۱۳۸۹ بهمن ۲۹, جمعه

مهمترین خبرهای روز جمعه بخش سوّم تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در بازداشت خانگی قرار گرفتند

از تهران خبر می‌رسد که نیروهای امنیتی با مرخص کردن محافظان میرحسین موسوی، این رهبر مخالفان دولت و همسرش زهرا رهنورد را در حصر کامل خانگی قرار داده‌اند.
سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی نوشت که حصر خانگی میرحسین موسوی زهرا رهنورد که از روز ۲۵ بهمن ماه آغاز شده بود، از روز ۲۷ بهمن بهمن کامل شده و با قطع ارتباطات محدود آنها، هیچ اطلاعی از وضعیت و سلامت این دو در دست نیست.
به نوشته کلمه محل محافظان میرحسین موسوی که در کنار منزل مسکونی وی قرار دارد، اکنون توسط نیروهای جدید امنیتی که مشخص نیست وابسته به کدام نهاد هستند، اشغال شده است.
بر اساس این گزارش «تمامی محافظان موسوی از محافظت عزل شده‌اند و معلوم نیست کجا هستند. کیوسک نگهبانی نیز که از سال‌ها قبل در ابتدای کوچه قرار دارد و معمولاً یک نگهبان در آن بود، در حال حاضر خالی است و نگهبانی که به طور معمول سر کوچه بود، دیگر در آنجا حضور ندارد.»
فشارها بر میرحسین موسوی و همسرش که از ماه‌های قبل با هدف کاهش ارتباطات وی با معترضان در جریان بود، زمانی تشدید شد که به دنبال درخواست راهپیمایی آقای موسوی و مهدی کروبی، دیگر رهبر مخالفان دولت، گروه‌های حامی جنبش سبز در فراخوان‌هایی بر برگزاری راهپیمایی ۲۵ بهمن تأکید کردند.
حضور ده‌ها هزار معترض در تهران و دیگر شهرهای ایران، با سرکوب شدید نیروهای امنیتی روبه‌رو شد و تلاش مهدی کروبی و میرحسین موسوی برای پیوستن به راهپیمایان به دلیل ایجاد شرایط حصر خانگی برای آن دو ناکام ماند.
یک روز بعد سایت جرس، از سایت‌های حامی جنبش سبز، به نقل از فرزندان میرحسین موسوی نوشت که مأمورانی به دستور دادستان تهران، اقدام به حصر آقای موسوی کرده‌اند. فرزندان آقای موسوی همچنین با اعلام بی‌اطلاعی خود از وضعیت کنونی پدر و مادرشان، نسبت وضعیت آنها ابراز بی‌اطلاعی کردند.
 
قطع ارتباط؛ راهبرد جدید حکومت

کامل شدن حلقه حصر میرحسین موسوی در حالی است که در دو روز گذشته چهره‌های حامی حاکمیت از راهبرد جدیدی برای محدود کردن ارتباط‌های رهبران مخالفان با هوادارانشان خبر داده بودند.
روز پنجشنبه صادق لاریجانی، رئیس دستگاه قضایی ایران، در حالی که از «مردم و مسئولان» خواست برای محاکمه رهبران مخالفان صبر پیشه کنند، هشدار داد که قوه قضائیه راه را بر «اطلاعیه‌پراکنی» رهبران مخالفان خواهد بست و همچنین اجازه نمی‌دهد که آنان از خود قهرمان بسازند.
این گفته‌ها که اشاره‌ای تلویحی به تصمیم جمهوری اسلامی نسبت به بازداشت خانگی رهبران مخالفان بود، روز جمعه توسط احمد جنتی با لحن آشکارتری بیان شد.
احمد جنتی، روز جمعه در خطبه‌های نماز جمعه تهران، از قوه قضائیه خواست تا «رفت و آمدها، تلفن، اینترنت و دیگر ارتباطات» رهبران مخالفان «قطع شود و در خانه‌های خود زندانی شوند.»
علاوه بر این حصر کامل میرحسین موسوی و همسرش در شرایطی است که مهدی کروبی نیز از یک هفته پیشتر در شرایط حصر خانگی قرار دارد و کلیه ارتباطات وی حتی با فرزندانش قطع شده است.
به خانواده آقای کروبی گفته شده است که تنها فاطمه کروبی همسر وی حق دیدار با این رهبر مخالفان دولت را خواهد داشت.
راهپیمایی‌های روز ۲۵ بهمن که در پاسخ به درخواست مجوز مهدی کروبی و میرحسین موسوی برگزار شد، نخستین حضور خیابانی مخالفان دولت در بیش از یک سال گذشته بود و در جریان سرکوب این راهپیمایی‌ها توسط نیروهای دولتی، دست کم دو نفر کشته، چندین نفر زخمی و نیز ده‌ها تن در تهران و شهرهای مختلف بازداشت شدند.
گرچه منابع خبری غیردولتی شمار راهپیمایان ۲۵ خرداد را ده‌هزار نفر ارزیابی کرده‌اند اما گفته‌های شاهدان عینی از تهران، جمعیتی به مراتب بیش از این میزان را تصویر می‌کند. جمعیتی که به دلیل محدودیت‌هایی که جمهوری اسلامی پس از برگزاری انتخابات خرداد ۸۸ به این سو برای رسانه‌های مستقل ایجاد کرده، قابل ارزیابی دقیق نیست.





ﺑﯿﺎﻧﯿﻪ ی ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ از ﻓﺮاﺧﻮان ﺣﺮﮐﺖ اﻋﺘﺮاﺿﯽ روز ﯾﮑﻢ اﺳﻔﻨﺪ 
 
ﺑﻪ ﺧﯿﺎﺑﺎن آﻣﺪن ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺳﺎﮐﻨﺎن ﺗﮫﺮان و اﻋﺘﺮاض اﯾﺮاﻧﯿﺎن در دﯾﮕﺮ ﻧﻘﺎط اﯾﺮان در روز
ﺑﯿﺴﺖوﭘﻨﺠﻢ ﺑﮫﻤﻦ، ﺑﺎری دﯾﮕﺮ آﺷﮑﺎرﻧﻤﻮد ﮐﻪ ﺟﻨﺒﺶ آزادﯾﺨﻮاهﯽ و ﺿﺪ اﺳﺘﺒﺪادی ﻣﺮدﻣﺎن
اﯾﺮان، ﻋﻠﯽرﻏﻢ ﺷﺪت ﺳﺮﮐﻮب و ﻧﻘﺸﻪهﺎی ﺳﯿﺎه ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ، ﻧﻪ ﺗﻨﮫﺎ زﻧﺪه اﺳﺖ ﺑﻠﮑﻪ هﺮ روز
رادﯾﮑﺎﻟﺘﺮ و ﮔﺴﺘﺮدهﺗﺮ ﻣﯿﺸﻮد. 
ﺑﺮﺧﻮردﻧﻈﺎﻣﯽ و ﻏﯿﺮ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ ﺑﺎﺑﮫﺮه ﮔﯿﺮی از روﺷﮫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن، ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ
ﺷﮫﺎدت دو ﺗﻦ دﯾﮕﺮ از ﻓﺮزﻧﺪان ﮐﺮد و زﺣﻤﯽ و زﻧﺪاﻧﯽ ﮔﺸﺘﻦ ﺑﺴﯿﺎری دﯾﮕﺮ از هﻤﻮﻃﻨﺎﻧﻤﺎن
ﮔﺸﺖ. از ﻃﺮف دﯾﮕﺮ ﺗﮫﺪﯾﺪ ﺑﻪ ﺳﺮﮐﻮب و ﺣﺬف ﺳﯿﻤﺎهﺎی ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺣﺮﮐﺖ اﻋﺘﺮاﺿﯽ هﻤﭽﻨﺎن
در ﺻﺪر ﺑﺮﻧﺎﻣﻪهﺎﯾﺸﺎن ﻗﺮار دارد.  
ﺣﺰب دﻣﮑﺮات ﮐﺮدﺳﺘﺎن ﺿﻤﻦ ارج ﻧﮫﺎدن ﺑﻪ ﺣﻤﺎﺳﻪ ﺑﯿﺴﺖ و ﭘﻨﺠﻢ ﺑﮫﻤﻦ از ﺳﻮی اﯾﺮاﻧﯿﺎن
و اﺑﺮاز هﻤﺪردی ﺑﺎ ﺧﺎﻧﻮادههﺎی ﺗﺎزهﺗﺮﯾﻦ ﺷﮫﺪای راه ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ اﺳﺘﺒﺪاد ﺟﻤﮫﻮری اﺳﻼﻣﯽ،
ﺧﻮاﺳﺘﺎر ﺗﺪاوم ﻧﺎرﺿﺎﯾﺘﯽ و اﺑﺮاز اﻋﺘﺮاض ﺑﻪ رژﯾﻢ اﺳﺘﺒﺪادی اﺳﺖ.  در هﻤﯿﻦ راﺳﺘﺎ ﺣﺰب
دﻣﮑﺮات ﮐﺮدﺳﺘﺎن ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ ﺧﻮدرا از ﻓﺮاﺧﻮان ﻧﯿﺮوهﺎی آزادﯾﺨﻮاه، اﺣﺰاب، ﺳﺎزﻣﺎﻧﮫﺎ،
اﻧﺠﻤﻨﮫﺎی ﻣﺪﻧﯽ و ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺟﮫﺖ ﻧﺸﺎﻧﺪان ﻧﺎرﺿﺎﯾﺘﯽ و'' ﻧﻪ'' ﮔﻔﺘﻦ ﺑﻪ ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ اﺳﺘﺒﺪادی
ﺟﻤﮫﻮری اﺳﻼﻣﯽ در روزهﺎی ﺟﻤﻌﻪ، ﺷﻨﺒﻪ (  ٢٩ و ٣٠ ﺑﮫﻤﻦ)  و ﯾﮑﺸﻨﺒﻪ(١ ﺳﻔﻨﺪ)  در ﺗﻤﺎﻣﯽ
ﮐﺸﻮرهﺎی ﺟﮫﺎن و اﯾﺮان اﻋﻼم ﻣﯿﺪارد.  
ﺑﺮﻗﺮارﺑﺎد آزادی و ﭘﯿﺮوزﺑﺎد ﺟﻨﺒﺶ آزادﯾﺨﻮاهﺎﻧﻪ ﺿﺪ دﯾﮑﺘﺎﺗﻮری در ﮐﺸﻮرﻣﺎن 
 
ﺣﺰب دﻣﮑﺮات ﮐﺮدﺳﺘﺎن 
دﻓﺘﺮ ﺳﯿﺎﺳﯽ 
  ١٣٨٩ ﺑﮫﻤﻦ ٢٩
  ٢٠١١/٢/١٨



فراخوان احزاب و گروه های کردی

اخبار روز: همزمان با اعلام برگزاری راه پیمایی سراسری اول اسفند از سوی شورای هماهنگی راه سبز امید و همچنین پشتیبانی گسترده ی احزاب و سازمان های سیاسی مخالف حکومت از این راهپیمایی، احزاب کردی با انتشار فراخوان های مختلف، از مردم کردستان خواسته اند به این اعتراض بپیوندند و روز اول اسفند به خیابان ها بیایند.

آیا اول اسفند می تواند روز آشتی جنبش سبز و کردستان با یکدیگر باشد؟ روز اول اسفند هفتم کشته شدن قربانیان ۲۵ بهمن است. صانع ژاله دانشجوی کرد دانشگاه هنر را حکومت ایران کوشید به نام خود مصادره کند. اعلام کنندگان راه پیمایی اول بهمن، از جمله هدف های این فراخوان را «اعلام همبستگی با هموطنان کرد» دانسته اند.

دو حزب قدیمی کردستان، یعنی حزب دموکرات کردستان ایران و حزب کومه له ی کردستان ایران، در بیانیه ی مشترکی که با هفت سازمان و حزب دیگر منتشر کرده اند، از مردم ایران و نیز کردستان دعوت کرده اند که در روز اول اسفند به خیابان ها بیایند.
در این بیانیه آمده است: ما از تظاهراتی که در این راستا سازماندهی می شود، پشتیبانی می‏کنیم و همه ایرانیان و آزادیخواهان را به شرکت در این تظاهرات که در شهرهای مهم اروپا، آمریکا و استرالیا روزهای جمعه ۲۹، شنبه ٣۰ بهمن و روز یکشنبه اول اسفند همزمان در ایران و خارج از کشور برگزار می شود، فرا می‏خوانیم.

حزب دمکرات کردستان با انتشار اطلاعیه ای ضمن ارج نهادن به حماسه‌ بیست و پنجم بهمن از سوی ایرانیان و ابراز همدردی با خانواده‌های تازه‌ترین شهدای راه مبارزه با استبداد جمهوری اسلامی، خواستار تداوم نارضایتی و ابراز اعتراض به رژیم استبدادی شده است.
این حزب پشتیبانی خودرا از فراخوان نیروهای آزادیخواه، احزاب، سازمانها، انجمنهای مدنی و سیاسی جهت نشاندان نارضایتی و ''نه'' گفتن به حاکمیت استبدادی جمهوری اسلامی در روزهای جمعه، شنبه (۲۹ و ٣۰ بهمن) و یکشنبه (۱ سفند) در تمامی کشورهای جهان و ایران اعلام کرده است.

اتحادیه ی جوانان دمکرات کردستان ایران نیز در بیانیه ای تحت عنوان «فراخوان اتحادیه ی جوانان دمکرات کردستان ایران در پشتیبانی از اعتراضات آزادیخواهانه ی مردم ایران» نوشته است این اتحادیه از هر حرکت اعتراضی ای که کلیت نظام سرکوبگر جمهوری اسلامی را مورد هدف قرار دهد و موجب روی کار آمدن حکومتی دمکراتیک و مردم سالار در ایران شود، حکومتی که به حقوق همه ی مردم ایران، اعم از هر دین و مذهب و ملیتی، ارج نهد و آزادی های پایه ای مردم را محترم شمرد، پشتیبانی می نماید و خود را در این مبارزه شریک می داند.
اتحادیه ی جوانان دمکرات کردستان ایران سپس نوشته است: از حرکت های اعتراضی همه ی مردم ایران در خارج از کشور در روزهای جمعه و شنبه، و همچنین روز یکشنبه بطور همزمان در ایران و خارج از کشور پشتیبانی می کند. و از همه ی اعضاء و هواداران خود درخواست می کند که در حرکت های اعتراضی چه در خارج از کشور و چه در داخل ایران فعالانه شرکت نمایند.

کمیته ی مرکزی سازمان خه‌بات کردستان ایران نیز در فراخوانی مردم را به شرکت در اعتراضات عمومی روز یکشنبه دعوت کرده و نوشته است: این سازمان همچنانکه‌ در اطلاعیه‌ ٢٠ بهمن ماه‌ به‌ مناسبت ٢٢ بهمن، سالروز به‌ یغما بردن ثمره‌ رنج و خون مردم ایران بدان اشاره‌ نمود، باردیگر تکرار می کند که‌ لازم است بیش از هر زمان دیگری آماده‌ و هم صدا و هم موضع باشیم و همه‌ تلاشهایمان را برای سرنگونی این رژیم متمرکز نماییم و خود را برای گـذر از نظام آخوندی به‌ حاکمتی مردمی و تغییر بنیادین آماده‌ سازیم.
خبات نوشته است: در راستای نیل به‌ این هدف ضمن محکوم نمودن کشتن به‌ ناحق فرزندان کرد، از فراخوان راهپیمایی روز یکشنبه‌ اول اسفندماه‌ در سراسر شهرهای ایران و کردستان حمایت نموده‌ و از عموم هموطنان کردستان می خواهیم برای ارج نهادن به‌ تازه‌ترین شهدای جنبش حقطلبانه ملتمان شهیدان صانع ژاله‌ و محمد مختاری همسو با سایر شهرهای ایران و همچنین همزمان با اعتراضات در بقیه‌ کشورهای جهان از فراخوان راهپیمایی نهاد و تشکلهای مستقل و مدنی استقبال نموده‌ و بار دیگر ثابت نمایند که‌ کردستان در چهارچوب ریختن خون به‌ ناحق فرزندانش سکوت نخواهد کرد و تقاصشان را پس خواهد گرفت.

کمیته هماهنگی اعتراضات به قتل صانع ژاله نیز، از عموم مردم در تمامی شهرهای کردنشین درخواست کرده است تا در اعتراض به قتل عام جوانان کرد و در واکنش به جنایتی که جمهوری اسلامی علیه صانع ژاله و در عین حال علیه اراده و کرامت و موجودیت مردم کرد انجام داده، روز یکشنبه برابر با اول اسفند، دست به اعتصاب سراسری بزنند و در این روز با تعطیلی بازار و مدارس و با بستن مغازه‌ها و نرفتن بر سر کار، بار دیگر نشان دهند که کردستان کشتار جوانانش را تحمل نخواهد کرد.




فرماندهان سپاه: به روی مردم تیراندازی نخواهیم کرد 
اخبار روز: 

بی بی سی: به نوشته یک روزنامه بریتانیایی گروهی از فرماندهان سپاه پاسداران خواستار منع تیراندازی به سوی مردم شده اند.
روزنامه دیلی تلگراف، چاپ لندن، در گزارشی با عنوان "سپاه پاسداران ایران به خودداری از تیراندازی متعهد می شود" نوشته است که شماری از افسران ارشد سپاه پاسداران ایران در نامه ای به فرمانده کل این سپاه از او خواسته اند تضمین دهد به آنان دستور تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان مخالف داده نخواهد شد.
نویسنده گزارش دیلی تلگراف، با اظهار اینکه نسخه ای از این نامه را مشاهده کرده است، می افزاید که افسران امضاکننده این نامه تاکید کرده اند که کاربرد خشونت علیه مردم با احکام تشیع مغایرت دارد.
در ادامه این گزارش آمده است که این گروه از افسران سپاه پاسداران نامه خود را خطاب به سرلشکر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه، نوشته و از او خواسته اند که به واحدهای سپاه پاسداران و همچنین نیروهای بسیج دستور دهد از تیراندازی به سوی مردم در جریان تجمع های مخالف دولت خودداری کنند.
به نوشته این روزنامه، این نامه را جمعی از فرماندهان ارشد واحدهای سپاه در تهران، قم، اصفهان و تبریز امضا کرده اند و نسخه هایی از آن به طور گسترده در میان اعضای سپاه توزیع شده است.
امضاکنندگان از فرمانده کل سپاه پاسداران، که فرماندهی نیروی بسیج را هم برعهده دارد، خواسته اند تا "با استفاده از اختیارات خود، به بسیجیان دستور دهد تا در ماموریت بعدی، باتوم های خود را در خانه بگذارند."
دیلی تلگراف می افزاید که در بخشی از این نامه صراحتا آمده است: "ما به مردم خود قول می دهیم که هرگز به سوی برادرانمان که در صدد ابراز اعتراضات مشروع علیه سیاست ها و رفتار رهبران کشور هستند تیراندازی نمی کنیم و به ضرب و شتم آنان نمی پردازیم."

گزارش روزنامه دیلی تلگراف در حالی منتشر می شود که در پی برگزاری تظاهرات اعتراضی روز ۲۹ بهمن در تهران و چند شهر دیگر، اوضاع در ایران عادی به نظر نمی رسد و دعوت متقابل حکومت و همچنین برخی گروهها مخالف برای برگزاری تظاهرات دولتی و اعتراضی، نگرانی هایی در مورد برخورد خشونت بار با معترضان به دنبال آورده است.
به نوشته این روزنامه، دیپلمات های غربی در تهران صحت این نامه را تایید کرده و گفته اند که متن آن در اختیار آیت الله علی خامنه ای، رهبر، و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری هم قرار گرفته است اما از پاسخ به آن گزارشی در دست نیست.
این روزنامه می افزاید که ارسال چنین نامه ای نشانه بروز شکاف در میان فرماندهان ارشد سپاه پاسداران است که از آنان به عنوان نظامیان پایبند به ایدئولوژی حاکم و رهبری حکومت نام برده می شود.
مقامات و منابع رسمی جمهوری اسلامی در مورد این گزارش هنوز اظهار نظری نکرده اند.

برخورد نظامی با معترضان
در جریان تظاهرات اعتراضی علیه نتیجه بحث برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، علاوه بر واحدهای ضد شورش نیروی انتظامی، واحدهای بسیج و همچنین نیروهای موسوم به لباس شخصی برای مقابله با تظاهرکنندگان به خیابان ها اعزام شدند.
مخالفان دولت این افراد را به اقدامات خشونت آمیز، از جمله ضرب و جرح و قتل تظاهرکنندگان در خیابان ها و همچنین برخورد تند با دستگیر شدگان در بازداشتگاه ها متهم کردند در حالیکه، در مجموع، برخورد ماموران پلیس را موجه تر می دانستند.
در جریان چند ماه تظاهرات بعد از انتخابات، یکی از سئوالاتی که غالبا مطرح می شد این بود که آیا در صورت لزوم، حکومت خواهد توانست یگان های نظامی، به خصوص واحدهای سپاه پاسداران را برای مقابله با معترضان به خیابان های اعزام دارد و واکنش آنان به چنین دستوری چه خواهد بود؟
برخی از کارشناسان معتقد بودند که سپاه پاسداران، به عنوان یک نیروی نظامی متعهد به ایدئولوژی حکومتی، از چنین دستوری اطاعت خواهد کرد، اما برخی دیگر این نظر را مطرح می کردند که در طول سالهای جنگ، و به خصوص با عضویت نفرات وظیفه، سپاه پاسداران به یک نیروی رزمی و متعهد به دفاع از مرزهای کشور مبدل شده است و حکومت نمی تواند به آن، به عنوان یک واحد سرکوب اعتراضات مدنی، اتکا کند.
به گفته این گروه از کارشناسان، اگرچه گفته می شود که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، بر وزن سیاسی و امتیازات اقتصادی سپاه پاسداران به طور قابل توجهی افزوده شده، اما احتمالا تنها برخی از فرماندهان و مقامات عالیرتبه این نیرو آمادگی آن را دارند تا برای حفظ این موقعیت، به خشونت علیه غیرنظامیان متوسل شوند.
همچنین، این نظر نیز مطرح است که بسیاری از نظامیان ایرانی احتمالا هنوز نتیجه اطاعت ارتش سلطنتی ایران از دستور دولت وقت برای برخورد خشونت آمیز با مردم در جریان انقلاب سال ۱٣۵۷ را فراموش نکرده اند.
در تابستان سال ۱٣۵۷، دولت وقت با استناد به قانون برقراری حکومت نظامی، واحدهای ارتش را در خیابان های شماری از شهرهای ایران مستقر کرد و طی ماههای بعد، حضور آنان به برخورد با تظاهرکنندگان و گاه تیراندازی به سوی آنان منجر شد که کشته و زخمی شدن شماری از مردم را به همراه داشت.
پس از سقوط نظام سلطنتی، با وجود اینکه فرماندهان ارتش همبستگی خود را با مردم اعلام کرده بودند، فرماندهان عالیرتبه، و گاه افسران رده های پائین، درجه داران و حتی سربازان ساده به اتهام دست داشتن در اعمال خشونت در طول حکومت نظامی بازداشت، محاکمه و تعدادی از آنان اعدام شدند.
انجام ماموریت حکومت نظامی همچنین باعث شد تا کسانی که ارتش ایران را ماهیتا دارای تمایل به نظام سلطنتی می دانستند، به این بهانه خواستار انحلال ارتش شوند که به دلایلی با مخالفت رهبر وقت جمهوری اسلامی مواجه شد و پس از پاکسازی های گسترده، ارتش برجای ماند و بعدا نقشی مهم را در جنگ با عراق ایفا کرد.
در آن زمان، گفته می شد که بسیاری از افراد ارتش بازسازی شده، برای ادامه خدمت تاکید داشته اند که از نظامیان هرگز در برخورد با اعتراضات مردمی استفاده نشود و این نظری است که در اصل ۷۹ قانون اساسی، در مورد ممنوعیت برقراری حکومت نظامی، انعکاس یافته و ماموریت حفظ و دفاع از حکومت و مقابله با مخالفان نیز بدون اعلام مقررات حکومت نظامی، به نهادهای مختلف شبه نظامی محول شده است.
گزارش دیلی تلگراف در مورد ارسال نامه افسران سپاه پاسداران در حالی انتشار می یابد که در جریان اعتراضات خیابانی مردم در مصر، ارتش این کشور با اتخاذ موضعی مسالمت جویانه و خودداری از برخورد خشونت آمیز توانست به عنوان یک نیروی مورد اعتماد مردم و یک داور بیطرف، مسئولیت انتقال قدرت را برعهده بگیرد.



ایران از اسپانیا عذرخواهی کرد

ترینیداد جیمنز: آقای صالحی گفته که چنین رخدادهایی تکرار نمی شود
علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه اسپانیا بابت بازداشت مسئول امور کنسولی اسپانیا در ناآرامی های روز ۲۵ بهمن در تهران عذر خواهی کرده است.
ترینیداد جیمنز، وزیر خارجه اسپانیا امروز جمعه ۱۸ فوریه گفت که آقای صالحی شامگاه پنجشنبه در تماسی تلفنی، عذرخواهی کرده و گفته که چنین رخدادهایی دیگر تکرار نخواهد شد.
شبکه تلویزیونی کانال 4 اسپانیا امروز در خبری اعلام کرد که علی اکبر صالحی، به همتای اسپانیایی اش گفته که بازداشت کنسول اسپانیا "اشتباه" بوده است.
رسانه های ایران هنوز درباره این تماس تلفنی و سخنان آقای صالحی خبری منتشر نکرده اند.
به گفته خبرگزاری اسپانیایی افه، ایگناسیو پرز کامبرا، مسئول امور کنسولی اسپانیا، روز ۲۵ بهمن توسط چند پلیس با لباس غیرنظامی، در نزدیکی جایی که معترضان ایرانی تجمع کرده بودند، بازداشت شده و پس از حدود چهار ساعت و نیم آزاد شده است.
به گفته این خبرگزاری، مسئول امور کنسولی اسپانیا هنگام بازداشت نزدیک در ورودی سفارت اسپانیا بوده است.

اعتراض و تهدید

دولت اسپانیا این اتفاق را رخدادی "بسیار جدی" خوانده بود و تهدید کرده بود که اگر ایران ظرف ۴۸ ساعت عذر نخواهد، سفیر خود را از تهران فرا خواهد خواند.
اسپانیا روز سه شنبه نسبت به بازداشت چهارساعت و نیمه کنسول سفارت اسپانیا در ایران توسط پلیس ایران اعتراض کرده بود.
دولت اسپانیا این اتفاق را رخدادی "بسیار جدی" خوانده و تهدید کرده بود که اگر ایران ظرف ۴۸ ساعت عذرخواهی نکند، سفیر خود را از تهران فرا خواهد خواند.
روزنامه اسپانیایی ال پایس نوشت که پلیس ایران این دیپلمات اسپانیایی را به شرکت در اعتراضات غیرقانونی ضددولتی در تهران متهم کرده بوده است.
وزیر خارجه اسپانیا روز پنجشنبه در نشستی مطبوعاتی در لندن بازداشت کنسول اسپانیا را "غیرقابل قبول" خوانده بود.
خانم جیمنز روز سه شنبه ۱۵ فوریه به پارلمان اسپانیا گفته بود که پلیس ایران این دیپلمات اسپانیایی را "بدون در نظر گرفتن موقعیت دیپلماتیک" بازداشت کرده بوده و به همین دلیل کنوانسیون وین درباره قوانین بین المللی بین دولت ها را نقض کرده است.
شبکه تلویزیونی کانال 4 اسپانیا امروز اعلام کرد که دولت اسپانیا پس از این عذرخواهی ایران، سفیر خود در ایران را فرا نخواهد خواند.



آمریکا: تحرکات نظامی ایران را در سوئز زیر نظر داریم

کارنی

در پی انتشار خبر موافقت مصر با عبور این دو ناو از کانال سوئز، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد آمریکا تحرکات ایران را زیر نظر دارد و رفتار منطقه ای این کشور را "غیرمسوولانه" دانست.
آقای کارنی که به همراه باراک اوباما عازم ایالت اورگان بود، در هواپیما به خبرنگاران گفت: "مشخص است که ما آن را زیرنظر خواهیم داشت...ما همچنین می خواهیم بگوییم که سابقه ایران در زمینه رفتار مسوولانه در منطقه درخشان نیست."
خبرگزاری رسمی مصر، منا، روز جمعه از صدور مجوز عبور برای عبور دو ناو ایران از کانال سوئز خبر داد.
به گزارش این خبرگزاری، کشتی های ایرانی عازم سوریه هستند و مجهز به سلاح نیستند.
به گفته مسوولان کانال سوئز، این نخستین بار است که از پیروزی انقلاب اسلامی کشتی های جنگی ایران از این آبراه عبور می کنند.
هنوز مشخص نیست که ناوهای ایرانی که به بندر پورت سعید، در شمال کانال سوئز خواهند رسید.
در این حال، اسرائیل هم از ورود ناوهای ایرانی به دریای مدیترانه ابراز نگرانی کرده است و گفته تحرکات نظامی ایران را به دقت زیر نظر خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری فارس، ناوهای اعزامی ایران شامل ناوچه الوند و ناو پشتیبانی خارک هستند.


موسوی و رهنورد در 'حصر خانگی'

کوچه آقای موسوی
ابتدای کوچه آقای موسوی با اتومبیل ون مسدود شده و هیچ کس نمی تواند از کنار آن رد شود
سایت کلمه گزارش داد که میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد در "حصر خانگی" قرار گرفته اند و ارتباط آنها قطع شده و نیروهای امنیتی جای محافظان وی را گرفته اند.
سایت کلمه که خبرها و دیدگاه های مربوط به میرحسین موسوی، از رهبران مخالف دولت ایران را منعکس می کند،گزارش داده که حصر خانگی آقای موسوی و خانم رهنورد از روز 25 بهمن آغاز شده و "از روز 27 بهمن کامل شده و با قطع آخرین ارتباطات محدود آنها، هیچ اطلاعی از وضعیت سلامت شان در دست نیست."
بنابر این گزارش، محافظان آقای موسوی نیز برکنار شده و نیروهای امنیتی جای آنها را گرفته اند.
پیش از شروع راهپیمایی روز دوشنبه 25 بهمن (14 فوریه) گزارش شده بود که تمامی ارتباطات آقای موسوی و همسرش، قطع و کوچه منتهی به خانه مسکونی آنان مسدود شده است و امکان رفت و آمد به این خانه وجود ندارد.
در تظاهرات ۲۵ بهمن، که با فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی و برای "ابراز همبستگی با مردم مصر و تونس" انجام شد، مخالفان دولت ایران با سر دادن شعار علیه آیت الله علی خامنه‌ای رهبر ایران پرداختند و در جریان مقابله خشونت آمیز نیروهای امنیتی با معترضان، ده‌ها نفر زخمی و دو نفر کشته شدند.
بعد از راهپیمایی مخالفان در پایتخت، ارتباط آقایان موسوی و کروبی محدود شده و هر دو به نوعی در حصر خانگی قرار گرفته اند.
بنابر گزارش کلمه، "ابتدای کوچه بن بست اختر در خیابان پاستور که منزل میرحسین موسوی در آن واقع است، همچنان با اتومبیل ون مسدود است به طوری که دو طرف ون با دیوار و کیوسک نگهبانی در تماس است و هیچ کس نمی تواند از کنار آن رد شود."
کلمه از قول شاهدان عینی نوشته که شیشه های اتومبیل ون که ابتدای کوچه آقای موسوی گذاشته شده، سیاه است و داخل آن را دیده نمی شود و سرنشینان اتومبیل ون "صورت خود را با ماسک های مخصوص آلودگی هوا پوشانده اند و اگر کسی به سر کوچه اختر مراجع کند به سرعت چند نفر از آن پیاده می شوند و فرد را مورد بازجویی قرار می دهند."
بنابر این گزارش، دختران آقای موسوی سعی کرده اند تا از وضعیت پدر و مادرشان اطلاعی به دست آورند اما "ماموران مستقر در اطراف خانه، اجازه نزدیک شدن به محل سکونت والدین شان را به آنها نمی دهند."
ماموران به دختران آقای موسوی گفته اند که "از طرف دادستان، مامور حصر آقای موسوی هستند اما از ارائه هر گونه کارت، نامه و حکم در این باره خودداری می کنند."
منزل آقای موسوی در خیابان پاستور و در نزدیکی ریاست جمهوری قرار دارد. این منطقه محدوده ای امنیتی است و افرادی از حکومت در آن سکونت دارند و تعدادی از نهادهای دولتی در آنجا مستقر است و هیچ کس به آسانی نمی تواند وارد این محدوده شود.
کلمه نوشته که گروههای ناشناخته چندین بار به طرف منزل موسوی هجوم برده اند در حالی که خیابان پاستور "یک منطقه ممنوع امنیتی است و افراد بدون مجوز و هماهنگی حق ورود به آن را ندارند."
در این گزارش این سئوال مطرح شده که چگونه "گروههای خودسر" در منطقه ای حاضر شده اند که "ادارات بسیار خاص دولتی و سپاه" در آن قرار دارد و "آیا افرادی که چنین جوازی را برای گروههای خودسر صادر کرده اند، ممکن است جواز کارهای نامعقول و خطرناک دیگر را نیز به زودی صادر کنند؟"
در ماههای گذشته ارتباط آقای موسوی محدود شده بود و به نوشته کلمه، آقای موسوی در ماههای اخیر "جز برای دیدار پدر پیرش یا چند دیدار محدود دیگر، امکان خروج از خانه را نمی یافت."
همزمان با انتشار این گزارش، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران، پیشنهاد کرده که این افراد "در خانه خود زندانی شوند و تلفن و اینترنت آنها قطع شود."
آقای جنتی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران گفت: "کاری که قوه قضائیه می‌تواند انجام دهد و من فکر می‌کنم که در اندیشه است که انجام بدهد، این است که ارتباط اینها را به کلی از مردم قطع کند. در خانه آنها باید بسته شود، رفت و آمدهایشان محدود شود، نتوانند پیام بدهند و پیام بگیرند و تلفن و اینترنت آنها باید قطع شود و در خانه خود باید زندانی شوند."
ناآرامی‌های روز ۲۵ بهمن واکنش تند مقام های ایرانی را به دنبال داشت، و برخی از طرفداران تندرو حکومت ایران، خواهان دستگیری و حتی اعدام آقای موسوی و کروبی شده اند.
آقای جنتی به کسانی که خواهان اعدام میرحسین موسوی و مهدی کروبی شده اند، گفت: "بايد اعلام كنم كه اينها معدوم شده‌اند و در جامعه سقوط كرده و آبرويشان رفته است."
پیش از این صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه گفته بود که "جلوی اطلاعیه پراکنی آقایان موسوی و کروبی گرفته خواهد شد."
آقای لاریجانی در پاسخ به خواست حامیان حکومت گفه بود که گر آقایان مهدی کروبی و میرحسین موسوی دستگیر و زندانی نشده اند، تنها به خاطر "مصالح نظام" و به دستور شخص آیت الله خامنه ای بوده است.
به گفته آقای لاریجانی "اگر با سران فتنه برخورد می‌شد آنها امامزاده شده بودند."
رهبر ایران تاکنون درباره دستگیری آقایان موسوی و کروبی و نا‌آرامی‌هایی که در روز ۲۵ بهمن در تهران و برخی شهرهای بزرگ ایران روی داد اظهار نظر نکرده است.



بازداشت‌های خودسرانه در ایران

بهنام دارایی‌زاده
در هفته‌‌ی گذشته و در آستانه‌ی حرکت اعتراضی ۲۵ بهمن، بار دیگر شاهد موج جدیدی از بازداشت‌های خودسرانه و غیر قانونی فعال‌های سیاسی بودیم؛ برخوردی که بر پایه‌ی سخنان روز یکشنبه‌ی «جعفری دولت‌آبادی»، دادستان عمومی و انقلاب تهران، کاملاً «امنیتی» است و احتمالاً با توجه به رویدا‌های امروز در تهران، در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.
به باور بسیاری از ناظران مسائل ایران، تخمین زده ‌می‌شود که در جریان حوادث پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ دست‌ کم چهارهزار نفر در سراسر کشور بازداشت شده باشند. به تازگی «صادق لاریجانی»، رئیس تشکیلات قضایی جمهوری اسلامی نیز، در نشستی اشاره کرد که در رویدادهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری، «هزاران نفر» دستگیر شده‌اند؛ هزاران نفری که هم محاکمه شدند و هم در حال حاضر مشغول سپری کردن دوران محکومیت خود هستند.
«بازداشت و سلب آزادی افراد»، مسئله‌ی کم‌اهمیتی نیست. جدا از کیفیت محاکمات و میزان مجازات‌ مقرر، در بیشتر ساختارهای سیاسی توسعه یافته، برای نفس بازداشت و دستگیری شهروندان، شرایط و مقررات سفت و سختی پیش‌بینی شده است. اعلامیه جهانی حقوق بشر و برخی دیگر از اسناد بین‌المللی نیز در این زمینه، قواعد مشابهی را وضع کرده‌اند. برای نمونه، ماده‌ی نهم کنوانسیون حقوق مدنی- سیاسی ملل متحد (۱۹۶۶) به مثابه‌ یک استاندارد جهانی در زمینه‌‌ی حق امنیت و آزادی افراد مقرر می‌کند:
۱. هرکس حق آزادی و امنیت فردی دارد. هیچکس نباید تحت بازداشت و یا دستگیری خودسرانه قرار گیرد. هیچکس نباید از آزادی خود محروم شود. مگر در صورتی که قانون و مقررات آئین دادرسی حکم می‌کند.
۲. هرکس که دستگیر می‌شود باید در زمان بازداشت، دلایل دستگیری به اطلاع او رسانده شود و نیز باید بدون درنگ هر اتهامی که علیه او وجود دارد، به اطلاعش برسد.
دولت ایران مفاد این کنوانسیون را نه فقط امضا کرده، بلکه آن را در مجلس قانونگذاری نیز به تصویب رسانده است. از سویی دیگر، برابر ماده‌ی نهم قانون مدنی ایران، مفاد «معاهدات بین‌المللی» در حکم قانون داخلی‌اند و دولت‌ ایران ملزم به رعایت و اجرای آن است.
نیازی به توضیح نیست که نه رژیم پهلوی و نه حکومت جمهوری اسلامی، هیچ‌ یک در برخورد با فعالین سیاسی- مدنی، کوچک‌ترین وقعی نیز به الزامات این کنوانسیون و یا سایر تعهدات بین‌المللی مشابه‌ با آن نداشته‌اند. روشن است در جوامع توسعه نیافته مانند ایران، موازین و تعهدات حقوقی در غالب موارد تنها برپایه‌ی ملاحظات صرف سیاسی است که تعریف و تفسیر می‌شوند. بنابراین خیلی هم دور از انتظار نیست که مقامات قضایی جمهوری اسلامی و یا رژیم پیشین ایران، اعتنایی به این تعهدات بین‌المللی نداشته باشند.
در ایران، آن دسته از موازین حقوق بشری که در اسناد مختلف آمده، در بهترین حالت، بازگوکننده‌ی برخی از هنجارها و استانداردهای مطرح است. در ایران، هیچ مکانیسم نظارتی جدی و عینی‌ای حتی برای آن دسته از اسنادی که دولت ایران آنها را امضا کرده هم وجود ندارد. واقعیت این است که مقامات قضایی جمهوری اسلامی، «موازین و الزامات قانونی رژیم حقوقی» خود را نیز به دشواری رعایت می‌کنند چه رسد به اصول و تعهدات بین‌المللی.
در اصل ۳۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی اشاره شده «هیچ کس را نمی‌توان دستگیر کرد مگر به حکم و ترتیبی که قانون معین می‌کند. در صورت بازداشت، موضوع اتهام باید با ذکر دلایل بلافاصله کتباً به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثر ظرف مدت 24ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاکمه، در اسرع وقت فراهم گردد. متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می‌شود.»
به جرئت می‌توان گفت که کمتر پرونده‌ای در طول این سه دهه‌ی اخیر با در نظر داشتن اصل ۳۲ قانون اساسی رسیدگی شده است. واقعیت این است که در پرونده‌های سیاسی- عقیدتی، افراد یا در خیابان و محل‌کار و منزل، بدون هیچگونه احضار و اطلاعی بازداشت می‌شوند یا با احضاریه‌هایی غیر قانونی به شعبه‌های امنیتی و اداره‌های پیگیری وزارت اطلاعات فراخوانده می‌شوند.
مواد ۳۵ و ۱۳۲ آیین دادرسی کیفری ایران، تاکید کرده است که بازداشت موقت افراد یا باید در خصوص اتهام‌های بسیار سنگینی نظیر قتل، آدم‌ربایی، اسید پاشی و ... باشد و یا دستگاه تعقیب ( با توجه به سوابق جنایی، شخصیت فرد و ...) ظن قوی داشته باشد که متهم در صورت آزاد بودن متواری خواهد شد.
روشن است موارد اتهامی تمامی فعالین اجتماعی و روزنامه‌نگارانی که در طول همه‌ی این سال‌ها خودسرانه و غیر قانونی از سوی مامورین امنیتی زندانی شده‌اند، نه مواردی نظیر قتل و اسیدپاشی و... بوده و نه شخصیت حرفه‌ای و جایگاه اجتماعی این افراد به گونه‌ای است که احضار صحیح و قانونی آنها برای دستگاه قضایی ایران دشوار باشد.
متهم حتی اگر قرار هست بازداشت هم شود، «جلب» او باید مطابق قانون (ماده‌ی ۱۲۱ قانون آیین دادرسی کیفری) در طول روز و با ارائه‌ی برگه‌ی رسمی جلب باشد. یورش شبانه‌ی مامورین امنیتی به خانه‌های مردم و بازداشت افراد و تفتیش منزل و وسایل شخصی افراد، آن هم در ساعاتی که افراد به‌طور معمول در حال استراحت هستند، هیچ توجیه حقوقی حتی به موجب قوانین داخلی ایران ندارد.
به نظر می‌آید که از نگاه مقامات امنیتی- قضایی ایران، «دستگیری‌های خود‌سرانه و گسترده‌ی فعالین سیاسی-اجتماعی»، همان‌طور که خود دادستان تهران نیز اشاره کرده، بیشتر بر پایه‌ی ملاحظات «امنیتی» است و نه برخوردهای حقوقی. در شرایط کنونی، مقامات قضایی جمهوری اسلامی، حتی حاضر نیستند شکل و تشریفات قانونی برخورد با فعالین سیاسی- مدنی را رعایت کنند. به باور نگارنده، اصرار مستمر بر ادامه‌ی این سیاست و عدم نیاز به رعایت تشریفاتی قانونی، نشانه‌ی یک خطر و هشدار جدی است؛ سرکوب سیاسی در ایران، به حتم گسترده‌تر خواهد شد!


امید قدرت می آورد

پروین اردلان
همبستگی و همصدایی با زنان و مردانی که بر ثبات شوریدند

سرعت  پایین است، اسکایپ کار نمی کند، کسی  حاضر به صحبت تلفنی نیست. مدت هاست به جز اسکایپ آن هم به مدد وی پی ان که حالا از کار افتاده، امکان گفتگو به حداقل رسیده است، اما اکنون شنیده می شوند، حتی از لابه لای جمله هایی که در چت و ایمل می نویسند، صدای شادی شان، خوانده، شنیده و احساس می شود؛ هر چند نگران فردای پرخشونت تر آن هستند و اکنون نیز در حال تجربه ی آن فردایند.
وقایع تونس ومصر تنها تکانه ای بر دولت های دیکتاتور در شمال افریقا و منطقه خاورمیانه نبوده است، این وقایع هم معادلات نظم نوین جهانی را برهم زده؛ هم مردمان کشورها را به حرکت درآورده؛ و هم همبستگی مردمی را در جهان ارتقا داده است. سرآغاز حرکت و رویش امیدی دیگر در دل مردمان و انتشار ویروسی مسری یا همان گسترش همبستگی است که رفته رفته سال ٢۰١١ را به سال تحولات عمیق  اجتماعی سیاسی ، سال قدرت جوانان و سال حضور قدرت مند زنان تبدیل کرده  و می کند.
حضور مردم ایران روز ٢۵ بهمن ١٣۸٩ در خیابان های تهران و دیگر شهرها برای همبستگی با مردم تونس و مصر، آغاز دوباره ای بود برای مردمی که دیگر تنها نیستند. پس از ماهها این نخستین بار است که خنده از لابه لای کلمات بیرون می جهد. مستانه که شوخ طبعی ویژه بارزش بود و رنگ زندگی داشت، مدت ها ساکت بود، می گفت: "حتی مهمانی هایمان هم عزاداری شده" اما شب ٢۵بهمن دوباره روحیه طنازش به ایمل ها آمد و نوشت: "می خوام حرف بزنم. سرعت خيلي پايينه و گوگل تاكم كانكت نميشه، همين الان هم اين اينترنت مثه يه چراغی كه باد ميخوره بهش هی پت پت مي كنه، در حال پت پته، فقط بدون امروز خيلي خوب بوديم، امروز بهترین بودیم، امروز نشون دادیم ما هستيم. حتي اگه اونا خيلي زياد باشن و نذارن ما به هم برسيم كه واقعا هم نمي ذاشتن، حرفه اي شدیم،مي دونیم نبايد بترسیم. امروز اینجا میدون تحریر بود. حیف که الجزیره اینجا نبود تا برات دست تکون بدم ! از پلیس، بسیج؛ لباس شخصی ...ماشالله کم نبودند و قشنگ هم می زدند! اما خیلی ها می گفتن امروز آبرو داری کردیم و کم نیاوردیم! باور می کنی؟"
مردم پیام یکدیکر را می شنوند و باور می کنند. شعارهای مردم ایران مانند مصرو تونس علیه دیکتاتوری بلند شده است. مردم تونس ومصر به ما یاد دادند که می توانیم از هم یاد بگیریم و تنها دیکتاتورها نیستند که به ضرب قدرت نظامی و سرکوب همدیگر را حمایت می کنند.
"امید قدرت می آورد" این جمله ای است آشنا برای بسیاری از ما که بارها تجربه شکست داشته ایم، برای یکدیگر بارها گفته ایم، بارها از زبان نوال سعداوی نویسنده و مبارز فمنیست مصری هم شنیده ایم. امید دیدن کورسویی است در جاده ای که به سیاهی ختم می شود، چراغی ورای مرز تصورکه حرکت و نیرومی آورد و قدرت؛ و اکنون هرچند به دشواری پُر سو می شود.
طی ماه های گذشته از امید می گفتیم اما بیشتر بغض وعصبانیت، زندان و اعدام  را می خواندیم و می شنیدیم و می دیدیم. اکنون شاهد جوانه هایی هستیم که در گوشه گوشه جهان، از دل باتلاق ترس سر می زنند: از دل انقلاب یاس تونس، از میان آواز زنان تونسی، از مقاومت شبانه روزی  مردم مصر در میدان تحریر، از رقص و حضور زنان مصری به خاطر فتح خیابان، از تصویر چگوارا در دست فقرای یمنی، از میان همراهی جوانان مسلمان و مسیحی، از اردن تا الجزایر تا خیابان های تهران، رقص شور را در دل یاس مشاهده می کنیم.
آنها به جای جنگ قومیتی، و به جای جنگ مذهبی با، و یا ترس از یکدیگر،در خواسته های مشترک همراه شده اند. آنها دوگانه سازی های بد و بدتر را که یا وحشت از غرب می سازد،یا بنیادگرایی اسلامی از اخوان المسلمین، برهم زده اند. راه سومی را راهبری می کنند که همان سازمان دهی و قدرت گیری نهادهای اجتماعی است. در این میان نهادهای زنان شان مسئولیتی دشوار تر دارند، آنها، هم باید دیده بان حقوق زنان برای حفظ داشته ها و ارتقای خواسته ها باشند و هم سیاست زنانه را به مثابه سیاستی علیه خشونت و جنگ و سلطه طلبی در کشورهای با سابقه دیکتاتوری جاری و ساری کنند. درایران اما، نهادهای اجتماعی گرچه با خشونت سرکوب شدند اما اکنون، هرچند به سختی، در حال سازماندهی مجدد در شبکه ها و نهادها و گروه های اجتماعی در داخل و خارج کشور هستند.
این یعنی  باور کردن به قدرت و شعور مردمی که بدیهی ترین حقوق اجتماعی و سیاسی و انسانی را طلب می کنند، یعنی شعور جنبش های اجتماعی و بلوغ جامعه ای که خواهان تغییر است. نه تونس و نه مصر و نه ایران هیچ کدام تکرار هم نیستند، شبیه هم نیستند،  اما اشتراک های زیادی دارند، همصدایی و همبستگی یعنی تلاقی این اشتراک ها و قدرت بخشی مسری به یکدیگر و همپوشانی در نقطه های مشترک.  نیروهایی که هم می دانند چه نمی خواهند و هم می دانند چه می خواهند.
در ٢۵ بهمن، آنها به سمت میدان آزادی رفتند تا خواسته آزادی را فریاد برنند. جوانی بالای جرثقیل رفت، زنی جلودار جمع راهپیمایی کنندگان شد، و زنان بسیاری از خیابان ها گزارش دادند. آنان رفتند که برابری جنسیتی را در برابر سیاست های حاکمیتی که علیه جنس زن قانون و بخشنامه و مرامنامه تصویب و منتشر می کند به نمایش در آورند. اینها همه مشترک هایی است که می توان در عملکرد جوانان این کشورها اعم از دختر و پسر، از حضور فعالانه و نه منفعلانه زنان در خیابان ها و در صحنه جنبش های اجتماعی دید. آنها  با تمام تفاوت هایشان در یک نقطه با هم تلاقی کرده اند: نه به دیکتاتوری ، و بله به آزادی و برابری جنسیتی.
اگر پس از انتخابات ایران، بسیاری برای پس گرفتن رای شان به خیابان ریختند این بار "نه به دیکتاتوری" شعارشان بود. هرچند بدون توان نظامی در برابر قدرت های نظامی چندگانه سپاه و بسیج و ارتش و پلیس های لباس شخصی، هرچند بی دفاع تر از تونس و مصر در برابر نظامیان. هرچند بی حضور رسانه ها و گزارشگران حقوف بشر. اما آگاه و هدفمند و پرامید و بی توهم از توان نظامی، اقتصادی و سیاسی حریف بر ترس غلبه کردند.
٢۵بهمن آغاز دیگری بود در ادامه راهی دراز اما سرشار از همبستگی و همصدایی با زنان و مردانی که بر ثبات شوریدند. روزهای نگرانی هم از راه رسیده اند، دو جان با ارزش پرکشیدند، خانواده ها در برابرزندان  کتک می خورند، و زندانی ها همچنان در بندند و و بی خبری رو به افزون. راوی دیگری نوشت: "این روزها هم پر از امید و هم پر از خشم. وقتی مردم را می بینی تو خیابون، توی اتوبوس و ... که بدون ترس حرف می زنند و فحش می دن و اعتراض می کنند، واقعا حس عجیبی به آدم می ده. تعداد زیاد آدمها روز ۲۵ بهمن واقعا اشک آدم رو از شوق درمی آورد. من زنهایی رو دیدم که کاملا تابلو اومده بودند تظاهرات، بدون هیچ ترس و تقیه ای. بدون کیف، بدون ماسک و ... با دستهایی که مشت شده بود و شونه هایی که عقب بود وسط خیابون راه می رفتند، کاری که من جراتش رو ندارم انجام بدم. از طرف دیگه وقتی وقاحت رو می بینی، وقتی مانور تو خیابون رو می بینی، وقتی می بینی تو پیاده رو با موتور و گله ای حرکت می کنند و هی صدای گاز موتورها را بلند می کنند که مردم رو بترسونند، اونوقته که از مظلومیت این همه آدم حالت بد می شه... با همه این حرفا امید واقعیه، چیزی که تو دلهای مردم دوباره جون گرفته...".
٢۵بهمن اما تجربه ی یک همبستگی جهانی متقابل نیز بود. در روز٢۵بهمن میلیون ها چشم ازشمال آفریقا تا دورترین نقاط آسیا شاهد خروش خیابان و شور مردمی در تهران بودند که درجدال با ریا و سلطه ی حاکمان ایستادگی کردند. در این روز مردم تونس و مصر متحدان واقعی خود را در ایران باز یافتند و در کنار آنها ایستادند.  ما نیز برای گسترش این همبستگی از پایین باید دستهای یاریمان را بسوی دستهای فعالین همه ی جنبشهای آزادیخواه و برابری طلب جهان گشودتر سازیم.


بیانیه دانشجویان دانشگاه آزاد برای پاسداشت یاد شهیدان و دعوت برای حضور در مراسم هفتم شهدا

جمعی از دانشجویان دانشگاه های آزاد با انتشار بیانیه ای ضمن تشکر از حضور سبز مردم در راهپیمایی ۲۵ بهمن ماه و پاسداشت یاد و خاطر شهید" محمد مختاری" از دانشجویان دانشگاه آزاد شاهرود، سرکوب های گسترده نیروهای حکومتی را نشان از ترس و وحشت بی سابقه دولتیان دانسته و از همه مردم شجاع و غیور خواسته اند تا یکم اسفند ماه ساعت ۳ بعد از ظهر با حضور در خیابان ها بر جان فرعونیان لرزه افکنند.
به گزارش دانشجونیوز، همگام با فراخوان بسیاری از رسانه ها و فعالان سیاسی و اجتماعی سبز،از جمله تشکیلات "راه سبز امید" دانشجویان دانشگاه آزاد واحد های: تهران مرکز، تهران جنوب، مشهد، قزوین، تهران شرق، کرج، علوم تحقیقات، شاهرود، شهر ری، رشت، تهران شمال، تهران سما، تهران غرب و دزفول نیز با انتشار بیانه ای همبستگی خویش را با این فراخوان اعلام کرده اند.
بنا بر این گزارش, در بخشی از این بیانیه، آمده است شهید "محمد مختاری" از همکلاسی های ما در دانشگاه آزاد واحد شاهرود و "شهید صانع ژاله" از شهدای سبز این روز هستند که برای گرامیداشت یاد ایشان ما هفته آینده را در عزای عمومی به سر خواهیم برد و با لباس ها و نشان های سیاه و سبز در دانشگاه حاضر خواهیم شد

نسخه کامل این بیانیه که برای دانشجونیوز ارسال شده است به شرح زیر است:
«به نام یگانه خالق آزادی»
و به یاد شهید راه آزادی "محمد مختاری"
بار دیگر بهمن خونین شد و برای چندمین بار روزی سیاه در کارنامه فرعون زمانه سرزمین ما ثبت شد و نهال سبز آزادی خواهی با خون شهیدانی دیگر آبیاری شد. فرعونیان هنوز در این وهم و خیالند که با کشتار و سرکوب و ریختن خون بی گناهان می توانند بذر ترس در دل ها بکارند ولی غافل از این هستند که هر قطره خونی که به پای این نهال آزادی خواهی ریخته می شود ریشه های آن را عمیق تر و آن را تنومندتر خواهد کرد.
عصر بيداري ملت ها فرا رسيده و جنبش هاي ضد استبدادی و دموكراسي خواه در كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا به پیش می روند و نسیم آزادی در منطقه وزیدن گرفته است که از هم اکنون می توان خنکای آن را در ایران هم احساس کرد.
مردم دلیر و شجاع کشورمان در بیست و پنج بهمن ماه در اعتراض به دیکتاتوری در کشور های منطقه و برای همبستگی با جوانان و مردم آزادی خواه منطقه به خیابان ها آمدند تا بر طبق اصل بیست و هفتم قانون اساسی دست به راهپیمایی کاملا قانونی و آرام و مسالمت آمیر بزنند که حتی این اقدام هم از سوی دیکتاتور و یارانش تحمل نشد و با گشودن آتش به سینه مردم و فرود آوردن چماق بر پیکر ایشان بیش از پیش چهره ریاکارانه و مزورانه خود را نمایاندند.
شهید "محمد مختاری" از همکلاسی های ما در دانشگاه آزاد واحد شاهرود و "شهید صانع ژاله" از شهدای سبز این روز هستند که برای گرامیداشت یاد ایشان ما هفته آینده را در عزای عمومی به سر خواهیم برد و با لباس ها و نشان های سیاه و سبز در دانشگاه حاضر خواهیم شد.
همچنین مقاومت و ایستادگی دو یاور عزیز و شجاع جنبش سبز "شیخ مهدی کروبی" و "میر حسین موسوی" را ارج نهاده و می ستاییم و نسبت به هر گونه تعرض و یا بازداشت ایشان شدیدا هشدار می دهیم و با فریاد اعلام می داریم از هیچ گونه جانفشانی برای دفاع از ایشان دریغ نخواهیم کرد.
همانطور که شهادت امیر جوادی فر، اشکان سهرابی، یعقوب براویه و سایر همکلاسی هایمان ما را در رسیدن به آرمان هایمان مصمم تر نمود با شهادت دیگر همکلاسی مان "محمد مختاری" نیز استوار تر از همیشه راه این شهیدان را ادامه خواهیم داد.
ما دانشجویان دانشگاه آزاد فریاد می کنیم خون ما از خون امیرها، اشکانها، یعقوب ها و محمد ها رنگین تر نیست. همه ما امروز هم نوا با شهید محمد مختاری می گوییم:«خدایا! ایستاده مردن را نصبیم کن که از نشسته زیستن در ذلت خسته ام!»
ما خود به خیابان ها خواهیم آمد و از همه مردم غیور و شجاع و جوانان و دانشجویان عزیز هم می خواهیم تا به منظور پاس داشت خون شهدای راه آزادی و به خصوص دو شهید سبز و سر افراز "صانع ژاله" و "محمد مختاری" با حضور خود در خیابان ها در تاریخ اول اسفند در ساعت سه بار دیگر اتحاد و همبستگی خود را نشان دهند و بر جان فرعونیان لرزه افکنند.
جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد های: تهران مرکز، تهران جنوب، مشهد، قزوین، تهران شرق، کرج، علوم تحقیقات، شاهرود، شهر ری، رشت، تهران شمال، تهران سما، تهران غرب، دزفول


فریاد "الله اکبر" و "مرگ بر دیکتاتور" دانشجویان سهند تبریز

فیلمی از طرف دانشجویان دانشگاه سهند تبریز امروز به سایت دانشجونیوز ارسال شد که نشان می دهد دانشجویان این دانشگاه همگام با دانشجویان و مردم شهرهای دیگر کشور در شب ٢۵ بهمن فریاد "الله اکبر" و "مرگ بر دیکتاتور" سر دادند.
راهپیمایی‌های روز ۲۵ بهمن نخستین حضور خیابانی مخالفان دولت در بیش از یک سال گذشته بود و در جریان سرکوب این راهپیمایی‌ها توسط نیروهای دولتی، دست کم دو نفر کشته، چندین نفر زخمی و نیز ده‌ها تن در تهران و شهرهای مختلف بازداشت شدند.
در راهپیمایی‌های روز ۲۵ بهمن در ایران و بویژه در تهران بیشتر شعار های معترضین متوجه رهبر جمهوری اسلامی بود. آنها شعار می دادند "مبارک، بن علی- نوبت سید علی". در شب ۲۵ بهمن ماه نیز بانگ "الله اکبر" و "مرگ بر دیکتاتور" در کوی دانشگاه تهران همچون برخی دیگر از نقاط شهر تهران طنین انداز شد. بر اساس فیلم منتشر شده دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز هم همصدا با دیگر معترضین در این شب ندای "الله اکبر" و "مرگ بر دیکتاتور" سر دادند.
پیش از این دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز در روز ٢٤ بهمن مراسم سخنرانی صفار هرندی را با خواندن سرود یار دبستانی برهم زدند. صفار هرندی وزیر سابق ارشاد و از اعضای سابق سپاه پاسداران که به دعوت نهاد رهبری دانشگاه به مناسبت سالگرد ۲۲ بهمن در دانشگاه سهند تبریز حضور یافته بود با اعتراض گسترده و پرشکوه دانشجویان این دانشگاه مواجه شد.
در پی این حرکت اعتراضی دانشجویان، صفار هرندی دانشجویان معترض را اغتشاشگر و عامل آمریکا خواند و اذعان کرد حضور او در دانشگاه های کشور همواره با اعتراض همراه بوده است.
فیلم بانگ "الله اکبر" و "مرگ بر دیکتاتور" دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز:



جرس: 
بدنبال اعتراضات مردم در کشورهای منطقه و در آستانه تجمعات روز اول اسفند، دیلی تلگرام در مطلبی با عنوان "قول عدم تیراندازی از سوی اعضای سپاه پاسداران" نوشت که افسران ارشد در سپاه از فرماندهان خود خواسته اند ضمانت دهند که مجبور به تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان ضددولتی نخواهند شد.
فرماندهان ارشد سپاه: به مردم خود قول می دهیم که بسوی آنان تیراندازی نمی کنیمدیلی تلگرام  می نویسد که  پرسنل سپاه در این نامه از محمد علی جعفری فرمانده سپاه خواسته اند تا دستورالعملی برای برخورد سپاه و بسیج در مقابل معترضان صادر کند.
 دیلی تلگرام به نقل از این نامه که توسط جمعی فرماندهان سپاه تهران، اصفهان، تبریز و قم نوشته شده،  آورده است: به مردم خود قول می دهیم که به سوی برادرانمان که خواستار بیان اعتراضات مشروع خود علیه سیاست ها و رفتار رهبرشان هستند تیراندازی نخواهیم کرد.
فرماندهان سپاه بر این باورند که تیراندازی بسوی مردم خلاف اصول اسلامی است.
این نامه بطور گسترده ای در میان رده های مختلف بسیج و سپاه توزیع شده است.
کان کولین نویسنده این مقاله تصریح کرده که نسخه ای از این نامه را دیده است.
پیش از این میرحسین موسوی در پیام خود یاد آور شده بود که برادران سپاهی و ارتشی مردم خود را تنها نمی گذارند.
این در حالی است که در تظاهرات روز دوشنبه دو تن از معترضان با شلیلک گلوله به شهادت رسیده اند. مقامات دولت ایران ادعا کرده اند که سازمان مجاهدین مسئول است. این در حالی است که این سازمان هر گونه مداخله ای را انکار کرده است.
شاهدان عینی در تظاهرات 25 بهمن از عدم تمکین بسیجیان و نیروهای انتظامی از فرماندهان خود در سرکوب معترضان خبر داده اند.
در همین حال گزارشهایی از برخورد نسبتا مناسب ماموران انتظامی با مردم مخابره شده است.
بنظر می رسد با توجه به فضای ملتهب منطقه از یک سو و گستردگی جنبش سبز در میان اقشار مختلف مردم، ماموران انتظامی و پلیس اراده سرکوب را از دست داده اند.
حوادث اخیر گویای این واقعیت است که لباس شخصی ها و حامیان افراطی حکومت نقش برجسته ای در به آشوب کشیدن راهپیمایی های آرام مردم دارند.
پیش از تظاهرات روز دوشنبه، سپاه اعلام کرده بود که برقراری نظم به عهده نیروهای انتظامی است و نیروهای سپاه نقشی در آن ندارند.
ارتش مصر در جریان تظاهرات اعتراضی مردم با حمایت از معترضان در نقش سپر دفاعی آنان در برابر پلیس بود.
گفته می شود ازسال گذشته بین رده های فرماندهی سپاه در برخورد با معترضان اختلاف نظر وجود دارد.
سال گذشته دریادار شمخانی با انتقاد از برخوردهای صورت گرفته در جریان اعتراضات مردم گفته بود:  من به عنوان يك عنصري كه نگاه امنيتي دارم و نه سياسي معتقدم كه ما در پيش‌بيني، پيشگيري، كنترل حادثه و روش مقابله با آن در سال 88 دچار اشتباه شديم.




جرس: شب گذشته برای دومین بار طی هفته جاری، حدود 70نفر با تجمع در مقابل منزل خاتمی و هاشمی شعارهای تندی علیه این دو نفر سر دادند.
به گزارش خبرنگار آینده ، از ساعت 19 شب گذشته حدود 70 نفر با عبور از مقابل پست بازرسی واقع در جماران به سوی منزل سید محمد خاتمی رفته و شعارهایی علیه وی سر دادند.
تجمع كنندگان نسبت به هاشمی رفسنجانی كه منزل وی در نزدیكی منزل خاتمی قرار دارد نیز اقدام به ابراز شعارهای تند كرده و درباره به خانواده وی نیز از الفاظ خاصی استفاده كردند.
برخی منابع از پرتاب سنگ به سوی منزل هاشمی خبر می دهند، اما سایر منابع این بخش از خبر را تایید نكردند.
برخی تجمع كنندگان همچنین علیه سید حسن خمینی شعارهای توهین آمیزی داده  و در راه خود در مقابل منزل قدرت الله علیخانی، نماینده فعلی مجلس، علیه او نیز شعار دادند.
گفتنی است سایت جهان و خبرگزاری فارس از برخی تجمعات همراه با شعار مقابل منازل موسوی و كروبی در ظهر و شب دیروز خبر داده بودند.




چند فیلم رسیده از 25 بهمن 1388 و تظاهرات میلیونی امروز رژیم (50 نفری)






فراخوان رسانه های سبز برای گرامیداشت شهدای ٢۵ بهمن
 جرس: در پی سرکوب خونین و کشتار حامیان جنبش سبز توسط ماموران حکومتی در جریان تظاهرات و تجمعاتِ ٢۵ بهمن و همچنین فراخوان فعالین جنبش جهت گرامیداشت یاد و نام شهدای ٢۵ بهمن در هفتمین روز شهادت آنها، رسانه های جنبش سبز نیز طی فراخوانی خواستار حضور همگانی در میادین و خیابان های اصلی شهرهای کشور شدند.
به گزارش جرس، سامانه های خبری و سایتهای «ادوار»، «امروز»، «تحول سبز»، «تغییر»، «جرس»، «دانشجو نیوز»، «رسا (شبکه تلویزیونی)»، «سحام نیوز»، «میزان خبر»، «ندای سبز آزادی» و «نوروز»، در فراخوان خود آورده اند "اول اسفند (یکشنبه) در هفتمین روز پر کشیدن یاران سبزمان و در حمایت از دو یاور همیشگی جنبش سبز در خیابانها و میادین اصلی گرد هم می آییم تا بار دیگر عظمت حضورمان را در مقابل چشمان کور ظالمان فریاد زنیم."
متن این فراخوان به شرح زیر است:
خبر بزرگ حضور مردم ایران در راهپیمایی ٢۵ بهمن ماه آنچنان سبز بود که در زمستان بهار آورد و دستهای استبداد دینی را به رعشه انداخت. مردم آمدند بااینکه می دانستند درفش و گلوله همچنان پا برجاست و دل سنگین حاکمان به ناله مظلومان هنوز بی رحم مانده است.
شورای سایت های سبز حضور گسترده و پرشور مردم ایران در لبیک به فراخوان رهبران جنبش سبز را گرامی می دارد و ضمن تکریم پایداری و رشادت هم میهنان سبزمان در راه آزادی و دموکراسی، سرکوب مردم و حامیان جنبش سبز در راهپیمایی ٢۵ بهمن توسط ماموران حکومتی را محکوم می کنند.
جمعیت میلیونی در خیابان های تهران در روز ٢۵ بهمن ترس و دلهره ای بر جان تهی از شفقت اقتدارگریان انداخت که باز عنان از کف داد و آتش بر جوانان سبز سرزمین مان گشود.
شهادت صانع ژاله و محمد مختاری داغ دیگری شد بر دل های سوخته ی مادران و پدرانی که به آرمان های انقلاب اسلامی امید بسته بودند. صانع ژاله و محمد مختاری، خون بیدارگری بود که بر زمین ریخت و نشان داد که مردم در این زمانه ظلم و میان سه قوه زر و زور و تزویر همچنان ایستاده اند تا درخت آزادی را آبیاری کنند.
آنان که نتوانستند روح سبز امید را از ملت ایران بگیرند، کفتار صفت آمدند و پیکر پاک هنرمندان شهادت را به تاراج بردند. مکر خدواند کارشان را ساخت و دست خداوند از دست علیل شان بالاتر بود.
پیکر شهیدانمان را بر دستان گناهکارانشان بالا کشیدند تا شاید سیاهی جامه شان سرخی خون آن را پنهان کند.
در این لحظه ها که شب شکسته است از زمستان چیزی نمانده ، چندتن از رجاله هایی که به صندلی های قدرت چسبیده اند در مجلسی که خانه اشغال شده مردم است، در نبود مردم رجز خواندند و توشه تباهی اندوختند.
جنبش سبز ایران تا بهار راهی ندارد و اول اسفند میعاد دوباره ماست برای ماندن در کنار شهدا و رهبران سبز که این روزها در بند و حصر حاکمیت تا با حملات شبانه و عربده های روزانه همچنان مظهر مقاومت و سربلندی جنبش مانده اند.
اول اسفند (یکشنبه) در هفتمین روز پر کشیدن یاران سبزمان و در حمایت از دو یاور همیشگی جنبش سبز در خیابانها و میادین اصلی گرد هم می آییم تا بار دیگر عظمت حضورمان را در مقابل چشمان کور ظالمان فریاد زنیم.
سامانه های خبری و سایتهای: ادوار، امروز، تحول سبز، تغییر، جرس، دانشجو نیوز، رسا (شبکه تلویزیونی)، سحام نیوز، میزان خبر، ندای سبز آزادی، نوروز


جرس: تمامی دغدغه های خطیبان نماز جمعه ٢٩ بهمن ماه تهران و دیگرشهرهای ایران، اعلام حضور و برگزاری با شکوه تجمعات و تظاهرات ٢۵ بهمن ماه در تهران و چندین شهر دیگر بود، که به حمایت از قیام های اعتراضی و آزادیخواهانۀ مردم منطقه و با فراخوان راهبران جنبش انجام پذیرفت.
 نمایندگان رهبری در استان ها و همچنین اعضای خبرگان و شورای نگهبان، که امروز بعنوان خطیبان نماز جمعه سخن می گفتند، در حالی به تهدید و هتاکی راهبران جنبش سبز و مردم آزادیخواه ایران و مطالبات آنها پرداختند، که رهبر جمهوری اسلامی در جریان سخنرانی خود پس از مراسم ٢۵ بهمن سکوت اختیار کرده بود.
 گفتنی است تظاهر کنندگان و راهپیمایان روز ٢۵ بهمن، با توجه به اینکه جهت حمایت از قیام های اعتراضی مردم تونس و مصر و منطقه به صحنه آمده بودند، ضمن اشاره به آن قیامها و در واکنش به سرکوب های مشابهی که در تمامی این کشورها توسط حکام صورت گرفته، در شعارهای خود مستقیما رهبر جمهوری اسلامی را مورد خطاب قرار داده و خواستار کناره گیری وی از قدرت (سرنوشت مشابه بن علی و حسنی مبارک) شده بودند.
 خطیبان نماز جمعه امروز ایران، همچنین خواستار بازداشت و مجازات شدید راهبران جنبش شده و ضمن ابراز نگرانی از تکرار اینگونه اعتراضات، برخورد شدید با جنبش سبز را از مقامات انتظامی و نظامی و قضایی مطالبه کردند.
 ناگفته نماند آنچه مورد اشارۀ خطیبان نماز جمعه واقع نشد، همان سرکوب خونین و کشتار مردم بیدفاعی بود، که کماکان خواستار بازپس گیری حقوق پایمال شدۀ خود توسط حاکمیت هستند.
 از نکات قابل تامل نماز جمعه امروز، راهپیمایی های همزمان و بدون مجوزِ لباس شخصی ها در شهرهای مختلف کشور - در جهت هتاکی و تهدید مردم و رهبران و فعالان جنبش سبز بود- که در گروه های مختلف و با در دست داشتن نوشتارهایی كه بر روی آنها نوشته شده بود "موسوی و كروبی اعدام باید گردند"، "منافق كهنه كار اعدام باید گردد"، "مرگ بر موسوی و كروبی خواص بی بصیرت ضد دین"، "ما همه سرباز توییم خامنه ای گوش به فرمان توییم خامنه ای"، به زعم خودخواستار "اعدام سران فتنه" شدند.
 
احمد جنتی: دستگاه قضایی سران فتنه را در خانه خودشان زندانی كند
احمد جنتی با بیان اینكه "سران فتنه پیشتر با عمل خود معدوم شده و آبرویشان رفته است"، اظهار عقیده کرد "عمر فتنه گران تمام شده است."
 دبیر شورای نگهبان فراخوان پشتیبانیِ جنبش سبز از اعتراضات مردم منطقه- که مقامات جمهوری اسلامی داعیۀ حمایت از آنان را دارند- را "تحركات اخیر سران فتنه" ذکر کرد و در تایید اقدامات اخیر دستگاههای امنیتی گفت: "كاری كه قوه قضاییه می تواند انجام دهد این است كه ارتباط سران فتنه با بیرون را قطع كند و اینها را در خانه خودشان زندانی كند. رفت و آمدهای آن ها را محدود كند و اجازه دسترسی این فتنه گران به تلفن و اینترنت را ندهد تا نتوانند بامردم ارتباط داشته باشند و پیام دهند. "
 خطیب جمعه این هفته نماز جمعه تهران بدون اشاره به سرکوب و کشتار مردم معترض ایران به دلیل همان مطالبات مردم منطقه، اعتراض ها در دیگر كشورهای اسلامی همچون بحرین و یمن را یادآور شد و گفت: حاكمان این كشورها مردم را می كشند. این شرط انصاف نیست كه مردم خود را بكشید و به زنجیر بكشید تا اربابانتان راضی باشند.
 
قم، سعیدی: خوارج جدید باید بدانند ذوالفقار علی همراه این ملت در تعقیب نابودی آنهاست
امام جمعه موقت قم با حمله به فراخوان دهندگان و تجمع کنندگان روز ٢۵ بهمن گفت: عقبه داخلی این فتنه باید هر چه زودتر شناسایی، افشا و نابود شود.
 محمد سعیدی در خطبه های نمازجمعه قم مدعی شد: همه مردم حتی دوستان خود فتنه گران، حادثه ٢۵ بهمن را محكوم كردند و اكنون سخن مردم این است كه ای نگون بختان ریاست طلب، اگر دین ندارید فهم و شعور سیاسی و غیرت ملی داشته باشید.
 وی ضمن هتاکی و تهدید راهبران و فعالان جنبش آزادیخواهانۀ مردم ایران گفت "سران فتنه نه تنها از صف مسلمانان خارج شده اند بلكه با این حركات مذبوحانه خود، از ایرانی بودن نیز ساقط شدند و آنها اكنون صلاحیت پیدا كردند تا شناسنامه آمریكایی و اسرائیلی بگیرند.  و اکنون این توطئه ها باعث شده كه همه ملت متحد و انقلاب اسلامی بیمه شود ولی پیام مردم به قوه قضائیه این است بیش از این به فتنه گران مهلت ندهند بلكه آنها را دستگیر و به اشد مجازات برسانند و خوارج جدید باید بدانند ذوالفقار علی همراه این ملت در تعقیب نابودی آنهاست.

اصفهان، طباطبایی نژاد: مشخص شد که قصد بازگشت ندارند
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: حوادث ٢۵ بهمن نشان داد كه زمان برخورد قانونی دستگاه قضایی با عناصر اصلی داخلی فتنه فرارسیده است.
 یوسف طباطبایی نژاد با تاكید بر محاكمه مهدی كروبی و میرحسین موسوی از سوی دستگاه قضایی، مدعی شد "حوادث اخیر نشان داد كه این افراد قصد بازگشت به دامن ملت را ندارند و خواست آحاد جامعه برخورد قانونی و مجازات آنان است. "
وی بدون اشاره به ماهیت و هویت تجمعات و فراخوان ٢۵ بهمن، ادعا کرد "كسانی كه با صدور بیانیه مقارن با دهه فجر مردم را به برپایی راهپیمایی غیرقانونی دعوت می كنند، مشخص است كه شمشیر خود را برای تضعیف نظام از رو بسته اند. وابستگی افرادی مانند كروبی و موسوی به بیگانه نیز، با توجه به حمایت دشمنان از این افراد مشخص است و تلاش آنان برای به خیابان كشیدن مردم پس از حماسه حضور ملت در ٢٢ بهمن با هدف ایجاد اختلال صورت گرفته است. "

ساری، طبرسی: ملاحظه کاری با سران فتنه به صلاح نیست
نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری مدعی شد: "خواست امروز مردم در سراسر كشور از قوه قضاییه محاكمه سران فتنه است و هر گونه حركت خلاف جریان مردم ، نظام و ولایت فقیه محكوم است" .
 نور الله طبرسی در خطبه های نماز جمعه ساری ادامه "سیاست ملاحظه و فرصت دادن به سران فتنه" را به صلاح مملكت ندانست و مدعی شد اقدام شوم فتنه گران در ٢۵ بهمن ماه نشان داد كه سران فتنه طرفدار و مزدوران آمریكا و اسراییل هستند.
نماینده مازندران در مجلس خبرگان، بدون اشاره به سرکوب خونین مردم در جریان تجمعات ٢۵ بهمن، با قلب واقعیت مدعی "شهادت و زخمی شدن شماری از بسیجیان جان بركف در حركت ناپسند ٢۵ بهمن" شد و ادعا کرد "آنچه امروز برای مردم و رهبری بسیار دردناك می باشد ، تفرقه اندازی سران فتنه است ،كه خود را از دست اندركاران انقلاب اسلامی می دانند ."
 
شیراز، ایمانی: روحانیت چشم فتنه را کور کند
نماینده رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز می گوید: این وظیفه روحانیت است كه با افزایش بصیرت در مردم و آگاهسازی جامعه در مقابل فتنه گران بایستد و چشم فتنه را كور كند.
 اسد الله ایمانی در خطبه های نماز جمعه شیراز افزود: روحانیت باید مردم را فتنه شناس بار بیاورد ،این مردم شاگرد مكتب علی هستند و همیشه پیرو روحانیت بوده اند و در جریان فتنه نیز مردم انتظار دارند كه روحانیت به جامعه بصیرت بدهد.
 این نماینده مجلس خبرگان مدعی شد: "كسانی كه فتنه روز ٢۵ بهمن را به راه انداختند، برای كمك به انگلیس و آمریكا به صحنه آمدند و می خواستند نظام را از بالندگی و رشد بیندازند، که نتوانستند."
 
مشهد، علم الهدی: دیدید که چه رسوا شدند
امام جمعه مشهد معتقد است " سران فتنه بعد از فتنه گری ٢۵ بهمن نزد آحاد مختلف مردم و نظام اسلامی مفتضح و رسوا تر شدند و ماهیتشان بیش از پیش روشن شد."
 احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه این هفته مشهد ادعا کرد "٢۵ بهمن سناریوی طراحی شده توسط استكبار جهانی و آمریكا و اسراییل بود كه سران فتنه مانند گذشته مجری آن بودند. "
 وی اظهار عقیده کرد "سلطنت طلب ها ، منافقین و ضد انقلاب ها و رضا پهلوی دستیار سران فتنه در این فتنه گری ها هستند و آمریكا و اسراییل هم از آنان حمایت می كنند و هدف سران فتنه و فتنه گران از این فتنه گری ها ،ضربه زدن به نظام و ولایت فقیه است.  که سر آغاز این فتنه از انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد ، ولی سران فتنه و فتنه گران در این فتنه گری ها با جریان های سیاسی كاری ندارند ، بلكه با سفارش آمریكا و اسراییل همه هتاكی ها و جسارت های خود را متوجه رهبری و ولایت فقیه و اصل نظام كردند.



پاسخی به سایت الف

این روزها همه چیز وارونه است، آقای توکلی!

کلمه – گروه سیاسی: سایت الف در مطلبی با عنوان «تفاوت معترضان مصر با ایران» اقدام به انتشار پرسش یکی از مخاطبان خود و پاسخ آقای احمد توکلی مدیرمسئول این سایت کرده است. سایت کلمه ابتدا متن منتشر شده در سایت الف را به طور کامل منتشر می‌کند و سپس پاسخی را که یکی از خوانندگان کلمه به مطالب بیان شده توسط آقای توکلی ارسال کرده، منتشر می‌کند و از خوانندگان و افکار عمومی می‌خواهد که در مقام قضاوت بنشینند که آیا با این استدلال، همسویی آقای توکلی با اقتدارگرایان در مواجهه با معترضان راهپیمایی ۲۵ بهمن، توجیهی قانونی و منطقی دارد؟
بدیهی است سایت الف هم می‌تواند با پیروی سنت حسنه‌ی شنیدن نظرات مختلف و پذیرش بهترین، ضمن انتشار این متن، خوانندگان خود را به قضاوت بخواند.
* * *
بخش خبری الف: احمد توکلی امروز در گفت وگو با یکی از خبرگزاری ها با بیان اینکه راهپیمائی ضدانقلاب در ۲۵ بهمن با برنامه ریزی و خواست اسرائیل و آمریکا برگزار شده بود، تاکید کرد که موسوی و کروبی کاملا ازصف نظام خارج شده اند اما خاتمی همین یکی و دو روز فرصت دارد تا از خونریزی و جنایت این دو خائن اعلام برائت کند.
ذیل خبر منتشر شده در الف، یکی از کاربران پرسشی مطرح کرده است که این سوال به دلیل اینکه ممکن است، ابهام برخی دیگر از مخاطبین الف باشد از سوی احمد توکلی پاسخ داده شده است.
این پرسش و پاسخ بدین شرح است:
اظهار نظر و پرسش کاربر الف:
سلام
مهمترین پرسشی که این چند روز در رسانه های خارجی و ضد انقلاب مطرح شده این است:
می گویند ایران در حالی نظام های عربی منطقه را به خشونت علیه معترضانشان محکوم می کند که بسیاری از آن ها (معترضین)هدفشان سقوط این نظام ها است.
در مقابل به معترضین خودش به بهانه های مختلف اجازه بیان عقایدشان را نمی دهد. چرا؟
پاسخ احمد توکلی:
یک تفاوت و یک مشابهت وجود دارد که توجه بدان ها پاسخ را روشن می سازد. تفاوت در ماهیت دو رژیم است. در مصر یک دیکتاتوری سی ساله چپاولگر دست نشانده آمریکاو حامی اسراییل مورد هجوم مردم است. مردمی که می خواهند از سلطه خارجی و بی قانونی های داخلی نجات یابند. جمهوری اسلامی ایران و قاطبه ملت از مردم مصر حمایت می کنند. ولی ایران یک حکومت مردمی سی و دو ساله با سی و سه انتخابات است.که همواره و مستمرا با دشمنی های آمریکا و اسراییل روبرو بوده است.حالا دسته کوچکی از مردم (لااقل در این مرحله) با پشتیبانی آمریکا و اسراییل می خواهند این حکومت منتخب مردم را به نفع امربکا و اسراییل سرنگون کنند. جمهوری اسلامی ایران و قاطبه مردم به مخالفت بر می خیزند و نمی گذارند. پس تفاوت صددرصد در در ماهیت دوحکومت و مخالفان دو حکومت وجود دارد . مشابهت نیز در رفتار نظام و قاطبه مردم ایران برای مصر و برای ایران است : در هر دو جا با آمریکا و اسراییل و نیروهای مورد حمایت آنان مبارزه می کنند.
* * *
پاسخ به توکلی، مدیر سایت الف
ابتدا استدلال آقای توکلی را با رعایت امانت بازنویسی می‌کنیم: آقای توکلی در پاسخ خود، ابتدا گفته‌اند چون «ماهیت دو رژیم ایران و مصر تفاوت دارد» و «خواسته‌های معترضان ایران و مصر» تفاوت دارد، «پس» جنبش مصر با جنبش ایران تفاوت بنیادی دارد.
آقای توکلی همچنین گفته‌اند: مشابهت در رفتار رژیم ایران با رفتار مردم مصر وجود دارد و آن این است که «در هر دو جا با آمریکا و اسراییل و نیروهای مورد حمایت آنان مبارزه می‌کنند.»
اکنون، از آقای توکلی می‌پرسیم: آیا یکی از مهمترین مولفه‌هایی که ماهیت یک رژیم را تعیین می‌کند، ظرفیت و نحوه‌ی برخورد با معترضان نیست؟ آیا برخورد امنیتی و نظامی و خشن با خواسته‌های سیاسی و اجتماعی، ماهیت غیر دموکراتیک و یا شبه دموکراتیک یک نظام را آشکار نمی‌کند؟
اگر پاسخ مثبت است که تکلیف روشن است و معلوم می‌شود که آقای توکلی صغرا و کبرای مسئله را «جابه‌جا» دیده‌اند. یعنی به جای آنکه ماهیت نظام را که عینی نیست، پیش‌فرض و مقدم ِفرض خود بگیرند، «می‌بایست» رفتار نظام را پیش‌فرض می‌گرفتند که عینی است و دست‌کم شواهدی چون کهریزک در آن غیر قابل انکارند. یعنی ساختار درست استدلال این است که مقدم، رفتار نظام باشد و تالی، ماهیت نظام. یعنی ماهیت نظام را به کمک رفتار آن بشناسیم و نه بر اساس رفتار دشمن و یا موضوعات نظری صرف. با این شکل درست استدلال این است: چون رفتار نظام با معترضان، خشونت‌طلبانه است، پس ماهیت نظام، اقتدارگرا و شبه دموکراتیک است.
البته درست‌تر و واقعی‌تر این است که صغرا و کبرا و نتیجه‌ی این استدلال با قیدها کمی و کیفی و زمانی و مکانی همراه شوند، اما چون آقای توکلی در پاسخ خود به آن خواننده، به همین شکل ساده و حتمی اکتفا کرده‌اند، ما نیز به همین بسنده می‌کنیم.
البته می‌توان استدلال آقای توکلی پس از تصحیح، تکمیل کرد و درباره‌ی آن باز نوشت و خوش‌بینانه آرزو کرد که: ای کاش آقای توکلی، به جای آنکه ماهیت نظام را در مخالفت صوری و لفظی با اسرائیل و آمریکا تعریف کند، به رفتارهای همسو با منافع آمریکا و اسرائیل اشاره می‌کرد. کاش آقای توکلی که مدام از قانون‌گریزی‌های دولت می‌نالد، ماهیت نظام را در میزان پایبندی به قانون اساسی جستجو می‌کرد و گریزی هم به خواسته‌ی اصلی معترضان ایرانی می‌زد که تنها خواستار اجرای بدون تنازل قانون اساسی هستند. کاش آقای توکلی دست‌کم اعتراف می‌کرد که خواسته‌های سبزها را تاکنون در هیچ رسانه‌ی رسمی ننوشته اند و درج نکرده‌اند. کاش آقای توکلی می‌نالید که چرا دادگاههای معترضان بهره‌ای از قانون ندارد و با این‌همه دلیل و برهان محکم که نظام در دفاع از خود دارد، چرا چند تایی از آنها واقعی و علنی برگزار نمی‌شوند؛ و هزار آرزوی دیگر …
شاید توقع ما زیاد است و خوش‌بینی مفرط، کار دست ما داده است و آقای توکلی هم خواسته است نعل وارونه بزند؛ این روزها همه چیز وارونه شده است.


راهپیمایی جوانان حامی خاتمی در اردکان

در واکنش به هتاکی‌های روزهای اخیر به سید محمد خاتمی، جوانان اردکانی در حرکتی غیر سازماندهی شده، برای حمایت از وی به خیابان‌ها آمدند.
به گزارش خبرنگار کلمه، عصر دیروز – پنجشنبه – حدود هزار جوان سوار بر موتورسیکلت با حرکت از مقابل مسجد کوشکنو – که پایگاه انقلاب در اردکان محسوب می‌شود و امامت آن را مرحوم آیت‌الله سید روح‌الله خاتمی برعهده داشت – تا گلزار شهدای اردکان و آرامگاه آیت‌الله سید روح‌الله خاتمی، به حمایت از رئیس‌جمهور سابق پرداختند. این کاروان موتورسوار در مسیر حرکت خود، روبه‌روی فرهنگسرای آیت‌الله خاتمی، دفتر نماینده مردم اردکان در مجلس و حوزه علمیه نیز توقف کردند.
بر اساس این گزارش، این جوانان با در دست داشتن تصاویری از امام خمینی و سید محمد خاتمی با شعارهایی مانند «ابالفضل علمدار، خاتمی را نگه دار»، «خاتمی خاتمی خدا نگهدار تو، بمیرد بمیرد دشمن خونخوار تو» و «حسین حسین شعار ما، خاتمی افتخار ما» حمایت خود را از سید محمد خاتمی در برابر حملات اخیر تندروها اعلام کردند.
همچنین در هنگام حضور این جوانان بر سر تربت آیت‌الله خاتمی، قشرهای مختلف مردم نیز به جمع آنان پیوستند و ضمن اعلام حمایت مجدد از سید محمد خاتمی، برای شادی روح پدر ایشان – آیت‌الله خاتمی – و شهدای دفاع مقدس به قرائت فاتحه پرداختند.
این گزارش حاکی است، نیروی انتظامی که از گردهمایی ناگهانی این جمعیت غیر سازماندهی شده غافلگیر شده بود، برخورد نامناسبی با مردم نداشت و تنها تلاش می‌کرد به طور محترمانه مردم را متفرق کند، و بدین ترتیب اجتماع مردم با آرامش پایان یافت.
این در حالی است که روز چهارشنبه، در یکی از تجمعات سازماندهی شده توسط نیروهای حکومتی، تجمعی با حضور لباس شخصی ها و برخی اراذل و اوباش شناخته شده در اردکان شکل گرفته و علیه آقایان موسوی، کروبی و خاتمی نیز شعارهایی سر داده شده بود. همچنین دوستان این عده‌ی قلیل اما متکی به قدرت در تهران نیز با گذشتن از گیت‌های بازرسی توانسته بودند جلوی منزل سید محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی بروند و شعار بدهند.
لازم به یادآوری است، فروردین‌ماه امسال هم برخی عوامل تندرو به آرامگاه و تمثال مرحوم آیت‌الله خاتمی در اردکان هتک حرمت کردند که در پی این اقدام بی‌شرمانه، همسر آیت‌الله خاتمی به نشانه‌ی اعتراض در محل تربت آیت‌الله خاتمی تحصن کرد و خواستار مشخص شدن عوامل چنین حرکاتی شد.



تیر به چشم اسفندیار اصابت کرده است

چرا حاکمیت برای برای برگزاری مراسم شهید صانع ژاله سنگ تمام گذاشت؟

کلمه – داریوش محمدی: «برگزاری متفاوتِ مراسم» تشییع جنازه ی شهید صانع ژاله با شهید محمد مختاری، نشان می دهد که این مراسم «توسط مردم» و به صورت خودجوش برگزار نشده است.
«حضور چهره های شناخته شده و تدارکات وسیع و پشتیبانی صوتی و تصویری صدا وسیما» تائید می کند که مراسم تشییع جنازه شهید ژاله دستِ کم در تهران توسط حاکمیت ساماندهی شده است. به این شواهد می توان «قرق شدن دانشکده هنر و برخورد شدید با دانشجویان و انجمن اسلامی این دانشکده» را افزود. در این حال کشف «انگیزه ی حاکمیت» برای تدارک این مراسم چندان دشوار نیست.
در حالت نخست، صانع ژاله یک دانشجوی بسیجی است که مخبر حسین شریعتمداری بوده و تصاویر او در کنار آیت الله منتظری و نوشته ی او در نشریه ای برانداز! نوعی فریب انجمن اسلامی توسط اقتدارگرایان بوده است و مصاحبه ی برادر او با رسانه های خارجی دروغ بوده و برادر دیگر او هم در مصاحبه با صداو سیما تحت فشار نبوده است. در این صورت، حاکمیت باید «تفاوت» این بسیجی را با بسیجیانی که ادعا می کند در جریان اعتراض های اخیر شهید شده اند، روشن کند و یا بپذیرد که در حال «بهره برداری استثنایی / سیاسی و غیر اخلاقی از شهادت یک انسان و تاخیر در دفن او»، برای فشار بر قوه ی قضائیه و افکار عمومی است.
در حالت دیگر، حاکمیت از «ترس» این که ماجرای شهادت صانع ژاله، به «شاهدی» برای رفتار خشونت طلبانه و تناقض در رفتار و گفتار حاکمیت و ماهیت غیر دموکراتیک آن ها تبدیل شود، دست پیش گرفته و با فرار رو به جلو برای «بسیجی سازی و شهید نامی» او سنگ تمام گذاشته است. «به خصوص» که این شهید به دو اقلیت قومی و مذهبی معترض و همراه با جنبش سبز تعلق داشته و در این صورت با شهید دیگر متفاوت بود! و در این حالت – زهی شرف، زهی اسلام، زهی اخلاق! – حاکمیت با «مصادره» شهید ژاله، در «موضعی واکنشی و تدافعی» گیج شده و ناخواسته به دام رفتار خود افتاده و بسیار زود هم مکافات دیده است. البته این کار به واکنش قوی سبزها در باز پس گیری این شهید بی ارتباط نیست.
حالت سومی هم وجود دارد. حاکمیت برای «فرار از آزمون ۲۵ بهمن»، «سناریویی برای مرگ این شهید طراحی کرده است. در این وضعیت، اقتدارگرایان قصد داشتند با اجرای این سناریو، نه تنها «ماجرای شهادت ندا آقا سلطان» را کم اثر و لوث کنند، بلکه از آن «دستاویزی برای برخورد با رهبران سبز» ساخته اند تا به وسیله ی آن به جنبش سبز و معترضان «انگ وابستگی و انحراف» بزنند تا آنها از «تداوم و تکرار» اعتراض بهراسند و محروم شوند. «ورود وحشتناک و وحشت زده‌ی» اقتدارگریان و همراهی نمایندگان مجلس، «هزینه های کلان و فراخوان سازمان تبلیغات اسلامی» در سراسر کشور، این فرضیه را تقویت می کند. با این حال «اطلاع رسانی وسیع سبزها» از یک طرف و «فراخوان راه سبز امید برای تجمع مجدد»، از طرف دیگر این سناریو را کم اثر و شاید نابوده ساخته و ظاهرا «بازهم تیر به چشم اسفندیار اصابت کرده است.»
«نکته مهمی» هم در این میان وجود دارد. رسانه های خبری از حضور فردی سپاهی – امنیتی به نام زین الدین انصاری خبر می دهند که پروژه ی جعل کردن کارت بسیج را برای حاکمیت (پیشنهاد و) اجرا کرده است. چه بسا «خوش بینی مفرط حاکمیت به عملکرد ماموان نظامی – امنیتیِ خود»، سبب شده است که به دام این تقلب آشکار بیفتد. در این حالت، انتشار مستنداتی توسط دوستان صانع و افشاگری جسورانه ی برادر او در خصوص سرقت عکس صانع، سناریوی حکومتی را، یک روزه افشا کرده و مطابق معمول «آگاهیِ مردمی چشم اسفندیار اقتدارگرایان را نشانه رفته است.» این نخستین باری نیست که حاکمیت به دام سناریوسازی های خام و عجیب و غریب و پر هزینه ی نیروهای اطلاعاتی و شبه نظامی می افتد.
دست کم در دو سال اخیر، نمونه های فراوانی از آن به چشم می خورد که سخنرانی مشهور سردار مشفق حاوی فهرست مفصل و مستندی از این دست خبط هاست.



بی‌خبری مطلق از وضعیت نخست‌وزیر امام و نگرانی مردم

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در بازداشت خانگی / محافظان عزل شده‌اند

کلمه: حصر خانگی مهندس میرحسین موسوی و دکتر زهرا رهنورد که از روز ۲۵ بهمن آغاز شده است، از روز ۲۷ بهمن ماه کامل شده و با قطع آخرین ارتباطات محدود آنها، هیچ اطلاعی از وضعیت و سلامتشان در دست نیست. اکنون محافظان موسوی از محافظت وی عزل شده و نیروهای امنیتی جای آنها را گرفته‌اند.
گزارش خبرنگاران کلمه حاکی است محل محافظان موسوی که در کنار منزل مسکونی ایشان قرار دارد، اکنون توسط نیروهای جدید امنیتی که مشخص نیست وابسته به کدام نهاد هستند، اشغال شده است. تمامی محافظان موسوی از محافظت عزل شده‌اند و معلوم نیست کجا هستند. کیوسک نگهبانی که از سالها قبل در ابتدای کوچه قرار دارد و معمولا یک نگهبان در آن بود، در حال حاضر خالی است و نگهبانی که به طور معمول سر کوچه بود، دیگر در آنجا حضور ندارد.
همچنین چنان که در اخبار نیز آمده است، ابتدای کوچه‌ی بن‌بست اختر در خیابان پاستور که منزل میرحسین موسوی در آن واقع است، همچنان با یک اتومبیل ون مسدود است، به طوری که دو طرف ون با دیوار و کیوسک نگهبانی در تماس است و هیچ‌کس نمی‌تواند از کنار آن رد شود.
شاهدان عینی به کلمه گفته‌اند که این اتومبیل ون، سرنشینانی دارد که صورت خود را با ماسک‌های مخصوص آلودگی هوا پوشانده‌اند و اگر کسی به سر کوچه‌ی اختر مراجعه کند، به سرعت چند نفر از آن پیاده می‌شوند و فرد را مورد بازجویی قرار می‌دهند. شیشه‌های این ون کاملا سیاه است و درون آن اصلا دیده نمی‌شود.
دختران موسوی و رهنورد که تا پیش از این هر روز با آنها دیدار حضوری و یا حداقل تماس تلفنی داشته‌اند، اکنون علی‌رغم همه‌ی تلاش‌هایی که به عمل می‌آورند، قادر به کسب هیچ‌گونه خبری از وضعیت پدر و مادر خود نیستند و ماموران مستقر در اطراف خانه، اجازه‌ی نزدیک شدن به محل سکونت والدین‌شان را به آنها نمی‌دهند. ماموران امنیتی به دختران موسوی گفته‌اند که از طرف دادستان، مامور حصر آقای موسوی هستند، اما از ارائه‌ی هرگونه کارت، نامه و حکم در این باره خودداری می‌کنند.
منابع کلمه، شمار نیروهای امنیتی را که اکنون در اطراف کوچه و خیابان محل سکونت موسوی و رهنورد مستقر هستند، نمی‌توانند برآورد کنند، اما می‌گویند که نیروهای امنیتی به تعداد زیاد در خیابان پراکنده هستند؛ به طوری که حتی رفتگرهای خیابان پاستور نیز با سرنشینان اتومبیل ون مستقر مقابل خانه صحبت می‌کنند و به شکل پنهانی از مراجعه‌کنندگان به کوچه عکس‌برداری می‌کنند.
منابع مطلع، اوضاع محل سکونت موسوی و رهنورد را مبهم و به شدت نگران‌کننده توصیف می‌کنند. مساله‌ی خوراک آنها مبهم است و از چند روز گذشته مواد غذایی آنها توسط نیروهای امنیتی تامین می‌شود و این بر نگرانی‌ها درباره‌ی ایشان می‌افزاید.
به گزارش منابع متعدد خبری، در روزهای گذشته گروههای ناشناخته چندین بار به اطراف منزل موسوی هجوم برده‌اند. حمله‌های گروههای فشار به کوچه‌ی باریک و خانه در حالی اتفاق می‌افتد که پاستور یک منطقه‌ی ممنوع امنیتی است و افراد بدون مجوز و هماهنگی حق ورود به آن را ندارند. بنابراین این سوال مطرح می‌شود که این گروههای خودسر چگونه در منطقه‌ای که ادارات بسیار خاص دولتی و سپاه در آن قرار دارند، امکان حضور پیدا می‌کنند و آیا افرادی که چنین جوازی را برای گروههای خودسر صادر کرده‌اند، ممکن است جواز کارهای نامعقول و خطرناک دیگر را نیز به زودی صادر کنند؟
اینکه چه کسی دستور داده که محافظان موسوی عزل و از محل خود بیرون رانده شوند و یا نگهبان سر کوچه برداشته شود و چرا؛ و اینکه آیا ممکن نیست که برنامه‌ی ناشناخته و خطرناکی در نبود محافظین برای آنها طراحی شده باشد، از دیگر سوال‌هایی است که هنوز پاسخی برای آن وجود ندارد.
این در حالی است که در همه‌ی شش – هفت ماه گذشته، ارتباط میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با جامعه بسیار دشوار شده بود، به ویژه میرحسین موسوی در ماههای اخیر جز برای دیدار پدر پیرش یا چند دیدار محدود دیگر، امکان خروج از خانه را نمی‌یافت.
همچنین در ماههای اخیر اغلب کسانی که به دیدار ایشان می‌رفتند، بازداشت و بازجویی می‌شدند. محدودیت‌ها برای زهرا رهنورد نیز در ماههای اخیر شدت پیدا کرده بود، اما وی گاه با سماجت و ابتکارهای شخصی خود، با بسیاری از موانع مقابله می‌کرد و با خانواده‌های آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات به ویژه خانواده‌های زندانیان سیاسی و خانواده‌ی شهدای جنبش سبز دیدار و از آنها دلجویی می‌کرد.
در این چند روز، موجی از نگرانی‌ها در میان هواداران جنبش سبز نسبت به سلامت و شرایط موسوی و رهنورد به وجود آمده است و در همین ارتباط، صدها پیام از سوی خوانندگان کلمه برای این سایت ارسال شده که خواهان توضیح صریح کلمه در این باره بوده‌اند.
کلمه در پاسخ به نگرانی‌های علاقه‌مندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد ناگزیر باید بگوید: با صدور بیانیه‌ی روز بیست و ششم بهمن‌ماه میرحسین موسوی، آخرین ارتباط با ایشان نیز از بین رفت. اکنون به نظر می‌رسد تنها مسئول و مطلع از سلامت موسوی و رهنورد، نیروهای امنیتی حکومت هستند.



۴ تن در كرمان به دار آويخته شدند

خبرگزاری هرانا - چهار تن به اتهام های مرتبط با مواد مخدر طی هفته جاری در زندان کرمان به دار آویخته شدند.
به گزارش عّصر ایران، هویت افراد اعدام شده که پیشتر از سوی دادگاه‌های انقلاب اسلامی کرمان به اعدام محکوم شده بودند، "اکبر- م"، "ظاهر- گ"، "سعید- ج" و "خدابخش- آ" عنوان شده است.
این گزارش می افزاید احکام صادره بر اساس ماده ۳۲ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر مورد تأیید دادستان کل کشور قرار گرفته و با عفو محکومان، در کمیسیون عفو استان و مرکز مخالفت شده بود.



بازداشت گسترده شهروندان اهل سنت جوانرود

خبرگزاری هرانا - صبح روز پنج شنبه‌ ۲۸ بهمن نیروهای اطلاعاتی در یک عملیات ضربتی اقدام به بازداشت گسترده شهروندان سنی مذهب در جوانرود نمودند.
بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران «هرانا» وزارت اطلاعات اتهام این افراد را همکاری با نیروهای جهادی و سلفی اسلامی اعلام کرد.
این افراد پس از بازداشت به اداره اطلاعات کرمانشاه منتقل شدند.
شایان ذکر است که در طی روزهای اخیر عملیاتهای مشابهی نیز در سایر شهرهای کردنشین صورت گرفته است.


احمد جنتی: سران فتنه را در خانه زندانی و اینترنت و تلفن آن‌ها را قطع کنید

خبرگزاری هرانا - احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران، با اشاره به این که "عده زیادی درخواست می‌کنند که سران فتنه دستگیر شوند"، تاکید کرد که قوه قضائیه باید در این مورد "مصلحت اندیشی" کند و پیشنهاد داد که "سران فتنه در خانه خود زندانی شوند و تلفن و اینترنت آنها قطع شود."
آقای جنتی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران گفت: "کاری که قوه قضائیه می‌تواند انجام دهد و من فکر می‌کنم که در اندیشه است که انجام بدهد، این است که ارتباط اینها را به کلی از مردم قطع کند. در خانه آنها باید بسته شود، رفت و آمدهایشان محدود شود، نتوانند پیام بدهند و پیام بگیرند و تلفن و اینترنت آنها باید قطع شود و در خانه خود باید زندانی شوند."
در پی ناآرامی‌های روز ۲۵ بهمن در ایران، واکنش‌های مقام‌های ایرانی در محکومیت میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از سران مخالفان که به "سران فتنه" معروف شده‌اند، تشدید شده است و برخی از طرفداران تندرو حکومت ایران، خواهان دستگیری و حتی اعدام آنها شده اند.
به گزارش بی‌بی‌سی بِه نقل از خبرآنلاین، آقای جنتی در واکنش به فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای راهپیمایی مردم در حمایت از معترضان مصری و تونسی در روز ۲۵ بهمن گفت: "چطور شد که شما به این فکر افتادید که چهار تا آدم شاخ شکسته را به خیابان‌ها بیاورید و چند نفر را بکشید و مجروح کنید؟ آیا نمی‌دانید که این کارها چه نتیجه‌ای دارد؟ نمی‌فهمید که این مردم به شما نظر خوبی ندارند و شما را نفرین می‌کنند؟"
احمد جنتی به کسانی که خواهان اعدام میرحسین موسوی و مهدی کروبی شده اند، گفت: "بايد اعلام كنم كه اينها معدوم شده‌اند و در جامعه سقوط كرده و آبرويشان رفته است."
او گفت: "اينكه برخی دوستان محاكمه سران فتنه را تقاضا می‌كنند جزء مصلحت‌انديشی قوه قضائيه است."
صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه نیز روز پنجشنبه 28 بهمن از مردم خواست که صبر کنند و گفت که "جلوی اطلاعیه پراکنی آقایان موسوی و کروبی گرفته خواهد شد."
او پیشتر نیز گفته بود که اگر آقایان مهدی کروبی و میرحسین موسوی دستگیر و زندانی نشده اند، تنها به خاطر "مصالح نظام" و به دستور شخص آیت الله خامنه ای بوده است.
به گفته آقای لاریجانی "اگر با سران فتنه برخورد می‌شد آنها امامزاده شده بودند."
در همین حال، محمدرضا یزدی، معاون حقوقی و پارلمانی سپاه ایران، گفت: "اگر رهبر انقلاب فرمان دهد، چیزی از فتنه گران باقی نخواهد ماند."
چطور شد که شما به این فکر افتادید که چهار تا آدم شاخ شکسته را به خیابان‌ها بیاورید و چند نفر را بکشید و مجروح کنید؟
محمدرضا یزدی روز پنجشنبه، ۲۸ بهمن، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) گفت: "امیدوارم آن روز نرسد که رهبر معظم انقلاب بخواهد علیه آن‌ها فرمان بدهد، اما اگر آن روز فرا برسد حتما چیزی از سران فتنه باقی نخواهد ماند."
محمدرضا یزدی گفت: "در دوران فتنه سال گذشته ۸ شهید بسیجی داشتیم و ۱۰۰ نفر از نیروهای بسیجی و پاسدار به دست عوامل فتنه مجروح شدند."
اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران در سال ۲۰۰۹ سرآغاز چند ماه اعتراضات گسترده خیابانی در ایران و واکنش شدید حکومت به آن بود.
بخش عمده ای از اقدامات خشونت آمیز ماموران علیه تظاهرکنندگان به نیروهای بسیج وابسته به سپاه پاسداران نسبت داده شده است.
آقای یزدی با اشاره به ناآرامی های خیابانی پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری گفت: "فتنه گران به رای و دستور عده ای وارد خیابان شدند."
او کسانی را که به خیابان ها آمده بودند، "مباشر" خواند و گفت: "کسانی که فرمان به خیابان آمدن را صادر کرده بودند، مسبب هستند و جرم بیشتری دارند."
او گفت: "مردم منتظرند كه پرونده عوامل فتنه افشا شود و كسانی كه حمايت های مادی و معنوی از جريان فتنه داشتند به مردم معرفی شوند. فتنه گران كه خود از حمايت خارجی ها مطلع هستند بدانند صبر و مدارای نظام با آنها حدی دارد."
محمدرضا یزدی به کسانی که او "سران فتنه" خواند، اطمینان داد که "اگر كاسه صبر نظام و مردم لبريز شود، حتماً مجازات خواهند شد."
او با بیان اینکه "مردم، خانواده شهدا،‌ جانبازان و رزمندگان از فتنه خون دل های زیادی خورده اند"، گفت: "بايد به نظرات رهبر معظم انقلاب نگاه كرد و قطعاً‌ هر برخوردی كه با آنان انجام شود، جمعبندی نظام است."
این در حالی است که روز جمعه، هشتم بهمن، رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران ایران گفته بود که مواضع رسمی سپاه را تنها فرمانده کل، نماینده ولی فقیه و روابط عمومی سپاه اعلام می‌کنند و اظهارنظر سایر فرماندهان و مسئولان سپاه، موضع رسمی این نهاد به شمار نمی آید.
رهبر جمهوری اسلامی تاکنون درباره دستگیری آقایان موسوی و کروبی و نا‌آرامی‌هایی که در روز ۲۵ بهمن در تهران و برخی شهرهای بزرگ ایران روی داد اظهار نظر نکرده است.



دستگیری ۱۷ نفر در تجمع ۲۵ بهمن کرمان

خبرگزاری هرانا - در حالی که از تجمع معترضان در کرمان در روز ۲۵ بهمن خبر قابل توجهی به رسانه ها نرسیده، دادستان عمومی و انقلاب کرمان اعلام کرد که در این شهر در روز ۲۵ بهمن تجمع اعتراضی صورت گرفته و در پی ان جند تن از شهروندان بازداشت شدند.
یدالله موحد با اشاره به برگزاری تجمع "غیرقانونی" روز ۲۵ بهمن در یکی از میادین شهر کرمان گفت: "هفده نفر در این تجمع دستگیر و برای هشت نفر از آنان قرار بازداشت موقت صادر و مابقی با قرار التزام آزاد شدند."
به گزارش دادگستری کرمان، وی افزود: "پرونده این هشت نفر به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد جنجال و هیاهو، اقدام علیه امنیت داخلی کشور، تبلیغ علیه نظام، برپایی تجمعات غیر قانونی و توهین به مقدسات و مسوولان نظام در دست بررسی و انجام تحقیقات تکمیلی است."



بازداشت یکی از شرکت کنندگان در کنکور کارشناسی ارشد در سنندج

خبرگزاری هرانا - یکی از شرکت کنندگان در کنکور کار‌شناسی ارشد دانشگاه کردستان بازداشت شد.
روز پنجشنبه بیست و هشتم بهمن ماه، در جلسهٔ کنکور کار‌شناسی ارشد دانشگاه کردستان، مهندس امید عبادی که قصدداشت چند دقیقه زود‌تر قبل از پایان وقت کنکور جلسه را ترک نماید، با برخورد شدید مراقبین و مامورین مستقر در جلسه مواجه گردید و با دخالت حراست دانشگاه نامبرده، دستگیر و به کلانتری نزدیک دانشگاه اعزام شد.
به گزارش آژانس خبری موکریان، تا کنون از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.



آخرین گزارش ها از بازداشت شدگان ٢۵ بهمن در بابل

خبرگزاری هرانا - در جریان تجمعات ٢۵ بهمن ماه در شهرستان بابل، دست کم ١٣ نفر بازداشت شدند که تعدادی از آنان به زندان متی کلا و بند قرنطینه انتقال یافتند.
در روز ٢۵ بهمن ماه امسال همزمان با تجمعات و تظاهرات مردمی در شهرهای مختلف کشور، در بابل نیز تجمعی آرام شکل گرفت، که با حمله و خشونت نیروهای امنیتی و انتظامی، سرکوب و گروهی مورد ضرب و شتم و جمعی نیز بازداشت شدند.
به گزارش جرس، ١٣ تن در جریان این تجمع آرام دستگیر شده‌اند و تعدادی از آن‌ها به زندان متی کلا انتقال یافتند. حتی دو نفر از بازداشت شدگان زیر سن قانونی هستند که نام یکی از آن‌ها رامتین مقدادی جوان ١٧ ساله است.
همچنین روز پنج شنبه ٢٨ بهمن اعلام گردید که زندانیان در بخش قرنطینه این زندان قرار گرفته‌اند. برخی خبر‌ها حاکی از آن است که بازداشت شدگان مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی، قبل از انتقال به زندان قرار گرفته‌اند. قرار است که روز یکشنبه اول اسفندماه، بازداشت شدگان به دادگاه بروند و خبر دیگری از وضعیت آنان در دست نیست.
همچنین در این گزارش خاطرنشان شد «خانواده‌های برخی از بازداشت شدگان اظهار داشته‌اند نیروی انتظامی که مسئولیت کنترل وضعیت آن روز را بر عهده داشت، تا یک روز بعد از تظاهرات (٢۶ بهمن)، از محل نگهداری فرزندان آنان خبری نداشت و‌‌ همان روز ٢۶ بهمن، پس از مراجعات چندی از خانواده‌ها به زندان متی کلا، مطلع شدند فرزندان آن‌ها به آنجا انتقال یافته‌اند.»
گفتنی است روز بیست و پنجم بهمن ماه، در جریان سرکوب تجمعات مردمی که در حمایت از اعتراضات مردمی در منطقه و به دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی انجام پذیرفت، تعدادی زیادی از شهروندان در تهران، مشهد، شیراز و اصفهان بازداشت شده‌اند که منابع خبری از حدود صد‌ها زخمی و دو هزار بازداشت گزارش داده‌اند.



دو سال تاخیر در پرداخت حق‌التدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران

خبرگزاری هرانا - معاون اداری و مالی دانشگاه تهران اعلام کرد که حق‌التدریس ۴ نیمسال اعضای هیئت علمی این دانشگاه تا کنون به دلیل مشکلات مالی پرداخت نشده است.
سید محمد مقیمی در گفتگو با مهر در این باره گفت: حق‌التدریس ۳ یا ۴ ترم دانشکده‌های دانشگاه تهران پرداخت نشده و بر این اساس دانشگاه تهران حدود ۵/۳ تا ۴ میلیارد تومان حق‌التدریس بدهی دارد. این درحالیست که فکر نمی‌کنم در دانشگاه‌های دیگر کشور چنین وضعیتی وجود داشته باشد.
معاون اداری و مالی دانشگاه تهران افزود: در حال حاضر برای امور روزمره جاری دانشگاه تهران در مضیقه هستیم و در شرایط فعلی در زمینه بودجه سالیانه‌مان نیز به مشکل برخورده‌ایم.
مقیمی درباره آخرین وضعیت طرح توسعه دانشگاه تهران نیز گفت: در زمینه امور روزمره دانشگاه در مضیقه هستیم چه رسد به برنامه توسعه دانشگاه. مشکلات مالی دیگر دانشگاه تهران آن قدر در اولویت قرار دارد که در حال حاضر به طرح توسعه دانشگاه فکر نمی‌کنیم.
وی در پاسخ به اینکه آیا طرح توسعه دانشگاه تهران متوقف شده است به مهر گفت: طرح توسعه دانشگاه تهران متوقف نیست اما دانشگاه تهران مشکلات جاری بیشتری دارد که ابتدا به دنبال برطرف کردن این مشکلات هستیم و اولویت بعدی دانشگاه تهران بحث طرح توسعه است که امیدواریم به جریان بیافتد.


محمد کریمی بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - محمد کریمی از شرکت کنندگان در تظاهرات ۲۵ بهمن ماه بازداشت شده است.
با گذشت ۴ روز از راهپیمایی مردمی ۲۵ بهمن در شهرهای مختلف ایران، هم چنان خبرهایی در مورد بازداشت و بی خبری از تعداد زیادی از شرکت کنندگان در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد و هر لحظه به آمار بازداشت شدگان این راهپیمایی می‌افزاید.
به گزارش ندای سبز آزادی، محمد کریمی از شرکت کنندگان در این راهپیمایی بوده است که خبر بازداشت وی مورد تائید قرار گرفته است.
شایان ذکر است که تاکنون نیز خانواده وی از حال جسمی و وضعیت فعلی ایشان خبری را دریافت نکرده‌اند.


فوت ۹۶ نفر در قم به دلیل ابتلا به ایدز

خبرگزاری هرانا - مدیر کل سازمان بهزیستی استان قم از فوت ۹۶ قمی بر اثر ابتلا به بیماری ایدز خبر داد.
به گزارش عصر ایران، دکتر ابراهیم حاجی مظفری در جلسه کار گروه فرهنگی اجتماعی که در استانداری قم برگزار شد گفت: "تا تاریخ ۱۹بهمن ماه سال جاری ۵۲۲ مورد افراد مبتلا به ایدز در قم به ثبت رسیده که ۴۵ نفر خانم و ۴۷۷ نفر نیز از آقایان مبتلا به بیماری ایدز هستند."
مدیر کل سازمان بهزیستی استان قم افزود: "سه فوتی در خانم‌ها و ۹۳ فوتی نیز در آقایان رخ داده است که به صورت کلی ۱۸ و چهار دهم درصد بیماران ایدزی قم فوت کرده‌اند."
وی با اشاره به اینکه بیماری ایدز یک مدت مخفی را سپری می‌کند اظهار داشت: "از این میزان باقی مانده ۹۸ نفر در فاز بیماری هستند و این تعداد ۸۹ آقا و مابقی خانم هستند."
وی درخصوص حل مشکلات افراد مبتلا به ایدز اظهار داشت: "نخست باید وضع و شرایط را بپذیریم که در چنین شرایط و موقعیتی قرار داریم و سپس به دنبال راهکار خدمات و درمان این امر باشیم."
حاجی جعفری هم چنین عدم معرفی بسیاری از زنان مبتلا به ایدز را معضل دانسته است.


محکومیت ۴ نفر به ۱۴ بار اعدام

خبرگزاری هرانا - ۴ شهروند بر اساس حکم شعبه ۷۱ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی نورالله عزیزمحمدیبه ۱۴ بار اعدام و قصاص و ۸۲ سال حبس محکوم شدند.
به گزارش فارس، اسامی این افراد، "سیاوش"، "محمود"، "علی" و "کریم" عنوان شده است.
گفته می شود متهمان در دادگاه به «۵ مورد تجاوز به عنف» و «قتل یک زن جوان ۲۸ ساله به نام "محبوبه" در پاکدشت» اعتراف کرده‌اند.
جزئیات احکام صادره از سوی دادگاه به شرح زیر است:
۱- سیاوش، به اتهام ۵ فقره تجاوز، شرکت در آدم‌ربایی و سرقت، به ۵ بار اعدام، ۲۵ سال حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.
۲- محمود، به اتهام ۴ فقره تجاوز، شرکت در آدم‌ربایی و سرقت، به ۴ بار اعدام، ۲۵ سال حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.
۳- علی، به اتهام ۳ فقره تجاوز، شرکت در آدم‌ربایی و سرقت، به ۳ بار اعدام، ۲۵ سال حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.
۴- کریم، به اتهام یک فقره تجاوز، مباشرت در قتل و مشارکت در سرقت و آدم‌ربایی، به یک بار قصاص، ‌یک بار اعدام، ۷ سال حبس و ۷۴ شربه شلاق محکوم شد.
 از سویی دیگر گزارشی که توسط فارس منتشر شده، حاکی از آن است که حکم اعدام یک سرباز نیروی انتظامی که متهم به قتل یک راننده ی خودرو پراید به وسیله ی تیراندازی بود، در دیوان عالی نقض شده است.
گفته می شود قضات دیوان به علت ایراداتی که در پرونده وجود داشته است، حکم اعدام را نقض کرده اند.




اخبار روز: 

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: کمیته "نویسندگان در زندان" در انجمن بین‌المللی قلم در بیانیه‌ای نسبت به بازداشت روزنامه نگار برجسته ایرانی تقی رحمانی ابراز نگرانی کرد.
به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی ، کمیته "نویسندگان در زندان" انجمن بین‌المللی قلم در بیانیه‌ای نسبت به بازداشت تقی رحمانی ابراز نگرانی کرد و نوشت که او بدون ایراد و تفهیم اتهام و در مکانی نامعلوم در بازداشت است. این انجمن در ادامه می‌نویسد که تقی رحمانی در معرض خطر شکنجه و بدرفتاری است و این نگرانی وجود دارد که سلامتی‌اش به مخاطره افتاده باشد.
بر اساس بیانیه انجمن قلم، تقی رحمانی در میان تعدادی از فعالان مدنی قرار داشت که پیش از تظاهرات دموکراسی خواهانه مردم ایران در ۱۴ فوریه مورد هدف قرار گرفته بود.
انجمن بین‌المللی قلم در ادامه با تاکید بر اینکه تقی رحمانی صرفاً به دلیل فعالیت مسالمت آمیز بر اساس حق آزادی بیان که در ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی تضمین شده است و دولت ایران متعهد به اجرای آن است، بازداشت شده است، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط او شد.



آزادی مدیران مسئول آفتاب و فرارو

محمد حسین خوشوقت و غلامعلی دهقان، مدیران مسئول سایت های خبری تحلیلی «فرارو» و «آفتاب» که شامگاه ٢۵ بهمن دستگیر شده بودند، روز پنجشنبه ٢٨ بهمن آزاد شدند.
به گزارش تابناک، پس از درج خبری در این دو سایت، مبنی بر “صدور مجوز تظاهرات برای راهپیمایی جنبش سبز به واسطه درخواست رئیس جمهور ترکیه”، مدیران مسوول دو سایت «فرارو» و «آفتاب نیوز» و همچنین مسئولان فنی آنها بازداشت شده بودند.
این دو مدیر مسئول می گویند که در روز ٢۵ بهمن، هدف حمله هکرها قرار گرفته بودند و این خبر با اراده آنها منتشر نشده بود.
لازم به ذکر است بامداد دوشنبه و چند ساعت قبل از آغاز تظاهراتِ حمایتیِ جنبش سبز از اعتراضات مردم منطقه، و در حالی که شامگاه قبل از آن، وزارت کشور اعلام کرده بود که مجوز صادر نخواهد شد، برخی رسانه ها به درج خبری مبنی بر “صدور مجوز راهپیمایی سکوت” توسط وزارت کشور مبادرت کرده بودند، با این مضمون که “وزارت کشور در پاسخ به در خواست عبدالله گل رئیس جمهور کشور ترکیه که هم اکنون در تهران به سر می برد، راهپیمایی سکوت امروز، ساعت سه ظهر، ٢۵ بهمن ماه را در صورت همکاری و مساعدت مردم مجاز و قانونی خوانده است.”
در آن خبر همچنین آمده بود: “وزارت کشور در ادامه پیام با اشاره به اینکه «مبادا گرفتار وسوسه عوامل های بیگانه و منافق شوید» افزود، در صورت تخطی از قوانین کشور و ایجاد صدمات مادی و معنوی، تمامی مسئولیت ها بر گردن رهبران جنبش سبز خواهد بود.”
غلامعلی دهقان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه از حدود یک ماه ییش به عنوان مدیر مسئول سایت آفتاب معرفی شده و محمدحسین خوشوقت، مدیر مسئول سایت فرارو است که در دوران اصلاحات، مدیرکل مطبوعاتی وزارت ارشاد بود.