۱۳۹۰ فروردین ۲۲, دوشنبه

روز دوشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها




سایت «الف» گزارش کرد یگان ویژه با حمله به گروهی از دانشجویان و طلاب که قصد تجمع مقابل کنسولگری عربستان در مشهد داشتند بیش از ۵۰ تن از آن‌ها را بازداشت کردند.
این سایت گزارش کرده که جمعه شب (۱۹ فروردین) جمعی از دانشجویان و طلاب در اعتراض به دخالت نظامی عربستان در بحرین می‌خواستند مقابل کنسولگری عربستان تجمع کنند که پلیس با گاز فلفل و شوک الکتریکی به آنها حمله‌ور شد.
آن‌طور که این سایت نوشته است در اثر این حمله گروهی از تجمع کنندگان مجروح شده‌اند.
این گزارش در شرایطی منتشر می‌شود که مقام‌های حج و زیارت اعلام کرده بودند کنسولگری عربستان در مشهد در واکنش به تجمع اسفند ماه مقابل این کنسولگری صدور ویزای عمره را متوقف کرده است.
به نظر می‌رسد انتشار این گزارش تلاش برای جلب رضایت مقا‌م‌های کنسولگری عربستان باشد.
در سال‌های اخیر تجمعات مشابهی مقابل بسیاری از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ کشور‌های مختلف در تهران و برخی از شهرستان‌ها برگزار شده بود٬ اما پلیس هیچگاه با تجمع‌کنندگان با خشونت رفتار نکرده بود.
مقام‌های جمهوری اسلامی در یک ماه گذشته بار‌ها از دخالت‌ نظامی عربستان در امور داخلی بحرین انتقاد کرده‌اند.
شورای همکاری خلیج فارس نیز هفته گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای از ایران خواسته بود از دخالت در امور داخلی کشور‌های عربی خودداری کند.




یک سایت حامی دولت خطاب به مدیر مسئول کیهان:

آقای شریعتمداری محدوده دم خود را مشخص کنید

سایت «ابصار‌نیوز» در یادداشتی از حسین شریعتمداری خواست محدوده «دم» خود را مشخص کند تا محمود احمدی‌نژاد پا روی آن نگذارد.
این سایت نزدیک به احمدی‌نژاد روز یکشنبه (۲۱ فروردین) در واکنش به حمله اخیر شریعتمداری به دولت به خاطر تولید «مستند ظهور» نوشته است: «چیزی که امروز عیان است این است که گویا دم شما {شریعتمداری} هم امتداد‌‌‌ همان دم‌هایی است که {احمدی‌نژاد} در جایی اظهار داشته بود آقایان محدوده دمشان را معلوم کنند تا ما پا روی آن نگذاریم.»
 «ابصار‌نیوز» در ادامه یادداشت خود از شریعتمداری با عنوان مدیری نام برده که «علاوه بر فعالیت رسانه‌ای، خود را فیلسوف، مجتهد و فقیه جامع الشرایط» می‌داند.
این سایت ریشه حملات سال‌های اخیر شریعتمداری به دولت را ترس از به خطر افتادن آینده سیاسی وی و هم حزبی‌های مدیرمسئول کیهان دانسته و نوشته است: «جریان تکفیری از همین الان به تلاش افتاده تا برای انتخابات مجلس٬ دولت را کنار بزند.»
حسین شریعتمداری که پیش‌تر به عنوان منتقد نمونه از سوی دولت نهم تقدیر شده بود٬ حالا به یکی از سرسخت‌ترین مخالفان تیم احمدی‌نژاد تبدیل شده است.
شریعتمداری که یکی از حامیان علی خامنه‌ای محسوب می‌شود همانند سایر محافظه‌کاران منتقد دولت برای شکست تیم احمدی‌نژاد در انتخابات آینده (مجلس و ریاست جمهوری) تلاش می‌کند.
در ماه‌های اخیر تنش‌ها میان حامیان خامنه‌ای و احمدی‌نژاد بر سر مسائل مختلف افزایش یافته و با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس این تنش‌ها هر روز بیشتر می‌شود.



دفتر احمدی‌نژاد از منصور ارضی شکایت کرد

شکایت دفتر رییس جمهور از منصور ارضی

دفتر رییس جمهور در پی اظهارات توهین آمیز و هتاکانه حاج منصور ارضی علیه مهندس مشایی به مراجع قضایی شکایت کرد.
به گزارش اختصاصی محرمانه نیوز- چندی پیش حاج منصور ارضی یکی از مداحان تهران در اظهاراتی توهین آمیز و به دور از شان و منزلت یک مبلغ دینی فحاشی علیه مهندس مشایی را در دستور کار خود قرار داد.
اظهارات هتاکانه و به دور از آموزه های دینی منصور ارضی موجی از اعتراضات نیروهای ارزشی و وفادار به انقلاب و نظام را در پی داشت در همین راستا دفتر رییس جمهور به دلیل بیان چنین اظهارات به دور از ادب و نزاکت از یک مداح مدعی اخلاق گرایی علیه یک فرد حقیقی و نه حقوقی به مراجع قضایی شکایت کرده است.
گفته می شود شخص مهندس مشایی حتی حاضر به شکایت علیه این مداح نبوده است و اعلام داشته که از حق خود می گذرد اما برخی از نزدیکان رییس دفتر رییس جمهور معتقد بودند هتاکی و بی ادبی این مداح به این شکل نباید بی پاسخ بماند.

 



برای کاهش فشار روانی بر بازوی رسانه‌‌‌ای کودتا

اعزام خبرنگاران مشهور تلویزیون به خارج کشور

سایت «فردا‌نیوز» گزارش کرده به علت عملکرد غیرحرفه‌ای مسئولان صدا و سیما در حوادث پس از انتخابات٬ خبرنگاران شناخته‌شده این سازمان به خارج فرستاده می‌شوند.
این سایت نزدیک به محمدباقر قالیباف روز یکشنبه (۲۱ فروردین) نوشته که پس از اعزام کامران نجف‌زاده و حمید امامی به خارج٬ ایمان مرآتی نیز در حال گذراندن دوره‌های خاص برای اعزام به یکی از کشورهای خارجی است.
آن‌طور که «فردا‌نیوز» نوشته است عملکرد غیرحرفه‌ای واحد مرکزی خبر در حوادث پس از انتخابات عامل اصلی برخی جابه‌جایی‌ها و مسافرت‌ها شده است.
این سایت همچنین افزوده که واحد مرکزی خبر، در ترمیم فضای تولیدی‌اش، بسیاری از خبرنگاران خود را در مناصب مدیریتی جای داده و برخی دیگر را نیز به خاطر انتخاب شغل‌های دولتی از دست داده است.
این برای نخستین‌بار است که یک سایت محافظه‌کار علت جابجایی گسترده آن‌دسته از خبرنگارانی که برای صدا و سیما گزارش‌هایی جهت‌دار و غیر واقع بینانه‌ای از حوادث پس از انتخابات تهیه می‌کردند را اعلام می‌کند.
کامران نجف‌زاده نخستین خبرنگاری بود که با افزایش اعتراض‌ها به عملکرد صدا و سیما به فرانسه اعزام شد. با این حال پاریس چندی پیش با تمدید اقامتش موافقت نکرد و وی مجبور شد به تهران بازگردد.
حمید امامی دیگر خبرنگاری است که مسئولان صدا و سیما وی را برای تهیه گزارش‌های خارجی به مالزی اعزام کرده‌اند.
از کشور محل ماموریت ایمان مرآتی نیز اطلاعی در دست نیست.
بسیاری از خبرنگاران صدا و سیما به خاطر تهیه گزارش‌های غیر واقعی از مسائل ایران همواره در جامعه و محل زندگی خود از سوی مردم با انتقاد‌های گسترده‌ای روبرو بوده‌اند.
مسئولان این سازمان برای کاهش فشار‌های روانی بر روی این خبرنگاران به خصوص از زمان آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات مجبور شده‌اند گروهی از آنها که شناخته‌‌شده تر هستند را برای مدتی به خارج از کشور اعزام کنند.




جوان: برکناری رحیم‌مشایی ساختگی است

روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران اعلام کرد که برکناری اسفندیار رحیم‌مشایی از سرپرستی نهاد ریاست جمهوری «ساختگی» و در راستای انتخابات انجام گرفته است.
محمود احمدی‌نژاد در هفته جاری رحیم‌مشایی را از سرپرستی نهاد ریاست جمهوری برکنار و حمید بقایی را به عنوان جانشین وی منصوب کرد.
روزنامه جوان در واکنش به این تغییر غیر منتظره روز دوشنبه (۲۲ فروردین) نوشته که برکناری «ساختگی» رحیم‌مشایی تلاش جریان «انحرافی اصولگرایان» برای بدست آوردن آرای مخالف دولت است.
این روزنامه نوشته که جریان «انحرافی اصولگرایان» در برنامه‌ای که «منتقدین خودساخته» نام دارد، می‌خواهد به برخی تغییرات، برکناری‌ها و تنش‌های ساختگی روی آورد.
آن‌طور که این روزنامه وابسته به سپاه نوشته است٬ این جریان برخی از نیروهای خود را از نهادهای تحت مدیریت خود به فضای سیاسی کشور انتقال داده و سپس آنان را تحت عنوان منتقدین حول یک فهرست انتخاباتی متمرکز خواهد کرد.
روزنامه جوان در عین حال خبر داده که در آینده تغییرات با کشمکش‌های ساختگی در بدنه دولت صورت خواهد گرفت.
بسیاری از محافظه‌کاران منتقد دولت احمدی‌نژاد از برکناری رحیم‌مشایی با عنوان تلاش تازه دولت دهم برای کسب کرسی‌های مجلس و پیروزی در انتخابات آینده ریاست جمهوری یاد کرده‌اند.



وعده وزیر ارتباطات: اینترنت ارزان می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد نرخ استفاده از اینترنت و تلفن همراه و برنامه های دولت برای سال جاری در این بخش گفت: به طور کلی دولت در نظر ندارد مجوزی برای گران شدن خدمات ارتباطی و مخابراتی بدهد.
رضا تقی پور در گفت و گو با مهر درباره موضوع قیمت خدمات ارتباطی که همچنان به عنوان یکی از دغدغه های اصلی کاربران مخابراتی و ارتباطی کشور محسوب می شود گفت: دولت در نظر ندارد مجوزی برای گران شدن خدمات ارتباطی بدهد و بررسی هایی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته به معنی افزایش تعرفه ها نبوده بلکه هدف، تعدیل این قیمتها است.
وی گفت: در زمینه تلفن ثابت نیز شرکت مخابرات ایران درخواست هایی برای بازنگری در برخی تعرفه های خدماتی خود به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارسال کرده که این موضوع در کارگروههای تخصصی این کمیسیون در حال بررسی است و هر زمان بررسی بسته تعرفه‌های پیشنهادی تمام شود پس از طی مراحل قانونی نتیجه آن اعلام خواهد شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره کاهش قیمت اینترنت نیز خاطرنشان کرد: براساس طرح تجاری سال گذشته شرکت ارتباطات زیرساخت، مشخص شد که می‌توانیم ۲۰ درصد کاهش قیمت پهنای باند اینترنت داشته باشیم و براین اساس و پس از تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، سال ۸۹ قیمت هر لینک STM۱ تا ۲۰ درصد کاهش یافت و ابلاغ شد که عملیات اجرایی آن در دست انجام است.
وی افزود: انتظار می رود این کاهش قیمت در سبد هزینه های خانوار لحاظ شود و اهداف مورد نظر در این کاهش قیمت محقق شود. بدیهی است در این زمینه همکاری ارائه کنندگان سرویس های دسترسی به اینترنت برای کاهش قیمت نهایی به کاربران، حائز اهمیت بسیار زیادی خواهد بود.



یکبار دیگر زلزله ۷٫۱ ریشتری در ژاپن

زمین لرزه ای جدید به قدرت ۷٫۱ ریشتر شمال ژاپن را لرزاند و وحشت از وقوع سونامی را به این کشور بازگرداند.
به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه خبری الجزیره با مخابره این خبر اعلام کرد که مقامات ژاپن نسبت به وقوع سونامی جدید در مناطق زلزله زده هشدار داده اند.
هنوز جزئیات جدیدی از این خبر مخابره نشده است.
ژاپن همچنان گرفتار عواقب زلزله ۷ آوریل است و نتوانسته بر مشکلات آن فائق بیاید.




بازداشت رئیس مرکز حقوق بشر بحرین / اتهام: انتشار عکس یکی از معترضان که در زندان کشته شد

وزارت کشور بحرین در بیانیه‌ای که در پایگاه اینترنتی این وزارتخانه منتشر شده است، با تایید خبر بازداشت نبیل رجب ادعا کرد که وی تصاویر غیرواقعی از علی عیسی صقر، از کشته شدگان اعتراضات اخیر را در سایت تویتر منتشر کرده است.
علی عیسی صقر، ۳۱ ساله، از معترضان بحرینی بود که از ۱۳ مارس گذشته در بازداشت به سر می‌برد و شنبه گذشته بر اثر شدت جراحات ناشی از ضرب و جرح از سوی نیروهای زندان در بیمارستان به شهادت رسید.
در بیانیه وزارت کشور بحرین ادعا شده است: تصاویر منتشر شده، با تصاویری که از علی صقر پس از مرگش گرفته شد تا در اختیار پزشکی قانونی قرار گیرد، متفاوت است. مشاور معاون حقوقی وزارت کشور بحرین نیز خبر داد که رئیس مرکز حقوق بشر به دادستانی نظامی انتقال داده می‌شود.
نبیل رجب در آخرین اظهارات خود که ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه شب گذشته در صفحه شخصی‌اش در سایت اجتماعی توئیتر نوشت، تاکید کرد: “وزارت کشور بحرین همین اکنون می‌خواهد مرا دستگیر کند”؛ شاهدان عینی نیز گفتند در همین ساعت یک بالگرد بر فراز خانه نبیل رجب سرگرم گشت‌زنی بود و نیروهای امنیتی نیز منزل وی را محاصره کرده بودند.
نبیل رجب در ادامه نوشت: “برادران و خواهران من، من بازداشت شدم. امیدوارم شما تلاش‌ و فعالیت خود را مضاعف کرده و جای خالی مرا پر کنید و من شما و عقیده‌تان اطمینان کامل دارم.”
این فعال حقوق بشر در بحرین، دیروز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه العالم تاکید کرد که بیش از ۸۰۰ نفر از انقلابیون بحرین در بازداشت به سر می‌برند و مورد شکنجه شدید ماموران بازجویی هستند. وی تاکید کرد که دولت بحرین در این امر جاهلانه رفتار می‌کند و هیچ نشانه‌ای از تلاش دولت برای آرام کردن اوضاع وجود ندارد.
خبرگزاری فارس در حالی این خبر را منعکس کرده که در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در ایران سایت تویتر نه تنها فیلتر بود، بلکه به عنوان یک سایت صهیونیستی معرفی می‌شد. اکنون مشخص نیست از دید خبرنویسان فارس، این فعال حقوق بشر بحرینی هم اسرائیلی است یا خیر!
دو روز قبل هم نیروهای امنیتی بحرین، عبدالهادی الخواجه، از فعالان سرشناس حقوق بشر در بحرین را پس از ضرب و شتم، بازداشت کردند. مریم الخواجه، دختر این فعال حقوق بشر بحرینی، گفت که ماموران در خانه را شکستند، الخواجه را به شدت کتک زدند و سپس او را خود بردند.
در روزهای فعالان حقوق بشری در بحرین به طور مرتب بازداشت می شوند و به دنبال ناآرامی های اخیر در بحرین، نیروهای امنیتی به سرکوب گسترده مخالفان روی آورده اند.




قیمت سکه بار دیگر افزایش یافت

قیمت انواع سکه‌ها و همچنین طلا در بازار داخلی با وجود کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی در روز جاری با افزایش مواجه شد.
به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم امروز (دوشنبه) در بازار ۴۵۵ هزار تومان، طرح جدید ۴۱۲ هزار تومان، نیم سکه ۲۰۷ هزار تومان و ربع سکه ۱۲۳ هزار تومان اعلام شد.
این در حالی است که نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم دیروز یکشنبه در بازار ۴۴۵ هزار تومان، طرح جدید ۴۰۵ هزار تومان، نیم سکه ۲۰۴ هزار تومان و ربع سکه ۱۱۷ هزار تومان بود.
سکه گرمی امروز با افزایش قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی همراه بود و قیمت آن از ۵۲ هزار تومان به ۵۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. بر این اساس قیمت سکه گرمی که در تاریخ ۱۶ بهمن ماه سال گذشته با قیمت ۴۴ هزار و ۷۰۰ تومان وارد بازار شده بود هم اکنون با گذشت ۹۵ روز با افزایش ۹ هزار و ۸۰۰ تومانی مواجه شده است.
همچنین قیمت هر گرم طلای زرد ۱۸ عیار امروز در بازار ۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان و هر اونس طلا در بازارهای جهانی به ۱۴۷۰ دلار رسید. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار را در بازار روز گذشته ۴۰ هزار و ۱۵۰ تومان و هر اونس طلا در بازارهای جهانی را ۱۴۷۶ تومان بود.
صرافان بازار هم نرخ فروش هر دلار در بازار آزاد را ۱۱۲۵ تومان و هر یورو را ۱۶۲۵ تومان اعلام کردند.



دلنوشته ریحانه طباطبایی خطاب به محتشمی پور: فریاد یا “زینب” ات هنوز در گوش ها طنین انداز است

ریحانه طبابایی روزنامه نگار و فعال جنبش سبز در یادداشتی به فخرالسادات محتشمی پور می نویسد: یادت می آید روزهایی را که باهم روزه می گرفتیم برای دیگران، تو چه قدر غصه می خوردی و می نوشتی دخترم، پسرم، اعتصابت را بشکن، وطن به تو نیاز دارد، فردا مال توست، زنده بمان، سالم بمان و ….و بعد همراه با آنها روزه می گرفتی تا مبادا احساس تنهایی کنند…. باور نمی شد که روزی بیاید که من بخواهم به تو بگویم مادرم، عزیزم، همراهم، بزرگم، روزه نگیر، اعتصاب نکن، به تو نیاز داریم، به بودنت، به همراهی کردنت، به مادریت، به تیمار داریت و بعد همراه و همپایت روزه بگیرم، هیچ فکرش را نمی کردم…دیروز غریبانه ترین روزه ی زندگی ام را گرفتم، غریبانه ترین را ….
فخرالسادات محتشمی پور عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی، فعال حوزه زنان و همسر مصطفی تاج زاده عضو دربند سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، که از دهم اسفند ماه در بازداشت بند دوالف سپاه نگهداری می شود در ملاقات هفته ی گذشته خود اعلام کرده بود که در صورت محروم ماندن از حقوق اولیه خود دست به اعتصاب غذا خواهد زد.
روز گذشته نیز جمعی از فعالان سیاسی و اعضای جبهه مشارکت ایران اسلامی در اقدامی برای همراهی با وی روزه ی سیاسی گرفتند.
بر اساس اخبار و گزارش ها، همچنین وی روزهای آغازین سال را در اعتصاب به سر برده است.
متن کامل این دل نوشته به نقل از وبلاگ این روزنامه نگار اصلاح طلب به شرح زیر است:
دلم میگیره وقتی قراره از تو بنویسم، برای تو بنویسم و به یاد تو بنویسم؛ برای تویی که برای همه می نوشتی، برای همه مادری می کردی و برای همه بودی…
می دانی برای تو نوشتن قدغن شده، از تو نوشتن قدغن شده، اما بگذار قدغن ها برای آنها بماند، دل من را که نمی توانند از تو جدا کنند، نمی توانند که نگذارند در این خانه کوچک برای تو بنویسم….اصلا مگر قرار ما عبور از تمامی قدغن ها نبود؟ پس بی خیال تمام قدغن ها، بی خیال تمام خط قرمزها، دلم آنقدر گرفته از نبودنت، دلم آنقدر تنگه از دوریت که برایت می نویسم، برای عزیز ترین مادر دنیا بعد از مامان خودم ….
راستی دیروز روزه گرفتم، یعنی خیلی از ماها روزه گرفتیم، به یاد تو، برای تو! یادت می آید روزهایی را که باهم روزه می گرفتیم برای دیگران، همراه و همپای آنها، اون روزها که امروز خیلی دور به نظر میرسند، تو چقدر حرص و جوش می خوردی، چقدر بالا پایین می رفتی، چه قدر غصه می خوردی و می نوشتی دخترم، پسرم، اعتصابت را بشکن، وطن به تو نیاز دارد، فردا مال توست، زنده بمان، سالم بمان و ….و بعد همراه با آنها روزه می گرفتی تا مبادا احساس تنهایی کنند…. باور نمی شد که روزی بیاید که من بخواهم به تو بگویم مادرم، عزیزم، همراهم، بزرگم، روزه نگیر، اعتصاب نکن، به تو نیاز داریم، به بودنت، به همراهی کردنت، به مادریت، به تیمار داریت و بعد همراه و همپایت روزه بگیرم، هیچ فکرش را نمی کردم…دیروز غریبانه ترین روزه ی زندگی ام را گرفتم، غریبانه ترین را ….
دلم برای نوشته هایت تنگ شده، برای عریضه هایت، برای قیل و قات هایت، برای حرص خوردن هایت و بیشتر از همه برای فریاد “یا زینب” ت که هنوز در گوش همه ما طنین انداز است، فریادی که اوج صدای یک مظلوم بود… حال که نیستی حتما حوصله آقای دادستان هم سر می رود، آخر هیچ کس نیست که برای او هر روز یک عریضه بنویسد و از اوضاع بد زمانه بگوید تا شاید….
قرار گذاشته بودم که اگر تا روز تولد حضرت زینب نیامدی برایت نامه بنویسم و نوشتم اما اون روز منتشر نکردم، می دونی کمی محافظه کاری گریبانم را گرفت اما آدم دختر تو باشه و شاگرد همسرت و محافظه کاری پیشه کنه؛ نه نمی شه و نشد ….
مادرم به راستی که زینب وار قدم در راه زینب گذاشتی، در مقابل ظلم سکوت نکردی، بر سر هر کوی و برزن ظلمی که بر مردمت رفته بود را قصه کردی، قصه ی پر غصه ایی که بهترین راوی اش تو بودی… مادرم به راستی که تو و همسرت شرف اهل سیاست هستید، به راستی که تو و اقا مصطفایت سبزترین ما در این سال ها بودید…تو داستان سرای تمامی خانواده های زندانیان سبز هستی…
درد تو، رنج تو، فریاد تو فقط همسرت نبود، درد و رنج و فریاد تو همه بودند، تمام همسران در بند، تمام فرزندان دربند، با دیدن چشم های فرزندان بی گناه نسرین ستوده رنج می کشیدی و هر هفته به دیدنشان می رفتی، تحمل دل شکسته ی پرستو و مهسا را نداشتی و درد دختر مهدی محمودیان درد تو بود، هم پای مهدیه محمدی و امین احمدیان اشک ریختی و در تمامی این دو سال عضوی از خانواده همه بودی…در تمام نبودنم پشتم گرم بود به بودنت به اینکه مادرم تنها نیست و وقتی آمدم هم باز مثل همیشه در آغوشت آرام گرفتم، به راستی برای همه هم مادر بودی و هم پرستار، این دو نام به واقع زیبنده تو هست: فخرالسادات محتشمی پور مادر و پرستار
دخترت ریحانه




جــرس: 
درحالیکه شواهد و منابع خبری، از افزایش نارضایتی های عمومی نسبت به صعود ناگهانی گازبهای اعلام شده از سوی دولت خبر می دهند، معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز، به مشترکانی که قبض‌های گاز خود را در مهلت تعیین شده نمی‌پردازند هشدار داد.
به نوشته مهر، مصطفی کشکولی روز دوشنبه ۲۱ فروردین گفت: "اگر گازبهای مشترکان پرداخت نشود یک اخطاریه برای آنها صادر می‌شود و در صورت عدم توجه، گاز مشترکان در نوبت اول ۲۴ ساعت و در نوبت دوم ۴۸ ساعت به طور موقت قطع می‌شود."
در پی اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش ناگهانی قیمت حامل‌های انرژی در ایران، عده‌ای از مقام‌های ایرانی در مورد تبعات اجتماعی و امنیتی این افزایش هشدار داده‌اند.
در همین ارتباط، دو هفته پیش احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت که پرویز فتاح، وزیر سابق نیرو به نمایندگان مجلس گفته است که اگر قبض‌های انرژی مصرفی توسط مردم ۵ یا ۱۰ برابر افزایش یابد، تعداد کسانی که قبض خود را پرداخت نمی‌کنند “خیلی زیاد می‌شود”.
به گفته توکلی، دولت همچنین به این سوال نمایندگان که “اگر مردم مناطق فقیرنشین تصمیم بگیرند که قبض‌های را پرداخت نکنند، آیا شما می‌توانید کاری کنید؟” پاسخ منفی داده است.
به گزارش مهر، معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز بدون توضیح بیشتر گفته است تاکنون، ۷۰ درصد مشترکان قبض‌های گاز خود را پرداخت کرده و مابقی این کار را انجام نداده‌اند.
مصطفی کشکولی در عین حال با رد هر گونه امکان تخفیف با تجدید نظر در قیمت‌های گاز افزوده است که مردم می‌توانند قبض‌های خود را “در دو تا سه قسط” پرداخت کنند.
گفتنی است حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی مجلس هشتم، اخیرا با اشاره به “اعتراضات و ایرادات مطرح نسبت به قبض‌های صادر شده”، از بررسی موضوع قبض‌های گاز مصرفی خانواده‌ها در این کمیسیون خبر داده بود.
در همین ارتباط، روزنامه محافظه کار «تهران امروز» نیز، با ذکر اینکه “چند برابر شدن قبض‌های گاز نسبت به دوره پیشین باعث شده است تا بسیاری از خانوار‌ها با مراجعه به شرکت گاز ناتوانی خود را از پرداخت بهای گاز اعلام کنند” نوشته بود: “بیم آن می‌رود در صورت تشدید وضع موجود، اتفاقات ناخوشایندی رخ دهد یا اینکه بسیاری از مشترکین از پرداخت بهای قبض‌های گاز خود خودداری کرده و [این کار] تدریجا به یک رویه تبدیل شود.”
و همچنین روزنامه «جهان صنعت» نیز، با انتقاد از آنچه عدم پاسخ‌گویی مقام‌های دولتی به اعتراضات مردم در مورد قبض‌های گاز می‌نامید، نوشته بود "“بسیاری از نمایندگان و امامان جمعه هم از این روند ناراضی هستند و معتقدند تداوم این رفتار می‌تواند مشکلی جدی در مسیر اجرای قانون حذف یارانه‌ها به دنبال داشته باشد."
این روزنامه با اشاره به ادعای محمود احمدی‌نژاد در سال جدید مبنی بر اینکه “اگر تغییرات قیمت مشکل‌ساز شود در کنار مردم هستیم”، این موضع گیری را ناشی از نگرانی دولت نسبت به گسترش اعتراضات شهروندان به افزایش قیمت حامل های انرژی توصیف کرده بود.
این در حالی است که معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در اظهارات اخیر خود با ذکر اینکه تنها هزینه قبض‌های یک درصد مشترکان با رقم‌های بالا محاسبه شده، مدعی شد “در کل جامعه انتشار قبض‌های گاز بار مالی بالایی را به اقتصاد خانواده ها تحمیل نکرده است”.
لازم به یادآوری است، هفته گذشته عضو کمیسیون انرژی مجلس (کاتوزیان)، با بیان اینکه "از همان ابتدا پیش‌بینی کرده بودیم که پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت برق و گاز افزایش زیادی داشته باشد"، گفته بود "قطعا در قبض‌های بعدی که در فروردین به مشترکان توزیع می‌شود، قیمت‌ها افزایش بیشتری خواهد داشت و این افزایش قیمت‌های ناگهانی در میان مردم شوک به وجود می‌آورد."
این موارد درحالیست که مطابق با مصوبه مجلس، در سه ماه نخست امسال نباید افزایشی در قیمت گاز اعمال شود.
 




جــرس:
در پی ادعای رئیس دولت در کنفرانس خبری هفته گذشته خود مبنی بر "دادن لیستی ٢۵۰ نفره از مظنونین به فساد اقتصادی برای پیگیری به قوه قضائیه"، و در حالیکه مقامات قضایی و رسانه های خاص نیز در این مورد سکوت اختیار کرده اند، یک تشکل دانشجویی اصولگرا با صدور بیانیه ای خواستار این شد دولت از لیست ٢۵۰ نفره مفسدان اقتصادی به جامعه گزارش دهد.
به گزارش ایسنا، تشکل موسوم به «جنبش عدالتخواه دانشجویی»، در بیانیه ای که به همین منظور صادر کرده، خطاب به رئیس دولت خاطرنشان کرده اند "بدون تردید در دوره ای که مردم مستضعف برای دریافت چند میلیونی و حتی چند صد هزار تومانی با مشکلات فراوان و انبوهی از سنگ اندازی مواجه هستند کسانی با قرار دادن وثیقه ای نامتناسب و یا زد و بند و دادن رشوه به راحتی وام های چند میلیاردی از بیت المال مسلمین دریافت می کنند."
به گزارش این خبرگزاری، در متن این بیانیه هشدارآمیز خطاب به رئیس دولت آمده است "تاسف برانگیز تر آنجاست که کسانی که با رویه های فاسد و دور زدن قانونی و غیر قانونی سیستم بانکی سرمایه های هنگفت به دست می آورند به راحتی از چنگ قانون فرار کرده و اندکی هم به فکر بازگرداندن بیت المال نیستند. جای تاسف است که به گفته یکی از اعضای ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بسیاری از این وام های کلان قانونی است. سوال اینجاست که آیا این قوانین تنها برای مردم مستضعف است؟ و قانونی برای صاحبان قدرت و ثروت نیست؟!"
گفتنی است طبق اظهارات مقامات مسئول قضایی و نمایندگان مجلس، بسیاری از مفسدین دانه درشت اقتصادی و مالی، از نزدیکان به دولت، شبه دولتی ها و یا مقامات دولت یا نهادهای نظامی و امنیتی هستند، و از جهات مختلف، دارای حاشیه های امن و سیاسی برخوردار می باشند.
به گزارش ایسنا، تشکل «جنبش عدالتخواه دانشجویی»، بدون اشاره به وابستگان و نزدیکان دولت، در بیانیه خود آورده است "مسئولین همه قوا و خصوصا قوه قضائیه و مجریه نیز در نظر داشته باشند که این کار گوشه ای کوچک و ناچیز از حجم وظایف سنگین آنها در مبارزه با مفاسد اقتصادی می باشد و جنبش عدالتخواه دانشجویی مانند همیشه مصرانه پیگیر عملکرد مسئولین در مبارزه با مفاسد اقتصادی می باشد و نباید این اقدام اندک بهانه ای برای اهمال در برخورد مبارزه با مفاسد اقتصادی دیگر باشد. جنبش عدالتخواه دانشجویی امیدوار است که این پرونده نیز به سرنوشت لیست شصت نفره ای که رئیس جمهور در مجلس اعلام کردند دچار نگردد."
لازم به یادآوری است مسئول ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور (معاون اول و سخنگوی دولت)، خود از متهمان ردیف اول و دانه درشتِ اختلاس، فساد مالی و اقتصادی و همچنین جعل مدرک جهت سوء استفاده می باشد، که به واسطه تحت الحمایه بودنِ نهادهای فراقانونی و همچنین رئیس دولت، حتی رئیس قوه قضاییه نیز علی رغم وعده های مکرر، امکان پاسخ خواهی و احضار وی را نداشته است.






جــرس: 
بنا به گزارش منابع خبری، پنجاه نفر از تجمع کنندگان و معترضین در نزدیکی کنسولگری عربستان در مشهد دستگیر شدند.
به گزارش الف، در حالی که اعتراض جمعه شب جمعی از دانشجویان، طلاب و سایر اقشار مردم مشهد در اعتراض به لشکرکشی عربستان به بحرین در نزدیکی کنسولگری عربستان در مشهد در تدابیر شدید امنیتی برگزار شد نیروی انتظامی بیش از پنجاه نفر از آن ها را دستگیر کرد.
این تجمع در مقابل مسجد امام سجاد در حالی برگزار شد که ماموران موتور سوار یگان ویژه با موتور روشن تجمع کنندگان را در محاصره خود داشتند.
این تجمع پس از حدود یک ساعت پایان یافت و تجمع کنندگان در مسیر مخالف جهت کنسولگری عربستان (انتهای بولوار سجاد) در حالی که شعارهایی همچون «ا... اکبر» و «لااله الاا...» سر می دادند در حال حرکت بودند.
در حالی که رئیس پلیس خراسان رضوی و نیز فرمانده نیروهای یگان ویژه پاسداران استان در محل حاضر بودند، موتور سواران یگان ویژه به سمت تجمع کنندگان که در حال حرکت به سمت انتهای بولوار سجاد بودند یورش بردند تا آن ها را متفرق کنند.
در همین حین پلیس با استفاده از گاز فلفل و نیز شوک الکتریکی چند نفر را مجروح و بیش از پنجاه نفر از آن ها را دستگیر کرد.
به گفته یک منبع مطلع برخی از این افراد جهت تشکیل پرونده به دادسرای انقلاب معرفی شده اند.
کنسولگری عربستان در مشهد در پی مقابله با دو تجمع اعتراض آمیز قبلی در مقابل کنسولگری عربستان در این شهر در صدور ویزای عمره وقفه ایجاد کرده است. به گفته منابع آگاه این نهاد سعودی در اعتراض به استاندار خراسان رضوی تهدید کرده بود که در صورت ادامه این تجمع ها مقابل کنسولگری عربستان در مشهد صدور ویزای عمره به طور کامل تا اطلاع ثانوی قطع می شود.
 




جــرس:  
مدیر عامل گروه خودرو سازی سایپا، طی حکمی سعید مدنی را به عنوان مدیر عامل شرکت پارس خودرو منصوب کرد.
به گزارش ایسنا، نعمت الله پوستین‌دوز روز دوشنبه طی حکمی سعید مدنی را به عنوان مدیر عامل شرکت پارس خودرو منصوب کرد.
مدنی پیش از این رئیس هیات مدیره شرکت ایندامین سایپا، عضو هیات مدیره و مدیر عامل شرکت سازه گستر سایپا و همچنین از سال ٨٨ تا کنون قائم مقام شرکت پارس خودرو بوده است.
علی ملک در سیزدهم آبان ماه‌ پارسال با حکم پوستین‌دوز از شرکت سایپادیزل به پارس خودرو آمده و جایگزین مسیح تفرشی شده بود.
واحدهای بزرگ تولیدی تحت نظر دولت، طی سالهای اخیر دستخوش تحولات سریع، مداوم و پی در پی در سطح مدیریت کلان بوده اند.
 






جــرس: در پی انتشار اخباری مبنی بر حذف چهار صفر از واحد پول کشور و هشدار برخی کارشناسان نسبت به حتمی بودن "کاهش ارزش پول ملی"،رییس کل بانک مرکزی مدعی شد "برخی چنین تصور می‌کنند که حذف صفرهای پول سبب کاهش ارزش پول ملی می‌شود، در حالی که نه تنها دخالتی در این زمینه ندارد بلکه سبب کاهش تورم هم می گردد. "
وی همچنین اعلام کرد که این روال درباره ارز نیز از سوی بانک مرکزی ادامه می‌یابد تا همسو با قیمت‌های جهانی، مدیریت شناور شده در این بازار را نیز اعمال کند.
به گزارش ایرنا، محمود بهمنی در حاشیه جلسه هیات دولت، با بیان اینکه خریداران سکه و طلا با هدف بورس‌بازی و افزایش قیمت اقدام به خرید نکنند، تاکید کرد: بانک مرکزی عرضه شمش طلا و سکه به قیمت جهانی را به بازار ادامه خواهد داد تا مانع از بورس بازی و افزایش حبابی قیمت سکه و طلا شود.

یک ریال می شود یک دلار
رییس کل بانک مرکزی در ادامه درباره حذف چهار صفر از پول ملی کشور نیز گفت:‌ برخی چنین تصور می‌کنند که حذف صفرهای پول سبب کاهش ارزش پول ملی می‌شود، در حالی که نه تنها دخالتی در این زمینه ندارد بلکه سبب کاهش تورم هم می گردد.
وی با بیان اینکه حذف چهار صفر فقط برای تسهیل در مبادلات مالی است ، افزود: تحقق اجرای این برنامه در یک دوره زمانی یک یا دوساله انجام می‌شود.
به گفته وی، با اجرایی شدن این برنامه، پول جدید به تدریج به جامعه تزریق می‌شود تا بعد از آشنایی مردم با آن، بطور کلی پول جدید جایگزین شود.
بهمنی ادامه داد، در این صورت یک ریال جدید (که برابر ده هزار ریال کنونی است)‌ از نظر ارزشی با یک دلار برابر می‌شود.
وی افزود: با توجه به اینکه ریال واحد پول کشور است و تغییری نمی‌کند،‌ با تحقق این برنامه، واحد پول خرد بعد از ریال همانند سال‌های گذشته دینار خواهد بود که در این صورت یک ریال برابر با صد دینار خواهد شد.

صندوق ذخیره ارزی وجود ندارد
رییس کل بانک مرکزی همچنین درباره رقم صندوق ذخیره ارزی گفت: از اول فروردین سال گذشته که صندوق توسعه ملی شکل گرفت بیست درصد درآمد نفت به طور مستقیم به این صندوق واریز و عملا صندوق ذخیره ارزی خود به خود به این صندوق تبدیل شد.
وی یادآور شد: در حساب ذخیره ارزی مازاد ۶۵ دلار در هر بشکه واریز می‌شد اما از زمانی که صندوق توسعه ملی شکل گرفت بیست درصد درآمد به آن واریز که در سال گذشته نزدیک به ١۴ میلیارد دلار در این صندوق جمع‌آوری شد.

کاهش نرخ سود بانکی تاثیری بر افزایش اجاره‌بها ندارد
بهمنی در ادامه درباره افرادی که مدعی اثرگذار بودن کاهش نرخ سود بانکی بر افزایش اجاره‌بها هستند به نظرات برخی کارشناسان در سال گذشته درباره نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت: سال گذشته همه کارشناسان به اتفاق می‌گفتند که از تولید، صنعت و کشاورزی باید حمایت کنید و نرخ سود تسهیلات بانکی را کاهش دهید.

وی ادامه داد: این پیشنهادات در حالی مطرح می‌شد که سال گذشته برخی بانکها و موسسه‌های مالی اعتباری تا ٢٨درصد هم سود دریافت می‌کردند از این رو سود ١۴ تا ١٧ درصد تعیین شد.
رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: اکنون همان افرادی که سال گذشته به ما می‌گفتند چرا نرخ سود بانکی را کاهش نمی‌دهید ، منتقد شده و می‌گویند چرا نرخ سود بانکی را پایین آوردید.
بهمنی افزود: ای کاش گروه دیگری از کاهش سود بانکی انتقاد می‌کردند نه همان افرادی که سال گذشته بر کاهش سود بانکی تاکید می‌ورزیدند.
وی خاطرنشان کرد: اکنون که نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش یافته و به کمک تولید و صنعت آمده است تا قیمت تمام شده کاهش یابد، ما باید بتوانیم حداقل قیمت تمام شده را کم کنیم تا بتوانیم جلوی واردات را بگیریم.
رییس کل بانک مرکزی گفت: براین اساس نرخ سود سپرده‌های بلند مدت از ١٧ درصد به ١۵ درصد کاهش داده شد.
وی با تاکید بر اینکه در بانکداری اسلامی بانکها فقط حق گرفتن حق‌الوکاله یا همان کارمزد را دارند، افزود: باید بقیه سود به سپرده‌گذار پرداخت شود نه آنکه از آن بانک شود.
بهمنی با ادعای بر اینکه کاهش نرخ سود بانکی هیچ ارتباطی با بحث میزان اجاره‌خانه ندارد، تصریح کرد: در بحث اجاره‌خانه به ازای هر یک میلیون تومان، سی هزار تومان حساب می‌‌شود. سال گذشته نیز سود بانکی کاهش یافت و در این مساله دخالتی نداشت اکنون نیز کاهش دو درصدی سود بانکی تاثیری بر افزایش اجاره‌بها ندارد.

بسته سیاستی بانک مرکزی ٢٨ اسفند ابلاغ شد
رییس کل بانک مرکزی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره ابلاغ بسته سیاستی بانک مرکزی که برخی رسانه‌ها مدعی ابلاغ نشدن آن هستند نیز گفت: این بسته ٢٨ اسفند سال گذشته بلافاصله بعد از تصمیم‌های اخذ شده درباره آن به بانکها ابلاغ شد.
وی یادآورشد که بسته سیاستی بانک مرکزی ابلاغ شده و قرار است ١۵ روز بعد از ابلاغ، بانکها آن را عملیاتی کنند و از این پس بانکها باید بدون هیچ کم و کاستی آن را اجرایی نمایند.

افزایش تعداد بانکها در یکسال گذشته
رییس کل بانک مرکزی در ادامه درباره افزایش شمار بانک‌ها طی سال گذشته نیز گفت: برخی تصور می‌کنند که تعداد بانکها افزایش یافته است در حالی که اینگونه نیست زیرا افزایش بانکها به دلیل تغییر اسم بانکها بوده است که تبدیل وضعیت شده‌اند.
بهمنی افزود: برخی بانکها مانند بانک گردشگری، ‌تات و دی، جدید هستند. البته چند هزار خانواده شهید سهامدار بانک دی هستند.
به گفته وی، سایر بانکهایی که سال گذشته فعالیت خود را آغاز کردند در واقع همان موسسه‌های اعتباری مالی بودند که به بانک تبدیل شدند.





رهبر لیبی پیشنهاد  آتش بس رهبران آفریقا را پذیرفت
جــرس: منابع خبری اعلام کردند که شامگاه یکشنبه دهم آوریل، بعد از آنکه پنج تن از نمایندگان اتحادیه آفریقا به منظور حل بحران لیبی با معمر قذافی دیدار و گفتگو کرده و خواهان "آتش بس فوری" و "گفتگوهای طرفین درگیر" شده اند، حکومت لیبی طرح صلح این اتحادیه برای پایان دادن به درگیری های خونین دو ماه اخیر را پذیرفته است.
این در حالی است که انقلابیون لیبی همواره تأکید کرده‌اند تا زمانی که معمر قذافی و پسرانش قدرت را در لیبی در دست دارند، با آتش بس موافقت نخواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که حمله‌های ناتو علیه نیروهای معمر قذافی و همچنین آتشبار قوای حکومتی بر سر مخالفان همچنان ادامه داشت، روز یکشنبه هیئت عالی‌رتبه‌ای از اعضای اتحادیه آفریقا برای میانجیگری میان حکومت لیبی و مخالفان وارد طرابلس شده و در باب العزیزیه، مجموعه‌ای که محل اقامت رهبر لیبی را نیز در بر می‌گیرد، با وی دیدار کردند.
نمایندگان آفریقای جنوبی، موریتانی، کنگو، مالی و اوگاندا، شامگاه یکشنبه (دهم آوریل) پس از گفت‌و‌گو با معمر قذافی به بنغازی رفته و با مخالفین وارد مذاکره شدند.
پیشتر این پنج نماینده اتحادیه آفریقا ضمن تأکید بر "پایان یافتن فوری خشونت‌ها" در لیبی اعلام کرده‌ بودند که پیشنهاد آن‌ها برای برون‌رفت از بحران در لیبی صورت گرفتن رشته‌ای از اصلاحات در این کشور است.
جیکوب زوما، رئیس جمهور آفریقای جنوبی گفته است دولت لیبی طرح صلح اتحادیه آفریقا را برای پایان دادن به درگیری های خونین هشت هفته گذشته پذیرفته است.
طرح صلح اتحادیه آفریقا شامل آتش بس فوری، گشایش کانال ارسال کمک های بشردوستانه و آغاز گفتگوی مخالفان با دولت لیبی است و رئیس جمهور افریقای جنوبی گفت: "هیات رهبر برادر (سرهنگ قذافی) نقشه راهی که ما ارائه کردیم را پذیرفته است."
همزمان سرویس جهانی بی بی سی اعلام کرد "رهبران مخالفین گفته اند که طرح اتحادیه آفریقا را به دقت مطالعه می کنند، اما هر پیشنهادی که سرهنگ قذافی و پسرش را در قدرت نگهدارد پذیرفته نخواهد شد."
گفتنی است در حالیکه لیبی در تحریم هوایی قرار دارد، در بیانیه ای که رئیس جمهور آفریقای جنوبی پیش تر صادر کرد گفته شده بود: "کمیته (آفریقای جنوبی) از ناتو مجوز گرفته است که وارد لیبی شود تا در طرابلس ... با (سرهنگ) قذافی ملاقات کند."
بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا وساطت این هیات آفریقایی را در کشمکش های لیبی تایید کرده، اما پیش شرط مخالفان حکومت لیبی برای کناره گیری قذافی و خانواده اش این ماموریت را بسیار دشوار کرده است.

نبردها ادامه دارد
به گزارش منابع خبری، همزمان با تلاش رهبران آفریقا برای متقاعد کردن طرفین درگیر در لیبی به ترک آتش بار، نیروهای وفادار به قذافی به حملات خود علیه شهر اجدابیا که در کنترل مخالفان است شدت بخشیده و آنها را به عقب رانده اند و همزمان ناتو که رهبری نیروهای ائتلاف را بر عهده دارد روز یکشنبه گفت که ٢۵ تانک حکومت لیبی را منهدم کرده است.








کشتن افرادی که تظاهرات مسالمت آمیز می کنند، غیر قابل قبول استجرس: یک نماینده مجلس سوریه برخورد نیروهای امنیتی این کشور با معترضان در شهر درعا را محکوم کرده است و در همین حال دبیرکل سازمان ملل در گفت و گوی تلفنی با بشار اسد نگرانی خود را از خشونتهای اعمال شده در این کشور اعلام کرد.

ناصر حریری، نماینده شهر درعا در جنوب سوریه و در نزدیکی مرز با اردن در مصاحبه با بی بی سی، تیراندازی روز جمعه نیروهای امنیتی را که در نتیجه آن بیست نفر کشته شدند، محکوم کرد و خواهان تحقیقات در این باره شد.

آقای حریری افزود که بدون دخالت شخصی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، "کشتار" پایان نخواهد یافت.او گفت کشتن این افراد، لکه ننگی برای افرادی خواهد بود که دستور تیراندازی را داده بودند.

نیروهای امنیتی سوریه روز جمعه بر روی هزاران معترضی که خواهان اصلاحات سیاسی و اجتماعی در سوریه بودند، آتش گشودند.

گروه های حقوق بشری سوریه می گویند در مراسم خاکسپاری روز جمعه برای کشته شدگان تظاهرات اخیر در درعا، بیست و شش نفر کشته شده اند.

سازمان ملی حقوق بشر سوریه می گوید نیروهای امنیتی از خشونت ناعادلانه در برابر معترضان استفاده کردند. مقام های دولتی هنوز در این باره اظهارنظری نکرده اند.

تظاهرکنندگان در درعا از هفته ها پیش خواهان آزادی های بیشتر و برخورد جدی با فساد در این کشور هستند.

تا کنون دهها نفر در این شهر کشته و صدها نفر هم زخمی شده اند.

دولت سوریه تظاهرکنندگان را عوامل اسرائیل و نفوذی خوانده است و بشار اسد هم گفته است کسانی را که در پشت "توطئه" اخیر علیه کشورش هستند، شکست خواهد داد.

در ماه ژانویه، بشار اسد به روزنامه وال استریت ژورنال گفته بود که کشورش باثبات تر از تونس و مصر است و احتمال بروز ناآرامی در این کشور وجود ندارد.
ابراز نگرانی بان کی مون
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل روز شنبه (نهم آوریل) با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه گفت و گوی تلفنی داشت.

دبیرکل سازمان ملل در این تماس، نگرانی شدید خود را از خشونت های اخیر در سوریه بیان کرد و گفت از گزارش های منتشر شده مبنی بر کشتن هفده نفر در درعا و ده نفر دیگر در روستاهای اطراف در روز جمعه، به شدت آشفته شده است.

دبیرخانه سازمان ملل در بیانیه ای گفت که آقای بان اعلام کرده که کشتن افرادی که دست به تظاهرات مسالمت آمیز می زنند، غیر قابل قبول است و باید در این مورد تحقیق شود.

پیش از این هم ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از دولت سوریه خواسته بود تا تحقیقات شفاف و مستقلی در باره خشونت های اخیر در این کشور انجام دهد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین یادآور شده که دفاع از جان شهروندان، به عهده دولت هاست و آنها باید به حق آزادی بیان و آزادی برپایی تجمعات احترام بگذارند.

او همچنین خواهان آزادی بازداشت شدگان شده است.



وزیر علوم: اسلامی شدن دانشگاه‌ها تنها مختص دانشگاه‌های دولتی نيست

کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری گفت: اسلامي شدن دانشگاه‌ها تنها مختص دانشگاه‌های دولتی نيست و همه دانشگاه‌های كشور اعم از دانشگاه آزاد، مؤسسات آموزش عالی و مراكز غيرانتفاعی، پيام‌نور، جامع علمی كاربردی و . . . را در بر مي‌گيرد.
به گزارش فارس، وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری امروز در ديدار با كاركنان معاونت‌هاي فرهنگی، اجتماعی و امور مجلس و حقوقی اين وزارتخانه با اعلام اينكه: دروس علوم‌ انساني بايد بومی شود و مطابق با آموزه‌های دينی و فرهنگ اسلامی و ايرانی و در جهت پاسخ به نيازهاي كشور باشد، همچنين نظريات و فرضيه‌های غربي نيز با نقدهايی كه از نگاه دينی و با جهان‌بينی توحيد بر آنها وارد است، گفت: اسلامی شدن دانشگاه‌ها تنها مختص دانشگاه‌های دولتی نيست و همه دانشگاه‌های كشور اعم از دانشگاه آزاد، مؤسسات آموزش عالی و مراكز غيرانتفاعی، پيام‌نور، جامع علمي كاربردی و . . . را در بر مي‌گيرد.
دانشجو در جای دیگری از سخنانش گفت: مبادا دروس ما طوری باشد كه دانشگاه‌هايمان جوانانی با ديدگاه‌های غربی و درخدمت انديشه‌های غربی تربيت كنند بلكه بايد فرهنگ اسلامي و ايراني اساس تربيت ما باشد و در كنار آن دانشجويان با انديشه‌های غربی هم آشنا شوند.
شایان ذکر است بحث اسلامی کردن دانشگاهها و همینطور اسلامی شدن رشته های علوم انسانی، پس از آن مطرح و پیگیری می شود که آیت الله خامنه ای بعد از انتخابات بحث بر انگیز ریاست جمهوری و شرکت فعال دانشجویان در اعتراض به نتایج آن، اسلامی نبودن علوم انسانی و فضای دانشگاهها را عامل شکل گیری اعتراضات و قدرت جنبش دانشجویی دانست.
اسلامی کردن دانشگاه‌ها پس از این گقته‌های رهبر جمهوری اسلامی و روی کار آمدن دولت نهم توسط احمدی‌نژاد به فاز اجرایی در آمد و با موج اخراج اساتید و دانشجویان و همچنین ستاره دار نمودن دانشجویان دانشگاه‌های مختلف ادامه یافته است. به طریقی که در ابتدای دورۀ ریاست جمهوری نهم احمدی‌نژاد که در جمع دانشجویان برگزیده کشور سخن می‌گفت، در اظهار نظری جنجالی گفته بود: «دانشجو باید امروز در دانشگاه بر سر رییس‌جمهوری فریاد بزند که چرا استاد لیبرال و سکولار در دانشگاه‌ها حضور دارد».
محمد شریف اخرین نمونه از اساتید دانشگاه می‌باشد که پس از بازگشایی دانشگاه‌ها پس از تعطیلات نوروزی سال جاری با حکم اخراج خود از سوی مسئولین دانشگاه علامه طباطبایی رو برو شد. وی علت این امر را «فعالیت بر روی پرونده‌های حقوق بشری» عنوان کرده است.





کمپین کارت پستال آداپ و عفو بین الملل نروژ برای سعید متین پور

کمپین کارت پستال آداپ و سازمان عفو بین الملل برای آزادی سعید متین پور فعال حقوق بشر آذربایجانی روز شنبه ۲۰ فروردين ۱٣۹۰ (۹ آوريل ۲۰۱۱)در شهر برگن نروژ برگزار شد.
در این کمپین امضا که روز ۹ آوریل توسط اعضای آداپ و عفو بین الملل در میدان تورگال منینگن شهر برگن نروژ برگزار شده بود صدها شهروند نروژی ضمن امضای طومار و ارسال کارت پستالهایی٬ سال نو را به سعید متین پور تبریک گفتند و از مقامات ایرانی خواستند سعید متین پور را که از نظر آنها زندانی عقیده و وجدان است آزاد کند.
دکتر سیمین صبری از برگزار کنندگان این کمپین در شهر برگن نروژ می گوید :"مراسم شهر برگن از سوی شهروندان نروژی مورد استقبال فراوان قرار گرفت و ما امیدواریم نظیر این مراسم را در اسلو نیز داشته باشیم. همچنین ما در صددیم کمپین امضایی را که در این مراسم با همکاری عفو بین الملل نروژ آغاز کرده ایم را گسترش دهیم "
برگزار کنندگان مراسم همچنین اطلاعاتی راجع به موقعیت جغرافیایی آذربایجان و مسئله تبعیض و نژادپرستی بر علیه آذربایجانیها در ایران و وضعیت وخیم سعید متین پور زندانی سیاسی آذربایجانی به شهروندان نروژی ارائه کردند.
سعید متین پور فعال حقوق بشر و روزنامه نگار آذربایجانی است که به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده است و علیرغم وضعیت وخیم جسمی نزدیک به دو سال است بدون هیچگونه مرخصی در زندان اوین به سر می برد.
سازمانهای بین المللی حقوق بشر از جمله سازمان عفو بین الملل،گزارشگران بدون مرز، انجمن جهانی قلم و فرانت لاین اعلام کرده اند که سعید متین پور زندانی عقیده و وجدان است و خواهان آزادی بی قید و شرط وی شده اند.
ساوالان سسی




مبارک در مورد قتل معترضان و فساد مالی بازجویی می شود

دادستان کل مصر این خبر را بلافاصله بعد از انتشار اولین پیام عمومی حسنی مبارک بعد از کناره گیری اش از قدرت اعلام کرد.
آقای مبارک، در یک پیام صوتی ضبط شده که روز یکشنبه ۱۰ آوریل ۲۰۱۱ (۲۱ فروردین ۱۳۹۰) پخش شد، اتهام جمع آوری ثروت از راه های غیرقانونی در طول ۳۰ سال حکومتش را رد کرد.
حسنی مبارک در این پیام صوتی که از شبکه تلویزیونی العربیه پخش شد، گفت در مقابل اتهام فساد، از آبروی اعضای خانواده خود دفاع می کند.
جمال و علا مبارک، پسران حسنی مبارک هم برای پاسخگویی احضار شده اند.
دادستان کل مصر گفت پیام آقای مبارک تاثیری در روند پیگیری پرونده نخواهد داشت.
آقای مبارک در پیام صوتی اش گفت هیچ دارایی خارج از مصر ندارد و حاضر است برای پاک شدن نامش با گروه تحقیق همکاری کند.
حسنی مبارک در ماه فوریه و بعد از چند هفته تظاهرات مردمی مخالفانش، بعد از ۳۰ سال از قدرت کنار رفت. او اکنون در شهر شرم الشیخ در ساحل دریای سرخ زندگی می کند.
آقای مبارک در این پیام صوتی گفت: "من از تبلیغات ناعادلانه و اتهامات نادرستی که به خودم و خانواده ام زده می شود، بسیار رنج می کشم. آنها می خواهند شرافت من و سابقه سیاسی و نظامی ام، و زحماتی که در جنگ و صلح برای مصر و مردمش کشیدم، لکه دار کنند."
آخرین حضور عمومی حسنی مبارک، سخنرانی تلویزیونی او در روز ۱۰ فوریه بود که در آن سخنرانی اعلام کرد از قدرت کنار نخواهد رفت. آقای مبارک روز بعد از این سخنرانی استعفا داد و قاهره را به مقصد ویلایش در شرم الشیخ ترک کرد.
تلویزیون العربیه اعلام کرد این پیام صوتی روز شنبه ۹ آوریل ضبط شده است.
این در حالی است که از روز جمعه بار دیگر میدان التحریر قاهره صحنه تظاهرات معترضان بود.
آنها این بار به کندی اصلاحاتی که شورای نیروهای مسلح مصر صورت می دهد، اعتراض دارند.
شورای نیروهای مسلح بعد از کناره گیری حسنی مبارک، تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اداره کشور را در دست دارد.
به گفته خبرنگاران، بسیاری از معترضان فکر می کنند که فرماندهان ارتش از منافع رئیس جمهور پیشین حفاظت می کنند.
دادستان کل مصر پیش از این آقای مبارک و خانواده اش را از خروج از مصر منع کرده، و دارایی های آنها را مسدود کرده است. این حکم شامل جمال و علا، پسران آقای مبارک، و همسران آنها هم می شود.
مصر همچنین از چند کشور خواسته که اموال خانواده آقای مبارک در آن کشورها را مسدود کند.
مخالفان حسنی مبارک خواهان تحقیق در مورد ثروت او، که از یک میلیارد تا ۷۰ میلیارد دلار برآورد می شود، شده اند.
بی بی سی




آخرین رتبه بندی دانشگاه های دنیا؛ عدم حضور دانشگاه های ایران در میان دانشگاه های برتر

پایگاه اینترنتی QS نتایج رتبه بندی دانشگاه های جهان را بر اساس موضوع مطالعات در زمینه مهندسی و تکنولوژی منتشر کرد.
به گزارش دانشجونیوز، در آخرین رتبه بندی منتشر شده توسط QS، دانشگاه های دنیا بر اساس دسته بندی موضوعی در رشته های مهندسی کامپیوتر و سیستمهای اطلاعاتی، مهندسی الکترونیک، مهندسی عمران و شهر سازی، مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و هوانوردی، مورد برسی قرار گرفته اند.
بر اساس این گزارش موسسه MIT از کشور امریکا به عنوان برترین دانشگاه مهندسی و تکنولوژیکی جهان انتخاب شده است. همچنین در این رنکینگ هیچ نامی از دانشگاه های ایران در بین ۵۰ دانشگاه رتبه بندی شده به چشم نمی خورد. اما در قسمت دانشگاه های  "رتبه بندی نشده" اسم دانشگاه تهران در رشته مهندسی عمران و شهر سازی در دامنه ۱۵۱ تا ۲۰۰ آماده است. دانشگاه تهران از مجموع کلی ۱۰۰ امتیاز ۱۷/۹ را به خود اختصاص داده است.
این در حالی است که برخی از دانشگاه های کشورهای آسیایی همچون دانشگاه هایی از کشورهای ژاپن، سنگاپور، چین، مالزی، ترکیه، هنگ کنگ، کره جنوبی، هندوستان، لبنان، عربستان و مالزی در میان۵۰ دانشگاه برتر و تعدادی دیگر نیز در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند.

مهندسی کامپیوتر و سیستمهای اطلاعاتی

MIT، استنفورد، کمبریج، کالیفرنیا برکلی، هاروارد، آکسفورد، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، کارنگی ملون و دانشگاه تورنتو به ترتیب ۱۰ داشنگاه برتر جهان در زمینه مهندسی کامپیوتر و اطلاعات انتخاب شده اند.

مهندسی الکترونیک

MIT در این رتبه بندی جایگاه اول را به خود اختصاص داده و دانشگاه های استنفورد، کمبریج، کالیفرنیا برکلی، آکسفورد، هاروارد، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، کالیفرنیا-لس آنجلس، امپریال کالج لندن، و دانشگاه ملی سنگاپور به ترتیب رتبه های دوم تا دهم را از آن خود کرده اند.

مهندسی عمران و شهر سازی

MIT در مهندسی عمران و شهر سازی هم رتبه اول را به دست آورده است، دانشگاه استنفورد در رتبه دوم، دانشگاه کمبریج در رتبه سوم، کالیفرنیا برکلی در رتبه چهارم، امپریال کالج لندن در رتبه پنجم، دانشگاه آکسفورد در رتبه ششم، دانشگاه ملی سنگاپور در رتبه هفتم، دانشگاه توکیو در رتبه هشتم، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا در رتبه نهم و موسسه فدرال تکنولوژی سوئیس در رتبه دهم قرار گرفته اند.

مهندسی شیمی

در رتبه بندی دانشگاههای جهان بر اساس موضوع مهندسی شیمی که در نوع خود در رتبه بندی های QS اولین به شمار می رود، باز هم جایگاه اول توسط نام موسسه MIT اشغال شده است و در ادامه دانشگاه کمبریج، کالیفرنیا برکلی، آکسفورد، استنفورد، کالیفرنیا-لس آنجلس، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، امپریال کالج لندن، دانشگاه ییل و دانشگاه ملی سنگاپور جایگاه های دوم تا دهم را به خود اختصاص داده اند.

مهندسی مکانیک و هوانوردی

MIT با کسب اولین جایگاه در این بخش از رتبه بندی QS غلبه خود بر دیگر دانشگاه های جهان را از منظر مهندسی و تکنولوژی به اثبات می رساند. بخش مهندسی مکانیک در موسسه MIT یکی از پایه ای ترین بخشهای این موسسه از زمان تاسیس آن در سال ۱۸۶۱  بوده است که به نظر می رسد هر سال به توانایی های خود می افزاید.
دانشگاه کمبریج در این بخش از رتبه بندی جایگاه دوم را به خود اختصاص داده و در پی آن دانشگاه های هاروارد، استنفورد، کالیفرنیا برکلی، آکسفورد، امپریال کالج لندن، کالیفرنیا-لس آنجلس، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، و دانشگاه ملی سنگاپور رتبه های سوم تا دهم را از آن خود کرده اند.





نشست اصلاح طلبان درهفته جاری برای برسی چگونگی ورود به انتخابات مجلس نهم

محمدرضا خباز، عضو فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی در گفت وگویی از "نشست مهم" اصلاح طلبان برای بررس چگونگی ورود به انتخابات مجلس نهم خبر داد.
به گزارش دانشجونیوز محمدرضا خباز به سایت "خبرآنلاین" نزدیک به علی لاریجانی، درباره برنامه های اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس نهم، گفته است: "از اصلاح طلبان خارج از مجلس خبر ندارم، اما نمایندگان اصلاح طلب درون مجلس قصد دارند یکی دو نشست مهم در این زمینه داشته باشند. یکی از این نشست ها، سه شنبه همین هفته خواهد بود که در آن قرار است نمایندگان اصلاح طلب مجلس با ارزیابی از وضعیت موجود، اقبال مردم به اصلاح طلبان و آرایش های سیاسی،نگاه هیات نظارت و.. بررسی کنند تا بعد از آن، اصلاح طلبان اگر در مجامع عمومی حضور پیدا می کنند یک حرف منسجم، حساب شده و هماهنگ داشته باشند."
وی با اشاره به اینکه  اصلاح طلبان با اصولگرایانی که در این مدت نشان دادند واقعا طرفدار حقوق مردم هستند، قرابت دارند، افزود: "ما با این گروه از نمایندگان مشکلی نداریم و می توانیم کار کنیم. معنای این سخن این است  که ما می توانیم با اصولگرایانی که در این مدت در مجلس بودند و ازحقوق مردم دفاع کرده اند و برایشان مهم نبوده است که دیگران درباره آنها چگونه فکر می کنند، همکاری کنیم."
عضو کمیسیون اقتصادی  مجلس درباره اینکه موضع اصلاح طلبان در قبال این دیدگاه اصولگرایان که «اصلاح طلبان با رهبران قدیم خود نمی توانند وارد عرصه  انتخابات شوند» چیست؟، اظهار داشت: یکی ازبحث هایی که در نشست سه شنبه این هفته خواهیم داشت، همین است. اما شخصا معتقدم حضور اصلاح طلبان را باید به افکار عمومی واگذار کرد.

حضور در انتخابات: آری؛ نه!

بحث حضور در انتخابات جمهوری اسلامی بعد از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری در سال ۸۸، همواره پرحاشیه بوده است. محمد خاتمی رییس جمهور پیشین ایران، از اولین اصلاح طلبانی بود که موضوع حضور همفکران خود در انتخابات را با شرایطی مطرح کرد. وی آزادی زندانیان و ایجاد فضای آزاد برای همه احزاب و گروه‌ها را از شرایط اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود.
پس از سخنان خاتمی برخی از کارشناسان مسائل سیاسی طرح حضور در انتخابات از سوی وی پس اتفاقات ۲ سال اخیر در ایران را ناامید کننده خواندند. به گزارش دانشجونیوز، منتقدان آقای خاتمی میگویند حضور در انتخاباتی که نتیجه اش از پیش معلوم می شود، "رونق بخشیدن به نمایشات جناح اقتدارگرا" است. رسانه های نزدیک به دولت دهم نیز نسبت به این سخنان خاتمی به تندی واکنش نشان دادند.
قدرت الله علیخانی، از دیگر اصلاح طلبان درون مجلس فعلی نیز چندی پیش در مصاحبه ای گفته بود: "اصلاح طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی قصد دارند تا حضوری پرشور، گسترده و یکپارچه داشته باشند."
اعلام حضور در انتخابات از سوی برخی از اصلاح طلبان در حالی بیان می شود که تشکل های اصلاح طلب خارج از کشور هنوز درباره حضور یا عدم حضور در انتخابات های آینده اظهار نظر نکرده اند.




حسینیان: باید از نیروی نظامی در مقابل عربستان استفاده کنیم/ فیروزآبای: عربستان میخ طویله آمریکاست

دانشجونیوز: روح الله حسینیان رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی گفت: "دولت ایران نباید از این ابا داشته باشد که وقتی دولت عربستان قشون کشی می کند، ما هم باید نیروهای نظامی خود را آماده کنیم و اجازه ندهیم مرزهای عربستان سعودی به ما نزدیک شود."
حسینان در مصاحبه‌ای با سایت خبرآنلاین ضمن بیان این سخنان در پاسخ به اینکه چنین اقدامی تاکنون در طول جمهوری اسلامی سابقه نداشته است، گفته است: "اکنون یک فرصت استثنایی پیش آمده و نباید از این فرصت، به خاطر محافظه کاری کنار بکشیم و اجازه دهیم دشمنان ما در منطقه به اشغال نظامی بپردازند."
حسینیان همچنین گفته است: "در شرایط حاضر مردم بحرین بیش از بقیه تحت فشار هستند ودنیا به دلیل شیعه بودن مردم این کشور، مسائل بحرین را عمدا مغفول می گذارد؛ لذا ما باید بیش از این در این زمینه فعال می بودیم."
به گزارش دانشجونیوز امروز سرلشگر فیروزآبادی نیز در سخنانی به عربستان سعودی حمله کرد.
فیروزآبادی ضمن آنکه مدعی شد "خطر بیداری اسلامی بیشتر از همه کشورها برای عربستان سعودی است" گفت: "به خاطر اینکه این کشور نقطه تکیه گاه و در واقع میخ طویله قدرت آمریکا است که به زمین کوبیده شده است. بنابراین عربستان شعار در بحرین و ایران را علیه خود می داند. علت بد اخلاقی هایی که در مدینه با مسلمین می شود همین است. عربستان مقابل ایران از صدام حمایت کرد و نفت خود را داد تا تبدیل به سلاح شود. در بحرین هم پلی کشیدند."
فیروزآبادی همچنین گفته است کشور بحرین جزو خاک ایران بوده و انگلیسی ها با طرحی فریبکارانه آن را از ایران جدا کردند.
سید محمود حسینی دولت ‌آبادی نماینده مجلس نیز در اظهاراتی خواستار قطع رابطه با عربستان و امارات شده است.
وی گفته است: "دولت و مجلس در واکنش به کشتار مردم بحرین چه کردند؟ آیا محکومیت ظاهری و صدور بیانیه در مورد کشتار مردم مسلمان بحرین کافی است، در حالی که آنها ما را به دخالت محکوم می‌کنند چرا ما موضع منفعلانه به خود بگیریم."
وی افزود: "باید رابطه خود با کشورهای امارات و عربستان را به خاطر مسلمان کشی و شیعه کشی قطع کنیم."





حجت‌الاسلام محمدیان: محتوای کتب درسی تغییر می‌کند

حجت‌الاسلام محي‌الدین بهرام محمدیان رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش امروز اعلام کرد محتوای كتاب های درسی مدارس تغییر می کند.
به گزارش دانشجونیوز، محمدیان امروز در نشستی با خبرنگاران اعلام کرد تغییر محتوای آموزشی درس های سال اول ابتدایی شامل كتاب های زبان فارسی، ریاضی، علوم و قرآن تاکنون انجام شده و تغییر محتوای دیگر کتاب‌های درسی در حال انجام است.
پیش از این حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش نیز اعلام کرده بود تغییر محتوای کتاب‌های درسی از سال گذشته آغاز شده است. وی اعلام کرده بود وزارت آموزش و پرورش قصد دارد تا موضوع «ایثار و شهادت» را هر چه بیشتر در کتاب‌های درسی افزایش دهد.
محمدرضا نقدی فرمانده بسیج مستضعفان نیز چندی پیش با تأکید بر لزوم تغییر محتوای کتاب‌های درسی گفته بود مطالبه اصلی این سازمان از آموزش و پرورش ایران، گسترش فرهنگ شهادت در کتاب‌های درسی است.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در سخنان خود گفته است: "توسعه سواد و فهم قرآنی، برنامه محوری به جای كتاب محوری، تقویت علوم پایه به ویژه علوم انسانی در حوزه ادبیات و هنر، پژوهش محوری و نوآوری در جهت برنامه درسی و توجه ویژه به مهارت های زندگی و بهداشت مهارت های فردی از جمله برنامه های این سازمان در سال جاری است."
وی همچنین افزود: "در سال تحصیلی آینده از ورود کتابهای کمک آموزشی غیراستاندارد به آموزش و پرورش جلوگیری می کنیم."

در همین زمینه:




  بیانیه جمعی از زندانیان سیاسی رجایی شهر در پی کشتار پناهندگان ایرانی در عراق

خبرگزاری هرانا - جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۴ سالن ۱۲، زندان رجایی شهر کرج در پی حمله ارتش عراق به اردوگاه پناهندگان ایرانی در این کشور ضمن تسلیت به خانواده مددزاده از مجامع حقوق بشری و دولت‌های متعهد به کنوانسیون ژنو خواهان پیگیری این کشتار شدند.
متن بیانیه این زندانیان که در اختیار ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران "هرانا" قرار گرفت به شرح زیر است:
در طی روز‌های اخیر دولت عراق با یورش نظامی بسیار وحشیانه، گروهی از هموطنانمان که در اردوگاه اشرف ساکن هستند را کشته و زخمی کردند، شگفت انگیز است دولتی که خود را اسلامی و شیعی می‌داند علیه کسانی که آن‌ها نیز شیعه، پناهنده و غیر مسلح هستند دست به چنین جنایتی می‌زند.
شگفت انگیز‌تر اینکه وزیر خارجه دولت شیعی حاکم بر کشورمان نیز به جای آنکه می‌بایست به لحاظ انسانی و ایرانی بودن چنین جنایت هولناکی را محکوم کند، از دولت عراق به دلیل این جنایت ضد حقوق بشری تشکر می‌کند.
براستی که مفهوم اسلامی بودن، شیعی بودن و ایرانی بودن و مفهوم دفاع از حقوق انسانی و پناهنده را به تمام و کمال از دولت‌های اسلامی شیعی حاکم بر عراق و ایران دریافتیم.
ما گروهی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر ضمن تسلیت به همبندی عزیزمان فرزاد مدد‌زاده و هم چنین هم زندانی شبنم مددزاده که در این جنایت ضد بشری برادر و خواهر خود را از دست دادند و هم چنین به سایر خانواده‌های مصیبت دیده تسلیت گفته و از همه نهاد‌ها و دولت‌هایی که به اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون ژنو در مورد پناهندگان معتقد و پایبند هستند، می‌خواهیم این تجاوز آشکار را پیگیری و آنرا محکوم کنند.
جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۴ زندان رجایی شهر کرج
۲۱ فروردین سال ۹۰




فجایع سال‌های دهه ۶۰ هرگز فراموش نخواهد شد

منیره برادران در گفت و گو با حسن درویش- در ادامه مجموعه نقدها و گفت و‌گوهایی پیرامون ادبیات زندان، این‌بار منیره برادران با حسن درویش، نویسنده کتاب: «و قصه هنوز بر یاد است» گفت و‌گو کرده است. یادآور می‌شویم که این مجموعه، هر هفته، روزهای شنبه در دفتر خاک منتشر می‌گردد. گفت و‌گو منیره برادران با حسن درویش را می‌خوانیم:

آقای درویش، چه انگیزه‌ای باعث شد که خاطراتت از زندان را روی کاغذ بیاوری؟

پس از ترک ایران، سیر غم‌انگیز وقایعی چون بازداشت‌های بی‌وقفه، زندان، شکنجه، اعدام و پیامدهای آن از جمله گریختن هموطنانم از جهمنمی که جمهوری اسلامی به‌وجود آورده بود، مرا به خود مشغول می‌کرد و سؤالاتی برمی‌انگیخت که پاسخ به آن‌ها می‌توانست علت وضع نابسامان موجود را توضیح دهد. یکی از انگیزه‌های من برای نوشتن این بود که شاید یادآوری وقایع قبل از انقلاب و زندان و سپس فرار، کمکی باشد برای پیدا کردن پاسخی برای این سؤال که چه شد که به اینجا رسیدیم. اعدام‌ها در سال ۶۰-۶۲ در زندان وکیل‌آباد مشهد همزمان با تهران و شهرهای دیگر آغاز شد. کشتار بزرگ و ناگهانی و ناباورانه‌ای که در سال ۶۷ بار دیگر به اوج خود رسید، چنان بود که سال ۶۰ را کمی از خاطره‌ها دور می‌کرد. پس از بیرون آمدن از زندان در جمع آشنایان و دوستان از وقایع درون زندان و آنچه بر سر زندانی‌ها آمده بود، صحبت می‌کردم. دلم می‌خواست فریاد بزنم و به همه دنیا بگویم که در زندان‌های حکومت اسلامی چه می‌گذرد.

از زندان که درآمدم شروع کردم به اینکه یاد‌هایم را از ذهن آشفته به روی کاغذ بیاورم و اینجا صدای آن جان باخته پیوسته در گوشم بود که گفته بود «اگر از اینجا جان سالم به‌در بردی، به دیگران بگو با ما چه کردند.»

برای نوشتن خاطراتت باید گذشته را بازسازی می‌کردی. با چه مشکلاتی در این پروسه مواجه بودی؟

موقع نوشتن‌گاه دچار کابوس‌های شبانه می‌شدم و روز‌ها نوعی افسردگی. از این رو مجبور می‌شدم مدتی دست از نوشتن بردارم. هنگام نوشتن به مسئولیتی فکر می‌کردم که در قبال خواننده بر عهده‌ام بود. این کار نیازمند وقت و وسواس زیادی بود. صداقت در خاطره‌نویسی اعتماد را برمی‌انگیزد. خواننده را از تاریخی که حکومت سعی در پنهان کردنش دارد، آگاه می‌کند. خاطره‌نویسی تسلط کافی به ادبیات را می‌طلبد و این برای من که نویسنده‌ی حرفه‌ای نبودم، کار ساده‌ای نبود.

چه مدت نوشتن کتاب طول کشید؟

یک سال. در ابتدا فصل‌های مربوط به زندان را نوشتم. بعد فکر کردم که پدیده‌ی زندان در جمهوری اسلامی بی‌ارتباط با رژیم گذشته و آنچه در آن زمان اتفاق افتاد، نیست. خاطرات کودکی و نوجوانی‌ام از مکتب قرآن، جلسات مذهی و مراسم عزاداری و همچنین پیدایش انواع اسلام، از اسلام مکتبی تا اسلام مدرن، همه‌ی این‌ها چون جویباری به سیلابی بزرگ منتهی می‌شدند. این‌ها را نوشتم. بعد از این دو بخش به داستان فرار پرداختم. پدیده‌ی فرار از مرز‌ها، آوارگی و بلاتکلیفی در کشورهای همسایه ی ایران موضوعی بود که آن موقع کمتر مورد توجه واقع می‌شد. ایرانیانی که توانسته بودند خود را به کشورهای غربی برسانند، درگیر کارهای اقامت و به سامان رساندن اوضاع خود بودند و کمتر به نیم میلیون فراری که در آن طرف مرز‌ها آواره بودند، می‌پرداختند. ترکیه جهنمی تازه بود برای فراریان. پلیس ترکیه در ازای دریافت چند صد دلار حاضر بود پناهندگان و آوارگان ایرانی را تحویل دولت ایران دهد. من این چیز‌ها را در طی یک سالی که در ترکیه بودم مشاهده کردم و در بخش پایانی کتاب آوردم.

انتشار کتاب، چه تاثیری در کار و فعالیت تو داشت؟

به‌درستی نمی‌دانم انتشار کتاب در ابتدا چه تأثیری بر من داشت. حالا دیگر مدت زمان نسبتاً زیادی گذشته است. ولی می‌دانم که هنگام نوشتن خواب‌های شبانه‌ام پریشان می‌شدند. اعدام‌شدگان در خواب‌هایم زنده می‌شدند و آن‌ها را دوباره به مسلخ می‌بردند. با این وجود، حس رضایتی به من دست می‌داد. گوئی بندی از بندهای تنیده در روحم گسیخته می‌شد. با پایان یافتن کتاب، احساس کردم به عهدی وفادار ماندم که با خودم و با رفقایم بسته بودم.

پس از چاپ کتابم مقوله‌ی زندان و شکنجه و رابطه‌ی این‌دو با حکومت مرا کنجکاو‌تر کرد تا هر کتابی را که راجع به این موضوع به‌دستم می‌رسید، بخوانم. به‌یاد دارم هنگام نوشتن خاطراتم، کتابی به‌دستم رسید که مربوط بود به نامه‌های زندانیان سیاسی محکوم به اعدام در اسپانیای تحت حکومت فرانکو. این نامه‌ها به‌طور عجیبی شبیه بود به وصیت‌نامه‌های بچه‌های خودمان.

نثر کتاب «و هنوز قصه بر یاد است» روان و سلیس است و حتی جاهائی به رمان شباهت دارد. آیا قبلاً هم می‌نوشتی؟ بعد از آن چی؟

من نویسنده نیستم. پس از نشر این کتاب چند داستان کوتاه نوشتم که یکی از آن‌ها با نام «بیدارخوابی صابر» در جلد اول کتاب زندان، که به کوشش آقای ناصر مهاجر جمع‌آوری شده، چاپ شد. «بیدارخوابی صابر» داستانی واقعی است و مربوط می‌شود به یک تواب. دو داستان دیگر هم با نام‌های مستعار برای رادیو زمانه فرستادم که منتشر شدند. یکی از آن‌ها «جواد آقا» بود؛ داستان یک مرد ایرانی با شخصیت «عشق لاتی» که برای زندگی آسوده به هلند آمده و با مشکلات آشنا نیست. او طی پروسه‌ای عوض می‌شود و به فرهنگ و تمدن علاقه پیدا می‌کند. داستان دوم مربوط است به آدمی که خواب می‌بیند بلیط بخت‌آزمائی را برده است و این موضوع مشکلاتی در زندگی او ایجاد می‌کند. بعد که بیدار می‌شود خوشحال است که این فقط یک خواب بوده است.

جاهائی بوده که خودت را سانسور کرده باشید؟

سعی کردم این‌کار را نکنم. خود سانسوری و اغراق در بیان واقعیت‌ها توهین است به شعور خواننده. هر دو دو روی یک سکه اند. من راوی مثل هزاران زندانی دیگر ضعف‌ها و قوت‌های خودم را دارم. در جائی گفته‌ام ممکن است اگر به جای ۳۶ ضربه شلاق، ۴۰ ضربه می‌زدند، شاید می‌بریدم. شاید هم نه.

فجایع سال‌های دهه‌ی ۶۰ در کشورمان به‌شدت مورد سانسور و تحریف واقع شده است. خیلی‌ها ترجیح می‌دهند که گذشته به فراموشی سپرده شود. فکر می‌کنی برای مقابله با فراموشی چه می‌توان کرد؟

نمی‌توانم تصور کنم آنچه که بر سر ما آمده، بتواند فراموش شود. حالا بعد از ۳۰ سال کمتر خانواده ایرانی است که از این رژیم آسیب ندیده باشد. میلیون‌ها فرای و آواره و مهاجر در شهرهای دنیا، هزاران جان‌باخته، صد‌ها هزار زندانی در گذشته و حال، مگر می‌شود که این‌ها فراموش شوند؟ حالا دیگر خاطرات تلخ آن روز‌ها بر حافظه‌ها نشسته و فراموش نخواهد شد. نقل خاطرات چه به‌صورت تصویری، شفاهی و نوشتاری باعث شده که وضعیت بعد از انقلاب مورد بحث واقع شود و من خوشحالم که حالا مسئله زندان، شکنجه و اعدام بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

در هلند، جائی که زندگی می‌کنم با وجود آن‌که کمتر از ۷۰ سال از جنگ جهانی دوم می‌گذرد، امروز هم می‌توان خاطرات جنگ و بازداشتگاه‌های هیتلری را در آثار نویسندگان و هنرمندان مشاهده کرد؛ و همچنین در کتاب‌های درسی، در تئا‌تر و سینما و در گفت‌وگو با سالخوردگانی که آن وقایع وحشتناک را در کودکی تجربه کرده‌اند. این‌ها باعث می‌شود که آن گذشته تلخ فراموش نشود.

فراموش نکردن گذشته، آزادی فردی و اجتماعی را برای آیندگان تضمین می‌کند. باشد که ما هم با فراموش نکردن آن روزگار مانع تکرار آن گردیم. استبداد در خانه همه ما را کوبیده و وارد شده است. حالا نوبت ما است که آن را از خانه‌مان بیرون کنیم.

رادیو زمانه




نگاهی به تاریخچه قانونی شدن سقط جنین/ نیکزاد زنگنه

در طول قرن ها و در فرهنگ های متفاوت، تجربیات فراوانی در مورد کمک زنان به یکدیگر برای سقط جنین وجود دارد. تا اواخر قرن نوزدهم زنان درمانگر در اروپای غربی و ایالات متحده سقط جنین را بدون ممنوعیت قانونی انجام داده و به زنان دیگر نیز آموزش می دادند. حکومت تا قرن 19 میلادی هنوز قانونی برای ممنوعیت سقط جنین تصویب نکرده بود. بریتانیا در سال 1803 میلادی برای نخستین بار قوانین ضد سقط جنین را تصویب نمود که تا پایان قرن به تدریج سختگیرانه تر شد. در ادامه ایالات متحده نیز سقط جنین را غیرقانونی اعلام کرد.
تا سال 1880 بیشتر سقط جنین ها - به غیر از آنهایی که برای نجات جان مادر ضروری بودند- در ایالات متحده غیرقانونی محسوب می شدند. اما تلاش ها در مورد دستیابی به حق زنان برای سقط جنین در مراحل ابتدایی بارداری از آن زمان به بعد در ایالات متحده ریشه گرفت به طوریکه سقط جنین با پشتیبانی آشکار مردم انجام می شد و هیئت منصفه دادگاه ها معمولا از محکوم کردن آن خودداری می کردند.
سقط جنین به چند دلیل جرم و گناه محسوب می شد. یک روند اصلاحات انسانی در اواسط قرن 19 میلادی حمایت های فراوانی در محکومیت سقط جنین ارائه می داد بیشتر به این دلیل که در آن بازه زمانی سقط جنین فرآیندی خطرناک، با روش های ناشیانه و میزان مرگ و میر بالا بود. اما این دلایل به تنهایی گویای دلیل حملات به سقط جنین نیست. برای مثال تکنیک های جراحی مخاطره آمیز دیگر برای حفظ سلامت و رفاه مردم ممنوعیتی نداشت. حفاظت زنان در برابر خطرات ناشی از سقط جنین در واقع ابزار کنترل و محدود کردن ایشان به نقش سنتی فرزندآوری بود. قوانین ضد سقط جنین بخشی از واکنش های واپسگرایانه و ستیزه جویانه به جنبش رو به رشد حق رای، حق مادری مختارانه و دیگر حقوق زنان در قرن 19 بود.
در همان زمان پزشکان مرد انحصار خود در حرفه پزشکی را تقویت می کردند. پزشکان، ماما ها را - که امور مربوط به تولد و سقط جنین جزو وظایف ایشان به شمار می آمد- به عنوان تهدیدی برای قدرت اجتماعی و اقتصادی خود قلمداد می کردند. سرانجام با کاهش نرخ زاد و ولد در میان سفیدپوستان در اواخر قرن 19، دولت آمریکا و جنبش اصلاح نژادی در باب خودکشی نژادی و ضرورت زاد ولد زنان بومی سفیدپوست هشدار دادند. سرمایه داری صنعتی در حال رشد به زنان به عنوان کارگران خانگی بدون دستمزد، کارگران مشاغل پست کم درآمد، ابزار تولید مثل و عنصر اجتماعی کننده نسل بعدی کارگران متکی بود. بدون قانونی بودن سقط جنین، مقاومت کردن در برابر محدودیت هایی که این نقش ها ایجاد می کردند، دشوارتر می نمود.
با این حال غیرقانونی اعلام کردن سقط جنین نه نیاز به سقط را حذف کرد و نه مانع انجام شدن آن شد. در دهه 1890 پزشکان سالانه بیش از دو میلیون سقط جنین (در مقایسه با آمار یک و نیم میلیون کنونی) را در ایالات متحده تخمین زدند. زنانی که مصمم هستند فرزندان ناخواسته را به دنیا نیاورند همواره راهی برای سقط آنها یافته اند. اکثر اوقات آنها به روش های خطرناک و بعضا مرگبار مانند فرو کردن سوزن های بافندگی یا جالباسی در واژن و رحم، دوش واژینال با مواد قلیایی یا خوردن مواد مخدر یا مواد شیمیایی قوی متوسل شده اند. جالباسی به نماد برای زنانی که برای خاتمه دادن به حاملگی تا پای مرگ پیش می روند، تبدیل شده است. از آنجا که این روش ها به سلامت زنان آسیب می زد، آنها همچنان در پی دسترسی به خدمات بهداشتی بودند و گاهی در نهایت مجبور بودند به دنبال کسی برای انجام سقط بگردند.
سقط جنین غیرقانونی
برای ما تصور کردن سختی های سقط جنین در آن زمان دور از ذهن است. زنانی که توانایی پرداخت هزینه های یک پزشک ماهر یا سفر کردن به یک کشور خارجی را داشتند، سقط ساده تر و سالم تری را تجربه می کردند. برای بسیاری زنان سقط جنین به روش بهداشتی و پزشکی اگرنه غیرممکن اما بسیار دشوار می نمود. دنیای رمزآلود سقط جنین پرهزینه و ترسناک بود. گرچه پزشکان ماهر و مسئولیت پذیر در این زمینه وجود داشتند اما اکثر پزشکان و کسانی که ادعای پزشکی داشتند، بیشتر به دنبال جبران زحمات این کار در قبال گرفتن هزینه بیشتر بودند. در دهه 1960 پزشکان زنانی را که توانایی پرداخت 1000 دلار یا بیشتر نداشتند، جواب می کردند. برخی مردانی که کار سقط را انجام می دادند اصرار به برقراری رابطه جنسی با زنان مراجعه کننده را داشتند. بیشتر کسانی که کار سقط جنین را انجام می دادند، روی سرعت تاکید ویژه ای داشتند. آنها از بیهوشی استفاده نمی کردند چون در این صورت زمان بیشتری برای بهبود یافتن صرف می شد و آنها تمایل داشتند زنان را زودتر مرخص کنند. اکثر سقط جنین کنندگان افرادی خشن و سادیستیک بودند. تقریبا هیچکس پیشگیری مناسبی درباره خونریزی یا عفونت انجام نمی شد. به طور معمول سقط جنین کننده، زن را از تماس مجدد با خود منع می نمود. معمولا زنان حتی نام حقیقی این افراد را نمی دانستند. در دهه 1950 سالانه یک میلیون سقط جنین در ایالات متحده انجام می شد و بیش از 1000 زن در نتیجه آن می مردند. زنانی که قربانی سقط جنین های وحشیانه یا غیربهداشتی بودند با نا امیدی به بخش ویژه بیمارستان مراجعه می کردند، جایی که بسیاری از آنها نهایتا بر اثر عفونت گسترده شکمی از بین می رفتند.زنانی هم که از این مرحله جان سالم به در می بردند خود را به طور دردناک و مزمنی بیمار می یافتند. استرس های عاطفی بسیاری در این زنان تا مدت ها ادامه داشت. زنان فقیر و رنگین پوست با مخاطرات بیشتری در زمینه سقط جنین مواجه بودند. در سال 1969م، 75% زنانی که بر اثر سقط جنین (اکثرا غیرقانونی) مرده بودند، زنان رنگین پوست بودند. از تمام سقط جنین های قانونی همان سال، 90% سقط ها روی زنان مرفه سفیدپوست انجام شده بود.
فشار برای سقط جنین قانونی
در دهه 1960، زنان با الهام گرفتن از جنبش های حقوق مدنی و ضد جنگ، شروع به مبارزه فعالانه تری برای احقاق حقوق خود کردند. جنبش زنان که به سرعت در حال رشد بود تابوهایی مانند سقط جنین را در عرصه عمومی مطرح کرد. خشم، درد و ترس ناشی از سال ها پنهان کاری زنان در مورد سقط جنین های غیرقانونی که انجام داده اند، در تظاهرات و سخنرانی ها مجالی برای بروز یافت. زنان برای به دست آوردن حق قانونی سقط جنین به راهپیمایی، مبارزه و لابی کردن متوسل شدند. گروه های آزادیخواه مدنی و روحانیت روشنفکر در حمایت از زنان وارد این جریان شد.
روند اصلاحات به تدریج آغاز شد. برخی ایالت ها سقط جنین را در شرایطی خاص (برای مثال بارداری بر اثر تجاوز، زنای با محارم و بارداری زیر 15 سالگی) مجاز دانستند اما تصمیم گیری در این مورد را به پزشکان و بیمارستان واگذار کردند. هزینه ها همچنان بالا بود و زنان محدودی از خدمات برخوردار می شدند.
در سال 1970 ایالت نیویورک یک قدم فراتر رفت و سقط جنین تا 24 هفتگی را در یک مرکز پزشکی و توسط پزشک مجاز اعلام کرد. ایالات های محدود دیگری قوانین مشابهی را تصویب کردند. زنانی که استطاعت مالی داشتند به سوی مراکز کم تعداد مجاز برای سقط جنین هجوم بردند. شبکه های فمینیستی با دادن وام از این جریان پشتیبانی و برای پایین نگه داشتن قیمت ها مبارزه می کردند. با این در مقابل هر زنی که به نیویورک می رفت، زنان بسیاری به دلیل محدودیت های مالی قادر به این کار نبودند. سقط غیرقانونی همچنان رایج بود. مبارزه ادامه یافت و سرانجام دیوان عالی کشور خواستار لغو تمام قوانین محدودیت آمیز در این زمینه شد.
در 22 ژانویه 1973، دیوان عالی ایالات متحده از طریق رای معروف خود در Roe vs Wade اعلام کرد:"حق حوزه شخصی [1] که در ماده 14 قانون اساسی وجود دارد به اندازه کافی وسیع تعریف شده که در بر گیرنده تصمیم افراد در رابطه با پایان دادن یا ندادن به باروری باشد". دادگاه تا پایان سه ماهه اول بارداری زن برگزار می شود و تنها زن باردار و پزشک وی دارای حق قانونی تصمیم گیری در مورد سقط جنین هستند. دولت می تواند سقط در سه ماهه دوم را تنها در جهت تامین سلامت زن محدود نماید. حفاظت از جنین (در صورتی که خارج از رحم قادر به ادامه حیات باشد) تنها در سه ماهه سوم مجاز است. اگر سلامت یا زندگی یک زن باردار در خطر باشد، نمی توان او را وادار به ادامه بارداری نمود.
سقط جنین؛ پس از قانونی شدن آن
با اینکه رای Roe v. Wade قدرت زیادی را به پزشکان و دولت واگذار کرد، قانونی شدن سقط جنین یک پیروزی بزرگ برای زنان بود. گرچه این رای اقدام به سقط زنان را در صورت تمایل به طور کامل تضمین نمی کرد اما قانونی شدن و افزایش آگاهی درباره نیازهای زنان، خدمات بهتر و بهداشتی تری را تامین کرد. برای زنانی که به امکانات سقط جنین قانونی دسترسی داشتند، عفونت، تب و خونریزی ناشی از سقط جنین غیرقانونی به تاریخ پیوست. کارشناسان سلامت بهداشت زنان تکنیک های خود درباره سقط جنین را ارتقا دادند. برخی درمانگاه های انتفاعی چند فعال فمینیستی برای دادن مشاوره در این زمینه استخدام کردند. گروه های محلی زنان خدمات ارجاع عمومی راه اندازی کردند و زنان در برخی نواحی امکانات سقط جنین غیرانتفاعی تاسیس کردند. این تلاش ها تنها آغاز یک مبارزه دیگر برای حفظ حق سقط جنین قانونی و عمومی کردن خدمات آن برای تمام زنان بود.
اگرچه قانونی شدن سقط جنین به شدت از هزینه های آن کاست اما میلیون ها زن در ایالات متحده (به ویژه زنان جوان، رنگین پوست، روستایی و کم درآمد) همچنان از دسترسی به خدمات سقط بهداشتی و مقرون به صرفه محروم بودند. بودجه های دولتی به طرز گسترده ای در مناطق مختلف متفاوت و سقط در سه ماهه دوم بارداری بسیار پرهزینه بود. حتی بودجه بیمه بهداشتی فدرال که برای سقط جنین پرداخت می شد، تنها به کمتر از 20% بیمارستان های محلی در شهرستان ها تعلق می گرفت. این به آن معنا است که حدود 40% زنان ایالات متحده هرگز از خدمات مرتبط با قانون سقط جنین آزاد بهره مند نشدند.
در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980، مراکز بهداشتی فمینیستی در سراسر کشور خدمات سقط جنین کم هزینه ارائه می دادند که روی کیفیت خدمات درمان و حفظ آن از دخالت سیاسی دولت در جنبش حقوق باروری تاکید داشت. رقابت از سوی دیگر ارائه دهندگان خدمات سقط جنین، آزارها از سوی نمایندگان مستقل و اقتصاد مبتنی بر سود ادامه حیات این مراکز را دشوار می ساخت. در اوایل دهه 1990 تنها 30-20 از این مراکز باقی ماندند.
روند فرسایش سقط جنین؛ پس از Roe v. Wad زمانی که دیوان عالی قانون سقط جنین را در سال 1973 تصویب کرد، نیروهای ضد سقط جنین که توسط سلسه مراتب کلیسای کاتولیک رهبری می شدند، با استفاده از انواع تاکتیک های سیاسی از جمله اجرای برنامه های دینی، لابی گری سیاسی، راه اندازی کمپین ها، روابط عمومی، صدور بخشنامه پاپ خطاب به اسقف ها و تخریب درمانگاه های سقط جنین، دست به بسیج جدی نیرو زدند. سلسله مراتب کلیسایی حقیقتا بیانگر دیدگاه های کاتولیک های آمریکا یا عملکرد زنان کاتولیک (که نرخ سقط جنین در میان آنها بالاتر از میانگین آن در تمام زنان بود) درباره این موضوع نبود.
بقیه گروه های مذهبی مانند مورمون ها و برخی از نمایندگان یهودی، به طور سنتی با سقط جنین مخالف بودند. در دهه 1980 شمار فزاینده گروه های بنیادگرای مسیحی که با جریان راست جدید و سازمان های "حق حیات" همپوشانی هایی داشتند، از بارزترین هواداران جنبش ضد سقط جنین به شمار می آمدند. این گروه های مذهبی طوری صحبت می کردند که گویا تمام مردم پایبند به مذهب و اخلاق، سقط جنین را رد می کنند در حالیکه این موضوع هرگز درست نبوده است.
هدف بلند مدت جنبش ضد سقط جنین، غیرقانونی اعلام کردن سقط جنین است. راهبرد میان مدت آنها تلاش برای تحدید دسترسی به خدمات سقط جنین بود که موفقیت هایی هم در این زمینه داشته اند. فشار ناشی از حملات این گروه ها به حق سقط جنین متوجه آسیب پذیرترین زنان (زنان جوان، کم درآمد، رنگین پوست و زنانی که وابسته به دریافت خدمات بهداشتی دولتی هستند) بود.
اولین پیروزی جنبش ضد سقط جنین در جولای 1976 به دست آمد زمانیکه کنگره، لایحه اصلاحی هاید [2] (که بودجه بهداشتی سقط جنین را جز در مورد مادرانی که زندگی شان در خطر است، حذف کرده بود) را تصویب کرد. پس از دولت فدرال بسیاری از ایالت ها تخصیص بودجه به "سقط جنین های غیرضروری" را متوقف کردند. نتیجه فوری این تصمیم خود را در بروز آسیب و تبعیض علیه زنان فقیر نشان داد. در اکتبر 1977 و بعد حذف بودجه بهداشتی سقط جنین در تگزاس، رُزی جیم آنز [3] یک زن تگزاسی بر اثر سقط جنین غیرقانونی در مکزیک جان سپرد.
تخمین زدن تعداد زنانی که از لایحه اصلاحی هاید متضرر شدند غیرممکن است اما پیش از تصویب آن، یک سوم کلیه سقط جنین ها از طریق ارائه بودجه بهداشتی صورت می گرفت یعنی سالانه 294.000 زن. (باقی 133.000 زن واجد شرایط دریافت بودجه بهداشتی که به سقط جنین نیاز داشتند، قادر به دسترسی به منابع عمومی مالی برای دریافت خدمات نبودند). بدون بودجه دولتی، بسیاری از زنان که حاملگی های ناخواسته داشتند مجبور به نگه داشتن جنین یا صرف هزینه خوراک، پوشاک، اجاره و دیگر نیازها، برای سقط جنین شدند. گرچه طیف گسترده ای از گروه ها با لایحه اصلاحی هاید مبارزه کردند اما مبارزه با این حمله به زنان فاقد دسترسی به منابع مالی، در شمار اولویت های جنبش طرفدار انتخاب [4] نیست. هیچ بسیج توده ای یا اعتراض عمومی در این مورد وجود نداشت. در دراز مدت این روند به جنبش طرفدار انتخاب آسیب زد.
حفظ حقوق زنان جوان به هدف ویژه ای برای جنبش ضد سقط جنین تبدیل شد. حدود 40% از یک میلیون نوجوانی که در یک سال باردار شده بودند، سقط جنین را انتخاب کردند. قوانین مرتبط با در جریان قرار دادن والدین درباره سقط جنین فرزند ایشان از طریق اطلاع دادن به آنها یا لزوم گرفتن رضایت از آنها، زندگی میلیون ها زن جوان را تحت تاثیر قرار داد. در اوایل سال 1997، 35 ایالت این قوانین را داشتند و 23 ایالت آن را اجرا می کردند. در برخی ایالت ها یک پزشک ملزم بود حداقل یکی از والدین را از طریق تلفن یا نامه در جریان قرار دهد. ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در صورت تخطی از این قوانین با باطل شدن مجوز یا مجازات های قضایی روبرو می شدند.
نیروهای ضد سقط جنین از تاکتیک های غیرقانونی و شدیدا خشونت باری مانند آزار، ترور، خشونت و قتل استفاده کردند. از اوایل دهه 1980 درمانگاه ها و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی هدف حملات خشونت آمیز قرار گرفتند. بیش از 80% ارائه دهندگان خدمات سقط جنین مورد آزار جدی قرار گرفتند. پزشکان و دیگر کارکنان تهدید به مرگ می شدند و درمانگاه ها مورد حمله های شیمیایی (مثلا با اسید بوتیریک)، آتش سوزی، بمب اندازی، تهاجم یا محاصره قرار می گرفتند. در اواخر دهه 1980 گروهی به نام عملیات نجات یک استراتژی نافرمانی مدنی را از طریق محاصره ورودی های درمانگاه ها و دستگیر شدن آغاز کردند. هزاران بازداشت در سراسر کشور صورت گرفت و درمانگاه ها به جبهه های سیاسی بدل شدند.
در دهه 1990، گروه های ضد سقط جنین به طور فزاینده ای به آزار پزشکان و خانواده هایشان، تجمع کردن جلوی خانه های آنها، تعقیب آنها و چاپ پوستر های "تحت تعقیب" دست زدند. بیشتر از 200 درمانگاه هدف بمب قرار گرفت. پس از سال 1992 این خشونت ها چهره مرگباری پیدا کردند. قتل دو پزشک و یک اسکورت در درمانگاهی در پنساکولای فلوریدا و قتل دو زن مسئول پذیرش درمانگاه در بروکلین ماساچوست در فاصله کوتاهی رخ داد. یک ارائه دهنده خدمات سلامت درباره تاثیر این خشونت ها چنین می گوید: "ترس از این خشونت ها به بخشی از زندگی ارائه دهندگان خدمات سقط جنین در کشور تبدیل شده بود. به پزشکان هشدار داده بودند که پاکت های بزرگ و بدون آدرس فرستنده را به دلیل نگرانی از ارسال بمب های پاکتی باز نکنند. من همکارانی را می شناسم که جلوی خانه هایشان تجمعات مخالفت آمیز زیادی برگزار شد و فرزندانشان تهدید شدند. برخی جلیقه های ضد گلوله می پوشیدند و از دستگاه های استارت از راه دور برای اتومبیل خود استفاده می کردند. حتی رفتن به محل کار و مواجهه با نگاه های سنگین همکاران یا انزوا و رفتن به حاشیه بخشی از این دشواری ها بود". جنبش ضد سقط جنین با راه اندازی چندین کمپین در جبهه های متعدد به مسیر خود ادامه داد. اخیرا این ایده به طور گسترده ای مطرح شده است که سقط جنین خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد. نتایج یک مطالعه دانمارکی در ژانویه 1997 که تا آن زمان گسترده ترین مطالعه در نوع خود بود (1.5 میلیون زن را در بر می گرفت)، نشان می دهد ارتباطی بین سقط جنین وسرطان پستان وجود ندارد. برخلاف مطالعات گذشته، این مطالعه بر مصاحبه و گزارش های زنان تکیه نداشت و به جای آن از داده های استخراج شده از اطلاعات جمعیتی مربوط به سقط جنین و سرطان پستان استفاده کرده بود. علیرغم کمبود شواهد پزشکی و این حقیقت که جامعه علمی هیچ ارتباطی میان این متغیرها را به رسمیت نمی شناسد، جنبش ضد سقط جنین همچنان به ترس درباره ارتباط سقط جنین و سرطان پستان دامن می زند.
سقط جنین؛ قانونی اما دور از دسترس بسیاری از زنان
ما آموخته ایم که قانونی کردن سقط جنین کافی نیست تا خدمات مربوط به آن در دسترس همه زنان قرار گیرد. به علاوه کمبود امکانات و متخصصان آموزش دیده و اعمال محدودیت های سنگین قانونی از قبیل لزوم گرفتن رضایت از والدین، اطلاع دادن به خانواده زنان زیر 18 سال و لزوم طی کردن دوران اجباری انتظار برای سقط موانع مهمی ایجاد می کنند. زن زیر 18 سالی که نتواند رضایت والدین خود را جلب کند باید وارد فرآیند وقت گیر قضایی شود. دوران اجباری انتظار می تواند زنان را روزهای زیادی از رفتن به محل کار باز دارد زیرا برای سقط جنین باید بارها به کلینیک مراجعه کنند. نیاز به سفر برای انجام سقط، هزینه های آن را به شدت افزایش می دهد. به عبارت دیگر عدم دسترسی برای میلیون ها زن جوان از نژادها و پایگاه های اقتصادی متفاوت، آنها را به سمت سقط های قانونی و غیر بهداشتی سوق می دهد.
آزادی باروری در مقابل کنترل جمعیت
اکثر گروه های سلامت زنان مبارزه برای حقوق سقط جنین را در چارچوب مبارزه برای داشتن حق تصمیم گیری آزادانه درباره باروری و تولیدمثل برای همه زنان قلمداد می کنند. این در حالی است که برخی دیگر سقط جنین و پیشگیری از بارداری را نوعی ابزار کنترل جمعیت می دانند.
طرفداران کنترل جمعیت، افزایش بی رویه جمعیت را دلیل زنجیره ای از مشکلات از فقر جهانی تا تضاد های قومی و تخریب محیط زیست می دانند. از لحاظ تاریخی، این نوع تفکر به اتخاذ سیاستگزاری های سرکوبگرانه کنترل باروری برای زنان جهان سوم منجر شده است. موارد زیر شماری از این سیاستگزاری هاست:
- عقیم سازی زنان بدون اطلاع یا موافقت آنها
- استفاده از مشوق اقتصادی برای تشویق به عقیم سازی که تحدید کننده حق زنان برای انتخاب باروری است
- توزیع و استفاده اجباری و غیر بهداشتی از ابزار پیشگیری از بارداری غالبا بدون دادن اطلاعات مناسب
- محدودیت دسترسی به خدمات سقط جنین
- سقط جنین اجباری. برای مثال زنان اچ آی وی مثبت در ایالات متحده (که غالبا رنگین پوست هستند) وادار می شوند که جنین خود را سقط کنند. این درحالی است که تنها 25%-20% فرزندان آنها به اچ آی وی مبتلا می شوند و درمان های حین بارداری می تواند این درصد را نیز کاهش دهد.
زنان با منابع اقتصادی ناچیز به ویژه زنان در ایالات متحده و سراسر دنیا هدف اصلی سیاست های کنترل جمعیت هستند. برای مثال خدمات سقط جنین به طور فزاینده ای از دسترس زنان خارج می شود در حالیکه خدمات عقیم سازی همچنان به طور گسترده در دسترس زنان رنگین پوست است. دولت فدرال بودجه سقط جنین را از سال 1997 حذف کرد در حالیکه همچنان برای عقیم سازی بودجه پرداخت می شود. در دهه 1970 فعالان سلامت زنان اشکال متنوعی از عقیم سازی اجباری را مطرح کرده اند. از دهه 1980 به بعد طرفداران سلامت زنان با سیاستگزاری های جدید که زنان کم درآمد را وادار به استفاده از نورپلانت (ابزارهورمونی و طولانی مدت پیشگیری از بارداری) می کند، مبارزه کرده اند.
در جهان سوم علاوه بر در دسترس نبودن روش های جلوگیری از بارداری مطلوب، سابقه طولانی در مورد کنترل اجباری باروری وجود دارد که ملهم از کشورهای توسعه یافته به ویژه ایالات متحده است. حق سقط جنین بخشی از حقوق یک زن برای مدیریت حیات باروری و زندگی شخصی او است. ما باید تمام تلاش های که تصمیمات باروری زنان را با اجبار و سرکوب مواجه می کند، مردود بدانیم. اهداف فعالان حقوق باروری زنان باید در برگیرنده حق آزاد باروری (درست مانند آزادی در انتخاب نداشتن فرزند) نیز باشد.
نگاهی به سقط جنین در سراسر دنیا
سقط جنین غیربهداشتی از عوامل عمده مرگ و عوارض جسمی برای زنان در سنین باروری محسوب می شود. کیفیت انجام سقط جنین (فارغ از درستی انجام گرفتن آن از نگاه اخلاقی) وابسته به چندین مولفه از جمله وضعیت قانونی و محدودیت ها، حرفه پزشکی، دستیاران مجرب و آموزش دیده، امکانات و تجهیزات، بودجه و نگرش عمومی جامعه است.
دستیابی به اطلاعات قابل اعتماد درباره سقط های غیرقانونی و غیربهداشتی بسیار دشوار است. با این حال چندین سازمان و پژوهشگر شناخته شده از جمله سازمان بهداشت جهانی، موسسه آلن گاتمچر [5] و بهداشت خانواده بین الملل داده های زیر را برآورد می کنند:
- سالانه در سراسر جهان 20 میلیون سقط جنین غیربهداشتی صورت می گیرد. این یعنی به ازای هر 10 بارداری و 7 تولد، یک سقط جنین غیربهداشتی وجود دارد.
- 90% سقط جنین های غیربهداشتی در کشورهای در حال توسعه هستند.
- یک سوم کل سقط جنین ها در سراسر دنیا غیرقانونی هستند. بیش از دو سوم کشوهای نیمکره جنوبی به خدمات سقط جنین قانونی و بهداشتی دسترسی ندارند.
- برآوردی از مرگ زنان بر اثر سقط جنین در سراسر دنیا سالانه چیزی در حدود 70.000 تا 200.000 هزار مورد است. این یعنی 20%-13% نرخ کل مرگ میر مادران به دلیل انجام سقط جنین غیربهداشتی است. ( در برخی کشورها این نرخ به 50% نیز می رسد.) 99% این مرگ ها در کشورهای در حال توسعه روی می دهند و اکثرا غیرقابل پیشگیری هستند.
- نیمی از سقط جنین ها خارج از سیستم مراقبت های بهداشتی صورت می گیرد.
- یک سوم زنانی که در جستجوی خدمات برای درمان عوارض پس از سقط جنین هستند، زیر 20 سال دارند.
- حدودا 40% جمعیت جهان (تقریبا همگی در بریتانیا، شوروی سابق و آمریکای شمالی) به خدمات سقط جنین قانونی دسترسی دارند. گرچه قانون همچنان بر گرفتن رضایت از والدین، تشکیل شدن کمیته های دولتی و استفاده از پزشک اصرار دارد.
- 21% زنان در سراسر دنیا ممکن است به دلایل اقصادی یا اجتماعی به خدمات سقط جنین دسترسی پیدا کنند.
- 18% از زنان تنها در هنگام بارداری پرخطر به خدمات سقط جنین دسترسی دارند.
- 16% زنان تنها زمانی به خدمات سقط جنین دسترسی پیدا می کنند که بارداری بر اثر تجاوز، زنای با محارم یا با نقص جنینی همراه باشد.
منبع:
the "Abortion" chapter of Our Bodies, Ourselves for the New Century
يادداشت
[1] right of privacy
[2] Hyde
[3] Rosie Jimeaanez
[4] Pro Choice movement : گروه طرفدار انتخاب هرگونه منع قانونی در مورد سقط جنین را رد می کنند. آنها معتقد هستند که جنین به ویژه هنگامی که نطفه ای بیش نیست، تنها یک تک یاخته ای هسته دار و حامل کد ژنتیکی انسان است. بخش بزرگی از این گروه را فمینیست ها تشکیل می دهند که عقیده دارند زنان باید دارای حق کنترل بر بدن خویش باشند و یک مقام بیرونی به هیچ وجه نباید حق تحمیل ارزش های اخلاقی و قانونی را به انتخاب ها و تصمیمات زنان در مورد بدنشان را داشته باشد. همچنین کودکان باید با خواست متولد شوند و زنان نباید مجبور باشند بارداری را تحمل کنند در صورتی که تمایلی به آن ندارند. در همراهی با این استدلالات فمینیستی طرفداران انتخاب، فاکتورهای دیگری مانند ازدیاد جمعیت و فقر مادر نیز وجود دارد.
[5] Alan Guttmacher Institute

مترجم نیکزاد زنگنه
تا قانون خانواده برابر



ادامه اعتراض ١۵۰۰ تن از کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام

خبرگزاری هرانا - حدود ۱۵۰۰ کارگر مجتمع پتروشيمی بندر امام (بندر شاهپور) روز يکشنبه ٢١ فروردین ماه، اعتراضات خود نسبت به اجرا نشدن مصوبه دولت مبنی بر انعقاد قرارداد مستقيم با کارگران را، که از روز شنبه آغاز شده بود، ادامه دادند.
به گزارش ايلنا، اين کارگران روز شنبه ٢۰ فروردین ماه ٩۰ اقدام به برگزاری تجمع در مقابل ساختمان مرکزی مجتمع پتروشيمی بندر امام کرده و خواستار آن بودند که به نقش پيمانکاری های واسطه ای پايان داده شود و مجتمع پتروشيمی با خود کارگران، قرارداد مستقيم امضا کند.
بر اساس این گزارش، تجمع مذکور ادامه تجمع اعتراضی اين کارگران در روز ۲۸ اسفند سال گذشته بود که در جريان آن اعلام کرده بودند که در صورت برآورده نشدن خواسته شان، در روز ۲۰ فروردين دست به تجمع می زنند.
همزمان تارنمای اتحاديه آزاد کارگران ايران، اعلام کرده است که در پی تحقق نيافتن مصوبه دولت، کارگران پيمانکاری مجتمع پتروشيمی بندر امام در روزهای شنبه و يکشنبه دست به اعتصاب زده اند.
بر اساس اين گزارش، کارگران از ساعات اوليه صبح روز يکشنبه با زدن کارت ساعت، درمحل کار خود حاضر نشدند و در محوطه بزرگ جلوی دفتر مرکزی مجتمع پتروشيمی بندر امام تجمع کردند.
اتحاديه آزاد کارگران ايران ضمن حمايت از ادامه اعتصاب و تجمع‌های کارگران مجتمع پتروشيمی بندر امام برای رسيدن به خواست‌شان، خواستار برچيده شدن کامل شرکت‌های پيمانکاری و قراردادهای موقت در تمامی واحدهای توليدی و صنعتی و خدماتی ايران شد.
در اين حال، تاکنون گزارش ديگری در مورد اعتراض صنفی کارگران مجتمع پتروشيمی بندر امام منتشر نشده است و مقام‌های دولتی نيز در اين باره واکنشی نشان نداده‌اند.
موضوع لغو واسطه‌های پيمانکاری و ايجاد قراردادهای مستقيم با کارفرمای اصلی در ماه‌های اخير از جمله خواسته‌های کارگران برخی از واحدهای توليدی در ايران بوده است.
در همين ارتباط، می‌توان به کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان و ايران خودرو و همچنين پتروشيمی تبريز اشاره کرد که تاکنون اين درخواست در کارخانه ذوب آهن اصفهان اجرا شده است.
ايلنا گزارش داده است که در برخی از شرکت‌های منطقه ويژه اقتصادی پتروشيمی، اعتراض‌های مشابهی از سوی کارگران صورت گرفته است و آنها خواستار انعقاد قرارداد مستقيم با خود شده‌اند.
طی ماههای اخیر، اعتصابات و اعتراضات کارگری در شهرهای مختلف کشور بوقوع پیوسته، که کارگران نسبت به عدم دریافت حقوق معوقه خود، عدم استخدام، اخراج، تصمیم به تعطیلی واحد تولیدی خود و همچنین شرایط کاریِ خود، معترض بوده اند.



پرستاران، یک سال در انتظار حقوق های عقب مانده

خبرگزاری هرانا - با وجود گذشت یک سال از وعده پرداخت مابه التفاوات ساعت کار پرستاران، در روز پرستار سال گذشته توسط دولت احمدی‌نژاد، هنوز وعده‌ها تحقق نیافته و پرستاران همچنان منتظر پرداخت مطالبات قانونی خود هستند.
به گزارش شهرزاد نیوز، سال گذشته در پی مطرح شدن کاهش ساعت کار پرستاران تا زمان استخدام ۲۳ هزار پرستار جدید، احمدی‌نژاد خطاب به وزیر بهداشت گفته بود که از ابتدای فروردین ۸۹ مابه التفاوت ساعت کار پرستاران به آن‌ها پرداخت شود. حال روز پرستار، که آن را متناسب با روز تولد زینب انتخاب کرده‌اند، فرا رسیده و جز وعده چیزی عاید این "فرشتگان سپید پوش" و "فرشتگان صبور" و "مهر آفرینان شامگاهان درد"، القابی که در سایت‌های حوزه علمیه به پرستاران اعطا گردیده، نشده است.
به گزارش رسانه‌ها، بد قولی مسئولان تنها به عدم پرداخت مابه التفاوت ساعت کار پرستاران ختم نمی‌شود، بلکه پرداخت پاداش‌ها و سایر مزایای جامعه پرستاری نیز با تاخیرهای چند ماهه صورت می‌گیرد و حتا برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی همواره با تاخیرهای طولانی، حق و حقوق پرستاران را پرداخت می‌کنند.
این خلف وعده‌ها در حالی صورت می‌گیرد که به گفته کار‌شناسان، پرستاران در معرض انواع بیماری‌ها و نیز از کارافتادگی پیش از بازنشستگی و مشکلات روحی ناشی از کار طاقت فرسا هستند.



روزشمار نقض حقوق شهروندان بهایی اسفند ۸۹

خبرگزاری هرانا - در تدوام سرکوب اقلیت مذهبی بهایی گزارشی ماهانه از سوی واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران منتشر می‌شود که گزارش مذبور نقض حقوق بهائیان در آبان ماه است. متن این گزارش به قرار زیر است:
۱ اسفند: طی روزهای گذشته (۲۷ بهمن) یک شهروند بهایی ساکن سلمان شهر (متل قو سابق) از توابع شهرستان تنکابن به نام «بدیع الله لهراسب» پس از تفتیش منزل توسط ماموران امنیتی بازداشت و به ساری منتقل شد.
۳ اسفند: «بهزاد ذبیحی» شهروند بهایی ساکن ساری پس از احضار به اداره اطلاعات بازداشت شد (نامبرده پس از چهار روز بازداشت به قید وثیقه آزاد گردید)
۷ اسفند: «پیام اغصانی» شهروند بهایی ساکن تهران طبق حکم دادگاه انقلاب به ۴ سال حبس تعزیری و پرداخت ۴۰۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد. قابل ذکر است نامبرده در زمستان ۸۴ حدود دو ماه بازداشت بود که حکم مزبور مربوط به همین پرونده می‌باشد.
- «فرهاد سنائی» شهروند بهایی ساکن قائم شهر پس از ۲۱ روز بازداشت به قید وثیقه آزاد گردید.
۸ اسفند: «افشین صفائیان» شهروند بهایی ساکن نسیم شهر حومه ساوه پس از احضار به اداره اطلاعات رباط کریم بازداشت و پس از یک هفته آزاد شد. محل کسب نامبرده نیز تعطیل گردید.
۹ اسفند: «فرهود اشتیاق» شهروند بهایی ساکن اصفهان پس از احضار به اداره اطلاعات بازداشت شد.
۱۱ اسفند: یک شهروند بهایی ساکن کرمان به نام «سامان استوار» پس از تفتیش منزل و ضبط کتب و سی دی‌های مذهبی بازداشت شد. در همین روز یک شهروند بهایی دیگر اهل کرمان به نام «سحر بیرام آبادی» هنگام خروج از شهر بم در فرودگاه توسط ماموران امنیتی دستگیر شد. (نامبردگان متهم به فعالیت تبلیغی در پوشش کمک به کودکان مصیبت زده بم می‌باشند)
۱۳ اسفند: ماموران امنیتی شهر اصفهان به یک منزل که جلسه مذهبی بهاییان شهر مذکور در آن برگزار شده بود مراجعه کرده و پس از تفتیش منزل سه نفر از شهروندان بهایی حاضر در جلسه مذکور را به نام‌های رومینا احراری، پیمان پناه و ثمن گلشنی را بازداشت نمودند. این سه شهروند بهایی پس از چهار روز آزاد شدند.
۱۴ اسفند: یک شهروند بهایی اهل کرمان به نام «نهاله شهیدی» هنگام تدریس و سواد آموزی به کودکان روستایی نزدیک شهرستان بم توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.
- «سامان ثابتی» شهروند بهایی ساکن قائم شهر که در حال گذراندن محکومیت ۶ ماهه در زندان شهر مذکور بود پس از ۴ ماه و نیم از زندان آزاد شد.
۱۵ اسفند: «شهرام مستوری» به دلیل اداره مهدکودکی در شهر بم به اداره اطلاعات احضار که پس از سه روز بازداشت در ۱۸ اسفند ماه به قید وثیقه آزاد شد.
۱۶ اسفند: طبق حکم دادگاه انقلاب خوزستان «افسانه سیادت» شهروند بهایی ساکن خرمشهر به یک سال حبس تعزیری محکوم شد نامبرده در تابستان ۱۳۸۹ مدتی بازداشت و به قید وثیقه آزاد بود.
- سه شهروند بهایی ساکن کاشان به نام‌های «مونا حقیقی»، «وحید حقیقی» و «سینا حقیقی» به اتهام ترویج بهائیت و فعالیت تبلیغی علیه نظام هر کدام به پرداخت ۱۰۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شدند.
۱۷ اسفند: «میثاق محمد علیپور» شهروند بهایی ساکن اصفهان پس از ۲۲ روز بازداشت به قید وثیقه آزاد شد.
۲۰ اسفند: دادگاه تجدید نظر تهران حکم ۲ سال حبس تعزیری «لواء خانجانی» را تائید کرد. (نامبرده در ۱۰ اسفند ماه ۸۸ پس از ۲ ماه بازداشت به قید وثیقه آزاد شده بود.)
- مراسم تشییع جنازه مرحومه اشرف سبحانی همسر «جمال الدین خانجانی» یکی از مدیران سابق جامعه بهایی ایران با حضور بیش از ۷۰۰۰ تشییع کننده و نظارت نیروهای امنیتی برگزار شد مسئولین زندان رجایی شهر اجازه مرخصی و حضور آقای خانجانی را در مراسم تشییع همسرش ندادند.
- یک کافی نت متعلق به «افشین احسنی‌نژاد» شهروند بهایی ساکن ملارد کرج به دلیل بهایی بودن تعطیل گردید.
- چهار دانش آموز بهایی ساکن اصفهان که به دلیل آئین بهایی از مدرسه اخراج شده بودند پس از امضا تعهد نامه اجازه حضور در مدرسه را یافتند. اسامی این دانش آموزان عبارتست از: نگین رحمانی، آوا سلیمانی، بهار روحانی و آراد اشتیاق.
۲۱ اسفند: ماموران امنیتی به منزل هشت شهروند بهایی ساکن سمنان و سنگسرمراجعه کرده که پس از تفتیش منازل مزبور و ضبط بعضی وسایل شخصی و مذهبی، چهار نفرازایشان را نیز بازداشت و به اداره اطلاعات منتقل نمودند. اسامی چهار شهروند بهایی مذکور عبارتست از: ترانه احسانی، زهره نیک آئین، پویا تبیانیان و الهام متعارفی (روزبهی). قابل ذکر است یکی از منازلی که مورد تفتیش قرار گرفت متعلق به سیامک ایقانی شهروند بهایی ساکن سمنان می‌باشد که در حال گذراندن دوره محکومیت ۳ ساله در زندان شهر مزبور می‌باشد.
۲۲ اسفند: ماموران اداره اطلاعات به محل کسب یک شهروند بهایی ساکن آمل به نام «هوشنگ فنائیان» مراجعه کرده که پس از تفتیش محل مزبور و ضبط بعضی وسایل، نامبرده را نیز دستگیر و به اداره اطلاعات ساری منتقل نمودند.
- سه شهروند بهایی ساکن کرمان به نام‌های «نیوشا بدیعی ثابت»، «شمیس نورانی» و «سولماز قاسمی» بازداشت که پس از دو روز به قید وثیقه آزاد شدند.
- بدیع الله لهراسب شهروند بهایی ساکن سلمان شهر (متل قو) پس از ۲۶ روز بازداشت به قید وثیقه (جواز کسب) آزاد شد.
- «میثاق افشار» دانشجوی بهایی اخراج شده از دانشگاه شهید بهشتی پس از نزدیک به یک ماه بازداشت به قید وثیقه از زندان اوین آزاد شد.
۲۳ اسفند: «ژینوس نورانی» شهروند بهایی ساکن سمنان توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل گردید.
۲۴اسفند: - «بهادر متعارفی» شهروند بهایی ساکن سمنان دستگیر و پس از چند ساعت بازجویی آزاد شد.
۲۶ اسفند: یک شهروند بهایی ساکن سمنان به نام «نادر کسایی» توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.
- «مسعود عطائیان» شهروند بهایی زندان قائم شهر پس از گذراندن بیش از نیمی از محکومیت با عفو مشروط آزاد شد.
- طی روزهای اخیر «سارا حاج بهرامی» و «علی دیوان سالار» دو فعال حقوق کودک در کرمان به اتهام همکاری با بهاییان بازداشت شدند.
۲۷ اسفند: «مصباح منقطع» شهروند بهایی ساکن تهران در منزل مسکونی‌اش توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.
- هر یک از هفت مدیر سابق جامعه بهایی ایران طبق رای حکم دادگاه تجدید نظر به ۲۰ سال زندان محکوم شدند این حکم بصورت کتبی در زندان رجایی شهر به ایشان ابلاغ شد اسامی این شهروندان بهایی عبارتست از: مهوش ثابت، فریبا کمال آبادی، سعید رضایی، جمال الدین خانجانی، وحید تیزفهم، عفیف نعیمی و بهروز توکلی.
- «دیدار رئوفی» شهروند بهایی ساکن تهران به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد نامبرده در دی ماه ۸۷ دستگیر و پس از دو ماه به قید وثیقه آزاد شد ه بود.
۲۸ اسفند: یکی از مدیران سابق جامعه بهایی ایران به نام «عفیف نعیمی» که در حال گذراندن محکومیت در زندان رجایی شهر می‌باشد بنا به دلایل نامعلوم به دفترحفاظت زندان احضار شد.
- کلیه کارمندان بهایی شاغل در شرکت «اچیلان در» با دستور محرمانه اداره اطلاعات از کار اخراج شدند.
۲۹ اسفند: «فائز تشکر» دانشجوی بهایی رشته فیزیک دانشگاه زابل به دلیل اعتقادش به آئین بهایی از داشگاه مزبور اخراج گردید.
- در طی روزهای گذشته ماموران امنیتی سه کارمند یک کتابفروشی به نام «پاییزان» در شهر کرمانشاه را به اتهام فروش کتب اقلیت مذهبی بهایی بازداشت که پس از چند روز بازجویی به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شدند.




مجموعه جدید سروش صحت توقیف شد

خبرگزاری هرانا - برخلاف اخبار منتشر شده مبنی بر پخش "ساختمان پزشکان" از یکشنبه ۲۱ فرودین ۱۳۹۰ شنیده‌ها حاکی از آن است که این مجموعه تلویزیونی به دستور علی دارابی قائم مقام سازمان صداوسیما توقیف شده است.
گویا مسئولان صداوسیما خواستار اضافه شدن شخصیت پزشک روان‌شناسی به مجموعه شده‌اند که نقشی مثبت داشته باشد، اما گروه نویسندگان مجموعه چندان از این پیشنهاد استقبال نکرده‌اند.
به گزارش خبرآنلاین، این اتفاق در شرایطی رخ​ داده که ۴۰ قسمت از این مجموعه ۷۰ قسمتی آماده پخش شده است.
فیلمنامه این مجموعه به سرپرستی پیمان قاسم‌خانی و توسط محراب قاسم‌خانی، علیرضا نادر فصیحی، مانی صدرایی، حمید برزگر و علیرضا برادران نوشته شده است.
در خبرهای اولیه آمده بود این مجموعه زمستان ۱۳۸۹ پخش می‌شود، اما این اتفاق نیافتاد و زمان پخش آن به شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ موکول شد. شنبه هم گذشت و خبری از پخش این سریال نشد و به جایش مخاطبان شبکه سه شاهد زیرنویسی شدند که از موکول شدن پخش سریال صحت به یکشنبه شب حکایت داشت.
این مجموعه طنز قصه چند پزشک و مناسبات خانوادگی آنان را روایت می‌کند. "ساختمان پزشکان" به تهیه کنندگی محسن چگینی ساخته شده و بهنام تشکر، بیژن بنفشه‌خواه، شقایق دهقان، هومن برق‌نورد، فرناز رهنما، هوشنگ حریرچیان، پروین قائم‌مقامی، رضا کریمی، امید روحانی، اصغر حیدری، نعیمه نظام‌دوست، مونا فرجاد، مهدی محمدزاده، مجید شهریاری، میثاق جمشیدی و محمد شیری در آن بازی کرده‌اند.
بعد از منتفی شدن پخش "ساختمان پزشکان" مجموعه "چهار چرخ" به کارگردانی جواد مزدآبادی از شبکه سوم سیما روی آنتن خواهدرفت.




قتل فجیع یک دختربچه ۷ ساله پس از آزار جنسی

خبرگزاری هرانا - جوان ۲۲ساله‌ای، پس از شکنجه دختر بچه‌ای ۷ ساله در مشهد او را به طرز فجیعی به قتل رساند.
این جوان ۲۲ ساله چند روز قبل از ارتکاب این عمل از یکی از استان‌های جنوبی کشور برای کار به مشهد آمده بود و در یک کارگاه تولیدی واقع در حاشیه شهر مشهد کار می‌کرد.
ملت ما نوشت: وی در چند روز نخست کاری‌اش متوجه دختر دانش‌آموزی شد که از مقابل کارگاه عبور می‌کرد و به مدرسه می‌رفت. جوان ۲۲ساله که افکار پلیدی را در سر می‌پروراند با دیدن دختربچه، نقشه سوءاستفاده از وی را در ذهن خودش طراحی کرد و ظهر روز بیست و سوم آذرماه، دخترک را به بهانه‌ای به داخل ساختمانی مخروبه کشاند و جلوی دهان او را محکم گرفت.
در این لحظه با توسل به زور دختربچه را شکنجه کرد و بخاطر ترس از اینکه دختر هفت ساله وی را شناخته است، وی را به طرز فجیعی به قتل رساند.
این جوان سپس جسد غرق به خون دخترک را داخل زمین‌های کشاورزی جاده مشهد- کلات‌‌ رها کرد و به سرکار خود برگشت اما خانواده این دخترک که از ناپدید شدن او نگران شده بودند، مفقود‌شدن فرزندشان را به پلیس اطلاع دادند.
این جوان ۲۲ ساله که به علت عذاب وجدان پس از چند روز خود را به پلیس معرفی کرد در بازجویی‌های به عمل آمده گفت: اهل یکی از شهرهای جنوبی هستم و تا کلاس دوم دبیرستان درس خوانده‌ام. من برای کار به مشهد آمدم و در کارگاهی مشغول کار شدم. چند روزی بود که دخترک را می‌دیدم تا اینکه روز قبل از حادثه به بهانه گرفتن شیلنگ آب به در خانه آن‌ها رفتم و او را از نزدیک دیدم. با دیدن این دختربچه وسوسه شدم تا نیاز جنسی‌ام را با او برطرف کنم به همین خاطر ظهر روز بعد، زمانی که دخترک از مدرسه به خانه برمی‌گشت، صدایش کردم و به بهانه اینکه بیا شیلنگ را بگیر او را به داخل ساختمانی مخروبه کشاندم.
وی افزود: من جلوی دهان دختربچه را گرفتم و با زور او را مورد آزار و اذیت قرار دادم. بعد از آنکه به نیت خود رسیدم دختربچه درحالی که حالش بد بود و گریه می‌کرد چند ثانیه به چشمانم خیره شد. با این تصور که او مرا شناخته است او را کشتم. من که اصلا نمی‌فهمیدم چه کار می‌کنم جسد دخترک را به کنار جاده کشاندم و داخل گودالی انداختم و فرار کردم.
فرد مذکور درحالی که بشدت دچار عذاب وجدان و احساس پشیمانی و ندامت شده بود و دستانش می‌لرزید با صدایی لرزان گفت: در این مدت از خواب و خوراک افتاده بودم و به هر کجا نگاه می‌کردم چهره دختر بی‌گناه یادم می‌آمد. من خیلی عذاب کشیدم و وجدانم ناراحت بود بالاخره خودم را از کابوس و وحشت نجات دادم و حقیقت را گفتم اگرچه دیگر راهی برای بازگشت نمانده است.
شایان ذکر است که ‌بازپرس پرونده کیفرخواست متهم را به اتهام قتل عمد و آزار و اذیت دختربچه صادر کرد و بزودی این متهم در دادگاه کیفری استان خراسان رضوی محاکمه خواهد شد.



ژیلا بنی یعقوب برای چهارمین مرتبه در طول دوسال گذشته، محاکمه شد

خبرگزاری هرانا - ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار، دیروز (شنبه) برای چهارمین بار پس از انتخابات در دادگاه محاکمه شد.
این بار دادگاهش در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع کارکنان دولت برگزار شد و به گفته فریده غیرت، وکیل مدافع ژیلا بنی یعقوب این بار موکلش به اتهام "توهین به رییس جمهوری و مقامات" به دادگاه فراخوانده شده بود.
فریده غیرت در این باره به خبرنگار وبسایت "روزنامه نگاران زندانی" گفته است که موارد اتهامی موکلم به مقالات منتشره در وبلاگ شخصی‌اش مستند شده است. من به اتفاق موکلم در دادگاه حاضر شدیم و در برابر هر دو اتهام مطرح شده دفاع کردیم.
وکیل مدافع ژیلا بنی یعقوب افزود: "به نظر من ایراداتی به پرونده موکلم مطرح بود که خوشبختانه قاضی محترم پرونده، آقای حیدری نیز با من هم نظربودند. ظاهرا پرونده با شکایت دادستان تهران به دادگاه ارسال شده است اما شکایت دادستان در پرونده موجود نیست و فقط گزارش وزارت اطلاعات در آن وجود دارد که خواستار محاکمه موکلم شده است. ایراد دیگر من به پرونده این بود که تمامی اتهامات مطرح شده در پرونده جدید در پرونده اتهامی قبلی موکلم در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تحت عنوان «تبلیغ علیه نظام» نیز مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفته و از سوی قاضی پیرعباسی نیز حکم سنگین یکسال حبس تعزیری و سی سال محرومیت ازحرف روزنامه نگاری صادر شده است. بنابراین دوباره موکلم نمی‌تواند به خاطر همین اتهام مورد محاکمه قرار بگیرد."
فریده غیرت در ادامه گفت: "یکی از اتهامات موکلم در پرونده جدید داشتن یک وبلاگ شخصی در فضای اینترنت ذکر شده و آمده است که موکلم برای ایجاد وبلاگ از مراجع دولتی مجوز نگرفته است که اتهام واقعا عجیبی است. چرا که داشتن وبلاگ نیازمند مجوز نیست و در حال حاضر هزاران و بلکه صد‌ها هزار وبلاگ ایرانی در فضای مجازی مشغول فعالیت و انتشار مطلب هستند. آیا همه این ولاگ‌ها غیرقانونی هستند و صاحبانش باید به خاطر آن محاکمه شوند.؟"
وی اضافه کرد: "اگر همه نواقص پرونده رفع شود و در مرحله بعدی دادگاه بخواهد وارد رسیدگی به ماهیت اتهامات شود، اصلیترین دفاع بنده این خواهد بود که موکل من به عنوان یک روزنامه نگار مستقل از وقایع و رویدادهای قبل و بعد از انتخابات گزارش‌های بی‌طرفانه تهیه کرده و قصد توهین به کسی را نداشته و توهینی هم نکرده است. علاوه بر این همچنان یکی از اتهامات موکلم مربوط به نوشته‌ای است با عنوان «مجلس حرمسرا‌ها» که در دادگاههای قبلی نیز مطرح شد و هم من و موکلم توضیح دادیم که این مطلب اصلا نوشته ژیلا بنی یعقوب نیست و حتی در وبلاگش نیز منتشر نشده است و ظاهرا نویسنده مطلب در مقاله خود اسمی از موکلم آورده و بازجوی پرونده این مقاله را به عنوان یکی از اسناد اتهامی وی در پرونده گذاشته است و تا به حال در سه دادگاه توضیح داده‌ایم که این مقاله نه نوشته وی که نوشته یک نویسنده ایرانی مقیم خارج از کشور است!"
فریده غیرت ضمن رضایت و تشکر از برخورد مناسب و کاملا حقوقی قاضی حیدری، رییس شعبه ۱۰۵۷ گفت: "پرونده به دستور قاضی حیدری برای رفع نواقص به دادگاه انقلاب ارسال خواهد شد تا نسبت به رفع مشکلات شکلی و محتوایی اقدام کنند."
ژیلا بنی یعقوب پس از حوادث انتخابات ۸۸به ترتیب در شعبه ۱۰۵۴دادگاه عمومی تهران، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب و شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران و شعبه ۱۰۵۷کارکنان دولت محاکمه شده است.
این روزنامه نگار ۳۸ ساله ایرانی در سال ۱۳۸۸ برنده جایزه بین المللی شجاعت در روزنامه نگاری از بنیاد بین المللی رسانه‌های زن و همچنین برنده "جایزه جهانی آزادی بیان" شد. وی همچنین در سال ۱۳۸۹ جایزه ویژه "آزادی بیان" سازمان گزارشگران بدون مرز را از آن خود کرد.
ژیلا بنی یعقوب در ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ در جریان پیامدهای اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران به همراه همسرش، بهمن احمدی امویی بازداشت شد که پس از شصت روز با وثیقه آزاد و در خرداد ۱۳۸۹ از سوس دادگاه انقلاب اسلامی به یک‌سال حبس تعزیری و ۳۰ سال محرومیت از شغل روزنامه‌نگاری محکوم شد.




نماینده زنجان: ۴۰ هزار کارگر مخابرات، تعدیل و اخراج شده‌اند

خبرگزاری هرانا - نماینده زنجان و طارم در مجلس با بیان این که هم اکنون در سطح کشور حدود ۴۰ هزار کارگر به علت خصوصی شدن مخابرات، از کار خود اخراج و یا تعلیق شده‌اند، گفت: "دولت باید پاسخ‌گوی اشتغال و امرار معاش این قشر از مردم باشد."
سعد‌الله نصیری‌ قیداری در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره اخراج کارگزاران روستایی در بخش مخابرات در سطح کشور و به ویژه استان زنجان، افزود: "متأسفانه از آن زمانی که واگذار شدن شرکت مخابرات به بخش خصوصی اعلام شد، این اخراج و یا تعلیق کردن نیرو‌های خود را آغاز کرد."
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، افزود: "تعداد زیادی از کارگزاران مخابرات روستایی در سطح کشور اخراج شده‌اند، که تعداد آن‌ها به چهل هزار نفر هم رسیده است."
وی درباره مشکلات دیگر کارگزاران مخابرات روستایی توضیح داد: "آن کارگزارانی که مشکل اخراج ندارند با معضلات دیگر مثل بیمه روبه‌رو هستند، به عنوان مثال کارگزارانی هستند که ۳۰ سال سابقه کار دارند اما هنوز بیمه نیستند."
نصیری تأکید کرد: "مسئولان به جای برگزاری نشست‌ها و سر دادن شعارهای حمایت از این قشر، حمایت اصولی داشته باشند و برای برطرف کردن مشکلات جامعه کارگری فورا اقدام کنند."
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: "تنها راه حل خصوصی سازی، اخراج کردن کارگزاران نیست، بلکه می‌توان با برنامه‌ریزی آن‌ها را به کاری مشغول کنند."
۲۲ ماه هم از زمان ابلاغ قانون اصل ۴۴، ۵۸ ماه از زمان ابلاغ سیاست‌های کلی این موضوع و چندین ماه هم از ابلاغ قانون متعهد شدن واحدهای واگذار شده، به این که تا پنج سال بعد از واگذاری هیچ نیرویی را اخراج نکنند می‌گذرد، اما هنوز فعالان و مقامات کارگری ابراز نگرانی از این روند خصوصی‌سازی می‌کنند.
آنها معتقدند با این خصوصی‌سازی بیشترین قشر متضرر کارگران بوده‌اند که به راحتی و به علت نبود نظارتی از سوی دولت بعد از واگذاری از کار خود اخراج شده‌اند، اما از میان این کارگران نیز به طور قطع تهدید اخراج برای کارگران قراردادی بیشتر است، کارگرانی که طبق آمارهای وزارت کار ۷۰ درصد جامعه کارگری کشور را شامل می‌شوند و با این ترفند که بعد از پایان قراردادشان دیگر با آنها قراردادی منعقد نمی‌شود، آنها را جزء اخراجی‌ها و بیکارشده‌ها هم به شمار نمی‌آورند.




نرخ بیکاری آذربایجان شرقی ۱۰درصد اعلام شد

خبرگزاری هرانا - مدیرکل کار و امور اجتماعی آذربایجان شرقی نرخ بیکاری این استان را حدود ۱۰ درصد اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، احمد لطفی‌نژاد بعدازظهر یکشنبه در نشستی مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: این رقم حدود دو تا دو نیم درصد از میانگین نرخ بیکاری کشور پایین‌تر است.
وی اظهار داشت: مقرر شده تا پایان برنامه پنجم توسعه، نرخ بیکاری آذربایجان شرق به چهار تا ۴. ۵ درصد برسد.




بی خبری از جعفر گنجی و بلاتکلیفی آرش نجبایی

خبرگزاری هرانا - دو تن از علاقمندان نهضت آزادی که پس از راهپیمایی روز ۲۵ بهمن دستگیر شده بودند در وضعیت نامعلوم و بلاتکلیف به سر می‌برند.
به گزارش میزان خبر، از وضعیت جعفر گنجی خبری در دست نیست و آرش نجبایی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده است و در بلاتکلیفی به سر می‌برد.
همچنین مادر جعفر گنجی در شرایط وخیم جسمانی به سر می‌برد و  چشم انتظار دیدار فرزند خود است.
پیش از این  نهادهای امنیتی به کرات با اعمال قدرتهای غیر قانونی با استفاده از شرایط خانوادگی به ایجاد فشار روانی بر زندانیان سیاسی پرداخته است.
جعفر گنجی، ۳۱ ساله طراح و گرافیست ساکن تهران است.
همچنین آرش نجبایی ۲۸ ساله ساکن تهران، که فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع از دانشگاه آزاد قزوین و دارای کار‌شناسی ارشد مدیریت آی تی از دانشگاه علوم تحقیقات تهران است.




بیکاری۴۷۰ نفر از کارگران شرکت گونی بافی جسور تایید شد

خبرگزاری هرانا - احمد لطفی‌نژاد ظهر امروز که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت با اشاره به تعطیلی شرکت گونی بافی جسور اظهار داشت: "به دنبال خارج شدن مدیرعامل این شرکت از کشور و تعطیلی این واحد تولیدی، ۴۷۰ نفر از کارگران این کارخانه از کار خود بیکار شده‌اند."
به گزارش ایلنا، وی با اشاره به بلاتکلیفی این کارگران افزود: "در حال حاضر این کارگران تحویل اداره کل کار و امور اجتماعی شده‌اند تا وضعیت آنان مشخص شود."
به گفته مدیر کل کار و امور اجتماعی آذربایجان شرقی سرمایه گذارِ این کارخانه اهل ترکیه بوده و بالغ بر ۱۷ میلیارد تومان از بانک‌های ایران وام دریافت کرده بود.
وی تعطیلی این واحد تولیدی را موجب هوشیاری هرچه بیشتر مسئولان دانست و گفت: "وقوع چنین اتفاقی سبب می‌شود مسئولان و مدیران بانک‌ها در جذب سرمایه گذارو پرداخت تسهیلات به آنان دقت بیشتری نمایند."
لازم به ذکر است شرکت گونی بافی جسور به عنوان یکی از طرح‌های سرمایه گذاری خارجی در شهرک سرمایه گذاری خارجی استان آذربایجان شرقی تبریز فعالیت داشت.




اجرای حکم زندان محمد جواد مظفر، بنیان گذار انتشارات کویر

خبرگزاری هرانا - حکم یک سال حبس تعزیری محمد جواد مظفر، بنیان گذار انتشارات کویر، با بازگشت وی به زندان، به اجرا در آمد.
به گزارش جرس، صبح شنبه بیستم فروردین محمدجواد مظفر نایب رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان و عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات برای گذراندن دوران یکسالهٔ محکومیت خود به زندان اوین بازگشت.
وی دو روز پس از حوادث ششم دی ماه ۱۳۸۸ دستگیر و شصت و دو روز در سلول انفرادی بند ۲۴۰ اوین زندانی بود.
مظفر همچنین روز هشتم اسفندماه ۸۹ هنگام سفر زیارتی به عراق، گذرنامه‌اش ضبط و ممنوع الخروج گردید.
محمدجواد مظفر از مبارزان قبل از انقلاب، نویسنده و پژوهشگر و بنیان گذار انتشارات کویر است. در فهرست منتشر شده از سوی. یکی از پژوهشکده‌های وزارت اطلاعات در زمستان گذشته انتشارات کویر در زمره هفت انتشارات اصلی اندیشه ساز کشور رده بندی شده بود.




تلاش نیروهای امنیتی برای بازداشت درسا سبحانی، شهروند بهایی

خبرگزاری هرانا - صبح روز شنبه بیستم فروردین ماه، ماموران امنیتی به منزل "درسا سبحانی" شهروند بهایی ساکن ساری جهت بازداشت وی مراجعه کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموران امنیتی در حالی به خانهٔ پدری درسا سبحانی مراجعه کردند که خواهر نامبرده در وروردی منزل در حال صحبت با همکلاسی‌اش بوده و پوشش مناسبی برای مواجهه با ماموران نداشته اما ماموران بدون آنکه اجازهٔ پوشیدن لباس مناسب به وی بدهند، به زور وارد منزل شدند.
آن ها علاوه بر این عمل، در‌‌ همان حین از نامبرده فیلمبرداری می‌کنند.
ماموران سپس حکم بازداشت درسا سبحانی را به خانواده‌اش ابلاغ می‌کنند و با آنکه نامبرده در مسافرت بوده در ‌‌نهایت بی‌احترامی به تفتیش منزل پرداخته که پس از ضبط لپ تاب، کیس کامپیو‌تر و تعدادی سی دی محل را ترک می‌کنند.
لازم به یادآوری ست که این شهروند بهایی محروم از تحصیل در اسفندماه سال ۸۸ و در پی یورش‌های سازمان یافته اطلاعات سپاه به فعالان حقوق بشر و اعضای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران بازداشت شده بود.
وی که حدود ۲۵ روز را در سلول‌های انفرادی زندان اوین به سر برد و با تبدیل قرار موقت بازداشت به وثیقه آزاد شده بود؛ بعد‌ها از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.



جلوگيری از پخش قسمت بيستم "قهوه تلخ"

خبرگزاری هرانا - در حالی که همه علاقه‌مندان "قهوه تلخ" منتظر ورود قسمت‌های جدید این مجموعه به بازار هستند، خبرهای دریافتی حاکی است که قسمت بیستم قهوه تلخ با اصلاحیه مواجه شده وگویا همین امر علت اصلی تاخیر در ارائه قهوه تلخ بوده است.
پارس توریسم نوشت: "شایعه توقیف این مجموعه نیز در جامعه پیچیده و حتی رسانه‌هایی مثل روزنامه شرق به آن پرداخته‌اند."
رجبی‌فروتن مدیرکل همکاری‌های سمعی‌بصری و نمایش خانگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درتازه‌ترین گفت‌وگوی خود با تایید جلوگیری از انتشار نسخه‌ای از قسمت بیستم این سریال که برای بازبینی به این اداره فرستاده شده بود، مدعی شده: "توقیف عبارت مناسبی برای این اتفاق نیست. در ۱۹ قسمت گذشته نیز شاهد چنین اتفاق‌هایی بودیم و قسمت‌هایی مشمول اصلاحیه شد که قسمت ۲۰ نیز از این قاعده استثنا نیست."



سارا محبوبی، شهروند بهایی ساکن ساری بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - سارا محبوبی، دانشجوی محروم از تحصیل بهایی ساکن ساری صبح روز شنبه بیستم فرودین ماه برای دومین بار در طول یک سال گذشته بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات ساری منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خبرگزاری حقوق بشر ایران، مأمورین اداره  اطلاعات شهر ساری، پس از تفتیش منزل مسکونی پدری سارا محبوبی علاوه بر ضبط کتب، دست نوشته ها، سی دی و کیس کامپیوتر، وی را بازداشت کردند.
این دانشجوی محروم از تحصیل بهایی پیش‌تر در تاریخ ۳ تیر ۱۳۸۹ پس از مراجعه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات در ساری بازداشت و پس از گذشت ۲۴ روز در تاریخ ۲۷ تیرماه با تودیع وثیقه از بازداشتگاه اطلاعات ساری آزاد شد.
بازداشت سارا محبوبی در حالی صورت گرفته که روز پنج شنبه ۱۸ فرودین ماه سال جاری، محکومیت ۱۰ ماه حبس تعزیری در دادگاه بدوی به وکیل وی ابلاغ شد. یکی از اتهامات ذکر شده در حکم خانم محبوبی "عضویت در سایت ضد انقلاب فیسبوک" عنوان شده بود.
پیش‌تر نیز نامبرده چندین بار به صورت تلفنی از طرف دادگاه ساری برای دریافت حکمش احضار شده بود که به دلیل تلفنی بودن این احضار از حضور در دادگاه امتناع کرده بود.




بردن سگ به خیابان و نگهداری آن در آپارتمان‌ها ممنوع می‌شود

خبرگزاری هرانا - ۳۹ نماینده مجلس طرحی تهیه کردند که در صورت تصویب نهایی آن گرداندن حیواناتی مانند سگ در اماکن و معابر عمومی ممنوع و مرتکب شونده به ضبط حیوان و جزای نقدی محکوم می‌شود.
به گزارش ایرنا، این طرح که در قالب الحاق یک ماده به قانون مجازات اسلامی ابتدای اسفند ماه سال گذشته در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد؛ شامل یک ماده واحده و یک تبصره است.
بر اساس ماده واحده آن، گرداندن حیوانات خطرناک یا حیواناتی که برای سلامت عمومی مضر بوده یا "نجس العین" می‌باشند، از قبیل سگ در اماکن و معابر عمومی و وسائط نقلیه ممنوع است و مرتکب شونده علاوه بر جزای نقدی از یک میلیون ریال تا پنج میلیون ریال به ضبط حیوان مذکور محکوم می‌شود.
همچنین نگهداری حیوانات مذکور در آپارتمان‌ها ممنوع و در منازل مسکونی چنانچه موجب نارضایتی هر یک از ساکنان شود ممنوع است. نگهدارنده در مرتبه اول موظف است با اخطار دادسرا ظرف ۱۰ روز رفع مزاحمت کند.
در مرتبه دوم و یا در صورت عدم رفع مزاحمت به جزای نقدی از پانصد هزار ریال تا پنج میلیون ریال محکوم و در هر صورت حیوانات مذکور ضبط خواهد شد.
بر اساس تبصره این طرح، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی موظف می‌شود فهرست حیوانات نجس‌العین و خطرناک و مضر برای سلامت عمومی به جز سگ ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون را تهیه و اعلام کند.
طراحان این طرح در مقدمه توجیهی تاکید کرده‌اند که تهیه این طرح اقدامی برای مقابله با روند فزاینده سگ گردانی در معابر و نگهداری آن در آپارتمان‌ها در شهرهای بزرگ بویژه تهران است.
این نمایندگان که در بین آنان اسامی برخی از نمایندگان شاخص روحانی مجلس نیز دیده می‌شود، رواج سگ گردانی و نگهداری را معضلی فرهنگی اجتماعی و نوعی تقلید کورکورانه از فرهنگ مبتذل غربی دانسته‌اند.
طراحان این طرح در مقدمه توجیهی آن خاطر نشان کردند که نگهداری از حیواناتی نظیر سگ مضرات بسیار زیاد بهداشتی دارد و برای سلامت عمومی جامعه نیز مضر است.
این طرح که به صورت عادی از سوی طراحان به مجلس تقدیم شده‌ است، هم‌اکنون در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در دست رسیدگی قرار دارد. کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس کمیسیون اصلی رسیدگی کننده به این طرح است و کمیسیون‌های فرهنگی، بهداشت و درمان و همچنین شورا‌ها و امور داخلی کشور به عنوان کمیسیون‌های فرعی این طرح را مورد بررسی قرار می‌دهند.



محکومیت قطعی لاله حسن‌پور به ۵ سال حبس/ احضار وی جهت اجرای حکم

خبرگزاری هرانا - لاله حسن‌پور، فعال حقوق بشر و وبلاگ نویس از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران، به پنج سال حبس قطعی محکوم شد و متعاقب آن جهت اجرای حکم احضار شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم یک سال حبس تعزیری و چهار سال حبس تعلیقی لاله حسن‌پور که توسط قاضی پیرعباسی صادر شده بود، از سوی دادگاه تجدید نظر مورد تایید قرار گرفته است.
اتهامات این فعال حقوق بشر پیشتر "عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر و فعالیت در خبرگزاری هرانا"، "اجتماع و تبانی"، "فعالیت تبلیغی علیه نظام"، "توهین به مقدسات" و "توهین به ریاست جمهوری" عنوان شده بود.
این در حالیست که متعاقب تایید حکم، این پرونده به اجرای احکام فرستاده شد و نامبرده نیز جهت اجرای حکم به دادسرای مستقر در زندان اوین احضار شده است.
لازم به یادآوری ست که لاله حسن‌پور، روز سه شنبه بیست و پنجم اسفندماه در یورش گسترده اطلاعات سپاه پاسداران به فعالان حقوق بشر و مسئولین سابق و همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و در منزل پدری‌اش در تهران بازداشت شد. وی مدت ۷۰ روز را در سلول‌های انفرادی بند ۲- الف زندان اوین محبوس بود و سپس با تبدیل قرار موقت بازداشت به وثیقه موقتا آزاد شد.
این فعال حقوق بشر و زنان در طول مدت بازداشت به شدت تحت فشار بازجویان جهت تن دادن به اعترافات تلویزیونی اجباری قرار داشته است.