیز خود با «نه به دیکتاتور» ادامه خواهیم داد.
هم چنین از دبیر کل سازمان ملل جناب آقای‌بان کی مون درخواست می‌کنیم، نماینده ویژه خود را برای بازدید از شرایط ایران و تهیه گزارش کامل از وضعیت آزادی و حقوق بشر در ایران بویژه وضعیت زندان‌ها و زندانیان سیاسی اعزام نماید.
از سویی خود نیز در آستانه مناسبت‌های بین المللی و داخلی چون روز جهانی کارگر، روز معلم، روز جهانی مطبوعات و ۲۲ خرداد به اقدام‌های اعتراضی مثل اعتصاب غذا تا تحقق کامل درخواست‌های خویش به به ترتیب برنامه زیر ادامه خواهیم داد.
پس از تجربه‌های اعتصاب غذای یکشنبه ۲۱ فروردین، ما جمعی از زندانیان سیاسی و فعالان سیاسی و مدنی در هفته نخست از روز یکشنبه ۲۸ فروردین اعتراض سیاسی خود را با اعتصاب غذا به مدت یک روز آغاز می‌نمائیم، در هفته دوم روز یک شنبه ۴ اردی بهشت و دوشنبه ۵ اردی بهشت به مدت دو روز به اعتصاب غذا خواهیم کرد.
در هفته سوم نیز همزمان با روزجهانی کارگر و روز معلم و روز جهانی مطبوعات در روزهای یک شنبه ۱۱ اردیبهشت و دوشنبه ۱۲ اردیبهشت و سه شنبه ۱۳ اردیبهشت همبستگی خود را با کارگران، معلمان و روزنامه نگاران در اعتراض به فشار‌ها و ستم‌های فراوان برایشان با سه روز اعتصاب غذا اعلام می‌داریم.
اعتراضات در هفته‌های چهارم و پنجم نیز از یکشنبه‌های این هفته به مدت ۴ و ۵ روز ادامه خواهد یافت و روزهای ۱۸ الی ۲۱ اردی بهشت و ۲۵ تا ۳۰ اردی بهشت روزهای اعتصاب غذای ما خواهد بود.
در صورتی که حاکمیت حاضر نشوند دست از خودکامگی برداشته و تمامی مفاد حق قانونی ملت را بر مبنای اعلامیه جهانی حقوق بشر اجرا کند این حرکت اعتراضی از روز یک شنبه اول خرداد ماه به صورت اعتصاب غذای نامحدود تا رسیدن به خواسته‌هایمان ادامه خواهیم داد.

دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۰
منصور اسانلو، رسول بداقی، مجید توکلی، عیسی سحر خیز، کیوان صمیمی، حشمت الله طبرزدی، مهدی محمودیان




یکی از کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی تخریب شد

خبرگزاری هرانا - كتابخانه فرهنگی دانشكده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد با فشار شبه نظاميان مستقر در اين دانشكده تخريب و به سالن مطالعه تبديل شد.
به گزارش دانشجونیوز، كتابخانه فرهنگي دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد، محل برگزاری جلسات نقد و بررسي در حوزه هاي فلسفه، روانشناسی و دين پژوهی بوده است.
بر اساس این گزارش، مسئولين دانشگاه پيش از اين نيز در پي تهديدات نیروهای امنیتی درصدد تعطيلی این کتابخانه بوده اند.
اقدام نهايي جهت تخريب و تعطيلي اين كتابخانه در تاريخ ۲۸ اسفند و در نبود دانشجويان و پس از نشست مشترك اعضاي بسيج، جامعه اسلامی و هيات دانشجويی در نمازخانه دانشكده مهندسي صورت گرفت كه در پی آن كليه كتاب ها جمع آوري و ديوار اين كتابخانه تخريب شد.
و در حالی اكثر اين كتاب ها از سوی دانشگاهيان به اين كتابخانه اهدا شده بود، مسئولين كتابخانه از محل نگهداري كتاب ها اظهار بي اطلاعی مي كنند.



دو تن از اعدام شدگان هفتهٔ گذشته در بندرعباس نوجوان بودند

خبرگزاری هرانا - گزارش ها حاکی از آن است که دستکم دو نفر از چهار نفری که اول اردیبهشت ماه در بوستان ساحلی غدیر بندر عباس در ملاءعام اعدام شدند، به اتهام قتل در سنین ۱۶ تا ۱۷ سال به مجازات مرگ محکوم شده بودند.
بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ چهار نفر با جرثقیل در یکی از سواحل بندر عباس در ملاءعام به دار آویخته شدند.
سه نفر از آن‌ها به اتهام قتل یک پسر ۱۵ ساله در آذر ماه ۱۳۸۷ و نفر چهارم (یک جوان ۲۲ ساله) به اتهام تجاوز به یک دختر ۱۷ ساله در اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ محکوم به اعدام شده بودند.
گفته می شود سه نفر متهم به قتل پسر ۱۵ ساله چند ماه پس از این اتفاق دستگیر شدند و در آن زمان سن دو نفر از آن‌ها با نام های "ع. ن" و "ه. ب" ۱۷ سال و سن نفر سوم به نام "پ. و" ۱۸ سال بود. از آنجائی که این افراد چندین ماه پس از قتل دستگیر شده‌اند هنوز معلوم نیست که آیا سن فرد سوم نیز هنگام «ارتکاب» جرم زیر ۱۸ سال بوده است یا نه.
بدین ترتیب دستکم دو نفر از چهار نفر اعدام شده در بندر عباس به اتهام جرم در زمانی که کمتر از ۱۸ سال داشتند به اعدام محکوم شده بودند.
این در حالی است جمهوری اسلامی، کنوانسیون بین المللی حقوق کودک را امضا کرده است. بر اساس ماده ۳۷ این کنوانسیون "حکم اعدام و حبس ابد، نباید براى جرایمى صادر شود که افراد زیر ۱۸ سال مرتکب شده‌اند." با این وجود ایران در صدر لیست کشور‌هایی است که به اعدام نوجوانان بزهکار ادامه می‌دهد.



جاده های ناامن ایران
بیش از ۲۰ هزار ایرانی سالانه در تصادفات جاده‌ای کشته می شوند
سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران می گوید اجرای قوانین جدید راهنمایی و رانندگی از دهم اردیبهشت آغاز می شود.
آقای احمدی مقدم روز دوشنبه پنجم اردیبهشت (۲۵ آوریل) گفت: "در قانون جدید اخذ جرایم رانندگی، در حوزه تخلفات حادثه ساز با رانندگانی که نسبت به مصرف موادمخدر و مشروبات الکلی اقدام کنند، برخورد شدیدی صورت خواهد گرفت."
در قانون جدید راهنمایی و رانندگی، کسانی که تحت تاثیر مواد مخدر و روانگردان یا پس از نوشیدن مشروبات الکلی اقدام به رانندگی کنند تا سقف ۲۰۰ هزار تومان جریمه و سپس برای "برخورد قانونی" به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.
به گفته آقای احمدی مقدم، تغییرات ساختاری در قوانین راهنمایی و رانندگی پس از ۴۰ سال صورت گرفته و در قانون جدید به "کاهش تصادفات و پیشگیری از آن" توجه شده است.
نصب کیسه هوا برای خودروهای جدید اجباری می شود
رئیس پلیس ایران می گوید "باید همه خودورهای تولید داخل، تا پایان امسال به کیسه هوا مجهز شوند."
آقای احمدی مقدم از آغاز رایزنی های پلیس با وزارت صنایع و گروههای خودروسازی ایران برای چگونگی اجرای طرح نصب کیسه های هوا بر روی خودروهای جدید تولید شده در این کشور خبر داد.
وی همچنین در ارتباط با شماره گذاری کامیون های فراز (هوو) گفت: "اگر به این نتیجه برسیم که استاندارهای مورد تایید خودرویی در عمل واقعیت ندارد، قطعا در خصوص آن به وظیفه خود عمل خواهیم کرد."
پیش تر نیز، اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ایران گفته بود بررسی های پلیس نشان می دهدخودروی 'فراز' همان 'هوو' است و تغییری در این "کشنده" صورت نگرفته است.
به گفته آقای مومنی "به همین دلیل به رغم درخواست شرکت وارد کننده برای شماره گذاری این خودرو از اواسط سال گذشته تاکنون پلیس اجازه شماره گذاری به این خودرو را نداده است."
شرکت ایران خودرو دیزل، وارد کننده هوو از سوی نهادهای ذیربط محکوم و ملزم شده است تا نسبت به رفع نقص این خودروی چینی اقدام کند.
بسیاری از خودروهای ایران فاقد کمربند ایمنی، کیسه هوا و ترمزهای ضد قفل هستند. بر اساس آمار و گزارشهای رسانه های ایران بسیاری از خودروهایی که هم اکنون در خیابان ها تردد می کنند، بالای ۳۰ سال سن دارند.
بر اساس همین گزارشها، تعمیر و بازسازی خودروهای تصادفی نیز در ایران از استاندارهای جهانی تبعیت نمی کند.
این در حالی است که در بعضی از کشورهای جهان مانند کانادا، تعویض قطعات حساس خودرو نظیر سپرهای جلو و عقب، تحت نظارت فنی مرکز معاینات فنی و توسط مراکز مجاز صورت می گیرد تا از ایمنی خودروهای تصادفی پس از تعمیر و بازسازی اطمینان حاصل شود.
'نرخ جریمه های رانندگی در ایران یک بیستم کشورهای همسایه'
اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ایران می گوید که نرخ جریمه‌های رانندگی در این کشور یک بیستم کشورهای همسایه است.
آقای مومنی در نشست تخصصی قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی گفت که با وجود افزایش سقف جریمه‌های رانندگی تا مبلغ ۲۰۰ هزار تومان، هنوز میزان جریمه های نقدی در ایران نسبت به کشورهای همسایه بسیار کمتر است.
وی همچنین از اجرایی شدن سیستم امتیاز منفی خبر داد و گفت: "رانندگان متخلف بار نخست اگر ۳۰ امتیاز منفی بگیرند ۳ ماه از رانندگی محروم می شوند؛ برای بار دوم اگر ۲۵ امتیاز منفی بگیرند برای ۶ ماه و برای بار سوم اگر ۲۰ نمره منفی دریافت کنند، گواهینامه رانندگی شان ابطال و به مدت یک سال از رانندگی محروم می شوند."
در ایران بیش از ۱۷ میلیون وسیله نقلیه، شامل خودورهای شخصی (۴۸ درصد)؛ موتور سیکلت (۳۷ درصد)؛ مینی بوس و کاروان (یک درصد)؛ کامیون و کامیونت (پنج درصد) و یک درصد اتوبوس در تردد هستند که از این نظر، ایران در میان کشورهای منطقه ایران حائز رتبه اول است و ترکیه با بیش از ۱۳ میلیون وسیله نقلیه، در رتبه بعدی قرار دارد.



قیمت های سکه
با وجود عرضه سکه توسط بانک کارگشایی، قیمت سکه دوباره در حال افزایش است
در واکنش به رشد دوباره قیمت سکه در بازار ایران، سید شمس الدین حسینی، وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران می گوید تا زمانی که قیمت طلا در ایران به قیمت های جهانی نزدیک شود، عرضه سکه در بازار ادامه خواهد داشت.
آقای حسینی در عین حال گفت که شکست حباب بازار سکه به رفتار خریداران و متقاضیان بستگی دارد.
در پی افزایش قیمت سکه در بازار، بانک مرکزی تصمیم گرفت از طریق بانک کارگشایی، طلا حراج کند. حراج سکه در بانک کارگشایی که به بانک ملی ایران وابسته است، از بیستم فروردین در واکنش به افزایش قیمت سکه در بازار آغاز شده است.
عرضه سکه ابتدا باعث شد تا قیمت سکه بهار آزادی، که تا مرز چهارصد و شصت هزار تومان افزایش یافته بود به حدود چهارصد و پانزده هزار تومان کاهش یابد، اما دوباره در روزهای گذشته روند رشد قیمت سکه ادامه پیدا کرد و امروز، قیمت سکه بهار آزادی به حدود چهارصد و سی هزار تومان رسید.

حراج روزانه

بانک مرکزی ایران اعلام کرده است که حراج روزانه سکه طلا از روز سه شنبه، ۶ اردیبهشت در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در بانک کارگشایی برگزار می‎شود.
۱۵۰ شعبه بانک ملی ایران به صورت خرده فروشی سکه عرضه می کنند. طلا همچنین به صورت شمش‎های یک کیلوگرمی و دوازده و نیم کیلوگرمی هم توسط بانک مرکزی عرضه می شود.
محمود احمدی، دبیر کل بانک مرکزی گفته است که این بانک امیدوار است تا دو روز آینده قیمت سکه با قیمت های جهانی هماهنگ شود.
آقای احمدی همچنین گفت که افزایش قیمت سکه به اجرای بسته سیاستی بانک مرکزی هیچ ربطی ندارد و هنوز برای مشاهده آثار اجرای سیاست‌‎های بانک مرکزی زود است.
برخی کارشناسان کاهش نرخ سود سپرده بانک‎ها در این بسته سیاستی را انگیزه‎ای برای انتقال نقدینگی از بانک ها به سمت بازار سکه اعلام کرده اند.

افزایش قیمت جهانی طلا

با توجه به کاهش ارزش دلار و ادامه تنش‎ها در خاورمیانه و شمال آفریقا، قیمت طلا و نقره در جهان همچنان رو به افزایش است.
قیمت هر اونس طلا در اروپا، امروز تا ۱۵۱۸ دلار و سی سنت افزایش یافت و بعد با قیمت کمی پایین تر معامله شد. قیمت هر اونس نقره هم برای مدت کوتاهی امروز به ۴۹ دلار و ۷۹ سنت رسید و بعد به ۴۹ دلار کاهش یافت. از سال ۱۹۸۰ میلادی تا کنون، این بالاترین قیمتی است که نقره با آن معامله شده است.
کارشناسان معتقدند که قیمت طلا ممکن است باز هم افزایش یابد.
آنجلوس داماسکوس، یکی از مدیران شرکت سرمایه گذاری سکتور که تخصصش در سرمایه گذاری در طلا و نفت است، می گوید: "ما در شرکت خود بر این باور هستیم که ممکن است قیمت هر اونس طلا تا پایان سال میلادی به ۱۶۰۰ دلار برسد."
قیمت طلا در ده سال گذشته شش برابر شده است. از سال ۲۰۰۸ میلادی نیز تا کنون قیمت طلا دو برابر شده است.




ویزاهای موقتی که ایتالیا به گروهی از پناهجویان تونسی داده است، به آنها اجازه می‌دهد در چارچوب روادید شنگن به دیگر کشورهای اروپا سفر کنند
رهبران فرانسه و ایتالیا، روز سه‌شنبه، ۲۶ آوریل، برای تصمیم‌گیری در باره وضعیت ۲۵ هزار پناهجویی که در ماه‌های اخیر از کشورهای آفریقای شمالی به اروپا رفته‌اند، دیدار می‌کنند.
این ملاقات می‌تواند زمینه‌ساز تغییر توافق اعضای اتحادیه اروپا برای داشتن مرزهای باز در چارچوب روادید شنگن (قرارداد سفر آزاد بین کشورهای اروپایی) شود.
نشست نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، و سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا، در این باره در شرایطی در رم برگزار می‌شود که هر دو نفر احتمال بازنگری پیمان شنگن را مطرح کرده اند.
به دنبال تحولات اخیر در شماری از کشورهای منطقه آفریقای شمالی، از ماه ژانویه امسال، ۲۵ هزار پناهجو از این منطقه با عبور از دریای مدیترانه خود را به خاک ایتالیا رسانده‌اند.
بیشتر این پناهجویان، شهروندان فرانسوی‌زبان تونس هستند که بستگانی در فرانسه دارند و می‌خواهند به این کشور سفر کنند.
گروهی از این پناهجویان که از دولت ایتالیا مدارک اقامت موقت دریافت کرده‌اند، با این مدارک و در چارچوب روادید شنگن اجازه دارند در کشورهای اروپایی سفر کنند.
دو هفته پیش، فرانسه به طور موقت، مانع ورود یک قطار از ایتالیا به خاک فرانسه شد و اعلام کرد که به دلیل هجوم زیاد مهاجران لیبیایی و تونسی که از ناآرامی های این کشورها گریخته‌اند، در حال بررسی امکان تعلیق روادید شنگن است.
دولت فرانسه همچنین گشت‌های ویژه‌ای را در مرز با ایتالیا مستقر کرد که از زمان به اجرا گذاشتن قوانین روادید شنگن، بی‌سابقه بوده است.
نیکلا سارکوزی و سیلویو برلوسکونی در نشست خود، راه‌های اصلاح روادید شنگن را بررسی خواهند کرد.
رهبران فرانسه و ایتالیا امیدوارند بتوانند بر سر یک طرح پیشنهادی مشترک به توافق برسند و آن را به اتحادیه اروپا ارائه کنند.
یکی از پیشنهادهایی که در این نشست بررسی خواهد شد، برقراری دوباره کنترل‌های مرزی در صورتی است که بحران های خارج از مرزهای اتحادیه اروپا باعث هجوم پناهجویان به این منطقه شود.
رهبران هر دو کشور ایتالیا و فرانسه از طرف احزاب راستگرای مخالف مهاجرپذیری تحت فشار هستند و برای متقاعد کردن آنها باید بر سر اقداماتی مشخص برای محدود کردن مهاجرت به کشورهایشان به توافق برسند.




سه شرط احمدی‌نژاد برای بازگشت به کار:

معاونت اولی مشایی و برکناری مصلحی و جلیلی

محمود احمدی‌نژاد بازگشت خود به نهاد ریاست جمهوری را مشروط به انتصاب رحیم‌مشایی به عنوان معاون اول، برکناری وحید جلیلی از شورای عالی امنیت ملی و حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات کرده است.
امیرحسین ثابتی از نویسندگان ثابت سایت رجانیوز و از همکاران سازمان اسناد انقلاب اسلامی در یادداشت رمز‌داری که در وبلاگ خود نوشته این ادعا را مطرح کرده است.
وی نوشته که احمدی‌نژاد برای بازگشت به نهاد ریاست جمهوری و شکستن «تحصن» خود سه شرط گذاشته است: «اول اینکه مشایی معاون اول شود، دوم مصلحی وزیر اطلاعات نباشد و سوم سعید جلیلی از شورای عالی امنیت ملی برود.»
محمود احمدی‌نژاد در اعتراض به ابقای حیدر مصلحی از سوی علی خامنه‌ای بیش از چهار روز است که از حضور در نهاد ریاست جمهوری خودداری می‌کند.
گروهی از محافظه‌کاران در دیدار‌های خصوصی از وی خواسته‌اند حکم رهبر جمهوری اسلامی را بپذیرد٬ اما احمدی‌نژاد آن‌طور که این وبلاگ‌نویس نوشته است حاضر به پذیرش این حکم نیست و شروط‌ جدیدی را پیش کشیده است.
دفتر علی خامنه‌ای در روز‌های اخیر بار‌ها رسانه‌هایی که اخبار اختلاف رهبر جمهوری اسلامی و رئیس دولت دهم را مستقیم و غیر مستقیم پوشش داده‌اند را مجبور به حذف گزارش‌های خود کرده‌ است.
سایت الف٬ آزادی‌نیوز و دولت‌یار از جمله سایت‌هایی هستند که در روز‌های اخیر برخی مطالب آن‌ها در خصوص اختلاف خامنه‌ای و احمدی‌نژاد حذف شده است.
آقای خامنه‌ای در روز‌های اخیر بار‌ها به صراحت از مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌ها خواسته که اختلاف‌های پشت پرده را برای مردم فاش نکنند.
خواسته‌های خامنه‌ای مبنی بر پنهان کردن اختلاف‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که سایت رجا‌نیوز هم روز گذشته (دوشنبه پنجم اردیبهشت) از انتشار عمومی اخبار محرمانه در سایت‌ها انتقاد کرده بود.
این در حالی است که یکی از نویسندگان این سایت در یادداشتی هرچند رمزدار به افشای اخبار طبقه‌بندی شده‌ای پرداخته که تاکنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است.
این وبلاگ‌نویس در یادداشت خود به صراحت نوشته که محمود احمدی‌نژاد «استحاله شده» و در برابر حکم رهبر جمهوری اسلامی ایستاده است.
ثابتی پیش‌بینی کرده که احمدی‌نژاد پس از چند روز قهر به نهاد ریاست جمهوری بازخواهد گشت٬ اما هدف نهایی وی بالا بردن هزینه صدور حکم حکومتی برای خامنه‌ای است.
وی نوشته که «هدف این حرکت دکتر {تحصن} بالا بردن هزینه برای آقاست که در برابر انحرافات بعدی، از حکم حکومتی استفاده نکند.»
امیر حسین ثابتی همچنین درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری نوشته است: «می‌توانیم برای انتخابات بعدی گزینه‌ای بهتر از دکتر {احمدی‌نژاد} را بیاوریم. حالا از سعید جلیلی بگیرید تا باقری لنکرانی یا صفار هرندی یا هر کس دیگر که الان شاید حتی اسمش را ندانیم.»
وی خطاب به دوستان خود نوشته که «فراموش نکنیم یک نفر مدل احمدی‌نژاد ۸۴ را باید رو کنیم و به کمتر از آن هم قانع نباشیم.»
******
متن کامل یادداشت رمزدار وبلاگ «دست‌نوشته‌های یک دانشجو»
۱. وضعیت این روزهای دولت، خطرناک‌ترین وضعیت طی ۶ سال اخیر است. دکتر رسما قهر کرده است و خود را خانه نشین کرده است. از بعد از سفر استانی به کردستان یک راست به منزل رفته و به جز دیدار با یک گروه خارجی که از چین به تهران آمده‌اند، هیچ فعالیت رسمی دیگر نداشته و حتی در جلسه هیئت دولت روز یکشنبه نیز حضور نیافته و این جلسه با ریاست مفسد اقتصادی بزرگ (آقای معاون اول) تشکیل شده است.
۲. همه ما این روز‌ها از هم می‌پرسیم که چرا دکتر این کار‌ها را می‌کند؟ همه به نوعی به دنبال جواب هستیم و من هم اینجا می‌نویسم چند خطی را که دیگر دارم ۱۰۰% مطمئن می‌شوم پاسخ سوالات این روزهای همه ماست:
دکتر الان هر چه که هست، دیگر آن احمدی‌نژادی که ما می‌خواهیم و انتظار داشتیم، نیست. بخواهیم یا نخواهیم، خوشمان بیاید یا بدمان بیاید یا هر چیز دیگر، محمود احمدی‌نژاد تغییر کرده است. من به این اعتقادی ندارم که دکتر از ۸۴ در بین ما با شعارهای مختلف و... نفوذ کرد و الان خودش را دارد نشان می‌دهد، بالعکس معتقدم تغییر کرده است و این تغییر آنقدر جدی است که امروز علنا در برابر آقا ایستاده است. حکم آقا برای وزارت مصلحی را بر نمی‌تابد و می‌گوید او وزیر رهبری است، نه رییس جمهور، در جلسات هیئت دولت حاضر نمی‌شود و از همه بد‌تر سه شرط برای بازگشت به دفتر کارش گذاشته است: اول اینکه مشایی معاون اول شود، دوم مصلحی وزیر اطلاعات نباشد. سوم سعید جلیلی از شورای عالی امنیت ملی برود.
دو مورد اول که مشخص است. ایستادن علنی جلوی حکم حکومتی رهبری است. اما مورد سوم هم دست کمی ندارد، چون همه ارادت ویژه آقا به سعید جلیلی را می‌دانیم و از همه بد‌تر اینکه این مورد نیز جزو خواسته‌های دیرین مشایی است. رفتن جلیلی از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی...
نمی‌دانم از کسانی که این مطلب را می‌خوانند، چند نفر برنامه ۴ شنبه هفته قبل دکتر الهام را بودند، آنجایی که گفت یکی از شاهرگ‌های اصلی جریان مشایی، اشراف بر جایگاه‌های اطلاعاتی کشور است. و حالا بهتر می‌شود این پازل را تکمیل کرد: مصلحی باید از اطلاعات برود، جلیلی از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی. یعنی ۲ گلوگاه حساس اطلاعاتی- امنیتی نظام از وجود دو فرد به شدت مورد اعتماد رهبری خالی شود...
۳. این روند تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟ خیلی‌ها می‌گویند دکتر آنقدر در خانه می‌نشیند و به اصطلاح تحصنش را ادامه می‌دهد تا بحران در کشور فراگیر شود، همه بفه‌مند مشکل جدی‌تر از اینهاست که آقا هر روز در صحبت‌هایش بگوید اتفاقی نیفتاده و رسانه‌ها شلوغ نکنند، و بالاخره ضربه اصلی را در این موقعیت به نظام بزنند. اما من معتقدم این اتفاق نخواهد افتاد. برعکس، دکتر بعد چند روز دوباره روند کار خود را شروع می‌کند. حالا به چه بهانه‌ای را خدا می‌داند، اما این روند را ادامه نمی‌دهد چون اگر قرار باشد الان همه پتانسیل جریان انحرافی برای ضربه زدن به نظام و رهبری خرج شود، در واقع همه برگ‌های آن‌ها خواهد سوخت. بلکه هدف این حرکت دکتر نیز بالا بردن هزینه برای آقاست که در برابر انحرافات بعدی، از حکم حکومتی استفاده نکند. یعنی این فضا کاملا شکل بگیرد که استفاده از حکم حکومتی حتی در دولت احمدی‌نژاد نیز برای آقا هزینه دارد و ممکن است یک دفعه رییس جمهور چند روز همه چیز را‌‌ رها کند و در خانه بنشیند! ضمن اینکه همه این‌ها تازه اول کار جریان مشایی است و امیدهای فراوان آن‌ها در انتخابات مجلس نهم است، در ریاست جمهوری یازدهم است، در چالش‌های مقطعی با نهادهای انقلابی مثل شورای نگهبان و سپاه و... است.
 فضایی که آن‌ها در چارچوب‌های قانونی و رسمی بیشتر می‌توانند از آن بهره برداری کنند. مثلا کافی است برای مجلس نهم که انتخابات آن در اسفند همین امسال برگزار می‌شود، چند کاندیدای منتسب به‌شان رد صلاحیت شود، آن وقت ببینید چقدر حمله به شورای نگهبان را شروع می‌کنند که این یک نوع دیکتاتوری است و چرا آقای خامنه‌ای مثلا در قبال رد صلاحیت‌ها موضع گیری نمی‌کند؟ (خط تضعیف رهبری و ضربه زدن به نهادهای انقلابی) و ده‌ها مثال دیگر... کما اینکه همین الان هم اگر دقت کنید، می‌توانید تشابه ادبیات این جریان را با جریان ضد انقلاب ببینید. اگر به سایت‌های این جریان نگاهی بیندازید (تا الان بیش از ۲۰ سایت) یکی از کلماتی که به وفور از آن علیه جریان ارزشی و ولایی استفاده می‌کنند واژه «اقتدارگرا» است! این دقیقا‌‌ همان ادبیات ضد انقلاب است. از تاج‌زاده که الان در زندان است بگیرید تا سایت‌های فیل‌تر شده کنونی ضد انقلاب و این تشابهات اتفاقی نیست.
یا مثلا روزنامه ۷ صبح که تا الان ۲ شماره‌اش در آمده و منبع مالی آن نیز کاملا غیر شفاف است، سردبیرش آرش خوشخو است! از بچه‌های چلچراغ. و این‌ها کمترین نشانه‌هایی است که از تطابق عملکرد و گفتمان جریان انحرافی با جریان ضد انقلاب حکایت دارد.
۴. چه باید کرد؟
به نظرم این روز‌ها سخت‌ترین روزهای بچه حزب اللهی‌ها و حتی آقاست. برای اینکه از یک طرف بهترین گزینه انقلاب طی ۳۰ سال گذشته استحاله شده است و در برابر خودمان ایستاده که این خیلی بچه‌ها را سرخورده می‌کند. از طرف دیگر هم جریان‌های موازی اصولگرایی که بار‌ها امتحان خودشان را پس داده‌اند مثل لاریجانی، قالیباف، توکلی، مطهری، زاکانی، رضایی و... سعی دارند تا بگویند اگر ما مخالف احمدی‌نژاد بودیم به این خاطر بود که از اول می‌دانستیم که اینطور می‌شود و...
لذا بچه‌ها باید حواسشان باشد هم سرخورده نشوند و هم به دام این جریان‌های موازی و قلابی هزار بار امتحان پس داده نیفتند. اگر هنوز هم روزهای پر التهاب قبل ۳ تیر ۸۴ را فراموش نکرده باشیم و یادمان باشد خدا چطور نصرتش را شامل حالمان کرد، می‌توانیم برای انتخابات بعدی گزینه‌ای بهتر از دکتر را بیاوریم. حالا از سعید جلیلی بگیرید تا باقری لنکرانی یا صفار هرندی یا هر کس دیگر که الان شاید حتی اسمش را ندانیم! اما فراموش نکنیم یک نفر مدل احمدی‌نژاد ۸۴ را باید رو کنیم و به کمتر از آن هم قانع نباشیم، هر چند انشالله که به خرداد ۹۲ هم نرسیم و قبل از آن شاهد ظهور امام زمان (عج) باشیم، اما در هر صورت تا زمانی که دکتر به ظاهر همه اختلافات با آقا را علنی نکرده است، باید از کلیت دولت دفاع کنیم، حمایت از گفتمان کلی دولت و در عین حال ایستادن محکم در برابر انحرافات...




حجت الاسلام والمسلمين سيد‌ حسن خميني فرزند يادگار امام(ره) رسما در جمع تعدادي از اعضاي مجمع روحانيون مبارز، نامزدي خود را براي انتخابات يازدهم رياست جمهوري اعلام كردبه گزارش جهان سايت تازه تاسيس ظاهرا نزديك به جريان آقاي ميم با خبر شد:
سید حسن حمینی با تحليل شرايط موجود و آينده گفت: من ۳۰ ميليون راي دارم. نخبگان مرا جزو اصلاح‏طلبان و مردم به دليل ارتباط با خانواده امام (ره)، فراجناحي مي‏دانند.
بر اساس اين گزارش سيد محمد خاتمي پيشنهادات خود را در مورد كانديداتوري حجت الاسلام والمسلمين سيد‌حسن خميني را ابراز داشت و گفت: شما بايد يك فرايند را طي كنيد كه اين فرايند در عرصه سياسي از انتخابات مجلس نهم آغاز مي‏شود. شما در اين انتخابات سرليست اصلاح‏طلبان خواهيد بود و با راي بالايي كه قطعا مي‌آوريد مدتي به عنوان رئيس مجلس مطرح خواهيد بود و بعد از آن بستر براي حضور شما در انتخابات رياست جمهوري آماده مي‏شود.
وي افزود: علاوه بر ظرفيت رياست مجلس، شما در جايگاه فعلي به خوبي مي‏توانيد از تريبون‏هاي مختلف مثل نمازجمعه، صداوسيما و.. استفاده كنيد.
وي اضافه كرده است: جنابعالي بايد از هر عرصه‏ اي جهت حضور اجتماعي بهره ‏مند شويد و چهره به چهره با جوانان مخصوصا دانشجويان ارتباط بگيريد وشركت در سفرهاي استاني، كنگره شهيدان و.. را موضوع جدي بدانيد.


شروط احمدی نژاد برای بازگشت به نهاد ریاست جمهوری
 جرس: 
با طولانی شدن سکوت احمدی نژاد در برابر بازگشت مصلحی به کار گفته می شود وی بازگشت خود به نهاد ریاست جمهوری را مشروط به انتصاب رحیم‌مشایی به عنوان معاون اول، برکناری وحید جلیلی از شورای عالی امنیت ملی و حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات کرده است.
سایت دیگر بان که خبر حذف تکذیب استعفای احمدی نژاد را منتشر  کرده بود، نوشته است: 
امیرحسین ثابتی از نویسندگان ثابت سایت رجانیوز و از همکاران سازمان اسناد انقلاب اسلامی در یادداشت رمز‌داری که در وبلاگ خود نوشته این ادعا را مطرح کرده است.
وی نوشته که احمدی‌نژاد برای بازگشت به نهاد ریاست جمهوری و شکستن «تحصن» خود سه شرط گذاشته است: «اول اینکه مشایی معاون اول شود، دوم مصلحی وزیر اطلاعات نباشد و سوم سعید جلیلی از شورای عالی امنیت ملی برود.»
این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد در اعتراض به ابقای حیدر مصلحی از سوی علی خامنه‌ای بیش از چهار روز است که از حضور در نهاد ریاست جمهوری خودداری می‌کند.
 گروهی از محافظه‌کاران در دیدار‌های خصوصی از وی خواسته‌اند حکم رهبر جمهوری اسلامی را بپذیرد٬ اما احمدی‌نژاد آن‌طور که این وبلاگ‌نویس نوشته است حاضر به پذیرش این حکم نیست و شروط‌ جدیدی را پیش کشیده است.
دفتر آقای خامنه‌ای در روز‌های اخیر بار‌ها رسانه‌هایی که اخبار اختلاف رهبر جمهوری اسلامی و رئیس دولت دهم را مستقیم و غیر مستقیم پوشش داده‌اند را مجبور به حذف گزارش‌های خود کرده‌ است.
سایت الف٬ آزادی‌نیوز و دولت‌یار از جمله سایت‌هایی هستند که در روز‌های اخیر برخی مطالب آن‌ها در خصوص اختلاف خامنه‌ای و احمدی‌نژاد حذف شده است.
این سایت نوشته است: آقای خامنه‌ای در روز‌های اخیر بار‌ها به صراحت از مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌ها خواسته که اختلاف‌های پشت پرده را برای مردم فاش نکنند.
خواسته‌های  رهبری مبنی بر پنهان کردن اختلاف‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که سایت رجا‌نیوز هم روز گذشته (دوشنبه پنجم اردیبهشت) از انتشار عمومی اخبار محرمانه در سایت‌ها انتقاد کرده بود.
این در حالی است که یکی از نویسندگان این سایت در یادداشتی هرچند رمزدار به افشای اخبار طبقه‌بندی شده‌ای پرداخته که تاکنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است.
این وبلاگ‌نویس در یادداشت خود به صراحت نوشته که محمود احمدی‌نژاد «استحاله شده» و در برابر حکم رهبر جمهوری اسلامی ایستاده است.
ثابتی پیش‌بینی کرده که احمدی‌نژاد پس از چند روز قهر به نهاد ریاست جمهوری بازخواهد گشت٬ اما هدف نهایی وی بالا بردن هزینه صدور حکم حکومتی برای رهبری است.




 جرس:
 صندلي‌هاي رديف ابتدايي صحن مجلس که جايگاه معاونان پارلماني دستگاه‌هاي دولتي است، امروز در جريان بررسي کليات بودجه 90 روز خلوت و بي‌رونقي را پشت‌سر گذاشتند و حضور چند دقيقه‌اي معاون پارلماني رئيس جمهوري در صحن نيز رونقي به اين صندلي‌ها نداد.
به گزارش خبرگزاري آريا ، با وجود آغاز بررسي کليات لايحه بودجه 90 از ساعت 8 صبح امروز سه‌شنبه (6 ارديبهشت) و گذشتن حدود دو و نيم ساعت از بررسي بودجه رديف صندلي‌هاي معاونان پارلماني دولت در صحن علني مجلس خالي است.
سيد"محمدرضا ميرتاج‌الديني" معاون پارلماني رئيس جمهوري نيز که با حدود 2 ساعت تاخير در حدود ساعت 10 صبح وارد صحن علني مجلس شده بود بعد از 15 دقيقه استقرار در جايگاه نمايندگان دولت، از مجلس خارج شد.
براساس آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان دولت بايد در جريان بررسي مسائل مربوط به حوزه دولت به‌خصوص برنامه‌هاي توسعه و لايحه بودجه در مجلس حضور داشته باشند.




 جرس:
معاون گردشگري كشور از پيگيري‌ها براي صدور ويزاي چهارجانبه "شانگن " براي ايران،‌ عراق، سوريه و تركيه خبر داد و گفت: اردن و لبنان انصراف خود را از اين طرح اعلام كردند.
شهباز يزداني در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اينكه پيشنهاد راه‌اندازي ويزاي "شانگن " براي نخستين‌بار توسط اردوغان؛ نخست وزير تركيه مطرح شد، اظهار داشت: اين طرح با هدف تسهيل در روابط گردشگري دنبال مي‌شود.
وي با بيان اينكه ويزاي چهارجانبه "شانگن " بين كشورهاي ايران، عراق، سوريه و تركيه راه‌اندازي خواهد شد، گفت: اين طرح از نيمه دوم سال گذشته در دستور كار قرار گرفت كه در حال حاضر كميته كنسولي وزارت خارجه موضوع را در دست پيگيري دارد.





نیروهای گارد حکومتی سوریه، با تانک های نظامی به مخالفین حمله کردند
جــرس: در حالیکه رسانه های خبری ظهر دوشنبه (٢۵ آوریل)، از هجوم گستردۀ نیروهای انتظامی سوریه با پشتیبانی تانک‌های نظامی به شهر درعا و کشته شدن دست کم بیست تن دیگر از معترضان توسط قوای دولتی با استفاده از تیراندازی و شلیک تانک‌ها به منازل مردم خبر داده اند، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با انتشار بیانیه ای از دولت سوریه خواسته است فورا به عملیات خشونت بار توسط نیروهای امنیتی علیه معترضان پایان دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، از ظهر دوشنبه نیروهای دولتی سوریه هم‌زمان با حملۀ گسترده به مردم شهر درعا، مرز سوریه با اردن را نیز بسته‌اند و گزارش شاهدان عینی حاکی است که نیروهای دولتی بر بام ساختمان‌های مختلف در شهر درعا مستقر شده‌اند و اجساد کشته‌شدگان در خیابان‌ها مانده و معترضان برای جمع‌آوری این اجساد با مشکل روبه‌رو هستند.
یکی از ساکنان شهر درعا به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است: "در حال حاضر چند هزار گارد در درعا هستند. آنها وارد خانه مردم می‌شوند و به همه چیز تیراندازی می‌کنند. ما خواب بودیم و تظاهراتی نمی‌کردیم."
مقام‌های سوریه از ورود خبرنگاران خارجی به این کشور جلوگیری می‌کنند و به این خاطر راهی برای تأیید میزان تلفات این حملات از منابع مستقل وجود ندارد و خبرگزاری‌ها، بنا به گفته فعالان حقوق بشر یا شاهدان عینی، تعداد کشته‌شدگان روز دوشنبه درعا را ۵ نفر، ۹ نفر یا دست کم ۲۰ نفر ذکر کرده‌اند.

تیراندازی به غیرنظامیان در حومه دمشق

شهر درعا مرکز ثقل اعتراضات چند هفته اخیر علیه رژیم بشار اسد بوده‌است و این اعتراض‌ها هم‌اینک به برخی از شهرهای دیگر این کشور نیز سرایت کرده‌است.
به گزارش رویترز، روز دوشنبه شهرک دوما، در نزدیکی دمشق نیز صحنه حمله نیروهای دولتی به معترضان بود و نیروهای امنیتی و افراد مسلح لباس شخصیِ هوادار بشار اسد که همراه با قوای مسلح بودند، با تیراندازی به سوی شهروندان غیرنظامی تعدادی را زخمی کرده و شمار زیادی از معترضان را بازداشت کرده‌اند.
یک فعال حقوق بشر در این باره به رویترز گفت: "افرادی زخمی شده‌اند. تعداد زیادی هم بازداشت شده‌اند. نیروهای امنیتی از همان روشی استفاده می‌کنند که در تمامی مراکز قیام دموکراتیک به‌کار برده‌اند. آنها می‌خواهند تا از طریق وحشیگری بسیار زیاد، انقلاب را سرکوب کنند."
رویترز همچنین گزارش داد که نیروهای امنیتی سوریه روز یک‌شنبه در شهر بندری جَبله دست کم ۱۳ شهروند غیرنظامی را به قتل رسانده‌اند. حمله نیروهای دولتی به جبله پس از آن صورت گرفت که شب پیش از آن تظاهراتی از هواداران دموکراسی در این شهر برگزار شده‌بود.
این سرکوب‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، روز پنجشنبه قانون حالت فوق‌العاده در این کشور را رسماً ملغی اعلام کرد.
حزب بعث به مدت ۴۸ سال این قانون را در سوریه به اجرا درآورد که به موجب آن بسیاری از آزادی‌های مندرج در قانون اساسی این کشور به حال تعلیق در می‌آمد.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز جمعه با محکوم کردن سرکوب‌ها در سوریه گفت که دولت سوریه به دنبال یاری ایران است تا همان روش‌های وحشیانه جمهوری اسلامی را در سرکوب معترضان سوری به‌کار ببندد.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا، این گونه اتهام‌ها را "مردود و سیاسی" خوانده است.
اما مقامات و رسانه های رسمی و حکومتیِ ایران و سوریه، تمامی اعتراضاتِ مردمی در سوریه را "فتنۀ ای با تحریک خارج" خوانده و ضمن ادعای "کشته شدن معترضین توسط باندهای تبهکار و مشکوکِ غیردولتی"، از پوشش واقعی اخبار اعتراضات مردمی آن کشور، که طی چند هفته اخیر بالغ بر ٣۵۰ کشته بر جای گذاشته، خودداری می کنند. 
دولت سوریه در همین راستا، از حضور خبرنگاران خبرگزاری های مستقل بین المللی جلوگیری می کند. 
گفتنی است کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای از دولت سوریه خواسته است فورا به عملیات خشونت بار توسط نیروهای امنیتی علیه معترضان پایان دهد.
ناوی پیلای ، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ، همچنین از بشار اسد ، رئیس جمهوری سوریه خواسته است اجرای اصلاحاتی را که اعلام کرده ، آغاز کند و زندانیان سیاسی را آزاد نماید.
 





همسر قدیانی: مراجع باید نسبت به ظلمهایی که می شود موضع گیری کنندجرس: در حالیکه ابوالفضل قدیانی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و رییس کمیته تشکیلات این سازمان دوران یکسال حبس خود را می گذراند اما همچنان با مرخصی استعلاجی برای پیگیری درمان پزشکی وی "مخالفت" می شود. این در حالی است که وی از حق تلفن و ملاقات حضوری هم محروم بوده و اسفند ماه مجددا به بازپرسی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته و اتهام های توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به او تفهیم شده است.
همسر این عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در این خصوص می گوید: " اتهام جدید توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام را به ایشان وارد کرده اند و سی میلیون تومان دوباره وثیقه خواسته اند این در حالی است که ما الان وثیقه دویست میلیونی آنجا داریم. اگرچه به ایشان گفته اند بخاطر مصاحبه ای که انجام داده ای بازجویی می شوی اما من فکر می کنم این اتهامات جدید بخاطر همان دفاعیه ایشان است که وافعا اینها جوابی ندارند به آن دفاعیه بدهند و به این شکل اقدام می کنند. در حالیکه بهترین راه نقد است، بیایند دفاعیه را نقد کنند."
گفتنی است، ابوالفضل قدیانی در این باز پرسی مجدد تکرار کرده است که آقای خامنه ای مستبد است و حق حاکمیت ملی را غصب کرده است. وی سخنان خود را انتقاد دانسته و تاکید کرده است که هیچ کدام از جملاتی که در مصاحبه هایش عنوان کرده است توهین نیست و دستگاه قضایی و امنیتی باید فرق توهین و انتقاد را تشخیص دهد.
به همین مناسبت "جرس" با خانم قدیانی در خصوص آخرین وضعیت همسرش به گفتگو پرداخته که متن آن در پی می آید:

خانم قدیانی لطفا در خصوص وضعیت نامناسب جسمانی همسرتان و اقداماتی که تاکنون انجام داده اید صحبت بفرمایید.

من چندین بار علی رغم اینکه خود آقای قدیانی راضی نبودند به دادستانی مراجعه و نامه دادم که ایشان باید به بیمارستانی که در آنجا تحت معالجه قرار دارند، بروند تا زیر نظر متخصص درمانشان را پیگیری کنند و آزمایشات جدید و اکو و نوار قلب گرفته شود و داروهای جدید یا تغییر در میزان دارو تجویز شود، اما تاکنون جوابی نداده اند. الان دو هفته از پیگیری های ما به دادستانی می گذرد اما متاسفانه هیچ پاسخی نمی دهند.

در اسفند ماه گویا قرار بود ایشان برای معاینه پزشکی به خارج از زندان بیایند آیا این کار صورت گرفت؟

نخیر، به هیچ وجه حتی دارویی که برای چربی خون استفاده می کنند ما به زندان بردیم از ما نگرفتند.

چه مقدار از دوران محکومیت آقای قدیانی باقی مانده است؟

والله ما واقعا اطلاعی از این موضوع نداریم چون اصلا حقوق زندانیان سیاسی مشخص نیست در حالیکه حقوق اینها به زندانیان قاچاقچی و مجرمان ارجح است. واقعا نمی دانم مدتی که همسرم در انفرادی بوده چگونه حساب می شود؟ اما اگر دورانی که در زندان بوده اند باید شش ماه دیگر آزاد شوند.

آیا هنوز از حقوق اولیه مثل مرخصی، تلفن و ملاقات حضوری محروم هستند؟

بله، حتی برای عید هم همسرم نتوانست از حق مرخصی استفاده کند. ما از ملاقات حضوری هم محروم هستیم و تلفن ها هم که از یکسال پیش قطع است. زمانی هم که به تعطیلی می خورد ما پانزده روز از هم بی خبر هستیم.

با تمام این فشارها وضعیت روحی ایشان چطور است؟

از نظر روحی که "فوق العاده" خوب هستند. این را نه تنها ما می گوییم بلکه بچه هایی که در زندان هستند هم تصدیق می کنند. شاید بدون اغراق بتوانم بگوییم داخل زندان روحیه اشان بسیار بهتر از زمانی بود که در بیرون از زندان بودند. آقای قدیانی در بیرون از زندان خیلی غصه می خوردند، همیشه دغدغه زندانیان سیاسی و خانواده هایشان را داشتند و مدام زنگ می زدند و حال خانواده ها را جویا می شدند. همه می گفتند آقای قدیانی عین پدر با ما رفتار می کند.

خانم قدیانی همسرتان در اسفند ماه به بازپرسی احضار شدند و دوباره مورد بازجویی قرار گرفتند چه اتهامی به ایشان وارد کردند؟

اتهام جدید توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام را به ایشان وارد کرده اند و سی میلیون تومان دوباره وثیقه خواسته اند این در حالی است که ما الان وثیقه دویست میلیونی آنجا داریم. اگرچه به ایشان گفته اند بخاطر مصاحبه ای که انجام داده ای بازجویی می شوی اما من فکر می کنم این اتهامات جدید بخاطر همان دفاعیه ایشان است که وافعا اینها جوابی ندارند به آن دفاعیه بدهند و به این شکل اقدام می کنند. در حالیکه بهترین راه نقد است، بیایند دفاعیه را نقد کنند.

اخیرا تعدادی از زندانیان سیاسی نامه ای که امضای آقای قدیانی هم پای آن است خطاب به مراجع تقلید منتشر کرده اند و خواسته اند که نسبت به ظلمهایی که به آنها و خانواده هایشان می شود موضع گیری کنند. به نظر شما موضع گیری مراجع و علما تا چه حد در جلوگیری از این ظلمها و بی قانونی ها موثر خواهد بود؟

متاسفانه ما شاهد آن هستیم که الان زیاد به گفته های مراجع اهمیت نمی دهند اما به اعتقاد من مراجع یک مسئولیتی دارند که باید انجام دهند اگرچه حاکمیت به آن گوش ندهد. مسئولیت مراجع این است که از شیعه علوی وحقیقی دفاع کنند و بگویند که عملکرد مسئولین با شیعه علوی و فرامین و عملکرد ائمه و پیامبران همخوانی ندارد و باید نسبت به ظلمهایی که می شود موضع گیری کنند . خیلی از کارهایی که الان بنام اسلام صورت می گیرد من در آوردی است.
این را باید توجه داشت که جامعه ایران یک جامعه مذهبی است و موضعگیری مراجع باعث می شود کسانیکه فکر می کنند حاکمیت به حق عمل می کنند آگاه شوند. حاکمیت هم نمی تواند در مقابل موضعگیری مراجع خودش را یک حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی خطاب کند.
عده ای می گویند مراجع از ظلمهایی که می شود بی خبرند این نامه ها زندانیان سیاسی و مراجعات خانواده های آنها به مراجع نوعی اطلاع رسانی است که بدانند چه ظلمهایی به ما می شود. آیا مردم ایران از مردم بحرین کمتر هستند که در مراجع در مقابل ظلمهایی که به آنها می شود سکوت می کنند اما نسبت به ظلمهای که به مردم مثلا بحرین می شود موضعگیری می کنند؟!

در پایان هر صحبتی دارید بفرمایید.

من فقط می خواهم حقوق زندانیان سیاسی و خانواده های آنها رعایت شود. الان سی و سه سال از انقلاب می گذرد اما تعریف جرم سیاسی مشخص نیست. خانواده ها تا از حق و حقوق زندانیان سیاسی صحبت می کنند اینها می گویند زندانی امنیتی. بنابراین حقوق زندانیان سیاسی تعریف نمی شود. ببینید حق استفاده از تلفن، ملاقات حضوری، مرخصی و مرخصی استعلاجی از حقوق ابتدایی زندانیان سیاسی است که زندانیان از آن محروم هستند. خیلی از زندانیان سیاسی بچه های کوچک دارند اما پانزده روز یکبار هم آنها را نمی بینند، یا مادر محمودیان می گوید که بچه اش بیهوش می شود خوب این نیاز به درمان در خارج از زندان دارد و باید از مرخصی استعلاجی بتواند استفاده کند اما هیچکدام از اینها رعایت نمی شود.
باید توجه داشت که علاوه بر مشکلات جسمانی که زندانیان دارند استرس و شرایط زندان هم وضعیت آنها را بدتر می کند. من خودم تجربه زندان شاه را دارم و می دانم چه شرایط سختی است چه برسد به اینکه حقوق اولیه هم رعایت نشود. الان من نباید با شمامصاحبه کنم و خواسته ام را به گوش مسئولین برسانم بلکه خود دادستان به عنوان کسی که یک مقام قضایی است و خودش را مومن و مسئول می داند باید حقوق اولیه زندانیان سیاسی را رعایت کند. اصلا در دستگاه قضایی نباید خانواده ها برای کوچکترین حقوق عزیزان خود نامه نگاری و دوندگی کنند و آخر هم با عدم پاسخگویی مواجه شوند. ما می خواهیم حقوق اولیه همه مردم ایران بویژه آنها که الان از فضای آزاد محروم هستند رعایت شود.




تجمع دراویش گنابادی در مزار سلطانی بیدختجــرس: 
در پی احضار دكتر نورعلی تابنده (مجذوبعلیشاه) قطب سلسله دراویش نعمت اللهی گنابادی، جمع كثیری از دراویش و پیروان این سلسله عقیدتی، از اقصی نقاط ایران به مزار سلطانی بیدخت عزیمت كرده اند تا با اجتماع خود، علاوه بر اعتراض به احضار نورعلی تابنده، نسبت به بازداشت تنی چند از دراویش بیدخت نیز اعتراض خود را مطرح كنند .
 به گزارش سایت مجذوبان نور، ازدحام جمعیت در مزارسلطانی بیدخت به حدی است كه امكانات رفاهی این مكان ، تكافوی مسافران را نمی دهد و عده زیادی مجبور به برپاكردن چادر در صحن این مكان زیارتی شده اند .
بنابراین گزارش ، مقامات حكومتی تاكنون نسبت به این موضوع واكنشی نداشته اند، اما واكنش مسئولین محلی حكایت از تهدید دراویش به بازداشت و زندان و تخریب مزارسلطانی بیدخت دارد .
دراویش در اطلاعیه های صادره خود اعلام كرده اند كه احضار دکتر نورعلی تابنده (مجذوبعلیشاه) قطب این سلسله ، شاید درتصور بعضی ها امری سهل وساده بنماید وتهدید به تخریب مزارسلطانی بیدخت که آرامگاه چهارتن از اقطاب اخیراین سلسله و پایتخت عرفان و تصوف است موضوع مهمی نباشد ، اما برای دراویش قابل گذشت واغماض نیست و به هر قیمتی در برابر این اقدامات غیر قانونی مقاومت خواهند کرد.
دراویش ازموضع قدرت برخورد نمی کنند،کسی را تهدید نمی کنند، اهل جنگ وستیزنیستند، نگرش آنهابر وحدت ملی و حفظ اتحاد جامعه مسلمین می باشد، درشعاروعمل طالب صلح، آرامش و صبر و گذشت هستند اما مسئولین هم نباید تحت تاثیرتحلیلهای کلیشه ای وامنیتی یا افکار متحجرانه واعمال نفوذ عده ای که نه پایبند دیانت ونه دلسوزحکومت اند وتنها بدنبال منافع شخصی و گروهی خود هستند، دراویش را با اتخاذ سیاستهای تفرقه انگیزانه وجنگ طلبانه، مجبور به واکنش علیه حکومت نمایند.
این گزارش در ادامه به اقدامات وكلای دراویش در این خصوص اشاره و می افزاید "روز سه شنبه سی ام فروردین ماه با حضور دادستان و فرمانده انتظامی شهرستان گناباد و تنی چند از وکلای دراویش گنابادی جلسه ای چند ساعته در دفتر دادستانی این شهرستان تشكیل شد كه با قول مساعد زینعلی ، دادستان این شهر مبنی بر اینکه مسایل رخداده در خصوص دراویش و پیروان این سلسله دربیدخت ظرف مهلت 72 ساعت حل و فصل خواهد شد،به پایان رسید . علیرغم سکوت ، نظم و حضور آرام دراویش، بعد از این جلسه عده زیادی از نیروهای لباس شخصی،یگان ویژه و عوامل بسیج از مناطق مختلف استان ، به بیدخت اعزام و مزار سلطانی به طور نامحسوس به محاصره این افراد در آمد و شهر بیدخت به تدریج به مدت 24 ساعت جوی کاملا نظامی و امنیتی به خود گرفت، به گونه ای که رفت و آمدهای افراد محلی و مسافرین مورد کنترل شدید مأمورین واقع شد، اما به یکباره اکثر این نیروها از سطح منطقه برچیده و به مراکز نظامی باز گردانده شدند ."
در ادامه این گزارش آمده است "روز شنبه سوم اردیبهشت ماه ، جمعی از وکلای دراویش به دفتر دادستانی گناباد مراجعه و خواستارالزام وی به تعهدات ابرازی برای حل مشکلات و مسایل بیدخت از سوی این مقام قضایی شدند اما بر خلاف مذاکرات صورت گرفته در جلسه روز سه شنبه سی ام فروردین ماه ، دادستان گناباد ، با تغییر یكباره موضع خود ، صراحتاً تهدید به برخورد با دراویش حاضر در مزار سلطانی و تخریب این مکان کرد ."
گفتنی است دكتر نورعلی تابنده، عضو دولت موقت و قطب دراویش نعمت اللهی گنابادی، از سوی بازپرسی دادسرای تهران با نیابت دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان گناباد احضار شده و همزمان هشت تن از دراویش در شهرهای بیدخت ، گناباد و قوچان بازداشت و به محل های نامعلوم انتقال داده شده اند.
 


احضار محمد داوری به دادسرای اوین برای نامه روز معلمجرس: 
محمد داوری، معلم زندانی که اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می شود، چند روز پیش برای تکذیب بیانیه های منتشر شده، به دادسرای امنیتی مستقر در زندان اوین احضار شد.
  به گزارش خبرنگار کلمه ، دلیل احضار و بازجویی مجدد این روزنامه نگار و معلم زندانی به شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین به ریاست کیان منش، بیانیه هایی است که بازپرس این شعبه ادعا می کند توسط محمد داوری منتشر شده است. بازپرس از وی خواسته است که تمام این بیانیه ها را تکذیب کند، و تهدید کرده که اگر او بیانیه ها را تکذیب نکند، با پرونده و محاکمه تازه ای مواجه خواهد شد.
در سالی که گذشت، زندانیان سیاسی جنبش سبز چندین بیانیه منتشر کردند که این بیانیه ها با امضای نویسندگان آن بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت، و یکی از معروف ترین آنها نیز بیانیه ای با امضای ۱۴ زندانی سیاسی بند ٣۵۰ زندان اوین تهران بود، که در واکنش به سخنان محمود احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل – مبنی بر تشکیل یک گروه مستقل حقیقت‌ یاب بین المللی در خصوص حادثه یازدهم سپتامبر – انتشار یافت. پای آن بیانیه، امضای محمد داوری نیز دیده می شد. همچنین در بیانیه ۱۶ زندانی سیاسی درباره تعریف جرم سیاسی به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز امضای وی درج شده بود .
انتشار نامه مشترک توسط محمد داوری و عبدالله مومنی دیگر زندانی سیاسی بند ۳۵۰ به مناسبت روز معلم از دیگر اتهامات این روزنامه نگار بوده است.
داوری به خاطر این نامه ها و بیانیه ها بازجویی شده است. زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ معتقدند مسئولان قضایی و اطلاعاتی قصد دارند با احضار، تهدید و بازجویی مجدد از زندانیان سیاسی، که از هرگونه ارتباط با دنیای خارج محروم هستند، محدودیت ها و محرومیت های بیشتری برای آنان ایجاد کنند و با باز کردن پرونده های جدید، آنها را بیش از حکم های ناعادلانه شان در زندان محبوس نگه دارند.
محمد داوری، روزنامه نگار و سردبیر سایت سحام نیوز (سایت رسمی حزب اعتماد ملی) است. وی پس از انتشار نامه ای توسط مهدی کروبی به رئیس وقت مجلس خبرگان درباره شکنجه و آزار زندانیان سیاسی در بازداشتگاه کهریزک دستگیر شد. داوری مدتها توسط ماموران امنیتی و اطلاعاتی تحت فشار بود تا علیه مهدی کروبی در تلویزیون اعتراف کند.
آقای کروبی، در نامه‌ای به دادستان تهران، مسئولیت تمام اسناد و فیلم‌هایی را که به عنوان مستندات وجود شکنجه و تجاوز جنسی در زندان‌های ایران ارائه کرده بود، بر عهده گرفت و محمد داوری را تنها فیلمبردار مصاحبه‌ها عنوان کرد و گفت که او هیج نقش دیگری در این ماجرا نداشته است.
با این حال، محمد داوری در دادگاه به شش سال حبس تعزیری محکوم شد و اکنون نیز تحت فشارهای بیشتری قرار دارد.






مهندس عزت الله سحابی در بستر بیماریجرس: 
مهندس عزت‌الله سحابی، رییس شورای فعالان ملی _ مذهبی و از دیرپاترین کنشگران ملی ایران در بیمارستان بستری شد.


گزارش رسیده به جرس، شرایط جسمی مهندس سحابی به علت شکستگی استخوان ران، مساعد نیست و در حال حاضر وی  تحت مراقبت ویژه قرار دارد. گفته می شود جراحان به دلیل مشکل هموگلوبین و پلاکت خون مهندس سحابی، عمل جراحی را به تعویق انداخته‌اند.
عضو شورای انقلاب، رییس سازمان برنامه و بودجه در دولت مهندس مهدی بازرگان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اول، و عضو خبرگان قانون اساسی اینک 81 سال دارد


مهندس سحابی بیش از 15 سال از عمر خود را در زندان‌های رژیم شاهنشاهی و جمهوری اسلامی سپری کرده است. وی آخرین بار در سال 1379 بازداشت و بعدا در دادگاه مشهور به «فعالان ملی _ مذهبی» توسط قاضی حداد، معاون امنیتی قاضی مرتضوی، به 11 سال زندان محکوم شد.
نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی، چند ماه پیش، در زمستان 89 وی را احضار کرده مورد تهدید قرار دادند.
حمایت مهندس سحابی و شورای فعالان ملی مذهبی از جنبش سبز، و اعتراض این جمعیت سیاسی به حبس و حصر رهبران جنبش، موسوی و کروبی، و نیز صدور بیانیه تسلیت و همدردی با میرحسین موسوی، نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی را خشمگین ساخته ، به احضار فرزند ارشد دکتر یدالله سحابی وادار ساخت.
یکی از دغدغه‌های چند ماه اخیر مهندس سحابی، وضعیت دخترش، هاله سحابی از محکومان سیاسی حوادث پس از انتخابات 22خرداد 88 است.
هاله سحابی حدود 4 ماه پیش برای اجرای حکم دو سال حبس‌اش، به اوین فراخوانده و زندانی شد. نیروهای امنیتی مسلط بر اوین تاکنون اجازه ملاقات هاله سحابی با پدرش را با وجود وضع جسمی وخیم این مبارز ملی، صادر نکرده اند.





بانک مرکزی دست به دامن صرافی‌ها شد

بانک مرکزی از یکصد صرافی درخواست کرد که اقدام به عرضه سکه دولتی کنند ولی با پاسخ منفی اکثر آنها مواجه شد.
به گزارش خبر آن لاین، بانک مرکزی جمهوری اسلامی با هدف کنترل بازار سکه، با ارسال نمابری به یکصد صرافی، از آنها خواست تا توافق کنند که یک‌هزار سکه تمام، یک‌هزار نیم سکه و یک‌هزار ربع سکه را به قیمت مصوب دولت عرضه کنند.
اما تاکنون تنها حدود ۱۵ صرافی به این پیشنهاد پاسخ مساعد داده اند چرا که اکثر آنها معتقدند در صورت پذیرش این پیشنهاد دیگر قادر به مبادله سکه به نرخ آزاد نخواهند بود. گذشته از این سود سوداگری سکه به شدت کاهش خواهد یافت.
در حال حاضر که هر قطعه سکه تمام طرح جدید در بازار آزاد ۴۳۰ هزار تومان فروخته می شود، نرخ مصوب بانک مرکزی ۴۰۹ هزارتومان است که از سوی شعب بانک ملی در ازای دریافت کارت ملی و با محدودیت ۵ قطعه فروخته می شود.
ضمن اینکه تا دیروز قیمت مصوب نیم سکه بهار آزادی ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان و هر قطعه ربع سکه هم ۱۰۹ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.
اما در بازار آزاد نیم سکه ۲۱۴ هزار تومان و ربع سکه را ۱۳۷ هزار تومان به فروش می‌رسد.
همچنین امروز در بازار غیر رسمی ارز هم هر دلار آمریکا حداقل یک‌هزار و ۱۲۳ تومان فروخته شد. البته برخی صرافی‌ها هر دلار آمریکا را تا یکهزار و ۱۲۷ تومان فروخته اند. قیمت هر دلار آمریکا پایان در ابتدای هفته جاری یک‌هزار و ۱۲۰ تومان بوده است.
حالا کارشناسان نگران این امر هستند که با اشباع سود در بازار سکه، نقدینگی‌ها به سمت بازار ارز حرکت کند.



مدیرعامل اتحادیه دامداران: صنعت گوشت دچار یک بحران جدی است

مدیر عامل اتحادیه دامداران گفت: صنعت گوشت دچار یک بحران جدی است و حتی زیر قیمت نیز خریداری ندارد.
سعید سلطانی سروستانی در گفت‌وگو با موج، همچنین از عرضه گوشت خارجی به نام گوشت تولید داخل خبرداد و گفت: با توجه به عدم توان تشخیص در مصرف کننده، دیده شده عده ای گوشت ارزان قیمت خارجی را با نام محصول داخلی با قیمت های بالا به فروش می رسانند.
به گفته وی، به دلیل واردات بی رویه، گوشت تولید داخل روی دست دامداران باقی مانده است.
سلطانی سروستانی با اشاره به ورود بی رویه گوشت قرمز با قیمت ارزان به بازار، تصریح کرد: این روند توان رقابت تولیدکننده داخل را گرفته و وی را تسلیم جریان بازار کرده است.
مدیر عامل اتحادیه دامداران همچنین از رشد منفی تولید شیر در کشور خبرداد و افزود: وقتی طی ۵ سال گذشته قیمت شیر خام ثابت بوده و با کمترین بها، بوسیله کارخانه های فرآوری خریداری می شود، افت تولید امری طبیعی است.
در سال‌های اخیر بر اثر تصمیمات غیر کار‌شناسی دولت‌های نهم و دهم بسیاری از صنایع کشور با بحران‌های جدی مواجه شد و بسیاری از کارخانه‌ها٬ کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی ورشکسته شده‌اند.
بخش کشاورزی٬ دامپروری٬ شیلات و صنایع از جمله بخش‌هایی مهم اقتصادی هستند که در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از بحرانی بودن وضعیت آن‌ها منتشر شده است.



نماینده تهران: با این وضع هدفمندسازی، مردم هم چوب را می‌خورند و هم پیاز را

رئیس فراکسیون کارگری مجلس از نابسامانی بودجه هدفمندسازی یارانه​ها در لایحه بودجه ۹۰ گلایه کرد.
به گزارش خبرآنلاین، علیرضا محجوب نماینده تهران نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۰، با بیان اینکه دولت و کمیسیون تلفیق، بخشی از درآمهای دولت را خارج از حساب ذخیره ارزی محاسبه کرده​اند، این را خلاف قانون اساسی خواند و گفت: باید کلیه درآمدهای دولت به حساب ذخیره ارزی واریز شود اما اینچنین نشده است.
وی با بیان اینکه دولت چطور می​خواهد چنین حجمی از بودجه را در طول یک سال هزینه کند، افزود: وقتی بودجه های عمرانی تمام و کمال در سال گذشته جذب نشده چرا بر حجم ان در سال جاری افزوده​اید؟
رئیس فراکسیون کارگری، با بیان اینکه ۵ درصد از سرجمع بودجه اشتغالزایی دستگاهها کاسته شده است، این را در تعارض با شعارهای اشتغالزایی دولت دانست و گفت: چرا بودجه کمیته امداد که سهم خوبی در ایجاد اشتغال داشته است، کم شده است؟ این ضرب و تقسیم ها برای آمال و آرزوها و خیالات ما روی کاغذ خوب است نه اجرا! با آمال و آرزو که نمی​توان کار ایجاد کرد. نارضایتی​ها از رشد بیکاری را به هرج و مرج تبدیل نکنیم.
محجوب به نابسامانی بودجه هدفمندسازی یارانه​ها در لایحه بودجه ۹۰ اشاره کرد و افزود: چرا بیش از بودجه مصوب مجلس برای این قانون گذشته​اید؟ این چه کمکی می​کند جز افزایش تورم و فشار به مردم؟ چوب و پیاز و همه چیز را به خورد کشور ندهیم که هم مردم بیچاره شوند و هم عایدی ای برای کشور نداشته باشد!
نماینده تهران با اشاره به ناتوانی بخش صنعت در چنین فضایی، ادامه داد: تنظیم سیاست​ها به گونه​ای است که کمکی به بخش صنعت نمی​کند و این باعث نگرانی است.




نباید هدفمندی یارانه‌ها به کارگران آسیب وارد کند

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: اشباع بازار از کالاهای وارداتی، سم مهلک اقتصاد است

آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن انتقاد شدید از واردات بی‌رویه و استفاده‌های پی‌در‌پی از ذخایر ارزی کشور در جهت اشباع بازار داخلی از کالاهای وارداتی؛ این اقدام را سم مهلک اقتصاد کشور خواند و تصریح کرد: برای احیای اقتصاد کشور راهی جز ساختن زیربناها و رسیدگی و تقویت بخش‌های تولیدی صنعتی و کشاورزی نداریم، چرا که وفور منابع ارزی و ریالی کشور قطعاً همیشگی نخواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی؛ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از نمایندگان کارگران و مسئولین تشکّل‌های کارگری، کارگران را زحمت‌کش‌ترین و قانع‌ترین قشرهای نظام جمهوری اسلامی برشمرد و افزود : کارگران قبل از انقلاب، بار بزرگی برای به ثمر رساندن نهضت مردم ایران بر دوش داشتند و پس از انقلاب اسلامی نیز با حفظ و حراست از سنگرهای تولید، بنیان‌های کشور را بیمه کردند.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که به مناسبت هفته کارگر سخن می‌گفت، با اشاره به دو مناسبت مهم این هفته برای معلمان و کارگران، این دو بخش را از اساسی‌ترین بخش‌های جامعه خواند و گفت: قشر کارگر و معلم‌ها در تمام طول سالیان پس از انقلاب بدون ادعا، یار و یاور نظام جمهوری اسلامی بوده‌اند.
ایشان تصریح کرد: در ایثار و فداکاری این دو قشر معزز همین بس که مشکلات و کمبودها را همواره تحمل کرده و با نجابت کامل، امام، رهبری، انقلاب و نظام اسلامی را پشتیبانی نموده‌اند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عدم امنیت شغلی و پرداخت حقوق را از جمله دغدغه‌های هول‌انگیز همیشگی کارگران خواند و با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تأکید کرد: همه مسئولان باید تلاش کنند در مسیر اجرای این طرح بزرگ، کمترین آسیب به قشر ضعیف به‌خصوص کارگران و کشاورزان وارد شود.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حمایت از تولیدات کشاورزی و صنعتی را بنیان استقلال و خوداتکایی کشور خواند و گفت: یکی از اهداف اصلی اجرای هدفمندی یارانه‌ها، حمایت جدّی و اساسی از تولید در بخش صنعت و کشاورزی بوده است و مسئولان و مجریان نباید از رسیدن به این هدف بزرگ غفلت کنند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به وجود ساختارهای انسانی، مادی، زیربنایی و جغرافیایی مناسب و فراوان در کشور تأکید کرد: در مقطع کنونی با اصلاح روش‌های مدیریتی در سطوح مختلف کشور و استفاده مناسب‌تر از مدیران و انسان‌های باتجربه و کاردان می‌توان امکانات بالقوه کشور را به سمت تولید و بهره‌وری بیشتر سوق داد تا در آینده دچار مشکلات بیشتر اقتصادی و اجتماعی نشویم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان با تشکر از تشکّل‌های کارگری کشور به‌ویژه خانه کارگر و مسئولان و نمایندگان آنها تأکید کرد: قشر کارگر و مولد کشور هم‌اکنون نیازمند توجه ویژه تصمیم‌گیران و مدیران کشورند و رسانه‌های گروهی نیز همواره باید برای رفع مشکلات جامعه کارگری، به درستی وضع این قشر را در جامعه و برای مسئولان منعکس نمایند.
در ابتدای این جلسه آقای علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و دبیرکل خانه کارگر با ارائه گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور لزوم توجه جدّی قانون‌گذاران، تصمیم‌گیران و مجریان کشور را در مقطع کنونی به بخش‌های تولیدی و کارگری یادآور شد و تأکید کرد: قانون هدفمندی یارانه‌ها برکات بسیاری برای جامعه به همراه دارد، اما در اجرای آن هوشیاری و تیزبینی مسئولان می‌تواند از آسیب وارد کردن به بخش‌های تولیدی صنعتی و کشاورزی که کارگران و کشاورزان نیز از آن متأثر می‌شوند، جلوگیری کند.
دبیرکل خانه کارگر بیکاری و عقب افتادن دستمزدها را معضل اساسی قشر ضعیف جامعه کارگری خواند و از مسئولان درخواست کرد توجه جدّی در این مورد مبذول دارند.



افزایش تلفات در شهر درعا؛ آمریکا و اروپا به دنبال اقدام علیه حکومت سوریه

در حالی که نیروهای ارتش سوریه برای سرکوب معترضان با ادوات سنگین به شهر درعا گسیل شده و گزارش‌ها از افزایش کشته‌ها  حکایت دارد، آمریکا به دنبال اعمال تحریم علیه مقام سوری و کشورهای اروپایی نیز به دنبال محکومیت دمشق در شورای امنیت هستند.
ارتش سوریه با پشتیبانی تانک، روز دوشنبه روانه شهر درعا شدو به گفته شاهدان عینی دست کم ۲۵ نفر در این شهر کشته شده‌اند.
ایالات متحده که تاکنون اعمال خشونت علیه معترضان را محکوم کرده در حال بررسی اعمال تحریم بر مقام‌های این کشور است.
به گفته تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، واشینگتن می‌تواند با اعمال تحریم به «خشونت سبعانه» حکومت سوریه پاسخ دهد.
تامی ویتور در این باره گفت: «ایالات متحده در حال پیگیری طیفی از گزینه‌های ممکن و از جمله تحریم‌های هدفمند برای پاسخ به این سرکوب است و آمریکا تصریح کرده است که این رفتارناپذیرفتنی است.»
سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده افزود خواست مردم سوریه برای آزادی بیان و اجتماعات و همچنین قابلیت انتخاب رهبران خود، باید شنیده شود.
در همین حال ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز توسل به قوای قهریه آن هم پس از وعده اصلاحات گسترده در این کشور را محکوم کرد.
کشورهای اروپایی نیز  به دنبال اقدام علیه حکومت سوریه در شورای امنیت سازمان ملل هستند.
بریتانیا، فرانسه، آلمان و پرتغال در تلاشند قطعنامه‌ای را در شورای امنیت  و در محکومیت  کشتن دهها معترض سوری به تصویب برسانند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه و نقل از دیپلمات‌های مقیم  نیویورک در پی کشته‌ شدن شمار زیادی از معترضان سوری در روزهای اخیر، این چهار کشور اروپایی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود را  در اختیار ۱۵ عضو شورای امنیت قرار داده‌اند.
به گفته دیپلمات‌ها در این پیش‌نویس خشونت‌ها در سوریه محکوم شده و  همچنین دعوت به خویشتن‌داری شده است.
این قطعنامه همچنین با حمایت از درخواست بان گی مون، خواهان انجام تحقیقات مستقل درباره خشونت‌های سوریه شده است.
آنچنانکه آسوشیتدپرس به نقل از شاهدان عینی گزارش داده، اعزام ارتش تنها محدود به شهر درعا نبوده و ارتش به برخی از حومه‌های دمشق و از جمله دوما نیز گسیل شده است.
فعالان حقوق بشری سوریه می‌گویند روز دوشنبه نزدیک به سه هزار نفر از نیروهای ارتش در شهر درعا مستقر شده‌‌اند؛ برپایه این گزارش تانک‌های ارتش در مناطق مرکزی شهر استقرار یافته و تک‌تیراندازان نیز بر روی بام‌ها موضع گرفته‌اند.
به گفته منابع حقوق بشری دست کم ۳۹۰ نفر نفر در ناآرامی‌های شش هفته گذشته سوریه جان خود را از دست داده‌اند.
خونین‌ترین روز اعتراض‌های سوریه اما، روز پنجشنبه بود که نزدیک به ۱۰۰ نفر به دست نیروهای امنیتی کشته شدند؛ این درحالی بود که تنها یک روز پیش از آن بشار اسد پس از ۴۸ سال، قانون حالت فوق‌العاده در این کشور را به حال تعلیق درآورده بود.
رادیو فردا



دولت بحرین یک دیپلمات ایرانی رااخراج کرد

یک دیپلمات ایرانی از بحرین اخراج شده و ایران از احتمال اقدام متقابل در این زمینه سخن گفته است.
روز سه شنبه، 6 اردیبهشت (26 آوریل)، خبرگزاری های داخلی ایران به نقل از رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، گزارش های مربوط به اخراج یک دیپلمات ایرانی از بحرین را مورد تایید قرار دادند.
آقای مهمانپرست اقدام وزارت امور خارجه بحرین در اخراج دیپلمات ایرانی را ناشی از "فرافکنی و عدم توجه به واقعیات" دانسته و گفته است که چنین اقداماتی مغایر حسن همجواری و تلاش برای ثبات و امنیت منطقه بوده و "در راستای منویات تفرقه افکنانه برخی طرف های خارجی" صورت گرفته است.
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفته است که با توجه به عرف دیپلماتیک، این کشور حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می داند.
پیشتر، خبرگزاری دولتی بحرین - بنا - گزارش کرده بود که وزارت امور خارجه آن کشور حجت الله رحمانی، دبیر دوم سفارت جمهوری اسلامی در منامه را "شخصیت نامطلوب" دانسته و به او دستور داده است ظرف هفتاد و دو ساعت خاک آن کشور را ترک کند.
براساس این گزارش، وزارت امور خارجه بحرین ضمن احضار مهدی اسلامی، کاردار سفارت ایران، با تسلیم یک یادداشت رسمی، او را از تصمیم به اخراج آقای رحمانی به دلیل اقدامات مغایر با رفتار دیپلماتیک آگاه ساخت و از دولت ایران خواست تا "به رفتار غیر مسئولانه خود" در قبال بحرین خاتمه دهد.
خبرگزاری بحرین افزوده است که در این یادداشت همچنین تاکید شده که ایران باید از دخالت در امور داخلی سایر کشورهای منطقه، که نشانه بی اعتنایی به قوانین بین المللی و تهدیدی علیه امنیت ملی این کشور ها محسوب می شود، خودداری ورزد.
در این گزارش آمده است که اقدام به اخراج حجت الله رحمانی به ظن ارتباط او با یک شبکه جاسوسی وابسته به جمهوری اسلامی ایران در کویت صورت گرفته است.
اشاره این گزارش به محاکمه و محکومیت چند شهروند ایرانی و کویتی به اتهام جاسوسی برای نهادهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی است که در ماه مارس انجام شد و تنش در روابط دیپلماتیک دو کشور را در پی آورد.

تظاهرات در برابر سفارت سعودی علیه بحریناعتراضات منامه و تیرگی روابط

همچنین، دو هفته پیش، خبرگزاری دولتی بحرین از بازداشت و محاکمه دو تبعه ایرانی و یک تبعه بحرینی به اتهام جاسوسی برای سپاه پاسداران ایران خبر داد.
در ایران تظاهرات متعددی علیه مقابله دولت بحرین با معترضان آن کشور سازمان داده شده است
روابط ایران با بحرین در چند ماه اخیر و در پی تظاهرات اعتراضی در بحرین رو به تیرگی نهاده است.
در ماه فوریه سال جاری، گروهی از مردم بحرین به منظور طرح مطالبات خود شامل اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد دولتی در یکی از میدان های اصلی شهر منامه، پایتخت، دست به تجمع زدند که برای چند هفته ادامه داشت.
در حالیکه تظاهرکنندگان در ابتدا بر غیر مذهبی بودن اعتراضات خود تاکید داشتند، با گذشت زمان، حضور رهبران مذهبی و سیاسی شیعه در میان معترضان و ابراز حمایت جمهوری اسلامی از آنان، نگرانی هایی را در مورد انگیزه و هدف واقعی تظاهرات اعتراضی برانگیحت.
اکثر مردم بحرین را شیعیان تشکیل می دهند اما خاندان حکومتی و بسیاری از رهبران سیاسی و اقتصادی این کشور سنی هستند و برخی از گروه های شیعه، حکومت را به تبعیض مذهبی متهم کرده اند.
در ماه گذشته میلادی، عربستان سعودی و امارات عربی متحده، به عنوان اعضای شورای همکاری خلیج فارس و به دعوت دولت بحرین، واحدهایی از نیروهای مسلح خود را برای حفاظت از تاسیسات حساس و کمک به نیروهای امنیتی بحرین در مقابله با تظاهرات اعتراضی به آن کشور اعزام کردند.
ساعاتی بعد، نیروهای امنیتی بحرین با ورود به میدان محل اصلی تجمع معترضان در منامه، تظاهرکنندگان را متفرق کردند و گفته می شود که در جریان این عملیات، چند تن از تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس جان خود را از دست دادند.
اقدام بحرین در مقابله با معترضان با واکنش تند مقامات حکومتی و مذهبی ایران و برگزاری تظاهراتی در برابر سفارتخانه های بحرین و عربستان سعودی در تهران مواجه شد.
برخی از مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی خواستار حمایت جدی تری از فعالیت های مخالفان حکومت بحرین شده اند و چندی پیش، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با ارسال نامه ای برای دبیرکل سازمان ملل از شورای امنیت خواست تا برای حمایت از معترضان در بحرین اقدام کند.




محمد داوری، معلم زندانی که اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می شود، چند روز پیش به دادسرای امنیتی مستقر در زندان اوین احضار شد.
به گزارش کلمه ، دلیل احضار و بازجویی مجدد این روزنامه نگار و معلم زندانی به شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین به ریاست کیان منش، بیانیه هایی است که بازپرس این شعبه ادعا می کند توسط محمد داوری منتشر شده است. بازپرس از وی خواسته است که تمام این بیانیه ها را تکذیب کند، و تهدید کرده که اگر او بیانیه ها را تکذیب نکند، با پرونده و محاکمه تازه ای مواجه خواهد شد.
در سالی که گذشت، زندانیان سیاسی جنبش سبز چندین بیانیه منتشر کردند که این بیانیه ها با امضای نویسندگان آن بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت، و یکی از معروف ترین آنها نیز بیانیه ای با امضای ۱۴ زندانی سیاسی بند ٣۵۰ زندان اوین تهران بود، که در واکنش به سخنان محمود احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل – مبنی بر تشکیل یک گروه مستقل حقیقت‌ یاب بین المللی در خصوص حادثه یازدهم سپتامبر – انتشار یافت. پای آن بیانیه، امضای محمد داوری نیز دیده می شد. همچنین در بیانیه ۱۶ زندانی سیاسی درباره تعریف جرم سیاسی به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز امضای وی درج شده بود .
انتشار نامه مشترک توسط محمد داوری و عبدالله مومنی دیگر زندانی سیاسی بند ۳۵۰ به مناسبت روز معلم از دیگر اتهامات این روزنامه نگار بوده است.
داوری به خاطر این نامه ها و بیانیه ها بازجویی شده است. زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ معتقدند مسئولان قضایی و اطلاعاتی قصد دارند با احضار، تهدید و بازجویی مجدد از زندانیان سیاسی، که از هرگونه ارتباط با دنیای خارج محروم هستند، محدودیت ها و محرومیت های بیشتری برای آنان ایجاد کنند و با باز کردن پرونده های جدید، آنها را بیش از حکم های ناعادلانه شان در زندان محبوس نگه دارند.
محمد داوری، روزنامه نگار و سردبیر سایت سحام نیوز (سایت رسمی حزب اعتماد ملی) است. وی پس از انتشار نامه ای توسط مهدی کروبی به رئیس وقت مجلس خبرگان درباره شکنجه و آزار زندانیان سیاسی در بازداشتگاه کهریزک دستگیر شد. داوری مدتها توسط ماموران امنیتی و اطلاعاتی تحت فشار بود تا علیه مهدی کروبی در تلویزیون اعتراف کند.
آقای کروبی، در نامه‌ای به دادستان تهران، مسئولیت تمام اسناد و فیلم‌هایی را که به عنوان مستندات وجود شکنجه و تجاوز جنسی در زندان‌های ایران ارائه کرده بود، بر عهده گرفت و محمد داوری را تنها فیلمبردار مصاحبه‌ها عنوان کرد و گفت که او هیج نقش دیگری در این ماجرا نداشته است.
با این حال، محمد داوری در دادگاه به شش سال حبس تعزیری محکوم شد و اکنون نیز تحت فشارهای بیشتری قرار دارد.




عضو فراکسیون خط امام(ره) مجلس می‌گوید اگر در انتخابات پیش رو شرایط کشور امنیتی و ویژه باشد در انتخابات کاندیدا نخواهد شد.
به گزارش آفتاب، مصطفی کواکبیان در گفت‌وگو با سلام، در پاسخ به سوالی درباره علت پرداختن برخی جریانات سیاسی به انتخابات ریاست‌جمهوری دور یازدهم با بیان اینکه متاسفانه دست‌هایی در کار است که مجلس را تضعیف کنند، گفت: ما واقعا باید کاری کنیم که مجلس به فرموده حضرت امام در راس امور بوده و انتخاباتش اهمیت‌دار باشد ولی اینکه عده‌ای بخواهند در پرتو ریاست‌جمهوری انتخابات مجلس را تحت‌الشعاع قرار دهند کار اشتباهی است زیرا ما باید در پرتو مجلس انتخابات رئیس‌جمهوری را ببینیم. یعنی ببینیم که مجلس در چه سمت و سویی است تا انتخابات ریاست‌جمهوری را به آن سمت ببریم.
وی افزود: متاسفانه اکنون جریانی در حال خط‌دهی است که به جامعه القاء کنند که در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده فرد مورد حمایت آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور می‌شود پس مجلس هم باید نعل‌به‌نعل به این سمت‌و‌سو برود و حامیان احمدی‌نژاد کرسی‌های مجلس را در اختیار بگیرند.
دبیرکل حزب مردم سالاری خاطرنشان کرد: عملکرد این عده نشان می‌دهد که ریاست‌جمهوری چقدر برای آقایان لذت‌بخش بوده و تا چه میزان قدرت را دوست دارند.
وی با انتقاد از پرداختن زود هنگام به انتخابات ریاست‌‌جمهوری یازدهم گفت: به جای آنکه در مقطع فعلی مشکلات اساسی مردم از جمله بیکاری و تورم را حل کنند به دنبال انتخابات ریاست‌جمهوری که دو سال‌واندی دیگر برگزار می‌شود هستند و این به خاطر آدرس غلط دادن به مردم است تا مجلس تحت‌الشعاع انتخابات زودرس قرار بگیرد.
کواکبیان همچنین درباره رویکرد اصلاح‌طلبان به انتخابات مجلس نیز گفت: اصلاح‌طلبان نه با صندوق‌های رای قهر می‌کنند و نه با هر قیمتی لیست انتخاباتی ارائه می‌دهند باید اوضاع را رصد کرد تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.
وی ادامه داد: دستگاه نظارتی و اجرایی و دستگاه تبلیغاتی و صداو سیما باید وظایف خود را درباره انتخابات به نحو احسن انجام دهند. اصلاح‌طلبان هم باید مشتشان پر باشد تا در عرصه انتخابات حضور پیدا کننند.
عضو فراکسیون خط امام(ره) همچنین با اظهار نگرانی از انتشار اخباری مبنی بر سوء‌استفاده از بیت‌المال برای مسائل انتخاباتی از سوی منتسبین به دولت درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار داشت: من برای کاندیدا شدن در انتخابات مجلس هم دارم فکر می‌کنم چه رسد به ریاست‌جمهوری. اگر شرایط امنیتی و ویژه‌ای بر کشور حاکم باشد هیچ وقت به دنبال کاندیدا شدن در انتخابات نمی‌روم.


وکيل محمدسيف زاده با ابراز نگرانی از وضعیت موکلش می گوید که وی تحت فشار است؛ اگر اين وضعيت پيدا کند جانش درخطر است.
محمدسيف زاده ، حقوقدان و وکيل دادگستری از دو هفته پيش در اداره اطلاعات اروميه در بازداشت است. مرضيه نيک آرا ، وکيل محمد سيف زاده با اظهار اينکه او برای انجام پروژه تحقيقاتی به اروميه رفته بوده است، از زمان بازداشت و چگونگی روند پرونده موکل خود اظهار بی اطلاعی کرد و به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: « متاسفانه روز سوم اردبيهشت ماه که همراه با پسر آقای سيف زاده به اداره اطلاعات اروميه رفتيم به من اجازه ملاقات با موکلم را ندادند. حتی نمی دانم که چه روزی و دقيقا در کجا دستگير شده است،اجازه مطالعه پرونده ايشان را هم نداشتم. فقط پسرش توانست او را به اندازه دو دقيقه ببيند که گفت پدرش خيلی لاغر شده، يکی از پاهايش می لنگيده و کاملا مشخص بوده که تحت فشار است.»
مرضيه نيک آرا درباره اينکه چطور متوجه حضور او در اداره اطلاعات اروميه می شوند به کمپين گفت: « دو هفته از آقای سيف زاده بی خبر بوديم. ظاهرا ايشان برای پروژه تحقيقاتی روز ۱۷ فروردين ماه به اروميه رفته بودند. تا اينکه ايشان روز اول اردبيهشت ماه با منزلش تماس می گيرد و خبر می دهد در اداره اطلاعات اروميه است. اما چيزی که بازپرس پرونده گفت اين بود که آقای سيف زاده در تاريخ ۲۲ فروردين ماه بازداشت شده است. بازپرسش گفت که وقتی روز ۲۲ فروردين پرونده اش به شعبه آمده به بازجويش گفته است اجازه بدهند او همين امروز با خانواده اش تماس بگيرد که اين اتفاق تا روز اول اردبيهشت نيفتاده است.»محمد سيف‌زاده، وکيل و فعال حقوق بشری و عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر است که آبان ماه سال گذشته از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب حکم ۹ سال حبس و ۱۰ سال محروميت از وکالت را دريافت کرد و پروندهٔ او هم‌اکنون در شعبه ۵۴ دادگاه تجديد نظر در حال بررسی است. اتهامات وی در اين پرونده، «تبانی و اجتماع به قصد برهم زدن امنيت داخلی»، «فعاليت تبليغی عليه نظام» و نيز «تاسيس کانون مدافعان حقوق بشر» عنوان شده است. طی ماه های پس از انتخابات رياست جمهوری محمدسيف زاده عملا از به عهده گرفتن وکالت پرونده های سياسی به دليل فشار مقامات قضايی و اطلاعاتی محروم بوده است.
مرضيه نيک آرا درباره دليل بازداشت واتهام آقای سيف زاده گفت: « اتهام ايشان اقدام عليه امنيت ملی از طريق خروج غير قانونی اعلام شده است و با قرار بازداشت موقت در اداره اطلاعات است.تا الان دليلی برای قصد خروج از کشور آقای سيف زاده عنوان ارائه نشده است اگر دلايلی را ارائه کنند آنوقت من هم بر اساس آنها رسيدگی خواهم کرد وگرنه قرار بازداشت موقت ايشان را به قرار وثيقه تبديل می کنم.»
وکيل سيف زاده در خصوص دليل اتهام خروج از کشور در حاليکه موکلش در اروميه بوده است، گفت: « دقيقا بحث ما همين است اما بازپرس پرونده استدلالش اين است که اروميه شهر مرزی است و مرزی با ترکيه دارد. و همه استدلالش اين است که چرا آقای سيف زاده به شهرهای مرکزی برای کارهای تحقيقاتی نرفته و در اروميه کار تحقيقاتی می کرده است.»
مرضيه نيک آرا، وکيل موسس کانون مدافعان حقوق بشر گفت: « در شرايطی که فعاليت وکالت آقای سيف زاده محدود شده بود ايشان بيشتر کارهای تحقيقاتی می کردند.آقای سيف زاده در بازجويی های خود عنوان کرده اند که من در اروميه کارهای تحقيقاتی می کردم. حالا پروژه تحقيقاتی درباره چه بوده من نمی دانم چون هنوز موکلم را نديدم اما چيزی که از ميان کلام بازپرس پرونده مشخص بود اين بود که آقای سيف زاده در بازجويی های خود اعلام کرده اند برای پروژه تحقيقاتی تقريبا از ۲۰-۳۰ نفر افغانی در اروميه تحقيق کرده اند.»
مرضيه نيک آرا در اعتراض به اتهام موکلش گفت: «مطلب مهم اين است که موکل من برای پروژه تحقيقاتی به اروميه رفته بوده است و اروميه هم جز خاک ايران است و هيچ محدوديتی برای هيچ تبعه ايرانی برای ورود به هيچ شهری از خاک ايران وجود ندارد. اينکه چطور اين برخورد پيش آمده جای سوال است.»
نيک آرا در خصوص اينکه آقای سيف زاده در ملاقات کوتاهش با پسرش چه گفته است ، گفت: «پسر ايشان در فضای کاملا امنيتی با ايشان حرف زده است . بازجويش در اتاق حاضر بوده است و نتوانسته اند راحت حرف بزنند و فقط در حد احوالپرسی بوده است اما اما وقتی پسرش بيرون آمد به من گفت که ريش های پدرش بلند شده بوده ، خيلی وزن کم کرده و لحظه ای که برای بغل کردن پسرش بلند می شود ، يکی از پاهايش می لنگيده ، من پرسيدم که آيا نشانه ای در صورت يا دست هايش به علامت آزار جسمی ديده است که گفت چيزی روی صورت و دست هايش نبوده اما يکی از پاهايش می لنگيده است. »
نيک آرا با اظهار اينکه همسر آقای سيف زاده فکر می کرده که رای دادگاه همسرش قطعی شده و لابد او را به زندان فرستاده اند که او اين همه مدت از او بی خبر است، گفت : «حالا مهم اين است که موکل من بيمار است، ناراحتی قلبی دارد و اگر اين وضع بخواهد ادامه پيدا کند جان ايشان در خطر است.»



دستگیری ۱۵ نفر از فعالان شرکت‌های هرمی در شرق تهران

خبرگزاری هرانا - رییس کلانتری ۱۲۶ تهرانپارس از دستگیری ۱۵ نفر از فعالان شرکت‌های هرمی در شرق پایتخت خبر داد.
به گزارش ایلنا، سرهنگ کمانکش رییس کلانتری ۱۲۶ تهرانپارس از دستگیری ۱۵ نفر از فعالان شرکت‌های هرمی طی چند روز گذشته خبر داد.
این مقام ارشد انتظامی در تشریح این خبر گفت: شخصی به نام "مجید" با مراجعه به ماموران کلانتری ۱۲۶ تهرانپارس بیان داشت واحد مسکونی خودرا به دونفر که خودرا کارمند شرکت معرفی کرده بودند، اجاره دادم.
شاکی ادامه داد: طی تماس تلفنی مدیر ساختمان مبنی بر رفتارهای مشکوک و رفت وآمد زیاد و اینکه یک نفر به نام "علی اکبر" خود را از پنجره منزل مذکور به منزل مجاور رفته و قصد سرقت داشته است.
سرهنگ کمانکش افزود: در این راستا با شناسایی "علی اکبر" توسط ساکنان منزل مذکور، وی که سارق سابقه داری بود دستگیر شد و در بررسی به عمل آمده مشخص شد نامبرده یکی از فعالان شرکت‌های هرمی نیز می‌باشد.
رییس کلانتری ۱۲۶ تهرانپارس ادامه داد: در راستای کنترهای نامحسوس ۱۵ نفر از فعالان شرکت‌های هرمی در منزل مذکور دستگیر شدند.
او با اشاره به کشف تعدادی کیس و سی دی از منزل مذکور بیان داشت: در بررسی به عمل آمده، مشخص شد شخصی به نام "حمید" که منزل شاکیه را اجاره کرده بود سر شاخه این گروه می‌باشد.
رییس کلانتری ۱۲۶ تهرانپارس در خاتمه از دستگیری نامبرده خبر داد و گفت: تحقیقات تکمیلی در این رابطه ادامه دارد.



انتقال وحید طلایی و فریدون صیدی راد به بند ۳۵۰ زندان اوین

خبرگزاری هرانا - وحید طلایی، عضو کمیته حقوقی ستاد انتخاباتی موسوی و فریدون صیدی راد، یکی از بازداشت شدگان تجمع دهم اسفند در تهران، به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شدند.
به گزارش کلمه، وحید طلایی هفتم مهر ماه سال گذشته بازداشت شد و تا چند روز پیش در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شد، وی سرانجام به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد. وی پیش‌تر نیز در ۱۵ اردیبهشت ٨٩ بازداشت شده بود، اما دوم خرداد ٨٩ از زندان آزاد شد.
طلایی چندی پیش در نامه ای سرگشاده‌ خطاب به عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران از او در خواست کرد هر چه زودتر تکلیف وی را مشخص کنند تا او هنگام تولد اولین فرزندش در کنار همسر و فرزندش باشد .
وی در این نامه اعلام کرده که بازپرس بازپرس شعبه دوم بازپرسی امنیت (مستقر در زندان اوین)، مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال وثیقه جهت تبدیل قرار بازداشت موقت تعیین کرده که با وجود تأمین آن آزاد نشده است.
عضو کمیته حقوقی ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی از دادستان تهران خواسته تا نسبت به تعیین تکلیف نهایی پرونده و آزادی‌اش اقدام کند.
هم چنین فردون صیدی راد نیز که این مدت را تحت بازجویی و در بند دو الف زندان اوین که متعلق به سپاه پاسداران است نگهداری می شد سرانجام به بند ۳۵۰ منتقل و به زودی در دادگاه انقلاب محاکمه می شود.
وی در این روز به همراه مهسا امرآبادی بازداشت و به بند دو الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد. صیدی راد از اعضای ستاد مهدی کروبی در اراک بوده است.



احضار مدیرعامل خبرگزاری ایرنا به دادسرا

خبرگزاری هرانا - روز دوشنبه، غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی  قوه قضاییه جمهوری اسلامی در تازه‌ترین نشست خبری خود از احضار علی‌اکبر جوانفکر، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا، به دادسرای تهران خبر داده است.
آقای اژه‌ای در نشست خبری خود ضمن تایید احضار علی‌اکبر جوانفکر به دادسرای تهران، افزود که وی پس از روشن شدن موارد اتهامی‌اش از دادسرا وقت خواسته است تا مستنداتش را ارایه دهد.
دادستان کل کشور به این نکته بسنده کرد که در مورد این پرونده در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.
این در حالی است که در هفته گذشته و پس از حاشیه‌هایی که دو رسانه تحت مدیریت آقای جوانفکر در مورد استعفا و ابقای حیدر مصلحی در وزارت اطلاعات ایجاد کردند، جمعی از مدیران رسانه‌ها از تصمیم به شکایت از مدیرعامل ایرنا خبر دادند.
آقای جوانفکر به تازگی پس از برکناری مدیرعامل و اعضای هیت مدیره موسسه ایران، به عنوان سرپرست این موسسه انتشار‌دهنده روزنامه دولتی ایران، منصوب شده است.
در جریان کناره‌گیری وزیر اطلاعات، ایرنا نخستین رسانه‌ای بود که خبر پذیرش استعفای آقای مصلحی و انتصاب وی به عنوان مشاور اطلاعاتی رییس‌جمهوری را منتشر کرد و حتا پس از آن‌که دیگر رسانه‌های داخلی ایران ساعتی بعد با حذف این خبر، از مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با کنار رفتن وزیر اطلاعات خبر دادند، خبر خود را تغییر نداد.



امیر گل، دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف آزاد شد

خبرگزاری هرانا - امیر گل، دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف ظهر امروز از زندان اوین آزاد شد.
این فعال دانشجویی که روز هفتم اسفندماه ۸۹ و درپی احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت شده بود، با تودیع قرار کفالت آزاد شده است.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، وی در بیش از یک ماه از ایام بازداشت خود از ملاقات و تماس تلفنی با خانواده و نزدیکان خود محروم بود و تنها در روز بازداشت او، ماموران نهادهای امنیتی طی تماس تلفنی با خانواده او از بازداشت و انتقال او به زندان اوین خبر دادند.
گفتنی است، در پی تجمع ۲۵ بهمن ماه سال گذشته در دانشگاه شریف دست‌کم ۱۸ نفر از دانشجویان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌ بودند که به تدریج و با تودیع قرار کفالت آزاد شده اند.


اعتصاب کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی بافق

خبرگزاری هرانا - در پی انتصاب مدیر عامل جدید شرکت سنگ آهن مرکزی بافق، روز یکشنبه چهارم اردی بهشت ماه کارگران این شرکت دست از کار کشیدند.
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: کارگران صبح روز یکشنبه با اجتماع در مقابل ساختمان فرمانداری بافق با سر دادن شعارهایی نسبت به معرفی مدیرعامل غیربومی این شرکت اعتراض کردند که با دخالت پلیس پراکنده شدند.
معترضین به همراه جمع کثیری از کسبه و اهالی بافق در میدان شهدای بافق اجتماع نموده و تا محل امامزاده عبدالله راهپیمایی کردند.




از خانه های بی آب تا سوء تغذیه مردم
در روزی که روزنامه ها از ویروس تازه جاسوسی در ایران نوشته و تلاش کرده اند به اختلاف در سطح بالای حکومت نزدیک نشوند، اخباری از وعده های غیرقابل تحقق در مسکن، سوء تغدیه مردم، هجوم برای خرید سکه، مضمون مشترک روزنامه هائی که می کوشند تا به سیاه نمائی متهم نشوند.
احمدی نژاد با مشائی
ابتکار در سرمقاله خود نوشته بی‌شك احمدی‌نژاد عامل و حامی مواضع و حركاتی نظیر بی‌توجهی به قانون عفاف و حجاب، انتقاد از گشت ارشاد، بی‌اعتنایی كامل به قوانین مجلس و بی‌اهمیت‌كردن آن، عزل و نصب‌های بحث‌برانگیز، انتقاد رک به قوه قضائیه، طعنه به رؤسای دو قوه دیگر، مكتب ایرانی، كوروش و منشورش، برپایی جشن نوروز، مسائل ایرانیان خارج از كشور و... بوده است. این چه حكایتی است مشایی را صراحتاً غیرخودی، منحرف، بین‌الغی، نفوذی و منافق لقب می‌دهند و سعی می‌كنند دامن احمدی‌نژاد را پاك جلوه دهند.
به نوشته این مقاله احمدی‌نژاد زیرک‌تر از آن است که به این راحتی، دم به تله دهد و با این دانه‌ها به دام افتد. او خوب می‌داند که درصورت تن‌دادن به خواسته‌های منتقدان و حذف یاران نزدیک خود عملاً صید می‌شود و دیگر آن عنقای بلندپروازی نخواهند بود که به واسطه بال‌های نیرومند خویش، بر اوج سیاست و قدرت در پرواز و جولان بوده است.
و خلاصه مقاله ابتکار این است که از یاد نبریم که رئیس‌جمهور مدیون هیچ‌یک از جناح‌ها نیست. در ابتدا هیچ‌یک از احزاب او را جدی نگرفتند و حالا هم او هیچ‌یک از آن‌ها را جدی نمی‌گیرد «گهی پشت به زین و گهی زین به پشت». او به واسطه همین یاران نزدیکش بر پشت زینی نشسته است که آرزوی منتقدان و مخالفانش بوده است. اکنون چون شطرنج‌بازی ماهر به ارزش واقعی مهره‌های خود واقف است. او می‌داند که کنارگذاشتن مهره‌های اصلی خود خطرناک است و امکان دارد به کیش و مات‌شدنش در عرصه سیاسی بینجامد.
بهای سکه و هجوم مردم، کارتون حسین کشتکار روزنامه جوان

بهای سکه و هجوم مردم، کارتون حسین کشتکار روزنامه جوان

هجوم به بازار سکه
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشته بازار سكه و طلا این روزها بیشتر از هر چیز به چاه ویلی شباهت پیدا كرده است كه بانك مركزی هر مقدار طلا و سكه بیشتری در آن می‌ریزد به جای اشباع شدن تنها هل من مزید می‌گوید و مانند اژدهایی هفت سر، حجم هنگفت‌تری از ذخائر ارزی كشور را می‌طلبد.
به نوشته این مقاله اما به صف‌های بلند پشت باجه‌های بانك‌ها كه نگاه كنیم تنها دلالان را نمی‌بینیم، این صف‌ها مملو از مردمان عادی است كه گاه كار و پیشه اصلی خود را رها كرده‌اند و به سوداهای گوناگون روزها را در صف سكه می‌گدرانند تا حتی اگر سكه‌ای هم شكار نكردند از اجاره كارت ملی خود به بهایی اندك، درآمدی مختصر دشت كنند تا دستكم به خود ببالند كه از این خوان گسترده، سهمی هم به آنان رسیده است. پای صحبت این سودگران تازه كار كه بنشینی اما انگیزه‌ها را از جنس دیگری می‌یابی غیر از سودجویی شاید از جنس نگرانی و دغدغه معیشت فردا.
روزنامه جمهوری اسلامی نتیجه گرفته مردم نمی‌دانند در شرایطی كه مسئولان و رسانه‌ها درگیر مباحث پیچیده فنی در مورد ضرورت یا عدم ضروری كاهش نرخ سود سپرده‌های بانكی هستند، با اندك اندوخته‌ای كه در بانك پس انداز كرده‌اند تا از سود مختصرش، گوشه‌ای از مخارجشان تأمین شود، باید چه كنند؟ همینقدر می‌دانند و می‌یابند كه سودی كه به اندوخته‌هایشان تعلق می‌گیرد در برابر تورمی كه از ارزش پول‌هایشان می‌كاهد، آنقدر ناچیز است كه ناچار باید همین اندك سپرده را هم از بانك‌ها بیرون بكشند و به كار دیگری بزنند. كار دیگری مانند خرید و فروش، حالا هم كه بازار سكه، سكه است چه بهتر از اینكه پول هایشان را در این بازار به گردش در بیاورند
سوء تغذیه مردم و قرض بیشتر بانکی
روزگار در گزارش اصلی خود نوشته در گزارش اخیر مركز پژوهش های مجلس آمده است ایران با چالش ناامنی غذایی و دریافت مواد مغذی روبه رو است و شواهد موجود نشان می دهد سوءتغذیه در كودكان زیر شش سال و كمبود ریزمغذی ها از مشكلات مهم تغذیه ای كشور است.
این گزارش با بررسی آثار هدفمند كردن یارانه های غذایی بر سلامت مردم ایران می افزاید: آمارها نشانگر این است كه 30 درصد كودكان ایرانی دچار فقر تغذیه ای پروتئین و انرژی هستند. 13 تا 53 درصد دختران و زنان، 12 تا 30 درصد كودكان و 8 درصد مردان دچار كم خونی ناشی از سوءتغذیه هستند. همچنین 10 درصد كودكان زیر خط وزن ایده آل و 16 درصد آنها زیر خط قد طبیعی هستند.
به نوشته روزگار گزارش مركز پژوهش های مجلس تاکید می کند با آزادسازی قیمت ها و توجه نكردن به مواد خوراكی اصلی خانوار ایرانی، افزایش قیمت كالاهای اساسی و ثابت ماندن درآمدها در جوامع شهری و روستایی، ناامنی غذایی و سوءتغذیه افزایش خواهد یافت.
دكترسیداحمد میرمطهری در سرمقاله دنیای اقتصاد نوشته هدف اصلی از سیاست گذاری بانک مرکزی اختیار دارد، حفظ ثبات سطح قیمت‌ها است. و پرسیده آیا بانك مركزی به وظایف خود در این زمینه عمل می‌نماید یا نه؟
نویسنده کارشناس سیاست های پولی و بانکی گزارش داده حجم نقدینگی ظرف پنج سال اخیر 134 درصد رشد داشته است، تعداد بانك‌ها تا پایان سال جاری به 33 بانك می‌رسد، بدهی‌های كوتاه‌مدت خارجی كشور در 2 سال اخیر سیر صعودی به خود گرفته است و آمار رشد اقتصادی 3 سال است كه یا محاسبه نشده یا اعلام نمی‌شود و زمزمه بر سر تغییر روش محاسبه است. فروش سكه كه حدیث خود را دارد و مطالبات بزرگ بانك‌ها كماكان معوق است. در كنار اینها بسته پولی بانك مركزی به شهادت اخبار، زمینه‌ساز افزایش اجاره مسكن، بهای سكه و خروج سپرده‌ها از بانك‌ها نیز شده است.
به تاکید مقاله دنیای اقتصاد چون نمی توان ادعا كرد كه همه این رخدادهای اقتصادی یك شبه اتفاق افتاده است، سوال اساسی این است كه آیا بانك مركزی تمامی اقتصاد ایران را رصد و بررسی می‌كند یا خیر و در قبال این تحولات آیا نقشه راه برای عبور از وضع فعلی را دارد یا نه و آیا از همه بدنه كارشناسی قوی بانك مشاوره گرفته می‌شود؟

وعده های توخالی مسکن های بی آب
تعرفه های جدید برق، صفحه اول جهان صنعت
محمد حسین مهرزاد در جهان صنعت نوشته علی نیکزاد از روزی که سرپرستی وزارت راه را علاوه بر صدارت در وزارت مسکن برعهده گرفت، وعده‌هایی داده که اجرایی شدن آن حداقل برای کارشناسان دارای ابهام‌های بسیاری است.وعده ساخت سالانه 12 هزار کیلومتر راه در کشور اگرچه مصوب برنامه پنجم توسعه است اما کیست که نداند ظرفیت‌های فعلی کشور برای راهسازی هرگز تا این اندازه نیست؟ و حتی به نیمی از آن هم دسترسی پیدا نمی کنیم و در بهترین شرایط شاید 400 کیلومتر مسیر ریلی در سال بسازیم.
به نوشته این مقاله سرپرست وزارت راه که در تازه‌ترین وعده خود اعلام داشته آزادراه‌ تهران- شمال تا پایان دولت دهم به بهره‌برداری می‌رسد، بدون توجه به سابقه نا‌مناسب این پروژه تکرار حرف وزرایی را به یاد آورده و به خاطر نمی‌آورد ‌که آزادراه یاد شده از سال 75 تا‌کنون وزرای بسیاری را به خود دیده که هیچ‌کدام نتوانسته‌اند گره کور آن را بگشایند.
جهان صنعت نوشته هر‌چند علت ناکامی‌ها را باید در چند موضوع جست‌و‌جو کرد اما شاید مهم‌ترین آنها کمبود اعتباری باشد که حالا به حدود 2200 میلیارد تومان رسیده است و به طور حتم از منابع دولتی نیز تامین نخواهد شد، خارجی‌ها هم که یکی پس از دیگری عطای کار در این پروژه را به لقایش می‌بخشند و این دور تسلسل سال‌هاست که ادامه دارد.
به گزارش مردم سالاری مدت یک هفته است که شهروندان شهر جدید پرند بخصوص کسانی که در آپارتمانها سکونت دارند با بحران بی آبی و کاهش شدید فشار آب مواجه اند. آپارتمان نشین ها بخصوص طبقات سوم و چهارم و گاهی دوم حدود یک هفته است که روزانه بین 2 تا 8 ساعت قطعی آب دارند و یا اینکه گاهی با آب خیلی کم، روز را به شب می رسانند و با مشکلات بزرگی حتی استحمام در نیمه های شب مواجه اند.
بنا به این گزارش مسوولان اداره آب و فاضلاب شهر در پاسخ به خواسته شهروندان درخصوص چرایی این مشکل می گویند: کاهش آب منابع آبی شهر به علت گرمای اوایل اردیبهشت و مصرف بالای شهروندان باعث افت فشار آب شده و آب به طبقات بالاتر نمی رسد. از آنجایی که هوا، هنوز به گرمای واقعی خود نرسیده و شهر با چنین مشکلی بزرگ مواجه است معلوم نیست در فصل گرم سال چه اتفاقی برای شهروندان و وضع زندگی آنها خواهد افتاد. این در حالی است که مسوولان مدام مردم را ترغیب به رفتن به شهرهای جدید و همچنین ساخت ده ها هزار واحد مسکونی جدید در قالب مهر و ... در این شهر می کنند.
مردم سالاری نوشته نکته قابل توجه و تامل اینکه چندی پیش معاون وزیر مسکن وشهرسازی با بیان اینکه کار ساخت یکصد هزار واحد مسکونی مهر در شهر جدید پرند تا شهریور سال 90 به اتمام می رسد، گفته است: در حال حاضر تامین آب برای واحدهای مسکونی اصلی ترین نیاز این شهر جدید است.
آرد گران، نان گران
محمد حسین روانبخش در ستون طنز مردمسالاری نوشته
چندروز پس از اینکه بازحمت و تلا ش مسوولا ن محترم، هزار تومان به یارانه نقدی نان اضافه شد، آرد گران شد و نان هم گرانتر شد!
باز از الطاف دولت، آسمون شد پرستاره
می چکد بارون لطفش، قطره قطره از کناره
در عوض رود گرونی کرده طغیان، چون بهاره!
داد چون یارانه نون، نون گرونتر شد دوباره
آش را با یک وجب روغن برایم زود پخته
زنده باشه شاطرآقا، این چه نونی بود پخته؟!
گوشت و میوه چون گرون شد، روزگار آرد و نون شد
وضع نون مردم ما مثل از ما بهترون شد
نون تنوری بود اما قیمتش آتش فشون شد
نون مون آجر شده، آره، ولی آجر گرون شد
آش را با یک وجب روغن برامون زودپخته
زنده باشه شاطرآقا، این چه نونی بود پخته؟!
دست پختش را بنازم، واقعا دستش طلا بود
اون که این نونها روپخته، واقعا اهل صفا بود
هرچه کرده خوب کرده، کار عالی و بجا بود
خوب آهنگی زده، هرچند کارش بی صدا بود
آش را با یک وجب روغن برامون زود پخته
زنده باشه شاطرآقا، این چه نونی بود پخته؟!
آمار گاهی خوب و گاهی بد
الهه بیگی‌ در سرمقاله جهان صنعت نوشته وزیر اقتصاد در واکنش به آخرین آمار صندوق بین‌المللی پول درباره رشد صفر درصدی اقتصاد‌ ایران گفته است که پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول را در مورد رشد اقتصادی ایران قبول ندارد و آمارهای اعلامی با هیچ منطقی سازگار نیست.
به نوشته این مقاله وی می‌گوید اعداد اعلام شده ناشی از نگاهی است که می‌خواهد وانمود کند اقدامات غرب علیه ایران بر اقتصاد ما تاثیرگذاشته است. در این خصوص یک نکته جالب وجود دارد؛ وقتی که وزیر محترم از اجلاس بهاره برگشت، اعلام کرد که کارشناسان و مقام‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به شدت تحت تاثیر موفقیت ایران در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفته‌اند و خواستار استفاده از تجربیات ایران در زمینه موفقیت هدفمند کردن یارانه‌ها شده‌اند.
به نوشته جهان صنعت در چنین شرایطی برای نکته سنجان این سوال پدید می‌آید که اگر وزیر اقتصاد تحلیل آنها از قانون هدفمندی ایران را که مثبت و به نفعمان بوده، می‌پذیرند چگونه است که آمار و نگاه دیگر این نهاد را سیاسی و غرض‌ورزانه می‌دانند! شاید اگر آنها هم مثل دولت دهم آمارها را در خصوص رشد اقتصادی بایکوت می‌کردند این‌گونه نمی‌شد و برای ما هم سوالی پدید نمی‌آمد که بخواهیم از ایشان بپرسیم!
شوخی با تیترها
ابتکار در ستون طنز خود نوشته:
- حبیبی: متاسفانه عده‌ای خیال می‌كنند دوم خردادی‌ها حذف شده‌اند [ من این دردو کجا ببرم؟]
- متکی: در انتخابات مجلس کاندید نمیشوم [در همین مجلس بود که منو دیدن و پسندیدن و بردن وزیرم کردن و اون بلا سرم اومد]
- وزیر اقتصاد:مردم جو گیر نشوند [و فکر کنن همه دنیا وضعشون این قدر خوبه و هوس مسافرت به خارج به سرشون بزنه]
- متکی :نگفتن خیلی سخت است [به خصوص نگفتن اینکه در کشور غریب بدون کرایه و.... ]
- عضو شورای مركزی جامعه اسلامی مهندسین: بهداشت انتخابات باید به طور كامل رعایت شود [و توصیه‌های ایمنی شورای نگهبان]
- حضور گسترده اصلاح‌طلبان در یک مراسم ختم [بیا سوته دلان گرد هم آییم]
کارتون روز
خانه های گران و مردم فقیر، کارتون علی کاشی مردم سالاری
خانه های گران و مردم فقیر، کارتون علی کاشی مردم سالاری